Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 43.0KB
Покупки 0
Дата загрузки 13 Сентябрь 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Bohodir Jalolov

Arxivlarda hujjatlar qiymati ekspertizasini tashkil qilish

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI 
O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
ARXIVSHUNOSLIK YO’NALISHI 
2-BOSQICH TALABASI
ARXIV ISHI NAZARIYASI VA AMALIYOTI
 FANIDAN 
Arxivlarda hujjatlar qiymati ekspertizasini
t ashkil qilish
KURS ISHI
Toshkent  Mundarija
Kirish 
I.BOB. Hujjatlar qiymati ekspertizasi tushunchasi. 
I.1. Hujjatlar qiymatini o’rganish tushunchasi, maqsadlari va 
mezonlari 
I.2. Tashkilotning tarkibiy bo’linmasi va arxivda hujjatlar 
qiymatini tekshirish tarkibi 
II.BOB
. Hujjatlar Qiymati Ekspertizasini Tashkil Qilish 
II.1. Hujjatlar qiymatini tekshirish tizimi 
II.2. Hujjatlar qiymati ekspertizasi natijalarini ro’yxatdan 
o’tkazish 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati  Kirish
      Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi:   O’zbekistonning   moddiy   va   ma’naviy
hayoti aks etgan noyob arxiv hujjatlari tarix fani uchun boy manba sifatida xizmat
qiladi. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev rahnamoligida mamlakatimizda barcha
jabhalarda   izchillik   bilan   amalga   oshirilayotgan   islohotlar   jarayonida   xalqimiz,
ayniqsa,   yosh   avlod   ma’naviyatni   yanada   yuksaltirishga   alohida   e’tibor
qaratilmoqda.   Bu   borada   ezgu   ishlar   milliy   an’ana   va   qadriyatlarimizni   asrab-
avaylash, ular xotirasiga hurmat va ehtirom ko’rsatishda yana bir karra namoyon
bo’lmoqda.   2010-yil   15-aprelda   qabul   qilingan.   “Arxivlar   tog’risida”   gi   qonun
xalqimizning ijtimoiy, ilmiy, madaniy axborotga bo’lgan ehtiyojini oz vaqtida va
sifatli qondirishda muxim ahamiyat kasb etdi. 
Ushbu   hujjatlarga   ko’ra   O’zbekistan   Milliy   arxiv   fondini   shakllantirish,
uning tarkibga kiritilgan hujjatlarni davlat hisobiga olish va ro’yxatdan o’tkazish,
butlash   hamda   ulardan   foydalanishning   yagona   tartibini   belgilash   borasida
yurtimizda keng ko’lamli ishlar amalga oshirildi. 
2012-yil 15-iyunda boshlab kuchga kirgan “Arxiv ishi to’g’risida”gi yangi
qonun   arxivlar   faoliyatini   yanada   takomillashtirishga   qaratilgan.   So’nggi   5   yil
mobaynida   davlat   arxivlari   soni   92   tadan   103   taga   yetdi,   shuningdek   nodavlat
arxivlari   ham   tashkil   etila   boshladi   va   ularning   soni   hozir   29   tani   tashkil   etadi.
Mustaqillik   yillarida   mamlakatimizning   tarixiy,   ilmiy,   ijtimoiy,   iqtisodiy,
ma daniy-ma’rifiy hayotiga oid muhim ahamiyatga ega arxiv hujjatlarini saqlash,ʼ
hisobga   olish,   ularning   ekspertizasini   o’tkazish   hamda   ulardan   turli   sohalarda
foydalanishni tashkil etishga qaratilgan bir qator chora-tadbirlar amalga oshirildi. 
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi:   Hujjatlar   qiymati   ekspertizasi
mavzusini   X.   A.   Bo riyeva,   A.   YO.   Nazarov,   B.   B.   Abbasov,   I.   A.   Alimov,	
ʻ
O.Rashidov va yana juda ko plab shaxslar o rganishgan. 	
ʻ ʻ
      Kurs   ishining   obyekti.   O’zbekiston   Kinofotofono   hujjatlari   Milliy   arxivida,
O zbekiston   Milliy   arxiv   fondida,   O zbekiston   ilmiy-texnikaviy   va   tibbiyot	
ʻ ʻ
hujjatlari markaziy davlat arxivida arxiv ishini yuritish.       Kurs ishining predmeti:   O’zbekiston Respublikasi  hududida mavjud bo’lgan
barcha Kinofotofono arxivida Milliy arxiv va Ilmiy texnikaviy tibbiyot hujjatlari
arxivida   saqlanayotgan   markaziy   arxivlarning   faoliyati   va   arxivlarning
zamonaviy   texnik   baza   bilan   ta’minlanganligi   qolaversa   xodimlarning   faoliyati
shu   bilan   bir   qatorda   arxivlardagi   ish   yuritishning   qay   darajada   tashkil
qilinganligi hamda ulardagi hujjatlar ekspertizasini tashkil etilish tartibi.
      Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari:   Mamlakatimiz   hududida   joylashgan
markaziy   arxivlar   hisoblangan   O’zbekiston   Respublikasi   Kinofotofono   arxivida
O zbekiston   Milliy   arxivida   O zbekiston   Ilmiy-texnikaviy   va   tibbiyot   hujjatlariʻ ʻ
markaziy davlat arxivida ishning yuritilishi, u yerda mavjud bo’lgan hujjatlarning
saqlanishi,   xalqaro   tashkilotlar   va   arxivlar   bilan   aloqalari   qay   darajada   yo’lga
qo’yilganligi,   arxivlardagi   hujjatlar   mavjud   hujjatlarning   elektronlashtirish   va
raqamlashtirish   ishlari   qay   darajada   olib   borilayotganligi   va   hujjatlar   qiymati
ekspertizasini   tashkil   qilinishini   o’rganish.   Ushbu   maqsadni   amalga   oshirishda
biz quyidagi vazifalarni belgilab qo’ydik: 
1) Avvalo arxivlarning tarixini o’rganish, rivojlanishi, arxiv binosining ahvoli;
2) Arxivda xodimlarning faoliyati va arxiv ishining tashkil qilinganligini kuzatishlar
orqali o’rganish;
3) Arxivda   mavjud   bo’lgan   hujjatlarning   elektronlashtirish   ishlarini   kuzatishlar
orqali o’rganish va qayd qilish. 
4) Hozirgi  bosqichda  qiymat  ekspertizasining  muhim vazifasi  davlat  saqlash  uchun
qabul   qilingan   hujjatlar   tarkibini   optimallashtirish,   ya’ni.   ilmiy   va   tarixiy
ahamiyatga   ega   bo’lgan   maksimal   ma’lumotni   saqlash   bilan   birga   saqlanadigan
hujjatlar sonini kamaytirish yo’llarini izlash
      Kurs   ishining   ahamiyati:   Arxivlarni   o’rganish   mobaynida   O’zbekiston
Respublikasi hududida arxiv va arxiv ishining rivojlanishiga qay darajada e’tibor
qaratilayotgani, Vatanimiz tarixiga oid boy tarixni kino, surat va ovozli hujjatlar
orqali   jonlantirib,   keyingi   yosh   avlodga   ham   yetkazish   va   ushbu   arxivlarda
mavjud  bo’lgan  hujjatlarning  raqamlashtirish  ishlari  qay  darajada   ketayotganligi
haqida   ma’lumot   beriladi.   Barcha   tashkilotlar,   korxonalar,   muassasalar   faoliyati turli xil va tarkibdagi ko’plab sonli hujjatlarni shakllantirish bilan bog’liq. Biroq,
barcha   hujjatlar   bir   xil   ahamiyatga   ega   emas.   Ulardan   ba’zilari   qimmatli
ma’lumotlarni   o’z   ichiga  olgan   holda  jamiyatning   siyosiy,   iqtisodiy   va  madaniy
hayotini   o’rganish   uchun   manbalar   bo’lib   xizmat   qilishi   mumkin.   Boshqa
hujjatlarning   manbalar   sifatida   qiymati   amaliy   amaliy   maqsadlardan   tashqariga
chiqmaydi. Binobarin, turli toifadagi hujjatlarning boshqaruv va davlat, jamoat va
madaniy hayotning boshqa sohalarida tutgan o’rni bir xil emas. Keraksiz ravishda
hujjatlarni   saqlash   zararli   xarajatlar   bilan   bog’liq   bo’lib,   kerakli   hujjatlarni
topishni   qiyinlashtiradi,   shu   bilan   birga,   hujjatlarning   muddatidan   oldin   yo’q
qilinishi davlat manfaatlariga jiddiy zarar etkazishi mumkin. Shuning uchun ilmiy
va   tarixiy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   hujjatlarni   aniqlash   va   ularni   doimiy   saqlash
uchun   tanlash   juda   muhim   -   bu   qiymat   ekspertizasining   asosiy   vazifasi.
Hujjatning qiymati, uning tarixiy, ilmiy, ijtimoiy, iqtisodiy, siyosiy yoki madaniy
ahamiyatiga ko’ra, uning axborot qobiliyati bilan belgilanadi. I.BOB. Hujjatlar qiymati ekspertizasi tushunchasi 
I.1.  Hujjatlar qiymatini o’rganish tushunchasi, maqsadlari va
mezonlar
Hujjatlarning   qiymatini   tekshirish   bu   hujjatlarni   saqlash,   saqlash   uchun
tanlash   shartlarini   belgilash   maqsadida   ilmiy,   tarixiy,   ijtimoiy-madaniy
ahamiyatini va amaliy ahamiyatini aniqlashdan iborat.
Qiymatni   baholashning   asosiy   vazifasi   qimmatli   ma’lumotlarni   qaysi
hujjatlar bilan to’ldirilishini aniqlash va ularni doimiy saqlash uchun tanlashdir.
Ekspertizaning ikkinchi  vazifasi  - hujjatlarni saqlash muddatini aniqlash. Ular
jamiyat   manfaatlarini   hisobga   olgan   holda,   davlat   va   jamiyat   hayotining
tegishli huquqiy normalari asosida tashkil etiladi.
Tashkilotda   hujjatlar   qiymatini   ekspertiza   qilish   ishlarini   tashkil   etish   va
o’tkazish   uchun   doimiy   ekspert   komissiyasi   tuziladi.   Ekspert   komissiya
tashkilot   rahbarining   buyrug’iga   binoan   4-5   kishidan   iborat   eng   malakali
xodimlar orasidan tuziladi. Komissiya a’zolari, shubhasiz, boshqaruv hujjatlari
xizmatining   rahbari,   arxiv   boshlig’i,   bosh   hisobchi   va   tashkilotning   etakchi
xodimlaridan   biri   rais   etib   tayinlanadi.   Ekspert   komissiyasining   har   bir
yig’ilishi protokol bilan rasmiylashtiriladi.   
Hujjatlar   qiymatining   ekspertizasi   hujjatlarni   saqlash   va   davlat   saqlash
uchun   tanlash   shartlarini   aniqlash   maqsadida   ularning   qiymat   mezonlari   va
mezonlari asosida o’rganishdir.  
Tekshiruv   davomida   hujjatlarning   qadriyatlari   arxivlash   nazariyasi   va
amaliyoti   tomonidan   ishlab   chiqilgan   tarixiylik,   har   tomonlama,   murakkablik
va ijtimoiy-siyosiy neytrallik tamoyillariga asoslanadi.
Tarixshunoslik   printsipi   hujjatda   unda   aks   etgan   tarixiy   voqealar   nuqtai
nazaridan   ko’rib   chiqish   va   baholashni   nazarda   tutadi.   Har   bir   tarixiy   davr
maxsus   manbalar   majmui,   mazmuni,   hujjat   tuzish   shakli   va   usullari   bilan
ajralib turadi. Hujjatlarni baholashda tarixshunoslik hujjatlarning kelib chiqishi
va   rivojlanishi   naqshlarini,   ularning   fond   tarkibidagi   o’rni   va   o’rnini,   boshqa
fondlarning   materiallari   bilan   o’zaro   bog’liqlik   va   o’zaro   bog’liqlikni aniqlashni   talab   qiladi.   Ijtimoiy-siyosiy   betaraflik   printsipi   tarixiylik   printsipi
bilan   uzviy   bog’liq   bo’lib,   bu   hujjatlar   tanlashda   sinfiy   va   mafkuraviy
yondashuvlarni   rad   etishni   anglatadi.   Saqlash   uchun   jamiyatning   barcha
ijtimoiy   guruhlari   va   siyosiy   partiyalarning   faoliyatini   aks   ettiruvchi   hujjatlar
qabul qilinishi kerak.
Murakkablik   printsipi   hujjatlarni   har   tomonlama   ko’rib   chiqish   orqali
o’rganish   va   ob’ektiv   baholashdan   iborat.   Shu   bilan   birga,   har   xil   turdagi
hujjatlarni  shakllantirish  qonuniyatlari, ularning kelib chiqishi, hujjat  aylanish
jarayonida   hujjat   tarkibini   ularga   ma’lumot   uzatish   shakliga   muvofiqligi
hisobga olinadi.
Qiymat   ekspertizasini   o’tkazishda   murakkablik   printsipi   muhim   rol
o’ynaydi,   bu   strukturaning   boshqa   hujjatlari   bilan   birgalikda   hujjatlarni
baholashni   o’z   ichiga   oladi.   Tekshiruv   davomida   boshqaruv   qarorlarini
hujjatlashtirish   jarayonida   bir   vaqtning   o’zida   individual   emas,   balki   bir-biri
bilan bog’liq bo’lgan muassasalarning hujjatlarini baholash tavsiya etiladi. 1
Ushbu   tamoyillarni   hisobga   olgan   holda   hujjatlar   qiymatini   belgilovchi
mezonlar   tizimi   ishlab   chiqilgan.   Mezonlar   bu   hujjatlarning   qiymatini
belgilovchi  belgilardir. Zamonaviy arxiv fanida uchta mezon  guruhlari  ajralib
turadi:
1. hujjatlar kelib chiqishi
2. hujjatlar tarkibi
3. hujjatlarning tashqi xususiyatlari.
Kelib chiqish mezonlari guruhiga quyidagi asosiy mezonlar kiradi: 
1. Hujjatlarni   yaratgan   muassasa   yoki   shaxsning   ahamiyati.   Davlat
boshqaruv   tizimida,   milliy   iqtisodiyotda,   madaniyatda,   fanda   va   jamiyatning
boshqa   sohalarida   institutning   roli   qanchalik   muhim   bo’lsa,   uning   hujjatlari
shunchalik muhimdir.
2.   Hujjatlarni   shakllantirish   vaqti   va   joyi.   Voqea   bilan   bir   vaqtda
yoki   undan   keyin   qisqa   vaqt   ichida   va   voqea   sodir   bo’lgan   joyda   yaratilgan
1
  http://www.bibliotekar.ru  murojaat qilingan sana: 09.06.2023 hujjatlar   muhim   hujjatlardir.   Har   bir   tashkilot   faoliyatida   alohida   ahamiyatga
ega   bo’lgan   davrlar   mavjud.   Bu   tashkil   etish   va   qayta   tashkil   etish,   maxsus
vazifalarni bajarish davrlari. Tarixning maxsus davrlarida yaratilgan hujjatlarni
baholashda ularning yaratilish joyi ham muhim rol o’ynaydi.
3. Hujjatlarning   intensivligi.   Hujjatlar   qancha   kam   bo’lsa,   ular
shunchalik  qimmatlidir.  Ushbu  mezonlar  eng  muhim  muassasalar   va  ularning
tarkibiy   bo’linmalaridan   hujjatlarni   ustuvor   qabul   qilishni   ta’minlaydi,
arxivistlar   e’tiborini   jamoat   hayotining   tarixini   uning   hal   qiluvchi
ko’rinishlarida aks ettirgan hujjatlarga jamlaydi.
Tarkib mezonlari guruhiga quyidagi asosiy mezonlar kiradi:
1. Axborotning   ahamiyati.   Voqealar   haqida   noyob   va   tipik
ma’lumotlarni o’z ichiga olgan hujjatlar yuqori baholanadi.
2. Hujjatlarning  turlari  va  turlari.  Institutlar   va jamiyat   faoliyatining
eng   muhim   tomonlarini   hujjatlashtirishga   mo’ljallangan   hujjatlarga   ustunlik
beriladi.
3. Boshqa   hujjatlarda   ma’lumotlarning   takrorlanishi.   Ushbu
hujjatdagi   ma’lumotlar   boshqa   hujjatlarda   qanchalik   kam   bo’lsa,   ular
shunchalik qimmatlidir.
Hujjatlarning   tashqi   xususiyatlari   uchun   mezonlar   guruhiga   quyidagilar
kiradi:
1. Hujjatlarning   haqiqiyligi.   Hujjatlarning   asl   nusxalari   katta
ahamiyatga ega.  Biroq, bir  qator  muhim  hujjatlar  toifalari  tashkilotlarda faqat
nusxalarda   mavjud.   Shuning   uchun   ularning   to’g’ri   bajarilishi   va
sertifikatlanishi juda muhimdir.
2. Hujjatning   yuridik   kuchi.   Hujjatlarni   rasmiylashtirish   jarayonida
hujjatlarni,   ayniqsa   doimiy   saqlash   muddatini   to’g’ri   rasmiylashtirish   juda
muhim, chunki bu hujjatlar qiymatini sifatli aniqlashga imkon beradi.
3. Hujjatlarni saqlash darajasi. Qancha kam hujjatlar saqlanib qolsa,
ularning har biri shunchalik qimmatlidir. Hujjatlarning   badiiy   xususiyatlari.   Ushbu   mezonlar   shartli   bo’lib,   ularni
o’zgartirish mumkin emas, chunki ularning ba’zilari tarixiy sharoitlarga qarab
o’z   ma’nolarini   yo’qotadilar,   boshqalari   esa   ularning   o’rniga   jamiyatning
rivojlanish darajasiga, uning talablari va qadriyatlariga qarab kelmoqdalar. 2
I.2.  Tashkilotning tarkibiy bo’linmasi va arxivda hujjatlar
qiymatini tekshirish tarkibi
Tashkilotda   hujjatlar   qiymatini   tekshirish   bir   necha   bosqichda   amalga
oshiriladi:
1. Ishlarning nomenklaturasini tuzishda
2. Ishlarni tuzishda va ularni keyinchalik saqlashga tayyorlashda ofis
ishlarida;
3. Ishlarni   doimiy   yoki   vaqtincha   saqlash   uchun   qabul   qilish
jarayonida, 
4. Ishlarni   davlat   arxiviga   topshirishga   tayyorgarlik   ko’rish
jarayonida tashkilot arxivida.
Hujjatlar   qiymatini   tekshirish   ishlarning   nomenklaturasini   tuzishda   ofis
ishlarida   boshlanadi.   Bu   hujjatlarni   saqlash   vaqtini   belgilashning   birinchi
bosqichidir. Ishlarning nomenklaturasi muassasaning hujjatlarining to’liqligini,
hujjatlarning   qiymatini   tekshirishni   osonlashtiradigan   ishlarni
shakllantirishning   to’g’riligini   ta’minlaydi.   Keyin   hujjatlar   ishlarni
shakllantirishda   baholanishni   boshlaydi,   chunki   bu   jarayon   tarkibni,
mazmunini   va   saqlash   muddatiga   qarab   hujjatlar   tasnifi   va   guruhlanishi   bilan
bog’liq.
Tashkilotning tarkibiy bo’linmalarida ishlarni shakllantirish va ro’yxatdan
o’tkazish   jarayonida   hujjatlar   tanlanadi:   arxivga   topshirish   uchun   doimiy   va
vaqtincha (10 yildan ortiq) saqlash; keyinchalik tarkibiy bo’linmalarda saqlash
uchun   vaqtincha   (10   yilgacha);   vaqtincha   saqlash,   yo’q   qilish   uchun   ajratish
muddati tugagan saqlash muddati.
2
  http://www.edou.ru  murojaat qilingan sana: 09.06.2023 Hujjatlar   qiymatini   tekshirish   ishlarni   sahifalarni   ko’rib   chiqish   orqali
amalga   oshiriladi.   Bu   zarur,   chunki   yil   davomida   ishlarni   shakllantirish
jarayonida   boshqa   toifadagi   hujjatlar   ham   sarlavhalarda   paydo   bo’lishi
mumkin, bu esa ishlarning qayta tashkil etilishiga, doimiy va vaqtincha saqlash
holatlarining   bo’linishiga   olib   kelishi   mumkin.   Ishlarni   ko’rib   chiqishda
hujjatlarning   nusxalari,   qoralamalar,   ro’yxatdan   o’tmagan   hujjatlar   nusxalari
olinadi.
Doimiy,   vaqtincha   (10   yildan   ortiq)   va   xodimlarning   tanlangan   holatlari
tashkilot   arxiviga   topshirish   uchun   tarkibiy   bo’linmalar   kotiblari   tomonidan
tayyorlanadi.   Ushbu   bosqichda   ishlarni   shakllantirish   va   ro’yxatdan   o’tkazish
amalga oshiriladi. Ishlarni ro’yxatga olish, ularni texnik qayta ishlash bo’yicha
ishlarning   to’plamini   o’z   ichiga   oladi   (ishni   rasmiylashtirish   va   bog’lash,
varaqalarni raqamlash, ishning tasdiqlangan yozuvini tuzish, ish hujjatlarining
ichki ro’yxati, ishning muqovasi).
Ular   saqlash   muddati   o’tgan   ishlarni   tanlaydilar,   ular   uchun   ularni   yo’q
qilish   uchun   ajratish   to’g’risida   akt   tuzadilar.   EPK   bilan   belgilangan   holatlar
ko’rib   chiqilmoqda,   saqlash   muddati   tugagan.   Bunday   belgi   bo’lgan   holatlar
saqlash   muddati   tugaganidan   keyin   har   doim   bir   varaqda   ko’rib   chiqiladi,
chunki ulardan doimiy saqlash muddatlarini ajratish mumkin.
Tashkilotning   ofis   ishlarida   hujjatlar   qiymatini   tekshirish   natijalari
bo’yicha doimiy, vaqtincha (10 yildan ortiq) va xodimlarning yillik zaxiralari
bo’limlari tuziladi.
Ishlarni tashkilotning arxiviga davlat yoki vaqtincha saqlash uchun qabul
qilishda, tarkibiy bo’linmalarda hujjatlar qiymatining ekspertizasi sifati ustidan
nazorat   amalga   oshiriladi.   Tashkilot   arxividagi   qiymatni   tekshirish   ishlarni
varaq-varaq   skanerlashni   o’z   ichiga   oladi.   Shu   bilan   birga,   ishlarni
shakllantirish   va   ijro   etishning   to’g’riligi,   inventarizatsiya   tarkibiga   kiritilgan
ishlarning   tashkilot   ishlarining   nomenklaturasiga   muvofiq   ochilgan   ishlar
soniga muvofiqligi tekshiriladi. Arxivdagi   hujjatlar   qiymatini   o’rganayotganda,   uning   boshqaruv
tuzilmalaridan boshlab, tashkilot hujjatlari tarkibini har tomonlama tahlil qilish
amalga oshiriladi. Ma’muriy va rejalashtirish va hisobot  hujjatlarini  o’rganish
natijasida   yo’q   qilinishi   yoki   asosli   saqlanishi   kerak   bo’lgan   takroriy
ma’lumotlarga ega hujjatlar aniqlanadi. 3
II.BOB. Hujjatlar qiymati ekspertizasini tashkil qilish
II.1.  Hujjatlar qiymatini tekshirish tizimi
Doimiy yoki uzoq muddatli saqlash uchun hujjatlarni tanlash bo’yicha
ish   jarayonida,   tashkilotning   barcha   tarkibiy   bo’linmalari   faoliyatida   hosil
bo’lgan   hujjatlarning   butun   majmui   ekspertizadan   o’tkaziladi.   Belgilangan
tartibda   hujjatlarning   qiymati   ekspertizadan   o’tkazilgunga   qadar   ularni   yo’q
qilishga yo’l qo’yilmaydi.
Tashkilotda hujjatlar qiymatining ekspertizasi:
Ish   yuritishda:   ishlar   nomenklaturasini   tuzishda,   ishlarni
shakllantirishda va ularni arxivga topshirishda tayyorlashda;
Arxivda:   ishlarni   doimiy   saqlashga   topshirish   uchun   tayyorlash
jarayonida. EK raisi tashkilotning rahbarlaridan biri tayinlanadi, u ish yuritish
va   arxiv   ishlari   bilan   shug’ullanadi,   kotib   hujjatlarni   boshqarish   xizmatining
(DOU) xodimi.
Ekspert   komissiyasining   vazifalari   va   huquqlari,   uning   faoliyatini
tashkil   etish   ekspert   komissiyasi   to’g’risidagi   nizomda   belgilanadi.   Ushbu
reglamentni   ishlab   chiqishda,   1995   yilda   Rosarxiv   tomonidan   tasdiqlangan,
tashkilotning Ekspert komissiyasi (EC) to’g’risidagi namunaviy nizomga amal
qilish kerak.
Tegishli   tarmoqqa   ega   bo’lgan   tashkilotlarda   Markaziy   ekspert
komissiyalari   (MSK)   va   zarurat   bo’lganda   tarkibiy   bo’linmalarning   ekspert
komissiyalari tuziladi. 4
3
  http://ao.avo.ru  murojaat qilingan sana : 09.06.2023
4
  http://www.bizneshaus.ru  murojaat qilingan sana:09.06.2023 EC va MSK quyidagilarni o’z ichiga oladi:
- Iqtisodchi   yoki   buxgalteriya   xodimi   (buxgalteriya   hisobi   va
moliyaviy   hujjatlar   umumiy   hujjatlar   umumiy   hajmining   muhim   qismini
tashkil etadi);
- Ofis ishchisi;
- Tashkilot arxivining rahbari yoki arxiv uchun javobgar shaxs;
- Ilmiy, sanoat va boshqa turdagi hujjatlar bo’yicha mutaxassis;
- Axborot xavfsizligi bo’yicha mutaxassis.
Markaziy   saylov   komissiyasiga   arxiv   muassasasi   vakilini   kiritish
tavsiya etiladi, ushbu tashkilot sotib olish manbai hisoblanadi.
EK   va   MSK   to’g’risidagi   nizomlarda   huquqiy   jihatlar,
komissiyalarning funktsiyalari va ishlash tartibi belgilab qo’yilgan.
EK  va  MSK ushbu  tashkilot  boshchiligidagi  maslahat  idoralari  bo’lib,
ularning yig’ilishlari zaruratga qarab o’tkaziladi.
Ekspert   komissiyasining   barcha   qarorlari   bayonnomada   qayd   etiladi,
ular   komissiya   raisi   va   kotibi   tomonidan   imzolanadi.   Ushbu   qarorlar   EK   va
MSK   protokollari   tashkilot   rahbari   tomonidan   tasdiqlanganidan   keyin   kuchga
kiradi.
Markaziy   saylov   komissiyasi   tarkibiy   bo’linmalar   va   unga   qarashli
tashkilotlarning   ekspert   komissiyalari   ishiga   uslubiy   rahbarlikni   amalga
oshiradi.   Ishlarning   namunaviy   va   taxminiy   nomenklaturalari   to’g’risidagi
qarorlarni o’z ichiga olgan protokollar tegishli arxiv muassasasining ekspertiza
komissiyasi   (EPC)   tomonidan   ko’rib   chiqilgandan   keyin   tashkilot   rahbari
tomonidan tasdiqlanadi.
Ekspert komissiyalari ishiga uslubiy rahbarlikni viloyat, viloyat, shahar
ma’muriyati   arxiv   boshqaruvi   organlarida,   shuningdek   federal   davlat
arxivlarida tashkil etilgan ekspertiza komissiyalari (EPK) amalga oshiradi.
Agar   EK   va   MSK   birinchi   bo’lsa,   unda   EIC   saqlash   va   yo’q   qilish
uchun hujjatlarni tanlash ustidan nazoratning ikkinchi bosqichidir. Rosarchiv   va   arxiv   bo’limlari   huzurida   Markaziy   ekspertiza
komissiyalari   (CECC)   tashkil   etilgan   -   bu   hujjatlar   qiymatini   tekshirish
bo’yicha   eng   yuqori   organ.   CEPK   2007   yilda   Rosarxiv   buyrug’i   bilan
tasdiqlangan   Federal   agentlik   huzuridagi   Markaziy   ekspert   va   tekshirish
komissiyasi to’g’risidagi nizom asosida ishlaydi. 5
Davlat   arxivlarida   ekspert   uslubiy   komissiyalari   (EMK)   mavjud;   ular
uchun mas’uldir:
- Davlat arxivida hujjatlar qiymatini tekshirish;
- Arxivda ishlab chiqilgan uslubiy qo’llanmalarni ko’rib chiqish;
- Davlat arxivini topshirish bo’yicha ishlar.
Shunday qilib, ekspert xizmati tizimi quyidagilardan iborat.
- Arxiv muassasalari - CEPK, EPK, EMK;
- Boshqa muassasalar - EC, MSK.
MSK va EKning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat:
- Tashkilotning   arxivi   Rossiya   Federatsiyasi   Arxiv   fondini   sotib   olish
manbai   bo’lsa,  tashkilot  ishlarining  birlashtirilgan  nomenklaturasi  loyihalarini
arxiv muassasasining  ekspertiza komissiyasi  (EPK)  tomonidan ko’rib chiqish,
tasdiqlash va kelishish uchun taqdim etish;
- Ishlarni   arxiv   xizmati   va   arxiv   xizmati   bilan   birgalikda   har   yili   saqlash
uchun yoki yo’q qilish uchun ajratish uchun har yilgi tanlovni tashkil etish va
o’tkazish;
- Doimiy   va   vaqtincha   (10   yildan   ortiq)   saqlash   va   zaxira   qilinmaydigan
ishlarni   taqsimlash   to’g’risidagi   aktlarni   ko’rib   chiqish,   tashkilot   rahbariga
tasdiqlash va EPC tomonidan tasdiqlash uchun berish;
- Hujjatlarni   tarkibiy   bo’linmalardan   tashkilot   arxiviga   topshirish
jadvallarini va tashkilotning arxividan davlat arxiviga doimiy saqlash ishlarini
topshirish jadvallarini ko’rib chiqish va kelishish;
5
  Ofis   ishi.   Menejmentni   hujjat   bilan   ta’minlashni   tashkil   qilish   va   texnologiyasi.   Darslik.   –   T.:
Birlik-Dana, 2003, 197-bet - Shaxsiy   kelib   chiqish   hujjatlarni   idoraviy   saqlashga   qabul   qilish
masalalarini ko’rib chiqish. 6
Elektron   hujjatlarni   ekspertizaning   birinchi   bosqichida   arxiv,   ish
yurituvchi   xizmat   yoki   tashkilotdagi   axborot   texnologiyalarining   ishlashi
uchun   mas’ul   bo’lgan   xizmat   bilan   birgalikda,   ekspertizaning   umumiy
mezonlariga muvofiq hujjatlar bo’lishi  mumkin bo’lgan tizimlar, mavzular  va
loyihalar ro’yxatini belgilaydi.
Ro’yxat doirasida doimiy va vaqtincha saqlash uchun elektron hujjatlar
tanlanadi; ro’yxat tashkilotning ekspert komissiyasi tomonidan tasdiqlanadi.
Elektron   hujjatlarni   ekspertizadan   o’tkazish   ekspert   komissiyasi
tomonidan   tashkilotning   an’anaviy   ommaviy   axborot   vositalaridagi   hujjatlari
bilan   birgalikda   amalga   oshiriladi   (umumiy   va   maxsus   mezonlar   tizimi
kompleksda qo’llaniladi: hujjatning ahamiyati, to’liqligi (to’liqligi); hujjatning
haqiqiyligi;   arxiv   saqlash   uchun   qabul   qilingan   hujjatlarda   takroriy   ma’lumot
yo’qligi).
Arxivda   saqlash   uchun   elektron   hujjatlarni   qabul   qilishda   quyidagi
omillar   hisobga   olinadi:   elektron   hujjatlarni   olishda   cheklovlar;   elektron
hujjatlarni   yaratish   jarayonining   to’liqligi;   arxivga   qabul   qilinganda   elektron
hujjatlarni   boshqa   formatga   tarjima   qilish   qiymati;   elektron   hujjatlarni
topshirishga xalaqit  beradigan qonun hujjatlari  mavjudligi;  zarur  hujjatlarning
mavjudligi; elektron uskunalar turining elektron hujjatlarni saqlashning har xil
rejimlariga muvofiqligi, saqlashni ta’minlash qiymati.
Tarkibiy   bo’linma   nomi   ostida,   qopqoqning   o’rtasida,   nomenklatura
bo’yicha   ishning   ko’rsatkichi   ko’rsatiladi.   Masalan,   №   02-24   ish,   bu   erda   02
tarkibiy   bo’linmaning   indeksini   anglatadi,   24   esa   nomenklaturaga   muvofiq
ishning tartib raqami.
6
 Fionova L.R. Boshqaruv hujjatlarini tashkil qilish va texnologiyasi. – T.: Penza, 2005, 59-bet. Ishning   muqovasidagi   nom   odatda   nomenklaturadan   butunlay   olib
tashlanadi.   Ishning   qopqog’ining   pastki   qismida   saqlash   muddati   ko’rsatilgan
(agar ish doimiy saqlash muddatiga ega bo’lsa, "doimiy saqlash" deb yozilgan).
Hujjatlarni   fayllarga   topshirishni   kotib   yoki   ushbu   ish   uchun   mas’ul
bo’lgan tarkibiy bo’linmalar tomonidan yil davomida har kuni tizimli ravishda
amalga oshiriladi.
Bajarilgan   hujjatlar   ijro   etilish   belgisiga   ega   bo’lishi   kerak   va   ish
kunining oxiriga kelib o’sha kuni fayllarga joylashtiriladi. Ushbu oddiy qoidani
qat’iy   bajarish   hujjatlar   yo’qolishini   istisno   qiladi   va   ularning   xavfsizligini
ta’minlaydi.
Ishga   faqat   nomenklaturada   ko’zda   tutilgan   hujjatlargina   kiritilishi
mumkin.   Agar   nomenklaturada   ko’zda   tutilmagan   hujjatlar   paydo   bo’lsa,
mustaqil   ish   qo’zg’atiladi   va   uning   nomi   zaxira   raqami   ostida   ishlar
nomenklaturasiga qo’shiladi.
Ishda   hujjatni   topshirishdan   oldin   uning   bajarilganligini   tekshirish
kerak (bu haqida eslatma bo’lishi kerak).
Bajarilmagan   hujjatlar,   shuningdek   qaytarib   beriladigan   hujjatlar
topshirish taqiqlanadi.
Hujjatlarning   faqat   bitta   nusxasi   faylga   kiritilgan.   Qoralamalar,
dublikatlari   nusxalari   ishda   berilmaydi.   Istisno,   ayniqsa   qimmatli   hujjatlar
loyihalari va ularning nusxalari, shuningdek, birinchi nusxalarning mazmunini
to’ldiruvchi qarorlar, eslatmalar, vizalar bo’lgan nusxalar bo’lishi mumkin.
Har   bir   qutining   qalinligi   30-40   mm   dan   oshmasligi   kerak,   taxminan
250   barg.   Agar   hujjat   kattaroq   bo’lsa,   ish   ikki   yoki   undan   ortiq   hajmga
bo’linadi. 7
Ishlarni shakllantirishda bir qator talablarga rioya qilish kerak. Ulardan
eng   muhimi   doimiy   va   vaqtincha   saqlash   hujjatlarining   alohida   fayllarga
guruhlanishi.  Faqatgina  alohida  holatlarda,  bitta masalani   ko’rib chiqish  bilan
7
  http://www.tepka.ru  murojaat qilingan sana : 09.06.2023 bog’liq bo’lgan turli xil saqlash davrlari hujjatlari bitta papkaga joylashtiriladi,
ammo qaror qabul qilinib, ish tugagandan so’ng hujjatlar qayta tuziladi. 
Hujjatlar   ushbu   holatda   faqat   bitta   kalendar   yil   uchun   tuziladi.   Ushbu
qoidadan   istisno   -   bu   sud   ishlarini   olib   borish;   sud   ishlari;   shaxsning
muassasada ishlagan butun davri davomida, shuningdek saylangan organlar va
ularning   doimiy   komissiyalari   tomonidan   shakllantirilgan,   ularni   chaqirish
davrida yuzaga kelgan shaxsiy hujjatlar.
O’quv   yillari   davomida   shakllantirilgan   ta’lim   muassasalari,   sahna
tadbirlarini   tavsiflovchi   va   teatr   mavsumida   guruhlangan   hujjatlar,   filmlar,
qo’lyozmalar, voqealar tarixi va boshqa narsalar ta’lim muassasalarining o’ziga
xos xususiyati hisoblanadi.
Hujjatlar   muammoni   hal   qilish   jarayonida   paydo   bo’lgan   barcha
tegishli   qo’shimchalar   va   qo’shimcha   materiallar   bilan   birga   faylga
joylashtiriladi. Ammo, ilovalar katta bo’lgan hollarda, ularni alohida hajmlarga
bo’lish   tavsiya   etiladi.   Masalan,   buyurtmalar   ko’pincha   ularni   e’lon   qilish
uchun   asos   bo’lgan   turli   xil   bayonotlar,   sertifikatlar,   aktlar,   eslatmalar   bilan
taqqoslanadi. Ularni alohida guruhlash mumkin: "1999 yil uchun buyurtmalar"
bitta   masala   va   "1999   yildagi   buyurtmalarga   oid   hujjatlar   (sertifikatlar,
bayonotlar, eslatmalar)" - ikkinchi.
Shuningdek,   ko’pincha   protokollar   va   ularga   hujjatlar   tuziladi.
Rejalashtirilgan va hisobot hujjatlari (rejalar, ilovalar, smeta, hisobotlar va ular
bo’yicha   hisob-kitoblar)   uni   tayyorlash   vaqti   va   qabul   qilingan   kundan   qat’i
nazar,   uning   tarkibiga   kiradigan   yilning   hujjatlariga   joylashtiriladi.   Masalan,
1999 yildagi hisobot 2000 yilda tuziladi, ammo 1999 yil fayliga joylashtiriladi,
aksincha,   2000   yilga   mo’ljallangan   reja   1999   yilda   tuzilib,   2000   yilda
saqlanadi.
Uzoq muddatli rejalar tasdiqlangan yilga tayinlanishi kerak. Shuni esda
tutish kerakki, rejalar, smeta va hisobotlar ushbu hujjatlar loyihalaridan alohida
guruhlangan. Ish   doirasida   hujjatlar   savol-mantiqiy,   xronologik,   alifbo   va   raqam
tartibida tizimlashtiriladi, ammo kombinatsiyalar va kombinatsiyalar mumkin.
Raqamlash   tartibida   raqamlar   (kvitansiyalar,   schyot-fakturalar   va   hk)
bo’lgan bir xil hujjatlar guruhlangan.
Ayrim   toifadagi   hujjatlarni   tizimlashtirish   o’ziga   xos   xususiyatlarga
ega.
Ma’muriy   hujjatlar   (buyruqlar,   buyruqlar,   qarorlar   va   boshqalar)
hujjatlar   turlari   va   xronologiyalar   bo’yicha   shakllantiriladi.   Bunday   holda,
asosiy   faoliyat   uchun   buyurtmalar   xodimlar   buyurtmalaridan   alohida
guruhlanadi.
Kollej hujjatlari ikki faylga birlashtirildi: 
- Kengash bayonnomalari va qarorlari;
- Kengash   yig’ilishlari   uchun   hujjatlar   (kun   tartibi,   hisobotlar,
sertifikatlar, xulosalar, qarorlar loyihalari va boshqalar).
Yozishmalar   xronologik   tartibda   tizimlashtiriladi:   javob   hujjati   so’rov
hujjati   orqasida   topshiriladi.   Xronologiya   tashabbus   hujjatlariga   muvofiq
kuzatiladi.
Shaxsiy   hujjatlar,   buxgalteriya   hujjatlari   va   fuqarolarning   murojaatlari
shakllanishi o’ziga xos xususiyatlarga ega.
Shaxsiy   hujjatlardagi   hujjatlar   quyidagi   ketma-ketlikda   joylashtiriladi:
shaxsiy faylda mavjud bo’lgan hujjatlarning ichki inventarizatsiyasi; ish uchun
ariza,   yo’llanma   yoki   vakillik;   anketa,   kadrlar   varaqasi;   tarjimai   hol,   ta’lim
to’g’risidagi   hujjatlar,   lavozimga   tayinlash,   ishdan   bo’shatish,   ishdan
bo’shatish   to’g’risidagi   buyruqdan   ko’chirma   (ishga   qabul   qilish,   topshirish,
ishdan   bo’shatish   to’g’risidagi   yozuvlarning   nusxalari);   shaxsiy   yozuv
varaqasiga qo’shimcha; shaxsiy rag’batlantirish varog’iga qo’shimcha.
Yashash  joyi  to’g’risidagi  guvohnoma va ikkinchi  darajali  ahamiyatga
ega bo’lgan hujjatlar shaxsiy hujjatlardan alohida guruhlanadi. Ushbu guruhlar
ichida hujjatlar xronologik tartibda joylashtirilgan. Jarimalarni tayinlash, rag’batlantirish to’g’risida, ismini o’zgartirish va
hokazolar to’g’risidagi  buyruqlarning nusxalari. ushbu yozuvlarning kiritilishi
munosabati   bilan, kadrlar  yozuvlaridagi   shaxsiy  varaqqa  qo’shimcha   ravishda
ular shaxsiy ish joyiga joylashtirilmaydi.
Amaldagi   saqlash   joyida,   ishlar   2   yil   davomida   saqlanadi.   Kassalar
ularni   xavfsiz   va   chang   va   nurdan   himoyalash   uchun   shkaflar   yoki   seyflarga
joylangan.
Kassalar   vertikal   ravishda   javonlarda,   ishlarning   nomenklaturasida
tartibga   solinganligi   bo’yicha   saqlanadi.   ND   kabinetning   ichki   eshigiga
biriktirilgan.   Har   bir   holatning   orqa   tomonida   uning   ko’rsatkichi   tezkor
hujjatlarni qidirish uchun nomenklaturada ko’rsatilgan.
Ishlarni   ro’yxatga   olish   -   bu   uni   qayta   hisob-kitob   qilish,   varaqlarni
raqamlash,  sertifikatlash  yozuvini   tuzish,  hujjatlarning  ichki  inventarizatsiyasi
bo’yicha ishlar majmui;
Bu ish ofis ishida tasdiqlangan paytdan boshlanib, uni ish qo’zg’atilgan
kalendar   yili   tugaganidan   keyin   idoraviy   arxivga   topshirish   uchun   tayyorlash
jarayonida tugaydi.
Ishlarni   ro’yxatga   olish   ofis   ishlarining   xizmat   xodimlari   tomonidan
amalga oshiriladi.
Ishlarni   to’liq   yoki   qisman   ro’yxatga   olish   saqlash   muddatiga   qarab
amalga oshiriladi.
Doimiy, uzoq muddatli (10 yildan ortiq) saqlash va xodimlarni saqlash
holatlari to’liq ro’yxatga olinishi kerak.
Vaqtincha   (10   yilgacha   bo’lgan)   saqlash   holatlari   qisman   ro’yxatdan
o’tkazilishi   kerak,   ularni   yopishtiruvchilarda   saqlashga   ruxsat   etiladi,
hujjatlarni   ichki   qayta   tizimlashtirmasdan,   raqamlar   varaqisiz,   shuningdek
sertifikatlashtirish yozuvlarini rasmiylashtirmasdan.
Doimiy,   uzoq   muddatli   (10   yildan   ortiq)   saqlash   va   xodimlar
ishlarining   qopqog’ini   ro’yxatdan   o’tkazishda   quyidagi   ma’lumotlar
ko’rsatilishi kerak: - muassasaning nomi va uning bevosita bo’ysunishi;
- tarkibiy bo’linmaning nomi,
- kassa indeksi;
- ish hujjatlariga izoh berish (alohida qimmatli hujjatlarni o’z ichiga
olgan doimiy saqlash uchun);
- ishning sanasi (hajmi, qismi);
- ishdagi varaqlar soni;
- ishning saqlash muddati;
- arxiv fayl kodi.
Bundan tashqari, doimiy saqlanadigan fayllarning muqovalarida davlat
arxivi va muassasasi nomini olish uchun joy ajratilgan.
Ta’kidlash   joizki,   doimiy   saqlanadigan   fayllar   muqovasidagi   arxiv
kodi,   arxiv   kodi   idoraviy   arxivga   faqat   arxiv   xizmati   tegishli   davlat
muassasasining EPK tomonidan tasdiqlangan ishlarning yig’ma ro’yxatlarining
yillik bo’limlariga kiritilgandan keyingina siyoh bilan yopishtirilgan.
Uzoq muddatli (10 yildan ortiq) saqlash uchun kadrlar va kadrlar uchun
arxiv kodlari, hujjatlar davlat arxiv xizmati tegishli muassasasining EPK bilan
kelishilgan   holda   (MSK   tomonidan   tasdiqlangan   holatlar   yig’indisi
ro’yxatlarining   yillik   bo’limlariga   kiritilganidan   so’ng)   kadrlar   bilan
tasdiqlanadi. ) va muassasa rahbari tomonidan tasdiqlangan.
Ish   qopqog’ining   tafsilotlarini   to’ldirishda   quyidagi   talablarga   rioya
qilish kerak:
- muassasaning nomi to’liq ishda nominatsiya holatida bo’ysunishni
ko’rsatgan   holda   yoziladi   yoki   uning   rasmiy   ravishda   qabul   qilingan
qisqartirilgan nomi ko’rsatiladi;
- ishning   nomi   va   raqami   nomenklaturadan   muqovaga   o’tkaziladi
(ular vertikal holda saqlangan ishlarni qidirish qulayligi uchun ishning umurtqa
pog’onasiga qo’yilishi tavsiya etiladi).
Ofis   yilining   oxirida   doimiy   yoki   uzoq   muddatli   (10   yildan   ortiq)
saqlash uchun qopqoqni loyihalashda kerakli tushuntirishlar amalga oshiriladi. Agar   muassasaning   nomi   (yuqori   bo’lim,   tarkibiy   bo’linma)
o’zgartirilsa   yoki   ish   boshqa   muassasaga   (tarkibiy   bo’linma)   o’tkazilsa,
muqovada ushbu muassasa (tarkibiy bo’linma) nomi qo’shiladi.
Muqovadagi ishning nomi tegishli davlat arxiv xizmati muassasasining
EPK bilan kelishilgan tashkilotning fayl nomenklaturasidan o’tkaziladi.
Agar   kerak   bo’lsa   (masalan,   muqovadagi   sarlavha   ishdagi   hujjatlar
tarkibini   aks   ettirmasa),   unga   qo’shimcha   ma’lumotlar   va   tushuntirishlar
kiritiladi.
Hujjatlarning   nusxalari   bo’lgan   ishlarning   sarlavhalari   ularning
nusxalarini ko’rsatishi kerak.
Sarlavha   ish   hujjatlarining   haqiqiyligini   ko’rsatmaydi.   Agar   hujjatlar
nusxalari   soni   to’g’risidagi   ma’lumotlar   ishning   barcha   hujjatlariga   tegishli
bo’lsa,   u   holda   sarlavha   orqasida   (satrda,   davrdan   keyin,   bosh   harf   bilan)   va
agar ma’lumotlar hujjatlarning bir qismiga yoki ulardan biriga tegishli bo’lsa, u
holda hujjatlar tavsifidan keyin yoziladi (qavs ichida). kichik harf bilan).
Agar   ishda   bir   nechta   jildlar   (qismlar)   bo’lsa,   ishning   umumiy
sarlavhasi   va   har   bir   jildning   (qismning)   sarlavhasi   har   bir   jild   (qism)
muqovasida joylashtiriladi.
Ishning   muqovasidagi   muhim   rekvizit   -   bu   ishning   sanasi,   ya’ni.   Ish
yuritishdagi ishning ochilgan va tugagan yillari.
Ishlarning   to’g’ri   tanib   olinishi,   ularda   shakllanadigan   hujjatlarning
tabiati va turlarini har tomonlama ko’rib chiqishga bog’liq.
To’g’ri tanishish muhim bo’lgan ma’muriy, ijodiy va boshqa hujjatlarni
(hisobotlarni,   stsenariylarni,   xatlarni   va   boshqalarni)   o’z   ichiga   olgan   ishning
sanasi, shuningdek bir nechta jildlardan (qismlardan) iborat hujjatlar hujjatlarni
qabul   qilishning   oxirgi   muddati   hisoblanadi,   ya’ni.   e.   ishga   kiritilgan
hujjatlarning   eng   erta   va   oxirgisini   ro’yxatdan   o’tkazish   (tuzish)   sanasi,   oyi,
yili.
Kollegial   organlar,   komissiyalar   va   boshqalarning   majlislari
protokollarini   o’z   ichiga   olgan   ishning   sanasi   birinchi   va   oxirgi   protokollarni tuzish   sanasi   yoki   ular   tasdiqlangan   sana   (agar   ular   ma’qullangan   bo’lsa)
hisoblanadi.
Shaxsiy ishning sanasi - u tashkil etilgan shaxsni qabul qilish va ishdan
bo’shatish to’g’risidagi buyruqlarni imzolagan sana.
Doimiy, uzoq muddatli (10 yildan ortiq) saqlashning har bir holatining
oxirida   raqamni   hisobga   olish   va   alohida   varaqlarda   varaqlarning
raqamlanishining o’ziga xos xususiyatlarini belgilash uchun tasdiqlash yozuvi
tuziladi, unda raqamlangan varaqlar soni raqamlar va so’zlar bilan ko’rsatiladi
va   alohida   "+"   (ortiqcha)   belgisi   bilan   -   varaqlar   soni.   ichki   inventarizatsiya
(mavjud bo’lsa).
Sertifikatlash   yozuvi   kompilyatorning   pozitsiyasini,   tuzilgan   sanasini
ko’rsatgan   holda   aniq   yozilgan   va   kompilyator   tomonidan   shifrlangan   imzo
bilan imzolangan.
Keyinchalik   ishning   tarkibi   va   holatidagi   o’zgarishlar   (hujjatlar
etishmasligi,   yangisini   biriktirish,   hujjatlarning   asl   nusxalarini   nusxalari   bilan
almashtirish va boshqalar) sertifikat yozuvida tegishli aktga havola bilan qayd
etiladi.
Hisobga olish ular tarkibidagi hujjatlarning o’ziga xos xususiyati bilan
bog’liq bo’lgan doimiy va uzoq muddatli (10 yildan ortiq) saqlash davrlarining
ayrim   toifalari   uchun   (ayniqsa   qimmatli,   shaxsiy,   sud   va   tergov   ishlari,   ilmiy
unvon   berish   va   ilmiy   unvon   berish   to’g’risidagi   ishlar,   mualliflik
guvohnomalari   va   patentga   oid   ishlar   ixtirolar   va   boshqalar),   shuningdek,
hujjatlarning turlari bo’yicha tuzilgan, nomlari ularning o’ziga xos mazmunini
ochib bermaydigan hujjatlarning ichki ro’yxati tuziladi.
Ish   yuritish   yilining   oxirida   doimiy   va   vaqtincha   saqlashning   barcha
ekspertizalari natijalari inventarizatsiyaga kiritiladi.
Ishlarni   ro’yxatga   olish   bu   ishlarning   sarlavhalarining   tizimli   ro’yxati
bo’lib,   ularning   tarkibi   va   mazmunini   ochib   beradi,   fondlar   ichidagi   ishlarni
tizimlashtirish   va   ularni   hisobga   olishni   ta’minlaydi.   Bundan   tashqari,
inventarizatsiya   bir   vaqtning   o’zida   buxgalteriya   hujjati   va   ishlarni   va zaxiralarni   operativ   hisobga   olishni   ta’minlaydigan   ilmiy   ma’lumotnoma
standartining asosiy turidir.
II.2. Hujjatlar qiymati ekspertizasi natijalarini ro’yxatdan
o’tkazish
Vladivostokning   Pervorechenskiy   tumani   advokatlari   idorasi   rahbarning
buyrug’iga   binoan   hujjatlar   qiymatini   tekshirish   uchun   doimiy   ekspert
komissiyasini   tuzadi.   Ekspert   komissiya   tarkibiga   yuridik   firmaning   asosiy
tarkibiy bo’linmalarining malakali va tajribali xodimlari kiradi, ular tarkibi va
tarkibini,   shuningdek   hujjatlardagi   ma’lumotlarning   ma’nosi   va   ahamiyatini
yaxshi bilishadi. Shubhasiz, komissiya tarkibiga advokatlar idorasi boshqaruvi
va arxivini hujjatlashtirish xizmati boshlig’i (yoki arxiv uchun javobgar shaxs)
kiradi.  Agar  tashkilot  hujjatlarni  saqlash   uchun davlat  yoki   shahar  arxivlariga
topshirsa, uning vakili komissiyaga kiritiladi.
Qoida   tariqasida,   komissiya   raisi   advokatlar   idorasi   rahbarining   ish   va
arxiv   ishlari   bo’yicha   o’rinbosari   etib   tayinlanadi.   Komissiya   kotibi   arxiv
boshlig’i yoki tashkilot arxiviga javobgar shaxs hisoblanadi.
Hujjatlar   qiymatini   tekshirishning   birinchi   bosqichi   ishlarni
rasmiylashtirish jarayonida joriy ofis ishlarida amalga oshiriladi.
Yil davomida, o’tgan yil ishlarining butun majmuasi tarkibiy bo’linmada
bo’lishi   kerak,   chunki   ushbu   hujjatlar   tashkilot   faoliyati   davomida   zarur
bo’lishi mumkin.
Shu   bilan   birga,   tarkibiy   bo’linmalar   keyinchalik   arxivda   saqlash   uchun
ishlarni   tayyorlaydilar,   ya’ni   hujjatlar   qiymatini   tekshirishning   ikkinchi
bosqichi-imtihon qiymati to’g’risidagi hujjat.
Ishlarni tashkilotning arxiviga topshirish ularning ish yuritish tugaganidan
keyin 3 yil o’tgandan keyin amalga oshiriladi.
Tashkilot   faoliyatida   yaratilgan   barcha   hujjatlar   to’plami   qiymat
ekspertizasidan o’tkazilishi kerak.
Qiymatni   baholashning   birinchi   bosqichini   o’tkazish   usuli   etakchi
tuzilmaviy bo’linmalardan hujjatlarni o’rganishni boshlashni talab qiladi va har bir   tarkibiy   bo’linma   ichida   -   nomenklaturaga   muvofiq   №1   ishdan,   ya’ni
boshqarish,   rejalashtirish,   moliyalashtirish,   tashkilot   ishini   boshqarish,   quyi
tashkilotlarning   faoliyati.   Faqat   ushbu   ketma-ketlik   bilan   siz   hujjatlarning
to’liq to’plamini o’rganishingiz mumkin. 8
Qiymatni   baholashning   ikkinchi   bosqichi   tarkibiy   bo’linmalarda   yillik
ishlarning   to’plamlarini   saqlash   muddatlari   bo’yicha   guruhlarga   bo’lish   bilan
boshlanadi:   doimiy,   uzoq   muddatli   (10   yildan   ortiq),   vaqtinchalik   (10
yilgacha).
Tekshiruvning eng muhim davri - takroriy ma’lumotlarni o’z ichiga olgan
hujjatlarni aniqlash. Eng to’liq ma’lumotlarni o’z ichiga olgan hujjatlar doimiy
saqlash uchun qoldiriladi.
Saqlash va yo’q qilish uchun ajratish uchun hujjatlarni faqat ish sarlavhasi
asosida   tanlashga   yo’l   qo’yilmaydi.   Doimiy   saqlashning   barcha   holatlarini
sinchkovlik   bilan   tekshirib   ko’rish   va   EPK   belgisi   bilan   ishda   xatoga   yo’l
qo’ygan  past  qiymatli  hujjatlarni  aniqlash  va olib qo’yish uchun ularni  ko’rib
chiqish   kerak.   Bunday   hujjatlar   yo’q   qilish   uchun   ajratilishi   yoki   saqlanishi
uchun asoslanishi kerak.
Ishlarni   o’rganish  jarayonida  xatolarda  fayllarda  qoldirilgan  qoralamalar,
dublikatlar, nusxalari olinadi.
Muayyan guruh EPK belgisi bo’lgan holatlardan iborat, chunki ekspertiza
jarayonida ularni saqlash muddatlari haqidagi savol hal qilinadi.
Doimiy   saqlash   hujjatlariga   ega   bo’lgan   EPC   bilan   belgilangan   holatlar
qayta   ko’rib   chiqilishi   kerak.   Ularning   tarkibidan   ajratilgan   doimiy   saqlash
hujjatlari bir hil holatlarga qo’shiladi yoki mustaqil holatga rasmiylashtiriladi.
Yangi tashkil etilgan ishlarni topshirish hujjatlarning qiymatini tekshirish
tugagandan so’ng amalga oshiriladi. 9
Ekspertiza  natijalari  bo’yicha yakuniy qaror  tashkilotning EC yoki  MSK
tomonidan qabul qilinadi.
8
  http://www.docme.ru  murojaat qilingan sana:09.06.2023
9
  http://www.archives.su  murojaat qilingan sana: 09.06.2023 Tashkilot   arxiviga   topshirish   uchun   elektron   hujjatlarni   tayyorlash
quyidagi bosqichlardan iborat.
- Doimiy   saqlash,   vaqtincha   saqlash   (10   yildan   ortiq)   va   xodimlarning
(Rossiya   Federatsiyasi   Arxiv   fondi   tarkibiga   kiruvchi   elektron   hujjatlar   (EH)
tarkibi va hajmiga qarab) ishlarning zaxiralarini tuzish;
- Arxivga   topshirish   uchun   mo’ljallangan   mashina   tashuvchisidagi
hujjatlarning jismoniy holatini tekshirish;
- Mashina muhitida ED yozuvi;
- Yozuv sifatini tekshirish;
- ED tavsifi;
- Doimiy   saqlanadigan   elektron   hujjatlar   va   xodimlarning   elektron
hujjatlarini   arxiv   ro’yxatga   olish   tartibiga   muvofiq   arxiv   yozuvlarini   saqlash
bo’limlariga (ishlar bo’yicha) arxiv shifrlarini joylashtirish;
- Qo’shimcha hujjatlar to’plamini tayyorlash.
EK hujjatlarida quyidagi ma’lumotlar aks ettiriladi:
- Hujjatning nomi;
- Hujjatni tuzish sanasi;
- Hujjat tarkibining xususiyatlari (mavhum);
- Elektron format;
- Hujjat hajmi.
Hujjatlar   qiymatining   ekspertizasi   hujjatlarni   saqlash   va   davlat   saqlash
uchun   tanlash   shartlarini   aniqlash   maqsadida   ularning   qiymat   mezonlari   va
mezonlari asosida o’rganishdir.
Qiymatni   baholashning   asosiy   vazifasi   qimmatli   ma’lumotlarni   qaysi
hujjatlar bilan to’ldirilishini aniqlash va ularni doimiy saqlash uchun tanlashdir.
Ekspertizaning ikkinchi  vazifasi  - hujjatlarni saqlash muddatini aniqlash. Ular
jamiyat   manfaatlarini   hisobga   olgan   holda,   davlat   va   jamiyat   hayotining
tegishli huquqiy normalari asosida tashkil etiladi. 10
10
  http://document-ved.ru  murojaat qilingan sana: 09.06.2023 Tashkilotda   hujjatlar   qiymatini   ekspertiza   qilish   ishlarini   tashkil   etish   va
o’tkazish   uchun   doimiy   ekspert   komissiyasi   tuziladi.   Ekspert   komissiya
tashkilot   rahbarining   buyrug’iga   binoan   4-5   kishidan   iborat   eng   malakali
xodimlar orasidan tuziladi. Komissiya a’zolari, shubhasiz, boshqaruv hujjatlari
xizmatining   rahbari,   arxiv   boshlig’i,   bosh   hisobchi   va   tashkilotning   etakchi
xodimlaridan   biri   rais   etib   tayinlanadi.   Ekspert   komissiyasining   har   bir
yig’ilishi protokol bilan rasmiylashtiriladi.
Tekshiruv   davomida   hujjatlarning   qadriyatlari   arxivlash   nazariyasi   va
amaliyoti   tomonidan   ishlab   chiqilgan   tarixiylik,   har   tomonlama,   murakkablik
va ijtimoiy-siyosiy betaraflik tamoyillariga asoslanadi.
Tarixshunoslik   printsipi   hujjatda   unda   aks   etgan   tarixiy   voqealar   nuqtai
nazaridan   ko’rib   chiqish   va   baholashni   nazarda   tutadi.   Har   bir   tarixiy   davr
maxsus   manbalar   majmui,   mazmuni,   hujjat   tuzish   shakli   va   usullari   bilan
ajralib turadi. Hujjatlarni baholashda tarixshunoslik hujjatlarning kelib chiqishi
va   rivojlanishi   naqshlarini,   ularning   fond   tarkibidagi   o’rni   va   o’rnini,   boshqa
fondlarning   materiallari   bilan   o’zaro   bog’liqlik   va   o’zaro   bog’liqlikni
aniqlashni   talab   qiladi.   Ijtimoiy-siyosiy   betaraflik   printsipi   tarixiylik   printsipi
bilan   uzviy   bog’liq   bo’lib,   bu   hujjatlar   tanlashda   sinfiy   va   mafkuraviy
yondashuvlarni   rad   etishni   anglatadi.   Saqlash   uchun   jamiyatdagi   barcha
ijtimoiy   guruhlar   va   siyosiy   partiyalarning   faoliyatini   aks   ettiruvchi   hujjatlar
qabul qilinishi kerak.
Murakkablik   printsipi   hujjatlarni   har   tomonlama   o’rganish   orqali
o’rganish   va   ob’ektiv   baholashdan   iborat.   Shu   bilan   birga,   har   xil   turdagi
hujjatlarni  shakllantirish  qonuniyatlari, ularning kelib chiqishi, hujjat  aylanish
jarayonida   hujjat   tarkibini   ularga   ma’lumot   uzatish   shakliga   muvofiqligi
hisobga olinadi.
Qiymat   ekspertizasini   o’tkazishda   murakkablik   printsipi   muhim   rol
o’ynaydi,   bu   strukturaning   boshqa   hujjatlari   bilan   birgalikda   hujjatlarni
baholashni   o’z   ichiga   oladi.   Tekshiruv   davomida   boshqaruv   qarorlarini hujjatlashtirish   jarayonida   bir   vaqtning   o’zida   individual   emas,   balki   o’zaro
bog’liq bo’lgan barcha institutlarning hujjatlarini baholash tavsiya etiladi.
Ushbu   tamoyillarni   hisobga   olgan   holda   hujjatlar   qiymatini   belgilovchi
mezonlar tizimi ishlab chiqilgan.
Mezonlar bu hujjatlarning qiymatini belgilovchi belgilardir.
Hujjatlarni   Rossiya   Federatsiyasi   Arxiv   fondi   tarkibiga   o’tkazish
hujjatlarning kelib chiqishi, mazmuni va tashqi xususiyatlariga oid mezonlarni
kompleks   qo’llash   orqali   qiymatni   tekshirish   natijalari   asosida   amalga
oshiriladi.   Qiymat   ekspertizasining   mezoni   bu   ilmiy   asosli   belgilar   tizimidir,
uning asosida hujjatlarning qiymati aniqlanadi.
Hujjatlarning   qiymatini   o’rganish   jarayonida   barcha   mezonlar   birgalikda
qo’llaniladi.   Bu   hujjatlarni   baholashning   har   tomonlama   va   murakkabligining
namoyon bo’lishidan biridir.
Kelib chiqish mezonlariga quyidagilar kiradi:
- Tashkilot   yoki   shaxsning   faoliyati   natijasida   hujjatlar   yaratilgan   davlat
boshqaruv tizimidagi yoki muayyan sohadagi roli va o’rni;
- Ular bajaradigan funktsiyalarning ahamiyati;
- Hujjatlarni shakllantirish vaqti va joyi.
Kelib   chiqish   mezoni   barcha   tashkilotlar,   muassasalar   va   korxonalarni
taxminan uch guruhga bo’lish imkonini beradi. 11
Birinchi guruhga hujjatlar katta ilmiy, tarixiy va iqtisodiy ahamiyatga ega
bo’lgan   tashkilotlar   kiradi.   Bular   markaziy   va   mahalliy   hokimiyat   va
ma’muriyatlar,   ularning   tarmoq   tarkibiy   bo’linmalari,   sudlar   va   prokurorlar,
ilmiy va ishlab chiqarish birlashmalari, yirik zavod va fabrikalar va boshqalar.
Ikkinchi   guruh   mahalliy   tashkilotlardan   iborat.   Bu   bir   xil   funktsional   va
maqsadga muvofiq bo’lgan ko’plab tashkilotlar. Ushbu guruh hujjatlari amaliy
va   aniq   ilmiy   ahamiyatga   ega,   ammo   ular   davlat   arxivlariga   qabul   qilinadi,
qoida   tariqasida,   tanlab   olinadi,   chunki   bunday   muassasalarning   faoliyati
yuqori   tashkilotlarning   hujjatlarida   aks   etadi.   Yuqori   tashkilotlarga
11
  http://www.archiv-s.ru  murojaat qilingan sana : 09.06.2023 kirmaydigan   ushbu   guruh   tashkilotlarining   muhim   hujjatlari   aniqlanishi   va
yuqori tashkilot hujjatlariga ilova qilinishi kerak.
Uchinchi   guruhga   asosan   yordamchi   va   xizmat   ko’rsatuvchi   tashkilotlar
kiradi. Ushbu guruh guruhining hujjatlari faqat amaliy ish uchun tegishli.
Tarkib mezonlariga quyidagilar kiradi:
- Hujjatlarda aks ettirilgan tadbirlarning ahamiyati;
- Hujjat tarkibidagi ma’lumotlarning qiymati;
- Tashkilotning   boshqa   hujjatlaridagi   ma’lumotlarni   takrorlash   va   so’rib
olish;
- Hujjat turi;
- Hujjatning haqiqiyligi.
Tashkilotning   asosiy   faoliyati   to’liq   aks   ettiradi:   Tashkiliy   va   ta’sis   va
ma’muriy hujjatlar  (nizomlar, nizomlar, buyruqlar, qarorlar, bayonnomalar  va
boshqalar), shuningdek yillik rejalar va hisobotlar. 
Qo’llab-quvvatlovchi   rol   o’ynaydigan   ma’lumotnoma   hujjatlari,   qoida
tariqasida,   boshqaruv   qarorlarini   qabul   qilish   uchun   asos   bo’lib   xizmat
qiladigan yoki ma’muriy va ba’zan tashkiliy hujjatlarda qayd etiladigan tezkor
yoki   ma’lumotnomalarni   o’z   ichiga   oladi.   Ushbu   hujjatlar   guruhi   eng   ko’p
sonli   hisoblanadi.   Ulardan   ba’zilari   uzoq   muddatli   ma’lumotlarga   ega,
masalan,   xodimlar   to’g’risidagi   hujjatlarning   muhim   qismi.   Ushbu
hujjatlarning   aksariyati   ma’lum   vaqtdan   keyin   -   bir   yildan   besh   yilgacha
bo’lgan   davrda   o’zlarining   ekspluatatsion   va   ma’lumotnomaviy   qiymatini
yo’qotadilar.   Bular   operatsion   va   buxgalteriya   hisoboti   va   buxgalteriya
hujjatlari,   joriy   ta’mirlash,   etkazib   berish   bo’yicha   yozishmalar   va
tashkilotning   asosiy   faoliyatini   aks   ettirmaydigan   boshqa   ko’plab   hujjatlar.
Axborotni takrorlash va so’rib olish. Ushbu mezon asosan joriy, rejalashtirish
va   hisobot   hujjatlarini   tekshirishda   qo’llaniladi.   Masalan,   oylik   hisobotlar   har
chorakda   iste’mol   qilinadi;   choraklik   hisobotlar   tarkibi   yillik   hisobotga
kiritiladi. Tarkibiy   bo’linmalarning   hisobotlari   tashkilotning   hisobotiga,   quyi
tashkilotlarning   hisobotlari   yuqori   tashkilotning   jamlama   hisobotiga   va
boshqalarga qo’shiladi.
Tashqi xususiyatlarning mezonlariga quyidagilar kiradi:
- Kontentni yozish va uzatish shakli;
- Hujjatni sertifikatlash va bajarish;
- Hujjatning jismoniy holati.
Qiymatni   tekshirishning   umumiy   mezonlariga   qo’shimcha   ravishda,
hujjatlarning   har   bir   guruhi   ularni   baholashning   o’ziga   xos   mezonlariga   ega:
fan   va   texnologiyalarni   rivojlantirish   uchun   ma’lumotlarning   qiymati,
mualliflik ustuvorligi, rivojlanish yoki kashfiyotning iqtisodiy samaradorligi va
boshqalar. 12
Hujjatlar   qiymatining   ekspertizasini   tashkil   etish   uch   bosqichda   amalga
oshiriladi.
Birinchi bosqich joriy ofis ishlarida amalga oshiriladi:
- Ishlar nomenklaturasini ishlab chiqish va tuzishda;
- Hujjatlarni rasmiylashtirishda;
- Ishga hujjatlarni yuborishda;
- Ishlarni   shakllantirishda   va   hujjatlarga   ishlarning   to’g’riligini
tekshirishda.
Ikkinchi   bosqich   tashkilot   arxiviga   topshirish   uchun   ishlarni   tayyorlash
paytida amalga oshiriladi.
Qiymatni   baholashning   uchinchi   bosqichi   doimiy   saqlash   hujjatlarini
davlat arxiviga topshiradigan tashkilotning arxivida amalga oshiriladi.
Ish   yuritishdagi   hujjatlar   bilan   ishlashning   yakuniy   bosqichi   ishlarni
keyinchalik   saqlash   va   foydalanish   uchun   ishlov   berishdan   iborat.   Ishlarni
saqlash uchun ishlov berish hujjatlarning ilmiy va amaliy ahamiyatini, ishlarni
12
  http://ao.avo.ru  murojaat qilingan sana: 09.06.2023 ro’yxatdan   o’tkazishni,   doimiy   va   vaqtincha   (10   yildan   ortiq)   saqlash
muddatlari bo’yicha inventarizatsiya qilishni o’z ichiga oladi.
Tashkilotlar, korxonalar va muassasalar  faoliyati natijasida turli xil ilmiy
va   amaliy   ahamiyatga   ega   hujjatlar   yaratilmoqda.   Ularning   ko’p   qismi   bir
martalik xususiyatga  ega ma’lumotlarni  o’z  ichiga oladi. Ushbu ma’lumotdan
tezkor foydalanish uchun foydalanilgandan so’ng, bunday hujjatlar o’zlarining
ahamiyatini yo’qotadi  va ularni  keyinchalik saqlash  maqsadga muvofiq emas.
Boshqa   hujjatlar   bir   necha   yil   davomida   o’z   kuchini   yo’qotmagan.   Ammo
ilmiy   va   amaliy   maqsadlar   uchun   qimmatli   ma’lumotlarni   o’z   ichiga   olgan
hujjatlar mavjud. Bunday hujjatlar doimiy ravishda saqlanishi kerak.
Shu   munosabat   bilan   hujjatlarni   saqlashning   turli   muddatlari   aniqlandi.
Yaroqlilik muddati vaqtinchalik bo’lishi mumkin - 10 yilgacha, vaqtincha - 10
yildan ortiq va doimiy. Ikki yil davomida doimiy va vaqtincha (10 yildan ortiq)
saqlashning   tugallangan   holatlari   ma’lumotnoma   uchun   tuzilmaviy
bo’linmalarda   qoladi.   Keyin   ular   tashkilotning   arxiviga   topshiriladi   yoki
tegishli funktsiyalar topshirilgan tarkibiy qismda saqlanadi.
Hujjatlar   qiymatining   ekspertizasi   -   bu   saqlash   uchun   hujjatlarni   tanlash
yoki qabul qilingan mezonlar asosida ularni saqlash muddatlarini belgilash. Xulosa
Qiymatlar   ekspertizasini   o’tkazishda   tarkibiy   bo’linmalarda   hujjatlar
arxivga  topshirish  uchun doimiy va vaqtincha (10 yildan ortiq)  saqlash  holatlari
tanlanadi;   tarkibiy   bo’linmalarda   saqlash   uchun   vaqtincha   saqlash   muddati
bo’lgan   ishlarni   tanlash;   saqlash   muddati   o’tgan   o’tgan   yillardagi   ishlarni   yo’q
qilish uchun ajratmalar.
Shu   bilan   birga,   tashkilot   fayllari   nomenklaturasining   sifati   va   to’liqligi,
fayllarni saqlash vaqtini aniqlashning to’g’riligi tekshiriladi.
Doimiy   va   vaqtincha   (10   yildan   ortiq)   saqlash   uchun   hujjatlarni   tanlash
ishlarni   varaqalash   orqali   amalga   oshiriladi.   Faqat   hujjatlar   sarlavhalari   asosida
saqlash va yo’q qilish uchun hujjatlarni tanlashga yo’l qo’yilmaydi.
"EPK"   bilan   belgilangan   holatlar   doimiy   saqlanadigan   tarkibiy   hujjatlarni
aniqlash va ajratish uchun sahifalar orqali skanerlanadi.
Doimiy   saqlash   hujjatlariga   ega   bo’lgan   "EPK"   bilan   belgilangan   holatlar
qayta   ko’rib   chiqilishi   kerak.   Ularning   tarkibidan   ajratilgan   doimiy   saqlash
hujjatlari bir hil holatlarga qo’shiladi yoki mustaqil holatga rasmiylashtiriladi.
Vaqtinchalik   saqlashning   qolgan   hujjatlarini   o’z   ichiga   olgan   fayllarni   saqlash
muddatlari   saqlash   muddatlarini   ko’rsatuvchi   hujjatlar   ro’yxati   yoki   tashkilot
fayllarining nomenklaturasi bilan belgilanadi.
Boshqaruv faoliyati barcha muassasalar, korxonalar va tashkilotlarga xosdir.
Unda tashkiliy masalalar, rejalashtirish, moliyalashtirish, tarmoq ishlab chiqarish
ishlari,   xodimlarni   tanlash   va   joylashtirish,   nazorat   qilish   va   hokazolar   mavjud.
Boshqaruv   jarayonida   juda   katta   miqdordagi   ma’lumotlar   to’planadi,   ishlov
beriladi va uzatiladi.
Ma’lumot   asosida   boshqaruv   qarorlari   qabul   qilinadi,  ma’lumotlar   ularning
amalga   oshirilishini   tasdiqlaydi   va   umumlashtirish   uchun   manba   bo’lib   xizmat
qiladi.   Boshqaruvning   samaradorligi   hujjatlarda   qayd   etilgan   ma’lumotlarning
hajmiga, samaradorligiga va ishonchliligiga bog’liq. Hujjat   ma’lumotni   qayd   qilib   qo’ygan   holda   uning   saqlanishini   va
to’planishini,   boshqa   shaxsga   topshirishni,   shuningdek   ma’lumotlardan   takroran
foydalanilishini ta’minlaydi.
Shunday qilib, boshqaruv faoliyati hujjatlari belgilangan shaklda menejment
uchun   zarur   bo’lgan   ma’lumotlarni,   ya’ni   hujjatlarni   yaratishda   qayd   etishdan
iborat. Bundan tashqari, ko’p hollarda hujjatlar va qonun hujjatlarida belgilangan
majburiydir.
Axborot   manbai   sifatida   hujjatlar   teng   emas.   Taniqli   davlat   va   jamoat
arboblari,   adabiyot   va   san’at   namoyandalari,   ilmiy   ahamiyatga   ega,   tarixiy
ahamiyatga   ega   bo’lgan   hujjatlar   to’g’risidagi   "shaxsiy"   hujjatlar   alohida
ahamiyatga ega. Ular abadiy saqlanishi kerak. Foydalanilgan adabiyotlar:
1. http://www.bibliotekar.ru     
2. Ofis ishi. Menejmentni hujjat bilan ta’minlashni tashkil qilish va texnologiyasi.
Darslik. – T.: Birlik-Dana, 2003, 366 b
3. Fionova   L.R.   Boshqaruv   hujjatlarini   tashkil   qilish   va   texnologiyasi.   –   T.:
Penza, 2005, 212 b.
4. http://www.docme.ru     
5. http://www.bizneshaus.ru   
6. http://www.archives.su   
7. http://delo-ved.ru   
8. http://www.edou.ru   
9. http://document-ved.ru   
10. http://ao.avo.ru   
11. http://www.tepka.ru   
12. http://www.archiv-s.ru

Arxivlarda hujjatlar qiymati ekspertizasini tashkil qilish

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha