Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 53.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Июнь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

19 Продаж

100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish kurs ishi

Купить
1OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI
Boshlang‘ich ta’lim fakulteti
“Boshlang‘ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi
Boshlang‘ich ta’lim metodikasi kafedrasi
“Matematika o‘qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
Mavzu:   100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish
Bajardi:   Boshlang'ich ta'lim yo'nalishi  507-guruh talabasi
Jumanova Kamola
Kurs ishi rahbari:     Q arshiboyev  H .
JIZZAX – 202 5 2 MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………….
1. 100 ichida sonlarni nomerlashning ilmiy-asosiy yondashuvlari ………....
2. Boshlang‘ich ta’limda nomerlashga o‘rgatishning metodik asoslari ….…
3. Amaliy mashg‘ulotlarda sonlarni nomerlash faoliyati …………………...
4. 100   ichida   sonlarni   nomerlashda   uchraydigan   muammolar   va
yechimlar ……………………………………………………………….….
Xulosa ………………………………………………………………….…..
Foydalanilgan adabiyotlar ………………………………………….……. 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Hozirgi   kunda   boshlang‘ich   ta’limda
o‘quvchilarning   matematik   savodxonligini   shakllantirish   muhim   pedagogik
vazifalardan   biridir.   Ayniqsa,   100   ichidagi   sonlar   bilan   tanishish,   ularni
nomerlash,   tartiblash,   ketma-ketlikni   tushunish   kabi   ko‘nikmalar
o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkuri,   matematik   fikrlashi   va   abstrakt
tushunchalarni   o‘zlashtirishida   tayanch   vazifasini   bajaradi.   Boshlang‘ich   sinf
o‘quvchisi sonlar oralig‘ini to‘g‘ri tushunmasa, keyingi bosqichdagi matematik
operatsiyalarni   o‘zlashtirishda   muammolar   paydo   bo‘ladi.   Shu   bois,   bu
mavzuning   dolzarbligi   uning   o‘quvchilarda   sonlar   bilan   ishlashga   bo‘lgan
asosiy   bilim   va   ko‘nikmalarni   shakllantirishdagi   o‘rnida   namoyon   bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   bugungi   raqamli   ta’lim   muhitida   100   gacha   sonlarni
o‘rgatishda   yangi   texnologiyalar,   interfaol   metodlar   va   onlayn   vositalar   keng
qo‘llanilmoqda.   O‘quvchilar   uchun   QR-kodlar,   animatsiyalar,   mobil   ilovalar,
test   platformalari   orqali   sonlarni   nomerlashni   mustahkamlash   imkoniyatlari
mavjud. Demak, bu mavzu pedagogik amaliyotga yangicha yondashuvlarni olib
kirish imkonini bergani uchun ham dolzarb hisoblanadi. 1
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   100   gacha   sonlarni
o‘rgatish bo‘yicha ayrim fundamental va amaliy manbalar mavjud. O‘zbekiston
Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   boshlang‘ich   sinf
darsliklarida   ushbu   mavzuga   doir   asosiy   topshiriqlar,   mashqlar   va   metodik
ko‘rsatmalar   berilgan.   Ayniqsa,   1-2-sinf   matematikasi   bo‘yicha   “Matematika”
darsliklarida 0 dan 100 gacha sonlar  ketma-ketligi, sonlarni  qiyoslash,  juft-toq
ajratish,   ketma-ket   sanash   kabi   amaliy   topshiriqlarga   e’tibor   qaratilgan.
Shuningdek, xorijiy adabiyotlarda,  xususan,  J.  Brunerning kognitiv  rivojlanish
nazariyasi, L.S. Vigotskiyning ijtimoiy-madaniy rivojlanish g‘oyalari hamda M.
Montessorining   sensorli   ta’limga   asoslangan   metodlari   orqali   boshlang‘ich
1
    O zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2017-yil 6-maydagi PQ-3049-son qarori “Milliyʻ
ta’lim dasturi va ta’lim sifatini oshirish chora-tadbirlari to g risida”.	
ʻ ʻ 4yoshdagi   bolalarning   sonlar   bilan   tanishuvi   asoslanadi.   Biroq,   bu   ilmiy
yondashuvlar   ko‘proq   umumiy   nazariy   tahlillar   bo‘lib,   aynan   100   ichidagi
sonlarni   o‘rgatishga   doir   mahalliy   pedagogik   tajriba,   amaliy   dars   ishlanmalari
va   raqamli   vositalar   asosida   bajarilgan   tahlillar   yetarli   emas.   Shu   bois,   bu
mavzuni   chuqurroq   o‘rganish,   yangi   metodikalar   ishlab   chiqish   va   mavjud
manbalarni sinf amaliyotiga moslab tahlil qilish muhim vazifa bo‘lib qolmoqda.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati   Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati   shundaki,   u   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   son
tushunchasini   shakllantirish   jarayoniga   ilmiy-metodik   yondashuv   asosida
yondashishni   ta’minlaydi.   100   ichida   sonlarni   nomerlashning   psixologik,
pedagogik   va   didaktik   asoslarini   o‘rganish   orqali   o‘qituvchi   sonlar   bilan
ishlashda   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlariga   mos   strategiyalarni   aniqlash
imkoniyatiga   ega   bo‘ladi.   Bu   esa   dars   samaradorligini   oshirish,   bilimlarning
puxta   o‘zlashtirilishini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Amaliy   ahamiyati
esa,   o‘qituvchi   va   talabalarga   konkret   dars   ishlanmalari,   o‘yinlar,   mashqlar,
vizual va raqamli resurslardan foydalanishga asoslangan pedagogik tavsiyalarni
taqdim   etishidadir.   Shuningdek,   kurs   ishidagi   tavsiyalarni   sinf   amaliyotida,
ayniqsa   1-2-sinflar   matematika   darslarida   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   qo‘llash   mumkin.
Nomerlashga   oid   tushunchalarni   puxta   egallagan   o‘quvchilar   keyinchalik
qo‘shish,   ayirish,   qiyoslash,   sonlar   oralig‘ini   aniqlash   kabi   amallarda
muammoga   duch   kelmaydi.   Raqamli   texnologiyalar   va   interaktiv   usullarga
tayanib   tuzilgan   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini
oshirib, bilimni ongli va mustahkam tarzda egallashiga xizmat qiladi. Shu bois
mazkur   kurs   ishi   nafaqat   nazariy   asoslar,   balki   real   pedagogik   faoliyat   uchun
ham katta ahamiyatga egadir.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   son
tushunchasini shakllantirish jarayoni.
Kurs ishi mavzusining predmeti  100 ichida sonlarni nomerlashga o‘rgatish
usullari, metodik yondashuvlar va o‘qitish samaradorligi. 5Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   100
ichida   sonlarni   nomerlashni   o‘rgatish   bo‘yicha   samarali   metodlarni   aniqlash,
tahlil qilish va pedagogik jarayonda qo‘llashga oid tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari  Son va raqam tushunchasining psixologik
hamda   pedagogik   asoslarini   tahlil   qilish;   100   ichida   sonlarni   o‘rgatishning
mavjud  metodikasini  o‘rganish;   Interfaol   va  raqamli   vositalar   asosida  sonlarni
nomerlashni   o‘rgatish   usullarini   aniqlash;   O‘quvchilarning   nomerlashga   oid
ko‘nikmalarini   baholash   usullarini   ishlab   chiqish;   Amaliy   dars   ishlanmalarini
ishlab chiqish va tavsiyalar berish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishida   quyidagi   metodlar
qo‘llaniladi: Taqqoslash va tahlil qilish metodi; Kuzatuv va diagnostika metodi;
Statistik ma’lumotlarni umumlashtirish; Dars ishlanmalari asosida eksperiment
usuli;Pedagogik tajriba asosidagi baholash metodi;
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   4   bo’limdan   ,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.  61. 100 ichida sonlarni nomerlashning ilmiy-asosiy yondashuvlari
Matematik   tafakkurning   shakllanishi   inson   intellektining   erta   rivojlanish
bosqichlarida, ayniqsa, boshlang‘ich ta’lim davrida boshlanadi. Shu sababli son
tushunchasini   to‘g‘ri   o‘zlashtirish,   ularni   tartiblash   va   nomerlay   olish
o‘quvchining   butun   matematik   rivoji   uchun   poydevor   vazifasini   bajaradi.   100
ichida sonlarni nomerlash — bu faqatgina ketma-ketlikni yod olish emas, balki
matematik   bog‘liqliklar,   sonlar   oralig‘i,   tartibiy   tafakkur,   mantiqiy   fikrlash   va
qiyoslash   kabi   ko‘nikmalarni   shakllantirishga   olib   keluvchi   murakkab
pedagogik   jarayondir.Nazariy   jihatdan   olganda,   son   tushunchasi   inson
tafakkurida   abstrakt   tushuncha   sifatida   shakllanadi.   Ularning   ifodalanishi
raqamlar   orqali   amalga   oshiriladi.   Raqamlar   —   sonlarni   belgilovchi   belgilar
tizimi bo‘lsa, sonlar — miqdoriy va tartibiy xususiyatga ega bo‘lgan matematik
ob’ektlardir.   Bolalarda   son   tushunchasi   dastlab   sezgi   va   tajriba   asosida
shakllanadi.   Masalan,   bola   uchta   olmani   ko‘rsa,   “uch”   miqdorini   anglaydi.
Keyinchalik bu miqdor til orqali “uch” degan atama bilan mustahkamlanadi va
raqamlar   vositasida   belgilanadi.Vigotskiy   va   Bruner   kabi   psixologlarning
fikricha, bola uchun sonni tushunish — bu mantiqiy rivojlanish bosqichlarining
muhim   elementidir.   Vigotskiyning   "yaqin   rivojlanish   zonasi"   nazariyasiga
ko‘ra, bola mustaqil anglamaydigan bilimlarni kattalar yoki tajribali tengdoshlar
yordamida o‘zlashtiradi. Shu nuqtai nazardan, 100 ichida sonlarni nomerlashga
o‘rgatish   —   bu   bolaga   kattalar   (ya'ni   o‘qituvchi)   tomonidan   berilgan   yordam
orqali mantiqiy bilimni bosqichma-bosqich egallashidir. 2
Boshlang‘ich ta’limda sonlar ikki asosiy ma’noda ko‘rib chiqiladi: miqdoriy
va tartibiy. Miqdoriy yondashuvga ko‘ra, sonlar predmetlar to‘plamini bildiradi:
5   ta   olma,   8   ta   daftar   va   hokazo.   Tartibiy   yondashuvda   esa   sonlar   ketma-
ketlikdagi o‘rinni bildiradi: 1-o‘rin, 2-o‘rin, 3-o‘rin. Aynan 100 gacha sonlarni
nomerlash   mashg‘ulotlarida   bu   ikki   yondashuv   uyg‘unlashadi:   o‘quvchi   bir
2
  Tursunov, M. “Boshlang‘ich sinflarda matematika o‘qitish metodikasi”. – Toshkent: Fan va 
texnologiya, 2022. – 196 b. 7tomondan   sanaydi,   ikkinchi   tomondan   sonlarning   o‘rnini   tushunadi.Darsliklar
va   metodik   qo‘llanmalarda   100   ichida   sonlarni   o‘rgatish   jarayoni   10-lik
sistemaga asoslangan holda olib boriladi. Bunda bolalar dastlab 0 dan 10 gacha,
keyin 20 gacha, so‘ng 100 gacha sonlarni bosqichma-bosqich o‘zlashtiradi. Har
10-likda sonlar sonlar oralig‘i, juft-toqlik, qo‘shish-ayirish, ketma-ketlik, teskari
sanash   kabi   faoliyatlar   bilan   birga   beriladi.   Bu   esa   nomerlashni   shunchaki
yodlash emas, balki mantiqiy tahlil qilish jarayoniga aylantiradi.
Jadval: 100 ichida sonlarni nomerlashga oid ilmiy-asosiy yondashuvlar
tahlili
Yondashuv 
turi Asoschilari / 
Nazariyasi Asosiy g‘oya O‘quv jarayoniga 
ta’siri
Psixologik 
yondashuv L.S. 
Vigotskiy, J. 
Piaget Bolaning mantiqiy 
tafakkurini 
rivojlantirish, yaqin 
rivojlanish zonasi 
nazariyasi Son tushunchasini ongli 
idrok etishga 
yo‘naltiradi, ketma-
ketlikni tushunishni 
osonlashtiradi
Didaktik 
yondashuv Davlat ta’lim 
standartlari, 
metodik 
qo‘llanmalar 10 lik asosida 
bosqichma-bosqich 
o‘rgatish 0–100 oralig‘ini 
sistematik tartibda 
egallashga yordam 
beradi
Konstruktivistik
yondashuv J. Bruner, D. 
Ausubel O‘quvchi o‘z 
tajribasi orqali 
bilimni o‘zlashtiradi Ko‘rgazmali vositalar va
o‘yinlar orqali faol 
o‘rganishga turtki beradi
Sensorli-ta’lim 
yondashuvi M. Montessori Sezgi orqali sonni 
tushunishga 
asoslangan Raqam kartochkalari, 
fizik ob’ektlar 
yordamida o‘quvchilar 
sonlarni idrok etadi
Lingvistik 
yondashuv Tilshunos-
pedagoglar Sonlarni aytish, 
nomlash va  So‘zlashuv va fikr 
ifodalash orqali  8 tartiblashtirish 
orqali muloqot 
qobiliyatini 
rivojlantirish matematik tafakkur bilan
til o‘rtasida bog‘liqlik 
yaratadi
Raqamli-ta’lim 
yondashuvi Zamonaviy 
pedagogika Interaktiv 
texnologiyalar 
orqali o‘rganish QR-kod, test 
platformasi, 
animatsiyalardan 
foydalanib darsni 
qiziqarli qilish
Pedagogikadagi   konstruktivizm   nazariyasiga   ko‘ra,   o‘quvchilar   bilimni   o‘z
tajribasi orqali o‘rganadi. Shu bois, 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rgatishda
ko‘rgazmali   vositalar,   interfaol   o‘yinlar,   manipulyativ   materiallar   (masalan:
raqam kartochkalari, bloklar, kubiklar) juda katta ahamiyat kasb etadi. Bolaning
sonlar bilan o‘zaro faoliyatda bo‘lishi orqali mantiqiy fikrlash shakllanadi. Har
bir   nomerlangan   son   bola   ongida   belgilangan   joyga   ega   bo‘ladi   va   u   ketma-
ketlikdagi   boshqa   sonlar   bilan   bog‘liq   tarzda   xotirada   saqlanadi.Shuningdek,
100 ichida sonlarni nomerlash bolaning fazoviy tafakkurini ham rivojlantiradi.
Sonlar oralig‘ini tasavvur qilish, ularni qiyoslash, ortidan keladigan yoki undan
oldingi sonni aniqlash kabi mashqlar orqali bolada umumlashtirish, tahlil qilish
va   ketma-ketlikni   saqlash   qobiliyatlari   ortadi.   Bu   esa   keyingi   bosqichdagi
matematik   mavzular   —   arifmetik   amallar,   sonlar   bo‘yicha   ifodalar,   masalalar
yechimi   kabi   murakkab   faoliyatlar   uchun   tayyorgarlik   yaratadi.   100   ichida
sonlarni   nomerlashning   ilmiy-asosiy   yondashuvlari   bolani   tafakkur   jihatdan
rivojlantirish, mantiqiy, matematik va fazoviy ko‘nikmalarini mustahkamlashga
xizmat qiladi. Bu jarayonda psixologik, didaktik va lingvistik yondashuvlarning
uyg‘unligi   o‘quv   jarayonining   muvaffaqiyatli   kechishini   ta’minlaydi.   Endi   esa
bu   yondashuvlarning   amaliy   metodlar   bilan   qanday   uyg‘unlashishini   tahlil
qilamiz. 9100   ichida   sonlarni   nomerlashni   o‘rgatish   jarayonida   o‘quvchilarni   faol
ishtirokga jalb qilish, ularning shaxsiy bilim darajasidan kelib chiqib metodlarni
moslash,   darsning   samaradorligini   sezilarli   darajada   oshiradi.   Amaliy
yondashuvlar shundan iboratki, o‘quvchilarda son tushunchasini real harakatlar,
ko‘rgazmalilik,   o‘yin   va   mashqlar   orqali   shakllantirish   mumkin   bo‘ladi.
Darsning   boshidanoq,   o‘qituvchi   o‘quvchilarning   e’tiborini   sonlarga   qaratishi,
ularni   motivatsiyalashga   xizmat   qiluvchi   savollar   bilan   darsga   kirishishi
maqsadga   muvofiq.   Misol   uchun,   sinfda:   “Bolalar,   bugun   necha   kishi   darsga
keldi?”,   “Qaysi   sanani   yozaylik?”,   “Nechanchi   raqamni   ko‘rmoqdasiz?”   kabi
savollar   orqali   sonlarga   doir   faoliyat   boshlanishi   mumkin.   Keyingi   bosqichda,
darsda   ko‘rgazmali   vositalar,   ya’ni   raqamli   chiziqlar,   kartochkalar,   magnitli
raqamlar,   yoki   interaktiv   doskadagi   raqamlar   orqali   100   ichida   sanash
mashqlari   amalga   oshiriladi.   Ayniqsa,   10   tadan   iborat   raqamlar   guruhini
bosqichma-bosqich o‘rgatish (0–10, 10–20, 20–30...) didaktik jihatdan samarali
yondashuv hisoblanadi. Har bir bosqichda o‘quvchilar bilan juft-sonlar va toq-
sonlarni   ajratish,   sonlar   oralig‘ida   qiyoslash,   ko‘paytirishdan   oldin   teskari
sanash,   o‘zidan   keyingi   va   oldingi   sonni   aniqlash,   oraliqdagi   sonlarni   topish
kabi   mashqlar   bajariladi.   Bu   esa   faqat   yodlashga   emas,   balki   mantiqiy
fikrlashga asoslangan ko‘nikmalarni rivojlantiradi. 3
Amaliy yondashuvlarda o‘yin elementlarining o‘rni beqiyosdir. Boshlang‘ich
sinf   o‘quvchisi   uchun   o‘yin   —   bu   bilim   olishning   asosiy   shakli   bo‘lib   xizmat
qiladi.   “Son   poygasi”,   “Topilgan   son”,   “Yo‘qolgan   raqam”,   “Raqamni   davom
ettir”,   “Qaysi   guruh   ko‘proq   teskari   sanaydi?”   kabi   topshiriqlar   orqali
o‘quvchilar   sonlar   ustida   mustaqil   faoliyat   olib   boradilar.   Ayniqsa,   juft-toq
raqamlar o‘rtasida farqni tushunishga qaratilgan “to‘pni juft sonlarga uzat” kabi
harakatli   o‘yinlar   bolalarda   faollik   va   diqqatni   uyg‘otadi.   Bunday   o‘yinli
faoliyatlar   ko‘pincha   kichik   guruhlarda   yoki   juftlikda   tashkil   etiladi,   bu   esa
3
  Karimova, G. “Boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarning son tushunchasini shakllantirish”. – 
Toshkent: Ilm Ziyo, 2021. – 143 b. 10o‘quvchilar   o‘rtasida   muloqot   va   hamkorlikni   kuchaytiradi.   Guruhda   ishlash
metodikasi   o‘quvchilarda   liderlik,   fikr   almashish,   raqobatbardoshlik   va
mas’uliyat   hissini   oshiradi.   Darsda   guruhli   ishni   tashkil   qilish   uchun   har   bir
guruhga   maxsus   topshiriq   berish   mumkin:   masalan,   birinchi   guruh   1   dan   50
gacha   sanaydi,   ikkinchisi   teskari   sanaydi,   uchinchi   guruh   esa   faqat   toq
raqamlarni   sanaydi.   Har   bir   guruh   o‘z   ishini   sinf   oldida   taqdim   etadi,   bu   esa
o‘quvchilarning nutqiy faolligini oshiradi.
Raqamli   texnologiyalar  asosidagi   yondashuvlar   ham  bugungi   kunda alohida
ahamiyat kasb etadi. “Khan Academy Kids”, “LearningApps”, “Matific”, “Live
Worksheets”   kabi   platformalarda   sonlar   bilan   bog‘liq   topshiriqlarni   ekranda
bajarish,   ularni   audio   orqali   eshitish   va   vizual   effektlar   bilan   mustahkamlash
imkoniyati   mavjud.   Bunday   raqamli   muhitda   o‘quvchi   darsga   bevosita
bog‘langan   holda   interaktiv   ishtirok   etadi.   QR-kodlar   orqali   tezkor   kirish
mumkin   bo‘lgan   mini-o‘yinlar,   misollar   to‘plami,   videodarslar   esa   bolada
darsga bo‘lgan qiziqishni keskin oshiradi. Masalan, darslikdagi topshiriqni QR-
kod orqali ochib, u orqali teskari sanash mashqini bajarish — bu o‘quvchining
o‘ziga   mustaqil   tarzda   bilim   olish   imkonini   beradi.   Interaktiv   darsliklar   esa
bolalarda   nazariy   tushunchalarni   real   hayotga   bog‘lash   imkonini   beradi:
“Marketdagi   mahsulotlar   narxini   1   dan   100   gacha   tartiblash”,   “Tug‘ilgan
kuniga nechta sovg‘a olganini sonlar bilan ifodalash” kabi hayotiy misollar son
tushunchasini hayotga bog‘lashga xizmat qiladi.
Yana   bir   muhim   didaktik   usul   —   bu   bolalarning   individual   qobiliyatlariga
asoslangan   topshiriqlar   berishdir.   Har   bir   bolaning   o‘z   rivojlanish   tezligi   bor:
ayrim o‘quvchilar 100 gacha sanashni bemalol bajara olsa, boshqalar 20 gacha
sonlarni   ham   noto‘g‘ri   tartibda   aytishi   mumkin.   Shu   sababli   o‘qituvchi
differensial   yondashuv   asosida   individual   kartochkalar,   turli   darajadagi
topshiriqlar  va ko‘makchi  usullarni  qo‘llashi  kerak. Masalan,  bir  o‘quvchiga 1
dan 10 gacha sonlarni sanash topshirig‘i berilsa, boshqasiga esa har beshtadan
sanab   borish   (5,   10,   15,   ...)   topshirilishi   mumkin.   Bu   metod   o‘quvchilarning 11qiziqishini   pasaytirmasdan,   ularning   qobiliyatiga   moslashtirilgan   ta’lim
berishga   yordam   beradi.   Bunday   faoliyatda   o‘quvchi   o‘z   yutuqlarini   ko‘radi,
muvaffaqiyatdan quvonadi va o‘ziga bo‘lgan ishonchi ortadi. 4
Bundan   tashqari,   tahliliy-tanqidiy   fikrlashga   yo‘naltirilgan   topshiriqlarni
kiritish   dars   samaradorligini   yanada   oshiradi.   Misol   uchun,   “15  sonidan   keyin
qanday   son   keladi?”,   “Qaysi   son   45   va   47   orasida?”,   “99   dan   keyingi   son
nima?” kabi savollar o‘quvchini mantiqiy izlanishga undaydi. Bunday savollar
bir   qarashda   oddiy   ko‘rinsa-da,   bolaning   fikrlash   mexanizmini   faollashtiradi,
izchil tafakkurini  shakllantiradi. Sonlar qatorida ko‘rsatkichlar  orqali masofani
aniqlash   (masalan:   10   va   20   oralig‘idagi   sonlar),   chegarani   belgilash,   ketma-
ketlikni   to‘g‘rilash   kabi   topshiriqlar   esa   o‘quvchilarning   matematik
tushunchalarni   real   hayot   bilan   bog‘lashiga   xizmat   qiladi.100   ichida   sonlarni
nomerlashga oid amaliy-didaktik yondashuvlar sinfda o‘quv jarayonining tabiiy
va samarali kechishini ta’minlaydi. O‘qituvchi bu jarayonda nazariy bilimlardan
tashqari,   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini,   individual   ehtiyojlarini,   dars
davomida faollik darajasini ham inobatga olgan holda metodik yondashuvlarni
uyg‘unlashtirishi   zarur.   Barcha   bu   usullar   –   ko‘rgazmali   vositalar,   o‘yinli
metodlar, raqamli texnologiyalar, guruhli ishlash, savol-javoblar, ko‘p bosqichli
mashqlar   –   yagona   maqsadga   yo‘naltirilgan:   o‘quvchida   mustahkam,   izchil,
ongli   son   tushunchasini   shakllantirish.   Bunday   ta’lim   bolaga   faqat   raqamlarni
emas,   balki   matematik   fikrlashni,   tartib,   intizom,   aniqlik   va   xulosa   chiqarish
qobiliyatini o‘rgatadi. Shu bois 100 ichida sonlarni nomerlashni to‘g‘ri va puxta
o‘rgatish boshlang‘ich ta’limning eng muhim ustunlaridan biri hisoblanadi.
2. Boshlang‘ich ta’limda   nomerlashga o‘rgatishning metodik asoslari
4
  Ne’matova, M. “Boshlang‘ich ta’limda didaktik o‘yinlardan foydalanish metodikasi”. – 
Toshkent: Iste’dod, 2019. – 127 b. 12Boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi   o‘quvchining   ilm-fanga   bo‘lgan   munosabatini
shakllantiradigan   asosiy   davr   hisoblanadi.   Ayniqsa,   matematika   faniga   oid   ilk
bilimlar, xususan,  son  tushunchasi  va ularni  nomerlash  ko‘nikmalari  bolalarda
mantiqiy   tafakkur,   izchillik,   tartib-intizom   va   matematik   madaniyatni
shakllantirishda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Shu   boisdan,   100   ichida   sonlarni
nomerlashga   o‘rgatish   jarayonida   metodik   asoslar   o‘qituvchining   pedagogik
yondashuvi,   dars   strukturasi,   o‘quvchilarning   yosh   psixologiyasiga   mos
didaktik   materiallar   tanlashi   orqali   belgilab   olinadi.   Nomerlashga   oid
ko‘nikmalarni   shakllantirishda   birinchi   navbatda   10   lik   sanoq   tizimiga
asoslangan   yondashuv   qo‘llaniladi.   Ya’ni,   o‘quvchilar   dastlab   0   dan   10   gacha
bo‘lgan   sonlar   ustida   ishlaydi,   keyin   20   gacha,   so‘ng   bosqichma-bosqich   100
gacha   kengaytiriladi.   Bunday   yondashuv   matematik   mantiq   asosida   ketma-
ketlik, tartib va raqamlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni izchil ochib beradi. 5
Boshlang‘ich   ta’limda   matematik   tushunchalarni   shakllantirish   jarayonida
sonlarning ikki asosiy — miqdoriy va tartibiy ma’nosini to‘g‘ri tushuntirish va
chuqur o‘zlashtirish pedagogik nuqtayi nazardan nihoyatda muhim hisoblanadi.
Miqdoriy   yondashuv   sonlarni   ob’ektlar   miqdorini   ifodalovchi   vosita   sifatida
qaraydi. Ya’ni, necha dona, qancha miqdorda degan savollarga javob beruvchi
sonlar   “miqdoriy   sonlar”   bo‘lib,   ular   bola   uchun   atrofdagi   voqelikni
tasniflashda yordam beradi. Masalan, “5 ta olma”, “3 ta daftar”, “10 dona shar”
kabi   ifodalar   orqali   bola   sonni   jismoniy   ob’ektlar   bilan   bog‘lab   tushunadi.
Tartibiy   yondashuv   esa   sonlarning   ketma-ketlikdagi   o‘rnini   ko‘rsatadi.
Masalan,   “5-o‘rin”,   “2-navbat”,   “7-raqamli   o‘quvchi”   kabi   iboralar   sonning
ma’lum bir tartibdagi holatini bildiradi. Bu ikki ma’no bolalar tafakkurida tabiiy
ravishda  rivojlanmaydi,  balki  o‘qituvchi  tomonidan ataylab tanlangan  metodik
yondashuvlar   orqali   shakllantiriladi.   Chunki   ko‘p   hollarda   o‘quvchilar   bu   ikki
ma’noni   chalkashtirib   yuborishi   mumkin:   “uchinchi   bola”   va   “uchta   bola”
5
  Nazarova, M. “Boshlang‘ich sinf matematika darslarida innovatsion yondashuvlar”. – 
Andijon: Ziyo Nashr, 2020. – 154 b. 13degan ifodalar bir-biridan keskin farqlanadi va har biri alohida tushuncha talab
qiladi.   Shu   bois   metodik   asoslarda   bu   ikki   son   yondashuvini   ajratish   va   har
birini   alohida   izohlay   olish   pedagogik   jarayonning   eng   nozik   nuqtalaridan
biridir.
O‘quvchilar   bu   ikki   yondashuvni   amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   egallaydilar.
Misol   uchun,   o‘qituvchi   sinfda   beshta   qog‘oz   guldon   qo‘yib,   “nechta   guldon
bor?” deb so‘rasa, bu miqdoriy son bilan bog‘liq savol bo‘ladi. Agar o‘qituvchi:
“Qaysi   guldon   uchinchi   o‘rinda   turibdi?”   deb   so‘rasa,   bu   esa   tartibiy
yondashuvga   doir   faoliyat   bo‘ladi.   Shu   tarzda,   o‘quvchilar   miqdorni   sanash
orqali,  tartibni   esa   sonlar   ketma-ketligini  ifodalash   orqali  farqlab   o‘rganadilar.
Bu   ikki   yondashuvni   o‘rgatishda   metodik   asoslar   ko‘rgazmalilik,   harakatli
faoliyat,   taqqoslash,   guruhlash,   ifodalash   va   tushunchani   tahlil   qilishga
qaratilgan. Ko‘rgazmali vositalar — bu jarayonning ajralmas qismi hisoblanadi.
Masalan,   raqam   yozilgan   kartochkalar   yordamida   bola   raqamlarni   farqlaydi,
ularning   ketma-ket   joylashuvini   aniqlaydi.   Shu   bilan   birga,   magnitli   doskada
raqamlar orqali sonlar tartibi tashkil etiladi, o‘quvchi ularni to‘g‘ri joylashtiradi.
Son chiziqlari vositasida bola har bir sonning oldingi va keyingi sonini ko‘radi,
bu esa tartibiy yondashuvni chuqurlashtiradi.
Dars   jarayonida   o‘yin   usullarining   ham   o‘rni   muhim.   Masalan,   “tartib
raqamini   top”,   “sanab   top”,   “birinchi   kim   topadi?”   kabi   o‘yinlar   orqali
o‘quvchilar sonlar ketma-ketligini tezlik bilan anglaydi. Miqdoriy yondashuvga
doir mashqlarda esa, o‘qituvchi: “Nechta qalam bor?”, “Qaysi guruhda ko‘proq
kitob bor?”, “Nechta do‘stni sanash mumkin?” kabi savollar orqali bolani sonni
real   hayotiy   holatlar   bilan   bog‘lab   fikrlashga   undaydi.   Bu   orqali   bola   har   bir
sonni   muayyan   miqdoriy   holatga   bog‘lab   tushunadi   va   uni   nutqda   to‘g‘ri
qo‘llay boshlaydi. Tartibiy yondashuvga doir topshiriqlarda esa, o‘quvchilardan
navbatdagi   sonni   aniqlash,   qaysi   o‘quvchi   nechinchi   bo‘lib   keldi,   qaysi   kitob
javonda   nechinchi   turgani   haqida   savollar   berish   orqali   sonlarning   tartibdagi
o‘rnini   aniqlashga   o‘rgatiladi.   Vizual   eslatmalar   (masalan,   sonlar   chizig‘i), 14jismoniy harakatlar (qatorga turish, sonlar bo‘yicha joylashish), hamda og‘zaki
ifodalar (sonlarni aytib sanash, navbatni belgilash) birgalikda qo‘llansa, bu ikki
yondashuvning mantiqiy asoslari o‘quvchilarda kuchli tarzda shakllanadi.
Ko‘rgazmalilik,   taqqoslash   va   nutqiy   faoliyatni   birlashtirgan   metodik
yondashuv   bolada   sonlarning   nafaqat   shaklini,   balki   mazmunini,   amaliy
qo‘llanishini   anglashiga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   bu   yondashuvlar   asosida
bolalarda   matematik   fikrlashga   tayanch   bo‘ladigan   asosiy   ko‘nikmalar   —
tasniflash,   guruhlash,   sonlar   oralig‘ini   anglash,   ketma-ketlikni   tahlil   qilish,   va
sonlarning   tartibiy   o‘rnini   mustahkamlash   singari   faoliyatlar   shakllanadi.   Shu
sababli, boshlang‘ich ta’limda sonlarning miqdoriy va tartibiy yondashuvlarini
to‘g‘ri metodik asosda berish — bu kelgusidagi arifmetik operatsiyalar, masala
yechish, ifoda tuzish va hatto grafik tafakkurga tayyorlov bosqichidir. Bunday
yondashuvlar   o‘quvchini   mustahkam,   asosli,   hayotiy   va   ongli   bilimga   olib
boradi.
Metodik   yondashuvlarning   muhim   bir   yo‘nalishi   –   bu   faol   o‘qitish   usullari,
ya’ni bolani o‘rganish jarayonida passiv emas, balki faol ishtirokchi sifatida jalb
qilishdir. Bunga misol tariqasida interfaol o‘yinlar, guruhli topshiriqlar, “fikrlar
almashinuvi”   va   “savol-javob”   metodlarini   keltirish   mumkin.   O‘quvchi   faqat
o‘qituvchining   aytganini   takrorlamaydi,   balki   mustaqil   fikrlaydi,   o‘z   fikrini
bayon   qiladi,   noto‘g‘ri   javoblarni   tahlil   qiladi   va   xatolar   ustida   ishlaydi.   Bu
metodlar   orqali   nomerlash   ko‘nikmalari   chuqurlashtiriladi,   bolada   mustaqillik
hissi  va  o‘zini   baholash  qobiliyati  rivojlanadi. Misol   uchun, “Qaysi   son  25 va
27 orasida?”, “Qaysi son 15 dan 5 ortiq?” kabi savollar orqali o‘quvchi ketma-
ketlik va qiyoslashda faol ishtirok etadi.
Boshlang‘ich   ta’limda   sonlarni   o‘rgatishda   differensial   yondashuv   —   bu
o‘quvchilarning individual  o‘ziga xosliklarini, bilim  darajasi,  psixologik holati
va rivojlanish sur’atlarini hisobga olgan holda o‘quv jarayonini tashkil etishdir.
Bu   metodik   asos   o‘qituvchidan   chuqur   kuzatuvchanlik,   tahliliy   fikrlash   va
o‘quvchilarning   o‘zlashtirish   darajasiga   mos   topshiriqlarni   shakllantira   olish 15kabi   yuqori   pedagogik   mahoratni   talab   etadi.   Ta’limda   barcha   o‘quvchilar   bir
xil darajada fikrlamaydi, ularning matematik bilimlarni o‘zlashtirish tezligi ham
farqlanadi,   shu   bois   darsni   bir   xil   tempda   olib   borish   ayrim   bolalarda   orqada
qolish   holatini   yuzaga   keltiradi.   Ayniqsa,   100   ichida   sonlarni   nomerlashni
o‘rgatishda bu tafovutlar yaqqol ko‘zga tashlanadi. Kimdir allaqachon 1 dan 50
gacha bemalol  sanashi  mumkin bo‘lsa, yana kimdir  hali  10 atrofidagi  sonlarni
chalkashtirib yuboradi. Shunday paytda o‘qituvchining differensial yondashuvi
o‘z samarasini beradi. 6
Bu   yondashuvda   o‘quvchilarga   bir   vaqtning   o‘zida   turli   murakkablik
darajasiga  ega   topshiriqlar  taklif   etiladi.  Misol   uchun,  boshlang‘ich  darajadagi
o‘quvchilarga   1   dan   10   gacha   bo‘lgan   sonlarni   tartiblash   yoki   teskari   sanash
kabi   oddiy   mashqlar   beriladi.   O‘rta   darajadagilar   uchun   10   dan   50   gacha
bo‘lgan   sonlar   ustida   juft   va   toq   sonlarni   ajratish,   ularning   orasidagi   farqni
aniqlash,   teskari   sanash   va   qiyoslash   kabi   vazifalar   tavsiya   etiladi.   Yuqori
darajadagi   o‘quvchilar   esa   murakkabroq   topshiriqlar   —   masalan,   ikki   xonali
sonlar orasida oraliqni aniqlash, sonlar oralig‘ida yetishmayotgan sonni topish,
sonlar ustida amaliy masalalar yechish kabi faoliyatlar bilan shug‘ullanadi. Har
bir   o‘quvchi   uchun   alohida   ish   varaqlari,   rangli   kartochkalar   yoki   planshetli
interaktiv   topshiriqlar   to‘plami   tuzilsa,   ular   o‘z   darajasiga   mos   bilimni
chuqurroq   egallaydi.   Bu   orqali   har   bir   bola   o‘z   qobiliyatiga   mos   ta’lim   oladi,
natijada uning darsdagi ishtiroki faollashadi, o‘ziga bo‘lgan ishonchi ortadi.
Differensial   yondashuvning   yana   bir   afzalligi   —   bu   o‘quvchilar   o‘rtasidagi
ijobiy   raqobat   va   sog‘lom   taqqoslash   muhitini   yaratishidir.   Masalan,   dars
oxirida har bir guruh yoki individual o‘quvchi o‘z bajarilgan topshiriqlar soni,
aniqligi yoki tezligi bo‘yicha rag‘batlantirilsa, bu bolalarni yanada harakatchan,
faol   va   bilim   olishga   qiziqqan   holatga   olib   keladi.   Ammo   bu   taqqoslash
konstruktiv   bo‘lishi   lozim,   ya’ni   past   darajadagi   o‘quvchilar   kamchilik   uchun
6
  Naimova, N. “Matematika darslarida differensial yondashuv asoslari”. – Buxoro: Barkamol 
Avlod, 2020. – 110 b. 16emas,   harakat   va   intilishi   uchun   e’tirof   etilishi   kerak.   O‘qituvchi   bunda
pedagogik   ehtiyotkorlik   bilan   yondashib,   har   bir   bolaning   yutuqlarini   alohida
e’tirof   etadi.   Shu   tarzda,   differensial   yondashuv   faqat   bilim   darajasiga   qarab
topshiriqlar   taqdim   etish   emas,   balki   darsdagi   tarbiyaviy,   axloqiy   va   ruhiy
muvozanatni saqlashga ham xizmat qiladi.
Bu   metod   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari   uchun   ayniqsa   foydalidir,   chunki
bu davrda bolalar faollikka, individual e’tiborga, mustaqil ishlashga o‘rgatiladi.
Har   bir   bolaning   rivojlanishiga   individual   e’tibor   berilgan   sinfda   dars   faollik
bilan o‘tadi, topshiriqlar izchil bajariladi, bilimlar esa ko‘p holatda mustahkam
bo‘ladi.   Shu   bois   100   ichida   sonlarni   nomerlashni   o‘rgatishda   differensial
yondashuv  dars   sifatining  kafolati  bo‘lib  xizmat   qiladi.  Bu  yondashuv   asosida
o‘qituvchi   nafaqat   metodik   jihatdan   yuqori   saviyada   dars   o‘tadi,   balki   har   bir
o‘quvchining   ehtiyojini   inobatga   olib,   adolatli   va   samarali   ta’lim   muhitini
yaratadi.
Metodik asoslarda yana bir yo‘nalish – bu raqamli vositalardan foydalanishga
qaratilgan.   Raqamli   texnologiyalar   orqali   o‘quvchilar   sonlar   ustida   amaliy
topshiriqlarni   bajarar   ekan,   bu   ularning   mustaqil   ishlashini,   savolga   darhol
javob   olishini,   xatolarni   tuzatishini   va   ayni   paytda   vizual   esda   saqlashini
kuchaytiradi.   Elektron   darsliklar,   planshetlarda   ishlaydigan   o‘yinlar,   QR-kod
orqali  ochiladigan testlar, interaktiv doskalardagi  dars ko‘rsatmalari  bu borada
samarali   vositalardir.   Masalan,   o‘quvchi   planshetda   1   dan   100   gacha   sonlar
chizilgan   o‘yin   oynasida   har   bir   bosilgan   sonni   tahlil   qiladi,   ularni   ketma-ket
bosib   sanaydi,   teskari   tartibda   sanash   uchun   raqamlarni   ajratib
oladi.boshlang‘ich   ta’limda   100   ichida   sonlarni   nomerlashni   o‘rgatish   uchun
tanlanadigan   metodik   asoslar   o‘qituvchining   didaktik   mahoratini,   bolalarning
yosh   psixologiyasini,   texnologik   imkoniyatlarni   va   zamonaviy   pedagogik
yondashuvlarni birlashtirgan holda amalga oshirilishi zarur. Bu metodlar orqali
o‘quvchi   sonlarni   nafaqat   yodlaydi,   balki   ularni   mantiqiy   tahlil   qiladi,   ketma-
ketlikda tartiblaydi, teskari sanaydi, juft va toq sonlarni ajratadi, ularni ifoda va 17masalalarda   ishlatishga   tayyor   bo‘ladi.   Shu   sababli   100   ichida   sonlarni
nomerlashni metodik asoslar orqali puxta o‘rgatish boshlang‘ich sinf matematik
ta’limining tayanch poydevorlaridan biri sifatida qaraladi.
3 . Amaliy mashg‘ulotlarda sonlarni nomerlash faoliyati 
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   olib   boriladigan   amaliy   mashg‘ulotlar
matematik   savodxonlikning   shakllanishida,   xususan   100   ichida   sonlarni
nomerlash   bo‘yicha   mustahkam   ko‘nikmalar   hosil   qilishda   asosiy   omillardan
biri   hisoblanadi.   O‘quvchi   dars   jarayonida   faqat   nazariy   tushunchalar   asosida
emas,   balki   bevosita   ishtirok,   harakat,   tajriba,   ko‘rish,   eshitish   va   his   qilish
asosida   bilimni   egallaganida   bu   bilimlar   uzoq   muddat   esda   saqlanadi,
ko‘nikmaga aylanadi. Aynan shunday tajriba asosida o‘zlashtiriladigan faoliyat
–   bu   amaliy   mashg‘ulotlardir.   Amaliy   mashg‘ulotlar   orqali   o‘quvchi   sonlar
orasidagi   munosabatni   mustaqil   tushunadi,   ularni   ketma-ketlikda   sanaydi,
teskari   tartibda   aytadi,   to‘g‘ri   joylashtiradi,   qiyoslaydi   va   guruhlarga   ajratadi.
Bu faoliyat o‘qituvchi tomonidan mohirona tashkil etilgandagina samarali natija
beradi. 7
Boshlang‘ich   sinf   matematika   ta’limida   o‘quvchilarda   100   ichida   sonlarni
nomerlash   ko‘nikmasini   shakllantirishda   dars   mashg‘ulotlarini   bosqichma-
bosqich,   ya’ni   oddiydan   murakkabga   qarab   rejalashtirish   tamoyili   ustuvor
metodik   prinsip   hisoblanadi.   Bu   tamoyil   bolalarning   yosh   xususiyatlari,   bilish
darajasi,   tafakkur   shakllanishi   va   yod   olish   imkoniyatlari   bilan   uzviy   bog‘liq
bo‘lib,   o‘quvchining   asta-sekinlik   bilan   yangi   bilimlarni   egallashiga,
o‘zlashtirishni   mustahkamlashiga   xizmat   qiladi.   Darslarning   boshlanishida
o‘qituvchi 1 dan 10 gacha bo‘lgan sonlar bilan ishlashni yo‘lga qo‘yadi: ularni
ketma-ket aytish, yozish, sanash, qiyoslash, tartiblash kabi eng sodda faoliyatlar
orqali   sonlar   haqida   dastlabki   tasavvurlar   beriladi.   Bu   bosqichda   mashqlar
7
  Saidova, N. “Raqamli texnologiyalar yordamida matematika o‘qitish”. – Samarqand: 
Intellekt Press, 2023. – 118 b. 18bolalar uchun tanish hayotiy tajribalar bilan bog‘lanadi – barmoqlar yordamida
sanash,   o‘yinchoqlarni   sonlash,   stol   ustidagi   predmetlarni   ketma-ket   tartibda
joylashtirish kabi usullar qo‘llaniladi.
Ushbu   dastlabki   bosqichda   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan   vositalar   –   bu   rangli
kubiklar,   tayoqchalar,   qum   soatlari,   barmoqlarni   ko‘rsatish,   sanash   qo‘shiqlari
kabi   ko‘rgazmali   va   eshituv-harakatli   resurslardir.   O‘quvchilar   sonlarni   faqat
ko‘rish bilan emas, balki harakat, teginish va tovush orqali ham idrok etadi. Bu
esa o‘quvchining bilish faoliyatida turli analizatorlarni jalb qilish orqali bilimni
chuqurroq   o‘zlashtirishiga   sabab   bo‘ladi.   Darslarda   10   lik   doiralarda   son
tushunchasini   chuqurlashtirish   uchun   har   10   raqamli   bosqichda   mashqlar
beriladi.   Masalan,   1–10,   11–20,   21–30   va   hokazo.   Har   bir   bosqichda   ilgari
o‘rganilgan bilimlar yangi bilim bilan bog‘lab mustahkamlanadi, bu esa sonlar
oralig‘ini   idrok   etish,   tartibni   saqlash,   teskari   sanash,   oraliqni   aniqlash   kabi
mantiqiy faoliyatlarni shakllantiradi.
Keyingi   bosqichda   mashg‘ulotlar   20   dan   50   gacha   kengaytiriladi.   Bu   yerda
o‘quvchi   endilikda   ikki   xonali   sonlar   bilan   ishlay   boshlaydi,   ularni   to‘g‘ri
yozadi,   o‘qiydi,   sonlar   oralig‘ini   qiyoslaydi.   Shu   bosqichda   metodik   vositalar
biroz   murakkablashadi.   O‘quvchilarga   son   chiziqlari,   raqamli   yo‘lakchalar,
kattalashtirilgan magnitli raqamlar, plastik kartochkalar, aqlli doskalar, elektron
testlar   orqali   topshiriqlar   taklif   qilinadi.   Ular   turli   yo‘nalishda:   sanash,
tartiblash,   guruhlash,   ketma-ketlikni   tiklash,   yetishmayotgan   sonni   topish,
qiyoslash   asosida   tuziladi.   Bu   faoliyat   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini,
fazoviy   tasavvurini   va   matematik   muhokama   qilish   qobiliyatini   rivojlantiradi.
Ayniqsa, bu bosqichda interaktiv doska yoki planshetda “surib joylashtir” yoki
“bo‘sh   joyga   to‘g‘ri   sonni   qo‘y”   kabi   topshiriqlar   qo‘llanilsa,   o‘quvchilar
o‘zlari   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   harakat   qilib,   xatoni   tuzatish   imkoniyatiga   ega
bo‘ladilar. Bu esa  bilimni  nafaqat yodlash orqali  emas, balki amaliyotda tahlil
qilish orqali egallashga olib keladi. 19Eng   so‘nggi   bosqich   –   bu   100   gacha   bo‘lgan   sonlar   oralig‘ida   mustaqil
ishlash,   sonlar   ketma-ketligini   suveren   anglash   va   uni   har   xil   kontekstlarda
qo‘llashdir.   Bu   bosqichda   ko‘proq   raqamli   o‘yinlar,   QR-kodlar   orqali   testlar,
mobil   ilovalar,   sonli   jumboqlar,   sharchalarga   yozilgan   raqamlar   bilan   ishlar,
hatto ochiq havoda tashkil etilgan “sonli stansiyalar” kabi metodik vositalar va
usullar tavsiya etiladi. O‘quvchilar uchun har bir son alohida shaklda (masalan,
geometrik   shakl   ichida   yoki   ob’ekt   bilan   bog‘langan   holatda)   berilib,   ular
raqamni   nomlash,   ketma-ketligini   topish,   teskari   sanash,   guruhlash,   qiyoslash,
va   tartibni   tiklash   bilan   shug‘ullanadilar.   Dars   jarayonida   faoliyat   shakli   faqat
auditoriya   bilan   cheklanmaydi   —   koridorda,   sport   zalida   yoki   tabiatda   “sanab
top”   yoki   “eng   tez   sanagan”   kabi   topshiriqlar   asosida   ochiq   harakatli   darslar
tashkil   etilishi   mumkin.   Bu   turdagi   mashg‘ulotlar   o‘quvchilarda   jonlanish,
harakat va darsga bo‘lgan ijobiy ruhiy holatni kuchaytiradi. 8
Amaliy   mashg‘ulotlarda   sonlarni   nomerlash   faoliyatining   yana   bir   muhim
jihati   –   bu   o‘yinli   shakllardir.   O‘yinlar   o‘quvchilar   uchun   eng   qulay   va   tabiiy
o‘rganish   vositasidir.   Shuning   uchun   o‘qituvchi   mashg‘ulotlarni   rasmiylikdan
ko‘ra   o‘yin,   raqobat   va   topshiriqlar   orqali   tashkil   etishi   maqsadga   muvofiq.
“Yo‘qolgan sonni top”, “Qaysi son oldin keldi?”, “Sanab chiqib yet”, “Teskari
sanash   estafetasi”,   “Sonlarni   tartib   bilan   ter”   kabi   o‘yinlar   orqali   o‘quvchi
sonlar   ketma-ketligi   bilan   ishlaydi.   Bunday   faoliyatlar   guruhli,   juftlikda   yoki
yakka   tartibda   tashkil   etilishi   mumkin.   Har   bir   o‘quvchi   topshiriqda   ishtirok
etadi,   o‘z   fikrini   aytadi,   natijasini   izohlaydi.   Bu   esa   o‘z   navbatida   matematik
tafakkurdan tashqari nutqiy faollikni, savolga javob berish ko‘nikmasini, fikrni
asoslab berishni ham shakllantiradi.
Boshlang‘ich   sinfda   100   ichida   sonlarni   nomerlashga   oid   bilimlarni   chuqur
egallashda, ayniqsa o‘quvchilarda tahliliy va fazoviy tafakkurni shakllantirishda
dars davomida tashkil etiladigan sonlarni joylashtirish faoliyati juda katta o‘rin
8
  Xayrullayeva, D. “1-sinfda matematik savodxonlikni shakllantirish bosqichlari”. – 
Namangan: Yangi Avlod, 2022. – 101 b. 20tutadi. Bu faoliyat nafaqat sonlarni yodlab olish yoki ketma-ket sanashni emas,
balki ularni tahlil qilish, bog‘liqlikni tushunish, to‘g‘ri tartiblash va guruhlarga
ajratish ko‘nikmalarini shakllantirishga xizmat qiladi. O‘quvchilar sonlar ustida
ishlayotganda   ularning   noto‘g‘ri   joylashganini   aniqlash,   xatolikni   ko‘rish,   uni
to‘g‘rilash   va   sabablilik   asosida   izoh   berish   orqali   matematik   muloqotga
kirishadi. Masalan, dars davomida o‘qituvchi sinf doskasiga yoki ekranga 1 dan
100   gacha   bo‘lgan   sonlar   ketma-ketligini   joylashtirganida   ulardan   ba’zilari
ataylab   noto‘g‘ri   tartibda   yoziladi.   O‘quvchilarga   “qayerda   xatolik   bor?”,
“qaysi   son   joyida   emas?”,   “tartib   qachon   buzilgan?”   kabi   savollar   beriladi.
O‘quvchi   sonlar   oralig‘ini   kuzatadi,   ketma-ketlikni   baholaydi,   va   xatoni
aniqlaydi. Bu esa faqat yodda saqlash emas, balki mustaqil tahlil qilish, fazoviy
joylashuvni anglash, e’tibor va mantiqiy izchillikni shakllantirishga olib keladi.
Joylashtirish   mashqlarining   yana   bir   turi   —   sonlarni   guruhlarga   ajratish
orqali tahlil qilishdir. O‘qituvchi o‘quvchilarga 1 dan 100 gacha bo‘lgan aralash
raqamlar   berilgan   kartochkalar   to‘plamini   taqdim   etadi   va   “faqat   juft   sonlarni
chapga,   toq   sonlarni   o‘ngga   joylashtiring”,   “5   ga   karrali   sonlarni   belgilang”,
“10   tadan   keyingi   har   beshinchi   sonni   tanlang”   kabi   topshiriqlarni   beradi.
Bunday   topshiriqlar   o‘quvchini   oddiy   aytish,   sanash   doirasidan   chiqaradi   va
matematik toifalarga bo‘lish, tasniflash, qiyoslash, umumlashtirish kabi yuqori
tafakkur   bosqichlariga   olib   chiqadi.   Ayniqsa,   sonlar   ustida   ushbu   guruhlash
faoliyati raqamlar o‘rtasidagi mantiqiy bog‘liqlikni tushunishga yordam beradi.
Masalan, toq sonlar – 1, 3, 5, 7..., juft sonlar – 2, 4, 6, 8... kabi ketma-ketliklarni
o‘quvchi faqat yodlab emas, balki kuzatib, tasdiqlab va joylashtirib o‘rganadi.
Bunday   tahliliy   faoliyat   o‘quvchilarda   matematik   tafakkurning   chuqur
shakllanishiga,   ayniqsa   sababiy   aloqalarni   ko‘rish   va   tushuntirish
ko‘nikmasining   rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Bola   faqat   “bu   noto‘g‘ri”   deb
aytish  bilan  cheklanmay,   balki   “bu  yerda  45  va  47  o‘rtasida   46  yo‘q,  shuning
uchun tartib buzilgan” deb tushuntirishga o‘rganadi. Bu — tahliliy nutq, izohli
fikrlash   va   matematik   muloqot   elementlarining   birgalikda   shakllanishidir. 21Bundan   tashqari,   bu   jarayonda   o‘quvchilar   sonlar   oralig‘ida   fazoviy
orientatsiyani   ham   egallaydilar.   Ular   bilishadi:   qaysi   son   qayerda   joylashgan,
qaysi   sonlar   bir-biriga   yaqin,   sonlar   qanday   ketma-ketlikda   ortib   boradi   yoki
kamayadi. Bu esa ayniqsa keyingi bosqichdagi sonlar oralig‘idagi amallar, ifoda
va masalalarni yechishda ulkan tayanch bo‘lib xizmat qiladi.
Joylashtirish   mashqlari   o‘quvchilarning   mustaqil   fikr   yuritish   salohiyatini
ham   rivojlantiradi.   Ayniqsa,   o‘quvchi   “Nega   bu   sonni   bu   yerga
joylashtirding?”,   “Qaysi   mezon   asosida   ajratding?”,   “Bu   son   boshqa   guruhga
nega kirmaydi?” kabi savollarga izoh berganida, u faqat hisoblovchi emas, balki
tahlil   qiluvchi,   tushuntiruvchi   va   fikrini   asoslovchi   shaxs   sifatida   shakllanadi.
Bu   ko‘nikmalar   esa   bolalarning   nafaqat   matematika,   balki   barcha   fanlardagi
muvaffaqiyatining   poydevoriga   aylanadi.   Shu   sababli   sonlarni   joylashtirish
faoliyati – bu oddiy didaktik topshiriq emas, balki chuqur pedagogik-maqsadli
mashq bo‘lib, u o‘quvchi tafakkurini shakllantiruvchi vosita hisoblanadi. 9
Amaliy mashg‘ulotlarning yana bir shakli – bu darsdan tashqari faoliyatlarda
sonlar   bilan   ishlashdir.   Masalan,   matematik   burchak   tashkil   etilishi,   sonlar
bo‘yicha   viktorinalar,   matematik   yo‘lakchalar,   bayram   va   ochiq   darslarda
raqamli   tanlovlar   tashkil   etilishi   mumkin.   “Eng   tez   sanagan   bola”,   “Teskari
sanash bo‘yicha chempionat”, “Raqamli jumboqlar”, “Ketma-ketlikda xato top”
kabi   tanlovlar   bolalarda   raqobat   muhitini   kuchaytiradi,   o‘z   bilimiga   ishonch
hosil   qilish,   sahnada   chiqish   qilish,   jamoa   bilan   ishlash   kabi   ko‘nikmalarni
shakllantiradi.   Ushbu   mashg‘ulotlarda   o‘quvchilarni   rag‘batlantirish   uchun
stikerlar, yorqin baholar, kichik sovg‘alar yoki “raqamlar olimi” kabi unvonlar
joriy   etilishi   ularning   ruhiy   ko‘tarinkiligi   va   ishtirokchanligini   yanada
kuchaytiradi.Shuningdek, amaliy mashg‘ulotlarda sonlarni real hayotiy holatlar
bilan bog‘lash juda muhim. Masalan, “Bozorda 3 ta olma, 2 ta nok sotib olindi.
Hammasi   nechta?”,   “Javonda   10   ta   kitob   bor,   3   tasi   olib   qo‘yildi.   Nechta
9
  Ubaydullayeva, M. “Boshlang‘ich sinflar uchun dars ishlanmalar to‘plami”. – Toshkent: 
Tafakkur, 2021. – 203 b. 22qoldi?”, “Narsalarni tartib bilan sanab chiq” kabi vazifalar orqali o‘quvchi sonni
voqelik   bilan   bog‘laydi.   Bu   o‘z   navbatida   son   tushunchasini   abstrakt   fikrdan
real hayotiy tafakkurga aylantiradi. O‘quvchi hayotdagi holatlarni sonlar orqali
ifodalashni   o‘rganadi.   Bu   ko‘nikma   keyinchalik   masala   yechish,   arifmetik
amallarni bajarish va hayotdagi oddiy hisob-kitob ishlarini yuritishda juda zarur
bo‘ladi.
Amaliy   mashg‘ulotlarda,   ayniqsa   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   olib
boriladigan   matematik   faoliyatda   raqamli   texnologiyalarni   tatbiq   etish
zamonaviy   ta’lim   talablari   bilan   bevosita   bog‘liq   bo‘lib,   bu   o‘quvchilarda
mavzuga bo‘lgan qiziqishni keskin oshiradi, dars samaradorligini esa bir necha
barobar   kuchaytiradi.   Chunki   raqamli   vositalar,   xususan   interaktiv   doskalar,
planshetlar, mobil ilovalar orqali tashkil etilgan topshiriqlar o‘quvchini nafaqat
auditoriyadagi   o‘rindig‘idan   faol   ishtirokchiga   aylantiradi,   balki   uni   mustaqil
o‘rganish, tez javob berish, natijani kuzatish va xatoni tuzatish imkoniyati bilan
ham ta’minlaydi. Ayniqsa, 100 ichida sonlarni nomerlashga oid mavzularda bu
vositalar o‘quvchiga sonlar ketma-ketligini ko‘rgazmali ko‘rinishda taklif etadi,
ular   orasida   ajratish,   guruhlash,   tahlil   qilish   kabi   amaliy   ko‘nikmalarni   tezroq
va samaraliroq shakllantirishga yordam beradi.
Masalan,   “Khan   Academy   Kids”   mobil   ilovasi   orqali   o‘quvchi   1   dan   100
gacha   bo‘lgan   sonlarni   ketma-ket   yoki   teskari   tartibda   sanash,   sonlar   ustida
o‘yinli   mashqlar   bajarish,   juft   va   toq   sonlarni   ajratish,   xatolikni   tuzatish   kabi
faoliyatlarni mustaqil va takroriy tarzda amalga oshiradi. Bu platformada har bir
topshiriqga   ovozli   yo‘riqnoma,   amaliy   ko‘rsatmalar,   rasm   va   harakat   bilan
boyitilgan animatsiyalar biriktirilgan bo‘lib, bola bu topshiriqlarni bajarar ekan,
nafaqat   sonlarni   o‘rganadi,   balki   ko‘rish,   eshitish   va   harakat   orqali   chuqur
tushunchaga   ega   bo‘ladi.   “LearningApps”   platformasi   orqali   esa   o‘qituvchi
mustaqil   mashg‘ulotlar   yaratadi:   misol   uchun,   raqamli   ketma-ketlikni
to‘g‘rilash,   sonlar   qatorida   yetishmayotgan   raqamni   tanlash,   teskari   tartibda 23sonlar joylashtirish kabi mashqlar real vaqtda bajariladi va o‘quvchi natijani shu
zahotiyoq ko‘radi.
Raqamli   texnologiyalar   orqali   tashkil   etilgan   mashg‘ulotlar   interaktiv
bo‘lgani   uchun,   bola   darsda   faqat   tinglovchi   emas,   balki   faol   qatnashuvchi
bo‘lib   ishtirok   etadi.   U   tugmani   bosadi,   javob   tanlaydi,   harakat   qiladi,   xatoni
ko‘radi, uni tuzatadi va shu jarayonda bilimni amaliyot orqali egallaydi. Bunday
faoliyatlar   o‘quvchida   darsga   nisbatan   ijobiy   munosabat,   qiziqish,   mustaqil
fikrlash,   tanqidiy   tahlil   qilish,   xatoni   anglash   va   o‘z   ustida   ishlash   kabi
fazilatlarni shakllantiradi. Ayniqsa, bolaga natija darhol chiqishi, muvaffaqiyatli
bajargan   topshirig‘i   uchun   yulduzcha   yoki   audio   mukofot   berilishi   —   bu
pedagogik  motivatsiya  vositasidir.  Bunday  rag‘bat  mexanizmlari   o‘quvchining
darsdagi ishtirokini sezilarli darajada oshiradi.
Yana   bir   muhim   jihat   —   bu   raqamli   vositalar   yordamida   individual
yondashuvni   ta’minlash   imkoniyatidir.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   darajasiga   mos
topshiriqni   bajaradi:   kimdir   1   dan   10   gacha   sanaydi,   boshqasi   esa   50   dan   1
gacha   teskari   sanash   bilan   shug‘ullanadi.   Shunday   sharoitda   o‘quvchilarning
biri-biriga taqlid qilmasdan, o‘z mustaqil faoliyatida yutuqqa erishishi mumkin.
Bunday   mashg‘ulotlar   davomida   o‘quvchida   xatolar   ustida   ishlash   odati
shakllanadi,   ya’ni   u   noto‘g‘ri   bosgan   javobni   ko‘rib,   o‘zi   tuzatishga   harakat
qiladi.   Bu   esa   bolalarda   mantiqiy   tafakkur,   sabr-toqat,   xulosa   chiqarish   va
mas’uliyatni o‘z zimmasiga olish kabi muhim shaxsiy fazilatlarni rivojlantiradi.
Bundan   tashqari,   raqamli   mashg‘ulotlar   ko‘pincha   vizual   muhitda   qurilgan
bo‘lgani   sababli,   bolalarda   sonlarning   fazoviy   joylashuvi,   ularning   tartibi   va
qiyosiy   ko‘rinishi   ancha   tez   shakllanadi.   Masalan,   1   dan   100   gacha   bo‘lgan
sonlar   kvadrat   shakldagi   tarmoqda   joylashgan   bo‘lsa,   o‘quvchi   toq   va   juft
sonlarning   o‘zaro   joylashuvini   ham   sezadi,   bu   orqali   u   matematik   aloqalarni
faqat sanash emas, balki fazoda ham tasavvur qilishga o‘rganadi. Bu esa darsni
an’anaviy metodlardan farqli ravishda ko‘proq esda qolarli va faol qiladi. 24100 ichida sonlarni nomerlashga oid amaliy mashg‘ulotlar boshlang‘ich sinf
o‘quvchisida sonlar ketma-ketligi, teskari tartib, to‘g‘ri joylashtirish, guruhlash,
qiyoslash, tartibiy va miqdoriy tahlil kabi chuqur ko‘nikmalarni shakllantirishda
muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘yinli   metodlar,   ko‘rgazmali   vositalar,   raqamli
texnologiyalar   va   real   hayotiy   misollar   orqali   boyitilgan   mashg‘ulotlar   bola
uchun   darsni   qiziqarli,   faol   va   samarali   jarayonga   aylantiradi.   Bu   esa   nafaqat
matematika   fani,   balki   o‘quvchining   umumiy   tafakkuri,   nutqi,   muloqoti   va
fikrni bayon qilish madaniyatiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
4. 100 ichida sonlarni nomerlashda uchraydigan muammolar va
yechimlar
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   100   ichida   sonlarni   nomerlashni   o‘rgatish
jarayonida   o‘qituvchilar   turli   darajadagi   psixologik,   metodik,   didaktik   va
tashkiliy   muammolarga   duch   keladilar.   Bu   muammolar   birinchi   navbatda
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   ularning   psixik   rivojlanish   darajasi,   idrok
qilish   va   e’tiborining   beqarorligi,   dars   jarayonidagi   metodik   vositalarning
noto‘g‘ri   tanlanishi,   hamda   individual   yondashuvning   yetarli   darajada
qo‘llanilmasligi   bilan   bog‘liq   bo‘lishi   mumkin.   Ayniqsa,   100   ichida   sonlarni
nomerlash   —   bu   oddiy   yodlash   emas,   balki   ketma-ketlikni   tushunish,   sonlar
o‘rtasidagi bog‘liqlikni aniqlash, tartibiy va miqdoriy tafakkurni shakllantirishni
talab qiladigan murakkab kognitiv jarayondir. 10
Dastlabki muammo sifatida o‘quvchilarda sonlar ketma-ketligini to‘g‘ri idrok
etishdagi   qiyinchiliklarni   ko‘rsatish   mumkin.   Aksariyat   o‘quvchilar   10   dan
keyingi   sonlarni   yodlashda   chalkashadi.   Ayniqsa,   ikki   xonali   sonlarda   —
masalan,   12   bilan   21,   13   bilan   31   kabi   o‘xshash   raqamli,   ammo   farqli
qiymatdagi   sonlarni   bir-biriga   almashtirib   yuborish   holatlari   tez-tez   uchraydi.
Bu   holat   bolalarning   vizual   idrok   qilishida   raqamlar   tartibini   to‘g‘ri   ko‘ra
10
  Jo‘rayev, S. “Raqamli vositalar asosida ta’lim jarayonini takomillashtirish”. – Toshkent: 
Talim Texnologiyalari, 2020. – 174 b. 25olmasligidan, sonlar o‘rtasidagi qiymat farqini chuqur tushunmasligidan dalolat
beradi.   Ba’zida   o‘quvchilar   sonlar   ketma-ketligida   bittani   tashlab   ketadi   yoki
teskari   tartibni   to‘g‘ri   bajara   olmaydi.   Bu   muammo   ko‘pincha   son
tushunchasining   mustahkam   shakllanmaganligidan,   ularni   mantiqiy   asosda
emas, mexanik tarzda yodlab olishdan kelib chiqadi.
Yana   bir   muammo   —   bu   o‘quvchilarning   sonlarni   tartibiy   va   miqdoriy
jihatdan   farqlay   olmasligidir.   Ko‘pchilik   o‘quvchilar   “to‘rtinchi   o‘rin”   bilan
“to‘rtta”   degan   iborani   bir-biriga   chalkashtiradi,   bu   esa   sonlarning   ikki   asosiy
ma’nosi   orasidagi   farqni   to‘g‘ri   anglamaslikni   ko‘rsatadi.   Agar   bu   farqlik
metodik jihatdan chuqur o‘rgatilmasa, u keyingi matematik amallarda, masalan,
qiyoslash,   ketma-ketlikni   tuzish   va   masala   yechishda   jiddiy   xatolarga   sabab
bo‘ladi.   Bu   muammo   ko‘proq   vizual   va   amaliy   faoliyatlar   yetarli   darajada
qo‘llanilmaganda   yuzaga   chiqadi.Shuningdek,   o‘quvchilarda   sonlar   orasidagi
mantiqiy   bog‘liqlikni   tushunishdagi   qiyinchiliklar   ham   ko‘p   uchraydi.   Ular
uchun   30   dan   keyingi   31,   32,   33   kabi   sonlar   izchilligini   idrok   etish   mushkul
bo‘ladi.   Ayniqsa,   39   dan   40   ga   o‘tishda   o‘quvchi   “o‘nliklar   almashuvi”ni
anglamay qolishi mumkin, ya’ni 39 dan keyin 40 emas, 49 deb o‘ylash holatlari
uchraydi.   Bu   esa   10   lik   sanoq   tizimi   asoslarining   o‘zlashtirilmaganligini
anglatadi.   Darslik   va   o‘qituvchining   tushuntirishi   10   lik   asosidagi   o‘tishlarni
izchil   ko‘rsatmasa,   bu   holat   o‘quvchining   butun   matematik   tafakkuriga   salbiy
ta’sir qiladi.
Raqamli   idrokdagi   muammolar   ham   alohida   guruhga   kiradi.   Bu   muammo
o‘quvchilar sonlarni raqam sifatida yozishda xatoga yo‘l qo‘yishidan, masalan,
17 ni 71 deb yozish yoki 24 ni 42 bilan almashtirish kabi holatlardan iborat. Bu
holatlarda bolada nafaqat yodlashda, balki fazoviy va yo‘nalishli idrokda (chap-
o‘ng,   yuqori-quyi)   ham   sustlik   bo‘lishi   mumkin.   Bu   turdagi   muammolarni
bartaraf   etish   uchun   sonlarni   yozish   faoliyatini   jismoniy   harakatlar   bilan
bog‘lash,   ya’ni   raqamlarni   havoda   chizish,   yerga   yozish,   rangli   bloklar   bilan
joylashtirish kabi faoliyatlar juda samarali hisoblanadi. 26Navbatdagi   muhim   muammo   —   bu   o‘quvchilarda   teskari   sanashdagi
qiyinchiliklardir. 100 dan 1 gacha sanash yoki 50 dan 30 gacha teskari tartibda
son   aytish   faoliyati,   ayniqsa   erta   yoshdagi   o‘quvchilar   uchun   katta   aqliy
yuklama hisoblanadi. Chunki bu yerda sonlar ketma-ketligi orqaga qarab tahlil
qilinadi,   bu   esa   tafakkurda   vaqtinchalik   burilish   talab   qiladi.   Aksariyat
o‘quvchilar bu turdagi topshiriqlarda 99 dan keyin 97 deb yuborishadi yoki 90
dan 80 ga o‘tayotganda butun o‘nliklar o‘rtasidagi tartibni buzib qo‘yadilar. Bu
holat   mantiqiy   fikrlashning   hali   to‘liq   shakllanmaganligidan,   sonlar   qatori
xotirada qat’iy joylashtirilmaganligidan dalolat beradi.
Mashg‘ulot   davomida  uchraydigan  yana  bir   keng  tarqalgan  muammo —  bu
darsga   bo‘lgan   sust   motivatsiya   va   past   faollikdir.   Ayniqsa,   nomerlash   kabi
“takroriy”   va   “zerikarli”   deb   qabul   qilinadigan   faoliyatlar   o‘quvchini   tez
charchatadi, diqqatni  so‘ndirishga  olib keladi. Raqamlar  bilan ishlashdan  zavq
olmagan   bola   topshiriqlarga   e’tiborsiz   qaraydi,   sonlarni   noto‘g‘ri   tartibda
yozadi yoki xatolarni tuzatishga harakat qilmaydi. Bu esa sinfdagi umumiy dars
ritmini   pasaytiradi,   o‘qituvchining   ishini   qiyinlashtiradi.   Ayniqsa   darsda
interaktiv   usullar,   o‘yinlar,   texnologik   vositalar   kam   qo‘llanilsa,   o‘quvchi
nomerlashni faqat yodlashga asoslangan zerikarli faoliyat deb qabul qiladi.
Shu   bilan   birga,   boshlang‘ich   sinfda   sonlar   ustida   olib   boriladigan
mashg‘ulotlarda   individual   farqlarni   hisobga   olmaslik,   ya’ni   differensial
yondashuvning   yetarli   emasligi   muammoga   aylanadi.   Ba’zi   o‘quvchilar
allaqachon 100 gacha sanab bera olgan bo‘lsa, boshqa bolalar hali 20 dan keyin
chalkashib ketadi. O‘qituvchi bu farqlarni sezmasa va barchaga bir xil topshiriq
bersa,   bu   kuchli   o‘quvchini   zeriktirib,   qobiliyatini   pasaytiradi,   sustroq
o‘quvchini   esa   ruhiy   tushkunlikka   olib   keladi.   Bunday   holatda   sinfda   sonlarni
o‘zlashtirish   darajasi   notekis   shakllanadi.100   ichida   sonlarni   nomerlashda
uchraydigan   asosiy   muammolar   turlicha   bo‘lib,   ular   o‘quvchining   bilish
xususiyatlari,   o‘qituvchi   metodikasi,   darsning   tashkiliy   sifati   va   foydalanilgan
vositalar darajasiga bevosita bog‘liq. Bu muammolarni aniqlash ularni bartaraf 27etishning birinchi bosqichi bo‘lib, endigi qismda bu muammolarning yechimlari
haqida so‘z yuritiladi.
100   ichida   sonlarni   nomerlashga   oid   muammolarni   bartaraf   etish   uchun
avvalo ta’lim jarayoniga ilmiy asoslangan, tizimli va diferensial yondashuvlarni
joriy etish zarur. Bunday yondashuv har bir o‘quvchining individual rivojlanish
darajasi, bilim o‘zlashtirish sur’ati va qiziqish doirasiga mos faoliyatlarni taklif
etish   imkonini   yaratadi.   Shuningdek,   muammolarning   turli   manbalarni   —
psixologik,   metodik   va   tashkiliy   —   aks   ettirganini   inobatga   olib,   ularni   har
tomonlama   tahlil   asosida   yo‘qotish   lozim   bo‘ladi.   Avvalo,   o‘quvchilarni   100
ichida   sanashga   tayyorlashda   ko‘rgazmali   vositalar,   harakatli   metodlar   va
interfaol   mashg‘ulotlarga   keng   e’tibor   qaratish   kerak.   Bu   o‘quvchini   faqat
yodlashga emas, balki mantiqiy tafakkur asosida tushunishga yo‘naltiradi.
Masalan,  sonlarning ketma-ketligini  to‘g‘ri  idrok etishga  doir  muammolarni
hal qilishda son chiziqlari, sanash yo‘lakchasi, raqamli tangachalar, katta sonli
kvadratlar,   “suretli   sanash”   metodikasi   kabi   ko‘rgazmali   vositalar   yordamida
vizual   tasavvurni   mustahkamlash   tavsiya   qilinadi.   Shu   bilan   birga,   sonlar
orasidagi o‘zaro bog‘liqlikni tushunishga yo‘naltirilgan savol-javob usuli, ya’ni
“bu son oldidan qaysi son keladi?”, “bu son ortidan nima keladi?” kabi ketma-
ketlikka   oid   fikrlash   mashqlari   muntazam   ravishda   berilishi   lozim.   Sonlarni
to‘g‘ri   idrok   etishdagi   qiyinchiliklar,   ayniqsa,   13–31,   17–71   kabi   sonlarda
uchrashi mumkinligi sababli, dars jarayonida raqamlar o‘rnini almashtirib tahlil
qilish, yodda saqlash va farqlash mashqlari orqali bu xatoliklar kamaytiriladi.
Sonlarning   tartibiy   va   miqdoriy   ma’nolarini   farqlay   olish   qobiliyati   hali
shakllanmagan   o‘quvchilar   uchun   harakatli   va   amaliy   faoliyatlar   taklif   etilishi
kerak.   Masalan,   4   ta   kubikni   sanab   joylashtirish   (miqdor),   keyin   4-o‘rinda
turgan kubikni ko‘rsatish (tartib) kabi mashqlar orqali o‘quvchi farqni bevosita
amaliyot   orqali   his   etadi.   Bu   kabi   topshiriqlarda   o‘yin   elementlari,   rolli
harakatlar   (“kim   nechinchi   bo‘lib   turibdi?”),   sonli   kartochkalar   orqali   tartibni
ko‘rsatish va tahlil qilish usuli natijadorlikni sezilarli darajada oshiradi. 28Sonlar   ketma-ketligida   o‘nliklar   almashuvi   va   murakkablik   keltiradigan
o‘tish   joylarida   (masalan,   39–40   yoki   59–60)   o‘quvchilar   bilan   maxsus
mashg‘ulotlar   o‘tkazilishi   kerak.   “O‘nlik   tugadi   –   yangi   o‘nlik   boshlandi”
degan   tushuncha   raqamli   kartochkalar   bilan,   vizual   grafikalar   va   raqamli   son
tarmog‘i orqali tushuntiriladi. Shu bilan birga, bu bosqichda 10 lik birliklardan
iborat bloklar yasatish va ularni ko‘rgazmali usulda almashtirib ko‘rsatish orqali
matematik   asosdagi   tushuncha   shakllantiriladi.   Bu   metod   “o‘zlashtirish   emas,
tushunish” tamoyiliga asoslanadi.
Fazoviy idrokda sodir bo‘ladigan xatoliklarni kamaytirish uchun o‘quvchilar
bilan raqam yozishni katta formatda mashq qilish, masalan, doskada, pol ustida,
magnitli   raqamlarda  bajarish  tavsiya  etiladi.  Raqamni   “havoda  chizish”,  so‘ng
“daftarga yozish”, “chapdan o‘ngga o‘qish”, “quyidan yuqoriga tartiblash” kabi
yo‘nalishli   harakatlar   bolalarda   sonlarni   ko‘rish,   yozish   va   o‘qishdagi
muvofiqlikni   shakllantiradi.   Ayniqsa,   17   bilan   71   ni   almashtirib   yuborish
holatlarini   bartaraf   etish   uchun   har   bir   raqamni   alohida   tahlil   qilish,   ularni
guruhlarda taqqoslab aytish, sinfda juftliklar tashkil etib, bir-biriga savol-javob
qilish usullari qo‘llaniladi.
Teskari   sanashni   o‘rgatishda   esa   o‘qituvchining   bosqichma-bosqich
yondashuvi   asosiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Avval   5  dan   1  gacha,   so‘ng   10  dan   1
gacha, keyinchalik 20, 50 va 100 dan 1 gacha bo‘lgan sanash mashqlari kichik
bosqichlarda  beriladi.  Bunda  ritmik  sanash  qo‘shiqlari,  multfilmli   topshiriqlar,
QR-kod orqali interaktiv ilovalarga o‘tish, masalan “100 to 1 countdown game”
kabi   o‘yinlarni   jalb   etish   orqali   bolalarda   bu   murakkab   tafakkur   faoliyati
qiziqarli   jarayonga   aylanadi.   Bu   usul   motivatsiyani   saqlash   va   diqqatni
jamlashga yordam beradi.
Motivatsiya bilan bog‘liq muammolarni bartaraf etishning asosiy usullaridan
biri   bu   —   rag‘batlantiruvchi   va   o‘yinli   topshiriqlardan   foydalanishdir.   Har   bir
darsda   “Topilgan   son”,   “Eng   to‘g‘ri   sanagan   o‘quvchi”,   “O‘zgaruvchan
raqamlar   o‘yini”   kabi   faoliyatlar   tashkil   etilishi   o‘quvchida   raqam   bilan 29ishlashga bo‘lgan qiziqishni oshiradi. Bunday rag‘batlantirishlar faqat mukofot
bilan   emas,   balki   guruhda   e’tirof   etish,   doskaga   yozish,   kichik   sovg‘a,
yulduzchalar   berish   orqali   ham   amalga   oshiriladi.   Bu   o‘quvchining   ishtirokini
kuchaytiradi.
Individual   farqlarga   mos   topshiriqlarni   tanlash   esa   differensial   yondashuvni
talab etadi. O‘qituvchi mashg‘ulotlarda “A” darajadagi o‘quvchilarga murakkab
topshiriqlar,   “B”   darajadagilarga  standart   topshiriqlar,  “C”   darajadagilarga   esa
qo‘shimcha   yordamli,   osonlashtirilgan   topshiriqlar   berish   orqali   hamma
o‘quvchining rivojlanishini ta’minlaydi. Shu bilan birga, “shaffof baholash” va
“sinfda har bir o‘quvchini ko‘rish” uslubi — ya’ni har bir bola qanday darajada
o‘zlashtiryapti   —   degan   yondashuv   asosida   o‘qituvchi   nazoratni   individual
ravishda   tashkil   qiladi.   Bu   farqlash   orqali   darsda   ortda   qolish   yoki   zerikish
holatlari bartaraf etiladi.Barcha muammolarning asosiy yechimlaridan yana biri
—   bu   raqamli   texnologiyalarni   faol   joriy   etishdir.   Interaktiv   ilovalar,   virtual
doskalar,   ovozli   topshiriqlar,   animatsiyali   izohlar,   onlayn   viktorinalar   kabi
vositalar orqali  o‘quvchi  sonlar bilan “jonli” ishlashga  o‘rganadi. Bu metodlar
ayniqsa vizual va kinestetik o‘rganish uslubiga ega o‘quvchilar uchun samarali
bo‘lib, ularni darsda faol ishtirok etishga undaydi. 30 Xulosa
Men   ushbu   kurs   ishini   yozish   jarayonida   “100   ichida   sonlarni   nomerlashni
o‘rganish”   mavzusi   nafaqat   o‘quvchilar   uchun,   balki   o‘qituvchi   sifatida   men
uchun   ham   naqadar   muhim   ekanini   chuqurroq   angladim.   Dastlab   bu   mavzu
oddiydek   tuyulgan   bo‘lsa-da,   izlanar   ekanman,   bu   boradagi   har   bir   bosqich   –
bolalarning   tafakkurini   shakllantirish,   mantiqiy   fikrlashga   o‘rgatish,   son
tushunchasini   mustahkamlash   uchun   nechog‘lik   muhim   poydevor   ekanini
ko‘rdim.Ayniqsa,   dars   jarayonida   qanday   muammolar   yuzaga   kelishi,   bu
muammolar  qanday yechimlar bilan bartaraf etilishi mumkinligi  meni  ko‘proq
o‘ylantirdi   va   amaliy   faoliyatda   foydali   bo‘ladigan   bilimlar   berdi.Shu   asosda
ayta  olamanki,  100  ichida sonlarni   nomerlash   — bu  oddiy sanash   emas,  balki
bolaning butun matematik tafakkuri, raqamli dunyo bilan tanishuvi, matematik
tilni o‘zlashtirish yo‘lidagi birinchi qadamidir. Bu jarayon to‘g‘ri tashkil etilsa,
bolada   matematikaga   nisbatan   ijobiy   munosabat   shakllanadi.   Darslar   esa,
o‘quvchini   faollikka,   izlanishga,   mantiqiy   fikrlashga   undaydigan,   qiziqarli   va
samarali mashg‘ulotlarga aylanishi mumkin.Men bu kurs ishini yozar ekanman,
o‘z   amaliy   faoliyatimda   qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   ko‘plab   metodlar,   o‘yinlar,
topshiriqlar   va   pedagogik   yondashuvlarni   to‘plab   chiqdim.   Ayniqsa,   har   bir
bolaning   o‘z   sur’atida   rivojlanishini   ta’minlaydigan   differensial   yondashuv,
darsga   raqamli   texnologiyalarni   jalb   qilish,   sonlar   bilan   ishlashda   o‘yin
elementlaridan foydalanish kabilar menga ilhom berdi.
Xulosa  qilib  aytganda,   bu  kurs   ishi  orqali   men  nafaqat   mavzuni   o‘rgandim,
balki o‘zimni pedagog sifatida sinab ko‘rdim, o‘z ustimda ishlashga intildim va
ishontirib ayta olamanki — boshlang‘ich ta’limda har bir dars, ayniqsa, sonlar
bilan   bog‘liq   har   bir   mashg‘ulot,   o‘quvchining   butun   fikr   dunyosiga   ta’sir
etadigan muhim bosqichdir. Kelajakda bu bilimlar menga yanada sifatli darslar
tashkil etishda, har bir bolaga individual yondasha olishda katta yordam beradi,
deb ishonaman. 31Foydalanilgan adabiyotlar
I. Normativ huquqiy hujjatlar 
1. O zbekiston  Respublikasi  Prezidentining 2017-yil  6-maydagi  PQ-3049-sonʻ
qarori   “Milliy   ta’lim   dasturi   va   ta’lim   sifatini   oshirish   chora-tadbirlari
to g risida”.
ʻ ʻ
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2019).   Ilm-fan   va   ta’lim   sohasini
rivojlantirish  bo‘yicha  qo‘shimcha  chora-tadbirlar   to‘g‘risida  [Farmon PF–
5712, 29.04.2019]. Toshkent: Prezident matbuot xizmati.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2018).   2020–2030-yillarda
O‘zbekiston Respublikasida ta’limni rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash
to‘g‘risida [Qaror PQ–3959, 06.09.2018]. Toshkent: Norma nashriyoti.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2020).   Raqamli   ta’lim   tizimini   joriy
etish   va   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida   [Farmon   PF–6108,
06.11.2020]. Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti devoni.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti.   (2022).   Matematik   savodxonlikni
oshirish  va  matematik  ta’lim   sifatini   yaxshilash   chora-tadbirlari   to‘g‘risida
[Qaror PQ–81, 18.01.2022]. Toshkent: Adliya vazirligi axborot xizmati.
6. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti. (2022). Ta’limda inklyuzivlik va teng
imkoniyatlarni   ta’minlash   strategiyasi   to‘g‘risida   [Qaror   PQ–187,
15.07.2022]. Toshkent: Rasmiy hujjatlar axborot portali.
Asosiy adabiyotlar
1) Turaev,   T.   “Boshlang‘ich   ta’limda   matematika”.   –   Toshkent:   O‘qituvchi,
2020. – 212 b.
2) Tursunov,   M.   “Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasi”.   –
Toshkent: Fan va texnologiya, 2022. – 196 b.
3) Karimova,   G.   “Boshlang‘ich   ta’limda   o‘quvchilarning   son   tushunchasini
shakllantirish”. – Toshkent: Ilm Ziyo, 2021. – 143 b. 324) Ne’matova,   M.   “Boshlang‘ich   ta’limda   didaktik   o‘yinlardan   foydalanish
metodikasi”. – Toshkent: Iste’dod, 2019. – 127 b.
5) Nazarova,   M.   “Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida   innovatsion
yondashuvlar”. – Andijon: Ziyo Nashr, 2020. – 154 b.
6) Bruner,   J.   “The   Process   of   Education”.   –   Cambridge:   Harvard   University
Press, 2009. – 125 p.
7) Montessori, M. “The Discovery of the Child”. – Oxford: Ballantine Books,
2021. – 336 p.
8) Naimova,   N.   “Matematika   darslarida   differensial   yondashuv   asoslari”.   –
Buxoro: Barkamol Avlod, 2020. – 110 b.
9) Saidova,   N.   “Raqamli   texnologiyalar   yordamida   matematika   o‘qitish”.   –
Samarqand: Intellekt Press, 2023. – 118 b.
10) Xayrullayeva,   D.   “1-sinfda   matematik   savodxonlikni   shakllantirish
bosqichlari”. – Namangan: Yangi Avlod, 2022. – 101 b.
11) Ubaydullayeva, M. “Boshlang‘ich sinflar uchun dars ishlanmalar to‘plami”.
– Toshkent: Tafakkur, 2021. – 203 b.
12) Jo‘rayev, S. “Raqamli vositalar asosida ta’lim jarayonini takomillashtirish”.
– Toshkent: Talim Texnologiyalari, 2020. – 174 b.
13) Davlat   ta’lim   standarti:   “Umumiy   o‘rta   ta’limning   boshlang‘ich   bosqichi
uchun DTS”.  – Toshkent:   O‘zbekiston  Respublikasi  Xalq  ta’limi   vazirligi,
2023.
III. GAZETA, JURNAL, XORIJIY ADABIYOTLAR
1) Khan   Academy.   (2021).   Interactive   lessons   and   exercises   in   mathematics.
Retrieved from https://www.khanacademy.org
2) “IXL   Learning”.   (2021).   Interactive   math   lessons   for   students.   Retrieved   from
https://www.ixl.com
3) Prodigy   Game.   (2021).   Interactive   learning   for   math.   Retrieved   from
https://www.prodigygame.com 334) Bosh,   A.A.   (2020).   Pedagogik   metodlar   va   zamonaviy   yondashuvlar.   Toshkent:
O‘qituvchi, 180 b.
5) So‘g‘diy, N.A. (2020). Raqamli texnologiyalar va ta’lim. Toshkent: Ilm-fan, 250 
6) Stepanov,   V.M.   (2019).   Pedagogika   va   innovatsion   texnologiyalar.   Moskva:
Prosveshchenie, 300 b.
7) Photomath   App.   (2021).   Solving   math   problems   made   easy.   Retrieved   from
https://www.photomath.com
Foydalanilgan internet saytlar ro‘yxati
1. https://xtv.uz   
2. https://president.uz
3. https://eduportal.uz
4. https://en.unesco.org/themes/education
5. https://www.mathplayground.com

 100 ichida sonlarni nomerlashni o‘rganish

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinflarda matematika kursini yangi pedagogik texnologiyalar asosida o‘qitish kurs ishi
  • Vaqt o‘lchovlari mavzusini ko‘rgazmali qurollar orqali o‘rganish
  • Matematika darslarida differensial yondashuvning ahamiyati kurs ishi
  • O‘nlik ichida sonlarni nomerlashdagi asosiy masalasi kurs ishi
  • 3-sinfda to‘g‘ri va teskari proporsional bog‘lanishga doir masalalarni yechishni o‘rganish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha