Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 160.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 26 Oktyabr 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Baxtiyor

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

15 Sotish

Alifbe darslarida nutq tovushlarni tahlil va tarkib qilish metodlarining qoʻllanilishi

Sotib olish
“ Ona tili o qish savodxonligi va uni o qitish metodikasi”ʻ ʻ  
                                              fanidan
KURS ISHI
Mavzu:  Alifbe darslarida nutq tovushlarni tahlil va tarkib qilish
metodlarining qo llanilishi	
ʻ
Tayyorladi:  
Qabulladi:   
                                       
2025 MAVZU:   “ Alifbe darslarida nutq tovushlarni tahlil va tarkib qilish
metodlarining qo llanilishiʻ ”
MUNDARIJA:
KIRISH ……………………………………………………………………............. 3
I   BOB.   “ALIFBE”   DARSLARIDA   NUTQ   TOVUSHLARINI   TAHLIL   VA
TARKIB QILISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Nutq tovushlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari….....................................6
1.2. “Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatishning   ahamiyati   va
o‘quvchilar nutqini rivojlantirishdagi roli………………………………………....9
II   BOB.   “ALIFBE”   DARSLARIDA   NUTQ   TOVUSHLARINI   TAHLIL   VA
TARKIB   QILISH   METODLARI   VA   TAJRIBAVIY   ISHLAR
2.1.   “Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan
metodlar………………………………………………………………………...…15
2.2.   Nutq   tovushlarini   tahlil   qilish   va   tarkib   etishda   qo‘llaniladigan   o‘yinli
mashqlar   va   didaktik   usullar………………………………………………20
XULOSA …………………………………………………………………............27
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR …………………………………..........31
2 KIRISH
“Yoshlarimiz bilimli, ma’naviy barkamol va intellektual salohiyatli bo‘lib
voyaga yetishi, dunyo miqyosida o‘z tengdoshlari bilan raqobat qila olishi uchun
barcha sharoitlarni yaratish davlatimiz va jamiyatimizning eng muhim vazifasidir”
Sh.M. Mirziyoyev
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2019-yil   29-apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-
yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   PF–5712-son
Farmonida   ta’lim   jarayonini   modernizatsiya   qilish,   zamonaviy   pedagogik   va
axborot   texnologiyalarini   keng   joriy   etish,   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlash,
savodxonlik   va   nutq   madaniyatini   shakllantirish   ustuvor   vazifa   sifatida   belgilab
berilgan.   Mazkur   hujjatda   boshlang‘ich   ta’limni   rivojlantirish,   ayniqsa,
o‘quvchilarning o‘qish va yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish masalalariga alohida
e’tibor   qaratilgan.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   “Alifbe”   darslarining   o‘rni
beqiyos   bo‘lib,   ular   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   savodxonlikka   erishadilar,   balki
nutq tovushlarini to‘g‘ri talaffuz qilish, so‘z tuzish va tahlil qilish malakasiga ega
bo‘ladilar.   Shu   bois   ushbu   jarayonda   qo‘llaniladigan   metodlarning   ilmiy
asoslanganligi va amaliy samaradorligi katta ahamiyat kasb etadi.  [1]
Mavzuning   dolzarbligi   shundaki,   boshlang‘ich   ta’lim   bosqichi
o‘quvchilarning   keyingi   ta’lim   bosqichlaridagi   bilim   va   ko‘nikmalarini
shakllantirish   uchun   poydevor   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Ayniqsa,   “Alifbe”   darslarida
nutq tovushlarini tahlil va tarkib qilish metodlarini to‘g‘ri qo‘llash o‘quvchilarning
savodxonligi,   so‘z   boyligi   va   tafakkur   qobiliyatini   rivojlantirishda   hal   qiluvchi
omil   bo‘lib   hisoblanadi.   Ushbu   metodlar   orqali   o‘quvchilarda   fonematik   eshituv,
tovushlarni   ajratish,   ularni   so‘z   tarkibida   qo‘llash,   tovush   va   harflar   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   tushunish   ko‘nikmalari   shakllanadi.   Shuningdek,   ularning   nutq
madaniyati, to‘g‘ri talaffuz va yozuv malakalari rivojlanadi.
3 “ Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi ” da   ta ’ kidlanganidek ,   ta ’ lim   jarayonida
ilg ‘ or   pedagogik   texnologiyalarni   qo ‘ llash ,   o ‘ quvchilarning   mustaqil   fikrlashini
rag ‘ batlantirish   va   bilimlarni   chuqur   o ‘ zlashtirishni   ta ’ minlash   zamonaviy
ta ’ limning   eng   asosiy   maqsadlaridan   biridir .  Shu   ma ’ noda , “ Alifbe ”  darslarida   nutq
tovushlarini   tahlil   va   tarkib   qilish   metodlarini   ilmiy   asosda   tashkil   etish   va   ularni
samarali   qo ‘ llash   bugungi   kunda   dolzarb   masala   bo ‘ lib   qolmoqda .   Zero ,   savod
o ‘ rgatish   jarayonidagi   aniqlik   va   izchillik   kelajakdagi   barcha   fanlarni
muvaffaqiyatli   o ‘ zlashtirishning   kafolati   hisoblanadi .  [2]
Kurs   ishining   maqsadi :   “Alifbe”   darslarida   nutq   tovushlarini   tahlil   va   tarkib
qilish   metodlarining   nazariy   asoslarini   ochib   berish,   ularning   o‘quv   jarayonidagi
amaliy   qo‘llanilish   imkoniyatlarini   o‘rganish   hamda   bu   metodlarning
o‘quvchilarning savodxonligi va nutq rivojiga ta’sirini tahlil qilishdan iboratdir.
Boshlang‘ich   ta’limda,   xususan,   “Alifbe”   darslari   o‘quvchilarning   til   va   nutq
madaniyatini   shakllantirishda   poydevor   vazifasini   bajaradi.   Shu   bois,   ushbu   kurs
ishining maqsadi o‘quvchilarda tovushlarni farqlash, ularni so‘z tarkibida aniqlash,
tovush-harf   munosabatlarini   tushunish   hamda   so‘zlardan   mustaqil   gaplar   tuzish
ko‘nikmalarini rivojlantiruvchi metodik yondashuvlarni chuqur tahlil qilishdir.
Kurs ishining vazifalari :
1. Nutq   tovushlari   va   ularning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   haqida   ilmiy-nazariy
ma’lumot berish.
2. Boshlang ‘ ich   sinf   o ‘ quvchilarida   fonematik   eshituvni   rivojlantirishning
psixologik - pedagogik   asoslarini   yoritish .
3. “Alifbe”   darslarida   nutq   tovushlarini   tahlil   va   tarkib   qilish   metodlarining
ahamiyatini ko‘rsatish.
4. Nutq tovushlarini o‘rgatishda qo‘llaniladigan metodlar va didaktik usullarni
tahlil qilish.
5. Tajribaviy ishlar asosida tovush tahlili va tarkibini o‘rgatish samaradorligini
aniqlash va natijalarni umumlashtirish.
4 Kurs ishining obyekti:   Boshlang‘ich sinflarda, xususan, savod o‘rgatish 
(Alifbe) davrida o‘quvchilarning nutq tovushlarini to‘g‘ri talaffuz qilish, tahlil va 
tarkib qilish malakalarini shakllantirish jarayoni hamda bu jarayonda 
qo‘llaniladigan o‘qitish metodlari.
Kurs ishining predmeti:  Alifbe darslarida nutq tovushlarini tahlil va tarkib 
qilish metodlari, ularning didaktik imkoniyatlari, o‘quvchilarning fonetik 
tafakkurini rivojlantirishdagi o‘rni va samaradorligi.
Kurs   ishining   tuzilishi :   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   bob,   4   bo‘lim,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
5 I BOB. “ALIFBE” DARSLARIDA NUTQ TOVUSHLARINI TAHLIL
VA TARKIB QILISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1  Nutq tovushlari va ularning o‘ziga xos xususiyatlari
Nutq   tovushlari   inson   til   tizimining   eng   muhim   unsurlaridan   biri
hisoblanadi. Ular so‘zlarning fonetik tuzilishini tashkil qiladi va ma’no farqlashda
asosiy   vosita   vazifasini   bajaradi.   Har   bir   nutq   tovushi   artikulyatsiya   jarayonida
talaffuz   organlarining   ma’lum   bir   holatga   kelishi   natijasida   hosil   bo‘ladi.   Nutq
tovushlari   o‘zining   fiziologik,   akustik   va   fonologik   xususiyatlari   bilan   boshqa
tovushlardan   farq   qiladi.   Nutq   tovushlarini   o‘rganish   fonetikaning   asosiy
vazifalaridan biri hisoblanadi. 
Nutq tovushlari tilshunoslikda ikki katta guruhga bo‘linadi: unli va undosh
tovushlar.   Unli   tovushlar   talaffuzida   havo   oqimi   og‘iz   bo‘shlig‘idan   to‘siqsiz
o‘tadi.   Undosh tovushlarda esa havo oqimi ma’lum bir to‘siqqa duch keladi. Unli
tovushlar nutq ohangini va bo‘g‘in hosil qilishni ta’minlaydi.  Undosh tovushlar esa
asosan   bo‘g‘in   atrofida   joylashib,   so‘zning   fonetik   shaklini   to‘ldiradi.   Nutq
tovushlari   artikulyatsiya   organlari   faoliyati   orqali   shakllanadi.   Artikulyatsiya
organlariga lab, til, tanglay, tovush paychalari, halqum va burun bo‘shlig‘i kiradi.
Har  bir  tovushni  talaffuz qilishda bu organlar  muayyan harakat  qiladi  va ma’lum
akustik   natijani   yuzaga   keltiradi.   Nutq   tovushlari   tabiatan   modulyatsiyalangan
havo oqimidan tashkil topadi. 
Ularning   fizik   jihatlari   tebranish   chastotasi,   intensivlik   va   spektral   tarkib
bilan   belgilanadi.   Fonologiyada   nutq   tovushlari   fonema   sifatida   o‘rganiladi.
Fonema   so‘zlarning   ma’no   farqlovchi   minimal   birligidir [2]
.   Masalan,   “ol”   va   “el”
so‘zlarida   faqat   bitta   tovushning   almashishi   ma’noni   o‘zgartiradi,   bu   fonemaning
mavjudligini isbotlaydi. 
Nutq   tovushlari   insonning   talaffuz   malakasiga   bevosita   bog‘liqdir.
Bolalarda tovushlarning shakllanishi bosqichma-bosqich kechadi. Ular avval oddiy
tovushlarni   talaffuz   qiladi,   keyinchalik   murakkab   undoshlarni   o‘zlashtira   boradi.
Nutq tovushlari o‘zbek tilida 6 unli va 23 undoshdan tashkil topgan. Unli tovushlar
tilning   oldi   va   orqa   qismi,   lablarning   ishtiroki   va   baland-pastligiga   qarab
6 tasniflanadi. Masalan, “i” tovushi old qator, tor, lablanmagan unli hisoblanadi. “o‘”
esa   orqa   qator,   keng,   lablangan   unli   sifatida   belgilanadi.   Undosh   tovushlar   hosil
bo‘lish usuli va joyiga ko‘ra farqlanadi. Masalan, “b” tovushi portlovchi, jarangli,
lab  undoshi   hisoblanadi.   “s”   tovushi   esa   sirg‘aluvchi,   jarangsiz,   tish   oldi   undoshi
sanaladi. 
Nutq   tovushlarining   yana   bir   muhim   xususiyati   ularning   akustik
xossalaridir.   Akustik   nuqtai   nazardan   ular   tebranish   chastotasi   va   amplitudasi
orqali   farqlanadi.   Unlilarda   tovush   to‘lqinlari   muntazam   tebranishga   ega   bo‘lsa,
undoshlarda esa u notekis bo‘ladi. 
Nutq   tovushlarini   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   til   madaniyatining   asosi
hisoblanadi.   Boshlang‘ich   sinflarda   “Alifbe”   darslari   jarayonida   o‘quvchilarga
nutq   tovushlari   haqida   dastlabki   bilimlar   beriladi.   Bu   jarayonda   ularning   talaffuz
organlari   mashq   qilinadi   va   nutq   tovushlarini   to‘g‘ri   farqlashga   o‘rgatiladi.
Tovushlarni   o‘zlashtirish   jarayonida   o‘yin   usullari   va   didaktik   mashqlar   katta
ahamiyat kasb etadi. Masalan, tovushlarni eshitib topish, ularni so‘zlarda ajratish,
turli   tovushlardan   bo‘g‘inlar   tuzish   kabi   mashqlar   bolalarning   fonetik   sezgirligini
rivojlantiradi.  [4]
Nutq   tovushlarini   tahlil   qilish   metodikasi   o‘quvchilarda   fonematik
eshituvni   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Fonematik   eshituv   deganda   bola   nutq
tovushlarini   bir-biridan   farqlash   qobiliyati   tushuniladi.   Bu   esa   keyinchalik   o‘qish
va yozuv malakalarini egallash uchun muhim poydevor yaratadi. 
O‘quvchilarda   nutq   tovushlarini   o‘zlashtirish   jarayonida   ular   fonetik
xatolarga   yo‘l   qo‘yishi   mumkin.   Masalan,   “   r   ”   yoki   “   l   ”   tovushlarini   noto‘g‘ri
talaffuz   qilish   bolalarda   ko‘p   uchraydi.   Bu   xatolarni   bartaraf   etish   uchun   maxsus
fonetik   mashqlar   qo‘llaniladi.   Nutq   tovushlarining   ijtimoiy   ahamiyati   ham   juda
kattadir.   Ular   orqali   insonlar   o‘zaro   muloqot   qiladi,   bilim   va   tajribalarini
almashadi. Shu sababli tovushlarni o‘rgatishda nafaqat fonetik jihat, balki ularning
kommunikativ ahamiyati ham o‘quvchilarga tushuntiriladi.  [5]
7 Nutq   tovushlarini   o‘rganishda   lingvistik   va   psixologik   yondashuv
uyg‘unlashishi   zarur.   Lingvistik   yondashuvda   tovushlarning   fonetik   xususiyatlari
o‘rganilsa,   psixologik   yondashuvda   ularni   bola   ongida   shakllantirish   jarayoniga
e’tibor   qaratiladi.   Bugungi   kunda   fonetika   va   psixolingvistika   sohalarida   olib
borilgan tadqiqotlar nutq tovushlarini o‘rganishda zamonaviy yondashuvlarni taklif
qilmoqda.   Masalan,   nutqni   avtomatik   tahlil   qiluvchi   kompyuter   dasturlari
yordamida   o‘quvchilar   talaffuzidagi   xatolar   aniqlanib,   ularni   tuzatishga
ko‘maklashmoqda. Shu bilan birga, xalqaro tajribada nutq tovushlarini o‘rgatishda
multimediali   vositalardan   keng   foydalanilmoqda.   Audio   yozuvlar,   interaktiv
mashqlar   va   vizual   ko‘rgazmalar   bolalarning   nutqiy   rivojlanishiga   katta   ta’sir
ko‘rsatmoqda.  
O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   ham   so‘nggi   yillarda   ushbu   yo‘nalishda
sezilarli   islohotlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   “Alifbe”   darsliklarida
tovushlarni   bosqichma-bosqich   o‘rgatishga   alohida   e’tibor   berilmoqda.   Bu
jarayonda   milliy   qadriyatlar   va   zamonaviy   metodik   yondashuvlar
uyg‘unlashtirilmoqda.   Shu   tariqa   nutq   tovushlari   bolalarning   til   rivojida,   ta’lim
jarayonida   va   shaxsiy   kamolotida   muhim   o‘rin   tutadi.   Nutq   tovushlarini   chuqur
o‘rganish boshlang‘ich ta’lim bosqichida zaruriy metodik shart hisoblanadi.
8 1.2. “Alifbe” darslarida tovush tahlili va tarkibini o‘rgatishning ahamiyati va
o‘quvchilar nutqini rivojlantirishdagi roli
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   fonematik   eshituvni   rivojlantirish   nutq
tovushlarini   to‘g‘ri   qabul   qilish   va   farqlash   jarayonida   katta   ahamiyatga   ega.
Fonematik eshituv bola nutq tovushlarini eshitish, ajratish va ularni ongli ravishda
tahlil qilish qobiliyatini bildiradi. Psixologik nuqtai nazardan bu jarayon bolaning
eshitish   analizatori   va   nutq   apparatining   rivojlanishiga   bevosita   bog‘liqdir.
Pedagogik nuqtai  nazardan esa  fonematik eshituvni  shakllantirish  dars  jarayonida
maxsus mashqlar va metodik yondashuvlar orqali amalga oshiriladi. 
Bola   fonematik   eshituvga   ega   bo‘lishi   uchun   u   tovushlarning   farqli
xususiyatlarini   aniq   idrok   qilishi   zarur.   Masalan,   “b”   va   “p”   tovushlarini   eshitib
farqlash   fonematik   eshituvning   shakllanganini   bildiradi.   Fonematik   eshituvning
rivojlanishi   o‘quvchining   o‘qish   va   yozuv   malakalarini   egallashida   asosiy
poydevor   hisoblanadi.   Chunki   tovushlarni   to‘g‘ri   farqlay   olmagan   bola   so‘zlarni
to‘g‘ri yozishda yoki o‘qishda ko‘plab xatolarga yo‘l qo‘yadi. 
Psixolog   olimlarning   fikricha,   fonematik   eshituv   bolalarda   5–7   yosh
oralig‘ida faol rivojlanadi. Shu bois boshlang‘ich ta’limda ushbu jarayonga alohida
e’tibor   qaratish   zarur.   Fonematik   eshituvni   shakllantirish   uchun   bolalarga
tovushlarni   eshitib   tanish,   so‘z   tarkibidagi   tovushlarni   ajratish,   o‘xshash   va
qarama-qarshi   tovushlarni   solishtirish   kabi   mashqlar   taklif   qilinadi.   Bu   mashqlar
bola nutq apparatini mustahkamlaydi va eshituv sezgirligini oshiradi. 
Psixologik-pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko‘rsatadiki,   fonematik   eshituvning
rivojlanishi   nafaqat   nutq   faoliyatiga,   balki   bolaning   umumiy   tafakkur   jarayoniga
ham ijobiy ta’sir qiladi. Chunki fonemalarni eshitib farqlash jarayonida bola analiz
qilish,   solishtirish   va   umumlashtirish   kabi   intellektual   faoliyatlarni   amalga
oshiradi.   Pedagoglar   fonematik   eshituvni   shakllantirishda   o‘yin   elementlaridan
keng   foydalanadilar.   Masalan,   tovushlarni   topish   o‘yini,   tovushlarni   bo‘g‘inlarga
ajratish   mashqlari   yoki   tovushlardan   yangi   so‘zlar   tuzish   kabi   topshiriqlar
o‘quvchilar   uchun   qiziqarli   bo‘ladi.   Shu   orqali   bola   tovushlarni   eshitib   ajratish
malakasini o‘yin orqali mustahkamlaydi.  [8]
9 Fonematik eshituvning  psixologik  asosi  bolaning  nutq faoliyatini  idrok etish
va   ongida   mustahkamlash   mexanizmlaridan   iboratdir.   Pedagogik   asos   esa   bu
jarayonni   darsda   to‘g‘ri   tashkil   etish,   metodik   ko‘rsatmalarni   amalda   qo‘llash   va
o‘quvchilar   bilan   muntazam   mashq   qilishdan   iboratdir.   Fonematik   eshituvning
rivojlanmaganligi   ko‘pincha   bolalarning   talaffuz   xatolariga   sabab   bo‘ladi.
Masalan,   bola   “s”   va   “sh”   tovushlarini   farqlay   olmasa,   bu   tovushlarni   yozishda
chalkashlik   qiladi.   Shu   bois   fonematik   eshituvni   shakllantirish   boshlang‘ich
ta’limning   eng   muhim   vazifalaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   jarayonda   logopedik
mashqlar   ham   muhim   o‘rin   tutadi.   Logopedlar   bolalarda   nutq   tovushlarini
farqlashni   maxsus   mashqlar   orqali   shakllantiradilar   va   fonematik   eshituvni
rivojlantirishga yordam beradilar. 
O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   olib   borilgan   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,
fonematik   eshituvni   shakllantirishda   multimediali   vositalardan   foydalanish
samaradorlikni   oshiradi.   Audio   yozuvlar,   interaktiv   mashqlar   va   vizual
ko‘rgazmalar bolalarda tovushlarni tezroq o‘zlashtirishga imkon beradi. Shu bilan
birga,   fonematik   eshituvni   rivojlantirish   jarayonida   ota-onalarning   ham   ishtiroki
muhimdir. Ular bolaga turli she’rlar, ertaklar o‘qib berish, tovushlarni takrorlatish
orqali bu jarayonga hissa qo‘sha oladilar [10]
. 
Psixologik   nuqtai   nazardan   fonematik   eshituv   bolaning   nerv   tizimi
barqarorlashgan   sari   samarali   rivojlanadi.   Shu   sababli   mashqlarni   asta-sekin
murakkablashtirish,   bolani   charchatmaslik,   qiziqishini   oshirish   muhimdir.
Pedagogik   nuqtai   nazardan   esa   fonematik   eshituvni   rivojlantirish   uchun
darsliklarda   maxsus   topshiriqlar   bo‘lishi   zarur.   Masalan,   “Alifbe”   darsligida
tovushlarni   ajratish   va   farqlashga   oid   mashqlar   bolalarning   fonematik   eshituvini
mustahkamlaydi. 
Fonematik   eshituvni   rivojlantirish   jarayonida   bola   nafaqat   tovushlarni
farqlash,   balki   ularni   nutqda   to‘g‘ri   qo‘llash   malakasini   ham   egallaydi.   Bu   esa
uning   nutq   madaniyatini   oshiradi   va   o‘qish-yozuv   jarayonida   muvaffaqiyatga
erishishini   ta’minlaydi.   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   fonematik   eshituvni
rivojlantirish   bo‘yicha   turli   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilmoqda.   Bu   tadqiqotlarda
10 zamonaviy   metodik   yondashuvlar,   yangi   texnologiyalar   va   o‘quvchilarning
psixologik xususiyatlari hisobga olinmoqda. Xususan, raqamli ta’lim 
№ Mavzu Nazariy
asoslar Tovush tahlili va
nutq rivoji Ilmiy dalil /
manba Amaliy
tavsiya /
kuzatish
natijasi
1 Nutq tovushlari
xususiyati Har bir 
tovushning 
artikulyatsion
va akustik 
tavsifi O‘quvchilarda 
tovushlarni 
farqlash 
qobiliyatini 
oshirish Mirziyoyev 
2022, Jumayev 
2016 Tovushlarni 
alohida mashq
qilib talaffuz 
qilish zarur
2 Fonematik 
eshituv Fonemalar 
oralig‘ini 
eshitish va 
aniqlash 
qoidalari Tinglab tushunish 
va talaffuzni 
takomillashtirish Jumayev & 
Tadjiyeva 2005 Har dars 
boshlanishida 
5-7 daqiqa 
fonematik 
mashqlar 
kiritish
3 Tovush 
segmentatsiyas
i So‘z va 
morfemalarga
ajratish 
metodlari So‘z tuzilishini 
tushunish va 
talaffuzni 
mustahkamlash O‘zbekiston 
Milliy 
Ensiklopediyasi
2000 Segmentatsiy
a   mashqlari  
bilan   nutq  
xatolarini  
kamaytirish  
mumkin
4 Talaffuz va 
intonatsiya Nutq ritmi, 
urg‘u va 
intonatsiya 
qoidalari Nutqning 
ravonligi va 
tushunarli bo‘lishi Karимov 1998,
“Xalq ta’limi” 
jurnali Talaffuzni 
muntazam 
tekshirish va 
to‘g‘rilash
5 So‘z boyligini 
oshirish So‘z boyligi 
va lug‘atni 
kengaytirish 
metodikasi Nutqni boyitish va
fikrni aniq 
ifodalash Jumayev 2011 Lug‘at 
mashqlari, 
sinonimlar va 
antonimlar 
bilan 
shug‘ullanish
platformalarida   fonematik   eshituvni   rivojlantirish   uchun   interaktiv   dasturlar
joriy etilgan. 
Bu   dasturlar   o‘quvchilarni   tovushlarni   eshitib   farqlash   va   so‘zlarda   to‘g‘ri
qo‘llashga   o‘rgatmoqda.   Shu   bilan   birga,   fonematik   eshituvni   rivojlantirish
11 ijtimoiy jihatdan ham muhim ahamiyat kasb etadi. Chunki nutqi ravon, tovushlarni
aniq talaffuz qila oladigan bola o‘z fikrini erkin bayon qiladi va ijtimoiy muhitda
faolroq   bo‘ladi.   Shu   sababli   boshlang‘ich   ta’limda   fonematik   eshituvni
shakllantirish   nafaqat   ta’limiy,   balki   tarbiyaviy   vazifani   ham   bajaradi.   Fonematik
eshituvni rivojlantirishda individual yondashuv katta ahamiyatga ega. 
Har   bir   o‘quvchining   qobiliyati,   qiziqishi   va   imkoniyati   hisobga   olinishi
zarur. Ba’zi  bolalar  tovushlarni  tezroq farqlasa,  boshqalari  ko‘proq mashqni  talab
qiladi. Shu bois pedagoglar diferensial yondashuv asosida ish olib borishlari kerak.
Fonematik   eshituvni   rivojlantirish   jarayonida   bolaning   psixologik   tayyorgarligi
ham muhimdir. Bola dars jarayonida o‘zini erkin his qilishi, o‘qituvchi bilan yaqin
muloqotda  bo‘lishi   uning   eshituv   sezgirligini   rivojlantiradi.   Shu  tarzda   fonematik
eshituvning   psixologik-pedagogik   asoslari   o‘zaro   uyg‘unlikda   bola   nutqining
ravonligi va savodxonligiga xizmat qiladi.
“Alifbe” darslarida tovush tahlili va tarkibini o‘rgatish o‘quvchilarning savod
o‘rganish   jarayonida   eng   muhim   bosqichlardan   biri   hisoblanadi.   Tovush   tahlili
deganda so‘zdagi tovushlarni ajratish, ularning ketma-ketligini aniqlash va fonetik
xususiyatlarini idrok etish tushuniladi. Tovush tarkibini o‘rgatish esa o‘quvchilarni
tovushlardan so‘z tuzishga, bo‘g‘inlarni to‘g‘ri ajratishga va so‘zlarning talaffuzini
yozuv bilan muvofiqlashtirishga o‘rgatadi. 
Bu   jarayon   o‘quvchilarda   fonematik   eshituvni   rivojlantirishga   ham   yordam
beradi.   Tovush   tahlilining   ahamiyati   shundaki,   u   o‘quvchilarning   og‘zaki   nutqini
yozma   nutq   bilan   bog‘lash   imkonini   yaratadi.   Tovush   tarkibi   ustida   ishlash
natijasida   o‘quvchilar   so‘zning   tovush   tarkibini   eslab   qoladilar   va   ularni   to‘g‘ri
yozish malakasini egallaydilar. 
Nutq   tovushlarini   tahlil   qilish   mashqlari   o‘quvchilarda   aniqlik,   e’tibor   va
tafakkurni rivojlantiradi. Shu bilan birga, bu jarayon bolalarda eshitish va talaffuz
qobiliyatlarini ham shakllantiradi. Tovush tahlili darslarida o‘quvchilar tovushlarni
ajratish,   bo‘g‘inlarni   sanash   va   tovushlarni   so‘z   tarkibidagi   o‘rnini   aniqlashga
o‘rgatiladi.   Tovush   tarkibini   o‘rganish   jarayonida   esa   o‘quvchilar   tovushlardan
yangi so‘zlar tuzish, tovushlarni qo‘shib gaplarni shakllantirishga mashq qiladilar. 
12 Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,   fonematik   eshituvni   shakllantirishga   alohida
e’tibor qaratilgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining savod o‘zlashtirish tezligi 25–
30   foizga   yuqori   bo‘ladi.   Bu   esa   tovush   tahlili   va   tarkibi   ustida   ishlashning
bevosita   samaradorligini   isbotlaydi.   Tovush   tahlili   mashqlari   o‘quvchilarni
mustaqil   fikrlashga,   eshitilgan   tovushlarni   tezda   tahlil   qilishga   va   ularni   yozuvda
to‘g‘ri ifodalashga o‘rgatadi. 
“Alifbe”   darslarida   tovush   tahlilini   o‘rgatish   nafaqat   savod   o‘rganish,   balki
o‘quvchilarning   nutqini   rivojlantirishda   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.  Chunki
bu   jarayonda   bola   talaffuzini   to‘g‘rilash,   tovushlarni   aniq   aytishga   o‘rganish   va
nutqini boyitish imkoniyatiga ega bo‘ladi. 
O‘quvchilarning   so‘z   boyligi   ham   tovush   tahlili   mashqlari   orqali   kengayadi.
Masalan,   tovushlarni   ajratish   jarayonida   bola   ko‘plab   yangi   so‘zlarni   eshitadi   va
ularni   o‘z   nutqida   qo‘llashni   o‘rganadi.   Tovush   tahlili   va   tarkibi   ustida   ishlash
o‘quvchilarda   yozuv   va   talaffuz   orasidagi   uyg‘unlikni   shakllantiradi.   Agar   bola
tovush   tahlilida   xatoga   yo‘l   qo‘ysa,   bu   yozuvda   ham   aks   etadi.   Shu   sababli
o‘qituvchi   tovush   tahlili   mashqlarini   muntazam   tashkil   etishi   lozim.   Psixologik-
pedagogik tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, tovush tahlili ustida ishlagan bolalarning
diqqat va xotira qobiliyatlari yuqori darajada rivojlanadi.  [8]
Bu   esa   ularning   keyingi   fanlarni   o‘zlashtirish   jarayonida   ham   muhim
ahamiyatga ega. “Alifbe” darslarida tovush tahlili va tarkibini o‘rgatish jarayonida
turli   metodlardan   foydalanish   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   didaktik   o‘yinlar,
kartochkalar   bilan   mashqlar,   interaktiv   topshiriqlar   bolalarda   jarayonga   qiziqish
uyg‘otadi.   Tovushlarni   tahlil   qilish   jarayonida   bolalarga   ertak,   she’r   va
hikoyalardan   misollar   keltirish   ularning   nutqini   boyitadi.   Shu   orqali   bola   nafaqat
tovushlarni   farqlashni,   balki   ulardan   nutq   jarayonida   to‘g‘ri   foydalanishni
o‘rganadi. 
Bu   jarayon   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   ham   rivojlantiradi.   Tovush
tarkibini   o‘rganish   mashqlari   bolaning   so‘z   boyligini   kengaytiribgina   qolmay,
uning mantiqiy tafakkurini ham rivojlantiradi. Chunki bola tovushlardan yangi so‘z
tuzayotganda ularni to‘g‘ri joylashtirish, mantiqan moslashtirishga majbur bo‘ladi. 
13 “Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibi   o‘quvchilar   nutqini   to‘g‘rilash,
aniq   va   ravon   gapirishga   o‘rgatish   uchun   ham   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Bu
mashqlar   bolalarda   talaffuzdagi   kamchiliklarni   bartaraf   etadi.   Masalan,   ayrim
bolalar   “r”   yoki   “l”   tovushlarini   to‘g‘ri   talaffuz   qilolmaydilar,   tovush   tahlili
mashqlari esa bu muammoni bartaraf etishda yordam beradi. 
O‘quvchilarning   nutqini   rivojlantirishda   tovush   tahlilining   roli   shundaki,
ularning   og‘zaki   nutqi   boyiydi,   so‘zlashuv   madaniyati   yuksaladi.   Bu   jarayon
keyinchalik  yozma  nutqni  shakllantirishga   ham   ijobiy  ta’sir  qiladi.  Tovush  tahlili
ustida   muntazam   ishlash   natijasida   bola   murakkab   gaplarni   ham   aniq   talaffuz
qilishi mumkin bo‘ladi. 
Shu   bilan   birga,   u   o‘z   fikrini   aniq,   tushunarli   va   mantiqan   ifodalashga
o‘rganadi. “Alifbe” darslarida tovush tarkibi ustida ishlash o‘quvchilarning adabiy
nutqini   shakllantirishga   ham   xizmat   qiladi.   Chunki   bola   tovushlardan   so‘z,
so‘zlardan   gap   tuzayotganda   adabiy   norma   asosida   fikr   yuritishga   o‘rganadi.
Nutqni   rivojlantirish   jarayonida   tovush   tahlili   mashqlarini   qo‘llash   bolalarda
muloqot   madaniyatini   ham   rivojlantiradi.   Chunki   bola   nutqini   to‘g‘ri   tuzgan   sari
sinfdoshlar va o‘qituvchi bilan muloqot qilishda ham faol bo‘ladi. Tovush tahlili va
tarkibi   ustida   ishlashda   bola   o‘zini   erkinroq   his   qiladi,   mustaqil   fikr   yuritishga
odatlanadi. 
Bu esa uning kelajakdagi ta’lim bosqichlarida muvaffaqiyat qozonishiga asos
yaratadi.   “Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatish   nafaqat
o‘quvchilar   savodini   oshirish,   balki   ularning   shaxsiy   rivojlanishiga   ham   ta’sir
ko‘rsatadi. Shu bois bu jarayon boshlang‘ich ta’limning eng muhim  vazifalaridan
biri   sifatida   qaraladi.   Prezidentimiz   ta’kidlaganidek,   yoshlarning   intellektual
salohiyati   va   ma’naviy   barkamolligini   ta’minlash   bugungi   kunning   ustuvor
vazifalaridan   biridir,   tovush   tahlili   mashqlari   esa   bu   vazifaning   amalda
bajarilishiga   xizmat   qiladi.   Demak,   “Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini
o‘rgatish   o‘quvchilar   nutqini   rivojlantirish,   ularni   savodli,   mustaqil   va   ijodkor
shaxs sifatida shakllantirishda hal qiluvchi omillardan biridir.  [10]
14 II BOB. “ALIFBE” DARSLARIDA NUTQ TOVUSHLARINI TAHLIL VA
TARKIB QILISH METODLARI VA TAJRIBAVIY ISHLAR
2.1. “Alifbe” darslarida tovush tahlili va tarkibini o‘rgatishda qo‘llaniladigan
metodlar
“Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan
metodlar   ta’lim   jarayonida   eng   muhim   nazariy   va   amaliy   yo‘nalishlardan   biri
hisoblanadi. Tovush tahlili bolalarning nutqiy faoliyatini shakllantirish, so‘zlarning
fonetik tarkibini to‘g‘ri anglash va ularni o‘z nutqida aniq qo‘llay olish qobiliyatini
rivojlantirishda asosiy vosita bo‘lib xizmat qiladi. 
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   ularni
farqlash va yozuvda ifodalash ko‘nikmalari to‘g‘ridan-to‘g‘ri tanlangan metodlarga
bog‘liq   bo‘ladi.   Metodlarning   samarali   qo‘llanilishi   orqali   o‘quvchilar   nutq
tovushlari   ustida   amaliy   mashqlar   bajarib,   so‘zlarning   tarkibiy   qismlarini   to‘g‘ri
tahlil qila olishadi. 
Bu   jarayon   o‘quvchilar   fonematik   eshituvini   mustahkamlash,   tovush   va
harflarni   farqlash   qobiliyatini   shakllantirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Amaliyotda tovush tahlili metodlari turlicha shakllarda qo‘llaniladi. 
Analitik-sintetik metod o‘quvchilarni tovushlarni ajratish, ularni birlashtirish,
so‘z   va   gap   hosil   qilish   jarayonida   faol   ishtirok   etishga   undaydi.   Ushbu   metod
orqali   bolalar   so‘zlarni   tovushlarga   bo‘lib,   har   bir   tovushning   nutqdagi   o‘rnini
anglab  yetadi  va  ularni   qayta  birlashtirib  so‘z  hosil  qilishni  o‘rganadi.  Shu  tariqa
analitik yondashuv bilan so‘zlarni qismlarga ajratish, sintetik yondashuv bilan esa
tovushlardan so‘z yaratish ko‘nikmalari shakllantiriladi. 
Bu   metod   “Alifbe”   darslarida   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan   usullardan   biri
hisoblanadi. Tovush-harf tahlili metodida o‘quvchilar tovushlarning talaffuzi bilan
yozuvdagi   ifodasi   o‘rtasidagi   aloqani   anglashga   o‘rgatiladi.   Bu   jarayonda   har   bir
tovushni   talaffuz   qilish   va   uni   yozuvda   belgilashni   o‘rganish   muhim   o‘rin  tutadi.
Metod   orqali   bolalar   tovushlar   ketma-ketligi,   so‘zdagi   tovushlarning   o‘rni,
ularning bir-biri bilan uyg‘unligi haqida aniq tasavvur hosil qiladi.  [14]
15 Shu   bilan   birga,   ushbu   metod   bolalarda   imloviy   savodxonlikni   rivojlantirish
uchun   zamin   yaratadi.   Tovushlarni   taqqoslash   metodida   o‘quvchilar   bir   xil   yoki
turlicha   tovushlarni   farqlashni   o‘rganadi.   Masalan,   jarangli   va   jarangsiz
undoshlarni   taqqoslash,   unli   tovushlarning   o‘zaro   o‘xshash   va   farqli   jihatlarini
aniqlash orqali bolalar fonetik bilimlarini mustahkamlashadi. 
Bu   metod   yordamida   o‘quvchilar   talaffuzdagi   xatolarni   kamaytirish,
tovushlarni   aniq   eshitish   va   to‘g‘ri   aytishga   o‘rgatiladi.   O‘yin   metodlari   ham
“Alifbe” darslarida keng qo‘llaniladi. Chunki boshlang‘ich sinf o‘quvchilari o‘yin
orqali   tezroq   va   samaraliroq   o‘rganadi.   Masalan,   tovushlarni   topish,   so‘zlarni
tovushlarga   bo‘lish,   kerakli   tovush   ishtirokidagi   so‘zlarni   aytish   kabi   o‘yinlar
bolalarning nutqiy faolligini oshiradi. Shu bilan birga, o‘yin orqali tashkil qilingan
mashg‘ulotlar   bolalarning   qiziqishini   orttiradi,   ular   dars   jarayonida   faol   ishtirok
etishadi. 
Vizual   metodlar   ham   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Plakatlar,   kartochkalar,
rasmlar orqali tovush va harflarni ko‘rsatish, bolalarni ko‘rgazmali mashqlar bilan
shug‘ullantirish   orqali   ularning   nutqiy   qobiliyatlari   yanada   mustahkamlanadi.   Bu
metod   o‘quvchilarda   tovush-harf   munosabatlarini   yaxshiroq   anglash   imkonini
yaratadi.   Amaliy   mashq   metodlari   ham   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatishda
samarali   hisoblanadi.   Mashqlar   davomida   o‘quvchilar   tovushlarni   eshitib   tanish,
ularni   yozuvda   ifodalash,   so‘z   tarkibidan   tovushlarni   ajratish   kabi   ko‘nikmalarni
egallashadi.   Shu   bilan   birga,   mashqlar   muntazam   ravishda   qayta-qayta
bajarilganda o‘quvchilarda barqaror malaka hosil bo‘ladi. 
Tovushlarni   dramatizatsiya   qilish   metodida   o‘quvchilar   tovushlarni   ifodali
talaffuz   qilish   orqali   ularning   ohangini,   urg‘usini   va   nutqdagi   o‘rnini   yaxshiroq
tushunadi.   Bu   metod   o‘quvchilarning   fonetik   qobiliyatlarini   rivojlantirish   bilan
birga,   ularning   ifodali   nutqini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Statistik
ma’lumotlarga   ko‘ra,   boshlang‘ich   ta’limda   tovush   tahlili   metodlarini   samarali
qo‘llash   o‘quvchilarning   savodxonlik   darajasini   25-30   foizga   oshirishga   xizmat
qiladi. 
16 Shu bois bugungi kunda ta’lim tizimida tovush tahlili va tarkibini o‘rgatishda
metodlarni   xilma-xil   qo‘llashga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Yangi   O‘zbekiston
ta’lim   tizimida   bosqichma-bosqich   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   jarayonida
metodlarni   zamonaviy   texnologiyalar   bilan   uyg‘unlashtirish   ham   muhim   vazifa
bo‘lib   turibdi.   Masalan,   interfaol   doska,   multimediya   dasturlari,   mobil   ilovalar
yordamida   tovushlarni   o‘rgatish   samaradorligi   yanada   ortmoqda.   Bu   esa
o‘quvchilarda   nafaqat   tovushlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   balki   ularni   eshitib   tez
tanish qobiliyatini ham rivojlantirmoqda. 
Shu   bilan   birga,   metodlarni   qo‘llashda   mavjud   kamchiliklarni   bartaraf   etish
ham   zarur.   Ayrim   hollarda   o‘qituvchilar   faqat   an’anaviy   metodlarga   tayanib
qolishadi va bu o‘quvchilarda zerikish hissini uyg‘otadi. Shuning uchun metodlarni
tanlashda   o‘qituvchi   har   bir   o‘quvchining   yosh,   psixologik   va   individual
xususiyatlarini   hisobga   olishi   lozim.   Metodlarning   xilma-xilligi   dars
samaradorligini   oshirish   bilan   birga,   o‘quvchilar   nutqiy   faolligini   yanada
kuchaytiradi. 
O‘quvchilarda tovush tahlilini o‘rgatish jarayonida ota-onalarning hamkorligi
ham   muhim.   Uy   sharoitida   bolalar   bilan   mashqlar   bajarish,   o‘qituvchi
ko‘rsatmalarini   davom   ettirish   orqali   metodlarning   samaradorligi   yanada   ortadi.
Shu   bois   metodlarni   faqat   dars   jarayonida   emas,   balki   darsdan   tashqari
mashg‘ulotlarda   ham   qo‘llash   kerak.   Bu   esa   bolalarda   mustahkam   va   barqaror
nutqiy ko‘nikmalarni shakllantirishga xizmat qiladi. 
Umuman   olganda,   “Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatishda
qo‘llaniladigan metodlar xilma-xil va ko‘p qirrali bo‘lib, ularning to‘g‘ri tanlanishi
va   samarali   qo‘llanishi   o‘quvchilarning   savodxonligi   va   nutqiy   rivojlanishiga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Shu sababli o‘qituvchilar metodlarni faqat nazariy asosda
emas, balki amaliy natijalarga yo‘naltirgan holda tanlashi va qo‘llashi zarur.
“Alifbe”   darslarida   tovush   tahlili   va   tarkibini   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan
metodlar   o‘quvchilarning   fonetik   savodxonligini   shakllantirish   va   nutq
ko‘nikmalarini rivojlantirishda asosiy vosita hisoblanadi. 
17 Dars metodikasida so‘z va tovushlarni segmentlarga ajratish, ularni vizual va
audiovizual vositalar yordamida ko‘rsatish muhim o‘rin tutadi. Metodik jarayonda
o‘quvchilarga   tovushlarni   aniqlash   va   talaffuz   qilish   bo‘yicha   bosqichma-bosqich
ko‘rsatmalar   beriladi.   Tovush   tahlili   usullarida   repetitsiya   va   takrorlash
metodlarining   o‘rni   katta   bo‘lib,   ular   nutqni   mustahkamlash   va   xatolarni
kamaytirishga   xizmat   qiladi.   So‘zlarni   tovushlarga   ajratish   va   ularni   qayta
birlashtirish mashqlari o‘quvchilarni mustaqil fikrlashga o‘rgatadi.  [15]
Fonetik   mashqlar   o‘quvchilarni   talaffuzdagi   xatolardan   xabardor   qiladi   va
ularni   tuzatishga   yordam   beradi.   O‘qituvchi   dars   jarayonida   multimediya
materiallari,   rasm   va   kartochkalardan   foydalanadi,   bu   esa   bolalarning   diqqatini
jamlash va tushunishni yaxshilashga xizmat qiladi. Guruh va individual mashqlarni
uyg‘unlashtirish   o‘quvchilarning   bir-biri   bilan   muloqotini   rivojlantiradi   va   nutq
ko‘nikmalarini   mustahkamlaydi.   Har   bir   mashq   o‘quvchilarda   fonematik
sezgirlikni oshiradi va tovushlar farqlarini aniqlashga o‘rgatadi. 
Didaktik vositalardan foydalanish o‘quvchilarning nutq faoliyatini monitoring
qilish   va   baholash   imkonini   beradi.   Mashqlar   orqali   o‘quvchilar   so‘zlarni   to‘g‘ri
talaffuz   qilish,   so‘z   tarkibini   ajratish   va   ularni   grammatika   qoidalariga
moslashtirishni   o‘rganadi.   O‘qituvchi   metodik   ko‘rsatmalar   yordamida   darsni
interaktiv   va   qiziqarli   tarzda   olib   boradi,   bu   esa   bolalarning   nutq   faoliyatini
faollashtiradi. 
Tovush   tahlili   metodlarining   samaradorligi   o‘quvchilarning   nutqdagi
xatolarini   kamaytiradi   va   ularning   nutqini   boyitadi.   Statistik   kuzatishlar   shuni
ko‘rsatadiki,   muntazam   qo‘llaniladigan   metodlar   orqali   o‘quvchilarning
talaffuzdagi   xatolari   30   foizga   kamayadi.   Metodik   jarayon   davomida
o‘quvchilarning   eshituv   va   talaffuz   qobiliyati   o‘sadi,   bu   esa   dars   samaradorligini
oshiradi.   O‘quvchilarda   nutq   ritmi,   urg‘usi   va   intonatsiyasi   yaxshilanadi,   ular
so‘zlarni to‘g‘ri ajratadi va talaffuz qiladi. Mashqlarni turli metodik vositalar bilan
uyg‘unlashtirish nutq ko‘nikmalarini tezroq rivojlantirishga xizmat qiladi. 
O‘quvchilar   so‘zlarni   segmentlarga   ajratishda   va   tovushlarni   aniqlashda
o‘zaro   raqobat   va   hamkorlik   orqali   faoliyat   ko‘rsatadi.   Shu   bilan   birga,   metodlar
18 o‘quvchilarning fonetik bilimlarini mustahkamlash va nutq tarkibini tahlil qilishga
o‘rgatadi. O‘qituvchi  mashqlarni  shaxsiy  va guruh bo‘yicha  tashkil  qiladi, bu esa
nutqning   ijodiy   rivojlanishini   ta’minlaydi.   Didaktik   kartochkalar,   rasm   va
multimedialar   o‘quvchilarning   nutqini   vizual   ravishda   mustahkamlashga   yordam
beradi.   Mashqlar   orqali   bolalar   fonematik   farqlarni   aniqlash   va   so‘zlarni   to‘g‘ri
talaffuz   qilishni   o‘rganadi.   Shu   jarayon   nutqning   intonatsiyasi   va   urg‘usini
tushunishga   xizmat   qiladi.   Mashg‘ulotlar   o‘quvchilarda   mustaqil   tahlil   qilish,
fonematik   sezgirlikni   oshirish   va   nutqni   boyitish   qobiliyatini   shakllantiradi.
Tovushlarni   tahlil   qilish   metodlari   bolalarning   nutqdagi   xatolarini   aniqlash   va
ularni tuzatishga imkon yaratadi. 
Statistik   natijalar   shuni   ko‘rsatadiki,   metodlar   muntazam   qo‘llanganda
o‘quvchilarning nutq ko‘nikmalari 20-25 foizga samaraliroq rivojlanadi. Mashqlar
orqali o‘quvchilar so‘zlarni ajratadi, talaffuz qiladi va ularni yozuvda aks ettiradi.
Metodlar   o‘quvchilarning   nutqdagi   xatolarini   kamaytirish,   fonematik   sezgirlikni
oshirish   va   talaffuzni   to‘g‘rilashga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   metodlar
bolalarni   interaktiv   va   qiziqarli   mashqlar   orqali   o‘rgatadi,   bu   esa   dars   jarayonini
samarali   qiladi.   Mashqlar   o‘quvchilarda   nutq   ritmi   va   urg‘usini   tushunishga
yordam beradi, talaffuzdagi xatolarni kamaytiradi va nutq faoliyatini rivojlantiradi.
O‘quvchilarning   fonetik   bilimlarini   mustahkamlash   orqali   metodlar   ularni
mustaqil   fikrlash  va nutqni   tahlil  qilishga  o‘rgatadi.  Tajribalar  shuni  ko‘rsatadiki,
metodlar   o‘quvchilarning   nutq   ko‘nikmalarini   mustahkamlashda   samarali   vosita
hisoblanadi va darslarni interaktiv tarzda olib borishga imkon beradi.
19 2.2. Nutq tovushlarini tahlil qilish va tarkib etishda qo‘llaniladigan o‘yinli
mashqlar va didaktik usullar
Nutq   tovushlarini   tahlil   qilish   va   tarkib   etishda   qo‘llaniladigan   o‘yinli
mashqlar   va   didaktik   usullar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   fonetik
ko‘nikmalarini samarali rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. O‘yinli mashqlar
dars   jarayonini   qiziqarli   va   faol   qiladi   hamda   bolalarning   diqqatini   jamlashga
yordam   beradi.   Mashqlar   orqali   o‘quvchilar   so‘zlarni   tovushlarga   ajratishni
o‘rganadi va ularni qayta birlashtirib so‘z hosil qiladi. 
Didaktik usullar o‘quvchilarda nutq tovushlarini aniqlash, farqlash va talaffuz
qilish   qobiliyatini   shakllantiradi.   Masalan,   tovushni   topish   o‘yini   o‘quvchilarning
eshitish   va   nutq   sezgirligini   oshiradi   hamda   ular   tovushlarni   ajratib   olishni
mustahkamlaydi.   So‘zlarni   tovushlarga   ajratish   mashqlari   o‘quvchilarda   analitik
fikrlashni rivojlantiradi va fonetik bilimlarni mustahkamlaydi. Tovushlarni ketma-
ket   tanlash   o‘yini   bolalarga   talaffuzdagi   xatolarni   kamaytirish   va  so‘z   tarkibidagi
tartibni   tushunishga   yordam   beradi.   Rasmli   kartochkalar   bilan   ishlash   metodida
o‘quvchilar   har   bir   tovushga   mos   rasmni   aniqlash   orqali   vizual   eshituv   va   nutq
faoliyatini uyg‘unlashtiradi. 
Bu metod so‘zlarning fonetik tarkibini yaxshiroq anglash imkonini beradi va
nutqni   boyitadi.   Dialog   o‘yinlari   o‘quvchilarda   tovushlarni   real   nutqda   qo‘llash
ko‘nikmalarini   shakllantiradi   hamda   muloqot   madaniyatini   rivojlantiradi.
Tovushlar   bilan   ishlashda   hikoya   va   matnlarni   tahlil   qilish   mashqlari   bolalarning
fonematik eshituvini rivojlantiradi va ularni mustaqil tahlil qilishga o‘rgatadi. 
O‘yinli   metodlar   orqali   o‘quvchilar   tovushlar   o‘rtasidagi   o‘xshashlik   va
farqlarni   aniqlashni   o‘rganadi,   bu   esa   ularning   talaffuz   va   eshituv   qobiliyatini
mustahkamlaydi.   Mashqlar   ketma-ketligi   dars   samaradorligini   oshiradi   va
bolalarda   mustahkam   ko‘nikmalar   hosil   qiladi.   Statistik   ma’lumotlarga   ko‘ra,
didaktik   o‘yinlar   va   mashqlarni   muntazam   qo‘llash   o‘quvchilarning   fonetik
savodxonligini 20-25 foizga oshirishga imkon beradi [16]
. Shu bilan birga, mashqlar
orqali   o‘quvchilar   nutqdagi   xatolarini   aniqlashni   o‘rganadi   va   ularni   tuzatish
20 bo‘yicha   amaliy   ko‘nikmalar   hosil   qiladi.   So‘zlarni   tovushlarga   ajratish   va   qayta
birlashtirish mashqlari o‘quvchilarning fonematik tafakkurini rivojlantiradi hamda
ularning   nutqdagi   ishonchini   oshiradi.   Guruhli   o‘yinlar   bolalarning   bir-biri   bilan
muloqotini kuchaytiradi va ularni jamoaviy ishlashga o‘rgatadi.  [16]
O‘qituvchi   tomonidan   tashkil   qilingan   mashqlar   o‘quvchilarda   diqqat   va
eshituv  qobiliyatini   oshiradi.  Har   bir   mashq  fonematik sezgirlikni   rivojlantirishga
yo‘naltirilgan   bo‘lib,   bolalarning   talaffuzi   va   nutq   ritmini   yaxshilaydi.   Didaktik
o‘yinlar orqali bolalar  tovushlarni  tez tanish va to‘g‘ri talaffuz qilishni  o‘rganadi.
Shu   bilan   birga,   mashqlar   bolalarning   ijodiy   tafakkurini   va   nutq   ifodasini
rivojlantiradi. 
Fonetik   mashqlarni   vizual   materiallar   bilan   uyg‘unlashtirish   o‘quvchilarning
nutq   faoliyatini   boyitadi   va   ularni   darsga   qiziqtiradi.   O‘quvchilarda   tovushlarni
to‘g‘ri ajratish va ularni so‘zlarda qo‘llash qobiliyati oshadi, bu esa yozma nutqni
ham   mustahkamlaydi.   Mashqlarni   muntazam   bajarish   natijasida   o‘quvchilarda
barqaror   fonetik   ko‘nikmalar   hosil   bo‘ladi   va   ular   nutq   tarkibini   tahlil   qilishda
mustaqil   bo‘lib   harakat   qiladi.   Tovush   tahlilini   o‘rgatishda   o‘yinlar   va   didaktik
usullar   kombinatsiyasi   dars   samaradorligini   oshiradi   va   bolalarni   faollikka
chorlaydi.   Statistik   kuzatuvlarga   ko‘ra,   bunday   mashqlarni   muntazam   bajarish
natijasida o‘quvchilarning talaffuzdagi xatolari 30 foizga kamayadi. 
O‘quvchilarda fonematik eshituvning rivojlanishi ularning nutqini boyitadi va
kelajakda   o‘qish   va   yozish   qobiliyatini   mustahkamlaydi.   Didaktik   o‘yinlar
bolalarni nutq faoliyatiga jalb qiladi, ularning diqqatini jamlaydi va darsni qiziqarli
qiladi.   Mashqlar   orqali   o‘quvchilar   tovushlarni   eshitish,   ajratish   va   ulardan   so‘z
hosil   qilish   ko‘nikmalarini   mustahkamlashadi.   Shuningdek,   mashqlar
o‘quvchilarda mustaqil fikrlash va tahlil qilish qobiliyatini rivojlantiradi. 
O‘yinli   mashqlar   orqali   bolalar   so‘zlarni   eshitadi,   talaffuz   qiladi   va   ularni
yozuvda   to‘g‘ri   aks   ettiradi.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning   nutqini   rivojlantirish,
talaffuz   va   eshituv   qobiliyatini   oshirishda   samarali   vosita   hisoblanadi.   Mashqlar
o‘quvchilarda   nutqning   ritmi,   urg‘usi   va   intonatsiyasini   tushunishga   yordam
beradi. Shu bilan birga, didaktik usullar bolalarning diqqatini jalb qiladi va ularni
21 faollikka   undaydi.   Statistik   kuzatishlar   natijasida   didaktik   o‘yinlar   orqali
mashg‘ulotlar   o‘quvchilarning   nutq   faoliyatini   25-30   foizga   samaraliroq
rivojlantiradi.   Mashqlarni   individual   va   guruh   bo‘yicha   tashkil   etish   bolalarning
o‘zaro   muloqotini   rivojlantiradi   va   ularning   nutq   qobiliyatini   oshiradi [17]
.   Bu
metodlar darslarni samarali va qiziqarli qilish bilan birga, o‘quvchilarning fonetik
bilimlarini   mustahkamlaydi.   O‘yinlar   va   didaktik   mashqlarni   uyg‘unlashtirish
orqali bolalar tovush tahlilini o‘rganadi, talaffuzni rivojlantiradi va nutqni boyitadi.
Umuman olganda, nutq tovushlarini tahlil qilish va tarkib etishda o‘yinli mashqlar
va didaktik usullar bolalarning nutqini rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi
hamda ularning fonetik savodxonligini oshiradi.
№ Mavzu Metodla
r va
usullar Mashq
turi Maqsad /
vazifa Natija /
kuzatish Tavsiyalar
1 Tovush 
tahlili 
metodlari Vizual, 
audial, 
o‘yinli Kartochk
a, tovush
topish Fonematik 
eshituvni 
rivojlantirish 85% 
o‘quvchi 
tovushlarni 
to‘g‘ri 
aniqladi Metodlarni 
kombinatsiya
lash va 
takrorlash
2 Didaktik 
usullar Diagram
ma, 
chizma, 
tovushlar
jadvali Tovushla
rni 
ajratish 
mashqlar
i Nutq 
segmentatsiy
asini 
o‘rgatish Nutqiy 
xatolar 20% 
ga kamaydi Vizual 
materiallarni 
darsga 
kiritish
3 O‘yinli 
mashqlar “So‘z 
yasash”, 
“Tovush
ni top” Interakti
v o‘yin Nutqni 
qiziqarli va 
faol 
rivojlantirish O‘quvchilar
ning faol 
ishtiroki 
oshdi O‘yinlarni 
doimiy 
qo‘llash
4 Tajribaviy
mashg‘ulo Sinov 
mashqlar
i,  1-4 
sinflarda 
tajriba Metod 
samaradorligi
ni aniqlash Talaffuz va 
nutq 
madaniyati  Natijalarni 
monitoring 
qilish zarur
22 tlar kuzatuv sezilarli 
darajada 
yaxshilandi
5 Individual
yondashu
v Guruh va
individua
l 
mashqlar So‘z, 
ibora va 
jumlalar
ni 
talaffuz 
qilish Nutqni 
individual 
rivojlantirish 90% 
o‘quvchi 
maqsadga 
erishdi Pedagoglar 
individual 
yondashuvni 
qo‘llashi 
lozim
Tajribaviy   ishlar   nutq   tovushlarini   tahlil   va   tarkib   qilish   metodlarining
samaradorligini   aniqlashda   asosiy   ahamiyatga   ega.   Tajribaviy   ishlar   boshlang‘ich
sinf   o‘quvchilarida   fonetik   ko‘nikmalarni   mustahkamlash   va   ularning   nutq
faoliyatini rivojlantirishga yo‘naltiriladi. 
Ish   jarayonida   o‘quvchilarga   turli   o‘yinli   mashqlar,   didaktik   topshiriqlar   va
vizual   materiallar   yordamida   tovushlarni   tahlil   qilish   va   so‘z   tarkibini   ajratib
o‘rganish imkoniyati beriladi. Tajriba davomida o‘quvchilar so‘zlarni tovushlarga
ajratish, ularni to‘g‘ri talaffuz qilish va keyin qayta birlashtirish bo‘yicha mashqlar
bajaradi.   Shu   jarayonda   bolalarning   fonematik   eshituvini,   nutq   ritmi   va
intonatsiyasini rivojlantirishga e’tibor qaratiladi. 
Mashg‘ulotlar   davomida   o‘quvchilarning   nutqdagi   xatolari   va   ularning
to‘g‘rilanishi   kuzatiladi   hamda   natijalar   yozma   shaklda   qayd   etiladi.   Statistik
tahlillar   ko‘rsatadiki,   muntazam   ravishda   o‘tkazilgan   mashqlar   natijasida
o‘quvchilarning   tovushlarni   ajratish   qobiliyati   25-30   foizga   oshadi.   Tajribaviy
ishlar o‘quvchilarda mustaqil tahlil qilish, fonematik farqlarni aniqlash va so‘zlarni
to‘g‘ri   talaffuz   qilish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shuningdek,   mashqlar
o‘quvchilarda   eshituv   va   nutq   faolligini   uyg‘unlashtiradi,   diqqatni   jamlashni
kuchaytiradi va dars jarayoniga qiziqishni oshiradi. 
O‘yinli  mashqlar orqali  bolalar  tovushlarni tez va to‘g‘ri  tanlashni  o‘rganadi
hamda   talaffuzdagi   xatolar   kamayadi.   Mashqlarni   guruh   va   individual   tarzda
tashkil etish o‘quvchilarning bir-biri bilan muloqot qilish qobiliyatini rivojlantiradi
23 va   nutqni   boyitadi.   Didaktik   kartochkalar   va   rasmli   materiallardan   foydalanish
fonetik   bilimlarni   mustahkamlashda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Tajribaviy   ishlar
davomida   o‘quvchilarda   fonematik   sezgirlik   va   eshituv   qobiliyati   oshadi   hamda
nutqdagi farqlarni aniqlash ko‘nikmalari shakllanadi.  [17]
Har   bir   mashq   o‘quvchilarning   talaffuz   va   nutq   ritmini   yaxshilashga   xizmat
qiladi. O‘quvchilarning nutqdagi xatolari tajriba davomida tahlil qilinadi va ularni
kamaytirish   bo‘yicha   metodik   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi.   Statistik   kuzatishlar
natijasida   mashqlarni   muntazam   bajarish   o‘quvchilarning   nutq   faoliyatini   20-25
foizga   samaraliroq   rivojlantirishga   imkon   beradi.   Shuningdek,   tajribaviy   ishlar
bolalarning   ijodiy   tafakkurini   rivojlantiradi,   mustaqil   fikrlash   va   tahlil   qilish
ko‘nikmalarini mustahkamlaydi. Mashqlar orqali bolalar so‘zlarni ajratadi, talaffuz
qiladi   va   ularni   yozuvda   to‘g‘ri   aks   ettiradi.   Shu   bilan   birga,   mashg‘ulotlar
nutqning intonatsiyasi, urg‘usi va ritmini tushunishga yordam beradi. 
O‘quvchilarning   fonematik   eshituvini   rivojlantirish   dars   samaradorligini
oshiradi va bolalarni faoliyatga jalb qiladi. Mashqlarni turli metodik vositalar bilan
uyg‘unlashtirish   nutq   ko‘nikmalarini   tezroq   rivojlantirishga   imkon   beradi.
Tajribaviy ishlar o‘quvchilarda tovushlarni mustaqil ravishda tahlil qilish va ularni
so‘z   tarkibida   qo‘llash   qobiliyatini   shakllantiradi.   Statistik   natijalar   shuni
ko‘rsatadiki,   didaktik   va   o‘yinli   mashqlarni   kombinatsiyalash   natijasida
o‘quvchilarning talaffuzdagi xatolari 30 foizga kamayadi. 
O‘quvchilarda nutq tovushlarini to‘g‘ri ajratish va talaffuz qilish ko‘nikmalari
ortadi,   bu   esa   ularning   kelajakdagi   o‘qish   va   yozish   faoliyatini   mustahkamlaydi.
Mashqlarni   individual   va   guruh   bo‘yicha   tashkil   etish   bolalarning   o‘zaro
muloqotini   kuchaytiradi   va   nutq   qobiliyatini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   tajribaviy
ishlar   o‘quvchilarda   mustahkam   fonetik   bilimlarni   shakllantiradi   va   ularni   nutq
tarkibini   tahlil   qilishga   o‘rgatadi.   Umuman   olganda,   nutq   tovushlarini   tahlil   va
tarkib   qilish   metodlarining   tajribaviy   ishlari   o‘quvchilarning   fonetik
savodxonligini oshirish, nutqni rivojlantirish va darslarni samarali qilishda muhim
ahamiyatga ega hisoblanadi.
24 Tajribaviy   ishlar   doirasida   nutq   tovushlarini   tahlil   va   tarkib   qilish
metodlarining samaradorligini aniqlash jarayoni pedagogik tadqiqotlarning muhim
qismidir.   Ushbu   ishlar   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bilan   olib   borilib,   darslarda
qo‘llaniladigan   metodlarning   nutq   rivojlanishiga   ta’siri   tahlil   qilinadi.   Tajribaviy
ishlar davomida o‘quvchilarni guruhlarga ajratib, ularga maxsus fonetik mashqlar,
o‘yinli vazifalar va didaktik topshiriqlar beriladi. 
Har   bir   metod   o‘quvchilarning   talaffuzi,   so‘zlarni   ajratish   va   ularni   to‘g‘ri
talaffuz   qilish   qobiliyatini   mustahkamlashga   yo‘naltiriladi.   Mashqlar   davomida
o‘quvchilarning   nutqdagi   xatolari   qayd   qilinadi   va   tahlil   qilinadi,   bu   esa
metodlarning samaradorligini baholashga imkon beradi. Tajribaviy ishlar natijalari
ko‘rsatadiki,   interaktiv   va   o‘yinli   metodlarni   qo‘llash   o‘quvchilarning   fonematik
sezgirligini   40   foizga   oshiradi.   Shuningdek,   vizual   va   audiovizual   vositalardan
foydalanish nutqni tezroq egallash va tushunishni yaxshilashga yordam beradi. 
O‘quvchilarga   berilgan   mashqlar   ularni   so‘zlarni   segmentlarga   ajratishga,
tovushlarni   farqlashga   va   talaffuzni   to‘g‘rilashga   o‘rgatadi.   Tajribalar   shuni
ko‘rsatadiki,   muntazam   qo‘llaniladigan   metodlar   nutq   rivojlanishini   tezlashtiradi
va o‘quvchilarning o‘z nutqlarini monitoring qilish qobiliyatini oshiradi. Mashqlar
orqali   o‘quvchilar   fonematik   xatolarini   aniqlash   va   tuzatish   ko‘nikmalarini
egallaydi,   bu   esa   dars   samaradorligini   oshiradi.   Statistik   kuzatishlar   shuni
ko‘rsatadiki,   tajribaviy   guruhda   o‘quvchilarning   talaffuzdagi   xatolari   30   foizga
kamayadi, bu metodlarning samaradorligini tasdiqlaydi. Tajribaviy ishlar natijasida
o‘quvchilarning nutq ritmi, urg‘usi va intonatsiyasi sezilarli darajada yaxshilanadi. 
O‘yinli mashqlar o‘quvchilarni faollashtiradi, ularni mustaqil fikrlash va nutq
tarkibini   tahlil   qilishga   o‘rgatadi.   Didaktik   vositalar   yordamida   o‘quvchilar
so‘zlarni to‘g‘ri talaffuz qiladi va nutqdagi xatolarini kamaytiradi. Tajribaviy ishlar
davomida   o‘quvchilarning   eshituv   qobiliyati   va   fonematik   sezgirligi   rivojlanadi.
O‘quvchilar   nutqdagi   xatolarini   tuzatish   jarayonida   mustaqil   tahlil   qilish
ko‘nikmasini shakllantiradi. 
Natijalar   shuni   ko‘rsatadiki,   tajribaviy   metodlar   orqali   o‘quvchilarning   nutq
faoliyati   25-30   foizga   samaraliroq   rivojlanadi.   Mashqlar   va   didaktik   usullarni
25 uyg‘un   qo‘llash   o‘quvchilarda   so‘zlarni   ajratish,   talaffuz   qilish   va   nutq   ritmini
tushunish   ko‘nikmalarini   oshiradi.   Tajribalar   davomida   o‘quvchilarning   nutq
faoliyatini   monitoring   qilish   va   baholash   imkoniyati   yaratiladi.   Metodlarning
samaradorligi   o‘quvchilarning   nutqdagi   xatolarini   kamaytirish   va   fonematik
sezgirlikni   oshirish   orqali   aniqlanadi.   Mashqlar   orqali   o‘quvchilar   so‘zlarni
segmentlarga   ajratadi,   talaffuz   qiladi   va   nutq   tarkibini   to‘g‘ri   shakllantiradi.
Tajribaviy   ishlar   shuni   ko‘rsatadiki,   metodlar   muntazam   qo‘llanganda
o‘quvchilarning nutq ko‘nikmalari sezilarli darajada yaxshilanadi. 
O‘quvchilar   o‘yinli   mashqlar   orqali   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilishni
o‘rganadi, talaffuzdagi xatolarini kamaytiradi va nutq ritmi va urg‘usini tushunadi.
Tajribalar   shuni   tasdiqlaydi,   interaktiv   va   didaktik   usullar   nutq   rivojlanishini
tezlashtiradi va dars samaradorligini oshiradi. 
O‘quvchilar   nutqdagi   xatolarini   aniqlash   va   tuzatish   orqali   mustaqil   fikrlash
va fonematik sezgirlikni rivojlantiradi. Mashqlar va didaktik vositalar nutqni tahlil
qilish qobiliyatini oshiradi va o‘quvchilarning fonetik bilimlarini mustahkamlaydi.
Tajribaviy   ishlar   natijasida   metodlar   nutq   tarkibini   o‘rgatishda   samarali   vosita
ekanligi isbotlanadi. [19]
O‘quvchilar so‘zlarni segmentlarga ajratish va talaffuz qilish bo‘yicha faoliyat
ko‘rsatadi,   bu   esa   nutq   rivojlanishini   tezlashtiradi.   Mashqlar   va   metodlar
o‘quvchilarning   nutq   ko‘nikmalarini   mustahkamlash,   talaffuzdagi   xatolarini
kamaytirish   va   nutqni   boyitishga   xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   tajribaviy   ishlar
natijalari   darslarda   metodlarning   samaradorligini   baholash   va   ularni
takomillashtirishga imkon yaratadi. 
O‘quvchilarning   fonematik   sezgirligi   va   talaffuz   qobiliyati   muntazam
metodlar   orqali   30   foizga   samaraliroq   rivojlanadi.   Tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,
didaktik   vositalar,   o‘yinli   mashqlar   va   interaktiv   metodlar   nutq   rivojlanishini
tezlashtiradi   va   o‘quvchilarning   nutq   faoliyatini   yaxshilaydi.   Mashqlar   orqali
o‘quvchilar   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   nutq   tarkibini   tahlil   qilish   va   o‘z
nutqlarini monitoring qilish ko‘nikmalarini egallaydi. 
26 XULOSA
Xulosa   qilib   aytish   lozimki,   “Alifbe”   darslarida   nutq   tovushlarini   tahlil   va
tarkib   qilishning   metodik   jihatlari,   nazariy   asoslari   hamda   tajribaviy   ishlari   keng
ko‘lamda   o‘rganildi.   Tadqiqot   jarayonida   olingan   natijalar   shuni   ko‘rsatdiki,
boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   fonematik   eshituvni   rivojlantirish,   tovushlarni
aniqlash,   ularni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish   va   so‘z   tarkibida   qo‘llash   ko‘nikmalarini
shakllantirishda tizimli metodlar samarali ta’sir ko‘rsatadi.
Nutq   tovushlarini   o‘rganish   —   bu   oddiy   tovushlarni   talaffuz   qilish   emas,
balki   bolaning   nutqiy,   aqliy   va   hissiy   rivojlanishini   ta’minlovchi   murakkab
psixolingvistik jarayondir. Shu sababli  “Alifbe” darslarida nutq tovushlarini tahlil
va   tarkib   qilish   metodlarini   ilmiy   asosda   qo‘llash   o‘quvchilarda   tildan   ongli
foydalanish,   eshitilgan   tovushni   farqlay   olish   va   uni   to‘g‘ri   yozish   malakalarini
shakllantirishda muhim o‘rin tutadi.
Tadqiqot   natijalari   ko‘rsatadiki,   nutq   tovushlarini   o‘rganishda   vizual,   audial,
o‘yinli va didaktik mashqlarning uyg‘un qo‘llanilishi eng yuqori samarani beradi.
Ayniqsa,   bolalarda   nutqqa   qiziqishni   oshiruvchi   o‘yin   shaklidagi   topshiriqlar,
tovushlarni   ajratish   va   birlashtirishga   oid   interaktiv   mashqlar,   tovush-harf
bog‘liqligini   mustahkamlovchi   grafik   ko‘rgazmalar   ta’lim   jarayonining
samaradorligini oshiradi.
O‘tkazilgan tajribaviy ishlar shuni ko‘rsatdiki, muntazam va maqsadli tashkil
etilgan   mashg‘ulotlar   natijasida   o‘quvchilar   tovushlarni   aniq   ajrata   olish,   ularni
so‘zlarda   to‘g‘ri   ishlatish,   so‘z   va   gap   tuzish,   yozma   nutqda   xatolarga   yo‘l
qo‘ymaslik   ko‘nikmalarini   egallaydilar.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   tovushlar
tahlili orqali so‘zning tuzilishini, harflarning tovushga bog‘liqligini, tovushlarning
ketma-ketligini va fonetik qonuniyatlarni amalda anglab yetadilar.
“Alifbe”   darslarida   o‘qituvchi   tomonidan   o‘yin   va   interaktiv   metodlardan
foydalanish   o‘quvchilarning   dars   jarayonidagi   ishtirokini   faollashtiradi.   Bu   esa
bolalarning   tinglab   tushunish,   diqqatni   jamlash,   eslab   qolish   va   so‘z   boyligini
kengaytirish   qobiliyatlarini   rivojlantiradi.   Ayniqsa,   tovushni   ajratish,   so‘zlardan
27 tovush topish, tovushdan so‘z tuzish, tovushlar asosida hikoya yoki so‘z birikmasi
tuzish kabi mashg‘ulotlar o‘quvchilarda ijodiy fikrlashni shakllantiradi.
Tovush   tahlili   va   tarkibiga   oid   mashqlar   shuningdek,   o‘quvchilarning
grammatik   tuzilmalarni   to‘g‘ri   qo‘llash,   talaffuzdagi   xatolarni   kamaytirish   va
nutqiy   faollikni   oshirishga   yordam   beradi.   O‘quvchilarning   fonematik   eshituvi
kuchaygani   sari   ularning   o‘qish   va   yozuvdagi   aniqligi,   so‘z   boyligi   va   tildan
foydalanish darajasi ham oshadi.
Kurs   ishida   o‘tkazilgan   tajribaviy   natijalar   shuni   ko‘rsatdiki,   o‘qituvchining
metodik   yondashuvi   bu   jarayonda   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Har   bir   tovushni
o‘rgatishda, o‘yin elementlarini qo‘llashda, mashqlarni tanlashda, o‘quvchilarning
individual   xususiyatlarini   hisobga   olishda   o‘qituvchining   ijodkorligi   muhim   rol
o‘ynaydi.   Shu   boisdan,   metodlarni   tanlashda   o‘qituvchilar   zamonaviy
yondashuvlardan   foydalanishlari,   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlashni
rag‘batlantiruvchi mashqlar tizimini yaratishlari lozim.
Nutq   tovushlarini   tahlil   qilish   va   tarkib   etish   metodlarining   yana   bir   muhim
jihati   shundaki,   ular   orqali   o‘quvchilar   nutq   madaniyatini   shakllantiradilar.
Tovushni to‘g‘ri talaffuz qilish, so‘zlarni grammatik jihatdan to‘g‘ri bog‘lash, gap
qurilishiga e’tibor berish bolalarning og‘zaki nutqini boyitadi. Shu bilan birga, ular
o‘z fikrlarini aniq, mantiqli va ravon ifodalashni o‘rganadilar.
Darslarda   to‘g‘ri   tashkil   etilgan   mashqlar,   tizimli   kuzatuvlar   va   qayta   tahlil
usullari natijasida o‘quvchilarning nutq faolligi, til ko‘nikmalari va kommunikativ
kompetensiyasi   sezilarli   darajada   rivojlanadi.   Ayniqsa,   “Alifbe”   bosqichida   bu
ko‘nikmalar   keyingi   ta’lim   bosqichlarida   o‘qish,   yozish   va   mantiqiy   fikrlash
jarayonlariga mustahkam poydevor yaratadi.
Tadqiqot   davomida   shuningdek,   zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan
foydalanishning ahamiyati ham o‘rganildi. Multimediya taqdimotlari, audio-vizual
materiallar,   interfaol   taxtalar   orqali   tovushlarni   tahlil   qilish   mashg‘ulotlari
o‘quvchilarning   eshituv   va   ko‘rish   idrokini   kuchaytiradi.   Bunday   usullar
o‘quvchilarning e’tiborini jalb etib, ularni dars jarayoniga faol ishtirokchi sifatida
jalb etadi.
28 Shu   bilan   birga,   o‘qituvchilarning   metodik   tayyorgarligi,   ularning   nutq
tovushlarini o‘rgatish bo‘yicha nazariy bilimlari va amaliy tajribasi ta’lim sifatiga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Har bir o‘qituvchi dars jarayonida o‘quvchilarning yosh
xususiyatlari,   psixologik   tayyorgarlik   darajasi,   individual   qobiliyatlarini   hisobga
olgan holda metodlarni tanlasa, natija samarali bo‘ladi.
Kurs   ishida   keltirilgan   nazariy   va   tajribaviy   ma’lumotlar   shuni   ko‘rsatadiki,
“Alifbe”   darslarida   nutq   tovushlarini   tahlil   va   tarkib   qilish   metodlarini
takomillashtirish   nafaqat   o‘quvchilarning   talaffuzini,   balki   ularning   til   boyligini,
ijodiy fikrlashini, tahliliy tafakkurini  ham  rivojlantiradi. Bu jarayon o‘quvchilarni
mustaqil  o‘qish, o‘z fikrini ifodalash,  matnni tahlil qilish va yozma nutqda o‘zini
erkin ifoda etish imkoniga ega qiladi.
Ushbu   metodlar   bilan   olib   boriladigan   tizimli   ishlar   natijasida   o‘quvchilarda
nutqqa   bo‘lgan   qiziqish   ortadi,   ular   so‘z   boyligini   oshiradi,   mustaqil   fikrlash   va
muloqot   qilish   ko‘nikmalarini   egallaydi.   “Alifbe”   darslarida   nutq   tovushlarini
o‘rganishning to‘g‘ri tashkil etilishi — bu faqat savod o‘rgatish emas, balki bolada
tilni his etish, fikrni tovush orqali ifodalash madaniyatini shakllantirish demakdir.
Kurs ishining yakuniy natijalari shuni tasdiqlaydiki, nutq tovushlarini tahlil va
tarkib   qilish   metodlari   o‘quvchilarning   fonematik   eshituvini   rivojlantirish,
talaffuzni yaxshilash, so‘z boyligini kengaytirish, grammatik tuzilmani anglash va
nutq madaniyatini oshirishda samarali vosita hisoblanadi. Ushbu metodlarni to‘g‘ri
tanlash   va   tizimli   qo‘llash   o‘qituvchiga   dars   samaradorligini   oshirish,
o‘quvchilarning   bilimini   chuqurlashtirish   va   ularda   mustaqil   fikrlashni
shakllantirish imkonini beradi.
Shunday   qilib,   “Alifbe”   darslarida   nutq   tovushlarini   tahlil   va   tarkib   qilish
metodlarini ilmiy asosda o‘rganish hamda ularni pedagogik amaliyotga joriy etish
—   Yangi   O‘zbekiston   ta’lim   tizimida   boshlang‘ich   ta’lim   sifatini   oshirish,
o‘quvchilarning   nutq   madaniyatini   rivojlantirish   va   kommunikativ
kompetensiyasini shakllantirish yo‘lida muhim qadamdir.
Pedagoglar   ushbu   metodlardan   foydalanishda   darslarni   faqat   nazariy   emas,
balki   amaliy,   interaktiv   va   ijodiy   shaklda   tashkil   etishlari   lozim.   Chunki   aynan
29 shunday   yondashuvlar   orqali   o‘quvchilar   o‘z   nutqini   rivojlantiradi,   fikrini   erkin
ifoda etadi, tilga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va o‘qish jarayonidan zavq oladi.
Xulosa qilib aytganda, nutq tovushlarini  tahlil va tarkib qilish metodlarining
samaradorligi   o‘quvchilarning   fonematik   eshituvini   rivojlantirish,   talaffuzni
yaxshilash,   nutq   madaniyatini   shakllantirish   hamda   til   kompetensiyasini
mustahkamlashda   beqiyos   ahamiyatga   ega.   Shu   bois   bu   metodlar   pedagogik
amaliyotda   keng   qo‘llanilishi,   ularni   muntazam   takomillashtirish   va   innovatsion
texnologiyalar bilan boyitish bugungi ta’lim tizimining muhim vazifasidir.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
I. O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, farmon va qarorlari
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. – Toshkent: “O‘zbekiston”, 2023.
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi PF–4947-son
Farmoni   —   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   29-apreldagi   PF–5712-
son   Farmoni   —   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-
yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   6-noyabrdagi   PQ–4884-
son   qarori   —   “Ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   2030-yilgacha
mo‘ljallangan konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”.
5. O‘zbekiston Respublikasi  Prezidentining 2022-yil 11-martdagi PQ–187-son
qarori   —   “Maktabgacha   va   umumiy   o‘rta   ta’lim   tizimini   rivojlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018-yil   6-apreldagi
261-son   qarori   —   “Umumiy   o‘rta   ta’limning   Davlat   ta’lim   standarti   va
o‘quv dasturlarini tasdiqlash to‘g‘risida”.
7. O‘zbekiston Respublikasi  Xalq ta’limi vazirligining 2017-yil 14-avgustdagi
187-sonli   buyrug‘i   —   “Boshlang‘ich   ta’limni   sifatli   tashkil   etish   bo‘yicha
metodik tavsiyalar”.
II. Ilmiy, o‘quv va metodik adabiyotlar
1. Davronov,   K.   (2020).   Multimedia   vositalari   yordamida   o‘quvchilarning
o‘qish savodxonligini rivojlantirish.
31 2. Ismoiljon   qizi,   N.   (2023).   Ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   ijodkorligini
rivojlantirish   texnologiyalari.   Educational   Research   in   Universal   Sciences ,
2(3 SPECIAL), 992–995.
3. Jorayev,   B.   (2021).   Onlayn   platformalar   va   elektron   resurslar   yordamida
o‘quvchilarning   o‘qish   savodxonligini   oshirish.   Innovatsion   pedagogika
jurnali , 6(2), 34–38.
4. Kadirova,   G.   (2022).   Innovatsion   pedagogik   texnologiyalarni   ona   tili
darslarida qo‘llashning samaradorligi.   Pedagogika va ta’lim texnologiyalari
jurnali , 3(1), 15–19.
5. Karimova,   D.   (2021).   Multimedia   vositalarining   til   o‘qitishdagi   roli.
Innovatsion ta’lim jurnali , 3(2), 45–50.
6. Karimova,   M.   (2023).   Ona   tili   va   adabiyot   ta’limida   interfaol   metodlardan
foydalanish.  Slideshare.net.
7. Mirkhodjaeva, N. (2021). O‘qish va yozish metodlari: O‘qishdan bahramand
bo‘lishni  qanday  rivojlantirish  mumkin.   O‘qish  va  ta’lim  jurnali , 7(3),  42–
46.
8. Mirziyoyev,   Sh.   (2017).   Ta’lim   tizimida   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirishga   doir   nutq.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti,   30-
sentabr.  https://president.uz
9. Rasulov, A. (2023). Zamonaviy ta’lim metodlari.  Bilig jurnali , №4, 33–36.
10. Rasulova,   Z.   (2021).   Qo‘llanma   yaratish   orqali   o‘quvchilarning   o‘qish
savodxonligini rivojlantirish.  Pedagogik texnologiyalar jurnali , 5(1), 34–39.
11. Shukurova,   R.   (2019).   O‘quvchilarning   tasvirlash   ko‘nikmalarini
rivojlantirish metodlari.  O‘qish savodxonligi jurnali , 2(5), 58–63.
12. Tashkentova,   Z.   (2022).   Vizual   materiallar   yordamida   o‘qishning   samarali
metodlari.  Innovatsion ta’lim jurnali , 6(4), 53–58.
32 13. Toshpulatova,   G.   (2020).   Interaktiv   usullar   asosida   dars   o‘tish   metodikasi.
Andijon davlat universiteti nashriyoti.
14. Tursunova,   D.   (2019).   O‘quv   mashqlari   yordamida   ijodiy   yondashuvni
rivojlantirish.  Pedagogik ta’lim jurnali , 1(2), 85–92.
15. Usmonova, T. (2018). Pedagogik o‘yinlar yordamida o‘quvchilarning ijodiy
yondashuvini   rivojlantirish.   Pedagogik   innovatsiyalar   jurnali ,   2(4),   123–
129.
16. Xasanov,   R.   (2021).   Noan’anaviy   dars   usullarining   o‘quv   jarayonidagi
ahamiyati. Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
17. Xayrullayeva,   N.   (2021).   Innovatsion   pedagogik   texnologiyalar   yordamida
ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   faoliyatini   faollashtirish.   Pedagogik
ta’lim va innovatsiyalar jurnali , 6(4), 45–50.
18. Xodjaeva,   D.   (2020).   Interaktiv   o‘qish   metodlari   va   ularning
o‘quvchilarning   o‘qish   savodxonligiga   ta’siri.   Pedagogik   metodika   jurnali ,
4(1), 18–24.
19. Yaminova,   S.   (1997).   O‘quvchilarni   mustaqil   fikrlash   qobiliyatini
rivojlantirishda   ssenariyli   o‘qitish   usulidan   foydalanish.   Ped.   fan.   nomz.
diss. – Toshkent, 168 b.
20. Yusupova,   D.   (2022).   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   ta’limining   dolzarb
masalalari. Ilmiybaza.uz.
III. Internet manbalari
1. https://president.uz     – O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti rasmiy veb-sayti.
2. https://www.ziyonet.uz     – Ta’lim resurslari portali.
3. https://edu.uz      – O‘zbekiston Respublikasi Oliy ta’lim, fan va innovatsiyalar
vazirligi sayti.
4. https://ilmiybaza.uz     – Ilmiy maqolalar bazasi.
33 5. https://www.savol-javob.com      –   Ona   tili   va   adabiyotda   noan’anaviy   dars
ishlanmalari, 2024.
6. https://www.slideshare.net      –   Ona   tili   va   adabiyot   darslarida   interfaol
metodlardan foydalanish (Karimova M., 2023).
34

Ona tili oʻqish savodxonligi va uni oʻqitish metodikasi     fanidan

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ming va yuz ichida arifmetik amallarni o‘rgatish metodikasi
  • Vatan millat xalq haqida 1-4 sinflar uchun dars
  • Kelajak soati darsining 5-8 sinflar uchun ssenariysi
  • Kelajak soati darsining 9-11 sinflar uchun ssenariysi
  • Kelajak soati darsining mttlar uchun ssenariysi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский