4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida masal oʻtishda innovatsion pedagogik texnologiyalardan foydalanish metodikasi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM ,  FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
T ERMIZ DAVLAT UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR FAKULTETI BOSHLANG’ICH TA’LIM KAFEDRASI
(SIRTQI) “BOSHLANG’ICH TA’LIM VA SPORT TARBIYAVIY ISH”
YO’NALISHI
4-KURS 406-GURUH TALABASI
BOBOQULOVA MUXAYYONING
“ONA TILI O’QITISH METODIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN
MAVZU : 4- SINF   ONA   TILI   VA   O ’ QISH   SAVODXONLIGI   DARSLARIDA
MASAL   O ʻ TISHDA   INNOVATSION   PEDAGOGIK
TEXNOLOGIYALARDAN   FOYDALANISH   METODIKASI .
    Bajardi :       _______________________
  Ilmiy rahbar:_______________________                                                       
                                                             
TERMIZ-2023
1 MAVZU : 4-SINF ONA TILI VA O’QISH SAVODXONLIGI DARSLARIDA
MASAL O TISHDA INNOVATSION PEDAGOGIKʻ
TEXNOLOGIYALARDAN FOYDALANISH METODIKASI.
REJA:
Kirish …………………………………………….……………………………3
I.bob.Davlat ta’lim standartlarida  ona tili darsiga qo’yigan talablar. 
1.1. Boshlang’ich sinflarda ona tilini 
o’qitishning maqsad va vazifalari…………………………………………….5
1.2. Boshlang’ich sinf ona tili darslarining qurilishi va ularda 
qo’llaniladigan metodlar………………………………………………………11
II.Bob.  4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida masal o tishda 	
ʻ  
innovatsion pedagogik texnologiyalardan foydalanish metodikasi.
2.1.  Masal o tishda	
ʻ   innovatsion pedagogik texnologiyalardan   
foydalanish metodikasi ………………………………………………………..18
2.2.  Adabiyot nazariyasida Masal……………………………………………19
Xulosa………………………………………………………………………….26
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………………………………...27
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi : Boshlang’ich   sinflarda   Masalni   o’rganishda   bolalarni
Masalni ifodali o’qishga va uning mazmunini qisqa, ba’zan bir necha so’z bilan aytib
berishga   (Masalni   to’liq   qayta   hikoya   qildirish   tavsiya   etilmaydi),   ayrim
qatnashuvchilarning   xarakterli   xususiyatlarini   aytib,   o’zaro   qiyoslashga   o’rgatish
muhim   ahamiyatga   ega.   Masalning   allegorik   mazmuniga   to’xtalmasdan,   bosh
personaj   obrazini   tahlil   qilishga   kirishiladi.   1-   sinfda   bolalar   Masalni   hayvonlar
haqidagi ertakka o’xshash kulgili hikoya kabi qabul qilsalar, 2- sinfdan boshlab ular
Masaldagi   hayvonlarning   xatti-harakati,   o’zaro   munosabatlari   ba’zan   kishilar
hayotida   ham   uchrashini,   Masal   axloqiy   bilim   beradigan   hikoya   ekanini ,   k o’proq
she’riy tarzda bo’lishini, unda kishilardagi ayrim kamchiliklar tasvirlanishini bilib ola
boshlaydilar. 
Kurs ishining maqsadi: Masal tili ustida ishlaganda, o’quvchilar nutqini boyitish
uchun   unda   ishlatilgan   obrazli   iboralar,   badiiy   vositalar   o’quvchilarga   mustaqil
toptiriladi:   o’quvchilar   o’qituvchi   bergan   gap   yoki   iborani   Masaldagi   ibora   bilan
almashtiradilar.   Masalan,   SHukur   Sa’dullaning   “Laqma   it”   Masalining   tili   ustida
ishlash   jarayonida   o’qituvchi   “Qish   kelib   sovuq   boshlandi.   Bo’ron   turdi”   gaplarini
beradi, o’quvchilar gaplarini topib aytadilar. 
Kurs ishining vazifasi :   Masal  tahlil qilinayotganda voqea rivojini jonli tasavvur
qilish,  obrazlarni   aniq idrok etishda  o’quvchilarga yordam  berish  zarur. CHunonchi,
ularga ayrim epizodlarni so’z bilan tasvirlash, ba’zilariga o’qituvchi yordamida tavsif
tuzish,   ishning   oxirgi   bosqichida   rollarga   bo’lib   o’qish   kabilarni   tavsiya   qilish
maqsadga muvofiq. 
Kurs   ishining     ob’ekti: Personajga   xarakteristika   berishda   uning   xatti-harakati
bilan   birga,   tilning   o’ziga   xos   xususiyatlaridan   ham   foydalaniladi.   Masalni   ifodali
o’qishga   tayyorlanishda   uning   syujetini   bilish   bilan   birga,   avtor   tilini   yaxshi
3 tushunish,   xar   bir   personajning   individual   xarakterini   hisobga   olish   zarur.   Masalan,
“Laqma   it”   Masalini   o’qiganda,   laqma   itning   yalinib-yolvorishi,   mushukning
to’g’riso’zligi muomalasi orqali ifodalandi. 
Kurs ishining   predmeti   Dialogli Masallarni rollarga bo’lib o’qish, inssenirovka
qilib, aytdirish maqsadga muvofiqdir.
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kirish, asosiy qism, 2 bob, 4 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yixatidan iborat.  
4 I.bob.Davlat ta’lim standartlarida  ona tili darsiga qo’yigan talablar.
1.1. Boshlang’ich sinflarda ona tilini o’qitishning maqsad va vazifalari.
      O’zbek   tili   mustaqil   O’zbekiston   Respuplikasining   davlat   tili   bo’lib,   uning
umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   o’qitilishi   davlat   ahamiyatiga   ega.   Yoshlarda
ijodiy tafakkur, ijodiy izlanish, mavjud imkoniyatlardan
eng   maqbulini   tanlash,tilimzning   eng   boy   imkoniyatlaridan   nutq   sharoitiga
ko’ra   to’g’ri,   o’rinli   va   samarali   foydalanish   malaka   va   ko’nikmalarni
singdirish,   ularni   milliy   qadriyatlarimiz,   udum   va   an’analarimiz   ruhida
tarbiyalashda maktab, ona tili kursining tutgan
o’rni va imkoniyatlari benihoya kattadir. Ayniqsa,mustaqil  Respublikamiz uchun
tadbirkor va ijodkor insonni tayyorlash masalasi o’ta muhim ahamiyat kasp etadi.
            Maktabda   ”ona   tilini”     o’quv   fani   sifatida   o’qitishning     ijtimoiy   ahamiyati
shundaki,   jamiyatimiz,xalqimiz,millatimiz     ravnaqining   kelajagi     uning   gullab
yashnashi     bugun     maktab     partasida   o’tirgan   yoshlarning     mustaqil   turmushga,
nutqiy     faoliyatga,yuksak     madaniyat   bilan     so’zlasha   olishiga   qay   darajada
tayyorlanganiga bog’liq. Chunki  so’z qudrati insoniyat  tarixida   hamma vaqt yuksak
qudratga ega bo’lgan. 1
      Jamiyat rivojlangan sari xalqning  madaniyat  darajasi  ortib  boradi. Madaniy
hayotning     rivoji     avvalo     jamiyat     a’zolarining   madaniy   so’zlashuviga     bo’lgan
ehtiyojining     ortib   borishi     bilan   belgilanadi.   Yoshlarda   yuksak   nutq     odobini
tarbiyalash  maktab ona tili qursi zimmasiga tushadi.
  Maktabda ona tilini  fan sifatida o’qitmay  turib,ma’naviy  barkamol
shaxsni tarbiyalab bo’lmaydi. Chunki ona tili fani  o’quvchilarni milliy
til     va   uning   tarixi,   boy   madaniy   o’tmishi   bilan   tanishtiradi,milliy
qadriyatlarimiz,an’analarimiz,urf-odatlarimizni qadrlashga o’rgatadi.
  Ona   tili     avlodlarni   avlodlarga     bog’lovchi   zanjirdir.   Agar   yozuv,   yozma   nutq
1
  Sh.M. Mirziyoyev “Erkin va farovon demokratik O’zbekiston Davlatini birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
5 bo’lmaganda edi, madani8y   boyliklarimiz, fan, texnika va xalq xo’jaligining boshqa
sohalaridqa   qo’lga   kiritilgan   ulkan   yutuqlarimizni   avlodlardan   avlodlarga   o’tkaza
olmagan  bo’lar  ekanmiz.
       Maktabda ona tili  o’qitishning   bosh  maqsadi tilning  jamiyatda tutgan o’rni
bajaradigan     vazifasi     bilan     belgilanadi.     Ma’lumki,   til   jamiyat   a’zolari     o’rtasida
aloqa-aralashuv  vositasi, insonning  fikrlash va fikr mahsulini og’zaki hamda yozma
ravishda   bayon qila   olish, o’z ichki kechinmalarini ifodalash vositasi  bo’lib xizmat
qiladi.
          Ona   tilini   o’qitishdan   maqsad   tilning   jamiyat   a’zolari   o’rtasida   bajaradigan
anashu   vazifalaridan   kelib   chiqadi.   Chunki     kishilar   o’z   faoliyatlarining     barcha
sohalarida   bir-birlari     bilan   faol   munosabatda   bo’ladilar.   Ular   doimo   o’zlarini   o’rab
olgan moddiy borliqdagi narsa-buyumlar, voqea-hodisalar   to’g’risida fikr yuritadilar
va o’z fikrlarini bir-birlariga ma’lum qiladilar.
    Demak,  jamiyatda fikr   almashish  qonuniy  zaruriyatdir. Odamlar   o’rtasida     fikr
almashish bo’lmasa, jamiyat taraqqiyotdan to’xtaydi. Fikr esa til yordamida ro’yobga
chiqadi.  Shuning  uchun  ham   har   bir  kishi   undan  foydalanishni   bilishi  va  avvalo  uni
egallab olishi  zarur. 
    Maktablarda   ona  tili     o’rgatishning  mazmuni     jamiyat  rivojlanishining  hozirgi
bosqichida   davlatimizning   maktab   oldida   qo’ygan     vazifasiga   moslangan.     Bu
vazifalar   ko’p     qirrali   bo’lib,   ularni   bajarish     o’quvchilar   ongini   o’stirishga,   ularni
g’oyaviy- siyosiy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasini  berishga yo’naltirilgan. Ona
tilini o’rgatish   natijasida o’quvchilarda o’z   fikrini grammatik to’g’ri, uslubiy   aniq,
mazmunli,   ohanga   rioya   qilib   ifodalay   olish     va   uni   imloviy   to’g’ri   yoza   olish
ko’nikmalari   shakllantiriladi.     Bu     vazifa   o’quv   predmeti   sifatida   o’zbek   tilining
o’ziga xos xususiyati    bo’lib o’quvchini shaxs sifatida shakllantirishga yo’naltirilgan
umumta’lim vazifalari bilan bog’liq holda amalga oshiriladi.
    Ona tili kursida beriladigan bilimlar mazmunini o’zbek tilining tovush tuzilishi
va yozma nutqda tovushlarni ifodalash usullari  haqidagi
6 (fonetik     va   grafik);   so’zlarning   o’zgarishi   va   gapda   so’zlarning
bog’lanishi haqidagi (grammatik,ya’ni morfologik va sintaktik);
so’zning   morfemek     tarkibi   va   so’z   yasalish   usullari   haqidagi   (   so’z   yasalishiga
doir); so’zlarning leksik-semantik guruhi haqidagi
(leksikologik);   o’zbek   tilining   to’g’ri   yozuv   tamoyillari   va   tinish   belgilarining
ishlatilishi (orfografik va punktuatsion) bilimlar tashkil
etadi.   Bu   bilimlar,   birinchidan,grammatik,fonetik,   so’z   yasalishiga     oid
tushunchalarda,   ikkinchidan,   grafik,orfografik,punktuatsion   qoidalarda   namoyon
bo’ladi.   Bundan   tashqari,   o’zbek   tili   kursi   fonetik,grafik,morfologik,   sintaktik   va
boshqa ko’nikma va malakalarni ham o’z ichiga oladi.
      Tilni   o’rganish   jarayonida   o’quvchilarda   boshqa   ko’pgina   o’quv   predmetlari
uchun umumiy bo’lgan ko’nikmalar (predmetlararo ko’nikmalar)ni hosil qilish ustida
ham   ish   olib   boriladi.   Pedagogikada   bunday   predmetlararo   ko’nikmalarga   analiz,
sintez,   abstraktlashtirish(til   hodisalarini   fikran   tasavvur   etish),   umumlashtirish,
guruhlash,taqqoslash kabilar kiradi. Ushbu ko’nikmalrni o’quvchilarda shakllantirish
ustida   maqsadga   muvofiq     ishlash   ularning   o’quv   faoliyatini     faollashtirishga,
bilimlarini   muvaffaqiyatli   egallashlariga   imkoniyat   yaratadi.   Ona   tili   kursida   hosil
qilinadigan   maxsus   ko’nikmalar   bilan   predmetlararo   ko’nikmalar,bir   biridan
ajratilmagan holda o’quv tarbiyaviy jarayonda shakllantiriladi.
      Beriladigan   bilim   va   o’quvchilarda   hosil   qilinadigan   maxsus   ko’nikmalar
maktab dasturlari va davlat ta’lim standartida qayd etilgan. 
    Boshlang’ich sinflarda  o’rganish uchun tilni ongli egallashga va o’quvchilarda
grafik   va   imloviy   malakalarni   shakllantirishga   zamin   bo’ladigan   bilimlar   tanlangan.
Fonetika   va   grafika   sohasida   o’quvchilar   so’zning   tovush   tarkibini,   unli   va   undosh
tovushlarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini,   so’zda   tovushning   ma’noni   farqlashdagi
ahamiyatini
to’ri   tushunishga   imkon   beradigan   bilimlarni   o’zlashtiradilar,   shuningdek,ularga
so’zning   tovush   va   grafik   shakli   o’rtasidagi   nisbat   (bog’lanish   )   ni   ongli   aniqlash,
7 so’zni to’g’ri yozish imkoniyatlari yaratildi. Morfologiya sohasidan ham so’zni ongli
o’zlashtirish,uni
to’g’ri   ishlatish   uchun   katta   amaliy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   bilimlar   tanlangan.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   4-sinfdan   boshlab   so’z
turkumlari(ot,sifat,son,olmosh,fe’l)ni har xil saviyada o’rganadilar. 
          Sintaksisdan   dasturga   nutq   birligi   sifatida   gap   haqidagi   ,gapda   so’zlarning
bog’lanishi, bosh va ikkinchi darajali bo’laklar haqidagi bilimlar kiritilgan. So’zning
morfemik tarkibi tarkibi yuzasidan  har bir morfemaning muhim belgilarini, ularning
ahamiyati va so’zda bir-biriga ta’sirini boshlang’ich sinf o’quvchilari tushunadigan va
so’zlarni   to’g’ri   yozishda   foydalanishlari   uchun   zarur   bo’lgan   hajmda   ma’lumot
berilgan. 
   Dasturda “ Leksika” bo’limi alohida berilmagan,ammo o’quvchilar
so’zlarning   leksik-semantik   guruhlari   (   sinonimlar,antonimlar)   haqida,   ularning
leksik   ma’nolari   haqida,   so’z   turkumlari   va   so’z   tarkibini   o’raganish   jarayonida
ma’lumot oladilar.
    Boshlang’ich sinflarda ona tili kursi 1-4-sinflarda tilning hamma tomonlarinina
o’zaro bog’liq holda o’rganilishi hisobga olib tuzilgan,
har   bir   sinfda   fonetika,leksika,grammatika   va   so’z   yasalishi   haqida   elementar
bilim beriladi. Kursning bunday qurilishi tilning barcha tomonlarini bir-biriga o’zaro
ta’sir   etadigan   bir   butun   hodisa   sifatida   o’rganishni   taqozo   etadi.   Tilni   o’rganishga
bunday   yondashish   ta’lim   jarayonini   o’quvchilar   nutqini   o’stirish   vazifasini   hal
etishga yo’naltirish imkonini beradi.
   Dasturning “ Grammatika, imlo va nutq o’stirish” bo’limi har bir
sinfda   quyidagicha   qismlarni   o’z   ichiga   oladi:   “   Tovush     va   harflar”,   “   So’z”,
“Gap”, “Bog’lanishli nutq”. Asosiy mavzular bosqichli izchillik tamoyiliga asoslanib
har to’rt sinfda o’rganiladi. Har bir sinfda yetakchi mavzular o’rganishga katta o’rin
beriladi,   chunki   o’quvchilar   o’qish   va   yozish   jarayonini   egallaydilar.   4-sinfda
so’zning   morfemik   tarkibi   va   gapni   o’rganish   muhim   hisoblanadi.   So’z   yasalishiga
8 doir   bilimlar   asosida   o’quvchilarda   so’zning   leksik   ma’nosiga   ,   undan   nutqda
foydalanishga ongli munosabat o’sadi.
      Bog’lanishli   nutq   ustida   to’rt   yil   davomida   grammatik   va   orfografik
materiallarni o’rganish bilan bog’liq holda reja asosida ish olib boriladi. 
        Ona   tili   darslarida   til   hodisalari   ma’nosi   (   semantikasi),   qurolishi,   vazifasi
jihatidan o’rganiladi.
        O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan   kundan   boshlab   jamiyatni
isloh   qilish   siyosatini   kun   tartibiga   qo’ydi.   Barcha   sohalardagi   kabi   ta’lim   sohasini
isloh qilish siyosati ham izchillik bilan amalga oshirila boshlandi.
      Boshlang’ich   ta’lim   bo’yicha   Yangi   taxrirdagi   Davlat   ta’lim   standarti   ham
mustaqillik   davridagi   tajribalar   natijasi   sifatida   maydonga   keldi.   U   boshlang’ich
ta’lim   darsliklari   va   metodik   qo’llanmalarining     yangi   avlodini   yaratishda
dasturulamal vazifasini o’tamoqda.
      Boshlang’ich   ta’lim   Davlat   ta’lim   standartining   “   Kirish”   qismida
“Boshlang’ich  ta’lim  jarayoni  bolaning  mantiqiy tafakkur  qila  olish  salohiyati,  aqliy
rivojlanishi,dunyoqarashi,   kommunikativ   savodxonligi   va   o’z   -o’zini   anglash
salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   so’glom   bo’lishga,   moddiy   borliq
go’zalliklarini   his   eta   olishga,   go’zallik   va   nafosatdan   zavqlana   olish,   milliy   urf   -
odatlarini   o’zida   singdirish   va   ardoqlash,   ularga   rioya   qilishga   o’rgatadi”,-   deb
alohida ta’kidlangan.
Boshlang’ich   ta’lim   oldiga   qo’yilgan   bu   kabi   talablarni   amalga   oshirish   ta’lim
mazmunini aniq, belgilab olishni, o’qitishga yangicha yondashuvni taqozo etadi.
    Davlat   ta’lim   standartida   takidlanganidek,   “Boshlang’ich   ta’lim   bosqichida
davlat   va   jamiyat   tamonidan   qo’yiladigan   talabda   ta’lim   sohalari   bo’yicha   o’zaro
muvofiqlik, mutanosiblik, uyg’unlik to’la ta’minlangan bo’lmog’i kerak. Shu jihatdan
boshlang’ich   ta’lim   standartini   belgilash   ta’lim   jarayoning   tarkibini   va   huddi   shu
tarkib   kompanetlarining   mazmunini   madernizatsiyalash,   boshlang’ich   ta’lim
jarayoniga yangi, zamonaviy pedagagik texnalogiyani qo’llash imkonini beradi.
9      Boshlang’ich sinflarda ona tili  ta’limi  mazmuni  ta’limning mazkur bosqichiga
qo’yilgan talablardan kelib chiqib belgilanadi,
    “Ta’lim to’g’risida”gi qonunda “Boshlang’ich ta’lim umumiy o’rta ta’lim olish
uchun   zarur   bo’lgan   savodxonlik,   bilim   va   ko’nikma   asoslarini   shakillantirishga
qaratilgandir”,   deyiladi.   Shundan   kelib   chiqqan   holda   “   Boshlang’ich   sinflarda   ona
tiki   ta’limi”ning   maqsadi,   vazifalari   sifatida   Davlat   ta’lim   standartida   quyidagilar
belgilab berilgan:
1. Bolaning tafakkur qilish faoliyatini kengaytirishga, erkin fikrlay olish, o’zgalar
fikrini   anglashi,   o’z   fikrini   og’zaki   va   yozma   ravishda   bayon   eta   olishi,   jamiyat
a’zolari bilan erkin muloqotda bo’la olish ko’nikma va malakalarini rivojlantirish.
2.   O’z   fikrini   savodli,   mantiqiy   izchillikga   rioya   qilgan   holda   bayon   eta   olishga
o’rgatish. 2
3.   Yozma   nutq   belgilarini   talaffuzda   ifodalash,   matnni   ifodali   o’qiy   olish
ko’nikmasini shakllantirish.
4.   O’qish   suratini   oshirish,   ta’limning   shu   bosqichi   uchun   xos   bo’lgan   sidirg’a
o’qish ko’nikmasini shakillantirish.
5.   Fikrni   yozma   bayon   etish   bo’yicha   belgilangan   quyidagi   ko’nikmalarni
egallash:
a) fikrning mantiqiy izchillikda ifodalanganligi;
b) tavsifning mavzuga muvofiqligi va mukammalligi;
c) tavsifda tilning ifoda vositalaridan foydakanish darajasi;
d) imloviy savodxonlik egallashlariga erishish.
Bularni   amalga   oshirish   ona   tili   ta’limi   siklida   fanlarning,ya’ni   savod   o’rgatish,
o’qish va ona tilining vazifasidir.
  Bu   vazifalerni   bajarish   ko’p   jihatdan   ta’lim   mazmunini   to’g’ri   belgilashga
bog’liq. Ona tili ta’limi mazmuni aniq va ilmiy-nazariy
2
 Sh.M. Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
10 jihatdan to’ri belgilansagina, oldinga qo’yilgan talablarni to’g’ri bajariladi.
       Ma’lumki, davlat ta’lim standartida belgilab berilgan ona tili ta’limi mazmuni
aniq mavzular va til materiallari asosida dastur va darslikda o’z ifodasini topadi. Ular
biri ikkinchisining ijrochisi bo’lib, bir biriga muvofiq kelishi lozim.
      Maktabda tilning barcha tomonlarini bir-biri bilan bog’liq holda o’rganish ona
tilini   o’rgatishning   yetakchi   metodik   tamoyili   hisoblanadi.   Buni   amalga   oshirish   til
o’suvchan,bir-biriga   o’zaro   ta’sir   etadigan   tomonlari   mavjud   bo’lgan   murakkab
hodisa ekanligini tushuntirishda ilmiy asos hisoblanadi.
1.2. Boshlang’ich sinf ona tili darslarining qurilishi va ularda qo’llaniladigan
metodlar.
  O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgan kundan boshlab jamiyatni isloh
qilish   siyosatini   kun   tartibiga   qo’ydi.   Barcha   sohalardagi   kabi   ta’lim   sohasini   isloh
qilish siyosatiham izchillik bilan amalga oshirila boshlandi.
  Boshlang’ich ta’lim bo’yicha  Yangi tahrirdagi Davlat ta’lim
standarti   ham   mustaqillik   davridagi   tajribalar   sifatida   maydonga   keldi.   U
boshlang’ich   ta’lim   darsliklari   va   metodik   qo’llanmalarining   yangi   avlodini
yaratishda dasturamal vazifasini o’tamoqda.
      Boshlang’ich   ta’lim   Davlat   ta’lim   standartining   “   Kirish”   qismida   “
Boshlang’ich   ta’lim   jarayoni   bolaning   mantiqiy   tafakkur   qila   olish   salohiyati,aqliy
rivojlanishi,dunyoqarashi,kommunikativ   savodxonligi   va   o’z-o’zini   anglash
salohiyatini   shakllantirishga,   jismonan   sog’lom   bo’lishga   ,   moddiy   borliq
go’zalliklarini     his   eta   olishga,   go’zallik   va   nafosatdan   zavqlana   olish,   milliy   urf   –
odatlarni o’zida singdirish va ardoqlash,ularga  rioya qilishga o’rgatadi”,- deb alohida
ta’kidlangan. 
   Boshlang’ich ta’lim oldiga qo’yilgan bu kabi talablarni  namalga oshirish ta’lim
mazmunini aniq belgilab olishnji, o’qitishga yangicha yondashuvni taqozo etadi.
      Davlat   ta’lim   standartida   ta’kidlanganidek,   “   Boshlang’ich   ta’lim   bosqichida
11 davlat   va   jamiyat   tamonidan   qo’yiladigan   talab”   da   ta’lim   sohalari   bo’yicha   o’zro
muvofiqlik, mutanosiblik,uyg’unlik to’la ta’minlangan bo’lmog’I  kerak. Shu jihatdan
boshlang’ich     ta’lim   standartini   belgilah   ta’lim   jarayonining   tarkibini     va   xuddi   shu
tarkib komponentlarining mazmunini modernizatsiyalash,boshlang’ich
ta’lim   jarayonida   yangi,zamonaviy   pedagogic   texnologiyani   qo’llash   imkonini
beradi.
    Boshlang’ich sinflarda  ta’limning ona tili ta’limi  mazmuni ta’limning mazkur
bosqichiga qo’yilgan talablardan kelib chiqib belgilanadi.
  “Ta’lim to’g’risida”gi  qonunda “Boshlang’ich ta’lim umumiy o’rata ta’lim olish
uchun   zarur   bo’lgan     savodxonlik,   bilim   va   ko’nikma   asoslarini   shakllantirishga
qaratilgandir”, deyiladi. Shunda kelib chiqqan holda “ Boshlang’ich sinflarda ona tili
ta’limining maqsadi, vazifalari sifatida Davlat ta’lim standartida quyidagilar belgilab
berilgan:
      1…   bolaning   tafakkur   qilish   faoliyatlarini   kengaytirishga,   erkin   fikrlay   olish,
o’zgalar   fikrini   anglashi,o’z   fikrini   og’zaki   va   yozma   ravishda   bayon   qila   olishi,
jamiyat a’zolari bilan erkin muloqotda
bo’la olish ko’nikma va malakalarini rivojlantirish.
   2… o’z fikrini savodli mantiqiy izchillikda rioya qilgan holda bayon eta olishga
o’rgatish.
      3…   yozma   nutq   belgilarini   talaffuzda   ifodalash,   matnni   ifodali   o’qiy   olish
ko’nikmasini shakllantirish.
     4… o’qish sur’atini oshirish,ta’limning shu bosqchi uchun xos bo’lgan sidirg’a
o’qishni  egallashlariga erishish.
      5…   fikrni   yozma   bayon   etish   bo’yicha   belgilangan   quyidagi   ko’nikmalarni
egallash:
a) fikrning mantiqiy izchillikda ifodalanganligi;
b) tavsifning mavzuga muvofiqligi va mukammalligi;
c) tavsifda tilning ifoda vositalaridan foydalanish darajasi; 
12 d) imloviy savodxonlikni egallashlariga erishish.
Bularni amalga oshirish ona tili ta’limi siklidagi fanlarning, ya’ni savod o’rgatish,
o’qish va ona tilining vazifasidir.
  Bu   vazifalarni   ado   etish   ko’p  jihatdan   ta’lim   mazmuni   aniq   va  ilmiy-nazriy
jihatdan to’g’ri belgilansagina, oldinga qo’yilgan talablar to’liq bajariladi.
    dars   turlari   unong   didaktik   maqsadiga   ko’ra     belgilanadi,   chunonchi:   yangi
materialni   o’rganish   darsi,   bilimni   mustahkamlash   darsi,   umumlashtiruvchi-
takrorlash darsi, bilimlarning qanchalik o’zlashtirilganini hisobga olish( tekshiruv) dar
si   va   boshqalar.   Har   bir   dars   turi   muayyan   qurilishi   o’rtasida   ma’lum   bog’lanish
mavjud.   Muayyan   bir   darsning   didaktik   maqsadi   o’rganiladigan   mavzuga   va   bu
darsning darslar tizimida tutgan o’rniga  qarab belgilanadi. O’qituvchi darsda dasturda
mavzuga   ajralilgan   soatlar   sonini   va   o’rganiladigan   materialning   xususiyatlarini
hisobga olgan holda, dar turini
tanlab,qurilishni belgilaydi.
  Dars qurilishida qat’iy andaza bo’lishi mumkin emas. Biroq darsda uy vazifasini
tekshirish,   takrorlash   ,   yangi     materialni   tushuntirish,mustahkamlash,   uyga   vazifa
berish  bosqichlariga rioya qilish tajribada o’zini oqlayabdi. Shunga  qaramay, bularga
ijodiy   yondashish,   darsning   maqsadi     va   foydalaniladigan     metodik   usullariga
asoslangan holda, darsni  qaysi  bosqich(yangi  materialni tushuntirish, mustaqil ishni
bajartirish     yoki   uy   vazifasini     tekshirish)   dan   boshlashni   o’qituvchining     o’zi     hal
qilib, bosqichlar  orasidagi  ichki bog’lanish,
har     bir     bosqichdagi     ishlarning   mazmunini       aniq       belgilab     olish     katta
ahamiyatga     ega     ekanini   unutmasligi     kerak.   Darsning   barcha   bosqichlarini       bir
jarayonga  birlashtirish  o’qituvshidan  yuksak
mahorat  talab  etradi.
      Birinchi       sinfdan     boshlab       o’quvchilar     modul       ustida     mustaqil   ishlashga
o’rgatib     borilsa,   keyingi     sinflarda     ham     shu     kabi     darslarni   tashkil     etish
osonlashadi,   chunki     o’quvchilarda   bu   haqda       ko’nikmalar   hosil     bo’la     boradi.
13 O’qituvchi dars  davomida  dam  olish  daqiqalarini ham  uyushtirishi  kerak.
     Ona tili   darslarining   foydali   bo’lishiga   darsda   og’zaki   va   yozma ishlarni
maqsadga  muvofiq  o’tkazish, o’quvchilarning  o’quv
ishlarini  tekshirish,  nazorat qilib  borish, o’z  vaqtida  xatolarning
oldini     olish     va     to’g’irlash,     texnika   vositalaridan   foydalaninsh     kabi   omillar
katta  ta’sir  ko’rsatadi. 3
       Ona tilini   o’qitishda   o’qituvchi   bilan   o’quvchining   birgalikdagi faoliyatini
tashkil  etish  shakllari, metodlari  va  usullario  ta’lim
tizimini  takomillashuvi  bilan bog’liq  holda  rivojlanib,  yangilanib bormoqda.
   XX asrning   oxirgi   yillariga   qadar    o’qitish   metodlari      sifatida tushuntirish-
bayon   metodi, suhbat    metodi, analiz-sintez   metodi, mustaqil  ish metodi,   induktiv
va  deduktiv  metodlar  ona tili  ta’kimi darslarini  tashkil etishda  ko’proq  qo’llanib
kelinadi.
    Bayon  qilish  metodi  ona  tili  darslarida  qo’llangan  asosiy metodlardan  biri
bo’lgan.   Bunda   o’qituvchi   bayon qilishdan   oldin o’quvchilarning   o’rganilayotgan
mavzu  yuzasidan  bilimlarini  aniqlab olgan.  Bu  o’quvchilarni  o’qituvchi  bayonini
kuzatib, tinglab
borishga, faol bo’lishga  undagan.  O’qituvchining  bayoni,  ya’ni
bayon   qilish   metodida   grammatik   mavzuning   xususiyatidan     kelib chiqib,
m,a’lumotlari     o’z     so’zlari     bilan   bayon     qilib     bergan.     Bunda   o’qituvchi
zimmasiga o’rganilayotgan  grammatik  mavzuning  muhim
o’rinlarini  aniq,  lo’nda, misollar  tahlili  bilan  izchil  bayon  qilib berish  vazifasi
yuklangan. Boshlang’ich  sinflarda  bayon  qilish
metodi  o’quvchilarning  yoshi  va eslab  qolish  holatidan  kelib
chiqqan   holda     3-5     daqiqaga     mo’ljallangan.   Bayon     qilish     metodini   qo’llash
holatlari  hozir  ham  uchraydi.
      Suhbat     metodi     boshlang’ich     sinflarda     ona     tilini     o’qitishda     keng
3
  Umarova M, Hakimova Sh. O’qish kitobi. 3-sinf.(to’ldirilgan 10 nashri) T.:«Cho’lpon», 2010 y. 224
14 qo’llaniladigan     va     shu     bosqich     o’quvchilari     tabiatiga       mos     metod   sanaladi.
Suhbat     metodi     savol-javob   metodi     deb     ham     yuritilgan.   Suhbat     metodi
o’qituvchidan     mavzuning     xususiyatini     o’zida   aks   ettirgan   o’quv     materialini
topishni, grammatik  mavzuning  muhim belgilarini  aniqlash, ularning o’xshash    va
farqli     jihatlarini     ajratish,   o’xshash     va   farqli     jihatlariga     qarab     guruhlash,
umumlashtirishga,   xulosa     chiqarishga   yo’naltirilgan   savollar     tuzishni,     ularni
o’quvchilarga  izchil berib  borishni  talab  etadi.
      Boshlang’ich     sinflarda     suhbat     metodining     muammoli     o’qitish   metodi
sifatida   qo’llanilishi ta’limda   o’quvchilarni   faollashtirishga katta   ta’sir   ko’rsatadi.
Muammoli     o’qitish   metodiga     amerikalik   pedagog     va   psixolog     Dyun   1894-yilda
asos   solgan.   Bu   metodning maqsadi  ilmiy   tushunchalarni  o’zlashtirishga yordam
berishgina
emas,     balki     o’quvchilarning     bilish     qobiliyatini     ham     rivojlantirish,   ijodiy
qobiliyatlarini  o’stirish hamdiir.  Bunda  suhbat  davomida o’qituvchining  topshirig’i
bilan  o’quvchining  oldiga  biror  muammo qo’yiladi  va  darsda  muammoli  vaziyat
yaratiladi.   Bu   muammoni   o’quvchi     oldin     egallagan     bilimlari     asosida     hal     etadi.
Boshlang’ich sinf   o’quvchilarining   hayotiy   tajribalari   kamligi   sababli   o’qituvchi
muammoni  hal  qilishga  yordamlashuvchi  savollar  beradi.
Muammoni  o’quvchi  hal  qila  olmasa,  uni  o’qituvchining hal qilishiga  to’g’ri
keladi.     Shuning     uchun     boshlang’ich     sinfda   muammoli     o’qitish     metodi     yarim
izlanishli     muammoli   metod     deb   ham     yuritiladi.     Masalan,   muammoli     o’qitish
metodini     leksik-semantik       va     grammatik     mashqlarni       tashkil     etishda         ham
qo’llash   mumkin.     Bu     metoddan   4-sinfdan   foydalanish       mumkin.     Bu       metod   ”
Tovush     va     harf”     mavzusini     o’rganayotganda     tovushning     so’z   ma’nosini
farqlashdagi  vazifasini  tushuntirishda, ”So’z  ma’nosi”, ”Nutq  va  gap”  mavzularini
o’rganishda  ham qo’llaniladi.  Masalan, ”So’z ma’nosi”  mavzusini  o’rganish  uchun
xattaxtaga   turli   ma’nodagi,ya,ni   turli     so’z   turkumiga     kiradigan     so’zlar     aralash
holda yozib  qo’yiladi.
15    So’zlar:  kitob,qurdi, shifokor,
sakkiz,qizil,qalam,o’qidi,yashil,binokor, o’nta, o’qituvchi,sakkiz . 
   O’quvchilar bilan quyidagicha  savol-javob  tashkil qilinadi. 
   So’zlarni  o’qing.
- Birinchi  so’z  nimani  bildiryabti? Narsanimi? Shaxsnimi? 
- Bu so’zga qanday  so’roq  beramiz?
- Ikkinchi so’z harakatini  bildiryaptimi  yoki  narsanimi?
- Bu so’zga  qaysi  so’roqni  beramiz?
- Qaysi  so’zlar  so’roqni  bildiryapti?
- Bu so’zlarga  qaysi  so’roqni  beramiz?
  O’quvchilar     topshiriqni     o’qituvchi     yordamida     bajarib     bo’lgach,   muammoli
savol  o’rtaga  tashlanadi:
- Yuqoridagi  so’zlar nimasiga  ko’ra  farqlanyapti?
O’quvchilar  ”ma’nosiga  ko’ra”  degan  fikrni ayta olmasalar,
o’qituvchi bu muammoni hal  qiladi:
- Bu so’zlar  ma’nosiga  ko’ra  va  so’roqlariga  ko’ra  farq  qiladi.
Boshlang’ich sinf   ona   tili   darslarida   mustaqil   ish   metodi   asosan o’rganilgan
mavzuni   mustahkamlash     qismida     mashqlar     ishlash   jarayonida     qo’llaniladi.
O’quvchilar  o’qituvchining  topshirig’i
bilan  mustaqil  ishlarni  og’zaki  va  yozma  shaklda  bajaradilar. Topshiriq  qiyin
va     ko’p       vaqtni     olmasligi,   o’quvchilar     kuchi   yetadigan     qilib,   muayyan     vaqt
ichida  bajarishga  mo’ljallangan bo’lishi   kerak. Mustaqil  ishlash  uchun topshiriq 4-
sinfdan  boshlab beriladi  va  u  asta-sekin  murakkablashtirilib  boriladi. 
       Analiz-sintez   metodi    savod   o’rgatish   darslariga   rus-tuzem  maktablari   va
tatar   o’qituvchilarining  faoliyati  orqali kirib
kelgan. Ona  ti;li  ta’limi  jarayonida  analiz- tahlil  grammatik hodisaning  muhim
belgilarini       aniqlash     maqsadida,   o’rganilgan   grammatik     tushunchaning     yangi
qirralarini     ochish     va   mustahkamlash     maqsadida       tatbiq     etiladi.
16 Fonetik,leksik,morfologik   va     sintaktik   tahlil     shu   metodning     amalda     namoyon
bo’lishidir. Sintez   qismlariga bo’lib   o’rganilgan grammatik materialni yaxlitlashdir.
Masalan,   ot,sifat,son,   fe’l     kabi     so’z     turkumlari   o’rganilayotganda     ularga     oid
so’zlar     berilib,ular     ishtirokida   gap   tuzish,   aralash     berilgan     so’zlardan   gap
tuzish,aralash   berilgan   gaplarni     voqealar     rivojki     asosida     tartiblashtirib   matn
tuzish,mazmunan tahlil qilingan  rasm asosida  hikoyacha  tuzish
kabi  ishlarda  sintez  metodi namoyon bo’ladi. Analiz-sintez
metodida   ham     o’quvchilarni   faollashtirish   o’qituvchining   o’quvchilarga
beradigan  savol  va topshiriqlariga, ishni  tashkil
etish shakllariga bog’liq  bo’ladi.
        Induksiya     metodida   o’quvchilar       o’qituvchi   tavsiya   etgan     til   dalillarini
kuzatadi,tahlil  qiladi  va  shu  asosda  xulosa  va  ta’riflar keltirib  chiqaradi.
       Deduksiya   metodida o’quvchi tayyor    qoida-ta’rif    bilan   tanishadi  va uning
mohiyatini til  dalillari  asosida  ochadi.
        Bu   metodlarning     samarasi     o’qituvchining     savol-   topshiriqlari   mazmuni
grammatik     hodisaning   muhim     tomonlariga   yo’naltirilganligiga,
izchilligiga,faoliyatni     tashkil     etish     shakllariga,   o’quv     vositalari   (darslik,turli
xarakterdagi  lug’atlar, rasm,jadvallar,texnik  vositalar)ga  bog’liq.
    So’ngi yillar  davomida  ta’lim  tizimiga  an’anaviy  metodlar
bilan  birga  zamonaviy  pedagogik  texnologiya  usullari  kirib  keldi.
17 II.Bob.  4-sinf ona tili va o’qish savodxonligi darslarida masal o tishdaʻ
innovatsion pedagogik texnologiyalardan foydalanish metodikasi.
2.1.   Masal   o tishda	
ʻ   innovatsion   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish
metodikasi   Masal   (arab.   —   namuna,   misol)   —   didaktik   adabiyot   janri.   Ta limiy	
ʼ
harakterdagi, aksariyat kichik she riy, ba zan nasriy shakldagi asar. Masalda insonga	
ʼ ʼ
xos   xususiyatlar,   jamiyatga   xos   ijtimoiy   hodisalar,   munosabatlar   qushlar,   hayvonlar
orasidagi   munosabatlar  va  tabiat   hodisalari  vositasida   aks  ettiriladi.  Mazmuni  majoz
asosiga   quriladi,   komiklikning   va   kinoyaning,   ijtimoiy   tanqid   motivining   ustunligi
masalga hajviy ruh bag ishlaydi. Masalning hikoya qismi hayvonlar haqidagi ertaklar,	
ʻ
novella yoki latifalarta yaqin bo lib, xotimasi, ta limiy xulosasi  maqol, hikmatli so z	
ʻ ʼ ʻ
va iboralar tarzida bo ladi. Masal materiallari aksariyat ertak, majoz, novella, latifa va	
ʻ
boshqa da ham qo llanishi mumkin. Ramzli hikoyadan farqli ravishda masalning o z	
ʻ ʻ
an anaviy   obrazlar   va   motivlar   doirasi   mavjud   bo ladi   (hayvonlar,   o simliklar,	
ʼ ʻ ʻ
qushlar,   muayyan   tizimdagi   odamlar   va   h.k.).   Masal   janri   unsurlari   juda   qadimdan
ma luMasal   Uning   namunalari   "Kalila   va   Dimna"   (Panchatantra,   3-asr)   tarkibida
ʼ
uchraydi.   Masallar   Farididdin   Attor,   Rumiy,   Navoiy   asarlarida   tamsil   uchun
ishlatilgan.   Gulxaniy   "ZarbulMasal"   asarida   masaldan   mohirlik   bilan   foydalangan.
Qad. yunon adabiyotida Ezop (milodiy 6—5-asrlar), Rim adabiyotida Fedr (miloddan
avvalgi   1-asr),   fransuz   adabiyotida   Lafonten   (17-asr),   rus   adabiyotida   Krilov   bu
janrning   yetuk   namoyandalari   sifatida   shuhrat   qozonganlar.   Rus   adabiyotida   D.
Bedniy,   S.   Marshak,   S.   Mixalqov   masalning   ajoyib   namunalarini   yaratdidar.
Zamonaviy o zbek adabiyotida S. Abduqahhor, O. Qo chqorbekov, Ya. Qurbonov va	
ʻ ʻ
boshqa masal janrini rivojlantirdilar.
Masal   -   axloqiy,   satirik   va   kesatiq   mazmunini   kinoyaviy   obrazlarda   aks   ettirgan
aksariyat   kichik   she’riy,   ba’zan   nasriy   asardir.   Inson   xarakteriga   xos   xususiyatlar
Masalda   majoziy   obrazlar   −   hayvonlar,   jonivorlar   va   o’simliklar   dunyosiga
ko’chiriladi.   Timsollarning   kinoyaviy   xarakterda   bo’lishidan   tashqari,   kulgili   savol-
18 javob   ham   Masal   tili   va   uslubi   uchun   xarakterlidir.   Ko’pincha   Masalning   kirish
qismida, ba’zan pirovardida qissadan hissa - ibratli xulosa chiqariladi.
2.2.  Adabiyot nazariyasida Masal
Adabiyot nazariyasida Masalga liro-epik janrlardan biri sifatida she’riy shakldagi,
majoziy xarakterdagi qisqa syujetli asar deb ta’rif beriladi. Masallarda turli hayvonlar
majoziy suratda asarning qahramonlari sifatida tasvirlanadi.
Masal   kichik   hajmli,   ammo   boy   mazmunli,   tugun,   kul ь minatsion   nuqta   va
yechimi   bo’lgan   kichik   p ь esani   eslatadi.   U   biror   voqea-hodisani   qisqa,   mazmunli
tasvirlashda ajoyib namuna bo’la oladi.
«Antik   adabiyotda   Ezop   Masallari   juda   mashhur   bo’lgan.   O’z   ma’nosidan
ko’chirilgan   (majoziy)   so’z   va   kinoyaviy   iboralar   orqali   qilinadigan   “yashirincha”
tanqidning   tili   va   uslubi   Ezopga   nisbatan   berilib,   “Ezop   tili”   deyilgan   va   shu   ta’bir
joriy qilingan.
Ezop   quldorlik   jamiyati   sharoitida   hukmron   doiralarning   jirkanch   kirdikorlarini
ochiqdan-ochiq tanqid qilish ilojini topolmagach, o’zining satirik asarlarini kinoyaviy
til   va   uslubda   yozishga   majbur   bo’lgan.   Feodal   istibdodi   sharoitlarida   yashab   ijod
etgan   mashhur   rus   Masalchisi   I.   A.   Krilov   ham,   atoqli   o’zbek   Masalchisi   Gulxaniy
ham  “ezop  tili”  da yozganlar.  Frantsuz   shoiri   Lafontenning  Masallari  ham   mashhur.
A.   Navoiy   dostonlarining   bir   qancha   epizodlari,   “SHer   bilan   Durroj”,   “Kabutar”
singari Masallari yaxshi xislatlarni tarbiyalashda katta rol o’ynaydi.
O’zbek adabiyotida Sayido Nasafiy, Maxmur, Gulxaniy kabi shoirlar ham Navoiy
an’analarini davom ettirganlar, bolalarbop ko’pgina Masallar yozganlar.
Hayvonlar,   parrandalar,   hasharotlar,   gullar   haqidagi   majoziy   asarlarni   bolalar
qiziqib   o’qiydilar.   Mana   shu   nuqtai   nazardan   Sayido   Nasafiyning   “Bahoriyot”
(“Hayvonotnoma”)   asari   ahamiyatlidir.  Nasafiyning   Masallari,   axloqiy  va  tarbiyaviy
19 Masalalarga   doir   fikr   hamda   qarashlari   bolalarning   o’qish   va   tarbiyasida   katta
ahamiyat kasb etishi bilan birga, ularning kitobxonlik doirasini ham kengaytiradi.
Mashhur   Masalnavis   Gulxaniyning   “Toshbaqa   bilan   CHayon”,   “Maymun   bilan
Najjor”   Masallari   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   yoshiga   mos   keladi.   Ularda
do’stlik,   rostgo’ylik,   qo’lidan   kelmaydigan   ishga   urinmaslik   kabi   g’oyalar   ilgari
suriladi.
Jumladan, Masal janridagi asarlar ham boladagi qo’pollik, qo’rslik, yolg’onchilik,
yalqovlik,   beparvolik   kabi   illatlarni   bartaraf   etishda   yordam   beradi.   Lekin   amaldagi
boshlang’ich   sinf   “O’qish   kitobi”   darsliklarida   Masal   janriga   kam   o’rin   berilgan.
Vaholanki,   bola   tarbiyasida   Masalning   o’rni   beqiyosdir.   Masaldagi   qissadan   hissa
o’quvchi   matndagi   e’tibordan   chetda   qoldirgan,   yuzaki   o’qib   o’tib   ketgan,   yaxshi
anglashga harakat qilmagan o’rinni, bo’shliqni to’ldiradi.
3-sinf   “O’qish   kitobi”dan   o’rin   olgan   “Qaysar   buzoqcha”   (O.   Qo’chqorbekov)
Masali  oilasi, o’rtoqlari, do’stlaridan ajralib, yomon yo’llarga kirib qolgan, oqibatda
ko’ngilsiz   holatlarga   tushib   qolgan   bolalarni   tarbiyalashda   katta   ahamiyatga   ega.
Ushbu   Masaldagi   asosiy   xulosa   Masal   oxirida   berilgan   qissadan   hissada,   ya’ni   ota-
bobolarimiz   yaratib,   bizga   nasihat   sifatida   qoldirgan   “Bo’linganni   bo’ri
yer”   hikmatida o’z ifodasini topgan. Bu hozirgi kunda maqol tusini olgan. SHoir esa
bundan juda ustalik bilan foydalangan.
“ CHumoli va Tipratikan”   Masali  esa nasriy turga mansub bo’lib, unda CHumoli
timsoli   orqali   bolalar   halollikka   o’rgatiladi,   har   bir   narsani,   u   katta   yoki   kichik
bo’lishidan qat’iy nazar, so’rab olishga, egasining ruxsati  bilan foydalanishga da’vat
etiladi.   Masalni   o’qishda   bolalar   Tipratikan   timsoliga   tanqidiy   nazar   bilan
yondashadilar,   agar   o’zining   hayotida   biron-bir   shunday   holat-voqea   yuz   bersa,   uni
boshqa takrorlamaslikka o’rganadilar. Masalning,  avvalo, ixchamliligi, tilining qisqa
va  lo’ndaligi,  soddaligi,   o’tkirligi   va  xalqchilligi   bola   hissiyotiga   qattiq   ta’sir   qiladi.
20 Bular   o’quvchilar   nutqini   o’stirishda   ham   muhim   material   hisoblanadi.   Masal
qahramonlarining   xatti-harakatlari ,   fe’l-atvorlari,   nutqiy   o’ziga   xosliklari
o’quvchining diqqatini o’ziga jalb qiladi.
3-sinf “O’qish kitobi” da   “Qaysar buzoqcha” (O. Qo’chqorbekov), “CHumoli va
Tipratikan”,   “O’jar   Toshbaqa”   (H.   Yoqubov),   “CHayondan   so’radilar”   kabi
Masallar   joy   olgan.   Bu   Masallarning   qahramonlari   ham   hayvonlar:   buzoqcha,
chumoli,   tipratikan,   toshbaqa,   chayon.   Majoziy   qahramonlarni   tanlashda   ham
yozuvchi   har   bir   hayvonning   xususiyatidan   kelib   chiqadi.   Masalan,   buzoqchalar
arqondan   bo’shatib   yuborilsa,   shataloq   otib,   uzoq-uzoqlarga   ketib   qoladi.   Qaysar
buzoqcha   ham   to’dasidan   ajralib,   bo’riga   duch   keladi,   ya’ni   ko’ngilsiz   voqea   yuz
beradi.   Buzoqcha   orqali   onasidan   uzoqlashib   ketgan   bolalar,   vatanidan   yiroqda   turli
kulfatlarga duch kelayotgan kishilar nazarda tutilgan.
Masalning   allegorik   mazmuniga   to’xtalmasdan,   bosh   qahramon   qiyofasini   tahlil
qilishga   kirishiladi.   1-sinfda   bolalar   Masalni   hayvonlar   haqidagi   ertakka   o’xshash
kulguli asar kabi qabul qilsalar, 2-sinfdan boshlab ular Masaldagi hayvonlarning xatti-
harakati,   o’zaro   munosabatlari   ba’zan   kishilar   hayotida   ham   uchrashini,   Masal
axloqiy   bilim   beradigan   hikoya   ekanini,   ko’proq   she’riy   tarzda   bo’lishini,   unda
kishilardagi ayrim kamchiliklar tasvirlanishini bilib ola boshlaydilar.
Masallarda yashiringan o’tkir kinoya, voqealarning tez-tez o’rin almashinib turishi
uni   bir   maromda   o’qishga   xalaqit   beradi.   SHuning   uchun   ifodali   o’qishga   yetarli
malaka hosil qilmagan o’quvchi avval matn bilan yaxshilab tanishib chiqishi lozim.
Masal   tahlil   qilinayotganda,   voqea   rivojini   jonli   tasavvur   qilish,   obrazlarni   aniq
idrok   etishda   o’quvchilarga   yordam   berish   zarur.   CHunonchi,   ularga   ayrim
epizodlarni   so’z   bilan   tasvirlash,   ba’zilariga   o’qituvchi   yordamida   tavsif   berish,
ishning   oxirgi   bosqichida   rollarga   bo’lib   o’qish   kabilarni   tavsiya   qilish   maqsadga
muvofiq.   Qahramonlarga   tavsif   berishda   uning   xatti-harakati   bilan   birga,   tilning
21 o’ziga   xos   xususiyatlaridan   ham   foydalaniladi.   Masalni   ifodali   o’qishga
tayyorlanishda uning syujetini bilish bilan birga, muallif tilini yaxshi tushunish zarur.
4-sinf   “O’qish   kitobi”da   berilgan   “Baqa   bilan   Taqa”   (Aziz   Abdurazzoq)
Masalida   baqa   timsoli   orqali   yozuvchi   o’ziga   mos   bo’lmagan,   o’ziga   to’g’ri
kelmaydigan   narsalarni   orzu   qilish   va   bu   orzuni   amalga   oshirishda   boshqalarning
maslahati,   nasihatiga   quloq   solmay,   o’z   aytganidan   qaytmaydigan,   o’jar   kishilarni
tanqid   ostiga   oladi.   Baqa   otlar   kabi   taqa   bilan   tovush   chiqarib   yurishni,   yurganda
yerni jaranglatib, odamlarga bu dunyoda o’zining borligini bildirib yashashni istaydi.
U taqachining   “Taqani o’ylama, uni otga chiqargan, senga taqa qoqsam, sakrashdan
mahrum   bo’lasan   ...   Sen   taqa   bilan   yo’rg’alay   olmaysan.   Yo’rg’alashni   ham   otga
chiqargan”,   “Sen   borligingni   bildirib   yurmoqchi   bo’lsang,   sayrab
yuraver”   deyishlariga quloq solmaydi. Bu o’jarlik uning boshiga kulfat keltiradi: suv
tagiga   cho’kib   ketadi.   Yonidagi   baqalar   bo’lmaganda   halok   bo’lishi   ham   tayin   edi.
Kech   bo’lsa   ham   baqa   xatosini   anglab   yetadi,   taqachi   oldida   xijolat   chekadi.   Bu
holatlar   o’quvchini   o’z   hayotiga,   xatti-harakatiga   bir   nazar   tashlashga   undaydi.   Ular
o’z   tengqurlari   kabi   yashash   kerakligini   anglaydilar.
Masal, axloqiy mazmunni kinoyaviy obrazlar orqali aks ettiradigan badiiy asardir. U
ko’proq she’riy tarzda yoziladi. Masalda inson xarakteriga xos xususiyatlar kinoyaviy
obrazlar   –   hayvonlar,   jonivorlar   va   o’simliklar   dunyosiga   ko’chiriladi.   Ko’pincha
Masalning   kirish   qismida,   ba’zan   oxirida   qissadan   xissa,   ya’ni   ibratli   xulosa
chiqariladi.   Bu   o’quvchilarni   ahloqiy   tomondan   tarbiyalashga   katta   imkon   beradi.
Masalda   fikrning  qisqa,   lo’nda,  chiroyli   va   ifodali   tasvirlanishi,   tilining  o’tkirligi   va
xalqchilligi   o’quvchilar   nutqi   va  tafakkurini  o’stirishda  muhim  material   hisoblanadi.
Masal   kichik   hajmli,   ammo   boy   mazmunli,   tugun,   kulminasion   nuqta   va   echimi
bo’lgan kichik pesani eslatadi. U biror voqea-hodisani qisqa va mazmunli tasvirlashda
ajoyib namuna bo’la oladi.
22 Bolalarni   Masaldagi   kinoyaviy   mazmun   emas,   balki,   birinchi   navbatda,
obrazlarning   go’zalligi   o’ziga   jalb   qiladi.   SHuning   uchun   Masal   ustida   ishlashni
hayvonlar hayotidan yozilgan hikoya ustida ishlash kabi uyushtiriladi. Odatda, Masal
personajlari   o’z   xatti-harakatlari,   fe’l-atvorlari   bilan,   nutqiy   uslublari,   odatlari   bilan
o’zlarini   tavsiflaydilar,   ba’zan   u   xarakteristikani   Masalning   boshqa   personaji
to’ldiradi. Muallifning o’zi esa bir-ikki so’z bilan tavsifni mukammallashtiradi.
Shunday   qilib,   Masal   ustida   ishlash   quyidagi   komponentlarni   o’z   ichiga   oladi:
Masal   mazmunini   aniq   idrok   etish;   kompozisiyasi,   qatnashuvchilarning   xarakteriga
xos xususiyatlarini, xatti-harakatlarining sabablarini ochish allegoriyani aniqlash;
Qish keladi qilich olib,
Bo’ron bilan dovrug’ solib
Masal qismlaridagi asosiy fikrni aniqlash; Masal xulosasini tahlil qilish. Mana shu
izchillik hisobga olinsa, Masal o’qish darsining qurilishi quyidagicha bo’ladi:
1.   Tayyorgarlik   ishlari   (bunda   Masalning   xususiyatlari   va   qaysi   sinfda
o’qitilishiga mos ravishda ish turlari tanlanadi:
1) Masal muallifi haqida o’qituvchi   hikoyasi ;
2) o’qilgan Masal materiali yuzasidan viktorini (savol-javob o’yini);
3)   o’qilgan   Masalda   qatnashuvchi   shaxslar   (hayvonlar)   xarakteriga   xos
xususiyatlar haqida suhbat.
2. Masalni o’qituvchi o’qishi (magnitafon yozuvini eshitish yoki film ko’rsatish).
Emosional baholash planida suhbat.
3. Masalning aniq mazmunini analiz qilish:
1) Masal struktura va kompozisiyasini aniqlash (o’qish, reja tuzish v.h.);
23 2)qatnashuvchilarning   xatti-harakati,   fe’l-atvori   sabablarini,   xarakteriga   xos
xususiyatlarini   tushuntirish   (tanlab   o’qish,   so’z   bilan   va   grafik   rasm   chizish,
savollarga javob);
3) Masalning aniq mazmunidan kelib chiqib undagi asosiy fikrni belgilash.
4. Allegoriyani ochish.
5. Axloqiy xulosa aks ettirilgan qismni tahlil qilish.
6. Hayotda uchragan o’xshash hodisalarga taqqoslash.
24 XULOSA
                Masal   ,   axloqiy   saboqni   o'rgatadigan   qisqa   va   hayajonli   hayvon   hikoyasidir,
ko'pincha  axloqiy  ochiqlik  bilan  atalgan   maqol   bilan  yakunlanadi:  "Go'zallik   behayo
odamning   ko'zida",   "Odam   saqlaydigan   kompaniya   tomonidan   tanilgan"   yoki   Misol
uchun,   "sekin   va   qat'iy   g'alabaga   erishadi".   Masalalar,   ular   olib
boradigan   darslar   uchun ikkala hikoyaning misolini keltirib chiqaradi.
"Masal" so'zi lotin   matosidan   kelib chiqadi, ya'ni hikoya yoki hikoya.
Masallar mualliflari, ularni aniqlash mumkin bo'lganda, "fabulistlar" deb nomlanadi.
Barcha   afsonalar   antropomorfizm   deb   nomlanadigan,   insoniy   xususiyatlar   va   xatti-
harakatlarni inson bo'lmagan hayvonlarga, xudolarga yoki narsalarga havola etadigan
hikoya   qilish   qurilmasidan   foydalanadi.   Masaldagi   hayvonlarni   nafaqat   odamlarga
o'xshab gapirish, gapirish va gapirish, balki axloqiy ta'lim vositasi  sifatida vazifasini
bajarishi   uchun   zarur   bo'lgan,   masalan,   ochko'zlik,   mag'rurlik,   halollik   va
xayrixohlikni tasvirlaydi.
Masalan, "Qichqiriq va Tortoise" da, tezkor quyon juda ishonchli va o'ralgan toshbaqa
tomonidan   poyezdga   shubha   bilan   qaraydigan   bo'lsak,   uxlab   qoladi.   Toshbaqa
poyezdda g'alaba qozonadi, chunki u qat'iyatli va e'tiborli, qo'ziqorin quyonidan farqli
o'laroq.   Bu   hikoya   nafaqat   "Sekin,   ammo   barqaror   g'alabani   qo'lga   kiritadi"   degan
ma'noni bildiradi, ammo bu misolda quyondan ko'ra toshbaqa kabi bo'lish yaxshiroq
ekanini anglatadi.
25 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Sh.M.   Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   Davlatini
birgalikda barpo etamiz” –T.: “O’zbekiston” 2016-y 56-b.
2. Sh.M. Mirziyoyev “Tanqidiy tahlil, qat’iy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik –
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak”.  –T.: “O‘zbekiston” 2017
y. -104-b.
3. Sh.M. Mirziyoyev “Qonun usutuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash – yurt
taraqqiyoti va xalq farovoniligining garovi”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -48-
4. Sh.M. Mirziyoyev “Buyuk kelajagimizni  mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz”–T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -488-b.
5. Sh.M.   Mirziyoyev   “Milliy   taraqqiyot   yo’limizni   qat’iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko’taramiz”. –T.: “O‘zbekiston” 2017 y. -592 b.
6.Abdullayeva   Q.   Va   b.   O’qish   axborot   vositalarii.   (Bilim   bog’i)   2-sinf.   –   T.:
O’qituvchi, 2003 y., 192
7. Adizov   B.   R.   Boshlanqich   ta'limni   ijodiy   tashkil   etishning   nazariy   asoslari.
13.00.01. — pеdagogika nazariyasi va tarixi. — T.:2003 y, 44 b. 
8.Boshlanqich ta'lim Kontsеpsiyasi //Boshlanqich ta'lim, 1998, №6, 15-18 bеt. 
9. Jumaboеv M. Bolalar adabiyoti.  Darslik–majmua. –T.: O’qituvchi, 1994 y. – 
10.Saidahmеdov N. Pеdagogik amaliyotda yangi pеdagogik tеxnologiyalarni qo’llash
tеxnologiyalari.  Toshkеnt: 2000 y. - 46 b. 
11.Umumiy o’rta ta'limning Davlat ta'lim standartlari va o’quv dasturi. Boshlang’ich
ta'lim.   //   O’zbеkiston   Rеspublikasi   Xalq   ta'limi   vazirligining   Axborotnomasi.   7-
maxsus son. –T.: «Sharq», 480 b.2011 y 236b
12.Umarova   M,   Hakimova   Sh.   O’qish   kitobi.   3-sinf.(to’ldirilgan   10   nashri)
T.:«Cho’lpon», 2010 y. 224 
13. Shojalilov A., Toshmatova G., Matjonov S., Sariеv Sh. O’qish kitobi. 4–sinf uchun
darslik. – T.: O’qituvchi, 2001. –352
26 Internet saytlari
1. www.natlib.uz   internet kutubxona
2. www.ziyonet.uz   materiallari
3. www.kitob.uz
4. www.tdpu.uz
5. www.referat.arxiv.uz
6. www.testing.uz
7. www.math.com
27