Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 40.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 01 Май 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Литература

Продавец

Amriddin Hamroqulov

Дата регистрации 23 Февраль 2025

32 Продаж

Akademik litsey adabiyot darslarida og‘zaki va yozma nutqni o‘stirish usullari kurs ishi

Купить
1Mavzu:     Akademik   litsey   adabiyot   darslarida   og‘zaki   va   yozma
nutqni o‘stirish usullariKirish
Kirish …………………………………………………………………………..
I   BOB.   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   va   yozma   nutqni   rivojlantirishning
nazariy asoslari
1.1. Og‘zaki va yozma nutq tushunchasi, ularning o‘zaro bog‘liqligi ……….…
1.2. Akademik litsey adabiyot darslarining maqsad va vazifalari ………………
1.3. Nutqni rivojlantirishda adabiyot fanining o‘rni va didaktik imkoniyatlari …
II   BOB.   Akademik   litsey   adabiyot   darslarida   og‘zaki   va   yozma   nutqni
rivojlantirish usullari va amaliy tajriba
2.1.   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   nutqni   o‘stirishga   xizmat   qiluvchi   usullar
(munozara, hikoya qilish, dramatizatsiya) ……………………………………….
2.2. Yozma nutqni shakllantirishda qo‘llaniladigan usullar (insho yozish, matn
tahlili, ijodiy topshiriqlar) ………………………………………………………..
2.3. Akademik litseylarda olib borilgan tajriba darslari va natijalar tahlili ……..
Xulosa …………………………………………………………………………..
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati …………………………………………. 2 Kirish
Kurs   Ishining   Dolzarbligi   Akademik   litseyda   adabiyot   darslari
o'quvchilarning   intellektual   rivojlanishiga,   nutqiy   ko'nikmalarini
shakllantirishga   va   tilni   samarali   ishlatish   qobiliyatini   oshirishga   katta   hissa
qo'shadi.   O'quvchilarga   adabiyot   darslari   orqali   nafaqat   badiiy   asarlarni
tushunish va talqin qilish, balki o'z fikrlarini erkin va aniq ifodalash, muloqotda
bo'lish,   yozma   va   og‘zaki   nutqni   samarali   qo‘llash   imkoniyatlari   beriladi.
Nutqni   rivojlantirishda   adabiyot   fanining   o‘rni   alohida,   chunki   bu   fan
o'quvchilarni   tanqidiy   fikrlash,   analitik   yondashuv,   nutqiy   va   badiiy   tasavvur
qilish   kabi   muhim   ko‘nikmalarga   o‘rgatadi.   Bunday   ko‘nikmalar
o‘quvchilarning ta'lim jarayonidagi muvaffaqiyatlarini oshiradi, ularga ilmiy va
amaliy   ishlarda,   shuningdek,   kundalik   hayotda   yanada   muvaffaqiyatli
bo‘lishlariga yordam beradi. 
Kurs   Ishining   O‘rganilganlik   Darajasi   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   va
yozma   nutqni   rivojlantirishga   oid   nazariy   va   amaliy   jihatlar   ilgari   turli   ilmiy
manbalarda   keng   yoritilgan.   Adabiyot   fani,   uning   pedagogik   imkoniyatlari,
og‘zaki   va   yozma   nutqni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan   usullarni
o‘rganishning   nazariy   asoslari   shakllanib,   bu   masala   turli   ilmiy   tadqiqotlarda
o‘z   aksini   topgan.   Biroq,   bu   usullarni   amaliyotda   qanday   samarali   qo‘llash,
o‘quvchilarni   nutqiy   rivojlanishga   qanday   yo‘naltirish   mumkinligi   haqida
yanada   chuqurroq   tadqiqotlar   o'tkazish   zarur.   O‘rganilganlik   darajasi,   aynan,
adabiyot darslarida qo‘llanilayotgan metodlar va usullarni tahlil qilish, ularning
samaradorligini   baholash,   o‘quvchilarning   nutqiy   ko‘nikmalarini   qanday
rivojlantirish   mumkinligi   haqida   ko‘proq   ma'lumot   olishdan   iboratdir.   Buning
uchun   metodlarni   amaliyotga   tadbiq   etish,   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma
nutqdagi  yutuqlarini  o‘lchash  va  tahlil  qilish  kerak. Shuningdek,  bu jarayonda
o‘quvchilarning   o‘z   fikrlarini   aniq,   lo‘nda   va   izchil   ifodalash   qobiliyatini
shakllantirishning muhimligi yana bir bor ta’kidlanadi.  3Kurs Ishining Ahamiyati  Ushbu kurs ishining ahamiyati, o‘quvchilarning
og‘zaki va yozma nutqini rivojlantirish usullarini ilmiy jihatdan tahlil qilish va
ularning samaradorligini baholashda yotadi. Adabiyot darslarida og‘zaki nutqni
rivojlantirishda   munozara,   dramatizatsiya,   hikoya   qilish   kabi   metodlardan
foydalanish,  yozma nutqni  esa insho yozish, matn tahlili  va ijodiy topshiriqlar
yordamida   shakllantirish   o‘quvchilarning   fikrini   aniq,   ravon   va   izchil
ifodalashda yordam beradi. Ushbu kurs ishida, ayniqsa, amaliyotda o‘rganilgan
tajribalar va metodlar, ular orqali erishilgan natijalar tahlil qilinadi. Bu usullarni
qo‘llash   o‘quvchilarda   nutqiy   kompetensiyani   oshirishga,   ularning   til   bilan
ishlash   ko‘nikmalarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   Kurs   ishi   davomida
o‘quvchilarning   nutqiy   ko‘nikmalarini   baholash,   amalga   oshirilgan   tajriba
darslari   va   natijalarini   tahlil   qilish,   shuningdek,   bu   jarayonda   qo‘llaniladigan
metodlarning   ta'sirini   o‘rganish   imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   bu   usullarni
o‘quv jarayonida qo‘llashning samaradorligi va natijalari ilmiy va amaliy nuqtai
nazardan   yuqori   baholanadi,   bu   esa   ta'lim   tizimida   yanada   samarali
yondashuvlarni ishlab chiqish imkonini yaratadi.
Kurs   ishi   mavzusining   maqsadi   akademik   litsey   adabiyot   darslarida
og‘zaki  va yozma nutqni rivojlantirishga xizmat  qiluvchi  metodlarni o‘rganish
va   ularning   samaradorligini   tahlil   qilishdan   iboratdir.   O‘quvchilarda   nutqiy
ko‘nikmalarni rivojlantirishda adabiyot fanining o‘rni katta bo‘lib, bu jarayonda
turli   pedagogik   metodlar   va   usullar   qo‘llaniladi.   Shuningdek,   o‘quvchilarning
nutqini samarali rivojlantirish, ularni fikrini izchil va aniq ifodalashga o‘rgatish
ta'lim jarayonining asosiy vazifalaridan biridir.
Kurs   ishi   mavzusining   vazifalari   quyidagilardan   iborat:   Adabiyot
darslarida   og‘zaki   va   yozma   nutqni   rivojlantirishning   nazariy   asoslarini
o‘rganish. Og‘zaki va yozma nutqni rivojlantirishda qo‘llaniladigan metodlar va
usullarni   tahlil   qilish.     Akademik   litsey   adabiyot   darslarida   amaliy   tajribani
o‘rganish   va   natijalarini   tahlil   qilish.     Adabiyot   fanining   nutqni
rivojlantirishdagi o‘rni va didaktik imkoniyatlarini ko‘rib chiqish.  4Kurs   ishi   mavzusining   ob'yekti   —   bu   akademik   litseyda   adabiyot
darslari   jarayonida   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutq   ko‘nikmalarini
rivojlantirish. Adabiyot darslari jarayonida og‘zaki nutqni, badiiy ifodalashni va
yozma nutqni aniq va izchil shakllantirishni o‘rgatish maqsad qilinadi.
Kurs   ishi   mavzusining   predmeti     —   adabiyot   darslarida   nutqni
rivojlantirishga   xizmat   qiluvchi   metodlar   va   usullar,   shuningdek,   ularning
amaliy qo‘llanilish jarayonlari  va samaradorligi. Bu metodlar  va usullar  orqali
o‘quvchilarning nutqiy kompetensiyasi oshadi va ular o‘z fikrlarini aniq, ravon
va   izchil   tarzda   ifodalashga   o‘rgatiladi.   Adabiyot   fanining   pedagogik
imkoniyatlari   va   didaktik   xususiyatlari   ham   tahlil   qilinadi,   chunki   bu   fan
o‘quvchilarning   fikrlash,   so‘zlash   va   yozish   ko‘nikmalarini   shakllantirishda
o‘ziga xos imkoniyatlar yaratadi.
Kurs ishi mavzusining tuzilishi.   Kurs ishi  kirish, ikki asosiy  bob, har bir
bobda   uchta   kichik   bo‘lim,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan
iborat. 5I BOB. Adabiyot darslarida og‘zaki va yozma nutqni
rivojlantirishning nazariy asoslari
1.1. Og‘zaki va yozma nutq tushunchasi, ularning o‘zaro bog‘liqligi
Og‘zaki   va   yozma   nutq   o‘quvchilarni   tilni   samarali   ishlatishga,   fikrlarini
aniq   va   izchil   ifodalashga,   muloqot   qilish   va   muloqotda   bo‘lishda   samarali
vositalarga   aylanishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Har   ikki   turdagi   nutq   o‘ziga   xos
xususiyatlarga   ega   bo‘lib,   ularning   o‘zaro   bog‘liqligi   adabiyot   darslarida
talabalarning nutqiy ko‘nikmalarini rivojlantirishda katta ahamiyatga ega.
Og‘zaki   nutq   —   bu   til   orqali   odamlar   o‘rtasidagi   muloqotning   eng   keng
tarqalgan   shakli   bo‘lib,   unda   so‘zlash,   eshitish,   tezkor   fikr   almashish   va
muhokama qilish  jarayonlari  amalga  oshiriladi. Og‘zaki   nutq, odatda,  insonlar
o‘rtasida real vaqt ichida, yuzma-yuz yoki telefon orqali, yoki boshqa interaktiv
vositalar orqali amalga oshiriladi. Bu nutq turi o‘zining erkinligi, tezkorligi va
odamlar   orasidagi   muloqotning   aniq   va   tezkor   amalga   oshirilishiga   yordam
beradi.   Og‘zaki   nutqdagi   fikr   almashish   odatda   muayyan   bir   maqsadni
ko‘zlaydi,   ya'ni   o‘quvchilarning   fikrlarini   tezda   izchil   va   lo‘nda   tarzda
ifodalash, ular o‘rtasida muloqotni rivojlantirishga xizmat qiladi. 1
Og‘zaki   nutqning   asosiy   xususiyatlaridan   biri   —   uning   qisqa   muddat
ichida erkin ifodalangan fikrlarni, tez o‘zgaruvchan muloqot holatlarini taqdim
etishdir.   Bu   jarayonda   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   tezda   va   samarali   tarzda
ifodalashlari   kerak.   Nutqning   tezligi,   so‘zlashning   o‘ziga   xosligi   va
o‘quvchilarning   fikrlarini   izchil   tarzda   bayon   qilish   qobiliyati   og‘zaki   nutq
samaradorligini   oshiradi.   Og‘zaki   nutqning   boshqa   xususiyati   uning
interaktivligi   bo‘lib,   bunda   odamlar   bir-birining   fikrlarini   tezda   qabul   qiladi,
tahlil   qiladi   va   o‘z   fikrlarini   beradilar.   Bu   jarayon   davomida   intonatsiya,
jismoniy   ifodalar   (ko‘z   harakatlari,   mimika,   tana   tili)   ham   katta   rol   o‘ynaydi,
1
  Xodjayeva, M. (2020).  Adabiyot darslarida og‘zaki va yozma nutqni shakllantirish . 
Toshkent: "Akademnashr". 6chunki ular so‘zlarning ma'nosini kuchaytiradi, ifodaning aniqroq va tushunarli
bo‘lishiga yordam beradi.
Og‘zaki   nutqda   muloqotdagi   barcha   ishtirokchilar   bir-biriga   tegishli
fikrlarni   ifodalashda   muloqot   vositalaridan   foydalanadilar.   Bu   esa
o‘quvchilarga   nutqni   samarali   ishlatish,   o‘z   fikrlarini,   his-tuyg‘ularini,
talqinlarini   boshqa   kishilarga   yetkazishda   yordam   beradi.   Og‘zaki   nutqda
jismoniy ifodalarning (masalan, mimika, tana tili) va so‘zning intonatsiyasining
muhimligi   ta'kidlanadi.   Jismoniy   ifodalar   va   tana   tili   yordamida   so‘zlarning
ma'nosi  yaxshiroq tushuniladi. Misol uchun, biror bir so‘zni ijobiy yoki salbiy
tarzda   aytish   uchun   intonatsiya   o‘zgartiriladi   va   bu   so‘zning   mazmunini
o‘zgartirishga   olib   keladi.   Shuningdek,   og‘zaki   nutqda   tanqidiy   fikrlarni   va
bahslarni   muhokama   qilish   imkoniyatlari   keng   bo‘lib,   bu   jarayon
o‘quvchilarning   fikrlarini   aniq   ifodalashni,   ularni   izchil   va   tushunarli   tarzda
bayon   etishni   o‘rgatadi.   Og‘zaki   nutqning   boshqa   bir   xususiyati   —   uning
o‘quvchilarning   fikr   almashish   qobiliyatini   rivojlantirishi.   O‘quvchilar
muhokama jarayonida boshqalarning fikrlariga hurmat bilan yondashadilar, o‘z
fikrlarini   ochiq   va   aniq   ifodalashni   o‘rganadilar.   Bu   jarayon,   o‘z   navbatida,
muloqotda   ishtirok   etish   va   bahsli   masalalarda   fikr   almashish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Og‘zaki   nutq   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   o‘z   fikrlarini   samarali
tarzda   ifodalashni,   balki   boshqalar   bilan   fikr   almashishni   ham   o‘rganadilar.
Bundan   tashqari,   og‘zaki   nutqni   rivojlantirishda   doimiy   ravishda   muloqot
qilish,   odamlar   bilan   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   suhbatlar   o‘tkazish   o‘quvchilarga   o‘z
fikrlarini   to‘g‘ri   va   lo‘nda   ifodalashni   o‘rgatadi.   Bunday   muloqotlar   ularning
so‘zlash tezligini, aniq va aniq fikrlarni taqdim etish qobiliyatini rivojlantiradi.
Shu   sababli,   og‘zaki   nutq   faqatgina   so‘zlash   va   tinglashni   emas,   balki   har   bir
muloqot   ishtirokchisining   tilni   to‘g‘ri   va   samarali   ishlatish   ko‘nikmalarini
rivojlantiradi.   Og‘zaki   nutqdagi   o‘quvchilar   o‘rtasidagi   fikr   almashish
jarayonlari,   ularning   muloqotga   tayyorlik   darajasi   va   har   bir   nutqni
o‘tkazishdagi   maqsadga   erishish   uchun   ularning   o‘zaro   muloqoti   uchun   zarur 7bo‘lgan barcha ko‘nikmalarni o‘z ichiga oladi. Bu nutq turi, shuningdek, ularni
suhbatlashishda, fikrlar almashish jarayonida aniq va ravon fikrlarni ifodalashga
yordam beradi. 2
Yozma   nutq,   og‘zaki   nutqdan   farqli   o‘laroq,   fikrni   yozma   shaklda
ifodalashni   anglatadi.   Bu   nutq   turi   fikrlarni   to‘liq   va   aniq   bayon   qilishda
yordam   beradi,   chunki   yozish   jarayoni   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   yanada
aniqlik   bilan   izohlash   imkonini   yaratadi.   Yozma   nutqda   vaqt   va   diqqatni
jamlash   zarurati   mavjud,   chunki   har   bir   so‘zning   o‘rnini   va   izchilligini
aniqlashda,   grammatika,   orfografiya   va   sintaksisni   to‘g‘ri   qo‘llash   muhim
ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   esa   o‘quvchilarga   fikrlarni   yaxshiroq   tuzishga   va
to‘g‘ri   ifodalashga   yordam   beradi. Yozma  nutqning asosiy  xususiyatlari  uning
izchilligi,   to‘g‘riligi   va   o‘quvchilarga   ularning   fikrlarini   o‘qish   va   tushunish
uchun qulay bo‘lishidir.
Yozma   nutq   matn   shaklida   ifodalangan   fikrlarni   o‘z   ichiga   oladi,   bu
matnning   tarkibiy   qismlari   (kirish,   asosiy   qism,   xulosa)   aniq   bo‘lishi   kerak.
Kirish qismida mavzu tanishtiriladi, asosiy qismda muhokama qilish va dalillar
keltirish amalga oshiriladi, xulosa esa muhokama qilinayotgan mavzu bo‘yicha
umumiy   fikr   va   natijalarni   taqdim   etadi.   Yozma   nutqni   tuzishda   grammatika,
orfografiya va sintaksisni to‘g‘ri qo‘llash muhimdir, chunki bu nutqning aniq va
tushunarli   bo‘lishini   ta'minlaydi.  O‘quvchilarni   yozma   nutqni   to‘g‘ri   tuzish   va
uning tarkibiy qismlariga rioya qilishga o‘rgatish orqali, ularning fikrlarni izchil
va mantiqiy tarzda ifodalashga erishishlari mumkin.
Yozma   nutq,   shuningdek,   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   to‘liq   va   tartibli
shaklda   ifodalashni   o‘rgatadi.   Yozishda   fikrlar   tizimli   ravishda   taqdim   etiladi,
bu esa o‘quvchilarga mantiqiy fikrlashni rivojlantirishga yordam beradi. Yozma
nutqda   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   va   qarashlarini   tahlil   qilish,   ular   orasidagi
bog‘liqlikni   aniqlash   va   mantiqiy   ketma-ketlikni   o‘rnatish   bo‘yicha
2
  Quronboyeva, M.A. (2018).  Badiiy asarlarda nutqni rivojlantirish usullari . Samarqand: 
"O‘qituvchi" nashriyoti. 8ko‘nikmalarni   rivojlantiradilar.  Yozma  nutqni   o‘rganish   orqali  o‘quvchilar  o‘z
fikrlarini batafsil, aniq va to‘g‘ri ifodalashni o‘rganadilar.
Og‘zaki   va   yozma   nutq   o‘rtasidagi   o‘zaro   bog‘liqlik   o‘quvchilarga   har
ikkala nutq turida ham samarali ishlata olish imkonini yaratadi. Og‘zaki nutqda
o‘quvchilar tez va erkin ravishda o‘z fikrlarini ifodalashga harakat qiladilar, bu
esa yozma nutqni shakllantirishda ularga yordam beradi. Masalan,  o‘quvchilar
og‘zaki   nutqda   tezda   va   samarali   muloqot   qilishni   o‘rganganlarida,   bu
ko‘nikma   yozma   nutqda   fikrlarni   tez   va   aniq   yozish   uchun   foydali   bo‘ladi.
Shuningdek,   og‘zaki   nutqdagi   fikrlarni   tizimli   va   lo‘nda   ifodalash,
o‘quvchilarga   yozma   nutqda   fikrlarini   aniq   va   mantiqiy   tarzda   bayon   qilishda
yordam   beradi.   Bu   jarayon   adabiyot   darslarida   o‘quvchilarga   yozma   nutqni
shakllantirishda   yordam   beradi   va   ularning   o‘z   fikrlarini   samarali   tarzda
tuzishga imkon yaratadi.
Yozma   nutq   esa,   fikrlarni   aniq   va   to‘liq   ifodalashga   imkon   yaratadi.   Bu
esa,   o‘z   navbatida,   og‘zaki   nutqda   fikrlarni   tizimli   va   lo‘nda   ifodalashni
o‘rgatadi. Yozma nutqning to‘g‘ri  va izchil shakllanishi  o‘quvchilarga og‘zaki
nutqda muloqot qilishda yanada aniq va samarali bo‘lish imkoniyatini yaratadi.
Yozma   nutqda   fikrlarni   tuzish   va   tizimlash   jarayonida   o‘quvchilar   mantiqiy
yondashuvni   o‘rganadilar,   bu   esa   og‘zaki   nutqda   fikrlarni   izchil   va   to‘g‘ri
ifodalashga olib keladi. 3
Shu   bilan   birga,   adabiyot   darslarida   o‘quvchilar   og‘zaki   nutqni
rivojlantirish jarayonida yozma nutqni o‘rganish orqali ularning fikrlarni to‘g‘ri
ifodalash,   tahlil   qilish   va   mantiqiy   fikrlash   ko‘nikmalarini   oshiradi.   Yozma
nutqda   mantiqiy   tuzilma   va   izchillikni   o‘rganish   og‘zaki   nutqda
o‘quvchilarning   fikrlarini   tez   va   samarali   tarzda   ifodalashga   yordam   beradi.
O‘quvchilar   har   ikki   nutq   turini   o‘rganishda   o‘zaro   bog‘liqlikni   sezib,   nutqiy
kompetensiyalarini   rivojlantirishda   muvaffaqiyat   qozonadilar.   Shuning   uchun
og‘zaki   va   yozma   nutqning   o‘zaro   bog‘liqligi   o‘quvchilarga   tilni   to‘g‘ri
3
  Raxmatov, O. (2021).  Yozma nutqni shakllantirish metodikasi . Tashkent: "Zarafshon". 9ishlatish   va   uni   amaliyotda   samarali   qo‘llashda   zarur   bo‘lgan   barcha
ko‘nikmalarni beradi.
1.2.   Akademik   Litsey   Adabiyot   Darslarining   Maqsad   va
Vazifalari
Akademik   litseyda   adabiyot   darslarining   asosiy   maqsadi   o‘quvchilarda
adabiy   bilimlarni   rivojlantirish,   ularni   badiiy   asarlarni   anglash,   tahlil   qilish   va
ularning   mazmunini   chuqur   tushunish   qobiliyatini   shakllantirishdan   iboratdir.
Adabiyot   fani,   shuningdek,   o‘quvchilarda   tilni   to‘g‘ri   ishlatish,   og‘zaki   va
yozma  nutqni   rivojlantirish,  mantiqiy fikrlash,  estetik  did  va badiiy  tafakkurni
shakllantirishga   yordam   beradi.   Adabiyot   darslari   nafaqat   adabiy   bilimlarni
berish, balki o‘quvchilarga o‘z fikrlarini ifodalashda, tanqidiy yondashishda, va
badiiy   asarlarni   tahlil   qilishda   zarur   bo‘lgan   ko‘nikmalarni   rivojlantirishga
xizmat qiladi.
Adabiyot   darslarining   asosiy   maqsadlaridan   biri   —   o‘quvchilarga   badiiy
asarlar   orqali   inson   hayotining   turli   jabhalarini,   jamiyatdagi   muhim
qadriyatlarni, axloqiy masalalarni tushunishga yordam berishdir. Badiiy asarlar
o‘z   ichiga   insonning   ichki   dunyosi,   uning   ijtimoiy   o‘rni,   xulq-atvori,   shaxsiy
qarashlari   va   tarixiy   sharoitlari   haqida   ko‘plab   bilimlarni   olib   kiradi.
O‘quvchilarga   asarlarni   o‘qish   va   tahlil   qilish   orqali   ular   o‘zlarining   ichki
dunyosini,   hissiy   holatini   va   fikrlashni   rivojlantiradilar.   Masalan,   biror   bir
badiiy   asar   orqali   insonning   hayotdagi   orzulari,   maqsadlari,   qiynalishlari   va
kelajakdagi   umidlari   haqida   bilib   olish   mumkin.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning
hayotga   va   atrofdagi   voqealarga   qanday   munosabatda   bo‘lishlarini
shakllantiradi   va   ular   o‘zlariga   turli   madaniy   qadriyatlarni   o‘zlashtiradilar.
Adabiyot   darslari   orqali   o‘quvchilar   ma'naviy   va  axloqiy   qadriyatlarni   anglab,
o‘zlarini jamiyatdagi faol shaxs sifatida tasavvur qila boshlaydilar. 10Adabiyot darslari o‘quvchilarning nutqiy kompetensiyasini rivojlantirishda
katta   rol   o‘ynaydi.   Dars   jarayonida   o‘quvchilar   og‘zaki   va   yozma   nutqni
ifodalash,   muloqot   qilish,   matnni   tahlil   qilish   va   o‘z   nuqtai   nazarini   bayon
qilishni   o‘rganadilar.   Og‘zaki   nutqni   rivojlantirish   jarayonida   o‘quvchilar   o‘z
fikrlarini izchil va aniq tarzda ifodalashni, suhbatda ishtirok etish va muhokama
qilishni   o‘rganadilar.   Yozma   nutqda   esa   o‘quvchilar   matnni   to‘g‘ri,   izchil   va
mantiqiy   tarzda   tuzish,   o‘z   fikrlarini   va   tahlillarini   yozma   shaklda   ifodalashni
o‘rganadilar.   Bu   jarayonlar   o‘quvchilarga   kommunikativ   ko‘nikmalarni
o‘stirishda, shuningdek, ular o‘z fikrlarini mustaqil ravishda yaratish va aniqlik
bilan   izoh   berish   qobiliyatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.   O‘quvchilar
matn   tahlilini   o‘rgatish   orqali,   ular   o‘zlari   o‘qigan   matnlarga   mantiqiy
yondashuvni rivojlantiradilar va o‘z nuqtai nazarlarini ifodalashda ishonch hosil
qiladilar. 4
Adabiyot   darslari   o‘quvchilarni   nafaqat   asarlarni   o‘qishga,   balki   ularni
tanqidiy   nuqtai   nazardan   tahlil   qilishga   o‘rgatadi.   Tanqidiy   fikrlash   —   bu
o‘quvchiga   asarlarni   va   uning   muallifining   g‘oyalarini   baholash,   ularning
orqasida  turgan axloqiy va ijtimoiy muammolarni  anglash,  shuningdek, badiiy
asarning til va uslubini  tahlil  qilish imkonini  beradi. O‘quvchilar  o‘z fikrlarini
dalillar   bilan   asoslashni,   tanqidiy   qarashlarni   bildirishni,   va   ularning   fikrlarini
mantiqiy ravishda  izohlashni  o‘rganadilar. Bu jarayon o‘quvchilarning nafaqat
badiiy   asarlarni   tushunish,   balki   haqiqatni   izlash,   tahlil   qilish   va   masalalarga
chuqurroq   qarash   ko‘nikmalarini   oshiradi.   Tanqidiy   fikrlash,   shuningdek,
o‘quvchilarning   muammolarni   tahlil   qilish   va   muammoni   hal   qilishda   o‘z
fikrlarini   mustaqil   ravishda   ishlab   chiqish   qobiliyatini   oshiradi.   O‘quvchilar
asarlarning ijtimoiy va axloqiy ma'nolarini  tahlil  qilishda tanqidiy fikrlashning
kuchli vositasini o‘zlashtiradilar.
4
  Mustafayev, K. (2021).  Nutqiy kompetensiyalarni rivojlantirishda badiiy asarlarning roli . Tashkent: 
"Science and Education". 11Adabiyot   darslari   o‘quvchilarda   estetik   didni   shakllantirishga,   badiiy
asarlardan zavq olishga yordam  beradi. O‘quvchilar adabiy asarlarga, ularning
mualliflari   tomonidan   yaratgan   til   va   uslublarga   e'tibor   qaratadilar.   Badiiy
asarlar   orqali   o‘quvchilar   tasvirlash,   xususiyatlarni   ta'riflash,   rang-barang   his-
tuyg‘ularni   ifodalash   va   ularni   o‘ziga   xos   tarzda   anglashni   o‘rganadilar.
Adabiyotning estetik tomoni orqali o‘quvchilar hayotning go‘zalligini va uning
murakkabligini   anglab,   ular   o‘z   dunyoqarashlarini   kengaytiradilar.   Adabiyot
darslarida   estetik   didni   rivojlantirish   orqali   o‘quvchilar   madaniyat,   san'at   va
badiiyatga   bo‘lgan   qiziqishlarini   oshiradilar   va   hayotni   go‘zalroq   ko‘ra
boshlaydilar.   Bu,   o‘z   navbatida,   o‘quvchilarda   ijodkorlikni   rivojlantirishga
yordam   beradi,   chunki   ular   nafaqat   badiiy   asarlarga   e'tibor   berishadi,   balki
ularni   yaratish   va   o‘z   ijodlarini   amalga   oshirishga   bo‘lgan   qiziqishni   ham
oshiradilar.   Adabiyotga   bo‘lgan   qiziqish   va   muhabbatni   shakllantirish   —   bu
darsning   birinchi   va   eng   muhim   vazifalaridan   biridir.   O‘quvchilarda   badiiy
asarlarga   qiziqish   uyg‘otish,   ularni   o‘qishga   rag‘batlantirish   va   ular   orqali
hayotni   va   insoniyatni   anglashga   imkon   yaratish   adabiyot   darslarining   asosiy
maqsadidir.   Badiiy   asarlar   o‘quvchilarga   turli   ijtimoiy   muammolar,   axloqiy
masalalar,   insonning   ichki   dunyosi   haqida   ma'lumot   beradi.   Shuningdek,   ular
o‘zlarining   ichki   dunyosini,   his-tuyg‘ularini,   fikrlarini   rivojlantirishga   yordam
beradi.   Adabiyot   darslari   orqali   o‘quvchilar   yangi   g‘oyalar   va   dunyoqarashlar
bilan   tanishadilar,   ular   hayotning   turli   jabhalarini   chuqurroq   tushunishga
erishadilar.   Bu   jarayonda   o‘quvchilar   adabiyotga   bo‘lgan   muhabbatni
shakllantirishni   va   badiiy   asarlar   orqali   dunyoni   yangicha   ko‘rishni
o‘rganadilar. 5
Badiiy asarlarni tahlil qilish — adabiyot darslarining muhim vazifalaridan
biridir.   O‘quvchilar   badiiy   asarlarning   mazmunini,   qahramonlarini,   ularning
xarakterlarini,   tuzilishini,   g‘oyasini   tahlil   qilishni   o‘rganadilar.   Bu   jarayon
5
  Muxamedova, R. (2021).  Adabiyotda og‘zaki nutqni rivojlantirish usullari . Namangan: 
"Zamonaviy ta'lim". 12o‘quvchilarning nutqiy va analitik fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantiradi. Badiiy
asarni tahlil qilishda o‘quvchilar uning asosiy mazmunini, muallifning g‘oyasini
va   qahramonlarning   xulq-atvorini   chuqur   anglashga   harakat   qiladilar.   Ular
asarlarning tuzilishini,  muallifning  uslubini   va badiiy  vositalarini  o‘rganadilar.
Tahlil   qilish   jarayoni   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   asarlarni   chuqur   tushunish,
balki o‘zlarining fikrlarini aniq, lo‘nda va izchil tarzda ifodalashni o‘rganadilar.
Bu   jarayon,   o‘z   navbatida,   mantiqiy   fikrlashni   va   tahliliy   yondashuvni
rivojlantiradi.
Adabiyot   darslarida   o‘quvchilar   bir-birining   fikrlariga   hurmat   bilan
yondashishni,   o‘zaro   munosabatlarni   to‘g‘ri   qurishni   o‘rganadilar.   Badiiy
asarlarni   muhokama   qilish,   turli   fikrlarni   o‘rganish   va   bahs-munozaralar
o‘tkazish   orqali   o‘quvchilar   o‘zaro   hurmatga   asoslangan   muloqot   qilishni
o‘rganadilar.   Buning   uchun   darslarda   munozara,   guruhli   ishlar,   savollar   va
javoblar   orqali   interaktiv   usullar   qo‘llanadi.   O‘quvchilar   bir-birlarining   nuqtai
nazarlarini   tinglab,   o‘z   fikrlarini   asoslab,   fikr   almashadilar.   Bu   jarayon
o‘quvchilarda   muloqot   qilishda   muhim   ko‘nikmalarni   rivojlantiradi   va   ularni
jamoada ishlashga, o‘zaro fikr almashishga o‘rgatadi. O‘quvchilar shuningdek,
boshqalarning   fikrlariga   hurmat   ko‘rsatishni,   o‘z   fikrlarini   aniq   va   izchil
ifodalashni   o‘rganadilar.   Yozma   nutqni   shakllantirish   va   matnni   izchil   tuzish
o‘quvchilar   uchun   muhim   vazifadir.   Darslarda   o‘quvchilarga   matn   tuzishning
asosiy qoidalari, fikrlarni to‘g‘ri va izchil ifodalashni o‘rgatish kerak. Matnning
tuzilishi, izchilligi va mantiqiy tartibi o‘quvchilarga yozma ifodalashda yordam
beradi. Yozish orqali o‘quvchilar o‘z fikrlarini aniq va to‘liq ifodalash, matnni
to‘g‘ri   tuzish,   kirish,   asosiy   qism   va   xulosani   bayon   qilishni   o‘rganadilar.   Bu
jarayon   o‘quvchilarning   yozma   nutqini   yaxshilashga   yordam   beradi   va   ularni
maqsadga   muvofiq   fikrlarni   bayon   qilishga   o‘rgatadi.   Matn   tuzish   va   yozma
nutqni   rivojlantirish   orqali   o‘quvchilar   o‘zlarining   fikrlarini   aniq,   lo‘nda   va
tushunarli shaklda ifodalashda o‘rgatadilar. 13Adabiyot   darslari   o‘quvchilarga   o‘sha   davrning   madaniyati,   jamiyat
hayoti,   tarixiy   voqealar   haqida   ham   ma'lumot   beradi.   Badiiy   asarlar   orqali
o‘quvchilar   tarixiy   va   madaniy   nuqtai   nazardan   tushuncha   hosil   qiladilar.
O‘quvchilar   o‘qigan   asarlari   orqali   o‘sha   davrda   yashagan   insonlarning
kundalik hayotini, jamiyatdagi vaziyatni, turmush tarzini anglash imkoniyatiga
ega   bo‘ladilar.   Adabiyot   orqali   tarixiy   voqealarni,   madaniy   qadriyatlarni
o‘rganish   o‘quvchilarga   jamiyat   va   uning   rivojlanishi   haqida   yaxshiroq
tushuncha   beradi.  Bu,   o‘z   navbatida,  o‘quvchilarning  madaniy  dunyoqarashini
kengaytiradi va tarixiy voqealarni to‘g‘ri tushunishga yordam beradi. 6
Adabiyot   darslarining   asosiy   vazifalari   o‘quvchilarda   faqat   badiiy
bilimlarni   shakllantirish   bilan   cheklanmaydi,   balki   ularni   muloqot   qilish,
fikrlarni   tahlil   qilish,   nutqiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirish,   madaniy   va   tarixiy
qadriyatlarni   anglashda   ham   muhim   ahamiyatga   ega.   Adabiyot   o‘quvchilarni
o‘z ichki dunyosini anglashga, fikrlarini to‘g‘ri va aniq ifodalashga o‘rgatadi va
ularning shaxs sifatida rivojlanishiga hissa qo‘shadi.
1.3. Nutqni Rivojlantirishda Adabiyot Fanining O‘rni va
Didaktik Imkoniyatlari
Adabiyot   fani   o‘quvchilarning   nutqiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda
muhim   o‘rin   tutadi.   Nutqni   rivojlantirishda   adabiyot   darslarining   o‘rni   va
didaktik   imkoniyatlari   nafaqat   adabiy   bilimlarni   shakllantirish,   balki   tilni
samarali   ishlatish,   muloqotda   bo‘lish,   o‘z   fikrlarini   aniq   va   izchil   ifodalashda
o‘quvchilarga   yordam   beradi.   Adabiyot   fanining   nutqni   rivojlantirishdagi   roli
haqida   gapirganda,   uning   bir   necha   asosiy   imkoniyatlari   va   yondashuvlari
haqida to‘liqroq ma’lumot berish zarur.
6
  Muxamedova, R. (2021).  Adabiyotda og‘zaki nutqni rivojlantirish usullari . Namangan: 
"Zamonaviy ta'lim". 14Adabiyot  fanining nutqni  rivojlantirishdagi  o‘rni, uning tilni  ishlatishning
barcha   asosiy   elementlarini   o‘z   ichiga   olgan   holda   to‘liq   ko‘rinadi.   Nutqni
rivojlantirish jarayoni  adabiyot  darslarida o‘quvchilarni  nafaqat  so‘zlash,  balki
yozish,   eshitish,   tahlil   qilish   va   muloqotda   bo‘lish   ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   yo‘naltiriladi.   Bu   fanni   o‘rganish   orqali   o‘quvchilar   fikrlarini
erkin ifodalash, turli badiiy asarlarni tahlil qilish va ularni qanday tarzda bayon
qilishni o‘rganadilar.
Adabiyot o‘quvchilarga tilni eng samarali usulda ishlatish imkoniyatlarini
beradi,   chunki   badiiy   asarlar   tarkibida   yuqori   darajada   sof   til   va   uning
ifodalovchi kuchi mavjud. Badiiy asarlarni tahlil qilishda o‘quvchilar nutqning
aniq,   lo‘nda,   izchil   va   to‘g‘ri   shaklini   o‘zlashtiradilar.   Adabiyot   darslari
davomida   o‘quvchilar   og‘zaki   va   yozma   nutqni   samarali   tarzda   ishlatishni
o‘rganadilar,   buning   natijasida   ularda   nutqiy   kompetensiyalar,   ya'ni   o‘z
fikrlarini   to‘g‘ri   va   mantiqiy   tarzda   bayon   qilish,   muloqotda   ishtirok   etish   va
tanqidiy fikrlash ko‘nikmalari shakllanadi.
Bundan   tashqari,   adabiyot   fanining   nutqni   rivojlantirishdagi   o‘rni,   uning
badiiy   asarlarga   asoslangan   ta’lim   metodlaridan   foydalanishdan   iborat.
O‘quvchilar   asarlarni   o‘qish,   muhokama   qilish,   ularni   tahlil   qilish   orqali   o‘z
fikrlarini   tizimli   ravishda   ifodalashni   o‘rganadilar.   Bu   jarayon   nutqiy
jarayonlarning   barcha   jihatlarini   qamrab   oladi   va   o‘quvchilarda   aniq   va
mantiqiy fikrlashni rivojlantirishga xizmat qiladi.
Didaktika,   ya'ni   ta'lim   metodikasining   asosiy   maqsadi   –   o‘quvchilarga
bilimni   samarali   va   eng   yuqori   darajada   yetkazishdir.   Adabiyot   fanining
didaktik imkoniyatlari uning o‘quvchilarga tilni o‘rganishda yordam beradigan
metodlar   va   usullarni   taqdim   etadi.   Adabiyot   darslarida   qo‘llaniladigan   turli
didaktik   usullar   orqali   o‘quvchilarga   nutqni   rivojlantirishda   ko‘plab
imkoniyatlar   yaratiladi.Adabiyotning   didaktik   imkoniyatlari   orasida
o‘quvchilarga   matnlarni   o‘qish,   tahlil   qilish,   fikr   almashish   va   yozma   nutqni
rivojlantirishda   yordam   beradigan   metodlar   mavjud.   Ushbu   metodlar 15o‘quvchilarning   nutqiy   ko‘nikmalarini   oshirishga   xizmat   qiladi.   Masalan,
munozara   metodida   o‘quvchilar   bir-birining   fikrlariga   e'tibor   berib,   o‘z   nuqtai
nazarlarini   izchil   tarzda   bayon   qiladilar.   Bu   metod   o‘quvchilarda   tanqidiy
fikrlashni rivojlantiradi va ular o‘z fikrlarini himoya qilishni o‘rganadilar. Matn
tahlili   metodida   o‘quvchilar   asarlarning   mazmunini   va   strukturasini   chuqur
o‘rganadilar,   bu   esa   yozma   va   og‘zaki   nutqni   ravon   qilishda   yordam   beradi.
Ijodiy   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   yaratishda   erkinlikka   ega
bo‘ladilar va ularni yozma yoki og‘zaki shaklda ifodalashni o‘rganadilar.
Bundan   tashqari,   adabiyot   fanining   didaktik   imkoniyatlari   shuningdek,
o‘quvchilarga   dialogik   o‘qish   va   o‘zaro   muhokama   qilish   imkoniyatlarini
beradi.   O‘quvchilar   badiiy   asarlarni   o‘qib,   ularni   boshqalar   bilan   muhokama
qilish orqali fikrlarini yanada aniqroq va to‘g‘ri ifodalashni o‘rganadilar. O‘qish
va   muhokama   qilish   jarayonida   o‘quvchilar   bir-birining   fikrlarini   tinglash   va
o‘z   fikrlarini   asoslab   bayon   qilishni   o‘rganadilar,   bu   esa   ularning   og‘zaki
nutqini   rivojlantiradi.   Bu   jarayon,   shuningdek,   o‘quvchilarning   muloqot
qilishda   ishonch   hosil   qilishlariga   yordam   beradi.   Adabiyot   fanining   didaktik
imkoniyatlari   faqatgina   tilni   o‘rganishda   emas,   balki   o‘quvchilarda  axloqiy   va
estetik didni shakllantirishda ham muhim rol o‘ynaydi. Adabiyot darslari orqali
o‘quvchilar   o‘zlarining   shaxsiy   va   ijtimoiy   qarashlarini   ishlab   chiqadilar,
o‘quvchilarning   dunyoqarashlari   kengayadi   va   ular   madaniy   qadriyatlar,
jamiyatda roli va vazifalari haqida chuqurroq tushunchaga ega bo‘ladilar. 7
Adabiyot   fanining   didaktik   imkoniyatlari   o‘quvchilarga   badiiy   asarlarni
tahlil   qilishda   o‘rganish   va   ularda   nutqiy   kompetensiyalarni   oshirish   imkonini
beradi.   Adabiyot   darslarida   tahlil   qilinayotgan   asarlar,   o‘quvchilarga   nafaqat
matnni   tushunish,   balki   uni   to‘g‘ri   va   izchil   tarzda   tahlil   qilishni   o‘rgatadi.
O‘quvchilar   tahlil   qilishda   mantiqiy   fikrlashni   rivojlantiradilar   va   turli   badiiy
vositalarni   (simvolizm,   metafora,   badiiy   tasvirlar)   tanqidiy   nuqtai   nazardan
7
  Shukurova, S. (2019).  Yozma nutqni shakllantirishdagi pedagogik metodlar . Toshkent: 
"O‘zbekiston". 16ko‘rib   chiqadilar.   Bu   jarayon   o‘quvchilarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini
oshiradi   va   ularga   badiiy   asarlarni   chuqur   anglashni   ta'minlaydi.Adabiyot   fani
o‘quvchilarga   nutqiy   kompetensiyalarni   shakllantirishda   tizimli   yondashuvni
taklif   qiladi.   Adabiyot   darslarida   qo‘llaniladigan   interaktiv   metodlar   orqali
o‘quvchilar   nutqni   tizimli   ravishda   rivojlantirishni   o‘rganadilar.   Darslar
davomida o‘quvchilar  bir  nechta  texnikalar   yordamida  nutqni  rivojlantiradilar:
og‘zaki   nutqni   tuzish,   yozma   nutqni   shakllantirish,   matnlarni   tahlil   qilish   va
ularni   qayta   ishlash.   Bu   metodlar   o‘quvchilarning   fikrlarini   aniq   va   lo‘nda
tarzda ifodalashga yordam beradi.
Adabiyot fanining nutqni rivojlantirishdagi o‘rni va didaktik imkoniyatlari
o‘quvchilarning   nutqiy   kompetensiyalarini   oshirish,   ularni   tanqidiy   fikrlashga
o‘rgatish va estetik didni shakllantirishda katta rol o‘ynaydi. Adabiyot darslari
orqali   o‘quvchilar   nafaqat   adabiy   bilimlarni,   balki   tilni   samarali   ishlatish
ko‘nikmalarini,   muloqot   qilishda   ishonch   hosil   qilishni,   badiiy   asarlarni   tahlil
qilishda   erkinlikka   ega   bo‘lishni   o‘rganadilar.   Adabiyot   fanining   didaktik
imkoniyatlari   orqali   o‘quvchilar   o‘z   nutqini   rivojlantirishda,   mantiqiy   va
tanqidiy fikrlashda, estetik didni anglashda muvaffaqiyatga erishadilar.
I BOB bo‘yicha Xulosa
Adabiyot   darslarining   nutqni   rivojlantirishdagi   o‘rni   juda   muhim.   Ushbu
bobda adabiyot fanining o‘quvchilarning og‘zaki va yozma nutq ko‘nikmalarini
rivojlantirishdagi roli tahlil qilindi. Adabiyot darslari orqali o‘quvchilar nafaqat
badiiy asarlarning mazmunini tushunishni o‘rganadilar, balki ular o‘z fikrlarini
aniq   va   izchil   tarzda   ifodalashni,   tahlil   qilishni   va   muloqotda   bo‘lishni
o‘rganadilar. Og‘zaki va yozma nutq o‘rtasidagi o‘zaro bog‘liqlik o‘quvchilarga
fikrlarni   samarali   ravishda   ifodalashga   yordam   beradi,   shuningdek,   tanqidiy
fikrlashni  rivojlantiradi. Adabiyot  fani  o‘quvchilarga nutqiy kompetensiyalarni
oshirish,   o‘zaro   munosabatlarni   rivojlantirish,   estetik   didni   shakllantirish   va
madaniy   qadriyatlarni   o‘rganish   imkoniyatlarini   yaratadi.   Didaktik 17yondashuvlar   va   metodlar   orqali   adabiyot   darslari   o‘quvchilarning   nutqni
tizimli va samarali ishlatish ko‘nikmalarini shakllantiradi. Badiiy asarlarni tahlil
qilish,   muloqot   qilish   va   fikr   almashish   jarayonida   o‘quvchilarda   analitik
fikrlashni   rivojlantirish   imkoniyatlari   yaratiladi.   Umuman   olganda,   adabiyot
fani   nutqni   rivojlantirishda   juda   keng   imkoniyatlarga   ega   va   o‘quvchilarning
nutqiy va intellektual rivojlanishini ta'minlaydi.
2.1. Adabiyot Darslarida Og‘zaki Nutqni O‘stirishga Xizmat Qiluvchi
Usullar (Munozara, Hikoya Qilish, Dramatizatsiya)
Adabiyot   darslarida  og‘zaki   nutqni   rivojlantirishning   samarali  usullaridan
biri   —   interaktiv   yondashuvlar   va   metodlarning   qo‘llanilishidir.   Bu   usullar
o‘quvchilarning   fikrlarini   aniq,   lo‘nda   va   izchil   ifodalashiga   yordam   beradi,
shuningdek,   ularning   muloqot   qilish,   fikr   almashish   va   tanqidiy   fikrlash
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   nutqni   o‘stirishga
xizmat qiluvchi asosiy usullar quyidagilardan iborat:
Adabiyot Darslarida Og‘zaki Nutqni O‘stirishga Xizmat Qiluvchi
Usullar
Usul Tavsif Rivojlantiradiga
n Ko‘nikmalar Afzalliklar
Munozara O‘quvchilarga o‘z 
fikrlarini erkin va izchil 
tarzda ifodalashni, 
qarama-qarshi nuqtai 
nazarlarni asoslab, 
fikrlarni mantiqiy tarzda 
taqdim etishni o‘rgatadi. Fikr almashish, 
tanqidiy 
fikrlash, 
muloqotda 
bo‘lish, dalillar 
bilan fikrlarni 
asoslash. O‘quvchilarga 
muloqotda bo‘lishda 
erkinlik, o‘z nuqtai 
nazarini asoslashda 
yordam beradi.
Hikoya 
Qilish O‘quvchilar badiiy 
asarlarni o‘qib, ularni 
o‘z nutqida aks ettirish, 
qahramonlarni va 
ularning hissiy holatini 
jonli tarzda ifodalashni  Badiiy 
tasvirlash, his-
tuyg‘ularni aks 
ettirish, izchil 
va aniq fikrlarni
ifodalash. O‘quvchilarning 
badiiy asarlarni 
chuqur tushunishini, 
ularni his qilishini va 
o‘z fikrlarini taqdim 
etishlarini  18o‘rganadilar. rivojlantiradi.
Dramatizats
iya Badiiy asarlarni sahnada 
ijro etish orqali 
o‘quvchilar qahramonlar
va voqealarni 
jonlantiradi, til va tana 
tilidan foydalanishni 
o‘rgatadi. Intonatsiya, 
mimika, tana 
tili, badiiy 
tasvirlash, 
jamoadagi ishni 
tashkil etish. O‘quvchilarni 
jismoniy ifodalar 
bilan fikrlarni bayon 
qilishga o‘rgatadi, 
ular nutqlarini 
sahnada ifodalashni 
o‘rganadilar.
Munozara — bu o‘quvchilarni turli mavzularda fikr almashishga, qarama-
qarshi nuqtai nazarlarni tan olishga va ularga dalillar bilan asoslashga undovchi
samarali usuldir. Adabiyot darslarida munozara o‘tkazish o‘quvchilarga nafaqat
o‘z   fikrlarini   erkin   va   izchil   ifodalash,   balki   boshqalar   bilan   fikr   almashish,
mantiqiy   dalillar   keltirish   va   fikrlarini   himoya   qilishni   o‘rgatadi.   Munozara
usulida o‘quvchilar biror asar yoki mavzu bo‘yicha o‘z nuqtai nazarlarini bayon
etib, boshqa o‘quvchilarning fikrlarini tinglab, ularni baholaydilar. Bu jarayon,
o‘z   navbatida,   ularning   nutqiy  ko‘nikmalarini   rivojlantiradi   va   muloqotda  faol
ishtirok   etishga   o‘rgatadi.   Munozara   orqali   o‘quvchilar   tanqidiy   fikrlashni
o‘rganadilar,  o‘zlarining  nuqtai  nazarini  mustahkamlashga  harakat  qiladilar   va
muayyan masalalar haqida chuqurroq fikr yuritishni o‘rganadilar.
Munozara   metodining   adabiyot   darslarida   qo‘llanilishi   o‘quvchilarga
badiiy   asarlar,   mualliflarning   g‘oyalari   va   asarlarning   mazmuni   haqida   o‘z
fikrlarini   ifodalash   imkoniyatini   yaratadi.   Shuningdek,   munozara   orqali
o‘quvchilar   o‘zaro   muloqotda   bo‘lib,   fikrlarining   to‘g‘ri   yoki   noto‘g‘riligini
baholaydilar, bu esa ularning og‘zaki nutqini shakllantiradi.
Hikoya   qilish   —   bu   o‘quvchilarga   biror   voqea   yoki   hikoyaning
mazmunini, qahramonlarini, ularning his-tuyg‘ularini va fikrlarini aniq va izchil
tarzda ifodalashga yordam beruvchi metoddir. Adabiyot darslarida hikoya qilish
usuli   o‘quvchilarga   badiiy   asarlarni   o‘qib,   uning   mazmunini   eslab,   so‘zlashda
ishtirok etish, o‘z fikrlarini yozma yoki og‘zaki tarzda bayon qilishni o‘rgatadi.
Hikoya   qilish   orqali   o‘quvchilar   badiiy   asarlardan   o‘rganilgan   voqealar, 19qahramonlar   va   ular   bilan   bog‘liq   hissiy   holatlarni   o‘z   tilida   ifodalaydilar.   Bu
metod o‘quvchilarga fikrni aniq va izchil tarzda ifodalashga, voqealarni tizimli
ravishda bayon qilishga yordam beradi. Hikoya qilish o‘quvchilarning so‘zlash
texnikasini   rivojlantiradi   va   ularni   o‘z   nutqlarini   lo‘nda,   ravon   va   tushunarli
tarzda taqdim etish imkoniyatlarini yaratadi.
Hikoya   qilish   metodining   afzalligi   shundaki,   u   o‘quvchilarni   badiiy
asarlarning   ko‘plab   qatlamlarini,   ularning   hissiy   holatini   va   ularni   izchil
ravishda   tushuntirishni   o‘rgatadi.   Shuningdek,   bu   metod   o‘quvchilarga   o‘z
fikrlarini bayon qilish va o‘zlarining hissiy holatlarini aniq ifodalashda yordam
beradi.  Hikoya   qilish   orqali   o‘quvchilar   notanish   badiiy   asarlarni   o‘qib,  ularni
o‘z nutqida aks ettirishga o‘rganadilar.
Dramatizatsiya   yoki   sahnalashtirish   —   bu   badiiy   asarlarni   sahnada   ijro
etish, ya'ni  o‘quvchilarning o‘zaro hamkorlikda ro‘l  o‘ynash, qahramonlarning
so‘zlarini   va   harakatlarini   o‘zlashtirish   orqali   amalga   oshiriladigan   usuldir.
Adabiyot   darslarida   dramatizatsiya   metodining   qo‘llanilishi   o‘quvchilarga
qahramonlarning   his-tuyg‘ularini,   xarakterlarini   va   niyatlarini   anglashga
yordam   beradi.   Bu   usul   o‘quvchilarning   tilni   ishlatish,   intonatsiya,   mimika   va
tana   tilidan   foydalanish   kabi   kommunikativ   vositalarni   rivojlantirishga   imkon
yaratadi.   Dramatizatsiya   orqali   o‘quvchilar   badiiy   asarlardagi   voqealarni   va
qahramonlarning   xatti-harakatlarini   jonli   tarzda   ifodalashga,   shuningdek,   o‘z
his-tuyg‘ularini va fikrlarini aks ettirishga o‘rgatadilar.
Dramatizatsiya   o‘quvchilarga   fikrlarni   aniq   va   jonli   tarzda   ifodalash,
o‘zaro   hamkorlikda   ishlashni   va   jamoaviy   muloqotda   bo‘lishni   o‘rgatadi.   Bu
metodning   asosiy   maqsadi   —   o‘quvchilarni   turli   badiiy   obrazlarni   yaratish   va
o‘z nutqini sahnada ifodalash orqali ularning nutqiy ko‘nikmalarini oshirishdir.
Sahnalashtirish   metodining   o‘ziga   xosligi,   uning   o‘quvchilarga   voqealarni   va
xarakterlarni   o‘ziga   xos   tarzda   ifodalashni,   shu   bilan   birga,   jismoniy   va   tilni
ishlatish ko‘nikmalarini rivojlantirishga yordam berishidir. 20Adabiyot darslarida og‘zaki nutqni rivojlantirishga xizmat qiluvchi usullar
o‘quvchilarning   nutqiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   katta   ahamiyatga   ega.
Munozara,   hikoya   qilish   va   dramatizatsiya   kabi   metodlar   o‘quvchilarga
fikrlarini   aniq   va   izchil   tarzda   ifodalash,   turli   fikrlarni   tahlil   qilish,   o‘zaro
muloqotda   bo‘lish   va   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish   imkonini   beradi.   Bu
usullar   o‘quvchilarning   kommunikativ   kompetensiyalarini   shakllantirishda
samarali vosita hisoblanadi va ularni jamiyatda faol ishtirok etishga tayyorlaydi. 21II BOB. Akademik litsey adabiyot darslarida og‘zaki va
yozma nutqni rivojlantirish usullari va amaliy tajriba
2.2. Yozma Nutqni Shakllantirishda Qo‘llaniladigan Usullar (Insho
Yozish, Matn Tahlili, Ijodiy Topshiriqlar)
Yozma nutqni shakllantirish — o‘quvchilarga o‘z fikrlarini aniq, izchil va
mantiqiy tarzda ifodalashni  o‘rgatishda  muhim  usullardan biridir. Yozma nutq
nafaqat   grammatika   va   orfografiya   qoidalarini   bilishni   talab   qiladi,   balki
fikrlarni   izchil,   to‘g‘ri   va   tushunarli   tarzda   ifodalashga,   mantiqiy   bog‘lanishni
yaratishga,   turli   asarlardan   olingan   g‘oyalarni   tahlil   qilishga   yordam   beradi.
Adabiyot darslarida yozma nutqni shakllantirish uchun turli metodlar va usullar
qo‘llaniladi. Bu usullar o‘quvchilarga nafaqat yozma nutqni rivojlantirish, balki
o‘z fikrlarini izchil va mantiqiy tarzda bayon qilishni o‘rgatadi.
Insho   yozish   —   bu   o‘quvchilarga   yozma   nutqni   shakllantirish,   fikrlarni
aniq   va   izchil   tarzda   bayon   qilish,   o‘z   nuqtai   nazarini   ifodalashda   yordam
beruvchi samarali metoddir. Insho, o‘quvchilarga o‘z fikrlarini tartibga solishda
yordam beradi, chunki insho yozish jarayoni o‘quvchilarga kirish, asosiy qism
va   xulosa   kabi   tuzilmalarni   yodda   tutishga   yordam   beradi.   Insho   yozish
o‘quvchilarni   ma'lum   bir   mavzu   bo‘yicha   fikr   yuritishga,   ularni   dalillar   bilan
asoslashga undaydi.
Insho yozishda o‘quvchilar quyidagi asosiy qadamlarni bajaradilar:
Kirish   qismi:   Mavzu   kiritiladi,   umumiy   ma'lumot   beriladi,   mavzu   haqida
boshlang‘ich fikrlar bildiriladi.
Asosiy qism: Mavzuga oid asosiy fikrlar bayon qilinadi, dalillar keltiriladi,
misollar   bilan   tushuntirishlar   beriladi.   Bu   qismda   o‘quvchi   mavzuni   to‘liq
ochishga harakat qiladi.
Xulosa: Umumiy fikrlarni yig‘ib, mavzu bo‘yicha yakuniy qaror yoki o‘z
fikri bildiriladi. 22Insho   yozish   jarayoni   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   aniq   va   lo‘nda   tarzda
ifodalashni   o‘rgatadi.   Bu   metod   o‘quvchilarning   fikrlarini   tartibli   ravishda
bayon   qilishni,   mavzuni   tizimli   ravishda   ochishni   o‘rgatadi.   Shuningdek,
o‘quvchilar   insho   yozishda   o‘z   fikrlarini   asoslab,   dalillar   bilan   ta’minlashga
o‘rganadilar, bu esa ularning yozma nutqini rivojlantiradi.
Matn tahlili — o‘quvchilarga badiiy asarni faqat o‘qish emas, balki uning
mazmunini chuqurroq tushunish va muallifning g‘oyasini aniqlash imkoniyatini
beradi.   Matn   tahlili   orqali   o‘quvchilar   asarni   to‘liq   anglash,   uning   tuzilishini,
qahramonlarining xarakterini va ularning o‘zaro munosabatlarini tahlil qilishni
o‘rganadilar.   Matnni   tahlil   qilish   jarayoni   o‘quvchilarga   nafaqat   o‘qigan
asarlarni   anglash,   balki   ularning   tuzilishiga,   g‘oyasiga,   uslubiga   va   san'atiga
e’tibor qaratishni o‘rgatadi.
Matn   tahlilini   amalga   oshirishda   o‘quvchilar   quyidagi   jihatlarga   e’tibor
beradilar:
Asar mazmuni: O‘quvchilar asarning umumiy mazmunini tushunib, voqea
rivojlanishini, qahramonlarning harakatlarini tahlil qiladilar.
Qahramonlar:   Asarda   tasvirlangan   qahramonlar   va   ularning   xarakteri,
o‘zgargan yoki o‘zgarishlarga duchor bo‘lgan tomonlari haqida fikr yuritadilar.
Uslub   va   til:   Muallifning   uslubi,   til   vositalari   va   badiiy   tasvirlar   orqali
o‘quvchilar adabiy texnikalarni o‘rganadilar.
G‘oya:   Asardagi   asosiy   g‘oya   va   muallifning   maqsadi   tahlil   qilinadi.
O‘quvchilar   asar   orqali   qanday   ijtimoiy   yoki   axloqiy   masalalarni
ko‘tarilganligini anglaydilar.
Tuzilish: Asarning tuzilishi, uning qismi va bog‘lanishlari tahlil qilinadi.
Matn   tahlili   o‘quvchilarga   asarni   chuqurroq   anglashga,   undan   olingan
ma'lumotlarni   to‘g‘ri   va   aniq   ifodalashga   yordam   beradi.   Ushbu   usul
o‘quvchilarning   fikrlarini   mantiqiy,   aniq   va   izchil   tarzda   bayon   qilish
ko‘nikmalarini rivojlantiradi. 23Ijodiy   topshiriqlar   o‘quvchilarga   o‘z   tasavvurlarini,   yaratuvchanligini   va
badiiy   fikrlarini   ifodalashda   yordam   beradigan   samarali   usuldir.   Ijodiy
topshiriqlarni   bajarish   o‘quvchilarga   yangi   g‘oyalar   yaratish,   o‘z   fikrlarini
ijodiy   tarzda   ifodalashga   imkon   yaratadi.   Bu   topshiriqlar   o‘quvchilarda
yaratuvchanlikni   rivojlantiradi,   shuningdek,   o‘zlarini   o‘quv   jarayonida   erkin
ifodalashni o‘rgatadi.
Hikoya   yoki   she’r   yozish:   O‘quvchilar   o‘zlari   tanlagan   mavzu   asosida
hikoya   yoki   she’r   yozadilar.   Bu   topshiriq   o‘quvchilarni   badiiy   tasavvur   va
nutqni o‘zgacha shaklda ifodalashga undaydi.
Tasavvuriy   hikoya:   O‘quvchilarga   biror   voqea   beriladi,   va   ular   shu
voqeani o‘z tasavvurlariga asoslanib hikoya qilib yozadilar.
Dialog   yozish:   O‘quvchilarga   ikki   yoki   undan   ortiq   shaxslar   o‘rtasida
bo‘ladigan   suhbatni   yozish   topshiriladi.   Bu   topshiriq   o‘quvchilarning   og‘zaki
nutqni rivojlantirishga yordam beradi.
Ijodiy   topshiriqlar   o‘quvchilarga   nutqni   shakllantirishda   yangi   g‘oyalarni
yaratish,   o‘z   fikrlarini   aniq   va   lo‘nda   tarzda   ifodalashga   imkon   beradi.   Bu
topshiriqlar orqali o‘quvchilar nafaqat yozma nutqni rivojlantirish, balki badiiy
tasavvur va ijodiy yondashuvni kuchaytiradilar.
  Yozma   nutqni   shakllantirishda   qo‘llaniladigan   usullar   —   insho   yozish,
matn   tahlili   va   ijodiy   topshiriqlar   o‘quvchilarga   fikrlarini   aniq,   izchil   va
mantiqiy tarzda ifodalashni o‘rgatadi. Insho yozish o‘quvchilarga o‘z fikrlarini
to‘g‘ri   ifodalashni,   matn   tahlili   esa   badiiy   asarlarni   chuqurroq   tushunishni
o‘rgatadi. Ijodiy topshiriqlar  o‘quvchilarning yaratuvchanlik va tasavvur  qilish
ko‘nikmalarini   rivojlantiradi.   Ushbu   usullar   orqali   o‘quvchilar   nafaqat   yozma
nutqni   rivojlantirish,   balki   o‘z   fikrlarini   samarali   tarzda   ifodalashni,   tahlil
qilishni va ijodiy yondashishni o‘rganadilar. 8
8
  Shukurova, S. (2019).  Yozma nutqni shakllantirishdagi pedagogik metodlar . Toshkent: 
"O‘zbekiston". 242.3. Akademik Litseylarda Olib Borilgan Tajriba Darslari va
Natijalar Tahlili
Akademik litseylarda adabiyot darslari, o‘quvchilarning og‘zaki va yozma
nutqini   rivojlantirishda,   shuningdek,   tanqidiy   fikrlash   va   badiiy   tasavvur
qilishni oshirishda muhim rol o‘ynaydi. Tajriba darslari orqali o‘quvchilarning
nutqiy   kompetensiyalarini   rivojlantirish,   ularga   badiiy   asarlarni   chuqur   tahlil
qilishni   o‘rgatish   va   ularni   ijodiy   yondashuvlarga   jalb   etish   amalga   oshiriladi.
Ushbu bo‘limda akademik litseylarda olib borilgan tajriba  darslari  va  ularning
natijalari   tahlil   qilinadi,   shuningdek,   o‘quvchilarning   nutqiy   rivojlanishiga
qanday   ta’sir   ko‘rsatganligi   ko‘rsatiladi.   Tajriba   darslarining   asosiy   maqsadi
o‘quvchilarda   adabiyot   fani   orqali   og‘zaki   va   yozma   nutqni   rivojlantirishga
xizmat   qiladigan   metodlarni   qo‘llash,   shuningdek,   adabiyotga   bo‘lgan
qiziqishni   oshirish   va   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirishdir.   Tajriba   darslari
davomida   o‘quvchilarga   badiiy   asarlarni   tahlil   qilish,   muallifning   uslubi,   asar
mazmuni   va   g‘oyasini   chuqur   o‘rganish,   ular   haqida   o‘z   fikrlarini   erkin   va
izchil tarzda bayon qilish imkoniyatlari yaratiladi. 9
Bundan tashqari, tajriba darslari o‘quvchilarning yozma va og‘zaki nutqini
rivojlantirishda   turli   usullarni   qo‘llashni   o‘z   ichiga   oladi.   Darslarda
qo‘llaniladigan  metodlar  va  yondashuvlar   orqali  o‘quvchilarda  muloqot  qilish,
o‘z fikrlarini himoya qilish, va muhokama qilish ko‘nikmalari shakllantiriladi.
Akademik litseylarda adabiyot darslarida qo‘llanilgan metodlar va usullar
o‘quvchilarning   nutqiy   ko‘nikmalarini   rivojlantirishda   asosiy   o‘rin   tutadi.
Tajriba   darslarida   ko‘pincha   quyidagi   usullar   qo‘llanadi:   Munozara   va
Muammolarni   Hal   Etish:   O‘quvchilarga   badiiy   asarlarni   tahlil   qilib,   ularni
muhokama   qilish   va   tanqidiy   yondashuvni   rivojlantirishga   yordam   beruvchi
usul.   Munozara   davomida   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   asoslab,   boshqalarning
9
  Fayziyev,   M.   (2021).   Adabiyot   va   nutqiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirish   metodlari.   Toshkent:
"Madaniyat va san'at". 25fikrlariga e’tibor beradilar. Bu usul o‘quvchilarga muloqot qilishda erkinlik va
ishonch hosil qilish imkonini beradi.
Hikoya qilish va Tahlil: Badiiy asarlarni hikoya qilish orqali o‘quvchilarga
voqealar va qahramonlarning his-tuyg‘ularini aniq ifodalashni o‘rgatish. Hikoya
qilish   jarayonida   o‘quvchilar   o‘z   fikrlarini   yozma   va   og‘zaki   tarzda   bayon
etadilar. Bu usul o‘quvchilarning badiiy tasavvurini rivojlantiradi.
Dramatizatsiya:   O‘quvchilarni   badiiy   asarlarni   sahnada   ijro   etishga
undovchi   usul.   Dramatizatsiya   jarayonida   o‘quvchilar   voqealarni   jonli   tarzda
tasvirlaydilar va ularning fikrlarini aniq ifodalashga o‘rganadilar.
Matn Tahlili: O‘quvchilarga matnlarni tahlil qilish, uning asosiy g‘oyasini
aniqlash va asar tarkibidagi tasvirlash vositalarini o‘rganish. Matnni tahlil qilish
o‘quvchilarga ularning fikrlarini tizimli va lo‘nda ifodalashni o‘rgatadi.
Ijodiy   Topshiriqlar:   O‘quvchilarga   turli   ijodiy   topshiriqlar   berish   orqali,
ular   o‘z   tasavvurlarini   yozma   va   og‘zaki   shaklda   ifodalashadi.   Ijodiy
topshiriqlar   o‘quvchilarga   badiiy   tasavvur   va   nutqni   yangi   shaklda   ifodalash
imkoniyatlarini yaratadi. Tajriba darslari o‘quvchilarning nutqiy ko‘nikmalarini
rivojlantirishga   katta   ta’sir   ko‘rsatgan.   O‘quvchilarning   og‘zaki   nutqi   ancha
ravonlashdi,   ular   o‘z   fikrlarini   muloqotda   to‘g‘ri   va   izchil   tarzda   ifodalashni
o‘rgandilar.   Shuningdek,   yozma   nutqlarida   o‘quvchilarni   tahliliy   yondashuvni
qo‘llash,   fikrlarni   aniq   va   lo‘nda   tarzda   bayon   qilish   ko‘nikmalarini   oshirdi.
Darslarda   qo‘llanilgan   metodlar   va   usullar   o‘quvchilarda   tanqidiy   fikrlashni
rivojlantirishga hamda badiiy asarlarni chuqurroq tushunishga yordam berdi.
Og‘zaki   Nutqni   Rivojlantirish:   O‘quvchilar   munozara   va   dramatizatsiya
metodlari orqali o‘z fikrlarini aniq va izchil tarzda ifodalashga o‘rgandilar. Bu
jarayon   ularning   muloqot   qilishda   ishonch   hosil   qilishlariga,   boshqalar   bilan
samarali fikr almashishga yordam berdi.
Yozma   Nutqni   Rivojlantirish:   Tajriba   darslari   davomida   insho   yozish,
matn   tahlili   va   ijodiy   topshiriqlar   orqali   o‘quvchilar   yozma   nutqlarini   aniq,
lo‘nda   va   mantiqiy   shaklda   ifodalashni   o‘rgandilar.   O‘quvchilar   o‘z   fikrlarini 26tartibli   ravishda   ifodalashni   o‘rgandilar   va   bu,   ularning   yozma   nutqini   yanada
kuchaytirdi. Tanqidiy Fikrlashni Rivojlantirish: Darslarda badiiy asarlarni tahlil
qilish va munozara qilish orqali o‘quvchilarning tanqidiy fikrlash ko‘nikmalari
rivojlandi.   Ular   badiiy   asarlarga   tanqidiy   nuqtai   nazardan   yondashib,
muallifning g‘oyalarini, uslubini va tasvirlash vositalarini baholadilar. 10
Akademik litseylarda olib borilgan tajriba darslari o‘quvchilarning og‘zaki
va yozma nutqini rivojlantirishda katta yordam berdi. Tajriba darslari davomida
qo‘llanilgan   metodlar,   ayniqsa,   munozara,   dramatizatsiya,   hikoya   qilish,   matn
tahlili   va   ijodiy   topshiriqlar   o‘quvchilarda   yuqori   darajada   kommunikativ
ko‘nikmalarni   shakllantirdi.   Bu   darslar   o‘quvchilarga   o‘z   fikrlarini   mantiqiy
ravishda   ifodalash,   tanqidiy   fikrlash,   va   badiiy   asarlarni   chuqurroq   anglashga
yordam   berdi.   Tajriba   darslarining   natijalari   o‘quvchilarning   nutqiy
rivojlanishini   kuchaytirdi  va  ularning  muloqot   qilishda  mustahkam   o‘z  o‘rnini
topishlariga   yordam   berdi.   Tajriba   darslari   orqali   adabiyot   fanining   nutqni
rivojlantirishdagi   o‘rni   yanada   mustahkamlandi   va   samarali   metodlar
amaliyotga joriy etildi.
II BOB bo‘yicha Xulosa
  Ushbu   usullar   o‘quvchilarning   fikrlarini   aniq   va   izchil   tarzda   ifodalash,
muloqotda   bo‘lish,   tanqidiy   fikrlash   va   ijodiy   yondashuvlarni   rivojlantirishga
yordam   beradi.   Tajriba   darslari   orqali   o‘quvchilar   og‘zaki   va   yozma   nutqni
rivojlantirishda yangi ko‘nikmalarni o‘rgandilar. Darslar davomida qo‘llanilgan
interaktiv   usullar   o‘quvchilarning   nutqiy   kompetensiyalarini   oshirgan   va
ularning   muloqot   qilishdagi   ishonchini   mustahkamlashga   yordam   bergan.
Adabiyot   darslarida   qo‘llanilgan   metodlar   o‘quvchilarga   badiiy   asarlarni   tahlil
qilish,   o‘z   fikrlarini   mantiqiy   ravishda   ifodalash   va   ijodiy   fikrlarni   yaratish
imkoniyatlarini   yaratdi.   Bularning   barchasi   o‘quvchilarning   shaxsiy   va
intellektual rivojlanishiga katta ta’sir ko‘rsatdi.
10
  Saidova, M. (2021).  Badiiy asarlarda og‘zaki nutqni rivojlantirish . Samarkand: "Ishonch 
nashriyoti". 27 Xulosa
Akademik litsey adabiyot darslarida og‘zaki va yozma nutqni rivojlantirish
o‘quvchilarning til ko‘nikmalarini oshirishda katta ahamiyatga ega. Ushbu kurs
ishida o‘quvchilarda nutqiy kompetensiyalarni shakllantirishga xizmat qiluvchi
usullar,   metodlar   va   yondashuvlar   tahlil   qilindi.   Adabiyot   fani   nafaqat
o‘quvchilarga badiiy asarlarni  anglash  va talqin qilishni  o‘rgatadi,  balki  ularni
muloqotda bo‘lish, fikrlarini aniq va izchil tarzda ifodalash, tanqidiy fikrlashni
rivojlantirish va estetik didni shakllantirishga yordam beradi.
Adabiyot   darslarida   qo‘llaniladigan   munozara,   hikoya   qilish,
dramatizatsiya,   insho   yozish,   matn   tahlili   va   ijodiy   topshiriqlar   kabi   usullar
o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma   nutqini   rivojlantirishga   xizmat   qilgan.   Bu
usullar   o‘quvchilarga   fikrlarini   mustaqil   ravishda   yaratish,   ularga   tanqidiy
nuqtai   nazar   bilan   yondashish,   va   asarlarni   chuqurroq   tushunish   imkoniyatini
berdi. Munozara va dramatizatsiya kabi usullar orqali o‘quvchilar o‘z fikrlarini
ifodalashda ishonch hosil qilganlar, hikoya qilish va insho yozish orqali esa o‘z
tasavvurlarini yozma ravishda bayon qilishni o‘rgandilar.
Bundan tashqari, adabiyotning didaktik imkoniyatlari ham o‘quvchilarning
nutqiy ko‘nikmalarini rivojlantirishda samarali vosita bo‘lib, ular o‘z fikrlarini
izchil   va   to‘g‘ri   tarzda   ifodalashda   ko‘plab   metodlar   yordamida   o‘rganishgan.
Adabiyot   fani   o‘quvchilarga   nafaqat   tilni   ishlatish,   balki   tarixiy   va   madaniy
qadriyatlarni tushunish va ular haqida chuqurroq fikr yuritishni o‘rgatadi.
Tajriba   darslari   va   ularning   natijalaridan   kelib   chiqib,   akademik   litsey
adabiyot   darslarida   qo‘llanilgan   usullar   o‘quvchilarning   og‘zaki   va   yozma
nutqini   rivojlantirishga   yordam   berganini   ko‘rish   mumkin.   Tajriba   darslari
natijasida   o‘quvchilarda   nutqiy   kompetensiyalar,   tanqidiy   fikrlash,   estetik
qarashlar va muloqotda bo‘lish ko‘nikmalari mustahkamlashdi.
Umuman   olganda,   adabiyot   darslari   o‘quvchilarning   nutqini
rivojlantirishda   samarali   vosita   bo‘lib,   ularning   shaxsiy   va   intellektual
rivojlanishiga   hissa   qo‘shadi.   Adabiyot   fanining   og‘zaki   va   yozma   nutqni 28shakllantirishdagi   o‘rni   muhim   bo‘lib,   uning   yordamida   o‘quvchilar   nafaqat
tilni   ishlatish,   balki   jamiyatda   o‘z   o‘rinlarini   to‘g‘ri   anglash   va   faol   ishtirok
etish imkoniyatlariga ega bo‘ladilar. Bu jarayon ularni mustaqil fikrlashga, o‘z
fikrlarini  mantiqiy asoslashga  va boshqalarga  o‘z  fikrlarini  etkazishda  ishonch
hosil qilishga o‘rgatadi. 29Foydalanilgan Adabiyotlar Ro‘yxati:
1) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017-yil   10-yanvardagi
"O‘zbekiston Respublikasida ta'lim tizimini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida"gi PQ-2754-sonli Farmoni
2) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2020-yil   7-apreldagi   "Ta'lim
sifatini oshirish va yangi ta'lim modelini joriy etish to‘g‘risida"gi PQ-4676-
sonli Farmoni
3) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   3-dekabrdagi   "Ta'lim
sohasida   innovatsiyalarni   joriy   etish   va   yangi   ta'lim   dasturlarini   ishlab
chiqish to‘g‘risida"gi PQ-4087-sonli Farmoni
4) O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2021-yil   19-apreldagi
"O‘zbekiston   Respublikasida   2021–2026   yillarda   ta'lim   tizimini   yanada
takomillashtirish to‘g‘risida"gi PQ-5056-sonli Farmoni
5) Usmonova, G'.X. (2019). O‘zbek adabiyoti va nutqiy rivojlanish. Toshkent:
"O‘zbekiston" nashriyoti.
6) Xodjayeva,   M.   (2020).   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   va   yozma   nutqni
shakllantirish. Toshkent: "Akademnashr".
7) Quronboyeva,   M.A.   (2018).   Badiiy   asarlarda   nutqni   rivojlantirish   usullari.
Samarqand: "O‘qituvchi" nashriyoti.
8) Isroilov, X.A. (2021). Tanqidiy fikrlash va nutqiy kompetensiya. Toshkent:
"Yangi asr avlodi".
9) Tashkent,   L.   (2020).   Adabiyot   darslarida   estetik   qarashlarni   shakllantirish.
Farg‘ona: "Milliy o‘qituvchi".
10) O‘rmonov, R. (2021). Insho yozish metodikasi. Andijon: "Nashr".
11) Zaynutdinov,   S.   (2019).   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   nutqning   o‘rni.
Toshkent: "Shark Yulduzi".
12) Raxmatov,   O.   (2021).   Yozma   nutqni   shakllantirish   metodikasi.   Tashkent:
"Zarafshon". 3013) Shamsiyeva,   G.   (2019).   Badiiy   tasavvur   va   nutqiy   yondashuv.   Toshkent:
"Samarqand press".
14) Mustafayev,   K.   (2021).   Nutqiy   kompetensiyalarni   rivojlantirishda   badiiy
asarlarning roli. Tashkent: "Science and Education".
15) Niyazov,   D.   (2021).   Dramatizatsiya   metodining   adabiyot   darslarida   o‘rni.
Toshkent: "Universum".
16) To‘raqulov, A. (2020). O‘quvchilarni badiiy asarlar orqali nutqqa o‘rgatish.
Samarkand: "Xalq ta’limi".
17) Muxamedova, R. (2021). Adabiyotda og‘zaki  nutqni  rivojlantirish usullari.
Namangan: "Zamonaviy ta'lim".
18) Yunusova,   Z.   (2019).   Yozma   nutqni   rivojlantirishda   metodlar.   Toshkent:
"O‘zbekiston adabiyoti".
19) Latifova, D. (2021). Insho yozishning metodik asoslari. Farg‘ona: "Farg‘ona
nashriyoti".
20) Bektoshov,   E.   (2021).   Nutqni   rivojlantirishda   adabiyotning   o‘rni.   Buxoro:
"Buxoro press".
21) Nematov,   S.   (2020).   Munozara   va   tanqidiy   fikrlashni   rivojlantirish.
Andijon: "O‘qituvchi".
22) Shukurova, S. (2019). Yozma nutqni shakllantirishdagi pedagogik metodlar.
Toshkent: "O‘zbekiston".
23) Saidova,   M.   (2021).   Badiiy   asarlarda   og‘zaki   nutqni   rivojlantirish.
Samarkand: "Ishonch nashriyoti".
24) Otabekov,   A.   (2020).   Badiiy   asarlarni   tahlil   qilish   metodikasi.   Toshkent:
"Ilm va ta'lim".
25) Azizova,   N.   (2021).   Adabiyot   darslarida   og‘zaki   nutqni   rivojlantirish.
Buxoro: "Xalq nashriyoti".
26) Fayziyev,   M.   (2021).   Adabiyot   va   nutqiy   ko‘nikmalarni   rivojlantirish
metodlari. Toshkent: "Madaniyat va san'at".

 Akademik litsey adabiyot darslarida og‘zaki va yozma nutqni o‘stirish usullariKirish

Купить
  • Похожие документы

  • 5-sinflarda ruboiy janrini o‘rganishga qaratilgan didaktik o‘yin texnologiyalarini ishlab chiqish kursa ishi
  • Tabiat tasviri va badiiy asar tuyg'ulari ifodasi o'rtasidagi uyg'unlik (Yulduzli tunlar romani misolida) kurs ishi
  • Modulli ta'lim texnologiyasi xususiyatlari va adabiyot o'qitishda undan foydalanish kurs ishi
  • Didaktik o’yinlar texnologiyasi va uning adabiy ta’limdagi o’rni
  • Ona tili o‘qitishda fanlararo integratsiyani amalga oshirish metodikasi kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha