Abu ali ibn Sinoning adabiy faoliyati

Abu ali ibn Sinoning adabiy faoliyati 
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………….3
I.BOB.   ABU ALI IBN SINONING ADABIYOTGA QO‘SHGAN HISSASI.
1.1.   Ibn Sinoning adabiyotdagi o'rni va ilmiy ishlari……………………………….5
1.2.   Falsafiy va ilmiy asarlari orqali adabiyotga ta'siri……………………………..7
II.BOB.   IBN SINONING ASARLARI VA ULARNING ADABIY XUSUSI-
YATLARI.
2.1.  She’riy va badiiy asarlarining uslubi…………………………………………12
2.2.  Proza asarlaridagi adabiy usullar va o'ziga xoslik……………………………14
II.BOB.   IBN SINONING ADABIY MEROSI VA UNING ZAMONAVIY 
TADQIQOTLARIDA O‘RNI.
3.1.  Ibn Sinoning adabiy merosini o'rganishning ahamiyati……………………...18
3.2.  Ibn Sinoning asarlari va ularning bugungi adabiyotshunoslikda roli………...20
XULOSA …………………………………………………………………………24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ………………………………………..27
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi :   “Buyuk   alloma   va   adiblarimiz,
azizavliyolarimizning   bebaho   merosi,   yengilmas   sarkarda   va   arboblarimizning
jasoratini   yoshlar   ongiga   singdirish,   ularda   milliy   g‘urur   va   iftixor   tuyg‘ularini
kuchaytirishga alohida e’tibor qaratishimiz kerak”.  Shavkat Mirziyoyev
Abu   Ali   Ibn   Sinoning   adabiy   faoliyati   nafaqat   o‘z   zamonida,   balki   hozirgi
kunda ham o‘ta dolzarb bo‘lib qolmoqda. Uning asarlari ilm-fan, falsafa, tibbiyot,
musiqa  va  lingvistikani   o‘zida  mujassam   etgan  bo‘lib,  ularning  adabiyotga  ta’siri
bugungi   kundagi   ilmiy   izlanishlarga,   o‘qituvchilar   va   talabalarga   katta   turtki
bo‘lmoqda.   Ibn   Sinoning   adabiy   merosi   juda   keng   va   ko‘p   qirrali   bo‘lib,   u   faqat
ilm-fan   sohalarida   emas,   balki   adabiyotning   rivojlanishida   ham   muhim   rol
o‘ynagan. U o‘z asarlarida nafaqat falsafiy va ilmiy g‘oyalarni ifodalab, balki til va
nutqning nozikliklarini, so‘zlarning ma’nolarini chuqur tahlil qilgan.
Ibn   Sinoning   adabiy   faoliyatining   dolzarbligi,   birinchi   navbatda,   uning
zamonaviy   ilmiy   qarashlarga   va   jahon   adabiyotiga   qo‘shgan   hissasidan   kelib
chiqadi.   Uning   asarlari   nafaqat   o‘z   davrida   ilm-fan,   falsafa   va   tibbiyotning
rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatgan, balki ularning bugungi kunda ham zamonaviy
ilmiy   tafakkurga   ta’sir   qilishi   ajablanarli   emas.   Ayniqsa,   Ibn   Sino   falsafa   va
adabiyot   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   chuqur   anglab,   adabiyot   orqali   insoniyatning
ma’naviy   taraqqiyotini   izohlashga   harakat   qilgan.   Uning   asarlari,   nafaqat
tabiatshunoslik yoki falsafa, balki estetik nuqtai nazardan ham yuqori baholanishi
kerak.   Ibn   Sinoning   adabiyotdagi   yondashuvlari,   uning   so‘z   va   ma’no   haqida
o‘ylash tarzi hozirgi kunda ham muhim ahamiyatga ega. Ikkinchidan, Ibn Sinoning
adabiy faoliyatining dolzarbligi, uning ilm-fan va madaniyatga bo‘lgan ulkan hissa
qo‘shganligidan   kelib   chiqadi.   U   o‘zining   eng   mashhur   asarlaridan   biri   bo‘lgan
«Kitob   al-Shifa»   va   «Kitob   al-Najat»   kabi   asarlarda,   faqat   ilmiy   masalalar   bilan
cheklanib   qolmagan,   balki   so‘zning   kuchi,   uning   tabiatiga   oid   falsafiy   qarashlar
2 orqali   adabiyotga   yangi   yondashuvlar   kiritgan.   Ibn   Sinoning   ilmiy   tafakkuri,
adabiyotga   bilimni   va   aqldan   tashqari   ruhiy   tajribani   kiritish   imkonini   berdi.   U
adabiyot   orqali   nafaqat   ongni   shakllantirish,   balki   inson   qalbini   ham   o‘rganishga
harakat qildi.
Ibn Sinoning adabiy faoliyatining dolzarbligi shundan iboratki, uning asarlari
nafaqat   o‘zining  zamonidagi   ilmiy  va  madaniy   muhitga,   balki   keyingi   avlodlarga
ham   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.   U   o‘zining   falsafiy,   ilmiy   va   adabiy   g‘oyalari   bilan
nafaqat   Sharq,   balki   G‘arb   olamida   ham   e’tibor   qozongan.   Ibn   Sinoning   adabiy
merosi   bugungi   kunda   ham   keng   o‘rganilmoqda,   uning   fikrlari   va   g‘oyalari
adabiyotning   rivojlanishiga,   ilmiy   izlanishlarga,   shuningdek,   tilshunoslik   va
lingvistika sohalariga yangicha yondashuvlarni olib kelgan.
Shuningdek,   Ibn   Sinoning   adabiyotdagi   dolzarbligi   uning   ilm-fan   va
adabiyotdagi mutlaq yuksaklikka erishganligi bilan ham bog‘liq. Uning asarlarida
aniq va aniq bo‘lgan fikrlar, yuqori darajadagi mantiqiy va falsafiy mushohadalar,
so‘z va ma’nolarni aniq ifodalash maqsadida yaratilgan. Ibn Sino, har bir so‘zning
ma’nosi, uning o‘zaro aloqasi va mantiqiy o‘rinlari haqida chuqur o‘ylab, o‘zining
adabiy   uslubini   shakllantirgan.   Bu   yondashuv,   hozirgi   kunda   ham   ilm-fan   va
adabiyotda   ahamiyatli   va   zarur   bo‘lgan   bir   jihatdir.   Shuningdek,   Ibn   Sinoning
adabiy faoliyati  tilning o‘ziga xos  xususiyatlarini, uning ishlatilishini,  so‘zlarning
ma’nosini   va   jismoniy   va   ruhiy   jarayonlarni   tasvirlashda   qanday   o‘rin   tutishini
ham yoritib bergan.
Kurs   ishining   maqsadi :   Abu   Ali   Ibn   Sinoning   adabiy   faoliyatini
o‘rganishning   maqsadi,   uning   ilmiy   va   adabiy   merosini   to‘liq   anglash   va   uning
insoniyat   madaniyati,   ilm-fan,   falsafa   va   adabiyotga   qo‘shgan   hissasini
baholashdan iboratdir. Ibn Sino faqat tibbiyot yoki falsafaning buyuk ajdodi emas,
balki uning adabiyotga ta’siri ham o‘ta muhimdir. 
3 Kurs   ishining   vazifasi :   Abu   Ali   Ibn   Sinoning   adabiy   faoliyatini
o‘rganishning vazifasi uning ilmiy, falsafiy va adabiy merosini tahlil qilish, uning
adabiyotga   qanday   ta’sir   ko‘rsatganini   va   uning   g‘oyalari   qanday   rivojlanib,
hozirgi   kunda   qanday   dolzarb   ahamiyatga   ega   ekanligini   aniqlashdir.   Bu   vazifa,
Ibn   Sinoning   adabiy   faoliyatini   nafaqat   o‘z   zamonida,   balki   hozirgi   davrda   ham
qanday o‘rganilishi va qabul qilinishi kerakligini tushunishga qaratilgan.
Kurs ishining tarkiniy tuzilmasi :Ushbu kurs ishi 3 ta bob,6 ta reja,xulosa va
foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan.
4 I.BOB.   ABU ALI IBN SINONING ADABIYOTGA QO‘SHGAN HISSASI.
1.1.   Ibn Sinoning adabiyotdagi o'rni va ilmiy ishlari.
Abu   Ali   Ibn   Sino   (980–1037)   o'zining   bilimdonligi,   ilm-fan   va   falsafadagi
yuksak   salohiyati   bilan   jahon   ilmiy   merosiga   katta   hissa   qo'shgan   buyuk
mutafakkir,   shifokor,   faylasuf   va   adibdir.   U   nafaqat   falsafiy,   tibbiyot   va   ilmiy
asarlari   bilan   mashhur   bo'lib,   balki   o'z   davrining   adabiy   hayotida   ham   o'zining
alohida   o'rnini   egallagan.   Ibn   Sino   adabiyotda   o'zining   falsafiy   qarashlari,   ilmiy
ishlari   va   san'ati   orqali   yirik   iz   qoldirgan.   Uning   adabiy   faoliyati   faqatgina   ilmiy
yutuqlarini   ifodalashga   emas,   balki   o'zining   til   va   so'z   san'ati   orqali   ma'naviy   va
falsafiy g'oyalarini keng ommaga etkazishga xizmat qilgan.
Ibn Sinoning Adabiyotdagi O‘rni
Ibn   Sino   o'z   faoliyatining   barcha   sohalarida   -   falsafiya,   tibbiyot,
matematikada   bo'lgani   kabi,   adabiyotda   ham   yuksak   darajada   ta'sir   ko'rsatgan.
Uning   adabiy   faoliyati   juda   ko'p   qirrali   bo'lib,   u   ilmiy   va   badiiy   asarlar   yaratish
bilan birga, ilmiy ma'lumotlarni ommalashtirishga ham katta ahamiyat bergan. Ibn
Sinoning adabiy o‘rni, asosan, uning asarlarining falsafiy va ilmiy mazmuni bilan
bog‘liq bo‘lgan.
Ibn Sinoning adabiyotdagi yirik o‘rni, uning yozma asarlarida ilmiy bilimlarni
chuqur, aniq va odatda oddiy so‘zlar bilan ifodalashga bo‘lgan harakatida namoyon
bo‘ladi.   Bu   uning   adabiyotga   qo‘shgan   katta   hissasini   tashkil   etadi.   U   ilmiy
asarlarda   murakkab   falsafiy   tushunchalarni   oddiy,   tushunarli   va   keng   auditoriya
uchun   mavjud   qilib   berish   orqali   adabiyotda   yangi   bir   uslubni   yaratdi.   Bu   uslub,
o‘ziga   xos   tarzda   ilmiy   aniq,   lekin   shu   bilan   birga   badiiy   va   zamonaviy   edilar
uchun o‘qilishi oson bo‘lgan edi.
Ilmiy Asarlari va ularning Adabiy Ta’siri
Ibn   Sinoning   ilmiy   asarlari,   asosan,   falsafiy,   tibbiy,   astronomik   va   mantiqiy
masalalarni qamrab oladi. Biroq, uning adabiyotga bo‘lgan ta’siri ilmiy asarlarida
5 mujassam   bo‘lib,   ular   ko‘plab   badiiy   xususiyatlar   bilan   boyitilgan.   Ibn   Sinoning
falsafiy qarashlari  va ilmiy yondoshuvlari, asosan, avlodlarga ta’sir  ko‘rsatgan va
keyingi   avlodlarga   bilimlarni   vaqti-vaqti   bilan   yangilab   berishda   qo‘llanilgan.
Uning   «Kitob   al-Shifo»   (Shifo   kitobi)   va   «Kitob   al-Najat»   (Najot   kitobi)   kabi
asarlari   falsafaning   muhim   masalalariga   bag‘ishlangan,   lekin   ular   adabiyotdan
ajralib   chiqmaydi,   chunki   Ibn   Sinoning   ilmiy   g‘oyalari   va   falsafiy   tushunchalari
badiiy   ifodalar   orqali   o‘quvchi   bilan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   muloqotga   kirishadi.   Ibn
Sinoning ilmiy asarlari o‘zining adabiy tuzilishi, bayoni va tushunishdagi o‘zgacha
uslubi bilan ajralib turadi.
Ibn   Sinoning   ilmiy   asarlari   o‘z   vaqtida   faqat   ilmiy   maqsadlar   uchun   emas,
balki   badiiy   ilhom   olish   va   ma’naviy   taraqqiyot   uchun   ham   manba   sifatida
ishlatilgan. «Kitob al-Shifo»da ishlatilgan til ilmiy, falsafiy va psixologik jihatdan
boy   bo‘lib,   uning   badiiy   uslubi   keng   o‘quvchilar   uchun   ochiq   edi.   Ibn   Sino
asarlarida   tibbiyot,   astronomiya,   matematika   va   falsafiy   muammolarni   yoritish
bilan birga, bu sohalarda xalq og‘zaki adabiyotiga oid iboralar, hikmatli so‘zlar va
misollar   ham   ishlatilgan.   Uning   asarlari   murakkab   ilmiy   fikrlarni   qisqacha,   lekin
tushunarli   tarzda   bayon   etishga   qaratilgan,   bu   esa   o‘z   navbatida   adabiyotning
ommalashishiga, keng auditoriyaga ta’sir etishiga olib kelgan.
Ibn   Sinoning   ilmiy   merosi   faqatgina   uning   original   asarlari   bilan   cheklanib
qolmagan,   balki   u   ko‘plab   qadimiy   yunon   va   islom   falsafiy   asarlarini   arab   tiliga
tarjima   qilgan.   Bu   tarjimalar   nafaqat   ilmiy   ma’lumotlar   tarqatilishiga   xizmat
qilgan, balki yangi badiiy uslubni yaratishda ham yordam bergan. Ibn Sino nafaqat
ilmiy   ishlardan,   balki   badiiy   asarlarning   tarjimasi   orqali   ham   adabiyotga   katta
ta’sir ko‘rsatgan. Uning tarjima faoliyati, ayniqsa, Aristotel, Plotin, Ptolemey kabi
mashhur   yunon   faylasuflarining   asarlarini   o‘rganish   orqali   islom   falsafasi   va
adabiyotining rivojlanishiga turtki bo‘lgan.
6 Tarjima   qilishda   Ibn   Sino   har   doim   matnlarning   ilmiy   mohiyatini   saqlab
qolish   bilan   birga,   ularning   badiiy   shaklini   ham   yuksaltirishga   harakat   qilgan.   U
o‘z   tarjimalarida   original   matnlarning   falsafiy   mazmunini   aniq   va   sodda   tarzda
bayon   qilishni   maqsad   qilgan.   Shu   tariqa,   Ibn   Sino   o‘zining   tarjimonlik   faoliyati
orqali   nafaqat   ilmiy   bilimlarni,   balki   badiiy   va   estetik   fikrlarni   ham   tarqatishga
muvaffaq bo‘lgan.
Ibn   Sinoning   falsafiy   g‘oyalari   uning   adabiyotdagi   o‘rnini   yanada
mustahkamladi.   Uning   falsafasi,   ayniqsa,   neoplatonizm,   aristotelizm   va   islomiy
tafakkurning   uyg‘unlashuviga   asoslangan.   Ibn   Sino   o‘zining   falsafiy   qarashlarini
aniq va tushunarli tarzda ifodalashga harakat qilgan. Bu qarashlar o‘z vaqtida o‘ta
yangi va noan’anaviy bo‘lgan, chunki u barcha ilmiy va falsafiy g‘oyalarni ruhiy
va ma’naviy taraqqiyotga olib keluvchi omil sifatida ko‘rgan. Ibn Sinoning fikriga
ko‘ra,   insonning   asosiy   vazifasi   ma’rifat   va   bilim   olish   orqali   o‘zining   haqiqiy
tabiati va maqsadlarini anglashdir.
Bu   g‘oyalar   Ibn   Sinoning   adabiy   asarlarida   alohida   aks   etgan.   Uning
asarlarida ilm-fan va falsafani  badiiy so‘zlar orqali tushuntirishga bo‘lgan intilish
uning adabiyotga qo‘shgan katta hissasini tashkil etadi. Ibn Sinoning adabiy uslubi,
ayniqsa,   yuqori   falsafiy   g‘oyalarni   oddiy   til   orqali   ifodalashga   asoslangan.   Bu
uslub   o‘zining   soddaligi   va   yengilligi   bilan   ajralib   turadi,   shu   bilan   birga,
o‘quvchini ilmiy va ma’naviy yo‘nalishda o‘ylashga undaydi.
Ibn Sinoning tibbiyotga oid asarlari  ham  adabiyotga ta’sir  o‘tkazgan.  U «al-
Qonun fi at-Tibb» (Tibb qonuni) asarini yaratgan, bu asar tibbiyot sohasidagi eng
yirik   ilmiy   qo‘llanmalardan   biri   hisoblanadi.   U   ushbu   asarida   nafaqat   tibbiy
bilimlarni, balki inson salomatligi  va ruhiyatiga oid falsafiy g‘oyalarni ham ilgari
surgan.   Ibn   Sino   tibbiyotda   nafaqat   ilmiy   bilimlarni   jamlagan,   balki   odamning
jismoniy va ma’naviy salomatligini o‘zaro bog‘laydigan falsafiy qarashlarni ilgari
surgan.   Uning   tibbiyotga   oid   asarlari   faqat   tibbiyot   sohasida   emas,   balki
7 adabiyotda   ham   ta’sir   qoldirgan,   chunki   uning   fikrlarida   ruh   va   tana,   bilim   va
hikmat o‘rtasidagi bog‘liqlik badiiy tasvirlar orqali ifodalangan.
1.2.   Falsafiy va ilmiy asarlari orqali adabiyotga ta'siri.
Abu   Ali   Ibn   Sino,   yoki   Avicenna,   o‘zining   falsafiy   va   ilmiy   merosi   orqali
insoniyat   tarixida   katta   iz   qoldirgan   buyuk   mutafakkirlaridan   biridir.   U   faqat
tibbiyot,   astronomiya,   matematika   va   falsafada   emas,   balki   adabiyotda   ham
o‘zining   g‘oyalarini   ifodalagan   va   yirik   ta’sir   ko‘rsatgan.   Ibn   Sino   adabiyotga
ta’sirini   nafaqat   yozgan   asarlari   bilan,   balki   ularning   ifodalash   usullari,   ma’naviy
va   falsafiy   g‘oyalari   orqali   ham   qo‘shgan.   Uning   falsafiy   va   ilmiy   asarlari,
zamonaviy   ilm-fanning   asoslarini   yaratishda   muhim   rol   o‘ynagan,   ayni   paytda
ularni adabiyotga o‘ziga xos ta’sir bilan boyitgan.
Ibn   Sinoning   ilmiy   va   falsafiy   asarlari   faqat   ilm-fan   uchun   emas,   balki   o‘z
davrining adabiy rivojlanishi uchun ham katta ahamiyatga ega edi. Uning asarlari
o‘zida   badiiy   san’atni,   aniq   ilmiy   bilimlarni,   hamda   insonning   ma’naviy
taraqqiyoti   va   ruhiyatiga   oid   g‘oyalarni   birlashtirgan.   U   o‘z   asarlarida   fanning
yuqori saviyasini saqlagan holda, ularni o‘quvchilar uchun oson tushunarli va keng
ommaga   ta’sirli   qilib   taqdim   etgan.   Bu,   Ibn   Sinoning   adabiyotga   qo‘shgan   katta
hissasini tashkil etadi.
Abu   Ali   Ibn   Sinoning   «Kitob   al-Shifo»   (Shifo   Kitobi)   va   «Kitob   al-Najat»
(Najot Kitobi) kabi falsafiy asarlari, ilmiy va badiiy jihatdan juda boy bo‘lib, ularni
o‘qish nafaqat ilmiy, balki estetik zavq olishni ham o‘z ichiga olgan. Ibn Sinoning
ushbu asarlari falsafiy masalalarni muhokama qilishda adabiy uslubdan foydalanib,
ilmiy fikrlarni o‘ziga xos san’atlarga o‘zgartirgan. Uning ishlari, falsafani, tibbiyot
va  boshqa   ilmiy   sohalarni   adabiyotga  taqdim   etishda   yangi   bir   uslub  yaratdi.   Ibn
Sinoning asarlarida badiiy tasvir va ilmiy tahlilning uyg‘unlashuvi bor edi. U bilim
va   tafakkur   olamiga   qiziqqan   kishilarni   nafaqat   o‘zining   aql   va   bilimlari   bilan,
balki so‘z san’ati bilan ham o‘ziga jalb etgan.
8 Ibn   Sinoning   ilmiy   faoliyatida   adabiyotga   ta’sir   ko‘rsatuvchi   yana   bir   jihat
uning   tarjimonlik   faoliyatida   yotadi.   U   ko‘plab   qadimgi   yunon   faylasuflari,
ayniqsa, Aristotel va Plotinning asarlarini arab tiliga tarjima qilgan. Bu tarjimalar,
nafaqat   ilmiy   bilimlarning   tarqalishiga,   balki   adabiyotning   yangi   shakllarini
yaratishga   ham   turtki   bo‘lgan.   Ibn   Sinoning   tarjimalari   orqali   qadimiy   yunon
falsafasining   maqsadlari,   ularning   badiiy   ifodasi   va   ilmiy   yondoshuvlarini   arab
adabiyotiga kiritdi. Shu tariqa, Ibn Sino faqat ilmiy tarjima qilish bilan cheklanib
qolmay,   balki   adabiyotda   yangi   uslublar   yaratishga   yordam   bergan.   Tarjima
qilishda   Ibn   Sino   original   matnlarni   to‘g‘ri,   aniq   va   ishonchli   tarzda   yetkazishga
harakat   qilgan.   Bu   tarjimalarda,   ayniqsa,   badiiy   tasvirlar   va   estetik   yondoshuvlar
o‘z o‘rnini topgan.
Ibn   Sinoning   ilmiy   va   falsafiy   asarlari   adabiyotga   nafaqat   ilmiy
yondoshuvlarni,   balki   insoniyatning   ma’naviy   va   falsafiy   taraqqiyotini   o‘rgatish
orqali  ta’sir ko‘rsatgan. U adabiyotga ta’sir etishda ilm va falsafani  oddiy so‘zlar
orqali   bayon   etishning   o‘ziga   xos   uslubini   yaratgan.   Uning   asarlarida   ilmiy
tushunchalar   oddiy,   sodda   va   samarali   tarzda   taqdim   etilgan,   bu   esa   o‘quvchini
faqat   bilim   olishga   emas,   balki   fikr   va   tafakkurga   ham   o‘rgatgan.   Ibn   Sinoning
asarlari,  o‘z   davrida,   nafaqat   ilmiy   hamda  adabiy   doiralarda,   balki   keng  ommaga
ham ta’sir o‘tkazgan. Uning ilmiy g‘oyalari va falsafiy qarashlari, o‘sha davrning
eng yirik mutafakkirlarini va adiblarini ilhomlantirgan.
Ibn   Sinoning   falsafiy   va   ilmiy   asarlari,   adabiyotda   o‘zining   alohida   o‘rnini
egallagan.  U o‘z  asarlarini  ilmiy va  badiiy jihatdan  mukammal  qilib,  ularni   faqat
ilmiy   muammolarni   hal   qilish   uchun   emas,   balki   insoniyatning   umumiy
taraqqiyotiga   qo‘shgan   hissasini   ifodalash   uchun   yozgan.   Ibn   Sinoning   asarlari
nafaqat   ilmiy   manba   sifatida   qimmatli,   balki   ularning   badiiy   va   estetik   jihatlari
ham   juda   katta   ahamiyatga   ega.   Uning   ilmiy   ishlari   orqali   adabiyotga   ta’siri,
9 o‘zining   g‘oyalarini   keng   ommaga   etkazishda   bo‘lgani   kabi,   o‘z   vaqtida   ham,
hozirgi kunda ham insoniyatni o‘ylashga, yangi bilimlarni qabul qilishga undaydi.
Ibn   Sinoning   ilm-fan   va   falsafaga   qo‘shgan   hissasi,   uning   adabiyotga   ta’siri
bilan mustahkamlangan. U ilmiy asarlarda ilm va san’atni birlashtirishga muvaffaq
bo‘lgan,   shu   orqali   o‘zining   yirik   adabiy   merosini   yaratgan.   Uning   adabiyotdagi
o‘rni,   ayniqsa,   uning   asarlarida   ilmiy,   falsafiy   va   badiiy   yondoshuvlarni
uyg‘unlashtirishga   asoslangan.   Ibn   Sinoning   ilmiy   va   falsafiy   asarlari   faqat   ilmiy
muammolarni   yechishda   emas,   balki   inson   ruhiyatining   yuksalishiga   ham   xizmat
qilgan.
Ibn  Sinoning  adabiyotga  ta’siri   ko‘plab   mutafakkirlar,  shifokorlar   va  adiblar
uchun   ilhom   manbaiga   aylangan.   Uning   asarlari,   ilmiy   yondoshuvlarning   badiiy
shakllarda   ifodalanishi,   o‘sha   davrning   adabiy   oqimlariga   yangi   bir   nuqtai   nazar
kiritgan. Ibn Sinoning adabiyotga ta’siri, nafaqat o‘z davrida, balki keyingi asrlarda
ham o‘z ahamiyatini saqlagan. Uning ilmiy va falsafiy asarlari, hozirgi kunda ham
ilm-fan va adabiyotning rivojlanishiga turtki bo‘lib xizmat qilmoqda.
Xulosa   qilib   aytganda,   Abu   Ali   Ibn   Sino   nafaqat   ilm-fan   sohasida,   balki
adabiyotda ham o‘zining buyuk ta’sirini qoldirgan. Uning ilmiy va falsafiy asarlari,
nafaqat   ilmiy   o‘quvchilarni,   balki   keng   ommani   ham   o‘ziga   jalb   etgan.   Ibn
Sinoning   adabiyotga   ta’siri   uning   asarlaridagi   ilmiy   g‘oyalar   va   falsafiy
qarashlarning badiiy shakllarda ifodalanishi orqali namoyon bo‘lgan. Uning ishlari,
ilm   va   san’atni   birlashtirishga   qaratilgan   yondoshuv   orqali,   adabiyotning
rivojlanishiga   katta   hissa   qo‘shgan.Ibn   Sino,   yoki   Avitsenna,   islom   falsafasi   va
ilmiy asarlarining muhim namoyandasi bo'lib, uning fikrlari adabiyotga keng ta'sir
ko'rsatgan.   U   o'z   asarlarida   falsafiy,   ilmiy   va   tibbiy   masalalarni   chuqur   o'rganib,
o'sha   davrning  ilmiy   tafakkurida   inqilobiy   o'zgarishlarga   olib   keldi.  Ibn   Sinoning
eng mashhur asarlaridan biri "Tib qonunlari" bo'lib, bu asar nafaqat tibbiyot, balki
adabiyot va falsafa sohalariga ham ta'sir ko'rsatdi. U o'z asarlarida insonning qadr-
10 qimmati, bilimning ahamiyati va tafakkur erkinligi kabi g'oyalarni ilgari surdi.Ibn
Sinoning   falsafiy   fikrlari,   xususan,   "Kitob   al-Shifa"   (Shifo   kitobi)   asarida   o'z
ifodasini   topadi.   Bu   asarda   u   bilish   jarayonini,   mantiqiy   fikrlashni   va   ilmiy
metodologiyani   muhokama   qiladi.   U   falsafiy   va   ilmiy   bilimlarni   birlashtirgan
holda,   ularda   izchil   yondashuvni   ta'minlaydi,   bu   esa   adabiyotda   mantiqiy   va
falsafiy   asoslarni   qidirishni   rag'batlantiradi.   Ibn   Sinoning   fikrlari,   ayniqsa,   o'z
zamonasidagi   adabiy   muhitni   shakllantirgan,   chunki   u   adabiyotda   falsafiy
ko'rinishlarning   paydo   bo'lishiga   olib   keldi.Uning   asarlarida   inson,   tabiat   va
mavjudlik   haqidagi   fikrlar,   adabiy   asarlarda   ham   ko'plab   tasvirlar   yaratishga
yordam   berdi.   Ibn   Sino,   inson   ruhining   tabiati   va   uning   aqliy   faoliyati   haqida
chuqur tafakkur yuritganligi  sababli, adabiyotda ruhiy holatlar  va insonning ichki
kechinmalari   tasvirining   yanada   boyishiga   sabab   bo'ldi.   U   adabiyotda   shaxsiy
tajribalar va ichki kechinmalarni ifodalash uchun qiziqarli motivlarni taklif etdi.Ibn
Sinoning   ta'siri,   unchalik   keng   tarqalgan   bo'lsa-da,   faqat   o'z   zamonasidagi
mualliflar   bilan   cheklanib   qolmadi.   U   keyingi   asrlar   davomida   ko'plab
mutafakkirlar   va   adiblar   tomonidan   o'z   asarlarida   qo'llanilishi   davom   etdi.
Masalan,   islom   olamida   Ibn   Sino   ta'sirida   ishlab   chiqilgan   falsafiy   g'oyalar,   o'z
zamonasidagi ko'plab adabiy asarlarda aks etgan. Bu adabiy asarlar, ayniqsa, sharq
adabiyotida,   insonning   o'zini   anglash   va   ruhiy   izlanishlar   mavzusida
boyitilgan.Shuningdek,   Ibn   Sinoning   ilmiy   asarlari,   adabiyotdagi   ilmiy   ta'sirni
kuchaytirgan.   U   ilmiy   metodologiyani   ishlab   chiqishda   va   ilmiy   bilimlarni   izchil
bayon   etishda   o'z   o'rnini   egallagan.   Uning   ilmiy   yondashuvi,   adabiyotda   ilmiy
mavzularni   qamrab   olish   va   ularni   jozibador   shaklda   ifodalashga   yordam   berdi.
Bu,   o'z   navbatida,   adabiyotda   ilmiy   va   falsafiy   fikrlarni   birlashtirishga   imkon
yaratdi.Ibn   Sinoning   adabiyotga   ta'siri,   nafaqat   islom   olamida,   balki   Evropa   ilm-
fanida   ham   ko'rinadi.   Uning   asarlari,   o'z   zamonasida   ko'plab   mutafakkirlar
tomonidan   o'rganilib,   keyinchalik   Yevropaning   Renessans   davrida   ham   o'z
11 ahamiyatini   saqlab   qoldi.   Ibn   Sinoning   ilmiy   va   falsafiy   g'oyalari,   o'sha   davrda
o'qituvchilar   va   adiblar   tomonidan   o'z   asarlarida   qo'llanildi,   bu   esa   adabiyotda
yangi   yo'nalishlar   va   tushunchalar   paydo   bo'lishiga   olib   keldi.Umuman   olganda,
Ibn   Sinoning   ilm-fan   va   adabiyotga   ta'siri   uning   falsafiy   va   ilmiy   asarlaridagi
g'oyalar   orqali   o'z   ifodasini   topdi.   U   nafaqat   o'z   zamonasidagi   fikrlar   va   adabiy
asarlar   uchun,   balki   keyingi   avlodlar   uchun   ham   ilhom   manbai   bo'lib   qoldi.   Ibn
Sinoning asarlari, adabiyotda inson ruhining, tajribalarining va ilmiy bilimlarning
chuqur   tasvirini   yaratishga   yordam   berdi,   bu   esa   adabiyotning   rivojlanishida
muhim   rol   o'ynadi.Ibn   Sinoning   o'ziga   xos   falsafiy   yondashuvi   va   ilmiy
metodologiyasi, adabiyotga ta'sir ko'rsatish bilan birga, zamonaviy tafakkur va ilm-
fanning asoslarini shakllantirishda ham muhim o'rin tutadi. Uning asarlarini o'qish
va   tahlil   qilish,   adabiyot   va   ilm-fanning   o'zaro   aloqalarini   yanada   chuqurroq
tushunishga yordam beradi. Ibn Sinoning g'oyalari, zamonaviy adabiyot va ilm-fan
uchun   qimmatli   manba   bo'lib   qolmoqda   va   ularning   ahamiyati   kelajak   avlodlar
uchun ham davom etadi.
12 II.BOB.   IBN SINONING ASARLARI VA ULARNING ADABIY
XUSUSIYATLARI.
2.1.She’riy va badiiy asarlarining uslubi.
Ibn Sinoning she’riy va badiiy asarlarining uslubi  – bu uning umumiy ilmiy
va falsafiy merosining eng ko'zga tashlanadigan, ta'sirchan va boy qirrasi. Abu Ali
Ibn   Sino   ko'plab   sohalarda,   xususan,   falsafa,   tibbiyot,   astronomiya,   va
matematikada   buyuk   yutuqlarga   erishgan   mutafakkir   bo‘lib,   u   adabiyotda   ham
o‘zining alohida o‘rniga ega. Uning adabiy asarlarida ilm-fan va badiiy san’at bir-
birini   to‘ldirgan,   fikrlarning   aniq   va   lo‘nda   ifodalanganligi   bilan   birga,   hissiy
jihatdan   ham   boyitilgan.   Ibn   Sinoning   she’riy   va   badiiy   uslubi   o‘zining   falsafiy
qarashlari,   ilmiy   g‘oyalari   va   ma’naviy   izlanishlarining   ifodasi   sifatida   ajralib
turadi.
Ibn Sinoning badiiy uslubi uning asarlarini o‘qishda ko‘plab yuzaga keladigan
ko‘p qirrali tafakkurni talab qiladi. She’rlarida, proza asarlarida va ilmiy asarlarida
bir xil falsafiy tushunchalar va g‘oyalar yoritilgan bo‘lsa-da, ularni ifodalash uslubi
har   doim   o‘ziga   xos,   ko‘p   qirrali   bo‘lgan.   Ibn   Sinoning   she’riy   asarlari   bilan
tanishish,   uni   adabiyotda   qanday   yuksak   mahorat   bilan   ishlaganligini   anglashga
yordam   beradi.   Ularning   uslubi   ko‘plab   tasviriy   vositalar,   misollar,   metaforalar,
taqqoslashlar   va   qat’iy   diniy   yoki   falsafiy   ma’nolarni   o‘z   ichiga   olgan   bo‘lib,   bu
asarlarni   o‘qishda   o‘quvchini   nafaqat   ilmga,   balki   chuqur   ma’naviy   va   estetik
tajribalarga ham chorlaydi.
Ibn Sinoning badiiy uslubi orqali u nafaqat ilmiy va falsafiy g‘oyalarini bayon
qilgan, balki o‘zining ruhiy va estetik qimmatini ham aks ettirgan. Uning badiiy va
ilmiy asarlarining uslubidagi  shaxsiy izlanishlari, ularning umumiy maqsadi  bilan
bog‘liq   edi   –   insonni   ilm   va   ma’rifat   orqali   yuksaltirish,   haqiqiy   ma’naviyatga
erishishga   undash.   Ibn   Sinoning   badiiy   uslubi,   ilm   va   falsafani   o‘zaro
uyg‘unlashtirib,   nafaqat   aqliy,   balki   his-tuyg‘ularni   ham   chalg‘itishga   xizmat
13 qilgan. Shu tariqa, Ibn Sinoning she’riy va badiiy asarlari nafaqat ilm-fan sohasiga,
balki insoniyatning ma’naviy izlanishlariga ham katta ta’sir ko‘rsatgan.
Ibn Sinoning she’riy asarlari ko‘plab zamonaviy tahlilchilar tomonidan uning
o‘z   davrida   o‘ziga   xos   she’riy   tafakkurini   ifodalovchi   asarlar   sifatida   baholanadi.
Ibn   Sinoning   she’riy   uslubi   ko‘plab   shakllarda   o‘z   aksini   topgan:   u   hikmatli
she’rlar, diniy mavzularda yozilgan she’rlar, falsafiy fikrlarni  ifodalovchi  she’rlar
bilan   ajralib   turadi.   Ayniqsa,   uning   she’rlarida   o‘ziga   xos   falsafiy   g‘oyalar   –
insonning dunyodagi o‘rni, uning maqsadi, hayot va o‘lim masalalari va ma’naviy
taraqqiyotning   ahamiyati   haqida   keng   tahlil   qilinadi.Badiiy   uslubda   Ibn   Sino
ko‘plab   tasviriy   vositalardan,   xususan,   metafora,   simvol,   taqqoslash   va   ironiya
kabi   adabiy   uslublardan   keng   foydalanadi.   Uning   she’riy   asarlarida   yuqori
intellektual   darajaga   erishganlikni   ko‘rish   mumkin,   ammo   shuning   bilan   birga,
she’rlar   o‘zining   estetik   jihatlari   bilan   ham   o‘quvchini   jalb   etadi.   Ibn   Sinoning
she’riy   asarlari   faqat   ilmiy   yoki   falsafiy   tushunchalarni   bayon   qilishga
qaratilmagan,   balki   o‘z   davrining   falsafiy   va   diniy   tafakkuriga   qimmatli   hissa
qo‘shgan.   Uning   she’rlarida   har   bir   so‘z,   har   bir   misra,   tasvir   va   taqqoslash
ko‘pincha chuqur ma’no va mazmunni anglatadi, bu esa o‘quvchini o‘zining ichki
dunyosiga, ma’naviy holatiga qiziqtiradi.
Ibn   Sinoning   she’riy   uslubining   yana   bir   muhim   jihati   uning   tafakkuridagi
muammolarni, xususan, mavjudlik, o‘lim, ma’naviy yuksalish va insonning xudoni
anglash   masalalarini   badiiy   shakllarda   aks   ettirishidir.   Uning   she’rlaridagi
metaforalar   va   simvollar   ko‘pincha   diniy,   falsafiy   va   badiiy   ma’nolarni
birlashtiradi. Ibn Sino o‘z she’rlarida mavjudlik va o‘limni taqqoslaydi, insonning
yer   yuzidagi   vaqtinchalik   mavjudligi   va   uning   umumbashariy   maqsadi   haqida
o‘ylaydi.   Shu   bilan   birga,   u   hayotdagi   izlanishlar   orqali   yaxshilikka,   haqiqatga
erishishga bo‘lgan ishonchini ifodalaydi.Ibn Sinoning badiiy uslubi o‘zining ilmiy
va   falsafiy   bilimlarini   o‘zida   jamlagan   holda,   ko‘plab   adabiy   janrlarni   o‘z   ichiga
14 olgan.   U   nafaqat   she’r   yaratgan,   balki   proza   asarlarida   ham   badiiy   uslubdan
foydalanib, o‘zining fikrlarini yanada kengroq ifodalagan. Ibn Sinoning badiiy va
ilmiy uslubi  faqat  ilm-fan va falsafaning aniq ifodalari  bilan cheklanib  qolmaydi,
balki   uning   asarlarida   badiiy   tasvirlar,   hikmatlar   va   aforizmlar   orqali   o‘quvchini
ma’naviy   o‘sishga,   shaxsiy   rivojlanishga   undaydi.Ibn   Sinoning   badiiy   asarlarida
muhim o‘rin tutadigan yana bir jihat – bu uning badiiy tilidan foydalanish uslubi.
Ibn   Sino   badiiy   tilni   nafaqat   fikrlarini   aniq   va   ravon   tarzda   ifodalash   uchun
ishlatadi, balki o‘zining g‘oyalari, falsafiy tushunchalari va ilmiy bilimlarini badiiy
shakllar   orqali   kengroq   auditoriyaga   yetkazadi.   U   o‘zining   ilmiy   asarlarida,
shuningdek,   badiiy   va   she’riy   asarlarini   yaratishda   tilning   kuchidan   samarali
foydalanadi. Ibn Sinoning badiiy uslubi va tilidan foydalanishdagi yuqori mahorat,
uning   asarlarini   o‘qishning   o‘ziga   xos   bir   estetik   tajribasini   yaratadi.   Uning
asarlaridagi   badiiy   tasvirlar,   ma’naviy   hikmatlar,   va   ilmiy   g‘oyalar   bir-birini
to‘ldiradi   va   adabiyotda   yangi   bir   o‘lchov   yaratadi.Ibn   Sinoning   she’riy   uslubi,
uning   falsafiy   g‘oyalarini   va   ilmiy   bilimlarini   adabiyotda   ilgari   surishga   xizmat
qilgan.   Uning   asarlari   o‘z   zamonasi   uchun   yangilik   bo‘lib,   ilmiy   va   badiiy
tafakkurning   uyg‘unlashuvi   orqali   adabiyotda   yangi   bir   yo‘nalish   yaratdi.   Ibn
Sinoning   she’riyatidagi   metaforalar   va   simvollar,   shuningdek,   uning   falsafiy
qarashlari o‘quvchini o‘zining ichki dunyosiga, fikr va his-tuyg‘ulariga jalb qiladi.
Uning she’riy  asarlari, ilmiy bilimsizlikni   yengib, badiiy  va estetik   yuksalishning
yo‘lini ko‘rsatadi. Ibn Sinoning she’riy uslubi va badiiy ifodasi, uning falsafiy va
ilmiy g‘oyalarining yuksak darajalarini ifodalaydi, va shu tariqa adabiyotga yangi
ma’no va mazmun kiritadi.
Ibn   Sinoning   badiiy   va   ilmiy   asarlarining   uslubi,   uning   adabiyotdagi   o‘rnini
mustahkamlashga   yordam   beradi.   Uning   she’riy   va   badiiy   ishlari   faqat   ilmiy
maqsadlarda   emas,   balki   estetik   va   ma’naviy   maqsadlarda   ham   o‘zining
ahamiyatini   saqlagan.   Shu   tariqa,   Ibn   Sinoning   she’riy   va   badiiy   uslubi,   uning
15 ilmiy va falsafiy g‘oyalarini keng ommaga yetkazishda muhim vosita bo‘lgan. Bu
uslub   adabiyotda   yangi   bir   sahifa   ochib,   ilm-fan,   falsafa   va   badiiyatni
uyg‘unlashtirgan.   Ibn   Sinoning   badiiy   va   ilmiy   uslubi   bugungi   kunda   ham
adabiyotshunoslar va ilm-fan olimlari tomonidan yuqori baholanadi.
2.2.Proza asarlaridagi adabiy usullar va o'ziga xoslik.
Abu Ali Ibn Sino (Avicenna) o‘zining ilmiy, falsafiy va badiiy faoliyati bilan
tanilgan buyuk mutafakkir va alloma bo‘lib, u nafaqat ilm-fanda, balki adabiyotda
ham o‘zining alohida izini qoldirgan. Ibn Sino tomonidan yaratilgan proza asarlari,
uning   adabiyotdagi   o‘rni   va   o‘ziga   xosligini   ko‘rsatadi.   Ibn   Sinoning   proza
asarlaridagi   adabiy   usullar   va   ularning   o‘ziga   xosligi,   uning   butun   ilmiy   va
ma’naviy   g‘oyalari   bilan   uyg‘unlashgan   holda,   o‘zining   noyob   yondoshuvini
ifodalagan.   Ibn   Sinoning   proza   asarlarini   tahlil   qilish,   uning   ilm-fan   va   falsafani
badiiy so‘z orqali qanday bayon etganini tushunishga yordam beradi. Uning proza
asarlaridagi   adabiy   usullarni   o‘rganish   orqali,   Ibn   Sinoning   badiiy   va   ilmiy
tafakkurining qanday bog‘lanishini ko‘rish mumkin.
Ibn   Sinoning   proza   asarlari,   shuningdek,   uning   falsafiy   va   ilmiy
dunyoqarashlari   bilan   bog‘liq   bo‘lib,   badiiy   usullar   orqali   murakkab   g‘oyalarni
o‘ziga   xos   tarzda   ifodalaydi.   Ularning   har   biri   nafaqat   ma’naviy,   balki   ilmiy
jihatdan   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Ibn   Sinoning   proza   asarlari   o‘zining
strukturasi,   maqsadi,   uslubi   va   falsafiy   muammolari   bilan   ajralib   turadi.   Proza
asarlaridagi   har   bir   uslubiy   element,   ularning   yuksak   ma’naviy   maqsadlariga
xizmat   qiladi,   ayni   vaqtda,   ularni   o‘qishda   o‘quvchini   chuqur   fikr   yuritishga   va
ma’naviy izlanishga undaydi.
Ibn   Sinoning   proza   asarlaridagi   adabiy   uslublar,   uning   ilmiy   va   falsafiy
qarashlarini   badiiy   shaklda   taqdim   etishga   qaratilgan.   Ayniqsa,   uning   proza
asarlaridagi yuqori darajadagi ilmiy tafakkur, oddiy o‘quvchi uchun ham tushunarli
bo‘lishi   uchun   to‘g‘ri   adabiy   usullar   bilan   ifodalangan.   Ibn   Sinoning   proza
16 asarlarida, shuningdek, badiiy ifodalar, tasvirlar, taqqoslashlar va metaforalar keng
qo‘llanilgan   bo‘lib,   bu   usullar   ilmiy   masalalarni   badiiy   shaklda   ochib   berishga
yordam beradi.
Ibn   Sinoning   proza   asarlarida   foydalanilgan   asosiy   adabiy   usullardan   biri
tasvirlashdir. Ibn Sino o‘zining ilmiy g‘oyalarini taqdim etishda, ularga to‘g‘ri va
aniq   tasvirlar   orqali   yondashgan.   Har   bir   tasvir   o‘ziga   xos   ma’no   va   mazmunni
anglatib,   o‘quvchini   chuqur   fikrlashga   undaydi.   Ibn   Sinoning   tasvirlash   uslubi
nafaqat  uning  ilmiy  g‘oyalarini,  balki  uning  ma’naviy  qiyofasini  ham   ifodalagan.
Uning tasvirlari ko‘pincha abstrakt falsafiy tushunchalarni badiiy shaklda ifodalash
uchun   ishlatilgan.   Ibn   Sinoning   badiiy   tasvirlari   orqali,   o‘quvchi   nafaqat   ilmiy
bilimlarni, balki o‘zining ichki dunyosini ham anglash imkoniyatiga ega bo‘ladi.
Metaforalar   va   simvollar   Ibn   Sinoning   proza   asarlarida   yana   bir   muhim
adabiy   vosita   bo‘lgan.   Ibn   Sino   o‘zining   falsafiy   g‘oyalarini,   ayniqsa,   abstrakt
tushunchalarni   ifodalashda,   ko‘plab   metaforalar   va   simvollarni   ishlatgan.
Metaforalar   orqali   Ibn   Sino   o‘z   asarlarida   murakkab   ilmiy   tushunchalarni   oson
tushuniladigan   shaklga   keltirgan.   Shu   bilan   birga,   Ibn   Sinoning   simvollar   orqali
ifodalangan   fikrlar,   o‘quvchiga   yangi   tafakkur   qilish   imkonini   beradi.   Har   bir
simvol   yoki   metafora,   Ibn   Sinoning   ilmiy   g‘oyalarini   yanada   boyitib,   ularning
badiiy   shaklda   ifodalanganligini   ta’minlaydi.   Metaforalar   va   simvollarning
maqsadi, nafaqat falsafiy tushunchalarni bayon qilish, balki ularni estetik jihatdan
boyitishdir.
Taqqoslash   usuli,   Ibn   Sinoning   proza   asarlaridagi   yana   bir   muhim   adabiy
vositadir.   Ibn   Sino   ko‘pincha   bir   narsani   boshqasi   bilan   taqqoslab,   o‘quvchiga
uning chuqur ma’nolarini anglashga  yordam  beradi. Bu usul, o‘quvchini  o‘zining
ilmiy   va   ma’naviy   izlanishlarida   yangi   qirralarni   kashf   qilishga   undaydi.
Taqqoslash   orqali   Ibn   Sino,   o‘zining   falsafiy   g‘oyalarini   kengroq   kontekstda
taqdim   etgan.   Ayniqsa,   uning   proza   asarlaridagi   taqqoslashlar,   ilmiy   va   falsafiy
17 jihatdan,   hamda   badiiy   shaklda   qanday   uyg‘unlashganligini   ko‘rsatadi.   Bu,   Ibn
Sinoning   o‘z   asarlarida   ilm-fan   va   badiiyatni   qanday   mukammal   tarzda
birlashtirganini ochib beradi.
Ibn   Sinoning   proza   asarlarida   o‘ziga   xos   stilistik   xususiyatlar   ham   mavjud.
Uning   proza   asarlari   ilmiy   tahlilni   badiiy   shaklda   ifodalashga   qaratilgan,   bu   esa
ularning   o‘ziga   xosligini   ta’minlaydi.   Ibn   Sinoning   stilistik   uslubi,   uning   ilmiy
g‘oyalarini o‘quvchiga oson va tushunarli tarzda yetkazishga yordam beradi. U o‘z
asarlarida   sodda   va   ravon   tildan   foydalanib,   ilmiy   tushunchalarni   o‘quvchilarga
aniq   va   to‘g‘ri   tarzda   yetkazishga   intilgan.   Bu   uslub,   uning   proza   asarlarining
o‘ziga xos xususiyatlarini yaratadi.
Bundan   tashqari,   Ibn   Sinoning   proza   asarlarida   dialektik   uslub   ham   o‘z
o‘rnini  topadi. Ibn Sino ilmiy va falsafiy g‘oyalarni  muhokama qilishda  dialektik
uslubni   ishlatgan.   U   o‘zining   falsafiy   va   ilmiy   izlanishlarida   qarama-qarshi
fikrlarni   o‘rganish   va   ular   orasidagi   o‘zaro   bog‘liqlikni   ko‘rsatishga   intilgan.   Bu,
uning   asarlarini   o‘qishda   o‘quvchini   yangicha   fikrlashga   undaydi.   Ibn   Sinoning
dialektik   uslubi,   uning   proza   asarlaridagi   ilmiy   va   falsafiy   g‘oyalarni   yanada
boyitib, ularni kengroq kontekstda tushunishga yordam beradi.
Ibn   Sinoning   proza   asarlarining   o‘ziga   xosligi   nafaqat   uning   adabiy
uslublarida,   balki   uning   maqsadlarida   ham   namoyon   bo‘ladi.   Ibn   Sinoning   proza
asarlari,  ilm-fan   va   falsafani   adabiyotda   qanday   uyg‘unlashtirish   kerakligi   haqida
bir o‘qituvchilik darsiga aylangan. U, ilm-fanni nafaqat aniq va lo‘nda ifodalashga
intilmaydi, balki ularning ma’naviy jihatlarini ham ko‘rsatishga harakat qiladi. Ibn
Sinoning   proza   asarlarida   ilmiy   tushunchalar   va   badiiy   tasvirlar   o‘rtasidagi
uyg‘unlik, uning o‘ziga xosligini va adabiyotdagi o‘rnini mustahkamlaydi.
Xulosa   qilib   aytganda,   Ibn   Sinoning   proza   asarlaridagi   adabiy   usullar   va
ularning   o‘ziga   xosligi,   uning   ilmiy   va   falsafiy   g‘oyalarini   badiiy   shaklda
ifodalashning   mukammal   misolidir.   Uning   proza   asarlarida   tasvirlash,   metafora,
18 simvol   va   taqqoslash   kabi   adabiy   usullar   orqali   ilmiy   va   falsafiy   g‘oyalar   keng
ommaga   yetkazilgan.   Ibn   Sinoning   stilistik   yondoshuvi,   dialektik   uslubi   va
ma’naviy   izlanishlari   uning   proza   asarlarini   o‘ziga   xos   va   ajralib   turadigan   qilib
yaratgan. Uning proza asarlaridagi adabiy usullar, ularning ilmiy, falsafiy va badiiy
jihatlaridagi   uyg‘unlikni   ta’minlagan   va   bu   orqali   Ibn   Sinoning   adabiyotdagi
o‘rnini mustahkamlagan.
19 II.BOB.   IBN SINONING ADABIY MEROSI VA UNING ZAMONAVIY
TADQIQOTLARIDA O‘RNI.
3.1.Ibn Sinoning adabiy merosini o'rganishning ahamiyati.
Ibn   Sinoning   adabiy   merosi   –   bu   uning   asarlarining   zamonaviy
adabiyotshunoslik  va  ilm-fan  sohalarida o‘rganilishiga  katta ahamiyat  beriladigan
qimmatli boylikdir. Abu Ali ibn Sino (Avicenna) o‘zining ilmiy, falsafiy va badiiy
faoliyati   orqali   insoniyat   merosiga   beqiyos   hissa   qo‘shgan.   Uning   adabiy  merosi,
nafaqat   o‘z   davrida,   balki   keyingi   asrlar   davomida   ham   ilmiy   tafakkur,   falsafa,
tibbiyot   va   adabiyotga   ta’sir   ko‘rsatgan.   Ibn   Sinoning   asarlarida   jamlangan
bilimlar,   uning   murakkab   va   ko‘p   qirrali   tafakkurini   o‘rganish,   nafaqat   tarixiy
jihatdan   muhim,   balki   zamonaviy   dunyoqarashlarga   ham   o‘zgarishlar   kiritishga
qodir.
Ibn   Sinoning   adabiy   merosini   o‘rganishning   ahamiyati   faqat   uning   falsafiy
g‘oyalarini   tushunish   bilan   cheklanmaydi.   Uning   adabiy   asarlari   o‘z   vaqtida   ilm-
fan va badiiyatni uyg‘unlashtirgan. Ibn Sino, o‘zining falsafiy va ilmiy g‘oyalarini
adabiy   shaklda   taqdim   etish   orqali,   o‘z   zamonasining   eng   ilg‘or   tafakkurini   aks
ettirgan.   Uning   asarlarida   ilm   va   badiiyat,   haqiqat   va   adolat,   ilmiy   bilim   va
ma’naviyat   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlik   ko‘rsatilgan.   Ibn   Sinoning   adabiy
merosini  o‘rganish, bu turli o‘zgarishlarning har  birini  aniqlashga,  ayniqsa,  uning
ijtimoiy, madaniy va ilmiy qarashlarini anglashga yordam beradi.
Ibn   Sinoning   adabiy   merosi   tarixiy   jihatdan   beqiyosdir,   chunki   u   o‘zining
asarlarida   o‘z   davrining   yuksak   ilmiy   va   madaniy   yutuqlarini   muhrlagan.   Ibn
Sinoning   falsafiy   va   ilmiy   g‘oyalari   adabiy   til   orqali   ifodalangan   bo‘lib,   uning
asarlari   nafaqat   ilmiy   darajada,   balki   ma’naviy   va   estetik   nuqtai   nazardan   ham
katta ahamiyatga ega.  Ibn Sinoning adabiy merosini  o‘rganish,  uning o‘z  davriga
va   undan   keyingi   asrlar   ilm-fani   va   adabiyotiga   qanday   ta’sir   ko‘rsatganini
aniqlash imkonini beradi.
20 Adabiyotshunoslik   nuqtai   nazaridan   Ibn   Sinoning   adabiy   merosini
o‘rganishning   yana   bir   ahamiyati   uning   madaniy   merosining   saqlanishida   yotadi.
Ibn Sino, Sharq va G‘arb adabiyotlarini o‘zaro bog‘lab, ilmiy va falsafiy g‘oyalarni
birlashtirgan.   Uning   asarlari   nafaqat   islom   olamida,   balki   G‘arbda   ham   keng
tarqalgan   va   yuqori   baholangan.   Ibn   Sinoning   asarlari,   ularning   ilmiy   va   adabiy
ahamiyatini o‘rganish, Sharq va G‘arb madaniyatlari o‘rtasidagi bog‘liqlikni, ilm-
fanning tarqalishini va uning ijtimoiy-hayotga ta’sirini tushunishga yordam beradi.
Ibn   Sinoning   adabiy   merosi,   uning   shaxsiy   intellektual   izlanishlarining
natijasidir.   U   ilm-fan   va   badiiyatning   an’anaviy   chegaralarini   buzib,   yangi
yo‘nalishlarni   yaratdi.   Uning   asarlari   juda   ko‘p   ijtimoiy   va   madaniy   o‘zgarishlar
bilan   bog‘liq   bo‘lib,   ularning   har   biri   zamonaviy   dunyoqarashni   shakllantirishda
katta ahamiyat  kasb etadi. Ibn Sinoning adabiy merosini o‘rganish, uning nafaqat
falsafiy   va   ilmiy   qarashlarini,   balki   insonning   ma’naviy   taraqqiyoti,   uning
tafakkuri   va   ruhiy   yuksalishi   haqidagi   fikrlarini   yanada   chuqurroq   anglash
imkonini beradi.
Ibn Sinoning adabiy merosidagi adabiy usullarni o‘rganish, uning adabiyotga
qo‘shgan hissasini  va uning asarlaridagi uslublarning o‘ziga xosligini tushunishga
yordam beradi. Ibn Sino, o‘zining asarlarida juda ko‘p adabiy uslublarni ishlatgan,
ular   orasida   retorika,   dialektika,   metafora,   tasvirlash   va   boshqa   ko‘plab   adabiy
vositalar   mavjud.   U   ilmiy   g‘oyalarni   badiiy   shaklda   ifodalash   orqali   o‘zining
murakkab   tafakkurini   oddiy   o‘quvchi   uchun   ham   tushunarli   qilib   qo‘ygan.   Ibn
Sinoning   asarlarida   ilmiy   va   falsafiy   muammolarni   badiiy   shaklda   yoritish   uning
adabiyotga bo‘lgan noyob yondoshuvini aks ettiradi.
Ibn   Sinoning   adabiy   merosini   o‘rganish,   nafaqat   uning   zamonasi,   balki
hozirgi   davrda   ham   qadrlanadi.   Uning   asarlari   zamonaviy   adabiyotshunoslikda
o‘ziga xos ahamiyatga ega, chunki ularning mazmuni va uslubi ko‘plab zamonaviy
ilmiy va badiiy g‘oyalarni o‘z ichiga oladi. Ibn Sinoning adabiy merosi, ilmiy va
21 falsafiy g‘oyalar, badiiy tasvirlar va ma’naviy qimmatlar orqali o‘quvchiga yuksak
tafakkur va ma’rifatga erishish imkoniyatini yaratadi.
Ibn   Sinoning  adabiy   merosini   o‘rganish,   uning   nafaqat   ilmiy,   balki   ijtimoiy,
madaniy   va   ma’naviy   ta’sirini   o‘rganishga   yordam   beradi.   Uning   asarlari   o‘z
zamonasining   ilmiy,   falsafiy   va   diniy   muammolarini   o‘zida   aks   ettirib,   shu   bilan
birga, insoniyat tarixining turli davrlarida ta’sir ko‘rsatgan. Ibn Sinoning asarlarini
o‘rganish,   uning   dunyoqarashini   va   adabiyotga   bo‘lgan   yondoshuvini   yanada
chuqurroq anglash imkoniyatini yaratadi. Uning adabiy merosida yashirin bo‘lgan
o‘ziga  xos g‘oyalar  va fikrlar  nafaqat  ilm-fan sohasiga,  balki  adabiyot, falsafa va
ma’naviyat sohalariga ham yuksak ta’sir ko‘rsatgan.
Ibn   Sinoning   adabiy   merosini   o‘rganish,   ilm-fan   va   madaniyatning
rivojlanishiga bo‘lgan ta’sirini yanada yaqqolroq ko‘rsatadi. Uning asarlari nafaqat
uning   zamonasi,   balki   kelajak   avlodlari   uchun   ham   bebaho   meros   bo‘lib,   ular
bugungi   kunda   ham   adabiyotshunoslar,   ilm-fan   olimlari   va   falsafiy   mutafakkirlar
tomonidan   o‘rganilmoqda.   Ibn   Sinoning   adabiy   merosi   –   bu   nafaqat   ilm-fan   va
badiiyatni   uyg‘unlashtirgan,   balki   insoniyatning   ma’naviy   rivojlanishiga   beqiyos
hissa qo‘shgan boylikdir.
Shu   sababli,   Ibn   Sinoning   adabiy   merosini   o‘rganishning   ahamiyati   nafaqat
tarixiy jihatlarda, balki  zamonaviy ilm-fan va  adabiyotda ham  katta rol  o‘ynaydi.
Uning asarlaridagi  falsafiy, ilmiy va ma’naviy g‘oyalar, hozirgi kunda ham  ilmiy
izlanishlar,   adabiy   tahlillar   va   madaniy   yondoshuvlar   uchun   muhim   asos   bo‘lib
xizmat   qilmoqda.   Ibn   Sinoning   adabiy   merosi   o‘zining   murakkabligi   va   ko‘p
qirraliligi   bilan   zamonaviy   adabiyotshunoslikda   yangi   ufqlarni   ochadi   va   uning
asarlariga   bo‘lgan   ilmiy   e’tibor   tobora   ortib   bormoqda.   Bu   adabiy   merosni
o‘rganish,   faqat   ilmiy   bilimlarni   kengaytirish   emas,   balki   insoniyatning   yuksak
ma’naviy qadriyatlarini anglashga olib keladi.
3.2.Ibn Sinoning asarlari va ularning bugungi adabiyotshunoslikda roli.
22 Abu Ali Ibn Sino (Avicenna) nafaqat o‘zining ilmiy yutuqlari bilan tanilgan,
balki   uning   adabiy   merosi   ham   ko‘p   asrlar   davomida   o‘rganilib   kelinmoqda.   Ibn
Sino   o‘zining   adabiy   asarlari   bilan   nafaqat   Sharq,   balki   G‘arb   adabiyotiga   ham
katta   ta’sir   ko‘rsatgan.   Uning   asarlari,   ilmiy   va   badiiy   g‘oyalarni   birlashtirib,
falsafiy, tibbiy, adabiy, etika va ma’naviyat sohalarini bir-biri bilan bog‘laydi. Ibn
Sinoning   asarlari   bugungi   adabiyotshunoslikda   o‘zining   yuqori   o‘rni   va
ahamiyatiga   ega   bo‘lib,   ularning   o‘rganilishi   ilm-fan,   falsafa   va   adabiyotning
yuksak ma’nolarini tushunish uchun katta imkoniyat yaratadi. Ibn Sinoning adabiy
asarlarining   bugungi   adabiyotshunoslikda   roli,   uning   nafaqat   ilmiy   tafakkurini,
balki o‘z zamonining ijtimoiy va madaniy tafakkurini ham aks ettiradi.
Ibn   Sinoning   asarlari,   asosan,   ilmiy   va   badiiy   g‘oyalar   o‘rtasidagi
bog‘liqlikni   o‘zida   mujassamlashtirgan.   Uning   asarlarida   tibbiyot,   falsafa,
psixologiya,   axloqshunoslik   va   boshqa   ko‘plab   sohalar   birlashtirilgan   bo‘lib,   bu
uning   adabiyotga   qo‘shgan   hissasining   beqiyosligini   ko‘rsatadi.   Ibn   Sinoning
asarlari   orqali   ilm-fan   va   badiiyatning,   falsafaning   va   ma’naviyatning   yuksak
darajadagi   uyg‘unlashganligini   ko‘rish   mumkin.   Uning   asarlarini   bugungi
adabiyotshunoslikda   o‘rganish,   nafaqat   ilm-fanning   rivojlanishiga,   balki   badiiy
tafakkurning   yangi   nuqtalarini   ochishga   ham   xizmat   qiladi.Ibn   Sinoning
asarlarining o‘rganilishi bugungi kunda adabiyotshunoslikda katta ahamiyatga ega.
Uning   falsafiy   va   ilmiy   asarlari   o‘zida   yuksak   badiiy   tasvirlarni,   metaforalarga
asoslangan   chuqur   g‘oyalarni,  shuningdek,  sodda  va  aniq ifodalarni  birlashtirgan.
Bu   uning   asarlarini   nafaqat   ilmiy,   balki   adabiy   nuqtai   nazardan   ham   o‘rganishni
talab   qiladi.   Ibn   Sinoning   asarlaridagi   yuksak   ma’naviy   g‘oyalar,   tasvirlar   va
badiiy   ifodalar   uning   ilm-fan   va   adabiyotga   bo‘lgan   yondoshuvini   o‘ziga   xos
qiladi. U o‘z asarlarida murakkab ilmiy g‘oyalarni badiiy shaklda taqdim etgan, bu
esa   uning   asarlarini   o‘qishda   o‘quvchini   chuqur   tafakkurga   undaydi.Bugungi
adabiyotshunoslikda   Ibn   Sinoning   asarlarini   o‘rganish,   nafaqat   uning   ilmiy
23 yutuqlarini,   balki   adabiyotdagi   o‘ziga   xos   uslubini   ham   o‘rganish   imkoniyatini
beradi. Ibn Sinoning asarlarida o‘ziga xos badiiy uslublar va tildan foydalanishning
yangi   yo‘llari   mavjud.   Uning   asaridagi   murakkab   ilmiy   g‘oyalar,   badiiy   tasvirlar
va fikrlarni o‘qish orqali, nafaqat ilmiy bilimlarni, balki inson ruhiyatining chuqur
qirralarini   ham   anglash   mumkin.   Ibn   Sinoning   asarlari   bugungi   kunda   o‘zining
adabiy   jihatdan   katta   ahamiyatga   ega,   chunki   ularning   ma’nosi   va   mazmuni
zamonaviy   dunyoqarashlarga   mos   keladi.   Ularning   o‘rganilishi,   nafaqat   ilm-fan
sohasiga,   balki   adabiyot   va   falsafaga   ham   yangi   yondoshuvlar   kiritishga   yordam
beradi.Ibn   Sinoning   asarlarining   bugungi   adabiyotshunoslikda   o‘rganilishi,
shuningdek,   uning   o‘z   davrida   adabiyotga   qo‘shgan   hissasini   baholash   imkonini
yaratadi.   Ibn   Sinoning   asarlari,   o‘z   davrining   ilmiy   va   madaniy   muammolarini
o‘zida aks ettirib, nafaqat o‘z zamonida, balki keyinchalik ham adabiyotshunoslar
va   ilmiy   mutaxassislar   tomonidan   yuqori   baholangan.   Ibn   Sinoning   asarlari   o‘z
vaqtida   ilm-fan   va   madaniyatning   rivojlanishida   muhim   rol   o‘ynagan,   hozirgi
kunda   esa   ularning   tahlili   va   o‘rganilishi   ilm-fan   va   madaniyatning   yangi
yo‘nalishlarini ochishga xizmat qiladi.
Ibn   Sinoning   asarlari   o‘z   vaqtida   falsafaning,   ilmiy   tafakkurning   yuksak
darajada   bo‘lganligini   ko‘rsatadi.   U   o‘zining   ilmiy   asarlarida   falsafiy   masalalarni
aniq   va   to‘g‘ri   tarzda   ifodalagan,   badiiy   shaklda   esa   bu   g‘oyalarni   yuksak   san’at
darajasiga olib chiqqan. Ibn Sinoning adabiy asarlari, ilmiy va falsafiy g‘oyalarni
o‘rtasida chuqur bog‘liqlikni aks ettirib, bugungi kunda ham o‘zining ahamiyatini
yo‘qotmagan.   Uning   asarlarini   o‘rganish,   nafaqat   ilm-fanning   tarixini,   balki
adabiyotning rivojlanishini tushunishga yordam beradi.
Bundan   tashqari,   Ibn   Sinoning   adabiy   asarlari   orqali,   insoniyatning
ma’naviy yuksalishi va tafakkurining rivojlanishining qanday o‘zgarib borganligini
ham   ko‘rish   mumkin.   Ibn   Sinoning   asarlari,   ayniqsa,   uning   axloqshunoslik,
psixologiya   va   ijtimoiy   masalalarga   oid   g‘oyalari   orqali,   o‘quvchini   ruhiy
24 izlanishga   va   ma’naviy   rivojlanishga   undaydi.   Uning   asarlarida   ma’naviy   va
axloqiy masalalar ilmiy nuqtai nazardan bayon qilingan bo‘lib, bu uning asarlarini
adabiyotda nafaqat ilmiy, balki axloqiy va ma’naviy nuqtai nazardan ham muhim
qiladi.
Ibn   Sinoning   asarlarining   bugungi   adabiyotshunoslikda   roli,   uning   yuksak
ilmiy darajada bo‘lgan tafakkuri bilan bog‘liq. Uning asarlari nafaqat o‘z vaqtida,
balki   hozirgi   kunda   ham   zamonaviy   ilm-fan   va   badiiyatga   ta’sir   ko‘rsatgan.   Ibn
Sinoning   asarlarini   o‘rganish,   ilmiy   fikrlash   va   badiiy   yondoshuvlarning
uyg‘unlashuvini yanada chuqurroq tushunishga imkon beradi. Bugungi kunda Ibn
Sinoning   asarlariga   bo‘lgan   qiziqish   nafaqat   ilmiy,   balki   badiiy   nuqtai   nazardan
ham   ortib   bormoqda.   Uning   asarlari,   falsafiy   g‘oyalarini   aniq   va   to‘g‘ri   tarzda
ifodalashning noyob usullarini taklif etadi, bu esa zamonaviy adabiyotshunoslikda
yangi tahlil va yondoshuvlarni ishlab chiqish uchun asos bo‘lishi mumkin.
Ibn   Sinoning   asarlari,   zamonaviy   adabiyotshunoslikda   ko‘plab   yangi
izlanishlarni   amalga   oshirish   uchun   imkoniyat   yaratadi.   Uning   asarlarining
bugungi   kunda   o‘rganilishi,   ilm-fan   va   badiiyatning   qanday   o‘zaro   bog‘liq
ekanligini, ilmiy fikrning badiiy shaklda qanday ifodalanishini tushunishga yordam
beradi.   Ibn   Sinoning   asarlari,   nafaqat   o‘z   davrining,   balki   kelajak   avlodlarning
tafakkurini   ham   shakllantiradi.   Uning   asarlari,   bugungi   kunda   adabiyotshunoslar
tomonidan qayta tahlil qilinishi va yangi yondoshuvlar bilan o‘rganilishi mumkin,
bu   esa   uning   adabiyotga   qo‘shgan   hissasini   yangi   nuqtai   nazardan   baholash
imkonini   beradi.Ibn   Sinoning   asarlari   bugungi   adabiyotshunoslikda   katta
ahamiyatga   ega.   Uning   asarlarining   ilmiy   va   adabiy   jihatlari   bir-biriga
uyg‘unlashgan   holda,   zamonaviy   ilm-fan   va   badiiyatni   yangi   yo‘nalishlar   bilan
boyitishga   xizmat   qiladi.   Ibn   Sinoning   asarlarini   o‘rganish,   ilm-fanning
rivojlanishini,   falsafiy   g‘oyalarni   va   ma’naviy   qadrlarni   tushunishni   ta’minlaydi.
25 Uning   adabiy   merosi   bugungi   kunda   ilmiy,   falsafiy   va   badiiy   izlanishlar   uchun
muhim manba bo‘lib xizmat qiladi.
26 XULOSA
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, Ibn Sino o’zining boy va serqirra ilmiy
merosi   bilan   keyingi   davr   Sharq   va   G’arb   madaniyatining   rivojiga   katta   ta sirʼ
ko’rsatdi.   Ibn   Sinoning   falsafiy   qarashlari   keyingi   faylasuf   olimlaning   falsafiy
ta’limotlariga   katta   ta’sir   ko’rsatdi.   Buyuk   faylasuflarimiz   ilgari   surgan   fikrlari
bugungi   kunda   o‘z   isbotini   topmoqda.   Buyuk   yurtdoshlarimizning   o‘zlarining
ilmiynazariy tadqiqotlari, tajribalarida tabiatdagi  barcha hodisalar  muayyan tabiiy
qonuniyat asosida yuz beradi, tashqi kuchning ta’siri uni izdan chiqarishi mumkin,
degan   xulosaga   keladi.   Bu   bugun   o‘z   isbotini   topgan   haqiqatdir.   Insoniyat
tabiatdan   foydalanishda   tabiat   qonunlariga   emas,   aksincha,   shaxsiy   manfaatlariga
asoslanib faoliyat ko‘rsatishi oqibatida tabiatdagi muvozanatning sezilarli darajada
buzilgani,   ya’ni,   dunyoning   turli   burchaklarida   tabiiy   ofatlar:   suv   toshqinlari,
zilzilalar,   o‘rmon   yong‘inlari   va   boshqa   shu   kabi   talofatlarning   ro‘y   berayotgani
hech   kimga   sir   emas.   Inson   tabiiy   muhitga   ta’sir   etar   ekan,   uning   o‘zi   ham   “aks
ta’sir”ga duch kelmoqda.
Abu   Ali   Ibn   Sino   (980-1037)   o'z   zamonining   buyuk   olimlaridan   biri   bo'lib,
nafaqat   falsafiy,   balki   tibbiyot,   matematika,   astronomiya,   musiqashunoslik,
lingvistika   kabi   bir   qator   sohalarda   ham   katta   yutuqlarga   erishgan.   Uning   ilmiy
faoliyati   va   adabiy   merosi,   xususan,   arab   tilidagi   asarlar,   bugungi   kunda   ham
o'quvchilarga   hamda   ilm-fan   olimlariga   katta   ta'sir   ko'rsatmoqda.   Ibn   Sinoning
adabiy faoliyati haqida gapirganda, uning faqat tibbiyotga oid asarlari emas, balki
falsafiy   va   adabiy   ishlari   ham   alohida   e'tiborga   loyiqdir.Ibn   Sinoning   adabiy
faoliyati o'zining boy ilmiy merosi bilan ajralib turadi. Uning asarlari juda xilma-
xil   va   keng   doiradagi   mavzularni   qamrab   olgan   bo'lib,   ular   orasida   falsafiy
mushohadalar,   etikadan   tortib,   ilm-fan   va   tabiatshunoslikka   oid   ishlarga   qadar
barcha sohalarga oid yozuvlar mavjud. Ayniqsa, Ibn Sino o'zining "Kitob al-Shifa"
27 (Shifo   Kitobi)   va   "Kitob   al-Najat"   (Najot   Kitobi)   kabi   asarlari   orqali   falsafa   va
ilmni jamlagan holda, adabiyotga ham ta'sir ko'rsatgan.
Ibn   Sino   adabiyotida   ko'proq   mantiqiy   va   falsafiy   jihatlar   o'rganiladi,   u   o'z
asarlarida   adabiy   tilni,   so'zlarning   to'g'ri   ishlatilishini   va   fikrlarning   aniqligini
muhim   deb   bilgan.   Bu   o'z   navbatida,   uning   asarlarining   ilmiy   va   adabiy   jihatdan
ahamiyatini oshirdi.
Ibn Sinoning adabiy asarlarining bir qismi, albatta, uning falsafiy qarashlariga
asoslanadi. Masalan, u musiqaga oid yozgan asarlarini ham falsafiy qoidalar bilan
bog'lagan. "Al-Musiqi al-Kabir" asarida Ibn Sino musiqaning tabiatini, uning inson
ruhiga   ta'sirini   va   mantiqiy   tuzilishini   chuqur   tahlil   etgan.   Musiqaning   ta'sirini
nafaqat inson ruhiga, balki uning aqliga ham qaratib, musiqaning ilmiy asoslarini
ko'rgan.
Shuningdek, Ibn Sinoning adabiy faoliyatida til va nutqning o'rni katta. U o'z
asarlarida tilning nozikliklari, so'zning ta'siri va uning inson fikri bilan bog'liqligini
chuqur   tahlil   etgan.   Ibn   Sinoning   "al-Mantiq"   (Mantiq)   asari   til   va   mantiqni
birlashtirib,   so'zning   ma'nosini   aniqlashga   qaratilgan   bir   nechta   falsafiy   nuqtai
nazarlarni   ifodalaydi.Ibn   Sinoning   tibbiyotga   oid   ishlari,   uning   adabiy   faoliyatini
shakllantirgan asosiy omillardan biri bo'lib, u bir necha asarlarda tibbi masalalarni
yoritgan.   "Al-Qonun   fi   al-Tibb"   (Tibb   qonuni)   asari   uning   eng   mashhur   asaridir.
Bu   asar   o'zining   tizimli   va   ilmiy   yondashuvi   bilan   ajralib   turadi.   Ibn   Sino
tibbiyotda   butun   dunyo   miqyosida   tan   olingan   nazariy   va   amaliy   ishlarni   o'z
asarlarida   mujassam   etgan.   Bu   asar,   nafaqat   adabiyot,   balki   ilm-fan   tarixida   ham
muhim   o'rin   tutadi.Ushbu   asar,   meditsina   tarixida   inqilobiy   yangiliklar   kiritgan
bo'lib,   uning   ko'plab   qismlari   bugungi   kunda   ham   tibbiyot   o'rgatish   tizimida
qo'llaniladi. Ibn Sino faqat dorivor o'simliklar yoki anatomik tuzilma haqida emas,
balki   inson   ruhi   va   aqli,   uning   ruhiy   va   jismoniy   salomatligi   o'rtasidagi
muvozanatni   o'rganishga   ham   katta   e'tibor   qaratgan.   Uning   tibbiyotga   oid
28 qarashlari, uning falsafiy fikrlari bilan chambarchas bog'liq bo'lib, odamning ruhiy
holati uning jismoniy salomatligiga ta'sir etishini tushunib yetgan.
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
Prezident farmonlari, qarorlari va asarlari :
1.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliy
Majlisga murojaatnomasi 29.12.2020 yil.
2.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz
bilan birga quramiz”. – T.: “O’zbekiston”, 2017
3. Mirziyoyev Sh.M. “Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz”. – T.: O’zbekiston, 2016.
  4. Abu Ali Ibn Sino. “Al-ishorat va at-tanbihot” (Nasriddin at-Tusiy sharhi)
Qohira 1365. – B 338 
5.Диноршоев   М.   Абу   Али   ивн   Сина.   Избранные   произведения:   –
Душанбе, Ирфон, 1980 
6.   Jurayev ,   S .   S .   O .   G .   L .  (2021).   ABU   ALI   IBN  SINONING   FALSAFIY
QARASHLARIDA   BORLIQ   MASALASI.   Oriental   renaissance:   Innovative,
educational, natural and social sciences, 1(8), 12-14.
 7. O’G’Li, J. S. S. (2021). Abu Ali Ibn Sinoning falsafiy qarashlarida axloq
masalasi   va   uning   bugungi   kundagi   ahamiyati.   Oriental   renaissance:   Innovative,
educational, natural and social sciences, 1(3), 11-14.
                                    Darslik va o’quv adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Shavkat   Miromonovich.   Erkin   va   farovon,   demokratik
O‘zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   Sh.M.   Mirziyoyev.   Toshkent
O‘zbekiston, 2016.  
2. Galaguzova M. A. i dr. Sotsialnaya pedagogika. – 2016.
3. Qoraboeva   .,   Abdusamatova   N.   Ijtimoiy   pedagogika   (atamalar   izohli
lug‘ati). –Namangan, 2017
30 4. Mudrik, A. V. Sotsialnaya pedagogika: ucheb. dlya stud. ped. vuzov / A. V.
Mudrik / pod red. V. A. Slastenina. 3-ye izd., ispr. i dop. M.: Izd. sentr Akademiya,
2002.200 s. 
         
  Internet saytlari :
www.gov.uz. 
www.lex.uz.
www.publicfinance.uz.
www.stat.uz .
31

Abu ali ibn Sinoning adabiy faoliyati 

MUNDARIJA

KIRISH…………………………………………………………………………….3

I.BOB. ABU ALI IBN SINONING ADABIYOTGA QO‘SHGAN HISSASI.

1.1. Ibn Sinoning adabiyotdagi o'rni va ilmiy ishlari……………………………….5

1.2. Falsafiy va ilmiy asarlari orqali adabiyotga ta'siri……………………………..7

II.BOB. IBN SINONING ASARLARI VA ULARNING ADABIY XUSUSI-

YATLARI.

2.1. She’riy va badiiy asarlarining uslubi…………………………………………12

2.2. Proza asarlaridagi adabiy usullar va o'ziga xoslik……………………………14

II.BOB. IBN SINONING ADABIY MEROSI VA UNING ZAMONAVIY TADQIQOTLARIDA O‘RNI.

3.1. Ibn Sinoning adabiy merosini o'rganishning ahamiyati……………………...18

3.2. Ibn Sinoning asarlari va ularning bugungi adabiyotshunoslikda roli………...20

XULOSA…………………………………………………………………………24

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………..27


 


 

KIRISH

Mavzuning dolzarbligi: “Buyuk alloma va adiblarimiz, azizavliyolarimizning bebaho merosi, yengilmas sarkarda va arboblarimizning jasoratini yoshlar ongiga singdirish, ularda milliy g‘urur va iftixor tuyg‘ularini kuchaytirishga alohida e’tibor qaratishimiz kerak”. Shavkat Mirziyoyev

Abu Ali Ibn Sinoning adabiy faoliyati nafaqat o‘z zamonida, balki hozirgi kunda ham o‘ta dolzarb bo‘lib qolmoqda. Uning asarlari ilm-fan, falsafa, tibbiyot, musiqa va lingvistikani o‘zida mujassam etgan bo‘lib, ularning adabiyotga ta’siri bugungi kundagi ilmiy izlanishlarga, o‘qituvchilar va talabalarga katta turtki bo‘lmoqda. Ibn Sinoning adabiy merosi juda keng va ko‘p qirrali bo‘lib, u faqat ilm-fan sohalarida emas, balki adabiyotning rivojlanishida ham muhim rol o‘ynagan. U o‘z asarlarida nafaqat falsafiy va ilmiy g‘oyalarni ifodalab, balki til va nutqning nozikliklarini, so‘zlarning ma’nolarini chuqur tahlil qilgan.

Ibn Sinoning adabiy faoliyatining dolzarbligi, birinchi navbatda, uning zamonaviy ilmiy qarashlarga va jahon adabiyotiga qo‘shgan hissasidan kelib chiqadi. Uning asarlari nafaqat o‘z davrida ilm-fan, falsafa va tibbiyotning rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatgan, balki ularning bugungi kunda ham zamonaviy ilmiy tafakkurga ta’sir qilishi ajablanarli emas. Ayniqsa, Ibn Sino falsafa va adabiyot o‘rtasidagi bog‘liqlikni chuqur anglab, adabiyot orqali insoniyatning ma’naviy taraqqiyotini izohlashga harakat qilgan. Uning asarlari, nafaqat tabiatshunoslik yoki falsafa, balki estetik nuqtai nazardan ham yuqori baholanishi kerak. Ibn Sinoning adabiyotdagi yondashuvlari, uning so‘z va ma’no haqida o‘ylash tarzi hozirgi kunda ham muhim ahamiyatga ega. Ikkinchidan, Ibn Sinoning adabiy faoliyatining dolzarbligi, uning ilm-fan va madaniyatga bo‘lgan ulkan hissa qo‘shganligidan kelib chiqadi. U o‘zining eng mashhur asarlaridan biri bo‘lgan «Kitob al-Shifa» va «Kitob al-Najat» kabi asarlarda, faqat ilmiy masalalar bilan cheklanib qolmagan, balki so‘zning kuchi, uning tabiatiga oid falsafiy qarashlar orqali adabiyotga yangi yondashuvlar kiritgan. Ibn Sinoning ilmiy tafakkuri, adabiyotga bilimni va aqldan tashqari ruhiy tajribani kiritish imkonini berdi. U adabiyot orqali nafaqat ongni shakllantirish, balki inson qalbini ham o‘rganishga harakat qildi.

Ibn Sinoning adabiy faoliyatining dolzarbligi shundan iboratki, uning asarlari nafaqat o‘zining zamonidagi ilmiy va madaniy muhitga, balki keyingi avlodlarga ham katta ta’sir ko‘rsatgan. U o‘zining falsafiy, ilmiy va adabiy g‘oyalari bilan nafaqat Sharq, balki G‘arb olamida ham e’tibor qozongan. Ibn Sinoning adabiy merosi bugungi kunda ham keng o‘rganilmoqda, uning fikrlari va g‘oyalari adabiyotning rivojlanishiga, ilmiy izlanishlarga, shuningdek, tilshunoslik va lingvistika sohalariga yangicha yondashuvlarni olib kelgan.

Shuningdek, Ibn Sinoning adabiyotdagi dolzarbligi uning ilm-fan va adabiyotdagi mutlaq yuksaklikka erishganligi bilan ham bog‘liq. Uning asarlarida aniq va aniq bo‘lgan fikrlar, yuqori darajadagi mantiqiy va falsafiy mushohadalar, so‘z va ma’nolarni aniq ifodalash maqsadida yaratilgan. Ibn Sino, har bir so‘zning ma’nosi, uning o‘zaro aloqasi va mantiqiy o‘rinlari haqida chuqur o‘ylab, o‘zining adabiy uslubini shakllantirgan. Bu yondashuv, hozirgi kunda ham ilm-fan va adabiyotda ahamiyatli va zarur bo‘lgan bir jihatdir. Shuningdek, Ibn Sinoning adabiy faoliyati tilning o‘ziga xos xususiyatlarini, uning ishlatilishini, so‘zlarning ma’nosini va jismoniy va ruhiy jarayonlarni tasvirlashda qanday o‘rin tutishini ham yoritib bergan.

Kurs ishining maqsadi: Abu Ali Ibn Sinoning adabiy faoliyatini o‘rganishning maqsadi, uning ilmiy va adabiy merosini to‘liq anglash va uning insoniyat madaniyati, ilm-fan, falsafa va adabiyotga qo‘shgan hissasini baholashdan iboratdir. Ibn Sino faqat tibbiyot yoki falsafaning buyuk ajdodi emas, balki uning adabiyotga ta’siri ham o‘ta muhimdir. 

Kurs ishining vazifasi: Abu Ali Ibn Sinoning adabiy faoliyatini o‘rganishning vazifasi uning ilmiy, falsafiy va adabiy merosini tahlil qilish, uning adabiyotga qanday ta’sir ko‘rsatganini va uning g‘oyalari qanday rivojlanib, hozirgi kunda qanday dolzarb ahamiyatga ega ekanligini aniqlashdir. Bu vazifa, Ibn Sinoning adabiy faoliyatini nafaqat o‘z zamonida, balki hozirgi davrda ham qanday o‘rganilishi va qabul qilinishi kerakligini tushunishga qaratilgan.

Kurs ishining tarkiniy tuzilmasi:Ushbu kurs ishi 3 ta bob,6 ta reja,xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan tashkil topgan.