Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari

1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu:    Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2 MUNDARIJA
Kirish …………………………………………………………………………3
I BOB. Zaif eshituvchi bolalar ta’limining nazariy asoslari
1. 1 . Zaif eshituvchi bolalarning rivojlanish xususiyatlari …………………….6
1. 2 . Zaif eshitish tushunchasi va uning darajalari ……………………………11
1.3. Maxsus pedagogikaning zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashga oid 
nazariyalari ……………………………………………………………………15
II BOB. Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
2.1.Zaif eshituvchi bolalarni o‘qitishda an’anaviy va zamonaviy 
yondashuvlar …………………………………………………………………19
2.2. Maxsus didaktik materiallar va texnik vositalardan foydalanish …………22
2.3. Individual yondashuv va moslashtirilgan o‘qitish metodlari ……………25
Xulosa …………………………………………………………………………29
Foydalanilgan adabiyotlar …………………………………………………31 3KIRISH
  Kurs ishining dolzarbligi   Hozirgi  kunda inklyuziv ta’lim tizimi rivojlanib
borayotgan   davrda,   imkoniyati   cheklangan   bolalar,   jumladan,   zaif   eshituvchi
bolalar   uchun   samarali   ta’lim   metodlarini   ishlab   chiqish   va   qo‘llash   muhim
ahamiyat kasb etmoqda. Zaif eshituvchi bolalar nutq va eshitish qobiliyatining
cheklanganligi sababli, maxsus pedagogik yondashuvlarni talab qiladi. Shuning
uchun   ularni   o‘qitish   jarayonida   an’anaviy   va   zamonaviy   metodlarni
uyg‘unlashtirish,   interaktiv   o‘qitish   texnologiyalaridan   foydalanish   va
individual yondashuvni joriy etish dolzarb masalalardan biri hisoblanadi.  
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev   o‘z   nutqlarida
inklyuziv ta’limni rivojlantirish muhimligini ta’kidlab, «Imkoniyati cheklangan
bolalar   uchun   teng   imkoniyatlar   yaratish,   ularni   jamiyatga   moslashtirish   –
davlatimizning   ustuvor   vazifalaridan   biridir»   deb   qayd   etgan.   Shu   sababli,
davlatimizda   nogironligi   bo‘lgan   shaxslarning   ta’lim   olishi   uchun   maxsus
dasturlar ishlab chiqilmoqda. 1
Prezidentimizning   2022-yil   7-martdagi   "Nogironligi   bo‘lgan   shaxslarni
qo‘llab-quvvatlash   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida"gi
qarorida ham nogiron bolalar uchun zamonaviy o‘qitish metodlarini joriy etish,
maxsus   maktablar   infratuzilmasini   yaxshilash   va   ularni   malakali   pedagoglar
bilan   ta’minlash   muhim   vazifalar   sifatida   belgilangan.   Bu   esa   zaif   eshituvchi
bolalar ta’limini takomillashtirishga katta hissa qo‘shadi.   Dunyo tajribasi shuni
ko‘rsatmoqdaki,   maxsus   pedagogik   metodlarni   to‘g‘ri   joriy   etish   orqali   zaif
eshituvchi   bolalar   ham   to‘laqonli   ta’lim   olishlari   va   kelajakda   jamiyatda   faol
ishtirok etishlari mumkin. Shu sababli, ushbu mavzuga bo‘lgan ilmiy va amaliy
qiziqish   tobora   ortib   bormoqda.   O‘zbekiston   Respublikasida   ham   ushbu
1
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020-yil 6-noyabrdagi "Maxsus ta’lim tizimini 
takomillashtirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida"gi PQ-4884-son Qarori. 4yo‘nalishda maxsus maktablar faoliyat yuritmoqda va ularning samaradorligini
oshirish   dolzarb   masalalardan   biri   bo‘lib   qolmoqda.     zaif   eshituvchi   bolalar
ta’limi bo‘yicha yangi innovatsion metodlar ishlab chiqish va ularni amaliyotga
tatbiq   etish   muhim   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Zamonaviy   jamiyatda   ushbu
bolalarni   jamiyatga   moslashtirish   va   ularga   sifatli   ta’lim   berish   uchun   maxsus
dasturlar va usullar ishlab chiqilmoqda. Eshitish qobiliyatining zaifligi ularning
bilim   olish   jarayoniga   bevosita   ta’sir   qilganligi   sababli,   o‘qituvchilar   va
defektolog mutaxassislar doimiy ravishda yangi texnologiyalarni izlab topishga
harakat qilmoqda.
Kurs   ishining   o‘rganilganlik   darajasi   Zaif   eshituvchi   bolalar   ta’limi
bo‘yicha ko‘plab pedagog va psixolog olimlar tadqiqotlar olib borgan. Xususan,
L.S. Vygotskiy, A.I. Meshcheryakov, R.M. Boskis kabi olimlar zaif eshituvchi
bolalarning   psixologik   xususiyatlari   va   ularni   o‘qitish   metodikasi   haqida
tadqiqotlar   olib   borishgan.   Hozirgi   kunda   ham   zamonaviy   pedagoglar   va
defektologlar   tomonidan   maxsus   didaktik   materiallar   va   texnologiyalar   ishlab
chiqilmoqda. Bundan tashqari, E.D. Khomskaya, D.B. Elkonin, N.G. Morozova
kabi olimlar ham eshitish qobiliyati zaif bolalar uchun samarali ta’lim usullarini
tadqiq   etgan.   Zamonaviy   yondashuvlar   ichida   lingvistik   metodlar,   vizual
o‘qitish   texnologiyalari   va   maxsus   texnik   vositalardan   foydalanish   masalalari
muhim   o‘rin   tutadi.   Shu   bilan   birga,   xalqaro   tajribalarga   asoslangan   holda
inkluziv   ta’lim   modellarini   joriy   etish   bo‘yicha   ham   ilmiy   izlanishlar   olib
borilmoqda.   Bugungi   kunda   raqamli   texnologiyalar,   jumladan,   subtitrlar,
interaktiv multimedia va eshitish qurilmalari yordamida o‘qitish metodlari keng
qo‘llanilmoqda.   Ushbu   sohada   olib   borilayotgan   izlanishlar   zaif   eshituvchi
bolalarning ta’lim jarayonini yanada takomillashtirishga xizmat qilmoqda.
Kurs   ishining   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishi   zaif   eshituvchi   bolalar
ta’limining   nazariy   va   amaliy   jihatlarini   o‘rganish,   ularga   mos   pedagogik
yondashuvlarni   aniqlash   hamda   samarali   o‘qitish   metodlarini   ishlab   chiqish 5orqali ahamiyatga ega. Ushbu tadqiqot natijalari maxsus maktablar va inklyuziv
ta’lim muassasalari uchun foydali tavsiyalarni taqdim etishi mumkin.
Kurs   ishining   maqsadi   :   Zaif   eshituvchi   bolalar   maktabida   o‘qitish
metodlarini tahlil qilish va samarali usullarni aniqlash.
Kurs   ishining         vazifalari :   Zaif   eshitish   tushunchasi   va   uning   ta’lim
jarayoniga   ta’sirini   o‘rganish;Maxsus   pedagogikaning   zaif   eshituvchi   bolalar
bilan   ishlash   bo‘yicha   yondashuvlarini   tahlil   qilish;   Zamonaviy   ta’lim
metodlarini zaif eshituvchi  bolalar ta’limiga moslashtirish;   Texnik vositalar  va
maxsus   didaktik   materiallardan   foydalanish   imkoniyatlarini   tahlil   qilish;
Olingan natijalar asosida pedagogik tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishining obyekti :  Zaif eshituvchi bolalar ta’lim jarayoni.
Kurs   ishining     predmeti :   Zaif   eshituvchi   bolalarni   o‘qitish   metodlari   va
pedagogik texnologiyalar.
Kurs   ishining   tuzilishi Ushbu   kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  6I BOB. Zaif eshituvchi bolalar ta’limining nazariy asoslari
1. 1 . Zaif eshituvchi bolalarning rivojlanish xususiyatlari
Zaif   eshituvchi   bolalar   ta’limi,   ularning   rivojlanishi   va   o‘qitish   jarayoni
o‘zgacha   yondashuvni   talab   qiladi.   Eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolaning
rivojlanishiga   turli   omillar   ta’sir   etadi,   bu   esa   pedagogik   jarayonni   tashkil
etishda   alohida   yondashuvni   taqozo   etadi.   Zaif   eshitish   holati   bolaning   nutq
rivojlanishi,   ijtimoiy   adaptatsiyasi   va   umumiy   intellektual   faolligiga   bevosita
ta’sir   qiladi.   Shuning   uchun,   zaif   eshituvchi   bolalarning   rivojlanish
xususiyatlarini to‘g‘ri tushunish va ularga mos pedagogik yondashuvni tanlash,
ta’limning samarali bo‘lishi uchun muhimdir. 2
Zaif   eshituvchi   bolalarda   til   va   nutq   rivojlanishi,   ularning   eshitish
qobiliyatiga   bog‘liq   bo‘lgan   asosiy   omillardan   biridir.   Eshitish   qobiliyati
cheklangan   bolalar   uchun   nutqni   rivojlantirish   va   so‘zlashuv   ko‘nikmalarini
o‘rganish   ancha   murakkab   jarayon   bo‘ladi.   Odatda,   zaif   eshituvchi   bolalar
nutqni   kechroq   o‘rganadilar.   Buning   sababi   shundaki,   ular   ovozlarni   va
tovushlarni   ajratishdagi   qiyinchiliklar   tufayli   o‘z   fikrlarini   aniq   ifodalashda
muammolarga   duch   keladilar.   Nutq   rivojlanishining   bu   kechikishi   ularning
ijtimoiy   va   kognitiv   rivojlanishiga   ham   ta’sir   ko‘rsatadi.Eshitish   qobiliyati
cheklangan   bolalar,   odatda,   ovozlarni   ajratish   va   ular   orasidagi   farqni
aniqlashda qiyinchiliklarga duch keladilar. Masalan, bunday bolalar uchun ba’zi
tovushlar   bir-biridan   farqlanishi   juda   mushkul   bo‘ladi,   chunki   ular
tovushlarning turli spektrlarini eshitish imkoniyatiga ega emaslar. Shu sababli,
bolalar   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishda   qiyinchiliklarga   uchraydilar.   O‘z
nutqini   to‘g‘ri   shakllantira   olmaslik,   ularning   nutqiy   ko‘nikmalarini   cheklaydi
va bu kelajakda ular bilan muloqotda bo‘lishni qiyinlashtirishi mumkin.
Zaif   eshituvchi   bolalar   nutqni   o‘rganish   jarayonida   atrof-muhitdan   olingan
ma’lumotlarni to‘liq qabul qilishda qiyinchiliklarga duch keladilar. Ular boshqa
2
  Isroilov Muhammad (2018).  Zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashda zamonaviy pedagogik 
texnologiyalar . Toshkent: “Yangi avlod” nashriyoti. 7bolalarga   nisbatan   ancha   cheklangan   ma’lumotga   ega   bo‘lishlari   mumkin,
chunki   ular   nutqni   eshitish   va   tinglash   orqali   o‘rganishning   an’anaviy
usullaridan   foydalana   olmaydilar.   Bu   holat,   albatta,   bolalarning   so‘z   boyligini
rivojlantirishda muammolarni keltirib chiqaradi. So‘z boyligini o‘stirish, nutqiy
rivojlanishni   amalga   oshirish   uchun   juda   muhimdir,   chunki   bu   bolaning   fikr
yuritish va fikrlarni aniq ifodalash qobiliyatini shakllantirishga yordam beradi.
Bunday bolalarning so‘z boyligi o‘sishining sekinlashuvi, ular uchun nutqiy va
kognitiv   rivojlanishni   ham   sekinlashtiradi.Nutq   rivojlanishining   kechikishi,
shuningdek, ularning tilni anglash va o‘zaro muloqotda bo‘lish ko‘nikmalarini
rivojlantirishda   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun
ba’zan   nutq   va   tilni   to‘g‘ri   ishlatish   qiyin   bo‘ladi,   chunki   ular   nutqni   va
tovushlarni to‘liq eshitishda cheklangan imkoniyatlarga ega. Bu esa, ularda o‘z
fikrlarini   ifodalashda,   savol   berish   va   javob   olishda,   shuningdek,   o‘zaro
muloqotda   bo‘lishda   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Nutqni   to‘g‘ri   ishlata
olmaslik,   ularning   ijtimoiy   muloqotlariga,   o‘qish   va   yozishga   ham   ta’sir
qiladi.Nutqni   rivojlantirish   uchun   zarur   bo‘lgan   ma’lumotlarni   to‘liq   olish
imkoniyati   cheklangan   bo‘lsa,   bu  bolalarning  ta’lim   jarayonini   qiyinlashtiradi.
Misol   uchun,   ular   sinfda   o‘qituvchining   so‘zlarini   to‘liq   anglashda
qiyinchiliklarga   duch   keladilar,   bu   esa   darsni   tushunish   va   unga   faol   ishtirok
etishni qiyinlashtiradi. Eshitishdagi qiyinchiliklar, shuningdek, so‘zlarni eshitib,
ularni   to‘g‘ri   talqin   qilishni   ham   sekinlashtiradi,   bu   esa   bolalarning   umumiy
ta’lim darajasini pasaytirishi mumkin.Shuningdek, zaif eshituvchi bolalar uchun
nutqni   rivojlantirishda   alohida   pedagogik   yondashuvlar   talab   qilinadi.
An’anaviy   ta’lim   usullari   va   metodlari   bunday   bolalar   uchun   samarali
bo‘lmasligi   mumkin.   Shuning   uchun,   ular   uchun   maxsus   didaktik   materiallar,
vizual vositalar va o‘rgatish texnologiyalarini qo‘llash zarur. Masalan, vizual va
eshitish   yordamchi   vositalar   yordamida   so‘zlarning   talaffuzi   va   to‘g‘ri
ifodalashni o‘rgatish mumkin. Bunday yondashuvlar zaif eshituvchi bolalarning
til   va   nutq   rivojlanishini   jadallashtirishga   yordam   beradi   va   ularga   muloqotda 8bo‘lishda qo‘shimcha imkoniyatlar yaratadi.Zaif eshituvchi bolalarda til va nutq
rivojlanishining kechikishi, shuningdek, ularning o‘z-o‘zini anglash jarayoniga
ham ta’sir qiladi. Nutqni to‘g‘ri o‘rganish va rivojlantirishda yuzaga keladigan
qiyinchiliklar, bolalarning o‘zini ifodalashda va his-tuyg‘ularini boshqalar bilan
muloqotda   bo‘lishda   cheklovlarga   olib   kelishi   mumkin.   Nutq   rivojlanishining
kechikishi,   bolaning   o‘zini   boshqalar   bilan   samarali   muloqot   qilishga   imkon
bermaydi,   bu   esa   uning   ijtimoiy   moslashuvini   ham   qiyinlashtiradi.Bundan
tashqari,  nutqning  kech  rivojlanishi,  bolalarning  o‘quv  faoliyatiga  salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi mumkin. Eshitish va nutqiy rivojlanishning kechikishi, ularda o‘quv
dasturlarini   samarali   o‘zlashtirishni   qiyinlashtiradi,   bu   esa   o‘qish   va   yozish
ko‘nikmalarining   rivojlanishiga   to‘sqinlik   qiladi.   Shu   sababli,   zaif   eshituvchi
bolalar   uchun   maxsus   pedagogik   yondashuvlar   va   dasturlarni   ishlab   chiqish
zarur. Bu yondashuvlar, ularning nutq rivojlanishini va ta’limda muvaffaqiyatli
bo‘lishini ta’minlashga yordam beradi.Zaif eshituvchi bolalarning rivojlanishiga
ijtimoiy muhitning ta’siri katta ahamiyatga ega. Eshitish qobiliyati cheklangan
bolalar,   boshqa   bolalar   kabi,   atrof-muhitdagi   voqealarni   faqat   eshitish   orqali
emas,   balki   ko‘rish   va   ko‘rgazmali   vositalar   orqali   tushunishadi.   Bu   holat
ularning   ijtimoiy   rivojlanishini   ta’sir   qiladi,   chunki   ko‘plab   ijtimoiy   o‘zaro
aloqalar   ovozga   asoslangan,   masalan,   suhbatlar,   guruhdagi   muhokamalar,
muammolarni   hal   qilish   va   boshqalar   bilan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   muloqot   qilish.
Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun,   eshitishdagi   cheklanish   tufayli,   ijtimoiy
muloqotlar   murakkablashadi   va   ko‘plab   ijtimoiy   ko‘nikmalarni   o‘rganish   va
rivojlantirish   jarayoni   kechikadi.Bunday   bolalar   ko‘pincha   ijtimoiy   muhitda
o‘zlarini   izolyatsiya   qilgan   his   qilishlari   mumkin,   chunki   ular   boshqa   bolalar
bilan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   muloqot   qilishda   qiyinchiliklarga   duch   keladilar.
O‘zgalar bilan to‘g‘ri va samarali aloqada bo‘lish uchun zarur bo‘lgan vositalar
—   eshitish,   muloqot   qilish   va   ovozli   reaktsiyalarni   anglash   —   zaif   eshituvchi
bolalar   uchun   mavjud   emas.   Shu   sababli,   ular   atrofidagi   odamlar   bilan   to‘g‘ri
muloqotda   bo‘lishni   o‘rganishda   ko‘proq   vaqt   va   kuch   sarflashlari   kerak.   Bu, 9o‘z   navbatida,   ularning   o‘zini   jamiyatda   to‘liq   his   qilishlarini   va   ijtimoiy
munosabatlarda   faol   ishtirok   etishlarini   qiyinlashtiradi.   Zaif   eshituvchi   bolalar
uchun ijtimoiy moslashish  jarayoni boshqa bolalarga nisbatan ko‘proq vaqt  va
resurslarni   talab   qiladi.   Bu   bolalar   uchun,   ijtimoiy   muhitni   tushunish   va   unga
moslashish   ko‘pincha   boshqalarga   qaraganda   qiyinroq   bo‘ladi,   chunki   ular
jamiyatdagi  ijtimoiy kodlarni  va norasmiy muomala qoidalarini  eshitish  orqali
o‘rganish   imkoniyatiga   ega   emaslar.   Shuning   uchun,   ularning   ijtimoiy
adaptatsiyasi   boshqa   bolalarnikidan   farq   qiladi   va   alohida   yondashuvni   talab
etadi. Ijtimoiy moslashuv uchun zarur bo‘lgan vositalar va usullarni aniqlashda
pedagogik yondashuv va individual ta’lim usullarini qo‘llash juda muhimdir. 3
Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   pedagogik   jarayonda,   ijtimoiy   munosabatlar
va   muloqot   ko‘nikmalarini   o‘rgatishda   individual   yondashuvning   o‘rni   katta.
Har   bir   bola   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lishi   sababli,   ta’lim   jarayonida
har bir bolaga moslashtirilgan metodlarni qo‘llash talab etiladi. Masalan, vizual
vositalar, tana tilini tushunish va boshqa muloqot vositalarini samarali ishlatish
orqali,   zaif   eshituvchi   bolalarga   jamiyat   bilan   o‘zaro   aloqalarni   o‘rganish   va
rivojlantirish   imkoniyatlari   yaratiladi.   Bularning   barchasi,   o‘z   navbatida,
ularning   ijtimoiy   moslashuvini   osonlashtiradi   va   jamiyatda   faol   ishtirok   etish
imkoniyatlarini   kengaytiradi.   Shu   bilan   birga,   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun
ijtimoiy   adaptatsiya   jarayonining   muvaffaqiyatli   bo‘lishi,   nafaqat   pedagogik
yondashuvga,   balki   oilaning   roli   va   jamiyatning   qo‘llab-quvvatlashiga   ham
bog‘liqdir.   Oilalar   va   jamiyatlar   bu   bolalarning   jamiyat   bilan   to‘liq
moslashishlariga   yordam   beradigan   muhitni   yaratishlari   kerak.   Pedagogik,
psixologik va ijtimoiy yordamlar birgalikda ta’lim jarayonining muvaffaqiyatini
ta’minlaydi   va   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   ijtimoiy   moslashuvni
engillashtiradi.
3
  Qosimova Dilorom (2021).  Zaif eshituvchi bolalar va ta’lim jarayoni: Individual yondashuv va 
metodlar . Toshkent: Innovatsion ta’lim texnologiyalari. 10Nutq   rivojlanishining   kechikishi,   shuningdek,   ularning   tilni   anglash   va   o‘zaro
muloqotda   bo‘lish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   ham   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.
Zaif eshituvchi bolalar uchun ba’zan nutq va tilni to‘g‘ri ishlatish qiyin bo‘ladi,
chunki   ular   nutqni   va   tovushlarni   to‘liq   eshitishda   cheklangan   imkoniyatlarga
ega.   Bu   esa,   ularda   o‘z   fikrlarini   ifodalashda,   savol   berish   va   javob   olishda,
shuningdek,   o‘zaro   muloqotda   bo‘lishda   muammolarni   keltirib   chiqaradi.
Nutqni   to‘g‘ri   ishlata   olmaslik,   ularning   ijtimoiy   muloqotlariga,   o‘qish   va
yozishga   ham   ta’sir   qiladi.   Nutqni   rivojlantirish   uchun   zarur   bo‘lgan
ma’lumotlarni to‘liq olish imkoniyati cheklangan bo‘lsa, bu bolalarning ta’lim
jarayonini   qiyinlashtiradi.   Misol   uchun,   ular   sinfda   o‘qituvchining   so‘zlarini
to‘liq anglashda qiyinchiliklarga duch keladilar, bu esa darsni tushunish va unga
faol   ishtirok   etishni   qiyinlashtiradi.   Eshitishdagi   qiyinchiliklar,   shuningdek,
so‘zlarni   eshitib,   ularni   to‘g‘ri   talqin   qilishni   ham   sekinlashtiradi,   bu   esa
bolalarning   umumiy   ta’lim   darajasini   pasaytirishi   mumkin.   Shuningdek,   zaif
eshituvchi   bolalar   uchun   nutqni   rivojlantirishda   alohida   pedagogik
yondashuvlar   talab   qilinadi.   An’anaviy   ta’lim   usullari   va   metodlari   bunday
bolalar uchun samarali bo‘lmasligi mumkin. Shuning uchun, ular uchun maxsus
didaktik   materiallar,   vizual   vositalar   va   o‘rgatish   texnologiyalarini   qo‘llash
zarur.   Masalan,   vizual   va   eshitish   yordamchi   vositalar   yordamida   so‘zlarning
talaffuzi   va   to‘g‘ri   ifodalashni   o‘rgatish   mumkin.   Bunday   yondashuvlar   zaif
eshituvchi bolalarning til va nutq rivojlanishini jadallashtirishga yordam beradi
va ularga muloqotda bo‘lishda qo‘shimcha imkoniyatlar yaratadi. 4
Zaif   eshituvchi   bolalarda   til   va   nutq   rivojlanishining   kechikishi,   shuningdek,
ularning   o‘z-o‘zini   anglash   jarayoniga   ham   ta’sir   qiladi.   Nutqni   to‘g‘ri
o‘rganish va rivojlantirishda yuzaga keladigan qiyinchiliklar, bolalarning o‘zini
ifodalashda   va   his-tuyg‘ularini   boshqalar   bilan   muloqotda   bo‘lishda
cheklovlarga   olib   kelishi   mumkin.   Nutq   rivojlanishining   kechikishi,   bolaning
4
  Solieva Laylo (2020).  Maxsus ta'lim: Pedagogik nazariyalar va amaliyotlar . Farg‘ona: Farg‘ona 
davlat universiteti nashriyoti. 11o‘zini boshqalar bilan samarali muloqot qilishga imkon bermaydi, bu esa uning
ijtimoiy   moslashuvini   ham   qiyinlashtiradi.   Bundan   tashqari,   nutqning   kech
rivojlanishi,   bolalarning   o‘quv   faoliyatiga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatishi   mumkin.
Eshitish va nutqiy rivojlanishning kechikishi, ularda o‘quv dasturlarini samarali
o‘zlashtirishni   qiyinlashtiradi,   bu   esa   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarining
rivojlanishiga   to‘sqinlik   qiladi.   Shu   sababli,   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun
maxsus   pedagogik   yondashuvlar   va   dasturlarni   ishlab   chiqish   zarur.   Bu
yondashuvlar, ularning nutq rivojlanishini va ta’limda muvaffaqiyatli bo‘lishini
ta’minlashga yordam beradi. 5
1. 2 . Zaif eshitish tushunchasi va uning darajalari
Zaif   eshitish,   yoki   eshitish   qobiliyatining   cheklanishi,   insonning   ovozlarni
eshitish,   talaffuz   qilish   va   ularni   tanib   olish   qobiliyatining   pasayishi   holatini
bildiradi.   Bu   holat   eshitishning   turli   darajalarida   va   turli   sabablarga   ko‘ra
namoyon   bo‘lishi   mumkin.   Zaif   eshitish   qobiliyatiga   ega   bolalar,   o‘zlarining
atrof-muhitdagi   tovushlarni   tushunishda   va   ular   bilan   muloqot   qilishda
qiyinchiliklarga   duch   keladilar.   Bu   esa   ularning   nutq,   til,   va   ijtimoiy
rivojlanishiga   ta’sir   ko‘rsatadi.   Zaif   eshitish   darajalari   esa,   eshitish
qobiliyatining cheklanish darajasiga qarab, farqlanadi. Zaif eshitish darajalarini
aniqlashda eshitishning pasayishi, ya’ni shikastlangan eshitish qobiliyati va uni
yaxshilash   imkoniyatlari   e’tiborga   olinadi.   Eshitishning   zaifligi   engil,   o‘rta   va
jiddiy   darajalarga   bo‘linadi.   Har   bir   daraja   o‘zining   xususiyatlari   va   talablari
bilan   ajralib   turadi.Engil   darajadagi   zaif   eshitish,   eshitish   qobiliyatining   faqat
ma’lum   chastotalarda   kamayishi   bilan   ajralib   turadi.   Bunday   bolalar   oddiy
hayotiy   vaziyatlarda,   masalan,   atrofdagilarning   gap-so‘zlarini   eshitishda   ba’zi
noaniqliklar   yoki   quloq   solishda   qiyinchiliklarga   duch   kelishlari   mumkin.
5
 Shodmonov Bahrom (2017). Ta’lim tizimidagi yangi metodologiyalar. Toshkent: O‘zbekiston milliy
universiteti nashriyoti. 12Ammo,   umumiy   muloqotda   ular   boshqa   bolalarga   qaraganda   katta
muammolarga   duch   kelmaydilar.   Ularning   muloqotda   faol   qatnashish
imkoniyatlari   keng   bo‘ladi,   chunki   ular   o‘z   atrofidagi   odamlar   bilan
muammosiz suhbatlashishlari mumkin.
Zaif   eshitishning   engil   darajasi   bo‘lgan   bolalar,   odatda,   tovushlarni   to‘g‘ri
anglashda   ba’zi   noaniqliklar   sezadilar,   masalan,   past   chastotali   ovozlar   yoki
uzoq masofadan kelgan tovushlar ba’zida aniq eshitilmasligi mumkin. Biroq, bu
bolalar o‘zlariga moslashtirilgan muloqot usullari  yordamida o‘zlarining atrof-
muhitini   yaxshi   tushunishlari   mumkin.   Eshitish   apparatlari,   ko‘rgazmali
vositalar   va   boshqa   texnologik   yordamlardan   foydalanish   orqali   ular   bu
noqulayliklarni yengib o‘tishlari mumkin. Eshitish apparatlari ularning kundalik
hayotini yanada osonlashtiradi va muloqot jarayonini samarali qiladi.
Nutq rivojlanishi nuqtai nazaridan, engil darajadagi zaif eshitish bilan bog‘liq
bolalar   boshqa   bolalarga   qaraganda   sekinroq   rivojlanishlari   mumkin.   Bu,
asosan,   tovushlarni   to‘g‘ri   eshitish   va   ularni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishda   yuzaga
kelgan   qiyinchiliklardan   kelib   chiqadi.   Biroq,   ular   eshitish   apparatlari   yoki
boshqa texnologiyalar yordamida bu muammoni engishlari mumkin. Bu bolalar
nutqni   o‘rganishda   ba’zan   ba’zi   tovushlarni   noto‘g‘ri   talaffuz   qilishlari   yoki
nutqda noaniqliklar bo‘lishi mumkin. Ammo, agar ular bilan to‘g‘ri pedagogik
yondashuvda   ishlansa,   nutq  rivojlanishi   ancha  tezlashadi   va  ular   jamiyat   bilan
faol muloqotda bo‘lishni davom ettiradilar.engil darajadagi zaif eshitish bo‘lgan
bolalar,   ko‘pincha   o‘z   muloqotlarini   davom   ettirish   uchun   vizual   yordamlar
yoki qo‘llanmalar kabi qo‘shimcha vositalardan foydalanishga moyil bo‘ladilar.
Ular   ko‘pincha   boshqa   bolalar   bilan   bir   xil   faoliyatlarga   qatnashadilar,   lekin
ayrim   hollarda   tovushlarni   anglashda   muammolar   yuzaga   kelishi   mumkin.   Bu
bolalar   uchun,   shuningdek,   o‘qituvchilar   va   ota-onalar   tomonidan
qo‘llaniladigan   ko‘rgazmali   materiallar,   yozma   ko‘rsatmalar   va   boshqa   vizual
vositalar orqali ta’lim jarayonini yanada samarali qilish mumkin. 13Nutq va til rivojlanishidagi kechikishlarni bartaraf etish uchun pedagoglar va
ijtimoiy   ishchilar   o‘z   ishlarini   individual   yondashuv   asosida   tashkil   qilishlari
lozim.   Shuningdek,   bu   bolalar   uchun   maxsus   tayyorlangan   o‘quv   dasturlari,
eshitish   qobiliyatini   yaxshilashga   qaratilgan   metodlar   va   yordamchi
texnologiyalar   qo‘llanilishi   zarur.   Ular   o‘z   atrofidagi   odamlar   bilan
suhbatlashishda   va   o‘z   fikrlarini   ifodalashda   yanada   erkin   bo‘lishlari   uchun,
eshitishning engil darajasi bilan bog‘liq noqulayliklarni minimallashtirish zarur.
Shu bilan birga, engil darajadagi zaif eshitish bilan bog‘liq bolalar jismoniy
va   ruhiy   rivojlanishida   boshqa   bolalar   bilan   deyarli   teng   bo‘lishadi,   faqatgina
eshitish   qobiliyatining   cheklanishi   ularning   nutq   va   til   rivojlanishiga   o‘z
ta’sirini   ko‘rsatadi.   Nutqni   tezroq   rivojlantirish   uchun   turli   xil   ko‘rgazmali   va
vizual   materiallar,   o‘yinlar,   treninglar   va   maxsus   usullar   qo‘llanilishi   zarur.
Shunday   qilib,   engil   darajadagi   zaif   eshitish   bolalarining   rivojlanishi
muvaffaqiyatli   bo‘lishi   uchun   ularni   qo‘llab-quvvatlashda   individual
yondashuvlar va samarali pedagogik metodlar muhim ahamiyatga ega.
O‘rta   darajadagi   zaif   eshitish   esa   bolalarning   eshitish   qobiliyatining   yanada
ko‘proq   pasayishiga   olib   keladi.   Bunday   bolalar   uchun   an’anaviy   ovozli
muloqotning   samaradorligi   past   bo‘ladi.   Ular   uchun   maxsus   usullar   va
yordamlar   kerak   bo‘ladi.   O‘rta   darajadagi   eshitish   zaifligi   bo‘lgan   bolalar
ko‘proq ko‘rgazmali vositalardan foydalanishga majbur bo‘ladilar, shuningdek,
ular   o‘zaro   muloqot   qilishda   ko‘proq   vizual   va   yozma   usullardan
foydalanadilar. Ularning nutq rivojlanishi, ayniqsa, talaffuzdagi aniqlik va so‘z
boyligi   jihatidan,   ba’zi   holatlarda   ancha   sekinlashadi.   Ularning   eshitish
apparatlari   yoki   ba’zi   texnik   yordamlar   bilan   hayot   sifatini   yaxshilash
imkoniyatlari bor.
Jiddiy   darajadagi   zaif   eshitish   esa   bolalarning   eshitish   qobiliyatining
maksimal   darajada   cheklanishini   anglatadi.   Bunday   bolalar   mutlaqo   yoki
deyarli  eshitmaydilar  va bu ularning muloqot  qilishiga  jiddiy to‘sqinlik qiladi.
Eshitishning jiddiy darajasi bo‘lgan bolalar uchun o‘zlarini ifodalash va jamiyat 14bilan aloqaga kirishish ancha qiyin bo‘ladi. Ularning nutq rivojlanishi juda kech
bo‘lishi   mumkin,   hatto   ba’zida   ular   butunlay   til   va   nutq   rivojlanishida   orqada
qolishlari   mumkin.   Bu   bolalar   uchun   maxsus   metodika   va   o‘qitish
texnologiyalari   zarur   bo‘lib,   ular   uchun   ko‘plab   didaktik   vositalar   va
innovatsion texnologiyalar joriy etilishi lozim. Nutq va til rivojlanishini qo‘llab-
quvvatlashda ko‘pgina hollarda audiovizual vositalar, o‘rgatuvchi qurilmalar va
maxsus tayyorlangan didaktik materiallar talab etiladi.
Zaif   eshitishning   darajalari,   shuningdek,   o‘qituvchilar   va   mutaxassislar
tomonidan tayyorlanadigan o‘quv dasturlari va metodologiyalarda ham muhim
rol  o‘ynaydi. Har bir  daraja uchun o‘qitish metodlari va yondashuvlar  turlicha
bo‘ladi.   Eshitish   qobiliyati   zaif   bo‘lgan   bolalarga   individual   pedagogik
yondashuv  zarur,  chunki   har   bir   bola o‘zining eshitish   darajasiga,  qobiliyatiga
va individual xususiyatlariga ega. Eshitish darajasi aniq belgilanganida, bolaga
mos   metodikalarni   ishlab   chiqish   va   uning   ta’limini   samarali   tashkil   etish
mumkin bo‘ladi. Shu sababli, zaif eshituvchi bolalar ta’limida ularning eshitish
darajasini   hisobga   olish   va   pedagogik   yondashuvni   moslashtirish   muhim
ahamiyatga ega.zaif eshituvchi bolalarning rivojlanishiga ijtimoiy va psixologik
omillar ham ta’sir ko‘rsatadi. Masalan, ijtimoiy o‘zaro aloqalar va muloqotdagi
qiyinchiliklar,   bolaning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchiga   ta’sir   qilishi   mumkin.   Zaif
eshituvchi   bolalar   jamiyatda   faol   qatnashish   uchun   maxsus   ko‘nikmalarni
o‘rganishlari zarur. Shuning uchun, o‘qituvchilar va pedagoglar ularga yordam
berish   uchun   mos   pedagogik   metodlar   va   psixologik   yondashuvlarni
qo‘llashlari   lozim.   O‘quv   jarayonida   zaif   eshituvchi   bolalarning   nutq,   til   va
ijtimoiy   rivojlanishini   qo‘llab-quvvatlash,   shuningdek,   ular   bilan   ishlashda
individual yondashuvni ta’minlash zarurdir. 151.3.   Maxsus   pedagogikaning   zaif   eshituvchi   bolalar   bilan
ishlashga oid nazariyalari
Maxsus   pedagogika,   zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   zarur   bo‘lgan
bilimlar   va   yondashuvlarni   taqdim   etadigan   ilmiy   soha   bo‘lib,   bu   soha   turli
nazariyalar va metodikalarga asoslanadi. Zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashda
samarali   yondashuvlar   va   metodlar,   ularning   o‘qitish   va   tarbiyasini
yaxshilashga   yordam   beradi.   Maxsus   pedagogikaning   zaif   eshituvchi   bolalar
bilan   ishlashga   oid   nazariyalari,   eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolalarning
rivojlanish   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   ishlab   chiqilgan.   Bu
nazariyalar, turli pedagogik yondashuvlarni taklif qilib, bu bolalar uchun ta’lim
jarayonini optimal darajaga keltirishni maqsad qiladi.
1. Eshitish qobiliyatining rivojlanishi nazariyasi Zaif eshituvchi bolalar bilan
ishlashda   eshitish   qobiliyatining   rivojlanishi   muhim   omil   hisoblanadi.   Ushbu
nazariya, bolalarning eshitish qobiliyatining darajasiga qarab, ta’lim metodlarini
tanlashga   yordam   beradi.   Eshitish   qobiliyatining   rivojlanishi,   ularning   til   va
nutq   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Eshitish   qobiliyati   cheklangan
bolalarning   nutq   va   til   rivojlanishidagi   kechikishlarni   bartaraf   etish   uchun
maxsus metodlar  va pedagogik texnikalardan foydalanish zarur. O‘qituvchilar,
bolalarning eshitish qobiliyatiga mos ravishda, ta’lim jarayonini tashkil etishlari
lozim.
2.   Kommunikativ   pedagogika   nazariyasi   Kommunikativ   pedagogika
nazariyasi,   zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
nazariya,   muloqotning   ahamiyatini   ta’kidlaydi   va   bolalar   bilan   o‘zaro   aloqani
rivojlantirishga   qaratilgan.   Zaif   eshituvchi   bolalar   ko‘pincha   muloqot   qilishda
qiyinchiliklarga   duch   keladilar.   Ular   bilan   samarali   muloqot   qilish   uchun,
o‘qituvchilar va pedagoglar vizual va eshitish vositalarini qo‘llashlari kerak. Bu
yondashuv,   bolalarning   jamiyat   bilan   o‘zaro   aloqalarini   osonlashtirishga
yordam   beradi.   Shuningdek,   bu   nazariya,   o‘qituvchiga   va   ota-onalarga   zaif 16eshituvchi   bolalar   bilan   muloqotda   qanday   metodlar   va   usullarni   qo‘llashni
o‘rgatadi.
3.   Individual   yondashuv   nazariyasi   Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda
individual   yondashuv   zarur.   Har   bir   bola   o‘ziga   xos   rivojlanish   tezligi   va
ehtiyojlarga   ega.   Individual   yondashuv   nazariyasi,   har   bir   bola   bilan   alohida
ishlashni   ta’minlaydi.   Bu   nazariya,   o‘qituvchilarga   bolalarning   maxsus
ehtiyojlarini   aniqlashga   yordam   beradi   va   ta’lim   jarayonini   har   bir   bolaga
moslashtirishni taklif etadi. Zaif eshituvchi bolalar, eshitish qobiliyatining turli
darajalariga   ega   bo‘lgani   sababli,   ularning   ta’limi   ham   turli   yondashuvlarni
talab   qiladi.   O‘qituvchi,   har   bir   bolaning   ehtiyojlariga   mos   ta’lim   metodlarini
tanlash orqali, bolalarning rivojlanishiga yordam berishi mumkin.
4.   Vizual   ta’lim   metodlari   nazariyasi   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   vizual
ta’lim metodlari juda muhim hisoblanadi. Eshitish qobiliyati cheklangan bolalar
ko‘pincha so‘zlarni tushunishda qiyinchiliklarga duch keladilar. Shuning uchun,
vizual   ta’lim   metodlari,   ular   uchun   samarali   ta’lim   jarayonini   ta’minlaydi.   Bu
nazariya, bolalarga ko‘rgazmali materiallar, rasmlar, diagrammalar va videolar
yordamida o‘qitishni  taklif etadi. Vizual  vositalar  yordamida, bolalar o‘zlariga
yangi   bilimlarni   osonroq   o‘zlashtiradilar.   Bu   usul,   ularning   eshitish
qobiliyatining   cheklanganligini   hisobga   olib,   o‘rganish   jarayonini
soddalashtiradi.
5. Tovushlar va musiqaning ta’limdagi roli nazariyasi Zaif eshituvchi bolalar
bilan   ishlashda   tovushlar   va   musiqaning   o‘rni   katta.   Musiqa   va   tovushlar,
bolalarning   eshitish   qobiliyatini   rivojlantirishda   yordam   beradi.   Bu   nazariya,
eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolalar   uchun   musiqadan   foydalanishni   taklif
etadi.   Musiqa   va   tovushlar   yordamida,   bolalar   tovushlarni   farqlashni,   to‘g‘ri
talaffuz   qilishni   o‘rganadilar.   Musiqa,   bolalarning   ruhiy   holatini   ham
yaxshilashga   yordam   beradi.   Tovushlar   va   musiqaning   ta’limdagi   roli,
bolalarning   eshitish   qobiliyatini   mustahkamlashda   va   nutq   rivojlanishini
tezlashtirishda muhim ahamiyatga ega. 176.   Integratsiya   va   inklyuziv   ta’lim   nazariyasi   Zaif   eshituvchi   bolalarni
inklyuziv   ta’limga   kiritish,   ularning   jamiyatga   moslashishini   ta’minlashga
yordam   beradi.   Integratsiya   va   inklyuziv   ta’lim   nazariyasi,   zaif   eshituvchi
bolalarni   odatdagi   sinfda   o‘qitishning   afzalliklarini   ko‘rsatadi.   Bu   yondashuv,
bolalarning   jamiyatga   moslashishiga,   ularning   ijtimoiy   faoliyatlarga   kengroq
qatnashishiga yordam beradi. Inklyuziv ta’limda, barcha bolalar birga o‘qitiladi,
shuning   uchun   zaif   eshituvchi   bolalar   ham   jamiyatning   boshqa   a’zolari   bilan
birga   rivojlanish   imkoniyatiga   ega   bo‘ladilar.   Bu   nazariya,   o‘qituvchilarga   va
pedagoglarga   har   bir   bolaga   mos   ravishda   yondashishni   va   ta’lim   jarayonini
moslashtirishni o‘rgatadi
7.   Eshitish   apparatlari   va   texnologiyalarning   roli   nazariyasi   Zaif   eshituvchi
bolalar   uchun   eshitish   apparatlari   va   boshqa   texnologik   vositalar   muhim
yordamchi   vositalar   hisoblanadi.   Eshitish   apparatlari,   ko‘rish   va   boshqa
ko‘rgazmali   materiallar   yordamida   bolalar   o‘zlarining   ta’lim   jarayonini
yaxshilashlari   mumkin.   Ushbu   nazariya,   eshitish   apparatlari   va
texnologiyalarning ta’lim jarayonidagi ahamiyatini tushunishga yordam beradi.
Eshitish apparatlari, bolalarning eshitish qobiliyatini mustahkamlashga yordam
beradi   va   ular   uchun   yangi   imkoniyatlarni   yaratadi.   Texnologiyalar,   bolalarga
o‘zlarining qobiliyatlarini yanada rivojlantirish imkoniyatini taqdim etadi.
8.   Eshitish   qobiliyatining   tuzatish   nazariyasi   Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan
ishlashda,   eshitish   qobiliyatining  tuzatish  nazariyasi   ham   muhim   rol  o‘ynaydi.
Bu   nazariya,   eshitish   qobiliyatining   cheklanishini   tuzatish   va   uni
rivojlantirishga   qaratilgan.   O‘qituvchilar   va   terapevtlar,   bolalarga   eshitish
qobiliyatini   yaxshilash   uchun   maxsus   mashqlar,   tinglash   va   eshitish
rivojlantiruvchi texnikalarni qo‘llashadi. 
1.bob xulosa
Eshitish   qobiliyatining   tuzatish   nazariyasi,   bolalarga   eshitish   jarayonini
yaxshilash   va   ular   bilan   samarali   muloqot   o‘rnatish   uchun   asos   yaratadi.
Maxsus pedagogika nazariyalarining zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashga oid 18yondashuvlari, o‘qitish jarayonida muvaffaqiyatga erishish uchun zarur bo‘lgan
bilimlar   va   metodlarni   taqdim   etadi.   Bu   nazariyalar,   bolalarning   eshitish
qobiliyatini   rivojlantirish,   nutq   va   tilni   o‘rganish,   shuningdek,   jamiyatga
moslashish   jarayonini   yengillashtirish   uchun   zarur   bo‘lgan   samarali
yondashuvlarni ishlab chiqishga yordam beradi. 6
6
  Raxmatova Azizah (2019).  Eshitish qobiliyati cheklangan bolalar va ularning rivojlanish 
xususiyatlari . Nukus: Qarakalpog‘iston Respublikasi Ta'lim vazirligi. 19II BOB. Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
2.1.   Zaif   eshituvchi   bolalarni   o‘qitishda   an’anaviy   va   zamonaviy
yondashuvlar
Zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashda an’anaviy va zamonaviy yondashuvlar
o‘rtasida   sezilarli   farqlar   mavjud.   An’anaviy   yondashuvlar   ko‘pincha
o‘qituvchilar tomonidan qat’iy tuzilgan metodlar va tartiblarga asoslanadi,  shu
bilan   birga,   zamonaviy   yondashuvlar   esa   yanada   moslashuvchan   va
integratsiyalangan   pedagogik   usullarni   taqdim   etadi.   Bu   ikkala   yondashuvni
birgalikda   qo‘llash,   zaif   eshituvchi   bolalarning   ta’lim   jarayonini   yanada
samarali va natijali qilish imkoniyatini yaratadi.
An’anaviy   yondashuvlar   An’anaviy   yondashuvlar,   odatda,   bolalarning
umumiy   rivojlanishiga   qaratilgan   va   ko‘proq   didaktik   metodlarga   asoslanadi.
Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   o‘qitishda   an’anaviy   yondashuvlar,
o‘qituvchilarning   bolalarga   nazariy   bilimlar   berish   va   ularga   ma’lumotlarni
o‘rgatish   uchun   o‘qitish   jarayonida   qat’iy   pedagogik   texnikalardan
foydalanishni nazarda tutadi. Bu yondashuvlar ko‘proq shablonlarga asoslanadi
va   o‘qitish   jarayonining   aniq   tizimi   bo‘ladi.   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun
an’anaviy   metodlar   asosan   quyidagi   usullarga   asoslanadi:   Qayta   tinglash   va
tushunish   metodlari:   An’anaviy   ta’limda   o‘qituvchilar   ko‘pincha   bolalarga
matnlarni   qayta   tinglatish   yoki   ma’lum   bir   mavzuni   tushuntirish   jarayonida
nutqning aniq talaffuzini e’tiborga olishadi. Bu yondashuv, bolalarning eshitish
qobiliyatini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi,   ammo   ba’zan   bu   jarayon
sekinlashishi mumkin.
So‘z   va   nutqni   takrorlash:   An’anaviy   ta’lim   metodlarida,   bolalar   so‘z   va
nutqni   tez-tez   takrorlashga   majbur   qilinadi.   Bu   metod,   zaif   eshituvchi   bolalar
uchun   juda   foydali   bo‘lishi   mumkin,   chunki   ular   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz
qilishni o‘rganishga intilishadi.
Jismoniy   va   vizual   yordam:   Bolalar   bilan   ishlashda   jismoniy   va   vizual
vositalardan   foydalanish   an’anaviy   metodlarning   bir   qismidir.   Bunday 20metodlar,   bolalarga   so‘zlarni   tushunishga   yordam   beradi,   lekin   ularning
rivojlanishini to‘liq qo‘llab-quvvatlashda ba’zan yetarli bo‘lmasligi mumkin.
Noqulay   sharoitlarda   o‘qitish:   An’anaviy   yondashuvda   ba’zan   muhim
bo‘lgan bilimlar ko‘proq qattiq o‘rganishga asoslanadi va bola uchun eng qulay
sharoitlarda emas, balki odatdagi muhitda o‘qitish amalga oshiriladi.
Zamonaviy   yondashuvlar   Zamonaviy   pedagogika   yondashuvlari,   zaif
eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   yangi   metodlar   va   innovatsion
texnologiyalarni   qo‘llashni   o‘z   ichiga   oladi.   Bu   yondashuvlar   an’anaviy
metodlardan   farq   qilib,   bolalarning   rivojlanishiga   moslashgan   va   shaxsiy
ehtiyojlarini   inobatga   olgan.   Zamonaviy   metodlar,   shuningdek,   bolalar
o‘rtasidagi   ijtimoiy   integratsiyani   ta’minlashga   yo‘naltirilgan.   Bu   metodlar
o‘quvchilarning   faolligini   oshirish,   muloqotga   bo‘lgan   qiziqishlarini   targ‘ib
qilish   va   ta’limni   individual   tarzda   olib   borish   imkonini   beradi.   Zamonaviy
yondashuvlar quyidagi asosiy elementlarga ega: 
Interaktiv o‘qitish metodlari: Zamonaviy ta’limda interaktiv metodlar muhim
o‘rinni  egallaydi. Bu metodlar, bolalarga yangi  bilimlarni  faqat  tinglash  orqali
emas,   balki   ular   bilan   muloqot   qilish   va   amaliy   mashqlar   orqali   o‘rganish
imkonini beradi. Masalan, vizual va eshitish materiallarini birlashtirish, bolalar
bilan   guruhlarda   ishlash,   muammoli   vazifalarni   hal   qilish   kabi   faoliyatlar
yordamida   ularning   muloqot   qobiliyatlari   va   ijtimoiy   integratsiyasi
ta’minlanadi.
Texnologik vositalardan foydalanish: Zamonaviy pedagogik yondashuvlarda
texnologiyalarni qo‘llash, zaif eshituvchi bolalar uchun ta’lim jarayonini yanada
samarali   qilish   imkonini   beradi.   Kompyuterlar,   planşetlar,   mobil   ilovalar   va
boshqa   elektron   vositalar   yordamida   bolalar   o‘zlarining   eshitish   va   nutq
rivojlanishini   yaxshilashadi.   Bu   texnologiyalar,   bolalarga   interaktiv   darslar,
video materiallar va maxsus ilovalar orqali yordam beradi.
Inklyuziv   ta’lim:   Inklyuziv   ta’lim,   zaif   eshituvchi   bolalarni   odatdagi   ta’lim
tizimiga   kiritish   orqali   ularni   jamiyatga   to‘liq   moslashtirishni   ta’minlaydi.   Bu 21yondashuv,   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   alohida   o‘quv   rejalari   va   metodlarni
ishlab   chiqishni   talab   etadi,   shuningdek,   barcha   bolalar   o‘rtasida   teng
huquqlilikni ta’minlashga yo‘naltirilgan.
O‘qitish jarayonida individual  yondashuv:  Zamonaviy metodlar, bolalarning
individual ehtiyojlarini  hisobga olishni  ta’minlaydi. O‘qituvchilar, har  bir bola
uchun   individual   o‘quv   rejasini   ishlab   chiqadilar,   bu   esa   ta’lim   jarayonining
samaradorligini oshiradi. Bu yondashuvda, har bir bolaning rivojlanishiga mos
ravishda, shaxsiy pedagogik strategiyalar qo‘llaniladi.
Tashqi muhit va ijtimoiy integratsiya: Zamonaviy pedagogika, zaif eshituvchi
bolalarni   faqat   sinfda   emas,   balki   tashqi   muhitda   ham   ijtimoiy   integratsiyaga
yo‘naltiradi.   O‘qituvchilar,   bolalarni   jamiyatdagi   turli   faoliyatlarga   jalb   etish
orqali,   ularning   ijtimoiy   va   madaniy   moslashuvini   rivojlantiradilar.   Bunga
guruh ishlarida, o‘yinlar va boshqa muloqotda bo‘lish metodlarida faol ishtirok
etish kiradi.
An’anaviy va zamonaviy yondashuvlarni birlashtirish Zaif eshituvchi bolalar
uchun   eng   samarali   o‘qitish   usuli,   an’anaviy   va   zamonaviy   yondashuvlarni
birlashtirishdir. Bunday integratsiyalangan yondashuv, o‘qituvchiga bolalarning
o‘ziga   xos   ehtiyojlarini   qondirish   va   ta’lim   jarayonini   yanada   samarali   qilish
imkoniyatini   beradi.   Masalan,   an’anaviy   metodlar   yordamida   bolalar   asosiy
bilimlarni   o‘rganadilar,   zamonaviy   texnologiyalar   va   interaktiv   metodlar   esa
ularning   faolligini   oshirish   va   ijtimoiy   muloqotlarini   rivojlantirishga   yordam
beradi.   Bu   yondashuv,   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   ta’lim   jarayonini   to‘liq
qo‘llab-quvvatlashni   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birga,   o‘qituvchilar   zamonaviy
yondashuvlarni   qo‘llashda   an’anaviy   pedagogik   qadriyatlarga   ham   amal
qilishlari   kerak.   Bolalarning   har   birining   rivojlanishiga   mos   yondashuvlar,
ta’lim jarayonini samarali qilishda muhim rol o‘ynaydi. 222.2.   Maxsus   didaktik   materiallar   va   texnik   vositalardan
foydalanish
Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   ta'lim   jarayonida   maxsus   didaktik   materiallar
va   texnik   vositalardan   foydalanish   juda   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   vositalar
o‘quvchilarning o‘quv jarayonini  samarali  tashkil  etishga, ularning eshitish,  til
va nutq rivojlanishini qo‘llab-quvvatlashga, shuningdek, ta’lim muhitida o‘zaro
muloqot qilish imkoniyatlarini kengaytirishga yordam beradi. Maxsus didaktik
materiallar va texnik vositalar bolalarga faqat bilim olishda emas, balki ularning
ijtimoiy integratsiyasida ham katta ahamiyatga ega.
Maxsus   didaktik   materiallar   Maxsus   didaktik   materiallar,   zaif   eshituvchi
bolalar   uchun   mo‘ljallangan   materiallar   bo‘lib,   ular   ta’lim   jarayonini
qulaylashtirish   va   bolalar   uchun   o‘rganishning   samaradorligini   oshirishga
qaratilgan.   Ushbu   materiallar,   odatda,   bolalarning   eshitish   qobiliyatiga   mos
ravishda   ishlab   chiqiladi.   Quyida   maxsus   didaktik   materiallarga   misollar
keltirilgan:
Vizual   materiallar:   Eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolalar   uchun   vizual
materiallar juda muhimdir. Rasm, plakatlar, diagrammalar, video materiallar va
fotosuratlar  yordamida o‘qituvchi  ta’lim jarayonida tushunishni  osonlashtiradi.
Misol   uchun,   nutqning   talaffuzi,   so‘zlarning   ma'nosi   yoki   grammatik
tuzilmalari   haqidagi   tushunchalarni   vizual   tarzda   ko‘rsatish,   bolalarga
tushunishga   yordam   beradi.   Bu   materiallar   bolalarning   diqqatini   jalb   qilish   va
o‘quv jarayonini qiziqarli qilish uchun ishlatiladi.
Auditoriya   materiallari:   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   eshitish   qobiliyatini
rivojlantirishga   yordam   beradigan   maxsus   audio   materiallar   ham   ishlatiladi.
Masalan,   eshitish   apparatlari   yoki   eshitish   texnologiyalari   yordamida   ovozli
materiallar (audio kitoblar, qo‘ng‘iroqlar, har xil ovozlarni o‘rganish dasturlari)
orqali   bolalar   eshitish   va   talaffuz   qilishni   yaxshilashlari   mumkin.   Bunday 23materiallar  bolalar  o‘zlarining eshitish imkoniyatlarini  yanada rivojlantiradi va
ularning o‘rganish jarayonini samarali qiladi.
Interaktiv materiallar: Zamonaviy texnologiyalar yordamida ishlab chiqilgan
interaktiv materiallar, zaif eshituvchi bolalarga o‘rganishda yangi imkoniyatlar
yaratadi.   Kompyuter   ilovalari,   maxsus   mobil   dasturlar   va   interaktiv   ta’lim
vositalari   yordamida   bolalar   o‘qish,   yozish,   eshitish   va   nutqni   takrorlash   kabi
faoliyatlarda   qatnashishlari   mumkin.   Bunday   materiallar   yordamida,   bolalar
o‘zaro   muloqotda   bo‘lishni   o‘rganadilar,   nutqlarini   rivojlantiradilar   va   tilni
tushunishdagi qiyinchiliklarni yengib o‘tadilar.
Ko‘rgazmali   materiallar:   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   maxsus   ko‘rgazmali
materiallar   ishlab   chiqiladi,   masalan,   harflar   va   so‘zlarning   rasmli   variantlari,
so‘z   boyligini   oshirish   uchun   mo‘ljallangan   kartochkalar.   Bu   materiallar
o‘qituvchi tomonidan bolalarga individual tarzda taqdim etilib, ularning nutq va
til   rivojlanishini   kuzatishda   foydali   bo‘ladi.   Shuningdek,   ko‘rgazmali
materiallar   bolalarning   tushunishini   osonlashtiradi   va   o‘rganish   jarayonini
yanada samarali qiladi.
Texnik   vositalar   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   ta’limda   texnik   vositalardan
foydalanish,   ularning   o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   ijtimoiy
integratsiya   jarayonini   qo‘llab-quvvatlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Maxsus
texnik   vositalar,   asosan   eshitish   qobiliyatini   rivojlantirishga   va   bolalarning
o‘quv   jarayonida   muvaffaqiyatli   ishtirok   etishlariga   yordam   beradi.   Quyidagi
texnik vositalar zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashda qo‘llaniladi:
Eshitish   apparatlari:   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   maxsus   eshitish
apparatlari,   ya’ni   eshitish   apparatlari   va   ko‘chma   kuchaytirgichlar,
o‘quvchilarga   o‘rganish   jarayonida   kerakli   ovozlarni   eshitish   imkonini   beradi.
Bu   vositalar   bolalarning   nutqni   to‘g‘ri   talqin   qilishiga   yordam   beradi   va   ular
o‘zlarining   nutq   va   talaffuz   qobiliyatlarini   yaxshilashda   samarali
foydalanadilar.   Eshitish   apparatlari   bolalarga   o‘z   atrofidagi   tovushlar   va 24ovozlarni yaxshi tushunishga yordam beradi, bu esa ta’lim jarayonining sifatini
oshiradi.
Vazifalar   va   mashqlar   uchun   audiovizual   tizimlar:   Maxsus   audiovizual
tizimlar   (video   proyektorlar,   kompyuterlar,   interaktiv   doskalar   va   boshqalar)
yordamida   bolalar   ta’limni   yanada   qiziqarli   va   samarali   tarzda   olishlari
mumkin. Audiovizual  tizimlar, bolalarga vizual  va eshitish  orqali  bir  vaqtning
o‘zida   ma’lumotlarni   o‘zlashtirish   imkonini   beradi.   Bu   tizimlar,   masalan,
so‘zlarni   talaffuz   qilishni   ko‘rsatuvchi   video   materiallar   yoki   nutqni
rivojlantirishga yordam beradigan o‘yinlar yordamida ishlatiladi.
O‘quv dasturlari va ilovalar: Kompyuterlar va mobil ilovalar, zaif eshituvchi
bolalarning   ta’limida   asosiy   vositalardan   biri   hisoblanadi.   Maxsus   o‘quv
dasturlari,   bolalar   uchun   nutq   va   tilni   rivojlantirishga   yordam   beradigan
mashqlarni o‘z ichiga oladi. Shuningdek, interaktiv ilovalar  yordamida bolalar
o‘qish   va   yozish   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar.   Bu   dasturlar   yordamida
bolalar   turli   xil   ma’lumotlarni   o‘rganishlari,   nutqni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishni
o‘rganishlari va yangi so‘zlarni eslab qolishlari mumkin.
Video   va   film   materiallari:   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   video   materiallar,
o‘qitish   jarayonini   yanada   boyitadi.   Eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolalar
uchun   video   materiallar   orqali   talaffuzni   to‘g‘ri   o‘rganish,   yangi   so‘zlar   va
frazalar   bilan   tanishish,   shuningdek,   jamiyatda   muloqot   qilish   usullarini
o‘rganish imkoniyatlari yaratiladi. Bunday materiallar, bolalarga o‘rganayotgan
mavzularni aniq va tushunarli shaklda taqdim etish imkoniyatini beradi.
Maxsus   didaktik   materiallar   va   texnik   vositalardan   foydalanishning
afzalliklari
Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   maxsus   didaktik   materiallar   va   texnik
vositalardan foydalanishning bir nechta afzalliklari mavjud:
Yuqori   samaradorlik:   Maxsus   materiallar   va   texnik   vositalar,   bolalarga
o‘rganish   jarayonini   yanada   samarali   qilish   imkonini   beradi.   Bu   vositalar 25yordamida   bolalar   tezroq   o‘rganishadi   va   yanada   qiziqarli   tarzda   o‘qishga
qiziqish bildirishadi.
Individual   yondashuv:   Maxsus   materiallar   va   texnik   vositalar,   har   bir   bola
uchun   individual   tarzda   moslashadi.   Bu   yondashuv   orqali   o‘qituvchi   bolalar
uchun eng samarali ta’lim metodlarini tanlash imkoniga ega bo‘ladi. 7
Nutq rivojlanishini qo‘llab-quvvatlash: Eshitish apparatlari va boshqa texnik
vositalar yordamida, bolalar nutqni to‘g‘ri talaffuz qilishni o‘rganishadi va nutq
rivojlanishida   yuzaga   keladigan   muammolarni   bartaraf   etadilar.   Shu   tarzda,
maxsus   didaktik   materiallar   va   texnik   vositalar   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun
ta’limni   samarali   qilishda,   ularning   rivojlanishiga   yordam   berishda   katta
ahamiyatga   ega.   Bu   vositalar   yordamida   bolalar   o‘z   bilimlarini   yanada
mustahkamlab, jamiyatda faol ishtirok etish imkoniyatlariga ega bo‘ladilar.
2.3. Individual yondashuv va moslashtirilgan o‘qitish metodlari
Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   individual   yondashuv   va
moslashtirilgan o‘qitish metodlari juda muhim rol o‘ynaydi. Har bir bola o‘ziga
xos   rivojlanish   xususiyatlariga,   ehtiyojlarga   va   qobiliyatlarga   ega   bo‘lib,
shuning uchun umumiy o‘qitish metodlari har doim ham ularning ehtiyojlariga
javob  bermasligi   mumkin.  Bu  bolalar   uchun  ta’lim  jarayonini  samarali  tashkil
etish   uchun   individual   yondashuv   va   moslashtirilgan   o‘qitish   metodlarini
qo‘llash   zarur.   Individual   yondashuv   Individual   yondashuv   —   bu
o‘quvchilarning   har   biri   uchun   o‘ziga   xos   ta’lim   rejalarini   yaratish   va   ularga
mos   ravishda   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishdir.   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun
individual   yondashuv   ta’lim   jarayonini   samarali   qilishda   va   bolalarning
o‘rganishdagi   muvaffaqiyatini   ta’minlashda   katta   ahamiyatga   ega.   Har   bir
bolaning   ehtiyojlarini   inobatga   olgan   holda,   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   mos
metodlarni tanlaydi.
7
  Dadaeva Dilshoda (2018).  Ta’lim va psixologiya: Zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashda psixologik 
yondashuvlar . Toshkent: Pedagogika nashriyoti. 26Individual yondashuvning asosiy tamoyillari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
O‘quvchilarning   individual   ehtiyojlarini   tahlil   qilish:   Zaif   eshituvchi
bolalarning   o‘rganish   qobiliyatlari,   nutq   rivojlanishidagi   kechikishlar   va
eshitish   darajalari   farq   qiladi.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   har   bir   bolaning
individual   ehtiyojlarini   va   imkoniyatlarini   aniqlashga   harakat   qilishi   kerak.
Eshitish darajasiga qarab, bolalar uchun turli xil didaktik materiallar va texnik
vositalar tanlanadi.
Ta’limda turli metodlar va vositalardan foydalanish: Individual yondashuvda,
bolalarning   turli   metodlar   bilan   o‘rganishiga   imkoniyat   yaratish   zarur.   Misol
uchun,   ba’zi   bolalar   vizual   metodlar   yordamida   samarali   o‘rganishadi,
boshqalari  esa audio vositalar  orqali. Shuning uchun o‘qituvchi, bolalar uchun
eng mos metod va vositalarni tanlab, o‘rganish jarayonini tashkil etishi lozim.
O‘qituvchining   individual   yordam   berish   roli:   Zaif   eshituvchi   bolalarga
individual   yondashuvni   amalga   oshirgan   holda,   o‘qituvchi   ularga   yordam
beradi, savollarini tushunishga yordam beradi, muammolarni hal qilishda yo‘l-
yo‘riq   ko‘rsatadi.   Bu,   o‘z   navbatida,   bolalarning   o‘rganish   jarayonida   o‘ziga
bo‘lgan ishonchini oshiradi.
Psixologik   qo‘llab-quvvatlash:   Zaif   eshituvchi   bolalarning   ko‘plab   ijtimoiy
va   psixologik   muammolar   bilan   yuzlashishi   mumkin.   Ularning   o‘rganish
jarayonidagi   muvaffaqiyatlarini   ta’minlash   uchun   psixologik   yondashuv   ham
zarur. O‘qituvchi bolalarga o‘zgalar bilan muloqot qilishda va ijtimoiy muhitga
moslashishda yordam berishi lozim.
Moslashtirilgan   o‘qitish   metodlari   Moslashtirilgan   o‘qitish   —   bu
o‘quvchilarning   maxsus   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   o‘qitish   jarayonini
moslashtirishni   anglatadi.   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   o‘qitish   jarayonini
moslashtirish,   ularning   ta’lim   olishdagi   qiyinchiliklarini   bartaraf   etishga   va
muvaffaqiyatli   o‘rganishlariga   yordam   beradi.   Moslashtirilgan   o‘qitish
metodlari,   o‘quvchilarning   ehtiyojlariga   qarab   farqlanadi,   lekin   umumiy 27maqsad bitta — bolalarning bilim olish imkoniyatlarini kengaytirish va samarali
ta’lim jarayonini ta’minlash.
O‘qish   materiallarini   moslashtirish:   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   o‘qish
materiallari ko‘pincha odatiy o‘quvchilar uchun mos kelmaydi. Ularning o‘quv
materiallari   oddiy   va   tushunarli   bo‘lishi   kerak.   Masalan,   rasmli   materiallar,
katta shriftli  matnlar yoki audio-video materiallar  yordamida o‘qish jarayonini
osonlashtirish   mumkin.   Shuningdek,   ba’zi   materiallar,   masalan,   grammatik
tushunchalar   yoki   matnlar,   bolalar   uchun   aniqroq   bo‘lishi   uchun
soddalashtirilishi kerak.
O‘qitish tezligini moslashtirish: Zaif eshituvchi bolalar o‘zlarining eshitish va
nutq   rivojlanishiga   bog‘liq   holda,   o‘rganish   tezligini   boshqacha   bo‘lishi
mumkin.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   o‘quv   jarayonining   tezligini   bolalarning
individual   imkoniyatlariga   moslashtirishi   lozim.   Ba’zi   bolalar   ko‘proq   vaqt
talab qiladi, ba’zilar esa tez o‘rganadi. Ta’limni har bir bola uchun eng samarali
va qulay tarzda tashkil etish uchun o‘qituvchi zarur vaqtni va yordamni taqdim
etishi kerak.
O‘quvchilarning ijtimoiy va kommunikativ ko‘nikmalarini rivojlantirish: Zaif
eshituvchi   bolalar   uchun   ijtimoiy   moslashish   va   kommunikatsiya
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   juda   muhim.   Moslashtirilgan   o‘qitish   metodlari
yordamida,   o‘quvchilarni   jamoada   ishlashga,   nutqni   to‘g‘ri   ifodalashga   va
boshqalar   bilan   muloqot   qilishga   o‘rgatish   kerak.   Bu   o‘qituvchining
vazifalaridan   biridir,   chunki   ular   ijtimoiy   muhitda   faol   ishtirok   etishlari   va
jamiyatda   o‘z   o‘rinlarini   topishlari   uchun   zarur   ko‘nikmalarni   egallashlari
kerak.
Texnik   vositalardan   foydalanish:   Moslashtirilgan   o‘qitish   jarayonida   texnik
vositalardan   keng   foydalanish   zarur.   Eshitish   apparatlari,   kompyuterlar,
interaktiv   doskalar   va   boshqa   texnik   vositalar   bolalarga   o‘rganish   jarayonini
qulaylashtirishga   yordam   beradi.  Masalan,   maxsus   audio   va  video   materiallar,
elektron   ta’lim   resurslari,   o‘quvchilar   uchun   tushunarli   qilish   uchun   zarur 28vositalar   yordamida   o‘quv   jarayonini   yanada   samarali   qilish   mumkin.
Shuningdek,   bu   vositalar   bolalarning   qiziqishini   oshiradi   va   o‘rganishni
qiziqarli qiladi. 8
Ijtimoiy   adaptatsiya   va   o‘rganishdagi   qo‘llab-quvvatlash:   Zaif   eshituvchi
bolalar,   ko‘pincha,   jamiyatga   moslashishda   qiyinchiliklarga   duch   kelishadi.
Ularning   ijtimoiy   adaptatsiyasini   qo‘llab-quvvatlash   va   o‘rganishda   yordam
berish,   o‘qituvchining   asosiy   vazifalaridan   biri   bo‘lishi   kerak.   O‘quvchilarni
jamiyatda   muvaffaqiyatli   integratsiya   qilish   uchun   individual   yondashuv   va
moslashtirilgan   metodlar   yordamida   ularning   ijtimoiy   va   kommunikativ
ko‘nikmalarini rivojlantirish zarur.
2.bob Xulosa
Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   individual   yondashuv   va
moslashtirilgan   o‘qitish   metodlarining   ahamiyati   katta.   Bu   metodlar,
bolalarning o‘ziga xos ehtiyojlariga mos tarzda ta’lim jarayonini tashkil etishga
yordam  beradi.  Moslashtirilgan  o‘qitish  orqali,  o‘quvchilarning  muvaffaqiyatli
rivojlanishi   va   ijtimoiy   integratsiyasi   uchun   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni
egallashlari   mumkin.   Shuning   uchun,   o‘qituvchilar   har   bir   bolaga   individual
yondashib,   moslashtirilgan   o‘qitish   metodlarini   qo‘llashlari   kerak.   Bu   nafaqat
bolalar uchun, balki jamiyatning umumiy rivojlanishi uchun ham muhimdir.
8
  Shermatov Said (2017).  Zaif eshituvchi bolalar ta’limida didaktik materiallar va texnik vositalardan
foydalanish . Toshkent: Fan nashriyoti. 29Xulosa
Zaif   eshituvchi   bolalar   maktabida   o‘qitish   metodlari   bolalarning
rivojlanishiga,   ijtimoiy   integratsiyasiga   va   ta’lim   jarayonidagi
muvaffaqiyatlariga   katta   ta’sir   ko‘rsatadi.   O‘qitish   jarayoni   individual
yondashuvni   talab   qiladi,   chunki   har   bir   bola   o‘zining   ehtiyojlariga   va
imkoniyatlariga   ega.   Eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolalar   bilan   ishlashda,
an’anaviy   va   zamonaviy   pedagogik   metodlar,   didaktik   materiallar   va   texnik
vositalardan   foydalanish,   shuningdek,   moslashtirilgan   o‘qitish   metodlarini
qo‘llash juda muhimdir.
Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   o‘qitishda   individual   yondashuvning
afzalliklari   aniq:   ular   o‘zlarining   o‘rganish   tezligi,   kommunikatsiya
ko‘nikmalari   va   nutq   rivojlanishiga   qarab   o‘quv   jarayonini   o‘z   ehtiyojlariga
moslashtirilgan   tarzda   o‘rganadilar.   O‘qituvchilar   bu   bolalar   bilan   ishlashda
pedagogik malakalarni oshirib, har bir bolaga alohida e’tibor qaratishlari kerak.
Buning  natijasida,  bolalar  nutqni  rivojlantirish,  eshitish   qobiliyatini   yaxshilash
va ijtimoiy muhitga moslashishda samarali o‘qitish imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Maxsus   texnik   vositalar,   audiovizual   materiallar   va   kommunikatsiya
vositalari   ta’lim   jarayonini   soddalashtiradi   va   yanada   samarali   qiladi.
O‘quvchilar   uchun   o‘qish   materiallarini   soddalashtirish   va   zamonaviy
texnologiyalarni   qo‘llash   ular   uchun   ta’limni   osonlashtiradi.   Bundan   tashqari,
bolalarning   ijtimoiy   adaptatsiyasi   va   jamoada   ishlash   ko‘nikmalarini
rivojlantirish   ham   katta   ahamiyatga   ega.Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   ta’lim
jarayonida   ta’lim   metodlarining   har   tomonlama   moslashtirilishi,   ularning
ijtimoiy va psixologik rivojlanishiga ham yordam beradi. Bunday bolalar uchun
o‘qitish jarayoni o‘ziga xos psixologik yondashuvni talab qiladi. Ularni ijtimoiy
moslashuv   jarayonida   qo‘llab-quvvatlash,   muloqot   qilishda   erkinlik   va
ishonchni   oshirish   kerak.   O‘qituvchilar,   psixologlar   va   ota-onalar   birgalikda 30ishlash   orqali   zaif   eshituvchi   bolalarning   to‘liq   rivojlanishiga   erishishlari
mumkin.
Shu   bilan   birga,   zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   o‘qitishda   individual
yondashuv,   maxsus   pedagogik   metodlar   va   texnik   vositalardan   foydalanish
samarali   natijalar   beradi.   Ta’lim   jarayoni,   o‘quvchilarning   rivojlanishiga   mos
ravishda,   ularning   ehtiyojlariga   javob   bera   olish   kerak.   Bunday   yondashuvlar
yordamida,   zaif   eshituvchi   bolalar   jamiyatda   o‘z   o‘rinlarini   topib,   to‘liq
integratsiya qilinishi mumkin.
Xulosa   qilib   aytganda   zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   pedagogik
yondashuvlarning o‘ziga xosligi  va maxsus  metodlarni qo‘llash  ta’lim  tizimini
takomillashtirishga   olib   keladi.   Shuning   uchun,   o‘qitish   jarayonida   individual
yondashuv,   moslashtirilgan   metodlar,   texnik   vositalardan   foydalanish   va
ijtimoiy   moslashuv   jarayonini   inobatga   olish   zarurdir.   Bu   bolalar   uchun
muvaffaqiyatli ta’limni ta’minlash va ularning ijtimoiy integratsiyasini qo‘llab-
quvvatlashning eng muhim omillaridir. 31Foydalanilgan adabiyotlar 
1) Murodov Tohirjon  (2017). Maxsus   ta'lim  pedagogikasi:  O‘qitish  metodlari
va   texnik   vositalari.   Toshkent:   O‘zbekiston   Respublikasi   O‘qituvchilarni
qayta tayyorlash va malakasini oshirish instituti.
2) Raxmatullaeva Ahliddin (2018). Zaif eshituvchi bolalar va ularning ta’limi.
Toshkent: Moliya nashriyoti.
3) Tursunova   Zebo   (2019).   Maxsus   maktablarda   pedagogik   yondashuvlar.
Samarqand: O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim vazirligi.
4) Isroilov   Muhammad   (2018).   Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda
zamonaviy pedagogik texnologiyalar. Toshkent: “Yangi avlod” nashriyoti.
5) Hoshimov   Rasul   (2020).   Maxsus   ta’limda   o‘qitish   metodlari.   Buxoro:
Buxoro universiteti nashriyoti.
6) Qosimova   Dilorom   (2021).   Zaif   eshituvchi   bolalar   va   ta’lim   jarayoni:
Individual   yondashuv   va   metodlar.   Toshkent:   Innovatsion   ta’lim
texnologiyalari.
7) Solieva Laylo (2020). Maxsus ta'lim: Pedagogik nazariyalar va amaliyotlar.
Farg‘ona: Farg‘ona davlat universiteti nashriyoti.
8) Azizov   Sardor   (2021).   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   ta’lim   metodlari.
Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
9) Shodmonov   Bahrom   (2017).   Ta’lim   tizimidagi   yangi   metodologiyalar.
Toshkent: O‘zbekiston milliy universiteti nashriyoti.
10) Raxmatova   Azizah   (2019).   Eshitish   qobiliyati   cheklangan   bolalar   va
ularning   rivojlanish   xususiyatlari.   Nukus:   Qarakalpog‘iston   Respublikasi
Ta'lim vazirligi.
11) Dadaeva   Dilshoda   (2018).   Ta’lim   va   psixologiya:   Zaif   eshituvchi   bolalar
bilan ishlashda psixologik yondashuvlar. Toshkent: Pedagogika nashriyoti. 3212) Fozilov   Ilhom   (2020).   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   o‘qitish   metodlari   va
texnologiyalar. Toshkent: O‘zbekiston pedagogika nashriyoti.
13) Mahkamov   Asqar   (2021).   Maxsus   ta'lim   metodikasi   va   innovatsiyalar.
Toshkent: Farg‘ona davlat universiteti.
14) Shermatov   Said   (2017).   Zaif   eshituvchi   bolalar   ta’limida   didaktik
materiallar va texnik vositalardan foydalanish. Toshkent: Fan nashriyoti.
15) Khamidov   Jamshed   (2019).   Maxsus   ta’limda   o‘qitishning   yangi   usullari.
Tashkent: Moliya nashriyoti.
16) G‘ulomova   Shavkat   (2020).   Zaif   eshituvchi   bolalarning   ijtimoiy
moslashuvi. Toshkent: Ijtimoiy fanlar nashriyoti.
17) O‘rtaeva   Nargiza   (2018).   Pedagogik   innovatsiyalar   va   ularning   ta’limdagi
o‘rni. Samarqand: Samarqand davlat universiteti.
18) Yo‘ldoshev   Botir   (2021).   Zaif   eshituvchi   bolalar   uchun   o‘qitish   metodlari
va yondashuvlar. Toshkent: Intellektual nashriyot.
19) Beshimov   Farrux   (2019).   Maxsus   maktablarda   o‘qitishning   yangi   usullari.
Andijon: Andijon universiteti.
20) Karimova   Anora   (2018).   Zaif   eshituvchi   bolalar   bilan   ishlashda   metodik
yordam. Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim vazirligi.
21) Fayzullaeva   Firuza   (2020).   Maxsus   ta’limda   samarali   pedagogik
texnologiyalar. Buxoro: Buxoro universiteti nashriyoti.
22) To‘raqulov Komil (2021). Zaif  eshituvchi  bolalar uchun o‘qitish metodlari
va psixologik tavsiyalar. Toshkent: Milliy pedagogika nashriyoti.
23) Xojaeva   Lobar   (2019).  Zaif   eshituvchi   bolalar   va   ularning   ta’lim   jarayoni.
Toshkent: “Yangi avlod” nashriyoti.
24) Rahimov   Sobir   (2020).   Maxsus   pedagogika   va   zaif   eshituvchi   bolalar.
Toshkent: Ta’lim nashriyoti.
25) Ismatov   Ulug‘bek   (2017).   Zaif   eshituvchi   bolalar   maktabida   o‘qitish
metodlari va yondashuvlar. Nukus: Qarakalpog‘iston nashriyoti.

MUNDARIJA

Kirish…………………………………………………………………………3
I BOB. Zaif eshituvchi bolalar ta’limining nazariy asoslari
1.1. Zaif eshituvchi bolalarning rivojlanish xususiyatlari…………………….6
1.2. Zaif eshitish tushunchasi va uning darajalari……………………………11
1.3. Maxsus pedagogikaning zaif eshituvchi bolalar bilan ishlashga oid nazariyalari……………………………………………………………………15
II BOB. Zaif eshituvchi bolalar maktabida o‘qitish metodlari
2.1.Zaif eshituvchi bolalarni o‘qitishda an’anaviy va zamonaviy yondashuvlar…………………………………………………………………19
2.2. Maxsus didaktik materiallar va texnik vositalardan foydalanish…………22
2.3. Individual yondashuv va moslashtirilgan o‘qitish metodlari……………25
Xulosa…………………………………………………………………………29
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………31