Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida kompyuterlardan foydalanish

O‘ZBEKISTON   RESPUBLIKASI OLIY   VA   O‘RTA   MAXSUS TA’LIM
VAZIRLIGI 
AJINIYOZ  NOMIDAGI NUKUS DAVLAT PEDAGOGIKA INSTITUTI
“TASVIRIY SAN'AT VA TEXNOLOGIK TALIM” FAKULTETI
“TASVIRIY SANAT VA MUHANDISLIK GRAFIKASI” KAFEDRASI
Tasviriy sanat va muhandislik grafikasi ta’lim yo’nalishi
Chizmachilik fanini o’qitish metodikasi
fanidan.
Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida kompyuterlardan
foydalanish  
Mavzusida
KURS ISHI
    Bajardi: 2b –kurs talabasi                                                          Komiljonov.A 
   Qabul qildi:                                                                                 Abdreimov.D
NUKUS - 202 5 MUNDARIJA
I. KIRISH………………………………………………………………...........3
I BOB  Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida 
kompyuterlardan foydalanish  
I.1. Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida kompyuterlardan
I.2.  foydalanish   ………………………………………..…………..…...….5
I.3. kompyuter chizmachiligi bolimlari………………………………. ….….9
I.4. Pedagogika va erganomika……………………...……………………..10
II. XULOSA………………………………………………………………….. 20
III. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI…………………... 21 KIRISH
    So'ngi yillarda ta'lim tizimida ko'pchilik fanlarni o'qitishda avtomatlashtirilgan
o'qitish  dasturlarining turli  xillaridan  foydalanish  keng  ommalashib  bormoqda.
Avtomatlashtirilgan   o'qitish   dasturlari   o'qituvchiga   o'quv   jarayonini   tashkil
qilishda,   o'quvchilarga   esa   fanni   o'zlashtirishlarida   katta   yordam   beradi.
Ularning yordamida o'quv jarayoni borishini jadallashtirish, o'quv materiallarini
ancha   sodda   va   yaqqol   tasvirlar   yordamida   bayon   qilish   kabi   afzalliklarga   ega
imkoniyatlar   pay   do   bo'ladi.
O'zbekistonda   hozirgacha   chizmachilik   fanidan   texnik   vositalar   (EHM)
yordamida   qo'llaniladigan   avtomatlashtirilgan   ta'lim   dasturlari   (ATD)
yaratilmagan.   Biz   quyida   ATD   larining   turlari   va   ulardan   ta'lim   jarayonida
foydalanish   metodikalariga   to'xtalamiz.
ATD   ga   asosan   ta'lim   murakkab   dinamik   tizim   sifatida   qaraladi   va   j   uning
asosida   kibernetik   yondashuv   yotadi.   Bu   tizimni   boshqarish   1   o'qituvchining
o'quvchiga   (kompyuter   va   boshqa   audio   va   videotexnika   texnik   vositalari
yordamida)   buyruq   uzatishi   hamda   o'quvchi   o'qituvchi   muloqotini   o'rnatish
orqali   amalga   oshiriladi.   Ya'ni,   ta'lim   jarayoni   •niluvchi   (baholash)   va   o'quvchi
(o'z-o'zini   baholash)   ishtirokida   bir   qtning  
0 b
z ida   nazorat   qilib   boriladi.   ATD   lari
quyidagi   tamoyillarga   asoslanadi:
axborotlar   kichik   miqdorda   uzatiladi;
har bir taklif qilinayotgan axborot miqdorining o'zlashtirilishini tekshirish uchun
nazorat   topshiriqlari   o'rnatiladi;
o'z-o'zini   nazorat   qilish   uchun   savollarga   javob   qaytariladi;
javob   to'g'riligiga   qarab   ko'rsatma   beriladi.
Amalda   o'qituvchiga   ATD   ning   chiziqli   yoki   tarmoqlangan   turlaridan   birini
tanlash   yoki   ulardan   bir   vaqtning   o'zida   birgalikda   foydalanish   imkoniyati
yaratilgan   bo'iishi   kerak.   ATD   ning   chiziqli   turida   o'quvchilar   o'quv
ma'lumotining   hamma   miqdorlarini   ularni   uzatilish   ketma-ketligi   tartibida
ishiab,   o'zlashtiradilar.   Tarmoqlangan   ATD   yaxlit   o'quv   ma'lumotni
o'zlashtirishda   o'quvchiga   individual   yo'l   tanlash   imkonini   berishni   ko'zda
tutadi.   Bunda   ma'lumotni   o'zlashtirish   tayyorgarlik   darajasiga   bog'liq   bo'ladi.
Ikkala holda ham o'quvchi va o'qituvchi o'rtasidagi aloqa maxsus vositalar (har
xil   dasturlashtirilgan   o'quv   qo'llanmalari,   kompyuterlar)   yordamida   amalga
oshiriladi.   Та 'limning   bu   ko'rinishining   afzalligi   o'quv   dasturini   o'zlashtirish
darajasi   va   sifati   haqidagi   ma'lumotni   to'liq   va   doimiy   ravishda   olib   turish
3 imkoniyati   mavjudligi   bilan   belgilanadi.   ATD   da   ta'lim   tezligining   o'quvchining
individual   imkoniyatlariga   mos   kelish-kelmasligi   muammosi   bo'lmaydi.   Chunki
har   bir   o'quvchi   o'ziga   qulay   tartibda   ishlaydi.   Ikkinchi   afzalligi,   o'qituvchining
axborot   uzatishga   sarflanadigan   vaqtining   tejalishida ,   shuningdek   materialni
o'zlashtirish va uning natijalarini doimiy nazorat qilishga ajratiladigan vaqtning
ortishi   bilan   izohlanadi.   ATD   ning   keng   joriy   qilinishi   moddiy   ta'minot   bilan
bog'liq.   Hozirgi   kunda   amalda   hamma   umumtaTim   maktablari   va   kasb-hunar
kollejlaridagi   ta'lim   jarayonini   maxsus   dasturlashtirilgan   darsliklar,   grafik
topshiriqlar   to'plamlari,   test   usulidagi   nazorat   topshiriqlari   bilan   to'liq
ta'minlash   qiyin.   Ta'limning   bu   ko'rinishining   asosiy   kamchiligi   -   o'quvchi
xotirasiga   ortiqcha   murojaat   qilish.
Chizmachilik   darslarida   kompyuterdan   foydalanish   uchun   quyidagi   talablar
bajarilishi   kerak:
o'quvchilar   kompyuterda   ishlash   malakalarini   egallagan   boiishlari   zarur;
kompyuterda   chizma   bajarishdan   avval   ular   kamida   proeksion   savodxonlik
asoslarini   egallagan   bo'lishlari   talab   qilinadi;
chizmachilik darslari kompyuter grafikasi darslariga (bu alohida fanlarni bir-biri
bilan   chalkashtirmaslik   zarur)   aylantirilmasligi   shart.
O'quvchilarning grafik dasturlar bazasida chizma bajarishlariga tegishli metodik
masalaiarni   ko'rib   chiqamiz.
Hozirgi   kunda   chizma   va   uch   o'lchamli   modellar   tasvirlarini   bajarish   bo'yicha
juda ko'plab AutoCAD, TopCAD, JCAD, 3D-GRAF, KD-Master,   КОМПАС - график ,
ВАРИКОН ,   Тефлекс   kabi   grafik   tizimiar   kishilarning   ilmiy   va   muhandislik
faoliyatining   turli   sohalarida   keng   qo'llanilmoqda.   Ulardan   ta'lim   tizimida
ommalashgani AutoCAD hisoblanadi. AutoCAD shuningdek mamlakatimizda va
chet   ellardagi   ko'pchilik   korxona   va   tashkilotlarda   loyiha-chizma   ishlarini
avtomatlashtirishning   standartlashtirilgan   tizimi   sifatida   shakllangan.
2002-yilda   Rossiya   maktablarida   chizmachilik   o'qitish   tarixida   birinchi   marta
o'quv-metodik   kompleksning   tarkibiy   qismlaridan   bin'   bo'lgan   kompakt-disk
( КОМПАС   3D LT grafik dasturi)   tayyorlanib , sotuvga chiqarildi.   КОМПАС   3D LT
grafik   dasturi   tarkibida   « КОМПАС   3D   LT   ta'lim   tizimi»   elektron   o'quv
qo'llanmasi,   maktab   chizmachilik   kursi   darsligining   ko'pchilik   mashq   va   grafik
ishlarining,   o'quvchilar   uchun   grafik   ishlar   daftarining   elektron   versiyalari
joylashtirilgan.  Mashq   va  grafik   ishlarga  tegishli  bo'lgan   shakl  va   chizmalardan
tashqari   kompakt   diskda   A.D.Botvinnikov   va   boshqalarning   «Chizmachilik»
darsligidagi   ko'plab   boshqa   shakllari   ham   joylashtirilgan.   Darslikdagi   267
shakldan SD-diskda 70 tasi berilgan.
4 AVTOMATLASHTIRILGAN 0‘QITISH DASTURLARI.
CHIZMACHILIK DARSLARIDA KOMPYUTERDAN
FOYDALANISH METODIKASI
So'ngi yillarda ta 'lim tizimida ko‘pchilik fanlami o ‘qitishda
avtomatlashtirilgan o ‘qitish dasturlarining turli xillaridan foydaianish keng
ommalashib bormoqda. Avtomatlashtirilgan o ‘qitish dasturlari
o ‘qituvchiga o ‘quv jarayonini tashkil qilishda, o‘quvchilarga esa fanni
o‘zlashtirishlarida katta yordam beradi. Ulaming yordamida o ‘quv
jarayoni borishini jadallashtirish, o‘quv materiallarini ancha sodda va
yaqqol tasvirlar yordamida bayon qiush kabi afzalliklarga ega
imkoniyatlar paydo bo‘ladi.
0 ‘zbekistonda hozirgacha chizmachilik fanidan texnik vositalar
(EHM) yordamida qoMlaniladigan  avtomatlashtirilgan ta ’lim dasturlari
(A ID ) yaratilmagan. Biz quyida ATD larining turlari va ulardan ta ’lim
jarayonida foydaianish metodikalariga to‘xtaIamiz.
ATD ga asosan ta ’lim murakkab dinamik tizim sifatida qaraladi va
uning asosida kibemetik yondashuv yotadi. Bu tizimni boshqarish
o ‘qituvchining o ‘quvchiga (kompyuter va boshqa audio va videotexnika
texnik vositalari yordamida) buyruq uzatishi hamda o ‘quvchi o‘qituvchi  
muloqotini o ‘matish orqali amalga oshiriladi. Ya’ni, ta ’lim jarayoni
o'qituvchi (baholash) va o'quvchi (o‘z-o’zini baholash) ishtirokida bir
vaqtning o ‘zida nazorat qilib boriladi.
ATD lari quyidagi tamoyillarga asoslanadi:
• axborotlar kichik miqdorda uzatiladi;
• har bir taklif qilinayotgan axborot miqdorining o‘zlashtiri!ishini
tekshirish uchun nazorat topshiriqiari o ‘matiladi;
• o‘z-o‘zini nazorat qilish uchun savollarga javob qaytariladi;
• javob to‘g ‘riligiga qarab ko'rsatma beriladi.
5 Amalda o ‘qituvchiga ATD ning chiziqli yoki tarmoqlangan turlaridan
birini tanlash yoki ulardan bir vaqtning o‘zida birgalikda foydalanish
imkoniyati yaratiigan boMishi kerak. ATD ning chiziqli turida o ‘quvchilar
o‘quv ma’lumotining hamma miqdorlarini ulami uzatilish ketma-ketligi
tartibida ishlab,  о  4zlashtiradilar. Tarmoqlangan ATD yaxlit o ‘quv
ma’lumotni o‘zlashtir!shda o ‘quvchiga individua! yo‘l tanlash imkonini
berishni ko‘zda tutadi. Bunda ma’lumotni o ‘zlashtirish tayyorgarlik
darajasiga bog‘liq boMadi. Ikkala holda ham o ‘quvchi va o‘qituvchi
o ‘rtasidagi aloqa maxsus vositalar (har xil dasturlashtirilgan o‘quv
qo‘llanmalari, kompyuterlar) yordamida amalga oshiriladi. Ta’limning bu
ko‘rinishining afzalligi o ‘quv dasturini o'zlashtirish darajasi va sifati
haqidagi ma’lumotni to‘liq va doimiy ravishda olib turish imkoniyati
mavjudligi bilan belgilanadi. ATD da ta’lim tezligining o ‘quvchining
individual imkoniyatlariga mos kelish-kelmasligi muammosi bo'lmaydi.
Chunki har bir o'quvchi o ‘ziga qulay tartibda ishlaydi. Ikkinchi afzalligi,
o ’qituvchining axborot uzatishga sarflanadigan vaqtining tejalishida,
shuningdek materialni o'ziashtirish va uning natijalarini doimiy nazorat
qilishga ajratiladigan vaqtning ortishi bilan izohlanadi. ATD ning keng
joriy qilinishi moddiy ta’mmot bilan bog‘liq. Hozirgi kunda amalda
hamma umumta’lim maktablari va kasb-hunar kollejlaridagi ta’lim
jarayonini maxsus dasturlashtirilgan darsliklar, grafik topshiriqlar
to‘plamlari, test usulidagi nazorat topshiriqlari bilan to’liq ta’minlash
qiyin. Ta'limning bu ko‘rinishining asosiy kamchiligi - o ‘quvchi
xotirasiga ortiqcha murojaat qilish.
Chizmachilik darslarida kompyuterdan foydalanish uchun quyidagi
talablar bajarilishi kerak:
• o ‘quvchilar kompyuterda ishlash malakalarini egallagan bo'lishlari
zarur;
• kompyuterda chizma bajarishdan avval ular kamida proeksion
6 javodxonlik asoslarini egallagan bo‘lishlari talab qilinadi;
• chizmachilik darslari kompyuter grafikasi darslariga (bu alohida
fanlami bir-biri bilan chalkashtirmaslik zarur) aylantirilmasligi shart.
0 ‘quvchilaming grafik dasturlar bazasida chizma bajarishlariga
tegisMi metodik masalalarni ko‘rib chiqamiz.
Hozirgi kunda chizma va uch oMchamli modellar tasvirlarini bajarish
bo‘yicha /juda ko'plab AutoCAD, TopCAD, JCAD, 3D-GRAF, KDMaster,
кОМПАС - график ,  ВАРИКОН .  Тефлекс  kabi grafik tizimlar
kishilaming iimiy va muhandislik faoliyatining turli sohalarida keng
qo‘llanilmoqda. Ulardan ta'lim tizimida ommalashgani AutoCAD
hisoblanadi. AutoCAD shuningdek mamlakatimizda va chet ellardagi
ko‘pchi!ik korxona va tashkilotlarda loyiha-chizma ishlarini
avtomatlashtirishning standartlashtirilgan tizimi sifatida shakllangan.
2002-yilda Rossiya maktablarida chizmachilik o‘qitish tarixida
birinchi marta o ‘quv-metodik kompleksning tarkibiy qismlaridan biri
boMgan kompakt-disk ( КОМПАС  3D LT grafik dasturi) tayyorlanib,
sotuvga chiqarildi.  КОМПАС  3D LT grafik dasturi tarkibida ≪ КОМПАС
3D LT ta’lim tizimi  elektron o‘quv qollanmasi, maktab chizmachilik	
≫
kursi darsligining ko‘pchilik mashq va grafik ishlarining, o lquvchilar
uchun grafik ishlar daftarining elektron versiyalari joylashtirilgan. Mashq
va grafik ishlarga tegishli bo'lgan shakl va chizmalardan tashqari kompakt
diskda A.D.Botvinnikov va boshqalaming  Chizmachilik  darsligidagi	
≪ ≫
ko‘plab boshqa shakllari ham joylashtirilgan. Darslikdagi 267 shakldan
SD-diskda 70 tasi berilgan.
Bu erda shuni ta ’kidlab o'tishimiz zarurki, o ‘quvchilar  КОМПАС  3D
LT yoki AutoCAD grafik dasturlarini kompyuterda ishlash malakalari
hamda proeksion chizmachilik asoslarini o‘zlashtirgan bo‘lsalar nisbatan
tez egallashlari mumkin. Ko‘p hollarda buning uchun 20-30 soat vaqt
yetarli boMishi mumkin. Ammo bu vaqtni chizmachilik mashg‘ulotlari
7 hisobidan qoplashga aslo yo‘l qo‘yish mumkin emas. Agar maktab
rahbariyati hozirgi kunda keng ommalashib borayotgan mashina
f afikasini o‘quvchilarga o ‘rgatish zarur deb hisoblasa, buni yetarlicha
vaqt zaxiralari boMgan informatika fani yoki majburiy tanlov fanlariga
ajratilgan vaqt hisobidan fakultativ, individual va guruh mashg‘ulotlarida
o ‘rganish orqaii amalga oshirilishi mumkin.
Metodik nuqtai nazardan chizmalarni kompyuterda bajarish mumkin
bo‘lgan chizmachilik va grafik tizimlami birgalikda o‘rganish masalasi hal
qilinmagan muammolardan biri hisoblanadi. Hozirgacha pedagogika
fanida chizmachilikni qaysi mavzularini o‘zlashtirgandan keyin elektron
chizmalarni bajarishni boshlash mumkmligi, o'quvchilami kompyuter ular   uchun
chizma bajarishi mumkin b o ig an hollarda mustaqil chizma
bajarishlarini qanday qilib ta’minlash mumkinligi kabi ko‘plab
savollarning javoblari asoslanmagan.
Shu yerda umumta’lim maktablarining chizmachilik kursida
o'rganiladigan kompyuter grafikasi b o iim ig a to 4xtalib o ‘tsak. Amaldagi
dastur va darsliklarda bu bo'limga 2 (ikki) soat vaqt ajratilgan b o iib . bu
vaqt ichida o ‘quvchilar grafik redaktor yordamida oddiy geometrik
shakllaming proeksiyalarini tuzish hamda berilgan jismning fazoviy
holatini va uning shaklini o‘zgartirishni o ‘rganishlari kerak. Bu nimaga
zarurligi tushunarsiz. Yana yuqorida bildirilgan mulohazalami e'tiborga
oladigan bo‘lsak ajratilgan ikki soat ichida o'quvchilar kompyuter
grafikasining alifbosini ham o‘rganishga ulgurolmaydilar. Shunirig uchun
chizmachilik darslari jarayonida kompyuterlar va grafik dasturlaming
imkoniyatlaridan oqilona foydalanish metodikasining taklif qilinishi
to‘g‘riroq bo‘lar edi.
Kompyuter chizmachilikning quyidagiga o ‘xshash bo'limlari:
• Detal shaklini tahlil qilish;
• Deta) chizmalariga  0 ‘lcham qo'yish;
8 • 0 ‘quvchilarga detaining hajmli shaklini namoyish qilish
kabilarda foydali bo‘lishi mumkin.
1. Detal shaklini tahlil qilishda kompyuter foydali b o iib g in a qolmay,
zarur ham hisoblanadi. Bunda monitor ekranida o'quvchilar detalni
alohida geometrik jismlarga ajratishlari mumkin b o ia d i (160-shakl), agar
bunda qiyinchiliklar paydo boladigan b o lsa , o ‘qituvchi yoki dastuming
o‘zi 151-shaklga o‘xshash tasvirni namoyish qiladi.
2. 0 ‘lchamlami to‘g ‘ri qo‘yish uchun shaklni tahlil qilish -
bajariladigan ishlarning asosiylaridan biri hisoblanadi. Shuning uchun bu
holda ham kompyuerdan oldingiga o ‘xshash tarzda foydalaniladi.
3. Shuningdek, chizma bolyicha detaining shaklini tasavvur qilishga
qiyitaladigan o ‘quvchi)arga ushbu mavzuni o ‘rganishlarida kompyuterdan
foydalanish katta yordam beradi. Masalan,  berilgan ikkita ko‘rinishi≪
bo'yicha   uchinchisini   bajarish   mavzusidan   grafik   ish   bajarishda	
≫
o‘quvchilarda qiyinchilik
tug'ilgan holiarda kompyuterda detaining yaqqol tasvirini namoyish qilish
orqali ularga topshiriqni mustaqil bajarishlariga yordam berib yuborish
mumkin. Odatda o ‘qituvchilar bunday o ‘quvchilarga detal modelini
plastilin yoki boshqa materialdan bajarib ko‘rishni tavsiya qilib kelishar
edi. Maktab chizmachilik kursi bo‘yicha tayyorlangan SD-disk bo'ladigan
9 bo‘lsa, bunga zaruriyat qolmaydi. 0 ‘quvchilar kompakl-diskdagi detaining
hajmli tasvirini har xil tomondan aylantirib qarab o ‘rganish!ari mumkin.
Bunda faqat o ‘quvchilar uchinchi ko‘rinishni kompyuter yordamisiz,
mustaqil ravishda chizishlari zarur bo;ladi.
Chizmachilikda ATD dan o ‘rinli foydalanish ta’limni
individuallashtiradi va o‘quvchilar o‘quv materiallarini puxta o‘zlashtirib,
ta’Iim jarayonini tezlashishiga xizmat qiladi. Ammo ATD lari ta’Iim
jarayonida hech qachon o ‘qituvchining o ‘rnini bosa olmaydi, chunki
mustaqil ta ’Iim hech vaqt bilim olishning yagona va universal usuli
bolishi mumkin emas.
PEDAGOGIK FAOLIYAT VA ERGONOMIKA
Nihoyat so‘ngi o ‘n yilliklar ichida insoniyat  ergonomika  - insonlami
va ulaming zamonaviy ishlab chiqarishdagi faoliyatini o ‘rganuvchi fan
bilan qiziqib boshladi. Bu ko‘p qirrali fan sogliq pedagogikasi bilan bir
qatorda inson ekologiyasi, maktab interyeri va mikroiqlimi kabi
sohalardan ham qimmatli ma'lumotlami o‘z ichiga oladi.
0 ‘qituvchi ish sharoitini yaxshi tashkil qilishi uchun sanitariyagigiena
ialablarining bajarilishini, esietik norma va .xavtsizlik qoidalariga
amal qilinishini ta’minlashi zarur bo‘ladi.
O'qituvchi  interyer estetikasix\\x\g  quyidagi masalalariga e'tibor
qaratishi zarur boMadi:
- kabinetning rang va yorug’lik iqlimi;
- jihoz va asbob-uskunalaming ratsional joylashtirilishi;
- intcryerdagi ko'rgazmali qoMlanmalarning optimal soni;
- o'quvchi va o ‘qituvchi ish o‘rinlarining joylashishi va konstruksiyalarining
iqtisodiy va estetik asoslanganligi;
- o'qitishning texnik vositalari va o^quvchilar bilimini nazorat qilish
10 estetikasi;
- tirik gullaming kompozitsiyasi (joylashishi).
O'quvchi va o'qituvchi  ish o'rinlarining konstruktiv yechimi  mehnatni
ilmiy tashkil qilish talablariga asoslangan holda h^utrilishi kerak.
Sinf doskasining qoplamasi yaltiramaydigan, kulrangsimon yashil rangda
boMgani ma’qul. Doska devorga tik yoki tepa qismi s in f tomonga biroz
og‘dirib o ‘matilishi kerak.
Kabinetning ko’rgazmalar zaiiga aylantirilishiga aslo yo'l
qo‘yilmasligi kerak. Ko‘rgazmal! qo'llanma hamda plakatlami ko'rish va
esda saqiash imkoniyatini hisobga oigan hoida joylashtirilishi kerak.
Shuning uchun ekspozitsiyalarni vaqti-vaqti bilan almashtirib turilishi,
o'quvchilaming diqqatini jalb qiladi.
Kabinetda  jihozlarning joy/ashfirUishi va uni bezash,  odatda
jihozlaming funksional vazifasi, ularning rangi, shakli hamda
yorug‘liknIng uyg‘unligiga asoslanadi. Bitta interyerda  issiq  va  sovuq≪ ≫ ≪ ≫
ranglarning birgalikda ishlatilishi mumkin emas. Juda bo‘lmaganda bu
ranglar qatorining bittasi neytral b o ig an oq, kuirang yoki qora ranglar
bilan toMdiriladi. Yarqiroq qizil hamda pushti ranglar xavfli uchaskalar va
jihozlami bo‘yashda foydalaniladi. Interyerda bir marta bajarilgan ranglar
yechimi uzoq vaqt o ‘zgarmasdan qolishi maqsadga muvofiq emasligini
ham esda saqiash zarur.
O'qitishning icxnik vositaiari (O'TV)  o‘qituvchi mehnatini
yengillaslitiradi, ta’limda ko'rgazmaliiik darajasini orttiradi, pedagogik
mehnatni shaklan chiroyli qiladi. Masalan, kodoskop plyonkasida chizma
bajarishda rangli sharikli ruchkalardan foydalanib, biz ularning
ko‘rgazmaliligini oshiramiz va o “quv jarayonini shaklan chiroyli
bo‘lishiga erishamiz. 0 ‘quv jarayonida ovoz va videotasvirlar, slaydlar va
kinofllmlardan foydalanilsa yanada yuqoriroq natijalarga erishish mumkin.
Dars jarayonida ortiqcha ko‘rgazmali qoMlanmalardan foydalanish
11 o ‘quvchilaming mavzuni o ‘zlashtirish sifatiga salbiy ta ’sir ko‘rsatishi
aniqlangan.
Bioenergetik nuqtai nazar bo‘yicha  tirik gullar  bolalardan kamida 0,5
m uzoqlikda joylashtrilishi kerak. Shu sababga ko“ra ulami deraza
tokchalarida joylashtirish yaramaydi. Gullami kompozitsiya shaklida
guruhlab, sinf oldida, doskaning chap tomondagi cheti yoniga joylashtirish
tavsiya qilinadi. Buning bilan sinfda chiroyli tabiiy muhit hosil qilinib,
ko‘rish sifatining yaxshilanishiga ko‘maklashiladi hamda o ‘quvchilaming
organizmiga salbiy ta'sirlaming oldi olingan boMadi.
Sinf xonasidagi harorat ta'limning sifati va tezligiga ham sezilarli
ta’sir ko‘rsatadi. Sinf xonasidagi harorat 18-20°C, sport zalida esa 16°C
atrofida bo'lishi kerak. Shuning uchun ham qishda issiqlik sarfini
kamaytirish maqsadida deraza fortochkalarini ochilmaydigan qilib
yelimlab tashlamaslik kerak. Sin f xonalaridagi isitish batareyalarini  kumush  ≪ ≫
yoki  bronza  rangli bo’yoqlarga bo‘yamaslik kerak: bu holda	
≪ ≫
ularning boshqa ixtiyoriy ranga bo‘yalgan isitish batareyalariga nisbatan
isssiqlik tarqatish ko‘rsatkichi 2-3 marta pasayadi.
O‘zbekiston sharoitida o ‘quv xonalaridagi havoning nisbiy namligini
15% dan past va 60% dan yuqori bolmagan oraliqda saqlab turilishi ham
sezilarli ahamiyatga ega. Havoning namligini oshirish uchun deraza
fortochkalariga suvli idishlami qo‘yish, pasaytirish uchun esa sinf xonasini
shamollatish (masalan, ventilyatoryordamida) tavsiya qiunadi.
Inson hayotining asosiy qismi me'moriy va badiiy vositalar yordamida
yaratilgan va uning faoliyat turi hisobga olingan interyer orasida o‘tad!.
Interyer yaratishda funksional va badiiy talablar birinchi o‘ringa
chiqadi. Interyer juda katta axborot mazmunini uzatish imkoniyatiga
egaligi uchun ham kishiga kuchli ta 'sir qiladi.
Interyerga qo‘yiladigan funksional talablar kompleksi ko‘pincha turutuman,
ba 'z ida esa qarama-qarshi bolad i. Bunday holda interyer yaratish
12 masalasi bu talablar orasidan optimal nisbatni topib, asosiy kattaliklami
aniqlashdan iborat bo'ladi. Shundan keyin berilgan xonaning o ‘ziga xos
tomonlarini ko’rsatuvchi baduy yechimni topish kerak. Har bir interyer
qiyofasi bir vaqtning o‘zida kishilaming utilitar va ma’naviy talablarini
qondirishi kerak.
Maktab interyeri uchun o ‘qish jarayonini qulay borishini ta'minlash
asosiy vazifa hisoblanadi. Bu yerda ergonomik nuqtai nazardan optimal va
badiiy, gigienik, akustik talablarga yuqori darajada javob beradigan
qulaylik tushuniladi. Har bir xonada o’tadigan jarayonlar va shu
xonalarning ixtisoslashganligi hisobga olinishi zarur.
Maktab xonalarini bir necha guruhlarga bo’lish mumkin: o ‘quv
sinflari. ustaxonalar, o’quv kabinetlari. zallar, kutubxonalar (axborot resurs
markazlari). Har bir xona interyeri o ‘qitish shakli (jamoa, guruh,
individual)ni hisobga oigan holda quriladi. Jamoa o ‘qitish shaklida
pedagog bir vaqtning o‘zida butun sinf bilan muloqotda bo‘ladi. Bu holda
xona interyerini yaratishda diqqat markazida o ‘qituvchi va uning turli
o’qitish vositalaridan foydalanishdagi harakatlari turishi kerak. Bu
maqsadni amalga oshirish uchun asosiy e ‘tiborni sinfning oldingi devorini
yechimiga qaratish kerak. 0’quvchilar qator qilib joylashtirilgan stol yoki
partalarga o ‘tiradilar. o‘qituvchi foydalanadigan o ‘quv qo’llanmalari va
doskani o ‘quvchi!arning hammasiga yaxshi ko‘rinishiga imkoniyat
yaratish kerak.
O'qitishning guruh shaklida o'quvchilar unchalik katta bu lmagan
guruhlarga bo‘linadilar. Bu ta'lim jarayonini ko'proq tahaqalnshtirib, uni 
borishini samaraliroq kuzatishga imkoniyat tug'diradi. Ta’limning bu
shakli amaliy, laboratoriya, badiiy ijodkorlik va ishlab chiqarish ishlari.
jismoniy tarbiya va sport mashg‘ulotlarida qoilanilishi mumkin. Bu holda
o'quvchilar diqqati bevosita mehnat obektiga qaratilgan bo‘lib, bu so ‘zsiz
xona interyerini yaratishda o‘z ifodasini topmog'i lozim. Xonaning butun
13 maydoni o ‘quvchilaming ishlashlari uchun qulay sharoit yaratadigan
mebellar bilan jihozlanib, funksional zonaiarga ajratiladi.
Ta’limning individual shaklida o'qituvchining o ‘quvchilar bilan
bevosita ulaming ish o'mida muloqot qilishlari uchun sharoit yaratilishi
kerak.
Har xil fanlarda dars o ‘tish shakllari turlicha boMishi mumkinligi kabi.
bitta xonadan har xil funksional vazifalar bo‘yicha foydalanishga ham
to‘g “ri kelishi mumkin. Shuning uchun, agar iloji b o isa , jihozlarning
o ‘mini almashtirish, hattoki butun planirovkani qayta tuzish imkoniyati
ham boMishi kerak. Bu har bir muayyan hoi uchun o ‘quv xonasining
optimal interyerini yaratishga imkoniyat beradi.
Xona muhitining yorugMik, rang, issiqlik va havo rejimi, akustik
xususiyatlari va boshqalari singari funksional-texnologik parametr
(kattalik)lari bilan interyerning badiiy yechimi juda mustahkam bo g ‘liq.
Interyerda rang alohida o ‘rin egallaydi. Chunki uning kishiga
psixologik ta ’sirchanligi kuchli. Xonaning  rang muhiti  faqatgina devor,
pol, shift, mebel va jihozlarninggina emas, balki shu bilan birgalikda
kiyim, turli foydalaniladigan predmetlar, ko‘rgazmali quroliar va
boshqalami ham o 'z ichiga oladi. Shuning uchun ham ko‘pincha maktab
formasining  mungli  va bir xilligi maktab interyerini ham≪ ≫
g’amginlikka olib keladi va o’quvchilaming kayfiyati va ish qobiliyatiga	
≪
salbiy ta’sir ko'rsatadi. Tasodifiy pardozlash materiallaridan bir nechtasini
interyerda bilmasdan ishlatib yuborish odatda monoton yoki nokerak
olachiporlik tasavvurini tug'diradi.
o ‘quvchilar uzoq muddat boladigan xonalar (sinf,
kabinet va boshqa!ar)ni bu ranglarga bo‘yash tavsiya qilinmaydi.
Bunday xonalami bo‘yash uchun asab sistemasiga ijobiy ta 's ir
qiluvchi, islx qobiliyatini o‘stiruvchi, ko‘rish qobiliyatini pasaytirmaydigan
va eshitish qobiliyatini yaxshilaydigan ranglardan foydalanish tavsiya
14 qilinadi. Bu xil ranglarga och-yashil, och-zangori, jigarrang, oq-sariq,
tabiiy daraxt rangi va ulaming birikmalari kiradi.
Xonaning asosiy rangi bulardan tashqari qurilgan joyning iqlimi va
uning orentasiyasiga ham bogMiq. Binoning shimoliy qismida joylashgan
xonalar  issiqroq  ranglarga, janubidagilari esa  sovuqroq  ranglarga≪ ≫ ≪ ≫
bo'yaladi.
Shuningdek, xonaning  harorat rejimi  ham katta ahamiyatga ega. Havo
harorati 16-18°C dan oshmasligi zarur bo'lgan yog'nch va metallga ishlov
berish ustaxonalarini sovuqroq ranglarga bo‘yalsa maqsaHja muvofiq
bo'ladi.
Agar xona shipgacha ochiq rangga bo‘yalib, ship shu rangning oqroq
rangiga bo‘ya)sa, xona baland va keng ko‘rinadi. Eshiklar ham devor
rangida, faqat unga nisbatan to'qroq rangda boMgani ma’qul.
Interyerda asosiy rang tanlanib, boshqa qo‘shimcha, u bilan
uyg‘unlashgan ranglar kompozisiyasi shu asosiy rangda quriladi.
Ranglaming uyg‘un yechimi nyuans (nozik farq) yoki kontrast (keskin
o ‘zgarish) usuli bilan qurilishi mumkin.
Hajmj kichik, lekin boshqalarga nisbatan ko‘p e ’tibor talab qiladigan
jismlar interyerda yorqin va to ‘q ranglarda bo‘yaladi. Rangdan
kuzatuvchiga u yoki bu xabami bildirish ma’nosida ham foydalanish
mumkin. Masalan: qizil - xavf-xatar; sariq - ehtiyotkorlik; yashil — xavfxa
ta ry o ‘qligi.
Maktab xonalarining to'suvchi sirt (devor, shift, eshik va sh. o ‘.)lari
o‘quvchining ko‘rish maydonida yaltiroq bo'lmagan xira ranglar bilan
yoki :;ira pardozlash materiallari bilan pardozlanadi. Yaltiroq ranglar tezda
ko‘zning charchashiga va ish qobiliyatining umumiy pasayishiga olib
keladi. Shuning uchun interyerda ishlatiladigan ranglaming yaltiroqlik
xarakteristikalarini ham e'tiborga olish kerak. Masalan. oq rang o‘ziga
tushadigan yorugMikning 90% gacha bo‘lgan qismini qaytaradi, sariq rang
15 - 80%, zangori - 70%, yashil - 60%, to ‘q yashil - 22%, qora rang esa
yo ru g iik nurining deyarlik hamma qismini o ‘ziga yutadi.
Derazalari janubga qaragan  xonalarning dcvorlari  sovuq  (zangori,≪ ≫
yashilsimon-zangori, kulrangsimon-zangori) ranglarga bo‘yaladi.  issiq	
≪ ≫
(sariq, to‘q sariq. pushti)  ranglar esa shimo! tomonda joyla shgan   kabinetlarda 
qo'llanilishi kerak. Xona qanchalik yorug4 bo'Isa, uning
devorlari shunchalik to‘yingan ranga bo‘ya!gan boMishi kerak.
Ranglaming biz his qiladigan estetik xususiyatlari biian birgalikda
ulaming insonga ruhiy (jismoniy) ta ’sirini ham esda saqlash kerak boMadi.
So‘ngi vaqtlardagi ommalashib borayotgan plastikning keng qoilanilishi
statik elektr va changlaming to‘planishiga, ochiq rangli piastiklardagi
yaltirovchi aks tasvirlar esa ko‘rishga xalaqit qiladigan salbiy
xususiyatlami keltirib chiqarmoqda. Devorlami bo'yashda har xil ranglami
ishlatilishi bazan g‘ashga tegib, kishilarni charchatadi. Bolaiar kattalarga
qaraganda ranglami umuman boshqacha  his qiiadilar  va ta’sirlanadilar.	
≪ ≫
Turli yoshdagi boialar har xil ranglami yoqtirishlari aniqlangan. Masalan,
Belorussiyadagi 3000 dan ortiq o ‘quvchilami o‘rganish natijasida kichik
yoshdagi o'quvchilar o ‘zlarini  issiq  rangli bo'yoqlarda yaxshi sezishlari	
≪ ≫
aniqlangan bo4Isa, 70% o‘smirlar esa aksincha zangori ranglami afzal
ko‘rishlarini bildirishgan.
Hozirgi kunlarda ko'pchilik hollarda maktab interyerini bezash ishlari
bilan ergonomika haqida noaniq tasavvurga ega bo‘lgan o ‘qituvchi,
o ‘quvchiIar va ulaming ota-onalari shug‘ullanayotganliklari sababli biz
bunga alohida e ’tibor qaratyapmiz.
To'suvchi sirtlar va mebellami ochiq ranglarga bo‘yash, o ‘quvchilar
ko‘rish maydonida yorug‘likning nisbatan bir tekisda taqsimlanishiga
xizmat qiladi. Sinf xonalari uchun yorqiniikning optimal nisbati: daftar -
parta 2:1 - 4:1; sin f doskasi - daftar 1:3 - 1:10. Yorqiniikning notekis
taqsimlanishi ko'zning tez-tez qayta moslashuviga va shuning natijasida
16 uning tez charchashiga sabab boMadi.
Maktab interyerini yaratishda juda muhim tasirlardan biri xonaning
yorug'lik iqlimi  hisoblanadi. Yetarlicha boMmagan yoki noto‘g ‘ri tashkil
qilingan (o ‘rnatilgan) tabiiy yoki sun’iy yorugMik manbai ko‘zning tezda
charchash manbai bo ‘lib xizmat qilishi va u bolalarda ko‘rish
qobiliyatining pasayishiga, xususan shabko‘r!ikka sabab boMishi
mumkin.
Maktab binolari uchun yoritishning eng yaxshi turi kunduzgi
yorugMikdir. Shuning uchun maktab binolarining hammasi tekis, yetarli,
ko‘zni qamashtirmaydigan darajada kunduzgi yorug‘lik bilan
ta'minlanishini hisobga olish kerak. 0 ‘quv xonalarida ish o‘rni shunday
joylashtirilishi kerak-ki, bunda yorug‘lik nuri o ‘quvchilaming chap
tomonidan tushsin. Quyosh nurlarining ko‘zni qamashtirishini kamaytirish
uchun quyosh nuridan saqlaydigan himoya vositalaridan foydalaniladi.
Ular o 'quv xonalaridagi deraza ramalariga o ‘matiladigan ko'tariluvchi   yoki 
buraluvchi jalyuzalar* shaklida b o iad i. Bu ayniqsa oynalari
lentasimon joylashgan maktab binolari uchun juda zarur. Bundan tashqari
ayrim x'malarda paxta yoki zig‘irpoya tolasidan tayyorlangan yengil
suriluvchi pardalardan ham foydalanish mumkin. Bunday pardalar
yorugMikni yaxshi o‘tkazadi va tekis tarqatadi. Yong‘indan saqlanish
choralarini hisobga olib turli plyonka, kapron va boshqa tez
alangalanuvchan materiallardan tayyorlangan pardaiarni ishlatish mumkin
emas. Zarur boMib qolganda xonani qorong‘ilashtirish maqsadida jalyuza
yoki yorug‘lik o‘tkazmaydigan pardalardan foydalanish mumkin. Parda
osiladigan kamizni shiftgacha yetadigan qilib bir bikr polosa shaklida
tayyorlagan ma’qul.
Sun’iy yoritish tabiiy yorug'Iik yetarli boimaganda yoki o ‘zi alohida
qoMlanilishi mumkin. Sun’iy yorug‘lik manbalari ko'plab parametrlari
bo'yicha farqlanadi: harakal prinsipi bo'yicha (cno'gManuvchan,
17 lyuminessent, galogen, simobli va boshqalar), o’lchamlari, shakli.
yorqinligi, yorug'Iik berish qobiliyati, chiqaradigan ranggi, nurlanish
spektri. Maktab interyerlarida yoritish uchun asosan lyuminessent va
cholg ‘lanuvchan lampalar ishlatiladi.
Sun’iy yoritish agar butun xona yoritiladigan bo'Isa umumiy; faqatgina
ish o’mi yoritiladigan bo’Isa mahalliy; mahalliy va umumiy yoritishdan
birgalikda foydalanilsa kombinatsiyalashtiriigan bo'ladi. Maktab ustaxonalari
va laboratoriyalari uchun eng qulayi kombinatsiyalashtiriigan yoritishdir.
Bunda har bir ish o‘mi yetarlicha yoritilib, yorug‘likning monoton
(zerikarli)ligiga chek qo'yiladi. Bundan tashqari sinf doskasini yorugMikni
asimmetrik taqsimlovchi chiroqlar bilan yoritib qo'yish kerak.
interyer odatda bir nechta  fimksional  zrwalardan iborat bo'lgan k o 'p
funksiyali organizmdir. Uning tarkibi va o'lchamlari xonaning vazifasi va
oichamlariga qarab o'zgarishi mumkin.
Masalan. sinf xonasida quyidagi zonalami belgilash mumkin:
o'qituvchining ish o‘mi; o'quvchilar jovlashadigan zona: saqlash zonasi;
ekspozision (namoyish qilish) zonasi. Materiallarga ishlov berish
ustaxonalarida zonalar birmuncha boshqacharoq boMadi: o'qituvchining
ish o‘rni; malerialga q o i bilan ishlov berish zonasi: matcrialga mexanik
ishlov berish zonasi; saqlash zonasi; ekspozision zona. Shundan ko'rinib
turibdi-ki. zonalaming hamma kattaliklarini va turini to 'g ‘ri aniqlash
interyemi yaratish jarayonida muhim bosqich hisoblanadi. Zonalar rang.
yorug‘iik, ishlatiladigan pardozlash materiallari va boshqa vositalar
yordamida ajratilishi mumkin.
Har bir zona mebel va jihozlar bilan komplektlashtiriladi. Mebel va
jihozlar bir joydan ikkinchi joyga ko‘chiriladigan yok! qo‘zg‘almas boMishi
mumkin. Ko'chiriladigan xillariga bino konstruksiyalariga mahkamlash talab
qilinmaydigan stol, stul, kreslo, ko‘chma tumbalar va taglikiar kiradi.
Qo‘zg‘almas turlarga devor ichiga yoki devorga o‘matilgan shkaflar, to‘siq
18 qilinadigan shkaflar, elektr energiyasi. suv, havo va gazga ulangan stol va
verstaklar kabilar kiradi.
XULOSA
Chizmachilik bo`yicha o‘zlashtirishni hisobga olish xar bir darsda izchil 
ravishda amalga oshirilishi lozim. O`quvchining darsga bo‘lgan qiziqishi, ularni 
bilimlarini mustahkamlanishi va yaxshi esda qolishi tushunishi uchun 
ko‘rsatmali vositalarning darsdagi o‘rni katta.Hozirgi kun fan, madaniyat va 
ta‘lim sohalarida ham katta o`zgarishlar amalga oshirilmoqda, islohotlarning 
sur‘atlari tobora jadallashmoqda. Biroq axborotlar asri talablariga muvofiq 
o`zgarayotgan hayotimiz ehtiyojlari jamiyat oldiga yangidan-yangi vazifalarni 
19 ko`ndalang qilib qo`ymoqda. Bu vazifalarni amalga oshirish uchun ta‘lim va 
tarbiya tizimining barcha bosqichlarini Kadrlar tayyorlash milliy dasturi asosida 
isloh qilish tadbirlari ko`rilmoqda. Bu borada qilinadigan ishlarning birinchi, 
ikkinchi bosqichi yakunlanib, uchinchi bosqich bo`yicha ishlar amalga 
oshirilmoqda.  Chizmachilikka oid bilimlarni muvaffaqiyat bilan egallashning 
asosiy shartlaridan biri o‘qituvchilarning darslarini sifatli bo‘lishi, zamon 
talabida dars o‘tishi, yangi-yangi ta‘lim texnologiya va vositalarini tadbiq etishi 
lozim. Buning uchun o‘qituvchi zamondan ortda qolmasligi va yangidan kashf 
etilayotgan yutuqlar texnologiyalarni bilishi lozim va ularni o‘z darslarida 
qo‘llay olishi kerak.  Darsning sifatini o‘quvchilarning bilimiga qarab, belgilash 
mumkin. O‘quvchilarni bilimli bo‘lishi albatta darslarni tushunarli, qiziqarli 
bo‘lishini talab etadi. O‘qituvchi buni bilgan holda darsda turli ko‘rsatmali 
vositallar ya‘ni modellar, plakatlar,tarqatmalar, elaktron vositalar, slaydlar, 
multimediyali dasturlardan foydalanishi lozim.
20 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR   RO’YXATI
1. Kadrlar tayyorlash milliy dasturi. T., “O„zbekiston”, 1997. 
2.  Ro„zimurodov O. M., Haydarov T . Masafoli o„qitish texnologiyalari va 
tamoyillari. T., “Istiqlol”, 2006. 
3.  Abduqodirov A. A . Masofali o„qitishga doir yuz savolga yuz javob. T., O„zR 
Prezidenti “Istedod”, 2005. 
4.  Azizxodjayeva N.N . Pedagogicheskie texnologii i pedagogicheskoe 
masterstvo.  Т .,”Cho„lpon”, 2005. 
5.  Azizxodjayeva N.N . Pedagogik texnologiyalar va pedagogik mahorat. T., 
“Adabiyot jamg armasi”, 2006. ‟
6.  Allayorov I.A . Didakticheskie osnovi aktivnogo obucheniya upravlencheskim 
dissiplinam. T., “Fan”, 1994. 
7.  Ro„ziyev E.I., Ashirboyev A.O . Muhandislik grafikasini o„qitish metodikasi. 
T., “Fan va texnologiya”, 2010. 
8.  Rahmonov I . Chizmachilikdan didaktik o„yinlar.  T., “O„qituvchi”, 1992.
21

Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida kompyuterlardan foydalanish 

I BOB Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida kompyuterlardan foydalanish 

  1. Avtomatlashtirilgan o’qitish dasturlarida kompyuterlardan
  2.  foydalanish………………………………………..…………..…...….5
  3. kompyuter chizmachiligi bolimlari……………………………….….….9
  4. Pedagogika va erganomika……………………...……………………..10