Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 48.9KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 18 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Asqad Muxtorning “Chinor” romanida syujet va kompozitsiya

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
SIRTQI TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
Sirtqi bo’lim boshlig’i
________  N.Chinniqulov
“____” ____________
MAVZU: O’zbek adabiyoti fanidan     Asqad Muxtorning “Chinor”    
romanida syujet va kompozitsiya  mavzusida 
yozgan 
KURS ISHI
Talaba:  305 -guruh talabasi 
Nafisa To’xtamurodova
O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasi o’qituvchisi
__________M.Vahobova
Himoyaga tavsiya etildi. 
O’zbek adabiyoti kafedrasi
________Mudiri R. Abdullayeva 
                                                    
                                           TOSHKENT – 2024                     Talabaning F.I.SH.  Nafisa To’xtamurodova
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:   III  kurs 305- guruh 
Fan nomi : O’zbek adabiyoti
Kurs ishi mavzusi :  "   Asqad Muxtorning “Chinor” romanida syujet va 
kompozitsiya”
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi  
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi     _______ 
R.Abdullayeva
A’zolar:
Y.Abdulhakimova           __________
D.Abdullayeva                __________
D.Abdujalilova                 __________                                          MUNDARIJA
Kirish........................................................................................................................
I BOB.  А sq а d Mu х tor ko`pqirr а li iste`dod sohibi ek а nligi .
1.1. А sq а d Mu х torning h а yoti v а  f а oliyati.
1.2 А sq а d Mu х tor lirik а si v а  dostonl а ri.
1.3 А sq а d Mu х torning hikoya v а  qiss а l а ri.
II BOB.  А sq а d Mu х tor rom а nl а ri…………………………………………………
2.1 Аsqаd Muхtor drаmаlаri.
2.2 Аsqаd Muхtorning tаrjimonlik vа tаnqidchilik fаoliyati.
2.3 Аsqаd Muхtor ijodining tаnqid vа аdаbiyotshunoslikdаgi tаlqini
                            KIRISH.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Adabiyot   -   xalq   mulki.   U   inson   hayotida   alohida
ahamiyatga ega. Inson bor ekan, adabiyot  ham bo'ladi. Adabiyotning   о 'Imasligini
ta   ’minlovchi   ikkita   qudratli   omil   bor.   Ularning   biri   adabiyotning   g   ‘oyat   buyuk
tarbiyaviy-ma   ’rifiy   ahamiyati   bo’lsa,ikkinchisi,   uning   insonlarga   zavq-shavq
berish xususiyatiga egaligidir. Zero, inson har qanday davrda, har qanday sharoitda
ham  busiz yasholmaydi:doimo   tarbiyaga , doimo   та   ’rifatgava  badiiy zavq olishga
muhtoj.   Ana   shunga   ko’ra,   tarbiyaviy-estetik   ahamiyatga   ega   bo’Igan   yetuk
asarlarga aslo zavol yo’q. Bunga qarama-qarshi holda quruq zamonasozlik ruhida
yozilgan   hamda   hukmron   mafkura   va   siyosatning   istagi   bilan   maydonga   kelgan,
badiiyati   bo   ‘sh   asarlarning   umri   qisqa   bo   ‘ladi.   Bunday   asarlar   davr   sinovlariga
bardosh   berolmay,   tezda   unutiladi.   Afsuski,   XX   asrda   yaratilgan   asarlar   orasida
ana   shunday   «mahsulot»lar   ozdir.
San'atning   boshqa   turlari   kabi   badiiy   adabiyot   ham   hayotni   undagi   insonlarning
ruhiy   holati,   o'y-fikrlarini   aks   ettiradi.   Hayot   hamisha   insonlarning
tirikchiligi,   mehnat   faoliyati ,   kurashi,   his-tuyg'ulari,   kechinmalaridan   iborat.
Adabiyotning   tasvir   mavzuyi,   avvalambor,   insondir.   Inson   tasviri   yo'q,   u   ko'zda
tutilmagan  joyda badiiy adabiyot  ham  bo'lmaydi. Shunga ko'ra adabiyotshunoslik
ilmida markaziy o'rinni egallovchi tushuncha ham obraz qahramon tushunchasidir.
Obraz   –   timsol   tushunchasining   keng   va   tor   ma'nolari   mavjud.   Keng   ma'nodagi
timsol   tushunchasi   ijodkorning   fikr-tuyg'ulari   singdirilgan   hayot   manzarasini
anglatsa,   tor   ma'noda   badiiy   asarda   aks   ettirilgan   inson   siymosini   ifodalaydi.
Badiiy   obraz   esa   voqelikni   faqat   san atga   xos   usulda   o zlashtirib   va   o zgartiribʼ ʻ ʻ
xarakterlovchi   estetik   kategoriya.   Shuningdek,   badiiy   asarda   ijodiy   qayta
yaratilgan har qanday voqea ham Obraz deb yuritiladi. Obrazda obyektiv anglash
bilan   subyektiv   ijodiy   tafakkur   qorishib   ketadi.   Badiiy   Obrazning   o ziga   xos	
ʻ
xususiyatlari   real   voqelikka   va   fikrlash   jarayoniga   bo lgan   munosabatda   aniq	
ʻ
namoyon   bo ladi.   Obraz   vokelikning   badiiy   in ikosi   sifatida   real	
ʻ ʼ   mavjud
obyektning   hissiy   aniq ,   tayin   zamon   va   makonda   davom   etgan,   moddiy   tugal, o zicha   yetuk   xususiyatlariga   ega   bo ladi.   Badiiy   obrazni   real   obyekt   bilanʻ ʻ
chalkashtirmaslik   kerak;   u   shartlilik,   ramziylik   xususiyati   bilan   real   voqelikdan
farq qiladi va asarning ichki «illyuziyali» olamini tashkil qiladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   A.Muxtor   hayoti   va   ijodi   haqida   umumiy   ma'lumot
to'plagan   holda   yangi   metodlar   ishlab   chiqish   kurs   ishimning   asosiy   maqsadi
hisoblanadi.
Kurs   ishining   vazifasi:   kurs   ishining   mavzusidan   kclib   chiqqan   holda
“Uyg’un hayoti va ijodi, she’riyati”  mavzusini rejalar asosida batafsil o’rganish.
Kurs   ishining   tuzilishi:   mazkur   kurs   ishi   kirish,   ikkita   bob,   xulosa   va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxatidan   iborat.   Har   bir   bob   ikkitadan   mavzuni   o'z
ichiga oladi. I BOB.  А SQ А D MU Х TOR KO`PQIRR А LI ISTE`DOD SOHIBI EK А NLIGI .
А sq а d   Mu х tor   ХХ   а sr   o`zbek   а d а biyotid а   she`riyat   v а   а yniqs а   rom а nchilik
soh а sig а  sezil а rli hiss а  qo`shg а n yozuvchidir.
А sq а d   Mu х tor   1920   yilning   23   dek а brid а   F а rg`on а   sh а hrid а   ishchi   oil а sid а
tug`ildi.   U   11   Yoshg а   kirg а nd а   ot а si   v а fot   etdi.   SHund а n   so`ng   u   bol а l а r   uyid а
t а `lim v а  t а rbiya oldi.
Und а   f а nl а rni  pu х t а   o`zl а shtirishg а ,  b а diiy  ijodg а   bo`lg а n  qiziqish  kuch а yib
bordi. U 1936 yild а  F а rg`on а d а n Toshkentg а  kel а di v а  jurn а listik а  kursid а  o`qiydi.
Urush  yill а rid а   es а   o`qishini  O`zDUd а   d а vom  ettir а di. 1943-1945 yill а rd а   А sq а d
Mu х tor   А ndijon ped а gogik а   institutid а   d а rs ber а di. SHund а n keyingi ish f а oliyati
es а  g а zet а -jurn а ll а r bil а n bog`liq hold а  kech а di. Uning ilk she`ri 1935 yild а  bosilib
chiqq а n   bo`ls а ,   1938-1940   yill а r   d а vomid а   “Til а k”,   “ А b а diyat”,   “Totli   d а ml а r”,
“SHe`r v а   h а yot” k а bi bir q а nch а   she`rl а ri respublik а   g а zet а   v а   jurn а ll а rid а   e`lon
qilin а di. 1939 yild а  uning “Bizning  а vlod” poem а si n а shr qilindi.
А sq а d  Mu х tor   h а m   ustozl а ri   G`.G`ulom,  Oybek,   H.Olimjon,   M.SH а y х zod а ,
Mirtemirl а r,   tengdoshl а ri   H а mid   G`ulom,   Turob   To`l а ,   Mirmuhsin,   SHuhr а t,
SHukrullol а r   bil а n   bir   q а tord а   o`z   z а mon а sining   dolz а rb   m а vzul а rid а gi
she`riyatini yar а tishd а  f а ol ishtirok etdi. SHu d а vrd а  yozilg а n “Bukunning  х itobi”,
“On а   х urs а nd”,   “G` а l а b а   ishonchi”,   “J а ngchining   b а yr а m   kech а si”,     “Sog`inish”
k а bi   she`rl а ri   shul а r   juml а sid а ndir.   G а rchi   bu   she`rl а rning   b а rch а sini   g`oyaviy-
b а diiy   jih а td а n   muk а mm а l   deb   bo`lm а s а -d а ,   keyinch а lik   shoir   uslubid а   muhim
o`rin   tutg а n   а lom а tl а r   ko`zg а   t а shl а n а di.   А sq а d   Mu х tor   o`z   ijodiy   izl а nishl а rini
izchil   d а vom   ettirdi   v а   1966   yild а   chiqq а n   “SHe`rl а r”   to`pl а mig а   yozg а n
“So`zboshi”sid а  shund а y deydi:
“O`ttiz   yil   d а vomid а   she`r   h а qid а   tinimsiz   o`yl а dim.   Uning   ifod а   sh а kll а ri,
vosit а l а ri,   ruhi   h а qid а gi   fikrl а rim   jud а   ko`p   m а rt а   o`zg а rdi:   she`r   turmush
o`chog`id а n oling а n l ах ch а   cho`g`, u h а yotiy epizodg а   а sosl а ng а n bo`lishi  ker а k,
deb, she`rning boshq а  turl а rini t а n olm а y  а nch а  yil yurdim; she`r – yalt etg а n oliy
tuyg`u, z а vq-sh а vq tug`yoni, uni f а q а t muzik а  j а nrl а ri bil а n qiyos qilish mumkin”. D а vrd а gi o`zg а rishl а r, z а mon а sining mu а mmol а ri h а m   А .Mu х tor ijodid а   o`z
а ksini   topdi.   M а s а l а n,   buni   “Tushl а rim,   bezovt а   tushl а rim”   she`rid а   yaqqol
ko`rishimiz mumkin.  А sq а d Mu х torning serqirr а  ijodid а  voqelikni r а mziy vosit а l а r
v а   timsoll а r   orq а li   idrok   etish   usuli   h а m   а lohid а   o`rin   tut а di.   Buni   “M а ys а   m а vj
ur а r”,   “ Ха zon”,   “Tovushl а r”,   “Umr”,   “Bog`im”,   “Nihol”,   “Tong”,   “O`z а k”,
“ А mu”,   “Boychech а k”   k а bi   she`rl а r   misolid а   ko`r а miz.   А sq а d   Mu х torning   1946
yild а   Bekobodd а   bo`lg а n   ijodiy   s а f а ri   n а tij а sid а   “Po`l а t   sh а hri”   ocherki,   “Po`l а t
quyuvchi”   poem а si,   “D а ryol а r   tut а shg а n   joyd а ”   povesti   vujudg а   keldi.   А sq а d
Mu х tor  qirqinchi yill а rning ikkinchi  yarmid а n boshl а b n а sriy epik j а nrl а rd а   kuch
sin а shg а   kirishg а n   edi.   U   1950   yild а   “Po`l а t   sh а hri”,   1956   yild а   “H а yotg а
ch а qiriq”   nomli   ocherk   v а   hikoyal а r   to`pl а ml а rini   n а shr   ettirdi.   Ul а r   а dib
q а l а mining   yan а d а   o`tkirl а shuvid а   muhim   rol   o`yn а di.   “H а yotg а   ch а qiriq”
to`pl а mig а   kirg а n   “Oks а n а ”,   “Dog`”,   “ Ха yri”   k а bi   hikoyal а r   А sq а d   Mu х torning
ха r а kter yar а tish m а hor а ti  а st а -sekin o`sib bor а yotg а nligid а n d а lol а t  ber а di.
А sq а d   Mu х torning   “Op а -singill а r”   rom а ni   h а m   ung а   а nch а   muv а ff а qiyat
keltirdi.   Uning   bosh   mu а mmosi   х otin-qizl а r   ozodligi   m а s а l а si   edi.   U   1958   yild а
“Qor а q а lpoq   qiss а si”   povestini,   1961   yild а   “Tug`ilish”   rom а nini   n а shr   ettirdi.
“D а vr   mening   t а qdirimd а ”,   “CHinor”   k а bi   rom а nl а ri   h а m   60-yill а r   proz а sid а
а lohid а   o`rin   tut а di.   А dib   “D а vr   mening   t а qdirimd а ”   а s а rini   “Uch   f а sl   dostoni”
deb   h а m   а t а ydi.   Bund а   u   urushd а n   oldingi,   urush   d а vrid а gi   v а   und а n   keyingi
yill а rni   n а z а rd а   tut а di.   А s а rning   bosh   q а hr а moni   А hm а djon   o`z   sh ах siy     b ах tini
ха lqi   uchun   fidokoron а   х izm а t   qilishd а   deb   bil а di.   А sq а d   Mu х tor   ха lqimizning
bosib   o`tg а n   t а ri х iy   o`tmishini,   uning   а niq   l а vh а l а rini   “CHinor”   rom а nid а ,
“Bu х oroning   jinko`ch а l а ri”,   “J а r   yoq а sid а gi   ch а qmoq”   qiss а l а rid а   t а svirl а ydi.
Umrining   o х irl а rid а   yozilg а n   “ А mu”   rom а nid а ,   “Bo`ronl а rd а   bordek   h а lov а t”,
“Kumush tol а ” qiss а l а rid а   yozuvchi z а monning dolz а rb mu а mmol а rini yoritishg а
urindi,   lekin   ul а rning   b а diiy   t а lqinid а   jiddiy   muv а ff а qiyatg а   erish а   olm а di.
“S а m а nd а r”,   “YA х shilikk а   ya х shilik”,   “M а rdlik   cho`qqisi”,   “Tong   yorishg а n
sohild а ” k а bi pes а l а ri  bil а n kitob х onl а r d а vr а sid а   t а nilg а n serqirr а   ijodkor   А sq а d
Mu х tor   o`zbek   а d а biyotini   boyitishg а   munosib   hiss а   qo`shdi.     Uning   so`nggi ishl а rid а n   biri     “Tund а likl а r”   s а rl а vh а si   ostid а   berib   borilg а n   estetik,   h а yotiy-
f а ls а fiy   fikrl а ri   h а m   а lohid а   diqq а tg а   s а zovordir.   H а ,   а dib   а ytg а nidek,   “V а qt
o`tyapti!  deymiz!   А slid а  biz o`tyapmiz...” (“Tund а likl а r”). 
А sq а d   Mu х tor   jud а   ko`p   х orijiy   а d а biyot   n а mun а l а ri   bil а n   o`zbek
kitob х onl а rini   t а nishtirg а n   bo`ls а -d а ,   t а rjim а chilik   soh а sid а   Sofoklning   “SHoh
Edip”   а s а rini  on а   tilimizg а   o`girishi    eng k а tt а   muv а ff а qiyati bo`lib qoldi. Uning
t а nqidchilik  а s а rl а ri or а sid а  es а  t а rjim а chilikk а  v а  Yoshl а r ijodig а  oid m а zmundor
m а qol а l а ri hozirg а  q а d а r o`z qimm а tini yo`qotg а ni yo`q.
I bob 1.1. Asqad Muxtor hayoti
Oʻzbekiston xalq yozuvchisi Asqad Muxtor “Opa-singillar”, “Tugʻilish”, “Davr 
mening taqdirimda”, “Chinor” romanlari, bir qator qissa, hikoya va dramalari, 
kuzatuvlarga asoslangan falsafiy lirikasi, jahon adabiyoti namunalaridan badiiy 
yuksak tarjimalari bilan XX asr oʻzbek adabiyotiga katta hissa qoʻshgan soʻz 
sanʼatkoridir.
Atoqli shoir, nosir va dramaturg, tarjimon Asqad Muxtor 1920 yilning 23 
dekabrida Fargʻona shahrida temir yoʻl ishchisi oilasida tugʻildi. Oʻn bir yoshida 
otasidan yetim qolib, bolalar uyida tarbiyalandi. Maktabni tugatgach, Oʻrta Osiyo 
Davlat universitetida tahsil oldi. Soʻng Andijon pedagogika institutida oʻzbek 
adabiyoti kafedrasining mudiri boʻlib xizmat qildi.
Asqad Muxtorning Toshkentga kelishi shaxsiy hayotida hamda ijodiy 
faoliyatida yangi sahifa ochdi. U respublikamiz markaziy gazeta-jurnallari 
tahririyatlarida boʻlim mudiri, masʼul kotib, “Sharq yulduzi” jurnalida (1960–1965) 
bosh muharrir, Oʻzbekiston Yozuvchilari uyushmasi kotibi (1957) singari masʼul 
lavozimlarda faoliyat yuritdi. “Guliston” jurnali hamda “Oʻzbekiston adabiyoti va 
sanʼati” gazetasida bosh muharrirlik qildi.
Asqad Muxtor “Tilak”, “Tong edi”, “Totli damlar” singari ilk sheʼrlarida 
(1935–1938) sheʼriyatning maqsad va vazifasini, shoirning jamiyat oldidagi 
burchini aniklab olishga intiladi. U sheʼriyatga “qalbga qanot”, “dardga davo” 
beruvchi deb qaraydi. Shoir Ikkinchi jahon urushi boshlanishi bilan “Gʻalaba ishonchi”, 
“Jangchining bayram kechasi”, “Tugʻishganlar qaytdi”, “Sogʻinish”, singari qator 
sheʼriy asarlarini yaratib, xalqni fashist bosqinchilariga qarshi kurashga undadi. 
Tinchlik yillarida yurtimiz tabiiy boyliklarini, xalq hayotidagi oʻzgarishlarni 
tasvirlovchi “Poʻlat quyuvchi” (1947), “Hamshaharlarim” (1949), “Rahmat, 
mehribonim” (1954), “Chin yurakdan” (1956) sheʼriy kitoblarini yozdi.
Yozuvchining “Daryolar tutashgan joyda” (1950), “Qoraqalpoq qissasi” 
(1958), “Buxoroning jin koʻchalari” kabi qissalarida, “Opa-singillar” (1955), 
“Tugʻilish” (1963), “Davr mening taqdirimda” (1964), “Chinor” (1973) “Amu” kabi 
romanlarida zamonamizning muhim muammolari oʻz ifodasini topgan. “Chin 
yurakdan” (1956) sheʼriy kitobi, “Hayotga chaqiriq” (1956), “Dunyo bolalari” 
(1962) hikoyalar toʻplami oʻzbek bolalar adabiyoti xazinasini boyitdi. Asqad 
Muxtorning “Mardlik choʻqqisi” (1948), “Yaxshilikka yaxshilik” (1949), “Samandar”
kabi pyesalari tomoshabinlar va oʻquvchilar qalbidan chuqur joy oldi.   Sofokl, A. 
Pushkin, M. Lermontov, R. Tagor, M. Gorkiy, T. Shevchenko, A. Blok, V. 
Mayakovskiy, A. Korneychuk asarlari Asqad Muxtor tarjimasida oʻzbek 
kitobxonlarining maʼnaviy mulkiga aylangan.
QIY N A LISH
Kitoblarim varaq-varaq,  
Siz qaylarda sarsari?  
Umrim edi yashil daraxt,
Sizlar uning barglari.
 
M е n siz bilan nafas oldim,  
Dard bilan yaraldingiz.   Har gal o`ksib qoldi qalbim,
Yellar-la taraldingiz.
 
Oppoq bulut suzib o`tdi,  
Yana tomchi tommadi...  
Nahot bunga ham ko`nikdim,  
Dardli o`ylar qolmadi?
 
Mayli, agar to`ymasa  
Dilimning qaqroqlari,  
Dovul tursin, to`kilsin  
Umrimning yaproqlari:
QA LBIM N OZIKLA SHDI
Yangi yilning yaqin oppoq tuni:  
Bolalar orziqib tunni kutadi.  
O`tgan yili uchgan nafis qor uchquni  
Yangi yil sarhadin buzib o`tadi.
 
Bolalar hovliqib yangi yil kutadi,  
M е nga esa yil kuzatish- g`am:  
Qilt etib uzilgan bitta yaproq ham  
Naq qalbimga t е gib o`tadi... O’zbekiston xalq yozuvchisi Asqad Muxtor o’zining rang-barang 
janrlardagi nasriy, lirik asarlari, jahon adabiyotidan tarjimalari bilan XX 
asr o’zbek adabiyotining rivojiga salmoqli ulush qo’shdi. Garchi 
yozuvchi sifatida tanilgan bo’lsa-da, uning orginal lirikasi hali-hanuz 
o’zining sehru jozibasini ko’z-ko’z etib kelmoqda.
She’rni shoir qalbining tarjimai holi deydilar. Bu tarjimai hol 
sanalar, raqamlar, fakt va ma’lumotlardan emas, qalbning tepinish va 
talpinishlaridan, iztirobu quvonchlaridan, ayrilig’u armonlaridan, 
undagi tuyg’u-kechinmalarning parvozi va poetik mazmun kasb 
etishidan tarkib topadi. Asqad Muxtor tasavvurida “O’ylar davr 
to’lg’oqlari…”, “she’r turmush o’chog’idan olingan lag’cha cho’g’…”, 
“she’r-yalt etgan oniy tuyg’u, zavq-shavq tug’yoni…”. She’riyatda hech 
kim yurmagan so’qmoqlardan yurish istagi tufayli bu lirik qahramon 
goh shafqatsiz realist, ba’zan ko’tarinki xayollar og’ushidagi romantik, 
boshqa bir o’rinda esa analitik o’ylarga berilgan shaxs sifatida ko’rinadi.
Shoirning iqroricha, she’rlaridagi badiiy idrok va ifoda mazmuni 
mantiqiy muhokamalar asosida emas, aksincha, ilmiy mushohada-
muhokamalarni ham taxayullar asosiga quradi.“Kardiogramma” 
she’rida esa kelajak oldidagi javobgarlik va xavotir tuyg’usidan, 
umuminsoniy dardlardan og’rigan bezovta yurakning muvozanatini 
yo’qotgan tepinishlari goh qisqarib, goh cho’zilayogan 
kardiogrammaning siniq chiziqlarida o’zligini ko’rsatadi.
Xotira - bizning axborotlar saqlanadigan arxivimiz. Voqelikdan 
olinadigan taassurotlarning salbiy yo ijobiyligi inson amalga 
oshiradigan keyingi harakatlarning yo’nalishini belgilab beradi.  Hayotda sodir bo’ladigan har bir hodisa suv tubiga cho’kkan toshdek 
ong ostida yotaveradi. Turmushda hal 
Shu paytga qadar muhabbat mavzusida millionlab katta-kichik asarlar 
yozilgan. Asqad Muxtor ham shu mavzuda yozar ekan, birovni 
takrorlamaydi, yangi, original obraz va ifoda yo’sinining ta’sirdorligi 
bilan diqqatni o’ziga tortadi.
Muhammad Rahmonning “Asqad Muxtorning bog’i” degan she’ri bor. 
Unda tasvirlanishicha, shoirning bog’idan bir bolakay qo’ynini to’ldirib 
meva o’g’irlab chiqadi. Lirik qahramonning nega o’g’irlik qilayapsan, 
degan savolini javobsiz qoldirib, bolakay qochib ketadi. Shunda 
Muhammad Rahmonning lirik qahramoni bolani cho’chitib qo’yganidan
afsus chekib, shoir do’stlarimiz bilan o’zimiz ham vaqtida bu “boqqa”, 
ya’ni Asqad Muxtorning she’riyat bog’iga ko’p bor “o’g’rilikka” 
tushgandik, deya o’yga toladi. Chinakam she’riyatni tuyg’ularning 
tarbiyachisi, qalblarning murabbiysi deyishadi. Asqad Muxtor lirikasi 
ana shu jihatlari bilan qadrli va ahamiyatlidir.
Asqad Muxtor she’rlarining o’ziga xos xususiyatlaridan biri 
(umuman, bu uning butun ijodiga xos xususiyat) falsafiy 
mulohazalarga boy, oddiy voqealardan ham katta fikr, salmoqli 
xulosalar chiqarilganidadir. “She’r – inja tuyg’ularning nozik ifodasi, 
she’r – ko’ngil rozi, qalb kechinmalari” kabi tushunchalar Asqad Muxtor 
she’riyatida o’zgacharoq mohiyat kasb etadi. Shoir lirikasi misolida 
aytadigan bo’lsak, she’r – hissiy tafakkur, ko’ngil falsafasi, she’r – 
fikrning tuyg’ularga o’ralgan go’zal suvrati. Shoirning o’zi iqror bo’lganidek, yillar davomida she’r, uning ifoda
shakllari, vositalari, usullari, ruhi haqidagi fikrlari juda ko’p o’zgardi. 
Asqad Muxtor ijodiy takomilida uning ushbu ta’riflariga mos ko’plab 
she’rlar yaratildi. Ammo ularning barchasida – syujetli voqeaband 
she’rlarida ham, musiqiy-ohangdor, va albatta, ratsionalistik she’rlarida
ham FIKR yuzaga qalqib chiqaveradi. Bundan Asqad Muxtor she’rlari 
faqat fikr nazmga solingan namunalardan iborat, degan xulosaga 
kelmaslik kerak. Shoir ta’kidlaganidek, fikrsiz poeziya yo’q. Ta’bir joiz 
bo’lsa, har qanday she’r bag’rida fikr yulduzi yashaydi; bir she’rda bu 
yulduz porlab turadi, qay biridadir miltillaydi, boshqasida elas-elas 
ko’zga tashlanadi.
Fikr va tuyg’u uyg’unligi lirikaning barqaror qonunlaridan. Quruq 
fikrning o’zi she’r bo’la olmaganidek, faqat his-hayajon ifodasini ham 
nazm deya olmaymiz. “Badiiy asarda ma’naviylik bilan hissiylik 
uyg’unlashmog’i kerak”, deydi nemis faylasufi Fridrix Hegel. Eng 
asosiysi, she’rda bu ikki muhim unsur orasidagi muvozanat 
yo’qolmasligi lozim. Shunday deymiz-u, ammo falsafiy-intellektual 
she’rlarda tarozi posangisi ko’proq fikrga yon berishini ham inkor eta 
olmaymiz.
Asqad Muxtorning ko’plab she’rlarida lirik qahramon – shoirning 
o’zi – donishmand, hayotning achchiq-chuchugini tatib ko’rgan, 
mulohazakor shaxs. Uning o’z hayot falsafasi bor. Ezgulik va haqiqat 
uchun kurash, azizu mukarram xilqat hisoblangan inson nomiga 
munosib ish tutish, shaxs ma’naviyatini yuksaltirish yo’lida betinim 
harakat she’rlardagi qahramon e’tiqodi negizini tashkil etadi. Umuman, umr mohiyati, hayot ma’nosini, insonning makon va zamondagi o’rnini 
anglash, idrok etishga urinish, bu boradagi fikrlarni badiiy-falsafiy 
talqin qilish falsafiy-intellektual lirikaning asosiy xususiyatlaridan 
hisoblanadi. Asqad Muxtor she’rlarida esa bu jihat bo’rtib ko’rinadi.
Daqiqa va abadiylik, kun va tun, yorug’lik va zulmat, hayot va 
o’lim tazod-juftligi Asqad Muxtor lirikasida alohida mazmun-mohiyatga
ega. O’tgan, o’tayotgan kunni sarhisob qilish, o’z-o’zini muntazam 
taftish etish uning qahramoniga xos xislatlardan.
Asqad Muxtor insonni “kashfiyot yolqini”, “asriy zulmatlarda bir yorug’ 
nuqta” deb ataydi (“Inson”). Shoir tasavvuridagi inson ma’naviy-
intellektual jihatdan yetuk bo’lish bilan birga, zamon va davr dardu 
tashvishlari bilan yashashi, ijtimoiy faol bo’lishi shart. Ammo buning 
uchun ushoqday jonga metinday bardosh, katta matonat kerak. Bular 
yillarni yillarga ulab topiladigan ne’matlar. Shu bois ko’zni kattaroq 
ochish, yon-atrofga, dunyoga idrok nazari bilan boqish darkor. Asqad 
Muxtor she’rlaridagi inson “damlarni misqol tarozida o’lchayotgan”, 
kun, oyu yillarning puchu sarasini hisoblayotgan, “Rozilari bormi yillar 
orasida?” deya tinimsiz o’zini savolga tutayotgan bedor o’yli odam; 
“ruhiy dolg’alardan bezillab qolgan”, ustiga-ustak, “yangi do’zaxlar” 
barpo etilayotganidan sarosimaga tushgan, “qo’l cho’zib iltijo 
qilayotgan kelajak”ni saqlab qolishga butun bashariyatni da’vat 
etayotgan zamin kishisi; davr dardlaridan majruh bo’lgan qalb egasi; 
dardim sukunatni cho’chitmasin deb sokin bog’larni aylanib o’tadigan, 
shirin tushlarni hurkitmasin, jonlar oromini buzmasin, tunni 
uyg’otmasin deya dardini ichiga yutib, olamning beg’ubor tongini  kutayotgan nuroniy; tun bo’yi beshik uzra bosh egib, uyquning 
bahridan kechib go’dagi kamoli uchun jon kuydirayotgan mushtipar 
ona; hamma mo’’jizalar o’rnini bosadigan ayol; ortidan qoladigan gulu 
niholi istiqbolini o’ylab, qalbini og’ir o’y burdalayotgan bobo… Shoir 
shu yo’nalishdagi she’rlarida inson kamoloti, bashariyat saodati, kurrai 
zamin tinchligi, elatlar birligi uchun qayg’uradi va bu pafos o’ychan, 
donishmandona, shu bilan birga, ichki tug’yonli satrlarida zuhurlanadi.
Asqad Muxtor she’rlarida nekbinlik – optimistik ruh kuchli. 
Hayotsevarlik – shoir lirik qahramonining asosiy fazilatlaridan. U 
hayotning bezavol ekaniga ishonch bilan shunday deydi: borliqdagi 
barcha chiroyni “hayot qalbi”ga qaytib chiqmas qilib kiritish kerak. 
Shoir ko’plab she’rlarida hayotning yorug’ tomonlarini ko’rsatishga, 
umrning bebaho in’om ekanini badiiy-falsafiy aks ettirishga erishadi. 
Yorqin, xarakterli detallar topadi.
“Asqad Muxtor ijodiyoti ko’zgusida avliyo Zardo’shtiy, Konfutsiy, 
Dao, Muhammad alayhissalom, Iso alayhissalom, Bahovuddin 
Naqshband ta’limotlarining badiiy savlati yuz ko’rsatadi, – deb yozadi 
shoir Rauf Parfi. – Bu in’ikos u yoki bu darajada bo’lishidan qat’i nazar, 
Inson va insoniylik, Inson baxti uchun kurash g’oyasi bilan 
sug’orilgandir”.
      Asqad Muxtor qahramoni avlodlar, vorislar, ularning kelajagi 
haqida ko’p o’yga toladi. Avlodlar taqdiriga mas’ullik va jindek xavotir 
shoir she’rlariga o’ziga xos tarzda ko’chib o’tadi:
Asqad Muxtorning she’rlari ancha sokin, shoirning o’zi kabi og’ir-
vazmin. Ammo mana shu bosiqlik zamiridagi tug’yon, nohaqlik,  adolatsizlik, loqaydlikka isyon po’rtanasi yuraklarni to’lqinlantiradi. 
Uning she’rlarida shavq (ekstaz) holati his-tuyg’ularda emas, ko’proq 
ongu shuurda ro’y beradi. Ushbu falsafiy-intellektual she’rlar ma’naviy 
bedor shaxsning ongu shuuri, zehnu idrokidagi tug’yonlar hosilasidir. 
Shu o’rinda Mirtemirning shoir ijodi haqidagi mana bu fikrlarini keltirib 
o’tish joiz: “Asqad she’rlari tinch va limmo-lim, lekin tagi tug’yonli 
ko’klam soylaridek tabiiy, purhikmat, kuchli va jozibali. Asqad 
she’rlarida obrazlar siyqalik illatidan xoli, Asqad tili chinakam poeziya 
tili… Chertib-chertib, chinniday jarang bergan so’zlardan silliq va har 
qaysisi o’z o’rnida zarur g’isht qo’ya oladi”.
She’rda muallif-shoirning xarakteri, botiniy-zohiriy dunyosi 
akslanishi bor gap. Asqad Muxtor aytmoqchi, haqiqiy she’rlarga shoir 
shaxsining muhri bosilgan bo’ladi. Shu boisdan ham uning she’riyatiga 
xos falsafiy-intellektuallik, donishmandlik sifatlarini, davr va obyektiv 
sabablarni inkor etmagan holda, ko’proq shoir shaxsiyati bilan bog’liq 
holda tushunish mumkin.
Asqad Muxtor romanlari ichida ,ayniqsa, “Chinor” asari muallifga katta 
shuhrat keltirgan.Bu asar o`ziga qadar yaratilgan o`zbek romanlaridan 
bir necha jihatlari bilan ajralib turadi.Avvalo ,romanning kompozitsion 
tuzilishi –asar voqea–hodisalarining o`zaro shaklan joylashuvi boshqa 
asarlardan keskinfarq qiladi.Unda go`yo bir-biri bilan bog`lanmaydigan
qator hikoyalar ,rivoyatlar, hatto qissalar aralash tartibda 
kelaveradi.Ularda tasvirlangan voqea-hodisalar ham zamon, vaqt 
nuqtayi nazaridan izchil tizimga buysunmaydi.Masalan, roman  yaratilgan davr(o`tgan asrning 60-yillari) hodisalari hikoya qilib borilib, 
birdaniga asrning boshida yuz bergan fojialar tafsilotiga o`rin beriladi.
Aslida ,romanga jalb etilgan barcha katta-kichik insoniy taqdirlar asar 
markazida turuvchi obraz-93 yoshli Ochil bobo taqdiriga borib 
bog`lanadi. Romanning boshida butun yurtga tarqab ketgan uzoq-
yaqin qarindoshlaridan xabarolgani otlangan Ochil buva olis safarga 
chiqadi.O`ta qiziqarli va ibratli safar asnosida Ochil bobo 
peshanalaridagi ajinlar singari bir-biriga ulanib ketgan insoniy taqdirlar
haqidagi goh shirin, goh achchiq hikoyalarga oshno boʻladi.
II BOB.  А SQ А D MU Х TOR ROM А NL А RI
 Asqad Muxtor 1920 yil 23 dekabrda Farg’ona shahrida Mas’ud temiryo’lchi 
oilasida tug’iladi. O’zbekiston xalq yozuvchisi (1980). O’rta Osiyo universitetining
filologiya fakultetini tugatgan (1942). Dastlabki dostoni — «Bizning avlodlar» 
(1939). «99 miniatyura» (1962), «She’rlar» (1966), «Sirli nido» (1984) va boshqa 
she’riy to’plamlar muallifi. «Bo’ronlarda bordek halovat» (1976) qissasi hamda 
«Davr mening taqdirimda» (1964), «Chinor» (1969), «Amudaryo» (1986) kabi 
romanlari bor. «Mardlik cho’qqisi» (1948), «Chin yurakdan» (1956), «Dunyo 
bolalari» (1962), «Ildizlar», «Jar yoqasidagi chaqmoq» (1984), «Kumush tola» 
(1988) singari asarlari bolalarga bag’ishlangan. «Tong bilan uchrashuv» (1987) 
pesalar to’plami nashr etilgan. Hamza nomidagi O’zbekiston Davlat mukofoti 
laureati (1972). «Do’stlik» ordeni bilan mukofotlangan (1995). 1997 yil 17 aprelda
Toshkentda og’ir xastalikdan vafot etadi.  
Shoir va yozuvchi. 1920-yilning 23-dekabrida Farg`ona shahrida tug`ilgan. Bolalar
uyida tarbiyalangan. 1936-yilda maktabni bitirgan. Toshkentda jurnalistika kursida o`qigan. So`ng 1938-yilda Samarqanddagi SamDU filologiya fakultetiga o`qishga 
kiradi. 1943-1945-yillarda Andijon pedogogika institutida o`zbek tili va adabiyoti 
kafedrasida mudir bo`lib ishlagan.  
So`ngra u “Yosh leninchi”, “Qizil O`zbekiston” gazetalari, “Sharq yulduzi”, 
“Guliston” jurnallarida ishladi. O`zbekistondagi birinchi haftalik gazeta - 
“O`zbekiston adabiyoti va san`ati”ning tashkilotchilaridan biri. Yozuvchilar 
uyushmasidad kotiblik qildi.  
“Po`lat quyuvchi” (1947), “Hamshaharlarim” (1949), “Rahmat, mehribonlarim” 
(1954), “Chin yurakdan” (1956), “99 miniatyura” (1962), “Karvon qo`ng`irog`i” 
(1964), “She`rlar” (1966), “Quyosh belanchagi” (1971), “Sizga aytar so`zim” 
(1978) singari she`riy kitoblar yozdi. O`zbek she`riyatiga chuqur tafakkur va 
murakkab tuyg`ular tasvirini olib kirdi.  
Prozaik sifatida “Daryolar tutashgan joyda” (1950), “Qoraqalpoq qissasi” (1958), 
“Buxoroning jin ko`chalari” (1980), “Jar yoqasidagi chaqmoq” (1982), “Kumush 
tola” (1987) qissalari, “Opa-singillar” (1955), “Tug`ilish” (1960), “Davr mening 
taqdirimda” (1964), “Chinor” (1969), “Amu” (1984) romanlarini yozdi. Bu 
asarlarida inson ma`naviyatining qadri, odamning bosh fazilati har qanday holatda 
ham insoniylik ekanligini samimiy tasvirladi.    
Sofoklning “Shoh Edip” fojeasini, Tagor, Pushkin, Lermontov, Blok, 
Mayakovskiy, Gorkiy, Shevchenko, O. Nil singari adiblarning asarlarini o`zbek 
tiliga tarjima qilgan.  
Asqad Muxtor nazmini o’z davrida falsafiy xarakterdagi she’riyat, deb 
baholashgan.  
O’zbekiston xalq yozuvchisi A. Muxtorning o’zbek adabiyotshunoshligidagi 
tashabbuskorligi XX asrning 60-yillaridanoq romanchiligimizga “shafqatsiz 
realizm” ko’rinishlarini olib kirganligida namoyon bo’ladi.  
“ Chinor” romani haqida. Bu asar muallifga katta shuhrat keltirgan. Asarda bir-biri 
bilan bog’lanmaydigan qator hikoyalar, rivoyatlar va qissalar aralash kelaveradi. 
Lekin romandagi barcha insoniy taqdirlar 93 yoshli Ochil bobo taqdiriga borib 
bog’lanadi. U asar markazida turuvchi obrazdir.   Romandagi mungli qissalardan biri “Qo’rqoqlikning to’lovi”dir. Unda qo’rqoqni 
qahramon deb bilib, astoydil e’zozlayotgan odamlar tasviri berilgan. Asarda 
Akbarali holati quyidagicha tasvirlangan: “Yolg’izlik esa unga hamisha yo’ldosh. 
Ko’pchilik orasida ham, onasi bilan yonma-yon o’tirganda ham u yolg’iz. 
Xayolida o’sha o’ylaridan boshqa hech narsa yo’q. O’sha voqealarni xayolidan 
kun-bakun o’tkazib, o’ziga najot izlaydi. Topolmaydi…”. Romandagi “Odam deb 
o’lgan odam - tirik” gapi Ochil buva tomonidan, “O’zini deb yashagan – o’lik” 
gapi Akbarali tilidan aytilgan. 
Asarning asosiy qahramonlari: Ochil buva  ( u Akbaralini ovozidan tanib qoladi, 
uni “mo’rt barg” deydi), Azimjon, Akbarali G’oziyev (u o’z dardini bufetchi 
Sonyaga aytib bergan, o’z joniga qasd qilgan), Bektemir, Sharofat 
xola(Akbaralining onasi) va boshqalar.                                              X ulosa
Davrdagi o’zgarishlar, zamonasining muammolari Asqad Muxtor 
ijodini ham chetlab o’tmadi. Agar siyosiy-g’oyaviy jihatdan tahlil 
etiladigan bo’lsa, shoirning ko’p she’rlari “g’alvirdan tushib qolishi” 
aniq. Shoir ijodiga ko’chib o’tgan “umummanfaatlar, ijtimoiy motivlar, 
zamon chaqiriqlari, millionlar ongini band etgan porloq g’oyalar” uzoq 
umr ko’rmadi. Yillarning o’zi uning bunday asarlari haqida hukm 
chiqarib bo’ldi. Biroq adabiyotda bosh mezon asar badiiyati, tili va 
uslubi ekanini inobatga oladigan bo’lsak, uning hali uzoq yashaydigan 
she’rlari oz emas. Xususan, bir paytlar shoirning o’zi pisand 
qilmagandek bo’lgan “shaxsiy ruhiy holatlarni kavlashtiraveradigan 
intim munglar”, “qantarilgan ko’ngil sozlari”dan taralgan satrlar hamon
umrguzaronlik qilmoqda.
FOY DA LA N ILGA N  ADA BIY OTLA R RO’Y X A TI
 3.Yo`ldoshev Q.Adabiyot o`qitishning ilmiy-nazariy asoslari. T., 
1996
 4.Mirqosimova M. O`quvchilarda adabiy tahlil malakalarini 
shakllantirish.T.A.T. 2001-y,5-son
 5.Jalolova L. O`quvchilarda A.Qodiriy asarlari tilini o`rgatish. T.A.T. 
1999-y 2 son
 6.Turdiyeva K.Asar sujet va kompozitsiyasi haqida. T.A.T. 2001-y, 
3-son  7. Zunnunov A. va boshq. Adabiyot oʻqitish metodikasi. -T.: 
“Oʻqituvchi”, 1992.
 8.Yoʻldoshev Q. va boshq. Adabiyot oʻqitish metodikasi. -T.: 1994.
 9.Toʻxliev B. Adabiyot oʻqitish metodikasi. –T.: “Yangi asr avlodi”, 
2007.
 10.Toʻxliev B. Adabiyot oʻqitish metodikasi. –T.: A.Navoiy nomidagi
Oʻzbekiston milliy kutubxonasi, 2012.
 11.Yoʻldoshev Q. Adabiyot oʻqitishning ilmiy-nazariy asoslari. -
T.:Oʻqituvchi”, 1996
 12. “O’zbek adiblari” S.Mirvaliyev, R.Shokirova. Toshkent, 
G’.G’ulom nomidagi adabiyot va san’at nashriyoti 2016.
o Аsqаd Muхtor аsаrlаri    :
А s а rl а r. To`rt tomlik. T., G` а fur G`ulom nomid а gi n а shriyot. 1980-
1983.
o А   sq    а    d Mu    х   tor ijodi h    а    qid    а    :

Soyimov B.  А sq а d Mu х tor proz а si. T., “F а n”, 1969.

SH а r а fiddinov O. Ijodning k а tt а  yo`lid а . “Birinchi mo``jiz а ” kitobid а . 
T., G` а fur G`ulom nomid а gi n а shriyot, 1979.

Tog` а ev O.  А sq а d Mu х tor. “Toshkent” b а diiy  а d а biyot n а shriyoti, 
1966.

www.ziyonet.uz

Asqad Muxtorning “Chinor” romanida syujet va kompozitsiya 

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dunyoni ishlari mavzusi yuzasidan didaktik materiallar tayyorlash
  • 8-sinf adabiyot darslarida Alisher Navoiyning ruboiylari va tuyuqlarini oʻrgatish yoʻllari
  • 6-sinf adabiyot darslarida koʻrgazmalilik
  • Adabiyot toʻgaraklarini tashkil etish yoʻllari
  • 3-4-sinf oʻqish oʻqish darslarida lugʻat ustida ishlashda rasmli testlardan foydalanish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский