6-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-uslubiy majmua yaratish metodikasi

6-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-
uslubiy majmua yaratish metodikasi
MUNDARIJA:
Kirish
I.Bob. Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha 
talablar
1.1 Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha talablar
1.2 6-Sinf informatikani o'qitishdagi ilmiy usullar
II.Bob. Elektron o’quv uslubiy majmualar yaratishning multimediali 
dasturiy vositalari
2.1 Informatika darslarida bilimlarini tekshirish usullari
2.2. Informatika va axborot texnologiyalari fanidan nazariy-metodik majmua 
yaratishda AutoPlay dasturi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
O’zbekiston   Respublikasining  «Ta’lim  to’g’risida”gi  Qonuni  va «Kadrlar
tayyorlash   Milliy   dasturi»ning   maqsad   va   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   hozirgi
kunda   o’quv   jarayonining   moddiy-texnika   va   axborot   bazasini  etarli   darajada
rivojlantirishga     erishish,     yuqori     malakali     pedagog-kadrlarga   bo’lgan     ehtiyojni
kamaytirish,  sifatli  o’quv-uslubiy  va  ilmiy  adabiyot  hamda didaktik  materiallar
tanqisligini   kamaytirish,   ta’lim   tizimi,   fan   va   ishlab chiqarish   o’rtasida   puxta
o’zaro     hamkorlik    va    o’zaro     foydali     aloqadorlikni   rivojlantirish     orqali     kadrlar
tayyorlashning mavjud tizimidagi jiddiy kamchiliklarni  yo’qotishga alohida e’tabor
berilmoqda. Shuning bilan bir qatorda, ilg’or pedagogik texnologiyalarni yaratish va
o’zlashtirish     yuzasidan     maqsadli   innovatsiya     loyihalarini     shakllantirish     hamda
amalga   oshirish   orqali   ilm-fanning   ta’lim   amaliyoti   bilan   aloqasini   ta’minlash
chora-tadbirlarini    ishlab  chiqish,     ilg’or     axborot     va    pedagogik    texnologiyalarni
amalga     oshirish     uchun   tajriba     maydonchalari     barpo     etish     orqali     esa       ilmiy
tadqiqotlar     natijalarini   ta’lim-tarbiya     jarayoniga     o’z     vaqtida     joriy     etish
mexanizmini     ro’yobga   chiqarish,     zamonaviy     axborot     texnologiyalari,
komp’yuterlashtirish     va   kompyuterlar     tarmoqlari     negizida     ta’lim     jarayonini
axborot   bilan   ta’minlash   rivojlanib   borishi   belgilab   qo’yilgan.   Bu     manbalarning
echimini     topish     axborot   texnologiyalarini     ta’lim     tizimiga   qo’llashdek   muhim
masalani keltirib chiqaradi.
Shu  nuqtai  nazardan,  axborot  texnologiyalarining  dunyo  miqyosida tutgan
o’rniga   nazar     soladigan   bo’lsak,   bugungi   kunda   ko‘plab   davlatlar   axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari(AKT)ni   iqtisodiy-ijtimoiy   sohalarga,   xususan,
ta’lim   jarayoniga   joriy   etishdagi   eng   dolzarb   muammoga,   u   ham   bo‘lsa   fan
o‘qituvchilarining   AKT-savodxonligi,   fanlarni   o‘qitishda   AKT   vosita   va
metodlaridan   samarali   foydalanish   bo‘yicha   tayyorgarligi   muammosiga   duch
kelmoqdalar.   Mamlakatimizda   ham   mazkur   muammoga   jiddiy   e’tibor   qaratildi.
Chunki hozirgi davrda, jamiyatdagi jadal rivojlanish, o‘zgarishlar bilan bir qatorda,
ta’lim tizimida yangilanishlar yuzaga kelmoqda. Kurs   ishining   maqsadi.   6-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”
fanidan   elektron   o’quv   uslubiy   majmuasini   yaratish   metodikasini   yoritib   berish
orqali ta’lim samaradorligiga erishish.
Kurs ishining  vazifalari :
 mavzuga doir ilmiy-metodik adabiyotlar va  ilmiy tadqiqot ishlarini
o’rganish hamda tahlil etish;
 6-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fani  mazmuni, maqsadi
va vazifalarini o’rganib chiqish;
 6-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanini  o’qitish holati va
uni takomillashtirish yo’llarini o’rganib chiqish;
Kurs   ishining     ob’ekti   –     umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   1-sinfda
“Informatika va axborot texnologiyalari” fanini o’qitish jarayoni I.Bob. Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha talablar
1.1 Fanning elektron o’quv-metodik majmuasini yaratish bo‘yicha talablar
Elektron   o’quv   uslubiy   majmuani   ( EO‘UM)   an’anaviy   o‘quv   nashrlariga
qo‘yilgan   didaktik   talablarga   javob   berishi   kerak.   Quyida   EO‘UMga   bo‘lgan
an’anaviy didaktik talablar keltirilgan:
1.   Ta’limda   ilmiylikni,   fan,   texnika   va   texnologiyalarni   so’nggi     yutuqlarni
hisobga   olinishi   EO‘UM   mazmunining     etarlicha   chuqurligini,   ishonchliligini
ta’minlaydi. O‘quv materialini EO‘UM yordamida o’zlashtirish jarayoni o‘qitishning
zamonaviy usullari bilan mos ravishda qurilishi kerak. Masalan tajriba, eksperiment,
solishtirish,   kuzatish,   abstraktlash,   umumlashtirish,   yaxlitlashtirish,   o’xshashlik,
tahlil   va   sintez,   modellashtirish   metodi,   shu   bilan   birga   matematik   modellashtirish,
shuningdek tizimli tahlil metodi.
2.   O‘qitishning   erishuvchanlik     talablari   –   EO‘UMda     amalga   oshiriladi   va
ta’lim   oluvchilarning   yoshi   hamda   individual   xususiyatlariga   xos   o’quv   materialini
o’rganishning     murakkablik   va   chuqurlik   darajasini   aniklash   zaruriyatini   bildiradi.
O’quv   materialini   haddan   ziyod   murakkablashtirish   va   ortiqcha   yuklash   mumkin
emas, unda ta’lim oluvchi bu materialni egallashga ojizlik qiladi.
3.   O’qitishning   muammoviylinini   ta’minlash   talablari   –   ta’lim     olish
faoliyatining tavsifi shartlashtirilgan. Agar ta’lim oluvchi   muammoli topshiriqlar va
mashqlarni   bajarishga   harakat   qilsa,   uning   fikrlash   faolligi   o’sadi.   Ushbu   didaktik
talabning   EO’UM   yordamida   bajarilish   darajasi,   an’anaviy   darsliklar   va
qo’llanmalardan ko’ra, sezilarli ravishda yuqori bo’ladi.
4.   O’qitishning   ko’rgazmaliligini   ta’minlash   talablari   –   ta’lim     oluvchilar
tomonidan   o’rganilayotgan   ob’ektlar,   ularning   maketlari   yoki   modellarini   sezgili
qabul qilish va shaxsan kuzatishini hisobga olish zaruriyatini bildiradi.
5.   O’qitishni   ongliligini,   ta’lim   oluvchining   mustaqilligi   va   faolligini
ta’minlash   talablari   –   o’quv   faoliyatining   yakuniy   maqsad   va   vazifalariga
erishishda   o’quv   axborotini   jalb   qilish   bo’yicha   ta’lim   oluvchilarning   mustaqil ishlashlari   uchun   EO’UM   bilan   ta’minlashni   ko’zda   tutadi.   Bunda   ta’lim   oluvchi
uchun     o’quv   faoliyati   yo’naltirilgan   maqsad   va   mazmunni     anglatadi.   Fanlar
bo’yicha EO’UM tizimli faoliyat yondashuvi asosida ishlab chiqilishi kerak.
6.  EO’UMdan foydalanishda o’qitishning tizimliligi va ketma-ketligi talablari
– o’rganiladigan fan sohasida bilimlar va ko’nikmalarning  ma’lum tizimining ta’lim
oluvchilar tomonidan o’zlashtirilishi ketma-ketligini ta’minlanishini bildiradi. Bilim,
ko’nikma   va   mahorat   –   ta’lim   tizimida   mantiqiy   tartibda   shakllanishi   va   amalda
qo’llanilishda o’z o’rnini topishi zarur. Buning uchun quyidagilar zarurligi aniqlandi:
- o’quv materialini tizimlashtirilgan va tarkiblashtirilgan holda tavsiya qilish;
- o’quv materialining har bir bo’limida shakllanadigan bilim va
ko’nikmalarning rivojlanishini inobatga olish;
- o’rganilayotgan o’quv materialining fanlararo bog’liqligini ta’minlash;
- o’quv materiali va ta’lim beruvchi ta’sirlarining uzatilish ketma-ketligini 
chuqur o’ylab ko’rish;
- bilim berish jarayonini o’qitish mantiqi bilan aniqlanadigan ketma-ketlikda
qurish;
-   EO’UM   tavsiya   qilgan   axborotni,   o’qitishning   mazmuni   va   uslubi   ta’lim
oluvchining shaxsiy qobiliyatiga bog’liq holda  tanlanishi kerak, masalan, mazmunli
o’yin holatlarini yaratish, amaliy tavsifdagi topshiriqlar va eksperimentlarni, haqiqiy
jarayonlar   va   ob’ektlar   modellarini   tavsiya   qilish   yo’li   bilan   amaliyot   faoliyatga
bog’lanishni ta’minlash.
7.  EO’UMdan foydalanishda bilimlarni o’zlashtirish   mustahkamligi talablari   –
talabalarning o’quv materialini mustahkam o’zlashtirishlari uchun,
ularni  chuqur fikrlash,  xotirada saqlash kabi qobiliyatlarini rivojlantirish  katta 
ahamiyatga ega.
8.  EO’UMda o’qitishning rivojlantiruvchi va tarbiyaviy funktsiyalari  bajarilishi talablari .
Ta’lim   vazifasidagi   an’anaviy   nashrlarga     qo’yiladigan     didaktik   talablardan
tashqari,   EO’UM   yaratish   va   joriy   qilinishida   zamonaviy   axborot   va
telekommunikatsiya   texnologiyalarning   ustunliklaridan   foydalanish   kabi   quyidagi
o’ziga xos didaktik talablar qo’yiladi:
1.   Moslashuvchanlik   talablari   –   EO’UM   ta’lim   oluvchi   individual
imkoniyatlariga,   ya’ni   o’qitish   jarayonida   ta’lim   oluvchi   bilimlari,   ko’nikmalari   va
psixologik   xususiyatlariga   moslashtirilgan   bo’lishi   kerak.   EO’UM
moslashuvchanligining   uchta   darajasi   mavjud.   Birinchi     darajasi     o’quvchilarning
o’zlariga   qulay   bo’lgan   individual   tempiga   mos   holda   o’quv   materialini   o’rganish
imkoniyati   hisoblanadi.   Ikkinchi   darajasi   -   ta’lim   oluvchi   holatining   diagnostik
tahlili   hisoblanadi,   uning   natijalari   asosida,   ta’lim   berishning   mazmuni   va   uslubi
taklif   etiladi.   Uchinchi   darajasi   -   ochiqcha   yondashuvga   asoslanadi,   unda
foydalanuvchilarning   guruhlanishi   ko’zda   tutilmaydi   va   mualliflar   ta’lim
oluvchilarning   imkoni   boricha   ko’proq   kontingenti   uchun,     iloji   boricha   ko’proq
variantlarini ishlab chiqishlari tavsiya etiladi.
2.   O’qitishning   interfaollik   talablariga   o’qitish   jarayonida   ta’lim   oluvchi   bilan
EO’UMning   o’zaro   hamkorligini   ta’minlash   kiradi.   EO’UM   vositalari   interfaol
muloqot   va     teskari   aloqani   ta’minlashi   kerak.   Muloqotni   tashkil   etishning   muhim
qismi bo’lib, foydalanuvchi harakatiga EO’UMning reaktsiyasi hisoblanadi. Teskari
aloqa   nazoratni   amalga   oshiradi,     keyingi   bajariladigan   ishlar   bo’yicha   tavsiyalar
beradi,   ma’lumotnoma   va   tushuntiruvchi   axborotlarga   doimiy   kirishishni   amalga
oshiradi.
3.   EO’UMning   o’quv   axborotini   taqdim   qilishida   kompyuter   vizuallashtirish
imkoniyatlarini   joriy   qilish   talablari.   Zamonaviy   elektron   vositalar   imkoniyatlari
o’quv axborotini namoyish qilish sifatini tahlil qilishni ko’zda tutadi.
4.   EO’UM   bilan   ishlashda   ta’lim   oluvchining   intellektual   qobiliyatini
rivojlantirish talablari. Fikrlash,  murakkab vaziyatlarda mustaqil qarorlar qabul qila olish   mahorati,   axborotga   ishlov   berish   bo’yicha   ko’nikmalarni   shakllantirishni
ko’zda tutadi.
5. EO’UM – o’quv materialini namoyish qilishning tizimlilik va funktsional 
bog’liqligi talablarini bajarishi kerak.
6. EO’UM – ta’lim berishning to’liqligi va uzluksizligini ta’minlashi kerak. 
EO‘UMni ishlab chiqishga qo’yiladigan   metodik talablar
Metodik   talablar   EO‘UMga   mo’ljallangan     o’quv   fanining   o’ziga   xosligi   va
xususiyatlarini, uning qonuniyatlarini izlanish usullarini, axborotga ishlov berishning
zamonaviy   usullarini   joriy   qilish   imkoniyatlarini   hisobga   olishni   ko’zda   tutadi.
Fanlardan yaratiladigan EO‘MM quyidagi  metodik talablarni qoniqtirishi kerak:
1. EO‘UM – o’quv materialini taqdim etishning tushunchali, obrazli va harakatli 
komponentlarining o’zaro bog’liqligiga tayangan holda qurilishi kerak.
2. EO’UM o’quv materialini yuqori tartibli tuzilma ko’rinishida ta’minlashi 
kerak. Fanlararo mantiqiy o’zaro bog’liqlik hisobga olinishi  kerak.
3.   EO’UMda   ta’lim   oluvchiga   o’quv   materialini   bosqichma-bosqich
o’zlashtirish   uchun   oshirish   turli   xildagi   nazoratlarni   amalga   oshirish     imkoniyati
yaratilishi kerak.
EO’UMni ishlab chiqish va foydalanishga qo’yilgan metodik talablarni hisobga
olish bilan bir qatorda, uni yaratishning muvaffaqiyatliligi va sifatiga ta’sir qiluvchi
bir   qator   psixologik   talablar   ham   qo’yiladi.   Quyida   EO’UMga   qo’yiladigan
psixologik talablar keltirilgan:
1. EO’MMda  o’quv materialini  namoyish  qilish nafaqat  verbal, balki  kognitiv
jarayonning   sensorlik   va   namoyish   qilish   holatlariga   ham     mos   kelishi   kerak.
EO’UM qabul qilish, diqqat, fikrlash, tasavvur qilish, xotira saqlash kabi psixologik
jarayonlari xususiyatlarini hisobga olgan holda ishlab chiqilishi kerak.
2. EO’UMdagi o’quv materiali ta’lim oluvchilarning  yoshini, tayanch 
bilimlarini inobatga olib tuzilishi kerak.
-Elektron   darslik   ta’lim   jarayoniga   odatdagi   darslikdan   o’zgacha,   inson   miyasi imkoniyatlarini,   xususan,   eshitish   va   emotsional   xotirasini   jalb   qilib,   shuningdek
kompyuter samaradorligidan foydalanib tushunishni,
mavjud tushunchalar va misollarni eslab qolishni maksimal darajada engillashtirishi 
kerak:
Elektron darsliklarning quyidagi turlari mavjud:
1. Elektron darsliklarni foydalanish buyicha ikki turga ajratiladi: a) Jamoaviy
foydalanishga   mo’ljallangan   elektron   darsliklari   kompyuterning   katta   tizimli
resurslarini   talab   qilmasligi   kerak,   chunki   ular   ko’pincha   serverlarda   o’rnatiladi   va
ularga   kompyuter   tarmog’i   orqali   yaqinlashish   imkoni   beriladi.   b)   Individual
foydalanishdagi elektron darsliklari o’quv materialini ta’lim oluvchi ishtirokida yoki
ishtirokisiz   o’rganish   uchun   mo’ljallangan.   Elektron   darsliklarning   ikkala   turidan
ham ma’ruza mashg’ulotlarida foydalanish mumkin.
2.   O’quv   materiallarini   etkazib   berish   bo’yicha:   bunday   turdagi   elektron
darsliklar   bir   bo’lim   yoki   modul   o’quv   materialini   o’zlashtirmay   turib,   navbatdagi
bo’limga yoki modulga o’tishga yo’l qo’ymaydi.
3.   O’quv   axborotlari   va   materiallarining   yangilanishi   bo’yicha   quyidagilarga
ajratish mumkin: a) Uzluksiz yangilanishli elektron darsliklar asosan elektron o’quv
bazalarida   (portallar,   veb-saytlar   va   boshqalar)   yoki   elektron   kutubxonalarda
joylashtiriladi.   b)   Davriy   yangilanishdagi   elektron   darsliklar   asosan   turli   xildagi
axborotning elektron tashuvchilarini tasvirlaydi (disketlar. SD-disklar va boshqalar)
Elektron darsliklar kategoriyasini ham aniqlash ham zarur. Elektron darsliklar 
quyidagi to’rtta kategoriyalarga bo’linadi.
I  kategoriya. O’quv materiallari asosan verbal matn sifatida keltirilib, ular 
giperilova va glossariylarga, shuningdek, 2-o’lchovli(2D) grafiklar-diagrammalar, 
rasmlarga (o’quv materialining 25% gacha) ega.
II   kategoriya. O’quv materiallari qisman giperilovali va 2D grafikali matn 
shaklida va 3-o’lchovli(3D) grafikdan iborat (o’quv materialining 25% gacha). III kategoriya. O’quv materiallari matn, 2D grafiklar, video va audio 
animatsiyalar va 3D effektlarga ega (o’quv materialining 50% gacha).
IV   kategoriya.   Elektron   darslik   virtual   muxitda,   zamonaviy   tarmoq
texnologiyalarini   qo’llab,   o’qituvchi   bilan   kompyuter   tarmog’i   (Internet)   orqali
bog’langan   holda   masofaviy   mashg’ulotlar   olib   borilishi   darajasida   yaratilgan.
Elektron darsliklarning har bir kategoriyasiga alohida o’z talablar mavjud. Lekin, bir
qator   talablar   borki,   ular   barcha   kategoriyalarga   tegishlidir.   Ular   quyidagilardan
iborat:
 modullarning (paragraf va temalarning) matni 4-5 monitor ekranidan oshmasligi 
kerak (2 ta bet, ma’qulroq);
 giperilovalar 3 bosqichdan oshmasligi ma’qul, chunki asosiy temadan chiqib ketish 
mumkin emas;
 maxsulot sistemasi kompyuter texnologiyasi talablariga mos kelishi kerak;
 turli rangdagi sahifalarni yaratishda psixolog va ergonomika mutaxassislari
tavsiyalariga rioya qilish.
Elektron darslikning sifatini aniqlash oson masala emas. Hozirgi paytda Oliy
va o’rta maxsus ta’lim vazirligining Axborot texnologiyalar va masofaviy o’qitishni
rivojlantirish   boshqarmasi   tomonidan   elektron   darsliklarning   standartlari   ishlab
chiqilgan. Undan tashqari, elektron darsliklar baxolash normativ xujjatlari va ijodiy
guruh a’zolarini moddiy rag’batlantirish normalari ishlab chiqilgan. Ulardan oqilona
foydalangan holda ma’ruzachi o’zining ma’ruza matnlarini yoki o’quv qullanma va
darsliklarini elektron versiyalarini yaratishlari tavsiya etiladi.
Elektron darsliklarning kategoriyalar bo’yicha sinflanishi quyidagi talablar 
majmuasiga asoslangan:
 pedagogik talablar: bularga didaktik va uslubiy talablar kiradi;
 psixologik talablar;  texnikaviy talablar.
Hozirgi kunda elektron darsliklar yartishning 4 bosqichli kategoriyasi mavjud:
1-bosqich   elektron   darsliklar   bu   gipermatn   shaklida   bo’lib,   bunda   o’quv
materiallar   bir-biri   bilan   gipermurojaatlar   orqali   bog’lanadi.   Unda   ikki   o’lchovli
ko’rsatish qurollaridan, masalan suratlar, jadvallardan foydalanish mumkin.
2-bosqichli   elektron   darsliklar   o’zida   qisman   gipermatn   va   ikki   o’lchovli
animatsiyani   jamlashtiradi.   Bu   turdagi   elektron   darsliklarni   ko’pincha   virtual
stendlar deb atash mumkin.
3-bosqichli   elektron   darsliklar   o’zida   bir   vaqtda   ham   animatsiya,   ham
gipermatnni   jamlashtirib,   bu   turdagi   elektron   darsliklar   ovozlashtiriladi.   Ulardan
multimedia   vositalari   orqali   foydalanganligi   uchun   multimediyali   elektron   darslik
deb atash mumkin.
4-bosqich elektron darsliklar zamonaviy tarmoq texnologiyalari asosida yaratilib,
masofaviy o’qitish mezonlariga mos bo’lishi shart.Elektron darslik o’quv jarayonida
oddiy darslikdan ko’ra inson miyasining qabul qilish yo’llarini (tovush, emotsional
xotira, kompyuter testlar) jalb etib, eng asosiy tushuncha va misollarni tushunish va
yodga olish jarayonlarini maksimal engillashtirish uchun xizmat qilishi kerak.
Matn   qismi   chegaralangan   bo’lishi   kerak-chunki   buning   uchun   oddiy
darsliklar   mavjud,   kompyuterdan   olingan   materiallarni   chuqurroq   o’zlashtirish
uchun esa qog’oz va qalamlar xizmat qilish kerak.
Shuning uchun, elektron darsliklar yaratish jarayonida bir necha pirntsip va 
yondashishliklarni ishlatmoq zarur. Ularni qisqacha ko’rib chiqaylik:
Kvantlash printsipi:  materialni minimal xajmdagi modullardan iborat 
bo’limlarga bo’lish.
To’lalik printsipi:  Har bir modulda kompanentlar mavjud bo’lishi kerak:
 nazariy yadro;
 nazariy savollar;  misollar;
 mustaqil echish uchun masala va misollar;
 butun modul bo’yicha javoblari keltirilgan savollar;
 nazorat ishi;
 yordamchi ma’lumotnomalar;
 kommentariylar.
Ochiqlik printsipi:  Har bir modulda mtanlarni yangi tushuncha va usllarni 
o’zlashtirishni engillashtiruvchi vizual kadrlar bo’lishi kerak.
Tarmoqlanish   printsipi:   Har   bir   modul   gipertekst   ilovalar   bilan   boshqa
modullar bilan bog’langan bo’lib, axborotlarni o’zlashtirish ketma-ketligini nazarda
tutadi.
Boshqarish printsipi:  o’quvchi kadrlar almashinishi o’zi boshqaradi, kerakli 
murakkablik darajadagi misollarni ochib, o’zini tekshirish mumkin.
Adaptatsiya printsipi:  elektron darslik o’quv jarayonining ma’lum paytdagi 
o’quvchi ehtiyojini qondirish lozim.
Kompyuter yordami printsipi:   elektron darslikni ishlatayotgan Har bir paytda
kompyuter   yordamini   olish   mumkinligi   (murakkab   matematik   hisob,   lug’at,   o’z
bilim savyasini tekshirish va boshqalar).
To’plash printsipi:  yagona elektron komplekslarda  va bibiliotekalarda joylashtirish
va   ularga   yangi   bo’lim   va   temalar   bilan   kengaytirish   formatida   bajarilgan   bo’lishi
lozim.
Ketirilganlardan xulosa sifatida: elektron darslik kimga va nima uchun kerak? 
savoliga javob beraylik.
Elektron darslik kunduzgi, sirtqi va masofaviy tarzdagi o’quvchilarning mustaqil 
ishlash uchun zarur, chunki:
 o’qilayotgan materiallarni chop etilgan o’quv darsliklardan o’zga, boshqa usullar (qabul etish yo’llari oshishi) qo’llash munosabati bilan o’zlashtirishni 
engillashtiriladi;
 o’quvchining talablari va tayyogarlik, intellektual darajasiga moslanadi;
 murakkab Hisob-kitoblarda vaqtning tejalishi hisobiga fanni chuqurroq
o’zlashtirishga sharoit yaratiladi;
 ishning har bir bosqichida o’zini tekshirish uchun keng sharoitlar yaratiladi;
 bajarilgan ishni zamonaviy shaklda fayl yoki printerda chop qilishga sharoit
yaratiladi;
 chegaralanmagan sonli tushuntirish, takrorlash va yordamchi materiallar
taqdim etib, sabrli murabbiy vazifasini bajaradi.
Elektron darslik maxsus auditoriyadagi amaliyot darslarida yordam beradi,
chunki:
 turli masalalarni echishda kompyuter yordamini ishlatish va shuning uchun
vaqtni
 tejash mumkin;
 o’qituvchilarga mashg’ulotlarni kompyuterlarda mustaqil ishlar shaklida o’tishi
 mumkin;
 o’qituvchilarga kompyuter yordamida o’quvchilar bilimini tez va samarali
baholash,
 nazorat ishlarni murakkabligini boshqarishi mumkin;
  Elektron darslik o’qituvchilar uchun ham qulay, chunki;
 nazariy va amaliy mashg’ulotlarda asosiy tushuncha va g’oyalarni
tushuntirishga ko’proq vaqt ajratiladi;  murakkab hisobli nazorat ishlari kompyuter yordamida tekshiriladi;
 auditoriyada va uyda bajariluvchi tposhiriqlar nisbatini aniqlaydi;
1.2 6-sinf informatikani o'qitishdagi ilmiy usullar
Bugungi   kunda   respublikamizning   barcha   oily   o’quv   yurtlari   va   kasb-hunar
ta’limi   kollejlarida,   maktablarda     informatika   faniga   alohida   etibor   berilmoqda.
Buning   asosiy   sababi   bugungi   kundagi   barcha   yutuqlarimizni   informatika   fanisiz
tasavvur etishimiz qiyin.
Xozirgi   dunyodagi   barcha   ish   joylarining   60   foizi   ga   yaqini   axborotni     qayta
ishlash vositalari bilan ta'minlangan .
Informatika   fundam е ntal   fan   sifatida   kompyut е r   axborot   tizimlari   n е gizida
istalgan   ob' е ktlar   bilan   boshqaruv   jarayonlarini   axborot   jixatidan   ta'minlashni   barpo
etish m е todologiyasini ishlab chikish bilan shugullanadi.
Shunday   fikr   ham   mavjudki   informatika   fanining     asosiy   vazifalaridan   biri   –
axborot   tizimlari   nima,   ular   qanday   o`rinni   egallaydi   ,   qanday   tuzilmalarga   ega
bo`lishi   lozim,   qanday   ishlaydi   uning   uchun   qanday   qonuniyatlarga   xos   ekanligini
aniqlashadir.
Е vropada   informatika   soxasida   quyidagi   asosiy   ilmiy   yo`nalishlarni   ajratib
ko`rsatish   mumkin;   tarmoq   tuzilmasini   ishlab   chiqish,   kompyut е rli
int е rgartsiyalashgan     jarayonni   ishlab   chiqarish   .   iqtisodiy   va   tibbiy   informatika
ijtimoiy sug`urta  va atrof muhit informatikasi, prof е ssional axborot tizimlari.
Informatikada   fundam е ntal   tadqiqotlar   maqsadi   istalgan   axbort   tizimlari   haqida
umumlashtirilgan   axborotni   olish   ,   ularning   qurilishi   va   ishlashning     umumiy
qonuniyatlarini   aniqlashdir.   Informatika   amaliy   fan   soxasi   sifatida   quyidagilar   bilan
shug`ullanadi; 
Axborot   jarayonlaridagi   qonuniyatlarini   o`rganish   (   axborotlarni   yig`ish,   qayta
ishlash, tarqatish)  Inson faoliyatining turli soxalarida kommunikatsion axborot mod е llarini yaratish.
Aniq   bir   soxalarida     axborot     tizimi   va   t е xnologiyalari   ishlab   chiqish   ularning
hayotiy bossqichini , ularni ishlab chiqarish ishlashni va hakozolarni loyihalash ishlab
chiqish   bosqichlari   uchun   tavsiyalar   tayyorlash   .     Informatikaning   bosh   vazifasi
axborotni yangilash uslub va vositalarni ishlab chiqish va axborotni qayta ishlashning
t е xnologik jarayonlarini tashkil etish ulardan foydalanishni ishlab chiqishdir.
Informatikaning asosiy vazifalari  quyidagilarni o`z ichiga oladi; 
Istalgan xususiyatdagi axborot jarayonlarini tadqiq etish.
Axborot jarayonlarini tadqiq etishdan olingan jarayonlar n е gizida axborotni qayta
ishlaydigan axborot tizimini ishlab chiqish va yangi t е xnologiyalarini yaratish ;
Jamiyat   hayotining   barcha   sohalari   kompyut е r   t е xnalogiyasidan   samarali
foydalanishning       ilmiy     va   muxandislik   muammolarini   yaratish   va   tadbiq   etish   va
ta'minlashni hal etish .
Informatika o`z o`zicha mavjud bo`lmay ,balki boshqa sohalardagi muammolarini
xal   etish   uchun   yangi   axboriy   t е xnika   va   t е xnalogyalarini   yaratishga   qaratilgan
kompl е ks ilmiy –t е xnik soxadir.
  U boshqa soxalar xatto jarayonlar va xodisalar noformallashuvi tufayli miqdoriy
uslublarni qo`llash munkin emas d е b xisoblanadigan ssxalarga xam tadqiqot uslub va
vositalarini taqdim etadi . Informatikada kompyut е r t е xnikasi sharofati tufayli amaliy
ro`yobga chiqish mumkin bo`lgan mat е matik mod е llash uslublarining xalq qilinishini
alohida ajratib ko`rsatish lozim .
  Axborot   t е hnalogiyalari   rivojlanishning   zamonaviy   jahon   darajasi
shundaki   ,r е spublikada   axborot   makoninig   infratuzilmalari   va   milliy   axborot
hisoblash   tarmog`i   int е gratsiyasiga   mos   k е luvchi   milliy   tizimi   yaratish   iqsodiyot   ,
boshqarish ,fan va ta'lim samaradorligining muhim omili bo`lmoqda . 
  Bu   muammolar     ancha   murakkab   va   ayni   payitda   r е spubikamiz   uchun
dolzarbdir   .1994   yil   d е kabirda   O`zb е kiston   R е spublikasi   Vazirlar   Maxkamasi
O`zb е kiston R е spublikasining Konts е ptsiyasi qabul qildi . Ushbu   Konts е ptsiyasining   asosiy   maqsadi   va   unda   qo`yillgan   masalalar
quydagilaridan iborat ;
Milliy axborot – hisoblash tarmog`ini yaratish
Axborotlarga tavar sifatida yondoshininig iqsodiy ,xuquqiy va m е 'yoriy hujjatlarni
yuritish 
 Axborotlarni qayta ishlashda johon standartlariga rioya qilish 
 Informatika industriyasini yaratish va rivojlantirish 
  axborotlar   t е xnalogiyasi   soxasidagi   fundam е ntal   tadqiqotlarni   raxbarlantirish
qo`llab -quvvatlash 
informatika   vositalaridan   foydalanuvchilarni   tayorlash   tizimini   muvofiqlashtirish
Konts е ptsiyaning   asosiy   qoydalari   hisobga   olingan   «O`zb е kiston   R е spublikasining
axborotlashtirish dasturi » ishlab chiqiladi , u uch maqsadli dasturni o`z ichiga oladi ;
Milliy axborot – hisoblash tarmog`i 
EHM ning mat е matik va dasturiy ta'milash 
Shaxsiy kompyut е r .
          Axborot   jamiyatni   rivojlantiruvchi   va   uning   taraqqiyotiga   asos   bo`luvchi
muxim   vosita   hisoblanadi   .   Shu   kabi   axborot   insoniyat   tarixida   eng   muxim   iqsodiy
ko`rsatkichlardan   biri   bo`lsa   ,jamiyatni   kompyut е rlashtirish   esa   iqsodiyotni   tarkibiy
jixatdan qayta ko`rishda asosiy xarakatlantiruvchi kuchdir .      
        Jamiyatni   axborotlashtirish   ,   yangi   axborot   t е xnalogiyalari   bilan   ta'minlash
insonlarning turli  –tuman ma'lumotlarga bo`lgan ehtiyojini  qondirishda  muxim  o`rin
tutadi .
          Inson   axborot   olami  ichra  yasharkan   ,  voqiya  xodisalar  jarayonlarning  bir  –
biriga   aloqadorligini   ,     o`zaro     munosabatlari     va   moxiyatni   tashkil   etish   ,o`z
xayotidan   k е lib   chiqayotgan   murakkab   savollarga   ilmiy   javob   topish   maqsadida
ko`pdan- ko`p dadil  va raqamlarga murojat qiladi .
      Axborot tufayli nazariya amalyot bilan birikadi . Amaliyot nazariyasi nazariya
esa amalyotsiz mavjud ham bo`lmaydi ,rivojlanmaydi ham .           Zavodlarimizning   asosiy   maqsadi   informatika     vositalarining   axamiyati
to`g`risida   fikir   yuritish   emas   ,   balki   jamiyatning     axborotga   bo`lgan   extiyojini
qondirishdagi usul va vositalar to`g`risida tushunchaga ega bo`lishdir .
Axborotlar   turli   vaqtda   turlicha   tarqatilgan   bo’lib,   tarqatuvchilar   ham   turli
ko’rinishda bo’lishgan. 
Axborot tashuvchilar
Jurnal Globus Kitob
Qadimgi   toshga
o’yilgan yozuv Rasmli ma’lumot Magnit diski
 
Fizika,   kimyo,     biologiya   va   shu   kabi   tabiiy   fanlarni     vujudga   k е lishi
atrofimizdagi     moddiy     dun е ni,   uning   usimliklar   dun е sini,   en е rgiya   jara е nlarini
urganishni yanada  rivojlantirgan  bulsa, informatika XX asrning urtalarida,  ya'ni  60-
yillarda     Frantsiyada   el е ktron   xisoblash     mashinalari   (EXM)   yordamida   axborotni
kayta ishlash bilan shugullanuvchi soxani atamasi sifatida yuzaga k е ldi. Yangi ilmiy
yunalish   sifatida   paydo   bulgan   informatika   esa,     axborotlar   va   ularning   xossalarini
urganish uchun zaruriy  fan  sifatida  tan olindi.   Informatikani fan sifatida tahlil etib, borilishi natijasida unda reformalar o’tkazib
borish   bunda     oldindan   qilingan  ishlar   va   keyingilarni   birlashtirib   jahon  informatika
xarakatiga qo’shilish bundan ko’zlangan asosiy maqsad quyidagicha.
1.   Informatika   o’qitish   metodikasi   fanidagi   keyingi   o’zgarishlar   va   ularga
xarakteristikalar berish.
2.   O’rta   maktablarda   informatika   fanini   o’qitishda   xalqaro   o’quv   jarayonlaridan
foydalanib to’ldirib borish.
3.   O’rta   maktabda   informatika   fanining   xarakatlari   va   ularda   o’tkazilayotgan
reforma lar.
4. Xalqaro informatika xarakatiga qo’shilish, o’rganish, fikrlar bildirish.
5. Reformani ikki asosiy ko’rsatkichlar bo’yicha tahlil qilib borish.
1) Informatikani o’rta maktabda chuqur o’tish va amaliyotda qo’llash.
2) Jahon hamjamiyatida yuz berayotgan informatika sohasida yangiliklarni to’g’ri
tahlil etish.
Hozirgi   vaqtda   respublikamizda   oily   va   o’rta   ta’limga   keng   miqyosda   etibor
berilmoqda shundan kelib chiqib  informatika hisoblash texnikasi kompyuter tizimlari
jahon   axbarot   tizimi   hisoblanmish   internet   tarmog’idan   foydalanishga   katta   e’tibor
bilan qaralmoqda. 
Informatika fanining bugungi kun taraqqiyoti qo’yidagicha tahlil etiladi. 
1. Informatikaning fan sifatida yuqori baholanishi va uning taraqqiyoti.
2. Informatika o’qitish metodikasiga xarakteristikalar berib borish.
Yuqoridagi jarayonlarni hisobga olgan holda keltirilgan ikki jarayonning bir necha
qisimlarga ajratilgan holda o’rganish mumkin. 1. Informatika fanining paydo bo’lishi;
2. Informatika faniga birlik va qo’shimchalar kiritish davri;
3. XIX- XX asrlarda informatika fanining o’sishi;
4.   XX-XXI   asrlarda   informatika   fanidan   to’g’ridan-to’g’ri   yuqori   fan   sifatida
foydalanish.
Informatika o’qitish usullari fani asosan qo’yidagi bosqichlar bilan tahlil etiladi;
1. Informatika fani nima uchun o’rganiladi;
2. Informatika fanidan nimalarni o’rganish mumkin;
 
    Informatika fanini asosan qo’yidagi uch qism bilan o’rganish mumkin
          Informatika   k е ng   ma'noda   insoniyat   faoliyatining   barcha     soxalarida   asosan
kompyut е rlar   va   t е l е kommunikatsiya   aloqa   vositalari   yordamida   axborotni   qayta
ishlashi bilan bog’lik fan bo’lib,  t е xnika va ishlab chikarish-ning xilma-xil tarmoqlari
birligini o’zida namoyon etadi.
     Informatikani o’zaro  aloqador bo’lgan,ya'ni tarmoq,fan va amaliy fan soxalari
sifatida qo’yidagi uch qismga ajratish mumkin:
Informatika   fanini   o’rta   maktablarda,   kollej   va   litseylarda   o’tilishida   uning
tarbiyachilik roli qo’yidagilarda namoyon bo’ladi;
1. O’quvchilarni   dunyo   bilimlaridan   habardor   qilish   va   bolalarning   dunyo
qarashini o’zgartirish.
2. O’quvchilarning informatika faniga bo’lgan qiziqishini oshirish. 3. Informatika   fanining   tezda   rivojlanib   borishi   va   informatika   madaniyatini
o’rganishga yordam berish.
4. O’quvchilarda   informatika   fani   haqida   tushuncha   hosil   qilish,
tushunchalarni jonlashtirish uchun turli mavzuga oid ko’rgazmali qurollar yaratish va
mavjudlaridan samarali foydalanish.
5. O’quvchilarda   informatika   fani   to’g’risidagi   tushunchasini   yoqoriga
ko’tarishning yana bir usuli bu mavjud ish qurollaridan to’g’ri foydalana bilish.
6. Informatika   fanini   chuqur   o’zlashtirishlari   uchun   o’quvchilardan,   o’tilgan
mavzular   bo’yicha   yozma   tarzda   so’rash,   test   usulida   so’rash,   ogizaki   so’rash   va
mavjud kompyuterlardan amaliy usulda so’rashlar amalgam oshirib borilishi kerak.
7. Informatika   o’qituvchisidan   fanni   bolalar   to’liq   uzlashtirishlari   uchun
ko’proq amaliy dars tashkil etish talab etiladi.
Amaliy   jihatdan   informatika   fanidan   o’quvchilar   qo’yidagilarni   o’rganishi   kerak
bo’ladi:
1. Informatika darslarida o’rgangan materiallarini, amaliyotda qo’llay bilish va
boshqa fan sohalariga tadbiq etishni amalgam oshirishdan iborat.
2. Dars   jarayonidan   tag’dim   etilgan   o’quv   qurollaridan   to’g’ri   foydalanishni
o’rganish.
3. Dars davomida o’rganilgan mavzularga qo’shimchalar qo’shib boorish.
II.Bob. Elektron o’quv uslubiy majmualar yaratishning multimediali dasturiy
vositalari
2.1 Informatika darslarida bilimlarini tekshirish usullari
    Ijroni   tekshirishning   to'g'ri   yo'lga   qo'yilishi   har   qanday   ish   sohasida   katta
ahamiyatga ega bo'lgani singari, o'qitish ishlarida ham g'oyat katta ahamiyatga egadir.
U,   o'qituvchiga   o'quvchilarda   mas'uliyat   tuyg'usini   tarbiyalashga,   o'quvchilaming
bilimlaridagi   kamchiliklarni   o'z   vaqtida   aniqlab   olishga,   o'z   ishini   to'g'ri   baholashga
imkon beradi. O'quvchilarning bilimlarini tekshirish ishi muntazam ravishda, ya'ni har kuni olib
borilishi kerak. Dastavval yangi materialni bayon etgandan keyin uning qay darajada
tushunilganligini   tekshirib   olish   lozim.   Darsning   asosiy   maqsadi   o'tiladigan   mavzu
mazmunini   o'quvchilarga   tushuntirish   ekanini,   o'quvchilar   bilimni   asosan   darsda
olishlari   kerakligini   esda   tutib,   o'qituvchi   o'zining   shu   maqsadga   erishgan   yoki
erishmaganligini   har   bir   darsda   o'tilgan   mavzu   mazmunini   asosiy   erlarini
o'quvchilardan so'rash orqali tekshirib borishi zarur.
O'quvchilaming o'zlashtirish darajasini turli yo'llar bilan tekshirish mumkin, ya'ni
biron   formulani   chiqarish   yoki   biron     teoremani   isbotlashdagi   asosiy   mulohazalarni
o'quvchi   tomonidan   bajarish,   ilgaridan   tayyorlab   qo'yilgan   mavzu   mazmuniga   doir
savollami   o'quvchilarga   berish,   olingan   nazariy   xulosalarni   masala   yoki   misollar
yechishga tatbiq qila olish qobiliyatlarini aniqlab bilishdan iboratdir.
Bularning   hammasi   o'quvchilarning   o'zlashtirish   natijalarini   aniqlashga   va   shu
bilan birga o'tilgan materialni mustahkamlashga yordam beradi.
Yozma   uy   vazifalarining   bajarilgan-bajarilmaganligini   tekshirish   ishi   ko'pincha
sinfni   „aylanib   chiqib“   o'quvchilarning   daftarlarini   ko'rish   yo'li   bilan   bajariladi.   Bu
yo'l   vazifaning   bajarilganligini   aniqlashga   imkon   beradi,   ishning   sifatini   esa   bu   yo'l
bilan aniqlab olish qiyin.
Uy   vazifasini   tekshirish   uchun   aylanma   daftar   tutish   ijobiy   natija   beradi,   chunki
vazifasi tekshirilgan daftar o'quvchiga berilganda ular daftardagi o'qituvchi tomonidan
qo'yilgan  baholami  va  izohlarni   ko'rib  berilgan  topshiriqlar   bo'yicha  qanday   bilimga
ega   ekanliklarini   bilib   oladilar.   O'qituvchi   uy   vazifalar   natijasini   reyting   mezoni
bo'yicha ballar asosida baholashi shart. Bundan tashqari doskaga ayrim o'quvchilami
chiqarib, o'tilgan mavzuga doir o'qituvchi aytgan masala yoki misolning yechilishini
so'rash orqali ham aniqlanadi.
Har bir masala yoki misolning yechilishini mufassal bir o'quvchining o'zi oxiriga
etkazishi   shart   emas.   Berilgan   vazifa   yuzasidan   eng   muhim   savollami   ilgaridan
tayyorlab   qo'yib,   tekshirishni   ana   shu   reja   bo'yicha   olib   borish   mumkin.   Masala   va misollarning   yechilishini   tekshirganda   bir   masalaning   bir   necha   xil   yechilish
variantlarini   aniqlash,   hisoblashga   doir   misollarda   esa   qo'llanilgan   turlicha   yechish
usullarini   ko'rsatish   va   ular   ichidan   yechishning   eng   ma'qul   usullarini   aniqlab   olish
kerak.   Наг   kuni  hamma o'quvchilarning daftarlarini tekshirib chiqish mumkin emas,
ammo bu ishni hech bo'lmaganda tanlab olish yo'li bilan kilish kerak. Har bir darsning
oxirida   8-10   o'quvchining   daftarini   olish   yo'li   bilan   bir   oyda   har   bir   o'quvchining
daftarini   aqalli   uch   marotaba   ko'zdan   kechirish   kerak.   Bu   holda   o'quvchining   ikki
hafta   davomida   bajargan   hamma   ishlarini   tekshirib   chiqishga   ulguriladi.   Bunda
tekshirilgan   daftarlarda   ko'rsatilgan   xatolami   o'kuvchilarga   albatta   tuzattirish   kerak,
shu holdagina tekshirish ishlari maqsadga muvofiq bo'ladi.
Bunday   tekshirganda   bajarilgan   ishning   to'g'riligini,   topshiriqning   to’la
bajarilishini va ishning chiroyli, ozoda va batartib bajarilishini e'tiborga olib turib, uy
vazifalarini bajarishga alohida reyting mezonlari asosida baho qo'yish kerak.
Daftarlarni   tekshirib   borish   o'qituvchiga   o'quvchilar   tomonidan   berilgan
vazifalami   bo'sh   o'zlashtirilgan   joylarini,   misollarni   yechishdagi   o'quvchilami   yo'l
qo'ygan   xatoliklarini   aniqlab   olishga   va   o'z   vaqtida   ularni   to'g'rilab   olish   choralarini
ko'rishga   imkon   beradi.   O'quvchilar   bilimini   tekshirishning   yana   yo'llaridan   biri   bu
ulardan   og'zaki   so'rashdir.   Buning   uchun   avvalo   o'qituvchi   tomonidan   mavzu
mazmunini   ochib   beradigan   mantiqiy   ketma-ketlikka   ega   bo'lgan   ta'riflar,   qoidalar,
murakkab   bo'lmagan   xulosalar   va   teoremalaming   isbotini   tushuntirib   berishni   talab
etadigan savollar tizimi  tuziladi. Savol  sinf o'quvchilariga berilib, javobini o'ylashga
bir   necha   daqiqa   vaqt   beriladi.   So'ngra   bir   o'quvchidan   so'raladi.   Uning   javobini
baholashda butun sinf ishtirok etadi (to'g'ri, noto'g'ri, etarli darajada mukammal, javob
asosli   yo   asosli   emas   va   hokazo);   javobga   qo'shimcha   qiluvchilarga   yoki   xatoni
tuzatuvchilarga   ham   so'z   beriladi.   Javoblar   reyting   asosida   baholanadi,   biroq   sinf
jurnaliga yozilmaydi, uch-to'rt marta shu xil joyda turib berilgan javoblarga o'qituvchi
tomonidan   umumiy   ball   qo'yilib,   bu   ball   sinf   jurnaliga   va   o'quvchining   kundalik
daftariga   yozib   qo'yiladi.   Bu   holda   o'qituvchi   berilgan   savol   va   olingan   javoblarni maxsus   yuritilgan   reyting   daftariga   yozib   boradi.   Masalan,   5   sinfda   «Sonlaming
bo'linishi» mavzusidan keyin shunday savollami tuzib olish mumkin: 
  1.  Sonning (masalan, 84 ning) hamma bo'luvchilari qanday topiladi? ,
    2.   Berilgan   sonlaming   (12,   18   ning)   umumiy   bog`luvchisi   deb   qanday   songa
aytiladi va unday sonlar nechta bo'ladi?
Berilgan sonlaming (masalan, 24 bilan 36 ning) eng katta umumiy bo'luvchisi deb
qanday songa aytiladi va u qanday topiladi?
  3. Qanday son berilgan sonlaming (masalan, 12 va 9 ning) umumiy bo'linuvchisi
deb ataladi va bunday sonlardan nechtasini topish mumkin? .
   4. Qanday son berilgan sonlaming (masalan, 14 va 21 ning) eng kichik umumiy
bo'linuvchisi deb ataladi va u qanday topiladi?
   5. 4 ga bo' linish belgisi, uni tushuntirib bering. 
   6. Biron son qanday shartda 15 ga bo'linadi?
     7. Yig'indi  juft  son  bo'lishi  uchun qo'shiluvchilarning  har  biri  juft  son  bo'lishi
zarurmi? Misollar keltiring.
Maktab tajribasida doskaga chiqarib so'rashning turli yo'llari qo'llaniladi. Doskaga
bir   o'quvchini   chiqarib   biron   xulosa   chiqartirish,   teoremani   isbotlash   yoki   masala
yechdirish   ko’proq   qo'llaniladi,   Sinfdagi   boshqa   o'quvchilar   esa   doskaga   chiqqan
o'quvchining javobini eshitib turadilar. Bu holda javob beruvchi o'z javobini bemalol,
to'la o'ylab olish, uni bayon etishga tayyorlanib olish imkoniyatidan mahrum bo'ladi,
chunki   unga   o'qituvchi   ham   qarab   turadi,   o'quvchilar   ham   o'zlarining   chidamsizlik
qarashlari bilan uni bezovta qiladi, shoshiltiradi.
O'qituvchi, darsni ish rejasini tuzgan vaqtidayoq, so'ramoqchi bo'lgan o'quvchilar
belgilab   qo'ysa   va   ularning   har   biriga   navbatdagi   va   takrorlanadigan   material
yuzasidan so'raladigan 2-3 ta savolni ham aniqlab qo'yishi kerak bo'ladi.   Doskaga 1-
2 o'quvchi chiqarilganda ularning har biriga berilgan savolga javob tayyorlash kerak
bo'lib   qolganda   doskada   chizma   chizish,   javobni   bog'lanishli   qilib   aytib   berishni
osonlashtiradigan yozuvlami qisqacha yozib qo'yishga imkon beriladi. Bu   o'quvchilar   javob   tayyorlagunlaricha   o'qituvchi   qolgan   o'quvchilar   bilan
suhbat   asosida   savol-javob   qilib,   og'zaki   masalalar   yechdirishi,   ta'riflarni,
teoremalarni   aytilishini,   sodda   xulosalar   chiqarish   kabilami   so'rab   turishi   lozim
bo'ladi. 
Ba'zilar, o'qituvchining sinf  bilan qiladigan suhbatidan ikki o'quvchini bo'lsa ham
ajratib   qo'yish   zararli   deb,   bu   xil   so'rashga   e'tiroz   bildiradilar.   Ammo,   chiqarilgan
o'quvchilaming   tayyorlanish   vaqtida   butun   sinfni   zerikib   kutib   o'tirishga   majbur
qilishdan   ko'ra,  ikki   o'quvchini   bu   xil   suhbatdan   mahrum   qilish   yaxshiroq.   Doskaga
chiqarib o'quvchilar javobini eshitish ham yaxshi natija beradi.
Doskaga chaqirilganlarning javobini eshitishga kelganda ish boshqacha;  ularning
javoblarini   butun   sinf   o'quvchilari   eshitishi   kerak.   Sinf   o'quvchilarini   bu   vaqtda
doskadagi o'quvchilar javoblarini eshitishga jalb qilish kerak. Chaqirilgan o’quvchilar
javob bergandan keyin boshqa o'quvchilarga qo'shimcha qilishga, tuzatishlar berishga,
o'z   fikrlarini   aytishga   imkon   beriladi.   Bu   savolga   to'la   va   to'g'ri   javob   olingandan
keyin o'qituvchi shu o'quvchining o'ziga endi uzoq tayyorlanishni talab etmaydigan va
ilgaridan belgilab qo'yilgan savollarini berishi mumkin.
Ba'zi   o'quvchilaming   javob   beruvchi   o'quvchiga   shu   mavzuga   doir   qo'shimcha
savollar   berishiga   yo'l   qo'yiladi.   Bu,   o'quvchilami   shu   mavzuga   doir   hamma
materialni   xotirlashga   majbur   qiladi.   Ammo   o'quvchilami   muhim   savollar   berishga
o'rgatish lozim, buning uchun esa o'qituvchi mavzuni o'rganish vaqtida o'rganiladigan
materialning eng kerakli va muhim tomonlarini ajratib ko'rsata bilishi kerak bo'ladi.
Har   holda,   so'rash   usulidan   qat'i   nazar,   o'qituvchi,   birinchidan,   so'raladigan
materialni ilgaridan belgilab qo'yishi, savollaming     qay     tarzda     berilishini     puxta
o'ylashi, masala yechimining yoki isbotning qanday borishi kerakligini ham oldindan
o'ylab   qo'yishi   lozimdir.   Shundagina   o'tilgan   mavzu   bo'yicha   o'quvchilarni   olgan
bilimlari sifatli bo'ladi.
O'quvchiar   bilimini   tekshirishni   yana   bir   usuli   bu   o'qituvchi   tomonidan
o'tilayotgan   mavzuga va takrorlashga doir savollar yozilgan kartochkalarni oldindan tayyorlab   qo'yishdir.   Bunday   kartochkalar   doskaga   chiqarilgan   2-3   o'quvchiga
beriladi va tayyorgarlik (javobni o'ylash, doskada kerakli yozuvlarni yozish) uchun 8-
10 minut vaqt ko'rsatiladi.
  Ular tayyoranayotganda o'qituvchi sinf bilan suhbat o'tkazadi yoki butun sinfga
kichikina   mustaqil   ish   beradi.   Doskaga   chiqarilgan   o'quvchilar   o'z   javoblarini   to'la
bayon   etganda   o'quvchilar   quloq   soladi   va   ularga   har   bir   savolning   javobidan   keyin
qo'shimcha   qilishga   imkon   beriladi:   O'qituvchi   o'quvchilaming   javoblarini   reyting
asosida ballar bilan baholab boradi.
So'rash usuli qanday bo'lishidan qat'i nazar, unga nisbatan ba'zi majburiy talablar
qo'yishga to'g'ri keladi. Bu talablar quyidagilardan iboratdir.
    a)   ma'lum   maqsadni   ko'zda   tutish   kerak.   Bu   maqsad   ba'zi   o'quvchilarga   aniq
bo’lmasligi mumkin, ammo o'qituvchi uni ochiq-oydin tasavvur qilishi shart;
    b)   mavzuning   asosiy   qoidalarini   takrorlashga   va   mustahkamlashga   yordam
berishi har xil   teoremalar, o'rganilgan qonunlar va bajariladigan shakl o'zgartirishlar
orasidagi   bog'lanishni   aniqlashga,   fazoviy   tasavvurlarni   kengaytirishga,   mantiqiy
fikrlashni   o'stirishga,   o'z   fikrini   to'g'ri   va   chiroyli   nutq   bilan   bayon   etishga   yordam
berishi kerak;
    v)   berilgan   savolni   tezlik   bilan   o'qib   olish   va   qisqa,   aniq   javob   bera   olish
qobiliyatini o'quvclilarda tarbiyalashi kerak;
    g)   teorema   yo   qonunlaning   aytilishiga   o'tkir   diqqat   eta   bilishga,   javobning,
yozuvlarning,   chizmalarning   to'g'riligini   va   tugalligini   baholay   bilishga,   qo'shimcha
va tuzatishlar bera bilishga o'rgatishi kerak;
    d)   so'rashda   o'qituvchi   boradigan   savollar   oz   vaqt   talab   qiladigan,   ravon,
mazmunli   bo'lishi   shart.   Yozma   tekshirish   ishlari   (yozma   ish;   test   nazorat   ishlari)
qisqa   vaqtga     10-12   minutga   mo'ljallab,   ba'zilar   esa   ko'proq   vaqtga   1-2   soatga
mo'ljallab   berilishi   mumkin.   Qisqa   vaqtga   mo'ljallangan   yozma   ishlarni   darsning
ikkinchi yarmida berish qulayroq va bunda ko'proq o'quvchilaming har hisoblashlarni
tez   bajara   olishlarini   tekshirish,   ayniy   shakl   o'zgartirishlarni   bajara   bilishini   tayyor tenglamalami   tez   yecha   bilishini,   geometrik   figuralaming   xossalarini   aytib   bera
olishlarini tekshirishlar ko'zda tutilgan bo'lishi kerak.
ishlovchi vositalar va natijani Web-saxifalarga qo‘shish mexanizmlarini 
birlashtirish o‘rtasida eng qulay yechimi topilgan. SWF ni qo‘shimcha 
imkoniyatlardan yana biri bu uning moslashuvchanligidir, ya‘ni bu format barcha 
platformalarda (MacOS sistemali Macintosh kompyuterlari yoki Windows 
sistemali IBM kompyuterlarida) ishlatilishi mumkin. SWF ning yana bir qulay 
imkoniyati uning yordamida yaratilgan tasvirlar nafaqat animasiyali bo‘lishi, balki 
interaktiv elementlar va tovush bilan boyitilishi mumkin.
  CamStudio dasturi.  CamStudio –ochiq kodli dastur bo‘lib Windows OT 
larda ishlaydi, asosan ekrandagi jarayonlarni audio-visual qo‘llanma ko‘rinishida
saqlab qo‘yish, ovozlarni yozish vazifasini bajaradi hamda AVI va SWF fayl 
formatda audiovisual qo‘llanma larni saqlaydi.
1-rasm CamStudio dasturi
Wink Dasturi.  Wink Dasturi dars namoyishi ― Презентация  larini‖
ekrandagi jarayonlarni rasm korinishida saqlaydi hamda yaratilgan namoyishlarga 
matn, tugmalar, ma‘lumotlarni kiritish imkoniyatlari mavjud.
2-rasm Wink dasturi ko’rinishi Turli fayl formatlari jumladan EXE, FLV, HTML, va bosqalarni qo‘llash
imkoniyati mavjud. Dastur Windows muhiti hamda Linux muhiti uchun ishlab 
chiqilgan.
Webineria   dasturi.   Webineria   dasturi   –   ochiq   kodli   dastur   bo‘lib,
ekrandagi   jarayonlarni   audiovisual   qo‘llanma   ko‘rinishida   saqlasb   keyinchalik
ko‘rish   uchun   mo‘ljallangan.   Yozilayotgan   audio-visual   qo‘llanma   fayylar   avval
AVI   formatida   saqlanadi   keyinchalik   zaruriyat   tug‘ilsa   Flash   FLV   formatiga
o‘zgartirish   mumkin.   Yozilayotgan   jarayonni   boshlash   hamda   tohtatish   mahsus
tugmalar   asosida   bajariladi.   Bularga   qo‘shimcha   sifatida   2-xil   ma‘nba   (ekran   va
Veb kamera) dan kelayotgan tasvirlarni birlashtirish imkoniyati mavjud.
                 3-rasm. Webineria dasturi asosiy oynasi
Dastur faqatgina Windows sinfiga oid Operatsion tizimlarda ishlatiladi. 
AutoPlay Media Studio 8 dasturi tafsifi . Bu dastur disklarni avtomatik
ishga tushiriluvchi vizual qobiqlar yaratishga mo‘ljallangan dastur hisoblanadi. Bu
dastur   yordamida   elektron   darsliklar,   CD\DVD   tashrifnomalar,   taqdimot   va
soddda   o‘yinlar   yaratish   mumkin.   Dasturning   eng   qulay   tomoni   dasturlash   tillari
bilan   notanish   voydalanuvchilar   ham   undan   muvofaqqiyatli   foydalanishlari
mumkin. C++, Java, Visual Basic dasturlash texnologiyalaridan xabardor shaxslar
uchun bu dasturning imkoniyatlari yanada kengroqdir.
2.2. Informatika va axborot texnologiyalari fanidan nazariy-metodik majmua 
yaratishda AutoPlay dasturi
AutoPlay Media Studio 8.0.6.0. dasturi bilan ishlash uchun minimal talablar:   Operatsion tizim: Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, Windows 7
va undan yangilari.
 Prosessor Pentium 4 va undan yangilari.
 OXS 256  МБ  yoki undan yuqori.
 Ekran sig‘imi 1024x768 piksel va undan yuqori.
 Ranglar sifati 16 bit yoki undan yuqori.
 Xotirada o‘rnatish uchun bo‘sh joy sig‘imi 100  МБ .
 Sichqoncha.
 DirectX 7 va undan yangilari.
 Internet Explorer 4.0 va undan yangilari.
 Adobe Flash Player 8 va undan yangilari.
 Adobe Reader 8 va undan yangilari.
Dastur interfeysi.  Auto Play Media Studio dasturi bosh oynasi 1-rasmda 
keltirilgan va bu oynani 6 ta maydonga ajratish mumkin. AutoPlay Media Studio
1. Menyu qatori.
2. Asboblar paneli.
3. Loihaninig yo‘l ko‘rsatuvchisi.
4. Obyekt xususiyatlari paneli. 5. Ishchi maydon.
6. Loyiha o‘lchami paneli.
       4-rasm. AutoPlay Media Studio bosh oynasi. 
Menyu qatori o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
  Fayl.    Sozlash.    To’xri joylashtirish     Saxifa.
  Muloqot.   Obyekt.    Loiha.    Nashr qilish .
  Ko’rinish.    Asboblar.    Yordam.
Yangi loiha yaratish bosqichlari.  AutoPlay Media Studio dasturi o‘rnatilgach 
uni ishga tushirsak quyidagi muloqot oynasi hosil bo‘ladi.       5-rasm. AutoPlay dasurida yangi loyiha yaratish oynasi.
Yangi loiha yaratish uchun hosil bo‘lgan oynadan  Создать   новый   проект
tugmasini aktivlashtiramiz. Yangi hosil bolgan oynadan  Blank Project  bandini 
tanlab loiha nomini kiritish va  ОК  tugmasini faollashtirish lozim.                 6-rasm. AutoPlay dasturida yangi lohihalar oynasi.
Natijada bo‘sh oynadan iborat yangi loiha hosil bo‘ladi. Yangi sahifaga fon
berish   jarayonini   ko‘rib   o‘tamiz.   Buning   uchun   istalgan   rasmni   o‘lchamlarini
800×600   ga   keltirish   kerak.   Fonni   o‘rnatishdan   oldin   loiha   oynasi   o‘lchamlarini
almashtirish lozim. Buning uchun bosh menyudan Project-Settings tanlanadi. Xulosa
Ta’lim   jarayonini   avtomatlashtirishning   qulay   vositalaridan   biri   bu   ta’lim
jarayonida   turli   xil   elektron   o’quv   qo’llanmalar,   o’rgatuvchi   va   nazorat   qiluvchi
dasturlardan   foydalanishdir.   Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishida   6-sinf   “Informatika   va
axborot texnologiyalari” fani bo’yicha elektron o’quv qo’llanma yaratishning barcha
nazariy va amaliy asoslari ishlab chiqildi va quyidagi natijalar olindi:
−elektron o’quv qo’llanmalar, ularning turlari va o’quv jarayonidagi ahamiyati 
o’rganildi;
−6-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   uslubiy   elektron
maxsulotlarning   sifatini   baholash   mezonlari,   elektron   darslkning   sifati   va   asosiy
ko’rsatkichlari o’rganildi;
−6-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   elektron   o’quv
qo’llanmalarni   yaratishda   bo’limlarga   ajratish   va     mavzularga   uzviy   bog’lash
o’rganildi.
− elektron o’quv qo’llanmalarni yaratishning dasturiy vositalari, ularning turlari va 
afzalliklari o’rganildi;
− “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv qo’llanmanining 
tuzilishi ishlab chiqildi;
−“Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv qo’llanma yaratildi;
−6-sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fanidan elektron o’quv 
qo’llanmadan foydalanish uchun ko’rsatmalar ishlab chiqildi;
Yaratilgan   6-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanidan   elektron
o’quv qo’llanma mazkur fan bo’yicha nazariy va amaliy bilimlarni o’z ichiga oladi.
Bundan   tashqari   mazkur   fan   bo’yicha.   Yaratilgan   elektron   o’quv   qo’llanmadan
o’quvchilar   va   o’qituvchilar   ta’lim   jarayonida   va   mustaqil   ishlashlari   uchun
foydalanishlari mumkin. Foydalangan adabiyotlar
1. Informatika va hisoblash texnikasi asoslari. 9-sinf. Darslik. B.J.Boltayev, 
A.R. Azamatov, ... . Cho’lpon Toshkent-2015.
2. Informatika O’qituvchilar uchun metodik qo’llanma. 5-9 sinf. B.Boltayev, 
A.Po’latova.  Tafakkur bo’stoni. Toshkent 2013.
3. Informatika va hisoblash texnikasi asoslari.  O’qituvchilar uchun metodik 
qo’llanma. 9-sinf. B.Boltayev, A. Azamatov, A. Asqarov  Toshkent 2011.
4. Axborot Kommunikatsiya texnologiyalari Izohli lug’ati. Toshkent 2011-yil.
5. Informatika   (Ensiklopediya   boshlovchilar   uchun)   D.A.Pospelova.   Moskva
“Pedagogika-Press” nashriyoti 2000 yil.
6. Algoritmlash   va   dasturlash   asoslari.   Kasb   –   hunar   kollejlari   uchun   o’quv
qo’llanma. A.R.Azamatov. Cho’lpon Toshkent – 2010
7. Informatika-9. Dasturlashga doir masalalar yechish. Uslubiy qo’llanma. 
M. Tashov. Chust – 2008.
Internet resurslar
8.   www.uzedu.uz  
9. www.ziyonet.uz   
10. www.edunet.uz   
11. http://darsliklar.ru/informatika