Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 166.4KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 17 Mart 2025
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Surayyo Qurbondurdiyeva

Ro'yxatga olish sanasi 04 Fevral 2025

9 Sotish

Abu nasr Farobiyning taʼlim-tarbiyaga oid qarashlari

Sotib olish
2                   Mundarija
Kirish……………………………………………………….…….3
I. BOB.ABU NASR FAROBIYNING TA’LIM-TARBIYAGA 
OID QARASHLARI.
1.1  Abu Nasr Farobiy haqida ma’lumot………………………….6
1.2    Farobiyning ta’lim-tarbiya metodlari……………………....15
II. FAROBIYNING ASARLARIDA PEDAGOGIK FIKRLARI
2.1 Farobiy hikmatli so’zlari……………………………………19
2.2 Farobiyning pedagogik qarashlari………………………..…22
Xulosa………………………………………………………..…26
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………27 3KIRISH
Mavzuning dоlzarbligi.  Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 
tashabbusi bilan umumiy o‘rta ta'lim muassasalarida 2020-2021-o‘quv yilidan 
boshlab joriy qilindi. Ushbu fan Uzluksiz ma'naviy  tarbiya konsepsiyasining bir qismi 
sifatida o‘quvchilarda “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” g‘oyasini 
singdirish[ Shavkat Mirziyoyev. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan 
birga quramiz. T.: O‘zbekiston 2017,85-86 b.], ularni ijtimoiy muvaffaqiyatli hayotga 
tayyorlash, faol fuqarolik pozitsiyasi, mas‘uliyat, majburiyat, huquqiy ong va 
madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom a'tiqodlilik, ma'rifatparvarlik, bag‘rikenglik 
kabi fazilatlarni shakllantirishni maqsad qilib qo‘ygan. Fan va darslik konsepsiyasini 
yaratishda Yaponiya, Singapur, Angliya, BAA, Xitoy, Koreya, Rossiya, Germaniya kabi 
xorijiy davlatlarning tajribasidan foydalanildi. Ta'lim jarayoni nihoyatda murakkab 
jarayon bo‘lganligi uchun ta'lim samaradorligi pedagog va o‘quvchi faolliligiga, ta'lim 
vositalarining mavjudligiga, ta'lim jarayonining tashkiliy, ilmiy, metodik 
mukammalligiga bog‘liq. Bugungi kunda fan-tеxnikaning rivojlanishi bilan inson 
faoliyati nihoyatda kеngayib, yangi tеxnologiyalar kirib kеlmoqda. Sifat o‘zgarishlari 
shundan dalolat bеradiki, endilikda yangi mеtodikalarni talab etadigan va ta'lim 
jarayonining ajralmas qismiga aylanib borayotgan, unga o‘zining ma'lum 
xususiyatlarini joriy etadigan yangi tеxnikaviy, axborotli, audiovizualli, vositalar ham 
mavjud bo‘lib, ular zamonaviy pеdagogik tеxnologiyalarni aniq voqеlikka aylantirdi. 
Ta'lim-tarbiya jarayonining unumdorligini oshiradi, o‘quvchilarni mustaqil fikrlash 
jarayonini shakllantiradi, o‘quvchilarda bilimga ishtiyoq va qiziqishni oshiradi, 
bilimlarni mustahkam o‘zlashtirish, ulardan amaliyotda erkin foydalanish ko‘nikma 
va malakalarini shakllantiradi. An'anaviy o‘qitish tizimi, aytish mumkinki, yozma va 
og‘zaki so‘zlarga tayanib ish ko‘rishi tufayli axborotli o‘qitish sifatida tafsiflanadi, 
chunki o‘qituvchi faoliyati birgina o‘quv jarayonining tashkilotchisi sifatida emas, 
balki nufuzli bilimlar manbaiga aylanib borayotganligini ta'kidlagan holda  4baholanmoqda. O‘zbеk xalqining yosh avlodni hayotga tayyorlashda ko‘p asrlar 
davomida qo‘llagan usul va vositalari, tadbir shakllari, o‘ziga xos urf-odatlari va 
an'analari, ta'lim-tarbiya haqidagi g‘oyalari va hayotiy tajribasi mavjud. Bu mеros 
o‘tmishda ko‘plab alloma-yu donishmandlar etishib chiqishiga asos bo‘lgan.
Mavzuni o‘rganilganlik darajasi. Ta'lim-tarbiya jarayonini ilg‘or vositalari, metodlar, 
texnik vositalar, usullariga tayanib takomillashtirish tizimi hisoblanadi. Bu tizim 
o‘qituvchi tomonidan yaratiladi, ta'lim-tarbiya bosqichlarini o‘zaro bog‘lashga xizmat
qiladi. Uning mzmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta'lim-tarbiyaning
shakllari va vositalarini tayyorlash, o‘quvchida shakllantirish ko‘zda tutilgan ma'naviy
sifatlarni o‘zlshtirishga yo‘naltirilgan darslarni rejalashtirish kabilarni o‘z ichiga oladi. 
Hozirgi kunda bu mеrosdan ijodiy foydalanish katta ahamiyatga ega. Ajdodlarimiz 
bilim o‘rgatuvchi ustoz faoliyatiga katta ahamiyat bеrganlar. Bu pеdagogik faoliyatga
bo‘lgan asosiy talablardan biri edi. Sharq uyg‘onish davrining buyuk mutafakkiri Abu 
Nasr Forobiy aqlli, dono va o‘tkir fikrlaydigan kishilar to‘g‘risida shunday dеydi: «Aqlli
dеb shunday kishiga aytiladiki, ular fazilatli, o‘tkir mulohazali, foydali ishlarga 
bеrilgan, zarur narsalarni kashf va ixtiro etishda zo‘r istidodga ega; yomon ishlardan 
o‘zini chеtda olib yuradilar. Bunday kishilarni oqil dеydilar»[ Abdujalilova SH. 
Abdurauf Fitratning “Tarbiya” fani talqini. –Toshkent, 2020]. Uning fikricha, «Ta'lim 
so‘z va o‘rgatish bilangina bo‘ladi. Tarbiya esa amaliy ish va tajriba bilan o‘rganishdir,
ya'ni shu xalq, shu millatning amaliy malakalaridan iborat bo‘lgan ish-harakatga, 
kasb-hunarga bеrilgan bo‘lishidir. Agar ular ish, kasb-hunarga bеrilgan bo‘lsalar, 
kasb- hunarga qiziqsalar, shu qiziqish ularni butunlay kasb-hunarga jalb etsa, dеmak,
ular kasbhunarning chinakam oshig‘i bo‘ladilar»
Kurs ishining maqsadi:  Ta'limning maqsadi jamiyat ehtiyojiga mos ravishda 
shakllanadi. Shunday ekan, ta'lim-tarbiya maqsadi mos va mutanosib bo‘lishi kerak. 
Ilmiy adabiyotlarda ta'limning maqsadi imkoniyatlaridan to‘g‘ri, aniq, o‘rinli 
foydalanish ko‘nikma va malakalarini hosil qilish, mantiqiy-ijodiy tafakkurni 
rivojlantirish, kommunikativ savodxonlikni oshirish, milliy g‘oyani singdirish,  5sharqona tarbiyani shakllantirish, shaxsni ma'naviy boyitishdan iboratligi 
ta'kidlangan. Ta'limiy maqsad asosida o‘quvchilarda mustaqil fikrlash, og‘zaki va 
yozma savodxonlikni oshirish, mantiqiy tafakkurni rivojlantirish orqali ularning 
muloqot madaniyati takomillashtiriladi.
Kurs ishining vazifalari:  Biror bir maqsadga qaratilgan tarbiya jarayonining 
mohiyati va vazifalari tarbiyachi tomonidan rejalashtiriladi va tartibga solinadi. 
O‘quvchining qaysi xislatini shakllantirish yoki yo‟qotish maqsadida rejalashtiriladi.  
Shu hislatlarni tarbiyalash yoki yo‘qotish uchun xizmat qiluvchi manbalar izlab 
topiladi. Belgilangan maqsad uchun xizmat qiladigan nazariy va amaliy manbalarni 
qaysisini va qayerda ishlatish rejalashtiriladi.
Kurs ishining nazariy va metodologik asoslari:  Tarbiya jarayoni o‘zaro 
bog‘liq ikki faoliyatni – o‘qituvchi va o‘quvchi faoliyatini o‘z ichiga oladi. Tarbiya 
jarayonida o‘quvchining ongi shakllana boradi, his-tuyg‘ulari va turli qobiliyatlari 
rivojlanadi, g‘oyaviy, axloqiy, irodaviy, estetik xislatlari shakllanadi, tabiatga, 
jamiyatga ilmiy qarashlar tizimi tarkib topadi, jismoniy kuch-quvvatlari 
mustahkamlanadi. Tarbiya jarayonida o‘quvchida jamiyatning shaxsga qo‘yadigan 
axloqiy talablariga muvofiq keladigan xulqiy malaka va odatlar hosil qilinadi. Bunga 
erishish uchun o‘quvchining ongiga (ta'lim jarayonida), hissiyotiga (darsda va turli 
sinfdan tashqari ishlarda), irodasiga (faoliyatni uyushtirish, xulqni idora qilish 
jarayonida) tizimli va muntazam ta'sir etib boriladi.Tarbiyalash jarayonida bulardan 
birortasi (ongi, hissiyoti, irodasi) e'tibordan chetda qolsa, maqsadga erishish 
qiyinlashadi.
Kurs ishining tuzilishi va hajmi . Mavzu kirish, asosiy qism, xulosa hamda 
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat. 6I. BOB ABU NASR FAROBIYNING TA’LIM-TARBIYAGA OID 
QARASHLARI
1.1  Abu Nasr Farobiy haqida ma’lumot.
Abu Nasr Muhammad ibn Muhammad ibn Uzlug  Tarxon – taxallusi Forobiy – O rtaʻ ʻ
Osiyoning ulug  mutafakkiri va qomusiy olimi. Yunon falsafasini chuqur bilgani, 	
ʻ
unga sharhlar bitgani va jahonga targ ib qilgani hamda zamonasining ilmlarini puxta 	
ʻ
o zlashtirib, fanlar rivojiga ulkan hissa qo shgani uchun “al-Muallim as-soniy” 	
ʻ ʻ
(“Ikkinchi muallim”, Aristoteldan keyin), “Sharq Arastusi” nomlariga sazovor 
bo ldi.
ʻ
Olimning ilmfan oldidagi xizmatlaridan biri uning yunon mutafakkirlari asarlarini 
sharxlaganligi va ularni yangi gʻoyalar bilan boyitganligidir. Alloma, eng avvalo, 
Arastu asarlariga sharhlar bitgan, uning naturfalsafiy gʻoyalarining targʻibotchisi va 
davomchisi sifatida tanilgan. Farobiy, shuningdek, Aflotun, Aleksandr Afrodiziyskiy, 
Yevklid, Ptolemey, Porfiriy asarlariga ham sharh yozganligi maʼlum. Bulardan 
tashqari, Gippokrat, Epikur, Anaksagor, Diogen, Xrisipp, Aristipp, Suqrot, Zenon 
asarlaridan xabardor boʻlgan hamda epikurchilar, stoiklar, pifagorchilar, kiniklar 
maktablarini yaxshi bilgan. Farobiy oʻrta asrda mukammal hisoblangan ilmlar 
tasnifini yaratdi. U „Ilmlarning kelib chiqishi haqida“, „Ilmlarning tasnifi haqida“ 
nomli risolalarida oʻsha davrda maʼlum boʻlgan 30 ga yaqin ilm sohasining tavsifi va 
tafsilotini bayon qilib berdi. Mutafakkir tabiat va inson organizmiga xos boʻlgan 
tabiiy jarayonlarni oʻrganuvchi ilm sohalarini birinchi oʻringa qoʻydi. Farobiy ilmlarni 
quyidagicha tasniflaydi: 1) til haqidagi ilm (grammatika, orfografiya, sheʼriyat, toʻgʻri 
yozuv va boshqalarni oʻz ichiga oladi); 2) mantiq (8 boʻlimdan iborat boʻlib, 
tushuncha, muhokama, xulosa, sillogistika, dialektika, sofistika va boshqalarni oʻz 
ichiga oladi); 3) matematika (arifmetika, geom., astronomiya, mexanika, optika, 
sayyoralar, musiqa va ogʻirlik haqidagi ilmdan iborat); 4) tabiiy ilmlar, ilohiy ilmlar  7yoki metafizika; 5) shahar haqidagi ilm (siyosiy ilm, fiqh, pedagogika, axloqshunoslik 
va kalom kiradi).
Farobiy fanlarni tasniflashda borliq xususiyatlarining tahlilidan va ularning fanda aks 
etishidan kelib chiqadi. Uning tasnifi, eng avvalo, tabiatni, tafakkur va nutqni, til va 
mantiqni oʻrganishga qaratilgan edi. Farobiyga ko`ra, ilmlarning tasnifidan maqsad 
haqiqatni oʻrganish va tasdiqlashdan, uni yolgʻondan farqlashdan iborat. Olimning 
fikricha, fanlar va umuman bilimlar borliqdan kelib chiqib, borliqni uzoq vaqt 
oʻrganish asosida toʻplanib boradi. Turli ilmlar bir-birini inkor qilmaydi, balki oʻzaro 
bir-biri bilan bogʻliq holda rivojlanadi. Ular dunyoni idrok qilishga va insonlarnkng 
baxtsaodatga erishishiga qaratilgandir.
Farobiyning fanlar tasnifida tabiiy va ijtimoiy fanlar oʻz vazifasiga koʻra bir-biridan 
farq qiladi. Masalan, matematika, tabiatshunoslik va metafizika ilmlari inson 
aqlzakovatini boyitishga xizmat qiladi, grammatika, sheʼriyat va mantiq esa 
fanlardan toʻgʻri foydalanishni, bilimlarni boshqalarga toʻgʻri tushuntirish, yaʼni akliy 
tarbiya uchun xizmat qiladi. Siyosat, axloqshunoslik va pedagogikaga ovd bilimlar 
kishilarning jamoaga birlashuvi, ijtimoiy hayotning qonun va qoidalarini oʻrgatadi. 
Xullas, Forobiyning ilmlar tasnifi toʻgʻrisidagi maʼlumoti oʻrta asrda turli fanlarning 
rivojida muhim ahamiyatga ega boʻldi, keyingi davrlarda yashagan olimlar uchun 
qoʻllanma vazifasini oʻtadi.
Farobiyning ontologik qarashlari. Mutafakkir borliq muammosini „vujudi vojib“ va 
„vujudi mumkin“ taʼlimotidan kelib chiqqan holda tushuntiradi. Uningcha, „vujudi 
vojib“ barcha mavjud yoki paydo boʻlishi mumkin boʻlgan narsa, jism va 
moddalarning birinchi sababchisidir. Farobiy Xudoga birinchi sabab, birinchi 
mohiyat, deb taʼrif beradi. Xudo birinchi sabab sifatida boshqa sabab va turtkiga 
muhtoj emas. U yaratadi, lekin boshqa narsalar tomonidan yaratilmaydi. Allohning 
zotiga qarama-qarshilik, ziddiyat, turli nuqsonlar, beqarorlik va boshqa jarayonlar 
xos emas. „Vujudi mumkin“ esa barcha yaratilgan, mavjud boʻlgan va yaratilajak 
narsa va ashyolarni angatadi. Farobiy tabiat, ashyo va jismlar turli shakllari muayyan 8izchillik va zaruriyat boʻyicha yuz beradigan tadrijiy jarayonlar asosida paydo boʻladi,
deb hisoblaydi. Butun mavjudotni sabab va oqibat nuqtai nazaridan 6 daraja 
(sabab)ga boʻladi: Xudo — birinchi sabab; ikkinchi sabab esa osmon jinslari, soʻng 
faol aql, jon (annafs), shakl (assurat), modda yoki ashyolar (almodda). Xudo—vojibul
vujud, yaʼni zaruriy mavjudlik boʻlsa, qolganlari — vujudi mumkin, yaʼni imkoniy 
mavjud narsalardir. Bular bir-biri bilan sababiy bogʻlangan. Xudo, yaʼni „vujudi vojib“
birinchi boʻlib aql faolni yaratadi. Aql esa har bir sayyoraga xos aqlni yaratadi. Eng 
soʻnggi samoviy aql natijasida Yerdagi aql-ruh va barcha moddiy jismlar, yaʼni 4 
unsur: tuproq, havo, olov, suv paydo boʻladi. 4 unsurdan esa nabotot odami, 
hayvonot olami, inson zoti va notirik tabiat vujudga keladi. Organik olamga oʻsimlik 
ruhi, hayvoniy ruh va insoniy ruh xosdir. Jismlarga harakat xos boʻlib, ular oʻzaro bir-
biri bilan bogʻlangan. Shunday qilib, Farobiyning borliq haqidagi taʼlimoti keyingi 
davrlarda hurfikrlikning keng quloch yozishida muhim ahamiyatga ega boʻldi.
Farobiyning gnoseologik qarashlari, yaʼni bilish haqidagi taʼlimoti ijtimoiyfalsafiy fikr 
rivoji tarixida alohida oʻrinni egallaydi. Olimning bu boradagi fikrlari uning „Mantiq 
toʻgʻrisida risolaga muqaddima“, „Mantiqqa kirish“, „Akl toʻgʻrisida“, „Falsafaning 
maʼnosi va kelib chiqishi“ va boshqa asarlarida taxlil qilib berilgan. Mutafakkir inson 
Yer yuzidagi oliy mavjudot ekanligini taʼkidlab, uning qobiliyati, tevarakatrofdagi 
narsa va hodisalarni idrok qilish kuchiga katta baho beradi.
Farobiy oʻz asarlarida bilish shakllari, insonning ruhiy holati, jon va tananing oʻzaro 
munosabati, mantiqiy fikrlash toʻgʻrisidagi mulohazalarini bildiradi. Uning aytishicha,
insonning bilish, ruhiy qobiliyatlarini miya boshqaradi, yurak esa barcha aʼzolarni 
hayot uchun zarur boʻlgan qon bilan taʼminlovchi markaz vazifasini bajaradi. Farobiy
„Ilm va sanʼatning fazilatlari haqida“ kitobida tabiatni bilishning cheksizligini, bilim 
bilmaslikdan bilishga, sababiyatni bilishdan oqibatni bilishga, aksidensiya 
(alaraz)dan substansiya (javhar)ga qarab borishni uqtiradi. Inson voqelikni idrok, 
sezgi, xotira, tasavvur, mantiqiy tafakkur, akl, nutq va boshqa vosita hamda usullar 
orqali bila oladi. Olim hissiy va akliy bilish mavjudligini, ular bir-biridan farq qilishini 
ham aytib oʻtadi. Hissiy bilishda sezgi aʼzolari yordamida ashyolar, narsa va  9hodisalarning muayyan sifatlari bilib olinadi. Shu bilan birga, sezgi orqali narsa va 
buyumlarning muhim boʻlmagan tomonlari ham idrok qilinadi. Aql orqali esa buyum
sifatlarini mavhumlashtirish orqali uning mohiyati va umumiy tomonlari bilinadi.
Farobiy aqlni, bir tomondan, ruhiy quvvat, yaʼni tugʻma, 2 tomondan, taʼlim-
tarbiyaning mahsuli ekanligini taʼkidlaydi. Farobiy davlatni boshqarishda, 
qonunlarga amal qilishda, kishilararo munosabatda, axloq va xulqodob qoidalariga 
rioya qilishda, taʼlimtarbiyada akl hukmidan kelib chiqqan holda harakat qilish 
kerak, deb hisoblaydi. Farobiyning qimmatli fikrlaridan biri uning dunyoviy ruh va 
dunyoviy aql, ularning barhayotligi haqidagi taʼlimotning talqinidir. Mutafakkirning 
nazarida kishining ruhi va aqli oʻlganidan keyin yoʻq boʻlib ketmaydi, balki dunyoviy 
ruh va akl bilan qoʻshiladi. Demak, odamning ruhi va akli abadiylikka ketadi. Lekin 
ular hech vaqt qaytib kelmaydi va namoyon boʻlmaydi. Ular tanani tashlab 
ketgandan soʻng bir butunlikni tashkil etadi, akl va ruh yashash davomida orttirgan 
barcha maʼnaviy boylik toʻplanib barhayot dunyoviy ruh va aklni tashkil etadi. 
Mutafakkirning bu taʼlimotida dunyoning abadiyligi, inson zotining oʻlmasligi, inson 
bilimlari va aqlining uzluksizligi, insoniyat maʼnaviy madaniyatining taraqqiyoti 
haqidagi purmaʼno gʻoyalar mavjud. Uning talqinida akliy bilish koinot akli 
yordamida haqiqiy ilmga aylanadi. Forobiy bilishning ratsional usulini asoslagan 
buyuk mutafakkirdir. U falsafiy taraqqiyotda, kuzatuv, bahsmunozara, bilish usullari,
hissiy mushohada toʻgʻrisida oʻz davri uchun eʼtiborga molik fikrlarni ilgari surdi.
Olim mantiq ilmiga bagʻishlangan bir necha risolalarning muallifidir. „Mantiq ilmiga 
kirish“, „Mantiq toʻgʻrisidagi risolaga muqaddima“, „Sheʼriyat sanʼati qonunlari 
haqida risola“, „Kataguriyas“ kitobi yoki „Kategoriyalar“, „Eysagoge“ kitobi yoki 
„Kirish“ va boshqa shular jumlasiga kiradi. Forobiy mantiq ilmining mohiyati va 
vazifasi haqida „Mantiq toʻgʻrisidagi risolaga muqaddima“ asarida shunday deydi: 
„Bu shunday bir sanʼatki, u har doim odam notiklikda adashib qoladigan boʻlsa, 
toʻgʻri fikrlashga olib keluvchi va aql yordamida biror bir xulosa qilinadigan boʻlsa, 
xatolarning oldini oluvchi narsalarni oʻz ichiga oladi. Uning aklga nisbatan 
munosabati grammatika sanʼatining tilga nisbatan munosabati kabidir. Grammatika  10odamlar nutqini toʻgʻrilagani kabi, u shuning uchun ham vujudga kelgan, mantiq ilmi
ham xato kelib chiqishi mumkin boʻlgan joyda tafakkurni toʻgʻri yoʻldan olib borish 
uchun aklni toʻgʻrilab turadi“.
Farobiy mantiq ilmining shakllari: tushuncha, muhokama, xulosa, isbot va 
boshqalarni tahlil qiladi. U induksiya, deduksiya va sillogizm (qiyoslash) haqida 
batafsil maʼlumot beradi. Olim oʻzining „Mantiq ilmiga kirish“ asarida esa hech 
qanday dalilisbotsiz bilinadigan fikrlarni 4 ga taqsimlaydi: maqbulot (yaʼni maqbul 
boʻlgan fikrlar); mashhurot (yaʼni, mashhur boʻlgan); mahsulot (yaʼni sezish va idrok 
natijasida boʻlgan); boshlangʻich maʼqulot (yaʼni bilimtushunchalar). Forobiy 
ularning har birini mufassal tasvirlaydi. Olim mantiq ilmi va uning maqsad hamda 
vazifalari, voqelikni bilishdagi oʻrnini aniq koʻrsatib bera olgan. Forobiyning mantiq 
ilmi haqidagi qarashlari hozir ham ahamiyatini yoʻqotgani yoʻq, ular oliy oʻquv 
yurtlarida qoʻllanma vazifasini oʻtamoqda.
Farobiy dunyoqarashida ijtimoiysiyosiy va axloqiy fikrlar ham muhim oʻrinni 
egallaydi. Allomaning „Baxtsaodatga erishuv haqida“, „Fozil shahar aholisining 
fikrlari“, „Baxtsaodatga erishuv yoʻllari haqida risola“, „Buyuk kishilarning naqllari“, 
„Musiqa haqida katta kitob“, „Fuqarolik siyosati“ va boshqa asarlari jamiyat va uni 
boshqarish, axloqd-oob va taʼlim-tarbiya masalalariga bagʻishlangan.
Farobiy Yaqin va Oʻrta Sharq mamlakatlari faylasuflari orasida birinchi boʻlib, 
jamiyatning kelib chiqishi, uning maqsad va vazifalari haqidagi taʼlimotni ishlab 
chiqdi. Oʻrta asr sharoitida jamiyat tabiiy ravishda kelib chiqqanligini, inson faqat 
boshqalar yordamida hayot qiyinchiliklariga qarshi kurasha olishi mumkinligini 
asoslab berdi. „Har bir inson, — deydi Farobiy, — oʻz tabiati bilan shunday 
tuzilganki, u yashash va oliy darajadagi yetuklikka erishmoq uchun koʻp narsalarga 
muhtoj boʻladi, u bir oʻzi bunday narsalarni qoʻlga kirita olmaydi, ularga ega boʻlish 
uchun insonlar jamoasiga ehtiyoj tugʻiladi… Bunday jamoa aʼzolarining faoliyati bir 
butun holda ularning har biriga yashash va yetuklikka erishuv uchun zarur boʻlgan 
narsalarni yetkazib beradi. Shuning uchun insonlar koʻpaydilar va yerning aholi 
yashaydigan qismiga oʻrnashdilar, natijada inson jamoasi vujudga keldi“. Shaharlar,  11uning fikricha, insonlarning jamoa boʻlib uyushishining oliy shakli boʻlib, unda 
insoniy barkamol boʻlib yetishishi uchun zaruriy sharoitlar boʻladi. Forobiy insonlar 
tabiiy ehtiyoj natijasida oʻzaro birlashib, jamoani tashkil qilganligini alohida 
taʼkidlaydi.
Farobiy ulugʻ gumanist, insonparvar faylasuf sifatida inson qadrqimmatini 
kamsituvchi va oʻzga mamlakatlarni bosib olishga asoslangan jamiyatga qarshi 
chiqadi. Mutafakkir odamlarni tinchtotuv va oʻzaro hamkorlikda yashashga, 
insonparvar boʻlishga daʼvat etadi. „Odamlarga nisbatan ularni birlashtiruvchi 
boshlangʻich asos insoniylikdir, shuning uchun odamlar insoniyat turkumiga 
kirganliklari uchun oʻzaro tinchlikda yashamoklari lozim“, — deydi mutafakkir.
Farobiyning eʼtiborga sazovor fikrlaridan biri jamiyat taraqqiyotida geografik 
muhitning oʻrni masalasidir. Uning oʻylashicha, kishilarning muayyan qududda 
yashashi ularning turmush tarzi, urfodatlari, axloqi, xulqodobiga taʼsir koʻrsatadi, 
jamoaga birlashuviga yordam beradi. U mukammal jamiyat toʻgʻrisidagi taʼlimotida 
odamlarni turli guruhlarga ajratadi. Bunda u insonlarni qaysi dinga eʼtiqod qilishiga, 
irqiga qarab emas, balki aqliy qobiliyati, bilimi, ilmfanga qiziqishini inobatga oladi. 
Forobiy din inson kamolotiga, maʼrifatga xizmat qilishi lozim, degan fikr tarafdori 
edi. Olimning dunyoqarashi diniy xurofotdan xoli boʻlib, din erkinligiga asoslangan. 
U islom diniga, Qurʼonga katta hurmat bilan qaradi. Uni kishilarni xulq va odobga 
oʻrgatuvchi manba deb bildi. Ayni vaqtda undan oʻz g`arazli va shaxsiy manfaatlari 
yoʻlida foydalanuvchi, jaholatga undovchilarning fikriga qoʻshilmadi.
Farobiy shahardavlatlarni fozil va johilga ajratadi. Fozil shahar xalqini baxtsaodatga 
eltishi, uning boshligʻi esa adolatli, yuksak axloqli va maʼrifatli, oʻzida butun ijobiy 
xislatlarni toʻplagan boʻlishi lozim. Pekin, shunday shahar yoki mamlakatlar 
boʻladiki, ularning aholisi nafsga berilgan, butun fikrizikri boylik toʻplash boʻladi. 
Forobiy bunday shaharlarni johil shaharlar deb ataydi. Johil shaharlarning boshliqlari
ham faqat boylik toʻplashga ruju qoʻygan boʻladi. „Ulardan chiqqan rahbar ham, — 
deb taʼkidlaydi alloma, — rahbarlikni moldunyo koʻpaytirishda deb biladi. Shuning 
uchun ham ular ertayukech moldunyo toʻplash harakatida boʻladi. Bunday  12rahbarlarning qoʻl ostida boʻlgan shahar xalqida har turli buzuq odatlar, shahvoniy 
nafs, bir-birini koʻrolmaslik, bir-birini talash, dushmanlik, nizojanjallar paydo 
boʻladi“. Forobiyning yozishicha, haqiqiy baxtga erishish uchun harakat qiluvchi, 
oʻzaro yordam qiluvchi, xalqini birlashtirgan shahar — fozil shahar hisoblanadi. 
Baxtga erishish maqsadida oʻzaro yordam bergan va birlashgan kishilar fazilatli 
jamoa boʻladi. Farobiy fikriga koʻra, davlatni idora etuvchi shaxs oʻzining fazilat va 
xulqodobi bilan ajralib turishi, xususan u 6 ta xislatni egallagan boʻlishi; yaʼni adolatli
va dono boʻlishi, boshqalarga gʻamxoʻrlik qilishi, qonunlarga toʻla rioya etishi va 
qonunlarni yarata olishi, kelgusini oldindan koʻra bilishi kerak. Farobiyning 
talqinicha, fozil shaharlar yuqori madaniyatli boʻladi. Unda yashaydigan xalq oʻzi 
istagan kasbhunarni egallaydi. Bunday jamiyatda toʻla erkinlik va teng huquklik 
hukm suradi. Farobiyning fozil jamoa haqidagi taʼlimoti uning axloqiy kamolot va 
baxtsaodatga erishuv hamda insonparvarlik gʻoyalari bilan chambarchas bogʻliqdir. 
U oʻzining ijtimoiyfalsafiy, siyosiy va axloqiy qarashlari markaziga insonni, uning 
maqsad muddaolarini oʻrganishni, axloqiy kamolot va baxtsaodatga erishuv 
yoʻllarini koʻrsatishni qoʻyadi. Axloqiy kamolot deganda, xayrehsonli ishlar, goʻzal 
insoniy fazilatlarni tushunadi. Axloqiy kamolotga xalakit beruvchi salbiy xislatlarga 
dangasalik, bekorchilik, bilimsizlik, ongsizlik, kasbhunarsizlikni kiritadi. Farobiy aql, 
ilm va maʼrifatni baxtsaodatga erishishning asosiy vositasi deb bildi.
Farobiy inson fazilatlarini tugʻma va yashash jarayonida paydo boʻladigan 
fazilatlarga boʻladi. Olimning fikricha, tugʻma fazilatlarga insonning oʻta oʻtkir 
zehnliligi, biror narsani bilishga oʻta qobiliyatsizliligi kiradi. Lekin tugʻma fazilatlar 
hayotda kam uchraydi. Asosiy axloqiy fazilatlarni odam yashash davomida egallaydi.
Tugʻma fazilatli odamlar ham tarbiyaga muhtoj. Agar unday odamni tarbiyalab va 
toʻgʻri yoʻlga solib turilmasa, uning qobiliyati tezda soʻnib qolishi mumkin. Tugʻma 
qobiliyat ham nisbiy tushunchadir. Baʼzi kishilar tugʻma qobiliyatini ishga solib 
yaxshi natijaga erishsa, boshqalari yomon natijaga erishishi mumkin.
Farobiy musiqani inson tarbiyasiga taʼsir qiluvchi omillardan biri deb billi. U 
musiqani insonga nafosat, estetik zavq bagʻishlovchi, his-tuygʻulari va axloqini  13tarbiyalovchi muhim vosita, deb hisoblaydi. Mutafakkir „Musiqa haqida katta kitob“ 
nomli koʻp jildli asarida musiqa nazariyasi va tarixi, turli musiqa asboblari, kuylar va 
ularning ichki tuzilishi, tovushlar, ritmlar, ohanglar haqida maʼlumot berdi; ilmi iyqo,
ilmi taʼlif fanlariga asos soldi. Yuqoridagi asarida oʻtmishdagi musiqashunos va 
tadqiqotchilar musiqa taraqqiyotiga katta hissa qoʻshganligini alohida qayd qiladi. 
Shuningdek, kuylar uygʻunligi, kuy ijro etish usullari haqida soʻz yuritadi. 
Rivoyatlarda keltirilishicha, Farobiy yangi musiqa asbobi yaratgan, kuy bastalagan, 
mohir sozanda sifatida nom chiqargan. Farobiyning aytishicha, musiqiy tasavvurlar 
inson ruhining eng nozik joyidan qaynab chiqib, ohang holida sezgi quvvatlariga 
taʼsir qiladi.
Farobiyning dunyoqarashi, uning jamiyat va axloq toʻgʻrisida yaratgan yaxlit taʼlimoti
ilk oʻrta asrlar va keyingi davrlarda ijtimoiy-falsafiy, siyosiy va axloqiy fikr rivojida 
muhim ahamiyatga ega boʻldi. Uning qarashlari Sharq mamlakatlariga keng yoyildi. 
Oʻrta asr mutafakkirlari Ibn Xallikon, Ibn alKiftiy, Ibn Abi Usabiʼa, Bayhaqiy, Ibn Sino, 
Ibn Boja, Umar Xayyom, Beruniy, Ibn Rushd, Ibn Xaldun va boshqa taʼlimotini 
chuqur oʻrganib, uni yangi gʻoyalar bilan boyitganlar. Buyuk mutafakkir va 
shoirlardan Alisher Navoiy va Abdurahmon Jomiy, Jaloliddin Dovoniy Farobiyning 
ijtimoiy-falsafiy, siyosiy va axloqiy taʼlimotidan bahramand boʻlganlar.
Farobiy ilgari surgan fikrlar XVI-XX asrlarda ham musulmon mamlakatlari olimlari 
tomonidan katta qiziqish bilan oʻrganildi. Mutafakkir qoldirgan meros faqat Sharq 
mamlakatlarida emas, balki Yevropada ham tarqaldi va ijtimoiyfalsafiy fikr 
taraqqiyotida sezilarli taʼsir koʻrsatdi.
Farobiyning ilmiy merosini oʻrganish XX asrning 1yarmida boshlangan. Yevropa 
olimlari Karra de Vo, R. Xorten, M. Alonsa, D. M. Donlap, A. Shtekl, T. U. Buur, B. M. 
Shtrenshneyder, G. Ley, R. Xammond, R. de Erlanjer, I. Goldsiyer, Forobiy Deteritsi, 
G. Farmer, N. Rishar va boshqa Forobiyning ilmiy merosini oʻrganishga oʻz hissalarini
qoʻshdilar. Rus olimlari A. Krimskiy, M. M. Filippov, T. I. Raynov, V. V. Bartold, Ye. E. 
Bertels, S. N. Grigoryan, O. V. Traxtenberg , A. V. Sagadeyev, A. M. Johid va boshqa 
Forobiy asarlarini tadqiq etish borasida koʻp ish qildilar. Yaqin va Oʻrta Sharq  14mamlakatlari olimlari Dexxudo Husayniy, alFaxuri, Usmon Amin, M. Maxdi, Sayd 
Nafisiy, I. Madkur, Rajabi Tabriziy, Mexrdod, A, Atesh, Oydin, Umar Farrux, 
Saidhusayn Nosir, Mahmud Abbos, Turker va boshqa Forobiyning hayoti va ijodi 
bilan qiziqdilar. Qozoq olimlari A. Moshanov, A. X. Qosimjonov, A. Kubasov, S. K. 
Satibekova va boshqa Forobiyning asarlarini rus tilida chop etib, ijtimoiyfalsafiy, 
mantiqiy va axloqiy qarashlarini tahlil qildilar. Forobiyning boy ilmiy merosini 
oʻrganishda, ayniqsa, oʻzbek olimlarining hissasi katta boʻldi. A. Saadiy, T. N. 
QoriNiyoziy, I. M. Moʻminov, V. Y. Zohidov, M. K. Oripov, R. Nosirov, H. Aliqulov, O. 
Fayzullayev, A. Kaziberdov, A. Irisov va boshqa allomaning hayoti, ijodi va falsafiy 
qarashlari haqida ilmiy tadqiqot olib bordilar. M. M. Xayrullayev sobiq Shoʻrolar 
davrida birinchi bulib I. M. Moʻminov rahbarligida 1966-yil Forobiyning falsafiy 
merosi hamda dunyoqarashiga bagʻishlangan drlik dissertatsiyasini himoya qildi va 
Oʻzbekistonda forobiyshunoslikka asos soldi.
Respublikamiz mustaqillikka erishgach, qomusiy olimning asarlari oʻzbek tilida chop 
etila boshladi, uning boy merosi xolisona, tarixiylik va mantiqiylik tamoyillari asosida
yoritila boshlandi Oliy oʻquv yurtlari, maktab va kutubxonalar, koʻchalar uning nomi 
bilan ataladi. 151.2  Farobiyning ta’lim-tarbiya metodlari
Forobiy Eron va O'rta Osiyolik mutafakkirlar Nazzam, Ravandiy,Ar-Roziy; qadimgi 
yunon faylasuflari: Suqrot, Aristotel, Platon, Galiley ta'limotlarini chuqur o'rgangan. 
Beruniy, Ibn Sino va Firdavsiy mutafakkirlar singari oila, uy-joy orzusini ilm yo'lida 
qurbon qilib, butun umrini fanga bag'ishlagan. U 160 dan ortiq asar yozib, o'rta asr 
ilm-faniga ulkan hissa qo'shgan. Bu asarlar orasida "Arastuning metafizika asariga 
sharh","Baxt-saodatga erishuv haqida", "Tirik mavjudot a'zolari haqida", "Fozil 
odamlar shahri" asarlari muhim ahamiyatga ega. Mutafakkirning ilm-fan oldidagi 
ulkan xizmatlaridan yana biri bu uning yunon olimlarining asarlarini sharhlaganligi va
ularni yangi g'oyalar bilan boyitganligidir. Forobiy yunon falsafasini chuqur bilgani, 
unga sharhlar bitganligi va jahonga targ'ib qilgani hamda zamonasining ilmlarini 
puxta o'zlashtirib, fanlar rivojiga ulkan hissa
qo'shgani uchun Sharqda Arastudan (Aristotel) dan keyingi yirik mutafakkir 
-"Muallim us-soniy" va "Sharq Arastusi" nomlari bilan shuhrat topgan.
Forobiy ilmlarni tasniflashda borliq xususiyatlarining tahlilidan va ularning
fanda aks etishidan kelib chiqadi. Uning tasnifi, eng avvalo, tabiatni, tafakkur va 
nutqni, til va mantiqni o'rganishga qaratilgan. Forobiyga ko'ra, ilmlarning tasnifidan
maqsad haqiqatni o'rganish va tasdiqlashdan, uni yolg'ondan farqlashdan iborat. 
Olimning fikricha, fanlar va umuman bilimlar borliqdan kelib chiqib, borliqni uzoq 
vaqt o'rganish asosida to'planib boradi. Turli ilmlar bir-birini inkor qilmaydi, balki 
o'zaro bir-biri bilan bog'liq holda rivojlanadi. Ular dunyoni idrok qilishga va 
insonlarning baxt-saodatga erishishiga qaratilgandir.
"Ta'lim degan so'z insonga o'qitish, tushuntirish asosida nazariy bilim berish ; ma'lum
birhunarni egallash uchun zarur bo'lgan amaliy malakalar", -deydi olim. Forobiyning 
ta'limtarbiya haqidagi qarashlarida insonparvarlik g'oyalari alohida o'rin tutadi. 
Forobiyning ta'kidlashicha, tarbiyalanuvchi ixtiyoriy ravishda zaruriy, aqliy va axloqiy  16xislatlarni bilimli bo'lishga, to'g'rilik va haqiqatni sevishga, jasur, do'stlarga sadoqatli 
bo'lish singari fazilatlarni egallashga intilmog'i lozim. Abu Nasr Forobiy insonga xos 
hamda uning ma'naviy yuksalishida muhim ahamiyat kasb etuvchi tafakkur va 
nutqning rivojlanishini ta'lim- tarbiyaning asosini tashkil etuvchi muhim jarayon 
hisoblaydi. U insonni dunyotaraqqiyotining eng mukammal va eng yetuk yakuni deb 
biladi. Shunga ko'ra olim o'z asarlarida insonga tarbiya va ta'lim berish zarurligini 
aytadi va bunda ta'lim- tarbiya usullaridan kutilgan maqsad masalalari asosiy o'rinni 
egallashini qayd qiladi. Forobiy insonning ma'naviy hayotida, asosan, uning ikki 
tomoniga: aql-idrok ongiga va axloqiga e'tibor beradi. Shuning uchun ta'lim- tarbiya 
uning fikricha aqliy tomondan ham, axloqiy tomondan ham yetuk qilib yetishtirishga 
qaratilmog'i lozim. Ta'limtarbiya jarayonida nazariy bilim bilan amaliy harakat, odatiy
malaka, faoliyat birlashib boradi, yetuklik shu birlashuvning darajasiga qarab yuzaga 
keladi. Forobiy tarbiya berish usullari haqida shunday yozadi: birinchi usul: 
qanoatbaxsh so'zlar, chorlovchi, ilhomlantiruvchi so'zlar yordamida odat hosil 
qilinadi va malakalar vujudga keltiriladi, odamdagi g'ayrat, kasbga intilish harakatga 
aylantiriladi. Ikkinchi usul: majbur etish yo'lidir. Bu usul majburiyravishda 
tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashdir. Farobiy o'zqarashlarida insonning aqliy va axloqiy
jihatlariga alohida e'tiborini qaratadi va u "Fozil odamlar shahri" asarida o'n ikki 
tug'ma xislatni birlashtirgan kishigina axloqli inson bo'la olishini ta'kidlaydi. Bular 
quyidagilar: "Birinchidan bunday odamning barcha a'zolari mukammal taraqqiy 
etgan, sog'lom bo'lish lozim; ikkinchidan, tez fahm so'zlovchining maqsadini tez 
payqay oladigan bo'lsin; uchinchidan, xotirasi juda kuchli va mustahkam bo'lsin; 
to'rtinchidan, zehni tez va o'tkir bo'lsin; beshinchidan, nutqi ravon, fikri teran, 
mulohazalarini yorqin bayon eta olsin; oltinchidan, bilish va o'rganishga ishtiyoqi 
baland bo'lib,
bilimlarini charchashni sezmasdan o'zlashtira olsin; yettinchidan, nafsini tiya 
oladigan, qimor o'yinlaridan jirkanadigan bo'lsin; sakkizinchidan haqiqatni sevadigan 
bo'lsin; to'qqizinchidan g'ururli va vijdonli bo'lsin, oliyjanob ishlarga intilsin; 
o'ninchidan, mol-dunyo yig'ishga berilmasin; o'nbirinchidan, adolatli bo'lsin,  17odamlarni adolatga targ'ib etadigan bo'lsin; o'n ikkinchidan, adolatli bo'lsin, ammo 
qaysar bo'lmasin, adolat oldida qaysarlik qilib, o'zbilarmonlikka berilmasin, lekin har 
qanday adolatsizlik, pastkashlik oldida lafzli bo'lsin, o'zi zarur debbilgan narsasini 
amalga oshirishda qat'iylik ko'rsatsin, qo'rqmas, jasur bo'lsin, qo'rqish va ojizlikni 
bilmasin".
Keyinchalik esa o'zgaradi, ya'ni ijtimoiylashuv jarayonida odamalar ming yillardnberi 
amal qilib kelayotgan qadriyatlar va me'yorlarni qabul qiladilar. O'zining " Baxt-
saodatga erishuv haqida"asarida bilimlarni o'rganish tartibi haqida fikr bayon etgan. 
Uning aytishicha, avval bilish zarur bo'lgan ilm o'rganiladi, bu olam asoslari haqidagi 
ilmdir. Uni o'rgangach, tabiiy ilmlarni, tabiiy jismlar tuzilishini, shaklini, osmon 
haqidagi bilimlarni o'rganishi lozim. Undan so'ng, umumanjonli tabiat ya'ni o'simlik 
va hayvonlar haqidagi ilm o'rganiladi, deydi. Forobiy inson kamolotga ta'lim - 
tarbiyani to'g'ri yo'lga qo'yish orqali erishish mumkin deydi. Chunkimaqsadga 
muvofiq amalga oshirilgan ta'lim-tarbiya insonni ham aqliy, ham axloqiy jihatdan 
kamolga yetkazadi.
Forobiyning yozishicha, haqiqiy baxtga erishish uchun harakat qiluvchi, o'zaro 
yordam qiluvchi, xalqini birlashtirgan shahar — fozil shahar hisoblanadi. Baxtga 
erishish maqsadida o'zaro yordam bergan va birlashgan kishilar fazilatli jamoa 
bo'ladi. Forobiy fikriga ko'ra, davlatni idora etuvchi shaxs o'zining fazilat va xulq-
odobi bilan ajralib turishi, xususan u 6 ta xislatni egallagan bo'lishi, ya'ni adolatli va 
dono bo'lishi, boshqalarga g'amxo'rlik qilishi, qonunlarga to'la rioya etishi va 
qonunlarni yarata olishi, kelgusini oldindan ko'ra bilishi kerak. Forobiyning 
talqinicha, fozil shaharlar yuqori madaniyatli bo'ladi. Unda yashaydigan xalq o'zi 
istagan kasb-hunarni egallaydi. Bunday jamiyatda to'la erkinlik va teng huquqlik 
hukm suradi. Forobiyning fozil jamoa haqidagi ta'limoti uning axloqiy kamolot va 
baxtsaodatga erishuv hamda insonparvarlik g'oyalari bilan chambarchas bog'liqdir. U
o'zining ijtimoiy-faIsafiy, siyosiy va axloqiy qarashlari markaziga insonni, uning 
maqsad muddaolarini o'rganishni, axloqiy kamolot va baxt-saodatga erishuv 
yo'llarini ko'rsatishni qo'yadi. Axloqiy kamolot deganda, xayr-ehsonli ishlar, go'zal  18insoniy fazilatlarni tushunadi. Axloqiy kamolotga xalaqit bemvchi salbiy xislatlarga 
dangasalik, bekorchilik, bilimsizlik, ongsizlik, kasb- hunarsizlikni kiritadi. Forobiy aql, 
ilm va ma'rifatni baxtsaodatga erishishning asosiy vositasi deb biladi. Forobiy inson 
fazilatlarini tug'ma va yashash jarayonida paydo bo'ladigan fazilatlarga bo'ladi. 
Olimning fikricha, tug'ma fazilatlarga insonning o'ta o'tkir zehnliligi, biror narsani 
bilishga o'ta qobiliyatliligi kiradi. Lekin tug'ma fazilatlar hayotda kam uchraydi. Asosiy
axloqiy fazilatlarni odam yashash davomida egallaydi. Tug'ma fazilatli odamlar ham 
tarbiyaga muhtoj. Agar unday odamni tarbiyalab va to'g'ri yo'lga solib
turilmasa, uning qobiliyati tezda so'nib qolishi mumkin. Tug'ma qobiliyat ham nisbiy 
tushunchadir. Ba'zi kishilar tug'ma qobiliyatini ishga solib yaxshi natijaga erishsa, 
boshqalari yomon natijaga erishadi.
Bu fikrlardan Forobiyning ta'lim-tarbiyada, yoshlarni mukammal inson qilib 
tarbiyalashda, xususan, aqliy-axloqiy tarbiyaga alohida e'tibor berganligi ko'rinib 
turibdi. Uning ta'kidlashicha, bilim bilangina maqsadga erishilmaydi va bola ham 
yetuk bo'lmaydi. Olim daraxtning yetukligi uning mevasi bilan bo'lganidek, insonning
barcha xislatlari ham axloq bilan yakunlanishini aytadi. Umuman, Forobiy o'z 
davridagi yoshlarning ta'lim olishlari, bilim egallashlari, hunar egallashlari, faoliyat 
ko'rsatishlari, mehnat qilishlari zarurligi xususida fikrlar bildirgan. Bu fikrlar hozirda 
ham ta'lim-tarbiyaga g'oyat muhimdir. 19II. BOB. FAROBIYNING ASARLARIDAGI PEDAGOGIK FIKRLAR.
2.1 Farobiyning hikmatli so’zlari.
Abu Nasr Forobiy ta lim va tarbiyaga birinchi marta ta'rif bergan olim sanaladi. ʼ
"Ta lim degan so z insonga o qitish, tushuntirish asosida nazariy bilim berish ; 	
ʼ ʻ ʻ
ma lum bir hunarni egallash uchun zarur bo lgan amaliy malakalar",- deydi olim. 
ʼ ʻ
Forobiyning ta limtarbiya haqidagi qarashlarida insonparvarlik g oyalari alohida 	
ʼ ʻ
o rin tutadi. Forobiyning ta'kidlashicha, tarbiyalanuvchi ixtiyoriy ravishda zaruriy, 	
ʻ
aqliy va axloqiy xislatlarni  bilimli bo lishga, to g rilik va haqiqatni sevishga, jasur, 	
ʻ ʻ ʻ
do stlarga sadoqatli bo lish singari  fazilatlarni egallashga intilmog'i lozim. Abu Nasr 	
ʻ ʻ
Forobiy insonga xos hamda uning  ma'naviy yuksalishida muhim ahamiyat kasb 
etuvchi tafakkur va nutqning rivojlanishini  ta'lim- tarbiyaning asosini tashkil etuvchi 
muhim jarayon hisoblaydi. U insonni dunyo 
taraqqiyotining eng mukammal va eng yetuk yakuni deb biladi. Shunga ko ra olim 	
ʻ
o z  asarlarida insonga tarbiya va ta lim berish zarurligini aytadi va bunda ta lim- 	
ʻ ʼ ʼ
tarbiya  usullaridan kutilgan maqsad masalalari asosiy o rinni egallashini qayd qiladi.	
ʻ
Forobiy  insonning ma naviy hayotida, asosan, uning ikki tomoniga: aql-idrok ongiga	
ʼ
va axloqiga  e tibor beradi. Shuning uchun ta lim- tarbiya uning fikricha aqliy 	
ʼ ʼ
tomondan ham, axloqiy 
tomondan ham yetuk qilib yetishtirishga qaratilmog'i lozim. Ta lim-tarbiya 	
ʼ
jarayonida  nazariy bilim bilan amaliy harakat, odatiy malaka, faoliyat birlashib 
boradi, yetuklik shu  birlashuvning darajasiga qarab yuzaga keladi. Forobiy tarbiya 
berish usullari haqida 
shunday yozadi: birinchi usul: qanoatbaxsh so zlar, chorlovchi, ilhomlantiruvchi 	
ʻ
so zlar  yordamida odat hosil qilinadi va malakalar vujudga keltiriladi, odamdagi 	
ʻ
g ayrat, kasbga 
ʻ
intilish harakatga aylantiriladi. Ikkinchi usul: majbur etish yo lidir. Bu usul majburiy 	
ʻ 20ravishda tarbiyalanuvchilarni tarbiyalashdir. Farobiy o'zqarashlarida insonning aqliy 
va  axloqiy jihatlariga alohida e'tiborini qaratadi va u "Fozil odamlar shahri" asarida 
o'n ikki  tug'ma xislatni birlashtirgan kishigina axloqli inson bo'la olishini ta'kidlaydi. 
Bular  quyidagilar: "Birinchidan bunday odamning barcha a'zolari mukammal 
taraqqiy etgan,  sog'lom bo'lish lozim; ikkinchidan, tez fahm so'zlovchining 
maqsadini tez payqay oladigan 
bo'lsin; uchinchidan, xotirasi juda kuchli va mustahkam bo'lsin; to'rtinchidan, zehni 
tez va  o'tkir bo'lsin; beshinchidan, nutqi ravon, fikri teran, mulohazalarini yorqin 
bayon eta olsin;  oltinchidan, bilish va o'rganishga ishtiyoqi baland bo'lib, bilimlarini 
charchashni sezmasdan  o'zlashtira olsin; yettinchidan, nafsini tiya oladigan, qimor 
o'yinlaridan jirkanadigan  bo'lsin; sakkizinchidan haqiqatni sevadigan bo'lsin; 
to'qqizinchidan g'ururli va vijdonli  bo'lsin, oliyjanob ishlarga intilsin; o'ninchidan, 
mol-dunyo yig'ishga berilmasin; o'n  birinchidan, adolatli bo'lsin, odamlarni adolatga 
targ'ib etadigan bo'lsin; o'n ikkinchidan,  adolatli bo'lsin, ammo qaysar bo'lmasin, 
adolat oldida qaysarlik qilib, o'zbilarmonlikka  berilmasin, lekin har qanday 
adolatsizlik, pastkashlik oldida lafzli bo'lsin, o'zi zarur deb  bilgan narsasini amalga 
oshirishda qat'iylik ko'rsatsin, qo'rqmas, jasur bo'lsin, qo'rqish va 
ojizlikni bilmasin".  Forobiy o z ishlarida ta lim- tarbiyani uzviy birlikda olib borish ʻ ʼ
haqida ta lim bergan 	
ʼ
bo lsa ham, ammo har bir insonni kamolga yetkazish uchun tarbiya va ta limning o z 	
ʻ ʼ ʻ
o rni  bor ekanligini ta kidlaydi. Olim yosh avlodni voyaga yetkazishda u 
ʻ ʼ
yashayotgan  jamiyatdagi muhit, hayotiy tajriba, ta lim-tarbiyaning ta'siri va bu ta'sir 	
ʼ
natijasida ular  o zlaridagi ijobiy yoki salbiy xislat-fazilatlarni namoyon qilishlarini 	
ʻ
aytadi.Insonlar 
tug ilganda kamolotli bo lib tug ilmaydi, ularni orasida aslida farq ham bo lmaydi, 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
ularning xulqi va faoliyati, hayoti o xshash bo ladi. Keyinchalik esa o zgaradi, ya'ni 	
ʻ ʻ ʻ
ijtimoiylashuv jarayonida odamalar ming yillardn beri amal qilib kelayotgan 
qadriyatlar va  me'yorlarni qabul qiladilar. O zining " Baxt- saodatga erishuv 	
ʻ
haqida"asarida bilimlarni  o rganish tartibi haqida fikr bayon etgan. Uning aytishicha,	
ʻ 21avval bilish zarur bo lgan ilm  o rganiladi, bu olam asoslari haqidagi ilmdir. Uni ʻ ʻ
o rgangach, tabiiy ilmlarni, tabiiy jismlar 	
ʻ
tuzilishini, shaklini, osmon haqidagi bilimlarni o rganishi lozim. Undan so ng,  jonli 	
ʻ ʻ
tabiat ya'ni o simlik va hayvonlar haqidagi ilm o rganiladi, deydi. Forobiy inson 	
ʻ ʻ
kamolotga ta lim - tarbiyani to g ri yo lga qo yish orqali erishish mumkin deydi. 
ʼ ʻ ʻ ʻ ʻ
Chunki  maqsadga muvofiq amalga oshirilgan ta'lim- tarbiya insonni ham aqliy, ham 
axloqiy  jihatdan kamolga yetkazadi. Xususan, inson tabiat va jamiyat qonun-
qoidalarini to g ri  bilib oladi va hayotda to g ri yo l tutadi, boshqalar bilan to g ri 
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
munosabatda bo ladi,  jamiyat tartib-qoidalari qoidalariga rioya etadi. Demak, 	
ʻ
Forobiy ta lim-tarbiyaning asosiy  vazifasi jamiyat talablariga javob bera oladigan va 	
ʼ
shu jamiyat uchun xizmat qiladigan  yetuk insonni tarbiyalashdan iborat deb biladi. 
Forobiy ta'limotida axloqiy tarbiya ham 
aqlli, ham fazilatli inson tarbiyalashning muhim shartlaridan bo lib, aqliy tarbiya 	
ʻ
xususan,  "Fozil odamlar shahri" asarida o z ifodasini topgan. U qaysi tartibda axloqli	
ʻ
qilib  tarbiyalash, bolaning qaysi xislatlariga e tibor berish kabi masalalarga to xtalib 	
ʼ ʻ
o tirmaydi, balki ideal , axloqli insonning abstrakt obrazini yaratish bilan, tarbiya 	
ʻ
sohasida  shu obrazni namuna qilib, insonlarni ta lim va tarbiyaga chorlaydi. Forobiy 	
ʼ
bilimdon,  ma rifatli, yetuk odamlarning obrazini tasvirlar ekan bunday deydi: " Har 	
ʼ
kimki ilmhikmatni o rganaman desa, uni yoshligidan boshlasin, sog lig i haqida 	
ʻ ʻ ʻ
qayg ursin, yaxshi  axloq va odobli bo lsin, so zning uddasidan chiqsin, yomon 	
ʻ ʻ ʻ
ishlardan saqlanadigan bo lsin,  bilimdon va notiq bo lsin, ilmli va dono kishilarni 	
ʻ ʻ
hurmat qilsin, ilm va ahli ilmdan moldunyoni ayamasin, barcha mavjud, moddiy 
narsalar to g risida bilimga ega bo lsin".	
ʻ ʻ ʻ
Forobiyning yozishicha, haqiqiy baxtga erishish uchun harakat qiluvchi, o'zaro 
yordam qiluvchi, xalqini birlashtirgan shahar — fozil shahar hisoblanadi. Baxtga 
erishish  maqsadida o'zaro yordam bergan va birlashgan kishilar fazilatli jamoa 
bo'ladi. Forobiy  fikriga ko'ra, davlatni idora etuvchi shaxs o'zining fazilat va xulq-
odobi bilan ajralib turishi, xususan u 6 ta xislatni egallagan bo'lishi, ya'ni adolatli va 
dono bo'lishi,  boshqalarga g'amxo'rlik qilishi, qonunlarga to'la rioya etishi va 
qonunlarni yarata olishi,  kelgusini oldindan ko'ra bilishi kerak.  22Forobiyning talqinicha, fozil shaharlar yuqori madaniyatli bo'ladi. Unda yashaydigan 
xalq o'zi istagan kasb-hunarni egallaydi. 
2.2 Farobiyning pedagogik qarashlari
Bugungi kunda mamlakatimiz ilm-fanida Markaziy Osiyo xalqlarining ijtimoiy-
falsafiy tafakkuri yuzasidan yetarlicha ilmiy izlanishlar olib borilmoqda. Shuningdek,
ularning insoniy fazilatlar, vatanga muhabbat, jasurlik, do'stlik, sadoqat, vafodorlik 
kabi tushunchalarning aksiologik talqinini ochib berish va shu asosda yoshlarning 
ma'naviy qiyofasini shakllantirish, yot mafkura, g'oyaviy tahdid va axloqiy 
inqirozdan himoya qilishda Markaziy Osiyolik mutafakkirlar ta'limotlaridagi 
altruizm, filantropiya va insonparvarlik tamoyillarini zamonaviy falsafiy 
yondashuvlar asosida tadqiq etish zarurati ortib bormoqda. Yoshlar ma'naviy 
dunyoqarashini shakllantirishda, ularda tabiat, jamiyatning kelib chiqishi, rivojlanishi
haqida tasavvur hosil qilishda Markaziy Osiyo mutafakkirlari tomonidan yaratilgan 
ilmiy-falsafiy merosning o'rni muhim o'rin tutadi. Insoniyat falsafiy tafakkuri rivojida
"Markaziy Osiyo Uyg'onish davrining ko'plab yorqin namoyondalarining islom va 
jahon sivilizatsiyasiga qo'shgan hissasi"] o'zining boy ma'naviy-axloqiy ideallari 
bilan diqqatga sazovordir. Ushbu falsafiy merosdan foydalanish hozirgi vaqtda 
mustaqil jamiyatimzning oldida turgan dolzarb vazifadir.
Mamlakatimizda amalga oshirilayotgan jadal islohotlar davrida jahon 
sivilizatsiyasiga o'zining boy ma'naviy me'rosi bilan muhim hissa qo'shgan buyuk 
allomalarning shaxsiyati, ilmiy-ma'naviy merosini har tomonlama, chuqur 
o'rganishga katta e'tibor berilmoqda. Mazkur masalada Prezident Shavkat Mirziyoyev
Oliy Majlisga qilgan Murojaatnomasida "Hozirgi kunda O'zbekistonning kitob 
fondlarida 100 mingdan ziyod qo'lyozma asarlar saqlanmoqda. Afsuski, bu nodir 
kitoblar hali to'liq o'rganilmagan, ular olimlar va o'z o'quvchilarini kutib turibdi. 
Ushbu noyob asarlarda bugungi davr o'rtaga qo'yayotgan juda ko'p dolzarb 
muammolarga javob topish mumkin"[2.82], deya ta'kidlaydi. Shu bois, jamiyatning 
ma'naviy yuksalishi, vatanparvarlik tarbiyasi, uni da vlat barqarorligini saqlashdagi  23konstruktiv roli haqidagi turli davrdagi buyuk mutafakkir, alloma va jamoat 
arboblarining ilmiy-falsafiy qarashlarini chuqur tadqiq etsak, jahonning rivojlangan 
demokratik davlatlarining yuksalish tarixini o'rgansak, mamlakatimizni 
umuminsoniylik tendensiyalariga mos ravishda yuksaltirishimiz, xalqimizni davlat va
jamiyatning milliy yuksalishida faol ishtirok etishga safarbap eta olamiz. Sharq
Uyg'onish davrida juda ko'plab pedagogik asarlar yaratilgan bo'lib, ta'lim-tarbiyada 
inson komilligining xususiy va umumiy metodlari haqida o'lmas ta'limoti bilan nom 
qoldirgan tarbiyashunos olimlar maydonga chiqdi. Anashunday allomalardan biri 
o'rta asr ijtimoiy - falsafiy fikr taraqqiyoti mutafakkir Abu Nasr Forobiy nomi bilan 
bog' liq bo'lib, uning inson kamoloti haqidagi ta'imoti ta'lim - tarbiya sohasida katta 
ahamiyatga ega. Mashhur Yunon faydasufi Arastudan keyin sharqda o'z bilimi, fikr 
doirasining kengligi bilan nom chiqargan Forobiyni yirik mutafakkir - «Muallimiy 
soniy» - «Ikkinchi muallim» deb ataydilar. Abu nasr Forobiy qomusiy olim 
hisoblanib, uning 160 dan ortiq ilmiy asarlar yaratganligini qayd etilgan. Haqiqatdan 
ham Abu Nasr Forobiy o'rta asr davri ilm - fani taraqqiyotiga katta hissa qo'shgan 
olim. Forobiy tabiiy, ilmiy va ijtimoiy bilimlarning barcha sohalarida ilmiy ish olib 
borgan. Forobiy o'zidan keyin juda boy ilmiy meros qoldirgan. Falsafa, musiqa, 
filologiya va boshqa tabiiy, ilmiy bilimlarning turli sohalarida asarlar yaratgan. 
Demak, Forobiy inson baxt - saodatga erishuvi uchun ularni baxtli - saodatli qila 
oladigan jamoa rahbari bo'lishi kerak deydi. U fozil shaharni boshqaradigan hokim 
tabiatdan: sog' - salomat bo'lib, o'z vazifasini bajarishda hech qanday qiyinchilik 
sezmaligi; tabiati nozik, farosatli; xotirasi mustahkam, zehni o'tkir, o'z fikrini 
tushuntira oladigan notiq, bilim-ma'rifatga havasli, taom eyishda, ichimlikda, 
ayollarga yaqinlik qilishda ochofat emas, aksincha, o'zini tiya oladiga bo'lishi (qimor 
yoki boshqa o'yinlardan) zavq, huzur olishdan uzoq bo'lishi, haq va haqiqatni, odil va 
haqgo'y odamlarni sevadigan, yolg'onni va elg'onchilarni yomon ko'radigan, o'z 
qadrini biluvchi va oriyatli bo' lishi, mol dunyo ketidan quvmaydigan, adolatparvar, 
qatiyatli, sabotli, jur'atli, jasur bo'lishi muhimligini qayd etadi. Forobiy bu fazilatlarni
har bir etuk insonda ko'rishni istaydi. 24Farobiy odamlarni turli belgilarga qarab guruhlarga bo'ladi. Bunda u kishilarning 
diniy mashabiga, millatiga, irqiga qarab emas, balki tabiiy xususiyatlari, qobiliyatlari 
iqtidori, bilim ko'nikmalariga e'tibor berish zarur, deydi. U o'zining "Baxt saodatga 
erishuv yo'llari haqida risola" asarida "Davlatning vazifasi insonlarni baxt-saodatga 
olib borishdir, -deb yozadi. Bu esa ilim va yaxshi axloq yordamida qo'lga kiritadi"
Forobiy ta'lim tarbiyaga bag'ishlangan asarlarida ta'lim - tarbiyaning muhumligi, unda
nimalarga e'tibor berish zarurligi, ta'lim - tarbiya usullari va uslubi haqida fikr 
yuritadi. «Fozil odamlar shahri», «Baxt saodatga erishuv to'g'risida», «Ihso-al-ulum»,
«Ilmlarning kelib chiqishi», «Aql ma'nolari to'g'risida» kabi asarlarida allomaning 
ijtimoiy - tarbiyaviy qarashlari o'z ifodasini topgan. Forobiy ta'lim - tarbiyani uzviy 
birlikda olib borish haqida ta'lim bergan bo'lsa ham, ammo har birining insonni 
kamolga etkazishda o'z o'rni va xususiyati bor ekanligini alohida
ta'kidlaydi. Forobiy «Baxt - saodatga erishuv to'g'risida» asarida bilimlarni o'rganish 
tartibi haqida fikr yuritadi. Uning ta'kidlashicha, avval bilish zarur bo'lgan ilm 
o'rganiladi, bu - olam asoslari haqidagi ilmdir. Uni o'rgangach, tabiiy ilmlarni, tabiiy 
jismlar tuzilishini, shaklini, osmon haqidagi bilimlarni o'rganish lozim. Undan so'ng, 
umuman, jonli tabiat o'simlik va hayvonlar haqidagi ilm o'rganiladi, deydi. Forobiy 
inson kamolotga yolg'iz o'zi erisha olmaydi. U boshqalar bilan aloqada bo'lishi, 
ularning ko'maklashuviga yoki munosabatlariga muhtoj bo'ladi. Uning fikricha 
tarbiya jarayoni tajribali pedagog, o'qituvchi tomonidan tashkil etilishi muhumdir. 
Chunki har bir odam ham baxtni va narsa hodisalarni o'zicha bila olmaydi. Unga 
buning uchun o'qituvchi bo'lishi lozimimligini ta'kidlaydi. Demak, Forobiy ta'lim - 
tarbiyaning asosiy vazifasi jamiyat talablariga javob bera oladigan va shu jamiyat 
uchun xizmat qiladigan yetuk insonni tarbiyalashdan iborat deb biladi. Forobiy ta'lim 
va tarbiyaga birinchi marta ta'rif bergan olim sanaladi. Ta'lim - degan so'z insonga 
o'qitish, tushuntirish asosida nazariy bilim berish; tarbiya - nazariy fazilatni, ma'lum 
hunarni egallash uchun zarur bo'lgan xulq normalarini va amaliy malakalarni 
o'rgatishdir, deydi olim. Ta'lim faqat so'z va o'rgatish bilangina bo'ladi. Tarbiya esa, 
amaliy ish tajriba bilan, ya'ni shu xalq, shu millatning amaliy malakalardan iborat 
bo'lgan ish-harakat, kasb-hunarga berilgan bo'lishi bilan o'rganishidir. 25Forobiy axloqiy fazilatlar deganda bilimdonllik, donolik va mulohazali bo'lish, 
vijdonlilik, kamtarlik, ko'pchilik manfaatini yuqori qo'yish, haqiqat, ma'naviy 
yuksaklikka intilgan, adolatlilik kabi hislatlarni tushunadi. Ammo bu hislatlarning 
eng muhimi har bir insonning bilimli, ma'rifatli bo'lishidir. Shuning uchun ham 
Forobiy axloq tushunchasiga aql bilan uzviy bog' liq holda, tafakkurga asoslangan 
ahloq sifatida qaraydi. Bundan biz Forobiyning axloqni xulq me'yorlari ifodasi 
sifatidagini emas, balki kishilarning aqliy faoliyatining natijasi sifatida ham talqin 
etganligini ko'ramiz. Forobiy «Aql ma'nolari haqida» risolasida aql masalasini tahlil 
qilib, aql bilish haqidagi ta'limotida mantiq (logika) ilmi muhim o'rin tutadi deydi. U 
mantiq ilmi bilan grammatika o'rtasidagi mushtarakligini qayd etib, mantiqning aqlga
munosabati, grammatikaning tilga munosabati kabidir. Grammatika odamlar nutqini 
tarbiyalagani kabi, mantiq ilmi ham tafakkurni haqiqiy yo'lda olib borish uchun aqlni 
to'g'irlab turadi deydi. Forobiy «Muzika haqida katta kitob» degan ko'p jildi asari 
bilan o'rta asrning yirik muzikashunosi sifatida ham mashhur bo'ldi. U muzika ilmini 
nazariy, amaliy jihatdan yoritib, muzikani inson ahloqini tarbiyalovchi sihat 
salomatligini mustahkamlovchi vosita deb qaragan. Uning muzika sohasida qoldirgan
merosi muzika madaniyati tarixida muhim ahamiyatga molikdir.
                               26                               Xulosa
Xulosa qilib aytganda Forobiy pedagogik ta'limotining asosida komil insonni 
shakllantirish, insonni o'z mohiyati bilan ijtimoiy, ya'ni faqat jamiyatda, o'zaro 
munosabatlar jarayonida komillikka erishadi, degan falsafiy qarashi yotadi. Insonning
kamolga yetishida ham aqli, ham axloqiy tarbiyaning o'zaro aloqasi muhim ahamiyat 
kasb etadi. Bunda Forobiy tavsiya etgan ta'lim - tarbiya usullari hozirgi davrda ham 
o'z ahamiyatini yo'qotmaganligi bilan diqqatga sazovordir.
Forobiy ta'limda barcha fanlarning nazariy asoslari o'rganilsa, tarbiyada ma'naviy - 
axloqiy qoidalar, odob me'yorlari o'rganiladi, kasb-hunarga oid malakalar hosil 
qilinadi, deb uqtiradi. Bu muhim vazifa tajribali tarbiyachilar tomonidan ta'lim-
tarbiyaning turli metodlari yordamida amalga oshiriladi. Forobiy ta'lim - tarbiya 
ishlarini ikki yo'l bilan amalga oshirishni nazarda tutadi. «Amaliy fazilatlar va amaliy
san'at (kasb-hunar)lar va ularni bajarishga odatlanish masalasi»ga kelganda, bu odat 
ikki yo'l bilan hosil qilinadi: bulardan birinchisi - qanoatbaxsh so'zlar, chorlovchi, 
ilhomlantiruvchi so'zlar yordamida odat hosil qilinadi, malakalar vujudga keltiriladi, 
odamdagi g'ayrat, qasd-intilish harakatga aylantiriladi. Ikkinchi yo'l (yoki usul) - 
majbur etish yo'li. Bu usul gapga ko'nmovchi, qaysar shaharliklar va boshqa sahroyi 
xalqlarga nisbatan qo'llaniladi. Chunki ular o'z istaklaricha so'z bilan g'ayratga 
kiradiganlardan emaslar. Ulardan birortasi nazariy bilimlarni o'rganishga kirishsa, 
uning fazilati yaxshi bo'ladi. Kasb hunarlarni va juz'iy san'atlarni egallashga intilish 
bo'lmasa, bunday odamlarni majbur etmaslik kerak. Chunki shahar xalqlariga tarbiya 
berishdan maqsad - ularni fazilat egasi qilib va san'at ahllariga aylantirishdir. Demak, 
Forobiy ta'lim - tarbiyada rag'batlantirish, odatlantirish, majbur etish metodlarini 
ilgari surgan. Har ikkala usul ham pirovardida insonni har tomonlama kamolga 
etkazish maqsadini ko'zlaydi. 27FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI:
1.Shavkat Mirziyoyev. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga 
quramiz. T.: O‘zbekiston 2017,85-86 b. 
2. Piter Entoni Nyusam, “Boshlang‘ich maktab”, Microsoft Encarta 2004 nashri (CD-
Rom), 199-200 b. 
3. Quzmonova G.B, Beketov N. Uzluksiz ta'limda matematika o‘qitishda tarixiy 
materiallardan foydalanish. Amerika ijtimoiy fanlar va ta'lim innovatsiyalari jurnali, 
2-jild, 9-son, 2020-yil, ISSN 2089-100X, 2(9), 531-537 
4. Usmonova S. Ta'lim jarayonida noan'anaviy darslarga ijodiy yondashish usullari. -
Buxoro: “Pedagogik mahorat” jurnali, 2005-yil, 2-son. 19-21 b.
5.M. Xayrullayev, B. To‘xliyev, Sh. Qurbonov, X. Masudov, M. Qurbonov 
PEDAGOGIKA TARIXI 2004 yil
6.Forobiy. «Fozil odamlar shahri». - T.: Abdulla Qodiriy nomidagi xalq merosi. 
nashriyoti, 1993.
7.O‘zbekiston Respublikasi “Ta'lim to‘g‘risida”gi Qonuni. //www. Ziyonet.uz
8. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020 yil 6iyundagi 422-sonli 
“Umumiy o‘rta ta'lim muassasalarida “Tarbiya”fanini bosqichma-bosqich amaliyotga
joriy etish chora-tadbirlarito‘g‘risida”gi Qarori. // www. Ziyonet.uz
9.Abdujalilova SH. Abdurauf Fitratning “Tarbiya” fani talqini. –Toshkent, 2020. 
10.Tarbiya kitobi. 1-4-sinflar uchun darslik. –Toshkent, 2020.
11. Yo‘ldoshev J., Usmonov S. Pedagogik texnologiya asoslari. T.,2004
12.Mirziyoyev Sh.M. Erkin va farovon demokratik O‘zbekiston davlatini birgalikda 
barpo etamiz. Toshkent, “O‘zbekiston”, 2017.29 b.
13.Mirziyoyev Sh.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta'minlash yurt 
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi.“O‘zbekiston”, 2017. – 47 b.
14.Mirziyoyev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz. “O‘zbekiston”, 2017. – 485 b.

26

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский