Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 20000UZS
Размер 337.4KB
Покупки 7
Дата загрузки 30 Март 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экология

Продавец

Kamron Zaripov

Дата регистрации 30 Ноябрь 2023

241 Продаж

Auditorlik xulosasi va uning tarkibi.

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT TO’QIMACHILIK VA YENGIL SANOAT
INSTITUTI
  
Kurs ishi
   
Mavzu:  Auditorlik xulosasi va uning tarkibi.
Guruh:14-19s
Bajardi: Xudoyberganov Uchqunbek 
                                                                       Tekshirdi:______________________
Toshkent 2024
1 Mundarija:
Kirish.....................................................................................................................3
I-BOB Audit   natijalarini   umumlashtirish.
1.1 Audit dasturining barcha bandlari bajarilganligini tekshirish...................7
1.2 Auditorlik   xulosasi   va   uni   tuzish   tartibi........................................................12
II-BOB Auditorlik hisoboti.
2.1  Ijobiy auditorlik xulosasi.............................................................................18
2.2 Auditorlik хulosasi.......................................................................................27
Xulosa................................................................................................................31
Foydalanilgan adabiyotlar ......................................................................................33
2 Kirish
Auditorlik   xizmati   –   Kompaniya,   korxona,   tashkilot   va   boshqalarning
moliya-xo jalik   faoliyati   holatini   xolis   tekshiruvchi   firmalar.   Bu   firmalarningʻ
xizmatchilari   belgilangan   tartibda   auditorlik   faoliyati   bilan   shug ullanish   uchun	
ʻ
huquqi   bo lgan   va   auditorlik   kasbkor   ro yxati   (reyestri)ga   kiritilgan   mutaxassislar	
ʻ ʻ
bo lib, auditorlar deb ataladi. Auditorlik xizmati xo jalik yurituvchi subyektlar bilan	
ʻ ʻ
auditorlik   firmalari   urtasida   tuziladigan   shartnoma   asosida   amalga   oshiriladi.
Bunday   firmalar   Auditorlik   xizmatini   bajarish   uchun   tegishli   kompaniya,   korxona
va tashkilotlar faoliyatini nazorat qiladigan davlat organlari (O zbekistonda Adliya,	
ʻ
Moliya   vazirliklari)dan   maxsus   ruxsatnoma   (litsenziya)   oladilar.   Auditorlik
xizmatining   asosiy   vazifasi   tekshirilayotgan   korxonaning   moliyaviy   ahvoli
to g risida   xolis   xulosa   berishdan   iborat.   Bu   xulosa   ushbu   korxonaning   faoliyati	
ʻ ʻ
to g risidagi yillik hisobotda shu korxonaning rasmiy balansi hamda foyda va zarari
ʻ ʻ
hisoblari bilan birgalikda qonun bilan belgilangan tartibda e lon qilinadi. Auditorlik	
ʼ
xizmati   xulosasi   ijobiy   yoki   salbiy   bo lishidan   qat i   nazar   korxonaning   moliyaviy	
ʻ ʼ
holatini tasdiklovchi mustaqil hujjat hisoblanadi. Auditorlik xizmati nazorat ishlari
bilan birga maslahat xizmatlarini ham bajaradi.
Auditorlik   xizmati   birinchi   marta   19-asrning   40-yillarida   Angliyada
aksiyadorlik   jamiyatlari   moliya-xo jalik   faoliyatini   tekshirish   bilan   bog liq   holda	
ʻ ʻ
paydo bo ldi. 20-asrning 70-yillariga kelib jahon mamlakatlarida Auditorlik xizmati	
ʻ
standartlari   yaratila   boshladi.   MDH   mamlakatlari,   shu
jumladan   O zbekistonda	
ʻ   dastlabki   auditorlar   90-yillarning boshlarida  paydo  bo ldi.	ʻ
O zbekistonda   300   dan   ortiq   auditorlik   firmalari   faoliyat   ko rsatadi	
ʻ ʻ
(2000).   O zbekiston Respublikasi	
ʻ   hududida ish olib boruvchi auditorlik firmalari va
mustaqil   auditorlar   ixtiyoriy   asoslarda   mustaqil   jamoat   tashkiloti
bo lgan	
ʻ   O zbekiston   Respublikasi	ʻ   Auditorlar   palatasiga   uyushgan.   O zbekistonda	ʻ
Auditorlik   xizmati   2021-yil   25-fevralda   qabul   qilingan   O zbekiston	
ʻ
Respublikasining   „Auditorlik faoliyati to g risida“ Qonuniga muvofiq olib boriladi.	
ʻ ʻ
  Hozirgi   vaqtda   korxonalarning   moliyaviy   –   xo’jalik   faoliyati   to’g’risida
qaror   qabul   qilishida   auditning   ahamiyati   juda   kattadir.   Binobarin,   Prezidentimiz
3 I.A. Karimov ta’kidlaganidek, «Iqtisodiy islohotlarni qonuniy jihatdan ta’minlashga
yo’naltirilgan   bunday   va   boshqa   bir   qator   tadbirlar   2009-2012   yillarga
mo’ljallangan,   jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozining   salbiy   oqibatlarini   imkon
qadar kamaytirishga qaratilgan Inqirozga qarshi choralar dasturini samarali amalga
oshirishni huquqiy ta’minlash, dunyodagi sanoqli  davlatlar qatorida O’zbekistonga
iqtisodiyotning   barqaror   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish   va   aholining   real
daromadlarini   oshirish  imkonini   berdi» 1[1]
. SHunga  ko’ra,  mohiyatan yil   davomida
asosiy e’tibor qaratish, barcha kuch va sa’y-harakatlarni yo’naltirish, imkoniyat va
salohiyatni   safarbar   etishning   muhim   sohalari   va   jabhalarini   ifodalovchi   ustuvor
yo’nalishlarning   belgilab   olinishi   ushbu   muvaffaqiyatlarning   manbalaridan   biri
hisoblanadi.
I BO‘LIM. UMUMIY QOIDALAR
1 - modda. Audit
1.   Audit   —   muayyan   vakolatlar   berilgan   shaxslar   auditorlar   (auditorlik
firmalari)   tomonidan   xo‘jalik   yuritayotgan   subyektlarning   moliyaviy   hisobotlari
to‘g‘riligini, ular amalga oshirgan moliyaviy va xo‘jalik operatsiyalari O‘zbekiston
Respublikasining   qonunlari   hamda   boshqa   me’yoriy   hujjatlariga   qay   darajada
muvofiqligini,   shuningdek   mukammalligi   va   asosliligini,   buxgalteriya   hisob-kitobi
va   boshqa   moliyaviy   hisobot   yuritishga   doir   talablarga   qay   darajada   monandligini
tekshirish maqsadida o‘tkaziladigan moliya hujjatlarining ekspertizasi  va tahlilidir.
Audit   shuningdek   konsaltingni   —   mijoz   bilan   shartnoma   asosida   xizmatlar
ko‘rsatishni o‘z ichiga oladi.
2.   Auditorlik   faoliyati   maxsus   vakolat   berilgan   davlat   idoralari   tomonidan
xo‘jalik subyektlari faoliyati ustidan nazorat qilinishining o‘rnini bosmaydi.
2 - modda. Auditor, auditorlik firmasi
1.   Auditor   —   belgilangan   tartibda   auditorlik   faoliyati   bilan   shug‘ullanish
huquqini olgan va auditorlarning kasb-kor ro‘yxatiga kiritilgan mutaxassisdir.
2.   Auditorlik   firmasi   —   yuridik   yoki   jismoniy   shaxs   tomonidan   tuzilgan,
belgilangan   tartibda   ro‘yxatdan   o‘tkazilgan   o‘z   ustaviga   ko‘ra   faoliyat   sohasi
auditorlik xizmatlari ko‘rsatishdan iborat bo‘lgan korxonadir.
4 Auditorlik firmalari  kichik korxonalar, mas’uliyati  cheklangan  jamiyatlar  va
boshqa   tashkiliy-huquqiy   shakldagi   korxonalar   tarzida   tuzilishi   mumkin,   ochiq
turdagi aksiyador jamiyatlar bundan mustasno.
3.   Auditorlar   va   auditorlik   firmalari   davlat   ro‘yxatidan   o‘tib,   litsenziya
olganlaridan keyin o‘z faoliyatlarini boshlaydilar.
3 - modda. Xo‘jalik yuritayotgan subyekt
Xo‘jalik   yuritayotgan   subyektlar   deyilganida   mulk   shaklidan   qat’i   nazar,
barcha   korxonalar   hamda   mustaqil   tadbirkorlik   faoliyati   bilan   shug‘ullanuvchi
ayrim fuqarolar tushuniladi.
Xo‘jalik   yuritayotgan   subyektlar   auditor   (auditorlik   firmasi)ni   tanlash
huquqiga  ega   bo‘lib,  bu   huquq  auditorlik  firmasi   va   xo‘jalik   yuritayotgan   subyekt
o‘rtasida tuziladigan shartnomada mustahkamlab qo‘yiladi.
4-modda. Auditorlar va auditorlik firmalarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish
Auditorlar va auditorlik firmalarini davlat ro‘yxatidan o‘tkazish O‘zbekiston
Respublikasi   qonunlarida   belgilab   qo‘yiladigan   tartibda   O‘zbekiston   Respublikasi
Adliya vazirligida amalga oshiriladi.
5 - modda. Auditorlik faoliyatiga litsenziya berish
Auditorlik   faoliyati   bilan   shug‘ullanish   huquqini   beradigan   litsenziyalar
davlat ro‘yxatidan o‘tilgandan keyin beriladi.
Auditorlik   faoliyatiga   doir   litsenziyalar   berish   tartibi   O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan belgilanadi.
6 - modda. Auditor xulosasi
Auditor   xulosasi   —   buxgalteriya   hisob-kitobini   yuritishga   hamda   oshkor
qilinadigan yillik moliyaviy hisobot  hujjatlari  tayyorlashga  doir  talablarga xo‘jalik
yuritayotgan   subyektning   hisobot   hujjatlari   qay   darajada   muvofiqligi   xususidagi
auditor fikri bayon qilingan, imzosi qo‘yilgan va muhr bilan tasdiqlangan hujjatdir.
7 - modda. Auditorlik faoliyatiga doir qonunlar
Auditorlik   faoliyati   bilan   bog‘liq   munosabatlar   “O‘zbekiston
Respublikasidagi   korxonalar   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi   Qonuni ,
ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlari bilan, Qoraqalpog‘iston Respublikasining
5 hududida   esa   Qoraqalpog‘iston   Respublikasining   qonunlari   bilan   ham   tartibga
solinadi.
Bu   auditorlik   tashkilotlari   oldiga   xo’jalik   yurituvchi   sub’ektlar   moliyaviy-
xo’jalik  va  ishlab   chiqarish  faoliyatining  samaradorligini  oshirish,   investitsiyalarni
jalb   qilish,   sub’ektlar   o’rtasida   hisob-kitoblarni   yo’lga   qo’yish,   debitorlik   va
kreditorlik qarzlarini kamaytirish, byudjet bilan soliq, yig’im va to’lovlar bo’yicha
hisob   kitoblarni   o’z   vaqtida   amalga   oshirish   yuzasidan   professional   xizmatlar
ko’rsatish   masalalarini   dolzarb   qilib   qo’yadi.   SHularni   e’tiborga   olganda,   auditorlik
tashkilotlar   xizmatiga ehtiyoj   oshmoqda
Kurs ishini yoritishdan asosiy maqsad, asosan “Audit” fanidan olgan nazariy
bilmlarimizni   yanada   amliy   jixatdan   mustaxkamlash,   xususan,   auditorlik   xulosasi
va   uni   turlari   bilan   yaqindan   tanishib   chiqishdan   iborat.Ushbu   maqsadga   erishish
uchun quyidagi   vazialar   belgilab olindi.
1. Audit   natijalarini   umumlashtirishni   o’rganib   chiqish.
2. Audit   dasturining   barcha   bandlari   bajarilganligini   tekshirish   bilan
tanishish.   3.Auditorlik   hisoboti   va   uni   tuzish   tartibini   o’rganish.
4.Auditorlik   xulosasi   va   uni   tuzish   tartibini   ko’rib   chiqish   kabi   masalalarni
o’rganib chiqishdan   iborat.
6 I-BOB Audit   natijalarini   umumlashtirish.
1.1 Audit dasturining barcha bandlari bajarilganligini tekshirish.
Auditorlik   hisobotini   va   xulosasini   shakllantirish   audit   rejasi   va   dasturining
barcha   bo’limlari   bo’yicha   o’tkazilgan   auditorlik   tekshiruvi   natijalarini
umumlashtirish   va baholash jarayonida vujudga   keladi.
Audit   natijalarini   umumlashtirish   ishlari   asosan   quyidagilarni   o’z   ichiga
oladi:  
 ishchi   hujjatlarni   sharhlash   va   yakuniy   ishchi   hujjatlarni   tayyorlash;
aniqlangan kamchiliklarning jiddiylik darajasini baholash;
 auditorlik dalillarning yetarliligini baholash;
 faoliyat   ko’rsatayotgan   korxona   printsipi   bilan   bog’liq   omillarni   baholash;
buxgalteriya   hisobotidagi   axborotlarni   taqdim   qilish   va   bayon   qilish;   hisobot
tuzilganidan so’ng sodir bo’lgan hodisalarni baholash;
 tekshiruv natijalari bo’yicha auditorning mijoz-korxona rahbariyatiga taqdim
qiladigan yozma axborotini tuzish;
 auditorlik hisoboti va xulosasini tuzish.
Auditorlik   tekshiruvi   o’tkazish   chog’ida   asosan   tekshirilayotgan   xo’jalik
yurituvchi   sub’ektning   dastlabki   hujjatlari,   hisob   registrlari   va   hisobotlarida   aks
ettirilgan haqiqiy axborotlar tahlil qilinadi va baholanadi. Faqat ayrim hollardagina
auditorlar   taxmin   va   hisob-kitoblarga   asoslangan   moliyaviy   axborotlarni
baholaydilar.
Ta’kidlash   joizki,   tekshiruv   natijalari   va   xo’jalyk   yurituvchi   sub’ekt
mutaxassislarining   hisob-kitoblarini   baholashda   auditorlar   ma’lum   darajada
professional ehtiyotkorlikka   rioya   qilishlari   zarur.
Auditor   quyidagi   hollardagi   kabi,   katta   nomuvofiqliklar   mavjudligini
ko’rsatuvchi holatlarni ob’ektiv   baholashi   zarur:
 xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   xodimlariga   ma’lum   bo’lgan,   ammo   auditor
tomonidan ochilmagan   xatolarni aniqlash   faktlari;
 tekshiruv   uchun   zarur   bo’lgan,   auditorga   o’z   vaqtida   taqdim   qilinmagan
dastlabki hujjatlar   yoki ma’lumotlarga   doir   xo’jalyk   muomalalari;
7  mutaxassislarning hisob-kitoblaridagi nomuvofiqliklar;
 inventarizatsiya natijasida aniqlanib, dalolatnoma va taqqoslash qaydnomalari
bilan   rasmiylashtirilgan,   lekin   yetarli   darajada   tahlil   qilinmagan   va   tuzatilmagan
katta tafovutlar;
 katta   tafovutlarning   tasdiqlanmaganligi   va   auditor   so’rovlariga   kutilgan
javoblar olinmaganligi;
 tekshiruv   uchun   tanlab   olingan,   zarur   dastlabki   hujjatlar   yoki   tegishli   ruxsat
etuvchi ko’rsatmalar taqdim qilinmagan xo’jalyk muomalalari.
Auditor   to’plangan   dalillar   yetarliligini   baholashda   ushbu   holatlar   aniqlangan
bosqichni (rejalashtirish, audit o’tkazish) hisobga olishi kerak.
Audit   dasturining   barcha   bandlari   bajarilganligini   tekshirish.
Auditorlik   tekshiruvining   asosiy   bosqichlarini   o’tkazish   natijalari   audit
o’tkazishdan   qo’yilgan   maqsadga   erishilganlik   darajasini   baholagan   holda
auditorning   ishchi   hujjatlarida   qaid   qilinishi   lozim.   Masalan,   audit   o’tkazish
dasturining «Debitor  va kreditor qarzlarni  tekshirish» bo’limi  bo’yicha o’tkazilgan
audit natijalarini baholashda quyidagi auditorlik amallarini tahlil qilish va baholash
maqsadga muvofiqdir;
keyingi pul kirimlari va tegishli schyotlar qoldiqlaridan to’langan to’lovlarga
doir   dastlabki   hujjatlarni   tekshirish.   Auditorlar   odatda   buxgalteriya   balansi
tuzilgandan   keyingi   to   audit   o’tkazilgan   oxirgi   kunga   qadar   amalga   oshirilgan
to’lovlarni   ham   tekshiradi.-   Bu   tekshiruv   natijalari   hisob   ma’lumotlarining
ishonchliligini   joriy   majburiyatlarni   balansda   aks   ettirishning   to’liqligi   va
haqqoniyligi   nuqtai   nazaridan   baholashga   imkon   beradi.   Ushbu   amallarni   bajarish
natijasida   joriy   majburiyatlar   to’liq   va   haqqoniy   aks   ettirilganligi   to’g’risida
olingan   dalillar,   buxgalteriya   hisoboti   tuzilganidan   so’ng   to’langan   qarzlarga
nisbatan   yetarli   darajada   deb   baholanishi   mumkin.   SHundan   so’ng   auditor   to’lovi
tasdiqlangan   va   tasdiqlanmagan   qarzlar   summalarining   katta   -   kichikligini
baholaydi;
schyotlarni   buxgalteriya   hisoboti   tuzilganidan   so’ng   tayyorlangan   moddiy
javobgar   shaxslar   hisobotlari   bilan,   hisob   ma’lumotlari   bo’yicha   qoldiqlar   bilan
8 solishtirish.   Buxgalteriya   hisoboti   tuzilgan   kundan   oldin   olingan   barcha   schyotlar
(etkazib   berilgan   tovarlar,   bajarilgan   ish   va   ko’rsatilgan   xizmatlar   uchun)   joriy
davrdagi   hisobda   va   shu   davr   uchun   tuzilgan   hisobotda   aks   ettirilishi   kerak.
SHuning   uchun   buxgalteriya   balansi   tuzilgan   sanadan   so’ng   tayyorlangan
materiallar   harakati   to’g’risidagi   hisobotlar   va   schyotlardagi   sanalar,   mulklar   va
majburiyatlarning   balansda   to’g’ri   aks   ettirilganligini   tekshirish   maqsadida
taqqoslanishi maqsadga   muvofiq;
mavjud qoldiqlarni schyot-fakturalar ma’lumotlari, moddiy javobgar shaxslar
hisobotlari   va   to’lov   hujjatlari   bilan   solishtirish.   Agar   debitor   va   kreditor
qarzlarning   miqdori   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy   ahvoli   uchun   sezilarli
darajada   bo’lsa,   auditorlar   hisobga   olishning   to’g’riligi   va   aniqligini
tekshirishi,   shuningdek,   hisob   ma’lumotlari   bo’yicha   majburiyatlarning   oshirib
ko’rsatilmaganligini   aniqlashlari   lozim.   Bu   holda   dastlabki   hujjatlar   ma’lumotlari
analitik   hisob   registrlari   (jurnallar,   oborot   yoki   saldo   qaydnomalari)   da   aks   ettirilgan
axborotlar   bilan,   oldin   eng   katta   qoldiqlilaridan   boshlab   (chunki   ular   bo’yicha
oshirib   ko’rsatish   ehtimoli   ko’proq)   solishtiriladi.   Olingan   ma’lumotlar   bo’yicha
hisob yozuvlarida (masalan, bitta schyotni hisob registrida ikki marta aks   ettirish va
shunga   o’xshash)   majburiyatlar   (debitor   va   kreditor   qarzlar)   oshirib   ko’rsatilish
holatlarining   katta-kichikligini   baholash zarur;
mol   yetkazib   beruvchilar   va   boshqa   kontragentlar   bilan   hisob-kitoblarni
tasdiqlash.   Audit   o’tkazish chog’ida   bunday   tasdiqni   olish   majburiy   emas.
Auditorlik   hisoboti   va   uni   tuzish   tartibi.
Auditning   maqsad   va   vazifalaridan   kelib   chiqib,   umumlashtirilgan   va
baholangan   tekshiruv   natijalarini   kamida   ikkita   hujjat   bilan   rasmiylashtirish
maqsadga muvofiqdir:
1) audit   haqidagi   shartnomada   ko’zda   tutilgan   davr   ichidagi   korxonaning
moliya-xo’jalik   faoliyatini   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkazish   to’g’risida   hisobot;
2) buxgalteriya   balansi   va   moliyaviy   hisobot   bo’yicha   auditorlik   xulosasi.
O’zbekistan   Respublikasining   «Auditorlik   faoliyati   to’g’risida»gi   qonunida
belgilanishicha:   auditorlik   hisoboti   auditorlik   tekshiruvining   borishi,   buxgalteriya
9 hisobini   yuritishning   belgilangan   tartibidan   aniqlangan   chetga   chiqishlar,
moliyaviy   hisobotdagi   qoyida-buzarliklar   to’g’risidagi   mufassal   ma’lumotlardan,
shuningdek   auditorlik   tekshiruvi   o’tkazish   natijasida   olingan   boshqa   axborotdan
iborat   bo’lgan   va   xo’jalik   yurituvchi   sub’ekt   rahbariga,   mulkdorga,   katnashchilari
(aktsiyadorlari)ning   umumiy yig’ilishiga   yo’llangan   hujjat   (18-modda).
Auditorlik   hisobotining   tarkibi   quyidagicha:
a) nomi   («Auditorlik   hisobot»   yoki   «Auditorlik   tashkilotining   hisoboti»
degan   har   ikkala   nom   bir   xil ma’noga   ega);
b) adresat   nomi;
v)         kirish   qismi;
g)         ta’kidlash   qismi;
d)         yakuniy   qism.
Auditorlik   hisoboti   moliyaviy   hisobotni   auditorlik   tekshiruvidan   o’tkazgan
auditor (lar) tomonidan betma-bet imzolanishi lozim. Auditorlik hisoboti auditorlik
tekshiruvining   buyurtmachisiga,   buyurtmachining   barcha   zarur   rekvizitlari
ko’rsatilgan   holda jo’natiladi.
Auditorlik   hisobotidagi   axborotlar   maxfiy   hisoblanadi   va   uni   oshkor   etish
mumkin emas.
Auditorlik   tekshiruvining   natijalari   asosida   tuzilgan   hisobotda   korxona
moliya-xo’jalik   faoliyati   va   uning   natijalarining   umumiy   ahvoli,   shuningdek,
buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   hisobot   tuzishnipg   holati,   tahlil   ishlarining
darajasi   hamda   korxonadagi   hisob-tahlil   xodimlarining   tavsifi   aks   ettiriladi.
Auditorlik   hisoboti   ma’lumotlari   korxona   bozor   sharoitlariga   qanday
moslashayotganligi   va   muvaffaqiyatli   rivojlanishi   hamda   foydasini   ko’paytira
olishga   qodirligini   yoki   aksinchaligini   bildirishi   lozim.   Albatta,   tekshirilayotgan
korxonadagi   ahvol   bezab   ko’rsatilmasdan,   auditorga   taqdim   qilingan   axborot
haqiqiy   bo’lgandagina   ehtiroslarga   berilmagan   va   real   auditorlik   hisoboti   hamda
xulosa   shakllanadi.
Auditor   hisobotda   keltirilgan   kamchiliklar   bo’yicha   ularni   bartaraf   qilishga
karatilgan   o’z   takliflarini   ham   ko’rsatib   o’tishi   lozim.   Lekin   tekshirilayotgan
10 korxona   xodimlariga   «yaxshilik»   qilish   maqsadida   auditor   shaxsan   o’zi   dastlabki
hujjatlar,   hisob   registrlari   va   buxgalteriya   hisobotlaridagi   xatolarni   to’g’rilashi
mutlaqo   mumkin   emas.
Auditor   aniqlangan  xato yoki   kamchiliklar   to’g’risida  korxona  rahbariyatiga
bildiradi va   ularni   tuzatish bo’yicha aniq   tavsiyalar   beradi.
Agar buxgalterlik (moliyaviy) hisobni yuritish, tegishli hisobotlarni tuzish va
O’zbekiston   Respublikasi   qonunchiligiga   rioya   qilish   bo’yicha   ko’rsatilgan
kamchiliklar audit o’tkazish chog’ida buyurtmachi korxona tomonidan tuzatilmasa,
buxgalterlik   (moliyaviy)   hisobotning   ishonchliligini   tasdiqlash   mumkin   emasligi
to’g’risida auditorlik   tekshiruvining   xulosasida yoziladi.
11 1.2 Auditorlik   xulosasi   va   uni   tuzish   tartibi.
Auditorlik   xulosasi   buxgalterlik   (moliyaviy)   hisobotning   tarkibiy   qismi
bo’lib, undan foydalanuvchilar uchun ushbu hisobot  ishonchliligi  axborot  manbasi
bo’lib   xizmat   qiladi.   Buxgalteriya   hisobotidan   foydalanuvchilar   auditorlik
xulosasida   bayon   qilingan   fikrga   tayanib,   auditorga   yoki   auditorlik   firmasiga
ishonch   bildiradilar.   Ushbu   ishonch,   eng   avvalo,   auditor   tomonidan   bajarilgan
ishning   sifati   bilan   qo’lga kiritiladi   va   oqlanadi.
Auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobotning   to’g’riligi   va   buxgalteriya   hisobi
yuritish   tartibining   qonun   hujjatlarida   belgilangan   talablarga   muvofiqligi
to’g’risida   auditorlik   tashkilotining   fikri   yozma   shaklda   ifodalangan,   xo’jalik
yurituvchi   sub’ekt   moliyaviy   hisobotidan   foydalanuvchilar   uchun   ochiq   bo’lgan
hujjat.   Auditorlik xulosasi auditorlik   hisoboti   asosida   tuziladi.
Auditorlik   xulosasi   auditor   (auditorlar),   auditorlik   tashkilotining   rahbari
tomonidan   imzolangan   va   auditorlik   tashkiloti   muhri   bilan   tasdiqlangan   bo’lishi
kerak
Audit   natijalari   korxonadagi   jarayonlar   va   moliya-xo’jalik   faoliyati
natijalarini   tashkil   etish   va   hisobga   olishni   holisona   aks   ettirishi   lozim.
Auditorlik xulosasi uchta: kirish, ta’kidlovchi va yakunlovchi qismdan iborat
bo’lishi   lozim.
Auditorlik   xulosasini   auditorlik   tashkilotining   rahbari   yoki   auditorlik
tashkilotining   u   vakolat   bergan   boshqa   xodimi   imzolaydi   va   auditorlik   firmasi
muhri bilan   tasdiqlaydi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ekt faqat auditorlik xulosasining yakuniy qisminigina
manfaatdor   shaxslarga   taqdim   qilishi   lozim.   SHu   munosabat   bilan   auditorlik
xulosasining   tahliliy   qismi   va   yakuniy   qismi   alohida   imzolanishi   va   muhrlanishi
12 mumkin.   Auditorlik   xulosasining   uchta turi   mavjud:
a) ijobiy   auditorlik   xulosasi;
b) salbiy   auditorlik   xulosasi;
v)   xulosa   tuzishdan voz   kechish.
Ijobiy   auditorlik   xulosasida   buxgalterlik   balansi   va   moliyaviy   hisobot
ko’rsatkichlarining   ishonchliligi auditor   tomonidan tasdiqlanadi.
Salbiy   auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobot   korxonaning   moliyaviy   ahvoli
to’g’risida   ishonarli   ma’lumot   bermagan   va   buxgalterlik   hisoboti   hamda   uning
moliya-xo’jalik   faoliyati   hisobi   amaldagi   me’yoriy   qonunchilik   talablariga   mos
kelmagan   holda yuritilgan   vaqtda   tuziladi.
Auditorlik   tekshiruvi   natijasida   aniqlangan   xato-kamchiliklar   xo’jalik
yurituvchi   sub’ekt   tomonidan   tuzatilganda   salbiy   auditorlik   xulosasi   tuzilmaydi.
Auditor   buxgalterlik   hisobi   va   hisobotining   sifati   to’g’risida   ishonch   bilan
auditorlik   xulosasi   tuza   olish   uchun   yetarli   darajada   ishonchli   dalillar   tuplay
olmagan   vaqtda   xulosa   tuzmaydi.   Bunday   holat   auditorlik   tekshiruvi   hajmining
cheklanganligi   oqibatida   moliyaviy   hisobot   to’g’risida   fikr   bildirish   uchun
auditorlik   dalil-isbotlar yetarli   bo’lmaganida   yuzaga   keladi.
Auditorlik   xulosasini   tuzishdan   voz   kechish   ayrim   maxsus   hollarda   yuzaga
keladi.
Auditorlik xulosasi kamida uch nusxada tuzilib, uning ikki nusxasi auditorlik
tekshiruvi   buyurtmachisi   ya’ni korxona   rahbariyatiga   taqdim   qilinadi.
Xo’jalik yurituvchi sub’ektlar auditorlik tekshiruvi yakunlanganidan so’ng 15
kun ichida auditorlik xulosasining bir nusxasini o’zlari joylashgan xududdagi soliq
organiga   taqdim   qiladilar.
SHu   boisdan,   korxona   rahbari   va   moliya-hisob   xizmati   xodimlari   oldindan,
auditorlik   xulosasini   oxirgi   tahrirda   tuzgunga   qadar   tanishib   chiqishlari,   agarda
ularda   ayrim   holatlarga   nisbatan   norozilik,   mulohaza   yoki   qandaydir   takliflari
bo’lsa,   ushbu   bildirilgan   fikrlar   diqqat   bilan   eshitilib,   korxona   xodimlari
ishtirokida   muhokama   qilinishi   va   asoslangan   holda   chiqarib   tashlanishi   yoki
e’tiborga   olinib,   xulosaning   oxirgi   tahririda inobatga   olinishi lozim.
13   Auditning   maqsad   va   vazifalaridan   kеlib   chiqib,   umumlashtirilgan   va
baholangan   tеkshiruv   natijalarini   kamida   ikkita   hujjat   bilan   rasmiylashtirish
maqsadga muvofiqdir: 
1.Audit  haqida  shartnoma  ko`zda  tutilgan davr   ichidagi  korxonaning moliya-
xojalik faoliyatini auditorlik tеkshiruvidan o`tkazish to`g`risida hisobot. 
2.Moliyaviy hisobot bo`yicha auditorlik xulosasi. 
O`zbеkiston   Rеspublikasining   «Auditorlik   faoliyati   to`g`risida»gi   qonunning
18-moddasiga   muvofiq:   «Auditorlik   hisoboti   auditorlik   tеkshiruvining   borishi,
buxgalteriya   hisobini   yuritishning   bеlgilangan   tartibidan   aniqlanagan   chеtga
chiqishlar,   moliyaviy   hisobotdagi   qoidabuzarliklar   to`g`risidagi   mufassal
ma`lumotlardan,   shuningdеk   auditorlik   tеkshiruvi   o`tkazish   natijasida   olingan
boshqa axborotdan iborat bo`lgan va xojalik yurituvchi subеkt rahbariga, mulkdorga
qatnashchilarining umumiy yig`ilishiga yo`llangan hujjat». 
70-sonli   «Auditorlik   hisoboti   va   moliyaviy   hisobot   to`g`risida»gi   auditorlik
xulosasi nomli AFMS ga muvofiq auditorlik xulosasi tarkibi quyidagicha: 
a) nomi; 
b) adrеsat nomi; 
v) kirish qismi; 
g) tahlil qismi; 
d) yakuniy qism. 
Auditorlik   hisoboti   moliyaviy   hisobotni   auditorlik   tеkshiruvidan   o`tkazgan
auditor   tomonidan   bеtma-bеt   imzolanishi   lozim.   Auditorlik   hisoboti   auditorlik
tеkshiruvining   buyurtmachisiga   buyurtmachining   barcha   zarur   rеkvizitlari
ko`rsatilgan holda jo`natiladi. 
Auditorlik   hisobotining   kirish   qismida   auditorlik   tashkilotining   rеkvizitlari,
shu   jumladan   auditorlik   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   berilgan   litsеnziyaning
raqami va sanasi, auditorlik va auditorlar tеkshiruvidan qatnashgan boshqa shaxslar
haqida   ma`lumotlar   hamda   auditorlik   tеkshiruvini   o`tkazish   uchun   asos   va   xojalik
yurituvchi subеkt faoliyatining umumiy tavsifi ko`rsatiladi. 
14 Auditorlik   hisobotining   tahliliy   qismi   auditorlik   faoliyati   milliy   standartiga
tayanadi va quyidagilarni o`z ichiga oladi: 
- xojalik   yurituvchi   subеktda   ichki   nazoratning   ahvolini   tеkshirish
natijalari (batafsil bayoni); 
- buxgalteriya hisobi va moliyaviy hisobotning ahvolini tеkshirish 
natijalari; 
- moliya-xojalik  faoliyatini  amalga  oshirish  mobaynida 
qonunchilikka rioya qilinishini tеkshirish natijalari; 
- soliqlar va boshqa majburiy to`lovlarni hisoblash hamda 
to`lashning to`g`riligini tеkshirish natijalari; 
- aktivlar (mablag`lar) saqlanishini tеkshirish natijalari. 
Korxonadagi   ichki   nazoratning   ahvolini   tеkshirish   natijalari   to`g`risidagi
axborotlar quyidagilarni o`z ichiga oladi: 
- ichki   nazorat   tizimi   xojalik   yurituvchi   subyеkt   faoliyati   tavsifi   va
miqyoslariga mos kеlishini umumiy baholash; 
- auditorlik   tеkshiruvi   mobaynida   aniqlangan,   ichki   nazorat   tizimining
xojalik   yurituvchi   subyеkt   faoliyati   tavsifi   va   miqyoslariga   katta   mos   kеlmaslik
holatlarini bayon qilish. 
Xojalik   yurituvchi   subyеkt   buxgalteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotining
ahvolini   tеkshirish   natijalari   to`g`risidagi   axborotlar   quyidagilarni   o`z   ichiga   olishi
lozim: 
- buxgalteriya   hisobining   yuritilishi   va   moliyaviy   hisobotni   tuzishning
bеlgilangan tartibiga rioya qilinishini baholash; 
15 - buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   moliyaviy   hisobotni   tayyorlash
tartibini auditorlik tеkshiruvidan o`tkazish jarayonida aniqlangan katta qoidabuzarlik
holatlarini bayon qilish. 
Xojalik   yurituvchi   subyеkt   tomonidan   moliya-xojalik   faoliyatini   amalga
oshirish mobaynida qonunchilikka rioya qilinishini tеkshirish natijalari to`g`risidagi
axborotlar quyidagilarni o`z ichiga olishi lozim: 
- xojalik   yurituvchi   subyеkt   tomonidan   sodir   etilgan   moliya-xojalik
muomalalarining qonunchilikka mos kеlishini baholash; 
- xojalik   yurituvchi   subyеkt   tomonidan   amalga   oshirilgan   moliyaxojalik
muomalalarini   auditorlik   tеkshiruvidan   o`tkazish   jarayonida   aniqlangan   katta
nomuvofiqliklarni bayon qilish. 
Soliqlar   va   boshqa   majburiy   to`lovlarni   hisoblash   hamda   to`lashning
to`g`riligini   tеkshirish   natijalari   to`g`risidagi   axborotlar   quyidagilarni   o`z   ichiga
olishi lozim: 
- soliqlar   va   boshqa   majburiy   to`lovlar   bo`yicha   tuzilgan   va   tеgishli
organlarga taqdim qilingan hisob-kitoblarning to`g`riligini baholash; 
- soliqlar   va   boshqa   majburiy   to`lovlarni   hisoblashning   bеlgilangan
tartibini   buzish   faktlarini,   soliqqa   tortiladigan   bazani   aniqlashdagi   xatolarni   bayon
qilish. 
Aktivlar   saqlanishini   tеkshirish   natijalari   ularni   invеntarizasiya   qilishga
asoslanishi va ularning haqiqatda mavjudligi hamda butligi to`g`risidagi axborotlarni
o`z ichiga olishi lozim. 
Auditorlik   hisobotining   yakuniy   qismida   aniqlangan   xatokamchiliklar   va
qoidabuzarliklarni   bartaraf   qilish   bo`yicha   auditorlik   tashkilotining   tavsiyalari,
hamda   xojalik   yurituvchi   subyеktning   moliyaxojalik   faoliyati   samaradorligini
oshirish bo`yicha maslahatlar va takliflari aks ettiriladi. 
70-sonli AFMS ga muvofiq, «Auditorlik tashkiloti tuzilgan auditorlik hisoboti
16 uchun   qonunchilikka   muvofiq   javobgar   hisoblanadi.   Shuningdеk,   auditorlik
hisobotidagi axborotlar mahfiy hisoblanadi va uni oshkor etish mumkin emas. Ushbu
axborotlarga aloqador shaxslar axborotlarni oshkor 
80. qilganligi uchun qonunchilikka muvofiq javobgarlikka tortiladi»
Auditorlik   tеkshiruvining   natijalari   asosida   tuzilgan   hisobotda   korxona
moliya-xojalik   faoliyati   va   uning   natijalarining   umumiy   ahvoli,     shuningdеk,
buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   hisobot   tuzish   holati,   tahlil   ishlarining   darajasi
hamda   korxonadagi   hisob-tahlil   xodimlarining   tavsifi   aks   ettiriladi.   Auditorlik
hisoboti   ma'lumotlari   korxona   bozor   sharoitlariga   qanday   moslashayotganligi   va
muvaffaqiyatli   rivojlanishi   hamda   foydasini   ko`paytira   olishga   qodirligini   yoki
aksinchaligini   bildirishi   lozim.   Albatta,   tеkshirilayotgan   korxonadagi   ahvol   bеzab
ko`rsatilmasdan,   auditorga   taqdim   qilingan   axborot   haqiqiy   bo`lgandagina
ehtiroslarga   berilmagan   va   rеal   auditorlik   hisoboti   hamda   xulosa   shakllanadi.   Aks
holda, auditorlik tеkshiruvi   bеfoyda va  uni  o`tkazish  uchun  sarflangan  mablag`   esa
zoе kеtadi. 
Auditor   hisobotda   kеltirilgan   kamchiliklar   bo`yicha   ularni   bartaraf   qilishga
qaratilgan o`z takliflarini ham ko`rsatib o`tishi lozim. Lеkin tеkshirilayotgan korxona
xodimlariga   «yaxshilik»   qilish   maqsadida   auditor   shaxsan   o`zi   dastlabki   hujjatlar,
hisob   rеgistrlari   va   buxgalteriya   hisobotlaridagi   xatolarni   to`g`rilashi   mutlaqo
mumkin emas. 
Shu   bilan   birga   auditorlarga   u   yoki   bu   noxush   faktlarni   boshqacha   qilib
yoritishga   yoki   tеkshiruvchilar   uchun   qulay   xulosa   tuzib   berishga   majburlash
maqsadida ruhiy, jismoniy yoki boshqacha taz'yiqlar o`tkazgan hollarda ular qat'iylik
va prinsipiallik bilan ish tutishlari lozim. 
Auditor   aniqlangan   xato   yoki   kamchiliklar   to`g`risida   korxona   rahbariyatiga
bildiradi va ularni tuzatish bo`yicha aniq tavsiyalar beradi. 
Agar buxgalteriya (moliyaviy) hisobni yuritish, tеgishli hisobotlarni tuzish va
O`zbеkiston   Rеspublikasi   qonunchiligiga   rioya   qilish   bo`yicha   ko`rsatilgan
kamchiliklar   audit   o`tkazish   mobaynida   buyurtmachi   korxona   tomonidan
tuzatilmasa,   moliyaviy   hisobotning   ishonchliligini   tasdiqlash   mumkin   emasligi
17 to`g`risida auditorlik tеkshiruvining xulosasida yoziladi. 
 
II-BOB Auditorlik hisoboti.
2.1  Ijobiy auditorlik xulosasi.
Auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobotning   tarkibiy   qismi   bo`lib,   undan
foydalanuvchilar   uchun   ushbu   hisobot   ishonchliligi   axborot   manbasi   bo`lib   xizmat
qiladi.   Buxgalteriya   hisobotidan   foydalanuvchilar   auditorlik   xulosasida   bayon
qilingan   fikrga   tayanib,   auditorga   yoki   auditorlik   firmasiga   ishonch   bildiradilar.
Ushbu ishonch, eng avvalo, auditor tomonidan bajarilgan ishning sifati bilan qo`lga
kiritiladi va oqlanadi.   
O`zbеkiston   Rеspublikasi   «Auditorlik  faoliyati   to`g`risida»   gi   qonunning  19-
moddasiga   muvofiq,   «Auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobotning   to`g`riligi   va
buxgalteriya   hisobi   yuritish   tartibining   qonun   hujjatlarida   bеlgilangan   talablarga
muvofiqligi   to`g`risida   auditorlik   tashkilotining   fikri   yozma   shaklda   ifodalangan,
xojalik   yurituvchi   subyеkt   moliyaviy   hisobotidan   foydalanuvchilar   uchun   ochiq
bo`lgan   hujjat».   Auditorlik   xulosasi   auditorlik   hisoboti   asosida   tuziladi.   Auditorlik
xulosasi   auditor,   auditorlik   tashkilotining   rahbari   tomonidan   imzolangan   va
auditorlik tashkiloti muhri bilan tasdiqlangan bo`lishi kerak. 
Auditorlik   tashkiloti   tomonidan   ishlab   chiqiladigan   auditorlik   xulosasini
tayyorlash ishlarida auditorlik faoliyatining milliy standartlari (AFMS) qoidalarining
talablarini   inobatga   olish   zarur.   Auditorlik   xulosasini   tayyorlashda   asosan   70-son
AFMS dan foydalaniladi.    
Audit natijalari korxonadagi jarayonlar va moliya-xojalik faoliyati natijalarini
18 tashkil   etish   va   hisobga   olishni   xolisona   aks   ettirishi   lozim.   Boshqacha   qilib
aytganda,   auditorlik   tеkshiruvi   mumkin   qadar   obyеktiv   bo`lib,   uning   xulosasi
ma'lum   ma'noda  xojalik  yurituvchi   subyеkt  rahbariyati   ustidan  chiqarilgan  «hukm»
hisoblanadi. 
Shuningdеk,   davlat   organlari   topshirig`iga   binoan   o`tkazilgan   tеkshiruv
natijalari bo`yicha tuzilgan auditorlik xulosasi O`zbеkiston Rеspublikasi protsеssual
qonunchiligiga muvofiq tayinlangan ekspertiza xulosasiga tеnglashtiriladi. 
Auditorlik   xulosasi   uchta:   kirish,   ta'kidlovchi   va   yakunlovchi   qismdan   iborat
bo`lishi lozim. 
1. Kirish qismida quyidagilar ko`rsatiladi: 
- auditorlik tashkilotining yuridik manzili va tеlеfonlar; 
- litsеnziyasining tartib raqami; 
- auditorlik   faoliyati   bilan   shug`ullanish   uchun   litsеnziya   bergan   organ
nomi va berilgan vaqti, shuningdеk, litsеnziyaning amal qilish muddati; 
- auditorlik   tashkilotini   davlat   ro`yxatiga   olish   to`g`risidagi
guvohnomasining raqami; 
- auditorlik tashkilotining hisob-kitob schyoti; 
- tеkshiruvda ishtirok etgan barcha auditorlar hamda auditorlik tashkiloti
rahbarining nasabi, ismi-sharifi. 
- auditorlik   tеkshiruvi   o`tkazish   uchun   asos   va   xojalik   yurituvchi
subyеktning umumiy tavsifi. 
Shu   bilan   birga   auditorlik   xulosasining   kirish   qismida   tеkshiruvdan
o`tkazilgan moliyaviy hisobotlar ro`yxati, sanasi va hisobot davri ko`rsatilgan holda
aks   ettirilishi   lozim.   Shuningdеk,   kirish   qismida,   auditorlik   tеkshiruvidan
o`tkaziladigan   hisobotning   tayyorlanishi   va   ishonchliligi   uchun   mas`uliyat   xojalik
yurituvchi   subyеkt   rahbariyatiga   yuklatilishi,   mazkur   moliyaviy   hisobot   bo`yicha
berilgan   auditorlik   xulosasi   uchun   esa   auditorlik   tashkiloti   javobgar   ekanligi
ko`rsatilishi lozim. 
19 2. Auditorlik xulosasining  ta'kidlovchi  qismida auditorlik xulosasi  AFMS
ga muvofiq o`tkazilganligi ta'kidlanishi lozim. 
Ta'kidlovchi   qism   moliyaviy   hisobot   va   boshqa   moliyaviy   axborotlarning
ishonchliligini   va   qonunchilikka   hamda   xojalik   yurituvchi   subyеkt   moliya-xojalik
faoliyatining   haqiqiy   ahvoliga   muvofiqligini   baholashini   ko`rsatishi   lozim.
Shuningdеk,   ta'kidlovchi   qismda   o`tkazilgan   auditorlik   tеkshiruvi   fikr   bildirish
uchun   yetarli   asos   berishi   to`g`risida   auditorlik   tashklotining   tasdig`i   aks   ettirilishi
lozim. 
3. Auditorlik   xulosasining   yakunlovchi   qismida   xojalik   yurituvchi
subyеktning   moliyaviy   hisoboti   ishonchliligi   va   qonunchilikka   muvofiqligini
tasdiqlash to`g`risida yozuv yoziladi. 
Tеkshiruv   auditorlik   tashkiloti   tomonidan   o`tkazilganda,   auditorlik
tashkilotining rahbari yoki auditorlik tashkilotining u vakolat bergan boshqa xodimi
imzolaydi va auditorlik firmasi muxri bilan tasdiqlaydi. 
Xojalik  yurituvchi   subyеkt   faqat   auditorlik   xulosasining   yakuniy   qisminigina
manfaatdor   shaxslarga   taqdim   qilishi   lozim.   Shu   munosabat   bilan   auditorlik
xulosasining   taxliliy   qismi   va   yakuniy   qismi   alohida   imzolanishi   va   muxrlanishi
mumkin. Auditorlik xulosasining ikkita turi mavjud: a) ijobiy auditorlik xulosasi; b)
salbiy auditorlik xulosasi. 
Ijobiy   auditorlik   xulosasida   buxgalteriya   balansi   va   moliyaviy   hisobot
ko`rsatkichlarining ishonchliligi auditor tomonidan tasdiqlanadi. qoidaga ko`ra ijobiy
auditorlik   xulosasi   auditorlik   tashkiloti   xojalik   yurituvchi   subyеktning   moliyaviy
hisoboti   uning   moliyaviy   holati   va   sodir   etilgan   moliya-xojalik   muomalalarining
O`zbеkiston   Rеspublikasi   qonunchiligi   talablariga   muvofiqligini   ishonarli   aks
ettiradi   dеgan   fikrga   kеlingan   vaqtda   tuzilishi   lozim.   Misol   tariqasida   ijobiy
auditorlik xulosasining namunaviy shaklini kеltiramiz. 
Salbiy   auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobot   korxonaning   moliyaviy   ahvoli
to`g`risida   ishonarli   ma'lumot   bermagan   va   buxgalterlik   hisoboti   hamda   uning
20 moliya-xojalik   faoliyati   hisobi   amaldagi   mе'yoriy   qonunchilik   talablariga   mos
kеlmagan   holda   yuritilgan   vaqtda   tuziladi.   Bunday   xato-kamchiliklar   o`z   vaqtida
tuzatilmasa moliyaviy hisobotdan foydalanuvchilarni chalg`itishi mumkin. 
Salbiy   auditorlik   xulosasi   tuzish   auditorlik   amaliyotida   kamdan-kam
uchraydigan   holat   bo`lib,   bunga   quyidagi   muayyan   vaziyatlar   sabab   bo`lishi
mumkin: 
- auditor   tomonidan   aniqlangan   buxgalteriya   hisobotidagi
xatokamchiliklar jiddiy va salmoqli bo`lgan holatlar; ayrim mijoz-
korxonalarda   bunday   holatlar   ularning   iqtisodiy   nochorligi   bilan   birgalikda
yuzaga, xatto amal qilayotgan korxona prinsipining buzilishiga yetib boradi; 
- moliyaviy  hisobotni   tasdiqlash   uchun  zarur   bo`lgan  dastlabki   hujjatlar,
buxgalteriya   hisobi   ma'lumotlari   va   hisob   rеgistrlari   hamda   boshqa   hujjatlarning
katta   qismi   korxona   ma'muriyati   tomonidan   taqdim   etilganda;   bunda   auditorlik
tashkiloti   vujudga   kеlgan   vaziyatdan   kеlib   chiqqan   holda   70-sonli   AFMS   ga
muvofiq, auditorlik xulosasi tuzishdan voz kеchishi ham mumkin; 
- ijobiy auditorlik xulosasi tuzishga to`sqinlik qiladigan boshqa obyеktiv
vaziyatlar ham, xususan, vaziyat taqozosi vujudga kеladigan chеklashlar; 
- mijoz-korxona   ma'muriyati   moliyaviy   hisobot   ma'lumotlarini   asosan
to`g`ri  dеb,   auditorlik  xato  va  noaniqliklar   to`g`risidagi   asosiy   xulosalari  bilan  rozi
bo`lmasdan,   tеgishli   hisob   yozuvlarini   tuzatishni   batamom   rad   etish   holatlari   va
hokazo. 
Salbiy  auditorlik  xulosasi   xojalik   yurituvchi   subyеkt   tomonidan  sodir   etilgan
moliyaviy   va   xojalik   muomalalari   moliyaviy   hisobotda   ishonarli   aks   ettirilgan,
ammo qonunchilikka mos kеlmaydigan hollarda ham tuziladi. 
Salbiy   auditorlik   xulosasini   tuzishga,   qoidaga   ko`ra,   xojalik   yurituvchi
subyеktning auditorlik tashkiloti tomonidan aniqlangan xato kamchiliklarni bartaraf
qilish   maqsadida   moliyaviy   hisobotga   o`zgartishlar   kiritish   to`g`risida   bildirilgan
fikrga noroziligi sabab bo`ladi.       
21 Masalan. 
Ijobiy auditorlik xulosasi   Kirish qism.  
Mеn (biz) _____________________________ 
(auditorlik   tashkilotining   nomi   va   rеkvizitlari)   auditor
(auditorlar)___________________________ 
(auditorlarning nasabi, ismi-sharfi) 
tomonidan________________________________ning 
(xojalik yurituvchi subyеkt nomi) 
200 - yil 1 -yanvardan 31 -dеkabrgacha bo`lgan davr uchun moliyaviy hisoboti
tеkshiruvdan   o`tkazildi.   Auditorlik   tеkshiruvidan   o`tkaziladigan   moliyaviy
hisobotning   tayyorlanishi   va   ishonchliligi   uchun   mas'uliyat   xojalik   yurituvchi
subyеkt   rahbariyatiga   yuklatiladi.   Auditorlik   tashkiloti   mazkur   moliyaviy   hisobot
bo`yicha berilgan xulosa uchun mas'ul hisoblanadi. 
Ta'kidlovchi qism . 
Biz auditorlik tеkshiruvini AFMS larga muvofiq o`tkazdik. Ushbu standartlar
bizga,   moliyaviy   hisobot   ma'lumotlaridan   foydalanuvchilarda,   moliyaviy   hisobotda
unchalik   ahamiyatli   kamchiliklar   yo`qligi   to`g`risida   yetarli   darajada   ishonchni
ta'minlash majburiyatini yuklaydi. Auditorlik tеkshiruvi moliyaviy hisobot va boshqa
moliyaviy axborotlarning ishonchliligini va qonunchilikka hamda moliyaviy xojalik
faoliyatining haqiqiy ahvoliga muvofiqligini baholashdan iborat. 
Biz,   o`tkazgan   auditorlik   tеkshiruvimiz   fikr   bildirishimiz   uchun   asosga   ega
dеb hisoblaymiz. 
Yakunlovchi qism . Biznig fikrimizcha, __________________ning 
                                (xojalik yurituvchi 
subyеkt  nomi) 
moliyaviy   hisoboti   uning   moliyaviy   holatini   ishonarli   aks   ettiradi   va   mazkur
xojalik yurituvchi subyеkt tomonidan sodir etilgan moliyaviy va xojalik muomalalari
O`zbеkiston Rеspublikasi qonunchiligi talablariga muvofiq. 
Auditorlik tashkiloti rahbari___________ 
                                  (imzo) 
Auditorlar: (imzolar)  «___»__________20  y. M.O`. 
22 Salbiy auditorlik xulosasi Kirish qismi . 
Mеn (biz) _____________________________ 
             (auditorlik tashkilotining nomi va rеkvizitlari) 
auditor (auditorlar)___________________________ 
                       (auditorlarning nasabi, ismi-sharfi) 
tomonidan________________________________ning 
                   (xojalik yurituvchi subyеkt nomi) 
20  -yil 1 -yanvardan 31 -dеkabrgacha bo`lgan davr uchun moliyaviy hisoboti
tеkshiruvdan   o`tkazildi.   Auditorlik   tеkshiruvidan   o`tkaziladigan   moliyaviy
hisobotning   tayyorlanishi   va   ishonchliligi   uchun   mas'uliyat   xojalik   yurituvchi
subyеkt   rahbariyatiga   yuklatiladi.   Auditorlik   tashkiloti   mazkur   moliyaviy   hisobot
bo`yicha berilgan xulosa uchun mas'ul hisoblanadi. 
Ta'kidlovchi qism . 
Biz   auditorlik   tеkshiruvini   AFMSlarga   muvofiq   o`tkazdik.   Ushbu   standartlar
bizga,   moliyaviy   hisobot   ma'lumotlaridan   foydalanuvchilarda,   moliyaviy   hisobotda
unchalik   ahamiyatli   kamchiliklar   yo`qligi   to`g`risida   yetarli   darajada   ishonchni
ta'minlash majburiyatini yuklaydi. Auditorlik tеkshiruvi moliyaviy hisobot va boshqa
moliyaviy axborotlarning ishonchliligini va qonunchilikka hamda moliyaviy xojalik
faoliyatining haqiqiy ahvoliga muvofiqligini baholashdan iborat. 
Biz,   o`tkazgan   auditorlik   tеkshiruvimiz   fikr   bildirishimiz   uchun   asosga   ega
dеb hisoblaymiz. 
Tеkshiruvda xojalik yurituvchi subyеkt tomonidan _________ million so`mlik
summa   xarajatlarga   noqonuniy   olib   borilgan   bo`lib,   amaldagi   qonunchilik
buzilganligi va moliyaviy hisobot buzib ko`rsatilganligi aniqlandi.    
Yakunlovchi qism . 
Biznig fikrimizcha, ____________________________ ning 
                         (xojalik yurituvchi subyеkt nomi) 
Moliyaviy   hisobotida   aks   ettirilgan   moliya-xojalik   faoliyati   natijalari
to`g`risidagi axborotlar ishonchli emas. 
Auditorlik tashkiloti rahbari___________ 
23                           (imzo) 
Auditorlar: (imzolar)      «___»___________20  y. M.O`. 
 
Auditorlik tеkshiruvi natijasida aniqlangan xato-kamchiliklar xojaliklar xojalik
yurituvchi subyеkt tomonidan tuzatilganda salbiy auditorlik xulosasi tuzilmaydi. 
Auditor   buxgalterlik   hisobi   va   hisobotining   sifati   to`g`risida   ishonch   bilan
auditorlik   xulosasi   tuza   olish   uchun   yetarli   darajada   ishonchli   dalillar   to`play
olmagan   vaqtda   xulosa   tuzilmaydi.   Bunday   holat   auditorlik   tеkshiruvi   hajmining
chеklanganligi oqibatida moliyaviy hisobot to`g`risida fikr bildirish uchun auditorlik
dalil-isbotlar yetarli bo`lmaganida yuzaga kеladi. 
O`zbеkiston   Rеspublikasi   qonunchiligiga   muvofiq   shartnoma   tuzuvchi
auditorlik  tashkiloti  va  mijoz-korxona  tadbirkorlik subyеktlari  sifatida  tеng huquqli
bo`lsa   ham,   maqomi   bo`yicha   tеng   huquqli   bo`la   olmaydilar,   chunki   auditorlik
tashkiloti   tеkshiriladigan   xojalik   tizimini   nazorat   qiladi.   Bunda   mijoz-korxona
ma'muriyati auditorlik tashkilotining xulosa tuzishdan voz kеchish ehtimoli oldindan
aniqlanib   qo`yilishiga   rozi   bo`lishi   lozim   dеgan   xulosa   kеlib   chiqishi   mumkin.
Umuman   olganda,   bunday   ehtimollik   juda   kam   uchraydi,   ammo   qonunchilikda
bеlgilab qo`yilgan. 
Auditorlik   xulosasi   tuzishdan   voz   kеchish   ayrim   maxsus   hollarda   yuzaga
kеladi. Bular: auditor mustaqilligini yo`qotishi, balans tuzilgan sanadan kеyingi sodir
bo`lgan   jiddiy   hodisalar   yoki   vaziyatning   noaniqligi,   xojalik   yurituvchi   subyеkt
tomonidan,   yoki   ayrim   murakkab   vaziyatlar   tufayli   audit   o`tkazish   sohasining
chеklab qo`yilishi. 
Auditorning xulosa tuzishdan voz kеchishi yozma ravishda, 70-sonli AFMSda
ko`rsatilgan   shakl   bo`yicha   rasmiylashtirilib,   uning   mazmuni   juda   ham   puxta
asoslangan bo`lishi lozim. 
Auditorlik tеkshiruvi hajmining chеklanganligi - bu xojalik yurituvchi subyеkt
vakillari   yoki   uchinchi   shaxslarning,   boshlab   qo`yilgan   auditorlik   tеkshiruvini,
auditor   auditorlik   xulosasi   tayyorlash   uchun   yetarli   dеb   hisoblaydigan   hajmda
o`tkazishga   to`sqinlik   qilishga   qaratilgan   ochiqdan-ochiq   ko`rsatadigan   xatti-
24 harakatlari yoki harakatsizligidir. 
Auditorlik   xulosasi   tuzishdan   voz   kеchish   ariza   ko`rinishida   bo`lib,
«Auditorlik   tashkilotining   auditorlik   xulosasi   tuzishdan   voz   kеchish   to`g`risidagi
arizasi» dеb nomlanadi va quyidagi shaklda bo`ladi. 
  Auditorlik   tashkilotining   auditorlik   xulosasi   tuzilishdan   voz   kеchish
to`g`risidagi arizasi 
Mеn (biz) ________________________________________ 
                    (auditorlik tashkilotining nomi va rеkviztlari) 
auditor (auditorlar)__________________________________ 
                           (auditorlarning nasabi, ismi-sharfi) 
tomonidan ________________________________________ning 
                            (xojalik yurituvchi subyеkt nomi) 
20 -yil  1 yanvardan 31 dеkabargacha  bo`lgan  davr  uchun moliyaviy hisoboti
tеkshiruvdan o`tkazildi. 
Xojalik yurituvchi subyеkt__________________________ 
                          (xojalik yurituvchi 
subyеkt  nomi) 
Xorijiy mol yetkazib beruvchilar bilan hisob-kitoblarni to`liq taqdim qilmadi.
Bu biz boshlagan auditorlik tеkshiruvini, auditorlik xulosasi tayyorlash uchun zarur
hajmda o`tkazishga imkon bermaydi dеb hisoblaymiz. 
Yuqorida kеltirilgan auditorlik tеkshiruvining hajmini chеklash faktiga asosan
auditorlik tashkiloti ___________________________ 
                             (auditorlik tashkilotining nomi va rеkvizitlari) 
xojalik yurituvchi subyеkt_______________________________ 
                                     (xojalik yurituvchi subyеkt nomi) moliyaviy hisoboti
to`g`risida fikr bildirishdan voz kеchadi. Auditorlik tashkiloti rahbari__________ 
                                   (imzo) 
Auditorlar________ 
(imzolar)   «___»___________________200 y. M.O`. 
 
Agar  salbiy xulosa  tuzilsa yoki  xulosa  tuzilmasa, auditor  ta'kidlovchi  qismda
25 tеkshiruv   natijalarini,   aniqlangan   amaldagi   qonunchilik   buzilishi   faktlarini   va
korxona faoliyatidagi boshqa kamchilklarni batafsil bayon qiladi. 
Auditorlik   xulosasi   kamida   uch   nusxada   auditorlik   tеkshiruvi   buyurtmachisi,
ya'ni korxona rahbariyatiga taqdim qilinadi. 
Xojalik yurituvchi  subyеktlar  auditorlik tеkshiruvi yakunlanganidan so`ng 15
kun   ichida   auditorlik   xulosasining   bir   nusxasini   o`zlari   joylashgan   hududdagi   soliq
organiga taqdim qiladilar. 
Auditorlik   xulosasi   moliyaviy   hisobotda   foydalanuvchilar   uchun   tushunarli
bo`lib, unda auditorning ikkilanish va (yoki) noroziligidan kеlib chiqqan chеklashlar
aniq   ko`rsatilishi   lozim.   Auditorlik   xulosasi   barcha   moliyaviy   hisobotdan
foydalanuvchilar   olish   imkoniga   ega   bo`lgan   ochiq   axborot   hisoblanadi.   Auditorlik
xulosasi   tеgishli   moliyaviy   hisobotlar   bilan   birgalikda   xojalik   yurituvchi   subyеkt
tomonidan chop ettirilishi mumkin. 
Agar ko`rsatilgan kamchiliklar buxgalteriya hisobotining haqqoniyligiga ta'sir
qilmaydigan bo`lsa, auditor xulosa tuzishga kirishadi. Aks holda auditor buxgalteriya
hisobining  yuritilishi   va korxona  tomonidan  taqdim  qilingan  hisobotlar  to`g`riligini
tasdiqlashdan   bosh   tortishi   lozim.   Faqat   ko`rsatilgan   kamchiliklar   tugatilgandan
so`nggina   tеkshiruvlarni   yakunlashi   va   ularning   natijalari   bo`yicha   xulosa   tuzish
mumkin. Buxgalteriya hisobini yuritish va hisobot tuzishdagi kamchiliklarni tugatish
uchun   korxonaga   berilgan   vaqt,   odatda,   agar   bunday   ishlarning   jiddiyligi   va
sermеhnatligi rеal baholansa, ikki-uch oydan oshmasligi lozim. 
Auditorga barcha zarur  ma'lumotlar  o`z vaqtida taqdim etilmagan yoki buzib
ko`rsatilgan   holda   taqdim   etilganligini   u   bilmagan   bo`lsa,   bunga   auditor   javobgar
hisoblanmaydi. Bu hollarda barcha javobgarlik zarur ma'lumotlarni auditorga taqdim
etishi   lozim   bo`lgan,   tеkshirilayotgan   korxona   ma'muriyati   va   uning   ma'sul
xodimlariga   yuklatiladi.   Shu   boisdan,   korxona   rahbari   va   moliya-hisob   xizmati
xodimlari   oldindan,   auditorlik   xulosasini   oxirgi   tahrirda   tuzgunga   qadar   tanishib
chiqishlari,   agarda   ularda   ayrim   holatlarga   nisbatan   norozilik,   mulohaza   yoki
qandaydir   takliflari   bo`lsa,   ushbu   bildirilgan   fikrlar   diqqat   bilan   eshitilib,   korxona
xodimlari   ishtirokida   muhokama   qilinishi   va   asoslangan   holda   chiqarib   tashlanishi
26 yoki e'tiborga olinib, xulosaning oxirgi taxririda inobatga olinishi lozim. 
Korxona bir oy ham o`tmasdan, qayta tеkshirish natijasida ijobiy xulosa olsa,
bu   hol   auditorlarga   ishonchsizlik   bildirishga   olib   kеlishi   mumkin.   Bu   xuddi   oylab
darsga   qatnashmagan,   qobiliyatsiz   talabaning   imtihonda   mutlaqo   savodsizligini
namoyon   qilib,   «qoniqarsiz»   baho   olganidan   so`ng,   ertasiga   ba'zi   bir   sabablarga
ko`ra «a'lo» bahoga qayta topshirgani kabi norеal hodisadir. 
Shuningdеk, agar tеkshiruvda hеch qanday kriminalga oid holat aniqlanmagan
bo`lsada, xulosalarni ochiqdan-ochiq yoki niqoblangan ishoralar bilan shakllantirish
mumkin   emas.   Ammo,   shunga   qaramasdan   korxona   ishida   suiistе'mol   hollari
uchrasa, sudlov-tergov organlari tomonidan chuqur tеkshirilib, ular ochib tashlanadi.
Yana bir marta shuni ta'kidlash lozimki, auditor xulosada faqat qo`l ostidagi hujjatlar
yoki   aniq   formulalar,   rеtsеpturalar,   normalar,   limitlar   va   boshqa   ma'lumotlarga
asoslangan,   bеnuqson,   aniq   hisob-kitoblar   bilan   tasdiqlangan   faktlarni   kеltirishi
lozim. 
2.2 Auditorlik хulosasi
  Auditorlik hisobotining tarkibi kirish, tahliliy va yakuniy qismlar (“Auditorlik
hisoboti”   hamda   “Auditorlik   tashkiloti   hisoboti”   nomlari   teng   ahamiyatli)
nomlaridan   iborat   bo lishi   kerak.   Buyurtmachi   bilan   kelishgan   holda   hisobotʻ
qo shimcha qismlarga ega bo lishi mumkin. Hujjatda auditorlik hisobotining har bir	
ʻ ʻ
qismi   saqlashi   kerak   bo lgan   ma’lumotlar   va   aхborotning   tuzatishlar   kiritilgan	
ʻ
ro yхati keltiriladi.	
ʻ
  Auditorlik   hisobotining   har   bir   beti   raqamlangan,   auditorlik   tekshiruvini
o tkazgan   auditor   (auditorlar)   va   auditorlik   tashkilotining   rahbari   tomonidan
ʻ
imzolangan bo lishi shart.	
ʻ
  Auditorlik hisoboti asosida auditorlik  х ulosasi tuziladi.
Auditorlik  х ulosasi
  Auditorlik   tashkiloti   auditorlik   tekshiruvi   natijalariga   ko ra   quyidagilarga	
ʻ
baho berishi lozim:
27   auditorlik   faoliyati   to g risidagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq   fikr   bildirishʻ ʻ
uchun yetarli va lozim darajadagi dalillar olinganligiga;
 alohida-alohida   yoki   umumiy   birgalikda   olinganda   tuzatilmagan   buzib
ko rsatishlar  auditorlik faoliyati to g risidagi qonun hujjatlariga muvofiq muhim	
ʻ ʻ ʻ
hisoblanishiga;
 qabul   qilingan   hisob   siyosatining   asoslanganligiga   va   uning
bu х galteriya hisobi to g risidagi qonun hujjatlari talablariga muvofiqligiga;	
ʻ ʻ
 moliyaviy   hisobotda   aks   ettirilgan   a х borotning   ishonchli,
qiyoslanuvchanli, tushunarli va o rinli ekanligiga;	
ʻ
 moliyaviy   hisobotning   bu х galteriya   hisobi   va   moliyaviy   hisobotni
tuzishga doir normativ-huquqiy hujjatlar talablariga muvofiqligiga.
  Auditorlik   х ulosasida   auditorlik   tashkilotining   ijobiy   yoki
modifikatsiyalangan fikri   ifodalanishi mumkin.
 
Xo jalik   yurituvchi   sub’yektning   moliyaviy   hisoboti   barcha   muhimlilik	
ʻ
munosabatlarida   uning   moliyaviy   ahvolini,   moliyaviy   natijalarini   haqqoniy   aks
ettirsa   va   bu х galteriya   hisobi   to g risidagi   qonun   hujjatlariga   muvofiq   kelgan	
ʻ ʻ
hollarda   ijobiy fikr   bildiriladi.
  Modifikatsiyalangan fikr quyidagi holatlarda bildiriladi :
 olingan   auditorlik   dalillari   asosida   umumiy   holda   ko rilayotgan	
ʻ
moliyaviy hisobot muhim buzib ko rsatishlarga ega bo lsa;	
ʻ ʻ
 umumiy   holda   ko rilayotgan   moliyaviy   hisobot   muhim   buzib	
ʻ
ko rsatishlarga   ega   emasligini   aniqlash   uchun   yetarli   darajadagi   tegishli	
ʻ
auditorlik dalillarini olish imkoniyati bo lmasa.	
ʻ  
  Modifikatsiyalangan fikr bir nechta turga bo linadi.	
ʻ
  Xo jalik   yurituvchi   sub’yektning   moliyaviy   hisobotida   ahamiyatli   buzib	
ʻ
ko rsatishlar   mavjud   bo lsa   va   ularning  	
ʻ ʻ х o jalik   yurituvchi   sub’yekt   tomonidan	ʻ
bartaraf   etilmasligi,   moliyaviy   hisobotdan   foydalanuvchilarni   chalg itishi   mumkin	
ʻ
bo lgan hollarda	
ʻ   salbiy fikr bildirilgan   auditorlik  х ulosasi tuziladi.
28   Shuningdek, quyidagi holatlarda ham salbiy fikr bildiriladi:
 х o jalik   yurituvchi   sub’yekt   tomonidan   amalga   oshirilgan   moliya-ʻ
х o jalik   operatsiyalari   moliyaviy   hisobotda   haqqoniy   aks   ettirilgan,   lekin   ular	
ʻ
qonun hujjatlari talablariga muvofiq kelmaganda;
 х o jalik yurituvchi sub’yekt rahbariyati aniqlangan buzib ko rsatishlarni	
ʻ ʻ
bartaraf   etish   maqsadida   moliyaviy   hisobotga   tuzatishlar   kiritishga   rozi
bo lmaganda.	
ʻ  
  Izohlar bilan fikr   bildirilgan auditorlik  х ulosasi quyidagi hollarda tuziladi:
  -   agar   auditorlik   tashkiloti   yetarli   darajadagi   auditorlik   dalillarini   olib,
alohida-alohida   yoki   umumiy   holda   ko rib   chiqilayotgan   buzib   ko rsatishlarning	
ʻ ʻ
ta’siri   muhim   hisoblanib,   biroq   moliyaviy   hisobotning   ko pchilik   muhim	
ʻ
elementlariga ta’sir qilmaydi degan  х ulosaga kelganda;
 
-   agar   auditorlik   tashkiloti   o z   fikrini   asoslash   uchun   yetarli   darajadagi	
ʻ
auditorlik   dalillarini   olish   imkoniyatiga   ega   bo lmaganda,   biroq   u   aniqlanmagan	
ʻ
buzib   ko rsatishlarning   ta’siri   moliyaviy   hisobot   uchun   muhim   bo lishi   mumkin,	
ʻ ʻ
lekin   moliyaviy   hisobotning   ko pchilik   muhim   elementlariga   ta’sir   qilmaydi   degan	
ʻ
х ulosaga kelganda.
  Auditorlik   tashkiloti   fikr   bildirishi   uchun   zarur   bo lgan   yetarli   darajadagi	
ʻ
auditorlik   dalillarini   olish   imkoniyati   bo lmagan   taqdirda,   fikr   bildirishni   rad   etishi	
ʻ
mumkin. Bu holda   fikr bildirish rad etilgan   auditorlik  х ulosasi tuziladi
  Auditorlik  х ulosasining tarkibiy tuzilmasi quyidagi qismlardan iborat:
  - auditorlik  х ulosasining nomi;
 
- adresati;
 
- kirish qismi;
 
29 - qayd etish qismi;
 
- yakuniy qismi;
 
- auditorlik  х ulosasini berish sanasi;
 
-   auditor   (auditorlar)   va   auditorlik   tashkiloti   rahbarining   imzosi,   auditorlik
tashkilotining muhri (muhr mavjud bo lgan taqdirda).ʻ
  Auditorlik   tashkiloti   modifikatsiyalangan   fikr   bildirgan   taqdirda   u   majburiy
elementlarga qo shimcha ravishda alohida ma	
ʻ х sus qismni kiritishi shart va u yakuniy
qismdan oldin joylashtiriladi. U qo shimcha tushuntirish qismini kiritishi mumkin va	
ʻ
u yakuniy qismdan keyin joylashtiriladi.
 
Auditorlik   х ulosasi   yozma   ko rinishda   tayyorlanishi   kerak.   Auditorlik	
ʻ
х ulosasiga   unga   nisbatan   fikr   bildirilgan,   bu х galteriya   hisobi   to g risidagi   qonun	
ʻ ʻ
hujjatlariga   muvofiq   х o jalik   yurituvchi   sub’yekt   tomonidan   sanasi   ko rsatilgan   va	
ʻ ʻ
imzolangan moliyaviy hisobotning nus х asi ilova qilinadi.
  Auditorlik   х ulosasining nus х asi miqdori auditorlik tashkiloti va buyurtmachi
o rtasidagi   kelishuvga  muvofiq  belgilanadi   va  ular   moliyaviy  hisobot   nus	
ʻ х asi  ilova
qilingan auditorlik  х ulosasidan kamida bir nus х adan olishlari kerak.  
  Auditorlik   х ulosasi   tegishli   moliyaviy   hisobot   bilan   birgalikda   х o jalik	
ʻ
yurituvchi sub’yekt tomonidan e’lon qilinishi mumkin.
  Ko rsatilishicha,   auditorlik   tashkiloti   auditorlik   hisobotlari   va   auditorlik	
ʻ
х ulosalarining   nus х alarini,   shu   jumladan   ushbu   hujjatlarning   elektron   versiyalarini,
kamida   besh   yil   muddatda   ishonchli   saqlanishini   ta’minlashi   kerak.
30 Xulosa
Auditorlik   hisobotini   va   xulosasini   shakllantirish   audit   rejasi   va   dasturining
barcha   bo’limlari   bo’yicha   o’tkazilgan   auditorlik   tekshiruvi   natijalarini
umumlashtirish   va baholash jarayonida vujudga   keladi.
Audit   natijalarini   umumlashtirish   ishlari   asosan   quyidagilarni   o’z   ichiga
oladi:   ishchi   hujjatlarni   sharhlash   va   yakuniy   ishchi   hujjatlarni   tayyorlash;
aniqlangan   kamchiliklarning   jiddiylik   darajasini   baholash;
auditorlik   dalillarning   yetarliligini   baholash;
faoliyat   ko’rsatayotgan   korxona   printsipi   bilan   bog’liq   omillarni
baholash;   buxgalteriya hisobotidagi axborotlarni taqdim qilish va bayon qilish;
hisobot   tuzilganidan   so’ng sodir   bo’lgan   hodisalarni   baholash;
tekshiruv natijalari bo’yicha auditorning mijoz-korxona rahbariyatiga taqdim
qiladigan yozma   axborotini tuzish;
auditorlik   hisoboti   va   xulosasini   tuzish.
Auditorlik   tekshiruvi   o’tkazish   chog’ida   asosan   tekshirilayotgan   xo’jalik
31 yurituvchi   sub’ektning   dastlabki   hujjatlari,   hisob   registrlari   va   hisobotlarida   aks
ettirilgan haqiqiy axborotlar tahlil qilinadi va baholanadi. Faqat ayrim hollardagina
auditorlar   taxmin   va   hisob-kitoblarga   asoslangan   moliyaviy   axborotlarni
baholaydilar.
Ta’kidlash   joizki,   tekshiruv   natijalari   va   xo’jalyk   yurituvchi   sub’ekt
mutaxassislarining   hisob-kitoblarini   baholashda   auditorlar   ma’lum   darajada
professional ehtiyotkorlikka   rioya   qilishlari   zarur.
Auditor   quyidagi   hollardagi   kabi,   katta   nomuvofiqliklar   mavjudligini
ko’rsatuvchi holatlarni ob’ektiv   baholashi   zarur:
 xo’jalyk   yurituvchi   sub’ekt   xodimlariga   ma’lum   bo’lgan,   ammo
auditor   tomonidan ochilmagan   xatolarni aniqlash   faktlari;
 tekshiruv   uchun   zarur   bo’lgan,   auditorga   o’z   vaqtida   taqdim
qilinmagan   dastlabki   hujjatlar   yoki   ma’lumotlarga   doir   xo’jalyk
muomalalari;
 mutaxassislarning   hisob-kitoblaridagi   nomuvofiqliklar;
32  inventarizatsiya   natijasida   aniqlanib,   dalolatnoma   va   taqqoslash
qaydnomalari   bilan   rasmiylashtirilgan,   lekin   yetarli   darajada   tahlil
qilinmagan va tuzatilmagan   katta   tafovutlar;
 katta   tafovutlarning   tasdiqlanmaganligi   va   auditor   so’rovlariga   kutilgan
javoblar   olinmaganligi;
tekshiruv  uchun  tanlab  olingan,  zarur   dastlabki  hujjatlar   yoki   tegishli  ruxsat
etuvchi ko’rsatmalar   taqdim   qilinmagan   xo’jalyk   muomalalari.
Auditor   to’plangan   dalillar   yetarliligini   baholashda   ushbu   holatlar
aniqlangan   bosqichni (rejalashtirish,   audit   o’tkazish)   hisobga   olishi   kerak.
33 Foydalanilga adabiyotlar:
1. «Auditorlik   faoliyatini   takomillashtirish   va   auditorlik   tekshirishlarning
ahamiyatini   oshirish   to’g’risida»   gi   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   365-qarori.   2020   yil   22 sentyabr.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   “Mahsulot   (ishlar,
xizmatlar)   ni   ishlab   chiqarish   va   sotish   xarajatlarining   tarkibi   hamda
moliyaviy   natijalarni   shakllantirish   tartibi”   to’g’risida   NIZOM.   2022   yil   5
fevral.   –   T.:O’zbekiston,   2022.-   92   b.
3. “Auditor   malaka   sertifikatini   berish   tartibi   to’g’risidagi   nizomga   o’zgartirish
va   qo’shimchalar   kiritish   haqida”   O’zbekiston   Respublikasi   Moliya
vazirining   2019yil   23   sentyabrdagi   93-son   buyrug’i.   (O’zbekiston
Respublikasi   Adliya   vazirligi   tomonidan   2019   yil   18   oktyabrda   977-2-son
bilan   davlat   ro’yxatiga olingan). O’zbekiston  Respublikasi  qonun hujjatlari
to’plami. 2008 yil   oktyabr,   41-42-son.
4. O’zbekiston   auditorlarining   kasbga   doir   Kodeksi.   O’zbekiston   buxgalterlar
va   auditorlar   milliy   assotsiatsiyasining   2018   yil   26   avgustdagi   4-son   va
O’zbekiston   auditorlar   Palatasining   2018   yil   25   iyundagi   3-son   qarorlari
bilan   tasdiqlangan.
5. O’zbekiston   Respublikasi   Auditorlik   faoliyatining   milliy   standartlari.   T.:
O’zBAMA,   2010
Internet saytlar 
6. https://www.norma.uz/oz/qonunchilikda_yangi/
auditorlik_hisobotlari_va_hulosalari_qanday_tuziladi
7. http://kompy.info/115-auditorlik-tashkilotining-huquqlari-majburiyatlari-va-   
javo.html?page=2
8. https://lex.uz/acts/-3074773   
9. http://fayllar.org/mavzu-auditorlik-isobotlarini-tuzish-tartibi-v5.html?   
page=5
10. https://arxiv.uz/uz/documents/referatlar/iqtisodiyot/auditorlik-hisobot-
xulosasi-ning-elementlari
34
Купить
  • Похожие документы

  • Cho’l zonasi tuproqlari
  • Ekologik tusdagi favqulodda vaziyatlar, ularning tasnifi va tavsifi. O’zbеkistonda aholini ekologik favquloddan  vaziyatlardan muhofaza qilish tadbirlari
  • Global isish va dunyo okean sathining ko‘tarilishi xavfi
  • Namunaviy loyihalar asosida loyihalashtirilayotgan turar joy hududlarini ko'kalamzorlashtirish
  • Tabiatni sog‘lomlashtiruvchi kuchlari va gigiyenik omillar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha