3-sinfda matematika darslarida didaktik materiallardan foydalanish

MAVZU:  : 3-SINFDA MATEMATIKA DARSLARIDA DIDAKTIK
MATERIALLARDAN FOYDALANISH
MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………….……3
I   BOB .     3-   SINF   DARSLARIDA   O`YIN   VA     DIDAKTIK     O'YINLARDAN
FOYDALANISHNING NAZARIY-PEDAGOGIK ASOSLARI .
1.1.3-sinf darslarida  didaktik o'yinlarning ahamiyati ............................ 7
1.2.   Darsdan   tashqari   vaziyatlarda   o’tkaziladigan   didaktik   o’yinlar
mazmuni. ........ 10
1.3 .Didaktik o’yinlar ta’lim metodi sifatida………………...…………………… . 12
II.BOB.   3 -   SINF   MATEMATIKA     DARSLARIDA   DIDAKTIK
O`YINLARDAN FOYDALANISH YO`LLARI
2.1   3-sinf   matematika   darslarida   didaktik   o`yinlardan   foydalanish   usullari
…………………………………………………………………………… 14
2.2.   Darsda didaktik o’yinlardan foydalanish……………......................................22
2.3.   3- sinf   o'quvchilarida   didaktik   o`yinlardan   foydalanish   orqali   matematik
kompetentsiyalarni shakllantirish……………………………...………28
XULOSA   …………………………………………………………………..…..…
30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………..…..…...3
1 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’zbekiston   Res p ublikasida   shakllangan   uzluksiz
ta’lim tizimi  barkamol shaxs va malakali mutaxassisni tayyorlash jarayonining s amarali
tashkil etilishini ta’minlashga xizmat qiladi. Uzluksiz ta’lim tizimi  doirasida faoliyat olib
boruvchi ta’lim muassasalari ilg’or, demokratik hamda insonparvar  g’oyalarga tayangan,
hamda yangicha mazmunga ega bulgan t a’lim jarayonini tashkil etishda muhim o’rin tutadi.
Uzluksiz ta’lim tizimini shakllantirish, shuningdek, tag’lim  mazmunini yangilash ta’lim
sohasida olib borilayotgan islohotlarning  bosh g’oyasi sanaladi.
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da ta’kidlanganidek, ta’limning  yangi tizimi va
mazmunini   shakllantirish   uchun   «ilg’or   t exnologiyalarni   hamda   o’quv-tarbiyaviy
jarayonning didaktik ta’minotini   yaratish» talab etiladi. Bu muhim vazifaning ijobiy hal
etilishi   ta’lim   jarayonini   tashkil   etishga   nisbatan   yangicha   yondashuvni   taqozo   qiladi.
O’zbekiston   Respublikasining   mustaqilligi   sharoitida   uzluksiz   ta’lim   tizimining   barcha
bosqichlarida ta’lim jarayonining samaradorligini   oshirishga   xizmat  qiluvchi   omillarni
izlab topish, bu borada eng maqbul  omil deb topilgan yangi pedagogik texnologiyalarni
umumiy   o’rta   ta’lim   kasb-hunar   k ollejlari,   akademik   litseylari   va   oliy   o’quv   yurti
faoliyatlariga tatbiq  etish borasida amaliy harakatlarni olib borish maqsadga muvofiq
deb  hisoblanmoqda. Ushbu nazariy xulosaning amaliy tadbiqi sifatida  bir  qator tadqiqot
ishlari amalga oshirilmoqda.  Ta’lim jarayoniga yangi pedagogik texnologiyalarni tatbiq
etish   borasida   umumiy   o’rta   ta’lim   tizimida   ham   izlanisharning  tashkil   etilayotganligi
alohida e’tiborga molikdir. Zero, oliy ta’lim tizimi   ijtimoiy zaruriyat sifatida namoyon
bo’layotgan   malakali   mutaxassisni   tarbiyalash   jarayonida   o’ziga   xos   o’rin   tutadi.
U mumiy o’rta ta’lim   kasb-hunar   kollejlari,   akademik   litsey   va   oliy   o’quv   yurtlarida
turli o’nalishlarda malakali   kadrlarni tayyorlash davrning o’ta muhim talabi bo’lib,
bu borada barcha  imkoniyatlarni ishga solish alohida dolzarblik kasb etadi.  
2 Oliy ta’lim mazmunini yangilash jarayonida bo’lajak mutaxassislarning umumiy
mehnat   va   kasbiy   ko’nikma   hamda   malakalarga   ega   bo’lishlarini   ta’minlash
masalasining samarali hal etilishiga alohida  ahamiyat qaratilishi zarur.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   o’qituvchilarning   mehnat   bozoriga
moslashuvini   ta’minlash   alohida   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shu   o’rinda   alohida
ta’kidlash   joizki,   oliy   ta’lim   muassasalarida   bo’lajak   mutaxassislarni   tayyorlash
jarayoni   talabalarda   zaruriy   ishlab   chiqarish   iqtisodiy   mazmunga   ega   faoliyat,
ko’nikma   va   malakalari   sifatini   sh akllantirishga   e’tiborni   qaratish   talab   etiladi.   Biroq,
ta’lim   jarayonlarini takomillashtirishga qo’yilayotgan yangi, yanada yuqoriroq   talablar,
shuningdek,   talabalarning   kasbiy   ko’nikma   va   malakalarini,   yangi   pedagogik
texnologiyalarni   rivojlantirish   bilan   yangicha   fikrlovchi   mutaxassisni   shakllantirish
imkonini   beruvchi   sharoitlarning   ishlab   chiqilmaganligi   o’rtasida   ob’ektiv   qarama-
qarshilik mavjud. 
Har tomonlama barkamol insonni shakllantirish bugungi jamiyatimiz oldida
turgan   dolzarb   masalalardan   biri   bo’lib   qolmoqda.   Hozirgi   maktab   o’rindiqlarida
o’tirgan   yosh   avlod   ertaga   bizning   qo’limizdan   ishimizni   oladigan,   hayotimizni
davom   ettirib,   o’zidan   keyingi   avlodga   yetkazuvchi   vorislarimiz,   O’zbekiston
buyuk   kelajagining   egalaridir!   Shu   sababli   Prezidentimiz   Islom   Karimov   butun
mamlakatimiz diqqat e’tiborini barkamol avlod tarbiyasiga qaratmoqda. 
  Ta’lim   –   tarbiya   jarayoni   sifati   va   samaradorligini   oshirish   kelgusi
taraqqiyotimizning   asosi   ekanligi   ma’lum.   Bu   haqda   Prezidenttimizning   quyidagi
so’zlari ibratlidir:
  “Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo’lishi
farzandlarimizning bugun qanday ta’lim va tarbiya olishiga bog’liq.
 Buning uchun har qaysi ota –ona, ustoz va murabbiy har bir bola timsolida
avvalo   shaxsni   ko’rishi   zarur.   Ana   shu   oddiy   talabdan   kelib   chiqqan   holda,
farzandlarimizni   mustaqil   va   keng   fikrlash   qobiliyatiga   ega   bo’lgan,   ongli
yashaydigan   komil   insonlar   etib   voyaga   yetkazish   –   ta’lim-tarbiya   sohasining
3 asosiy   maqsadi   va   vazifasi   bo’lishi   lozim,   deb   qabul   qilishimiz   kerak.   Bu   esa
ta’lim va tarbiya ishini uyg’un holda olib borishni talab etadi” 
  Ta’lim   jarayoniga   pedagogik   texnologiyalarni   olib   kirish   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ning   ikkinchi   bosqich   vazifalaridan   biridir.   Ta’lim   -
kelajakdagi   muvaffaqiyatlar   kaliti   ekan,   uning   mahsuli   sifatida   bugungi   o’quvchi
kelajakda   huquqiy-demokratik   jamiyat   a’zosi   sifatida   bu   jamiyat   hayotida
to’laqonli ishtirok eta olishi, zamonning bozor iqtisodiyoti qo’yayotgan talablariga
to’la   javob   bera   olishi   kerak.   Axborot   oqimi   keskin   ortgan,turli   yangiliklar
hayotimizga   shitob   bilan   kirib   kelayotgan   davrda   mustaqil   tanqidiy   fikrlash
ko’nikmalariga   ega   bo’lgan,yangilikni   o’rganishga   doim   tayyor   bo’lgan,
hamkorlikdan   cho’chimaydigan   ,   muloqotga   erkin   kirisha   oladigan   shaxsni
tarbiyalash ta’lim-tarbiya jarayonining asosiy maqsadi bo’lishi kerak va bu borada
ta’limda   yangi   texnologiyalarning   qo’llanishiga   yo’l   ochilishi   maqsadga   erishish
yo’lidagi   to’g’ri   qadamdir.   Hozirgi   kunda   yangi   texnologiya   elementi   bo’lgan
interfaol usullardan keng foydalanilmoqda.
  Boshlang’ich   sinfda   o`yin   va     didaktik     o'yinlardan   ilg’or   pedagogik
texnologiyadan foydalanib dars o’tilsa, o’qitish jarayoni takomillashadi. Kurs ishi
dolzarbligi ana shu bilan asoslanadi.
Kurs ishining maqsadi .   Boshlang’ich sinf darslarida   didaktik o'yinlarning
ahamiyati   ,   darsdan   tashqari   vaziyatlarda   o’tkaziladigan   didaktik   o’yinlar
mazmuni ,   didaktik   o’yinlar   ta’lim   metodi   sifatida,boshlang`ich   sinf   matematika
darslarida   didaktik   o`yinlardan   foydalanish   usullari   ,darsda   didaktik   o’yinlardan
foydalanish.
Kurs   ishining   vazifalari .   Boshlang’ich   sinf   darslarida   o`yin   va     didaktik
o'yinlardan foydalanishning nazariy-pedagogik asoslari .
1. Boshlang’ich sinf darslarida  didaktik o'yinlarning ahamiyati .
2. D arsdan   tashqari   vaziyatlarda   o’tkaziladigan   didaktik   o’yinlar
mazmuni .
3. Didaktik o’yinlar ta’lim metodi sifatida.  
4 4. Boshlang`ich   sinf   matematika   darslarida   didaktik   o`yinlardan
foydalanish usullari.  
5. Darsda didaktik o’yinlardan foydalanish .
Kurs   ishining   ahamiyati.   Mavzuga   oid   bir   nechta   adabiyotlardan
ma'lumotlar to'plash, tahlil qilish va misollarga tadbiq qilishdan iborat.
Kurs   ishining   tuzilmasi :   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
I BOB .  BOSHLANG’ICH SINF DARSLARIDA O`YIN VA  DIDAKTIK
O'YINLARDAN FOYDALANISHNING NAZARIY-PEDAGOGIK
ASOSLARI
1.1. Boshlang’ich sinf darslarida  didaktik o'yinlarning ahamiyati .
Bola hayotida bog`chadan so`ng maktabning dastlabki davrlari muhim o`rin
tutadi.   Shu   bois   boshlang`ich   ta’lim   davri   ta’lim   jarayonidagi   eng   mas`uliyatli
davrdir.   Bu   paytda   bolaning   savodi   chiqishi   bilan   birga,   uning   dunyoqarashi
shakllanadi, tafakkur qilish malakasi rivojlanadi.
Bolaning o`quv faoliyatini rivojlantirishda turli o`yinlardan foydalanish katta
ahamiyat kasb etadi. Bolalar o`yin orqali o`z bilimlarini mukammallashtiradilar va
uni   chuqur   o`zlashtiradilar.   Shu   jihatdan   qaraganda,   ta'lim   jarayonida
qo`llanadigan   didaktik   o`yinlarning   ro`li   beqiyosdir.   Didaktik   o`yinlar   ta'lim
jarayoni   samaradorligini   oshiradi,   ta'lim   jarayonida   o`quvchilar   faolligini,   o`qish
motivlarini   rivojlantiradi.   O'qish   motivlari   ta'lim   jarayonini   pedagogik
texnologiyalar   asosida   tashkil   etishda   ham   muhim   o`rin   tutadi.   Didaktik   oyinlar
boshlang`ich sinflarda ta' limning samarali  bo`lishiga o`quvchilarning o`quv-bilish
faoliyatini   muvaffaqiyatli   boshqarishga   ham   katta   yordam   beradi,   ya'ni   didaktik
o`yinlar vositasida nazariy bilimlar oson egallanadi, o`quv chilarning bilim olishga
qiziqishlari ortadi.Didaktik o`yinlar nafaqat boshlang`ich sinflarda, balki ta'limning
keyingi   bosqichlarida   ham   o`quvchilarning   bilimga   bo`lgan   ishtiyoqlari   rivojiga
katta turtki bo`lishi mumkin. Ayniqsa qiyin o`zlashtiruvchi o`quvchilarning bilish
5 imkoniyatlarini oshirishga bunday oyinlar samarali ta'sir ko`rsatadi.«Hammamizga
juda   yaxshi   malumki,  boshlang'ich   sinflardagi  barcha  fanlar  bola   qalbining
oppoq     daftari» ga     yani   bosh     miya   yarim     sharlar   po'stlog'iga   o'chmas   iz
bo'lib  yozilib  qoladi»    ( O`tkir  Hoshimov. ). Mustaqil  O'zbekistonning  kelajagi
ko'p   jihatdan   barkamol,  intellektual  salohiyatli  avlod  va  unga  talim –tarbiya
berish     sifatiga       bog'liq.O'zbekiston       Respublikasida   yosh     avlodning     bilish
faoliyatini     shakllantirish     va     uzluksiz     rivojlantirib       borishning       maqsad-
vazifalari,  mazmuni va  metodlarini o'rganib   borish,  ilmiy  pedagogik  asoslarga
tayangan     holda olib   borilishi,  muammoning   yeshilishi,  o'quvchilarning   ijodiy
fikrlashi,     ularda     bilimni     egallash     faolligi,     mustaqil         bilish       faoliyatini
shakllantirish     masalalariga       bog`liq.   Bunda     kichik     yoshdagi         maktab
o'quvchilari     bilan     ularning   bilish       faoliyatini     rivojlantirib       borish,     amaliy
ko'nikma   hosil  etish vazifalari  bugungi     kunning   dolzarb   masalalaridan   biri
bo'lib     hisoblanadi.   Boshlang'ish       sinflarda   o'quvchilarning   bilish       faoliyatini
shakllantirib,       rivojlantirib       borishda     o'qituvchilarimiz   ta'limning       innovatsion
texnologiyalaridan       foydalanib,   o'z       darslarini     qiziqarli     etib       tashkillashtirib
o'tishlari       zarur.   Yosh     avlodning     shakllanish     jarayonini   ularning     aqliy
rivojlanishi, tarbiyalanganlik  darajasi  va  tafakkur  qobiliyatini  bilmasdan   turib,
ta’ lim-  tarbiya   jarayonini  samarali   tashkil  etish   mushkul.
«Abdulla     Avloniy`»   Agar     pedagogika     insonni     har       tomonlama
tarbiyalashni    hohlar   ekan,   unda   insonni    har     tomonlama   o'rganishi    zarur» -
deb  bejiz  aytmagan. O`yinlar ta’limning ko`rgazmaliligini, o`qituvchining nutqini
va bolalar harakatini o`z ichiga oladi, buning natijasida idrokda (ko`rish, eshitish,
teri   sezgisi   belgilarida)   birlik   tug`iladi.   Bu   esa   o`qituvchining   aytganlarini
bolalarning   o`ylab   olishiga   va   o`sha   aytilganlarni   ifodalab   berishlariga,   ya’ni
didaktik   o`yinlar   qoidalarini   o`quvchilarning   o`zlari   bajarishlariga   imkon
beradi.O`yinlar bolaning his-tuyg`usiga ta’sir etib, unda o`qishga ijobiy munosabat
va   qiziqish   xislatini   tarkib   toptiradi.   Bolalar   o`yinni   zo`r   mamnuniyat   bilan   ijro
etadi. O`yin boshlanishini esa sabrsizlik bilan kutadilar, ularning ongida beixtiyor
ertangi o`quv kunining quvonchli manzarasi gavdalanadi.
6 Har   bir   o`yinda   ko`pchilik   bolalar   yoki   butun   bir   sinf   o`quvchilari   ishtirok
qiladi.   Masalan,   «Doiraviy   misollar»   o`yinida   hamma   bolalar   masala   yechadi,
«Zanjircha»da  10,  «Do`koncha»da  8—12  bola, «Narvoncha» da esa qariyb hamma
o`quvchilar masala yechadilar va hokazo.
Bundan   tashqari,   o`yin   jarayonida   hatto   bolalardan   ba’zi   birlari   bevosita
ishtirok etmasa ham, ular o`yinda imo -ishoralar vositasida bevosita qatnashadilar.
Masalan,   ko`zlarini   yumib,   kim   necha   marta   taqillatganini   tinglaydilar,   «Eng
yaxshi   hisobchi»,   «Kim   aniqroq   va   tezroq»   kabi   o`yinlarda   o`z   o`rtoqlarining
misolni qanchalik to`g`ri-noto`g`ri yechayotganlarini kuzatib boradilar.
Bu esa o`qituvchiga o`quvchilar faoliyatiga individual munosabatda bo`lish
imkonini beradi.
  Biz   bilamizki,   bolalar   o`qishning   o`zidagina   o`smaydilar,   balki   ular   o`yin
jarayonida ham hamjihat bo`lishga, hayotni bilishga o`rganadilar.
Bu   o`yinlarda   bolalarning   o`z-o`zlarini   boshqara,   tuta   bilishga
o`rganishlarini ta’kidlab o`tish lozim. Bu o`yinlar bolalarni intizomli qiladi.
Boshlang’ich   ta’lim   davrida   o’quvchilarning   aqliy   va   jismoniy   faoliyatini
tashkil   qilishda   didaktik   o’yinlar   alohida   o’rin   tutadi.   Matematika   darslarida
didaktik   o’yinlardan   foydalanish   o’quvchilar   zehnini   o’stirish,   tez   hisoblash
ko’nikmalarini   oshirishda   muhim   ahamiyatga.   Didaktik   o’yinlar   jarayonida
o’quvchilar   o’yin   qoidalariga   rioya   qilishga   o’rganadilar,   inoqlik   hissi,
dunyoqarashlari shakillanib boradi.
1.2. Darsdan tashqari vaziyatlarda o’tkaziladigan didaktik o’yinlar
mazmuni.
Bolalarga   o’yinni   o’rgatishdan   muayyan   ta’limiy   maqsad   nazarda   tutiladi.
O’yinning eng muhim ahamiyati ham ana shundadir. O’yin o’tkazilish shakllari va
usullari bilan ta’limning boshqa turlaridan farq qiladi.
Didaktik o’yinlar o’yin usullarini cheksiz takrorlash va o’zgartirish, o’yinga
turli   narsalar   kiritish   imkonini   beradi.   Masalan,   biz   «Jimjitlik»   o’yinining   5—7
xilini   butun   sinf   bilan   hamda   ayrim   bolalar   bilan   10   martadan   ko’proq   takrorlab
o’tkazdik;   «Nima   o’zgardi?»   tipidagi   o’yin   5   xil   turli   ko’rsatmali   material   bilan
7 o’tkazildi   va   hokazo.   Natijada   o’yin   malakalarining   bir   xilda   va   mustahkam
bo’lishiga   hamda   o’yinning   har   bir   qoidasini   tinglay   bilish   va   unga   rioya
qilinishiga   erishish   imkonini   berdi.   Didaktik   o’yinlar   o’zining   shakli   jihatidan
asosan   bog’chada   o’ynaladigan   ijodiy   o’yinlardan   ham,   o’qituvchi   o’zi   hikoya
qilib   berish   yo’li   bilan   tushuntiradigan   va   o’quvchilarni   birma-bir   so’rab   chiqish
natijasida   mustahkamlanadigan   o’yinlardan   ham   har   tamonlama     farq   qiladi.
Didaktik o’yinlar o’qitish vazifasiga xizmat qiladi va qiziqarli, maroqli, tushunarli
darajada   olib   boriladi.   Bolalar   g’olib   chiqish   maqsadida   jonu   dili   bilan   mashq
qiladilar, berilgan har bir topshiriqni albatta bajarishga odatlanib qoladilar, natijada
ularda   didaktik   topshiriqlarni   bajarishga   bo’lgan   qiziqish   orta   boradi.   Didaktik
o’yinlar   har   bir   darsning   maqsadini,   har   bir   mashqning   maqsad   va   vazifalarini
yaxshiroq tushunib olishga yordam beradi.
Didaktik   o’yinlar   ta’limning   ko’rgazmaliligini,   o’qituvchining   nutqini   va
bolalar harakatini o’z ichiga oladi, buning natijasida idrokda (ko’rish, eshitish, teri
sezgisi belgilarida) birlik tug’iladi. Bu esa o’qituvchining aytganlarini bolalarning
o’ylab olishiga va o’sha aytilganlarni ifodalab berishlariga, ya’ni didaktik o’yinlar
qoidalarini   o’quvchilarning   o’zlari   bajarishlariga   imkon   beradi.   Didaktik
o’yinlarning   bo’   tarzda   tuzilish   xususiyatlari   o’quvchilar   faoliyatini   tahlil   qilish
imkoniyatini   beradi.   Shuning   uchun   ham   barcha   bolalar   o’yin   vaqtida   qiziqish
bilan harakat qiladilar.
Didaktik   o’yinlar   bolaning   his-tuyg’usiga   ta’sir   etib,   unda   o’qishga   ijobiy
munosabat   va   qiziqish   xislatini   tarkib   toptiradi.   Bolalar   o’yinni   zo’r   mamnuniyat
bilan ijro etadi. o’yin boshlanishini  esa sabrsizlik bilan kutadilar, ularning ongida
beixtiyor ertangi o’quv kunining quvonchli manzarasi gavdalanadi.
Har bir didaktik o’yinda ko’pchilik bolalar  yoki butun bir  sinf o’quvchilari
ishtirok   qiladi.   Masalan,   «Doiraviy   misollar»   o’yinida   hamma   bolalar   masala
yechadi,   «Zanjircha»da   10,   «Do’koncha»da   8—12   bola,   «Narvoncha»   da   esa
qariyb hamma o’quvchilar masala yechadilar va hokazo.
Bundan   tashqari,   o’yin   jarayonida   hatto   bolalardan   ba’zi   birlari   bevosita
ishtirok etmasa ham, ular o’yinda imo -ishoralar vositasida bevosita qatnashadilar.
8 Masalan,   ko’zlarini   yumib,   kim   necha   marta   taqillatganini   tinglaydilar,   «Eng
yaxshi   hisobchi»,   «Kim   aniqroq   va   tezroq»   kabi   o’yinlarda   o’z   o’rtoqlarining
misolni qanchalik to’g’ri-noto’g’ri yechayotganlarini kuzatib boradilar.
Bu esa o’qituvchiga o’quvchilar faoliyatiga individual munosabatda bo’lish
imkonini beradi.
  Biz   bilamizki,   bolalar   o’qishning   o’zidagina   o’smaydilar,   balki   ular   o’yin
jarayonida ham hamjihat bo’lishga, hayotni bilishga o’rganadilar.
Bu   o’yinlarda   bolalarning   o’z-o’zlarini   boshqara,   tuta   bilishga
o’rganishlarini ta’kidlab o’tish lozim. Bu o’yinlar bolalarni intizomli qiladi.
 Didaktik o’yinlarning tarbiyaviy ahamiyati nimalardan iborat?
Tajriba   shuni   ko’rsatadiki,   didaktik   o’yinlar   hamjihatlik   va   intizomlilikni
tarbiyalashga yordam beradi, chunki har bir o’yin g’alaba qozonishga intilish bilan
bog’liq   bo’lib,   o’yin   shartlari   va   qoidalariga   qat’iy   va   izchil   rioya   qilishni   talab
etadi.   «Kim   aniqroq   va   tezroq»,   «Bo’sh   kelma»,   «Eng   yaxshi   hisobchi»,
«Ko’rganni  eslab   qolish  diktanti»  singari  o’yinlarni  o’tkazish  paytida   o’quvchilar
sinf   xonasida   jimjitlik   bo’lishiga   o’quvchilarning   o’zlarini   tuta   bilishlariga,
partadan tovush chiqarmay turib, oyoq uchida doskaga chiqa olishlariga, joylariga
osoyishtalik   bilan   qaytib   kelib   o’tirishlariga,   tovushlarni   diqqat   bilan
tinglashlariga, raqamlarga zehn bilan qarashlariga erishadilar.
1.3 .Didaktik o’yinlar ta’lim metodi sifatida.
Ta’lim   va   o`qitish   mazmunining   nazariy   masalalarini,   uning   shakli   va
uslublarini   pedagogikaning   bir   qismi   bo`lgan   didaktika   o`rganadi.Umuman
pedagogika   singari   didaktika   hm   rivojlanadi.   Uning   rivorlanishiga   Yan   Amos
Kamenskiy hissa qo`shdi. Uning “Buyuk didaktika” asari o`qitishni rivojlanishiga
katta   ta’sir   ko`rsatdi.   Boshlang`ich   ta’lim   didaktikaning   asoslari   Shvetsariya
pedagogi   I.G.Pestolotsi   asarlarida   ishlab   chiqilgan.   Bulardan   tashqari   rus
didaktikasining   atoqli   namoyondasi   K.D.Ushinskiy   bo`lgan.   U   ham   o`qitish
masalalarini   chuqur   psixologik   asosini   yaratdi.   O`zbek   xalqi   orasida   ham
H.H.Niyoziy,   A.Avloniy   kabi   pedagoglar   yetishib   chiqdi.Ular   ham   o`zbek   xalq
maktablarini   ochish,   o`quvchilarga   darsliklar   yozish   kabi   ishlarni   davom
9 ettirdilar.Didaktikaga   asoslangan   holda   biz   o`quvchilarga   bilim   beramiz.   Ta’lim
jarayonida   turli   usullardan   foydalanamiz.   Dars   turini   to`g`ri   va   muvaffaqiyatli
o`tish   uslubini   ham   to`g`ri   tanlasak   dars   yaxshi   natija   beradi.   Har   bir   darsni
ko`rgazmali va texnika vositalari bilan o`tkazish joizdir. Shundagina dars bilimga
boy   o`tadi.   O`qituvchi   izlanuvchan   bo`lishi,   darslarni   rang-barang   usulda   o’tishi
kerak.Dars qiziqarli o`tishi uchun faqat ko`rgazma qurollardan foydalanib qolmay,
o`yin   elementlaridan,   dars   davomida   harakatli   daqiqalardan   foydalanish
lozim.O`yin   elementlaridan   nafaqat   darsda,   balki   darsdan   tashqari   ishlarda
konferensiya   darslarida   foydalanish   mumkin.   Bu   albatta   boshlang`ich   sinf
o`quvchilariga mo`ljallangan. Ular bu yoshda o`yinqaroq, tez zerikuvchan, diqqati
tarqoq   bo`ladi.   O`yin   orqali   ularni   darsga,   mavzuga   jalb   qila   olishimiz   mumkin.
Boshlang`ich   sinf   o`quvchilari   yosh   bo`lgani   uchun   ularga   sodda   tilda   tushunarli
holda   bilim   berish   va   darslarda   o`yin   elementlaridan   foydalanish   lozim.   Bola
hayotining asosiy qismi o`yin bilan o`tadi. O`yinlar faqat didaktik vosita bo`lmay,
bola   hayotining   asosiy   shaklidir.   Shuning   uchun   biz   o`yinning   nozik   tomonlarini
egallamay turib, o`yin faoliyatini  boshqarishini  o`rganmay turib oldimizda turgan
mas’uliyatli   vositalarni   hal   qila   olmaymiz.Tilni   o`rganish   o`quvcilar   zehni,   aqli,
ongi,  madaniy   darajasini   oshiradi   va   tilni   puxta   o`rganmay   turib,   boshqa   fanlarni
o`zlashtirish   qiyin.   Chunki   har   bir   predmetni   ifodalash,   bolaga   o`rgatish   hamisha
so`zlar   vositasida   amalga   oshadi.O`yin   orqali   bola   faoliyati   mukammallashadi,
ularni   jismonan   rivojlanishiga   yordam   beradi.   O`yin   jarayonida   qiyinchiliklarni,
to`siqlarni   yengishga   o`rgatib   boradi.O`yin   bolalar   faoliyatining   asosiy   turi.   Bola
o`yin   orqali   materiallarning   ko`rinishi,   rangi,   tuzilishi   turli   o`simlik   va   hayvonot
olamidagi o`zgarishlarni anglaydilar. O`yin-   bu bolalar uchun o`qish, mehnat qilish
va   tarbiya   vositalaridir.   Biroq,   darsning   asosiy   qismini   o`yin   darsiga   aylantirib
qo`ymaslik   lozim.Bola   hayotining   asosiy   turi   o`yindir.   “Bola   uchun   o`yin
voqelik”-  deb  yozgan  edi  K.D.Ushinskiy,   binobarin,  tevarak atrofdagi  voqelikdir.
U bolaga xususan tushunarli bo`lgani uchun qiziqdir, o`yin bolaga shuning uchun
tushunarliki,   unda   qisman   bolaning   o`zi   yaratgan   narsa   bor.
Bolalarning   o`yin   faoliyati   maktabgacha   yoshda   paydo   bo`lib,   o`z   taraqqiyotida
10 oddiy taqlid qilishdan murakkab rolli o`yinga qadar bo`lgan yo`lni bosib o`tadi, bu
o`yin  dastlab   kishilarning  predmetlar  bilan  bog`liq  faoliyatini,  so`ngra  o’ziga  xos
xususiyatlarni   aks   ettiradi.O`yin   o`sib   borayotgan   bola   organizmining   zaruriy
ehtiyojidir va u orqali bolalarda tashkilotchilik ko`nikmalari tarbiyalanadi. Ammo
o`yin   har   qanday   sharoitda   ham   o`yindir.   Shunday   o`yinlar   ham   borki,   ular
bolalarga   mustaqillikni,   oddiylikni,   bir-   biriga   yordam   berish   hissini
tarbiyalaydi.Yan   Amos   Kamenskiy   Grammatik   o`yinlardan   sistemali
foydalanishning   ahamiyati   xususida   gapirib,   bunday   deb   yozgan   edi:   “Bola
sog`lom   bo`lishi   uchun   u   doimiy   harakatda   bo`lishi   zarur,   shundagina   o`yin
qiziqarli   o`tadi.   O`yinga   rahbarlik   qilish   va   bolalarning   hatti-harakatlarini   doimo
kuzatib   turishi   kerak.   Chunki   bolalar   o`yin   jarayonida   har   tomonlama
tarbiyalanadilar.
11 II.BOB. BOSHLANG`ICH SINF MATEMATIKA  DARSLARIDA
DIDAKTIK O`YINLARDAN FOYDALANISH YO`LLARI
2.1. Boshlang`ich sinf matematika darslarida didaktik o`yinlardan
foydalanish usullari .
O`yin   kichik   maktab   yoshidagi   o`quvchilar   faoliyatida   asosiy   o`rinni
egallaydi.   O`quvchilarning   yosh   va   psixologik   xususiyatidan   kelib   chiqadigan
bo`lsak,   o`yin   dunyoni   va   o`zligini   anglashda,   qiziqishlarini   qondirishda   asosiy
vosita hisoblanadi. Ta’limiy o`yinlar bilimlarni o`zlashtirish jarayonini yengillatish
va o`yin orqali bilim berish maqsadida yaratilgan.
«Ta’limiy   o`yinlar   o`quvchilarni   ijodiy   faoliyat   ko`rsatishga,
o`rganilayotgan   til   hodisalarining   mohiyatini   anglab,   mustaqil   ravishda   hukm   va
xulosalar   chiqarishga,   har   bir   o`quvchiga   o`zligini   namoyish   etish   va
mulohazalarini   erkin   bayon   etib,   o`z   nuqtai   nazarini   himoya   qilishga   keng
imkoniyat yaratadi. Tezkorlik, sezgirlik, topqirlik, qat’iylik, o`quv qiyinchiliklarini
mustaqil   yengish   kabi   fazilatlarni   tarkib   toptirish,   ko`pincha,   ta’limiy   o`yinlar
orqali amalga oshiriladi»
Ta’limiy o`yinlar maktab o`qituvchilari tomonidan ijod qilingan. Bu o`yinlar
maktab   o`quvchilariga   mo`ljallanadi.   O`yin   orqali   bola   jamoani   tushunadi.   O`zi
bajarayotgan   mashg`ulotga   nisbatan   ongli   munosabatda   bo`ladi.   Har   bir
mashg`ulot jarayonida ixtiyoriy diqqatini ishga soladi. O`yinda ilg`orlikka, g`alaba
qozonishga intiladi.   Maktab bola hayotida juda muhim o`rin tutadi. Shu davrda u
12 atrof-muhit,   jamiyat   va   kishilar   mehnati,   maktab-maorif   haqidagi   bilimlarni
egallaydi. Kecha o`yin bilan band bo`lib, erkin faoliyat ko`rsatib yurgan bolaning
birdan maktabning ichki qonun-qoidalariga moslashishi, belgilangan tartib asosida
mashg`ulotlarga   o`z   vaqtida   qatnashishi   oson   kechmaydi.   Shu   tufayli   kichik
maktab  yoshidagi  bolalar  o`yin  bilan  bog`liq  darslarda  juda    faol   qatnashadi.   Biz
o`qituvchilar   buni   hisobga   olib,   darslarga   o`yin     elementlarini   kiritishimiz   va
undan   ta’lim-tarbiyaviy   maqsadlarda   samarali   foydalanishimiz   lozim.   Bugun
maktabga   ilk   bor   qadam   qo`ygan   o`quvchining   kechagi   mashg`uloti   o`yin   edi.
Bolada   boshlang`ich   sinflarda   o`rganiladigan   materiallarni   o`zlashtirib   olishga
yordam   beradigan   epchillik,   hozirjavoblik,   voqealarni   bir-biriga   taqqoslash,
sinchkovlik   kabi   ijobiy   xislatlarning   shakllanish   davri   bo`ladi.   Boshlang`ich   sinf
o`quvchilariga   mo`ljallangan   bilimlarning   o`zlashtirib   olinishiga   erishish   uchun
ana shularga tayanish va uni parvarish qila borish lozim.
Tasavvur   qiling,   o`quvchi   ma’lum   amaliy   va   ruhiy   tayyorgarlikdan   keyin
maktab o`quvchisi bo`ladi. Uning vazifasi o`zgaradi. Bir kecha- kunduzda o`rtacha
4   soat   ta’lim   oladi.   Kechagi   o`yinqaroq   bola   bugun   40-45   daqiqa   davomida
diqqatini   bir   joyga   joylab   o`qituvchi   bilan   muloqatda     bo`ladi.   O`quv   axborotini
qabul   qiladi   va   idrok   etadi.   Ana   shu   vaqtda   o`qituvchi   loqayd,   mas’uliyatsizlik
qilsa,   uning   bu   holati   ota-onalarning   holati   bilan   hamohang   bo`lib   qolsa,   ota-ona
ham yordam berishdan ojiz, nazorat qilishga “vaqti yo`q” bo`lsa, o`sha o`quvchilar
bo`sh   o`zlashtiruvchi,   tartibsiz   yomon   o`quvchilarga   aylanadilar.   O`z   kasbining
mohir ustasi bo`lgan  fidokor o`qituvchi ana shu paytda o`quvchilarni qo`lga oladi,
ularning mehrini, ishonchini qozonadi: o`quv mashg`ulotlariga qiziqish uyg`otadi.
Chunki kichik maktab yoshidagi o`quvchilar o`yinlarni juda berilib bajaradi
va   o`zi   bajarayotgan   ishidan   katta   qoniqish   hosil   qiladi.   Dars   jarayoniga   o`yin
elementlarining   kiritilishi   bolaning   kundalik   hayotida   orttirgan   ko`nikma   va
malakalarining   ishga   tushishi   natijasida   bola   o`zini   juda   yengil   sezadi,   erkin
harakat   qiladi,   bir   oz   dam   ham   oladi.   Ilg`or   o`qituvchilar   bolalarga   bu
xususiyatlaridan   kelib   chiquvchi   darslarni   tashkil   qilib   ana   shu   imkoniyatdan
samarali foydalanadi. Natija, albatta yomon bo`lmaydi.  Negaki   o`quvchi   qiziqish
13 bilan ongli   ravishda  darslarga  qatnashsa,   mashqlarni   bajarishga   faol   ishtirok etsa,
berilayotgan   bilimni   to`la   o`zlashtirib   oladi.   Keyingi   darslarda   o`rganiladigan
bilimlarni   egallashda   ham   o`quvchilarning   imkoniyatlari   hisobga   olinmay,
darslarni   bir   xil   uyushtirish   mashg`ulotlarning   zerikarli   bo`lishiga   olib   keladi.
Bunday   darslar   o`quvchilarda   hech   qanday   qiziqish   uyg`otmaydi.   Pirovardida   bu
o`quvchilar faolligining susayishiga olib keladi.  
O`yinga   bir-ikki   nafar   bolaning   faol   qatnashishi   bilan   chegaralanib
qolmaslik   zarur.   Unga   o`quvchilarning   aksariyat   qismi,   iloji   bo`lsa   hammasi   faol
qatnashishi   kerak.   Chunki   o`yin   bolalarni     jamoatchilik     ruhida   tarbiyalaydi.
O`yinlarni   bolalar   jamoa   bo`lib   bajarar   ekan,   uning   barcha   a’zolari   faol
qatnashgandagina ko`zlangan maqsadga erishish mumkin. Bu mashg`ulotda barcha
o`quvchi   bir   maqsad   yo`lida   harakat   qiladi.   Hamma   g`olib   bo`lishga   intiladi.
Bunday holat har bir o`quvchining ma’suliyatini oshiradi. 
Javob   berayotgan   o`quvchi   o`z     guruhining   ishonchini   oqlashga   harakat
qiladi.  Noto`g`ri javob bersa,  bolalar oldida o`zini noqulay sezadi, ayrim hollarda
o`zini-o`zi   koyiydi.   Keyingi   o`yinlarga   puxta   hozirlik   ko`radi.   Bunday
mashg`ulotlar   bolalarni   ko`proq   o`qishga   chorlaydi.   G`oliblik   nashidasini
birgalashib surishga undaydi.  
“Qo`shningni top” o`yini
 «Qo`shningni top» o`yinida birinchi sinf o`quvchilari «O`nlik» mavzusidagi
bir xonali sonlar ketma - ketligida har bir (1 va undan boshqa) sonning har ikkala
qo`shnisini   topish   bo`yicha   amaliy   ishlarni   bajaradilar.   O`qituvchi   sonlar
kassasidan biror (masalan, 5) sonni olib, o`quvchilarga ko`rsatib, o`quvchilarga bu
(5)   sonining   o`ng   va   chap   qo`shnisi   qanday   sonlardan   iborat   bo`lishini   so`rab,
ularni   topib,   sonlar   qatoriga   qo`yish   kerakligini   so`raydi.   Bu   o`yinni   sinf
o`quvchilarining har biri bilan alohida yoki sinf o`quvchilarini ikki guruhga bo`lib
xam o`tkazishi mumkin. Bu o`yindan ko`zlangan asosiy ta’limiy maqsad, birinchi
sinf   o`quvchilariga   bir   xonali   sonlar   xaqidagi   tasavvurlarini   mustaxkamlash   va
ularni   o`ngdan   chapga   va   chapdan   o`ngga   qarab  sanash   ko`nikmalarini   malakaga
aylantirishdan iboratdir.
14 “Do`konda” o`yini
  «Do`konda»   o`yini   ikkinchi   sinf   o`quvchilari   uchun   mo`ljallangan   bo`lib,
ularning   «100   lik»   ichida   hisoblash   ko`nikma   va   malakalarini   mustahkamlash
ta’limiy va iqtisodiy tarbiyasini amalga oshirishga mo`ljallangan didaktik o`yindir.
O`yindan   ko`zlangan   asosiy   maqsad,   ikkinchi   sinf   o`quvchilari   bilan   100   sonini
tashkil   etuvchilari   haqida   umumiy   tushunchalarni   aniq   tanlab   olingan   sonlar
misolida tanlash usullari bilan tanishtirishdan iborat.
O`yin davomida o`quvchilar do`kondan bir nechta o`yinchoqlar sotib olishi
va   ularning   jami   bahosi   100   dan   oshib   ketmasligi   kerak.   Bu   o`yinning   yechimi
ko`p bo`lganligi uchun ham o`yin yanada hayajonli va qiziqarli bo`ladi.
“ O` xshashlarini nomma-nom ayt”
            « O` xshashlarini   nomma-nom   ayt»,   degan   o` yinda   t o` rtinchi   sinf
o`quvchilari   tekis   geometrik   figuralar   ichida   o` xshashlarini   ajratib,   ularning
nomlarini aytish or q ali geometrik figuralar   h a q idagi bilimlarning   q anchalik t o`g’ ri
va   musta h kam   ekanligini   k o` rsatadilar.   Masalan,   stol   ustidagi   uchburchaklar,
t o` rtburchaklar, doiralar, yarim do i ra aylanalar (yarim aylana), fazoviy figuralar va
bosh q a figuralar.
O`quvchilar masalan, bu turtburchaklar   q anday rangda va   q anday kattalikda
b o` lishidan   q at’iy   nazar,   t o` rtburchak,   deb   atalishini   va   ularning   h ar   biri   o` z
nomiga   ega   (kvadrat,   rom,   trapetsiya,   parallelogramm,   t o`g’ ri   t o` rtburchak),   deb
atalishini   birgalikda   topishadilar.   O` yin   davomida   bolalarning   yuzidan   tabassum
arimaydi va xar biri faol  q atnashadi.
15                                      “Doiraviy misollar” o`yini
«Doiraviy misollar» o`yinida hamma bolalar   misollarni javobini topishadi,
keyingi   misol   shu   son   bilan   boshlanadi.Oxridagi   javob   birinchi   yozilgan   songa
mos kelishi kerak.O`yin shu tariqa davom etadi.
                      ”Tez ishla ham yanglishma”o`yini
               ”Tez ishla ham yanglishma”o`yinining maqsadi o`quvchilarda tez
hisoblash   malakalarini   shakllantirishdan   iborat.   O`ynovchilar   soni
cheklanmaydi.O`yin uchun sinf xattaxtasi,  bo`r, har  bir  o`ynovchiga bir  varaqdan
qog`oz-qalam   kerak   bo`ladi.O`yin   boshqaruvchisi   xattaxtaga   o`ynovchilar   ishlay
oladigan misolni shoshilmasdan ravshan qilib yozadi.
Masalan   ;   2+3   ni   yozib   bo`lgach,   taxminan   3   soniya   ketma-ket   3   marta
xattaxtani taqillatadi.O`ynovchilar boshqaruvchilarning oxirgi taqillatishidan  kech
qolmay,   faqat   javoblarini   o`z   qog`ozlariga   yozib   qo`yadilar.Kimki   yozishga
ulgurmasa,   chizib   qo`yadi.Har   qanday   misolni   shunday   usulda   yozadilar   va
yechadilar.Gaplashgan o`quvchi o`yinda yutqizgan bo’ladi. 
                           “Zinama – zina” o`yini
“Zinama   –   zina”   o`yinida   o`quvchilarga   misol   yozilgan   kartochkalar
tarqatiladi.Bolalar   kartochkalarni   zina   ko`rinishida   doskaga
16 yopishtirishadi.Misollarni   javobiga   qarab   ikkinchi   misol   boshlanadi,uni   keyingi
zinaga shu tariqa   joylash kerak bo`ladi.Bolalar shu tariqa misolli kartochkalardan
zina hosil qilishadi.  
589- 272   
         317+441         
                   758-514           
                             244+715
                                       959-836
                                                 123+456
                                                          579-214
                                                                 365    
 
                                    “Tez javob o`yini”  
- Kechadan  keyin  nima  keladi ?  ( Bugun )
-Tezyurar  poyezdning  nomi ?   ( Afrosiyob )
-Tabobat  ilmi  asoschisi . . .        ( Abu  Ali  Ibn  Sino )
-Bilim  manbayi  . . .                    ( Kitob )
-Milliy  boyligimiz- . . .               ( Paxta )
-Eng  ayyor  hayvon  qaysi ?        ( Tulki )
-Oltindan  qimmat  narsa ?           ( vaqt )
-Bir  sutka  necha  soat ?               ( 24  soat )
-Eng  kichik  uch  xonali  son …   ( 100 )
- Sonlar  ustida 4 amalni tushuntirib  bergan olim kim ? (Al-Xorazmiy )
                                        “Zanjir “o`yini
          Zanjir   o`yinini   shunday   o`ynash   kerakki   zanjircha   uzilmasin.Koptok
kimga   otilsa   o`sha   o`quvchi   to`g`ri   javobni   aytish   kerak  
“Zanjir “o`yini bu o`yin orqali o`quvchilar bir-birlariga koptok irg`itish orqali vaqt
o`lchov   birliklari   mavzusini   mustahkamlaydi:   1   minut   =   60   sekund,1   soat   =   60
minut,1   sutka   =   24   soat,1   hafta   =   7kun,1   oy   =   30,31   kun,1   fasl   =   3   oy,1   yil   =
365,366 kun,1 asr = 100 yil
17 “ O ` yla – mulohaza qil – o ` rtoqlash – qiyosla” metodi
(Daftar haqida suhbat) 
-Daftar   nima?   -O`quv   quroli.   -U   nimadan   tayyorlanadi?   -Qog’ozdan.   -
Qog’ozning  necha turi  bor? -600dan ortiq turi  bor. -Qog’oz nima uchun kerak? -
Kitob,   jurnal   va   gazetalar   uchungina   zarur   emas,   undan   paket   va   gulqog’ozlar,
karton   va   muzqaymoq   idishlari,   arqon   qilinadi,   hatto   mashinalarning   kichik
shesternalari   ham   ba’zan   qog’ozdan   yasaladi.-Qog’oz   fabrikasini   yog’och   bilan
ta’minlash uchun har kuni o`rmonda qancha daraxt kesish kerakligini bir tasavvur
qilaylikchi?   -Mana   shuning   uchun   ham   daftarlarimiz,   kitoblarimizdan   oqilona
foydalanishimiz   kerak.   Biz   3-sinf   o`quvchisimiz.   3-sinfning   eng   faoli   1   yilda
o`rtacha 40ta daftar tutadi. Daftardan to`g’ri foydalanishni bilmagan o`quvchi 55ta
daftar tutadi. 1ta o`quvchi daftari 1 yilda 10000 so`m bo`lsa, 2-o`quvchiniki 13750
so`mni   tashkil   qilyapti.   Bu   bilan   2-o`quvchi   o`z   oila   byudjetiga   3750   so`m   zarar
keltiryayti.   Ikkinchi   o`quvchi   15ta   ortiq   daftar   tutadi.   Agar   bir   daftarga
40grammdan qog’oz ketsa 55ta daftarga 2200 gramm qog’oz ketadi.   Agar 30 nafar
o`quvchi   shunday   kamchilikga   yo`l   qo`ysa   66kg   qog’ozni   isrof   qilgan   bo`ladi.
Agar   har   bir   o`quvchi   tejamkorlikka   amal   qilib,   daftarlardan   oqilona   foydalansa,
qog’ozlarni isrof qilmasa qancha o`rmonlarni saqlab qolishga erishamiz. Shu bilan
birga   maktab   tomonidan   beriladigan   topshiriqlardan   biri   MAKALATURA
topshirish.  Bunda  ham  har   bir   o`quvchi   eski   gazetalar,  daftarlar, o`rov  qog’ozlari
va   boshqa   qog’oz   chiqindilarini   to`plab   topshirish   butun   bir   boshli   o`rmonlarni
saqlab qoladi.   Biz shunday tadbirlarda faol bo`lishimiz kerak. 
Kimki bo`lsa tejamkor,
Qut baraka unga yor.
                                          “Boshqotirma” o`yini
“Boshqotirma” o`yini orqali o`quvchilar tez va hushyor holda sonlarni o`sish
tartibida   harflar   bilan   almashtirib   berilgan   so`zni   topadilar.
18 14
1   533 21 575 680 25 451
N   L   T   I   K   I   CH
T   I   N   CH L   I   K  
„O`yla, izla ‚top“ o`yini
  „O`yla,   izla   ‚top“   o`yini   orqali   yechiladi.Misollarni   birinchi   bo`lib
yechib   ko`rsatgan   o`quvchi   „mohir   hisobchi“   rag`bat     kartochkasi   bilah
taqdirlanadi.
8                                            +5                                              -7
+9                                    -7                                              =?
19         Hisoblab toping.
Javob:  8+5-7+9-7=8
2.2.   Darsda didaktik o’yinlardan foydalanish.
Psixologik olimlar o`yinlarni to`rt guruhga bo`ladilar:
1. Funksional o`yinlar.
Bu   o`yinlar   bola   organizmining   har   tomonlama   rivojlanishida   muhim   rol
o`ynaydi.   Bu   kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   harakterli   bo`lib,   unda   bolalar   nima
bilandir shug`ullanadilar, turli predmetlar bilan tanishadilar.
2. Qoidali o`yinlar.
Bu   o`yinlarda   bolalar   tevarak-atrof   va   muhitdagi   voqealardan   habar   topib,
idrok   etish   bilan   kifoyalanadi.Bunda   ko`rish,   eshitish,   his   qilish   kabi   sezgi
organlari idrok qiladi.
3. Rolli o`yinlar.
Bu   o`yinda   bolalar   o`zlarini   ma’lum   bir   rolini,   qandaydir   kasb   egasi
(shifokor,   o`qituvchi,   quruvchi   kabi)   vazifasini   bajarayotgandek   his   etadilar.   Har
bir bola o`ziga tegishli rolni muvofaqiyatli bajarishga harakat qiladilar.
4. Konstruktorli o`yinlar.
Bu   o`yinning   asosiy   mazmuni   qurilishi   komplekslari,   taxta,   qum,   qog`oz
materiallarining   parchalarini   qirqish,   taxlash   singari   mehnat   ko`nikmalarini   hosil
qilish kabilardan iboratdir.Konstruktorli o`yinlar asosan ikkiga bo`linadi.
20 Ijodiy   o`yinlar-   bolalar   o`zlari   o`yinning   mazmunini,   maqsadini,   qoidasini
topadilar. Ijodiy o`yinlarning asosiy qismini syujetli rasmli o`yinlar tashkil qiladi.
Ijodiy   o`yinlardan   yana   biri   dramatik   o`yindir.   O`yinning   mohiyati   hikoya   va
ertaklardagi   voqealarning   mazmunini   tasvirlashdan   iborat   bo`lib,   ularda   badiiy
adabiyotlardagi persanajlar tasvirlanadi.
Qoidali   o`yin.   Huddi   xalq   o`yinlari   singari   qiziqarli   bo`lib,   unda   bolalar
hayoti,   o`z   tengqurlari   va   kattalarning   mehnat   faoliyatini   tasvirlashga   harakat
qiladilar.Demak,   barcha   turdagi   o`yinlar   bolalarning   kattalar   faoliyatiga
qiziqishlariga,   ularga   taqlid   qilishiga   intilishlarining   mehnati   va   oilaviy   hayotini,
uchuvchilar,   kosmonaftlar,   dengizchilar   hamda   boshqalarning   qahramonliklarini
aks   ettiradi.Ko`pchilik   o`yinlarda   didaktik   o`yinchoqlar   va   bunga   bevosita
a’loqador   bo`lgan   boshqa   qo`llanmalar   foydalaniladi.   Didaktik   o`yin   jarayonida
shunday holatlar ham tez-tez bo`lib turadiki bolalardagi eng yaxshi kayfiyat birdan
sho`xlik, notinchlik va intizomsizlik bilan ham almashib qoladi. Bunday paytlarda
o`qituvchi ayrim bolalarga tanbex berishga majbur bo`ladi va bu boshqarning o`yin
kayfiyatini   shubhasiz   tushiradi.   Agar   shunday   vaziyat   sodir   bo`lsa   ham   o`yin
qoidasi   bilan birga qo`shib  tushuntirsa  metodik jihatdan  to`g`ri  bo`ladi.Individual
didaktik   o`yin   o`qituvchi   bilan   o`quvchi   o`rtasida   bevosita   munosabat   yaratishga
va   bolalarning   orqada   qolishi   sabablarini   chuqurroq   anglashga   yordam   beradi.
Bunda   o`ituvchining   quyidagi   kabi   mantiqiy   topishiriqli   o`yin   mashqlarini
o`tkazishi maqsadga muvofiqdir.O`qituvchi yoki o`quvchilardan birontasi bir so`z
aytadi,   bolalar   ana   shu   so`zga   yaqin   yoki   qarama-qarshi   ma’noli   so`z   topib
aytadilar.Masalan:   osh-mosh,   tosh,   bosh…o`qituvchi   yoki   tarbiyachi   bolalarga
kaptok otadi. Kaptok otayotganda, o`qituvchi masalan: “anor”-, deydi. O`quvchilar
esa sholi-poli, uy-o`y, rom-pom, uch-o`ch degan so`zlarni topib aytishlari kerak.
Har   bir   o`quvchiga   stol   ustida   turgan   rasmlardagi   bir-biriga   nomlari   yaqin
bo`lganlarini   topib   aytishi   topsiriladi.   Grammatik   o`yinlar   til   o`rgatishdagi
qiyinchiliklarni yengishga, ona tilidan olgan bilimlarini mustahkamlashga yordam
beradi.Ayniqsa   birinchi   sinfga   kelgn   bolalarning   ancha   kamchilikari   bo`ladi.
Masalan:   Ular   r,z,s,t,sh   kabi   tovushlarni   to`g`ri   talaffuz   eta   olmaydilar.   Shuning
21 uchun   ham   boshlang`ich   sinf   o`yin   mashqlari   ovoz,   havo   yo`lining   ishlashini
normallashtiradi,   tovushlarni   to`g`ri   talaffuz   qilib,   eslab   qolishga   yordam   beradi.
1-sinfda talaffuz etilishi qiyin bo`lgan so`zlar ishtirokida turli o`yinlar o`tkaziladi.
O`qituvchi   bir   necha   so`zni   (olma,   shahar,   gulzor)   aniq,   lekin   juda   tez   aytadi.
O`quvchilar   bu   so`zarni   yaxshilab   eshitib   olishga   va   uni   takrorlashga        harakat
qiladilar.   Bu   o`yin   bolalarning   eshitush   qobiliyatini   mustaxkamlashga   yordam
beradi,   ularni   intizomli   bo`lishga   o`rgatadi.O`yin   jarayonida   bola   xarakteridagi
o`ziga   xos   tomonlari   oydinlashib   boradi,   tarbiyachi   ularning   har   biriga   mos
muomila   qilishiga   o`rgatadi.   Ularning   salbiy   tomonini   ochadi   o`qituvchi   esa   o`z
navbatida   uni   to`g`irlashga   harakat   qiladi.O`yin   orqali   bola   ko`rgan   bilganini
tasvirlaydi.   Masalan:   “Maktab-maktab”,   “Magazin”,   “Sotuvchi”   kabi   o`yinlar
shular   jumlasidandir.A.S.Makarenko   bola   qanday   o`ynasa   ishni   ham   shunday
bajaradi,   deb   juda   to`g`ri   ta’kidlaydi   va   o`yinni   tarbiyaning   muhim   vositalaridan
biri   deb   hisoblaydi.O`qituvchi   didaktik   o`yinlarni   rejalashtirayotganda   quyidagi
muayyan   talablarga   amal   qilishi   muhimdir.O`yin   o`rganilayotgan   material   uchun
dalil va uni mustahkamlovchi omil bo`lib hizmat qilishi, ammo uning o`rnini to`liq
egallab   olmasligi,   shuningdek   qolgan   vaqtda   to`ldiruvchi   vosita
bo`lmasligi;O`ynaladigan   o`yinning   maqsadini   aniq   bilishi   va   shu   maqsdga
erishishi uchun harakat qilishi;
O`yin   qoidalarini,   vazifalarini   bolalarga   ravshan   va   qiziqarli   qilib
tushuntirishi,   ularda   o`yinga   bo`lgan   qiziqishni   oshirish   hamda   uni   mashq   bilan
almashtirib yubormasligi;O`yinning qanday o`ynalayotganini tez, to`g`ri, tushunish
va   uni   o`quvchilar   qanday   bajarayotganini   kuzatib   turishi;O`yin   natijalariga
mohirlik   bilan   yakun   yasash   va   ularni   erishilgan   natijalar   bilan   bog`lash;O`ynni
qizqarli o`tkazish kerak.
O`yin   paytida   o`quvchilar   har   doim   o`zlariga   tanish   bo`lgan   manbaalarga
asoslangan   holda   ish   tutadilar,   natijada   bu   material   ularning   xotirasiga   yana   ham
mustakam   o`rnashib   qoladi.O`yin   elementlari   bolalarni   bilim   saviyasini,   nutqini,
o`qishini o`stiradi.
“ Xarflarni esda saqlash”   o`yini
22 O`yinning maqsadi:   o`quvchilar tovushlarni to`g`ri talaffuz etishga va esda 
saqlab qolishga o`rgatish.
Qo`llanmalar:   o`quvchilarga tanish bo`lgan turli predmetlarning rasmlari 
shu predmetlarning nomlari bilan boshlanadigan unli xarf na’munalari 
(kartochkalar)
O`yinning borishi:   O`yinda sinf o`quvchilarining bir guruhi qatnashadi. 
O`yin boshqaruvchi o`yinning o`tkazilishi haqida tushuncha beradi va u oldingi 
darsda o`rganilgan o, a, l, n xarflar yozilgan kartochkalarni olib qoladi.
Bir guruh o`quvchilarga oy, olma, olxo`ri, olcha, ot, ari, anor, ayiq, archa, lola kabi
predmetlarni rasmlari tasvirlangan kartochkalar tarqatiladi.O`yin boshqaruvchi o 
xarfi va predmet rasmi tasvirlangan kartochkalarni olib qo`yadi. So`ng boshqa a 
xarfi yozilgan boshqa bir kartochkani stol ustiga qo`yadi. O`yin ishtirokchilari esa 
shunga mos rasmli kartochkalarni ko`rsatadilar.
O`yin ana shu xolda davom etadi.Agar o`quvchi berilgan xarfni rasmli 
kartochkadan topa olmasa, u o`z rasmli kartochkasini ochib qo`yadi.
O`yin ishtirokchilaridan kimda kim xarf bo`yicha rasm kartochkani topib ayta olsa,
shu o`quvchi kartochkasini hammaga ko`rsatb, keyin uni to`ntarib qo`yadi.
“ Pochtachi o`yini”
O`yinning borishi:   O`quvchilardan biri pochtachi qilib tayinlanadi. Pochtachi 
sumkasida kartochkalar bo`ladi. Ular quyidagicha tuziladi:
So`zlardagi unli xarflar yoki bo`g`in tushib qoldiriladi: …+ta, …+na, bo+…, sho+
… .
Tushirilgan xarflarni qo`yib so`z hosil qilish, ya’ni bo`g`inlarga xarflarni 
qo`shish: lim…n, tom…n, …lim.
Ikki, uch so`zdan tuzilgan gaplar yozilgan kartochkalar. Bu gaplarda, biror 
so`z tushurib qoldiriladi.
O`quvchilar nuqtalar o`rniga shu so`zlarni topib yozadilar:
Lola mana…
Nabi ana…
Iqbol… ol
23 Dono… o`ynadi
“ Quruvchilar” o`yini
Bu o`yinda berilgan so`zlarni o`z o`rniga qo`yib, chiroyli va to`g`ri gap tuza 
olgan o`quvchi g`olib hisoblanadi. Masalan: otdi, tong, sakkiz, soat, ketdi, Ravshan
kabi gaplardan to`g`ri gap tuzdiriladi. Kim chiroyli va to`g`ri gaplar ko`p tuzsa, u 
yaxshi quruvchi hisoblanadi.
“ Bu qanday so`z”   o`yini
So`z uch xarfdan iborat. Birinchi xarf alfavitda o`n 16-o`rinda, keyingisi 15-
o`rinda va oxirgisi 1-chi o`rinda turadi. Bu so`zni topib daftarga yozish. O`yin shu 
tariqa davom etadi.
“ Estafeta”   o`yini
Bu o`yin 2-sinfda “Urg`u” mavzusi o`tilgandan keyin o`tkaziladi. Doskaga 
uchta qatorga alohida so`zlar beriladi. Har bir qatordan bittadan o`quvchi doskaga 
chiqadi. Ular so`zlarga urg`u qo`yadilar:
I    ro`znoma oynaijahon jarida
II  do`kon oynoma daftar
III xona bog`cha sumka
Kim urg`u belgisini doskadagi so`zlarga birinchi bo`lib, tez va to`g`ri qo`yib
ulgursa, shu qator o`quvchilari o`yinda g`olib hisoblanadi. Estafeta g`oliblariga 
bayroqcha topshiriladi va sinfga osib qo`yiladi. Bu o`yinni tutuq belgisini o`tganda
ham qo`llasa bo`ladi. Bunda so`zlarning tutuq belgisi tushib qoladi va o`quvchilar 
o`ylab shu so`zlarga belgilarni qo`yadilar:
Ra…no a…lo san…at
Tal…at ma…no e…tibor
“ Harflarni qo’shish bilan yangi so`z hosil qiling”
Doskaga so’zlardan namuna yoziladi. O`quvchilar so`zlarni bironta harfini 
o`zgartirib boshqa nom yoki ism hosil qiladilar:
Ra’no-ma’no Zafar-Zufar
kiyik-kiyim ayiq-qayiq
24 Kimni ismi doskaga yozilgan bo`lsa, o`sha o`quvchi joyidan turib, o`z ismini
va familiyasini hammaga eshittirib to`liq aytadilar.Yuqorida berilgan o`yinlarning 
barchasi ona tili, o`qish darslariga oid. Shu fanlarda dars o`tishda shu o`yinlardan 
foydalanish mumkin.O`yin elementlaridan darslarda, sindan tashqari 
mashg`ulotlarda foydalanish mumkin.Matematika fanida quyidagicha o`yinlardan 
foydalanish mumkin.“ Eng yaxshi hisobchi” O`quvchilar biri oldinga chiqib 
hisobchi bo`ladi. O`quvchilar “hisobchi”ga misollar beradilar. U misollarni og`zaki
yechadi. Agar hisobchi bironta misolni yecha olmasa yoki noto`g`ri hisoblasa 
unung o`rniga bu misolni bergan bola turadi. O`quvchilardan qaysi biri hamma 
misolni yechsa shu o`quvchi “eng yaxshi hisobchi” bo`ladi.“ Zinacha” o`yini
O`qituvchi doskaga yoki kartonga zina ko`rinishida bir necha misol yozadi. 
Misollar pastdan yuqoriga qarab ishlanadi.
70-20
67+13 54+12
Doskaga ikki o’quvchi chiqadi. Zinani ikki chetidan turib, misollarni 
yechadilar. Kim zinaning cho`qqisiga birinchi chiqsa u g’olib hisoblanadi.
“ Xato qilma “ o`yini
16-3= 120-20=
56-44= 60-25=
300-150= 800-20=
900-100= 900-400=
Singari misollar doskaga yozib qo`yiladi. Bu o`yinda hamma o`quvchilar 
qatnashadilar. O`quvchilar daftarlariga misollarni faqat javobini yozadilar. Kim 
xatosiz bajargan bo`lsa, o`sha o`quvchilar qatnashadilar va rag`batlantiriladi, 1,2,3-
o`rinni olgan o`quvchilar g`olib deb topiladi.O`qituvchi ishlash yo`llarini 
ko`rsatadi. O`quvchilar ovoz chiqarmay daftarga ishlaydilar, so`ng qo`l 
ko`taradilar.“ Misol ishlash” o`yini
O`yin mazmuni: doskaga ushbu misollar yozib qo`yiladi:
24-6 16+14 32-21
7+8 5+4 44+6
25 6+6 8+9 7+9
O`quvchilar bular orasidan bir xonali sonlarni qo`shish jadvaliga tegishli 
misollarni topishlari, ularni o`qishlari va javobini aytishlari kerak.
2.3. Boshlang`ich sinf o'quvchilarida didaktik o`yinlardan foydalanish orqali
matematik kompetentsiyalarni shakllantirish
Ma’lumki   pedagogik   nuqtai-nazardan   o‘yin   –   tarbiyalash   va   o‘qitishning
samarali usullaridan biri bo‘lib, o‘zida borliqni modellashtirish va o‘quvchilarning
rolli   hattiharakatlarini   aks   ettirushda   hamda   matematik   kompetentsiyalarni
shakllantirishda   samarali   didaktik   usuldir.   O‘yinning   o‘qitish-o‘rgatishdagi   roli
keng e’tirof etilganligi uchun, hozirgi davrga kelib bir qator o‘yin texnologiyalari
yaratilgan bo‘lib, ular ijtimoiy tajribani avlodga yetkazish, abstrakt fikrlash, ijodiy
tafakkurni,   kommunikativ   ko‘nikmalarni   ro‘yobga   chiqishiga   sabab   bo‘luvchi
aqliy   harakatlarni   hamda   kompetentsiyalarni   shakllantirishga   asos   bo‘ladi.   O‘yin
davomida   sezgilar   bilan   birgalikda   fikrlash   ham   amalga   oshadi,   ma’lum
dunyoqarash aks etadi. Ushbu yangi g‘oyalarni ongli ravishda tushunish ham bola
uchun   o‘ziga   xos   kashfiyot   bo‘ladi.   Bu   yerda   ham   tasavvur   muhim   rol   o‘ynaydi.
Kichik maktab yoshidagi  bola o‘z xayolida turlicha holatlarni tasavvur qila oladi.
Maktabda   o‘qish   sharoitida   bola   tasavvuriga   ma’lum   talablar   qo‘yiladi.   Turli
hikoyalar   tuzish,   ertaklar   o‘ylab   topish,   har   xil   qahramonlar   holatlarini   ifodalash
orqali,   bolalar   o‘zlari   bilmagan   holda   o‘ziga   ma’lum   bo‘lgan   sujetlar,   grafik
obrazlardan foydalanishadi. Lekin ko‘pchilik hollarda bola ushbu ma’lumotlardan
foydalanib,   ularni   kombinatsiyalab   yangi   obrazlar   -   o‘z   qahromonlarining   yangi
jihatlarini   yaratadi.   O‘yin   davomida   tasavvurning   uzluksiz   ish   faoliyati   –   bola
tomonidan   atrof-muhitni   anglash   va   o‘rganishdagi   ijtimoiy   voqelikka
moslashishdagi muhim yo‘nalish hisoblanadi.
O‘yin   yordamida   bolalar   ancha   ko‘p   ma’lumotlarga   ega   bo‘ladilar.   Bu
axborotlar   bola   ongiga   ixtiyoriy   tarzda,   majburlashlarsiz   kirib   keladi.   Shuning
uchun,   u   ishyoqmasni   ishchan,   bilmaydiganni   bilag‘on,   no‘noqni   epchil   qilishi
mumkin.   O‘qitishning   o‘yin   shakli   kichik   maktab   yoshidagi   o‘quvchilar   uchun
darslarni o‘zlashtirishning asosiy vositasi hisoblanadi. O‘yinning o‘qitish-o‘rgatish
26 jarayonidagi   imkoniyatlari   olimlar   tomonidan   –   didaktik   o‘yinlarni   maxsus
o‘rganilishiga   olib  keldi.   Didaktik  o‘yin  –   o‘yinning   shunday   turi   bo‘lib,   u  yangi
bilimlarni   o‘zlashtirish,   umumlashtirish,   mustahkamlash,   bilish   jarayonini
faollashtirish,   kichik   bolalarni   o‘quv   faoliyatiga   ko‘niktirishga   ko‘maklashadi.
Didaktik   o‘yin   murakkab,   ko‘p   qirrali   hodisadir.   Didaktik   o‘yinlarda   nafaqat
bilimlar   o‘zlashtiriladi,   ko‘nikmalar   hosil   qilinadi,   balki   bolalarning   barcha   ruhiy
jarayonlari ham rivoj topadi. Didaktik o‘yinlar - qoidalar asosidagi o‘yinlarning bir
turi   bo‘lib,   bolalarni   o‘qitish   va   tarbiyalash   maqsadida   pedagoglar   tomonidan
maxsus yaratilgandir. Didaktik o‘yinlarda aqliy faoliyatning umumlashgan usullari
mujassamlashadi,   barcha   bilish   jarayonlari   intellektga   yo‘naltiriladi,   hamda   ichki
harakat rejalari shakllana boshlaydi. Didaktik o‘yinlarning asosiy belgilaridan biri
aniq   maqsadning   va   unga   mos   pedagogik   samaraning   mavjudligidir.   “Didaktik
o‘yin   –   o‘qish-o‘rgatish   uchun   mo‘ljallangan   maxsus   o‘yin;   ma’lum
qoidalar(shartlar)   bilan   cheklangan,   ma’lum   maqsadni   ko‘zlovchi   (yutuq,   sovg‘a)
o‘yinchilar orasidagi musobaqadir”. Didaktik o‘yin o‘rgatish shakli sifatida o‘quv
(bilish)   va   o‘yin   (qiziqtirish)   dan   iboratdir.   O‘qituvchi   o‘rgatadi,   o‘quvchilar   esa
o‘yin   orqali   darsni   o‘zlashtirishadi   va   o’rgangan   bilimlar   orqali   matematik
kompetentsiyalari rivojlanadi.
27 XULOSA.
Pedagogik texnologiyalarni o’quv jarayoniga qo’llab boorish maktabimizda
ta’lim-   tarbiya   jarayonini   tashkil   etishda   muhim   asosiy   rolni   o’ynamoqda,Bu
ishlarni   amalgam   oshirishda   asosiy   e’tiborni   quyidagilarga   qaratish   lozom   deb
hisoblaynan;
1.Kuchli ma’muriy rahbarlik.
2.Ichki muhitning yaxshiligi.
3.Tasyanch pedagogik yangiliklarga yonalganlik.
4.O’qituvchilarning   o’quvchilardan   yiqoriroq   natijalarni   kutishi   uchun
asoslar mavjudligi.
5.O’quvchilaro’zlashtirishini nazorat qilish tizimini yaxshilashdan iborat.
Olib   borayotgan   ishlarimizda   asosiy   ishtirokchilar   o’quvchilar   va   o’qituv-
chilar   hisoblanib   ,ular   o’rtasida   qobiliyatlarni   shakllantirish   ,istedodlarni   royobga
chiqarish   uchun   imkoniyatlarni   choralari   topiladi.Maktabimizda   ta’lim   –tarbiya
jarayonning   samaradorliginioshirish   uchun   quyidagi   masalalarni   hal   qilishda
pedagogik   texnologiyalarni   qo’llashda   quyidagilarga   e’tiborga   olish   kerak   deb
hisoblaymiz;
-Maktabda ishlarni to’g’ri tashkil qilish va boshqarish.
28 -O’quv rejalarining turli sharoitlarga moslashganligi.
-Yo’riqnomalarning bevosita berilishi.
-Maktabda   o’quvchilarning   ta’lim-   tarbiya   olish   imkoniyatini   hamda
o’quvchilatning ijodiy ishlash imkoniyatlarini kengaytirib boorish;
-Maktabda rag’batlantiruvchan o’quv muhitini ta’minlash;
-Amaliyotda   yiqori   ko’rsarkichlarga   erishish   natijalarida   tasdiqlangan
yangiliklarni tezkor tatbiq etish;
Kutilayotgan   natijalatga   mos   bo’lgan   pedagogik   texnologiyalarni
tanlash ,ta;lim –tarbiya jarayonini amalgam oshirish va muntazam takomillashtirib
borishdan   iborat   deb   hisoblaymiz.Biz   o’z   pedagogik   faoliyatimizda   pedagogik
texnologiyalarni   quyidagi   ko’rinishlarda   foydalanamiz;Seminar,trening.individual
maslahat   berish,korgazmali   darslar   tashkil   etish.Bir-birimizning   ishlarimizni
nazorat   qilish,kuzatuv,   tahlil   qilish,metodik   yordam   berish   aspsiy   maqsadimiz
hisoblanadi.O”quv   yili   davomida   yaxsi   ishlkagan   pedagoglarningishlarini
metodina   kengashlarda,pedagogika   kengashlarida   ommalashtirib   boramiz.O”quv
yilining   yaxshi   yakunlashimizda   o’zvaqtida   yo’lqo’ygan   kamchiliklarimizni
o’zvaqtida tuzatamiz,tegishli chora tabbirlarni qo’llaymiz.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   mumkinki,   didaktik   o‘yindan   foydalanilganda
bolalarning darsga qiziqishi ortadi, diqqatni jamlash rivojlanadi, dars materiallarini
o‘zlashtirish yengillashadi hamda matematik kompetentsiyalar shakllanadi.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. Sh.M.Mirziyoyev.   “Erkin   va   faro`on   demokratik   O’zbekiston
Davlatini birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y  -56-b.
2. Sh.M.Mirziyoyev.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.     –T.:
“O‘zbekiston” 2017 y. -104-b.
3 .   Akramxodjayev A. M., Genezis nefti i gaza, M., 1967; Geologiya i metodi
izucheniya neftegazononosti drevnix delt: M., 1986.
Ehson Umarov.
4 .     O zMEʻ . Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
5. Jumayev   M.E.   Matematika   o’qitish   metodikasi   (OO’Y   uchun
darslik)Toshkent. . “Turon-Iqbol” 2016 yil 426b.
6 .Jumayеv M.E, Tadjiyeva Z.G`. Boshlang`ich sinflarda matеmatika o`qitish
mеtodikasi.   (OO`Y uchun darslik.) Toshk е nt. “Fan va texnologiya” 2005 yil. 
7 .Jumayеv M.E,   Boshlang`ich sinflarda mat е matika o`qitish m е todikasidan
praktikum.  (O O`Y uchun ) Toshk е nt. “O`qituvchi” 2004 yil.
30 8 .Jumayеv   M.E,   Boshlang`ich   sinflarda   mat е matikadan   laboratoriya
mashg’ulotlarini tashkil etish  m е todikasi.  Toshk е nt. “Yangi asr avlodi” 2006 yil.
20 b/t.
9 .Tadjiyeva   Z.G.,Abdullayeva   B.S.,Jumayev   M.E.,Sidelnikova
R.I.,Sadikova   A.V.Metodika   prepodavaniya   matematiki.-T.   “Turon-Iqbol”   2011.
336s.
1 0 .Jumayev   M.E.   Matematika   o’qitish   metodikasi   (OO’Y   uchun
darslik)Toshkent. . “Turon-Iqbol” 2016 yil 426b.
11 .”Pedagogik   texnologiya   asoslari”.
J.G’.Yoldoshev,S.A.Usmonov.Toshkent-2004y
1 2 .”Uzluksiz ta’lim” jurnali.
1 3 .”Xalq ta’limi” jurnali.
1 4 . Ta’lim menejmenti lurnali.
1 5 .Boshlang’ich ta’lim jurnali.
1 6 .”Практические пособие”. С.Б.Кульнеевич, Т.П.Локосенина
1 7 .Barkamol avlod orzusi. I .A.Karimov.
18 . “Ma’rifat” gazetasi.
19 . “Учителъ Узбекистана” газетаси
Elektron ta’lim resurslari:
1. w.w.w.tdpu.uz
2 .w.w.w.pedagog.uz
3 .w.w.w.ziyonet.uz
4 .w.w.w edu.uz
5 .tdpu-INTRANET.Ped
31 32