Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 50000UZS
Hajmi 83.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 20 Dekabr 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Amriddin Hamroqulov

Ro'yxatga olish sanasi 23 Fevral 2025

54 Sotish

O‘quv lug‘atlaridan foydalanish samaradorligi

Sotib olish
O ‘ ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA ’ LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
__________________________________________________
__________________________________________________
__________________________________________________________
 
KURS   ISHI
Mavzu:   O ‘quv lug‘atlaridan foydalanish samaradorligi
Bajardi: _________________________________________
                                               
     Ilmiy rahbar:          ______________________________
      Toshkent  - 2025 2 REJA
KIRISH ………………………………………………………….…..…………...…..3
I BOB. ONA TILI DARSLARIDA O‘QUV LUG‘ATLARIDAN 
FOYDALANISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. O‘quv lug‘atlarining ta’lim jarayonidagi o‘rni va ahamiyati …………….………6
1.2. Ona tili darslarida qo‘llaniladigan o‘quv lug‘atlarining turlari ……………….….7
1.3. O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning metodik tamoyillari ……………………...10
II BOB. ONA TILI DARSLARIDA O‘QUV LUG‘ATLARIDAN 
FOYDALANISH SAMARADORLIGINI OSHIRISH YO‘LLARI
2.1. O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning amaliy usul va shakllari ………….….…..15
2.2. O‘quv lug‘atlaridan foydalanish orqali o‘quvchilarning yozma va og‘zaki nutqini
rivojlantirish ……………………………………………………………………..…..21
XULOSA……………………………… ………………………………………...….24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………… ………….. …… 25 3 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi   Bugungi   kunda   ta’lim   tizimida   amalga
oshirilayotgan   tub   islohotlar   o‘quvchilarning   bilimini   faqat   yod   olish   darajasida
emas, balki ularni ongli ravishda qo‘llay olish kompetensiyasini shakllantirishni talab
etmoqda.   Ayniqsa,   ona   tili   fanini   o‘qitishda   o‘quvchilarning   nutq   madaniyati,   so‘z
boyligi va fikrni aniq ifodalash qobiliyatini rivojlantirish muhim vazifa hisoblanadi.
Ushbu jarayonda o‘quv lug‘atlaridan samarali foydalanish ta’lim sifatini oshirishning
muhim   omillaridan   biri   bo‘lib   xizmat   qiladi.   O‘quv   lug‘atlari   o‘quvchilarga
so‘zlarning ma’nosini  to‘g‘ri anglash, ularni nutqda o‘rinli qo‘llash hamda mustaqil
ishlash   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Zamonaviy   ta’lim   sharoitida
axborot   oqimining   kengayib   borishi   o‘quvchilardan   til   birliklarini   ongli   tanlash   va
tushunishni   talab   etadi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyev
ta’kidlaganidek:   “Ona   tili   —   millatning   ruhi,   uning   madaniyati   va   ma’naviyatining
asosiy   tayanchidir” 1
.   Shu   sababli   ona   tili   darslarida   lug‘atlar   bilan   ishlash
metodikasini   takomillashtirish   dolzarb   masalaga   aylanmoqda.   O‘quv   lug‘atlaridan
maqsadli   va   tizimli   foydalanish   o‘quvchilarning  o‘qib  tushunish,   yozma  va   og‘zaki
nutq   kompetensiyalarini   rivojlantiradi.   Shuningdek,   bu   jarayon   o‘quvchilarda   tilga
bo‘lgan   qiziqishni   oshirib,   ularning   mustaqil   fikrlashini   kuchaytiradi.   Shu   jihatdan,
ona tili darslarida o‘quv lug‘atlaridan foydalanish samaradorligini o‘rganish bugungi
ta’lim ehtiyojlari bilan bevosita bog‘liq bo‘lib, alohida ilmiy-amaliy ahamiyatga ega.
Kurs   ishi   mavzusining   o‘rganilganlik   darajasi   Ona   tili   ta’limi   metodikasi
sohasida   o‘quvchilarning   nutqini   rivojlantirish,   lug‘at   boyligini   oshirish   va   lug‘at
bilan ishlash masalalari ko‘plab olimlar tomonidan tadqiq etilgan. Jumladan, o‘zbek
tilshunosligi   va   metodikasi   rivojiga   salmoqli   hissa   qo‘shgan   A.   G‘ulomov,   B.
Yo‘ldoshev, Sh. Rahmatullayev, N. Mahmudov kabi olimlarning ilmiy ishlarida ona
tili   ta’limida   so‘z   ma’nosini   o‘rgatish   va   lug‘at   ustida   ishlashning   nazariy   asoslari
yoritilgan.   Metodist   olimlardan   U.   Tursunov,   M.   Qodirov,   R.   Sayfullayeva
1
  Mirziyoyev Shavkat Miromonovich.  Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat’iyat bilan davom ettirib, 
yangi bosqichga ko‘taramiz : O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M. Mirziyoyevning Oliy 
Majlisga Murojaatnomasi. — Toshkent : O‘zbekiston, 2017.   https://president.uz/uz    4tadqiqotlarida   lug‘at   bilan   ishlash   metodlari   va   ularning   o‘quvchilarning   nutqiy
kompetensiyasini   rivojlantirishdagi   ahamiyati   asoslab   berilgan.   Shuningdek,   rus
metodist olimlari L. V. Shcherba, M. R. Lvov, N. M. Shanskiylarning ishlarida o‘quv
lug‘atlarining   didaktik   imkoniyatlari   batafsil   tahlil   qilingan.   Mavjud   ilmiy
adabiyotlarda   izohli,   imlo   va   terminologik   lug‘atlardan   foydalanish   masalalari
yoritilgan   bo‘lsa-da,   ona   tili   darslarida   aynan   o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanishning
samaradorligi, ularning o‘quvchilarning bilim sifati va nutq faoliyatiga ta’siri yetarli
darajada   tizimli   o‘rganilmagan.   Ayniqsa,   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari   asosida
o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanish   masalasi   chuqur   tadqiq   etilishini   talab   etadi.   Shu
jihatdan,   mazkur   kurs   ishi   mavjud   ilmiy   qarashlarni   umumlashtirish   va   ularni
amaliyot bilan uyg‘unlashtirishga qaratilganligi bilan ahamiyatlidir.
Kurs   ishi   mavzusining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati   Mazkur   kurs   ishining
nazariy   ahamiyati   ona   tili   o‘qitish   metodikasida   o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanish
masalasiga   doir   ilmiy   qarashlarni   tizimlashtirish   va   boyitishdan   iboratdir.   Tadqiqot
jarayonida   lug‘at   bilan   ishlashning   pedagogik   va   didaktik   asoslari   tahlil   qilinib,
o‘quv   lug‘atlarining   o‘quvchilarning   nutqiy   va   leksik   kompetensiyalarini
rivojlantirishdagi   o‘rni   nazariy   jihatdan   asoslab   beriladi.   Shuningdek,   ona   tili
darslarida   lug‘atlardan   foydalanishning   samaradorligini   oshirishga   xizmat   qiluvchi
metodik yondashuvlar ilmiy xulosalar bilan mustahkamlanadi.
Kurs ishining amaliy ahamiyati esa tadqiqot davomida ishlab chiqilgan xulosa va
tavsiyalarning   ona   tili   darslarida   bevosita   qo‘llash   imkoniyati   mavjudligi   bilan
belgilanadi. Jumladan, o‘quv lug‘atlaridan foydalanishga doir tavsiya etilgan usul va
mashqlar o‘qituvchilarning kundalik dars jarayonida samarali foydalanishiga xizmat
qiladi.   Tadqiqot   natijalari   asosida   tayyorlangan   metodik   tavsiyalar   ona   tili   fanidan
dars   ishlanmalari   va   o‘quv-metodik   qo‘llanmalarni   boyitishga   yordam   beradi.
Shuningdek,   mazkur   ish   natijalaridan   bo‘lajak   ona   tili   o‘qituvchilarini   tayyorlash
jarayonida   ham   foydalanish   mumkin   bo‘lib,   ularning   kasbiy   kompetensiyasini
oshirishga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi. 5Kurs   ishi   mavzusining   obyekti —   umumta’lim   maktablarida   ona   tili   fanini
o‘qitish jarayoni hisoblanadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti   —   ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan
foydalanish jarayoni, shakl va usullari hamda ularning samaradorligidir.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan
foydalanishning   nazariy   va   metodik   asoslarini   o‘rganish   hamda   ularning   ta’lim
jarayonidagi samaradorligini aniqlashdan iborat.
Kurs ishi mavzusining vazifalari
 o‘quv lug‘atlarining turlari va didaktik ahamiyatini tahlil qilish;
 ona tili darslarida lug‘at bilan ishlash metodikasini o‘rganish;
 o‘quv lug‘atlaridan foydalanishning samarali usullarini aniqlash;
 o‘quvchilarning   nutq   va   leksik   kompetensiyasini   rivojlantirishda   lug‘atlarning
rolini asoslash;
 tajriba-sinov natijalarini tahlil qilish va xulosalar chiqarish.
Kurs   ishi   mavzusining   metodlari   Kurs   ishini   bajarishda   tahlil   va   sintez,
taqqoslash,   kuzatish,   pedagogik   tajriba,   suhbat,   anketa   hamda   ilmiy-metodik
adabiyotlarni o‘rganish metodlaridan foydalanildi.
Kurs   ishi   mavzusining   tuzilishi   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   har   bir   bobda   uch
bo‘lim, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati va ilovalardan iborat. 6I BOB. ONA TILI DARSLARIDA O‘QUV LUG‘ATLARIDAN
FOYDALANISHNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. O‘quv lug‘atlarining ta’lim jarayonidagi o‘rni va ahamiyati
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   ona   tili   fanining   asosiy   vazifalaridan   biri
o‘quvchilarning til haqidagi bilimlarini chuqurlashtirish, ularning nutq madaniyatini
shakllantirish   va   so‘z   boyligini   muntazam   rivojlantirib   borishdan   iboratdir.   Ushbu
jarayonda   o‘quv   lug‘atlari   muhim   didaktik   vosita   sifatida   namoyon   bo‘ladi.   O‘quv
lug‘atlari   o‘quvchilarga   so‘zlarning   ma’nosini   to‘g‘ri   anglash,   ularni   nutqda   o‘rinli
qo‘llash   hamda   mustaqil   bilim   olish   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.
Ayniqsa, ona tili darslarida lug‘atlar bilan ishlash o‘quvchilarning leksik bilimlarini
tizimlashtirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi 2
.O‘quv   lug‘atlari   ta’lim   jarayonida
nazariy   bilimlarni   amaliyot   bilan   bog‘lovchi   vosita   bo‘lib,   o‘quvchining   til
birliklarini ongli o‘zlashtirishiga yordam beradi. Izohli, imlo, sinonimlar, antonimlar
va   terminologik   lug‘atlar   ona   tili   darslarida   turli   maqsadlarda   qo‘llanilib,
o‘quvchilarning   bilim   doirasini   kengaytiradi.   Bunday   lug‘atlar   yordamida
o‘quvchilar   so‘zlarning   lug‘aviy   ma’nosi,   imlo   qoidalari   va   uslubiy   xususiyatlarini
mustaqil o‘rganish imkoniyatiga ega bo‘ladilar. Natijada dars jarayonida faqat tayyor
bilim emas, balki izlanishga asoslangan o‘qish muhiti shakllanadi.Ta’lim jarayonida
o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanish   o‘quvchilarning   o‘qib   tushunish   kompetensiyasini
rivojlantirishda   ham   muhim   rol   o‘ynaydi.   Matn   ustida   ishlash   jarayonida   notanish
so‘zlarning   ma’nosini   lug‘at   orqali   aniqlash   o‘quvchilarning   fikrlash   faoliyatini
faollashtiradi. Bu esa o‘quvchilarda tahlil qilish, solishtirish va umumlashtirish kabi
aqliy   faoliyat   turlarini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   lug‘atlar   bilan
ishlash   o‘quvchilarning   yozma   nutqida   xatolar   sonini   kamaytirib,   savodxonlik
darajasini   oshiradi.O‘quv   lug‘atlarining   ahamiyati   shundaki,   ular   o‘quvchilarda
mustaqil   ishlash   ko‘nikmasini   shakllantiradi.   O‘quvchi   lug‘at   bilan   ishlash   orqali
kerakli   ma’lumotni   izlab   topishga,   uni   tahlil   qilishga   va   xulosalar   chiqarishga
2
 Anorgul, A., Xusniya, O. Ona tili - o‘qish savodxonligi va uni o‘qitish metodikasi. Toshkent: 
Pedagogika, 2024.  https://akbt.urspi.uz/uz/books/2588   7o‘rganadi.   Bu   esa   zamonaviy   ta’limda   muhim   bo‘lgan   o‘z-o‘zini   rivojlantirish
kompetensiyasini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Ona   tili   darslarida   lug‘atlardan
tizimli va maqsadli foydalanish o‘quvchilarning tilga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va
ularning   fan   bo‘yicha   bilimlarini   mustahkamlaydi.   Shuningdek,   o‘quv   lug‘atlari
o‘qituvchi   uchun   ham   samarali   metodik   vosita   hisoblanadi.   Ular   yordamida   dars
jarayonini jonlantirish, interfaol mashg‘ulotlarni tashkil etish va o‘quvchilarning faol
ishtirokini   ta’minlash   mumkin.   Lug‘atlar   asosida   tashkil   etilgan   topshiriqlar
o‘quvchilarning   nutqiy   faolligini   oshirib,   ularni   fikrini   erkin   ifodalashga   undaydi.
Natijada ona tili darslarining samaradorligi ortib, ta’lim sifati yuksaladi.
1.2. Ona tili darslarida qo‘llaniladigan o‘quv lug‘atlarining turlari
Ona   tili   darslarida   o‘quvchilarning   so‘z   boyligini   oshirish,   nutq   madaniyatini
rivojlantirish   va   savodxonligini   mustahkamlashda   turli   xil   o‘quv   lug‘atlaridan
foydalanish muhim ahamiyatga ega. O‘quv lug‘atlari mazmuni, vazifasi va qo‘llanish
doirasiga ko‘ra bir necha turlarga bo‘linadi bo‘lib, ularning har biri ta’lim jarayonida
alohida   didaktik   vazifani   bajaradi.   Ushbu   lug‘atlar   ona   tili   fanining   mazmunini
chuqurroq   o‘zlashtirishga,   o‘quvchilarda   mustaqil   izlanish   ko‘nikmasini
shakllantirishga xizmat qiladi.
1- rasm  Ona tili darslarida qo‘llaniladigan o‘quv lug‘atlarining turlariOna tili 
darslarida 
qo‘llaniladi
gan o‘quv 
lug‘atlarini
ng turlari
Izohli 
lug‘at	
Imlo 
lug‘ati	
Sinoni
mlar 
lug‘ati	
Antoni
mlar 
lug‘ati	
Frazeol
ogik 
lug‘at 81. Izohli lug‘at
Izohli lug‘at ona tili darslarida o‘quvchilarning so‘z boyligini rivojlantirish va nutq
madaniyatini shakllantirishda asosiy vosita hisoblanadi. Bunday lug‘atlar so‘zlarning
asosiy   va   ko‘chma   ma’nolarini   tushuntiradi,   ularning   turli   kontekstlarda
qo‘llanilishini   o‘rgatadi.   Dars   jarayonida   izohli   lug‘at   yordamida   o‘quvchilar   yangi
so‘zlarni   o‘zlashtiradi,   ularni   matn   ichida   aniqlay   oladi   va   to‘g‘ri   ishlatishni
o‘rganadi. Shu orqali o‘quvchilarda mustaqil izlanish ko‘nikmasi shakllanadi. Izohli
lug‘atlar   bilan   ishlash   o‘quvchilarning   o‘qib   tushunish   qobiliyatini   oshiradi,   fikrni
aniq   va   lo‘nda   ifodalashga   yordam   beradi.   Shuningdek,   izohli   lug‘atlar   nutqni
boyitish,   murakkab   so‘zlarni   oson   tushunish   va   yozma   ishlarda   xatolarni
kamaytirishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   O‘quvchilarning   mustaqil   ishlash
ko‘nikmasi,   izohli   lug‘atlar   yordamida   o‘quvchilarda   so‘z   ma’nosini   anglash   va
kontekstda   qo‘llash   qobiliyati   rivojlanadi.   Shu   bois,   ona   tili   darslarida   izohli
lug‘atlardan muntazam va tizimli foydalanish ta’lim samaradorligini oshiradi.
2. Imlo lug‘ati
Imlo lug‘ati ona tili darslarida o‘quvchilarning yozma nutqini rivojlantirishda eng
muhim   vositalardan   biridir.   U   so‘zlarning   to‘g‘ri   yozilish   qoidalarini   ko‘rsatadi   va
yozma ishlar davomida xatolarni kamaytirishga yordam beradi. Dars jarayonida imlo
lug‘ati   bilan   ishlash   o‘quvchilarga   so‘zlarning   imlo   qoidalarini   mustahkamlash,
murakkab   so‘zlarni   to‘g‘ri   yozish   va   imlo   qoidalarini   amalda   qo‘llash   imkonini
beradi.   Shu   orqali   o‘quvchilar   o‘z   yozuv   madaniyatini   rivojlantiradi   va   mustaqil
ishlash   ko‘nikmasini   shakllantiradi.   Imlo   lug‘ati   yordamida   o‘quvchilar   so‘zlarning
shakl va imlo qoidalarini o‘rganib, yozma nutqda xatolarni kamaytiradilar. Darslarda
imlo lug‘atidan foydalanish,  shuningdek,  sinov  va  nazorat  ishlarida  ham  foydalidir.
Shu   bilan   birga,   u   o‘quvchilarda   fanlarga   nisbatan   qiziqish   uyg‘otadi   va   bilimlarni
mustahkamlashga xizmat qiladi.
3. Sinonimlar lug‘ati
Sinonimlar   lug‘ati   so‘zlarning   ma’nodosh   variantlarini   jamlab,   o‘quvchilarning
nutqini boyitadi. Ona tili darslarida sinonimlar lug‘ati yordamida o‘quvchilar matnni 9yanada   boy   va   ifodali   shaklda   yozishni   o‘rganadilar.   Bu   lug‘at   turli   so‘zlarni   bir-
biriga almashtirib ishlatishga o‘rgatadi, takrorlardan qochishga yordam beradi va fikr
ifodasini   takomillashtiradi.   Darslarda   sinonimlar   lug‘ati   bilan   ishlash,
o‘quvchilarning   leksik   kompetensiyasini   oshiradi   va   ularning   fikrini   erkin
ifodalashga   imkon   beradi.   Lug‘atdagi   ma’nodosh   so‘zlar   o‘quvchilarga   matnni
tushunishda ham yordam beradi, ularni mustaqil ishlashga o‘rgatadi. Shu bilan birga,
sinonimlar   lug‘ati   nutqni   boyitish,   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish   va   yozma   ishlarni
takomillashtirishga xizmat qiladi. 3
4. Antonimlar lug‘ati
Antonimlar lug‘ati qarama-qarshi ma’noli so‘zlarni o‘rgatadi va ona tili darslarida
o‘quvchilarning   fikrlash   doirasini   kengaytiradi.   Bu   lug‘at   yordamida   o‘quvchilar
qarama-qarshi tushunchalarni solishtirishni o‘rganadi, matnni chuqurroq anglaydi va
nutqini boyitadi. Darslarda antonimlar lug‘ati bilan ishlash o‘quvchilarga so‘zlarning
qarama-qarshi ma’nolarini aniqlashni o‘rgatadi, fikrlarni mantiqiy tarzda bog‘lashga
yordam   beradi   va   matnda   tasviriy   ifodalarni   boyitadi.   Shu   bilan   birga,   antonimlar
lug‘ati   nutqni   aniq   ifodalash   va   matnni   takomillashtirishga   xizmat   qiladi.   Lug‘at
yordamida   o‘quvchilar   mustaqil   ishlash   va   so‘zlarni   to‘g‘ri   qo‘llash   ko‘nikmasini
rivojlantiradilar.
5. Frazeologik lug‘at
Frazeologik lug‘at turg‘un iboralar, maqol va matalarning ma’nosini tushuntiradi.
Ona   tili   darslarida   frazeologik   lug‘at   yordamida   o‘quvchilar   milliy   til   boyligini
o‘rganadi   va   matnda   obrazli   ifodalarni   to‘g‘ri   ishlatishni   o‘rganadilar.   Dars
jarayonida   frazeologik   lug‘at   bilan   ishlash   o‘quvchilarda   tilga   nisbatan   qiziqishni
oshiradi, fikrni aniq va boy ifodalashga yordam beradi, matnlarni yanada rang-barang
va   obrazli   qiladi.   Lug‘atdagi   frazeologik   birliklar   o‘quvchilarga   mustaqil   ishlash
ko‘nikmasini rivojlantirish, matnni tahlil qilish va nutqini boyitishda yordam beradi.
3
 Ernazarov, G. Boshlang‘ich sinflarda ona tili o‘qitish metodikasi. Toshkent: Ziyonet, 2020. 
https://library.ziyonet.uz/uz/book/25751 10Shu   bilan   birga,   u   o‘quvchilarning   ijodiy   fikrlashini   kuchaytiradi   va   darslarni
qiziqarli qiladi.
1.3. O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning metodik tamoyillari
Ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan   samarali   foydalanish   nafaqat
o‘quvchilarning   so‘z  boyligini   oshirish,   balki   ularning   nutq  madaniyati   va   mustaqil
fikrlash qobiliyatini rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega. Shu sababli lug‘atlardan
foydalanishda   aniq   metodik   tamoyillarni   belgilash,   dars   jarayonini   tizimli   va
maqsadli   tashkil   etish   ta’limning   samaradorligini   oshiradi.   O‘quv   lug‘atlaridan
foydalanish   metodikasi   o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlari,   bilim   darajasi   va   tilga
bo‘lgan qiziqishini hisobga olgan holda shakllantiriladi.
2-rasm  O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning asosiy metodik tamoyillariO‘quv 	
lug‘atlaridan 
foydalanishn
ing asosiy 
metodik 
tamoyillari	
Maqsadga 
yo‘naltirilgan	
lik
Faollik va 
interaktivlik	
Tizimlilik 	
Differensial 
yondashuv	Amaliy 	
yo‘naltirilgan	
lik	
Qayta 	
takrorlash va 
mustahkamla	
sh
Integratsiya 111. Maqsadga yo‘naltirilganlik tamoyili
Ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanishda   eng   muhim   metodik
tamoyillardan   biri   bu   maqsadga   yo‘naltirilganlikdir.   Har   bir   dars   aniq   maqsad   va
vazifalar   asosida   tashkil   etiladi,   lug‘atlar   bilan   ishlash   ham   aynan   shu   maqsadlarga
xizmat   qilishi   lozim.   Agar   lug‘atdan   foydalanish   dars   mazmuni   bilan   uzviy
bog‘lanmasa, uning ta’limiy samarasi pasayadi. Masalan, yangi mavzuni tushuntirish
jarayonida   faqat   shu   mavzuga   oid   so‘z   va   atamalar   tanlanishi   o‘quvchilarning
e’tiborini   jamlashga   yordam   beradi.   Maqsadga   yo‘naltirilgan   lug‘at   ishlari
o‘quvchilarda so‘zlarning ma’nosini anglash, to‘g‘ri qo‘llash va nutqda faol ishlatish
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shuningdek,   o‘qituvchi   lug‘at   bilan   ishlashdan
ko‘zlangan   natijani   oldindan   belgilab   olishi   zarur.   Bu   esa   darsni   samarali   va
rejalashtirilgan   holda   olib   borishga   imkon   beradi.   Natijada   lug‘atlar   bilim   manbai
sifatida emas, balki o‘quv jarayonining faol vositasiga aylanadi 4
.
2. Faollik va interaktivlik tamoyili
Faollik   va   interaktivlik   tamoyili   ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan
foydalanishda   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   tamoyil   o‘quvchini   passiv   tinglovchidan  faol
ishtirokchiga   aylantirishni   ko‘zda   tutadi.   Lug‘atlar   bilan   ishlash   jarayonida
o‘quvchilar   mustaqil   ravishda   so‘z   izlaydi,   uning   ma’nosini   aniqlaydi   va   xulosa
chiqaradi.   Bunday   jarayon   o‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyatini   rivojlantiradi.
Interaktiv   mashqlar,   guruhli   ishlash   va   savol-javoblar   orqali   lug‘at   bilan   ishlash
yanada   qiziqarli   bo‘ladi.   O‘quvchilar   o‘zaro   fikr   almashadi,   bahslashadi   va   to‘g‘ri
xulosaga keladi. Faollikka asoslangan lug‘at ishlari bilimning mustahkam bo‘lishiga
xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   lug‘atdan   foydalanishga   o‘rganib,
mustaqil   ta’lim   olish   ko‘nikmasini   egallaydi.   Bu   esa   ularning   kelajakdagi   o‘quv
faoliyati uchun muhim ahamiyat kasb etadi.
3. Tizimlilik tamoyili
4
 Otajonova, M.F., Turg unboyeva, U.F., & Ismoiljonova, R.M. (2025). Yaxlit pedagogik ʻ
jarayonning asosiy shakli. Science and Education, 6(5), 325–329. openscience.uz   12Tizimlilik   tamoyili   lug‘atlar   bilan   ishlash   jarayonining   izchil   va   bosqichma-
bosqich tashkil etilishini talab qiladi. Ona tili darslarida lug‘at ishlari tasodifiy emas,
balki   reja   asosida   olib   borilishi   zarur.   Avval   oson   va   kundalik   so‘zlar,   keyin   esa
murakkab   va   ilmiy   atamalar   o‘rganilishi   maqsadga   muvofiq.   Tizimli   yondashuv
o‘quvchilarning bilimini asta-sekin kengaytirishga yordam beradi. Har bir yangi so‘z
avvalgi   o‘rganilgan   so‘zlar   bilan   bog‘lanib   tushuntirilsa,   u   xotirada   mustahkam
saqlanadi.   Lug‘atlar   bilan   ishlash   jarayoni   darsdan   darsga   uzluksiz   davom   etishi
kerak.   Bu   tamoyil   asosida   tashkil   etilgan   darslar   o‘quvchilarda   til   birliklari
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   anglash   ko‘nikmasini   rivojlantiradi.   Natijada   o‘quvchilar
lug‘at bilan ishlashni murakkab jarayon emas, balki tabiiy o‘rganish bosqichi sifatida
qabul qiladi.
4. Differensial yondashuv tamoyili
Differensial yondashuv tamoyili har bir o‘quvchining individual imkoniyatlari va
bilim darajasini hisobga olishni nazarda tutadi. Sinfda barcha o‘quvchilarning lug‘at
boyligi   va   fikrlash   darajasi   bir   xil   bo‘lmaydi.   Shu   sababli   lug‘atlar   bilan   ishlash
jarayonida topshiriqlar turli darajada bo‘lishi lozim. Kuchli o‘quvchilarga murakkab
so‘zlar   va   izohli   topshiriqlar   berilsa,   sust   o‘quvchilar   uchun   sodda   va   tushunarli
mashqlar   tanlanadi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchilarning   darsga   bo‘lgan   qiziqishini
oshiradi. Har bir o‘quvchi o‘z imkoniyatiga mos vazifani bajarganida, muvaffaqiyat
hissini   tuyadi.   Bu   esa   o‘qishga   bo‘lgan   ijobiy   munosabatni   shakllantiradi.
Differensial  yondashuv  orqali  lug‘at  ishlari  samaradorligi  oshib, barcha  o‘quvchilar
ta’lim jarayoniga faol jalb etiladi.
5. Amaliy yo‘naltirilganlik tamoyili
Amaliy yo‘naltirilganlik tamoyili lug‘atda o‘rganilgan so‘zlarning nutq va yozma
faoliyatda   qo‘llanilishini   ta’minlashga   qaratilgan.   Agar   o‘quvchi   so‘zning   faqat
ma’nosini  bilib,  uni   amalda  ishlatmasa,  bilim   to‘liq shakllanmaydi.   Shu  sababli  har
bir  yangi so‘z gap tuzish, matn yozish va og‘zaki nutqda ishlatilishi  kerak. Ona tili
darslarida   lug‘atlar   asosida   insho,   bayon   va   mashqlar   tashkil   etilishi   katta   samara
beradi. Bu jarayonda o‘quvchilar so‘zlarni o‘z nutqiga singdiradi. Amaliy yondashuv 13til o‘rganishni hayot bilan bog‘laydi. O‘quvchi o‘rgangan so‘zini kundalik muloqotda
qo‘llay   boshlaydi.   Natijada   lug‘at   boyligi   faol   holatga   o‘tadi   va   nutq   ravonligi
oshadi.
6. Qayta takrorlash va mustahkamlash tamoyili
Qayta   takrorlash   va   mustahkamlash   tamoyili   lug‘atlar   bilan   ishlashda   muhim
pedagogik ahamiyatga ega. Yangi o‘rganilgan so‘zlar muntazam takrorlanmasa, ular
tezda  unutiladi.  Shu  sababli   dars   jarayonida   avvalgi   o‘tilgan  so‘zlarga  qaytib  turish
lozim. Takrorlash  turli  shakllarda tashkil  etilishi  mumkin:  savol-javob, test, og‘zaki
mashqlar   va   yozma   topshiriqlar   orqali.   Mustahkamlash   jarayoni   o‘quvchilarning
bilimini  barqaror qiladi. O‘quvchi  so‘zning ma’nosini  eslabgina  qolmay, uni to‘g‘ri
va   o‘rinli   ishlatishni   o‘rganadi.   Qayta   takrorlash   orqali   lug‘at   boyligi   asta-sekin
kengayib boradi. Bu esa ona tili darslarining samaradorligini oshiradi.
7. Vizual va multimediya vositalaridan foydalanish tamoyili
Zamonaviy   ta’lim   jarayonida   vizual   va   multimediya   vositalaridan   foydalanish
muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Elektron   lug‘atlar,   interfaol   doskalar   va   multimedia
dasturlari   o‘quvchilarning   qiziqishini   oshiradi.   Vizual   materiallar   orqali   so‘zlarning
ma’nosi   yanada   aniqroq   tushuniladi.   Masalan,   rasm,   jadval   va   animatsiyalar
yordamida yangi so‘zlarni o‘rganish samarali  bo‘ladi. Multimediya vositalari darsni
jonli   va   interaktiv   qiladi.   O‘quvchilar   lug‘atlar   bilan   ishlashni   qiziqarli   jarayon
sifatida qabul qiladi. Bu tamoyil ayniqsa axborot texnologiyalariga qiziqqan yoshlar
uchun samaralidir. Natijada o‘quvchilarning darsga bo‘lgan motivatsiyasi  oshadi  va
bilimlar mustahkamlanadi.
8. Integratsiya tamoyili
Integratsiya   tamoyili   lug‘atlar   bilan   ishlashni   boshqa   fanlar   va   mavzular   bilan
bog‘lashni   nazarda   tutadi.   Ona   tili   darslarida   o‘rganilgan   so‘zlar   tarix,   geografiya,
biologiya   kabi   fanlar   bilan   uzviy   aloqada   bo‘lishi   mumkin.   Bu   yondashuv
o‘quvchilarning   umumiy   dunyoqarashini   kengaytiradi.   Fanlararo   integratsiya   orqali
so‘zlarning ma’nosi chuqurroq anglanadi. O‘quvchi bir so‘zni turli fanlarda uchratib,
uni   yaxshiroq   eslab   qoladi.   Integratsiyalashgan   darslar   bilimlarni   mustahkamlashga 14xizmat   qiladi.   Shuningdek,   o‘quvchilar   tilning   barcha   fanlar   uchun   muhim   vosita
ekanligini anglaydi. Bu esa ona tilini o‘rganishga bo‘lgan mas’uliyatni oshiradi.
Ona tili darslarida qo‘llaniladigan o‘quv lug‘atlarining har bir turi o‘quvchilarning
nutqiy   kompetensiyasini   rivojlantirishga   xizmat   qiladi.   Lug‘atlardan   maqsadli   va
tizimli   foydalanish   o‘quvchilarning   tilga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi,   mustaqil
fikrlash   va   ongli   o‘rganish   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   bois   o‘qituvchi   dars
jarayonida   o‘quv   lug‘atlarining   turlarini   to‘g‘ri   tanlab,   ularni   samarali   qo‘llashi
muhim ahamiyat kasb etad 15II BOB. ONA TILI DARSLARIDA O‘QUV LUG‘ATLARIDAN
FOYDALANISH SAMARADORLIGINI OSHIRISH YO‘LLARI
2.1. O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning amaliy usul va shakllari
Ona   tili   darslarida   o‘quv  lug‘atlaridan   samarali   foydalanish   o‘quvchilarning  tilga
oid bilimlarini chuqurlashtirish, so‘z boyligini kengaytirish hamda og‘zaki va yozma
nutqini rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa, amaliy usul va shakllar
asosida tashkil etilgan lug‘at ishlari o‘quvchilarni faol fikrlashga, mustaqil izlanishga
va o‘z bilimini real nutq jarayonida qo‘llashga o‘rgatadi. Shu bois ona tili ta’limida
lug‘atlar   bilan   ishlash   faqatgina   yordamchi   vosita   sifatida   emas,   balki   mustaqil
metodik yo‘nalish sifatida qaralishi zarur.O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning amaliy
usullari, avvalo, darsning maqsad va vazifalariga mos holda tanlanishi kerak. Har bir
darsda lug‘at bilan ishlashning aniq shakli belgilansa, o‘quvchilar bu jarayonni ongli
va   maqsadli   ravishda   amalga   oshiradi.   Masalan,   yangi   mavzuni   o‘zlashtirish
jarayonida   izohli   lug‘atlardan   foydalanish,   mustahkamlash   bosqichida   esa
sinonimlar,   antonimlar   yoki   imlo   lug‘atlaridan   foydalanish   maqsadga   muvofiq
bo‘ladi.   Bunday   yondashuv   o‘quvchilarning   lug‘atlarga   bo‘lgan   qiziqishini   oshiradi
va ulardan to‘g‘ri foydalanish malakasini shakllantiradi.So‘z ma’nosini aniqlash va izoh berish
Lug‘at asosida gap va matn tuzish
Guruhli va juftlikda ishlash
Og‘zaki lug‘at ishlari
Yozma lug‘at ishlari
Elektron va raqamli lug‘atlardan foydalanish
O‘yin texnologiyalariga asoslangan lug‘at ishlari 161. So‘z ustida ishlash usuli
Ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanishning   eng   asosiy   va   samarali
usullaridan   biri   bu   so‘z   ustida   ishlash   usuli   hisoblanadi.   Bu   usul   o‘quvchining
mustaqil   ishlash   ko‘nikmasini   rivojlantirishga   qaratilgan   bo‘lib,   yangi   so‘zlarning
ma’nosini,   talaffuzini,   imlosini   va   qo‘llanish   doirasini   chuqur   o‘rganishga   xizmat
qiladi.   Lug‘atdan   topilgan   har   bir   so‘z   o‘quvchi   tomonidan   tahlil   qilinadi,   uning
sinonim   va   antonimlari   aniqlanadi,   turli   kontekstlarda   qo‘llanishi   o‘rganiladi.   Shu
tarzda lug‘atdagi so‘zlar nafaqat nazariy bilim, balki faol lug‘at tarkibiga aylanadi. 5
So‘z   ustida   ishlash   jarayoni   o‘qituvchi   tomonidan   rejalashtirilgan   topshiriqlar
asosida  amalga  oshiriladi.  Dars   boshlanishida   yangi   so‘zlar   tanlanadi   va  ular   lug‘at
yordamida   tushuntiriladi.   O‘quvchilar   har   bir   so‘zni   lug‘atdan   topib,   uning   izohini
diqqat   bilan   o‘qiydi   va   anglashga   harakat   qiladi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
mustaqil   fikrlashini   rivojlantiradi   va   ularni   passiv   tinglovchidan   faol   ishtirokchiga
aylantiradi.   So‘zning   ma’nosini   tushungan   o‘quvchi   uni   turli   kontekstlarda
ishlatishga   tayyor   bo‘ladi.Shuningdek,   bu   usul   o‘quvchilarda   tilning   strukturasini
chuqur   tushunish   ko‘nikmasini   shakllantiradi.   Masalan,   so‘zning   kelib   chiqishi,
morfemalari va turkumdagi vazifasi aniqlanadi. O‘quvchi so‘zni faqat o‘qib bilmay,
uning   lingvistik   jihatlarini   ham   o‘rganadi.   Bu   esa   ona   tili   bilimini   mukammal   va
tizimli   o‘zlashtirishga   yordam   beradi.   Shu   bilan   birga,   so‘z   ustida   ishlash   usuli
o‘quvchilarning   mustaqil   lug‘atdan   foydalanish   malakasini   oshiradi,   ular   turli   dars
mavzularida   yangi   so‘zlarni   topish   va   tushuntirishga   o‘rganadi.O‘quvchilarning
diqqatini jamlash uchun o‘qituvchi turli didaktik vositalardan foydalanishi  mumkin.
Masalan,   lug‘atdagi   so‘zlarni   tasvirlar,   misollar,   gap   ichidagi   ishlatilishi   yoki
sinonim-antonim   bilan   bog‘lash   orqali   o‘rganish   jarayoni   qiziqarli   va   samarali
bo‘ladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarga   savol-javob   orqali   so‘zning   ma’nosini   aniqlash
yoki   lug‘atdagi   qo‘llanish   misollarini   izohlash   topshirig‘i   berilishi   mumkin.   Bu
o‘quvchilarning fikrlashini rivojlantiradi va ularni darsga faol jalb qiladi.
5
 Hojiyeva, M. (2025). Shaxsga yo‘naltirilgan ta’lim texnologiyalarining rivojlanish tarixi va 
ommalashuvi. Maktabgacha va Maktab Ta’limi Jurnali. maktabgacha-va-maktab-talimi-jurnal.uz   17So‘z   ustida   ishlash   usulining   samaradorligi   darsni   bosqichma-bosqich   tashkil
qilishga   bog‘liq.   Avvalo,  sodda   va   kundalik   so‘zlar   tanlanadi,   keyin  esa   murakkab,
ilmiy   yoki   adabiy   atamalar   ustida   ishlanadi.   Har   bir   so‘z   bir   necha   marotaba
ishlanadi:   izohlash,   talaffuz   qilish,   gap   tuzish   va   yozma   mashqlar   orqali
mustahkamlash. Shu tarzda lug‘at boyligi o‘quvchida asta-sekin mustahkamlanadi.
2. Lug‘at asosida gap va matn tuzish usuli
Ona tili darslarida o‘quv lug‘atlaridan foydalanishning samarali usullaridan biri bu
lug‘at   asosida   gap   va   matn   tuzish   usulidir.   Bu   usul   o‘quvchilarning   so‘z   boyligini
kengaytirish,   nutqini   rivojlantirish   va   ijodiy   fikrlashini   shakllantirishga   qaratilgan.
O‘quvchi   lug‘atdan   o‘rganilgan   so‘zlarni   tanlab,   ular   yordamida   yangi   gaplar   yoki
kichik   matnlar   yaratadi.   Bu   jarayon   so‘zlarning   nazariy   bilimini   amaliy   faoliyatga
aylantiradi va ularni nutqda to‘g‘ri ishlatishni o‘rgatadi.
Dars   boshlanishida   o‘qituvchi   yangi   so‘zlar   tanlab   beradi   va   ularni   lug‘atdan
o‘rganishni   tavsiya   qiladi.   Keyinchalik   o‘quvchilarga   ushbu   so‘zlardan   foydalanib,
gaplar   yoki   kichik   insho   yozish   topshirig‘i   beriladi.   Masalan,   berilgan   mavzu
bo‘yicha   o‘quvchi   lug‘atdagi   so‘zlarni   ishlatib,   qisqa   hikoya   yoki   bayon   yaratadi.
Shu tarzda o‘quvchilar yangi so‘zlarni o‘z nutqida faol qo‘llashni o‘rganadi.Bu usul
o‘quvchilarda   ijodiy   fikrlash   va   muloqot   ko‘nikmasini   rivojlantiradi.   O‘quvchi
so‘zlarni turli kontekstda ishlatib, ularning ma’nosini chuqurroq tushunadi. Shu bilan
birga,   lug‘at   asosida   matn   tuzish   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   rivojlantiradi,   ular
fikrini   izchil   va   mantiqiy   tarzda   ifodalashni   o‘rganadi.   Bu   usul   darsni   interaktiv   va
qiziqarli qiladi, o‘quvchilar o‘z fikrini mustaqil ifodalashga intiladi.
O‘qituvchi  bu jarayonda differensial  yondashuvdan foydalanishi  mumkin. Kuchli
o‘quvchilarga murakkab so‘zlar va mavzular berilsa, sust o‘quvchilar uchun sodda va
tushunarli   mashqlar   tanlanadi.   Shu   bilan   har   bir   o‘quvchi   o‘z   darajasiga   mos
topshiriqni  bajarib, muvaffaqiyat  hissini  oladi. Bu  esa  darsga  bo‘lgan motivatsiyani
oshiradi.
Lug‘at   asosida   gap   va   matn   tuzish   usuli   o‘quvchilarda   so‘zlarni   amalda   qo‘llash
ko‘nikmasini   shakllantiradi.   Ular   faqat   lug‘atdagi   izohni   o‘rganib   qolmay,   uni   real 18nutqda   ishlatishni   o‘rganadi.   Shu   bilan   birga,   matn   tuzish   jarayoni   o‘quvchilarning
tasavvurini   kengaytiradi,   ular   so‘zlarni   mantiqiy   va   kontekstga   mos   ravishda
ishlatadi. Natijada lug‘atlar ona tili darsining samarali vositasiga aylanadi.
3. Guruhli va juftlikda ishlash usuli
Ona tili darslarida o‘quv lug‘atlaridan foydalanishning yana bir samarali usuli bu
guruhli   va   juftlikda   ishlash   shaklidir.   Ushbu   usul   o‘quvchilarning   jamoada   ishlash,
fikr   almashish   va   mustaqil   fikr   yuritish   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   qaratilgan.
Sinf   o‘quvchilari   kichik   guruhlarga   bo‘linadi   va   har   bir   guruh   lug‘atdagi   so‘zlar
ustida   birgalikda   ishlaydi.   Shu   tarzda   o‘quvchilar   o‘zaro   muloqotda   bo‘lib,   so‘z
ma’nosini   izohlash,   sinonim   va   antonimlarini   topish,   gap   va   matn   yaratish   kabi
vazifalarni   bajaradi.Guruhli   ishlash   jarayonida   o‘quvchilar   bir-birining   fikrini
tinglaydi,   xatolarni   aniqlaydi   va   to‘g‘ri   javoblarni   topishga   harakat   qiladi.   Bu   usul
o‘quvchilarda   hamkorlik,   mas’uliyat   va   ijodiy   fikrlashni   rivojlantiradi.   Shu   bilan
birga,   lug‘atlar   bilan   ishlash   jarayoni   qiziqarli   va   jonli   kechadi.   O‘quvchilar   dars
davomida faollikni saqlaydi va passiv tinglovchiga aylanishdan saqlanadi.
Juftlikda   ishlash   usuli   ham   yuqori   samaralidir.   Bu   shaklda   o‘quvchilar   bir-biriga
so‘zlarni   izohlash,   gaplar   tuzish   yoki   lug‘at   mashqlarini   birgalikda   bajarish
topshirig‘ini   oladi.   Bu   usul   o‘quvchilarning   nutqini   rivojlantiradi,   ular   so‘zlarni
to‘g‘ri   talaffuz   qilishni,   to‘g‘ri   ishlatishni   va   o‘z   fikrini   asoslab   berishni   o‘rganadi.
Shu   bilan   birga,   o‘quvchilar   bir-biriga   yordam   beradi   va   bilimlarni   mustahkamlash
jarayoni   tezlashadi.Guruhli   va   juftlikda   ishlash   usuli   o‘quvchilarda   motivatsiyani
oshiradi. Faollik va interaktivlik asosida tashkil etilgan darslar lug‘at bilan ishlashni
qiziqarli   qiladi.   O‘quvchilar   o‘z   bilimini   sinf   oldida   namoyish   qilishga   intiladi,   bu
esa   ularning   o‘ziga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi.   Shu   bilan   birga,   ushbu   usul
o‘qituvchiga   o‘quvchilarning   bilim   darajasini   kuzatish   va   individual   yondashuvni
qo‘llash imkonini beradi.
4. Og‘zaki lug‘at ishlari
Ona tili darslarida o‘quv lug‘atlaridan foydalanishning samarali usullaridan biri bu
og‘zaki lug‘at ishlari hisoblanadi. Ushbu usul o‘quvchilarning talaffuzini yaxshilash, 19nutqini   rivojlantirish   va   so‘zlarni   faol   ishlatishga   o‘rgatadi.   O‘quvchilar   lug‘atdagi
so‘zlarni   og‘zaki   izohlash,   sinonim   va   antonimlarini   aytish,   turli   kontekstlarda
qo‘llash bilan shug‘ullanadi. Shu tarzda so‘zlar faqat nazariy bilim sifatida qolmay,
nutq tarkibiga kiradi.
Og‘zaki   ishlarda   o‘quvchilarni   faol   jalb   qilish   muhimdir.   Masalan,   savol-javob,
rolli o‘yinlar, lug‘at asosida qisqa hikoya aytish kabi mashqlar samarali bo‘ladi. Bu
usul   o‘quvchilarda   ijodiy   fikrlash   va   tezkor   javob   berish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi. Shu bilan birga, og‘zaki lug‘at ishlari darsni jonli va interaktiv qiladi,
o‘quvchilar o‘z fikrini erkin ifodalashga o‘rganadi. 6
5. Yozma lug‘at ishlari
Yozma lug‘at ishlari usuli lug‘at bilan ishlashning yana bir samarali shaklidir. Bu
usul   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   rivojlantirish,   imlo   va   lug‘at   boyligini
mustahkamlashga   qaratilgan.   O‘quvchilar   lug‘atdagi   so‘zlarni   daftarga   yozadi,
izohini   qayd   etadi,   diktant   yoki   insho   yozadi.   Shu   tarzda   so‘zlarni   to‘g‘ri   va   izchil
ishlatishga   o‘rganadi.Yozma   ishlarda   o‘quvchilar   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatiladi.
Lug‘at  bilan ishlashning  yozma shakllari  turli  vazifalarni  o‘z ichiga oladi:  so‘zlarni
izoh   bilan   yozish,   gap   va   matn   tuzish,   lug‘at   daftari   yuritish.   Bu   jarayon
o‘quvchilarning   savodxonligini   oshiradi   va   tilni   chuqurroq   o‘rganishga   yordam
beradi.   Yozma   lug‘at   ishlari   o‘quvchilarda   mustaqil   o‘qish   va   o‘z   bilimini   amalda
qo‘llash ko‘nikmasini shakllantiradi.
6. Elektron va raqamli lug‘atlardan foydalanish
Zamonaviy   ta’limda   elektron   va   raqamli   lug‘atlardan   foydalanish   muhim
ahamiyatga ega. Bu usul o‘quvchilarning diqqatini jalb qiladi, lug‘at bilan ishlashni
tezkor   va   qulay   qiladi.   O‘quvchilar   planshet,   kompyuter   yoki   telefon   yordamida
so‘zlarni   izlab   topadi,   ularning   talaffuzi   va   qo‘llanish   misollari   bilan
tanishadi.Elektron lug‘atlar  yordamida dars  samaradorligi  oshadi, o‘quvchilar  yangi
6
 Ramazonova, A. A., Mamasaidova, M. N., Umaraliyeva, Sh. S. Boshlang'ich sinflarda ona tili 
o‘qitish metodikasining dolzarb masalalari. Pedagoglar.org, 2024. 
https://pedagoglar.org/03/article/view/2275   20so‘zlarni mustaqil ravishda o‘rganadi. Shu bilan birga, multimediya vositalari darsni
interaktiv va qiziqarli qiladi. O‘quvchi so‘zning talaffuzi, ma’nosi va kontekstini bir
vaqtning   o‘zida   o‘rganadi.   Bu   usul   o‘quvchilarda   texnologiyalardan   samarali
foydalanish ko‘nikmasini rivojlantiradi va lug‘at boyligini mustahkamlashga xizmat
qiladi. 7
7. O‘yin texnologiyalariga asoslangan lug‘at ishlari
Ona   tili   darslarida   o‘quv   lug‘atlaridan   foydalanishning   samarali   va   qiziqarli
usullaridan   biri   bu   o‘yin   texnologiyalariga   asoslangan   lug‘at   ishlaridir.   Ushbu   usul
o‘quvchilarning   motivatsiyasini   oshiradi,   darsni   jonli   va   interaktiv   qiladi   hamda
lug‘at boyligini mustahkamlashga xizmat qiladi. O‘yin elementlari orqali o‘quvchilar
lug‘at   bilan   faol   shug‘ullanadi,   yangi   so‘zlarni   tezda   o‘zlashtiradi   va   ularni   nutqda
qo‘llashni   o‘rganadi.O‘yinlar   turli   shaklda   bo‘lishi   mumkin:   “Lug‘atdan   top”,
“So‘zning izohini  ayt”, “Kim tezroq?” kabi didaktik o‘yinlar  darsni  qiziqarli qiladi.
O‘quvchilar   guruhlar   yoki   juftliklar   bo‘lib,   berilgan   so‘zlarni   topish,   izohlash   yoki
gaplarda ishlatish bo‘yicha raqobatlashadi. Shu tarzda o‘quvchilar faollikni saqlaydi
va   passiv   tinglovchiga   aylanishdan   saqlanadi.O‘yin   texnologiyalariga   asoslangan
lug‘at   ishlari   o‘quvchilarda   ijodiy   fikrlash   va   tezkor   javob   berish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Masalan,   so‘zlarni   to‘g‘ri   talaffuz   qilish,   sinonim   va   antonimlarini
topish yoki kontekstda ishlatish kabi mashqlar o‘quvchining tilga bo‘lgan qiziqishini
oshiradi. Shu bilan birga, o‘yin jarayoni o‘quvchilarda jamoada ishlash va o‘z fikrini
asoslab berish ko‘nikmalarini shakllantiradi.Shuningdek, o‘yin texnologiyalari lug‘at
ishlashni   muntazam   va   tizimli   qilishi   bilan   ham   samaralidir.   Har   bir   o‘yin   dars
mavzusiga mos ravishda tanlanadi, o‘quvchilar avvalgi so‘zlarni takrorlaydi va yangi
so‘zlarni  o‘rganadi.  Bu  esa  lug‘at  boyligini   mustahkamlash  va  dars  samaradorligini
oshirish imkonini beradi.
7
 Qosimova, K., Matchonov, S., G‘ulomova, X., Yo‘ldosheva, Sh., Sariyev, Sh. Ona tili o‘qitish 
metodikasi. Toshkent: O‘qituvchi, 2021.  https://kitobxon.com/oz/kitob/ona-tili-oqitish-metodikasi   21Jadval: O‘quv lug‘atlaridan foydalanishning amaliy usullari
№ Usul nomi Tavsif
1 So‘z ustida ishlash So‘z ma’nosi, imlo va talaffuzni o‘rganish
2 Lug‘at asosida gap va matn tuzish Yangi   so‘zlar   yordamida   gap   va   matn
yaratish
3 Guruhli va juftlikda ishlash Kichik guruhlarda so‘zlarni muhokama qilish
4 Og‘zaki lug‘at ishlari So‘zlarni   og‘zaki   izohlash   va   nutqda
qo‘llash
5 Yozma lug‘at ishlari Lug‘atni   yozma   mashqlar   orqali
mustahkamlash
6 Elektron   va   raqamli   lug‘atlardan
foydalanish Planshet,   kompyuter   yoki   telefon   orqali
so‘zlarni o‘rganish
7 O‘yin texnologiyalariga asoslangan
lug‘at ishlari Didaktik o‘yinlar orqali lug‘atni o‘rganish
2.2. O‘quv lug‘atlaridan foydalanish orqali o‘quvchilarning yozma va og‘zaki
nutqini rivojlantirish
Ona   tili   darslarida   lug‘at   bilan   ishlash   o‘quvchilarning  yozma   va  og‘zaki   nutqini
rivojlantirishning asosiy vositalaridan biri hisoblanadi. Lug‘at nafaqat so‘z boyligini
oshiradi, balki o‘quvchiga fikrini aniq, izchil va mantiqiy tarzda ifodalash imkonini
beradi.   O‘quv   lug‘atlaridan   samarali   foydalanish   jarayonida   o‘quvchilar   yangi
so‘zlarni   o‘rganadi,   ularni   turli   kontekstlarda   ishlatadi,   talaffuz   va   imlosini
mustahkamlaydi.   Shu   tarzda   lug‘at   faqat   bilim   manbai   sifatida   qolmay,   nutqni
rivojlantirish vositasiga aylanadi.
Og‘zaki   nutqni   rivojlantirishda   lug‘at   ishlari   o‘quvchilarni   faol   muloqotga   jalb
qiladi.   Darslarda   o‘quvchilarga   yangi   so‘zlarni   og‘zaki   izohlash,   sinonim   va
antonimlarini   aytish,   gaplar   va   qisqa   hikoyalar   tuzish   topshiriqlari   beriladi.   Bu
jarayon o‘quvchilarda tezkor javob berish, fikrini asoslab berish va nutqda ifodalash 22ko‘nikmalarini shakllantiradi. Shu bilan birga, og‘zaki lug‘at ishlari sinfda interaktiv
muhitni yaratadi, o‘quvchilar o‘zaro fikr almashadi va tilga bo‘lgan qiziqish oshadi.
Yozma   nutqni   rivojlantirishda   esa   lug‘atlar   markaziy   rol   o‘ynaydi.   O‘quvchilar
lug‘atdagi   yangi   so‘zlarni   yozma   mashqlarda   qo‘llaydi,   insho,   hikoya,   maqola   yoki
daftarga lug‘at izohlarini yozadi. Bu jarayon nafaqat so‘zlarni yodlashga, balki ularni
amaliy   ishlatishga   ham   xizmat   qiladi.   Yozma   lug‘at   ishlari   o‘quvchilarda   imlo   va
punktuatsiya   qoidalarini   mustahkamlash,   fikrni   izchil   va   mantiqiy   ifodalash
ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Lug‘at   bilan   ishlash   jarayonida   o‘qituvchi   turli   metodik   usullardan   foydalanadi.
Masalan,   so‘zlarni   kontekst   ichida   o‘rgatish,   gap   tuzish,   matn   yaratish   yoki   savol-
javob usulida  ishlash.   Bu  usullar  o‘quvchiga  so‘zning turli  ma’nolarini   tushunishga
yordam   beradi   va   ularni   yozma   hamda   og‘zaki   nutqda   to‘g‘ri   ishlatishni   o‘rgatadi.
Shu bilan birga, lug‘atlar bilan ishlash jarayoni o‘quvchilarning mustaqil  fikrlashini
rivojlantiradi, ular o‘z bilimini amalda qo‘llashga o‘rganadi.
Og‘zaki va yozma nutqni rivojlantirish uchun lug‘at ishlari differensial yondashuv
bilan   olib   boriladi.   Kuchli   o‘quvchilarga   murakkab   so‘zlar   va   mavzular   beriladi,
boshlang‘ich   darajadagi   o‘quvchilar   uchun   esa   sodda   so‘zlar   va   qisqa   matnlar
tanlanadi.   Shu   tarzda   har   bir   o‘quvchi   o‘z   darajasiga   mos   vazifani   bajaradi   va
muvaffaqiyat   hissini   oladi.   Bu   esa   ularning   darsga   bo‘lgan   motivatsiyasini   oshiradi
va nutqini rivojlantirishga xizmat qiladi 8
.
Elektron   va   raqamli   lug‘atlardan   foydalanish   ham   yozma   va   og‘zaki   nutqni
rivojlantirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   O‘quvchilar   planshet   yoki   kompyuter
yordamida so‘zlarning talaffuzi, ma’nosi, sinonim va antonimlari bilan tanishadi. Shu
tarzda   lug‘at   ishlari   tezkor   va   samarali   bo‘ladi.   Elektron   lug‘atlar   o‘quvchilarning
diqqatini   jalb   qiladi,   ularni   mustaqil   ishlashga   undaydi   va   tilni   o‘zlashtirish
jarayonini qiziqarli qiladi.
8
 To‘xliyev, B., Shamsiyeva, M., Ziyadova, T. O‘zbek tili o‘qitish metodikasi. Toshkent: Best 
Publication, 2022.  https://bestpublication.org/index.php/jaj/article/view/10940   23Lug‘at   asosida   gap   va   matn   tuzish   usuli   og‘zaki   va   yozma   nutqni   birgalikda
rivojlantiradi.   O‘quvchilar   lug‘atdagi   yangi   so‘zlarni   tanlab,   ular   yordamida   gaplar,
qisqa   hikoya   yoki   insho   yaratadi.   Shu   bilan   nafaqat   so‘zlarni   amalda   qo‘llash
o‘rganiladi,   balki   fikrni   mantiqiy   ravishda   izchil   ifodalash   ko‘nikmasi   shakllanadi.
Bu jarayon o‘quvchilarning tilga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va nutqini boyitadi.
Guruhli   va   juftlikda   ishlash   usuli   ham   og‘zaki   va   yozma   nutqni   rivojlantirishga
xizmat   qiladi.   O‘quvchilar   kichik   guruhlarda   so‘zlarni   muhokama   qiladi,   gaplar
tuzadi   va   bir-birining   ishini   baholaydi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda   hamkorlik
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi,   o‘z   fikrini   asoslab   aytish   va   yozma   izoh   berish
qobiliyatini   mustahkamlaydi.   Shu   bilan   birga,   dars   interaktiv   va   qiziqarli   bo‘ladi,
o‘quvchilar   faol   ishtirok   etadi.O‘yin   texnologiyalariga   asoslangan   lug‘at   ishlari
og‘zaki va yozma nutqni rivojlantirishda muhim vosita hisoblanadi. Didaktik o‘yinlar
orqali   o‘quvchilar   so‘zlarni   tez   eslab   qoladi,   ularni   kontekstda   ishlatadi   va   nutqni
boyitadi. Masalan, “Kim tezroq so‘zni topadi?” yoki “So‘zning sinonimini ayt” kabi
o‘yinlar   o‘quvchilarning   tezkor   fikrlashini,   ijodiy   fikrini   va   nutqini   rivojlantiradi.
Shu   tarzda   o‘yinlar   darsni   qiziqarli   va   samarali   qiladi.Og‘zaki   va   yozma   nutqni
rivojlantirishda lug‘at ishlari muntazam va tizimli olib borilishi kerak. Har bir darsda
yangi   so‘zlar   tanlanadi,   ular   bilan   turli   mashqlar   bajariladi,   oldingi   mavzular
takrorlanadi.   Bu   jarayon   o‘quvchilarda   lug‘at   boyligini   mustahkamlash,   yozma   va
og‘zaki   nutqni   rivojlantirish,   fikrni   izchil   ifodalash   ko‘nikmalarini   shakllantiradi.
lug‘at   ishlari   o‘quvchilarning   mustaqil   ishlash   ko‘nikmasini   rivojlantiradi.
O‘quvchilar darsdan tashqari lug‘atdagi so‘zlarni o‘rganadi, ularni gap va matnlarda
qo‘llaydi, o‘z yozma ishlarini boyitadi. Bu esa tilni chuqurroq o‘zlashtirish va nutqni
rivojlantirishga xizmat  qiladi.o‘quv lug‘atlaridan foydalanish orqali  o‘quvchilarning
yozma   va   og‘zaki   nutqini   rivojlantirish   jarayoni   murakkab,   lekin   juda   samarali
metodik yo‘nalish hisoblanadi. To‘g‘ri tanlangan usul va shakllar o‘quvchilarning til
boyligini   oshiradi,   nutqini   boyitadi,   fikrini   izchil   va   mantiqiy   ifodalash
ko‘nikmalarini   shakllantiradi.   Shu   bilan   birga,   lug‘at   ishlari   darsni   interaktiv,
qiziqarli va samarali qiladi, o‘quvchilarning tilga bo‘lgan qiziqishini oshiradi. 24 Xulosa
Men ushbu kurs ishini tayyorlash jarayonida ona tili darslarida o‘quv lug‘atlaridan
foydalanish   samaradorligi   mavzusini   chuqur   o‘rganishga   harakat   qildim.   Ish
davomida   lug‘atlarni   darslarda   qo‘llashning   turli   usullari   va   shakllari,   shuningdek,
ular   orqali   o‘quvchilarning   yozma   va   og‘zaki   nutqini   rivojlantirish   yo‘llari   tahlil
qilindi.
O‘rganish   jarayonida   aniqlanishicha,   lug‘at   bilan   ishlash   nafaqat   so‘z   boyligini
oshiradi,   balki   o‘quvchilarning   fikrini   izchil,   mantiqiy   va   to‘g‘ri   ifodalash
ko‘nikmalarini shakllantiradi. So‘z ustida ishlash, lug‘at asosida gap va matn tuzish,
guruhli  va juftlikda ishlash, og‘zaki  va yozma mashqlar, elektron lug‘atlar  va o‘yin
texnologiyalari kabi metodlar o‘quvchilarning faolligini oshiradi, darsni interaktiv va
qiziqarli qiladi.
Shuningdek,   lug‘at   ishlari   o‘quvchilarda   mustaqil   fikrlash,   ijodiy   yondashuv   va
muloqot   ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Har   bir   metodik   usul   o‘zining   o‘rni   va
samaradorligi bilan ajralib turadi, va ular birgalikda ishlatilganda ona tili darslarining
sifatini sezilarli darajada oshiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   o‘quv   lug‘atlaridan   samarali   foydalanish   dars   jarayonini
boyitadi, o‘quvchilarning tilga bo‘lgan qiziqishini oshiradi va ularning yozma hamda
og‘zaki   nutqini   mukammal   shakllantirishga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   ona   tili
darslarida lug‘at bilan ishlashni tizimli, maqsadga yo‘naltirilgan va interaktiv tarzda
tashkil etish juda muhimdir.
Men   kurs   ishini   tayyorlash   orqali   lug‘at   ishlash   metodikasi   va   uning   ta’lim
jarayonidagi   samaradorligini   chuqurroq   tushundim   va   amaliyotda   qo‘llash
imkoniyatlarini   ham   ko‘rib   chiqdim.   Ushbu   tajriba   menga   o‘quvchilarning   til
boyligini oshirish, nutqini rivojlantirish va dars samaradorligini yaxshilash yo‘llarini
o‘rganishda katta foyda berdi. 25Foydalanilgan  Adabiyotlar ro‘yxati
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ta’lim   tizimini   rivojlantirish
strategiyasi   to‘g‘risida”gi   Farmoni.   —   Toshkent:   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining rasmiy veb-sayti, 2020.
2. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbek   tilining   davlat   tili   sifatidagi
nufuzini oshirish va til siyosatini takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi
PQ–187-son Qarori. — Toshkent, 2019.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Umumiy   o‘rta   ta’limning
davlat   ta’lim   standartlarini   tasdiqlash   to‘g‘risida”gi   187-sonli   Qarori.   —
Toshkent: VMQ rasmiy hujjatlar to‘plami, 2020.
4. Abdullaev Rustam.   Ona tilini o‘qitish metodikasi.   – Toshkent: Fan, 2018. – 256
b.
Anorgul, A., Xusniya, O.  Ona tili - o‘qish savodxonligi va uni o‘qitish metodikasi.
Toshkent: Pedagogika, 2024.  https://akbt.urspi.uz/uz/books/2588
5. Ernazarov,   G.   Boshlang‘ich   sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   Toshkent:
Ziyonet, 2020.  https://library.ziyonet.uz/uz/book/25751
6. Otajonova,   M.F.,   Turg unboyeva,   U.F.,   &   Ismoiljonova,   R.M.   (2025).  ʻ Yaxlit
pedagogik   jarayonning   asosiy   shakli .   Science   and   Education ,   6(5),   325–329.
openscience.uz
7. Hojiyeva,   M.   (2025).   Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’lim   texnologiyalarining
rivojlanish   tarixi   va   ommalashuvi .   Maktabgacha   va   Maktab   Ta’limi   Jurnali .
maktabgacha-va-maktab-talimi-jurnal.uz
8. Safarova,   D.A.   (2025).   Shaxsga   yo’naltirilgan   ta’lim   pedagogik - psixologik
muammosi   sifatidaligining ilmiy  adabiyotlarda  yoritilishi .   International  Journal
of Scientific Researchers , 9(2).  Всемирные журналы
9. Davranova, G. N. (2025).  Shaxsga yo’naltirilgan yondashuv asosidagi ta’limning
ahamiyati .  Pedagogik Tadqiqotlar Jurnali .  WOS Journals
10. Soliyev,   I.S.,   &   Qodirova,   N.Q.   (2025).   Shaxsga   yo‘naltirilgan   ta’limda
innovatsion   yondashuv   sifatida   Montessori   tizimi .   Fergana   Methodical   School 26(1),   145–150.       Eshkuvatov,   J.B.   (2025).   Ona   tili   va   adabiyot   darslarida
kreativlikni shakllantirish metodlari va pedagogik shart-sharoitlar . (konferensiya
maqolasi).  Zenodo
11. Qosimova,   K.,   Matchonov,   S.,   G‘ulomova,   X.,   Yo‘ldosheva,   Sh.,   Sariyev,   Sh.
Ona   tili   o‘qitish   metodikasi.   Toshkent:   O‘qituvchi,   2021.
https://kitobxon.com/oz/kitob/ona-tili-oqitish-metodikasi
12. Ramazonova,   A.   A.,   Mamasaidova,   M.   N.,   Umaraliyeva,   Sh.   S.   Boshlang'ich
sinflarda   ona   tili   o‘qitish   metodikasining   dolzarb   masalalari.   Pedagoglar.org,
2024.  https://pedagoglar.org/03/article/view/2275
13. To‘xliyev,   B.,   Shamsiyeva,   M.,   Ziyadova,   T.   O‘zbek   tili   o‘qitish   metodikasi.
Toshkent:   Best   Publication,   2022.
https://bestpublication.org/index.php/jaj/article/view/10940
14. Yakubova,   Shahnoza   N.   Ona   tili   fani   o‘qitish   metodikasi.   Pedagogs.uz,   2024.
https://pedagogs.uz/ped/article/view/886
15. O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligi.   Ona   tili   va   adabiyot   fanining
davlat ta’lim standarti (DTM). – Toshkent, 2020. – 48 b.
16. Qudratov,   T.   Tilning   zamonaviy   o‘qitish   texnologiyalari.   –   Buxoro:   BuxDU
nashriyoti, 2021. – 276 b.
17. Rasulov,   A.   Nutqni   rivojlantirishda   matn   tahlilining   o‘rni   //   O‘zbekiston
pedagogika jurnali. – 2022. – №1. – B. 45–52.
18. Safarov,   Sh.   Tilshunoslikka   kirish   va   nutq   madaniyati   asoslari.   –   Toshkent:
Tafakkur qanoti, 2018. – 240 b.
19. Qodirov,   A.   Nutqning   rivojlanish   psixologiyasi   va   metodikasi.   –   Toshkent:   Ilm
Ziyo, 2020. – 178 b.
20. Jo‘rayev, M. Matnni o‘qitish va nutqni rivojlantirish texnologiyalari. – Farg‘ona:
FDU nashriyoti, 2021. – 190 b. 27Internet   manbalar
1) https://lex.uz   
2) https://edu.uz     
3) https://uzlib.uz   
4) https://ilmiykutubxona.uz   
5) https://elibrary.tdpu.uz

O‘quv lug‘atlaridan foydalanish samaradorligi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Adabiyot fanini o‘qitishda axborot texnologiyalaridan foydalanish, pedagogik mahoratini oshirish
  • Boburnoma asarini o‘rganishda fanlararo aloqadan foydalanish
  • O’quvchilarning analitik kompetensiyasi rivojlantirishda adabiy tahlillardan foydalanish usullari
  • Ta’lim bosqichlarida adabiyot kursining mazmuniy qurilishi
  • Adabiy til meyorlariga oid GLОSSАRIY

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский