Adobe Photoshopda rasmni qayta ishlash tehnikasi. Tasvirlarni tuzatish va qaytarish turlari

Adobe Photoshopda rasmni qayta ishlash
tehnikasi. Tasvirlarni tuzatish va qaytarish
turlari
 
MUNDARIJA:
KIRISH………………………………………………………………………...…..3
I.BOB ADOBE PHOTOSHOP DASTURI HAQIDA
I.1  Adobe Photoshop dasturining asosiy ish oynasi va tushunchalari ............. …….....5
I.2 Adobe Photoshop dasturning ish qurollari.  Sohani tanlash ………………...……..1 3
II. BOB ADOBE PHOTOSHOP DASTURIDA RASMINI QAYTA ISHLASH
TEHNIKASI. TASVIRLARNI TUZATISH VA QAYTARISH TURLARI
II.1  Adobe Photoshop dasturda rasmlar bilan ishlash  ………22
II .2 Adobe Photoshop dasturida rasmlarni qayta ishlashga doir amaliy ishlar….29
XULOSA .………………………………………………………………………..38
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR….………………………………….…40
1 Erishilgan yutuqlarga mahliyo bo’lib o’tirish 
taraqqiyot yo’lidagi eng katta g’ovdir .
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev
KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Respublikamiz   maktablari,   o’quv   yurtlari   va
muassasalarini   kompyuterlashtirish   keng   yo’lga   qo’yilmoqda.   Bu   Davlat   tilida
yozilgan   va   informatika   asoslariga   doir   adabiyotlar   etarli   emas.   Ayrim
qo’llanmalarni   hisobga   olmaganda,   bu   sohaga   oid   kitoblar   deyarli   y o’q .   Shuni
nazarda tutib, Adobe Photoshop bilan ish boshlovchi lar  uchun etarli ma ` lumotlarni
o’z   ichiga   olgan   ushbu   o’quv   qo’llanma   yuqorida   aytilgan   extiyojni   ma ` lum
darajada   qondiradi.   Endi   esa   Adobe   Photoshop   qanday   ishga   tugsiriladi   va   o’z
ichiga   qanday   funksiy   qabul   qilgani   haqida   ma’lumot   berib   o’taman.   Adobe
Photoshop   tasvirni   tahrir   qiluvchisi   yordamida   fotosuratlarga   qo’shimchalar
kiritish,   fotosuratdagi   dog’larni   o’chirish,   eski   rasmlarni   qayta   ishlash   va   tiklash,
rasmlarga   matn   kiritish,   qo’shimcha   maxsus   effektlar   bilan   boyitish,   bir
fotosuratdagi   elementlarni   ikkinchi   fotosuratga   olib   o’tish,   suratdagi   ranglarni
o’zgartirish, almashtirish mumkin. Adobe Photoshop imkoniyatlari keng qamrovli
bo’lib,   u   gazeta   va   jurnallarni   turli-tuman   rasmlar   bilan   boyitishda   juda   katta
qulayliklar   yaratadi.   Adobe   Photoshop,   ayniqsa   jumalistlar,   rassomlarga
o’zlarining   ijodiy   imkoniyatlarini   to’la   amalga   oshirishlarida   yordam   beradi.
Jurnalistika   va   bevosita   matbuot   yoki   nashriyot   sohasiga   aloqador   bo’lgan
shaxslarning   mazkur   dastur   bilan   ishlashni   bilishi   ular   uchun   qo’shimcha
imkoniyatlarni   yaratib   beradi.   Adobe   Photoshop   juda   murakkab   dasturdir.
Foydalanuvchilar uning asosiy imkoniyatlaridangina foydalanadilar xolos.
Adobe   Photoshop   tasvir   tahrir   qiluvchisi   yordamida   fotosuratlarga
qo’shimchalar   kiritish,   fotosuratdagi   dog’larni   o’chirish,   eski   rasm-larni   qayta
ishlash   va   tiklash,   rasmlarga   matn   kiritish,   qo’shimcha   maxsus   effektlar   bilan
2 boyitish,   bir   fotosuratdagi   elementlarni   ikkinchi   fotosuratga   olib   o’tish,   suratdagi
ranglami o’zgartirish, almashtirish mumkin. Adobe Photoshop imkoniyatlari keng
qamrovli   bo’lib,   u  gazeta   va   jurnallarni   turli-tuman   rasmlar   bilan   boyitishda   juda
katta   qulayliklar   yaratadi.   Adobe   Photoshop,   ayniqsa.   jurnalistlar,   rassomlarga
o’zlarining ijodiy imkoniyatlarini to’la amalga oshirishlarida yordam beradi. Juma-
listika va bevosita matbuot yoki nashriyot sohasiga aloqador bo’lgan shaxslarning
mazkur dastur bilan ishlashni bilishi ular uchun qo’shim cha imkoniyatlarni yaratib
beradi. Adobe Photoshop juda murakkab dasturdir. Foydalanuvchilar uning asosiy
imkoniyatlaridangina   foydalanadilar   xolos.   Adobe   Photoshop   dasturida   rasmlar
bilan   ishlash   jarayonida   filtrlar   va   effektlardan   foydalanishning   ahamiyati   juda
muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Adobe   Photoshop   imkoniyatlaridan   foydalanib
o’rgatuvchi   dasturlar   yaratish.   Adobe   Photoshop   imkoniyatlaridan   foydalanib
“Kompyuter   grafikasi   va   vizuallashtirish”   fanini   o’qitish   samaradorligini
oshirish   uchun   elektron   o’quv   qo’llanma   yaratish.
Kurs   ishining   ob’ekti:   Ta’lim   tizimida   “Kompyuter   grafikasi   va
vizuallashtirish” fanini o’qitish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Adobe   Photoshop   dasturida   Rasmini   qayta
ishlash tehnikasi. Tasvirlarni tuzatish va qaytarish turlari.
Kurs   ishining   vazifasi:   Adobe   Photoshop   o’rgatuvchi   dasturlarini
yaratishning   maqsad   va   vazifalari:
 Adobe Photoshop dastur haqida adabiyotlar to’plash.
 Adobe Photoshop dasturining asosiy ish oynasi va tushunchalari, 
 Adobe Photoshop dasturning ish qurollari, 
 Sohani tanlash Adobe Photoshop dasturda rasmlar bilan ishlash, 
 Adobe Photoshop dasturida rasmlarni qayta ishlashga doir amaliy 
   ishlar yaratishni o’rganish.
3 Kurs   ishi   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   to’rt   paragraf,
xulosa,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati   iborat.
I.BOB ADOBE PHOTOSHOP HAQIDA 
I.1.  Adobe Photoshop dasturining asosiy ish oynasi va tushunchalari
Adobe   Photoshop   –   tasvirni   tahrirlash   va   veb-dizayn   uchun   eng   kuchli
dasturlardan   biri.   Dastur   raqamli   tasvirni   qayta   ishlash   uchun   va   boshqa   ko plabʻ
vazifalar  uchun  turli  xil  vositalar, funktsiyalar  va filtrlarning ta sirchan arsenalini	
ʻ
o z   ichiga   oladi.   Adobe   Photoshop   veb-dizayn   uchun   tasvirlarni   yaratish,	
ʻ
piktogramma   bilan   ishlash,   tipografiyani   rejalashtirish,   grafik   elementlar   bilan
ishlash va boshqalarni o z ichiga olgan katta vositalar to plamini taklif qiladi. 3D	
ʻ ʻ
printer.   Dastur   turli   xil   vositalar   uchun   kerakli   sozlamalarni   o rnatishga   imkon	
ʻ
beradigan oldindan o rnatilgan menejerni qo llab-quvvatlaydi, bu esa bir vaqtning	
ʻ ʻ
o zida ko plab sozlamalarni o zgartirish zaruratini yo q qiladi. Shuningdek, Adobe	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Photoshop   sizga   muvaffaqiyatli   loyihalash   uchun   zarur   shart-sharoitlarni
ta minlaydigan ish joyini tashkil etishga imkon beradi.
ʻ
Asosiy xususiyatlar i
 Kuchli grafik muharriri
 Eski fotosuratlarni tahrirlash va tiklash
 Ko p qavatli tasvirlarni yaratish	
ʻ
 Ranglar bilan ishlashning rivojlangan variantlari
 Filtrlar va maxsus effektlarning katta to plami	
ʻ
 3D grafika va 3D bosib chiqarish bilan ishlash
«Adobe   Photoshop»   Windows   muhitidа   ishlоvchi   kоmpyutеrlаri   uchun
mo’ljаllаngаn elеktrоn ko’rinishdаgi fоtо tаsvirlаrni tаhrirlоvchi dasturdir. «Adobe
Photoshop» dasturi Adobe System, Inc kоmpаniyasi tоmоnidаn ishlаb chiqаrilgаn
bo’lib, ishlаtishdаgi аlоhidа qulаyliklаri bilаn mаshxur.  
4 «Adobe   Photoshop»   tаsvir   tаhrirlаgichi   yordаmidа   fоtоsurаtlаrgа
ko’shimchаlаr   kiritish,   fоtоsurаtdаgi   dоg’lаrni   o’chirish   vа   eski   rаsmlаrni   qаytа
ishlаsh   vа   tiklаsh,   rаsmlаrgа   mаtn   kiritish,   qo’shimchа   mаxsus   effеktlаr   bilаn
bоyitish,   bir   fоtоsurаtdаgi   elеmеntlаrni   ikkinchi   fоtоsurаtgа   оlib   o’tish,   surаtdаgi
rаnglаrni o’zgаrtirish, аlmаshtirish mumkin.
I.1-rasm. Adobe Photoshop dasturini ishga tushirish
Menyu satri. Barcha ilovalar uchun standart element hisoblanadi. Unda butun
dunyo   bo’ylab   qabul   qilingan   standartlar   mavjud   bo’lib,   Photoshop   ham   bundan
mustasno emas, balki u ham File bilan boshlanib Help da tugaydi.
File - Ushbu menyu asosan ishning boshida va so’ngida qo’llaniladi, chunki
uning ko’pchilik funktciyalari fayllarni yaratish, yuklash, va xotiraga saqlash bilan
bog’liq.
Edit - bu menyuda muharrirlashtirishning asosiy buyruqlari joylashgan.
Image   -   menyusi   esa,   tasvirlar   bilan   ishlash   uchun   yaratilgan.   Uning
buyruqlari ko’pgina amallarda qo’llaniladi.
Layer - qavatlar bilan ishlash.
Select - chizma qismini ajratish va o’zgartirish.
Filter   -   bu   menyuda   filtrlar   ko’rsatilgan   bo’lib,   bir   qancha   funktciyalarni
bajaruvchi Photoshop dasturining qo’shimcha modullaridir.
5 View   -interfeysni   sozlashning   turli   ko’rinishi   bo’lib,   foydalanuvchi   o’ziga
mos ravishda qo’llaydi.
Window   -   Ushbu   menyu   yordamida   ekrandagi   uskunalar   panelini
vahujjatlarning joylashuvini o’zgartirish mumkin.
Help - tizim haqida malumot beruvchi buyruqlar to’plami.[2]
Uskunalar   paneli.   Dasturning   Ushbu   elementi   boshqa   barcha   buyruqlarga
nisbatan   ko’pincha   qo’llaniladi.   Unda   uskunalar   joylashgan   bo’lib,   barcha   asosiy
amallar   ular   yordamida   bajariladi.   Ko’pchilik   uskunalarda   strelka   belgisi
ko’rsatilganligiga   e'tibor   bering.   Bu   esa   o’z   navbatida,   uning   tagida   qo’shimcha
uskunalar   paneli   joylashganligini   bildiradi.   Uni   ochish   uchun   uskuna   tugmasini
sichqoncha bilan belgilab malum vaqt bosib turish lozim.
Ushbu   paneldan   Biron   uskuna   tugmasi   belgilanganda,   asosiy   panelda   hosil
bo’ladi. Bu usul panel hajmini qisqartirish maqsadida bajariladi.
Parametrlar   paneli.Bu   erda   barcha   o’zgartirilishi   mumkin   bo’lgan   uskunalar
parametrlari ko’rsatiladi.
Panellar.   Kichik   hajmdagi   oyna   bo’lib,   unda   boshqarav   elementlari
guruhlangan va ular maxsus funktciyalami bajaradi.
O’zgarmas holda ular uch ko’rinishda bo’ladi:  Browser, Tool Presets,  Layer
Comps.   Ular   ko’pincha   qo’llaniladigan   funktciyalami   yuklash   uchun
mo’ljallangan. Lekin o’rnatma sifatida xoxlagan panelni qo’llash mumkin, buning
uchun panelni o’rnatmalar ro’yxatiga ko’chirishning o’zi kifoya.
I.2- chizma.  Adobe Photoshop dasturni interfeysi.
Adobe Photoshop dasturni ishga tushirish uchun Windows ning asosiy menyu
6 tugmasini bosamiz, uning ichidan Programmi bolimini tanlaymiz va Adobe nomli
guruhdan   Adobe   Photoshop   nomli   buyruqni   tanlaymiz.   Natijada   quyidagi   oyna
hosil qilinadi:
Xususiyatlar sohasi pastida ish sohasi joylashgan bo’lib, uning chap tomonida
ish   qurollar   sohasini   (Panel’   Instrumentov-Toolbox)   ko’rishimiz   mumkin.   Ish
sohasining   o’ng   tomonida   har   xil   yordamchi   sohalar   joylanishi   mu mkin :   Sloi-
Layers,   Istoriya-   History,   Kanali-Channel,   TSveta-Color,   Stili-Style,   Svoystva
kisti-Brushes,   Svoystva   shrifta-Character   va   hokazo.   Ushbu   sohalami   ham   Okno
(Window)   menyusidagi   buyruqlar   yordamida   ekranga   chiqarishimiz   va   ekrandan
olib tashlashimiz mumkin.
   Ushbu oynaning yuqorisida menyu satri joylashgan. U quyidagi qismlardan
iborat:   Fayl   (File),   Pravka   (Edit),   Risunok   (Image),   Sloy   (Layer),   Videlenie
(Select), Filtr (Filter), Vid (View), Okno (Window) va Pomosh’ (Help).
Uning   tagida   ish   qurollarning   xususiyatlari   sohasi   (Panel’   Svoystv   -Options
bar)   joylashgan.   Agar   ushbu   soha   ekranda   yo’q   bo’lsa   uni   Okno   (Window)
menyusidagi   Svoystva   (Options)   buyrug’i   yordamida   ekranga   chiqarishimiz
mumkin.[2]
Yordamchi   sohalarni   kichiklashtirishimiz   ham   mumkin.   Buning   uchun
sohaning   yuqorisidagi   kichkinalashtirish   (svernut’)   tugmasidan   foydalanamiz.
Yordamchi   sohalarda   bizga   eng   kerakligi   bu   ish   qurollar   (Panel   Instrumentov-
Toolbox) va qatlamlar sohasidir (Sloi-Layers).
Yangi Photoshop faylini yaratish yoki eski faylni qayta ochish uchun menyu
Fayldagi   Sozdat   va   Otkrit   buyrug’laridan   foydalanamiz.   Fayl   yaratganimizda
ekranda quyidagi oyna hosil qilinadi
Bu   oynada   uning   nomini   Name,   turini   Preset,   enini   Width,   buyini   Height,
sifatini   Resolution,   ranglar   holatini,   orqa   (fon)   rangini   tanlashimiz   kerak   boladi.
Hammasini   tanlagach  OK  tugmasini  bosamiz   va natijada  ekranda  yangi  bosh  ish
soha hosil qilinadi.
Dasturda   ishlash   uchun   yordamchi   ish   qurollar   sohasidagi   tugmalar   bilan
7 tanishaylik. U ekranning chap tomonida joylashadi. Agar u ekranda yo’q bo’lsa u
xolda   Windows   (Okna)   menyusidagi   Panel’   Instrumentov   -   Toolbox   buyruqni
ishga tushirishimiz kerak.
To’rtburchak soha tanlash - Rectangular marquee (turburchakli soha) - [M]
- ish sohasidagi faol qatlamda to’rtburchak sohani tanlash.
Aylana   soha   tanlash   -   Elliptical   marquee   (elliptik   soha)   -   [M]   -   ish
sohasidagi faol qatlamda ellips sohani tanlash.
Alohida satr soha tanlash - Single row marquee (piksellar satri) -
 [M] ish sohasidagi faol qatlamda bitta satrga teng sohani tanlash
Alohida ustun soha tanlash - Single column marquee (piksellar ustuni) [M] - 
ish sohasidagi faol qatlamda bitta ustunga teng sohani tanlash.
I.3- chizma.  Adobe Photoshop dasturning ish qurollari.
Tanlangan sohaga qo’shimcha soha qo’shish uchun SHIFT tugmasini bosib
turib   ushbu   tugmadan   qayta   foydalanamiz.   Agar   esa   ALT   tugmasidan
foydalanib   soha   tanlasak,   u   holda   tanlangan   sohadan   olib   tashlash   ma'nosini
bildiradi.
8 Xususiyatlar satrida quyidagilar faol bo’ladi:
 SHIFT va ALT - tugmalar harakatlariga o’xshash holatlarni tanlash;
 Feather  - sohasi  yordamida tanlangan soha chegaralarini qalinligi;
 Style   -   sohasi   yordamida   tanlash   holatini   tanlaymiz.   Normal   -
cheksiz soha, Constrained Aspect Ratio - yonlari ko’rsatilgan proportsiyalardagi
soha tanlash, Fixed size - yonlari ko’rsatilgan kattaligidagi  soha tanlash.
Lasso   -   Lasso   (Lasso)   -   [L]   -   ixtiyoriy   sohani   tanlash.   Agar
tanlaganimizda   ALT   tugmasini   bosib   tursak,   u   holda   bizning   lasso
ko’pburchak   lassoga   o’xshab   soha   tanlaydi   va   ALT   tumasini   bosganimizda
tanlangan soha berkiladi.
Ko’pburchak   lasso   -   Polygonal   lasso   (Mnogougol’noe   lasso)   -   [L]   -
ko’pburchak   sohani   tanlash.   Tanlangan   sohani   berkitish   uchun   yoki
sichqoncha bilan ikkita bosish kerak, yoki CTRL tugmasini bosib qo’yvorishimiz
kerak bo’ladi.
Magnit   lasso   -   Magnetic   lasso   (Magnit   lasso)   -   [L]   -   o’xshash   ranglar
bo’yicha  soha  tanlash.  Komp’yuter  tanlagan  nuqtani   bekor   qilish  uchun
Backspace tugmasini bosish kerak.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 SHIFT va ALT tugmalar harakatlariga o’xshash holatlarni tanlash;
 Feather sohasi yordamida tanlangan soha chegaralarini qalinligi;
 Anti-Aliased   optsiyasi   tanlangan   sohaning   chegaralar   rangini   ko’zga
ko’rinmas qilib bir biriga moslash;
 Width - tanlangan sohaning chegaralar qalinligini o’zgartirish;
 Edge Contrast - magnit lassoning sezuvchanligini o’zgartirish;
 Frequency   -   magnit   lassoning   avtomatik   ravishda   qo’yiladigan   nuqtalar
o’rtasidagi masofa.
Sehrli   tayoqcha   -   Magic   wand   (Vol’shebnaya   palochka)   -   [W]   -   bir   xil
rangli sohani tanlash.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
9  SHIFT va ALT tugmalar harakatlariga o’xshash holatlarni  tanlash;
 Tolerance - soha tanlashda sehrli tayoqchaning sezuvchanligini o’zgartirish;
Anti-Aliased   optsiyasi   tanlangan   sohaning   chegaralar   rangini   ko’zga
ko’rinmas qilib bir biriga moslash;
Contiguous   optsiyasi   tanlangan   soha   bita   umumiy  bo’lishini   yoki   bir   nechta
qismdan iborat bolishini ta'minlaydi;
Use   All   Layers   optsiyaci   sehrli   tayoqchaning   soha   tanlaganligi   hamma
qatlamlarga tegishli yoki faqat asosiy bo’lgan qatlamga tegishligini ta'minlaydi.
Tanlangan soha ustidan biz har xil harkatlarni bajarishimiz mumkin. Masalan,
xotiraga qirqib olib yoki nusxa olib yangi qatlamga uni qo’yishimiz mumkin. Yoki
uni   hajmini   o’zgartirish   va   aylantirishimiz   mu mkin ,   va   nihoyat   uni   ish   sohasi
bo’ylab siljitishimiz mumkin.
Harakatlanuvchi - Move (peremeshenie) - [V] - tanlangan sohani ish soha
b
o’ylab harakatlantirish.
Agar   ALT   tugmani   bosib   harakatlanishni   boshlasak,   u   holda   tanlangan
sohaning nusxasi olinib u harakatlanadi. Agar esa SHIFT tugmasidan foydalansak,
u holda tanlangan soha faqat vertikal va gorizontal harakatlanadi.
Tanlangan   sohani   klaviaturadagi   yo’nalish   strelkalari   yordamida   ham
harakatlantirish   mumkin,   shunda   har   bitta   strelka   bosilganida,   tanlangan   soha   1
pikselga siljiydi.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Auto   Select   Layer   sohasi   -   sichqoncha   yordamida   faol   bo’lmagan
qatlamni faol kilish;
 Show   Bounding   Box   -   tanlangan   soha   chegaralarida   ramka   hosil
qilish. Ushbu ramka yordamida chizmani cho’zish va aylantirish mumkin bo’ladi.
Kadrlovchi - Crop (Kadrirovanie) - [C] - faylning kerak emas qismlarni
q
10 irqib olib chizmani kichkinalashtirish. Buning uchun kerakli sohani tanlab ENTER
tugmasini   bosamiz,   agar   tanlanishni   bekor   qilmoqchi   bo’lsak   ESC   tugmasini
bosshimiz kerak.
Bo’lish pichoqchasi - Slice (Narezka) - [K] - tasvirni bir nechta qismga bo’lib
chiqib   uni   Internetda   qismlarga   bo’lingan   holatda   chiqarish   uchun   tayyorlab
qo’yadi.
Bo’linishlarni   sozlash   -   Slice   select   (Vibor   moduley)   -   [K]   -   bir
nechta qismga bo’lingan tasvirni sozlash (bo’laklarni cho’zish).
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Style   sohasi   yordamida   tanlash   holatini   tanlaymiz.   Normal   -   cheksiz
soha,   Constrained   Aspect   Ratio   -   yonlari   ko’rsatilgan   proportsiyalardagi   soha
tanlash, Fixed size - yonlari ko’rsatilgan kattaligidagi soha tanlash;
 Show   Slice   Numbers   -   qismlarni   nomerlarini   ko’rsatish   yoki
ko’rsatmaslik;
 Line Color - bo’linish chegaralarini rangini o’zgartirish;
 Promote   To   User   Slice   -   bo’linishlarni   avtomatik   gorizontal   va
vertikal davomlash;
 Slice Options tugmasi  - bo’lakchaning xususiyatlarini o’zgartirish va
sozlash.
Filtr   deb   oldindan   belgilab   qo’yilgan   algoritm   bo’yicha   tasvirni   qayta
ishlashga aytiladi. Filtrlar asosiy menyuning  Филыр  (Filtr) bo’limida yig’ilgan. Bu
bo’limning bandlari quyidagi rasmda keltirilgan:
11 I.4-rasm.  Filtrlar bilan ishlash.
Filtrlarning qo’llanishiga misollar quyidagi rasmlarda keltirilgan. Bu filtrlar 
Стилизация (Stillashtirish) guruhining Выделение края (Chetini ajratish) va 
Тиснение (O’yib chiqish) filtrlaridir.[2]
1.2 Photoshop dasturning ish qurollari. Chizma tahrirlash
Qalam - Pensil (karandash) - [B] - qalam yordamida chizish.
Mo’yqalam   -   Paintbrush   (kist’)   -   [B]   -   chizish   asosiy   ish   quroli.   Agar
mo’yqalamdan   foydalangan   vaqtda   Shift   tugmasini   bosib   sichqoncha
bilan chizsak, u holda to’g’ri chiziqlar chiziladi. Shift tugma yordamida
sichqoncha bosib nuqtalarni bir biri bilan bog’lash ham mumkin. Mo’yqalam bilan
chizilgan chiziqlar qalamga qaraganda chegaralari aniq ko’rinmaydi.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Brush - qalam turini va qalinligini tanlash;
 Mode chiziqlarni chizma ustida yozilish holatini o’zgartirish;
 Opacity chiziqlar korinmaslik darajasini ozgartirish;
 Auto Erase - qalam faqat bosh sohada chizishi mumkinlagini ornatish; 
 Edges (mokrie kraya - "ho’l chegaralar") akvarel’ bilan chizish effekti.
Nusxa   oluvchi   Shtamp   -   Clone   Stamp   (kopiruyushiy   shtamp)   -   [S]   -
chizmaning   boshqa   qismiga   o’xshash   sohalar   yaratish.   Nusxa   oluvchi
sohani tanlashda Alt tugmadan foydalanamiz.
Naqshli   Shtamp   -   Pattern   Stamp   (shtamp   uzora)   -   [S]   -   siz   Patterns
sohasida   tanlangan   naqsh   bilan   ko’rsatgan   sohani   to’ldirish.   Agar
o’zingiz naqsh yaratmoqchi bolsangiz u holda birinchidan turtburchak soha tanlash
129 ish   quroli   bilan   (Rectangular   Marquee)   naqsh   joylashgan   sohani   tanlaymiz,
ikkinchidan menyu Pravka (Edit) ga kirib uning ichidagi Naznachit’ uzor (Define
Pattern) buyruqni tanlaymiz va natijada shu naqsh Patterns sohasida paydo boladi.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol boladi:
 Brush - qalam turini va qalinligini tanlash;
 Mode chiziqlarni chizma ustida yozilish holatini ozgartirish;
 Opacity chiziqlar korinmaslik darajasini ozgartirish;
 Aligned - nusxa olingan sohani sichqoncha harakatidan keyin 
ozgarishi;
 Use All Layers optsiyasi sehrli tayoqchaning soha tanlaganligi hamma
qatlamlarga tegishli yoki faqat asosiy bo’lgan qatlamga tegishligini ta'minlaydi.
 Oldingi holatga qaytish - History Brush (kist’ predistorii) - [Y] - bu ish
qurolini tanlashdan oldin siz qaytish kerak bo’lgan holatni Predistoriya
(History) yordamchi  sohada tanlab belgilab qo’yishingiz kerak. Keyin
esa   ushbu   ish   kurol   bilan   hamma   shu   holatdan   keyingiharakatlarni   ko’rsatilgan
sohada o’chirishingiz mumkin boladi.
Effektli oldingi holatga qaytish - Art History Brush (kist’ predistorii so
spetseffektami)   -   [Y]   -   oldingi   holatga   qaytish   ish   quroliga   o’xshash
b
o’lib, farqi faqat oldingi holatga qaytishda har xil spets effektlardan foydalaniladi.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Brush - qalam turini va qalinligini tanlash;
 Mode chiziqlarni chizma ustida yozilish holatini o’zgartirish;
 Opacity chiziqlar ko’rinmaslik darajasini o’zgartirish;
 Style spetseffekt holatini tanlash;
 Fidelity - ranglardan foydalanish holati. 100% - chizmadagi ranglar, 
0% - ranglar ixtiyoriy olinadi;
 Area  - Ish qurolning ta' sir etish sohasi tanlash;
 Spacing - ish qurolni faqat o’xshash rangli sohalarda ishlash yoki har 
13 xil rangli sohalarda ham ishlash.  
Aerograf   -   Airbrush   (aerograf)   -   [J]   -   puliverizator   holatiga   o’xshash
chizish   ish   quroli.   Agar   aerografdan   foydalanish   vaqtida   Shift
tugmasini bosib sichqoncha bilan chizsak, u holda to’g’ri chiziqlar chiziladi. Shift
tugmasi   yordamida   sichqonchani   bosib   nuqtalarni   bir-biri   bilan   bog’glash   ham
mu mkin .
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Brush - qalam turini va qalinligini tanlash;
 Mode chiziqlarni chizma ustida yozilish holatini o’zgartirish;
 Pre ssure - kraska sepish kuchi.
O’chirgich   -   Eraser   (lastik)   -   [E]   -   asosiy   qatlamda   chizma   o’chirish.
Shift   tugma   yordamida   sichqonchani   bosib   nuqtalarni   bir-biri   bilan
bog’lash ham mumkin.
Orqa   rangni   o’chirgichi   -   Background   Eraser   (lastik   fona)   -   [E]   -
faqatorqa rangni o’chirish.
Sehrli o’chirgich - Magic Eraser (volshebniy lastik) - [E] - o’xshash 
rangli sohalarni o’chirish.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 O’chirg’ich holatlarini tanlash - mo’yqalam (Paintbrush - kist’),
 aerograf (Airbrush - aerograf), qalam (Pensil - karandash),
 blok   (Block   -   blok).   Blok   holatida   sichqoncha   kursori   16x16   piksel
kvadrat   ko’rinishida   bo’ladi.   Blok   kattaligi   hech   o’zgarmaydi,   shuning   uchun
chizmani   1600%   masshtabida   ko’rganimizda   ushbu   blok   chizmaning   1   piksel
kattaliga teng bo’ladi;
 Tolerance   sezuvchanligi   -   rang   o’chirishda   sezuvchanligini
o’zgartirish;
 Protect Foreground Color oldingi rang o’chirilishidan himoyalanish;
 O’chirish   yo’li   (Limits)   -   faqat   cheklangan   soha   ichida,
14 (Discontiguous)   bir   xil   rangli,   (Contiguous)   mo’yqalam   o’rtasidagi   rangli,   (Find
Edges) o’xshash rangli chegaralari;
 Sampling O’ chiriladigan rang tanlash holatini o’ zgartirish;
 Anti-Aliased   Chegaralarni   yoyilishi   -   o’chiriladigan   soha   chegaralar
holatini o’zgartirish;
 Use   All   Layers   optsiyasi   sehrli   o’chirgich   tasiri   hamma   qatlamlarga
tegishli yoki faqat asosiy bo’lgan qatlamga tegishligini ta'minlaydi;
 Opacity o’chirish darajasini o’zgartirish.
Opacity o’chirish darajasini o’zgartirish.
Gradient rang berish - Gradient (gradient) - [G] - gradient yoki bitta
rangdan boshqasiga o’tish rangi bilan tanlangan sohani to’ldirish.
Orqa   rang   berish   -   Paint   Bucket   (kovsh)   -   [G]   -   belgilangan   sohani
bitta rang yoki naqsh (tayyor va biz yaratgan) bilan to’ldirish.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
   Gradient Editor gradient rangli holatlarini o’zgartirish;
 Gradientturlari:   chiziqli   (Linear   Gradient),   radial   (Radial   gradient),
burchakli   (Angular   gradient),   oynaaksli   (Reflected   gradient),   rombli   (Diamond
gradient);
 Revers gradientda birinchi va ikkinchi ranglarni o’rni bilan almashtirish;
Dither gradient rang bilan to’ldirilishda chiziqlar ko’rinishini o’ chirish;
 Transparency rangsiz sohaga ruxsat berish belgisi;
 Rang   bilan   to’ldirilish   turini   tanlash   rang-Foreground   yoki   naqsh-
Pattern;
 Pattern to’ldirilish naqshini tanlash;
 Mode rang bilan to’ldirilish holatini o’zgartirish;
 Opacity   rang   bilan   to’ldirilgan   sohaning   ko’rinmaslik   darajasini
o’zgartirish;
15  Tolerance   Sezuvchanligi   (dopusk)   -   rang   bilan   to’ldirilishda
chegaralarga sezuvchanligini o’zgartirish;
Anti-Aliased   Chegaralarni   yoyilishi   -   rang   bilant   o’ldiriladigan   soha
chegaralari holatini o’zgartirish;
Contiguous - faqat chegaralangan sohani rang bilan to’ldirish;
Use   All   Layer   soptsiyaci   rang   bilan   to’ldirilishda   hamma   qatlamlarda   soha
chegaralarini aniqlashni ta'minlaydi
Kontrast kamaytirish - Blur (razmitie) - [R] - kontrastni
kamaytirish yoki ranglarni yoyish.
Kontrast ko’paytirish - Sharpen (rezkost’) - [R] – kontrastni 
ko’paytirish yoki ranglarni aniqlashtirish
Rang tortish - Smudge (razmazivatel’) - [R] - rang yoyish yoki tortish.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Brush - sichqoncha ko’rinishi turini va qalinligini tanlash;
 Mode ranglarni o’zgartirish holatini sozlash;
 Pressure yoyish kuchini o’zgartirish;
 Use All Layers optsiyasi yoyilish ta'siri hamma qatlamlarga tegishli yoki 
faqat asosiy bo’lgan qatlamga tegishligini ta'minlaydi;
 Finger Painting rangga botirilgan barmoq bilan chizish efektiga 
o’tish.
Ochroq qilish - Dodge (osvetlitel’) - [O] - tasvir ranglarini
ochroqqilish.
To’qroq qilish - Burn (zatemnitel’) - [O] - tasvir ranglarini
to’qroqqilish.  
Rang ho’ ll ash - Sponge (gubka) - [O] - tasvir ranglarini kuchaytirish.
16   Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Brush- sichqoncha ko’rinishi turini va qalinligini tanlash;
 Range ta'sir ko’rsatish lozim bo’lgan ranglar turini tanlash (Shadows
- to’q ranglar, Midtones - hamma ranglar va Highlights -och ranglar);
 Exposure ranglarni ochaytirish kuchini o’zgartirish;
 Mode ranglarni o’zgartirish holatini sozlash (Desaturate - 
kamaytirish yoki Saturate - ko’paytirish);
 Pressure ish qurolning tasirining kuchini o’zgartirish .
Adobe Photoshop dasturning ish qurollari.  Matn va grafik shakllar yaratish.
Matn - Text (tekst)  - [T] -  tasvirga matn qo’shish. Ushbu ish qurol
ishlatilgandan keyin Yangi qatlam paydobo’ladi (Text Layer).
Xususiyatlar satrida quydagilar faol boladi:
 oddiy matn yoki matn chegaralari holati;
 matnda yo’ nalishini o’ zgartirish;
 matnda harflar shaklini o’zgartirish;
 matnda harflar ko’rinishini o’zgartirish (qalin, yotiq, tagi chiziqli);
 matnda harflar kattaligini o’ zgartirish;
 matnda chegaralar turini o’zgartirish;
 matnda abzatsda joylanishi: chap, o’rta yoki o’ng tomon bo’yicha;
 matn rangini o’zgartirish sohasi;
 Warp Text - matnniqiyshaytirish holatlari;
 Palettes   tugmasi   -   matn   xususiyatlarini   o’zgartirish   oynasi   bilan
ishlash.
To’rtburchak   -   Rectangle   (pryamougol’nik)   -   [U]   -
to’rtburchak
chizish.
Aylanasimon   to’rtburchak   -   Rounded   Rectangle   (skruglyonniy
pryamougol’nik)   -   [U]   -   aylanasimon   to’rtburchak   chizish.
Xususiyatlar   satrida   burchaklar   radiusini   o’zgartirish   sohasi   -   Radius
paydo boladi.
17 Ko’pburchak tomonlarning sonini Sides soha yordamida ko’rsatish 
Chiziq - Line (liniya) - [U] - to’g’ri chiziq chizish. Chiziqqalinligini
Weight soha yordamida o’zgartirish mumkin. 
Maxsus shakllar - Custom Shape (proizvol’naya figura) - [U] - har xil
tayyor shakllar chizish. Xususiyatlar satridagi Shape sohasi yordamida
k
erakli shaklni tanlashimiz mumkin. 
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 shakl chizilish holatini o’zgartirish tugmalari (yangi qatlamda - Create 
New Shape Layer, faqat yo’l, Create New Work Path, faol qatlamda - Filled 
Region);
 shakl turini tanlash tugmalari;
 shakl chizish yo’llari (Unconstrained - ixtiyoriy, Square - teng tomonli, 
Fixed Size - ko’rsatilgan xajmli, Proportional - proportsiyali);
Qo’l   -   Hand   (ruka)   -   [H]   -   agar   chizma   ekranga   to’liq   sig’masa   u
holda bu ish qurolini tanlab sichqoncha yordamida chizmani siljitish
mumkin.   Chizmani   ekranning   o’ng   va   pastki   qismlarda   joylashgan
ko’rib chiqish sohalari orqali ham siljitish mumkin, ammo bu ish quroli yordamida
siljitish qulayroq va bu uni xoxlagan vaqtda “bo’sh joy” (probel) tugmasini bosib
turib vaqtinchaga yoqib turish mumkin. Bo’sh joyni qo’yvorsangiz ish qurol yana
avvaldagi holatga qaytadi.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Actual   Pixels   [Ctrl+Alt+0]   -   100%   ekran   holatiga   o’tish   tugmasi   ,   ushbu
holatda chizmaning 1 piksel ekrandagi 1 pikselga mos bo’ladi;
 Fit   On   Screen   [Ctrl+0]   -   to’liq   ekran   holatiga   o’tish   tugmasi.   Bu   tugma
yordamida chizma oyna hajmigacha cho’ziladi;
 Print   Size   -   qog’ozga   bosma   (chop   etilib)   chiqganda   qanday   chiqishini
18 ko’rsatuvchi tugma.
Lupa   -   Zoom   (lupa)   -   [Z]   -   ekrandagi   chizmani   ko’rish   masshtab
foizini   o’zgartirish   mumkin.   Yaqinlashtirish   uchun   sichqoncha   bilan
kerakli   chizma   qismiga   ko’rsatib   bir   marta   bosish   kerak,   yoki
yaqinrok ko’rish kerak bo’lgan sohani sichqoncha bilan bosib turib tanlash kerak.
Agar   uzoqlashtirish   kerak   bo’lsa   u   holda   klaviaturada   Alt   tugmasini   bosib
turib   sichqoncha   bilan   chizmaga   bir   marta   bosamiz.   Ushbu   yordamchi   tugma
harakatlarni tezkor tugmalar orqali ham bajarish mumkin: Zoom In [Ctrl+Plyus] -
chizmani   yaqinlashtirish,   Zoom   Out   [Ctrl+Minus]   -   chizmani   uzoqlashtirish,
Actual   Pixels   [Ctrl+Alt+0]   -   chizmani   100%   ekran   holatiga   o’tish   tugmasi,
Ctrl+Alt+Plyus - chizmani oyna bilan birgalikda kattalashtirish, Ctrl+Alt+Minus -
chizmani oyna bilan birgalikda kichkinalashtirish, Fit On Screen [Ctrl+0] - chizma
va oynani to’ liq ekran holatiga o’tkazish.
Xususiyatlar satrida quydagilar faol bo’ladi:
 Resize   Windows   To   Fit   -   chizmani   oyna   bilan   birga   o’zgarish   holatini
yoqish;
 Ignore   Palettes   -   oyna   kattalashganda   o’ng   tomondagi   yordamchi   sohalar
orqasiga o’tish mumkinligi yoki mu mk in emasligini o’zgartirish;
 Actual   Pixels   [Ctrl+Alt+0]   -   100%   ekran   holatiga   o’tish   tugmasi   ,   ushbu
holatda chizmaning 1 piksel ekrandagi 1 pikselga mos bo’ladi;
 Fit   On   Screen   [Ctrl+0]   -   to’liq   ekran   holatiga   o’tish   tugmasi.   Bu   tugma
yordamida chizma oyna hajmigacha cho’ziladi;
 Print   Size   -   qog’ozga   bosma   (chop   etilib)   chiqganda   qanday   chiqishini
ko’rsatuvchi tugma.
Tomizgich (pipetka) - Eyedropper (pipetka) - ixtiyoriy rangni qayta 
asosiy rang qilib tanlash imkoniyatini yaratadi.  Agar sizga orqa rang 
qilib tanlash kerak bo’lsa u holda Alt tugmasini bosib turishingiz shart 
bo’ladi.  
Chizg’ich-   Measure   (izmeritel)   -   chizmadagi   masofani   aniqlash
uchun   qo’llaniladi.   Agar   Alt   tugmasidan   foydalanib   chizg’ich
19 boshidan   yoki   oxiridan   yana   bitta   chiziq   chizish   mumkin   va   u   yordamida
transportir sifatida foydalansa bo’ladi, chunki ikkita chiziqlar hosil qilgan burchak
o’lchamini ko’rsatadi.
Ushbu tugma bir nechta amalni bajaradi:
- Set Fore ground Color (vibrat’ tsvet perednego plana)
  -   ustki   turgan   rang   ko’rsatkichini   (to’rtburchagini)   bir   marta   bosib,
hosil bo’lgan oynadan rang tanlaymiz.
1) Orqa   yoki   ichki   rang   tanlash   -   Set   Back   ground   Color   (vibrat’   tsvet
fona)   -   pastki   turgan   rang   ko’rsatkichini   (to’rtburchagini)   bir   marta   bosib,   hosil
bo’lgan oynadan rang tanlaymiz.
2) Asosiy   va   orqa   ranglarni   o’zgartirish   Switch   Fore   ground   and   Backg
round   Colors   (pereklyuchit’   tsvet   perednego   plana   i   tsvet   fona)   [X]   -   asosiy   va
orqa ranglar ko’rsatkichlari (to’rtburchaklari) ustida joylashgan strelka yordamida
asosiy va orqa ranglarni o’zaro o’rnini o’zgartirish.
3) Avtomatik   asosiy   va   orqa   ranglarni   qora   va   oqga   o’tkazish   -   Default
Fore ground and Back ground Colors (ustanovit’ tsvet perednego plana i tsvet fona
po   umolchaniyu)   [D]   -   asosiy   va   orqa   ranglar   ko’rsatkichlari   (to’rtburchaklari)
tagida   joylashgan   kichkina   belgilar   yordamida   asosiy   rangni   -   qora,   orqa   rangni
esa oqga o’tkazish.[3]
20 II. BOB ADOBE PHOTOSHOP DASTURIDA RASMINI QAYTA ISHLASH
TEHNIKASI. TASVIRLARNI TUZATISH VA QAYTARISH TURLARI                                     
     II.1  Adobe Photoshop dasturda rasmlar bilan ishlash
Tasvir   ko’rinishida   berilgan   axborotlarni   kompyuterda   qayta   ishlash
texnologiyasi   xilma-xil   bo’lib,   juda   ko'p   amaliy   masalalarni   hal   qilishga   tatbiq
etiladi.   Axborotlarni   qayta   ishlashning   bu   sohasi   quyidagi   uch   yo'nalishga
ajratiladi:   1.   Kompyuter   grafikasi   (COMPUTER   GRAPHICS).   2.   Tasvirlarni
qayta ishlash (IMAGE PROCESSING). 3. Tasvirlarni tanib olish (COM PUTER
VISION).   Tasvir   ko’rinishga   ega   bo'lmagan   axborotlarni   vizuallashtirish   (ya’ni
tasvirni   yaratish)   masalalari   bilan   kompyuter   grafikasi   (COMPUTER
GRAPHICS) shug’illanadi. Vizuallashtirish tasvirlanishi zarur bo’lgan obyektning
tasnifi   (modeli)   asosida   bajariladi.   Hozirgi   paytda   vizuallashtirish   usullari   va
algoritmlari   juda   ko'p   bo’lib,   ular   nimani   va   qanday   qilib   aks   ettirish   bilan   bir-
biridan   farq   qiladi.   Vizuallashtirishga   misollar   (murakkablashib   borish   tartibida)
sifatida   quyidagilarni   ko’rsatish   mumkin:   —   funksiyalar   grafigi;   —
diagrammalari;   —   geografik   xaritalar;   —   animatsiyalar.   Shuni   takidlab   o’tish
kerakki,   grafiklar   vaqtga   nisbatan   o’zgarmas   (statik)   bo'ladi.   Tasvirlarni   qayta
ishlash   (IMAGE   PROCESSING)   —   bu   tasvirlarni   almashtirish   bilan   bog'liq
21 masalalar.
         Adobe Photoshop dasturida 100% li o’lcham tasvirning real o'lchami deyiladi.
100%li   o’lchamda   tasvir   aniq   va   ravshan   ko’rinadi.   Tasvirning   real   o’lchami
quyidagi amallarni bajarish orqali o’rnatiladi: — menyular satrida Вид menyusida
Реальный размер buyrug’ini tanlang; — Ctrl+ AIt+ 0 (nol) tugmalarini birgalikda
bosing;   —   uskunalar   panelidagi   Машстаб   tugma   ustida   «sichqoncha»   chap
tugmasini ikki marta ketma-ket bosing.
Adobe Photoshop dasturi 20 dan ortiq formatdagi fayllar bilan ishlash imkoniga 
ega. Eng ko’p qo’llaniladigan formatlar:
  —   BMP   (Windows   Bitmap)   —   Windows   muhitida   ishlovchi   kompyuterlarda
ekran osti tasvirlarini qo'llovchi dastur Microsoft Paintda keng qo'llaniladi.
  —   JPEG   (Joint   Phonographic   Experts   Group)   —   hozirgi   kunda   eng'   ko’p
qo’llaniladigan formatlardan biri bo'lib, uning asosiy 49 afzalliklaridan biri maxsus
dastur yordamida fayl hajmini yetarlicha siqish imkonining mavjudligidir. Ammo
faylni siqib, hajmini kichraytirish jarayonida tasvir sifatida o’zgarish bo’ladi. Fayl
kuchli   siqilganda   tasvir   sifati   yomonlashishi   mumkin.   Ushbu   formatdagi   fayllar
kompyuter   xotirasida   ko’p   joy   egallamaydi.   Hajm   jihatidan   kichikligi   sababli
mazkur formatdagi tasvirlar bilan ishlashni ancha osonlashtiradi. Aksariyat raqamli
fotokameralar,   videokameralar   va   skanerlar   yordamida   olingan   rasmlar   JPEG
formatida saqlanadi. 
TIFF (Tagged Image File Format) — bu formatdagi fayllar ham keng qo'llaniladi. 
Lekin TIFF formatidagi fayllar kompyuter xotirasida ko'p joyni egallaydi. Adobe 
Photoshop dasturida ushbu formatdagi tasvirlar bilan ishlashda dasturning ishlash 
tezligi sezilarli ravishda pasayishi mumkin.
 GIF (Graphics Interchage Format) — ushbu formatdagi tasvirlar 256 turdagi rang 
bilan tasvirlanadi. Bu formatdagi tasvirlar asosan Internet tizimida keng 
qo'llaniladi. 
22 II.2  Adobe Photoshop dasturida rasmlarni qayta ishlashga doir amaliy ishlar. 
Adobe Photoshop dasturida rasmlarni qayta ishlash ketma-ketligi. 
1. « Файл » - « Открыть » Tasvirni ochib olamiz: 
«Слои»  uskunalar   bo ’ limidan  «Создать новый слой»
 
1. «Кисть» asbobi yordamida qora rangli qalin chiziqlarni «Жесткость-100%»
lik bilan chizib olamiz:
2. «Фильтр» - «Искажения» - «Стекло» buyruqlar ketma-ketligini bajaramiz:
3. «Cлои» bo’limidan «Экран» ko’rinishini tanlaymiz: 
23 4. «Слои 1» da sichqonchaning chap tugmasini 2 marta bosib «Параметры 
наложения» bo’limiga kiramiz va quyidagi o’zgartirishlarni kiritamiz:
a) «Тень» - 1. Непрозрачность – 21%
       2. Контур – Конус
 3. Сглаживание - ˅
b ) «Внутренняя тень» - Непрозрачность – 17%
с) «Внутренее свечание» - 1. Режим наложения – Умножение
2. Непрозрачность – 23%
3.  Qora   rang   tanlanadi
 
b ) «Внутренняя тень» - Непрозрачность – 17%
с) «Внутренее свечание» - 1. Режим наложения – Умножение
  2. Непрозрачность – 23%
 3. Qora   rang   tanlanadi
7. «Тиснение» -1. Глубина-73%
  2. Размер-13 пх
  3.Непрозрачность - 100% 
  4. Режим тани – Замена светлым –  oqrangtanlanadi
   5. Непрозрачность – 90%               
24                       
                      XULOSA
Kurs   ishimdan   shuni   xulosa   qilamanki:   Adobe   Photoshop   dasturi   keng
qamrovli vositalar va amallar uchun kuchli va qulay dastur hisoblanadi. Bu dastur
orqali   siz   grafik   dizayn,   illiyustratsiyalar,   reklama   materiallari,   3D   dizayn,   video
tahrirlash   va   animatsiyalar   yaratish   va   tahrirlash   imkoniyatiga   ega   bo'lasiz.
Qo'shimcha   vositalar   (qalamlar,   gradientlar,   va   musteriyalar)   va   3D   integratsiya
imkoniyatlari   Adobe   Photoshop   dasturini   boshqa   dasturlardan   farq   qiladigan   va
uning   foydalanishini   kuchaytiradigan   faktorlar   hisoblanadi.   Adobe   Photoshop
dasturi   kreativlikning   chegarasiz   dunyosiga   kirish   uchun   juda   kuchli   vosita
hisoblanadi.
Bundan   tashqari   kompyuter   tasvirlariga   bo’lgan   qiziqish,   Adobe   Photoshop
dasturining   asosiy   ish   oynasi   elementlari,   Adobe   Photoshop   dasturning   ish
qurollari,   Sohani   tanlash   asboblari,   Adobe   Photoshop   dasturda   rasmlar   bilan
ishlash,   Adobe   Photoshop   dasturida   rasmlarni   qayta   ishlashga   doir   amaliy   ishlar
tasvirlarni   ya qq ol   namoyish   etish   imkoniyati   mavjud   bo’lib,   ularni   ta h lil   etish
uchun   axborot   texnologiyalari   so h asida   maxsus   bilimlar   talab   q ilinmaydi.   Inson
tashqi dunyo haqidagi axborotning asosiy qismini ko’zlari yordamida qabul qiladi.
25 Ko’rish   tizimi   turli   obyektlarning   tasvirini   qabul   qilib   oladi.   Ular   yordamida
insonda tashqi muhit va undagi obyektlar haqida tasavvur paydo bo’ladi.
Obyektlarning   tasvirini   yaratish,   ularni   saqlash,   qayta   ishlash   va   tasvirlash
qurilmalarida   tasvirlab   berish   kompyuterning   eng   qiyin   va   asosiy   masalalaridan
biridir.   Kompyuterga   hech   qanday   topshiriq   berilmaganda,   ya’ni   bekor   turganida
ham ekranida ko’rinishi kerak bo’lgan tasvimi sekundiga o’nlab marta qayta ishlab
ko’rsatadi.
Kompyuterning   ekranida   paydo   bo’ladigan   tasvirlar   uning   videokarta   deb
ataluvchi qurilmasi yordamida yaratiladi va ekranga chiqariladi. 
XXXXXX
           FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. O’zbekiston  Respublikasi  Prezidentining “ O’zbekiston  Respublikasi  Oliy
ta’lim tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to’g’risida”gi
2019-yil 8-oktabrdagi PF-5847-son farmoni 
2.O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Umumiy o’rta va o’rta
maxsus, kasb-hunar ta’limining davlat ta’lim standartlarini tasdiqlash to’g’risida”gi
187-sonli qarori.2017-yil,6-aprel.
3 .O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Umumiy   o’rta   talim
to’g’risida ”gi 140-son qarori,2017-yil,15-mart.
4.   Sh.Mirziyoyev   “Erkin   va   farovon   ,demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz”. “O’zbekiston” nashriyoti,2016-yil.
Asosiy adabiyotlar.
26 1.   J.F.Yo’ldoshev,   S.Usmonov   “Ilg’or   pedagogik   texnologiyalar”.Toshkent
sh. “O’qituvchi” 2021 Yo’lichiyev protsessor EXCEL. Spravochnik. - M.:Infra-M,
2020.[1]
2. Yo’ldoshev  U.,  Mamarajabov  M.,  Tursunov  S.Q. Pedagogik  Web-dizayn.
Oliy ta’lim muassasalari uchun qo’llanma. – T.: “Voris” nashriyoti, 2013.[2]
3.Rixsiboyev T., Rixsiboyeva X., Tursunov S. Kompyuter grafikasi. Darslik.
– Toshkent: “Tafakkur qanoti”, 2018. – 304 b.[3]
4. Mamarajabov М.Е., Nabiulina L., Tursunov S.Q., Nabiulina L. Kompyuter
grafikasi va web-dizayn. Darslik. – Toshkent: “Cho lpon”, 2013. – 376 b.[4]ʻ
5. Yo’ldoshev  U.,  Mamarajabov  M.,  Tursunov  S.Q. Pedagogik  Web-dizayn.
Oliy ta’lim muassasalari uchun qo’llanma. – Toshkent: “Voris”, 2013. – 232 b
6.   F.Alimov,   Sh.   Razzoqov,   Sh.   Yo’ldoshyev,   U.   Ibragimov.   Kompyuter
grafikasi asoslari. O’quv qo’llanma. Noshir nashriyoti. Toshkent -2014 yil 
7.   Randi   L.   Derakhshani,   Dariush   Derakhshani.   Autodesk   3DS   MAX   2015.
EssEntials. Sybex. Indiana. 2014. 400-pages.
8.   Tursunov   S.   Nazarov   I.   Ta’limda   axborot   texnologiyalari.   Darslik.   –
Toshkent: “Adabiyot uchqunlari”, 2019. 2-tom, – 300 b.
9 .   Razzoqov   Sh.I.   ,   Yo’ldoshev   Sh.S.,   Ibragimov   U.M.   “Kompyuter
grafikasi” Kasb- hunar kollejlari uchun “NOSHIR”- TOSHKENT-2023 yil.
Elektron ta’lim resurslari:
1.   http://www.edu.uz   –   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   ta’lim,   Fan   va
innovatsiyalar vazirligi portal.
27 2. http://www.uzedu.uz  – O’zbekiston Respublikasi  Maktabgacha  va maktab
ta’limi vazirligi veb sayti.
3.   http://www.eduportal.uz   -   O’zbekiston   Respublikasi   maktabgacha   va
maktab ta’limi vazirligi axborot ta’lim portal.
28