Aksiyadorlik jamiyatlarida moliyaviy menejmentni tashkil etishning o‘ziga xos xususiyatlari

A ksiyadorlik jamiyatlarida moliyaviy
menejmentni tashkil etishning o‘ziga xos
xususiyatlari
Reja:
Kirish
1. Aksiyadorlik jamiyatini tashkil etish, xususiyatlari va   rivojlanish  
bosqichlari
2. Aksiyadorlik jamiyatida moliyaviy menejmentni  tashkil   etishning  
nazariy   asoslari   va   rivojlanish   bosqichlari  
3. Aksiyadorlik jamiyatida moliyaviy menejmentning huquqiy-   me’yoriy  
asoslari   va   xalqaro   amaliyoti   (modellari)
Xulosa  
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati
Ilovalar KIRISH
Mavzuning   asoslanishi   va   uning   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respublikasida
aksiyadorlik   jamiyatlarida   samarali   boshqarish   tizimini   tashkil   etishda   moliyaviy
menejmentni     takomillashtrish   yo’llari,   va   korporativ   boshqaruv   standartlarini
kiritishda   rag’batlantirish   masalalariga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.
Jumladan,   mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   tarkibiy   o’zgarishlar   va
yuksak texnologiyalarga asoslangan zamonaviy korxonalarni yanada rivojlantirish
dasturidagi vazifalaridan kelib chiqqan holda aksiyadorlik jamiyatlariga zamonaviy
texnologiyalarni   keng   joriy   etish,   investitsiyalarni   jalb   etish,   innovatsion
jarayonlarni   rivojlantirish   korporativ   boshqaruv   tizimini   yanada   takomillashtirish
zarurligini   ko’rsatmoqda.
Kurs   ishining   obyekti   va   predmeti.   Aksiyadorlik   jamiyatlarida   moliyaviy
menejmentni     tashkil   etish   borasidagi   munosabatlar   va   ularni   takomillashtirish
yo’nalishlari   Kurs ishi    predmeti bo’lib   xizmat   qildi.
Kurs ishi    obyekti   sifatida   “O’zpaxtasanoat”aksiyadorlik   jamiyati   olingan.
Kurs   ishi   maqsadi   va   vazifalari.   Korporativ   boshqaruv   tizimini
takomillashtirishda boshqaruv usullaridan samarali foydalangan holda yirik turdagi
korporativ   boshqaruv   tizimlarini   tashkil   etish   va   boshqarish   jarayonida   qo’l
keladigan   taklif   va tavsiyalarini   ishlab   chiqishdan iborat.
- Korporativ   tuzilmalar   faoliyatida   korporativ   boshqaruv   tizimini   asoslab
berish;
- Paxta   sanoat   korxonalarida   korporativ   boshqaruv   jarayoniga   optimal
innovatsion   strategiyalarni   joriy   etish   orqali   investitsiyalarni   samarali   jalb   qilish
yo’llarin   tadqiq   etish;
- Moliyaviy menejmentni   takomillashtirishning huquqiy asoslari ilmiyligini
o’rganish;
- Korporativ   boshqaruv   tizimida   jahon   tajribasining   maqsadga   muvofiq
jihatlarini   ko’rsatib   berish;
- Aksionerlik   jamiyatlarida   moliyaviy   menejmentni     takomillashtirish
yuzasidan   amaliy   asoslangan   taklif   va   tavsiyalarni ishlab   chiqish. - Korxonada   mavjud   boshqaruv   tizimining   tashkil   etilishi   va   uni   o’ziga   xos
jihatlari   o’rganildi;
- Korxonada   samarali   dividend   siyosatini   amalga   oshirishning   uslubiy
asoslari ishlab   chiqildi;
Kurs   i sh   tuzilmasining   tavsifi:   kurs   ish   kirish,   uch   reja ,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlar ro’yxatidan   iborat 1. Aksiyadorlik jamiyatini tashkil etish xususiyatlari va rivojlanish
bosqichlari
O’zbekistonda   mustaqillikning   dastlabki   yillaridan   boshlab   amalga
oshirilayotgan   iqtisodiy   islohotlarning   asosiy   negizini   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   uni   xususiylashtrish   tashkil   etadi.   Uning   maqsadi   -   bozor
iqtisodiyotining   vujudga   kelishi   uchun   zarur   bo’lgan   asosiy   sharoitlarni   yaratish
(xususiy mulk   institutini shakillantirish, iqtisodiy va huquqiy bazani hamda ularsiz
iqtisodiyotnig   xususiy   sektori   faoliyat   ko’rsata   olmaydigan   institutsional
tuzilmalarni   barpo   etish)dan   iborat.   Aksiyadorlik   jamiyatlari   bugungi   kunda
mamlakat   iqtisodiyotining   ko’plab   sohalarida   etakchi   mavqeni   egallagani   holda,
keng   tarqalgan,   boshqaruv,   kuzatuv   va   ijro   organlari   orqali   korporativ
munosabatlarga   faol   kirishadigan   yuridik   shaxslar   hisoblanadi.   Aksiyadorlik
jamiyatlari   dastlab   XVII   asrda   Evropada   dengiz   orqali   savdo-sotiq   sohasida
faoliyat   yuritgan   mulkdorlar   o’rtasida   tashkil   etilgan.   Aksiyadorlik   jamiyatlari
faoliyatiga   doir   huquqiy   normalar   ilk   bor   1808   yilda   Frantsiya   savdo   kodeksida
belgilangan.
Mazkur faoliyatning qonuniy ne giziga ko’ ra mamlakatimizda bunday jamiyat
yuridik   shaxsni   ta’sis   etish   yoki   qayta   tashkil   etish   (qo’shib   yuborish,   bo’lish,
ajratib   chiqarish,   o’zgartirish)   yo’li   bilan   tashkil   etilishi   mumkin .   Jamiyatni   ta’sis
etish yo’li   bilan   tashkil   etish   muassislarning   qaroriga   ko’ra   amalga   oshiriladi. 2
Aksiyadorlik   jamiyat   yuridik   shaxsni   ta’sis   etish   yoki   qayta   tashkil   etish
(qo’shib yuborish, bo’lish, ajratib chiqarish, o’zgartirish) yo’li bilan   tashkil etilishi
mumkin. Jamiyatni ta’sis etish to’g’risidagi qaror ta’sis yig’ilishi tomonidan qabul
qilinadi.   Jamiyat   bir   muassis   tomonidan   ta’sis   etilgan   taqdirda   jamiyatni   ta’sis   etish
haqidagi   qaror   shu   muassis   tomonidan   yakka   tartibda   qabul   qilinadi.Jamiyatning
muassislari   uni   tashkil   etish   to’g’risida   o’zaro   ta’sis   shartnomasini   tuzadilar,
shartnomada   ularning   jamiyatni   ta’sis   etishga   doir   birgalikdagi   faoliyatni   amalga
2
  Ўзбекистон   Республикасининг   “Акциядорлик   жамиятлари   ва   акциядорларнинг   ҳуқуқларни   ҳимоя   қилиш   тўғрисида”ги қонун. 2–боб, 9   модда.   -Т.26.04.2016 oshirish   tartibi,   jamiyat   ustav   fondining   (ustav   kapitalining)   miqdori,   muassislar
o’rtasida   joylashtirilishi   lozim   bo’lgan   aksiyalarning   turlari,   ular   uchun   to’lanadigan
haqning   miqdori   va   uni   to’lash   tartibi,   muassislarning   jamiyatni   tashkil   etishga   doir
huquq   va   majburiyatlari   belgilanadi.   Jamiyatni   ta’sis   etish   to’g’risidagi   qaror
muassislarning ovoz berish natijalarini hamda jamiyatni ta’sis etish, uning ustavini
tasdiqlash,   jamiyatning   boshqaruv   organlarini   shakllantirish   masalalari   yuzasidan
muassislar   qabul   qilgan   qarorlarni   aks   ettirishi   kerak.
Jamiyatni   ta’sis   etish,   uning   ustavini   tasdiqlash   to’g’risidagi   va   muassis
tomonidan   jamiyatning   aksiyalari   haqini   to’lash   uchun   kiritilayotgan   qimmatli
qog’ozlarning,   o’zga   mulkiy   huquqlarning   yoki   pulda   ifodalanadigan   bahoga   ega
bo’lgan   boshqa   huquqlarning   pulda   ifodalangan   bahosini   tasdiqlash   haqidagi
qarorlar   muassislar   tomonidan   bir   ovozdan   qabul   qilinadi.   Chet   ellik   investorlar
ishtirokidagi   jamiyatni   tashkil   etish   O’zbekiston   Respublikasining   qonun
hujjatlariga muvofiq   amalga   oshiriladi.
Davlat   tashkiloti   aksiyadorlik  jamiyati   etib  o’zgartirilayotganda   aksiyadorlik
jamiyatini   ta’sis   etish   to’g’risidagi   qaror   davlat   mulkini   tasarruf   etishga   vakolatli
organ   tomonidan   qabul   qilinadi.Jamiyat   muassislari   va   aksiyadorlarining   soni
cheklanmaydi.
Jamiyatni   tashkil   etish   to’g’risidagi   ta’sis   shartnomasini   imzolagan   yuridik   va
jismoniy   shaxslar   jamiyatning   muassislari   (muassisi)   deb   e’tirof   etiladi.
Agar   qonunda   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   yoki   O’zbekiston
Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   qarorida   boshqacha   qoida   belgilanmagan
bo’lsa,   davlat   organlari   jamiyatning   muassislari   (aksiyadorlari)   bo’lishi   mumkin
emas. 3
Jamiyat   muassislari   jamiyatning   tashkil   etilishi   bilan   bog’liq   majburiyatlar
yuzasidan   jamiyat   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilguniga   qadar   javobgar   bo’ladi.   Jamiyat
muassislarning   jamiyatni   tashkil   etish   bilan   bog’liq   majburiyatlari   yuzasidan
3
  “O’zbkeiston   Respublikasining   “Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarni   himoya   qilish
to’g’risidagi”gi qonun 26.04.2016 y.N 223-I(Yangi tahriri ) Mazkur Qonunga quyidagilarga muvofiq o’zgartirishlar
kiritilgan. O’zR   20.08.2015   y.   O’RQ-391-son   Qonuni,O’zR   29.12.2015   y.   O’RQ-396-son   Qonuni. muassislarning   harakatlari   keyinchalik   aksiyadorlarning   umumiy   yig’ilishida
ma’qullangan   taqdirdagina   javobgar   bo’ladi.
Davlat tashkiloti aksiyadorlik jamiyati etib o’zgartirilayotganda  davlat mulkini
tasarruf  etishga   vakolatli   organ  jamiyatning  muassisi  bo’ladi.  Jamiyat  muassislari
o’rtasida   aksiyalarni   taqsimlash   ta’sis   hujjatiga   muvofiq   amalga   oshiriladi.
Ta’sis   yig’ilishi:jamiyatni   ta’sis   etish   to’g’risida   qaror   qabul   qiladi   va   uning
ustavini   tasdiqlaydi;ta’sis   etish   jarayonida   muassislar   tomonidan   tuzilgan
shartnomalarni   tasdiqlaydi;muassislar   tomonidan   aksiyalar   haqini   to’lash   tartibini
belgilaydi;chiqariladigan   aksiyalarning   turlarini   va   sonini   belgilaydi;
jamiyatning   kuzatuv   kengashini,   taftish   komissiyasini   (taftishchisini)
saylaydi;   jamiyatning   ijroiya   organini   tuzadi   (saylaydi,   tayinlaydi).
Ta’sis   yig’ilishida   ovoz   berish   muassislar   kiritadigan   ulushlarga   muvofiq
o’tkaziladi.   Ta’sis   yig’ilishi   qarorlarni   oddiy   ko’pchilik   ovoz   bilan   qabul   qiladi,
bundan   ta’sis   shartnomasini   o’zgartirish   to’g’risidagi   qarorlar   qabul   qilinadigan   hollar
mustasno   bo’lib,   buning   uchun   barcha   muassislarning   roziligi   talab   etiladi.
Ta’sis   yig’ilishining   qarorlari   jamiyatning   barcha   muassislari   tomonidan
imzolanadigan   bayonnoma   bilan   rasmiylashtiriladi.
Davlat   tashkilotini   aksiyadorlik   jamiyati   etib   o’zgartirish   davlat   mulkini
tasarruf   etishga   vakolatli   organ   tomonidan   qabul   qilinadigan   qaror   asosida   ta’sis
yig’ilishini   o’tkazmasdan   amalga   oshiriladi.Bir	 muassisdan	 iborat	 bo’lgan	 jamiyatda	 ta’sis	 yig’ilishi	 o’tkazilmaydi.	
Ustav jamiyatning ta’sis hujjati bo’lib, unda quyidagi ma’lumotlar bo’lishi kerak:
jamiyatning   to’liq   (agar   bo’lsa   qisqartirilgan)   firma   nomi,   joylashgan   eri
(pochta
manzili)   va   elektron   pochta   manzili;
faoliyatining   sohasi   (asosiy   yo’nalishlari)   va
maqsadi;   ustav   fondining   (ustav   kapitalining)
miqdori;
jamiyat   aksiyalarining   soni,   nominal   qiymati,   turlari   (oddiy,   imtiyozli);
jamiyat   boshqaruvining   tuzilmasi,   jamiyat   kuzatuv   kengashining,   taftish komissiyasining   va   ijroiya   organining   a’zolari   soni,   bu   organlarni   shakllantirish
tartibi,   ularning   vakolatlari. Jamiyat   ustavida   jamiyatning   ustav   fondidagi   (ustav   kapitalidagi)   bitta
aksiyadorga  tegishli bo’lgan ulushning eng ko’p miqdoriga cheklovlar belgilanishi
mumkin.
Davlat   tomonidan   jamiyatni   boshqarishda   ishtirok   etishga   bo’lgan   maxsus
huquq   ("oltin   aksiya")   joriy   etilayotgan   jamiyat   ustavida   davlatning   mazkur
maxsus   huquqdan   foydalanishi   to’g’risidagi   qoidalar   ko’rsatilishi   kerak.
Jamiyatni   tashkil   etishning   qonunda   belgilangan   tartibini   buzish   yoki   uning
ustavi   qonunga   muvofiq   emasligi   davlat   ro’yxatidan   o’tkazishni   rad   etishga   olib
keladi.   Jamiyatni   tashkil   etish   maqsadga   muvofiq   emas   degan   vajlar   bilan   uni
davlat   ro’yxatidan   o’tkazishni   rad   etishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Davlat   ro’yxatidan
o’tkazishni   rad   etish,   shuningdek   ro’yxatdan   o’tkazish   muddatlarining   buzilishi
ustidan sudga   shikoyat   qilinishi   mumkin.
Jamiyat   davlat   ro’yxatidan   o’tkazilgan   sanadan   e’tiboran   ko’pi   bilan   uch   oy
muddatda   aksiyadorlarning   umumiy   yig’ilishi   to’g’risidagi,   jamiyatning   kuzatuv
kengashi,   ijroiya   organi   haqidagi   (tegishincha   direktori,   boshqaruvi,   ishonchli
boshqaruvchi   to’g’risidagi)   va   taftish   komissiyasi   (taftishchisi)   to’g’risidagi   ularning
faoliyat   tartibini,   huquq   va   majburiyatlarini,   shuningdek   jamiyatning   mazkur
organlari   tomonidan   qarorlar   qabul   qilish   tartib-taomilini   belgilovchi   nizomlarni
tayyorlashi   hamda   aksiyadorlarning   umumiy   yig’ilishida   tasdiqlashi   shart.
Aksiyadorlik   jamiyatini   boshqarish   –bu   uning   ishtrokchilarining   o’zaro
hamkorlik   qilish   mexanizmi   yoki   tizim   va   ular   yordamida   ishtirokchilar   o’z
manfaatlarini   namoyon   qiladigan   usullardir.   Biroq   ushbu   tizim   mulkchilikning
boshqa   shaklidagi   korxonalarni   boshqarishdan   farq   qiladi,   chunki   aksiyadorlik
jamiyatining   mol-mulki   ko’pchilik   aksiyadorlarning   ulushlaridan   hosil   bo’ladi.
Aksiyadorlik   jamiyatini boshqarish tizimi jamiyat faoliyatining asosiy vazifalarini
hal   etishda   aksiyadorlarning   xohish-istaklari   bildirilishini   nazarda   tutadi.   U
mulkdorning fikrini   bayon   etadi   va   ularning   manfaatlarini   himoya   qiladi 4
.
Aksiyadorlik   jamiyati   (korporatsiya)   investorlar   (aksiyadorlar)   kapitalini
birlashtirish   yo’li   bilan   tashkil   qilinadigan   hamda   o’z   aksiyadorlari   foydasi
manfaati 4
Ҳодиев   Б.Ю.,   Беркинов   Б.Б.   Корпоратив   бошқарув,   ўқув қўлланма   Т.:2010   йил.   128 –б. yo’lida   tadbirkorlik   faoliyatini   amalga   oshiradigan   tijorat   tashkilotining   tashkiliy-
huquqiy   shaklini   bildiradi.
Shuningdek,   aksiyadorlik   jamiyatida   iqtisodiy   faoliyatning   shart-sharoitlari
shaffof bo’lishi, boshqaruvchilar va boshqa ijro etuvchi xodimlarning aksiyadorlar
oldida   tegishli   ravishda   hisob   berib   turishlarini   ta’minlash   maqsadga   muvofiq.
Mulkdorlar   (aksiyadorlar)   ularning   aktivlaridan   samarali   foydalanilishi   hamda
foyda   adolatli   taqsimot   bo’yicha   kafolatga   ega   bo’lishi   zarur.   Ya’ni   aksiyadorlar
bo’sh   turgan   mablag’larini   ishlab   chiqarishga   yo’naltirish   natijasida   ma’lum
miqdorda   daromad   olishi   maqsadga   muvofiq.   Aksiyadorlar   qoldiq   mulk   egalari
sifatida   o’z   zimmalariga   olayotgan   tavakkalchilik   xatari   evaziga   muayyan
kafolatlangan haq-   huquqlarga ega bo’lishlari shart. Mulkka daxldorlik, aksiyalarni
o’tkazib berish   huquqi, foydadan o’z ulushini olish va muhim korporativ qarorlar
qabul qilinishida   ishtirok   etish   huquqlarini   shu   jumlaga   kiritish   mumkin.
Aksiyadorlik   jamiyatida   boshqaruv   organi   rahbari   va   ijro   tarkibi   tanlovini
shunday   asosda   olib   borish   kerakki,   bunda   shaxsning   malakasi   ham,   fe’l-atvori
ham   uning   aksiyadorlik   jamiyati   strategik   vazifalarini   amalga   oshirish   bo’yicha
bajaradigan   ish   harakteriga   mos   bo’lishi   lozim.   Aksiyadorlik   jamiyatining   turli
toifadagi   rahbarlari,   etakchi   mutaxassislari   va   xodimlari   mehnatini   eng   yangi
texnologiyalarni,   shuningdek,   hisoblash   texnikasini   qo’llash   orqali   maksimal
darajada   mexanizatsiyalash va avtomatlashtirish zarur. Boshqaruvning oliy va ijro
organlari,   shuningdek,   aksiyadorlik   jamiyati   menejeri   va   xodimlari   o’z   vazifalarini
bajarishida   bir-birini   amalda   takrorlashiga   yo’l   qo’ymaslik,   ayni   chog’da,   ular
o’zaro   bir-birini   almashtira   olishi   darajasining   yuksakligini   ta’minlash
muhimdir.Bunda   ularni   rag’batlantirishning   ijobiy   vositalari   (mukofotlash,
imtiyozli   aksiyalarni   ajratish,   xorijiy   safarlarga   malaka   oshirishga   yuborish   va
hokazolar)dan   faol   foydalanish   yaxshi   samara   beradi.Aksiyadorlik   jamiyatini
boshqarishdagi   tavakkalchilik   ustidan   nazoratni   kuzatuv   kengashi   a’zolari
tomonidan chuqur anglash darajasi mazkur   yo’nalishda   olib   borilayotgan   ishlarning
tarkibiy   qismi   bo’lib   qolishi   zarur.
Ushbu   masalalarni   hal   etish   uchun   aksiyadorlik   jamiyatida   tavakkalchilik darajasini   nazorat   qilishda   kuzatuv   kengashining   ahamiyati   bayon   etilgan
qoidalarni, korporativ   boshqaruv   darajasini   baholash   mezonlarini,   moliyaviy   menejmentni
samarali   olib   borishga   qaratilgan   ichki   hujjatlarni   hamda   korporativ   boshqaruv
tizimida   tanglik   vaziyatlari   vujudga   kelganda   ko’riladigan   chora-tadbirlar
taktikasini   ishlab   chiqish   va   tartibga   solish   talab   etiladi.Bu   borada   aksiyadorlik
jamiyatlarini   qayta   tashkil   etishda   ularning   joylashtirilish   usullaridan   samarali
foydalanishni   yuzaga   keltiradi   (1-chizma).
 
 
1-chizma.   Aksiyadorlik   jamiyatini   qayta   tashkil   qilishdagi   joylashtirish
usullari 5
Ta’kidlab o’tish kerakki, korporatsiya tushunchasi hozirgi sharoitlarda yana
bir o’ziga xos jihatni kasb etmoqda. Undagi bir nechta yuridik shaxslar tomonidan
tashkil etilgan xo’jalik subyektini belgilash uchun foydalanilib, ularning har birini
boshqa   mulkiy   munosabatlar,   birgalikda   biznes   yuritish,   umumiy   maqsadlar   va
manfaatlar,   umumiy   tashkiliy   struktura   bilan   bog’liq   mustaqil   iqtisodiy   subyekt
sifatida   ko’rib   chiqish   mumkin.   Shunday   qilib,   O’zbekistonad   korporatsiya
mustaqil   aksiyadorlik   jamiyati bo’lishi mumkin.
Xo’jalik faoliyatini korporativ tashkil qilishning keng imkoniyatlari ularning
afzalliklaridan   foydalanishga   asoslanib,   korporatsiyalar   yaratish   variantlaridan
foydalangan   holda   firmalararo   munosabatlarni   modellashtirish   uchun   keng
imkoniyatlar   ochib   beradi.   Ularning   asosiylari   sifatida   quyidagilarni   ajratib
ko’rsatamiz:
5
Matnga   muvofiq   muallif   tomonidan   tuzildi.Ajralish   orqali   paydo   bo‘lgan   aksiyadorlik   jamiyatlariaksiyalani	 sotib	 olish
Davlat   korxonalari   negizida   tashkil   qilingan   aksiyadorlik  	
jamiyatlarni	 qimmatmi	 qog‘ozlarini	 sotib	 olishQayta
  tashkil   qilingan   jamiyatlar   qimmatli   qog‘ozlarini  
ayriboshlash
Qayta
  tashkil   etilayotgan   jamiyatdagi   ulushlarni   yangi   qimmatli  
qog‘ozlarga   ayriboshlash 1. Aksiyalar   chiqarish   orqali   pul   mablag’lari   jalb   qilish   qobiliyati
cheklanmagan   sonli   investorlarning   mablag’larini   jamlash   imkonini   va   bu
investorlarga   jamiyatni   boshqarishda   ishtirok   etishda   ma’lum   bir   tanlov   huquqini
beradi.
2. Boshqariluvchanlik   muammosini   hal   etilishi   engillashadi.   Tashiliy
rasmiylashtirishning   tugallanganligi,   vakolatlar   va   javobgarliklarni   aniqlashda
reglamentga   rioya   qilish   nazorat   funksiyalarini   aksiyadorlik   jamiyati   boshqaruv
organlari   o’rtasida   taqsimlash   imkonini   beradi,   bu   esa   boshqaruv   jarayonini
professionallash   imkoniyatini   anglatadi.
3. Aksiyadorlar   tarkibiga   kirish   va   chiqishning   soddalashtirilgan   tarkibi
manfaatdor   shaxslarning   o’rnini   almashtirish   uchun   keng   imkoniyatlar   va   mos
ravishda,   investitsiya   taklifi   dinamikasi   yuqori   bo’lgan   sharoitlarda   yuqori
moslashuvchanlikni   ta’minlaydi.
4. Cheklangan   javobgarlik   tamoyili   risklarni   kamaytirishga   imkon   beradi.
Cheklangan   javobgarlik   tamoyilining   qo’llanilishi   risklarni   aksiyadorlar   va
boshqaruvchilar   o’rtasida   taqsimlash   orqali   yirik   korporatsiyalar   yaratish
imkoniyatini   vujudga   keltiradi 6
.
2-chizma   Korporativ   muxit 7
6
Ҳодиев   Б.Ю.,   БеркиновБ.Б.   Корпоратив   бошқарув,   ўқув   қўлланма   Т.:2010   йил,   22-б
7
  Б.Ю.Ходийев,   Р.Х.Карлибайева,   Н.И.Акрамова   10   бет   Тошкент   –2011.й   Маъруза   И.И.Корпоративнъй  
менежмент   Омга   –Л. 2010   -41. б AksiyadorlarMahalliy   aholi KORPORATSIYA Iste’molchilarTashqi   muxitXizmatchilar Mol   yetkazib  
beruvchilarJamiyat Tadbirkorlik   korporatsiyalari   foyda   olish   uchun   yaratiladi.   Bular   jumlasiga  
quyidagilar kiradi:
- AQShda   korporatsiyalar   faqat   aksiyadorlik   kapitali   asosida   tuziladi;
- Evropada   ma’suliyati   cheklangan   jamiyat,   shirkatlar,   kooperativlar,   ochiq
aksioner   jamiyatlari,   yopiq aksionerlik   jamiyatlari.
Tadbirkorlik   korporatsiyasi   sifatida   quyidagilar   bo’lishi   mumkin:
- alohida   tijorat   tashkiloti;
- integratsiyalangan   korporativ   tuzilma   (kontsern,   xolding   va   boshqalar).
3   -   rasm   .O’zbekiston   milliy   korporativ   boshqaruv   modeli   tuzilmasi 8
O’zbekiston Respublikasi  2016 yili 26 aprelda qabul qilingan “Aksiyadorlik
jamiyatlari   va  aksiyadorlarning  huquqlarini   himoya qilish  to’g’risida”gi   qonuniga
binoan   O’zbekiston   milliy   korporativ   boshqaruv   modeli   tuzilmasi   quyidagi
rasmda izohlanadi(1.1.2-chizma) .   Mulkchilikning aksiyadorlik shaklini  korporativ
boshqarish   usullarini   joriy   etishda   ko’rsatib   o’tilgan   jihatlarning   mavjudligi
korporativ   hamjamiyatning   turli   ishtirokchilari   manfaatlarining   uyg’unligini   va
bozor   talablari   asosida   aksiyadorlik   korxonalarini   rivojlantirishning
8
  B.Yu.Hodiev,   R.X.Karlibayeva,   N.I.Akramova.   Toshkent   –   2011.   15   bAksiyadorlar   umumiy   yig‘ilishi
Ijroiya   organi
Oddiy   personal
Korxona   aktivlari
Ichki audit   hizmatiKorporativ 
maslahatchi Kuzatuv   kengashi  
qoshidagi qo’mitalar Auditor   tashkilotiTaftish komissiyasiKuzatuv   kengashi Sanoq   komissiyasiReyestr saqlovchi
Aksiyadorlar             raqobatbardosh strategiyalaridan foydalanishni taqozo etuvchi  sifat jihatdan yangi
menejmentni shakllantirishni   talab   etadi.
Aksiyadorlik   jamiyatlari   o’z   aksiyadorlari   bilan   yollangan   menejrlar
o’rtasida   o’zaro   mafaatlar   mosligi   muammosi   yuzaga   keladi.Bu   o’z   zimmasiga
aksiyadorlik   kapitalidan   samarali   foydalanish,   foyda   darajasini   oshirib   borish
majburiyatini   olgan   menejerlarning   korxonani   samarali   boshqarishini   ta’minlashi
va   yollangan   menejerlarni   aksiyadorlar   manfaatlarini   inkor   etib   o’z   shaxsiy
manfaatlari   yoki   korxonani   malakasiz   boshqarish   yo’liga   o’tish   bilan   tavsiflanadi
va   shu   bosi   ixtilofli   vaziyatlar   yuzaga   kelishi   mumkin   .Ana   shu   manfaatlarning
mos   kelishini   ta’minlash   aksiyadorlik   jamiyatlarida   korporativ   boshqaruv   tizimi
orqali amalga oshiriladi.
2. Aksiyadorlik jamiyatida moliyaviy menejmentni  tashkil etishning
nazariy   asoslari   va   rivojlanish   bosqichlari
O’zbekiston Respublikasi mustaqillikni qo’lga kiritgach, iqtisodiy o’sishning
yuqori   sur’atlarini   hamda   jamiyatning   barqaror   rivojlanishini   ta’minlay   oladigan
ko’p ukladli iqtisodiyot va raqobat muhitini shakllantirishning huquqiy va tashkiliy
asoslarini   yaratish   ustuvor   vazifa   etib   belgilandi.   Shunday   vazifalardan   biri
korxonlarda   moliyaviy   menejmentni     shakllantirishda   iborat   edi   “Moliyaviy
menejmentni ng asosiy mazmuni  aksiyadorlik jamiyatining faoliyatga jalb etilgan
turli   shaxslar   mafaatlari   muvozanatini   o’rnatishdan   iborat.” 9
Korporatsiya (lotincha   corporatio   – birlashish) –   bu umumiy maqsadlarga
erishish,   birgalikda   faoliyat   ko’rsatish   uchun   birlashgan   va   huquqning   mustaqil
subyektini   –   huquqiy   shaxsni   tashkil   qilgan   jismoniy   va   huquqiy   shaxslar
birlashmasidir.
Moliyaviy   menejmentni   ng   maqsadi   aksiyadorlik   jamiyatiga   jalb   qilingan
turli   shaxslar   guruhlari   (aksiyadorlar,   menieijerlar,   mehnat   shartnomasi   a’zolari,
9
Хашимов   А.А   Ўзбекистонда   интеграциялашган   корпоратив   тузилмаларни   бошқариш   метадологиясини  
такомиллаштриш:   Иқтисод   фанлари доктори   илмий   даражаси учун   дисс.иши-Т.:   2017.   Б-338. mahalliy hokimiyat organlari, kredit beruvchi banklar, etkazib beruvchilar va h.k)
manfaatlarining   o’zaro   uyg’unligiga   rioya   etishdan   iborat.
Ma’lumki, moliyaviy menejmentni ng vujudga kelishi mulkka egalik qilish va
uni   bevosita   boshqarish   vazifalarining   bir-biridan   ajralib   chiqishiga   bog’liq.
Bunday  ajralish   natijasida  aksiyadorlik  jamiyati  faoliyatini   bevosita  boshqaruvchi
yollanma   rahbar   (menejer)ning   ahamiyati   oshadi.Pirovardida   o’zaro
munosabatlarda   ishtirok   etuvchi   turli   guruhlar   paydo   bo’lib,   ularning   har   biri   o’z
manfaatlarini   ko’zlab   ish   yuritadi.   Shu   munosabat   bilan   aksiyadorlik   jamiyatida
moliyaviy menejmentni ng bosh vazifasi jamiyatning barcha aktivlaridan samarali
foydalanishdan   iborat   bo’ladi.
Moliyaviy   menejmentni   ng   murakkab   va   ziddiyatli   tabiatini   e’tiborga   olib,
mamlakatimizda   aksiyadorlik   jamiyati   aksiyadorlari   uchun   korporativ
hamjamiyatining   har   xil   qatnashchilari   bilan   uning   faoliyatini   boshqaruvchi   turli
organlari   o’rtasidagi   kelishuvlar   va   ziddiyatlarni   hal   etish   mexanizmini
shakllantirish muammosi   alohida   ahamiyat kasb etadi.
Shu   munosabat   bilan   korporativ   xatti-harakat   mexanizmini   tartibga   soluvchi
turli   ko’rinishdagi   kodekslar,   xususan,   aksiyadorlar   manfaatlarini   ta’minlash
masalalari,   boshqaruvchining   aksiyadorlik   jamiyatining   umumiy   yig’ilishi   oldida
hisob   berishi masalalarini   ifodalovchi   qoidalar   ishlab chiqilishi   zarur.
Aksiyadork   jamiyatlari   moliyaviy   menejmentni     tashkil   etishda   kuzatuv
kengashining   funksiyalari qo’yidagicha:
-   har   bir   jamiyatda   kengash   maqsadi,   vazifasi,   vakolati   va   javobgarligi
ta’riflangan   hamda   o’ziga   quyidagi   asosiy   qoidalarni   olgan   xujjatning   bo’lishi
tavsiya   qilinadi:
- kengashning o’zak g’oyasi – jamiyat va uning faoliyati bilan ishbilarmonlik
va   boshqa   o’zaro   munosabatlardan   holi,   mulk   egalari   (aksiyadorlar)   va   boshqa
manfaatdor   shaxslar   nomidan   nazorat   ishlarini   olib   boruvchi   shaxslar   guruhining
shakllanishidir. - kengashning   missiyasi   aksiyadorlar   qo’ygan   ulush   qiymatining   maksimal
o’stirilishidir.   Kengash   faoliyati   asosida   aksiyadorlar   maqsadlari   va   manfaatlari
yotishi   zarur.
- Kengashning   vazifasiga   aksiyadorlar   nomidan   Jamiyat   faoliyatiga   rahbarlik
qilish   va   uning   oliy   menejerlari   (Boshqaruv,   Bosh   direktor)   faoliyatini   nazorat
qilish kiradi.
To’g’ridan-to’g’ri   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   etish,   aksiyadorlik
jamiyatlari   faoliyatining   samaradorligini   tubdan   oshirish,   bo’lajak   investorlar
uchun   ularning   ochiqligi   va   jozibadorligini   ta’minlash,   zamonaviy   korporativ
boshqaruv uslublarini joriy qilish, korxonalarni strategik boshqarishda aksiyadorlar
rolini   kuchaytirish uchun qulay   sharoitlar   yaratadi 10
.
Shularndan   kelib   chiqib,   quyidagilar   korporativ   boshqaruv   tizimini   yanada
rivojlantirishning   asosiy   yo’nalishlari   etib   belgilangan:
-   xalqaro   tajribani   chuqur   tahlil   qilish   va   shu   asosda   zamonaviy   korporativ
boshqaruv   uslublarini   joriy   etish,   ishlab   chiqarish,   investitsiya,   moddiy-texnik,
moliyaviy   va   mehnat   resurslaridan   foydalanish   samaradorligini   oshirish   chet   el
kapitali   ishtirokida   aksiyadorlik   jamiyatlarini   tashkil   etish,   aksiyadorlik
jamiyatlariga   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   qilish   uchun   qulay   sharoitlar
yaratish;
- eski bo’linmalar va lavozimlarni tugatish, zamonaviy xalqaro standartlar va
bozor   iqtisodiyoti   talablariga   mos   yangi   bo’linma   va   lavozimlarni   joriy   etishni
inobatga   olgan   holda,   aksiyadorlik   jamiyatlarini   boshqarish   tuzilmasini   tubdan
qayta   tashkil   etish   aksiyadorlik   jamiyatlarini   strategik   boshqarish,   boshqaruv
xodimlarining   samarali   faoliyatini   nazorat   qilishni   ta’minlashda   aksiyadorlar,
jumladan,   minoritar   aksiyadorlar rolini   oshirish;
- aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyatlari   samaradorligini   oshirish   va   korporativ
boshqaruv tizimini   takomillashtirish;
10
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Aktsiyadorlik   jamiyatlarida   zamonaviy   korporativ   boshqaruv  
uslublarini   joriy   etish   chora-tadbirlari   to’g’risida»gi   Farmoni.   2015   yil   24   aprel’   P F   -4720. - moliyaviy menejmentni ng ilg’or uslublarini joriy etish bo’yicha tavsiyalar,
jumladan,   uzoq   muddatli   istiqbolda   rivojlanish   strategiyasi   va   vazifalari,   ichki
nazorat  tizimlari  va ijro organining aksiyadorlar  hamda  investorlar  bilan samarali
o’zaro   hamkorlik   mexanizmlarini   belgilash;   aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyatining
ko’lami, tarmoq xususiyatlari  va yo’nalishlarini  inobatga olgan holda, namunaviy
tashkiliy   tuzilmani   joriy   qilish;.
- xalqaro   tajribani   chuqur   tahlil   qilish   va   shu   asosda   zamonaviy   korporativ
boshqaruv   uslublarini   joriy   etish,   ishlab   chiqarish,   investitsiya,   moddiy-texnik,
moliyaviy   va   mehnat   resurslaridan foydalanish   samaradorligini   oshirish;
- chet   el   kapitali   ishtirokida   aksiyadorlik   jamiyatlarini   tashkil   etish,
aksiyadorlik   jamiyatlariga   xorijiy   investitsiyalarni   keng   jalb   qilish   uchun   qulay
sharoitlar   yaratish;
- eski bo’linmalar va lavozimlarni tugatish, zamonaviy xalqaro standartlar va
bozor   iqtisodiyoti   talablariga   mos   yangi   bo’linma   va   lavozimlarni   joriy   etishni
inobatga   olgan   holda,   aksiyadorlik   jamiyatlarini   boshqarish   tuzilmasini   tubdan
qayta   tashkil   etish;
- aksiyadorlik   jamiyatlarini   strategik   boshqarish,   boshqaruv   xodimlarining
samarali   faoliyatini   nazorat   qilishni   ta’minlashda,   aksiyadorlar   rolini   oshirish;
- yetakchi   xorijiy   ta’lim   muassasalari   bilan   hamkorlik   asosida   boshqaruv
xodimlarini   tayyorlash   va   ularning   kasb   darajasini   oshirish,   shuningdek
aksiyadorlik   jamiyatlarida   rahbarlik   lavozimlariga   chet   ellik   yuqori   malakali
menejerlarni jalb   qilish.
O’zbekistonda   olib   borilayotgan   islohotlar   jarayonining   muhim
yo’nalishlaridan   biri   davlat   tasarrufida   bo’lgan   korxonalarni   aksiyadorlik
jamiyatlariga aylantirish orqali xususiylashtirish va yangi iqtisodiy munosabatlarga
xos   boshqaruv   mexanizmni   yaratishdir.   Ma’lumki,   korporativ   -   boshqaruv   bozor
iqtisodiyoti   qonunlari,   talab   va   takliflari   asosida   tashkil   etiladigan   boshqaruv
usullaridan biridir.
Ishlab   chiqarish   darajasini   korporativ   asosda   rivojlantirish   O’zbekiston
Respublikasi   uchun   yangi,   o’rganilmagan   muammo   bo’lib   uni   o’rganishda   xorijiy davlatlarda   moliyaviy   menejmentni     tashkil   etish,   uning   jabhalari   va
mexanizmlarini,   korporatsiyalar   tashkiliy   tarkiblari,   boshqaruv   texnologiyasi,
strategik   rivojlantirish   va   korporativ   aksiyadorlar   mablag’larini   boshqarishni
tashkil   etish   sohalaridagi   mavjud   tajribalaridan   keng   foydalanishimiz   lozim.
Moliyaviy menejmentni ng samarali natijasi faqat boshqaruvni yaxshi tashkil
qilinishi   bilangina   ta’minlanmaydi.   Moliyaviy   menejmentni   ng   samarali   bo’lishi,
milliy   iqtisodiyotning   hozirgi   holatiga,   institutsional   boshqaruvni   tashkil   etish
darajasiga iqtisodiy va ijgimoiy holatdan kelib chiqqan holda takomillashtirilishiga
davlatni   bu   yo’nalishda   tutgan   siyosatiga   va   menejerlarning   boshqaruvni   tashkil
etish   salohiyatlariga   ko’p   jihatdan   bog’liqdir.
Moliyaviy   menejmentni   ng   murakkab   va   ziddiyatli   tabiatini   e’tiborga   olib,
mamlakatimizda   aksiyadorlik   jamiyati   aksiyadorlari   uchun   korporativ
hamjamiyatining   har   xil   qatnashchilari   bilan   uning   faoliyatini   boshqaruvchi   turli
organlari   o’rtasidagi   kelishuvlar   va   ziddiyatlarni   hal   etish   mexanizmini
shakllantirish   muammosi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   munosabat   bilan
korporativ   xatti-harakat   mexanizmini   tartibga   soluvchi   turli   ko’rinishdagi
kodekslar,   xususan,   aksiyadorlar   manfaatlarini   ta’minlash   masalalari,
boshqaruvchining aksiyadorlik jamiyatining umumiy yig’ilishi oldida hisob berishi
masalalarini   ifodalovchi   qoidalar   ishlab   chiqilishi   zarur.Aksiyadorlik   jamiyati
faoliyatiga ana shunday kodekslarning tatbiq etilishi xorijda keng yo’lga qo’yilgan
bo’lib, davlat organlari hamda nohukumat tashkilotlar tomonidan korporativ xatti-
harakat   kodekslari,   korporativ   axloq   va   ishchanlik   aloqalari   masalalari   yuzasidan
uslubiy   qo’llanmalar   va   tavsiyalar   ishlab   chiqilgan.   Iqtisodiyotning   barqaror
,rivojlanishini   taminlash   faqat   rivojlangan,   davr   talabiga   javob   bera   oladigan,
yuqori   darajada   madaniylashgan   boshqaruvga   asoslangan   korporativ
munosabatlarning   shakllanishiga   bog’liq.   Shuningdek   milliy   mentalitetga
asoslangan,   madaniylashgan   korporativ   munosabatlarni   shakllantirish   sobiq
totalitar, markazlashtirilgan byurokratik boshkqaruv tizimini tubdan o’zgartirish va
ishlab   chiqarish   faoliyatlarida   qatnashayotgan   mehnat   resurslarini,   mehnat   qilish
darajalarini,   ularning   ixtisosligi   darajalarini   e’tiborga   olgan   holda   ijtimoiy   himoya qilishni amalga oshirilishi bilan xam bog’likdir. Korporativ mulkchilik, moliyaviy
menejmentni ng   rivojlanishi   korporativ   aksiyalar   narxlariga   ham   ta’lluqlidir.
Moliyaviy menejmentni ng   asosiy   vazifalariga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:
- samarali tahlil, joriy va strategik boshqaruv mexanizmini yaratish va uning
ishini   ta’minlash,boshqaruv   qarorlarni   qabul   qilish   va   jamiyat   faoliyati   ustidan
nazoratni   o’rnatish;
- barcha aksiyadorlar (shu jumladan mayda va xorijiy aksiyadorlar)ga adolatli
munosabatni   hamda   barcha   aksiyadorlarning   ular   xuquqlari   buzilganda   samarali
himoya   usullaridan   foydalanishi   imoniyatlarini   ta’minlash;
Aksiyadorlik   jamiyatining   aksiyadorlari,   menejerlari,   xodimlari,   mijozlari,
xamkorlari   va   etkazib   beruvchilari,   ya’ni   manfaatdor   shaxslari.   davlat   va   jamiyat
manfaatlarini   o’zaro   muvofiqlashtirish   orqali   faoliyat   olib   boradi.   Korporativ
birlashmalar   turlari:   xo’jalik   uyushmasi,   kontsern,   konsorsium,   konglomerat,
trest,   xolding.
Moliyaviy   menejmentni   ng   kelib   chiqishi   va   rivojlanishini   bir   nechta
bosqichga   bo’lish   mumkin:
1. XVII asrda Ost - Ind (East India Company) kompaniyasi 24 a’zodan iborat
bo’lgan   direktorlar   kengashini   tashkil   qildi.   Birinchi   marta   mulkchilik   va
boshqaruv vazifalari   bo’lib   olindi.
2. 1776   yili   Adam   Smit   o’zining   “Halqlar   boyligining   sabablari   va   tabiatlari
xaqidagi   Kurs   ishi   lar”   asarida   ta’kidlaydiki:   “Tashlab   qo’yilgan   mulklar
boshqaruv   uchun   muammolarni   keltirib   chiqaradi”,   ya’ni   boshqaruv   va
menejerlarni nazorat   qilish uchun   salbiy   mexanizm   hisoblanadi.
3. 1844 yilda  birinchi marta aksionerlik jamiyatlari haqida qonun qabul qilindi.
Qonunchilikka   mulkchilikning   yangi   javobgarligi   shaklidagi   majburiyatlari   joriy   etildi.
4. 1931   yilda   A.   Berli   va   G.   Minzlar   «Zamanoviy   korporatsiya   va   xususiy
mulkdor»   nomli   maqolasini   nashrdan   chiqardi   (AQSh).   Unda   birinchi   marta
mulkchilik   vazifalarini   nazorat   vazifalaridan   to’la   to’kis   farqi   ajratib   berildi.
5. 1933-1934   yillarda   AQShda   qimmatbaho   qog’ozlar   haqida   qonun   qabul
qilindi,   1933yilda   qabul   qilingan   ushbu   qonun   fond   bozorini   tartibga   soldi.   Ushbu bosqichda “Qimmatbaho qog’ozlar va birjalar to’g’risida”gi (1934y) aktga asosan
axborotlarning   ochiq   berilishi   imkoni   mavjud   bo’ldi   va   ushbu   yili   qonunlarni   bir
tartibda   nazorat   qiladigan,   qimmatbaho   qog’ozlar   bozori   va   birjalar   faoliyati
bo’yicha   komissiya   tuzildi.
6. 1968   yilda   Evropa   Ittifoqi   «Kompaniyalar   to’g’risida»   qonun   qabul   qildi.
7. 2010   -   yillarning   boshida   –   tadbirkorlik   imperatsiyasi   inqirozga   uchradi.
Buyuk Britaniyada kelishmovchiliklar yuzaga keldi: bir qator kompaniyalar (Polly
Peck, BCCI, Maxwell), aksiyadorlarni aldash bilan shug’ullanganliklari moliyaviy
menejmentni   ng   amaliyotda   investorlarni   himoyalashni   takomillashtirish
kerakligini   ko’rsatdi.
8. 2012   yil.   Kedberi   qo’mitasi   birinchi   marta   moliyaviy   menejmentni   ng
moliyaviy   jihatlari   bo’yicha   kodeksni   nashr   etdi.   (Buyuk   Britaniya).   2013   yildan
boshlab   Buyuk   Britaniya   fond   birjasidagi   listingga   kirgan   kompaniyalar   kodeks
qanday   bajarilayotganligi   haqida hisobot   bera   boshladi. 11
9. 2012   –   2013   yillarda   korporativ   boshqaruv   bo’yicha   qator   ma’ruzalar   qabul
qilindi.
Aksiyadorlik   jamiyatida   boshqaruv   organi   rahbari   va   ijro   tarkibi   tanlovini
shunday   asosda   olib   borish   kerakki,   bunda   shaxsning   malakasi   ham,   fe’l   -   atvori
ham   uning   aksiyadorlik   jamiyati   strategik   vazifalarini   amalga   oshirish   bo’yicha
bajaradigan   ish   harakteriga   mos   bo’lishi   lozim.   Aksiyadorlik   jamiyatining   turli
toifadagi   rahbarlari,   etakchi   mutaxassislari   va   xodimlari   mehnatini   eng   yangi
texnologiyalarni,   shuningdek,   hisoblash   texnikasini   qo’llash   orqali   maksimal
darajada mexanizatsiyalash va avtomatlashtirish zarur. Boshqaruvning oliy va ijro
organlari, shuningdek, aksiyadorlik jamiyati menejeri va xodimlari o’z vazifalarini
bajarishida   bir-birini   amalda   takrorlashiga   yo’l   qo’ymaslik,   ayni   chog’da,   ular
o’zaro   bir-birini   almashtira   olishi   darajasining   yuksakligini   ta’minlash   muhimdir.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   aksiyadorlik   jamiyatlarida   xo’jalik   yuritish
11
  Хессель,   Мейерс.   Корпоративное   управление.   Владельцы,   директора   и   наемные   работники   акционерного  
общества. -М.:   Партнер, 2014.   -49   с. amaliyotida moliyaviy menejmentni ng keng tarqalganligi u yoki bu mamlakatning
ochiqlik   hamda   rivojlanish   darajasini   tavsiflovchi   muhim   ko’rsatgichlardan   biridir.
3. Aksiyadorlik jamiyatida moliyaviy menejmentni ng huquqiy-
me’yoriy   asoslari   va   xalqaro   amaliyoti   (modellari)
O’zbekistonda   aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlarning   huquqlarini
himoya   qilish   masalalari   Fuqarolik   kodeksi,   «Aksiyadorlik   jamiyatlari   va
aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish   to’g’risida»gi,   «Qimmatli   qog’ozlar
bozori   to’g’risida»gi   va   boshqa   qonunlar,   Prezident   farmonlari   va   qarorlari,
hukumat   qarorlari,   idoraviy   normativ-huquqiy   hujjatlar,   shuningdek,   aksiyadorlik
jamiyatlarining   ichki   hujjatlari   bilan   tartibga solinadi.
Korporativ   munosabatlar   ishtirokchilarining   huquq   va   majburiyatlarini
obyektiv   hisobga   olish,   ularni   to’g’ri   muvofiqlashtirish   va   “umumiy   mahraj”ga
keltirish   lozim.   Bunda,   korporatsiya   –   bu   o’z   maqomiga,   maqsadlari   va
vazifalariga   ega   bo’lgan   yuridik   shaxs   ekanini   va   ular   korporatsiya   faoliyatida
ishtirok   etayotgan   shaxslar   va   bu   shaxslar   guruhlarining   holatiga   har   tomonlama
mos   kelavermasligini unutmaslik   darkor.
Bank,   investitsiya   va   sug’urta   faoliyati   sohalarida,   shuningdek   davlat
tashkilotlarini   xususiylashtirishda   aksiyadorlik   jamiyatlarini   tashkil   etishning   va
ular   huquqiy   holatining   o’ziga   xos   xususiyatlari   qonun   hujjatlari   bilan   belgilanadi.
Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O’zbekiston
Respublikasining aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlarning huquqlarini himoya
qilish   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan   boshqacha   qoidalar
belgilangan   bo’lsa,   xalqaro   shartnoma   qoidalari   qo’llaniladi.
Mamlakat   qonunchiligida   “korporatsiya”   tushunchasi   yuridik   jihatdan
mustahkamlab   quyilmaganligi   sababli   bu   tushunchani   talqin   qilishda   ikki   xil
ma’no   kuzatiladi.   Ayrim   belgilar   bo’yicha   korporatsiyalar   qatoriga   tijorat
tashkilotlari   hisoblangan   va   a’zolikka   asoslangan   barcha   xo’jalik   subyektlari,
boshqa   belgilar   bo’yicha   esa   –   faqat   aksiyadorlik   jamiyatlari kiritiladi.   12
12
  Суюнов   Д.   Корпоратив   бошқарув   механизми:   муаммо   ва   ечимлар.   Монография.   -   Т.:   Академия,   2017.   -319   б. Chunonchi   rivojlangan   mamlakatlar   qonunlari   korporatsiya   maqomini
muayyan   tashkiliy   tuzilmaga,   huquq   va   majburiyatlarga   ega   va   haqiqiy   mavjud
bo’lgan yuridik shaxs  sifatida belgilab bir vaqtning o’zida korporativ hamjamiyat
ishtirokchilari o’rtasidagi o’zaro munosabatlarni boshqarishning asosiy me’yorlari
va   mexanizmlarini   ham   belgilab   beradi.
Moliyaviy menejmentni ng mexanizmlari davlat tartibga solish organlari, sud
organlari va ishbilarmonlar doiralarida ishlab chiqilgan ma’lum bir qoida, me’yor
va   andozalari   asosi   va   doirasida   ishlaydi.   Ushbu   qoida,   me’yor   va   andozalarning
majmuasi   moliyaviy menejmentni ng   institutsional   asoslarini   tashkil   qiladi.
Moliyaviy menejmentni ng   me’yorlari   quydagilarni   o’z   ichiga   oladi.
I. Maqomiy   huquqning   me’yor   va   qoidalari   –   davlat   tomonidan   ishlab
chiqarilib,   aksiyadorlik   jamiyatlari   faoliyatini   tartibga   soladi   (markazlashgan
me’yorlar).   Ularga   kompaniyalar   haqida   qonunlar,   qimmatli   qog’ozlar   haqidagi
qonunchilik, aksiyadorlar huquqlarini va investitsiyalarni ximoya qilish qonunlari,
iqtisodiy   nochorlik,   soliq   qonunchiligi   va   boshqalar   kiradi.
II. Aksiyadorlik   jamiyatlar   tomonidan   kuchga   kiritiladigan   va   uning   ichki
hayotini   tartiblashtiradigan   me’yorlar   (aksiyadorlik   korporativ   me’yorlar):
moliyaviy   menejmentni   ng   ixtiyoriy   qabul   qilingan   andozalari   haqidagi   o’zaro
kelishuv   va   kompaniya   darajasida   ularni   amalga   oshirilish   tartibini   belgilaydigan
ichki   me’yorlar   (korporativ   qimmatli   qog’ozlar   listingiga   talablar,   kodekslar   va
korporativ boshqaruv   bo’yicha   tavsiyalar).
III. Tashkiliy   deb   nomlanuvchi   shartnomalarda,   ya’ni   boshqa   tomonlar   bilan
ish aloqalarini o’rnatish, davom ettirish, to’xtatish (bir so’z bilan aytganda tashkil
qilishga)   qaratilgan   kelishuvlarda   berilgan   me’yorlar.
IV. Umumjamiyat   amaliyoti   va   biznes   yuritish   madaniyati.
Korporativ   huquq   bu   –   korxonada   ishlab   chiqilgan   qoidalar   tizimi   bo’lib,
manfaatdor   tomonlarning   irodasini   ifodalaydi   va   tashkilot   faoliyatining   turli
tomonlarini tartibga   soladi. Korporativ   huquqning   belgilari:
- korporativ   huquq   me’yorlardan,   ya’ni   umumiy   xarakterga   ega   bo’lgan  
o’zaro   munosabatlar   qoidalaridan tarkib topgan;
- korporativ   huquq   o’zi   bilan   tashkilot   faoliyatining   barcha   tomonlarini  
tartibga   soluvchi   me’yorlar   tizimini   tashkil   qiladi;
- korporativ   me’yorlar   tashkilotning   har   bir   a’zosi,   korxonaning   har   bir  
xodimi uchun   majburiydir;
- korporativ   me’yorlar,   odatda,   yozma   shaklda   ifodalanadi   va   ularni   o’rnatish  
shakli   sifatida korporativ   hujjatlar   xizmat   qiladi;
- korporativ me’yorlar korxonada qabul qilinadi va alohida mustaqil
birlashma jamoasining irodasini   ifodalaydi;
- korporativ   me’yorlar   buzilganda,   majbur   qilish   yo’li   bilan   ta’minlanadi.
Aksiyadorlar   qoldiq   mulk   egalari   sifatida   o’z   zimmalariga   olayotgan
tavakkalchilik   xatari   evaziga   muayyan   kafolatlangan   haq-huquqlarga   ega
bo’lishlari  shart. Mulkka  daxldorlik, aksiyalarni  o’tkazib  berish  huquqi, foydadan
o’z   ulushini   olish   va   muhim   korporativ   qarorlar   qabul   qilinishida   ishtirok   etish
huquqlarini   shu   jumlaga   kiritish   mumkin.   Agarda   aksiyadorlarga   erkin   huquq
berilmasa,   ular   tez   orada   jamiyatga   bo’lgan   ishonchini   yo’qotadi.   Bu   jamiyatga
investitsiya   jalb   etish   imkoniyatini   mushkullashtiradi   hamda   butun   faoliyat
barqarorligini xavf   ostiga   qo’yadi.
Moliyaviy   menejmentni   ng   murakkab   va   ziddiyatli   tabiatini   e’tiborga   olib,
mamlakatimizda   aksiyadorlik   jamiyati   aksiyadorlari   uchun   korporativ
hamjamiyatining   har   xil   qatnashchilari   bilan   uning   faoliyatini   boshqaruvchi   turli
organlari   o’rtasidagi   kelishuvlar   va   ziddiyatlarni   hal   etish   mexanizmini
shakllantirish   muammosi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   Shu   munosabat   bilan
korporativ   xatti-harakat   mexanizmini   tartibga   soluvchi   turli   ko’rinishdagi
kodekslar,   xususan,   aksiyadorlar   manfaatlarini   ta’minlash   masalalari,
boshqaruvchining aksiyadorlik jamiyatining umumiy yig’ilishi oldida hisob berishi
masalalarini   ifodalovchi   qoidalar   ishlab   chiqilishi zarur. Aksiyadorlik   jamiyati   faoliyatiga   ana   shunday   kodekslarning   tatbiq   etilishi
xorijda   keng   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   davlat   organlari   hamda   nohukumat
tashkilotlar   tomonidan   korporativ   xatti-harakat   kodekslari,   korporativ   axloq   va
ishchanlik aloqalari masalalari yuzasidan uslubiy qo’llanmalar va tavsiyalar ishlab
chiqilgan.
Korporativ   me’yoriy   hujjatlar   quyidagi   talablarga   javob   berishi   shart:
- obyektiv   haqqoniylikni   aks   ettirishi;
- amaldagi   qonunchilikka   zid   kelmasligi;
- kompaniyaning   barcha   a’zolari   va   xodimlari   uchun   tushunarli   bo’lishi;
- me’yorlarning   betartib   to’plamini   tashkil   qilmasdan,   balki   ma’lum   bir  
tuzilmaga   ega   bo’lishi;
- barcha   zarur   rekvizitlarga   ega   bo’lishi.
Korporativ   boshqaruv   kodeksi   –   ixtiyoriy   belgilanuvchi   andozalar   va   ichki
me’yorlar yig’indisi   bo’lib,   korporativ   munosabatlarning   tartibini   o’rnatadi   va
tartibga   soladi.   Kodeks   korporatsiyadagi   moliyaviy menejmentni ng   barcha   muhim
elementlariga   taaluqli   bo’lgan   asosiy   me’yorlardan   va   tavsiyalardan   tarkib   topishi
kerak.   Emitentlarning   Kodeks   qoidalariga   rioya   qilishidan   asosiy   manfaatdorligi
qimmatli   qog’ozlar   bozori   orqali   ularning   investitsiyalarni   jalb   qilishga   intilishidir.
Korporativ   boshqaruv   tizimi   amal   qilayotgan   xar   bir   davlatda   o’ziga   xos
hususiyatlaridan kelib   chiqqan   holda   ,ijtimoiy   –   iqtisodiy   holatiga   mos   ravishda
turlicha   bo’ladi.   Mamlakatda   moliyaviy   menejmentni   ng   rivojlanganlik   darajasi
aksiyadorlarning  huquqlari ,ularning   kapitali   va   aksiyadorlik
jamiyatlarining rivojlanganlik   holati   bilan   bevosita   bog’liqdir.
Hozirgi   davrda   jahon   amaliyotida   moliyaviy   menejmentni   ng   Amerika
Germaniya   va   Yaponiya   modellarini   ko’rish   mumkin.   Bu   modellarga
mamlakatimizda   moliyaviy   menejmentni     rivojlantirishga   o’z   hissasini
qo’shayotgan   yosh   olimlaridan   D.Suyunov   o’z   fikr   –   mulohazalarini   berib   o’tgan.
Jumladan   ,       Amerika   modelining   asosida   har   bir   fuqaroni   shaxsiy   boylikka
ega bo’lishini ta’minlash yotadigan bo’lsa, Germaniya modelining asosida esa har
bir   fuqaroning   iqtisodiy   xavfsizligini ta’minlash   masalasi   yotadi. Mustaqil
direktorlar   yo‟qligi   .
Kengashning barcha 
a‟zolari boshqaruv 
organi vakili   hisoblanadi.
Aktsiyadorlik sarmoyani 
yirik investorlar  
egallagan   .   4.Yagona 
sanoat guruhiga   a‟zolik
keng   tarqalgan.
5.   A‟zo   kompaniyalarYaponiyada   korporativ   boshqaruv   modeli   Germaniya   va   Amerika   modellari
orasidagi model’ bo’lib ,bunda ikkala mamlakat boshqaruv modelining elementlari
ishtirok   etadi.   Bu   modellarning   qiyosiy   tahlil   quyidagicha   aks   ettirilgan.   (3.1.1.-
rasm) Moliyaviy menejmentni  ng Amerika modeli  bevosita AQShda aksiyadorlik
mulkining   tizim   xususiyatlariga   bog’liqdi.
4 -   rasm   Korporativ   boshqaruv   modellari  13
Korporativ boshqaruvning Amerika modeli. Moliyaviy 
menejmentni  ng   amerika   tizimi   xususiyatlari   AQShda   aksiyadorlik  
mulkchilikning
13
  С.Д.   Корпоратив   бошқарув   механизми:   Муаммо   ва   ечимлар.   Моногирафия   –Т   .Академия,   2017   –   103   бBoshqaruvning yagona  
organi   mavjud.
Aktsiyadorlik kapitalining 
katta qismi mayda 
investorlar sarmoyasidan 
iborat. 3.Aktsiyalar 
instittsional   investorlar  
qo‟lida jamlangan. 
4.Samarali va likvidli 
qimmatli qog‟ozlar 
bozori.
5. Minoritar aktsiyadorlar 
hquqi   yuqori darajada 
himoyalanadi.Unitar model (AQSh,  
B.Britaniya)
1.  Aniq  ajralgan  ikki  
pog‟onali  boshqaruv  
organi mavjud:
Kuzatuv   kengashi;
Ijroiya   ogran;
Korporativ nazorat bozori 
rivojlanmagan va   past 
likvidli.
Aktsiyalarga o‟zaro   egalik 
qilish tizimi mavjud.
Kuzatuv   kengashida  
samarali vakillik tamoyli 
amal qiladi .Kontinental   model  
(Germaniya) Tarmoq model (Yaponiya,  
Koreya)Korporativ boshqaruv   modellari xususiyatlariga   bevosita   bog’liqdir.   Xususan,   amerika   korporatsiyalariga   boshqa
investorlardan   ko’ra   o’z   ta’sirini   kuchliroq   o’tkaza   oladigan   yirik   investorlarning
yo’qligi xosdir.
Bu   investorlar   qo’llarida   50%dan   oshiq   kapitalni   jamlar   ekan,   ko’proq
moliyaviy   menejer   sifatida   qatnashishga   moyilroq   bo’lib,   direktorlar   kengashi
ishida   qatnashishga   intilmaydilar   va   odatda   o’zlari   yirik   paketga   egalik   qilgan
kompaniyalar   uchun   mulkchilik   huquqidan   kelib   chiqadigan   mas’uliyatni   o’z
zimmalariga   olishdan   o’zlarini olib qochadilar.
Moliyaviy  menejmentni   ng  tarmoq  (yapon)   modeli   mazmuniga  ko’ra  Amerika
modeliga   ham,   Germaniya   modeliga   ham   o’xshamaydi,   biroq   ikkala   modelning
ayrim   xususiyatlarini o’z   ichiga   olgan:
- direktorlar kengashi tarkibida mustaqil Direktorlar bo’lmasdan, Kengashning
barcha   a’zolari   yuqori   boshqaruv   organi   vakillari   yoki   eski   boshqaruvchilardir;
- aksiyadorlik sarmoyasini asosan yirik investorlar tashkil qilib, yagona sanoat
guruhiga   a’zo   bo’lgan   kompaniyalarning   o’zaro   aksiyalariga   egalik   qilish   holati
muhim   o’rin   tutadi.
- shaxslararo   munosabatlar   kuchli   bo’lib   muhim   ahamiyatga   ega;
- insayderlarning   etakchiligi.
Moliyaviy   menejmentni   ng   nemis   modeli   AQShdan   farqli   o’laroq,
Germaniyada aksiyadorlik kapitalining katta qismi boshqa kompaniyalar egaligida
turadi: barcha aksiyadorlik kapitalining yarmidan ko’pini bir-birining aksiyalariga
egalik   qilish   tizimi   o’z   ichiga   oladi.   Shaxsiy   investorlar   Germaniyada   ikkinchi
yirik   investorlar   guruhini   tashkil   qilsa   ham   (nemis   kompaniyalarining   taxminan
16%   aksiyasiga   egalik   qiladilar)   ular   aksiyalarining   ko’p   qismi   taqdim   etuvchiga
sertifikati   ko’rinishiga   ega   bo’lib,   bu   sertifikatlar   ularning   egalari   topshirig’iga
ko’ra,   xususiy   aksiyadorlar   aksiyalarining   juda   katta   qismi   jamlangan   banklar
tomonidan boshqariladi. Shuning uchun, Germaniya kompaniyalarini erkin sotuvda
bo’lgan   aksiyalarining   juda   katta   ulushi   (90%dan   ortig’i)   tashkilot-investorlar
tomonidan   boshqariladi   (o’zlari   aksiya   egalari   bo’lmasa   ham). Nemis   kompaniyalarining   aksiyadorlik   kapitali   yirik   aksiyadorlar   qo’lida
kuchli   darajada   jamlangan.   Natijada,   amerikalik   kasbdoshlariga   nisbatan   nemis
mulkdorlari   va   ular   kapitalini   boshqaruvchi   moliya   institutlari   o’z   kompaniyalari
bilan ancha   yaqin   ish   munosabatlarida   bo’ladilar.
Har   bir   modelning   asosiy   belgilari   yoki   unsurlari   -   bu   aksiyadorlik   jamiyati
yoki korporatsiyaning asosiy  ishtirokchilari, muayyan modelda aksiyalarga  egalik
qilish tartibi, kuzatuv kengashining tarkibi, qonunchilik doiralari, listinga kiritilgan
korporatsiyalar   uchun   axborotning   oshkor   etilishiga   nisbatan   qo’yiladigan
talablar,aksiyadorlarning   ma’qullashini   talab   qiluvchi   korporativ   xarajatlar;
5 -jadval
Korporativ boshqaruv modellarining qiyosiy   xususiyatlari 14№	Modellarning	 
xususiyatlari Ingliz-Amerika
modeli Nemis
modeli Yapon
modeli	
1
Ijtimoiy  qadriyatlar
tizimi	Shaxsiyatparastlik,	  tanlov   erkinligi Ijtimoiy  
hamkorlik Hamkorlik   va
ishonch	
2
Mehnat   jamoasining   roli Passiv Faol Faol  
ishtirokchilik
3	Moliyalashtirishning	 
asosiy   usuli Fond   bozori Banklar Banklar	
4
Axborot   nomutanosibligi Menejment Menejment,
«uy»   banki Bosh   bank
5	Investitsiyalash	 
muddatlari Qisqa   muddatli Uzoq  
muddatli Uzoq  
muddatli	
6
Kapitalning   qiymati Yuqori O’rta Past
7
Kapital   bozori Yuqori   likvidli Likvidli Nisbatan
likvidli
8
Asosiy   iqtisodiy   birlik
(yirik   biznesda) Kompaniya Xolding Moliya-sanoat
guruhi
9
Menejmentga   haq
to’lash Yuqori O’rta Past
10
Aksiyadorlik  
kapitalining   tuzilmasi Sochilgan nisbatan  
jamlangan Jamlangan
14
  6
Б.Ю.Ҳодиев,Р.Х.Карлибаева,Н.И.Акрамова.   Тошкент-2011   –   47   б O’zbekisttonda   korporativ   boshqaruv   tamoyillarini   joriy   etish   jarayoniga
ta’sir   etuvchi   omillar   ichida   millat   mentaliteti   muhim   ahamaiyatga   egadir.
Millat   mentalitetini   tashkil   etuvchi   elementlar   (bilim   salohiyati,ilmiy
tafakkuri maqsad salohiyati, ijtimoiy muhit, qadriyat, an’analar, madaniyat, siyosiy
muhit,   iqtisodiy   psixologiya,   huquqiy   ong   va   h.k.)   iqtisodiy   tizim   va   uni
boshqarishga  bevosita bog’liq omillar  majmui  hisoblanadi.  Millatning mentaliteti,
millatning shakillanish tarixi , uning qadriyatlari va bilim salohiyati kabilar asosida
vujudga   keladi.
Boshqaruv   organlari   tuzilmalari   va   ular   faoliyatini   tashkil   qilishning   turli
modellarini   baholashda,   har   bir   model   o’zining   kuchli   va   zaif   tomonlariga   ega
ekanligini tushunish  muhimdir. Ushbu tizimlarning har  biri  ham samarali  bo’lishi
mumkin,   agar   ular   mos   ravishdagi   boshqaruvi   bilan   o’zlari   joylashgan   ayni   bir
ijtimoiy   tizimning   huquqiy,   madaniy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   mohiyatiga   monand
bo’ladi .
Shunday   tizimni   tanlash   kerakki,   mazkur   tizim   aynan   O’zbekiston   uchun
o’ziga   xos   echimni   ifodalashi   va   boshqa   davlatlarda   ishlatilayotgan   modellarning
shunchaki   nusxasi   bo’lmasligi   kerak.   Boshqaruvga   nozik   yondashuvni   qo’llab-
quvvatlash   kerak   bo’lib,   mos   ravishdagi   boshqaruv   modeli   nafaqat   har   bir
kompaniyada   turlicha   bo’ladi,   balki   ayni   bir   kompaniyaning   turli   yashash
davrlarida   ham   o’zgartirib boradi.
Yangi korporativ boshqaruv tizimni  qo’lagan xolda texnologiyalar rivoji  va
iqtisodiyotning   globallashuvini   kompaniyalarning   qayta   tashkil   qilinish   sur’atlari
o’sishiga   va   korporativ   tuzilmalarning   tubdan   o’zgarishlariga   ta’sirini   inobatga
olganda   yanada   to’g’riroq   bo’ladi.
Kompaniyalar  o’z holatiga  eng  mos  keladigan, biroq investorlar   tomonidan
samarali qaror qabul qilinishiga olib boradigan va axborotlarning muvofiq oshkora
qilinishini   ta’minlaydigan   samarali   tamoyillar   asosida   qurilgan   korporativ
amaliyotni   qabul   qilish   mas’uliyatini   o’z   zimmalariga   olishlari   kerak. XULOSA
1. Boshqaruv   muammolari   murakkablashuvidagi   sifat   bosqichi   ko’p   sonli
aksiyadorlarga va murakkab tarkibga ega bo’lgan yirik kompaniyalar (aksiyadorlik
jamiyatlari,   xoldinglar,   moliya-sanoat   guruhlari)ning   shakllanishi   natijasida   yuz
berdi.
Aksiyadorlik   jamiyat   yuridik   shaxsni   ta’sis   etish   yoki   qayta   tashkil   etish
(qo’shib   yuborish,   bo’lish,   ajratib   chiqarish,   o’zgartirish)   yo’li   bilan   tashkil   etilishi
mumkin.
2. Jamiyatni   ta’sis   etish,   uning   ustavini   tasdiqlash   to’g’risidagi   va   muassis
tomonidan   jamiyatning   aksiyalari   haqini   to’lash   uchun   kiritilayotgan   qimmatli
qog’ozlarning,   o’zga   mulkiy   huquqlarning   yoki   pulda   ifodalanadigan   bahoga   ega
bo’lgan   boshqa   huquqlarning   pulda   ifodalangan   bahosini   tasdiqlash   haqidagi
qarorlar   muassislar tomonidan   bir   ovozdan   qabul   qilinadi.
Kompaniya   mulkdorlari   sifatida   mulkni   joriy   boshqarishda   bevosita   shaxsiy
ishtirok   etishdan   voz   kechgan   ipvestitsiya   va   pensiya   fondlari,   sug’urta
kompaniyalari   singari   yirik   sarmoyadorlar   paydo   bo’ldi.   Shuning   uchun
professional   yollanma   boshqaruvchilar   kompaniyalarni   boshqarishda   muhim   rol
o’ynay   boshladi.   Bundan   tashqari,   so’nggi   vaqtlarda   korporativ   mulkdan
foydalanish jarayonida mulkdori bo’lmagan, lekin u yoki bu tarzda unga aloqador
shaxslar   va   tashkilotlar   (kompaniya   xodimlari,   xududiy   hokimiyat   va   b.)   faol   rol
o’ynashga   urinmoqda.
3. Moliyaviy   menejmentni   ng   asosiy   mazmuni   aksiyadorlik   jamiyatining
faoliyatga   jalb   etilgan   turli   shaxslar   mafaatlari   muvozanatini   o’rnatishdan   iborat.
Moliyaviy   menejmentni   ng   murakkab   va   ziddiyatli   tabiatini   e’tiborga   olib,
mamlakatimizda   aksiyadorlik   jamiyati   aksiyadorlari   uchun   korporativ
hamjamiyatining   har   xil   qatnashchilari   bilan   uning   faoliyatini   boshqaruvchi   turli
organlari   o’rtasidagi   kelishuvlar   va   ziddiyatlarni   hal   etish   mexanizmini
shakllantirish   muammosi   alohida   ahamiyat   kasb   etadi.Zamonaviy
korporatsiyalarda   aksiyadorlar   aksiyalarni   xarid   qilib,   mablag’larini   korporatsiya
ixtiyoriga   topshiradigan   va   ushbu   sarmoyadan   foydalanish   samaradorligi   bilan bog’liq   xatarni   o’z   zimmasiga   oladigan   vaziyat   yuzaga   keldi.   Ayni   paytda,
aksiyadorlar   kompaniya   faoliyatini   joriy   boshqarish   vazifalarini   hal   etishda
qatnashmaydilar   va   tashqi   tashkilotlar   bilan   o’zaro   munosabatlarda   uni   namoyon
qilmaydilar.   Korporatsiyani   joriy   boshqarish   bo’yicha   qarorlarni   qabul   qilish
huquqi   aksiyadorlar   tomonidan   yollanma   menejerlarga   topshiriladi.
4. Moliyaviy menejmentni ng mexanizmlari davlat tartibga solish organlari,
sud   organlari   va   ishbilarmonlar   doiralarida   ishlab   chiqilgan   ma’lum   bir   qoida,
me’yor   va   andozalari   asosi   va   doirasida   ishlaydi.   Ushbu   qoida,   me’yor   va
andozalarning majmuasi moliyaviy menejmentni ng institutsional asoslarini tashkil
qiladi.   Rivojlangan   mamlakatlar   qonunlari   korporatsiya   maqomini   muayyan
tashkiliy   tuzilmaga,   huquq   va   majburiyatlarga   ega   va   haqiqiy   mavjud   bo’lgan
yuridik   shaxs   sifatida   belgilab   bir   vaqtning   o’zida   korporativ   hamjamiyat
ishtirokchilari o’rtasidagi o’zaro munosabatlarni boshqarishning asosiy me’yorlari
va   mexanizmlarini   ham   belgilab   beradi.
5. Kompaniya   menejerlari   va   uning   egalari   (aksiyadorlar,   sarmoyadorlar),
shuningdek,   boshqa   manfaatdor   tomonlar   o’rtasidagi   kompaniyaning   samarali
faoliyatini   taminlashga   yo’naltirilgan   o’zaro   munosabatlar   tizimi   korporativ
boshqaruv tizimi hisoblanadi. Xususan, korporativ boshqaruv - asosiy manfaatdor
shaxslarning   kompaniyani   samarali   boshqarishni   tashkil   etishdagi   manfaatlari
birlashtiriladigan   tashkiliy,   huquqiy   va   iqtisodiy   chora-tadbirlar   majmui   bo’lib
qoladi.
6. Korxona   samaradorligini   yaxshilash,   shuningdek   sof   foyda   miqdorini
oshirish   uchun   davr   harajatlari,   ma’muriy   harajatlar   singari   harajatlarni   kamaytirish
hamda  asosiy  vositalardan  foydalanish  samaradorligini   oshirish  maqsadida  asosiy
fondlarni   yangilash,   texnologik   qayta   jihozlash   maqsadga   muvofiq   hisoblanadi. FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR   RO’YXATI
I. Normativ-xuquqiy   xujjatlar   va   metodologik   ahamiyatga   molik   nashrlar
1.1. O’zbekiston   Respublikasining   Konstitutsiyasi.-T.,   O’zbekiston,   2013.   -
B.16-18.
1.2. O’zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi.-T.,   Adolat,   2016.   -
B.76-82.
1.3. Aksiyadorlik   jamiyatlari   va   aksiyadorlar   huquqlarini   himoyalash
to’g’risida O’zbekiston Respublikasining Qonuni. 2016 yil. 26 apr. // O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisining axborotnomasi.   -2013.   -№5-6.   -B.64-126.
1.4. Qimmatli qog’ozlar bozorining faoliyat ko’rsatish mexanizmi to’g’risida
O’zbekiston Respublikasining Qonuni. 2016 yil 25 aprel // O’zbekistonning Yangi
qonunlari.   Son-13, T.: Adolat,   2016.   -B.39.
1.5. Chet   el   investitsiyalari   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasining   Qonuni
//   Xalq   so’zi,   2018   yil   20   may.
1.6. Investitsiya  faoliyati  to’g’risida O’zbekiston Respublikasining Qonuni  //
Xalq   so’zi,   2019 yil   12   yanvar.
1.7. Qimmatli   qog’ozlar   bozorida   investorlarning   huquqlarini   himoya   qilish
to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasining   Qonuni   //   Xalq   so’zi,   2011   yil   19
sentyabr.
1.8. Davlat tasarrufidagi korxonalarni aksiyadorlik jamiyatlariga aylantirish va
qimmatli   qog’ozlar   bozorini   takomillashtirish   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   Farmoni.   №PF-1164.   2015   yil.   1   iyul   //   O’zbekiston
Respublikasining   axborotnomasi.   -2015.   -№8.   -B.78-85.
1.9. Iqtisodiyot   real   sektori   korxonalarining   moliyaviy   barqarorligini   yanada
oshirish   chora-tadbirlari   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
Farmoni.   PF-4053-sonli.   2018 yil 18   noyabr.
1.10. Davlat   korxonalarini   ochiq   aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirishga   oid
tashkiliy   chora-tadbirlar   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2015   yil   15   iyun   221-sonli   Qarori   //   Xalq   so’zi.   2015   yil   16   iyun.
1.11. Aksiyadorlik   jamiyatlarini   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2018   yil
22   avgust   361-   sonli   Qarori   //   Xalq   so’zi.   2018   yil 25   avgust.
1.12. 2013-2014   yillarda   korxonalarni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish   dasturi   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2013   yil   17   apr.   Qarori   //   Xalq   so’zi.   2013   yil   17   aprel. 1.13. Xususiylashtirilgan   korxonalarni   korporativ   boshqarishni   takomil-
lashtirish   chora-tadbirlari   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   2013   yil   19   apr.   Qarori   //   Xalq   so’zi.   2013   yil   20   aprel.
1.14. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   Aksiyadorlik   jamiyatlarida
zamonaviy   korporativ   boshqaruv   uslublarini   joriy   etish   chora-tadbirlari
to’g’risidagi   4720-sonli   Farmoni.   2015   yil   24aprel’.
1.15. “O’zpaxtasanoat”   aksiyadorlik   jamiyatini   tashkil   etish   to’g’risida”.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   PF-4761   sonli   Farmoni.   2015   yil   27
oktyabr.
1.16. Islom   Karimov.   Demokratik   islohotlarni   yanada   chuqurlashtirish   va
fuqarolik jamiyatini   shakllantirish.   19-jild.   2010 yil.
1.17. Karimov I.A. Ona yurtimiz baxtu iqboli va buyuk kelajagi yo’lida xizmat
qilish –   eng oily   saodatdir.   –   T.:O’zbekiston,   2015,   304   b.
1.18. Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida
uni   bartaraf   etishning   yo’llari   va   choralari.   –   T.:O’zbekiston,   2019,   -40   b.
1.19. Karimov   I.A.   Mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish   va   fuqorolik   jamiyatini   rivojlantirish   kontseptsiyasi.   T.:
O’zbekiston,   2010. -56   b.
1.20. Karimov   I.A.   Barcha   reja   va   dasturlarimiz   vatanimiz   taraqqiyotini
yuksaltirish,   xalqimiz   farovonligini   oshirishga   xizmat   qiladi.   T.:   O’zbekiston,
2011.   -48 b.
II. Monografiya,   ilmiy   maqola,   patent,   ilmiy   to’plamlar
2.1 Абдуллаев   Ё.,   Шоҳаъзамий Ш. Қимматли қоғозлар.   -Т.: Меҳнат, 2017.
-20   б.
2.2 Абдуразақов   Ш.,   Корпоратив   бошқарувни   такомиллаштирайлик   //   Р.
Биржа.   -2016.   №38.-Б.9.
2.2. Агрин   Г.,   Ритчи   Д.Ж.,   Моди   К.   Организация   производства   и
управления  в  амерканских  корпорациях   /   Пер.  с  англ.  -М.:  ЮНИТИ,  2014.  -
245   с.
2.3. Ансофф   И.   Новая   корпоративная   стратегия.   -   СПб:   Издательство
“Питер”,   2012.   -416   с.
2.4. Бандурин   А.В.   Деятельность   корпораций.   М.:   БУКВИЦА,   2019.   -560   с.
2.5. Беркинов   Б.,   Корпоратив   бошқарув:   мақсад   ва   вазифалар   //   Р.   Халқ
сўзи.-2014.   №102.-Б.2. 2.6. Беркинов Б.Б. Корпоративные структуры (Основы создания и
управления).   -Т.: Изд-во   Нац.б-ки   Узбекистана,   2015.   -132 с.
2.7. Бутабоев   М.,   Корпоративное   управление   национальный   рейтинг   //   Ж.
Бозор,   пул   ва кредит.-2016.   №3.   -Б.22-26.
2.8. Вахабов   А.,   Иброҳимов   А.   Молиявий   таҳлил.   Дарслик.   Т.:   Шарқ,
2012.   -224   б.
2.9. Гречникова   И.Н.   Менеджмент:   Учеб. -   М.:   ЮНИТИ,   2010.   -485   с.
2.10. Гулямов   С.С..   Развитие   законодательство   об   акционерных   общес-
твах   в   системе   корпоративных   отношений   и   проблемы   его   совершен-
ствования: Автореф. дис. на соискание степени доктора юридических наук. -
Т.:   ТГЮИ,   2015. -43   с.
2.11. Дафт   Р.Л.   Менеджмент.   -СПб.:   Питер,   2011.   -832   с.
2.12. Дости   А.,   Чен   И.,   Надеждина   М.,   Ўзбекистонда   корпоратив
бошқарув:   муаммолар   ва   ҳал   этиш   йўллари   //   Ж.   Экон.   обозрение.-   2013.-
№2.-Б.60-61.
2.13. Зайнутдинов Ш.Н., Рахимова Д.Н. Корпоратив бошқарув асослари. -
Т.:   Академия, 2017.   -188   б.
2.14. Зайнутдинов   Ш.Н.,   Муркаев   И.У.,   Ларина   С.А.   Основы
менеджмента.   -Т.:   Ўқитувчи, 2016. -177   с.
2.15. Карнаухов С. Эффективность корпоративных структур // Ж. Риск. -
2014.   -№1-2.   С.4.
2.16. Ла   Порта   Р.,   Лопес-де-Силанес   Ф.,   Шлейфер   А.   Корпоративная
собственность в различных странах мира // Российский журнал менеджмента,
2015.   -№   3,   -148   с.
2.17. Мансуров О., Республикада корпоратив бошқарувнинг шаклланиши
ва   ривожланиш   хусусиятлари //   Ж.   Бозор,   пул   ва   кредит.-2016.   -№5.   -Б.26-28.
2.18. Мансуров   О.М.   Бозор   иқтисодие?ти   шароитида   корпоратив
бошқаруви.   –Т.: Молия, 2018. -142   б.
2.19. Мескон   М.Х.,   Альберт   М.,   Хедору   Ф.   Основы   менеджмента.   -   М.:
Дело,   2010.   -564   с.
2.20. Мирзаев А. Акциядорлик жамиятларида корпоратив бошқарув // Ж.
Бозор,   пул   ва кредит. -2015. -№3.   -Б.66-67.
2.21. Мирзакузиев   З.,   Законодательные   основы   корпоративного
управления   //   Ж. Бозор,   пул   ва кредит.-2014.   №3.   -Б.65-66.
2.22. Отахонов   Ф.Х.   Акционерлик   жамиятлари:   Саволлар   ва   жавоблар.   -
Т.:   Адолат,   2016. -172   б. 862.23. Проблемы внедрения корпоративного управления в Узбекистане. Т.:   Центр
экономических   исследовании,   2016.   -С.26.
2.24. Радыгин   А.Д.,   Энтов   Р.М.,   Межераупс   И.В.   Особенности   формирования
национальной   модели   корпоративного   управления.   -   М.:   ИЭПП,   2013.   -86   с.
2.25. Рудник   Н.Б.,   Семеникова   Е.В.   Рынок   корпоративного   контроля:   слияния,
жесткие   поглощения   и   выкупки   долговым   финансированием.   -   М.:   Финансы   и
статистика, 2014.   -21   с.
2.26. Сабирджанова   Д.,   Туляганова   Ш.,   Совершенствование   корпоративного
управления   //   Ж.   Бозор,   пул   ва   кредит.-2014.   №3.   -   Б.62-64.
2.27. Султонова   Л.Ш.   Рынок   ценных   бумаг   и   особенности   его   становления   в
странах   с   переходной   экономикой.:   Дисс.   канд.наук.   -Т.:   2010.
-178   с.
2.28   Суюнов   Д.Х.   Бизнес   муҳитнинг   ривожланишига   корпоратив   бошқарув
механизмини   жорий   этишни   такомиллаштириш.:   Иқтисод   фанлари   доктори   дисс.
автореф.-Т.:   2018. -45   б.
2.29. Суюнов   Д.   Корпоратив   бошқарув   механизми:   муаммо   ва   ечимлар.
Монография.   - Т.: Академия,   2017. -319   б.
III. Foydalanilgan   boshqa   adabiyotlar
3.1. http://www.norma.uz
3.2. http://www.soliq.uz
3.3. http://www.paxta.uz
3.4. http://www.mygov.uz
3.5. http://www.mv.uz