Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 60.8KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Surayyo Qurbondurdiyeva

Ro'yxatga olish sanasi 04 Fevral 2025

1 Sotish

Adabiyot toʻgaraklarini tashkil etish yoʻllari

Sotib olish
2                                               MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………………….3
I BOB.ADABIY TO’GARAKLARNING NAZARIY ASOSLARI
1.1. Adabiy to’garaklarning maqsadi va vazifasi…………………………..….……5
1.2. To’garak ishlarining o’quvchi shaxzsga 
ta’siri……………………………………………………………………………...….13
II BOB.ADABIY TO’GARAKLARNI TASHKIL ETISH YO’LLARI VA AMALIY 
TAJRIBA
2.1.Adabiy to’garaklarni tashkil etishda foydalaniladigan usullar…………… ……..18
2.2.Maktab tajribasi:adabiy to’garaklarning tashkil etilishi va natijalar………….…24
XULOSA…………………………………………………………………………….34
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………….…35 3                                             KIRISH
Mavzuning dolzarbligi: Bugungi globallashuv jarayonida yosh avlod tarbiyasi, 
ularning ma’naviy dunyosini boyitish, tafakkurini kengaytirish ta’lim-tarbiyaning eng
muhim yo‘nalishlaridan biri bo‘lib qolmoqda. Yoshlarda kitobga, adabiyotga, milliy 
madaniyat va an’analarimizga bo‘lgan muhabbatni oshirish esa aynan badiiy adabiyot
vositasida samarali amalga oshiriladi. Bu borada maktab va kollej singari ta’lim 
muassasalarida tashkil etiladigan adabiy to‘garaklarning ahamiyati beqiyosdir.
Adabiy to‘garaklar – bu o‘quvchilarning bo‘sh vaqtini mazmunli tashkil etish, 
ularni ijodiy fikrlashga yo‘naltirish, badiiy asarlarni mustaqil o‘rganishga, muhokama
qilishga, sahnalashtirishga, she’r va hikoyalar yozishga undovchi ixtiyoriy 
birlashmalardir. Shunday to‘garaklar faoliyati orqali o‘quvchilar tanqidiy va tahliliy 
fikrlashga o‘rganadilar, adabiyot darslarida olgan bilimlarini mustahkamlash 
imkoniga ega bo‘ladilar. Ayniqsa, bugungi zamonaviy ta’limda kompetensiyaviy 
yondashuv asosida shaxsga yo‘naltirilgan o‘qitish usullarini tatbiq etishda adabiy 
to‘garaklar muhim amaliy maydon bo‘lib xizmat qiladi.
Shuningdek, zamonaviy o‘quvchilarning ko‘plab vaqtini internet, ijtimoiy 
tarmoqlar, telefon kabi texnologik vositalar egallab olayotgan bir paytda, ularning 
diqqatini adabiyotga jalb etish, o‘qishga bo‘lgan qiziqishini uyg‘otish oson emas. 
Bunday vaziyatda adabiy to‘garaklar maktabdagi ijtimoiy-ma’naviy muhitni boyitish,
yoshlarning nutq madaniyatini, estetik didini, axloqiy qarashlarini shakllantirishda 
dolzarb vosita sifatida qaralmoqda.
Yana bir muhim jihat shundaki, adabiy to‘garaklar o‘quvchilarning yashirin 
iste’dodlarini yuzaga chiqaradi. Ular orasida bo‘lajak shoirlar, yozuvchilar, 
jurnalistlar, adabiyotshunoslar yetishib chiqadi. Ularning ilk qadamlariga turtki 
bo‘lish, rag‘batlantirish esa o‘qituvchining eng sharafli vazifasidir. Shuning uchun 
ham ushbu mavzuni o‘rganish, adabiy to‘garaklarni tashkil etishning samarali 
yo‘llarini tahlil qilish dolzarb masala sanaladi.
Ushbu kurs ishining asosiy maqsadi  – ta’lim muassasalarida o‘quvchilarning 
adabiy-estetik dunyoqarashini rivojlantirishda adabiy to‘garaklarning o‘rni va  4ahamiyatini yoritish, ularni tashkil etishning samarali yo‘llari, metodlari va 
shakllarini o‘rganishdan iborat.
Shuningdek, kurs ishi quyidagi vazifalarni amalga oshirishni maqsad qilib 
oladi:
- Adabiy to‘garak tushunchasi, uning maqsadi va vazifalarini nazariy jihatdan 
asoslash;
- Adabiy to‘garaklarning ta’lim-tarbiyaviy jarayondagi ahamiyatini ochib 
berish;
- O‘quvchilarda kitobxonlik madaniyatini rivojlantirishda to‘garaklarning 
tutgan o‘rnini tahlil qilish;
- Amaliy faoliyatda to‘garaklar ishini tashkil etish bo‘yicha tavsiyalar ishlab 
chiqish;
- O‘quvchilar ijodini rag‘batlantirish va rivojlantirishga qaratilgan shakl va 
uslublarni aniqlash.
Mazkur kurs ishining asosiy vazifasi  — maktab va boshqa ta’lim muassasalarida 
adabiy to garaklarni samarali tashkil etishning zamonaviy usullari, ularning yoshlar ʻ
ma naviy-ma rifiy kamolotidagi o rni va ahamiyatini aniqlashdan iborat. Ish 	
ʼ ʼ ʻ
davomida adabiy to garak faoliyatini rejalashtirish, o quvchilarda adabiyotga qiziqish	
ʻ ʻ
uyg otish, ijodiy faoliyatga yo naltirish, shuningdek, to garak ishini tashkil etishda 	
ʻ ʻ ʻ
foydalaniladigan metodik yondashuvlar va innovatsion texnologiyalar tahlil qilinadi.
Shuningdek, adabiy to garaklarni tashkil etish jarayonida duch kelinadigan 	
ʻ
muammolarni aniqlash va ularning samarali yechimlarini taklif qilish ham ushbu 
ishning muhim vazifalaridan biridir.
Mazkur kurs ishining predmeti – o‘quvchilarning adabiy qiziqishlarini rivojlantirish, 
ularni badiiy-estetik tafakkurga yo‘naltirishda adabiy to‘garaklarning ta’lim-tarbiya 
jarayonidagi mazmuni, shakli va metodlaridir.
Kurs ishining obyekti:  Sifatida umumta’lim maktablari va o‘rta maxsus ta’lim 
muassasalarida faoliyat yurituvchi adabiy to‘garaklar va ularda ishtirok etayotgan 
o‘quvchilar olinadi.
Kurs ishining tuzilishi :Kirish,ikkita bob,xulosa va foydalanilgan adabiyotlar 5I BOB.ADABIY TO’GARAKLARNING NAZARIY ASOSLARI.
1.1.  Adabiy to’garaklarning maqsadi va vazifasi.
Adabiyot nazariyasi –  adabiyotshunoslik fanining bir bo limi. Badiiy ʻ
adabiyot, uning jamiyat hayotida tutgan o rni va ahamiyati, yaratilish qonuniyatlari, 	
ʻ
taraqqiyot yo llarini, badiiy asarning tasviriy hamda ifoda vositalari, tarkibiy 	
ʻ
qismlari, adabiy turlar va janrlarini o rganadi. Adabiyot nazariyasi badiiy so z 	
ʻ ʻ
san atining ijodiy tajribalariga asoslanib, o zining barcha nazariy xulosalarini yaxlit 	
ʼ ʻ
bir davr yoki davrlarning badiiy so z mahsuli hamda ayrim badiiy asarlarining 	
ʻ
tahlilidan, tarixiy-adabiy jarayonni o rganishdan keltirib chiqaradi. Badiiy adabiyotni 	
ʻ
bevosita yaratuvchilarning adabiy ijod haqida aytgan fikrlari ham Adabiyot 
nazariyasi tomonidan e tiborga olinadi, ammo bu borada Adabiyot nazariyasi badiiy 	
ʼ
ijod tajribalarida tasdiqlangan ijodiy haqiqatlarga murojaat qilib boradi. Adabiyot 
nazariyasi adabiyotning boshqa ijtimoiy ong shakllaridan farqli jihatlarini ham 
belgilab beradi. San at turi sifatida adabiyotning o‘ziga xosligi uning so z vositasida 	
ʼ ʻ
obraz yaratishida ko zga tashlanadi. Shuning uchun ham Adabiyot nazariyasida 
ʻ
badiiy, obrazli tasvir va ifoda masalalari ham o rganiladi.	
ʻ
Badiiy adabiyotda mazmun bilan shakl birligi va mutanosibligi Adabiyot 
nazariyasining bosh masalasidan biri hisoblanadi. Mazmunsiz shakl bo lmaganidek, 	
ʻ
shaklsiz mazmun ham bo lmaydi. Har qanday shakl mazmunlashganidek, har qanday 	
ʻ
mazmun shakllashgandagina to la voqe bo ladi. Mazmun – badiiy asarning hamma 	
ʻ ʻ
qismlarini belgilovchi, uyushtiruvchi asos. Badiiy adabiyotda mazmun – jonli hayot, 
uning xilma-xil qirralari, murakkabligi, boyligi va go zalligidir. Har qanday g oya 	
ʻ ʻ
badiiy asarning mazmunini tashkil eta olmaydi, u faqat badiiy xususiyatga egaligi, 
inson, jamiyat uchun ahamiyatliligi bilan barchani qiziqtira olgan g oyalargina badiiy	
ʻ
asar mazmunini tashkil etadi. Badiiy shakl ham mazmunga nisbatan farqsiz hodisa 
emas. Chunki har qanday g oya hayotning o zida aniq hayotiy hodisa shaklida 	
ʻ ʻ
namoyon bo ladi, bu hodisaning shaklini mazmundan ajratib bo lmaydi. Binobarin, 	
ʻ ʻ
har qanday badiiy g oya o ziga mutanosib badiiy shakldagina o z mohiyatini to la 	
ʻ ʻ ʻ ʻ
namoyon etadi. Alisher Navoiy „Xamsa“da o z zamonida shoirlik da vo qilib yurgan 	
ʻ ʼ
ko plab kishilarning shakl bobidagi no noqligini qoralaydi. Chunki faqat shakli 	
ʻ ʻ 6mazmuniga to la mos bo lgan asargina haqiqiy badiiy asar bo la oladi. Shuning ʻ ʻ ʻ
uchun ham Adabiyot nazariyasi badiiy asarning tarkibiy qismlari (syujet, konflikt, 
kompozitsiya va boshqalar), adabiy turlar va janrlar haqidagi masalalarni keng 
yoritadi. Insoniyat tarixida bo lgan ijodiy uslublar, adabiy oqimlar, maktablar 	
ʻ
Adabiyot nazariyasida o zining aniq ta rif-u tavsifini topadi. O tmish adabiyoti bilan 	
ʻ ʼ ʻ
hozirgi zamon adabiyoti o rtasidagi doimiy vorislik (an ana va yangilanish) 	
ʻ ʼ
masalalari ham Adabiyot nazariyasiga aloqadordir. Turli xalqlar adabiyotlari 
o rtasidagi o zaro ta sir va bir-birlarini boyitishdan iborat ijobiy tarixiy jarayonning 	
ʻ ʻ ʼ
qonuniyatlarini aniqlash ham Adabiyot nazariyasining doimiy o rganuvchi 	
ʻ
sohalaridan birini tashkil etadi.Biz o`quvchilarning sinfdan tashqari ishlari va 
o`qishlari haqida so`zlab o`tdik. Haqiqatan ham, badiiy asar o`qish mashg`ulotining 
deyarli ko`pchilik qismi sinfdan va maktabdan tashqarida olib boriladi. Sinf 
mashg`ulotining barcha turlari badiiy asarni mufassal ravishda sinfda o`qib chiqishga 
imkoniyat bermaydi. Shuning uchun ham sinfdan tashqarida o`qish ishiga alohida 
e`tibor beriladi. O`qilayotgan asar yuzasidan umumiy fikrga kelish, maslahatlashish, 
konkret tushuncha hosil qilishning eng yaxshi vositasi—to`garaklardir.
To`garak o`quvchilarni uyushtiradi, asar ustida ishlashga o`rgatadi, o`qituvchi 
bu ishga rahbarlik qiladi. O`quvchilar asarlarni mustaqil ravishda o`rganish yuzasidan
malaka hosil qiladilar.
Adabiyot va adabiy o`qish mashg`ulotlariga aloqador bo`lgan to`garaklar 
asosan uch turlidir:
1.  Adabiy-ijodiy to`garak.
2.  Drama to`garagi.
3. Ifodali o`qish va badiiy hikoya qilish to`garagi. Ma`lumki, bu uch to`garak 
ham asosan o`quvchilarning bilim doirasini kengaytirish,    ularning adabiyot    
yuzasidan    yanada ko`prok ma`lumot olishini ta`minlash uchun xizmat qiladi. 
Shuning uchun ham bu to`garaklarning maqsad va yo`nalishlari umumiy bir nuqtada 
birlashadi.
To`garak mashg`ulotlari sinf mashg`ulotlaridan farq qilishi kerak. To`garakda 
o`quvchilar o`zlarini qiziqtiradigan yangiliklar bilan tanishadilar. To`garak  7mashg`ulotlari ko`ngilli, qiziqarli va jonli bo`lishi kerak. Odatda to`garak a`zolari 
turli saviyada bo`ladilar. Chunki ular turli sinflardan to`plangan bo`ladilar. 
O`quvchilar bu to`garakka faqat shu to`garak rejasida belgilangan narsalarni 
o`rganish uchun birlashadilar. Shu aytib o`tganimiz uch to`garakning biror xiliga 
yozilishning o`zi ham o`quvchilarning nimaga qiziqishlarini belgilab beradi. 
O`kuvchilarning qiziqishlarini o`stirish uchun eng kerakli za muhim shartlardan biri 
shuki, har bir to`garak rahbari shu to`garakning xususiyatini aniqlagan va o`z ishini 
shunga qarab rejalashtirgan bo`lishi kerak.
Drama to`garagiga rahbarlik qiladigan o`qituvchi dramaning xususiyatlarini 
egallagan va ma`lum darajada aktyorlik san`atidan ham xabardor bo`lishi, o`quvchilar
oldida biror-bir personajning harakat va nutqini, odat va xarakterini ko`rsatib bera 
oladigan bo`lishi kerak.
Adabiy-ijodiy to`garakning rahbari esa adabiy asarlarni tahlil qilish va shu 
asosda o`quvchilarga nazariy bilim berishdan tashqari, ijod ishidan ham xabardor, 
iloji bo`lsa, birorta o`zi yozgan she`r yoki hikoyani o`quvchilarga manzur qila 
oladigan bo`lishi lozim.
Badiiy o`qish va ifodali so`zlash to`taragining rahbari nutqi nuqsonsiz va 
ifodali o`qishi orqali barcha o`quvchilarda shunday o`qishga havas uyg`ota oladigan 
kishi bo`lishi kerak.
To`garak a`zolari o`rtasida yaxshigina she`r yozadigan, o`z asarlari bilan 
respublika matbuotida, ayniqsa bolalar va yoshlar gazetalarida qatnashadiganlarni 
uchratish mumkin. Bu ishda ham to`garaklarda ishning to`g`ri tashkil qilinishi va 
mashg`ulotning muntazam ravishda o`tkazib turilishi katta yordam beradi.
To`garak mashg`ulotlarini bir oyda bir yoki ikki marta o`tkazish lozim. Bu 
muddat ichida o`quvchilar mashg`ulotga puxta tayyorlanib keladilar. Mashg`ulotga 
tayyorlanib kelish esa a`zolardagi qiziqishni orttiradi.
To`garak mashg`ulotlari kundalik darslar o`tkaziladigan oddiy sinfda emas, 
balki maktabning adabiyot kabinetida yoki o`quvchilarni kiziqtirarli darajada 
jihozlangan, adabiyot namoyandalarining portret va asarlari bilan bezatilgan alohida  8joyda o`tkazilgani ma`qul. Mashg`ulot o`tkaziladigan joyning tashqi ko`rinishi ham 
o`quvchilarning psixologiyasiga kuchli ta`sir qiladi.
To`garak a`zolarini qiziqtiradigan, ularning aktivliklarini oshiradigan 
vositalarning yana biri mashg`ulot rejasidagi tematikaning xilma-xil bo`lishidir. 
Ishning umumiy mazmuni tanlangan tematika bilan belgilanadi, o`quvchilarning 
umumiy qiziqishlari shu tematikada aks etadi. Ularni qiziqtirgan masalalar rejaga 
kiritiladi.
To`garak mashg`uloti odatda uning ish rejasini tuzishdan boshlanadi. 
O`quvchilarning ong-bilim doiralari hali butunlay shakllanib yetmagan, asosiy 
masalani payqab olishda qiynaladigan bo`lgani uchun, o`qituvchi ular tomonidan 
taqdim etilgan umumiy masalalarni konkretlashtirishi lozim. Garchi reja to`garak 
rahbari tomonidan tuzilsa ham, shu rejada to`garak a`zolarining umumiy maqsadlari 
aks etishi kerak.
Bir yillik mashg`ulot uchun tuzilgan reja o`z navbatida mavzu va 
mavzuchalarga bo`linadi, shu asosda to`garak mashg`uloti davom etadi. Dastur 
materiali asosida adabiyot va adabiy o`qish yuzasidan o`quvchilarga beriladigan 
ma`lumotni boyitish va kengaytirishda ,ayniqsa, drama va adabiy-ijodiy to`garaklar 
ahamiyatlidir.
Adabiy-ijodiy to`garak.  Adabiy-ijodiy to`garaklarda o`tkaziladigan 
mashg`ulotlar ikki xil xarakterga egadir. Mashg`ulotning bir xili sinfda olingan 
bilimni mustahkamlash va to`ldirishga, adabiy asarlar yoki ayrim yozuvchilarning 
ijod yo`li bilan har tomonlama to`liq tanishishga qaratilgan bo`ladi. Bu mashg`ulotda 
faqat asarni tahlil qilish, adabiyot nazariyasi yuzasidan olingan bilimlarni 
kengaytirish, turli janrdagi asarlar va ularning xususiyatlarini o`rganish asosiy o`rinni
egallaydi.
Bu to`garaklarda o`tkaziladigan mashg`ulotning ikkinchi turi esa asosan 
o`quvchilarning mustaqil ravishda olib boradigan ijodiy ishlarini o`stirish va unga 
yo`llanma berishga qaratilgan bo`ladi. Bu tipdagi mashg`ulotlar maktablarimizda oz 
uchraydi. Bu har ikki xil mashg`ulotni alohida-alohida to`garakda o`tkazish ba`zan 
zeriktirib ham qo`yadi. Maktablarimizdagi adabiy-ijodiy to`garaklarda bu har ikki  9turdagi mashg`ulot birgalikda olib boriladi. Buning yaxshi tomoni shundaki, 
o`quvchilar bir mashg`ulotda biror yozuvchining asarini tahlil qilsalar, ikkinchi 
mashg`ulotda xuddi shu asosda to`garak a`zolari tomonidan yozilgan she`r va 
hikoyalarni tahlil kiladilar. Olingan nazariy bilimlar va asarning badiiy xususiyatlari 
bilan tanishish asosida hosil kilgan malakalarini o`z asarlarining muhokamasiga ham 
tatbiq qiladilar.
Xuddi shu xilda mashg`ulot o`tkazish natijasida o`quvchilarda adabiy asarlarni 
o`rganishga havas ortadi. Asarlarni o`rganish natijasida mustaqil ijod qilishga 
qiziqishi ham kuchayadi. To`garakning asosiy maqsadi o`quvchilarning qiziqishini 
tarbiyalashdan, ularga sistemali ravishda ko`rsatma berib borishdan iborat bo`lishi 
kerak. Ma`lumki, mustaqil ijod qilish uchun qiziqishning o`zigina yetmaydi. Balki 
she`r yoki   hikoyani yozish    malakasiga,    bilimga ega bo`lish ham lozim. V—VIII 
sinf va yuqori sinf o`quvchilari mustaqil ravishda ijod qilishda qiynaladilar. O`zlariga
ma`lum bo`lsa ham, yana bir necha kishilardan maslahatlar so`rashga majbur 
bo`ladilar. O`z ixtiyoricha biror she`r yozgan o`quvchining ko`tarinki ruhi va zo`r 
sevinchini birinchi galda to`garak rahbari payqashi kerak.
Mustaqil ijodiy ishlarning nuqsonli bo`lishi shubhasizdir. Mavhum 
tushunchalar, takror, mazmunning suyuq chiqishi, formal kamchiliklar, she`r 
bo`g`inining oshib ketishi yoki yetmasligi, qofiya va turoqlardagi kamchiliklar kabi 
nuqsonlarning sodir bo`lishi muqarrardir. To`garak a`zolarini qiziqtirish yoki bezdirib
qo`yish to`garak rahbariniig shu ijodiy ishlarni tahlil qilish va tuzatishdagi tutgan 
yo`liga ham bog`liq. O`quvchilar o`z ishlaridagi nuqsonlarning ko`pini sezmaydilar, 
to`garakda hammaga ma`qul bo`ladi, deb o`ylaydilar, yoki buning aksicha, qanday 
kamchiliklarim bor ekan deb, shubhalanib turadilar. Ijodiy ishlarni tahlil qilish 
mashg`ulotida tahlil qilinadigan kichik hajmli asarlarni, ayniqsa, she`rlarni doskaga 
yozish va umum a`zolarning e`tiborini shu material atrofiga jalb qilish lozim. 
Umumiy muhokamada to`garak a`zolari o`z fikrlarini aytadilar. Ijodiy ishlarni 
muhokama qilishda fikr bildirishning o`zigina yetmaydi. Balki o`qituvchi 
rahbarligida shu ishning nuqsonlarini tuzatib chiqish, kelgusida qanday yozish 
yo`llarini ko`rsatish, muhokama qilingan asarni gazeta va jurnallarda nashr qilsa  10bo`ladigan holga yetkazish lozim. Ba`zi ijodiy ishlarni tuzatishdan ko`ra, qaytadan 
ishlash osonroq bo`ladi. Bunday hollarda shu ishni yozgan o`quvchiga uning 
nuqsonlarini tushuntirish, nimalar qilish kerakligini o`rgatish, nuqsonlarini unga 
anglatish, ko`ziga ko`rsatish lozim. Ijodiy ishlarni muhokama qilish va tuzatish 
mashg`ulotlarida, yuqorida yozma ishlarni tekshirish va baholash bobida 
aytganimizdek, ayrim kuchli o`quvchilarga ijodiy ishlarning bir yoki bir nechasini 
taqrizga topshirish mumkin. To`garak mashg`ulotida o`quvchining taqrizi tinglanadi, 
muzokara o`tkaziladi. O`qituvchi esa bu mashg`ulotni yakunlaydi, shu ijodiy ishning 
yutuq va kamchiliklarini, uni qanday tuzatish yo`llarini ko`rsatib beradi.
Adabiy asarlarni o`rganish yuzasidan ham ayrim o`quvchilarga dokladlar 
topshiriladi. Doklad uchun topshirilgan asarni to`garak a`zolarining hammasi o`qib  
keladi. Bunda ham dokladdan va muzokaradan so`ng o`qituvchi mashg`ulotni 
yakunlaydi.
Adabiy asarlar tahlil qilinganda, o`qituvchi shu asar doirasida nazariy 
ma`lumotlar berishi: tasvirlash vositalari, asarning kompozitsiyasi, badiiy asarlarning 
turlari va stili, she`r tuzilishi va uning turlarini aytib o`tishi lozim. Bu nazariy 
ma`lumot badiiy asarlarni o`rganishdan tashqari, mustaqil ijodiy ishlarning 
rivojlanishiga ham yordam beradi. V—VIII, IX—X sinf o`quvchilarining bilimi  
darajalarini hisobga olib, tahlil qilish uchun to`garak a`zolariga og`irlik qilmaydigan 
mavzularni tanlash lozim.
To`tarak a`zolarining soni ham mashg`ulotga ta`sir etadi. A`zolar oz bo`lsa, 
mashg`ulot ko`ngilsiz va ruhsiz bo`lganidek, ular ko`payib ketsalar, kerakli darajada 
ularning hammasini faollashtirish ham qiyinlashadi. Shuning uchun ham to`garak 
a`zolari o`rtacha 10—15 kishi atrofida bo`lishi kerak.
To`garak mashg`ulotini muvaffaqiyatli o`tkazish uchun o`qituvchining atrofida
doklad va muzokaralarda qatnashuvchi aktivi bo`lishi kerak. To`garakka a`zolar 
to`plash, o`quvchilarni qiziqtirish shu faollarning faoliyatiga ham bog`liqdir.
To`garak  mashg`ulotlarining tematikasi va formasi. V—VIII sinf o`quvchilari 
uchun tashkil qilingan to`garaklarning xarakteri va tematikasi ma`lum darajada IX—
X sinf o`quvchilari uchun tashkil qilingan adabiyot to`garagining tematikasi bilan  11bog`liqdir. Shuni e`tiborga olish kerakki, maktablarimizdagi ko`p to`garaklar V—X 
sinf o`quvchilarini birlashtiradi. Mashg`ulot materiallari shu barcha sinf 
o`quvchilarining qiziqishlarini ta`min etishi kerak. Shu jihatdan qaraganda V—VIII 
sinf o`quvchilarining to`garaklaridagi tematikani IX—X sinf o`quvchilarining 
to`taraklaridagi tematikadan butunlay ajratib bo`lmaydi.
Ma`lumki, to`garak mashg`ulotlari sinfda olingan bilimni mustahkamlash va 
boyitishga xizmat qiladi. To`garak mashg`ulotlari sinfdan tashqarida o`qish 
mashg`ulotlari bilan bog`langan holda olib boriladi.
IX—X sinf o`quvchilari sinfda o`rganilgan yozuvchining dasturga kirmagan 
asarlarini to`garakda o`rganadilar. V—VIII sinf o`quvchilari esa, bu to`garakda 
dastur bo`yicha o`rganilgan ayrim parcha yoki boblarning to`liq qismi bilan, ya`ni 
butun asar bilan tanishadilar. Bu mashg`ulot o`quvchilarning sinfda olgan bilimlarini 
mustahkamlashga yordam beradi. O`qish dastursi bilan bog`lab o`tkaziladigan 
to`garak mashg`ulotlari shu yo`sinda olib boriladi. 
Biz yuqorida to`garakning umumiy rejai haqida gapirganimizda, 
o`quvchilarning talab va istaklarini hisobga olish zarurligini aytgan edik.
Maktab dastursi bilan unchalik aloqasi bo`lmagan, o`quvchilarning istaklari   
asosida   o`tkaziladigan   mashg`ulotning tematikasini rejalashtirish, taxminan, 
quyidagicha bo`lishi mumkin:
a)  Hozirgi zamon adabiyotida ona-vatan uchun kurash temasining ifodalanishi.
Bu tema V—VIII sinf o`quvchilari uchun ham, yuqori sinf o`quvchilari uchun 
ham umumiy tema bo`la oladi. Bunga material sifatida Oybekning «Quyosh 
qoraymas», Shuhratning «Shinelli yillar», A. Qahhorning «Oltin yulduz» kabi 
asarlarini tanlash mumkin.
b)  O`zbek adabiyotida hozirgi zamon o`zbek kishisining obrazi» degan 
mavzuga material uchun Boris Polevoyning «Chin inson hakida qissa», Fadeyevning 
«Yosh gvardiya» romanlarini, A. Qahhorning «Sinchalak» povestini, Sholoxov, 
G`afur G`ulom,  Oybek  singari yozuvchilarning  asarlarini tanlash mumkin.
v)   «Rus va o`zbek adabiyotida xotin-qizlarning oila va jamiyatdagi 
xizmatining ifodalanishi»  degan mavzu uchun Gorkiyning «Ona», Sholoxovning  12«Tinch oqar Don», Ayniyning «Qullar»,   «Doxunda», H. Olimjonning   «Zaynab va 
Omon», Oybekning «Oltin vodiydan shabadalar» kabi asarlarini tanlash mumkin.
Biz to`garak mashg`ulotlarining tematikasi va shakli bilan qisqacha bo`lsa ham
tanishdik.
To`garak mashg`ulotlarini uyushtirish ham muhim masalalarning biridir.
To`garak mashg`ulotlari asosan ikki turli yo`l bilan olib boriladi:
1.      Materialni jamoa ravishda o`rganish.
2. Materialni mustaqil ravishda o`rganib chiqqan ayrim o`quvchilarning 
dokladlarini tinglash. 131 .2.To’garak ishlarining o’quvchi shaxsiga ta’siri.
To`garakdagi jamoa muhokamalar uchun kichik hajmli hikoyalar yoki she`rlar 
tanlanadi. Kichik janrdagi asarlarni muhokama qilish o`quvchilarni qiziqtiradi.
Ayrim o`quvchilarga doklad topshirishda eng avval shu o`kuvchining bu ishni 
qanchalik uddalay olishini aniqlash lozim. To`garak rahbari shu taqdim qilingan 
doklad mavzusi yuzasidan tushuncha berishi, foydalaniladigan asosiy va yordamchi 
materiallarning bibliografiyasini tuzib berishi kerak. Shu tushuntirish qismida 
mavzuning qaysi tomonlariga ko`proq ahamiyat berish, nimalarni aniqlash, asar yoki 
yozuzchiga qanday baho berish kerakligi to`g`risida ma`lumot berish lozim. Agar 
o`quvchi qiynalsa, dokladning rejasini tuzish ishiga ham o`qituvchi ko`maklashishi, 
hatto mashg`ulotdan oldin tayyorlangan dokladning bayoni bilan tanishib chiqishi, 
konsultatsiyalar berishi lozim. Mashg`ulotni ko`ngilli o`tkazish uchun faqat 
dokladchining tayyorlanishi bilan chegaralanmaslik, balki barcha to`garak 
a`zolarining shu mavzular yuzasidan tayyorlanib kelishini ta`minlash, ularni qizg`in 
muzokaraga tayyorlash lozim.
Drama   to`garagi. Drama to`garagi o`quvchilarning adabiyotga, ayniqsa 
dramatik asarlarga bo`lgan qiziqishlarini tarbiyalaydigan vositadir. Ma`lumki, 
o`quvchilarning qiziqish va kelajakda kim bo`lib yetishish, qanday mutaxassislikni 
tanlash hakidagi fikrlari o`rta maktabda ma`lum darajada shakllana boradi. Shu 
o`kuvchilarning kelajakda adabiyotchi yoki shu sohaning kishisi bo`lib 
yetishishlariga yo`l ochishda sinf mashg`ulotlaridan tashqari, to`garaklarning, ayniqsa
drama to`garagining ham axamiyati bordir.
Drama to`garaginiig o`ziga xos ayrim xususiyatlari bor. Bu, birinchi galda, 
to`garak a`zolari oldiga qo`yiladigan talablarning xarakteridan kelib chiqadi. Drama 
to`garagining a`zolari adabiyot nazariyasi, asarlarni tahlil qilish yo`llari, janrlar va 
ularning xususiyatlari, ayniqsa, dra-matik asarlarning tuzilishi va yo`llari bilan tanish 
bo`lishlari lozim.
Har bir to`garakka, shuningdek drama to`garagiga ham odatda shu sohaga 
qiziquvchi havaskorlar to`rejaadilar. To`garak adabiyotdan umumiy ma`lumotga ega 
bo`lgan o`quvchilardan tashkil topishi yoki shu sohaga kiziquvchilarni uyushtirishi  14lozim. Shuning uchun ham drama to`garagi a`zolarining ko`pchiligini yuqori sinf 
o`quvchilari tashkil etadilar. To`garakka a`zo bo`lish ixtiyoriy bo`lganligi uchun 
drama to`garagiga istagan sinf o`quvchilarining qatnashishi ham mumkin. To`garak 
a`zolariga nazariy ma`lumot berish, drama va uning xususiyatlari bilan tanishtirish 
adabiyot o`qituvchisining vazifasidir.
Xuddi adabiy-ijodiy to`garaklarning mashg`ulot materiali haqida eslatib 
o`tganimizdek, drama to`garagida xam birinchi galda sinf va sinfdan tashqarida 
o`qiladigan materiallar asosida mashg`ulot o`tkazish lozim. Bolalar hayotiga oid bir 
qancha materiallarning, ayniqsa bolalar yozuvchilari asarlarining na sinfda va na 
sinfdan tashqarida o`rganiladigan asarlar ro`yxatiga kirmay qolishi mumkin. Bunday 
asarlarni ham to`garakda o`rganish mumkin.
Ma`lumki, bu to`garak badiiy asarlarni sahnaga qo`yish ishi bilan ham 
shug`ullanadi. To`garak mashg`ulotining eng muhim bosqichlaridan biri asarni 
sahnaga qo`yishga tayyorlanish davridir. Bu davrda o`quvchilar asarning maqsadi, 
badiiy xususiyati va uni o`kish texnikasi bilan tanishadilar. Odatda bu tayyorlanish 
maktabning sharoitiga karab spektakllar qo`yish, adabiy kechalarda monologlar o`qib
berish bilan yakunlanadi.
Drama to`garagida muhim ahamiyatga ega bo`lgan narsa repertuar masalasidir.
To`garakda repertuarning son jihatdan ko`p bo`lishi uchun emas, eng avval shu
ishning pishiq va muvaffaqiyatli chiqishi uchun, o`quvchilarning personaj va uning 
xususiyatlarini to`la aks ettirib bera olishlari uchun, obraz yarata olishlari uchun 
harakat qilish lozim.
To`garaklarda har qanday sahna asarlarini emas, balki tarbiyaviy ahamiyatga 
ega bo`lgan, o`quvchilarda vatanparvarlik ruhini tarbiyalaydigan, ularning o`z 
hayotlariga yaqin turgan asarlarni, o`quvchilarga tanish yozuvchilarning asarlarini 
ishlab chiqish lozim.
Drama to`garagidagi mashg`ulotlarning yana bir turi adabiy montajlar 
tuzishdir, Adabiy montajlarda tanlangan mavzuni yoritish uchun turli asarlardan 
kerakli ko`rinishlar, she`riy parchalar kiritiladi. 15Agar «Alisher Navoiyning yoshlik yillari» degan mavzuda adabiy montaj 
uyushtirilsa, shoir hayotining shu davriga oid parchalar, she`r va tarixiy ma`lumotlar 
kiritiladi. Xuddi shuningdek, Maksim Gorkiyning bolalik yillari haqida montaj 
yozilsa, uning «Bolalik», «Odamlar eshigida» kabi asarlaridan epizodik parchalar 
keltiriladi. Ba`zi maktablarimizda to`garak a`zolari ichida dramatik yoki shu 
xarakterdagi asarlar yozgan o`quvchilar uchraydi. Ularning shu ijodiy mahsulotini 
eng afzal adabiyot o`qituvchisi puxta tekshirib chiqib tuzatib    sahnalashtirishi lozim.
To`garak a`zolari nazariy malakani oshirish uchun ko`rgan kino va teatrlari 
hakida, aktyorlarning qanday o`ynaganliklari haqida ham muhokama va muzokaralar 
o`tkazadilar. Bu ish ularning qiziqishlarini yana ham oshiradi.
To`garak mashg`ulotlari asosan adabiyot yuzasidan sinfda olingan ma`lumotni 
to`ldirishga xizmat etadi. Shuning uchun ham o`qituvchi bu ishning normal davom 
etishini ta`minlashi, o`quvchilarning bu ishga ortiqcha berilib ketib, dars 
mashg`ulotlariga vaqt topolmay qolishlariga yo`l qo`ymasligi kerak.
Ifodali o`qish va badiiy hikoya qilish to`garagi. V—VIII sinflardagi adabiy 
o`qish darsining asosiy maqsadi o`quvchilrni ifodali o`qish va badiiy hikoyalashga, 
shuningdek o`z fikrini og`zaki va yozma ravishda ravon anglatishga o`rgatish ekanini
aytib o`tgan edik. Sinfdan tashqarida bu maqsadni takomillashtirishning eng yaxshi 
vositasi ifodali o`qish va badiiy hikoyalash to`garagidir. Turli sinf o`quvchilaridan 
tashkil topgan shu to`garak mashg`ulotlari o`quvchilarning o`qish va nutqlarini 
o`stirish jihatidan juda   ahamiyatlidir. To`garak mashgulotining rejasi va shu reja 
asosida o`qiladigan asarlar aniqlangach, o`qituvchi o`qish texnikasi va asar 
mazmunini tushunishga yordam beruvchi nazariy ma`lumotlar bilan o`kuvchilarni 
tanishtiradi.
Bu to`garakning o`quvchilarni yanada qiziqtiradigan vositasi radio va 
patefondir. O`qish texnikasi bilan tanitish uchun radiolalardagi o`qish va badiiy nutq 
namunalari bilan tanishtiriladi, radiodan eshittirish, badiiy o`qish va nutqlar 
tinglanadi.
Boshlang`ich sinflar, hatto, V sinf o`quvchilari ham sinfdan tashqarida o`qish 
uchun tavsiya qilingan asarlarni ba`zan topolmaydilar. Shu o`quvchilarga  16ko`maklashish jihatidan ham bu to`garakning ahamiyati bordir. Bu to`garakda 
«O`qish» bobida aytib o`tganimiz o`qishning barcha turlari bilan tanishtiriladi. 
To`garak a`zolari asarning xarakteriga qarab yakka, jamoa ravishda va rollarga bo`lib
o`qishni va badiiy qilib so`zlashni o`rganadilar. To`garak a`zolarini ba`zi quyi 
sinflarga biriktirib qo`yish ham mumkin. Ular quyi sinfda o`quvchilarni qiziqtirgan 
asarlarni o`qish mashqlari o`tkazadilar.
To`garak a`zolari ma`lum tajribaga ega bo`lgach, maktab,  korxonalardagi 
yig`ilishlarda ayrim adabiy parchalarni o`qib berishlari yoki yodlagan she`rlarini 
ifodali ravishda aytib berishlari mumkin.
Barcha to`garaklar, shuningdek, ifodali o`qish to`garagi xam shaxardan 
chetdagi joylarda, maktab madaniy markazlik vazifasini bajaradigan rayonlarda 
ayniqsa ahamiyatlidir. Chunki shu ifodali o`qish va badiiy hikoyalash to`garagining 
qatnashchilari aholiga katta madaniy xizmat ko`r-satishlari mumkin.
Yuqorida aytib o`tganimiz barcha to`garaklarning a`zolari o`z 
muvaffaqiyatlarini biror tantanali nutqda yoki yozuvchi va shoirlarning ijodiga 
bag`ishlangan adabiy kechalarda namoyish qiladilar.
Adabiy kecha odatda barcha to`garaklarning ko`rigi bo`lib xizmat qiladi. 
Maktablardagi adabiy kechalar barcha to`garaklarning kuchini, o`rgangan materialini 
aniq hisobga olgan holda tashkil qilinadi.
Adabiy kechaning asosini doklad tashkil qiladi. Agar imkoniyat bo`lsa, shu 
dokladni ham kuchli o`quvchiga topshirish, doklad materialini oldindan ko`rib 
chiqish lozim. O`quvchilarga mo`ljallangan bu doklad aniq, mazmundor va qisqa 
bo`lishi lozim.
Adabiy kechalarda dokladni dasturdagi boshqa mashg`ulotlar bilan 
bog`lashning bir necha xili mavjuddir.
Odatda adabiy kechalarda avval doklad tinglanadi, so`ng bir oz tanaffusdan 
keyin adabiy-badiiy qismga ko`chiladi.
Adabiy kechalarda ba`zan doklad badiiy qism bilan birga boradi. Agar biror 
yozuvchining hayoti va ijodiy yo`li haqida doklad qilinsa, shu doklad illyustratsiyalar 17bilan, yozuvchining asarlaridan o`qish yoki kuyga solib ashula qilish bilan qo`shib 
olib boriladi. Doklad ham adabiy montaj tusini oladi.
Ba`zi adabiy kechalarda avval yozuvchining asaridan inssenirovkalar, uning 
haqidagi xotiralar sahnalashtirib ko`rsatiladi. So`ngra, tinglovchilarning talabiga 
ko`ra, kecha qatnashchilarining biri yozuvchi ijodi haqida qiskacha doklad qilib 
beradi. Adabiy kechalar xar qaysi maktabning sharoitiga, to`garak va to`garak 
a`zolarining tashabbusiga qarab turlicha tartibda uyushtiriladi.
Kechalar adabiy materiallar—hikoya yoki ayrim parchalarni o`qish, she`rlarni 
deklamatsiya qilish, dramatik asarlarning ayrim ko`rinish yoki epizodlarini 
sahnalashtirish kabi turlicha xarakterga ega bo`lishi mumkin. Lekin adabiy kechaning
barcha materiallarini mumkin bo`lgan o`rinlarda musiqalashtirish, ayrim asarlarni 
mos kuylarga solib ijro etish lozim.
Adabiy kechalarni ko`ngilli o`tkazishda bino va uning bezatilishi ham 
ahamiyatga ega.
Maktablarda tashkil qilingan to`garaklar jamoatchilik uchun ham ahamiyatlidir.
Chunki shu to`garaklar orqali madaniy-ahloqiy ishlarni olib borish mumkin.
To`garak va uning mashg`ulotlarini asosiy dars mashg`ulotiga yordam 
beradigan tarzda tashkil qilishni aytib o`tgan edik. Xuddi shu jihatdan qaraganda 
asosan o`quvchilar jamoa uchun xizmat qiladigan devoriy gazeta va maktab jurnali, 
adabiy ko`rgazmalar, adabiy ekskursiyalar ham ahamiyatlidir. 18II BOB.Adabiy to’garaklarni tashkil etish yo’llari va amaliy tajriba.
2.1.Adabiy to’garaklarni tashkil etishda foydalaniladigan usullar.
Dunyo xalqlari she riyatiga xos tizimlar, ularning tuzilishi va shakllari ʼ
Adabiyot nazariyasining bevosita tadqiqot manbaidir. Badiiy adabiyotning o tmishi, 	
ʻ
hozirgi ahvoli va istiqboldagi rivojlanish tamoyillarini belgilab berish Adabiyot 
nazariyasining eng muhim vazifasi sanaladi. Sharqda Adabiyot nazariyasining 
yuqorida qayd etilgan barcha muammolarini yaxlit o rganuvchi maxsus fan sohasi 	
ʻ
bo lmagan. Bu masalalar 3 yo nalishdagi mustaqil sohalar doirasida olib borilgan. 	
ʻ ʻ
Bular: aruz ilmi, qofiya ilmi va balog a ilmi, ya ni badiiy so z san atlari haqidagi 	
ʻ ʼ ʻ ʼ
sohalardan iborat. Shu bois Sharq mumtoz adabiyotshunosligi tarixiga nazar 
tashlansa, yuqorida ko rsatilgan 3 yo nalishdagi ilmiy manbalar alohida-alohida 	
ʻ ʻ
bayon etilganligi ma lum bo ladi. Masalan, Muhammad bin Umar ar-Roduyoniyning 	
ʼ ʻ
„Tarjimon ul-balog a“, Rashididdin Vatvotning „Hadoiq us-sehr fidaqoiqush-she r“, 
ʻ ʼ
Alisher Navoiyning „Mezon ul-avzon“, Boburning „Muxtasar“, Husayn Voiz 
Koshifiyning „Badoye ul-afkor fi sanoye-ul-ash’or“, Atoulloh Husayniyning „Badoye
us-sanoye“, Vohid Tabriziyning „Jam’i muxtasar“ kabi asarlarida aruz, qofiya va 
badiiy san atlar haqida alohida-alohida fikr yuritilgan. Sharq adabiy-nazariy ta limoti,	
ʼ ʼ
asosan, she riyat materiallariga asoslangan bo lib, ularda badiiy nasr, dramaga oid 
ʼ ʻ
nazariy kuzatishlar uchramaydi. Chunki Sharq mumtoz adabiyotida badiiy nasr va 
drama janrlari mavjud emas edi. Sharq adabiy-nazariy qarashlari rivojiga Abu Nasr 
Forobiy „Kalom fish-she r va al-qavofi“ („She r va qofiyalar haqida so z“), „Kitob 	
ʼ ʼ ʻ
fil-lug ot“ („Til haqida kitob“), „She r san ati“; Ibn Sino „Uyun-al-Hikma“ kabi 	
ʻ ʼ ʼ
asarlari bilan katta hissa qo shdilar. O zbek adabiyotshunosligida Adabiyot 	
ʻ ʻ
nazariyasiga oid haqiqiy yaxlit ilmiy asar XX asrning 20-yillarida Fitrat tomonidan 
yaratildi. Uning „Adabiyot qoidalari“ kitobida badiiy adabiyotning o ziga xosligi, 	
ʻ
ijtimoiy tabiati, adabiy tur va janrlar, syujet, kompozitsiya, badiiy nutq va mahorat 
masalalari haqida ilk bor yaxlit ma lumotlar berilgan. Abdurahmon Sa diyning 	
ʼ ʼ
„Adabiyot nazariyasi“ asari Adabiyot nazariyasiga oid ilk asarlardan hisoblanadi. 
Shulardan keyin Adabiyot nazariyasiga oid ikkinchi asar 1939-yilda I. Sulton 
tomonidan yaratildi. Keyinchalik O zbekiston Fanlar Akademiyasi Til va adabiyot 
ʻ 19instituti tomonidan ikki jildli „Adabiyot nazariyasi“ (1-jild 1978, 2-jild 1979), 1980-
yilda I. Sultonning „Adabiyot nazariyasi“ darsliklari chop ettirildi. Adabiyot 
nazariyasi rivojiga H. Yoqubov, M. Yunusov, M. Qo shjonov kabi olimlar ham katta ʻ
hissa qo shdilar. G arb adabiyotshunosligida Aristotelning „Poetika“ asari Adabiyot 	
ʻ ʻ
nazariyasiga oid asosiy manba sifatida qo llanib kelindi. XVII - XVIII asrdan boshlab	
ʻ
Bualo, Didro, Lessing , Gerder, Gyote, Shiller kabi olim-u adiblar tomonidan 
Adabiyot nazariyasiga oid nazariy asarlar yaratila boshlandi. XVIII asr oxiri – 
XIX asr boshlarida nemis faylasuflari Kant, Fixte, Shelling , Gegel va boshqalar 
badiiy adabiyot qonuniyatlarini yaxlit o rganuvchi Adabiyot nazariyasi yaratishni 	
ʻ
boshlab berdilar. Rossiyada M. V. Lomonosov, A. N. Radishchev, V. G. Belinskiy, 
N. G. Chernishevskiy, A. N. Dobrolyubov, A. I. Gersen va boshqalar adabiy-nazariy 
qarashlar rivojiga muayyan hissa qo shdilar. Bahodir Sarimsoqov.	
ʻ
Yan Amos Komenskiyning ta`kidlashicha, «Mumkin bo`lgan hamma narsa 
tuyg`ularning his etilishi uchun yetkazilishi kerak». Boshqa bir yirik pedagog K.D. 
Ushinskiy esa shunday yozadi:
«Bola xotirasida nimanidir o`rnab qolishini istagan pedagog imkoni boricha 
ko`proq sezgi organlari: ko`z, quloq, tovush, muskul harakatlari tuyg`usi, hatgo, 
mumkin bo`lsa, hidlash va ta`m bilishni ham eslab qolishda ishtirok etishi haqida 
qayg`urishi kerak».
Badiiy adabiyot borliqni jonli manzaralar, obrazlar orqali aks ettiradi. Tabiatiga
ko`ra adabiyotning o`zi borliqning ko`rgazmali tasviridan iborat. Ammo adabiyot 
darslarida san`atning boshqa turlari: kino, televideniye, musiqa, tasviriy san`at ham 
yordamga kelishi mumkin. Bular adabiyot darslariga qo`shimcha axborot manbasi 
bo`lib xizmat qiladi, o`quvchilarda estetik tuyg`ularning shakllanishi va rivojiga 
imkon beradi, shuningdek adib yaratgan obrazlarning o`quvchi ongida yanada 
puxtaroq muhrlanishiga yordam beradi. Hozirgi paytda turli kinoapparatlar, televizor,
epidiaskop, magnitofon v.b. har bir maktabda mavjud. Bularning hisobiga 
ko`rgazmali qurollar doirasi yanada kengaydi.
Ko`rgazmalilikdan darsda va sinfdan tashqari ishlarda foydalanish bir-biridan 
jiddiy farq qiladi va boshqa-boshqa maqsadlarni ko`zda tutadi. To`garak ishlarida,  20fakultativ mashg`ulotlarda v.b.da o`qituvchi biror tasviriy san`at, musiqa asari, tele 
yoki kinofilm bilan tanishtirish vazifasini qo`yishi mumkin. Bu albatta 
o`quvchilarning adabiy asarlarni o`zlashtirishlariga muayyan darajada ijobiy ta`sir 
ko`rsatadi.
Darsda esa ko`rgazmalilik o`quvchilarning asarni o`zlashtirishiga yordam bera 
oladigan darajadagina qo`llanishi mumkin.
Adabiyot darslaridagi ko`rgazmalilikning bosh vazifasi o`quvchilarga adabiy asarni 
idrok etishda ko`maklashish, yozuvchi ijodini to`laroq tasavvur etishga 
yordamlashish, adabiy-nazariy tushunchalarni egallashga qo`shimcha imkon yaratish,
o`quvchilar nutqini o`stirishni ta`minlash, bir so`z bilan aytganda, adabiyot 
o`qituvchisi oldida turgan barcha vazifalarni hal qilishga yordam berishdan iborat.
Ko`rgazmalilikning vazifalari nihoyatda xilma-xil bo`lishi mumkin.
Hozirda ko`rgazmalilikning turlari xilma-xil: illyustrativ-badiiy hamda grafik 
/chizma/ materiallar, gramofon yozuvi va radioeshittirishlar, kinofragment va o`quv 
filmlari, telefragment va televizion darslar v.b. Ularning har biri ko`rish, eshitish, 
sintetik shakldagi ko`rgazmalilikka tegishli bo`lishi mumkin.
Ko`rish bilan bog`liq ko`rgazmalilik. Bunga yozuvchi va shoirlarning portretlari , 
asarlarga illyustratsiyalar ,yozuvchi /adib/ hayoti va ijodiga aloqador bo`lgan joylar 
fotografiyasi yoki yozuvchining hayoti,asari bilan bog`liq fotosuratlar , v. b. kiradi.
Har holda eng kamida darslikdagi rasm namunalari shu vazifani bajarishi mumkin . 
Ishda hajmi qo`shimcha texnik vositalarni talab qilmaydigan reproduksiyalardan 
foydalanish ham qulaylik tug`diradi.
Otkritka ko`rinishidagi rasmlardan tarqatma material sifatida foydalanish mumkin. 
Uning qulayligi shundaki ,bu holda har bir o`quvchining qobiliyati va imkoniyatini 
ham nazarda tutish mumkin bo`ladi .
Yozuvchi hayoti va ijodini o`rganishga doir  albomlarda tasviriy san`at asarlaridan 
namunalargina emas, yozuvchining o`zi va zamondoshlari aytgan fikrlar, xatlardan 
namunalar bo`lishi mumkin. Tasviriy va hujjatli materialning bir xildagi birlashuvi 
albomlardan darsda ham, sinfdan tashqari ishlarda ham, yakka mashg`ulotlarda ham 
foydalanish imkonini beradi. 21Diafilm va diapozitivlar  ham asosan shunga yaqin pedagogik vazifalarni bajaradi. 
Adabiyot darslarida ko`rgazmalilikning yana bir turi xarita-sxemalar bo`lishi 
mumkin. Har bir jadval  va sxemalar ham o`quvchilar bilimini mustahkamlash bilan 
birga ularning adabiy – estetik rivojlanishlarida omil bo`lishi shubhasiz. Xususan, 
O`rxun - Yenisey obidalari, Mahmud Qoshg`ariy, Alisher Navoiy, Zahiridsin 
Muhammad Bobur, Munis, Ogahiy, Muqimiy, Furqat, Hamza Hakimzoda Niyoziy 
singari shoir va yozuvchilarning hayoti va ijodini o`rganishda bunday xarita-
sxemalardan foydalanish katga samara beradi.
Masalan, Muqimiyning hayoti va ijodini o`rganishda adib borgan, asarlarida 
tasvirlangan shahar va qishloqlarni ko`rsatib beruvchi xarita-sxemalardan foydalanish
mumkin. Bunda adibning shaxsiy hayoti, ayniqsa, «Sayohatnoma»laridagi geografik 
nomlar asos vazifasini ado etadi. Qolaversa, bu yo`l bilan predmetlararo aloqaning 
o`ziga xos tomonlariga ham ro`para kelinadiki, bu holat o`quvchilarning turli 
sohadagi bilimlarini bir yerga jamlash, ulardan amalda foydalanish zaruratini yuzaga 
chiqarada.
Aslida, umumiy o`rta ta`lim maktablari hamda akademik litseylarda 
o`rganiladigan har bir shoir va yozuvchining ijodi haqida shunday xarita-sxemalarni 
tuzish imkoniyati mavjud. Bunda har bir o`qituvchi o`ziga yaqin bo`lgan mahalliy 
materiallardan ham foydalansa, nur ustiga nur bo`lar edi.
X.SH.Yandariyevning ko`rsatishicha, xarita-sxemalarni yaratishda «asarlarga 
chizilgan illyustratsiyalar, biografik materiallar, gazega va jurnallardan qirqib olingan
parchalar, nodir va nashr etilmagan rasmlar, maktublar» va boshqalardan foydalanish 
mumkin. «Karta-sxemalar o`zining maqsadi, darslarni rang-barang qilish, uni 
mumkin bo`lgan darajada tig`izlashtirish, unga o`quvchilarning adabiy bilimlarni 
olishga qiziqishlarini va ijodiy faolliklarini oshirish, shunday qilib, ular mehnatining 
mazmunli va quvnoq bo`lishi uchun qo`shimcha (jumladan, o`lkashunoslikka oid) 
materiallarni jalb qilishdan iborat».
       Yana bir muhim holat mavjud: darsda, mashg`ulotlarda oq-qora tasvirdan ko`ra 
rangli rasmlardan foydalanish maqsadga muvofiqroqdir. Nizomiy Ganjaviy, 
Abdurahmon Jomiy, Alisher Navoiy, Zahiridsin Muhammad Bobur asarlariga  22ishlangan miniatyuralarning turli yillarda nashr etilgan namunalari bu jihatdan 
bebaho manba va material bo`la oladi.
Yozuvchi va adiblarimizning turli davrlarda yaratilgan rangli rasmlari, portretlari, 
oilaviy yoki ijodiy davralardagi rangli fotosuratlari ham o`quvchilar qiziqishiga mos 
va munosib bo`ladi. Rus adabiyoti haqida gapirib, professor YE.N.Kolokolsev 
shunday yozadi: «Portret janri o`quvchilarning tasavvurlarshi oydinlashtirishga 
yordam beradi»
Buning natijasida o`quvchilarda adib shaxsi haqidagi fikr-mulohazalari 
tiniqlashadi, ularning real insoniy qiyofasini aniqroq tasavvur etadilar.
Tinglash bilan aloqador ko`rgazmalilik  ham alohida mavqega ega. Adib yaratgan 
tovushli obrazlarni eshitish,  his qilish va baholash ham beqiyos ahamiyatga ega. 
G`.G`ulom, Oybek , H. Olimjon E.Vohidov,A.Oripovlarning tovushlari yozilgan 
plastinka va magnit tasmalari amaliyotda ko`p qo`llaniladigan manbalardir.
Musiqa va badiiy-ifodali o`qish adabiyot o`qish jarayonida o`quvchilar faolligini 
oshirishda katta ijobiy rol o`ynaydi. Masalan, quyi sinflarda ertak va dostonlarni, xalq
qo`shiqlarini faqat eshitish emas, balki xalq baxshilari, laparchilari, 
qo`shiqchilarining ijrosini kuzatish ham maroqli va ta`sirli bo`ladi. 
Har qanday sifatli  va zamonaviy texnik vositalar ham bevosita muloqot nuqtai 
nazardan o`qituvchi nutqining o`rniga teng kelolmaydi. O`qituvchi o`zi matnni 
o`qiganida istagan vaqtda uni uzishi, tegishli zaruriy izoh va tushuntirishlar berishi, 
o`quvchilardan so`rashi mumkin. Bugina emas, o`qituvchi va o`quvchilarning ifodali 
o`qishi mutlaqo boshqacha samara beradi. Bunda o`quvchining ijodiy-ijrochilik 
qobiliyati o`sadi. 
Demak, eshitish bilan bog`liq ko`rgazmalilikda ham o`qituvchi tegishli 
pedagogik va metodik talab hamda me`yorlarga amal qilishi shart.
Ko`rgazmalilikning sintetik vositalari.
 Kino va televideniyeda ham ko`rish, ham eshitish ko`rgazmaliligi mavjud. Shuning 
uchun ham ularda o`quv maqsadlarda foydalanish imkonlari ham, kelajagi ham katta. 
Ammo ulardan foydalanishda murakkabliklar ham kam emas.  23Til va kino ssenariylar orasida yozuvchi tarjimai holi bilan bog`liqliklari, 
ekranlashtirilgan asarlar mavjud. O`qituvchi ularning hammasidan emas, balki 
bevosita dars maqsadi va vazifasiga bog`liq qismlaridangina foydalanilishi maqsadga 
muvofiq bo`ladi. (Masalan, “O`tgan kunlar”, “Qutlug` qon”, “Temir xotin”, “Qirol 
Lir”...) 
Adiblar yashagan joylar bilan bog`liq kinoekskursiyalardan ham shu xilda 
foydalanish o`rinli bo`ladi. Ularning ayrimlaridan sinfdan tashqari ishlarda 
foydalanish ham samarali bo`ladi.
Hozirgi paytda doimo yangilanib turadigan tele-darslar ham qo`shimcha imkoniyat 
sifatida nazarda tutilishi mumkin.
Adabiyot o`qituvchisi ko`rgazmalilikning qaysi turidan va qanday holatda, qay 
miqdorda foydalanishini aniq belgilab olishi, ko`rgazmalilikning didaktik funsyasini 
oldindan puxta o`ylab olishi shart.Adabiyotga yaqin bo`lgan san`at asarlaridan 
foydalanishdan oldin, o`quvchilarga dastlab asar haqida elementar bo`lsa-da, tasavvur
berish kerak.
Adabiyot darslarida ko`rgazmalilik oxirgi maqsad emas, balki vositadir. 
Shunga ko`ra o`quvchiga ko`rgazmalilikdan keyin, shunday savollar berilishi 
lozimki, bu savol va topshiriqlar o`quvchini badiiy asar ichiga olib kirishga, badiiy 
obraz va tasvir mohiyatini chuqurroq anglashga, so`zning ta`sir kuchini yaqqolroq his
qilishga yordam bersin.Ko`rgazmalilik qurollarni yaratishga o`quvchilarning o`zlarini
ham jalb etish mumkin. Bu ular jiddiy mehnatga o`rgatadi, umumiy badiiy estetik 
tayyorgarligiga ham ijobiy ta`sirko`rsatadi. 242.2. Maktab tajribasi:adabiy to’garaklarning tashkil etilishi va natijalari.
Tarbiyaning bosh maqsadi - yosh avlodni ma'naviy-axloqiy tarbiyalashda 
xalqning boy milliy, ma'naviy-tarixiy an'analariga, urf-odatlari hamda umumbashariy 
qadriyatlarga asoslangan samarali tashkiliy, pedagogik shakl va vositalarni ishlab 
chiqib,amalda joriy etishdir.Tarbiyaning asosiy vazifasi - shaxsning aqliy, axloqiy, 
erkin fikrlovchi va jismoniy rivojlanishi, uning qobiliyatlarini har tomonlama ochish 
uchun imkoniyat yaratishdir. Buning uchun: - yoshlarni erkin fikrlashga tayyorlash, 
hayot mazmunini tushunib olishlariga ko'maklashish, o'z-o'zini idora va nazoratqila 
bilishni shakllantirish, o'z shaxsiy turmushiga maqsadli yondashuv, ularda reja va 
amal birligi hissini uyg'otish; - o'quvchilarni milliy, umuminsoniy qadriyatlar, 
Vatanimizning boy ma'naviy merosi bilan tanishtirish, madaniy hamda dunyoviy 
bilimlarni egallashga bo'lgan talablarini shakllantirish, malaka hosil qildirish, tobora 
o'stirib-boyitib borish vaestetik tushunchalarini shakllantirish; - har bir o'smirning 
bilimdonligini va ijodiy imkoniyatlarini aniqlab, ularni rivojlantirish.
Inson faoliyatini turli sohalarda joriy qilib ko'rish. Bolalar ijodkorligi, iqtidorini
yuzaga chiqarish va yanada qo'llab-quvvatlash uchun shart-sharoit hozirlash; -
insonparvarlik odobi me'yorlarini shakllantirish (birbirini tushunadigan, mehribonlik, 
shafqatlilik, irqiy va milliykamsitishlarga toqatsizlik), muomala odobi kabi tarbiya 
vositalari (nohaqlikka, yolg'onchilik, tuhmat, chaqimchilikka toqatsizlik) keng 
qo'llanishi lozim; - vatanparvarlik, dunyoviy fikrlash, jamiyatimizda yashayotgan 
odamlar bilan o'zaro munosabat-muloqotni o'rganish, o'z xalqi, davlati, uning 
himoyasi uchun hamisha shay bo'libturish, O'zbekiston Respublikasi va boshqa 
davlatlarning ramzlariga hurmat bilan qarash, yosh avlodni O'zbekiston 
Konstitutsiyasiga, Bayrog'iga, Gerbiga, Madhiyasiga, Prezidentiga sadoqatli qilib 
tarbiyalash; - qonuniy jamoa axloqi va turmush qoidalariga hurmat bilanqarashni 
tarbiyalash, shaxsning noyob qirralarini belgilovchi fuqarolik va ijtimoiy mas'uliyat 
hislarini rivojlantirish, o'zi yashayotgan mamlakatning ravnaqi, insoniyat 
taraqqiyotini barqarorsaqlab qolish uchun fidoyilik, ekologik ta'lim-tarbiya; - 
mustaqil davlatimiz -O'zbekiston Respublikasining ichki va tashqi siyosatiga to'g'ri 
va xolisona baho berishga o'rgatish.Uning tinchliksevarlik, demokratiya va boshqa  25davlatlarning ichkiishlariga aralashmaslik, oshkora-ochiq tashqi siyosatiga va o'z 
xalqining turmush darajasini oshirishga yo'naltirilgan, fuqarolarni ijtimoiy himoya 
qiladigan ichki siyosatini to'g'ri tushuntirmoq kerak; - turmushda eng oliy qadriyat 
hisoblangan mehnatga ijodiy yondoshish fazilatlarini shakllantirish; - sog'lom 
turmush tarziga intilishni tarbiyalash va rivojlantirish, munosib oila sohibi bo'lish 
istagini shakllantirish; - yoshlarimizni erkin mustaqil fikrlashga o'rgatish.
Tarbiyaning asosiy tizimi quyidagicha bo'lishi lozim: - tarbiyada 
tarbiyalanuvchi shaxsini oliy ijtimoiy qadriyat deb tan olish, har bir bola, o'smir va 
yosh yigit-qizning betakror va o'ziga xosligini hurmatlash, uning ijtimoiy, huquqiyva 
erkinligini e'tiborga olish; - yoshlarda istak va imkoniyat muvofiqligi tuyg'usini 
qarortoptirish; -
milliylikning o'ziga xos an'analari va vositalariga tayanish; - shaxslararo 
munosabatlarda insonparvarlik, pedagoglar vao'quvchilar o'rtasidagi bir-biriga hurmat
munosabatlari, bolalar fikriga e'tibor qilish, ularga mehribonlarcha munosabatda 
bo'lish. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar o'quvchilarning qiziqishi, 
istaklari, xohish va ehtiyojlariga suyangan hol-da ularning darsdan bo'sh vaqtlarida 
o'quv-tarbiya jarayonini to'ldiradi. U o'quvchilarning ijodiy qobiliyatlarini, 
tashabbuskorligini oshirishga imkoniyat yaratadi. Sinfdan tashqari ishlarning o'ziga 
xosligi shundaki, to'garak, klub dasturlarining rangbarangligi, ular mazmunidagi 
yangiliklar o'smir yigit-qizlarning shaxs sifatida shakllanishlari uchun yangi 
imkoniyatlar yaratadi. 5.2. Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlarni tashkil 
qilishning nazariy asoslari maktabning o'quvchilar bilan olib boradigan o'quv 
mashg'ulotlaridan tashqari, xilma-xil ta'lim-tarbiya ishlari sinfdantashqari ishlar 
nomini olgan. Sinfdan tashqari ishlar maktabta'lim-tarbiya jarayonining tarkibiy 
qismi o'quvchilarning bo'sh vaqtlarini yo'lga qo'yish shakllaridan biridir. Sinfdan va 
maktabdan tashqari ishlar shaxsni har tomonlama kamol toptirish vauni hayotga, 
aktiv faoliyatga tayyorlash uchun keng imkoniyatga ega. Bu ishlar bolalarning 
qiziqishlariga muvofiq tarzda ko'ngillilik asosida tashkil qilinadi. 26To'garaklar birnecha xilda bo'lishi mumkin:
a) fan to'garaklari;
b) mohir qo'llar to'garaklari;
d) duradgorlik to'garaklari;
e) sport to'garagi;
f) badiiy to'garak.
Bu to'garaklarni o'rta umumta'lim maktablarida sinf rahbariva tarbiyaviy ishlar 
tashkilotchisi uyushtiradi. Sinf rahbari to'garak rahbarlariga yaqindan yordam beradi. 
Qiziqishlari, intilishlari bir xil bo'lgan o'z o'quvchilarini biror to'garakka a'zobo'lishga
chorlaydi.Sinfdan va maktabdan tashqari tashkil qilingan ishlar o'quvchilar 
hayotidagi tarbiyaviy faoliyatni to'ldiradi. Ularning dunyoqarashi to'g'ri 
shakllanishiga, axloqiy kamol topishiga ko'maklashadi. Nazariy bilimlarni amaliyot, 
ishlab chiqarish bilan chambarchas bog'lanishiga zamin yaratadi. Sinfdan va 
maktabdan tashqari ishlarga rahbarlik qiluvchi tashkilotchilarning vazifalari ham ko'p
qirralidir
Maktabda tarbiyaviy ishlarni aniq rejalashtirmasdan uningmazmuni, shakl va 
usullarini aniqlamasdan, ma'lum bir tizimgasolmasdan turib ko'zda tutilgan maqsadga
erishish qiyin. Sinfdan tashqari ishlarning tarbiyaviy ta'siri ko'p darajada o'quv 
jarayonini tashkil etish saviyasiga hamda o'quvchilar jamoasining xilma-xil ishlarni 
qanday yo'lga qo'yishiga bog'liqdir. Sinfdantashqari faoliyat majburiy dastur bilan 
chegaralanmaydi, balki yoshlari har xil o'quvchilarni ixtiyoriy ravishda birlashtiradi. 
Ularning tashabbusi asosida ishlarni amalga oshiradi, fanga qiziqtiradi, ularni 
xalqning madaniy hayoti muhitiga olib kiradi. Sinfdan tashqari ishlar shaxsdagi 
ijtimoiy faollik, ijtimoiy onghamda axloqiy odatlarni tarkib toptirishning eng muhim 
omilidir. Bu faoliyat ilmiy jamoa, adabiy va maktab teatrlarining ishlari, turli 
mavzularda o'tkaziladigan kitobxonlar konferensiyasi vaunozaralar, siyosiy, axloqiy, 
ilmiy-ommabop va mehnat mavzularidagi ma'ruza va suhbatlar, ijtimoiy foydali 
mehnat, siyosiy axborot, bayram kechlari va ertaliklari, to'garak mashg'ulotlarini o'z 
ichiga oladi. O'quvchilarning sinfdan tashqari ishlari o'z mazmuniga ko'ra tafakkur 
faoliyati va munosabat vositasi hisoblanadi. Tarbiyaviy ishlar bolalarning kundalik  27hayotidan olingananiq dalillar va voqealarni, badiiy adabiyot, vaqtli matbuot, 
kinofilmlardan olingan misollarni tahlil etish hamda muhokamaqilish asosida 
o'tkaziladi. Bu ishlarning xususiyati shundaki, bubolalarni o'zining axloqiy xatti-
harakatlari haqida mulohaza yuritishga va ularga to'g'ri baho berishga o'rgatadi. 
Sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy ishlar o'quvchilarning darsdan 
bo'shvaqtlaridagi o'quv tarbiya jarayonini to'ldiradi va kengaytiradi, o'quvchilarni 
mustaqil bilim olishlari, ijobiy qobiliyatlarini, tashabbuskorligini oshirishga 
imkoniyat yaratadi. Sinf jamoasi bilan olib boriladigan tarbiyaviy ishlarning hajmi, 
asosiy yo'nalishlari, mazmuni har bir bosqichda o'quvchilarning psixik rivojlanishi 
darajasiga mos kelishi lozim. Tarbiyaviyish pedagogdan butun qobiliyatini ishga 
solishni, tinmay izlanishni taqozo etadi. Chunki kelajak avlod tarbiyalangan, 
uyushgan, ahil, jonajon Vatanimizning haqiqiy fuqarolari bo'lishi kerak. Maktabda 
bashlang'ich sinflarda tarbiyaviy ishlarni olibborish, uni yo'lga qo'yish sinf rahbari 
yoki tarbiyaviy ishlartashkilotchilari tomonidan uyushtiriladi.
Xulq-atvorni tarbiyalash ongni tarbiyalashga qaraganda murakkab. O'quvchilar
talablar mohiyatini yaxshi anglashlari mumkin, biroq aksariyat hollarda ularga rioya 
qilmaydilar. Shu boismuntazam ravishda mashq qildirish madaniy xulq-atvorni 
odatgaaylantiradi. Talablarning qo'yilishi jarayonida ularga o'quvchilarningamal 
qilishi ustidan nazorat o'rnatish lozim. Nazorat qilib borish turli shartlar yordamida 
amalga oshiriladi, chunonchi, xulqatvor jurnalini yuritish, sinfdagi navbatchilik 
uchun stenddabaholarni qayd etib borish va boshqalar. Nazorat haqqoniy 
vamuntazam bo'lish kerak. Uning natijalaridan o'quvchilarni ogohetib borish lozim. 
Jamoani uyushtirish va jinslashtirish. U faollarni tarbiyalashbilan chambarchas 
bog'liq. Jamoa faollarini shakllantirish jamoaning u yoki bu faoliyatga nisbatan 
ehtiyoji mazmunidan kelibchiqadi. Jamoa faollarini aniqlash uchun o'qituvchi 
o'quvchilar faoliyatini, ularning jamoa ishlarida ishtiroki, xulq-atvorini kuzatib 
borishi, har bir o'quvchining ijtimoiy faoliyatni tashkiletish layoqatini aniqlashi zarur.
Jamoa faollarining tarkibini bolalarning o'zlari, albatta, pedagog ishtirokida va 
rahbarligida tanlashsa, maqsadga muvofiqbo'ladi. Bunda pedagog jamoa faollarining 
har bir a'zosi zimmasiga muayyan vazifa yuklash, ma'lum davrda ana shu  28vazifalaryuzasidan hisobot berib borishlariga erishish lozim. Maktabning ma'naviy-
ma'rifiy ishlar bo'yicha direktor o'rinbosari
o'quvchilarga nisbatan mehr va muhabbat, pedagogik jamoaga va ota-onalarga 
nisbatan talabchan bo'lgan holda ish tutishi va muntazam o'z ustida ishlab, sabr-
bardoshli, o'z fikrlarini puxta bayon qilib, o'zgalarni o'ziga jalb qila oladigan 
xislatlarni o'ziga mujassamlaydi.
To'garak rahbari to'garak mashg'ulotida samaradorlikka erishish uchun to'garak
mashg'uloti ishlanmasiga alohida e'tibor qaratishi, uni zamonaviy pedagogik 
texnologiyalar asosida tuzishi lozim.Bunda to'garak rahbari oldiga qo'ygan har bir 
maqsadga xolisona, bolalar tushinishi uchun uning soddaligiga alohida e'tibor berishi 
kerak. To'garak rahbarlari to'garak mashg'ulotlari ishlanmasini quyidagi tartibda 
tuzishlari mumkin. To'garak bu- ma'lum bir bilim sohasiga qiziqishni kuchaytiradigan
va amaliy faoliyat bilan shug'ullanmoqchi bo'lgan talabalarning ixtiyoriy birlashmasi.
Doiralardagi mashg'ulotlar dasturning mavjudligi, muntazamligi, vaqt davomiyligi va
ishning o'ziga xos profili bilan tavsiflanadi. To'garaklar maktabda to'garak ishlari 
tizimining bir qismidir. Pedagogik lug'atga ko'ra, to'garak ishlari bolalar uchun 
qo'shimcha ta'lim shakllaridan biri bo'lib, u turli xil to'garaklar, sektsiyalar va 
to'garaklarni tashkil etishdan iborat. To'garak ishi talabalar uchun qiziqishlariga 
asoslanib ixtiyoriy ravishda tanlangan faoliyatning shaxsiyat uchun muhim, 
qadriyatlarga asoslangan, individual tajribasini o'zlashtirish sohasiga aylandi. Bu 
talabalarga kasbiy o'zini o'zi belgilashda yordam beradi, asosiy tarkibiy qismda 
olingan bilimlarini, kuchli tomonlarini amalga oshirishga yordam beradi.
Fanlararo to'garaklar ichida eng keng tarqalgani fizik-texnik, texnik ijodkorlik 
to'garaklar hisoblanadi. Bu to'garaklarda o'quvchilar faoliyatining mazmuni 
to'garakning o'z nomidan kelib chiqadi. Texnik-ijodkorlik to'garaklarda 
o'quvchilarning mehnat obyektlari, odatda, turli modellar bo'ladi. Bunda o'quvchilar 
texnologiya fanida o'rganiladigan muayyan qonuniyatlarni misollar bilan 
oydinlashtirishga muvaffaq bo'ladilar, bu esa fan asoslarini o'zlashtirishda yordam 
beradi. Ikkinchi tomondan esa o'quvchilar model konstruksiyasini loyihalaydi va 
yaratadi. Fizik-texnik to'garaklarga bir vaqtning o'zida fizika va texnologiya fani  29o'qituvchilari rahbarlik qiladilar. Fanlardan tashqari to'garaklar hozirgi vaqtda sinfdan
tashqari ishda kengroq tarqalgan. O'quvchilar faoliyatining mazmuniga ko'ra bu 
to'garaklar turli-tuman bo'lishi mumkin. Mazkur holda gap shunday predmetdan 
tashqari to'garaklar haqidagina boradiki, ularning ishlari uchun maktab 
ustaxonalaridan moddiy bazasifatida foydalaniladi, yoki o'quvchilar faoliyati 
texnologiya fani darslarida olingan bilim va malakalarga tayanadi. Fandan tashqari 
to'garaklarga rahbarlik qilishga ko'pincha baza korxona xodimlari, ota-onalar taklif 
etiladi. O'qituvchi esa ularga metodik yordamko'rsatadi. To'garaklar ishining 
mazmuni dasturlarda belgilab beriladi. Bu dasturlarni xalq ta'limi qoshidagi metodik 
kabinetlar, shuningdek, yosh texniklar ishlab chiqadi. Dasturlar bir va ikki o'quv 
yiliga  mo'ljallangan bo'ladi. To'garak mashg'ulotlari, odatda, har haftada bir marta 
ikki soatdan o'tkaziladi.Adabiyot o‘qitishda ma’ruza, suhbat, ijodiy o‘qish, 
reproduktiv, evristik, tadqiqot,  ekskursiya, mustaqil ish metodlaridan keng 
foydalaniladi.O‘qituvchi va o‘quvchi faoliyatining o‘zaro aloqasi xususiyatiga ko‘ra 
ko‘rgazmal tushuntirish, ijodiy o‘qish, reproduktiv va tadqiqot metodlariga 
taqsimlanadi. Tabiiyki, bu metodlarning barchasi alohida-alohida, sof holda 
qo‘llanilmaydi. Mustaqil o‘qishni tashkil etishda ulardan kompleks foydalanib 
kelinishi tabiiy zaruratdir.
Umumiy o‘rta ta’lim maktablaridagi ko‘p yillik pedagogik faoliyatimiz 
davomida o‘quvchilarni ifodali o‘qishga o‘rgatish murakkab jarayon bo‘lib, asar 
janri, tavsif  uslubi, yozuvchi nuqtai nazari bilan bog‘liq usullarni qo‘llash ijobiy 
samara beradi,  degan xulosaga keldik. O‘qituvchining ifodali o‘qishi o‘quvchilar 
faoliyatida o‘z aksini topishi uchun  quyidagi usullarni qo‘llash samarali hisoblanadi: 
– audio va video yozuvlar orqali  yozuvchi yoki badiiy so‘z ustalari tomonidan 
o‘qilgan badiiy matnni tinglash; (Zulfiya,  E.Vohidov, A.Oripov, O.Hojieva, 
O.Matjon, M.Yusuf, S.Sayyid, F.Afro‘z, E.Shukurlarning  radioeshittirish va 
teleko‘rsatuvlarda o‘qigan she’rlaridan foydalanish mumkin).146
– o‘zaro bog‘liq matnlarda nutqning to‘g‘ri ohangini ishlab chiqish 
(intonatsiya, 
marom, pauzalarni o‘z o‘rniga qo‘yish, mantiqiy urg‘ularni aniqlash); 30– ko‘chirmalar, maqollar, matallar, aforizmlarni yoddan ifodali o‘qishga 
o‘rgatish; (televidenie orqali ko‘rsatuvlar oralig‘ida o‘zbek xalq maqollari, iboralar 
ma’nosi yuzasidan beriladigan sharhlardan foydalanish shaklida. Masalan, 5-sinfda 
maqollarga bag‘ishlangan mashg‘ulotlarda ko‘chma ma’no bu janrning yetakchi 
xususiyatlaridan biri ekanliliga e’tibor qaratiladi.
Jumladan, “Qatorda noring bo‘lsa, yuking yerda qolmaydi” maqoli zamirida 
insonning sadoqatli do‘stlari ko‘p bo‘lsa, ularning qo‘llab-quvvatlashi, yordami bilan 
mushkullari oson bo‘lishi, har qanday qiyinchilikni osonlikcha yengib o‘tishi 
haqidagi  fikr ilgari surilgan. Aslida ham shunday: katta karvon hamrohligida safarga 
chiqqan  kishi ko‘zlagan manziliga hech bir talofatsiz yetib olishi shubhasizligi o‘z 
ma’nosida  qo‘llangan.
9-sinfda Ikrom Otamurodning “O‘rin” dostonini ifodali o‘qishga o‘rgatishda 
olam  va odamning yaralishi, hayotda har kimning o‘z o‘rni borligi yoki aksinchaligi 
anglanishiga erishiladi. Shoir kun va tun, yer va osmon, botin va zohir, sobitlik va 
lafzsizlik, diyonat va  nafs, ibtido va intiho, toqatsizlik va chidam, keksa va yosh kabi
bir-biriga zid  tushunchalarni yonma-yon qo‘llash orqali inson hayotining dramatik 
holatlarini aks  ettirishga harakat qilganiga e’tibor qilaylik:
Andisha nochor kibor tovidan.
Qadr dog‘lanadi ilashsa jabr.
Burd yo‘qolgaydir beburd sovidan.
Dilga madaddir dildagi sabr147 .
Dostonda lirik qahramon yuragini qiymalab og‘riq berayotgan dard-alamlar 
qisqagina “... Nimadir... ... Qachondir... ... Kimdir...” misralariga mohirlik bilan 
singdirilgan.Sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida ifodali o‘qish rejasi 
o‘qituvchining  yoddan o‘qishi, asarning g‘oyaviy-badiiy xususiyatlari haqida suhbat 
o‘tkazish, nutq  kompozitsiyasi ustida ishlash, intonatsiya va maromni aniqlash, qayta
hikoyalash kabi  faoliyat turlarini ko‘zda tutgan holda tuziladi.
Asarni ifodali o‘qish doim uning tahlili bilan bog‘liq. Tahlil badiiy asarning 
o‘ziga  xosligi haqida o‘quvchilar tasavvurini chuqurlashtiradi, undagi nafosatni his 
qilishga  imkon beradi. 31Masalan, 6-sinfda o‘quvchilarni Hamid Olimjon ijodi bilan chuqurroq 
tanishtirishga mo‘ljallangan mashg‘ulotlarda adabiyotshunos olim N.Karimovning 
“Hamid Olimjon” nomli ma’rifiy-biografik romanidan unumli foydalanish o‘quvchini
shoir shaxsiyatining noma’lum qirralaridan voqif etadi.
O‘qituvchining kirish so‘zi “Eng gullagan yoshlik chog‘imda”, “Xayolimda bo‘lding 
uzun kun”, “O‘rik gullaganda” kabi she’rlarning yozilish tarixi bilan boyitilsa, shoir 
ijodiy ustaxonasi haqida kengroq tushunchaga ega bo‘linadi.
“O‘rik gullaganda” – tabiatning yaratuvchanlik qudratidan junbushga kelgan 
sohir  qalb tuyg‘ulari mahsuli. She’r 1937-yilning 30-martida yozilgan, Qozog‘iston 
safaridan  qaytgan kuni saharlab uyg‘ongan shoir ilohiy mo‘jiza qoshida lol qoladi. 
“Derazadan  quyosh yog‘dusi emas, balki allaqanday pushtirang shu’la tushib, uning 
ko‘zini  qamashtirib yubordi.Kuni kecha u Olmaotaga yo‘l olganida, hali mast 
uyquda yotgan o‘rik daraxti  chaman bo‘lib ochilgan edi”150. Shoirni to‘lqinlantirgan
bu latiflikdan ohorli tashbehlar  dunyoga keladi: “Novdalarni bezab g‘unchalar, 
Tongda aytdi hayot otini...” Ushbu  voqea hikoya qilingach, she’r yoddan ifodali 
o‘qilishi, unga bastalangan qo‘shiq  eshittirilishi o‘quvchilarni xayolan lirik 
qahramonning o‘sha paytda tuygan holatni  chuqurroq anglashga, asar g‘oyasini idrok
qilishga yordam beradi. Turli janrdagi asarlarni idrok etish asosida o‘quvchi so‘z 
zamiridagi ma’no tovlanishlaridan zavqlanadi, inson ruhiyati bilan bog‘liq sir-
sinoatlarni anglash sari qadam qo‘yadi.Sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida 
badiiy asar yoki undan parchalar o‘rganishning yakuniy bosqichida leksikani 
sharhlash elementlari bilan suhbat o‘tkazish matn mazmunini chuqurroq 
o‘zlashtirishga yordam beradi. Sinfdan tashqari o‘qish mashg‘ulotlarida suhbat. 
Suhbat jarayonida adabiy material mohiyati o‘qituvchi  bergan savollarga 
o‘quvchilarning javoblari orqali ochib beriladi.Metodist olima Q. Husanboeva har 
tomonlama puxta tuzilgan savollar mazkur metodning muhim xususiyati ekanligini 
alohida e’tirof etgan holda “tafakkurning bilmaslikdan bilishga, bilishning chalaligi 
yoki noaniqlikdan to‘liq va aniq shakliga o‘tkazadigan samarali vosita”151 sifatida 
baholaydi.
Mashg‘ulotga tayyorgarlik chog‘ida savollarning xususiyatini o‘ylab ko‘rish,  32maqsadini aniqlab olish muhim. Suhbat mantiqiy izchilligi, aniqligi va mazmuni 
bilan  ajralib turadi.Savollar o‘rganilayotgan asarni anglashga yo‘naltirilishi, 
o‘quvchilar faoliyatini  jadallashtirishi, mustaqil xulosa chiqarish va 
umumlashtirishga harakat qildirishi  lozim. Yangi materialni o‘rganish, 
mustahkamlash va umumlashtirish jarayonida  uyushtiriladigan suhbat 
o‘quvchilarning bilim darajasini baholashga yordam beradi. Ulug‘bek Hamdamning 
8-sinflarga mustaqil o‘qishga tavsiya etish mumkin  bo‘lgan “Na’matak” mini romani
butun borliq sinoatlarini o‘zida jo etgan Ism, uning  mohiyatini anglatish 
muammosiga bag‘ishlangan. “Har qanday hikmatning ibtidosida fikr turadi, fikr 
o‘zlashgach, hikmat  maqomlarining pillapoyasi boshlanadi. Maqomlar hududiga 
o‘tgan shaxs oqimlar  shamolida g‘ildirab ketavermaydi, har on, damning ASL 
mazmunini uqib, Ismlar siriga  boraveradi”152. Asar yuzasidan quyidagicha savollar 
tuzish adib g‘oyasi,  maqsadmuddaosini tushunishga imkon yaratadi:
1.Na’matak obraziga qanday g‘oya singdirilgan? (Insonning O‘zligini anglashi)
2. Bobolar o‘rtasidagi nifoqning asl sababi nimada edi? (Nafs)
3. Ajdodlar adovatiga nima barham beradi? (Avlodlar muhabbati)
4. Inson qachon Asliga yetishadi? (Ismini topganida)
5. Asarda qo‘llanilgan hikmatning kaliti qaysi satrlarga yuklangan? (“Qanday 
ko‘zla boqsa, odam olamga, shunday javob aylar olam odamga, degan ekan 
donishlar,  degan ekan, degan, to‘liq hukm shaklida)153
3.Suhbat chog‘ida muomala madaniyatiga o‘rgatish ham o‘quvchilarni 
axloqiyestetik tarbiyalashga xizmat qiladi. Ta’kidlash joizki, o‘qituvchi muammoli 
vaziyatlar yaratishga yo‘naltirilgan dastlabki savollardanoq asarda qo‘yilgan asosiy 
muammo mohiyatini ochishni nazarda  tutishi zarur.
O‘quvchilar javobini o‘z vaqtida umumlashtirish, aniqlik kiritish va 
to‘ldirishga qaratilgan suhbat o‘qituvchidan alohida diqqat-e’tibor talab etadi. Suhbat 
erkin bahsmunozara tarzida o‘tkazilib, jarayonda o‘quvchi javoblariga mustaqil 
fikrlash sifatida  qaraladi: unda tezis (isbotlanayotgan narsa) va isbot bo‘ladi.
Agar o‘quvchi o‘rganilayotgan asar janrini aniqlashga doir savolga javob 
berish  topshirig‘ini olgan bo‘lsa, eng avvalo, tezis tarzidagi fikrini aytishi kerak. 33O‘quvchining izohi, isbotlari uning haqiqiy bilimini aniqlashga yordam beradi. 
O‘quvchini baholashda javobning to‘g‘riligi, fikrini izchil bayon etishi, o‘rganilgan 
materialni tushunish darajasi (isbot uchun keltirgan fikrlarining aniqligi) hisobga 
olinishi zarur.
Xulosa o‘rnida shuni takidlash kerakki, Har qanday mamlakatning jahon 
hamjamiyatida tutgan o‘rni, e’tibori va istiqboli intellektual salohiyati bilan 
belgilanadi. Ахborot-kоmmunikatsiya asrida, inson huquqlari va erkinligini himoya 
qiladigan  demokratik, huquqiy davlat hamda fuqarolik jamiyati barpo qilayotgan 
hozirgi davrda  intellektual salohiyatga bo‘lgan talab yanada oshdi.
Mazkur muammo yuzasidan ushbu maqolada sinfdan tashqari o‘qitish, integratsiyani 
to‘g‘ri yo‘lga qo‘yish, o‘rganilgan yangi mavzu va mustaqil ishlarning  mazmunini 
takomillashtirish, badiiy asar matni ustida individual va jamoa bo‘lib  ishlashga 
yo‘naltiruvchi texnologiyalarni samarali qo‘llashga doir qarashlar ilgari suriladi.
Mustaqil o‘qib-o‘rganishsiz adabiy ta’limda muhim natijaga erishish mumkin 
emas. Maktab paytida mutolaa ko‘nikmasi shakllantirilmas ekan, o‘quvchida kitob 
o‘qishga bo‘lgan qiziqish asta-sekinlik bilan yo‘qolib, keyinchalik butunlay so‘nadi.
Bugun maktablarda adabiyotdan sinfdan tashqari o‘qishni tashkil etishda 
yoppasiga qoloqlik mavjudligi barchaga ayon. Maktablarning kitob fondi zarur 
adabiyot namunalari bilan to‘ldirilmaganligi, aksariyat kutubxona xodimlari aynan 
sinfdan tashqari o‘qish mashg’ulotlariga yordam berish uchun tayyorgarlik 
ko‘rmasligi, bu boradagi malakasizliklar o‘quvchilarni mutolaaga qiziqtira olmaslik 
kabi  nuqsonlarni keltirib chiqarmoqda. Binobarin, bularning bari o‘quvtarbiya 
jarayoni  tizimida metodik jihatdan kamchiliklarga yo‘l qo‘yilayotganligini ko‘rsatib 
turibdi. Umuman, ta’limdan ko‘zlangan maqsadga erishishda pedagogik vazifalar 
aniqlashtirilib, islohotlarda hujjatlashtirilib borilmas ekan, sinfdan tashqari o‘qishni 
tashkil etish usullari ham takomillikka muhtoj bo‘lib qolaveradi. 34Xulosa
Adabiy to‘garaklar ta’lim-tarbiyaning ajralmas bo‘lagi bo‘lib, o‘quvchilarda adabiy-
estetik didni shakllantirish, mustaqil fikrlashga o‘rgatish, badiiy nutqni rivojlantirish 
hamda ijodiy salohiyatni yuzaga chiqarishda muhim ahamiyat kasb etadi. Bunday 
to‘garaklar orqali yosh avlodda kitobxonlik madaniyati, badiiy tafakkur va milliy 
o‘zlikni anglash tuyg‘usi shakllanadi. Ayniqsa, adabiyot faniga qiziqish bildirgan, 
she’r, hikoya yozishga, badiiy asarlarni tahlil qilishga intilayotgan o‘quvchilar uchun 
adabiy to‘garaklar chinakam ijodiy maydon bo‘lib xizmat qiladi.
To‘garak ishlarining samaradorligini ta’minlash uchun eng avvalo o‘qituvchi 
o‘z oldiga aniq pedagogik maqsadlar qo‘yishi, o‘quvchilarning yosh xususiyatlari va 
qiziqishlarini inobatga olgan holda mavzular tanlashi zarur. Mashg‘ulotlarda interfaol
metodlar, bahs-munozara, rolga kirish, jamoaviy ijodiy ishlar, sahnalashtirish, adabiy 
viktorinalar kabi usullarni qo‘llash orqali ishtirokchilarning faolligi va qiziqishini 
oshirish mumkin. Bundan tashqari, mashhur adiblar bilan uchrashuvlar, ijodiy 
tanlovlar, adabiy sayohatlar va estetik tadbirlar orqali to‘garak ishtirokchilarining 
dunyoqarashi va estetik didi yanada kengayadi.
Adabiy to‘garaklar o‘quvchilarga faqatgina bilim emas, balki tarbiya ham beradi. Bu 
jarayonda o‘quvchilar milliy adabiyotimizning eng sara namunalarini o‘rganib, o‘z 
ona tiliga, xalqining madaniyati va tarixiga nisbatan hurmat bilan qarashni o‘rganadi. 
Shuningdek, adabiy to‘garaklar iste’dodli o‘quvchilarni aniqlash, ularni turli adabiy 
tanlovlarga tayyorlashda ham muhim o‘rin egallaydi.
Zamonaviy ta’limda to‘garak ishlarini tashkil etishda texnologik yondashuv, 
raqamli resurslardan foydalanish, internetdagi adabiy portallar va elektron 
kutubxonalardan unumli foydalanish orqali to‘garak ishlarini yanada boyitish 
mumkin. Ayniqsa, yoshlar orasida multimedia vositalari orqali o‘tkaziladigan adabiy 
viktorinalar, interaktiv topshiriqlar, ijodiy onlayn tanlovlar orqali to‘garak 
ishtirokchilarini kengroq qamrab olish mumkin.
Xulosa qilib aytganda, adabiy to‘garaklar – bu o‘quvchilarni barkamol, ma’naviy 
yetuk, ijodkor shaxs sifatida shakllantirishga xizmat qiluvchi eng muhim darsdan 
tashqari faoliyat shaklidir. 35Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov I.A. Yuksak ma'naviyat – yengilmas kuch. – T.: Ma’naviyat, 2008.
2. G‘afurov N. Adabiyot darslarini o‘qitish metodikasi. – T.: O‘zbekiston, 2017.
3. Jo‘rayev O. Adabiy to‘garaklar faoliyati. – T.: O‘qituvchi, 2015.
4. Qodirova D. O‘quvchilarning ijodiy fikrlashini rivojlantirish yo‘llari. – T.: Fan, 
2016.
5. Turaqulov A. O‘zbek adabiyoti darslari. – T.: TDPU nashriyoti, 2019.
6. Abdullayeva M. Darsdan tashqari ishlar tizimi. – T.: Ilm-Ziyo, 2014.
7. Madrahimov M. Adabiy kechalar va ularning ta’siri. – T.: Yozuvchi, 2013.
8. Nuraliyeva G. O‘quvchilarning badiiy tafakkurini shakllantirish. – Samarqand, 
2020.
9. A’zamova S. Zamonaviy dars va to‘garak mashg‘ulotlari. – T.: Iste’dod, 2021.
10. Saidova Z. Adabiyot fanini o‘qitishda interfaol usullar. – T.: TDPU, 2022.
11. Rasulov S. Ijodkor o‘quvchilar bilan ishlash metodikasi. – Andijon, 2020.
12. Internet manbalari: www.ziyonet.uz, www.edu.uz – Adabiy to‘garaklar haqidagi 
maqolalar va metodik tavsiyalar.
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dunyoni ishlari mavzusi yuzasidan didaktik materiallar tayyorlash
  • 8-sinf adabiyot darslarida Alisher Navoiyning ruboiylari va tuyuqlarini oʻrgatish yoʻllari
  • 6-sinf adabiyot darslarida koʻrgazmalilik
  • 3-4-sinf oʻqish oʻqish darslarida lugʻat ustida ishlashda rasmli testlardan foydalanish
  • 1-2 sinf oʻquvchilarning fikrlash qobiliyatini rivojlantirishda tarqatma materiallarning oʻrni

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский