Asosiy vositalarni qayta baholash va eskirish hisoblashni nazoratdan o'tkazish

O’ZB E KISTON R E SPUBLIKASI OLIY TA’LIM ,
FAN VA INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT MOLIYA INSTITUTI
BYUDJET HISOBI FANIDAN
 
MUSTAQIL ISHI
Mavzu:   Asosiy vositalarni qayta baholash va
eskirish hisoblashni nazoratdan o'tkazish
TOSHKENT-202 3 Asosiy vositalarni qayta baholash va eskirish
hisoblashni nazoratdan o'tkazish
Reja: 
1. Asosiy vositalar kirimini hisobga olish
2. Asosiy vositalarga eskirish hisoblashning hisobi
3. Asosiy vositalarni hisobdan chiqarish va ularni hisobda aks ettirish 
va eskirish hisoblashni nazoratdan o'tkazish. Byudjet   tashkilotlarda   asosiy   vositalarining   eskirishi   hisobi   asosiy
vositalarining yillik eskirish me’yorlaridan kelib chiqqan holda, har yili aniqlanadi
va   har   oyda   shu   tashkilotlarning   buxgalteriya   hisobi   va   hisobotida   aks   ettiriladi.
Eskirish   imoratlar,   inshootlar,   uzatkich   moslamalar,   mashina   va   jihozlar,   ish
hayvonlari   va   transport   vositalari,   ishlab   chiqarish   (ashyolarni   ham   qo’shib)   va
xo’jalik inventarlari hamda foydalanish mumkin bo’lgan yoshga etgan ko’p yillik
daraxtlar,   butalar   va   boshqa   asosiy   vositalar   bo’yicha   aniqlanadi   va   hisobga
olinadi. 
Vazirliklar,   davlat   qo’mitalari   va   idoralari,   zarur   hollarda,   o’zlarining
tizimidagi   tashkilotlarda   asosiy   vositalarning   eskirishi   me’yorlarini   asosiy
vositalarning   texnik   shartlari   yoki   tayyorlovchi-tashkilotlar   tavsiyalariga   muvofiq
asosiy   vositalar   obyektlarining   samarali   foydalanish   muddatini   hisobga   olgan
holda,   tegishli   qonunchilik   bilan   belgilangan   me’yorlardan   oshmagan   holda
o’rnatilgan   tartibda   belgilashlari   mumkin.   Asosiy   vosita   obyektlarida   amalga
oshirilgan   qo’shimcha   qurish,   qo’shimcha   asbob-uskunalar   bilan   jihozlash,
rekonstruktsiya   yoki   modernizatsiya   natijasida   dastlabki   qabul   qilingan   me’yoriy
ko’rsatkichlari   yaxshilanishi   (oshirilishi)   hollarda   tashkilotlar   shu   obyektning
amalga oshirilgan qo’shimcha qurish, qo’shimcha asbob-uskunalar bilan jihozlash,
rekonstruktsiya   yoki   modernizatsiya   ishlari   tugatilgan   oydan   keyingi   hisobot
oyining birinchi sanasidan boshlab shu obyektning samarali foydalanish muddatini
qayta ko’rib chiqadilar.
Beg’araz   olingan   asosiy   vositalar   obyektlarining   samarali   foydalanish
muddati quyidagicha aniqlanadi:
-   tashkilotlardan   olinganlar   uchun   –   amalda   foydalanilgan   muddatlarini   va   avval
hisoblangan eskirish summasini hisobga olgan holda;
- boshqa yuridik va jismoniy shaxslardan olinganlar uchun –tashkilotlarda doimiy
ishlaydigan   inventarlash   komissiyasi   tomonidan   belgilangan   obyektning   bozor
bahosi va foydalanish muddatidan kelib chiqqan holda.
Eskirish   quyidagi   asosiy   vositalar   bo’yicha   aniqlanmaydi:   arxitektura   va
san’atning   noyob   yodgorliklari   bo’lgan   imoratlar   va   inshootlar,   kabinet   va laboratoriyalarda   joylashgan   o’quv   ishlari   va   ilmiy   maqsadlarda   foydalaniladigan
jihozlar, eksponatlar, nusxalar, amaldagi  va amal qilmayotgan modellar, maketlar
va   boshqa   ko’rgazmali   qo’llanmalar,   mahsuldor   qora   mollar,   hayvonot   olami
eksponatlari   (hayvonot   bog’i   va   shunga   o’xshash   tashkilotlarda),   foydalanish
mumkin   bo’lgan   yoshga   etmagan   ko’p   yillik   ko’chatlar,   kutubxona   fondlari,
filmlar fondi, sahnaga qo’yish uskunalari, badiiy va muzey buyumlari.
Asosiy   vositalar   obyekti   bo’yicha   eskirish   hisoblash   mazkur   obyekt   asosiy
vositalar   tarkibiga   qabul   qilingan   oydan   keyingi   oyning   birinchi   sanasidan
boshlanadi   hamda   mazkur   obyektning   dastlabki   (tiklanish)   qiymati   doirasida
yoxud bu obyektni balansdan hisobdan chiqarilguncha amalga oshiriladi.
Hisobot  yili  mobaynida asosiy  vosita  obyektlari  bo’yicha eskirish  har  oyda
yillik  eskirish  summasining   1/12  miqdorida  hisoblanadi.   Asosiy   vosita  obyektlari
bo’yicha eskirish hisoblash asosiy vositalarning dastlabki (tiklanish) qiymati to’liq
qoplangan yoxud bu obyekt balansdan hisobdan chiqarilgan oydan keyingi oyning
birinchi   sanasidan   boshlab   to’xtatiladi.   Asosiy   vositalar   obyektining   samarali
foydalanish   muddati   mobaynida   eskirish   hisoblanishi   to’xtatilmaydi,   obyektlarda
amalga oshirilgan qo’shimcha qurish, qo’shimcha asbob-uskunalar bilan jihozlash,
rekonstruktsiya, modernizatsiya, texnik qayta jihozlash ishlari 
olib borilishi tufayli to’liq to’xtatilgan hollar bundan mustasno.  
Asosiy vosita obyektlari bo’yicha eskirish hisoblash hisobot davrida amalga
oshiriladi va buxgalteriya hisobida tegishli hisobot davrida aks ettiriladi.
Eskirish   hisoblash   asosiy   vositalar   obyektlari   qiymatining   100   foizidan   oshib
ketishi mumkin emas. Hisobot yili mobaynida buxgalteriya hisobi va hisobotlarda
asosiy   vositalarning   qayta   baholanishi,   kirim   qilinishi   va   hisobdan   chiqarilishi
(eskirganligi   tufayli   tugatilishi   munosabati   bilan   ularni   hisobdan   chiqarilishi
natijasida ham) hisobiga eskirishning umumiy summasi o’zgarishi mumkin.
Har   oyda   hisoblangan   eskirish   summasi   tegishli   inventar   kartochkalar
(kitoblar)da   asosiy   vositalar   obyektlari   bo’yicha   hisobi   yozib   borilmaydi.   Agar
asosiy   vositalar   tugatilayotganda   yoki   boshqa   tashkilotga   berilayotganda,
shuningdek   obyektlarni   eskirishining   yillik   me’yori   belgilangan   tartibda o’zgartirilayotgan   bo’lsa,   asosiy   vosita   obyektlarining   butun   foydalanish   muddati
mobaynida   hisoblangan   to’liq   eskirish   summasi   alohida   inventar   obyektlari
bo’yicha aniqlanadi.
Avval   foydalanishda   bo’lgan   asosiy   vositalar   bir   tashkilotdan   boshqasiga
berilayotganda, shuningdek tugatilishi sababli hisobdan АV-6, АV-8, АV-9 – son
shakldagi   inventar   kartochkalar   274   –   son   shakldagi   memorial   order   308   –   son
shakldagi bosh jurnal kitobi Hisobot shakllari (balans va boshqalar)
Buxgalteriya   hisob-kitoblari,   ma’lumotnomalari   chiqarilayotganda
obyektlarning dastlabki (tiklanish) qiymati o’rnatilgan artibda hisoblangan eskirish
summasi ko’rsatilgan holda tegishli hujjatlar bilan rasmiylashtiriladi.
Asosiy vositalarga belgilangan me’yorlar bo’yicha eskirish hisoblanganda 
buxgalteriya tomonidan buxgalteriya raschyotlari, ma’lumotnomalari tuzilib ushbu
hujjatlarga   asosan   buxgalteriya   yozuvlari   berilib,   274   -son   shakldagi   memorial
orderda aks ettiriladi. Memorial orderdan 308-son shakldagi bosh jurnal kitobi va
hisobot shakllariga tushiriladi (1-chizma).
Asosiy   vositalarning   eskirishi   bo’yicha   sintetik   hisobi   02   ―Asosiy
vositalarning   eskirishi   schyotida   quyidagi   subschyotlarga   bo’lingan   holda   aks‖
ettiriladi: 020 ―Turar-joy imoratlarning eskirishi ;‖
021 ―Noturar joy imoratlarning eskirishi ;	
‖
022 ―Inshootlarning eskirishi ;	
‖
023 ―Mashina va jihozlarning eskirishi ;	
‖
025 ―Transport vositalarining eskirishi ;
‖
029 ―Boshqa asosiy vositalarning eskirishi .	
‖
Mazkur subschyotlarning kredit tomonida asosiy vositalarga eskirish 
hisoblanishi, debet tomonida esa, hisoblangan eskirish summasini hisobdan 
chiqarilishi aks ettiriladi. 
Byudjet tashkiloti ishchi schyotlar rejasini tasdiqlayotganda ―Asosiy 
vositalarning eskirishi  schyotining tegishli subschyotlarini tashkilotga kirim 	
‖
qilingan asosiy vositalar manbaalari bo’yicha eskirish hisoblanishini alohida 
shakllantirib olishi mumkin. 
Masalan 023/1―Mashina va jihozlarning eskirishi (byudjet mablag’i hisobidan) , 	
‖
023/2―Mashina va jihozlarning eskirishi (rivojlantirish jamg’armasi mablag’i 
hisobidan)” va xokazo.
Asosiy vositalarni hisobdan chiqarish va ularni hisobda aks ettirish
Byudjet tashkilotlarida asosiy vositalarni hisobdan chiqarilishi ―Asosiy 
vositalarni balansdan chiqarish tartibi to’g’risida Nizom  (O’zR Moliya vazirining	
‖
2004 yil 16 avgustdagi 101-son Buyrug’i bilan tasdiqlangan) ga va boshqa qonuniy
hujjatlarga tartibga solinadi.
Asosiy vositalar qisman tugatilgan holda uning dastlabki (tiklash) qiymati va
jamlangan   eskirish   summasi   tegishligicha   obyektning   tugatilgan   qismining
dastlabki (tiklash) qiymati va jamlangan eskirish summasiga kamaytiriladi.
Asosiy vositalar quyidagilar natijasida tashkilot balansidan chiqariladi:
- tugatish;
- sotish;
- beg’araz berish; - kamomad yoki yo’qotishning aniqlanishi;
- qonunchilikda nazarda tutilgan boshqa hollar (26 – chizma).
Asosiy   vositalar   quyidagi   hollarda   ularni   tugatish   munosabati   bilan
balansdan hisobdan chiqarilishi mumkin:
a) belgilangan xizmat muddati tugaganidan (to’liq eskirish hisoblab 
yozilganidan) keyin;
b) jismoniy eskirish, halokatlar, tabiiy ofatlar, foydalanishning risoladagi 
shart-sharoitlarini buzish oqibatida yaroqsiz holga kelganlari;
v) ma’nan eskirganlari;
g) tegishli davlat organlarining qarorlari bo’yicha chiqib ketadiganlari;
d) korxona va tashkilotlarning qurilishi, kengaytirilishi, rekonstruktsiya 
qilinishi, zamonaviylashtirilishi va texnik qayta jihozlanishi munosabati 
bilan chiqib ketadiganlari.
2-chizma. Asosiy vositalarni tashkilot balansidan chiqarilishi
Tiklanishi   mumkin   bo’lmagan   yoki   iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiq
bo’lmagan asosiy vositalar tugatilishi kerak. Asosiy   vositalarni   tugatilishi   munosabati   bilan   hisobdan   chiqarilishida
belgilangan   tartibda   mutaxassislar   tomonidan   nuqsonlar   kamomad   yoki
yo’qotishning   aniqlanishibeg’araz   berishqonunchilikda   nazarda   tutilgan   boshqa
holler tugatish sotish
Asosiy   vositalarni   tashkilot   balansidan   chiqarilishi   dalolatnomasi   tuziladi.
Ushbu   dalolatnomada   asosiy   vositani   xolati   aks   ettiriladi.   Qonunchilikda
belgilangan tartibda byudjet tashkiloti yuqori tashkilotga asosiy vositani tugatilishi
munosabati   bilan   hisobdan   chiqarilishi   bo’yicha   yozma   murojat   qiladi   va   ijobiy
javob   olingandan   so’ng   tashkilot   raxbari   tomonidan   tasdiqlangan   doimiy   faoliyat
qiluvchi komissiya tomonida tegishli dalolatnomalar tuzilib hisobdan chiqariladi.
Byudjet   tashkilotlarida   asosiy   vositalarni   sotish   ―Byudjet   tashkilotlari   va
davlat   unitar   korxonalarining   asosiy   vositalarini   hamda   qurilishi   tugallanmagan
b’ektlarini   sotish,   shuningdek   ularni   sotishdan   tushgan   pul   mablag’larini
taqsimlash   tartibi   to’g’risida   Nizom   (Vazirlar   Mahkamasining   2009   yil   31‖
dekabrdagi 343-son qarori bilan tasdiqlangan)ga asosan tartibga solinadi. 
Byudjet   tashkilotlarining   asosiy   vositalarini   hamda   qurilishi   tugallanmagan
obyektlarini   sotish   quyidagi   shartlardan   biri   qoniqtirilgan   taqdirda   amalga
oshiriladi:
-   belgilangan   xizmat   qilish   muddatining   tamom   bo’lishi   (to’liq   eskirish   hisobga
o’tkazilishi);
-   ularning   jismoniy   eskirishi,   avariyalar,   tabiiy   ofatlar,   foydalanishning   normal
sharoitlari buzilishi oqibatida yaroqsiz holga kelishi;
- ma’naviy eskirishi;
-   byudjet   tashkilotlarining   qurilishi,   kengaytirilishi,   rekonstruktsiya   qilinishi,
modernizatsiya qilinishi va qayta tashkil etilishi munosabati bilan bo’shab qolishi.
Byudjet   tashkilotlarining   binolari   va   inshootlari   (shu   jumladan,   qurilishi
tugallanmagan   binolari   va   inshootlari)   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   mulki
qo’mitasi yoki uning xududiy boshqarmalari tomonidan xususiylashtirish tartibida
sotiladi. Byudjet   tashkilotlarining   qolgan   asosiy   vositalari   byudjet   tashkilotlari
tomonidan   yuqori   tashkilot   bilan   kelishgan   holda,   yuqori   tashkilot   bo’lmagan
taqdirda - qonun hujjatlariga muvofiq mustaqil ravishda sotiladi. 
Bunda:
-   bir   inventar   obyektning   qoldiq   qiymati   O’zbekiston   Respublikasida   belgilangan
eng  kam  oylik  ish  haqining  (byudjet   tashkiloti  tomonidan  sotish   to’g’risida  qaror
qabul   qilingan   paytda)   yuz   baravari   miqdoridan   ortiqni   tashkil   etadigan
avtomototransport   vositalari,   shuningdek   boshqa   asosiy   vositalar   asosiy   vositalar
qiymatini   baholash   tashkilotlari   tomonidan   baholangandan   keyin   ommaviy
savdolarda sotilishi kerak;
-   bir   inventar   obyektning   qoldiq   qiymati   O’zbekiston   Respublikasida   belgilangan
eng  kam  oylik  ish  haqining  (byudjet   tashkiloti  tomonidan  sotish   to’g’risida  qaror
qabul   qilingan   paytda)   yuz   baravari   miqdoridan   ortiq   bo’lmagan   asosiy   vositalar
byudjet   tashkilotlari   tomonidan   qonun   hujjatlariga   muvofiq   to’g’ridan-to’g’ri
shartnomalar tuzish orqali sotiladi. 
Yuqori   tashkilotning   (mavjud   bo’lganda)   talabiga   ko’ra   yoki   byudjet
tashkilotlarining   o’z   tashabbusi   bilan   ushbu   asosiy   vositalar   asosiy   vositalar
qiymati   baholash   tashkilotlari   tomonidan   baholangandan   keyin   ommaviy
savdolarda sotilishi mumkin.
O’zbekiston   Respublikasining   chet   eldagi   byudjet   tashkilotlari   hisoblanadigan
vakolatxonalarining   asosiy   vositalari   va   qurilishi   tugallanmagan   obyektlari
quyidagi tartibda sotiladi:
-   binolar   va   inshootlar   (qurilishi   tugallanmagan   binolar   va   inshootlar   ham   shu
jumlaga kiradi); 
- O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining qarorlari asosida;
-   qolgan   asosiy   vositalar   -   O’zbekiston   Respublikasining   chet   eldagi
vakolatxonalari   tomonidan   yuqori   tashkilot   bilan   (mavjud   bo’lganda)   kelishgan
holda   vakolatxona   joylashgan   mamlakatning   qonun   hujjatlariga   muvofiq
to’g’ridan-to’g’ri shartnomalar tuzish orqali mustaqil ravishda sotiladi. Binolar   va   inshootlarni   (shu   jumladan,   qurilishi   tugallanmagan   binolar   va
inshootlarni)   sotishdan   tushgan   mablag’lar   Davlat   mulki   qo’mitasining   maxsus
g’aznachilik   hisob   raqamida   jamlanadi   va   ular,   sotib   olish   manbalaridan   qat’i
nazar, Davlat mulki qo’mitasi tomonidan xususiylashtirishdan tushgan mablag’lar
sifatida taqsimlanadi.
Byudjet   tashkilotlarining   asosiy   vositalarini   sotishdan   tushgan   mablag’lar
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   G’aznachiligining   tegishli
bo’linmalarida ochilgan shaxsiy hisob raqamlarida jamlanadi. 
Ko’rsatib o’tilgan mablag’lar byudjet tashkilotlari tomonidan quyidagi 
tartibda taqsimlanadi:
50 foizi - tegishli byudjet daromadiga o’tkaziladi;
50   foizi   -   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   bo’yicha   byudjet   tashkilotlarining
O’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   G’aznachiligining   tegishli
bo’linmalarida ochilgan shaxsiy hisob raqamlarida qoladi.
Byudjet   tashkilotlari   tomonidan   asosiy   vositalar   ommaviy   savdolarda
sotilgan   taqdirda   mablag’larni   taqsimlash   ularni   baholash   va   sotish   xarajatlari
chiqarib   tashlangandan   keyin   amalga   oshiriladi.   Byudjet   tashkilotlari   tasarrufida
qoldiriladigan   byudjet   tashkilotlari   tomonidan   faoliyat   ixtisosligiga   muvofiq
moddiy-texnik   bazani   mustahkamlashga   (shu   jumladan,   avtomototransport
vositalarini   sotib   olishga),   shuningdek   kreditorlik   qarzni   (mavjud   bo’lganda)
to’lashga yo’naltiriladi. 
O’zbekiston   Respublikasining   chet   eldagi   byudjet   tashkilotlari
hisoblanadigan   vakolatxonalarining   asosiy   vositalari   va   qurilishi   tugallanmagan
obyektlarini sotishdan tushgan mablag’lar:
- binolar va inshootlar bo’yicha (qurilishi tugallanmagan binolar va inshootlar ham
shu   jumlaga   kiradi)   -   ularni   sotish   bo’yicha   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining alohida qarorlarida belgilangan tartibda;
-   qolgan   asosiy   vositalar   bo’yicha   -   xarajatlar   smetasida   nazarda   tutilgan   asosiy
vositalarni   sotib   olishga,   faoliyat   ixtisosligiga   muvofiq   moddiy   -texnik   bazani mustahkamlashga,   shuningdek   kreditorlik   qarzni   (mavjud   bo’lganda)   to’lashga
taqsimlanadi. 
Asosiy   vositalarni   beg’araz   berish   yuqori   tashkilot   bilan   kelishilgan   xolda
qonunchilikda   belgilangan   tartibda   amalga   oshiriladi.Inventarizatsiya   natijasida
asosiy vositalar bo’yicha kamomad yoki yo’qotishning aniqlanishi ulan undirilishi
―Inventarizatsiya   jarayonida   aniqlangan   mol-mulk   kamomadi   va   ortiqchasining
buxgalteriya hisobi va soliqqa tortish tartibi to’g’risidagi Nizom  (Moliya vazirligi,‖
Davlat   Soliq   qo’mitasi,   Mehnat   va   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish   vazirligining
2004 yil 10 martdagi 37, 2004-26, 20/1-sonli qarori bilan tasdiqlangan) ga asosan
tartibga   solinadi.   Ushbu   nizomga   asosan   ish   beruvchining   mulkiga   yetkazilgan
zarar   hajmi,   zarar   uchun   xodimning   moddiy   javobgarlik   chegaralari   va   tartibini
aniqlash   O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   kodeksi   bilan   tartibga   solinishi
ko’rsatilgan.
Bir   oylik   o’rtacha   ish   haqidan   oshmaydigan   etkazilgan   zarar   summasini
aybdor   xodimdan   undirish   ish   beruvchining   farmoyishiga   muvofiq   amalga
oshiriladi.   Farmoyish   yetkazilgan   zarar   aniqlangan   kundan   boshlab   bir   oydan
kechikmasdan   chiqarilishi   mumkin.   Bunda   zarar   hajmi   inventarizatsiya   o’tkazish
davrida mazkur  joyda amal qilayotgan bozor baholari  bo’yicha hisoblanadi. Agar
xodimdan undirilishi lozim bo’lgan etkazilgan zarar summasi uning o’rtacha oylik
ish haqidan yuqori yoki zarar aniqlangan kundan boshlab bir oylik muddat o’tgan
bo’lsa, undirish sud orqali amalga oshiriladi. 
Ish beruvchining mulki o’g’irlanganda, kam chiqqanda, qasddan yo’qotish 
yoki   qasddan   buzish   natijasida   hamda   boshqa   hollarda   etkazilgan   zarar   hajmi
bozor qiymati bo’yicha hisoblanadi.
Inventarizatsiya   jarayonida   aniqlangan   mol-mulkning   bozor   qiymatini
aniqlash   uchun   quyidagilardan   foydalanish   mumkin:   a)   ishlab   chiqaruvchi
tashkilotlardan   va   ularning   rasmiy   dilerlaridan,   tovar   xom   ashyo   birjalaridan,
ko’chmas mulk birjalaridan yozma shaklda olingan xuddi shunday mahsulotga doir
narxlar to’ѓrisidagi ma’lumotlar; b) Markaziy bankning kamomad (ortiqcha) aniqlangan sanadagi va tegishli mulkni
sotib   olish   sanasidagi   kurslarning   nisbati   shaklida   aniqlangan   hisob-kitob
koeffitsientini qo’llagan holda sotib olish sanasidagi (tasdiqlovchi hujjatlar mavjud
bo’lganda)   mol-mulklarning   erkin   konvertatsiyalanadigan   valyuta   (EKV)   dagi
qiymati to’g’risidagi ma’lumotlar;
v)   tegishli   davlat   idoralarida   mavjud   bo’lgan   narxlar   darajasi   to’g’risidagi
ma’lumotlar;
g)  inventarizatsiya  o’tkazilayotgan  davrda ommaviy axborot  vositalari  va  maxsus
adabiyotlarda e’lon qilingan narx darajalari to’g’risidagi ma’lumotlar; 
d) tegishli mol-mulkning qiymati to’g’risida baholovchining ekspert 
xulosasi.
Asosiy vositalarni ularning tugatilishi sababli hisobdan chiqarish to’g’risida
komissiya tomonidan qabul qilingan qaror natijalari byudjet tashkilotlarida asosiy
vositalarni   hisobdan   chiqarish   to’g’risidagi   dalolatnoma   bilan   (AV-4-son   shakl,
byudj.),   shu   jumladan,   transport   vositalari   bo’yicha   byudjet   tashkilotlarida
transport   vositalarini   hisobdan   chiqarish   to’g’risidagi   dalolatnoma   (AV-4a-son
shakl,   byudj.)   bilan,   kutubxonadagi   mavjud   adabiyotlarni   hisobdan   chiqarish
byudjet   tashkilotlari   kutubxonasida   mavjud   bo’lgan   adabiyotlarni   hisobdan
chiqarish bo’yicha dalolatnoma (444-son shakl) bilan rasmiylashtiriladi. 
Ushbu dalolatnomalar komissiya tomonidan ikki nusxada tuziladi va 
barcha komissiya  a’zolari  tomonidan imzolanadi. Birinchi nusxasi  buxgalteriyaga
beriladi, ikkinchi nusxasi asosiy vositalar obyektlarining saqlanishi uchun javobgar
bo’lgan  shaxsda   qolib, hisobdan  chiqarish  natijasida  qolgan  moddiy qimmatliklar
yoki temir-tersakni omborga topshirish yoki sotish uchun asos bo’ladi. 
Transport vositasini hisobdan chiqarishda buxgalteriyaga dalolatnoma bilan
birgalikda   O’zbekiston   Respublikasi   Ichki   ishlar   vazirligining   Yo’l   harakati
xavfsizligi   davlat   xizmati   organlarida   hisobdan   chiqarilganligini   tasdiqlaydigan
hujjat   ham   taqdim   qilinadi.   Ushbu   dalolatnomalar   tashkilot   rahbari   (yoki   uning
o’rinbosari)   tomonidan   tasdiqlangunigaqadar   asosiy   vositalarni   qismlarga   bo’lish
va   demontaj   qilishga   yo’l   qo’yilmaydi.   Asosiy   vositalarni   hisobdan   chiqarish   va joydan-joyga   ko’chirish   operatsiyalarining   hisobi   438-son   shakldagi   jamlanma
qaydnomada (9-memorial orderda) olib boriladi. Jamlanma qaydnomaga yozuvlar
har bir hujjat bo’yicha yoziladi. Bunda, ―Jami  ustunida (tik qatorida) yoziladigan‖
hisobdan   chiqarilgan   va   joydan   -joyga   ko’chirilgan   moddiy   ashyolar   summasi
subschyotning   debet   bo’yicha   summasiga   teng   bo’lishi   kerak.   Oyning   oxirida
subschyot bo’yicha natijalar 308-son shakldagi ―Bosh-jurnal kitobiga yoziladi (2
–chizma).
2-chizma. Asosiy vositalarni tashkilot balansidan chiqarilishini
hujjatlashtirishning sxematik ko’rinishi.