7-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-uslubiy majmua yaratish metodikasi

7-sinf Informatika va axborot texnologiyalari fanidan elektron o‘quv-
uslubiy majmua yaratish metodikasi
MUNDARIJA:
Kirish
I.Bob. Interfaol metodlar va ulardan ta'lim Jarayonida foydalanish.
1.1 Interfaol metodlar va ulardan ta'lim
jarayonida foydalanish.
1.2 Java 8 dasturida 7 sinf talabalariga android platformasida o’quv qo’llanma
yaratish.
II. Bob.ta'lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanishning amaliy 
asoslari.
2. 1.  Pedagogik jarayonni loyihalash  texnologiyasining umumiy mohiyati.
2.2. Interfaol darslarda o'quvchilarning biluv faoliyatlarini tashkil etish 
yo'llari.
2.3. Interfaol metodlar va ulardan ta'lim jarayonida foydalanish.
xulosa
foydalanilgan adabiyot
1 Kirish
O’zbekiston       Respublikasining     «Ta’lim     to’g’risida”gi     Qonuni     va
«Kadrlar   tayyorlash   Milliy   dasturi»ning   maqsad   va   talablaridan   kelib   chiqqan
holda hozirgi kunda   o’quv   jarayonining   moddiy-texnika   va   axborot   bazasini
etarli     darajada   rivojlantirishga     erishish,     yuqori     malakali     pedagog-kadrlarga
bo’lgan  ehtiyojni kamaytirish,  sifatli  o’quv-uslubiy  va  ilmiy  adabiyot  hamda
didaktik     materiallar   tanqisligini     kamaytirish,     ta’lim     tizimi,     fan     va     ishlab
chiqarish   o’rtasida   puxta o’zaro   hamkorlik   va   o’zaro   foydali   aloqadorlikni
rivojlantirish     orqali     kadrlar   tayyorlashning   mavjud   tizimidagi   jiddiy
kamchiliklarni yo’qotishga alohida e’tabor berilmoqda. Shuning bilan bir qatorda,
ilg’or pedagogik texnologiyalarni yaratish va   o’zlashtirish   yuzasidan   maqsadli
innovatsiya     loyihalarini     shakllantirish     hamda   amalga     oshirish     orqali     ilm-
fanning   ta’lim   amaliyoti   bilan   aloqasini    ta’minlash chora-tadbirlarini    ishlab
chiqish,  ilg’or  axborot  va  pedagogik  texnologiyalarni amalga  oshirish  uchun
tajriba     maydonchalari     barpo     etish     orqali     esa       ilmiy   tadqiqotlar     natijalarini
ta’lim-tarbiya     jarayoniga     o’z     vaqtida     joriy     etish   mexanizmini     ro’yobga
chiqarish,     zamonaviy     axborot     texnologiyalari,   komp’yuterlashtirish     va
kompyuterlar     tarmoqlari     negizida     ta’lim     jarayonini   axborot   bilan   ta’minlash
rivojlanib borishi belgilab qo’yilgan. Bu  manbalarning  echimini  topish  axborot
texnologiyalarini  ta’lim  tizimiga qo’llashdek muhim masalani keltirib chiqaradi.
Shu     nuqtai     nazardan,     axborot     texnologiyalarining     dunyo     miqyosida
tutgan     o’rniga   nazar     soladigan   bo’lsak,   bugungi   kunda   ko‘plab   davlatlar
axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari(AKT)ni   iqtisodiy-ijtimoiy   sohalarga,
xususan, ta’lim jarayoniga joriy etishdagi eng dolzarb muammoga, u ham bo‘lsa
fan   o‘qituvchilarining   AKT-savodxonligi,   fanlarni   o‘qitishda   AKT   vosita   va
metodlaridan   samarali   foydalanish   bo‘yicha   tayyorgarligi   muammosiga   duch
kelmoqdalar.   Mamlakatimizda   ham   mazkur   muammoga   jiddiy   e’tibor   qaratildi.
Chunki   hozirgi   davrda,   jamiyatdagi   jadal   rivojlanish,   o‘zgarishlar   bilan   bir
qatorda, ta’lim tizimida yangilanishlar yuzaga kelmoqda.
2 Kurs   ishining   maqsadi.   5-sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”
fanidan elektron o’quv uslubiy majmuasini yaratish metodikasini yoritib berish
orqali ta’lim samaradorligiga erishish.
Kurs   ishining     vazifalari :     mavzuga   doir   ilmiy-metodik   adabiyotlar   va
ilmiy tadqiqot ishlarini o’rganish hamda tahlil etish;
7 -sinf “Informatika va axborot texnologiyalari” fani  mazmuni, maqsadi
va vazifalarini o’rganib chiqish;
7 -sinf   “Informatika   va   axborot   texnologiyalari”   fanini     o’qitish   holati   va
uni takomillashtirish yo’llarini o’rganib chiqish;
Kurs   ishining     ob’ekti   –     umumiy   o‘rta   ta’lim   maktablari   1-sinfda
“Informatika va axborot texnologiyalari” fanini o’qitish jarayoni
3 I.Bob. Interfaol metodlar va ulardan ta'lim Jarayonida foydalanish.
1.1 Interfaol metodlar va ulardan ta'lim jarayonida foydalanish.
             Zamonaviy ta'limni tashkil  etishga qo'yiladigan muhim talablardan biri
ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay   qisqa   vaqt   ichida   yuksak   natijalarga
erishishdir.
Bugunki   kunda   bir   qator   mamlakatlarda   o'quvchilarning   o'quv   va   ijodiy
faolliklarini   oshiruvchi   hamda   ta'lim   tarbiya   jarayonini   samaradorligini
kafolatlovchi  interfaol   metodlarni   qo'llash  borasida  katta  tajriba  to'plangan  bo'lib,
ushbu tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar I N T YE R F A O L M YE T OD
lar nomi bilan kiritilmoqda. Quyida ta'lim amaliyotida foydalanilayotgan interfaol
metodlardan   bir   nechtasining   mohiyati   va   ulardan   foydalanish   borasida   so'z
yuritamiz: Interfaol asosida dars jarayonini tashkil etilganda:
1.   O'quvchining   o'zaro   faolligi   oshadi,   hamkorlik,   ijodkorlikda   ishlash
ko'nikmalari shakllanadi.
2. O'quv, reja, dastur, darslik, standart. meyor, qo'llanmalar, mavzu mazmuni
bilan ishlash malakalari shakllanadi.
3.   Ta'lim   mazmunini,   ma'ruzasini   mustaqil   mutoola   qilish,   ishlash,
o'zlashtirish kundalik shaxsiy ishlariga aylanadi. 
4.   O'quvchi   erkin   fikr   bildirish,   o'z   fikrini   himoya   qilish,   isbotlay   olish,
tasdiqlay olishga odatlanadi.
5.   Eng   muhimi   o'quv   jarayonida   didaktik   motivlar   vujudga   keladi.   Ya'ni,
o'quvchining ehtiyoji, hoxish-istagi qondiriladi. O'quv-biluv
jarayonida   o'quvchining   manfaatdorligi   oshadi.   Bu   holat   o'quvchini   o'quv
maqsadlariga   erishishda   yuqori   bosqichga   ko'taradi.   Darsni   interfaol   metodlarda
tashkil   etishning   qanday   afzalliklari   mavjud.   O'qitish   mazmuni   yahshi
o'zlashtirishga   olib   keladi.   “O'z   vaqtida   o'quvchi-o'qituvchi-o'quvchilar   orasida
ta'limiy   aloqalar   o'rnatiladi”.   O'qitish   usullari   ta'lim   jarayonida   turli   xil
ko'rinishlarda kechadi. O'quv jarayonida o'quv ehtiyojini qondirish bilan birgalikda
yuqori motivatsiyaga ega bo'ladi. O'quvchilarda o'zaro axborot berish, olish, qayta
ishlash orqali o'quv materiali yahshi o'zlashtiriladi.
4 O'quvchida   o'zaro   muloqotga   kirishish,   fikr   bildirish,   fikr   almashinish
ko'nikmalari shakllanadi. O'quv jarayonida – o'quvchining o'z-o'ziga baho berishi,
tanqidiy   qarashi   rivojlanadi.   O'quvchi   uchun   dars   qiziqarli   va   mazmunli
o'qitilayotgan   fanga   aylanadi,   o'qish   jarayoniga   ijodiy   va   mustaqil   yondashishga
harakat qiladi va har bir daqiqani g'animat deb biladi. Muhimi o'quvchilarda: 
- o'quv mehnatiga o'zida hoxish-istak uyg'ota olishga;
- har qanday vaziyatda faollik ko'rsata olishga;
-   ayniqsa,   hozirgi   tezkor   axborot   manbalaridan   unumli   foydalana   olishga
kunikmalari   shakllanadi.   Shuning   uchun   ham,   hozirgi   kunda   o'quvchining   o'z-
o'zini rivojlantirish texnologiyasini yaratish pedagogika va didaktika fanlari oldida
o'z   yechimini   kutayotgan   dolzarb   muammolardandir.   Barkamol   shaxs   ta'limoti
tadriji. 
Komil   inson,   barkamol   shaxsni   har   tomonlama   kamol   toptirish   muammosi
ko'pgina tadqiqotlarning predmeti bo'lib kelgan. Ayrim tadqiqotchilar –komil inson
muammosini   hozirgi   davrda   o'rganish   mumkin   emas   degan   qarashlari,   tasavvuf
tariqasi  namoyondalari   komil  inson  “Ollohning diydoriga  erishgan,  buyuk  shaxs”
degan xulosaga kelganlar. Barkamol shaxsni shakllantirish ta'limoti bir necha yillik
tarixga   ega.   Komil   inson,   avvalo,   qahramonlik   eposlarida,   ertaklarda,   xalqning
ideali   orzusi   sifatida   ifodalanadi.   Ularning   badiiy   obrazi   tasvirlanadi,   ya'ni   xalq
pedagogikasida barkamol shaxs metodi atroflicha o'z aksini topgan. Lekin, mavjud
real shaxsni har tomonlama kamol toptirish, barkamol shaxs sifatida shakllantirish
muammosi ilmiy jihatdan hal etilmog'i lozim.
Barkamol   shahsning   shakllantirish   borasidagi   ilmiy   manbalar   eng   qadimgi
yozma yodgorliklardan bo'lmish “Avesto” da o'zining dastlabki ifodasini topgan. U
ko'p   asrlar   davomida   ilmu   ma'rifatni   o'rgatish,   axloq-   odob   fazilatlarini
tarbiyalashda   dasturilamal   vazifasini   bajargan.   Jumladan,   yahshilik   va   ezgulikni
ulug'lab   “Yahshilik   va   ezgulik   yaratish   uchun   kishi   tinmay   mehnat   qilishi,   o'z
qo'llari   bilan   noz-ne'matlar   yaratishi   lozim”.   “Mehnat   qilmaydigan   odam!   Sen
haqiqatdan   ham   tilanchilar   qatorida   yot   eshiklarga   ta'zim   qilib,   abadul-abad   bosh
egib   turursan”   deb   dangasalik   va   ishyoqmaslikni   qattiq   qoralaydi.   “Avesto”dagi
5 urf-odatlar, rasm-rusmlar, tabiatni e'zolash, atrof-muhitni pok saqlash borasidagi
fikrlar   diqqatga   sazovor   bo'lib,   ular   inson   kamoloti   uchun   “ahloq   kodeksi”
vazifasini   bajaradi.   Komil   inson   ta'limoti   tadrijida   jahon   pedagogikasi,   falsafa
fanida   tan   olingan   qadimgi   boshqa   mamlakatlar   faylasuflarining   qarashlari   ham
o'ziga xos ahamiyatga ega.
Biz   O'zbekistonda   komil   inson   ta'limotining   rivojlanishi   mintaqa
xususiyatidan   kelib   chiqadigan   barkamol   shaxsni   shakllantirish   muammosini
o'rganishni   –   maqsad   qilib   qo'ydik.   Chunki,   ta'lim-tarbiya   tizimini
takomillashtirish,   uni   amalga   oshirishda   barkamol   shaxs   –   modelini   aniqlash
muhimdir.   Shuning   uchun,   barkamol   shaxs   ta'limoti   taraqqiyotining   har   bir
bosqichini   tahlil   etish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   borada   Sharq   Renessanssining
birinchi   bosqichi   IX-XII   asrda   Farobiy,   Al-Farg'oniy,   Ahmad   ibn   Abdulloh   at-
Termiziy   (IX   asr),   Beruniy,   Ibn   Sino,   Yusuf   Hos   Xojib   (IX   asr)   larning   ta'limoti
alohida o'rin tutadi. Bu davrda barkamol shaxs modeli o'ziga hos kontseptsiyasida
ifodalanadi.   Forobiy   barkamol   shaxsda   aqliy,   estetik,   jismoniy,   mehnat   fazilatlari
uyg'unligini   asoslaydi.   O'zida   12   ta   tug'ma   hislatni   mujassamlashtirishgan
kishigina   ahloqiy   komil   inson   bo'lishi   mumkinligini   ta'kidlab,   ularni   birma-bir
sanab   o'tadi.   U   “Fozil   jamoa”,   “Fozil   shaxar”   barpo   etishning   mumkin   sharti   –
bilimlarni   egallashdan   iborat   deb   biladi   va   bilimlarni   –   til   ilmi,   tibbiyot   ilmi,
mantiq   ilmi,   matematika   ilmi,   siyosiy   bilimlarga   ajratadi.   Shuningdek,   ta'lim-
tarbiyaning   mohiyatini,   bir-biridan   farqini   “Ilmlar   tasnifi”   asarida   insonni
o'rganishni   birinchi   o'ringa   qo'yadi.   Insondagi   bioquvvatlar   tizimini   beradi.   Abu
Nasr   Forobiy   barkamol   shaxsda   kasb   tarbiyasi   yetakchilik   qilishi   “tarbiyaning
raisi”   bo'lishini   ta'kidlaydi.   Beruniy   esa   barkamol   shaxsni   shakllantirishni   butun
borliq,   koinot   bilan   bog'liq   holda   o'rganishni   tavsiya   etadi.   U   insonning   ahloqiy
kategoriyalari haqida “To'g'rilik va haqiqat”, “Yahshilik va yomonlik”“Rostlik va
yolg'onchilik”,   “Fahrlanish   va   g'amginlik”,   “G'azab   va   ilmsizlik”,   “Halollik   va
haromlik”, “Do'stlik va dushmanlik”, “Xalqlar do'stligi va tinchligi uchun kurash”
va boshqa xususiyatlarni kishilarning tabiati bilan bog'laydi. U o'zining “Qadimgi
xislatlari: taqvodorlik, to'g'rilik, o'zini saqlash, dindorlik, odillik, insoniy kamtarlik,
6 latofat,   sobitqadamlik,   ehtiyotkorlik,   sahiylik,   muloyimlik,   siyosat   va   boshqarish
ishlarida   bilimdonlik,   tadbirkorlik,   to'g'ri   taxmin   qila   bilish   va   bulardan   boshqa
aqlga   sig'maydigan   kishi   bayon   etib   tugata   olmaydigan   (yahshi)   sifatlardan
iboratdir”   deydi.   Shuningdek,   ushbu   asarda   ko'pgina   xalqlarning   urf-odatlarini
tahlil etadi. 
Buyuk   tabib   va   olim   Ibn   sino   insonni   jismoniy   va   ma'naviy   uyg'unlik
qonuniyatlari   nuqtai   nazardan   o'rganadi.   Uning   tib,   mantiq,   hikmat,   falakiyat   va
boshqa   qator   ilmlarga   doir   asarlari   asrlar   davomida   o'sha   insonning   jismoniy   va
ma'naviy   kamoloti   uchun   xizmat   qilib   kelmoqda.   Uning   asarlarida   buyuk   hakim
kishilardagi   mehr-shavqat,   sahovat,   sabr-toqat,   qat`iyat,   jasorat,   tirishqoqlik,
mehnatsevarlik,   ahdga   vafo,   ziyraklik,   kamtarlik,   shirinso'zlik,   burch,   ishonch,
sadoqat   kabi   ezgu   sifatlarni   talqin   qilingan,   insonlarning   bu   sifatlarga   erishish
yo'llariilmiy   va   amaliy   jihatdan   tahlil   qilingan.   Alloma   “Tib   qonunlari”   asarida
insonni   tug'ilgandan   boshlab   tarbiyalash   lozimligi   haqidagi   fikrni   tibbiy   nuqtai
nazardan   asoslab   berish   bilan   birga,   bu   tarbiyani   qay   yo'sinda   va   qanday
yo'nalishlarda olib borish kerakligini batafsil bayon qiladi.
Yuqoridagi mavzuni o'quvchilar turli interfaol metodlar orqali mustaxkamlab
borishi   maqsadga   muvofiqdir.   O'zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan
kundan boshlab xalq milliy ta'lim-tarbiyasiga juda katta e'tibor berib kelinmoqda.
Kasb-   hunar   kollejlari   va   akademik   litseylar   amaliyotida   buning   yaqqol
namunasini   ko'rish   mumkin.   Davlatning   bu   boradagi   sa`y   harakatlarining     ijobiy
natija   berishi   esa   muayyan   darajada   mazkur   muassasalarda   o'qitiladigan   umumiy
o'rta   ta'lim   o'quv   fanlarini   o'qitish   saviyasi,   darajasi   va   samaradorligiga   bog'liq.
Zero, kadrlar jamiyat taraqqiyotining asosiy omilidir.
1.2 Java 8 dasturida 7 sinf talabalariga android platformasida o’quv
qo’llanma yaratish. SQLite haqida.
SQLite bir  Open Source  bazasi  hisoblanadi. SQLite  SQL  sintaksisi,  bitimlar
va tayyor jadvallar kabi standart ilişkisel bazasi xususiyatlarini qo'llab-quvvatlaydi.
Ma'lumotlar bazasi Runtime uni boshqa ish vaqti ko'milgan bo'lgan yaxshi nomzod
7 qiladi   (taxminan.   250   KBayt)   da   cheklangan   xotira   talab   qiladi.   SQLite   va   (Java
ikki   barobarga   o'xshash)   REAL   (Java   uzoq   o'xshash),   INTEGER   (Java   string
o'xshash)   ma'lumotlar   turlari   bulsin   qo'llab-quvvatlaydi.   Boshqa   barcha   turdagi
ma'lumotlar   bazasida   saqlanadi   olaman   oldin   bu   sohalarda   biriga   aylanadi   lozim.
Ustunlar uchun yozilgan turlari belgilangan xil, masalan, aslida bo'lsa, SQLite o'zi
tasdiqlamoq emas.
Android ichida SQLite.
    SQLite   har   bir   Android   qurilmaning   ichiga   joylashganki.   Android   bir
SQLite   ma'lumotlar   bazasini   foydalanish   bazasi   o'rnatish   amaliyoti   yoki
boshqaruvini talab qilmaydi. Siz faqat yaratish va ma'lumotlar bazasini yangilash
uchun   SQL   iboralar   aniqlash   kerak.   Keyin   bazasi   avtomatik   ravishda   Android
platformasi   tomonidan   siz   uchun   boshqariladi.   Bir   SQLite   ma'lumotlar   bazasiga
Access   fayl   tizimini   fosh   o'z   ichiga   oladi.   Bu   sekin   bo'lishi   mumkin.   Shuning
uchun   u   doim   mos   kelmaydigan   ma'lumotlar   bazasi   operatsiyalarini   amalga
oshirish tavsiya etiladi.Dastur ma'lumotlar bazasini yaratadi bo'lsa, bu ma'lumotlar
bazasi katalog DATA / Data / APP_NAME / bazalari / filename saqlangan sukut
hisoblanadi.   Yuqorida   axborotnamasining   qismlari   quyidagi   qoidalar   asosida
barpo   etiladi.   DATA   yo'l   qaysi   Environment.getDataDirectory   ()   usul   qaytib
hisoblanadi.   APP_NAME   dastur   nomidir.   Filename   siz   bazasi   uchun   dastur   kod
tanlashingiz   nomidir.   Yaratish   va   SQLiteOpenHelper   bilan   ma'lumotlar   bazasini
yangilash. Yaratish va Android ilova bir ma'lumotlar bazasini  yuksaltirish uchun
siz SQLiteOpenHelper sinfning bir kichik sinfida yaratish. Sizning kichik guruhi
konstruktor   Siz   bazasi   nomini   va   joriy   ma'lumotlar   bazasi   versiyasini   aniqlash,
SQLiteOpenHelper   super     usulini   chaqiradi.   Bu   sinfda   yaratish   va   ma'lumotlar
bazasini yangilash uchun quyidagi usullari bekor qilish kerak. - 54 - • onCreate () -
ma'lumotlar   bazasi  murojaat  lekin  hali  yaratilmagan  bo'lsa,   doirasida  tomonidan,
deyiladi.   •   onUpgrade     -   ma'lumotlar   bazasi   versiya   dastur   kodi   ko'paydi   bo'lsa,
deb   atalgan.   Bu   usul   mavjud   ma'lumotlar   bazasi   diagramma   yangilash   yoki
mavjud ma'lumotlar bazasini tomchi va onCreate () usuli orqali uni qayta imkonini
beradi.   Har   ikki   uslub   bazasi   Java   vakillik   parametr   sifatida   bir   SQLiteDatabase
8 ob'ekt   olasiz.SQLiteOpenHelper   sinf   getReadableDatabase   ()   va
getWriteableDatabase   ()   anSQLiteDatabase   ob'ektga   kirish   uchun   usullar   beradi;
ham o'qib yoki holatini yozish.
SQLiteDatabase.
SQLiteDatabase  Android bir  SQLite ma'lumotlar bazasi  bilan ishlash uchun
asosiy sinf va ochish uchun usullarini, so'rog'ini, yangilash beradi va ma'lumotlar
bazasini   yopish.   Batafsil   o'ziga   xos   SQLiteDatabase   Insert   (),   yangilash   ()   va
o'chirish   ()   usullarini   beradi.   Bundan   tashqari,   u   to'g'ridan-to'g'ri   SQL   iboralar
amalga   oshirish   imkonini   beradi   execSQL   ()   usulini   beradi.   rawQuery   ()
to'g'ridan-to'g'ri usuli sifatida bir SQL ni tanlang bayonot qabul qiladi.So'rovlar ()
SQL so'rovlar aniqlash uchun tuzilgan interfeysi beradi.
SQLiteQueryBuilder   SQL   so'rovlarni   hosil   qilishga   yordam   beradi,   bir
qulaylik   sinf.   SQLite   foydalanish   Quyida   bir   SQLite   ma'lumotlar   bazasi   bilan
ishlash uchun qanday qilib ko'rsatadi. Biz uchun ma'lumotlarni boshqarish uchun
ma'lumotlar kirish obyekti (DAO) foydalanadi. DAO bazasi aloqasi tashish uchun
va   ma'lumotlarni   kirish   va   o'zgartirish   uchun   mas'ul   hisoblanadi.   Bizning
foydalanuvchi   interfeysi   kodi   shijoati   qatlami   bilan   shug'ullanish   kerak   emas,
shuning   uchun   u   ham,   real   Java   ob'ektlariga   ma'lumotlar   bazasi   moslamalarni
o'zgartiradi. - 55 - Olingan dastur quyidagi kabi paydo bo'ladi.
SQLite baza .
DAO foydalanish har doim ham to'g'ri yondashuv emas. A DAO Java model
moslamalarni yaratadi; Agar model ob'ektlarini yaratish oldini olish mumkin, deb
to'g'ridan-to'g'ri yoki ContentProvider orqali ma'lumotlar bazasi yordamida odatda
ko'proq   resurs   samarali   hisoblanadi.   SQLite   MBBT   bilan   ishlash   ilova
yaratilishida   MBBTdan   foydalaniladi.   Ko’p   hodisalarda   ORM   (Object-
Relationship Mapping) deb nomlanuvchi qulay instrumentalar ishlatiladi. Berilgan
ma’lumotlarni   obyektlarga   bir   yoki   bir   necha   jadvallarga   joylashtirish   dasturlash
tilida beriladi. Bundan tashqari ORM MBBT bilan birgalikda majburiyatlarni o’zi-
ga   olib,   jadval   strukturasini   va   konkertlikdan   qochib   eng   muhim   tomonlaridan
foydalanishga harakat qiladi. Afsuski, hozirgi vaqtda ORM mobil platformasining
9 kuchi   chegaralanganligi   bois   androidda   amaliyotda   qo’llanilamaydi.   Ilova
ishlashi-da aql  bilan  yondashish  MBBT  bilan barcha  o’zaro aloqalarni  bir  sinfda
inkapsyu-latsiya   qilishdir.   Metodlar   esa   ilova   qolgan   komponentlarning   kerakli
xizmatlarini  bajaradi.Yaxshi  amaliyot  MBBTdan  o’zining ishiga olib, yordamchi
sinfining yaratilishidan iborat. Mazkur sinf odatda ma’lumotlar bazasi bilan o’zaro
birgalik-da   inkapsyulatsiya   bo’lib,   obyektlarni   qo’shish,   o’chirish   va
o’zgartirishning   o’ziga   xos   usullarni   intuitive   ravishda   qat’iy   mazmunini   beradi.
Ma’lumotlar bazasi adapteri shuningdek ma’lumotlar bazasini  yaratish, yopish va
ochish   uchun   metodlarni   hammasini   aniqlaydi   va   ma’lumotlar   bazasiga
so’rovlarni qayta ishlashga yuboradi. Adapterning ishlashi pastda berilgan.
II. Bob.Ta'lim jarayonida interfaol metodlardan foydalanishning amaliy
asoslari.
2.1 Pedagogik jarayonni loyihalash  texnologiyasining umumiy mohiyati.
Loyihalash   pedagogik   jarayonini   tashkil   etish   va   uning     muvaffaqiyatli
kechishini   ta'minlovchi   muhim   shartlardan   biridir.     Pedagogik   jarayonini
loyihalashda:
1) Pedagogik faoliyat mazmuni tahlil qilish. 
2) Natijalarni oldindan ko'ra bilish.
3)   Rejalashtirilgan   faoliyatni   amalga   oshirish   loyihasini   yaratish   kabi
vazifalar   bajariladi.  
Bu bosqichda o'qituvchining mustaqil, shu bilan birga o'quvchi bilan hamkorlikda
o'quv jarayonini mazmuni, vositalarini belgilash asosida  loyihalashtirilgan faoliyat
yetakchi o'rin tutadi. Demak:
Pedagogik jarayonni loyihalash
Loyiha   -   mazmun   -   faoliyat.   Uchligi   asosida   tashkil   etiluvchi   faoliyatning
umumiy   mohiyatini   yahlit   ifodalashga   xizmat   qiluvchi     loyihani   yaratishdir.
Loyihalar   predmeti   va   uning   yo'nalishiga   ko'ra   bir   biridan   farq   qiladi   pedagoglar
tomonidan   ketma-ket   amalga   oshiruvchi   va   tashhisning     qo'yilishi   bilan
yakunlovchi   tahliliy   faoliyat,   oldindan   ko'ra   bilish   va   loyihalash   har   qanday
10 holatda ijodiy faoliyatlarni namoyon qiladi.
Pedagogik jarayonni loyihalashda pedagogik vositalarni qo'llash mazmuni va
ikoniyatigina   hisobga   olinmasligi   kerak,   u   asosan   alohida   o'quvchilar-o'quvchi
guruhi   tomonidan   tashkil   etiluvchi   faoliyat   mazmunini   yoritish   zarur.   Loyihalash
ta'limning   ijtimoiy,   pedagogik   maqsadlarga   tayangan   holda,   pedagogik   jarayonni
aks ettiruvchi umumiy strategiya hisoblanadi. Loyihalashda o'quv rejasi, dasturlari,
darslik   metodik   tavsiyalar   va   boshqa   o'quv   qo'llanmalar   muhim   manba   bo'lib
xizmat qiladi. 
Interfaol metod texnologiyasi.
1.   Interfaol   metod   texnologiyasining   mohiyati   o'quchilarning   ijodkorligiga
tayanish   va   darsda   erkin   baxs-munozara   sharoitini   tug'dirishdan   iborat.   Bu
metodga   ko'ra   darslar   bir   necha   bosqichga   bo'linadi.   1.   Chaqiriq   bosqichi.   Bu
bosqichda   o'quvchilarni   faollashtirish,   mavzuning   mazmun-mohiyatiga   kirib
borish, uni anglab yetish jarayoniga tayyorlash maqsadi ko'zda tutiladi. 
2.   Aqliy   hujum.   Bu   usul   darsning   boshlanishida   yoki   istalgan   joyida
qo'llanishi mumkin. Bu bosqichda muammo o'quvchilarga aqliy hujum yo'li bilan
beriladi va ularning fikrlari orqali ochiladi.
3.   Anglash   bosqichi.   Mavzuga   oid   xulosaviy   fikrlar   eshitiladi   va   o'qituvchi
tomonidan yangi fikrlar bilan to'ldiriladi. 
4. Fikrlash bosqichi. Mavzu yuzasidan o'zlashtirilgan bilim va tushunchalarni
qisqa jumlalarda qilish topshiriladi. Bu topshiriqni bajarish uchun sinf guruhlarga
bo'linadi. Har bir guruh topshiriq bo'yicha o'z fikrini yozadi va har bir guruh vakili
bajarilgan topshiriqni boshqalarga ma'lum qiladi.
Guruhlar   bilan   ishlash   faqat   fikrlash   bosqichida   emas,   balki   birinchi
bosqichdan   boshlab   yo'lga   qo'yilishi   mumkin.   O'quvchilarni   guruhlarga   bo'lib
ishlash uchun quyidagi talablarga amal qilish zarur. 
1. Guruhlarga ajratish o'qituvchi tomonidan amalga oshiriladi.
2. Har bir guruhga rahbar tayinlanadi.
3. Har bir guruhdagi o'quvchilar bilim darajasining teng
bo'lishiga erishish kerak.
11 4. Guruh doira shaklida o'tirishi lozim.
5. Ish jarayonida har bir guruhning faoliyatiga, g'oyalariga e'tibor beriladi.
Bulardan tashqari guruhlarga aniq yo'l-yo'riq ko'rsatish, topshiriqlarni bajarish
uchun   yetarli   vaqt   ajratish,   kuchli   guruhlarni   rag'batlantirib   borish   ishning
natijasini   baholash   kabilarga   ham   ahamiyat   berish   mumkin   hisoblanadi.   Dars
jarayonida   guruh   a'zolarini   almashtirib   borish   ham   mumkin.   Interfaol   metod   o'z
ichiga “Kichik guruhlar bilan ishlash” “Baxs-munozara” “Guruhlar aro bellashuv”
“Aqliy hujum” “Tanqidiy fikrlash” kabi metodlarni qamrab oladi. Kichik guruhlar
bilan ishlash metodi.
Bu   keng   qo'llaniladigan   interfaol   metodlardan   bo'lib,   bu   metod
o'quvchilarning   darsdagi   faolligini   ta'minlaydi.   Ularning   munozarada   qatnashish
huquqini ta'minlaydi, boshqalar fikrini qadrlashga o'rgatadi. Guruhlar bilan ishlash
o'quvchilar o'rtasida vazifalarni aniq taqsimlashga tayanadi.
I-guruhda   o'tiladigan   “Ta'lim   metodlari”   mavzusini   interfaol   metod   asosida
o'rganish   haqidagi   fikrlarimizni   bayon   qilamiz.   O'tilgan   mavzu   ta'lim   metodlari
haqida   bo'lib,   unga   doir   bilimlar     savol-javoblar   va   topshiriqlarni   orqali
mustaxkamlangandan   so'ng   yangi   mavzu   e'lon   qilinadi.   O'qituvchi   mavzuni   e'lon
qilib, bugungi o'tiladigan darsning maqsadini tushuntiradi va bu maqsadga erishish
uchun   sinfning   guruhlarga   bo'linib   ishlashini   aytadi.   I-   guruh   o'quvchilari
o'qituvchi   tomonidan   to'rtta   guruhga   bo'linadi.   (Bu   guruhlar   soni   bundan
boshqacha   bo'lishi   ham   mumkin,   biz   mavzuning   mohiyatidan   kelib   chiqib   to'rtta
guruhga ajratamiz).
1-guruh “Zukko” 
2-guruh “Ziyo”
3-guruh “Ibora”
4-guruh “Bog'lovchi”
O'qituvchi guruhlarning vazifasini tushuntirib, ularga quyidagi
savollarni beradi.
1. Ta'lim metodlari deb nimaga aytiladiyo
2. Interfaol ta'lim deganda nimani tushunamizyo
12 O'quvchilar   pedagogika   fanidan   o'tilgan  “   Interfaol   ta'lim”   mavzusi   bo'yicha
olgan bilimlari asosida savollarga javob beradilar. 
“Aqliy   hujum”   metodi   biror   mavzu   yuzasidan   berilgan   muammolarni   hal
etishda keng qo'llaniladi. Mazkur metod o'quvchilarni muammo hususida keng va
har tomonlama fikr yuritishga undaydi. “Aqliy hujum” metodi yordamida qo'yilgan
muammo yuzasidan bir necha yechimlarni topish imkoniyati yuzaga keladi. “Aqliy
hujum” metodidan foydalanishda quyidagi qoidalarga amal qilish lozim:
-   Berilgan   muammo   yuzasidan   o'quvchilarning   atroflicha   va   chuqur
mulohazalar yuritishga undash va shunga erishish; 
- O'quvchilarning fikrlari va g'oyalarini rag'batlantirib borish,
tanqid ostiga olinmaslik, ularning erkin fikrlashlariga sharoit yaratish;
- Har bir o'quvchi fikrlar va g'oyalarni baholamaslik;
- Bunday yo'l tutilsa, yangi fikr va g'oyalari baholansa o'quvchilar
fikrlaridan to'xtab qolishlari mumkin.
“Aqliy hujum” metodi asosida tashkil qilingan mashg'ulotlar
quyidagi tartibda o'tkaziladi. Muammo aniqlanadi  va o'quvchilarni muammo
yuzasidan fikrlarni yozuv taxtasiga yoki varaqlarga yozib boriladi. Bildirilayotgan
g'oyalarning mualliflari   tomonidan asoslab   berishga  erishiladi.  Pedagogika  fanida
ko'plab   mavzularni   shu   metod   yordamida   o'rganish   mumkin.   Jumladan,   ayrim
ma'ruzalarni   o'rgatishni   shu   metod   asosida   tashkil   qilish   mumkin.   Pedagogika
darsliklariga   qarab   ko'plab   ilmiy,   ma'rifiy   ma'ruzalar   kiritilgan.   Ma'ruzalar   ustida
ishlash o'qituvchidan katta mehnat va mahorat talab qiladi.
Pedagogika   darsligida   ham   ko'plab   ma'ruzalar   berilgan   bo'lib,   shulardan   biri
“Ta'lim   metodlari”   ma'ruzasidir.   Ma'ruza   ilmiy   uslubda   berilgan.   Ma'ruzalarni
taqqoslab,   ularning   o'xshash   va   farqli   tomonlarini   aniqlash   topshirilgan.   Mazkur
ma'ruzani “Aqliy hujum” metodi yordamida o'rganish ko'zlagan maqsadga erishish
imkoniyatini   yaratadi.   Bu   metod   asosida   ma'ruza   bilan   bir   necha   bosqichda   olib
boriladi.
1-bosqich.   O'quvchilarni   mavzuni   tushunishga   tayyorlash.   O'tgan
mashg'ulotlarda   berilgan   talim   metodlarga   oid   ma'lumotlar   esga   olinadi   va
13 takrorlanadi,   har   bir   ta'lim   metodlarga   o'ziga   xos   xususiyatlari   yodga   olinadi.
Chunki,   ma'ruzalarni   taqqoslash   uchun   o'quvchilarda   ta'lim   metodlariga   oid
ma'lumotlar yetarli bo'lishi kerak. Talim metodlarga oid bilimlar yodga olingandan
so'ng, har ikki ma'ruza o'quvchilar tomonidan mustaqil o'qib chiqiladi. O'quvchilar
ma'ruza mazmunini tushunishga harakat qiladilar.
2-bosqich. Berilgan ma'ruzalarning o'xshash tomonlarini aniqlash.
Buning   uchun   o'qituvchi   o'quvchilarga   quyidagi   savolni   beradi.   Har   ikki
ma'ruza qaysi jihatdan bir-biriga o'xshaydiyo O'quvchilar mazkur savolga shunday
javob beradilar:
- har ikki ma'ruza ham ta'lim metodlari haqida;
- mavzuning mazmuni bir xil;
- har ikki ma'ruzada ham ta'lim jarayonlarda interfaol metodlardan
foydalanish yo'llari haqida fikr bildirilgan.
O'qituvchi o'quvchilarning ta'lim metodlari xaqidagi fikrlarini
umumlashtiradi va o'z munosabatini bildiradi.
Xulosa qilib shuni aytish joizki, interfaol metodlar eng samarali
metodlardan   bo'lib,   barcha   o'quvchilarni   mustaqillikka   va   ijodkorlikka
undaydi.
2.2. Interfaol darslarda o'quvchilarning biluv faoliyatlarini tashkil etish
yo'llari.
Interfaol darslarda o'quv-biluv faoliyatini guruhlarda tashkil   etishning o'ziga
xosliklari mavjud:
-   Bu   shaklda   kollej   o'quvchilari   guruhlarga   bo'linib,   har   bir   guruhga   aniq,
alohida vazifalar beriladi.
-   Har   bir   guruh  alohida   (ya'ni   bir   xil   yoki   tabaqalashgan)   topshiriqlar   ustida
ishlaydi.
-   Topshiriq   o'zaro   muloqotga   asoslanadi   yoki   biror   yetakchi   rahbarligida
tashkil etiladi.
- Guruhlarda topshiriq shunday amalga oshiriladiki, mashg'ulot  yakunida har
bir ishtirokchi yoki guruh a'zosining qanchalik xissa qo'shganini hisobga olinadi.
14 -   Guruh   tarkibi   doimiy   bo'lmasligi   mumkin,   ular   shunday   guruh   a'zosiga
o'zining maksimal xissasini qo'shish imkoniyati yaratiladi. 
-   Guruhlar   turli   kattalikda   shakllantirilishi   mumkin.   Odatda   guruhlarda   4-6
nafar a'zo ishtirok etadi. 
Uning   tarkibiga   beriladigan   topshiriqlarning   mazmuni   va   xarakteriga   qarab
o'zgartirishlar kiritilishi mumkin.
Guruhni   shunday   shakllantirish   kerakki,   har   bir   guruh   tarkibida   mustaqil
ishlash   ko'nikmalariga   ega   bo'lgan   o'quvchilarning   bo'lishi   kutilgan   natijalar
beradi.
Guruhli o'quv-biluv ishlarini tashkil etishda ayrim o'quvchilarning individual
yordamga   muhtojliklari   seziladi.   Shunday   vaziyatlarda   o'qituvchi   tayyorgarlik
darajasi yuqori bo'lmagan o'quvchilarga yordam berib borishi maqsadga muvofiq.
Guruhli   o'quv-biluv   faoliyati   laboratoriya   ishlari,   amaliy   mashg'ulotlar,   tabiiy
fanlardan   tashkil   etilgan   amaliyot,   nutq   o'stirish   mashg'ulotlari   (dialog)
ma'ruzalarni o'zlashtirish, tarixiy materiallarni o'rganish darslarda juda qo'l keladi.
Bu   holatlarda   guruhlarda   o'zaro   muloqot   o'rnatish,   mustaqil   ishlash   yaxshi   natija
beradi. 
Guruhli   o'quv-biluv   faoliyati   yana   o'quv-mavzuviy   konferentsiyalar,
munozara,   mushoira,   debat,   savol-javob,   ma'lum   mavzudagi   kichik   ma'ruzalar,
qo'shimcha mashg'ulotlar, o'quv dasturlaridan tashqari mavzularni o'rganishda ham
juda   qo'l   keladi.   Bunday   o'quv-biluv   faoliyatida   guruh   a'zolari   juda   faollik
ko'rsatadilar, o'z fikr, pozitsiyalarini himoya qilish ko'nikmalari shakllanadi. Guruh
hamkorligida,   kuchli   o'quvchilar   kuchsiz   o'quvchiga   yordam   berish   bilan   ularni
qo'llab   quvvatlaydi,   guruhda   ham   ijodkorlik   vujudga   keladi.   Guruhli   o'quv-biluv
faoliyatini   tashkil   etishda   guruh   a'zolari   orasida   vazifalar   aniq   tasdiqlansa,   o'zaro
hamkorlik   yo'lga   qo'yilsa,   samarali   natijalar   beradi.   O'quvchilarni   o'quv-biluv
faoliyatini guruhni tashkil etishda quyidagi elamentlar hisobga olinmog'i zarur.
1.   O'quvchilarni   guruhlarda   ishlashga   tayyorlash,   o'quv   topshiriqlarini   aniq
qo'shish, guruhda ishlash bo'yicha tushuncha berish, reglament o'rnatish.
2. O'quv topshiriqlarini bajarish bo'yicha reja tuzish, uni muhokama etish. Uni
15 hal   etish   yo'llarini   aniqlash   va   ishni   olib   boorish   bo'yicha   o'zaro   vazifalarni
taqsimlash.
3. O'quv topshiriqlarini bajarish bo'yicha ishni tashkil eta olish. 
4. Guruhdagi ishni tashkil etishda ish jarayoni va a'zolar ish
joylarini kuzatish va zarur hollarda yordamga kelish.
5. Guruhlarda topshiriqlarni bajarish natijalari bo'yicha
axborot   berish,   sinfda   munozaralar   o'tkazish,   ish   jarayonini   borishiga
qo'shimcha   va   tuzatishlar   kiritib   borish.   O'qituvchi   tomonidan   ishning   natijalari
bo'yicha xulosalar chiqarish va yakun yasash. 
6. Guruhda topshiriqlarni bajarish jarayonida o'zaro tekshiruv va
nazorat olib borishni yo'lga qo'yish.
7. Har bir guruhning ish natijalariga, sinf ishiga tahliliy baholar berish.
Guruh ishining muvaffaqiyatli chiqish o'qituvchining o'quv faoliyatini tashkil
eta olish harakati, mahoratiga bog'liq.
Ya'ni   o'qituvchi   guruhda   ishtirok   etayotgan   har   bir   o'quvchining   shaxsiy
faoliyatini   tashkil   eta   olish,   har   bir   o'quvchi   o'qituvchi   ko'magini   olishi,   ishning
borishi   bilan   pirovard   natijani   muvaffaqiyatli   ko'rsata   olishga   bog'liq.   Guruhlar
ishini   o'quv-biluv   jarayonida   tashkil   etishda   bir   qator   kamchiliklar   sodir   bo'lishi
mumkin.   Qiyinchiliklardan   biri   guruhlarni   to'g'ri   maqsadli   shakllantira   olish   va
unda ishni tashkil eta olinishidir. Guruhlarda ishlash jarayonida o'quvchilar ayrim
qiyin topshiriqlarni  mustaqil   yechishga  qiynaladilar.  Shu  sababli  guruhlarda  ishni
tashkil qilishda umumiy ishni tashkil etish bilan bir vaqtda individual ishlarni
ham   tashkil   etishga   to'g'ri   keladi.   Bunday   hollarda   ko'pincha   yaxshi
natijalarga   erishish   mumkin.   Umuman   o'quv   predmetlari   bo'yicha   beriladigan
topshiriqlarning qiyinchilik darajasiga qarab guruhda
ijodiy   muhit   yaratiladi.   Guruhlarda   ishlash   davrida   o'quvchi,   o'quvchi-
o'quvchi   orasida   o'zaro   hamkorlik,   o'zaro   yordam   muhiti   o'rnatilsa,   guruhlar   ishi
kutilgan natijalarni beradi.
Trening.   Interfaol   metodlarda   ishlash   va   o'sha   sharoitlarda   ishlash
malakalarini   hosil   qilish   uchun   treninglar   tashkil   etiladi.   Treningda   ishtirok
16 etuvchilar   ma'lum   bo'lgan   metodlarni   o'z   o'quv   faoliyatlarida   foydalanish   uchun
malaka   va   ko'nikmalarni   hosil   qiladilar.   Treninglar   davomida   mavjud   bo'lgan
yangi metodlar muhokama qilinadi, o'rganiladi, ko'nikmalar hosil  qilinadi. O'zlari
shu asosida yangicha ishlash faoliyatini o'rganadilar.
Umuman treninglar qo'shimcha ta'lim olishning asosiy
formalaridandir. Treningning o'ziga xosligi shundaki, mutaxassisni o'z
faoliyatini,   qobiliyatini   oshirishga   yo'naltirilgan   bo'ladi.   O'qituvchi   o'z
o'quv-biluv faoliyatida vaqtdan unumli foydalanishni, mustaqil ish
yuritishni, qarorlar qabul qilishni o'rganadilar.
Mutaxassislar treningni to'rt guruhga bo'lishni tavsiya etadilar.
- o'z faoliyatini tashkil etuvchi mashg'ulotlar;
- komanda bo'lib ishlashga tayyorlanish;
- boshqalarni o'qitish ko'nikmasini olish;
- qo'shimcha ta'lim oluvchi ehtiyojni qondirish;
Birinchidan, “Shu yerda va hozir” qoidasi, guruhni tashkil etish
momentida qoida, fikr, mulohazalar, jarayon kechishi hisobga olinishi
kerak. Shu yo'sinda har bir ishtirokchining diqqat e'tiborini shaxsan o'ziga
va atrofida kechayotgan voqealarga torta olish, ishtirokchi o'zini qanday tuta
olishi, ko'rsata olishiga e'tibor qaratilishi kerak.
Ikkinchidan,   “Samimiyat   va   ochiqchasiga”   qoidasi,   shunga   erisha   olish
kerakki,   guruh   a'zolari   ko'zbo'yamachilik   va   yolg'ondan   holi   bo'lishlari   shart,
guruhdagi   shaxslarni   o'ziga   ishonchi   va   sog'lom   vaziyatning   maqsadli   borishiga
turtki   bo'ladi.   Bunday   muhitni   yaratish   shaxslar   orasidagi   muloqotning   samarali
kechishini   ta'minlaydi.   Albatta   guruhlarda   boshlangandan   bunday   vaziyatni   hosil
qilish   mumkin.   Har   doim   ham   guruhlarda   ishni   tashkil   etishda   bir-birini   qo'llash,
hayri   hohlik,   ochiqchasiga   samimiy   fikr   bildirish   imkoniyatlari   bo'lavermaydi.
Bunday holda trener har bir ishtirokchining himoyalanganligi, ochiqchasiga o'z
fikrini   bayon   eta   olishga   muhit   yaratishi   kerak.   Shundagina   guruh   ishtirokchisi
muloqot   jarayonida   o'zi   o'ylagan,   aytishi   mumkin   bo'lgan   fikrni   o'sha   zahotiyoq,
o'z   vaqtida   aytadi,   bildiradi,   Uchinchidan,   “Men”   qoidasi,   uruhlarda   hammaning
17 fikri   undoq   yoki   bundoq   deb   aytish   man   etiladi.   Fikrlar   faqat   ayrim   shaxslar
tomonidan, uning o'z nomidan fikr-mulohazalari alohida-alohida bildirilishi kerak. 
Bunda   bildirilayotgan   fikr   yoki   g'oya   shaxs   mas'uliyatiga   yuklanadi.   U
qanday bo'lsa shunday qabul qilinadi. Shu yo'sinda guruhda har bir shaxsning roli
va o'rni bo'lishiga erishiladi.
    To'rtinchidan, “Faollik qoidasi”, guruh ishida passiv kuzatuvchi bo'lmasligi
kerak.   Topshiqlar   yechimida   hamma   qatnashchilar   shaxsan   ishtirok   etishi   zarur.
Agar  guruh a'zolaridan  birortasi  faol  qatnashishdan  bosh  tortsa,  uni  kelgusi  ishda
qatnashishi yoki qatnashmasligini ko'rib chiqishga to'g'ri keladi.
Beshinchidan, “Guruhda nima sodir bo'lsa o'z joyida qolish” qoidasi, guruhda
etik   talablar,   ruhiy   xolatlarni   vujudga   keltirish   uchun   guruhda   sodir   bo'ladigan
noo'rin,   noto'g'ri   fikrlar   tanqid   ostiga   olinmasligi,   muhokama   qilinmasligi   juda
muhimdir. Nimaiki aytilsa va gapirilsa guruhda qolib ketishi kerak.
Treningni   tashkil   etish   va   o'tkazishda   shunday   metodlar   mavjudki   ular
universal xarakterga ega. Masalan, guruhiy munozaralar, o'yin asosidagi metodlar,
vaziyatlarni   modullashtirish,   inson   sezgilarini   rivojlantirish   texnikalari,   mediativ
texnikalar   va   boshqalardir.   Lekin   biror   maqsadni   ko'zda   tutadigan   treninglarning
o'ziga   xos   metodlari   ham   mavjud.   Guruhli-munozara   bu   metod   muammoli
savollarni hamkorlikda muhokama etishda qatnashchilarni nazariy va strategiyalari
asosida   kechadi.   Bunday   metodlar   masalaning   yechimiga   turli   tomonlardan
qarashga mo'ljallanadi, masalani yechimiga har bir ishtirokchi alohida fikr bildiradi
va   shular   asosida   qandaydir   yechimga   olib   kelinadi.   Trener   munozarani   turli
savollarni qo'yish asosida boshqaradi va ularni yechimi sari boshlaydi. Agar guruh
a'zolari   biror   savolni   o'rtaga   tashlasalar,   boshqaruvchisiz   o'zlari   yechimini   izlab
topishlari ham mumkin. Birorta ta'lim tashkilotida komandani tashkil etish maqsad
qilib olishi ham mumkin.
Trening   qoidani   tashkil   etish   bo'yicha   munozara   o'tkazish   bilan   boshlanishi,
komanda   deganda   nimani   tushuniladi,   komandaning   shakllanishi   qaysi   mezonlar
asosida   shakllantiriladi   kabi   savollar   muhokamasi   bilan   yakunlanishi   mumkin.
Bunda   komandaning   shakllanishi   turlicha   bo'lishi   mumkin.   Shunday   guruhlar
18 shakllanishi  mumkinki  ular  shaxsiy  tarkibda samarali  ishlashni  yoqlab chiqishlari
mumkin.   Bunday   munozaralar   komanda   tuzishda   diagnostika   rolini   o'ynashi   va
trening   oldiga   aniq   maqsadlarni   qo'yishga   yordam   berishi   mumkin.   Trening
o'tkazishning   didaktik   vaziyati,   ijodkorlik,   faoliyatini   tashkil   etish,   imittsiya,
ishchanlik, o'yinli metodlarga bo'lishi mumkin. Treninglarni o'yinli metodlar bilan
o'tkazilishi   juda   sermahsul   yo'ldir.   Guruhlarda   ishlash   jarayonida   ishtirokchilarni
o'zaro   tanishtirish,   o'yinlari   ular   orasida   tortishish   zo'riqishlarning   oldini   olish,
o'zini   ruhiy   himoyalashda   katta   rol   o'ynaydi.   O'yin   faoliyatini   tashkil   etish   guruh
a'zolari   orasida   qiyinchilik,   muloqotlarni   olib   borishdagi   psixologik   holatlarni
yahshilaydi.   Trening   samarali   kechishi,   yangi   ko'nikmalarni   egallash,   kasbiy
mahoratlarni olish, ijodiy faoliyatning rivojlanishiga olib keladi. Tortinchoqlikdan
holi bo'lish, ochiq-oydin fikr aytish holatlariga olib keladi.
Vaziyatlarni   modellashtirish.   Treninglar   jarayonida   ishtirokchilarning   o'zini
qanday tutishi, qanday bir qolipdagi hulqi bilan ishtirok etilayotganligini tushinish,
kuzatilishga to'g'ri keladi. Vaziyatni modellashtirishda ishtirok etuvchi jarayonning
borishida o'ziga foyda yoki ziyon keltiradigan holatlarini  ko'ra bilish, kuzatish va
tahlil qilish orqali eng qulay tomonlarini ajrata bilishi zarur.
Sensorik   sezgilikni   rivojlantirish   texnikasi.   Bu   sezgirlik   orqali   ishtirokchilar
boshqa   ishtirokchini   qabul   qila   olishi,   tushinishi,   sezishi   va   baholashga
o'rganadilar,   o'zini-o'zligini,   guruhni   tushunib   boradilar.   Maxsus   mashqlar   orqali,
verbal   va   noverbal   axborotlarni   olish   orqali,   boshqa   odamlar   uni   qanday   qabul
qilayotganliklarini   bilish   orqali   ishtirokchi   o'z   qarashiga   ega   bo'ladi,   tashqi
qiyofadan   shaxsiy   qarashlar   shakllanishini   tushunib   boradi.   Xulosa   o'rnida   shuni
aytish   kerakki,   treningda   metodlar   quyidagicha   bo'lishi   mumkin.   Komanda   bo'lib
ishlash,   kichik   guruhlarga   bo'linib   ishlash,   rolli   o'yinlar,   mini   ma'ruzalar   (15-
minutgacha), ular trening a'zolariga   o'quv-metodik qo'llanma materiallar tarqatish
orqali amalga oshiriladi. Treninglarning mazmun jihatidan yo'nalishlari:
-   treninglarga   ehtiyojni   o'rganish   bo'yicha   foks-guruhli   ishini   tashkil   etish,
bunda tashkilotni o'rganayotganida trening rolm va uni bilish; - trening maqsadini
belgilash va uni himoyachi  bilan kelishishi. O'quv maqsadiga qarab trening turini
19 tanlash;   -   treningning   mazmuniga,   kutilayotgan   natijalariga   qarab   uning
davomiyligi   belgilash,   vaqt   hisobini   olish;   -   trening   korporativ   xususiyati,
tayyorgarlik fazolari va o'tkazish jarayonini belgilash;
-   treningga   tayyorgarlik   –   “nimaga”,   “kim”,   “nimani”,   “qachon”   va
“qaerda”ligining   hisobini   olish;   trening   qatnashuvchilaridan   tahminiy   anketalar
olish; 
- trening dasturi va o'quv-metodik meyoriy hujjatlarni tayyorlash;
-   korporativ   treninglar   porodokslarini   olib   borish,   baholashni   oldindan   ko'ra
bilish;
-   trening   olib   borishda   o'quv   jarayoniga   ketadigan   taxminiy   vaqt,
ishtirokchilarni joylashtirish, o'tiladigan joyni tartibga keltirish; 
- treningning boshlanishi (ochilishi) va tugallanishi (yakunlanishi);
-   tabriknoma,   tanishish,   o'quv   jarayoniga   ishtirokchilarni   jalb   etish
metodlarini ishlab chiqish.(Ularning o'zaro muloqotini tashkil etish);
-   treningdan   kutilmagan   natijalarni   aniqlashtirish.   Ishtirokchilar   bilan
treningning   so'ngi   dasturini   kelishib   olish,   trening   jarayonidagi   o'zaro
munosabatlar qonun-qoidalarini kelishish “o'yin qoidalari”;
-   murakkab   xarakterli   ishtirokchilar   bilan   ish   yuritish,   o'ziga   xos
shtirokchilarning   tiplarini,   konfliktli   vaziyatlarni   oldindan   ko'ra   bilish,
ularni vaqtida bartaraf etish.
- tadqiqot va qayta aloqa o'rnatish, trening yakunida trening ishtirokchilaridan
anketa   olish.   Trening   o'tkazishning   tuzilishi;   -   maqsadni   belgilash,   o'qitiladigan
dasturning mazmunini belgilash;
- ishtirokchilarning kasbiy tayyorgarlik darajasini diagnostic tahlil qilish;
-   programma   mazmunini   muhitga   moslashtirish   va   trening   o'tkazish
metodlarini belgilash; - trening o'tkazish jarayoni;
-   trening   natijasida   olgan   bilimlarini   baholash.   Trener   kimyo   U   nima   bilan
shug'ullanadiyo Trener o'quv dasturi, trening mazmunini, trening faoliyatini olib
borish, trening natijalarini baholash bilan shug'ullanadi. Uning bosh maqsadi
mavjud bo'lgan yangi metodlarni, interfaol usullarini o'quvchilarga o'rgatish orqali
20 ularda   yangi   sharoitda,   ehtiyoji   mo'ljallangan   ta'lim   jarayonini   olib   borish
ko'nikmalarini shakllantiradi. Shu bilan barcha o'quvchilarning interfaol usullarga,
metodlarga bo'lgan ehtiyojini o'rganib boradi. Shu asosda treninglarni ehtiyojlarga
moslab,   loyihalash   ishlarini   olib   boradi.   Shu   bilan   birgalikda   trener   o'quv   kursi
dasturini,   mazmunini   shakllantiradi,   u   bir   vaqtning   o'zida   trening   qatnashchilari
hisobini olib, jarayonni tashkil etish instruktsiyasi, talab etilgan barcha o'quv
materiallari, tarqatma materiallari, zaruriy texnik jihozlarning hisobini qiladi.
Trener   faoliyatidagi   eng   muhim   davr   trening   jarayonini   tashkil   etish   va   olib
borishdir.   U   o'quv   kursining   taqdimotidir.   Amaliy   sessiyalar   menejmenti,
munozaralar olib borish, qatnashchilardan olingan javoblarni koordinatsiya qilish,
qayta   aloqani   o'rnatish,   har   bir   borayotgan   jarayonni   nazorat   etish,   vaqtida   dam
berish, ularni o'quv jarayonida ruhiy va ijtimoiy himoya qilish talab etiladi.
Trenerlar   trening   materiallarini   to'plash,   tanlash,   taqdim   etishga   yuborish
kasbiy   mahoratini   namoyon   etishi   kerak.   Ular   juda   oson   muloqatga   kirishuvchi
suhbatdosh va tashkilotchi, kamtar inson bo'lmog'i lozim. Albatta trening yakunida
trenerdan   olingan   natijani   tahlil   qila   olish,   baholash   kerak.   Tahlillar   har   doim
sistemali   bir   tizimda   tashkil   etilishi   kerak.   Trenerdan   treninglarning   tashkiliy
muammolarini hal qilishi, tajribasiga suyanishi, maslahat berib borishi talab etiladi.
Trener   yuksak   kasb   egasi,   kommunikativ   ko'nikma,   yuqori   malakali   o'qituvchi,
liderlik funktsiyasini bajara oladigan, menedjerlik darajasida rivojlangan shaxsdir.
So'zsiz   aytish   mumkinki,   o'qituvchilarni   yangi   talablar   asosida   ishlashga
o'rgatishda   trenerning   o'rni   va   roli   beqiyosdir.   Ta'lim   sifati   va   samaradorligini
oshirish  trenerlarning  ish   faoliyatiga  ko'p   jihatdan   bog'liqdir.  Interfaol  metodlarni
maktab   ta'limiga   kiritishdan   oldin   qilinadigan   ish   o'qituvchilarni   shu   jarayonga
tayyorlash   va   malakasini   oshirishdan   boshlanadi.   Uning   uchun   o'qituchilarni
tayyorlashda   interfaol   seminar,   trening,   maxsus   maqsadli   kurslarda,   doimiy
harakatdagi   o'quv   kurslarida   ayrim   hollarda   shaxsiy   dastur   asosidagi   mustaqil
malaka   oshirish   jarayonida   amalga   oshiriladi.   Ularning   interfaol   metodlarni
o'zlashtirishlari   maxsus   o'quv   guruhlarida   shakllanali.   Guruhlar   va   trenerlar   bilan
yonma-yon fasilitatorlar ish yuritadilar. Shu munosabat bilan fasilitator kimyo Uni
21 funktsiyalari nimalardan iborat degan savolga javob berish zaruriyati tug'iladi. 
FASILITATOR   –   davra   suhbatlarini,   munozara,   mushoira,   debat,   seminar,
treninglarni olib boruvchining yordamchisidir.
Uning   maqsadi   –   guruhda   guruh   a'zolarini   qo'llab-quvvatlash,   oldida   turgan
vazifani   bajarishga   yo'naltirishdir.   U   guruh   a'zolarining   shaxsiy   va   kasbiy
rivojlanishlariga qulay muhit  yaratib beruvchi shaxs.  Fasilitator guruhlarda o'zaro
borayotgan muloqot jarayonini olib boruvchidir.
Fasilitator guruhda ishni tashkil etishda, olib borishda jarayonning samaradorligini
ta'minlaydi.   Uning   vazifasi   guruhda   hamkorlikni,   hamfikrlikni,   ijodiy   muhitni
yaratish,   guruhni   jipslashtirish   va   vaqt   reglamentini   boshqarish.   Fasilitator
guruhlarni   bir-birini   qo'llab-quvvatlashga,   o'zaro   yordam   berish   muhitida   ish
yuritishga yo'llovchidir. Guruhlardagi ishning muvaffaqiyatli kechishi, sessiyalarda
ishning jonli muloqotlarga boy bo'lishi fasilitatorning faolligi yoki befarqligi bilan
belgilanadi.   Guruhlarda   sessiyalarni   olib   borishda   ko'p   qirrali   ishlar   yo'lga
qo'yilishi kerak, ruhiy holatni boshqarish, vaziyatlardan chiqa olish, ko'pchilikning
diqqat-e'tiborini   yo'naltira   olish   bilan   belgilanadi.   Guruhlarda   ish   olib   borish
jarayonida ishning muvaffaqiyatli kechishga olib keladigan fasilitator funktsiyalari
quyidagicha   bo'lishi   kerak:   1.Fasilitator   ushbu   faoliyatga   dirijyorlik   qiladi.   U
guruhdagi har bir a'zoni payqash, rivojlantirish, eng kichik g'oya o'rtaga tashlansa
ham   darhol   uni   qo'llash   kerak.   E'tiborni   kam   tashabbusli   a'zoga   qaratib   hammani
shu g'oyani rivojlantirish, xulosalarga kelishga undaydi. 
2.Bu faoliyat fasilitatordan “bashorat” qila olish qobiliyatini talab etadi. Ya'ni,
guruhdagi   tug'ilayotgan   vaziyatni   payqay   olish,   qisqa   vaqtda   masalani   yechimi
tomon   borish.   Erkin   fikr   yuritishga,   tortinmasdan   o'z   g'oyalarini   ayta   olishga
yo'llaydi. 3. Fasilitator vaqt kelganda (raqqos) o'yinchi hamdir. Ya'ni, guruh ishini
dadil,   qo'rqmasdan   o'z   ortidan   ergashtirish   kerak.   Guruhdagi   vaziyatni
sekinlashtirish, tezlashtirish, jonlantirish, goho ilgari ko'zda tutilgan stsenariyadan
chiqishga   ham   borishi   mumkin.   Tinib-tinchimay   olg'a   bosish   uning   shioriga
aylanmog'i zarur. 
4.   Tinib-tinchimaydigan,   izlanuvchan   fasilitator   tajriba-sinov   ishlarini   yo'l-
22 yo'lakay yecha oluvchi, kerak bo'lsa ilgari uchramagan, ko'zda tutilmagan yo'llarni
izlab   topib   nostandart   yo'llar   bilan   mantiqan   o'ylab   katta   g'oyalar   yechimini   topa
oluvchidir.
5. Olmosdek qayralgan inson sifatida guruhdagi ish jarayonini
biror   kichik   g'oya   tanlash,   kutilmagan   biror   savol   tashlash   orqali   sifatli,
samarali   kechishga   yo'naltiradi,   maqsadga   erishadi.   Guruhda   ijodiy   innovatsion
faoliyat yarata oladi.
2.3. Interfaol metodlar va ulardan ta'lim
jarayonida foydalanish.
    Zamonaviy ta'limni tashkil etishga qo'yiladigan muhim talablardan
biri   ortiqcha   ruhiy   va   jismoniy   kuch   sarf   etmay   qisqa   vaqt   ichida   yuksak
natijalarga erishishdir.
      Bugunki   kunda   bir   qator   mamlakatlarda   o'quvchilarning   o'quv   va   ijodiy
faolliklarini   oshiruvchi   hamda   ta'lim   tarbiya   jarayonini   samaradorligini
kafolatlovchi  interfaol   metodlarni   qo'llash  borasida  katta  tajriba  to'plangan  bo'lib,
ushbu tajriba asoslarini tashkil etuvchi metodlar I N T YE R F A O L M YE T OD
lar nomi bilan kiritilmoqda. Quyida ta'lim amaliyotida foydalanilayotgan interfaol
metodlardan   bir   nechtasining   mohiyati   va   ulardan   foydalanish   borasida   so'z
yuritamiz: Interfaol asosida dars jarayonini tashkil etilganda: 
1. O'quvchining o'zaro faolligi oshadi, hamkorlik, ijodkorlikda
ishlash ko'nikmalari shakllanadi.
2. O'quv, reja, dastur, darslik, standart. meyor, qo'llanmalar, mavzu
mazmuni bilan ishlash malakalari shakllanadi.
3. Ta'lim mazmunini, ma'ruzasini mustaqil mutoola qilish,
ishlash, o'zlashtirish kundalik shaxsiy ishlariga aylanadi.
4. O'quvchi erkin fikr bildirish, o'z fikrini himoya qilish,
isbotlay olish, tasdiqlay olishga odatlanadi.
5. Eng muhimi o'quv jarayonida didaktik motivlar vujudga keladi.
Ya'ni, o'quvchining ehtiyoji, hoxish-istagi qondiriladi. O'quv-biluv
jarayonida   o'quvchining   manfaatdorligi   oshadi.   Bu   holat   o'quvchini   o'quv
23 maqsadlariga   erishishda   yuqori   bosqichga   ko'taradi.   Darsni   interfaol   metodlarda
tashkil   etishning   qanday   afzalliklari   mavjud.   O'qitish   mazmuni   yahshi
o'zlashtirishga   olib   keladi.   “O'z   vaqtida   o'quvchi-o'qituvchi-o'quvchilar   orasida
ta'limiy   aloqalar   o'rnatiladi”.   O'qitish   usullari   ta'lim   jarayonida   turli   xil
ko'rinishlarda kechadi.
O'quv   jarayonida   o'quv   ehtiyojini   qondirish   bilan   birgalikda   yuqori
motivatsiyaga ega bo'ladi. O'quvchilarda o'zaro axborot berish, olish, qayta ishlash
orqali o'quv materiali yahshi o'zlashtiriladi. O'quvchida o'zaro muloqotga kirishish,
fikr bildirish, fikr almashinish ko'nikmalari shakllanadi.
O'quv   jarayonida   –   o'quvchining   o'z-o'ziga   baho   berishi,   tanqidiy   qarashi
rivojlanadi.   O'quvchi   uchun   dars   qiziqarli   va   mazmunli   o'qitilayotgan   fanga
aylanadi,  o'qish   jarayoniga   ijodiy  va   mustaqil   yondashishga  harakat  qiladi  va  har
bir daqiqani g'animat deb biladi. Muhimi o'quvchilarda:
- o'quv mehnatiga o'zida hoxish-istak uyg'ota olishga;
- har qanday vaziyatda faollik ko'rsata olishga;
- ayniqsa, hozirgi tezkor axborot manbalaridan unumli
foydalana olishga kunikmalari shakllanadi. Shuning uchun ham, hozirgi
kunda o'quvchining o'z-o'zini rivojlantirish texnologiyasini yaratish
pedagogika   va   didaktika   fanlari   oldida   o'z   yechimini   kutayotgan   dolzarb
muammolardandir.   Barkamol   shaxs   ta'limoti   tadriji.   Komil   inson,   barkamol
shaxsni   har   tomonlama   kamol   toptirish   muammosi   ko'pgina   tadqiqotlarning
predmeti   bo'lib   kelgan.   Ayrim   tadqiqotchilar   –komil   inson   muammosini   hozirgi
davrda o'rganish mumkin emas degan qarashlari, tasavvuf  tariqasi  namoyondalari
komil   inson   “Ollohning   diydoriga   erishgan,   buyuk   shaxs”   degan   xulosaga
kelganlar.   Barkamol   shaxsni   shakllantirish   ta'limoti   bir   necha   yillik   tarixga   ega.
Komil   inson,   avvalo,   qahramonlik   eposlarida,   ertaklarda,   xalqning   ideali   orzusi
sifatida ifodalanadi. Ularning badiiy obrazi tasvirlanadi, ya'ni xalq pedagogikasida
barkamol shaxs metodi atroflicha o'z aksini topgan. Lekin, mavjud real shaxsni har
tomonlama   kamol   toptirish,   barkamol   shaxs   sifatida   shakllantirish   muammosi
ilmiy jihatdan hal etilmog'i lozim.
24 Barkamol   shahsning   shakllantirish   borasidagi   ilmiy   manbalar   eng   qadimgi
yozma yodgorliklardan bo'lmish “Avesto” da o'zining dastlabki ifodasini topgan. U
ko'p   asrlar   davomida   ilmu   ma'rifatni   o'rgatish,   axloq-   odob   fazilatlarini
tarbiyalashda   dasturilamal   vazifasini   bajargan.   Jumladan,   yahshilik   va   ezgulikni
ulug'lab   “Yahshilik   va   ezgulik   yaratish   uchun   kishi   tinmay   mehnat   qilishi,   o'z
qo'llari   bilan   noz-ne'matlar   yaratishi   lozim”.   “Mehnat   qilmaydigan   odam!   Sen
haqiqatdan   ham   tilanchilar   qatorida   yot   eshiklarga   ta'zim   qilib,   abadul-abad   bosh
egib   turursan”   deb   dangasalik   va   ishyoqmaslikni   qattiq   qoralaydi.   “Avesto”dagi
urf-odatlar, rasm-rusmlar, tabiatni e'zolash, atrof-muhitni pok saqlash borasidagi
fikrlar   diqqatga   sazovor   bo'lib,   ular   inson   kamoloti   uchun   “ahloq   kodeksi”
vazifasini   bajaradi.   Komil   inson   ta'limoti   tadrijida   jahon   pedagogikasi,   falsafa
fanida   tan   olingan   qadimgi   boshqa   mamlakatlar   faylasuflarining   qarashlari   ham
o'ziga   xos   ahamiyatga   ega.   Biz   O'zbekistonda   komil   inson   ta'limotining
rivojlanishi   mintaqa   xususiyatidan   kelib   chiqadigan   barkamol   shaxsni
shakllantirish   muammosini   o'rganishni   –   maqsad   qilib   qo'ydik.   Chunki,   ta'lim-
tarbiya   tizimini   takomillashtirish,   uni   amalga   oshirishda   barkamol   shaxs   –
modelini   aniqlash   muhimdir.   Shuning   uchun,   barkamol   shaxs   ta'limoti
taraqqiyotining   har   bir   bosqichini   tahlil   etish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   borada
Sharq   Renessanssining   birinchi   bosqichi   IX-XII   asrda   Farobiy,   Al-Farg'oniy,
Ahmad   ibn   Abdulloh   at-Termiziy   (IX   asr),   Beruniy,   Ibn   Sino,   Yusuf   Hos   Xojib
(IX   asr)   larning   ta'limoti   alohida   o'rin   tutadi.   Bu   davrda   barkamol   shaxs   modeli
o'ziga   hos   kontseptsiyasida   ifodalanadi.   Forobiy   barkamol   shaxsda   aqliy,   estetik,
jismoniy,   mehnat   fazilatlari   uyg'unligini   asoslaydi.   O'zida   12   ta   tug'ma   hislatni
mujassamlashtirishgan   kishigina   ahloqiy   komil   inson   bo'lishi   mumkinligini
ta'kidlab,   ularni   birma-bir   sanab   o'tadi.   U   “Fozil   jamoa”,   “Fozil   shaxar”   barpo
etishning mumkin sharti – bilimlarni egallashdan iborat deb biladi va bilimlarni –
til   ilmi,   tibbiyot   ilmi,   mantiq   ilmi,   matematika   ilmi,   siyosiy   bilimlarga   ajratadi.
Shuningdek,   ta'lim-tarbiyaning   mohiyatini,   bir-biridan   farqini   “Ilmlar   tasnifi”
asarida insonni o'rganishni birinchi o'ringa qo'yadi. Insondagi bioquvvatlar tizimini
beradi.   Abu   Nasr   Forobiy   barkamol   shaxsda   kasb   tarbiyasi   yetakchilik   qilishi
25 “tarbiyaning   raisi”   bo'lishini   ta'kidlaydi.   Beruniy   esa   barkamol   shaxsni
shakllantirishni butun borliq, koinot bilan bog'liq holda o'rganishni tavsiya etadi. U
insonning   ahloqiy   kategoriyalari   haqida   “To'g'rilik   va   haqiqat”,   “Yahshilik   va
yomonlik”   “Rostlik   va   yolg'onchilik”,   “Fahrlanish   va   g'amginlik”,   “G'azab   va
ilmsizlik”, “Halollik va haromlik”, “Do'stlik va dushmanlik”, “Xalqlar do'stligi va
tinchligi   uchun   kurash”   va   boshqa   xususiyatlarni   kishilarning   tabiati   bilan
bog'laydi.   U   o'zining   “Qadimgi   xislatlari:   taqvodorlik,   to'g'rilik,   o'zini   saqlash,
dindorlik, odillik, insoniy kamtarlik, latofat, sobitqadamlik, ehtiyotkorlik, sahiylik,
muloyimlik, siyosat va boshqarish ishlarida bilimdonlik, tadbirkorlik, to'g'ri taxmin
qila   bilish   va   bulardan   boshqa   aqlga   sig'maydigan   kishi   bayon   etib   tugata
olmaydigan   (yahshi)   sifatlardan   iboratdir”   deydi.   Shuningdek,   ushbu   asarda
ko'pgina   xalqlarning   urf-odatlarini   tahlil   etadi   Buyuk   tabib   va   olim   Ibn   sino
insonni   jismoniy   va   ma'naviy   uyg'unlik   qonuniyatlari   nuqtai   nazardan   o'rganadi.
Uning   tib,   mantiq,   hikmat,   falakiyat   va   boshqa   qator   ilmlarga   doir   asarlari   asrlar
davomida   o'sha   insonning   jismoniy   va   ma'naviy   kamoloti   uchun   xizmat   qilib
kelmoqda. Uning asarlarida buyuk hakim kishilardagi mehr-shavqat, sahovat, sabr-
toqat,   qat`iyat,   jasorat,   tirishqoqlik,   mehnatsevarlik,   ahdga   vafo,   ziyraklik,
kamtarlik, shirinso'zlik, burch, ishonch, sadoqat kabi ezgu sifatlarni talqin qilingan,
insonlarning bu sifatlarga erishish yo'llari ilmiy va amaliy jihatdan tahlil qilingan.
Alloma “Tib qonunlari” asarida insonni tug'ilgandan boshlab tarbiyalash lozimligi
haqidagi fikrni tibbiy nuqtai nazardan asoslab berish bilan birga, bu tarbiyani qay
yo'sinda   va   qanday   yo'nalishlarda   olib   borish   kerakligini   batafsil   bayon     qiladi.
Yuqoridagi   mavzuni   o'quvchilar   turli   interfaol   metodlar   orqali   mustaxkamlab
borishi   maqsadga   muvofiqdir.   O'zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgan
kundan boshlab xalq milliy ta'lim-tarbiyasiga juda katta e'tibor berib kelinmoqda.
Kasb-   hunar   kollejlari   va   akademik   litseylar   amaliyotida   buning   yaqqol
namunasini   ko'rish   mumkin.   Davlatning   bu   boradagi   sa`y   harakatlarining   ijobiy
natija   berishi   esa   muayyan   darajada   mazkur   muassasalarda   o'qitiladigan   umumiy
o'rta   ta'lim   o'quv   fanlarini   o'qitish   saviyasi,   darajasi   va   samaradorligiga   bog'liq.
Zero, kadrlar jamiyat taraqqiyotining asosiy omilidir.
26 XULOSA
     
Shuni   ham   ta‘kidlash   lozimki,   hozirda   axborot   sohasini   rivojlantirish   va
faoliyatini yaxshilash bo'yicha ham O'zbekistonda bir qator Prezident Farmonlari
va   qonun   hujjatlari   ishlab   chiqilmoqda.   Bular   esa   o'z   navbatida   aholi   ongini
oshirish va malakali servis xizmatni tashkil qilishga qaratilgandir.
Xulosa qilib aytganda, hozirgi kunda axborotni istalgan vaqtda va ishonchli
manba   orqali   qabul   qilish   va   undan   samarali   foydalanish   eng   asosiy   masaladir.
Ayniqsa,   ommalashib   borayotgan   mobil   texnologiya   sohasida.   Yurtimizdagi
mobil   texnologiya   sohasidagi   o'zgarishlarni   olib   qarasak,   boshqa   hech   bir
davlatdan   qolishmagan   holda   endilikda   O'zbekistonda   ham   Android   operatsion
tizimida   o’quvchilarga   bilim   va   malaka   o’rgatishni   ta’minlab   beradi.   Kelajakda
o’quvchilarning darslarini Android telefonlar orqali o’qish va kerakli resusrslarni
o’rganib   olishga     kata   hissa   qo’shadi.   Interfaol   darslarda   o quv-biluv   faoliyatiniʼ
guruhlarda   tashkil   etishning   o ziga   xos   hususiyatlari,   interfaol   metodlar   va	
ʼ
ularning turli usullari trening asosida o rganilgan. Interfaol metodlarni ta lim	
ʼ ʼ
  jara ѐ	
U nlarida   qo llash,   avvalo     o qituvchilarni   shu   jarayonga   tayyorlash   va	ʼ ʼ
malakasini   oshirishdan     boshlanadi.   Uning   uchun   o qituvchilarni   tayyorlashda,	
ʼ
interfaol   seminar,trening,   maxsus   maqsadli   kurslar,   doimiy   xarakatdagi   ta lim	
ʼ
jarayonlarini tashkil qilish orqali amalga oshirish maqsadga muvofiqdir.
27 ADABIYOTLAR  RO’YXATI
1)   Mirziyoyev   Sh.   M.   “Tanqidiy   taxlil,   qat`iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   -   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo`lishi   kerak”.   T:
O`zbekiston, 2017
2. Karimov  I. A.  ―Jahon  moliyaviy-iqtisodiy  inqirozi, O'zbekiston  
sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari ― O'zbekiston, 2009.
3. O’zbekiston  Respublikasining  «Ta’lim  to’g’risida»gi   Qonuni. Barkamol
avlod O’zbekiston  taraqqiyotining  poydyevori.  -  Toshkyent.: 1997.
4. O’zbekiston  Respublikasining  «Kadrlar  tayyorlash  milliy dasturi». 
Barkamol avlod  O’zbekiston  taraqqiyotining  poydyevori.  -T.:1997.
5. Isoqov  I., Qulmamatov  S.I.  “Informatikani  o qitishda innovatsion ʻ
texnologiyalar  fanidan ma’ruza matnlari, Guliston sh., 2014 y.	
ˮ
6.  Qosimov S.  S  ― А xborot texnologiyalari texnika OO'Yu  talabalari uchun
o'quv qo'llanma - Toshkent 2006.
7. Abduqodirov A. Umumiy o’rta ta’lim maktablarida yangi axborot 
texnologiya-laridan foydalanish muammolari .Uzluksiz ta’lim jarayoni.- 2002. № 4
8.  « Pedagogika »  V.A.Slastenin, I.F.Isayev, A.I.Mihyenko, Y.N.Shiyanov. 
Moskva . Shkolnaya  pressa. 2004 .
9.  Pedagogika  professionalnogo  obrazovaniya. Pod. red . V.A.Slastenina. 
Moskva
.  Akademiya.  2003 .
10. Abduqodirov A.A., Pardayev A.X. Masofali o‘qitish nazariyasi va 
amaliyoti.
-T.: Fan, 2008.
11.Платонов К. К. Краткий словарь сист	
ѐмы психологич	ѐских понятий. 
М., “Высшa школа”, 1981.
12. С	
ѐлѐвкэ Г. К Совр	ѐмѐнны	ѐ образоват	ѐльны	ѐ тѐхнологии. М., 
“Народно	
ѐ образовани	ѐ”, 1998.
28