3-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida “Sifat” so’z turkumini o’rgatish metodikasi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM
KAFEDRASI (SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT
TARBIYAVIY ISH” YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
ALANOVA  MAVLUDANING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
KURS ISHI 
MAVZU : 3-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida “Sifat” so’z
turkumini o’rgatish metodikasi.
Bajardi :___________________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
TERMIZ-2023
1 Mavzu:3-sinf  ona tili va o’qish savodxonligi darslarida “Sifat” so’z
turkumini o’rgatish  metodikasi.
REJA:
KIRISH … ……………………………………………………………….3
I.BOB. BOSHLANG’ICH SINFLARDA SIFAT MAVZUSINING 
O’RGANILISHI.
1.1.Boshlang’ich sinflada sifat so’z turkumining   o’rganilishi. …………5
1.2.Sifat yasovchi qo‘shimchalar va ularning imlosini   o‘tish. ………...12
II.BOB. BOSHLANG’ICH SINFLARDA SIFATNING MA’NOVIY 
GURUHLARIGA BO’LIB O’RGATISHGA   DOIR.
2.1.Boshlang’ich   sinflarda   sifatning   ma’noviy   guruhlarini   o’rgatishda
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   hamda   turli   xil   metodlardan
foydalanish. ……………………………………………………………18
2.2   Sifat   yasovchi   qo’shimchalarni   o’rgatish     mavzusida   1-soatlik   dasr
ishlanmasi………………………………………………………………28
XULOSA ………………………………………………………………33
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………..35
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   so‘ng
barcha   sohalarda   bo‘lgani   kabi   ilm   va   fanda   ham   o‘zgarishlar   sodir   bo‘la
boshladi.   Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   bu   o‘zgarishlarning   ahamiyati
haqida   gapirib   shunday   degan   edi.   –“Iqtisodiy   muammolar   ertami   kechmi   hal
etiladi,   lekin   milliy   boyligini   qadrlamagan,   uning   taraqqiyoti   uchun
qayg‘urmagan   davlatning   kelajagi   bo‘lmaydi.   Buni   doimo   yodda   tutmog‘imiz
lozim”?   A.Qahhor   ta’kidlaganidek   kitobxonga   fikrni   yoki   bir   narsani   tasavvur
qildirish uchun aniq, ravon va sodda til kerak.
Kishilik   jamiyatida   nutqning   ahamiyati   beqiyos,   nutq   orqali   insonlar   bir-
birlari bilan o‘zaro fikr almashadilar. Nutq tinglovchi uchun yaqinlik bilimlar va
o‘zgarishlar   xabarchisi   bo‘lmog‘i   lozim.   Shuning   uchun   ham   yaxshi   nutq
deyilganda  aytilmoqchi  bo‘lgan maqsadning  tinglovchi   yoki  kitobxon to‘liq va
aniq   qilib   borishi   u   narsa   ma’lum   ta’sir   o‘tkazish   tushuniladi.   Nutq   faoliyatida
nutq   asosi   o‘z   oldiga   qo‘ygan   maqsadni   eng   aniq,   eng   to‘g‘ri,   eng   ta’sirli   va
tushunarli qilib ifodalashga, so‘zlarni va so‘z birikmalarini topishga, to‘plashga
intiladi.
Nutqning   ravonligi,   go‘zalligi,   birinchidan   nutq   egasining   so‘z   boyligiga
bo‘lsa,   ikkinchidan   shu   nutqni   hosil   qiluvchi   vositalarning   rang   barangligiga
ham   bog‘liq.   Istiqlol   samarasi   o‘laroq   tilshunoslikda   yangi   tadqiqotlar
maydonga   keldi.   Ammo   hozirgi   zamon   o‘zbek   adabiy   tilining   morfologiya
bo‘limida,   ayniqsa   o‘rta   maktablarda   sifatlarni   o‘qitishning   bir   muncha
muammolari   mavjud.   Ona   tili   ta’limi   oldiga   qo‘yilgan   ijtimoiy   buyurtma
o‘quvchi   shaxsini   erkin   fikrlashga   o‘zgalar   fikrini   anglashga   va   shu   fikr
mahsulini   og‘zaki   hamda   yozma   shaklda   savodli   bayon   qila   olishga   ya’ni
o‘quvchilarni   sifatlarning   ahamiyatini   o‘rgatib   kommunikativ   savodxonligini
rivojlantirishga   o‘rgatishdan   iborat.   Ana   shu   takomillashtirilgan   DTSda
o‘quvchining jozibali ravon nutq madaniyati asosiy o‘rinda turadi. Buni egallash
uchun   o‘quvchining   so‘z   boyligini   oshirish   adabiy   til   talaffuz   meyorlarini
egallashni uqtirishdir.
3 amaliyotda   qo’llashdan   iborat.   Matnlar   yordamida   o’quvchilarni   so’z
turkumlari bo’yicha tahlilga   o’rgatish.
Tadqiqot maqsadiga asoslanib quyidagi vazifalar belgilandi:
1. Boshlag’ich sinf o’quvchilariga ona tili darslarida sifat so’z turkumini
o’rgatish malakalarini shakllantirish – pedagogik muammo   ekanligini   nazariy
jihatdan asoslash;
2. O’quvchilarning og’zaki va yozma savodxonligini oshirish uchun zarur
bo’lgan pedagogik shart – sharoitlarni   aniqlash;
3. O’quvchilarga   dars   jarayonlarida   sifatning   ma’noviy   guruhlarini
o’rgatishni ta’minlaydigan shakl va metodlarni ishlab chiqish, ilmiy asoslash va
tajribada   tekshirish.
Kurs   ishining   maqsadi .   O’zbek   tilida   sifat   so‘z   turkumi   va   sifatdagi
ma’noviy   guruhlarni   olimlarimizdan   A.G’ulomov,   A.Hojiev,   M.Mirtojiev,
Yo.Tojiev kabi olimlar fe’l so’z turkumi yuzasidan ilmiy ishlar olib borgan.
Kurs   ishining   vazifasi .   Boshlang’ich   sinflarda   sifat   so’z   turkumini
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   o’rganish   aniq   belgilab   berildi
hamda fe’lning kotegoriya va nokategorial formalar tahlil   etildi.
Kurs   ishining   ob’ekti: sifatida   boshlang’ich   sinf   ona   tili   darslarida
o’rgatiladigan sifat so’z turkumini tanlab oldik, predmetini — boshlang’ich sinf
ona tili darslarida sifatning ma’noviy guruhlari mavzusini zamonaviy pedagogik
texnologiyalar  yordamida o’rgatish,  shuning barobarida   o’quvchilarni    ona tili
darslariga bo’lgan qiziqishlarini oshirishdan iborat deb   belgiladik. 
Kurs   ishining   predmeti .       Boshlang’ich       ta’lim       bo’yicha   tavsiyalar,
boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   fe’l   so’z   turkumini   o’rgatish   usullariga   oid
ilmiy-nazariy   ma’ruzalar   tayyorlashda,   ish   tajribalarida   ommalashtirishda
xizmat qiladi.
kurs ishining tuzilishi . kurs ishi kirish, ikki asosiy bob, umumiy xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
4 I BOB. BOSHLANG’ICH SINFLARDA SIFAT MAVZUSINING
O’RGANILISHIGA DOIR.
1.1. Boshlang’ich sinflada sifat so’z turkumining   o’rganilishi.
Sifatni   o'rganish   tizimi   materialni   leksik   va   grammatik   tomon-dan   izchillik
biJan boyitib, murakkabjashtirib borishni ko'zda tutadi. O'quvchilar 1- va 2-sinfda
sifatning leksik ma'nosini kuzatadilar, sifatga  qanday?, qanaqa?  so'rog'ini berishga
o'rganadilar;   3-sinfda   sifat   so'z   turkumi   sifatida   o'rganiladi;   4-sinfda   ilgari
o'rganilganlar   takrorlanib,   grammatik   materialga   bog'liq   holda   qip-qiz.il,   yam-
yashil  kabi orttirma darajadagi (atama aytilmaydi) sifatlarning yozilishi o'rgatiladi.
Ona tili va o'qish darslarida o'quvchilar nutqi yangi-yangi sifatlar bilan boyitiladi,
ularga oldindan ma'lum bo'lgan sifatlarning ma'nosiga aniqlik kiritiladi.
Sifatni o'rganish metodikasi uning lingvistik xususiyatlariga asos-lanadi. Sifat
predmetning   belgisi   (rangi,   hajmi,   shakli   va   ko'rinishi,   maza-ta'mi,   xarakter-
xususiyati,   hidi,   vazni,   o'rin   va   paytga   mu-nosabati)ni   bildiradi.   Sifatning   leksik
ma'nosi uni ot bilan bog'liq holda o'rganishni talab qiladi. Sifatni tushunish uchun
1-sinfdanoq   o'quvchilar   e'tibori   sifatning   otga   bog'lanishini   aniqlashga   qaratiladi.
O'quvchilar   predmetning   belgisini   aytadilar,   ularda   so'roq   yordamida   gapda
so'zlarning bog'lanishini aniqlash ko'nikmasi o'stiriladi, ya'ni ular gapdagi sifat va
otdan tuzilgan so'z birikmasini ajratadilar (atama aytilmaydi). Keyingi sinflarda bu
bog'liqlik aniqlashtiriladi.  1
Boshlang'ich   sinflarda   ,,Sifat"   mavzusi   quyidagi   izchillikda   o'rganiladi:   1)
sifat   bilan   dastlabki   tanishtirish   (1-,   2-sinf);   2)   sifat   haqida   tushuncha   berish   (3-
sinf);   3)   shu   grammatik   mavzu   bilan   bog'liq   holda   ayrim   sifatlarning   yozilishini
o'zlashtirish (4-sinf).
Sifat bilan (atamasiz) dastlabki tanishtirish (birinchi bosqich) sifatning  leksik
ma'nosi   va   so'roqlari   ustida   kuzatish   o'tkazishdan   boshla-nadi.   Predmetning
belgilari xilma-xil bo'lib, uni rangi, mazasi, shakli; xil-xususiyatlari   tomonidan
1
  G afforova T., Shodmonov E., Eshturdiyeva G. “O qish kitobi” 1-sinfʻ ʻ   uchun darslik, “Sharq” nashriyot-matbaa aksiyadorlik kompaniyasi bosh  
tahririyati. Toshkent-2019-yil. 33-bet.
5 tavsiflaydi.   Shunday   ekan,   sifat   tushun-chasini   shakllantirish   uchun   uning
ma'nolarini aniqlash talab etiladi.
O'qituvchi   predmetni   yoki   uning   rasmini   ko'rsatadi,   o'quvchilar   uning
belgilarini   aytadilar   va   yozadilar.   Masalan,   (qanday?)   olma   —   qizil,   shirin,
yumaloq olma; (qanday?)  ip —  uzun, ko'k ip.  Albatta, suhbat asosida o'quvchilar
olma, ip  so'zlari   nima?   so'rog'iga  javob  bo'lib, predmet  nomini   bildirishi,   qizil,
shirin, yumaloq  kabi so'zlar  qanday?  so'rog'iga javob bo'lib, predmetning belgisi
(rangi,   mazasi,   shakli)   ni   bildirishini   aniqlaydilar.   O'qituvchi   atrofimizni   o'rab
olgan   pred-metlarning   o'z   belgilari   borligini,   ular   bir-biridan   shu   belgilar   bilan
farqlanishini   yana   bir-ikki   misol   bilan   tushuntiradi   (Qanday?   daraxt   -   Katta,
chiroyli, sershox, ko 'm-ko 'k daraxt. Qanaqa ?   shkaf —   Oynali, baland shkaf).
Xulosa chiqariladi:   qanday? s o'roqlariga javob bo'lgan so'zlar predmet belgisini
bildiradi.
O'quvchilar   belgi   bildirgan   bunday   so'zlarning   nutqimizdagi   ahamiyatini
anglashlari uchun sifat ko'p uchraydigan matn tanlanib, awal sifatlarini tushirib
qoldirib, so'ngra sifatlari bilan o'qib beriladi va mazmuni taqqoslab ko'rsatiladi.
Predmetni   aniq   tasvirlash   uchun   uning   belgisini   bildiradigan   so'zlardan
foydalanilgani   tushuntiriladi.   Bu   darslarda   ko'rgazma   vositalar   (predmetlar,
predmet rasmlari, sujetli rasmlar)dan keng foydalaniladi.
O'quvchilar   qanday?,   qanaqa?so'roqlariga   javob   bo'lgan   (predmet
belgisini   bildirgan)   so'zlarni   o'zlashtirisnlari   uchun   mashqning   quyidagi   turlari
samarali   hisoblanadi:   1)   so'roq   yordamida   predmetning   belgisini   bildirgan
so'zlarni tanlash;
2)   aralash   berilgan   so'zlardan   gap   tuzish;   3)   matndan   kim?yoki   nima?
so'rog'iga   javob   bo'lgan   so'zni   va   unga   bog'langan   qanday?   va   qanaqa?
so'rog'iga javob bo'lgan so'zni tanlab (so'z birikmasini topib) aytish va yozish; 4)
tayanch so'zlar va rasm asosida gap yoki kichik hikoya tuzish.
Ikkinchi  bosqichda  asosan  ikki  vazifa:  „Sifat" tushunchasini  shakllantirish
hamda   o'quvchilar   nutqini   yangi   sifatlar   bilan   boyitib   borish,   fikrni   aniq
ifodalash   uchun   mazmunga   mos   sifatlardan   nutqda   o'rinli   foydalanish
6 ko'nikmasini o'stirish hal qilinadi.
,,Sifat"   tushunchasini   shakllantirish   o'quvchilarning   ,,predmet   belgisi"
degan   umumlashtirilgan   kategoriyani   o'zlashtirish   darajasiga   bevosita   bog'liq.
Shu   maqsadda   rang,   maza.   shakl,   hajm,   xil-xususiyat   bildiradigan   so'zlar
guruhlanadi   va   shu   so'zlarning   xususiyatlari   ll
murnlashtiriladi.   Sifatning   leksik
ma'nosi   bilan   birga   uning   xarakterli   grammatik   xususiyatlari   ham   qayd   etiladi.
Sifatlarning   xususiyatlarini   umuinlashtirish   asosida   o'quvchilar   uning   so'z
turkumi   sifatidagi   °   2
iga   xos   ko'rsatkichlarini   ajratadilar:   a)   predmet   belgisini
bildiradi,
b)   qanday?  yoki  qanaqa?  so'rog'iga javob bo'ladi, d) gapda otga bog'lanib,
shu ot bilan so'z birikmasi hosil qiladi, ikkinchi darajaii bo'lak vazifasida keladi.
Bu   sinfda   og'zaki   va   yozma   ijodiy   ishlar   (maktab   bog'i   yoki   parkka
ekskursiya   vaqtida   kuzatilgan   daraxt,   qushlar,   hayvonlarni   tasvirlab   kichik
hikoya tuzish kabilar)ga katta o'rin beriladi.
O'quvchilarning   sifatning   leksik   ma'nosi   haqidagi   tushunchalarini
chuqurlashtirish   va   predmetni   bar   tomonlama   tasvirlash   malakasini   o'stirish
uchun:
1) berilgan predmetlarning rangi, mazasi, shakli, xususiyatini ifodalaydigan
sifatlar   tanlash   va   yozish:   Qanday?   shaftoli   —   Shirin,   suvli,   tuksiz   shaftoli.
Qanday?  kitob  Qalin, qiziqarli   kitob;
2) berilgan   belgilariga   qarab   qaysi   hayvon   ekanini   aniqlash:
Tikanli, kichkina, foydali ...  (tipratikan).  Ehtiyolkor, ayyor, yovvoyi ...   (tulki);
3) predmetlarning   belgisiga   qarab   topishmoqlarning   javobini
aytish kabi mashqlardan foydalanish   mumkin.
Sifatning   nutqimizdagi,   fikrni   aniq   va   tushunarli   ifolashdagi   o'rnini   puxta
o'zlashtirishga   erishish   uchun   ma'nodosh   va   zid   ma'noli   sifatlar   ustida   ishlash,
o'qish   darslarida   sifatning   o'z   va   ko'chma   ma'noda   ishlatilishini   kuzatish
maqsadga   muvofiq.   Sifatni   o'rganish   jarayonida   so'z   yasashga   oid   mashqlarni
muntazam o'tkazib borish o'quvchilarda u yoki bu so'z turkumini yasash uchun
7 so'z yasovchi qo'shimchalardan ongli foydalanish malakasini shakllantiradi.
Uchinchi   bosqichda   sifat   haqidagi   bilimlarni   takomillashtirish,   og'zaki   va
yozma   nutqda   sifatlardan   aniq,   o'rinli   foydalanish   ko'nik-masini   o'stirish   bilan
bog'liq   holda   -roq   qo'shimchasi   bilan   qo'llangan   sifatlarni   va   ko'm-ko'k,   yam-
yashil   kabi   sifatlarni   to'g'ri   yozish   malakasi   shakllantiriladi.   Tsh   mazmuni   shu
vazifalarni   bajarishga   qarab   belgilanadi   va   o'quvchilar   nutqini   o'stirishga
qaratiladi.
Nazariy   ma'lumotlarga   asoslanib:   matnda   berilgan   otlarning   belgilarini
ifodalaydigan   sifatlarni   tanlab   qo'yish,   gapda   sifat   bog'langan   otni   (so'z
birikmasini)   aniqlab   yozish;   otga   mos   sifatlar   tanlab   predmetni   tasvirlash,
berilgan   sifatlar   yoki   so'z   birikmasi   bilan   gap   tuzish   kabi   mashqlardan
foydalaniladi.   Mashq   mate-rialini   tanlashda   -roq   qo'shimchasi   bilan   qo'llangan
yaxshiroq,   aqlliroq   kabi,   shuningdek,   tip-liniq,   sap-sariq   kabi   sifatlar   ko'proq
bo'lishiga e'tibor beriladi. O'quvchilarning mustaqilligi osha borgan sayin mashq
topshiriqlari   ham   asta-sekin   murakkablashtira   boriladi.   Shunday   qilib,   sifatni
o'zlashtirishda uni ot bilan o'zaro holda o'rganishga   asoslaniladi.
Topshiriq.   Berilgan   so‘zlarni   tarkibiy   qismlarga   ajrating.   Sifatlarning
qanday yasalishini ayting.   Shirin, oq, katta, shirali, mazmundor,
serunum, kamhosil, ko‘ylakbop,  xushfe’l.
Bu topshiriqni bajarishda o‘quvchilarni ikki guruhga bo‘lib olamiz.
Birinchi guruh: Binafsha. Ikkinchi guruh: Lola.
Binafsha   guruhining   a’zolariga   tub   sifatlari,   ikkinchi   Lola   guruhiga   esa
yasama   sifatlarni   topishini   buyuramiz.   O‘quvchilarga   doskani   ikkita   teng
bo‘lakga   bo‘lib   beriladi.   O‘quvchilar   tortib   saqlab,   orfografik   xatolarga   yo‘l
qo‘ymasligi, hamda galma-galdan doskaga va o‘z daftarlariga, chiroyli yozishi,
tez bajarishi e’tiborga olinadi. Birinchi bajargan guruh a’zolari a’lo baho va qizil
yulduzchalar   bilan   taqdirlanadi.   Birinchi   navbatda   belgilangan   topshiriqni
bajargan   guruh
Binafsha: shirin, oq, katta.
8 Lola guruhi: shirali, mazmundor, serunum, kamhosil, ko‘ylakbop, xushfe’l.
G‘olib guruh aniqlanadi, taqdirlanadi.
Yuqoridagi topshiriqni bajarish jarayonida o‘quvchilar sifatlarning 
yasalishi tub va yasama ekanligini anglab yetdilar. O‘quvchilar bu haqidagi  
umumiy bilimlariga qoniqish hosil qilgach, darslikda berilgan nazariy 
ma’lumotlarni tushuntiramiz.
Sifatlar   tarkibiga   ko‘ra   tub   va   yasama   sifatlarga   bo‘linadi.   Tarkibida   so‘z
yasovchi   qo‘shimchalari   bo‘lmagan   sifatlar   tub   sifatlar,   asos   va   yasovchi
qismdan iborat bo‘lgan sifatlar yasama sifatlar hisoblanadi.
Yasama   sifatlar   asosga   qo‘shimchalar   qo‘shish   yoki   so‘z   qo‘shish   yo‘li
bilan hosil qilinadi.
O‘quvchilarga   nazariy   ma’lumot   tushuntirilgach,   ularning   qay   darajada
anglaganligini   tekshirib   ko‘rib   bilimlarini   yanada   mustahkamlash   maqsadida
328- mashqni bajartiramiz.
Oybekning “Bolalik” asaridan olingan gaplarni o‘qing. Qavs ichidagi sifat
yasovchi qo‘shimchalardan mosini nuqtalar o‘rniga qo‘yib, ko‘chiring.
Bu   mashqni   darsda   bee’tibor   o‘tirgan   o‘quvchilarga   o‘qitib,   mashqni
topshiriq asosida ularga bajartiramiz.
1. Otin bibi qari, jiddiy, sersavlat   xotin.
2. O‘ymakor gullari bilinmaydigan darajada o‘chgan, qo‘sh tabaqali
eski eshikka kiramiz.
3. Pochcham ellikdan oshgan, novcha, kasalmand rangpar   kishi.
4. Cho‘ponlar sezgir itlar ham ziyrak, bo‘ridan ham   ayyor.
5. Do‘mbirachi qadimgi qozoq hayotidan dostonlar   kuylamoqda.
Bu usulda mashqni bajarish o‘quvchilarning xushyorligini oshiradi, hamda
mavzuni qay darajada o‘zlashtirganligini anglashga yordam beradi. Albatta, tez
va to‘g‘ri bajargan o‘quvchilar rag‘batlantirilib, baholanadi.
Yuqoridagi   mashqni   o‘quvchilarning   qo‘shimchalar   qo‘shish   vositasida
9 yasalgan   sifatlarni   aniqlashdagi   bilimlari   tekshirilib   ko‘rilsa   quyidagi   mashqda
esa umuman sifat haqidagi bilimlari tekshiriladi.
Matnni o‘qing. Sifatlarni topib izohlang.
Biz   darsning   samaradorligini   oshirish,   vaqtdan   yutish,   o‘quvchilarning
diqqat   e’tiborini   tortish,   xotiralarini   kuchaytirish   va   izlanishga   chorlash
maqsadida mashqni o‘quvchilarga yanada tushunarli bo‘lishi uchun uni og‘zaki
bajaramiz. 
1. Oldimizda   mevali   va   mevasiz   daraxtlari   ko‘p   bo‘lgan   o‘rmon.
Archa ham serob.  O‘riklarning yaprog‘i qizil, qontalash. Xuddi birov ularning
shoxiga   bir   satil   qizil   bo‘yoqni   sepib   tashlaganday.   Pastga   egilgan   yaproqlari
sariq   ipakday   mayin.   Ko‘zga   shunday   jozibali   ko‘rinadiki,   uzib-uzib   g‘arch-
g‘urch tishlaging keladi.   (Sh.Xolmirzayev).
2. Hindubek   turkiy,   forsiy,   tillarni   mukammal   o‘rgangan,   ilmli,
ma’rifatli, dilkash kishi bo‘lganligi uchun Boburning eng yaqin beklari qatoriga
kirgan edi.  (P.Qodirov).
3. Suv shishadek tiniq  (S.   Anarboyev).
4 Hozir ular uchun eng bexatar yo‘l Toshkent   edi.
Mashqni   og‘zaki   bajarish   jarayonida   o‘quvchilarning   sifat   haqidagi
umumiy tushunchalari aniqlandi.
Mashqni   sifatlarning   hamma   turlari   ishtirok   etgan.   Ularga   qo‘shimcha
savollar berish orqali aniqlaymiz. O‘quvchilar javobidan qoniqish hosil qilgach,
ularning bilim darajalari ta’kidlanadi.
Bugungi   o‘tilgan   mavzu   o‘quvchilarga   qay   darajada   tushunarli
bo‘lganligini   ularga   savollar   bilan   murojaat   qilish   orqali   bilib   olamiz.   Chunki,
savol   berish   ham   bir   san’atligini   o‘qituvchi   ham   chuqur   anglashi   va
o‘quvchilarga   ham   singdirishi   kerak.   Jo‘yali   savollarda   qandaydir   tushunib
yetilmagan teranlik bo‘lib, o‘quvchilarni izlanishga chorlaydi.
Savol
10 1. Tub sifatlar deb qanday sifatlarga   aytiladi.
2. Yasama sifatlar qanday qismlarga   ajraladi.
3. –li, -siz, -chan qo‘shimchalari yordamida sifatlar hosil   qiling.
4. –ba, -be, -ser qo‘shimchalari yordamida sifatlar   yasang.
Sifat   haqidagi   bor   bilgan   ma’lumot   ya’ni   bilimlariga   tayangan   holda
umumiy ma’lumotlarni yodga olinadi. Buning uchun “So‘z ustida so‘z” usulini
o‘tkazish   tartibidan   foydalanamiz.   Ushbu   usul   o‘quvchilarning   bilimlarini   qay
darajada o‘zlashtirganligini aniqlash imkonini beradi.
O‘quvchilarning   analitik   (amaliy)   tafakkurini   (aniqlash   imkoniyatini)
umumiy xulosa qabul qilish salohiyatini o‘stiradi. Sharoitga qarab to‘rtta kichik
guruh   hosil   qilinadi.   Ular   maslahatlashib   har   bir   guruh   a’zolari   o‘zlariga
yuklangan topshiriqni bajarishadi.
Birinchi guruh: Zukkolarga tub sifatlarga aytiladi?
Ikkinchi   guruh:   A’lochilar   a’zolariga.   Yasama   sifatlar   qanday   qismlarga
ajraladi.
Uchinchi   guruh:   Ilg‘orlar   a’zolariga   –li,   -siz,   -chan   qo‘shimchalari
yordamida sifatlar hosil qiling.
To‘rtinchi   guruh:   Topqirlar   a’zolariga   –ba,   -be,   -ser   qo‘shimchalari
yordamida sifatlar hosil qiling.
Guruhlar topshiriqni tez bajarishi, tartib saqlashi, to‘g‘ri bajarishi, bir guruh
bajargan topshiriqni 2-guruh tekshirib, aytib o‘tilmagan ma’lumotlar to‘ldiriladi.
To‘g‘ri bajargan guruh taqdirlanadi.
Javob
1. Zukkolar   guruhi:   Tarkibida   so‘z   yasovchi   qo‘shimchalari
bo‘lmagan sifatlar tub sifatlar deyiladi.
2. A’lochilar   guruhi:   Yasama   sifatlar   asosga   qo‘shimcha   qo‘shish
orqali hosil   qilinadi.
3. Ilg‘orlar   guruhi:   gulli,   suvsiz,   mehnatchan.   Topqirlar   guruhi   o‘z
11 vazifalarini to‘liq bajarish bilan birga yuqoridagi ikkinchi va uchinchi guruhlar
yo‘l qo‘ygan xatolarni ham   to‘g‘irladilar.
Yasama   sifatlar   so‘z   qo‘shish   yo‘li   bilan   ham   hosil   qilinadi.   Xatosi:
mehnatchan; mehnatkash.
Uyga vazifa 339-mashq beriladi.
Gaplarni   o‘qing.   Nuqtalar   o‘rniga   quyidagi   berilgan   qo‘shimchalarning
mosini qo‘yib ko‘chiring.
Namuna:   Inson tabiatning eng ongli farzandi.  (Tohir Malik).
1. Pastdagi   bog‘dan   yumshoq   nam’xus   hazon   hidi   ko‘tarilib   uning
xayollarini to‘lin oy sehrlagan tog‘ vodiy daralariga olib ketardi.   (A.Muxtor).
2. Oybek domla nihoyatda tiyraklik bilan ko‘pchilik nomdor insonlarda
juda   kam   uchraydigan   samimiyat   va   bolalarcha   beg‘uborlik   bilan   opaning
gaplarini tasdiqladi.   (A.Oripov).
3. Bu  o‘lkada  iqlim  o‘rtacha,  suv  mo‘l,  yer  unumdor,  quyosh  nuri
yetarli.
(G‘.G‘ulom).
4. Ariqdan suv emas, o‘ynoqi nur oqadi.   (A.Qahhor).
1.2. Sifat yasovchi qo‘shimchalar va ularning imlosini   o‘tish.
O‘quvchilar   sifatlarning   tub   va   yasama   sifatlar   haqida   bilib   olishdi.
Navbatdagi   mavzuda   sifat   yasovchi   qo‘shimchalar   va   ularning   imlosida
yasovchi   qo‘shimchalarning   ba’zilariga   to‘xtalib   qolmasdan   ularning   qanday
ma’no anglatishini, ifodalashi haqida to‘xtalib   o‘tiladi.
Sifat   yasovchi   qo‘shimchalar   va   ularning   imlosi   haqida   ma’lumot
berishdan   avval   darslikda   berilgan   topshiriq   o‘qituvchi   nazoratida   bevosita
o‘quvchilar tomonidan bajariladi.
1-topshiriq.   Berilgan   so‘zlarni   tarkibiy   qismlarga   ajrating.   Sifat   yasovchi
qo‘shimchalarni aniqlang.
So‘z   tarkibi   nima?   So‘z   tarkibi   asos   va   qo‘shimchalardan   iborat.
12 Topshiriqda   so‘zlarning   tarkibini   aniqlash   buyurilgan.   O‘quvchilarga
so‘zlarning   tarkibi   yuzasidan   avvalo   savol   bilan   murojaat   qilinadi,   ya’ni
so‘zning   tarkibi   qanday   qismlardan   iborat   bo‘lishi   mumkin   va   ular   qanday
nomlanadi. O‘quvchilar bilganlaricha javob qaytaradilar. Bordi-yu javob yetarli
bo‘lmasa o‘qituvchi tomonidan ularning javoblariga tayangan holatda to‘ldirilib
umumlashtiriladi.   So‘z   tarkibida   asos   (o‘zak)   qanday   vazifani   bajaradi?
KulguG’li.
Misoldagi kulgu komponenti bu sifatning asosi sanalib otdan sifat yasovchi
– li vositasida yangi so‘z hosil bo‘ldi. Bu o‘rinda so‘zning asosi tub bo‘lib, unga
bitta yasovchi qo‘shimcha orqali yangi so‘z hosil   bo‘ladi.
Agarda  so‘zning   tarkibi   ikki   va   undan   ortiq   qismdan   iborat   bo‘lsa,   asosni
qanday   aniqlash   kerak.   TejaG’mG’li   bu   o‘rinda   uch   tarkibli   so‘z   tahlil
qilinayapti.   Bu   o‘zagi   teja   –fe’li   bo‘lsada   uning   asosi   tejam   qismidir.   Chunki,
sifat yasama otdan hosil bo‘lyapti, yoki tejamli so‘zi tejam so‘zidan yasalmoqda.
So‘z  tarkibining  ana  shunday  nozik tomonlari  haqida  tushuncha  berilgach  sifat
yasovchi qo‘shimchalar yuzasidan berilgan topshiriqlar bajariladi:
1- topshiriq.
Foydali,   serharakat,   go‘shtdor,   tartibsiz,   yasama,   devoriy,   noaniq,
talabchan, odamsifat, bebaxt, yengilmas, basavlat.
Ushbu   topshiriqni   o‘quvchilar   o‘z   ixtiyori   bilan   doskaga   chiqib   topshiriq
asosida   to‘g‘ri   va   chiroyli   yozishlari   talab   qilinib,   galma-galdan   bajarishib
baholanadi. Doskada bajargan topshiriq daftarlariga ham ko‘chiriladi.
2- topshiriq.
Berilgan so‘zlarga  –li, -ser, -mand, -dor, -bo, -siz  qo‘shimchalarini 
qo‘shing.
Ularning qanday ma’no ifodalashini ayting.
Shirali, go‘shtsiz, sersavlat, davlatmand .
Ushbu   topshiriqni   bajarishdan   oldin   doskaga   topshiriq   yoziladi.   Shundan
13 so‘ng   eng   birinchi   bajargan   beshta   o‘quvchi   taqdirlanadi.   Topshiriq   bajarish
jarayonida   o‘quvchilar   nutqiy   salohiyati   yanada   oshishi   bilan   birga   sifat
yasovchi   qo‘shimchalar   yordamida   so‘z   ma’nosi,   har   xil   ma’no   ifodalanishini
yana bir bor xotirlashadi. 2
Yuqoridagi   topshiriqni   bajarish   jarayonida   sifat   yasovchi   qo‘shimchalar
haqida   hamda   qanday   ma’no   ifodalanishini   anglab   yetdilar.   O‘quvchilar   bu
haqdagi  umumiy bilimlardan qoniqish  hosil  qilgach, darslikda berilgan nazariy
ma’lumotni tushuntiramiz.
-li,   -ser,   -dor,   -siz,   -no,   -chan,   -ma,   -iy   (viy)   kabi   qo‘shimchalar   sifat
yasovchi qo‘shimchalar hisoblanadi.
-li,   -dor,   -ba,   -ser,   -mand   qo‘shimchalari   asosida   ifodalangan   belgiga
egalikni   bildiradi.   Bu   qo‘shimchalar   (mand   qo‘shimchasidan   tashqari)   asosda
ifodalangan belgiga ega emaslikni bildiruvchi – no, -siz, -be  qo‘shimchalari bilan
zid ma’nolidir.
O‘quvchilarga   nazariy   ma’lumot   tushuntirgach   ularning   qay   darajada
anglanganligini   tekshirib   ko‘rib   bilimlarni   mustahkamlash   maqsadida   331-
mashqni bajaramiz.
Gapni   o‘qing.   Sifat   yasovchi   qo‘shimchalarni   aniqlang,   imlosini
tushuntiring. Bu mashqni bajarishda darsda qatnashmagan o‘quvchilarimiz faol
qatnashmadi.   Gaplarni   galma-gal   o‘qishib,   doskaga   va   o‘z   daftarlariga   yozib
borishadi.
1.   Yo‘lning   ikki   betidagi   qoramtir   oq,   qizil   daraxtlarning   tanga-tanga
barglari iliq quyosh nuridan marvariddiyek tovlanadi. (O‘.Umarbekov). 2. Uning
chaqnoq   ko‘zlari,   siyrak   qoshi,   o‘ychan   turishi   katta   bardoshni,   sadoqatini,
aqlini     aks   ettirib   turadi.   (Yo‘ldosh   Sulaymon).   3.   G‘iyos   aka   yumshoq   ajriq
ustiga yonboshladi. (N.Fozilov). 4. Mehmon degan unaqa sergap bo‘lmaydi-dedi
ayyorlarcha kulib, (S.Ahmad). 5. Bo‘m-bo‘sh otxonaning eshigi lang ochiq turar
edi.   (O‘.Hoshimov).   6.   Avaz   dahlizdan   rangdor   vassali,   sertokcha   uyga   kirdi.
(P.Qodirov).
2
  G afforova T., Nurullayeva Sh. Mirzarakimova Z.,,O qish kitobi” (Umumiyʻ ʻ   o rta ta’lim maktablarining 2-sinfi darslik).-	ʻ
Toshkent: ,,Sharq”, 2019, 87-   88-betlar
14 Mashq   o‘quvchilar   tomonidan   bajarilgandan   keyin   o‘qituvchi   tomonidan
qo‘shimcha   savol   qilib   yasama   sifatlarning   imlosi   so‘raladi.   Ya’ni   yasama
sifatlarning   tarkibining   imlosi   qanday   o‘zgarish   bo‘lganligi   so‘raladi.
O‘quvchilar   mashqda   yasama   sifatlarning   miqdorini   aytishadi.   Va   yasovchi
qo‘shimchalarning   asosga   qo‘shilib  yozilishini  hamma  o‘quvchilar   ham   anglab
yetolmasligi   mumkin.   Juda   katta   o‘qituvchi   o‘quvchilarga   qo‘shimcha   savol
bilan murojaat  qilib, yasama  sifatlarning qaysilari  qo‘shimcha qo‘shish  natijasi
tovush o‘zgarishi sodir bo‘lganini so‘raydi.
Shundan keyin o‘quvchilar  yasama  sifatlar tarkibini  aniqlashga  tushadi  va
chaqnoq,   yumshoq   sifatlarga   o‘zgargan   harflarni   aniqlashadi.   O‘qituvchi
o‘quvchilardan   bu   tovushlardan   o‘zgariq   sababini   izohlatadi.   Bordi-yu
o‘quvchilar   qiynalishsa   o‘qituvchining   o‘zi   bu   fonetik   jarayonni   ya’ni   til   orqa
keng   unlilarning   qo‘shiladigan   qo‘shimchalar   harakteriga   qarab   o‘rin   almashi
haqida ma’lumot  beradi. Sayla, saylov,  boshla-boshlov,  ong-angla, sana-sanoq,
hatla-hatlov,   to‘la-   to‘lov.   Bu   bilan   birinchidan,   o‘qituvchilarga   so‘z   tartibidan
tushuncha   bersak,   ikkinchidan,   o‘quvchilarning   fonetika   haqidagi   bilimlarini
ham mustahkamlaymiz.
Shundan   keyin   o‘quvchilarning   yasama   sifatlar   imlosidagi   bilimlarni
yanada mustahkamlash uchun 332-mashq bajartiriladi.
“Hikmatnoma”   asaridan   olingan   gaplarni   o‘qing.   Nuqtalar   o‘rniga   sifat
yasovchi qo‘shimchalardan mosini qo‘yib, ularning imlosini tushuntiring.
Bu   mashqni   bajarishda   tarqatma   materiallardan   foydalanamiz.
Kartochkalarda bajarilishi kerak bo‘lgan gaplar aks etgan. Avvalo o‘quvchilarni
uch   guruhga   bo‘lib   olamiz.   Guruh   a’zolarini   doimgidek   o‘yin   shartlari   bilan
tanishtirib   olamiz.
Buning   uchun   o‘quvchilarimiz   qisqa   vaqt   ichida   topshiriqlarini   to‘g‘ri,
tinchlik   saqlab,   guruh   a’zolari   bir   yoqadan   bosh   chiqarib   bajarishlari   talab
etiladi. So‘ngra har bir guruh o‘zlariga topshirilgan gaplarni o‘qib, sifat yasovchi
qo‘shimchalardan   mosini   nuqtalar   o‘rniga   qo‘yib   imlosi   tushuntiriladi,
izohlanadi.
15 Birinchi guruh
1. Yoqimli do‘st suhbati olis yo‘lni yaqin qiladi.
2. Pokiza   kishi   hamisha   shodlik   ustida,   gunohkor   esa   g‘am   qayg‘u
ostidadir.
Ikkinchi guruh.
1. Behayo   odamlar   bilan   suhbatdosh   bo‘lgandan   ko‘ra   yolg‘iz   o‘tirgan
afzal.
2. Rostgo‘ylik odobning ustuni, insoniylik   asosidir.
Uchinchi guruh.
1. Do‘stsiz odamning mevasiz daraxtdan farqi   yo‘q.
2. Sergaplik dushmaningdir chunki u sening aybingni ochib   tashlaydi.
Guruhlar ichida ikkinchi guruh to‘g‘ri va tez bajarishgan. Qolgan guruhlar 
ham topshiriqni tez va to‘g‘ri   bajargan.
16 Namuna:   Shaftoli   daraxti.   Buning  barglari   yashil.   Sershoh   daraxt.  Mevasi
(hosili) shirali. Hosili mo‘l.
Namuna   sifatida   berilgan   shaftoli   daraxtining   tavsifida   3   ta   yasama   sifat
ishtirok   etayapti.   Ular   2   xil   usul   bilan   yasalgan.   2   tasiga   sifat   yasovchi   –li
(shirali,   hosilli).   Bittasiga   old   qo‘shimchasi   ser   –   (sershoh)   qo‘shimchalar
qo‘shib yasalmoqda.  O‘quvchilar  o‘zlari tuzib kelgan matnlarni  o‘qib, ulardagi
yasama   sifatlarni   izohlashadi.   Uyga   vazifa   so‘ralgandan   so‘ng   sifat   yasovchi
qo‘shimchalar va ularning imlosi yanada mustahkamlanadi
Sifatlarning   yasalishiga   bag‘ishlangan   1-mashg‘ulotda   sifat   yasovchi
qo‘shimchalarni   biror   belgiga   egalilik   yoki   ega   emaslik   ma’nolarini   anglatishi
haqida to‘xtalgan edik.
Navbatdagi   mashg‘ulotda   sifat   yasovchi   qo‘shimchalarning   boshqa   turi
payt, o‘rin, o‘xshashlik kabi ma’nolarni anglatuvchi yasama sifatlar haqida fikr
yuritiladi.   Shuni   ham   aytish   kerakki,   an’anaviy   dasturda   sifatlarning   semantik
tasavvuri   haqida   bilim   berish   kiritilmagan   edi.   O‘quvchi   tafakkuri   rivojini
hisobga   olgan   holda   uzviylashtirilgan   dastur   asosi   yaratilgan   darsliklarda
yasama   sifatlarning   semantik   nozikliklargacha   hisobga   olinib   ularning   payt,
o‘rin,   o‘xshashlik,   xoslik,   belgilarni   bildiruvchi   ma’no   guruhlarni   ham
o‘quvchilarga o‘rgatish   kiritilgan.
Shu maqsaddan kelib chiqib darslikda berilgan 3-topshiriqni bajaramiz. Bu
topshiriqni   bajarish   jarayonida   o‘quvchilardan   chaqqonlik,   zukkolik,   faollik,
diqqat   e’tibor   talab   etiladi.   Topshiriqni   o‘quvchilar   avval   o‘z   daftarlariga
so‘ngra esa birgalashib, doskaga bajarishni buyuramiz.
Birinchi to‘g‘ri bajargan o‘quvchilar taqdirlanishadi.
Berilgan   so‘zlarni   tarkibiy   qismlarga   ajrating.   Yasovchi   qo‘shimchalarni
aniqlang va ularning ma’nosini ayting.
17 II BOB. BOSHLANG’ICH SINFLARDA SIFATNING MA’NOVIY
GURUHLARIGA BO’LIB O’RGATISHGA DOIR.
2.1 Boshlang’ich 3-sinflarda sifatning ma’noviy guruhlarini o’rgatishda
zamonaviy pedagogik texnologiyalardan hamda turli xil metodlardan
foydalanish.
Xarakter-xususiyat,   xossa   bildiruvchi   sifatlar.   Bunday   sifatlar,   ayniqsa
inson   xarakter-xususiyatini   ifodalab   kelgan   so’zlar   tilda   juda   ko’p   qo’llanadi:
yaxshi, badjahl, yoqimtoy, muloyim, ziyrak, mahmadona, dilkash  va h.k
Bulardan   bir   turkumi   inson,   predmet   va   hayvonlarning   xarak-ter-
xususiyatini   ifodalashda   umumiy   qo’llanadi,   bir   turkumi   qsa   faqat   inson
xarakteri yoki predmet xossasini ifodalashga xos bo’lib qolgan,
Xarakter-xususiyatlar,   xossalar   ijobiy   va   salbiy   bo’lishi   mumkin.   Shunga
ko’ra, bunday sifatlar ijobiy va salbiy mazmun-ga ega. Bulardan tashqari, ijobiy
ham, salbiy ham bo’lmagan (loqayd mazmunli) sifatlar mavjud.
1. Insonning   xarakter-xususiyatiga   xos:   a)   ijobiy   sifatlar:   muloyim,
odobli,   chapdast,   chaqqon,   abjir,   ziyrak,   mo’min,   sodiq,   yuvosh,   mohir,   pok,
sipo,  o’ktam, (kamtarin), asl, quvnoq; ozoda, sof, yaxshi, dadil,  xushmuomala,
rostgo’y, mehribon,  va   b.;
b)   kishiga  xos  salbiy  xarakter-xususiyatlarni  bildiruvchi  sifatlar  ko’pincha
ijobiy xarakter-xususiyatlarni bildiruvchn sifatlarga antonim sifatida qo’llanadi,
ya’ni   bu   gruppa   sifatlar   kishilarning   yoqimsiz,   yaramas   xususiyatlarini   ifoda
etadi:   zolim, nokas, toshbag’ir, shafqatsiz,  quv, ayyor. muttaham, rasvo, ablah,
dog’uli,   uquvsiz,   g’ayir,   tannoz,   tamanno,   takabbur,   qabih,   munofiq,   olchoq.,
zukko,   qo’rs,   to’ng,   mug’ombir.   injiq,   o’jar,   lavang,   o’noq,   ishyoqmas,   sulloh,
galamis, xudbin, g’alcha, ikkshozla-michi  va b. 3
Kishilarga   xos   ijobiy   yoki   salbiy   xususiyatlar   uning   gap-so’zini,   o’y-
niyatini,   yoki   tana   a’zolarndan   birini   sifatlash   orqali   ham   beriladi;   Bunday
sifatlar kishi bilan   bog’langan   holda   yoki   o’zi   alohida   bo’lishi   mumkin:  
3
  Umarova M., Hamroqulova X., Tojiboyeva R.,,O qish kitobi” (Umumiyʻ   o rta ta’lim maktablarining 3-sinfi uchun darslik).-Toshkent: 	ʻ
„O qituvchi,,	ʻ   2019, 283-betlar.
18 hislarini   oyoq,   osti   qilgansiz   (A.   Muxtor).   ..   qalbining   ezgu   hislarini   bir-
ikkp   qisqa   so’zlar   bilan   aytib   qo’yar   edi   (Oybek).   Uning   so’zlari   bololarcha
sodda,   samimiy,   lekin   aniq  va   ravshan   edi   (Oybek).   U   ezgu   tilakli,  sof   ko’ngil
kishi. Jamila   soddadil ayol.  U  sodda so’zlari, yurak otasha, oqilona boqishlari
bilan, ..
.mehnatkashlar sinfiyai kurashga chaqiradi   (Oyb ek).   Qaeqdandir quvnoq
kulgi eshitildi (A . M u x t o r).  ...Qizning sofdilligi.. menda yashirinib yotgan eng
pok   tuyg’ularni   yuzaga   chiqargan   edi   (P.   Qodirov).   Ya   x   sh   i   gap   bilan   ilon
inidan chiqadi deganlari rost ekan  («Mushtum»).
Qo’li ochiq odam, ochiq ko’ngil kishi, tili shirin ayol, ko’ngli to’g’ri odam,
qo’li egri, tili achchiq, nafsi buzuq  kabilar ham xuddi shunday.
Kishi   xarakter-xususiyatini   berishda   yuqorida   zikr   etilgan   sifatlardan
tashqari   boshqa   turkumdagi   (holat,   shakl,   maza-ta’m,   rang-tus   bildiruvchi)
sifatlardan   ham   foydalanadi.   Bunday   sifatlovchilar   orqali   ham   kishilarga   xos
turli xarakter- xususiyatlar ochiladi:
Bir qaradi, ko’zi yomon o’tkir ekan., jonim chiqib ketayoedi  («O’zbek xalq
dostonlari»).   U   sarbast,   ziyrak,   harakatlari   dadil,   so’zlari   o’tkir,   o’rtoqlari
orasida onaboshi kiz  (Oybek);
v)   kishi   xarakter-xususiyatiga   oid   yana   shunday   sifatlar   borki,   ularning
ma’nosidan   ijobiylik   yoki   salbiylik   yaqqol   bo’rtib   turmaydi.   Nutq   momentiga
qarab   ular   har   ikkala   chegara-siga   ham   o’tib   olishi   mumkin.   Masalan:   dovdir,
loqayd,   sho’x,   mahmadona,   sinchkov,   mag’rur,   indamas,   o’jar,   shaddod,
to’pori, o’tkir va b.: Gulchehra sal engiltak va sho’x   bo’lsada   o’zi j   uda   ...
m e h r- oqibatl i qiz  (O.   Yoqubov).
2. Predmet   (narsa,   hayvon,   jonivor),   holat,   hodisa   va   shu   kabilarning
xarakter-   xususiyatini   ifodalash   uchun   qo’llanuvchi   sifatlar:   xonaki,   dolzarb,
dabdabali,   tashvishli,   asov,   chopong’ich,   sun’iy,   tabiiy,   tekin,   qimmat,   arzon
kabi.
3. Kishi   va   predmet   xususiyatlari   uchun   birdek   qo’llanaveradigan
sifatlar:
19 ajoyib, yaxshi, yomon, zo’r, chidamli  va b.
Ba’zi   sifatlar   esa,   yo   kishi,   yoki   predmet   belgisi   uchun   ko’chganma’noda
qo’llanishi   mumkin:   engil,   og’ir,   dag’al,   dardisar,   bachkana,   rasvo,   qaysar,
xira, uchar  va b.
Holat bildiruvchi sifatlar. Predmet, hodisaga, inson va hayvonga xos holat
yoki vaziyat turli sifatlar orqali ifodalanishi   mumkin:
1) tabiiy   holat   belgilari,   a)   ijobiy   ma’noda:   go’zal,   ko’hlik,   chiroyli,
suluv,   latif,   qomatdor   va   b.;   b)   nuqsoniy   belgilar:   cho’loq,   mayib,   maymoq,
bukir, cho’tir, soqov, xunuk, g’ilay, kar, pes, ko’r, qiyshiq  va   b.
Qayd etilgan sifatlarning ayrimlari hayvon va predmetlarning belgisi uchun
ham   qo’llanaverishi   mumkin:   O’sha   mayib   turna   cholning   qo’lida   shifo   topib
yana   o’z   karvoniga   qo’shilganini   bilarmikin   (Said   Ahmad).   Juda   xunuk   ish
bo’pti  («Mushtum»).
2) Jismoniy   yoki   fizik   holatlarni   ifodalovchi   sifatlar:   bardam,
baquvvat,   tetik,   yosh,   keksa,   qari,   ojiz,   zaif   va   b.   Bunday   sifatlar   predmet
belgilari uchun ham qo’llana oladi:  Oqsoqol hovliga, keksa tut shoxlari engashib
turgan   tunuka   tomga   suqlanib   birma-bir   qarab   chiqdi.   (Said   Ahmad).   Nayda
chalingan   ojiz   navo   esa,   ..   bir   cho’pon   boladay   chinqirib   nola   qilar   edi   !
(A.uxtor).
3) Ruxi   holatni   ifodalovchi   sifatlar:   xursand,   xafa,jinni,   sog’,   sergak,
xushyor,   g’azabnok,darg’azab   tajang,   kindor,   ma’yus,   g’amgin,   alamdiyda,
alamzada  va   b.
4) Kishining   hayotiy   holatini,   axvolini   ifodalovchi   sifatlar:   boy,
badavlat,   kambag’al,   kashshoq,   yo’qsil,   gado,   etim.   mushfiq,   bechora,   musofir
va   b.
5) Predmetning xarorat belgisini ifodalovchi sifatlar:  issiq. so Buq, iliq,
salqin, ilmiliq, (iliq-miliq)   kabi.
b) Tozalik, ifloslik holatlarini ifodalovchi sifatlar:  toza, ozoda, sof, musaffo,
saxtiyon, kir, isqird, irkit  va b.
7) Predmetning eskilik, yangilik holatlarini ifodalovchi sifatlar:  yangi,
20 eski, churuk, uvada, juldur  va   b.
8) Predmetning   pishgan   yoki   xomlik   holatlarini   ifodalovchi   sifatlar:
xom, g’o’r, dumbo’l, pishgan, pishiq   kabi.
9) Predmetning ho’l-quruklik holatini ifodalovchi sifatlar:   ho’l, nam,
namxush, namtob, quruq, qoq, qoquruq, shilta, shalabbo  va   b.
10) Tinch va notinch holatlarni ifodalovchi sifatlar:   tinch, jim, jim-jit,
sokin, osuda, osoyishta, notinch, betinch, bezovta  va   b.
Shuningdek,   silliq,   g’adir-budir,   g’ijim,   tekis,   siyrak,   zich,   qalin,   yupqa,
omonat, puxta, g’uj, sho Bul, tanho, gavjum, ochiq, berk   kabi sifatlar ham turli
holatlarni ifodalab keladi.
Yuqorida   keltirilgan   holat   bildiruvchi   sifatlarning   deyarlihammasi
darajalanadi,   forma   o’zgartuvchi     affikslarni     qabul     qiladi     va     ko’pchiligi
ko’chgan ma’nolarda   qo’llanadi.
Qaysi guruh tez bajarsa o‘sha guruh a’zolari rag‘batlantiriladi.
Birinchi guruh.
1. Samrig   aka   ellikdan   oshgan,   tarvuzdek   yum-yumaloq,   hazilkash,
shirinso‘z odam.   (E.Usmonov).
Shirinso‘z inson mushkulini osonlashtiradi.
2. O‘zbek   xalqi   mehmondo‘st   xalq.   (K.Xolmuhammedov).
Mehmondo‘stlik yetuk insonlargagina berilgan   xislatdir.
Ikkinchi guruh
1. Ko‘z   oldimdan   ichakuzdi   qiliqlar   qilayotgan   qiziqchilar,   toshlarni
osmonga irg‘itib o‘ynayotgan polvonlar ketmasdi.   (J.G‘oziyev).
Ichakuzdi hazillar, latifalar inson sog‘ligining garovidir.
2. Osmono‘par   koshonalar,   yangi   libos   kiygan   cho‘l-u,   sahrolar
tasviri qo‘shiq parvoziga esh bo‘ladi. (Otayor).
Diyorimizda osmono‘par binolar, inshoatlar qad ko‘tarmoqda.
Ushbu   yuqoridagi   mashqni   bajarish   jarayonida   o‘quvchilarning   og‘zaki
21 nutq boyishi bilan birga, ularning mustaqil ravishda gaplar tuzish, matn ichidan
sifatning   ma’noviy   guruhlarini   topishadi,   ko‘nikma   va   malaka   hosil   qilishadi.
Shuning   bilan   birga   o‘quvchilar   bilimini   yanada   boyitadi.   Ularning   bilimini
yanada   mustahkamlash   maqsadida   o‘quvchilarga   darslikdagi   savollar   bilan
murojaat qilinadi.
Bu   usulda   o‘quvchilarning   xushyorligini   oshiradi,   hamda   mavzuni   qay
darajada   o‘zlashtirganligini   aniqlashga   yordam   beradi.   Tez   va   to‘g‘ri   bajargan
o‘quvchilar rag‘batlantirilib baholanadi.
Uyga vazifa. Xarakter-xususiyat, xossa bildiruvchi sifatlar topib, izohlang.
1. Shirinsuxan,   oqko‘ngil   insonlar   mevali   daraxtga   o‘xshaydi:   hamma
ulardan baho oladi.
2. Nodon, kaltafahm odamdan yaxshi gap   chiqmaydi.
3. Mehnatsevar,   zahmatkash   insonlar   odamlarning   ko‘rki,
ishyoqmaslar esa ularning og‘riq   joyidir.
4. Toshbag‘ir odamdan yaxshilik   kutma.
5. Sofdil va jonkuyar insonlar bilan bu dunyo   oboddir.
6. Balandparvoz,   quruq   gapirgan   odamning   gapi   bemaza   qovunga
o‘xshaydi.
Uyga   berilgan   topshiriqni   bajarish   davomida   xarakter-xususiyat,   xossa
bildiruvchi sifatlar o‘quvchilar topishi bilan birga ular izohiga ham to‘xtaladi.
O‘quvchilar   o‘z   bilimlarini   uyga   berilgan   vazifani   bajarish   orqali   yanada
boyitadi.
Rang-tus bildiruvchi sifatlar. Predmetning belgi xususiyat-laridan biri rang-
tusdir.   Bir   turkum   sifatlar   predmetning   ana   shu   belgisini   ifodalash   uchun
qo’llanadi:  oq, qizil, qora, ko’k, yashil, MALLA  va   b.
Ma’lumki,   tabiat   rang   va   buyoqlarga   nihoyatda   boy,   rang   turlarining
hisobiga   etib   bo’lmaydi.   Lekin   lug’at   boyligidagi   rang   atamalari,   ya’ni   rang
ifodalovchi  maxsus  so’zlar  rang-tuslarning hammasini  atash  uchun etarli emas.
22 Buning uchun tilda ko’pincha predmet nomlari yoki ot orqali yasalgan yasama,
qo’shma, birikmali rang bildiruvchi sifatlardan unumli foydalaniladi:  barikaram
(bargi   karam),   gulsafsar,   mosh   rang,   tillarang   gunafsha   rang,   shaftoli   guli,
qovoq rang, firuza rang  va   b.
Ot tuslarini ifodalash uchun tilda maxsus so’zlar qo’llanadi:   saman, to’riq,
chovkar, jiyron, bo’zto’riq  kabi.
Shakl-ko’rinish bildiruvchi sifatlar. Bunday sifatlar orqali predmetning turli
shakl-ko’rinishlari,   ichki   va   tashqi   forma-lari   ifodalanadi:   dumaloq,   yassi,
o’zunchoq, qiyshiq, to’garak, do’ng  va b.
Shakl-ko’rinish   bildiruvchi   sifatlar   bilan   holat   bildiruvchi   sifatlar   ba’zan
mos kelishi mumkin:   semiz, ozg’in, pachoq, bukir   kabi. U   oriqqina bo’lsa ham
qo’li,   boldirlari   tiqmachoq,   uzunchoqroq   yonoqlari   ham   yapaloqroq,   «8»
rakamiga o’xshab ke-tadigan lablari ham etuk qizlarga xos bo’liq tirsillama  (A.
Muxtor).
O‘quvchilarga nazariy ma’lumot tushuntirilgach sinov tariqasida bir necha
savol   beriladi.   Qoniqarli   javob   olingach,   ularning   buni   qay   darajada
o‘zlashtirganligini   aniqlash   hamda   uni   mustahkamlash   maqsadida   mashq
bajartiramiz.   Gaplarni   o‘qing.  Sifatlarni   topib,   ularni   izohlang.   Ushbu   mashqni
bajarishda   6   x   6   x   6   metodidan   foydalaniladi.   Bu   guruhning   har   bir   a’zosini
faollik, o‘z fikrini ifoda etish, guruhdoshlarining fikrini tinglash va tanlay olish,
o‘rtaga   tashlangan   bir   necha   fikrni   umumlashtira   olish,   shuningdek,   o‘z   fikrini
himoya   qilishga   o‘rgatadi.   Ushbu   metodda   5,6,7,8   nafar   o‘quvchidan   iborat
bo‘lishi mumkin. 6 tadan qo‘yilgan stulga o‘quvchilar joylashib olib, bo‘linadi.
Mashqdagi   gap   o‘qiladi.   Shakl-ko’rinish   sifatlarni   topib,   ular   izohlanadi   guruh
a’zolari   maslahatlashib   javoblarini   guruh   sardori   yozib,   javobini   eshittiradi.
Birinchi va to‘g‘ri, chiroyli yozib bo‘lgan guruh har bir a’zosi rag‘batlantirilib,
baholanadi.
1. Kasbning   katta-kichigi   bo‘lmaydi.   (M.Oripova).   Katta-kichik   zid
ma’noli, ma’no umumlashgan.
2. Shu payt toshdan tushib kelayotgan sarg‘ish-qo‘ng‘ir ayiqning bahaybat
23 gavdasi   ko‘rinib   qoldi.   (P.Qodirov).   Sarg‘ish-qo‘ng‘ir   o‘zaro   yaqin   ma’noli,
ikki asosning juft kelishidan hosil bo‘lgan   sifat.
3. G‘ir-g‘ir shaboda turli-tuman giyohlarning hidlarini olib keldi. (Oybek).
Turli- tuman o‘zaro yaqin,ikki asosning juft kelishidan hosil bo‘lgan   sifat.
4. Baland-past   devorlar   orasidagi   mevalarning   oq,   pushti,   qizil   guliga
tabassum bilan qaraysan. (O‘.Umarbekov). Baland-past o‘zaro zid ma’noli ikki
asosning juft kelishidan hosil   bo‘lgan.
Yuqoridagi   mashqda   shakl-ko’rinish   sifat   topib   izohlash   bilimlari
tekshirilib   ko‘rilsa   quyidagi   mashqda   esa   nuqtalar   o‘rniga   berilgan   so‘zlarning
mosini qo‘yib juft sifat yasash bilimi tekshiriladi. Dastlab orqa partada o‘tirgan
o‘quvchilar   bitta-   bitta   gaplarni   ifodali   o‘qib   berishadi.   Mashqni   yana   guruh
bo‘lib   bajariladi.   Uchta   qatorda   joylashgan   partalarga   qarab   o‘quvchilarni   3-
guruhga   bo‘lib   olamiz.   Hamma   bir   kishi   uchun,   bir   kishi   hamma   uchun
tamoyiliga   amal   qilib,   qaysi   qator   to‘lib   mashq   topshiriq   asosida   jamoada
hamjihatlik   o‘quvchilarda   inoqlik   bilganlarini   tortinmasdan   aytish   ko‘nikmasi
shakllana   boradi.
Bexato va to‘g‘ri, tez bajargan guruh a’zosi   taqdirlanadi.
1. Shoshilish, yengil –yelpi ishlarga havas, jahldorlik-nodonlar   ishi.
2. Goho-goho keladigan uzuq –yuluq xabardan boshqa
aloqa yo‘q.  (O.Yoqubov).
3. Sehrli   qalpoq   axtarib   eski-tuski   kiyim-boshlar   tashlanadigan
burchak- surchaklarni tintuv qilib yurgan edim.   (X.To‘xtaboyev).
4. Mayda-chuyda narsalar tugilgan ro‘molni ko‘tarib qorovulxonaga
kirdi. (N.Yoqubov).
5. Mahallaning qora-qura bolalari shoxdan-shoxga
tirmashadi.  (O‘.Hoshimov).
Uyga vazifa.
Gaplarni o‘qing. Ajratib ko‘rsatilgan so‘zlarga izoh bering. Ular ishtirokida
gaplar tuzing. Namuna: Esli-hushli yoshlar yurtimiz ravnaqiga hissasi 
24 beqiyosdir.
2. G‘adir-budir   past-balandliklar   tekislanib   ulkan   binolar   qad
ko‘tarmoqda.
3. Arzon-garov o‘yinchoqlar o‘zimizda ishlab   chiqiladi.
4. Bu   yilgi   yog‘ingarchilik   o‘ydim-chuqur   yo‘llarni   ko‘payishiga
sabab   bo‘ldi.
5. Alg‘ov-dalg‘ov ishlar chek-chegarasi yo‘q   edi.
6. Kech kirib, yakkam-dukkam quyoshning nuri qolgan   edi.
Uyga   berilgan   topshiriqni   bajarish   jarayonida   o‘quvchilarning   juft   sifatlar
haqida   bilimi   boyishi   bilan   birga   ularning   ham   og‘zaki   ham   yozma   nutqning
rivojiga katta hissasini qo‘shiladi.
Hajm-o’lchov-masofa   bildiruvchi   sifatlar.   Bunday   sifatlar   predmetning
hajmi,   o’lchovi,   miqdori   kabi   belgilarini   ifoda   etadi:   keng,   tor,   uzun,     chuqur,
chog’,   yirik   va   b.   Bu   sifatlar   ayrim   tomonlari   bilan   shakl   va   holat   bildiruvchi
sifatlarga o’xshab ketadi:  Qeng dala,.. hamma yoq lolalardan libos kiygan  ( Sh.
R a sh i do v).   Ummatali yukni orqalab, katta ko’cha tomonga yurdi   (Shuhrat).
Qatakday   kichik,   er   bag’irlagan   qing’ir   qiyshiq.   xarob   uylarda   rus   ishchilari
yashaydi  (O y b e k).  B i z olis, begona, notanish sohillar sari yo’l   oldik .
O‘qing.   Hajm-o’lchov-masofa   bildiruvchi   sifatlar   topib,   ularning
ma’nolarini   tushuntiring.   O‘quvchilarni   uch   guruhga   bo‘lib   olamiz.   Og‘zaki
ravishda ushbu mashqni bajartiramiz. Har bir guruh darslikda berilgan mashqni
o‘z a’zolari bilan maslahatlashib birinchi to‘g‘ri bajargan guruh g‘olib sanaladi
hamda   taqdirlanadi.   Uch   guruh   ham   belgilangan   mashqni   bajargandan   so‘ng
guruh sardorlari javoblarini uch bo‘lakka bo‘lingan doskaga yozishadi. Javoblar
jamoa bo‘lib tekshiriladi. Xatolikka yo‘l qo‘ymagan guruh taqdirlanadi.
1. O‘z   onamni   elas-elas   xotirlayman.   Ko‘zlari   qop-qora   chiroyli.
Uzun-uzun   kipriklari   qilt   etmaydi.   (O‘.Hoshimov).   Elas-elas,   takroriy   so‘z
ma’no   ta’kidlanayapti,   uzun-uzun   bir   asosning   aynan   takrorlanishidan   hosil
25 bo‘lgan ma’no kuchaytiryapti.
2. Qishloq   obod   bo‘lsa   katta-katta   ko‘chalar   tushsa,   kim   qarshilik
qiladi.   (O‘.Umarbekov).   Katta-katta   bir   asosning   aynan   takroridan   hosil
bo‘lgan takroriy sifat. Takroriy sifat belgini kuchaytirishga xizmat   qilyapti.
3. Kimdir   yelpib-yelpib,   barra-barra   go‘shtlardan   kabob   pishiryapti.
Yelpib-   yelpib,   barra-barra   bir   asosning   aynan   takroridan   hosil   bo‘lgan   sifat.
Takroriy sifat belgini kuchaytirishga xizmat   qilyapti.
4. Yangi-yangi   ariqlar   kavlab,   ariqlar   ochamiz.   (A.Muxtor).   Yangi-
yangi   bir   asosning   aynan   takroridan   hosil   bo‘lgan   sifat.   Takroriy   sifat   belgini
ta’kidlaydi.
Mashqni   bajarish   davomida   o‘quvchilar   nafaqat   jamoa   bo‘lib   balki   yakka
mustaqil   tanqidiy  fikrlashga,   mavjud   bilimidan   foydalanib,  jamoaga   o‘z  fikrini
bildirishga, ta’sir etishga hamda fikrini qisqa va lo‘nda ifodalashga o‘rgatadi.
Maza-ta’m   bildiruvchi   sifatlar,   Bu   tur   sifatlar   predmetga   xos
xususiyatlardan   biri   bo’lgan   maza-ta’mni   ifodalashga   xizmat   etadi:   U   xuddi
nordon   olma   egandek   yuzlarini   burishtirdi   (Sh.   Rashidov).   Sho’r   ko’   l   m   ak
ichaverib Tursunboy choy ta’mini unutayozgan edi  (Said A h m a   d).
Maza-ta’mni ifodalash uchun ot turkumidagi so’zlardan   ham foydalaniladi:
shakar, novvot, nomakob, suv, zahar, miya, kakra (G’G’qaxra)  kabi.
O‘quvchilarning maza-ta’m bildiruvchi sifatlar bilan so‘z birikmalari tuzish
malakasi   shakllangach,   takroriy   sifatlarning   anglatgan   ma’nolarini   izohlash
ko‘nikmasini hosil qilish uchun mashq bajartiriladi. Gaplarni ko‘chiring. Maza-
ta’m   bildiruvchi   sifatlarni   topib   izohlab   bering.   Mashqni   bajarishda   musobaqa
tarzda   o‘tkazamiz.   Hamma   avval   o‘z   daftariga   so‘ngra   esa   doskaga   mashq
yoziladi.   Birinchi,   to‘g‘ri,   chiroyli   yozib   faol   qatnashgan   o‘quvchilar
baholanadi.
1. Yirik-yirik tomchilar yer-u ko‘kni savalay   ketdi.
2. To‘p-to‘p   daraxtlar   tag‘in   lipillab   orqada   qolib   ketdi.   Yirik-yirik,
to‘p-to‘p   aynan   bir   asosning   takroridan   hosil   bo‘lgan   sifat,   belgini
26 kuchaytirishga xizmat   qilyapti.
3. Ko‘chani sho‘x-sho‘x bolalar to‘ldirib o‘tirishibdi. Sho‘x-sho‘x bir
asosning aynan takroridan hosil bo‘lgan. Takroriy sifat belgini takidlayapti.
4. Sayyohlar   chaqqon-chaqqon   harakatlari   bilan   qirga   ko‘tarila
boshladi.   Chaqqon-chaqqon   bir   asosning   aynan   takroridan   hosil   bo‘lgan   sifat
takroriy sifat belgisini   kuchaytiryapti.
Mashqni   bajarishda   o‘quvchilar   individual   faoliyat   olib   borib,   yangi
mavzuni o‘zlashtirishga ongli ravishda yondoshish mavzuni xotirada uzoq vaqt
saqlab qolish maqsadida qo‘llandi.
Hid bildiruvchn sifatlar. Bu tur sifatlar predmetning hidini ifodalash uchun
xizmat   qiladi:   xushbo’y,   qo’lansa,   sassiq,   ifor,   muattar   va   b.   Bunday   sifatlar
tilning   lug’at   boyligida   juda   kam   sonni   tashkil   etadi.   Shu   tufayli   bunday   belgi
uchun   predmet   nomlaridan   foydalaniladi,   ya’ni   hidni   ifodalash   uchun
predmet   nomiga
«hid» so’zini qo’shib aytish orqali qo’shma sifatlar hosil kilinadn:  atir xidi,
rayhon hidi, yog’ hidi, kerosin hidi, baliq hidi kabilar. Uyg’ongan el jizg’inak,
qo’lansa, hidni dimoqqa zo’rlab uradi  (Sh u h r a t).
Hid   bildiruvchn   sifatlarni   yanada   mukammal   o‘zlashtirish   uchun   uyga
vazifa beriladi. Quyidagi sifatlarnitoping va ular ishtirokida gaplar   tuzing.
Go‘zal-go‘zal   bog‘-u   rog‘lar   yurtimiz   jamolidir.   Qalin-qalin   yog‘ayotgan
qor   inson   ko‘ngil   xotiralari   sari   yetaklaydi.   Dag‘al-dag‘al   bo‘lib     ketgan
qo‘llari uning mehnatsevarligidan nishona. Uzun-uzun o‘lchamdagi atlas, adras
liboslar o‘zbek xotin-qizlari  xusniga husn qo‘shadi. Yashil-yashil bo‘lib yotgan
ona   tabiat   bahorning   kirib   kelayotganligidan   darak   beradi.Dono-dono   ota-
bobolarimiz bizni doim ezgulikka undaydi. Siyrak-siyrak sochlari uning kasalligi
jiddiy bo‘lib o‘tganidan darak. G‘amgin-g‘amgin ma’sum so‘zlar ona ahvoliga
jiddiy ta’sir etdi.
Vazn-og’irlik bildiruvchi sifatlar. Predmetning og’ir yoki engillik belgisini
ifodalash   uchun   qo’llanadn:   og’ir,   engil,   zildek,   vazmin   va   b.   O’ylashib
ko’ramiz, uka, —  dedi, oyoqlariga zilday og’ir choriqlarni kiyib  (O y b e k).
27 28 2.2 Sifat yasovchi qo’shimchalarni o’rgatish  mavzusida 1-soatlik dasr
ishlanmasi
Dars maqsadi:
a) Ta`limiy   maqsad:   o`quvchilarga   sifat   yasovchi   qo’shimchalar   haqida
tushuncha berish va ularning qanday yozilishini o’rgatish.
b) Tarbiyaviy   maqsad:   o’quvchilarni   mahnatsevarlik   ruhida   tarbiyalash,
darsda o’quvchilarning faol ishtirokini ta’minlash. 
c) Rivojlantiruvchi   maqsad:   o’quvchilarning   og’zaki   va   yozma   nutqini
o’stirish  hamda o’z  fikrini to’g’ri ifoda etish malakasini shakillantirish.
Dars turi:  yangi bilim  va ko’nikmalarni  beruvchi .
Darsda   fodalaniladigan   metodlar.   “Klaster”   ,     tushintirish,   suhbat,   “Ha
yo’q”
 o‘yini .
Darsda   foydalanilgan   jihozlar:   daslik,   ko’rgazmali   qurollar,     tarqatma
materiallar.
Darsning borishi: 
   I .   Darsni tashkil qilish . 
      a)           O’quvchilar   bilan   salomlashish .                   b)           Sinfning   davomatini
aniqlash. 
c)      O’quvchilarning darsga tayyorgarligini tekshirish.
II .   O’tilgan mavzu yuzasidan o’quvchilar bilimini  so’rab baholash .
III .   Yangi mavzu bayoni:             
Dars rejasi :
1. Sifat yasovchi qo’shimchalar.
2. Sifatlarning yozilishi.
3. 315-316-317-118-mashqlar .
O’tilgan mavzuni mustahkamlashda   ‘Ha  yo’q”   o’yinidan  foydalaniladi.
1.Shaxs   va   narsaning   belgisini   bildirgan     so’zlar       qanday?,   qanaqa?
so’rog’iga javob bo’ladimi?  Javob: Ha
29 2.   Shaxs   va   narsaning   nomini   bildirgan   so’zlar     qanday?,   qancha?
so’rog’iga javob bo’ladimi?   Javob: Yo’q.
3.Shaxs   va   narsaning   harakatini   bildirgan   so’zlar     nima   qildi?       so’rog’iga
javob boladimi?     Javob:  Ha.
4. – ser,  be-,   -kor   sifat yasovchi qo’shimchalarmi?   Javob:  Yo’q
  IV. Yangi mavzu bayoni:
Masalan :   meva li           daraxt,     ser hosil dala ,   ish chan   bola
.
        
Belgini   kuchaytirib   yoki   ozaytirib   ko’rsatuvchi   sifatlar   quydagich
yoziladi:
                                                                                                                                                                  
                                                                                                                                                                       
                                                                                                                                                                       
                                                                                                                                                                       
                                                       
№  315 –mashq        Sifatlarga mos ot tanlab, birikma tuzing.
Qop-qora it,   bus-butun oyna, bo’m-bo’sh qop,   ko’m-ko’k   yaylov, tip-tiniq
buloq,
oppoq     qor,   top-toza   ko’ylak,   tim   qora   mushuk,   to’q   qizil   rang,   eng   kuchli
hayvon.
30SIFAT YASOVCHIQO'SHIMCHALAR VAKUCHAYTIRUVCH 	
HAMDA OZAYTIRIB KORSATUVCHI SIFATLAR	
TO'PPA-TO'G'RI, OPPOQ, 
QIPQIZIL, OCH PUSHTI	
-ser, be-,   -siz,  -li,  -	
chan,   -dor, -q─	
bunday sifatlar chziqcha bilan yoziladi: to’ppa-to’g’r,
 qo’shib yoziladi:    oppoq, qopqora
 ajratib yoziladi:      to’q qizil, och pushti №  316 –mashq        Matinni oqib, sifatlarni topib, ularni o’zi bog’langan  ot
bilan ko’chirish hamda qavs ichiga ma’no turini yozish.
Katta   qayrag’och   (hajm   bildiruvchi   sifat),       qalin   barglar   (hajm   bildiruvchi
sifat),   
yoqimli   ovoz(xil-xususiyatni   bildiruvchi     sifat),   poyonsiz   qir(hajm
bildiruvchi   sifat),       bo’liq   boshoqlar(shakl   bildiruvchi   sifat),   keksa   otaxon(xil-
xususiyatni bildiruvchi  sifat).
№  317 –mashq.         So’zlarni o’qib, so’roqlar yordamida sifatlarni toping.
Foydali- qanday? ,   sersuv- qanday? ,   aqilli- qanday ,     qaynoq- qanday.
№  318 –mashq      Matinni oqib, sifatlarni topib, ularni o’zi bog’langan  so’z
bilan ko’chirish hamda qavs ichiga ma’no turini yozish.
Ko’m-ko’k bargli(rang-tusni bildiruvchi  sifat), mayus kozlari(xil-xususiyatni
bildiruvchi   sifat),   juda baquvvat (xil-xususiyatni sifat),     chiroyli oyoqlar (xil-
xususiyatni   bildiruvchi     sifat),     qip-qizil   lolaqizg’aldoq(rang-tusni   bildiruvchi
sifat).
V.           Mavzuni   mustahkamlash:   topishmoqlar   yod   olib,   sifatlarni   o’zi
bo’langan so’z bilan qo’shib yozing.
1.Yer  tagida  oltin  qoziq,  u  hammaga  bo’lar  oziq  (Sabzi)  
 2. Pishsa  bemaza,  pishmasa  mazali (Bodring) 
  3.   Uni     pishirsang     bo’lar     shirin     osh,   pishirmasang   bo’lar   qip-qizil   tosh.
(pamidor)
31         
Namuna:  oltin qoziq,
          Tezkor savol-javob:
1.   Qanday?   ,   qanaqa?   sorog’iga   javob   bo’lgan   so’zlar   nimani   bildiradi   va
qaysi so’z turkumiga kiradi?   Javob:  sifat
2. Maza-ta’m  va shaklni  bildirgan sifatlarga misol  ayting.   Javob:     nordon,
shirin,   achchiq;    qiyshiq, yumaloq,  cho’zinchoq.  
3.    Belgini   kuchaytirib  yoki  ozaytirib ko’rsatadigan  sifatlar  qanday  yoziladi
va ularga misollar ayting.   Javob:    chziqcha bilan yoziladi :  to’ppa-to’g’r ,
qo’shib yoziladi :    oppoq,     ajratib yoziladi :      to’q qizil, och pushti
4.   Sifat   yasovchi   qo’shimchalar     so’zlarga   birikishiga   qarab   qanday
qo’shimchalar   turiga   kiradi?         Javob:   sifat   yasovchi   qo’shimchalar
qoshilishiga ko’ra old: serhosil, bemaza,     hamda so’zlar oxirida:     mazali,
ishchan , guldor kabi turlarga bo’linadi.  
32 XULOSA 
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqil   davlat   sifatida   rivojlanishni
boshlagandan   biri   ilm-fan   va   milliy   madaniyatimizning   har   bir   sohasida   jiddiy
o‘zgarishlar   yuz   bera   boshladi.   Birinchi   Prezidentimiz   I.A.Karimov   “Yuksak
ma’naviyat yengilmas kuch” deb nomlangan kitobida ta’kidlaganidek, “O‘tmish
davr mobaynida davlat tilining hayotimizdagi o‘rni va ta’sirini kuchaytirish, uni
tom   ma’noda   milliy   qadriyatiga   aylantirish   yo‘lida   ilgari   tasavvur   ham   qilib
bo‘lmaydigan ulkan ishlar amalga oshirildi. Istiqlol yillarida O‘zbekiston uning
qo‘llanish   darajasi   amalda   nihoyatda   kengaygan,   uni   ilmiy   asoslab
rivojlantirishga   qaratilgan   tadqiqotlar,   tilimizning   o‘ziga   xos   xususiyatlarida
bag‘ishlangan   ilmiy   va   ommabop   kitoblar,   o‘quv   qo‘llanmalari   yangi-yangi
lug‘atlar   ko‘plab   chop   etilayotgani   jamiyat   tafakkurini   yuksaltirishga   o‘z
hissasini qo‘shmoqda.
O’rganilgan ma’lumotlarga asoslangan holda quyidagi xulosaga kelindi:
1. Umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   boshlang’ich   sinf
o‘quvchilarining   ona   tili   fanidan   egallagan   bilim,   ko‘nikma   va   malakalari,
kommunikativ – uslubiy savodxonligi mustaqil, ilmiy – ijodiy va ixtisosiy matn
yaratish uchun yetarli   emas.
2. Umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang’ich sinf o‘quvchilarida
sifatning   ma’noviy   guruhiga   oid   so‘zlarni   to‘liq   o‘rganish   uchun   vaqt   va
darslikda berilgan ma’lumotlar etarli   emas.
3. O‘quvchilarda   so‘z   turkumlariga   oid   ma’lumotlarni   o‘rgatish
uchun ma’lumotlar etarli   emas.
4. O‘quvchilarning   yozma   ishlarida   uchraydigan   imloviy   nuqsonlar
izchil bartaraf etilgani holda gap qurilishidagi g‘alizliklar, mazmuniy,  mantiqiy
– uslubiy nuqsonlar ustida ishlash ona tili o‘qituvchilarining e’tiboridan chetda
qolmoqda.
Ushbu   kurs   ishini   ham   yuqoridagi   talablarga   qisman   bo‘lsada   hissa
qo‘shadi, degan umiddamiz. Ish kirish, ikki bob va xulosadan iborat.
33 Mavzuni   o‘tish   o‘quvchilarning   so‘z   boyligini   oshirish   hamda   nutqning
rang-   barangligini   ta’minlaydi.   Bir   so‘z   bilan   aytganda   o‘quvchilarning   nutq
madaniyati takomillashib boradi.
Biz bitiruv malakaviy ishini yozishda darslikda 1-4-sinf ona-tili darsligida
berilgan sifatlar  bo‘yicha o‘tilganlarni  mustahkamlash  darsida yangi pedagogik
tehnologiya asosida turli o‘yin topshiriqlar tavsiya qilindi.
Xulosa   qilib   aytganda   sifatlarni   o‘tishda   quyidagilarga   e’tibor   qaratish
kerak:
O‘zbek tilshunosligida sifatlar mavzusi bo‘yicha salmoqli ilmiy tadqiqotlar
qilingan,   shunga   ko‘ra   bu   mavzuni   umumiy   o‘rta   ta’lim   maktabida   ilmiy
asoslangan bilimlarga tayangan holda o‘tishni rivojlantirish maqsadida qilingan
ilmiy nazariy talqinlar sifatlarlarni o‘tishning ilmiy-amaliy asosini tashkil etishi
lozim.
34 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI.ʻ
1.Yo ldashev   J.   G.,   Usmonov   S.A.   “Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni	
ʻ
amaliyotga joriy qilish” o quv qo llanma. – T: Fan va texnologiya, 2008.	
ʻ ʻ
2 .   O zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   “Oliy	
ʻ
Majlisga murojaatnomasi”. 2020-yil 29-dekabr. Kun.uz
3 .   O zbekiston Respublikasining “Ta’lim to g risida” gi Qonuni. 2020 yil 23
ʻ ʻ ʻ
sentabr O RQ-637 son. Lex.uz
ʻ
4 .   Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O zbekiston   davlatini	
ʻ
birgalikda barpo etamiz. -Toshkent: O zbekiston, 2016. - 56 B.	
ʻ
5 .  Mirziyoyev. Sh.M. “Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz   bilan
birga quramiz”. - T.: O zbekiston, 2017. 473 b.	
ʻ
6 .   I.A.   Karimov   “Yuksak   ma’naviyat-yengilmas   kuch”   Toshkent
“Ma’naviyat” 2008 y.
7 .   Rafiyev   A.,   Muxamedjanova   G.   “O zbek   tili”   (9-sinf   darslik)   T.:   –	
ʻ
2019„O qituvchi“ nashriyot 10-bet	
ʻ
8 .   Avliyoqulov   N.X.   “Zamonaviy   o qitish   texnologiyalari”   (o quv	
ʻ ʻ
qo llanma).- Buxoro. Matbaa, 2001.- 68 b.	
ʻ
9 .   Azizxodjaeva   N.N.   Pedagogik   texnologiyalar   va   pedagogik   mahorat.
(O quv qo llanma) – T.: Moliya, 2003. 23-bet
ʻ ʻ
10 .   Beruniy.   Qadimiy   xalqlardan   qolgan   yodgorliklar   Tanlangan   asarlar.   1-
jild.   – Toshkent: 1968. 106-107 b.
11 .   Tojiboyeva   D.   “Maxsus   fanlarni   o qitish   metodikasi”   (o quv   qo llanma)	
ʻ ʻ ʻ
T:.2007 215-bet.
12 .   G.Boymurodova,   X.Sattorova   va   boshqalar   “O qish”   (4-sinf   o qituvchi	
ʻ ʻ
kitobi) T.: “Sharq” 2017. 103-bet
13 .   Muslimov   N.A.,   Usmonboeva   .H.   va   boshqalar   “Innovatsion   ta’lim
texnologiyalari” (o quv qo llanma) – T.: 2015. – 208 bet.	
ʻ ʻ
14 .   Ishmuhammedov   R.   “Innovatsion   texnologiyalar   yordamida   ta’lim
samaradorligini oshirish yo llari” (o quv qo llanma). –T.: Fan 2005 y	
ʻ ʻ ʻ
15 .   Umarova   M.,   Hamroqulova   X.,   Tojiboyeva   R.,,O qish   kitobi”   (Umumiy	
ʻ
35 o rta   ta’lim   maktablarining   3-sinfi   uchun   darslik).-Toshkent:   „O qituvchi,,ʻ ʻ   2019,
283-betlar.
16 .  Jo rayev A. S. “Ta’limning interfaol usullari” (o quv qo llanma) Buxoro -	
ʻ ʻ ʻ
2006 y.
17 .   Qosimova K., Matjonov  S., G ulomov X., Yo ldosheva  Sh., Sariyev Sh.	
ʻ ʻ
Ona tili o qitish metodikasi. (o quv qo llanma) Toshkent,2009. 176-bet.	
ʻ ʻ ʻ
18 .   Ismatova   N.,   Zokirova   S.,   Mo minova   L.,   Rahimjonov   D.   va   boshqalar	
ʻ
,,Tarbiya”   (Umumiy   o rta   ta’lim   maktablarining   2-sinfi   uchun   darslik)	
ʻ
Toshkent ,,Gofur G ulom nomidagi nashriyot-matbaa uyi”, 2020, 26-bet.	
ʻ  
19 .  Alisher Navoiy. “Mahbub ul-qulub” (Qalblar sevgisi) (kitob) – T .: G afur	
ʻ
G ulom. 	
ʻ 1983. 28-29 b.
20 .   Matchonov   S.,   Shojalilov   A.,   G ulomova   X.,   Sariyev   Sh.,   Dolimov	
ʻ
Z.,,O qish   kitobi”(Umumiy   o rta   ta’lim   maktablarining   4-sinfi   uchun	
ʻ ʻ   darslik)
Toshkent ,,Yangi   yo l Poligraf Servis”, 2019, 83-85-betlar.	
ʻ
21 .   G afforova   T.,   Nurullayeva   Sh.   Mirzarakimova   Z.,,O qish   kitobi”	
ʻ ʻ
(Umumiy   o rta   ta’lim   maktablarining   2-sinfi   darslik).-Toshkent:   ,,Sharq”,   2019,
ʻ
87-   88-betlar
22 .   G afforova   T.,   Shodmonov   E.,   Eshturdiyeva   G.   “O qish   kitobi”   1-sinf
ʻ ʻ
uchun   darslik,   “Sharq”   nashriyot-matbaa   aksiyadorlik   kompaniyasi   bosh
tahririyati. Toshkent-2019-yil. 33-bet.
Internet saytlari
1. www.natlib.uz      internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz      materiallari
3. www.kitob.uz   
4. www.tdpu.uz   
5. www.referat.arxiv.uz   
6. www.testing.uz   
7. www.math.com   
36