Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 146.5KB
Xaridlar 2
Yuklab olingan sana 22 Aprel 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Samandar Dehqonov

Ro'yxatga olish sanasi 02 Aprel 2024

182 Sotish

Amir Temur davlatida ma'muriy hududiy boshqaruv

Sotib olish
“AmirTemur davlatida ma'muriy hududiy boshqaruv”  
MUNDARIJA
Kirish ……………………………………………………………………..….....3-6
I BOB.AMIR TEMURNING SI YOSIY MAYDONGA CHIQISHI …........7-17
1.1 Amir Temur davlatida boshqaruv asoslarining shakllanishi........................7-10
1.2 Mansab va unvonlar..................................................................................11-14
1.3 Harbiy tizim va huquqiy munosabatlar......................................................15-17
II   BOB.   AMIR   TEMUR   DAVLATIDA   BOSHQARUV   TIZIMI NING
TASHKIL ETILISHI ……………………………………………….......…...18-27
2.1   Amir   Temur   davlatining   markaziy   hokimiyat   va   boshqaruv
organlari ……………………………………………..…………………….…..18-22
2.2  Mahalliy boshqaruvning amalga oshirilishi  ……………..………….…….23-27
Xulosa…………………………………….......................................................28-29
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………….………..30-31
 
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Davlatimiz   rahbari   Shavkat   Mirziyoyev   2018-yil
28-dekabrda   parlamentga   yo llagan   Murojaatnomasida   “Buyuk   alloma   vaʻ
adiblarimiz,   aziz   avliyolarimizning   bebaho   merosi,   yengilmas   sarkarda   va
arboblarimizning   jasoratini   yoshlar   ongiga   singdirish,   ularda   milliy   g urur   va	
ʻ
iftixor   tuyg ularini   kuchaytishga   alohida   e tibor   qaratishimiz   kerak”	
ʻ ʼ 1
  deb
ta kidlagandi. Bu bejiz aytilmadi, albatta.	
ʼ
Zero,   xalqimiz,   ayniqsa   millatning  kelajagi   bo lgan  yoshlar   buyuk   ajdodlar	
ʻ
tarixini qanchalar ko p o rgansa, ularning hayoti va faoliyatidan ibrat va saboq olib	
ʻ ʻ
yashasa,   qalbida   milliy   g urur   va   iftixor   tuyg ulari   jo sh   urib,   elu   yurtga   bo lgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
muhabbati yana-da ortadi.
Bu   ezgu   ishlarni   amalga   oshirishda   esa,   xalqimiz   tarixida   o tgan   ko plab	
ʻ ʻ
buyuk   siymolar   qatorida,   Sohibqiron   Amir   Temur   qadriyatini   o rganish   ham
ʻ
muhim ijtimoiy-siyosiy va ma naviy ahamiyatga ega.	
ʼ
Ma lumki,   Amir   Temurning   qanday   shaxs   va   davlat   arbobi   bo lganligi,	
ʼ ʻ
hamda   uning   ijtimoiy-siyosiy   qarashlari,   saltanat   taraqqiyoti   yo lida   amalga	
ʻ
oshirgan   islohotlari   borasida   uning   zamondoshlari   ham,   keyingi   davr   olimlari   va
siyosatchilari ham o z fikrlarini bayon etganlar.	
ʻ
Endi   ana   shu   fikrlar   tahlili   bilan   yaqindan   tanishishni   lozim   deb   topdik.
Amir   Temurning   zamondoshi   muarrix   Hofizi   Abru   yozishicha:   “...hazrat
Sohibqiron   Amir   Temurning   humoyun   va   saodatli   ayyomida   Movarounnahr   yer
yuzi   mamlakatlarining   poytaxtiga   aylandi.   Jahonning   turli   joylaridan   olimu
fuzalolar,   muhandislar   va   hunarmandlar   bu   yerga   oqib   kelib,   yashab   ijod   eta
boshladi».   Aytib   o tish   joizki,   azaldan   olimu-fuzalolar   va   hunarmand   odamlar
ʻ
(ijodkor   va   bunyodkorlar   )   ijod   qilish   uchun   qayerda   qulay   sharoit   bo lsa,   shu	
ʻ
tomonga talpinib yashagan.
Demoqchimizki,   adolatli   davlat   boshqaruvchisi   bo lgan,   tinchlik   va	
ʻ
osoyishtalik   hukm   surgan   yurtlarda   ijod   qilgan,   bunyod   qilgan.   Chunki,   urush,
zulm, jaholat bor joyda na ijod bo ladi na bunyodkorlik.	
ʻ
1
  https://xs.uz/uz/post/sohibqiron-amir-temur-adolatli-hukmdor-va-yuksak-manaviyat-egasi  
2 Shuningdek,   Amir   Temur   davlatida   esa,   boshqa   davrlardan   farqli   o laroqʻ
barcha tabaqalarning haq-huquqlari va manfaatlari inobatga olinib, ularning hayoti
uchun zarur ijtimoiy zamin vujudga keltirilgan. Har bir toifaning, ya ni u xoh olim,	
ʼ
xoh naqqosh, xoh shoir bo ladimi ularning haq-huquqlari, burch va majburiyatlari	
ʻ
o ziga   xos   qonun   bilan   kafolatlab   qo yilgan.   Ular   saltanat   g aznasidan   moddiy	
ʻ ʻ ʻ
rag batlantirib turilgan.	
ʻ
Demak,   Amir   Temur   davlatida,   xususan   uning   poytaxti   bo lmish	
ʻ
Samarqandda   ijodkor   insonlar   yashashi   va   ijod   qilishi   uchun   barcha   moddiy-
maishiy   sharoitlar   yaratilgan   ekanki,   jahonning   turli   joylaridan   olimu   fuzalolar,
muhandislar va hunarmandlar bu yerga oqib kela boshlagan.
Fransuz   olimi   Lyangle   ham   Amir   Temurning   ilm   ma rifat   allomalariga,	
ʼ
sohibi hunarmandlarga qanchalik hurmat bilan munosabatda bo lganligi to g risida
ʻ ʻ ʻ
shunday   deydi:   «Temur   olimlarga   seriltifot   edi.   Bilimdonligi   bilan   bir   qatorda
sofdilligini   ko rgan   kishilarga   ishonch   bildirardi.   U   tarixchilar,   faylasuflar,	
ʻ
shuningdek,   ilm-fan,   idora   va   boshqa   ishlarda   iste dodli   bo lgan   barcha   kishilar	
ʼ ʻ
bilan   suhbatlashish   uchun   ko pincha   taxtdan   tushib,   ularning   yoniga   kelardi.	
ʻ
Negaki, Temur bu sohalarga g amxo rlik qilishga asosiy e tiborini berardi».
ʻ ʻ ʼ
Bundan   tashqari,   Sohibqiron   davlat   va   jamiyat   boshqaruvidagi   faoliyatini
ilm ahlining ma naviy ko magiga tayangan holda olib borgan. U olimu ulamolarga	
ʼ ʻ
yuksak   ishonch   bildirib,   qudratli   davlat   barpo   etishda   ularning   beqiyos   o rni	
ʻ
borligini   alohida   ta kidlab   o tgan.   Amir   Temur   hazratlari   qaysi   mamlakatni   fath	
ʼ ʻ
etsa,   shu   yerlik   ijodkor   ahlini   izlab   toptirib,   ularni   ham   moddiy,   ham   ma naviy	
ʼ
tomondan   qo llab-quvvatlagan.   Izzat-hurmatini   o z   o rniga   qo ygan.   “Temur	
ʻ ʻ ʻ ʻ
tuzuklari”da   bu   borada   shunday   deyiladi:   «Sayyidlar,   ulamo,   mashoyix,   oqil   va
dono   kishilar,   muhaddislar   va   tarixshunoslarni   sara   va   e tiborli   kishilar   deb	
ʼ
hisoblab, hurmat-izzatlarini  o rniga  qo ydim... Olimlar  bilan suhbatda  bo ldim  va	
ʻ ʻ ʻ
pok niyatli, toza qalbli kishilarga talpinib yashadim».
Darhaqiqat,   biz   yashagan   zamin   Sohibqiron   Amir   Temur   davrida   ham,
bugungi kunda ham ham ko pchilikning havasini keltirayotgani rost. Eng asosiysi,
ʻ
3 raiyat   deb   atalmish   xalq   rozi   bo lgan.   Shuning   uchun   ham   Amir   Temurʻ
hukmronligi davrida xalq tinch, osoyishta va farovon turmush kechirgan.
Xo sh, xalq uchun, inson uchun bundan ortiq baxt bormi dunyoda?	
ʻ
Shuning   uchun   ham   uning   tasarrufida   bo lgan   biror-bir   mamlakatda	
ʻ
Sohibqiron   siyosatiga   qarshi   raiyat   tomonidan   norozilik   harakati   bo lmagan.   Biz	
ʻ
tarixiy manbalarga murojaat qilib, hech qanaqa ma lumot ololmadik.	
ʼ
Bu nimadan dalolat beradi?
Bu   Sohibqironning   doimo   xalq   g amida,   uning   manfaati   yo lida   faoliyat	
ʻ ʻ
yurgizganligidan, raiyat ahvolidan doimo xabardor bo lganidan dalolat beradi.	
ʻ
“Temur   tuzuklari”da   yozilganidek:   «Raiyat   ahvolidan   ogoh   bo ldim.	
ʻ
Ulug larini ota qatorida, kichiklarini farzand o rnida ko rdim. Har yerning tabiati,	
ʻ ʻ ʻ
har el-yurt va shaharning rasmu odatlari va mizojidan voqif bo lib turdim. Har bir	
ʻ
yurt   va   shahar   aholisining   ulug lari   bilan   do st   tutindim.   Ularning   mizojlari   va	
ʻ ʻ
tabiatiga to g ri kelgan, o zlari tilagan odamlarini ularga hokim qilib tayinladim.»	
ʻ ʻ ʻ
Ma lumki, saxovatpeshalik, mehr-muruvvatlilik, fuqaroning turmushi va hol
ʼ
ahvolidan   xabardor   bo lish   faqat   buyuk   davlat   arboblariga   xos   bo lgan   fazilatdir.	
ʻ ʻ
Amir   Temur   hazratlariga   xos   bo lgan   ushbu   fazilat   bugungi   kunda	
ʻ
mamlakatimizda   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   tomonidan   olib   borilayotgan
siyosatda o z aksini topmoqda.	
ʻ
Darhaqiqat,   davlat   rahbari   yordam   va   ko makka   muhtoj   insonlarni   har	
ʻ
tomonlama   qo llab-quvvatlash,   hech   kimni   e tibordan   chetda   qoldirmaslik,	
ʻ ʼ
ijtimoiy   hayotda   mehr-muruvvat,   saxovat   va   o zaro   yordam   masalalariga   alohida	
ʻ
ahamiyat berib kelmoqda.
Albatta,   amalga   oshirilayotgan   bu   ezgu   ishlarning   pirovard   maqsadi   xalqni
rozi   qilishga,   uning   og irini   yengil   qilishga   qaratilgan.   Buni   quyidagi   so zlardan	
ʻ ʻ
ham   anglab   olish   mumkin:   “Hammamizni   tarbiyalagan,   voyaga   yetkazgan   –   shu
xalq.   Barchamizga   tuz-nasiba   bergan   ham   shu   xalq.   Bizga   ishonch   bildirgan,
rahbar qilib saylagan ham shu xalq. Shunday ekan, biz birinchi navbatda kim bilan
muloqot qilishimiz kerak, odamlarimiz bilan. Kim bilan bamaslahat ish tutishimiz
kerak,   avvalo   xalqimiz   bilan.   Shunda   xalqimiz   bizdan   rozi   bo ladi.   Xalq   rozi	
ʻ
4 bo lsa, ishimizda unum va baraka bo ladi. Xalq bizdan rozi bo lsa, Yaratgan hamʻ ʻ ʻ
bizdan rozi bo ladi”.	
ʻ
Xulosa   qilib   aytganda,   Sohibqiron   Amir   Temur   hazratlari   milliy
davlatchiligimiz   tarixida   nafaqat   yetti   iqlim   sultoni   sifatida,   balki   yurt
obodonchiligi va xalq farovonligi yo lida bor kuch-g ayratini safarbar etgan buyuk	
ʻ ʻ
davlat arbobi sifatida qoladi.
Mavzuning maqsad va vazifalari.  Ushbu mavzuning asosiy maqsadi Amir
Temur shaxsi va uning siyosiy faoliyati o’rganish va tahlil qilishdir.
Yuqoridagi maqsaddan kelib chiqib quyidagilar vazifa sifatida belgilandi:
 Markazlashgan   Amir   Temur   saltanatining   tashkil   topish   jarayoni   ochib
berish
 Amir Temurning buyuk davlat arbobi va yuksak ma'naviyat sohibi sifatidagi
shahsini o’rganish
 Amir temurning davlat boshqaruvi sohasidagi islohotlari  tahlil qilish
 Temur tuzuklari ning davlat boshqaruvidagi ahamiyatlarini ochib berish
 Amir Temurning jahon tarixida tutgan o‘rni ni tahlil qilish
 Amir Temur saltanatining ma’muriy va harbiy tuzilishi  o’rganish
Mavzuning   ob’ekti   va   predmeti.   Ushbu   mavzuning   ob’ekti   Amir   Temur
shaxsi   va   uning   siyosiy   faoliyati   hisoblanadi.   Mavzuning   predmeti   sifatida   Amir
Temurning siyosiy faoliyati olingan.
Kurs   ishining   tarkibiy   tuzilishi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   2   ta   bob,   4   ta
paragrapf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar qismidan iborat.
I. AMIR TEMURNING SIYOSIY MAYDONGA CHIQISHI
1.1.  Amir Temur davlatida boshqaruv asoslarining shakllanishi
Ko‘plab   yozma   manbalarning   ma’lumot   berishicha,   o‘z   davrining   yirik
harbiy   va   davlat   boshlig‘i   bo‘lgan   Amir   Temur   siyosiy,   huquqiy   asoslarga   ega
5 bo‘lgan   ulkan   davlat   barpo   etgan   edi.   O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixining   o‘rta
asrlar davrida Sohibqiron Amir Temur avvalo, adolatli va qonunchilikka tayangan
davlatchilik   asoslarini   barpo   etish   bilan   birga   davlat   yaxlitligi   va   kuch-qudratini
mustahkamlashning   asosiy   omili   bo‘lgan   kuchli   mudofaa   tizimi   yaratdi   hamda
temuriylarga meros qilib qoldirdi. 
Amir Temur o‘z saltanatining boshqaruv tizimini yaratishda o‘sha davrning
yirik   va   ko‘zga   ko‘ringan   harbiylari,   amirlar   va   beklar,   fozillar,   olimu-ulamolar,
o‘z   pirlarining   o‘gitlari   hamda   maslahatlariga   tayangan   edi.   Misol   uchun,
“Tuzuklar”da   keltirilishicha   Amir   Temurga   piri   Abu   Bakr   Zayniddin   Toyobodiy
shunday   o‘git   beradi:   “Agar   har   narsani   va   har   kimni   o‘z   martabasida   saqlay
olmasang,   saltanatingga   bundan   ko‘p   xalal   va   ziyon   etgay.   Demak,   har   kimning
qadr-qiymatini,   tutgan   mavqeini   va   har   narsaning   o‘lchovini   belgilab   olishing   va
shunga muvoffiq ish tutishing kerak.” 
SHuningdek,   “Tuzuklar”da   yana   shunday   ma’lumot   beriladi:   “O‘zga
mamlakatlarni zabt etish, ularni idora qilish, g‘anim lashkarni sindirish, dushmanni
tuzoqqa tushirish, muxoliflarni  ko‘nglini  topib do‘stga  aylantirish,  do‘st-dushman
orasidagi   muomala,   murosayu-madora   qilish   xususida   ushbu   tadbir   va
kengashlarni   qo‘lladim.   Pirim   Abu   Bakr   Toyobodiy   menga   yozmishlarkim:
Abdulmansur (zafarmand) Temur saltanat yumushlarida to‘rt ishni qo‘llasin, ya’ni,
1)   kengash;   2)   mashvaratu   maslahat;   3)   hushyorligu   mulohazakorlik;   4)
ehtiyotkorlik. CHunki kengash va mashvaratsiz saltanatni barcha qilgan ishlari va
aytgan   gaplari   xato   bo‘lgan   johil   odamga   qiyoslash   mumkin:   uning   so‘zlari
po‘shaymonlik   va   nadomat   keltirgay.   SHunday   ekan,   saltanatni   boshqarishda
mashvaratu   maslahat   va   tadbir   bilan   ish   yuritgin,   toki   oqibatda   nadomat   chekib,
po‘shaymon bo‘lmagaysan.” 
Amir Temur va temuriylar davrida fuqarolarda davlat tomonidan o‘rnatilgan
qonunlarni   hurmat   qilish,   ularga   ma’suliyatli   yondashish   tushunchalari
shakllangan. Bu esa davlat tomonidan ilgari surilgan maqsad va g‘oyalarni amalga
oshirishdagi kafolatlardan biri bo‘lib xizmat qilgan. 
6 Amir   Temur   davlati   markazlashgan   davlat   bo‘lib,   butun   hokimiyat   davlat
boshlig‘ining   ixtiyorida   bo‘lgan.   Tadqiqotchilarning   fikricha,   Amir   Temur
davlatining boshqaruv asoslari shakllanishi rivojida kengashlar muhim ahamiyatga
ega   bo‘lgan.   Vaqti-vaqti   bilan   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy,   harbiy   va   siyosiy
masalalarni   hal   qilishda   katta   va   kichik   kengashlar   chaqirilib   turilgan.   Katta
kengashlar tinchlik vaqtlarida Samarqanddagi hukmdor saroyida chaqirilgan. Unda
oliy   hukmdorning   qarindosh   urug‘lari,   yuqori   martaba   va   mavqega   ega   bo‘lgan
ruhoniylar tabaqasining vakillari, bosh amirlar, beklarbegi, ulus, tuman hokimlari,
mingboshilar,   yuzboshilar,   o‘nboshilar,   bahodir   unvoniga   ega   bo‘lgan   harbiylar
kabilar   ishtirok   etganlar.   Ushbu   kengashda   mamlakat   hayoti   bilan   bog‘liq
masalalar   muhokama   qilingan.   Kichik   kengashda   Amir   Temur,   uning   o‘g‘illari,
qarindoshlari,   qo‘shin   boshliqlari   ishtirok   etganlar.   Unda   uzoq   mamlakatlarga
harbiy yurishlar bilan bog‘liq masalalar hal qilingan. 
Amir   Temur   davrida   markazda   hamda   tobe   hududlarda   xon   boshchiligida
mukammal va puxta davlat boshqaruv apparati shakllangan. 
“Tuzuklar”da   mukammal   davlat   boshqaruvini   tashkil   etish   quyidagicha
ifodalanadi: 
- davlat daxlsizligini va mustahkamligini har tomonlama muhokama qilish; 
-   oliy   hukmdor   hokimiyatining   cheklanmaganligi   hamda   mustaqil   siyosat
yurgizishi; 
-   vazirlarga   yuklatilgan   majburiyatlar   va   ular   bajarishi   lozim   bo‘lgan
vazifalar; 
- markazga tobe bo‘lgan mulk(ulus)lar amirlari hamda tuman hokimlarining
vazifalari; 
- oliy davlat kengashi; 
-   davlat   xavfsizligi   va   mustahkamligi,   joylardagi   jamoat   tartibi   hamda
mamlakat tinchligi, osoyishtaligini saqlash; 
-   muntazam   qo‘shin   tashkil   etib,   qo‘shin   qo‘mondonlarini   tayinlash,
lavozimlarga ko‘tarish, rag‘batlantirish va ularga maosh to‘lash; 
7 -   aholidan   olinadigan   turli   soliqlar(zakot,   xiroj   va   boshq.)   miqdorini
aniqlash; 
-   harbiy   yurishlarda   jasorat   namunalarini   ko‘rsatganlarni(noiblar,   amirlar   ,
sipohiylar va boshq.) rag‘batlantirish; 
- Harbiy yurishlar va janglar paytida qo‘shinning joylashuvi va ularni ajratib
turuvchi   belgilar.   Zamonaviy   adabiyotlarda   keltirilishicha,   Amir   Temur   o‘ziga
qadar mavjud bo‘lgan davlatchilikning quyidagi sakkizta asosiga amal qildi: 
-   davlat   o‘z   vazifasini   bajarmog‘i   uchun,   eng   avvalo,   siyosiy   jihatdan
mustaqil bo‘lishi; 
- davlat va jamiyatning yaxlitligi buzilmasligi; 
-   davlat   va   jamiyat   muayyan   bir   qonunlar,   trtiblar   va   mafkura   asosida
boshqarilmog‘i; 
-   boshqaruvning   turli   tabaqalari,   yo‘nalishlari,   sohalarini   muvofiqlashtirib
turuvchi ma’lum bir tizim shakllangan bo‘lishi; 
-   jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy   munosabatlarining   ahvoli   davlat   e’tiborida
bo‘lishi; 
-   fan   va   madaniyatning   ravnaqi   to‘g‘risida   doimiy   qayg‘urishiga   davlat
ahamiyatiga molik qat’iy siyosat sifatida qarash; 
-   har   bir   davr   shart-sharoiti,   tartiblariga   ko‘ra,   davlat   jamiyat   ichki
taraqqiyoti   masalalarini   tashqi   dunyodagi   mavjud   omillardan   foydalangan   holda
olib borishi; 
-   davlat   tepasidagi   kuchlar   o‘tmish,   zamona   va   kelajakni   teran   tafakkur,
mustahkam iymon, g‘oyat yuksak ma’naviyat va millatparavchilik ila anglamog‘i. 
Shu bilan birga Amir Temur yuqoridagi sakkizta asosni yana bir to‘qqizinchi
asos   bilan   boyitdi.   U   ham   bo‘lsa,   jamiyat   rivojida   barcha   ijtimoiy   tabaqalar
faoliyatini nazarda tutish va manfaatlarini ta’minlashdan iboratdir. Amir 
Temur   bo‘yicha   bunday   tabaqalar   o‘n   ikkita   bo‘lib,   ularda   jamiyatning
barcha tarkibiy qismlari o‘rin olgan. 
Bu tabaqalar quyidagilar edi: 
1.Sayyidlar, olimlar va shayxlar. 
8 2.Katta tajribaga ega ilmli kishilar. 
3.Duo qiluvchi taqvodorlar. 
4.Lashkarning sipohlari, sarhang va amirlar. 
5.Askar va xalq ommasi. 
6.Davlat   boshqaruv   ishlarini   ipidan   ignasigacha   biladigan   maslahatgo‘y,
dono va aqlli kishilar. 
7.Vazirlar, kotiblar, devon boshlig‘i. 
8.Tibbiyot ahli, munajjim va muhandislar. 
9.Muhaddislar va muarrixlar. 
10.Tasavvuf vakillari va oriflar. 
11.Hunarmandlar va san’atkorlar. 
12.Ajnabiy sayyohlar va savdogarlar. 
Yuqoridagi   ijtimoiy   qatlamlar   Amir   Temur   davri   davlatchiligini
ma’muriyboshqaruv   tizimidagi   tartiblr   bilan   aloqador   holda   uning   harbiy-siyosiy
xususiyatga   ega   bo‘lganligidan   ham   dalolat   beradi.   Amir   Temur   va   temuriylar
davrida   yaratilgan   davlat   boshqaruv   asoslari   qonunlar   ustivor   bo‘lgan   va
fuqarolarning himoyasi, tinchligi va barqarorligi ta’minlangan jamiyat asoslarining
yuzaga   kelishiga   katta   imkoniyatlar   yaratgan.   Qonun   ustivorligiga,   adolat
tamoyillariga   saltanatda   va   tashqi   munosabatlarda   qat’iy   amal   qilingan.   Amir
Temur va temuriylarning boshqaruvida maslahatu mashvaratga tayanish davlatning
bexato   siyosat   yuritishga   olib   boruvchi   omillardan   biri   hisoblangan.   Amir
Temurning   kuchli   markazlashgan   davlat   barpo   etishi   natijasida   Movarounnahrda
o‘zaro   urush   va   nizolarga   barham   berilib,   uning   barcha   hududlarida   tinchlik   va
osoyishtalik   o‘rnatildi.   Fan,   madaniyat,   hunarmandchilik,   dehqonchilik,   savdo-
sotiqning rivojlanishiga imkon yaratildi. Amir Temur vafot etgach bu an’analar
buzilgan   bo‘lsa-da,   Shohruh   va   Ulug‘bek   Sohibqiron   davridagi   tartib-qoidalani
tiklash borasida say’i-harakatlar olib bordilar.
1.2.  Mansab va unvonlar
9 Bizga   manbalardan   ma’lumki,   Amir   Temur   hokimi   mutlaq   bo‘lib,   uning
farmolari   so‘zsiz   ijro   etilgan.   Ammo,   o‘rta   asrlar   davlatchilik   an’analariga   ko‘ra,
nasl-nasabi   xon   avlodiga   mansub   bo‘lmagan   shaxs   taxtni   boshqara   olmas   edi.
Shuning uchun ham, o‘z davrida Amir Qozog‘on tomonidan belgilangan an’anaga
ko‘ra,   Amir   Temur   avval   Chingizxon   avlodidan   bo‘lgan   Suyurg‘atmishni   (1370-
1388-yy.)   keyin   esa   uning   o‘g‘li   Sulton   Mahmudxonni   (1388-1402-yy.)   o‘z
huzurida “xon” qilib ko‘taradi. 
Ularning  nomidan yorliqlar  chiqarilib, tanga  pullar   zarb qilingan  bo‘lsa-da,
Sohibqiron   ularni   davlat   ishlariga   umuman   aralashtirmagan.   Sohibqiron   “amir”
unvonida bo‘lib, 1370-yilda Qozonxonning qizi Saroymulkxonimga uylanganidan
so‘ng   “Ko‘ragon”   (“Xon   kuyovi”)   unvonini   oladi.   Bu   holat,   ya’ni,   xon   avlodiga
kuyov,   qarindosh   bo‘lishi   ham   uning   siyosiy   mavqeini   rasman   bo‘lsa   ham
mustahkamlashga xizmat qilgan. 
Amir Temur o‘zi barpo etgan ulkan saltanatni o‘g‘illari, nabiralari va nufuzli
amirlariga   suyurg‘ol   tarzida   in’om   qilib,   ular   orqali   boshqardi.   Movarounnahrni
esa poytaxt Samarqand bilan o‘zida qoldirdi. Suyurg‘ol tariqasida berilgan uluslar
markaziy hukumatga itoat etsalarda, ammo ular ma’lum mustaqillikka ega edilar.
Ulus   hukmdorlarining   alohida   devonxonasi   bo‘lib,   ularning   markaziy   hukumatga
tobeligi  xirojning  bir   qismini   Samarqandga  jo‘natish  va oliy  hukmdorning  harbiy
yurishlarida   o‘z   qo‘shini   bilan   qatnashish   yoki   talab   qilingan   askarni   yuborib
turishdan iborat edi. 
Amir   Temur   va   temuriylar   davri   davlatchiligida   markazda   va   joylarda   xon
boshchiligida  mukammal  va  puxta  davlat  boshqaruv  apparati, boshqaruvdagi  ikki
muhim, hamda asosiy idora- dargoh va devonlar (vazirliklar) mavud edi. 
Dargoh - eng oliy davlat idorasi bo‘lib, oliy hukmdor Amir Temur, yuqorida
eslatganimizdek,   Suyurg‘atmishni   “xon”   deb   e’lon   qilgan   bo‘lsa-da,   hokimiyat
batamom   Sohibqiron   ihtiyorida   bo‘lgan.   “Soxta   xon”   e’lon   qilinishi   holati   o‘sha
davr   vaziyati   va   voqeyligidan   kelib   chiqib,   Amir   Temur   hokimiyatini
mustahkamlash yo‘lida amalga oshirilgan edi. 
10 “Tuzuklar”da   keltirilishicha,   dargohda   vaqti-vaqti   bilan   xos   majlislar
o‘tkazilib   turilgan.   Bunday   majlislarda   davlat   va   mamlakat   idorasi,   sodir
bo‘layotgan   o‘zgarishlarga   munosabat,   mansab   va   vazifalarga   tayinlash   masalasi
ko‘rib   chiqilgan.   Bunday   tadbirlarni   tor   doirada   o‘tkazilishiga   sabab,   davlat
ahamiyatiga   molik   masalalarni   chetga   ayon   bo‘lishidan   saqlanish   edi.   Dargoh
faoliyatini   boshqarish,   uning   devonlar   va   joylardagi   mahalliy   hokimiyat   idoralari
bilan bog‘lanib turish ishlari Oliy devon zimmasida bo‘lgan. Dargoh tizimidagi bu
devonga devonbegi  boshchilik  qilgan. O‘sha  davrda oliy devonning ahamiyati  va
mavqei shu qadar baland bo‘lganki, ayrim manbalar (Ali YAzdiy) uni dargoh bilan
bir   ma’noda   ta’riflagan.   Dargoh   faoliyati   boshqaruvida   quyidagi   mansab   va
vazifalar mavjud edi.: 
-   arzbegi   –   dargohdagi   muhim   vazifalardan   biri   bo‘lib,   uning   xizmati
dargohga arz-dod, shikoyat bilan kelganlarni hamda mamlakatda sodir bo‘layotgan
voqealarga o‘z munosabatlarini bildiruvchilarni qabul qilishni uyushtirib turish edi.
Undan   tashqari,   tushgan   arzlar,   shikoyatlar   va   takliflarni   oliy   hukmdorga   etkazib
turish ham arzbegining vazifasi bo‘lgan; 
-   adolat   amiri   –   bu   mansabdagi   shaxs   turli   o‘lka,   viloyat   va   shaharlarda
“sipoh va raiyyat  orasida  urf-odatlarga oid janjalli  ishlar haqida” oliy hukmdorga
hisobot   va   ma’lumot   etkazib   turgan.   Tadqiqotchilarning   xulosalariga   ko‘ra,
joylardagi   ahvoldan   boxabar   bo‘lib   turishning   ikki   yo‘lidan   foydalanilgan:biri
pastdan   yuqoriga,   ya’ni,   arzchilar,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   dargohga   murojaat   qilish
imkoniga   ega   bo‘lganlar,   ikkinchisi   esa,   maxsus   xizmat   orqali   joylardagi   vaziyat
davlat   tomonidan,   aniqrog‘i,   oliy   hukmdor   dargohi   orqali   tekshirib   borilgan.
Mavjud holatlar aniqlanib, shunga yarasha chora-tadbirlar ko‘rilgan; 
-   aminlar   –   tushgan   ma’lumotlarni   joylarga   topshirib,   adolatsizlik,
tartibsizlik, davlat va jamiyat manfaatiga zid ishlar haqida yozma ma’lumot berib
turadigan   maxsus   ishonchli   vakillar   hisoblanib,   ularning   vazifasiga   bundan
tashqari tobe erlar to‘lovlarining yig‘ib kelish ham kirgan; 
- tavochi  – muhim  lavozimlardan biri  bo‘lib, oliy farmonga ko‘ra,  joylarga
borib   harbiy   yurish   uchun   lashkar   to‘plash   bilan   shug‘illangan.   Tavochilar   avval
11 boshdan belgilangan lashkar sonining taxt bo‘lishi, tayyorgarlik darajasi, ta’minoti
ko‘ngildagidek   talabga   javob   berishi,   ko‘rsatilgan   joyga   muayyan   yo‘l   bilan   o‘z
vaqtida   etib   borishi   kabi   g‘oyatda   ma’suliyatni   tadbirlarga   javobgar   bo‘lganlar.
Ularning   boshlig‘i   bosh   tavochi   deb   atalib,  ular   tumanot   (o‘n  minglik),  hazorajot
(minglik),   sadajot   (yuzlik),   etakchilaridan,   viloyat   hokimlaridan   qo‘shinni   o‘z
vaqtida,   belgilangan   son   va   sifat,   ta’minlanganlikda   etkazish   berish   to‘g‘risida
tilxat olganlar. 
Shuningdek   dargohda   bosh   hojib,   hojiblar   (rasmiy   tadbirlar   boshqaruvchisi
va   tashkilotchilari),   xazinador,   xonsolar   (dasturxon   tuzatishga   bosh-qosh
bo‘luvchi),   jibachi   (qurol-aslaha   saqlovchi),   qushchi   (podshohona   ovlar
uyushtirilganda   maxsus   o‘rgatilgan   ov   qushlarini   olib   yuruvchi   va   parvarish
qiluvchi)   va   mana   shu   xizmatni   boshqaruvchi   qushbegi,   bakovulboshi   (   saroy
oshpazlarining   boshlig‘i),   kotiblar,   bitikchilar,   tabiblar,   sozandalar,
g‘azalxonlar, farroshlar  kabilar mavjud bo‘lgan.
Mamlakatda   ichki   va   tashqi   favqulodda   voqealardan   voqif   etib   turuvchi
ming   nafar   piyoda,   ming   nafar   tuya   mingan,   ming   nafar   ot   mingan   choparlar
bo‘lgan.   Butun   saltanat   bo‘ylab   bir   kunlik   yo‘l   oralig‘ida   yomxonalar   tashkil
etilgan bo‘lib, har bir yomda ellik boshdan ikki yuz boshgacha ot-ulov saqlangan.
Tadqiqotlardan   ma’lumki,   Amir   Temur   va   temuriylar   davlatni   ulus,   viloyat   va
tumanlarga   bo‘lib   boshqarganlar.   Temur   davrida   saltanat   to‘rt   ulusga   bo‘linib,
ularga   o‘g‘il   va   nabiralarni   hukmdor   etib   tayinlagan.   Shuningdek,   viloyat   va
tumanlarni ham asosan temuriy shahzodalar va harbiylar boshqarganlar. 
Ali   Yazdiy   ma’lumotlariga   ko‘ra,   Amir   Temur   janglarda,   davlat   ishlarida
toblangan   sadoqatli   tadbirkor,   oqil   va   bilimdon   shaxslarni   o‘g‘illari   va   nabiralari
yoniga   maslahatchi   qilib   tayinlagan   hamda   ularga   yirik   viloyat   va   hududlarni
ishonib topshirgan. Amir Temur mahalliy hokimliklarni o‘ziga itoat etuvchi davlat
maslahatchilari   orqali   ham   muvofiqlashtirib   turgan   hamda   mahalliy   va   markaziy
hokimiyat aloqadorligini shu mansab orqali ushlab turishga harakat qilgan. 
Mansablarga asoslangan zamonaviy tadqiqotlarda Amir Temur va temuriylar
davri   mansab   va   unvanlari   haqida   ko‘plab   ma’lumotlar   mavjudki,   ular
12 quyidagilardir:   amin,   arzbegi,   bakovul,   bakovulboshi,   bovarchi,   baxshiylar,
bitikchi,   vazir,   daftardor,   devonbegi,   dorug‘a,   dodxoh,   jarchi,   juybon,   zobit,
ixtisobchi,   zinbardor,   inoq,   ichkilar,   iqto,   yasag‘lik,   ko‘kaldosh,   kulu,   kalontar,
kutvol, ko‘ragon, mavkab, mahdi ulyo (mahdi oliya), majlisnavis, miroxo‘r, mirob,
muxtasib,   oqo   (og‘o),   otaliq,   parvonachi,   pos   (posbon),   sadr,   sadri   a’zam,   sohibi
devon,   tavochi,   tarxon,   uyo‘g‘lon,   farrosh,   xazinador   (xozin),   xattot,   chuhra,
shayxulislom, chahraboshi, shig‘ovul, shixna, shuqurchi, yurtchi, yasovul, qozilar,
qo‘rboshi, qushchi (qushbegi), qorovul, qopuchi, hojiblar.
1.3.  Harbiy tizim va huquqiy munosabatlar.
Amir   Temur   manbalarda   o‘z   zamonasining   mashhur   sarkardasi   va   yirik
lashkarboshi   sifatida   tilga   olinadi.   Uning   harbiy   iste’dodi   hamda   sarkardalik
mahorati qo‘shinlarning tuzilishida, harbiy strategiya hamda taktikalarda namoyon
bo‘lgan.   Qo‘shinning   yuragini   va   qo‘mondonlik   o‘zagini   barlos   urug‘i   vakillari
tashkil   etgan.   O‘sha   davr   voqealarining   shohidi   bo‘lganlarning   guvohlik
berishicha,   barloslar   harbiy   qo‘nimsizlikka   nihoyatda   chidamli,   kamondan   o‘q
o‘zishga juda usta, o‘z hukmdorlariga sodiq va sabr-toqatli bo‘lganlar. 
Sohibqiron qo‘shini o‘nlik birikmalar asosida tuzilgan bo‘lib, lashkar tuman
(o‘n   minglik),   hazora   (minglik),   xushun   (yuzlik)   va   ayl   (o‘nlik)   qismlarga
bo‘lingan.   O‘n   minglik   lashkarni   boshqarish   uchun   mirixazora,   yuzliklar   uchun
xushunboshi o‘nliklar uchun esa aylboshi kabi harbiy mansablar joriy etilgan. 
Qo‘shindagi   bo‘linma  boshliqlari   –  amirlar   Sohibqironga   tobe   bo‘lgan   qirq
aymoq   (urug‘)dan   o‘n   ikkitasi:   barlos,   arg‘in,   jaloyir,   tulkichi,   duldoy,   mug‘ul,
suldo‘z, to‘g‘oy, qipchoq, arlot, totor va tarxonlar orasidan saylab olingan. 
XV asr muallifi Abdurazzoq Samarqandiyning ma’lumot berishicha, harbiy
safarda har bir jangchi o‘zi bilan bir yilga etadigan oziq-ovqat, kamoni bilan o‘ttiz
o‘qli sadoq (o‘qdon), sovut, nayza va qalqon olgan. Har ikki suvoriyda bitta zahira
chopqir   ot,   o‘rdagohdagi   har   bir   o‘nlik   qismda   bittadan   chodir,   qozon,   ketmon,
o‘roq,   bolta,   bigiz,   ikkita   belkurak,   yuzta   igna,   arqon,   bitta   oshlangan   pishiq   teri
bo‘lishi shart edi. 
13 Harbiy safarbarlik paytida har bir viloyat oldindan belgilab qo‘yilgan asosiy
(asl)   hamda   zahira   (izofa)   qismlarni   to‘plab   bergan.   Viloyatlar   toshotar
(sangandoz), devor buzuvchi (manjaniq), o‘t otuvchi (ra’dandoz va naftandoz) kabi
moslamalarni   ishlatishni   biladigan   jangchilarni   tayyorlab   bergan.   Viloyatlardagi
askariy   qismlarni   to‘plash   hamda   markazga   yoki   tayinlangan   manzilga   jo‘natish
bilan tavochi lavozimidagi amaldor shug‘ullangan. 
Qo‘shindagi   har   bir   harbiy   –   hoh   amir,   hoh   oddiy   sipohiy   bo‘lsin
belgilangan nizomni qat’iy bajarishga majbur bo‘lib, jangda ayovsiz va dovyurak
bo‘lishi,   omonlik   istagan   dushmanga   yumshoq   muomala   qilishi   hamda   adolatli
bo‘lishi lozim hisoblangan. 
Harbiy safarlar paytida har bir qo‘shin qismlarining eng oldida dovyurak va
botir   askarlardan   tanlab   olingan   xabarchi   (xabargir)   deb   yuritilgan
ayg‘oqchikuzatuvchilar   bo‘linmasi   yurgan.   Ularning   orqasidan   soqchilar
bo‘linmasi   –   yasovul   borgan.   Undan   keyin   qo‘shinning   avangard   qismi   manglay
harakatda   bo‘lgan.   Manglaydan   keyin   qo‘mondonning   o‘rdagohi,   uning   yon
tomonlarida izofa (zahira) qismlar joylashgan. 
Qo‘shinning asosiy jangovar qismi – markaz hamda o‘ng qanot (barong‘or)
va chap qanot (javong‘or)lardan iborat bo‘lgan. Har bir qanotning oldida qo‘riqchi
manglay   –   avangard,   yon   tomonlarida   ham   qo‘riqchi   askariy   bo‘linmalar   -
kanbullar   joylashtirilgan.  SHu  zaylda   qo‘shin   etti   qism  -   qo‘llardan  iborat   bo‘lib,
ulardan   uchtasi   –   markaz,   barang‘or   va   javong‘orlar   mustaqil;   to‘rttasi   –   ikki
manglay va ikki kanbullar tobe qismlar bo‘lgan. 
Sohibqiron birinchi  marta jang usulida qo‘shinni  etti qismga bo‘lishni joriy
etgan edi. Sharofiddin Ali  Yazdiy bu haqda  shunday ma’lumot  beradi:  “... hazrat
cherik (qo‘shin)ni yetti qo‘l tartib ettikim, hech podshoh andoq qilmaydur erdi va
eshitmaydur   erdi.   Va   bu   yetti   adadida   xosiyat   ko‘b   turur   va   ko‘b   sir   yanda   bor
erdi...”   Amir   Temur   davlatida   maxsus   tayyorgarlikdan   o‘tgan   minglab   kishilar
mamlakatning   bosh   ma’muriy   binosini,   o‘rdani   chegaralarni,   davlatni
qo‘riqlaganlar.   Favqulodda   holatlarda,   mamlakat   uchun   katta   xavf   tug‘ilganda
14 armiyani   safarbar   etish,   zudlik   bilan   qo‘shin   to‘plash   qoidalari   ham   ishlab
chiqilgan. 
Shuningdek,   temuriylar   davrida   ham,   ayniqsa,   Shohruh   Mirzo,   Mirzo
Ulug‘bek,   amirzoda   Umar,   Husayn   Boyqaro   davrlarida   ham   davlat   himoyasi
yaxshi   yo‘lga   qo‘yilgan.   Ammo,   hokimiyat   uchun   bo‘lib   turgan   o‘zaro   kurashlar
bu jarayonning  zaiflashuviga  olib kelgan edi. Ta’kidlash  lozimki, Sohibqironning
qat’iy va mustahkam harbiy tizimni shakllantirishdan asosiy maqsadi, eng avvalo,
mamlakatni   ichki   va   tashqi   dushmanlardan   himoya   qilish,   tobe   hududlardagi
tartibsizliklarni   oldini   olish,   adolat,   tinchlik   va   barqarorlikni   o‘rnatish,
mazlumlarni zolimlardan himoya etish, insonparvarlik va bag‘rikenglik g‘oyalariga
amal   qilish   hamda   keng   tarqatish,   qonun   ustivorligiga   erishish,   mamlakatlarni
taraqqiyot   yo‘liga   solish,   islom   dini   va   baynalminal   kelishuvchilikni   ta’minlash,
zo‘ravon   davlatlar   va   guruhlarning   g‘arazli   maqsadlarini   amalga   oshirishga   yo‘l
qo‘ymaslik   edi.   Amir   Temur   harbiy   yurishlaridan   ko‘zlagan   maqsadi   haqida
“Tuzuklar”da   shunday   bayon   qilinadi:   “Biron   mamlakatda   jabr-zulm   va   fisqu-
fasod   ko‘payib   ketar   ekan,   asl   podshohlar   adolat   o‘rnatish,   fisq-fasodni,   zulmni
yo‘qotish niyatida ana shunday mamlakatga hujum boshlashi lozim.” 
Shuningdek, “Tuzuklar”da keltirilishicha, Amir Temur qo‘shiniga asli  toza,
aql-farosatli, bahodir, dovyurak, tadbirkor, sergak, ehtiyotkor, oldi va ketini o‘ylab
ish tutadigan, jang sir-asrorlarini biladigan uch yuz o‘n uch amirlar rahbarlik qilib,
ularning kichigi  kattarog‘iga bo‘ysungan. Bu amirlardan yuz nafari  o‘nboshi, yuz
nafari   yuzboshi   va   yuz   nafari   mingboshi   bo‘lgan.   Jang   paytida   amir   ul-umaro
amirlarga,   amirlar   mingboshilarga,   mingboshilar   yuzboshilarga,   yuzboshilar
o‘nboshilarga boshchilik qilgan hamda buyruqlar so‘zsiz bajarilgan.
  “Tuzuklar”ga   ko‘ra,   har   bir   harbiy   mansabdorning   aniq   vazifasi
belgilangan.   Birorta   oddiy   navkar   qilich   chopib   bahodirlik   ko‘rsatsa,   unga   in’om
tariqasida qimmatbaho toshlar qadalgan o‘tog‘a, kamar, turna bellik qilich va bir ot
berilgan   hamda   o‘nboshilik   martabasiga   ko‘tarilgan.   Agar   birorta   amir   biron
mamlakatni   fath   etsa,   yoki   g‘anim   lashkarini   engsa,   u   uch   narsa:   faholi   xitob
15 (faxriy yorliq), tug‘, nog‘ora bilan taqdirlangan. O‘zining nog‘orasiga, tug‘iga ega
bo‘lgan amir majlislarda hurmat-izzatga ega bo‘lib, xos kishilardan hisoblangan.
16 II.  AMIR TEMUR DAVLATIDA BOSHQARUV TIZIMI NING TASHKIL
ETILISHI
2.1.  Amir Temur davlatining markaziy hokimiyat va boshqaruv organlari
XIV asrning II yarmi -  XV asrning boshlarida Amir  Temur o'zining buyuk
imperiyasiga   asos   soldi.   Movarounnahrda   uzoq   vaqt   hukm   surgan   feodal
tarqoqlikka   chek   qo'yilib,   nisbatan   naarkazlashgan   kuchli   davlat   tashkil   etildi.
Yakka   hokimlik   shaklida   idora   etiluvchi   mazkur   davlatning   tepasida   monarx   -
yakka hokim - amir turar edi. Davlat boshlig'i - amir hokimiyati cheklanmagan. U
qonunlar   chiqargan,   o'zi   ularni   bekor   qilgan.   Davlatdagi   hamma   mansablar   amir
tomonidan   ta'sis   etilgan.   Amir   barcha   mansabdor   shaxslarni   tayinlagan   va
bo'shatgan.   Amir   mamlakat   harbiy   qo'shinlarining   yagona   qo'mondoni
hisoblangan.
«Temur   tuzuklari»ning   «Saltanatni   o'z   erkimda   saqlash   uchun   amal   qilgan
tuzugim»   deb   nomlangan   maxsus   bobida   quyidagi   ko'rsatmalar   mavjud:   «raiyat
podshosining  aytgan  so'zini,  qilgan  ishini  o'zi  aytadi,  o'zi   qiladi, hech  kirn  bunga
aralasha   olmaydi...,   boshqalar   saltanat   ishlarida   podshohga   sherik,   yoxud   ustun
bo'lmasliklari shart.... Butun mamlakatda buyruq-farmon berish ishlari, podshoning
o'z ixtiyorida bo'lishi lozim. Podshoh bar ishda o'zi hukm chiqarsin, toki hech kirn
lining hukmiga aralashib, o'zgartira olmasin... Podshoh hukmi joriy etilishi darkor,
ya'ni   qanday   hukm   chiqarishidan   qat'iy   nazar,   amalga   oshirilishi   shart...   Biron
kimsa   unga   monelik   qilolmasin...   Saltanat   ishlarida,   hukm   yurgazishda   podshoh
o'zini yagona bilib, hech kimni o'ziga saltanat sherigi qilmasin».' Shu tariqa, amir
davlat   hayotining   barcha   masalalarini   mustaqil   hal   qilgan   va   cheklanmagan
hokimiyatga ega bo'lgan.
Amir   Temur   davlatni   idora   qilishda   adl-u   adolat,   qonun   ustuvorligiga
asoslanib   ish   ko'rishga,   fuqaro   manfaatlarini   ko'zlab   siyosat   yurgizishga   alohida
e'tibor berdi. Mamlakat hayotiga daxldor har bir katta-kichik masalada o'ziga yaqin
tutgan   xos   kishilar,   dinu   ilm   ahllari,   har   sohaning   bilimdon   vakillari   bilan
maslahatlashib,   kengashib   faoliyat   yuritdi.   Uning   aql-zakovati   va   donishmandligi
mahsuli   bo'lgan   «Tuzuklar»da   buyuk   davlatni   boshqarishning   barcha   asosiy
17 tamoyillari,   yo'1-yo'riqlari   har   jihatdan   asoslab   berilgan   edi.   Taniqli   xorijlik   olim
D.   Logafetning   yozishicha,   «Yevropada   konstitutsiya   haqida   oddiy   tushunchaga
ham   ega   bo'lishmagan   davrlarda   uning   davlatida   konstitutsiyaviy   qonunlar
majmuasi - «Tuzuk» mavjud bo'lgan».
«Temur   tuzuklari»da   davlat   tuzilishining   asosiy   bo'g'inlari,  ularning  vazifa,
funksiyalari,   vazirlarning   faoliyatlari,   turli   xil   ijtimoiy   guruhlar,   tabaqalarga
munosabat,   qo'shin   tuzilishi,   davlatning   moliya   va   soliq   siyosati,   mulkiy
munosabatlar   hamda   shu   singari   dolzarb   masalalar,   ularni   hal   etish   yo'llari   aniq-
ravshan   ifodalangan.   Shuningdek,   «Tuzuklar»da   har   bir   masalani   hal   etishda,
voqea,   hodisalarni   tahlil   etganda,   xolis   ko'z   bilan   yondashish,   fuqaro   ahliga   jabr
qilmaslik, yurtga xiyonat etmaslik, din-diyonatga, qonun ustuvorligiga qat'iy amal
qilish,   adolat   va   haqiqat   mezonlari   bilan   faoliyat   yuritish   lozimligi   qayta-qayta
ta'kidlab   o'tilgan.   Bular   Sohibqironning   nechog'liq   yurtparvar,   fuqaroparvar
bo'lganligini, mamlakat xalqi, turli ijtimoiy guruhlar o'rtasidagi totuvlik, ahillikka,
ulaming   manfaatlarini   qonun   yo'li   bilan   himoya   qilishga   birinchi   darajali   e'tibor
berganligini ko'rsatadi.
Amir   Temur   o'z   davlatini   barpo   qilishda   o'tmishda   mavjud   siyosiy
boshqaruv   tajribalaridan   keng   foydalandi.   Mazkur   davlat   o'z   tarkibiy   tuzilishiga
ko'ra   ko'pincha   harbiy-siyosiy   tartiblarga   asoslangan   edi.   Qudratli   hukmdor   tarix
faniga ixlos qo'yganidan bo'lsa kerak, qadimgi va O'rta asr Sharq mamlakatlaridagi
turli davlatlar va ularning siyosiy hamda ma'muriy idora usuli, boshqaruv tizimlari
haqida keng tasavvurga ega edi. Biroq, uning davlat boshqaruv tizimi qo'l ostidagi
butun   hududda   yagona   markazlashgan   siyosiy   tartib   asosiga   qurilgan   bo'lib,   bu
sohadagi tajribalar O'rta asrlardagi O'rta Osiyo davlatlarida keng qo'llanilgan idora
usullari   tajribasi   bilan   boyitilgan   edi.   Amir   Temurning   Nizomulmulk   tomonidan
yaratilgan   «Siyosatnoma»   asaridan   davlat   ishlarida   keng   qo'llanma   sifatida
foydalanishi,   «Temur   tuzuklari»da   «Siyosatnoma»dan   fikrlar   keltirishi   bunga
yorqin misoldir.
Amir   Temur   o'ziga   qadar   mavjud   bo'lgan   davlatchilikning   sakkizta   asosiga
amal qildi:
18 - davlat siyosiy jihatdan mustaqil bo'lishi;
- davlat va jamiyatning siyosiy yaxlitligi buzilmasligi;
-   davlat   va   jamiyat   muayyan   qonunlar,   tartiblar,   mafkura   asosida
boshqarilmog'i;
-   boshqaruv   tizimini   muvofiqlashtirib   turuvchi   qoidalar   shakl-langan
bo'lishi;
-   jamiyatdagi   ijtimoiy-iqgisodiy   munosabatlar   ahvoli   davlat   e'tiborida
bo'lishi;
- fan va madaniyat ravnaqi to'g'risida doimiy qayg'urish;
- har bir davr shart-sharoiti, tartiblariga ko'ra davlat jamiyat ichki taraqqiyoti
masalalarini tashqi dunyodagi mavjud omillardan foydalangan holda olib borishi;
-   davlat   tepasidagi   kuchlar   o'tmish,   zamona   va   kelajakni   teran   tafakkur,
mustahkam iymon, g'oyat yuksak ma'naviyat va millatparvarlik ila anglamog'i.
Amir Temur davlatchilikning bu asoslariga to'qqizinchisini, jamiyat rivoji va
barcha ijtimoiy tabaqalar, manfaatlarini ta'minlashni qo'shdi.
Temur muhim davlat ishlarini jamiyatning yuqori qatlami vakillaridan iborat
majlis   (kengash)da   ko'rib   hal   qilgan.   Majlisda   kimlar   ishtirok   etishi   va   ularning
taxtga nisbatan joylashish tartibi Temur tuzuklarining «Saltanat saroyida o'tirish va
o'rin   olish   tuzugi»   degan   bobida   batafsil   ko'rsatib   berilgan.   Unda   aytilishicha,
sayyidlar,   qozilar,   ulamo,   fuzalo,   shayxlar,   ulug'lar   va   ashrof   (sharaf   va   e'tiqodli
kishilar),   oliy   tabaqaga   mansub   kishilar   taxtning   o'ng   tomonida,   amir   ul-umaro,
beklarbegi,   amirlar,   no'yonlar,   ulus,   tumanlar   va   qo'shinlarning   sardorlari   va
amirlari,   mingboshilar,   yuzboshilar,   o'nboshilar   chap   tomonda   o'tirishlari   lozim
bo'lgan.   Devonbegi   va   vazirlar   taxtning   qarshisida,   turli   mamlakatlar,   el-
uluslarning   kalontarlari   (shahar   boshliqlari)   va   kadxudolari   (qishloq,   jamoa
oqsoqollari)   vazirlar   orqasida,   bahodirlar,   o'g'lonlar   taxtning   orqasidan   o'ng
tomonda,   qorovulbegilar   (qo'shinning   oldida   boruvchi   xabarchi   qism   boshliqlari)
esa   taxtning   orqasidan   chap   tomonda   o'tirishlari   kerak   edi.   Xirovul   (qo'shinning
ilg'or   qismi   ketidan   boruvchi   bo'linma)   amir   taxti   ro'parasidan   o'rin   olgan,   ichki
(kichik   lavozimdagi   saroy   xizmatchisi),   xususiy   yasovul   esa   katta   chodir   eshigi
19 oldida, dodxohlar (arz-dod bilan kelganlarning arizasini qabul qilib olib, podshoga
yetkazuvchi mansabdorlar) o'ng va chap tomonda tik turganlar. Qolgan sipohiylar
va   xizmatkorlar   o'z   martabalariga   qarab   saf   tortib   tik   turganlar.   Majlis   tantanali,
bayramona   o'tgan.   Podsho   yig'ilganlarga   shohona   ziyofat   bergan.   Biroq   majlis
maslahatchi   organ   bo'lgan.   Majlisda   hal   qiluvchi   ovoz   amir-podshoning   o'ziga
tegishli bo'lgan.
Bundan   tashqari,   Temur   tor   doiradagi   kishilar   bilan   ham   kengash   o'tkazib
turgan.   Bu   davlat   kengashida   asosan   shahzodalar   va   harbiy   boshliqlar   (amirlar
ishtirok   etib,   urush   va   tinchlik   masalalarini,   ayniqsa   uzoq   mamlakatlarga   yurish
bilan   bog'liq   masalalarni   muhokama   qilganlar.   Davlat   kengashi   tinchlik   vaqtida
Samarqandda   amir   saroyida   chaqirilgan.   Unda   amirning   qarindosh-urug'lari,
ruhoniylarning   oliy   vakillari,   bosh   amir,   beklarbegi,   amirlar,   uluslar   va
tumanlarning   boshliqlari,   mingboshilar,   yuzboshilar,   vazirlar,   devonbegi   va
boshqalar ishtirok etganlar.
Saltanatda   markaziy   boshqaruv   organlari   vazifasini   devonbegi
boshchiligidagi.   maxsus   devonxona   amalga   oshirgan.   Devonxonada   quyidagi
vazifani   amalga   oshiruvchi   vazirlar   bo'lgan:   1)   mamlakat   va   raiyat   vaziri   -
mamlakatdagi   muhim   xo'jalik  va   qurilish   ishlarini,   raiyat   ahvolini   va  boshqalarni
kuzatib   turishgan;   2)   sipohi   vazirlari-sipohilarning   maoshlari   va   armiyaning
holatidan   xabardor   bo'lib,   boshqarib   turganlar;   3)   davlat   daromadlarini   omonat
saqlovchi   vazir   -egasiz   qolgan,   o'lib   ketgan   va   qochganlarga   tegishli   mollarni,
savdogarlar   mol-mulkidan   olinadigan   zakot   va   bojlarni,   mamlakat   chorvalarini,
ularning   o'tloq-yaylovlarini   boshqarib,   bulardan   yig'ilgan   daromadlarni   omonat
saqlagan; 4) saltanat ishlarini yurituvchi vazir - butun saltanat idoralarining kirim-
chiqimlarini, xazinadan xarajatlarni kuzatib turgan.
Bundan   tashqari,   yana   3   vazirdan   iborat   davlat   hay'ati   (xolisa)   tuzilib,   u
sarhad   va   bosib   olingan   mamlakatlardagi   moliyaviy   ishlarni   va   keladigan
daromadlarni boshqarib turgan.
20 Yuqoridagi yettita vazir devonbegiga bo'ysungan. Devonbegi ushbu vazirlar
bilan   birgalikda   davlatdagi   muhim   moliyaviy   ishlarni   boshqargan   va   vazirlar
faoliyatini nazorat qilib turgan.
Devonbegi   yonida   arkbegi   ham   bo'lib,   u   davlatdagi   turli   marosimlarni
uyushtirgan va o'tkazgan.
Shunday   qilib,   boshqaruv   ikki   idoradan:   dargoh   va   vazirlik   (devon)   dan
iborat bo'lgan. Dargohni oliy hukmdor boshqargan. Dargoh faoliyatini boshqarish,
uning   devonlar,   mahalliy   hokimiyat   idoralari   bilan   bog'lanib   turish   ishlari   Oliy
devon zimmasida bo'lgan.
Oliy devonda  -  ijroiya  hokimiyatda  bosh  vazir,  harbiy vazir, mulkchilik  va
soliq   ishlari   vaziri,   moliya   vaziri   turgan.   Sarhadlar   va   tobe   mamlakatlarning
boshqaruvi   bilan   shug'ullanuvchi   yana   uch   vazir   bo'lgan   va   devonbegiga   hisobot
berib turgan. Markaziy hokimiyat tizimida shayx-ul-islom, qozikalon, qoziyi ahdos
(odat   bo'yicha   hukm   chiqaruvchi   qozi),   qozi   askar,   sadri   a'zam   (vaqf   yerlari,
mulklari   mutasaddisi),   dodxoh   (shikoyatlarni   ko'ruvchi),   eshikog'a,   saroy   vaziri,
yasovul   (hukmdorning   shaxsiy   buyrug'ini   bajaruvchi),   qalakchi   (xiroj   miqdorini
aniqlovchi),   muhassil   (soliq   undiruvchi),   tavochi   (asosiy   qo'shinlarni   to'plash
ishiga   mutasaddi   amaddpr),   qorovulbegi,   qutvol   (qal'abon),   muhtasib   (shariat
qoidalari ijrosini, bozor tartiblarini nazorat qiluvchi) va boshqalar bo'lgan.
Shuningdek,   dargohda   bosh   hojib,   hojiblar,   xazinabon,   xonsolar,   jibachi,
qushchi, bakovul, kotiblar, bitikchilar, tabiblar, sozandalar, dorixonachilar bo'lgan.
Amir   Temurning   tarixdagi   xizmati   shundan   iboratki,   u   davlatchilikning
boshqaruv   tizimi,   ichki   va   tashqi   siyosatining   tartib-qoidalari,   huquqiy   asoslarini
yangi   tarixiy   sharoitda   takomillashtirdi.   Tashqi   va   ichki   favqulodda   voqealardan
voqif   etib   turuvchi   ming   nafar   piyoda,   ming   nafar   tuya   mingan,   raing   nafar   ot
mingan   choparlari   bo'lgan.   Butun   saltanat   bo'ylab   bir   kunlik   yo'l   oralig'ida
yomxonalar tashkil etilgan. Har bir yomda 50-200 boshdan ot-ulov tutilgan.
Sohibqiron mamlakatni boshqarishda o'z yaqinlariga suyandi.
21 2.2.  Mahalliy boshqaruvning amalga oshirilishi
Temur tuzuklariga asosan har bir sarhad, viloyat, shahar va lashkarda xabar
yozuvchilar   tayinlangan.   Ular   hokimlar,   raiyat,   sipoh   va   lashkarlarning   xatti-
harakati   haqida,   atrofdan   kirgan-chiqqan   mol-mulk,   begona   kishilar,   qo'shni
davlatlar va boshqalar haqida xabar yetkazib turishlari lozim edi.   Shu bilan birga,
ular   armiyadagi   holat,   lashkarlarning   jangovor   tayyorligi   va   ma'naviy   sifatlari
to'g'risida   ham   axborot   berib   turganlar.   Bundan   tashqari   yana   «mingta   tezyurar
tuya mingan, mingta ot  mingan yelib-yuguruvchi  kishini  chopqunchi, riling nafar
tezyurar piyodani chopar etib tayinlangan».' Ular turli mamlakatlaiy sarhadlarning
xabarlarini, qo'shni hukmdorlarning maqsadlari va niyatlarini yetkazib turganlar.
Har bir shahar va qishloqqa qutvol (qal'a boshlig'i - komendant) tayinlanib, u
sipohu   raiyatga   soqchilik   qilgan   va   turli   xil   o'g'irliklardan   himoya   qilib   turishi
lozim bo'lgan. Bundan tashqari maxsus yo'l kuzatuvchilari, zobitlar ( idora etuvchi
qo'shin   boshliqlari)   tayinlanib,   yo'llarni   qo'riqlab,   o'tkinchilar,   savdogarlar,
musofirlarni kuzatib, mol-mulki va boshqa narsalarni manzildan-manzilga yetkazib
qo'yish   fiiajburiyatiga   ega   bo'lganlar.   Yo'lda   birortasining   narsasi   yo'qolsa,  
o '
Z i
o'ldirilsa yoki boshqa kor-hol yuz bersa, hamma uchun javob berganlar.
Temur arzbegi mansabini ta'sis etgan. U sipoh , raiyat yoki ariza va shikoyat
bilan   kelganlarning   ahvolini,   mamlakat   obodonchiligini,   muhim   jshlardan   qaysi
biri bitgan-bitmaganligini hal qilgan.
Temur   hokimiyati   ostidagi   o'troq   dehqon   ommasi   va   shahar   aholisini
boshqarish   viloyatlaming   hokimlari   -   valilar,   o'lkalar   -   beklar   va   shaharlar   -
hokimlar tomonidan amalga oshirilgan.
Kentlar   (uyezd)   va   qishloqlar   tepasida   arboblar   turgan.   Ular   viloyat   va
okruglarning hokimlari tomonidan tayinlangan.
Mahalliy hokimiyat boshliqlari asosan aholidan soliq va o'lponlarni yig'ishni
va bularni davlat xazinasiga o'z vaqtida yetkazishni kuzatib turganlar.
Har bir viloyat, tuman va shaharlarda moliya ishlarini 3 ta vazir yuritgan: 1)
xiroj   va   miqdorini   belgilashi   va   uni   yig'ish   bilan   shug'ullanuvchi   vazir;   2)
22 navkarlar   o'rtasida   soliqlardan   tushgan   mablag'larni   taqsimlovchi   vazir;   3)   egasiz
mulklarni boshqaruvchi vazir.
Ko'chmanchi   va   yarim   ko'chmanchi   aholi   ichida   mahalliy   hokimiyat
tumanlar   va   uluslarning   hokimlariga   tegishli   "bo'lgan.   Bu   yerlarda   aholi   orasida
urug'-qabilachilik an'analari saqlanib qolgan bo'lib , u asta-sekin shariat normalari
tomonidan siqib chiqarilgan.
Amir   Temur   davlati   markazlashgan   davlat   bo‘lib,   butun   hokimiyat   davlat
boshlig‘ining   ixtiyorida   bo‘lgan.   Tadqiqotchilarning   fikricha,   Amir   Temur
davlatining boshqaruv asoslari shakllanishi rivojida  kengashlar  muhim ahamiyatga
ega   bo‘lgan.   Vaqti-vaqti   bilan   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy,   harbiy   va   siyosiy
masalalarni   hal   qilishda   katta   va   kichik   kengashlar   chaqirilib   turilgan.   Katta
kengashlar  tinchlik vaqtlarida Samarqanddagi hukmdor saroyida chaqirilgan. Unda
oliy   hukmdorning   qarindosh   urug‘lari,   yuqori   martaba   va   mavqega   ega   bo‘lgan
ruhoniylar tabaqasining vakillari, bosh amirlar, beklarbegi, ulus, tuman hokimlari,
mingboshilar,   yuzboshilar,   o‘nboshilar,   bahodir   unvoniga   ega   bo‘lgan   harbiylar
kabilar   ishtirok   etganlar.   Ushbu   kengashda   mamlakat   hayoti   bilan   bog‘liq
masalalar   muhokama   qilingan.   Kichik   kengashda   Amir   Temur,   uning   o‘g‘illari,
qarindoshlari,   qo‘shin   boshliqlari   ishtirok   etganlar.   Unda   uzoq   mamlakatlarga
harbiy   yurishlar   bilan   bog‘liq   masalalar   hal   qilingan.   Amir   Temur   davrida
markazda   hamda   tobe   hududlarda   xon   boshchiligida   mukammal   va   puxta   davlat
boshqaruv   apparati   shakllangan.   «Tuzuklar»da   mukammal   davlat   boshqaruvini
tashkil etish quyidagicha ifodalanadi:
 davlat   daxlsizligini   va   mustahkamligini   har   tomonlama   muhokama
qilish;
 oliy   hukmdor   hokimiyatining   cheklanmaganligi   hamda   mustaqil
siyosat yurgizishi;
 vazirlarga   yuklatilgan   majburiyatlar   va   ular   bajarishi   lozim   bo‘lgan
vazifalar;
 markazga   tobe   bo‘lgan   mulk(ulus)lar   amirlari   hamda   tuman
hokimlarining vazifalari;
23  oliy davlat kengashi;
 davlat   xavfsizligi   va   mustahkamligi,   joylardagi   jamoat   tartibi   hamda
mamlakat tinchligi, osoyishtaligini saqlash;
 muntazam   qo‘shin   tashkil   etib,   qo‘shin   qo‘mondonlarini   tayinlash,
lavozimlarga ko‘tarish, rag‘batlantirish va ularga maosh to‘lash;
 aholidan   olinadigan   turli   soliqlar(zakot,   xiroj   va   boshq.)   miqdorini
aniqlash;
 harbiy   yurishlarda   jasorat   namunalarini   ko‘rsatganlarni   (noiblar,
amirlar , sipohiylar va boshq.) rag‘batlantirish;
Harbiy yurishlar  va janglar  paytida qo‘shinning joylashuvi  va ularni  ajratib
turuvchi   belgilar.   o‘qqizinchi   asos   bilan   boyitdi.   U   ham   bo‘lsa,   jamiyat   rivojida
barcha ijtimoiy tabaqalar faoliyatini nazarda tutish va manfaatlarini ta’minlashdan
iboratdir.   Amir   Temur   bo‘yicha   bunday   tabaqalar   o‘n   ikkita   bo‘lib,   ularda
jamiyatning barcha tarkibiy qismlari o‘rin olgan. Bu tabaqalar quyidagilar edi:
1.Sayyidlar, olimlar va shayxlar.
2.Katta tajribaga ega ilmli kishilar.
3.Duo qiluvchi taqvodorlar.
4.Lashkarning sipohlari, sarhang va amirlar.
5.Askar va xalq ommasi.
6.Davlat boshqaruv ishlarini ipidan ignasigacha biladigan maslahatgo‘y,
dono va aqlli kishilar.
7.Vazirlar, kotiblar, devon boshlig‘i.
8.Tibbiyot ahli, munajjim va muhandislar.
9.Muhaddislar va muarrixlar.
10.Tasavvuf vakillari va oriflar.
11.Hunarmandlar va san’atkorlar.
12.Ajnabiy sayyohlar va savdogarlar.
Yuqoridagi  ijtimoiy  qatlamlar   Amir  Temur  davri  davlatchiligini   ma’muriy-
boshqaruv tizimidagi tartiblr bilan aloqador holda uning harbiysiyosiy xususiyatga
ega   bo‘lganligidan   ham   dalolat   beradi.   Amir   Temur   va   temuriylar   davrida
24 yaratilgan   davlat   boshqaruv   asoslari   qonunlar   ustivor   bo‘lgan   va   fuqarolarning
himoyasi,   tinchligi   va   barqarorligi   ta’minlangan   jamiyat   asoslarining   yuzaga
kelishiga   katta   imkoniyatlar   yaratgan.   Qonun   ustivorligiga,   adolat   tamoyillariga
saltanatda   va   tashqi   munosabatlarda   qat’iy   amal   qilingan.   Amir   Temur   va
temuriylarning   boshqaruvida   maslahatu   mashvaratga   tayanish   davlatning   bexato
siyosat yuritishga olib boruvchi omillardan biri hisoblangan.
Amir   Temur   va   uning   davri   xususida   zamondoshlari   G‘iyosiddin   Alining
«Ro‘znomayi   g‘azovoti   Hinduston»,   Nizomiddin   Shomiyning   «Zafarnoma»,
Sharafuddin Ali  Yazdiyning «Zafarnoma», ibn Arabshohning «Temur tarixi» Rui
Gonsales   de   Klavixoning   “Samarqandga   –   Amir   Temur   saroyiga   sayohat
kundaligi”   va   boshqalarning   qimmatli   asarlari   mavjuddir.   Lekin,   buyuk   jahongir
hayoti   va   faoliyatiga   bag‘ishlangan   asarlar   ichida   shubhasiz,   «Temur   tuzuklari»
alohida   ahamiyat   kasb   etadi.   «Tuzuki   Temuriy»   («Temur   tuzuklari»),   «Malfuzoti
Temuriy» («Temurning aytganlari») va «Voqioti Temuriy» («Temurning boshidan
kechirganlari») nomlari bilan atalmish ushbu asar qimmatli tarixiy manba bo‘lib, u
jahondagi   mashhur   kutubxonalardan   joy   olgan.   «Temur   tuzuklari»   ikki   qismdan
iborat   tarixiy   va   huquqiy   asar   bo‘lib   unda   Sohibqironning   davlat   tuzilishi   va
mamlakatni boshqarish xususidagi  nuqtai-nazari bayon etiladi. «Temur tuzuklari»
o‘z   ichiga   hayot   tajribasi   va   sinovi   boshidan   o‘tgan,   bir   umr   el-yurt,   saltanat
tashvishi   bilan   yashagan   fidoyi   shaxs,   buyuk   davlat   arbobining   o‘y-fikrlari,
mushohada   va   kechinmalarini   o‘z   ichiga   jo   qilgan.   «Tuzukot»da   yuqorida   qayd
etilgan   mulohazalar   aniq-ravon   tarzda,   ixcham   usulda   bayon   etilgan.
Sohibqironning   «Saltanat   ishlarining   to‘qqiz   ulushini   mashvarat,   tadbir   va
kengash,   qolgan   bir   ulushini   esa   qilich   bilan   bajo   keltirish   zarur»,   degan
ko‘rsatmasi   XXI   asr   siyosat   maydoni   uchun,   muammolarni   hamjihatlikda
yechishga   da’vat   tarzida   ko‘rsatish   mumkin.   “Tajribamda   ko‘rilgankim,   azmi
qat’iy,   tadbirkor,   hushyor,   mard   va   shijoatli   bir   kishi   mingta   tadbirsiz,   loqayd
kishidan   yaxshiroqdir”   degan   fikrlari   hozirda   ham   ijtimoiy-manaviy   hayotda
dolzarb   ahamiyat   kasb   etsa,   “Bilagi   zo‘r   birni,   bilimi   zo‘r   mingni   yiqar”   degan
25 iborasi  odamni hamisha o‘z aql-zakovati, ilm-ma’rifat asnosida  hayot kechirishga
chaqiradi. 
Amir   Temurning   “Yaxshilarga   yaxshilik   qildim,   yomonlarni   esa   o‘z
yomonliklariga   topshirdim.   Kim   menga   do‘stlik   qilgan   bo‘lsa,   do‘stligi   qadrini
unutmadim va unga muruvvat, ehson, izzat-ikrom ko‘rsatdim”, degan so‘zlar uning
ichki   ma’naviy   dunyosining   boyligidan   darak   beradi.   Takidlash   joizki,   XXI   asr
barkamol   avlodini   tarbiyalash,   ularning   ma’naviy   olamini   yuksaltirish   va
boyitishda shubhasiz, «Tuzuklar» kata ahamiyat kasb etadi.
Xulosa
26 O’zbekiston   Respublikasi   davlat   mustaqilligini   qo’lga   kiritgach,   vatanimiz
tarixini yana ham chuqurroq o’rganish imkoniyati vujudga keldi. Sal kam bir yarim
asr   davom   etgan,   dastlab   rus   podshosi,   so’ngra   bol’sheviklar   o’rnatgan   sho’ro
saltanatining mustamlakachiligidan ozod bo’lish katta tarixiy voqea bo’ldi. Uning
aks   sadosi   mamlakatning   siyosiy,   iqtisodiy   va   milliy   qadriyatlarni,   o’zlikni
anglash,   ayniqsa,   tariximizga   bo’lgan   munosabatda   ham   yaqqol   ko’rinib   turibdi.
O’zligini   anglashga   bel   bog’lagan   har   bir   xalq   va   millat   avvalo   buyuk   ajdodlari,
siyosiy,   harbiy   arboblari   va   ulug’   allomalarining   mamlakat   qolaversa   jahon
tarixida tutgan o’rni, xizmatlarini e`zozlashni o’rniga qo’yadi, boshqalarga ham uni
e`tirof   ettiradi.   Biz   tutgan   bu   yo’l   buyuk   sohibqiron   Amir   Temur,   Ahmad
Yassaviy, Iso at-Termiziy, Imom al-Buxoriy, Najmiddin Kubro, Ahmad 
al-Farg’oniy, Mirzo Ulug’bek, Bobur va boshqa allomalarimizning tavallud topgan
sanalarini nishonlashda o’z isbotini topdi.
O’zbekiston   Respublikasini   XXI   asrda   jahonning   ilg’or   va   yetakchi
davlatlari qatorida bo’lishini ta`minlashga qodir va qobil izdoshlarga ehtiyoji kun
sayin   ortib   bormoqda.   Ular   ona   Vatan-O’zbekiston   manfaatlarini   har   jihatdan,
chunonchi   siyosiy,   iqtisodiy,   harbiy,   ma`naviy-ruhiy   himoya   qila   oladigan
salohiyatga   ega  bo’lishlari  lozim.  Buning   uchun  nafaqat   hozirgi  zamon   dunyoviy
ilmlarini,   balki   o’tmishda   o’tgan   buyuk   bobolarning   hayoti   va   faoliyatini
mukammal   bilishlari   shu   kunning   asosiy   talabi   hisoblanadi.   Bularni   egallamay
turib biror bir shaxs komillik darajasiga erisha olmaydi.
Tarixda   o’tgan   buyuk   shaxslarimiz,   ayniqsa,Amir   Temurning   hayoti   va
faoliyati   bunda   asosiy   mezon   bo’la   oladi.   Uning   har   qanday   mushkul   siyosiy,
harbiy,   diplomatik   vaziyatlardan   chiqib   keta   olish   zakovati,   mardligi,   jasorati,
vatanparvarligi, topqirligi, temir irodaviy xususiyatlari avlodlar uchun ibrat, hayot
maktabi, vatanga xizmat qilish namunasi bo’lib qolishi lozim.
Endigi  gap ana  shunday bemisl  va betakror, butun jahon e`tirofiga sazovor
bo’lgan buyuk siyosiy va harbiy arbob, fan va madaniyat homiysi Sohibqiron Amir
Temurning   hayotini   chuqur   va   zehn   bilan   o’rganishda   qolgan.   Yoshlarimiz   uni
qanchalik   mukammal   o’rgansalar,   undan   shunchalik   saboq   oladilar.
27 O’zbekistonning   sobitqadam,   jasur,   aql-idrokli   ona   vatan   qudratini   jahonga   ko’z-
ko’z qilishga qodir va xos fidoiy farzandlari bo’lib etishadilar.
Vatanimiz   va   davlatchiligimiz   tarixida   buyuk   sohibqiron   Amir   Temur
alohida   o’rinda   turadi.   Ulug’   bobomiz   shaxsining   murakkabligi   munozarali
muammo emas. Shu boisdan ham Amir Temurga baho berganda uni bir xil andoza
va   o’lchov   bilan   baholab   bo’lmaydi.   Uning   to’g’risida   keragidan   ortiqcha   ko’p
kitoblar,   maqolalar,   esdaliklar,   sahna   asarlari   yaratilgan.   Ammo   ular   bir-biriga
o’xshamaydi, bir-birini inkor etadi. Bu yozma manbalarning ba`zilarida Temurning
ijtimoiy-siyosiy   va   davlat   faoliyati   xolisona   va   ilmiy   nuqtai   nazardan   yoritilgan
bo’lsa,   boshqa   birovlarida   g’arazlik,   ochiqdan-ochiq   dushmanlik,   ko’rolmaslik
jarayonida   turib,   sub`ektiv   fikr   va   xulosalar   ilgari   surilgan.   Bunday   manba
asarlarining mualliflari ulug’  bobolarimiz Amir  Temurni  «qonxo’r», «bosqinchi»,
«kallakesar», «o’g’ri» va hakozo deb tuhmat qiladilar. Masalaning eng ayanchli va
mudhish   tomoni   shundaki,   G’arbiy   Yevropaning   ilg’or   mamlakatlari   Angliya,
Fransiya,   Germaniya   va   boshqalarda   ilm-fan   va   davlat   arboblari   Temurga   ijobiy
baho  berib,   ilmiy,   badiiy  va   sahna   asarlari   yozganlar,  uni   e`zozlab   o’quv  yurtlari
dasturlariga   kiritganlar   va   muzeylar   tashkil   etganlar.   Masalan,   nemis   olimi
Dagenxard   1913-yilda   Yevropa   sharqshunoslarining   Amir   Temur   va   temuriylar
davriga bag’ishlangan asarlar ro’yxati bibiliografiyasini chop etgan edi.
FOYDALANILLGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
28 Rasmiy adabiyotlar
1. Эркин   ва   фаровон,   демократик   Ўзбекистон   давлатини   мард   ва
олижаноб   халқимиз   билан   қурамиз.   Ш.   Мирзиёевнинг   Ўзбекистон
Руспубликаси Президенти лавозимига киришиш тантанали маросимига
бағишланган   Олий   Мажлис   палаталарининг   қўшма   мажлисидаги
нутқи.  Халқ сўзи, 2016 йил 15 декабрь.
2. Ўзбекистон   Республикаси   Вазирлар   Маҳкамасининг   “ Ўзбекистон
Республикаси   Фанлар   Академияси   Тарих   институти   фаолиятини
такомиллаштириш   тўғрисида ”   ги   Қарори   //   Халқ   сўзи .   1998   йил   28
июль .
3. Каримов   И . А .   Ўзбекистон   XXI   аср   бўсағасида :   хавфсизликка   таҳдид ,
барқарорлик   шартлари   ва   тараққиёт   кафолатлари   //   Хавфсизлик   ва
тараққиёт   йўлида . 6- жилд . –  Т .:  Ўзбекистон , 1998.
4. I.3.   Karimov   I.A.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas   kuch.   –   Toshkent.,
Ma’naviyat, 2008.
5. Karimov   I.   A.   O’zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida.   –   Toshkent:
O’zbekiston, 2011.
Adabiyotlar
1. Azamat Ziyo. O‘zbek davlatchiligi tarixi.- Toshkent: Sharq, -2000.-365 b. 
2. Temur   tuzuklari.   Ahmedov   B.   tahriri.-   Toshkent:   G‘afur   G‘ulom,   -   1991.-
144 b. 
3. Ahmedov B. Tarixdan saboqlar.-Toshkent: O‘qituvchi, 1994.-432 b. 
4. Muiniddin Natanziy. Muntahab at- tavorix. –Toshkent, 1991.-260 b.
5. Авлоний А. Туркий гулистон ёхуд ахлоқ. – Тошкент.: Ёзувчи, 1993.
6. Агзамова   Г.   А.   Сўнгги   ўрта   асрлар   Ўрта   Осиё   шаҳарларида
ҳунармандчилик ва савдо. – Т., 2000. – 52 б.
7. Асқаров A. Ўзбекистон тарихи. 1-жилд, – T.: Фан, 1992.
8. Бобобеков Ҳ.Н. Қўқон тарихи. – Т.: Шарқ, 1996. – 320 б.
9. Жабборов И. Ўзбек халқ этнографияси. – Тошкент, 1994.
10.   Зиё А. Ўзбек давлатчилиги тарихи. – Т.: Шарқ, 2000. – 298 б.
29 11. Зиёев Ҳ. З. Тарихнинг очилмаган саҳифалари. – Т.: Шарқ, 2005.–232 б.
12. Лунин   Б.В.   История   Узбекистана   в   источниках.   Узбекистан   в
сообщениях   путешественников   и   учёных   20-80-е   годы   XIX   в.   –
Ташкент.: Фан, 1990. – 192 с.
13. Мавлонов  Ў., Маҳкамова   Д.  Маданий  алоқалар  ва савдо   йўллари.  –Т.:
Академия, 2004. – 122 б.
14. Мавлонов Ў.М. Марказий Осиёнинг қадимги йўллари: шаклланиши ва
ривожланиш босқичлари. – Т.:  Akademiya , 2008. – 432 б.
30

Amir Temur davlatida ma'muriy hududiy boshqaruv

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Jadidchilikning marifatparvarlikdan siyosiy harakatga aylanishi
  • Oliver Kromvelning siyosiy faoliyati tarixi
  • Fransuz burjua inqilobi siymolari
  • Qo'qon xonligi kurs ishi
  • Oliver Kromvelning siyosiy faoliyati tarixi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский