Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 242.5KB
Покупки 5
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

740 Продаж

3-sinf matemtika darlsarida o’quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini o’stirish

Купить
3-sinf matemtika darlsarida o’quvchilarning fikrlash
qobiliyatlarini o’stirish.
Reja: 
                                                                                            
Kirish
1- BOB. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matematika o‘qitish 
jarayonida fikrlash qobiliyatlarini o‘stirishning nazariy asoslari.
1.1.Boshlang‘ich sinflarda matematik masalalar echishning ahamiyati
1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini  matematika darslarida fikrlash 
qobiliyatlarini  o‘stirish  
2-BOB.  B oshlang‘ich sinf o‘quvchilarini  matematika   o‘qitish  
jarayonida fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish  usullari
2.1. O‘quvchilar fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish da mashqlar sistemasi
va testlar majmualaridan foydalanish
2.2. O‘quvchilar fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish da qiziqarli 
masalalarni echish usullarini qo‘llash 
2.3. Hayotiy masalalar echish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini 
o‘stirish  me todikasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati Mundarija:
Kirish ……………………………………………………………….
1- BOB. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini matematika o‘qitish 
jarayonida fikrlash qobiliyatlarini o‘stirishning nazariy 
asoslari… ……………………………………………………………
1.1.Boshlang‘ich sinflarda matematik masalalar echishning 
ahamiyati……………………………………………………………..
1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini  matematika darslarida fikrlash 
qobiliyatlarini  o‘stirish  .......................................................................
2-BOB.  B oshlang‘ich sinf o‘quvchilarini  matematika   o‘qitish  
jarayonida fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish  usullari........................
2.1. O‘quvchilar fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish da mashqlar sistemasi
va testlar majmualaridan foydalanish....................................................
2.2. O‘quvchilar fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish da qiziqarli 
masalalarni echish usullarini qo‘llash ...................................................
2.3. Hayotiy masalalar echish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini 
o‘stirish   metodikasi...............................................................................
Xulosa..................................................................................................
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati................................................... KIRISH
                Hozirgi   paytda   maktablarda   boshlang‘ich     sinflarda   matematika
o‘qitishning asosiy vazifalaridan biri o‘quvchilarni har tomonlama etuk insonlar
qilib  tarbiyalash hisoblanadi. Bunda ularda matematika bo‘yicha bilimlar berish
bilan   birga   ularga   o‘rganilayotgan   bilimlarni   asosli   va   puxta   bo‘lishini
ta’minlash,  ularni  qo‘llay olish ko‘nikma va malakalarini  shakllantirish muhim
ahamiyatga   ega.   Ayniqsa   matematika   darslarida   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirish hamda ularni kelgusida olingan bilimlarni ongli hayotiy faoliyatda
muvaffaqiyatli   qo‘llashlari   uchun   zarur   ko‘nikma   va   malakalarni   shakllantirish
boshlanqich   matematik   ta’limning   asosiy   vazifalariga   aylanishi   lozim.   Shu
nuqtai   nazardan   o‘quv   jearayonida   matematik   masalalar,   jumladan   hayotiy
mazmunli,ularning   to‘plagan   tajribasiga   asoslangan   masalalarni   echish
usullariga   va   ularni   qo‘llashga   o‘rgatish   o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega,   ularni
ta’lim   mazmuni   va   o‘rganilayotgan   tushunchalar   mohiyatini   ochib   berishda
foydalanish, o‘zaro aloqadorlikda va o‘quvchilar amaliy faoliyati tajribasi bilan
qo‘shgan   holda   o‘qitish     dolzarb  masalalardan   hisoblanadi.   Bu  usullarni   ishlab
chiqish   va   amalda   qo‘llash   o‘qitish   sifat   va   samaradorligini   oshirishga   xizmat
qiladi.   Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitishning   asosiy   maqsadlaridan
biri   ham   o‘quvchilar   intellektual   tafakkurini   shakllantirish   asosida   o‘quvchilar
qobiliyat   va   qiziqishlarini   rivojlantirish   hisoblanadi.   Demak,   boshlang‘ich
sinflarda   arifmetik   amallar   tushunchasini   mohiyatini   va   hisoblash   usullarini
etkazish   uslubiyatini   ishlab   chiqish   o‘z   ichiga   o‘quvchilarda   umuman
boshlang‘ich   matematika   asosiy   tushunchalarni   shakllantirish   va   ularni   amalda
qo‘llay olish ko‘nikma va malakalarini rivojlantirishni oladi.
Bunga sabab quyidagilar:
1.Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitish   arifmetik   amallar   va
tushunchalar mohiyatini ochish orqali, hayotiy mazmunli mashq va misollardan
keng   foydalanish   va   shu   asosda   mantiqiy   biri-biriga   bog‘langan   tushunchalar,
ta’riflar,   qoidalar   va   xulosalarni   keltirib   chiqarish   o‘quvchilar   matematik
qobiliyatlarini rivojlantirigshga xizmat qiladi.. 2. Boshlang‘ich ta’limda matematika o‘rganishda  har bir amalning o‘ziga
xos   xususiyatlarini   o‘zida   aks   ettiruvchi   matnli   mashqlar   va   ularni   o‘quvchilar
ha1yotiy   tajribasi   bilan   bog‘lab   taklif   etish   uzviylikka   ega,   bu   esa
o‘quvchilarning fanga qidiqishlarini oshirish bilan birga   fikrlash qobiliyatlarini
rivojlanishi   uchun   asos   bo‘ladi.   SHuningdek   umumiy     fikrlash   usullari     va
ko‘nikmalarni rivojlantirishga ta’sir ko‘rsatadi.
3.Boshlang‘ich   ta’limda   matematika   o‘qitishda   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirish   arifmetika   materiallari   mazmuni,   o‘rganilayotgan     asosiy
tushunchalar   va   ularga   doir   masalalarni   echish   ko‘rgazmali   tasavvurlar   bilan
birga mantiqiy fikrlashni, asoslash va amaliy qo‘llanishni talab etadi. 
SHularni   hisobga   olib   ushbu   malakaviy   bitiruv   ishi   boshlang‘ich   sinflar
matematika darslarida bo‘lish tushunchasini o‘qitish uslublari
o‘rganishga va bu borada uslubiy tavsiyalar ishlab chiqishga bag‘ishlangan.
Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilarini   hayotiy   masalalar   echish   jarayonida   fikrlash   qobiliyat-larini
rivojlantirish   uchun   keng   imkoniyatlar   mavjud.   Bu   shu   bilan     asoslanadiki,
birinchidan, boshlang‘ich sinflar matematika darslarida ko‘pigan tushunchalarni
hayoti   tajribaga   asoslanib   o‘qitishga   asoslanadi,   ikkinchidan,   tushunchalar,
qoidalar va ularni kuzatishlar,mashq va misollar asosida ko‘rgazmali chiqarilishi
usullari,   amallar   va   ularning   xossalarini   bayon   etishda   ularning   qo‘llanilishi,
uchinchidan,   matnli   va   syujetli   mashq   va   misollar     va   ularni   echishda
o‘quvchilar   da   fikrlash   ko‘nikmalarini   gakllantirish   bilan   birga   algebraik   va
geometrik   tushunchalar,   boshqa   amallar   bilan   o‘zaro   aloqadorligidan
foydalanish   talab   etiladi.   SHuning   uchun   o‘quvchilarini   hayotiy   masalalar
echish jarayonida fikrlash qobiliyat-larini rivojlantirish samarali usullarini ishlab
chiqish   va     ularni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida     qo‘llash
usullarini o‘rganish dolzarb vazifa hisoblanadi.
Ishning   maqsadi   -   boshlang‘ich   sinflarda   matematika   o‘qitish   uslubiyati
nazariyasi   va   amaliyotiga   asoslanib   o‘quvchilarini   hayotiy   masalalar   echish
jarayonida   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishning   o‘ziga   xos   xususiyatlari   va ularni   shakllantirishning   samarali   usullarini     o‘rganish   asosida   o‘qitish
amaliyotida   qo‘llash uslubiyatini ishlab chiqish.
Ishning asosiy vazifalari  quyidagilardan iborat:
1.   Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida     o‘quvchilarini   hayotiy
masalalar echish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish bo‘yicha ilmiy,
uslubiy   adabiyotlar   va   manbalarni   o‘rganish   asosida   arifmetik   amallar
tushunchasi   va   mohiyatini   tushunish   hamda   hisoblash   usullarini   o‘rgatish,
qoidalarni   o‘rganishning   turli   bosqichlarida   o‘quvchilarni   hisoblash   hamda
mantiqiy fikrlash usullariga o‘rgatish uslubiyatini ishlab chiqish;
2.   Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida     arifmetik   amallar   va
ularning xossalarini  o‘rganish jarayonida   mashqlar va misollardan foydalanish
asosida   o‘quvchilarini   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   tarkib   toptirish
ko‘nikmalarini tarkib toptirish texnologiyalariga doir tasavvurlarni yaratish;
3. O‘quvchilarga turli fikrlash ko‘nikmalarini o‘rgatish asosida ularda turli
o‘quv   vositalaridan   samarali   foydalanish   yordamida   ularda   arifmetik
qonuniyatlarni   chuqur   va   puxta   egallashlariga   imkon   beruvchi   tafakkurini
o‘stirish usullarini sistemalashtirish va ularni amalda qo‘llash uslubiyatini ishlab
chiqish.
.  Ishda quyidagi ilmiy tadqiqot usullaridan foydalanildi:
1.Ilmiy   uslubiy   adabiyotlar   va   manbalar,   vaqtli   pedagogik   matbuotda,
Internet saytlarida (masalan, ziyonet.uz da) malakaviy bitiruv ishi     mavzusiga
tegishli ma’lumotlarni o‘rganish va tahlil etish;
2.   O‘qitish   amaldiyotida   ilg‘or   pedagogik   tajriba   va   texnologiyalarni
o‘rganish va umumlashtirish;
5.Ishning   ilmiy   ahamiyati.   Ish   ma’lum   ilmiy   uslubiy   ahamiyatga   ega,
unda:
1. Boshlang‘ich sinflar matematika darslarida  o‘quvchilarda hisoblash va
fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishuchun   hayotiy   masalalarni   qo‘llash
usullarini nazariy asoslanishi, qayta tahlil qilinib, ishlab chiqilgan; 2.   Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida   o‘qo‘uvchilar   fikrash
qobiliyatlarini   rivojlantirishda   arifmetik   amallarga     doir     misol   va   mashqlarni
echishda   o‘quvchilarni   masalalar   echish   texnologiyalari   bilan   birga   arifmetik
amallarni   qo‘llay   olish   usullarini   qo‘llay   olishga   o‘rgatish   metodikasi
xususiyatlari bayon qilingan.
6.Ishning   amaliy   ahamiyati .   Ish   natijalaridan   boshlang‘ich   sinflar
matematika   darslarida   o‘quvchilarini   hayotiy   masalalar   echish   jarayonida
fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirish   metodikasi   matematika   o‘qituvchilariga,
matematika   fanini   o‘qitish   metodikasi   bo‘yicha   ilmiy   tadqiqotlarda,   o‘z   ish   va
ilmiy faoliyatlarida foydalanishlari mumkin.
7.Ishning   tuzilishi.   Ish   kirish,   2   ta   bob,   6-paragrafdan,   xulosa     va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
8.Olingan  natijalarning  qisqacha  mazmuni .   Ishda  boshlang‘ich  sinflar
matematika   darslarida   o‘quvchilarini   hayotiy   masalalar   echish   jarayonida
fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish metodik xususiyatlari ochib berilgan hamda
bunda   maxsus   mashqlar   maxsus   sistemasi,   testlar   majmuidan,   qiziqarli
masalalardan   hamda   maxsus   tanlangan   matnli     masalalar   echish   usullariga
o‘rgatish va konkret mavzular bo‘yicha o‘quvchilarning fikrlash qo‘nikmalarini
shakllantirishga  doir misollar keltirilgan. 1-  BOB .  B oshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   matematika   o‘qitish
jarayonida   fikrlash   qobiliyatlarini   o‘stirish ning
nazariy   a soslari
 1.1.Boshlang‘ich sinflarda  matematik  masalalar echishning
ahamiyati
Matematik   masalalar   echish   matematika   o‘qitishning   muhim   tarkibiy
qismidir.   Masalalar   echmasdan   matematikani   o‘zlashtirishni   tasavvur   ham   etib
bo‘lmaydi.   Matematikada   masalalar   echishning   nazariyasini   amaliyotga   tadbiq
qilishning   muhim   yo‘lidir.   Masalalar   echishning   boshlang‘ich   sinflarda
o‘rganiladigan   u   yoki   bu   nazariy   materiallarni   o‘zlashtirish   jarayonida   muhim
rolni   va   o‘quvchilarni   fikrlash   qobilyatlarini   o‘stiradi   muhim   rol   o‘ynaydi.
Masalalar  amaliy ishlar  sistemasi  asosida tuziladi. Bu degan so‘z har  bir  yangi
tushunchani   tarkib   toptirish   har   doim   bu   tushuncha   ahamiyatini   tushuntirishga
yordam beradigan uning qo‘llanishini talab qiladigan u yoki bu masalani echish
bilan amalga oshadi.
Arifmetik amallarning mazmunini amallar orasidagi bog‘lanishlarni amal
komponentlari   bilan   natijalar   orasidagi   ochib   berishda,   har   xil   miqdorlar
orasidagi bog‘lanishlar bilan tanishishda mos sodda masalalardan foydalaniladi.
Sodda   masalalar   o‘quvchilarda   murakkab   masalalarni   echish   uchun   zarur,
bo‘ladigan   bilimlar   malakalar   va   ko‘nikmalarni   tarkib   toptirish   uchun   asos
bo‘lib   xizmat   qiladi.   Masalalar   bolalarning   fikrlash   qobiliyatlarini
rivojlantirishning   foydali   vositasi   bo‘lib   odatda   o‘z   ichiga   ayrim   bilimlarni
oladi.   Bu   bilimlarni   qidirish   masala   echuvchidan   analiz   va   sintezga   mustaqil
murojaat qilish faktlarni taqqoslash, umumlashtirish va hokazolarni talab qiladi.
Bilishning   bu   usullarini   o‘rgatish   matematika   o‘qitishning   muhim
maqsadlaridan   biri   hisoblanadi .
Masalalarni   echishda   predmetga   bo‘lgan   qiziqish   rivojlanadi,   umuman
mustaqillik   erkinlik,   talabchanlik,   mehnatsevarlik,   maqsadga   intilishlik
rivojlanadi.O‘quvchilarga   tarbiya   berishda   ham   hayotiy   masalalar   fikr doiralarni  kengaytirishga  yordam  beradi.  Masalalar   ustida  ishla   ekan  sistemali
ravishda   va   rejali   asosda   o‘quvchilarning   xususiy   malakalarini
takomillashtirishga olib keladi. 
Masala   ustida   ishlash   uning   mazmunini   o‘zlashtirishdan   boshlanadi.
O‘quvchilar   hali   o‘qish   malakasiga   ega   bo‘lmagan   dastlabki   vaqtlarda   ularni
o‘qituvchi   o‘qib   beradigan   masala   matnini   tinglashga   shartning   muhim
elementlarini tovush chiqarib ajratishga o‘rganish kerak shundan keyin masala
shartini   yaxshiroq   o‘zlashtirish   maqsadida,   har   bir   o‘quvchi   masala   matniini
tinglashga   va   masalani   mustaqil   o‘qib   chiqishi   zarur.   Buning   uchun   ularga
masalani   oldin   ovoz   chiqarmay   o‘qishni   so‘ngra   esa   tovush   chiqarib   ifodali
o‘qishni taklif qilish kerak.
Boshlang‘ich   sinflarda   masalalarni   o‘rganish   yangi   tushunchalarni
shakllantirish,   sodda   masalarni   echishdan   murakkablarni   echishga   o‘tish
yordamida amalga oshiriladi. Bunda qo‘shish, ayirish, ko‘paytirish va bo‘lishga
doir   har   xil   sodda   masalalar   ya’ni   bir   xil   qo‘shiluvchilarning   yig‘indisini
topishga   karrali   va   teng   bo‘laklarga   bo‘lishlarga   doir   sonni   bir   necha
kattalashtirish   va   kichiklashtirishga   oid   masalalar   sonlarni   taqqoslashga
amallarning   noma’lum   konponentlarni   topishga   doir   sodda   masalalar
shuningdek   turli   murakkab   masalalar   shu   jumladan   keltirib   echiladigan
masalalar,     ikki   ko‘paytuvchining   yig‘indisini   topishga   doir   va   unga   teskari
masalalar   yig‘indisini   so‘ngra   ko‘paytirish   bo‘lishga   keltiradigan   va   boshqa
masalalarni ko‘rib chiqamiz. 
Agar   berilgan   masala   o‘zining   murakkabligi   bilan   sinfda   echilgan
masalalarga mos yoki o‘xshasa  u holda o‘quvchilar  taklif  qilingan masalaning
echilishi   yo‘lini   mustaqil   topishga           o‘rgatish           kerak.   SHu           maqsadda
o‘quvchilar           masalalar           echishga   yaqinlashishning   eng   sodda   umumiy
usullarini egallashlari lozim.
O‘quvchilar o‘qituvchi rahbarligida masala shartini qisqa va yaqqol yozib
olishlari, echish yo‘llari topishni osonlashtirish maqsadida shartini chizma yoki
rasm   bilan"   tasvirlay   olishlari   kerak.   O‘quvchilar   echilayotgan   masalada   nima ma’lum   nima   noma’lumligini   masala   shartidan   nima   kelib   chiqishini   qanday
arfimetik   amallar   yordamida   qanday   tartibda   masala   savoliga   javob   topish
mumkinligini   aniq   va   ravshan   tushuntirishga   o‘rganishlari   kerak.   O‘quvchilar
har bir amalni nega tanlaganliklarini anglay olishlari masala bo‘yicha ifoda yoki
tenglama   tuzib   olishlari   uni   echa   olishlari,   savolga     javob   berib,   echimning
to‘g‘riligini tekshirib olishlari lozim. 
O‘n   ichida   bajariladigan   sodda   masalalar   echishini   o‘qitish   metodikasi
bo‘yicha   mashq   qildirish   sodda   masalalarni   echishda   ko‘rgazmali
qo‘llanmalarni   qo‘llashda   ba’zi   o‘quv   va   malakalarini   egalashadi.   2-sinfda
masalalar ustida ishlash asosiy o‘rinni egallaydi. Bu erda qo‘shish va ayirishdan
tashqari   ko‘paytirishga   va   bo‘lishga   bir   xil   qo‘shiluvchilarni   yig‘indisini
topishga   teng   bo‘laklarga   bo‘lishga,   sonni   bir   necha   martta   orttirish   va
kamaytirishga sonlarni qisqa taqqoslashga amallarning noma’lum konpanentini
topishga   doir   har   xil   sodda   masalalar   shuningdek   har   xil   ko‘rinishdagi
murakkab   masalalar   keltirish   usuli   bilan   echiladigan   masalalar   ikkita
ko‘paytmaning   yig‘indisini   topishga   doir   va   bunga   teskari   masalalar
yig‘indisini   songa   ko‘paytirish   va   bo‘lishga   keltiriladigan   masalalar   ko‘rib
chiqiladi.
Har xil turdagi masalalar echishini amallar ma’nosini ochib berish, u yoki
bu tushuncha u yoki bu munosabatlarning shakillanishidan tashqari o‘quvchilar
bilim doiralarining kengayishiga ba’zi kattaliklar va ular orasidagi bog‘lanishlar
bilan   chuqurroq   tanishtirishga   hizmat   qiladi.   O‘quvchilar   masalani   echishiga
zarur   malakalarni   egallashlari   uchun   turli   hayotiy   hollarda   berilgan   va
izlanayotganlar   orasidagi   ma’lum   bog‘lanishlarni   tushungan   holda   topishga
o‘rgatish   kerak.   SHunday   qilib   masalalar   echishni   ustida   ishlaganda   o‘quvchi
faqat   u   yoki   bir   xil   masalani   haqidagini   o‘ylamasdan   balki   masala   echish
malakasini   shakllantiruvchi   xususiy   malakalarni   rejali   va   muntazam   ravishda
ishlab chiqilishi borasida g‘amxo‘rlik qilishi kerak. CHunki masala echishning
umumiy murakkab malakasi shu xususuy malakalardan tashkil topadi.  Masala   ustida   ishlash   uning   mazmunini   o‘zlashtirishdan   boshlanadi.
Masala   mazmunini   yaxshi   tushunish   uchun   o‘quvchilarni   har   biriga   uning
matnini   eshittiribgina   qolmay,   balki   uni   mustaqil   o‘qib   chiqishlari   ham
kerak.Agar   masala   sharti   bosh   qotiradigan   bo‘lsa   o‘quvchilarga   masala
mazmunini   mustaqil   o‘yiab   ko‘rishlari   uchun   bir-uch   minut   vaqt   berish
maqsadiga muvofiqdir. Masala matni ustida ishlaganda o‘quvchilarning diqqat
e’tiborini   awalo   masala   matnidagi   har   bir   so‘z   va   har   bir   son   mazmuniga
qaratish   lozim,   masalada   tasvirlanayotgan   manzarani   joyni   tasavvur   qilishiga
yordam   berish   kerak,   masala   matn   ustida   og‘zaki   ishlagandan   keyin   masala
mazmuni   matematik   atamalar   tiliga   o‘tkazish   va   uning   matematik   tuzilishini
qisqa yozuv (sxema, chizma, jadval) shakllarida ifodalash kerak. O‘quvchilarda
ikkinchi sinfda birinchi  sinfdagi  kabi  yangi masalalar  bilan tanishtirishda yoki
murakkab   masalarni   echishda   to‘la   pridmet   ko‘rsatmalikda   sekin   -asta   to‘liq
bo‘lmagan   ko‘rsatmalikka   o‘t il adi.   Masala   sharti   murakkab   berilganlar
orasidagi   bog‘lanishlarni   tahlil   qilish   qiyin   bo‘lganda   shunigdek   yangi   tipdagi
masalalarni echishda qisqa yozishdan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Sodda
masalani   echishda   amal   tanlash   masalasiga   to‘xtalib   o‘tamiz.     Bu   malaka   1-
sinfda shakllantirib boriladi, o‘quvchilarning 2-yilda shakllantirish yana davom
ettiriladi. Sodda masalalarni arifmetik, arifmetik ham algebrik usul bilan echish
mumkin.   Sodda   masala   arifmetik   usul   bilan   echilganda   ifoda   tuzib   uning
qiymati topiladi. Masalan:    Ahmad   bir kuni   kitobning   15   betini   o‘qidi,   2-
kuni     esa   birinchi     kuniga   qaraganda   ikki   marta   ko‘p   o‘qidi.   Ahmad   ikkinchi
kuni   kitobning   necha   betini   o‘qidi.   Masalani   echilishini   bunday   yozish
mumkin: 15-2=30 (bet).
Javob    :     Ahmad   ikkinchi   kuni   30   bet   kitob   o‘qigan .   Masala   echimini
tekshirish   to‘g‘ri   yoki   notug‘riligini   aniqlashdan   iboratdir .   Boshlang‘ich
sinflarda   tekshirishning   quyidagi   usullaridan   foydalaniladi .
  Masalalarning   shartlari   bilan   topilgan   javoblar   orasida   moslik   o‘rnatish .
Bu   usul   bilan   o‘quvchilarni   birinchi   sinfdan   boshlab   tanishtiriladi ,   shu   usul   2- sinfda   davom   ettiriladi . Masalan: Vali 12 ta baliq Ahmad esa unga qaraganda 2
marta kam baliq tutdi: ikkalasi birgalikda qancha baliq tutishgan.
Echish: 12+12:2=12+6=18 ta (baliq). 
Tekshirish: masalaning shartiga ko‘ra Vali Ahmadga qaraganda 2 marta
ko‘p baliq tutgan. 
18-12=6 ta 2. 12:6=2 ta. 
Masalani   o‘zi   bilan   va   uning   tarkibiy   elementlar   bilan   bolalarni
tanishtirish   o‘qitish   jarayonidagi   navbatdagi   eng   muhim   va   juda   javobgarlik
bosqichidir.   Bu   ishni   predmet   ko‘rsatmalikdan   foydalanib   boshlash
kerak.O‘qituvchi   son   ma’lumotlarni   va   amallarni   ko‘rsatadi   ammo   natijani
ko‘rsatmaydi, o‘quvchilardan yashirishi juda muhimdir. 
Masalan:   Akasi   erkinga   oldin  6   ta   daftar   sovg‘a   qildi,  keyin     yana  2   ta
daftar sovg‘a qildi. Erkinga akasi qancha daftar sovg‘a qilgan. 
Echish: 6+2=8 ta (daftar). 
Javob: akasi erkinga 8 ta daftar sovg‘ga qilgan.
Sonni   bir   necha   birlik   ortirish   va   kamaytirishga   doir   masalalar   yig‘indi
va   qoldiqni   topishga   doir   masalalarda   kengroq   kiritiladi.   Bu   holdagi   sodda
masalalarni   qarashga   tayyorgarlik   ularni   kiritishdan   oldin   boshlanadi.   Bu   ish
ushbu   munosabatlarni   o‘rnatishdan   iborat.   Agar   predmetlarni   berilgan
gruppasiga bir yoki bir nechta predmet qo‘shilsa bu dastlabki predmetlar sonini
orttiradi,   agar   ayirilsa   bu   dastlabki   predmetlar   sonini   kamaytiradi.   Bu
munosabatlar   bir   xil   ko‘rsatma   materiallar   yordamida   o‘rgatiladi.   Didaktik
materiallar   bilan   ish   ko‘riladi,   bolalar   ushbu   ko‘rinishdagi   amaliy   mashqlarni
bajarishadi:
1.   "3   ta   kvadrat   qo‘ying,   ularga   yana   2   ta   kvadratni   yaqinlashtiring"
kvadratlar qancha bo‘ladi? 
2. Qanday bildingiz? 
3.Kvadratlar   ko‘paydimi   yoki   kamaydimi?   SHundan   keyin   syujetli
rasmlar   bo‘yicha   ishlashga   o‘tish   mumkin.   Rasmlar   bo‘yicha   ham   didaktik
o‘yinlar   puxtalash   uchun   beriladi.   Bilimlarni   tekshirishda   masala   o‘quvchi taffakurini   rivojlantirish   haqida   fikr   yuritish   kerakli   amallarni   to‘g‘ri   tanlash
hisoblash ko‘nikmalari haqida fikr yuritish imkonini beradi.
Har bir masalada shart va savol bo‘ladi. Masala shartida berilgan sonlar
orasidagi   va   berilgan   sonlar   bilan   izlanayotgan   son   orasidagi   bog‘lanish
ko‘rsatiladi,   bu   bog‘lanishlar   tegishli   arifmetik   amallarni   tanlashni   belgilab
beradi. Savol esa son izlanayotgan son ekanligini bildiradi. 
Masala.   Avtobusda   7   ta   yo‘lovchi   bor   edi.   Avtobus   bir   to‘xtagandan
keyin   undagi   yo‘lovchilar   soni   ikkkita   orttdi .   Avtobus   tuxtagandan   keyin
undagi yo‘lovchilar qancha bo‘lgan?
O‘qitishning   dastlabki   kunidan   boshlab   sonni   bir   necha   birlik   orttirishga
doir   qiyinroq   masalalarni   kiritishga   tayyorgarlik   ishlari   boshlanadi.   Bunday
masalalarda   predmetlarning   2   ta   to‘plami   taqqoslanadi:   Amaliy   mashg‘ulot
bajarish   davomida   bolalar   predmetlarning   2   ta   to‘plami   elementlari   orasida   bir
qiymatli   moslik   o‘rnatishni   o‘rganib   oladilar,   shuningdek   taqqoslanayotgan
to‘plamlarning   qaysisida   predmetlar   ko‘p   -qaysisida   kam   ekanligini   aniqlashni
ham o‘rganib olishga harakat qiladilar. 
Hamma   arifmetik   amallar   ularni   echish   uchun   bajariladigan   amallar
soniga   qarab,   sodda   va   murakkab   masalaga   bo‘linadi.   Echilishi   uchun   bitta
arifmetik amal  bajarilishi   zarurbo‘lgan masala   sodda  masala  deyiladi   Echilishi
uchun   bir   biri   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   bir   nechta   ular   bir   xil   yoki   har   xil   amal
bo‘lishlari   bilan   amalni   bajarish   zarur   bo‘lgan   masala     murakkab   masala
deyiladi.
               Masala.  Paxta terish mashinasi 6 kunda 84 sr paxta yig‘ishtirib oldi. Bu
mashina  9 kunda necha kg paxta teradi?
Echish:  84:6=14  14-9= 126 (sr)
Javob: Bu mashina 9 kunda 126 sr paxta teradi.
Rasmlar    bo‘yicha    didaktik    materiallar    bo‘yicha    ham    qilingan
savollar    hal qilinadi.O‘qitishning shu bosqichida tayyor masalalarni echishda
shartli rasmlardan foydalanishga  o‘t ish  maqsadga muvofiqdir. Ushbu   masala   namunasida   tegishli   ish   qanday   bajarilishini   ko‘rsatamiz!
SHu  sababli   masala       matnida      berilgan       sonlar       bilan       izlanayotgan       son
orasidagi   bog‘lanishni ko‘rsatuvchi biror bir vosita ko‘rsatmalar bo‘lishi va bu
bog‘lanish   kerakli   arifmetik   amallarni   tanlash   va   ular   tartibini   aniqlash   kerak.
Masalani   to‘la   echimi   shartning   aniqligidan   to‘liq   bajarilish   tartibini
ko‘rsatuvchi   rejadan   kattaliklarning   u   yoki   bu   qiymati   qanday   amal   bilan
topilishi va nega shu amal bilan topilishini tushuntirishdan, arifmetik amallarni
bajarish va javobdan iborat bo‘ladi.
Masala   echimini   tekshirish   va   olingan   javobning   to‘g‘ri     yoki     to‘gri
emasligini   aniqlash   ham   kiritiladi.   Ko‘pincha   masalalar   o‘quvchilarga   ularni
bilimlarini to‘ldirish malakalarini    egallash,    ko‘nikmalarni    takomillashtirish
va     masala     tuzuilishi     bilan tanishish.   Masala tuza   bi li sh   ko‘nikmasi uning
tuzilishini o‘zlashtirib olish uchun zamin yaratadi.
Bolalar   masala   tuzilishi   bilan   ikkinchi   yoki   uchinchi   mashg‘ulotda
tanishadilar.   Ular   masalada   shart   va   savol   borligini   bilib   oladilar,   masala
shartida kamida ikkita son bo‘lishligi alohida ta’kidlanadi.
O‘qituvchi   bolalarga   murojat   qi l i b: u   men   hozir   sizlarga   masalada   nima
haqida   gapirilishini   so‘zlab   beraman,   siz   bo‘lsangiz   men   aytgan   narsalarning
hammasini   ko‘rsatasiz.   Bolalar   stolning   chap   tomoniga   ikkita   olma,   o‘ng
tomoniga  3  ta  olma  quyishdi.  Stolga  hammasi   bo‘lib    nechta    olma    quyishdi.
Bizlar     masala     tuzdik.       Keling     uni       takrorlaymiz     va   bilganlarimizni
bilmaganlarimizdan  ajratamiz.   Biz  nimani  bilamiz?  Bolalar  chap tomonda 2
ta   olma,   o‘ng   tomonda   esa   3   ta   olma   bor   "   deb   javob   beradilar.   "Buni   biz
bilamiz   ",   bu   masalani   sharti   deb   tushuntiradi   o‘qituvchi.   Masalada   nima
so‘ralayapti?
Bolalar: Stolda hammasi bo‘lib nechta olma borligi? deb javob beradilar.
Biz   bunibilmaymiz.   Biz   manna   shuni   aniqlashimiz   kerak.   Har   bir   masalaning
o‘z   sharti   va   savoli   bor.       Bizning     masalamizda   qanday     sonlar     haqida
gapirilyapti?   Siz qanday   savol quydingiz? Masalamizni   takrorlaymiz:   O‘qituvchi   bolalardan   biriga   masala   shartini
takrorlashni, boshqasiga savol quyishni taklif etadi. Masala qanday ikki qismdan
tuzilganligi aniqlanadi. Ular shu usulda 2-3 ta masala tuzilishi taklif etiladi.
Bolalar   ko‘rsatma   materialsiz   masalalar   tuzishni   o‘rganib   olganlaridan
keyin, masala tuzilishi haqidagi bilmlarini mustahkamlash ushun uni hikoya va
topishmoq   bilan   ongli   ravishda   taqqoslash   foydalidir.   Masalani   topishmoqlar
bilan taqqoslash yaxshidir. Sonlar, ko‘rsatilgan topishmoqlar tanlab olinadi.
"Bittasi   gapiradi,   ikkitasi   tomosha   qiladi,   yana   ikkitasi   eshitadi(og‘iz,
ko‘z, quloqlar) yordamida. 
Bir tom ostida to‘rt og‘ayni yashaydi" (stol) va h.k. 
O‘qituvchi   bolalar   bilan     birgalikda   bu   erda   qanday   savollar   berish
mumkinligini muhokama qiladi:
"Bu nima? Stolning nechta oyog‘i bor?" va hokazo. Topishmoqda qanday
narsa   haqida   gap   borishini   topish   kerak.   Masalada   esa   miqdorni,   necha   soni
hosil   bo‘lishni   yoki   nechta   narsa   qolishini   bi l i sh   kerak.   Masalani   topishmoq
bilan   solishtirish   masala   savolining   arfimetik   mazmunini   ta’kidlash   imkonini
beradi.   Bolalarning   masalani   hikoya,   topishmoqdan   farq   qilishiga   yordam
beruvchi   umumiy   usullardan   foydalanishiga   o‘rgatish   foydalidir.   Matnni
quyidagi reja asosida tahlil  q i l i s h  mumkin. 
Bu erda sonlar bormi? 
Bu erda nechta son bor? 
Mashg‘ulot   oxirida   bolalarga   topishmoq,   hikoya   va   masalani   qaytadan
tuzish   uchun   nima   qilish   kerakligini   o‘ylash   taklif   etiladi.   O‘rgatishning   bu
bosqichida   birinchi   mashg‘ulotda   bolalar   qo‘shish   hamda   ayirishga   oid
masalalarni   echadilar,   qo‘shish   va   ayirishga   oid   masalalar   ketma-ket   tuziladi.
Javobni   sonlar   o‘rtasidagi   bog‘lanishdan   va   munosabatlarni   tushunchaga
asoslanib topadilar.  1.2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini  matematika darslarida fikrlash
qobiliyatlarini  o‘s tirish
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini     matematika   darslarida   fikrlash
qobiliyatlarini   rivojlantirishda   turli   masalalarning   o‘rni   katta.Biz   quyida   anna
щ unday masalalarning ayrim turlariga to‘xtalib o‘tamiz.
Sahnalashtirilgan masalalar.   Sahnalashtirilgan masalalarga katta e’tibor
beriladi.   Bu   masalalarda   bolalarning   kuzatgan,   ko‘pincha   o‘zlari   bevosita
bajargan harakatlari aks ettiriladi. Bu erda savolga javob berish emas, balki bu
berilgan   sonlar   ko‘rgazmali   asosida   ko‘rinib   turishi   mumkindir.   Birinchi   sinf
bolalari   ko‘pincha   masalani   echishni   bilmaydilar,   chunki   ular   u   yoki   bu
harakatni   ifodalovchi   (sarf   qi l d i ,   bo‘lishib   oldi,   sovg‘a   qildi   va
hakozo)so‘zlarning   ma’nosini   tushunmaydilar.   SHunning   uchun   maktabda,
tayyorlov guruhida u yoki bu harakatni ifoda etuvchi so‘zlarni mazmunini ochib
berishga   alohida   e’tibor   berish   kerak.   SHu   maqsadda   masala   asosiga   qanday
amaliy   harakatlarni   kiritish   zarurligini   hisobga   olish   kerak.   Bunda   qarama-
qarshi   harakatni:   keldi-ketdi,   yaqin   kelishdi-uzoqlashdilar,   oldi-berishdi,
ko‘tarishdi-tushirishdi,   olib   kelishdi-   olib   ketishdi,   uchib   ketishdi   nazarda
tutuvchi   yig‘indi   va   qoldiqni   topishga   oid   masalalarni   taqqoslash   maqsadga
muvofiqdir. 
Ko‘rgazmali   masalalar.   Dastlab   bolalarga   mavzu   mazmuni   to‘g‘risida
gapiriladi,   hamda   berilgan   sonlar   tasvirlangan   rasmlar   ko‘rsatiladi.   Rasm
bo‘yicha   birinchi   masalani   o‘qituvchining   o‘zi   tuzadi.U   bolalarni   rasmlarni
ko‘rib   chiqishiga,   berilgan   sonlarni   hamda   miqdoriy   munosabatlarning
o‘zgarishiga olib kelgan hayotiy harakatlarni ajratib olishga o‘rgatadi. Masalan,
rasmda 5 ta shar ushlagan bola tasvirlangan, u 1 ta sharni qizchaga bermoqda.
Rasmni ko‘zatayotib o‘qituvchi: Bu erda nima tasvirlangan? Bola nima ushlab
turibdi?   Unda   nechta   shar   bor?   U   nima   qilmoqda?   Biz   nimani   bilamiz?
Masalani   shartini   tuzing.   Nima   haqida   so‘rash   mumkin?       deb
so‘raydi.O‘qituvchi berilgan sonlarni o‘zgartirib, bolalarni ayni bir mavzuda har
xil mazmundagi yig‘indi va qoldiqni topishga oid masalalarni o‘ylab topishga, hikoya qilishga o‘rgatishda foydalanadigan hohlagan mazmundagi rasm asosida
masala tuzishga undaydi.
Matematik   masalalar   sodda   va   murakkab   masalalarga   ajratiladi.   Bitta
amal   bilan   echilishi   mumkin   bo‘lgan   masalalarga   sodda   masalalar   deyiladi.
Bir   nechta   sodda   masalalardan   tuzilgan   va   shu   sababli   ikki   yoki   undan   ortiq
amallar yordamida echiladigan masalalarga  murakkab masalalar deyiladi.
  Masalan: daraxt shoxida 6 ta qush bor edi. Ulardan 2 tasi uchib ketdi?
Bu masalaga 2 ta teskari masala tuzish mumkin. 
1)Daraxt   shoxida   bir   nechta   qush   bor   edi.   2   ta   qush   uchib   ketgandan
so‘ng daraxt shoxida 4 ta qush qoldi. Daraxt shoxida  nechta qush qoldi?
2)Daraxt   shoxida   6   ta   qush   qo‘nib   turgan   edi,     bir   nechta   qush   uchib
ketgandan so‘ng 2 ta qush qoldi. Nechta qush uchib ketdi?
Sodda masala orasidan bevosita ifodalangan masala ajratilgan.
1-masala. B i r  qutida 8 ta olma bor bu olmalar ikkinchi qutidan 5 ta ortiq.
Ikkinchi qutida nechta olma bor.
Echish:8-5=3 ta (olma)
 Javob: ikkinchi qutida 3 ta olma bor.
2-masala. Vali 6 ta quyon rasmini chizdi. Valini chizgan rasmlari Zokirni
chizgan rasmlaridan 2 ta ortiq. Zokir nechta quyon rasmini chizdi?
Echish :  6-2=4 ta.
 Javob: Zokir 4 ta quyon rasmini chizdi.
Sodda masalalardan yig‘indi va qoldiqni topishga doir masalalar.
3-masala.Ahmad 3 ta qo‘g‘irchoq va ikkita koptok rasmini chizdi. Ahmad
nechta o‘yinchoq rasmini chizdi?
Echish :  3+2=5 ta.
 Javob: Ahmad 5 ta o‘yinchoq rasmini chizdi.
4-masala.Zokir olma daraxtidan 7 ta olmani oldi va 3 tasini edi. Zokirda
nechta olma qoldi? 
Echish:  7 -3=4  ta (olma).
Javob: Zokirda 4 ta olma qoldi.        5-masala Stol ustida 4 ta qizil qalam bor edi yana unga 4 ta ko‘k qalamni
qo‘shdi. Stol ustida nechta qalam bor edi:
          Echish:  4+4=8 ta 
Javob: stol ustida 8 ta qalam bor edi.
  Sodda   masalalarni   turlaridan   yana   biri   sonni   nechta   birlik   ortirish   yoki
kamaytirishga doir masalalar.
                     1.Ahmadda 6 ta, Salimda esa undan 2 ta ortiq qalam bor. Salimda
nechta qalam bor? 
              Echish:   6+2=8 ta (qalam) 
              Javob: Salimda 8 ta qalam bor.
2.   Salim   4   ta   qizil   mashina   rasmini   Ahmad   esa   3   ta   yashil   mashinaning
rasmini chizdi.  Ikkalasi nechta mashina rasmini chizdi?
         Echish:   4+3=7 ta.
       Javob: Ikkalasi 7 ta mashina rasmini chizdi.
                3.  Vali   5  ta   sabzi   rasmini,   Nodir   esa   3   ta  sabzi   rasmini   chizdi.   Ikkalasi
nechta sabzi  rasmini chizdi?            Echish :   5+3=8 ta.
           Javob: Ikkalasi 8 ta sabzi rasmini chizdi.
Sodda   masalalarni   shartlari   bolalar   uchun   tushunarli   bo‘lishi   kerak.Va
qoldiqli   topishga   doir   masalalar   shunday   masalalar   to‘plamiga   kiradi.   Sodda
masalalar   echish   yordamida   matematika   boshlang‘ich   kursining   asosiy
tushunchalaridan biri arifmetik amallar haqidagi tushuncha va boshqa bir qator
tushunchalar   shakillanadi.   Sodda   masalani   echa   olishni   o‘zlashtirganlaridan
so‘ng murakkab masalalarni echishni o‘rganadilar. CHunki murakkab masalalar
bir nechta sodda masalalardan tuzilgan bo‘ladi.
  Masala.  Likopchada 2 ta yashil, 3 ta qizil olmalar  bor edi. Ulardan 2 ta
qizil olma eyilgandan so‘ng.  Likopchada nechta olma qoldi?
                        3+2=5 (ta) 
         Echish:   5-2=3 ta olma.
                 Javob: Likopchada 3 ta olma qoldi. 2.Karimda 3 ta, Sobirda undan 6 ta
ortiq qalam bor. 
          2.Sobirda nechta qalam bor? Karimda — 3 ta    Sobir - ? - 6 ta ortiq.
       Echish:   3+6=9 (qalam)
      Javob: Sobirda 6 ta qalam bor.
         3. Polizdan elyor 7 ta tarvuzni uzib chiqdi. Nodir esa 3 ta tarvuzni polizdan
uzib chiqdi. Ikkalasi nechta tarvuz uzib chiqdi?
      Echish :   7+3=10 ta (tarvuz).
      Javob: Ikkalasi 10 ta tarvuz uzib chiqdi. 2-  BOB.  B oshlang‘ich sinf o‘quvchilarini  matematika   o‘qitish  jarayonida
fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish  usullari
2.1. O‘quvchilar fikrlash qobiliyatlarini  o‘stirish da mashqlar sistemasi va
testlar majmualaridan foydalanish
  O‘quvchilar   fikrlash   qobiliyatlarini   rivojlantirishda   masala   echishiga
o‘rgatish,   berilgan   va   izlanayotgan   sonlar   orasidagi   bog‘lanishni   aniqlashni   va
buning     asosida     arifmetik     amallarni       tanlash       hamda       ularni       bajarishni
o‘rgatishdan   iboratdir.Masalalar   echish     davrida  o‘quvchilar     egallashi      lozim
bo‘lgan       sonlar     va   izlanayotgan   son   orasidagi   bog‘lanishni
o‘zlashtiradilar.O‘quvchilarni   masalalar   echa   olishlari   bu   o‘quv   darslarini
qanchalik o‘zlashtirganligiga bog‘liq.
Boshlang‘ich   sinflarda   echilishi   berilgan   sonlarni   va   nomalumlar
orasidagi   bir   xil   bog‘lanishlarga   asoslangan.   Aniq   mazmunni   va   sonli
berilganlari   bilan   esa   farq   qiluvchi   masalalar   guruppasi   bilan   ish   ko‘riladi.
Masalalar   ustida   ishlash   o‘quvchilarni   avval   bir   turdagi   masalalarni   echishga
so‘ngra   boshqa   turdagi   masaialarni   echishga   o‘rgatish   lozim.O‘quvchilarni
sonlar bilan va sonlar orasidagi bog‘lanish o‘rgatiladi.
Bularga erishish uchun bir necha bosqichlar ko‘zda tutish lozim bo‘ladi.
1-bosqichda   o‘qituvchi   ko‘rilayotgan   turdagi   masalalarni   echishga
tayyorgarlik   ishini   olib   boradi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   masalalarni
yozishdan   tegishli   amallarni   tanlash   uchun   asos   bo‘ladigan   bog‘lanishlarni
o‘zlashtirishlari kerak bo‘ladi.
2-bosqichda   o‘qituvchi   ko‘rilayotgan   turdagi   masalalarni   echishi   bilan
o‘quvchilarni tanishtiradi,  bunda o‘quvchilar berilgan sonlar va nomalum son
orasidagi   bog‘lanishni   aniqlaydilar.   Buning   asosida   arifmetik   amallarni
tanlashni   o‘rganadilar,   ya’ni   masalada   ifodalangan   aniq   vaziyatdan   tegishli
arifmetik   amalni   tanlashga   o‘tishni   o‘rganadilar.   Bu   ishlarni   olib   borish
natijasida   o‘quvchilarni   masalalarni   echishini   va   qanday   amallarni,   tanlashni
o‘rganadilar.  3-bosqichda           o‘qituvchi           ko‘rilayotgan           turdagi           maslalarni
echish           uquvini   shakillantiradi.O‘quvchilar   bu   bosqichda   ko‘rilayotgan
turdagi   istalgan   masalani   uning   aniq   mazmunidan   qat’iy     nazar   echishini
o‘rganishlari       lozim.   YA’ni     bu     turdagi     masalalarni   echish   usullari
umumlashtirishlari kerak bo‘ladi. 
1.Bir   kavadratning   yuzi   64   kv   dm   ,   ikkinchisi   esa   undan   ikki   marta
ortiq. Ikkinchi kvadratning yuzini toping.
  Echish :  64*2=128 kv dm ga teng. 
Javob: ikkinchi kvadratning yuzi 128 kv dm ga teng.
2.   Birinchi   issiq   xonada   9480   dona,   ikkinchi   issiq   xonada   birinchiga
qaraganda   uch   marta   kam   atirgul   etishtiriladi.Birinchi   issiq   xonada   ikkinchi
issiq xonaga qaraganda nechta ortiq atirgul etishtirilgan?
Echish: 9480:3= 3160 dona, 9480-3160=6320 
Javob:   birinchi   issiq   xonada   ikkinchiga   qaraganda   6320   ta   ko‘p   atirgul
etishtirildi.
3.   Maxmudda   1800   so‘m   pul   bor.   Agar   u   o‘z   pulini   yarmini   Karimaga
bersa, ularning pullari teng bo‘ladi. Karimada necha so‘m pul bor? 
Echish:   1800:2=900 so‘m.
 Javob: Karimada 900 so‘m pul bor.
                        Og‘zaki   masalalar.   Oldingi   qilingan   ishlar   ko‘rsatma   materialsiz
masala   (   og‘zaki   masala   )   tuzishga   o‘tish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Og‘zaki
masala   tuzishiga   shoshilmaslik   kerak.   Bolalar   odatda   masala   sxemasini   oson
o‘zlashtirib   oladilar.   Unga   ergashib   darhol   hayotdagi   haqiqatni   noto‘g‘ri
ifodalaydilar   bunda   masalaning   asosi   hisoblangan   miqdoriy   munosabatlar
mantiqini   tushunmaydilar.   Bajarilishi   lozim   bo‘lgan   harakatning   mazmunini
yaxshi   o‘zlashtirib   olgandan   keyin   bolalar   o‘z   tajribalari   asosida   tuzulgan
masalalarni ham echa oladilar. Xilma xil mazmundagi  masalalar  tevarak-atrof
haqidagi   bilimlarni   aniqlash   va   mustahkamlashga   yordam   beradi,   ularni
bog‘lanishi   va   munosabatlarni   aniq   o‘tashga,   yani   hodisalarni   o‘zaro
bog‘lanish va o‘zaro bog‘liqlari bilan idrok etishga o‘rgatadi.  O‘qituvchi bolalarni masalalar tuzishga o‘rgata borib, songa oid material
hajmi   belgilaydi.   Bolalar   masalalarni   hayotiy   munosabatlarni   to‘g‘ri   aks
ettirishlarni kuzatib borish kerak. 
Bolalarni   arfmetik   amallarni   ifodalashga   o‘gatish .   Bolalar   masala
tuzilishini,   masalalarni   mustaqil   tuzishni   savollarga   to‘g‘ri   javob   berishni
o‘rganib   olganlaridan   keyin   ularni   arifmetik   amallarni   ifoda   etishga   o‘rgatish
mumkin. Bolalar: « Masalani echish uchun nima qilish kerak?» «Siz masalani
qanday   echdingiz?»   -   kabi   savollarga   javob   beradilar.   Bunda   maktabgacha
tarbiya   yoshidagi   bolalarda   muhokama   qilish,   harakatlarni   asosli   tanlab   olish
hamda olingan natijani tushuntira olish ko‘nikmasini o‘stirish muhimdir. Ishni
shunday   tashkil   etish   kerakki,   bunda   bolalar   biirinchi   sinfda   masala   echishda
foydalanadigan   usullarni   egallab   olsinlar.   Masala   muayyan   sxema   asosida
taxlil qilinadi. Namunaviy savollar: 
"Masalada nima haqida gapiriladi? 
Nima deyilgan? 
Nechta?   (masalada   berilgan   sonlar   ajratib   olinadi,   ular   o‘rtasidagi
munosabatlar aniqlanadi) 
Biz nimani bilamiz? ( nima ma’lum) 
Biz nimani bilmaymiz? (nima nomalum?) 
Masalani echish uchun nima  qi l i sh  kerak? 
Narsalar soni ko‘paydimi yoki kamaydimi? 
SHunday qilib masalani echish uchun nima qilish kerak? ". 
Bolalar   ifoda   tuzib   masala   savoliga   to‘liq   javob   beradilar   hamda
echimning   to‘g‘riligini   tekshiradilar.   Mashg‘ulot   oxirida   muayyan   harakat
qanday   miqdoriy   o‘zgarishlarga   olib   kelganini   natijada   miqdor   ko‘payganini
ta’kidlash zarur. Har bir bola masalani takrorlash, uning elementini ajratib olish
tanlangan   harakatini   tushuntirish   ko‘nikmasini   egallab   olishikerak.   Yig‘indini
topishga bitta mashg‘ulot  bag‘ishlanadi,  so‘ng bolalar  qoldiqni  topishga  ya’ni
hisoblash harakatlarini ifoda etishni o‘rganadilar.  Masalani   tahlil   q i l i s h   ham   qo‘shish   amalini   ifoda   etishdek   o‘tiladi.
O‘qituvchi   oxirida:   "   6   dan   1   ni   ayirsak   5   qoladi"deydi...   Bolalar   hisoblash
ifodasini takrorlaydilar o‘qituvchi ularga endi hamma vaqt qaysi sondan qaysi
sonni   ayirish   kerakligini   so‘zlab   berishlarini   aytadi.Bolalarning   nima   uchun
ayirish   kerakligini   va   ayni   harakat   qanday   miqdoriy   o‘zgarishiarga   (   soni
kamaydi)olib   kelgani   tushunib   olishlari   muhimdir.Bolalar   maktabda
qo‘llaniladigan arifmetikaga doir atamalarni o‘rganib olishlari kerak.
Bolalarga dastlabki qadamidanoq " qo‘shish" " ayirish" " hosil   bo‘ l a di "
teng   bo‘ladi   so‘zlarini   o‘rgatib   borish   kerak.Bolalarning   har   b i r   harakatining
mazmunini   shuningdek   harakatlar   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   anglab   olishlari
uchun   qo‘shish   va   ayirishga   oid   masalalarni   muntazam   ravishda   taqqoslash
zarur.Bu   ularning   farqini   yaxshiroq   tushunish   va   tegishli   harakatlarini   farq
qiladigan kiyinroq esa  biri  ikkinchisiga  o‘xshash  maslalarni  taqqoslash uchun
kerak bo‘ladi.
Masalan:   Bolalar   bir   konvertdagi   kvadratlar   sonini   aniqlaydilar,   so‘ngra
konvertlardan   bitta   kvadrat   oladilar   ayrim   hollarda   esa   konvertga   bitta
qo‘shadilar.   SHunday   qilib   ular   qo‘shish   va   ayirishga   oid   masala   tuzadilar
Masalalar   nimasi   bilan   bir   biriga   o‘xshash   va   bir   biridan   nimasi   bilan   farq
qilishini aniqlaydilar. O‘qituvchi savollar beradi: 
" Birinchi va ikkinchi maslalarda nimalar to‘g‘risida gapirilayapti? 
Nima ma’lum? 
Nimani bilish kerak? 
Birinchi masalani echish uchun nima qilish kerak? 
Ikkinchi masalanichi? 
Nima uchun? 
Qaysi masalalarda natija ( yig‘indi) ko‘proq chiqadi? 
Qaysi birida kamayadi? 
Nima uchun?  Birinchi   masalada   biz   bitta   kvadrat   qo‘shdik,   kvadrat   ko‘paydi-   biz
qo‘shdek,   ikkinchi   masalada   biz   bitta   kvadratni   oldik   konvertdagi   kvadratlar
kamaydi"- deb javoblarni umumlashtiradi.
Keyinchalik bolalar mustaqil  ravishda bir  sonni  ikkinchi  songa  qo‘shish
yoki bir sondan ikkinchi sonni ayirishga oid masalalarni tuza oladilar. Bolalar
e’tibori masala savolining u yoki bu amaliy harakat bilan aloqasini aniqlashga
qaratiladi. Qoldiqni topishga oid masalalar hamma vaqt bir xil savolga (qancha
qoldi?) ega bo‘lishi  bilan farq qiladi. CHunki ayirishga oid oddiy masalalarni
echish   bolalarda   qiyinchilik   tug‘dirmaydi.   Qo‘shishga   oid   masala   savolida
masala   shartida   bayon   etilgan   yoki   undan   kelib   chiqadigan   harakat   aniq   aks
ettirilishi   shart.   Odatda   bolalar   masala   rejasini   tezda   o‘zlashtirib   olib   savolni
tuzadilar.   Qancha   bo‘ldi?   Ularni   tasvirlangan   harakatlarni   aks   ettirib   yanada
aniqroq ifodalar qidirishga undash kerak: 
" Nechta sovg‘a qilishdi?" 
"Nechta qo‘yishdi" " 
  Nechta o‘tiribdi" " 
  Nechtasi sayr qilayapti?" 
" Nechta bola hovlida o‘ynayapti" va hakozo.
Testlardan   ham     o‘quvchilar   bilimlarini   o‘zlashtirishlari   va   hayotiy
masalarnti   tezkorlik   bilan   qo‘llash   fazilatlarini   shakllantirishda   foydalanish
mumkin.
Masalan, 1-sinf uchun quyidagi testlarni qo‘llash mumkin 
1-5-gacha bo‘lgan sonlarni raqamlash
1.  Tushirib   qoldirilgan   sonni   belgilang .  1 2 3 ... 5.
a) 2 b) 4 d) 3
2. 3 sonining oldi qo‘shni sonnni belgilang.
a) 2 b) 4 d) 1
3. 5 sonining oldi qo‘shni sonini belgilang.
a) 3 b) 2 d) 4
4. 3 va 5 sonlar orasida joylashgan sonni belgilang. a) 2 b) 4 d) 1
5. Agar bir son ikkinchi sondan kichik bo‘lsa, qaysi belgi qo‘yiladi?
a) = b) < d) >
6. Agar bir son ikkinchi sondan katta bo‘lsa, qaysi belgi qo‘yiladi?
a) = b) > d) <
7. Qo‘shish belgisini toping. a) - b) + d) =
8. Sonni orttirish uchun qaysi amal bajariladi?
a) qo‘shish b) ayirish
9. Sonni kamaytirish uchun qaysi amal bajariladi?
a) ayirish b) qo‘shish
1-5 gacha bo‘lgan sonlarni qo‘shish va ayirish
1. Ifodalar to‘gri bo‘lishi uchun katakcha o‘rniga mos sonni yozing.
4 + 2 = ...
a) 6 b) 2 d) 1
2. Ifoda to‘g‘ri bo‘lishni uchun katakcha o‘rniga mos sonni yozing.
... + 3 = 5
a) 4 b) 2 d) 8
3. Javobi to‘g‘ri bo‘lgan misolni belgilang.
a) 4-3 = 1
b) 5 - 2 = 1 d) 3 - 2 = 5
4. Javobi to‘g‘ri bo‘lgan misolni belgilang.
a) 2 + 1 = 5
b) 3 + 2 = 5 d) 4 + 2 = 5
5. Sonlar tartibi to‘g‘ri yozilgan qatorni belgilang.
a) 1247689 10 35
b) 123456789 10
6. Ifoda to‘g‘ri bo‘lishi uchun katakcha o‘rniga mos son qo‘ying. .
... + 2 = 4
a) 1 b) 3 d) 2 2.2  O‘quvchilar fikrlash qobiliyatlarini o‘stirishda qiziqarli
masalalarni echish usullarini qo‘llash
  Masalalarni   tasvirlash   usuli.   Masaladagi   berilgan   sonlarning
nechtaligini   ta’kidlashga   va   ular   o‘rtasidagi   munosabatlarini   aniqlay   bilish
ko‘nikmasini rivojlantirishga imkon beruvchi eng muhim matn usuli-masalani
tasvirlashdir.   Bolalarning   narsalarning   chizmada   tasvirlash   usullari   bilan
tanishishi   ham   foydalidir.   Dastlabki   1-2   ta   masalani   o‘qituvchining   o‘zi
tasvirlab chizadi. O‘qituvchi doskaning ichiga 5 ta qo‘ziqorin va uning oldiga
bitta   qo‘ziqorin   solingan   savatchaning   rasmini   chizdi.   Bolalar   o‘qituvchi
qanday   maslalni   chizganini   topganlaridan   kiyin   o‘zlari   hohlagan   narsalar
haqida masala tuzadi. Bolalarni masalaning javobi emas, balki masala shartini
chizish   kerakligi   haqida     bosh   qotirish   kerak,   o‘qituvchi   tez   chiziladigan
narsalarni tanlash haqida maslahat beradi.   U bir nechta yaxshi chiqqan va 1-2
ta   yaxshi   chiqmagan   rasmlarni   tanlab   oladi.   Bolalar   kim   qanday   masala
tuzganini   topadilar.   Ular   qaysi   rasm   bo‘yicha   masala   tuzish   mumkin,   qaysi
rasm buyicha.masla tuzib bo‘lmasligini, nima uchun xatosi  nimada ekanligini
aniqlaydilar.   Rasmda   masalada   berilgan   sonlar   ko‘rsatilishi   kerakli   haqida
ishonch   hosil   qilinadi   o‘zaro   tekshirish   olib   borilsa   yaxshi   bo‘ladi.   Ayirishga
oid   masala   tuzishda   ko‘pincha   ikkita   rasm   chizishga   to‘g‘ri   keladi,     birida
kamayuvchi,  ikkinchisida qoldiq va ayiruvchi chiziladi. Masalan: birinchisida
6 ta archa,  ikkinchisida 5 ta archa chiziladi.
Bolalarga hisoblash usulini o‘rgatish . Bolalar arifmetik amallarni ifoda
etishga   va   uni   asoslab   berishga   o‘rganib   olganlaridan   kiyin   ularni   hisoblash
usullri   bilan   tanishtirish   mumkin.   Ular   qo‘shish   va   ayirishni   1   ni   qo‘shib   va
ayirib o‘rganib olishlari kerak. Bolalar ushbu usullarni egallab borishda qo‘shni
sonlar  o‘rtasidagi   bog‘lanish  va  munosabatlarni   tushunishga  hamda  sonlaming
birliklaridan   iborat   tartibini   bilishga   tayanishlari   lozim.   Arifmetik   amasllarni
o‘rgatish   jarayonidagi   mashg‘ulotning   bir   qismi   sonlarni   solishtirish   va
sonlarning   birliklaridan   iborat   tarkibi   haqidagi   bilimlarni   mustahkamlashga
o‘rgatadi.   Bolalarga   hisoblash   usullarini   qanday   o‘rgatish   mumkin?   Rasm buyicha   quyidagi   masalani   tuzishni   taklif   etish   mumkin.   Bolalarni   arifmetik
amallarni  ifoda etishni  hisoblash  usullaridan farq qila bilishga  o‘rgatish uchun
qo‘shishda+   "ga"   ayirishda   -"dan"   qo‘shimchalaridan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.   Bolalar   hisoblash   vaqtida   olingan   javob   bilan   birga   arifmetik
amallarni takrorlaydilar. SHunday kiyingi ular masala savoliga javob beradilar.
Dastlab  bolalar  ko‘rsatma   material   asosida   keyinroq  miyada sonlarning  to‘g‘ri
va   teskari   ketma-   ketligi   haqidagi   bilimlar   hamda   ular   masala   o‘rtasidagi
bog‘lanish va munosabatlarni tushunishiga asoslanib hisoblaydilar.
Yil oxirida bolalar masala tuzishga undagi shart va savolni farq qila bilishi,
berilgan   sonlarni   ajratib   olishni,   ular   o‘rtasidagi   miqdoriy   munosabatlar
aniqlashini   arifmetik   amallarni   to‘g‘ri   to‘plashni   va   ifoda   etishni   hisoblash
usullaridan   foydalanib   harakat   natijasini   topishni   va   masala   savoliga   to‘liq
javob berishni bilishlari kerak. 
Arifmetik masalalar echish.
Masala echishda " qo‘shish " " ayirish" " barobar" matematik atamalaridan
foydalanish zarur. Bolalar " yozishni" mashq qiladilar.
1-2 bola mustaqil " yozganlarini "o‘qib beradilar.
 "3 ta sharga 1 ta shar qo‘shilsa 4 ta shar bo‘ladi". 
Kim masalani echadi? 3ga 1 ni qo‘shish kerak. 
Lolada nechta shar bo‘ldi? 4 ta 
Doskada 3 o‘quvchi barobar 4  deb aytishadi.
Bolalar   ko‘pincha   masalani   hikoya,   topishmoq   bilan   aralashtirib
yuboradilar.   Masalan:   Akvariumda   6   ta   baliq   bor   edi.   YAna   bir   necha   baliq
solib   quyishdi.   Bu   masalani   echish   mumkinmi?   YOki   4     og‘ayni   bitta   tom
tagida   yashaydi.   Bular   masala   emas,   balki   hikoya   va   topishmoqdir.   Masalada
eng kamida ikkita son ishtirok etishi uqtiriladi. 
Geometrik figuralar
                Bolalarni   geometrik   figuralar   bilan   tanishtirishning   asosiy   vazifasi
ko‘pburchaklar   bilan   tanishtirishdir.   Uchburchak,   kvadrat,   to‘g‘ri
to‘rtburchaklar   ko‘pburchaklarning   turlari   sifatida   qaraladi.   Dastur   mazmuni shunday   tuzulganki   uni   o‘zlashtirish   natijasida   bolalarning   ko‘pburchaklar
turlari haqidagi umumiy bilimlari kengayadi. Bu bolalrada elementar matematik
tafakkurni   o‘stirishga   imkon   beradi.   Figuralarning   moddalari   bilan
shug‘ullanish   jarayonida   bolalarning   ko‘pburchakning   ba’zi   bir   xususiyatlari
haqidagi   tasavvurlari   shakllanadi.   Ko‘p   burchaklar   tomonlari   burchaklari
tengligi bilan aniqlanadi. 
                Birinchi tanishishda ko‘rish, siljitish, paypastlash usullaridan kiyin son
va o‘lchashdan foydalanadilar. Avval umumiy belgilari: tomonlari, burchaklari,
burchak uchlari ko‘rsatilishi lozim. Bularni bolalar birinchi mashg‘ulotlardayoq
o‘zlashtirib   oladilar.   Faqat   nuqtalar         qo‘yib         ularni         birlashtirib,
ko‘pburchaklar         chizganda         qiynaladilar.   xususiyatlarini   o‘rgana   borish
davomida   uning   yangi   xususiyatlari   ochila   boradi:   ularning   4   ta   tomoni,   4   ta
burchagi, 4 ta burchak uchi bor.
 
                          O‘lchash   asosida   bolalar   o‘zlari   uchun   yangi   xususiyatlar   (teng   va
notenglikni)   aniqlaydilar.   O‘lchov   asosida   bolalar   o‘zlari   yangi   xususiyatlar
(teng va notenglikni) aniqlaydilar. O‘lchov birligi qilib qog‘oz tugmasi olinadi:
kvadratga 1 ta tasma, to‘g‘ri turtburchak uchun ikkita tasma. Bolalar ixtiyorida
doimo   xilma   xil   ko‘pburchaklar   bo‘lishi   kerak.   Buklash   orqali   bolalar   bir
figuradan   boshqa   figuralar   hosil   qiladilar.   Ko‘pburchaklarning   xossalarini
aniqlaydilar.   bunda   ayniqsa   ko‘pburchaklardan   uchburchak   hosil   qi l i sh   va
uchburchaklardan boshqa figuralar hosil qilishga ko‘p e’tibor berish kerak. 2.3. Hayotiy masalalar echish jarayonida fikrlash qobiliyatlarini
o‘stirish  metodikasi
             1. Rasmga qarab masala tuzing va uni eching.
Bir   xaltadan   10   kg   kartoshka   bor   edi.   Undan   2   kg   va   4   kg   kartoshka
ishlatildi. Necha kg kartoshka qoldi.
Echish:   1. 10-2=8 kg 8-4=4 kg
2. 10-(2+4)=10-6=4kg   
Javob: 4 kg kartoshka qoldi.
              2. Uchinchi qopda necha kg bodring bor?
Uch qopda 90 kg bodring bor, 1-qopda 40 kg 2-qopda esa 30 kg, uchinchi
qopda  necha kg bodring bo‘lgan?
Echish:   1. 40+30=70 kg 90-70=20 kg. 2. 90-(40+30)=90-70=20 kg     
Javob:Uchinchi qopda 20 kg bodring bo‘lgan.
3.Hammasi bo‘lib necha kg sabzi bor?
6
  k
S Slks
Birinchi  savatda   6 kg,  ikkinchi  savatda  esa   9 kg  sabzi  bor  edi.  Uchinchi
savatda esa ikkinchi savatda qancha bo‘lsa shuncha sabzi bo‘lgan uchala savatda
qancha sabzi bo‘lgan? Echish:   6+9+9=24 kg Javob: uchchalasida 24 kg sabzi bo‘lgan.
Sonlar   va   izlanayotgan   son   orasida   yangi   bog‘lanishlarni   kiritish   yo‘li   bilan   olib
borishi   mumkin .  Masalan   baho   miqdor   jami   pul   kabi   kattaliklar   bilan   to‘rtinchi
proporsionalni   topishga   doir   masala   bilan   tanishgandan   so‘ng   ma’lumotli
masalalar   yordam   beradi .
YAngi   turdagi   masalani   echish   o‘quvchini   hosil   qilishda   shu   turdagi
masalalarning   echilish   usullarini   aralashtirilib   yuborishning   oldini   oladi .
Masalan :   sonni   bir   necha   b i r l i k   orttirish   yoki   kamaytirish   bevosita   yoki
bilvosita   bayon   qilingan   masalalarni   taqqoslash   lozim .   SHu   maqsadda
masalalarni jufti bilan kiritish kerak. 
1) Noma’lum son 15 da 8 ta ortiq. Noma’lum sonni toping x+8=15, x=15-8,
x=7
Bu masalalar echilgandan so‘ng nima uchun ularning har birida ham "dan...
ta   ortiq"   deyilsa   ham   har   xil   amal   bilan   echimini   oddiylashtiradi.   O‘quvchilar
ikkinchi   masalada   15  sonini  noma’lum   sondan  8  ta  ortiq  demak  nom’lum  son
15   dan   8   ta   kam   va   masalani   ayirish   amali   bilan   echish   lozim   deb   lavob
berishlari lozim deb javob berishlari kerak.
Bu   uchinchi   bosqichda   ayrim   masala   ustida   ishlash   metodikasi   xam
boshqacha bo‘ladi shuni  ko‘zda tutish kerakki ma’lum turdagi masalani  echish
o‘quvchini egallash hamma bolalarda xam bir vaqtda paydo bo‘lmaydi. Masalan
bir   gruppa   bolalar   qaralayotgan   turdagi   masalaning   echilish   usulini
umumlashtirishga   muljallangan   birinchi   darsdayoq   masalani   o‘qib   darhol
tegishli bog‘lanishlarni aniqlay olishlari va amallarni to‘g‘ri bilishlari mumkin.
Ikkinchi bir gruppa bolalar masalani qisqa yozuv yoki chizmani bajarganlaridan
so‘ng   echa   oladilar,   ya’ni   ba’zan   bolalar   xam   masala   shartini
konkretlashtirishiga   muhtoj   bo‘ladilar.   Xuddi   shu   vaqtda   uchinchi   gruppa
bolalar   masalani   o‘qituvchi   rahbarligida   tegishlicha   muhokama   qilganidan
so‘nggina   echa   oladilar.Buni   hisobga   olib,   shunday   sharoit   yaratish   kerakki,
bunda   bolalarning   har   biri   o‘zining   imkoniyatiga   yarasha   ishlasin.   Bunga   turli
gruppa   o‘quvchilariga   turlicha   talab   qo‘yish   yo‘li   bilan   erishiladi.   Bunday tabaqalangan   yo‘l   tutish   amalda   har   xil   bajariladi.Masalan:   Bolalarning
hammasiga   bitta   masalani   o‘qishni   taklif   qilib,   so‘ngra   ulardan   qaysi   biri   bu
masdalani   o‘zi   echa   olishini   so‘rash   mumkin.   Bu   masalani   qanday   echishni
biladigan   o‘quvchilarga   masalani   mustaqil   echishni   qolgan   o‘quvchilarga   esa
masalani   qisqa   yozib   olishni   chizma   yoki   rasmni   chizishni   taklif   qilish   kerak;
SHundan   so‘ng   endi   qanday   echishni   yana   bir   bor   so‘rash   kerak.   Bolalarning
yana   bir   qismi   masalani   mustaqil   echishga   kirishadi.   Qolgan   o‘quvchilar   bilan
masalani   birgalikda   muhokama   qilinadi.   SHundan   so‘ng   echishni   mustaqil
yozish   taklif   qilinadi.Masalani   boshqalardan   ilgari   echgan   o‘quvchilar
qo‘shimcha topshiriqlar beriladi.
Quyidagi       variant       bo‘lishi       ham       mumkin       qaralayotgan       turdagi
masalalarda   qiyinchilik   darajasi   turlicha   bo‘lgan   bir   nechtasi   mustaqil   ishlash
uchun   taklif   q i l i n a d i .   Bunda   masalalar   shunday   maqsad   bilan   olinadiki   engil
masalani   har   bir   1-sinfda   bolalarni   echishni   ifoda   yoki   tenglama   ko‘rinishda
yozishga o‘rgatish etarli,  bunda bolalar yozish malakalari hali bo‘sh bo‘ladi. 2-
3-4-   sinflarda  masalalarni  yozib  echilishi   o‘rgatiladi.  Ko‘p  hollarda  2  ta  yozuv
shakli, ya’ni ifoda va tenglama tuzish yo‘li bilan echish ma’qul bo‘ladi. XULOSA
  Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida   arifmetik   amallarni   shakllantirish
imkoniyatlaridan   foydalanish   uchun   har   bir   tushunchaning   mohiyati,   mazmuni
va uning o‘quvchilar  amaliy tajribasiga asoslanilishi  hamda ko‘rgazmalilikning
keng   yo‘lga   qo‘yilishi,   taqqoslash,   xulosa   chiqarish   va   konkretlashtirishga
o‘rgatish   bo‘lish   usullarining   o‘rganilishi   bilan   birga   umuman   boshqa
amallardagi   o‘xshash   qonuniyatlarni   taqqoslash   asosida   keltirib   chiqarishga
hamda   mashq   va   misollarni   echishni   tahlil   qilish   asosida     o‘rgatilishi,   xatolar
ustida   ishlash   va   bularning   barchasidan   samarali   foydalanish   asosini   tashkil
etadi.
Boshlang‘ich sinflar matematika darslarida arifmetik amallar xossalari va
usularini o‘rganishda    o‘ziga xos bo‘lgan   qonuniyatlarini ko‘paytirish amaliga
teskari   amal   sifatida   muvofiqlikda   o‘rganilishini   talab   etsa,   ikkinchi   tomondan
maxsus   hollarni   taxlil   etishda   amallardagi   xos   xususiyatlar   bilan   taqqoslash
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   esa   o‘quvchilarni     fikrlashlarini   o‘stirishiga
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.
Boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida   arifmetik   amallar
tushunchasiga doir   qiziqarli masalalar va ko‘rgazmalilik, predmetlar vositasida,
nazariy   mantiqiy   savollardan   foydalanish   na   faqat   o‘quvchilarning   arifmetik
amallar   chuqur   o‘rganishga,   ularda   mantiqiy   tafakkur     ko‘nikmalarini
rivojlantirishga hamda asosiy boshlang‘ich  matematik tushunchalarning nutqda
o‘zlashtirilishini   ta’minlaydi   va   ularni   bosqichma-bosqich   tafakkur   usullari
mohiyatini tushunishlariga xizmat qiladi.
O‘quvchilarda   boshlang‘ich   sinflar   matematika   darslarida   arifmetik
amallar   o‘rgatish   sistemali   jarayon   bo‘lishi,   bunda   o‘qituvchining   turli
imkoniyatlardan   foydalana   olishi.   tayyorlovchi   savol   va   topshiriqlardan   o‘rinli
foydalana olishini talab etadi. Bu shu bilan asoslanadiki, tushunchalar natija va
qoidalarning mantiqiy asoslanishida analitik va sintetik usullarni o‘zaro muvofiq
holda qo‘llash   ularni asoslash va tekshirish, taqidiy fikrlash usullarini qo‘llash
uchun muhim ahamiyatga ega Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.M.Mirziyoevning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018. 
2. Sh.M.Mirziyoevning.   Konstitutsiya   —   erkin   va   farovon   hayotimiz,
mamlakatimizni   yanada   taraqqiy   ettirishning   mustahkam   poydevoridir.   –
Toshkent: O‘zbekiston NMIU, 2018.
3. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2017
4. SH.M. Mirziyoev. - Toshkent: O‘zbekiston, NMIU, 2016.
5. Sh.M.Mirziyoevning   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta'minlash   -
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.
6. Sh.M.Mirziyoevning.   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi.   -   Toshkent:
O‘zbekiston, NMIU, 2018
7. O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risidagi   qonun”   //   Barkamol
avlod - O’zbekiston taraqqiyotining poydevori.- Toshkent.: Sharq, 1997, 20-
29 bet.
8. O’zbekiston Respublikasining “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to’g’risida”
gi   qonun   //   Barkamol   avlod-   O’zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.-
Toshkent.: Sharq, 1997, 31-61 bet.
9. Barkamol avlod orzusi- Toshkent.: 1999, 205- b.
10. Abdullayeva B.S.,   N.A.Xamedova   M.   Xusanovalarning   “Boshlang’ich   sinf
matematika darslarida pedagogik texnologiyalardan foydalanish metodikasi”
(Toshkent 2010, 135 bet ) uslubiy qo’llanma
11. metodikasi“ Toshkent.: Fan va texnologiya, 2005, 312 bet.
12. Jumayev   M.E.   Bolalarda   matematika   tushunchalarni   shakllantirish   nazariyasi.-
T.: ”Ilm-Ziyo”, 2005, 240-bet
13. Jumayev M.E. va boshqalar 1-sinf daftari- Toshkent.: Sharq, 2006, 64 bet.
14. Jumayev   M.   „Boshlang’ich   sinflarda   matematika   o’qitish   metodikasidan
labaratoriya mashg’ulotlari “ Toshkent.: Yangi asr avlodi, 2006, 256- bet.
15. Jumayev   M.E.   ”O’quchining   ijodiy   shaxs   sifatida   rivojlanishida   bo’lajak
boshlang’ich   sinf   o’qituvchilarining   metodik   -   matematik   tayyorgarligi”   - Toshkent.: Fan, 2009, - 240 b.
16. Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinf matematika darslarida tarixiy materiallardan
foydalanish.-T.: ”Uzkomsentr”, 2003, 24- bet.
17. Tadjiyeva   Z.G’.   Boshlang’ich   sinflarda   fakultativ   darslarni   tashkil   etish.-   T.:
2005, 68- bet.
18. Tadjiyeva   Z.G’.   va   boshqalar   „Boshlang’ich   sinf   matematika,   ta’lim
samaradorligini oshirishda tarixiy materiallardan foydalanish“-Toshkent.: Jahon
Print, 2007, 100 bet.
19. Stoylova L. va boshqalar „Boshlang’ich matematika kursi asoslari“ - Toshkent.:
O’qituvchi, 1991, 336 bet.
20. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   1-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 48 bet.
21. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   2-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 60 bet.
22. Mardonova   G’.I.   „Matematikadan   test   topshiriqlari   3-sinf”-   Toshkent.:
O’qituvchi, 2007, 64 bet.
23. Haitov F.N., Shamsiyev A.Sh., Yusupov R.M., Temurov S.Y. Bitiruv 
malakaviy ishini yozish, rasmiylashtirish va himoya qilish bo’yicha uslubiy
ko’rsatmalar. Jizzax. 2008, 32   bet.
24. Bikbayeva N.U., Yangabayeva E. Matematika. 3-sinf uchun darslik. 
Toshkent. O’qituvchi, 2008, 208   bet.
25. Bikboyeva N.U. Matematika. 4-sinf uchun darslik. Toshkent. O’qituvchi, 
2007 y.
26. Jumayev M.E., Tadjiyeva Z.G’. Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitish
metodikasi. Toshkent. Fan va texnologiya, 2005   y.
27. http://fayllar.org/   
28. http://arxiv.uz/   
29. http://ziyonet.uz/ru   
30. http://referat.arxiv.uz/   
31. http://aim.uz/

3-sinf matemtika darlsarida o’quvchilarning fikrlash qobiliyatlarini o’stirish

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlangʻich sinflarda koʻpaytirish va boʻlishni oʻrgatish metodlari kurs ishi
  • Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)
  • 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha