Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 298.9KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 24 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Iqtisodiyot

Sotuvchi

Kamron Zaripov

Ro'yxatga olish sanasi 30 Noyabr 2023

241 Sotish

Aholi daromadlarining mazmuni, turlari va shakllanish manbalari

Sotib olish
Aholi daromadlarining mazmuni,
turlari va shakllanish manbalari.
Reja:
Kirish
I.Bob. Aholi daromadlari mazmuni.
1.1.Fuqarolarning daromadlari, ularning turlari va shakllanish manbalari.
1.2.Daromadlarni farqlash muammosi
1.3.Aholining turmush darakasi ko’rsatkichlari
II.Bob. Aholi daromadlari shakllanish manbalari.
2.1.Aholi daromadlarining shakllanishi va uning tarkibi
2.2.Aholi iste’moli. Iste’mol manbalari va uning tarkibi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Shavkat   Mirziyoyev   2023-yilni   “Insonga   e’tibor   va   sifatli   ta’lim”   yili   deb
e’lon qildi. Yil nomi prezidentning bugun, 20-dekabr kuni Oliy Majlisga yo‘llagan
murojaatnomasida ma’lum qilindi.
“–   Nima   uchun   yilga   bunday   nom   berayapmiz?   Biz   O‘zbekistonda   olib
borilayotgan   davlat   siyosatining   markazida   inson   va   uning   manfaatlarini
ta’minlashni   ustuvor   vazifa   etib   belgiladik.   Aslida   ham,   bizning   eng   bebaho
boyligimiz,   bu   –   bunyodkor   xalqimiz,   duogo‘y   ota-onalarimiz,   navqiron
avlodimiz emasmi? Shu yurtda yashayotgan har bir insonning tinch va baxtli
hayot   kechirishi,   uning   sog‘lig‘i   joyida   bo‘lishi,   yaxshi   ta’lim   olishi,   oilasini
tebratishi   uchun   qanday   sharoit   kerak   bo‘lsa,   hammasini   yaratib   berishga
harakat   qilayapmiz   va   bu   yo‘ldan   aslo   to‘xtamaymiz” ,   –   dedi   prezident
Shavkat Mirziyoyev.
Eslatib   o‘tamiz,   har   yilgi   prezidentning   Oliy   Majlisga   Murojaatnomasi   –
mamlakat   hayotida   muhim   voqeadir.   Murojaatnomada   yilning   asosiy
ko‘rsatkichlari,   erishilgan   yutuqlar   hamda   oldinga   qo‘yilgan   maqsad   va   vazifalar
belgilab   olinadi.   Shuningdek,   kelayotgan   yangi   yilning   nomi   ham   e’lon   qilinadi.
Bu yilning oxirida ham shu an‘anaga sodiq qolindi.
O‘zbekistonda   har   bir   yilni   hayotning   ma lum   bir   sohasiga   bag‘ishlashʼ
an’anasi 1997-yildan buyon amalga oshirilib kelinmoqda.
      Turmush darajasi ijtimoiy kategoriyalarning muhimlaridan biri bo‘lib, uni
tor   va   keng   ma’noda   tushunish   mumkin.   Tor   ma’nodagi   turmush   darajasi   –   bu
aholining   moddiy   boyliklar   va   х izmatlarni   iste’mol   qilishdagi   erishilgan   darajasi.
Keng   ma’noda   esa   jamiyatning   yashashi   uchun   yaratilgan   ijtimoiy-iqtisodiy
sharoitlar majmuasini o‘z ichiga oladi. 
Aholi   turmush   darajasi   kategoriyasi   iqtisodiy   adabiyotlarda   har   х il   talqin
qilinadi   va   uni   aks   ettiruvchi   ko‘rsatkichlar   tizimi   ham   turli   х il   ko‘rinishga   ega
3 bo‘lib,   ularni   uch   guruhga   ajratish   mumkin:   daromadlar,   iste’mol   va   yashash
sharoitlari. Shu ko‘rsatkichlarning barchasi butun aholi miqyosida va aholining jon
boshiga nisbatan hisoblanadi. 
Aholining pul daromadlari hajmi, tarkibi, ulardan foydalanish yo‘nalishlari va
aholining   ayrim   guruhlari   orasida   taqsimlanishi   х aqidagi   va   boshqa   ma’lumotlar
asosida aholi turmush darajasini  asosiy ijtimoiyiqtisodiy indikatorlari tuziladi.  
Ijtimoiy-iqtisodiy   indikatorlar   o‘rtacha   va   median   ko‘rsatkichlarda   o‘zgarish
darajasi,   uchrashish   tezligi,   to‘plash,   diferentsiyalash   va   sotib   olish   qobiliyati
kabilarda   ifodalanadi.   Ijtimoiy-iqtisodiy   indikatorlarni   hisoblash   makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarni   tuzishga   qo‘yilgan   talablarga   asosan,   lekin   ijtimoiy
ko‘rsatkichlarning   o‘ziga   х os   х ususiyatlarini   e’tiborga   olgan   holda   amalga
oshiriladi. 
4 I.Bob. Aholi daromadlari mazmuni.
1.1.Fuqarolarning daromadlari, ularning turlari va shakllanish manbalari
Daromad deganda ma'lum bir davrda shaxs, oila, ijtimoiy guruh, butun aholi
egalik qilgan pul va moddiy ne'matlarning yig'indisi tushuniladi.
Quyidagi daromad turlarini ajratib ko'rsatish kerak:
-   nominal   daromad,   bu   soliq   solish   va   narxlar   dinamikasi   ta'sirida
o'zgarishini hisobga olmagan holda pul tushumlarining butun miqdori;
-   ixtiyoriy   daromad,   ya'ni   shaxsiy   iste'mol   va   shaxsiy   jamg'armalar   uchun
ishlatilishi   mumkin   bo'lgan   daromad   (soliqlar   va   boshqa   majburiy   to'lovlar
miqdori bo'yicha nominal daromaddan kam);
-   real   daromad   -   chakana   narxlar   va  tariflarning   o'zgarishini   hisobga   olgan
holda   aholi   o'z   ixtiyorida   bo'ladigan   daromadlar   evaziga   ega   bo'lishi   mumkin
bo'lgan moddiy va nomoddiy ne'matlar majmui.
Shakllanish   manbalariga   ko'ra   aholi   daromadlari   pul   va   natura   shaklida
bo'lishi mumkin.
Daromad ko'rsatkichlari:
-   modal   daromad   (statistikadagi   rejim   ko'pincha   birliklar   to'plamida   yoki
variatsiya qatorida topiladigan xususiyatning qiymati);
- median  (agar  daromad darajasi  bo'yicha  butun aholi  bir  xil  vertikal  o'qda
joylashgan bo'lsa, u holda mediana daromad bo'ladi, undan yuqori va pastda bir
xil sonli odamlar bor).
Davlat   darajasida   uy   xo'jaliklarining   daromadlari   va   ularning   manbalari
tarkibi   to'g'risidagi   ma'lumotlar   turli   xil   daromad   tarkibiy   qismlarining   aholi
daromadlarining umumiy tengsizligining ko'lamiga ta'sirini tahlil qilish imkonini
beradi.   Bu,   o‘z   navbatida,   kambag‘allik   va   daromadlar   tengsizligini
5 kamaytirishga   qaratilgan   ijtimoiy   dasturlarni,   ularning   samaradorligini,
shuningdek,   mintaqadagi   iste’mol   bozorining   holati   va   aholining   kam
ta’minlangan   qatlamlarining   davlat   siyosatiga   bog‘liqlik   darajasini
muvofiqlashtirish   imkonini   beradi.                   Aholi   daromadlari,   ularning   tarkibi,
olinish   manbalari   va   tabaqalanish   darajasi   jamiyat   iqtisodiy   va   ijtimoiy
farovonligining   eng   muhim   ko’rsatkichidir.   Madomiki,   daromadlar   insonning
shaxsiy ehtiyojlarini qondirishning asosiy manbai bo’lib xizmat qilar ekan, aynan
daromad   kengroq   tushuncha   bo’lib,   aholi   turmush   darajasining   markaziy
bo’g’ini,   yadrosidir.   Daromad   deganda   nimani   tushunish,   ularning   turlari   va
asosiy olinish manbalari qandayligini bilish muhimdir.     "Daromad" tushunchasi
juda   murakkab   iqtisodiy   kategoriyani   ko’rsatadi.   Bu   o’rinda   gap   aholining
shaxsiy   daromadlari   haqida   ketadi,   aholi   shaxsiy   daromadlarining   quyidagi
ta`riflarini keltirish mumkin:
                  Shaxsiy   daromadlar   -   bu   inson   tomonidan   pul   va   tabiiy   shaklda
olinadigan,   ular   tomonidan   turmushning   muayyan   darajasini   ta`minlash   uchun
foydalaniladigan mablag’lar majmuidir.        Agar "Shaxsiy daromadlar" ta`rifida
biz   ularning   shakllanish   manbalarini   ta`kidlasak,   unda   u   quyidagi   tarzda
namoyon   bo’ladi.   Shaxsiy   daromadlar   -fuqarolarning   mehnat   faoliyatida
ishtiroki, ishlab chiqarish va boshqa boyliklarning istalgan turiga egalik qilish va
undan   foydalanish,   shuningdek,   ushbu   davlatning   qonuniy   hujjatlariga   muvofiq
ijtimoiy transfertlar to’lovi qo’yilgan ijtimoiy guruhlarga tegishlilik bilan bog’lik
barcha   pul   va   tabiiy   tushumlar   yig’indisidir.           Iqtisodchilar   shaxsiy   daromad
manbalarini   turlicha   talqin   qiladi,   biroq   umumiy   xulosa   shuki,   har   bir   ishlab
chiqarish omili shaxsiy daromadlarningmuayyan turi bilan bog’liq.
Omillar   nazariyasiga   muvofiq   asosiy   ishlab   chiqarish   omillari
quyidagilardir:
tabiiy boyliklar (yer va tabiiy boyliklar); investitsiya boyliklari;
6 mehnat;
Har   bir   sanab   o’tilgan   omillarga   daromad   -   renta,   foyda,   ish   haqi,
tadbirkorlik daromadining boshlang’ich shaklini oladi.     Shu bilan birga, har bir
omilga daromad,  nazariyaga muvofiq, korxona  tomonidan  mahsulot   sotilgandan
keyin   olingan   daromadga   bu   omilning   qo’shgan   oxirgi   hissasiga   tengdir.   Faqat
oxirgi ishlab chiqarish nazariyasidan kelib chiqqan holda, amalda daromadlarning
bunday   taqsimlanishi   haqiqatan   bo’lishi   mumkin   emas,   chunki   bozordagi
takomillashmagan   raqobat   tufayli   olinadigan   daromad   miqdori   ishga   solingan
omilning mahsulot chiqarishga qo’shgan ulushini ko’pincha  aks ettirmaydi.
Har qanday taraqqiy topgan jamiyatda daromadlarni shakllantiruvchi ishlab
chiqarish   omillari   egalarining   soni   jamiyat   a`zolari   sonidan   kamroq   bo’ladi.
Jami   daromadlar   shaxsiy   iste`molga   shaxsiy   yordamchi   xo’jalikdan   natural
tushumlar   qiymatini   va   aholiga   ijtimoiy   fondlar   hisobiga   bepul   va   imtiyozli
xizmatlar   qiymatini   hisobga   olgan   holda   kirimning   barcha   manbalari   bo’yicha
pul   daromadlarining   umumiy   yig’indisidir.   Aholi   jami   daromadlari   tarkibi
Fuqarolar   daromadlari   darajasi   ular   farovonligining   muhim   ko’rsatkichidir.   U
jamiyatning   har   bir   a`zosining   dam   olish,   bilim   olish,   sog’liqni   saqlash,   zaruriy
ehtiyojlarini   qondirish   imkoniyatlarini   belgilaydi.   Undan   tashqari,   oila
daromadlari     haqidagi   ma`lumotlarni   umumlashtirish   mamlakat   iqtisodiyotidagi
holat   haqida     eng   qimmatli   axborot   beradi   va   uning   iqtisodiy-siyosiy   kelajagini
bashorat qilishga   yordam beradi. Shuning uchun iqtisodchilar aholi daromadlari
shakllanishini doimiy  kuzatib boradi.
7                            Aholining barcha daromadlari
1.2.Daromadlarni farqlash muammosi
            Aholining   daromadlari   ko'pgina   omillarning   ta'siriga   bog'liq   bo'lib,
ularning   kuchi   bir   xil   emas,   ularning   yo'nalishi   (daromadning   ko'payishi   yoki
kamayishi) har xil.
Fuqarolar   daromadlarini   taqsimlashda   tengsizlik   sabablari   quyidagi   omillar
bo'lishi mumkin:
1)   ijtimoiy-iqtisodiy   (kasb   yoki   faoliyat   turi,   mulkka   egalik   munosabatlari,
ishlab chiqarish turi, korxona shakli, uning tovar va xizmatlar bozoridagi mavqei
va boshqalar);
2) ijtimoiy-demografik (jinsi, yoshi, chidamliligi, qobiliyatlari, qobiliyatlari
va boshqalar);
3)   ijtimoiy-kasbiy   omillar   (kasb,   mutaxassislik,   ma'lumot,   malaka,   mehnat
sharoitlari va murakkabligi va boshqalar);
8Ish haqi
Pul shakldagi
ijtimoiy
transferlar
Bepul xizmatlar
qiymati Tadbirkorlik
faoliyatidan daromad Mulkdan keladigan
daromadlar
Shaxsiy yordamchi
xo'jalik mahsulotlari
Shaxsiy yordamchi xo’jalikdan
natural tushumlar qiymati Boshqa tushumlar:
aliment,gonorar,xayriya
yordami 4)   ijtimoiy-geografik   (yashash   joyi,   shahar   yoki   qishloq   joylarining   tabiiy-
iqlim xususiyatlari);
5)   ijtimoiy   maqom   -   oila   a'zosining   ijtimoiy   foydali   faoliyatda   bandligi:
bola, talaba, xodim, mulk egasi, nafaqaxo'r, ishsiz va boshqalar;
6) ijtimoiy-siyosiy.
Daromadlarni taqsimlashda tengsizlik darajasini baholash uchun quyidagilar
qo'llaniladi:
desil   koeffitsienti   (butun   aholi   10   ta   daromad   guruhiga   bo'lingan   va
koeffitsient   eng   badavlat   odamlarning   10   foizining   o'rtacha   daromadi   eng   kam
boy odamlarning 10 foizining daromadidan necha marta ko'pligini ko'rsatadi).
"Lorenzning   ko'rinishi":   agar   jamiyatning   barcha   a'zolarining   daromadlari
teng   bo'lsa,   egri   chiziq   bissektrisaga   o'xshaydi.   Ammo   daromadlarda   farqlar
mavjud bo'lganligi sababli, Lorenz egri chizig'i bissektrisadan chetga chiqadi (1-
rasm).   Va   farq   darajasi   qanchalik   baland   bo'lsa,   egri   chiziq   shunchalik   konkav
bo'ladi.   Mutlaq   tengsizlik   bilan   1   kishi   barcha   daromadlarni   oladi.   OFE   siniq
chizig'i mutlaq tengsizlik chizig'idir.
Aholi, %
0 25% 50% 75%   90%   100%
1-rasm .   Aholi   daromadlari   kontsentratsiyasi   egri   chizig'i   (Lorens   egri
chizig'i)
Jini   koeffitsienti   haqiqiy   daromad   hajmining   ularni   bir   xil   taqsimlash
chizig'idan   chetga   chiqish   darajasini   tavsiflovchi.   Uning   qiymati   burilish
maydonini (OABCE) DOFE ga bo'lish yo'li  bilan hisoblanadi. Bu koeffitsient  0
dan 1 gacha o'zgarib turadi. Uning qiymati qanchalik baland bo'lsa, fuqarolarning
9 ayrim   guruhlari   qo'lida   daromadlarning   kontsentratsiyasi   shunchalik   kuchli
bo'ladi.
Ijtimoiy yo'naltirilgan bozor iqtisodiyoti ijtimoiy muammolarni hal qilishda
davlatning muhim faolligini nazarda tutadi.
Davlatning   ijtimoiy   siyosati   davlatning   maqsadli   faoliyati   bo‘lib,   uning
maqsadi daromadlar tabaqalanishini susaytirish, bozor iqtisodiyoti ishtirokchilari
o‘rtasidagi   qarama-qarshiliklarni   yumshatish   va   iqtisodiy   asoslarda   ijtimoiy
nizolarning oldini olishga qaratilgan.
Bugungi   kunda   turli   mamlakatlarda   ishlab   chiqilgan   davlat   ijtimoiy
siyosatining barcha turlarini ikki guruhga bo'lish mumkin:
1.   Qoldiq:   ijtimoiy   siyosat   bozor   to'g'ri   bajara   olmaydigan   vazifalarni
bajaradi. Bu  ijtimoiy siyosat   bo'lib, ko'lami   va  uni   qamrab oladigan  kontingenti
cheklangan,   asosan   passiv   va   kompensatsion   xarakterga   ega.   Oddiy   misol   -
Amerika modeli.
2.   Institutsional:   bu   yerda   davlatning   ijtimoiy   siyosati   aholini   ijtimoiy
xizmatlar   bilan   ta’minlashda   muhim   o‘rin   tutadi   va   xususiy   institutlar   tizimiga
qaraganda   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy   jihatdan   samaraliroq   vosita   sifatida
qaraladi. Bu yanada konstruktiv va qayta taqsimlovchi siyosat. Masalan, ijtimoiy
davlatning shved versiyasi.
Ikkala   guruh   ham   bir-biridan   ma'lum   tarkibiy   qismlarning   mavjudligi   yoki
yo'qligi   bilan   emas,   balki   ularning   nisbati   va   davlatning   ijtimoiy   sohaga
aralashuvi   darajasi,   qayta   taqsimlash   jarayonlarining   roli   va   ijtimoiy
muammolarning   ustuvorlik   darajasi   bilan   farqlanadi.   davlat.   Dunyoning   barcha
boshqa   mamlakatlarida   davlatning   ijtimoiy   roli   bu   ikki   guruh   orasidagi
diapazonda.
10 Ijtimoiy siyosatni amalga oshirishdan maqsad aholini ijtimoiy himoya qilish
va   farovonlikning   ma'lum   darajasini   ta'minlashdan   iborat.   Aholini   ijtimoiy
himoya qilish - bu chora-tadbirlar majmui va ularni amalga oshirish uchun mas'ul
bo'lgan davlat organlari. Ijtimoiy himoyaning 2 shakli mavjud:
Tizimni   davlat   tomonidan   moliyaviy   qo'llab-quvvatlashning   faol   shakli
passiv   shaklda   asosan   ijtimoiy   transfertlarni,   nafaqalarni,   subsidiyalarni   to'lash
mexanizmidan   foydalanishga   va   ijtimoiy   yordamning   boshqa   turlarini
ko'rsatishga qisqartiriladi.
Ijtimoiy himoyaning asosiy chora-tadbirlari quyidagilardan iborat:
Ijtimoiy kafolat - bu fuqaroning moddiy ahvolidan (bepul sog'liqni saqlash,
ta'lim) qat'i nazar, davlat tomonidan taqdim etiladigan ma'lum imtiyozlar majmui.
Ijtimoiy   ta'minot   -   bu   aholining   ayrim   guruhlariga   (bolalar   bog'chalari,
bolalar   bog'chalari,   pensiyalar)   davlat   tomonidan   ijtimoiy   nafaqalar   bilan
ta'minlash.
Ijtimoiy   yordam   -   aholining   kam   ta'minlangan   qatlamlariga   imtiyozlar,
subsidiyalar shaklida muayyan imtiyozlar berish.
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   insonparvarlik   va   maqsadlilik   tamoyillariga
asoslanishi kerak.
Ijtimoiy   himoyadan   tashqari,   davlat   soliq   tizimi   orqali   fuqarolarning
daromadlarini tenglashtiradi, bandlik siyosatini  olib boradi, mehnat qonunchiligi
orqali   ishlaydigan   fuqarolarning   huquqlarini   va   iste'molchi   qonuni   yordamida
fuqarolarning tovar xaridori sifatidagi huquqlarini himoya qiladi.
Davlat   ijtimoiy   siyosati   chora-tadbirlari   tizimida   aholining   pul
daromadlarini   (ish   haqi,   pensiyalar,   nafaqalar)   inflyatsiyadan   himoya   qilish
vazifasi   alohida   ahamiyatga   ega.   Buning   uchun   indeksatsiya   qo'llaniladi,   bu
11 inflyatsiya sharoitida iste'mol narxlarining o'sishiga muvofiq aholi daromadlarini
qayta hisoblash chora-tadbirlarini nazarda tutadi.
Davlat   ijtimoiy   siyosatining   iqtisodiy   asosini   davlat   byudjeti   orqali
aholining individual daromadlarini qayta taqsimlash tashkil etadi.
Ma'ruza quyidagilarni o'z ichiga oladi:
Aholining daromadlari va ularning manbalari;
Aholining turmush darajasi va uni o'lchash ko'rsatkichlari;
Daromadlarni taqsimlashda tengsizlik. Qashshoqlik va boylik muammosi.
Daromadlarni qayta taqsimlash. Davlatning ijtimoiy siyosati.
Daromad   -   bu   ma'lum   vaqt   davomida   olingan   va   shaxsiy   iste'mol   qilish
uchun tovarlar va xizmatlarni sotib olish uchun mo'ljallangan pul miqdori.
Daromad miqdoriga ta'sir qiluvchi asosiy omillar: ish haqi, chakana narxlar
dinamikasi, bozorning tovarlar bilan to'yinganlik darajasi va boshqalar.
Pul   daromadlarining   manbalari   ish   haqi,   mulkiy   daromadlar   (dividendlar,
foizlar,   ijara),   ijtimoiy   to'lovlar   -   transferlar   (pensiya,   ishsizlik   nafaqalari   va
boshqalar). Turli ijtimoiy guruhlar uchun bu manbalarning har birining ahamiyati
har   xil:   ba'zilari   uchun   asosiylari   -   ish   haqi   va   transfert   to'lovlari   (yollanma
ishchilar); boshqalar uchun - mulkiy daromad.
Ma'lumotlar   shuni   ko'rsatadiki,   Rossiyada   mulk   daromadlari   sezilarli
darajada oshdi, shaxsiy daromadning 45% ni tashkil qiladi; ish haqi faqat 55% ni
tashkil   qiladi.   Bu   raqamlar   ijtimoiy   muhitdagi   g'ayritabiiy   vaziyatdan   dalolat
beradi. Taqqoslash uchun: AQShda shaxsiy daromadlar tarkibi mos ravishda 25%
va 75% ni tashkil qiladi.
12 Iqtisodiy   adabiyotlarda   daromad   manbalarini   aniqlashda   ikkita   asosiy
yondashuv mavjud: mehnat qiymati nazariyasi pozitsiyasidan va ishlab chiqarish
omillari nazariyasi pozitsiyasidan.
Mehnat   qiymati   nazariyasi   vakillari   (A.Smit,   D.Rikardo,   K.Marks)
qiymatning   yagona   manbai   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasidagi   jonli   mehnat
ekanligidan   kelib   chiqadilar.   Bu   shuni   anglatadiki,   daromad   faqat   ishchilarning
mehnati   bilan   yaratiladi:   zarur   va   ortiqcha.   Zaruriy   mehnat   ish   haqi   (ishchining
daromadi),   ortiqcha   mehnat   esa   foyda   (kapitalistning   daromadi)   shaklida
qoplanadi.   Milliy   daromadni   yaratish   va   taqsimlash   jarayonida   moddiy   ishlab
chiqarish   sohasida   yaratilgan   daromadlar   birlamchi   hisoblanadi.   Noishlab
chiqarish   sohasi   xodimlari   milliy   daromadni   qayta   taqsimlash   jarayonida
daromad   oladilar.   Bu   daromadlar   derivativlar   (ikkilamchi)   deb   ataladi.   Ikkinchi
yondashuv   zamonaviy   tashqi   iqtisodiy   fanda   hukmronlik   qilayotgan   ishlab
chiqarish   omillari   nazariyasiga   asoslanadi.   Bu   nazariyaga   ko'ra,   har   bir   omil
(mehnat,   yer,   kapital)   o'z   ulushiga   mos   keladigan   o'z   daromadini   ish   haqi,   yer
rentasi, kapitalga foiz shaklida oladi.
Daromad   darajasini   baholash   uchun   nominal,   real   va   mavjud   daromad
ko'rsatkichlari qo'llaniladi.
Nominal   daromad   olingan   pul   miqdori   bilan   tavsiflanadi;   ixtiyorida
bo'ladigan   daromad   soliqlar   va   majburiy   to'lovlar   miqdori   bo'yicha   nominal
daromaddan   kam   bo'lsa;   real   bu   pulga   sotib   olinadigan   tovar   va   xizmatlar   soni
bilan tavsiflanadi. Narxlar qanchalik baland bo'lsa, real daromad shunchalik past
bo'ladi va aksincha. Haqiqiy daromad narx indeksi yordamida o'lchanadi. Narxlar
indeksini   aniqlash   uchun   "iste'mol   savati"   tushunchasi,   ya'ni   ma'lum   bir
to'plamdagi tovar va xizmatlarning umumiy narxi kiritiladi.
Narxlar   indeksi   ma'lum   bir   davrdagi   "iste'mol   savati"   narxini   bazaviy
davrdagi   o'xshash   "savat"   bilan   solishtirish   yo'li   bilan   olinadi.   Ratsional   va
13 minimal "iste'mol savatlari" ni ajrating. Daromadlari eng kam “savat” qiymatidan
kam bo‘lgan aholi ulushi “qashshoqlik chegarasi” dan past bo‘lgan aholi sifatida
aniqlanadi. "Qashshoqlik chegarasi" dan past  bo'lgan aholi ulushi mamlakatdagi
umumiy turmush darajasini tavsiflaydi.
1. 3. Ah ol i ni ng  t u rm u sh  d ar aj as i   va  u ni  o' l c ha sh   ko' rs at ki ch l a ri  
            "Iste'molning   fiziologik   darajasi"   -   bu   odamning   jismoniy   mavjud
bo'lolmaydigan darajasi. Bu "qashshoqlik darajasi" tushunchasi bilan bog'liq. Bu
hukumatning   rasmiy   qashshoqlik   chegarasidan   past   daromad   oladigan   aholi
ulushi.   Hayot   sifati   darajasini   baholash   vaqt   va   makonda   o'zgaradi:   30-40   yil
oldin   yuqori   deb   hisoblangan   darajani   bugungi   kunda   "qashshoqlik   chegarasi"
bilan bog'lash mumkin va ba'zi mamlakatlar uchun yuqori deb hisoblangan daraja
boshqalar uchun nomaqbuldir. va boshqalar d.
            Turmush   darajasini   birinchi   bo'lib   baholaganlardan   biri   nemis   statisti
Ernst   Engel   (1821-1896)   bo'lib,   u   oziq-ovqat   iste'moli   ulushining   oila
daromadlari darajasiga bog'liqligini aniqladi.
Engel   qonuni   -   daromad   ortishi   bilan   iste'molchilar   hashamatli   tovarlarga
ko'proq   va   daromad   oshgani   sayin   ehtiyojlarga   kamroq   mablag'   sarflaydilar.
Shunday   qilib,   daromadning   o'sishi   iste'molchining   eng   zarur   tovarlarga
(masalan,   asosiy   oziq-ovqat   mahsulotlari)   xarajatlari   ulushining   kamayishiga   va
hashamatli   tovarlarga   (masalan,   videokameralar,   avtomobillar)   iste'mol
xarajatlari   ulushining   oshishiga   olib   keladi.   Engel   qonunidan   xulosa:   boshqa
narsalar   teng   bo'lsa,   oziq-ovqatga   sarflangan   daromad   ulushi   ma'lum   bir   aholi
guruhining farovonlik darajasining ko'rsatkichidir.
Turmush   darajasini   baholash   uchun   miqdoriy   va   sifat   ko'rsatkichlari
qo'llaniladi.   BMT   12   guruhga   bo'lingan   ko'rsatkichlardan   foydalanishni   tavsiya
qiladi.
14 1. Aholining tug'ilishi, o'limi va boshqa demografik xususiyatlari.
Sanitariya-gigiyenik yashash sharoitlari.
Oziq-ovqat mahsulotlarini iste'mol qilish.
Yashash sharoitlari.
Ta'lim va madaniyat.
Mehnat sharoitlari va bandlik.
Aholining daromadlari va xarajatlari.
Yashash narxi va iste'mol narxlari.
Transport narxlari.
Dam olishni tashkil etish.
Ijtimoiy Havfsizlik.
Inson erkinligi.
Turli   mamlakatlarda   turmush   darajasini   xalqaro   taqqoslash   uchun   milliy
daromad   va   aholi   jon   boshiga   yalpi   ichki   mahsulot   ishlab   chiqarishdan
foydalaniladi.   "Turmush   darajasi"   ko'rsatkichi   bilan   taqqoslaganda,   hayot   sifati
ko'rsatkichi ancha murakkab. U turmush darajasidan tashqari, mehnat sharoitlari
va   xavfsizligi,   madaniy   daraja,   jismoniy   rivojlanish   va   boshqalar   kabi
ko'rsatkichlarni o'z ichiga oladi.
Ushbu   ko'rsatkich   avvalgi   ma'ruzalarda   muhokama   qilingan   "sof   iqtisodiy
boylik"   yordamida   o'lchanadi.   Uni   o'lchash   uchun   quyidagi   formuladan
foydalaniladi:
15 Jamiyat   farovonligini   aniqroq   baholash   uchun   BMT   “inson   taraqqiyoti
indeksi”dan   foydalanishni   tavsiya   qiladi,   buning   uchun   3   ta   komponent
aniqlanadi.
Salomatlik: inson hayotining davomiyligi.
Madaniy   daraja:   25   va   undan   katta   yoshdagi   har   bir   rezident   uchun
maktabda o'qigan yillar soni.
Mamlakatda   jami   iste'mol   va   jamg'arish   resurslari:   aholi   jon   boshiga   yalpi
milliy mahsulot (YaIM).
Hamma   uchun   umumiy   daromad   olish   tamoyillari   bilan   daromadlar
tengsizligi shartlari saqlanib qoladi va doimiy ravishda takror ishlab chiqariladi,
bu   esa   qashshoqlik   va   boylikni   shakllantirishning   iqtisodiy   mexanizmi   bilan
bog'liq qarama-qarshiliklarni kuchaytiradi.
Ushbu   qarama-qarshilikning   sabablarini,   bir   tomondan,   asosiy   sohada   -
iqtisodiy   tizimning   o'zini   takror   ishlab   chiqarish   mexanizmida,   ikkinchi
tomondan   -   yuqori   tuzilmaviy   sohada   -   davlat   aralashuvi   va   tegishli   ijtimoiy,
huquqiy   va   ijtimoiy   munosabatlarni   yaratishda   izlash   kerak.   o'sib   borayotgan
qarama-qarshiliklarni yumshatish uchun mo'ljallangan boshqa institutlar.
Qashshoqlik va boylik o'rtasidagi tafovutni chuqurlashtiradigan eng muhim
omil   -   bu   ish   haqi,   ijtimoiy   transfertlar,   mulkiy   daromadlar   va   tadbirkorlik
daromadlarini o'z ichiga olgan daromadlarni differentsiatsiya qilish. Muvozanatli
iqtisodiyotda daromadning asosiy qismi ish haqi hisobidan keladi. Rossiyada 70-
90-yillardan beri. ushbu ko'rsatkichning barqaror pasayish tendentsiyasi kuzatildi
(80,6   dan   65%   gacha)   va   shu   bilan   birga   mulk   va   tadbirkorlik   faoliyatidan
olingan   daromadlar   oshdi,   keyin   mehnat   kabi   ishlab   chiqarish   omili   egalari   va
ishlab   chiqarish   omillari   o'rtasidagi   qarama-qarshilik   kuchaymoqda.   yer   va
kapitalga   ega   bo'lganlar.   Daromadlar   differentsiatsiyasini   miqdoriy   aniqlash
16 uchun   Lorents   egri   chizig'i,   desil   koeffitsienti   va   aholi   daromadlari
kontsentratsiyasi indeksi (Jini koeffitsienti) kabi ko'rsatkichlar qo'llaniladi.
fuqarolarning   10   foizining   o'rtacha   daromadlari   va   eng   quyi   10   foizining
o'rtacha   daromadlari   o'rtasidagi   nisbatni   ifodalaydi.   Shakldagi   egri   chiziq   kabi.
20.2, 90-yillarda Rossiyaning eng ko'p boy aholisining 10% va eng kam badavlat
aholisining 10% naqd pul daromadlarining nisbati. yuksalish tendentsiyasiga ega
edi.
Gini   koeffitsienti   xuddi   shunday   tendentsiyani   boshdan   kechirdi.   Bu   aholi
daromadlari  kontsentratsiyasi  darajasini  ko'rsatadi. Agar  barcha fuqarolar  bir  xil
daromadga   ega   bo'lsa,   Jini   koeffitsienti   nolga   teng.   Agar   barcha  daromadlar   bir
kishida   to'plangan   deb   hisoblasak,   u   holda   koeffitsient   birga   teng   bo'ladi.
Shunday   qilib,   haqiqatda,   Jini   koeffitsienti   0   dan   1   gacha.   Zamonaviy   Rossiya
iqtisodiyotida   Jini   koeffitsienti   1991   yildagi   0,260   dan   1997   yilda   0,375   gacha
ko'tarildi.   Bu   qashshoqlik   va   boylik   o'rtasidagi   ziddiyatning   mavjudligi   va
chuqurlashishining yana bir dalilidir  
Daromad taqsimotidagi yana bir keskinlik - samaradorlik va tenglik yoki 
ijtimoiy adolat o'rtasidagi.
Samaradorlik jamiyat tomonidan cheklangan resurslardan foydalanishdan 
maksimal foyda olishdir.
Tenglik - olingan foydalarning jamiyat a'zolari o'rtasida adolatli 
taqsimlanishini anglatadi.
Boshqacha qilib aytadigan bo'lsak, samaradorlik - bu iqtisodiy pirog, tenglik 
esa uni qismlarga ajratish usulidir. Savol tug'iladi: pirogning qanday taqsimotini 
adolatli deb hisoblash kerak? Iqtisodiy nazariya «adolat» tushunchasini talqin 
qilishda uchta yondashuvni ajratib ko'rsatadi: bozor, utilitarian va tenglik.
Bozor yondashuvida tenglik natijalar tengligi ("pirojnoe bo'laklari") emas, 
balki imkoniyatlar tengligi sifatida tushuniladi. Adolatni bozorning o'zi o'rnatadi. 
17 Bu shuni anglatadiki, resurslar ular uchun eng yuqori narxni to'lay oladigan va 
shuning uchun ulardan eng oqilona foydalana oladigan shaxslarga boradi.
Utilitar yondashuv jamiyatning barcha a'zolarining umumiy foydaliligini 
maksimal darajada oshiradigan tovarlarning adolatli taqsimlanishini ko'rib chiqadi.
Egalitar yondashuv jamiyatning barcha a’zolari nafaqat teng imkoniyatlarga, 
balki ozmi-ko‘pmi teng natijalarga ham ega bo‘lishi zarurligini nazarda tutadi. 
Shuning uchun adolatlilik jamiyat a'zolari o'rtasida imtiyozlarni teng taqsimlashdir 
("pirojniyning teng ulushlari").
Darhaqiqat, samaradorlik va tenglik qarama-qarshidir. Samarali ishlab 
chiqarish ("kattaroq pirog") hamma bir xil ko'paytirilgan ulush oladi degani emas. 
Gap shundaki, bozor iqtisodiyoti jamiyatning barcha a’zolari uchun yetarli oziq-
ovqat va kiyim-kechaklarni avtomatik ravishda kafolatlamaydi. Iqtisodiy 
foydaning yanada adolatli taqsimlanishiga erishish uchun ijtimoiy yordam, 
daromad solig'ini undirish va boshqalar kabi davlat dasturlari yo'naltiriladi.
Davlatning ijtimoiy chora-tadbirlari birlamchi, bozor taqsimoti darajasida 
yuzaga keladigan daromadlar tengsizligini biroz yumshatadi. Iqtisodiyot 
nazariyasida davlatning ijtimoiy dasturlariga ikki xil yondashuv mavjud: “ijtimoiy”
yondashuv va “bozor”. Birinchisi, jamiyat har bir fuqaroga "qashshoqlik 
chegarasi" dan pastga tushishiga yo'l qo'ymaydigan daromadni kafolatlashi 
kerakligini belgilaydi. Shu bilan birga, yordam faqat muhtojlarga ko'rsatilishi va 
davlat byudjeti "qo'li ostida" bo'lishi kerak, aks holda u inflyatsiya omiliga 
aylanadi va kam ta'minlanganlar ahvolini yomonlashtiradi. Ikkinchi yondashuv 
davlatning vazifasi daromadlarni kafolatlash emas, balki jamiyatning har bir a’zosi 
daromadlarini oshirish uchun shart-sharoit yaratish ekanligiga asoslanadi. Birinchi 
yondashuv ijtimoiy adolat tamoyiliga, ikkinchisi - iqtisodiy oqilonalikka 
asoslanadi. Ikkala tamoyilning kombinatsiyasi mumkin.
18 Aralash iqtisodiyotda daromadlarni qayta taqsimlashning eng muhim usullari 
quyidagilardir: davlat tomonidan tovarlar va xizmatlar xaridi, davlat kreditlari va 
subsidiyalari, soliqlarni qayta taqsimlash, ijtimoiy to‘lovlar va dasturlar.
Tovar va xizmatlarni davlat xaridi davlat iste’moli shaklidir. Daromadlarni 
qayta taqsimlashning ushbu usuli asosan harbiy buyurtmalar, fuqarolik qurilishi 
dasturlari va davlat korxonalariga kapital qo'yilmalarni moliyalashtirishga ta'sir 
qiladi. Tovarlarning davlat xaridlari tadbirkorlarga barqaror bozor va daromadni 
kafolatlaydi, bandlik va farovonlik muammolarini hal etishga xizmat qiladi.
Davlat ssudalari va subsidiyalari davlat tomonidan yuridik va jismoniy 
shaxslarga davlat yoki mahalliy byudjetlar, shuningdek, maxsus mablag‘lar 
hisobidan beriladi.
Daromadlarni soliqni qayta taqsimlash daromadlarni tartibga solishning 
bilvosita usulini anglatadi. Daromadlarni qayta taqsimlashning bu o'lchovi ma'lum 
ijtimoiy va iqtisodiy maqsadlarga erishishga qaratilgan. Masalan, soliq imtiyozlari 
xorijiy investitsiyalarni jalb qilish, kichik biznesni rivojlantirish va boshqalar 
uchun qo'llaniladi.
Ijtimoiy to'lovlar va dasturlar bozor iqtisodiyotining davriy rivojlanishi bilan 
bog'liq bo'lib, ishsizlik va aholi daromadlarining tabaqalanishiga olib keladi. 
Shuning uchun davlat ishsizlik nafaqalari, bolalar nafaqalari, nogironlik nafaqalari 
va boshqa transfertlarni to'lashni o'z zimmasiga oladi.
Turmush darajasini uch  х il yo‘nalishda o‘rganish mumkin: 
1) barcha aholiga nisbatan; 
2) uning ijtimoiy guruhlariga nisbatan; 
3) har  х il daromadga ega bo‘lgan uy  х o‘jaliklariga nisbatan. 
Rossiya Federatsiyasi  iqtisodiyot vazirligi qoshidagi «iqtisodiy kon’yunktura
va   bashoratlash   markazi»   tomonidan   1992   yilda   ishlab   chiqilgan   «Bozor
19 iqtisodiyoti   sharoitida   aholi   turmush   darajasini   ifodalovchi   asosiy   ko‘rsatkichlar
tizimi»   zamonaviy   talablarga   javob   beradi   va   ancha   to‘liq   ishlangan.   Uning   7
bo‘limida 39ta ko‘satkich keltirilgan: 
1. Jamlovchi ko‘rsatkichlar 
2. Aholi daromadlari 
3. Aholi harajatlari va iste’moli 
4. Aholining pul jamg‘armalari 
5. Yig‘ilgan mulk va turar joy 
6. Aholining ijtimoiy tabaqalanishi 
7. Aholining kam ta’minlangan qatlami. 
Aholi turmush darajasini ifodalovchi ko‘rsatkichlar tizimining oхirgi varianti
BMT tomonidan 1978 yilda taqdim etilgan. 
1. Tug‘ilish, vafot etish va boshqa aholini harakterlaydigan 
ko‘rsatkichlar 
2. Turmushning sanitariya-gigiena sharoitlari 
3. Oziq-ovqat mahsulotlarini iste’mol qilish 
4. Turar joy sharoitlari 
5. Ta’lim va san’at 
6. Mehnat sharoiti va bandlilik 
7. Aholining daromadlari va harajatlari 
8. Yashash qiymati va iste’mol baholari 
9. Transport vositalari 
10. Dam olishni tashkil etish 
11. Ijtimoiy ta’minot 
12. Insonning erkinligi 
Turmush   darajasini   ifodalovchi   ko‘rsatkichlarni   shartli   ravishda   o‘lchov
turlariga qarab quyidagi guruhlarga ajratish mumkin: 
20 a) sintetik qiymat ko‘rsatkichlari     (YaIM, iste’mol fondi, aholining 
jami daromadlari va h.k.) 
b) fizik ko‘rsatkichlar    , konkret material boyliklarni iste’moli hajmini 
ifodalovchi   ko‘rsatkichlar   (sha х siy   mulk   bilan   ta’minlanish   darajasi,
oziqovqat mahsulotlar iste’moli, tashilgan yo‘lovchilar soni va h.k.) 
v)   boyliklar taqsimoti va tarkibi nisbatlarini ifodalovchi nisbiy   ko‘rsatkichlar
(aholining   daromadlar   guruhlari   bo‘yicha   taqsimoti,   daromadlar   va   iste’molni
yig‘uvchi va kelishtiruvchi ko‘rsatkichlar va h.k.). 
Turmush   darajasini   ifodalovchi   ko‘rsatkichlar   tizimiga   bevosita   iste’mol
ko‘rsatkichlari   bilan   birga   iste’mol   imkoniyatini   ifodalovchi   ko‘rsatkichlar   х am
kiradi.   Ularga,   masalan,   iste’mol   fondi   yoki   daromad   darajasi   ko‘rsatkichlarini
kiritish mumkin. 
«Turmush   darajasini»   ifodalovchi   ko‘rsatkichlar   tizimi   ko‘p   bo‘lganligi
sababli   х ozirgi   vaqtda  qator   jamlovchi  ko‘rsatkichlar  ham   qo‘llaniladi   va  ulardan
biri   inson   imkoniyatlarini   rivojlanish   indeksi   (inson   salohiyatini   rivojlanish
indeksi)dir .   Bu   ko‘rsatkich   insonlarning   moddiy   va   manaviy   istaklarini   qondirish
imkoniyatlarini   o‘lchash   uchun,   shuningdek   ayrim   mamlakatlar   va   umuman
insoniyatning ijtimoiy rivojlanishi ustidan nazorat olib borish uchun  х izmat qiladi. 
Inson rivojlanish indeksi (J
i.r. ) uchta omilning ta’sirini hisobga oladi: 
1) umr uzunligi; 
2) ta’lim olish darajasi; 
3) jon boshiga ishlab chiqarilgan YaIM hajmi. 
Bu   ko‘rsatkich   (J
i.r. )   turmush   tarzini   ifodalovchi   uch   ko‘rsatkich   asosida
o‘rtacha arifmetik usulda aniqlanadi: 
J
i.r. =1/3  х  ( J
xi ); bunda, 
J
xi  – turmush darajasi indikatorlari, shu jumladan: 
J
x1  – kutilayotgan umr uzunligi; 
21 J
x2  – aholining ta’lim olish darajasi (yig‘ma ko‘rsatkich: yoshi katta aholining
savod х onlik   darajasi   va   boshlang‘ich,   o‘rta   va   oliy   ma’lumot   olayotgan   yoshlar
salmog‘i); 
J
x3   –   jon   boshiga   to‘g‘ri   kelgan   real   YAIM   hajmi,   uni   pulni   sotib   olish
qobiliyatini e’tiborga olgan holda hisoblanadi AQSH dollarida). 
Indeksning   har   bir   omili   hisoblanayotganda   uning   minimal   va   maksimal
qiymati belgilangan andozasidan foydalaniladi va u bilan mamlakatdagi amaldagi
ko‘rsatkich solishtiriladi: 
 
Jx = 
x x
i i
   
mama
k asildamgail  hhaajmjmii  --  xx i
i   mmiinniimmaall  hhaajmjmii  
 
Bo‘lajak umr uzunligi indeksi hisoblanayotganda maksimal daraja sifatida 85
yosh   olinadi,   minimal   daraja   sifatida   esa   25   yosh   olinadi.   Ta’lim   olish   indeksi
hisoblanayotganda   andozalar   100%   va   0%   deb   olinadi,   jon   boshiga   real   YaIM
hajmi indeksi – 100 va 5500 AQSh dollari olinadi. 
Jon boshiga real YaIM hajmi ko‘rsatkichi ishlab chiqarilgan, taqsimlangan va
iste’mol qilingan darajani aks ettiradi. Umr ko‘rish uzunligi ko‘rsatkichi millatning
sog‘lomlik darajasini ifodalaydi.  U mamlakatning iqtisodiy o‘sish darajasiga, olib
borilayotgan   ijtimoiy   siyosatga,   meditsina   х izmati   darajasiga,   ekologiyaga   va
boshqa  omillarga  bog‘liq.  Aholining ta’lim  olish  darajasi   jamiyatning intellektual
va ijodiy salohiyatini ifodalaydi. 
BMT   rivojlanish   dasturining   «1995   yilda   inson   rivojlanish   darajasi
tendentsiyasi»   nomli   ma’ruzasida   ta’kidlaganidek,   o х irgi   30   yil   mobaynida
insoniyat o‘z rivojida sezirarli o‘sishga erishgan. Hozirgi vaqtda umr uzunligi 1960
yilga nisbatan 17 yilga ortgan. Bolalar o‘imi esa yarmiga qisqargan. 
1960 yildan 1995 yilgacha bo‘lgan davrda butun dunyo bo‘yicha hisoblangan
inson rivojlanish koeffitsienti 247 foiz punktga o‘sgan. 
22 Jumladan,   aholi   jon   boshiga   real   YaIM   ishlab   chiqarish   (solishtirma
baholarda)   1,8   marta   ortgan,   o‘rtacha   umr   uzunligi   50   yoshdan   64   yoshgacha
ko‘tarilgan, aholi savod х onlik darajasi esa 50%gacha ortgan. 
Barcha mamlakatlar  bo‘yicha turmush  darajasi  solishtirilganda  ular  o‘rtasida
juda   katta   farq   borligi   aniqlangan.   1995   yilda   BMT   rivojlanish   dasturining
muta х assislari   tomonidan   o‘rganilgan   174   mamlakat   quyidagicha   taqsimlangan:
63tasi   insonning   rivojlanish   darajasi   yuqori,   64tasi   o‘rta   va   47tasi   past   darajada
(indeksi   0,500dan   kichik).   Lekin   asta   sekin   bunday   farqlar   yo‘qolib,   inson
rivojlanish darajasi tenglashib bormoqda. 
1992 yilda esa er yuzi aholisining rivojlanish darajasi  30% rivojlangan, 39%
o‘rta  va 31%  esa   past   darajada  bo‘lgan  edi. 30  yil   mobaynida  indeks  variatsiyasi
ta х minan   2   marta   kamaygan.   Inson   salohiyati   rivojlanish   darajasi   bo‘yicha   eng
yuqori o‘rinni 1998 yilda Kanada, AQSh va Avstraliya egallagan. Inson rivojlanish
indeksini   hisoblash   metodologiyasi   doim   mukamallashib   bormoqda.   Bunda
hisobga   olinadigan   ko‘rsatkichlarni   tanlash,   shuningdek   foydalaniladigan   vazn
koeffitsientlaridan foydalanish munozarali masalalar bo‘lib hisoblanadi. 
 
23 II.Bob. Aholi daromadlari shakllanish manbalari.
2.1.Aholi daromadlarining shakllanishi va uning tarkibi.
Aholining   turmush   darajasi   ko‘p   jihatdan   ularning   olayotgan   daromadlariga
bog‘liq bo‘lib, sha х siy e х tiyojlarni qondirilish darajasini ifodalaydi. 
Aholi daromadlari  – ma’lum vaqt oralig‘ida uy  х o‘jaliklari tomonidan olingan
pul va natural formadagi vositalar bo‘lib, ular quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 
- aholi barcha kategoriyalarning mehnat haqi; 
- pensiya, nafaqa, stipendiyalar va boshqa ijtimoiy transfertlar; 
- х ususiy tadbirkorlik bilan shug‘ullanayotgan sha х slar daromadlari; 
- kreditlar,  х orij valyutalarini sotishdan olingan daromadlar; 
- mulkdan   olingan   daromadlar   (masalan,   qo‘yilmalar,   qimmatli   qog‘ozlar
bo‘yicha foizlar, devidentlar va h.k.); 
- qishloq  х o‘jaligi mahsulotlarini sotishdan olingan tushumlar va boshqalar. 
Aholi   daromadlari   darajasini   aniqlash   va   tarkibini   o‘rganish   uchun   qator
ko‘rsatkichlardan foydalaniladi. 
Dj. Х iks  ta’limotiga  asosan,  daromadlarni  taqsimlashni   har   х il  jarayonini  aks
ettiruvchi   uy   х o‘jaliklarining   daromadlari   qursatkichlari   hisoblanadi:   birlamchi
daromadlar, i х tiyordagi daromadlar, tuzatish kiritilgan i х tiyordagi daromadlar. 
Birlamchi   daromad   –   har   bir   boquvchiga   joriy   va   o‘zgarmas   baholarda
hisoblangan   moddiy   ne’matlar   ishlab   chiqarishda   bevosita   qatnashib   olingan
daromadni bildiradi. Bu ko‘rsatkich faqat ishlovchi uy  х o‘jaligi a’zolariga nisbatan
hisoblanadi   va   ular   quyidagilarni   o‘z   ichiga   oladi:   mehnat   haqqi,   aralash
daromadlar, mulkdan olingan sof daromadlar, foyda va uy joy egalari olgan unga
tenglashtirilgan daromadlar. 
Joriy   transfertlar   qoldig‘iga   tuzatish   kiritilgan   birlamchi   daromadlar,   uy
х o‘jaliklari  i   х   tiyoridagi daromadlarni     tashkil etadi: 
24 ID=BD+ JT; bunda, 
ID – i х tiyordagi daromadlar; 
BD – birlamchi daromadlar; 
JT – uy  х o‘jaliklari joriy transfertlari qoldig‘i. 
Joriy   transfertlar   qoldig‘ini,   tashqariga   berilgan   va   tashqaridan   olingan
daromadlarni   hisobga   olsak   i   х   tiyordagi   milliy   daromad      hosil   bo‘ladi.   Bu
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlardan, milliy daromad ko‘rsatkichi  kabi  aholi turmush
darajasini   va   mamlakat   iqtisodiyoti   holatini   kompleks   tahlil   qilishda   foydalanish
mumkin. 
Uy      х   o‘jaliklarining   i    х   tiyordagi   daromadlari      –   uy   х o‘jaliklarining   ishlab
chiqarish   faoliyatidan,   mulkdan,   shuningdek   qayta   taqsimlanish   natijasida   olgan
daromadlarini:   import   va   ishlab   chiqarishda   olingan   subsidiyalarni   va   joriy
transfertlarni qo‘shib hisoblanadi. 
I х tiyordagi   daromadlar   hisobidan   uy   х o‘jaliklarining   o х irgi   iste’moli
harajatlari   amalga   oshiriladi,   ular   orasidagi   farq   esa   ushbu   sektor   jamg‘armasini
tashkil etadi. 
Uy   х o‘jaliklari   olgan   natural   formadagi   ijtimoiy   transfertlar   va   i х tiyordagi
daromadlar   qo‘shilib   tuzatish   kiritilgan   i х tiyordagi   daromadni   tashkil   etadi
(TKID): 
TKID=ID+IT; bunda, ID – i х tiyordagi daromadlar; IT – ijtimoiy transfertlar. 
Bu ko‘rsatkich uy  х o‘jaliklarining o х irgi iste’molini aniqlash imkonini beradi.
Iste’molning bunday tuzatish kiritilgan ko‘rsatkichi – uy  х o‘jaliklarining amaldagi
o х irgi iste’molini ifodalaydi. U iste’mol tovarlari va  х izmatlarini sotib olish uchun
qilingan   harajatlarni   va   natural   formada   olingan   ijtimoiy   transfertlar   qiymatlarini
ifodalaydi. 
Aholining   pul   daromadlari   aholi   х amma   kategoriyalari   ish   haqi,   pensiya,
nafaqa,   stipendiyalar   va   boshqa   ijtimoiy   transfertlar,   qishloq   х o‘jaligi
mahsulotlarini   sotishdan   olingan   tushumlar,   mulkdan   olingan   daromadlar   (foiz,
devident va h.k.) tadbirkorlar  faoliyatidan olgan daromadlar, shuningdek sug‘urta
25 to‘lovlari,   ssudalar,   chet   el   valyutasini   sotishdan   olingan   daromad   va   boshqa
daromadlarni o‘z ichiga oladi. 
O‘rtacha jon boshiga to‘g‘ri keladigan pul daromadlarini   aniqlash uchun pul
daromadlari umumiy summasini o‘rtacha yillik mavjud aholi soniga bo‘linadi. 
Х    odimlarga   hisoblangan   o‘rtacha   oylik   ish   haqi      tarmoqar   bo‘yicha
hisoblangan oylik ish haqi fondini o‘rtacha ro‘y х atdagi   х odimlar soniga bo‘linadi.
Х odimlar   tomonidan   olingan   davlat   va   nodavlat   byudjetdan   tashqari   mablag‘lar
hisobidan   olingan   ijtimoiy   nafaqalar   ish   haqqi   fondiga   va   o‘rtacha   oylik   hajmiga
qo‘shilmaydi. 
Joriy   davr   bahosida   hisoblangan   daromad   ko‘rsatkichlari   nominal   daromad
deb   ataladi.   I   х   tiyordagi   real   pul   daromadlari      joriy   davr   daromadlaridan   majburiy
to‘lovlar   va   kirimlar   (soliqlar   va   yig‘imlar,   sug‘urta   to‘lovlari,   ijtimoiy
tashkilotlarga   to‘lovlar,   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   fondi,   bank   kreditlarini
qaytarish   va   boshqa   to‘lovlar)ni   ayirish   yo‘li   bilan   aniqlanadi.   Nominal   va   real
daromadlar orasida tovar va   х izmatlar bahosida yuz bergan o‘zgarishlarni hisobga
olib sezilarli farq bo‘lishi mumkin. 
I   х   tiyordagi   real   daromadlar      joriy   davr   bazis   davriga   nisbatan   majburiy
to‘lovlarni   hisobga   olgan   holda   daromadlar   qanday   o‘zgarganligini   ifodalaydi   va
quyidagicha hisoblanadi: 
 
IRD = (Joriy davr pul daromadlari – Joriy davr majburiy va ixtiyoriy
to‘lovlar) x Istemol baholar indeksi
Bazis davr pul daromadlari – Bazis davr majburiy to‘lovlar
 
Real daromadlarni o‘zgarishi  tezligi quyidagi omillarga bog‘liq: 
nominal  daromadlar  o‘sish  darajasi,  soliq  to‘lovlari  stavkalarining  o‘zgarishi
va baho indeksining o‘zgarishi. 
26 Iste’mol   baholar   indeksi   aholi   tomonidan   sotib   olinadigan   ma’lum
belgilangan   tovar   va   х izmatlar   yig‘indisi   qiymatining   o‘zgarishini   harakterlaydi.
Masalan, iste’mol baholar indeksini hisoblash uchun O‘zbekiston Davlat statistika
qo‘mitasi   tomonidan   aholi   iste’moli   tarkibini   harakterlab   beradigan   300   х il   tovar
va   х izmatlar tanlab olingan. Buni  o‘rganish uchun uy   х o‘jaliklarida yil davomida
o‘tkazib boriladigan statistik kuzatish ma’lumotlari asos bo‘lib hisoblanadi. 
Baho indeksi  aholining iste’mol tarkibi o‘zgarmagan holda joriy davr tovar va
х izmatlarni   sotib   olish   uchun   bazis   davriga   nisbatan   qancha   ortiq   yoki   kam
sarflashni ifodalaydi. 
Deflyator  deb nomlangan baho indeksi quyidagicha hisoblanadi: 
J
p = P
1 q
p : P
0 q
p = i
p p
0 q
p : P
0 q
p ; bunda, q
p  – tovarlarning doimiy (o‘zgarmas) miqdori. 
Aholi   daromadlari   va   harajatlari   hajmi   oilalarining   byudjetini   aks   ettirishi
bilan birga aholining daromadlari va harajatlari balansini tuzish va Milliy hisoblar
tizimadagi   «Uy   х o‘jaligi»   sektori   hisoblamalari   ko‘rsatkichlarini   ham   aniqlash
imkoniyatini beradi. 
Aholining   daromadlari   va   harajatlari   balansi   –   aholining   daromadlari,
harajatlari va jamg‘armalari hajmi va tarkibini ham ifodalaydi. Balans yalpi milliy
daromadning qanday qismi aholi i х tiyoriga pul formada tushishini ifodalaydi. 
Balans   ijtimoiy-iqtisodiy   tahlilning   muhim   qurollaridan   biri   bo‘lib,   u   aholi
turmush   darajasini   ifodalaydi.   Uning   yordamida   aholi   pul   daromadlari   va
harajatlarining   umumiy   hajmi   va   uning   tarkibi   aniqlanadi,   aholining   real   va
nominal   daromadlari   va   aholining   sotib   olish   qobiliyati   aniqlanadi   va   boshqa
hisob-kitoblar amalga oshiriladi. 
Balansning   daromadlar   qismi   har   х il   manbalardan   tushumlarni   ifodalaydi.
Ularni   moliyaviy   va   statistik   hisobotlardan,   tanlama   kuzatish   va   boshqa
manbalardan olish mumkin. 
Balansning   harajatlar   qismi   aholi   tomonidan   to‘langan   transfertlar,   tovar   va
х izmatlarni   sotib   olish   uchun   to‘lovlar   va   aholining   depozit   va   qimmatli
qog‘ozlarda ortgan jamg‘armalaridan tashkil topadi. 
27 Balansning   daromadlar   qismida   ba’zi   bir   iqtisodiy   ma’nosi   bir   х il   bo‘lgan
moddalar   kiritilgan.   Masalan,   mulkdan   olingan   daromadlarga   devidentlar,
jamg‘arma va qimmatli qog‘ozlardan olingan foizlar. 
Balansning   harajatlar   qismidagi   ko‘rsatkichlar   o‘zining   iqtisodiy   mohiyatiga
ko‘ra   milliy   hisoblar   tizimidagi   ko‘rsatkichlar   bilan   bir   х il   emas.   Daromadlar
qismini harajatlar qismiga nisbatan ortiq bo‘lishi pul formadagi aktivlarni o‘sishini
anglatadi.   Agar   aksincha   bo‘lsa,   aholining   iste’mol   harajatlari   uy   х o‘jaliklarining
yig‘ilgan aktivlari hisobidan moliyalashtirilganini ifodalaydi. 
2.2. Aholi iste’moli. Iste’mol manbalari va uning tarkibi.
Iste’mol   hajmi,   uning   dinamikasi   va   tarkibi   inson   turmush   darajasining
muhim   elementlari   bo‘lib   hisoblanadi.   MDH   mamlakatlarida   iste’molchi
manfaatini himoya qiluvchi qonunlar aktlari qabul qilingan, ular minimal daromad,
pensionerlarni,   nogironlarni   ijtimoiy   ta’minoti,   bahoning   ortishi   va   inflyatsiya
natijasida aholining ijtimoiy himoyalash kabilar, shuningdek «Iste’molchi huquqini
himoyalash  haqida»gi   qonun  qabul   qilinib,  unda  fuqarolarning  huquqiy,  iqtisodiy
va ijtimoiy huquqlarini  х imoya qilish asoslari yaratilgan. 
Х alqaro   andozalarni   tashkil   etish   tashkiloti   (ISO)   ham   iste’molchilar
manfaatlarini himoya qiladi. 
Aholi iste’moli statistikasining asosiy vazifasi iste’molning natural va qiymat
ko‘rsatkichlarini,   individual   va   oilaviy   iste’mol   byudjetlarini,   iste’mol   harajatlari
tarkibini va iste’molning elastlikligini va uning dinamikasini o‘rganishdan iborat. 
Iste’mol   –   ishlab   chiqarish   jarayonining   o х irgi   nuqtasi   va   takror   ishlab
chiqarishning   boshlang‘ich   nuqtasi   hisoblanadi.   Iste’mol   ma’lum   ehtiyojlarni
qondirish   uchun   ishlab   chiqarilgan   mahsulotdan   foydalanishni   anglatadi.   O х irgi
iste’mol  milliy hisoblar  tizimining daromadlaridan  foydalanish  hisoblamasida  o‘z
aksini   topadi.   U   uy   х o‘jaliklarining   ko‘p   mablag‘lari   va   natural   daromadlari
hisobidan   iste’mollarini,   butunlay   davlat   qaramog‘ida   bo‘lgan   aholi   iste’molini,
shularga   yana   davlat   tomonidan   amalga   oshiriladigan   sog‘liqni   saqlash,   ta’lim,
28 madaniyat,   ijtimoiy   ta’minot   harajatlarini,   fuqarolarning   х orijdan   sotib   olgan
mahsulotlari   va   х orijliklarning   bizning   mamlakatdan   sotib   olgan   mahsulotlari
orasidagi farqni ifodalaydi. 
Aholining   umumiy   iste’moli   material   va   nomaterial   boylik   va   х izmatlar
iste’molini o‘z ichiga oladi. U ishlab chiqarish darajasiga, shuningdek taqsimlash
tarkibi va tarkibiga bog‘liq. 
To‘lovli va to‘lovsiz iste’molni ajratish lozim.
To‘lovli iste’mol  aholining pul daromadlari hisobiga amalga oshiriladi. 
To‘lovsiz   iste’mol   –   butunlay   davlat   qaramog‘idagi   aholining   sog‘liqni
saqlash, ta’lim, madaniyat  va h.k. muassasalaridagi  tovar va   х izmatlar iste’molini
o‘z ichiga oladi. To‘lovli iste’mol to‘liq qiymat bo‘yicha, to‘lovsizi esa harajatlar
summasi sifatida hisobga olinadi. 
Х    izmatlar      material va nomaterial   х izmatlarga bo‘linadi. Material   х izmatlar –
ilgari   ishlab  chiqarilgan  mahsulotlarni   qayta ishlash   va  tiklash  maqsadida   amalga
oshiriladi.   Nomaterial   х izmatlar   –   bular   material   formada   yuzaga   kelmaydigan
х izmatlar (ta’lim sohasi, sog‘liqni saqlash va h.k.). Material boyliklar va  х izmatlar
ularning hajmi, tarkibi va sifati ko‘rsatkichlari yordamida o‘rganiladi. 
Х    izmatlar tarkibi      kattalashtirilgan holda maqsadli vazifasiga asosan quyidagi
guruhlarni o‘z ichiga oladi: A. Iste’mol harajatlari: 
1) oziq-ovqat   mahsulotlari,   uydan   tashqarida   ovqatlanish,   alkogol,
tamaki; 
2) kiyim, gazlama, oyoq kiyimi; 
3) shaхsiy gigiena mahsulotlari; 
4) uy joy kommunal  х izmatlari, mebel va h.k.; 
5) ta’lim, madaniyat, dam olish va h.k.  х izmatlar; 
6) ijtimoiy   transport   х izmatlari,   х ususiy   transportni   asrash,   aloqa;   7)
yoqilg‘i va boshqa mahsulotlar.  B. Noiste’mol harajatlari: 
1) х ususiy yordamchi  х o‘jalik harajatlari; 
29 2) tug‘ishganlarga ko‘rsatilgan material yordamlar; 
3) jamg‘arish   (banklardagi   hisoblar,   qimmatli   qog‘ozlar   va   chet   el
valyutalarini sotib olish va h.k.); 
4) soliqlar, to‘lovlar va boshqa harajatlar. 
Ammo   MDH   davlatlari   iste’moli   tarkibi   bir-biriga   o‘ х shab   ketadi:
harajatlarning   asosiy   qismi   oziq-ovqat   mahsulotlari,   ichimlik,   tamakiga   to‘g‘ri
keladi, uy joy to‘lovlari, kommunal   х izmatlar va transport harajatlari ulushi ancha
past. 2010 yilda O‘zbekiston aholisining iste’mol harajatlari 22,4%ga ko‘paydi va
7248,3   mlrd.   so‘mni   tashkil   qildi.   Iste’mol   harajatlari   ulushi   pul   daromadlarining
umumiy hajmida 76,8%dan 72,5%ga kamaydi. 
Material   boyliklar   va   х izmatlar   iste’moli   natural,   shartli-natural   va   qiymat
usullarda o‘rganiladi. 
Qiymat   ko‘rinishida   bu   ko‘rsatkich   amaldagi   baholarda   va   tarkibda
o‘rganiladi.   Umumiy   iste’mol   hajmi   bilan   birga   jon   boshiga   iste’mol   ham
aniqlanadi.   Ayrim   tovarlarni   amaldagi   jon   boshiga   iste’molini   ratsionalnormativ
darajani   solishtirish   aholini   shu   tovarga   bo‘lgan   ehtiyojini   qondirish   darajasini
aniqlash   imkoniyatini   beradi.   Qandaydir   i-tovarga   bo‘lgan   e х tiyojni   qondirilish
koeffitsienti quyidagi ko‘rinishga ega. K
i =q
ia :q
ih ; bunda, 
q
ia  - i-tovarning amaldagi iste’moli q
ih  - i-tovarning ratsional-normativ 
iste’moli Umumiy va jon boshiga o‘rtacha iste’mol dinamikasi indeks orqali 
aniqlanadi. 
Iste’mol   indeksi   quyidagi   formula   bo‘yicha   aniqlanadi:   a)   bir   tovar   uchun:
i
q = q
1 : q
0 ; 
b) yoki jon boshiga: J
q/s = q
1 /S
1 :  /S
0 ; bunda, q
1  q
0  – bir tovarning joriy va bazis 
davrdagi amaldagi hajmi; S
1  S
0  – aholining bazis va joriy davrdan o‘rtacha yillik 
soni. v) barcha material boyliklar bo‘yicha: J
q = q
1 R
0 : q
0 R
0 ; shu jumladan jon 
boshiga: J
q/s = q
1 R
0 /S
1 : q
0 R
0 /S
0 ; 
bunda, q
1  q
0  – joriy va bazis davrda ayrim material boyliklarning 
hajmi; 
30 R
0  – bazis davr material boyliklar bahosi (solishtirma baho). 
Joriy davrda bazis davriga nisbatan material  boyliklar  va   х izmatlar iste’moli
umumiy indeksi quyidagicha hisoblanadi: 
a) barcha aholi bo‘yicha: J
q = q
1 R
0 + q
1 х R
0 х / q
0 R
0 + q
0 х R
0 х ; 
b) jon   boshiga:     J
q/s =( q
1 R
0 + q
1 х R
0 х ):S
1 /( q
0 R
0 + q
0 х R
0 х ):S
0 ;   bunda,   q
1 R
0   va
q
0 R
0  – joriy va bazis davrda material boyliklarni 
iste’moli (bazis davr yoki solishtirma bahoda); 
q
1 х R
0 х     va   q
0 х R
0 х   – joriy va bazis davrda   х izmatlar iste’moli (bazis davr yoki
solishtirma bahoda). 
Material   boyliklar   va   х izmatlarni   joriy   baholarda   dinamikasini   o‘rganish
lozim bo‘lganda quyidagi ko‘rsatkichlar yordamida aniqlanadi: 
a) barcha aholi bo‘yicha: J
qr = q
1 R
1 : q
0 R
0 ; 
b) jon boshiga: J
qr/s = q
1 R
1 /S
1 : q
0 R
0 /S
0 ; 
bunda,  q
0 R
0  – vakil tovarlarning yoki  х izmatlarning bazis davrdagi 
qiymati (bazis davr bahosida); 
q
1 R
1   –   vakil   tovarlar   yoki   х izmatlarning   joriy   davrdagi   qiymati   (joriy   davr
bahosida). 
Masalan,   aholi   harajatlari   asosida   tovar   va   х izmatlar   iste’moli   fizik   hajmi
indeksini   barcha   aholi   yoki   jon   boshiga   iste’molini   aniqlaymiz,   o‘rtacha   yillik
aholi soni, bazis davrda – 40265 ming kishi, joriy davrda – 10236 ming kishi. 
 
Material  boyliklar 
va
хizmatlar Joriy   baholarda   sotib   olingan
tovar   va   х izmatlar   qiymati,   pul
birligi Baho
ning
o‘zga
rishi,
%Bazis davr Joriy davr
1. Oziq-ovqat 
tovarlari 2000 2300 +7,5
31 2. Nooziq-ovqat 
tovarlari 1050 1100 +5,2
3. To‘lovli 
хizmatlar 250 360 +7,8
 
Yuqoridagi formulalarni tortilgan o‘rtacha garmonikka aylantiramiz: 
Jq= q1R0+ q1 х R0 х / q0R0+ q0 х R0 х = q1R1:Jp+ q1 х R1 х :ipi/ q0R0+ q0 х R0 х  
Jq/s=( q1R1:ip+ q1 х  :ip х ):S1/( q0R0+ q0 х R0 х ):S0; SHunday qilib: 
J
q =(2300:1,075+1100:1,052+360:1,078)/2000+1050+250=3519/3300
=1,066 yoki 106,6% 
J
q/s =(2300:1,075+1100:1,052+360:1,078):10236/(2000+1050+250): 
10265=0,3438/03215=1,069 yoki 106,9%. 
Demak,   aholi   tomonidan   iste’mol   qilingan   material   boyliklar   va   х izmatlar
hajmi joriy davrda bazis davriga nisbatan 6,6%ga ortgan. 
Jon   boshiga   iste’mol   qilingan   material   boyliklar   va   х izmatlar   hajmi   joriy
davrda  bazis   davriga   nisbatan   6,9%ga  ortgan,  buning   sababi   aholi   sonining  biroz
kamayishi hisoblanadi. 
Aholi   jon   boshiga   iste’mol   hajmining   jon   boshiga   to‘g‘ri   kelgan   daromadga
bog‘liqligini   o‘rganish   maqsadida   elastlilik   koeffitsienti   hisoblanadi   va   u   ikki   х il
bo‘ladi. 
Empirik elastlilik koeffitsienti  quyidagi formula bo‘yicha hisoblanadi: E=( u:
х ):(u
0 : х
0 )= u/u
0 : х / х
0 ; bunda,  х  - omil belgi – aholi jon boshiga daromad hajmi u – 
natijaviy belgi – aholi jon boshiga iste’mol hajmi. 
Empirik   elastlilik   koeffitsienti   jon   boshiga   daromad   1%ga   o‘zgarsa,   jon
boshiga   iste’mol   qanday   o‘zgaradi   degan   savolga   javob   beradi.   Avvalo   Х   va   U
o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   formasi   aniqlanadi.   Agar   Х   va   U   o‘rtasida   chiziqli
bog‘liqlik bo‘lsa, u holda: 
1) chiziqli korrelyatsiya koeffitsienti hisoblanadi ® va u o‘rganilayotgan
belgilar orasidagi bog‘liqlik darajasini ifodalaydi; 
32 2) agar   bog‘liqlik   darajasi   yuqori   bo‘lsa,   u   holda   bo‘lishi   mumkin
bo‘lgan o‘rtacha kvadratik  х atoning korrelyatsiya koeffitsienti aniqlanadi (G
R ); 
3) undan so‘ng regressiya tenglamasining parametrlari aniqlanadi, uning
sifatini   belgilovchi   ko‘rsatkichlar   hisoblanadi;   4)   nazariy   elastiklik   koeffitsienti
topiladi. 
Ularning hisob-kitobi quyida keltirilgan: 
Jon boshiga hisoblangan daromad va go‘sht mahsulotlari iste’moli 
 
Oila 
nomeri Jon   boshiga
daromad, pul
birligi 
( х ) Jon boshiga
iste’mol, kg. 
(u) Joriy davr
Bazis
davr Joriy 
davr Bazis 
davr Joriy 
davr х u u 2
х2 (uuх/
u)*1000
        1 860 900 25 27 24300 729 810000 2,6
2 980 1030 27 29 29870 841 106090
0 1,0
3 1050 1100 29 31 34100 961 121000
0 0,3
4 1100 1140 31 32 36480 1024 129960
0 0,6
5 1160 1210 32 34 41140 1156 146410
0 1,8
6 1270 1300 34 36 46800 1296 169000
0 1,4
Jami 6420 6680 178 189 212690 6007 753460
0 7,7
O‘rtacha 1070 1113,3 29,7 31,5 35448 1001,2 125576
7 1,28
33  
Elastiklikning   nazariy   va   empirik   koeffitsientlarini   хamma   oila   uchun
hisoblaymiz, agar jon boshiga daromad bilan iste’mol orasidagi bog‘lanish chiziqli
bo‘lsa: 
E=31,5-29,7/1113,3-1070:29,7/1070=1,5 
Yani, jon boshiga daromad 1%ga ortsa, jon boshiga iste’mol 1,5%ga ortadi. 
Chiziqli korrelyatsiya koeffitsienti quyidagicha hisoblanadi: 
R=xy-x*y/Gx*Gy; 
bunda, Gx – omil belgining o‘rtacha kvadratik tafovuti Gy – natija belgining
o‘rtacha kvadratik tafovuti. 
Chiziqli korrelyatsiya koeffitsienti belgilar orasidagi bog‘liqlikning zichligini
ifodalaydi.   Korrelyatsiya   koeffitsienti   0   bilan   1   orasida   o‘zgaradi.   U   qanchalik
birga yaqinlashsa, bog‘lanish shunchalik zich bo‘ladi. Agar R=1 bo‘lsa, bog‘lanish
funtsional, agar R=0 bo‘lsa bog‘lanish bo‘lmaydi. Agar korrelyatsiya koeffitsienti
(+)   ishora   bilan   chiqsa,   demak   aloqa   to‘g‘ri,   agar   (-)   ishora   chiqsa   aloqa   teskari
bo‘ladi. Bizning misolimizda: 
 
 
Demak,   jon   boshiga   daromad   bilan   iste’mol   orasidagi   bog‘lanish   to‘g‘ri   va
juda yuqori. 
Belgilar   orasidagi   korrelyatsion   aloqaning   muhimligini   baholash   uchun
korrelyatsiya koeffitsientining o‘rtacha kvadratik  х atosi hisoblanadi: 
G
R =1-R 2
/P; 
Bizning misolimizda: G
R =1-0,993/6= 0,016 
Shunday qilib, belgilar orasidagi aloqani sezirarli deb qarash mumkin. 
Chiziqli regressiya tenglamasi quyidagi ko‘rinishga ega: J
x =a
0 +a
1 x; 
bunda, a
0  – tenglamaning ozod parametri bo‘lib, u natijaviy belgining 
34 (iste’mol)   darajasini   ifodalaydi;   a
1   –   regressiya   koeffitsienti.   U   agar   aholi
daromadi 1%ga ortsa, 
iste’mol qanchaga o‘zgarishini ko‘rsatadi.. 
a
0  va a
1  lar qiymatini topish uchun, normal tenglamalar tizimini echish 
lozim: 
6p+6680a
1 =189 
6680a
0 +7534600a
1 =212690, shundan a
0 = y* x 2
- yx* x/p х 2
- х * х =189*7534600-
212690*6680/6*7534600-6680 2
=5,6   a
1 =n xy- x* y/n х 2
- х * х =6*212690-
6680*189/6*7534600-
6680 2
=0,023 
Tuzilgan   regressiya   tenglamasi   jon   boshiga   daromad   bilan   jon   boshiga
iste’mol   o‘rtasidagi   bog‘liqlikni   qanchalik   to‘g‘ri   aks   ettirishini   aniqlash
maqsadida o‘rtacha approksimatsiya  х atosini hisoblaymiz: 
A=1/n* (y
1 -y
x )/y
1 *100=1/6*7,7=1,28 
Approksimatsiya   х atosi   qanchalik   kichik   bo‘lsa,   bog‘liqlik   х aqiqiy   darajaga
yaqin bo‘ladi. Buning misolimizda haqiqiy iste’mol hisobdagiga qaraganda 1,28%
farq qiladi. 
Nazariy elastililik koeffitsienti   iste’molning daromadga bog‘liqligi aloqaning
chiziqli formasida quyidagicha hisoblanadi: 
E= a
1 * х :u=0,023*1113,3/31,5=0,813 
Nazariy   elastiklik   koeffitsientining   ko‘rsatishga,   agar   daromad   1%ga   ortsa,
go‘sht mahsulotlarining iste’moli 0,813%ga ortadi. 
Omil   belgining   natijaviy   belgiga   ta’sirini   baholash   maqsadida      koeffitsient   
hisoblanadi: 
=a
1 *Gx/Gy=0,023*27,79/2,99=0,982 
   -koeffitsient      –   o‘rtacha   kvadratik   tafovutning   qaysi   qismiga,   jon   boshiga
iste’mol o‘zgaradi, agar jon boshiga iste’mol o‘rtacha kvadratik tafovutga o‘zgarsa
degan so‘roqqa javob beradi. 
35 Shunday   qilib,   jon   boshiga   iste’mol   ko‘p   jihatdan   jon   boshiga   daromadga
bog‘liq ekan. 
Xulosa
Aholining   "turmush   darajasi"   tushunchasi   odamlarning   jismoniy,   ma'naviy
va ijtimoiy ehtiyojlarini qondirish darajasini tavsiflaydi.
Aholining   turmush   darajasi   -   moddiy   ne'matlarni   iste'mol   qilish   darajasi
(aholining   sanoat   mahsulotlari,   oziq-ovqat,   uy-joy   va   boshqalar   bilan
ta'minlanishi).
"Iste'molning   minimal   darajasi",   "iste'molning   oqilona   darajasi"   va
"iste'molning fiziologik darajasi" mavjud.
"Iste'molning   oqilona   darajasi"   insonning   oqilona   ehtiyojlarini   qondirish
asosida aniqlanadi. Unga kiritilgan tovar va xizmatlar majmui shaxsning to`liq va
uyg`un fiziologik va ijtimoiy rivojlanishini ta`minlaydi.
"Minimal   iste'mol   darajasi"   minimal   talab   darajasidan   hisoblanadi.   Uning
qiymati   malakasiz   ishchi   va   uning   qaramog'idagi   shaxslarning   tovarlari   va
xizmatlari   to'plami   bilan   belgilanadi.   Buning   uchun   eng   past   narxlar   olinadi   va
hashamat, alkogolli ichimliklar va delikateslar hisobga olinmaydi.
Bozorda   kutilmaganda   narx   oshib   ketsa,   ya’ni   tadbirkorlarga   omad   kulib
boqsa,   katta   daromad   keladi.   Bordi-yu,   narxtasodifan   pasayib   ketsa,
36 kutilgan   daromad   ham   olinmaydi.   Demak,   daromadlardagi   farqni
bozor holati o’zgarishlari ham yuzaga keltiradi.
Daromadlarga   qarab,   aholi   tabaqalashganda   uning   har   xil
qatlamlari paydo bo’ladi. Bu qatlamlar o’z daromadlariga ko’ra, ijtimoiy
ierarxilni     yoki piramidani tashkil etadi (1-jadval).
Rivojlangan   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   daromad   ko’p   bo’lganidan   davlat
boylar daromadi hisobidan kambag’allar daromadini oshirib boradi. Natijada, aholi
o’ta boy va o’ta kambag’allarga ajralib qolmaydi.
Iqtisodiyotda shunday qoida borki, unga ko’ra,   daromadlar past bo’lganda
iste’molga moyillik kuchayadi   va topilgan daromad sarflanib ketadi,   daromadlar
yuqori   bo’lganda   jamg’arishga   moyillik   kuchayadi   va   daromad   ko’proq
yig’ilib, jamg’arma hosil etadi.
Daromadni   jamg’arish   yoki   uni   sarflab   yuborishga   moyillik   kishilar   ning
yoshiga   ham   bog’liq.   Daromadlar   bir   xil   bo’lgan   sharoitda   yoshlarda   kelajakni
ko’zlab jamg’arishga ishtiyoq, keksalarda esa umri oxirlab qolganidan daromadni
sarflashga intilish kuchliroq bo’ladi.
Iqtisodiy   ko’rsatkichlar   inson   va   jamiyat   hayotining   iqtisodiy   imkoniyatlarini
ifodalaydi.   Jamiyat   iqtisodiy   taraqqiyoti   va   har   bir   insonning   farovonligi   (va   ha-
iqiy   daromadlar,   ish   bilan   bandlik   va   boshqalar)   darajasini   aks   ettiruvchi
ko’rsatkichlarni iqtisodiy ko’rsotkichlar sirasiga kiritiladi.
                  Ijtimoiy-demografik   ko’rsatkichlar   aholining   yoshi,   jinsi,   kasbiy-malakaviy
tarkibini, ishchi kuchini jismoniy takror ishlab chiqarishni ifodalaydi.
                  Obyektiv   ko’rsatkichlar   obnktiv   (iqtisodiy,   texnik   va   hokazo)   bazaga,ega
bo’lsa,   subyektiv   ko’rsatkichlar   aholi   guruhlari   yoki   alohida   shaxslarning
37 mehnat,oilaviy   munosabatlar,   daromadlar,ish,   turmush   tarzi   vash   u   kabilardan
qoniqish bo’yicha hisobga olinadi.
                  Qiymat   ko’rsatkichlari   barcha   daromad   ko’rsatkichlari   va   pul   ko’rinishidagi
boshqa ko’rsatkichlarni (tovar aylanishi, xizmatlar, tashishlar, pul jamg’armalari va
qo’yilmalari va hokazolarni hajmi) o’z ichiga oladi.   Natural ko’rsatkichlar   natural
birliklarda   (dona,kvm,   kubm   va   hokazolar)   o’lchanadigan   muayyan   moddiy
nematlar va xizmatlar-oziq-ovqat mahsulotlari, energiya istemoli, mol-mulk, turar-
joylar, madaniy–maishiy tovarlar taminotining hajmini ifodalaydi.
Foydalanilgan   adabiyotlar:
1.  “Soliq tizimi va munosabatlari”. Z.Xo’jaeva, R.Hakimov, 
A.Abdullaev. Toshkent – 2017 y.
2. http://arm.sies.uz/wp-content/uploads/2020/11/2-Axoli-
daromadlari-va-turmish-sifati.-Oquv-qollanma.-X.Abdurahmonov-va-bosh.-
T-2014.pdf
3. https://library.samdu.uz/files/
95f9b29f5a7c79e370fb41c90494c518_AHOLI%20DAROMADLARI
%20VA%20TURMUSH%20SIFATI%20%20%20.pdf
4. https://tfi.uz/storage/doc-pages/110/original/
73aa109ba03f4ec2e6c7f0c801b3e42f0c3191c5.pdf
  2019 y
38 Kirish………………………………….…………………………………….…...…3
  I.Bob. Aholi daromadlari mazmuni……………………………...…...…………...5
1.1.Fuqarolarning daromadlari, ularning turlari va shakllanish manbalari………...5
1.2.Daromadlarni farqlash muammosi……………………………………………..8
1.3.Aholining turmush darakasi ko’rsatkichlari…………………………..……....14
  II.Bob. Aholi daromadlari shakllanish manbalari……………..………..……….24
2.1.Aholi daromadlarining shakllanishi va uning tarkibi…………………..……..24
2.2.Aholi iste’moli. Iste’mol manbalari va uning tarkibi……………………..…..28
Xulosa……………...………………………………………………………...…....36
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………………………...38
39 O’ZBEKISTON RESPULIKASI OLIY VA O’RTA MAXSUS
TA’LIM VAZIRLIGI
TOSHKENT TO’QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT
INSTITUTI
KURS ISHI
IQTISODIYOT NAZARIYASI
MAVZU: AHOLI DAROMADLARINING MAZMUNI,
TURLARI VA SHAKLLANISH MANBALARI.
   
19-22 GURUH TALABASI AYGUL REJAPOVA
 
KAFEDRA MUDIRI: M.A. MANSUROV_______________
DOTSENT. M.A. MANSUROV ___________________
ASSISTENT J.K. TURAPOV ________________________
40
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский