"Yuzlik" mavzusida arifmetik amallarni o‘rgatish metodikasi

KURS ISHI
„YUZLIK“ MAVZUSIDA ARIFMETIK AMALLARNI O‘RGATISH
METODIKASI
REJA:
KIRISH
I. BOB.   BOSHLANG ICH   SINF   O QUVCHILARIDA   YUZLIKʻ ʻ
MAVZUSI BO YICHA KO NIKMALARINI SHAKLLANTIRISH 	
ʻ ʻ
I.1 .    Yuzlik   mavzusida   arifmetik   amallarni   o rganish.   100   ichida   qo shish   va	
ʻ ʻ
ayirish
I.2 . Yuz ichida ko paytirish va bo lish	
ʻ ʻ
II.   BOB.   BOSHLANG ICH   SINFLARDA   YUZLIK   MAVZUSIDA	
ʻ
ARIFMETIK AMALLAR USTIDA ISHLASH METODIKASI
2.1. Ko‘p xonali sonlar” mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish
2.2. Og‘zaki hisoblash malakalarini shakllantirish texnologiyasidan foydalanish
metodlari
2.3. 100 ichida qo shish va ayirish dars ishlanma	
ʻ
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar KIRISH
“Yoshlarimizning   ma`naviy   salohiyatga   ega   bo lib,   dunyo   miqyosida   o zʻ ʻ
tengdoshlariga hech qaysi sohada bo sh kelmaydigan insonlar bo lib kamol topishi,	
ʻ ʻ
mustaqil  fikrlaydigan, yuksak intellektual  va baxtli bo lishi uchun davlatimizning	
ʻ
va jamiyatimizning bor kuch va imkoniyatlarini safarbar etamiz”
Sh.M.Mirziyoyev.
O zbekiston Respublikasi Prezidentining 2021-yil 19-martdagi “Matematika	
ʻ
sohasidagi   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ilmiy   tadqiqotlarni   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to g‘risida”   gi   PQ-5032-son   qarorida   kimyo   faniga   alohida   e’tibor	
ʻ
qaratilgan   bo lib,   bugungi   kunda   ta’lim   muassasalarida   kimyo   fanini   o qitish
ʻ ʻ
sifatini   oshirish,   ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   o qitish   uslublarini   joriy   qilish,	
ʻ
iqtidorli   o quvchilarni   saralash,   mehnat   bozoriga   raqobatbardosh   mutaxassislarni	
ʻ
tayyorlash,   ilmiy   tadqiqot   va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   hamda   amaliy
natijadorlikka yo naltirishga katta e’tibor qaratilmoqda.	
ʻ
Shu   bilan   birga,   sohada   yechimini   topmagan   qator   masalalar   kimyo
sohasidagi   ta’lim   sifati   va   ilmiy   tadqiqot   samaradorligini   oshirishga   qaratilgan
chora-tadbirlarni amalga oshirish zaruratini ko rsatmoqda.	
ʻ
Mavzuning   dolzarbligi:   O zbekiston   Respublikasida   shakllangan   uzluksiz	
ʻ
ta’lim   tizimi   barkamol   shaxs   va   malakali   mutaxassisni   tayyorlash   jarayonining
samarali   tashkil   etilishini   ta’minlashga   xizmat   qiladi.   Uzluksiz   ta’lim   tizimi
doirasida   faoliyat   olib   boruvchi   ta’lim   muassasalari   ilg’or,   demokratik   hamda
insonparvar   g’oyalarga   tayangan,   hamda   yangicha   mazmunga   ega   bulgan   ta’lim
jarayonini   tashkil   etishda   muhim   o rin   tutadi.   Uzluksiz   ta’lim   tizimini	
ʻ
shakllantirish,   shuningdek,   tag’lim   mazmunini   yangilash   ta’lim   sohasida   olib
borilayotgan islohotlarning bosh g’oyasi sanaladi.
O zbekiston   Respublikasining   mustaqilligi   sharoitida   uzluksiz   ta’lim	
ʻ
tizimining   barcha   bosqichlarida   ta’lim   jarayonining   samaradorligini   oshirishga
xizmat   qiluvchi   omillarni   izlab   topish,   bu   borada   eng   maqbul   omil   deb   topilgan yangi   pedagogik   texnologiyalarni   umumiy   o rta   ta’lim   kasb-hunar   kollejlari,ʻ
akademik   litseylari   va   oliy   o quv   yurti   faoliyatlariga   tatbiq   etish   borasida   amaliy	
ʻ
harakatlarni   olib   borish   maqsadga   muvofiq   deb   hisoblanmoqda.   Ushbu   nazariy
xulosaning  amaliy  tadbiqi  sifatida  bir   qator   tadqiqot   ishlari   amalga  oshirilmoqda.
Ta’lim jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni tatbiq etish borasida umumiy
o rta   ta’lim   tizimida   ham   izlanisharning   tashkil   etilayotganligi   alohida   e’tiborga	
ʻ
molikdir.  Zero,  oliy  ta’lim   tizimi  ijtimoiy zaruriyat  sifatida  namoyon bo layotgan	
ʻ
malakali mutaxassisni tarbiyalash jarayonida o ziga xos o rin tutadi. Umumiy o rta	
ʻ ʻ ʻ
ta’lim   kasb-hunar   kollejlari,   akademik   litsey   va   oliy   o quv   yurtlarida   turli	
ʻ
o nalishlarda  malakali  kadrlarni  tayyorlash davrning o ta muhim  talabi  bo lib, bu	
ʻ ʻ ʻ
borada barcha imkoniyatlarni ishga solish alohida dolzarblik kasb etadi.
Oliy   ta’lim   mazmunini   yangilash   jarayonida   bo lajak   mutaxassislarning	
ʻ
umumiy   mehnat   va   kasbiy   ko nikma   hamda   malakalarga   ega   bo lishlarini	
ʻ ʻ
ta’minlash masalasining samarali hal etilishiga alohida ahamiyat qaratilishi zarur.
Bozor   iqtisodiyotiga   o tish   sharoitida   o qituvchilarning   mehnat   bozoriga	
ʻ ʻ
moslashuvini   ta’minlash   alohida   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shu   o rinda   alohida	
ʻ
ta’kidlash   joizki,   oliy   ta’lim   muassasalarida   bo lajak   mutaxassislarni   tayyorlash	
ʻ
jarayoni   talabalarda   zaruriy   ishlab   chiqarish   iqtisodiy   mazmunga   ega   faoliyat,
ko nikma   va   malakalari   sifatini   shakllantirishga   e’tiborni   qaratish   talab   etiladi.	
ʻ
Biroq,   ta’lim   jarayonlarini   takomillashtirishga   qo yilayotgan   yangi,   yanada	
ʻ
yuqoriroq   talablar,   shuningdek,   talabalarning   kasbiy   ko nikma   va   malakalarini,	
ʻ
yangi   pedagogik   texnologiyalarni   rivojlantirish   bilan   yangicha   fikrlovchi
mutaxassisni shakllantirish imkonini beruvchi sharoitlarning ishlab chiqilmaganligi
o rtasida ob’ektiv qarama-qarshilik mavjud.	
ʻ
Har tomonlama barkamol insonni shakllantirish bugungi jamiyatimiz oldida
turgan   dolzarb   masalalardan   biri   bo lib   qolmoqda.   Hozirgi   maktab   o rindiqlarida	
ʻ ʻ
o tirgan   yosh   avlod   ertaga   bizning   qo limizdan   ishimizni   oladigan,   hayotimizni	
ʻ ʻ
davom   ettirib,   o zidan   keyingi   avlodga   yetkazuvchi   vorislarimiz,   O zbekiston	
ʻ ʻ buyuk   kelajagining   egalaridir!   Shu   sababli   Prezidentimiz   Islom   Karimov   butun
mamlakatimiz diqqat e’tiborini barkamol avlod tarbiyasiga qaratmoqda.
Ta’lim   –   tarbiya   jarayoni   sifati   va   samaradorligini   oshirish   kelgusi
taraqqiyotimizning   asosi   ekanligi   ma’lum.   Bu   haqda   Prezidenttimizning   quyidagi
so zlari ibratlidir:ʻ
“Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo lishi	
ʻ
farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq.
Buning uchun har qaysi ota –ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida
avvalo   shaxsni   ko rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,	
ʻ
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo lgan,   ongli	
ʻ
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   –   ta’lim-tarbiya   sohasining
asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak.   Bu   esa	
ʻ
ta’lim va tarbiya ishini uyg’un holda olib borishni talab etadi”
Ta’lim   jarayoniga   pedagogik   texnologiyalarni   olib   kirish   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ning   ikkinchi   bosqich   vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   –
kelajakdagi   muvaffaqiyatlar   kaliti   ekan,   uning   mahsuli   sifatida   bugungi   o quvchi	
ʻ
kelajakda   huquqiy-demokratik   jamiyat   a’zosi   sifatida   bu   jamiyat   hayotida
to laqonli ishtirok eta olishi, zamonning bozor iqtisodiyoti qo yayotgan talablariga	
ʻ ʻ
to la   javob   bera   olishi   kerak.   Axborot   oqimi   keskin   ortgan,turli   yangiliklar
ʻ
hayotimizga   shitob   bilan   kirib   kelayotgan   davrda   mustaqil   tanqidiy   fikrlash
ko nikmalariga   ega   bo lgan,yangilikni   o rganishga   doim   tayyor   bo lgan,
ʻ ʻ ʻ ʻ
hamkorlikdan   cho chimaydigan   ,   muloqotga   erkin   kirisha   oladigan   shaxsni	
ʻ
tarbiyalash ta’lim-tarbiya jarayonining asosiy maqsadi bo lishi kerak va bu borada	
ʻ
ta’limda   yangi   texnologiyalarning   qo llanishiga   yo l   ochilishi   maqsadga   erishish	
ʻ ʻ
yo lidagi   to g’ri   qadamdir.   Hozirgi   kunda   yangi   texnologiya   elementi   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ
interfaol usullardan keng foydalanilmoqda. Kurs   ishining   maqsadi.   Boshlang’ich   sinflarda   100   ichida   arifmetik
amallar   bajarishning   ahamiyati,   100   ichida   qo shish   va   ayitish,   ko paytirish   vaʻ ʻ
bo lish     Og‘zaki   hisoblash   malakalarini   shakllantirish   texnologiyasidan	
ʻ
foydalanish metodlari orqali dars samaradorligini oshirish
Kurs   ishining   vazifalari.   Boshlang’ich   sinflarda   100   ichida   arifmetik
amallar bajarishning  nazariy-pedagogik asoslari.
Yuzlik   mavzusida   arifmetik   amallarni   o rganish.   100   ichida   qo shish   va	
ʻ ʻ
ayirish
Yuz ichida ko paytirish va bo lish	
ʻ ʻ
Ko‘p xonali sonlar” mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish
  Og‘zaki hisoblash malakalarini shakllantirish texnologiyasidan foydalanish
metodlari. 
Kurs   ishining   predmeti.   Mavzuga   oid   bir   nechta   adabiyotlardan
ma’lumotlar to plash, tahlil qilish va misollarga tadbiq qilishdan iborat.	
ʻ
Kurs   ishining   obekti.   „YUZLIK“   MAVZUSIDA   ARIFMETIK
AMALLARNI O‘RGATISH METODIKASI“ mavzusini o rganish va tahlil qilish.	
ʻ
Kurs   ishining   tuzilmasi:   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I. BOB.   BOSHLANG ICH   SINF   O QUVCHILARIDA   YUZLIK	
ʻ ʻ
MAVZUSI BO YICHA KO NIKMALARINI SHAKLLANTIRISH 	
ʻ ʻ
1.1. Yuzlik   mavzusida   arifmetik   amallarni   o rganish.   100   ichida	
ʻ
qo shish va ayirish. 	
ʻ
U shbu   mavzuda   amallarni   o‘rgatish   bilan   birga   1-sinfda   sonni   yig‘indiga
qo‘shish   va   yig‘indini   songa   qo‘shish,   sonni   yig‘indidan   ayirish   va   yig‘indini ayirish   xossalari,   2-sinfda   yig‘indini   yig‘indiga   qo‘shish   va   yig‘indidan   ayirish
xossalari qaraladi.
Bu   xossalarni   va   tegishli   hisoblash   usullarini   ochib   berishdan   avval
tayyorgarlik  ishini   bajarish  kerak,  natijada  o‘quvchilar   sonlar   yig‘indisi  va   sonlar
ayirmasi kabi matematik ifodalarni o‘zlashtiradi, qo‘sh tengliklar, bir va ikki amalli
ifodalarni   qavslar   yordamida   yozishni   o‘rganadi,   ikki   xonali   sonlarni   o‘nlik   va
birlik yordamida yoza oladilar.
«Yig‘indi»,   «ayirma»   tushunchalari   bilan   4+3=7,   7-4=3   kabi   misollarni
yechishda  tanishadilar. 10 ichida qo‘shish  va ayirishdayoq 5+4=5+2+2=9, 8-3=8-
1-2=5 kabi qo‘sh tengliklarni ishlatib, qo‘shish va ayirishning turli ko‘rinishlarini
yoza   oladilar,   qavslar   ishlatish   yordamida   6+(3+1)=6+4=10   kabi   hisoblash
usullarini bilib olishadi.
Raqamlashni   o‘rganish   davrida   «qavs»   belgisi   bilan   tanishadi,   va   «5   va   3
sonlari   yig‘indisiga   2   ni   qo‘shing»   kabi   og‘zaki   masalalarni   yechadilar.   Qo‘shish
va ayirishni o‘rgatish quyidagi tartibda olib boriladi. Oldin nol bilan tugaydigan 2
xonali   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   o‘rganiladi,   so‘ngra   sonni   yig‘indiga   qo‘shish
va   ayirish   o‘rganiladi.   Sonni   yig‘indidan   ayirish,   yig‘indini   songa   qo‘shish   va
yig‘indini sondan ayirish qoidalari ham shu tartibda qaraladi.
Nol bilan tugaydigan sonlar ustida amallar bajarish:
60+20= ? 70–40 = ?
6 o‘nli + 2 o‘nli = 8 o‘nli 7 o‘nli – 4 o‘nli = 3 o‘nli
60 + 20 = 80 70–40 = 30
Kabi ko‘rinishda savollar bilan olib boriladi.
Har bir qoida o‘rganish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
1   bosqich.   Narsalar   to‘plami   ustida   amallar   bajarib,   o‘quvchilar   xossani
ochishadi va ifodalashadi. II bosqich. Xossani misollar yordamida har xil usullar, jumladan, qulay usul
bilan yechishga tatbiq qiladi.
III   bosqich.   Arifmetik   amallar   xossalari   asosida   chiqariladigan   hisoblash
usullari o‘rganish obyekti bo‘lib xizmat qiladi.
IV   bosqich.   O‘rganilgan   xossalarni   va   hisoblash   usullarini   taqqoslash
natijasida   bu   xossalar   va   usullar   umumlashtirishning   yuqoriroq   darajasiga
ko‘tariladi.
Misol: 36+23 = (30 + 6)+(20 + 3) = (30 + 20)+(6+3)=50 + 9=59.
1-sinfda o‘rganilgan to‘rtta xossa:
Sonni yig‘indiga qo‘shish;
Yigindini songa qo‘shish;
Sonni yigindidan ayirish;
Yig‘indini   sondan   ayirishlar   100   ichida   qo‘shish   va   ayirishning   barcha
hollari uchun hisoblash usullari kiritiladi.
Nol   bilan   tugaydigan   ikki   xonali   sonlarni   qo‘shish   va   ayirishni   ochib
berishda bolalarga bunday sonlarni qo‘shish va ayirish bir xonali sonlarga o‘xshash
bajarilishini ko‘rsatish kerak.
Masalan:   60+20=   yigindini   topish   uchun   6   o‘nlikka   2   ta   o‘nlikni   qo‘shish
yetarli.
60+20=? 70–40
6 o‘nl+2 o‘nl =8 unl 7 o‘nl– 4 o‘nl=3 o‘nl
60+20=80 70–40=30
Har bir xossani o‘rganish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
Birinchi bosqichda obyektlar to‘plamlari ustida amallar bajarib, o‘quvchilar
xossani ochishadi va uni ifodalashadi. Ikkinchi bosqichda o‘quvchilar xossani maxsus tanlangan misollarni har xil
usullar   va   xususan,   qulay   usul   bilan   yechishga   tatbiq   qilishadi,   shuningdek,
masalalarni har xil usullar bilan yechishga ham tatbiq qilishadi.
Uchinchi   bosqichda   arifmetik   amallar   xossalari,   shuningdek,   hisoblash
usullarini   taqqoslash   natijasida   bu   xossalar   va   usullar   umumlashtirishning
yuqoriroq darajasiga ko‘tariladi.
Birinchi   bosqichda   sonni   yigindiga   qo‘shish   qoidasini   ochib   berish   ishida
bolalar   ongiga   yig‘indiga   sonni   uchta   har   xil   usul   bilan   qo‘shish   mumkinligi   va
bularning   hammasida   bir   xil   natija   chiqishi   faktini   yetkazish   kerak.   Doskaga
(5+2)+3 ifoda yozib qo‘yishgan. Bu ifodaning qiymatini uch usul bilan topish talab
qilinadi:
(5+2)+3=7+3=10
(5+2)+3=(5+3)+2=8+2=10
(5+2)+3=5+(3+2)=5+5=10
Ikkinchi bosqichda maxsus mashqlar bajarish yo‘li bilan xossalarni bundan
keyin o‘zlashtirishga oid ish amalga oshiriladi. Asosan birinchi xossaga mashqlarni
bilan cheklanamiz.
I. Misolni o‘qing va natijani har xil usul bilan hisoblang:
(4+2)+3
II. Qulay usul bilan hisoblang:
(8+6)+4 (30+3)+5 (40+2)+30
Bunday   mashqlarni   bajarishda   o‘quvchilar   natijani   topishning   uchchala
usulini xayolan takrorlashlari va eng osonini tanlab olishlari kerak.
III. Yozuvni tamomlang:
(40+7)+2=40+(...) (50+1)+30=(50+30)+... IV. Amallar xossalarini bilganlik asosida masalalarni har xil usullar
bilan yechish:
Zuhrada 5 ta katak va 3 ta chiziqli daftar bor. 2 tasini ukasiga berdi. Zuhrada
nechta daftar qoldi?
(5+3)–2=8–2=6 (daftar)
O‘qituvchi masala shartini o‘zgartirishi mumkin:
(5+3)-2=5 (3-2)=5+1=6......
Uchinchi bosqichda tegishli qoidaga asoslangan hisoblash usullari ustida ish
olib boriladi.
Har bir hisoblash usuli ustida ishlash metodikasini ko‘rib chiqamiz.
Sonni   yig‘indiga   qo‘shish   xossalari   o‘rganilgandan   keyin   34+2,   34+20
hollarga   doir   usullar   qaraladi.   Тayyorgarlik   sifatida   nol   bilan   tugamaydigan   ikki
xonali   sonni   xona   qo‘shiluvchilarining   yig‘indisi   shaklida   tasvirlash   shuningdek,
(80+4)+2, (50+4)+20 va hokazo.
Misollarni qulay usul bilan yechish taklif qilinadi.
Doskaga 46+30=(40+6)+30=(40+30)+6=76
46+3=(40+6)+3=40+(6+3)=40+9=49
(Natijasi hisoblashda 40 ga 30 qo‘shish 70 bo‘ladi, 6 ni qo‘shsa 76 bo‘ladi)
Shundan keyin tushuntirish asosida oldin sonni yig‘indi bilan almashtiramiz,
so‘ngra eng qulay usul bilan yechamiz.
Hisoblash   usullari   o‘zlari   asoslanayotgan   xossalarga   mos   ravishda   qanday
guruhlanishini ko‘rsatamiz.
I. Yig‘indiga   sonni   qo‘shish,   bu   qoida   quyidagi   hisoblash
usullariga asos bo‘ladi.
1) 34+20=(30+4)+20=(30+20)+4=54 2) 34+2=(30+4)+2=30+(4+2)=36
3) 54+6=(50+4)+6=50+(4+6)=60
II. Yig‘indidan sonni ayirish.
1) 48–30=(40+8)–30=(40–30)+8=18
2) 48–3=(40+8)–3=40+(8–3)=45
3) 30–6=(20+10)–6=20+10–6)=24
III. Songa yig‘indini qo‘shish.
1) 9+5=9+(1+4)=(9+1)+4=14
2) 36+7=36+(4+3)=(36+4)+3=43
3) 40+16=40+(10+6)=(40+10)+6=56
4) 45+18=45+(10+8)=(45+10)+8=63
III. Sondan yig‘indini ayirish.
1) 12–5=12–(2+3)=(12–2)–3=7
2) 36–7=36–(6+1)=(36–6)–1=29
3) 40–16=40–(10+6)=(40–10)–6=24
4) 45–12=45–(10+2)=(45–10)–2=33
5) 45–18=45–(10+8)=(45–10)–8=27
Тo‘rtinchi   bosqichda   amallar   xossalarini   umumlashtirish   va   bu   bilimlarni
differensiallash imkonini beruvchi maxsus mashqlar bajarish nazarda tutiladi.
36+23=(30+6)+(20+3)+(30+20)+(6+3)=59
65-21=(60+5)-(20+1)=(60-20)-(5-1)=44
1.2. 100 ichida ko‘paytirish va bo‘lish
Mavzusi   ustida   ishlashda   o‘qituvchi   oldida   turgan   asosiy   vazifalar
quyidagilardan iborat:
1) O‘quvchilarni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   arifmetik   amallarni
ma’nosi   bilan   tanishtirish,   ularning   ba’zi   xossalari   (ko‘paytirishning   o‘rin almashtirish   xossasi,   sonni   yig‘indiga   va   yig‘indini   songa   ko‘paytirish
xossasi,   yig‘indini   songa   bo‘lish   xossasi)   va   ular   orasidagi   mavjud
bog‘lanishlar   bilan,   bu   amallar   komponentlari   bilan   natijalari   orasidagi
o‘zaro bog‘lanishlar bilan tanishtirish
2) Ko‘paytirish   jadvalini   puxta   bilishni   va   undan   bo‘linmani
topishda foydalana olishni ta’minlash;
3) O‘quvchilarni   jadvaldan   tashqari   ko‘paytirish   va   bo‘lish
usullari   bilan   ko‘paytirish   va   bo‘lishning   maxsus   hollari   (   nol   soni   bilan
ko‘paytirish   va   bo‘lish,   1   ga   ko‘paytirish   va   bo‘lish)   qoldiqli   bo‘lishning
jadval hollari bilan tanishtirish.
100 ichida ko‘paytirish va bo‘lishni bir necha bosqichlarda bo‘lib o‘rganish
mumkin.
1. Тayyorgarlik   bosqichi.   100   ichida   ko‘paytirish   va   bo‘lish   2
sinfda   o‘rganiladi,   ammo   o‘rganishga   tayyorgarlik   1-sinfdayoq   10   va   100
ichida raqamlashni qo‘shish va ayirishni o‘rganishda boshlanadi.
II.   BOB.   BOSHLANG ICH   SINFLARDA  YUZLIK   MAVZUSIDAʻ
ARIFMETIK AMALLAR USTIDA ISHLASH METODIKASI
2.1. Ko‘p xonali sonlar” mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish
Bu   mavzuni   o‘rganishda   o‘qituvchining   asosiy   vazifasi   o‘quvchilarning
arifmetik   amallar   (qo‘shish   va   ayirish,   ko‘paytirish   va   bo‘lish)   orasidagi   o‘zaro
bog‘lanishlarni   umumlashtirish,yozma   hisoblashlarning   ongli   va   puxta
ko‘nikmalarini hosil qilishdan iborat.
Ko‘p   xonali   sonlarni   qo‘shish   va   ayirish   bir   vaqtda   o‘rganilib,   nazariy
asoslari,   yig‘indiga   yig‘indini   qo‘shish   va   yig‘indidan   yig‘indini   ayirish
qoidalaridan iborat. Darslikda   qo‘shish   va   ayirish   hollari   qiyinligi   ortib   boradigan   tartibda
kiritiladi: sekin asta xona birliklaridan o‘tish sonlari orta boradi, nollarni o‘z ichiga
olgan   sonlar   kiritiladi,   uzunlik,   massa,   vaqt   va   boshqa   birliklarda   ifodalangan
sonlarni qo‘shish va ayirish qaraladi.
O‘quvchilarni   bir   nechta   sonni   qo‘shishda   qo‘shiluvchilarni   guruh   usuli
(yig‘indining guruhlash xossasi) bilan tanishtirish kerak.
Masalan; 23+17+48+52=140
(23+17)+(48+52)=40+100=140
23+(17+48+52)=23=117=140
Ko‘p xonali ismsiz sonlarni qo‘shish va ayirish bilan bog‘liq holda uzunlik,
massa,   vaqt   va   baho   o‘lchovlari   bilan   ifodalangan   ismli   sonlarni   qo‘shish   va
ayirish ustida ishlash amalga oshiriladi.
Masalan: 42 m 65 sm +26 m 63 sm =69 m 48 sm
42 m 65 sm 4265
26 m 83 sm 2683
69 m 48 sm6948 sm 69 m 48 sm.
Ko‘p   xonali   sonlarni   ko‘paytirish   va   bo‘lish   bir-biridan   farq   qiluvchi   uch
bosqichga ajraladi.
I bosqich. Bir xonali songa ko‘paytirish va bo‘lish
II boqich. Xona sonlariga ko‘paytirish va bo‘lish
III bosqich. Ikki xonali va uch xonali sonlarga ko‘paytirish va bo‘lish.
2.2.   Og‘zaki   hisoblash   malakalarini   shakllantirish   texnologiyasidan
foydalanish metodlari Boshlang‘ich sinflarda o‘quvchilar og‘zaki  hisoblash bilimini shakllantirish
hozirgi   zamon   o‘qitish   metodikasida   yangi   texnologiyani   joriy   etishni   asosiy
masala   qilib   qo‘ymoqda.   Lotin   yozuviga   asoslangan   matematika   darsliklarimizda
ayniqsa, yuz ichida, ming ichida arifmetik amallar bajarish jarayoni o‘quvchilarni
fikrlash   qobiliyatlarini   o‘stiradigan,   ijodiy   qobiliyatini   aniqlaydigan,   yig‘indidan
ko‘paytmaga   o‘tish   qoidasi,   ko‘paytma,   bo‘linma   tushunchalari,   ularning
komponentlari   orasidagi   munosabatlarini   mukammal   o‘zlashtirishni   talab   etadiki,
bu yuqori sinf matematika fanidan oladigan bilimini mustahkamlash asosi bo‘lsin.
Boshlang‘ich   sinflarda   eng   qulay   usul   bilan   hisoblash   masalasi   arifmetik   amallar
bajarishning asosiy tayanchi bo‘lib hisoblanadi. O‘qituvchi darslikdagi materiallar
bilan   cheklanib   qolmasdan,   balki   ijodiy   fikrlaydigan   materiallar   bilan   darsni
boyitish maqsadga muvofiqdir. Masalan, 10, 100, 1000 ichida ko‘paytirishni  turli
ko‘rinishlaridan foydalanish o‘quvchilarni qiziqishini oshiradi.
68x5 = (34x2)x5 =34x (2x5) = 34x10 =340
68x50= 34x100=3400
Qo‘shishning distrebutevlik qonuniga ko‘ra:
17x50= (16+1) x50= 16x50+1x50=800+50 = 850
Sonlarni bo‘lish texnikasiga ko‘ra:
135:5= (135x2) : (5x2) =270:10=27
2250:50=4500:100=45
O‘quvchilar   diqqatini   shunga   jalb   etish   zarurki,   og‘zaki   va   yozma
ko‘paytirish oddiy odat bo‘lib qolishini o‘qituvchi nazorat qilishi kerak.
24x25 = (6x4) x 25= 6x (4x25) = 6x100=600
Bunda imkon boricha qisqa holat tanlashga intilish zarur:
24x25=(24:4) x(25x4) = 6x100=600
Ko‘paytirishning qavslardan foydalanish holatlari juda ham qiziqarlidir: 37x25=(36+1) x25=36x25+25=900+25=925
35x25=(36-1)x25=36x25-1x25=900-25=875
38x25=(36+2) x25=36x25+2x25=900+50=950
25 ga ko‘paytirishning og‘zaki usulini 24 va 26 ga ko‘paytirishni
(25-1) va (25+1) ifoda bilan almashtirish maqsadga muvofiqdir.
(Bu chorak,bo‘lak, ulushlar tushunchasini o‘tganda zarur bo‘ladi.)
Masalan: 36x26=36(25+1)=36x25+36x1=900+36=936
36x24=36(25-1)=36x25-36x1=900-36=864
25   ga   bo‘lish   esa,   5   ga   bo‘lish   qoidasidek   bajariladi.   Yuqoridagi
hisoblashlarga teskari hisoblashlarni bajarish bilan mustahkamlaymiz. Bo‘luvchini
2   ga,   4   ga   ikki   martalab   ko‘paytirish   bo‘lgan   hollar   uchun   xonalarni   nollar   bilan
to‘ldirish qoidalariga asoslanadi:
225:25=(225x2)x2=225x4=900
Agar   9,99   va   999   ga   ko‘paytirish   kerak   bo‘lsa,   u   holda   eng   qulay   usulda
hisoblash   qoidasiga   ko‘ra   (10-1),   (100-1),   (1000-1)   ko‘rinishlarda   distrebutevlik
qonuniga ko‘ra:
678x9=678x(10–1)=6780-678=6102
577x99=577(100–1)=57700-577=57123
34x999=34(1000–1)=34000-34=33966
2-sinfda (14x15) ko‘paytirish qoidasi
14x15=14(10+5)=140x14x5=140+70=210
Buni   darhol   hisoblashga   shoshilmasdan   bajarish   zarur,   chunki
14x15=14x10+14x5=(14+7)x10=21x10=210
Ko‘rinishda hisoblashni bajarishni unutmaslik kerak. Agar 23x15 bo‘lsa
23x15=(22+1)x15=22x15+1x15=330+15=345
Shuningdek,   14   va   16   ga   ko‘paytirishni   (15+1)   va   (15-1)   ifodaga
almashtirish mumkin.
66x14=66x(15–1)=66x15 – 66 = 990 – 66 = 924
62x16=62(15+1)=62x15+15x1=930+62=992
61x69=6(6+1)x100+1x9=4200+9=4209
243x247=24x25x100+3x7=60000+21=60021
Bunday   usullardagi   hisoblashlarni   bajarish   o‘quvchilarni   arifmetik   amallar
bajarishda hisoblashlarini mustahkamlaydi.
Hisoblash   malaka   va   ko‘nikmalarni   shakllantirish   texnologiyasiga   asos
bo‘ladi.
Bu   mavzuni   o’rganishda   o’qituvchining   asosiy   vazifasi   o’quvchilarning
arifmetik   amallar   (qo’shish   va   ayirish,   ko’paytirish   va   bo’lish)   orasidagi   o’zaro
bog’lanishlarni   umumlashtirish,yozma   hisoblashlarning   ongli   va   puxta
ko’nikmalarini hosil qilishdan iborat.
Ko’p   xonali   sonlarni   qo’shish   va   ayirish   bir   vaqtda   o’rganilib,   nazariy
asoslari,   yig’indiga   yig’indini   qo’shish   va   yig’indidan   yig’indini   ayirish
qoidalaridan iborat. Darslikda qo’shish va ayirish hollari qiyinligi ortib boradigan
tartibda   kiritiladi:   sekin   asta   xona   birliklaridan  o’tish   sonlari   orta   boradi,   nollarni
o’z   ichiga   olgan   sonlar   kiritiladi,   uzunlik,   massa,   vaqt   va   boshqa   birliklarda
ifodalangan sonlarni
Qo’shish va ayirish qaraladi.
O’quvchilarni   bir   nechta   sonni   qo’shishda   qo’shiluvchilarni   guruh   usuli
(yig’indining guruhlash xossasi) bilan tanishtirish kerak.
Masalan; 23+17+48+52=140 (23+17)+(48+52)=40+100=140
23+(17+48+52)=23=117=140
Ko’p xonali ismsiz sonlarni qo’shish va ayirish bilan bog’liq holda uzunlik,
massa, vaqt va baho o’lchovlari bilan ifodalangan ismli sonlarni qo’shish va ayirish
ustida ishlash amalga oshiriladi.
Masalan: 42 m 65 sm +26 m 63 sm =69 m 48 sm
42 m 65 sm 4265
26 m 83 sm 2683
69 m 48 sm6948 sm 69 m 48 sm.
Ko’p   xonali   sonlarni   ko’paytirish   va   bo’lish   bir-biridan   farq   qiluvchi   uch
bosqichga ajraladi.
I bosqich. Bir xonali songa ko’paytirish va bo’lish II boqich. Xona sonlariga
ko’paytirish va bo’lish
III bosqich. Ikki xonali va uch xonali sonlarga ko’paytirish va bo’lish.
Har bir arifmetik amal konkret ma‘nosini ochib berish bilan bir vaqtda mos
belgilashlar   va   atamalar   kiritiladi,   amallar   nomlari,   komponentlar   va   amallar
natijalari   komponentlari   nomlari.   Bu   yerda   matematik   ifoda   tushunchasi   ustida
ishlash   boshlanadi,   dastlab   7+3   ko‘rinishdagi   oddiy   ifodalar,   so‘ngra   esa   9-(2+3)
ko‘rinishdagi ifodalar qaraladi.
Boshlang‘ich   matematika   kursi   arifmetik   amallarning   qator   xossalarini   o‘z
ichiga  oladi.  Qo‘shish   va  ko‘paytirishning  o‘rin  almashtirish   qonuni,  ko‘paytirish
va   bo‘lishning   taqsimot   xossasi   hamda   yig‘indiga   sonni   qo‘shish,   yig‘indidan
sonni   ayirish,   yig‘indini   yig‘inidiga   qo‘shish,   yig‘indidan   yig‘nidini   ayirish,
yig‘indini   songa   ko‘paytirish   va   bo‘lish,   sonni   ko‘paytmaga   ko‘paytirish,   sonni
ko‘paytmaga   bo‘lish.   Bu   xossalar   to‘plamlar   yoki   sonlar   ustida   amallar   asosida
ochib beriladi, natijada o‘quvchilar umumlashtirishga kelishlari lozim. Kursda   xossalarni   o‘zlashtirish   uchun   maxsus   mashqlar   sistemasining
ko‘zda   tutilishi,   xossalarning   qo‘llanilishining   asosiy   sohasi   –   ular   asosida
hisoblash   usullarini   ochib   berishdir.   Masalan,   1-sinfda   qo‘shishning   o‘rin
almashtirish   xossasini   o‘rgangandan   so‘ng   2+6   ko‘rinishdagi   hollar   uchun
qo‘shiluvchilarni   almashtirish   usuli   kiritiladi.   54-20   ayirish   holini   qarashda   esa
yig‘indidan sonni ayirishning turli usullari qaraladi, buning natijasida
54-20=(50+4)-20=(50-20)+4=34
Hisoblash usuli ochib beriladi.
Arifmetik   amallar   xossalari,   amallarning   natijalari   va   komponentlari   va
sonnning   o‘nli   tarkibi   orasidagi   bog‘lanishlarga   tayanib   boshlang‘ich   kursda
qaraladigan   barcha   hollar   uchun   hisoblash   usullari   ochib   beriladi.   Hisoblash
usullariga   bunday   yondashish   bir   tomondan,   ongli   ko‘nikma   va   malakalar
shakllanishigaimkon beradi, chunki o‘quvchilar ixtiyoriy hisoblash usulini asoslay
oladilar.   Ikkinchi   tomondan,bunday   sistemada   amallar   xossalari   va   kursning
boshqa masalalari yaxshi o‘zlashtiriladi.
Boshlang‘ich   matematika   kursida   o‘quvchilarda   hisoblash   ko‘nikmalarini
tarkib   toptirishga   yo‘naltirilgan   mashqlar   sistemasi   ko‘zda   tutilgan.Bu   mashqlar
turlicha   bo‘lib,   ularga   quyidagilar   kiradi:   turlicha   misollarni   yechish,   jadvallarni
to‘ldirish, harflarning son qiymatlarini qo‘yish va olingan ifodalarning qiymatlarini
topish   va   h.k.   ko‘nikmalarni   shakllantirish   ularning   turli   darajadagi   ko‘nikma   va
malkalarning   avtomatlashtirilishini   ko‘zda   tutadi:   jadval   hollarining   qo‘shish   va
ko‘paytirish   va   ularga   asosan   tiplari,   ayirish   va   bo‘lish   amallarini   bajarish
malakalari   to‘la   avtomatlashtirilishi   uchun   o‘quvchilar   tez   va   to‘g‘ri   quyidagi
misollarni yecha olishlari kerak:
3+8=11,7·8=42,12-5=7,56:8=7
Ayrim   amallarning   bajarilishi   ham   avtomatlashtiriladi,   masalan,   18   va   7
sonlarini qo‘shishda:
Yoki Amallar tez bajariladi.
8+7=15,10+15=25
7=2+5,18+2=20,20+5=25
Shu   bilan   birga   arifmetik   amallar   asoslari   va   tegishli   hisoblash   usullarini
o‘rganish   bilan   birga   to‘plamlar   yoki   sonlar   ustida   amallarni   bajarish   asosida
arifmetik   amallar   komponentlari   va   natijalari   orasidagi   bog‘lanishlar   (masalan,
yig‘indidan   qo‘shiluvchilardan   biri   ayirilsa,   u   holda   boshqa   qo‘shiluvchi   hosil
bo‘ladi)   komponetlardan   birining   o‘zgarishiga   bog‘liq   arifmetik   amallar
natijalarining   o‘zgarishi   (masalan,   qo‘shiluvchilardan   biri   bir   necha   birlikka
oshirilsa,u holda yig‘indi o‘shancha birlikka ortadi.).
Barcha   aytilgan   arifmetik   amallarga   taaluqli   masalalar   biri   biriga   bog‘liq
ravishda qaraladi.
Masalalar   boshlang‘ich   matematika   kursi   ko‘pgina   masalalarni   ochib
berishga   xizmat   qiluvchi   mashqlardir.   Masalan,   masalalar   yechish   yordamida
arifmetik   amallar,   amallar   xossalari,   konkret   ma‘nosi,   arifmetik   amallar
komponentlari   va   natijalari   orasidagi   bog‘lanishlar   va   h.k.lar   ochib   beriladi.
Shunday   qilib,   masalalar   matematikani   hayot   bilan   bog‘lash   vositasi,
tushunchalarning   turlicha   tomonlarini   ochib   berish   uchun   yetarlicha   turli   hayotiy
vaziyatlarni   ta‘minlashga   imkon   beradi.   Bundan   tashqari,   masalalarni   yechish
jarayonida   o‘quvchilar   hayotga   zarur   bo‘lgan   ko‘nikma   vva   malakalarni
egallaydilar, foydali ma‘lumotlar bilan tanishadilar, hayotda uchraydigan miqdorlar
orasidagi   bog‘lanish   va   aloqalarni   o‘rnatishga   o‘rganadilar.   Boshlang‘ich
matematika   kursiga   murakaab   bo‘lmagan   tuzilishga   ega   arifmetik   va   geometrik
mazmunli masalalar kiritiladi.
O`quvchilarga   bo`lish   amalini   o`rgatishda   qiziqarli   mashq   va   savollardan
foydalanish   birinchidan   ,   amalning   xossalarini   chuqur   o`rganishga   ,   ikkinchidan
uning   tarbiyalarini   ko`ra   olishga   ,   uchinchidan   ,   o`quvchilarda   ijodiy   faollikni
oshirishga   yorfam   beradi.   Shuning   uchun   har   bir   darsda   yoki   sinfdan   tashqari tadbirlarda   imkoniyati   boricha   bunday   masalalardan   foydalanish   yaxshi   natijalar
beradi .
Kichik   maktab   yoshidagi   bolalar   ham   o‘yinqaroq   bo‘lib,   ularda   o‘yinga
bo‘lgan   qiziqish   kuchli   bo‘lib,   ularda   o‘qish,   ta’lim   olish   faoliyati   to‘liq
shakllanmasdan   bo‘ladi.   Yosh   bolalarning   shu   o‘yinga   bo‘lgan   qiziqishlaridan
hamda   matyematik  tushunchalarning   ularning  kundalik   amaliy  hayotlarida  doimo
qo‘llash mumkinligini tushuntirish orqali ularni matematika fani asoslarini yaxshi
o‘rganishga   qaratishlari   rnumkin.   Kichik   maktab   yoshidagi   o‘quvchilar   bilan
dastlab ularning kundalik hayotlarida uchrab turadigan voqyeya va hodisalar bilan
bog`liq matnli masalalar yechish ularning matyematik tushunchalarni bilib olishga,
uni   o‘rgatishga   o‘zlari   mustaqil   bu   tushunchalarni   amaliy   darslarda   qo‘llashga
bo‘lgan qiziqishlarni oshiradi.
Shu   narsani   esdan   chiqarmaslik   kerakki,   qar   bir   o‘qituvchi   u   yoki   bu
masalaga   o‘z   pyedagogik   salohiyatini   ish   joyidan   obyektiv   va   suyektiv   shart-
sharoitdan kyelib chiqib yondashiladi.
Yoshlar  ta’lim-tarbiyasida shunday narsaning o‘zi  bo‘lmaydi.  Har  bir  ishga
masulyatli   yondashib   o‘zidagilarga   qo‘ygan   sharoiti   vazifalarni   bajonidil
bajarishga   harakat   qilishimiz   kerak.   Shundagina   yosh   o‘quvchilar   ularning
vatanimiz uchun sodiq inson bo‘lib yetishi uchun harakat qilamiz
O‘qituvchi   bolalarga   ikkinchi   masala   birinchi   masalaga   qaraganda
qiyinroqligini,   lekin   uni   hamma   yechishga   urinib   ko‘rishini   aytadi.   Kim   yecha
olmasa   avval   birinchi   masalani   yechsin,   so‘ngra   ikkinchi   masalani   ham   yechish
oson   bo‘ladi.Masalaning   yechilishi   usulini   umumlashtirish   maqsadida   vaqti   vaqti
bilan   har-bir   ma’lumotli   masalalarning   yechishlarini   elementar   tatqiq   qilishni
o‘tkazib   tuzish   foydali.   Bu   masala   yechimga   ega   bo‘ladigan   yoki   yechimga   ega
bo‘lmagan,   bitta   yoki   bir   necha   yechimga   ega   bo‘lmaydigan,   shartlarni
shuningdyek bir kattalik qiymatning o‘zgarishiga bog`liq ravishda ikkinchi kattalik
qiymatning o‘zgarish shartlarni aniqlash demakdir. Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslaridaog‘zaki   va   yozma   hisoblashlar
usullari   imkoniyatlaridan   foydalanish   uchun   har   bir   tushunchaning   mohiyati,
mazmuni   va   uning   o‘quvchilar   amaliy   tajribasiga   asoslanilishi   hamda
ko‘rgazmalilikning   keng   yo‘lga   qo‘yilishi,   taqqoslash,   xulosa   chiqarish   va
konkretlashtirishga   o‘rgatish   hisoblash   usullarining   o‘rganilishi   bilan   birga
umuman   boshqa   amallardagi   o‘xshash   qonuniyatlarni   taqqoslash   asosida   keltirib
chiqarishga hamda mashq va misollarni yechishni tahlil qilish asosida o‘rgatilishi,
xatolar ustida ishlash va bularning barchasidan samarali foydalanish asosini tashkil
etadi.
Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida   arifmetik   amallar   xossalari   va
usularini   o‘rganishda   o‘ziga   xos   bo‘lgan   qonuniyatlarini   ko‘paytirish   amaliga
teskari   amal   sifatida   muvofiqlikda   o‘rganilishini   talab   etsa,   ikkinchi   tomondan
maxsus hollarni taxlil etishda amallardagi xos xususiyatlar bilan taqqoslash muhim
ahamiyat kasb etadi. Bu esa o‘quvchilarningog‘zaki va yozma hisoblashlar usullari
ko‘nikmalari shakllanishiga va fikrlashlarini o‘stirishiga ijobiy ta‘sir ko‘rsatadi.
Boshlang‘ich sinflar matematika darslarida arifmetik amallar tushunchasiga
doir   mashq,   masalalar   va   kartochkalar,   ko‘rgazmalilik,   predmetlar   vositasida,
nazariy   mantiqiy   savollardan   foydalanish   na   faqat   o‘quvchilarning   og‘zaki   va
yozma   hisoblashlar   usullarini   chuqur   o‘rganishga,   ularda   mantiqiy   tafakkur
ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   hamda   asosiy   boshlang‘ich   matematik
tushunchalarning nutqda o‘zlashtirilishini ta‘minlaydi va ularni bosqichma-bosqich
tafakkur usullari mohiyatini tushunishlariga xizmat qiladi.
O‘quvchilarda boshlang‘ich sinflar matematika darslarida og‘zaki va yozma
hisoblashlar   usullarigni   muvaffaqiyatli   o‘zlatirishlari   uchun   arifmetik   amallar
o‘rgatish   sistemali   jarayon   bo‘lishi,   bunda   o‘qituvchining   turli   imkoniyatlardan
foydalana   olishi.   Tayyorlovchi   savol   va   topshiriqlardan   o‘rinli   foydalana   olishini
talab etadi. Bu shu bilan asoslanadiki, tushunchalar natija va qoidalarning mantiqiy
asoslanishida   analitik   va   sintetik   usullarni   o‘zaro   muvofiq   holda   qo‘llash   ularni asoslash va tekshirish, taqidiy fikrlash usullarini qo‘llash uchun muhim ahamiyatga
ega.
2.3 .  100 ichida qo shish va ayirish mavzusida dars ishlanmaʻ
Matematika 1-sinf
Mavzu:   “100 ichida qo’shish va ayirish”
Darsning maqsadi:
Ta’limiy   maqsad.   100   soni   ichida   qo’shish   va   ayrishga   doir   agallangan
bilimlarni mustahkamlash. DTS talablari asosida bilim berish. 
Tarbiyaviy maqsad:  Dars mohiyatini yoritib berish jarayonida o’quvchilarga
zukkolik,   topqirlik,   tezkorlik,   ziyraklik   fazilatlarini   rivojlantirish.   Keksalarga
hurmatda bo’lishga ahil-inoq yashashga o’rgatish. 
Rivojlanuvchi maqsad: 
Misollarni tez va to’g’ri yechish ko’nikmalarini rivojlantirish. 
Dars turi: aralash.
Darsning metodi: suhbat, savol-javob, yakka, guruhlarda va jamoa bo’lib ishlash. 
Dars   jixozi:     Sonli   abaklar,   harakatli   ko’rgazma,   mavzuga   oid   rangli   rasmlar   va
jadvallar,   matematik   multimedialar,   proektor,   ekran,   noote   book,   eng   so’ngi
texnologya bilan jixozlangan keng va shinam xona. 
Darsning borishi: 
  O`qituvchi: Bolajonlar omonmisiz?  
         Bugun darsga tayyormisiz?
  O`quvchilar: Ustoz bizlar omonmiz.
Bugun darsga tayyormiz.   O`qituvchi: Kimdur bugun navbatchi.
  Navbatchi: Bizdir bugun navbatchi.
Navbatchi   kun,   oy   va   hafta   kuni   haqida   ma’lumot   beradi.   O`quvchilarni
davomatini aytadi. O’quvchilar bilan o’qituvchi ingliz tilida savol – javob qiladi. 
Whot day is it today?
Todey is Tuesday.
Whot deyt is it todey?
Todey is ___.
O`qituvchi: Hozir o`lkamizda qanday fasl?
Whot season is it now.
It iz spring
Yil fasllari ingliz, rus tilida so’raladi. 
O’quvchilar javob beradilar.
Spring – bahor – весна
Summer – yoz – лето
Autumn – kuz – осенъ
Winter – qish – зима
Vatan deganda nimani tushunasiz?
Vatan bizning tug`ulib o`sgan, kindik qonimiz to`kilgan makondir
-Bizning Vatanimiz qayer?
-Mustaqil O`zbekiston.
Mustaqillik deganim
Bilib qo`y ne ekanin. Eng avval mustaqillik
Bo`lmoq puxta axillik.  
Bu yilda qanday ishlarni qilishimiz mumkin?
O’quvchilar javob beradilar.
Tejamkorlik deganda nimani tushunasiz?
O’quvchilar javobi eshitiladi.
Nimalarni tejash kerak?
Hozir darsimiz nima?
-Matematika darsi 
O’qituvchi sinfni uch guruhga ajratib oladi
Kamalak, Quyosh, Boychechak
O’tilagan mavzu so’raladi:
O’quvchi javobi: O’nliklar ustida amallar mavzusi
O’quvchilar dars taxta oldiga chiqib sonli abak yordamida sonlarni o’nlik va
birliklarga ajratadilar. 25 soni ichida ikkita o’nlik va beshta birlik bor Qo’shish va
ayrish hadlari nomi aytib o’tiladi  
4+5=9 4-qo’shiluvchi, 5-qo’shiluvchi 9-yig’indi 
20-10=10 20-kamayuvchi, 10-ayriluvchi, 10-ayirma 
“Tipratikan” trinajorini bajarib o’tilgan mavzu mustahkamlab olinadi.  O’qituvchi o’quvchilarni javoblarini rag’bat gullari bilan baholab boradi 
O`quvchi   o’quvchilarni   yangi   mavzu   bilan   tanishtirib   rangli   rasmlar
yordamida tusuntirib beradi.
Mavzu: 100 ichida qo’shish va ayrish
10+10=20 50+10=60
20+10=30 60+10=70
30+10=40 70+10=80
40+10=50 80+10=90
 Sonlari hosil qilinadi 
“Kim   g’olib”   harakatli   o’yini   bajarilib   o’tilgan   mavzuga   oid   misollar   yechib
olinadi.   O’quvchilar   kitoblarini   ochib   1-misolga   qaraydilar   dars   taxtaga   1-
misoldagi jadval tushurilgan plakat yordamida har bir guruhdan o’quvchilar chiqib
misollarni yechadilar 1-misolni yechib bo’lib 2-masalani 2 o’quvchi o’qib chiqadi 
O’qituvchi rangli rasm yordamida masalani tushuntirib beradi 
O’quvchilar masalaga qisqa yozuv tuzishadi.
1-40 ta  Yechish 
2-20 ta  40+20=60
Ikkala-?  Javob: 60 ta bodring
O’quvchilar daftarlarini ochib sanani yozishadi,
So’ngra husnixat mashqi bajariladi.
Bir o’quvchi darstaxtada masalani yozma ravishda bajaradi       Qolgan o’quvchilar
daftarlarida bajaradilar 
   3-misol 
Rangli   plakat   yordamida   o’quvchilar   dars   taxtada   3-misolni   og’zaki
bajaradilar.
4-misol.  Taqqoslang  70     40 84      84 27   72 53  35
Bu misolni yozma bajaradilar
Dam olish daqiqasi 
Kulrang g’ozlar uchdilar 
Ko’lmakchaga qo’ndilar
U yon, bu yon qarashib
Yana uchib ketdilar.
O’quvchilar she’rga qarab harakatlar bajaradilar
5-misol ham og’zaki bajariladi
Qanday ko’pburchak tushib qolgan?
O’quvchilar tushib qo’lgan ko’pburchakni topadilar va rasmini chizadilar.
O’tilgan mavzuni mustahkamlash uchun test o’tkaziladi. 
Buning   uchun   praektor   yordamida   o’quvchilarga   test   savollari   ko’rsatilib,
o’qib beriladi. 
O’quvchilar   oldilariga   tarqatilgan   varoqlarga   to’rg’ri   javoblarni
belgilaydilar. O’qituvchi o’quvchilarni javoblarini baholab rag’batlantirib boradi.
2-savol:   Sinf   kutubxonasi   uchun   50   ta   kitob   olindi.   Ulardan   40   tasi   ertak
kitoblar qolganlari esa she’riy kitoblar. Nechta she’riy kitoblar olingan 
20 ta  10 ta
12 ta
Dars yakunlanib o’tilgan mavzu mustahkamlandi 
G’olib   guruh   rag’bat   gullari   yordamida   aniqlanadi   o’quvchilarni   darsda
qatnashishlariga qarab baholanadi
Uyga vazifa beriladi.   6-misolni yechib kelish 
Uyga vazifa o’quvchilarga og’zaki tushuntirib beriladi.
XULOSA
Matematika o qitish metodikasi eng avvalo kichik yoshdagi o quvchilarni umumiyʻ ʻ
tizimda o qitish va tarbiyalash vazifasini qo yadi.	
ʻ ʻ
Umumiy metodika boshlang ich sinf matematikasining mazmunini va tizimliligini	
ʻ
aks ettiradi, har bir bo limni o qitishning o ziga xos xususiy metodlarini o rgatadi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Xususiy   metodika   matematika   o qitishning   asoslangan   metodlarini   va   o qitish	
ʻ ʻ
formalarini,   shuningdek   o quv   faoliyatini   tashkil   qilish   yo llarini   ko rsatadi.	
ʻ ʻ ʻ
Ma’lumki o qitish tarbiyalash bilan o zaro mustahkam bog liqdir. Ushbu metodika	
ʻ ʻ ʻ
o qitishni tarbiyalash bilan qo shib olib borish yo llarini o rgatadi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
            Xulosa   qilib   aytganda   boshlang ich   sinf   o quvchilarini   100   ichida   arifmetik	
ʻ ʻ
amallarni   bajarish   metodikasini   o rgatish   uchun   biz   ilk   mashg ulotlarni
ʻ ʻ
boshlaganimizdan   ularni   fikrlashga,   muammoli   vaziyatlardan   chiqib   ketishga
yo naltira   borishimiz   kerak.   Bunda   oddiydan   murakkabga   ya’ni   o quvchilarning	
ʻ ʻ
yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   didaktik   o yinlardan     foydalana	
ʻ
borishimiz kerak.         Boshlang ich sinf o quvchilarini  matematika darslarida  o quvchilarni DTS vaʻ ʻ ʻ
o quv   dasturida   berilgan   talablarni   bajarish   uchun   ko proq   og zaki   masalalar	
ʻ ʻ ʻ
yechish,   fikrlash   qobiliyatini o stirish,   mavzuni yoritish uchun   ularni mantiqiy	
ʻ
fikrlash ko nikmalarini vujudga keltirish lozim. 	
ʻ
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR 1. Sh.   M.   Mirziyoyev.   “Erkin   va   farovon   demokratik   O zbekiston   Davlatiniʻ
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O zbekiston” 2016-y -56-b.	
ʻ
2. Sh.   M.   Mirziyoyev.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik – har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak”. –	
ʻ
T.: “O zbekiston” 2017 y. -104-b.	
ʻ
3. O zME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil	
ʻ
4. Jumayev   M.E.   Matematika   o qitish   metodikasi   (OO Y   uchun	
ʻ ʻ
darslik)Toshkent. . “Turon-Iqbol” 2016 yil 426b.
5. Jumayеv   M.E,  Tadjiyeva   Z.G .   Boshlang ich   sinflarda   matеmatika   o qitish	
ʻ ʻ ʻ
mеtodikasi. (OO Y uchun darslik.) Toshkеnt. “Fan va texnologiya” 2005 yil.	
ʻ
6. Jumayеv   M.E,   Boshlang ich   sinflarda   matеmatika   o qitish   mеtodikasidan	
ʻ ʻ
praktikum. (O O Y uchun ) Toshkеnt. “O qituvchi” 2004 yil.	
ʻ ʻ
7. Jumayеv   M.E,   Boshlang ich   sinflarda   matеmatikadan   laboratoriya	
ʻ
mashg’ulotlarini tashkil etish mеtodikasi. Toshkеnt. “Yangi asr avlodi” 2006
yil. 20 b/t.
8. I.   V.   Repyova,   N.M.   Usmanova,   Sh.   Y.   Muslimova,   O.   Sh.   Yevstafyeva.
Boshlang ich sinflarda matematika Yangi darsligi 2023	
ʻ
9. Tadjiyeva   Z.G.,Abdullayeva   B.S.,Jumayev   M.E.,Sidelnikova   R.I.,Sadikova
A.V.Metodika prepodavaniya matematiki.-T. “Turon-Iqbol” 2011. 336s.
10. Jumayev   M.E.   Matematika   o qitish   metodikasi   (OO Y   uchun	
ʻ ʻ
darslik)Toshkent. . “Turon-Iqbol” 2016 yil 426b.
11. ”Pedagogik   texnologiya   asoslari”.   J.G’.Yoldoshev,S.A.Usmonov.Toshkent-
2004y
12. ”Uzluksiz ta’lim” jurnali.
13. ”Xalq ta’limi” jurnali.
14. Ta’lim menejmenti lurnali.
15. .Boshlang’ich ta’lim jurnali.
16. ”Практические пособие”. С.Б.Ку.неевич, Т.П.Локосенина
17. Barkamol avlod orzusi. I .A.Karimov. 18. “Ma’rifat” gazetasi.
19. “Учителъ Узбекистана” газетаси
20. Eektron ta’lim resurslari:
21. W.w.w.tdpu.uz
22. W.w.w.pedagog.uz
23. W.w.w.ziyonet.uz
24. W.w.w edu.uz
25. Tdpu-INTRANET.Ped

„Yuzlik“ mavzusida arifmetik amallarni o‘rgatish metodikasi

REJA:

KIRISH

  1. BOB. BOSHLANGʻICH SINF OʻQUVCHILARIDA YUZLIK MAVZUSI BOʻYICHA KOʻNIKMALARINI SHAKLLANTIRISH 
    1. .  Yuzlik mavzusida arifmetik amallarni oʻrganish. 100 ichida qoʻshish va ayirish
    2. . Yuz ichida koʻpaytirish va boʻlish
  2.  BOB. BOSHLANGʻICH SINFLARDA YUZLIK MAVZUSIDA ARIFMETIK AMALLAR USTIDA ISHLASH METODIKASI

2.1. Ko‘p xonali sonlar” mavzusida arifmetik amallarni o‘rganish

2.2. Og‘zaki hisoblash malakalarini shakllantirish texnologiyasidan foydalanish metodlari

2.3. 100 ichida qoʻshish va ayirish dars ishlanma

Xulosa

Foydalanilgan adabiyotlar