Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 787.0KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 20 Fevral 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

2-sinf matematika darslarida geometrik shakllarni o’rgatish metodikasi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
ORIENTAL UNIVERSITETI
“ Pedagogika” fakulteti
“Uzluksiz ta’lim pedagogika”kafedrasi|
60110500-Boshlang‘ich ta’lim yo‘nalishi (sirtqi) ta’lim shakli
  “ Matematika va uni o'qitish metodikasi” fanidan
KURS ISHI
 MAVZU:  2-SINF MATEMATIKA DARSLARIDA
GEOMETRIK SHAKLLARNI O‘RGATISH METODIKASI
Bajardi: ____________  208-guruh talabasi
                 (imzo)         Adashboyeva Muazzam Jumadulla qiz
Ilmiy rahbar: ____________                G'afurov Jamoliddin
        (imzo)
_____________________________
Kurs ishi himoya qilindi Kurs ishiga qo‘yilgan baho 
“___” ___________ 2024-yil “___” ball. ____________
(imzo)
Toshkent-2025
1 Annotatsiya
Ushbu   kurs   ishi   2-sinf   matematika   darslarida   geometrik   shakllarni   o‘rgatish
metodikasini   o‘rganishga   bag‘ishlangan.   Ishda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga
geometrik shakllarni o‘rgatishning nazariy asoslari, pedagogik va psixologik jihatlari,
shuningdek,   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalaridan   foydalanish   usullari   ko‘rib
chiqilgan.
Asarda quyidagi masalalar yoritilgan:
 Geometrik shakllarning ta’rifi, turlari va ularning boshlang‘ich sinflarda
o‘rgatilishining ahamiyati.
 Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   usullar,   metodlar   va
vizual vositalarning roli.
 Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   orqali   geometrik
shakllarni o‘rgatishni qiziqarli va samarali qilish yo‘llari.
 O‘quvchilarning   fazoviy   tasavvurini   rivojlantirishga   qaratilgan   amaliy
mashqlar va vazifalarning ishlab chiqilishi.
Kurs ishi boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari, metodistlar va pedagogika sohasidagi
tadqiqotchilar uchun foydali bo‘lishi mumkin. Ishda keltirilgan tavsiyalar va metodik
yondashuvlar   orqali   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   jarayonini   yanada   samarali   va
qiziqarli qilish mumkin.
2 Mundarija:
Kirish…………………………………………………………………...……………..4
1-bob: Geometrik shakllarni o‘rgatishning nazariy asoslari
1.1.   Geometrik   shakllarning   ta’rifi   va
turlari……………………………………….7
1.2. Geometrik shakllarni o‘rgatishning pedagogik va psixologik jihatlari……15
2-bob: Geometrik shakllarni o‘rgatish metodikasi
2.1.   Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   usullar   va
metodlar……..23
2.2.   Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish…………………………………………………………………………..31
Xulosa………………………………………………………………………………..40
Foydalanilgan   adabiyotlar   va   saytlar………………………………………………
41
3 Kirish
Matematika   fanining   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   geometriya,   bolalarning
fazoviy   tasavvurini   rivojlantirish,   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   oshirish   va   ularning
dunyoqarashini   kengaytirishda   katta   ahamiyatga   ega.   Boshlang‘ich   sinflarda
geometrik   shakllarni   o‘rgatish,   bolalarga   nafaqat   matematik   bilimlarni   o‘zlashtirish,
balki   ularning   kreativlik   qobiliyatini   rivojlantirish,   muhokama   qilish   va   mustaqil
fikrlash ko‘nikmalarini shakllantirish imkonini beradi.
Geometrik   shakllar   –   bu   atrofimizdagi   dunyoni   tushunishning   asosiy
vositalaridan biridir. Ular nafaqat matematika darslarida, balki kundalik hayotda ham
keng   qo‘llaniladi.   Masalan,   uy-joy   qurilishi,   mebel   dizayni,   texnika   va
texnologiyalarda   geometrik   shakllarning   ahamiyati   juda   katta.   Shuning   uchun,
boshlang‘ich   sinflarda   geometrik   shakllarni   to‘g‘ri   va   samarali   o‘rgatish,   bolalarni
kelajakda   murakkabroq   matematik   tushunchalar   va   amaliy   masalalarni   yechishga
tayyorlashning muhim bosqichidir.
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarni   faol   o‘qitish,   ularning   qiziqishini
uyg‘otish   va   bilimlarni   amaliyotda   qo‘llashga   yo‘naltirish   talab   qilinmoqda.
Boshlang‘ich   sinflarda   geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   vizual   vositalar,   interfaol
metodlar  va zamonaviy ta’lim  texnologiyalaridan foydalanish, o‘quvchilarning bilim
va ko‘nikmalarini mustahkamlashga yordam beradi. Shuningdek, o‘quvchilarning faol
ishtirokini   ta’minlash   va   ularning   qiziqishini   uyg‘otish   orqali   geometrik   shakllarni
o‘zlashtirish jarayonini qiziqarli va samarali qilish mumkin.
4 Geometrik shakllarni o‘rgatish jarayonida o‘qituvchilar quyidagi muammolarga
duch kelishlari mumkin:
 O‘quvchilarning geometrik shakllarni tushunish qiyinligi.
 Fazoviy tasavvurni rivojlantirishda qiyinchiliklar.
 Darslarda   qiziqarli   va   samarali   metodlarning   yetarli   darajada
qo‘llanilmasligi.
Shu sababli, boshlang‘ich sinflarda geometrik shakllarni o‘rgatish metodikasini
takomillashtirish,   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalaridan   foydalanish   va
o‘quvchilarning   individual   qobiliyatlarini   hisobga   olgan  holda   darslarni   tashkil   etish
dolzarbligini ta’minlash zarur.
Kurs Ishining Maqsadi
2-sinf   matematika   darslarida   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   metodikasini
o‘rganish   va   takomillashtirish,   shuningdek,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga
geometrik   shakllarni   tushunish   va   ularni   amaliyotda   qo‘llash   ko‘nikmalarini
shakllantirish. Bu maqsad quyidagi jihatlarni o‘z ichiga oladi:
 Geometrik shakllarni o‘rgatishning nazariy asoslarini o‘rganish.
 Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda, ularga geometrik shakllarni o‘rgatishning samarali usullarini ishlab chiqish.
 O‘quvchilarning fazoviy tasavvurini rivojlantirish va ularning matematik
fikrlash qobiliyatini oshirish.
Kurs Ishining Dolzarbligi
5 Boshlang‘ich   sinflarda   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   matematikani
o‘zlashtirishning muhim qismidir. Bolalarning fazoviy tasavvuri va mantiqiy fikrlash
qobiliyati shakllanishida geometrik shakllarni to‘g‘ri tushunish katta ahamiyatga ega.
Bugungi   kunda   zamonaviy   ta’lim   tizimida   o‘quvchilarni   faol   o‘qitish,   ularning
qiziqishini   uyg‘otish   va   bilimlarni   amaliyotda   qo‘llashga   yo‘naltirish   talab
qilinmoqda. Shuning uchun, geometrik shakllarni o‘rgatishda qo‘llaniladigan metodik
yondashuvlarni   takomillashtirish   va   ularni   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   bilan
birlashtirish dolzarbligini ta’minlash zarur.
Kurs Ishining Vazifalari
1. Geometrik   shakllarni   o‘rgatishning   metodik   asoslarini   o‘rganish.
Bu   vazifa   geometrik   shakllarning   nazariy   jihatlarini,   ularning   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari uchun muhimligini va ularni o‘rgatishda qo‘llaniladigan asosiy usullarni
o‘rganishni o‘z ichiga oladi.
2. Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   geometrik   shakllarni   o‘rgatishda
qo‘llaniladigan   usullar   va   metodlarni   tahlil   qilish.
Bu vazifa o‘quvchilarning yosh xususiyatlarini hisobga olgan holda, ularga geometrik
shakllarni o‘rgatishning eng samarali usullarini aniqlashga qaratilgan.
3. Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalardan   foydalanish   imkoniyatlarini   o‘rganish.
Bu vazifa interfaol  darsliklar, multimedia vositalari, kompyuter  dasturlari  va  boshqa
zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   orqali   geometrik   shakllarni   o‘rgatishni
qiziqarli va samarali qilishni o‘z ichiga oladi.
4. O‘quvchilarning   geometrik   shakllarni   tushunishini   oshirishga
qaratilgan   amaliy   mashqlar   va   vazifalarni   ishlab   chiqish.
Bu   vazifa   o‘quvchilarning   geometrik   shakllarni   tushunishini   mustahkamlash   uchun
amaliy mashqlar, o‘yinlar va loyihalarni ishlab chiqishga qaratilgan.
6 I-bob: Geometrik shakllarni o‘rgatishning nazariy asoslari
1.1. Geometrik shakllarning ta’rifi va turlari
Geometrik shakllarning ta’rifi.
Geometriya   matematikaning   fazoviy   figuralar   va   shakllarni   o‘rganadigan
bo‘limi   hisoblanadi.   Geometrik   shakllar   esa   atrof-muhitdagi   jismlarning
soddalashtirilgan   matematik   ifodasi   bo‘lib,   ular   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega.
Geometrik   shakllar   ikki   turga   bo‘linadi:   tekislikdagi   shakllar   (ikki   o‘lchovli)   va
fazoviy shakllar (uch o‘lchovli).
 Tekis geometrik shakllar   – faqat uzunlik va kenglikka ega bo‘lib, ular
ikki   o‘lchovli   bo‘ladi.   Bular   orasiga   uchburchak,   to‘rtburchak,   doira   va   boshqa
shakllar kiradi.
 Fazoviy   geometrik   shakllar   –   uzunlik,   kenglik   va   balandlikka   ega
bo‘lib, uch o‘lchovli bo‘ladi. Masalan, kub, parallelepiped, sfera va silindr.
Tekis geometrik shakllarning turlari
Tekis shakllar maktab geometriyasining asosiy tarkibiy qismi hisoblanadi. Ular
quyidagilardan iborat:
7 1. Nuqta  – eng oddiy geometrik obyektdir. U o‘lchovga ega emas va faqat
joylashuvni ifodalaydi.
2. Chiziq   – nuqtalar ketma-ketligidan hosil bo‘lib, to‘g‘ri va egri chiziqlar
shaklida bo‘lishi mumkin.
3. Uchburchak   –   uch   tomon   va   uch   burchakka   ega   bo‘lgan   shakl.
Uchburchaklar teng tomonli, teng yonli va to‘g‘ri burchakli bo‘lishi mumkin.
4. To‘rtburchak   –   to‘rt   tomonli   shakl   bo‘lib,   unga   kvadrat,   to‘g‘ri
to‘rtburchak, parallelogram, romb va trapetsiya kiradi.
5. Doira   –   markazdan   bir   xil   uzoqlikdagi   nuqtalar   to‘plamidan   iborat
bo‘lgan yopiq egri chiziq.
Fazoviy geometrik shakllarning turlari
Fazoviy   shakllar   kundalik   hayotda   uchraydigan   jismoniy   obyektlarni
tushunishda muhim ahamiyatga ega. Ular orasida:
1. Kub  – barcha qirralari teng bo‘lgan olti qirrali jism.
2. Parallelepiped   –   qarama-qarshi   qirralari   parallel   va   teng   bo‘lgan   olti
qirrali jism.
3. Silindr   –   asoslari   doira   shaklida   bo‘lib,   yon   yuzasi   to‘g‘ri   chiziqli
bo‘lgan shakl.
4. Konus  – bitta uchi nuqta bilan tugab, boshqa uchi doira shaklida bo‘lgan
jism.
5. Shar (sfera)  – markazdan bir xil uzoqlikdagi barcha nuqtalar to‘plami.
Geometrik shakllarning hayotdagi ahamiyati
Geometrik   shakllar   nafaqat   matematika   fanida,   balki   kundalik   hayotda   ham
katta rol o‘ynaydi:
8  Arxitektura va qurilishda shakllar binolarni loyihalashda ishlatiladi.
 Dizayn   va   san’at   sohasida   har   xil   geometrik   shakllardan   vizual
kompozitsiyalar yaratishda foydalaniladi.
 Fizika va  muhandislikda  shakllarning  xususiyatlari   harakat,  energiya  va
kuch taqsimotini tushunishda qo‘llaniladi.
Geometrik   shakllar   –   bu   fazoda   ma’lum   joyni   egallovchi   figuralar   bo‘lib,
ularning   har   biri   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega.   Boshlang‘ich   sinflarda   asosan
quyidagi geometrik shakllar o‘rgatiladi:
1. Nuqta :
Nuqta   –   bu   fazodagi   aniq   joyni   bildiradi,   lekin   uning   o‘lchami   yo‘q.   Nuqta   harflar
bilan   belgilanadi   (masalan,   A,   B,   C).   Nuqta   geometriyaning   eng   asosiy   tushunchasi
hisoblanadi, chunki barcha geometrik shakllar nuqtalardan tashkil topadi.
2. Chiziq :
Chiziq – bu ikki nuqta orqali o‘tuvchi cheksiz uzunlikdagi to‘g‘ri chiziq. Chiziqning
boshi va oxiri yo‘q. U to‘g‘ri chiziq, egri chiziq yoki sinchli chiziq shaklida bo‘lishi
mumkin.
3. Kesma :
Kesma – bu ikki nuqta orasidagi to‘g‘ri chiziqning chekli qismi. Kesmaning boshi va
oxiri mavjud. Masalan, A va B nuqtalar orasidagi kesma AB deb belgilanadi.
4. Burchak :
Burchak  –  bu  ikki   kesmaning   umumiy  nuqtada   (uchida)  kesishishidan   hosil   bo‘ladi.
Burchaklar o‘tkir, to‘g‘ri, o‘tmas va yoyilgan burchaklar shaklida bo‘lishi mumkin.
9 5. Uchburchak :
Uchburchak   –   uchta   tomoni   va   uchta   burchagi   bo‘lgan   geometrik   shakl.
Uchburchaklar tomonlari va burchaklariga qarab turli xil bo‘lishi mumkin:
o Teng tomonli uchburchak (barcha tomonlari teng).
o Teng yonli uchburchak (ikkita tomoni teng).
o Turli tomonli uchburchak (barcha tomonlari har xil).
6. To‘rtburchak :
To‘rtburchak   –   to‘rtta   tomoni   va   to‘rtta   burchagi   bo‘lgan   geometrik   shakl.
To‘rtburchaklar quyidagi turlarga bo‘linadi:
o Kvadrat (barcha tomonlari va burchaklari teng).
o To‘g‘ri   to‘rtburchak   (qarama-qarshi   tomonlari   teng   va   burchaklari
to‘g‘ri).
o Paralelogram (qarama-qarshi tomonlari parallel va teng).
o Romb (barcha tomonlari teng, lekin burchaklari teng emas).
7. Aylana :
Aylana   –   markazdan   bir   xil   masofada   joylashgan   nuqtalardan   tashkil   topgan   shakl.
Aylananing   asosiy   elementlari:   radius   (markazdan   aylana   chizig‘igacha   bo‘lgan
masofa), diametr (radiusning ikki barobari) va doira (aylana ichidagi maydon).
Boshlang‘ich sinflarda o‘rgatiladigan geometrik shakllarning xususiyatlari
Boshlang‘ich   sinflarda   geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   quyidagi
xususiyatlarga e’tibor beriladi:
10  Shakllarning   tashqi   ko‘rinishi :   Shakllarning   qanday   ko‘rinishga   ega
ekanligi (masalan, uchburchakning uchta tomoni borligi).
 Shakllarning   o‘lchamlari :   Shakllarning   tomonlari,   burchaklari   va
maydonlarini o‘lchash.
 Shakllarning   simmetriyasi :   Shakllarning   simmetriya   o‘qiga   ega
ekanligi (masalan, kvadratning to‘rtta simmetriya o‘qi bor).
 Shakllarning   amaliy   qo‘llanilishi :   Shakllarni   kundalik   hayotda   qanday
qo‘llash mumkinligi (masalan, uy-joy qurilishida to‘rtburchaklar va aylanalardan foydalanish).
Geometrik   elementlarni   o’rgatishda   quydagi   metodlardan   masalan:   geometrik
modellashtirshdan   foydalanish,   qog’oz,   cho’plar,   plastin   va   simlardan   figura   (shakl)
larning   modellarini   yasash,   qog’ozda   geometrik   shakllarni   chizish   -   bolalar   ongida
geometrik tasvvumi  rivojlantirishga omil  bo’la oladi. Bunday sharoitda  materialning
turi,   rangi,   o’lchamlari,   tekislikdagi   holatini   nazarda   tutmagan   holda   shakllarni
shunday   tanlash   kerakki,   bolalar   ularning   asosiy   belgilarini   (shakli,   geometrik
sifatlarini)   aniqlay   olsinlar.   Shularga   diqqat   qaratish   kerakki,   o’quvchilar   geometrik
figuralarning   barcha   sifatlarini   ajrata   bilsinlar.   Bu   shakllar   tasavvurning   to’g’ri
bo’lishiga   yordam   beradi.   Masalan   to’g’ri   burchakli   to’rtburchakni   o’rganish
jarayonida bolalar uning ikki asosiy sifati-to’rtburchak ekanligi va burchaklari to’g’ri
ekanligini   tushunib   yetishlari   kerak.   O’qituvchi   shunday   tushuntirishi   kerakki
o’quvchilarga   bu   tushunarli   va   qiziqarli   bo’lishi   lozim.   Bundan   tashqari   bolalarga
geometrik figuralarni ya’ni , masalan to’g’ri to’rtburchak, uchburchak, aylana, romb,
kvadrat   kabi   shakllarni   komyuterlarda   chizib   berishga   o’rgatish   va   rasmlardan   ham
shakllarni   bir   biridan   farqini   aytib   berishga   o’rgatish   kerak.Masalan   quyidagicha
topshiriq berilgan bo’lsin unda shakllarni bir biriga moslashtirish aytilsin. Geometrik
11 figuralarning   yuzasi   haqida   tushunchalarni   o’qitish   metodikasi.   Yuza   to’g’risida
bilimlar   IV   sinf   matematikasida   “yuza”,   “yuza   birliklari”   mavzusida   o’rganiladi.
Lekin   bu   tushunchaga   tayyorgarlik   ishlari   I-II   sinfdan   boshlanadi.   Masalan,   mehnat
darslarida   qog’ozdan   yuzaga   ega   bo’lgan   figulalarni   qirqib   olish   tasviriy   san’at
darslarida   ba’zi   figuralarni   bo’yash   bo’yoqning   ko’p   yoki   kam   ketishi   nimaga
bog’liqligini   bilib   boradilar.   Rasm   solish   bilan   biror   figurani   yopiq   chiziqlar   bilan
chegaralaydilar,   qog’ozning   ko’p   yoki   kam   ketganligini   bilish   asosida   yuzlarning
katta,   teng   munosabatlar   bilan   taqqoslashini   bilib   oladilar.   Geometrik   figuralarga
taalluqli   uchburchak,   kvadrat,   doira   to’g’ri   to’rtburchak   kabi   figuralarni   chizib,   uni
qog’ozdan   kesib   oladilar.   Mehnat   darslarida   ham   bichishtikish   ishlarini   bajarganda
ko’p yoki mato ketganligi bilan yuza tushunchasini bog’laydilar.
12 Bolalarga   yana   shunday   topshiriq   berish   mumkin:   doskaga   uchta   kvadrat   ilib
qo’yiladi. O’quvchi ularning tomonlarini o’lchab, bir-biriga solishtirishni taklif etadi,
bolalar tomonlarini o’lchab, uchala kvadrat teng ekanini bilib oladilar. O’quvchilarga
geometrik figura (shakl)larni o’rgatish metodikasi. Mavzuni o’rgatishdan maqsad:  1.
Nuqta,   kesma,   burchak,   ko’pburchak,   to’g’riburchak,   kvadrat   kabi   shakllar   haqida
aniq tasavvurlarni shakllantirish. 2. Chizish asboblari yordamida va ularsiz geometrik
figuralar   yasash   uchun   amaliy   tajriba   va   ko’nimmalarni   shakllantirish.   3.
O’quvchilarning   fazoviy   tasavvurlarini   shakllantirish.   Boshlang’ich   sinflar
o’quvchilarining geometrik shakllar haqidagi tasavvurlarini shakllantirish metodikasi
yuqorida zikr etilgan vazifalar alohida qo’yiladi va u quyidagi bosqichlarni o’zi ichiga
oladi: 1-bosqich (tayyorlov) - bolalarda bo’lgan geometrik shakllar haqidagi umumiy
tasavvurlarni   aniqlash(   bolalarning   hayotiy   tajribasi,   amaliy   ishlarni   bajarish).   2-
bosqich - o’quvchilar bilan amaliy ishlar asosida ularda geometrik figuralar haqidagi
tasavvurlarni   shakllantirish.   3-bosqich   -   o’rganilgan   materialni   xotirada   mustahkam
saqlab qolish chun the shakllar yasashga oid maxsus tanlangan mashq va masalalarni
13 bajarish.   O’quvchilarga   geometrik   figuralar   haqidagi   umumiy   tasavvurlar   10   gacha
bo’lgan   sonlarni   o’rganish   mavzusini   o’tish   davomida   yana   bir   bor   aniqlanadi.
Dastlab   bu   figuralar   (aylana,   uchburchak,   kvadrat   va   hokozolar)   mavzu   materiali
sifatida foydalaniladi. Unda bolalar hisob-kitob bunday shakllar yordamida masalan,
3 ta kvadrat, 8 ta aylana, 5 ta uchburchak kabi, katta yoki kichik uch burchaklar; qizil
yoki   zangori   doiralarni   sanash   yo’li   bilan   olib   boriladi.   Kichik   yoshdagi   maktab
o’quvchilarida   geometrik   tasavvurni   shakllantirish   metodikasida   ma’lum   shaklldagi
real predmetdan uning tasviri  tomon yoki  tasvirdan real  predmet  sari  bormoq kerak.
Geometrik elementlarni  o’rgatishda  quydagi  metodlardan  masalan,  qog’oz, cho’plar,
plastin   va   simlardan   shakllar   yasash,   qog’ozda   geometrik   shakllarni   chizish-   bolalar
ongida   geometrik   tasvvurni   rivojlantirishga   omil   bo’la   oladi.   Bunday   sharoitda
materialning   turi,   rangi,   o’lchamlari,   tekislikdagi   holatini   nazarda   tutmagan   holda
shakllarni   shunday   tanlash   kerakki,   bolalar   ularning   asosiy   belgilarini,   (shakl,
geometrik   sifatlarini   )aniqlay   olsinlar.   Shularga   diqqat   qaratish   kerakki,   o’quvchilar
geometrik   figuralarning   barcha   sifatlarini   ajrata   bilsinlar.   Bu   shakllar   tasavvurning
to’g’ri   bo’lishiga   yordam   beradi.   Masalan   to’g’ri   burchakli   to’rtburchakni   o’rganish
jarayonida bolalar uning ikki asosiy sifati-to’rtburchak ekanligi va burchaklari to’g’ri
ekanligini   tushunib   yetishlari   kerak.   O’qituvchi   shunday   tushuntirishi   kerakki
o’quvchilarga   bu   tushunarli   va   qiziqarli   bo’lishi   lozim.   O’quvchilarda   geometrik
tasavvurlarni tarkib toptirish, ularni chizish va o’lchash malakalar bilan qurollantirish,
ular   tafakkurini   rivojlantirish   masalalariga   geometrik   elementlarni   o’rgatishda
qo’llanadigan   o’qitish   metodlari   javob   beradi.   Geometriya   propedevtik   kursini
o’qitishning   muhim   metodlari   kuzatish   metodi,   taqqoslash   metodidan   iboratdir.
Bunda   induktiv   xulosa   chiqarish   bilan   bir   qatorda   deduksiya   elementlaridan   ham
foydalaniladi.   Laboratoriya   va   amaliy   ishlar   metodi   geometrik   materialni
o’rganishning   effektiv   metodlaridan   biridir.   Laboratoriya   ishlari   va   amaliy   ishlar
o’quvchilarning   geometrik   figuralarning   mohiyatini   o’zlashtirishlarida   ijobiy   ta’sir
ko’rsatadi.   XULOSA.   Boshlang’ich   sinflarda   matematika   dasturida   geometrik
14 material   katta   o’rinni   oladi.   Geometrik   materialni   o’rganishning   asosiy   maqsadi
geometrik figuralar (nuqta, to’g=ri va egri chiziq, to’g=ri chiziq kesmasi, siniq chiziq,
ko’pburchak,   aylana   va   doira)   haqida   ularning   elementlari   haqida,   figuralar   va
ularning   elementdari   orasidagi   munosabatlari   haqida,   ularning   ba’zi   xossalari
haqidagi   tasavvurlarning   to’la   tizimini   tarkib   toptirishdan   iborat.Geometrik   figuralar
haqidagi fazoviytasavvurlar, geometrik figuralarnichizmachilik va o’lchash asboblari
yordamida   va   bu   asboblarning   yordamisiz   o’lchash   va   yasashlarning   amaliy
malakalarini   (ko’zda   chamalash,   qo’lda   chizish   va   hokazo)   tarkib   toptiriladi,
o’quvchilarning nutq va fikrlashlari shu asosda rivojlantiriladi.
1.2. Geometrik shakllarni o‘rgatishning pedagogik va psixologik jihatlari
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yosh   xususiyatlari   va   ularning   geometrik
shakllarni tushunish qobiliyati
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   (7-8   yosh)   konkret   va   vizual   materiallarni
yaxshiroq   tushunadilar.   Ular   mavhum   tushunchalarni   tushunishda   qiyinchiliklarga
duch   kelishlari   mumkin.   Shuning   uchun,   geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   quyidagi
jihatlarni hisobga olish kerak:
 Vizual qo‘llab-quvvatlash : Bolalar geometrik shakllarni ko‘rish, ularga
tegish va ularni chizish orqali yaxshiroq o‘zlashtiradilar.
 O‘yinlar   va   interfaol   mashqlar :   O‘yinlar   orqali   o‘qitish   bolalarning
qiziqishini uyg‘otadi va ularga geometrik shakllarni o‘rganishni qiziqarli qiladi.
15  Amaliy   mashqlar :   Bolalarni   geometrik   shakllarni   yasash,   kesish   va
ularni solishtirishga jalb qilish.
Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   vizual   vositalar   va   interfaol   metodlarning
ahamiyati
Vizual vositalar va interfaol metodlar geometrik shakllarni o‘rgatish jarayonini
samarali qilishda muhim rol o‘ynaydi. Quyidagi usullardan foydalanish mumkin:
 Vizual   materiallar :   Rasm,   chizma,   model   va   diagrammalardan
foydalanish.   Masalan,   uchburchakning   modelini   ko‘rsatish   yoki   aylana   chizishni
o‘rgatish.
 Interfaol   metodlar :   O‘quvchilarni   faol   qilish   uchun   o‘yinlar,   loyihalar
va   guruhli   ishlardan   foydalanish.   Masalan,   geometrik   shakllarni   yasash   uchun
konstruktorlar yoki qog‘ozdan shakllar yasash.
 Multimedia   vositalari :   Kompyuter   dasturlari,   videolar   va
animatsiyalardan   foydalanish.   Masalan,   GeoGebra   kabi   dasturlar   orqali   geometrik
shakllarni interfaol tarzda o‘rganish.
Pedagogik jihatlar
Boshlang‘ich   sinflarda   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   ta’lim   jarayonining
muhim   qismi   hisoblanadi.   Ushbu   jarayon   o‘quvchilarning   fazoviy   tafakkurini
rivojlantirish,   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirish   va   ularga
matematikaning amaliy ahamiyatini tushuntirishga yordam beradi.
Boshlang‘ich ta’limda matematik bilimlarni shakllantirish muhim jarayonlardan
biri   bo‘lib,   unda   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   alohida   o‘rin   tutadi.   Geometriya
bolalarning   fazoviy   tafakkurini   rivojlantirishga,   mantiqiy   va   tanqidiy   fikrlashini
16 shakllantirishga   yordam   beradi.   Ushbu   bo‘limda   geometrik   shakllarni   o‘rgatishning
pedagogik hamda psixologik jihatlari chuqur yoritiladi.
Geometrik Shakllarni O‘rgatishning Pedagogik Jihatlari
Pedagogika   nuqtayi   nazaridan,   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   muayyan
tamoyillarga asoslanadi va turli didaktik metodlar yordamida amalga oshiriladi.
Pedagogik tamoyillar
1. Vizualizatsiya   (Ko‘rgazmalilik)   tamoyili   –   o‘quvchilarga   geometrik
shakllarni   tushuntirishda   grafik   tasvirlar,   maketlar,   modellar,   slaydlar   va   video
materiallardan foydalanish.
2. Tushunarli bo‘lish tamoyili  – murakkab tushunchalarni oddiy va tanish
holatlar bilan bog‘lab tushuntirish.
3. Faollik tamoyili   – o‘quvchilarni faol ishtirok etishga undash, interaktiv
mashg‘ulotlar tashkil etish.
4. Bosqichma-bosqich   rivojlantirish   tamoyili   –   shakllarni   avval   vizual
ravishda tanitish, keyin ularning xususiyatlarini o‘rganish, so‘ngra amaliy qo‘llash.
5. Hayotiy   bog‘liqlik   tamoyili   –   geometrik   shakllarni   kundalik   hayot
misollarida tushuntirish (uylar, mebel, avtomobillar, tabiatda uchraydigan shakllar).
6. Individual   yondashuv   tamoyili   –   har   bir   o‘quvchining   qobiliyatini
inobatga olib, unga mos o‘qitish metodini tanlash.
Didaktik metodlar
Geometriya darslarida quyidagi metodlar qo‘llaniladi:
 Ko‘rgazmali   metod   –   turli   shakllarni   chizish,   namoyish   qilish   orqali
o‘rgatish.
17  So‘z   bilan   tushuntirish   –   o‘qituvchi   geometrik   shakllarning   nomi   va
xususiyatlarini tushuntiradi.
 Amaliy   mashg‘ulotlar   –   shakllarni   qirqish,   yopishtirish,   yasash   va
chizish orqali o‘rganish.
 Interfaol   o‘qitish   metodlari   –   guruh   bo‘lib   ishlash,   rolli   o‘yinlar
o‘ynash.
 Muammoli   ta’lim   –   o‘quvchilarga   shakllar   asosida   masalalar   berib,
ularni mustaqil yechishga o‘rgatish.
 Integratsiyalashgan   metod   –   geometrik   shakllarni   tasviriy   san’at,
texnologiya, atrof-muhit fani bilan bog‘lab o‘rgatish.
Geometrik shakllarni o‘rgatishning bosqichlari
1. Tanishuv   bosqichi   –   shakllarning   nomi   va   asosiy   xususiyatlari
tushuntiriladi.
2. Tadqiq   qilish   bosqichi   –   shakllarning   farqlari,   o‘zaro   bog‘liqligi   va
turlari o‘rganiladi.
3. Amaliyot   bosqichi   –   shakllarni   chizish,   yasash,   tasvirlash   orqali
mustahkamlash.
4. Qo‘llash   bosqichi   –   real   hayot   misollarida   geometrik   shakllarni   topish
va aniqlash.
Geometrik Shakllarni O‘rgatishning Psixologik Jihatlari
Psixologiya   faniga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   o‘qitish   jarayonida
asosiy   e’tiborni   ko‘rish,   eshitish,   harakat   orqali   o‘rganishga   qaratadilar.   Geometrik
shakllarni   o‘rganish   bolalar   tafakkurining   rivojlanishiga   turli   yo‘llar   bilan   ta’sir
ko‘rsatadi.
Psixologik rivojlanish bosqichlari
18 1. Sensomotor bosqichi (6-7 yosh)
o Bolalar shakllarni idrok qilishga asoslangan holda o‘rganadilar.
o Ushbu bosqichda o‘yin shaklidagi mashg‘ulotlar samarali bo‘ladi.
2. Intuitiv va analogik fikrlash bosqichi (7-8 yosh)
o O‘quvchilar   shakllarni   farqlashni,   ularning   xususiyatlarini   anglashni
boshlaydilar.
o Vizual taqqoslash va rangli materiallar samarali qo‘llaniladi.
3. Mantiqiy fikrlashning rivojlanish bosqichi (8-9 yosh)
o Shakllarni   o‘zaro   taqqoslash,   formulalar   va   xususiyatlarni   tushunish
boshlanadi.
o O‘quvchilarning fazoviy tasavvuri shakllana boshlaydi.
Asosiy psixologik omillar
1. Ko‘rish   va   idrok   qilish   –   bolalar   shakllarni   grafik   jihatdan   yaxshiroq
qabul qiladilar.
2. Eshitish   va   eslab   qolish   –   so‘z   orqali   berilgan   ta’riflarni   eslab   qolish
qiyinroq. Shuning uchun amaliy mashg‘ulotlar muhim.
3. Fazoviy   tafakkur   –   geometrik   shakllarni   real   hayot   bilan   bog‘lash
ularning xotirada uzoqroq qolishiga yordam beradi.
4. Motivatsiya   va   qiziqish   –   o‘yinlar,   rasmlar   va   hayotiy   misollar
yordamida o‘quvchilarni rag‘batlantirish lozim.
5. Ijodiy   tafakkur   –   shakllar   yordamida   yangi   narsalar   yasash   bolalar
ijodkorligini oshiradi.
Geometrik shakllarning psixologik ta’siri
 Fazoviy tasavvurni rivojlantiradi.
 Muammoli vaziyatlarni hal qilish qobiliyatini oshiradi.
19  Mantiqiy fikrlashni shakllantiradi.
 Kuzatuvchanlik va e’tiborni rivojlantiradi.
 Ijodiy yondashuvni kuchaytiradi.
Pedagogik va Psixologik Jihatlarning O‘zaro Bog‘liqligi
Pedagogik   va   psixologik   yondashuvlar   bir-biri   bilan   chambarchas   bog‘liq.
Samarali o‘qitish uchun quyidagi omillar muhim:
 Ko‘rgazmali   materiallardan   foydalanish   –   bolalar   shakllarni   idrok
qilishlari uchun rasm, maket va real ob’ektlardan foydalanish lozim.
 Harakatli   mashg‘ulotlar   –   shakllarni   qo‘l   bilan   yasash,   qirqish,
joylashtirish o‘rganish jarayonini tezlashtiradi.
 Rang   va   tuzilish   –   bolalar   turli   shakllarni   ranglari   va   o‘lchamlariga
qarab yaxshiroq farqlaydilar.
 Qiyoslash   va   taqqoslash   –   turli   shakllarni   o‘zaro   taqqoslash   ularga
o‘rganishni osonlashtiradi.
Geometrik   shakllarni   o‘rganish   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun   muhim
ta’lim   jarayonidir.   Pedagogik   yondashuvlar   yordamida   samarali   o‘qitish   usullari
tanlanadi,   psixologik   omillar   esa   bolalarning   idrok   qilish   va   fikrlash   jarayonini
yaxshilashga   yordam   beradi.   Ushbu   ikki   jihat   birgalikda   o‘quvchilarning   fazoviy
tafakkurini rivojlantirib, ularning matematikaga bo‘lgan qiziqishini oshiradi.
Geometrik shakllarni o‘rgatishda pedagogik tamoyillar:
1. Bosqichma-bosqich   o‘rganish   –   o‘quvchilarga   shakllarni   oddiydan
murakkabga   qarab   tushuntirish   (avval   nuqta   va   chiziq,   keyin   uchburchak   va
to‘rtburchak).
20 2. Tajriba   va   amaliyotga   asoslangan   yondashuv   –   geometrik   shakllarni
atrof-muhitda ko‘rsatish va amaliy mashg‘ulotlar orqali mustahkamlash.
3. Didaktik   o‘yinlardan   foydalanish   –   o‘yinlar   orqali   shakllarni   tanish,
solishtirish va ularni aniqlash.
4. Integratsiyalashgan   o‘qitish   –   matematika   darslarida   san’at,
texnologiya va hayotiy tajriba bilan bog‘lash.
5. Vaziyatli   yondashuv   –   o‘quvchilarni   real   hayot   misollari   bilan
tanishtirib, geometrik shakllarning ahamiyatini tushuntirish.
O‘qitish metodlari:
 Ko‘rgazmali   metodlar   –   shakllarning   namunalari,   rasmlar   va
modellarni qo‘llash.
 So‘z orqali tushuntirish  – shakllarning nomi, xususiyatlari va farqlarini
tushuntirish.
 Amaliy   mashg‘ulotlar   –   o‘quvchilarni   kesish,   yopishtirish,   chizish   va
shakllar yasashga jalb qilish.
 Muammoli   ta’lim   –   o‘quvchilarga   shakllar   haqidagi   muammolarni
yechishga yordam berish.
 Interaktiv   metodlar   –   jamoaviy   ish,   juftlikda   ishlash   va   rolli   o‘yinlar
tashkil qilish.
Psixologik jihatlar
Bolalar   psixologiyasiga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   vizual   va
kinestetik   ta’lim   usullaridan   foydalangan   holda   yaxshiroq   o‘rganadilar.   Geometrik
shakllarni tushunishda quyidagi psixologik omillar muhimdir:
21 1. Perseptiv   (idrok   qilish)   xususiyatlari   –   7-8   yoshli   bolalar   shakllarni
idrok   qilishda   oddiy   belgilarga   e’tibor   qaratadi,   murakkab   figuralarni   esa   asta-sekin
tushunib boradi.
2. Diqqat   va   xotira   –   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   ko‘rgazmali
materiallar   orqali   yaxshiroq   o‘rganadilar.   Shakllarni   takrorlash   va   amaliy
mashg‘ulotlar orqali mustahkamlash muhim.
3. Ijodiy   fikrlash   –   bolalar   shakllarni   faqat   ta’riflar   orqali   emas,   balki
mustaqil   tajribalar   orqali   tushunishga   moyil.   Masalan,   o‘yin   shaklida   berilgan
topshiriqlar orqali shakllarni aniqlash ularga osonroq bo‘ladi.
4. Motivatsiya va qiziqish   – bolalar geometrik shakllarni o‘rganishda real
hayot misollari bilan bog‘langanida yanada faolroq bo‘ladilar.
5. Fazoviy   tafakkur   –   bolalar   shakllarni   faqat   chizishda   emas,   balki   uch
o‘lchovli muhitda ham tushunishlari uchun maxsus mashqlar bajarish lozim.
Psixologik rivojlanishga ta’siri
Geometrik shakllarni o‘rganish:
 Mantiqiy fikrlashni rivojlantiradi.
 Muammolarni hal qilish ko‘nikmalarini oshiradi.
 Diqqatni jamlash va tafakkurni faollashtirishga yordam beradi.
 Fazoviy tasavvurni shakllantiradi.
 Ijodiy yondashuvni rivojlantiradi.
Geometrik   shakllarni   o‘qitishda   pedagogik   va   psixologik   omillarni   hisobga
olish juda muhim. Samarali ta’lim metodlari va bolalarning psixologik xususiyatlarini
inobatga   olgan   holda   o‘qitish   natijadorlikni   oshiradi   hamda   bolalarning   kelajakdagi
akademik rivojlanishiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
22 II-bob: Geometrik shakllarni o‘rgatish metodikasi
2.1. Geometrik shakllarni o‘rgatishda qo‘llaniladigan usullar va metodlar
Geometriya   boshlang‘ich   ta’lim   dasturida   muhim   o‘rin   egallaydi.   Geometrik
shakllarni o‘rgatish usullari turli yoshdagi  bolalarning idrok darajasiga mos ravishda
ishlab   chiqiladi.   O‘quvchilarga   geometrik   shakllarni   samarali   o‘rgatish   uchun   turli
didaktik yondashuvlar, pedagogik va psixologik  tamoyillar, shuningdek,  innovatsion
usullar   qo‘llaniladi.   Ushbu   bo‘limda   geometrik   shakllarni   o‘qitishning   samarali
metodikasi batafsil yoritiladi. 
23 Geometrik  shakllarni   o‘rgatishda   quyidagi   usullar   va   metodlardan   foydalanish
mumkin:
1. Vizual-uslubiy   materiallardan   foydalanish :
Vizual   materiallar   bolalarning   geometrik   shakllarni   tushunishini   osonlashtiradi.   Bu
usulda quyidagi vositalardan foydalanish mumkin:
o Rasmlar   va   chizmalar :   Geometrik   shakllarning   turlari   va
xususiyatlarini   ko‘rsatish   uchun   rasm   va   chizmalardan   foydalanish.   Masalan,
uchburchak, to‘rtburchak va aylana rasmlari.
o Modellar :   Qog‘oz,   plastilin   yoki   konstruktorlar   yordamida   geometrik
shakllarning   modellarini   yasash.   Bu   usul   bolalarga   shakllarning   haqiqiy   ko‘rinishini
tushunishga yordam beradi.
o Diagrammalar   va   jadvallar :   Geometrik   shakllarning   xususiyatlarini
solishtirish uchun diagrammalar va jadvallardan foydalanish. Masalan, uchburchak va
to‘rtburchakning tomonlari, burchaklari va maydonlarini solishtirish.
2. Interfaol   metodlar :
Interfaol   metodlar   orqali   o‘quvchilarni   faol   qilish   va   ularning   qiziqishini   uyg‘otish
mumkin. Bu usullarga quyidagilar kiradi:
o O‘yinlar :   Geometrik   shakllarni   o‘rgatishni   qiziqarli   qilish   uchun
o‘yinlardan   foydalanish.   Masalan,   "Geometrik   shakllarni   top"   o‘yini,   unda
o‘quvchilar atrof-muhitdagi geometrik shakllarni aniqlashadi.
o Loyihalar : O‘quvchilarni geometrik shakllarni yasash, ularni o‘lchash va
solishtirishga   jalb   qilish.   Masalan,   qog‘ozdan   uchburchak,   to‘rtburchak   yoki   aylana
yasash.
o Guruhli   ishlar :   O‘quvchilarni   guruhlarga   bo‘lib,   ularga   geometrik
shakllar   haqida   muhokama   qilish   va   ularni   taqdim   etish   vazifalarini   berish.   Bu   usul
bolalarning jamoada ishlash qobiliyatini rivojlantirishga yordam beradi.
24 3. Amaliy   mashqlar :
Amaliy   mashqlar   orqali   o‘quvchilarning   geometrik   shakllarni   tushunishi   va   ularni
amaliyotda qo‘llash ko‘nikmalari mustahkamlanadi. Bu usullarga quyidagilar kiradi:
o Chizish va o‘lchash : O‘quvchilarga geometrik shakllarni chizish, ularni
o‘lchash   va   solishtirishni   o‘rgatish.   Masalan,   to‘rtburchakning   perimetrini   hisoblash
yoki aylana radiusini o‘lchash.
o Misol   va   masalalar :   Geometrik   shakllarga   oid   misol   va   masalalarni
yechish.   Masalan,   "Aylananing   radiusi   5   sm   bo‘lsa,   uning   diametri   qancha?"   kabi
savollarga javob topish.
o Amaliy vazifalar : O‘quvchilarni geometrik shakllarni kundalik hayotda
qo‘llashga   yo‘naltirish.   Masalan,   uy-joy   qurilishida   qanday   geometrik   shakllardan
foydalanilishi haqida gapirish.
Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   zamonaviy   texnologiyalardan
foydalanish.
Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   geometrik   shakllarni   o‘rgatish   jarayonini
yanada   qiziqarli   va   samarali   qilish   imkoniyatini   beradi.   Quyidagi   texnologiyalardan
foydalanish mumkin:
1. Kompyuter   dasturlari :
Kompyuter  dasturlari  orqali geometrik shakllarni  interfaol tarzda o‘rganish mumkin.
Bu usullarga quyidagilar kiradi:
o GeoGebra :   Bu   dastur   orqali   geometrik   shakllarni   chizish,   ularni
o‘lchash va ularning xususiyatlarini o‘rganish mumkin.
o Microsoft   PowerPoint :   Geometrik   shakllarning   taqdimotlarini
tayyorlash va ularni darsda ko‘rsatish.
o Matematika   dasturlari :   Geometrik   shakllarni   o‘rganishga   qaratilgan
maxsus dasturlardan foydalanish. Masalan, "Geometric Constructor" kabi dasturlar.
25 2. Multimedia   vositalari :
Multimedia vositalari  orqali geometrik shakllarni qiziqarli  va oson tushunishli  qilish
mumkin. Bu usullarga quyidagilar kiradi:
o Videolar   va   animatsiyalar :   Geometrik   shakllarning   hosil   bo‘lishi   va
ularning xususiyatlarini ko‘rsatuvchi videolar va animatsiyalardan foydalanish.
o Interfaol   taqdimotlar :   Geometrik   shakllarni   interfaol   tarzda   taqdim
etish. Masalan, aylananing radiusi va diametrini o‘zgartirib, natijalarni kuzatish.
o Virtual   laboratoriyalar :   O‘quvchilarga   geometrik   shakllarni   virtual
muhitda o‘rganish imkoniyatini berish. Masalan, virtual uchburchak yoki to‘rtburchak
yasash.
3. Onlayn   resurslar   va   platformalar :
Internetda   mavjud   bo‘lgan   resurslar   va   platformalar   orqali   geometrik   shakllarni
o‘rganishni qiziqarli qilish mumkin. Bu usullarga quyidagilar kiradi:
o Onlayn   darsliklar   va   qo‘llanmalar :   Geometrik   shakllarni   o‘rganishga
qaratilgan onlayn darsliklar va qo‘llanmalardan foydalanish.
o Interfaol   testlar   va   mashqlar :   O‘quvchilarning   bilimini   tekshirish
uchun interfaol testlar va mashqlardan foydalanish.
o O‘quv   platformalari :   "Khan   Academy",   "Mathway"   kabi
platformalarda geometrik shakllarga oid darslar va mashqlarni topish.
Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   usullar   va   metodlar
o‘quvchilarning   bilim   va   ko‘nikmalarini   mustahkamlashga   yordam   beradi.   Vizual
vositalar,   interfaol   metodlar   va   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   orqali
geometrik   shakllarni   o‘rgatish   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilish   mumkin.
Shuningdek,   o‘quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlash   va   ularning   qiziqishini
uyg‘otish   orqali   geometrik   shakllarni   o‘zlashtirish   jarayonini   yanada   samarali   qilish
mumkin.
26 Geometrik shakllarni o‘rgatishda asosiy metodlar
Geometriya   darslarida   qo‘llaniladigan   asosiy   metodlarni   quyidagi   guruhlarga
bo‘lish mumkin:
1. An’anaviy O‘qitish Metodlari
Bu   metodlar   uzoq   yillardan   buyon   sinovdan   o‘tgan   va   samaradorligi
isbotlangan bo‘lib, quyidagilardan iborat:
 Tushuntirish   va   namoyish   qilish   metodi   –   o‘qituvchi   shakllar   haqida
ma’lumot berib, ularning misollarini ko‘rsatadi.
 Mashq   va   takrorlash   metodi   –   o‘quvchilar   shakllarni   mustahkamlash
uchun takroriy mashqlar bajaradilar.
 Ko‘rgazmali metod  – shakllarni modellar, maketlar, rasmlar va slaydlar
orqali tushuntirish.
 Savol-javob   metodi   –   o‘quvchilarning   shakllar   haqidagi   bilimlarini
tekshirish va mustahkamlash.
27 2. Interfaol O‘qitish Metodlari
Zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   bilan   boyitilgan   metodlar   o‘quvchilarning
faolligini oshirishga xizmat qiladi.
 Muammoli   ta’lim   –   o‘quvchilarga   shakllar   bilan   bog‘liq   masalalar
berib, mustaqil izlanishga yo‘naltirish.
 Guruhli   ish   usuli   –   o‘quvchilar   kichik   guruhlarga   bo‘linib,   shakllar
bilan ishlaydi.
 O‘yin metodlari  – geometrik shakllarni bilish va farqlash uchun o‘yinlar
tashkil etish (masalan, “Shaklni top” o‘yini).
 Eksperiment   metodi   –   o‘quvchilar   geometrik   shakllarni   mustaqil
ravishda yasaydilar, ularning xususiyatlarini tekshiradilar.
28 3. Texnologik Metodlar
Axborot   texnologiyalari   yordamida   o‘qitish   jarayonini   qiziqarli   va   samarali
qilish mumkin.
 Multimedia   vositalari   –   animatsiyalar,   videolar   va   taqdimotlar   orqali
shakllarni tushuntirish.
 Elektron ta’lim platformalari  – o‘quvchilarga onlayn test va interaktiv
mashqlar berish.
 Dasturiy ta’minotlardan foydalanish   – “GeoGebra”, “SketchUp” kabi
dasturlar yordamida shakllarni yaratish va tahlil qilish.
2. Geometrik Shakllarni O‘rgatish Bosqichlari
Geometrik shakllarni o‘rgatish bosqichma-bosqich amalga oshiriladi:
1. Birinchi bosqich: Tanishuv
 O‘quvchilarga shakllar nomi, asosiy xususiyatlari tanishtiriladi.
 Haqiqiy hayotda uchraydigan shakllar bilan bog‘liq misollar keltiriladi.
 Shakllar vizual ravishda ko‘rsatiladi.
2. Ikkinchi bosqich: Idrok qilish va taqqoslash
 Shakllarning o‘zaro farqlari va o‘xshashliklari tushuntiriladi.
 O‘quvchilar shakllarni tasvirlash va taqqoslash orqali o‘zlashtiradilar.
 Geometrik shakllarning atrof-muhit bilan bog‘liqligi ko‘rib chiqiladi.
3. Uchinchi bosqich: Mustahkamlash va qo‘llash
 O‘quvchilar   shakllarni   mustaqil   chizish   va   yasash   orqali
mustahkamlashadi.
29  Shakllardan foydalangan holda muammolar yechiladi.
 Amaliyot   mashg‘ulotlari   orqali   o‘quvchilar   shakllarni   kundalik   hayotda
qo‘llashni o‘rganadilar.
3. Geometrik Shakllarni O‘rgatishda Ishlatiladigan Materiallar
Geometriya darslari qiziqarli bo‘lishi uchun turli xil ko‘rgazmali materiallardan
foydalanish lozim.
1. An’anaviy materiallar
 Plastilin yoki qog‘ozdan tayyorlangan shakllar.
 Karton yoki yog‘ochdan yasalgan geometrik figuralar.
 Rangli qog‘ozlar va qirqilgan shakllar.
2. Interfaol materiallar
 Kompyuter   va   planshet   uchun   ilovalar   (GeoGebra,   Microsoft
Whiteboard).
 Virtual laboratoriyalar va 3D modellashtirish dasturlari.
 Matematik o‘yinlar va interaktiv darsliklar.
4. Geometrik Shakllarni O‘rgatish Jarayonida O‘yinlardan Foydalanish
Bolalar   o‘yinga   asoslangan   ta’lim   usullari   orqali   bilimlarni   tezroq
o‘zlashtiradilar. Quyidagi o‘yinlar geometrik shakllarni o‘rganishda samarali bo‘lishi
mumkin:
 “Qaysi   shaklni   top”   –   o‘quvchilar   berilgan   tavsifga   mos   shaklni
topishadi.
30  “Shakllar   domino”   –   o‘quvchilar   geometrik   shakllarni   bog‘lash   orqali
o‘yin o‘ynaydilar.
 “Geometrik mozaika”  – turli shakllardan rasm yig‘ish o‘yini.
 “Kim   ko‘proq   shakl   topa   oladi?”   –   atrof-muhitdan   geometrik
shakllarni topish.
5.   Geometrik   Shakllarni   O‘qitishning   Muammolari   va   Ularni   Yechish
Yo‘llari
Muammolar:
 O‘quvchilarning qiziqishi sust bo‘lishi.
 Shakllarni idrok qilishda qiyinchiliklar yuzaga kelishi.
 O‘quvchilarning tafakkur darajasi har xil bo‘lishi.
Yechimlar:
 Ko‘rgazmali materiallardan keng foydalanish.
 Interfaol metodlarni joriy etish.
 Individual yondashuv va differensial o‘qitish usullarini qo‘llash.
 Dars jarayonini qiziqarli o‘yin va tajribalar bilan boyitish.
Geometrik   shakllarni   o‘qitish   metodikasi   o‘quvchilarning   yoshiga   va   idrok
darajasiga mos ravishda ishlab chiqilishi  kerak. Zamonaviy pedagogik va psixologik
tamoyillardan   foydalanish   orqali   bu   jarayonni   samarali   va   qiziqarli   qilish   mumkin.
An’anaviy,   interfaol   va   texnologik   metodlarning   kombinatsiyasi   o‘quvchilarning
fazoviy tafakkurini rivojlantirishga yordam beradi.
31 2.2. Geometrik shakllarni o‘rgatishda zamonaviy texnologiyalardan
foydalanish
Hozirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish
o‘quvchilarning bilimlarni chuqurroq o‘zlashtirishiga va ularni amaliyotda qo‘llashga
katta   yordam   beradi.   Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   kompyuter   dasturlari,   mobil
ilovalar,   virtual   va   kengaytirilgan   reallik   texnologiyalari,   3D   modellashtirish   va
boshqa   zamonaviy   vositalardan   foydalanish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Quyida
geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   eng   samarali   zamonaviy
texnologiyalar haqida batafsil ma’lumot beriladi.
1. Kompyuter Dasturlari va Ilovalardan Foydalanish
Hozirgi kunda ta’lim jarayonida foydalanish mumkin bo‘lgan turli xil dasturiy
vositalar   mavjud.   Bu   dasturlar   o‘quvchilarga   shakllarni   yaratish,   ularni
manipulyatsiya qilish va chuqurroq o‘rganish imkoniyatini beradi.
1. GeoGebra
32  GeoGebra   –   matematikani,   ayniqsa,   geometriyani   o‘rganish   uchun   juda
qulay dastur.
 O‘quvchilar   bu   dasturda   turli   geometrik   shakllarni   yaratish,   ularning
xususiyatlarini tekshirish va manipulyatsiya qilishlari mumkin.
 GeoGebra   orqali   o‘quvchilar   matematik   isbotlar   va   geometrik
transformatsiyalarni vizual tarzda o‘rganishlari mumkin.
2. AutoCAD va 3D Modellashtirish Dasturlari
 AutoCAD   –   texnik   chizmalar   va   geometrik   modellar   yaratish   uchun
ishlatiladigan kuchli dastur.
 O‘quvchilar   uch   o‘lchamli   (3D)   shakllarni   chizish   va   ularni   amaliy
jihatdan tushunish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.
 Blender   va   Tinkercad   kabi   dasturlar   orqali   shakllarni   3D   formatda
ko‘rib chiqish va modellashtirish mumkin.
3. Microsoft PowerPoint va Prezentatsiya Dasturlari
 Slaydlar   orqali   geometrik   shakllarni   bosqichma-bosqich   tushuntirish
mumkin.
 Animatsiyalar   yordamida   shakllarning   o‘zgarishini   vizual   tarzda
ko‘rsatish o‘quvchilarning tushunishini osonlashtiradi.
2. Mobil Ilovalar Orqali O‘qitish
Smartfon   va   planshet   ilovalari   geometrik   shakllarni   interaktiv   usulda
o‘rganishga yordam beradi.
1. GeoBoard – Virtual Doska
33  Bu   ilova   yordamida   o‘quvchilar   virtual   mixlangan   doska   (geo   board)
ustida turli shakllarni chizib, ularning xususiyatlarini tekshirishlari mumkin.
 Ilova bolalar va boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun juda foydali.
2. Mathway va Photomath
 Ushbu   ilovalar   yordamida   geometriya   masalalarini   yechish   va
vizualizatsiya qilish mumkin.
 Fotokamera orqali chizilgan shakllarni tahlil qilish imkoniyati mavjud.
3. Shapes 3D va 3D Geometry Learning
 3D   geometriya   tushunchalarini   tushuntirish   va   real   hayotga   tatbiq   etish
uchun foydali ilovalar.
 O‘quvchilar   uch   o‘lchovli   shakllarni   yaratish   va   ularning   burchaklarini
o‘lchashlari mumkin.
3.   Virtual   (VR)   va   Kengaytirilgan   (AR)   Reallik   Texnologiyalaridan
Foydalanish
Virtual   reallik   (VR)   va   kengaytirilgan   reallik   (AR)   texnologiyalari
geometriyani   o‘rgatishda   inqilobiy   yondashuv   bo‘lib,   o‘quvchilarga   shakllarni   uch
o‘lchamli fazoda o‘rganish imkonini beradi.
1. Virtual Reallik (VR) Qurilmalari
 Oculus   Rift,   HTC   Vive   kabi   qurilmalar   yordamida   geometriya
darslarini interaktiv shaklda tashkil qilish mumkin.
 O‘quvchilar   VR   muhitida   shakllarni   manipulyatsiya   qilib,   ularning   uch
o‘lchamli xususiyatlarini o‘rganishlari mumkin.
34 2. Kengaytirilgan Reallik (AR) Ilovalari
 Quiver 3D, AR Geometry  kabi ilovalar orqali oddiy qog‘ozga chizilgan
shakllarni uch o‘lchamli ko‘rinishda ko‘rish mumkin.
 O‘quvchilar   kamerani   shaklga   qaratish   orqali   ularning   3D   modellarini
ko‘rish va o‘rganish imkoniga ega bo‘ladilar.
4. Sun’iy Intellekt va Onlayn Platformalardan Foydalanish
1. Sun’iy Intellekt Yordamida O‘qitish
 ChatGPT   va   boshqa   sun’iy   intellekt   tizimlari   o‘quvchilarga   geometriya
masalalarini yechishda yordam berishi mumkin.
 AI   asosida   ishlaydigan   ta’lim   platformalari   har   bir   o‘quvchining
darajasiga mos keluvchi topshiriqlarni tavsiya qiladi.
2. Onlayn Platformalar va Kurslar
 Khan   Academy,   Coursera,   Udemy   kabi   platformalar   geometriyani
o‘rganish uchun interaktiv darslar taklif etadi.
 O‘quvchilar   video   darslarni   ko‘rib,   o‘zlari   mustaqil   ravishda   shakllarni
chizish va tahlil qilishlari mumkin.
5. 3D Bosib Chiqirish Texnologiyalaridan Foydalanish
Geometrik   shakllarni   tushunish   va   amaliyotda   qo‘llash   uchun   3D   bosib
chiqarish texnologiyasi juda foydalidir.
 O‘quvchilar uch o‘lchamli shakllarni chizib, ularni 3D printer yordamida
real modelga aylantirishlari mumkin.
35  3D   bosib   chiqarilgan   modellar   orqali   murakkab   shakllarni   o‘rganish
osonlashadi.
 Matematik tadqiqotlar va texnik loyihalar uchun 3D modellarni yaratish
imkoniyati kengayadi.
Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish
ta’lim   jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Kompyuter   dasturlari,   mobil
ilovalar, virtual va kengaytirilgan reallik texnologiyalari, sun’iy intellekt va 3D bosib
chiqarish texnologiyalari orqali o‘quvchilar shakllarni yanada chuqurroq tushunishlari
va amaliy hayotda qo‘llashni o‘rganishlari mumkin.
36 Bu   texnologiyalar   o‘quvchilarning   o‘rganish   jarayonini   osonlashtiribgina
qolmay, balki ularning ijodiy va analitik fikrlash ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi.
Darslarda Kompyuter Dasturlari va Interfaol Dasturlardan Foydalanish
Geometrik shakllarni o‘rgatishda kompyuter dasturlari va interfaol dasturlardan
foydalanish   ta’lim   jarayonini   yanada   samarali   va   qiziqarli   qiladi.   Ushbu
texnologiyalar o‘quvchilarga mavzuni chuqurroq tushunish, shakllarni vizual ravishda
tasavvur qilish va amaliy jihatdan o‘rganish imkonini beradi.
1. Kompyuter Dasturlaridan Foydalanish
Hozirgi   kunda   matematik   va   geometrik   tushunchalarni   o‘rgatishga
mo‘ljallangan ko‘plab dasturlar mavjud. Ular quyidagi imkoniyatlarni taqdim etadi:
 GeoGebra
 Matematik   va   geometrik   shakllarni   interaktiv   ravishda   chizish   va   tahlil
qilish imkonini beradi.
37  O‘quvchilar turli geometrik transformatsiyalarni bajara oladilar.
 Geometriyani tushunishda dinamik vizualizatsiya orqali yordam beradi.
AutoCAD va 3D Modellashtirish Dasturlari
 Muhandislik   va   texnik   chizmalarga   asoslangan   geometriya
tushunchalarini chuqurroq o‘rganish imkoniyatini beradi.
 Uch   o‘lchovli   shakllarni   yaratish   va   ularni   real   loyihalarda   qo‘llashga
yordam beradi.
Microsoft PowerPoint va Prezentatsiya Dasturlari
 Geometrik   shakllarni   vizual   ko‘rsatish   va   interaktiv   slaydlar   yaratish
orqali tushuntirish.
 Animatsiyalar   yordamida   shakllarning   o‘zgarishini   bosqichma-bosqich
ko‘rsatish imkoniyati.
MathType va Desmos
 Matematik   formulalarni   soddalashtirish   va   geometriya   masalalarini
vizualizatsiya qilish imkoniyatini yaratadi.
 O‘quvchilarga matematik formulalarni yozish va geometriya masalalarini
grafik tarzda ko‘rish imkonini beradi.
2. Interfaol Dasturlardan Foydalanish
Interfaol   dasturlar   o‘quvchilarning   dars   jarayonida   faol   ishtirok   etishiga   va
mavzuni chuqurroq o‘zlashtirishiga yordam beradi.
Virtual laboratoriyalar
38  Geometriya   bo‘yicha   virtual   laboratoriyalar   orqali   o‘quvchilar   tajribalar
o‘tkazishlari mumkin.
 Turli shakllarni yaratish, manipulyatsiya qilish va tahlil qilish imkoniyati
mavjud.
O‘quv platformalari va onlayn mashg‘ulotlar
 Khan   Academy,   Coursera,   Udemy   kabi   platformalarda   interaktiv
geometriya kurslari mavjud.
 O‘quvchilar mustaqil o‘rganish va takrorlash uchun foydali videodarslar
va testlardan foydalanishlari mumkin.
Smart taxtalar va interfaol doskalar
 Smart   doskalar   orqali   geometriya   shakllarini   chizish   va   ularni
manipulyatsiya qilish mumkin.
 O‘quvchilarga   shakllarni   o‘zgartirish   va   matematik   tajribalar   o‘tkazish
imkonini beradi.
Geometrik Shakllarni O‘rgatishda Multimedia Vositalarining Roli
Multimedia vositalari geometrik shakllarni o‘rganishda asosiy vositalardan biri
hisoblanadi.   Ular   o‘quvchilarga   mavzuni   vizual   va   interaktiv   tarzda   tushuntirishga
yordam beradi.
Video Darslar va Animatsiyalar
 Geometriya   bo‘yicha   tayyorlangan   videodarslar   mavzuni   chuqurroq
tushunishga yordam beradi.
 YouTube   va   boshqa   ta’lim   platformalarida   turli   geometriya   darslarini
tomosha qilish mumkin.
39  Animatsiyalar  orqali shakllarning harakatini, ularning xususiyatlarini va
o‘zgarishlarini ko‘rsatish mumkin.
 3D Modellar va Virtual Reallik (VR)
 O‘quvchilar   3D   shakllarni   real   hayotda   qanday   qo‘llanilishini
tushunishlari mumkin.
 Kengaytirilgan reallik (AR)  ilovalari orqali geometriya tushunchalarini
interaktiv o‘rganish imkoniyati mavjud.
 Infografika va Interfaol Slaydlar
 Infografikalar   geometriya   tushunchalarini   tushunarli   va   yodda   qolarli
tarzda ifodalashga yordam beradi.
 Microsoft   PowerPoint   yoki   Google   Slides   orqali   interfaol   slaydlarni
yaratish va ularni dars jarayonida qo‘llash mumkin.
Geometrik shakllarni o‘rgatishda kompyuter dasturlari va interfaol dasturlardan
foydalanish o‘quvchilarning mavzuga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va ta’lim jarayonini
samarali   qiladi.   Multimedia   vositalari   orqali   geometriya   tushunchalari   vizual   va
interaktiv   ravishda   tushuntiriladi,   bu   esa   o‘quvchilarning   bilimlarni
mustahkamlashiga   yordam   beradi.   Zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   orqali
geometriya darslarini yanada qiziqarli va interaktiv qilish mumkin.
Xulosa
40 2-sinf matematika darslarida geometrik shakllarni o‘rgatish bolalarning fazoviy
tafakkurini   rivojlantirish,   vizual   idrokni   shakllantirish   va   amaliy   ko‘nikmalarni
mustahkamlashda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ushbu   mavzuni   samarali   o‘rgatish
uchun turli pedagogik yondashuvlar, metodlar va texnologiyalar qo‘llanilishi lozim.
O‘quvchilarga   geometrik   shakllarni   tushuntirish   jarayonida   vizual   va   interfaol
metodlardan   foydalanish   natijadorlikni   oshiradi.   Jumladan,   rasmlar,   modellar,
chizmalar,   shuningdek,   real   hayotdagi   shakllarga   oid   misollardan   foydalanish
bolalarning   qiziqishini   oshirib,   ularning   mavzuni   yaxshiroq   anglashiga   yordam
beradi.
Bundan   tashqari,   o‘yin   texnologiyalari,   loyiha   usullari   va   interaktiv   metodlar
o‘quvchilarni   faol   ishtirokchi   sifatida   dars   jarayoniga   jalb   etadi.   Zamonaviy
texnologiyalar,   jumladan,   GeoGebra,   AutoCAD,   Desmos,   MathType   kabi   dasturlar,
shuningdek,   smart   doskalar,   interaktiv   slaydlar   va   multimedia   materiallari   orqali
o‘qitish darslarni yanada qiziqarli va samarali qiladi.
Geometrik   shakllarni   o‘rgatishda   o‘quvchilarning   yoshiga   mos   keladigan
usullarni   tanlash   muhim.   2-sinf   o‘quvchilari   uchun   mavzuni   tushunarli   va   qiziqarli
qilish uchun dastlab oddiy shakllardan boshlash, keyin esa ularni murakkab shakllarga
bog‘lash   lozim.   Shu   bilan   birga,   matematik   tushunchalar   real   hayotdagi   ob’ektlar
bilan bog‘lab o‘rgatilsa, o‘quvchilarning amaliy ko‘nikmalari shakllanadi.
Umuman   olganda,   2-sinf   matematika   darslarida   geometrik   shakllarni
o‘rgatishning   metodikasini   to‘g‘ri   tanlash   va   innovatsion   yondashuvlarni   qo‘llash
orqali bolalarning matematik tafakkuri, kuzatuvchanligi va ijodiy fikrlash qobiliyatini
rivojlantirish mumkin. Zamonaviy texnologiyalar va didaktik materiallardan samarali
foydalanish esa ta’lim jarayonini yanada samarali tashkil etishga xizmat qiladi.
41 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov   T.   “Boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   metodikasi”   –
Toshkent: Fan, 2020.
2. Rasulova   D.   “Geometriya   asoslari   va   uni   o‘qitish   metodikasi”   –
Toshkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti nashriyoti, 2018.
3. Xodjayev   O.   “Boshlang‘ich   ta’limda   innovatsion   pedagogik
texnologiyalar” – Toshkent: Niso Poligraf, 2019.
4. Azizov   I.   “Matematika   darslarini   tashkil   etish   va   interfaol   metodlar”   –
Samarqand: Zarafshon nashriyoti, 2021.
5. Jononov   R.   “Geometriya   va   fazoviy   tafakkurni   rivojlantirish”   –
Toshkent: O‘qituvchi, 2017.
Foydalanilgan saytlar
6. Khan Academy –  https://www.khanacademy.org/
7. GeoGebra ta’lim platformasi –  https://www.geogebra.org/
8. Desmos grafik kalkulyatori –  https://www.desmos.com/
9. Coursera   –   Boshlang‘ich   matematika   kurslari   –
https://www.coursera.org/
10. O‘zbekistonda   boshlang‘ich   ta’lim   metodikalari   bo‘yicha   maqolalar   –
https://edu.uz/
42

2-sinf matematika darslarida geometrik shakllarni o’rgatish metodikasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский