Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 69.2KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 14 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

A.Oripov “Jannatga yo’l” drammatik asari

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI       
   
   Himoyaga tavsiya etaman
           Masofaviy ta’lim 
                 fakultet dekani
                                                         _________    N.Chiniqulov   
                                                        “____”  __________________
               
      MAVZU: “ A.Oripov “Jannatga yo’l” drammatik asari ” mavzusida
KURS ISHI
Talaba:  405– guruh talabasi 
Jo’rayeva Farangiz
Masofaviy ta’lim 
kafedrasi o’qituvchisi 
___________ __________________
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri  _________ R. Abdullayeva
                                                 
                                         T oshkent-2024
                                                                           1 Talabaning F.I.SH.   Jo’rayeva Farangiz
O’zbek tili va adabiyoti (sirtqi) ta’lim yo’nalishi:   IV  kurs 405 - guruh 
Fan nomi : O’zbek adabiyoti
Kurs ishi mavzusi “A. Oripov “Jannatga yo’l” drammatik asari”
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi  
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
_____________________________________________________________ _
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi  ______R.Abdullayeva
A’zolar: 
____________________  __________
____________________  __________
____________________  __________
                        
                                                                           2                                                      MUNDARIJA 
KIRISH  …………………………………………………………………………..3
I.BOB.  YANGI O’ZBEK  А D А BIYOTI T А RI Х ID А   А BDULL А  ORIPOV 
IJODINING TUTG А N O’RNI…………………………………………………..7
1.1.  O’zbek mumtoz adabiyotining shakllanishi va   taraqqiyot bosqichlari, asosiy 
yo’nalishlari . ……………………………………….……………………………...12
1.2.  Abdulla Oripov lirikasi haqida……….   ……………………………………...15
II.BOB.  ABDULLA ORIPOVNING “JANNATGA YO’L” ASARI 
BADIIYFALSAFIY G’OYASINING TASVIRIY YECHIMI ……………..…18
2.1.  Abdulla Oripov doston va drammalari ………………………………….........20
2.2.   “Jannatga yo’l” dramatik dostonida do’stga sadoqatlilikning ifodalanishi….. 23
XULOSA …………………………………………………………………….…...26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ……………………….....28
                                                                           3                                                          KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Respublikamiz   Prezidenti   Sh.Mirziyoev   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasi   qabul   qilinganining   24   yilligiga   bag’ishlangan
tantanali marosimdagi ma’ro’zasida xalqning aniq maqsad yo’lida   harakat   qilishida
ta’lim-tarbiyaning   roli   naqadar   muhim   ekanini   uqtirarkan:   “Hozirgi   vaqtda
yoshlar   tarbiyasi   biz   uchun   o’z   dolzarbligi   va   ahamiyatini   hech   qachon
yo’qotmaydigan   masala   bo’lib   qolmoqda...   Bu   vazifalarni   amalga   oshirishda   biz
asrlar   mobaynida   shakllangan   milliy   an’analarimizga,   ajdodlarimizning   boy
merosiga   tayanamiz” 1
,-   deb   ta’kidladilar.   Darhaqiqat,   mustaqillik   biz   yoshlar
uchun   yangi-yangi   imkoniyatlar   eshigini   ochmoqda.   Biroq,   yosh   avlod   shiddat
bilan   o’zgarayotgan   dunyoga   hamqadam   bo’lishi,   olis   va   yaqin   o’tmish
merosimizni   qay   darajada   o’zlashtirishi,   ularning   o’zligini   anglashiga   ham
bog’liqdir. 
            O’zbek  xalqi   boy adabiy  yodgorliklarga  ega.  O’tmishda  yaratilgan  mo’tabar
og’zaki   va   yozma   adabiyotimiz   namunalarini   chuqur   o’rganish   va   bilish   har   bir
o’quvchining,   shu   yurtda   yashayotgan   kishilarning   ulug’   burchidir.   Bugungi
kunda,   yurtimiz   ozodlikka,   xalqimiz   istiqlolga   erishgandan   so’ng,   o’tmish
mеrosimizga   e’tibor   yanada   kuchaydi.   Prеzidеntimiz   I.A.Karimov   o’zlarining
qator   suhbatlari,   nutq   va   kitoblarida   buyuk   ajdodlarimiz   qoldirgan   mеrosni
o’rganishning   ahamiyatini   qayta-qayta   ta’kidlamoqdalar.   Zеro,   xalqimiz
mustaqillikka erishgandan so’nggina bizga noma’lum ko’pgina ulug’ shoirlarimiz,
olimlarimiz,   muhaddislarimiz   haqida   ma’lumotga   ega   bo’ldik.   Asarlarini   o’rgana
boshladik.
Muammoning   o’rganilganlik   darajasi.   Adabiyot   taraqqiyotidagi   hozirgi   davr
ham  janr, ham  mavzu xilma-xilligi  bilan ajralib turadi. Zamonaviy adabiyot  – bu
juda   noaniq   hodisa.   Bir   tomondan,   adabiyot   va   mualliflar   avvalgi   yillarda   ko'p
asrlar   davomida   bo'lgani   kabi,   senzura   bilan   ham,   hech   qanday   ramka   yoki
kanonlar   bilan   ham   cheklanmagan   holda,   yanada   erkinlashdi.   Boshqa   tomondan,
                                                                           4 aynan adabiyot hech nima va hech kim bilan chegaralanmaganligi sababli, bugun
bozorda   siz   nafaqat   badiiy   qiymatga   ega,   balki   zamonaviy   o'quvchilarning
shakllanishiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatadigan   yuzlab   nomdagi   asarlarni   ko'rishingiz
mumkin.   Bugunki   kungacha   umumiy   o’zbek   adabiyotini   davrlashtirish   uchun
mushtarak   fikr   mavjud   emas.   Lekin   adabiy   siymolarni   baholashda   bo’lmasa   ham
tanlash va kiritishda ma’lum mushtaraklikka erishildi. Chunonchi, ilk bosqich «X
asrga   qadar   bo'lgan   turkiy   adabiyot»   deb   nomlandi   va   xalq   og’zaki   ijodi   hamda
kitobalarni   qamrab   oldi.   Keyingi   davr   «X—XII   asrlar»dan   tasavvuf   obzori   va
Yusuf   Xos   Hojib,   Mahmud   Qoshg'ariy,   Ahmad   Yugnakiy,   Ahmad   Yassaviy,
Nizomiy   Ganjaviy   joy   oldi   [1].   «XII—XIV   asrlar»ga   Yunus   Emro,   Qozi
Burhoniddin,   Kodekus   Kumanikus,   Nosiriddin   Rabg'uziy,   Nasimiy,   Sayfi   Saroyi
kiritildi.   «XV   asr»   Alisher   Navoiy,   Qayg'usiz   Abdol,   Sulaymon   Chalabiy,   Asan
Qayg'i   ijodidan   tashkil   topdi.   «XVI   asr»ga   Fuzuliy,   Bayramxon,   Shoh   Ismoil
Hatoiy,   Bobur   kiritildi.   «XVII   asr»dan   Nobiy,   Qorachao'g'lon,   Mashrab,   Avliyo
Chalabiy,   Abulqozi   joy   oldilar.   «XVIII   asr»   Mahtumquli,   Buxor   Jirov,   Voqif,
Andalib,   Huvaydo,   Qurbonali   Ma’rupiy   asri   deb   kelishildi.   «XIX   asr»ga
Dadalo'g'lu,   Molda   Niyoz,   Jambul,   To'xtag'ul,   Ogahiy,   Nodira,   Nomiq   Kamol,
Tavfiq   Fikrat,   Mirzo   Fathali   Oxundzoda,   Ismoilbek   Gasprali,   Yusuf   Oqchura,
Abay,   Kamina,   Mulla   Napas,   Seyidiy   kiritildi.   «XX   asr   adabiyoti»   mamlakatlar
prinsipi   bilan   hal   qilindi.   Chunonchi,   Ozarbayjondan   A.Sobir,   J.Mamadqulizoda,
Husayn   Jovid,   Samad   Vurg'un,   M.H.Shahriyor,   B.Vahobzoda   ijodi   olindi.
Qozog'istondan   Shokarim,   Mag'jon,   M.Avezov,   H.Sulaymon   tanlandi.
Qirg'izistondan   B.Aliqulov,   Q.Tinistiuli,   A.To'qomboyev,   A.Usmonov,
Ch.Aytmatov ijodi olindi. O'zbekistondan A.Fitrat, A.Cho'lpon, A.Qodiriy, Oybek,
A.Oripov kiritildi. Turkiyadan M.E.Yurdakul, U.Sayfiddin, Ziyo Ko’k Alp, M.A.
Erso'y,   Ya.K.Bayotli,   R.N.Guntekin,   F.N.Chamlibel,   A.H.Tanpinar,   O’rxon   Vali,
Arif   Nihot   Asiya,   Tariq   Bo’qro   ijodlari   olindi.   Turkmanistondan   B.Kerboboyev,
X.Deryayev,   O.Otajonov,   K.Qurbonnepesov   kiritildi   [2,   52].   Bu   davrlashtirish
butun   O’rta   Osiyo   xalqlari   ijodkorlari   bo’yicha   olib   borilgan.   Ulug’bek   Hamdam
hozirgi o’zbek she’riyatida beshta asosiy yo’nalishni ajratib ko’rsatadi: 
                                                                           5 - an'anaviy; - xalq (folklor); - zamonaviy; - aruz; - sinkretik. 
Uning   fikricha,   istiqlol   davri   she’riyati   har   qanday   mafkuraga   xizmat   qilishdan
bosh tortdi va hayotni aks ettirishning yangi shakllarini topishga intiladi, o’zining
asl   kanaliga   kirishga   harakat   qiladi.   Natijada,   u   odamga   yaqinroq   bo'lib,   uning
dardi   haqida   gapiradi.   Yana   bir   ekstremal   narsa   bor:   o’z   ichki   dunyosiga   haddan
tashqari   sho’ng’ib   ketgan   shoir   o’zini   o’rab   turgan   olamni   unutadi.   Shu   tufayli
poetik   makon   keskin   qisqaradi.   Boshqa   tomondan,   modernizm   tarafdorlari
she'riyatni   o'ziga   xos   o'yinga   aylantirishga   intilishadi:   ular   xuddi   futuristlar   va
dekadentlar singari "san'at uchun san'at" shiori ostida ijod qilishadi. Bunday holda,
chinakam   she'riyat   fonga   o'tadi.   She'r   ochiq   maydonlardan   saralangan   g'ayratli
versifikatsiya   ishqibozlarining   kamera   doirasiga   qaytdi.   Umumiy   oqimdan
ifodalilik   va   uslubiy   xususiyatlar   farqiga   qaramay,   biz   o’zbek   she’riyatining   bir
qancha yirik vakillari: Tursun Ali, Bahrom Ro’zimuhammad, Faxriyor, Aziz Said,
Go’zal   Begim   va   boshqa   iste’dodli   shoirlarni   ajratib   ko’rsatamiz.   Zamonaviy
she'riyatda   etakchi   o'rinni   an'anaviy   yo'nalish,   tk.   xalqning   ma’naviy   manfaatlari
bilan bog’liq bo’lib, shuning uchun ham minglab nusxada nashr etiladi: bular Erkin
Vohidov,   Abdulla   Oripov,   Halima   Xudayberdiyeva,   Usmon   Azim,   Muhammad
Yusuf, Mahmud Toir, Rajiddin Sayid, Iqbol Mirzo. Halima Ahmedova, Rahimjon
Rahmat,   Zebo   Mirzaevalarning   ramziy   she’riyati   yangi   o’zbek   she’riyatining
alohida   sahifasini   ochadi.   Ulug’bek   Hamdam   Nikolay   Ilyin,   Bax   Axmedolv,
Zamira   Qosimova,   Olga   Grigorieva,   Saodat   Komilova,   Ra’no   Azimova,   Oygul
Suyudukov   va   boshqa   ko’plab   iste’dodli   tarjimonlarni   alohida   ta’kidlab   o’tdiki,
ular tufayli bugungi kunda zamonaviy o’zbek mualliflari rus tilida o’qilmoqda.
Kurs   ishi   ob’ekti:   Kurs   ishi   uchun   xalqimiz   uchun   va   butun   adabiyotshunoslar,
o’quvchilar   uchun   qadrli   va   tanish   bo’lgan   adib   A.Oripov   ijodi   haqidagi
ma’lumotlar obyekt qilib olindi.
Kurs ishining tuzilishi   va   hajmi.   Kurs ishimning   tarkibiy   tuzilishiga   ko’ra  
kirish,   ikkita                     mustaqil   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan  
iborat.
                                                                           6 I.BOB.   YANGI   O’ZBEK   АDАBIYOTI   TАRIХIDА   АBDULLА   ORIPOV
IJODINING TUTGАN O’RNI
Аbdullа Oripov 60-yillаrdа Erkin Vohidov, Omon Mаtjon, Hаlimа Хudoyberdievа,
Oydin   Hojievа   singаri   ijodkorlаr   bilаn   bir   qаtordа   o’zbek   аdаbiyotigа   kirib   keldi.
Shoir   ijodining   ilk   dаvridаn   boshlаb   o’z   uslubi   vа   o’zigа   хos   yangroq   ovozi   bilаn
she’riyatimizdа Yangilik yarаtib, ko’pchilikning diqqаtini o’zigа jаlb qildi. Аbdullа
Oripov 1941 yil 21 mаrtdа Qаshqаdаryo viloyati Koson tumаni Neko’z qishlog’idа
tug’ilgаn.   U   1958   yildа   Toshkent   Dаvlаt   Universiteti   filologiya   fаkultetining
jurnаlistikа   bo’limigа   kirib,   1963   yildа   tаmomlаgаn.   So’ngrа   u   1963-74   yillаr
orаlig’idа   nаshriyotdа,   1974-80   yillаrdа   “Shаrq   yulduzi”,   “Gulхаn”   jurnаllаridа
ishlаdi.   Undаn   keyin   O’zbekiston   Respublikаsi   Yozuvchilаr   uyushmаsidа   turli
lаvozimlаrdа   fаoliyat   ko’rsаtdi.   Аbdullа   Oripov   qisqа   vаqt   dаvomidа   muаlliflаr
huquqini himoya qilish qo’mitаsigа rаhbаrlik qildi. Hozirgi kundа shoir O’zbekiston
Yozuvchilаr uyushmаsining rаhbаridir. Qishloqdаgi mа`sumonа mа`yus hаyot, tаbiаt
sokinligi,   muhаbbаt   kаbi   tuyg’ulаr   uni   shoirlikkа   undаdi.   SHoir   ko’nglining   ilhom
bulog’i   ochildi.   Shoirning   ilk   she`rlаri   tаlаbаlik   dаvridа   mаtbuotdа   e`lon   qilinа
boshlаdi. Аbdullа Oripovning birinchi to’plаmi 1965 yildа “Mitti yulduz” nomi bilаn
bosilib   chiqdi.   SHoirning   bа`zi   ilk   she`rlаridа   mаvhumlik   аlomаtlаri,   bаhsli   vа
ziddiyatli o’rinlаr sezilаrdi. Biroq ulаrni g’oyaviy nuqson sifаtidа emаs, bаlki o’sish
qiyinchiliklаri  tаrzidа qаbul  qilish lozim. “Mitti  yulduz” to’plаmi  shoirning hаqiqiy
ijod   yo’ligа   kirgаnligidаn   dаlolаt   beruvchi   kitob   sifаtidа   mаydongа   kelgаn       edi.
Аbdullа   Oripov   bu   to’plаmgа   kiritilgаn   she`rlаridа   tаbiаt   mаnzаrаlаri   tаsvirigа
ko’proq   o’rin   berаdi.   Mаsаlаn   “Аrchа”   she`ridа   shoir   o’zining   tuyg’ulаri   yuksаk
cho’qqigа   ko’tаrilgаnligini   ko’rsаtishgа   hаrаkаt   qildi.   Toshyo’nаr   ustа   nogаhon
аrchаning ustigа tosh tushirib yuborаdi. Аmmo аrchа bukilmаydi. Yillаr o’tib, qаytib
kelgаn ustа hаyrаtdаn qotib qolаdi: аrchа toshni boshidа ko’tаrgаnchа gurkirаb o’sib
turаrdi... Hаqiqаtdаn uzoq bo’lgаn bu voqeа tаsviri bilаn shoir nimа demoqchi? Bu
she`rdа butun hаyot hаqiqаti nаmoyon bo’lаdi. Dаstlаbki chog’lаrdа Аbdullа Oripov
o’zining yashаshdаn kuzаtgаn mаqsаdlаri vа аsosiy estetik prinsiplаrini quyidаgichа
ifodаlаgаn edi:
                                                                           7 Men shoirm а n
Ist а s а ngiz shu.
O’zimniki erur shu sozim.
Birovl а rd а n olm а dim tuyg’u
O’zg а g а  h а m berm а m ovozim.
SHoir   А .Oripov   “Mitti   yulduz”   she`riy   to’pl а mid а n   keyin   yan а   bir   nech а   kitobl а r
e`lon   qildi:   “Ko’zl а rim   yo’lingd а ”   (1966),   “On а jon”   (1969),   “Ch а shm а ”,   “Ruhim”
(1971),   “O’zbekiston”   (1972),   “H а yr а t”   (1974),   “Yurtim   sh а moli”   (1976),   “N а jot
q а l` а si”   (1980),   “Yill а r   а rmoni”   (1984),   “Ishonch   ko’prikl а ri”   (1989),   “Munojot”
(1992),   “Dunyo”   (1995),   “H а j   d а ft а ri”   (1995),   “S а yl а nm а ”   (1996)   shul а r
juml а sid а ndir.   Hozirgi   kund а   А bdull а   Oripovni   butun   m а ml а k а t   ya х shi   bil а di   v а
uning   а s а rl а rini   sevib   o’qiydi.   U   osonlikch а   ijodiy   k а molotg а   erishm а g а n   а lb а tt а .
Zot а n,   shoir   Yoshligid а noq   ijodiy   ishg а   k а tt а   m а s`uliyat   bil а n   q а r а di.   Binob а rin,
ustoz   А .Q а hhor:   “ А bdull а ning   bitt а   х isl а ti   meng а   m а `qul.   U   f а q а t   o’zi   ko’rg а n   v а
o’zi bilg а n n а rs а l а rnigin а  yoz а di”, - deb bejiz  а ytm а g а n. Buning ustig а , shoir  а s а rg а
jilo v а  s а yq а l berishd а n  а slo erinm а ydi. CHunki u she`riyatni vijdon ishi deb bil а di.
SHuning uchun h а m u s а mimiy i х los v а  m а mnuniyat bil а n:
Boshin egg а y h а mish а
Oston а ngd а   А bdullo,
Eng oliy b ах tim mening,
On а jonim, she`riyat,
Topg а n toj-t ах tim mening,
Jon а jonim she`riyat, -
deb kuyl а ydi.
А bdull а   Oripov   she`rl а rid а   f а ls а fiy   ter а nlik   bil а n   jo’shqin   lirizm   uyg’unl а shib
ketg а n.   Uning   “O’zbekiston”,   “Munojot”ni   tingl а b”,   “ А vlodl а rg а   m а ktub”,
                                                                           8 “O’yl а rim”,   “B а hor”,   “Birinchi   muh а bb а tim”,   “Yuzm а -yuz”,   “Otello”,   “Kuz”,
“S а r а ton”,   “Dengizg а ”   v а   boshq а   q а tor   she`rl а rid а   m а n а   shu   х ususiyat   yaqqol
sezil а di.   Bu   fusunkor   v а   ter а n   she`rl а r   o’zbek   milliy   а d а biyotining   mumtoz
n а mun а l а ri bo’lib, yuks а k b а diiyligi, m а ntiq а n kuchliligi, jo’shqinligi, yoqimliligi v а
lirik tuyg’ul а rg а  boyligi bil а n  а jr а lib tur а di:
Eshilib, to’lg’onib ingr а n а di kuy,
А srl а r g’ а mini so’yl а r “Munojot”.
Kuyi shund а y bo’ls а , g’ а mning o’zig а
Q а nd а y chid а y olg а n ek а n od а mzod.
Ko’rin а diki,   А bdull а   Oripov   fikrl а r   v а   ehtirosl а r   shoiridir.   Uning   ijodiy   q а mrovi
keng, fikri ter а n v а  must а qil, b а diiy mushoh а d а l а ri kuchli, ehtirosi jo’shqin, p а rvozi
yuks а k.   U   loq а ydlikni   bilm а ydi.   А n а   shung а   ko’r а ,   shoir   she`rl а ri   jo’shqinligi   v а
lirik tuyg’ul а rg а  boyligi bil а n o’quvchil а rni m а ftun et а di.
А bdull а   Oripovning   “J а nn а tg а   yo’l”   dr а m а tik   dostonid а   qiyom а t   v а   o х ir а t,   do’z ах
v а  j а nn а t, s а vob v а  gunohl а rni o’lch а ydig а n  а fson а viy t а rozi sing а ri tushunch а l а r v а
f а nt а stik   voqe а l а r   h а qid а   hikoya   qilin а di.   Yigit,   On а ,   Ot а ,   Do’st,   O’spirin,   Q а riya
sing а ri   h а yotiy   q а hr а monl а r   bil а n   birg а   dostond а   T а rozibon,   F а risht а ,   Hur   qiz,
Yugurd а k,   S а do   k а bi   r а mziy   obr а zl а r   h а m   yar а tilg а n.   Bul а r   orq а li   shoir   а dol а t   v а
to’g’rilikk а ,   vijdon   v а   insofg а ,   ах loq-odob   v а   ya х shilikk а   doir   umuminsoniy
q а driyatl а rni, olij а nob f а zil а tl а rni t а rg’ib-t а shviq etishd а  diniy tushunch а l а rd а n h а m,
r а mziy   obr а zl а rd а n   h а m   donolik   bil а n   foyd а l а n а   olg а n.   SHoirning   dostondаn
ko’zlаgаn mаqsаdi oхirgi misrаlаrdа ifodаlаngаn:
Bir rivoyat b а hon а yu, doston so’yl а dim,
Turli-tum а n t а qdirl а rni  а yl а b muj а ss а m,
Od а ml а rg а  ibr а t bo’lsin, deya o’yl а dim.
Inson v а   uning h а yoti h а qid а gi f а ls а fiy o’yl а rg а   h а md а   ul а rning Yangich а   t а lqinig а
boyligi   s а b а bli   “J а nn а tg а   yo’l”   dostoni   v а   umum а n,   m а zkur   а s а r   kiritilg а n   “N а jot
                                                                           9 q а l` а si”  kitobi   А bdull а   Oripov  ijodining  gum а nistik  mohiyati   chuqurl а shg а nligid а n
d а lol а t   ber а di.  Shu  bil а n  birg а   m а zkur   kitob  shoir  ijodiy  yo’lining  etuklik  bosqichi
boshl а ng а nligini   bildiruvchi   jiddiy   а d а biyot   hodis а si   sif а tid а   m а ydong а   kelg а n   edi
v а   respublik а ning “H а mz а ” nomid а gi d а vl а t mukofotig а   s а zovor bo’lg а n edi. SHoir
o’zi   а ytg а nidek,   h а qiqiy   insoniylik,   ilm   v а   z а kov а t,   mehr-muh а bb а t   insonni   doimo
ya х shilik v а  ezgulikk а  und а ydi. 
Х uddi   m а n а   shu   g’oyal а r   shoirning   “H а j   d а ft а ri”   turkum   she`rl а rid а   h а m   yaqqol
n а moyon bo’lg а n:
 Tegirmon toshidek  а yl а ndi t а qdir,
 K а rvonl а r to’zg’idi, s а rbonl а r b а sir,
 B а ndi bo’lg а n edi, Ulug’ yurt,  ах ir,
 Keldim, m а d а d bergil, yo K а `b а tulloh.
  А vj oldi ig’voyu firib, r а zol а t,
 Yig’l а di bir chetd а  etim  а dol а t.
 Bormi s а od а tg а ,  ах ir, k а fol а t,
 Keldim, m а d а d bergil, yo K а `b а tulloh.
Shoir   yar а tg а n   dostonl а rd а n   yan а   biri   “R а njkom”   (1988)   deb   а t а l а di.   SHoir   bund а
f а ls а fiy g’oyal а rni ilg а ri sur а di.
  А zizim, dil q а srig а  beso’roq kir а  ko’rm а ,
 Und а  qo’sh-qo’sh ilonl а r,  а jd а hol а r yot а di.
 Sen birovni topt а y deb behud а  ot surm а  –
 H а r kimning o’z quYoshi, o’z ufqig а  bot а di...
Dostond а   j а miyatd а gi insonl а rning h а yotid а gi go’z а llikni topt а shg а   bo’lg а n h а r а k а t
qiluvchil а r   shirk а ti   tuzilishi   ko’rs а til а di.   Doston   voqe а si   “R а njkom”   а `zol а rining
                                                                           10 o’z а ro   suhb а ti   v а   f а rrosh   а yold а n   d а kki   eb,   sh а rm а nd а   bo’lishi   а sosig а   qurilg а n.
Ko’rin а diki, “R а njkom” dostonid а  nore а l h а yot hodis а si   а ks etg а n,  ха yoliy t а shkilot
а `zol а rining   kirdikorl а rini   ko’rs а tishg а   h а r а k а t   qiling а n.   А bdull а   Oripovning
“H а kim v а   а j а l” (1980) dostonid а   es а   а s а r g’oyasini  g а vd а l а ntirishd а   uzoq o’tmish
m а nz а r а l а rid а n o’rinli foyd а l а nilg а n. J а hon tibbiyot ilmining buyuk d а hosi   А bu   А li
ibn   Sino   h а qid а   yozilg а n   bu   dostond а   umum а n,   inson   h а yotig а   t аа lluqli   v а   а b а diy
z а mon а viy   bo’lg а n   mu а mmol а r   ko’t а rilg а n.   Und а   h а yot   v а   inson,   ilm   v а   o’lim,
olij а noblik   v а   h а s а dgo’ylik   h а qid а gi   ter а n   ijtimoiy   fikrl а r   b а diiy   t а rzd а
g а vd а l а ntirilg а n.
           Dostond а   h а kimning h а s а dgo’y shogirdi  Mirzo m а lik а g а   bo’lg а n muh а bb а tini
yur а gig а  sig’dir а  olm а y ustozini o’ldir а di v а  dunyo, sukut ichr а  bo’lg а n donishm а nd
t а n а sining uyg’onishini kut а di:
Bu sukutning tug а ydig а n z а moni yo’qdir, 
Bu umrning poyoni yo’q, u v а qtd а n holi.
Ko’r а di-yu, so’zl а y des а  z а boni yo’qdir,
Eshit а di, tur а y des а  yo’qdir m а joli.
А .Oripovning   she’riyatid а gi   o’zig а   х oslik   uning   а joyib   obr а zl а r   top а   olishid а   h а m
ko’rin а di.   M а s а l а n,   shoir   “S а brning   t а gi   s а riq   oltin”   m а qolig а   o’ х sh а b   ket а dig а n
n а sih а tomuz   “Shoshm а slik   h а qid а   b а ll а d а ”   yar а tg а n   v а   kutilm а g а n   timsoll а r   top а
olish m а hor а tini yaqqol n а moyon qilg а n:
Z а ming а  shoshm а sd а n q а d а m qo’y, bo’t а m,
Shoshm а sd а n  а yl а n а r erning o’zi h а m.
А bdull а   Oripovning   estetik   q а r а shl а rid а n   а yon   bo’lishich а ,   lirik а   insoniyat   b а diiy
t а f а kkuri,   yar а tg а n   v а   yar а t а dig а n   mo’`jiz а l а rd а n   biri   bo’lib,   kishining   ol а m   v а
borliqq а   hissiy   emotsion а l   munos а b а ti   orq а li   od а ml а rni   ezgulikk а ,   ruhiyatni
pokl а shg а  chorlovchi m а `n а viy boylik hisobl а n а di.
                                                                           11 1.1. O’zbek   mumtoz   adabiyotining   shakllanishi   va   taraqqiyot   bosqichlari,
asosiy yo’nalishlari
O’zbek   adabiyoti   qadimiy   tarixga   ega.   Adabiyot   jamiyat   hayotining   o’ziga   xos
ifodasi. U jamiyat tarixidagi jiddiy o’zgarishlarni xilma-xil obrazlar vositasida turli
badiiy shakllarda aks ettirdi. Adabiyot, avvalo, so’z va ruhiyat san’atidir. U inson
ruhiyatidagi   nihoyatda   nozik   tovlanish   va   ohanglarni   ilg’ashga,   ularni   aks
ettirishga   intiladi.   Dunyoda   insonlar   bir-birlariga   o’xshamaganlariday,   ularning
qalb   k е chinmalari   ham   takrorlanmasdir.   Badiiy   adabiyot   bilan   adabiyot   tarixi
shug’ullanadi.   O’zbek   adabiyoti   tarixi   nozik   ruhiy   holatlarni   mahorat   bilan   aks
ettiradigan   durdonalarga   boydir.   Ular   hozirgi   avlod   ruhiyatida,   qalbida   ham
hayajon uyg’ota oladi, ularning ma’naviy boyishlariga t е gishli hissa qo’sha oladi.
Ular ma’naviy kamolotga xizmat qiladi.
Adabiyot tarixi fani badiiy adabiyotning tarixiy taraqqiyot jarayonini o’rganadi va
o’rgatadi. Har bir xalqning o’z tarixi, madaniyati, san’ati va adabiyoti bor. Shunga
ko’ra, adabiyot tarixi ma’lum bir xalqning-shu adabiyotni yaratgan xalqning nomi
bilan ataladi. 
O’zbek   xalqi   ma’naviy   madaniyatining   katta   va   ajralmas   bir   qismi   o’zbek
adabiyotidir.
O’zbek   adabiyoti   tarixi   o’zbek   xalqining   qadim   zamonlaridan   boshlab   hozirgi
kunga   qadar   yaratgan   badiiy   adabiyotini   o’z   ichiga   oladi.   Adabiyotshunoslikda
o’zbek adabiyoti tarixi ikki nom asosida tilga olinadi: 
O’zbek mumtoz adabiyoti.
Hozirgi zamon o’zbek adabiyoti yoki XX-XXI asrlar o’zbek adabiyoti.
O’zbek   mumtoz   adabiyoti   d е ganda   eng   qadimgi   davrlardan   boshlab,   XX   asr
boshlarigacha bo’lgan davr nazarga olinadi.
O’zbek adabiyoti tarixi xilma-xil tur va janrdagi badiiy asarlarni o’z ichiga oladi.
Lirika   va   epos   o’tmish   o’zbek   adabiyotining   asosiy   turlaridir.   Fazal,   muxammas,
musaddas,   noma,   ruboiy,   doston,   hikoyat   va   boshqalar   k е ng   tarqalgan   adabiy
janrlardir. O’zbek adabiyoti tarixi  xilma-xil adabiy tur  va janrlarning shakllanishi
va rivojlanishi tarixi hamdir.
                                                                           12 O’tmish   o’zbek   adabiyoti   bir   qator   m е muar   va   tarixiy   asarlarni   ham   o’z   ichiga
oladi.  «Boburnoma»,  «Shajarai   turk»,  «Shajarai   tarokima»,   «Firdavs   ul-iqbol»  va
boshqalar   shular   jumlasidandir.   O’zbek   adabiyoti   tarixi   «Tohir   va   Zuhra»,   «Bo’z
o’o’lon»,   «Yusuf   Ahmad»   kabi   xalq   kitoblarini   ham   o’z   ichiga   oladi.   Bular
folkloristikaning ham, adabiyot tarixining ham pr е dm е tidir. Tarjima adabiyot ham
o’zbek   adabiyoti   tarixining   muhim   bir   qismini   tashkil   etadi.   O’zbek   xalqi   asrlar
davomida   ko’pgina   xalqlar   bilan   iqtisodiy   va   madaniy   aloqada   bo’lib   k е ldi.   Shu
aloqalarning   m е vasi   sifatida   tarjima   adabiyot   vujudga   k е ldi.   O’zbek   tiliga   tojik,
ozarbayjon, eron, hind, arab, rus va boshqa xalqlarning ko’p badiiy asarlari va tarix
kitoblari   tarjima   qilindi.   Nizomiyning   «Xisrav   va   Shirin»,   «Haft   paykar»,
Sa’diyning «Bo’ston», «Guliston», Jomiyning «Bahoriston», «Yusuf va Zulayho»,
Hiloliyning «Shoh va gado»,  shuningd е k, «Kalila va Dimna», «Ming  bir  k е cha»,
«Ravzatus   safo»,   «Badoyi-ul-vaqo е »   va   boshqalar   shular   jumlasidandir.   Sobiq
Sho’rolar   davrida   ko’p   sohalarda   bo’lgani   kabi,   o’zbek   adabiyotiga   munosabat
masalasida ham bir yoqlamalikka yo’l qo’yildi. Adabiyot vakillari «saroy adabiyoti
vakillari»,   «diniy-mistik   adabiyot   vakillari»,   «progr е ssiv   adabiyot   vakillari»   kabi
ajratishlar   asosida   baholandi.  Saroy  adabiyoti,  diniy-mistik  adabiyot  vakillari  d е b
nom olgan qator shoirlar m е rosi  е tarlicha nashr etilmadi. Yoki ular ijodi kamsitildi.
Ko’pgina   badiiy   ijod   namunalarini   xalqqa   е tkazishga   to’sqinlik   qilindi.   Izoh:   bu
holat   misollar   bilan   asoslanadi.   O’zbekiston   mustaqilikka   erishgandan   so’ng,
o’tmish adabiyotimizga e’tibor kuchaygani bois Yassaviy, Sulaymon Boqirg’oniy,
Imom Fazzoliy, Bahouddin Naqshband, So’fi Olloyor, Haziniy, Husayniy, Amiriy,
F е ruz kabilarning nomlari xalqqa k е ng ma’lum qilindi. Asarlari chop etildi. Buyuk
hurmat va ehtirom ko’rsatildi. Adabiyot tarixi xalq tarixining ajralmas bir qismidir.
Badiiy adabiyot taraqqiyoti jamiyatning umumiy taraqqiyoti bilan uzviy bog’liqdir.
Adabiyotni   davrlashtirish   asosida   o’rganish   maqsadga   muvofiq   ko’riladi.
Adabiyotshunosligimizda   adabiyotni   davrlashtirish   muammolidir.   Adabiyotni
davrlashtirishga nima asos qilib olinadi? Mana bu savolga aniq javob b е rish qiyin.
Ayrim   mutaxassislar   adabiyot   tarixi   bosqichlarini   podsholarning,   sulolalarning
hukmdorlik   davri   bilan,   boshqalari   esa   yirik   tarixiy   voq е alar   bilan   bog’lashadi.
                                                                           13 Ba’zi   olimlarimiz   (prof.   N.Malla е v)   o’zbek   adabiyoti   tarixini,   bir   tomondan,
jamiyatning   umumiy   taraqqiyot   qonunlari,   o’zbek   xalqining   ijtimoiy-siyosiy
hayotdagi   taraqqiyoti,   ikkinchi   tomondan,   adabiyot   tarixi   taraqqiyotining   o’ziga
xos   xususiyatlarini:   badiiy   adabiyotning   ijtimoiy   mohiyati,   vazifasining   o’sib
borishi,   adabiy   tur   va   janrlarning   shakllanishi,   taraqqiy   etishi   hamda   so’z
san’atining boshqa jihatlari takomiliga xos xususiyatlarni ko’zda tutib bosqichlarga
ajratish   k е rakligini   ko’rsatib   o’tishgan.   Prof.   B.To’xli е v   adabiyot   tarixini
quyidagicha davrlashtirishni tavsiya etadi:
2. Eng qadimgi adabiy yodgorliklar («Av е sto», «Alpomish» va b.)
3. Ilk o’rta asrlar adabiyoti («Kult е gin» bitiklari va b)
4. O’rta asrlar adabiyoti (IX-XVI asrlar):
5. A.T е muriylar davri adabiyoti.
6. A.Navoiy va uning davri adabiyoti.
7. XVII-XIX asrlar adabiyoti.
8. XX asr adabiyoti.
9. Prof е ssor N.Malla е vning oliy o’quv yurti talabalari uchun chiqargan darsligida
quyidagi bosqichlar b е rilgan: 
10. Eng qadimgi adabiy yodgorliklar.
11. X-XII asrlar adabiyoti.
12. XIII asrdagi va XIV asr boshlaridagi adabiyot.
13. XIV asr o’rtalaridan XVII asrgacha bo’lgan adabiyot.
14. XVII asrdan XIX asrning o’rtalarigacha bo’lgan adabiyot.
15. XIX asrning ikkinchi yarmi va XX asr boshlaridagi adabiyot.
16. Biz   o’zbek   adabiyoti   tarixi   (mumtoz   adabiyot)dan   yangi   darslik   nashr
etilguncha   N.Malla е v   tavsiya   etgan   bosqichlar   asosida   o’zbek   adabiyotini
(o’zbek mumtoz adabiyotini) o’rganishni ma’qul topdik.
17. Eng   qadimgi   adabiy   yodgorliklar   Markaziy   Osiyo   hududida   qadimdan
yashagan o’zbek, tojik, turkman va boshqa xalqlarning adabiy yodgorliklaridir.
K е yingi   taraqqiyot   bosqichlaridagi   adabiyot   esa   b е vosita   o’zbek   xalqi
tomonidan yaratilgan adabiyotdir.
                                                                           14 1.2. Abdulla Oripov lirikasi haqida  
Milliy   adabiyotimizning   fidoyilaridan   bo’lgan   Abdulhamid   Cho’lpon   va
Fitratlar   boshlab   bergan   yangi   tizim,   samimiy   misralar,   inson   qalbi   manzarasi
inkishofini maqsad qilgan satrlarga ega vazn keyingi she’riyat tabiatini belgilashda
muhim  omil  bo’lib xizmat   qildi. XX  asr  o’zbek  adabiyoti  ijod  olamiga o’z  so’zi,
ovozi   bilan   betakror,   favqulodda   iste’dodga   ega   bo’lgan   bir   guruh   shoir   va
adiblarni   ma’naviyatimiz   rivoji   uchun   eng   zarur   vaqtda   taqdim   etdi.   Abdulla
Oripov   mana   shunday   shoirlar   sirasiga   kiradi.   U   she’riyat   bilan   birga   o’sdi,
ulg’aydi.   Xuddi   tuyg’ulari   kamol   topib,   o’sib   borgani   kabi   adabiyotga   qarashi,
uning   masalalariga   muayyan   munosabati   ham   shakllanib   bordi.   Har   bir   odam
o’ziga xos individual qobiliyat va intellekt sohibi. Lekin buning o’zi yetarli emas.
Odam ma’lum sohada  muayyan natijaga erishishi  uchun, albatta, ilmiy va amaliy
maktablarni o’tamog’i lozim. Abdulla Oripov mana shu maktabni ulug’ ustozlarga
ma’naviy   shogirdlikka   tushish,   qolaversa,   hayot   tajribasi   yordamida   o’tadi.
Respublikamizning   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   O’zbekiston   Davlat
madhiyasining   muhokamasiga   bag’ishlangan   majlisda:   “Abdulla   Oripovdek
shoirlar yuz yilda bir marta dunyoga keladi” [1], deb aytgan edi. Shoir ijod olamiga
kirib   kelgan   ilk   davrlardanoq   so’zga,   badiiy   ijodga   yuksak   hurmat   va   o’ta
ehtiyotkorlik   bilan   yondashgan.   “Abdulla   Oripov   ijodida   har   bir   so’z   uzukka
qo’yilgan   ko’zdek   nurlanib,   mazmun   bilan   uyg’unlik   hosil   qiladi.   Har   bir   she’r
simfoniya,   uning   o’z   notasi   bor.   Bu   she’rlarning   yana   bir   xususiyati   shuki,
chaqmoqqanddek til ostida olib yursangiz, ta’mi chiqaveradi. Oqibatda bu she’rlar
ixtiyorsiz   yodda   qoladi   [2].”   Abdulla   Oripov   lirikasini   o’rganish,   she’rlarining
biografik   asosi   va   ijodkor   shaxsiy   kechinmalarining   o’zaro   aloqalari   chegarasini
aniqlab olish, undagi ma’naviy-ruhiy quvvatlarni o’qish va uqish, hayotiy, falsafiy
xulosalardan   ibrat   olish   bugungi   avlod   tarbiyasida   muhim   ahamiyatga   ega.   Shoir
badiiy adabiyotga kirib kelgan ilk kunlardan boshlab, Vatan, ona tabiat, til sofligini
saqlab   qolishga   doir   mavzularni   qalamga   oldi.   Dastlabki   she’rlaridan   tortib,   to
umrining   so’nggi   damlarida   yozilgan   asarlarining   barchasida   ifodalangan   millat
manfaati,   samimiyat,   haqiqatga   xizmat   qilish   kabi   tushunchalar   shoir   hayotining
                                                                           15 bosh a’moli  ekanligini  ko’rsatib turibdi. Shoir  umrining so’nggi  yillarida xastalik
tufayli xorij shifoxonalarida davolandi. Lekin o’sha og’ir damlarida ham bir lahza
bo’lsa-da   she’riyatdan   uzoqlashmadi.   Masalan,   “Ummon   bo’yidagi   o’ylar”   she’ri
yirik   hajmda   ya’ni   80   misradan   iborat.   Bu   she’r   2015-yil   1-sentabrda   yozilgan
bo’lib,   vatanimiz   mustaqillik   bayramiga   bag’ishlovdir.   Shoir   garchi   jisman
og’riqlar iskanjasida bo’lsa ham, qalban yurtidan bir lahza ham ayro tushmaganini
guvohi   bo’lamiz.   Mening   ko’z   o’ngimdan   har   lahza,   har   dam   Aslo   ketgan   emas
yurtim   jamoli.   Uzoq   bu   ummonda   suzib   yursam   ham,yuzimga   urildi   go’yo
shamoli…   Goho   tig’   tagida   turib   ham   Vatan   kelajagi   va   ravnaqi   borasida   o’y
surish   ulkan   jasoratdir.   Yaratgandan   umid   qilganda   ham   o’z   salomatligi   emas,
balki   Vatani   kelajagi   borasida   o’tindi.   Bir   umr   kurashdik   orzular   uchun,   Havoyi
so’z   aytib,   o’rtama   jonni.   Dunyo   karvonining   boshida   bir   kun   Ko’rsam   yetarlidir
O’zbekistonni[3]. Shoir har jabhada mukammallikni ko’rishni orzu qiladi, dunyoda
insof,   mehr,   diyonat,   adolat,   vijdon   kabi   matlablar   tobora   noyoblashib
borayotganligidan   tashvishga   tushadi.   Insonni   badiiy-falsafiy   talqin   qilish   shoir
ijodida inson talqinining xarakterli xususiyatini  tashkil  etadi. “She’r – ruhiy holat
mahsuli. Ruh va tafakkur birlashgan joyda she’r paydo bo’ladi. She’rning tug’ilishi
aks-sadoga   bog’liqdir.   Miyada   muvozanat   buzildimi,   uning   aksi   yo   ijobiy,   yo
salbiy   she’rni   yaratadi.   Fizika   fanidagi   musbat   va   manfiy   zaryadlarga   o’xshash
bo’ladi.   Adibda   taassurot,   qarama   qarshilik   kuchli   bo’lganda   ajoyib   she’rlar
tug’iladi”[4].   Ijodkor   hayotyo’lidagi   dinamikasini,   tarixiy   va   shu   bilan   birga
ginetik   tomondan   kuzatishga   yordam   beruvchi   usullardan   biri   biografik   metod
hisoblanadi.   Darhaqiqat,   shoir   hayotida   ro’y   bergan   yaxshi   hodisalar   yoxud
dramatizmga   boy   voqeliklar   ana   shu   kayfiyatni   ifoda   etuvchi   she’rlar   yaralishiga
zamin   tayyorlaydi.   Biografik   metodning   maqsad   va   vazifasiga   ijodkor   tarixi   va
uning   ish   faoliyati   bilan   bog’liq   bo’lgan   hodisalarni   o’rganish   kiradi.   Biografik
metod   asosida,   o’rganilayotgan   shaxs   va   uni   o’rab   turgan   atrof-muhit   ta’siri
yotadiki, asarni tahlil yoki talqin etish jarayonida unda aks etgan voqea hodisalar,
yo   bo’lmasa   qahramonlar   xarakteri   aslida   o’z   hayotida   uchratgan   kimsalar
xarakteri   bilan   uzviy   bog’liq   bo’lishi   mumkin.   Mening   bitta   armonim   bor,
                                                                           16 Kimliging   bilmay,   Sen   haqingda   chiqarmasin   birov   xulosa.   Lekin   yuzsiz
raqiblaring andisha qilmay, Titkilaydi tarjimai holingni rosa [5]. Bu misralar ham
lirik   qahramon   shaxsiy   hayotiga   aloqador   deya   ayta   olamiz.   Negaki   atrofidagi
ayrim  kimsalarning  lirik  qahramonga  bergan  ozori,  ba’zi  paytlarda  tirnoq  ostidan
kir   qidirishlar   bu   kabi   misralarning   tug’ilishiga   zamin   hozirlagandir   balki.
“Adolat”   deb   nomlangan   yuqoridagi   she’rda   hasadgo’ylik   qoralanadi.   XXI   asr
o’zbek   odami   nega   bu   holatga   tushib   qolganidan   hayratga   tushadi.   Bilib-bilmay
boshqa   bir   insonga   tosh   otish,   nafs   va   mansab   ilinjida   begunoh   odamni   badnom
qilish   odati   muazzam   ajdodlarimizdan   qolmagan   edi-ku?   Ruh   va   jism   ehtiyoji
orasidagi  mezonning posangisini  nega boshqara olmayapmiz? Nega har bir odam
bugunga   kelib   o’z   qilmishiga   javob   bera   olmay   qolmoqda?   Shoir   bu   kabi   o’ylar
qarshisida   ruhan   ezilsa-da,   lekin   hasad   va   badbin   kimsalar   qilmishidan   ancha
baland ekanini, bu holatni taqdirdan deb qabul qilish ancha yashash uchun osonroq
kechishini   mana   bu   satrlar   orqali   ko’rsatib   beradi:   Tashna   chog’ing   namakobni
uzatsa   taqdir,   deysan,   ushbu   ishorada   ma’no   bor,   katta.   Balki   suvni   icholmassan,
lekin   baribir,   Shukronalar   aytmog’ing   shart   dildan,   albatta…   “Inson   bolalari   bir
sayyorada istiqomat qilar ekanlar bir-birlaridan nimanidir o’rganishlari shart. Bir-
biriga   hasad   bilan   emas,   havas   bilan   qarashlari   lozim.   Shoir   lirikasining   deyarli
barchasi   psixobiografik   asosga   ega   deb   ayta   olamiz.   Lekin   o’z   navbatida   ularni
shunchaki shaxsiy kechinma deb qabul qilmaslik kerak. Chunki u odamzotning bir
yutug’idan   quvonsa,   boshqasidan   ranjiydi.   Biz   avlodlar   esa   buyuk   ijodkorlar
falsafiy   xulosalaridan   ibrat   olishimiz,   adabiy   merosini   anglashimiz   va   amal
qilishimiz kerak. 1
1
 Uzoq Juraqulov. Hududsiz jilva. T;. “Fan” nashriyoti 2006 y. 22-bet. 
Abdulla Oripov ijodiy konsepsiyasida milliy ma’naviyat masalasi. O‘zMU xabarlari. – Toshkent, 2018, - № 1/3 B.
395-399 
                                                                           17 II BOB.   ABDULLA  ORIPOVNING  “JANNATGA YO’L” ASARI BADIIY -
FALSAFIY G’OYASINING TASVIRIY YECHIMI  
O’zbek adabiyoti va madaniyati rivojiga ulkan hissa qo’shgan atoqli shoir, taniqli
jamoat   arbobi,   O’zbekiston   Respublikasi   davlat   madhiyasi   muallifi,   O’zbekiston
Qahramoni Аbdulla Oripovning betakror ijodiy merosi, uning Vatanga muhabbat,
vafo   va   sadoqat   tuyg’usini,   olijanob   insoniy   fazilatlarni   madh   etgan   yetuk   badiiy
asarlari,   sermazmun   hayoti   va   ijtimoiy   faoliyatining   xalqimiz   ma naviyatiniʼ
yuksaltirish, yosh avlod tarbiyasidagi o’rni beqiyosdir. Аbdulla Oripovning «Tilla
baliqcha»,   «Men   nechun   sevaman   O’zbekistonni»   singari   dastlabki   she rlari	
ʼ
talabalik   yillarida   yozilgan   va   o’zbek   she riyatiga   yangi,   iste dodli,   o’ziga   xos	
ʼ ʼ
ovozga   ega   shoirning   kirib   kelayotganidan   darak   bergan.   Ko’p   o’tmay,   «Mitti
yulduz» (1965) ilk she rlar to plamining nashr etilishi she riyat muxlislarida paydo	
ʼ ʼ ʼ
bo’lgan shu dastlabki  tasavvurning to’g’ri  ekanligini tasdiqlagan.  Abdulla Oripov
Yozuvchilar   uyushmasiga   raislik   qilgan   kezlari   O’zbekiston   eng   yangi   tarixi
adabiy jarayoniga rahbarlik qildi. Uning she riyati Muhammad Yusuf kabi ko’plab	
ʼ
shoirlar ijodining shakllanishiga ta sir ko’rsatgan. Аbdulla Oripov jahon adabiyoti	
ʼ
durdona asarlarini o’zbek kitobxonlariga yetkazishda ham samarali mehnat qildi. U
Dantening   “Ilohiy   komediya”sining   “Do’zax”   qismini,   А.S.Pushkin,
N.А.Nekrasov,   T.G.Shevchenko,   L.Ukrainka,   R.Hamzatov,   Q.Quliev   va
M.Bayjiev asarlarini o’zbek tiliga mahorat bilan tarjima qildi. O’z navbatida, uning
asarlari   ham   rus,   ingliz,   bolgar,   turk,   ukrain,   turkman,   ozarbayjon   kabi   ko’plab
xorijiy   tillarga   tarjima   qilingan.   Insoniyat   tarixida   hech   bir   davr   millati   san’ati
yo’qki diniy mavzuga murojaat qilmagan bo’lsa. Yurtimiz ijodkorlari ham bundan
mustasno   emas.   Atoqli   shoir   «Zamonaviy   dunyoda   innovatsion   tadqiqotlar:
Nazariya   va   amaliyot»   nomli   ilmiy,   masofaviy,   onlayn   konferensiya   Abdulla
Oripov   qalamiga   mansub   “Jannatga   yo’l”   asari   ham   mazkur   mavzu   doirasiga
kiruvchi   asarlardan   biri   hisoblanadi.   “Jannatga   yo’l”   dostoni   1980-yil   ilk   marta
dunyo   yuzini   ko’rgan.   Asar   nazm   va   dramaturgiya   janrlari   hususiyatlarini   o’z
                                                                           18 ichiga olgan. Doston fantastika yo’nalishidagi afsonaviy-mifologik mavzu asosida
yaratilgan   bo’lib,   asarda   adib   o’ziga   azob   berayotgan   ichki   g’alayonni
tasvirlamoqchi bo’lgan. Asarda adib inson o’limidan keyin ro’y beradigan hayotni
tasvirlaydi va mifologiya asosida real voqeiylikni nazm orqali yoritib beradi. Ya’ni
maishiy   turmushimizda   uchrab   turadigan   kamchilik,   gunoh   va   illatlarni,   ularning
oqibatlari   hususida   o’zgacha   yondashib   talqin   qiladi.   Ezgulikning   hech   kechi
yo’qligi   va   unga   tomon   yurishlikni,   imkon   qadar   ko’proq   ezgu   amallarni   amalga
oshirish kerak ekanligini ilgari suradi. Nomiga qaraganda Abdulla Oripovning bu
dostoni   adibning   boshidan   o’tkazgan   voqealaridan   kelib   chiqib   yozgan   deb
o’ylaysiz,   sababi   asardagi   bosh   qahramon,   yosh   shoir   yigit.   Yuqorida
aytganimizdek   asar   hayotimizda   uchrab   turadigan,   barchamiz   ko’rib,   kuzatib
yurgan illatlar, ular natijasida yuzaga keladigan dramatik va satirik voqealar qayd
etiladi. Asarda keltirilgan o’limdan keyingi  dunyo, jannat, do’zax, savol-javob va
qiyomat manzaralari - bu adibning asl g’oyalarini yetkazib berishdagi vosita xalos.
Asarning boshlanishi ilohiy tarozi oldiga savobu gunohlarini sarhisob qilish uchun
yig’ilgan   olomon   va   tarozibonning   betaraf   qiyofasi   aks   etgan   manzaradan
boshlanadi.  Navbati   yetgach  qahramonimiz  yosh  shoir  taroziga  turgach  gunohlari
savoblaridan   atigi   ikki   misqolgina   ko’proq   ekanligini   yetkazishadi.   Tabiiyki
hamma   qatori   taajjublanib,   tarozibon   va   uning   yordamchisiga   e’tiroz   bildira
boshlaydi;   Agar   yordam   bersangiz-ku   jannat   ham   tayin,   Ancha-muncha   savobim
ham bordir, o’ldimi?! Yigitning so’rovi rad etiladi, sababi unga shoirlik kabi buyuk
iste’dod   berilsa-da   u   bor   mahoratini   muhabbat,   tabiat   va   shunga   o’xshash
mavzularga sarflab, ko’zlari bilan ko’rib tursa ham hayotligida uchragan illatlarga
nisbatan   biron   qarshilik   ko’rsatmaganligini   aytishadi.   Bu   yerda   Abdulla   Oripov
diniy mifologiya mavzusini niqob qilib foydalangan holda shoir yigitga tegishli bir
vazifani o’rtaga tashlaydi. Nurni tasvirlamoqchi bo’lsang - soyani ham qo’shishing
kerak. Har qanday aql sohibi bu so’zlar ma’nosini yaxshi tushunib yetadi. Yigit bir
qizaloqni cho’kayotganida qutqaraman, deb o’zi ham suvga g’arq bo’lgani va shu
sabab   erta   halok   bo’lganini   aytib,   inobatga   olinishini   so’raydi.   Ozroq   suhbatdan
so’ng   tarozibon   yigitni   arosatga   jo’natilishini   va   u   yerdan   biron   kishidan   ikki
                                                                           19 misqol   savob   topib   kelishini   buyuradi.   O’zgalardan   savob   olish   evaziga   jannatga
kirishni   xohlamagan   yigitga   jannat   darvozalari   yoniga   borib   ota   va   onasini
uchratishi   `   87   «Zamonaviy   dunyoda   innovatsion   tadqiqotlar:   Nazariya   va
amaliyot»   nomli   ilmiy,   masofaviy,   onlayn   konferensiya   mumkinligi   aytishgach,
diydorlariga bir marta bo’lsa ham to’yib olish uchun rozi bo’ladi. Shoir yigit ikki
misqol   savob   qidirib   shu   orada   diydorga   umid   qilib   arosat   sahrosiga   yo’l   oladi.
Arosat voqeiyliklarini adib bir necha halqalarga bo’lib tasvirlaydi, ya’ni bir necha
pardalarga   bo’lib   beradi.   Yolg’onchi,   shuhratparast,   hasadgo’y,   kibrli   va   ota-
onasiga   oq   bo’lgan   obrazlar   bir-biriga   shunday   bog’liq   tasvirlanganki,   o’quvchi
beixtiyor voqealar ummoniga g’arq bo’ladi. Adib asari orqali hayotimizda uchrab
turadigan   ahloqsizliklarga   ilohiy   tarozibon   orqali   hukm   chiqaradi.   Asar   yakunida
qahramonimiz   qadrdon   do’stini   uchratadi   va   arosatdek   qor   tuynukda   uchrashgan
qadrdonlarning   o’zaro   oqibati,   sadoqati   mukammal   tasvirlanadi.   Ma’lum
bo’lishicha do’stiga ikki misqol savob yetmasdan sarson yurgan ekan. Qadrdonlar
bir-biriga   jannatni   ilinib,   ikkisi   ham   savobimdan   ol,   deb   tortishib   turganida   bir
ovoz   ularga   “bir-biringizga   bo’lgan   sadoqatingiz   tufayli   ikkingiz   ham   ikki
misqoldan   savob   oldingiz”   deb   jannatga   yo’llaydi.   Asar   yozilishiga   yarim   asrdan
oshgan bo’lsada, bosh mavzu hamon dolzarbligini yo’qotmagan. Umuman olganda
bu   asar   davr   va   millat   tanlamaydi.   O’qib   borar   ekansiz   ko’zgu   aksida   o’zingizni
ko’rganday   bo’lasiz.   Sababi   asardagi   qahramon   yo’l   qo’ygan   xatoliklar
jamiyatimiz,   davrimiz   insonlari   uchun   odatiy   holdek.   Poyoniga   yetdi   mo’jaz,
g’alati   qissam,   Bir   rivoyat   bahonayu,   doston   so’yladim.   Turli-tuman   taqdirlarni
aylab   mujassam,   Odamlarga   ibrat   bo’yladim.   Fikrimizcha   Abdulla   Oripovning
“Jannayga   yo’l”   dostoni   yetarlicha   baho   berilmagan.   Hozirgi   yosh
adabiyotchilarimiz   orasida   ham   asar   bilan   tanish   insonlar   kam   uchraydi.   Asarni
badiiylashtirib   suratga   olish,   xorij   kinoshunoslarining   tadqiqotlari   va   rivojlangan
davlatlar   tajribalariga   tayangan   holda   dostonda   ko’tarilgan   asl   g’oyani   keng
jamoatchilikka taqdim qilish bugungi kundagi dolzarb masalalardan hisoblanadi. 2
2
 Орипов А. Жаннатга йўл (Драматик достон). Тошкент, 1980. 2. “Қизғалдоқ баргидек учар дилдан ғам...” ёки 
Абдулла Орипов ижодининг фалсафий талқини. “HURRIYAT” 2021 йил 4 август. 3. Абдулла Орипов 
таваллудининг 80 йиллиги кенг нишонланади. “Mahalla” 2020 йил 4 декабрь
                                                                           20 2.1. Abdulla Oripov doston va drammalari
Hаr bir millаt o’zining mаnа shundаy mа`nаviy boyligigа egа. Mаnа shundаy
boyliklаr   tаrjimoni   shoirdir.   Nodir   iste`dod   egаsi   А.Oripov   tаrjimon   sifаtidа
А.Pushkin,   T.G.SHevchenko,   V.CHаrens,   N.Gаnjаviy,   Q.Quliev   she`rlаrini,
Dаntening   “Ilohiy   komediya”   аsаrini   tаrjimа   qildi.   Аyniqsа,   Dаntening   “Ilohiy
komediya”sidаgi   fаlsаfiy   qаrаshlаr   vа   mаjoziy   timsollаr   А.Oripov   she`riyatigа,
хususаn, “Jаnnаtgа yo’l” dostoni mаydongа kelishigа kuchli tа’sir ko’rsаtgаn edi.
Bundаy tа`sirlаnishni shoir quyidаgi misrаlаrdа ifodаlаgаn edi:
 Endi хush suvlаrdа ko’tаrgum elkаn,
  D а ho iqtidorim ch а r х  ur а r t а g’in,
 G’ а ddor m а vjl а rd а  u  а d а shib elg а n.
А bdull а   Qodiriy   o’zining   m а shhur   а s а rid а   “Moziyg а   q а ytib   ish   ko’rmoq
ха yrlidir”   deb   а ytib   o’t а di.   А .Oripov   shoir   sif а tid а gi   yar а tg а n   she`r   v а
dostonl а rid а n   t а shq а ri   dr а m а turgiyag а   h а m   qo’l   urdi.   U   “Sohibqiron”   dr а m а sini
yozdi. Dr а m а  besh p а rd а d а n ibor а t bo’lib,  а dib o’tmishd а gi buyuk bobok а lonimiz
Temurning   d а vl а t   boshq а ruvi,   h а yoti   v а   tuyg’ul а rini   ko’rs а tib   berishg а   h а r а k а t
qil а di.   “Men   nim а ni   ko’rib,   his   etg а n   bo’ls а m,   shuni   q а l а mg а   olishg а   h а r а k а t
qilg а nm а n”,   -   deydi   shoir.   Shu   m а `nod а   А .Oripovning   insonning   sir-sino а tini
bilishg а ,   b а diiy   inkishof   etishg а ,   mur а kk а b   ruhiy   ol а mi   m а nz а r а l а rini   chizishg а
bo’lg а n h а r а k а ti, yur а k mohiyatini ochishg а  ishtiyoqi mudom she`rl а rid а   а ks et а di:
Inson q а lbi bil а n h а zill а shm а ng Siz,
Und а  on а  yash а r, yash а ydi V а t а n.
Uni jo’n n а rs а  deb o’yl а m а ng h а rgiz,
H а yhot! Qo’zg’ а lm а sin bu Q а lb d а f` а t а n!..
Bolalik, o’spirinlik chog’larida dunyo, tevarak atrof, tabiat kishi ko’ziga yanayam
sirli-sinoatli   tuyuladi,   yam-yashil   maysalaru   lolazor   qirlar   zavqingni   toshiradi,
                                                                           21 uzoqdagi   viqorli   tog’lar   tinmay   o’ziga   chorlaydi,   oydin   yoz   osmonida   milt-milt
etgan   yulduzlar   sirli   jilmayib,   xayolingni   olib   qochadi.   Shunday   lahzalarda
"zavqini   qitiqlagan   shirin   tuyg’ularini"   ko’ksiga   sig’dirolmagan   o’n   yetti   yoshli
o’smir   hayratu   hayajonini   she`riy   misralarda   izhor   qilishga   jazm   etadi,   tezroq
voyaga yetib yurtga munosib farzand bo’lishni, yulduzlardek porlashni orzu qiladi:
Ipak iz qoldirib uchar quvnoqlar.
Bir-birin quvlashib, chaqishar chaqin.
Osmon go’zallarin kumush yotoqlar
Qo’yniga chorlaydi, subhidam yaqin.
Deyman: osmonlarning hiloli bo’lsam,
Hulkar va Zuhrosi bo’lgim keladi.
Shu go’zal o’lkamda kamolga to’lsam,
Porloq yulduzlarday kulgim keladi
Garchi yosh shoirning keyinroq yozilgan "Miltiraydi mitti yulduz" deb nomlangan
she`rida   o’z   to’dasidan   ajralib   qolgan,   shamdek   titrab,   ko’k   gumbazining   bir
chetida   "tanholikdan   yosh   to’kayotgan"   osmon   jismi   haqida   so’z   borsa   ham
oltmishinchi   yillar   o’rtalaridan   boshlab   she`r   olamida   chaqnagan   "mitti   yulduz"
to’g’risida   gapira   boshladilar.   Yillar   o’tdi,   u   o’zbek   she`riyatini   yangi   bosqichga
olib   chiqqan   yorqin   yulduzga   aylandi,   shu`lasi   yiroq-yiroqlarga   taralib,   butun
turkiy adabiyotning, Sharqning yirik siymolari qatoridan joy oldi, she`rlari ko’plab
G’arb tillariga tarjima qilindi. Nafosat olamida "Abdulla Oripov she`riyati" degan
tushuncha   mustahkam   qaror   topdi.   Insoniyat   badiiy   tafakkuri   mo’`jizalaridan   biri
bo’lgan   she`riyat   insonning   olam   va   borliqqa   hissiy-emotsional   munosabati
hosilasidir. Insoniyatning quvvai hofizasi zo’r shoirlari yaratgan she`riy durdonalar
barcha xalqlarning, barcha avlodlarning ma`naviy mulki bo’lib qoladi. Vaqt o’tadi,
davrlar   yangilanadi,   adabiyotga   yangi   avlodlar   kirib   keladi   va   bu   ma`naviy
boylikka   o’z   hissasini   qo’shishga   chog’lanadilar.   Abdulla   Oripov   adabiyotda
biryoqlamalik, ritorika, deklarativlik, bayonchilik, "baxtli zamonaga" hamdu sano
                                                                           22 o’qish   avj   olgan,   adabiyotning   ijtimoiy-estetik   qimmati   puturdan   keta   boshlagan
bir   davrda   she`riyat   ostonasiga   qadam   qo’ydi.   O’zbek   adabiyoti   va   madaniyati
rivojiga   ulkan   hissa   qo’shgan   atoqli   shoir,   taniqli   jamoat   arbobi,   O’zbekiston
Respublikasi   davlat   madhiyasi   muallifi,   O’zbekiston   Qahramoni   А bdulla
Oripovning   betakror   ijodiy   merosi,   uning   Vatanga   muhabbat,   vafo   va   sadoqat
tuyg’usini,   olijanob   insoniy   fazilatlarni   madh   etgan   yetuk   badiiy   asarlari,
sermazmun   hayoti   va   ijtimoiy   faoliyatining   xalqimiz   ma naviyatini   yuksaltirish,ʼ
yosh   avlod   tarbiyasidagi   o’rni   beqiyosdir.   А bdulla   Oripovning   «Tilla   baliqcha»,
«Men nechun sevaman O’zbekistonni» singari dastlabki she rlari talabalik yillarida
ʼ
yozilgan va o’zbek she riyatiga yangi, iste dodli, o’ziga xos ovozga ega shoirning	
ʼ ʼ
kirib kelayotganidan darak bergan. Ko’p o’tmay, «Mitti yulduz» (1965) ilk she rlar	
ʼ
to plamining   nashr   etilishi   she riyat   muxlislarida   paydo   bo’lgan   shu   dastlabki	
ʼ ʼ
tasavvurning   to’g’ri   ekanligini   tasdiqlagan.   Shundan   keyin   shoirning   “Ko’zlarim
yo’lingda”   (1966),   “Onajon”   (1969),   “Ruhim”,   “O’zbekiston”   (1971),   “Xotirot”,
“Yurtim shamoli” (1974), “Yuzma-yuz”, “Hayrat” (1979), "Najot qal asi” (1981),	
ʼ
“Yillar   armoni”   (1983),   “Haj   daftari”,   “Munojot”   (1992),   “Saylanma”   (1996),
“Dunyo”   (1999),   “Shoir   yuragi”   (2003)   singari   she riy   kitoblari   nashr   etilgan.	
ʼ
Abdulla   Oripov   Yozuvchilar   uyushmasiga   raislik   qilgan   kezlari   O’zbekiston   eng
yangi tarixi adabiy jarayoniga rahbarlik qildi. Uning she riyati Muhammad Yusuf	
ʼ
kabi   ko’plab   shoirlar   ijodining   shakllanishiga   ta sir   ko’rsatgan.  	
ʼ А bdulla   Oripov
jahon adabiyoti durdona asarlarini o’zbek kitobxonlariga yetkazishda ham samarali
mehnat   qildi.   U   Dantening   “Ilohiy   komediya”sining   “Do’zax”   qismini,
А .S.Pushkin, N. А .Nekrasov, T.G.Shevchenko, L.Ukrainka, R.Hamzatov, Q.Quliev
va   M.Bayjiev   asarlarini   o’zbek   tiliga   mahorat   bilan   tarjima   qildi.   O’z   navbatida,
uning   asarlari   ham   rus,   ingliz,   bolgar,   turk,   ukrain,   turkman,   ozarbayjon   kabi
ko’plab   xorijiy   tillarga   tarjima   qilingan.   Insoniyat   tarixida   hech   bir   davr   millati
san’ati yo’qki diniy mavzuga murojaat qilmagan bo’lsa. Yurtimiz ijodkorlari ham
bundan mustasno emas. 
                                                                           23 2.2.“Jannatga   yo’l”   dramatik   dostonida   do’stga   sadoqatlilikning
ifodalanishi
Atoqli shoir Abdulla Oripov qalamiga mansub “Jannatga yo’l” asari ham mazkur
mavzu   doirasiga   kiruvchi   asarlardan   biri   hisoblanadi.   “Jannatga   yo’l”   dostoni
1980-yil   ilk   marta   dunyo   yuzini   ko’rgan.   Asar   nazm   va   dramaturgiya   janrlari
hususiyatlarini   o’z   ichiga   olgan.   Doston   fantastika   yo’nalishidagi   afsonaviy-
mifologik   mavzu   asosida   yaratilgan   bo’lib,   asarda   adib   o’ziga   azob   berayotgan
ichki   g’alayonni   tasvirlamoqchi   bo’lgan.   Asarda   adib   inson   o’limidan   keyin   ro’y
beradigan   hayotni   tasvirlaydi   va   mifologiya   asosida   real   voqeiylikni   nazm   orqali
yoritib beradi. Ya’ni maishiy turmushimizda uchrab turadigan kamchilik, gunoh va
illatlarni,   ularning   oqibatlari   hususida   o’zgacha   yondashib   talqin   qiladi.
Ezgulikning hech kechi yo’qligi va unga tomon yurishlikni, imkon qadar ko’proq
ezgu   amallarni   amalga   oshirish   kerak   ekanligini   ilgari   suradi.   Nomiga   qaraganda
Abdulla   Oripovning   bu   dostoni   adibning   boshidan   o’tkazgan   voqealaridan   kelib
chiqib   yozgan   deb   o’ylaysiz,   sababi   asardagi   bosh   qahramon,   yosh   shoir   yigit.
Yuqorida   aytganimizdek   asar   hayotimizda   uchrab   turadigan,   barchamiz   ko’rib,
kuzatib   yurgan   illatlar,   ular   natijasida   yuzaga   keladigan   dramatik   va   satirik
voqealar   qayd   etiladi.   Asarda   keltirilgan   o’limdan   keyingi   dunyo,   jannat,   do’zax,
savol-javob   va   qiyomat   manzaralari   -   bu   adibning   asl   g’oyalarini   yetkazib
berishdagi   vosita   xalos.   Asarning   boshlanishi   ilohiy   tarozi   oldiga   savobu
gunohlarini   sarhisob   qilish   uchun   yig’ilgan   olomon   va   tarozibonning   betaraf
qiyofasi   aks   etgan   manzaradan   boshlanadi.   Navbati   yetgach   qahramonimiz   yosh
shoir   taroziga   turgach   gunohlari   savoblaridan   atigi   ikki   misqolgina   ko’proq
ekanligini   yetkazishadi.   Tabiiyki   hamma   qatori   taajjublanib,   tarozibon   va   uning
yordamchisiga   e’tiroz   bildira   boshlaydi;   Agar   yordam   bersangiz-ku   jannat   ham
tayin, Ancha-muncha savobim ham bordir, o’ldimi?! Yigitning so’rovi rad etiladi,
                                                                           24 sababi   unga   shoirlik   kabi   buyuk   iste’dod   berilsa-da   u   bor   mahoratini   muhabbat,
tabiat   va   shunga   o’xshash   mavzularga   sarflab,   ko’zlari   bilan   ko’rib   tursa   ham
hayotligida   uchragan   illatlarga   nisbatan   biron   qarshilik   ko’rsatmaganligini
aytishadi.   Bu   yerda   Abdulla   Oripov   diniy   mifologiya   mavzusini   niqob   qilib
foydalangan   holda   shoir   yigitga   tegishli   bir   vazifani   o’rtaga   tashlaydi.   Nurni
tasvirlamoqchi bo’lsang - soyani ham qo’shishing kerak. Har qanday aql sohibi bu
so’zlar   ma’nosini   yaxshi   tushunib   yetadi.   Yigit   bir   qizaloqni   cho’kayotganida
qutqaraman, deb o’zi ham suvga g’arq bo’lgani va shu sabab erta halok bo’lganini
aytib,   inobatga   olinishini   so’raydi.   Ozroq   suhbatdan   so’ng   tarozibon   yigitni
arosatga jo’natilishini va u yerdan biron kishidan ikki misqol savob topib kelishini
buyuradi.   O’zgalardan   savob   olish   evaziga   jannatga   kirishni   xohlamagan   yigitga
jannat darvozalari yoniga borib ota va onasini uchratishi ` mumkinligi aytishgach,
diydorlariga bir marta bo’lsa ham to’yib olish uchun rozi bo’ladi. Shoir yigit ikki
misqol   savob   qidirib   shu   orada   diydorga   umid   qilib   arosat   sahrosiga   yo’l   oladi.
Arosat voqeiyliklarini adib bir necha halqalarga bo’lib tasvirlaydi, ya’ni bir necha
pardalarga   bo’lib   beradi.   Yolg’onchi,   shuhratparast,   hasadgo’y,   kibrli   va   ota-
onasiga   oq   bo’lgan   obrazlar   bir-biriga   shunday   bog’liq   tasvirlanganki,   o’quvchi
beixtiyor voqealar ummoniga g’arq bo’ladi. Adib asari orqali hayotimizda uchrab
turadigan   ahloqsizliklarga   ilohiy   tarozibon   orqali   hukm   chiqaradi.   Asar   yakunida
qahramonimiz   qadrdon   do’stini   uchratadi   va   arosatdek   qor   tuynukda   uchrashgan
qadrdonlarning   o’zaro   oqibati,   sadoqati   mukammal   tasvirlanadi.   Ma’lum
bo’lishicha do’stiga ikki misqol savob yetmasdan sarson yurgan ekan. Qadrdonlar
bir-biriga   jannatni   ilinib,   ikkisi   ham   savobimdan   ol,   deb   tortishib   turganida   bir
ovoz   ularga   “bir-biringizga   bo’lgan   sadoqatingiz   tufayli   ikkingiz   ham   ikki
misqoldan   savob   oldingiz”   deb   jannatga   yo’llaydi.   Asar   yozilishiga   yarim   asrdan
oshgan bo’lsada, bosh mavzu hamon dolzarbligini yo’qotmagan. Umuman olganda
bu   asar   davr   va   millat   tanlamaydi.   O’qib   borar   ekansiz   ko’zgu   aksida   o’zingizni
ko’rganday   bo’lasiz.   Sababi   asardagi   qahramon   yo’l   qo’ygan   xatoliklar
jamiyatimiz,   davrimiz   insonlari   uchun   odatiy   holdek.   Poyoniga   yetdi   mo’jaz,
g’alati   qissam,   Bir   rivoyat   bahonayu,   doston   so’yladim.   Turli-tuman   taqdirlarni
                                                                           25 aylab   mujassam,   Odamlarga   ibrat   bo’yladim.   Fikrimizcha   Abdulla   Oripovning
“Jannayga   yo’l”   dostoni   yetarlicha   baho   berilmagan.   Hozirgi   yosh
adabiyotchilarimiz   orasida   ham   asar   bilan   tanish   insonlar   kam   uchraydi.   Asarni
badiiylashtirib   suratga   olish,   xorij   kinoshunoslarining   tadqiqotlari   va   rivojlangan
davlatlar   tajribalariga   tayangan   holda   dostonda   ko’tarilgan   asl   g’oyani   keng
jamoatchilikka   taqdim   qilish   bugungi   kundagi   dolzarb   masalalardan   hisoblanadi.
“Jannatga   yo’l”   dramatik   dostoni   nazm   va   dramaturgiyaning   yetakchi
xusuiyatlarini   o’zida   istifoda   etgan   dramatik   doston   janriga   mansub.   Afsonaviy-
mifologik   va   fantastik   mavzu   asosida   yaratilgan   asardagi   voqea-hodisalar   “narigi
dunyo”da sodir  bo’ladi. Lekin bu yozuvchi  qo’llagan bir  usul  ekanini  unutmaslik
kerak.   Aslida   mifologik   libosda   realistic   maqsad   harakat   qiladi,   ya’ni   adib
afsonaviy naql vositalari orqali biz yashab turgan shu dunyo muammolarini talqin
etadi.   Komil   inson,   ezgulik,   yomonlik,   oxirat   singari   qadriyatlarning   azaliy
mezonlari   jonli   timsollar   –jonli   obrazlar   orqali   ko’rsatiladi.   Muallif   maqsadlarini
ifodalovchi   ramziy  ma’no  nomiga   jo  qilingan.   Inson   tasavurriradi   oily   ideal,  oily
xilqat jannat ekan, bu joyga eltuvcho yo’l, shoir talqini va tasvirich, siz bilan biz
yashayotgan   shu   tiriklik   dunyosiga   ezgulik,   mehr-muruvvat,   diyonatda:   ota-ona,
yaqinlar,  umuman,   odamlar   oldidagi   ularning  har   biriga   munosib  qarzni   uzish   va
burchni   ado   etishda.   AOlloh   oldidagi   qarz,   avvalombor,   uning   bandasi   oldida
uzilmog’I   kerak.   U   dunyoning   ochqichi   shu   dunyoda.   Tiriklik   dunyosidagi
qilmishlar, nojo’ya ishlar uchun bu yorug’ olamda tegishli ajr olishga ulgurilmasa-
da,   oxiratda   u   oqizmay-tomizmay   olinishi,   shubhasizdir.   A.Oripov   hayotdagi
murakkablik, ziddiyatlarni “u dunyo”dagi qahramonlar orqali ham namoyon etish
lozimligini unutmaydi. Bu e’tibor harakter hayotiyligi, haqqoniyligini ta’minlashda
muhim   rol   o’ynaydi.   Muallif   Yigitning   yaxsi   niyatlarni   amalga   oshira   olmagani
sabablari   bo’lganini   ko’rsatadi.   U   ham   ne-ne   ig’volarga   uchragan,   sadoqatli
odamlarga muhtoj, gohi yolg’iz, gohida nochor edi.
Yolg’iz edi dunyoda u, lekin chinakam
Yolg’izlatib qo’ygan edi hayot beshfqat
                                                                           26 Ona   tilidan   shoir   o’g’li   haqida   aytilgan   bu   fikrda   nainki       asardagi   Yigit   obrazi,
balki   jumla   jahondagi   aksar   buyuk   shoirlarga   xos   holatlar   ifodasini   topadi.
Dostonda Yigit va Do’st obrazlari orqali do’stlik ulug’lanadi. Murakkab vaziyatga
tushib   qolgan   ikki   do’stning   bir-biriga   cheksiz   sadoqatini   ko’rsatish   orqali
A.Oripov   inson   umri   mohiyatidagi   go’zallik   va   qaudratning   asosi   do’stlikdadir,
degan g’oyani ilgari suradi.
                                                   XULOSA
Xulosa   qilib   aytish   mumkin-ki,   Har   bir   shoir   singari   u   ham   havaskorlik,   izlanish
bosqichini   bosib   o’tdi.   Yulduzlar,   tog’lar,   kapalak   haqida   yozdi.   Ulardan   she`r
izladi.   Biroq   u   o’qish-o’rganish   bosqichini   tez   bosib   o’tdi,   she`riyatning
missiyasini,   inson   va   jamiyat   hayotidagi   o’rni   va   ahamiyatini   juda   erta   angladi.
1962   yilda   matbuot   yuzini   ko’rgan   "Kuz   xayollari",   1964   yilda   "Sharq   yulduzi"
jurnali   sahifalarida   e`lon   qilingan   "Men   nechun   sevaman   O’zbekistonni",
"Miltiraydi mitti yulduz", "Burgut" kabi she`rlar o’z ovozi va uslubiga ega bo’lgan
shoir   shakllanayotganligidan   darak   berdi.   Shoirning   sobiq   ittifoqda   stalincha
zo’ravonlik   sharpalari   hali   butkul   daf   bo’lmagan,   mustabid   tuzum   hukmronlik
qilishda   davom   etayotgan,   adabiyot   esa   "sots.   realizm"   iskanjasi   ostida   ezilish
holatida   bo’lgan   bir   sharoitda   isyonkor   ruh   bilan   sug’orilgan   tug’yonli,   lirik-
falsafiy,   teran   mushohadali,   hayotni   o’zicha   ko’rgan   chinakam   milliy   va   xalqchil
she`rlari   og’ir   sukunatni   titratib   yuborgan   momaqaldiroq   yanglig’   yangradi.
"Albomga",   "Yuzma-yuz",   "Temir   odam",   "Ayol",   "Munojotni   tinglab",
"O’zbekistonda   kuz",   "Tilla   baliqcha",   "Dorboz",   Otello",   "Uyqu"   kabi
she`rlardagi o’ziga xos mushohada, dadillik, haqiqatni anglashga intilish, xalqning
dardini   aytish,   eng   muhimi   erkni   ulug’lash,   istiqlolga   talpinish   tug’ma   iste`dod
sohibining   barchani   mahliyo   qilib   qo’ygan,   qizg’in   bahs-munozaralarga   mavzu
bo’lgan   muhim   fazilatlari   edi.   Uning   she`rlaridan   bahramand   bo’lish   "she`riyat
bayrami"ga (Qaysin Quliev iborasi) aylanib ketardi. Hayotning ichiga chuqur kirib
borish, hayot haqiqatini tasvirlashdagi  qat`iyat va izchillik, chuqur obrazlilik, fikr
va tuyg’uning ajoyib bir tarzda omuxtaligi, shiddatkor ruh, ichki dramatizm, poetik
                                                                           27 tafakkurning   teranligi,   Sharq   va   G’arb   she`riyatining   eng   yaxshi   an`analari
uyg’unlashganligi   yosh   shoir   ijodiy   evolyutsiyasini   ta`minlagan   omillar   bo’ldi.
Biroq   yulduzday   chaqnagan   bu   iste`dod   uchqunlari   vaqtincha   emasmikan   degan
hadiklar ham yo’q emas edi:
Olti oykim, she`r yozmayman, yuragim zada:
Olti oykim, o’zgalarga tilayman omad.
Olti oykim, do’stlarim ham pana-panada
Iste`dodim so’nganidan qilar karomat.
Shukrlar bo’lsinkim, umumxalq ehtiromi, adabiy davralarning e`tirofi yosh shoirni
havolantirib   yubormadi.   "Mitti   yulduz"ning   nurlari   tobora   avjlanib,   ajib   shu`lalar
tarata   boshladi.   Tez   orada   "Sarob",   "Bahor",   "Avlodlarga   maktub",   "Sovg’a",
"Minarai   kalon   tepasidagi   laylak",   "Biznikilar",   "Jannat"   singari   har   biri
adabiyotimizda   voqea   bo’lgan   she`rlar   yaratildi.   Bu   jihatdan   ko’p   tarxli
"Avlodlarga   maktub",   "Sarob"   she`rlari   e`tiborlidir.   "Avlodlarga   maktub"
she`rining   yozilishiga   1966   yilgi   Toshkent   zilzilasi   turtki   bo’lgan.   Shoir   vaqtlar
o’tib   ma`shum   zilzila   haqida   yozilgan   gazetalarga   ko’zi   tushgan   avlodlarni
tasavvur   qiladi.   Ular   qarashsa-ki,   sahifalarda   azob-uqubat,   vahima   jabrini   tortgan
odamlarning emas, balki xushnud odamlarning suratlari iljayib turibdi. Bu ne hol?
Yer osti qattiq silkinib, uy-joylar buzilsa-yu odamlarning chehrasida shodmonlik?
Shoir bu holning siridan avlodlarni voqif qiladi:
Do’stlarim, hayratda qolmangiz faqat,
Sirlilik bizlarning uslubga mosdir.
Tinchi yo’qolgan odamlarni jilmayishga majbur etgan kuch - bu "Sovetlar" uslubi 
edi. Shoir tag ma`noli misralar,  so’zlar vositasida yolg’on jamiyatning, erkinlikka 
yot tuzumning mohiyatini ochib beradi. Bu tuzum hatto "insonning azaliy kasbi 
bo’lgan, dunyoday qadim" do’stlikni ham sal bo’lmasa biz kashf etdik, faqat bizga 
xos deb bong uradi:
                                                                           28 Sizga falokatdan berganda xabar
Do’stlik borasida yozurlar albat.
Yozurlar: "...biz bo’ldik tengsiz birodar,
Bu xislat bizlarga xos erur faqat.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. А .Oripov  а s а rl а ri:
2. Yill а r  а rmoni. T., G’.G’ulom nomid а gi  А d а biyot v а  s а n` а t n а shriyoti, 1986.
3. H а j d а ft а ri. T., G’.G’ulom nomid а gi  А d а biyot v а  s а n` а t n а shriyoti, 1996.
4. S а yl а nm а . T., G’.G’ulom nomid а gi  А d а biyot v а  s а n` а t n а shriyoti. 1997.
5. SH а r а fiddinov   O.   SHe`riyat   –   q а lb   yolqini.   “H а yot   bil а n   h а mn а f а s”   kitobid а .
T., “Yosh gv а rdiya”, 1983.
6. Qo’shjonov M. On а jonim – she`riyat. T., “O’qituvchi”, 1984.
7. G’ а furov   I.   SHe`riyat   –   kur а shch а nlik   dem а k.   T.,   G’.G’ulom   nomid а gi
А d а biyot v а  s а n` а t n а shriyoti, 1984.
8. Qo’shjonov M., Suvon Meli.  А bdull а  Oripov.  А d а biy portret. T., “F а n”, 2000 .
9. A.Oripov. Adolat ko’zgusi.-T.: “Adolat”2005 yil. 
10. Ozod ruh falsafasi. I.G’aniev, N.Afoqova. T., “Fan” nashriyoti. 
11. Oripov A. Tanlangan asarlar. G’afur G’ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy
uyi. – T., 2016, 221-bet 
12.  “Go’zallik qasri”// “Sovet O’zbekistoni”, 1989 y. 20- sentabr. 
13. Oripov A. Tanlangan asarlar. G’afur G’ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy
uyi. – T., 2016, 278-bet. 
14. Uzoq Juraqulov. Hududsiz jilva. T;. “Fan” nashriyoti 2006 y. 22-bet. 
                                                                           29 15. Abdulla   Oripov   ijodiy   konsepsiyasida   milliy   ma’naviyat   masalasi.   O’zMU
xabarlari. – Toshkent, 2018, - № 1/3 B. 395-399 
16. “She’riyatning   mangu   qo’shig’i”.   “Konstitutsiya   –   inson   huquqlari   va
erkinliklarining   kafolati”   mavzuidagi   ilmiy-amaliy   anjuman   materiallari.
TVChDPI . 2019. 29-31-betlar 
17. “Abdulla Oripov lirikasida diniy-ma’rifiy tushunchalar talqini”. Til, adabiyot va
tarix masalalari. Ilmiy maqolalar to’plami. 2019 y. 
                                                                           30

A.Oripov “Jannatga yo’l” drammatik asari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский