Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 61.1KB
Покупки 2
Дата загрузки 12 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Bohodir Jalolov

Abdulla Qodiriy nasriy asarlarining gʻoyaviy badiiy xususiyatlari

Купить
O ‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT O ZBEK TILI VAʻ
ADABIYOTI  UNIVERSITETI 
O ZBEK FILOLOGIYASI FAKULTETI 	
ʻ
KURS ISHI
Abdulla Qodiriy nasriy asarlarining g oyaviy badiiy	
ʻ
xususiyatlari MUNDARIJA:
Kirish .
…………………………………………………………………………….. 3
I BOB: Abdulla Qodiriy nasrining g oyaviy xususiyatlari……………ʻ 1
0
1.1. Milliy g oyaning ifodasi………….…...……………......................................	
ʻ 1
0
1.2. Jaholat va ma rifat, azamatlik va or-nomusning tasviri…….....…..…............	
ʼ 1
1
1.3. Siyosiy va ijtimoiy tanqid…......………………………………................... 1
4
II BOB:Abdulla Qodiriy nasrining badiiy xususiyatlari…….…………….. 1
7
2.1.  Badiiy uslub va til……….. ...…………….........................…………….......... 1
7
2.2. Personajlar va ularning xarakterlari........... ...…………….............................. 1
9
2.3.  Syujet va voqea rivoji……………........................…………....................... 2
2
Xulosa. .…………………………………………………….
……………………... 2
5
Foydalanilgan   adabyotlar .………………………………………………........ 2
6
Foydalanilgan   saytlar .…………………………………………………....... 2
7
2 Kirish
Abdulla   Qodiriy   o zbek   adabiyotining   buyuk   namoyandalaridan   biri   bo lib,ʻ ʻ
o zining   yuksak   ijodiy   mahorati   bilan   milliy   adabiyotimiz   tarixida   o chmas   iz	
ʻ ʻ
qoldirgan. XX asr boshlarida o zbek xalqining ma naviy va madaniy hayotida ulkan	
ʻ ʼ
o zgarishlar yuz berar ekan, Qodiriy o z ijodi orqali bu davrning eng muhim ijtimoiy,	
ʻ ʻ
siyosiy   va   madaniy   masalalarini   badiiy   obrazlar   vositasida   yoritdi.   Uning   nasriy
asarlari,   ayniqsa,   “O tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan   chayon”   romanlari   o zbek	
ʻ ʻ
adabiyotida   yangi   bosqichni   boshlab   berdi   va   o sha   davrning   murakkab   hayotini	
ʻ
yuksak badiiylik bilan tasvirladi.
Abdulla   Qodiriyning   ijodiy   faoliyati   o zbek   realizmining   shakllanishi   va	
ʻ
rivojlanishida   asosiy   o rin   tutadi.	
ʻ 1
U   o z   asarlarida   millatning   o tmishdagi   hayoti,	ʻ ʻ
madaniyati   va   qadriyatlarini   teran   badiiy   talqin   etib,   ularning   kelajak   avlod   uchun
ibratli jihatlarini ochib berdi. Adib o z davridagi ijtimoiy muammolarni keskin tanqid	
ʻ
qildi,   xalqning   orzu-umidlari,   or-nomusi,   insoniylik   fazilatlarini   ulug ladi.   Ayniqsa,	
ʻ
uning   qahramonlari   orqali   millat   ravnaqi,   ma rifat   va   inson   erkinligi   uchun   kurash	
ʼ
masalalarini ko tarib chiqqani adabiyotimiz tarixida katta ahamiyat kasb etadi.	
ʻ
Qodiriyning   ijodi   faqat   mavzu   va   g oyaviy   mazmuni   bilangina   emas,   balki	
ʻ
o ziga xos badiiy uslubi, xalqona tili va ta sirchan ifoda vositalari bilan ham alohida	
ʻ ʼ
ajralib   turadi.   Adib   o zbek   tilining   barcha   imkoniyatlarini   mohirona   ishga   solib,	
ʻ
asarlarida   jonli   xalq   tilini,   obrazli   iboralarni   keng   qo lladi.   Uning   romanlari   va	
ʻ
hikoyalari   o zbek   nasrida   voqealar   rivoji,   qahramonlarning   ruhiy   dunyosi,   ijtimoiy	
ʻ
konfliktlarning tasvirlanish uslublari bilan badiiy barkamollikka erishdi.
Ushbu   kurs   ishida   Abdulla   Qodiriy   nasriy   asarlarining   g oyaviy   va   badiiy	
ʻ
xususiyatlari   har   tomonlama   tahlil   qilinadi. 2
  Asarlarning   milliy   ruhdagi   g oyalari,	
ʻ
insoniylik   qadriyatlari,   adabiy-badiiy   talqini   va   obrazlar   tizimi   ko rib   chiqilib,   adib	
ʻ
ijodining o zbek adabiyoti tarixidagi o rni va ahamiyati ochib beriladi.	
ʻ ʻ
Kurs   ishi   dolzarbligi : Abdulla Qodiriy ijodi o zbek adabiyotida alohida o rin	
ʻ ʻ
egallab,   milliy   nasrning   shakllanishi   va   rivojlanishiga   ulkan   hissa   qo shgan.   Uning	
ʻ
asarlarida   xalq   hayoti,   milliy   qadriyatlar,   ijtimoiy   tengsizlik   va   ma rifatparvarlik
ʼ
1
 Abduqodirov, M. (2004). Abdulla Qodiriy va o‘zbek romanchiligi. Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
2
 Ismoilov, Sh. (2001). O‘zbek adabiyotining klassik merosi. Toshkent: Fan nashriyoti.
3 g oyalari   badiiy   obrazlar   orqali   chuqur   aks   etgan.   Qodiriy   o z   davridagi   jamiyatʻ ʻ
hayotini   teran   tahlil   qilib,   millatning   o zligini   anglash,   tarixiy   merosga   e tibor	
ʻ ʼ
qaratish   masalalarini   ko tarib   chiqqan.   Bugungi   kunda   ham   uning   asarlaridagi	
ʻ
g oyaviy va  badiiy yondashuvlar  dolzarbligini  yo qotmagan. Chunki  u ilgari  surgan	
ʻ ʻ
fikrlar   nafaqat   o z   zamonasining,   balki   bugungi   davrning   ham   muhim   masalalarini	
ʻ
yoritishda   katta   ahamiyat   kasb   etadi.   Abdulla   Qodiriyning   “O tkan   kunlar”,	
ʻ
“Mehrobdan chayon” kabi asarlari tarixiy, ijtimoiy va ma naviy qadriyatlarni yuksak	
ʼ
badiiylik   bilan   tasvirlagani   uchun   hozirgi   avlod   uchun   ham   bebaho   manba
hisoblanadi.   Ayniqsa,   milliy   o zlikni   anglash,   ma rifat   va   insoniylik   masalalari	
ʻ ʼ
yoshlar   ongida   yuksak   ma naviyat   va   vatanparvarlikni   shakllantirishda   muhim   rol	
ʼ
o ynaydi.	
ʻ 3
  Adib   o z   asarlarida   oila   qadri,   or-nomus,   sevgi   va   sadoqat   kabi	ʻ
umuminsoniy fazilatlarni ulug lash bilan birga, jamiyatdagi adolatsizlik va johillikka	
ʻ
qarshi   kurashish   zarurligini   ta kidlagan.   Bu   esa   bugungi   kunda   ham   dolzarb   bo lib,
ʼ ʻ
yosh avlodni milliy qadriyatlarga sadoqatli bo lishga undaydi.	
ʻ
Shuningdek,   Qodiriy   asarlarining   badiiy   jihatlari   ham   alohida   o rganishga	
ʻ
arziydi. Adib o zbek nasriga badiiy mahorat, jonli xalq tili, obrazli tafakkur va o‘ziga	
ʻ
xos uslub olib kirdi. Uning nasriy ijodidagi ruhiy konfliktlar, syujet rivoji va obrazlar
tizimi o zbek adabiyotining keyingi avlod yozuvchilariga katta ta sir ko rsatgan. Bu	
ʻ ʼ ʻ
jihatdan, Qodiriy asarlarining tahlili o zbek adabiyoti rivojlanish tarixini o rganishda	
ʻ ʻ
ham katta ahamiyatga ega.
Mazkur   kurs   ishi   dolzarbligi   shundaki,   Abdulla   Qodiriyning   ijodiy   merosini
tahlil   qilish   orqali   bugungi   yosh   avlodning   tarixiy   xotirasini   mustahkamlash,   milliy
va   ma naviy   qadriyatlarni   targ ib   qilish,   adibning   badiiy   yondashuvlarini   o rganish	
ʼ ʻ ʻ
bilan o zbek adabiyotida nasrning yuksak cho qqilarini anglash imkoniyati yaratiladi.
ʻ ʻ
Shu bois, Qodiriy ijodining g oyaviy va badiiy xususiyatlarini tadqiq etish adabiy va	
ʻ
ma naviy jihatdan bugungi kunda ham dolzarb hisoblanadi.	
ʼ
Kurs  ishi  ahamiyati :   Abdulla  Qodiriy  o zbek  adabiyotida  tarixiy  va  ijtimoiy	
ʻ
mavzularga   murojaat   qilgan   birinchi   yirik   nasr   ustalaridan   biri   hisoblanadi.   Uning
ijodi,   xususan,   “O tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan   chayon”   romanlari   o zbek	
ʻ ʻ
3
 Rahmonov, A. (1995). Abdulla Qodiriy asarlaridagi tarixiy va ijtimoiy kontekst. Toshkent: Ma'naviyat nashriyoti.
4 adabiyotida   tarixiy   roman   janriga   asos   solib,   adabiyotimiz   rivojiga   katta   ta sirʼ
ko rsatdi.   Qodiriy   o z   asarlari   orqali   o zbek   xalqining   tarixiy   o tmishini,   ma naviy	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ
merosini qayta tiklash, xalqni o z-o zini anglashga chorlash kabi masalalarni o rtaga	
ʻ ʻ ʻ
qo ydi. Kurs ishining ahamiyati ham shundan iboratki, Qodiriy asarlarining g oyaviy	
ʻ ʻ
va   badiiy   xususiyatlarini   o rganish   bugungi   kunda   ham   millat   ravnaqi,   madaniy	
ʻ
merosni   o‘rganish   va   yosh   avlod   ongida   tarixiy   xotirani   mustahkamlash   uchun
muhim   manba   bo lib   xizmat   qiladi.   Qodiriy   o z   asarlarida   tarixiy   voqealar   orqali	
ʻ ʻ
xalqning   o sha   davrdagi   hayoti,   ijtimoiy   tengsizlik,   jaholat   va   ma rifat   o rtasidagi	
ʻ ʼ ʻ
kurashni   badiiy   tasvirlaydi.   Adibning   qalamiga   mansub   asarlar,   nafaqat   o sha   davr	
ʻ
adabiyotining   namunasi,   balki   tarixiy   voqealar   va   ijtimoiy   hayotning   jonli   tasviri
sifatida   ham   ahamiyatlidir.   Ayniqsa,   “O tkan   kunlar”   romanida   berilgan   milliy	
ʻ
uyg onish   g oyasi   va   yurt   kelajagi   uchun   intilish   ruhining   yuksak   darajada	
ʻ ʻ
tasvirlanishi   bugungi   kunda   ham   yosh   avlod   uchun   o‘ta   dolzarb   tarbiyaviy
ahamiyatga ega.
Bundan tashqari, Qodiriy o zbek nasrining til va uslubini yangi bosqichga olib	
ʻ
chiqqan adibdir. Uning asarlarida xalqona til, jonli dialoglar va obrazli ifoda usullari
keng   qo llanilib,   o zbek   adabiyotining   badiiy   imkoniyatlari   yanada   boyitildi.	
ʻ ʻ
Adibning   badiiy   mahorati   keyingi   nasr   vakillari   uchun   ulkan   maktab   bo lib   xizmat	
ʻ
qildi.   Shuning   uchun,   Qodiriy   ijodining   badiiy   xususiyatlarini   tahlil   qilish   o zbek	
ʻ
nasrining taraqqiyotini o‘rganishda ham katta ahamiyat kasb etadi.
Mazkur   kurs   ishi   orqali   Abdulla   Qodiriy   asarlaridagi   g oyaviy   yuksaklik,	
ʻ
insonparvarlik,   milliy   qadriyatlar   va   tarixiy   voqealarning   badiiy   ifodasi   o‘rganilib,
adib   ijodining   o zbek   adabiyoti   tarixidagi   ahamiyati   yana   bir   bor   ochib   beriladi.	
ʻ
Qodiriy ijodining chuqur tadqiq etilishi adabiy merosimizni saqlash, targ ib qilish va	
ʻ
milliy ongni yuksaltirishda katta ahamiyatga ega. Bu nafaqat adabiyotshunoslar, balki
keng kitobxonlar ommasi uchun ham dolzarb ilmiy hamda ma naviy masaladir.	
ʼ
Kurs ishi predmeti:  
Mazkur kurs ishining predmeti Abdulla Qodiriy nasriy asarlarining g oyaviy va	
ʻ
badiiy   xususiyatlarini   o rganishdan   iborat.   Adibning   “O tkan   kunlar”,   “Mehrobdan	
ʻ ʻ
chayon” kabi mashhur asarlari orqali milliy ruh, tarixiy voqealar, ijtimoiy tengsizlik,
5 ma rifatparvarlik   va   insoniy   qadriyatlarning   badiiy   ifodasi   tadqiq   etiladi.   Kurs   ishiʼ
davomida   Qodiriy   asarlaridagi   muhim   mavzular,   obrazlar   tizimi,   syujet   va
kompozitsiya, badiiy til va uslub kabi jihatlar tahlil qilinadi.
Qodiriyning   ijodiy   faoliyati   orqali   XX   asr   boshlaridagi   o zbek   jamiyatining	
ʻ
ijtimoiy-siyosiy   muammolari   va   tarixiy   davr   ruhi   badiiy   shaklda   aks   ettirilgan.
Shuning   uchun   kurs   ishining   predmeti   adib   ijodining   mazmun   va   shakl   birligini
o rganish,   uning   asarlaridagi   g oyaviy   yo nalishlar   va   ma naviy   qadriyatlarni   ochib	
ʻ ʻ ʻ ʼ
berishdan   iborat.   Shuningdek,   Abdulla   Qodiriyning   nasr   janrini   rivojlantirishdagi
hissasi,   o zbek   adabiyotida   yaratgan   tarixiy   va   ijtimoiy   romanlari   orqali   milliy	
ʻ
uyg onish g oyalarining yoritilishi ham kurs ishining diqqat markazida bo ladi.	
ʻ ʻ ʻ
Ushbu ish  Qodiriyning badiiy ijodi  va uning o zbek adabiyoti  taraqqiyotidagi	
ʻ
o rni hamda ahamiyatini tahlil qilish bilan birga, asarlarda ko tarilgan muammolarni	
ʻ ʻ
bugungi   zamon   nuqtai   nazaridan   baholashni   ham   o z   oldiga   maqsad   qilib   qo yadi.	
ʻ ʻ 4
Adibning   ijodiy   yondashuvlari,   tarixiy   haqiqat   va   badiiy   to qimaning   uyg unligi,	
ʻ ʻ
shuningdek, personajlar xarakteri orqali millatning o zligini anglash jarayonidagi roli	
ʻ
tadqiq etiladi.
Kurs   ishining   predmeti   nafaqat   adabiy   merosni   tahlil   qilish,   balki   Abdulla
Qodiriy   asarlarining   g oyaviy   mohiyati   va   badiiy   ijodiy   yuksakligini   ochib   berish	
ʻ
bilan ham bog liq. Bu esa adabiy-tarixiy jarayonlarni  tushunish  va o zbek nasrining	
ʻ ʻ
shakllanish bosqichlarini o rganish uchun muhim ahamiyatga ega.	
ʻ
Kurs ishi obyekti:    Mazkur kurs ishining obyekti – Abdulla Qodiriy ijodining
g oyaviy va badiiy xususiyatlari, xususan uning nasriy asarlari hisoblanadi. Adibning	
ʻ
“O tkan   kunlar”,   “Mehrobdan   chayon”   kabi   romanlari   hamda   hikoyalari   o zbek
ʻ ʻ
adabiyotida alohida o‘rin tutib, tarixiy va ijtimoiy mavzularning badiiy talqini orqali
milliy   nasr   taraqqiyotiga   ulkan   hissa   qo shgan.   Shu   sababli   kurs   ishining   asosiy	
ʻ
obyekti   Qodiriy   asarlaridagi   g oyaviy   mazmun,   badiiy   ifoda   usullari,   personajlar	
ʻ
tizimi va ijtimoiy konfliktlar tasviri kabi jihatlardan iborat. Abdulla Qodiriy o zining	
ʻ
nasriy   asarlarida   o zbek   xalqining   tarixiy   taqdirini,   milliy   qadriyatlarini   va	
ʻ
jamiyatdagi   murakkab   ijtimoiy   masalalarni   badiiy   til   vositasida   mahorat   bilan
4
 Azizov, K. (2002). Adabiyotda zamonaviy yo‘nalishlar. Toshkent: Adabiyot nashriyoti.
6 ifodalagan.   Uning   asarlari   adabiyotda   realizm   uslubining   yuksak   namunasi   sifatida
qabul   qilinadi.   Ayniqsa,   Qodiriyning   tarixiy   romanlari   millatning   o tmishi   vaʻ
kelajagini bog lovchi muhim adabiy meros sifatida o rganiladi.	
ʻ ʻ
Shuningdek,   kurs   ishining   obyekti   sifatida   Qodiriy   asarlaridagi   g oyaviy	
ʻ
ko‘lam – milliy uyg onish, ma rifatparvarlik, jaholat va adolat, sevgi va sadoqat kabi	
ʻ ʼ
mavzularning   badiiy   ifodalanishi   tahlil   qilinadi.   Adib   yaratgan   qahramonlar   obrazi,
ularning ichki dunyosi va o z davriga munosabati orqali Qodiriy asarlarining ijtimoiy	
ʻ
va ma naviy ahamiyati ochib beriladi.	
ʼ
Shu  bilan   birga,   Qodiriyning   badiiy  mahorati,  asarlaridagi   til   boyligi,  tasviriy
vositalar   va   kompozitsiya   uslublari   ham   kurs   ishining   tahlil   obyektiga   aylangan.   U
o zining jonli  xalqona tili  va obrazli  fikrlashi  orqali  o zbek adabiyotiga yangi  nafas	
ʻ ʻ
olib   kirgan.   Kurs   ishi   davomida   ana   shu   badiiy   xususiyatlar   keng   o rganilib,   adib	
ʻ
ijodining o zbek nasrining rivojlanishidagi o rni aniqlanadi.	
ʻ ʻ
Demak,   kurs   ishining   obyekti   sifatida   Abdulla   Qodiriyning   nasriy   asarlari,
ulardagi   g oyaviy   mazmun,   badiiy   til   va   uslub,   tarixiy   voqelikning   badiiy   talqini,
ʻ
qahramonlar   xarakteri   va   syujet   kompozitsiyasining   o ziga   xos   jihatlari   o‘rganiladi.	
ʻ
Bu orqali adib ijodining nafaqat o zbek adabiyoti, balki xalqning milliy va ma naviy	
ʻ ʼ
hayotidagi tutgan o rni yoritib beriladi.	
ʻ
Kurs ishi maqsadi : 
Mazkur   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   Abdulla   Qodiriy   nasriy   asarlarining
g oyaviy   va   badiiy   xususiyatlarini   har   tomonlama   o‘rganish,   uning   o‘zbek	
ʻ
adabiyotidagi   o‘rnini   va   ijodiy   yondashuvlarini   ochib   berishdan   iborat.   Qodiriy
ijodidagi   milliy   uyg onish   g oyalari,   tarixiy   voqelikning   badiiy   talqini,   ijtimoiy   va	
ʻ ʻ
ma rifiy masalalarning yoritilishi kurs ishining diqqat markazida turadi.	
ʼ
Abdulla   Qodiriy   o z   asarlarida   millatning   tarixiy   xotirasi,   adolat   va   ma rifat,	
ʻ ʼ
insoniylik   kabi   umumbashariy   qadriyatlarni   o ziga   xos   badiiy   yondashuv   bilan	
ʻ
tasvirlagan.   Shundan   kelib   chiqib,   ushbu   ishning   maqsadi   adibning   romanlari   va
hikoyalari   orqali   uning   g oyaviy   mazmunini   ochish,   tarixiy   va   ijtimoiy   haqiqatlarni	
ʻ
qay darajada aks ettirganini aniqlash, shuningdek, badiiy uslub va til xususiyatlarini
tahlil qilishdir.
7 o Kurs ishi davomida quyidagi vazifalarni bajarish ko‘zda tutiladi:
o Abdulla Qodiriy nasriy asarlarining mazmun va g oyaviy yo‘nalishlarini aniqlash;ʻ
o Adib ijodida tarixiy voqelikning badiiy aks ettirilishini o‘rganish;
o Qodiriy asarlarida personajlar xarakteri va ruhiy dunyosini tahlil qilish;
o Asarlardagi   badiiy   uslub,   jonli   xalq   tilining   qo‘llanilishi   va   ifoda   vositalarini
o‘rganish;
o Adibning   o zbek   adabiyotiga   qo shgan   ijodiy   hissasini   aniqlash   va   uning   milliy	
ʻ ʻ
ongni shakllantirishdagi rolini ochib berish.
Shuningdek, Qodiriy ijodining bugungi adabiy jarayondagi dolzarbligini tahlil
qilib,   yosh   avlodga   uning   ijodini   targ ib   qilish   ham   ushbu   ishning   maqsadlaridan	
ʻ
biridir.   Adib   asarlari   orqali   tarixiy   xotirani   tiklash,   milliy   qadriyatlarga   hurmat
tuyg usini shakllantirish ham muhim maqsad sifatida ko‘rsatib o‘tiladi.	
ʻ
Umuman olganda, ushbu kurs ishi orqali Abdulla Qodiriyning nasriy ijodi har
tomonlama tahlil qilinib, uning o zbek adabiyoti va madaniyatidagi beqiyos o‘rni va	
ʻ
ijodiy merosining ahamiyati ochib beriladi.
Kurs ishi vazifasi –  Mazkur kurs ishining vazifalari quyidagilardan iborat:
1. Abdulla Qodiriy ijodiy faoliyatini o rganish	
ʻ
Adibning   hayoti   va   ijodiy   merosini   tadqiq   qilish   orqali   uning   o zbek   adabiyoti	
ʻ
rivojidagi   o‘rni   va   tarixiy   ahamiyatini   aniqlash.   Qodiriy   ijodining   asosiy
bosqichlarini, uning ijodiy yondashuvlarini o‘rganish.
2. Nasriy asarlarining g oyaviy mazmunini tahlil qilish	
ʻ
Adibning   “O tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan   chayon”   kabi   asarlaridagi   asosiy	
ʻ
g oyalarni, tarixiy voqelikning badiiy aks etishini, milliy uyg onish, ma rifatparvarlik	
ʻ ʻ ʼ
va ijtimoiy tengsizlik masalalarining yoritilishini aniqlash.
3. Badiiy uslub va til xususiyatlarini o‘rganish
Qodiriy   asarlaridagi   xalqona   til,   jonli   dialoglar,   badiiy   tasvir   vositalari   va   ifoda
usullarini   tahlil   qilish.   Adibning   o zbek   adabiy   tili   taraqqiyotiga   qo shgan   hissasini	
ʻ ʻ
yoritib berish.
4. Personajlar tizimi va xarakterlarini tahlil qilish
8 Qodiriy   asarlarida   yaratilgan   qahramonlarning   ichki   dunyosi,   psixologik   holati   va
ruhiy   kechinmalarini   tadqiq   qilish   orqali   ularning   tarixiy,   ijtimoiy   va   ma naviyʼ
vazifalarini aniqlash.
5. Tarixiy voqelik va badiiy talqin o‘rtasidagi uyg unlikni ko‘rsatish	
ʻ
Adibning   tarixiy   romanlarida   tarixiy   haqiqat   va   badiiy   to‘qimaning   bir-biri   bilan
uzviy bog liqligini o‘rganish hamda bu orqali Qodiriyning tarixiy qarashlarini ochib	
ʻ
berish.
6. Qodiriy ijodining bugungi dolzarbligini aniqlash.
Adibning asarlari  orqali  milliy qadriyatlar, tarixiy xotira va insoniylik g oyalarining	
ʻ
bugungi   davr   uchun   nechog‘li   ahamiyatli   ekanligini   ko‘rsatish.   Yosh   avlod   ongida
ma naviy yetuklikni shakllantirishdagi rolini ochib berish.	
ʼ
7. Qodiriy ijodining o zbek nasriga qo shgan hissasini yoritish	
ʻ ʻ
Abdulla Qodiriyning o zbek adabiyoti va milliy nasr taraqqiyotidagi beqiyos o rnini
ʻ ʻ
aniqlash, uning keyingi avlod yozuvchilarga ko‘rsatgan ta sirini o‘rganish.	
ʼ
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi:
 Kirish, 2 ta bob, 6ta reja, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar, foydalanilgan saytlar.
9 I BOB: Abdulla Qodiriy nasrining g oyaviy xususiyatlari.ʻ
1.1. Milliy g oyaning ifodasi.	
ʻ
Milliy g oya har bir xalqning tarixiy taraqqiyotida, milliy o zligini anglashida	
ʻ ʻ
va   kelajak   avlod   ongini   shakllantirishda   muhim   o rin   tutadi.   O zbek   adabiyotida	
ʻ ʻ
milliy   g oya   masalasi   adabiy-badiiy   asarlar   orqali   keng   ifodalangan.   Xususan,	
ʻ
Abdulla   Qodiriy   ijodi   bu   borada   yuksak   namuna   bo lib,   uning   asarlarida   millatga	
ʻ
sadoqat, adolat, ma rifat va milliy uyg onish kabi tushunchalar o z ifodasini topadi.	
ʼ ʻ ʻ
1. Abdulla Qodiriy ijodida milliy g oyaning mazmuni.	
ʻ
Abdulla   Qodiriy   o zining   “O tkan   kunlar”   va   “Mehrobdan   chayon”	
ʻ ʻ
romanlarida   o zbek   xalqining   tarixiy   o tmishini   badiiy   talqin   qilish   orqali   milliy	
ʻ ʻ
ongni   uyg otishga   intilgan.	
ʻ 5
  Qodiriy   uchun   milliy   g oya   –   bu   xalqning   o zligini	ʻ ʻ
anglash, tarixiy xotirani tiklash va ma rifatli jamiyat barpo etishga qaratilgan yo ldir.	
ʼ ʻ
Uning asarlaridagi bosh qahramonlar o z xalqi uchun qayg uruvchi, adolatparvar va
ʻ ʻ
ma rifatli   inson   sifatida   gavdalanadi.   Masalan,   “O tkan   kunlar”   romanida   Otabek	
ʼ ʻ
obrazi   milliy   g oyaning   timsoli   sifatida   namoyon   bo lib,   yurt   tinchligi   va   kelajagi	
ʻ ʻ
uchun kurashadi.
2. Milliy qadriyatlarning ifodalanishi.
Qodiriy   asarlarida   milliy   qadriyatlar   muhim   o rin   egallaydi.   U   oilaviy	
ʻ
an analar, oila va jamiyatning ahamiyatini badiiy tasvir orqali yoritadi. Shuningdek,	
ʼ
xalqning tili, dini, madaniyati va ma naviy merosi asarlarning badiiy g oyaviy asosini	
ʼ ʻ
tashkil qiladi. O zbek xalqining tarixiy qadriyatlarini tasvirlash orqali yozuvchi millat	
ʻ
ongini uyg otish, xalqni jaholat va xurofotdan xalos etishga intiladi.	
ʻ
3. Milliy uyg onish g oyasi.	
ʻ ʻ
Abdulla   Qodiriy   ijodida   milliy   uyg onish   g oyasi   yetakchi   o rin   tutadi.	
ʻ ʻ ʻ
Yozuvchi   o z   asarlari   orqali   ma rifatparvarlik  g oyalarini   ilgari   suradi.   “Mehrobdan	
ʻ ʼ ʻ
chayon”   romanida   Murodjon   obrazi   ma rifatli,   bilimli   yosh   avlod   timsoli   sifatida	
ʼ
gavdalanadi.   U jaholatga qarshi kurashadi va milliy uyg onish g oyasining ifodasiga	
ʻ ʻ
5
 Mirzoev, Z. (2003). Qodiriy asarlarini tahlil qilish. Toshkent: Sharq nashriyoti.
10 aylanadi.   Qodiriy   o z   asarlari   orqali   xalqni   ilm-fanga,   adolat   va   taraqqiyot   sariʻ
yetaklashni maqsad qilgan.
4. Milliy g oya va tarixiy xotira.	
ʻ
Tarixiy   xotira   milliy   g oyaning   asosiy   tarkibiy   qismidir.   Qodiriy   o z	
ʻ ʻ
romanlarida   o zbek   xalqining   tarixiy   o tmishini   jonlantirish   bilan   tarixiy   xotirani	
ʻ ʻ
tiklashga   harakat   qiladi. 6
  Uning   asarlarida   o z   davri   voqealari   va   tarixiy   shaxslar	
ʻ
orqali xalqning kechmishi badiiy tasvirlanadi. Bu esa xalq ongida millatga sadoqat va
tarixiy shuur uyg otadi.	
ʻ
5. Milliy birlik va adolat g oyasi.	
ʻ
Qodiriy   asarlarida   milliy   birlik   masalasi   ham   dolzarb   mavzulardan   biridir.
Adibning qahramonlari xalq manfaatini himoya qilish yo lida kurashadi.	
ʻ 7
  Otabek va
Kumushning   sevgisi   orqali   millatni   birlashtirish,   adolat   o rnatish   kabi   yuksak	
ʻ
g oyalar ilgari suriladi.	
ʻ
Abdulla   Qodiriy   ijodida   milliy   g oya   xalqning   o zligini   anglash,   tarixiy	
ʻ ʻ
merosni saqlash, milliy qadriyatlarga sadoqat va ma rifatparvarlik orqali ifodalangan.	
ʼ
Adib o z asarlari bilan xalqni jaholatdan xalos etish, millatni uyg otish va kelajak sari	
ʻ ʻ
yetaklash kabi ulkan maqsadlarni ko zlagan. Qodiriy ijodi bugungi kunda ham milliy	
ʻ
g oyaning  badiiy talqini   sifatida yuksak   baholanadi  va  yosh  avlod  uchun ma naviy-	
ʻ ʼ
ma rifiy manba bo lib xizmat qiladi.	
ʼ ʻ
1.2. Jaholat va ma rifat, azamatlik va or-nomusning tasviri.	
ʼ
Abdulla   Qodiriy   o z   ijodida   jamiyatning   og riqli   masalalarini   teran   badiiy	
ʻ ʻ
tasvir   orqali   ochib   berishga   muvaffaq   bo lgan.   Uning   asarlarida   jaholat   va   ma rifat	
ʻ ʼ
o rtasidagi   ziddiyat,   insonning   azamatligi,   or-nomusi   kabi   mavzular   alohida   o rin	
ʻ ʻ
tutadi.   Qodiriy   asarlarida   mazkur   mavzular   faqat   badiiy   obrazlar   orqali   emas,   balki
tarixiy voqealar va jamiyatning ijtimoiy ahvoli bilan uyg un holda aks ettirilgan.	
ʻ
1. Jaholat va ma rifat ziddiyati.	
ʼ
Abdulla   Qodiriy   ijodida   jaholat   va   ma rifat   o rtasidagi   kurash   markaziy	
ʼ ʻ
mavzulardan   biri   sifatida   namoyon   bo ladi.   Yozuvchi   o z   davrining   asosiy	
ʻ ʻ
6
 Sodiqov, R. (1997). Qodiriy va uning davri. Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti.
7
 Baxtiyorov, S. (2010). Abdulla Qodiriy va uning shaxsiyati. Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
11 muammolaridan  biri   – xalq  orasidagi   bilimsizlik,  xurofot   va  jaholatni  keskin  tanqid
qiladi.   Uning   badiiy   asarlarida   jaholat   zulmat,   ma rifat   esa   yorug lik   sifatidaʼ ʻ
tasvirlanadi.
«O tkan   kunlar»   romanida   Qodiriy   bu   masalani   Otabek   va   Yusufbek   hoji	
ʻ
obrazlari   orqali   yoritadi.   Otabekning   ilmli,   ma rifatli   va   adolatparvarligi   uning	
ʼ
qiyofasini yuksaltirsa, jaholat va xurofot botqog iga botgan qo ni-qo shnilar va ayrim	
ʻ ʻ ʻ
qahramonlar qoloqlik timsoli sifatida tasvirlanadi. Yusufbek hoji esa o zining hayotiy	
ʻ
tajribasi va to g riligi bilan xalqni ma rifat sari yetaklovchi obraz bo lib gavdalanadi.	
ʻ ʻ ʼ ʻ
«Mehrobdan   chayon»   romanida   Murodjon   obrazi   ma rifatparvar   yosh	
ʼ
avlodning   timsoli   sifatida   tasvirlanadi.   Uning   ilmga,   yangi   taraqqiyotga   intilishi
Qodiriyning ma rifiy g oyalarini ochib beradi. Shu bilan birga, asarda Murodjonning	
ʼ ʻ
qarshisida   turgan   toifalar   –   jaholat   va   xurofotni   targ ib   qiluvchi   eski   davr   kishilari	
ʻ
orqali   jamiyatning   qoloq   tomonlari   fosh   etiladi. 8
  Yozuvchi   jaholatni   adabiy   tilda
keskin qoralaydi va ma rifatning kuchini ko‘rsatadi.	
ʼ
Qodiriy   fikricha,   xalq   faqat   ma rifat   bilan   jaholatdan   xalos   bo lishi   mumkin.	
ʼ ʻ
Ma rifatparvarlik   uning   asarlarining   yetakchi   g oyasi   bo lib,   yozuvchi   o z	
ʼ ʻ ʻ ʻ
qahramonlari orqali bu tushunchani targ ib qiladi.	
ʻ
2. Azamatlik va or-nomusning tasviri.
Abdulla Qodiriy asarlarida insoniy fazilatlar, xususan azamatlik, or-nomus kabi
qadriyatlar   yuksak   darajada   tarannum   etiladi.   Qodiriy   uchun   or-nomus   insonning
nafaqat   shaxsiy,   balki   ijtimoiy   qadr-qimmatini   belgilovchi   eng   muhim   omil   sifatida
ko‘riladi.   O‘zbek   millatining   an anaviy   qadriyatlarida   azamatlik,   or-nomus   va   o‘z	
ʼ
vataniga sadoqat kabi tushunchalar muhim o‘rin tutadi va Qodiriy bu g‘oyalarni o‘z
asarlarida keng yoritadi.
“O‘tkan   kunlar”   romanida   Otabekning   azamatligi   va   or-nomusi   uning
shaxsiyatini shakllantiruvchi asosiy jihatlardir. Otabekning oilasiga bo‘lgan sadoqati,
jamiyatdagi   o‘z   o‘rnini   topishdagi   azamatligi,   uning   nafaqat   o‘zini,   balki   o‘z
xalqining   qadr-qimmatini   himoya   qilishdagi   kurashi   or-nomusining   yaqqol   ifodasi
8
 Xo‘jaev, S. (2005). Abdulla Qodiriy asarlarida milliy g‘oya. Toshkent: Fan nashriyoti.
12 hisoblanadi.   Otabekning   jamiyatdagi   adolatparvarligi,   yuqori   axloqiy   me'yorlarga
sodiqligi uni chin ma'noda azamat inson qilib ko‘rsatadi.
“Mehrobdan chayon” romanida ham or-nomus va azamatlik g‘oyalari markaziy
o‘rin   egallaydi.   Murodjonning   azamatligi   uning   haqiqiy   inson   sifatida   o‘zini
namoyon   qilishi,   or-nomusi   esa   uning   qarshisida   turgan   qoloq,   nog‘ora   uruvchi
xarakterlarga   qarshi   olib   borayotgan   kurashida   ko‘rinadi.   Murodjon   jamiyatdagi
noxush holatlar va adolatsizlikka qarshi kurashar ekan, o‘zining shaxsiy or-nomusini
saqlab qolishga intiladi.
Qodiriy   uchun   or-nomus   faqat   shaxsiy   ahamiyatga   ega   emas,   balki   u
jamiyatning   axloqiy   asoslarini   tashkil   etadi.   Uning   asarlaridagi   qahramonlar
o‘zlarining   or-nomusini   jamiyatning   taraqqiyoti   uchun   mustahkam   asos   sifatida
saqlashadi.
3. Jaholat va ma rifat, azamatlik va or-nomusning jamiyatdagi roli.ʼ
Jaholat va ma rifat, azamatlik va or-nomusning tasviri Qodiriy asarlarida faqat	
ʼ
individual   fazilatlar   sifatida   emas,   balki   jamiyatni   shakllantiruvchi   kuchlar   sifatida
ko‘riladi. 9
  Yozuvchi   badiiy   tasvir   orqali   jamiyatdagi   qarama-qarshiliklarni,   eski   va
yangi   dunyoqarashlar   o‘rtasidagi   farqlarni,   zamon   o‘tishi   bilan   yuzaga   keladigan
ijtimoiy   ziddiyatlarni   ochib   beradi.   Bu   qarama-qarshiliklar   asarlarning   asosiy
konfliktlarini tashkil etadi.
“O‘tkan   kunlar”   romanidagi   Otabekning   bilim   olishga   bo‘lgan   intilishi   va
uning orasidagi yangi g‘oyalarga qarshi turadigan eski jamiyatning qarshiligi jaholat
va ma rifatning ziddiyatini tashkil etadi. Otabek ma rifatli va adolatli jamiyatni barpo	
ʼ ʼ
etishni orzu qiladi, lekin eski jamiyatning xurofotga o‘ragan tizimi unga to‘siq bo‘lib
turadi.   Shu   bilan   birga,   azamatlik   va   or-nomus   orqali   Otabek   jamiyatdagi   bu
ziddiyatlarni yengishga intiladi.
“Mehrobdan   chayon”   romanida   esa   Murodjonning   ilmga,   ma rifatga   bo‘lgan	
ʼ
ishtiyoqi   eski   qarashlar   bilan   to‘qnashadi.   Murodjon   yangi   dunyoqarashni   targ‘ib
etishda   azamatlikni,   or-nomusni   va   ma rifatni   asosiy   kuch   sifatida   ishlatadi.   U   har	
ʼ
9
 Mahmudov, R. (2001). Abdulla Qodiriy asarlaridagi ijtimoiy va siyosiy tanqid. Toshkent: Akademnashr.
13 qanday   sharoitda   o‘zining   or-nomusini   saqlashga   intiladi   va   shu   orqali   jamiyatda
yangiliklar yaratishga muvaffaq bo‘ladi.
Qodiriy ijodida jaholatning eng katta ta'siri jamiyatni orqaga tortib, taraqqiyot
yo‘lida   to‘siq   yaratishda   ifodalanadi.   Ma rifat   esa   nafaqat   bilim   olish,   balki   adolat,ʼ
axloq va insanparvarlikni anglashga olib keladi. Azamatlik va or-nomus g‘oyalari esa
ijtimoiy   barqarorlik   va   xalqning   turmush   darajasini   yuqori   tutish   uchun   muhim
ahamiyatga ega.
Abdulla   Qodiriy   asarlarida   jaholat   va   ma rifat,   azamatlik   va   or-nomus   kabi	
ʼ
mavzular   muhim  o‘rin  tutadi.  Yozuvchi   o‘z   asarlarida  bu  ziddiyatlarni  badiiy  tasvir
orqali   chuqur   ochib   beradi   va   har   bir   qahramonning   or-nomusi,   azamatligi,   bilimga
bo‘lgan   intilishi   va   ma rifatga   bo‘lgan   e'tibori   orqali   jamiyatda   yuz   berayotgan	
ʼ
ijtimoiy o‘zgarishlarni tasvirlaydi. 10
 Qodiriy ijodi nafaqat o‘z zamonida, balki hozirgi
kunda  ham   ahamiyatini   yo‘qotmaydi,   chunki   u   milliy   qadriyatlarni   saqlab   qolishga,
xalqning ma naviy rivojlanishiga hissa qo‘shishga intiladi.	
ʼ
1.3.Siyosiy va ijtimoiy tanqid.
Abdulla Qodiriy ijodi o‘zining siyosiy va ijtimoiy tanqidiy qarashlari bilan ajralib
turadi.  Yozuvchi   asarlarida  jamiyatdagi   noxush  holatlarni,  adolatsizlikni   va  ijtimoiy
tengsizlikni keskin tanqid qiladi. 11
 Qodiriyning asarlaridagi siyosiy va ijtimoiy tanqid
jamiyatning bor holatini, ayniqsa, o‘zbek jamiyatidagi eski va yangi dunyoqarashlar
o‘rtasidagi ziddiyatni ochib beradi.
1. Siyosiy tanqidning ifodasi.
Qodiriyning   asarlarida   siyosiy   tanqid   jamiyatdagi   adolatsizliklar,   hukumatning
ziddiyatli   siyosati   va   xalqning   siyosiy   huquqlarini   cheklashga   qarshi   qaratilgan.   U
siyosiy   hayotda   mavjud   bo‘lgan   jamiyatning   barcha   qatlamlari   o‘rtasidagi   ijtimoiy
adolatsizliklarni   ko‘rsatadi.   Siyosiy   tizimni   tanqid   qilgan   holda,   yozuvchi   yurtning
kelajagi   uchun   yangi,   ma rifatli   siyosatni   ilgari   suradi.  	
ʼ «O‘tkan   kunlar»   romanida
siyosiy tanqid o‘zining to‘liq aksini topadi. Otabekning zamonaga bo‘lgan qarashlari,
jamiyatning   eskirgan   siyosiy   tizimiga   qarshi   kurashi   orqali   yozuvchi   siyosiy
10
 Fayzullayev, B. (2014). Abdulla Qodiriy va adabiy tarix. Toshkent: Sharq nashriyoti.
11
 Axmedov, B. (2006). O‘zbek adabiyotining bugungi holati. Toshkent: Fan nashriyoti.
14 tizimdagi   zaifliklarni   va   yurtning   kelajagi   uchun   xavf   tug‘diruvchi   holatlarni
ko‘rsatadi. Otabekni o‘z davrida siyosiy tafakkurga ega bo‘lgan ilg‘or shaxs sifatida
tasvirlab,   Qodiriy   eski   va   yangi   dunyoqarashlar   o‘rtasidagi   tafovutni   ochib   beradi.
Shu   bilan   birga,   yozuvchi   hukumatning   harakatsizligi   va   xalqni   ilg‘or   fikrga
chaqirmaslik siyosatini tanqid qiladi.   «Mehrobdan chayon» romanida siyosiy tanqid
kuchayadi,   ayniqsa,   mamlakatdagi   siyosiy   qarorlar   va   hukumatning   xalq   bilan
aloqalari   ko‘rsatilganida.   Murodjon   va   boshqa   qahramonlar   o‘z   davrida   yuzaga
kelgan   siyosiy   beqarorliklarni   tanqid   qiladi.   Murodjonning   ilm-fan   va   ma rifatgaʼ
bo‘lgan ishtiyoqi hukumatning eskirgan siyosiy tizimi bilan to‘qnashadi. Qodiriyning
bu   romani   siyosiy   va   ijtimoiy   o‘zgarishlarni   ilgarilash   uchun   yangicha,   ilg‘or
siyosatni ilgari suradi.
2. Ijtimoiy tanqidning ifodasi.
Abdulla   Qodiriyning   asarlaridagi   ijtimoiy   tanqid   jamiyatdagi   ijtimoiy-siyosiy
muammolar,   qatlamlar   o‘rtasidagi   tafovutlar,   xalqning   yuksalishi   uchun   to‘siqlarni
tanqid   qiladi.   Yozuvchi   jamiyatda   rivojlanish,   taraqqiyot   va   ma rifatga   bo‘lgan	
ʼ
ehtiyojni   ta kidlaydi.   Ijtimoiy   tanqid   asarlarda   jamiyatdagi   odamlar   orasidagi	
ʼ
tengsizlik, adolatsizlik va ilmga bo‘lgan ehtiyojni ochib beradi.
«O‘tkan kunlar» romanida ijtimoiy tanqid jamiyatning eski qarashlari, xurofot va
noxush   odatlari   orqali   yuzaga   keladi. 12
  Otabekning   ilmga   bo‘lgan   muhabbati   va
jahonqarashi   uni   jamiyatdagi   noxush   holatlarga   qarshi   turishga   undaydi.   Qodiriy
jamiyatning   eski   qadriyatlarini,   xurofot   va   illatlar   bilan   kurashishning   zarurligini
ko‘rsatadi.   Ushbu tanqidni ko‘proq yangi fikrlar va ma rifat bilan ishlash zarurligini	
ʼ
bildiradi.   Otabekning  hayoti   va   kurashi   yangi,   ilg‘or   jamiyatning   asoslarini   yaratish
uchun zarur bo lgan ijtimoiy o‘zgarishlarning timsolidir.	
ʻ
«Mehrobdan chayon» romanida ijtimoiy tanqid ko‘proq jamiyatdagi tengsizlik va
adolatsizlikni ko‘rsatadi. Murodjonning o‘zining yuqori axloqiy qadriyatlari va ilmga
bo‘lgan ehtiyoji eski ijtimoiy tartiblar bilan to‘qnashadi. Jamiyatdagi to‘g‘ri ijtimoiy
tartibni   o‘rnatish   uchun   yozuvchi   yangi   avlodni   ilg‘or   g‘oyalar   bilan   quvvatlash
12
 Hamidov, N. (2006). Abdulla Qodiriy va uning asarlarining ma'naviy yuksalishi. Toshkent: Akademnashr.
15 zarurligini ta kidlaydi. Murodjonning maqsadi, asosan, yangi jamiyatni shakllantirishʼ
va odamlarni adolat, ilm va ma rifatga undashdir.	
ʼ
3. Jamiyatdagi qarama-qarshiliklar.
Qodiriy   asarlaridagi   siyosiy   va   ijtimoiy   tanqid   jamiyatdagi   qarama-qarshiliklarni
keltirib chiqaradi. 13
  Yozuvchi  eski  va yangi dunyoqarashlar, adolatsizlik va ma rifat	
ʼ
o‘rtasidagi   farqni   yoritadi.   Asarlarida   jamiyatda   yuzaga   kelgan   qarama-qarshiliklar
jamiyatdagi   islohotlar   va   o‘zgarishlar   uchun   zarur   bo‘lishi   haqida   ta kidlar   mavjud.	
ʼ
«O‘tkan   kunlar»   romanida   yangi   dunyoqarash   va   eski   ijtimoiy   tartiblar   o‘rtasidagi
qarama-qarshilik aniq ko‘rsatilgan. Otabek o‘zining ilmiy va ma rifiy kurashini eski	
ʼ
jamiyatning   notinch   siyosiy   va   ijtimoiy   holatiga   qarshi   olib   boradi.   Qodiriy   eski
tizimni   tanqid   qilish   orqali   yangicha   va   ilg‘or   dunyoqarashni   ilgari   suradi.
«Mehrobdan   chayon»   romanida   ijtimoiy   va   siyosiy   qarama-qarshiliklar   yanada
kuchayadi.   Murodjonning   bilim   olishga   bo‘lgan   ishtiyoqi   va   yangi   jamiyatni   barpo
etish maqsadida amalga oshirgan kurashi eski tizimga qarshi turish bilan ifodalanadi.
Yozuvchi   bu   orqali   yangi   jamiyatni   shakllantirishga   bo‘lgan   ehtiyojni   va   adolatli
tizimni  ilgari  suradi. Abdulla Qodiriy ijodida siyosiy  va ijtimoiy tanqid jamiyatdagi
asosiy   ijtimoiy-siyosiy   muammolarni   ochib   beradi.   Yozuvchi   siyosiy   tizimdagi
adolatsizlik,   ijtimoiy   tengsizlik   va   xalqning   ma rifatsizligi   kabi   masalalarni   tanqid	
ʼ
qilgan   holda,   yangi,   ilg‘or   siyosat   va   jamiyatni   yaratish   g‘oyasini   ilgari   suradi.
Qodiriyning   asarlari   bugungi   kunda   ham   o‘z   ahamiyatini   yo‘qotmaydi,   chunki   ular
jamiyatni yuksaltirish uchun kerakli ijtimoiy va siyosiy islohotlar g‘oyalarini taqdim
etadi. 
13
 Tursunov, M. (2003). Qodiriy asarlarining til va uslub xususiyatlari. Toshkent: Adabiyot nashriyoti.
16 II BOB:Abdulla Qodiriy nasrining badiiy xususiyatlari.
2.1. Badiiy uslub va til.
Abdulla   Qodiriy   asarlarini   o‘qish,   uning   badiiy   uslubi   va   tilining   yuksakligi,
badiiy san’ati va mahorati haqida chuqur tasavvur beradi. Qodiriy nafaqat asarlarning
mazmuni,   balki   ularning   shakli,   til   va   uslub   jihatidan   ham   katta   muvaffaqiyatlarga
erishgan.   U o‘zining uslubiy  yondashuvi  orqali  o‘zbek  adabiyotida yangi  bir  davrni
boshlab bergan va o‘z asarlarida xalqning ruhiyatini, milliy qadriyatlarini, tarixiy va
ijtimoiy holatlarni aynan va yuksak san’atda ifodalagan.
1. Badiiy uslubning o‘ziga xos xususiyatlari.
Qodiriy   badiiy   uslubida   milliy   an’analarga   asoslangan   yangi,   zamonaviy   adabiy
shakllar   yaratdi. 14
  Uning   uslubi   turli   xil   badiiy   vositalardan,   ya’ni   metafora,   tasvir,
taqqoslash,   ayni   paytda   tasvirlar   va   obrazlar   yaratishda   mahoratni   ustalik   bilan
qo‘llashni   taqozo   etadi.   Yozuvchi   o‘z   asarlarida   eng   oddiy,   kundalik   so‘zlarni   ham
badiiy maqsadga yo‘naltirib, o‘quvchining qalbini yo‘g‘on his-tuyg‘ular bilan to‘ldira
oladi.
Qodiriy asarlarida badiiy uslubining asosiy xususiyatlari quyidagilardir:
Metafora   va   taqqoslash:   Yozuvchi   biror   bir   obrazni   yoki   hodisani   tasvirlashda
keng tarzda taqqoslashlar, metaforalar va boshqa badiiy vositalardan foydalanadi. Bu
usul qahramonlarning ichki dunyosini, ular duch kelgan qiyinchiliklarni va murakkab
qarama-qarshiliklarni chuqurroq anglashga yordam beradi.
Ko‘p   qatlamli   va   nozik   tasvirlar:   Qodiriy   badiiy   tasvirni   yaratishda   qatlamli
yondashuvni   qo‘llaydi. 15
  U   har   bir   tasvirni,   obrazni   va   voqeani   bir   necha   qatlamda
aks   ettirib,   o‘quvchiga   kengroq   tushuncha   beradi.   Bu,   ayniqsa,   qahramonlarning
o‘zaro munosabatlari va ularning ruhiy holatini tasvirlashda muhim ahamiyatga ega.
An’anaviy   xalq   tilidan   foydalanish:   Qodiriy   asarlarini   o‘qishda,   xalq   tilining
barcha rang-barangliklarini ko‘rish mumkin. U xalq og‘zaki ijodi, maqollar, naql va
she’rlardan   keng   foydalanib,   o‘zining   badiiy   tilini   yaratdi.   Bu   til   asarlarning   badiiy
kuchini oshiradi, ularning realistik va naturalistik xususiyatlarini kuchaytiradi.
14
 Vohidov, A. (2011). O‘zbek romanining rivojlanishi. Toshkent: Yangi nashr.
15
 Norov, D. (2002). Qodiriy asaridagi tarixiy voqealar va ularning badiiy talqini. Toshkent: Fan nashriyoti.
17 2. Til va badiiy so‘zning roli.
Abdulla   Qodiriy   o‘z   asarlarida   tilning   badiiy   qudratini   yuqori   darajaga   ko‘tarib,
uni asarlarning ruhiyatini shakllantirishda asosiy vosita sifatida ishlatgan. U o‘zining
badiiy tilini faqat so‘zlar yig‘indisi sifatida ko‘rmaydi, balki bu til, birinchi navbatda,
ichki dunyo va qahramonlarning hissiy holatini o‘quvchiga etkazish vositasi sifatida
ishlatiladi.
Sodda va tushunarli til: Qodiriy asarlarida oddiy o‘zbek tilidan foydalanish keng
tarqalgan.   U   so‘zlarni   oddiy,   tushunarli   tarzda   ishlatadi,   bu   esa   o‘quvchini   asarga
yaqinlashtiradi va uning ma’nosini to‘liq anglash imkonini yaratadi.
Dialoglar   va   intertekstual   ma'lumotlar:   Qodiriy   asarlarida   qahramonlarning
dialoglari   va   monologlari   o‘zaro   munosabatlarni   ifodalashda   katta   ahamiyatga   ega.
Bu dialoglarda nafaqat so‘zlarning badiiy qiymati, balki tilning ijtimoiy va madaniy
xususiyatlari ham ifodalanadi. U o‘zining asarlariga milliy ruhni qo‘shib, xalq tilining
o‘ziga xosligini o‘quvchiga yetkazadi.
Nozik   psixologik   tahlil:   Qodiriy   tilida   inson   psixologiyasini   nozik   va   chuqur
ifodalash xususiyati mavjud. 16
  U qahramonlarning ichki holatlarini, ular o‘ylayotgan
fikrlarni,   muammolarini   badiiy   tarzda   tasvirlab,   o‘quvchiga   qahramonning
dunyoqarashini tushunish imkoniyatini yaratadi.
3. Badiiy tilda realizmning yuksalishi.
Abdulla Qodiriy o‘z asarlarini yozishda realizm uslubini qo‘llashda katta mahorat
ko‘rsatgan.   Yozuvchi   voqealarni   tasvirlashda   zamon   va   joyning   tabiiyligini   saqlab
qoladi,   bir   vaqtning   o‘zida   ular   o‘quvchining   hayotiy   tajribasi   bilan   uyg‘unlashadi.
Asarlarda tasvirlangan ijtimoiy sharoitlar, qahramonlarning harakatlari va fikrlari real
hayotga o‘xshash va o‘quvchiga tanish.
Hayotiy tasvirlar: Qodiriy voqealarni tasvirlashda realistik yondashuvni qo‘llaydi.
U   o‘zbek   xalqining   kundalik   hayotini,   urf-odatlarini,   an’analari   va   ijtimoiy   holatini
aniq va jonli tasvirlaydi. Asarlarda qahramonlarning o‘zgarishlari, turmush tarzidagi
qiyinchiliklar   va   ijtimoiy   tengsizliklar   haqidagi   tasvirlar   o‘quvchini   o‘z   zamonidagi
ijtimoiy tizimlar bilan tanishtiradi.
16
 Shodiev, M. (2007). Adabiyotshunoslik va adabiy tanqid. Toshkent: Sharq nashriyoti.
18 Tabiatni   tasvirlash:   Qodiriy   asarlarida   tabiatni   tasvirlash   o‘ziga   xos   uslubda
amalga   oshiriladi.   U   tabiatni   qahramonlarning   ruhiy   holati   va   ichki   dunyosi   bilan
bog‘laydi.  Bu esa uning asarlarini yanada chuqurroq va hayotiy qiladi.
4. Yozuvchining badiiy tilida ma'rifatparvarlik g‘oyalari.
Abdulla   Qodiriyning   badiiy   uslubi   va   tili   asarlarda   ma'rifatparvarlik   g‘oyalarini
ilgari   surishda   katta   ahamiyatga   ega. 17
  Yozuvchi   ilmga,   bilimga   va   ma'naviyatga
bo‘lgan   e'tiborini   asarlaridagi   badiiy  til   orqali   aks   ettiradi.   Qodiriy   badiiy  tili   orqali
jamiyatning   rivojlanishiga,   yangi   g‘oyalarga,   ilm   va   ma'naviyatga   bo‘lgan   ehtiyojni
ta'kidlaydi.
Ilmga bo‘lgan ishtiyoq:  «O‘tkan kunlar» va «Mehrobdan chayon» kabi asarlarda
ilm va ma'rifatning ahamiyati haqida so‘z boradi. Qodiriy tilida ilmning yuksalishi va
bu yuksalishning xalqning rivojlanishiga ta'siri haqidagi g‘oyalar ta'kidlanadi.
Milliy   qadriyatlar:   Yozuvchi   o‘z   asarlarida   xalqning   ma'naviy   va   madaniy
qadriyatlarini   saqlashga   va   rivojlantirishga   katta   e'tibor   beradi. 18
  U   o‘zining   badiiy
uslubi orqali bu qadriyatlarni yashatishga, milliy g‘oyalarni ilgari surishga intiladi.
Abdulla Qodiriy badiiy uslubi va tilining yuksakligi, uning zamonaviy adabiyotga
qo‘shgan hissasi bilan bevosita bog‘liqdir. Yozuvchining tilida milliy an'analar, yangi
dunyoqarash va ma'rifatparvarlik g‘oyalari o‘zining to‘liq aksini topadi. Badiiy uslubi
orqali u xalqning ruhiyatini, ijtimoiy holatini va tarixiy jarayonlarni jonli va realistik
tarzda   aks   ettiradi.   Qodiriy   asarlarini   o‘qish   orqali   o‘quvchi   o‘zbek   adabiyotining
yuksak san'ati va yuksak axloqiy qadriyatlari bilan tanishadi.
2.2. Personajlar va ularning xarakterlari.
Abdulla Qodiriy asarlarida personajlarning xarakteri ularning ichki dunyosi, ruhiy
holati   va   tashqi   muhit   bilan   aloqasini   aks   ettirgan   holda   chuqur   tasvirlanadi.
Yozuvchi   o‘zining   personajlari   orqali   milliy   qadriyatlar,   ijtimoiy   va   ma'naviy
muammolarni yoritadi. Asarlaridagi personajlar bir-biriga nisbatan qarama-qarshi va
o‘ziga   xos   xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   ularning   xarakterlari   asarlarning   asosiy
g‘oyalarini ilgari suradi.
17
 Karimov, I. (1999). O‘zbek adabiyotining g‘oyaviy mohiyati. Toshkent: Ma'naviyat nashriyoti.
18
 Islomov, T. (2007). O‘zbek adabiyoti: tarixiy va badiiy qarashlar. Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti.
19 1. Personajlar va ularning ijtimoiy roli.
Qodiriy   personajlarini   yaratishda   ularning   ijtimoiy   mavqei,   oilaviy   holati,
jamiyatdagi o‘rni va dunyoqarashlarini muhim jihat sifatida ko‘rsatadi. 19
  Asarlardagi
qahramonlar   turli   ijtimoiy   guruhlarga   mansub   bo‘lib,   ularning   har   biri   ma'lum   bir
vaziyatga   javoban   turli   xil   qarorlar   va   harakatlar   qiladi.   Bu   personajlarning
xarakterlarini shakllantiradi va ularni ko‘rgan dunyoqarashlari va psixologik holatlari
orqali o‘quvchiga yetkazadi.
O‘ziga xos va murakkab personajlar: Qodiriy asarlarida, ayniqsa «O‘tkan kunlar»
va   «Mehrobdan   chayon»   kabi   romanlarida,   personajlar   ko‘pincha   o‘z   ichki
dunyosidagi   qarama-qarshiliklar   bilan   yuzlashadilar.   Ular   bir   vaqtning   o‘zida
odamiylik va murakkablik, sevgi  va nafrat, qasos va mag‘rurlik kabi his-tuyg‘ularni
yashiradi. Misol uchun, «O‘tkan kunlar» romanidagi Xolbibi, Husanbek kabi obrazlar
o‘zlarining yuksak ma'naviyati  bilan birga, ba'zan  noto‘g‘ri  qarorlar qabul  qilishadi.
Bu   qarorlar   ularning   xarakterlarini   yanada   chuqurlashtiradi   va   o‘quvchiga   ularning
ichki muammolarini tushunishga yordam beradi.
Ijtimoiy   va   ma'naviy   ziddiyatlar:   Asarlardagi   personajlarning   xarakterlari
ko‘pincha  ijtimoiy va ma'naviy  ziddiyatlar  bilan to‘ldiriladi. Qodiriy, bir  tomondan,
xalqni   uyg‘onishga   chaqiradi,   boshqa   tomondan   esa,   har   bir   personajni   o‘z
zamonidagi   muammolarni   hal   qilish   uchun   kurashga   undaydi.   Masalan,   «O‘tkan
kunlar»da   O‘riklik   qahramonning   mustahkam   ijtimoiy   pozitsiyalari   bilan   birga,
o‘zining   odamiylik   va   g‘oyalari   orasidagi   kurashni   ko‘rsatadi.   Bu   ziddiyatlar
personajlarning tasvirini murakkablashtirib, ularga chuqur ruhiy jihatlar beradi.
2. Xarakter va ichki dunyo.
Qodiriyning   personajlari   asosan   ichki   dunyosi   bilan   ajralib   turadi.   Ularning
xarakterlari   ko‘plab   nozik,   kichik   detallar   bilan   ifodalangan   bo‘lib,   personajlarning
psixologik   o‘zgarishlari   va   ichki   kechinmalarini   tasvirlashda   juda   katta   ahamiyatga
ega.   Yozuvchi   qahramonlarni   faqat   tashqi   ko‘rinishi   yoki   ijtimoiy   roli   bilan   emas,
balki   ularning   hissiy   holati,   qarorlar   qabul   qilishda   muhim   o‘rin   tutadigan   ichki
dunyosi bilan tanishtiradi.
19
 Nematov, R. (2004). Abdulla Qodiriy va uning yaratgan obrazlari. Toshkent: Akademnashr.
20 Ikkilanish   va   ichki   kurash:   Qodiriy   o‘z   asarlarida   personajlarni   har   doim
ikkilanayotgan,   ichki   kurashga   duch   kelayotgan   obraz   sifatida   ko‘rsatadi.   Misol
uchun,   «O‘tkan   kunlar»da   Husanbek   va   uning   sevgi   va   ma'naviyatga   bo‘lgan
munosabati o‘rtasidagi ziddiyatlar asosiy mavzulardan biridir. Bu personajning ichki
dunyosidagi   qarama-qarshiliklar   uning   xarakterini   aniqlashda   asosiy   omil
hisoblanadi.
Xarakterlarning   rivojlanishi:   Qodiriyning   personajlari   ko‘pincha   rivojlanishga,
o‘zgarishga yuz tutadi. Bu o‘zgarishlar ularning ichki dunyosidagi o‘zgarishlar orqali
namoyon   bo‘ladi. 20
  «Mehrobdan   chayon»   asaridagi   qahramonlarning   o‘zgarishi   va
shaxsiy   rivojlanishi   nafaqat   tashqi   voqealar,   balki   ularning   ichki   qarorlaridan   kelib
chiqadi. Qodiriy, shuningdek, qahramonlarning xatolaridan o‘rganishini va hayotdagi
haqiqiy qadriyatlarni anglashlarini ko‘rsatadi.
3. Asosiy personajlarning xarakterlari.
Qodiriy   asarlaridagi   asosiy   personajlar   o‘zlarining   harakterlari   bilan   bir-biridan
ajralib   turadi   va   asarlarning   markaziy   g‘oyasini   shakllantirishga   yordam   beradi.
Ularning   xarakteri   nafaqat   individual   jihatlarga,   balki   ijtimoiy   va   madaniy
kontekstdagi o‘zgarishlarga ham bog‘liq.
Xolbibi (O‘tkan kunlar): Xolbibi obrazini yaratishda Qodiriy nafaqat uning tashqi
ko‘rinishini,   balki   ichki   dunyosini   ham   keng   tasvirlaydi.   Xolbibi   ijtimoiy   holatlarni
o‘zgartirishga, dunyoqarashni rivojlantirishga intilsa-da, uning ichki kechinmalari va
his-tuyg‘ulari   asarning   markaziy   qahramonining   psixologik   rivojini   ko‘rsatadi.
Xolbibi,   shuningdek,   o‘ziga   bo‘lgan   ishonch   va   ijtimoiy   tizimning   qat’iyati
o‘rtasidagi ziddiyatni aks ettiradi.
Husanbek   (O‘tkan   kunlar):   Husanbekning   xarakteri   murakkab   va   ichki
qiyinchiliklarga   boy.   U   o‘zining   sevgi,   ma'naviyat   va   shaxsiy   maqsadlar   o‘rtasida
ikkilanadi.   Husanbekning   xarakteri   asar   davomida   o‘zgarib   boradi,   u   o‘zining   ichki
konfliktini   anglaydi   va   hayotdagi   haqiqiy   qadriyatlarni   izlashga   intiladi.   Uning
xarakteri   asar   davomida   rivojlanadi   va   yakuniy   qarorlarining   ta’siri   uning   ichki
o‘zgarishlari bilan bog‘liq.
20
 Muxammad, M. (2010). Abdulla Qodiriy va zamonasi. Toshkent: Yangi nashr.
21 Nodira   (Mehrobdan   chayon):   Nodira   —   bu   obraz   faqat   tashqi   go‘zalligi   bilan
emas, balki ichki dunyosining murakkabligi bilan ham ajralib turadi. Uning xarakteri
ijtimoiy   ijtimoiy   normalar   bilan   ham   ziddiyatda,  shu   bilan   birga,   uning   qarorlari   va
ehtiroslari   asar   o‘quvchisini   chuqur   ta’sir   qiladi.   Nodira,   shuningdek,   o‘zining
ma'naviy yuksalishini izlaydi va bu izlanish uning xarakterining rivojlanishiga sabab
bo‘ladi.
Abdulla Qodiriy asarlarida personajlarning xarakteri ularning ijtimoiy o‘rni, ruhiy
holati va ichki kurashlari orqali yaratilgan. Yozuvchi personajlarini yuqori psixologik
va ijtimoiy darajada tasvirlaydi va ular orqali milliy qadriyatlar, ijtimoiy muammolar
va   insoniylikni   yuksaltiradi.   Personajlarning   xarakterlari   asarlardagi   markaziy
g‘oyalarning shakllanishiga yordam beradi va o‘quvchini o‘z zamonining jamiyatini,
xalqni, uning g‘oyalarini chuqurroq anglashga chaqiradi.
2.3. Syujet va voqea rivoji.
Abdulla   Qodiriy   asarlarida   syujet   va   voqea   rivoji,   ayniqsa,   odamlarning   ichki
dunyosidagi   o‘zgarishlar,   ijtimoiy   va   ma'naviy   jarayonlar   bilan   chambarchas
bog‘liqdir. 21
  Yozuvchi   syujetni   shunday   quradiki,   u   qahramonlarning   xarakterini
chuqur   ochish,   ularning   ruhiy   holatlarini   va   jamiyat   bilan   o‘zaro   munosabatlarini
tasvirlash   imkonini   beradi.   Har   bir   voqea,   har   bir   syujet   burilishi   asarlarning
markaziy g‘oyalarini shakllantirishda katta rol o‘ynaydi.
1. Syujetning tuzilishi va xarakteri.
Qodiriy   asarlaridagi   syujet   ko‘plab   ijtimoiy   va   psixologik   ziddiyatlar   asosida
qurilgan.   Syujetlar,   odatda,   bir   necha   asosiy   bosqichlarga   bo‘linadi:   boshlanish,
rivojlanish,   keskin  burilish  va  yakun.  Har  bir   bosqichda   personajlar   o‘zgarib  boradi
va ularning ichki dunyosidagi qarama-qarshiliklar hal etilishga intiladi. Shuningdek,
voqea   rivoji   asarda   ijtimoiy   yoki   ma'naviy   tanqidni   ilgari   suradi,   bu   esa   o‘quvchini
yanada chuqurroq fikr qilishga undaydi.
Boshlanish:   Qodiriy   asarlaridagi   boshlanish   bosqichlari   ko‘pincha   asosiy
qahramonning   ijtimoiy   holatini,   uning   yashash   sharoitlarini   yoki   jamiyatdagi
mavqeini aks ettirish bilan boshlanadi. Misol uchun, «O‘tkan kunlar» romanida asar
21
 Salomov, A. (2001). O‘zbek adabiyotining asosiy yo‘nalishlari. Toshkent: Fan nashriyoti.
22 boshlanishida qahramonlarning oilaviy holati, yashash muhiti va shaxsiy ziddiyatlari
haqida   ma'lumot   beriladi.   Bu   boshlanish   o‘quvchiga   voqea   rivoji   uchun   zarur   asos
yaratadi.
Rivojlanish:   Syujet   rivojlanishining   asosiy   bosqichi   bo‘lib,   bu   vaqtda   asar
qahramonlari   o‘z   ichki   dunyosidagi   ziddiyatlarga   duch   keladi. 22
  Bu   ziddiyatlar   ular
uchun   ruhiy,   ma'naviy   va   ijtimoiy   muammolarni   yuzaga   keltiradi.   Rivojlanish
bosqichi,   asar   ichidagi   ijtimoiy   tasvirlarning   kengayishini   ta'minlaydi.   Masalan,
«Mehrobdan   chayon»da   asosiy   voqea   qahramonning   o‘z   shaxsiy   maqsadlari   va
jamiyatdagi   ijtimoiy   normalar   o‘rtasidagi   ziddiyatlarga   asoslanadi.   Bu   ziddiyatlarni
hal qilish uchun personajlar o‘zlarini qiyin va murakkab vaziyatlarga soladi.
Keskin burilish va climax (cho‘qqi nuqta): Qodiriy asarlarida climax bosqichi juda
muhim ahamiyatga ega, chunki bu yerda barcha ichki ziddiyatlar, ijtimoiy tasvirlar va
personajlarning   qarorlari   bir   nuqtaga   to‘planadi.   Climaxda   ko‘pincha
qahramonlarning   hayotida   muhim   burilishlar   ro‘y   beradi.   Masalan,   «O‘tkan
kunlar»da   Husanbekning   o‘zining   orzu-umidlari   va   shaxsiy   qadr-qimmatini   saqlash
yo‘lida bergan qarorlari, voqeani keskin burilishlarga olib keladi.
Yakun:   Syujetning   yakunlanishi   qahramonlarning   o‘zgarishini,   ichki
kurashlarining   hal   etilishini   aks   ettiradi.   Bu   yakun   voqea   rivojining   tabiiy   natijasi
bo‘lib,   asar   g‘oyasining   yuzaga   chiqishiga   xizmat   qiladi.   Qodiriy   yakunlarida,
ko‘pincha,   qahramonlarning   shaxsiy   rivojlanishiga   e'tibor   qaratadi.   «Mehrobdan
chayon»   asaridagi   yakun,   shaxsiy   maqsadlar   va   haqiqiy   qadriyatlar   o‘rtasidagi
muvozanatni tiklashga intilishdan iborat.
2. Voqea rivoji va ma'naviy ziddiyatlar.
Qodiriy   asarlaridagi   voqea   rivoji   ijtimoiy   va   ma'naviy   ziddiyatlar   bilan
chambarchas bog‘liqdir. Syujetlar asosan, qahramonlar orasidagi o‘zaro aloqalar, o‘z
ichki   kurashlari   va   hayotning   turli   tomonlari   bilan   bog‘liq   ziddiyatlar   orqali
rivojlanadi.   Bunday   ziddiyatlar   asarlarining   asosiy   g‘oyasini   tashkil   etadi   va
o‘quvchini chuqur fikrlashga chaqiradi.
22
 Muhammedov, F. (2008). O‘zbek romanida ijtimoiy tanqidning roli. Toshkent: O‘zbekiston nashriyoti.
23 Ijtimoiy   tanqid:   Qodiriy   o‘z   asarlarida   jamiyatdagi   ijtimoiy   adolatsizliklarni
tanqid   qiladi.   Masalan,   «O‘tkan   kunlar»   romanida   ijtimoiy   tabaqalanish,   moliyaviy
va   ma'naviy   tengsizliklar   ko‘rsatiladi.   Voqea   rivoji,   asosan,   ijtimoiy   muammolarni
hal   qilishga   intiluvchi   qahramonlarning   harakatlariga   asoslanadi.   Bunda,   ular
o‘zlarining ijtimoiy maqomlarini o‘zgartirishga, hayotlarini yaxshilashga intiladi.
Ma'naviy   ziddiyatlar:   Qodiriy   asarlarida   ko‘p   hollarda   qahramonlar   ma'naviy
ziddiyatlar   bilan   kurashadilar. 23
  Misol   uchun,   «Mehrobdan   chayon»da   Nodira   va
boshqa   qahramonlar   o‘zlarining   ichki   kechinmalari   va   ma'naviy   qarorlar   o‘rtasida
tanlov qilishadi. Voqea rivoji davomida bu ziddiyatlar ochiq ravishda ifodalanadi va
qahramonlar o‘zlarining ruhiy holatlari bilan yuzlashadilar.
3. Syujet va voqea rivojining o‘ziga xos xususiyatlari.
Qodiriy   asarlarining   syujet   va   voqea   rivojida   bir   qator   o‘ziga   xos   xususiyatlar
mavjud. Bular:
Realizm   va   idealizmning  uyg‘unligi:   Qodiriy  asarlarida   realism   va  idealizm
o‘rtasidagi   uyg‘unlik   muhim   o‘rin   tutadi.   Qahramonlar   voqea   rivojida   real   ijtimoiy
sharoitlar va muammolar bilan yuzlashadilar, ammo ular shu bilan birga, ma'naviy va
axloqiy   qadriyatlarni   saqlashga   intiladilar.   Bu   uyg‘unlik   asarlarni   realistik   va
idealistik nuqtai nazardan ko‘rish imkoniyatini beradi.
Syujetning   kutilmagan   burilishlari:   Qodiriy   asarlarida   voqea   rivoji
ko‘pincha kutilmagan burilishlar  bilan davom  etadi. Bu burilishlar qahramonlarning
ruhiy holati va qarorlariga tayanib, asarlarni yanada dramatik qiladi.
O‘zgaruvchan   va   dinamik   syujet:   Qodiriyning   asarlarida   syujet   dinamik
bo‘lib,   voqealar   tez   o‘zgarib   turadi.   Bu   o‘zgarishlar   qahramonlarning   ichki   holati,
ijtimoiy sharoitlar va tashqi muhit bilan bog‘liq holda yuz beradi. Bu esa syujetni har
doim   qiziqarli   va   o‘quvchiga   ta'sir   qiluvchi   qiladi.   Abdulla   Qodiriy   asarlaridagi
syujet   va   voqea   rivoji   ijtimoiy   va   ma'naviy   ziddiyatlar,   qahramonlarning   ichki
dunyosi   va   ularning   shaxsiy   qarorlari   orqali   shakllanadi.   Yozuvchi   o‘z   asarlarida
syujetni rivojlantirishda xarakterlarining ruhiy holatlari va jamiyatdagi muammolarni
o‘zaro uyg‘unlashtirib, o‘quvchini chuqur fikrlashga undaydi. 
23
 Hoshimov, O. (2006). Milliy g‘oya va adabiyot.  Toshkent: Ma'naviyat nashriyoti.
24 Xulosa
Abdulla   Qodiriy   asarlari   o‘zining   chuqur   ijtimoiy   va   ma'naviy   mazmuni,
zamonaviy jamiyatdagi muammolarni yoritish va milliy qadriyatlarni tasvirlash orqali
adabiyotda   alohida   o‘rin   tutadi.   Uning   asarlarida   keltirilgan   syujetlar   va   voqealar
rivoji   faqat   shaxsiy   qahramonlarning   hayotini   emas,   balki   jamiyatning   umumiy
ahvolini,   uning   ichki   muammolarini   ham   o‘zida   aks   ettiradi.   Qodiriy   jamiyatdagi
siyosiy,   ijtimoiy,   ma'naviy   ziddiyatlarni   o‘rganib,   ularga   qarshi   yozuvchi   sifatida
tanqidiy fikrlarni ilgari suradi.
Syujetning   rivoji,   voqealar   ketma-ketligi   va   xarakterlarning   ichki   kurashlari
asarlarning   asosiy   qismlarini   tashkil   etadi.   Qahramonlar   orasidagi   o‘zaro   aloqalar,
ularning   ichki   dunyosidagi   o‘zgarishlar,   shaxsiy   ziddiyatlar   va   ijtimoiy   normalar
o‘rtasidagi   kurash   –   bularning   barchasi   asarlarni   ma'naviy   va   psixologik   jihatdan
boyitadi.   Abdulla   Qodiriy,   o‘zining   syujetini   rivojlantirishda,   nafaqat   individual
qarorlarni,   balki   umumiy   ijtimoiy   ahvolni   ham   yoritadi,   bu   esa   uning   asarlarini   har
bir o‘quvchi uchun dolzarb qiladi.
Shuningdek,   Qodiriy   asarlarida   badiiy   uslub   va   til,   voqea   rivojiga   muvofiq
tarzda   qurilib,   qahramonlarning   ruhiy   holatlarini,   ular   duch   kelgan   ziddiyatlarni
chuqur   ifodalaydi.   Yozuvchi   o‘zining   adabiy   tilida   xalqning   ma'naviy   qadriyatlari,
jamiyatdagi inqilobiy jarayonlar va shaxsiy haqiqatni aniqlashga intiladi. Shu tariqa,
uning asarlari faqat badiiy adabiyot sifatida emas, balki tarixiy va ijtimoiy tadqiqotlar
uchun ham muhim manba hisoblanadi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Abdulla   Qodiriy   asarlari   o‘zining   siyosiy   va   ijtimoiy
tanqidiy   yondashuvi,   ma'naviy   qadriyatlarni   ifodalashdagi   yuksak   mahorati   va
qahramonlarining  ichki  kurashlarini   tasvirlashdagi   murakkabligi  bilan  ajralib  turadi.
Uning   asarlari   nafaqat   o‘z   davrining   ijtimoiy   holatini   aks   ettiradi,   balki   jamiyatni
taraqqiyotga undaydi, o‘quvchida chuqur mulohaza va fikr yuritish talab qiladi.
Abdulla Qodiriy asarlari o‘zining siyosiy va ijtimoiy tanqidiy yondashuvi, 
ma'naviy qadriyatlarni ifodalashdagi yuksak mahorati va qahramonlarining ichki 
kurashlarini tasvirlashdagi murakkabligi bilan ajralib turadi. Uning asarlari nafaqat 
o‘z davrining ijtimoiy holatini aks ettiradi, balki jamiyatni taraqqiyotga undaydi, 
o‘quvchida chuqur mulohaza va fikr yuritish talab qiladi. 
25 Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
1. Qodiriy, A. (1991). O‘tkan kunlar. Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
2. Qodiriy, A. (1990). Mehrobdan chayon. Toshkent: Sharq nashriyoti.
3.  Hamidov,   N.  (2006).  Abdulla   Qodiriy   va  uning   asarlarining  ma'naviy   yuksalishi.
Toshkent: Akademnashr.
4.   Mahmudov,   R.   (2003).   Abdulla   Qodiriy   asarlaridagi   ma'naviy   qadriyatlar.
Toshkent: Fan nashriyoti.
5.   Mirzaev,   A.   (2004).   Qodiriy   asarlarining   siyosiy-ijtimoiy   tahlili.   Toshkent:
O‘qituvchi nashriyoti.
6.   Xojaniyazov,   M.   (2000).   Abdulla   Qodiriy   va   uning   adabiy   merosi.   Toshkent:
Sharq nashriyoti.
7.   Rahimov,   S.   (2005).   Abdulla   Qodiriy   va   o‘zbek   romanchiligi.   Toshkent:
Ma'naviyat nashriyoti.
8.   Ergashev,   A.   (2001).   Qodiriy   asarlarining   badiiy   uslubi   va   uning   o‘ziga   xosligi.
Toshkent: Adabiyot nashriyoti.
9.   Islomov,   T.   (2007).   O‘zbek   adabiyotida   Abdulla   Qodiriy.   Toshkent:   O‘zbekiston
nashriyoti.
10. Salimov, B. (2009). Abdulla Qodiriy va zamonasi. Toshkent: Yangi nashr.
11. Baxtiyorov, S. (2010). Abdulla Qodiriy va uning shaxsiyati. Toshkent: O‘qituvchi
nashriyoti.
12.   To‘xtasinov,   K.   (2012).   Abdulla   Qodiriy   asarlaridagi   milliy   g‘oya.   Toshkent:
Sharq nashriyoti.
13. Yusufov, D. (2013). Abdulla Qodiriy: Adabiy meros va uning ijtimoiy ahamiyati.
Toshkent: Fan nashriyoti.
14.   Usmonov,   F.   (2015).   Qodiriy   asarlarining   tarixi   va   estetikasi.   Toshkent:
Akademnashr.
15.   Abdullayev,   A.   (2017).   Qodiriy   asarlarida   milliy   madaniyatning   aks   ettirilishi.
Toshkent: Ma'naviyat nashriyoti.
16. Qodiriy, A. (1991). O‘tkan kunlar. Toshkent: O‘qituvchi nashriyoti.
26 Foydalanilgan saytlar ro‘yxati
1. https://www.kutubxona.uz     – O‘zbekiston Milliy Kutubxonasi resurslari
2. https://www.adabiyot.uz     – O‘zbekiston adabiyotining onlayn resurslari
3. https://www.nashriyot.uz     – O‘zbekiston nashriyotlari va kitob savdosi
4. https://www.ziyonet.uz     – Ziyonet portali, ilmiy va adabiy ma'lumotlar
5. https://www.sanoat.uz      –   O‘zbekiston   sanoat   va   adabiyotining   rivojlanishi   haqida
materiallar
6. https://www.sherlar.uz     – O‘zbekiston shoirlari va ularning asarlari
7. https://www.islam.uz     – Islom diniga oid ilmiy resurslar
8. https://www.ilm.uz     – Ilm-fan va ta'lim sohasidagi yangiliklar
9. https://www.o‘zbek.uz     – O‘zbekiston Respublikasi rasmiy sayti
10. https://www.madaniyat.uz     – O‘zbekiston madaniyati va san'ati portali
11. https://www.orient.uz     – Sharq va O‘zbekiston tarixiga oid resurslar
12. https://www.mashrab.uz     – O‘zbek adabiyotiga oid maqolalar va izohlar
13. https://www.bilimlar.uz     – Ta'lim va ilmiy maqolalar portali
14. https://www.adabiyot.uz     – O‘zbekiston yozuvchilari va ularning asarlari
15. https://www.kitobxon.uz      –   Kitoblar   va   adabiy   materiallarni   onlayn   ko‘rish   va
o‘rganish sayti.
27

Abdulla Qodiriy nasriy asarlarining gʻoyaviy badiiy xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha