Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 87.5KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

684 Sotish

2-sinf ona tili darslaridaunli va undosh tovushlarni o’rganish usullari

Sotib olish
Reja:
Kirish
Asosiy qism
I.Bob O' quvchilarga tovushlarni to' g'ri talaffuz qilish va o'qishga o'rgatish
1.1   O'   quvchilarni   unli   va   undosh   tovushlarni   to'   g'ri   talaffuz   qilish   va
o'qishga o'rgatishdagi muhim nazariy bilimlar
1.2. Savod o'rgatish jarayonida o'quvchilarni unli va undosh tovushlarni 
to'g'ri talaffuz qilish va o'qishga o’rgatish usullari.
II.Bob Tovushlar artikulyatsiyasi, diksiya ustida ishlash.
3.Savod o'rgatish davrida o'quvchilarni unli va undosh tovushlarni to'g'ri 
talaffuz qilish va o'qishga o’rgatish darslarini tashkil etish bo'yicha olib 
borilgan tajriba-sinov ishlari mazmuni va ularning natijalari.
2.2 Tovushlar artikulyatsiyasi, diksiya ustida ishlash.
Xulosa 
Adabiyotlar ro’yxati 2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi .   O ’ zbek   xalqi   juda   qadim   zamonlardayoq   ilm   -
fanga   katta   e ' tibor   bilan   qaragan   va   uni   rivojlantirishga   harakat   qilgan .   Ibn   Sino ,
Beruniy ,   Al - Xorazmiy ,   Amir   Temur ,   Ulug ’ bek   va   boshqa   ko ’ plab   allomalar   ilm -
fanni   dunyoga   tanitganlar .  Ilm  -  ma ' rifatga   beqiyos   hurmat   bilan   qaragan   xalqimiz
qanday   qiyinchilik   va   to ’ siqlar   bo ’ lmasin ,   o ’ z   farzandlarining   savodli   bo ‘ lishini
orzu   qilganlar ,  ularni   yoshligidanoq   maktabga   o ’ qishga   berganlar .
Savod   o'rgatish   kelajak   avlod   hayotida   muhim   ahamiyatga   ega   jarayondir.
O'quvchilarning   savodi   asosan   “Alifbe”   darsligi   asosida   amalga   oshiriladi.
Maktabda   o'qish   va   yozish   «Alifbe»   ga   asoslangan   holda   2-   sentabrdan   1-
yanvargacha davom etadi . Bu davrda o'qish va yozuv o'rgatiladi. So'ngra o'qish va
yozish ko'nikmasi takomillashtiriladi. Ana shunday muhim jarayon uchun “Alifbe”
darsligi asos bo'ladi.
Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo ’ lishi
farzandlarimizning bugun qanday ta'lim va tarbiya olishiga bog ’ liq.
Buning uchun har qaysi ota - ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida
avvalo   shaxsni   ko ’ rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo ’ lgan,   ongli
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   -   ta'lim-tarbiya   sohasining
asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo ’ lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak.   Bu   esa
ta'lim   va   tarbiya   ishini   uyg’un   holda   olib   borishni   talab   etadi“ 1
.   Darhaqiqat,
boshlang ’ ich   sinflarda   o ’ qish   darslarining   asosiy   vazifasi   o ’ quvchilarning   o ’ qish
ko ’ nikmalarini   takomillashtirishdir.   Lekin   ba'zi   o ’ qituvchilar   dars   jarayonida
og ’ zaki suhbatga berilib ketib, o ’ quvchilarining o ’ qishni mashq qilishlariga e'tibor
qaratmayapdilar.   O ’ qish   quruq   o ’ qish   bo ’ lib,   turli   topshiriqlar   asosida   o ’ qishni
qiziqarli  mashg ’ ulotga aylantirmayapdilar. Shu bois, o ’ qishni  mashq qilish orqali
o ’ qish   sur'atini   oshirishga   yordam   beradigan   ish   turlarini,   topshiriqlar   tizimini
ishlab chiqish, ularni ta'lim jarayoniga tadbiq etish dolzarb muammolardan biridir.
1 I.A.Karimov. Yuksak ma'naviyati -engilmas kuch. T.: Ma'naviyat.2008. 87-bet. 3Ayniqsa,   savod   o'rgatish   jarayoni   juda   mas’uliyatli   davr   sanaladi.   Bu   davrda
o'quvchilarning   o'qishlarini   nazorat   qilish,   kamchiliklarni   aniqlab,   ularni   bartaraf
etish,   o'quvchilarda   o'qishga   havas   uyg'otish   lozim.   Chunki   o'qish   ko'nikmalarini
egallamasdan biror fanga oid ma'lumotlarni o'zlashtirib bo'lmaydi.
                 4I.Bob O' quvchilarga tovushlarni to' g'ri talaffuz qilish va o'qishga
o'rgatish
1.1.O'quvchilarni unli va undosh tovushlarni to'g'ri talaffuz qilish va
o'qishga o'rgatishdagi muhim nazariy bilimlar.
Endigina  maktabga  qadam  qo'ygan  bolaga  savod  o'rgatish  judayam   murakkab  va
mas’uliyatli   jarayon.   Savod   o'rgatishda   asosiy   o'quv   quroli   “Alifbe”   darsligi
hisoblanadi.   Dastlab   maktabga   qadam   qo'ygan   bolaning   uzoq   davom   etadigan
mashg'ulotlarga   ko'nikishi   qiyin   bo'lib,   tez   toliqadi.   Chunki,   u   kechagina   o'ynab
yurgan   bola   edi.   O'yinqaroq   bolalarni   ilm   olamiga   olib   kirishda   asosiy   manbaa
“Alifbe”   darsligidir.   “Alifbe"   darsligi   barcha   millatlarda   mavjud   bo'lib,   turlicha
nomlanadi.   Masalan,   ruslarda   “Bukvar”,   qirg'izlarda   “Alippe”   kabi.   Grafikadagi
harf-tovushlar soni, murakkablik jihatlariga qarab darsliklarda soatlar belgilanadi.
Masalan,   rus   tilida   33   ta   harf   borligi   uchun   1,2,3-chorak   davomida   “Bukvar”   ,
o'zbek tili alfabitida 29 ta harf borligi uchun 2 chorak davomida “Alifbe" darsligi
o'rganiladi. Bu davr savod o'rgatish jarayoni xisoblanadi. Savod o'rgatish davrida
asosiy darslik “Alifbe" kitobidir.
“Alifbe" darsligini pedagogik-psixologik jihatdan ahamiyatini o' rganib 
chiqsak.
“Alifbe" darsligi 6-7 yoshli bolalarning fiziologik va ruhiy holatlarini 
hisobga olgan holda tuziladi.
Darsliklarni,   jumladan,   savod   o'rgatishning   asosi   bo'lgan   “Alifbe"   darsligini
takomillashtirish davr talabidir. Takomillashtirish darslikning metodik qurilishiga,
mazmuniga,   g'oyaviy   yo'nalishiga   birdek   aloqador   bo'lib,   bunda   avvalo
didaktikaning umumiy hamda xususiy mezonlariga asoslaniladi.
Umimiy mezonlariga:
-g'oyaviylik; -bayonning ilmiyligi, tushunarliligi; -ko'rsatmalilik; -onglilik;
-o'quv materialining hayot bilan bevosita aloqadorligi;
-bolalar   yoshi   va   dunyoqarashi,   o'ziga   xos   ruhiy   xususiyatlari   bilan   bog'liq   qator
didaktik talablar kabi. 5O'zbekiston   Respublikasi   Oliy   Majlisining   1995-   yil   6,7-   mayda   o'tgan
majlisida   «Lotin   yozuviga   asoslangan   o'zbek   alifbosi»   hamda   uni   hayotga   joriy
qilish to'g'risidagi qonun va qarorga o'zgarishlar kiritildi. Bu esa savod chiqarishda
ya’ni o'qish-yozishga o’rgatishda ancha qulayliklarga olib keldi. Chunki kirilldagi
35 harf o'rniga 26 harf, 3 nutq tovushi (ng, ch, sh) harf birikmasi, hammasi bo'lib
29 ta harf va “tutuq” belgisi qabul qilindi. Shu harflarning 6 tasi unli tovushni, 24
tasi undosh tovushlarni bildiradi. Kirilldagi 10 ta unli harf 6 taga keltirildi.
Dastur   talablarini   to ’ liq   bajarish   va   amalga   oshirish   uchun,   birinchi
navbatda,   o ’ qish   ko ’ nikmalarini   to ’ g ’ ri   va   puxta   egallash   va   takomillashtirib
borish   zarur.   O ’ qish   ko ’ nikmalari   savod   o ’ rgatish   jarayonida   shakllanadi,
o ’ qitishning keyingi bosqichlarida takomillashtiriladi.
O ’ qish   malakalarining   sifatlariga   badiiy   asar   matnini   to ’ g ’ ri,   tez,   ongli   va
ifodali   o ’ qish   kiradi.   O ’ qish   darslarida   o ’ quvchilarning   o ’ qish   malakalari
shakllantiriladi va takomillashtiriladi.
O ’ qish   malakasining   sifatlari   o ’ zaro   bog ’ liq   bo ’ lib,   ularning   asosi   ongli
o ’ qish hisoblanadi. O ’ quvchi matnni tez va to ’ g ’ ri o ’ qisa-yu, anglab o ’ qimasa yoki
uning tez o ’ qishi natijasida o'zi va boshqalar matn mazmunini tushunmasa, to ’ g ’ ri
o ’ qisa-yu,   o ’ ta   sekin   o ’ qisa,   nutq   birliklari   orasida   to ’ xtamlarga   e'tibor   bermasa,
matnda   ifoda   etilayotgan   fikr   tushunilmaydi.   Muayyan   tezlikda   va   to ’ g ’ ri   o ’ qish
ongli   o ’ qishga   xizmat   qiladi,   to ’ g ’ ri,   tez   va   ongli   o ’ qish   esa   ifodali   o ’ qishning
asosi hisoblanadi.
O ’ qish malakalarini egallash maktabda o ’ qitiladigan barcha predmetlarni
muvaffaqiyatli o ’ zlashtirishning muhim sharti hisoblanadi. O ’ qish o'quv
faoliyatning asosiy turi bo ’ lib, o ’ quvchilarni g ’ oyaviy - siyosiy, aqliy, estetik va
9
nutqiy   tomondan   rivojlantirish   uchun   juda   katta   imkoniyat   yaratadi.   Bu   jarayon
esa   o ’ qish   malakalarini   o ’ stirish   va   takomillashtirish   ustida   tizimli   va   maqsadga
muvofiq ishlashni talab qiladi.
O ’ qish malakasini  egallash ancha murakkab bo ’ lib, uni  shakllantirish uzoq
vaqtni   talab   etadi.   Ruxshunos   olim   T.   G.   Yegorov   o ’ zining   «Ocherki   psixologi 6obucheniya   detey   chteniyu»   nomli   asarida   o ’ qish   malakalarini   shakllantirish
jarayonini   uch   bosqichga   ajratadi:   analitik   bosqich,   sintetik   bosqich   va
avtomatlashgan   bosqich.   Analitik   bosqich   savod   o ’ rgatish   davriga   to ’ g ’ ri   keladi,
bunda so ’ zni bo ’ g ’ in - harf tomonidan tahlil qilish va bo‘g‘inlab o ’ qish malakasi
shakllantiriladi. Sintetik bosqich uchun so ’ zni sidirg’a o ’ qish xarakterlidir; bunda
so ’ zni   ko ’ rish   orqali   idrok   qilish   va   uning   talaffuzi   so ’ z   ma'nosini   anglash   bilan
asosan   mos   keladi.   O ’ qish   so ’ z   ma'nosini   idrok   qilish   bilan   amalga   oshadi.
O’quvchilar  sintetik bosqichga 3-sinfda o ’ tadilar. Bundan keyingi  yillarda o ’ qish
avtomatlasha boradi.
O ’ qish   darslarida   asar   ustida   ishlashni   shunday   tashkil   etish   kerakki,   asar
mazmunini   tahlil   qilish   o ’ qish   malakalarini   takomillashtirishga   yo ’ naltirilgan
bo ’ lsin.
O ’ qish   ko ’ nikmalaridan   biri   to ’ g ’ ri   o ’ qishdir.   To ’ g ’ ri   o ’ qish   deganda   xato
qilmasdan,   yanglishmasdan   o ’ qish   tushuniladi,   ya'ni   to ’ g ’ ri   o ’ qish   so ’ zning
tovush-   harf   tarkibini,   grammatik   shakllarni   buzmasdan,   so ’ zdagi   tovush   yoki
bo ’ g ’ inni   tushirib   qoldirmay,   boshqa   tovushni   qo ’ shmay,   harflar   o ’ rnini
almashtirmay, aniq talaffuz qilib, so ’ zga urg ’ uni to ’ g ’ ri qo ’ yib o ’ qish hisoblanadi.
M.   Odilova   va   T.   Ashrapovalar   «Adabiy   talaffuz   me'yorlariga   qo ’ yilgan   barcha
talablar   to ’ g ’ ri   o ’ qish   ko ’ nikmasiga   ham   taalluqlidir»,   -   deb   ta'kidlaydilar.   Rus
metodisti   Yakovleva  to ’ g ’ ri   o ’ qishga  quyidagicha  ta'rif   bergan:   «To‘g‘ri   o ’ qish  -
bu materialni tovush tomondan xatosiz va bir tekisda ravon nusxa ko ’ chirishdir».
Demak,   to ’ g ’ ri   o ’ qish   so ’ zning   tovush   tarkibini,   grammatik   shaklini   buzmasdan
adabiy   -   orfoepik   me'yorlar   asosida   o ’ qishdir.   Boshlang ’ ich   sinf   o ’ quvchilarida
idrok   etish,   talaffuz   qilish   va   matn   mazmunini   tushunish   o ’ rtasida   puxta   sintez
yo ’ q bo ’ lgani uchun ular o ’ qishda xatoga yo ’ l qo ’ yadilar. Bu esa matn mazmunini
tushunishni qiyinlashtiradi.
To ’ g ’ ri o ’ qish so ’ zning uzun -qisqaligiga, o ’ quvchining so ’ z boyligiga, ya'ni
so ’ zning leksik ma'nosini qanchalik bilishiga hamda so ’ zning bo ’ g ’ in va morfemik
tarkibiga   bog ’ liq.   O ’ quvchilar   ko ’ pincha   quyidagi   sabablarga   ko ’ ra   xatoga   yo ’ l
qo ’ yadilar: 71. So ’ zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma ' nosini   tushunish   o ’ rtasida   puxta
sintez   bo ’ lmagani   uchun   bola   so ’ zning   oldin   tovush   tomonini   ko ’ radi ,  uni   talaffuz
qilishga   oshiqadi .  So ’ zning ma'nosini esa e'tibordan chetda qoldiradi.
2. So ’ z   ko ’ p   bo ‘ g ‘ inli   bo ’ lib ,   bola   uni   oldin   eshitmagan   bo ’ lsa ,   xatoga   yo ’ l
qo ’ yadi .
3. So ’ zning   ma ' nosini   bilmaslik   tufayli   xatoga   yo ’ l   qo ’ yadi .
4. Tez   o ’ qiyman   deb   xatoga   yo ’ l   qo ’ yadi .
5. To ’ g ’ ri   o ’ qish   yorug ’ likka   va   yorug ’ likning   tushishiga   ham   bog ’ liq .
6. Undosh   tovush   so ’ zning   o ’ rtasida   va   oxirida   kelgan   yopiq   bo ‘ g ‘ inli
so ’ zlarni   o ’ qishda   qiynaladilar .
Xato o ’ qishning oldini olish uchun quyidagilar e'tiborga olinadi:
1. Matnni o ’ qitishdan oldin undagi o ’ qilishi qiyin so ’ z, birikma va gaplarni
aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.   Tuzilishi   murakkab
so ’ zlarni bo‘g‘inlab o ’ qilishini mashq qildirish.
2. Matnni   o ’ qishdan   oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qiyinlashtiradigan
so ’ zlarning   lug ’ aviy   ma ' nosini   tushuntirish .   So ’ z   ma'nosini   izohlash   usullarini
aniqlash.
3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish.
4. Matnni diqqat - e'tibor bilan o ’ qishlari uchun sharoit yaratish.
5. Oldin ichda o ’ qitish, so ’ ng ovoz chiqarib o ’ qitish.
6. O ’ qitishda o ’ quvchilarning individual xususiyatlarini hisobga olish, ya'ni
matnni   oson,   o ’ rtacha   qiyinlikda   va   qiyin   o ’ qiladigan   o ’ rinlarini   belgilab   olib,
unga
kuchi yetadigan o ’ quvchilarga oldindan taqsimlab berish.
11
7. O ’ quvchilarning o ’ qishini muntazam tekshirib turish.
8. Xatoning xarakteriga qarab, uni metodik tomondan to ’ g ’ ri tuzatish yo ’ lini
aniqlash.
9. O ’ quvchilarni xato qilish mumkin bo ’ lgan o ’ rindan ogohlantirib turish.
10. Xat cho ’ pdan foydalanish. 811. Xato   o ’ qish   o ’ quvchining   shaxsiy   ko ’ ruv   sezgisiga   bog ’ liq   bo ’ lsa ,   bu
jihatni   ham   hisobga   olish .
O ’ qituvchining   tuzilishi   murakkab   so ’ zlarni   oldindan   xattaxtaga   yoki
kartonga   bo ‘ g ‘ inlarga   bo ’ lib   yozib   qo ’ yib ,  o ’ quvchilarga   ovoz   chiqarib   birgalikda
o ’ qitishi   yaxshi   natija   beradi .
O ’ quvchilar yo ’ l qo ’ ygan xato ikki xil yo ’ l bilan tuzatiladi:
1. O ’ quvchi   so ’ z   oxiridagi   qo ’ shimchani   noto ’ g ’ ri   o ’ qisa,   o ’ quvchini
o ’ qishdan to ’ xtatmasdan xatoni to ’ g ’ rilash mumkin.
2. Xato   o ’ qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o ’ qitish   usulidan
foydalaniladi. Bunda o ’ quvchiga o ’ qigan matni yuzasidan savol berilsa, o ’ quvchi
e'tiborli bo ’ lib qayta o ’ qiydi.
O ’ qish   ko ’ nikmalaridan   biri   tez   o ’ qishdir.   Tez   o ’ qish   me'yoriy   tezlikda
o ’ qish   bo ’ lib,   bunda   o ’ qish   sur'ati   matnning   mazmunini   tushunishdan   ajralib
qolmasligi   kerak.   O ’ qish   tezligi   matnni   tushunish   tezligi   bilan   muvofiq   ravishda
o ’ sib borishi lozim. O ’ qilayotgan asar mazmunini o ’ zlashtirishni, matn mazmunini
ongli idrok etishni ta'minlaydigan o ’ qish tez o ’ qish deyiladi.
O ’ qish   sifatlarini   yaxshi   o ’ zlashtirgan   holda   o ’ quvchilarning   o ’ qish   sur'ati
bir-biridan farq qiladi. Bu dastur  talablarini  bajarmadi, degan gap emas.  Og ’ zaki
nutq   tempiga   to ’ g ’ ri   keladigan   o ’ qish   sur'ati   normal   tezlik   hisoblanadi.   Chunki
o ’ ta   tez   ham,   o ’ ta   sekin   o ’ qish   ham   matn   mazmunini   o ’ zlashtirishni
qiyinlashtiradi.
O ’ qish tezligi bir daqiqada o ’ qiladigan so ’ zlar soni bilan belgilanadi.
O ’ qish dasturida 1-sinfning 2-yarim yilligida o ’ qish sur'ati 20-25 so ’ z (notanish
matnni o ’ qish tezligi ham 20-25 so ’ z); o ’ quv yili oxirida 25-30 so ’ z; 2-sinfning 1-
yarim yilligida matnni o ’ qish tezligi 30-35 so ’ z; 2-yarim yilligida 40-50 so ’ z; 3-
sinfning 1-yarim yilligida 60-70 so ’ z; 2-yarim yilligida 70-80 so ’ z; 4-sinfning 1 12
yarim   yilligida   ichda   ovozsiz   110-130   so ’ z,   ovozli   o ’ qishda   90-100   so ’ z   deb
belgilangan.
Tajribalar   shuni   ko ’ rsatadiki,   bir   daqiqada   bola   250   so ’ zli   matnni   o ’ qisa,
undagi   200   ta   so ’ zni   eslab   qolar   ekan.   Agar   harflab,   bo‘g‘inlab   o ’ qisa,   uning 9diqqat   markazida   so ’ z   emas,   bo ’ g ’ in   bo ’ ladi.   Natijada   u   so ’ zlarni   eslab   qola
olmaydi.
Bu   4-sinf   o ’ quvchilarining   o ’ qish   tezligiga   tatbiq   etilsa,   125   so ’ zdan   100
so ’ zni   eslab   qoladi.   Bu   esa   yuqori   ko ’ rsatkichlarga   erishish   imkonini   beradi.   4-
sinfda bir daqiqada 170-180 ta so ’ z o ’ qiydigan o ’ quvchilar ham bor.
O ’ qish tezligi to ’ rt yil davomida to ’ g ’ ri va ongli o ’ qish bilan bog ’ liq holda
asta ortib boradi. O ’ qish tezligini tekshirganda o ’ qituvchi o ’ qiladigan materialning
xarakterini,   ya'ni   g ’ oyaviy-mavzuviy   murakkabligini,   so ’ z   va   gaplarning
tuzilishini,   ularning   bolalar   nutqida   qay   darajada   ishlatilishini,   o ’ qishning   to ’ g ’ ri
va   ongli   bo ’ lishini   hisobga   oladi.   O ’ quvchilarning   o ’ qish   tezligi   har   xil   bo ’ ladi,
albatta.   O ’ qituvchining   vazifasi   barcha   o ’ quvchilarning   o ’ qish   tezligini,   iloji
boricha bir xillikka keltirishdan iborat. O ’ qish sur'atini oshirishda  tez aytishlarni,
maqollarni   yod   oldirish   va   matnni   ovoz   chiqarib   o ’ qishni   mashq   qilish   kabilar
samarali usullardan hisoblanadi.
O ’ qish ko ’ nikmalaridan biri ongli o ’ qishdir. Ongli o ’ qish yaxshi o ’ qishning
asosiy   sifati   hisoblanadi.   Ongli   o ’ qish   o ’ qilgan   matnning   aniq   mazmunini,
asarning g ’ oyaviy yo ’ nalishini, obrazlarini va badiiy vositalarining rolini tushunib
o ’ qish,   shuningdek,   asarda   tasvirlangan   voqea   -   hodisalarga   o ’ z   munosabatini
ifodalay   olishdir.   Ongli   o ’ qish   o ’ z   navbatida,   o ’ quvchilarning   zarur   hayotiy
tajribasiga, so ’ zning leksik ma'nosini, gapda so ’ zlarning bog ’ lanishini tushunishga
va bir qator metodik shartlarga bog ’ liq. Hozirda ongli o ’ qish atamasi adabiyotlarda
va   maktab   tajribasida   ikki   ma'noda:   birinchidan,   o ’ qish   jarayonini   egallashga
nisbatan   o ’ qish   texnikasi   ma'nosida,   ikkinchidan,   keng   ma'nodagi   o ’ qishga
nisbatan o ’ qish sifatlaridan biri ma'nosida qo ’ llanadi.
Matnni ongli o ’ qish uchun o ’ quvchilar to ’ g ’ ri, me'yorida o ’ qishni egallagan
bo ’ lishlari va o ’ qish jarayonida qiynalmasligi talab etiladi. O’quvchilar matnni
ongli o ’ qishlari uchun matn mazmuni va badiiy vositalari jihatidan tahlil qilinadi.
Ongli   o ’ qishning   muhim   sharti   asar   qurilishi   va   mazmunini   tushunish
hisoblanadi. O ’ qituvchi ongli o ’ qishni matnni ifodali o ’ qishga (agar ovoz chiqarib
o ’ qilsa)   va   asar   mazmuni   yuzasidan   berilgan   savollarga   javobning   to ’ g ’ riligiga, 10asar  voqealari  va  qahramonlarning  xatti-harakatiga  bildirgan  munosabatiga   qarab
baholaydi. Ongli o ’ qish va ifodali o ’ qish bir-birini taqozo qiladi, ammo bir-biriga
aynan o ’ xshamaydigan o ’ qish sifatlaridir.
O ’ qish   ko ’ nikmalaridan   biri   ifodali   o ’ qishdir.   Ifodali   o ’ qish   intonatsiya   -
ohang   yordamida   asarning   g ’ oyasi   va   jozibasini   to ’ g ’ ri,   aniq,   yozuvchi   niyatiga
mos   ravishda   ifodalay   bilishdir.   «Ifodali   o ’ qish   adabiyotni   aniq   va   ko ’ rgazmali
o ’ qitishning   dastlabki   va   asosiy   shaklidir»,   deb   ta'kidlaydi   metodist   olima
M.A.Ro'bnikova. Demak, «Ifodali o ’ qishning asosiy vazifasi asarning mazmunini
va   emotsionalligini   intonatsiya   orqali   o ’ quvchilarga   ko ’ rgazmali   qilib
ko ’ rsatishdir. Ifodali o ’ qishning asosiy tamoyili o ’ qiladigan asar g ’ oyasi va badiiy
qimmatini chuqur tushuntirishdir».
Intonatsiya og ’ zaki nutqning birgalikda harakat qiluvchi elementlari: urg’u,
nutq   tempi   va   ritmi,   pauza,   ovozning   past-balandligining   yig ’ indisidir.   Bu
elementlar   bir-biriga   ta’sir   etadi   va   hammasi   birgalikda   asarning   mazmunini,
g ’ oyasini, qahramonlarning turli kayfiyatini, ichki kechinmalarini ifodalaydi.
O ’ quvchilar   ifodali   nutq   asoslarini   egallashlari   uchun   muhim   shartlar
quyidagilardan iborat:
1. Nutq jarayonida nafasni to ’ g ’ ri olish va to ’ g ’ ri taqsimlay bilish.
2. Har   bir   tovushning   to ’ g ’ ri   artikulyatsiyasi   va   aniq   diktsiya   (burro
gapirish) malakasini egallash.
3. Adabiy talaffuz me'yorlarini egallash.
Bu   shartlar   faqat   ifodali   o ’ qishgagina   emas ,   balki   ifodali   nutqqa ,   ya ' ni
hikoya   qilishga   ham   taalluqlidir .  O ’ quvchining   har   qanday   og ’ zaki   hikoyasi   ifodali
bo ’ lishi   zarur .
Ifodali   o ’ qishning   asosiy   vositalaridan   biri   ovozdir .  Ovoz   nafas   bilan   uzviy
bog ’ lanadi .  Shuning   uchun   o ’ qituvchi   bolalarning   ifodali   nutqi   ustida   ishlashni
talaffuz qilayotganda o ’ z nafasini boshqara olish va ovozdan to ’ g ’ ri foydalanishga
o ’ rgatishdan   boshlaydi.   Ovoz   kuchi   baland-pastlik,   uzun-qisqalik,   tezlik   (temp),
yoqimli-yoqimsizlik   xususiyatlari   bilan   xarakterlanadi.   O’quvchilar   matn
mazmuniga   qarab,   baland   yoki   past   ovozda   o ’ qish(gapirish)ga,   nutqda   tez, 11o ’ rtacha   yoki   sekin   tempni   tanlashga,   biror   tuyg’uni   ifodalashga   o ’ rganadilar.
Ifodali   o ’ qishga   o ’ rgatishda   o ’ quvchilar   pauza   va   logik   urg’u   bilan   ham
tanishtiriladi.
Ifodali o ’ qishga tayyorlanish shartli ravishda uch bosqichga bo ’ linadi:
1. Asarning aniq mazmunini tushunish, unda qatnashgan shaxslarning xatti-
harakatini   tahlil   qilish,   asarning   g ’ oyasini   belgilash,   ya'ni   asarning   g ’ oyaviy-
mavzuviy asosini, uning obrazlarini badiiy vositalari bilan yaxlit holda tushunish.
2. Matnning   qaysi   joyida   to ’ xtam   (pauza)   qilishni,   mantiqiy   urg ’ uning
o ’ rnini, o ’ qish tempini belgilab olish.
3. O ’ qishni   mashq   qilish,   muallif   fikrini,   uning   tasvirlangan   voqea-
hodisalarga   va   qatnashuvchi   shaxslarga   munosabatini   ovoz   bilan   ifodalay   olish
uchun matnni qayta o ’ qish.
Asarning   mazmuni   va   g ’ oyaviy   yo ’ nalishini   tahlil   qilish   ifodali   o ’ qishga
o ’ rgatish bilan bog ’ lab olib boriladi. Ifodali o ’ qishga o ’ rgatishda matn mazmunini
tushunish,   muallif   hikoya   qilgan   voqealarga   o ’ z   munosabatini   bildirish   asosiy
vazifa   hisoblanadi.   O’quvchilarda   ifodali   o ’ qish   malakasini   shakllantirish   uchun
asarni o ’ qituvchining ifodali o ’ qishi muhim ahamiyatga ega. 121.2.Savod o'rgatish jarayonida o'quvchilarni unli va undosh tovushlarni
to'g'ri talaffuz qilish va o'qishga o’rgatish usullari  Ma'lumki, savod o ’ rgatish
jarayonidagi o ’ qish darslarining asosiy vazifasi o ’ quvchilarga tovush va harfni
tanishtirish, ularning to ’ g ’ ri talaffuzini o ’ rgatish orqali bolalarda to ’ g ’ ri, ongli,
ifodali o ’ qish ko ’ nikmalarini shakllantirishdan iborat. Shuningdek, o ’ quvchilar
lug ’ atini boyitish, bog ’ lanishli nutqini o ’ stirish, bilimini boyitish, tafakkurini
shakllantirish, eshitish, qabul qilish sezgisini o ’ stirishda ham bu davr
mas'uliyatliligi bilan alohida o ’ rin tutadi.
Tayyorgarlik   davri   o ’ qishga   o ’ rgatish   uchun   zamin   hozirlaydi.   O ’ qishga
o ’ rgatish uchun, avvalo, o ’ quvchi tovush va harf bilan yaxshi tanishtirilishi lozim.
Tovush va harf bilan tanishtirishda bo ’ g ’ indan tovushni ajratish tamoyiliga rioya
qilinadi.   Harf   bilan   tanishtirish   bir   necha   xil   yo ’ nalishda   amalga   oshirilishi
mumkin:   Mazmunli   rasm   yuzasidan   savol-javob   usuli   bilan   bog ’ lanishli   hikoya
tuzdiriladi.   Undan   kerakli   gap,   so ’ ng   kerakli   so ’ z   ajratib   olinadi,   so ’ ngra   so ’ z
ustida yuqoridagi kabi tahlil ishlari uyushtiriladi.
1. So ’ z   asos   qilinib,   analitik   mashqlar   yordamida   o ’ rganiladigan   tovush
ajratib  olinadi.  Masalan:   oy.  O ’ qituvchi   oy  rasmini   ko ’ rsatadi,  o ’ quvchilar   uning
nomini   -   so ’ zni   aytadi.   O ’ qituvchi   o   tovushini   cho ’ zib   (o-o-o-y)   aytadi   va   qaysi
tovushni   cho ’ zib   aytayotganini   o ’ quvchilardan   so ’ raydi.   O’quvchilar   o   tovushini
aytgach,   uning   xususiyalari   haqida   savol-javob   o ’ tkaziladi.   O   tovushli   so ’ zlar
o ’ ylab   toptiriladi.   Shundan   so ’ ng   o   harfi   kesma   harfdan   yoki   rasmli   alifbodan
ko ’ rsatiladi.   Bunda   o   harfining   shaklini   esda   olib   qolishlariga   alohida   e'tibor
qaratiladi.
2. O ’ rganilgan   harflar   ichiga   bugun   o ’ rganiladigan   harf   aralashtirib
qo ’ yiladi,   bolalar   uning   ichidan   notanish   harfni   ajratadilar,   so ’ ng   o ’ qituvchi   bu
harf   ifodalaydigan   tovushni   aytadi.   O’quvchilar   tovushning   xususiyatlarini
aytadilar.   Shu   harfni   kesma   harflar   ichidan   topib,   kitob   sahifasidan,   rasmli
alifbodan   ko ’ rsatadilar.   Shu   tariqa   tovush-harf   bilan   tanishtirilgach,   o ’ qishga
o ’ rgatish ustida ishlanadi.
O ’ qishga o ’ rgatishda bo ’ g ’ in asos qilib olinadi. Buning uchun o ’ qituvchida 13bo ’ g ’ in   jadvali   bo ’ lishi   lozim.   Bo ’ g ’ in   jadvali   asosida   o ’ qish   namunasi
ko ’ rsatiladi,   ya'ni   harflab   emas,   ichida,   birinchi   harfni   ko ’ z   bilan   ko ’ rib,   uning
nomini   dilda   saqlab,   ikkinchi   harfni   ko ’ rish   va   ikkalasini   bog ’ lab,   unlini
mo ’ ljallab   ulab   aytish   tushuntiriladi.   Bo ’ g ’ in   o ’ qish   o ’ qituvchining   namunasi
asosida doimiy ravishda har bir darsda izchil olib boriladi.
Bunda   “Alifbe”   sahifalaridagi   so ’ zlarni   oldin   bo ’ g ’ inga   bo ’ lish,   so ’ ng
o ’ qishni   mashq  qilish  yaxshi   samara  beradi.  O ’ qituvchining namunali   o ’ qishidan
so ’ ng   birgalikda   ovoz   chiqarib   o ’ qish,   yakka-yakka   o ’ qish,   shivirlab   o ’ qishdan
foydalaniladi.   Ayniqsa,   sekin   o ’ qiydigan   o ’ quvchilar   bo ’ lgan   sinflarda   xo'r   bilan
o ’ qitish   o ’ qishni   tezlashtirishga   yordam   beradi.   Sinf   o ’ quvchilarining   o ’ qish
ko ’ nikmalaridan   kelib   chiqib,   matndagi   so ’ zlarni   xattaxtada   bo‘g‘inlarga   bo ’ lib
yozish,   o ’ rganilgan   harflarni   hisobga   olgan   holda   qo ’ shimcha   so ’ z   birikmalari,
gaplar tuzib yozish va o ’ qitish usulidan ham foydalaniladi.
Ma'lumki,   “Alifbe”   sahifalarida   bo ’ g ’ in   tuzilishi   murakkablashib   boradi.
Shuning   uchun   o ’ qituvchi   har   bir   bo ’ g ’ in   tuzilishining   murakkabligiga   qarab   ish
usullarni   belgilab   olishi   zarur.   Masalan,   uch   tovushdan   tuzilgan,   to ’ rt   tovushdan
tuzilgan   bo‘g‘inlarni   o ’ qishga   o ’ rgatish   ham   o ’ ziga   xos   qiyinchiliklarni   keltirib
chiqaradi. Bunda o-lov, Man-non tipidagi bo ’ g ’ inlarda o-lo:v, Ma:n-no:n tarzidagi
qo ’ shimcha   chiziqdan,   bodring,   do ’ st   tipidagi   bo ’ g ’ inlarda   bo:d-ri:ng,   to ’ :r:t
tarzidagi   qo ’ shimcha   chiziqlardan   foydalaniladi.   So ’ zlarni   o ’ qishga   o ’ rgatishda
bilib o ’ qitishdan tashqari jadvallar ham yaxshi samara beradi:
Ki tob lar
Umuman olganda, har bir o ’ qish darsida, albatta, bo ’ g ’ in tuzilishi murakkab
bo ’ lgan   so ’ zlarni   o ’ qish   mashqi   o‘tkazilishi   lozim.   Bu   usul   o ’ quvchilarda   o ’ qish
malakasining takomillashuviga yordam beradi.
O ’ qishga   o ’ rgatishda   so ’ zlarni   va   gaplarni   to ’ ldirib   o ’ qish   ko ’ nikmalarini
hosil qilish o ’ quvchini gap tuzishga, tez fikrlashga yo ’ naltiradi. O'quvchi tushirib
qoldirilgan   harf   va   so ’ zni   rasmga   qarab   topadi,   uning   gap   mazmuniga   mos   yoki
mos   emasligiga   e'tibor   beradi,   o ’ rtoqlariga   nisbatan   tez   topib,   o ’ qituvchining
raxmatiga sazovor bo ’ lishga intiladi. 14“Alifbe” darsligidagi matnlarda turli tinish belgilari ishlatilgan. O’quvchilar
shularga   mos   ohang   tanlashni,   to ’ xtam   (pauza)   qilish   o ’ rinlarini   belgilab   olishi
zarur.   Bunda   ham   o ’ qituvchining   tushuntirishi   (birinchi   uchragan   tinish   belgini
izohlashi)   va   ifodali   o ’ qish   namunasini   ko ’ rsatishi   katta   ahamiyat   kasb   etadi.
Ifodali o ’ qilgan matngina tushunarli tuziladi.
Har   bir   predmetda   bo ’ lgani   kabi   o ’ qish   darslarida   ham   ta'lim-tarbiya
birligiga   e'tibor   beriladi.   O ’ qish   darslarida   tarbiya   o ’ qilgan   matnning   ongli
o ’ zlashtirilishiga   bog ’ liq.   Birinchidan,   o ’ quvchi   matnda   fikr   nima   haqida
borayotganini   anglasagina,   o ’ zida   shunday   xislatlarni   shakllantirishga   harakat
qiladi. Ikkinchidan, yaxshi inson bo ’ lish uchun o ’ qishning zarurligini anglaydi.
Shuning uchun ongli o ’ qishni ta'minlashda matn bilan unga ishlangan mazmunli
rasmlar   o ’ rtasidagi   bog ’ lanishlarni   aniqlashtirishga,   matn   yuzasidan   savollar
berishga   diqqatni   qaratish   lozim.   Bunda   quyidagicha   savol   va   topshiriqlardan
foydalanish mumkin:
1. Rasmni kuzating, matnda nima haqida gap boradi?
2. Rasmda nima tasvirlangan? Ular orasida bog ’ lanish bormi?
3. Matn mazmunini rasmga qarab so ’ zlab bering.
4. Bolalar qayerga bordilar? Qizning ismi nima? Bolaning ismi-chi?
5. Ali, Lola nima qildi? Ular qanday lolalar terdilar?
Demak,   o ’ qish   o ’ qilganlarni   o ’ zlashtirishga   yo ’ naltirilgan   bo ’ lishi   lozim,
shundagina matndagi asosiy fikr, ilgari surilayotgan g ’ oya o ’ quvchilar tomonidan
o ’ zlashtiriladi,   so ’ z   va   matnlar   yod   olingan   taqdirda   ham   o ’ quvchiniki   bo ’ lib
qoladi.
Savod   o ’ rgatishning   birinchi   kunlaridanoq   o ’ qish   ongli   bo ’ lishi,   bolalarni
ongli   o ’ qishga   o ’ rgatish   juda   muhim.   So ’ roqlar   yordamida   o ’ qilganlarni   bola
qanday tushungani aniqlanadi, tekshiriladi. O ’ qishdan oldin o ’ tkazilgan tayyorlov
suhbati ham, o ’ qilgan matn yuzasidan o ’ tkazilgan suhbat ham shu maqsadga ongli
o ’ qishga   xizmat   qiladi.   Sharoitga   qarab,   bolalarga   nimanidir   o ’ qishni   talab
qiladigan   muammoli   holatni   yaratish   ham   zarur.   Bunday   holat   “Alifbe”dan   yoki
harf   terish   matosidan   o ’ qiladigan   topishmoqdan   foydalanib   yoki   muammoli 15savolni   keltirib   chiqaradigan   taxminiy   suhbat   yordamida   hosil   qilinishi   mumkin.
Masalan,   “qishda   qushlar   qayerga   uchib   ketadilar?”   (harf   terish   matosida:   “Issiq
o ’ lkalarga   uchib   ketadilar”).   Mana   shu   kabi   tayyorlov   mashg'ulotlari   o ’ qishning
yuqori darajada ongli bo ’ lishini ta'minlaydi.
Ongli   o ’ qishni   ifodali   o ’ qishdan   ajratib   bo ’ lmaydi.   Ammo   analitik
o ’ qishning birinchi bosqichida ifodali o ’ qish mumkin emas, chunki bolalar so ’ zda
urg’uli   bo ’ g ’ inni   ajrata   olmaydilar,   tugallangan   intonatsiyani,   so ’ roq   ohanggini,
hatto,   orfoepik   to ’ g ’ ri   o ’ qishni   ham   bilmaydilar.   Shuning   uchun   analitik   o ’ qish
bosqichida   so ’ zni   yaxlit,   orfoepik   qayta   o ’ qish   tavsiya   qilinadi.   Bunday   qayta
o ’ qish to ’ g ’ ri intonatsiyaga, ifodalilikka rioya qilib o ’ qishga o ’ rgatibgina qolmay,
o ’ qishning ongli bo ’ lishiga ham yordam beradi.
Savod   o ’ rgatishning   birinchi   darslaridayoq   o ’ quvchilarga   tabaqalashtirib
(differentsial)   yondashish   (bunda   o ’ quvchilarning   o ’ qishga   tayyorgarliklaridagi
fikrlar hisobga olinadi) amalga oshiriladi.
O ’ qishning ongliligini va ta'sirchanligini ta'minlash uchun matn mazmunini
o ’ quvchilarning ko ’ rgan-kechirganlari, taassurotlari  bilan bog ’ lash lozim. Shunda
o ’ quvchida o ’ qishga, o ’ rganishga qiziqish ortadi.
Ongli   o ’ zlashtirishni   amalga   oshirishda   lug ’ at   ustida   ishlash   ham   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   So ’ zlarning   ma'nosi   ustida   to ’ xtalish,   birinchidan,   fikrni
oydinlashtirsa, ikkinchi tomondan matnni tushunishga ham yordam beradi.
She'r,   tez   aytish,   topishmoq,   qo ’ shiq,   maqol,   hikmatli   so ’ zlardan   o ’ qitish,
yod oldirish ham o ’ quvchilarning o ’ qishga qiziqishini oshiradi, o ’ qish malakasini
shakllantiradi,   xotirasini   mustahkamlaydi.   Boshlang ’ ich   sinflarda   o ’ qish
darslarining uchdan ikki qismi o ’ qishni mashq qilishga ajratilishi lozim.
Yangi   material   o ’ rganiladigan   o ’ qish   darsida   asosiy   ish   turlari   quyi   -
dagilardir:
1. O ’ rganiladigan yangi tovushli so ’ zni (shu tovush so ’ z boshida, o ’ rtasida,
oxirida kelgan so ’ zni) bo ’ g ’ in-tovush tomonidan tahlil qilish bilan ajratish. Bunda
yangi   tovush   ajratiladigan   so ’ zni   o ’ quvchilar   rasm   asosida   o ’ zlari   tuzgan   gaplar
ichidan   oladilar.   Tovushni   ajratishda   shu   so ’ zning   chizmasi-modeliga 16asoslanadilar.   Tovushlarni   eshitish,   talaffuz   qilish,   ularning   artikulyatsiyasi   (nutq
organlarining tovush chiqarishdagi ishi) ustida mashq qilinadi.
2. Kichik va bosh harflar bilan tanishtiriladi. Bo‘g‘inlar o ’ qitiladi.
3. So ’ zlarni   avval   xattaxtadan,   keyin   “Alifbe”dan   o ’ qish.   Harf
bo ’ g ’ inlaridan   harf   terish   kartonida   so ’ z,   so ’ z   birikmasi,   gap   tuzish   va   ularni
o ’ qish, so ’ z ma'nosi ustida ishlash.
4. Matnni   o ’ qish   va   tahlil   qilish,   uni   qayta   o ’ qish,   rasmning   matnga
bog ’ liqligini belgilash.
5. Nutq o ’ stirish: Lug ’ atni boyitish, so ’ z birikmasi, gap, bog ’ lanishli hikoya
tuzish.
6. Umumlashtirish :   yangi   harfni   jadvalga   qo ’ yish ,   yangi   o ’ rganilgan
tovushning   unli   yoki   undosh   ekanligini   aniqlash ,  yangi   harfni   ilgari   o ’ rganilganlar
bilan   qiyoslash ,  tovush   va   harfning   ahamiyatini   takrorlash   va   hokazo .
7. O ’ rganilganlarni   mustahkamlash   darsida   yangi   tovush   ajratiladi ,   yangi
harf   bilan   tanishtirish   mashqidan   tashqari   barcha   ish   turlaridan   foydalaniladi ,
shuningdek ,  qo ’ shimcha   so ’ zlar   va   matnlar   bilan   ishlanadi ;  matnni   o ’ qish   va   tahlil
qilishga ,  ko ’ rgazma   vositalar   bilan   ishlashga  ( harfni   terish   kartoni ,  magnit   doskasi ,
sirli   mato ,   rasmlar   va   boshq .)   nutq   o ’ stirishga ,   o ’ yinlar   va   qiziqarli   materiallarga ,
ilgari   o ’ rganilgan   tovushlar   va   harflarni   takrorlab   mustahkamlashga   alohida
ahamiyat   beriladi ,  tarqatma   materiallardan   ham   foydalaniladi .
8. Birinchi   uchragan   so ’ zlar   bilan   ishlash :   ochiq   bo ’ g ’ inda   dastlab   undosh ,
keyin   esa   unli   o ’ qiladi ,   yopiq   bo ’ g ’ inda   esa   unli   bilan   tugagan   ochiq   bo ’ g ’ inni
o ’ qib ,   keyingi   undosh   o ’ qiladi   va   so ’ zni   yaxlit   o ’ qishga   o ’ rgatiladi .   Yangi   so ’ z
urg ’ usi   qo ’ yilgan   holda   beriladi ,   bu   uni   o ’ qishga ,   bo ‘ g ‘ inlab   o ’ qishdek   sintetik
o ’ qishga   ( so ’ zni   butunligicha   o ’ qishga )   yordam   beradi .   Bunda   yangi   so ’ zni
xattaxtada   katta   bosma   harflar   bilan   yozish ,  o ’ quvchilarga   o ’ qitish   tavsiya   qilinadi .
So ’ z shivirlash bilan o ’ qiladi, kesma harf bo ’ g ’ in bilan yoziladi.
9. Syujetli   ( rasmning   asosiy   mazmunini   aks   ettiradigan )   rasmga   qarab
o ’ qituvchi   yordamida ,   uning   yo ’ llovchi   savollari   asosida   hikoya   tuzish ,   undan
gapni   ajratish   va   analiz   qilish . 17Yangi   bo ’ g ’ in ,   so ’ z   tuzishda   harf   terish   matosi ,   magnit   doskasi ,   sirli   mato
kabilarning   va   yangi   so ’ zni   xattaxtada   va   daftarda   “ yasash ” ning   ahamiyati   juda
katta .  O ’ qish   uchun   xilma - xil   bosma   materiallardan   qanchalik   ko ’ p   bo ’ lsa ,  ulardan
turli   xil   mashqlar   tuzishda   foydalanilsa ,   o ’ qish   shunchalik   ongli ,   qiziqarli   bo ’ ladi ,
malaka   puxta   shakllantiriladi .
Bola   endigina   o ’ qiy   boshlagan   bosqichda   ularni   qatorni   yo ’ qotmaslikka ,
shuningdek ,  so ’ zdagi   keyingi   harfni ,  keyingi   so ’ zni   yo ’ qotmaslikka   o ’ rgatish   juda
muhimdir .   Bu   vazifani   savod   o ’ rgatishning   boshlang ’ ich   bosqichida   xatcho ’ p
( o ’ qiyotgan   betni   belgilab   qo ’ yish   uchun   kitob   ichiga   solib   qo ’ yiladigan   qog ’ oz
yoki lentacha) va tayoqcha bajaradi. O ’ qilayotgan qatorni kuzatib borish
ko ’ nikmasiga   sinf   o ’ quvchilaridan   o ’ rtog ’ ining   xatosini   to‘g‘rilashni   talab   qilish
yo ’ li bilan ham erishiladi. O’quvchilar bu talabni qiziqib bajaradilar, shu yo ’ l bilan
ularning darsga, o ’ qishga e'tibori jalb etiladi.
Sintez   mashqlari   o ’ quvchilarning   o ’ qish   ko ’ nikmalarini   shakllantirishga
katta yordam beradi.Sintez mashqlari quyidagicha tashkil etiladi:
1. Tovush tomonidan analiz qilingan so ’ zni yoki bo‘g‘inni talaffuz qilish va
uni kesma harfdan tuzish (yozish); shu so ’ z yoki bo‘g‘inni o ’ qish.
2. O ’ rganilgan   undosh   yoki   unli   bilan   (na,   ni,   no;   la,   lo,   li;   ay,   uy,   oy,   ...)
bo ’ g ’ in   jadvalini   tuzish;   bo ’ g ’ in   jadvalini   kitobdan   yoki   matndan   o ’ qish;   kesma
harflardan bo ’ g ’ in jadvalini tuzish.
3. Bola-lola-tola,   boy-soy-loy,   baxt-taxt,   ona-ota,   mosh-bosh   kabi   bir
undosh harf bilan farqlanadigan yoki ona-ana, ukki-ikki, osh-ish kabi bir unli harf
bilan   farqlanadigan   so ’ zlarni   o ’ qish   (bunday   so ’ zlarni   o ’ quvchilarning   o ’ zlari
topib o ’ qishlari mumkin).
4. So ’ zning   boshiga   yoki   oxiriga   bir   harf   qo ’ shib,   yangi   so ’ z   hosil   qilib
o ’ qish:   ola-lola,   osh-bosh,   oy-toy,   boy,   soy,   loy;   o ’ roq-so ’ roq;   ol-xol,   sol;   sava-
savat; son-oson; ayiq-qayiq; olti-oltin.
5. So ’ z   o ’ rtasiga   harf   qo ’ shib,   yangi   so ’ z   hosil   qilib   o ’ qish:   ko ’ mak-
ko ’ lmak, zirak-ziyrak, tana-tashna, sila-siyla kabi.
6. Bo‘g‘inlarni almashtirib yangi so ’ z hosil qilish va o ’ qish: Gulnor-Norgul, 18asil-sila kabi.
7. Tovushlarning   o ’ rnini   almashtirib   yangi   so ’ zni   hosil   qilish   va   o ’ qish:
somon-osmon, tilak-kalit, qo ’ y- yo ’ q.
8. Tovushni   yoki   bo ’ g ’ inni   tushirib   qoldirib,   yangi   so ’ z   hosil   qilish   va
o ’ qish: anor-nor, gulnor-gul, yelkan-yelka, bog ’ la-bola.
9. Bo ’ g ’ in   qo ’ shib   yangi   so ’ z   hosil   qilish   va   o ’ qish:   bog ’ -bog ’ bon,   gul-
gulzor, paxta-paxtakor.
Sintetik   ishlarning   bu   usullari   tovush   ustida   ishlashni   harf   ustida   ishlash
bilan   birga   qo ’ shib   olib   borishni   talab   qiladi.   Bu   ish   usullari   qiziqarli   bo ’ lib,
darsda
yarim o ’ yin holatini vujudga keltirishga imkon yaratadi.
Diktsiya   ustida   ishlash   ham   o ’ quvchilarning   o ’ qish   ko ’ nikmalarini
egallashlarida   muhimdir.   Diktsiya   ustida   ishlash   o ’ quvchilar   nutqini   tushunarli,
sof,   tiniq,   jarangdor   bo ’ lishiga   erishishdir.   U   savod   o ’ rgatish   uchun   ham,   ifodali
o ’ qish, orfoepik va orfografik malakani, xushovozlik ko ’ nikmasini o ’ stirish uchun
ham   juda   muhimdir.   Yaxshi   diktsiya   tovush   hosil   qiluvchi   apparatning
egiluvchanligiga bog ’ liq, shuning uchun diktsiyani o ’ stirish mashqlari tovush hosil
qiluvchi apparatning egiluvchanligini oshirishga qaratiladi.
Diktsiya   ustida   ishlashda   quyidagicha   mashq   turlaridan   foydalanish
mumkin:
1. Baland   talaffuzni   mashq   qilish:   Masalan,   sara-shira-sara-shira   kabi
so ’ zlarni   ovozni   to   qichqiriqqacha   balandlatib,   so ’ ngra   esa   ovozni   to
shivirlashgacha pasaytirib talaffuz qilish.
2. Talaffuz tempini mashq qilish. Shu sara-shira kabi so ’ zlarni sekin talaffuz
qilib, tempni asta tezlashtira borish.
3. Ayrim   undosh   tovushlarni,   ayniqsa,   o ’ quvchilar   qiyinchilik   bilan   yoki
noto ’ g ’ ri talaffuz qiladigan so ’ zlarni qayta talaffuz qilish mashqi.
4. Murakkab   tovush   birikmalarini   talaffuz   qilishni   mashq   qilish.   Buning
uchun tez aytishlardan foydalaniladi. Misol: qishda kishmish pishmasmish, pishsa
kishmish qishmasmish. 19 20II.Bob Tovushlar artikulyatsiyasi, diksiya ustida ishlash.
2.1 . Savod o'rgatish davrida o'quvchilarni unli va undosh tovushlarni
to'g'ri talaffuz qilish va o'qishga o’rgatish darslarini tashkil etish bo'yicha
olib borilgan tajriba-sinov ishlari mazmuni va ularning natijalari
Tadqiqot   mavzusi   yuzasidan   dastlab   metodik   adabiyotlar ,   boshlang ' ich   sinf
davlat   ta ' lim   standarti ,   savod   o ' rgatish   dasturi   va   “ Alifbe ”   darsligi   o ' rganildi .
Savod   o ' rgatish   davrida   o ' quvchilarni   unli   va   undosh   tovushlarni   to ' g ' ri   talaffuz
qilish   va   o ' qishga   o ’ rgatish ,   bu   jarayonda   pedagogik   texnologiyalardan
foydalanishning   ahvoli   aniqlandi .
Tadqiqotimizga   doir   dars   namunalari   Farg ’ ona   viloyati   Yozyovon
tumanidagi   26- maktabda   tajriba - sinovdan   o ' tkazildi .   Tajribada   1-   sinflardan   jami
95  o ' quvchi   ishtirok   etdi .  Tajriba   natijalarini   quyidagi   ko ' rsatkichda   ifoda   etdik :
Biz   taklif   etgan   texnologiyalar   asosida   mashg'ulotlar   tashkil   qilindi.   Bu
davrda quyidagi tajriba-sinov ishlari amalga oshirildi:
1. O'qituvchi va o'quvchilar faoliyati doimiy kuzatildi.
2. Dars ishlab chiqilgan tavsiyalar asosida tashkil qilindi.
Maxsus tavsiyalar asosida o'tkazilgan pedagogik tajribaning natijalari quyida
keltirilgan va tahlil qilingan. Pedagogik tajriba boshlanishidan oldin tanlab olingan
sinov   sinflardagi   o'quvchilarning   o'qishi   bilan   oddiy   sinflardagi   o'quvchilarning
o'qishi   o'rtasida   katta   farq   yuzaga   keldi.   Bular   to'g'ri   o'qib,   o'qiganlari   yuzasidan
savollarga   bergan   javoblarida   sezildi.   Eksperiment   sinflardagi   o'quvchilarning
maxsus mashqlar o'tkazilmagan paytdagi o'qish sur'atlari asosida olgan baholarini
keltiramiz.
N Maktab Sinfi O'quvchi
lar soni O'zlashtirish darajasi Sifat
o'zlashti
-rish«5» «4» «3» «2»
1 18-maktab 2“A“ 33 6 14 13 (-0%
2 25-maktab 2“A“ 32 7 12 13 59 % 213 13-maktab 2“A“ 30 7 14 9 70 %
Tajriba - sinov   uchun   tanlangan   sinflarda   o ' quvchilarning   o ' qish
ko ' nikmalarini   o ' zlashtirish   darajasi ,   darsga   ishtiroki ,   darsdan   tashqari   o ' qigan
asarlari ,  qiziqishi   aniqlab   olindi .  Bu   yuqoridagi   savollar   asosida   amalga   oshirildi .
O ' quv   yili   boshidan   o ' qituvchilarga   har   bir   bolaning   o ' qishini   sinchiklab
o ' rganish ,   alifbe   darslarida   biz   bergan   tavsiyalar   yordamida   mashg ' ulotlarni
tashkil   etish   topshirildi .   Har   bir   bola   bilan   individual   ishlash   amalga   oshirildi .
O ' quv   yili   oxirida   tajriba - sinov   ishlaridan   so ' ng   o ' quvchilarning   o ' qish
ko ' nikmalari   aniqlandi   va   ular   jadvalda   quyidagi   ko ' rinishga   ega   bo ' ldi .
N Maktablar Sinfi O'quvchi
lar soni O'zlashtirish darajasi Sifat
o'zlas
hti-
rish”5 ”4 ”3” ”2”
1 18-maktab 2 “A“ 33 13 14 6 81,8
%
2 26-maktab 2“A“ 32 14 13 5 - 84%
3 13-maktab 2 “A“ 30 11 15 4 86,6
%
O'quv yili davomida alifbe darslari texnologiyalar asosida talab darajasida
tashkil etildi. O'quvchilarning ishtiroki, faoliyati o'rganib borildi. O'quvchilarning o'qishga munosabati o'zgardi. O'quv yili oxirida badiiy asar 
o'qishga qiziquvchilar soni 79 taga yetdi.
Quyida biz tajriba-sinovdan o'tkazgan dars ishlanmalarimizni keltiramiz:
Darsning mavzusi. K  tovushi va harfi.
Darsning maqsadi:
a) ta ’ limiy   maqsad :   o ' quvchilarni   k   tovushi   va   Kk   harfi   bilan   tanishtirish ,   bu
tovushni   to ' g ' ri   talaffuz   qilish   ko ' nikmalarini   shakllantirish ,   Kk   harfi   bilan
tanishtirish ,   Kk   harfli   bo ' g ' inlarni   va   so ' zlarni   ravon   o ' qishga ,   kesma   harflar   va
bo ' g ' inlar   vositasida   so ' zlar   tuzish   va   ularni   o ' qishga   o ' rgatish ;
b) tarbiyaviy   maqsad :   kattalarni   hurmat   qilish   va   tartib - intizomli   bo ' lishga
o ' rgatish ,  axloqiy   xislatlarni   singdirish ;
v )   rivojlantiruvchi   maqsad :   o ' quvchilarning   bo ' g ' inlab   o ' qish   ko ' nikmalarini
shakllantirish ,  fikrlash   qobiliyatlarini ,  nutqini   o ' stirish .
Darsning metodi:  analitik-sintetik tovush metodi.
Dars turi:  yangi tovush-harf o'rganiladigan o'qish darsi.
Darsning jihozi: Kk   harfining bosma va yozma shakllari chizilgan ko'rgazma,
“kitob”, “maktab”, “terak” so'zlari yozilgan kartochkalar, turli xil predmetlar, matnga
oid rasmlar, harf kassasi, kesma harf va bo'g'inlar.
DARSNING BORISHI:
I. Tashkiliy qism:
a) salomlashish;
b) davomatni aniqlash;
v) kirish suhbati:
- Bugungi sanani ayting.
- Hozir qanday fasl?
- Kuz faslida qanday o'zgarishlar bo'ladi? va hokazo.
II. O'tgan mavzuni mustahkamlash.  Bunda bolalar bilan rasm asosida suhbat
tashkil qilinadi:
- Rasmdagi bolalarning ismlari nima ekan? 50
- Tolib va Bilol.
- Bilol qanday bola ekan?
- U bilimli bola ekan.
- Buvisi Tolibga nima deyapti?
- U Tolibga ham bilim olish kerakligini aytayapti.
- Nima uchun bilim olish kerak ekan?
- Chunki bilimli har jihatdan kuchli bo'ladi, uni hamma hurmat qiladi. 
Shundan so'ng har bir o'quvchiga matn va so'zlar birma-bir o'qitiladi.
2.2 Tovushlar artikulyatsiyasi, diksiya ustida ishlash.
Tovush   savod   o’rgatishning   asosiy   bo’lib   xizmat   qiladi.   Savod   o’rgatish
darslarida   so’z   va   bo’q’inlarni   tovush   tomondan   tahlil   va   sintеz   qilish,   tovush   va
ularning artikulyatsiyasini  tahlil qilish mashqlar  o’tkaziladi, diksiya (ravShan, burro
gapirish)   ustida   ishlanadi,   logopеdik   ishlar   olib   boriladi.   Tovush   ustida   ishlash   harf
ustida   ishlash   bilan,   ayniqsa   kеsma   harflardan   so’z   tuzish   kabi   sintеz   qilish
jarayonida   birlaShib   kеtadi;   tovush   va   harf   o’rtasidagi   munosabatni   doimo   aniqlab
borish o’qish malakalarini shakllantirish uchun hamda imlo tomonidan savodli yozish
asosiyni yaratish ham foydalidir.
Tahlil:
Nutq   (gap)   dan   so’zni   ajratish;   so’zni   aniq   qilish;   so’zni   bo’qinlarga   bo’lish;
bo’qinlarni aniq talaffuz qilish;  urquli  bo’qinni  ajratish va uni boshqa bo’g’inlardan
farqlab (kuchli talaffuz qilib o’qish maxsus tovushni ajratgan holda so’zni bo’g’inlab
o’qish (aaaa-na, nooon, iiiil, assa-na);
Shu   darsda   o’rganiladigan   yangi   tovushni   ajratish.   Yangi   tovushni   birinchi
marta ajratishning  bir nеcha usuli mavjud;
a) so’zdan tovushni o’zun talaffuz qilib ajratish: aaa-na, looo-la.
b) undoshni tovushni yopiq bo’g’indan ajratish: Usss-mon, O-limmm; v) sirqaluvchi undoshni ochiq bo’g’indan ajratish: asssa-na;
g) bo’qin hosil qilgan bir unlini ajratish: o-na, a-na, i-ni, u-zum;
d) o’rganilgan tovushni so’z boshida kеlgan so’zlardan ajratish: nok, nok;
е) rasm nomini ifodalovchi so’zni aytish: o’qituvchi nokning rasmini 
    ko’rsatib, nok dеydi, o’quvchilar k tovushni qo’Shadilar: nok;
Odatda   darsda   yangi   tovush   birinchi   marta   ajratib   talaffuz   qilgandan
so’ng, Shu tovush so’z boshida, o’rtasida, ohirida olgan va aniq talaffuz qilinadigan
so’zlar   tanlanib,   o’quvchilarga   talaffuz   qildiriladi.   K   tovushi   –   ko’z,   ikki;   d
tovushidan, Odil, ozoda.
So’zdagi   tovushlarni   sanash,   ularning   nomini   tartib   bilan   aytish,   sonini
aniqlash, bo’qinlarni  ham sanaSh. Lola-lo l-a 4 ta tovush, 4 ta harf, ikki unli tovush,
ikki undosh tovush, 2 bo’q’in.
Jarangli va jarangsiz undoshli so’zlarni taqqoslash: dil-til, oldin-oltin kabi.
Savod o’rgatishda tahlil sintеzdan bir muncha oldin o’tkaziladi, ammo
umuman olganda, ular bir-biridan ajratilmaydi, chunki tahlil o’qish jarayonini
egallash uchun zamin yaratadi, sintеz esa o’qish malakasini shakllantiradi:
Sintеz:
Tovush   tomonidan   tahlil   qilingan   so’zni   yoki   bo’qinni   talaffuz   qilish,   uni
kеsma harfdan tuzish, shu so’z yoki bo’q’inni o’qish;
O’rganilgan   undosh   bilan  (na,  no,   la,   lo,   ni,  li,   ma,  mo,   mi)   yoki   o’rganilgan
unli   bilan   (na,   la,  ba,   ma,   ka,  ta,   da,   no,  la,   mo,  bo)   bo’qin  jadvalini   tuzish:   bo’qin
jadvalini kitobdan o’qish; kеsma harflardan bo’qin jadvalini tuzish;
Bola-lola-tola;   paxta-taxta,   bir   undosh   harf   bilan   farqlanadigan   yoki   ona-ana,
ukki-ikki kabi bir unli harf bilan farqlanadigan so’zlarni o’qish; So’zning   boshiga   yoki   oxiriga   bir   harf   qo’shib,   yangi   so’z   hosil   qilib   o’qish;
son-oson, ayiq-qayiq, o’roq-so’roq, olti-oltin;
O’rtasiga   harf   qo’shib,   yangi   so’z   hosil   qilib   o’qish;   ko’mak-ko’lmak,   zirak-
ziyrak;
Bo’qinlarni almashtirib yangi so’z hosil qilish va o’qish: Gulnor-Norgul.
Tovushlarning   o’rnini   almashtirib   yangi   so’z   hosil   qilish   va   o’qish;   somon-
osmon, tilak-kalit;
Tovush   yoki   bo’q’inni   tushirib   qoldirib   yangi   so’z     hosil   qilish,   anor-nor,
gulnor-gul;
So’zni tahlil qilish bilan o’quvchi so’zni lеksik ma'noga ega bo’lgan bir butun
sifatida anglaydi, bu sintеzdir; so’zni sintеz qilinganda uning tovush tarkibiga diqqat
jalb etiladi. Bu analizdir.
Savod   o’rganish   jarayonida   analitik-sintеtik   ishlar   sistеmasi   bolaning   faol
fikrlashini ta'minlaydi, bilish mustaqilligini ta'minlaydi.
Tovushlar   artikulyatsiyasi,   diksiya   ustida   ishlashda   nutq   apparati
organlarining holati va harakatini kuzatish (analiz)  va harf bilan ifodalangan tovush
va   tovushlar   birikmasini   talaffuz   qilish   maqsadida   nutq   organlarini   zarur   holatga
kеltirish     (sintеz)   muhim   o’rin   tutadi.   Masalan,   u   tovushining   analizi,   til   tanglayga
tomon baland ko’tariladi, tanglay bilan til orasida torgina bo’shliq qoladi, lablar bir-
biriga yaqinlashib yumoqlaShadi, ovoz hosil bo’ladi; bu undoshining analizi ikki lab
bir-biriga   yopishadi,   havo     yo’li   bеqilib,   to’siq   hosil   bo’ladi,   havo   kuchi   to’siqni
birdaniga  ochadi, qisman ovoz hosil bo’ladi; r tovushining sintеzi; oqiz, ozroq, ochiq
tishlar   orasida   bo’shliq   bo’ladi,   lablar   ozgina   kеngroq   tortilgan,   til   ozroq   orqaga
itarilgan   va   tanglay   (tеpaga)   tomon   baland   ko’tarilgan   holatda;   ovoz   eshitiladi,
o’tayotgan havo kuchi bilan tilning uchi tiraydi.
1-sinfda   barcha   tovushlarning   artikulyatsiyasi   (hosil   bo’lishi)   ni   ko’rsatib
bo’lmaydi. Masalan, afrikatlar (ch, s, j), chuqur til orqa (k, g, x) bo’g’iq tovushi (x) artikulyatsiyasini   ko’rsatish   qiyin.   Ammo   bunday   tovushlarning   hosil   bo’lishini
tushuntirish uchun o’qituvchi, o’quvchilar diqqatini jalb qilgan holda, tovushni qilib
ko’rsatadi,   so’ngra   o’quvchilar   talaffuz   qiladilar.   Bunday   usulni   bir   nеcha   bor
takrorlash ma'qul.
Tovushlar   artikulyatsiyasi   ustida   ishlash   asosiyda   diksiya,   ya'ni   so’z,bo’qin,
tovush,   nutqning   talaffuzdagi   aniqlik   darajasi   ortadi.   Diksiya   ustida   ishlash
o’quvchilar   nutqining   tushunarli,   sof,   tiniq,   jarangdor   bo’lishiga   erishish   dеmakdir.
Bu   savod   o’rgatish   uchun   ham,   ifodali   o’qish   uchun   ham,   orfoepiya   va   orfografiya
malakani shakllantirish uchun ham muhimdir.
Diksiya ustida ishlash mashqlariga misollar:
1.Baland   talaffuzni   mashq   qilish.   Masalan,   sara-shira,   sara-shira   so’zlarini
ovozni   bir   to   qichqiriqqacha   balandlata   borib,   so’ngra   ovozni   to   shivirlashgacha
pastlatib talaffuz qilish.
2.Talaffuz   tеmpini   mashq   qilish.   Shu   sara-shira   so’zlarini     talaffuz   qilib,
tеmpni asta tеzlashtira borish.
3.Ayrim   undosh   tovushlarni   ayniqsa   o’quvchilar   nuqson   bilan   talaffuz
qiladigan so’zlarni qayta talaffuz qilish mashqi.
4.Murakkab tovush birikmalarini  talaffuz qilishni mashq qilish. Buning uchun
tеz aytishlardan foydalaniladi, imkoni boricha tеz aytishni bir nеcha  qayta ayttiriladi.
Olim Olimadan olma oldimi, Olima Olimdan olma oldimi
Ariq   bo’yida     bеsh   tеrak,   bеsh   tеrakka   suv   kеrak..Bolalarni   so’zlayotganda
to’g’ri   nafas   olishga,   tovushlarni   to’g’ri   talaffuz   qilishga   o’rgatish   zarur.   Ba'zi
tortinchoq   bolalar   tovushni   talaffuz   qilishga   uyaladilar.   Bunday   vaqtda   tovushni,
so’zni xor bilan talaffuz qildirish, xor bilan o’qitish, tеz aytishlarni  xor bilan ayttirish
foydalidir. Nutqda   kamchiligi   bo’lgan,   ya'ni   nutq   apparatidan   noto’g’ri   foydalanishga
odatlangan yoki  nutq apparati yaxshi  rivojlanmagan bolalar bilan vrach-logopеd ish
olib boradi.                         XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda   o'quvchilarga   dastlab   tovush   va   harf   tushunchlarini
farqini   amaliy   misollar   orqali   o'rgatish   lozim;   O'zbek   yozuvi   tovushli,   aniqrog'i
fonemali   yozuvdir.   Har   bir   fonemaning   harfli   belgisi   -   grafikasi   bor.   O'qishda
grafik belgilar-harflarni tovushga aylantirish bosqichi, yozuvda esa tovushni harfga
aylantirish bosqichi  bo'lib, bu o'quv rejasida  haftasiga 4 soat  o'qish, 4 soat  yozuv
darslari tarzida belgilangan.
Hozirgi kunda O'zbekiston Respublikasi Xalq ta’limi vazirligi tasdiqlagan umumiy
o'rta   ta’lim   maktablarining   1-sinfi   uchun   2017-yil   nashr   qilingan   “Alifbe"
darsligidan   foydalaniladi.   Mualliflar   R..Safarova,   M.Inoyatova,   M.Shokirova   va
L.Shermamatovalar bo'lib, qayta ishlangan 14-nashridir.
O ’ quvchilarni   o ’ qishga   o ’ rgatish,   ularning   o ’ qish   sur'atini   oshirish,   ifodali   va
ongli o ’ qish elementlarini shakllantirish, tarbiyalash o ’ qish darslarining muhim
vazifalari hisoblanadi.
Diktsiya   ustida   ishlash   texnologiyasidan   foydalanish   yaxshi   samara   beradi:   1.
Baland talaffuzni mashq qilish. 2. Talaffuz tempini mashq qilish. 3. Ayrim undosh
tovushlarni, ayniqsa, o ’ quvchilar qiyinchilik bilan yoki noto ’ g ’ ri talaffuz qiladigan
so ’ zlarni qayta talaffuz qilish. 4. Murakkab tovush birikmalarini talaffuz qilish.
Analiz mashqlari   bilan   o'qishga   o'rgatishda   kesma   bo'g'inlar   bilan   ishlash
texnologiyasi o'qituvchiga ancha engillik beradi va ko'rgazmalilikni ta'minlaydi.
Sintez   mashqlarini   tashkil   etish   texnologiyasi   o ’ quvchilarning   o ’ qish
ko ’ nikmalarini shakllantirishga katta yordam beradi. 2
9Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov I. A. Yuksak ma’naviyat yengilmas kuch. - T.: Ma’naviyat, 2008.
2. Abdullayev Y. Hamrohim. - Toshkent: O'qituvchi , 1996 yil.
3. Abdullayeva Q. va boshqalar. Savod o'rgatish darslari. -T.:O'qituvchi , 2012 
y.
4. Fuzailov S., Xudoyberganova M. Ona tili. 3-sinf darsligi.
5. Toshkent:O'qituvchi , 2017 y.
6. 5.Ikrova R., G'ulomova Ona tili” 4-sinf darsligi. Toshkent:O'qituvchi, 2017y.
7. Maqulova B., va boshqalar. Sinfdan tashqari o'qish mashg'ulotlari.
8. -T.: O'qituvchi , 1996-yil.
9. Qosimova K., Matjonov S., G'ulomova X., Yo'ldosheva Sh., Sariyev Sh. 
Boshlang'ich sinflarda ona tili o'qitish metodikasi. -T.: TDPU, 2009
10. Qosimova K., Fuzailov.S., Ona tili 2-sinf darsligi. Toshkent: Cho'lpon, 2017
11. Tarbiya . O'zbekiston milliy ensiklopediyasi. Toshkent,2010.
12. 10.Safarova R., Inoyatova M., Shokirova M., Shermamatova L., Alifbe
13. sinf uchun darslik. Toshkent: Ma’naviyat, 2017y.
14. G'afforova. T., Shodmonov.E., Ona tili .1-sinf darsligi. Toshkent, 2017y.
15. Gafforova T., Gulomova H., Eshturdiyeva M., 1-sinfda savod darslari Toshkent: 
Sharq, 1998 y. 
INTERNET MANBAALARI
16. ww/pedagog/uz .
17. w.w.w.ziyo.net
18. www.gov.uz

2-SINF ONA TILI DARSLARIDAUNLI VA UNDOSH TOVUSHLARNI O’RGANISH USULLARI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Savod o‘rgatish darslarida dam olish daqiqalarini tashkil etish
  • Ogʻzaki hisoblash malakasini rivojlantirishning nazariy asoslari
  • Savod oʻrgatish davrida koʻrgazmali qurollardan foydalanish
  • Axloqiy tarbiya jarayonida Alisher Navoiy merosidan foydalanish
  • Boshlang’ich sinf o’qish savodxonligi darslarida xalq og’zaki ijodini o’rganish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский