Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 252.7KB
Покупки 0
Дата загрузки 08 Октябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

35 Продаж

3-sinflarda matematika fanidan mantiqiy fikrlashni rivojlantirish kurs ishi

Купить
1O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
“INTERNATIONAL SCHOOL OF FINANCE TECHNOLOGY
AND SCIENCE” INSTITUTI
“PSIXOLOGIYA VA PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“MATEMATIKA O‘QITISH METODIKASI”
fanidan
  KURS ISHI
Mavzu :3-sinflarda matematika fanidan mantiqiy fik rlashni
rivojlantirish
B ajardi :                                  Ziyatova Mohira Rizayevna
G uruh :                                                22-BTK-07
Ilmiy rahba r :                               Nafisa T o’ layeva.
Toshkent – 2025  2 Mundarija
Kirish ………………………………………………………………….………..3
I Bob. 3-sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirishning nazariy 
asoslari
1.1. Mantiqiy fikrlash tushunchasi va xususiyatlari ………………….…………6
1.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanida mantiqiy fikrlashni 
rivojlantirishning pedagogik ahamiyati …………………………………………8
1.3. 3-sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni baholash mezonlari ……………11
II Bob. 3-sinf matematika darslarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirish 
metodikasi
2.1. Masalalar va topshiriqlar orqali mantiqiy fikrlashni rivojlantirish ………..14
2.2. O‘quv jarayonida interaktiv va ko‘rgazmali usullarni qo‘llash …………...19
2.3. O‘qituvchilar uchun tavsiyalar va metodik ko‘rsatmalar ………………....23
Xulosa ………………………………………………………………...……….29
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………………30 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   boshlang‘ich   sinf
o‘quvchilari uchun mantiqiy fikrlashni rivojlantirish ta’lim jarayonining muhim
vazifalaridan biridir. Chunki mantiqiy fikrlash nafaqat matematika fanida, balki
hayotning   turli   sohalarida   muammolarni   hal   qilish,   sabab-oqibat
munosabatlarini aniqlash va to‘g‘ri qarorlar qabul qilishda asosiy rol o‘ynaydi.
Mantiqiy   tafakkur   rivojlangan   shaxs,   mustaqil   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvga
ega bo‘ladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ayniqsa 3-sinfda abstrakt fikrlashni
o‘rganishni   boshlaydi,   bu   esa   ularning   tafakkurini   rivojlantirishni   yanada
dolzarb   qiladi.Matematika   fanida   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalari
o‘quvchilarning   muammolarni   tizimli   ravishda   yechish   qobiliyatini   oshiradi.
Shu   bilan   birga,   mantiqiy   fikrlashni   shakllantirish   boshlang‘ich   ta’limning
sifatini  yaxshilash,  o‘quvchilarning bilimlarini  chuqurlashtirish va  ular  orasida
mustaqil   o‘qish   va   fikrlash   madaniyatini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   3-sinf
o‘quvchilari   uchun   matematik   masalalarni   yechish   jarayonida   mantiqiy
tafakkurning  shakllanishi  ularning  kelajakdagi  o‘rta  maktab   va  oliy  ta’limdagi
muvaffaqiyatlari   uchun   ham   asos   bo‘ladi.Shuning   uchun   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish metodikasi o‘qituvchilar, metodistlar va pedagoglar uchun dolzarb
tadqiqot   mavzusi   hisoblanadi.   Bu   mavzu   nafaqat   nazariy   jihatdan,   balki
amaliyotda ham ahamiyatga ega bo‘lib, u o‘quv jarayonini samarali tashkil etish
va  o‘quvchilarning  individual  xususiyatlarini   inobatga   olgan  holda  dars  berish
imkoniyatini   yaratadi.   Shu   sababli   3-sinf   matematika   darslarida   mantiqiy
fikrlashni rivojlantirish bugungi pedagogik amaliyotda muhim o‘rin tutadi 1
. .
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish masalasi pedagogika va psixologiya fanida yetarlicha o‘rganilgan.
Xorijiy   olimlar,   jumladan   J.   Piaget,   L.   Vygotskiy   va   boshqa   pedagogik
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. M. Mirziyoyev.  “Mamlakatni qudratli, millatni 
buyuk qiladigan kuch bu – ilm-fan, ta’lim va tarbiyadir.”  –  Daryo.uz , 2023 yil 9 dekabr. 
https://daryo.uz/2023/12/09/mamlakatni-qudratli-millatni-buyuk-qiladigan-kuch-bu-ilm-fan-
talim-va-tarbiyadir-shavkat-mirziyoyev 4tadqiqotchilar   bolalarda   mantiqiy   fikrlashning   shakllanish   jarayonini   batafsil
o‘rganib,   metodik   tavsiyalar   ishlab   chiqqanlar.   Ularning   tadqiqotlari   mantiqiy
fikrlashni   rivojlantirishning   yoshga   xos   bosqichlari   va   pedagogik   usullarini
aniqlashga xizmat qiladi.
Mahalliy adabiyotlarda ham boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun mantiqiy
fikrlashni   shakllantirish   bo‘yicha   ko‘plab   tadqiqotlar   mavjud.   Ular   3-sinf
o‘quvchilarida   tafakkur   rivojlanishining   psixologik   va   pedagogik   asoslarini,
shuningdek   dars   jarayonida   qo‘llaniladigan   metodlarni   tahlil   qilgan.   Shu  bilan
birga,   3-sinf   matematika   darslarida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning
amaliyotdagi samaradorligi, aniq dars ishlanmalari va test topshiriqlari bo‘yicha
yetarlicha   izlanishlar   talab   qilinadi.O‘quv   jarayonida   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish   metodikasini   chuqur   o‘rganish,   o‘quvchilarning   tafakkur
darajasini aniqlash va amaliy dars ishlanmalarini ishlab chiqish bugungi kunda
muhim   pedagogik   vazifa   sifatida   qaraladi.   Shu   sababli   kurs   ishining   ushbu
mavzuda tayyorlanishi ilmiy va amaliy jihatdan dolzarb hisoblanadi va u 3-sinf
o‘quvchilari   matematika   fanida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   samarali
usullarini aniqlashga yordam beradi.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Kurs   ishining
nazariy   ahamiyati   mantiqiy   fikrlash   tushunchasini   chuqurroq   o‘rganish,   uning
shakllanish jarayonlari va pedagogik asoslarini tahlil qilishda namoyon bo‘ladi.
Tadqiqot   orqali   3-sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning
nazariy asoslari aniqlanadi, uning shakllari, turlari va xususiyatlari o‘rganiladi.
Shu bilan birga, bu ish mantiqiy tafakkur bilan bog‘liq pedagogik kontseptlarni
mustahkamlashga   yordam   beradi.Nazariy   jihatdan   kurs   ishi   pedagogika   va
psixologiya   fanlarida   mantiqiy   fikrlashni   o‘rganish   bo‘yicha   mavjud   ilmiy
manbalarni tahlil qilish imkonini yaratadi. Tadqiqot natijalari o‘quv jarayonida
mantiqiy   tafakkur   ko‘nikmalarini   shakllantirish   metodlarini   tizimlashtirish   va
ularni   samarali   qo‘llash   asoslarini   aniqlashga   yordam   beradi.   Shu   sababli   ish
ilmiy nuqtai nazardan pedagogik amaliyot uchun muhim ahamiyat kasb etadi. 5Amaliy   ahamiyati   esa   dars   jarayonida   3-sinf   o‘quvchilarining   mantiqiy
fikrlash   darajasini   oshirishga,   ularning   mustaqil   fikrlash,   muammoni   tahlil
qilish   va   yechim   topish   qobiliyatini   rivojlantirishga   qaratilgan.   Tadqiqot
natijalari   asosida   o‘qituvchilar   uchun   amaliy   tavsiyalar   ishlab   chiqiladi,   dars
ishlanmalari   va   test   topshiriqlari   tayyorlanadi.   Bu   esa   pedagogik   jarayonni
samarali tashkil etish, o‘quvchilarning qiziqishini oshirish va ularni faol ishtirok
etishga   rag‘batlantirish   imkonini   beradi.   Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati
boshlang‘ich   sinf   metodikasi   rivojlanishiga,   yangi   pedagogik   yondashuvlar   va
interaktiv   usullarni   qo‘llashga,   hamda   o‘quvchilar   uchun   mantiqiy   tafakkurini
shakllantirishning ilg‘or tajribalarini joriy etishga xizmat qiladi. Shu bilan birga,
bu   ish   boshqa   sinflarda   ham   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   bo‘yicha   tajriba
sifatida foydalanish imkonini yaratadi.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   3-sinf   o‘quvchilarining   mantiqiy   fikrlash
jarayoni.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   3-sinf   matematika   fanida   mantiqiy
fikrlashni rivojlantirish metodikasi va uning samaradorligi.
Kurs ishi mavzusining maqsadi
3-sinf   o‘quvchilarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   samarali
metodlarini aniqlash va amaliy tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 3-sinf   matematika   darslarida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   nazariy
asoslarini o‘rganish;
 Mantiqiy fikrlashni  rivojlantirish metodlarini ishlab chiqish va amaliy dars
ishlanmalarini tayyorlash;
 O‘quvchilarning mantiqiy fikrlash darajasini baholash mezonlarini aniqlash;
 O‘qituvchilar uchun tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish   qismi,   ikki   bob,   har   bir
bob uchta bo‘limdan, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 6I Bob. 3-sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirishning
nazariy asoslari
1.1. Mantiqiy fikrlash tushunchasi va xususiyatlari
Mantiqiy   fikrlash   —   bu   inson   tafakkurining   eng   muhim   shakllaridan   biri
bo‘lib,   u   orqali   o‘quvchi   turli   hodisalar,   predmetlar   va   ularning   o‘zaro
bog‘liqliklarini   tahlil   qiladi.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy
fikrlashning shakllanishi  ayniqsa muhim, chunki bu yoshda bolaning tafakkuri
hali rivojlanishning dastlabki bosqichlarida bo‘ladi va u yangi bilimlarni tizimli
ravishda   qabul   qilishga   tayyor   bo‘ladi.   Mantiqiy   fikrlash   yordamida   o‘quvchi
nafaqat   matematik   masalalarni   yechadi,   balki   kundalik   hayotiy   vaziyatlarda
ham to‘g‘ri qaror qabul qilish qobiliyatini shakllantiradi. 2
Mantiqiy   fikrlashning   asosiy   xususiyatlaridan   biri   uning   sabab-oqibat
munosabatlarini   tushunishga   qaratilganligi   hisoblanadi.   O‘quvchi   biror   masala
yoki   topshiriqni   yechishda   har   bir   qadamni   tahlil   qiladi,   natijalarni   oldindan
taxmin qiladi va xatolarga yo‘l qo‘ymaslikka harakat qiladi. Shu sababli 3-sinf
o‘quvchilarida   mantiqiy   tafakkur   rivojlanishi   ularning   analitik   qobiliyatlarini
oshirishda asosiy vosita hisoblanadi.
Mantiqiy   fikrlashning   yana   bir   muhim   xususiyati   —   u   abstrakt   fikrlashga
tayyorgarlik beradi. Boshlang‘ich sinf  o‘quvchilari oddiy predmetlar  va sonlar
bilan   ishlashni   boshlaydi,   keyinchalik   ular   matematik   tasavvurlarni   yaratish,
analogiya   va   farqlarni   aniqlash   orqali   murakkab   masalalarni   yechishga
o‘rganadi.   Shu   tariqa,   mantiqiy   fikrlash   o‘quvchilarga   nafaqat   faktlarni
yodlashni,   balki   ularni   tizimli   tarzda   tahlil   qilishni   o‘rgatadi.Shuningdek,
mantiqiy   fikrlash   tarkibida   turli   ko‘nikmalar   mavjud   bo‘lib,   ular
o‘quvchilarning tafakkurini yanada mustahkamlashga yordam beradi. Masalan,
solishtirish,   taqqoslash,   umumlashtirish,   tahlil   qilish   va   xulosalar   chiqarish
ko‘nikmalari   bolada   mantiqiy   fikrlashni   shakllantirishning   muhim
2
  Xudoynazarov E.M., Xudayberganov G‘.Q. “Boshlang‘ich sinf matematika darslarida 
mantiqiy fikrlashni rivojlantirish.” – Toshkent: Bookmany Print, 2023. – B. 12–45. 7elementlaridir.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   bu   ko‘nikmalarni   har   bir   darsda
masalalar, topshiriqlar va o‘yinlar orqali egallaydi.
Mantiqiy   fikrlashning   psixologik   asoslari   ham   katta   ahamiyatga   ega.
Psixologik tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, mantiqiy fikrlash yosh bolalarda faqat
bilim   bilan   bog‘liq   bo‘lib   qolmay,   balki   ularning   ijtimoiy,   emosional   va
motivatsion   rivojlanishiga   ham   ta’sir   qiladi.   Masalan,   mantiqiy   masalalarni
yechishda muvaffaqiyatga erishgan o‘quvchi o‘ziga bo‘lgan ishonchni oshiradi
va yangi bilimlarni o‘rganishga tayyor bo‘ladi.Boshlang‘ich sinflarda mantiqiy
fikrlashni   rivojlantirishning   yana   bir   xususiyati   —   bu   faol   va   amaliy
yondashuvni   talab   qilishi.   O‘quvchilar   darsda   faqat   o‘qituvchining
tushuntirishini tinglamasdan, o‘zlari masalalarni yechishga, gipotezalar tuzishga
va   ularni   tekshirishga   harakat   qilishadi.   Shu   tariqa,   mantiqiy   fikrlashning
shakllanishi o‘quvchilarning mustaqil faoliyatini rag‘batlantiradi va ular orasida
mas’uliyatli yondashuvni rivojlantiradi. 3
Mantiqiy   fikrlashning   nazariy   jihatdan   aniqligi   va   xususiyatlari
o‘qituvchilar   uchun   dars   jarayonini   samarali   tashkil   etishda   asos   bo‘ladi.
O‘qituvchi mantiqiy fikrlashni rivojlantirish uchun topshiriqlarni tanlaydi, dars
faoliyatini   rejalashtiradi   va   o‘quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga
oladi.   Shu   sababli   3-sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning
nazariy asoslarini bilish metodik jihatdan dolzarb hisoblanadi.
Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   jarayonida   o‘quvchilarga   masalalarni
yechishning   turli   strategiyalari   o‘rgatiladi.   Masalan,   ketma-ketlik,   teskari
fikrlash,   analogiya   va   farqlarni   aniqlash   kabi   strategiyalar   bolalarda   mantiqiy
tafakkur   va   abstrakt   fikrlash   qobiliyatini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   bunday
strategiyalar o‘quvchilarda mustaqil  qaror qabul qilish va xatolardan o‘rganish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi.Mantiqiy fikrlash tushunchasi  nafaqat matematika
bilan,   balki   boshqa   fanlar   bilan   ham   chambarchas   bog‘liq.   Masalan,   o‘quvchi
3
  Sirojiddinova O., Xakimova M. “Boshlang‘ich sinf matematika darslarida o‘quvchilarning 
mantiqiy va tanqidiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish.” – Toshkent: Pedagogika, 2022. – 
B. 23–67. 8matematika   darsida   masalani   yechishda   mantiqiy   tafakkurdan   foydalansa,   u
tabiatshunoslik,   geografiya   yoki   kundalik   hayotiy   muammolarni   hal   qilishda
ham   bu   ko‘nikmalarni   qo‘llashi   mumkin.   Shu   sababli   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish   nafaqat   matematik   bilimlarni   mustahkamlash,   balki
o‘quvchilarning umumiy tafakkur darajasini oshirishga xizmat qiladi.
1.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanida mantiqiy fikrlashni
rivojlantirishning pedagogik ahamiyati
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish
pedagogik   jarayonning   eng   muhim   vazifalaridan   biridir.   Mantiqiy   fikrlash   —
bu   o‘quvchilarning   tafakkur   qobiliyatini   shakllantiradigan   va   ularni   mustaqil
fikrlashga,   muammolarni   tizimli   tahlil   qilishga   o‘rgatuvchi   asosiy   vosita
hisoblanadi.   3-sinf   o‘quvchilari   ayniqsa   bu   davrda   abstrakt   fikrlashni
o‘rganishni   boshlaydi,   shuning   uchun   ularning   mantiqiy   tafakkurini
rivojlantirish pedagogik nuqtai nazardan juda dolzarbdir.
Matematika   darslari   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishda   asosiy   vosita
sifatida  xizmat   qiladi.  Chunki   matematika   fanida  masalalarni   yechish   jarayoni
o‘quvchilarga   sabab-oqibat   munosabatlarini   aniqlash,   faktlarni   tahlil   qilish   va
natijalar   chiqarish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   mantiqiy   fikrlashni
shakllantirish o‘quvchilarning ijodiy tafakkurini mustahkamlashga, ularni yangi
bilimlarni mustaqil o‘rganishga tayyorlashga xizmat qiladi.
Pedagogik   amaliyotda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   ahamiyati   bir
necha   jihatdan   namoyon   bo‘ladi.   Birinchi   navbatda,   u   o‘quvchilarning
matematik   ko‘nikmalarini   chuqurlashtirishga   yordam   beradi.   Masalan,
arifmetik   amallarni   bajarish,   sonlar   ketma-ketligini   aniqlash,   geometrik
shakllarni   tahlil   qilish   va   masalalarni   yechishda   mantiqiy   tafakkur   asosiy   rol
o‘ynaydi. Shu bilan birga, mantiqiy fikrlash o‘quvchilarda xulosalar  chiqarish,
umumlashtirish va farqlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Boshlang‘ich sinflarda mantiqiy fikrlashni rivojlantirish pedagogik jihatdan
o‘quv   jarayonini   yanada   samarali   qilish   imkonini   beradi.   O‘qituvchi   darsda 9o‘quvchilarga faqat amallarni bajarishni emas, balki ularni tahlil qilishni, sabab-
oqibat   munosabatlarini   aniqlashni   va   turli   yechimlarni   solishtirishni   o‘rgatadi.
Bu esa  o‘quvchilarning mustaqil  fikrlash ko‘nikmalarini  oshiradi  va ularni  o‘z
bilimlarini mustahkamlashga rag‘batlantiradi.
Matematika fanida mantiqiy fikrlashni rivojlantirishning yana bir pedagogik
ahamiyati   —   bu   o‘quvchilarning   bilimlarni   tizimli   ravishda   qabul   qilishiga
yordam berishdir. Masalan, masalani yechishda o‘quvchi bir nechta variantlarni
tahlil qiladi, natijalarni solishtiradi va eng to‘g‘ri yechimni tanlaydi. Shu tariqa,
mantiqiy   fikrlash   bolalarga   nafaqat   to‘g‘ri   yechim   topish,   balki   o‘z   xatolarini
aniqlash   va   ularni   tuzatish   imkonini   beradi.Pedagogik   amaliyotda   mantiqiy
fikrlashni   rivojlantirish   ko‘plab   metod   va   usullar   bilan   amalga   oshiriladi.
Masalan, masalalarni yechish strategiyalari, analogiyalarni aniqlash, tafovut va
umumlashtirishni o‘rgatish, guruh ishlari va interaktiv o‘yinlar orqali mantiqiy
fikrlashni   shakllantirish   mumkin.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarning   individual
xususiyatlarini   hisobga   olish   pedagogik   jarayonning   samaradorligini
oshiradi.Mantiqiy fikrlashni rivojlantirish o‘quvchilarning mustaqil qaror qabul
qilish ko‘nikmalarini shakllantiradi. Masalan,  o‘quvchi  masalani  yechishda  bir
nechta   variantni   ko‘rib   chiqadi   va   eng   mantiqiy   yechimni   tanlaydi.   Bu   esa
ularning   muammolarni   tahlil   qilish,   natijalarni   oldindan   taxmin   qilish   va
xatolardan   o‘rganish   qobiliyatini   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   mantiqiy
fikrlash o‘quvchilarda mustaqil fikrlash va ijodiy yondashuvni rivojlantiradi.
Pedagogik   jihatdan   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   o‘quv   jarayonini
yanada   interaktiv   va   qiziqarli   qiladi.   Masalan,   o‘qituvchi   darsda   masalalarni
yechishda   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   bildirish,   guruhda   muhokama   qilish   va
o‘z   yechimlarini   taqdim   etish   imkonini   beradi.   Shu   tariqa,   o‘quvchilar   darsda
faol   ishtirok   etadi   va   mantiqiy   tafakkurini   yanada
mustahkamlaydi.Boshlang‘ich   sinflarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish
o‘quvchilarning   ijtimoiy   ko‘nikmalarini   ham   oshiradi.   Guruh   ishlari   va
muhokamalar orqali ular boshqa o‘quvchilarning fikrini tinglashni, ularni tahlil 10qilishni   va   o‘z   yechimlarini   himoya   qilishni   o‘rganadi.   Bu   esa   ularning
kommunikativ qobiliyatlarini rivojlantiradi va jamoadagi faoliyatga tayyorlaydi.
Jadval: 3-sinf matematika darslarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirish
metodlari va ularning pedagogik ahamiyati
Metod yoki
usul Pedagogik maqsadi Amaliy qo‘llanilishi
Masalalarni 
yechish O‘quvchilarda sabab-oqibat 
munosabatlarini tushunish va 
tahlil qilish ko‘nikmasini 
rivojlantirish Oddiy va murakkab arifmetik 
masalalarni yechish, masala 
yechish jarayonini tahlil qilish
Analogiya va 
farqlarni 
aniqlash Abstrakt fikrlash va 
umumlashtirish qobiliyatini 
oshirish Turli sonlar va shakllar 
o‘rtasidagi o‘xshashlik va 
farqlarni topish, misollar 
solishtirish
Guruh ishlari 
va muhokama Ijtimoiy ko‘nikmalarni 
shakllantirish, fikr almashish 
va bahslashish qobiliyatini 
rivojlantirish Masalalarni guruh bo‘lib yechish,
yechim variantlarini taqdim etish 
va muhokama qilish
O‘yinlar va 
interaktiv 
mashqlar Qiziqishni oshirish, faol 
o‘rganishni rag‘batlantirish Matematik viktorinalar, 
jumboqlar, mantiqiy o‘yinlar 
orqali bilimlarni mustahkamlash
Test va 
topshiriqlar Bilim va tafakkur darajasini 
baholash, xatolardan 
o‘rganish Mantiqiy masalalar bo‘yicha test 
topshiriqlarini yechish va 
natijalarni tahlil qilish
Vizual 
grafiklar va 
diagrammalar Tushunchalarni vizual tarzda 
anglash va mantiqiy 
bog‘liqlikni aniqlash Diagrammalar, jadval va rasm 
orqali sonlar va shakllar 
o‘rtasidagi bog‘liqlikni ko‘rsatish 11Matematika   fanida   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   pedagogik
ahamiyati   shundaki,   u   o‘quvchilarda   faqat   bilimlarni   yodlashni   emas,   balki
ularni   tizimli   ravishda   tahlil   qilish,   xulosalar   chiqarish   va   yangi   bilimlarni
o‘zlashtirish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   sababli   3-sinf   o‘quvchilarida
mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   pedagogik   amaliyot   uchun   muhim   vazifa
hisoblanadi.
1.3. 3-sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni baholash mezonlari
Mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   samaradorligini   aniqlash   pedagogik
jarayonning muhim tarkibiy qismi hisoblanadi. Boshlang‘ich sinflarda, xususan
3-sinf   o‘quvchilarida,   tafakkur   hali   shakllanish   jarayonida   bo‘lib,   ularning
mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalari   asta-sekin   rivojlanadi.   Shu   sababli,   baholash
mezonlarini   aniq   belgilash   o‘quvchilarning   mantiqiy   tafakkurini,   xulosalar
chiqarish   qobiliyatini   va   mustaqil   fikrlashini   aniqlashga   yordam
beradi.Mantiqiy   fikrlashni   baholash   mezonlarini   ishlab   chiqishda   birinchi
navbatda   o‘quvchining   masalalarni   yechish   qobiliyati   hisobga   olinadi.
Masalalarni   yechish   jarayonida   o‘quvchi   har   bir   qadamni   izchil   bajarishi,
yechim jarayonini tushuntirishi  va natijaga yetishi  kerak. Masalan, o‘quvchiga
berilgan   arifmetik   masala   bo‘yicha   u   avvalo   ma’lumotlarni   ajratadi,   keyin
amallarni   bajaradi   va   natijani   chiqaradi.   Shu   tarzda   o‘quvchi   faqat   natijaga
emas, balki jarayonga ham e’tibor qaratadi.
Baholashning ikkinchi mezoni — umumlashtirish va farqlash qobiliyati. Bu
o‘quvchining   turli   masalalarni   solishtirish,   ularning   o‘xshashlik   va   farqlarini
aniqlash, shuningdek, xulosalar chiqarish qobiliyatini baholashga xizmat qiladi.
Masalan,   o‘quvchidan   ikki   turli   masalani   yechish   so‘raladi   va   ular   orasidagi
o‘xshashlik   va   farqni   topish   talab   etiladi.   Shu   jarayonda   o‘quvchi   analitik
fikrlashni rivojlantiradi va umumiy qoidalarni aniqlay oladi.
Uchinchi   mezon   —   sabab-oqibat   munosabatlarini   aniqlash   qobiliyati.
O‘quvchi masalani yechishda natija va yechim jarayoni o‘rtasidagi bog‘liqlikni
anglaydi.   Masalan,   agar   masalada   “Agar   3   ta   olma   bo‘lsa   va   2   tasi   qo‘shilsa, 12jami   nechta   bo‘ladi?”   deyilgan   bo‘lsa,   o‘quvchi   oldin   olma   sonini   aniqlaydi,
keyin   qo‘shish   amali   orqali   natijani   chiqaradi   va   oxirida   xulosaga   keladi.   Shu
tarzda u sabab-oqibat munosabatlarini tushunadi va tafakkurini rivojlantiradi.
To‘rtinchi   mezon   —   mustaqil   fikrlash   va   kreativ   yondashuv.   Bu   mezon
o‘quvchilarning   masalalarni   turli   yo‘llar   bilan   yechishga   harakat   qilishini
baholaydi.   Masalan,   bir   xil   masalani   yechishda   bir   o‘quvchi   qo‘shish   amali
orqali,   boshqasi   esa   vizual   diagramma   yordamida   yechadi.   Shu   orqali
o‘quvchilar   tafakkurining   moslashuvchanligi   va   ijodiy   yondashuvi   namoyon
bo‘ladi.
Beshinchi   mezon   —   xulosalar   chiqarish   qobiliyati.   O‘quvchi   masalalarni
yechish jarayonida natijalarni tahlil qiladi va ulardan to‘g‘ri xulosalar chiqaradi.
Masalan,   bir   nechta   masalani   yechib   bo‘lgach,   o‘quvchi   umumiy   qoidalarni
belgilaydi va yangi masalalarni yechishda bu qoidalarni qo‘llaydi. Shu tarzda u
mantiqiy fikrlashni tizimli ravishda rivojlantiradi.
Yana   bir   mezon   —   amaliy   yechim   ko‘nikmalari.   O‘quvchi   o‘rgangan
bilimlarni real hayotiy masalalarda qo‘llaydi. Masalan, do‘kondan olma-sabzini
xarid   qilish,   sonlar   bilan   ishlash,   o‘z   vaqtini   taqsimlash   kabi   kundalik
vaziyatlarda mantiqiy fikrlashni  ishlatadi. Shu tarzda o‘quvchi  nafaqat nazariy
bilimlarni, balki amaliy ko‘nikmalarni ham rivojlantiradi.
Pedagogik   amaliyotda   bu   mezonlarni   baholash   uchun   turli   usullar
qo‘llanadi. Eng keng tarqalgan usullardan biri — testlar va yozma topshiriqlar.
Test   topshiriqlari   o‘quvchining   masalalarni   yechish   qobiliyatini,
umumlashtirish   va   farqlash   ko‘nikmalarini   aniqlashga   yordam   beradi.   Yozma
topshiriqlar   esa   tafakkur   jarayonini   chuqurroq   baholash   imkonini
beradi.Bundan tashqari, og‘zaki yechimlar orqali o‘quvchilarning tafakkurini va
izchil   fikrlashini   baholash   mumkin.   Masalan,   o‘quvchidan   masalani   og‘zaki
tarzda yechib berish so‘raladi va u jarayonni tushuntiradi. Shu tarzda o‘qituvchi
o‘quvchining   qaysi   qadamlarni   tushunganini,   qaysi   qadamlarni   esa   noto‘g‘ri
bajarganini   aniqlaydi.Interaktiv   mashqlar   va   o‘yinlar   ham   mantiqiy   fikrlashni 13baholashda   samarali   hisoblanadi.   Masalan,   matematik   jumboqlar,   viktorinalar,
guruh   bo‘lib   yechiladigan   masalalar   o‘quvchilarning   tafakkurini   rivojlantiradi
va   ularning   ijodiy   yondashuvini   namoyon   qiladi.   Shu   bilan   birga,   interaktiv
o‘yinlar   o‘quvchilarni   rag‘batlantiradi   va   dars   jarayonini   qiziqarli
qiladi.Baholash mezonlari o‘quvchilarni nafaqat o‘qituvchi baholashi, balki o‘z-
o‘zini   baholashga   ham   yo‘naltiradi.   O‘quvchilar   yechim   jarayonida   o‘zlarini
tekshiradi, xatolarni aniqlaydi va ularni tuzatishga harakat qiladi. Bu esa ularni
mustaqil va mas’uliyatli fikrlashga o‘rgatadi.
Jadval: 3-sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni baholash mezonlari
va misollar
Baholash mezoni Tavsif Misol va dars ishlanmasi
Masalalarni   yechish
qobiliyati O‘quvchi   masalalarni
izchil va to‘g‘ri yechadi “5 ta olma bor, 3 tasi qo‘shildi.
Jami   nechta   olma   bo‘ldi?”   deb
masalani yechish
Umumlashtirish   va
farqlash qobiliyati Turli   masalalarni
solishtiradi   va   xulosalar
chiqaradi “10   va   15   sonlarini   solishtirib,
qaysi   katta   va   farqi   nechta
ekanini topish”
Sabab-oqibat
munosabatlarini
aniqlash Natija   va   yechim
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni
tushunadi “Agar   2   ta   qalam   olinsa   va   3
tasi   qo‘shilsa,   jami   nechta
bo‘ladi?”
Mustaqil   fikrlash   va
kreativ yondashuv O‘quvchi   masalani   turli
yo‘llar bilan yechadi Masalani   diagramma
yordamida   yechish,   yoki
sonlarni   yozma   hisoblash
orqali yechish
Xulosalar chiqarish Masalalarni   yechish
jarayonidan   umumiy
qoidalarni chiqaradi “Agar   har   safar   3   ta   qo‘shilsa,
jami   doim   ortadi”   xulosasini
chiqarish
Amaliy   yechim
ko‘nikmalari O‘rgangan   bilimlarni
amaliy   masalalarda
qo‘llaydi Kundalik   hayotda   vaqtni
taqsimlash,   xarid   qiladigan
mahsulotlar sonini hisoblash 14II Bob. 3-sinf matematika darslarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirish
metodikasi
2.1. Masalalar va topshiriqlar orqali mantiqiy fikrlashni rivojlantirish
Masalalar   va   topshiriqlar   —   boshlang‘ich   sinflarda   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirishning   eng   samarali   vositalaridan   biridir.   Ayniqsa,   3-sinf
o‘quvchilari   uchun   masalalar   orqali   tafakkur   jarayoni   nafaqat   arifmetik
amallarni bajarish, balki sabab-oqibat munosabatlarini anglash, umumlashtirish
va   tahlil   qilish   qobiliyatini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Masalalar
o‘quvchilarga   fikrlashni   bosqichma-bosqich   rivojlantirish   imkonini   beradi,
ularni mustaqil fikrlashga, kreativ yechimlar izlashga rag‘batlantiradi.
Masalalarni   tanlashda   ularning   murakkabligi   o‘quvchining   yosh
xususiyatlariga   mos   bo‘lishi   lozim.   3-sinf   o‘quvchilari   uchun   masalalar   sodda
sonlar va amallar bilan bog‘liq bo‘lishi, shu bilan birga mantiqiy tafakkur talab
qilishi   kerak.   Misol   uchun,   o‘quvchiga   berilgan   masalada   biror   hodisa   sodir
bo‘layotgani   va   uning   natijasi   qanday   o‘zgarishini   aniqlash   talab   qilinadi.   Bu
jarayonda   o‘quvchi   sabab-oqibat   munosabatlarini   tushunadi   va   tafakkurini
rivojlantiradi.
Masalalarni yechishda o‘quvchi avvalo shartlarni tahlil qiladi, keyin yechim
yo‘lini tanlaydi va natijani chiqaradi. Shu jarayonda o‘qituvchi o‘quvchilarning
izchil  fikrlashini  kuzatadi,  qaysi  qadamlarni   tushunganini   va qaysi  qadamlarni
xato   qilganini   aniqlaydi.   Shu   sababli   masalalar   va   topshiriqlar   nafaqat   bilimni
mustahkamlash, balki mantiqiy fikrlashni baholash vositasi sifatida ham xizmat
qiladi.Masalalar   va   topshiriqlarni   turli   shakllarda   berish   mumkin:   arifmetik
masalalar,   vizual   masalalar,   analogiyalar,   qiyoslash   masalalari   va   interaktiv
o‘yinlar.   Arifmetik   masalalar   orqali   o‘quvchi   sonlar   bilan   ishlashni   o‘rganadi,
sabab-oqibat   munosabatlarini   anglaydi   va   yechim   jarayonini   izchil   bajaradi.
Vizual   masalalar   esa   o‘quvchining   tasavvurini   rivojlantiradi,   diagramma   va
rasm orqali tafakkurini kengaytiradi. 15Analogiyalar   va   qiyoslash   masalalari   o‘quvchilarga   umumlashtirish   va
farqlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Masalan,   “Agar   4   ta
qalam   2   ta   qutida   bo‘lsa,   6   ta   qalam   necha   qutida   bo‘ladi?”   kabi   masalalar
orqali   o‘quvchi   o‘xshashlik   va   farqni   tushunadi.   Shu   bilan   birga,   interaktiv
o‘yinlar   va   topshiriqlar   o‘quvchilarni   rag‘batlantiradi   va   dars   jarayonini
qiziqarli qiladi.
Pedagogik   amaliyotda   masalalarni   yechish   jarayonida   o‘qituvchi   turli
metodlardan   foydalanadi:   guruh   ishlari,   og‘zaki   yechimlar,   yozma   ishlar   va
interaktiv mashqlar. Guruh ishlari o‘quvchilarni bir-biri bilan fikr almashishga,
muammolarni   birgalikda   yechishga   rag‘batlantiradi.   Shu   tarzda   o‘quvchilar
ijtimoiy ko‘nikmalarini ham rivojlantiradi.
Quyidagi   jadval   3-sinf   matematika   darslarida   masalalar   va   topshiriqlar
orqali   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirishning   asosiy   metodlari   va   ularning
pedagogik ahamiyatini ko‘rsatadi:
Jadval: Masalalar va topshiriqlar orqali mantiqiy fikrlashni
rivojlantirish metodlari
Metod   yoki
topshiriq turi Pedagogik maqsadi Amaliy qo‘llanilishi
Arifmetik
masalalar Sabab-oqibat
munosabatlarini   tushunish,
masalalarni izchil yechish 5+3,   12-4   kabi   arifmetik
masalalarni   yechish,
qadamlarni tushuntirish
Vizual
masalalar Tasavvur   va   abstrakt
fikrlashni rivojlantirish Diagramma,   jadval   va   rasm
orqali masalalarni yechish
Analogiya   va
qiyoslash Umumlashtirish va farqlash
qobiliyatini shakllantirish Masalalarni   solishtirish   va
o‘xshashlik/farqni aniqlash
Guruh ishlari Ijtimoiy   ko‘nikmalar   va
muammolarni   birgalikda
yechish Masalalarni   guruh   bo‘lib
yechish,   yechim   variantlarini
muhokama qilish
Interaktiv Faol   o‘rganish   va Matematik   jumboqlar, 16mashqlar   va
o‘yinlar qiziqishni oshirish viktorinalar,   mantiqiy   o‘yinlar
orqali   bilimlarni
mustahkamlash
Og‘zaki
yechimlar Tafakkur   jarayonini
kuzatish va baholash O‘quvchidan   masalani   og‘zaki
yechib   berish   va   jarayonni
tushuntirish
Yozma ishlar Bilim   va   tafakkur
darajasini baholash Masalalarni   yozma   tarzda
yechish, natijalarni tahlil qilish
Masalalar  va  topshiriqlar  orqali  mantiqiy fikrlashni   rivojlantirishda   muhim
jihat   —   o‘quvchining   izchil   fikrlashini   qo‘llab-quvvatlash.   O‘qituvchi
masalalarni   yechish   jarayonida   o‘quvchiga   yordam   beradi,   kerak   bo‘lsa,   yo‘l-
yo‘riq   ko‘rsatadi,   lekin   natijani   topish   va   xulosalarni   chiqarish   o‘quvchi
tomonidan amalga oshiriladi. Shu tarzda o‘quvchi mustaqil tafakkur qobiliyatini
rivojlantiradi.Shuningdek,   masalalarni   yechish   jarayonida   o‘quvchi   xatolarini
aniqlash va tuzatish ko‘nikmasini ham shakllantiradi. Masalan, agar u arifmetik
amalda   xato   qilsa,   o‘qituvchi   yoki   guruhdoshlar   yordamida   xatoni   topadi   va
to‘g‘rilaydi.   Bu   esa   mantiqiy   tafakkur   va   tahlil   qobiliyatini   mustahkamlashga
xizmat   qiladi.Masalalar   va   topshiriqlar   3-sinf   o‘quvchilari   uchun   mantiqiy
fikrlashni   rivojlantirishning   eng   samarali   vositasidir.   Bu   orqali   o‘quvchilar
nafaqat   arifmetik   amallarni   bajaradi,   balki   tafakkur   jarayonida   sabab-oqibat
munosabatlarini   tushunadi,   umumlashtiradi,   farqlaydi   va   xulosalar   chiqaradi.
Shuningdek,   masalalar   o‘quvchiga   mustaqil   fikrlash   va   kreativ   yondashuv
ko‘nikmalarini rivojlantirishga imkon beradi.
Masalalarni tanlash va ularning pedagogik ahamiyati
Masalalar   murakkabligi   o‘quvchining   yosh   xususiyatlariga   mos   bo‘lishi
kerak.   3-sinf   o‘quvchilari   uchun   masalalar   sodda   sonlar   bilan   ishlashga
asoslangan   bo‘lishi   lozim,   lekin   ular   mantiqiy   tafakkurni   talab   qilishi   kerak.
Masalalar orqali o‘quvchi: 17Shartlarni tahlil qiladi,
Yechim yo‘lini tanlaydi,
Natijani chiqaradi,
Xulosalar chiqaradi.
Bu jarayon o‘quvchining sabablash, umumlashtirish, farqlash kabi tafakkur
qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Matematik misollar va topshiriqlar
Arifmetik masala: sabab-oqibat munosabatlarini tushunish
Masala: “Maktab kutubxonasida 12 ta kitob bor edi. Yana 7 ta kitob qo‘shildi.
Jami nechta kitob bo‘ldi?”
Pedagogik   izoh:   O‘quvchi   avval   12   va   7   sonlarini   ajratadi,   keyin   qo‘shish
amalini   bajaradi   va   natijani   chiqaradi.   Shu   bilan   u   izchillik   va   sabab-oqibatni
tushunadi.
Javob: 12 + 7 = 19
Vizual masala: diagramma orqali mantiqiy fikrlash
Masala:   “Quyidagi   diagrammada   qizil   va   ko‘k   olmalar   tasvirlangan.   Qizil
olmalar 5 ta, ko‘k olmalar 3 ta. Jami nechta olma bor?”
Pedagogik izoh: O‘quvchi rasm orqali sonlarni hisoblaydi, shu bilan vizual
tafakkurini rivojlantiradi.
Javob: 5 + 3 = 8
Analogiya va qiyoslash masalasi: umumlashtirish va farqlash
Masala: “Agar 4 ta qalam 2 ta qutida bo‘lsa, 6 ta qalam nechta qutida bo‘ladi?”
Pedagogik   izoh:   O‘quvchi   nisbatni   aniqlaydi   va   xulosa   chiqaradi.   Bu
umumlashtirish va qiyoslash ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Javob: 6 ta qalam → 3 quti
Guruh ishlari: muammoni birgalikda yechish
Masala: “5 ta bola maydonda o‘ynaydi. Har biri 2 ta to‘p bilan o‘ynaydi. Jami
nechta to‘p kerak?” 18Pedagogik   izoh:   O‘quvchilar   guruh   bo‘lib   yechim   topadi,   variantlarni
muhokama qiladi.
Javob: 5 × 2 = 10
Interaktiv mashq: izchillik va kreativ yondashuv
Masala:  “Rasimda 3 ta daraxt bor, har birida 4 ta qush turibdi. Agar yana 2 ta
daraxt qo‘shilsa, jami nechta qush bo‘ladi?”
Pedagogik   izoh:   O‘quvchi   ko‘paytirish   va   qo‘shish   amallarini
uyg‘unlashtiradi.
Javob: (3 × 4) + (2 × 4) = 12 + 8 = 20
Jadval: Masalalar va topshiriqlarni mantiqiy fikrlashni rivojlantirishdagi roli
Turi Pedagogik
maqsadi Misol Yechim jarayoni
Arifmetik masala Sabab-oqibat
munosabatlarini
tushunish 12 + 7 = ? Avval   sonlarni
ajratish,   keyin
qo‘shish
Vizual masala Tasavvur   va
abstrakt   fikrlashni
rivojlantirish Diagrammada
olmalar soni Rasm   orqali
hisoblash
Analogiya/qiyoslash Umumlashtirish
va   farqlash
ko‘nikmasi 4   qalam   →   2
quti; 6 qalam →
? Nisbatni aniqlash va
xulosa chiqarish
Guruh ishlari Ijtimoiy
ko‘nikmalar   va
muammolarni
birgalikda yechish 5   bola,   2   to‘p
har   biri   →   jami
to‘p Guruh   bo‘lib
hisoblash,
variantlarni
muhokama qilish
Interaktiv mashq Faol   o‘rganish   va
qiziqishni oshirish Daraxtlar   va
qushlar masalasi Ko‘paytirish   va
qo‘shish   amallarini
uyg‘unlashtirish 192.2. O‘quv jarayonida interaktiv va ko‘rgazmali usullarni qo‘llash
Bugungi   ta’lim   jarayonida   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlashini
rivojlantirish   uchun   interaktiv   va   ko‘rgazmali   usullar   alohida   ahamiyatga   ega.
Boshlang‘ich   sinflarda,   xususan   3-sinf   o‘quvchilari   uchun,   mavzularni   faol   va
vizual   tarzda   tushuntirish   ularning   fikrlash   jarayonini   tezlashtiradi   va
mustahkamlaydi.   Ko‘rgazmali   vositalar   va   interaktiv   metodlar   o‘quvchilarda
qiziqish   uyg‘otadi,   mavzuni   osonroq   tushunishga   yordam   beradi   va   mantiqiy
tafakkurini mustahkamlaydi.
Ko‘rgazmali usullar
Ko‘rgazmali   usullar   o‘quvchilarga   mavzuni   vizual   tarzda   tasavvur   qilish
imkonini beradi. Masalan:
Diagrammalar   va   grafiklar:   Masalalarni   rasm   orqali   yechish   o‘quvchining
abstrakt fikrlashini rivojlantiradi.
Misol: “Quyidagi diagrammada 3 ta qizil olma va 5 ta yashil olma tasvirlangan.
Jami nechta olma bor?”
Yechim: 3 + 5 = 8
Modellar va manipulyativlar: O‘quvchilar sonlar va amallarni real ob’ektlar
yordamida bajaradi.
Misol: 12 ta blokni 3 qatorga teng taqsimlash. O‘quvchi har bir qatorda nechta
blok borligini aniqlaydi.
Yechim: 12 ÷ 3 = 4
Rasmli masalalar: O‘quvchi rasm orqali masalani yechadi, shartlarni vizual
tarzda tushunadi.
Misol: “Rasmda 2 ta to‘p bor. Har bir to‘p ustida 4 ta kichik to‘p tasvirlangan.
Jami nechta kichik to‘p bor?”
Yechim: 2 × 4 = 8
Ko‘rgazmali   usullar   yordamida   o‘quvchi   mantiqiy   fikrlash   jarayonini   ko‘z
bilan   kuzatadi,   natijalarni   tasavvur   qiladi   va   izchil   yechim   topadi.   Shu   bilan 20birga,   ko‘rgazmali   vositalar   murakkab   masalalarni   soddalashtiradi   va   qiziqarli
qiladi.
Interaktiv usullar
Interaktiv   usullar   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi   va   dars   jarayonini
qiziqarli   qiladi.   3-sinf   matematika   darslarida   quyidagi   interaktiv   metodlardan
foydalanish mumkin:
Matematik o‘yinlar
Misol:   “Sonlarni   joylashtirish   o‘yini”   —   o‘quvchilar   jadvallarda   to‘g‘ri
sonlarni joylashtiradi.
Pedagogik   maqsad:   sonlar   bilan   ishlash   va   mantiqiy   tafakkurini
rivojlantirish.
Jamoaviy ishlash (guruh ishlari)
Misol:   “Jami   va   farqni   topish”   masalasi   —   o‘quvchilar   guruh   bo‘lib
masalani yechadi va natijani taqdim etadi.
Pedagogik   maqsad:   o‘quvchilar   bir-birining   fikrini   tahlil   qiladi,
muammolarni birgalikda yechadi.
Ovozli va interaktiv javoblar
Misol:   O‘qituvchi   masala   beradi:   “Agar   7   ta   qalam   bo‘lsa   va   3   tasi
qo‘shilsa, jami nechta qalam bo‘ladi?”
O‘quvchilar   javobni   ovoz   bilan   bildiradi   yoki   raqam   kartochkalari
yordamida ko‘rsatadi.
Pedagogik maqsad: tezkor tafakkur va e’tibor ko‘nikmalarini rivojlantirish.
Smartboard va onlayn interaktiv mashqlar
Misol:   Raqamlar   va   diagrammalar   bilan   interaktiv   dars,   masalalarni   ekran
orqali yechish.
Pedagogik   maqsad:   texnologiya   yordamida   vizual   va   analitik   tafakkurini
mustahkamlash.
Misollar va topshiriqlar 21Arifmetik interaktiv masala:
Masala: “5 ta olma va 7 ta shaftoli bor. Jami mevalar soni nechta?”
Ye ch im: 5 + 7 = 12
Ko‘rgazmali usul: diagramma orqali mevalarni ajratish va jamlash.
Vizual interaktiv masala:
Masala:   “Rasmda   3   ta   to‘p   bor.   Har   bir   to‘p   ustida   4   ta   kichik   to‘p
tasvirlangan. Jami nechta kichik to‘p bor?”
Yeşim: 3 × 4 = 12
Ko‘rgazmali   usul:   o‘quvchilar   to‘p   va   kichik   to‘plarni   diagrammada
hisoblaydi.
Guruh ishlarida masala:
Masala:  “7 ta bola bor. Har biri 2 ta shokolad oladi. Jami  nechta shokolad
kerak?”
Yeşim: 7 × 2 = 14
Interaktiv usul: o‘quvchilar guruh bo‘lib diagramma chizadi, natijani  birga
tekshiradi.
Jadval: Ko‘rgazmali va interaktiv usullarni qo‘llashning samarasi
Usul Pedagogik maqsadi Misol va amaliy qo‘llanilishi
Diagramma   va
rasm Vizual   tafakkur   va   sabab-
oqibatni rivojlantirish Olma   va   to‘plar   sonini
diagramma orqali hisoblash
Modellar   va
manipulyativlar Sonlar   bilan   ishlash   va
abstrakt fikrlash Bloklar   yoki   kubiklar   bilan
bo‘linish va qo‘shish
Matematik o‘yinlar Faol   o‘rganish,   qiziqish
uyg‘otish Sonlarni joylashtirish o‘yini
Guruh ishlari Ijtimoiy   ko‘nikmalar   va
muammolarni   birgalikda
yechish Shokolad va bolalar masalasi
Smartboard   va
onlayn mashqlar Texnologiya   orqali   vizual
va   analitik   tafakkurini Interaktiv diagrammalar va
masalalarni   ekran   orqali 22rivojlantirish yechish
Ko‘rgazmali usullar
Ko‘rgazmali   usullar   —   mavzuni   vizual   tarzda   tushuntirishning   samarali
vositasidir.   O‘quvchi   rasm,   diagramma   yoki   model   orqali   masalani   ko‘rib,
shartlarni   aniq   tushunadi.   Masalan,   o‘qituvchi   “3   ta   qizil   va   5   ta   yashil   olma
bor.   Jami   nechta   olma?”   degan   masalani   diagramma   orqali   ko‘rsatadi.   Bu
o‘quvchiga   nafaqat   yechim   topishni,   balki   vizual   tafakkurini   rivojlantirishni
ham o‘rgatadi.
Ko‘rgazmali usullarning yana bir turi — modellar va manipulyativlar. Misol
uchun,   12   ta   blokni   3   qatorga   teng   taqsimlash   topshirig‘i   o‘quvchiga   bo‘lish
amalini real ob’ektlar yordamida bajarishga imkon beradi. Shu tarzda o‘quvchi
abstrakt amallarni amaliy faoliyat orqali o‘rganadi.
Rasmli masalalar ham ko‘rgazmali usullarga kiradi. Masalan: “Rasmda 2 ta
to‘p   bor,   har   bir   to‘p   ustida   4   ta   kichik   to‘p   tasvirlangan.   Jami   nechta   kichik
to‘p   bor?”   Ushbu   masalani   yechish   jarayonida   o‘quvchi   rasm   orqali   har   bir
qadamni ko‘rib, ko‘paytirish amalini bajaradi va natijani chiqaradi (2 × 4 = 8).
Ko‘rgazmali usullar o‘quvchining tafakkur jarayonini kuzatishga, xatolarini
aniqlashga   va   natijani   to‘g‘ri   chiqarishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,
bunday usullar darsni qiziqarli va esda qolarli qiladi, o‘quvchilar mavzuga faol
jalb qilinadi.
Interaktiv usullar
Interaktiv   usullar   o‘quvchilarning   faolligini   oshiradi   va   darsni   qiziqarli
qiladi.   3-sinf   matematika   darslarida   quyidagi   interaktiv   metodlardan
foydalanish mumkin:
Matematik o‘yinlar
Masalalar   o‘quvchi   uchun   o‘yin   shaklida   beriladi.   Masalan:   “Sonlarni
joylashtirish o‘yini” — o‘quvchilar jadvallarda to‘g‘ri sonlarni joylashtiradi. Bu 23usul   o‘quvchilarda   tezkor   tafakkur   va   sonlar   bilan   ishlash   qobiliyatini
rivojlantiradi.
Guruh ishlari
Masala:  “7 ta bola bor. Har biri 2 ta shokolad oladi. Jami  nechta shokolad
kerak?”
Guruh   bo‘lib   yechim   topish   orqali   o‘quvchilar   bir-birining   fikrini   tahlil
qiladi, natijalarni muhokama qiladi va mantiqiy fikrlashni rivojlantiradi (7 × 2 =
14).
Ovozli va interaktiv javoblar
Masala: “Agar 5 ta olma bor va 3 tasi qo‘shilsa, jami nechta olma bo‘ladi?”
O‘quvchilar   javobni   ovoz   bilan   bildiradi   yoki   raqam   kartochkalari
yordamida   ko‘rsatadi.   Bu   usul   tezkor   fikrlash   va   e’tibor   ko‘nikmalarini
mustahkamlaydi (5 + 3 = 8).
Smartboard va onlayn interaktiv mashqlar
Misol:   Interaktiv   diagramma   yordamida   masalalarni   yechish.   O‘quvchi
ekranda diagrammadagi sonlarni hisoblaydi, natijalarni belgilaydi. Shu orqali u
vizual va analitik tafakkurini bir vaqtning o‘zida rivojlantiradi.
2.3. O‘qituvchilar uchun tavsiyalar va metodik ko‘rsatmalar
Boshlang‘ich   sinflarda,   xususan   3-sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirishda   o‘qituvchining   roli   juda   muhimdir.   O‘qituvchi   nafaqat   darsni
tashkil   qiladi,   balki   o‘quvchilarning   tafakkur   jarayonini   kuzatadi,   xatolarini
aniqlaydi va to‘g‘ri yo‘l ko‘rsatadi. Shu bois, mantiqiy fikrlashni shakllantirish
uchun o‘qituvchilarga bir qator metodik tavsiyalar berish zarur.
1. Darsni rejalashtirish va mavzuni tanlash
O‘qituvchi har bir darsni rejalashtirayotganda, avvalo, o‘quvchilarning yosh
xususiyatlari va bilim darajasini hisobga olishi lozim. Masalalar va topshiriqlar
mavzuga   mos,   murakkablik   darajasi   bosqichma-bosqich   oshadigan   tarzda
tanlanishi   kerak.   Shu   bilan   birga,   darsda   arifmetik,   vizual   va   interaktiv
masalalarning uyg‘unligi ta’minlanishi lozim. 24Masalalarni   tanlashda   o‘quvchining   tafakkurini   rivojlantiradigan,   sabab-
oqibat   munosabatlarini   anglashga   yordam   beradigan   topshiriqlar   berilishi
muhimdir.   Misol   uchun,   arifmetik   masalalar   bilan   bir   qatorda   rasmli
diagrammalar,   bloklar   yoki   kubiklar   orqali   yechish   talab   qiladigan   masalalar
ham darsga kiritilishi kerak.
2. Masalalarni yechish jarayonini tashkil etish
O‘qituvchi   masalalarni   yechish   jarayonida   o‘quvchilarga   yo‘l-yo‘riq
ko‘rsatishi,   lekin   natijani   topish   va   xulosani   chiqarish   jarayonini   o‘quvchiga
qoldirishi   kerak.   Shu   tarzda   o‘quvchi   mustaqil   tafakkur   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Masalalarni   yechish   jarayonida   quyidagi   metodlardan   foydalanish   tavsiya
etiladi:
Guruh ishlari
O‘quvchilar masalalarni guruh bo‘lib yechadi, variantlarni muhokama qiladi
va birgalikda natija chiqaradi. Bu usul ijtimoiy ko‘nikmalarni rivojlantiradi  va
mantiqiy fikrlashni mustahkamlaydi.
Og‘zaki yechimlar
Masalani   yechish   jarayonini   og‘zaki   izohlash   o‘quvchining   fikrini   tartibga
soladi, tafakkur jarayonini kuzatish va baholash imkonini beradi.
Yozma ishlar
Masalalarni   yozma   tarzda   yechish   orqali   o‘quvchi   izchil   fikrlashni
o‘rganadi,   natijalarni   tahlil   qiladi   va   xatolarini   aniqlash   ko‘nikmasini
rivojlantiradi.
3. Interaktiv va ko‘rgazmali usullarni qo‘llash
O‘qituvchi   darsda   interaktiv   va   ko‘rgazmali   usullardan   faol   foydalanishi
kerak. Shu usullar o‘quvchilarning diqqatini oshiradi, darsni qiziqarli qiladi va
mantiqiy fikrlashni rivojlantiradi.
Diagramma   va   rasmli   masalalar:   Masalalarni   diagramma   va   rasm   orqali
yechish o‘quvchilarga shartlarni vizual tarzda tushunishga yordam beradi. 25Modellar   va   manipulyativlar:   Bloklar,   kubiklar   yoki   qalamlar   yordamida
amallarni bajarish orqali o‘quvchi amaliy tafakkur qobiliyatini rivojlantiradi.
Matematik   o‘yinlar:   Sonlarni   joylashtirish,   topish   yoki   qiyoslash   o‘yinlari
orqali o‘quvchi faol ishtirok qiladi va tafakkurini tezlashtiradi.
Smartboard   va   interaktiv   dasturlar:   Texnologiya   yordamida   diagrammalar
va   masalalarni   ekranda   yechish   orqali   vizual   va   analitik   fikrlash   bir   vaqtning
o‘zida rivojlantiriladi.
4. O‘quvchilarga individual yondashuv
Har   bir   o‘quvchining   tafakkur   darajasi   va   qobiliyati   turlicha   bo‘ladi.   Shu
sababli o‘qituvchi:
Masalalarni o‘quvchilarning bilim darajasiga moslashtirishi,
Murakkab masalalarni kichik bosqichlarga bo‘lishi,
Qiyin topshiriqlarni qo‘shimcha ko‘rsatmalar bilan tushuntirishi,
O‘quvchilarni erkin fikrlashga rag‘batlantirishi lozim.
5. Xatolarni tahlil qilish va tuzatish
O‘qituvchi   dars   davomida   o‘quvchilarning   xatolarini   kuzatishi   va   ularni
ijobiy tarzda tuzatishi kerak. Masalani yechish jarayonida o‘quvchi xatoga yo‘l
qo‘ysa,   o‘qituvchi   unga   to‘g‘ri   yo‘l   ko‘rsatadi,   sabablashni   tushuntiradi   va
o‘quvchi   xatoni   mustaqil   aniqlashga   harakat   qiladi.   Shu   orqali   mantiqiy
tafakkur va tahlil ko‘nikmalari mustahkamlanadi
6. Tavsiyalar jadvali
Tavsiyalar Izoh va metodik ko‘rsatmalar
Darsni rejalashtirish Masalalarni   yosh   va   bilim   darajasiga   mos
tanlash
Masalalarni   yechish
jarayoni Yo‘l-yo‘riq   berish,   lekin   natijani   o‘quvchiga
qoldirish
Guruh ishlari O‘quvchilar   birgalikda   yechim   topadi   va
variantlarni muhokama qiladi
Og‘zaki yechimlar Tafakkur   jarayonini   kuzatish   va   baholash 26 imkonini beradi
Yozma ishlar Izchil   fikrlash   va   xatolarni   aniqlash
ko‘nikmasini rivojlantiradi
Interaktiv   va   ko‘rgazmali
usullar Darsni   qiziqarli   qilish,   vizual   va   analitik
tafakkurini rivojlantirish
Individual yondashuv Har bir o‘quvchining qobiliyatini hisobga olish
Xatolarni tahlil qilish Xatolarni   ijobiy   tarzda   tuzatish   va   mustaqil
fikrlashni rag‘batlantirish
O‘qituvchilar uchun metodik tavsiyalar va ko‘rsatmalar mantiqiy fikrlashni
rivojlantirishda   asosiy   yo‘nalishlarni   belgilaydi.   Shu   tavsiyalar   asosida   darslar
rejalashtirilsa, o‘quvchilar nafaqat matematik bilimlarni mustahkamlaydi, balki
analitik tafakkur, sabab-oqibat munosabatlarini tushunish va mustaqil xulosalar
chiqarish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Dars ishlanma
Fan:  Matematika
Sinf:  3-sinf
Mavzu:  Masalalar va topshiriqlar orqali mantiqiy fikrlashni rivojlantirish
Maqsad:  3-sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlash, tafakkur va analitik 
qobiliyatlarni rivojlantirish; masalalarni turli usullar bilan yechish  27ko‘nikmalarini shakllantirish.
Vazifalar:
Masalalarni tahlil qilish va yechish jarayonini o‘rganish.
Interaktiv va ko‘rgazmali vositalar yordamida mantiqiy fikrlashni 
mustahkamlash.
O‘quvchilarda mustaqil va ijodiy tafakkur ko‘nikmalarini rivojlantirish.
Dars turi:  Yangi mavzuni o‘rganish
Dars usuli:  Ko‘rgazmali, interaktiv, amaliy mashqlar
O‘quvchilarning faolligi:  Guruh ishlari, jadvallar va diagrammalar bilan 
ishlash, masalalarni yechish, savollarga javob berish
Darsning bosqichlari
1. Tashkiliy qism (5 daqiqa)
O‘quvchilarni salomlashish va darsga tayyorlash.
Oldingi dars mavzusi bo‘yicha qisqa savol-javob:
Masala: “Agar 3 ta olma bor va 2 ta olma qo‘shilsa, jami nechta olma bo‘ladi?”
Javob: 3 + 2 = 5
Pedagogik maqsad:  Diqqatni jamlash, oldingi bilimlarni esga tushirish, 
mantiqiy tafakkur uchun tayyorgarlik.
2. Yangi mavzuni tushuntirish (15 daqiqa)
Mavzuni tushuntirish:
O‘qituvchi masalalarni yechish jarayonida  mantiqiy tafakkur, sabab-oqibat 
va izchil fikrlash  ko‘nikmalarini qanday rivojlantirishni tushuntiradi.
Ko‘rgazmali usullar:
Diagramma yoki rasm orqali masalani ko‘rsatish.
Modellar (bloklar, kubiklar) yordamida masalalarni yechish. 28Misol 1:
Masala: “3 ta daraxt bor, har birida 4 ta qush turibdi. Jami nechta qush bor?”
Yeşim: 3 × 4 = 12
Usul: Rasmli diagramma orqali har bir daraxtdagi qushlarni hisoblash.
Misol 2:
Masala: “5 ta bola bor. Har biri 2 ta shokolad oladi. Jami nechta shokolad 
kerak?”
Yeşim: 5 × 2 = 10
Usul: Bloklar yordamida vizual yechim.
Pedagogik izoh:  Masalalarni ko‘rgazmali tarzda tushuntirish orqali 
o‘quvchilarda  vizual tafakkur va izchil yechim topish  qobiliyati 
rivojlantiriladi
3. Amaliy mashg‘ulot (15 daqiqa)
Interaktiv usullar:
O‘quvchilar guruh bo‘lib masalalarni yechadi.
Har bir guruh yechimni diagramma yoki bloklar yordamida taqdim etadi.
Masalalar:
“7 ta olma bor, 3 tasi qo‘shildi. Jami nechta olma?” → 7 + 3 = 10
“2 ta quti bor, har birida 5 ta qalam bor. Jami nechta qalam?” → 2 × 5 = 10
“4 ta bola bor. Har biri 3 ta kitob oladi. Jami nechta kitob?” → 4 × 3 = 12 29Pedagogik izoh:  Guruh ishlari o‘quvchilarda  muammolarni birgalikda 
yechish, xulosalar chiqarish va tafakkur ko‘nikmalarini mustahkamlash  
imkonini beradi
4. Mustaqil ish (10 daqiqa)
O‘quvchilarga yangi masalalar beriladi:
“5 ta bola bor. Har biri 4 ta qalam oladi. Jami nechta qalam?” → 5 × 4 = 20
“Rasmda 3 ta daraxt bor, har birida 6 ta qush bor. Jami nechta qush?” → 3 × 6 
= 18
O‘quvchilar masalalarni alohida yechadi va javobni taqdim qiladi.
Pedagogik maqsad:  Mustaqil yechim orqali o‘quvchining tafakkur va izchil 
yechim ko‘nikmalarini rivojlantirish.
5. Yakuniy qism (5 daqiqa)
Darsni xulosa qilish: o‘quvchilar o‘z javoblarini aytadi, o‘qituvchi yechimlarni 
tahlil qiladi.
Savol-javob orqali bilimlarni mustahkamlash:
“Bugungi darsda qanday masalalarni yechdik?”
“Qaysi masalalarni yechish qiyin bo‘ldi va nima sababdan?”
Pedagogik tavsiya:  O‘quvchilarga ijobiy rag‘bat berish, xatolarni tuzatishga 
yordam berish va mustaqil fikrlashni rag‘batlantirish. 30Xulosa  
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlash   davomida   3-sinf   o‘quvchilarida
matematika   fanidan   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   masalasini   atroflicha
o‘rganib   chiqdim.   Darslar   davomida   o‘quvchilarda   tafakkur   va   analitik
qobiliyatlarni shakllantirish, masalalarni turli usullar orqali yechishga o‘rgatish
muhim ekanligini aniqladim.
Kurs ishida mantiqiy fikrlash tushunchasi, uning xususiyatlari, boshlang‘ich
sinflarda   pedagogik   ahamiyati   va   o‘quvchilarda   baholash   mezonlari   batafsil
tahlil   qilindi.   Shuningdek,   darslarda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish
metodikasi,   masalalar   va   topshiriqlar,   interaktiv   va   ko‘rgazmali   usullar,
o‘qituvchilar   uchun   metodik   tavsiyalar   amaliy   jihatdan   keltirildi.Tadqiqot
davomida   shuni   ko‘rdimki,   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantirish   uchun   darslarni
rejalashtirishda interaktiv va ko‘rgazmali usullardan faol foydalanish, guruh va
individual   ishlarga   e’tibor   berish,   shuningdek,   o‘quvchilarning   tafakkur
jarayonini   kuzatish   va   xatolarni   tuzatishga   yo‘naltirish   muhimdir.Kurs   ishini
tayyorlash   jarayonida   men   nafaqat   nazariy   bilimlarni   o‘rgandim,   balki   amaliy
mashqlar, masalalar va dars ishlanmalari orqali boshlang‘ich sinflarda mantiqiy
fikrlashni   rivojlantirish   bo‘yicha   tajribamni   mustahkamlash   imkoniyatiga   ega
bo‘ldim. Shu orqali men o‘quvchilarning matematik bilimlarini mustahkamlash
va tafakkur qobiliyatini rivojlantirishda samarali yondashuvlarni aniqladim.
Xulosa   qilib   aytganda,   3-sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish   nafaqat   matematika   fanini   o‘rganish   samaradorligini   oshiradi,
balki   o‘quvchilarda   analitik   tafakkur,   mustaqil   xulosalar   chiqarish   va   ijodiy
fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   sababli,   kurs   ishida   o‘rganilgan
metodik   tavsiyalar   va   amaliy   ko‘rsatmalar   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari
uchun foydali bo‘lishiga ishonaman.
Men   ushbu   kurs   ishini   tayyorlash   jarayonida   mavzuning   dolzarbligi,
pedagogik   ahamiyati   va   amaliy   qo‘llanilishi   bo‘yicha   yetarlicha   xulosalar
chiqarishga muvaffaq bo‘ldim. 31Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Prezident farmonlari va qarorlari ro‘yxati
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2019-yil   29-
apreldagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   tizimini   2030-yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi to‘g‘risida”gi PF–5712-sonli Farmoni.
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   2020-yil   6-
noyabrdagi   “Xalq   ta’limi   tizimini   yanada   takomillashtirishga   oid
qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ–4884-sonli Qarori.
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat  Mirziyoyevning  2022-yil   11-
maydagi   “Xalq   ta’limi   tizimida   o‘quv-tarbiya   jarayonlarini   sifat   jihatidan
yangi   bosqichga   olib   chiqish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PQ–220-sonli
Qarori.
Ilmiy  adabiyotlar
1) Xudoynazarov E.M., Xudayberganov G‘.Q. “Boshlang‘ich sinf matematika
darslarida mantiqiy fikrlashni rivojlantirish.” – Toshkent:  Bookmany Print,
2023. – B. 12–45.
2) Sirojiddinova   O.,   Xakimova   M.   “Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida
o‘quvchilarning mantiqiy va tanqidiy fikrlash qobiliyatlarini rivojlantirish.”
– Toshkent: Pedagogika, 2022. – B. 23–67.
3) Sadriddinova Z., Dadaboyeva M. “Boshlang‘ich sinf matematika darslarida
mantiqiy masalalar ustida ishlash usullari.” – Farg‘ona: Kokand universiteti
nashriyoti, 2023. – B. 34–78.
4) Raximova   K.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish usullari.” – Toshkent: Ilm-fan, 2023. – B. 15–50.
5) Ochilova L.T. “Boshlang‘ich sinf matematika darslarida mantiqiy fikrlashni
rivojlantirish usullari.” – Samarqand: Sharq, 2024. – B. 40–89.
6) Abdulboriyeva M.A. “Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida mantiqiy fikrlashni
rivojlantirish.” – Toshkent: Fan va ta’lim, 2023. – B. 18–65. 327) Siddiqov   B.,   Tursinaliyeva   M.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   masalalarning   o‘rni.”   –
Toshkent: Pedagogika, 2023. – B. 25–70.
8) Dehqonova   X.   “Matematika   darslarida   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining
tanqidiy fikrlash qobiliyatini rivojlantirish.” – Toshkent: Ilm-fan, 2023. – B.
30–72.
9) Xudoynazarov E.M. “Bo‘lajak boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarini mantiqiy
fikrlashlarini rivojlantirishning ba’zi pedagogik muammolari.” – Toshkent:
Bookmany Print, 2023. – B. 14–48.
10) Sirojiddinova   O.,   Xakimova   M.   “Boshlang‘ich   sinf   matematika   darslarida
mantiqiy   va   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish.”   –   Toshkent:   Pedagogika,
2022. – B. 20–65.
11) Sadriddinova Z., Dadaboyeva M. “Boshlang‘ich sinf matematika darslarida
mantiqiy masalalar ustida ishlash usullari.” – Farg‘ona: Kokand universiteti
nashriyoti, 2023. – B. 38–80.
12) Raximova   K.   “Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish usullari.” – Toshkent: Ilm-fan, 2023. – B. 22–57.
Foydalanilgan internet manbalar
1. www.ziyonet.uz   
2. www.pedagog.uz   
3. https://uzedu.uz   
4. https://president.uz   
5. https://kitob.uz   
6. https://eduportal.uz   
7. https://school-edu.uz    33

3-sinflarda matematika fanidan mantiqiy fikrlashni rivojlantirish

Купить
  • Похожие документы

  • 4-sinf matematika darslarida multimediya vositalaridan foydalanish kurs ishi
  • Alifbe davrida yozuv ko‘nikmalarini shakllantirish kurs ishi
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining yozma ishlarda yoʻl qoʻyadigan xatolari ustida ishlash
  • Boshlang‘ich sinflarda ‘Ot’ mavzusini o‘rgatish metodikasi kurs ishi
  • Boshlang‘ich sinflarda bayon yozishga oʻrgatish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha