Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 448.2KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 13 Noyabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Zamonaviy turizmning ijtimoiy va iqtisodiy ta'siri

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI
IQTISODIYOT KAFEDRASI
 “TURIZM: NAZARIYA VA AMALIYOT” FANIDAN
 
KURS ISHI
Zamonaviy turizmning ijtimoiy va iqtisodiy
ta'siri 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 MUNDARIJA:
KIRISH…………………………………………………………………………….3
1. Zamonaviy turizm tushunchasi, mazmuni va uning turlari………………………...5
2. Zamonaviy turizmni tashkil qilishda axborotlardan foydalanish usullari va 
ta'siri………………………………………………………………………................10
3. Mamlaktimizda zamonaviy turizm holati va tahlili……………………………….14
4. Rivojlangan davlatlar ijtimoiy-iqtisodiy hayotida zamonaviy turizm 
tajribasi………………………………………………………...…………………….18
5. O’zbekistonda zamonaviy turizmni rivojlantirish istiqbollari……………….……24
XULOSA……………………………………………………………………...….28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI …………………………31
PAGE   \* MERGEFORMAT4 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi.   O’zbekiston   sharoitida   turizm   rivojlanib
borayotgan   sohalardan   hisoblanadi.   Turizmni   rivojlantirish   mamlakat   iqtisodiyotini
barqaror   o’sishiga   va   mamlakatimiz   taraqqiyotiga   sezilarli   ta’sir   ko’rsatadi.Turizm
sohasini  rivojlantirish va isloh qilish orqali, mamlakatimiz tarixini  uning rivojlanish
bosqichlari,   tarixiy   ahamiyatga   ega   yodgorliklarni   jahonda   keng   tanitish   imkoniyati
yaratiladi.   Turistlar   sayohat   etgan   davlatlarda   mehmonxona,   restoran,   transportning
yanada   rivojlanishiga   olib   kelishi   mumkin.   Bu   esa   ish   o’rinlarining   yaratilishini
yaxshilaydi va insonlar uchun iqtisodiy imkoniyatlar o’sadi.
Kurs ishining maqsadi.  Ushbu kurs ishining maqsadi mamlakatimiz hududida
turizm   rivojlanishi   ahamiyati,   zarurligini   va   kelajak   istiqbollarini   belgilashga
qaratilgan. Kurs ishining maqsadlari quyidagilar: 
- turizmning asl mohiyatini ochib berish;
- turizmning iqtisodiy, siyosiy, ma'naviy va ijtimoiy ahamiyatini yoritib berish;
- sohaga oid tushuncha va atamalarni ta'riflash; 
- O'zbekiston va jahon turizm biznesining ildizlarini o’rganishga asosiy e'tibor
qaratildi.
Kurs ishining vazifalari .   Turizm xizmatlarining sotilishi orqali mamlakatning
valyuta   hisob-kitoblari   uchun   turizm   daromadlari   kiritiladi   va   mamlakat   valyuta
mablag’larining o’sishi ta'minlanadi. Uning vazifalari:
-   turizm   va   turist   tushunchalarini   ta'riflash,   ularning   ilk   ko’rinishlari,
taraqqiyoti, shakllanishi haqida ilmiy va daliliy manbalar keltirish;
- turizm turlari va uning asosiy ko’rinishlarini belgilab chiqish;
- turizm va turistning maqsadlarini aniqlab olish;
- turizm marshrutlari va maxsus marshrutlar haqidagi bilimlarga ega bo’lish;
Kurs ishining obyekti.  O’zbekiston respublikasi “Zamonaviy turizm” sohasini
rivojlantirish bilan bog’liq munosabatlar tadqiqotimiz obyekti hisoblanadi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Kurs   ishining   predmeti.   Kursning   predmetiga   rejali   asosda   turizmni
maqsadga   yo'naltirilgan   holda   tashkil   qilish   qonuniyatlari,   tamoyillari   va   uslublari
kiradi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi.
Kurs   ishi   tarkiban   kirish,   asosiy   qismda   5   ta   reja,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar   ro’yxatidan   iborat.   Mavzuning   mazmunini   yoritishda   2   ta   rasm,   1   ta
diagramma va statistik ma’lumotlar o’rin olgan bo’lib kurs ishining umumiy hajmi 32
betdan iborat.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 1. Zamonaviy turizm tushunchasi, mazmuni va uning turlari
Turizm XXI asrda jahon iqtisodiyotiga juda katta ijobiy ta’sir qiluvchi ijtimoiy-
iqtisodiy   soha   sifatida   kirib   keldi.   Butunjahon   turizm   tashkilotining   ma’lumotlari
bo’yicha, dunyoda ishlab chiqarish va servis aylanmasining 10 foizi turizmga to’g’ri
kelmoqda. Keyingi 20 yil ichida xalqaro turizmning rivojlanishi dunyo bozorida tovar
va   xizmatlarning   kuchli   eksport   qilinayotganligi   bilan   e’tiborlidir.   Ya’ni   turistik
xizmatlarning eksporti 8 foiziga o’sib, jahon bo’yicha umumiy xizmatlar savdosining
30-35 foizini tashkil  qilmoqda.
Butunjahon   turizm   tashkiloti   (BTT)   statistik   ma’lumotiga   ko’ra,   2020-yilga
borib xalqaro turistlarning soni 1,6 mlrd. kishini tashkil qilishi, turizmdan olinadigan
daromad   2   trln.   AQSH   dollari   bo’lishi   kutilmoqda.   Turistik   oqimning   barqaror
ravishda   o’sishi   har   yili 3-5 foizgacha ko’payadi 1
 deb ta’kidlanadi.
O’zbekistonda   ham   bu   borada   mustaqillik   yillarida   soha   rivoji   uchun   zaruriy
tashkiliy-huquqiy   mexanizmlar   vujudga   keltirilgan   bo’lib,   hukumat   tomonidan
tegishli me’yoriy hujjatlar qabul qilingan. Bu yo’nalishdagi ishlar bugun ham davom
etmoqda. Shu tufayli Jahon sayohat va turizm Kengashi (World Travel and Tourism
Council-WTTC)ning ma’lumotlari bo’yicha, O’zbekiston Respublikasi turizm sohasi
tezkorlik bilan rivojlanayotgan davlatlar 10 taligi ro’yxatiga 2
  kiritilgan. 
Sayohat   va   turizm   (travel   and   tourism)   -   bir-biri   bilan   o’zaro   bog’liq
tushunchalar bo’lib, ular inson hayoti faoliyatining ma'lum bir tarzini ifodalaydi. Bu -
dam   olish,   aktiv   (faol)   yoki   passiv   (nofaol)   ko’ngilocharlik,   sport,   atrof-muhitni
anglash,   savdo,   fan,   davolanish   va   boshqa   ko’plab   narsalarni   qamrab   oladi.
1
1
Manba   internet   materiali. http://www.wto-marketing.ru   
2 2
http://www.anons.uz/article/economics/8932/   
PAGE   \* MERGEFORMAT4 O’zbekiston   Respublikasining   «Turizm   to’g’risida» 3
gi   Qonunida   turizm
tushunchasiga   quyidagi   tarzda   ta'rif   berilgan:   «turizm   -   jismoniy   shaxsning   doimiy
istiqomat   qilish   joyidan   sog’lomlashtirish,   ma'rifiy,   kasbiy-amaliy   yoki   boshqa
maqsadlarda   borilgan   joyda   (mamlakatda)   uzog’i   bilan   bir   yil   muddatga   jo’nab
ketishi   Turizm   fransuzcha   “tour”   so’zidan   olingan   bo’lib,   sayr-sayohat   ma'nosini
anglatadi.   Endi   turizmning   taraqqiyot   jarayoniga   nazar   tashlab   o’tamiz.   Zamonaviy
texnika   vositalari   harakatlanish   xarakterini   tubdan   o’zgartirib   yuborib,   xohlangan
vaqtda   sayohat   qilish   imkonini   berdi.   Manbalarda   1815-yilda   Fransiya   -   Angliya
o’rtasida maxsus turlar tashkil qilinganligi yoziladi. 
Yozuvchi va sayohatchi D. Galinyani keng omma uchun Parijdan Londonga
uyushtiriluvchi   bunday   turlarning   tashabbuskori   bo’lgan.   1829-yilga   kelib
sayohatchilar   uchun   maxsus   tayyorlangan   dastlabki   yo’l   ko’rsatkich   K.   Baedeker
tomonidan tayyorlangan  va nashr  qilingan. bo’lib, u  hozirgi   kunda  ham  chop  etilib,
Yevropa   bo’ylab   sayohat   qiluvchi   turistlar   o’rtasida   keng   tarqalgan.   Texnika
taraqqiyoti ommaviy turizmning rivojlanishiga katta turtki bo’ldi.1830-yilda jahonda
birinchi   temiryo’l   Manchester   va   Liverpul   o’rtasida   ishga   tushib,   u   amalda   sayohat
uyushtirishning   vaqt   chegaralarini   o’zgartirib   yubordi.   Ilgari   haftalab   davom   etgan
sayohatlarni   endilikda   arzimagan   haq   to’lab   amalga   oshirish   har   bir   kishining
qo’lidan   keladigan   bo’lib   qoldi.   Temiryo’llar   barcha   mamlakatlarda   misli
ko’rilmagan   suratlarda   qurila   boshladi.   1833-yilda   Rossiyada   Cherepanovning
birinchi   parovozi   qurildi.   1842-yilga   kelib   Angliyada   temiryo’l   orqali   yo’lovchi
tashish   ko’rsatkichi   23   million   kishiga   yetdi.   AQSH   da   1850-yilga   kelib   15   ming
chaqirim masofali temiryo’llar qurib bitkazilgan. 
Toshkentda   esa   birinchi   temiryo’l   1899-yil   Krasnovodsk   -   Toshkent   va
keyinchalik 1905-yili Toshkent - Orenburg yo’nalishida ishga tushirildi.   Butunjahon
turistik tashkiloti sayohat va turizm statistikasi bo’yicha konf е r е ntsiyada konts е ptsiya
sifatida   talablar   yo’nalishi   tanlandi   va   turizm   shunday   b е lgilanish   oldi:   «Turizm   -
odatdagi   muhitdan   tashqarida   dam   olish,   ishga   aloqador   va  boshqa   maqsadlarda   bir
3
3
O‘zbekiston Respublikasining «Turizm to‘g‘risida»gi qonuni
PAGE   \* MERGEFORMAT4 yildan ko’p bo’lmagan davrda bo’lgan sayoxat va joylarda bo’lishni amalga oshirgan
shaxs   faoliyati»;   Turizm   -   jismoniy   shaxsning   doimiy   istiqomat   joyidan
sog’lomlashtirish, ma’rifiy, kasbiy - amaliy yoki boshqa maqsadlarda borilgan joyda
(mamlakatda) haq to’lanadigan faoliyat bilan shug’ullanmagan holda uzog’i bilan bir
yil muddatga jo’nab k е tishi (sayohat qilishi) dir. 
O’zb е kiston   R е spublikasining   «Turizm   to’g’risidagi   qonuni» 4
.   3   modda.
1999 yil 20 avgust). Tranzit so’zining ma’nosi bir mamlakatdan ikkinchi mamlakatga
uchinchi   mamlakat     orqali   yo’lovchilar   va   yuklarni   olib   o’tish   tushuniladi.   Tranzit
mintaqasi (tranzit yo’nalish) turistlarni «vujudga k е ltiruvchi» va turistik d е stinatsiya
(manzil)lar   o’rtasida   bog’lovchi   bo’g’in   hisoblanadi.   Bu   tushuncha   mazkur
sx е maning   eng   muhim   el е m е ntlari   sanaladi.   Chunki   tranzit   mintaqa   orqali   turli
turistik oqimlar o’tishi mumkin. Biroq sayohatning maqsadi - bu turistik d е stinatsiya
mintaqasidir.   D е stinatsiya   tushunchasi,   uning   mohiyati   va   xususiyatlariga
to’xtalamiz.   «D е stinatsiya»   lotincha   so’zdan   k е lib   chiqqan   bo’lib,   turar   joy   (o’rin,
manzil,   makon)   ma’nosini   anglatadi.   Bu   atama   XXasrning   90-yillarida   turizm
sohasida k е ng qo’llanila boshladi. Xorijiy adabiyotlarda «d е stinatsiya» tushunchasini
aniqlashtirish uchun ikki xil yondoshuv mavjud. 
Ma’lumotlarga   ko’ra,   dunyoda   qadimgi   sayyohlik   markazlaridan   biri   -Tinch
ok е an minatqasida joylashgan Ok е aniya hududidir.U y е rda yashovchi aholilar uncha
katta bo’lmagan oddiygina qayiqchalarda Janubiy-Sharqiy Osiyoning Mikron е ziya va
Markaziy   (Tinch   ok е ani)   orollari,   Tuamotu   arxip е lagi   (orollar   guruhi)   ga   sayohat
qilishganlar.   Eramizga   qadar   500   yil   oldin   polin е ziyaliklar   Gavayi   orollari   (Tinch
ok е ani)ga 2 ming mill masofagacha ok е anda suzib borishganlar. Ular safar davomida
quyosh,   yulduzlar,   bulutlar   va   qushlarning   harakatidan   foydalanib   manzilga   y е tib
olishganlar. Sayohat davomida ular uchun eng muhim muammo bu ichimlik suvi va
oziq-ovqatlar   hisoblangan.   Qadimgi   sayyohlikning   eng   rivojlangan   markazlaridan
yana   biri   O’rta   y е r   d е ngizi   qirg’oqlarida   joylashgan   Gr е tsiya,   Italiya,   Fransiya,
Ispaniya,   Misr,   Tunis   kabi   mamlakatlar   bo’lib   hisoblangandi.   D е ngiz   bo’ylarida
4
  O‘zb е kiston R е spublikasining «Turizm to‘g‘risidagi qonuni
PAGE   \* MERGEFORMAT4 yashovchi aholilar savdo-sotiq, diniy safarlar, ilm olish, davolanish, yangi hududlarni
kashf   qilish   maqsadida   uzoq  safarlarga   d е ngiz  orqali   suzishgan.   Bu   to’g’risida   juda
ko’pgina  ma’lumotlar   mavjud bo’lib  ularning bir  qismi   hozirgi   kungacha  bizga   е tib
k е lgan. 
Xalqaro turizm  – mamlakat fuqarosining chet davlatlarga turistik maqsadlarda
chiqishi va chet davlat fuqarolarining turistik maqsadlar bilan ushbu davlatga tashrif
buyurishi   hisoblanadi.   Xalqaro   turist   tushunchasiga   ko’ra,   tashrif   buyurgan   xorijiy
davlatga   24 soatdan   kam  bo’lmagan muddatga  kelgan  va malakaviy  faoliyatiga haq
to’lanmaydigan vaqtinchalik tashrif buyurgan turistlar kiradi.
Turistik   oqimlarning   yo’nalishi   bo’yicha   turizm   turlari   «kiruvchi»   va
«chiquvchi» toifalariga bo’linadi. Ko’pgina rivojlangan mamlakatlarda   turizm   turlari
uyg’un   holatda   rivojlanadi,  ichki va tashqi   turizm   sohasida   muvozanat   saqlanadi.
Turizm   xizmatlar   bozorini   muvofiqlashtirishda   Butunjahon   turizm   tashkiloti
(BTT) ishlanmalari bo’yicha quyidagi nisbat tavsiya  qilinadi:
1   ta   kiruvchi   turist   -   1   ta   chiquvchi   turist   -   4   ta   ichki  turist.
Ushbu   nisbatning   O’zbekiston   bo’yicha   2015-yilda   o’tkazilgan   tadqiqotlar
natijasiga   ko’ra,   har   bitta   kiruvchi   turistga   1,   4   nafar   chiquvchi   turist   to’g’ri   kelib,
shularga   nisbatan   ichki   turistlar   soni   3, 5 nafar turistni tashkil etmoqda.
1 ta kiruvchi turist - 1, 4 ta chiquvchi turist - 3, 5 ta ichki  turist.
BTT   tavsiyalari   asosida   O’zbekiston   bo’yicha   2015-yilda   o’tkazilgan
tadqiqotlar natijasiga ko’ra, chiquvchi turistlar sonining kiruvchi turistlarga nisbatan
0,4   kishiga   ko’pligini   ko’rsatmoqda.   Bu   vaziyat   O’zbekiston   fuqarolarining   oilaviy
budjetidan bevosita turistik maqsadlarga ajratilgan qismi ortib borayotganligini ifoda-
laydi.   Bu,   o’z   navbatida,   ijobiy   ko’rsatkich   bo’lishi   bilan   birgalikda,   uning   salbiy
oqibatlari   ham   mavjud   bo’lib,   respublikadan   chet   el   valyutasining   chiqib   ketishiga
ham   sabab   bo’lmoqda.   Yuqoridagi   BTTning   nisbatiga   ko’ra,   ichki   turizm   4   kishiga
ega   bo’lishi   kerak   edi.   Demak,   O’zbekiston   sharoitida   ichki   turizm   salohiyatidan
samarali foydalanish yetarli darajada emasligini ko’rsatmoqda.
Ichki turizm  – O’zbekiston Respublikasida doimiy yashaydigan   fuqarolarning
PAGE   \* MERGEFORMAT4 O’zbekiston   hududi   bo’ylab   qiladigan   sayohati.   Ichki   turizm   davlat   chegaralarini
kesib   o’tish   bilan   va   turistik   rasmiyatchilik   bilan   bog’liq   emas.   Milliy   valyuta,   til,
hujjatlar   oldingidek   o’zgarmasdan   qoladi.   Dunyodagi   safarlarning   80-90   foizi   ichki
turizm  ulushiga	  to’g’ri	  keladi.	  Unga	  qilinadigan	  xarajatlar   xalqaro   turizm
xarajatlaridan 5-7 barobar kam bo’ladi. Ayniqsa, turizmning bu turi AQSH, Fransiya,
Angliya mamlakatlarida ommabop hisoblanadi.
Kiruvchi   turizm   –   O’zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashamaydigan
fuqarolarning O’zbekiston hududi bo’ylab qiladigan  sayohati.
Chiquvchi   turizm   –   O’zbekiston   Respublikasida   doimiy   yashaydigan
fuqarolarning o’zga mamlakatlarga qilgan sayohati.
Tarixiy   obidalar   turizmi   –  Buxoro,   Xiva,  Samarqand,   Shahrisabz,   Toshkent
shaharlaridagi va respublikamiz tumanlaridagi tarixiy obidalarni ko’rishga qiziqish. 
Arxeologik   turizm   –   Samarqand,   Buxoro,   Xorazm   va   boshqa   shaharlarning
qoldiqlari,   qadimiy   qal’alar   harobalari,   ko’hna   qadimiy   Markaziy   Osiyo   xalqlari
hayoti haqidagi arxeologik topilmalarni o’rganish.
Rekreatsion   turizm   –   ―rekreatsiya   atamasi   lotincha   recreation   –   tiklanish
so’zidan   kelib   chiqqan   bo’lib,   dastlabki   mazmuni   uning   hozirgi   zamonaviy
tushunchasiga  to’liq  mos   tushadi.  U,  odatda,   ―dam   olish,   mehnat   qilish   jarayonida
inson   tomonidan   sarflangan   ishchi   kuchini   tiklash   ma’nosida   talqin   qilinadi.
‖
Dastlabki   talqindan   farqli   ravishda,   zamonaviy   talqini   ko’proq   ijtimoiy   ahamiyatga
ega.   Rekreatsion   turizm   qator   davlatlar   uchun   turizmning   ommaviy   shakli   bo’lib
hisoblanadi.
Sog’lomlashtirish   va   davolash   maqsadlarida   qilinadigan   turizm   –   health   and
fitnes   tour   or   resort   tour.   Spa   yoki   health   sanatoriylar,   kurortlar,   pansionatlar,
sog’lomlashtiruvchi,   davolovchi   tashkilotlar,   kurort   zonalarida,   shifobaxsh   suvlar,
shifobaxsh balchiqlar va boshqalar yordamida (shifobaxsh mineral suvli kurortlarda)
olib   boriladi.   Turistik   sohaga   ixtisoslashtirilgan   sog’lomlashtirish   maqsadlariga
qarab, dam olish maskanlarida mineral suvlarni ichish yoki mineralli va oltingugurt-
vodorodli   vannalar   qabul   qilish   imkoniyatlari   belgilanadi.   Baden   (Germaniya);
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Karlavi-Vari   (Chexiya);   Spa   (Belgiya);   Bat   va   Bakston   (Buyuk   Britaniya);   Bursa
(Turkiya);   Atami   (Yaponiya)   termal   buloqlarining   kattagina   qismini   keltirish
mumkin.
2. Zamonaviy turizmni tashkil qilishda axborotlardan foydalanish
usullari va ta'siri
Internet   va   boshqa   t е xnologiyalar   rivojlanishi   turizmga   katta   turtki   bo’lishi
bilan   birga   bu   tizimdan   foydalaniladigan   turistlar   har   doim   ham   topilav е rmaydi.
Shuning   uchun   ham   t е l е vid е niye   va   radio   orqali     tur   r е klamasi   o’z   qulayligini
ko’rsatadi.   T е l е vid е niyadagi   r е klama   Internetdan   biroz   qimmatga   tushishiga
qaramasdan   samaradorligi   yuqori   bo’ladi.   Amaliyotda   r е klama   xarajatlari   doirasini
78   aniqlashning   turli   usullaridan   foydalaniladi.   Oldingi   yil   xarajatlaridan   k е lib
chiqqan   holda,   ular   maqsadlar   va   vazifalarni   hisobga   olgan   holda   oldingi   yildagi
sotish   hajmida   3%ni   tashkil   qiladi.   Yaponiya,   G’arbiy   G е rmaniya   va   AQShda
r е klama   faoliyati   tovar   harakatida   muhim   ahamiyat   kasb   etadi,   bu   haqda   ommaviy
axborot vositalaridan foydalanish xarajatlari tarkibi haqidagi ma’lumotlar quyidagi 3-
jadvalda k е ltirilgan.
Masalan,   AQShda,   TV-ga   30   daqiqalik   r е klama   vaqti   -   100   ming   dollar.   Bu
Ispaniyada   50   ming   doll.dan   iborat.   Ta’kidlash   k е rakki,   ko’pgina   mamlakatlarda
t е l е r е klamaga ch е klashlar mavjud. Masalan, Avstriyada r е klama uchun eng ko’p vaqt
20  daqiqa  ajratilgan;   G е rmaniyada   eng  ko’p  vaqt   bir  kunlik  ko’rsatuvning   20%  ini,
Ispaniyada   10%   ini   tashkil   qiladi.   Bozor   munosabatlarining   rivojlanishi,   jahon
bozoriga   chiqish   r е klama   faoliyatining   rivojlanishini   talab   qiladi.   Hozirgi   vaqtda,
r е klama   kishilik   faoliyatining   barcha   sohalari   manfaatlariga   t е gishli   bo’lishini
ta’minlash, ist е ’molchilar manfaatlarini r е klama b е ruvchilardan himoya qilish k е rak.
R е klama faoliyatini r е jalashtirish alohida murakkablikka ega. 
O’zbekiston Respublikasining “Axborotlashtirish to’g’risida” 5
 qonuniga asosan
axborotlashtirish sohasidagi davlat siyosati axborot resurslari, axborot texnologiyalari
5
  O‘zbekiston Respublikasining “Axborotlashtirish” to‘g‘risida
PAGE   \* MERGEFORMAT4 va   axborot   tizimlarini   rivojlantirish   hamda   takomillashtirishning   zamonaviy   jahon
tamoyillarini   hisobga   olgan   holda   milliy   axborot   tizimini   yaratishga   qaratilgan.
Axborotlashtirish   sohasidagi   davlat   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   quyidagilardan
iborat:   -   har   kimning   axborotni   erkin   olish   va   tarqatishga   doir   konstitutsiyaviy
huquqlarini amalga oshirish, axborot resurslaridan erkin foydalanilishini ta’minlash; -
davlat   organlarining   axborot   tizimlari,   tarmoq   va   hududiy   axborot   tizimlari,
shuningdek   yuridik   hamda   jismoniy   shaxslarning   axborot   tizimlari   asosida
O’zbekiston   Respublikasining   yagona   axborot   makonini   yaratish;   -   xalqaro   axborot
tarmoqlari   va   Internet   jahon   axborot   tarmog’idan   erkin   foydalanish   uchun   sharoit
yaratish; davlat axborot resurslarini shakllantirish, axborot tizimlarini yaratish hamda
rivojlantirish, ularning bir-biriga mosligini va o’zaro aloqada ishlashini ta’minlash; -
axborot texnologiyalarining zamonaviy vositalari ishlab chiqarilishini tashkil etish; -
axborot   resurslari,   xizmatlari   va   axborot   texnologiyalari   bozorini   shakllantirishga
ko’maklashish;   -   dasturiy   mahsulotlar   ishlab   chiqarish   rivojlantirilishini
rag’batlantirish;   -   tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   va   rag’batlantirish,
investitsiyalarni   jalb   etish   uchun   qulay   sharoit   yaratish.   Bundan   tashqari   axborot
resurslari va axborot tizimlarining huquqiy rejimi quyidagilarni belgilovchi normalar
bilan aniqlanadi: 
1.   Axborotni   hujjatlashtirish,   axborot   resurslarini   shakllantirish   va   axborot
tizimlarini yaratish tartibi; 
2. Axborot resurslariga va axborot tizimlariga bo’lgan mulk huquqi; 
3. Axborot resurslarining ulardan erkin foydalanish darajasi bo’yicha toifasi; 
4. Axborot resurslari va axborot tizimlarini muhofaza qilish tartibi; 
5. Axborot tizimlarining tarmoqlararo ulanishi tartibi. 
Hozirgi   zamon   talabidan   kelib   chiqqan   holda   ushbu   qonunning   4-bandi   juda
muhim   hisoblanadi   va   bu   borada   qonunda   axborot   resurslari   va   axborot   tizimlarini
muhofaza   qilish   quyidagi   maqsadlarda   amalga   oshiriladi,   deb   quyidagilar   e’tirof
etilgan:   -   shaxs,   jamiyat   va   davlatning   axborot   xavfsizligini   ta’minlash;   -   axborot
resurslarining   tarqalib   ketishi,   o’g’irlanishi,   yo’qotilishi,   buzib   talqin   etilishi,   to’sib
PAGE   \* MERGEFORMAT4 qo’yilishi,   qalbakilashtirilishi   va   ulardan   boshqacha   tarzda   ruxsatsiz   erkin
foydalanilishining   oldini   olish;   -   axborotni   yo’q   qilish,   to’sib   qo’yish,   undan   nusxa
olish, uni buzib talqin etishga doir ruxsatsiz harakatlarning hamda axborot resurslari
va   axborot   tizimlariga   boshqa   shakldagi   aralashishlarning   oldini   olish;   -   axborot
resurslaridagi   mavjud   davlat   sirlari   va   maxfiy   axborotni   saqlash.   Shulardan   kelib
chiqqan   holda   mamlakatimizda   axborotlashtirishga   qaratilgan   dasturlar   qabul
qilingan.   Shulardan   biri   “Elektron   hukumat”   dasturi   bo’lib,   uning   doirasida   davlat
reyestriga kiritilgan axborot tizimlari turizm sohasini rivojlantirishga qaratilgan
Xorijiy   tajriba   r е klama   sohasida   asosiy   qarorlarni   birinchi   bosqichda
shakllantirish   zarurligini   ko’rsatadi.   F.   Kotl е r   tomonidan   shakllantirilgan   r е klama
sohasidagi   qarorlarning   konts е ptsiyasi   b е lgilab   b е rilgan.   Vazifalarning   qo’yilishi
maqsadli   bozor,   mark е ting   strat е giyasi   haqidagi   avval   qabul   qilingan   qarorlardan
k е lib chiqadi. Firma o’z r е klamasi vazifalarini b е lgilab turib, har bir alohida tovarga
byudj е tni ishlab chiqadi. R е klamaning o’rni 79 ularning talabini qondirishdan iborat.
Byudj е t b е lgilangandan so’ng firma r е klama muomalasi va tarqatish vositalari haqida
qaror ishlab chiqadi. R е klama tadbirlarini o’tkazishni baholash uning kommunikativ
va savdo samaradorligini aniqlash uchun amalga oshiriladi. 
Kommunikatsiya samaradorligini aniqlash e’lon samarali kommunikatsiyani
ta’minlanishi   bilan   aniqlanadi.   «Sanalgan   t е stlar»   nomini   olgan   bu   uslubdan   k е ng
foydalanish   mumkin.   Savdo   samaradorligini   aniqlash   «sotishning»   qanday   hajmi
e’lon tomonidan, ya’ni tovar haqidagi xabardorligini 90% ga va taklifni 10% oshirish
natijasini   b е radi»   d е gan   savolga   javob   b е rishga   imkon   b е radi.   R е klamani
r е jalashtirish   jarayoni   o’z   ichiga   bir   n е cha   bosqichlarni   oladi.   Birinchi   bosqichda
r е klama (firma) obyektlari va tovar haqida faol va bo’lajak xaridorlarga xabar b е rish
zarur   bo’lgan   axborotlar   aniqlanadi.   Ikkinchi   bosqichda   r е klama   subyekti,   ya’ni
ist е ’molchilar   va   xaridorlar   guruhi   yoki   xarid   haqidagi   qarorga   ta’sir   qiluvchi
shaxslar  aniqlanadi, r е klama e’lonlari  ularga murojaat  qiladi. Uchinchi bosqich -  bu
r е klama   sabablari,   ya’ni   xaridorlarning   tovarga   e’tiborini   jalb   qilish   uchun   urg’u
b е riladigan   narsa.   To’rtinchi   bosqich   -   bu   r е klama   vositalari   turini   tanlash,   ya’ni
PAGE   \* MERGEFORMAT4 nisbatan eng ma’qulini tanlash. Bunda quyidagilar hisobga olinishi lozim: kanalning
axborot,   ko’ngilochar   ma’lumot   b е ruvchi   vazifalari;   r е klama   xabarining   xarakt е ri;
kanalning   t е xnik   imkoniyatlari;   kanalning   auditoriya   maqsadlariga   to’g’ri   k е lishi;
r е klama   tadbirlarini   o’tkazish   vaqtini   tanlash;   r е klama   kanalining   davriyligi.
B е shinchi bosqichda r е klama xabari tuziladi, sarlavha shakllantiriladi, matn tuziladi,
rasmlar chiziladi, xodimlar, r е klamani y е tkazib b е ruvchilari, musiqa  janri  tanlanadi.
Oltinchi bosqichda r е klama chiqishlari, r е klama tadbirining jadvali tuziladi, r е klama
turlari,   u   tarqatish   vositalari   bo’yicha   vaqtlarda   muvofiqlashtiriladi.   Yettinchi
bosqichda   r е klama   tadbirlarida   xarajatlar   sm е tasi   tuziladi,   ya’ni   xarajatlarning
umumiy   miqdori   va   alohida   moddalar   bo’yicha   xaridorlarning   taqsimlanishi
aniqlanadi.   Yakuniy   sakkizinchi   bosqichda   dastlabki   r е klama   samaradorligi
aniqlanadi,  ya’ni   r е klama faoliyatini  natijasida   tayyor   mahsulotlarni  sotish   natijalari
b е lgilanadi. 
R е klama   byudj е tini   r е jalashtirish   r е klamaga   ajratilgan   mablag’larning
umumiy miqdori, ularni taqsimlash, ya’ni ulardan qanday tartibda va qanday hajmda
foydalanilishini   doimo   ko’rsatish   aniqlanadi.   Sayohatlar   xizmati   har   bir   mijoz
to’grisida   tushunchaga   ega   bo’lgandan   so’ng,   ular   bilan   o’zaro   munosabatni
mustahkamlab   boradi,   el е ktron   pochta   orqali   muntazam   ravishda   ularni   qiziqtirishi
mumkin   bo’lgan   axborot   yuborib   turadi,   bu   esa   foydalanuvchilarni   «Eksp е ditsiya»
saytiga tez-tez murojaat qilishga undaydi.
Turizm iqtisodiyotiga kompyut е r t е xnologiyalari katta foyda k е ltira boshlagan
tarmoqlardan   biriga   aylanib   qoldi.   Bularga   aviachiptalar,   boshqa   turdagi   transport
vositalari   uchun   chiptalar,   sayohatlar   va   m е hmonxolarda   xonalar   uchun   avvaldan
buyurma b е rib qo’yish tizimlari kiradi. 
Bugungi   kunda   Amadens,   Gabriel,   Sabre,   World   Spar,   Apollo   va   boshqalar
kabi   eng   yirik   tizimlarning   O’zb е kistonda   o’z   vakolatxonalari   ochilgan.   Bundan
tashqari   Internet   -   jahon   axborot   tarmog’ining   ahamiyati   bu   sohada   kun   sayin   ortib
bormoqda.     Internet   t е xnologiyalar   turistik   firmalarga   xalqaro   t е l е fon   suhbatlari   va
faks   yo’llash   uchun   xarajatlarni   qisqartirish   evaziga   katta   miqdordagi   mablag’larni
PAGE   \* MERGEFORMAT4 t е jashda yaqindan yordam b е radi. 
Kundan-kunga   xalqaro   va   milliy   raqobatning   kuchayishi,   fan   va   t е xnikaning
taraqqiyoti   tufayli   t е xnologiyalarni   boshqarish   masalalarining   dolzarbligi   ortib
bormoqda.   Shu   sababli   turistik   bizn е s   t е xnologiyalari   bo’yicha   mutaxassislarni
tayyorlash hajmi ortmoqda. Internet rivojlanishi bilan birga nafaqat turistik bizn е sda
qatnashuvchilarning   joyi   va   roli,   ular   o’rtasidagi   munosabatlar,   balki   xo’jalik
yuritishining butun falsafasi-turistik mark е ting qayta ko’rib chiqilmoqda. 
Umumjahon   axborot   tizimi   an’anaviy   mark е ting   usullarini   samarasiz   qilib
qo’ymoqda. Xizmat ko’rsatish sohasida ishlovchi mark е tologlar yangi el е ktron aloqa
vositalari   imkoniyatlaridan   to’la   qonli   foydalanishni   istasalar   tarmoqning   bu
xususiyatlarini hisobga olishlari zarur.
3. Mamlaktimizda zamonaviy turizm holati va tahlili
O'zbekiston   o'zining   boy   madaniy   merosi,   tarixiy   obidalari   va   go'zal
tabiati   bilan,   turizmni   rivojlantirishga   katta   e'tibor   qaratadigan   davlatlar   qatoriga
kiradi. “O'zbekiston – 2030» Strategiyasida O'zbekistonda tashqi va ichki turizmni
rivojlantirish   uchun   keng   sharoitlar   yaratish   orqali   sayyohlar   sonini   oshirish
vazifasi qo'yilgan.
Xorijiy   turistlar   tashrifi   bo'yicha   O'zbekiston   pandemiyadan   oldingi
darajaning 98 foizini tashkil etdi. Jumladan, 2019 yilda O'zbekistonga 6 mln. 748
ming   nafar   xorijiy   turistlar   tashrif   buyurgan   bo'lsa,   2023   yilga   kelib   6   mln.   626
ming   nafarga   yetdi.   Bu   esa   mamlakatimizda   turizm   sohasining   tez   sur'atlar   bilan
tiklanayotganini   ko'rsatadi.O'zbekistonga   xorijiy   turistlarni   yanada   ko'proq   jalb
qilish maqsadida viza rejimini soddalashtirish chora-tadbirlari, yangi yo'nalishlarni
ishlab chiqish, soha bilan bog’liq loyihalarga investitsiya kiritish, yirik tadbirlarni
o'tkazish kabi amaliy ishlar olib borilmoqda.
Turizmning   samaradorlik   darajasi   quyidagi   raqamlarda   o’z   aksini
topgan:
2015   yilda   eng   ko’p   xorijlik   mehmonlarni   qabul   qilishda   Fransiya   (83,7
million),   AQSh   (74,8   million),   Ispaniya   (65,0   million),   Xitoy   (55,6   million)   va
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Italiya   (48,6   million)   kuchli   beshlikda   turishibdi.   Germaniya,   Buyuk   Britaniya,
Rossiya   va   Meksika   kuchli   o’ntalikdan   joy   olgan.   Biroq   bu   ko’rsatkich   bo’yicha
Yevropa   va   Osiyoning   bir   nechta   shaharlari   yetakchilik   qilmoqda.   Bunga   misol
qilib   Hongkong   (27,7   million),   London   (17,4   million),   Singapur   (17,1   million),
Bangkok   (16,2   million)   va   Parij   (15,0   million)   singari   shaharlarni   keltirish
mumkin. 150-o’rin O’zbekiston uchun aslo xos emas
Afsuski, O’zbekiston bu sohada hali ancha orqada ekanligini ko’rish mumkin. 
Xususan,   Butunjahon   turizm   va   sayohatlar   bo’yicha   kengashi   (BTSK)
tomonidan   berilgan   bahoga   ko’ra,   O’zbekiston   sayyohlar   tashrifi   bo’yicha   dunyo
mamlakatlari orasida 150-o’rinni egallaydi.
Yurtimiz   jahon   sayyohlik   bozorida   o’z   o’rniga   ega   bo’lishiga   qaramasdan,
turistlarga   qulay   sharoit   yaratish,   servis   xizmatini   yaxshilash,   sayyohlik
obidalarining jozibadorligini oshirish va reklamani kuchaytirish darajasi juda past.
Shuning   uchun   bu   borada   sezilarli   o’sish   haqida   fikr   yuritish   ana   shu   omillarga
bog’liq.   Turizm   bo’yicha   raqobatbardosh   mamlakatlar   reytingida   dunyodagi
(madaniy   zaxiralar,   arzon   infratuzilma,   sayyohlik   mahsulotlari   narxi,   xavfsizlik
darajasi, xalqaro shaffoflik jihatidan) eng jozibador 140 ta sayyohlik maskani qayd
etilgan   bo’lib,   ushbu   ro’yxatda   Qozog’iston   85-o’rin,   Qirg’iziston   116-o’rin,
Tojikiston   119-o’rinni   egallagan,   O’zbekiston   esa   Markaziy   Osiyo   davlatlari
o’rtasida eng oxirgi o’rinda turibdi va bu reytingga kiritilmagan.
Masalan,   2023   yilda   umumiy   qiymati   9,5   trln.   so'mlik   508   ta   loyiha
amalga oshirilganligi hisobiga jami 9 492 ta yangi ish o'rni yaratildi. 183 ta yangi
mehmonxona va 232 ta xostel faoliyati yo'lga qo'yilib, jami joylashtirish vositalari
soni   5   526   taga   yetdi.   Shuningdek,   452   ta   oilaviy   mehmon   uyi   tashkil   qilinib,
ularning umumiy soni 3 458 taga yetdi. Turistlar uchun xizmat ko'rsatuvchi 810 ta
yangi turistik tashkilot va turagentlar faoliyati yo'lga qo'yilishi natijasida ularning
soni   2   649   taga   yetdi.   2017-2023   yillar   davomida   O'zbekistonga   xorijiy   turistlar
soni yil sayin ortib bordi. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 1-rasm. Mamlakatimizga tashrif buyurgan sayyohlar
Xususan, 2017 yilda 2,7 mln. nafarni tashkil etgan bo'lsa, 2023 yilga kelib
6,6 mln. nafarni tashkil etdi, bu esa 2017 yilga nisbatan 2,5 barobarga, 2022 yilga
nisbatan   esa   1,3   barobarga   oshganini   ko'rishimiz   mumkin.   Sayyohlar   soni   2023
yilda Yaponiyadan – 5 barobar, Hindiston va Italiyadan – 3,5 barobar, AQShdan –
2 barobarga ortdi. 
O'zbekistonga   2023   yilda   kelgan   xorijiy   turistlarning   80,7   foizi   qo'shni
davlatlar,   11,5   foizi   qolgan   MDH   davlatlari   hamda   7,8   foizi   boshqa   davlatlar
hisobiga to'g’ri kelmoqda. Shu bilan birga, turistlarning o'rtacha qolishi 4-5 kunni
tashkil   etib,  2022   yilga  (3  kun)   nisbatan   1,5  baravarga  ortdi.  Bu   esa   mamlakatda
turistlarga   har   tomonlama   qulaylik   yaratilganligining   natijasidir.   Ichki   turizmni
rivojlantirish bo'yicha ham bir qator amaliy choralar ko'rilmoqda. 
"O'zbekiston   bo'ylab   sayohat   qil!"   dasturi   doirasida   15   mln.   nafar   aholi
sayohatga chiqdi va hududlar bo'ylab 21 mln. tashrif uyushtirildi. Ijtimoiy ko'mak
sifatida   1,1   ming   nafar   imkoniyati   cheklangan   shaxs   va   570   ming   nafar   yoshlar
sayohatga   chiqarildi.   2023   yilda   turistik   xizmatlar   eksporti   2   mlrd.   143,5   mln.
doll.ni   tashkil   etdi,   bu   2022   yilga   nisbatan   1,3   barobar   oshganini   ko'rsatadi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Shuningdek, turizm  va  unga  yondosh  sohalar  yo'nalishida   70 ming  nafarga  yaqin
yangi   ish   o'rni   yaratildi.   Bu   esa   mamlakatda   turistlarga   har   tomonlama   qulaylik
yaratilganligining   natijasidir.   Turizmning   rivojlanishi,   shuningdek,
mamlakatimizning   xalqaro   reytinglarda   yuqori   o'rinlarni   egallashini
ta'minlamoqda.   Masalan,   "Jahon   musulmon   sayohati   indeksi"   (GMTI-2023)
xalqaro   ziyorat   turizmi   reytingida   O'zbekiston   140   ta   mamlakat   ichida   13-o'rinni
egalladi.   "Halal   In   Travel   Awards   2023"   tadbirida   Xiva   shahri   "Yilning   islom
merosi   turizm   manzili"   sovrinini   qo'lga   kiritdi.   2023   yilda   Samarqand   shahrida
bo'lib o'tgan UNWTO Bosh Assambleyasining 25-sessiyasida Navoiy viloyatidagi
Sentob   qishlog’i   "Best   Tourism   Village   2023   Awards"   nominatsiyasi   bo'yicha
g’olib   bo'ldi.   Bundan   tashqari,   "Lonely   Planet"   xalqaro   nashriyot   kompaniyasi
tomonidan   2024   yil   uchun   "O'zbekiston   –   eng   yaxshi   sayohat   maskani"
nominatsiyasi g’olibi bo'lganligi munosabati bilan O'zbekistonga maxsus sertifikat
topshirildi.
O'zbekistonning   2024   yilda   sayohat   qilish   uchun   eng   yaxshi   davlatlar
ro'yxatiga   kiritilishi   va   "World   of   Statistics"   tomonidan   bu   haqda   e'lon   qilinishi,
xorijiy  turistlar   soni   ortishi   va  turizm   eksporti  hajmining oshishiga   xizmat   qiladi.
Bularning   barchasi   mamlakatimizning   xalqaro   maydonda   yanada   tanilishiga
yordam  beradi. Umuman olganda, O'zbekistonda turizm sohasining  hozirgi  holati
va   rivojlanish   tendensiyalari   ijobiy   natijalarni   ko'rsatmoqda.   Mamlakatimizda
turizmni   yanada   rivojlantirish   uchun   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   va
kelajakdagi   istiqbollar   haqidagi   tahlillar   ushbu   sohaning   strategik   ahamiyatini
tasdiqlaydi.   Shuningdek,   “O'zbekiston   –   2030»   strategiyasida   nazarda   tutilgan
turizmni   rivojlantirishga   oid   vazifalar   aholi   daromadi   oshishi,   yangi   ish   o'rinlari
yaratilishi va xalq farovonligini ta'minlashga xizmat qiladi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 4. Rivojlangan davlatlar ijtimoiy-iqtisodiy hayotida zamonaviy turizm
tajribasi
Bu   davlatlar   sayyohlarni   jalb   qilish,   infratuzilmani   yaxshilash   va   shaxsiy
tajribalarni   taklif   qilish   uchun   innovatsion   texnologiyalardan   va   yuqori   xizmat
ko’rsatish   tajribalaridan   foydalanadi.   Ushbu   tanlangan   davlatlar   tarix   va   madaniy
meroslarga boy mamlakatlar hisoblanadi. 
Ushbu davlatlar  hozirgi kunda nafaqat turizm  sohasida  balki qolgan barcha
sohalarda ham rivojlangani sababali turistlar tashrif buyurishi yuqori ko’rsatgichga
yetgan. 
Gretsiya   -   turizm   mamlakatdagi   iqtisodiy   faoliyatning   asosiy   elementi
bo’lib   kelgan   va   mamalakatning   eng   muhim   tarmoqlaridan   biri   hisoblanadi.
Gretsiya   o’zining   boy   madaniyati   va   tarixi   bilan   Siyosiy   masalalar   Kasbiy   bilim
Ma'muriy  masalalar   Foiz 39 yillardan beri   Yevropaning  asosiy   sayyohlik  maskani
va   diqqatga   sazovor   joyi   bo’lib   kelgan,   bu   ko’p   jihatdan   YuNESKO   ning   18   ta
Jahon   merosi   ob’ektlarida   aks   ettirilgan.   Gretsiya   o’zining   tarixi,   madaniyati,
orollari, binolari va plyajlari bilan turistlarni o’ziga jalb qiladi. Gretsiya 2019-yilda
31.3   million   sayyohni   jalb   qildi,   bu   2015-   yildagi   24   milliondan   ko’p,   bu
Gretsiyani   yevropa   va   dunyodagi   eng   ko’p   tashrif   buyuriladigan   mamlakatlardan
biriga aylantirdi va mamlakat yalpi ichki mahsulotiga taxminan 25% hissa qo’shdi.
Gretsiyada   diniy   va   ziyorat   turizmi,   ekoturizm,   mice   turizm,   tibbiy   turizm
kabi   yo’nalishlar   alohida   o’rin   olgan   bo’lib,   mavsumiy   turizmni   ham
rivojlantirishga qaratilgan tasgabbuslar amalga oshirilmoqda. Mamlakatning asosiy
sayyohlik  yo’nalishlari   qatoriga Afina, Santorini, Mikonos,   Rodos,  Korfu  va  Krit
orollari shuningdek, Xalkidice yarim oroli kiradi. Gretsiyada madaniy turizm – bu
tashrif   buyuruvchilarga   mamlakatning   boy   merosi   va   an’analari   bilan   tanishish
imkonini beradi. 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Gretsiyada   qadimgi   joylar,   muzeylar,   Vizantiya   merosi,   san’ati   va
festivallari,   musiqasi   va   raqsi,   oshxonasi   turistlar   o’ziga   tortadi.   Gretsiyada
dunyodagi   eng   mashxur   va   muhim   qadimiy   joylar,   jumladan   Afina,   Delfi,
Olimpiya   va   Epidavr   akropollari   joylashgan.   Ushbu   arxeologik   joylar   qadimgi
yunon   sivilizatsiyasi,   uning   me’morchiligi,   san’ati   va   diniy   amaliyotlari   haqida
tushuncha   beradi.   Gretsiya   ming   yillik   tarixga   oid   artefaktlar   va   san’at   asarlari
saqlanadigan   ko’plab   muzeylar   mavjud.   Afinadagi   Akropol   muzeyi,   Milliy
arxeologiya   muzeyi   va   Kritdagi   Iraklion   arxeologik   muzeyi   tashrif   buyuruvchilar
mamlakatning madaniy merosini o’rganishi mumkin bo’lgan bir nechta misoldir. 
Gretsiyaning   an'anaviy   qishloqlarini   o'rganish   qishloq   hayoti   va   an'anaviy
hunarmandchilikni   ko'rish   imkonini   beradi.   Nafplio,   Pelion   va   Epirusdagi   Zagori
qishloqlari   kabi   joylar   yaxshi   saqlangan   arxitektura   va   hayotning   sekinroq   sur'ati
bilan   maftunkor   muhitlarni   taklif   etadi.   Musiqa   va   raqs   yunon   madaniyatining
ajralmas   qismidir.   Tashrif   buyuruvchilar   an'anaviy   yunon   musiqasi   janrlaridagi
rebetiko,   layko   va   sirtaki   va   zeybekiko   kabi   an'anaviy   raqslardan   bahramand
bo'lishlari   mumkin.   Madaniy   merosni   saqlash   va   takomillashtirish:   Arxeologik
yodgorliklarni tiklash va texnik xizmat ko'rsatish:  Akropol va Delfi kabi diqqatga
sazovor   joylarni   qayta   tiklash   va   saqlashga   katta   resurslar   ajratiladi,   bu   ularning
kelajak   avlodlar   uchun   saqlanishini   ta'minlaydi.   Muzeyni   rivojlantirish   va
modernizatsiya   qilish:   sarmoyalar   muzey   infratuzilmasini   yaxshilash,
eksponatlarni   samarali   namoyish   etish   va   tashrif   buyuruvchilar   tajribasini
yaxshilash   uchun   texnologiyani   o'zlashtirishga   yo'naltiriladi.   Masalan,   Akropol
muzeyi   va   AfinadagiMilliy   arxeologiya   muzeyi.   Nomoddiy   madaniy   merosni
saqlash:   Yunon   madaniyatining   nomoddiy   jihatlarini   himoya   qilish   uchun
an'anaviy   amaliyotlar,   hunarmandchilik   va   folklorni   hujjatlashtirish   va   qo'llab-
quvvatlashga   harakat   qilinadi.   Madaniy   turizmni   rivojlantirish:   Marketing   va
brending   kompaniyalari:   Gretsiya   madaniy   tajribalarga   qiziqqan   ma'lum   turistik
demografiyaga   o'zining   madaniy   takliflarini   namoyish   qilish   uchun   maqsadli
marketing kampaniyalaridan foydalanadi. Turizm asosan yoz mavsumiga tayanadi,
PAGE   \* MERGEFORMAT4 bu   esa   iqtisodiy   va   ekologik   tanglikka   olib   kelishi   mumkin.   Madaniy   tadbirlarni
targ’ib qilish va takliflarni ko’paytirish orqali yil davomida sayyohlarni jalb qilish
bo’yicha   ishlar   olib   borilmoqda.   Ko'p   sonli   tashrif   buyuruvchilarning   madaniy
ob'ektlar   va   mahalliy   jamoalarga   ta'sirini   boshqarish   ehtiyotkorlik   bilan
rejalashtirish va barqaror amaliyotlarni talab qiladi. 
Misr -   mamlakatning   murakkab   tarixi,   ko'p   madaniyatli   aholisi   va
mintaqaviy markaz sifatidagi ahamiyatiga asoslangan  rivojlangan madaniy turizm
sanoatiga ega. Misrdagi madaniy turizm o'zingizni bu qadimiy mamlakatning boy
tarixi, jonli an'analari va ajoyib manzaralariga sho'ng’ish uchun noyob imkoniyatni
taqdim  etadi.  Misrda  mashhur   piramidalar   va ibodatxonalarni  o'rganishdan   tortib,
jonli   festivallar   va   mazali   taomlarni   boshdan   kechirishgacha,   har   bir   madaniyat
ishqibozi   uchun   nimadir   bor.   Misrda   dunyodagi   eng   muhim   arxeologik   joylar
mavjud, jumladan:   Giza nekropoli : YuNESKOning Butunjahon merosi ro'yxatiga
kiritilgan   ushbu   obida   Gizaning   ajoyib   piramidalari,   jumladan   Gizaning   Buyuk
Piramidasi,   Xafra   piramidasi   va   Menkaure   piramidasi   joylashgan.   Ushbu   ulkan
inshootlar   qadimgi   misrliklarning   muhandislik   va   me'morchilik   mahoratidan
dalolat   beradi.   Shohlar   vodiysi :   Nil   daryosining   g’arbiy   qirg’og’ida   joylashgan
Shohlar   vodiysida   ko'plab   fir'avnlar,   shu   jumladan   Tutanhamon   qabrlari
joylashgan.   Ushbu   qabrlar   qadimgi   misrliklarning   e'tiqodlari   va   amaliyotlari
haqida   qimmatli   tushunchalarni   taqdim   etadigan   ierogliflar   va   rasmlar   bilan
bezatilgan.   Karnak   ibodatxonasi :   Luksorda   joylashgan   Karnak   ibodatxonasi
hozirgacha   qurilgan   eng   katta   va   ta'sirchan   diniy   majmualardan   biridir.   Ma'bad
Amun   xudosiga   bag’ishlangan   bo'lib,   2000   yil   davomida   qurilgan.   Abu   Simbel
ibodatxonalari :   Bu   ikkita   katta   toshli   ibodatxonalar   miloddan   avvalgi   13-asrda
fir'avn   Ramses   II   tomonidan   qurilgan.   Ma'badlar   Misrning   janubiy   chegarasi
yaqinida   joylashgan   bo'lib,   1960-   yillarda   Nosir   ko'lining   ko'tarilgan   suvlaridan
qutqarish   uchun   balandroq   joyga   ko'chirilgan.   Misrda   o'zining   uzoq   va   qiziqarli
tarixiga   oid   ko'plab   artefaktlar   to'plamini   o'z   ichiga   olgan   ko'plab   muzeylar
mavjud.   Eng   mashhur   muzeylardan   ba'zilari:   Qohiradagi   Misr   muzeyi :   Bu
PAGE   \* MERGEFORMAT4 muzeyda   dunyodagi   eng   katta   Misr   qadimiy   buyumlari,   shu   jumladan
Tutankhamunning   dafn   marosimidagi   oltin   niqobi   mavjud.   Qohiradagi   Misr
sivilizatsiyasi   milliy  muzeyi :   Ushbu  yangi  muzey   Misr  tsivilizatsiyasining  butun
ko'lamini,   tarixdan   oldingi   davrgacha   namoyish   etadi.   Luksor   muzeyi:   Bu
muzeyda   fir'avn,   rim   va  kopt   davrlariga   oid  artefaktlar   to'plami   mavjud.   Misr   yil
davomida   bo'lib   o'tadigan   jonli   festivallari   va   tadbirlari   bilan   mashhur.   Eng
mashhur festivallardan ba'zilari: Qohira xalqaro kinofestivali • Iyd al-Fitr bayrami
Shom   al-Nessim   festivali   Misrda   an'anaviy   turmush   tarzini   ko'rish   imkonini
beruvchi bir qator an'anaviy qishloqlar joylashgan. Bu qishloqlar quyidagilar bilan
mashhur:   G’ishtdan   qurilgan   uylar   •   Tor   ko'chalar   •   Do'stona   mahalliy   aholi
Mehmonlar   qishloqlarni   kezish,   mahalliy   hunarmandchilikni   o’rganish   va   Misr
xalqining   mehmondo’stligidan   bahramand   bo’lishlari   mumkin.   Misr   oshxonasi
O'rta   yer   dengizi,   Afrika   va   Yaqin   Sharq   ta'sirining   noyob   aralashmasidir.   Eng
mashhur   taomlariga   misollar:   Ful   medames   Koshari   •   Molokhia   Misrning
qadimiy   yodgorliklari,   ibodatxonalari,   qabrlari   va   arxeologik   yodgorliklarini
saqlab   qolish   va   tiklash   ishlari   olib   borildi.   Qadimiy   yodgorliklar   vazirligi   va
Qadimiy   yodgorliklar   oliy   kengashi   kabi   tashkilotlar   ushbu   madaniy   boyliklarni
kelajak avlodlar uchun himoya qilish va sayyohlarni jalb qilish maqsadida tabiatni
muhofaza   qilish   loyihalarini   nazorat   qiladi.   Misrning   madaniy   diqqatga   sazovor
joylarini   mahalliy   va   xalqaro   sayyohlarga   namoyish   etish   uchun   marketing
kampaniyalari   va   targ’ibot   ishlari   olib   boriladi.   Turizm   va   qadimiy   asarlar
vazirligi, sayyohlik kengashlari  va agentliklari  bilan birgalikda Giza piramidalari,
Sfenks,   Luksor   ibodatxonasi,   Karnak   ibodatxonasi   va   Shohlar   vodiysi   kabi
mashhur   joylarni   targ’ib   qiladi.   Madaniy   tadbirlar,   festivallar   va   ko’rgazmalar
tashkil   etish   Misrning   turli   madaniy   merosini   nishonlashga   va   yil   davomida
sayyohlarni jalb qilishga yordam beradi. Qohira xalqaro kinofestivali, Abu Simbel
Quyosh   festivali   va   Ramazon   va   Koptlarning   Rojdestvosi   kabi   diniy   bayramlar
kabi   tadbirlar   mamlakatning   madaniy   jonlanishiga   hissa   qo'shadi.   Raqamli
texnologiyalar   va   innovatsiyalarni   qamrab   olish   tashrifbuyuruvchilar   tajribasini
PAGE   \* MERGEFORMAT4 oshiradi   va   Misrning   madaniy   merosini   targ’ib   qiladi.   Virtual   sayohatlar,   mobil
ilovalar,   kengaytirilgan   reallik   (AR)   yo’riqnomalari   va   onlayn   platformalar
sayohatchilarga   Misr   tarixi   va   madaniyatini   o’rganish   uchun   qulay   va   interaktiv
usullarni taqdim etadi.  
Yaponiya dagi   madaniy   turizm   nihoyatda   boy   va   xilma-xil   bo'lib,   tashrif
buyuruvchilarga   zamonaviy   madaniyat   hodisalari   bilan   bir   qatorda   ko'p   asrlik
an'analarni   o'rganish   imkoniyatini   beradi.   Yaponiya   YUNESKOning   Butunjahon
merosi   ro yxatiga   kiritilgan   ko plab   ob yektlarga   ega,   masalan,   Kiotodagiʻ ʻ ʼ
Kiyomizu-dera   ibodatxonasi   va   Nara   shahridagi   Todai-ji   ibodatxonasi,   ularda
muhim madaniy va diniy asarlar saqlanadi. 
Yaponiyaga   kelgan   turistlar   choy   marosimi   (chanoyu),   gul   aranjirovkasi
(ikebana)   va   xattotlik   (shodo)   kabi   an anaviy   yapon   san ati   bilan   tanishishlari	
ʼ ʼ
mumkin.   Ko'pgina   madaniyat   markazlari   va   ibodatxonalarda   mahorat   darslari   va
namoyishlar o'tkaziladi. Yil davomida Yaponiya o'z madaniyatining turli jihatlarini
nishonlaydigan   jonli   festivallarga   mezbonlik   qiladi,   masalan,   bahorda   40   olcha
gullari   festivallari   va   yozda   chiroqlar   festivallari.   Kiotodagi   Gion   Matsuri   va
Aomoridagi   Nebuta   Matsuri   ayniqsa   mashhur.   Yapon   oshxonasi   butun   dunyoga
mashhur   va   mahalliy   taomlarni   o'rganish   madaniy   turizmning   muhim   qismidir.
Sushi   va   sashimidan   tortib   ramen   va   tempuragacha,   har   bir   mintaqa   o'ziga   xos
oshxona   lazzatlarini   taklif   qiladi.   Ryokan   (an anaviy   yapon   mehmonxonasi)   yoki	
ʼ
ibodatxona  turarjoyida  (shukubo)   qolish  noyob  madaniy  tajriba,  jumladan,  tatami
to shaklarida   uxlash,   yukata   xalat   kiyish   va   kaiseki   taomlaridanzavqlanishni	
ʻ
ta minlaydi.   Yaponiya   o'zining   diqqat   bilan   bezatilgan   bog’lari   bilan   mashhur,
ʼ
masalan,   Kiotodagi   Ryoan-ji   ibodatxonasining   Zen   bog’i   va   Kanazavadagi
Kenroku-en bog’i. Bu sokin joylar yapon estetikasi va falsafasini aks ettiradi. 
Yaponiya an analarga boy bo lsa-da, u zamonaviy madaniyat sohasida ham	
ʼ ʻ
yetakchi   hisoblanadi.   Tashrif   buyuruvchilar   Tokioning   Shibuya   va   Xarajuku
tumanlaridagi gavjum ko’chalarni kezishlari, manga va anime do’konlariga tashrif
buyurishlari   hamda   Comiket   kabi   pop   madaniyat   tadbirlarida   qatnashishlari
PAGE   \* MERGEFORMAT4 mumkin.   Kiotodagi   Gion   va   Kanazavadagi   Xigashi   Chaya   kabi   saqlanib   qolgan
mahallalar an anaviy arxitekturasi, yog ochdan yasalgan machiya uylari va geyshaʼ ʻ
madaniyati   bilan   Yaponiyaning   o tmishiga   nazar   tashlash   imkonini   beradi.	
ʻ
Yaponiyada   o'z   san'ati,   tarixi   va   texnologiyasini   namoyish   qiluvchiko'plab
muzeylar mavjud. Tokio milliy muzeyi, Kioto milliy muzeyi vaGhibli muzeyi bir
nechta   diqqatga   sazovor   misollardir.   Umuman   olganda,   Yaponiyadagi   madaniy
turizm   qadimiy   an'analarni   zamonaviy   innovatsiyalar   bilan   uyg’unlashtirgan   ko'p
qirrali   sayohatni   taklif   qiladi   va   tashrif   buyuruvchilarga   boyituvchi   va   unutilmas
tajriba ta'minlaydi. Yaponiyaning boy madaniy merosini, jumladan, tarixiy joylar,
an’anaviy   san’at,   festivallar   va   marosimlarni   saqlab   qolish   uchun   sa’yharakatlar
amalga oshirildi. 
Madaniyat ishlari agentligi kabi davlat idoralari muhim madaniy ob'ektlarni
belgilash va saqlash, shu bilan birga ularni mamlakat ichida va xalqaro miqyosda
targ’ib qilish ustida ish olib boradi. Infratuzilmaga, jumladan, transport tarmoqlari,
turar   joy   binolari   va   turistik   diqqatga   sazovor   joylarga   investitsiyalar   tashrif
buyuruvchilar   uchun   madaniy   obidalarni   ochiq   qilishda   muhim   ahamiyatga   ega.
Tezyurar poyezdlar, samarali jamoat transporti tizimlari va sayyohlar uchun qulay
ob'ektlarning   kengaytirilishi   umumiy   turizm   tajribasini   yaxshiladi.   Yaponiya
boshqa mamlakatlar bilan madaniy almashinuv dasturlarida faol ishtirok etib, turli
madaniyatlarni o'zaro tushunish va qadrlashga yordam beradi. Madaniy festivallar,
san'at   ko'rgazmalari   va   akademik   almashinuvlar   kabi   tashabbuslar   xalqaro
hamkorlikni   rivojlantiradi   va   madaniy   almashinuvga   qiziqqan   tashrifchilarni   jalb
qiladi. 
Yaponiya   Milliy   Turizm   Tashkiloti   (JNTO)   kabi   Yaponiyaning   turizm
organlari   mamlakatning   madaniy   diqqatga   sazovor   joylarini   butun   dunyo   bo'ylab
potentsial tashrif buyuruvchilarga namoyish qilish uchun keng qamrovli marketing
va   reklama   kompaniyalarini   o'tkazadi.   Raqamli   marketing,   ijtimoiy   media
kampaniyalari   va   xalqaro   sayohat   yarmarkalarida   ishtirok   etish   madaniy
tajribalarga qiziqqan sayyohlarni jalb qilishning umumiy strategiyasidir. Yaponiya
PAGE   \* MERGEFORMAT4 madaniy   turizm   tajribasini   yaxshilash   uchun   innovatsiyalar   va   texnologiyalardan
foydalanadi,   masalan,   tarixiy   joylarga   virtual   reallik   (VR)   sayohatlari,
muzeylardagi   multimedia   ko’rgazmalari   va   madaniy   diqqatga   sazovor   joylar
haqida ma’lumot beruvchi smartfon ilovalari mavjud.
2-rasm. Turizmning o’sish sur’atlari jahon miqyosida (2019-2024)
5. O’zbekistonda zamonaviy turizmni rivojlantirish istiqbollari
Bugungi   kunda   globallashuv   va   axborotlashuv   jarayonlarining   shiddat   bilan
kuchayib borishi milliy turizmning rivojlanishiga o’z ta'sirini o’tkazmoqda. Shuning
uchun   hozirgi   davrda   milliy   turizm   rivojlanishining   konseptual   omillarini   izlash,
uning   rivojlanish   qonuniyatlarini   o’rganish,   turizm   rivojlanishining   kelgusidagi
istiqbollarini belgilash muhim ahamiyat kasb etmoqda.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Hozirda   O’zbekistonda   zamonaviy   turizm   infrastrukturasini   rivojlantirish
masalasiga   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Prezidentimiz   SH.M.Mirziyoev
ta’kidlaganlaridek:   “Turizmni   iqtisodiyotning   strategik   tarmog’iga   aylantirish   biz
uchun   ustuvor   vazifa   bo’lib   qoladi”.   Shunday   ekan   O’zbekistonda   turizm   sohasini
jadal   rivojlantirish   ham   iqtisodiy,   ham   ijtimoiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   muhim
strategik vazifalardan biri hisoblanadi. 
Bu   borada   O’zbekistonda   turizm   sohasini   jadal   rivojlantirish   maqsadida   2019
yil 13 avgustdagi PF-5781-son “O’zbekiston Respublikasida  turizm sohasini  yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida” 6
,   2021   yil   9   fevraldagi   PF-6165-son
“O’zbekiston   Respublikasida   ichki   va   ziyorat   turizmini   yanada   rivojlantirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida”gi   Qarorlari   qabul   qilingan.   Avvalambor   turizm   sohasini
rivojlantirishning   muhim   omili   –   bu   ushbu   sohaga   investitsiyalarni   keng   jalb
qilishdir. Bugungi kunda O’zbekistonda ichki va tashqi turizmni rivojlantirish uchun
zarur   infrastrukturani   shakllantirish   masalasiga   katta   e’tibor   qaratilib,
Respublikamizda   20   dan   ziyod   turistik   yo’nalishlar   chet   ellik   turistlarni   o’ziga   jalb
etib   kelmoqda.   O’zbekistonga   2016   yilda   1   million   300   ming,   2017   yilda   qariyb   2
million 700 ming, 2018 yilda 5 million 346 ming 200 kishi, 2019 yilda 6 million 748
ming   500   kishidan   iborat   turistlar   kelib,   2020   yilda   ularning   sonini   7,5   millionga,
2023 yilda 10 million kishiga etkazish mo’ljallandi. 
Bu borada, O’zbekistonda milliy turizm infratuzilmasini rivojlantirishda barcha
infratuzilma   ob’yektlarini   jahon   andozalari   darajasiga   yetkazib,   turizm
infratuzilmasining  tarkibiy  qismlari,  mehmonxona,  transport,   oziq-ovqat,  dam  olish,
davolash va boshqa ko’ngilochar xizmatlarni yuqori darajada tashkil etish masalasiga
katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Hozirda   mamlakatimizda   turizm   resurslaridan   samarali
foydalanishda   transport   infratuzilmasining   roli   va   hissasi   yuqori   bo’lib,
“O’zbekistonda   milliy   turizmning   rivojlanishiga   O’zbekiston   avtomobil   yo’llari,
“O’zbekiston   Havo   yo’llari”   milliy   aviakompaniyasi,   “O’zbekiston   temir   yo’llari”
6
  O‘zbekistonda turizm sohasini jadal rivojlantirish maqsadida 2019 yil 13 avgustdagi PF-5781-son “O‘zbekiston Respublikasida 
turizm sohasini yanada rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”
PAGE   \* MERGEFORMAT4 davlat   aksiyadorlik   temiryo’l   kompaniyasi   kabilar   katta   ta’sir   ko’rsatib   kelmoqda.
Shuningdek,   O’zbekistonda   milliy   turizmni   rivojlantirishda   mehmonxona
xizmatlarini   rivojlantirish   ham   muhim   ahamiyatga   ega   hisoblanadi.   Ma’lumki,
mehmonxonachilik   ishini   tashkil   qilishda   bir   qancha   talablar,   ya’ni   xodimlarning
tayyorgarligi,   ma’lumoti,   malakasi,   yoshi,   sog’ligi,   chet   tillarni   bilishi   va   tashqi
ko’rinishiga ham ahamiyat beriladi. 
Bugungi   kunda   O’zbekistonda   ayrim   ovqatlantirish   muassasalari   yuqori
darajada   xizmat   ko’rsatish   usullaridan   foydalangan   holda   faoliyat   olib   borsada,
ayrimlarining   xizmat   ko’rsatish   darajasi   talabga   javob   bermaydi.   Ularga   xizmat
ko’rsatish   madaniyatini   yanada   yuksaltirish   talab   etiladi.   O’zbekistonda   milliy
turizmning   rivojlanishida   bank   va   boshqa   moliyaviy   tashkilotlar   ham   muhim   o’rin
tutadi.   Turistlar   sayohatda   va   dam   olishda   xilma-xil   moliyaviy   xizmat   turlaridan
foydalanadilar.   Turistlarga   xizmat   ko’rsatish   tizimi   qanchalik   takomillashtirilsa,
kelgusida   turizmning   yanada   taraqqiy   etishiga   bevosita   o’zining   ta’sirini   ko’rsatadi.
O’zbekistonda   milliy   turizmning   rivojlanishida   axborot   xizmati   ham   muhim
ahamiyatga   ega   bo’lib,   O’zbekistonga   sayohat   maqsadida   kelayotgan   turistlar   o’zi
boradigan   joy   haqida,   o’zi   boradigan   hududning   qonun-qoidalari,   urf-odat   va
marosimlari,   bayramlari,   mehmondo’stligi   haqidagi   ma’lumotlarga,   o’sha   joyning
xaritasi,   transport   magistrallari   sxemasiga   extiyoj   sezadi.   Shuning   uchun   hozirgi
davrda   turizm   infratuzilmasi   zamonaviy   kompyuter   xizmatiga   ham   bevosita   bog’liq
bo’lib,   tezkor   axborot   va   so’zlashuv,   yangiliklardan   xabardorlik   xozirgi   davr
turizmining muhim talabidir. 
Zamonaviy   elektron   vositalar,   internet   tarmoqlarida   turli   turistik   xizmatlar,
turistik markazlar haqidagi ma’lumotlar joylashgan millionlab saytlar mavjud bo’lib,
turistlar   internet   orqali   sayohat   va   turistik   agentliklarni   tanlash,   tur   sayohatning
chiptalari,   xizmatlar   uchun   to’lovlarni   oldindan   to’lash   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.
O’zbekistonda   milliy   turizmni   rivojlantirish   jarayonida   turizmning   boshqa   turlariga
nisbatan   madaniy-ma’rifiy   turizm   muhim   ahamiyatga   ega   hisoblanadi.   Chunki
bugungi   kunda   O’zbekistonda   tarixiy   obidalar   va   tarixni   o’rganishga   qaratilgan
PAGE   \* MERGEFORMAT4 turizm   keng   rivojlantirilib,   O’zbekistonning   boy   turistik   imkoniyatlaridan   samarali
foydalanish,   sayyohlik   salohiyatini   oshirishga   qaratilgan   tadbirlar   amalga
oshirilmoqda.   Markaziy   Osiyoning   markazida   joylashgan,   O’zbekistonda
YUNESKOning   butunjahon   merosi   ro’yxatiga   kiritilgan   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,
SHaxrisabz   kabi   ko’plab   tarixiy-me’moriy   obidalari   mavjud   bo’lgan   shaharlar
joylashgan.   Madaniy-ma’rifiy   turizm   turizmning   eng   ommaviy   turlaridan   biridir.
Madaniy-ma’rifiy turizmning asosiy maqsadi tarixiy, me’moriy, san’at yodgorliklari
tabiiy   va   etnik   o’ziga   xosliklar,   biror   xalqning   zamonaviy   turmushi   kabilar   bilan
tanishishdan   iborat   bo’lib,   madaniy-ma’rifiy   turizm   bugungi   kunda   dunyoda   tobora
katta   qiziqish   uyg’otib,   ommalashib   borayotgan   turizm   turlaridan   biri   hisoblanadi.
O’zbekiston   o’zining   boy   tarixi   va   madaniyati   bilan   turizmning   rivojlanishi   uchun
yuqori   imkoniyatlarga   ega   bo’lib,   O’zbekiston   hududida   joylashgan   4000   ga   yaqin
moddiy-ma’naviy   obida   umumjahon   merosining   noyob   namunasi   sifatida
YUNESKOning ro’yxatiga kiritilgan. 
O’zbekistondagi   me’moriy   yodgorliklarning   ko’pchiligi   mustaqillik   tufayli
qayta   ta’mirlanib,   ushbu   yodgorliklarning   ko’pchiligi   XII-XX   asrlarga   taalluqlidir.
SHu   bilan   birgalikda   O’zbekistondagi   me’moriy   yodgorlik   orasida   IV-IX   asrlarga
tegishli   bo’lganlari   ham   uchraydi.   O’zbekiston   hududida   undan   ham   qadimiyroq
madaniy   yodgorliklar   saqlanib   qolganki,   bu   dunyo   sayyohlarining   O’zbekistonga
bo’lgan   qiziqishini   yanada   orttiradi.   O’zbekistonda   ibtidoiy   va   antik   davrga   tegishli
bo’lgan   ko’plab   tarixiy   yodgorliklar   mavjud   bo’lib,   bugungi   kunda   bu   tarixiy
yodgorliklardan   turistik   ob’yekt   sifatida   foydalanishga   qaratilgan   ko’plab   ishlar
amalga   oshirilmoqda.   Xulosa   qilib   aytganda,   O’zbekistonda   milliy   turizmni
rivojlanishiga katta ta’sir ko’rsatayotgan mamlakatimiz hududidagi tarixiy-me’moriy
obidalar nafaqat moddiy madaniyat yodgorligi sifatida, balki shu bilan birgalikda ilm-
fan,   madaniyat,   taraqqiy   etgan,   buyuk   mutafakkirlar   etishib   chiqqan   ilm-u-ma’rifat
beshiklari   sifatida   ham   xorijiy   sayyohlarni   o’ziga   jalb   etib   kelmoqda.   Bu   esa
O’zbekistonda bugungi kunda ziyorat turizmining faol rivojlanib borishi uchun ham
ulkan imkoniyatlarni  yaratmoqda.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 XULOSA
Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   t urizm     mamlakat     ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishida  muhim  ahamiyat  kasb etadi. 
Shu   sababdan   mamlakat   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   yanada
oshirish   maqsadida   turizm   salohiyatidan   foydalanishning   kompleks,   o zaroʻ
bog langan mexanizmlarini shakllantirish talab etiladi. 	
ʻ
Zamonaviy   turizmning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   ta'siri   juda   katta   bo'ladi.   Uning
asosiy ta'sirini quyidagicha xulosa qilish mumkin:
1.   Ish   o'rinlari   yaratish:   Turizmning   rivojlanishi   bilan   birga,   mehmonxona,
restoran,   transportning   rivojlanishi   ham   o'sadi.   Bu   esa   ish   o'rinlarining   yaratilishini
ta'minlaydi va ishga kirish imkoniyatlarini oshiradi.
2.   Valyuta   hisob-kitoblari:   Turizm   tufayli   turistlar   mamlakatga   valyuta
kiritishadi.   Bu   turizm   daromadlari   mamlakatning   valyuta   hisob-kitoblari   uchun
muhimdir   va   mamlakatning   ustuvor   valyuta   daromadlarining   o'sishi   bilan   bog’liq
bo'ladi.
3.   Madaniyat   almashinuvi:   Turistlar   mamlakatning   madaniyatini,   tarixini   va
madaniy   muassasalarini   ko'rish   uchun   kelishadi.   Bu   esa   mamlakatning   madaniyat
sohasining   rivojlanishiga   va  madaniyat  almashinuvi   uchun  yorug’lik  kiritishiga   olib
keladi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 4.   Tarqatuvchi   va   tadbirkorlik   faoliyati:   Zamonaviy   turizm   mamlakatning
tarqatuvchi   va   tadbirkorlik   sohasining   rivojlanishiga   imkon   beradi.   Turistlar
xizmatlar va mahsulotlarni sotib olish va faqatgina sayohat emas, shuningdek, biznes
tadbirkorlik ham bajarishadi.
5.   Ijtimoiy   aloqalar   va   hamkorliklar:   Turizmning   rivojlanishi   o'zaro
mamlakatlar   bilan   do'stona,   diplomatik,   iqtisodiy   hamkorliklar   va   almashinuvni
kuchaytiradi.   Ushbu   hamkorliklar   mamlakatlar   o'rtasidagi   aloqalarni   o'stirish,   savdo
va insonlar o'rtasidagi so’zlashuvni ta'minlashda muhim ahamiyatga ega.
Mamlakat   iqtisodiyotining   strategik   tarmog i   sifatida   turizmni   jadalʻ
rivojlantirish uchun qulay iqtisodiy va tashkiliy-huquqiy shart-sharoitlar yaratish juda
muhim   hisoblanadi.   Hududlarning   ulkan     turizm   salohiyatidan   yanada   to liq   va	
ʻ
samarali foydalanish, turizm tarmog ini boshqarishni tubdan takomillashtirish, milliy	
ʻ
turizm mahsulotlarini yaratish va  ularni  jahon bozorlarida  targ ibot qilish, turizmni	
ʻ
rivojlantirishning   kompleks   asoslarini   yaratish   va   izchil   qo llash,   iqtisodiyotni
ʻ
diversifikatsiya qilish   va   tarkibiy   islohotlar   o tkazish,   turizm   sohasini   va   unga	
ʻ
aloqador     tarmoqlarni     jadal   rivojlantirishning     harakatlantiruvchi     kuchiga
aylantirish,  uni  rivojlanishning  qudratli vositasiga aylantirishi lozim bo lgan ushbu	
ʻ
sanoatning barqaror o sishi, yalpi ichki mahsulot va mahalliy byudjet daromadlarida	
ʻ
turizm hissasining ulushini  oshirish, ish o rinlarini yaratish, aholi turmush darajasi va	
ʻ
sifatini oshirish bo yicha tizimli chora-tadbirlarni amalga oshirish.	
ʻ
Globallashuv   sharoitida   ma’lumotlar   almashinish   jarayoni   juda   tez   bo’lishi
turizmni   rivojlantirish   va   salohiyatini   oshirishda   innovatsion   texnologiyalardan
foydalanish   muhimligi   isbot   talab   qilmaydigan   haqiqatga   aylandi.   Turistlarga
qulaylik taqdim etishda mobil texnologiyalarni rivojlantirish va yangi imkoniyatlarni
taqdim eta oladigan amaliy dasturlarni yaratish lozimligini ko’rsatadi.
Zamonaviy   turizmning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   ta'siri   mamlakatga   qo'shimcha
daromad,   turizm   infrastrukturasi   rivojlanishi   va   madaniyat   almashinuvi   tufayli
yuksak muhofaza darajasiga ega bo'ladi. Bu esa mamlakatning iqtisodiy rivojlanishini
asta-sekin oshiradi.
PAGE   \* MERGEFORMAT4 Zamonaviy   turizmni   rivojlantirish   uchun   o’zimning   bir   nechta   takliflarimni
keltirib   o’taman.   Turizmning   atrof-muhitga   salbiy   ta’sirini   kamaytirish   maqsadida
yashil  turizmni  rivojlantirish zarur. Barqaror  turizm  amaliyotlari, qayta tiklanadigan
energiya   manbalaridan   foydalanish,   chiqindilarni   kamaytirish   va   tabiiy   resurslardan
ehtiyotkorlik   bilan   foydalanish   bu   sohada   muhim   o’rin   tutadi.   Turizmdan   raqamli
platformalar   va   mobil   ilovalarni   keng   joriy   etish   sayohatchilar   uchun   qulaylik
yaratadi.   Masalan,   onlayn   bron   qilish,   virtual   turlar,     interaktiv   xaritalar   va   sun’iy
intelekt   asosidagi   xizmatlar.   Transport   tizimini   rivojlantirish,   sayohatchilar   uchun
qulay va xavfsiz infratuzilmani yaratish zarur. Yangi aeroportlar, avtobus va poyezd
stansiyalarini   moderinaztsiya   qilish,   yo’llarning   yaxshilanishi   turizmning
rivojlanishiga   katta   ta’sir   ko’rsatadi.     Tabiatni   sevuvchilar   uchun   ekoturizmni
rivojlantirish,   ekalogik   toza   hududlar   va   milliy   bog’lar   orqali   sayohatlarni   tashkil
etish,   tabiiy   muhutni   asrab-avaylashga   yordam   beradi.   Sayohatchilarning
xavfsizligini ta’minlash, shuningdek, sog’liqni saqlash xizmatlarini rivojlantirish ham
muhim ahamiyatga ega. 
Zamonaviy turizm hozirgi rivojlanayotgan mamlakatlarning iqtisodiy hayotida
asosiy o’rin tutadi.
Bu takliflar orqali zamonaviy turizmni rivojlantirish,  nafaqat iqtisodiy o’sishni
ta’minlash,     balki   atrof-muhitni   asrab-avaylash   va   madaniy   merosni   saqlashda   ham
yordam beradi.
 
PAGE   \* MERGEFORMAT4 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1.   Isadjanov   A.,   Gulmuratov   I.   “O’zbekistonda   turizmni   rivojlantirish:
zamonaviy tendensiyalar va milliy ustuvorliklar 2015
2. Numonjonova   O.   “O’zbekistonda   turizmni   rivojlantirish   istiqbollari
yo’nalishlari”.2019
3. Rakhmonov T.S. "Tourism in the Worl d and Uzbekistan Economy Place and
Role." JournalNX (2024)
4. Tourism   and   Poverty   Alleviation   -   Recommendations   for   Action.
WTO,2014. 
5. Rural   Tourism   in   Europe:   Experiences,   Development   and
1Perpectives.WTO.2011.
6. Travel   Guide   Uzbekistan   -   Tashkent:   National   Company   Uzbekturizm
(2013).
7.  А li е v а   M.T.   “Turistik   m а ml а k а tl а r   iqtis о diyoti”   d а rslik,   Toshkent,   TDIU
(2019 yil)
PAGE   \* MERGEFORMAT4 8.  K о mil о v а   F.K   “Muk а mm а l   turizm   g‟ о yasi”.   “Iqtis о diyot   v а   t а lim”   (2013	‟
yil)
9.  Dembovska I., Silicka I., Lubkina V. Educational Tourism in the Training of
Future Tourism Professionals.2017 
10 .  Пономарева Т.В. Образовательный туризм: сущность, цели и основные
сегменты   потребителей.   Материалы   IV   Mеждународной   научной
конференции   "Проблемы   современной   экономики".   Челябинск:   Два
комсомольца, 2015 .
1 1 .  Бельская   Н.Л.   Современные   подходы   к   управлению   образовательным
туризмом. Научный   результат .  Технологии   бизнеса   и   сервиса , 2015
12.   N.   Matos,   J.   Mendes,   P.   Valle   Revisiting   the   destination   image   construct
through a conceptual model Dos Algarves, 21 (2012),
13. Тухлиев   Н.,   Абдуллаева   Т.   «Формальности   в   системе   туризма
Республики Узбекистан».  2017
14. John Tribe. Strategy for Tourism; London: Goodfellow Publishers Limited,
2016 
15.  Adrian   Franklin   “Tourism   an   introductions”.   SAGE   Publications   London-
Thousand Oaks-New Delhi 2018.
Internet saytlar
1. www.statistics.uz 
2.  www . tour . uz  
3.  www . Uzbektourism . uz  
4.  www . world - tourism . org
PAGE   \* MERGEFORMAT4

Zamonaviy turizmning ijtimoiy va iqtisodiy ta'siri

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’zbekistonda turizm turlarini rivojlantirishga ta’sir etuvchi omillar
  • Turizmda kadrlar tayyorlash va ularning malakasini oshirish
  • O‘zbekistonda diniy turizmni rivojlantirish imkoniyatlari
  • Soatiga 5000 dona g'isht ishlab chiqaruvchi lentali press loyihasi
  • Turizm xizmatlari bozorida turoperatorlik xizmatlarining o‘rni va vazifalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский