Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 50.8KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 19 Sentyabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

A. R. Luriyaning xotiraga doir tadqiqotlari

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKʼ А SI OLIY TA`LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR V А ZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMID	
ʼ А GI O ZBEKISTON MILLIY	ʼ
UNIVERSITETI
IJTIMOIY F А NL А R F А KULTETIAMALIY PSIXOLOGIYA
YO’NALISHI
2-BOSQICH TALABASI
KURS ISHI
Mavzu:  A. R. Luriyaning xotiraga doir tadqiqotlari
Bajardi:
Ilmiy rahbar:
                    
                   Toshkent 2023 Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 3
I BOB. Xotira bilish jarayoni sifatida ............................................................................................................. 5
1.1 Xotira fenomeni va uning nerv-fiziologik asoslari .............................................................................. 5
1.2 Xotira turlari va jarayonlari ................................................................................................................ 9
II bob A. R. Luriyaning xotiraga oid tadqiqotlari. .................................................................................... 17
2.1. Luriyaning talqinida xotiraning o’ziga xos xususiyatlari. ................................................................. 17
Xulosa ........................................................................................................................................................ 32
Foydalanilgan Adabiyotlar ......................................................................................................................... 33
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi.   Xotira   jarayonlarini   o’rganish   hamda   ta’lim
jarayonida bilish jarayonlarini o’rganish dolzarb muammolaridan biri hisoblanadi.
Bu katta amaliy ahamiyat kasb etadi. Mazkur sohada tadqiqot ishlarini olib borish
qator   omillar   bilan   shartlanadi.   Ulardan   biri   bizning   fikrimizcha,   eng   muhimi   –
ta’limning   maktab   dasturini   о’zlashtirish   uchun   tayyorlov   ishlari   muhim
ahamiyatga ega.
Kurs ishi maqsadi.   Xotira turlarini o’rganish. Uning o’quv faoliyatiga ta’sirini
o’rganish va ularni bilish jarayonlarini yanada rivojlantiri sh.  
Kurs ishi vazifalari .   A. R. Luriyaning xotiraga doir tadqiqotlari bilan tanishish
  Kurs   ishining   predmeti:   Talabalar   orasida   xotira   turlarini   rivojlanishini
o rganish.ʻ
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi:   Psixologiyada   xotira   mavzusi   A.   N.
Leontev,   N.   I.   Zinchenko,   A.   A.   Smirnov,   G.   Ebbingauz,   E.   Torndayk,   L.   S.
Vigotskiy, A. V. Zankov, B. V. Zeygarnik va boshqalar tomonidan o’rganilgan.
Ilmiy   psixologiyada   xotiraEbbingauz   tomonidan   o’rganilgan.   Bu   olim   assotsiativ
psixologiya   maktabi   vakili   bo’lib,   u   mazmunsiz   so’zlarni   eslab   qolishda
materialning barqarorligi, mustahkamligi va assotsiatsiyalar kuchini tadqiq etgan. 
Geshtalt   psixologiya   vakillari   esda   olib   qolishga   ta’sir   etuvchi   asosiy   sharoit
sifatida   butun   timsol   –   geshtalt,   material   strukturasi   deb   tushunganlar.   Shuning
uchun   mazmunsiz   materialni   eslab   qolish   uchun   qo’shimcha   sharoit   –   maqsad
(intensiya) bo’lishi shart. 
Xebbning fikricha, qisqa  muddatli  xotira – bu takroran qo’zg’alishning natijasida
neyron   yopiq   tizimida   vujudga   keluvchi,   morfologik   o’zgarishlarni   nazarda
tutmaydigan impuls faolligidir.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish   qismi,   2   bob,   4   ta   paragraf,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
Xotira   biz   ilgari   idrok   qilgan,   boshdan   kechirgan   va   bajargan   ishlarimizni
yodda   saqlash,   keyinchalik   ulami   eslash   yoki   xotirlash   jarayoni   dir.   Biz   har   kuni
3 yangi   narsalarni   bilamiz,   kun   sayin   bilimlarimiz   boyib   boradi.   Xotira   faoliyatida
shaxsning g’oyaviy yo’nalishi katta o’rin egallaydi. Bu yo’nalish uning faoliyatini
hayot   sharoiti   ta’sirida   shakllantiradi.   Kishi   o’zining   shu   faoliyati   uchun   muhim
bo’lgan   voqea,   hodisalami   yaxshi   eslab   qoladi.   Aksincha,   kishi   uchun   kam
ahamiyatga ega bo’lgan narsalar yomon esda qoldiriladi va tezda unutib yuboriladi.
Shu   o’rinda   xotira   borasidagi   ta’riflarga   qaytsak,   ko’pgina   adabiyotlarda   xotira
tushunchasi quyidagicha ta’riflanadi. "Indvidning o’z tajribasida esda olib qolishi,
esda   saqlashi   va   keyinchalik   uni   yana   esga   tushirishi   xotira   deb   ataladi".   Lekin
mazkur   ta’riflami   tahlil   qilgan   professor   E.   G’   G’oziev   tomonidan   xotira
tushunchasiga   quyidagicha   ta’rif   beriladi:   "Xotira   atrof-muhitdagi   voqelik
(narsa)ni   bevosita   va   bilvosita,   ixtiyoriy   va   ixtiyorsiz   ravishda,   passiv   va   faol
holda,   reproduktiv   va   produktiv   tarzda,   verbal   va   noverbal   shaklda,   mantiqiy   va
mexanik   уo’l   bilan   aks   ettiruvchi   esda   olib   qolish,   esda   saqlash,   qayta   esga
tushirish,   unutish   hamda   rnnish   hissidan   iborat   psixik   jarayon.   Alohida   va
umurniylik   namoyon   qiluvchi   ijtimoiy   hodisa   barcha   taassurotlami   ijobiy   qayta
ishlashgayo   ‘naltirilgan   mnemik   faoliyatdir”.   Shuni   ta’kidlash   joizki,   keltirilgan
mazkur   ta’rif   xotiraning   murakkab,   keng   qamrovli   jihatlarini   to’la   ta’kidlash
imkoniyatiga ega.
4 I BOB. Xotira bilish jarayoni sifatida
1.1 Xotira fenomeni va uning nerv-fiziologik asoslari
Miya   po’stida   paydo   bo’lgan   muvaqqat   (shartli)   bog’lanishlar   ko’p
yillargacha   saqlanib   turishi   mumkin.   Paydo   bo’lgan   bu   bog’lanishlar   vaqti-vaqti
bilan   takrorlanib,   mustahkamlanib   turilsa,   u   odamning   butun   umri   bo’yi   saqlanib
qolishi   mumkin.   Bu   esa   psixik   faoliyatning   zaruriy   negizini   tashkil   qiladi.   Biz
sezgan,   idrok   qilgan   narsalar   iz   qoldirmasdan   yo’qolib   ketmaydi,   balki   ma’lum
darajada esda olib qolinadi, ya’ni esimizda saqlanib qoladi va qulay sharoitda yoki
kerak bo’lganda esimizga tushadi. Shuningdek, kechirilgan tuyg’u, fikr va qilingan
ish-harakatlarimiz ham esimizda saqlanib qoladi va keyinchalik esimizga tushadi.
Buni   har   kim   o’z   tajribasidan   yaxshi   biladi.   Masalan,   o’quvchilar   maktabda
o’qitilayotgan narsalarini esda olib qoladilar, esda saqlaydilar va esga tushiradilar.
Kundalik tajribamiz ko’rsatadiki, esda qolgan narsalarning hammasi ham esimizga
tushavermaydi,   ularning   bir   qismi   unutiladi.   Unutish   ham   xotiraga   oid   hodisadir.
Ta’sirotlarning   ana   shunday   esda   qoldirish   va   keyin   esga   tushirishning   fiziologik
asosi   muvaqqat   nerv   bog’lanishlaridir,   bu   muvaqqat   bog’lanishlarning   hosil
bo’lish, mustahkamlanish va keyin jonlanish (tiklanish) jarayonidir. 
1
Esda   qoladigan   narsa   xotira   materialini,   esda   saqlanib   turadigan   va   esga
tushiriladigan   narsa   esa   xotiraning   mazmunini   tashkil   qiladi.   Eng   avval   bevosita
idrok   qilingan   narsa   va   hodisalar   (uylar,   ko’chalar,   daraxtlar,   hayvonlar   va
hokazolar)   ning   obrazlari   esda   olib   qolinadi,   saqlanib   qoladi   va   esga   tushadi.
Ko’rgan   badiiy   surat   va   rasmlar,   eshitgan   musiqa   kuylari,   ashulalar   va   hokazolar
esda qoladi. Ilgari idrok qilingan narsalarning esimizga tushgan obrazlari tasavvur
deb   ataladi.   Bu   xotiramizda   saqlanib   qolgan   idrok   obrazlari   bo’lib,   mazmunan
obrazli   xotiraga   taalluqlidir.   Odam   xotirasining   asosiy   mazmunini   nutq-so’z
materiali   tashkil   etadi.   Idrok   qilingan   narsa   va   hodisalarning   nomlari,   o’qilgan
matnlar,   so’zlar,   gaplar   boshqalarning   nutqi   esda   olib   qolinadi,   esda   saqlanib
qoladi   va   esga   tushiriladi.   Lekin   nutq   esda   olib   qolinganda   u   yoki   bu   oddiy
1
  Xaydarov F.I. Xalilova N.I "Umumiy psixologiya" Toshkent, 2010
5 tovushlar   birikish   sistemalari   emas,   balki   nutqda   ifodalangan   ma’no,   o’zi   va
boshqalarning   fikrlari   esda   qoladi,   saqlanadi   va   esga   tushadi.   So’zlarning   ma’no
jihatdan   mantiqiy   sur’atda   bir-biriga   bog’lanib,   esda   qolishi   va   esga   tushishi
mazmunan   so’z   logik   xotirasi   bo’lib,   obrazli   xotiraga   nisbatan,   ancha   murakkab
aqliy   faoliyatdir.   Biz   ko’ngildan   kechirgan   tuyg’ular,   har   xil   muskul   va
ishharakatlari ham xotira mazmunini tashkil  qiladilar. Shu sababli esda qoladigan
materialning   xilma-xil   mazmuniga   qarab,   xotirani,   odatda,   obrazli,   so’z   logik,
emotsional   (tuyg’u-hissiyot)   va   harakat   xotirasi   kabi   xillarga   ajratiladi.   Albatta,
xotiraning   ana   shu   xillarga   bo’linishi   nisbiydir.   Haqiqatda   xotiraning   shu   hamma
xillari bir-biri bilan chambarchas bog’langan, bironta narsaning esimizda qolgan va
keyin   esimizga   tushirilgan   obrazi   gap   bilan   ifodalanadi,   har   bir   tuyg’uhissiyot
bironta   bir   tasavvurga,   yoki   fikrga,   yoki   ish-harakatga   va   hokazolarga   bog’liq
holda tug’iladi.
Endi   xotiraning   xotiraning   nerv-fiziologik   asoslarini   ko’rib   chiqsak.   Esda
olib   qolish   nerv   tizimining   egiluvchan,   ya’ni   o’zgaruvchanlik,   qo’zg’atuvchilar
ta’sirida   o’zida   go’yo   bir   iz   qoldirisb,   saqlash   imkoniyati   tufayli   yuzaga   keladi.
Har qanday insonning miyasi egiluvchanlik xususiyatiga ega bo’lib, uning darajasi
har   xil   bo’ladi.   Shaxs   xotirasining   sifati   miyaning   faolligi   va   turli   faoliyatga
to’g’ridan-to’g’ri   bog’liq   ravishda   rivojlanadi.   Atrofni   o’rab   olgan   borliqni   faol
biluvchi kishi o’z miyasi faoliyatini to’xtovsiz kuchaytiradi. Shu bilan birga uning
egiluvchaniik   darajasini   oshiradi.   Miya   egiluvchanligi   vaqtincha   pasayishi,   xotira
samarasining   susayishi,   ba’zi   paytda   odamning   toliqishiga   sabab   bo’ladi.   Dam
olgandan   keyin   yana   tiklanadi.   Odatda   miya   egiluvchanligi   yosh   o’tishi   bilan
susayadi.   Masalan.   keksa   kishilar   gaplaridan   adashib   ketadi,   ilgari   gapirganlari
esdan chiqib, o’sha gapni takrorlayveradilar. Miya egiluvchanligining ko’rsatkichi
bosh   miya   po’stlog’ida   muvaqqat   nerv   aloqalarini   tezlikda   vujudga   kelishi,
davomli saqlanishi va ulaming tez, oson jonlantirilishi hisoblanadi. Muvaqqat nerv
aloqalari   assosiatsiyalarni   hosil   qiluvchi   fiziologik   mexanizmdir.   Assosiatsiya
bizning   xotiramizda   mustahkamlangan   va   ongimizda   qayd   qilingan   ayrim   voqea
hodisalaming   o’zaro   bog’lanishidir.   Biror   buyumni   esda   olib   qolish.   boshqa
6 buyumlar   bilan   bog’lash   orqali   anlalga   oshiriladi.   Bu   o’rinda   akademik
2
I.P.Pavlovning   quyidagi   so’zlari   juda   xarakterlidir.   "Muvaqqat   nerv
bog’lanishlari”-   deb yozadi  I. P.  Pavlov.  Shu bilan  birga  и psixik  hodisa  hamdir,
turli-tuman   harakat;   taassurot   bo’Imasa   harflar,   so’zlar   va   fikrlar   о’rtasida   paydo
bo’ladigan   bog’lanishlar-ki,   bu   bog’lanishlarni   psixologlar   assosiatsiyalar   deb
ataydilar.   Xotira,   ya’ni   esda   olib   qolish,   idrok   qilinayotgan   narsalardan   hosil
bo’lgan obrazlar o’rtasida assosiatsiyalarning yuzaga kelishidan iboratdir. 
Shu   bois   inson   xotirasidagi   assosiatsiyalar   3   turga   ajratiladi.   Bular
yondoshlik   assosiatsiyasi,   o’xshashlik   assosiatsiyasi   va   qarama-qarshilik
assosiatsiyalaridan iboratdir. Yondoshlik assosiatsiyasining asosida vaqt va fazoviy
munosabatlar   yotadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   yondoshlik   assosiatsiyasi   bir
necha narsa yoki hodisalarni ayni bir vaqtda yoki ketma-ket idrok qilishdan hosil
bo’ladi.   Masalan,   bog’chada   bolasi   har   kuni   o’zimng   tarbiyachi   opasi   va
tarbiyalanayotgan guruhini idrok qiladi. Keyinchalik, ya’ni katta bo’lgandan so’ng
bog’chasini eslasa tarbiyachi opasi va aksincha, tarbiyachi opasini eslasa, bog’cha
guruhi   ko’z   o’ngida   gavdalanadi.   Hozirgi   paytda   idrok   qilinayotgan   narsa   bilan
ilgari   idrok   qilingan   narsa   o’rtasida   ma’lum   o’xshashlik   bo’lsa,   bu   narsalar
o’rtasida   o’xshashlik   assosiasiyasi   hosil   bo’ladi.   Masalan,   bola   dastavval
bog’chaga   kelgan   paytida   bog’cha   mudirasining   tashqi   ko’rinishi,   ovozi   va
munosabatlarini   o’z   onasiga   o’xshatishi   mumkin.   Keyinchalik   bola   onasini
ko’rganda,   mudira   opasini   va   aksincha   mudira   opasini   ko’rganda   onasini
eslaydigan   bo’lib   qoladi.   Bu   ikkala   odamning   bola   tasavvuridagi   obrazlari
o’rtasida assosiatsiya hosil bo’ladi.
  Hozirgi  idrok qilinayotgan narsalar  bilan ilgari  idrok qilinayotgan narsalar
o’rtasida   qarama-qarshi   belgilar   va   xususiyatlar   bo’lsa,   bunday   narsalar   o’rtasida
qarama-qarshilik   assosiatsiyasi   yuz   beradi.   Masalan   yoz-qish,   issiq-sovuq   kabi
narsalar o’rtasida qarama-qarshilik assosiatsiyalari hosil bo’ladi.
Shunday   qilib,   xotiraning   nerv-fiziologik   asosida   bosh   miya   po’stida   hosil
bo’ladigan shartli reflekslar, turli assosiativ bog’lanishlar yotadi. Lekin, odam esda
2
Zufаrоvа M.Е. "Umumiy psixоlоgiyа" – T:2008 y .
 
7 olib   qolish   paytida   assosiatsiyalar   hosil   bo’lganligini   mutlaqo   sezmaydi.   Har   xil
assosiatsiyalaming   hosil   bo’lganini   odam   keyinchalik   biror   narsani   esga   tushirish
paytida   bo’ladi.   Xotiraning   nerv-fiziologik   mexanizmlari   xususida   to’xtalar
ekanmiz,   so’nggi   yillarda   texnikaning   g’oyat   tez   rivojlanishi   natijasida   turli   esda
olib   qoluvchi   apparatlarga   bo’lgan   ehtiyoj   benihoya   ko’payib   ketganligini
ta’kidlash   joiz.   Bu   o’z   navbatida   xotiraning   nerv-fiziologik   mexanizmlarini
psixolog   va   fiziologlardan   tashqari   injenerlar,   bioximiklar,   genetiklar   hamda
kibemetiklar   tomonidan   o’rganilishiga   olib   keldi.   Natijada   xotiraning   nerv
fiziologik   mexanizmlarini   tushuntiruvchi   bir   qancha   yangi   nazariyalar   maydonga
keldi.   Ana   shunday   nazariyalardan   eng   muhimi   molekulalaming   o’zgarishi   bilan
bog’liq bo’lgan bioximik nazariyadir. Bu nazariyaga ko’ra biror narsani esda olib
qolish   va   esda   saqlab   turish   maxsus   tuzilishni   o’zgarishi   bilan   bog’liqdir.
O’tkazilgan   tekshirishlarga   ko’ra,   biror   narsa   esda   olib   qolinganda,   asosan   nerv
hujayralarining (neyronlaming) dendrit shoxlari tarkibida o’zgarish yuzaga keladi.
Ular   qandaydir   boshqacharoq   tuzilishga   kirib   oladilar.   Dendritlar   tuzilishidagi
hosil bo’lgan o’zgarish darrov o’tib ketadigan bo’lmay, ancha mustahkam bo’ladi.
Shu sababli esda olib qolgan narsa uzoq vaqt xotirada saqlanib turadi.
8 1.2 Xotira turlari va jarayonlari
Xotira insonning holati va faoliyatining barcha sohalarida qatnashishi tufayli
uning namoyon bo’lish shakllari, holatlari, shart-sharoitlari, omillari ham xilma-xil
ko’rinishga egadirlar. Odatda xotiiani muayyan turlarga ajratishda eng muhim asos
qilib   uning   tavsifnomasi   sifatida   esda   olib   qolish,   esda   saqlash,   esga   tushirish,
unutish   singari   jarayonlami   amalga   oshiruvchi   faoliyatining   xususiyatlariga
bog’liqligi   olinadi.   Shu   o’rinda   ta’kidlash   joizki,   ayrim   darsliklarda   xotira   turiari
turlicha   klassifikasiya   qilinadi.   Jumladan,   3
A.V.Petrovskiy   tahriri   ostida   chiqqan
"Umumiy psixologiya" darsligida quyidagi klassifikasiya uchraydi: 
Faoliyatda ko’proq sezilib turadigan psixik faollikning xususiyatiga ko’ra: harakat,
emosional, obrazli va so’z mantiq xotira. 
Faoliyatning maqsadlariga ko’ra: ixtiyorsiz va ixtiyoriy xotira. 
Materialni   qancha   vaqt   esda   olib   qolish   va   esda   saqlash   muddatiga   ko’ra:   qisqa
muddatli, uzoq muddatli va operativ xotira. 
M.   G.   Davletshin   tahriri   ostida   chiqqan   "Umumiy   psixologiya"   o’quv
qo’llanmasida quyidagi xotira klassifikasiyasi qayd qilinadi: 
Psixik faolligiga ko’ra: ixtiyoriy va ixtiyorsiz xotira. 
Faoliyat maqsadiga kо ‘ra: harakat, emosional, obraz va so’z-mantiq xotirasi. 
Muddatiga ko’ra: uzoq muddatli, qisqa muddatli va operativ xotira. 
E. G’. G’oziev tahriri ostida chiqqan "Umumiy psixologiya" o’quv qo’llanmasida
xotira turiari quyidagicha klassifikasiya qilingan. 
Ruhiy faoliyatning faolligiga ko’ra: 
a) harakat yoki motor harakat xotirasi; 
b) obrazli xotira;
d) his-tnyg’u yoki hissiyot xotirasi; 
e) so ‘z-mantiq xotira. 
Ruhiy faoliyatning maqsadiga binoan: ixtiyorsiz, ixtiyoriy, mexanik. 
3
 Nishanova Z. Qarshiyeva D. Atabayeva N. Qurbonova Z. "Psixodiagnostika va eksperimental psixologiya" 
Toshkent, 2014;
9 Ruhiy   faoliyatning   davomiyligiga   ko’ra:   qisqa   muddatli   xotira,   uzoq   muddatli
xotira, operativ (tezkor) xotira. 
Ruhiy faoliyat qo’zqatuvchisining sifatiga ko’ra: musiqiy, eshitish xotirasi. 
Ruhiy faoliyatning inson yo’naiishiga qarab: fenomenal, kasbiy.
Harakat   xotirasi   -   inson   faoliyatining   har   bir   turida   ruhiy   faollikning   u   yoki   bu
ko’rinishlarini ustunlik qilishida kuzatiladi. Masalan, harakat, hissiyot, idrok, aql-
zakovat   kabi   ruhiy   faoliyatning   ko’rinishlari   mavjuddir.   Ana   shu   ruhiy   faollik
turlarining   har   biri   tegishli   harakatiarda   va   ulaming   mahsulotlarida   o’z   ifodasini
lopib harakatlarda, hissiy kechinmalarda, tuyg’ularda, obrazlarda, timsollarda, fikr
va mulohazalarda aks etadi. Turli harakatlar va ularning bajarilishi tartibi, teziigi,
sur’ati,   izchilligi   va   boshqalami   esda   qoldirish,   mustahamlash,   esga   tushirishdan
iborat xotira turi harakat xotirasi deb ataladi.
His-tuyg’u yoki hissiyot xotirasi. Bu xotira his-tuyg’ular, ruhiy kechinmaiar,
hissiyotlar,   ehtiyoj   larimiz   va   qiziqishlarimiz   qanday   qondirilayotganligidan,
atrofimizdagi   narsa   va   hodisalaming   xususiyatiga   nisbatan   munosabatimiz   qay
tarzda   amalga   oshirilayotganligidan   doimo   xabar   berib   rurish   imkoniyatiga   ega.
Shuning uchun har bir kishining hayoti va faoliyatida hissiy xotira turi juda katta
ahamiyat   kasb   etadi.   Voqelikdagi   narsa   va   hodisalardan,   o’z-o’zimizga   bo’lgan
munosabatlarimizdan   kelib   chiqadigan   yoqimli   hamda   yoqimsiz   kechinmalami
esda   qoldirish,   esda   saqlash,   esga   tushirishdan   iborat   xotira   turi   hissiy   xotira   turi
deb   ataladi.   Boshimizdan   kechirgan   va   xotiramizda   saqlanib   qolgan   hissiyotlar
harakatga undovchi va o’tmishda salbiy kechinmalarga ega bo’lgan harakatlardan
saqlanib  qoluvchi  signal   tarzida  namoyon  bo’ladi.   Hissiy  xotira  o’zining  vujudga
kelish   xususiyati,   teziigi,   dinamikasi,   davomiyligi   bilan   xotiraning   boshqa
turlaridan ma’lum ma’noda ajralib turadi. har bir odamga o’z turmush tajribasidan
ma’lumki,   ko’pincha,   qachonlardir   o’qigan   kitoblar,   tomosha   qilgan   kinofilmlar
faqat   taassurotlar”,   bog’lanishlar   zanjirini   yechishning   dastlabki   tuguni   sifatida
namoyon   bo’ladi.   Shuning   uchun   hissiy   xotira   ijtimoiy   ahamiyat   kasb   etib,
umumiylik   alohida   olingan   odamlar   kayfiyatlari   bir-birlariga   o’xshashligi,   iliq
ruhiy   muhitni   vujudga   keltirish   yoki   noxush   kechinmaiar   to’lqinini   Ьафо   etish
10 ehtimoli   to’g’risida   mulohaza   yuritilayotgan   alomati   ostida   ijtimoiy   guruhiy,
jamoaviy, barqaror va beqaror kayfiyatni vujudga keltiradi. 
Obrazli   xotira   -   tasavvurlar   va   turmush   manzaralari,   shuning   bilan   birga,
tovushlar,   ta’mlar,   ranglar   shakllar,   bilan   bog’liq   bo’lgan   xotira   turidir.   Obraz
xotirasi   deb   yaqqol   mazmunni,   binobarin,   narsa,   hodisalaming   aniq   obrazlarini,
ulaming   xususiyatlari   va   bog’Ianishlarini   esda   qoldirish,   ongda   mustahkamlash
hamda   zaruriyat   tug’ilganida   esga   tushirishdan   iborat   xotira   turiga   aytiladi.
Psixologiya   fanida   obrazli   xotiraning   bir   necha   turiari   ajratib   ko’rsatiladi   va   ular
quyidagilardan  iborat. Izchil  obrazlar  sensor  xotiraning eng sodda  ko’rinishi  yoki
shakli   izchii   obrazlardan   iboratdir.   Izchil   obrazlaming   namoyon   bo’lish   hodisasi
quyidagilardan   tuziladi:   agar   sub’ektga   bir   necha   daqiqa   oddiy   qo’zg’atuvchi
yuboriIsa,   jumladan   15   sekund   yorqin   qizil   kvadratga   qarab   turish   taklif   etilsa,
so’ng   tekshiruvchi   oldidan   kvadrat   olib   quyi   Isa,   u   qizil   kvadrat   o’mida   xuddi
shunday   geometrik   shakl   izini   ko’rishda   davom   etadi.   Asosan   bu   shakl   ko’pligi
rangda tovlanadi. Mazkur iz o’sha zahoti, ba’zan bir necha sekunddan keyin paydo
bo’lib,   15   sekunddan   to   45-60   sekundgacha   o’sha   ob’ektda   saqlanib   turadi,
shundan   so’ng   asta-sekin   oqara   boshlaydi.   Natijada   o’zining   aniq   qon   turini
yo’qotadi,   keyinchalik   mutlaqo   yo’qolib   ketadi.   Goho   butunlay   yo’qolishi   uchun
qaytadan   paydo   bo’iishi   mumkin.   Odamlaming   individual   psixologik
xususiyatiariga qarab, izchil  obrazlaming aniqligi va davomiyligi turlicha bo’iishi
ko’zga   tashlanadi.   O’zining   kelib   chiqishi,   kuchliligi   jihatidan   izchil   obrazlar
salbiy  va  ijobiy  turlarga   bo’linadi.  Agar   kuchli   ravishda  odam  qizil  rangga  qarab
turib,   so’ngra   nigohini   oq   qog’ozga   ko’chirsa,   u   holda   ob’ektda   ko’k-yashil   rang
paydo   bo’lganday   ko’rinadi.   Izchil   obrazlaming   ushbu   turi   salbiy,   izchil   obrazlar
deb   ataladi.   Bu   holatni   yana   bir   misol   orqali   tushuntirilsa,   quyidagi   ketma-ketlik
hodisasi namoyon bo’ladi. Qorong’u xonada ko’z oldida bir narsaga, masalan, qo’l
yaqinlashtirilsa   so’ngra   qisqa   muddatli   (0,5   sek)   elektr   chiroqi   yoqilsa,   bu   holda
chiroq   o’chgandan   keyin   odam   bir   necha   daqiqa   davomida   narsalarning   aniq
obrazini   ko’rishda   davom   etadi.   Mazkur   obraz   o’z   rangida   bir   qancha   muddat
saqlanib,   sc’ng   ko’zdan   yo’qoladi.   Izchil   obrazlar   xotira   jarayonining   sodda
11 izlariga   misol   bo’la   oladi.   Chunonchi,   hodisalarga   qarab   uzaytirish   ixtiyoriy
ravishda   qayta   tiklash   mumkin   emas.   Binobarin,   izchil   obrazlar   ushbu   xotiraning
murakkabroq   turlaridan   ana   shu   jihatlari   bilan   farqlanadi.   Izchil   obrazlaming
eshitish   turi   orqali   sezishda   kuzatish   mumkin,   lekin   bu   vaziyatda   izchil   obrazlar
kucbliroq namoyon bo’lishini va qisqa muddat davom etishi kuzatiladi. 
Operativ xotira  -  inson tomonidan bevosita amalga oshirilayotgan faol tezkor
harakatlar,   usullar   uchun   xizmat   qiluvchi   jarayonni   anglatuvchi   mnemik   holat
operativ xotira deb ataladi. Hozirgi zamon psixologiyasida ushbu holatni namoyon
qilish   uchun   quyidagi   misol   keltiriladi.   Matematik   amalni   bajarishga   kirishar
ekanmiz, biz uni muayyan bo’laklarga ajratib hal qilishni  maqsad qilib qo’yamiz.
Shu boisdan oraliq natijalami yodda saqlashga intilamiz, nihoyasiga yaqiniashgan
sari   ayrim   materiallar   esdan   chiqa   boshlaydi.   Mazkur   holat   matnni   talaba   yoki
o’quvchi  tomonidan o’qishda, uni  ko’chirib yozishda, ijodiy fikr  yuritishda, aqliy
faoliyatni amalga oshirishda yaqqol ko’zga tashlanadi.
4
Xotiraning asosiy 4 vazifa ya’ni 4 jarayondan iborat. Bular esda olib qolish, esda
saqlash, esga tushirish va unutish. Bu jarayonlar bilan birma-bir tanishamiz.
Esda   olib   qolish.   Xotira   faoliyati   esda   qoldirishdan   boshlanadi.   Esda   qoldirish
idrok   qilingan   narsa   va   hodisalami   miya   po’stida   iz   hosil   qilishdir.   Uning
fiziologik   asosi   miya   po’stida   muvaqqat   nerv   bog’lanishining   vujudga   kelishidir.
Esda qoldirish o’zining faolligi jihatidan ikkiga bo’linadi:
a) ixtiyoriy esda qoldirish; 
b) ixtiyorsiz esda qoldirish. 
Ixtiyorsiz   esda   qoldirishda   oldindan   maqsad   quyilmaydi,   mavzu   tanlanmaydi   va
iroda   kuchi   sarfianmaydi.   O’zining   go’zalligi,   hissiy   ta’sirchanligi,   hajmi,
harakatchanligi,   teziigi,   shakli   va   boshqa   xossalari   bilan   farq   qiladigan   narsa   va
hodisalar ixtiyorsiz esda qoladi. Masalan, tasodifiy hodisalar, kamay-sumay ovozi
ixtiyorsiz   esda   qoladi.   Ixtiyoriy   esda   qoldirishda   esa   oldindan   maqsad   qo’yib
mavzu   belgilanadi.   Masalan,   dars   materiallarini   esda   olib   qolish,   imtihonga
tayyorlanish va boshqalar. 
4
 Davletshin M.G, Do’stmuhammedova Sh.A., Mavlonov M.M., To’ychiyeva S.M., "Yosh va pedagogik psixologiya" T.
TDPU, 2004
12 Ixtiyoriy esda qoldirishda quyidagi turli usullardan foydalaniladi: 
a) maqsad qo’yish, masalan, institutga kirish oldidagi maqsad; 
b) o’quv materiallarini tushunib esda qoldirish; 
c) esda qoldirishning rasional usullaridan foydalanish, masalan, esga tushirish yo’li
bilan esda qoldirish. 
Beixtiyor   esda   qoldirishda   qiziqish   katta   rol   o’ynaydi.   Bizning   oldingi   tajribamiz
bilan bog’liq narsa va hodisalar beixtiyor oson esda qoladi. Biz ba’zi bir faktlami
bilsak,  ular   haqida  tushunchaga  ega  bo’lsa,   shu  faktlarga   tegishli   bo’lgan   hamma
narsalar oson esda qoladi.
Ixtiyorsiz esda qoldirish inson hayotida katta ahamiyatga ega bo’lib, undan
ortiqcha harakat talab qilmagan holda hayotiy tajribalami kengaytiradi va boyitadi.
Biroq   ixtiyorsiz   esda   qoldirish   tez   bo’lsa   ham   ko’pincha   noaniq   bo’ladi,   bunday
esda   olib   qolingan   narsa   va   hodisalar   keyinchalik   yanglish   esga   tushiriladi.
Ixtiyoriy   esda   qoldirish   ko’zda   tutilgan   maqsadga   muvofiq   tanlangan   materialni
esda   qoldirishdir.   Kishi   ixtiyoriy   esda   qoldirish   uchun   esda   saqlashning   maxsus
usullarini   saqlagan   holda   materialni   puxta   esda   qoldirish   uchun   o’zining   kerakli
kuchini   sarf   qiladi.   Ammo   mexanik   esda   saqlanishni   ma’noli   esda   saqlash   bilan
qo’llanilishi foydalidir.
Esga   tushirish.   O’tmishda   idrok   qilingan   narsalar,   his-tuyg’u,   fikr   va   ish-
harakatlaming   ongimizda   qaytadan   tiklariishi   esga   tushirish   deyiladi.   Esga
tushirishning nerv- fiziologik asoslari bosh miya po’stida ilgari hosil bo’lgan nerv
bog’lanishlaming   qo’zg’alishidir.   Esga   tushirishning   tanish,   eslash,   bevosita
eslash, oradan ma’lum vaqt о ‘tkazib eslash, ixtiyorsiz va ixtiyoriy turiari mavjud.
Tanish   ilgari   idrok   qilingan   narsa   va   hodisalami   takror   idrok   qilish   natijasida   u
yoki bu hodisani esga tushirishdir. Tanish aniq va noaniq bo’iishi mumkin. Noaniq
tanishda biz bu narsani notanish emasligini his qilamiz, xolos. Masalan, bir odam
ko’zimizga issiq kc’rinadi. lekin uni qaerda ko’rganimizni eslay olmaymiz. To’liq,
aniq tanishda  esa idrok qilinayotgan narsaning nomi  katta rol  o’ynaydi. Masalan,
biz  bir   kishini   ko’rib,   uni   taniy   oimasak,   uning  familiyasini   yoki   ismini   eshitsak,
darrov kim ekanligini bilamiz.
13 Esda   saqlash.   Esda   saqlash   deganda   ilgari   tug’ilgan   taassurot,   fikr,   his-
tuyg’u   va   ish-   harakatlaming   takrorlanishiga   moyiilik   paydo   qilishi   va
mustahkamlanishi   tushuniladi.   Bunga   sabab   asab   tizimining   egiluvchanligidir.
Shuning   uchun   asab   tizimi   ilgari   bo’lib   o’tgan   taassurotlarni   takrorlashga   tayyor
turadi.   Faqat   esga   tushirish   uchun   qulay   sharoit   bo’Isagina   esga   tushadi.   Bunday
sharoit   bo’lmaganda   zarur   materialni   ixtiyoriy   eslash   jarayoni   qiyinlashadi.
Shunday qilib, esga tushirishda ana shu tariqa qiynalib qolib, zarur bo’lgan narsani
shu   onda   esga   tushira   olmaymiz.   Unutilgan   narsalarni   yana   xotirada   qaytadan
tiklanishi   rerainissensiya   hodisasi   (xira   esga   keltirish)   deyiladi.   Bu   hodisaning
sababi   shuki,   uzoq   vaqt   bir   ish   bilan   mashg’ul   bo’lganda   miya   charchashi   yuz
beradi.   Charchash   haddan   tashqari   oshishi   natijasida   nerv   xujayralarida
tormozlanish yuz beradi. Materialni esda qoldirilgandan keyin 12 soat ichida esga
tushirilsa, materialning ko’p qismi unutiladi. Materialni o’qib o’rganib olingandan
keyinoq uni  yaxshi  xotirlay olmay, ammo oradan bir necha vaqt  o’tgandan keyin
uni   to’la   xotirlay   olishlikning   sababi   materialni   o’qib.   o’rganib   olishda   ro’y
beradigan   charchashdir.   Materialni   eslash   uchun   bo’lgan   kuchli   xohish   natijasida
tormozlanish   yuzaga   keladi,   bu   esa   materialni   qayta   esga   tushirishdagi
qiyinchilikni   kuchaytirib   yuborishi   mumkin.   Vaqt   o’tishi   bilan   ishga   chalqib
ketgan insonlarda tormozlanish tarqab ketadi. Shunda esga tushirish lozim bo’lgan
narsa   xotiraga   kiradi.   Materialni   mustahkamlashga   bo’lgan   qiziqishning   bo’iishi
materialni uzoqroq esda saqlashga olib keladi. Unutish vaqtga bog’liq bo’ladi. Bu
Ebbingauz tomonidan aniqlangan bo’lib, unutish materialni yod olingandan keyin
darhol  ayniqsa  tez ro’y beradi, undan  keyin esa  unutish  ancha sekinlashadi.  Esda
saqlash   deganda   ilgari   tug’ilgan   taassurot,   fikr,   his-tuyg’u   va   ish-   harakatlaming
takrorlanishiga   moyiilik   paydo   qilishi   va   mustahkamlanishi   tushuniladi.   Bunga
sabab   asab   tizimining   egiluvchanligidir.   Shuning   uchun   asab   tizimi   ilgari   bo’lib
o’tgan   taassurotlarni   takrorlashga   tayyor   turadi.   Faqat   esga   tushirish   uchun   qulay
sharoit   bo’Isagina   esga   tushadi.   Bunday   sharoit   bo’lmaganda   zarur   materialni
ixtiyoriy   eslash   jarayoni   qiyinlashadi.   Shunday   qilib,   esga   tushirishda   ana   shu
tariqa qiynalib qolib, zarur bo’lgan narsani shu onda esga tushira olmaymiz. 
14 Unutilgan   narsalarni   yana   xotirada   qaytadan   tiklanishi   rerainissensiya
hodisasi   (xira   esga   keltirish)   deyiladi.   Bu   hodisaning   sababi   shuki,   uzoq   vaqt   bir
ish   bilan   mashg’ul   bo’lganda   miya   charchashi   yuz   beradi.   Charchash   haddan
tashqari   oshishi   natijasida   nerv   xujayralarida   tormozlanish   yuz   beradi.   Materialni
esda   qoldirilgandan   keyin   12   soat   ichida   esga   tushirilsa,   materialning   ko’p   qismi
unutiladi. Materialni o’qib o’rganib olingandan keyinoq uni yaxshi xotirlay olmay,
ammo oradan bir necha vaqt o’tgandan keyin uni to’la xotirlay olishlikning sababi
materialni   o’qib.   o’rganib   olishda   ro’y   beradigan   charchashdir.   Materialni   eslash
uchun   bo’lgan   kuchli   xohish   natijasida   tormozlanish   yuzaga   keladi,   bu   esa
materialni   qayta   esga   tushirishdagi   qiyinchilikni   kuchaytirib   yuborishi   mumkin.
Vaqt   o’tishi   bilan   ishga   chalqib   ketgan   insonlarda   tormozlanish   tarqab   ketadi.
Shunda   esga   tushirish   lozim   bo’lgan   narsa   xotiraga   kiradi.   Materialni
mustahkamlashga bo’lgan qiziqishning bo’iishi materialni uzoqroq esda saqlashga
olib   keladi.   Unutish   vaqtga   bog’liq   bo’ladi.   Bu   G.   Ebbingauz   tomonidan
aniqlangan bo’lib, unutish materialni yod olingandan keyin darhol ayniqsa tez ro’y
beradi,   undan   keyin   esa   unutish   ancha   sekinlashadi.   Unutish.Unutish   deb,   esga
tushirishda ana shu tariqa qiynalib qolishni, shuningdek, zarur bo’lgan narsani shu
onda esga  tushira olmaslikni  tushunamiz. Unutilgan deb, esda  saqlanib qolmagan
narsani   emas,   balki   shu   paytda   esga   tushira   olmagan,   esga   tushish   uchun   qulay
sharoit   mavjud   bo’lmagan   narsani   aytamiz.   Shuning   uchun,   unutish   –   esda
saqlashning   aksi   bo’lgan   jarayon   bo’lmay,   balki   esga   tushirishning   aksi   bo’lgan
jarayondir.   Unutishning   nerv-fiziologik   asosi   muvaqqat   bog’lanishlarning
tormozlanishidir.   Unutish   darajasi   har   xil   bo’ladi.  Materialni   tamom   yoki   qisman
unutish mumkin, ya’ni material butunlay esdan chiqib ketadi yoki uning faqat bir
qismi   unutiladi.   Material   tez   orada   yoki   birmuncha   vaqtdan   keyin   unutilishi
mumkin. Biror narsa ancha vaqtgacha unutilib turilishi  mumkin, ya’ni bir narsani
ancha   vaqtgacha   xotiraga   keltira   olmay   turishimiz   mumkin.   Odatda,   unutish
vaqtincha bo’ladi, biz shu paytda zarur bo’lgan bir narsani darrov eslay olmaymiz,
ammo   bir   necha   vaqtdan   keyin   u   esimizga   tushadi.   Bu   hodisaning   sababi   shuki,
uzoq   vaqt   bir   ish   bilan   mashg’ul   bo’lganda   miya   po’stining   tegishli   nerv
15 hujayralarida   charchash   yuz   beradi   va   charchash   haddan   oshishi   natijasida   nerv
hujayralarida ehtiyot yuzasidan saqlovchi tormozlanish paydo bo’ladi va vaqtincha
esdan   chiqarish   ro’y   beradi.   Bir   necha   vaqt   o’tgandan   keyin   charchash   tugaydi,
dam  olgan nerv hujayralari  normal  ishlay boshlaydi  va vaqtincha unutilgan narsa
esga tushishi mumkin bo’ladi.
16 II bob A. R. Luriyaning xotiraga oid tadqiqotlari .  
2.1. Luriyaning talqinida xotiraning o’ziga xos xususiyatlari.
5
1960-yillarda   urush   avjiga   chiqqan   paytda,   Luriyaning   karyerasi   bir   nechta
yangi   kitoblarning   nashr   etilishi   bilan   sezilarli   darajada   kengaygan.   1962-yildagi
nashr alohida e’tiborga sazovor. Kitob bir nechta xorijiy tillarga tarjima qilingan va
neyropsixologiyani   tibbiy   intizom   sifatida   asoslaydigan   asosiy   kitob   sifatida   tan
olingan.   Ilgari,   1950-yillarning   oxirida   Luriyaning   xalqaro   konferentsiyalardagi
xarizmatik   ishtiroki   deyarli   butun   dunyo   e’tiborini   uning   tadqiqotlariga   jalb   qildi
va   bu   kitobni   qabul   qiluvchi   tibbiy   auditoriyani   yaratdi.
Luriyaning   1960-yillarda   yozilgan   yoki   hammualliflik   qilgan   boshqa   kitoblariga
quyidagilar   kiradi:   Yuqori   miya   va   aqliy   jarayonlar   (1963),   Muammoni   hal
qilishning   neyropsixologik   tahlili   (1966,   L.   S.   Tsvetkova   bilan;   1990   yilda   ingliz
tiliga   tarjima  qilingan),   Frontal   loblarning   psixofiziologiyasi   (birinchi   bo’lib  1973
yilda   nashr   etilgan)   va   Old   aloqa   arteriyasining   anevrizmasi   bo’lgan   bemorlarda
xotira   buzilishi   (A.   N.   Konovalov   va   A.   N.   Podgoynaya   bilan   hammualliflik
qilgan).   Xotira   buzilishlarini   o’rganishda   Luriya   o’z   tadqiqotlarini   uzoq   muddatli
xotira, qisqa muddatli xotira va semantik xotirani ajratishga qaratdi. Luriya uchun
xotiraning   neyropsikologik   patologiyasini   intellektual   operatsiyalarning
neyropsikologik   patologiyalaridan   farqlash   muhim   edi.   Ushbu   ikki   turdagi
patologiya ko’pincha Luriya tomonidan xarakterlanadi;
Rus psixologiyasida eydetik obrazlaming namoyon bo’lish hodisasi A.R. Luriya
tomonidan   ko’p   yillar   davomida   o’rganilgan   va   shunga   ko’ra   eydetik   xotiraning
individual   tipologik   xususiyatlari   chuqur   ta’riflab   berilgan.   Eydetik   obrazlar
harakatianish   xususiyatiga   ega   bo’lib,   sub’ektlaming   oldiga   qo’yilgan   vazifa   va
uning tasavvurlari ta’siri ostida o’zgartirish mumkin. Ilmiy izlanishlardan olingan
miqdoriy   materiallar   eydetik   obraz   paydo   bo’lishining   psixologik   ildizlarini
chuqurroq   ochishga   xizmat   qiladi.   Tasavvur   obrazlari   xotiraning   yanada
murakkabroq   turi   bo’lib   hisoblanadi   va   ulaming   xususiyatlari   haqida   tasavvurga
5
    V. V. Nurkov Tomonidan Yaratilgan.   Xotira psixologiyasi
17 egamiz.   Inson   daraxt,   meva,   gul   to’g’risida   tasawurga   ega   ekanligi   shuni
ko’rsatadiki, uning ilgarigi tajribalari sub’ektning ongida shu obrazlaming izlarini
qoldirgan.   Shunga   muvofiq   psixologiyada   xotiraning   quyidagi   tiplari   farqlanadi:
ko’rgazmali obrazli xotira, so’z mantiqiy xotira va oraliq tipdagi xotira. Masalan,
ko’rgazmali obrazli xotira tipi ko’proq rassomlarda, so’z mantiqiy tipi nazariyotchi
olimlarda   uchraydi.   Bundan   tashqari   xotirlash   va   esda   qoldirish   jarayonlarida
analizatorlaming qatnashishiga qarab, xotira quyidagi tiplarga ajraladi: 
a) kо’rish; b) eshitish; v) harakat; g) aralash xotira. 
Bir   xil   kishilar   ko’rish   orqali,   ikkinchi   xillari   eshitish   orqali,   uchinchi   xillari
harakat   yordamida,   to’rtinchi   xillari   esda   qoldirishning   birga   qo’shilgan   usulida
yaxshi esda qoldiradilar. Xotiraning aralash tiplari eng ko’p tarqalgan. Xotiraning
individual farqlari kishi faoliyatining xususiyatiga bog’liqdir. 
Esda olib qolish va unutish tezligiga ko’ra xotiraning quyidagi tiplari mavjud: 
1) tez esda qoldirib, sekin unutish; 
2) tez esda qoldirib, tez unutish; 
3) sekin esda qoldirib, sekin unutish; 
4) sekin esda qoldirib, tez unutish. 
6
Xotira   tasavvurlari   Ilgari   idrok   qilingan   nersa   va   hodisalar   obrazlarining
ongimizda qaytadan gavdalanishiga xotira tasawurlari deyiladi. Esda olib qolish va
qayta   esga   tushirish   tasavvur   obrazlari   orqali   amalga   oshiriladi.   Xotira   va   xayol
tasavvurlari bir-biridan farq qiladi. Xotira tasavvurlari ilgari idrok qilingan, ammo
hozir   ko’z   o’ngimizda   bo’lmagan   narsalarning   obrazlarini   ongimizda
gavdalanishdan   iborat.   Masalan,   yoshlik   vaqtimizdagi   hodisalami   eslashimiz,
ongimizda   qayta   tiklashimiz   xotira   tasawurlari   bo’ladi.   Xayoliy   tasavvur   xotira
tasavvuriga   qaraganda   murakkab   bo’lib,   ongimizdagi   bilimlar   tajribalarimiz
asosida   ilgari   idrok   qilinmagan,   shu   paytgacha   uchramagan   narsalarning
obrazlarini   yaratishdan   iboratdir.   Xayoliy   tasavvur   ijod   qilish   bilan   bog’liq.
Masalan:   ertaklar,   romanlar   umuman   biror   asami   o’qiyotganimizda   undagi
qahramonlaming   ko’z   o’ngimizda   gavdalanishi   xayoliy   tasavvurdir.   Tasavvurlar
6
  A. Bergson Tomonidan.   Xotiraning ikkita shakli
18 paydo   qilishda   so’zning   ahamiyati   katta.   So’z   bilan   nomlash   tegishli   obrazning
yaratilishiga   yordam   beradi.   Masalan,   ildiz,   o’t   so’zlarini   to’rt   kishiga   berib,
qanday tasavvur qilishiarini so’rasak, ulaming tasavvurlari bir-biridan farq qilishini
ko’ramiz, chunki, har bir kishi tajribasiga ko’ra, kasbiga ko’ra tushunadi. Masalan,
matematik ildizni sonning ildizi deb, botanik o’simlik qismini, uning ildizini, tish
doktori esa tish ildizini tushunadi. Bunga bog’liq ravishda psixologiya fani oldida
xotira jarayonlarini o’rganish bilan aloqador  bo’lgan qator murakkab muammolar
masalalarini tadqiq qilish masalasi turibdi. Bular quyidagilardan iborat: izlarni esda
olib   qolishning   fiziologik   mexanizmlari   qanday,   esda   olib   qolishga   qanday
ob’ektiv   (tashqi),   sub’ektiv   (ichki),   tabiiy,   biologik   va   ijtimoiy,   psixologik
sharoitlar ta’sir qiladi, ulaming chegaralari qanday kabi masalalarga qaratilgan.
Hozirgacha biz inson xotirasining umumiy naqshlari haqida to’xtalib o’tdik.
Biroq,   ba’zi   odamlarning   xotirasi   boshqalarnikidan   farq   qiladigan   individual
farqlar   mavjud.   Xotiradag   bu   individual   farqlar   ikki   xil   bo’lishi   mumkin.   Bir
tomondan, turli  xil  sub’ektlarning  xotirasi  u  yoki  bu  modallikning  ustunligi   bilan
farq qiladi — vizual, eshitish, vosita; boshqa tomondan, turli odamlarning xotirasi
ularning   tashkil   etish   darajasida   ham   farq   qilishi   mumkin   Ma’lumki   ba’zi
odamlarda   vizual,   boshqalarida   —   eshitish,   boshqalarida   —   motorli   xotira   turi
ustunlik qiladi. Buni  turli xil  odamlarning bir xil  vizual  tuzilmani  qanday suratga
olishlarini   taqqoslash   va   ba’zi   tarkibni   (masalan,   telefon   raqami   yoki   familiyasi)
eslab   qolish   usullarini   tahlil   qilish   orqali   osongina   ko’rish   mumkin.   Shunga
o’xshash   faktlarni   eshitish   xotirasida   ham   kuzatish   mumkin.   Bu   erda   individual
farqlar juda katta va agar tarixda bir marta tinglangan murakkab musiqiy asar aniq
eshitish xotirasi bo’lgan odamlar tomonidan ushlab turilgan va to’liq takrorlangan
holatlar   qayd   etilgan   bo’lsa,   unda   deyarli   butunlay   qodir   bo’lmagan   odamlar
haqida   ko’plab   kuzatuvlar   mavjud.musiqiy   ohangni   uzoq   vaqt   saqlab
qolish.Xotiraning   qayd   etilgan   individual   farqlarida   ham   tug’ma   (genotipik)
xususiyatlar,   ham   odamlarning   kasbiy   faoliyati   namoyon   bo’ladi,   bu   esa   vizual,
eshitish va ba’zan ta’m xotirasining yuqori rivojlanishiga olib keladi.
19 Xotiraning   o’ziga   xos   xususiyatlari,   shuningdek,   turli   xil   sub’ektlar   bir   xil
vazifani butunlay boshqacha hal qilishlari mumkin, masalan, telefon raqamini yoki
noma’lum   familiyani   xotirada   saqlash.   Ma’lumki,   ba’zi   taniqli   musiqachilar
(masalan, taniqli bastakor S. Prokofiev) telefon raqamlarini taniqli musiqiy kuylar
sifatida eslashlarini, boshqa sub’ektlar esa telefon raqamini doskada yozilganligini
ko’rishadi   va   vizual   tarzda   eslashadi.Biroq,   turli   xil   odamlarda   xotirani   saqlash
usullari va xotirani tashkil etish darajasidagi farqlar ayniqsa muhimdir.Kuzatishlar
shuni  ko’rsatadiki,   ba’zi   odamlarda  yodlashning  bevosita,   hissiy   (vizual,  eshitish,
vosita)   shakllari   ustunlik   qiladi,   boshqalarda   esa   yodlash   asosan   materialni
murakkab   kodlash,   uni   og’zaki   —   mantiqiy   sxemalarga   aylantirish   xususiyatiga
ega.   I.   P.   Pavlov   odamlarni   ikki   guruhga   ajratganda   aynan   shu   narsani   nazarda
tutgan, ulardan biri "badiiy", ikkinchisi "aqliy" turga tegishli. Xotiradagi individual
farqlar har doim ham mnestik jarayonlardan tashqariga chiqmaydigan faqat shaxsiy
xususiyatlar   emas.   Ko’pincha   ular   insonning   butun   shaxsiyati   tarkibida   sezilarli
o’zgarishlarga olib keladi.
7
A.   R.   Luriya   shunday   holatlardan   birini   mashhur   sovet   mnemonisti   Sh.Bu
odam   ajoyib   vizual   eidetik   xotiraga   ega   edi.   U   raqamlar,   so’zlarning   ulkan
jadvallarini   osongina   ushlab   turdi   va   ularni   "ko’rishni"   davom   ettirdi,   shu   bilan
birga   ularni   tovushlar,   tovush   soyalari   (sinesteziya)   shaklida   "his   qildi".   Shuning
uchun,   u   katta   vaqt   oralig’idan   keyin,   ba’zan   ko’p   yillar   davomida   hisoblab
chiqilgan   ulkan   materialni   ko’paytirishda   qiynalmadi.Biroq,   uning   xotirasining
g’ayrioddiy   xususiyatlari   uning   fikrlash   tuzilishi   va   shaxsiyatining   o’ziga   xos
xususiyatlarida   aks   etganligi   Sh   uchun   muhim   edi.Ajoyib   vizual   xotiraga   ega
bo’lgan Sh., agar ularning echimi vizual ravishda davom etishi mumkin bo’lsa va
materialni   vizual   ravishda   tuzatish   va   vizual   tasvirlar   bilan   ishlash   qobiliyatiga
tayansa, murakkab muammolarni osonlikcha hal qildi. Biroq, u vizual tasvirlardan
chalg’itishni   talab   qiladigan   mavhum   muammolarni   hal   qilishda   ko’pincha   engib
bo’lmaydigan qiyinchilik tug’dirdi, ularni vizual ravishda hal qilish imkonsiz edi.
Shu   sababli,   murakkab   va   mavhum   mantiqiyogrammatik   tuzilmalarni   tushunish
7
 A. R. Luriyaning fenomenal xotira holatini tasvirlaydigan klassik asari.
20 ko’pincha   bunday   kuchli   vizual   —   majoziy   xotiraga   ega   bo’lmagan   odamlarga
qaraganda   osonroq   emas,   balki   ancha   qiyin   bo’lgan.Biroq,   Sh   shaxsiyatining
o’ziga xos xususiyati eng katta qiziqish uyg’otadi.uning vizual obrazli tasavvurlari
shu qadar kuchli ediki, uning tasavvur dunyosi ba’zan haqiqiy taassurotlar dunyosi
bilan birlashdi va aynan shu haqiqiy va xayoliy dunyo o’rtasidagi chegaralar, oddiy
odamda   juda   aniq,   juda   xiralashgan.   Shuning   uchun   shning   xatti-harakati
ko’pincha   amaliy   bo’lmaganligi,   haqiqat   va   fantaziyaning   o’zgarishi   bilan   ajralib
turardi   va   vizual   majoziy   xotiraning   o’ta   kuchli   rivojlanishi   uning   shaxsiyatining
o’ziga   xos   xususiyatlarini   shakllantirishga   olib   keldi.   Xotiraning   asosiy   turlari.
Psixologiya   xotiraning   bir   nechta   asosiy   turlariga   ega.   Biz   ularni   tobora   ortib
borayotgan   murakkablik   tartibida   tartibga   solish   orqali   izchil   ko’rib   chiqamiz.
Biroq, biz faqat hissiy va motorli xotira hodisalarini ko’rib chiqishni chetga surib,
kognitiv   jarayonlar   uchun   muhim   bo’lgan   xotira   turlarini   tahlil   qilish   bilan
cheklanamiz. Ketma-ket tasvirlar. Senzor xotirasining eng elementar shakli ketma-
ket tasvirlar deb ataladi. Ular vizual, eshitish va umumiy sezgir sohalarda namoyon
bo’ladi va psixologiyada yaxshi o’rganilgan.Ketma-ket tasvir fenomeni (ko’pincha
nemischa   "Nachbild"   atamasiga   muvofiq   NB   belgisi   bilan   belgilanadi)
quyidagicha:   agar   siz   mavzuni   bir   muncha   vaqt   oddiy   stimulni   taqdim   qilsangiz,
masalan,   uni   10-15   soniya   davomida   yorqin   qizil   kvadratga   qarashga   taklif
qilsangiz   va   keyin   bu   kvadratni   olib   tashlasangiz,   mavzu   olib   tashlangan   qizil
kvadrat o’rnida xuddi shu shakldagi izni ko’rishda davom etadi, lekin odatda ko’k-
yashil   (qizildan   tashqari)   ranglar.   Ushbu   bosma   ba’zan   darhol   paydo   bo’ladi,
ba’zida   bir   necha   soniyadan   so’ng   va   ma’lum   bir   muddat   davom   etadi   (10-15
soniyadan   45-60   soniyagacha),   keyin   asta-sekin   oqarib,   aniq   konturlarini
yo’qotadi,   go’yo   u   tarqaladi,   keyin   yo’qoladi;   ba’zida   u   butunlay   yo’q   bo’lib
ketishi uchun yana paydo bo’ladi. 
      Turli mavzularda ketma-ket tasvirlarning yorqinligi, ravshanligi va davomiyligi
har   xil   bo’lishi   mumkin.   Ketma   —   ket   tasvirlarning   paydo   bo’lishi   retinaning
tirnash   xususiyati   o’z   ta’siriga   ega   ekanligi   bilan   izohlanadi:   u   qizil   rangni   idrok
etishni   ta’minlaydigan   vizual   purpura   (konusning   rang   —   sezgir   komponenti)
21 fraktsiyasini   susaytiradi,   shuning   uchun   oq   varaqqa   qaraganingizda   unga
qo’shimcha   ko’k-yashil   iz   paydo   bo’ladi.   Ushbu   turdagi   ketma-ket   tasvir   salbiy
ketma-ket tasvir deb ataladi. U senzor izlarini saqlashning eng elementar turi yoki
sezgir xotiraning eng elementar turi sifatida qaralishi mumkin. Salbiy ketma — ket
tasvirlardan tashqari, aniq ketma-ket tasvirlar mavjud va mavjud. Agar siz biron bir
narsani (masalan, qo’lni) to’liq zulmatda ko’zingiz oldiga qo’ysangiz va juda qisqa
vaqt   ichida   (0,5   soniya)   maydonni   yorqin   nur   bilan   yoritsangiz   (masalan,
lampochkaning   chirog’i)   ularni   kuzatish   mumkin.   Bunday   holda,   yorug’lik
o’chgandan so’ng, odam bir muncha vaqt ko’z oldida joylashgan narsaning yorqin
tasvirini   ko’rishni  davom  ettiradi,  bu  safar   tabiiy  ranglarda;  bu  tasvir  bir   muncha
vaqt saqlanib qoladi va keyin yo’qoladi.
Ijobiy   ketma-ket   tasvir   fenomeni   qisqa   muddatli   vizual   idrokning   bevosita
natijasi   natijasidir.   Uning   rangini   o’zgartirmasligi,   yaqinlashib   kelayotgan
zulmatda  fon  retinaning  qo’zg’alishiga  olib  kelmasligi  va   odam   bir  lahzaga   kelib
chiqqan   senzor   qo’zg’alishining   bevosita   ta’sirini   kuzatishi   mumkinligi   bilan
izohlanadi.Ketma-ket   tasvirlar   fenomeni   har   doim   psixofiziologlarni   qiziqtirgan,
ular bu hodisada senzor tirnash xususiyati ta’siridan asab tizimida saqlanib qolgan
izlarning   jarayonlarini   bevosita   kuzatish   va   bu   izlarning   dinamikasini   kuzatish
imkoniyatini   ko’rishgan.Ketma-ket   tasvirlar,   birinchi   navbatda,   ko’zning   to’r
pardasida  paydo  bo’ladigan  qo’zg’alish  hodisalarini  aks   ettiradi.  Bu   oddiy  tajriba
bilan   isbotlangan.   Agar   siz   kulrang   ekranda   bir   muncha   vaqt   qizil   kvadratni
ko’rsatsangiz va bu kvadratni olib tashlasangiz, uning ketma-ket tasvirini oling va
keyin   Ekranni   asta-sekin   orqaga   surib   qo’ysangiz,   ketma-ket   tasvirning   kattaligi
asta-sekin o’sib borishini  ko’rishingiz mumkin va ketma-ket tasvirning bu o’sishi
ekranning o’chirilishiga to’g’ridan-to’g’ri proportsionaldir ("Emmert qonuni").
Buning   sababi   shundaki,   ekran   olib   tashlanganida,   uning   retinadagi   aksini
egallay   boshlagan   burchak   asta-sekin   kamayadi   va   ketma-ket   tasvir   orqaga
tortilayotgan   ekranning   to’r   pardasi   tasvirining   kamayib   borayotgan   maydonida
tobora ko’proq joy egallay boshlaydi. Ta’riflangan hodisa aniq dalil bo’lib xizmat
qiladi,   bu   holda   biz   haqiqatan   ham   retinada   sodir   bo’ladigan   qo’zg’alish
22 jarayonlarining   ta’sirini   kuzatamiz   va   ketma-ket   tasvir   qisqa   muddatli   senzor
xotirasining   eng   elementar   shakli   hisoblanadi.   Xarakterli   jihati   shundaki,   izchil
tasvir ongli harakat  bilan tartibga solinmaydigan eng elementar iz jarayonlarining
namunasidir: uni o’z xohishiga  ko’ra uzaytirish yoki  o’zboshimchalik bilan qayta
chaqirish   mumkin   emas.   Bu   ketma-ket   tasvirlar   va   xotira   tasvirlarining   yanada
murakkab   turlari   o’rtasidagi   farq.   Ketma-ket   tasvirlarni   eshitish   sohasida   va   teri
hissiyotlari   sohasida   kuzatish   mumkin,   ammo   u   erda   ular   zaifroq   ifodalanadi   va
qisqa   vaqt   davom   etadi.   Ketma-ket   tasvirlar   retinada   sodir   bo’ladigan
jarayonlarning aksi bo’lishiga qaramay, ularning yorqinligi va ketma-ketligi vizual
korteksning   holatiga   sezilarli   darajada   bog’liq.   Shunday   qilib,   miyaning   oksipital
mintaqasi   o’smalari   holatlarida   ketma-ket   tasvirlar   zaiflashgan   shaklda   namoyon
bo’lishi va qisqa vaqt davom etishi mumkin, ba’zan esa umuman chaqirilmaydi (N.
N. Zislin). Aksincha, ba’zi ogohlantiruvchi moddalar kiritilganda ular yorqinroq va
uzoqroq bo’lishi mumkin.
Vizual (eidetik) tasvirlar. Vizual yoki eidetik tasvirlarning hodisalari ketma-
ket tasvirlardan ajralib turishi kerak (yunon tilidan. Eidos tasvir). Vizual (eidetik)
tasvirlar   fenomeni   (psixologiyada   ular   AB   belgisi   bilan   belgilanadi   —   nemis
Anschaungsbild-dan)   bir   vaqtlar   nemis   psixologlari   aka-uka   Iensch   tomonidan
tasvirlangan.   Bu   quyidagicha:   ba’zi   odamlarda   (ayniqsa,   bolalik   va   o’smirlik
davrida)   ko’rsatilgan   ob’ektning   yorqin   va   aniq   tasvirlarini   yoki   taqdim   etilgan
narsalar   yoki   rasmlar   olib  tashlanganidan   keyin  uzoq   vaqt   davom   etadigan   butun
rasmlarni   kuzatish   mumkin.   Ushbu   hodisa   tajribalarda   kuzatilgan.   Mavzuga   3-4
daqiqa davomida rasm  taqdim  etildi, masalan,  ko’cha sahnasi  tasvirlangan. Rasm
olib   tashlanganidan   so’ng,   uning   tafsilotlari   haqida   savollar   berildi.   Agar   oddiy
sub’ektlar   ushbu   savollarning   deyarli   hech   biriga   javob   bera   olmasalar,   unda
yorqin eidetik tasvirlarga ega bo’lgan sub’ektlar bu rasmni ko’rishda davom etishdi
va   "tashqarida   qancha   daraxt   bor   edi?"   kabi   savollarga   osongina   javob
berishdi."rasmda   qanday   hayvonlar   tasvirlangan,   dashtdagi   plakat   nimaga
o’xshaydi? va hokazo ular bu savollarga javob berishdi, go’yo ular olib tashlangan
23 rasmga   "qarashni"   davom   ettirishdi   va,   qoida   tariqasida,   ushbu   tavsifda   hech
qanday xato qilmadilar.
Yorqin   eidetik   tasvir   ketma-ket   tasvirdan   ko’plab   asosiy   xususiyatlar   bilan
ajralib turardi. U xohlagancha uzoq davom etishi mumkin edi; agar u keyinchalik
yo’q  bo’lib  ketgan  bo’lsa,  mavzu  uni  hech  qanday  qiyinchiliksiz  qayta  chaqirishi
mumkin   edi,   shuning   uchun   eidetik   tasvirdan   tafsilotlarni   "o’qish"   tajribalari
tajriba   birinchi   marta   o’tkazilgandan   bir   necha   hafta,   oy   va   hatto   yillar   o’tgach
amalga oshirilishi  mumkin edi.Sovet  adabiyotida eidetik tasvirlar  fenomeni A. R.
Luriya   tomonidan   tasvirlangan,   u   ko’p   yillar   davomida   bunday   yorqin   vizual
vizual   xotiraga   ega   odamni   kuzatgan.Ketma-ket   tasvirdan   farqli   o’laroq,   eidetik
tasvirlar yanada murakkab tabiatga ega va umuman ko’zning to’r pardasida paydo
bo’lgan qo’zg’alish izlari emas. Bu oddiy tajriba bilan isbotlangan. Agar siz eidetik
xotiraga ega bo’lgan mavzuni ekranda shakl yoki murakkab tasvirni ko’rsatsangiz
va keyin bu Ekranni orqaga sursangiz, ekran ketma-ket tasvir bilan bir xil nisbatda
olib tashlanganida, bu shakl yoki tasvirdan qolgan tasvir kattalasha olmaydi, lekin
sezilarli  darajada ko’proq barqarorlikni saqlaydi. "Emmert qonuni" dan bu og’ish
va   eidetik   tasvirning   katta   doimiyligi   uni   ketma-ket   tasvirdan   ajratib   turadi   va
ketma-ket  tasvir  (ekran o’chirilganda  keskin o’sib boradi)  va  tasvir  tasviri  (uning
to’liq   doimiyligini   saqlab   qoladi   va   ekran   orqaga   tortilganda   umuman
kattalashmaydi)   o’rtasida   o’rta   joyga   qo’yiladi.).   Bularning   barchasi   eidetik
tasvirlar   Markaziy   mexanizmlarga   ega   ekanligini   va   shuning   uchun   hissiy
xotiraning   yanada   murakkab   turini   ifodalaydi.Eidetik   tasvirlar   va   ketma-ket
tasvirlar   o’rtasidagi   farq   shundaki,   ular   aniqlikda   hech   qanday   o’zgarishsiz
saqlanib qoladi, hech qanday parchalanish va tebranish hodisalarini ko’rsatmaydi,
istalgan vaqtda, shu jumladan ular o’rnatilgandan keyin juda katta vaqt oralig’ida
o’zboshimchalik bilan chaqirilishi mumkin.Va nihoyat, eidetik tasvirlar o’rtasidagi
muhim   farq   ularning   harakatchanligi,   ularni   mavzuning   vazifalari   va   g’oyalari
ta’siri ostida o’zgartirish qobiliyatidir.Aka-uka Yenshlarning oddiy tajribasi  shuni
ko’rsatadiki,   eidetik   xotiraga   ega   bo’lgan   sub’ektga   olma   tasvirlangan   rasm   va
undan bir oz masofada ilgak taqdim etiladi. Tasvir  olib tashlanganidan va mavzu
24 eidetik tasvirni "ko’rishni" davom ettirgandan so’ng, u haqiqatan ham olma olishni
xohlayotganini tasavvur qilishga taklif qilinadi. 
Ushbu   ko’rsatmadan   so’ng,   mavzu   ilgari   olmadan   uzoqroq   bo’lgan   ilgak
unga   yaqinlashib,   olmani   mavzuga   tortishini   ta’kidlaydi.   Eidetik   tasvir,   shuning
uchun   harakatchan   bo’lib   chiqadi   va   sub’ektning   munosabati   ta’siri   ostida
o’zgaradi.   Tadqiqotlar   shuni   ko’rsatdiki,   eidetik   tasvirlar   bolalik   va   o’smirlik
davrida   ko’proq   uchraydi   va   asta-sekin   yo’q   bo’lib   ketadi,   faqat   ba’zi   odamlarda
saqlanib qoladi. Ba’zi  taniqli rassomlar  yorqin eidetik tasvirlarga ega deb o’ylash
uchun asos bor. Shunday qilib, Pa modelini faqat bir necha daqiqa tomosha qilish
uchun etarli bo’lgan rassomlar ma’lum, shundan so’ng ular model yo’qligida rasm
ustida   ishlashni   davom   ettirishlari   mumkin  edi,   model   tasvirini   barcha   tafsilotlari
bilan saqlab qolishdi.Eidetik tasvirlarni kuchaytiradigan moddalar (aka-uka Ienslar
kaliy   ionlarini   o’z   ichiga   olgan   moddalarni   o’z   ichiga   oladi)   va   ularni
zaiflashtiradigan   moddalar   (ular   tarkibiga   kaltsiy   ionlarini   o’z   ichiga   olgan
moddalar kiradi) mavjud deb o’ylash uchun asos bor. Shuning uchun ba’zi maxsus
farmakologik vositalar (masalan, meska — Lin) eidetik tasvirlarni keskin oshirib,
yorqin vizual assotsiatsiyalarni keltirib chiqarishi mumkin.
    
        
25 2.2 A. R Luriya konstsepsiyasi.
Vakillik   tasvirlari.   Tasviriy   xotiraning   uchinchi,   eng   muhim   turi-vakillik
tasviri   ancha   murakkab   tuzilishga   ega   (ba’zan   u   psixologiyada   YB   —   nemis
Vorstellungsbild   tomonidan   belgilanadi).   Bunday   tasvirlar   hammaga   yaxshi
ma’lum.   Biz   daraxt,   limon,   it   haqida   tasavvurga   egamiz   deymiz.   Bu   shuni
anglatadiki,   bizning   oldingi   tajribamiz   bizda   bu   tasvirlarning   izlarini   qoldirdi;
shuning   uchun   vakillik   tasvirlarining   mavjudligi   xotiraning   eng   muhim   shakli
sifatida   qabul   qilinadi.   Bir   qarashda,   vakillik   tasvirlari   vizual   tasvirlarga   yaqin
bo’lib   tuyulishi   mumkin,   ulardan   faqat   kamroq   yorqin,   kambag’al   va   loyqa,
kamroq   aniq   bo’lganligi   bilan   farq   qiladi.   Biroq,   mazmunan   kambag’al   tasvirlar
kabi   g’oyalarning   bunday   xarakteristikasi   chuqur   noto’g’ri   va   ehtiyotkorlik   bilan
psixologik   tahlil   shuni   ko’rsatadiki,   g’oyalar   tasvirlari   kambag’al   emas,   balki
vizual tasvirlarga nisbatan beqiyos boyroqdir.
Vakillik   tasvirlarini   vizual   tasvirlardan   ajratib   turadigan   birinchi   narsa
shundaki, vakillik tasvirlari har doim polimodaldir, boshqacha qilib aytganda, ular
har   doim   vizual   va   teginish,   eshitish   va   motor   izlarining   elementlarini   o’z   ichiga
oladi;   ular   idrokning   bir   turi   emas,   balki   ob’ektlar   bilan   murakkab   amaliy
faoliyatning   izlari.Tashqi   tomondan,   tasvirlar   tasviri   vizual   jihatdan   kambag’al
bo’lib   tuyulishi   mumkin   va   bu   vizual   vizual   tasvirdan   ko’ra   ko’proq   sxema,   bu
narsaning   umumiy   konturidir.   Biroq,   u   narsalar   haqidagi   g’oyalarning   turli
tomonlarini   o’z   ichiga   oladi:   limon   haqidagi   g’oyalar   tasviri   uning   tashqi
ko’rinishini   (shakli   va   rangi),   shuningdek   ta’mini,   qo’pol   terisini,   vaznini   va
boshqalarni   o’z   ichiga   oladi.   stol   tasviri   nafaqat   stolning   kambag’al   va   sxematik
ko’rinishini, balki uning qo’llanilishini, uning izlarini ham o’z ichiga oladi. uning
orqasida o’tirgan, ovqatlangan, ishlagan va hokazo mavzu bilan turli xil amaliyotni
o’z ichiga olgan vakillik tasvirining ushbu ko’p tarkibi allaqachon mavzu haqidagi
g’oyani faqat tashqi ko’rinishiga qaraganda ancha boy qiladi.
Taqdimot   tasvirining   ikkinchi   xususiyati   shundaki,   u   har   doim   quyidagilarni   o’z
ichiga oladi:
* mavzu taassurotini intellektual qayta ishlash;
26 * mavzuda eng muhim xususiyatlarni tanlash;
• uni ma’lum bir toifaga ajratish.
Biz nafaqat daraxt qiyofasini takrorlaymiz, balki uni ma’lum bir so’z deb ataymiz,
undagi   muhim   xususiyatlarni   ta’kidlaymiz,   uni   ma’lum   bir   toifaga   kiritamiz.
Daraxt g’oyasini qo’zg’atib, biz odatda biron bir daraxtning (bizga ma’lum bo’lgan
bitta   qarag’ay   yoki   qayin)   tasvirini   chaqirmaymiz,   lekin   biz   qayin   yoki
qarag’ayning   vizual   tasvirini   ham,   terak   yoki   emanning   vizual   tasvirini   ham   o’z
ichiga   olishi   mumkin   bo’lgan   daraxtning   umumlashtirilgan   tasviri   bilan
shug’ullanamiz.   Tasvir   tasvirining   bir   qarashda   loyqa   va   vizual   tasvirdan   ko’ra
kambag’alroq   ko’rinishi   aslida   uning   umumlashma   belgisi,   uning   orqasidagi
aloqalarning   potentsial   boyligi,   uni   har   qanday   munosabatlarga   kiritish
mumkinligining   belgisidir.   Shu   bilan   birga,   g’oya   tasvirining   bu   ko’rinadigan
qashshoqligi  shuni  ko’rsatadiki,  unda biron bir  belgi  (xususiyatlar  majmuasi)  eng
muhim deb ajralib turadi, boshqa belgilar esa unchalik ahamiyatli emas.
Binobarin, vakillik obrazi oxir-oqibat bizning vizual idrokimizning passiv izi
emas, balki  uni  tahlil qilish va sintez qilish, mavhumlashtirish va umumlashtirish
natijasi,   boshqacha   qilib   aytganda,   ma’lum   bir   tizimda   qabul   qilingan   kodlash
natijasidir.Bu   shuni   anglatadiki,   taqdimot   tasvirida   bizning   xotiramiz   qabul
qilingan vaqtlarning izini passiv ravishda saqlamaydi, balki u bilan chuqur ish olib
boradi, bir qator taassurotlarni birlashtiradi, mavzu mazmunini tahlil qiladi, ushbu
taassurotlarni  umumlashtiradi, o’zining vizual  tajribasini  mavzu haqidagi  bilimlar
bilan birlashtiradi.Binobarin, vakillik obrazi  izchil  yoki  vizual  tasvirga qaraganda
beqiyos   darajada   murakkab   faoliyat   va   beqiyos   darajada   murakkab   psixologik
ta’lim   mahsulidir.Taqdimot   tasvirining   bu   murakkabligi   mavzuni   tanib   olishda
ham, tasvirni saqlashda ham aniq ko’rinadi.Ob’ektni tanib olish hech qachon idrok
etilgan   ob’ektni   xotirada   saqlanadigan   tasvir   tasviriga   shunchaki   yopishtirish
jarayoni   emas.   Bu,   qoida   tariqasida,   ob’ektning   muhim   xususiyatlarini   ajratib
ko’rsatish,  kutilgan va haqiqatan ham  idrok etilgan mavzudagi  o’xshash  va farqli
xususiyatlarni   taqqoslash   orqali   sodir   bo’ladi,   natijada   ko’rinadigan   ob’ekt   biz
kutgan mavzumi yoki yo’qmi degan "qaror" paydo bo’ladi. 
27 Biror   kishining   do’stining   "qiyofasi"   borligi,   u   bu   do’stning   to’liq   vizual
iziga   ega   ekanligini   anglatmaydi   va   u   idrok   etilgan   tasvirni   uning   xotirasida
saqlanadigan  tasvir  bilan oddiy identifikatsiyasini  chalkashtirib, uni  "taniydi".  Bu
shuni   anglatadiki,   u   tanishi   uchun   muhim   bo’lgan   umumlashtirilgan   xususiyatlar
majmuasiga   ega:   baland   bo’yli,   kal,   ko’zoynak   taqqan,   to’g’ridan-to’g’ri   ushlab
turadigan va hokazo. bu tanishga o’xshash odam bilan uchrashganda, u individual
xususiyatlarni  taqqoslaydi  va agar bu xususiyatlar  biron bir  narsaga  mos kelmasa
("kal, ko’zoynak, lekin yuzi yumaloq..."), u oldida noto’g’ri odam borligini "qaror
qiladi", uni "tanimaydi". Faqatgina barcha etakchi  belgilarning tasodifiyligi uning
oldida   kutilgan   odam   ekanligiga   ishonchga   va   "qaror   qabul   qilishga"   olib   keladi,
bu   uning   tanishini   tan   olishning   namoyonidir.   Bu   vakillik   tasvirini   bitta
taassurotning   xotirasidagi   oddiy   iz   emas,   balki   qisqartirilgan,   murakkab
faoliyatning   katlanmış   mahsuloti   sifatida   vizual   tajriba   va   u   haqidagi   bilim
elementlarini   o’z   ichiga   olgan   ob’ekt   bilan   ko’rib   chiqishga   asos   beradi.   Xuddi
shunday murakkab jarayon-bu tasvir tasvirini xotirada saqlash.
Bir   qator   tadqiqotlar   (va   birinchi   navbatda   sovet   psixologi   I.   M.
Solovyovning   tadqiqotlari)   ko’rsatganidek,   vakillik   tasviri   ba’zan   xotirada
o’zgarishsiz   saqlanmaydi;   u   har   doim   dinamik   o’zgarishlarni   boshdan   kechiradi,
agar   sub’ektga  mavzu  bilan  tanishish  imkoniyatini   beradigan  bo’lsa,  uni   aniqlash
oson,  keyin  bir   muncha  vaqt  o’tgach  (kun,  hafta,  oy,  bir   necha  kun).  oy)   nafaqat
ushbu   mavzuning   vakili   bor-yo’qligini   so’rash,   balki   uni   chizishni   taklif   qilish.
Tajriba shuni ko’rsatadiki, ushbu tasvirni xotirada saqlash amalda ushbu mavzuni
aks   ettirish   tasvirining   o’zgarishi,   uning   eng   muhim   xususiyatlarini   ta’kidlash   va
ta’kidlash,  uning individual  xususiyatlarining yo’q bo’lib ketishi,  boshqacha  qilib
aytganda,   xotirada   saqlanadigan   tasvirni   chuqur   qayta   ishlash   bilan
bog’liq.Bularning   barchasi   shuni   ko’rsatadiki,   vakillik   obrazi   eng   murakkab
psixologik   hodisa   bo’lib,   insonning"   majoziy   xotirasi   "   ni   hech   qanday   darajada
elementar   hodisa   deb   hisoblash   mumkin   emas.Tasvir   tasvirlari   xotira   izlarining
ancha   murakkab   turlari   bo’lib,   ularning   intellektual   jarayonlarga   yaqinligi   ularni
insonning   kognitiv   faoliyatining   eng   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biriga
28 aylantiradi.Og’zaki xotira.Xotiraning yanada murakkab va yuqori o’ziga xos inson
turi og’zaki xotirani ifodalaydi.Biz nafaqat ob’ektlarni belgilash uchun so’zlardan
foydalanamiz   va   og’zaki   nutq   nafaqat   g’oyalarni   shakllantirish   va   vizual
ma’lumotlarni   saqlashda   ishtirok   etadi.   Biror   kishi   og’zaki   tizim   orqali,   og’zaki
ma’lumotni   idrok   etish,   kitoblarni   o’qish   va   nutq   orqali   olingan   ma’lumotlarning
natijalarini xotirasida saqlash orqali juda ko’p miqdordagi bilimlarni oladi.Og’zaki
xotira,   vakillik   shaklida   qoldirilgan   vizual   tajriba   natijalarini   qayd   etish   va
saqlashdan ko’ra, so’zlarni to’g’ridan-to’g’ri tuzatish va ular keltirib chiqaradigan
tasvirlarni   passiv   saqlashdir.Quyida   biz   og’zaki   ma’lumot   olayotganda,   odam
so’zlarni  eng kam  eslab  qolishini  va unga etib kelgan taassurotni  matnli  ravishda
ushlab turishini ko’ramiz.
Og’zaki   xotira   har   doim   og’zaki   ma’lumotlarni   qayta   ishlash,   undan   eng
muhimlarini   ajratib   ko’rsatish,   yon,   ahamiyatsiz   narsalardan   chalg’itish   va
to’g’ridan-to’g’ri sezilmaydigan so’zlarni emas, balki og’zaki xabarda uchraydigan
fikrlarni   saqlashdir.   Bu   shuni   anglatadiki,   og’zaki   xotira   har   doim   muhim
bo’lmagan   tafsilotlardan   chalg’itish   va   ma’lumotlarning   Markaziy   nuqtalarini
umumlashtirish   jarayoni   bilan   bog’liq   bo’lgan   xabar   qilingan   materialni
transkodlashning   murakkab   jarayoniga   asoslanadi.   Shuning   uchun   odam   og’zaki
xabarlar va o’qiladigan kitoblardan olingan keng materiallarning mazmunini "eslab
qolish" imkoniyatiga ega bo’lib, shu bilan birga ularning so’zma-so’z mazmunini
xotirada   saqlay   olmaydi.   Og’zaki   xotira   ko’pincha   "assotsiativ"   yoki
"mantiqiy"deb   nomlanadi.   Buning   sababi   shundaki,   so’zlar   hech   qachon   bizda
izolyatsiya   qilingan   tasavvurlarni   qo’zg’atmaydi,   balki   assotsiativ   yoki   mantiqiy
bog’liq elementlarning matritsasining butun zanjirlarini keltirib chiqaradi. Tibbiyot
va   psixologiya   sohasidagi   bilimlarni   birlashtirgan   Aleksandr   Romanovich   Luriya
yangi fan – neyropsixologiyani yaratdi. Agar siz miya qanday ishlashini bilmoqchi
bo’lsangiz, ushbu maqolani o’qishga arziydi. U bugungi kungacha muvaffaqiyatli
qo’llanilgan   Luriya   metodologiyasiga   va   uning   asosiy   nazariy   modeliga
bag’ishlangan.   Luriya   XX   asrning   birinchi   yarmida   faol   ilmiy   faoliyat   bilan
29 shug’ullangan. Uning ilg’or  g’oyalari sovet  haqiqatidan ustun edi, shuning uchun
ular jamiyat tomonidan qabul qilinmadi. Ammo u chet elda tan olingan.
Luriya kontseptsiyasini o’rganishga o’tishdan oldin, biz olimning hayotidan
qiziqarli   faktlarni   qayd   etamiz:   Luriya   usuli   AQShda   ixtiro   qilingan   yolg’on
detektorining   ishlash   printsipiga   asos   bo’ldi.1932   yilda   AQShda   olimning   "inson
to’qnashuvlarining   tabiati"deb   nomlangan   birinchi   jiddiy   asari   nashr   etildi.
Rossiyada   bu   ishlarga   faqat   70   yildan   keyin   e’tibor   berildi.1950   yil   Luriya
faoliyatiga   katta   ta’sir   ko’rsatgan   psixologik   fanni   ta’qib   qilish   boshlandi.   Paydo
bo’lgan   tahdidlar   tufayli   u   egizaklardagi   aqliy   jarayonlarning   shakllanishini
o’rganish   bo’yicha   ishni   tugata   olmadi.1953   yilda   Luriya   shifokorlar   ishida
ayblangan, chunki u ishlagan Defektologiya institutida yahudiy qoni ishchilari juda
ko’p edi.
1953 yilda olim chet elga chiqib, ilmiy aloqalarni tiklaydi. Aynan shu vaqtda
u   Frantsiya,   AQSh   va   Buyuk   Britaniyaning   etakchi   universitetlari   tomonidan
haqiqiy e’tirof va qo’llab-quvvatlanmoqda. Shunday qilib, mahalliy penatlarda tan
olinmagan daho chet  elda  eshitildi. Bundan tashqari,  u erda  uning asarlari  yuqori
baholangan va tibbiyotda ham, psixologiyada ham ishlatilgan. Ushbu fan miyaning
tarkibiy   va   funktsional   tuzilishi   va   sub’ektning   xatti-harakati   o’rtasidagi
munosabatlarni   o’rganadi.   Birinchisi   tibbiyot,   ikkinchisi   psixologiya.   Luriyaning
fikriga   ko’ra,   neyropsixologiyaning   maqsadi   shikastlanish   natijasida   miyaning
qaysi   funktsiyalari   buzilganligini,   bu   buzilish   qolgan   jarayonlarga   qanday   ta’sir
qilishini   va   miyaning   sog’lom   joylaridan   foydalanib,   zararlanganlarni   qanday
tiklashni   tushunishdir.   Luriya   neyropsixologiyada   urush   paytida   yaralangan
ko’plab   bemorlarning   miyasini   tiklashga   yordam   beradigan   kontseptsiyani   ishlab
chiqdi.   Ushbu   kontseptsiya   orqali   u   yigirmanchi   asrning   taniqli   olimiga
aylandi.Luriyani neyropsikik tahlil qilish asoslari.Luriyaning miyaning funktsional
bloklari   haqidagi   kontseptsiyasiga   ko’ra,   ushbu   organning   tuzilishi   quyidagicha
ifodalanadi.Tartibga   solish,   ohangni   saqlash   va   hushyor   turish   uchun   mas’ul
bo’lgan     energiya   bloke.sezgi   organlari   uchun   mas’ul   bo’lgan   operatsion
birlik,aqliy   jarayonlarni   dasturlash   bloki.Energiya   blokining   vazifasi   interoseptiv
30 xarakterdagi   ma’lumotlarni,   ya’ni   miyaga   ichki   organlardan   kiradigan
ma’lumotlarni   qayta   ishlashdir.   Ushbu   blokning   asosiy   vazifasi   tanani   yaxshi
holatda   va   uyg’onish   rejimida   ushlab   turadigan   ibtidoiy   mexanizmlarni
ta’minlashdir.   Energiya   blokining   ishlashi   tufayli   tananing   faollashishi   sodir
bo’ladi.   Agar   uning   ishi   buzilgan   bo’lsa,   unda   odam   sustlashadi,   charchaydi,
xotirasi, e’tibori yomonlashadi va hissiy holatning muvozanati yo’qoladi.
31 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda,   xotira   tufayli   ongimizda   faqat   hozirgi   paytdagi
narsalar,   hodisalar   aks   etib   qolmay,   balki   o’tmishda   idrok   qilingan   narsa   va
hodisalar, kechirgan tuyg’u, fikrlar ham aks etadi. Xotiraga ega bo’lmaganimizda
edi biz shu paytda idrok qilinayotgan narsa va hodisalarnigina aks ettirar edik, shu
bilan   birga,   idrok   qilinayotgan   narsa   va   hodisalar   hamma   vaqt   bizga   yangi,
notanishdek ko’rinar edi. Odam xotira tufayli malaka va ko’nikmalar hosil qiladi,
bilimini   boyitadi   va   saviyasini   kengaytiradi.   Xotira   boshqa   psixik   jarayonlarning
faoliyati   va   taraqqiysi   uchun   katta   ahamiyatga   egadir.   Idrok   to’g’risidagi   bobda
biz, xotira idrokimizni boyitadi, deb ko’rsatib o’tgan edik. Xotira mahsuli bo’lgan
tasavvur, shuningdek, fikr bilim va bizning tajribalarimiz xotiramizda mustahkam
o’rnashib   qolsa,   bu   bilan   xayol,   tafakkur,   nutq,   iroda   va   his   faoliyati   hamda
taraqqiysi   uchun   sharoit   ta’minlangan   bo’ladi.   Odamning   tasavvurlari   boyligi   va
xotirasida   mustahkam   o’rnashib   qolgan   bilimlari   boyligi   qanchalik   boy   bo’lsa,
uning idroki ham shunchalik mazmundor, to’la, aniq bo’ladi. Xayol, tafakkur, nutq
va irodasining faoliyati ham samarali bo’ladi.
32 Foydalanilgan Adabiyotlar
1. Xaydarov F.I. Xalilova N.I "Umumiy psixologiya" Toshkent, 2010
2.   Zufаrоvа   M.Е.   "Umumiy   psixоlоgiyа"   –   T:2008   y.
3. Nishanova Z. Qarshiyeva D. Atabayeva N. Qurbonova Z. "Psixodiagnostika va
eksperimental   psixologiya"   Toshkent,   2014;
4. Davletshin M.G. "Umumiy psixologiya". T TDPU, 2002.
5. Davletshin M.G, Do’stmuhammedova Sh.A., Mavlonov M.M., To’ychiyeva S.M.,
"Yosh va pedagogik psixologiya" T. TDPU, 2004
33

A. R. Luriyaning xotiraga doir tadqiqotlari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Kognitiv- bixevioristik psixoterapiya
  • Sotsial psixologiyaga kirish
  • Sotsial psixologiyada psixologik tadqiqotlar
  • Sotsial psixologiyada katta guruhlarning o'rganilishi
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский