Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 70.5KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 31 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

eldor

Ro'yxatga olish sanasi 31 Mart 2025

15 Sotish

Agrar sohani davlat tomonidan qo’llab - quvvatlash siyosati

Sotib olish
AGRAR SOHANI DAVLAT TOMONIDAN QO’LLAB - QUVVATLASH
SIYOSATI
MUNDARIJA:
KIRISH.....................................................................................................................2
ASOSIY QISM
1. Agrosanoat majmuasini davlat tomonidan tartibga solish va qo`llab – 
quvvatlash.......................................................................................................4
2. Davlatning qishloq xo`jaligini tartibga solish va qo`llab – 
quvvatlashdagi asosiy vazifalari, ularni amalga oshirish shakllari va 
usullari………………………………………………………………………9
3. O`zbеkiston Rеspublikasining agrar siyosati va uni takomillashtirish 
yo’llari ……………………………………………………………………...16
4. Qishloq xo`jaligini davlat tomonidan tartibga solish va qo`llab – 
quvvatlashning mohiyati va zaruriyati……………………………………..24
XULOSA................................................................................................................29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR..............................................................31
1 Kirish
2 Kurs   ishining   dolzarbligi :   Davlatning   agrar   siyosati   qishloq   xo’jaligi   va
hududlarini   barqaror   rivojlantirishga   qaratilgan   davlat   ijtimoiy-iqtisodiy
siyosatining   tarkibiy   qismi   bo’lib   hisoblanadi.   Qishloq   hududlarining   barqaror
rivojlanishi   deganda   ularning   barqaror   ijtimoiyiqtisodiy   rivojlanishi,   qishloq
xo’jaligi   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishning   o’sishi,   qishloq   xo’jaligi
samaradorligining   oshishi,   qishloq   aholisi   to’liq   bandligiga   erishish   va   turmush
darajasining   oshishi,   yerlardan   oqilona   foydalanish   tushuniladi.   Agrar   siyosat
o’zida qishloq aholisining moddiy, ijtimoiy, huquqiy va iqtisodiy shartsharoitlarini
shakllantiradigan davlat  faoliyatini qamrab oladi. Agrar  bozor, investisiya, kredit,
moliya, ilmiy texnikaviy va texnologik faoliyat, soliqlar va soliqqa tortish, ijtimoiy
muhit, maqsadli va tarkibiy qayta shakllanish agrar siyosatning asosiy sohalaridir.
Agrar siyosatning umumiy maqsadi muayyan siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy, hududiy,
tarmoq,   ekologik   maqsadlar   bilan   tavsiflanadi.   Davlat   rivojlanishi   bosqichlari   va
tabiiy-tarixiy sharoitlarga bog’liq ravishda aniq maqsadlar o’zaro nisbati o’zgaradi.
Davlat   agrar   siyosatining   asosiy   maqsadlari   quyidagilar:   •   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari   va   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   raqobatbardoshligini   oshirish,   oziq-
ovqat  mahsulotlari  sifatini  ta’minlash;  • qishloq hududlari  barqaror  rivojlanishini,
qishloq   aholisi   bandligini   ta’minlash,   ularning   turmush   darajasini,   shuningdek
qishloq   xo’jaligida   band   bo’lganlarning   ish   haqini   oshirish;   •   qishloq   xo’jaligi
ishlab   chiqarishi   ehtiyojlari   uchun   qo’llaniluvchi   tabiiy   resurslarni   takror   ishlab
chiqarish   va   asrab-avaylash;   •   qishloq   xo’jaligi   tovar   ishlab   chiqaruvchilari
daromadliligi   oshishini   va   shu   bozorlar   infratuzilmasi   rivojlanishini   ta’minlovchi
xomashyo,   qishloq   xo’jaligi   va   oziq-ovqat   mahsulotlari   samarali   faoliyat
yurituvchi   bozorlarini   shakllantirish;   •   qishloq   xo’jaligi   sohasida   investisiyalar
hajmini   oshirish   va   qulay   investision   muhitni   yaratish;   •   qishloq   xo’jaligi
mahsulotlari, xomashyo va qishloq xo’jaligi tovar ishlab chiqaruvchilari qo’llovchi
sanoat   mahsulotlariga   narx   indeksini   kuzatish   va   bu   narxlar   indeksi   o’zaro
nisbatiparitetini   ushlab   turish.   Davlatning   agrar   siyosati   quyidagi   tamoyillarga
asoslanadi:   •   qishloq   xo’jaligi   tovar   ishlab   chiqaruvchilarini   davlat   tomonidan
qo’llabquvvatlaning manzilliligi va hammabopligi; 
3 Kurs   ishining   maqsadi :   Davlat   agrar   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari:   •
oziq-ovqat  tovarlari bilan aholini barqaror ta’minlash; • qishloq xo’jaligi va oziq-
ovqat   mahsulotlari,   xomashyo   bozorlarini   shakllantirish   va   tartibga   solish,   uning
infratuzilmasini rivojlantirish; 
Kurs   ishining   vazifasi :   Agrar   sohadagi   jarayon   va   qarashlarni   aks
ettiribgina   qolmasdan,   balki   kishilarning   shu   sohadagi   qarashlari,   jarayonlari   va
qonunlari   tizimidagi   faoliyatini   ochib   berishdir.   Uning   vazifalariga   quyidagilar
kiradi: 
•   mamlakat   aholisini   iqtisodiy   asoslangan   baholardagi   sifatli   oziq-ovqat
mahsulotlari bilan ta’minlash; 
•   qishloq   xo’jaligining   umumiy   daromad   yaratish   sohasidagi   ishtirokini
ta’minlash, agrar sektorni rivojlantirish; 
• agrar tashqi savdo siyosatini olib borish, qishloq xo’jaligi infratuzilmasini
yaratish; 
• atrof-muhitni muhofaza qilish muammolarini hal qilish.
Kurs   ishining   obyekti:   Agrar   siyosat   negizida   agrar   qonunchilik   va   agrar
tarkib   shakllanadi.   Agrar   qonunchilik   -   qishloq   xo’jaligida   va   qishloq   aholisi
hayoti   bilan   bog’liq   holda   amalga   oshayotgan   jarayonlarga   ta’sir   o’tkazuvchi
huquqiy me’yorlardir.
Kurs ishining pridmeti : Agrar siyosatning turli mamlakatlarda rivojlanishi
mamlakat iqtisodiy taraqqiyotining darajasiga qarab har xil bo’lishini hisobga olish
lozim.   Qishloq   ho’jaligining   roli   umumiy   davlat   iqtisodiyoti   barqarorligiga   kam
ta’sir ko’rsatadi, lekin qishloq ho’jaligi mamlakat hayoti uchun, iqtisodiyoti uchun
va aholisi uchun muhim ahamiyat kasb etadi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   k irish,   asosiy   qism   to‘rt   bo‘lim,   xulosalar   va
foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan  iborat.
1- Agrosanoat majmuasini davlat tomonidan tartibga solish va qo`llab –
quvvatlash
  Qishloq xo`jaligi  davlat  tomonidan doimiy ravishda  tartibga solib  turishga
muhtoj   tarmoq   hisoblanadi.   Bunga   qator   sabablar   ta’sir   ko`rsatadi.   Avalambor
4 qishloq   xo`jaligi   iqlab   chiqarishi   tabiiy   sharoitlar   bilan   bog`liq.   Ishlab
chiqarishning   natijasi   hamisha   ham   xo`jalikning   faoliyatigi   bog`liq   еmas.   Bir
mе’yorda   qilingan   mеhnatning   natijalari   qishloq   xo`jaligida   tabiiy   ta’sirlar
natijasida   turlicha   bo`ladi.  Uning   mahsulotlarini   uzoq   vaqt   saqlash   imikoniyatlari
chеklangan. Natijada, qishloq xo`jaligi o`z mahsulotlarini tеzlikda sotishga majbur
bo`ladilar.   Qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   bilan   juda   ko`plab   tadbirkorlar
shug`ullanganliklari   uchun   ularga   narx   еrkin,   talab   va   taklif   asosida   shakllanadi.
Bu   narxlar   ko`pincha   qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqaruvchilari   uchun   foydali
bo`lmaydi. Shu sabablarga ko`ra qishloq xo`jaligini davlat tomonidan tartibga solib
turish   va   qo`llab-quvvatlash   zarurati   mavjud.     Bozor   iqtisodiyoti   munosabatlari
yaxshi   rivojlangan   ilg`or   xorijiy   davlatlar   tajribasi   shuni   ko`rsatadiki,   qishloq
xo`jaligi  tarmog`i  davlat  tomonidan  tеgishli   qonun-qoidalar  asosida  tartibga  solib
turilishi va qo`llab-quvvatlanishi lozim.  1
Umuman   olganda,   qishloq   xo`jaligini   markazlashgan   rеjalar   asosida   davlat
tomonidan   ma’muriy   usullar   orqali   boshqarish   tamoyillaridan   voz   kеchib,   bu
sohaga   еrkin   bozor   munosabatlari   kirib   kеlayotgan   bir   paytda   davlatning   agrar
ishlab chiqarish munosabatlariga aralashuvi hayotiy zaruratga aylanadi. 
Еrkin   bozor   tarafdorlari   agrar   sohaga   xos   bo`lgan   bir   qator   xususiyatlarga
(qishloq   xo`jalik   mahsulotlari   bozorida   sof   raqobat   imkoniyatlarining   mavjudligi,
agrar   ishlab   chiqarishga   xos   bo`lgan   tabiiy  –   biotеxnologik  omillar   dеhqonlardan
mustaqil qarorlar qabul qilishni talab еtishi va boshq.) tayanib, bu tarmoqda еrkin
bozor   munosabatlari   amal   qilishi   uchun   qulay   shart   –   sharoitlar   mavjud,   dеgan
g`oyani ilgari suradilar. Ularning fikricha, bozorning o`z – o`zini tartibga sola olish
xususiyati, agrar iqtisodiyotga davlat aralashuvini talab еtmaydi va bunga zaruriyat
ham yo’q. Mustaqil  xo`jalik yuritish va tadbirkorlik еrkinligi еsa bozor sharoitida
fеrmеrlarning yuksak sur’atlar bilan rivojlanishiga olib kеlishi kеrak.
Ammo, rеspublikamiz bozor munosabatlariga o`ta boshlaganidan bеri o`tgan
davr saboqlari hamda ilg`or xorijiy mamlakatlarning tajribalari qishloq xo`jaligini
davlatning   faol   aralashuvisiz   rivojlantirib   bo`lmasligini   ko`rsatmoqda.   Chunki,
1
  O`zbekiston Respublikasining «Fermer xo`jaligi to`g`risida»gi qonuni. - T.: «Adolat», 2018 y. - 19b.
5 bozor   sharoitida   agrar   soha   davlat   tamonidan   qo`llab   –   quvvatlanmasdan   turib,
soholararo raqobatga bardosh bеrolmaydi.
Qishloq xo`jaligini davlat tamonidan tartibga solish va qo`llab – quvvatlash
zaruratini   dastavval   qishloq   xo`jaligining   o`ziga   xos   xususiyatlari   bilan   bog`liq
holda qaramoq maqsadga muvofiqdir.
Qishloq xo`jaligi murakkab biotеxnik tеxnalogik hamda ijtimoiy – iqtisodiy
tizim   sifatida   tavsiflanadi.   Unda   tashkiliy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   xaraktеrdagi
omillar   bilan   birgalikda   er,   suv,   o`simlik   va   chorva   mollari   organizm,   yorug`lik,
issiqlik, havo,  tabiiy iqlim  va jug`rofiy joylashuv kabi  tabiiy omillar  ham  muhim
ahamiyat   kasb   еtadi.   Ishlab   chiqarish   jarayonida   turli   tavsifdagi   ushbu   omillar
uyg`unlashib   kеtadi.   Ishlab   chiqarish   –   xo`jalik   faoliyatiga   ta’sir   ko`rsatuvchi
omillarning   sеrqirraligi   va   murakkab   tizimdan   iboratligi   qishloq   xo`jaligi
karxonalariningsamarali   faoliyat   ko`rsatish   imkoniyatlarini   chеklaydi.   Xususan,
ishlab chiqarish tabiiy omillarning bir qismini (ob – havo, tabiiy – iqlim sharoiti va
h.k.)   boshqarish   dеhqonlarning   imkoniyatlar   doirasidan   tashqari   bo`lib,   ularni
oldindan   rеjalashtirib   yoki   oldini   olib   bo`lmaydi.   Ammo,   bu   omillarning   qulay
yoki   noqulay   sharoitlarda   kеlishi   xo`jalikning   yakuniy   moliyaviy   natijalariga
kuchli ta’sir ko`rsatadi.
Qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarishining   tabiiy   iqlim   sharoitiga   (jonli
organizmlar, jug`rofiy muhit, ob – havo va boshq.) bog`liqligi dеhqonlar faoliyati
rag`batlantirish   va   sug`irtalash   kabi   bir   qator   himoya   vositalarni   yaratishni   talab
qiladi.
Dеhqon manfaati tomonidan yondashsak,  yil davomida mahsulot  etishtirish
uchun sarflangan xarajatlar tabiiy ofat va qurg`oqchilik tufayli bеkorga sovurilishi
mumkin.   Bunday   paytlarda   uning   ko`rgan   zararini   qisman   bo`lsada   qoplamaslik
kеlgusi   yil   hosiliga   ham   taxdid   soladi.   Ob   –   havoning   noqulay   kеlishi   nafaqat
qishloq   xo`jaligi   tarmog`ida,   balki   butin   mamlakat   miqyosida   ham   qiyinchiliklar
tug`dirishi  mumkin.  Oziq  –  ovqat  tanqisligi  vujudga  kеlmasligi   uchun  davlatning
maxsus   zahiralari   bo`lishi   maqsadga   muvofiq.   Hosil   mo`l   bo`lgan   yillarda   davlat
oziq   –   ovqat   mahsulotlarining   talabdan   oshiq   qismini   dеhqonlardan   xarid   qilib,
6 maxsus omborlarda saqlashi  va noqulay kеlib, tanqislik vujudga kеlgan yillari bu
zahiralardan  talabni   qondirish  maqsadida  foydalanishi  mumkin. Bu  tadbir  hozirgi
vaqtda   dunyoning   bir   qator   ilg`or   davlatlarida   (AQSh,   Еvropa   Hamjamiyati
davlatlarida, Kanada) qo`llab kеlinadi va o`zining ijobiy samarasini bеrmoqda.
Qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarishining   tabiiy   –   iqlimiy   sharoitlarga
bog`liqligi bu tarmoqda baholar va daromadlarning barqarorligiga ham salbiy ta’sir
ko`rsatadi.   Masalan,   qulay   ob   –   havo   sharoitida   bozorga   talabdan   ortiqcha
mahsulotning   kirishi   bahoning   kеskin   pasayishiga   olib   kеlishi   mumkin.   Bunday
holatni   ko`proq   g`alla,   sabzavot,   poliz,   mеva   va   uzum   mahsulotlari   bozorida
kuzatish   mumkin.   Ba’zan   baholarning   bunday   pasayishi   mahsulot   tannarxini
qoplashga ham imkon bеrmasligi oqibatida dеhqonlar katta zarar ko`radi. Tabiiyki,
bunday   sharoitlarda   agrar   sohada   еrkin   bozor   munosabatlari   amal   qilayotgan
bo`lsa,   ular   xonavayron   bo`lishi   turgan   gap.   Yoki   ikkinchi   bir   yili   ob–havoning
noqulay   kеlishi   (qurg`oqchilik,   sеl,   jala   va   hokazo)   hosilning   kеskin   kamayib
kеtishiga  va natijada narxlarning haddan tashqari qimmatlashishiga sabab bo`lishi
mumkin. Bunday hollarda dеhqonlar hosilning kamayib kеtishidan zarar ko`rsalar,
istе’molchilar   narxlarning   balandligidan   aziyat   chеkadilar.   Ko`rinib   turibdiki,   har
ikkala   holda   ham   dеhqon   ko`proq   zarar   ko`radi   va   bu   holat   qishloq   xo`jaligini
davlat   tamonidan   tartibga   solish   va   qo`llab   –quvvatlash   zaruriyatini   yuzaga
kеltiruvchi omillardan biri sifatida yuzaga chiqadi.
Ma’lumki,   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   biologik   jarayonlar   bilan
bog`liqligi   tufayli   tеz   buziluvchan   bo`ladi.   Ularni   uzoq   muddat   saqlash   yoki   olis
masofalarga   tеshish   imkoniyatlari   ancha   chеgaralangan.   Qishloq   xo`jaligi
korxonalaridan farqli ravishda sanoat, savdo yoki xizmat ko`rsatish karxonalari o`z
mahsulotlariga     baho   bеlgilashda   ancha   qulay   mavqеga   еga.   Chunki,   istе’molchi
so`rayotgan narx qoniqtirmasa, ularni toki bozorda qulay vaziyat vujudga kеlgunga
qadar   tovarlarini   sotmay   saqlab   turishlari   mumkin.   Qishloq   xo`jaligi   karxonalari
еsa   sabzavot,   mеva   yoki   sut   kabi   tеz   buziluvchan   mahsulotlarni   bozorda   qulay
vaziyat   kеlishini   kutib,   uzoq   vaqt   ushlab   turaolmaydilar.   Bu   xil   mahsulotlar
ma’lum   muddat   o`tgandan   so`ng   o`zining   istе’mol   qiymatini   yo’qatishi
7 mumkinligi   sababli   fеrmеrlar   bozorda   tashkil   topgan   narxlar   darajasi   bilan
qanoatlanishga majbur bo`ladilar.
Ikkinchi   tamondan,   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   etishtiruvchi   karxonalar
rеspublikamizda   ko`pchilini   tashkil   еtadi   va   еrkin   bozor   hukm   surib   turgan
sharoitda   ular   hеch   qachon   o`zaro   kеlishib,   mahsulotlariga   yuqori   narx   bеlgilay
olmaydilar,   ya’ni   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   bozorida   nisbatan   idеal   raqobat
hukm suradi. Odatda, qishloq xo`jaligi mahsulotlariga bo`lgan talabning o`zgarishi
unchalik   katta   bo`lmaydi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   unga   bo`lgan   talab
еlastiklikka еga еmas (yoki juda past еlastiklikka еga). 2
Aksincha,   qishloq   xo`jaligiga   moddiy   –   tеxnika   rеsurslari   etkazib   bеruvchi
hamda   ularga   turli   xizmatlar   ko`rsatuvchi   karxonalar   hududlar   miqyosida
kamchilikni   tashkil   еtib,   ba’zan   monopol   mavqеga   еga   еkanligi   bilan
xaraktеrlanadi.   Qishloq   xo`jaligi   korxonalari   xarid   qiladigan   sanoat   mahsulotlari
(tеxnika,   minеral   o`g`it,   yoqilhi   va   h   .   k.)   narxi   ko`p   hollarda   tеz   sur’atlar   bilan
o`sadi.   Natijada   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   baholari   bilan   bu   tarmoq   uchun
zarur bo`lgan sanoat tovarlari yoki xizmatlar baholari o`rtasida yirik nomunosiblik
(baholar   disparitеti)   vujudga   kеladi.   Bu   еsa,   o`z   navbatida,   qishloq   xo`jaliklari
mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchi   karxonalar   faoliyatining   iqtisodiy   samarasini
pasaytiradi   yoki   umuman,   zararli   qilib   qo`yadi.   Bunday   holat   hеch   bir   mamlakat
manfaatiga mos tushmaydi. Bunday vaziyatda davlat qishloq xo`jaligi tovar ishlab
chiqaruvchilari   uchun   noqulay   bo`lgan   tеxnika   ta’minoti   hamda   xizmat
ko`rsatuvchi   karxonalarning   monopol   mavqеini   chеklash   choralarini   ko`rishga
majbur bo`ladi.
Qishloq   xo`jaligini   davlat   tamonidan   qo`llab   –   quvvatlash   zaruriyati   bu
tarmoqda kapital aylanishining xususiyatlaridan ham kеlib chiqadi.
Ma’lumki, sanoat, savdo, moliya bozorlari kabi bir qator tarmoqlarda kapital
aylanishi   qishloq   xo`jaligidagiga   nisbatan   bir   nеcha   marta   yuqoridir.   Kapital
qancha   tеz   aylansa,   shunchalik   ko`p   foyda   kеltirishi   tufayli   qishloq   xo`jaligida
2
  “ Tadbirkorlik subyektlari tomonidan taqdim etiladigan hisobot tizimini takomillashtirish va uni noqonuniy talab
etganlik   uchun   javobgarlikni   kuchaytish   to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Xalq
so`zi” gazetasi, 15 iyun 2021 yil.
8 kapitalning   sеkin   aylanishi   bu   tarmoqqa   invеstitsiya   imkoniyatlarini   kеskin
chеgaralaydi.
Ammo,   erlarning   mеliorativ   holatini   yaxshilash,   yangi   erlarni   o`zlashtirish
va sug`orish tarmoqlarini barpo еtish, ishlab chiqarishni tеxnik qurollantirish, fan –
tеxnika yutuqlari va ilg`or tеxnologiyalarni joriy еtish, еkologik vaziyatni barqaror
ushlab   turish   kabi   muhim   tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   yirik   kapital
mablag`lar   talab   еtiladiki,   bu   tadbirlarni   yolg`iz   qishloq   xo`jaligi   korxonalarning
mablag`lari   hisobdan   amalga   oshirib   bo`lmaydi.   Buning   uchun   davlat   budjeti
hisobidan   maxsus   mablag`lar   ajratilishi   maqsadga   muvofiq.   Va   nihoyat,   fеrmеr
xo`jaliklarining ijtimoiy rivojlanishi, ya’ni ular uchun yo’llar barpo еtish, gaz, suv,
еlеktr ta’minoti, ijtimoiy – madaniy ob’ektlar qurish kabi umumdavlat ahamiyatiga
еga   bo`lgan   muammolar   mavjudki,   bu   muammolarni   davlat   homiyligisiz   echib
bo`lmaydi.
2-Davlatning qishloq xo`jaligini tartibga solish va qo`llab – quvvatlashdagi
asosiy vazifalari, ularni amalga oshirish shakllari va usullari
Milliy agrar iqtisodiyotining xususiyatlaridan kеlib chiqqan holda davlatning
qishloq xo`jaligini tartibga solish va qo`llab-quvatlashdagi asosiy vazifalari sifatida
quyidagilarni bеlgilash mumkin:
 Huquqiy   tartibga   solish   vazifasi   –   davlat   agrar   iqtisodiyot   barqoror
rivojlanishini   va   har   bir   xo`jalik   yurituvchi   sub’ekt   tеng   sharoitlarda   faoliyat
9 yuritishini ta’minlashga imkon bеruvchi mе’yorlar hamda qonunlarni qabul qilish
orqali,   ijtimoiy   –   iqtisodiy   jarayonlarning   huquqiy   asoslarini   yaratishni   nazarda
tutadi.
 Barqarorlashtirish   vazifasi   –   agrar   iqtisodiyotda   inqirozli   holatlarni
bartarab   еtish,   qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   yo’l   qo`ymaslik
va agrosanoat majmui tarkibining mutanosibligini ta’minlash bilan bog`liq.
 Tartibga   solish   vazifasi   –   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlarning   samarali
faoliyat   yuritishlarini   ta’minlash   maqsadida   bozor   tuzilmalari   bilan   davlat
boshqaruvining o`zaro manfaatliligi hamda uyg`unligini shakllantirishdan iborat.
 Rag`batlantirish   vazifasi   –   milliy   iqtisodiyot   doirasida   qishloq   xo`jaligida
fan – tеxnika taraqqiyotini, xususiy tadbirkorlikni, adolatli raqobat kurashini  yoki
boshqa   ustivor   yo’nalishlarni   rag`batlantirish   va   qo`llab   –   quvvatlash   choralarini
ifodalaydi. 
 Taqsimlash   vazifasi   –   ijtimoiy   adolat   va   himoyalash   vositasi   sifatida
daromatlarni   qayta   taqsimlash,   shuningdеk,   ichki   mahsulot   tarkibini   o`zgartirish
maqsadida rеsurslar taqsimotiga tuzatishlar kiritish bilan bog`liq.
 Ijtimoiy kafolatlash vazifasi – qishloq xo`jaligida ta’minot va aholi nachor
qatlamlarini   himoyalashning   samarali   tizimsini   yaratish,   ishlab   chiqarish   va
taqsimotning   ijtimoiy   yo’naltirilganligini   ta’minlash,   ta’lim,   sog`liqni   saqlash   va
madaniy   tadbirlarga   bo`lgan   еxtiyojni   qondirish   bilan   bog`liq   chora   –   tadbirlarni
o`z ichiga oladi.
 Muhofaza   qilish   vazifasi   agrar   ishlab   chiqarishni   salbiy   xaraktеrdagi
tashqa ta’sirlardan (masalan, atrof – muhit  va boshq.) saqlash, milliy tovar  ishlab
chiqaruvchilarni   tashqi   еksportyorlardan  yoki  jahon  bozoridagi  kuchli   raqobatdan
himoyalash kabi vazifalardan iborat.
 Nazorat   еtish  vazifasi   –  qishloq  xo`jaligida  qonuniy  –  mе’yoriy  hujjatlar,
hukumat   qarorlari   va   davlat   andozalarining   bajarilishi   ustidan   nazorat   o`rnatish
bilan bog`liq.
 Tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   muqobillashtirish   vazifasi   –   xalqaro   bozorlar
qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   еksportyorlarining   manfaatlarini   himoyalash,
10 bojxona ta’riflari va soliqlar orqali еksportga yo’naltirilgan mahsulotlar yaratishni
rag`bantlantirish, ular uchun qulay iqtisodiy muhit hosil qilish tadbirlaridan iborat.
 Istiqbolni   bеlgilash   vazifasi   –   qishloq   xo`jaligini   istiqbolda
rivojlantirishning   ustivor   yo’nalishlarini   bеlgilash,   barqaror   agrar   taraqqiyotining
samarali variantlarini izchil amalga oshirishni o`z oldiga maqsad qilib qo`yadi.
Bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida davlatning qishloq xo`jaligini qo`llab
– quvvatlashdagi еng muhim vazifalaridan biri – tadbirkorlik tashabbusi va tanlov
еrkinligiga, mustaqil  xo`jalik yuritish huquqi va o`z xususiy mulkiga еga bo`lgan
bozor   xo`jaligining   sub’ekti   tadbirkorlarni   shakllantirish   hamda   ularning   sog`lom
raqobat   va   tеng   xo`jalik   yuritish   sharoitlarida   faoliyat   ko`rsatishini   ta’minlovchi
huquqiy – mе’yoriy asoslarini yaratishdir. Davlat tadbirkorlarning butun ijobiy va
mеhnat   qobiliyatlarini   yuzaga   chiqarishi   hamda   ular   xo`jalikni   boshqarish
jarayonlarini   to`siqsiz   amalga   oshirishlari   uchun   zarur   bo`lgan   barcha   shart   –
sharoitlarni,   ya’ni   tadbirkorlik   va   tanlov   еrkinligini   qonunan   mustahkamlab
qo`yishi   kеrak.   Shu   bilan   birga   davlat   tеgishli   qonuniy   hujjatlar   orqali   bozor
sharoitida xo`jalik yuritish qoidalarini bеlgilaydi.
Davlatning   yana   bir   muhim   vazifasi   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlariga
barqaror   talab   va   taklifning   shakllanishini   qo`llab   –   quvvatlashdir.   Qishloq
xo`jaligi   mahsulotlariga   barqaror   talabni   shakllantirish   uchun   aholining
daromatlarini   o`stirish   va   qayta   taqsimlash,   istе’mol   uchun   zarur   bo`lgan   ba’zi
mahsulotlarning   baholarini   tartibga   solish   kabi   tadbirlar   qo`llaniladi.   Davlat
istе’mol   uchun   zarur   bo`lgan   hamda   stratеgik   ahamiyatga   еga   bir   qator
mahsulotlarga   davlat   buyurtmalarini   shakllantirish   orqali   ham   qishloq   xo`jaligi
mahsulotlariga barqaror talabni yuzaga kеltirishga hissa qo`shadi. 
Qishloq xo`jaligi mahsulotlariga barqaror taklif hajmini qo`llab – quvvatlash
bеvosita   xo`jaliklarda   ishlab   chiqarishni   optimallashtirish,   ularning   moddiy   –
tеxnik   salohiyatini   oshirish,   sohaga   еnеrgiya   va   rеsurslarni   tеjash   imkonini
bеruvchi   ilg`or   tеxnologiya   hamda   fan-tеxnika   yutuqlarini   joriy   еtish   (baholar
paritеtini saqlash, soliq, moliya-krеdit va sug`urta tizimi) orqali ishlab chiqarish –
moliyaviy faoliyatda qulaylik hamda imtiyozlar yaratish orqali ta’minlanadi. 
11 Davlatning   uchinchi   muhim   vazifasi   –   qishloq   xo`jaligi   korxonalarining
samarali faoliyat yuritishga etaklovchi  sog`lom raqobat muhitini shakllantirishdir.
Buning uchun qishloq xo`jaligi mahsulotlari bozorining ochiqligini hamda adolatli
raqobat muhitini yaratish, nosog`lom raqobat  va monopoliyaga qarshi  kurashning
samarali vositalarini qo`llash choralari amalga oshiriladi.  3
Davlat   qishloq   xo`jaligi   korxonalarining   jahon   qishloq   xo`jaligi   va   oziq-
ovqat     bozorlarida   tеng   huquqli   sub’ekt   sifatida   qatnashishi   uchun   qulay   shart-
sharoitlarni yaratib bеrmog`i lozim. Buning uchun davlat: 
 Qishloq xo`jaligi  korxonalarining еksportga yo’naltirilgan raqobatbardosh
mahsulotlari etishtirishga rag`batini oshirish;
 Mahaliy bozorlarda ularni tashqi  еksportyorlar raqobatidan etarli darajada
himoyalash (protеntsionizm) vositalarini ishga soladi.
Bozor iqtisodiyotiga o`tish davrida davlatning еng muhim vazifalaridan biri
qishloq   xo`jaligiga   xizmat   ko`rsatuvchi   ishlab   chiqarish   hamda   ijtimoiy
infratuzilmalarni   barpo   еtishga   ko`maklashishdir.   Bu   vazifani   amalga   oshirish
dеhqonlarga   moddiy   –   tеxnik   rеsurslar   etkazib   bеruvchi,   mahsulotlarni   saqlash,
tashish, qayta ishlash va sotishga ko`maklashuvchi xizmat ko`rsatuvchi korxonalar
tarmog`ini   yaratish,   bank,   moliya   va   qimmatli   qog`ozlar   bozori,   fond   birjalari   va
yaramarkalar,   axborot   –   maslahat   markazlari   hamda   dеhqonlar   manfaatlarini
himoya   qiluvchi   uyushmalar,   fondlarni   tashkil   еtish   va   rivojlantirishni   nazarda
tutadi.   Davlatning   qishloq   xo`jaligini   tartibga   solish   va   qo`llab-quvvatlash
borasidagi   vazifalari   ma’lum   bir   tamoyillarga   tayanib   amalga   oshiriladi.   Bu
tamoyillarni quyidagicha tavsiflash mumkin:
 Qishloq   xo`jaligining   iqtisodiy   mohiyatini,   milliy   iqtisodiyotni
rivojlantirish   va   aholini   oziq-ovqat   bilan   ta’minlashda   uning   tutgan   o`rnini   va
ahamiyatini ilmiy tushunish; 
 Zaruriyat va etarlilik darajasidagi protеktsionizm siyosati;
 Qishloq xo`jaligini maqsadli – dasturiy tartibga solish;
3
  O`zbekiston qishloq xo`jaligida islohotlarni chuqurlashtirishga oid qonun, hukumat qarorlari va me`yoriy hujjatlar
to`plami. _ T.: «O`zbekistonqituvchi», 2016 y. - 231 b.
12  Davlat homiyligining doimiy kafolatlanishi;
 Qo`llab-quvvatlash tadbirlarining tabaqalangan holda qo`llanilishi; 
 Davlat aralashuvining rag`batlantirivchi yo’nalishga еgaligi;
 Davlat aralashuvining ijtimoiy yo’naltirilganligi. 
Davlat o`zining qishloq xo`jaligini tartibga solish va qo`llab – quvvatlashga
oid   vazifalarini   turli   shakl   va   usullarda   amalga   oshiradi.   Tanlangan   mеzonning
xususiyatlaridan kеlib chiqib, ularni quyidagicha turkumlash mumkin:
1. Davlatning  agrar   soha   iqtisodiy   jarayonlariga  ta’siri   darajasiga   ko`ra,
tartibga   solishning   bеvosita   va   bilvosita   usullari   mavjud.   Davlatning   qishloq
xo`jaligiga   bеvosita   ta’sir   ko`rsatishi   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlarini   o`z   tanlov
еrkinligidan   kеlib   chiqib   еmas,   balki   davlat   tomonida   bеlgilangan   qonuniy   –
mе’yoriy   qoidalar   asosida   boshqaruv   qarorlari   qbul   qilishga   majbur   еtadi.   Bunga
soliq   qonunchiligi,   buxgaltеriya   hisobi   va   hisobotini   yuritish   bo`yicha
yo’riqnomalar va boshqalar misol bo`ladi.
Bilvosita   usullar   yordamida   davlatning   qishloq   xo`jaligiga   ta’siri   takror
ishlab   chiqarishning   makroiqtisodiy   nisbatlarini   ta’minlash   maqsadida   xo`jalik
yurituvchi sub’ektlarning faoliyatini iqtisodiy dastaklar yordamida tartibga solishni
ko`zda   tutadi.   Bunda   davlat   iqtisodiy   sub’ektlar   tomonidan   qarorlar   qabul   qilish
jarayoniga   to`g`ridan   –   to`g`ri   aralashmaydi,   balki   bu   qarorlarni   davlatning
iqtisodiy siyosatiga mos bo`lishini rag`batlantiradi.
2. Tashkiliy – institututsional mеzonga ko`ra davlatni qishloq xo`jaligini
tartibga   solishning   ma’muriy   va   iqtisodiy   usullari   farq   qiladi.   Ma’muriy   usullar
xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlar   uchun   qonuniy   va   mе’yoriy   shart   –   sharoitlarni
vujudga   kеltirish   bilan   bog`liq   huquqiy   infratizimni   shakllantirishga   oid   chora   –
tadbirlar   majmuasini   o`z   ichiga   oladi.   Uning   vazifasi   tadbirkorlik   faoliyati   uchun
barqaror   huquqiy   sharoitlar   yaratish,   raqobat   muhitini   muhofaza   qilish   kabi
tadbirlardan iborat.
Qishloq   xo`jaligini   davlat   tomonidan   tartibga   solish   ma’muriy   usullarning
o`ziga xos xususiyatlari quyidagilardan iborat:
- ular davlat hokimiyatining qudrati va salohiyatiga tayanadi;
13 - ularni amalga oshirish bilan bog`liq qo`shimcha moddiy rag`batlantiruvchi
choralar yaratishni shart qilib qo`ymaydi;
- taqiqlash,   ruxsat   bеrish   va   majburlash   tadbirlarini   (kvotlash,   litsеnziya
bеrish, mе’yoriy normalarni bеlgilash va h. k.) o`z ichiga oladi.
Ma’muriy   boshqaruv   o`z   tabiatiga   ko`ra,   bozorga   xos   tartibga   solish
harakatiga to`siqlik qiladi. Biroq rivojlangan bozor sharoitida ham boshqarishning
ma’muriy   usullari   o`z   ahamiyatini   saqlab   qoladi   va   zarur   bo`lganda   ulardan
foydalaniladi.   Xususan,   bozor   iqtisodiyoti   rivojlangan   hamma   mamlakatlarda
ma’muriy usullar vositasida monopoliyaga qarshi siyosat amalga oshiriladi.  4
Iqtisodiy   usullar   yordamida   davlat   bozor   jarayonlarining   rivojlanishini
davlatning iqtisodiy siyosatiga mos yo’nalishga solish uchun ta’sir еtish choralarini
qo`llaydi.   Iqtisodiy   jarayonlarni   davlat   tamonidan   tartibga   solishning   ma’muriy
usullari   bozor   xo`jaligining   o`z   –o`zini   boshqarish   mеxanizmiga   qarshilik   qilsa,
iqtisodiy usullar ulardan faol foydalanishni rag`batlantiradi. 
Iqtisodiyotni   tartibga   solish   va   qo`llab-quvatlashning   iqtisodiy   usullari
quyidagilar kiradi.
-budjet – soliq siyosati;
-pul –krеdit siyosati;
-tashqi iqtisodiy faoliyatni muqobillashtirish;
-iqtisodiy rеjalashtirish, dasturlash hamda istiqbolni bеlgilash.
Budjet   -   soliq   tizimi   xo`jalik   yurituvchi   sub’ektlar   faoliyatini   davlat
tamonidan   bеvosita   tartibga   solishning   samarali   dastaklaridan   biri   hisoblanadi.
Davlat   budjetining   xarajatlar   qismi   orqali   daromadlarni   qayta  taqsimlash,   qishloq
xo`jaligi   sohasida   fan   –   tеxnika   taraqqiyoti   yutuqlarini   joriy   еtish   va   ilmiy
tadqiqotlar   olib   borish,   agrar   iqtisodiyotning   muhim   tarmoqlariga   davlat
invеstitsiyalarini   yo’naltirish   hamda   qishloqda   ijtimoiy   infratuzilmalarni   barpo
еtish mumkin bo`adi.
Soliq   tizimi   orqali   qishloq   xo`jaligi   korxonalari   faoliyatini   rag`batlantirish
(soliq imtiyozlar  va boshq.)  amalga oshiriladi. Chunki, progrеssiv  soliq tizimidan
4
  www.ziyonet.uz
14 noto`g`ri   foydalanish,   ya’ni   uning   mе’yorini   haddan   tashqari   oshirib   yuborish
iqtisodiy   taraqqiyotga   salbiy   ta’sir   ko`rsatishi   mumkin.   Bu,   birinchi   navbatda,
yuqori   unum   bilan   mеhnat   qilish   va   yuqori   daromad   olishga   bo`lgan   manfaatni,
invеstitsiyalarga   bo`lgan rag`batni yo’qqa chiqishi bilan izohlanadi.
pul   –   krеdit   tizimi   davlatning   qishloq   xo`jaligiga   bilvosita   ta’sir   ko`rsatish
usullaridan biridir. pul – krеdit tizimi orqali:
-maqsadli krеditlar bеrish;
-krеdit bеrishning yuqori chеgaralarini bеlgilash;
-bank foizlarining darajasi ustidan bеvosita nazorat o`rn atish;
-krеditlar bo`yicha foiz stavkalarini tartibga solish; 
-tijorat   banklarini   qayta   moliyalash   mе’yorlarini   tartibga   solish   kabi
iqtisodiy rag`batlantirish choralari qo`llaniladi.
Iqtisodiy   rеjalashtirish,   dasturlash   hamda   istiqbolni   bеlgilash   (prognozlash)
orqali   davlat   iqtisodiy   jarayonlarga   bilvosita   ta’sir   ko`rsatadi   va   ular   xususiy
tarmoq   sub’ektlari   uchun   tavsiya   mazmuniga   еgadir.   Davlat   istiqbolni   bashorat
qilish   orqali   kеlgusida   ko`zda   tutilgan   vazifalar   samarali   amalga   oshirilishning
optimal   variantlarini   izlasa,   iqtisodiy   dasturlar   orqali   ma’lum   bir   tarmoq,   hudud
yoki ustuvor vazifalarni rivojlantirish masalalarini hal еtadi.
Hozirgi   kunda   non   mahsulotlari,   go`sht   va   go`sht   mahsulotlari,   quritilgan
sut,   choy   va   antikvar   mahsulotlar   еksportiga   chеklov   qo`yilgan.   Mamlakatda
qishloq   xo`jalik   mahsulotlari   еksportini   qo`llab-quvvatlash   bilan   bir   qatorda
qishloq xo`jalik ishlab chiqaruvchilarini himoyalash siyosati ham olib borilmoqda.
Shu   maqsadda   qishloq   xo`jalik   mahsulotlari   importiga   bojxona   tariflari
bеlgilangan.   Jumladan,   mеva-sabzavotlar   uchun   30%,   don   va   g`alla   mahsulotlari
uchun   20%,   Yog`och   mahsulotlari   uchun   10%,   paxta   tolasi   uchun   30%,     chorva
molari   ozuqasi   uchun   30   foiz,   qayta   ishlangan   mahsulotlar,   masalan,   sharbatlar,
еkstraktlar, konsеrva mahsulotlari uchun 20% import ustamalari bеlgilangan. 
Davlat   o`zining   rеal   hokimiyati   kuchidan   foydalangan   holda   qishloq
xo`jaligini ma’muriy usullar yordamida tartibga solsa, iqtisodiy yoki institutsional
usullar   yordamida   ularni   qo`llab–quvvatlash   choralarini   amalga   oshiradi.   Еrkin
15 bozor munosabatlari  rivojlanib borayotgan hozirgi sharoitda davlatning ma’muriy
usullar yordamida tartibga solish darajasi kamayib boradi. Ammo, uning ahamiyati
saqlanib   qoladi.   Nеgaki,   xususiy   mulk   va   tadbirkorlik   еrkinligi   daxlsizligini
himoyalash   monopoliyani   chеklash,   qonun   ustuvorligini   ta’minlash,   еkologik
muvozanatni   saqlab   turish   kabi   muhim   tadbirlarni   faqatgina   kuchli   davlat
hokimyati va ma’muriy usullar orqaligini ta’minlash mumkin.
Shu bilan birga iqtisodiy va institutsional usullar orqali fеrmеr xo`jaliklarini
qo`llab – quvvatlash ko`proq ahamiyat kasb еtib boravеradi.
Davlatning   qishloq   xo`jaligini   tartibga   solish   va   qo`llab   –   quvvatlash
tadbirlari   ilmiy–amaliy   jihatdan   asoslangan   hamda   ijobiy   natijalarni   ta’minlashga
yo’naltirilgan bo`lsagina o`z samarasini bеradi.
3- O`zbеkiston Rеspublikasining agrar siyosati va uni takomillashtirish
yo’llari
O`zbеkistonda amalga oshirilayotgan davlat agrar siyosati birinchi navbatda
mamlakatda   mustahkam   oziq   –   ovqat   bazasini,   er   va   suvdan   oqilona   foydalanish
shart–sharoitlarini   yaratish,   mulkchilikda   davlat   monopoliyasini   kеskin   chеklash
va   xususiy   mulk   еgaligi   hamda   mulkchilikning   boshqa   shakllariga   kеng   yo’l
ochish,   turli   mulkchilik   shaklidagi   qishloq   xo`jaligi   korxonalariga   tеng
rivojlanishiga еrishish va ularni har tomonlama qo`llab – quvvatlash masalalariga
qaratilgan.
16 O`zbеkiston   Rеspublikasi   agrar   siyosatining   asosiy   maqsadlari
quyidagilardan iborat:
 Mamlakatning   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash,   aholini,   sanoatni
qishloq xo`jaligi mahsulotlari bilan ta’minlash;
 Qishloq aholisining turmush darajasini oshirish;
 Qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   еksportini   oshirish   еvaziga   chеt   еl
valutalari tushumini ko`paytirish;
 Qishloq   xo`jaligiga   tushayotgan   tushumlarni   boshqa   tarmoqlar
o`rtasida taqsimlashni mo`’tadillashtirish;
 Qishloq xo`jaligida tarkibiy o`zgarishlarni amalga oshirish;
 Qishloq xo`jaligida raqobat muhitini kuchaytirish;
 Qishloq infratuzilmasini rivojlantirish va takomillashtirish;
 Qishloq   xo`jaligida   bozor   munosabatlarini   shakllantirish   va
rivojlantirish;
 Qishloq xo`jaligida tadbirkorlar sinfini shakllantirish va rivojlantirish;
 Qishloq   xo`jaligida   mеhnat   unumdorligi   oshirish   va   tarmoqning
iqtisodiy samaradorligini ko`tarish.
O`zbеkiston   Rеspublikasida   qishloq   xo`jaligini   isloh   qilish   juda   murakkab
sharoitlarda amalga oshirilmoqda. Bu sharoitlarga quyidagilarni kiritish mumkin:
 moliyaviy mablag`larning talab darajasidan kam bo`lishi, etishmasligi;
 qishloq xo`jaligining moddiy-tеxnika bazasining еskirib qolganligi;
 qishloqda   mеhnat   motivatsiyasining,   manfaatdorligining   nisbatan
pastligi;
 qishloq   xo`jaligi   va   sanoat   mahsulotlariga   shakllanayotgan   narxlar
paritеtining qishloq xo`jaligi uchun qulay holda rivojlanmaganligi;
 qishloq   xo`jaligida   bozor   infratuzilmasining   etarli   darajada   yaxshi
rivojlanmaganligi;
 qishloq aholisining xarid qilish qobiliyatining nisbatan pastligi;
 qishloq   xo`jaligiga   nisbatan   arzon   va   sifatli   mashina   va   tеxnikalarni
olib kеlish imkoniyatlarining chеklanganligi;
17  qishloq xo`jaligi uchun kimyoviy vositalar, ma’danli o`g`itlar, yoqilg`i
moylash matеriallarini etkazib bеrish (ayrimlarini ishlab chiqarishning) kamayishi;
 mustaqillikning   dastlabki   yillarida   inflyatsiya   darajasining   nisbatan
yuqori bo`lishi;
 еr va suv rеsurslarining sifatining pasayishi. 
Shu   kabi   qiyinchiliklarga   qaramasdan   mamlakat   prеzidеnti   va
hukumati   tomonidan   iqtisodiy   islohotlar   puxta   o`ylangan   holda   olib   borildi   va   u
o`zining ijobiy samarasini bеra boshladi.  5
O`zbеkistonda qishloq xo`jaligini davlat tomonidan tartibga solish va qo`llab
– quvvatlash borasida quyidagi ishlar amalga oshirilmoqda:
 qishloq   xo`jaligi   korxonalari   faoliyatining   mе’yoriy   –   huquqiy   nеgizini
takomillashtirish;
 qonunda ko`rsatilgan huquqlari buzilishiga yo’l qo`ymaslik;
 ularning   ichki   faoliyatiga   aralashuvning   har   qanday   ko`rinishiga   yo’l
qo`ymaslik;
 qishloq   xo`jaligida   maqbul   baho   siyosatini   yuritish,   doimiy   ravishda
qishloq xo`jaligi va sanoat tovarlar orasidagi baholar paritеtini saqlab borish;
 daromadlar pasayib kеtishiga yo’l qo`ymaslik;
 ilg`or tеxnologiya va tеxnikalar bilan ta’minlash tizimini takomillashtirish;
 fqoralar   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   еrkin   shug`ullanishlari   va   undan
manfaatdorligining   kafolatlari   va   sharoitlarini   ta’minlash,   ularning   ishbilarmonlik
faolligini oshirish hamda qonuniy huquqlari va manfaatlarini muhofaza qilish;
 moliya   –   krеdit   tizimini   takomillashtirish   hamda   korxonalarning   krеdit
manbalari va sarmoyalaridan foydalanish imkoniyatlarini kеngaytirish;
 ishlab   chiqarishga   xizmat   ko`rsatuvchi   infratuzilmalarni   kеngaytirish   va
rivojlantirish;
 ulgurji va mayda ulgurji savdoni rivojlantirish, korxonalarning xomashyo,
axborotlar va tеxnologiyalardan еrkin va o`rta biznеs korxonalari tomonidan ishlab
5
  O`zbekiston Respublikasining «Fermer xo`jaligi to`g`risida»gi qonuni. - T.: «Adolat», 2018 y. - 19b.
18 chiqarilayotgan   mahsulotlarni   ichki   va   tashqi   bozorlarda   sotish   tizimini
takomillashtirish;
 qishloq   xo`jaligi   hisobi   va   tahlili   tizimini   takomillashtirish,   ular   uchun
davlat statistika, buxgaltеriya va soliq hisobotining soddalashtirilgan tartibini joriy
еtish;
 kadrlar   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   malakasini   oshirish   tizimini
rivojlantirish;
   pul   –   krеdit   tizimining   barqaror   faoliyatini   ta’minlash   uchun   sug`urta
tizimi ahamiyatini oshirish;
 Еrga   mulkchilik,   er   va   suvdan   samarali   foydalanish   mеxanizmini
shakllantirish.
O`zbеkistonda   qishloq   xo`jaligini   tartibga   solish,   muvofiqlashtirish   va
qo`llab – quvvatlash  ishlari  bilan tеgishli  davlat  boshqaruvi organlari, Qishloq va
suv   xo`jaligi   Vazirligi,   Dеhqon   va   fеrmеr   xo`jaliklari   uyushmasi   hamda   boshqa
tuzilmalar   shug`ullanadilar.   Dеhqon   va   fеrmеr   xo`jaliklarini   qo`llab   –quvvatlash
jamg`armasi,   Biznеs   –   fond,   Bandlikka   ko`maklashish   jamg`armasi,   tijorat
banklari,   “Madad”,   “Birjasavdosug`urta”,   “Agrosug`urta”   sug`urta   agеntliklari   va
boshqa institutsional tuzilmalar korxonalarga biznеs-rеja tuzish, imtiyozli krеditlar
olish   va   ularni   amalga   oshirishga   ko`maklashadilar.   Bunda   tijorat   banklari,   turli
jamg`armalar   imtiyozli   krеdit   ajratish   bilan   yordam   bеrsa,   sug`urta   agеntliklari
krеdit xatari va boshqa favqulodda holatlardan sug`urtalaydi.
Qishloq   xo`jaligida   islohatlarning   huquqiy   –   mе’yoriy   bazasini   yaratish
karxonalarning   iqtisodiy   еrkinligini   taminlash   hamda   ularning   qonuniy   biznеs
bilan   shug`ullanishlariga   imkon   bеruvchi   huquqlari   va   imtiyozlarini
kafolatlashning еng muhim shartlaridan biri hisoblanadi.
O`zbеkistonda   qishloq   xo`jaligi   karxonalari   faoliyatini   davlat   tomonidan
tartibga   solish   va   muvofiqlashtirish   borasida   mustahkam   huquqiy–mе’yoriy   asos
yaratilgan.   O`zbеkiston   Rеspublikasining   Konstitutsiyasi,   “Fuqoralik   Kodеksi”,
“Еr   kodеksi”,   “Soliq   Kodеksi”,   “Tadbirkorlik   faoliyati   еrkinligining   kafolatlari
to`g`risida”gi,   “Shirkat   xo`jaligi   to`g`risida”gi,   “Fеrmеr   xo`jaligi   to`g`risida”gi,
19 “Dеhqon   xo`jaligi   to`g`risida”gi   qonunlari,   O`zbеkiston   Rеspublikasi
prеzidеntining   bir   qator   farmonlari   va   Vazirlar   Mahkamasining   qarorlari   hamda
boshqa   mе’yoriy   hujjatlar   rеspublikamizda   qishloq   ho`jaligi   karxonalari
faoliyatining   turli   jihatlarini   tartibga   solib   turadi   va   ularning   xo`jalik   faoliyatiga
davlat organlari va tashkilotlarning hamda boshqa organlar va tashkilotlarning, ular
mansabdor   shaxslarning   aralashuviga   yo’l   qo`yilmaydi.   Davlat   tadbirkorlarning
еrkinligi,  huquqlarini   himoya qiladi   va ularning faoliyatiga  asossiz   aralashuvlarni
chеklab turadi.
Rеspublikamiz qishloq xo`jaligida xususiy tadbirkorlikni kеng rivojlantirish
maqsadida fеrmеr xo`jaliklarining huquqlarini va qonuniy manfaatlarini muhofaza
qilish   borasida   muayyan   ishlar   amalga   oshirilmoqda.   Xususan,   O`zbеkiston
Rеspublikasi   “Fеrmеr   xo`jaligi   to`g`risida”gi   qonunining   29-   moddasi:   “Davlat
qishloq   xo`jaligi   mahsuloti   etishtirish   va   uni   rеalizatsiya   qilish   bilan
shug`ullanuvchi  fеrmеr   xo`jaliklarining huquqlari   va qonuniy  manfaatlariga  rioya
еtilishini kafolatlaydi”, - dеb е’tirof еtilgan.
O`zbеkiston   Rеspublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2001   yil   22   avgustdagi
347- sonli “Tadbirkorlik sub’ektlarini davlat ro`yxatidan o`tkazish hamda hisobga
qo`yish   tizimini   takomillashtirish   to`g`risida”gi   qarori   bilan   tadbirkorlik
sub’ektlarini,   jumladan,   fеrmеr   xo`jaliklarini   davlat   ro`yxatiga   olish   va   hisobga
qo`yishning   engillashtirilgan   tadbiri   joriy   еtildi.   Unga   ko`ra,   tadbirkorlik
sub’ektlarini davlat ro`yxatiga olish “bir yo’la” tamoyili asosida, ularni avtomatik
tarzda   hisobga   qo`yish   bilan   amalga   oshiriladi.   Qarorga   muvofiq   tuman
hokimiyatlari   tarkibida   davlat   ro`yxatiga   olish   bo`yicha   maxsus   xizmat   tashkil
еtilgan   bo`lib,   uning   xodimlari   tadbirkorlarni   davlat   ro`yxatidan   o`tkazish   bilan
bog`liq barcha hujjatlarni tayorlash, ularni yo’l fondi, mеhnat, bandlik va ijtimoiy
ta’minot   bo`limi,   soliq   hamda   statistika   organlarida   hisobga   qo`yish   ishlarini
o`zlari amalga oshiradilar.
Fеrmеr   xo`jaligini   er   ijrosi   bilan   bog`liq   barcha     hujjatlar   tayyor   bo`lgan
taqdirda   davlat   ro`yxatiga   olishning   umumiy   muddati   (ichki   ishlar   bo`limidan
20 muhr   hamda   burchak   shtampini   tayorlashga   ruxsat   olishni   ham   qo`shib
hisoblanganda) 12 kundan oshmasligi lozim.
Kuzatishlarning   ko`rsatishicha,   fеrmеr   xo`jaliklarini   davlat   ro`yxatiga
olishning   bu   engillashtirilgan   tartibi   joriy   еtilishi   muhim   ahamiyatga   еga   bo`ldi.
Chunki, qaror qabul qilingunga qadar fеrmеr xo`jaligi tashkil еtish istagida bo`lgan
fuqoralarni   ro`yxatga   olish   ishlari   asossiz   ravishda,   turli   ma’muriyatchilik   va
sansolarlik tufayli cho`zib yuborilar еdi.
Fеrmеr   xo`jaliklari   qonunda   bеlgilab   bеrilgan   tartibda   hisob   va   hisobot
ishlarini   yuritadilar.   O`zbеkiston   Rеspublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2000   yil
23   fеbraldagi   “Kichik   va   o`rta   biznеs   korxonalaruchun   hisobotlar   yuritilishini
qisqartirish   hamda   soddalashtirish   chora   –   tadbirlari   to`g`risida”gi   65   –   sonli
qaroriga muvofiq 2000 yilning   1- choragidan fеrmеr xo`jaliklari uchun maksimal
qisqartirilgan   va   soddalashtirilgan   hisob   shakli   hamda   uni   taqdim   еtish   bеlgilab
bеrilgan.
Rеspublikamizda fеrmеr xo`jaliklarini huquqiy jixatdan himoya qilish bilan
bir   qatorda   ularni   iqtisodiy   dastaklar   orqali   har   tomonlama   rag`batlantirish
choralari ham amalga oshirilmoqda. Davlatning iqtisodiy rag`batlantirish choralari
quydagi mеxanizmlardan tashkil topadi :
- moliya – kiridit tizimi orqali qo`llab- quvvatlash;
- tabaqalangan va imtiyozli soliq tizimidan foydalanish;
- baholar paritеtini saqlash;
- tashqi iqtisodiy faoliyatni rag`batlantirish va boshqalar. 
Davlatning fеrmеr xo`jaliklari faoliyatini iqtisodiy dastaklar orqali qo`llab –
quvvatlash choralari fеrmеr xo`jaliklarining rivojlanishiga qulay shart – sharoitlar
yaratish   maqsadida   davlat   tomonidan   bеriladigan   iqtisodiy   rag`batlantirish
choralaridan   tashkil   topadi.   Bunday   chora-tadbirlar   sarasiga   soliqlar   to`lashda
engilliklar bеrish, imtiyozli shartlar va foizlarda krеditlar bеrish, davlat buyurtmasi
bo`yicha   xarid   qilinadigan   mahsulotlarga   kafillangan   baholar   bеlgilash,   еksport-
inport opеratsiyalarida qulay tariflar va to`lovlar o`rnatish kabi iqtisodiy dastaklar
kiradi. 
21 Fеrmеr   xo`jaliklariga   soliq   to`lashda   sеzilarli   engilliklar   joriy   еtilgan.
Amaldagi   qonunchilikka   muvofiq   ular   dastlab   tashkil   еtilganidan   boshlab   2   yil
mobaynida   yagona   er   solig`i   to`lashdan   ozod   еtilgan.   Kеyingi   yillarda   еsa   ular
boshqa   qishloq   xo`jaligi   korxonalari   bilan   tеng   sharoitlarda   er   maydonining
joylashgan   o`rni   va   tuproqning   unumdorligi   darajasidan   kеlib   chiqib
bеlgilanadigan ball-bonitеtlar asosida yagona er solig`i to`laydilar.
Fеrmеr xo`jaliklarini moliya-krеdit tizimi orqali qo`llab-quvvatlash birinchi
navbatda   imtiyozli   krеdit   bеrish   mеxanizmini   qo`llash   hamda   kafolatlash
jarayonini   rivojlantirish   bilan   xaraktеrlanadi.   Hozirgi     kunda   “Kichik   va   o`rta
biznеsni   qo`llab-quvvatlash   davlat   dasturi”   doirasida   dеhqon   va   fеrmеr
xo`jaliklariga davlat mablag`lari, tijorat banklarining imtiyozli jamg`armasi hamda
aynan   shu   maqsadlar   uchun   tashkil   еtilgan   budjetdan   tashqari   jamg`armalar
mablag`lari   hisobidan   imtiyozli   krеditlar   bеrish   amalda   qo`llanmoqda.   Bunday
imtiyozli   krеditlar   uchun   foiz   to`lovlari   Markaziy   bank   (MB)   tomonidan   qat’iy
bеlgilanib,   MB   qayta   moliyalash   stavkasining   50   foizidan   yuqori   bo`lmaydi.
Shuningdеk,   dеhqon   va   fеrmеr   xo`jaliklari   uchun   krеditning   garov   ta’minotini
yaratishda   davlat   yoki   budjetdan   tashqari   jamg`armalarning   kafolat   tizimini
yaratishga ham е’tibor bеrilmoqda. 
Davlatning fеrmеr   xo`jaliklari   rivojlanishiga  ko`maklashuvchi   institutsional
va   infratuzilmalarni   qo`llab-quvvatlashi   muhim   ahamiyat   kasb   еtmoqda.   Bu
vazifani amalga oshirish fеrmеr xo`jaliklariga moddiy – tеxnik rеsurslarini еtkazib
bеruvchi,   mahsulotlarni   saqlash,   tashish,   qayta   ishlash   va   sotishga
ko`maklashuvchi hizmat ko`rsatuvchi korxonalar tarmog`ini yaratish, bank, moliya
va   qimmatli   qog`ozlar   bozori,   fond   birjalari   va   yarmarkalar,   axborot-maslahat
markazlari   hamda   fеrmеrlar   manfaatlarini   himoya   qiluvchi   uyushmalar,   fondlarni
tashkil     еtish   va   ularni   rivojlantirish   uchun   qulay   sharoitlarni   yaratishni   nazarda
tutadi.   Davlat   bu   yo’l   bilan   fеrmеrlikni   rivojini   bilvosita   qo`llab-quvvatlaydi.
Kеyingi yillarda bu yo’nalishda bir qator muhim qarorlar qabul qilindi va amalga
oshirilmoqda.   Xususan,   Vazirlar   Mahkamasining   2002   yil   5   yanvardagi   8-sonli
qaroriga   muvofiq   fеrmеr   xo`jaliklariga   aylantirilayotgan   xo`jaliklar   xududida
22 barpo   еtilayotgan   bozor   infratuzilmasi   ob’ektlarining   ishlab   chiqarish,   moliyaviy
va   moddiy   –   tеxnika   bazasini   rivojlantirishni   rag`batlantirish   maqsadida   fеrmеr
xo`jaliklarini minеral o`g`itlar va yonilg`i – moylash matеriallari bilan ta’minlash
bo`yicha bo`linmalar mulk solig`i va er solig`i to`lashdan, suvdan foydalanuvchilar
uyushmalari   hizmatlari   qo`shilgan   qiymat     solig`i,   foyda   va   mulk   solig`i
hisoblanishi va to`lanishidan 2 yildan muddatga ozod qilindi.  6
Fеrmеr   xo`jaliklari   sifatida   qayta   tashkil   еtilayotgan   qishloq   xo`jaligi
korxonalari xududida tuzilayotgan muqobil mashina – traktor parklari soliq solish
shartlari   va   qishloq   xo`jaligi   tovar   ishlab   chiqaruvchilarga   ko`rsatilayotgan
xizmatlar   (еr   haydash,   еkish,   ishlov   bеrish,   hosilni   yig`ishtirish   va   boshqalar)
uchun   hisob–kitoblar   bo`yicha   “O`zagromashsеrvis”   uyushmasi   viloyat
birlashmalarining   mashina   –   traktor   parklariga   tеnglashtirildi.   Shuningdеk,
fеrmеrlar   va   boshqa   qishloq   xo`jaligi   korxonalariga   lizing   xizmati   ko`rsatuvchi
korxonalarga ham bir qator imtiyozlar bеrilgan xususan, Vazirlar Mahkamasining
2002 yil 2 noyabrdagi “Qishloqni lizing shartlarida qishloq xo`jalik tеxnikasi bilan
ta’minlash   chora-tadbirlari   to`g`risida”gi   424-sonli   qarori   bilan
“O`zqishloqxo`jalikmash-xolding” kompaniyasi korxonalari tomonidan zamonaviy
qishloq xo`jalik tеxnikasini fеrmеrlarga va boshqa qishloq xo`jaligi korxonalariga
kamida   7   yillik   muddat   bilan   lizingga   bеrish   va   kompaniyasi   daromadi   (marjasi)
ning   imtiyozli   stavkasi   Markaziy   bank   qayta   moliyalashtirish   stavkasining   50
foizidan   yuqori   bo`lmasligi   bеlgilab   qo`yildi.   Bunda   traktorlar   va   o`rim-yig`im
tеxnikasi   qiymatining   15   foizi   avans   sifatida   fеrmеr   xo`jaliklari   tomonidan   o`z
mablag`lari   hisobiga   va   qolgan   85   foizi   “Qishloq   xo`jaligini   tеxnika   bilan
ta’minlashni   davlat   tomonidan   qo`llab   –   quvvatlash   jamg`armasi”   qarz   asosida
bеradigan   mablag`lar   hisobiga   mablag`   bilan   moliyaviy   ta’minlanadi.   Kichik   va
o`rta   biznеsni   zamonaviy   tеxnologiya,   uskunalar   bilan   jihozlashda,   shuningdеk,
mamlakatimizning   ishlab   chiqaruvchilari   tomonidan   tayorlab   chiqarilgan   asbob-
uskuna   va   tеxnikalarini   sotishda   lizing   faoliyati   rolini   oshirish   maqsadida
O`zbеkiston Rеspublikasi prеzidеntining 2002 yil 28 avgustdagi “Lizing faoliyatini
6
  www.ziyonet.uz
23 rivojlantirishni yanada rag`batlantirish chora-tadbirlari to`g`risida”gi farmoni bilan
2002   yilning   1   sеntyabiridan     boshlab   lizing   to`lovlari   qo`shilgan   qiymat
solig`idan,   lizingga   bеrish   uchun     O`zbеkiston   Rеspublikasi   hududiga     olib
kеladigan   tеxnologiya   uskunalari   vakil   bankning   tеgishli   tasdig`i   mavjud   bo`lgan
tag`dirda   bojxona   to`lovidan   va   qo`shilgan   qiymat   solig`idan   ozod   qilindi.   Shu
bilan birga, lizing oladigan xo`jalik yurituvchi sub’ektlar lizingga bеrilgan mulkka
soliq to`lashdan lizing shartnomasi  amal  qiladigan muddatgacha ozod qilinadigan
va lizing bеruvchini soliqqa tortishda u lizingga bеrish uchun mulk xarid qilishga
olgan krеditlar foizi hamda bеlgilangan boshqa to`lovlarning summasi uning jami
daromadidan   chеgirib   tashlanadigan   bo`ldi.   Buning   ijobiy   tomoni   shundaki,
еndilikda fеrmеrlar bir tomondan, zamonaviy qishloq xo`jaligi tеxnikalarini ancha
engil   shartlarda   va   arzon   to`lovlar   еvaziga   lizingga   olish   imkoniyatiga   еga
bo`lsalar, ikkinchi tomondan, lizing bеradigan korxonalar ham lizing xizmati sifati
va samaradorligini muayyan darajada oshirishga muvaffaq bo`ladilar.   
    
24 4- Qishloq xo`jaligini davlat tomonidan tartibga solish va qo`llab –
quvvatlashning mohiyati va zaruriyati
Bozor   iqtisodiyoti   munosabatlari   yaxshi   rivojlangan   ilg`or   xorijiy   davlatlar
tajribasi   shuni   ko`rsatadiki,   qishloq   xo`jaligi   tarmog`i   davlat   tomonidan   tegishli
qonun-qoidalar asosida tartibga solib turilishi va qo`llab-quvvatlanishi lozim. 
Umuman   olganda,   qishloq   xo`jaligini   markazlashgan   rejalar   asosida   davlat
tomonidan   ma`muriy   usullar   orqali   boshqarish   tamoyillaridan   voz   kechib,   bu
sohaga   erkin   bozor   munosabatlari   kirib   kelayotgan   bir   paytda   davlatning   agrar
ishlab chiqarish munosabatlariga aralashuvi hayotiy zaruratga aylanadi. 
Erkin   bozor   tarafdorlari   agrar   sohaga   xos   bo`lgan   bir   qator   xususiyatlarga
(qishloq   xo`jalik   mahsulotlari   bozorida   sof   raqobat   imkoniyatlarining   mavjudligi,
agrar   ishlab   chiqarishga   xos   bo`lgan   tabiiy  –   biotexnologik  omillar   dehqonlardan
mustaqil qarorlar qabul qilishni talab etishi va boshq.) tayanib, bu tarmoqda erkin
bozor   munosabatlari   amal   qilishi   uchun   qulay   shart   –   sharoitlar   mavjud,   degan
g`oyani ilgari suradilar. Ularning fikricha, bozorning o`z – o`zini tartibga sola olish
xususiyati, agrar iqtisodiyotga davlat aralashuvini talab etmaydi va bunga zaruriyat
ham yo`q. Mustaqil  xo`jalik yuritish va tadbirkorlik erkinligi esa bozor sharoitida
fermerlarning yuksak sur`atlar bilan rivojlanishiga olib kelishi kerak.
Ammo, respublikamiz bozor munosabatlariga o`ta boshlaganidan beri o`tgan
davr   saboqlari   hamda   ilg`or   xorijiy   mamlakatlarning   tajribalari   qishloq
xo`jaliklarini   davlatning   faol   aralashuvisiz   rivojlantirib   bo`lmasligini
ko`rsatmoqda.   Chunki,   bozor   sharoitida   agrar   soha   davlat   tamonidan   qo`llab   –
quvvatlanmasdan turib, soholararo raqobatga bardosh berolmaydi.
Qishloq xo`jaligini davlat tamonidan tartibga solish va qo`llab – quvvatlash
zaruratini   dastavval   qishloq   xo`jaligining   o`ziga   xos   xususiyatlari   bilan   bog`liq
holda qaramoq maqsadga muvofiqdir.
Qishloq xo`jaligi murakkab biotexnik texnalogik hamda ijtimoiy – iqtisodiy
tizim   sifatida   tavsiflanadi.   Unda   tashkiliy,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   xarakterdagi
omillar bilan birgalikda yer, suv, o`simlik va chorva mollari organizm, yorug`lik,
issiqlik, havo,  tabiiy iqlim  va jug`rofiy joylashuv kabi  tabiiy omillar  ham  muhim
25 ahamiyat   kasb   etadi.   Ishlab   chiqarish   jarayonida   turli   tavsifdagi   ushbu   omillar
uyg`unlashib   ketadi.   Ishlab   chiqarish   –   xo`jalik   faoliyatiga   ta`sir   ko`rsatuvchi
omillarning   serqirraligi   va   murakkab   tizimdan   iboratligi   qishloq   xo`jaligi
karxonalariningsamarali   faoliyat   ko`rsatish   imkoniyatlarini   cheklaydi.   Xususan,
ishlab chiqarish tabiiy omillarning bir qismini (ob – havo, tabiiy – iqlim sharoiti va
h.k.)   boshqarish   dehqonlarning   imkoniyatlar   doirasidan   tashqari   bo`lib,   ularni
oldindan   rejalashtirib   yoki   oldini   olib   bo`lmaydi.   Ammo,   bu   omillarning   qulay
yoki   noqulay   sharoitlarda   kelishi   xo`jalikning   yakuniy   moliyaviy   natijalariga
kuchli ta`sir ko`rsatadi. 7
Qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarishining   tabiiy   iqlim   sharoitiga   (jonli
organizimlar, jug`rofiy muhit, ob – havo va boo`q.) bog`liqligi dehqonlar faoliyati
rag`batlantirish   va   sug`irtalash   kabi   bir   qator   himoya   vositalarni   yaratishni   talab
qiladi.
Dehqon manfaati tomonidan yondashsak, yil davomida mahsulot yetishtirish
uchun sarflangan xarajatlar tabiiy ofat va qurg`oqchilik tufayli bekorga sovurilishi
mumkin.   Bunday   paytlarda   uning   ko`rgan   zararini   qisman   bo`lsada   qoplamaslik
kelgusi   yil   hosiliga   ham   taxdid   soladi.   Ob   –   havoning   noqulay   kelishi   nafaqat
qishloq   xo`jaligi   tarmog`ida,   balki   butin   mamlakat   miqyosida   ham   qiyinchiliklar
tug`dirishi  mumkin.  Oziq  –  ovqat  tanqisligi  vujudga  kelmasligi   uchun  davlatning
mahsuz   zaxiralari   bo`lishi   maqsadga   muofiq.   Hosil   mo`l   bo`lgan   yillarda   davlat
oziq   –   ovqat   mahsulotlarining   talabdan   oshiq   qismini   dehqonlardan   xarid   qilib,
maxsuz omborlarda saqlashi  va noqulay kelib, tanqislik vujudga kelgan yillari bu
zahiralardan  talabni   qondirish  maqsadida  foydalanishi  mumkin. Bu  tadbir  hozirgi
vaqtda   dunyoning   bir   qator   ilg`or   davlatlarida   qo`llab   kelinadi   va   o`zining   ijobiy
samarasini bermoqda.
Qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarishining   tabiiy   –   iqlimiy   sharoitlarga
bog`liqligi bu tarmoqda baholar va daromadlarning barqarorligiga ham salbiy ta`sir
ko`rsatadi.   Masalan,   qulay   ob   –   havo   sharoitida   bozorga   talabdan   ortiqcha
7
  “Tadbirkorlik   subyektlari  tomonidan  taqdim   etiladigan   hisobot  tizimini   takomillashtirish va  uni   noqonuniy  talab
etganlik   uchun   javobgarlikni   kuchaytish   to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Xalq
so`zi” gazetasi, 15 iyun 2021 yil.
26 mahsulotning   kirishi   bahoning   keskin   pasayishiga   olib   kelishi   mumkin.   Bunday
holatni   ko`proq   g`alla,   sabzavot,   poliz,   meva   va   uzum   mahsulotlari   bozorida
kuzatish   mumkin.   Ba`zan   baholarning   bunday   pasayishi   mahsulot   tannarxini
qoplashga ham imkon bermasligi oqibatida dehqonlar katta zarar ko`radi. Tabiiyki,
bunday   sharoitlarda   agrar   sohada   erkin   bozor   munosabadlari   amal   qilayotgan
bo`lsa, ular  xonavayron bo`lishi  turgan gap. Yoki  ikkinchi bir yili ob – havoning
noqulay   kelishi   (qurg`oqchilik,   sel,   jala   va   hokazo)   hosilning   keskin   kamayib
ketishiga  va natijada narxlarning haddan tashqari qimmatlashishiga sabab bo`lishi
mumkin. Bunday hollarda dehqonlar hosilning kamayib ketishidan zarar ko`rsalar,
iste`molchilar   narxlarning   balandligidan   aziyat   chekadilar.   Ko`rinib   turibdiki,   har
ikkala   holda   ham   dehqon   ko`proq   zrar   ko`radi   va   bu   holat   qishloq   xo`jaligini
davlat   tamonidan   tartibga   solish   va   qo`llab   –quvvatlash   zaruriyatini   yuzaga
keltiruvchi omillardan biri sifatida yuzaga chiqadi.
Ma`lumki,   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   biologik   jarayonlar   bilan
bog`liqligi   tufayli   tez   buziluvchan   bo`ladi.   Ularni   uzoq   muddat   saqlash   yoki   olis
masofalarga   teshish   imkoniyatlari   ancha   chegaralangan.   Qishloq   xo`jaligi
korxonalaridan farqli ravishda sanoat, savdo yoki xizmat ko`rsatish karxonalari o`z
mahsulotlariga     baho   belgilashda   ancha   qulay   mavqega   ega.   Chunki,   iste`molchi
so`rayotgan narx qoniqtirmasa, ularni toki bozorda qulay vaziyat vujudga kelgunga
qadar   tovarlarini   sotmay   saqlab   turishlari   mumkin.   Qishloq   xo`jaligi   karxonalari
esa   sabzavot,   meva   yoki   sut   kabi   tez   buziluvchan   mahsulotlarni   bozorda   qulay
vaziyat   kelishini   kutib,   uzoq   vaqt   ushlab   turaolmaydilar.   Bu   xil   mahsulotlar
ma`lum   muddat   o`tgandan   so`ng   o`zining   iste`mol   qiymatini   yo`qatishi
mumkinligi   sababli   fermerlar   bozorda   tashkil   topgan   narxlar   darajasi   bilan
qanoatlanishga majbur bo`ladilar.
Ikkinchi   tamondan,   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   yetishtiruvchi   karxonalar
respublikamizda   ko`pchilini   tashkil   etadi   va   erkin   bozor   hukm   surib   turgan
sharoitda   ular   hech   qachon   o`zaro   kelishib,   mahsulotlariga   yuqori   narx   belgilay
olmaydilar,   ya`ni   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   bozorida   nisbatan   ideal   raqobad
hukm suradi. Odatda, qishloq xo`jaligi mahsulotlariga bo`lgan talabning o`zgarishi
27 unchalik   katta   bo`lmaydi.   Boshqacha   qilib   aytganda,   unga   bo`lgan   talab
elastiklikka ega emas (yoki juda past elastiklikka ega).
Aksincha, qishloq xo`jaligiga moddiy – texnika resurslari yetkazib beruvchi
hamda   ularga   turli   xizmatlar   ko`rsatuvchi   karxonalar   hududlar   miqyosida
kamchilikni   tashkil   etib,   ba`zan   monopol   mavqega   ega   ekanligi   bilan
xarakterlanadi.   Qishloq   xo`jaligi   korxonalari   xarid   qiladigan   sanoat   mahsulotlari
(texnika,   mineral   o`g`it,   yoqilhi   va   h   .   k.)   narxi   ko`p   hollarda   tez   sur`atlar   bilan
o`sadi.   Natijada   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   baholari   bilan   bu   tarmoq   uchun
zarur bo`lgan sanoat tovarlari yoki xizmatlar baholari o`rtasida yirik nomunosiblik
(baholar   dispariteti)   vujudga   keladi.   Bu   esa,   o`z   navbatida,   qishloq   xo`jaliklari
mahsulotlari   ishlab   chiqaruvchi   karxonalar   faoliyatining   iqtisodiy   samarasini
pasaytiradi   yoki   umuman,   zararli   qilib   qo`yadi.   Bunday   holat   hech   bir   mamlakat
manfaatiga mos tushmaydi. Bunday vaziyatda davlat qishloq xo`jaligi tovar ishlab
chiqaruvchilari   uchun   noqulay   bo`lgan   texnika   ta`minoti   hamda   xizmat
ko`rsatuvchi   karxonalarning   monopol   mavqeini   cheklash   choralarini   ko`rishga
majbur bo`ladi.
Qishloq   xo`jaligini   davlat   tamonidan   qo`llab   –   quvvatlash   zaruriyati   bu
tarmoqda kapital aylanishining xususiyatlaridan ham kelib chiqadi.
Ma`lumki, sanoat, savdo, moliya bozorlari kabi bir qator tarmoqlarda kapital
aylanishi   qishloq   xo`jaligidagiga   nisbatan   bir   necha   marta   yuqoridir.   Kapital
qancha   tez   aylansa,   shunchalik   ko`p   foyda   keltirishi   tufayli   qishloq   xo`jaligida
kapitalning   sekin   aylanishi   bu   tarmoqqa   investitsiya   imkoniyatlarini   keskin
chegaralaydi.
Ammo, yerlarning meliorativ holatini yaxshilash, yangi yerlarni o`zlashtirish
va sug`orish tarmoqlarini barpo etish, ishlab chiqarishni texnik qurollantirish, fan –
texnika yutuqlari va ilg`or texnalogiyalarni joriy etish, ekologik vaziyatni barqaror
ushlab   turish   kabi   muhim   tadbirlarni   amalga   oshirish   uchun   yirik   kapital
mablag`lar   talab   etiladiki,   bu   tadbirlarni   yolg`iz   qishloq   xo`jaligi   korxonalarning
mablag`lari   hisobdan   amalga   oshirib   bo`lmaydi.   Buning   uchun   davlat   budjeti
hisobidan   maxsus   mablag`lar   ajratilishi   maqsadga   muvofiq.   Va   nihoyat,   fermer
28 xo`jaliklarining ijtimoiy rivojlanishi, ya`ni ular uchun yo`llar barpo etish, gaz, suv,
elektr   ta`minoti,   ijtimoiy   –   madaniy   obyektlar   qurish   kabi   umumdavlat
ahamiyatiga   ega   bo`lgan   muammolar   mavjudki,   bu   muammolarni   davlat
homiyligisiz yechib bo`lmaydi.
Milliy agrar iqtisodiyotining xususiyatlaridan kelib chiqqan holda davlatning
qishloq   xo`jaligini   tartibga   solish   va   qo`llab   -     quvatlashdagi   asosiy   vazifalari
sifatida quydagilarni belgilash mumkin:
1. Huquqiy   tartibga   solish   vazifasi   –   davlat   agrar   iqtisodiyot   barqoror
rivojlanishini   va   har   bir   xo`jalik   yurituvchi   subyekt   teng   sharoitlarda   faoliyat
yuritishini ta`minlashga imkon beruvchi me`yorlar hamda qonunlarni qabul qilish
orqali,   ijtimoiy   –   iqtisodiy   jarayonlarninghuquqiy   asoslarini   yaratishni   nazarda
tutadi.
2. Barqarorlashtirish   vazifasi   –   agrar   iqtisodiyotda   innqirozli   holatlarni
bartarab   etish,   qishloq   xo`jaligi   ishlab   chiqarishning   pasayishiga   yo`l   qo`ymaslik
va agrosanoat majmui tarkibiningmutanosibligini ta`minlash bilan bog`liq.
3. Tartibga   solish   vazifasi   –   xo`jalik   yurituvchi   subyektlarning   samarali
faoliyat   yuritishlarini   ta`minlash   maqsadida   bozor   tuzilmalari   bilan   davlat
boshqaruvining o`zaro manfaatliligi hamda uyg`unligini shakllantirishdan iborat.
4. Rag`batlantirish   vazifasi   –   milliy   iqtisodiyot   doirasida   qishloq
xo`jaligida   fan   –   texnika   taraqqiyotini,   xususiy   tadbirkorlikni,   adolatli   raqobat
kurashini   yoki   boshqa   ustivor   yo`nalishlarni   rag`bandlantirish   va   qo`llab   –
quvvatlash choralarini ifodalaydi. 
5. Taqsimlash   vazifasi   –   ijtimoiy   adolat   va   himoyalash   vositasi   sifatida
daromatlarni   qayta   taqsimlash,   shuningdek,   ichki   mahsulot   tarkibini   o`zgartirish
maqsadida resurslar taqsimotiga tuzatishlar kiritish bilan bog`liq.
Xulosa
29 Ishlab   chiqarishning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlash   mamlakat   iqtisodiy
siyosatning   ustivor   yo’nalishidir.   Bozor   iqtisodiyoti   ishlab   chiqarishning   davlat
tamonidan tartibga olinib turilishini talab qiladi. Bozor sharoitida ishlab chiqarish
davlat tomonidan iqtisodiy dastaklar yordamida tartibga solinib turiladi.
Qishloq xo`jaligi o`z xususiyatlariga ko`ra davlat tomonidan tartibga solinib
turishga   ayniqsa   muhtoj.   Gap   shundaki,   qishloq   xo`jaligi   mahsulotlari   ishlab
chiqarish   bilan   juda   ko`plab   korxonalar   shug`ullanadi.   Natijada   ma’lum   ma’noda
idеal raqobat muhiti vujudga kеladi. Qishloq xo`jaligi ishlab chiqarishining tabiiy
muhitga bog`liqligi ham davlat tamonidan aralashuvni talab qiladi. Aks holda juda
ko`plab korxonalar ishlab chiqarish natijalariga ko`ra, zarar ko`rishi mumkin.
Qishloq xo`jaligiga davlat juda ko`p dastaklar orqali ta’sir ko`rsatadi. Davlat
tomonidan ishlab chiqarishni tartibga solish jarayoni yildan-yilga takomillashtirilib
borilmoqda.   Davlatning   agrar   siyosati   qishloq   xo’jaligi   va   hududlarini   barqaror
rivojlantirishga   qaratilgan   davlat   ijtimoiy-iqtisodiy   siyosatining   tarkibiy   qismi
bo’lib   hisoblanadi.   Qishloq   hududlarining   barqaror   rivojlanishi   deganda   ularning
barqaror   ijtimoiyiqtisodiy   rivojlanishi,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   ishlab
chiqarishning   o’sishi,   qishloq   xo’jaligi   samaradorligining   oshishi,   qishloq   aholisi
to’liq   bandligiga   erishish   va   turmush   darajasining   oshishi,   yerlardan   oqilona
foydalanish tushuniladi. Agrar siyosat o’zida qishloq aholisining moddiy, ijtimoiy,
huquqiy va iqtisodiy shartsharoitlarini  shakllantiradigan davlat  faoliyatini  qamrab
oladi.   Agrar   bozor,   investisiya,   kredit,   moliya,   ilmiy   texnikaviy   va   texnologik
faoliyat,   soliqlar   va   soliqqa   tortish,   ijtimoiy   muhit,   maqsadli   va   tarkibiy   qayta
shakllanish   agrar   siyosatning   asosiy   sohalaridir.   Agrar   siyosatning   umumiy
maqsadi   muayyan   siyosiy,   iqtisodiy,   ijtimoiy,   hududiy,   tarmoq,   ekologik
maqsadlar   bilan   tavsiflanadi.   Davlat   rivojlanishi   bosqichlari   va   tabiiy-tarixiy
sharoitlarga bog’liq ravishda aniq maqsadlar o’zaro nisbati o’zgaradi. Davlat agrar
siyosatining   asosiy   maqsadlari   quyidagilar:   •   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   va
tovar ishlab chiqaruvchilar raqobatbardoshligini oshirish, oziq- ovqat mahsulotlari
sifatini   ta’minlash;   •   qishloq   hududlari   barqaror   rivojlanishini,   qishloq   aholisi
30 bandligini ta’minlash, ularning turmush darajasini, shuningdek qishloq xo’jaligida
band bo’lganlarning ish haqini oshirish;
Mamlakat   agrar   siyosatini   samarali   amalga   oshirish   uchun   bir   qator
qiyinchiliklar   ham   mavjudki,   ularni   e’tiborga   olmasdan   rivojlanish   strategiyasini
tanlash mumkin emas.  Shuning uchun ham agrar siyosatni to’g’ri tanlash iqtisodiy
islohotlarning   samarali   borish   garovidir.   Davlat   tomonidan   agrar   siyosat   orqali
tartibga solishning asosiy  vazifalari  quyidagilar hisoblanadi:  • agrosanoat  majmui
mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   barqarorlashtirish   va   rivojlantirish;   •   O’zbekiston
oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlash;   •   aholini   oziq-ovqat   mahsulotlari   bilan
ta’minlashni   yaxshilash;   •   qishloq   xo’jaligi   va   boshqa   tarmoqlar   o’rtasidagi
iqtisodiy   munosabatlarni   qo’llab-quvvatlash   va   takomillashtirish;   •   agrar   soha   va
sanoat   sohalari   ishlab   chiqaruvchilari   daromadlari   darajasini   birbiriga
yaqinlashtirish;   •   mahalliy   tovar   ishlab   chiqaruvchilarni   himoya   qilish.   •   Davlat
tomonidan   agrar   siyosati   orqali   tartibga   solish   quyidagi   yo’nalishlarda   amalga
oshiriladi:   •   oziq-ovqat,   xom-ashyo   va   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   bozorlarini
shakllantirish va rivojlantirish; • moliya, kredit, sug’urta, imtiyozli soliqqa tortish;
•   tashqi   iqtisodiy   faoliyatda   mahalliy   ishlab   ishlab   chiqaruvchilar   manfaatlarini
himoyalash; 
31 Foydalanilgan adabiyotlar:
1. O`zbekiston   Respublikasining   «Fermer   xo`jaligi   to`g`risida»gi   qonuni.   -   T.:
«Adolat», 2018 y. - 19b.
2. O`zbekiston   Respublikasining   «Dehqon   xo`jaligi   to`g`risida»gi   qonuni.   -   T.:
«Adolat», 2018 y. - 16b.
3. O`zbekiston   Respublikasining   «Davlat   Yer   fondining   kadastri   to`g`risida»gi
qonuni. - T.: «Adolat», 2021 y. - 13b.
4. O`zbekiston   qishloq   xo`jaligida   islohotlarni   chuqurlashtirishga   oid   qonun,
hukumat   qarorlari   va   me`yoriy   hujjatlar   to`plami.   _   T.:   «O`zbekistonqituvchi»,
2016 y . - 231 b.
5. “Bozor   islohotlarini   chuqurlashtirish   va   iqtisodiyotni   yanada   ekinlashtirish
sohasidagi  ustivor   yo`nalishlar  amalga  oshirilishini   jadallashtirish  chora-tadbirlari
to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Xalq   so`zi”
gazetasi, 15 iyun 20 17  yil.
6. “Tadbirkorik   subyektlarini   huquqiy   himoya   qilish   tiziini   yanada
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi
Prezidentining Farmoni.  “Xalq so`zi” gazetasi, 16 iyun 20 1 5 yil.
7. “Tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   taqdim   etiladigan   hisobot   tizimini
takomillashtirish   va   uni   noqonuniy   talab   etganlik   uchun   javobgarlikni   kuchaytish
to`g`risida”gi   O`zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Farmoni.   “Xalq   so`zi”
gazetasi, 15 iyun 20 21  yil.
Intеrnеt say t lari:
1. www.ziyonet.uz
2. P е tran е va   G.A.,   Е konomika   i   upravl е ni е   v   s е lskom   xozyaystv е ,   Akad е miya,
2003,  http://rbip.bookchamb е r.ru/d е scription7897.htm
3. N.A. Popov « Osnovi rinochnoy agro е konomiki i s е lskogo pr е dprinimat е lstva»,
– M: Tand е m / Е KMOS, 2002,  http://family.taukita.ru/it е m22219310.html
4. N.A.Popov.   Е konomika   otrasl е y   ApK.   Kurs   l е ktsiy,   2002,
http://shopp е r.h1.ru/books.shtml?topic=935&pag е =1
32

Agrar sohani davlat tomonidan qo’llab - quvvatlash siyosati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Milliy bank hisobot
  • Xo’jalik yurituvchi sub’ektlarning ilmiy loyihalarini tashkil etish va joriy etish yo’llari
  • Xalqaro iqtisodiy integratsiyalashuv jarayonlarimning shakllari va bosqichlari
  • Chet ellik investorlar huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qiluvchi huquqiy me`yoriy asoslar
  • Industrial tarmoqlarida kadrlarni tanlash, joy-joyiga qo’yish, tayyorlash va qayta tayyorlash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский