11-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-uslubiy majmua yaratish metodikasi

11-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-
uslubiy majmua yaratish metodikasi
Reja:
Kirish
I Bob.  informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning nazariy-
metodik asoslari
1.1.   Informatika va axborot texnologiyalari fanini o’qitishning mazmuni, 
maqsadi va vazifalari
1.2.   Informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning nazariy - metodik
asoslari
II BOB.  Informatika va axborot texnologiyalaridan elektron o‘quv uslubiy 
majmua ishlab chiqish va undan foydalanish metodikasi
2.1.   Elektron o’quv uslubiy majmualar yaratishning multimediali dasturiy 
vositalari
2.2.   Informatika va axborot texnologiyalari fanidan nazariy-metodik majmua 
yaratishda AutoPlay dasturi
2.3.   11-sinf "Informatika va AT" fanini o'rgatuvchi elektron o’quv uslubiy 
qo`llanma va undan foydalanish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar 
1 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Zamon   taraqqiy   etishi,   jamiyatga   zamonaviy
bilimlarning   kirib   kelishi   munosabati   bilan   yangi   darsliklarga   bo‘lgan   ehtiyoj
sezila   boshladi.   O‘quv   jarayonini   jahon   standartlariga   moslashtirish   talabi
qo‘yildi.   Bilimlarini   kompetentsiyalarga   transformatsiya   qilish   orqali   insonlar
nafaqat   iqtisodiy   va   texnologik   taraqqiyotga   o‘z   hissalarini   qo‘shadilar,   balki
shaxsiy   muvaffaqiyat   va   farovonlikka   erishadilar.   Bunday   kompetentsiyalarni
belgilash orqali yoshlarimizni kelajak hayotga qay darajada tayyorlik darajasini
baholash   mumkin.   Yoshlarimiz   kelajakda   muvaffaqiyatli   hayot   kechirishlari,
jamiyatda   o‘z   o‘rnini   topishlari   hamda   ijtimoiy   va   iqtisodiy   jarayonlarga
integratsiyalashuvi   uchun   qanday   kompetentsiyalarga   ega   bo‘lishlari   kerak,
degan   savol   butun   dunyo   ta’lim   hamjamiyati   oldida   turgan   dolzarb   mavzuga
aylangan. Shu sabab  informatika fanidan Davlat ta’lim standartlarni yangilash,
o‘quv   dasturlarni   takomillashtirish   -   informatika   faniga   oid   kompetentlilikni
(AKT kompetentlilikni) kiritishni taqozo etdi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2017-yil   6-apreldagi
187-son   qarorining   3-ilovasiga   qo‘shimcha   tarzda   Ijodiy   guruhlar   tomonidan
O‘rta   ta’limning   (10-11   sinflar   uchun)   umumta’lim   fanlari   bo‘yicha   12   ta
fandan   malaka   talablari   ishlab   chiqildi.   O‘quv   reja   asosida   o‘rta   ta’limning
informatika   va   axborot   texnologiyalari   fani   10-11   sinflari   uchun:   10-sinfda   —
68   soat,   11-sinfda   —   68   soat   taqvim-mavzusi   reja   asosida   o‘qitish     yo‘lga
qo‘yildi.   Shu   bilan   bir   qatorda,   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev   huzuridagi   «Umumiy   o‘rta   ta’lim   sohasida   o‘tkazilayotgan
islohotlar   samaradorligi   va   xalq   ta’limi   tizimidagi   muassasalarning   2018-2019
kuz-qish   mavsumi   tayyorgarlik   holati   to‘g‘risida»   2018-yil   2-noyabr   kuni
o‘tkazilgan   majlis   bayonining   12-bandida   «Uch   oy   muddatda   informatika   fani
o‘quv   dasturini   tanqidiy   ko‘rib   chiqib,   ushbu   fanni   o‘qitishga   zamonaviy
2 mazmun   kiritish   va   ilg‘or   uslublarni   joriy   etish   bo‘yicha   choralar   ko‘rish»
hamda   21-bandida   2020-2021   o‘quv   yilidan   boshlab,   1-11   sinflar   uchun
informatika  va axborot texnologiyalari  hamda  chet tili   fanlaridan  ilg‘or  xorijiy
darsliklarni ta’lim jarayoniga tatbiq etish maqsadida, 3 oy muddat
ichida   tajriba-sinov   ishlari   o‘tkazilib,   2020-yil   1-fevralgacha   Vazirlar
Mahkamasiga tegishli taklifar kiritish  belgilandi. Xulosa qilib, shuni ta’kidlash
zarurki,  bugungi  kun  yoshlari   zamon  bilan   hamqadam  barkamol  shaxs  sitatida
davr talabiga muvofiq zamonaiviy bilimlarni egallashlari va ularni boshqa soha
bilimlari   bilan   uyg‘unlashtirib   borishlarida   informatika   va   axborot
texnologiyalari fani muhim ahamiyatga molik bo‘lib hisoblanadi.
Hozirgi   paytda   ta‘lim   jarayonini   avtomatlashtirishga   katta   e‘tibor
qaratilmoqda.   Ta‘lim   jarayonini   avtomatlashtirishning   qulay   vositalaridan   biri
kompyuter   texnologiyalaridan   foydalanishdir.   Kompyuterlarning   keng
qo‘llanilishi   o‘qituvchilar   tomonidan   metodik   qo‘llanmalarni   tayyorlashdagi
murakkabliklarni   bartaraf   qilish   va   bu   jarayonni   avtomatlashtirish   imkonini
beradi.   Turli   xil   “elektron   o‘quv   qo‘llanmalar”,   metodik   qo‘llanmalarning
kompyuterda taqdim etilishi ko‘pgina afzalliklarga ega. Shularni hisobga olgan
holda   ушбу   kurs   ishi   ishida 11-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari”
fani дан   elektron   o‘quv   услубий     мажмуа   яратиш   методикаси   мавзуси
танлаб     olin ди .   Юқорида   келтириб   ўтилган   маълумотларга   асосланиб ,
умумий   ўрта   таълим   maktablarida   "Informatika   va   axborot   texnologiyalari"
fanini o‘qitish metodikasiga bag’ishlangan ushbu kurs  ishi  ish mavzusi dolzarb
tadqiqotlardan hisoblanadi.
Kurs ishining maqsadi.  11-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari”
fanidan elektron o’quv uslubiy majmuasini yaratish metodikasini yoritib berish
orqali ta’lim samaradorligiga erishish.
Kurs ishining  vazifalari :
3    mavzuga doir ilmiy-metodik adabiyotlar va  ilmiy tadqiqot ishlarini
o’rganish hamda tahlil etish;
   11-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fani  mazmuni, maqsadi
va vazifalarini o’rganib chiqish;
   11-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanini  o’qitish holati va
uni takomillashtirish yo’llarini o’rganib chiqish;
Kurs ishining  ob’ekti –   umumiy o‘rta ta’lim maktablari 1-sinfda 
“Informatika va axborot texnologiyalari” fanini o’qitish jarayoni.
4 I BOB.  Informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning nazariy-
metodik asoslari
1.1.   Informatika va axborot texnologiyalari fanini o’qitishning mazmuni, 
maqsadi va vazifalari
Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarinig inson hayoti va faoliyatining
barcha   jabhalariga   kirib   borishi,   axborot   oqimining   keskin   ravishda   ortib
borishi,   axborot   almshinuvi,   boshqaruv   va   texnologik   jarayonlarning
avtomatlashtirish   ko’lamini   kengayib   borishi,   umuman   aytganda   jamiyatni
axborotlashuvi   jarayonining   jadallashib   borishi,   har   bir   mutaxassisdan
informatika   usul   va   vositalarini,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarini
puxta  egallagan   bo’lishligini  talab   etmoqda.   U  qaysi  soxada  ishlashidan  qat’iy
nazar,   o’z   vazifasini   zamon   talabi   darajasida   bajarishi   uchun   axborotga   ishlov
beruvchi   vositalarni,   ularni   ishlatish   uslubiyotini   bilishi   va   ularda   ishlash
ko’nikmasiga   ega   bo’lishi   zarur.   Shu   sababli   bugungi   kunda   mustaqil
Respublikamizda   ta’lim   sohasida   amalga   oshirilayotgan   tub   isloxotlarning
mazmun-mohiyati,   maqsadi   va   vazifalari   aniq   belgilab   olingan   bo’lib,   ushbu
vazifalar   orasida   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   muassasalarining
bitiruvchilarini   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   o’z   kasbiy
faoliyatlarida   samarali   foydalana   oladigan   darajada   tayyorlash   vazifasi   alohida
o’rin egallaydi.
O’zbekiston   Respublikasi   birinchi   Prezidenti   I.A.Karimovning
O’zbekiston Respublikasi   Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatning 2010
yil   27   yanvar   kuni   bo’lib   o’tgan   qo’shma   majlisidagi   “Mamlakatni
modernizatsiya   qilish   va   kuchli   fuqarolik   jamiyati   barpo   etish   –   ustivor
maqsadimizdir”,   hamda   Vazirlar   Mahkamasining   2010   yil   29   yanvar   kuni
bo’lib   o’tgan   majlisidagi   “Asosiy   vazifamiz   –   Vatanimiz   taraqqiyoti   va
halqimiz   farovonligini   yanada   yuksaltirishdir”   mavzularidagi   ma’ruzalarida
5 ham   o’quv   jarayoniga   yangi   axborot-kommunikatsiya   va   pedagogik
texnologiyalarni,   elektron   darsliklar   hamda   multimedia   vositalarini   keng   joriy
etish   hisobiga   mamlakat   maktablari,   kasb-hunar   kollejlari   va   litseylarida,   oliy
ta’lim muassasalarida ta’lim berish sifatini tubdan
yaxshilash, ta’lim muassasalarining o’quv-laboratoriya bazasini eng zamonaviy
o’quv   va   laboratoriya   uskunalari,   kompyuter   texnikasi   bilan   mustaxkamlash
vazifalari qo’yilgan.
Shuningdek,  2012  yil   28   maydagi  “Malakali   pedagog  kadrlar   tayyorlash
hamda   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   muassasalarini   shunday   kadrlar   bilan
ta’minlash tizimini yanada takomillashtirishga oid chora-tadbirlar to’g’risida”gi
PQ-1761   sonli   qarorida   mazkur   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   jarayoniga   ilg’or
pedagogik va axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini ta’lim jarayoniga keng
tatbiq   etishga,   bitiruvchilarning   tayyorgarlik   sifatini   oshirishga   alohida   e’tibor
qaratilgan.
Ma’lumki,   2010   yilda   ta’lim   tizimidagi   fanlarni   o’qitishda   uzviylik   va
uzluksizligini   ta’minlash   maqsadida,   har   bir   fanning   mazmuni   qayta   taxlildan
o’tkazildi, Davlat ta’lim standartlari va o’quv dasturlari takomillashtirildi,ta’lim
bosqichlari bo’yicha uning   uzviyligi va uzluksizligini ta’minlash asosida tubdan
isloh   qilindi.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   o’quv   rejasida   umumta’lim
predmeti   sifatida   kiritilgan   11-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”
fani   bo’yicha   ham   tegishli   o’quv   dasturlari   takomillashtirilgan   DTS   asosida
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablaridagi   8-9-sinf   «Informatika»   va   oliy   ta’limdagi
«Informatika   va   axborot   texnologiyalari»   fanlari   bilan   uzviy   bog’liq   ravishda
tuzib chiqildi.
.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   11-sinf   “Informatika   va   axborot
texnologiyalari” fanini o’qitishning bosh maqsadi o’quvchilarga informatika va
axborot   texnologiyalarini   8-9-sinflarda   olgan   bilimlariga   tayangan   holda
6 ularning amaliy jihatlari haqida chuqurroq va kengroq bilim berish, zamonaviy
kompyuterlarning   dasturiy   ta’minoti,   shu   jumladan,   amaliy   va   xizmat
ko’rsatuvchi   dasturlar   bilan   ishlash   malakasini   hosil   qilish,   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalaridan   keyingi   faoliyatlarida   unumli   foydalana
olish ko’nikma va malakalarini shakllantirishdan iborat.
Fanning vazifasi bitiruvchilariga umumiy o’rta ta’lim maktablarida 11-sinf
“Informatika va axborot texnologiyalari” fanini keyingi faoliyatlarida samarali
foydalana oladigan darajada o’rgatish, shu sohada mukammal to’liq bilim 
berilishini ta’minlashdan iboratdir.
Dasturga   kiritilgan   bir   qator   amaliy   dasturlarning   barchasini   o’rganish
shart.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   o’quvchilarga   kelajakda   egallaydigan
kasbidan   kelib   chiqqan   holda   u   yoki   bu   amaliy   dasturni   chuqurroq   o’rganish
tavsiya etiladi.
O’quvchilarning bilim, malaka va ko’nikmalariga talablar: 
Fanni o’rganish natijasida o’quvchilar:
  axborotni   tasvirlash,   saqlash,   ishlov   berish   va   uzatish   yo’llarini,   axborotning
sifat   ko’rsatkichlari,   axboriy   jarayonlar,   axborotlashgan   jamiyat,   axboriy
madaniyat, jamiyatni axborotlashtirishning xuquqiy asoslari, axborotlashgan
jamiyatning moddiy va texnologik negizlari, jamiyatning axborot resurslari,
ta’limiy   axborot   resurslari,   axborot   xavfsizligi,   axboriy   xuquq   va   etika,
informatikaning axborotlashgan jamiyatdagi o’rni, roli va vazifalarini bilishi
va ular haqida tushunchalarga ega bo’lishi;
  kompyuterni   axborotga   ishlov   beruvchi   vosita   sifatidagi   rolini,   kompyuter
dasturlari va ularning axborotlarga ishlov berish jaryonidagi o’rnini, shaxsiy
kompyuterlar   tasnifi   va   tarkibini,   tizimli   blok   va   uning   tuzilmasini,
kompyuterda ma’lumotlarni tashkil etish va saqlashni bilishlari;
7   shaxsiy   kompyuterning   dasturiy   ta’minoti   va   uning   turlarini,   drayverlar,
utilitlar,   amaliy   dasturiy   ta’minot   turlarini,   dasturlash   texnologiyasining
uskunaviy vositalarini bilishi va ular bilan ishlay olishi;
  Ofis   dasturlari   paketi   va   uning   tarkibini,   zamonaviy   matn   protsessorlarining
imkoniyatlarini bilishi va ulardan foydalana olish malakalariga ega bo’lishi,
gipersso’lkalar,   rasmlar   va   murakkab   jadvallar   bilan   ishlay   olishi,
zamonaviy   jadval   protsessorining   imkoniyatlari   xaqida   bilimlarga   ega
bo’lishi   va   ulardan   foydalana   olishi,   taqdimot   yaratishning   zamonaviy
dasturiy   ta’minoti   haqida   chuqurroq   bilimga   ega   bo’lishi   va   Ms   access
dasturida murakkab so'rovlar, formalar yarata olishi, keyingi faoliyatida ofis
dasturlaridan   foydalanish   imkoniyatlari   haqidagi   bilimlarga   ega   bo’lishi   va
ulardan foydalana olishi;
  zamonaviy   dasturlash   tillari   va   ularning   tasnifi,   dasturlash   tilining   asosiy
tushunchalari   va   operatorlarini,   dasturlashda   modullar   va   ularning
ishlatilishini,  obektga mo’ljallangan dasturlash  xaqida bilimga ega bo’lishi,
Delphi   dasturlash   tili   va   uning   ishchi   muhiti   bilan   ishlay   olishi,
komponentlar   palitrasi   va   uning   bo’limlari   va   ayrim   komponentlari   bilan
ishlay   olishi,   Delphi   dasturi   strukturasi,   loyiha   va   modullar   tuzishga   oid
masalalarni   hal   qilishni,   Delphida   protsedura   va   funktsiyalar   bilan   ishlay
olishi, Delphi dasturlash tilining grafik imkoniyatlari oid dasturlar tuzish va
ularni   kompyuterga   kiritib   taxlil   qilish,   uncha   murakkab   bo’lmagan
masalalarni   dasturini   tuzish   va   kompyuterda   natijasini   ola   bilish
malakalariga ega bo’lishi;
  kompyuterlarga xizmat qilishning asosiy qoidalari, ularga xizmat qiluvchi 
dasturlar va ulardan foydalana olishni bilishi;
  umumta’lim fanlaridagi sodda masalalarning modellarini tuza olishi; 
8       Yuqoridagilarni inobatga olgan holda fanning mazmuni quyidagi 
bo’limlardan
iborat qilib belgilandi:
  MS Excel 2010da amallar va formulalar
  Ma’lumotlar ombori.
  Delphi muhitida ilovalar yaratish.
Amaliy   mashg’ulotlarni   olingan   nazariy   bilimlarni   o’zlashtirish   va
mustahkamlashga   qaratilgan   bo’lib,   zamonaviy   kompyuterlar   va   axborot
texnologiyalar vositalari bilan jixozlangan xonalarda o’tkaziladi. Ularning soni
mavzularning nazariy yoki amaliy ahamiyatlariga qarab belgilanadi.
Dasturning   bajarilishini   kafolatlaydigan   muxim   omilllaridan   biri,
o’quvchilar   bilimini   nazorat   qilishni   izchil   va   tizimli   ravishda   amalga   oshirib
borishdir.  Bu  o’rinda  joriy  nazoratni  o’quvchilarni  amaliy  mashg’ulot  ishlarini
bajarishlarini   va   uy   vazifalarini   tekshirishb   yoki   test   orqali   amalga   oshirish
tavsiya   etiladi.   Oraliq   va   yakuniy   nazorat   esa,   asosan   maxsus   vazifalarni
bajarish yoki test topshiriqlari orqali amalga oshiriladi.
Fanni o’rganishda zamonaviy shaxsiy kompyuterlardan, axborot texnologiyalari
vositalaridan, lokal va global kompyuter tarmoqlaridan
(INTERNET,   INTRANET),     ofis   dasturlaridan,   elektron   ta’limiy   resurslardan,
yangi pedagogik texnologiyalardan va interfaol usullardan(loyihalar usuli, keys-
stadi, hamkorlikda ishlash va boshq.) foydalanish ko’zda tutilgan.
MS   EXCEL   2010   DA   AMALLAR   VA   FORMULALAR.   Sodda
ifodalarni   hisoblash.   Katakka   murojaat:   nisbiy,   absolyut   va   aralash   murojaat.
Murojaatdan   foydalanib   amal   bajarishda   nusxalashning   afzalligi.   Sodda   va
murakkab funksiyalarning grafiklari. Boshqa varaq yoki kitobga murojaat.  MS
9 Excelning   funksiyalar   kutubxonasi.   Funksiya   argumenti   oynasi.   Formulalar
satridan foydalanish. Matnli funksiyalar. Mantiqiy funksiyalar. Mustahkamlash
uchun   amaliy   mashg‘ulot.     Matematik   funksiyalar.   Ko‘paytmani   hisoblashga
oid funksiyalar. Statistik funksialars. Mustahkamlash uchun amaliy mashg‘ulot.
MS Excel yordamida ba’zi masalalarni yechish. Amaliy mashg‘ulot.
MA’LUMOTLAR   OMBORI.   Ma’lumotlar   ombori   haqida   tushuncha.
Ma’lumotlar   omborini   boshqarish   tizimlari.   Amaliy   mashg‘ulot.   MS   Access
2010 ning asosiy elementlari va maydonlar xususiyati. Amaliy mashg‘ulot. MS
Access   2010   da   ma’lumotlar   omborini   tashkil   etish.   Amaliy   mashg‘ulot.   MS
Access   2010   da   jadvallarni   o‘zaro   bog‘lash.   Amaliy   mashg‘ulot.   MS   Access
2010   da   ma’lumotlarni   berilgan   shablon   bo‘yicha   izlash   va   qayta   ishlash.   MS
Access  2010 da ma’lumotlar  omborini hosil qilish  va tahrirlashda  formalardan
foydalanish.   Amaliy   mashg‘ulot.   MS   acces   2010   da   matematik   amallarni
bajarish. Takrorlashga doir topshiriqlar.
DELPHI MUHITIDA ILOVALAR YARATISH . Ilovalar yaratishning
zamonaviy   usullari.   Delphi   dasturlash   muhiti.   Ilova   va   uning   oynasi.   Amaliy
mashg‘ulot.   Boshqarish   tugmasi.   Amaliy   mashg‘ulot.   Showmessage   oynasi.
Nazorat ishi. Ilova oynasiga ma’lumot joylash. Amaliy mashg‘ulot. Boshqarish
obyektlarining   faolligi   va   ko‘rinmasligi.   Amaliy   mashg‘ulot.   Ilovaga
ma’lumotlar kiritish. Amaliy mashg‘ulot. Ma’lumot turini o‘zgartirish. Nazorat
ishi.   Ilovada   bayroqchalardan   foydalanish.   Amaliy   mashg‘ulot.   Ilovada
radiotugmalar   guruhidan   foydalanish.   Amaliy   mashg‘ulot.   Listbox   va
combobox   obyektlari.   Amaliy   mashg‘ulot.   Memo   boshqarish   obyekti.   Nazorat
ishi. Delphi da grafika
bilan ishlash. Amaliy mashg‘ulot. Timer obyekti va undan foydalanish. Amaliy
mashg‘ulot. Rasmga boshqa obyektlarni joylash. Amaliy mashg‘ulot. Grafik va
animatsion   ilovalarga   misollar.   Amaliy   mashg‘ulot.   Nazorat   ishi.   Takrorlash
10 uchun savollar.
1.2.   Informatika va axborot texnologiyalari fanini o‘qitishning nazariy -
metodik asoslari
Pedagogik  va axborot texnologiyalarining  ta’lim  jarayoniga joriy  etilishi
ta’lim vositalarining yangi avlodi va ta’limning so‘nggi turlari ko‘rinishida o‘z
mohiyatiga   ega   bo‘lishi   bilan   ahamiyatlidir.   Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonida
foydalanilayotgan an’anaviy o‘qitish usullariga qo‘shimcha o‘quv vositalari deb
hisoblangan   barcha   multimedia   o‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlar   shular
jumlasidandir.   Informatika   va   axborot   texnologiyalari   fanini   o’rganishning
nazariy   metodik   asoslari   bo’limini     imkoniyatlari   va   kiritilgan   ma’lumotlar
asosida turlarga ajratish mumkin:
1.   O‘quv   darslikning   elektron   versiyasi   namunaviy   dasturga   muvofiq
fanning   to‘liq   kursini   qamrab   olgan   ma’lumotlarning   elektron   variant   holdagi
mahsulot (ma’ruzalar, matnlar va boshqalar).
2.   Elektron darslik o‘quv darslik elektron versiyasining takomillashtirilgan
holatidir.   Elektron   darslik   matni,   gipermatn,   giperizoh,   grafik,   diagramma,
rasm, chizma va ularning animatsiyalaridan iborat (elektron darslik va elektron
darslik versiyasi professor o‘qituvchilarning o‘quv mashg‘ulotlarni o‘tkazishda
va talabani darsdan tashqari mustaqil ta’lim olish uchun imkoniyat beradi).
3.   O‘quv uslubiy elektron qo‘llanma o‘quv fanini qisman qamragan bo‘lib, 
matn, rasm, gipermatn, chizma va animatsiyalardan iborat.
4.   O‘quv   uslubiy   elektron   ko‘rgazma     ma’lum   bir   fan   uchun
kompyuterlashtirilgan, yaxshi dizaynga ega bo‘lgan miniplakatlar to‘plami. 2D
grafik   o‘lchamida   tayyorlanadi   (dars   jarayonida   multimedia   proyektor   orqali
namoyish etiladi).
5.   O‘quv   uslubiy   kompyuter   dasturi   ma’lum   fanning   mavzusi   keng
yoritiladi.   Ushbu   dastur   algoritmlashtirilgan   bloklardan   iborat.   Har   bir   blok
11 o‘zining   mazmuniga,   matni,   grafikasi,   animatsiya,   o‘quv   va   nazorat   qismidan
iborat bo‘lgan dastur.
6.   Multimediali   o‘quv-uslubiy   kompyuter   dasturi   va   ensiklopediyalar
ushbu   o‘quv   kompyuter   dasturi   matn,   gipermatnlar,   giperizohlar,   grafik,
diagrammalar,   rasmlar,   chizmalar,   harakat,   ovoz,   videotasmalar,   fotorasmlarni
o‘z ichiga qamrab olgan mahsulot bo‘lib. 3D grafik o‘lchamida tayyorlanadi.
7.   Kompyuterlashtirilgan   videofilmlar   ushbu   mahsulotda   sensorika
ishlatiladi. Kompyuterlashtirilgan videofilmlar skanerdan, raqamli videokamera
va   fotoapparatlardan   matnlar,   rasmlar,   harakatlar   kiritiladi.   Undan   tashqari,
videomagnitofondan raqamli o‘zgartirgich orqali videofilmlar joylashtiriladi va
tahrirlar kiritish imkonini beradi.
8.   Kompyuterlashtirilgan   laboratoriya   ishlari   berilgan   mavzu   bo‘yicha
laboratoriya   tajribalarini   namoyish   qilish,   harakatlanishi,   asboblarning
ko‘rsatkichlari,   vaqt   o‘lchash-larini   va   boshqa   jarayonlarni   bog‘lovchi
kompyuter
dasturi. 3D grafik o‘lchamida tayyorlanadi (Laboratoriya asbob-uskunalari 
yetishmaydigan joylarda ishlatish imkoniyatini beradi).
9.   Ma’lumotlar banki katta hajmdagi axborotni o‘z ichiga qamrab olgan va
ularni   turli   ko‘rinishda   (jadval,   diagramma,   gistogramma,   matn,   rasm   va
hokazo) bera oladigan, o‘quv jarayonida bilim oluvchilar tomonidan o‘z ustida
mustaqil   ishlashi   va   o‘z   bilimlarini   nazorat   qilishi   uchun   qo‘llaniladigan,
doimiy   ravishda   to‘ldirib   boriladigan,   keng   doirada   foydalanishga
mo‘ljallangan,   tegishli   vakolatli   davlat   tashkilotida   qayd   etilgan   sohalar
bo‘yicha ma’lumotlar bazasi.
11-sinf   informatika   va   axborot   texnologiyalari   fanidan   elektron   o'quv
uslubiy   majmuani   muassasalarning   kutubxonalarida,   kompyuter   sinflarida
saqlash va foydalanish mumkin.
12 O‘quv uslubiy elektron mahsulotlarning asosiy xususiyatlari
O‘quv uslubiy elektron mahsulotlar quyidagi xususiyatlarga ega bo‘lishi 
kerak:
   ta’limning   yuqori   sifat   darajasida   o‘quv   mashg‘ulotlarini   o‘tishni
ta’minlash;      mustaqil   ta’lim   olish   va   o‘zini   –   o‘zi   mustaqil   nazorat   qilish
imkonini
yuzaga keltirish;
   axborotni mustaqil o‘rganishning turli uslublarini qo‘llash;
   tajriba-tadqiqot ko‘nikmalarini hosil qilish;
   bilim oluvchilarning ijodiy qobiliyatlarini rivojlantirishga qaratilganligi;
   o‘qitishga noan’anaviy yondashish, o‘quv materialini o‘rganishning vaqtini
tejash (talabalarga masofaviy o‘qish imkoniyatini berish).
11-sinf informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron mahsulotlarni
yaratish   bosqichlari.   O‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlarni   yaratish
texnologiyasi   katta   mehnat   hajmiga   ega   bo‘lib,   uni   yaratishda   tajribali
professor-o‘qituvchilar   va   dasturni   tuzuvchi   mutaxassis   hamkorligida
tayyorlanadi.
11-sinf informatika va axborot texnologiyalari fanidan  elektron adabiyotni 
ishlab chiqish quyidagi keltirilgan bosqichlar olib borilishi maqsadga muvofiq:
   ta’lim muassasalarida fanlar bo‘yicha Respublikada yaratilgan elektron
mahsulotlarning monitoringi o‘tkaziladi;
   yetakchi professor-o‘qituvchi, dasturchi (programmist), dizaynerlar jalb
etiladi.
   professor-o‘qituvchilar fan bo‘yicha adabiyot, grafik, chizma, rasm, test,
13 mashg‘ulot, so‘rov, qiziqarli mashg‘ulot va hokazolar yig‘iladi va ularga asosan 
o‘quv-uslubiy elektron mahsulotga ssenariy tuziladi.
   O‘quv uslubiy elektron mahsulotni tuzilmasi ishlab chiqiladi.
   Bo‘limlar, boblar va mavzular bo‘yicha mazmunini hamda ketma-ketligi
ishlab chiqiladi.
   Dizayner tomonidan elektron mahsulotga estetik shakl yaratiladi.
   Dasturchi o‘quv-uslubiy elektron mahsulotlarning alohida bloklarning
algoritmini tayyorlaydi va berilgan ssenariy, shakllar bo‘yicha tayyor elektron 
mahsulot yaratadi.
   CD-diskka joylashtiriladi va foydalanuvchi uchun uslubiy qo‘llanma
tayyorlanadi.
    11-sinf informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv
mahsulot   bilim   oluvchilarning   tasavvurini   kengaytirishga,   dastlabki   bilimlarini
rivojlantirishga   va   chuqurlashtirishga,   qo‘shimcha   ma’lumotlar   bilan
ta’minlashga   mo‘ljallangan   bo‘lib,   ko‘proq   chuqurlashtirib   o‘qitiladigan   fanlar
bo‘yicha   yaratiladi.   O‘quv   uslubiy   elektron   mahsulotlarga   asosiy,   jumladan:
ilmiylik;   pedagogik;   didaktik;   metodik;   psixologik;   ergonomik;   estetik;   texnik
va texnologik talablar qo‘yiladi.
11-sinf informatika va axborot texnologiyalari fanidan uslubiy elektron 
maxsulotlarning sifatini baholash mezonlari
1.   Texnik mezonlar:
   avtomatik holda yuklanishi (avtozagruzka);
   boshqarish, ma’lumot kirgizish, ma’lumot olish va chiqish;
   EHMning namunaviy ishlash (parametrlarni kirg‘izilgan holda)
14 imkoniyati;
   EHMning kerakli kadrlarini qayta yuklash imkoniyati;
   kiritilgan ma’lumotlarni qaytarish imkoniyati;
   ekranda berilgan va qayta ishlangan ma’lumotlarni chop etish imkoniyati. 2.  
Servis mezonlar:
   iyerarxik menyu mavjudligi (ma’lumotni qulay topish);
   interaktiv dialogning mavjudligi;
   yordam va sharkllarning mavjudligi;
   tasvirning aniqligi;
   dizayn;
   grafik va harflarning shriftlari bir-biri bilan uyg‘unlashganligi.
3.   Pedagogik va psixologik mezonlar:
   ilmiy va pedagogik bilimlarning EHM aks ettirilganligi;
   dasturiy vositalardan foydalanishda pedagogik maqsadlarni tanlash
asoslanganligi;
   zamonaviy axborot texnologiyalari vositalaridan foydalanuvchi yangi
boshqaruv sharkl va o‘qitish usullari mavjudligi;
   ta’limga muhimligi (didaktik talablarga javob berishi);
   o‘quv materialini ifodalanish shakli va uning mazmuni orasidagi optimal
bog‘liqligi (grafik, jadval, matn, chizma, sxema va hokazo);
   EHM ishlatilganda bexos tugmalarni bosishda, ma’lumotlarning
o‘zgarmasligi va stabil ishlashi;
   fikrlashni shakllantirish;
15    bilim, ko‘nikma, mahoratlarni mustaqil egallashni shakllantirish;
   eksperimental va izlanish faoliyatini o‘quv jarayonida egallash.
4.   Interaktivlik mezoni:
   dialogni olib borishda har xil vositalarning mavjudligi;
   o‘quv materialini o‘zlashtirishda osondan qiyinga o‘tish bosqichlari;
   o‘quv materialida istalgan bobidan foydalanish imkoniyati;
   javoblarni kiritish va olish variantlari;
   xatolarni tahlil qilish imkoniyati va to‘g‘rilash.
O‘quv   jarayoni   uchun   mo‘ljallangan   dasturiy   vositalarning   psixologik-
pedagogik,   dasturiy   texnik   sifatini   va   ulardan   o‘qitish   jarayonida   foydalanish
baholash mezonlari orqali amalga oshirilishi maqsadga muvofiq. O‘quv uslubiy
elektron   mahsulotlarni   ekspertizasi   belgilangan   tartibda   maxsus   ekspertlar
tomonidan   o‘tkazilishi   kerak.   Maxsus   ekspert   guruhi   tarkibiga   ta’lim
muassasalaridan   yuqori   malakali   pedagoglar,   dastur   tuzuvchilar,   psixolog,
dizayner va yetakchi mutaxassislar kiritilishi lozim.
Informatika va axborot texnologiyalari fanini o’qitishning nazariy-metodik
asoslari bo’limlarini tashkil etishda 11-sinf informatika va axborot 
texnologiyalari
faning   darsligining   o’rni   kata   hisoblanadi.   Darslikda   keltirib   o’tilgan   asosiy
uchta   bobga   tayanamiz.   Ya’ni   fanni   o’qitish   jarayonida   nazariy-metodik
bo’limlarlarini quyidagilardan tashkil etiladi:
  Ms excel 2010 da amallar va formulalar 
  Ma’lumotlar ombori.
  Delphi muhitida ilovalar yaratish.
16 II BOB.  Informatika va axborot texnologiyalaridan elektron o‘quv uslubiy
majmua ishlab chiqish va undan foydalanish metodikasi
2.1.   Elektron o’quv uslubiy majmualar yaratishning multimediali 
dasturiy vositalari
Flash dasturi.  Flash texnologiyasi Shockwave Flash (SWF) formatidagi 
vektor grafikadan foydalanishga asoslangan. Albatta bu format eng kuchli 
formatlardan bo‘lmasada, SWF yaratuvchilariga grafikani imkoniyatlari, grafika 
bilan ishlovchi vositalar va natijani Web-saxifalarga qo‘shish mexanizmlarini 
birlashtirish o‘rtasida eng qulay yechimi topilgan. SWF ni qo‘shimcha 
imkoniyatlardan yana biri bu uning moslashuvchanligidir, ya‘ni bu format 
barcha platformalarda (MacOS sistemali Macintosh kompyuterlari yoki 
Windows sistemali IBM kompyuterlarida) ishlatilishi mumkin. SWF ning yana 
bir qulay imkoniyati uning yordamida yaratilgan tasvirlar nafaqat animasiyali 
bo‘lishi, balki interaktiv elementlar va tovush bilan boyitilishi mumkin.
  CamStudio dasturi.  CamStudio –ochiq kodli dastur bo‘lib Windows OT 
larda ishlaydi, asosan ekrandagi jarayonlarni audio-visual qo‘llanma ko‘rinishida
saqlab qo‘yish, ovozlarni yozish vazifasini bajaradi hamda AVI va SWF fayl 
formatda audiovisual qo‘llanma larni saqlaydi.
1-rasm CamStudio dasturi
Wink Dasturi.  Wink Dasturi dars namoyishi ― Презентация  larini‖
ekrandagi jarayonlarni rasm korinishida saqlaydi hamda yaratilgan 
namoyishlarga matn, tugmalar, ma‘lumotlarni kiritish imkoniyatlari mavjud.
17 2-rasm Wink dasturi ko’rinishi
Turli fayl formatlari jumladan EXE, FLV, HTML, va bosqalarni qo‘llash
imkoniyati mavjud. Dastur Windows muhiti hamda Linux muhiti uchun ishlab 
chiqilgan.
Webineria   dasturi.   Webineria   dasturi   –   ochiq   kodli   dastur   bo‘lib,
ekrandagi   jarayonlarni   audiovisual   qo‘llanma   ko‘rinishida   saqlasb   keyinchalik
ko‘rish   uchun   mo‘ljallangan.   Yozilayotgan   audio-visual   qo‘llanma   fayylar
avval   AVI   formatida   saqlanadi   keyinchalik   zaruriyat   tug‘ilsa   Flash   FLV
formatiga   o‘zgartirish   mumkin.   Yozilayotgan   jarayonni   boshlash   hamda
tohtatish mahsus tugmalar asosida bajariladi. Bularga qo‘shimcha sifatida 2-xil
ma‘nba   (ekran   va   Veb   kamera)   dan   kelayotgan   tasvirlarni   birlashtirish
imkoniyati mavjud.
                 3-rasm. Webineria dasturi asosiy oynasi
Dastur faqatgina Windows sinfiga oid Operatsion tizimlarda ishlatiladi. 
AutoPlay Media Studio 8 dasturi tafsifi . Bu dastur disklarni avtomatik
ishga tushiriluvchi vizual qobiqlar yaratishga mo‘ljallangan dastur hisoblanadi.
Bu dastur yordamida elektron darsliklar, CD\DVD tashrifnomalar, taqdimot va
soddda o‘yinlar yaratish mumkin. Dasturning eng qulay tomoni dasturlash tillari
18 bilan   notanish   voydalanuvchilar   ham   undan   muvofaqqiyatli   foydalanishlari
mumkin.   C++,   Java,   Visual   Basic   dasturlash   texnologiyalaridan   xabardor
shaxslar uchun bu dasturning imkoniyatlari yanada kengroqdir.
2.2.   Informatika va axborot texnologiyalari fanidan nazariy-metodik 
majmua yaratishda AutoPlay dasturi
AutoPlay Media Studio 8.0.6.0. dasturi bilan ishlash uchun minimal talablar: 
   Operatsion tizim: Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7
va undan yangilari.
   Prosessor Pentium 4 va undan yangilari.
   OXS 256  МБ  yoki undan yuqori.
   Ekran sig‘imi 1024x768 piksel va undan yuqori.
   Ranglar sifati 16 bit yoki undan yuqori.
   Xotirada o‘rnatish uchun bo‘sh joy sig‘imi 100  МБ .
   Sichqoncha.
   DirectX 7 va undan yangilari.
   Internet Explorer 4.0 va undan yangilari.
   Adobe Flash Player 8 va undan yangilari.
   Adobe Reader 8 va undan yangilari.
Dastur interfeysi.  Auto Play Media Studio dasturi bosh oynasi 1-rasmda 
keltirilgan va bu oynani 6 ta maydonga ajratish mumkin. AutoPlay Media Studio
19 1.   Menyu qatori.
2.   Asboblar paneli.
3.   Loihaninig yo‘l ko‘rsatuvchisi.
4.   Obyekt xususiyatlari paneli.
5.   Ishchi maydon.
6.   Loyiha o‘lchami paneli.
       4-rasm. AutoPlay Media Studio bosh oynasi. 
Menyu qatori o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
   Fayl.     Sozlash.     To’xri joylashtirish      Saxifa.
20    Muloqot.     Obyekt.     Loiha.     Nashr qilish .
   Ko’rinish.     Asboblar.     Yordam.
Yangi loiha yaratish bosqichlari.  AutoPlay Media Studio dasturi 
o‘rnatilgach uni ishga tushirsak quyidagi muloqot oynasi hosil bo‘ladi.
      5-rasm. AutoPlay dasurida yangi loyiha yaratish oynasi.
Yangi loiha yaratish uchun hosil bo‘lgan oynadan  Создать   новый   проект
tugmasini aktivlashtiramiz. Yangi hosil bolgan oynadan  Blank Project  bandini 
tanlab loiha nomini kiritish va  ОК  tugmasini faollashtirish lozim.
21                 6-rasm. AutoPlay dasturida yangi lohihalar oynasi.
Natijada bo‘sh oynadan iborat yangi loiha hosil bo‘ladi. Yangi sahifaga fon
berish   jarayonini   ko‘rib   o‘tamiz.   Buning   uchun   istalgan   rasmni   o‘lchamlarini
800×600 ga keltirish kerak. Fonni o‘rnatishdan oldin loiha oynasi o‘lchamlarini
almashtirish lozim. Buning uchun bosh menyudan Project-Settings tanlanadi.
2.3.   11-sinf "Informa tika va AT" fanini o'rgatuvchi elektron o’quv
uslubiy qo`llanma va undan foydalanish
Endi   AutoPlayda   ssenariy   yozish   imkoniyatlaridan   foydalanib,   elektron
o‘quv qo‘llanmani yaratish bilan bog‘liq amaliy ish jarayoniga o‘tamiz. Amaliy
ishni   dastlab   dizayn   tanlash   va   boshqaruv   obyektlarini   loyihalashtirishdan
22 boshlaymiz.
1. AutoPlay dasturini ishga tushiramiz va taklif qilingan loyiha shablonlari
orasidan “Blank Project” shablonini tanlaymiz.
  7-rasm. AutoPlay dasturida yangi loyihalar oynasi
23 2. “Project” menyusiga kirib, “Settings” bandini tanlaymiz va yuzaga kelgan
,,Project   Settings”   sarlavhali   muloqot   oynasining   “Appearance”   sahifasidagi
“Dimensions”  bo‘limiga o‘tib, “Page Size”  maydonidagi ro‘yxatdan  “Custom”
satrini  tanlaymiz va “Width” qiymatini 900 ga, “Height” qiymatini esa 600 ga
o‘zgartiramiz va OK tugmasini bosamiz.
8-rasm. AutoPlay dasturida Project settings oynasi
1.    AutoPlay dasturi muhitida 6 ta instrumentlar panelidan foydalanib elektron
o‘quv qo‘llanma yaratishimiz mumkin bo‘lib, ular quyidagilardan iborat : 
1. Standard;
2. Objects;
24 3. Advanged objects;
4. Common;
5. Project;
6. Align.
Shu panellardan foydalanib bosh sahifamizni tuzib olamiz.
25 9-rasm. Bosh sahifa
2.     Bosh sahifani tuzib olganimizdan keyin “Page” bo‘limidan foydalanib 
yangi oynalar ochib olamiz.
 
10-rasm. AutoPlayda Project va Page oynasi
3.  Kerakli tugmani bosganimizda o‘sha joyga kirishi uchun ya’ni masalan
26 “Ma’lumotlar ombori” tugmachasini bosganimizda testlarni ochib berishi uchun,
11-rasm. Elektron o’quv uslubiy majmua bo’limlari.
“Ma’lumotlar ombori” tugmachasini ustiga sichqonchaning chap tugmachasini 
ikki
marta bosishimiz kerak.Shundan keyin quyidagi ekran hosil bo‘ladi.
“Quick Action” bo‘limiga o‘tib , “Show Page” ni tanlab undan keyin
27 XULOSA.
Ta’lim   jarayonini   avtomatlashtirishning   qulay   vositalaridan   biri   bu
ta’lim jarayonida turli xil elektron o’quv qo’llanmalar, o’rgatuvchi va nazorat
qiluvchi dasturlardan foydalanishdir. Ushbu bitiruv malakaviy ishida 11-sinf
“Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fani   bo’yicha   elektron   o’quv
qo’llanma   yaratishning   barcha   nazariy   va   amaliy   asoslari   ishlab   chiqildi   va
quyidagi natijalar olindi:
−elektron o’quv qo’llanmalar, ularning turlari va o’quv jarayonidagi 
ahamiyati o’rganildi;
−11-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   uslubiy   elektron
maxsulotlarning   sifatini   baholash   mezonlari,   elektron   darslkning   sifati   va
asosiy ko’rsatkichlari o’rganildi;
−11-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   elektron   o’quv
qo’llanmalarni yaratishda bo’limlarga ajratish va  mavzularga uzviy bog’lash
o’rganildi.
− elektron o’quv qo’llanmalarni yaratishning dasturiy vositalari, ularning 
turlari va afzalliklari o’rganildi;
− “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv 
qo’llanmanining tuzilishi ishlab chiqildi;
−“Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv qo’llanma 
yaratildi;
−11-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv 
qo’llanmadan foydalanish uchun ko’rsatmalar ishlab chiqildi;
Yaratilgan   11-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan
28 elektron o’quv qo’llanma mazkur fan bo’yicha nazariy va amaliy bilimlarni
o’z   ichiga   oladi.   Bundan   tashqari   mazkur   fan   bo’yicha.   Yaratilgan   elektron
o’quv   qo’llanmadan   o’quvchilar   va   o’qituvchilar   ta’lim   jarayonida   va
mustaqil ishlashlari uchun foydalanishlari mumkin.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  RO’YXATI.
1.   O’z.R.V.M.   2017   yil   6-apreldagi   “Umumiy   o’rta   va   o’rta   maxsus   ta’lim
maxsus kasb-hunar ta’limining DTS larin tasdiqlash to’g’risida”gi 187-sonli
qarori.
2.   O‘zbekiston Respublikasi Qonun hujjatlari ma’lumotlari milliy bazasi 
(http://lex.uz/docs/3339073 (2018 yil sentyabr)
3.   Informatika va axborot texnologiyalari 10-11-sinflar uchun o’quv dasturi. 
T.:2017 y.
4.   Tayloqov   va   boshqalar   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   10-sinf
darslik 5.   Yoldashev U.Y. va boshqalar. Infromatika o’qitish metodikasi o’quv
qo’llanma. T.:2004y, 2007y.
6.   M.Aripov, A.Haydarov, Informatika asoslari, O’quv qo’llanma, Toshkent:
O’qituvchi,  2002. 432 b.
7.   Umumiy o‘rta ta’limning informatika va axborot texnologiyalarifanidan 
davlat
ta’lim standarti va o‘quv dasturi. Toshkent, 29-30 b. (3 -ilova).
8.   M.T.Xodjiev, Sh.Razzokov. Elektron darsliklarni yaratish tamoyillari,
afzalliklari, ularga qo’yiladigan talablar va ishlab chiqish bosqichlari. 
Buxoro: «Texnotasvir».-2004.
9.   A.A.Abduqodirov, “Umumta’lim maktablari uchun elektron darslik 
yaratishning  nazariy asoslari”, Pedagogik maxorat. – Toshkent, 2003. №2.
10.   Q.T.Olimov. “Maxsus fanlar bo’yicha elektron darsliklarni yaratishning 
uslubiy  asoslari”,  Kasb-hunar ta’limi, №2.  2004 y.
11.   http://www.findsoft.ru/. AutoPlay Media Studio 7.0 – быстрое создание 
30