Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 93.9KB
Xaridlar 7
Yuklab olingan sana 24 Yanvar 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Yevropada integratsion jarayonlarning o’ziga xos xususiyatlari

Sotib olish
Yevropada integratsion jarayonlarning o’ziga xos
xususiyatlari
Mundarija
Kirish
I -BOB. Yevropada integratsion jarayonlarning Vujudc, a kelish tarixi va
uning bugungi kundagi al-1amiyatl
l, l. Yevropada integratsion jarayonlarning vujudga kelish tarixi va asosiy
I   Yevropa   integratsion   jarayonlarining   chuqurlashuvi   va   bugungi
kundagi
2-BOB Yevropa ittifoqi - xalqaro integratsiyaning oliy namunasi
2,1.   Yevropa   ittifoqi   strukturasi,   faoliyati   vajahon   hamjamiyatida
tutgan orni.
2.2 Yevropa ittifoqi-O’zbekiston munosabatlari 
Xulosa
Foydalanilgan adabyotlar Kirish
Mavzuning dolzarbligi. So’nggi yillarda jahon sahnasida voqealar tendensiyasi
rivoji   shuni   ko’rsatmoqdaki,   bugungi   kunimizda   global   raqobatdan   chetda   turish,
turli   xalqaro   tahdidlardan   saqlanish   faqatgina   integratsiyalashuv   doirasidagina
kechishi   mumkin.   Shu   jihatdan,   mening   fikrimcha   hozirgi   paytda   turli   integratsion
birlashmalaming   xalqaro   munosabatlarda   dadil   faoliyat   yuritishi   ham   ana   shu  
sababdandir„   Ular   xalqaro   siyosat   aktorlari   orasidan   eng   progressivi   —   bu   ålbatta
Yevropa   Ittifoqi   bo’lib,   uni   Yevropadagi   integratsion   jarayonlarning   institutsional
tuzilmasi   va   dunyodagi   integratsion   tashkilotlarning   eng   oliy   shakli   deyishimiz
mumkin,   Darhaqiqqt,   ikkinchi   jahon   urushidan   so’ng,   Yevropada   integratsion
jarayonlarning   kucllli   silsilasini   kuzatdik   va   bu   borada   har   qanday   mintaqa   ushbu
qit’adan o’rnak olsa arziydi.
Shu   bilan   birga   bugungi   kunda   kechayotgan   zamonaviy   xalqaro   jarayonlarda
ushbu   integratsion   jarayonlarni   o’rganish   va   tahlil   qilish   har   bir   xalqaro
siyosatshunos   uchun   dolzarb   masalalardandir.   Zero   uning   bugungi   kundagi
ahamiyati   mintaqaviy   o’lcham   bilan   baholanmaydi.   Avvalboshda   mintaqaviy
tuzilma   sifatida   shakllangan   Yevropa   IttifOqi   hozirda   xalqaro   integratsiyaning   eng
oliy   shakli   sifatida   ko’riladi   hamda   uning   jahon   sahnasidagi   roli   va   faoliyati   keng
ta’sirga egadir. Bu esa o’rganilayotgan mavzuning dolzarbligini oshiradi.
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi.   Yevropada   integratsion   jarayonlarning
vujudga   kelishi   tarixi   va   sabablari,   uning   bugungi   dunyodagi   sezilarli   ahamiyati
borasidagi   tadqiqotlar   XX   asr   ikkinchi   yarmidan   beri   olib   borilmoqda.   Bu   borada
g’arb,   AQSh   va   rus   olimlari   ayniqsa   samarali   faoliyat   yuritganlar.   Mustaqillikdan
so’ng   esa   yurtimizda   X.TvOdilqoriyev   l,
  HYunusov   va   boshqa   olimlar   tomonidan
Yevropada integratsionjarayonlami o’rganish borasida tadqiqotlar o’tkazilgan.
Kurs ishining maqsadi va vazifalari. Mazkur kurs ishidan ko’zlangan maqsad
Yévropada integratsion jarayonlarning yaratilish tarixi, Yevropa ittifoqi  va uning  
bugungi kundagi ahamiyatining nazariy jihatlarini o’rganishdan iborat.
2 Yuqorida   ko’rsatilgan   maqsaddan   kelib   chiqqan   holda   quyidagi   vazifalar
belgilab olindi:
Yevropada integratsion jarayonlarning vujudga kelishining tarixiy shart-
sharoitlari va sabablarini tahlil qilish;
Yevropada integratsion jarayonlarning o t
ziga xos xususiyatlari va uning
bugungi kundagi ahamiyatini tahlil qilish;
Xalqaro   huquqshunos   olimlarning   asarlari   va   Yevropa   ittifoqining
amaliy   faoliyati   yordamida   ushbu   tashkilotning   tuzilishi,   organlar   tizimi   va
vakolatlarini o’rganib chiqish;
  Jahon   hamjamiyatida   Yevropa   ittifoqi   va   O’zbekiston   munosabatlarini
o’rganish,
Kurs   ishining   obyekti.   Kurs   ishining   obyeti   sifatida   Yevropada   integratsiya
jarayoni   shakllanish   tarixi,   uning   o’ziga   xos   xususiyatlari   va   bugungi   kundagi
ahamiyatini o’rganish mavzusi tanlab olindi.
Kurs   ishining   predmeti.   Yevropada   integratsion   jarayonlar   yaratilish   tarixi,
uning institutsional  ko’rinishi  — Yevropa ittifoqining bugungi  kundagi  ahamiyati
va faoliyatini o’rganishni o’z ichiga oladi.
Kurs ishining nazariy metodologik asoslari. Mazkur kurs ishiga ilmiy jihatdan
yondashishda   xalqaro   siyosiy-huquqiy   xujîatlarga,   Prezident   I.A   Karimov
asarlariga   hamda   vatandosh   va   xorijiy   olinilarning   ilmiy   nazariy   qarashlariga
tayaniladi.
Kurs ishining tuzilishi va hajmi. Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt paragraf, xulosa
va foydalanilgan adabiyotlar ro’yhatidan iborat, 1-BOB. Yevropada integratsion jarayonlarning vvjvdga
kelish tarixi va uning bugungi kundagi ahamiyati
1.1. Yevrqpada integratsion jarayonlarning vujudga kelish tarixi va
asosiy bosqichlari
Bevosita   XX   asrning   2-yarmida   Yevropa   integratsiyasi   natijasida   vujudga
kelgan   va   hozirgi   davrda   dunyo   siyosiy   va   iqtisodiy   hayotida   o’/jga   xos   o’rin
tutayotgan YI ning paydo bo’lish tarixi va sabablariga nazar tashlaydigan bo’lsak,
Yevropa   davlatlarining   iqtisodiy,   siyosiy   va   harbiy   birlashuvi   haqidagi   dastlabki
fikrlar XIII-XIV asrlarda vujudga kelgan. Yevropa davlatlari orasida ittifoq tuzish
haqidagi   dastlabki   fikrlar   fransuz   prokurori   Pier   de   Buy   va   chex   qiroli   Joann
Podebradlarga   tegishli   bo’lsa,   fransuz   yozuvchisi   Viktor   Gyugo,   ingliz   olimlari
Villiam   Penni,   Jon   Beller   va   nemis   faylasufi   Immanuil   Kantlar   bu   fikrning
rivojlanishida o’ziga xos xissalarini qo’shishgan.
G’arbiy Yevropada integrallashuvga urinish birinchi  marła 1948 yida bo’lib
o’tgan,   bunda   Marshall   rejasini   amalga   oshirishni   osonlashtirish   uchun   AQSh
tomonidan   qo’llab-quvvatlangan   Yevropa   iqtisodiy   hamkorlik   tashkiloti   tułiladi.
Ammo   bu   tashkilot   yetarli   iqtisodiy   o’sishni   ta’minlay   olmagani   uchun
hamkorlikning   yangi   tizimi   shakllana   boshlandi,   ‘Taniqli   fransuz   ilmiy   maktabi
konsepsiyasiga   binoan   halqaro   munosabatlar   sohasidagi   "umumiy   bozor"   o’z
ichiga quyidagilarni olishi kerak edit
1. Tovarlar, kapitał va odamlarning iqtisodiy erkin ko’chib 
yurishini ta’minlashi;
2. Turli mamlakatlarning iqtisodiy sohasidagi siyosatlarini 
uyg’unlashtiriSh;
3. Umumiy tashqi ixtisoslashuvning vujudga kelishini 
ta’minlashidan iborat edi 2
.
1951 yil 18 aprelda Fransiya, Gemaniya, Italiya, Lyuksemburg, Niderlandiya
va   Belgiya   ushbu   Yevropada   ko’mir   va   po t  
lat   quyish   birlashmasi   (YKPB) ittifoqini   tashkil   qilish   borasida   kelishuvni   imzolaydilar„   Bu   Yevropa
integratsiyasiga qo’yilgan dastlabki tamal toshi edi 3 
1955 yil iyun oyida Italiyaning Mésssina shahrida bo’lib o’tgan uchrashuvda
YKPBga   a’zo   davlatlar   tashqi   ishlar   vazirlari   «Birlashgan   Yevropani   yaratish»
taklifi   bilan   chiqishdi.   Messinada   bo’lib   o t
tgan   konferensiyada   YKPB   ga   a’zo
davlatlar orasida iqtisodiy integratsiyaga qadam qo’yishga kelishib olindi, Belgiya
tashqi   ishlar   vaziri   POI   Anri   Spaak   boshchiligida   Yevropa   Atom   Energiyasi
bo’yicha   Hamjamiyati   va   Yevropa   Iqtisodiy   Hamjamiyatini   tuzish   bo’yicha
qo’mita tuzildi. Olib borilgan muzokaralar  natijasida ushbu qo’mita 1956 yil o’z
faoliyatini   yakunlab,   1957   yil   mart   oyida   YKPBga   a’zo   6   ta   davlat   tomonidan  
imzolangan   va   1958   yil   I   yanvarda   kuchga   kirgan   Yevlt)pa   Atom   Energiyasi
bo’yicha Hámjamiyati va Yevropa Iqtisodiy Harnjamiyatini tuzishga asos bo’lgan
shartnomani   ishlab   chiqishga   erishdff.   Yevratomning   tashkil   etilishi   unga   a’zo
davlatlar   orasida   tinch   maqsadlarda   foydalanish   uchun   yadroviy   energetika
sohasini   rivojlantirishga   qaratilgan   bo’lsa,   Yevropa   Iqtisodiy   Hamjamiyatini
tashkil   qilish   Yevropa   davlatlarining   iqtisodiy   jihatdan   birlashishini   anglatar
ediYevropa   Iqtisodiy   Hamjamiyatini   tashkil   etishdan   asosiy   maqsad   kelgusida
Yevropa davlatlarining siyosiy integratsiyasiga zamin yaratish edi- Yevratomning
tashkil eti]ishi esa bu boradagi dastlabki ishonchli’qadam ediv
Shu munosabat bilan Yevropa Ittifoqidagi integratsiya jarayonlari mobaynida
to’plangan   tajriba   muhim   ahamiyatga   ega   ekanini   ta’kidlash   o’rinlidir„   Mazkur
ittifoqning 50 yillik taraqqiyoti davrida to’rtta asosiy bosqichni ajratib ko’rsatish  
mumkin.   Bular   integratsiya   jarayonining   samaradorligi   va   tashkiliy   shakllari
jihatidan bir-biridan farq qiladi,
Birinchi   bosqich   -   1950   yillarning   boshlarida   YI   tashkil   topgan   vaqtdan
buyon to 1970 yillarning boshigacha bo’lgan davrni qamrab oladi, Ana shu davr  
mobaynida YI qatnashchilari bojxona ittifoqini yaratishga muvaffaq bo’ldilar (ana
shu   davr   mobaynida   o ł
zaro   savdodagi   soliqlar   bekor   qilindi,   tarif   bobidagi
cheklashlaming miqdoriy turi va boshqa bir qancha turlari bekor qilindij. YIga   a’zo   bo’lgan   mamlakatlarda   1964   yilda   qabul   qilingan   yagona   qishloq
xo’jaligi siyosati katta samara berdi. Mazkur siyosat ushbu mamlakatlarning ichki
ishlab chiqarishini ko’tarishga imkon berdi. Ular mahsulotning eng muhim turlari
bilan   o’z   aholisini   ta’minlay   boshladi   va   shu   tufayli   uchinchi   mamlakatlardan
import kamaydi.
1970   yillarning   boshida   Yevropa   Ittifoqida   tamoman   yangi   vaziyat   tarkib
topdi. Bu integratsiyaning ikkinchi bosqichi boshlanganidan dalolat berar edi.
1970 yillarning boshida sodir bo’lgan valyuta - moliya va yonilg’i xom ashyo
tangliklari   Yevropa   Ittifoqida   integratsiyani   chuqurlashtirish   jarayonini   amalga
oshirishni   mushkullashtirdi.  Ba’zi   yo’nalishlarda,   masalan,   sarmoyalar   harakatini
erkinlashtirish   bobida   orqaga   chekinish   ham   sodir   bo’ldi,   YIga   a’zo   bo’lgan
mamlakat   o’rtasida   byudjet   moliya   masalalari•   xususidagi   ixtilofiar   kuchaydi,
Yevropa Ittifoqiga endigina a’zo bo’lgan mamlakatlar, ayniqsa, Buyuk Britaniya,
muammolarni   birgalikda   bartaraf   etish   bobida   YIda   tarkib   topgan   ayrim
tamoyillarni o’zgartirishga zo’r berib harakat qildilar.
Kurslarni   tartibga   solishdagi   bu   tizimda   YVB   (Yevropa   valyuta   birligi)
markaziy   mavqeni   egalladi,   YVB   YIga   a’zo   bo’lgan   mamlakatlar   valyutalari
rasmiy   kurslari   hisob-kitobi   uchun   hamda   ana   shu   valyutalar   bozor   kurslarining
harakatini   nazorat   Clilib   turish   uchun   negiz   bo’ldi,   Shu   taxlit   boshqarish,
shuningdek,   valyuta   bozorlaridagi   Markaziy   banklarning   an’anaviy   intervensiyasi
yo’li bilan ham ayrim valyutalar kursini bevosita YVBga nisbatan boshqarish ham
amalga   oshirildi.   YVB   hisob-kitob,   to’lov   va   zaxira   vazifalarini   juda   cheklangan
miqyosda   va   valyuta   munosabatlarining   ancha   tor   sohalarida   bajardi@   Bu   esa
ilmran   yutuqlari   keng   ko’lamda   qo’llaniladigan   tarmoqlar   taraqqiyotidagi
qoloqlikni yana ham chuqurlashtirdi, Umuman xo’jalik ravnaqining sekinlashuviga
Olib keldi,
Yevropa Ittifoqining mustaqil kuch sifatida qaror topishini mushkullashtirdi-
Uchinchi   bosqiche   1980   yillaming   o’rtasiga   kelib   Yévropa   IttifOqi   o’z
ravnaqining qaltis dovoniga yetib keldi, Jahondagi iqtisodiy va siyosiy vaziyat tez o’zgarib   boraetgan   bir   sharoitda   Hamjamiyat   oldida   bir   qancha   murakkab
muammolar   ko’ndalang   bo’ldi.   Bular   G’arbiy   Yevropa   sanoatining
raqobatbardoshligini   ko ł  
tarish   zarurati   bilan   hamda   AQSH   va   Yáponiyadan
texnologik   jihatdan   orqada   qolishini   bataraf   etish   bilan   bog’langan   cdi.   Yevropa
Ittifoqini   turg’unlikdan   chiqarish   maqsadida   qator   chora-tadbirlar   ko’t’ish   uchun
YIga   a’zo   bo’lgan   mamlakatlaming   hukumatlararo   konferensiyasi   chaqirildi.
Konferehsiyada   yagona   Yevropa   hujjati   (YaYH)   imzolandi,   Bu   yangi   hujjat   o’z
ahamiyati   jihatidan   Yevropa   Hamjamiyatini   ta’sis   etish   to’g’risidagi   muhim
hujjatlarga   tenglashtirdi.   YaYH   mazkur   Hamjamiyatga   a’zo   bo’lgan   12
mamlakatning milliy parlamentlari tomonidan ratifikatsiya qilindi va 1987 yilning
I iyulidan boshlab amal qila boshladi,
YaYHning imzolanishi G’arbiy Yevropada integratsiyaning ravnaq topishida
yangi   bosqich   bo’ldi.   Uning   asosiy   xususiyatlari   quyidagilardan   iborat:   yagona
ichki   bozomi   shakllantirishni   yakunlash,   integratsiya   doirasini   kengaytirish   (uni
fan va texnikaga joriy etish, valyuta munosabatlari, atrof-muhitni muhofaza ełish)
hamda   Yevropa   Ittifoqining   millatlar   doirasidan   chiqib   ketishini   kuchaytirish,
Integratsiya   jarayoniga   tashqi   siyosat   masalalarining   ham   qo’shilishi   mazkur  
bosqichńing sifat jihatdan yangi unsuri bo’ldi, Bu esa Yevropa Ittifoqini mustaqil 
”siyosiy birlikka” aylantirish tendensiyasini kuchąytirdi.
YI   taraqqiyotining   to’rtinchi   bosqichida   valyuta   integratsiyasi   jarayoniga
jo’shqinlik baxsh etishga yana bir karra urinish bo’ldi, 1990 yilning dekabr oyida
Rim   shahrida   bo’lib   o’tgan   YIga   a’zo   bo’lgan   mamlakatlarning   hukumatlaram
konferensiyasida   iqtisodiy   va   valyuta   ittifoqi   to’g t
risidagi   Bitimni   tayyorlashga
qaror   qilindi.   Ana   shu   hujatning   qabul   qilinishi   YIga   a’zo   bo’lgan   mamlakatlar
iqtisodiyotini yanada mustahkam muvofiqlashtirib turishga, barcha valyutalarning
Yevropa   valyuta   ittifoqiga   to’la-to’kis   qo’shilishiga,   hamjamiyat   Markaziy
banklari boshqaruvchilari qo’mitasi huquqlarining kengayishiga imkon berdi. Ana
shu bitinł asosida Markaziy banklarning Yevropa tizimi (MBYT) łuzildi. Bu tizim
biror-bir mamlakat boshqaruvi milliy idoralarida batamom mustaqildir va Yevropa Ittifoqi   valyuta   va   bank   sohalarini   tartibga   solib   turadi-   Bundan   tashqari,   ushbu
bitimga   ko’ra   qat’iyat   bilan   belgilab   qo’yilgan   valyuta   kurslariga   ötish,   Yevropa
Ittifoqining   yagona   valyutasi   yevroga   o’tish   hamda   YIga   a’zo   bo’lgan   barcha
mamlakatlarning   oltin-valyuta   rezervlarini   Yevropa   Markaziy   banki   (Mayndagi
Frankfurt shahri, Germaniya) nazoratiga berish nazarda tutilgan edi.
1.2. Yevropa integratsion jarayonlarining ehuqurlashuvi va bugungi
kundagi ahamiyati
Agarda, Yevropa integratsiyasining tarixda va hozirda tutgan o’rni haqida fikr
yuritadigan bo’lsak, uning eng muhim vazifasi tinchlikni saqlash ekanligiga amin
bo’lamiz,   Hozirda,   Yevropa   integratsiyasining   nima   maqsadda   paydo   bo’lganligi
unutilib,   uning   faoliyati   faqatgina   Yevropa   aholisining   faravon   va   baxtli   hayot
kechirishiga   qaratilgan   degan   fikr   paydo   bo’lgan.   Bunday   fikrning   paydo
bo’lishiga   dunyo   aholisining   YIning   ko’zlagan   asosiy   maqsadlarini   oxirigacha
tushunib   yetmasligi,   uning   tasllkilotlarida   qabúl   qilinayotgar;   qaror   va   qonunlar
Yevropa   aholisining   hammasining   manfaatlarini   o’zida   aks   ettira   olmaganligida
bo l
lsa kerak, Ammo, bu tashkilotning nafaqat  Yevropa qit’asi  uchun,  balki  butun
jahon   hamjamiyatida   insoniyat   hayot   jabhasining   har   bir   sohasida   muhim   o’rin
tutishi   hammaga   ayon.   Demak,   Yevropa   integratsiya   jarayoni   nafaqat   Yevropa
aholisini,  balki  butun  dunyo  aholisining  bugungi  va  kelajakdagi   taqdirida   muhim
ahamiyat kasb etishini unutmaslik lozim-
Yevropadagi   integratsion   jarayonlarning   kengayishi   mumkinligi   va   hattoki
zarurligi   1957   yil   Rim   shartnomasida   mutahkamlangan„   1973   yilda   Yevropa
integratsjyasida   dastlabki   kengayish   yuz   berdi.   Yevropa   integratsiya   jarayoniga
Angliya,   Irlandiya   va   Daniya   qo’shildi’„   Angliyaning   YIHga   qo’shilish   uchun
1961,   1965   va   1967   yillardagi   harakatlari   Fransiya   prezidenti   Sharl   de   Gollning
tashabbusi   bilan   Fransiya   tomonidan   Angliyaning   a’zoligiga   veto   qo’yilganligi
sababli   omadsizlikka   uchradi.   Sharl   de   Gollning   bu   harakatlarining   ham   o’ziga
yarasha   sabablari   bor   edi,   U   Angliyani   doimo   Yevropadan   geografik   jihatdan
ajralih turganligi va ko’p holatlarda AQSH siyosatiga yon bosishini ro’kach qilib, agarda YeHga a’zo bo’lsa bu Yevropa integratsiyasiga putur ełkazadi deb hisoblar
edi-
YI   kengayishining   barcha   bosqichlarida   Fransiya   bu   jarayonni   butun
Yevropani qamrab olmog’i lozim deya qo’llab - quvvatlab kelmoqda,
Faqat istisno tariqasida Fransiya qarshi bo’lgan Yevropa Iqtisodiy
Hamjamiyatiga   faqat   70-yillarning   o’rtalarida   a’zo   bo’lishga   erishgan   Buyuk
Britaniya   va   YIning   boshqa   a’zolari   kabi   Parij   ham   inson   huquqlarining   jiddiy
buzilishi va mamlakat siyosatida armiyaning haddan tashqari kata roli tufayli qator
yillar   davomida   Ylga   kirishga   tayyor   emas   deya   hisoblab   kelingan   Turkiyani
kiritish mumkin,
Fransiya   YI   kengayishiga   qulay   shart   —   sharoit   yaratishga   solmoqli   hissa
qo’shmoqda.   Yevropa   Kengashining   Parij   rahbarlik   qilgan   2000   yil   ikkinchi
yarmida   Ylning   kengayishi   va   ayrim   institutsional   islohotlarni   ko’zda   tutuvchi
Nissa   shartnomasi   imzolandi.   UShbu   huijatda   nafaqat   ittifoqning  kengayishi   bilan
bog’liq   masalalar,   shuningdek,   har   bir   davlatning   manfaatlari   alohida   ko’rsatib
o’tilgan,
Ylning   kelajakdagi   ko’rinishi   borasida   Yévropa   federatsiyasini   qo’llab
quvvatlayotgan   Germaniyadan   farqli   ravishda   Fransiya   teng   huquqli   davlatlar
ittifoqi konfederatsiyani yoqlamoqdav
Ko’plab bahs — munozaralarga sabab bo’gan Markaziy va Sharqiy Yevropa
(MSHY) davlatlarining YI bilan birlashishi g’oyasi 80 — yillarning oxirida payda
bo’ldi.
1990   yil   yanvar   Dublinda   bo’lib   o’tgan   tashqi   ishlar   vazirlari   uchrashuvida
birlashishning asosiy yo’nalishlari ishlab chiqildi.
1992   yil   iyunda   Lissabonda   Yevropa   Kengashining   sammilida   MSIIY
davlatlariga   har   tomonlama   yordam   ko t
rsatish   to’g’risida   qaror   qabul   qilingan
bo’lsada;   fzolikning   aniq   tamoyil   va   kreteriyalari   ishlab   chiqilrnadi-   Lissabon
sammitining asosiy yutug’i «integratsiyaning kengayishi va chuqurlashishi parallel olib borílishi, kengayish integratsiyaning chuqurlashishi darajasini pasaytirmasligi
lozimligi» borasida qaror qabul qilindi.
O’sha   davrdan   boshlab,   «o’n   ikkilar»   iqtisodiy   jihatdan   yuksalish   pallasiga
kirdi. 1993 yilga kelib ularning jahon savdo aylanmasidagi ulushi 20 foiz eksport
va 19,2 foiz import bilan qayd etildi. 1994 yil Avstriya, Finlandiya, Shvetsiya Ylga
teng huquqli a’zo bo’lib kirish iltinnosnomalari bilan chiqishadilar va 1995 Yil
Ylning teng huquqli å’zolariga aylanishadi,
Integratsiyaning   bu   tahlit   chuqurlashuvi   uning   muttasil   kengayib   borishiga
zamin hozirladi, 1995 Yil Avstriya, Shvetsiya va Finlandiya tashkilotga a’zo bo’lib
kirdi. Bu davrga kelib, 15 ta katta-kichik davlatlarni birlashtirgan Yevropa Ittifoqi
tashkiloti 3.234 ming kv.km hududni qamrab olib, mazkur hududda 370.9 mln.
aholi   istiqomat   qilardi,   Uning   jahon   bozoridagi   eksporti   umumiy   miqdorning
20.2 foizi, importi esa 17.9 foizini tashkil etdi.
1997   yilgi   Lyuksemburg   samrniti   YI   ning   bosqichma   —   bosqich   kengayishi
to’g’risida   siyosiy   qaror   qabul   qildi,   Hundan   tashqari   doimiy   harakatdagi   siyosiy
tavsiyalar   ishlab   chiquvchi   forum   tashkil   etildi,   O’sha   yili   Yevropa   integratsiyasi
jarayonida yana bir muhim qadam qo’yildi, Ylda boshqaruvni yangi vujudga kelgan
shart - sharoitlarga moslashtirish uchun Amsterdam shartnomasi imzolandi.   Ushbu
shartnomalar   natijasida   Yevropa   Parlamentidagi   deputatlar   soni   700   tadan   oshib
ketmasligiga kelishib olindi. Shuningdek, Yevropa pul birligini joriy qilishda ayrim
yutuqlarga   erishish   uchun   Yevropa   Markaziy   Bankiga   normativ   aktlar   chiqarish
vakolati   berildi.   Shuningdek,   Amsterdam   shartnomasida   YIga   a’zo   davlatlar
zimmasiga   birgalikda   terrorizm,   kontrabanda   va   jinoyatchilikga   kurashda   o’zaro
hamkorlik munosabatlarni o’rnatish yuklangan.
Jåhon   iqtisodiyoti   integratsiya,   ya’ni   yaqinlashuv   yo’lidan   bormoqda.   Agar
G’arbiy   Yevropadagi   integratsion   jarayonlarni   ko’zdan   kechiradigan   bo’lsak,   u
holda   uning   rivojlanishini   bir   qancha   bosqichlarga   bo’lish   va   ulardan   ayrim
elementlarini har bir bosqichda oyoqqa turganligini anglab olamizt
l) Umumiy bozor va yagona savdo siyosati; 2) Yagona agrar siyosat;
3) Yevropa valyuta tizimi:
4) ilmiy-texnikaviy integratsiya;
5) Siyasiy integratsiyaning elementleri.
Yevropa İntegratsiya jarayonining o’ziga xos xususiyati shutıdan iborat ediki,
ıarixda kuzatilgan Yevropa davlatlari orasidagi  tuzİlgan harbiy itlifoqlardan farqli
ravishda,   ushbu   jarayon   natİjasİda  dastlab   iqtİsodİy,   hozirda   esa   siyesiy   davlatlar
İtiİfoqİ   vujudga   kelgan,   Tarixda   Yevropa   davlatlarining   bir   maqsad   atrofida
birlashishi   ko’p   kuzatilgan   biroq   bu   turdagi   keng   ko’lamli   integratsion   birlashish
aynan   sını   davrga   kelib   yuz   beydi,   Yevropadagi   integratsion   jarayonlar   mahsuli
bo’lmish   Yevropa   ittifoqining   Yevropada   linchlik   va   demokraliyani   tarqatish
yo’lİda olib borgan sa’y-harakatlari  2012-yilda Nobel mukofoiİ bilan ıaqdirlanish
ham fikrimiz isbotidir 2-BOB. Yevropa ittifoqi - xalqaro integratsiyaning oliv
shakli
2.1. Yevropa ittifoqi strukturasi, faoliyati va jahon hamjamiyatida
tutgan
Yevropa   Ittifoqiningjahon   iqtisodiyotidagi   o*rni   alohida   e t
tiborga   molik.
Dunyoda   ishlab   chiqariladigan   urnumiy   ichki   mahsulotning   28   fòizi   Ittifoq
hisobiga to’g’ri keladi. Uning jahon savdo aylanmasidagi eksport-import ulushi esa
20 foiz, ya’ni  4 01 1.357 mlnv yevroga tengdir, Dunyodagi  eng katta darornadga
ega   deb   e’tirof   etilgan   500   ta   yirik   kompaniyaning   161   tasi   Yevropa
Ittifoqidaioylashgan 
1-lshbu xalqaro tashkilotning tashkil topish tarixi aslida 1947 yilda «Ko t
mir va
po’lat»   konsernining   tashkil   topishidan   boshlanadi„   1993   yilda   Yevropa   Ittifoqi
nomini   Olgan   tashkilot   Maastrixt   (Niderlandiya)da   12   ta   davlatning   rahbarlari
imzolagan   shartnomaga   binoan   vujudga   kelgan   federativ   davlat   xususiyatlarini
o’zida birlashtirgan davlatlararo birlashmadir  
Yevropa Ittifoqining maqsad va vazifalari quyidagilardir:
l)   Yevropa   xalqlarining   yaqin   ittifoqini   tashkil   etish,   muvozanatlashgan   va
uzoq   muddatli   iqtisodiy   taraqqiyotga   ko’maklashish,   bunda,   ayniqsa,
quyidagilardan   foydalanish:   ichki   chegaralari   bo’lmagan   makonni   yaratish;
iqtisodiy va ijtimoiy xamkorlikni kuchaytirish; yagona valyutani joriy•etish;
2) xalqaro soxada, ayniqsa, tashqi siyosatni va xavfsizlik soxasidagi siyosatni,
kelajakda   esa   mudofaa   siyosatini   birgalikda   yuritish   orqali   o’z   moxiyatini
tasdiqlash;
3) adliya va ichki ishlar soxalaridagi xamkorlikni rivojlantirish„
Keyingi 50 yil davomida beshinchi  marła o’z safiga yangi a’zolarni qabL11
gilgan   bu   tashkilot   siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy,   xarbiy-texnik,   ilmiy„texnologik
xamkorlikning   sifat   jixatdan   eng   zamonaviy   ko’rinishi   bulib,   xozirgi   davrda   27
davlat uning a’zosidir, Yalpi ichki maxsulot ishlab chiqarishning jon boshiga 22 ming dollardan ortik kiymatni tashkil etayotganligi shubxasiz, bu xamkorlikning
samarasidir.   Xududi   4,2   million   kv-km-ni,   axolisi   esa   455   milliondan   ortiq
kishini   tashkil   etgan   bu   xududda   Buyuk   Britaniya,   Daniya   va   Shvetsiyani
xisobga  olmaganda  2002 yilning I   yanvaridan  buyon  yagona pul   birligi   -  yevro
amal kilmoqdall
Yevropa   Ittifoqining   oliy   ijrochi   organlari   -   Yevropa   Ittifoqi   Kengashi,
Yevroparlament va Yevrokomissiyadir. Yevropa Ittifoqi Kengashining 1996 yil  
iyunda Florensiyada  (Italiya)  bo’lib o’tgan  yig’ilishida  Prezident  L  A.  Karimov
boshchiligidagi   O’zbekiston   delegatsiyasi   ishtirok   etdi.   Uchrashuv   jarąyonida
"Uzbekiston   va   Yevropa   Ittifoqi   o’rtasidagi   sherikchilik   va   xamkorlik
to’g’risida»gi  kelishuv imzolandi. Yévropa Ittifoqida erishilgan yuksak natijalar
tajribasi   davlatlararo   boshqa   tashkilotlar   uchun   xam,   muayyan   hir   davlatning
taraqqiyoti uchun xam foydadan xoli emas.
Shu bois, Prezident I. A. Karimov: «MDXning istikboli Yevropa Ittifoqi kabi
modelning amalga oshirilishida kurinadi. Aynan shu model MDXni jonlantirishi,
tonga   łoza   xavo   berishi   mumkin.   Xamdo’stlikning   xar   bir   a’zosi   o ł
zining
munosib   o’rnini   topa   oladigan   istiqbol   -   bu   Yevropa   Ittifoqi   modeli   asosida
rivojlanish, deb o’ylayman.
Albatta,   demokratiyani   rivojlantirish   va   demokratik   jamiyat   qurish   soxasida
xam   biz Yevropa Ittifoqi andozalarini qo’llashimiz kerak bo’ ladi. Bu — mening
qat’iy
fikrim. Yevropa Ittifoqiga xos demokratik qadriyatlar, inson tafakkuri, ta’lim
tizimi, ijtimoiy kafolatlar, axolining ijtimoiy huquqlari — bularning barchasi biz
uchun to’la mos keladi. Men ushbu tizimni ko’r-ko’rona ko’ehirib olishni nazarda
tutayotganinł   yo’q,   albatta.   Bizning   o’z   mentalitetimiz,   o’z   muammolarimiz   bor
va biz bu jixatlarni xisObga olamiz» deb ta’kidlaydi lS
Yagona   Yévropa   akti   Vazirlar   Kengashi   qarorlarini   qabul   qilish   tartibiga
muxim o’zgartirishlar kiritdi Yágona Yevropa Akti bilan yagona bozorni bunyod etishga  taůlluqli  barcha  muammolar   bo’yicha   ko’pchilik  oVoz  bilan  qaror   qabul
qilishgaruxsat etiladi,
Yangi shartnomaga muvofiq quyidagilar ta’sis etildi:
1) Yagona umumYévropa fiłqaroligi: qatnashuvchi mamlakatlarning fuqm•lari
o’z. o’zidan Yevropa Ittifoqining fuqaroligini oladi,
2) Iqtisodiy   va   valyuta   Ittifoqi:   qatnashuvthi   mamlakatlar   va   umuman
xanyjamiyat   iqtisodiy   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   Vazirlar   Kengashi
tomonidan   qabul   qilinadi,   u   shuningdek,   xar   bir   mamlakat   va   umuman
xamjamiyat   iqtisodiy   rivojlanish   jarayoni   qanday   borayotganligini   kuzatadi.
Yevropa   valyuta   Illifoqining   umumiy’   pul   birligi   joriy   etilgan   1999   yil   I
yanvardan   boshlab”   yevro’t   deb   nomlanuvchi   pul   birligi   amalda   yuritila
boshlandi. 2000 yil 1-yanvardan boshlab umtniy pul kupyuralari chiqarish yo’lga
qo’yildi,   2002   yil   I-yanvardan   boshlab   hu   pul   birliklari   Yévropa   Ittifoqiga   a’zo
davlatlar   milliy   pul   birliklari   bilan   parallel   ravishda   qo’llaniladi   va   2002   yil   I-
iyuldan   boshlab   esa   milliy   pul   birliklari   yo’qotilib,   to’la   xolda   xisob-kitoblar
‘Vyevro’tda   amalga   oshirila   boshlaydi,   3)   Siyosiy   Ittifoq.   U   quyidagi   tarkibiy
qisnilarni o’z ichiga oladi:
• Tashqi   ishlar   va   xavfsizlik   soxalarida   yagona   siyosat,   umumiy
mudofaa   siyosatini   ishlab   chiqish,   yevropada   qurolsizlanish   va   qurol-yaroqlarni
namrat   qilish,   yadro   qurolini   tatqatmaslik   va   xavfsizlikning   iqtisodiy   jixatlari
ustida ish Olib boorish;
• Yevroparlament moxiyatini kuchaytirish;
• Xamjamiyat vakolatlarini kengaytirish;
• Ichki   ishlar   va   Odil   sudlov   soxalarida,   xususan   boshpana   berish,
immigratsiya va Viza tartibi kabi masalalarda yagona siyosat yuritish.
Yevropa   Ittifoqi   muvaffaqiyatlariga   va   uning   yangi   a’zolarini   jalb   qilish
qobiliyatiga quyidagi uchta omil sababchi bo’lmoqda: • O’zaro bir-biriga bog’liqlikni vaxamkorlikni taqozo qiluvchi iqtisodiy
asos;
• Huquqiy qoidalar tantanasi;
• Kelishuvlar va yon berishlarga asoslangan qarorlar qabul qilish jarayonining
demokratik xususiyati.
Yevropa   Xamjamiyatini   ta t
sis   etish   to’g’risidagi   Shartnomalarda   belgilangan
vazifalarni bajarish uchun bir qator Yevropa muassasalari tuzilgan.
Ulardan   birinchisi   -   Yevropa   Xamjamiyati   Komissiyasi   Yevropa   Ittifoqining
ijroiya   organidir,   Uning   17   a’zosini   milliy   xukumatlar   tayinlaydi-   Vakillar   to’rt
yilga   tayinlanadi,   Komissiyaning   asosiy   ishchi   tillari   fransuz,   ingli7.   va   nemis
tillari   bo’lsada,   barcha   rasmiy   xujjatlar   qolgan   9   tilga   albatta   tarjima   qilinadi,
Komissiya   Xamjamiyatning   turli   fondlari   va   dasturlarini,   jumladan,   Yevropa
Ittifoqida qatnashmaydigan mamlakatlarga yordam ko’rsatishga qaratilgan fondlar
va dasturlarni xam boshqaradi 14
Vazirlar  Kengashi  - Bu qarorlar  qabul qilish organidir;  uning doirasida milliy
xukumatlarning   a’   zolari   muzokaralar   o’tkazadilar.   Vazirlar   Kengashining
lavozimini barcha qatshashuvchi mamlakatlarning vakillari navbatma-navbal
egallaydilarv   Ularning   xar   biri   bu   lavozimda   6   turadi,   rais   vazifasini   tashqi
ishlar vazirlari-bajaradilar.
Yevroparlament - Yevropa xalqlarining demokratikjarchisi xisoblanadi. LJnda
umumiy   ovoz   berish   yo’li   bilan   saylanadigan   518   deputat   bor,   Asosiy   vazifasi  
Komissiya   faoliyatini   nazorat   qilish,   Hamjamiyat   byudieti   va   qonunlarini
maq’ullash   va   ularga   o’zgartirishlar   kiritish.   Yevroparlament   a’zolari   5   yilga   bir
mafia saylanadilar 15
Yevropa   sudi   -   Xamjamiyatning   boshqa   xalqaro   tashkilotlaridan   farqi
shundaki, YI ga a’zo manilakatlar imzolagan shartnomalarni ijro etish ular uchun
majburiy   ekanligidir.   Yevropa   sudi   13   sudyadan,   shu   jumladan,   xar   bir mamlakatdan   bittadan   va   bosh   advokatlardan   iborat.   Sudyalar   6   yil   muddatga
saylanadilar.   Yevropa   sudining   mavjudligi   YI   qonunchiligining   qatnashuvchi
mamlakatlar tomonidan noto’g’ri talqin etilishining oldini oladi16
Yevropa   kengashi   •   1974   yilda   tuzildi.   Yevropa   Kengashi   oliy   bosqich
axamiyatni   kasb   etib,  murakkab  xollarda,  Hamjamiyatning  boshqa   muassasalari
bilan   kelishishga   erishishning   iloji   bo’lmagan   xolatlarda   YeIK   va   Vazirlar
Kengashi unga murojaat etashlari mumkin13
2.2 Yevropa ittifoqi-O’zbekiston munosabatlari
O’zida 27 ta davlatni birlashtirgan, aholisi* jihatidan Xitoy va Ilindistondan
keyingi uchinchi, yer maydoni jihatidan esat dunyodagi yettinchi o’rinda bo’lgan
Yevropa Ittifoqi tashkiloti va uning a’zo davlatlari bilan ko’p tomonlama va ikki
omonlama   aloqalar   manilakatimiz   tashqi   siyosatining   asosiy   yo’nalishlaridan
hisoblanadi,
Birinchidan,   Yevropa   Ittifoqining   ilg’or   davlatlari   (Buyuk   Britaniya,
Germaniya,   Italiya,   Fransiya)   O’zbekiston   uchun   yuqori   texnologiyalaž’
manbaidir.   Samolyotsozlik,   mashinasozlik,   qishloq   xo’jaligi,   farmatsevtika,
qurilish   va   umuman,   ishlab   ehiqarishning   barcha   sohalariga   eng   zamonaviy
Cr•arb   texnologiyalarini   jalb   etish   respublikamizda   kichik   va   o’rta   biznesni
rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi,
lkkinchidan,   Yevropa   Ittifoqi   o’zining   barcha   a’zo   davlatlari   bilan   bir
butunlikda   O’zbekistonning   tayyor   va   xomashyo   mahsulotlari   uchun   MI)Hdan
keyingi eng katta iste’mol bozorini tashkil qiladi 
Shuningdek, G’arbiy Yevropa savdo-sotiq sohasida mamlakatimizning eng
asosiy   hamkori   bo’lib   qolmasdan   sarmoyalarning   asosiy   manbaidir.
Mustaqillikdan   keyingi   dastlabki   yillardayoq,   xorijiy   Yévropa   sarmoyalarini
mamlakatimizga   jalb   etish   masalasiga   katta   e’tibor   qaratilib,   ular   uchun   qulay
investitsiyaviy iqlim yaratib kelinmoqda.
Hamkorligimizning   yana   bir   muhim   jihati   —   bu   mintaqaviy   va   global
xavfsizlikni saqlash hamda ta’mińlash masalasi bilan bog’liq, Xalqaro terrorizm, narkóbiznes,   ekstremizm   va   boshqa   ko’rinishdagi   transmilliy   tahdidlarga   qarshi
kurash   va   mintaqaviy   barqarorlikni   ta’minlashdan   har   ikki   tomon   birdek
manfaatdor,
O’zbekistoning   Yevropa   Ittifoqi   bilan   ikki   tomonlama   muloqoti   faol
xarakterga ega bo’lib, u 5 asosiy qo’shma organ doirasida amalga oshirilmoqda:
Hamkorlik kengashi, Hamkorlik qo’mitasi, Parlament hamkorligł qo’miłasi, Savdo
va   investitsiyalar   bo’yicha   quyi   qďmita   hanłda   Adliya,   ichki   ishlar   va   boshqa
masalalar bo’yicha quyi qo’mita.
Hozirgi kunga qadar Hamkorlik Kengashining 9 ta yig’ilishi (oxirgisi 2009
yil   sentyabrda   Bryusselda),   Hamkorlik   qo’mitasining   8   ta   yig’ilishi   (oxirgisi
2010 yil iyulda Toshkentda), Parlament hamkorlik qo’mitasi 8 ta yig’iilishi (2010
yil   oktyabr,   Toshkent),   Savdo   va   investitsiyalar   bo’yicha   Kichik   qo’mita   7   ta
yig’ilishi,   Adliya,   ichki   ishlar,   inson   huquqlari   va   boshqa   turdosh   masalalar
bo t
yicha Kichik qo’mita 7 ta yig’ilishi (2010 yil may, Bryussel) o’tkazildi
O’zbekiston bilan keng jabhali hamkorlik aloqalarini yo’lga qo’yish Yevropa
Ittifoqi   va   uning   a’zo   davlatlari   uchun   ham   ayni   muddaodir.   Xususan,
Yevropa   Ittifoqi   Komissiyasi   o’zining   1995   yilda   qabul   qilingan   «Markaziy
Osiyoning   yangi   mustaqil   davlatlari   bilan   aloqalar   to’g’risida
Kommunikatsiya»sida   bu   haqda   alohida   to’xtalib   o’tadi-   Kommunikatsiyada
«lttifoq Markaziy Osiyoda muhim   manfaatlarga ega. Bu manfaatlar ham iqtisodiy,
ham   geosiyosiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Ayniqsa,   mazkur   mintaqani   xizmatlar,   turli
jihozlar   va   sarmoya   bilan   ta’minlab   turuvchi   Yevropa   Ittifoqi,   ayni   vaqtda,
mintaqadan   chiquvchi   energetika   mahsulotlarining   sezilarli   imkoniyatlarga   ega
bo’lgan   iste’molchisi   ham   ekanligidan   kelib   chiqib,   bu   hududda   energetika
sektorining   rivojlanishidan   alohida   manfaatdorligi»   qayd   etiladi.   Keyinchalik
Yevropa   Ittifoqi   Kengashi   tomonidan   2007   yilning   30   mayida   qabul   qilingan
«Yevropa   Ittifoqi   va   Markaziy   Osiyo:   Yangi   sherikchilik   uchun   strategiya»   deb
nomlangan hujjatda Yevropa
Ittifoqining mintaqadagi strategik manfáatlari yanada yaqqol Toda etilgan, Yevropa   Ittifoqi   va   O’zbekiston   munosabatlari   ana   shunday   o;   zaro   teng
manfaatdorlik asosida qarortopdi, 1991 yil 31 dekabrda «CYn ikkilaming qo’shma
deklaratsiyasi» bilan Yevropa hamjamiyatlari va ularning o’sha paytdagi 12 ta a’zo
davlati O’zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligini e’tirof etdi. 1992 yil 15
aprelda   O’zbekiston   Respublikasi   Hukumati   va   Yevropa   hamjamiyatlari
Komissiyasi   o’rtasida   o’zaro   anglashuv   memorandumi   imzolandi.   1994   yil   16
noyabrda   tomonlar   o’rtasida   diplomatik   munosabatlar   o’rnatildi.   O’zbekiston  
Respublikasining Yevropa hamjamiyatlari qoshidagi Missiyasi 1995 yil 6 maydan
e’tiboran   Bryussel   shahrida   o’z   faoliyatini   boshladi.   2002   yil   oktyabrda   esa
Yevropa, Ittifoqi Komissiyasining mamlakatimizdagi faoliyatini amalga oshirish va
boshqarishni   qo’llab-quvvatlash   maqsadida   Yevropa   hamjamiyatlarining
O’z’bekistondagi   diplomatik   vakolatxonasi   vazifasini   vaqtincha   bajarib   turuvchi
«Yevropa Uyi» Toshkentda o’z faoliyatini boshladi 20
O’tgan   yillar   davornida   o’zaro   aloqalarning   shartnomaviy-huquqiy   asoslari
ham shakllanib va mustahkamlanib bordiv
1996  yil   21  iyunda  Florensiyaning   (Italiya)   «Fortema  de  Basso»   qal’asida
bo’lib   o’tgan   Yevropa   Ittifoqi   a’zo   davlatlarining   davlat   va   hukumat   rahbarlari
darajasidagi navbatdagi oliy sammitida Yevropa hamjamiyatlari va ularning a’zo
davlatlari   bilan   O’zbekiston   Respublikasi   o’rtasida   «O’zbekiston   Respublikasi,
bir tomondan, va Yevropa Hamjamiyatlari hamda ularga a’zo davlatlar, ikkinchi
tomondan,   o’rtasida   sherikchilik   ta’sis   etuvchi   Sheriklik   va   hamkorlik
to’g’risidagi   bitim»   imzolandi.   Bitimni   imzolash   chog’ida   O’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   ushbu   shartnoma   Yevropa   Ittifoqi   va   mustaqil
O’zbekiston   munosabatlarida   yangi   burilish   nuqtasi   bo’lib   xizmat   qilishini
hamda   yosh   davlatimizning   ijtimoiyiqtisodiy   rivojlanishi   uchun   keng
imkoniyatlar ochishini ta’kidladi: «Biz bu munosabatlarga tashqi siyosatimizning
mamlakåtimizning jahon hamjamiyati va jahon xo’jaligiga integratsiyalashuviga
qaratilgan ustivor yo’nalishi deb qaraymiz Hozirgi   kunda   Sheriklik   va   hamkorlik   bitimi   Yevropa   Ittifoqi   va
O’zbekiston   o s
rtasida   imzolangan   o’nga   yaqin   boshqa   bitimlar   bilan   birgalikda
amal qilib keltnoqda.
2001 Yil   1   1   sentyabr   voqealaridan   so’ng   ikki   tomonlama   munosabatlar
rivoji, ayniqsa, yangicha tus Oldi- Yevropa IttifOqi Markaziy Osiyoning strategik
ahamiyati va mintaqadagi barqarorlikni ta’minlashda O’zbekistonning hal qiluvchi
mavqeini   tushunib   yetdi.   Shundan   kelib   chiqqan   holda,   2001   yilning   8-9   va   17
oktyabrida   bo’lib   o’tgan   Yevropa   Ittifoqining   Lyuksemburg   Kengashi   va   19
oktyabridagi   Gent   sammiti   tashkilotning   Markaziy   Osiyo   davlatlari   bilan
aloqalarini   kuchaytirishni   zarur   deb   topdi.   2001   Yil   1   1   sentyabr   voqealaridan
keyin Yevropa IttifOqi davlatlari ham xalqaro terrorizmga qarshi tuzilgan xalqaro
koalitsiyaga   qo’shilgan   holda   o’z   qo’shinlarini   Afg’onistonga   yuborishdi.   Ayrim
davlatlar,   Shu   jumladan,   Germaniya   O’z   harbiy   kontingentini   Afg’onistonning
shimolida, bir qismini esa Termiz shahrida joylashtirdt, 22
2002 Yil   29   yanvarda   Bryussel   shahrida   bo’lib   o’tgan   O’zbekiston   —
Yevropa   Ittifoqi   Hamkorlik   kengashining   uchinchi   majlisida   Markaziy   Osiyo
davlatlariga   qaratilgan   TASIS   dasturining   byudjeti   25   mln.dan   50   mln.ga,   ya’ni
ikki   hissaga   ko’paytirilganligi   tashkilot   vakillari   tomonidan   rasman   ma’luïïl
qilindi 23  
Shuningdek,   bu   majlisda   mintaqa   mamlakatlari,   ayniqsa,   O’zbckiston
bilan   aloqalarga   ustuvor   mavqe   berish,   siyosiy,   transport,   energetika,   savdo,
investitsiya sohalaridagi hamkorlikni yanada kuchaytirish lozimligi ta’kidlandi.
Ikki   tomonlama   munosabatlarda   iqtisodiy   va   savdo-sotiq   aloqalari   eng
ustuvor   yo’nalish   hisoblanadi.   O’zbekistonning   Yevropa   Ittifoqi   va   uning   a’zo
davlatlari bilan savdo aloqalari katta salmoqni tashkil etadi.
O’zbekistonning   Yevropa   Ittifoqi   bilan   aloqalari   iqtisodiyot   sohasida   ham
yildan-yilga   kengayib   bormoqda,   Yevn:va   Ittifoqining   faol   a’zolaridan   bo’lgan
Germaniya O’zbekistonning Yevropa Ittifoqidagi eng yaqin hamkori hisoblanadi.
Germaniya Markaziy  Osiyoda  ro t
y berayotgan  o’zgarishlarga  doimo nemislarga
xos xolislik bilan yondashgan va doimo qo’llab-quvvatlagan24 Ikki   tomonlama   savdo   aloqalarining   umumiy   hajmi   1993   yilda   545   mln.,
2006   yilda   1.1   mlrd.   AQSh   dollarini   tashkil   etgan   bo’lsa,   2010   yilda   bu
ko’rsatkich   1   mlrd,   759  mln.  AQSh   dollariga   yetdi.   Undagi   Germaniya,   Buyuk
Britaniya,   Fransiya,   Italiya   kabi   yirik   davlatlarning   salmoqli   ulushi   saqlanib
qolayotgan  bo ś
lsa-da,  Kipr,  Chexiya,  Sloveniya,  Estoniya,  Polsha   kabi   Yevropa
Iltifoqi   yangi   a’zo   davlatlarining   ulushi   ortib   borayotganligi   quvonarli   holatdir.
Yevropa eksporti mahsulotlarining asosiy qismini elektr jihozlari va mashinalar,
qishloq   xo’jaligi   va   plastik   materiallar   tashkil   etsa,   O’zbekiston   eksportining
katta ulushi to’qimachilik mahsulotlari va qimmatbaho metallardan iborat.
Qisqacha qilib aytganda, O’zbekiston — Yevropa Ittifoqi iqtisodiy va savdo
munosabatlari   bir   maromda   rivojlanib   kelmoqda.   Tomonlar   orasidagi   tovar
ayirboshlash   hajmi   o’tgan   20  yil   ichida   salkam   to’rt   barobarga   ko’paydi.  Biroq
ikki tomonlama savdo aloqalarining imkoniyatlari cheksizdir,
Yevropa   Ittifoqi   va   O’zbekiston   aloqalari   mintaqalararo   miqyosda   ham
rivojlanib   bormoqda.   O’zbekiston   Yevropa   Ittifoqining   BONIKA   (Chegara
hududlarida   xavfsizlikni   ta’minlash),   KADAP   (giyohvand   moddalarga   qarshi
kumshish),   TRASYeKA   (transpolt),   INOGYeYT   (energetika),   TYeMPUS
(ta’lim), INTAS (fan va tadqiqot) kabi mintaqaviy dasturlarda ishtirok etmoqda.
Mamlakatimizdagi barqaror siyosiy va iqtisodiy rivojlanish, huquqiy davlat
va   fuqarolik   jamiyatini   qurish   yo’lidagi   bildamlik   va   yangi   marralar,   global   va
mintaqaviy   muammolarni   hal   etish   yo’lidagi   davlatimiz   rahbarining   aniq   va
dadil
Tinchlik ta’límí va rnadaniyatlararo hamjihatlik markazi, Zamonaviy 
siýosatshltnoslik: ‘łazariya va atnaliyot,
tashabbuslari, umuman, qo’lga kiritilayotgan barcha muvaffaqiyatlarimiz 
hamkorlarimizning bundan o’n yil avvalgi qarashlarini tubdan o’zgartirib yubordi. 
Global va mintaqaviy muammolarni hal etishda tomonlarning o’zaro anglashuv va 
tushunish asnosidagi qarashlari tobora yaqinlashib  Markaziy   Osiyoda   tinchlik   va   barqarorlikni   ta’minlash   borasida   Yevropa
Ittifoqi   2010   yilning   iyun   oyida   Qirg’iziston   janubida   ro’y   bergan   voqealarga
munosabat bildirib, 2010 yil 25 oktyabrda bo’lib o i  
tgan Yevropa luifoqi Tashqi 
ishlar   bo’yicha   kengashining   3041-majlisida   O’zbekiston   Hukumatining   g’oyat
vazmin ya oqilona yondashuvini yuqori baholadiv Davlatimiz rahbarining jahon
hamiamiyatiga   yo’llagan   chaqiriqlariga   javoban,   Ittifoqning   Tashqi   ishlar   va
xavfsizlik   siyosati   bo’yicha   oliy   vakili   Ketrin   Eshton   2010   yil   18   dekabrda
Bryusseldagi   o’z   bayonotida   Qirg’izistondagi   demokratik   islohotlar   uchun
Ittifoqning   tayyorligini   bildirdi.   Uchrashuv   chog’ida   J.BatT07,o   O’zhekiston
Hukumatining   Qirg’iziston   janubidagi   mojarolami   butun   mintaqa   bo’ylab
yoyilishini oldini olishga qaratilgan va uzoqni ko’zlagan siyosatini  yana bir bor
alohida e’tirof etdi
Yevropa   Ittifoqi   Orol   fojiasi,   Orolbo’yi   mintaqasining   ekologik,
ijtimoiyiqtisodiý va demografik muammolarga nisbatan hamda Orol dengizining
hayotbaxsh manbalari — Amudaryo va Sirdaryo suvlaridan oqilona foydalanish,
jumladan,   gigant   GESlar   o’rniga   tejamkor   va   ixcham   energiya   manbai   qurish
taklifini   ilgari   surayotgan   O’zbekiston   Respublikasi   rahbariyatining   rasmiy
munosabatiga   o’z   xayrixohligini   bildirib   kelmoqda.   Xususan,   Yevropa
Ittifoqining   Markaziy   Osiyo   bo’yicha   maxsus   vakili   Per   Mora   2010   yil   I
noyabrda   «Deutsche   Welle»   gazetasida   bergan   suhbatida   Rog’un   GESining
qurilishi   loyihasi   bo’yicha   xalqaro   ekspertiza   o’tkazishni   yoqlab   chiqdi   va
mazkur vazifani o’z zimmasiga olgan Jahon bankiga yordam berishga Ittifoqning
tayyorligini   bildirdi.   Shuningdek,   «Biz   bilåmizki,   —   dedi   u,   —   Qirg’iziston
janubida sodir etilgan qonli voqealarda
jinoyat izi bor va unda narkobiznes ma’lum darajada rol o’ynagan. ...Ushbu
voqeani ob’ektiv o’rganish ustuvor vazifa. Men Kimmo Kilyunen rahbarligidagi
xalqaro   tekshiruv   komissiyasining   ish   boshlaganini   olqishlayman»,   Ko’rinib
turganidek,   bu   borada   ham   Yevropa   İttifoqi   va   C)’zbekisıon   qarashlari
hamohangdir26 2011 yil 24 yanvar kuni O’zbekiston Respublikasi Prezidenti
Bryusselga tashrifi bo’lib o’tdi. Tashrif doirasida Yevropa 
Komissiyasi prezidenti J,M.Barrozo va Yevropa Ittİfoqİning energeıika masalalari
bo’yicha komissari G,Ettinger bilan uchrashuvlar o’tkazildi. Shuningdek 
O’zbekiştonda YI diplomatik vakolatxonasini (Delegatsiyasinij ta’sis etish 
to’g’risidagi Kelishuv; (Yzbekiston Respublikasi va YI o’rtasida energetika 
sohasidagi hamkorlik to’g’risidagi Bayonnoma hamda 2011-2013 yillarda 
Yevropa Komissiyasi texnik ko’magİ indikativ dasturini amalga oshirish 
to’g’risidagi Bayonnoma imzolandi 27
- Naıijada 2012-yil may oyida Yining 
O’zhekistondagi vakolatxonasi rahbari lavozimi joriy etildi.
Global   va   mintaqaviy   xavfsizlik   tizimining   eng   zaiünuqtasi   bo’lib
qolayotgan Afg’onistonda tinchlik o’rnatish va barqaror taraqqiyoiga yo’l ochish
borasida   ham   manfaatlar   uyg’unligi   va   o’zaro   izchil   hamkorlikni   kuchaytirish
isıagi   yaqqol   namoyoiı   bo’lmoqda.   «Nezavisimaya   gazeta»ning   2009   yil   10
yanvar   sonida   e’lon   qilingan   Yevropa   ittifoqining   Markaziy   Osiyo   bo’yicha
maxsus vakili Per Morelning intervyusida ta’kidlanganidek, «Afg’oniston haqida
o’ylaganda   darhol   gap   Eron   yoki   Pokiston   haqida   ketadi,   biroq   uning   shimoliy
qo’shnitari   O’zhekiston,   Tojikiston   va   Turkmaniston   haqida   ozroq   gapirarniz,
Biz   barchamiz   Afg’onistonda   hal   qilishimiz   lozim   bo’lgan   murakkab   vazifa
qarshisida turibmiz va bu masalada  o’zaro maslahatlashuvlarimizni  rivojlantirib
kelmoqdamiz.   Bunda   Yevropa   Ittifoqining   Markaziy   Osiyo   mamlakatlari   bilan
siyosiy   muloqotlari   muhim   omildir»,   Eslatib   o’tish   joizki,   Yevropa   Ittifoqi
Afg’onistonda   tinchlik   o’rnatish   va   mamlakat   iqtisodiyotini   tiklash   ishiga   eng
katta ulush qo’shayotgan homiy tashkilotdir„ U 2010 yilda bo’lib o’tgan Afg’on
muammosiga   bag’ishlangan   Kobuł   va   London   xalqaro   konferensiyalarining
tashkilotchisi   sifatida   maydonga   chiqdi.   2002   yildan   beri   Ittifoqning
Afg’onistonga   ajratgan   insonparvarlik   va   iqtisodiy   yordami   qariyb   I   mlrď.   800
mln. yevroni tashkil etdi, Afg’onistonning Markaziy   Osiyo   respublikalari   bilan   chegaralarini   mustahkamlash   orqali
Yevropa Ittifoqi mintaqamiz xavfSizligini ta’minlashga hissa qo’shib kelrnoqda.
O’z   navbatida,   O’zbekiston   Afg’onistonda   tezroq   tinchlik   va   barqarorlik
o’rnatish istagini bildiribgina qolmay, ushbu mamlakatga xalqaro insonparvarlik
yordamini yetkazib berish va milliy iqtisodini tiklash ishlarida faol ishtirok etib
kelmoqda,   Shu   bois,   Yevropa   Ittifoqining   nufużli   siyosiy   arbobi   Afg’oniston
iqtisodi   va   infratuzilmalarini   tiklash   borasida   (O’zbekiston   ilgari   gurayotgan
aniq   taklif   va   Ioyihalar   hamda   amaliy   sa’y-harakatlar   uchun   mamlakatimiz
Prezidentiga o’z minnatdorchiligini bildirdi.
Shunday   bo’lsa-da,   ushbu   memorandum   va   tashrif   chog’ida   imzolangan
boshqa   hujjatlar   Yevropa   Ittifoqi   mamlakatlarining   energetika   manbalariga
bo’lgan   hayotiy   ehtiyojini   qondirishgagina   xizmat   qilib   qolmay,   halki   bugungi
kunda   Yevropaliklar   tomonidan   «qo’shnilarimizning   qo’shnilari»   deb
atalayotgan   Markaziy   Osiyo   davlatlari,   xususan,   O’zbekiston   bilan   o’zaro   teng
va   manraatli   hamkorlik   aloqalarining   rivojiga   yanada   kengroq   ko g
lam   va   turtki
beradi. Xulosa
Mazkur   kurs   ishida   Yevropada   integratsion   jarayonlarning   tarixi,   asosiy
bosqichlari   va   isliqbollarini   o’rganish,   Yevropa   Ittifoqining   tuzilish   tarixi   va
sabablari   hamda   uning   bugungi   kundagi   faoliyati,   shu   bilan   birga   Yevropa
Ittifoqi• O’zbekiston aloqalarini tahlil qilish asosida quyidagi xulosaga kelindi:
Birinchidan,   Yevropada   integratsion   jarayonlar   o’ziga   xos   xususiyatga   ega
bo’lib, jadalligi bo’yicha dunyoda eng samarali integratsiyalashuvga erishuyotgan
mintaqa hisoblanadi;
Ikkinchidan,   tahlilllar   va   izlanishlar   shuni   ko’rsatadiki,   Yevropada
integratsion jarayonlar nihoyalanishga erishmoqda va ‘Wagona Yevropa” g’oyasi
amalga oshishi istiqbolli rejalar asosida kutilayotgan real hodisaga aylanmoqda;
Uchnchidan,   mintaqąning   institutsional   ko’rinishi   —   Yevropa   Ittifoqi
xalqaro   munosabatlarda   Yevropa   nomidan   faoliyat   Olib   boruvchi   asosiy   aktor
sifatida maydonga chiqmoqda;
To’rtinchidan,   Yevropa   Ittifoqining   fáoliyat   doimsi   kengayib   bormoqda   va
xalqaro va mintaqaviy jarayonlarning turli masalalarida hal qiluvchi va o’z ta’sir
doirasiga ega tashkilot sifatida baholanmoqda,
Qisqacha   aytganda,   Yevropa   integratsion   jarayonlarga   tortilishi   orqali
umummintaqaviy birlikka erishishga intilmoqda va turli to’siq va muammolarga
qaramasdan buni muvaffaqiyatli uddalab kelmoqda.

Yevropada integratsion jarayonlarning o’ziga xos

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский