Aholining kuchli ijtimoiy himoya qilish davlat dasturining amaliyotga tatbiq etilishi

AHOLINING KUCHLI IJTIMOIY HIMOYA QILISH DAVLAT
DASTURINING AMALIYOTGA TATBIQ ETILISHI
MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………………………………...2
I BOB  AHOLINI KUCHLI IJTIMOIY HIMOYALASH - DAVLAT 
SIYOSATINING BOSH YO`NALISHI
1.1   Aholini kuchli ijtimoiy himoyalash davlat siyosatining bosh yo`nalishi ……
4
1.2  Aholining kuchli ijtimoiy himoya tizimining asosiy yo'nalishlari……………
11
II BOB IJTIMOIY HIMOYA DASTURLARINING BOSHQARUVI
2.1 O’zbekiston Respublikasida aholini ijtimoiy himoya qilish 
tamoyillari…........15
2.2.  Aholining kuchli ijtimoiy himoya qilish  siyosatida inson 
omili va manfaatlarning uyg’unligi……………………………………………….22
XULOSA…………………………………………………………………………28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI………………………….30
1 Kirish
Kurs   ishining   dolzarbligi :   O‘zbekiton   prezidenti   «2021−2030   yillarda
O‘zbekiston   Respublikasi   aholisini   ijtimoiy   himoya   qilish   tizimini
takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida"gi   farmoyishni   imzoladi,   deya
xabar berdi Moliya vazirligi matbuot xizmati.
Hujjat   bilan   2021−2030   yillarda   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   milliy
strategiyasi   konsepsiyasi   va   strategiyani   ishlab   chiqish   bo‘yicha   «yo‘l   xaritasi»
tasdiqlandi   va   strategiyani   ishlab   chiqish   bo‘yicha   Respublika   ishchi   guruhi
tuzildi.   Hujjat   loyihasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   tayyorlangan   edi   va
muhokamaga o‘tgan yil kuzda qo‘yilgan edi.
Hujjatga   muvofiq,   Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   Milliy   strategiyasida
ijtimoiy   himoya   sohasida   ijtimoiy   yordam   va   xizmatlarning   bazaviy   kafolatlari
belgilanadi.     Bunga   quyidagi   chora-tadbirlar   kiradi:   asosiy   turdagi   oziq-ovqat
mahsulotlari, ta’lim, parvarish va boshqa zarur bo‘lgan mahsulotlar va xizmatlar
olishga imkoniyati bo‘lmagan bolalarga ko‘maklashish;
kasallik,   ishsizlik,   onalik   va   nogironlik   kabi   holatlar   tufayli   o‘zini   o‘zi
ta’minlash   masalalarini   to‘liq   hal   qila   olmaydigan   mehnatga   layoqatli
fuqarolarni   kafolatlangan   daromadlar   bilan   ta’minlash;   keksa   yoshdagi
fuqarolarni kafolatlangan daromad bilan ta’minlash.
Jahon tajribasi  amaliyotlarida qabul  qilingani  kabi  onalikni  himoya qilish
va   vaqtinchalik   mehnatga   layoqatsizlik   bo‘yicha   nafaqalarini   ijtimoiy   sug‘urta
tizimiga   kiritish   hamda   Ijtimoiy   sug‘urta   jamg‘armasini   tashkil   etish   masalasi
o‘rganiladi.   Konsepsiya   bilan   ijtimoiy   nafaqalarni   tayinlash   uchun   ariza
beruvchilarning   muhtojlik   darajasini   aniqlash   jarayonlarini   soddalashtirish
hamda   ijtimoiy   nafaqalarni   tayinlash   va   to‘lash   jarayonlarini   tezlashtirish
rejalashtirilgan.   Bu   kam   ta’minlangan   oilalarni   ijtimoiy   nafaqalar   bilan   qamrab
olish   maqsadida   amalga   oshiriladi,   deyiladi   hujjatda.   Bundan   tashqari,   davlat
byudjeti mablag‘lari hisobidan ishsiz fuqarolarning bandligini ta’minlash uchun
2 berilayotgan   subsidiyalar   samaradorligini   oshirish   maqsadida   ijtimoiy   kontrakt
tizimi   joriy   etiladi.   Aholiga   ko‘rsatiladigan   jtimoiy   xizmatlarni   individual
ijtimoiy moslashuv dasturlari orqali taqdim etish tizimi ishlab chiqiladi.
Farmoyishga   ko‘ra,   aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   sohasida   davlat
siyosatini amalga oshirish uchun mas’ul bo‘lgan yagona organ belgilanadi.
Chin   yetim   yoshlarni   uy-joy   bilan   ta’minlash,   boshpanasiz   qolgan,   og‘ir
turmush   sharoitiga   tushib   qolgan   oilalar   va   shaxslarni   mulk   huquqi   berilmagan
holda   joylashtirish   uchun   mahalliy   hokimliklar   tomonidan   uy-joylarni   sotib
olish tartibi joriy etiladi.
Imkoniyati   cheklangan   bolalar   uchun   maktabgacha   ta’limni   uyda   berish
modeli joriy etiladi.
2025   yilga   qadar   Sog‘liqni   saqlash   vazirligi   huzuridagi   Tibbiy-ijtimoiy
xizmatlar   agentligi   negizida   tuman   (shahar)lar   miqyosida   Aholini   ijtimoiy
qo‘llab-quvvatlash markazlari tashkil etiladi.
2030   yilda   Davlat   byudjetining   aholini   ijtimoiy   himoyasiga   xarajatlari
ichki yalpi mahsulotga nisbatan 1,5 foizga yetkaziladi.
2030 yilgacha aholini ijtimoiy himoya Milliy strategiyasi loyihasini ishlab
chiqishda   Xalqaro   mehnat   tashkiloti,   YUNISEF,   BMT   Taraqqiyot   Dasturi   va
Jahon bankining yetakchi mutaxassislaridan iborat ekspertlar guruhi qatnashdi.
Kurs   ishining   maqsadi :   Ijtimoiy   himoya   bo‘yicha   milliy   strategiyaning
qabul   qilinishi   BMTning   Barqaror   rivojlanish   maqsadlari   kambag‘allikni
kamaytirish,   ijtimoiy   himoyani   kuchaytirish   hamda   ayollar,   erkaklar,   shu
jumladan   yoshlar   va   nogironlarni   to‘liq,   foydali   va   munosib   ish   bilan
ta’minlashga erishishga yordam berishi kutilmoqda.
Kurs   ishining   vazifasi :   Aholining   ijtimoiy   ximoyalanishiga   muntazam
e`tibor   be-rar   ekan,   respublika   hukumati   islohotlarning   birinchi   bos-qichidagi
tajriba asosida inson va oila hayotining barcha so halarini yaxshilashga qaratilgan
chora-tadbirlarning butun bir tizimini shakllantirishga erishdi. 
3 I BOB  AHOLINI KUCHLI IJTIMOIY HIMOYALASH - DAVLAT
SIYOSATINING BOSH YO`NALISHI
1.1   Aholini kuchli ijtimoiy himoyalash davlat siyosatining bosh
yo`nalishi
O`zbekiston   Mustaqillikka   erishgandan   so`ng,   jamiyatda   bo-zor
iqtisodiyotiga   o`tish   jarayonida   aholini   ijtimoiy   himoya-sini   ta`minlash   davlat
siyosatining bosh yo`nalishi bo`lib qol-di. Binobarin, mamlakatda o`tkazilayotgan
barcha   islohotlar-ning   asl   maqsadi   insonga   munosib   turmush   sharoitlarini   vu-
judga keltirishdir.
Prezident Islom Karimov tomonidan ishlab chiqilgan, jahon tan olgan besh
tamoyilning   muhim   qismi   aqolini   kuch-li   ijtimoiy   himoyalash   ekanligi   ham   shu
bilan bog`liqdir.
O`zbekiston   hukumati   ana   shu   besh   tamoyil   asosida   o`tish   davrida   aholini
ijtimoiy   himoyalash   yuzasidan   zarur   choralar   ko`rdi.   Bu   choralar   odamlarning
turmush   darajasini   keskin   pasayib   ketishining   oldini   olishda   muhim   rol   o`ynadi
hamda respublikada osoyishtalik va barqarorlikni saklash omili bo`ldi.
Masalan,   mustaqillikning   dastlabki   murakkab,   iqtisodiy   tanglik   yillarida
odamlarning   turmush   darajasini   normal-lashtirish   maqsadida   davlat   yo`li   bilan
boshqarishning   ko`pdan-ko`p   usullari   va   uslublaridan   foydalanildi.   Jumladan,
miq-dori   doimo   o`zgartirib   turilgan   ish   haqi,   pensiyalar,   stipen-diyalar,   turli
nafaqalar, kompensatsiya to`lovlari tarzidagi be-vosita pul to`lovlari, imtiyozlar va
turli dotatsiyalar tarzida-gi to`lovlarni joriy qilish usuli keng qo`llanildi.
1991-1996 yillarda eng kam ish haqi va gtensiyalardan soliq olinmaydigan
bo`ldi.   Korxonalarning   o`z   xodimlariga   ijtimoiy   yordam   ko`rsatish   sohasidagi
xarajatlaridan bir qismi budjet mablag`lari hisobidan qoplanib turildi. Keng iste`-
mol mollari va xizmatlarning ko`pgina qismi bo`yicha narxlar-dagi tafovutlarning
o`rni qoplandi. Shu bilan birga qo`shimcha ijtimoiy imtiyozlar ham  joriy qilindi.
Masalan,   boshlang`ich   sinf   o`quvchilari   va   yolg`iz   pensionerlar   uchun   bepul
nonushta-lar,   2   yoshgacha   bo`lgan   bolalar   uchun   bepul   ovqat,   maktab   o`quvchi-
lari   va   talabalar   uchun   ovqatning   arzonlashtirilishi   kabi   im-tiyozlar   berildi.
4 Shuningdek,   kupgina   toifadagi   fuqarolarga   turar-joyi   shaxsiy   mulk   qilib   bepul
berildi, ba`zi turdagi kommunal xizmatlar haqini to`lashda yengilliklar joriy etil-di
va hokazo.
Aholining   ijtimoiy   ximoyalanishiga   muntazam   e`tibor   be-rar   ekan,
respublika hukumati islohotlarning birinchi bos-qichidagi tajriba asosida inson va
oila   hayotining   barcha   so   halarini   yaxshilashga   qaratilgan   chora-tadbirlarning
butun bir tizimini shakllantirishga erishdi. Aytish mumkinki, musta-qillik yillarida
narxlar   erkinlashtirilishi   va   pulning   qadr-sizlanish   darajasi   keskin   ortib   borishi
munosabati bilan daromadlarning eng kam va o`rtacha darajasini muntazam oshi-
rish ijtimoiy qimoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng us-tun yo`nalishlardan biri
bo`lib   keldi   va   hozirgi   kunda   ham   shunday   bo`lib   qolmoqda.   Bu   yo`nalish
aholining   barcha   tabaqa-larini   istisnosiz   qamrab   oldi   va   islohotlarning   lastlabki
davrida   keng   miqyosda   qo`llanildi.   Boshqa   mamlakatlardan   farq-li   o`laroq,
O`zbekistonda   daromadlar   nisbatini   o`zgartirish   ish   haqi,   pensiyalar,
stipendiyalarning,   jamgarma   banklaridagi   aholi   omonatlari   stavkalarining   eng   oz
miqdorlarini   bir   vaqtning   o`zida   markazlashtirilgan   tarzda   qayta   ko`rib   chiqish
yo`li   bilan   amalga   oshirildi.   1995   yilda   Respublika   davlat   budjetining   29,3   foizi
ijtimoiy-madaniy tadbirlarga, 21,8 foizi esa ijtimoiy himoyaga ajratildi.
1992-1998 yillar mobaynida ish haqi va pensiyalarning eng kam miqsori bir
necha bor oshirildi. Masalan: eng kam ish haqi 1995 yilda 1994 yilga nisbatan 2,5
marta   ortdi,   1996   yilning   1-yarmida   esa   1995   yil   1-yarmiga   nisbatan   2,7   marta
ko`paydi. Nafaqaxo`rlarning ijtimoiy ahvolini e`tiborga olib, eng kam pensiyaning
mutlaq   miqsori   ish   haqining   eng   kam   miqdoridan   oshiqroq   bo`lishi   muttasil
ta`minlanib   kelindi.   Bu   yo`l   ijtimoiy   adolat   tamoyillariga   to`la   mos   kelar   edi.
Masalan,   1998   yil,   1   iyuldan   ish   haqining   eng   oz   miqsori   1100   so`m   bo`lgani
holda,   qarilik   pensiyasining   eng   kam   miqdo-ri   2100   so`mni   tashkil   etadi,
nogironlik pensiyasi esa bundan ham ortiqsir.
Shuni   aloxida   ta`kidlash   kerakki,   istiklol   yillarida   eng   kam   ish   haqi   va
boshqa   to`lovlar   odatda,   oldindan   ko`paytirib   kelindi,   narx-navo   o`zgarishi   bilan
boglab olib borildi, bu esa aholining to`lov qobiliyati saqlanib qolishini ta`minla-
5 di va turmush darajasining keskin pasayib ketishiga yo`l qo`ymadi.
Iqtisodiyot tarmoqlari bo`yicha ishchi va xizmatchilarning oylik o`rtacha ish
haqi  birgina 1996 yil dekabriga kelib, 1995 yil dekabriga nisbatan 2,6 barobarga
o`sdi.
Daromadlar   mikdorini   o`zgartirish   orqali   aholini   ijti-moiy   himoyalash
chora-tadbirlari   tizimida   1993   yilda   joriy   etilgan   yangi   Yagona   tarif   setkasi   ham
axrli ijtimoiy qimoya-sida katta ahamiyatga ega bo`ldi. Bu chora barcha toifadagi
xo-dimlarning ish haqi miqdorlarini tarif koeffitsiyentlari orqali eng kam ish haqi
vositasi bilan bevosita o`zaro boglash imkonini berdi.
Natijada   ish   haqini   oshirish   yo`li   bilan   aholining   o`rta-cha   ish   haqi,   pul
daromadlari o`z-o`zidan osha bordi. Shu bilan birga respublikaning ichki iste`mol
bozorini himoya qilish hamda oziq-ovqat va nooziq-ovqat mollari asosiy turlari is-
te`molini   muayyan   darajada   sakdab   turish   chora-tadbirlari   ko`rilganligi   ham
aholini ijtimoiy jihatdan qimoyalashning ikkinchi eng muhim yo`nalishi bo`ldi.
Respublikada   narx-navoni   erkinlashtirish   sohasida   qo`shni   mamlakatlarga
nisbatan   bir   muncha   mo`tadil   siyosat   o`tkazil-ganligi   iste`mol   bozorini
himoyalash   zaruratini   keltirib   chi-qardi.   Bu   O`zbekiston   rubl   mintaqasida   turgan
bir paytda niqoyatda muhim edi. Aksariyat rsspublika ehtiyojlari uchun valyutaga
xarid   qilingan   un,   o`simlik   moyi,   qand-shakar   va   boshqa   taqchil   mahsulotlar
respublika tashqarisiga olib chi-qib ketilishi hollari yuz berdi.
Iste`mol   bozori   barbod   bo`lishiga   yo`l   qo`ymaslik   uchun   O`zbekistonda
ishlab chiqarish yaxlit tizimini vujudga kelti-rishga hayotiy muqim masala sifatida
qaraldi,   maqsulotlarni   tashqariga   olib   chiqib   ketilishini   bojxonalar   orqali   qatiy
nazorat   qilish   va   yuqori   boj   to`lovlari   joriy   etish   yo`li   bilan   amalga   oshirildi.
Dastlab.   murakkab   bir   paytda   iste`-mol   mollarini   sotib   olish   uchun   bir   marta,
so`ngra   esa   ko`p   marta   ishlatiladigan   kuponlarni   muomalaga   kiritish,   kunda-lik
zarur   tovarlarning   cheklangan   turlarini   meyorlangan   tarzda   sotishni   tashkil   etish
ko`zda   tutilgan   edi.   Bu   tizim   o`zini   to`la   oqladi.   U   bozorni   pishiq-puxta   himoya
qilibgina   qolmay,   sav-do   tarmog`iga   barcha   zarur   oziq-ovqat   maxsulotlarini   va
kunda-lik xarid mollarini muntazam ravishda chiqarib turishni ta`-minlash, ularni
6 iste`mol qilish hajmlarini kamaytirmaslik imkonini berdi.
O`tish   davri   qanchalik   murakkab   bo`lmasin,   bu   tizim   res-publikaning
barcha   aholisiga   qayotiy   muhim   mahsulotlarni   is-te`mol   qilish   va   xizmatlardan
baxramand bo`lish sohasida ishonchli ijtimoiy kafolatlarni ta`minlab berdi.
1992-1996   yillarda   non   va   go`sht   mahsulotlari,   sut,   qand-shakar,   o`simlik
moyi, kir sovun, bolalarga kerakli ayrim mollar, kommunal va transnort xizmatlari
uchun   dotatsiyalar   qisman   sautab   qolindi.   Shu   tufayli   daromad   darajasi   turli-cha
bo`lgan   oilalar   bulardan   bir   qadar   foydalanish   imkoniya-tiga   ega   bo`ldi.
Islohotlarning   dastlabki   bosqichida   sobiq   Ittifoqning   ko`pgina   mamlakatlarida
aholining   asosiy   qis-mi   yoppasiga   qashshoqdashgan   bir   paytda   O`zbekistonda
amalga   oshirilgan   tadbirlar   muhim   ijtimoiy   axamiyatga   ega   bo`ldi.   Odamlarning
islohotlarni jadallik bilan olib borishga ishonchini kuchaytirdi.
Ayni   vaqtda   respublikada   iste`molchilarning   manfaatla-rini   himoya
qilishning mutlaqo yangi tizimiga o`tishga tayyor-garlik ishlari olib borildi. Yangi
tizimning mohiyati ichki narxlarni jahon narxlari darajasiga tez tenglashtirib olish
va   aholining   daromadlarini   shunga   muvofiq   ravishda   oshi-rishni   ko`zda   tutadi.
Bunday islohot sharoitida ijtimoiy himoyaning yangidan-yangi shakllarini qidirib
topishni taqo-zo etadi. Jumladan, milliy valyutani muomalaga kiritish, uning ichki
almashuvini   ta`minlash   sohasida   amalga   oshiril-gan   tashkshshy   va   iqtisodiy
chora-tadbirlarning ko`rilishi ay-niqsa katta ahamiyatga ega bo`ldi.
Mamlakatda   ichki   bozorni,   xalqimiz   manfaatlarini   faqat   baquvvat   milliy
valyutagina himoya qilishi mumkin, degan qat-iy xulosaga kelindi. Buning uchun
milliy   valyutamiz,   asosan,   o`zimizda   ishlab   chiqarilgan   zarur   miqdordagi   tovar
bilan, keng eksport faoliyati hisobiga to`plangan salmoqli valyuta-zaxiralari bilan
mustahkamlangan bo`lishi kerak edi.
Milliy   valyuta   joriy   etilgach,   islohotlar   birinchi   bos-qichining   oxirlariga
kelib   (1995   yil),   oziq-ovqat   mahsulotla-rini   meyorlangan   tarzda   sotishdan
butunlay voz kechish va er-kin narxlarga o`tish imkoniyati tugildi.
Meyorlash   tizimiga   barham   berish   tadbirlari   aholi   ta`-minotini
yomonlashtirmasdan,   unchalik   qiyinchiliklarga   yo`l   quymasdan   o`tkazildi.   Erkin
7 narxlarga esa «esankirashlarsiz» o`tishga muvaffaq bo`lindi. Buni Uzbekistondagi
iqtisodiy islohotlar birinchi bosqichining muhim natijasi deb baho-lash mumkin.
Mustaqillikning   dastlabki   davridan   boshlab   aholining   kam   ta`minlangan
qismini   qo`llab-quvatlash   borasida   ko`ril-gan   chora-tadbirlar,   ijtimoiy   siyosatni
amalga oshirishning muhim yo`nalishlaridan biri bo`ldi.
«Biz, -  degan edi I.Karimov, - aholining ijtimoiy jihatdan nochor tabaqalari
-   pensionerlar,   nogironlar,   ko`p   bolali   va   kam   daromadli   oidalar,   ishsizlar,
o`quvchi   yoshlar,   shuningdek   qayd   etilgan   miqdorda   daromad   oluvchi   kishilarni
himoya   qilish   davlatning   muqaddas   burchidir,   degan   qoidaga   asos-lanib   ish
tutdik».
Ish haqini oshirish bilan birga barcha toifadagi mak-tablarning muallimlari,
bolalar uylari, maktabgacha va maktabdan tashqari muassasalar tarbiyachilari, oliy
va   o`rta   maxsus   o`quv   yurtlarining   professor-muallimlari   va   ilmiy   xodimlari,
ijodiy   va   tibbiy   xodimlarni   ijtimoiy   himoya-lash   va   ularning   mehnatini
rag`batlantirish maqsadida ularga qo`shimcha moddiy ne`matlar - kvartira xaqi va
kommunal to`lovlar sohasida imtiyozlar berildi, yakka tartibda uy-joy qurib olish
uchun yer uchastkalari birinchi navbatda ajratila-digan bo`ldi.
Masalan,   shu   kungacha   120403   o`qituvchining   davlat   va   tash-kilotlar
tomonidan berilgan uylari bepul xususiylashtiril-di, 35841 kishiga shaxsiy qurilish
uchun   yer   uchastkasi   berildi,   489256   o`qituvchi   imtiyozli   kommunal   xizmatdan
foydalanayo   tirlar,   83353   o`qituvchi   shahar   transportidan   bepul   foydalana-yotir.
Ayni chog`da yolg`iz pensionerlarni turar-joy va kommu-nal xizmatlar uchun xaq
to`lashdan   ozod   etish   to`g`risida   qaror   qabul   qilindi.   Ular   dori-darmonlar   va   eng
zarur   mollarni   belgilangan   meyorda   bepul   olish   va   jamoat   transportida   te-kin
yurish   huquqidan   foydalanadigan   bo`ldilar.   Ularga   madad   berish   uchun
respublikada   maxsus   ijtimoiy   yordam   bo`limlari   tuzildi.   Bu   bo`limlar   yolg`iz
pensionerlar   va   nogironlarning   uyida   ijtimoiy-maishiy   xizmat   ko`rsatishni
uyushtirmoqsa.
Hozirgi   vaqtda   respublikada   27   mingdan   ko`proq   yolg`iz   qariya   bor.
Ulardan 24 ming nafardan ko`prog`i o`zgalar parvarishiga muhtoj... Shu toifadagi
8 kishilarga   ijtimoiy   xizmat   ko`rsata-digan   xodimlar   biriktirilgan   bo`lib,   ulardan   3
mingdan   or-tig`i   yolg`izlarga   ijtimoiy-maishiy   va   tibbiy   xizmat   ko`rsat-
moqdalar3.
Nogironlar   va   qariyalarni   sog`lomlashtirish   ularning   sa-natoriya   va
kurortlarda   dam   olishlarini   tashkil   etish   borasi-da   ham   ma`lum   ishlar   amalga
oshirildi.   Masalan,   keyingi   ikki   yil   ichida   shu   toifadagi   35   ming   kishi   dam   olish
uyda-rida va sanatoriyalarda davolanib qaytdilar.
Yana   shuni   aytish   o`rinliki,   mustaqillik   yillarida   o`quv-chi   yoshlarni
ijtimoiy himoyalashga, ularga ishlab chiqarishdan ajralgan xrlda o`qib, bilim olish
uchun   zarur   sharoit   yaratish-ga   xam   doimo   e`tibor   berildi.   Oliy   o`quv   yurtlari
talabalari-ning,   texnikumlar   va   hunar-texnika   bilim   yurtlari   o`quvchila-rining,
aspirantlarning stipendiyalari keyingi  5 yil  mo-baynida bir necha marta oshirildi.
Bundan   tashqari   yoshlarni   ijtimoiy   himoyalashning   boshqa   shakllari   ovqat
narxining   bir   qismini   qoplaydigan   qo`shimcha   to`lovlar,   maktab   oshxona-lari   va
tamaddi   xonalari   qo`shimcha   xarajatlarining   bir   qis-mini   budjet   mablag`lari
hisobidan   qoplash,   jamoat   transpor-tida   arzon   haq   to`lash   va   boshqa   yengilliklar
joriy   etildi.   Milliy   an`analarni   nazarda   tutib,   birinchi   bor   nikoxdan   o`tayotgan
kelin-kuyovlar   uchun   mebel   va   gilam   mahsulotlari   so-tib   olishning   imtiyozli
tartibi belgilandi.
Biroq ayrim joylarda haqiqiy ijtimoiy himoyaga muhtoj oilalar chetda qolib,
muhtoj   bo`lmagan   oilalar   ham   moddiy   yordam   ola   boshladi.   Shunday   sharoitda
ijtimoiy siyosatni amal-ga oshirishda, yangicha yo`l tutish zarur bo`lib qoldi. Shu
muno-sabat   bilan   ommaviy-ijtimoiy   himoyalash   tartibidan   ishonch-li   ijtimoiy
kafolatlar   va   aholini   ijtimoiy   qo`llab-quvvat-lash   tizimiga   o`tish   maqsadga
muvofiq   deb  topildi.  Bunday   yangi   tartib   avvalo   adolat   tamoyiliga   rioya  qilishni
talab qilardi. Bu qoidaning mohiyati shundan iboratki, davlat to-monidan qo`llab-
quvvatlanishiga haqiqatan ham muhtoj bo`lgan kishilarni aniqpash, ularga yordam
uyushtirish lozim edi. Buni aniqlash albatta adolat bilan ish tutishni taqozo qiladi.
Bu   borada   hokimlar,   mahalla   qo`mitalarining   mas`uliyati   oshi-   rildi.   Ular
aholining   moddiy   yordamga   muhtoj   qismini   aniq-lashda   bunday   yerdamni
9 uyushtirishning qushimcha chora-tadbir-larini joriy etishga qaqli buldilar. Chunki
vazifa g`oyat mu-rakkab va mas`uliyatli edi.
«Biz ijgimoiy himoyalashning asossiz tenglashtirish ti-zimidan qatiyan voz
kechib,   Sharkda   iyecha   ming   yillar   davo-mida   qaror   topgan   ma`naviy-axloqiy
qadriyatlarga,   turmush   tarzi   va   dunyoqarash   xususiyatlariga   muvofiq   keladigan
o`z yo`li-mizni tanlab oldik» - - deb yozgan edi Y.Karimov o`zining «O`zbekiston
iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish yo`li-da» kitobida.
Shunga binoan 1994 yilga kelib O`zbekistonda aholini ijtimoiy himoyalash
tizimi tubdan o`zgartirildi, Ijtimoiy ko`mak berishning mutlaqo yangi ilg`or tizimi
shakllantiril-di.   Bu   tizimning   mohiyati   shundan   iboratki.   mamlakatimiz-ning
kelajagi hisoblanmish bolalar va kam daromadli oila-lar bu yordamdan bahramand
bo`luvchi  asosiy   kishilar  bo`lib  qoldi.  Endi   hamma  nafaqalar   va  moddiy  yordam
faqat   oila   orqali   yetkazib   beriladigan   bo`ldi.   Oila   asosiy   mavqega   ega   bo`ldi.
Bunday   yondoshuv   umuminsoniy   qadriyatlarga,   milliy   an`-analarga   va   ruhiyatga
mos   keladi,   fuqarolar   jamiyatining   ij-timoiy   tashkiloti   tizimida   oila   egallaydigan
o`rniga muvo-fiq keladi.
1.2  Aholining kuchli ijtimoiy himoya tizimining asosiy yo'nalishlari
Ijtimoiy   ko`maklashuvning   yangi   tizimida   farzand   tugil-ganda,   bir   yo`la
beriladigan   to`lovlar   saqiab   qolinishi   bilan   birga   nafaqalar   va   imtiyozlarning
10 quyidagi   turi   x,am   amalga   oshiriladigan   bo`ldi.   Masalan,   birinchidan,   bola
boquvchi   ona-larga   to`lanayotgan   nafaqaning   mikdori   ko`paytirilibgina   qol-may,
uning muddati ham uzaytirildi. Ilgari bunday yordam bir yarim yilgacha to`langan
bo`lsa,   endi   bu   muddat   ikki   yilgacha   uzaytirildi.   Ishlovchi   onalar   ham,
ishlamaydigan onalar ham, bu nafaqadan foydalanadigan bo`ldilar, masalan 1995
yil   ij-timoiy   himoyaga   ajratilgan   mablagning   3   foizi   onalarga   ikki   yeshtacha
farzandlarini   parvarish   kilish   uchun   ajratildi.   Bosh-qa   davlatlardan   farkli   o`laroq
Uzbekistonda bu nafaqa ish haqining eng oz miqdoriga bog`liq qilib qo`yildi. Bu
avval   boshdanoq   pulning  qadrsizlanishi   oshganda   nafaqalarning   ana   shu   turining
indeksatsiyalanishini   ta`minlaydi.   Bolalarga   be-riladigan   yigirmadan   ziyod   turli
nafaqalar   o`rniga   1994   yil-ning   sentabridan   boshlab   barcha   bolali   oilalar   uchun
yagona   nafaqa   joriy   etildi.   Masalan,   1995   yilda   ijtimoiy   qimoyaga   ajratilgai
mablagning   51   foizi   oilalarga   ularning   farzand-lariga   ikki   yoshga   to`lgunlaricha
parvarish qilish uchun ajra-tildi.
1996   yil   1   apreldan   16   yoshgacha   bo`lgan   bolalari   bor   oila-lar   uchun
nafaqalar ota-onasining va umuman oilaning daro-madlari mikdoridan qat`i nazar,
barcha   oilalarga   to`lana   bosh-ladi.   Boshqacha   aytganda,   16   yoshgacha   bo`lgan
bolalar   turli   dast-   labki   omillar   va   sabablardan   qat`iy   nazar,   to`g`ridan-to`g`ri
davlat yordami beriladigan obyektga aylanib bormoqda.
Davlat   tomonidan   bolalarni   boqish   va   tarbiyalashga   qili-nadigan   sarf-
xarajatlarning   bir   qismini   oilalarga   kompen-satsiya   tarzida   berib   turildi,   ayni
vaqtda   ota-onalarning   mas`-uliyati   kuchaytirildi.   Beshta   va   undan   ko`proq   bolali
oila   uchun   nafaqaning   eng   ko`p   miqdori   avvaliga   eng   kam   ish   haqining   yarmi
miqdorida,   1996   yilga   kelib   eng   kam   ish   haqining   to`la   stavkasi   darajasida
belgilab qo`yildi.
1994   yil   24   avgustda   Prezidentning   «Kam   ta`minlangan   oilalarni   ijtimoiy
himoya qilishni kuchaytirishga oid tad-birlar to`grisida»gi Farmoni qabul qilindi.
Shu   Farmonga   ko`ra   1994   yilning   oktabridan   davlat   kam   daromadli
oilalarga faol yordam bera boshladi, mana shunday oilalarga moddiy yordam joriy
etildi.   Respublikada   kam   da-romadli   oilalarga   nafaqa   tayin   etilishi   aslida   misli
11 ko`ril-magan   ish,   zamonaviy   ijtimoiy   himoya   tizimini   vujudga   kel-tirish   edi.
Bunday   yordam   odamlarga   yaqin   turadigan   mahalla   yig`inlarida   amalga
oshiriladigan bo`ldi. Masalan, 1995 yilda 500 mingdan ortiq ehtiyojmand oilalarga
mahalla komitetlari orqali jami 6 mlrd. so`m moddiy yordam berildi.
1996   yil   10   dekabrda   bolali   oilalarga   ijtimoiy   yordam   berilishini
kuchaytirish, aholini ijtimoiy himoya qilish bo-rasidagi chora-tadbirlarni ro`yobga
chiqarishda   fuqarolarningo`zi-ni-o`zi   boshqarish   organlarining   roli   va
mas`uliyatini  oshi-rish  maqsadida  «Bolali   oilalarni   davlattomonidan  qo`llab-quv-
vatlashni   yanada   kuchaytirish   to`grisida»   yana   bir   muhim   Farmon   qabul   qilindi.
Unda 1997 yil 1 yanvardan boshlab fuqarolarning o`zini-o`zi boshqarish yiginlari
orqali   yordamga   muhtoj,   bolali   oilalarga   bolalarning   soniga   qarab   eng   oz   ish
haqining   50   foi-zidan   boshlab   175   foizigacha   nafaqalar   beriladigan   bo`ldi.   Bu
borada   ijtimoiy   adolat   tamoyillariga   og`ishmay   rioya   etish,   keng   oshkorachik   va
ochiklikni   ta`minlash,   ajratilgan   mablag`lardan   maqsadli   va   samarali
foydalanishga   erishish   lozimligi   qayd   qilindi.   1997   yilda   16   yoshgacha   bo`lgan
farzandi bor oilalarga nafaqa to`lash uchun 9,6 milliard so`m sarflandi.
Axolining   kam   ta`minlangan   qatlamlarining   davlat   to-monidan   moddiy
ta`minlash   doimiy   ravishda   takomillashti-rib   bormokda.   1997   yil   sentabr   oyidan
boshlab, har yili 1 sinf  o`quvchilariga bepul  o`quv anjomlari, darsliklarni  be-rish
joriy   etildi   kam   ta`minlangan   oilalarning   boshlangich   sinflarda   o`qiydigan
bolalariga bepul qishki issiq kiyim-lar berish yo`lga qo`yildi.
Hukumat tomonidan ayrim toifadagi fuqarolar va oila-lar uchun belgilangan
ayrim imtiyoz, kafolat va qo`shimchalar-ning ro`yxati:
*   oilalarga   bola   2   yoshga   yetgunga   qadar   1,5   minimal   ish   xaqi   miqdorida
yordam puli to`lash. Ushbu to`lovlar hajmi uz- luksiz oshmokda,   1998 yilda 521
ming nafar ayolga 10,4 mlrd. so`m miqdorida nafaqa to`landi;
homiladorlik va farzand ko`rish davrida ayollarga ish
joyidan   125 kalendar kuni uchun o`rtacha ish haqi mikdorida yordam puli berish;
bolalikdan nogiron bo`lib qolganlarga beriladigan yordam puli;
kommunal   xizmat   ko`rsatish   va   kvartiradan   foydalanilganligi   uchun
12 imtiyozli 50 % miqdorida haq to`lash (nogironlar oilasi uchun);
qishloq       joylarida       yashayotganlarni       kommunal       xizmat   ko`rsatish   va
kvartira   haqlaridan   to`la   ozod   etish   va   shaqarlarda     istiqomat     qiluvchilarga
(maktab   o`qituvchilari,     bog`cha tarbiyachilari va o`qituvchilar, ilmiy xodimlar,
oliy   va   o`rta   maxsus   o`quv   yurtlari   o`qituvchilari)     50   %     miqdorida   imtiyoz
berish;
kommunal xizmat ko`rsatish va kvartira haqi to`lashdan to`liq ozod etish (1-
darajali   «Soglom   avlod   uchun»   ordeni   bilan   mukofotlanganlar   oilasi,   yolkiz
pensionerlar);
elektr   energiyasidan   foydalanganligi   uchun   50   %   chegirma   berish   (oyiga
110 kv.s.) (nogironlar oilasi);
yer   solig`i   to`lashdan   ozod   etish   (16   yoshgacha   bo`lgan   5   va   undan   ortiq
ko`p bolali oilalar, nogironlar oilalari);
olinayotgan   barcha   daromadlardan   soliqqa   tortilmaydigan   minimal
daromadning   4   karrasi   mikdorida   (16   yoshgacha   bo`lgan   2   va   undan   ortiq
farzandli yolg`iz onalar); 16 yoshgacha bo`lgan 2 va undan ortiq farzandi bo`lgan
yolg`iz   ota,   bevalar   va   boquvchisini   yo`qotganligi   uchun   nafaqa   olayotganlar
barcha   daromadlarining   30   %   dan;   yoshligidan   nogiron   bo`lib   qolgan   bolalarni
tarbiya   qilayotgan   ota   yeki   onadan   birortasi   daromad   solig`ining   30   %   ni
to`lashdan ozod etiladi.
Serfarzand va kam ta`minlangan oilalarni ijtimoiy himoyalash tizimi o`ziga
xosligi bilan ajralib turadi.
Kam   ta`minlangan   oilalarga   va   ko`p   bolali   muhtoj   oila-larga   moddiy
yordam   to`lovlarini   moliyalashtirishning   asosiy   manbasi   Respublika   va   mahalliy
budjet   vositalaridir.   Kam   ta`minlangan   oilalarga   1998   yilda   tulangan
nafaqalarning umumiy miqdori 3 mlrd. so`mni tashkil qildi, 16 yoshgacha bo`lgan
farzandli oilalarga to`langan nafaqalar - 15,6 mlrd. so`mni tashkil qildi.
1998 yilda 36 % bolali oilalar nafaqa olishdi. O`rtacha nafaqa miqdori bitta
oilaga deyarli 1483 so`mga to`gri keladi yoki (1996 yilga nisbatan) besh barobar
o`sdi. 1998 yilda mahal-liy o`z-o`zini boshqarish organlari orqali Respublikadagi
13 700 ming yeki umumiy oilalarning 11,8 foiziga kam ta`minlangan uchun moddiy
yordam ko`rsatildi. Ko`rsatilgan moddiy yordam miq-dori har oilaga xisoblaganda
har oyda 1730 so`mdan ortiq tash-kil etadi.
Bu   borada   yana   shuni   aytish   kerakki,   davlatimiz   mustah-kamlana   borgan
sari   uning   xalqparvarlik   siyosati   yanada   ku-chayib   bordi,   1995   yil,   20   dekabrda
qabul   qilgan   «Aholining   omonatlardagi   va   davlat   sug`urtasi   bo`yicha   pul
mablag`larini indeksatsiya qilish to`g`risida»gi Farmoni ana shunday inson-parvar
siyosatning   yorqin   dalili   bo`ldi.   Farmonga   binoan   1992   yilning   yanvariga   qadar
jamg`arma   bankiga   pul   qo`ygan   milli-onlab   fuqarolarning   mablag`lari   yana
qadrlandi. Farmon aso-sida Vazirlar Mahkamasi maxsus qaror qabul qildi. Mazkur
Farmon   va   qaror   vatanimizda   yashayotgan   bironta   keksayu   yoshni   befarq
qoldirmadi.   5   milliondan   ortiq   omonatchilar,   o`z   pul-larini   qaytarib   oladigan
bo`ldi.
Shuni   alohida   aytish   kerakki,   mustaqillikning   birinchi   kunidan   boshlab,
hukumatimiz   ijtimoiy   hayotni   yaxshilashga   qaratilgan   har   bir   chora   tadbirni   o`z
vaqtida amalga oshirib: xalq oldida bergan va`dasini qat`iy ravishda bajarib keldi.
Indeksaiiyalangan   pul   mablag`larining   1996   yil   1   iyuldan   fuqarolarga
qaytarila boshlagani ham ushbu insonparvar siyo-satning yorqin namunasidir.
1994 yilga kelib aholining real pul daromadi mamlakat bo`yicha 1989 yilga
nisbatan qariyb 2 barobar pasayib ketdi.
1997-99   yillarda   davlatning   daromad   siyosati   mamlakat   umumiy   iqtisodiy
rivojlanishi   darajasini   hisobga   olgan   xrlda   aholi   daromadini   ko`paytirish,
inflyatsiya darajasini  tushirish, qishloq xo`jaligidagi  islohotlarni chuqurlashtirish,
tadbirkorlikning   barcha   turlarini,   o`rta   va   kichik   biznesni   rivojlantirishga
qaratilgan .
14 II BOB IJTIMOIY HIMOYA DASTURLARINING
BOSHQARUVI
2.1 O’zbekiston Respublikasida aholini ijtimoiy himoya qilish
tamoyillari.
Aholini   ijtimoiy   himoya   qilish   siyosati   konstitutsiyaviy   tamoyillarga
asoslangan   holda   boqimandalik   va   davlatning   yalpisiga   ijtimoiy   ta’minlashidan
aholining   ijtimoiy   yordamga   haqiqatan   ham   muhtoj   bo'lgan   real   zaif   qatlamlarini
(pensionerlar,   nogironlar,   yetim-yesirlar,   ko'p   bolali   oilalar   va   b.)   aniq
yo'naltirilgan   (manzilli)   tarzda   qo'llab-quvvatlashga   o'tishga   asoslangan   holda
yanada rivojlantirilishi lozim 1
.
O’zbekiston   Respublikasining   iqtisodiy   siyosatida   aholi   turmush   darajasini
yaxshilash muhim o’rin tutadi. Shuning uchun ham mamlakatimizda aholini kuchli
ijtimoiy  himoyalash   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishning   besh  tamoyilidan  biri   sifatida
belgilangan.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   sharoitida   moddiy   jihatdan   kam   ta’minlangan
aholi   manfaatlarini   ko’zlab,   ularni   davlat,   korxona   va   tashkilotlar   o’z   zimmasiga
oladi.   Bu   bozor   munosabatlari   tizimiga   o’tish   jarayonidagi   eng   muhim
muammolardan   biridir.   Bozor   munosabatlariga   o’tishning   dastlabki   oqibatlari
narx-navoning   ko’tarilishi   va   ishsizlikning   oshishidan   iborat   bo’ldi.   Bundan
birinchi   navbatda   aholining   kambag’al   va   iqtisodiy   jihatdan   zaifroq   tabaqalari
ko’proq zarar ko’rdi. 90-yilga kelib O’zbekistonda jon boshiga eng past  daromad
to’g’ri   keladigan   kishilar   soni   umumiy   aholining   45   foizini,   ya’ni   9   millinodan
ortiq kishini tashkil etgan edi 2
.
O’zbekiston   mustaqillikni   e’lon   qilgan   dastlabki   davrdayoq   ijtimoiy
yo’naltirilgan   bozor   iqtsodiyotiga   o’tishini   jahonga   ma’lum   qildi   va   aholini
ijtimoiy   jihatdan   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlash   tamoyili   birinchi
Prezidentimiz I. A. Karimov strategiyasining asosiy qoidalaridan biriga aylandi.
O’zbekistonda   kuchli   ijtimoiy   siyosat   o’tkazilishi   davr   taqozosi   edi,   desak
1 Tursunov Y. Ijtimoiy ta’minot huquqi. (Kasb-hunar kollejlari uchun o’quv qo‘llanma). - T: «O'qituvchi» NMIU, 
2005- y. B-6.
2 Ergashev T. Bozor iqtisodiyoti. T.: «O'qituvchi». 2002, 111-bet.
15 hato   bo’lmaydi.   Chunki   respublikamiz   Sobiq   Ittifoq   respublikalari   ichida   oxirgi
o’rinlardan birida edi.
Aholining   katta   qismi,   ayniqsa,   qishloq   aholisi   jamiyatda   rasman   e’tirof
etilgan   qashshoqlik   darajasida   yashardi.   Rasmiy   statistik   ma’lumotlarga   ko’ra,
1989 yilda jon boshiga hisoblanganda  respublikadagi  oilalarning 44 foizining pul
daromadining rasman belgilangan eng kam ish haqidan ham oz edi.
Bunday   sharoitda   kuchli   ijtimoiy   kafolatni   vujudga   keltirmay   turib,
o’tkazilgan   islohot   barbod   bo’lishi   muqarrar   edi.   Bozor   iqtisodiyotiga
ziddiyatlarsiz,   silliqqina   o’tib   bo’lmasligini   oldindan   ko’ra   bilgan   birinchi
Prezidentimiz   I.   A.   Karimov:   «Jamiyatning   sifat   jihatdan   yangi   holatga   o’tishida
bizga islohot chog’ida odamlar  moddiy ahvoli  yomonlashadigan, o’tish davrining
barcha   qiyinchiliklari   aholi   yelkasiga   tushadigan   andoza   maqbul   emas» 3
,   -   deb
ta’kidlagan edi.
Quyida   keltirilgan   chizmada   aholini   ijtimoiy   himoya   qilishning
O’zbekistonda mustaqillik yillarida olib borilgan va yaqin kelajakda ham saqlanib
qolajak yo’nalishlari keltirilgan.
Ijtimoiy himoya yo’nalishlarining tarkibiy qismlari
Daromad siyosati haqida gap ketar ekan, avvalambor, totalitar tizim paytida
shakllanib   qolgan   boqimandalikning   har   qanday   ko’rinishlariga   barham   berish
3   Karimov I.A. O‘zbekiston - bozor munosabatlariga o‘tishning o‘zga xos yo‘li. T.: «O‘zbekiston», 1993, 
73-bet.
16 zarurligini   ta’kidlab   o’tish   lozim.   Ma’lumki,   iqtisodiy   tizimda   daromadlar   bir
tekisda   taqsimlanib,   kishilarni   iqtisodiy   jihatdan   baravarlashtirishga   intilish
yetakchi   o’rinda   turardi,   boy   bo’lish   ta’qiqlanardi,   daromadlar   ma’lum   miqdor
bilan   cheklanardi.   Bunday   sharoitda   xalqimiz   «davlat   va   hukumat,   korxona   va
ho’jalik bor ekan, ular hammasini o’ylaydi va bizni kulfatda qoldirmaydi», deb o’z
imkoniyatlarini   to’la-to’kis   ishga   solmasdan   boqimandalik   kayfiyatida   yashab
keldilar.
Bozor   munosabatlari   sharoitida   olingan   daromadlarni   taqsimlash   tenglikni
emas,   balki   tengsizlikni   keltirib   chiqaradi.   Bu   esa   o’z   navbatida   tovar   va
xizmatlarni yaratishning o’sishi uchun kuchli rag’bat bo’lib xizmat qiladi.
Bozor  iqtisodiyoti  sharoitida daromadlarning yuqori  darajasi  cheklanmagan
bo’lib, ularni har bir insonning mehnat natijalari va sifatiga qarab taqsimlash tizimi
hukmronlik qiladi.
Daromatning   qobiliyat,   bilim,   malaka,   mahorat   va   umuman,   salohiyatga
qarab   taqsimlanishidan   kelib   chiqqan   tengsizlik   tabiatan   adolatli   hisoblanadi.
Yaxshi   ishlagan  ishchi  yoki   xizmatchining  ko’p daromad  topishi  tabiiy,  chunki  u
hayotiy   ne’matlarni   ko’p   va   sifatli   yaratgani   uchun   ularni   ko’proq   o’zlashtirishi
kerak.
Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida   davlat   turli   iste’mol   mollari,   ayniqsa,
oziq-ovqat   mahsulotlari   narxlariga   dotatsiyalar   o’rnatadi,   ya’ni   ularni   haqiqiy
bahosidan kamroq narxlarda sotishni nazarda tutadi. Bunday dotatsiyalar aholining
muayyan   qatlamlarini   emas,   balki   barcha   fuqarolarni   ijtimoiy   himoyalash
maqsadida   joriy   etilib,   davlat   byudjetiga   anchagina   og’ir   yuk   hisoblanadi.   Aholi
daromadlari darajasida keskin tabaqalashuvga yo’l qo’ymaslik choralari davlatning
diqqat   markazida   turuvchi   masalalardan   4
  hisoblanadi 5
.   Shuni   nazarda   tutish
kerakki, gap adolatsiz daromatlar to’g’risida borayapti. Katta daromad faqat halol
va   unumli   ish   natijasi   evaziga   bo’lishi   kerak.   Nopok   yo’l   bilan   daromad
topuvchilar   davlat   nazoratida   bo’ladi.   Bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida
birmuncha rivojlanib ketgan nopok daromad topish yo’llari bu tizim madaniylashib
4 Ergashev T. Bozor iqtisodiyoti. T.: «O‘qituvchi», 2002, 112-bet.
5 Ergashev T, Ismatov R. Iqtisodiy savodxonlik asoslari. T.: «Sharq», 2001, 22-bet.
17 borgan   sari   tobora   barham   topib   boradi   va   adolatli   daromadlar   salmog’i   ortib
boradi.
Daromad   siyosati   sohasida   indeksatsiya   muhim   rol   o’ynaydi.   Aholi
daromadini   indeksatsiya   qilish   deganda,   aholi   buyumlari   va   xizmatlarning
qimmatlashgan   bir   qismini   yoki   to’la   qismini   qoplash   uchun   fuqarolarning
daromadini oshirish tushuniladi. Indeksatsiya bir yo’la beriladigan ish havi, nafaqa,
stipendiya va boshqa turdagi daromadlarning darajalarini qayta ko’rib chiqish yo’li
bilan   amalga   oshiriladi.   Jahon   amaliyotida   indeksatsiyaning   avtomatik   va   yarim
avtomatik usullari mavjud.
Indeksatsiyaning   avtomatik   usulida   ish   haqi   baho   indeksining   o’sish
sur’atiga   munosib   ravishda   oshiriladi   va   aholi   daromadining   zarar   ko’rgan   qismi
to’la   qoplanadi.   Ammo   bu   usul   ish   haqining   samarali   tashkil   qilinishiga   salbiy
ta’sir   ko’rsatadi,   chunki   bunda   ish   haqining   oshishi   mehnat   unumdorligi   bilan
bog’lanmagan holda amalga oshiriladi 6
.
Yarim  avtomatik usulda  bahoning oshishini  hisobga olgan  holda  ish haqini
qanchaga   oshirish   uch   tomon   (davlat,   kasaba   uyushmasi   va   ishlovchilar)
ishtirokida shartnoma tuzish yo’li bilan yechiladi.
Indeksatsiyani   amalga   oshirishda   «iste’mol   savatchasi»   tarkibini   aniqlash
zaruriyati   tug’iladi.   Insonga   zarur   bo’lgan   oziq-ovqat,   sanoat   mollari   va
xizmatlarning   tirikchilik   uchun   kifoya   qiladigan   hajmi   «iste’mol   savatchasi»   deb
ataladi.
Aholining   shunday   qatlamlari   borki,   ular   qanchalik   faollik   qilmasinlar,   o’z
daromadlarini   oshira   olmaydilar.   Bular   qatoriga   nafaqaho’rlar,   bolalikdan
nogironlar, urush  nogironlari,  ishsizlar,  ko’p  bolali  oilalar, mehnatda  turli  baxtsiz
hodisalarda mayib bo’lgan fuqarolar kiradi.
Respublika   mustaqilligi   qo’lga   kiritilgan   dastlabki   kunlardan   boshlab
hukumatimiz   bu   toifadagi   aholiga   alohida   e’tibor   berib   kelmoqda.   O’zbekiston
Respublikasi   Konstitutsiyasining   39-moddasida   «Har   kim   qariganda,   mehnat
layoqatini   yo’qotganda,   shuningdek,   boquvchisidan   mahrum   bo’lganda   va
6 Karimov I.A. Milliy istiqlol, iqtisod, siyosat, mafkura. 1-jild. T.: O‘zbekiston, 1996, 41-bet.
18 qonunda nazarda tutilgan boshqa hollarda ijtimoiy ta’minot olish huquqiga ega» 7
, _
deb ta’kidlanadi.
Nafaqaxo’rlarni ijtimoiy himoyalash maqsadida ularga beriladigan nafaqalar
kompensatsiya to’lovlari tarzidagi bevosita pul to’lovlari bilan birga imtiyozlar va
turli   dotatsiyalar   tarzidagi   bevosita   to’lovlar   ham   keng   qo’llanilmoqda.   Masalan,
nafaqaxo’rlardan soliq olinmaydi va ijtimoiy ahvoli e’tiborga olinib, ular oladigan
nafaqaning   mutlaq   miqdori   ish   haqining   eng   kam   miqdoridan   ortiq   bo’lishiga
muttasil harakat qilinmoqda.
Respublikamizga   nogironlarga   ham   katta   e’tibor   qaratilmoqda.   Nogironlar
yer   yuzidagi   jami   aholining   7,5   foizini   tashkil   qiladi.   Mamlakatimizda   esa   bu
ko’rsatkich 2,5 foiz atrofida. Ularning har biriga nafaqa va boshqa imtiyozlar Bilan
bir qatorda o’rtacha 2-3 minimal ish haqi miqdorida yordam berib kelinmoqda.
Respublika   Oliy   Majlisi   tomonidan   qabul   qilingan   «nafaqa   to’g’risida»gi,
«Nogironlarni   ijtimoiy   himoya   qilish   to’g’risida»gi   qonunlar   ularning   haq-
huquqlarini   qonun   yo’li   bilan   himoya   qilishga   qaratilgandir.   Aholining   kam
ta’minlangan qatlamlarini ijtimoiy himoya qilish, ularga davlat tomonidan madad
berish   tizimi   muttasil   takomillashtirib   borilmoqda.   1994   yilning   oktabr   oyidan
boshlab kam ta’minlangan oilalarga davlat nafaqasi joriy etildi. Bu nafaqa eng kam
ish haqi miqdorining 1,5 - 3 baravariga tengdir.
Kam   ta’minlangan   oilalarga   ko’rsatiladigan   yordamni   taqsimlash
fuqarolarning   mahalliy   o’zni-o’zi   boshqarish   organlari   -   mahallalar   zimmasiga
yuklatilgan.
Hozirgi   kunda   mamlakatimizda   istiqomat   qiluvchi   oilalarning   10-12   foizi
nafaqa olmoqda.
Shunday   qilib,   mamlakatimizda   ijtimoiy   himoyalashning   noyob   tizimi
shakllandi va amalga oshirilmoqda.
Bugungi   kunda   aholiga   ijtimoiy   hizmatlar   ko’rsatish   sohasida   ijtimoiy
himoyaning quyidagi yo’nalishlari ustivor hisoblanadi:
_  islohotlarning  birinchi  bosqichida   sog’liqni   saqlash,   maorif  va  madaniyat
7 □ ‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. T.: «O‘zbekiton», 2013, 10-bet.
1911 sohasida yaratilgan tizimni yanada rivojlantirish;
_   davlat   tomonidan   sog’liqni   saqlash   muassasalarini   dori-darmonlar,
vaksinalar va boshqa tibbiy ashyolar bilan ta’minlash, kasallanish, o’lim va bolalar
o’limi ko’payishining oldini olish;
_   ijtimoiy   sohani   davrlat   tomonidan   pul   bilan   ta’minlashning   kamayishiga
yo’l   qo’ymaslik,   uni   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   bilan   ta’minlashning   bozor
mexanizmini yaratish;
_ maorif va sog’liqni saqlash tizimida bozor o’zgarishlarini jadallashtirish va
xodimlarning   o’z   mehnati   natijalaridan   moddiy   manfaatdorligini   yuksaltirish
choralarini amalga oshirish.
Jahon   tajribasi   shuni   ko’rsatmoqdaki,   bozor   iqtisodiyotiga   o’tish   davrida
ijtimoiy soha - sog’liqni saqlash, ta’lim, madaniyat va san’at, shuningdek, ilm- fan,
ayniqsa,   mushkul   ahvolga   tushib   qoladi.   Shu   sababli   mamlakatimizda   aynan   shu
sohalarni   ustivor   darajada   rivojlantirish,   ularda   ishlovchilarning   mehnatiga
munosib   baho   berish   va   ularni   kuchli   ijtimoiy   himoyalash   siyosati   amalga
oshirilmoqda.   O’tgan   22   yillik   mustaqil   taraqqiyotimiz   davomida   mamlakatimiz
erishayotgan   natija   va   marralar   haqidagi   ko’rsatkichlar   yurtimizda   bo’layotgan
mislsiz o’zgarishlar to’g’risida aniq tasavvur beradi.
Ana   shu   davrda   O’zbekiston   iqtisodiyoti   4,1   barobar   o’sdi.   Agarki
mamlakatimiz   aholisi   ayni   shu   davrda   qariyb   9,7   millionga   ko’payib,   bugungi
kunda 30 million 500 mingga yaqin kishini tashkil  etayotganini  hisobga oladigan
bo’lsak,   axoli   jon   boshiga   nisbatan   o’sish   3   barobardan   ziyodni   tashkil   etishi
bizning naqadar ulkan taraqqiyot yo’lini bosib o’tganimizdan dalolat beradi. Jahon
miqyosida   hali-beri   davom   etayotgan   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozning   jiddiy
ta'siriga qaramasdan, mamlakatimiz yalpi ichki mahsulotining yillik o’sishi  2008-
2013   yillarda   8   foizdan   oshdi,   2014   yilda   esa   bu   ko’rsatkich   8,1   foizni   tashkil
etadi. Bunday o’sish sur'atl arini kamdan-kam davlatlarda kuzatish mumkin.
O’tgan   davr   mobaynida   makroiqtisodiy   ko’rsatkichlarning   mutanosibligi,
davlat byudjetimizning profitsit bilan, ya'ni oshirib bajarilishi ta'minlanmoqda.
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizda   axolining   real   yalpi   daromadlari   jon
20 boshiga   8,2   barobar   oshganining   o’zi   xalqimizning   hayot   darajasi   tobora   o’sib
borayotganidan   dalolat   beradi.   O’zbekistonning   tashqi   davlat   qarzi   yalpi   ichki
maxsulotga nisbatan 16 foizdan oshmayapti, eksport va oltin-valyuta zaxiralarimiz
hajmi ko’payib bormo?da.
Istiqlol   yillarida   mamlakatimiz   iqtisodiyotida   dollar   hisobida   162
milliarddan   ortiq   kapital   mablag’   o’zlashtirilgan   bo’lib,   buning   56   milliard
dollardan   ziyodi   xorijiy   investitsiyalardir.   Faq’atgina   2013   yilning   o’zida   kapital
investitsiyalar   hajmi   dollar   hisobida   qariyb   14   milliardni   yoki   yalpi   ichki
mahsulotga nisbatan 23 foizni tashkil etadi.
Bularning   barchasi   avvalo   iqtisodiyotimizdagi   ijobiy   tarkibiy   o’zgarishlar
natijasi,   yangitdan   ishga   tushirilgan,   jahon   bozorida   talab   katta   bo’lgan
raqobatdosh   mahsulotlar   ishlab   chiqarayotgan   yuzla6,   minglab   zamonaviy
korxonalar   demakdir.   Bugun   bir   fikrni   hech   ikkilanmasdan,   to’la   ishonch   bilan
aytishimiz   mumkin:   O’zbekiston   tarixan   qisqa   muddatda   iqtisodiyoti   biryoqlama
rivojlangan,   asosan   paxta   xomashyosi   etkazib   berishga   moslashgan,   paxta
yakkahokimligi   halokatli   tus   olgan   qoloq   respublikadan   tez   sur'atlar   bilan   o’sib
borayotgan   zamonaviy   sanoat   tarmoqiga   ega   bo’lgan,   jadal   taraqqiy   etayotgan
mamlakatga   aylandi.   Buning   yaqqol   tasdg’i   -   mamlakatimizning   yalpi   ichki
mahsuloti   tarkibida   sanoatning   ulushi   1990   yildagi   14,2   foiz   o’rniga   bugungi
kunda   24,3   foizni   tashkil   etgani,   ayni   paytda   qishloq   xo’jaligining   ulushi   esa   34
foizdan 17 foizga kamayganidir 8
.
2.2.  Aholining kuchli ijtimoiy himoya qilish  siyosatida inson
omili va manfaatlarning uyg’unligi.
Milliy davlatchilikni shakllantirish, demokratik islohotlarni amalga oshirish,
iqtisodiyotni bir holatdan ikkinchi holatga o’tkazish hamda bozor munosabatlariga
8   Karimov I.A. Amalga oshirilayotgan islohotlarimizning yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini qurish - yorug’ kelajigimizning asosiy 
omilidir //I.A.Karimovning O’zbekiston Respublikasi konstitutsiyasi qabul qilinganligining 21 yilligiga bag’ishlangan tantanali marosimdagi 
ma’ruzasi //Xalq so’zi, 2013 yil 7 dekabr
21 o’tish   davrida   ijtimoiy   muammolarga   alohida   e’tibor   berish   zarur.   Jahondagi
ko’pgina   mamlakatlarning   ijtimoiy   rivojlanish   sohasidagi   g’oyat   boy   tajribasi
shundan   dalolat   beradi.   Yangi   mustaqil   davlatlarning   islohot   davridagi   ijtimoiy-
siyosiy va iqtisodiy holatining tahlili ham buni tasdiqlaydi.
Tarix   sabog’i   shundaki,   uning   aynan   keskin   burilishlarida,   ijtimoiy
formatsiyalar   almashinayotganda   ijtimoiy   muammolar   va   ziddiyatlar   g’oyat
keskinlashadi,   milliy   xavfsizlikka,   fuqarolar   tinchligiga   va   barqarorlikka   tahdid
soluvchi omilga aylanadi.
Bu   holni   nimalar   keltirib   chiqaradi,   o’tish   davrida   ijtimoiy   barqarorlik
masalalariga alohida e’tibor berishning qanday muhim sabablari: Birinchi. Ijtimoiy
ziddiyatlar   o’z   mohiyatiga   ko’ra   hamisha   siyosiy,   ijtimoiy   va   iqtisodiy
o’zgarishlarning   harakatlantiruvchi   kuchi   bo’lib   xizmat   qiladi.   O’zgarishlarning
qay tarzda — yo izchil, tadrijiy yo’l bilan borishi, yo bo’lmasa, keskin shakllarga
kirishi:   ijtimoiy   noroziliklar,   stixiyali   portlashlar,   hatto   fuqarolar   urushlari   va
inqiloblar   tusini   olishi   to’planib   qolgan   ijtimoiy   muammolarning   qay   darajada
keskinligiga, hukmron tuzilmalarning bu muammolarni hal qila olishi yoki hal qila
olmasligiga bog’liq.
Shu   sababli   taraqqiyotning   hamma   bosqichlarida   odamlarning   ijtimoiy
kayfiyatlarini,   ijgamoiy   muammolarni   nazarpisand   qilmaslik   barqarorlikka   va
milliy xavfsizlikka katga xavf tug’diradi.
Ikkinchi.   Odamlarni   da’vat   etuvchi   ijtimoiy  sabablarning   ro’yobga   chiqishi
juda   muhim   ahamiyatga   moliqdir.   Odam   o’z   tabiatiga   ko’ra   ijtimoiy   hodisadir.
SHu   sababli   inson   uchun   islohotlar   jarayonida   o’z   imkoniyatlarini   qanchalik
ro’yobga   chiqara   olishi,   islohotlarning   mazmuni   va   maqsadlari   haqidagi
tasavvurlari   islohotlarning   amaliy   natijalariga   qanchalik   mos   kelishi   goyat   katta
ahamiyatga molikdir.
O’tish   davrining   keskin   ijtimoiy   muammosi   ko’p   kishilar   uchun   qaror
topgap   gurmush   tarzining   buzilishidan,   hayotiy   mo’ljallarning,   fikrlash   tarzi,
ijtimoiy   fe’l-atvor,   boqimandalik   kayfiyataning   o’zgarishidan   iborat.   O’tish
davrida   odamlarning   tafakkur   yuritish   psixologiyasi   o’zgaradi,   bu   esa,   ayonki,
22 hamma iaqt ham oson kechavermaydi.
Har   qanday   mamlakatda   turli   ko’rinishdagi   shngsizliklar   ko’paysa   yoki
ularning   o’sishga   imkon   paydo   bo’lsa,   ular   ijgimoiy   barqarorlik   uchun   xavf
tug’diradi.   Ijgimoiy   muammolarning   keskinligi   kimlarningdir   kambag’alligi   yoki
boyligida emas, balki ushbu ijgimoiy tabaqalar o’rtasida haddan tashqari katta farq
paydo bo’lishidadir. Bu esa beixtiyor ularning qaramaqarshiligiga olib keladi.
Ayonki,   agar   jamiyat   manfaatlari   va   intilishlari   mutlaqo   qarama-qarshi
bo’lgan   odamlar   guruhlaridan   iborat   bo’lsa,   hamma   vaqt   ijgimoiy   ziddiyat   xavfi,
demakki,  milliy  xavfsizlikka   taxdid  ham   mavjud  bo’ladi.   Ijtimoiy  ziddiyatlarning
haddan   tashqari   keskinlashuvi   jamiyatda   ijgimoiy   barqarorlikning   barham
topishiga, ichki mojarolarga va hatto fuqarolar urushiga ham olib borishi mumkin.
Shuning   uchun   ham   o’tish   davrida   demokratik   davlatning   eng   muhim
vazifasi   ijtimoiy   ziddiyatlarning   keskinligini   kamaytirishdan,   bu   davrning
muqarrar   qiyinchiliklarini   ehtiyot   choralari   hisobiga   yumshatishdan   va
odamlarning   yangi   turmush   sharoitlariga   moslashishini   osonlashtirishdan   iborat.
Aslini   olganda,   O’zbekiston   amalga   oshirayotgan   siyosatning   bozor
munosabatlariga   o’tayotgan   boshqa   davlatlar   siyosatidan,   eng   muhim
afzalliklaridan biri ham shundadir.
Ijtimoiy kelishuvni qanday ta’minlash mumkin, ijgimoiy hamjihatlikka, shu
jumladan   millatlararo   totuvlikka   qanday   erishish   mumkin,   degan   murakkab
savollarga   javob   topishga   qodir   bo’lgan   davlat   demokratik   va   iqtisodiy
rivojlanishga umid bog’lashi mumkin.
Ijtimoiy   birdamlikni   ta’minlash   -   ijtimoiy   ziddiyat   va   tengsizliklarning
o’zlarini   adolatsiz   ravishda   hamma   narsadan   bebahra   bo’lib   qolgan   yoki   haq-
huquqlari   kamsitilgan   deb   hisoblovchi   butun-butun   aholi   guruhlari   va   tabaqalari
vujudga keladigan darajaga borib yetmasligiga erishish demakdir.
Shu boisdan ham O’zbekistonning o’z yangilapish va taraqqiyot yo’liga asos
qilib   olingan   stakchi   tamoyillardan   biri   kuchli   ijgimoiy   siyosatni   amalga
oshirishdan   iboratdir.   Bu   demokratik   va   iqtisodiy   islohotlarni   muvaffaqiyatli
amalga oshirishning, ular orqaga qaytmasligining juda muhim sharti va garovidir.
23 Islohotlar   chuqurlashib,   bozor   iqtisodiyoti   gomon   ilgarilab   borilgan   sari
ijtimoiy siyosatning ustuvor jihatlari ham, aholini ijtimoiy himoyalash va qo’llab-
quvvatlash   choratadbirlari   ham   o’zgarib   bormoqtsa.   Turli   bosqichlarda   davlat
tomonidan   tartibga   solish   usullari   va   uslublarining   keng   vositalaridan
foydalanilmokda.   Bular   orasida   muntazam   suratda   qayta   ko’rib   turilgan   ish   haqi,
pensiya,   stipendiya,   nafaqalarning   miqdoridan   iborat   bevosita   pul   to’lovlari   ham,
imtiyozlar,   tovon   to’lovlari,   dotatsiyalar   va   subsidiyalar   sifatidagi   bavosita   pul
to’lovlari ham bor.
Bozor   munosabatlariga   o’tishning   ilk   davrida   biz   oldindan   butun   aholini
ijgimoiy   himoyalaga   yo’lidan   bordik.   Bu   chora-tadbirlar   odamlarning   turmush
darajasi   keskin   pasayib   ketishining   oldini   olishda   muhim   rolb   o’ynadi.
Respublikada osoyishtalik va barqarorlikni saqlab qolish omili bo’ldi.
Islohotlarning   dastlabki   yillarida   himoya   chorasi   sifatida   iste’molchilarga
subsidiyalar   berish   tizimidan   va   iste’mol   bozorini   asosiy   oziq-ovqat   tovarlari
mamlakatdan tashqariga chiqib ketishidan himoyalashning turli shakllaridan keng
foydalanildi.
Biz   aholini   ijtimoiy   himoyalashni   yaxshilash,   uning   samarasini   ko’tarish
quyidagi muhim vazifalarni hal etishga bog’liq deb bilamiz.
Bu   —   ishlab   chikarishni   barqarorlashtirish   va   muttasil   rivojlantirish.   Pul
qadrsizlanishiga   qarshi   samarali   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish,   xalq   iste’moli
mollari   ishlab   chiqarishni   jadal   rivojlantirish,   milliy   valyutani   va   ichki   iste’mol
bozoriii musthkamlash natijasida islohotlarning boshlanich bosqichidayoq turmush
darajasini saqlab qolish va uning keskin pasayib ketishiga yo’l qo’ymaslik imkoni
yaratildi.
Bu   —   davlat   mablag’lari   bilan   bir   katorda   mehnat   jamoalari,   jamoat   va
xayriya tashkilotlari va jamg’armalarining mablag’larini keng jalb etish.
Aholiga   ijtimoiy   yordam   ko’rsatishda   mahalliy   hokimiyat   va   boshqaruv
organlarining   huquqlari   ancha   kengaytirilishi   hamda   mas’uliti   oshirilishi   lozim.
Ular mintaqalarning imkoniyatlarini hisobga olgan holda aholinip ijtimoiy qo’llab-
quvvatlash   sohasida   qo’shimcha   chora-tadbirlarni   amalga   oshirishga   haqlidir.
24 Mahalliy   organlarning   asosiy   vazifasi   —odamlarga   o’z   farovonliklarini
yuksaltirish   maqsadida   mehnat   qilish   uchun   keng   imkoniyatlar   yaratib   berishdan
iborat.
Ijtimoiy siyosat, uni amalga oshirish mexanizmlari odamlarning mehnatdagi
faolligini   va   tadbirkorligini   o’stirish   uchun   shart-sharoitlar   yaratishga   qaratilishi
darkor.
Bu   —   odamlarning   kuch   va   kobiliyatlari   tula-tukis   faollashuvini
ta’minlashga qodir bo’lgan kuchli mexanizmni vujudga kel-tirish. Bu mexanizmni
birinchi   navbatda,   har   bir   kishining   iqtisodiy   erkinligi,   uning   o’zi   va   oilasining
baxt-saodati uchun iqtisodiy javobgarligi bilan uyg’unlashadigan shart-sharoitlarni
yaratish   hisobiga   shakllantirish   lozim.   O’z   qobiliyat   va   mehnatiga   tayanib   ish
tutish   —   farovonlikning   birdan   bir   va   eng   barqaror   manbai   bo’lib   qoladigan
munosabatni   vujudga   keltirish.   Buning   uchun   xususiy   mulk   institutining
rivojlanishini   tezlashtirish   juda   muhim.   Bozor   sharoitlariga   moslashish   hozirgi
kunning   o’zidayoq   aholi   jami   daromadining   ancha   qismi   tadbirkorlik   faoliyati
hamda mulkdan kelgan daromad hisobiga vujudga kelishini ta’minlamoqda.
Albatta, murakkab o’tish davrida boshqa ko’p-gina muhim  vazifalar  qatori,
xalqimizning bugungi va ertangi hayoti, uning ma’naviy ola-miga zarar yetishiga,
ijtimoiy   adolat   tamoyil-larining   buzilishiga,   jumladan,   aholining   bir   qismi   o’ta
boyib,   aksariyati   o’ta   qashshoklikka   yuz   tutishiga   yo’l   qo’ymaslik   masalasi   ham
doi-mo diqqat-e’tiborimiz markazida turdi.
Aslida,   har   qanday   islohotning   eng   muhim   samarasi   avvalo   xalqning
ma’naviy-ruhiy   qarashlaridagi   yangilanish   jarayonlari,   uning   ongu   tafakkurining
yuksalishi,   mamlakatda   yuz   berayotgan   o’zgarishlar   uning   hayotiga,   taqdiriga
daxldor   bo’lganini   chuqur   his   qilishi   va   shundan   xu-   losa   chiqarishi   bilan
belgilanadi.   Biz   amalga   oshirilayotgan   islohotlarimizda   ana   shunday   natijalarga
erishish   uchun  barcha  o’zgarish  va yangi-lanishlarning markaziga  inson  va  uning
man-faatlarini qo’ydik. Shuning uchun ham bugungi kunda ana shu jarayonlarning
mohiyatida   islohot—   islohot   uchun   emas,   avvalo   inson   uchun,   uning   farovon
hayoti   uchun   xizmat   qilishi   kerak,   degan   maqsad   mujassam   ekanini   va   uning
25 ama-liy ifodasini barcha sohalarda ko’rish, kuzatish qiyin emas.
Agarki   biz   mustaqillikka   erishganimizdan   so’ng   bosqichma-bosqich
rivojlanish yo’lini emas, balki «shok terapiyasi» deb nom olgan inqilo-biy sakrash
yo’lini tanlasak, eng qiyin vaziyat-larda aksariyat aholimiz qanday ahvolga tushib
qolgan   bo’lar   edi?   Hech   shubhasiz,   stixiyali   tarz-da   yuz   beradigan   shiddatli
o’zgarishlar   to’fonida   odamlarning   moddiy   turmush   sharoiti   keskin   yomonlashib,
ularning hayot tarzi, axloqiy qad-riyatlari, milliy-ma’naviy qiyofasi butunlay izdan
chiqib   ketishi   hech   gap   emas   edi.   Bir   so’z   bilan   aytganda,   bunday   biryoqlama
siyosat   hech   kutilmagan   oqibatlarga,   o’rnini   yuz   yillarda   ham   to’ldirib,   qoplab
bo’lmaydigan og’ir yo’qotishlarga olib kelishi muqarrar edi.
Shuning   uchun   ham   biz,   chetdan   har   qancha   taklif   va   tavsiyalar,   hatto
talablar   bo’lmasin,   hech   qachon   inqilobiy   sakrashlar   yo’lidan   bormadik.
Yurtimizdagi   bugungi   tinch   va   osoyishta,   bunyodkor   hayot,   barqaror   taraqqiyot
bunday yondashuvning  naqadar  to’g’ri  bo’lganini  va uzoqni  ko’zlaganini  ko’plab
sohalardagi   ijobiy   natijalar   miselida   tasdiklab   bermoqda.   O’sha   mas’uliyatli
pay"larda,   biz   keskin   ijtimoiy   larzalarga   olib   keladigan   har   qanday   inqilobiy
harakatlarga qarshimiz, bizning tadrijiy rivojlanish ta-  moyillariga asoslangan  o’z
yo’limiz bor va bu yo’ldan hech qachon qaytmaymiz, deb aytgan qat’-iy so’zimiz,
mustahkam pozitsiyamiz albatta bu-gug’ o’z hosilini bermoqda.
Bizning   islohotlar   davomida   nainki   moddiy   farovonlikka,   ayni   paytda
ma’naviy yuksalishga ham erishishni o’zimiz uchun asosiy mezon deb bilganimiz
umumiy taraqqiyotimizda bir tomon-ga og’ib ketmaslik, jamiyat hayotida suv bilan
havodek zarur bo’lgan muvozanat va barqarorlik-ni ta’minlashda muhim ahamiyat
kasb   etmoqda.   CHushsi   bozor   iqtisodiyoti   hamma   narsani   joyiga   qo’yadi,   degan
yengil-elpi   qarashga   itoat   qilib,   faqat   moddiy   boylik   ortidan   quvish   —
xalqimizning   azaliy   orzu-intilishlariga   ham,   in-sog’kylik   bilan   yo’g’rilgan   milliy
qadriyatla-rimiz  mohiyatiga  ham   to’g’ri  kelmas  edi.  Shu  bois  islohotlarni  amalga
oshirishda ma’naviyat va iqtisodiyot bir-birini inkor etmaydi, aksin-cha, bir-birini
quvvatlab,   o’zaro   ta’sirlanib,   rivojlanib   boradi,   degan   qoidani   o’zimiz   uchun
dasturilamal sifatida belgilab oldik.
26 IMa’naviyat va iqtisodiyot sohasining minglab hayotiy masalalar, ta’bir joiz
bo’lsa, jonli rishtalar orqali o’zaro chambarchas bog’lanib ketganini inobatga olib,
xalqimizning   ruhiya-ti,   turmush   tarzi,   qadimiy   urf-odat   va   an’ana-   larimizga   har
tomonlama mos bo’lgan islohotlar yo’lini tanladik.
Ayniqsa,   o’tish   davrida   davlatning   bosh   is-lohotchi   sifatidagi   rolini
islohotlarni   jo-riy   etishning   asosiy   shartlaridan   biri   tari-qasida   qat’iy   belgilab
olganimiz   iqtisodiyotning   universal   talab   va   mezonlarini   milliy   ma’naviyatimiz
xususiyatlari bilan uyg’unlashti-rishda g’oyat muhim ahamiyat kasb etdi.
Ma’lumki,   mustabid   tuzum   davridagi   iqti-sodiyot   biryoklama   rivojlangan,
ma’muriy-buy-ruqbozlik   usuliga   asoslangan   bo’lib,   xalqning   ma’naviy   qarashlari
va   intilishlaridan   yiroq   edi.   Ana   shunday   mushkul   bir   vaziyatda   davlatning
islohotchilik   rolini   tan   olmaslik,   bu   masalani   o’zibo’larchilik   holatiga   tashlab
qo’yish   —   eski   tizimdan   qolgan   nochor   va   xasta   iqtisodiyot   o’z-o’zidan   erkin
bozor iqtisodiyotiga, sovet jamiyati esa demokratik jamiyatga aylanib qoladi, deb
xomxayol qilish bilan barobar edi.
Shu   o’rinda   ta’kidlash   joizki,   demokratiya   avvalambor   ma’naviy   mezonlar
asosida   boshqariladigan,   kuchli   huquqiy   davlat,   kuchli   fuqaro-   lik   jamiyati
demakdir.   Aytish   mumkinki,   huquqiy   davlat   va   fuqarolik   jamiyati
demokratiyaning o’zaro uzviy bog’liq bo’lgan ikki jihati, ikki qanotidir. Aynan shu
bois biz «Kuchli davlatdan — kuchli jamiyat sari» kontseptsiyasini iilab chiqdik va
bu   g’oyani   izchil   amalga   oshi-ri   l   masalasiga   birinchi   darajali   ahamiyat   qara-tib
kelmoqdamiz.
Xulosa.
Kurs ishimizni bajarishda, mavzuning mazmuniga oid manbalarni o’rganish,
tahlil   qilish,   kuzatish   va   tajriba-sinov   ishlarini   olib   borish   asosida   quyidagi
xulosalar   chiqariladi:   Mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik   va   ilmiy-metodik
adabiyotlarni,   me’yoriy   xujjatlarni   o’rganib,   tahlil   qilinadi   va   umumlashtirildi,
olimlar   va   mutaxassilar   tadqiq   etadigan   muammolar   mavjud   ekanligi   ma’lum
bo’ldi.
Muammoning   nazariy   hamda   amaliy   asoslarini   tadqiq   qilish   asosida   uning
27 dolzarb pedagogik muammo ekanligi aniqlandi.
Ijtimoiy   soha   mutaxassislari   tomonidan   tashkil   etiladigan   tadqiqotlarining
samaradorligi darajasi belgilandi. Mehribonlik uyi sharoitida bolalar bilan ijtimoiy
ish olib borishning tartibi ishlab chiqildi.
Aholining   ijtimoiy   ximoyalanishiga   muntazam   e`tibor   be-rar   ekan,
respublika hukumati islohotlarning birinchi bos-qichidagi tajriba asosida inson va
oila   hayotining   barcha   so   halarini   yaxshilashga   qaratilgan   chora-tadbirlarning
butun bir tizimini shakllantirishga erishdi. Aytish mumkinki, musta-qillik yillarida
narxlar   erkinlashtirilishi   va   pulning   qadr-sizlanish   darajasi   keskin   ortib   borishi
munosabati bilan daromadlarning eng kam va o`rtacha darajasini muntazam oshi-
rish ijtimoiy qimoyalash chora-tadbirlari tizimidagi eng us-tun yo`nalishlardan biri
bo`lib   keldi   va   hozirgi   kunda   ham   shunday   bo`lib   qolmoqda.   Bu   yo`nalish
aholining   barcha   tabaqa-larini   istisnosiz   qamrab   oldi   va   islohotlarning   lastlabki
davrida   keng   miqyosda   qo`llanildi.   Boshqa   mamlakatlardan   farq-li   o`laroq,
O`zbekistonda   daromadlar   nisbatini   o`zgartirish   ish   haqi,   pensiyalar,
stipendiyalarning,   jamgarma   banklaridagi   aholi   omonatlari   stavkalarining   eng   oz
miqdorlarini   bir   vaqtning   o`zida   markazlashtirilgan   tarzda   qayta   ko`rib   chiqish
yo`li   bilan   amalga   oshirildi.   1995   yilda   Respublika   davlat   budjetining   29,3   foizi
ijtimoiy-madaniy tadbirlarga, 21,8 foizi esa ijtimoiy himoyaga ajratildi.
Manbalar   bilan   tanishish,   shuningdek,   jamiyatda   qaror   topgan   shaxslararo
ijtimoiy   munosabatlar   mazmunini   tahlil   kilish   asosida   tarbiyalanuvchilarning
quyidagi   yunalishlardagi   ijtimoiy-axloqiy   qoidalardan   xabardor   bo’lishlari
kelgusida   ularning  xar   tomonlama   yetuk  shaxs   bo’lib   voyaga   yetishlarida   muxim
ekanligi anikdandi:
1. Shaxslararo munosabat va muloqotni to’g’ri tashkil etish.
2. Mehnat va kasbiy faoliyatni samarali tashkil etish.
3. Ta’lim muassasasi xayoti (faoliyati) ni yulga ko’yishda ishtirok etish.
4. Maishiy turmushni yulga qo’yish.
5. Jamiyat ijtimoiy xayotida faol ishtirok etish.
Tajriba-sinov ishlari davrida tarbiyalanuvchilar uchun kun tartibi-
28 ni   tuzishda   turli   yoshdagi   tarbiyalanuvchilarning   kundalik   faoliyatlari,
ularning qiziqish, xoxish - istaklari xam inobatga olindi. SHu bilan birga turli yosh
davri   uquvchilari   uchun   ishlab   chiqilgan   kun   tartibida   ayrim   talablarning   bir   xil
bo’lishiga e’tibor qaratildi. Jumladan:
- doimo bir vaqtda uyqudan turish;
- ertalabki chinikish va suv muolajasini o’tkazish;
- kuniga uch-turt (etti) maxal belgilangan vaktgda ovqatlanish;
- bir kunda kamida ikki soat toza xavoda bo’lish;
- doimo bir vaktda dars tayyorlash;
- xar xaftada (kamida ikki marta)  ikki soatdan  jismoniy mashklar  yoki
(kulay jismoniy yuklanma) sport bilan shug’ullanish;
bir kunda kamida sakkiz soat uxlash;
xar kuni bir vaqtda uyquga ketish.
Zamonaviy   jamiyatda   yetim   bolalar   va   bolalarni   ijtimoiy   munosabatlarni
tashkil   etishga   tayyorlash,   ularning   ijtimoiy   moslashuvlarini   ta’minlash   dolzarb
ijtimoiy   -   pedagogik   muammolardan   biri   bo’lib   kelmoqda.   Mustakil   dayotga
kadam   ko’yishning   dastlabki   boskichida   xar   qanday   o’spirin   ijtimoiy   yordamga
edtiyoj sezadi. Bu edtiyoj odatda oila muxitida qondiriladi. Birok, ota-onasiz yoki
ularning   qarovidan   maxrum   bo’lgan   bolalar   va   o’smirlarni   mustaqil   xayotga
tulaqonli   shaxs   sifatida   tayyorlash   davlat   va   jamiyat   tomonidan   katta   kuch
sarflanishini talab qiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati.
1. Karimov   I.A.   O’zbekiston:   iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish
yo’lida T. “O’zbekiston” 1995;
2. Karimov I.A. O’zbekiston XXI asr  bo’sag’asida:  xavfsizlikka tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafalotlari. -T.: «O’zbekiston», 1997.
3. Karimov I.A. Kuchli davlatdan kuchli jamiyat sari. -T.: “SHarq”, 1998
4. Karimov I.A. Adolatli jamiyat sari. T.: «O’zbekiston», 1998.
5. Karimov   I.A.   Vatan   va   xalq   manfaati   har   narsadan   ulug’.   T.:
29 «O’zbekiston», 1998.
6. Karimov I.A. Ozod va obod vatan, erkin va farovon hayot— pirovard
maqsadimiz. T.: «O’zbekiston», 2002.
7. Karimov   I.A.   O’zbekiston:   milliy   istiqlol,   iqtisod,   siyosat,   mafkura.
T.: «O’zbekiston», 1996.
8. Asqarova   O’.   Mehribonlik   uylari   tarbiyalanuvchilarini   ijtimoiy
hayotga tayyorlash tizimi. T.: “Fan” 2010.
9. "Barkamol avlod yili" davlat dasturi. Toshkent: O’zbekiston, 2010.79
bet.
10. Bolalar   ruhiyatiga   psixologik-pedagogik   yondashish   yullari   (bo-
lalardagi  psixologik  muammolar   va  ularni   bartaraf  etishda   mutaxassis   maslaxati).
Uslubiy qo’llanma. Toshkent: Respublika Bolalar ijtimoiy moslashuvi
markazi, 2008. 152 bet.
11. Abduraimov   P.   Milliy   tarbiya   tamoyillari   //   Kasb-xunar   ta’limi.
Toshkent: 2002.4-son. 16 bet.
12. Aliqulov.   K   Bo’lajak   o’qituvchilarni   o’quvchilarda   sog’lom   turmush
tarzi  ko’nikmalarini shakllantirishga tayyorlashning pedagogik asoslari ( jismoniy
madaniyat institutlari va jismoniy tarbiya fakultetlari misolida ): Ped. Fan nomz...
diss. Toshkent, 2007. 145 bet
13. Mehribonlik   uylarida   pedagogik   va   psihologik   kuzatish   ishini
tashkillashtirish. Toshkent: Respublika Bolalar ijtimoiy moslashuvi markazi, 2008.
50 bet
14. To’xtamurodov   E.   Bolalar   uylarida   tarbiyalanuvchilarni   oilaviy
dayotga   tayyorlashning   ijtimoiy   va   pedagogik   asoslari:   Ped.fanl.nomz....   diss.
Toshkent, 1995. 151 bet.
15. Egamberdieva   N.   Ijtimoiy   pedagogika   /   Oliy   ta’lim   muassasalari
uchun darslik. Toshkent: Alisher Navoiy nomidagi O’zbekiston Milliy kutubxonasi
nashriyoti, 2009. 229 bet
16.   http://wwwl.umn.edu/humanrts/russian/crc/Rreport   uzbeki-   stan
2005.html.   Vtorue   periodicheskie   dokladi   gosudarstv-uchastnikov,   podlejahiie
30 predstavleniyu v 2001 godu, O’zbekistan, CRC/C/104/ Add.6, 30 avgusta 2005.
17. http://www.centrasia.ru/newsA.php4?st=   1069621500.   Gryaznova   O.
I dom, i mama, i semya.
18. http://edunews.eurekanet.ru/vesti/info/954.html   Gosudarstvennue   deti
- kak nauchit ix otvechat za svoyu sudbu?
19. http:
//www.deti .zp.ua/show_article. php?a_id=300105. Gosudarstvennaya
pomohi detyam-sirotam.
20. http://www.rl-online.ru/articles/l-04/413.html.   Parfenova   Q.   Istoriya
razvitiya soqialbnogo prizreniya detey-sirot v Rossii XVIII - nachala XX veka na
primere Chuvashii.
21. http://eparhia.onego.ru/sirota.htm.  Sirotstvo v istorii Rossii.
22. http://kid-in-danger.narod.ru/.  Sotsialniy priyut dlya detey.
31