Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda o‘quvchilarning insho yozish malakalarini takomillashtirish metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLI GI
------------------------------------------FAKULTETI
“----------------------------------” KAFEDRASI
------------------------------------------- ta’lim yo‘nalishi 
______- guruhi talabasi
Kurs ishi 
Mavzu :   Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda o‘quvchilarning insho
yozish malakalarini takomillashtirish metodikasi
  Bajardi: _______  ____ _____ _ guruhi talabasi  ______ ___ ________
  (imzo)                                                       (ismi sharifi)
  
Kurs ishi himoya qilingan sana     “____” __ ___ _____20 25  y.
Baho  “_____” ____ __ _____
      Ilmiy rahbar:           __________      ____________________ 
                (imzo)                (ismi sharifi)
     Komissiya a’zolari:   __________     ____________________ 
                (imzo)                  (ismi sharifi)
                                       __________      ____________________ 
                 (imzo)                  (ismi sharifi) 2 MUNDARIJA
Kirish ………………………………………………………………………..….3
I-BOB. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda insho yozish jarayonining
nazariy-metodik asoslari
1.1. Insho tushunchasi, uning ta’lim jarayonidagi o‘rni va ahamiyati ………….7
1.2.   O‘quvchilarda   yozma   nutqni   rivojlantirishning   psixologik-pedagogik
asoslari …………………………………………………………………..……..11
1.3. Insho yozish malakalarini  shakllantirishga oid metodik qarashlar va ilg‘or
tajribalar …………………………………………………………………….….15
II-BOB. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda insho yozish malakalarini
takomillashtirishning amaliy-metodik yo‘llari
2.1. O‘quvchilarni insho yozishga tayyorlash: bosqichlar, topshiriqlar va o‘quv
mashqlari ……………………………………………………………..………..20
2.2. Insho yozish jarayonida interfaol metodlardan foydalanish ………………24
2.3. O‘quvchilarning insho yozish ko‘nikmalarini baholash va monitoring qilish
metodikasi ………………………………………………………………..…….27
Xulosa …………………………………………………………………………30
Foydalanilgan adabiyotlar ………….…………………………………..……31 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi     Hozirgi   globallashuv   sharoitida   ta’lim
jarayonida   o‘quvchilarning   fikrlash,   tahlil   qilish   va   o‘z   fikrini   mustaqil   bayon
qila   olish   ko‘nikmalarini   shakllantirish   eng   muhim   vazifalardan   biri   bo‘lib
bormoqda.   Ayniqsa,   yozma   nutq   madaniyatini   rivojlantirishda   insho   janri
alohida o‘rin tutadi. Yangi avlod o‘quv dasturlari, kompetensiyaviy yondashuv
va   ta’limga   qo‘yilayotgan   zamonaviy   talablar   o‘quvchidan   o‘z   fikrini   tizimli,
mantiqan to‘g‘ri, asosli dalillar bilan yozma shaklda ifodalashni talab qilmoqda.
Insho yozish jarayoni o‘quvchida mustaqil fikrlash, muammolarni tahlil qilish,
xulosa chiqarish, badiiy-estetik idrokni shakllantirishga katta ta’sir ko‘rsatadi.
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   yoshlar   tafakkurini   rivojlantirish
borasidagi   fikri   alohida   ahamiyatga   ega:   “Yoshlarimiz   har   tomonlama   yetuk,
mustaqil fikrlaydigan, o‘z fikrini erkin va asosli bayon qila oladigan bo‘lishi –
yangi   O‘zbekiston   taraqqiyotining   eng   muhim   sharti   hisoblanadi. 1
”   Ushbu
fikrning   mazmuni   o‘quvchilarning   yozma   nutqini,   ayniqsa   insho   yozish
ko‘nikmalarini   rivojlantirish   bugungi   ta’lim   siyosatining   ustuvor
yo‘nalishlaridan   biri   ekanligini   yaqqol   ko‘rsatadi.   Bugungi   kunda   o‘quvchilar
orasida  grammatik savodxonlik, imlo madaniyati, fikrni  izchil  bayon etishdagi
qiyinchiliklar tez-tez uchrab turadi. Shu sababli maktab darslarida, xususan, ona
tili   va   adabiyot   fanlarida   insho   yozish   bo‘yicha   metodik   jarayonlarni
takomillashtirish   ehtiyoji   kuchaygan.   Zamonaviy   AKT   vositalari,   interfaol
metodlar, ijodiy topshiriqlar, klaster, konseptual xaritalar kabi texnologiyalarni
qo‘llash   o‘quvchilarning   insho   yozish   jarayonini   yengillashtiradi   va
samaradorligini   oshiradi.   Shuningdek,   yozma   nutqning   rivojlanishi
o‘quvchining boshqa fanlardagi muvaffaqiyatiga ham ijobiy ta’sir etadi. Chunki
aniq  va   ravon  fikrlay   olgan   bola   har   qanday   dars   jarayonida  faol   bo‘ladi.   Shu
1
  Mirziyoyev Sh.M.   “Yangi O‘zbekistonni birgalikda barpo etamiz”  – O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning ma’ruzalari to‘plami. – Toshkent: 
O‘zbekiston, 2021. 4bois   mavzuning   dolzarbligi   o‘quvchining   umumiy   kompetensiyalarini
shakllantirish bilan uzviy bog‘liqdir.
Kurs ishi mavzusining o‘rganilganlik darajasi   Insho yozish metodikasiga
oid   masalalar   qadimdan   o‘rganib   kelingan   bo‘lsa-da,   zamonaviy   ta’lim
standartlari   talablari   bu   borada   yangi   ilmiy   yondashuvlarni   talab   qilmoqda.
Mahalliy   olimlar   —   A.   Madvaliyev,   N.   Mahmudov,   Sh.   Yo‘ldoshev,   M.
Qurbonova   kabi   pedagoglar   til   o‘rgatish   metodikasi,   yozma   nutqni
rivojlantirish, kompozitsiya va matnshunoslik bo‘yicha ko‘plab tadqiqotlar olib
borganlar.   Xorijiy   adabiyotlarda   esa   yozma   nutqni   rivojlantirish,   ijodiy
fikrlashni   rag‘batlantirish,   o‘quvchilarning   kompozitsion   tafakkurini
shakllantirish bo‘yicha tajribalar mavjud.
Shunga   qaramay,   ta’limda   raqamli   texnologiyalarning   keng   joriy   etilishi,
interfaol   metodlarning   ko‘p   qo‘llanilishi,   o‘quvchida   kreativlikni
shakllantirishga   qaratilgan   yangi   pedagogik   yondashuvlarning   paydo   bo‘lishi
insho   yozish   bo‘yicha   metodikalarni   qayta   ko‘rib   chiqishni   taqozo   etmoqda.
Hozirgi   kunga  qadar  olib borilgan tadqiqotlar,  asosan,  an’anaviy  yozma  ishlar
metodikasini   yoritib   kelgan,   ammo   AKT   asosida   insho   yozish,   multimodal
matnlar   yaratish,   differensial   yondashuv   kabi   jihatlar   yetarlicha   tadqiq
etilmagan.   Freman,   White,   Flower,   Hayes   kabi   xorijiy   metodistlarning   yozma
nutqni   shakllantirishga   oid   modellarida   ham   o‘quvchi   fikrlash   strategiyalari
o‘rganilgan   bo‘lsa-da,   ularni   O‘zbekiston   ta’lim   tizimiga   moslashtirish   talab
etiladi.   Shu   sababli   mavzu   hali   to‘liq   o‘zlashtirilmagan   ilmiy-metodik
yo‘nalishlardan biri sifatida dolzarbligini saqlab kelmoqda.
Kurs ishi mavzusining nazariy va amaliy ahamiyati  Mazkur kurs ishining
nazariy   ahamiyati,   avvalo,   insho   yozish   jarayonining   ilmiy-metodik   asoslarini
chuqur   tahlil   qilish,   yozma   nutqning   shakllanish   mexanizmlarini   yoritish   va
o‘quvchilarda   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirishga   oid   ilmiy   qarashlarni
tizimlashtirishda   namoyon   bo‘ladi.   Tadqiqotda   tilshunoslik,   matnshunoslik,
psixologiya   va   pedagogika   fanlarining   o‘zaro   uyg‘unlashgan   ilmiy 5yondashuvlari   asosida   insho   yozish   malakasining   mazmun-mohiyati   ochib
beriladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   rivojlantirishga   doir
mavjud nazariy konsepsiyalar – yozma nutq bosqichlari, kompozitsion tuzilma,
matnning   mantiqiy   bog‘liqligi,   leksik   va   grammatik   birliklarning   uyg‘unligi   –
chuqur tahlil qilinadi.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati   esa   o‘qituvchilar,   metodistlar   va   bo‘lajak
pedagoglar   uchun   amaliy   qo‘llanma   vazifasini   bajarishida   namoyon   bo‘ladi.
Tadqiqot   davomida   ishlab   chiqilgan   metodik   tavsiyalar,   dars   jarayonida
qo‘llash   mumkin   bo‘lgan   interfaol   metodlar,   insho   yozishga   tayyorlovchi
mashqlar,   AKT   asosidagi   topshiriqlar   o‘quvchilarning   yozma   nutqini
rivojlantirishda   samaradorlikni   oshiradi.   Xususan,   klaster,   konsept   xarita,
muammoli   vaziyat,   ijodiy   yozuv   kabi   usullar   orqali   o‘quvchilarda   mustaqil
fikrlash   va   tahlil   qilish   ko‘nikmalari   rivojlanadi.   Bundan   tashqari,   baholash
mezonlari,   diagnostika   metodlari   va   xatolarni   tahlil   qilish   bo‘yicha   ishlab
chiqilgan takliflar pedagogik amaliyotda bevosita qo‘llanishi mumkin.
Kurs   ishi   mavzusining   obyekti   Umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus   ta’lim
muassasalarida   o‘quvchilarning   insho   yozish   jarayoni   va   yozma   nutqni
shakllantirish metodikasi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   O‘quvchilarda   insho   yozish   malakasini
rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   usullar,   texnologiyalar,   didaktik   vositalar   va
metodik yondashuvlar.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   O‘quvchilarning   insho   yozish
ko‘nikmalarini takomillashtirishga qaratilgan samarali metodik yondashuvlarni
ishlab   chiqish   va   ularni   amaliyotga   joriy   etish   bo‘yicha   taklif   va   tavsiyalar
ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 Yozma   nutqni   rivojlantirishning   psixologik-pedagogik   omillarini   tahlil
qilish; 6 Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   imkoniyatlarini
aniqlash;
 O‘quvchilarni insho yozishga tayyorlash bosqichlarini ishlab chiqish;
 Baholash mezonlari va monitoring metodikasini takomillashtirish;
 Muammolarni aniqlash va amaliy takliflar ishlab chiqish.
Kurs ishi mavzusining metodlari
– tahlil va sintez;
– pedagogik kuzatish;
– solishtirish va umumlashtirish;
– o‘quvchilarning yozma ishlari namunalari tahlili;
– eksperiment (agar qo‘llanilsa);
– interfaol metodlarni amaliy sinovdan o‘tkazish.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi   Kurs ishi kirish qismi, ikki bob, har bir bob
uch bo‘limdan, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar va ilovalardan iborat. 7I-BOB. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda insho yozish jarayonining
nazariy-metodik asoslari
1.1. Insho tushunchasi, uning ta’lim jarayonidagi o‘rni va ahamiyati
Insho   —   bu   o‘quvchining   o‘z   fikrini   mustaqil   ravishda   yozma   shaklda
ifodalashi, muayyan mavzu yuzasidan shaxsiy munosabati, ilmiy, ijtimoiy yoki
badiiy   hodisalarga   bo‘lgan   qarashlarini   mantiqiy   tizimda   bayon   qilishi
hisoblanadi.   Ta’lim   jarayonida   insho   nafaqat   yozma   nutq   mashqi,   balki
shaxsning   ichki   dunyosini   anglash,   fikrni   tartibga   solish,   ijodiy   yondashuvni
shakllantirishning eng muhim vositalaridan biri sanaladi. Insho yozish jarayoni
o‘quvchining   tafakkurini   rivojlantiradi,   uni   mustaqil   izlanishga   undaydi,   ayni
paytda,   matn   yaratish   madaniyatini   ham   o‘rgatadi.   Til,   mantiq   va   tafakkur   bir
butun   mexanizm   sifatida   shakllanadi.   Shu   boisdan   ham   insho   yozish   —   bu
o‘quvchini fikrlashga o‘rgatishning eng samarali metodlaridan biridir. 2
Bugungi   kunda   globallashuv,   axborot   oqimi,   texnologiyalar   rivoji   fonida
yoshlarning   o‘z   fikrini   aniq,   izchil   va   asosli   tarzda   ifodalay   olishi   ta’limning
strategik   vazifalaridan   biriga   aylanmoqda.   O‘quvchilar   ko‘pincha   ijtimoiy
tarmoqlarda   qisqa,   grammatik   jihatdan   savodsiz   matnlar   bilan   muloqot   qiladi.
Bu esa yozma nutqning rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Maktab darslarida
insho   ustida   ishlash   esa   bu   muammolarning   oldini   olishda   asosiy   o‘rin   tutadi.
Insho   yozish   orqali   o‘quvchi   murakkab   fikrlarni   izchil   shakllantiradi,   tasviriy
vositalardan   foydalanishni   o‘rganadi,   matn   kompozitsiyasini   tushunadi,   gaplar
orasidagi bog‘lanishlar orqali mantiqiy zanjir hosil qiladi.
Insho   —   shunchaki   matn   yozish   emas,   balki   o‘quvchining   nutqiy
kompetensiyasini   shakllantirish   vositasi   hamdir.   Yozma   nutq   og‘zaki   nutqqa
nisbatan   ancha   mas’uliyatli   jarayon   bo‘lib,   unda   grammatik   tuzilish,   stilistik
aniqlik, mazmunning izchilligi, fikrning ravonligi  talab etiladi. Shuning uchun
insho   yozishni   o‘rgatish   o‘qituvchidan   yuqori   metodik   tayyorgarlikni   talab
2
 Abdullayeva, D. O‘zbek tili va adabiyoti darslarida yozma nutq ko‘nikmalarini 
rivojlantirish metodikasi. – Toshkent: “O‘qituvchi”, 2018. – 152 b. 8qiladi. O‘qituvchi mavzu tanlash, reja tuzish, dalillar keltirish, xulosa chiqarish
kabi   bosqichlarni   o‘quvchiga   o‘rgatishi   lozim.   Har   bir   bosqich   o‘quvchining
fikrlash faoliyatini shakllantiradi, uni mustaqil qaror qabul qilishga o‘rgatadi.
Insho   yozish   jarayoni   o‘quvchilarda   tahliliy   fikrlashni   rivojlantiradi.   Bunda
o‘quvchi   mavzuni   chuqur   anglashga,   sabab-oqibat   munosabatlarini   tahlil
qilishga   intiladi.   Masalan,   ijtimoiy   mavzulardagi   insholar   o‘quvchini
voqealarning mohiyatini tushunishga, badiiy mavzulardagi insholar esa obrazlar
orqali   dunyoni   idrok   etishga   o‘rgatadi.   O‘quvchi   har   bir   fikrini   dalil   bilan
asoslashga, faktlarga tayanishga odatlanadi. Bu esa uning kelajakda har qanday
ilmiy yoki kasbiy faoliyatda muvaffaqiyatga erishishiga asos bo‘ladi.
Shu   bilan   birga,   insho   yozish   jarayonining   tarbiyaviy   ahamiyati   ham   juda
katta. Insho o‘quvchiga mustaqil fikr yuritish, o‘z nuqtai nazarini shakllantirish,
hayotga nisbatan ongli munosabat bildirishni o‘rgatadi. Bu jarayonda o‘quvchi
o‘zining   ichki   dunyosini   kashf   etadi,   shaxsiy   kechinmalarini   ifodalaydi,
jamiyatga   nisbatan   mas’uliyat   hissi   shakllanadi.   Ayniqsa,   vatanparvarlik,
ma’naviyat,   odob-axloq,   tarixiy   xotira,   ekologiya,   ta’lim   kabi   mavzulardagi
insholar o‘quvchining dunyoqarashini kengaytiradi.
Ta’lim   jarayonida   insho   yozishning   yana   bir   muhim   jihati   —   o‘quvchining
ijodiy   salohiyatini   rivojlantirishidir.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   dunyoqarashi,
tasavvuri,   his-tuyg‘ulari   bilan   boshqalardan   farq   qiladi.   Insho   esa   uning   bu
individualligini ochib berishga xizmat qiladi. Mavzu tanlash, reja tuzish, badiiy
tasvir vositalaridan foydalanish jarayonlarida o‘quvchi ijodiy fikrlaydi. Natijada
uning betakror uslubi shakllanadi, badiiy tafakkuri o‘sadi.
Maktab  ta’limida insho yozishni  o‘rganishning  nazariy asoslari  ham  muhim
o‘rin   tutadi.   Tilshunoslik,   adabiyotshunoslik,   matnshunoslik,   pedagogika   va
psixologiya   fanlarida   matn   yaratish   mexanizmlari,   fikrning   tilda   ifodalanish
jarayoni,   kompozitsiya   tuzilishi,   stilistik   vositalar,   matnning   bog‘lanish
prinsiplari   batafsil   o‘rganilgan.   Insho   o‘rgatishda   aynan   shu   nazariy   asoslar
metodik   faoliyatning   poydevori   bo‘lib   xizmat   qiladi.   Matnning   kirish,   asosiy 9qism   va   xulosa   tuzilishi,   mavzuning   ochilishi,   fikr   izchilligi,   bayonning
mantiqliligi nazariy jihatdan asoslangan pedagogik tamoyillarga tayanadi.
Zamonaviy   ta’limda   insho   yozishning   ahamiyati   yanada   ortib   bormoqda.
Chunki   kompetensiyaviy   yondashuvda   o‘quvchining   faqat   bilim   olishigina
emas,   balki   bilimi   asosida   amaliy   mahsulot   yarata   olishi   ham   muhim
hisoblanadi.   Insho   esa   amaliy   mahsulot   bo‘lib,   o‘quvchi   o‘z   o‘rgangan
bilimlarini yozma shaklda namoyon qiladi. Bu jarayonda uning kommunikativ,
ijtimoiy, madaniy, axborot bilan ishlash kompetensiyalari shakllanadi.
Bugungi  kunda  AKT   vositalaridan  foydalanish,  onlayn   platformalarda   matn
yozish,   elektron   esse   topshiriqlari,   grafik   organayzerlar,   klasterlar,   konsept
xaritalar   —   bularning   barchasi   insho   o‘rgatish   jarayonida   yangi   metodik
imkoniyatlar   yaratmoqda.   O‘quvchi   raqamli   vositalardan   foydalanib   yozma
nutqni boyitadi, o‘z fikrlarini  vizual  jihatdan ham  tartiblay oladi. Bu esa  matn
tuzish jarayonini soddalashtiradi va yanada mazmunli qiladi.
Bugungi   kunda   ta’lim   jarayonining   raqamlashtirilishi   o‘quvchilarni   yozma
savodxonlikka o‘rgatishda butunlay yangi bosqichni boshlab berdi. Avval faqat
qog‘oz   va   ruchka   orqali   bajariladigan   insho   topshiriqlari   hozirda   elektron
muhitga   ko‘chdi.   AKT   vositalaridan   foydalanish   insho   yozish   metodikasini
texnik   jihatdan   yengillashtiribgina   qolmay,   balki   pedagogik   nuqtayi   nazardan
ham   samaradorligini   oshirmoqda.   Masalan,   Google   Docs,   Microsoft   Word
Online,   Padlet,   Classroom,   ZiyoNet,   EduPage   kabi   platformalarda   o‘quvchi
nafaqat matn yozadi, balki o‘qituvchi tomonidan berilgan onlayn sharhlarni real
vaqtning o‘zida ko‘rib, yo‘l qo‘yilgan xatolar ustida darhol ishlay oladi. Bunday
jarayon   esa   o‘quvchini   mustaqil   tahlil   qilish   va   matnni   qayta   ishlash
madaniyatiga o‘rgatadi.Shuningdek, elektron esse topshiriqlari o‘quvchilarning
raqamli   fikrlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Ular   internet
manbalaridan foydalangan holda ma’lumot izlaydi, solishtiradi, taqqoslaydi  va
o‘z   mustaqil   xulosalariga   keladi.   Bu   esa   insho   janrining   asosiy   talabi   —
mantiqiy, asosli va izchil fikr bayon qilishni mustahkamlaydi. 10Raqamli   vositalarning   yana   bir   muhim   ustunligi   —   grafik   organayzerlar,
klasterlar   va   konsept   xaritalardan   foydalanish   imkoniyatidir.   Inshoga
tayyorgarlik   jarayonida   o‘quvchi   o‘z   fikrlarini   tartiblashda   qiyinchilikka   duch
kelishi   tabiiy.   Ammo   zamonaviy   grafik   metodlar,   jumladan,   “Mind-map”,
“Fishbone”,   “Venn   diagrammasi”,   “Klaster”,   “Story-board”   kabi   texnikalar
yordamida   o‘quvchi   mavzu   bo‘yicha   g‘oyalarni   vizual   tarzda   joylashtiradi,
asosiy fikrni aniqlaydi va uning atrofida mantiqiy bo‘limlarni shakllantiradi. Bu
esa   insho   yozishning   eng   muhim   bosqichi   —   matnni   rejalashtirish   jarayonini
ancha soddalashtiradi. 3
Grafik   organayzerlar   o‘quvchining   kognitiv   faoliyatini   faollashtirib,   mavzu
bo‘yicha   chuqurroq   tahlil   qilishga   undaydi.   O‘quvchi   shunchaki   matn
yozmaydi,   balki   har   bir   g‘oyani   mantiqiy   ravishda   asoslash,   dalillar   orqali
isbotlash   va   xulosaga   kelishga   harakat   qiladi.   Natijada,   yaratiladigan   insho
nafaqat   grammatik   jihatdan   to‘g‘ri,   balki   mazmunan   boy,   argumentlangan   va
badiiy jihatdan yetuk bo‘ladi.
Bundan   tashqari,   raqamli   vositalar   o‘quvchining   shaxsiy   kreativligini   ham
rivojlantiradi.   Matnni   kompyuterda   qayta   ishlash,   dizayn   elementlaridan
foydalanish,   audio   yoki   vizual   manbalarni   tahlil   qilish   kabi   jarayonlar
o‘quvchini   zamonaviy   izlanishlarga   yo‘naltiradi.   O‘qituvchi   esa   onlayn
monitoring   orqali   o‘quvchilarning   ishini   oson   kuzatadi   va   individual
yondashuvni kuchaytiradi.
Shu o‘rinda Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyevning ta’limga oid fikrlari ham
insho o‘rgatish jarayonining ahamiyatini yanada kuchaytiradi:
“Yoshlarimiz   mustaqil   fikrlaydigan,   o‘z   so‘zini   aniq   ayta   oladigan   bo‘lishi   –
yangi jamiyat qurilishida muhim omildir.”   Ushbu mazmun o‘quvchilarni fikrni
yozma shaklda ifodalay olishga o‘rgatish ta’lim siyosatining ustuvor yo‘nalishi
ekanini tasdiqlaydi.
3
 Karimov, S. Ta’lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanish. – Toshkent: “Fan va 
ta’lim”, 2017. – 128 b. 11 Insho ta’lim jarayonida o‘quvchining shaxsiy va intellektual rivojida beqiyos
o‘rin   tutadi.   U   nafaqat   til   madaniyatini,   balki   tafakkur,   tahlil,   ijodiylik,   nutq
madaniyatini shakllantiradi. Mustaqil  fikrlay oladigan, o‘z nuqtai  nazariga ega
bo‘lgan, hayotiy muammolarni tahlil qila oladigan yoshlarni tarbiyalashda insho
yozish metodikasi eng samarali vositalardan biridir.
1.2. O‘quvchilarda yozma nutqni rivojlantirishning psixologik-
pedagogik asoslari
Yozma   nutq   —   bu   o‘quvchining   til   va   tafakkur   faoliyatining   murakkab,
yuqori darajadagi ko‘rinishi bo‘lib, u shaxsning fikrlash, tahlil, xulosa chiqarish
va   ijodiy   salohiyatini   aks   ettiradi.   Yozma   nutqni   rivojlantirish   psixologik   va
pedagogik   yondashuvlarni   talab   qiladi,   chunki   u   nafaqat   til   bilimini,   balki
kognitiv va emotsional rivojlanishni ham o‘z ichiga oladi. Insho yozish jarayoni
o‘quvchida   mustaqil   fikrlash,   mavzu   bo‘yicha   xulosalar   chiqarish,   o‘z
pozitsiyasini   aniqlash   va   mantiqiy   tarzda   ifodalash   ko‘nikmalarini
shakllantiradi.
Psixologik   nuqtai   nazardan,   yozma   nutq   rivojlanishi   bolaning   intellektual
salohiyatiga bog‘liq. Yozma nutqni shakllantirishda e’tibor qaratiladigan asosiy
omillardan   biri   —   o‘quvchining   fikrlash   darajasi   va   kognitiv   qobiliyatlaridir.
Bolaning   tafakkur   faoliyati   rivojlangan   bo‘lsa,   u   murakkab   fikrlarni   qisqa   va
mantiqiy tarzda bayon qila oladi. Shu bilan birga, emotsional-motivatsion holat
ham muhim rol o‘ynaydi. Agar o‘quvchi o‘zini erkin, qulay his qilsa, u yozma
nutqda kamroq xatolarga yo‘l qo‘yadi va ijodiy yondashuvni namoyon etadi.
Psixologik   nuqtai   nazardan,   yozma   nutq   rivojlanishi   bolaning   intellektual
salohiyatiga   bevosita   bog‘liq   jarayon   sifatida   qaraladi.   Yozma   nutq   —   bu
nafaqat   tilni   bilish,   balki   fikrlash,   tahlil   qilish,   umumlashtirish   va   mantiqiy
xulosalar chiqarish qobiliyatlarini o‘z ichiga oladigan murakkab faoliyatdir. Shu
sababli,   o‘quvchining   kognitiv   qobiliyatlari   va   tafakkur   darajasi   yozma   nutq
sifatini   belgilovchi   asosiy   omillar   hisoblanadi.   Bolaning   tafakkur   faoliyati 12rivojlangan bo‘lsa, u mavzuni chuqur tushunadi, asosiy va qo‘shimcha fikrlarni
ajrata oladi, fikrlarini qisqa va mantiqiy tarzda bayon qiladi.
Birinchidan,   o‘quvchining   analitik   fikrlash   qobiliyati   yozma   nutqning
rivojlanishiga   xizmat   qiladi.   Analitik   fikrlash   orqali   o‘quvchi   matnni   tahlil
qiladi,   sabab-oqibat   munosabatlarini   aniqlaydi   va   mantiqiy   bog‘lanishlarni
yaratadi.   Masalan,   u   ijtimoiy,   ma’naviy   yoki   badiiy   mavzularda   o‘z   fikrini
asoslash   uchun   turli   dalillarni   solishtiradi   va   umumlashtiradi.   Shu   tarzda
murakkab fikrlarni tartibga solish orqali matnni izchil va lo‘nda qiladi. 4
Ikkinchidan,   emotsional-motivatsion   holat   psixologik   jihatdan   katta
ahamiyatga ega. Agar o‘quvchi o‘zini erkin, xavfsiz va qulay his qilsa, u yozma
nutqda o‘z fikrini ochiq va ijodiy ifodalay oladi. Emotsional qulaylik bo‘lmasa,
bolada   tashvish,   qo‘rquv   yoki   o‘zini   yetarlicha   ishonchsiz   his   qilish   holatlari
yuzaga keladi. Bu esa matnda grammatik va stilistik xatolarning ko‘payishiga,
fikrning izchilligi va mantiqliligini yo‘qotilishiga olib keladi.
Uchinchidan,   o‘quvchining   kognitiv   resurslari,   ya’ni   diqqat,   xotira   va
tafakkur   tezligi   yozma   nutqni   shakllantirishda   asosiy   rol   o‘ynaydi.   Kuchli
diqqat   markazi   va   samarali   xotira   o‘quvchiga   matnni   rejalashtirish,   fikrlarni
tartibga   solish   va   yozma   ifodani   davom   ettirish   imkonini   beradi.   Masalan,
o‘quvchi   o‘z   rejasini   yodda   saqlab,   asosiy   g‘oyalar   va   qo‘shimcha   dalillarni
tizimli ravishda yozadi, bu esa insho sifatini oshiradi.
To‘rtinchidan,   ijodiy   fikrlash   qobiliyati   psixologik   nuqtai   nazardan
muhimdir. Yozma nutq nafaqat faktlarni ko‘rsatish, balki o‘quvchining shaxsiy
munosabatini, tasavvuri va tasviriy tafakkurini ham ifodalaydi. Bolaning ijodiy
yondashuvi rivojlangan bo‘lsa, u murakkab mavzularni yangi, original shaklda
ifodalay oladi, badiiy tasvir vositalaridan foydalanadi va matnga rang-baranglik
beradi.
4
 Qodirov, A. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda esse va insho yozishni 
takomillashtirish. – Toshkent: “Pedagogika”, 2020. – 160 b. 13Beshinchidan,   motivatsiya   va   qiziqish   ham   yozma   nutqni   shakllantirishda
muhim   o‘rin   tutadi.   Agar   o‘quvchi   mavzuga   qiziqsa,   u   matn   yaratishda   faol
ishtirok etadi, fikrini izchil bayon qiladi va o‘z ishini yaxshilashga intiladi. Shu
sababli   pedagog   tomonidan   rag‘batlantirish,   ijobiy   fikr   bildirish,
muvaffaqiyatini   qadrlash   psixologik   jihatdan   o‘quvchining   motivatsiyasini
oshiradi.
Oltinchidan,   shaxsiy   tajriba   va   ichki   dunyo   yozma   nutqni   boyituvchi
psixologik   omil   hisoblanadi.   O‘quvchi   o‘z   tajribasiga   tayanib   fikrlarini
asoslaydi,   hayotiy   misollar   keltiradi   va   matnga   shaxsiy   ohang   beradi.   Bu   esa
matnni mantiqan to‘liq va hissiy jihatdan boy qiladi.
Yettinchidan,   ijtimoiy   muloqot   va   sinfdoshlar   bilan   fikr   almashish   ham
psixologik   nuqtai   nazardan   foydali.   O‘quvchi   boshqalarning   ishlarini   tahlil
qilib,   o‘z   matnini   taqqoslaydi,   xatolarini   aniqlaydi   va   yaxshilaydi.   Shu   tarzda
o‘quvchi   mustaqil   fikrlashga,   argumentatsiyaga   va   matnni   mantiqan   tuzishga
o‘rganadi.
Sakkizinchidan,   psixologik   yondashuvda   bosqichma-bosqich   rivojlantirish
tamoyili   asosiy   o‘rin   tutadi.   Dastlabki   bosqichda   o‘quvchi   qisqa   fikrlarni
yozishni   o‘rganadi,   keyinchalik   mavzuni   tahlil   qiladi,   reja   tuzadi,   asosiy   va
qo‘shimcha   fikrlarni   ajratadi,   oxirida   murakkab   insho   yaratadi.   Bu   jarayon
o‘quvchining kognitiv va emotsional salohiyatini uyg‘un rivojlantirishga xizmat
qiladi.
Pedagogik   nuqtai   nazardan,   yozma   nutqni   rivojlantirishning   samarali
metodlari   mavjud.   Ularga   quyidagilar   kiradi:   mavzuni   oldindan   tahlil   qilish,
reja   tuzish,   asosiy   va   qo‘shimcha   fikrlarni   ajratish,   dalillar   bilan   asoslash,
xulosaga   kelish.   Bu   metodlar   o‘quvchiga   yozma   nutqni   tizimli   ravishda
shakllantirishga yordam beradi. Shuningdek, interfaol metodlar, ijodiy mashqlar
va   AKT   vositalari   yozma   nutqni   rivojlantirish   jarayonini   qiziqarli   va   samarali
qiladi. 14Yozma   nutqni   rivojlantirishda   lingvistik   va   psixologik   mexanizmlarning
uyg‘unligi   muhim   hisoblanadi.   O‘quvchi   til   birliklarini,   leksik   va   grammatik
qoidalarni   mustahkamlash   orqali   o‘z   fikrini   aniq   va   ravon   ifodalay   oladi.   Shu
bilan birga, u kognitiv jarayonlarni — taqqoslash, umumlashtirish, tahlil qilish,
sintez qilish va baholashni  faol ishlatadi. Bu jarayonlar o‘quvchining mantiqiy
fikrlashini mustahkamlaydi va yozma nutqini boyitadi.
Psixologik jihatdan, yozma nutqni rivojlantirishda bolaning shaxsiy qiziqishi
va   ichki   motivatsiyasi   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchi   o‘z   fikrini   erkin
ifodalashga   undalganida,   u   matn   yaratishga   ko‘proq   e’tibor   beradi,   so‘z
boyligini  kengaytiradi va izchillikni saqlaydi. Shu sababli  o‘qituvchi  darslarda
o‘quvchilarning   ijodiy   yondashuvini   rag‘batlantiruvchi   vazifalarni   qo‘llashi
zarur.
Yozma   nutqni   shakllantirishning   psixologik-pedagogik   asoslarida
bosqichma-bosqich   rivojlantirish   tamoyili   muhim   o‘rin   tutadi.   Masalan,
boshlang‘ich   bosqichda   o‘quvchilar   qisqa   fikrlarni   yozishni   o‘rganadi,
keyinchalik   ularni   mantiqiy   bo‘limlarga   ajratadi   va   murakkab   insho   tuzishni
boshlaydi.   Har   bir   bosqichda   o‘quvchining   bilim,   ko‘nikma   va   malakasi
hisobga   olinadi,   shaxsiy   yondashuv   qo‘llaniladi.differensial   yondashuv   ham
muhim   hisoblanadi.   Har   bir   o‘quvchining   qobiliyati,   fikrlash   tezligi   va   ijodiy
salohiyati turlicha bo‘ladi. Shu sababli yozma nutqni rivojlantirishda individual
mashqlar,   yordamchi   materiallar   va   qo‘llanmalar   berish   lozim.   Bu   yondashuv
o‘quvchini   muvaffaqiyatga   erishishga   rag‘batlantiradi   va   o‘zlashtirish
jarayonini optimallashtiradi.
O‘quvchilarda   yozma   nutqni   rivojlantirishda   baholash   va   tahlilning
pedagogik   roli   katta.   O‘qituvchi   yozma   ishlarni   baholash   orqali   o‘quvchining
qaysi jihatlarda zaifligini aniqlaydi, qaysi jihatlarni mustahkamlash kerakligini
belgilaydi.   Shu   bilan   birga,   konstruktiv   fikr   berish   va   rag‘batlantirish
o‘quvchining   ichki   motivatsiyasini   oshiradi   va   yozma   nutqqa   bo‘lgan
qiziqishini kuchaytiradi. 15Psixologik-pedagogik   yondashuvning   yana   bir   muhim   jihati   —   ijtimoiy-
muloqot elementlarini qo‘llashdir. O‘quvchilar o‘z insholarini sinfdoshlar bilan
muhokama   qiladi,   fikr   almashadi   va   bir-birining   ishlarini   tahlil   qiladi.   Bu
jarayon o‘quvchining mantiqiy fikrlashini, argumentatsiyasini va kommunikativ
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchi   mustaqil   fikrlashga
odatlanadi   va   o‘z   matnini   yaxshilashga   intiladi.Shuni   ham   ta’kidlash   lozimki,
AKT   vositalaridan   foydalanish   yozma   nutqni   rivojlantirishning   zamonaviy
vositasi   hisoblanadi.   Elektron   esse,   interfaol   darslar,   grafik   organayzerlar,
konsept   xaritalar   yordamida   o‘quvchi   matn   tuzishni   vizual   tarzda   o‘rganadi.
Raqamli   platformalar   o‘quvchiga   o‘z   fikrini   erkin   ifodalash,   matnni   qayta
ko‘rib chiqish va xatolarini tahlil qilish imkonini beradi.
Yozma   nutqni   rivojlantirishning   psixologik-pedagogik   asoslari   shuningdek
motivatsiya,   rag‘batlantirish   va   mustahkamlash   prinsiplari   bilan   chambarchas
bog‘liq. O‘quvchiga muvaffaqiyatli natija ko‘rsatish orqali rag‘bat berish, ijobiy
fikr   bildirish   va   ijodiy   yondashuvni   qo‘llab-quvvatlash   uning   yozma   nutqini
rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Bu   jarayonda   o‘quvchining   shaxsiy   tajribasi,
hissiy   holati   va   bilim   darajasi   hisobga   olinadi.o‘quvchilarda   yozma   nutqni
rivojlantirish   psixologik-pedagogik   yondashuvlarni   talab   qiluvchi   murakkab
jarayon   hisoblanadi.   Bu   jarayonda   til   va   tafakkur   bir   butun   sifatida   ishlaydi,
individual   yondashuv,   motivatsiya,   AKT   vositalari   va   interfaol   metodlar   keng
qo‘llaniladi.   Shu   tarzda   shakllangan   yozma   nutq   o‘quvchining   intellektual,
ijtimoiy   va   emotsional   rivojlanishiga   bevosita   ta’sir   qiladi   va   uni   kelajakda
muvaffaqiyatli shaxs sifatida tarbiyalaydi.
1.3. Insho yozish malakalarini shakllantirishga oid metodik qarashlar va
ilg‘or tajribalar
Insho yozish malakasini shakllantirish zamonaviy ta’lim jarayonining muhim
vazifalaridan biridir. Bu jarayon nafaqat o‘quvchining til bilimini rivojlantiradi,
balki   uning   mantiqiy   tafakkurini,   ijodiy   qobiliyatini   va   mustaqil   fikrlash 16ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   bois   pedagogik   metodik   qarashlar   va   ilg‘or
tajribalar o‘quvchilarning yozma nutqini samarali rivojlantirishga xizmat qiladi.
Metodik   qarashlar   doirasida   birinchi   o‘rinda   bosqichma-bosqich
rivojlantirish   tamoyili   turadi.   Bu   yondashuv   bo‘yicha   o‘quvchi   dastlab   qisqa
matnlar   yozadi,   asosiy   fikrlarni   ajratadi   va   qisqa   xulosalar   chiqaradi.   Keyingi
bosqichda u mavzuni tahlil qiladi, reja tuzadi va mantiqan izchil insho yaratadi.
Oxirgi bosqichda murakkab, dalillar bilan boyitilgan va badiiy-estetik jihatdan
yetuk   insho   tayyorlaydi.   Shu   tarzda   o‘quvchi   malakani   bosqichma-bosqich
egallaydi va o‘z yozma nutqini mustahkamlaydi.
Ikkinchi   metodik   tamoyil   —   differensial   yondashuv.   Har   bir   o‘quvchining
qobiliyati,   fikrlash   tezligi   va   ijodiy   salohiyati   turlicha   bo‘ladi.   Shu   sababli
pedagog   individual   yondashuvni   qo‘llashi   lozim.   O‘quvchi   uchun   alohida
topshiriqlar,   qo‘llanmalar   va   yordamchi   materiallar   taqdim   etish   orqali   uning
yozma   nutqini   samarali   rivojlantirish   mumkin.   Differensial   yondashuv
o‘quvchining   shaxsiy   salohiyatini   hisobga   oladi   va   muvaffaqiyatga   erishishga
rag‘batlantiradi.
Zamonaviy   metodik   qarashlar   interfaol   metodlar   va   AKT   vositalarini
qo‘llashga alohida e’tibor beradi. Masalan,  onlayn platformalar orqali elektron
esse   topshiriqlari   berish,   grafik   organayzerlar   va   konsept   xaritalardan
foydalanish,   klaster   metodlarini   qo‘llash   o‘quvchilarga   yozma   nutqni   tizimli
shakllantirish   imkonini   beradi.   Bunday   metodlar   o‘quvchining   vizual
tafakkurini faollashtiradi va matnni rejalashtirish jarayonini soddalashtiradi.
Ilg‘or   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   muloqot   va   hamkorlik   asosida   o‘rgatish
samarali   natija  beradi.   O‘quvchilar   sinfdoshlar   bilan   fikr   almashadi,   o‘z   ishini
tahlil   qiladi   va   boshqalarning   ishidan   ilhom   oladi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchi
mustaqil fikrlashga, matnni mantiqan tuzishga va xulosaga kelishga o‘rganadi.
Bu pedagogik yondashuv o‘quvchining ijodiy salohiyatini oshiradi.
Metodik   qarashlarda   motivatsiya   va   rag‘batlantirishning   roli   ham   katta.
O‘quvchining yozma nutqga bo‘lgan qiziqishi uni faol ishtirok etishga undaydi. 17Pedagog konstruktiv fikr berish, muvaffaqiyatni qadrlash va ijodiy yondashuvni
rag‘batlantirish orqali o‘quvchining yozma nutqini mustahkamlaydi. Shu tarzda
o‘quvchi o‘z ishini yaxshilashga intiladi va matnni boyitadi.
Jadval 1. Insho yozish malakasini shakllantirishga oid metodik
qarashlar va ilg‘or tajribalar
Metodik qarash /
Ilg‘or tajriba Asosiy mazmuni Insho yozish malakasiga ta’siri
Bosqichma-bosqich 
rivojlantirish Qisqa matnlardan 
murakkab insholarga 
o‘tish O‘quvchi matnni tizimli va 
mantiqan tuzishni o‘rganadi
Differensial 
yondashuv Individual imkoniyat va 
qobiliyatlarni hisobga 
olish Har bir o‘quvchining salohiyati 
rivojlantiriladi
Interfaol metodlar Guruh ishlari, 
muhokama, loyiha 
ishlari Mustaqil fikrlash va ijodiy 
yondashuv rivojlanadi
AKT vositalari Elektron esse, grafik 
organayzerlar, konsept 
xaritalar Matnni vizual rejalashtirish va 
boyitish imkoniyati oshadi
Shaxsiy tajriba va 
hayotiy misollar O‘quvchi tajribasiga 
tayanib matn yaratadi Matn mantiqan va hissiy jihatdan 
boy bo‘ladi
Motivatsiya va 
rag‘batlantirish Muvaffaqiyatni 
qadrlash, konstruktiv 
fikr berish O‘quvchining yozma nutqqa 
qiziqishi va ishtiyoqi oshadi
Doimiy baholash va 
tahlil Yozma ishlarni 
tekshirish, xatolarni 
aniqlash O‘quvchi o‘z kamchiliklarini 
tushunadi va rivojlanadi
Erkin esse va 
ixtiyoriy mashqlar O‘quvchi mavzuni 
tanlaydi va erkin yozadi Mustaqil fikrlash va ijodiy 
salohiyat rivojlanadi
Ilg‘or   pedagogik   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   tematik   va   mavzuga
yo‘naltirilgan   topshiriqlar   yozma   nutqni   rivojlantirishda   samarali.   Masalan,
o‘quvchiga   ijtimoiy,   ma’naviy,   tarixiy   yoki   badiiy   mavzularda   insho   yozish
topshiriladi. Bu jarayonda u mavzuni chuqur tushunadi, asosiy fikrlarni ajratadi,
dalillar   bilan   asoslaydi   va   xulosaga   keladi.   Shu   bilan   birga,   mavzuga
qiziqishning yuqori bo‘lishi o‘quvchining ijodiy salohiyatini oshiradi. 18Metodik   qarashlarda   dastlabki   reja   tuzish   va   matnni   bosqichma-bosqich
shakllantirish   muhim   o‘rin   tutadi.   O‘quvchi   mavzuni   o‘rganadi,   asosiy   va
qo‘shimcha fikrlarni ajratadi, reja tuzadi va so‘ngra matnni yozadi. Bu jarayon
uning fikrlash va mantiqiy bog‘lanish ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Shu tarzda
yozma nutq izchil va boy bo‘ladi.Shuningdek, ilg‘or tajribalar shaxsiy tajriba va
hayotiy   misollardan   foydalanishning   samaradorligini   ko‘rsatadi.   O‘quvchi   o‘z
tajribasini   matnga   kiritadi,   hayotiy   misollar   bilan   fikrini   asoslaydi   va   matnga
shaxsiy   ohang   beradi.   Bu   nafaqat   mantiqiy,   balki   hissiy   jihatdan   ham   matnni
boyitadi. 5
Ilg‘or   pedagogik   qarashlarda   doimiy   baholash   va   tahlil   prinsipi   mavjud.
O‘qituvchi   yozma   ishlarni   baholash   orqali   o‘quvchining   qaysi   jihatlarda
zaifligini   aniqlaydi   va   rivojlantirish   yo‘nalishini   belgilaydi.   Shu   bilan   birga
konstruktiv   fikr   berish   va   rag‘batlantirish   o‘quvchining   ichki   motivatsiyasini
oshiradi va yozma nutqni rivojlantiradi.
Yana bir  ilg‘or metod — grafik va vizual yondashuvlar. Klasterlar, konsept
xaritalar, organayzerlar yordamida o‘quvchi matnni vizual tarzda rejalashtiradi.
Bu   jarayon   uning   fikrlarini   tartibga   soladi,   asosiy   va   qo‘shimcha   g‘oyalarni
ajratadi,   mantiqiy   bog‘lanishlarni   mustahkamlaydi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchi
matnni qayta ko‘rib chiqishga, tahlil qilishga va yaxshilashga o‘rganadi.
Pedagogik   ilg‘or   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   interfaol   darslar   va   loyiha
ishlari insho yozish malakasini rivojlantirishda samarali. O‘quvchilar mavzuga
oid   kichik   loyihalar,   taqdimotlar   va   esse   ishlarini   bajaradi.   Bu   jarayon
o‘quvchining   mustaqil   fikrlashini,   ijodiy   yondashuvini   va   yozma   nutqini
oshiradi.Shuningdek, ilg‘or pedagoglar ixtiyoriy yozma mashqlar va erkin esse
usullarini   qo‘llashni   tavsiya   qiladi.   O‘quvchi   mavzuni   tanlaydi,   o‘z   qiziqishi
asosida   matn   yaratadi   va   fikrini   erkin   ifodalaydi.   Bu   uning   ijodiy   salohiyatini
rivojlantiradi, mustaqil fikrlashga o‘rgatadi va yozma nutqni boyitadi. metodik
5
 Usmonova, N. Zamonaviy AKT vositalaridan foydalanish orqali yozma nutqni 
rivojlantirish. – Toshkent: “Innovatsion ta’lim”, 2021. – 136 b. 19qarashlar   va   ilg‘or   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   insho   yozish   malakasini
shakllantirishda   bosqichma-bosqich   rivojlantirish,   differensial   yondashuv,
interfaol   metodlar,   AKT   vositalari,   shaxsiy   tajriba   va   ijodiy   topshiriqlar
samarali   hisoblanadi.   Bu   yondashuvlar   o‘quvchining   yozma   nutqini   boyitadi,
fikrlash   va   mantiqiy   tafakkurini   rivojlantiradi   hamda   zamonaviy   ta’lim
talablariga javob beradigan shaxsni tarbiyalaydi. 20II-BOB. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda insho yozish malakalarini
takomillashtirishning amaliy-metodik yo‘llari
2.1. O‘quvchilarni insho yozishga tayyorlash: bosqichlar, topshiriqlar va
o‘quv mashqlari
O‘quvchilarni   insho   yozishga   tayyorlash   jarayoni   ta’limning   eng   muhim
yo‘nalishlaridan   biridir.   Yozma   nutqni   rivojlantirish   nafaqat   til   madaniyati   va
adabiy   qobiliyatni   oshiradi,   balki   o‘quvchining   mantiqiy   tafakkuri,   mustaqil
fikrlash   va   ijodiy   salohiyatini   shakllantiradi.   Shu   bois,   bu   jarayon   metodik
jihatdan   puxta   rejalashtirilishi   lozim.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   imkoniyatlari   va
qobiliyatiga mos tarzda bosqichma-bosqich tayyorlanishi kerak.
Boshlang‘ich   bosqichda   pedagog   o‘quvchini   insho   yozish   jarayoniga
tayyorlaydi.   Bu   bosqichda   asosiy   e’tibor   mavzuni   tushunish,   mavzuga   oid
asosiy va qo‘shimcha fikrlarni ajratish, matnning strukturasi bilan tanishtirishga
qaratiladi. O‘quvchiga kirish, rivojlanish va xulosa qismlarini ajratib ko‘rsatish,
oddiy   misollar   orqali   mavzuni   tushuntirish   amalga   oshiriladi.   Shu   tarzda
o‘quvchi mavzuga qiziqish uyg‘otadi va yozma faoliyatga tayyor bo‘ladi.
Keyingi   bosqich   —   reja   tuzish   va   asosiy   fikrlarni   aniqlash.   O‘quvchi
mavzuni   o‘rganadi,   asosiy   g‘oyalarni   belgilaydi   va   ularni   mantiqan   tartibga
soladi.   Pedagog   bu   jarayonda   o‘quvchilarga   reja   tuzish   bo‘yicha   aniq
ko‘rsatmalar   beradi,   shuningdek,   reja   asosida   kirish,   rivojlanish   va   xulosani
ishlab chiqishga o‘rgatadi. Shu tarzda o‘quvchi matnning izchilligi va mantiqiy
bog‘lanishini egallaydi.
Ushbu   bosqichda   grafik   organayzerlar,   klasterlar   va   konsept   xaritalardan
foydalanish   tavsiya   etiladi.   Bu   vositalar   o‘quvchiga   asosiy   va   qo‘shimcha
fikrlarni   vizual   tarzda   ajratish,   matnni   tartibga   solish   va   mantiqiy   xulosaga
kelishni o‘rgatadi. Shu bilan birga, raqamli texnologiyalar yordamida o‘quvchi
elektron   matn   yaratadi,   fikrlarni   qayta   tahrir   qiladi   va   yozma   nutqini
mustahkamlaydi. 21Uchinchi  bosqich — qisqa yozma mashqlar  va insho elementlarini  bajarish.
O‘quvchilar   kichik   paragraflar,   qisqa   esse   yoki   fikr   bayonlarini   yozadilar.
Masalan, ular mavzu bo‘yicha savollarga javob berish, asosiy g‘oyani aniqlash
yoki   qisqa   hikoya   yaratish   orqali   yozma   nutqini   rivojlantiradi.   Bu   mashqlar
o‘quvchilarga   asosiy   fikrni   aniqlash,   izchil   bayon   etish   va   mantiqiy   tafakkur
ko‘nikmalarini shakllantirish imkonini beradi.
To‘rtinchi   bosqich   —   mavzuga   oid   asosiy   insho   yozish.   O‘quvchi   reja
asosida   matn   yaratadi,   kirish   qismi,   rivojlanish   va   xulosani   ishlab   chiqadi.
Pedagog   bu   jarayonda   o‘quvchining   yozish   jarayonini   kuzatadi,   xatolarini
aniqlaydi va tuzatishda yordam beradi. Shu bilan birga, mustaqil ishlash, fikrni
mantiqan tartibga solish va izchil yozish ko‘nikmalari shakllanadi.Shuningdek,
bu bosqichda ijtimoiy-muloqotli yondashuv qo‘llanadi. O‘quvchilar sinfdoshlar
bilan   fikr   almashadi,   bir-birining   insho   ishini   tahlil   qiladi   va   konstruktiv   fikr
bildiradi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   matnni   yaxshilash,   argumentatsiyani
kuchaytirish   va   mantiqiy   bog‘lanishni   mustahkamlash   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.
Beshinchi   bosqich   —   tahrir   va   qayta   ishlash.   O‘quvchi   o‘z   matnini   qayta
ko‘rib chiqadi, xatolarni aniqlaydi va tuzatadi. Shu bilan birga, matnni boyitish
uchun yangi iboralar, sinonimlar va badiiy vositalardan foydalanadi. Bu jarayon
yozma   nutqni   mukammallashtiradi,   o‘quvchining   stilistik   va   grammatik
bilimlarini mustahkamlaydi.
O‘quv mashqlari doimiy va tizimli bo‘lishi lozim. Masalan, har darsda qisqa
yozma  topshiriqlar   berish,   mavzu  bo‘yicha   ixtiyoriy  esse  yozish,   paragraflarni
rejalashtirish va xulosalar chiqarish kabi mashqlar o‘quvchilarning yozma nutq
malakasini barqaror rivojlantiradi. Shu bilan birga, muntazam tahlil va baholash
orqali   pedagog   o‘quvchining   qaysi   jihatlarda   zaifligini   aniqlaydi   va
rivojlantirish   yo‘nalishini   belgilaydi.Shuningdek,   motivatsiya   va
rag‘batlantirish   amaliy-metodik   jarayonning   ajralmas   qismidir.   O‘quvchining
muvaffaqiyatini   qadrlash,   ijodiy   yondashuvini   rag‘batlantirish   va   konstruktiv 22fikr   berish   uning   yozma   nutqqa   qiziqishini   oshiradi.   Shu   tarzda   o‘quvchi
mustaqil fikrlashga, ijodiy ishlashga va o‘z insho ishini yaxshilashga intiladi.
Oxirgi   bosqich   —   murakkab   insho   va   yakuniy   baholash.   O‘quvchi   ilg‘or
topshiriqlar,   mavzuga   oid   erkin   esse   va   loyiha   ishlari   orqali   o‘z   malakasini
mustahkamlaydi.   Pedagog   esa   baholash,   konstruktiv   tahlil   va   rag‘batlantirish
orqali o‘quvchining yozma nutqini rivojlantiradi va yakuniy natijani aniqlaydi.
O‘quvchilarga insho yozishga tayyorlash uchun topshiriqlar va mashqlar
1. Mavzu bilan tanishtirish va asosiy fikrlarni ajratish
O‘quvchiga mavzu beriladi va u mavzuga oid asosiy va qo‘shimcha fikrlarni
ajratadi.
O‘quvchi mavzuni qisqa gaplarda bayon qiladi.
Mashq: “Bugun men bilgan bir voqeani uchta jumlada bayon qil” yoki “Ota-
onam haqida qisqa gaplar yoz”.
2. Reja tuzish va matnning tuzilishini o‘rganish
O‘quvchi mavzuni reja asosida bayon qiladi: kirish, rivojlanish, xulosa.
Mashq: “Quyidagi fikrlar asosida reja tuz: Kitob o‘qishning foydasi, sevimli
kitobim, kitob o‘qishning kundalik hayotdagi ahamiyati.”
3. Grafik organayzer va klasterlardan foydalanish
O‘quvchi asosiy g‘oyalarni vizual tarzda ajratadi va bog‘laydi.
Mashq:   “Mavzu:   Tabiat.   Asosiy   fikrlarni   klaster   yordamida   yoz:   daraxtlar,
hayvonlar, ob-havo.”
4. Qisqa yozma mashqlar
O‘quvchi   mavzu   bo‘yicha   kichik   paragraflar,   fikr   bayonlari   yoki   qisqa
hikoya yozadi.
Mashq:   “Mening   eng   sevimli   faslim   haqida   5–6   jumla   yoz”   yoki
“Sinfdoshingiz bilan bo‘lgan bir voqeani yozing.”
5. Asosiy insho yozish
Reja asosida matn yaratish: kirish, rivojlanish, xulosa. 23Mashq: “Mavzu: Mening sevimli mashg‘ulotim. Kirish, rivojlanish va xulosa
qismlarini yozing.”
6. Ijtimoiy-muloqotli mashqlar
Sinfdoshlar   bilan   fikr   almashish,   bir-birining   ishini   tahlil   qilish   va
konstruktiv fikr bildirish.
Mashq: “Sinfdoshingizning insho ishini o‘qing va 3 konstruktiv fikr yozing:
nima yaxshi, nima qo‘shish mumkin, qanday yaxshilash mumkin.”
7. Tahrir va qayta ishlash
O‘quvchi matnini qayta ko‘rib chiqadi, xatolarni aniqlaydi va tuzatadi.
Mashq:   “O‘z   inshoingizni   tahrir   qiling:   grammatik   xatolarni   to‘g‘rilang,
jumlalarni izchil qiling, yangi so‘zlar qo‘shing.
8. Erkin esse va ixtiyoriy yozma mashqlar
O‘quvchi   mavzuni   tanlaydi,   shaxsiy   tajribasini   qo‘shadi   va   yozma   nutqini
boyitadi.
Mashq: “Sizga qiziqarli bo‘lgan bir mavzuda 7–8 jumladan iborat erkin esse
yozing.”
9. Loyihaviy ishlar
Guruhda   mavzuni   o‘rganish,   reja   tuzish,   insho   yozish   va   natijani   taqdim
etish.
Mashq:   “Guruhlarda   bir   mavzu   bo‘yicha   insho   yozing   va   sinfga   taqdim
qiling.”
10. Baholash va rag‘batlantirish
O‘quvchi   ishini   baholash,   konstruktiv   fikr   berish   va   muvaffaqiyatni
rag‘batlantirish.
Mashq:   “O‘z   inshoingizdagi   eng   yaxshi   3   jumlani   belgilang   va
sinfdoshlaringiz bilan baholang.”
Amaliy-metodik   yo‘llardan   biri   —   mavzu   bo‘yicha   loyiha   ishlari.
O‘quvchilar kichik guruhlarda mavzuni o‘rganib, reja tuzadi va insho yaratadi. 24Shu   jarayonda   ular   o‘z   fikrini   mantiqan   ifodalaydi,   dalillar   bilan   asoslaydi   va
natijani   sinfdoshlariga   taqdim   etadi.   Bu   yondashuv   o‘quvchining   ijodiy
salohiyatini,   muloqot   ko‘nikmalarini   va   yozma   nutqini
rivojlantiradi.Shuningdek,   ilg‘or   pedagogik   tajribalar   shuni   ko‘rsatadiki,   erkin
esse   va   ixtiyoriy   yozma   mashqlar   o‘quvchining   mustaqil   fikrlashini
rivojlantiradi.   O‘quvchi   mavzuni   tanlaydi,   shaxsiy   tajribasini   qo‘shadi   va   o‘z
yozma   nutqini   boyitadi.   Bu   yondashuv   uning   ijodiy   qobiliyatini   oshiradi   va
yozma   nutq   malakasini   mustahkamlaydi.Shunday   qilib,   o‘quvchilarni   insho
yozishga   tayyorlash   jarayoni   bosqichma-bosqich,   tizimli,   interfaol   va
rag‘batlantirilgan   bo‘lishi   lozim.   Boshlang‘ich   mashqlardan   murakkab
insholarga o‘tish, reja tuzish, vizual vositalardan foydalanish, mustaqil fikrlash
va   ijodiy   yondashuv   —   bularning   barchasi   o‘quvchilarning   yozma   nutq
malakasini samarali shakllantirishga xizmat qiladi.
2.2. Insho yozish jarayonida interfaol metodlardan foydalanish
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   interfaol   metodlar   o‘quvchilarning   yozma
nutqini   rivojlantirishda   muhim   vosita   hisoblanadi.   Interfaol   yondashuv
o‘quvchining   faolligini   oshiradi,   mustaqil   fikrlashga   rag‘bat   beradi   va   insho
yozish jarayonini samarali qiladi. An’anaviy darslarda o‘quvchi passiv holatda
bo‘lsa,   interfaol   metodlar   yordamida   u   faol   ishtirokchi   sifatida   matn   yaratadi,
fikrini bayon etadi va muloqot orqali tahlil qiladi.
Insho   yozish   jarayonida   interfaol   metodlardan   foydalanish   bir   necha
yo‘nalishda amalga oshiriladi. Jumladan, “o‘ylash-juftlashish-ulashish” (Think-
Pair-Share)   metodida   o‘quvchilar   avvalo   mustaqil   ravishda   mavzu   bo‘yicha
fikrlarini   yozadilar,   keyin   juftlar   bilan   baham   ko‘radilar   va   sinf   bilan
umumlashtiradilar. Bu usul o‘quvchining fikrini izchil bayon etish va mantiqiy
xulosaga kelish ko‘nikmalarini rivojlantiradi.
Yana bir samarali metod — “so‘z buluti” yoki “brainstorming”. O‘quvchilar
mavzu bo‘yicha barcha fikrlarni yozib, so‘z bulutida joylashtiradilar. Shu orqali 25asosiy va qo‘shimcha g‘oyalar ajratiladi, mantiqiy bog‘lanish ko‘rinadi va matn
tuzish jarayoni soddalashadi. Bu usul ayniqsa ijodiy esse yozishda foydalidir.
Rolli o‘yinlar ham insho yozishni rivojlantirishda muhim metod hisoblanadi.
O‘quvchilar   muayyan   mavzu   yoki   personaj   rolini   o‘zlashtiradi   va   matnni   shu
nuqtai   nazardan   yaratadi.   Masalan,   tarixiy   shaxs   haqida   insho   yozishda
o‘quvchi   o‘sha  shaxsning  nuqtai   nazarini  aks  ettiradi. Bu  usul  orqali  o‘quvchi
emotsional-motivatsion   jihatdan   faollashadi,   yozma   nutqda   turli   badiiy   va
mantiqiy elementlarni qo‘llay boshlaydi.
Diskussiya  va   guruh  ishlari  yozma  nutqni  shakllantirishda   katta  ahamiyatga
ega. O‘quvchilar guruhda mavzuni muhokama qiladi, fikrlarni tahlil qiladi, bir-
birining   ishini   baholaydi   va   konstruktiv   mulohaza   bildiradi.   Shu   tarzda
mantiqiy tafakkur rivojlantiriladi, matn tarkibi va izchilligi mustahkamlanadi.
Interfaol   metodlardan   biri   —   “konsept   xaritalar”   va   “klasterlar”.   O‘quvchi
asosiy   va   yordamchi   fikrlarni   vizual   tarzda   tartibga   soladi,   matn   tuzilishini“Insho 	
yozishda 
interfaol 
metodlar”
O‘ylash – 
juftlash – 
ulashish	
So‘z 
buluti 	
(Brainstor	
ming)
Erkin 
esse	
Rolli 	
o‘yinlar	
Guruh 	
ishlari va 
diskussiy	
a	
Konsept 
xaritalar 	
va 	
klasterlar 26oldindan   rejalashtiradi.   Bu   usul   insho   yozishni   osonlashtiradi,   o‘quvchiga
mantiqiy bog‘lanishni tushunishga yordam beradi va yozma nutqni boyitadi.
Ovozli   tahlil   va   refleksiya   ham   interfaol   jarayonning   ajralmas   qismidir.
O‘quvchi   o‘z   insho   ishini   sinfdoshlariga   o‘qiydi,   fikr   oladi   va   matnni   tahrir
qiladi. Shu orqali yozma nutqni takomillashtirish, xatolarni tuzatish va matnga
boylik   qo‘shish   imkoniyati   oshadi.Interfaol   metodlar   yordamida   o‘quvchilar
yozma   nutqda   mustaqil   fikrlashni   o‘rganadi,   ijodiy   yondashuvni   rivojlantiradi
va   mavzuni   turli   nuqtai   nazardan   tahlil   qiladi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilarda
ijtimoiy   va   muloqot   ko‘nikmalari   ham   shakllanadi,   bu   esa   yozma   nutqning
mazmunini va samaradorligini oshiradi.
Jadval: Insho yozish jarayonida interfaol metodlardan foydalanish
Interfaol
metod Tavsifi O‘quvchilarda
rivojlantiradigan
ko‘nikmalar Amaliy   mashqlar   /
Topshiriqlar
So‘z   buluti
(Brainstormin
g) Mavzu   bo‘yicha
barcha fikrlarni yozish
va   vizual   tarzda   so‘z
bulutiga joylashtirish Asosiy   va
yordamchi   fikrlarni
ajratish,   ijodiy
tafakkur “Tabiat”   mavzusida
asosiy   va   qo‘shimcha
fikrlarni bulutda yozish
Rolli
o‘yinlar O‘quvchi   mavzu   yoki
personaj   rolini
egallaydi va insho shu
nuqtai   nazardan
yoziladi Emotsional-
motivatsion   faollik,
badiiy   ifoda,
mantiqiy tafakkur Tarixiy   shaxs   haqida
insho   yozish:
shaxsning   nuqtai
nazarini aks ettirish
Guruh   ishlari
va diskussiya O‘quvchilar
guruhlarda   mavzuni
muhokama   qiladi,
fikrlarni tahlil qiladi Muloqot,
konstruktiv   fikr
bildirish,   matn
tarkibini
rivojlantirish Guruhda   mavzu
bo‘yicha   insho   yozish
va sinfga taqdim qilish
Konsept
xaritalar   va
klasterlar Asosiy   va   yordamchi
fikrlarni   vizual   tarzda
tartibga   solish,   matn
tuzilishini
rejalashtirish Mantiqiy
bog‘lanish,   matnni
izchil   yozish,   vizual
fikrlash Mavzu   bo‘yicha   asosiy
va qo‘shimcha fikrlarni
klasterda ajratish
Ovozli   tahlil
va refleksiya O‘quvchi   o‘z   insho
ishini   sinfdoshlariga
o‘qiydi va fikr oladi Xatolarni   aniqlash,
matnni   tahrir   qilish,
yozma   nutqni O‘z   insho   ishini
sinfdoshga   o‘qish   va
konstruktiv   fikrlarni 27 boyitish yozib olish
Erkin esse O‘quvchi   mavzuni
tanlaydi   va   shaxsiy
tajribasini yozadi Mustaqil   ijodiy
fikrlash,   shaxsiy
ifoda Tanlangan   mavzu
bo‘yicha   7–8   jumlali
erkin esse yozish
Loyiha ishlari Guruhda   mavzu
o‘rganiladi,   reja
tuziladi,   insho
yoziladi   va   taqdim
qilinadi Rejalashtirish,
ijodiy   yondashuv,
muloqot,   taqdimot
ko‘nikmasi Guruhda   mavzu
bo‘yicha   loyiha
tayyorlash   va   sinfga
taqdim qilish
2.3. O‘quvchilarning insho yozish ko‘nikmalarini baholash va
monitoring qilish metodikasi
O‘quvchilarning   insho   yozish   ko‘nikmalarini   baholash   va   monitoring   qilish
ta’lim   jarayonining   muhim   qismi   hisoblanadi.   Yozma   nutqni   rivojlantirish,
mantiqiy   fikrlashni   shakllantirish,   badiiy   va   ilmiy   ifodani   rivojlantirish   faqat
mashqlar   bilan   cheklanmaydi,   balki   ularni   tizimli   ravishda   baholash   va
monitoring qilish orqali amalga oshiriladi. Shu sababli pedagog uchun baholash
va   monitoring   usullari   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   samarali   rivojlantirish
vositasi sifatida qaraladi.
Baholash jarayoni  ikki yo‘nalishda olib boriladi: shakllantiruvchi  (formativ)
va yakuniy (sumativ) baholash. Shakllantiruvchi baholash o‘quvchining yozma
nutqini   rivojlantirishga   qaratilgan   bo‘lib,   sinf   ichidagi   faoliyat   davomida
amalga   oshiriladi.   Bu   jarayonda   o‘quvchi   qisqa   yozma   mashqlar,   reja   asosida
matn tuzish, mavzuga oid kichik insho topshiriqlarini bajaradi. Pedagog esa har
bir   o‘quvchining   ishini   tahlil   qilib,   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlaydi.   Shu
tarzda   xatolarni   tuzatish   va   rivojlanish   strategiyasini   belgilash   imkoniyati
yaratiladi.
Shakllantiruvchi   baholashning   asosiy   vazifasi   o‘quvchiga   tezkor   fikr   olish,
xatolarini   tuzatish   va   matnni   takomillashtirishga   yordam   berishdir.   O‘quvchi
o‘z   ishini   qayta   ko‘rib   chiqadi,   jumlalarni   soddalashtiradi,   mavzuga   moslikni
tekshiradi, fikr izchilligini oshiradi va badiiy uslubni boyitadi. Shu bilan birga, 28shakllantiruvchi   baholash   o‘quvchining  mustaqil   fikrlashini  rag‘batlantiradi  va
ijodiy yondashuvini rivojlantiradi.
Yakuniy   baholash   (sumativ)   o‘quvchining   o‘rganilgan   bilim   va
ko‘nikmalarini   umumiy   natija   sifatida   aniqlashga   xizmat   qiladi.   Bu   baholash
insho,   erkin   esse   yoki   loyiha   topshiriqlari   orqali   amalga   oshiriladi.   Sumativ
baholash   natijasi   o‘quvchining   mustaqil   fikrlashini,   mantiqiy   izchillikni   va
yozma   nutqdagi   badiiy   ifodani   baholash   imkonini   beradi.   Shu   tariqa   pedagog
o‘quvchining   yozma   nutqdagi   rivojlanish   darajasini   aniq   biladi   va   keyingi
pedagogik ishlarni rejalashtiradi. 6
Baholash   mezonlarini   oldindan   belgilash   —   samarali   monitoringning
ajralmas  qismidir. O‘quvchilarning insho  ishini  baholashda  quyidagi  mezonlar
qo‘llaniladi:   mavzuga   moslik,   fikr   izchiligi,   mantiqiy   bog‘lanish,   grammatika
va imlo to‘g‘riligi, badiiy-uslubiy boylik. Ushbu mezonlar o‘quvchiga o‘z ishini
tahlil   qilish   imkonini   beradi   va   pedagogga   individual   yondashuvni   amalga
oshirish imkonini yaratadi.
Monitoring   jarayonida   interfaol   metodlardan   foydalanish   ham   muhim
ahamiyatga ega. Masalan, sinfdoshlar bilan fikr almashish, konstruktiv tahlil va
baholash   orqali   o‘quvchi   o‘z   ishini   mustaqil   baholay   oladi.   Bu   jarayon
o‘quvchining matnni tahlil qilish ko‘nikmasini rivojlantiradi, xatolarni aniqlash
va ularni tuzatish imkonini beradi. Shu tarzda o‘quvchi o‘z ijodiy yondashuvini
takomillashtiradi va mustaqil fikrlashni rivojlantiradi.
Raqamli   texnologiyalar   va   elektron   platformalar   orqali   baholash   ham
samarali   natija   beradi.   Elektron   esse,   onlayn   topshiriqlar   va   testlar   yordamida
o‘quvchilarning   yozma   nutqini   real   vaqt   rejimida   kuzatish   mumkin.   Bu   usul
o‘quvchilarga   tezkor   fikr   olish,   xatolarini   tuzatish   va   matnni
mukammallashtirish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   pedagog   o‘quvchining
har bir ishini individual tahlil qiladi va rivojlanish darajasini aniqlaydi.
6
 Karimova, L. Insho yozish malakalarini shakllantirishda kompetensiyaviy yondashuv. – 
Samarqand: “Ta’lim va rivojlanish”, 2022. – 148 b. 29Shakllantiruvchi   va   yakuniy   monitoringni   uyg‘unlashtirish   juda   muhim.
Shakllantiruvchi   monitoring   yozma   nutqni   rivojlantirishga   xizmat   qilsa,
yakuniy   monitoring   uning   natijasini   aniqlaydi.   Shu   tarzda   pedagog
o‘quvchining yozma nutqini tizimli ravishda kuzatadi va har bir o‘quvchi uchun
individual rivojlanish yo‘lini belgilaydi.
Baholash   jarayonida   rubrikalardan   foydalanish   samarali   usuldir.   Rubrikalar
o‘quvchiga   yozma   ish   bo‘yicha   aniq   ko‘rsatma   beradi:   qaysi   jihatlar   kuchli,
qaysi   jihatlar   rivojlantirilishi   kerak.   Rubrika   yordamida   o‘quvchi   o‘z   ishini
tahlil   qiladi,   keyingi   topshiriqlar   uchun   strategiya   belgilaydi   va   yozma   nutqni
takomillashtiradi.
O‘quvchilarning   insho   yozish   ko‘nikmalarini   baholash   va   monitoring   qilish
jarayonida ijtimoiy muloqot ham ahamiyatli rol o‘ynaydi. Sinfdoshlar bilan fikr
almashish,   baholash   va   konstruktiv   mulohaza   yozish   orqali   o‘quvchilar   o‘z
ishini   tahlil   qilishni   o‘rganadilar,   muloqot   ko‘nikmalarini   rivojlantiradilar   va
yozma nutqni boyitadilar.
Monitoring jarayonida o‘quvchining individual xususiyatlarini hisobga olish
zarur.   Har   bir   o‘quvchi   o‘z   tezligi,   qobiliyati   va   ijodiy   salohiyati   bilan   ajralib
turadi.  Shu sababli  pedagog  har  bir  o‘quvchiga  mos  baholash  va  rivojlantirish
strategiyasini tanlashi lozim.
Baholash   va   monitoring   tizimi   o‘quvchilarning   mustaqil   fikrlashini
rivojlantiradi,   mantiqiy   tafakkurini   shakllantiradi,   badiiy-uslubiy   boylikni
oshiradi   va   yozma   nutqni   mukammallashtiradi.   Shu   bilan   birga,   pedagogik
jarayonni   samarali   tashkil   etish,   individual   yondashuvni   qo‘llash   va   ta’lim
sifatini oshirish imkonini beradi. 30 Xulosa
Men   o‘rganib   chiqqan   mavzu   —   “Umumiy   o‘rta   va   o‘rta   maxsus   ta’limda
o‘quvchilarning   insho   yozish   malakalarini   takomillashtirish   metodikasi”   —
bugungi ta’lim jarayonida juda dolzarb ekanligini angladim. Tadqiqot davomida
insho   yozish   jarayonining   nazariy-metodik   asoslari,   o‘quvchilarda   yozma
nutqni   rivojlantirishning   psixologik-pedagogik   jihatlari,   interfaol   metodlar   va
zamonaviy texnologiyalardan foydalanish imkoniyatlari o‘rganildi.
Insho   yozish   o‘quvchida   mustaqil   fikrlash,   mantiqiy   tafakkur,   ijodiy
yondashuv va badiiy ifodani shakllantirishga xizmat qilishi aniqlandi. Shu bilan
birga, o‘quvchilarning yozma nutqini baholash va monitoring qilishning tizimli
usullari   —   shakllantiruvchi   va   yakuniy   baholash,   rubrikalardan   foydalanish,
interfaol   metodlar   orqali   tahlil   qilish   —   o‘quvchilarning   malakasini   samarali
rivojlantirishga yordam beradi.
Men   tadqiqot   davomida   aniqladimki,   zamonaviy   AKT   vositalari,   konsept
xaritalar, klasterlar va interfaol metodlardan foydalanish insho yozish jarayonini
yengillashtiradi,   o‘quvchilarni   faollikka   undaydi   va   natijada   ularning   yozma
nutq   ko‘nikmalarini   sezilarli   darajada   oshiradi.   Shu   asosda,   pedagogik
jarayonda metodik yondashuvlarni takomillashtirish va individual yondashuvni
qo‘llash muhim ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlayman.
Xulosa   qilib   aytganda,   insho   yozish   malakalarini   takomillashtirish   ta’lim
jarayonining sifatini oshirish, o‘quvchilarning intellektual va ijodiy salohiyatini
rivojlantirish, shuningdek, ularning mustaqil fikrlash va muloqot ko‘nikmalarini
shakllantirish   uchun  samarali   vosita   bo‘lib  xizmat   qiladi.  Shu   sababli,   mazkur
mavzuni   o‘rganish   va   amaliy   metodik   ishlanmalarni   joriy   etish   ta’lim   tizimi
uchun katta ahamiyat kasb etadi. 31 Foydalanilgan adabiyotlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   “O‘zbekiston   Respublikasi
ta’lim   va   tarbiya,   ilm-fan   sohalarini   rivojlantirish   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”. Toshkent, 06.11.2020. — DP - 6108.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Qarori   “Maktabgacha   va   maktab
ta’limi   tizimi   faoliyatini   samarali   tashkil   etish  chora-tadbirlari   to‘g‘risida”.
Toshkent, 26.05.2023. — UP - 79.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Qonuni   “Ta’lim   to‘g‘risida”   (so‘nggi   tahrir).
Toshkent, 2020.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   “Yangi   O‘zbekiston
rivojlanish   strategiyasini   amalga   oshirish   bo‘yicha   davlat   dasturi
to‘g‘risida”. Toshkent, 28.02.2023. — DP - 27.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Farmoni   “O‘zbekiston   Respublikasi
Yoshlar   ishlari   agentligi   faoliyatini   tashkil   etish   to‘g‘risida”.   Toshkent,
30.06.2020. — PP - 4768.
6. Abdullayeva,   D.   O‘zbek   tili   va   adabiyoti   darslarida   yozma   nutq
ko‘nikmalarini rivojlantirish metodikasi. – Toshkent: “O‘qituvchi”, 2018. –
152 b.
7. Karimov,   S.   Ta’lim   jarayonida   interfaol   metodlardan   foydalanish.   –
Toshkent: “Fan va ta’lim”, 2017. – 128 b.
8. Sobirov,   R.   Yozma   nutqni   shakllantirish   va   baholash   metodikasi.   –
Toshkent: “Adabiyot va ta’lim”, 2019. – 144 b.
9. Qodirov, A. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda esse va insho yozishni
takomillashtirish. – Toshkent: “Pedagogika”, 2020. – 160 b.
10. Karimova,   L.   Insho   yozish   malakalarini   shakllantirishda   kompetensiyaviy
yondashuv. – Samarqand: “Ta’lim va rivojlanish”, 2022. – 148 b.
11. National   Council   of   Teachers   of   English.   Teaching   Writing   in   Secondary
Education. – New York: NCTE, 2017. – 120 p. 3212. Graham, S., Perin, D. Writing Next: Effective Strategies to Improve Writing
of   Adolescents   in   Middle   and   High   Schools.   –   Washington:   Alliance   for
Excellent Education, 2016. – 96 p.
13. Hyland, K. Second Language Writing. – Cambridge: Cambridge University
Press, 2018. – 256 p.
14. OECD.   Education   at   a   Glance   2022:   OECD   Indicators.   –   Paris:   OECD
Publishing, 2022. – 310 p.
15. Abdurahmonova,   S.   O‘quvchilarni   esse   yozishga   tayyorlashning   samarali
usullari. – Namangan: “Pedagogika ilmiy jurnali”, 2018. – 115 b.
16. Hyland,   K.,   Shaw,   P.   The   Routledge   Handbook   of   English   for   Academic
Purposes. – London: Routledge, 2018. – 480 p.
17. Mansurov,   A.   Ta’lim   jarayonida   klaster   va   konsept   xaritalardan
foydalanish. – Toshkent: “Innovatsion pedagogika”, 2019. – 124 b.
18. Yusupov,   D.   Insho   yozish   jarayonida   kreativlik   va   tahlil   ko‘nikmalarini
rivojlantirish. – Samarqand: “Pedagogika va ijtimoiy fanlar”, 2021. – 136 b.
19. OECD.   Global   Competency   and   21st   Century   Skills   in   Writing.   –   Paris:
OECD Publishing, 2022. – 220 p.
Manbalar 
1) https://lex.uz/ru/docs/7008342   
2) https://www.uzedu.uz/   
3) https://lex.uz/   
4) https://e-qaror.gov.uz   
5) https://old.gov.uz   
6) https://scienceweb.uz   
7) https://kompy.info/pdfview/195369.html   
8) https://universalconference.us/universalconference/index.php/icms/article/   
view/1230

                 Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda o‘quvchilarning insho yozish malakalarini takomillashtirish metodikasi