Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 54.6KB
Покупки 0
Дата загрузки 31 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

19 Продаж

1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi

Купить
1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu: 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini
shakllantirish
Bajardi: Abduazizova Xurmatoy Xudoyberdiyevna   5 18 -  guruh
Boshlang‘ich ta’lim bakalavr yo‘nalishi   4-kurs talabasi
Kurs ishi rahbari:   Adilov B.
JIZZAX – 2025 2 MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………. 3
1.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   madaniyat   tushunchasi   va   uning
ahamiyati …………………………………………………………………. 6
2.   1–2-sinf   o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini   shakllantirishdagi
yondashuvlar ……………………………………………………………… 11
3. Dars jarayonida matematik madaniyatni shakllantirish usullari ……….. 15
4.Tajriba-sinov ishlari 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatini
shakllantirish bo‘yicha natijalar ………………………………………….. 22
5.Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   madaniyatni   shakllantirishni
takomillashtirish yo‘llari ………………………………………………….. 26
Xulosa …………………………………………………………………….. 31
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………….. 32
Kirish 3Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Mustaqil   fikrlovchi,   muammoni
yechishga   intiluvchi   va   matematik   tafakkurga   ega   shaxsni   shakllantirish
bugungi   ta’limning   eng   muhim   maqsadlaridan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,
boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchilarda   asosiy   bilim   va   ko‘nikmalar   bilan   birga
madaniy   yondashuvlarni   rivojlantirish   katta   ahamiyatga   ega.   Matematik
madaniyat   o‘quvchilarning   fikrlash   doirasini   kengaytiradi,   ularda   mantiqiylik,
aniqlik, izchillik va tartiblilikni shakllantiradi. Dastlabki  sinflarda bu jihatlarni
to‘g‘ri   yo‘naltirish   orqali   keyingi   bosqichdagi   o‘quv   jarayonining   sifati   ancha
yuqorilaydi.   Shu   sababli,   1–2-sinf   o‘quvchilari   bilan   ishlashda   faqat   arifmetik
bilimlarni   emas,   balki   matematik   madaniyatni   shakllantirishga   alohida   e’tibor
qaratish   kerak.   Bu   esa   metodik   yondashuvlarni   takomillashtirish,   amaliy
mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchini   faol   ishtirok   etishga   jalb   qilishni   talab   qiladi.
Zamonaviy   ta’lim   talablarida   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuv,   tanqidiy
fikrlash   va   mustaqil   ishlash   ko‘nikmalari   asosiy   o‘rinni   egallamoqda.   Ushbu
o‘zgarishlar   boshlang‘ich   ta’limda   matematik   madaniyatni   o‘rgatish   usullarini
qayta ko‘rib chiqishni taqozo etadi. Boshlang‘ich sinfda matematik madaniyatni
shakllantirish orqali bolalarda tartiblilik, mehnatsevarlik, o‘z fikrini aniq bayon
eta   olish,   sabr-toqat   va   aniqlik   singari   muhim   fazilatlar   rivojlanadi.   Shu   bois,
ushbu   mavzu   nafaqat   pedagogik,   balki   ijtimoiy   va   ma’naviy   jihatdan   ham
dolzarb hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi     Boshlang‘ich   ta’limda
matematik   bilimlarni   samarali   o‘rgatish   va   bolalarda   matematik   tafakkurni
shakllantirish   borasida   ko‘plab   ilmiy   izlanishlar   amalga   oshirilgan.   Jumladan,
A.V.   Pogorelov   va   V.V.   Davydovning   ishlarida   matematikani   o‘rganishda
amaliy   faoliyat   va   mantiqiy   fikrlashning   ahamiyati   alohida   ta’kidlangan.   L.S.
Vygotskiy   o‘z   tadqiqotlarida   o‘quvchilarning   rivojlanish   zonasi,   ularning
bilishga   qiziqishi   va   psixologik   tayyorgarligi   haqida   ilmiy   asoslar   yaratgan.
Shuningdek,   o‘zbek   olimlaridan   Sh.N.   Xolmuhamedov,   A.S.   Shamatov   va
boshqalar   boshlang‘ich   ta’lim   metodikasi,   matematik   tafakkur   va 4o‘quvchilarning   faoliyatini   tashkil   etish   masalalarida   muhim   ilmiy   natijalarga
erishganlar.   Biroq,   bu   tadqiqotlarning   aksariyati   umumiy   matematik   faoliyat
yoki   metodik   yondashuvlarga   bag‘ishlangan   bo‘lib,   matematik   madaniyat
tushunchasining   aniq   ta’rifi   va   uni   shakllantirish   bosqichlari   yetarlicha
o‘rganilmagan.   Ayniqsa,   1–2-sinf   o‘quvchilarida   matematik   madaniyatni
shakllantirishga   doir   maxsus   tajriba-sinov   ishlari,  metodik   amaliyotlar   va  aniq
o‘quv strategiyalar kam uchraydi. Shuning uchun ushbu mavzu yangi qarashlar
va   amaliy   yondashuvlarni   talab   etadi.   Bu   esa   ushbu   kurs   ishining   ilmiy   va
amaliy ahamiyatini yanada oshiradi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   -   1–2-sinf   o‘quvchilarining   ta’lim
jarayonidagi matematik faoliyati.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   -   1–2-sinf   o‘quvchilarida   matematik
madaniyatni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan   metodlar,   vositalar   va   pedagogik
yondashuvlar.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   - 1–2-sinf   o‘quvchilarining   matematik
madaniyatini shakllantirish bo‘yicha samarali metodik yondashuvlarni aniqlash,
ularni   dars   jarayonida   qo‘llash   orqali   o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini
rivojlantirishga ko‘maklashish.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   Matematik   madaniyat   tushunchasining
mazmunini   ochib   berish;   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yosh
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   madaniyatni   shakllantirish   usullarini
aniqlash;   Dars   jarayonida   qo‘llanilishi   mumkin   bo‘lgan   samarali   metodlarni
tahlil   qilish;   Tajriba-sinov   ishlari   asosida   olingan   natijalarni   tahlil   qilish;
Matematik madaniyatni shakllantirishga doir takliflar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Tadqiqot   natijalari
nazariy   jihatdan   boshlang‘ich   ta’limda   matematik   madaniyat   tushunchasining
mazmunini   chuqur   anglashga   xizmat   qiladi.   Amaliy   jihatdan   esa,   dars
jarayonida   pedagoglar   tomonidan   o‘quvchilarning   matematik   tafakkurini
shakllantirish   uchun   metodik   tavsiyalarni   ishlab   chiqishga   asos   bo‘ladi. 5Shuningdek, bu ish boshlang‘ich ta’lim metodikasi bo‘yicha ilmiy izlanish olib
borayotgan   talabalar,   o‘qituvchilar   va   metodistlar   uchun   foydali   qo‘llanma
bo‘lib xizmat qiladi.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishini   yozishda   quyidagi
metodlardan   foydalanildi:   taqqoslash   va   tahlil   usuli;   pedagogik   kuzatuv   va
suhbat;   tajriba-sinov   faoliyati;   statistik   ma’lumotlarni   tahlil   qilish;   nazariy
adabiyotlarni o‘rganish va umumlashtirish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi -  Kurs ishi kirish, beshta asosiy bob, xulosa
va takliflar, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 61. Boshlang‘ich ta’limda matematik madaniyat tushunchasi va uning
ahamiyati
Hozirgi   zamon   ta’limida   o‘quvchilarning   faqatgina   bilimga   ega   bo‘lishi
emas, balki ularni ongli fikrlovchi, muammoli vaziyatlarda mustaqil qaror qabul
qila   oladigan,   tanqidiy   va   mantiqiy   fikr   yuritishga   qodir   shaxs   sifatida
shakllantirish   muhim   hisoblanadi.   Ayniqsa,   matematika   fanini   o‘qitish
jarayonida bu holat alohida o‘rin egallaydi. Zero, matematika nafaqat  aniq fan
sifatida,   balki   fikrlash   madaniyatini,   tartiblilikni,   izchillikni   va   sabr-toqatni
o‘rgatuvchi   asosiy   vositalardan   biri   sanaladi.   Shu   boisdan,   boshlang‘ich
ta’limda   “matematik   madaniyat”   tushunchasining   mohiyatini   anglash   va   uni
shakllantirish masalasi dolzarb hisoblanadi. 1
Bugungi   kunda   ta’lim   tizimi   nafaqat   bilim   berish,   balki   shaxsning   fikrlash,
tushunish   va   o‘z   bilimlarini   hayotda   qo‘llay   olish   ko‘nikmalarini
shakllantirishga   yo‘naltirilgan.   Shu   boisdan   ham   "madaniyat"   tushunchasi
kengroq   ma'noga   ega   bo‘lib,   u   inson   faoliyatining   barcha   sohalarida   o‘z
ifodasini   topadi.   Jumladan,   matematik   sohada   ham   "matematik   madaniyat"
degan   atama  tobora   dolzarb   bo‘lib   bormoqda.   Bu   atama   o‘zida   nafaqat   hisob-
kitoblarni   bajarish   qobiliyatini,   balki   chuqur   mantiqiy   fikrlash,   tushunchalar
orasidagi   bog‘liqlikni   anglash,   umumlashtirish,   tahlil   qilish   va   muammolarga
matematik yondashuv orqali yechim topish qobiliyatini mujassamlashtiradi. 2
"Matematik   madaniyat"   tushunchasi   pedagogik   termin   sifatida   ko‘plab
olimlarning   izlanishlariga   asoslanadi.   Masalan,   L.S.   Vygotskiy   inson
tafakkurining rivojlanishini madaniy rivojlanish bilan bog‘lab o‘rganib, har bir
fan   o‘ziga   xos   madaniy   komponentlarga   ega   ekanligini   ta’kidlagan.   Uning
fikricha, matematik bilimlarni egallash, ularni ongda qayta ishlash va mustaqil
1
  Islomov Sh., Karimova M.  Boshlang‘ich sinflarda matematik ta’lim metodikasi. — 
Toshkent: O‘zbekiston, 2018. —  B. 25-60
2
  Saidova N.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatini shakllantirish. — 
Toshkent: «Fan va ta’lim», 2020. —  B. 45-85 7fikrga   aylantirish   –   bu   inson   tafakkurining   madaniy   yuksalish   belgisidir.
Matematik madaniyat bu jarayonning ajralmas qismi sifatida namoyon bo‘ladi.
Pedagogik   nuqtai   nazardan,   matematik   madaniyat   –   bu   o‘quvchining
matematik   bilimlarga   bo‘lgan   yondashuvi,   ularni   o‘zlashtirish   sifati   va   fikr
yuritish   uslubidagi   o‘ziga   xoslikdir.   Bu   tushuncha   oddiy   hisoblash   yoki
formulalarni yodlab olishdan ko‘ra kengroq bo‘lib, u o‘quvchining tafakkurini,
dunyoqarashini   va   muammolarni   yechishga   bo‘lgan   qarashini   belgilaydi.   Dars
jarayonida bolani faqat  to‘g‘ri  javob olishga emas, balki  nega bu javob to‘g‘ri
ekanligini tushuntirishga o‘rgatish aynan matematik madaniyatni shakllantirish
yo‘lida muhim qadamdir.
Matematik   madaniyat   tarkibiga   bir   nechta   asosiy   komponentlar   kiradi.   Ular
quyidagilar:   matematik   til,   ya’ni   tushunchalarni   aniq   va   lo‘nda   ifodalash;
matematik mantiq – sabab-oqibat munosabatlarini tahlil qilish; umumlashtirish
–   ayrim   hodisalardan   umumiy   xulosa   chiqarish;   abstrakt   tafakkur   –   real
holatlarni   matematik   modelda   tasvirlay   olish.   Bu   komponentlarning   har   biri
o‘quvchining mustaqil fikrlovchi, muammolarni tahlil qiluvchi va o‘z yechimini
asoslay oluvchi shaxs sifatida shakllanishiga xizmat qiladi. 3
Ayniqsa,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   madaniyatni
shakllantirish   jarayoni   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   yoshda   o‘quvchilar   hali
mantiqiy   fikrlashni   to‘liq   egallamagan   bo‘ladilar.   Shuning   uchun   ham
matematik   madaniyatni   bosqichma-bosqich,   osondan   qiyinga   qarab,   ko‘proq
vizual,   faoliyatchan,   muloqotli   usullar   orqali   shakllantirish   zarur.   Masalan,
raqamlarni   faqat   yozish   emas,   ularni   turmushdagi   voqealar   bilan   bog‘lash,
grafiklar   orqali   tushuntirish,   masalalarni   hayotiy   vaziyatlar   orqali   bayon   etish
yaxshi samara beradi.
Bundan   tashqari,   matematik   madaniyat   nafaqat   aqliy,   balki   axloqiy
yondashuvni   ham   talab   qiladi.   Masalan,   matematik   izchillik,   aniqlik,   halollik,
3
  Mamatqulov B.  Boshlang‘ich ta’limda innovatsion pedagogik texnologiyalar. — Toshkent: 
«Ta’lim», 2019. —  B. 30-75 8adolat   tamoyillari   bola   tafakkurida   mustahkam   o‘rin   olishi   kerak.   Masalaga
noto‘g‘ri   yondashish   yoki   natijani   ataylab   noto‘g‘ri   ko‘rsatish   –   bu   nafaqat
matematik   xato,   balki   madaniyatsizlik   sifatida   talqin   qilinadi.   Shuning   uchun
ham   o‘qituvchi   nafaqat   dars   mazmuni   orqali,   balki   o‘z   munosabati   va
namunasida   ham   o‘quvchiga   matematik   madaniyatni   singdirishi   kerak.Shuni
ta’kidlash   kerakki,   matematik   madaniyat   darajasi   har   bir   o‘quvchida   har   xil
shakllanadi.   Bunga   bolaning   oilaviy   muhiti,   darsga   bo‘lgan   munosabati,
o‘qituvchining yondashuvi, maktabning metodik bazasi va boshqa omillar ta’sir
ko‘rsatadi. Shu boisdan ham pedagog har bir o‘quvchiga individual yondashib,
uning   imkoniyatlarini   inobatga   olgan   holda,   bosqichma-bosqich   matematik
madaniyat elementlarini singdirishi lozim.
Pedagogik   adabiyotlarda   matematik   madaniyatni   shakllantirish   metodlari
haqida turli fikrlar mavjud. Ba’zi olimlar bu jarayonni ko‘proq mashqlar orqali,
ba’zilar   esa   muloqot,   bahs-munozara   yoki   guruhiy   ishlar   orqali   amalga
oshirishni   ma’qul   ko‘radilar.   Eng   yaxshi   yondashuv   esa   —   bu
integratsiyalashgan,   ya’ni   turli   metodlarni   uyg‘unlashtirgan   yondashuvdir.
Masalan,   grafik   tahlil,   muammoli   vaziyat   yaratish,   vizual   materiallardan
foydalanish,   matematik   hikoyalar   tuzish   va   shu   kabi   metodlar   o‘quvchining
qiziqishini oshirib, matematik madaniyatning shakllanishiga xizmat qiladi.
Matematik   madaniyat   bugungi   zamon   ta’limining   ajralmas   bo‘lagidir.   U
bolani   matematik   bilimlar   bilan   qurollantirish   bilan   birga,   uni   mustaqil,   ongli,
fikrlovchi  va qaror  qabul  qilishga  qodir  shaxsga  aylantiradi. Ushbu  madaniyat
tufayli   o‘quvchi   o‘z   bilimlarini   faqat   dars   davomida   emas,   balki   hayotda,
kundalik hayotiy masalalarni hal qilishda, mehnat faoliyatida, texnologiyalarni
tushunishda va hattoki ijtimoiy munosabatlarda ham qo‘llay oladi. “matematik
madaniyat”   tushunchasi   hozirgi   ta’lim   tizimida   chuqur   o‘rganilishi   va
pedagogik amaliyotga izchil joriy etilishi zarur bo‘lgan muhim kategoriyalardan
biridir.   Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichidayoq   ushbu   madaniyat   asoslari   to‘g‘ri
qo‘yilsa,   o‘quvchi   keyingi   bosqichlarda   matematikani   nafaqat   bilim   sifatida, 9balki   tafakkur   vositasi   sifatida   qabul   qiladi.   Bu   esa   uning   hayotda
muvaffaqiyatli va faol shaxs bo‘lib shakllanishiga xizmat qiladi.
Boshlang‘ich  ta’lim   —  bu  bolalarning  shaxsiyati   shakllanayotgan,   tafakkuri
rivojlanayotgan   muhim   bosqichdir.   Aynan   shu   davrda   bola   olamni   bilishga
qiziqadi, savollar  berishga  intiladi, yangi   tushunchalarni   o‘zlashtirishga  tayyor
bo‘ladi. Tafakkurning rivoji bu bosqichda nafaqat tabiiy jarayon, balki maqsadli
pedagogik yondashuv natijasi hamdir. Bu yerda ayniqsa, matematik ta’lim katta
o‘rin   egallaydi.   Chunki   matematika   —   bu   nafaqat   hisob-kitob,   balki   mantiqiy
fikrlash,   umumlashtirish,   tahlil   qilish,   solishtirish,   xulosa   chiqarish,   ya’ni
tafakkur faoliyatini faollashtiruvchi muhim vositadir. 4
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchisining   tafakkuri   avvalo   vizual   tasavvurlar,   real
predmetlar   asosida   shakllanadi.   U   hali   abstrakt   tushunchalarni   to‘liq   anglay
olmaydi, shuning uchun u bilan ishlashda ko‘rgazmalilik, real hayotiy misollar,
didaktik  o‘yinlar   juda  muhimdir.  Masalan,   sonlarni   oddiy  shaklda  tushuntirish
emas, balki uni  do‘kon o‘yini  orqali  yoki biror  turmushiy holat bilan bog‘lash
bolaning   tafakkurini   faol   ishlashga   undaydi.   Bu   esa   ularning   matematik
madaniyatini ham tabiiy tarzda shakllantiradi.
Matematik   madaniyat   —   bu   faqat   bilimlar   majmui   emas,   balki   bola
tafakkurining   ifodasi,   uning   fikrlash   odatlari,   muammoga   yondashuvi,   tahliliy
qobiliyatidir.   Bolaning   tafakkuri   qanchalik   boy   bo‘lsa,   uning   matematik
madaniyat darajasi ham shunchalik yuqori bo‘ladi. Shu bois boshlang‘ich sinfda
matematika   darslarida   faqat   misol   chiqarish   emas,   balki   bu   misol   qanday
tuzilgan,   qanday   mantiq   borligi,   qanday   usullar   orqali   yechimga   erishish
mumkinligi haqida bolani fikrlashga undash kerak.
Pedagoglar   tomonidan   olib   borilgan   ko‘plab   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
boshlang‘ich   sinf   davrida   o‘z   vaqtida   va   samarali   tashkil   etilgan   matematik
faoliyat bola tafakkurining rivojiga kuchli ta’sir ko‘rsatadi. Ayniqsa, muammoli
4
  National Curriculum for Primary Education  (Boshlang‘ich ta’lim davlat ta’lim dasturi). 
Toshkent, 2021. —  B. 10-50 10vaziyatlardan   foydalangan   holda   dars   o‘tish,   bolalarni   mustaqil   xulosa
chiqarishga undash, qiyosiy tahlilga jalb etish ularda tanqidiy va ijodiy fikrlash
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Tafakkur   faoliyati   bolaning   idrok   qilish,   e’tiborini   jamlash,   eslab   qolish,
tasavvur  qilish,  umumlashtirish   kabi   aqliy  jarayonlari  orqali   namoyon  bo‘ladi.
Bu   jarayonlarni   faollashtirishda   matematika   fani   eng   qulay   platformalardan
biridir.   Masalan,   “Nima   sababdan   bu   misol   noto‘g‘ri   yechilgan?”,   “Yana
qanday   usulda   yechim   topish   mumkin?”,   “Boshqacha   yo‘ldan   borib   yechish
mumkinmi?” kabi savollar o‘quvchining faolligini oshiradi, ularni faqat tayyor
bilimlarni olishdan ko‘ra, ularni qayta ishlash va fikr yuritishga undaydi. Bu esa
ularning tafakkur rivojiga ijobiy ta’sir qiladi.
Tafakkur   bu   –   o‘ylash,   tahlil   qilish,   tasniflash   va   xulosa   chiqarish   jarayoni.
Matematik faoliyat  aynan shu  jihatlarni  talab  qiladi.  Masalan,  sonlar  orasidagi
bog‘liqlikni   aniqlash,   figuralar   xossalarini   tahlil   qilish,   masalani   bir   necha
yo‘llar   bilan   yechish   —   bularning   barchasi   tafakkur   faoliyatining   amaliy
namunasidir.   Shu   boisdan   ham   matematika   darslarida   bolani   “nima   uchun?”
degan   savolga   javob   topishga   o‘rgatish   kerak.   Har   bir   yechim,   har   bir   natija
izchil   va   tushunarli   bo‘lishi   lozim.   Bu   orqali   o‘quvchining   tafakkuri   izchil
shakllanadi,   mantiqiy   bog‘liqlikni   anglashga   o‘rganadi.Shuningdek,   tafakkur
rivojida   matematik   tilning   o‘rni   ham   muhim.   O‘quvchining   matematik
tushunchalarni   to‘g‘ri   va   aniq   ifodalashi,   o‘z   fikrini   tushunarli   qilib   yetkaza
olishi   uning   tafakkur   madaniyati   rivojlanganini   ko‘rsatadi.   Bu   esa   bevosita
matematik   madaniyat   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Ya’ni,   tafakkur   qanchalik
mantiqiy   va   izchil   bo‘lsa,   o‘quvchi   shunchalik   yaxshi   matematik   fikrlaydi   va
o‘z bilimlarini madaniy tarzda ifoda eta oladi.
Bundan   tashqari,   tafakkur   rivoji   orqali   bola   nafaqat   matematik   masalalarni
yechadi,   balki   o‘z   hayotiy   faoliyatida   duch   keladigan   oddiy   vaziyatlarga   ham
matematik   nuqtai   nazardan   qaray   boshlaydi.   Bu   esa   shuni   anglatadiki,   bola
nafaqat   o‘qishda,   balki   hayotda   ham   fikrlovchi,   tahlil   qiluvchi,   qaror 11chiqaruvchi   shaxs   sifatida   shakllanmoqda.   Bu   esa   zamonaviy   ta’limning   eng
asosiy   maqsadlaridan   biridir.   O‘qituvchining   roli   bu   yerda   beqiyosdir.   U
o‘quvchini   mustaqil   fikrlashga,   savollar   berishga,   izlanishga   va   natijani
asoslashga   o‘rgatishi   kerak.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   tafakkur   darajasiga   ko‘ra
o‘zlashtiradi,   shuning   uchun   ularning   tafakkurini   rivojlantirishda   individual
yondashuv, mos metod va vositalar tanlash juda muhim. Bu bilan birga sinfdagi
umumiy   aqliy   faollikni   qo‘llab-quvvatlash   ham   zarur.   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   tafakkur   rivoji   matematik   madaniyatni   shakllantirish   bilan
bevosita   bog‘liqdir.   Bola   qanchalik   izchil   fikrlasa,   u   shunchalik   puxta
bilimlarga   ega   bo‘ladi,   o‘z   fikrini   ifodalashda   lo‘nda   va   aniq   bo‘ladi.
Shuningdek,   tafakkuri   rivojlangan   o‘quvchi   matematikani   o‘rganishda   nafaqat
texnik ko‘nikmalarga, balki  ijodiy yondashuvga ham  ega bo‘ladi. Shu sababli,
boshlang‘ich   ta’lim   bosqichidanoq   bolalar   tafakkurini   rivojlantirishga   xizmat
qiladigan   metodlar,   vositalar   va   dars   shakllarini   izchil   qo‘llash   kerak.   Bu   esa
o‘z   navbatida   matematik   madaniyat   poydevorini   mustahkamlaydi   va   keyingi
bosqichlarda   o‘quvchining   har   tomonlama   yetuk   shaxs   sifatida   shakllanishiga
asos yaratadi.
2. 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatini shakllantirishdagi
yondashuvlar
Boshlang‘ich   ta’lim   —   bu   nafaqat   o‘quvchilarga   bilim   berish,   balki   ularda
ma’naviy-estetik,   intellektual   va   madaniy   ko‘nikmalarni   shakllantirish
bosqichidir.   Ayniqsa,   matematika   fani   orqali   bolalarning   tafakkuri,   nutqi,
mustaqil   fikrlashi,   muammoli   vaziyatlarga   yondashuvi   va   eng   muhimi   —
matematik   madaniyati   rivojlanadi.   1–2-sinf   o‘quvchilari   bu   borada   ilk
qadamlardan   boshlab,   to‘g‘ri   yondashuvlar   asosida   shakllantirilgan   bo‘lsa,
keyingi bosqichlarda ularning bilim va ko‘nikmalari yanada chuqurlashadi.
1–2-sinflarda   matematik   madaniyatni   shakllantirishning   birinchi   asosiy
yondashuvi   —   bosqichma-bosqichlik   va   izchillik   tamoyilidir.   Bu   yoshdagi
bolalarning psixik rivojlanish xususiyatlari inobatga olinib, ularga faqat tayyor 12qoidalarni   berish   emas,   balki   bu   qoidalarning   hayotdagi   ko‘rinishlarini
tushuntirish   orqali   bilim   berish   maqsadga   muvofiqdir.   Masalan,   "ikki   marta
uch"   degan   iborani   oddiygina   misol   sifatida   emas,   balki   real   predmetlar
(o‘yinchoqlar,   qalamlar,   non   bo‘laklari)   orqali   ko‘rsatish   o‘quvchining   fikrini
faollashtiradi va matematik tushunchalarni hayot bilan bog‘lashga o‘rgatadi.
Yana   bir   muhim   yondashuv   bu   —   ko‘rgazmalilik   va   faoliyatga   asoslangan
o‘qitishdir.   Bolalar   ko‘proq   konkret   predmetlar   asosida   fikrlaydilar.   Shuning
uchun   ularga   matematika   darslarida   didaktik   vositalar,   rasmli   ko‘rgazmalar,
bloklar,   sanash   tayoqchalari   kabi   real   tasvirli   vositalar   orqali   tushunchalarni
berish   muhimdir.   Ko‘rgazmalilik   orqali   o‘quvchilar   matematik   atamalarni
nafaqat   yodlab   olishadi,   balki   ularni   o‘z   hayotlari   bilan   bog‘lab   fikrlashga
o‘rganishadi. Bu esa o‘z-o‘zidan matematik madaniyatning shakllanishiga  olib
keladi.
Matematik   madaniyatni   shakllantirishda   o‘yin   metodlari   ham   alohida   o‘rin
egallaydi.   1–2-sinf   o‘quvchilari   hali   o‘yin   orqali   o‘rganishga   moyil   bo‘lgan
yoshda bo‘ladilar. Shuning uchun matematik topshiriqlarni o‘yin tarzida tashkil
qilish (masalan, raqam topish o‘yini, misol zanjiri, matematik domino) ularning
darsga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi   va   shu   orqali   mustahkam   bilim   olishga
erishiladi.   O‘yin   jarayoni   nafaqat   bilim   beradi,   balki   bolalarda   raqobat,
hamkorlik,   e’tibor,   xotira   kabi   ko‘nikmalarni   ham   shakllantiradi.   Bu   esa
madaniyatli fikrlash asosidir. 5
Yana   bir   samarali   yondashuv   —   bu   muammoli   vaziyatlar   yaratish   va
o‘quvchini   faol   fikrlashga   jalb   qilishdir.   Oddiy   misollar   o‘rniga   hayotiy,
muammoli holatlar asosida savollar berish — o‘quvchining matematik bilimini
ongli   ravishda   o‘zlashtirishga   sabab   bo‘ladi.   Masalan:   “Akam   menga   3   olma
berdi,   opam   esa   2   ta   olib   qo‘ydi.   Menda   nechta   qoldi?”   kabi   savollar   bolani
5
  Uzbekistan Ministry of Public Education . «Boshlang‘ich ta’limda matematik madaniyatni 
rivojlantirish bo‘yicha metodik qo‘llanma». — Toshkent, 2023. —  B. 20-70 13hisoblashga   emas,   fikrlashga   undaydi.   Bunday   yondashuv   bolani   shunchaki
amallarni bajaruvchi emas, muammolarni hal qiluvchi shaxsga aylantiradi.
1–2-sinf   o‘quvchilari   bilan   ishlashda   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuv
muhim   ahamiyatga   ega.   Har   bir   bolaning   qobiliyati,   o‘rganish   sur’ati,
qiziqishlari   farq   qiladi.   O‘qituvchi   bu   farqlarni   sezib,   dars   jarayonida   har   bir
o‘quvchiga   individual   yondashishi   zarur.   Ayrim   bolalar   vizual   tarzda,
boshqalari esa kinestetik yoki eshitish orqali yaxshi o‘zlashtiradi. O‘qituvchi bu
uslublarni   uyg‘unlashtirib,   barcha   o‘quvchilarning   matematik   madaniyatini
rivojlantirishga xizmat qilishi kerak.
Nutqni   rivojlantirishga   yo‘naltirilgan   yondashuv   ham   matematik
madaniyatda   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchi   faqat   misolni   chiqara   olish   emas,
balki   qanday   usulda   yechganini   so‘z   bilan   izohlashga   o‘rganishi   kerak.   Bu
orqali   u   matematik   tilni   o‘zlashtiradi,   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantiradi   va   o‘z
fikrini aniq ifodalashga o‘rganadi. Darslarda "Izohlab ayting", "Nima uchun bu
javobni tanlading?" kabi savollarni ko‘proq berish shunga xizmat qiladi.
1–2-sinf   o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini   shakllantirishda
metakognitiv   yondashuv   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   yondashuv   orqali   o‘quvchi
nafaqat   darsdagi   mavzuni   o‘rganadi,   balki   o‘z   bilimi   ustida   mustaqil   fikr
yuritishni,   xatolarini   anglashni   va   to‘g‘rilashni   o‘rganadi.   Masalan,   bola   dars
jarayonida   yoki   uy   vazifasini   bajarayotganda   “Men   bu   misolda   nimani
tushunmadim?”,   “Qanday   qilib   bu   masalani   hal   qilishim   mumkin?”   degan
savollarni   o‘ziga   bera   boshlasa,   bu   uning   tafakkur   madaniyati
shakllanayotganini   bildiradi.   Bu   savollar   orqali   o‘quvchi   o‘z-o‘zini   baholash,
ya’ni   metakognitiv   faoliyatni   boshlaydi.   Bu   esa   keyinchalik   murakkab
bilimlarni   o‘zlashtirishda   asosiy   tayanch   bo‘ladi.Shuningdek,   metakognitiv
yondashuv   o‘z   xatolarini   tan   olish   va   ularni   to‘g‘irlashga   o‘rgatadi.   O‘quvchi
o‘z   xatosini   aniqlab,   uni   muammoli   emas,   balki   tabiiy   o‘rganish   jarayoni
sifatida   qabul   qilsa,   bu   uning   bilimga   bo‘lgan   ijobiy   munosabatini
mustahkamlaydi. 14Matematik   madaniyatni   shakllantirishda   yana   bir   samarali   yo‘nalish   —   bu
fanlararo   integratsiyadir.   Ya’ni,   matematika   boshqa   fanlar   bilan   uzviy
bog‘langan   holda   o‘rgatilsa,   o‘quvchining   tushunchasi   chuqurlashadi.   Misol
uchun,   tabiatshunoslik   darsida   o‘lchov   birliklari,   masofalar,   hajm   va   haroratni
o‘lchashda   matematik   bilimlar   kerak   bo‘ladi.   Bu   bilimlar   amaliyotda
ishlatilganda yanada mustahkamlanadi.
Texnologiya   darslarida   esa   geometrik   shakllar   bilan   ishlash,   ularni   chizish,
kesmalar   yasash   o‘quvchining   fazoviy   tasavvurini   kengaytiradi.   Bu   orqali   u
matematik  figuralarni   nafaqat   biladi,   balki   ularni   hayotda   qanday   ishlatilishini
ham anglaydi.
Bundan   tashqari,   ona   tili   darslarida   matematik   terminlarning   to‘g‘ri
ishlatilishi, masalan “kamayuvchi”, “ko‘paytuvchi”, “farq” kabi tushunchalarni
izohlab berish, o‘quvchiga matematik nutqni shakllantirishda yordam beradi.
Fanlararo   integratsiya   orqali   o‘quvchi   har   bir   fanni   alohida   emas,   balki
yagona bilim tizimi sifatida anglaydi. Bu esa uning tafakkurini tizimli, izchil va
madaniy shakllanishiga olib keladi. Matematik madaniyat aynan shunday keng
qamrovli yondashuvlar orqali samarali rivojlanadi.
1–2-sinf   o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini   shakllantirishda   eng
muhim   omillardan   biri   bu   —   ota-onalar   bilan   samarali   hamkorlikdir.
Boshlang‘ich   ta’limda   bola   endigina   bilim   olishni   boshlaydi,   bu   jarayonda   u
faqat   maktab   bilan   cheklanib   qolmaydi,   balki   oiladagi   muhit   ham   katta   ta’sir
ko‘rsatadi.   Aynan   ota-onaning   yondashuvi,   bolaning   bilimga   bo‘lgan
munosabati   va   rag‘batlantirish   uslublari   matematik   madaniyatni   chuqurroq
shakllantirishga xizmat qiladi.
Ota-onalar   bolaga   faqat   dars   topshiriqlarini   bajarishda   yordam   berish   bilan
cheklanmasligi   kerak.   Ular   bilan   kundalik   hayotda   matematik   tushunchalarni
bog‘lab   tushuntirish   samarali   natijalar   beradi.   Masalan,   do‘konda   xarid
qilayotganda pulni sanash, vaqtda harakat qilish, masofani aniqlash kabi oddiy
harakatlar matematik tafakkurni oshiradi.Shuningdek, o‘yinlar orqali o‘rganish 15uslubi   ham   juda   foydali.   Raqamlarni   topish,   geometrik   shakllarni   ajratish,
misollar   ketma-ketligini   tiklash   kabi   uy   sharoitidagi   interaktiv   mashg‘ulotlar
bolani charchatmasdan bilim olishga undaydi. Bu orqali bola matematika faniga
nisbatan ijobiy munosabatni shakllantiradi.
O‘qituvchining   vazifasi   esa   —   ota-onalarni   bu   jarayonga   faol   jalb   qilish,
ularga   tavsiyalar   berish,   maslahatlar   va   oddiy   metodik   yo‘riqnomalar   taqdim
etishdan iboratdir. Darsdan so‘ng bolaning qanday topshiriqlarni bajarayotgani,
nimaga   qiynalayotgani   haqida   ota-onalar   xabardor   bo‘lishi,   farzandlariga
yordam   bera   olishlari   kerak.   Ana   shunda   matematik   madaniyat   oilaviy   e’tibor
ostida   shakllanadi.Ota-onalar   bilan   tizimli   hamkorlik   nafaqat   bola   bilimini
oshiradi,   balki   unda   mustaqillik,   tartib,   mas’uliyat   kabi   ijtimoiy   va   madaniy
fazilatlarni   ham   rivojlantiradi.   Shu   bois,   bu   hamkorlik   boshlang‘ich   ta’limda
alohida   e’tibor   talab   qiladigan   omildir.Shuningdek,   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalaridan   foydalanish   bugungi   zamon   talabi   bo‘lib,   u   bolalarda
zamonaviy   bilim   olish,   mustaqil   o‘rganish   va   vizual   anglash   imkonini
kengaytiradi. Matematika darslarida multimediali taqdimotlar, interaktiv testlar,
elektron   mashqlar   qo‘llanilganda   o‘quvchilarning   e’tibori   kuchayadi,   bilimni
mustahkamlashga   qiziqishi   ortadi.   Bularning   barchasi   ularning   matematik
madaniyatiga   xizmat   qiladi.1–2-sinf   o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini
shakllantirishda   izchil,   samarali,   yoshga   mos   yondashuvlar   muhimdir.   Har   bir
o‘quvchining   shaxsiy   rivojlanishini   inobatga   olgan   holda,   o‘yin,   muammo,
faoliyat,   ko‘rgazmalilik,   nutqiy   mashqlar   va   texnologiyalarni   uyg‘unlashtirib
olib   borilgan   ta’lim   jarayoni   orqali   bolalarda   mustahkam,   ongli,   madaniyatli
matematik   tafakkur   rivojlanadi.   Bu   esa   ularni   nafaqat   yaxshi   o‘quvchi,   balki
mustaqil  fikrlovchi, mantiqli va madaniyatli  shaxs sifatida voyaga yetishlariga
xizmat qiladi.
3. Dars jarayonida matematik madaniyatni shakllantirish usullari
Boshlang‘ich   ta’limda,   ayniqsa   1–2-sinflarda,   o‘quvchilarda   matematik
madaniyatni   shakllantirish   uchun   dars   jarayonining   mazmunli   va   metodik 16jihatdan puxta tashkil etilishi muhimdir. Matematik madaniyat bu — faqatgina
misol yechish yoki sonlarni yod olish emas, balki o‘quvchida mantiqiy fikrlash,
matematik   til,   intizom,   aniqlik,   tartib   va   o‘z-o‘zini   nazorat   qilish
ko‘nikmalarining shakllanishidir.
1. Vizual materiallardan foydalanish  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ko‘proq
vizual (ko‘rgazmali) idrok vositalar orqali bilim oladilar. Ular uchun raqamlar,
shakllar   va   ranglar   orqali   ifodalangan   ma’lumotlar   ancha   tushunarli   va   esda
qolarli  bo‘ladi. Masalan,  1 dan 100 gacha bo‘lgan sonlar jadvali  sinf devoriga
ilib   qo‘yiladi   va   o‘quvchilar   ushbu   jadvaldan   foydalangan   holda   juft   va   toq
sonlarni,   10   liklar   tizimini,   sonlar   orasidagi   munosabatni   mustahkamlab
oladilar.
Rangli geometrik shakllar yordamida ularning tasavvuri kengayadi. Masalan, 3
ta   yashil   uchburchak   va   2   ta   sariq   to‘g‘ri   to‘rtburchakni   ko‘rib,   o‘quvchilar
"Qaysi ko‘p?", "Farqi nechta?" kabi savollarga javob beradi. Shuningdek, sonli
kvadratlar,   masalan   5×5   shakldagi   kvadratlar   orqali   ko‘paytirish   amallariga
kirishish   mumkin:   har   bir   qator   5   sonni   bildiradi,   umumiy   kvadratlar   soni   25
bo‘ladi   (5×5=25).   Masofani   ifodalovchi   chiziqlar   orqali   o‘quvchilar   “metr”,
“sm”   kabi   o‘lchov   birliklarini   o‘rganadilar.   Darsda   real   o‘lchov   vositalari
(masalan,   o‘lchov   lentasi,   chizg‘ich)dan   foydalanish,   ularni   to‘g‘ri   ishlatishni
o‘rgatadi.
Vizual   materiallar   yordamida   ko‘plab   mavzularni,   xususan,   sonlar   tartibini,
sonlar   orasidagi   bog‘liqlikni,   geometrik   shakllarni,   perimetr   va   yuzani
tushuntirish   qulaylashadi.   Bu   esa   o‘quvchilarda   matematik   madaniyat,   ya’ni
matematik   tushunchalarni   ko‘z   oldida   gavdalantirib,   ularni   turmushdagi
narsalar bilan bog‘lash ko‘nikmasini shakllantiradi.
2.   Matematik   o‘yinlardan   foydalanish     O‘yin   —   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   eng   tabiiy   o‘rganish   vositasidir.   Matematik   o‘yinlar   orqali
ular son tushunchasini mustahkamlaydi, fikrlash, qiyoslash va amaliyotga tatbiq
etish malakalarini rivojlantiradi. 17Masalan, “Qaysi son katta?” o‘yini orqali o‘quvchilar ikkita karta ko‘taradi: biri
7, biri 9. “Qaysi katta?” degan savolga javob berib, ular raqamlarning qiymatini
farqlashni o‘rganadilar. “1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlarni top” o‘yini esa sonlar
ketma-ketligini   esda   saqlashga   yordam   beradi.   Shu   tarzda   o‘quvchilar   o‘zaro
musobaqalashib,   kim   birinchi   1–10   oralig‘idagi   sonlarni   to‘g‘ri   tartibda
joylashtirsa   —   g‘olib   bo‘ladi.   “10   ta   olmani   2   do‘stga   teng   bo‘lib   ber”   —   bu
o‘yin   bo‘lish   tushunchasini   ko‘rgazmali   tarzda   anglatadi:   10   olma   stolga
qo‘yiladi va har bir “do‘st” navbat bilan olma oladi. Har biriga 5 tadan tushsa,
bolalar tenglik, bo‘lishni tushunadi. Shuningdek, “Matematik domino” o‘yinida
bolalar misolning natijasini topib, tegishli domino bo‘lagini qidiradilar. “Sonlar
zinapoyasi” o‘yini orqali sonlar ketma-ketligini mustahkamlash mumkin.
Bu   kabi   o‘yinlar   o‘quvchining   faolligini   oshiradi,   o‘qituvchi   o‘rnini   o‘quvchi
o‘zlashtiruvchi   sifatida   emas,   faol   ishtirokchi   sifatida   ko‘radi.   Bu   matematik
madaniyatni mustahkamlovchi muhim vositadir. 6
3.   Juftlikda   va   guruhda   ishlash     Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ko‘pincha
yakka   o‘rganishdan   ko‘ra,   sherik   bilan   ishlash   orqali   bilimni   chuqurroq
o‘zlashtiradilar.   Juftlikda   ishlash   orqali   o‘quvchi   o‘z   fikrini   boshqasiga
tushuntirish,   uni   tinglash,   xatoni   aniqlash   kabi   ijtimoiy   va   intellektual
ko‘nikmalarni   hosil   qiladi.   Masalan,   har   bir   o‘quvchiga   5   ta   misoldan   iborat
kartochka   beriladi.   Juftlikdagi   birinchi   o‘quvchi   misollarni   yechadi,   ikkinchisi
tekshiradi   va   baho   beradi.   So‘ng   rollar   almashtiriladi.   Bu   usulda   o‘quvchi
javobining to‘g‘riligini mantiqan tushuntirib bera olishga harakat qiladi.
Guruhli   ishda   esa,   4–5   kishilik   kichik   jamoalar   tuziladi.   Ularga   12   ta   masala
yozilgan   kartochkalar   beriladi.   Har   bir   a’zo   3   tadan   misolni   hal   qiladi,   so‘ng
jamoadagi   barcha   yechimlar   muhokama   qilinadi.   Bunda   jamoaviy   mas’uliyat,
bir-biriga   yordam   berish,   tushunmagan   joylarini   birgalikda   o‘rganish   kabi
qadriyatlar   shakllanadi.   Bunday   faoliyat   turida   har   bir   o‘quvchi   faollikka   jalb
6
  Uzbekistan Ministry of Public Education . «Boshlang‘ich ta’limda matematik madaniyatni 
rivojlantirish bo‘yicha metodik qo‘llanma». — Toshkent, 2023. —  B. 20-70 18qilinadi. Baholash ham jamoaviy bo‘lishi mumkin: “guruhdagi barcha masalalar
to‘g‘ri yechilgan bo‘lsa — 5 baho, 1–2 ta xato bo‘lsa — 4 baho” kabi mezonlar
belgilanadi.   Guruh   a’zolari   misollarni   yechishda   turli   fikr   bildiradi,   bu   esa
matematik mantiqni shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Aynan mana shu
o‘zaro   o‘rgatish   usuli   matematik   madaniyatni   rivojlantiradi,   ya’ni   bilimni
tushunib qo‘llash, muloqot qilish va o‘z fikrini asoslash ko‘nikmasini beradi.
4.   Matematik   hikoyalar   va   matnli   masalalar   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari
uchun   real   hayot   bilan   bog‘langan   matnli   masalalar   matematika   fanining
foydasini anglashda muhim rol o‘ynaydi. Masalan, “2 ta qush daraxtda o‘tirgan
edi,   3   tasi   uchib   keldi.   Daraxtda   nechta   qush   bo‘ldi?”   kabi   oddiy   voqealarga
asoslangan   savollar   orqali   o‘quvchi   qo‘shish   amalining   amaliy   mohiyatini
tushunadi.
Bu   turdagi   topshiriqlar   o‘quvchilarni   hayotiy   fikrlashga   o‘rgatadi.   Ular   real
holatdagi sonli munosabatni ifodalaydi, masalan, bozorga borish, pul hisoblash,
o‘lchov   birliklarini   ishlatish,   oilaviy   xaridlar   kabilarni   aks   ettirgan   masalalar
hayotga   yaqin   bo‘lganligi   sababli   tushunarli   va   esda   qolarli   bo‘ladi.
Shuningdek, hikoya tarzidagi topshiriqlar, masalan, “O‘quvchi 3 ta daftar va 2
ta   kitob   sotib   oldi,   daftar   2000   so‘m,   kitob   5000   so‘m   bo‘lsa,   jami   qancha
to‘ladi?”   degan   masala   arifmetik   amallarni   real   hayotga   tadbiq   qilishga
o‘rgatadi.   Bu   usul   yordamida   o‘quvchilar   so‘z   va   son   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
anglaydilar,   matndan   asosiy   ma’lumotni   ajratish,   amallarni   tanlash,   ketma-ket
yechish kabi ko‘nikmalar hosil bo‘ladi.
Aynan   mana   shu   yondashuv   o‘quvchilarda   matematik   madaniyatni   —   ya’ni
sonlar   orqali   hayotni   anglash,   tahlil   qilish,   muammo   hal   qilish   madaniyatini
rivojlantiradi.
5.   Qo‘l   mehnati   elementlarini   kiritish     Qo‘l   mehnati   vositalarini   dars
jarayoniga   kiritish   orqali   o‘quvchilarda   matematik   tushunchalar   haqidagi
tasavvurni real predmetlar bilan bog‘lab berish mumkin. Bu usul ayniqsa 1–2-
sinf o‘quvchilari uchun samarali, chunki ular konkret (moddiy) shakllar asosida 19fikrlaydilar.   Masalan,   o‘quvchilardan   qog‘ozdan   6   ta   doira   va   4   ta   kvadratni
kesish topshirig‘i  beriladi. So‘ngra ular bu shakllarni hajm yoki rang bo‘yicha
guruhlarga   ajratadilar.   Bu   orqali   tasniflash,   taqqoslash,   tartiblash   kabi   muhim
matematik ko‘nikmalar shakllanadi. Yana bir misol: har bir o‘quvchiga karton
to‘rtburchak   beriladi.   Ularga   perimetrni   hisoblash   uchun   chizg‘ich   bilan
o‘lchab,   2×(uzunlik+eni)   formulasi   bo‘yicha   mustaqil   hisoblash   topshiriladi.
O‘quvchi o‘z qo‘li bilan ishlagan shakl ustida amallarni bajarayotgani uchun bu
bilim   ancha   mustahkam   bo‘ladi.   Shuningdek,   sonlar   bilan   bog‘liq   kollejlar
yasash,   masalan,   1   dan   10   gacha   sonlar   ketma-ketligini   yelim   yordamida
yapishib   chiqarish   orqali   sonlar   oralig‘i,   ketma-ketlik,   natijaviy   o‘zgarishlar
tushunchasi   chuqurlashadi.   Qo‘l   mehnati   darsni   jonlantiradi,   o‘quvchilarning
bilim   olish   jarayonida   faol   ishtirok   etishini   ta’minlaydi.   Bu   esa   ularning
matematik madaniyatini — ya’ni o‘z tajribasi orqali tushunchani shakllantirish
va qo‘llash malakasini oshiradi.
6.   Og‘zaki   sanash   va   sonlar   ustida   og‘zaki   amallar   bajarish   Og‘zaki   sanash
—   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   matematik   madaniyatni
shakllantirishda   asosiy   vositalardan   biridir.   Sanash   orqali   o‘quvchi   sonlar
ketma-ketligini   tushunadi,   ularning   o‘zaro   bog‘liqligini   anglaydi,   bu   esa
keyinchalik arifmetik amallarni chuqurroq o‘zlashtirishiga zamin yaratadi.
Masalan,   “1   dan   10   gacha   sanang,   so‘ng   2   tadan   sanang,   5   dan   orqaga   qarab
sanang”   kabi   topshiriqlar   sonlar   oralig‘i,   sonlar   o‘rtasidagi   masofa,   oraliq
sanash ko‘nikmasini shakllantiradi.
Og‘zaki  amallar   esa  — “3  ga  2 ni   qo‘shsangiz   nechchi   bo‘ladi?”,  “7  dan  4 ni
ayiring” kabi savollar orqali o‘tkaziladi. Bu usul o‘quvchining xotira, e’tibor va
tez fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi.
Bunday mashqlar ertalabki “matematik ertak” sifatida yoki darsdan oldin qisqa
5   daqiqalik   mashq   sifatida   berilishi   mumkin.   O‘quvchilarning   qiziqishini
oshirish   uchun   bularni   o‘yin   tarzida   tashkil   etish   —   masalan,   “sonlar
zinapoyasi”   yoki   “sanash   bayrog‘i”   kabi   faoliyatlar   bilan   uyg‘unlashtirish 20mumkin.
Og‘zaki   sanash   usuli   yordamida   o‘quvchi   arifmetik   bilimlarini   ongli   ravishda
tushunadi   va   bu   bilimlar   mantiqiy   fikrlash   asosida   rivojlanadi.   Sonlar   ustida
tezkor fikrlay olish matematik madaniyatning muhim ko‘rsatkichlaridan biridir.
7.   Illyustratsiya   va   sxemalardan   foydalanish     Matematik   tushunchalarni
tushunish   uchun   rasm   va   sxemalar   —   ayniqsa   boshlang‘ich   sinflarda   —   juda
muhim o‘quv vositasidir. Tasvirlar bolalarning obrazli fikrlashini faollashtiradi,
amallarni aniq ko‘rish imkonini beradi. Misol uchun, “5 ta olma bor, yana 2 ta
qo‘shildi.   Nechta   bo‘ldi?”   savoliga   faqat   og‘zaki   emas,   balki   rasm   yordamida
javob   berish   o‘quvchi   uchun   ancha   tushunarli   bo‘ladi.   Bunda   har   bir   olma
rasmini   chizish   va   ularni   sanab   chiqish   orqali   amal   mohiyati   anglanadi.   Yana
bir misol: ayirish amali uchun 8 ta tovuqning 3 tasi ketgani rasmda tasvirlanadi.
Bu   orqali   son   kamayishi,   ya’ni   ayirish   amali   tushunchasi   vizual   ravishda
anglashiladi.   Sxemalar,   diagrammalar,   son   chiziqlari   kabi   vositalar   murakkab
masalalarni bosqichma-bosqich hal qilishni o‘rgatadi. Masalan, son chizig‘ida 0
dan   5   gacha   borib,   keyin   3   qadam   orqaga   qaytish   orqali   5   –   3   =   2   bo‘lishini
ko‘rsatish mumkin. Rasm va sxemalar yordamida fikrni ifodalash, tushunchani
o‘zlashtirish,   mustaqil   fikr   yuritish   madaniyati   shakllanadi.   Bu   esa   matematik
madaniyatni chuqur va barqaror rivojlantirishga xizmat qiladi.
8.   Mustahkamlovchi   didaktik   o‘yinlar   tashkil   etish     Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari   uchun   dars   jarayonida   o‘yinlar   tashkil   etish   matematik   bilimlarni
mustahkamlashda   muhim   vositadir.   O‘yin   bolalarning   e’tiborini   faollashtiradi,
darsga qiziqishini oshiradi va o‘rganilgan mavzuni takrorlash imkonini beradi.
Masalan, “To‘g‘ri javobni top” o‘yini: o‘qituvchi misolni aytadi (masalan, 4 +
3),  o‘quvchilar   esa  ko‘rsatkich  kartochkalari  bilan  javob  berishadi.  Eng tez  va
to‘g‘ri javob bergan o‘quvchi rag‘batlantiriladi. Yoki “Kim topshiriqni birinchi
bajaradi?” o‘yini: sinfga 10 ta misol beriladi, kim birinchi bo‘lib to‘g‘ri yechib
topshirsa, u g‘olib bo‘ladi. “Raqamli domino” kabi o‘yinlar sonlar va amallarni
uyg‘unlashtirib, o‘quvchilarni tez fikrlashga undaydi. O‘yinli faoliyat davomida 21raqobat   va   hamkorlik   elementlari   mavjud   bo‘lib,   bu   o‘quvchilarni   bir-biriga
yordam berishga o‘rgatadi. O‘yin jarayonida o‘quvchi noto‘g‘ri javob berganda
xato   sababini   muhokama   qilish   mumkin,   bu   esa   xatolardan   saboq   olish
madaniyatini   shakllantiradi.   Didaktik   o‘yinlar   orqali   bilimlar   nafaqat
takrorlanadi,   balki   mustahkamlanadi,   chuqurlashadi   va   matematik   madaniyat
asoslari — fikrlash, muloqot, tushunish va mulohaza yuritish ko‘nikmalari hosil
bo‘ladi.
9.   Tabiiy   muhit   va   kundalik   hayotdan   foydalanish     O‘quvchilarga
matematika fanining hayot bilan bog‘liqligini anglatish — ularning ushbu fanga
bo‘lgan   qiziqishini   oshirishning   eng   samarali   yo‘llaridan   biridir.   Bu   usulda
o‘quvchilar   hayotda   uchraydigan   real   holatlar   orqali   arifmetik   amallarni
o‘rganadilar. Masalan, sinfga bir nechta meva (olma, banan) olib kelinib, ularga
doir qo‘shish-ayirish amallari tashkil etiladi: “2 ta olma bor, yana 3 ta qo‘shildi.
Nechta bo‘ldi?” Shuningdek, darsdan keyingi mashg‘ulot sifatida o‘quvchilarga
“uyda bugun soat nechida uyg‘onding?”, “kechki ovqatdan oldin nechta stakan
suv   ichding?”   kabi   savollar   berilib,   vaqt,   miqdor,   tartib   sonlari   tushunchalari
mustahkamlanadi.   Kundalik   hayotdan   misollar   olib   darsni   davom   ettirish   —
masalan,   do‘konda   xarid   qilishda   narxni   hisoblash,   yo‘l   masofasini   o‘lchash,
ob-havo   haroratlarini   solishtirish   —   o‘quvchilarni   atrof-muhitga   nisbatan
matematik   nigoh   bilan   qarashga   o‘rgatadi.   Bu   usulda   o‘quvchi   matematikani
nafaqat sinfda, balki hayotda ham foydali bilim sifatida qabul qiladi. Shu orqali
u matematik madaniyatning eng muhim jihati — real holatlarda muammo yecha
olish malakasini rivojlantiradi. 7
10.   O‘yinchoqlar   va   vizual   vositalar   orqali   tushunchalarni   berish
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   darsda   o‘yinchoqlar   va   vizual
vositalardan   foydalanish,   ularning   diqqatini   jalb   etadi,   tushunchalarni   aniq   va
ravshan   ko‘rsatish   imkonini   beradi.   Masalan,   raqamli   kublar   yordamida
7
  National Mathematics Advisory Panel Report . Foundations for Success: The Final Report of
the National Mathematics Advisory Panel. Washington, DC, 2008. —  P. 60-100 22qo‘shish   va   ayirish   amallarini   bajartirish   —   o‘quvchilar   uchun   qiziqarli   va
tushunarli   bo‘ladi.   3   ta   qizil   kub   ustiga   2   ta   ko‘k   kub   qo‘shiladi   —   ularning
umumiy soni   sanaladi.  Bu  nafaqat   amaliy mashq,  balki   vizual   ko‘rinish  orqali
aqliy tasavvur hosil qiladi. “Sonli daraxt” vositasi orqali sonlar ketma-ketligini
o‘rgatish   mumkin:   daraxtning   har   bir   shoxchasiga   bir   son   yoziladi   va   bolalar
ularni tartib bilan joylashtiradi. Plastik tangachalar yordamida pul birligi, savdo
masalalari,   solishtirish   va   tengliklarni   o‘rganish   juda   qulay.   Tangalar   orqali
“sotib olish” o‘yini tashkil qilinadi va o‘quvchilar belgilangan miqdorda to‘lov
qilishadi.   Shuningdek,   magnitli   doska,   raqamli   kartalar,   geometrik   shakllar
to‘plami   —   bular   barchasi   tushunchalarni   konkretlashtirishga   xizmat   qiladi.
Vizual   vositalar   darsni   jonlantiradi,   bilimni   mustahkamlaydi,   mustaqil
fikrlashni   rivojlantiradi.   Bu   usul   orqali   o‘quvchi   ko‘rgan,   ushlagan,
joylashtirgan   vosita   orqali   tushunchani   o‘zlashtiradi.   Shu   tariqa   matematik
madaniyat   —   ya’ni   sonli   ifodalar   va   amallarni   hayotiy   kontekstda   anglash   va
qo‘llash shakllanadi.
4. Tajriba-sinov ishlari: 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik
madaniyatini shakllantirish bo‘yicha natijalar
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   madaniyatni   shakllantirish
bo‘yicha   olib   borilgan   tajriba-sinov   ishlari   ushbu   sohada   nazariy   asoslar   va
amaliy   yondashuvlarni   uyg‘unlashtirish   imkonini   berdi.   Tadqiqotlar   Toshkent
shahri va viloyatlaridagi bir nechta umumiy o‘rta ta’lim maktablarida o‘tkazilib,
unda   1–2-sinf   o‘quvchilari,   ularning   dars   beruvchi   boshlang‘ich   sinf
o‘qituvchilari hamda metodistlar ishtirok etdilar. Sinov ishlari 2024–2025 o‘quv
yilida, uch bosqichda amalga oshirildi: tayyorgarlik, amaliyot, tahlil.
Tajriba   dasturi   ishlab   chiqilishidan   avval   matematik   madaniyat
tushunchasining   boshlang‘ich   sinf   darajasidagi   mazmuni,   pedagogik   metodlar
va mavjud holat chuqur o‘rganildi. So‘rovnomalar va diagnostika testlari orqali
o‘quvchilarning   mavjud   bilimlari,   ularning   matematik   tafakkuri,   tafsiliy   ifoda
va mantiqiy mulohaza qilish salohiyati baholandi. 23Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   matematik   madaniyat   quyidagi
komponentlar orqali aniqlanib baholandi:
son va amal tushunchalarini ongli ravishda tushunishi,
hisob-kitoblarni mantiqiy asoslash qobiliyati,
og‘zaki va yozma amallarni to‘g‘ri bajarish,
kundalik   hayotda   matematika   bilan   bog‘liq   holatlarni   tushunish   va   tahlil
qilish,
darsda faol ishtirok etish, mustaqil fikr bildirish.
Tajriba-sinov   ishlari   uchun   2   ta   sinf   tajriba   guruhi   va   2   ta   nazorat   guruhi
shakllantirildi.   Tajriba   guruhlariga   yangi   metodik   yondashuv   asosida   ishlab
chiqilgan topshiriq va mashg‘ulotlar tizimi qo‘llanildi, bunda:
– didaktik o‘yinlar,
– vizual materiallar (sxema, rasm, diagramma),
– hayotiy misollar,
– matematik ertaklar,
– jamoaviy muhokama usullari kiritildi.
Nazorat   guruhlariga   esa   amaldagi   an’anaviy   dars   o‘tish   metodlari   asosida
mashg‘ulotlar   tashkil   etildi.   Har   ikki   guruhda   o‘quvchilarning   bilim   darajasi
tajribaning boshida, o‘rtasida va yakunida test va diagnostik topshiriqlar orqali
o‘lchandi.
Tajriba   jarayonida   kuzatishlar   shuni   ko‘rsatdiki,   tajriba   guruhidagi
o‘quvchilar   darslarga   yanada   faolroq   qatnashishdi,   sonlar   va   amallar   ustida
erkinroq   ishlashdi.   Ayniqsa,   ko‘rgazmali   vositalar   va   og‘zaki   topshiriqlar
yordamida ularda matematik tafakkur faollashdi.
Misol   uchun,   birinchi   bosqichda   sonlar   ketma-ketligini   yodda   saqlashda
qiynalayotgan   o‘quvchi,   uchinchi   bosqichda   murakkab   masalalarni   mustaqil
tahlil   qilib   yecha   oldi.   Bu   o‘zgarishlar   o‘quvchilarning   fikrlash   madaniyatini
rivojlantiruvchi mashg‘ulotlar samaradorligini ko‘rsatdi. 24Yakuniy baholash natijalariga ko‘ra, tajriba guruhidagi o‘quvchilarning 78%
i "yuqori" va "o‘rta-yuqori" matematik madaniyat darajasiga erishgan bo‘lsa, bu
ko‘rsatkich nazorat guruhida atigi 47% ni tashkil etdi. Eng katta farq mantiqiy
tahlil   qilish   va   og‘zaki   ifoda   bo‘yicha   kuzatildi.Shuningdek,   o‘quvchilarning
mustaqil   fikrlash,   bir-biriga   tushuntirish   orqali   bilim   almashish,   guruhlarda
ishlash,   savol-javoblar   orqali   darsga   faol   jalb   etish   holatlari   ko‘paydi.   Bu
holatlar  nafaqat  matematik   bilimni,  balki  o‘quvchi   shaxsiy   faolligini,  madaniy
muloqotini ham rivojlantirdi.
O‘qituvchilarning   fikriga   ko‘ra,   matematik   madaniyatni   shakllantirishga
qaratilgan   faol   metodlar   o‘quvchilarni   darsga   yanada   qiziqtirgan,   ular   darsdan
keyingi   va   uy   vazifalariga   ham   mas’uliyat   bilan   yondasha   boshlaganlar.
Ularning   so‘zlariga   ko‘ra,   ayniqsa   og‘zaki   topshiriqlar   va   dramatik   o‘yin
usullari eng katta natija bergan.
Tajriba   davomida   sinov   guruhi   o‘quvchilari   orasida   matematik   atamalardan
to‘g‘ri   foydalanish,   darsda   savol   berish   va   savolga   tushunarli   javob   qaytarish,
matematik fikrni izchillik bilan ifodalash, dalil keltirish madaniyati shakllandi.
Sinov   natijalarining   chuqur   tahlili   shuni   ko‘rsatdiki,   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini   shakllantirish   uchun   an’anaviy
yondashuvlar yetarli emas. Innovatsion, vizual va hayotga bog‘langan metodlar
yuqori samaradorlik ko‘rsatmoqda. mazkur tajriba-sinov ishlari o‘quvchilarning
matematik   madaniyatini   shakllantirishda   yangi   pedagogik   yondashuvlarning
samaradorligini isbotladi. Olingan natijalar asosida tavsiyalar ishlab chiqildi va
metodik qo‘llanma yaratish ishlari boshlab yuborildi.
Tajriba va nazorat guruhlari o‘quvchilarining matematik madaniyati
shakllanishi bo‘yicha taqqoslov natijalari
Ko‘rsatkichlar Tajriba guruhi
(%) Nazorat
guruhi (%)
Son va amallarni anglab tushunish darajasi 85% 62%
Matematik fikrlash va mantiqiy izchillik 81% 55% 25Amaliy topshiriqlarni yechishdagi mustaqillik 76% 49%
Matematika faniga nisbatan qiziqish darajasi 88% 60%
Og‘zaki ifodalay olish va tushuntirish 
madaniyati 79% 51%
Guruhda ishlash, fikr almashish ko‘nikmasi 83% 57%
Matematik atamalardan foydalanish 
madaniyati 74% 48%
Uyga vazifalarni bajardagi mas’uliyat darajasi 87% 63%
Darsda faol qatnashish ko‘rsatkichi 91% 66%
Umumiy matematik madaniyat shakllanishi 
(integral baho) 78% 47%
1. Son va amallarni anglab tushunish darajasi:Tajriba guruhida bu ko‘rsatkich
85%,   nazorat   guruhida   esa   62%   bo‘ldi.   Bu   farq   23%   ni   tashkil   qiladi   va   bu
innovatsion metodlar (vizual materiallar, o‘yinlar, metakognitiv savollar) orqali
son tushunchasini shakllantirish samaradorligini ko‘rsatadi.
2. Matematik fikrlash va mantiqiy izchillik: Tajriba guruhida 81%, nazoratda
esa   55%.   O‘yinli   topshiriqlar,   hikoyaviy   masalalar,   juftlik   va   guruhli   ishlash
kabi metodlar mantiqiy fikrlashni kuchaytirgani aniqlanadi.
3.   Amaliy   topshiriqlarni   mustaqil   yechish:   Tajriba   guruhidagi   o‘quvchilar
76%   hollarda   topshiriqlarni   mustaqil   bajargan,   bu   nazorat   guruhidan   27%
yuqori.Bu   o‘quvchilarning   ishonch,   mustaqil   fikr   yuritish   va   o‘z   bilimiga
tayangan holda harakat qilish qobiliyatini anglatadi.
4.   Matematika   faniga   nisbatan   qiziqish   darajasi:Tajriba   guruhida   bu
ko‘rsatkich   88%,   nazoratda   esa   60%.O‘yinlar,   rangli   materiallar,   AKT
vositalari, raqamli ijod orqali qiziqish kuchaygan.
5. Og‘zaki  ifodalay olish va tushuntirish madaniyati: Tajriba guruhida 79%,
nazoratda   51%.   Bu   metakognitiv   yondashuv   orqali   “Men   nima   bilaman?”, 26“Nima   xato   bo‘ldi?”   savollari   asosida   fikrini   bayon   eta   olish   qobiliyatining
oshganidan darak beradi.
6.   Guruhda   ishlash   ko‘nikmalari:   Tajriba   guruhida   83%,   nazoratda   57%.Bu
o‘quvchilarning   muloqot,   hamkorlik,   javobgarlikni   tushunish   kabi   yumshoq
ko‘nikmalari shakllanayotganini bildiradi.
7.   Matematik   atamalardan   foydalanish   madaniyati:   Tajriba   guruhi   74%,
nazorat guruhi 48%. Bu darslarda fanlararo integratsiya va terminologik izohlar
berish samaradorligini ko‘rsatadi.
8. Uyga vazifalarni bajarish mas’uliyati: Tajriba guruhidagi o‘quvchilar uyga
vazifani 87% holatda o‘z vaqtida va to‘liq bajargan, bu nazoratdan 24% yuqori.
Bu o‘quvchilarda mustaqillik va mas’uliyat hissi ortganidan dalolat beradi.
9.   Darsda   faol   ishtirok   etish:   91%   ko‘rsatkich   tajriba   guruhida,   nazoratda
66%.
Bu   esa   dars   metodikasining   interaktiv,   qiziqarli   bo‘lgani   natijasida
o‘quvchilar faol jalb etilganini isbotlaydi.
10.   Umumiy   matematik   madaniyat   (integral   baho):   Tajriba   guruhi   –   78%,
nazorat   guruhi   –   47%.   31%   farq   metodik   yondashuvlar   (vizual,   metakognitiv,
ijodiy va milliy qadriyatlarga tayangan) orqali matematik madaniyatni samarali
shakllantirish mumkinligini isbotlaydi. Tahliliy ma’lumotlar shuni ko‘rsatadiki,
tajriba guruhida qo‘llanilgan metodlar (vizual materiallar, AKT, guruhli ishlash,
raqamli   ijod,   matnli   masalalar)   orqali   1–2-sinf   o‘quvchilarining   matematik
madaniyati   sezilarli   darajada   shakllangan.   Shuningdek,   metakognitiv
yondashuv o‘quvchilarda o‘z-o‘zini anglash, tahlil qilish, va mas’uliyat hissini
kuchaytirgan.
5. Boshlang‘ich ta’limda matematik madaniyatni shakllantirishni
takomillashtirish yo‘llari
Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichida   o‘quvchilarning   matematik   madaniyatini
shakllantirish   juda   muhim   va   dolzarb   masala   hisoblanadi.   Chunki   bu   yoshda
shakllangan bilimlar va ko‘nikmalar keyingi ta’lim bosqichlari uchun poydevor 27vazifasini   bajaradi.   Shu   bois,   matematik   madaniyatni   yanada   samarali
shakllantirish uchun quyidagi asosiy yo‘llarni ko‘rib chiqish lozim.
Birinchidan,   o‘quv   jarayonida   interaktiv   va   didaktik   vositalardan   keng
foydalanish   kerak.   Vizual   materiallar,   interaktiv   taxta,   o‘yinlar   orqali   o‘qitish
matematik   tushunchalarni   osonlashtiradi   va   o‘quvchilarni   darsga   jalb   qiladi.
Masalan, sonlar va shakllarni tasvirlash uchun rangli kartochkalar, manipulyativ
materiallar   qo‘llanishi   mumkin.   Bu   esa   o‘quvchilarda   abstrakt   tushunchalarni
aniqroq anglashga yordam beradi.
Ikkinchidan,   darslarda   metakognitiv   usullarni   qo‘llash   tavsiya   etiladi.
O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   tahlil   qilib,   nima   uchun   aynan   shunday   yechimga
kelganliklarini   tushuntirishi   lozim.   Bu   jarayon   ularda   matematik   fikrlashni
rivojlantiradi va o‘z bilimlariga nisbatan ishonch hosil qilishga yordam beradi.
O‘qituvchi   esa   bu   jarayonda   doimiy   savollar   berib,   o‘quvchilarning   fikr
yuritishini rag‘batlantiradi.
Uchinchidan, o‘yinlar va amaliy mashg‘ulotlar orqali matematik madaniyatni
shakllantirish muhim hisoblanadi. Masalan, darsda hisoblash o‘yinlari, raqamlar
bilan bog‘liq viktorinalar, guruhlar o‘rtasida musobaqalar tashkil etish mumkin.
Bunday   usullar   o‘quvchilarda   qiziqish   uyg‘otadi   va   bilimlarni
mustahkamlashga xizmat qiladi.
To‘rtinchidan,   o‘quvchilarni   mustaqil   ishga   jalb   qilish   lozim.   Uyga
beriladigan   topshiriqlar   faqat   nazariy   emas,   balki   amaliy   ham   bo‘lishi   kerak.
Masalan,   kundalik   hayotdagi   miqdorlarni   o‘lchash,   oddiy   matematik
masalalarni   o‘zlari   tuzib   yechish,   raqamlar   bilan   oddiy   eksperimentlar   qilish.
Bu   esa   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash   va   harakat   qilish   ko‘nikmalarini
oshiradi.
Beshinchidan,   o‘qituvchilar   o‘z   malakasini   doimiy   oshirib   borishi   kerak.
Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   o‘rganish,   innovatsion   metodlarni
amaliyotga tadbiq etish, metodik materiallarni yaratish va yangilash matematik
madaniyatni shakllantirish samaradorligini oshiradi. Shu bilan birga, o‘qituvchi 28doimiy   ravishda   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   inobatga   olishi
zarur.
Oltinchidan, ota-onalar bilan hamkorlikni kuchaytirish muhim. Uy sharoitida
ota-onalar   bolalarga   matematik   o‘yinlar,   kundalik   hisob-kitoblarni   bajarishda
yordam   berishi,   ularni   rag‘batlantirishi   kerak.   Bu   uyda   ham   matematik
madaniyatni shakllantirishga yordam beradi.
Yettinchidan,   maktabda   zamonaviy   texnologiyalarni   keng   joriy   etish   lozim.
Kompyuter dasturlari, interaktiv o‘yinlar, mobil ilovalar yordamida o‘quvchilar
matematik bilimlarni yanada qiziqarli va samarali o‘zlashtiradi. Bu esa ularning
qiziqishini oshiradi va matematik madaniyatni mustahkamlaydi.
Sakkizinchidan,   darslarning   mazmunini   o‘quvchilarning   yoshiga
moslashtirish   muhim.   Boshlang‘ich   sinflar   uchun   mo‘ljallangan   darsliklar   va
qo‘shimcha   materiallar   o‘quvchilarning   idrok   doirasiga   mos   bo‘lishi   kerak.
Murakkab tushunchalarni bosqichma-bosqich, sodda tilda tushuntirish zarur.
To‘qqizinchidan,   o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   doimiy   ravishda
baholab borish lozim. Buning uchun turli formatdagi testlar, og‘zaki va yozma
topshiriqlar,   loyiha   ishlari   va   ijodiy   ishlar   qo‘llanilishi   mumkin.   Natijalar
asosida o‘quv jarayonini sozlash va takomillashtirish mumkin.
O‘ninchi, o‘quvchilarni matematik madaniyatni shakllantirish jarayoniga faol
jalb qilish zarur. Har bir o‘quvchining o‘ziga xos imkoniyatlari va qobiliyatlari
hisobga olinib, shaxsiy  yondashuv qo‘llanilishi  muhim. Shu tariqa o‘quvchilar
o‘zlarini   qadrli   his   qilib,   matematikaga   bo‘lgan   munosabatlari   ijobiy
rivojlanadi.
Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   til   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   ham
e’tibor qaratish kerak. Matematik atamalarni to‘g‘ri ishlatish, og‘zaki va yozma
ifodani   mustahkamlash,   fikrni   mantiqan   izchil   bayon   etish   o‘quvchilarda
matematik madaniyatni yanada mustahkamlaydi.
Matematik   madaniyatni   shakllantirishda   darsdan   tashqari   faoliyatlarni   ham
qo‘llash   maqsadga   muvofiqdir.   Masalan,   matematika   klublari,   fan 29olimpiadalari, tematik ko‘rgazmalar o‘quvchilarni rag‘batlantiradi va bilimlarni
chuqurlashtirishga   yordam   beradi.Bundan   tashqari,   o‘quvchilarning   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   imkon   beruvchi   topshiriqlar   berish   muhim.
Masalan,   matematik   hikoyalar   yozish,   rasmlar   chizish   orqali   matematik
tushunchalarni ifodalash, muammoli vaziyatlarni hal etish.
Boshlang‘ich   sinflarda   matematik   madaniyatni   shakllantirishni
takomillashtirish   uchun   ta’lim   tizimida   kompleks   yondashuv   zarur.   Bunda
o‘qituvchi,   ota-ona   va   jamiyatning   roli   birdek   ahamiyatli   hisoblanadi.
Hamkorlikdagi   faoliyat   natijasida   o‘quvchilarda   mustahkam   matematik
madaniyat   paydo   bo‘ladi.Natijada,   bu   yo‘llar   asosida   amalga   oshiriladigan
ishlar   o‘quvchilarning   matematik   bilimlarini   chuqurlashtiradi,   fikrlash
qobiliyatini   oshiradi   va   ularning   fanlarga   bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi.
Shunday   qilib,   mustahkam   matematik   madaniyat   shakllanib,   ularning
kelajakdagi   ta’lim   va   hayotdagi   muvaffaqiyatlari   uchun   mustahkam   poydevor
bo‘ladi.
№ Takomillashtirish yo‘llari Maqsadi Amaliy ko‘rinishlari
1 Interaktiv va didaktik 
vositalardan foydalanish Matematik 
tushunchalarni 
osonlashtirish Rangli kartochkalar, 
interaktiv doska, o‘yinlar
2 Metakognitiv usullarni 
qo‘llash Fikr yuritishni 
rivojlantirish Savollar berish, yechimni 
izohlash, muhokama
3 O‘yin va amaliy 
mashg‘ulotlar tashkil etish Qiziqishni oshirish, 
bilimlarni 
mustahkamlash Hisoblash o‘yinlari, 
viktorinalar, musobaqalar
4 Mustaqil ishlarni 
rag‘batlantirish Mustaqil fikrlash 
ko‘nikmasini 
oshirish Uy vazifalari, amaliy 
topshiriqlar, eksperimentlar
5 O‘qituvchilarning 
malakasini oshirish Innovatsion 
metodlarni tatbiq  Seminarlar, kurslar, metodik 
materiallar yaratish 30 etish
6 Ota-onalar bilan 
hamkorlikni kuchaytirish Uyda matematik 
madaniyatni qo‘llab-
quvvatlash Ota-onalar uchun 
maslahatlar, o‘yinlar bilan 
shug‘ullanish
7 Zamonaviy 
texnologiyalarni joriy etish Ta’limni interaktiv 
va qiziqarli qilish Kompyuter dasturlari, mobil 
ilovalar, interaktiv o‘yinlar
8 Dars mazmunini yoshga 
moslashtirish Tushunchalarni 
yaxshiroq anglash Bosqichma-bosqich 
tushuntirish, sodda tilda 
darslar
9 Baholash tizimini samarali 
tashkil etish O‘quv jarayonini 
yaxshilash Testlar, og‘zaki va yozma 
topshiriqlar, loyiha ishlari
10 Shaxsiy yondashuvni 
qo‘llash Har bir o‘quvchining
qobiliyatini 
rivojlantirish Individual topshiriqlar, 
rag‘batlantirish 31 Xulosa
Bugungi   kunda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini
shakllantirish ta’lim jarayonining muhim yo‘nalishlaridan biri hisoblanadi. Kurs
ishida men 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatini shakllantirishning
nazariy   va   amaliy   jihatlarini   o‘rganishga   harakat   qildim.   Shu   jarayonda,
o‘quvchilarda   matematik   fikrlash,   sonlarni   anglash,   hisoblash   ko‘nikmalarini
rivojlantirish bilan birga, ularning o‘z bilimini baholash, xatolarini aniqlash va
tuzatish   qobiliyatlari   ham   shakllanishi   lozimligini   angladim.Matematik
madaniyat   nafaqat   raqamlar   va   formulalar   bilan   ishlash,   balki   o‘quvchining
mantiqiy   fikrlashi,   mustaqil   o‘ylashi   va   hayotiy   vaziyatlarga   matematik
yondashuvini   ham   o‘z   ichiga   oladi.   Shu   sababli,   darslarda   interaktiv   usullar,
o‘yinlar, amaliy mashg‘ulotlar, va fanlararo integratsiya orqali o‘quvchilarning
qiziqishini   oshirish   muhimdir.   Bundan   tashqari,   o‘qituvchilarning   metodik
tayyorgarligi, ota-onalar bilan yaqin hamkorlik ham ta’lim sifatini yaxshilashga
katta ta’sir ko‘rsatadi.
Kelajakda   boshlang‘ich   ta’limda   matematik   madaniyatni   yanada
rivojlantirish   uchun   innovatsion   texnologiyalarni   kengroq   joriy   etish,   o‘quv
jarayonini   individuallashtirish,   va   metakognitiv   yondashuvlarni   yanada
chuqurroq   tatbiq   etish   zarur.   Bu   esa   yosh   avlodning   nafaqat   matematik
bilimlarini   mustahkamlash,   balki   ularning   dunyoqarashi   va   tafakkur   doirasini
kengaytirishga xizmat qiladi.
Umuman   olganda,   boshlang‘ich   sinflarda   matematik   madaniyatni
shakllantirish   —   bu   nafaqat   o‘quv   jarayoni   samaradorligini   oshirish,   balki
kelajakda   jamiyatimiz   uchun   raqamli   va   ilmiy   fikrlovchi,   tanqidiy   fikrlash
qobiliyatiga ega avlodni tayyorlashdir. 32FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
I. NORMATIV-HUQUQIY HUJJATLAR VA METODOLOGIK
NASHRLAR
1) O zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2017-yil  6-maydagi  PQ-3049-sonʻ
qarori   “Milliy   ta’lim   dasturi   va   ta’lim   sifatini   oshirish   chora-tadbirlari
to g risida”.
ʻ ʻ
2) O zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi. “Boshlang‘ich ta’lim milliy
ʻ
dasturi” (2020).
3) O zbekiston Respublikasi Ta’lim kodeksi (2020-yil).
ʻ
4) O zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi. “Matematika fanini o qitish
ʻ ʻ
metodikasi” (2021).
5) Toshkent   shahar   xalq   ta’limi   bosh   boshqarmasi.   “Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirish usullari” (2022).
II. MONOGRAFIYA, ILMIY MAQOLA VA ILMIY TO‘PLAMLAR
6) Islomov   Sh.,   Karimova   M.   Boshlang‘ich   sinflarda   matematik   ta’lim
metodikasi. — Toshkent: O‘zbekiston, 2018. — B. 25-60
7) Saidova   N.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   matematik   madaniyatini
shakllantirish. — Toshkent: «Fan va ta’lim», 2020. — B. 45-85
8) Mamatqulov   B.   Boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar. — Toshkent: «Ta’lim», 2019. — B. 30-75
9) National   Curriculum   for   Primary   Education   (Boshlang‘ich   ta’lim   davlat
ta’lim dasturi). Toshkent, 2021. — B. 10-50
10) Khusanov I. Matematikani  o‘qitishda interaktiv usullar. — Toshkent:  «Ilm
ziyo», 2022. — B. 15-65 3311) Uzbekistan   Ministry   of   Public   Education.   «Boshlang‘ich   ta’limda
matematik   madaniyatni   rivojlantirish   bo‘yicha   metodik   qo‘llanma».   —
Toshkent, 2023. — B. 20-70
12) Johnson   D.,   Johnson   R.   Cooperative   Learning   and   Group   Work   in   Early
Education. — New York: Routledge, 2017. — P. 50-90
13) Polat E.S. Pedagogika va ta’lim nazariyasi. — Moskva:  «Prosveshchenie»,
2015. — S. 40-80
14) Vygotsky L.S. Mind in Society: The Development of Higher Psychological
Processes. — Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978. — P. 35-75
15) National   Mathematics   Advisory   Panel   Report.   Foundations   for   Success:
The Final Report of the National Mathematics Advisory Panel. Washington,
DC, 2008. — P. 60-100
III. GAZETA, JURNAL, XORIJIY ADABIYOTLAR
1. “Xalq   ta’limi”   gazetasi,   2023-yil,   №5-son   —   “Boshlang‘ich   sinfda
masalalar bilan ishlashning samaradorligi”.
2. “Pedagogika   va   psixologiya”   jurnali,   2022,   №3   —   “Matematik   fikrlashni
rivojlantirishning yangi metodlari”.
3. “Ta’lim   olami”   jurnali,   2021,   №7   —   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
ijodiy fikrlash ko‘nikmalari”.
Foydalanilgan internet saytlar ro‘yxati
1. https://xtv.uz   
2. https://president.uz
3. https://eduportal.uz
4. https://en.unesco.org/themes/education
5. https://www.mathplayground.com
6. https://learningapps.org 347. https://www.khanacademy.org/math

1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish KURS ISHI REJASI Kirish

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha