Avtomobillar yoqilg‘i sarfi

Kurs ishi: Avtomobillar yoqilg‘i sarfi
Umumiy reja
1. Yoqilg‘i sarfining asosiy omillari :
o Avtomobil konstruktsiyasining ta’siri.
o Dvigatel texnologiyalari va ularning samaradorligi.
o Yo‘l sharoitlari va haydash uslubi.
o Tashqi muhit omillari (harorat, shamol, namlik).
2. Yoqilg‘i turlari va ularning samaradorligi :
o Benzin va dizel yoqilg‘ilarining xususiyatlari.
o Alternativ yoqilg‘i turlari (LPG, CNG, bioyoqilg‘i).
o Elektr va gibrid avtomobillarning yoqilg‘i samaradorligi.
o Yoqilg‘i sifati va uning sarfga ta’siri.
3. Aerodinamika va yoqilg‘i tejamkorligi :
o Aerodinamik qarshilikning asoslari.
o Avtomobil dizaynidagi aerodinamik yaxshilanishlar.
o Shamol tunnel sinovlarining ahamiyati.
o Aerodinamik qismlarning samaradorligi (spoyler, diffuzer).
4. Dvigatel texnologiyalari va yoqilg‘i sarfi :
o Ichki yonuv dvigatellarining turlari.
o Turbo va supercharger tizimlari.
o Start-stop texnologiyasi.
o Dvigatel boshqaruv tizimlari (ECU).
5. Haydash uslubi va yoqilg‘i sarfi :
o Silliq haydashning afzalliklari.
o Tezlanish va tormozlashning ta’siri.
o Kruiz-kontrol tizimining foydalari.
o Haydovchi ta’limi va tajribasi.
6. Yoqilg‘i sarfini monitoring qilish texnologiyalari :
o Bort kompyuterlari va OBD-II tizimlari.
o Yoqilg‘i sarfini hisoblash dasturlari.
o Real vaqt rejimida monitoring.
o Ma’lumotlarni tahlil qilish va optimallashtirish.
7. Ekologik omillar va yoqilg‘i sarfi :
o Yoqilg‘i sarfi va emissiya o‘rtasidagi bog‘liqlik.
o Ekologik toza texnologiyalar.
o Qonunchilik va standartlar (Euro 6, EPA).
o Davlat siyosati va subsidiyalar.
8. Yoqilg‘i sarfini kamaytirish bo‘yicha amaliy takliflar :
o Avtomobilni muntazam texnik ko‘rikdan o‘tkazish.
o To‘g‘ri shina bosimi va yoqilg‘i sifati. o Haydash uslubini optimallashtirish.
o Kruiz-kontrol va boshqa zamonaviy tizimlardan foydalanish.
Kirish
Avtomobillar   yoqilg‘i   sarfi   transport   sohasida   iqtisodiy,   ekologik   va   ijtimoiy
jihatdan   muhim   ahamiyatga   ega.   Yoqilg‘i   tejamkorligi   nafaqat   xarajatlarni
kamaytiradi,   balki   atrof-muhitga   salbiy   ta’sirni   ham   pasaytiradi.   Ushbu   kurs   ishi
yoqilg‘i   sarfini   optimallashtirishning   ilmiy   va   amaliy   usullarini   tahlil   qilishga
bag‘ishlangan.   Ishning   maqsadi   –   yoqilg‘i   sarfini   kamaytirish   bo‘yicha   kompleks
yondashuvlarni o‘rganish va amaliy takliflar ishlab chiqish.
1-bob: Yoqilg‘i sarfining asosiy omillari
Reja:
1. Avtomobil konstruktsiyasining ta’siri.
2. Dvigatel texnologiyalari va ularning samaradorligi.
3. Yo‘l sharoitlari va haydash uslubi.
4. Tashqi muhit omillari (harorat, shamol, namlik).
Tarkib:
1. Avtomobil konstruktsiyasining ta’siri : Avtomobilning aerodinamik shakli,
og‘irligi   va   shinalar   turi   yoqilg‘i   sarfiga   bevosita   ta’sir   qiladi.   Masalan,
aerodinamik qarshilik koeffitsienti  (Cd)  0.3 dan 0.25 gacha pasaytirilganda,
yoqilg‘i   sarfi   10-15%   ga   kamayadi.   Engil   materiallar   (alyuminiy,   uglerod
tolasi)   ishlatilishi   avtomobil   og‘irligini   20%   ga   kamaytirib,   samaradorlikni
oshiradi.   Shinalarning   aylanish   qarshiligi   ham   muhim:   past   qarshilikli
shinalar yoqilg‘i sarfini 5% ga tejaydi.
2. Dvigatel   texnologiyalari   va   ularning   samaradorligi :   Zamonaviy
dvigatellar,   masalan,   Common   Rail   injeksion   tizimiga   ega   dizel   dvigatellar
yoki   turbo   benzin   dvigatellar,   yoqilg‘i   sarfini   15-20%   ga   optimallashtiradi.
Gibrid   tizimlar   shahar   sharoitida   yoqilg‘i   sarfini   30-50%   ga   kamaytiradi.
Dvigatelning   issiqlik   samaradorligi   (thermal   efficiency)   40%   gacha   yetishi
mumkin, bu esa yoqilg‘i sarfini sezilarli darajada pasaytiradi.
3. Yo‘l  sharoitlari  va  haydash  uslubi :   Tekis   va  silliq  yo‘llarda  yoqilg‘i   sarfi
minimal bo‘ladi, lekin balandliklar, notekis yo‘llar yoki tirbandlik sarfni 20-
30%   ga   oshiradi.   Haydash   uslubida   silliq   tezlanish   va   tormozlash   yoqilg‘i
sarfini 10-15% ga kamaytiradi. Masalan, 0-100 km/soat tezlikka 10 soniyada
erishish 7 soniyaga nisbatan 12% kam yoqilg‘i talab qiladi.
4. Tashqi muhit  ом illari : Sovuq haroratda dvigatelning isish vaqti uzayadi, bu
yoqilg‘i sarfini 10-15% ga oshiradi. Yuqori namlik va shamol qarshiligi ham sarfga   ta’sir   qiladi.   Masalan,   10   m/s   tezlikdagi   qarshi   shamol   aerodinamik
qarshilikni   20%   ga   oshiradi.   Yozgi   va   qishki   sharoitlarda   yoqilg‘i   sarfi
o‘rtasida 5-10% farq bo‘lishi mumkin.
Xulosalar:
1. Aerodinamik dizayn va engil materiallar yoqilg‘i tejamkorligini oshiradi.
2. Zamonaviy dvigatellar yuqori samaradorlikka ega.
3. Yo‘l sharoitlari va haydash uslubi sarfni optimallashtirishda muhim.
4. Tashqi muhit omillarini hisobga olish tejamkorlikni yaxshilaydi.
2-bob: Yoqilg‘i turlari va ularning samaradorligi
Reja:
1. Benzin va dizel yoqilg‘ilarining xususiyatlari.
2. Alternativ yoqilg‘i turlari (LPG, CNG, bioyoqilg‘i).
3. Elektr va gibrid avtomobillarning yoqilg‘i samaradorligi.
4. Yoqilg‘i sifati va uning sarfga ta’siri.
Tarkib:
1. Benzin   va   dizel   yoqilg‘ilarining   xususiyatlari :   Benzin   dvigatellari   keng
tarqalgan,   lekin   dizel   dvigatellari   15-20%   samaraliroq.   Dizel   yoqilg‘isining
energiya   zichligi   (35.8   MJ/l)   benzinga   (34.2   MJ/l)   nisbatan   yuqori.   Biroq,
dizel   dvigatellar   NOx   va   zarracha   emissiyasini   ko‘proq   chiqaradi,   bu
ekologik   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Benzin   dvigatellari   shahar
sharoitida qulayroq, ammo magistral yo‘llarda dizel tejamkorroq.
2. Alternativ   yoqilg‘i   turlari :   LPG   (suyuq   propan-butan)   va   CNG   (siqilgan
tabiiy   gaz)   yoqilg‘i   narxini   30-40%   ga   tejaydi.   LPG   dvigatellarning   umrini
uzaytiradi,   lekin   quvvat   10%   ga   kamayadi.   Bioyoqilg‘i   (etanol,   biodizel)
ekologik toza, lekin ishlab chiqarish xarajatlari yuqori. Alternativ yoqilg‘ilar
infratuzilmasi cheklangan, bu ularning keng tarqalishiga to‘sqinlik qiladi.
3. Elektr   va   gibrid   avtomobillar :   Gibrid   avtomobillar   shahar   sharoitida
yoqilg‘i   sarfini   50%   gacha   kamaytiradi,   chunki   ular   past   tezlikda   elektr
rejimida   ishlaydi.   Elektr   avtomobillar   nol   emissiyaga   ega   va   1   kVt/soat
energiya bilan 5-7 km masofani bosib o‘tadi.   Biroq, elektr avtomobillarning
narxi va zaryadlash infratuzilmasi muammolari mavjud.
4. Yoqilg‘i   sifati :   Past   sifatli   yoqilg‘i   dvigatelning   samaradorligini   5-10%   ga
pasaytiradi va uglerod qoldiqlari hosil qiladi. Yuqori oktanli benzin (95 yoki
98)   dvigatelning   yonish   samaradorligini   oshiradi.   Dizel   yoqilg‘isida   setan
raqami (cetane number) 50 dan yuqori bo‘lishi kerak, aks holda yonish sifati
pasayadi. Xulosalar:
1. Dizel yoqilg‘isi samarali, lekin ekologik muammolar mavjud.
2. Alternativ yoqilg‘ilar iqtisodiy, ammo infratuzilma cheklangan.
3. Elektr va gibrid texnologiyalar kelajakda yetakchi bo‘ladi.
4. Yoqilg‘i sifatini nazorat qilish dvigatel samaradorligini oshiradi.
3-bob: Aerodinamika va yoqilg‘i tejamkorligi
Reja:
1. Aerodinamik qarshilikning asoslari.
2. Avtomobil dizaynidagi aerodinamik yaxshilanishlar.
3. Shamol tunnel sinovlarining ahamiyati.
4. Aerodinamik qismlarning samaradorligi (spoyler, diffuzer).
Tarkib:
1. Aerodinamik qarshilikning asoslari : Aerodinamik qarshilik avtomobilning
havo   oqimiga   qarshi   harakatlanishida   hosil   bo‘ladi.   Qarshilik   koeffitsienti
(Cd)   0.3   bo‘lgan   avtomobil   100   km/soat   tezlikda   Cd   0.25   bo‘lgan
avtomobilga   nisbatan   10%   ko‘proq   yoqilg‘i   sarflaydi.   Qarshilik   formulasi:
( F_d = \frac{1}{2}  \rho C_d A v^2 ), bu yerda (  A )  – avtomobilning old
yuzasi, ( v ) – tezlik.  Tezlik ikki baravar oshsa, qarshilik to‘rt baravar ortadi.
2. Avtomobil dizaynidagi aerodinamik yaxshilanishlar : Silliq korpus, pastki
qismlarni   tekislash   va   yon   oynalarni   optimallashtirish   qarshilikni
kamaytiradi.   Masalan,   Tesla   Model   S   ning   Cd   koeffitsienti   0.24   bo‘lib,   bu
yoqilg‘i sarfini 15% ga tejaydi. Zamonaviy avtomobillarda faol aerodinamik
elementlar (masalan, sozlanuvchi panjurlar) ishlatiladi, bu samaradorlikni 5%
ga oshiradi.
3. Shamol   tunnel   sinovlari :   Shamol   tunnellari   avtomobil   dizaynidagi
aerodinamik   xatolarni   aniqlaydi.   Sinovlar   yordamida   Cd   koeffitsienti   0.02-
0.03   ga   kamaytirilishi   mumkin,   bu   yoqilg‘i   sarfini   3-5%   ga   pasaytiradi.
Zamonaviy   kompyuter   simulyatsiyalari   (CFD   –   Computational   Fluid
Dynamics) shamol tunnellariga alternativa sifatida qo‘llaniladi.
4. Aerodinamik   qismlarning   samaradorligi :   Spoilerlar   va   diffuzerlar   havo
oqimini   boshqarib,   turbulentlikni   kamaytiradi.   Masalan,   orqa   spoyler
qarshilikni   5%   ga   kamaytiradi   va   barqarorlikni   oshiradi.   Pastki   diffuzerlar
avtomobil ostidagi havo oqimini tezlashtirib, yoqilg‘i sarfini 3-5% ga tejaydi.
Xulosalar:
1. Aerodinamik qarshilikni kamaytirish yoqilg‘i tejashning asosiy yo‘li. 2. Zamonaviy dizaynlar aerodinamik samaradorlikni oshiradi.
3. Shamol tunnel sinovlari va CFD muhim ahamiyatga ega.
4. Aerodinamik qismlar yoqilg‘i sarfini optimallashtiradi.
4-bob: Dvigatel texnologiyalari va yoqilg‘i sarfi
Reja:
1. Ichki yonuv dvigatellarining turlari.
2. Turbo va supercharger tizimlari.
3. Start-stop texnologiyasi.
4. Dvigatel boshqaruv tizimlari (ECU).
Tarkib:
1. Ichki yonuv dvigatellarining turlari : Benzin va dizel dvigatellari eng keng
tarqalgan.   Dizel   dvigatellari   yuqori   issiqlik   samaradorligiga   ega   (40%
gacha),   benzin   dvigatellari   esa   30-35%   samaradorlikka   ega.   Zamonaviy
Atkinson sikli dvigatellar (gibrid avtomobillarda qo‘llaniladi) samaradorlikni
38%   gacha   oshiradi.   Yoqilg‘i   sarfi   dvigatel   hajmiga   bog‘liq:   1.5   litrli
dvigatel 2.0 litrli dvigatelga nisbatan 10-15% tejamkorroq.
2. Turbo   va   supercharger   tizimlari :   Turbochargerlar   egzoz   gazlari
energiyasidan foydalanib, dvigatel  quvvatini oshiradi  va yoqilg‘i sarfini 10-
15%   ga   kamaytiradi.   Superchargerlar   mexanik   ravishda   ishlaydi   va   kichik
hajmli   dvigatellarda   samarali.   Masalan,   1.4   litrli   turbo   dvigatel   2.0   litrli
oddiy dvigatel bilan teng quvvat beradi, lekin 20% kam yoqilg‘i sarflaydi.
3. Start-stop   texnologiyasi :   Bu   tizim   avtomobil   to‘xtaganida   dvigatelni
o‘chiradi va qayta ishga tushiradi, shahar sharoitida yoqilg‘i sarfini 5-8% ga
tejaydi.   Tizim   akkumulyator   va   starter   motorining   sifatiga   bog‘liq.
Zamonaviy   start-stop   tizimlari   dvigatelni   0.2   soniyada   ishga   tushiradi,   bu
haydovchi uchun deyarli sezilmaydi.
4. Dvigatel boshqaruv tizimlari (ECU) : Elektron boshqaruv tizimlari yoqilg‘i
purkash, yonish vaqti va havo-yoqilg‘i aralashmasini optimallashtiradi. ECU
real vaqtda sensorlardan ma’lumot olib, yoqilg‘i sarfini 10% ga kamaytiradi.
Masalan,   ko‘p   nuqtali   injeksion   tizimlari   (MPI)   yonish   samaradorligini   5%
ga oshiradi.
Xulosalar:
1. Dvigatel turlari yoqilg‘i sarfini belgilaydi.
2. Turbo va supercharger tizimlari samarali va iqtisodiy.
3. Start-stop tizimi shahar sharoitida foydali.
4. ECU yonish jarayonini optimallashtiradi. 5-bob: Haydash uslubi va yoqilg‘i sarfi
Reja:
1. Silliq haydashning afzalliklari.
2. Tezlanish va tormozlashning ta’siri.
3. Kruiz-kontrol tizimining foydalari.
4. Haydovchi ta’limi va tajribasi.
Tarkib:
1. Silliq   haydashning   afzalliklari :   Yumshoq   tezlanish   va   tormozlash
dvigatelning ortiqcha yuklanishini oldini oladi va yoqilg‘i sarfini 10-15% ga
kamaytiradi.   Masalan, 0-60 km/soat tezlikka 8 soniyada erishish 5 soniyaga
nisbatan   10%   kam   yoqilg‘i   talab   qiladi.   Silliq   haydash   dvigatel   va   tormoz
tizimlarining umrini ham uzaytiradi.
2. Tezlanish va tormozlashning ta’siri : Agressiv haydash (tez-tez tezlanish va
keskin   tormozlash)   yoqilg‘i   sarfini   20-30%   ga   oshiradi.   Shahar   sharoitida
tez-tez   to‘xtash   va   harakatlanish   sarfni   15%   ga   oshiradi.   Regenerativ
tormozlash tizimiga ega gibrid avtomobillar bu muammoni qisman hal qiladi.
3. Kruiz-kontrol   tizimining   foydalari :   Kruiz-kontrol   magistral   yo‘llarda
doimiy   tezlikni   ta’minlaydi,   bu   yoqilg‘i   sarfini   7-10%   ga   tejaydi.   Tizim
dvigatelning   optimal   aylanish   tezligini   saqlaydi   (masalan,   2000-2500   rpm).
Zamonaviy adaptiv kruiz-kontrol tizimlari oldingi avtomobil bilan masofani
saqlab, samaradorlikni yanada oshiradi.
4. Haydovchi   ta’limi   va   tajribasi :   Tajribali   haydovchilar   yoqilg‘i   sarfini   10-
15%   ga   optimallashtiradi.   Ekologik   haydash   (eco-driving)   kurslari
haydovchilarga   yoqilg‘i   tejash   usullarini   o‘rgatadi:   masalan,   dvigatelni
oldindan   isitmaslik,   ortiqcha   yuk   tashimaslik   va   optimal   vites   tanlash.
Haydovchi tajribasi yoqilg‘i sarfini monitoring qilish odatini shakllantiradi.
Xulosalar:
1. Silliq haydash yoqilg‘i tejashning eng oson usuli.
2. Agressiv haydashdan qochish sarfni kamaytiradi.
3. Kruiz-kontrol magistral yo‘llarda samarali.
4. Haydovchi tajribasi va ta’limi muhim ahamiyatga ega.
6-bob: Yoqilg‘i sarfini monitoring qilish texnologiyalari
Reja: 1. Bort kompyuterlari va OBD-II tizimlari.
2. Yoqilg‘i sarfini hisoblash dasturlari.
3. Real vaqt rejimida monitoring.
4. Ma’lumotlarni tahlil qilish va optimallashtirish.
Tarkib:
1. Bort   kompyuterlari   va   OBD-II   tizimlari :   Zamonaviy   avtomobillarning
bort kompyuterlari yoqilg‘i sarfini real vaqtda ko‘rsatadi.  OBD-II (On-Board
Diagnostics)   tizimlari   dvigatelning   ish   holatini   tahlil   qilib,   yoqilg‘i   sarfini
5%   ga   optimallashtirishga   yordam   beradi.   OBD-II   skanerlari   orqali
haydovchilar nosozliklarni aniqlab, samaradorlikni oshiradi.
2. Yoqilg‘i sarfini hisoblash dasturlari : Fuelly, Spritmonitor va MyCarTracks
kabi   ilovalar   yoqilg‘i   sarfini   kuzatadi   va   tahlil   qiladi.   Bu   dasturlar   haydash
odatlari,   yo‘l   sharoitlari   va   yoqilg‘i   narxlarini   hisobga   olib,   tejamkorlik
bo‘yicha   tavsiyalar   beradi.   Masalan,   Fuelly   yordamida   haydovchilar   oylik
sarfni 3-5% ga kamaytirishi mumkin.
3. Real   vaqt   rejimida   monitoring :   Zamonaviy   avtomobillarda   displeylar
yoqilg‘i   sarfini   litr/100   km   yoki   km/litr   sifatida   ko‘rsatadi.   Real   vaqt
monitoringi   haydovchilarga   haydash   uslubini   o‘zgartirishga   yordam   beradi.
Masalan,   bort   kompyuteri   “Eco”   rejimini   ko‘rsatsa,   haydovchi   silliqroq
harakatlanadi.
4. Ma’lumotlarni tahlil qilish va optimallashtirish : Monitoring ma’lumotlari
yordamida   haydash   odatlari   tahlil   qilinadi   va   optimallashtiriladi.   Masalan,
ma’lumotlarga   ko‘ra,   shahar   sharoitida   tez-tez   to‘xtash   sarfni   oshirsa,
haydovchi   alternative   yo‘llarni   tanlashi   mumkin.   Tahlil   yoqilg‘i   sarfini   5-
10% ga kamaytiradi.
Xulosalar:
1. OBD-II tizimlari monitoringda muhim vosita.
2. Yoqilg‘i hisoblash dasturlari tejamkorlikni oshiradi.
3. Real vaqt monitoringi haydash uslubini yaxshilaydi.
4. Ma’lumot tahlili yoqilg‘i sarfini optimallashtiradi.
7-bob: Ekologik omillar va yoqilg‘i sarfi
Reja:
1. Yoqilg‘i sarfi va emissiya o‘rtasidagi bog‘liqlik.
2. Ekologik toza texnologiyalar.
3. Qonunchilik va standartlar (Euro 6, EPA).
4. Davlat siyosati va subsidiyalar. Tarkib:
1. Yoqilg‘i   sarfi   va   emissiya   o‘rtasidagi   bog‘liqlik :   Yoqilg‘i   sarfini
kamaytirish   CO2   emissiyasini   10-20%   ga   pasaytiradi.   Har   bir   litr   benzin
yonganda   taxminan   2.3   kg   CO2   chiqariladi,   dizel   uchun   bu   ko‘rsatkich   2.7
kg.   Yoqilg‘i   sarfini   1   litrga   kamaytirish   yillik   emissiyani   500-700   kg   ga
kamaytiradi. NOx va PM emissiyalari esa dizel dvigatellarda muammo bo‘lib
qolmoqda.
2. Ekologik   toza   texnologiyalar :   Gibrid   avtomobillar   shahar   sharoitida
emissiyani   50%   ga,   elektr   avtomobillar   esa   100%   ga   kamaytiradi   (zaryad
manbai   qayta   tiklanadigan   energiya   bo‘lsa).   Vodorod   yoqilg‘i   xujayralari
(FCEV) faqat suv bug‘ini chiqaradi, lekin ishlab chiqarish xarajatlari yuqori.
Bioyoqilg‘i va sintetik yoqilg‘ilar ham emissiyani kamaytiradi.
3. Qonunchilik va standartlar : Euro 6 standartlari CO2 emissiyasini 95 g/km
gacha   cheklaydi,   bu   avtomobil   ishlab   chiqaruvchilarni   tejamkor   dvigatellar
ishlab   chiqarishga   majbur   qiladi.   AQShning   EPA   standartlari   ham   shunga
o‘xshash   talablarga   ega.   Ushbu   standartlar   yoqilg‘i   sarfini   10-15%   ga
kamaytirishga   yordam   berdi.   O‘zbekistonda   ham   ekologik   standartlar   joriy
etilmoqda.
4. Davlat   siyosati   va   subsidiyalar :   Ko‘pgina   davlatlar   elektr   va   gibrid
avtomobillar  uchun soliq  imtiyozlari  va subsidiyalar  taqdim  etadi. Masalan,
Yevropada elektr avtomobil sotib oluvchilar 5000-7000 evrogacha subsidiya
oladi.  O‘zbekistonda  ham  elektr  transportni   rivojlantirish  bo‘yicha  dasturlar
boshlangan, ammo infratuzilma hali yetarli emas.
Xulosalar:
1. Yoqilg‘i tejash emissiyani sezilarli darajada kamaytiradi.
2. Ekologik texnologiyalar atrof-muhitni muhofaza qiladi.
3. Qonunchilik standartlari samaradorlikni oshiradi.
4. Davlat siyosati ekologik transportni rivojlantiradi.
8-bob: Yoqilg‘i sarfini kamaytirish bo‘yicha amaliy takliflar
Reja:
1. Avtomobilni muntazam texnik ko‘rikdan o‘tkazish.
2. To‘g‘ri shina bosimi va yoqilg‘i sifati.
3. Haydash uslubini optimallashtirish.
4. Kruiz-kontrol va boshqa zamonaviy tizimlardan foydalanish.
Tarkib: 1. Avtomobilni   muntazam   texnik   ko‘rikdan   o‘tkazish :   Muntazam   xizmat
ko‘rsatish   (yog‘   almashtirish,   havo   filtri   tozalash,   dvigatel   sozlash)   yoqilg‘i
sarfini   5-10%   ga   kamaytiradi.   Masalan,   tiqilib   qolgan   havo   filtri   yoqilg‘i
sarfini   10%   ga   oshiradi.   Dvigatel   nosozliklari   (masalan,   noto‘g‘ri   yonish)
sarfni 20% ga oshirishi mumkin.
2. To‘g‘ri   shina   bosimi   va   yoqilg‘i   sifati :   Shina   bosimi   tavsiya   etilgan
darajadan   0.5   bar   past   bo‘lsa,   yoqilg‘i   sarfi   3-5%   ga   oshadi.   Yuqori   sifatli
yoqilg‘i   (masalan,   95   yoki   98   oktanli   benzin)   yonish   samaradorligini
oshiradi. Past sifatli yoqilg‘i dvigatelda qoldiqlar hosil qilib, sarfni 5-10% ga
oshiradi.
3. Haydash   uslubini   optimallashtirish :   Silliq   haydash,   optimal   vites   tanlash
va   agressiv   tezlanishdan   qochish   yoqilg‘i   sarfini   10-15%   ga   kamaytiradi.
Masalan,   dvigatelni   2000-2500   rpm   oralig‘ida   ushlab   turish   samaradorlikni
oshiradi.   Yo‘l   harakatini   oldindan   rejalashtirish   tirbandlikdan   qochishga
yordam beradi.
4. Kruiz-kontrol   va   boshqa   zamonaviy   tizimlardan   foydalanish :   Kruiz-
kontrol magistral yo‘llarda yoqilg‘i sarfini 7-10% ga tejaydi. Start-stop tizimi
shahar sharoitida 5-8% tejamkorlik beradi. Zamonaviy avtomobillarda “Eco”
rejimi dvigatel ishini optimallashtirib, yoqilg‘i sarfini 3-5% ga kamaytiradi.
Xulosalar:
1. Texnik ko‘rik yoqilg‘i sarfini optimallashtiradi.
2. To‘g‘ri shina bosimi va yoqilg‘i sifati muhim.
3. Optimallashtirilgan haydash uslubi tejamkorlikni oshiradi.
4. Zamonaviy tizimlar yoqilg‘i sarfini kamaytiradi.
Hisob-kitoblar
Misol 1: Aerodinamik qarshilikning yoqilg‘i sarfiga ta’siri
Formula : [ F_d = \frac{1}{2} \rho C_d A v^2 ] Bu yerda:
 ( F_d ): aerodinamik qarshilik kuchi (N),
 ( \rho ): havo zichligi (1.225 kg/m³),
 ( C_d ): qarshilik koeffitsienti,
 ( A ): avtomobilning old yuzasi (m²),
 ( v ): tezlik (m/s).
Hisob : Agar ( C_d = 0.3 ), ( A = 2.5 m^2 ), ( v = 27.78 m/s ) (100 km/soat), unda: [
F_d = \frac{1}{2} \cdot 1.225 \cdot 0.3 \cdot 2.5 \cdot 27.78^2 = 354.87 N ] Agar (
C_d   =   0.25   )   bo‘lsa:   [   F_d   =   \frac{1}{2}   \cdot   1.225   \cdot   0.25   \cdot   2.5   \cdot 27.78^2 = 295.72 N ] Bu 16.67% kamayishni anglatadi, yoqilg‘i sarfi esa taxminan
10% ga kamayadi.
Misol 2: Haydash uslubi va yoqilg‘i sarfi
Silliq haydashda  avtomobil  100 km  ga 6 litr  yoqilg‘i  sarflasa, agressiv  haydashda
bu ko‘rsatkich 7.5 litrga oshadi.  10,000 km masofada:
 Silliq haydash: ( 10,000 \cdot 6 / 100 = 600 ) litr.
 Agressiv haydash: ( 10,000 \cdot 7.5 / 100 = 750 ) litr.  Tejamkorlik : ( 750 -
600   =   150   )   litr.   Agar   1   litr   yoqilg‘i   narxi   10,000   so‘m   bo‘lsa,   tejamkorlik
1,500,000 so‘mni tashkil qiladi.
Misol 3: Elektr va benzin avtomobillari taqqoslash
Benzin  avtomobili  100  km  ga  7  litr   sarflasa,  10,000  km  da  700  litr   yoqilg‘i   talab
qiladi (7,000,000 so‘m, agar 1 litr = 10,000 so‘m). Elektr avtomobil 100 km ga 15
kVt/soat sarflasa, 10,000 km da 1500 kVt/soat talab qiladi. Agar 1 kVt/soat = 1000
so‘m bo‘lsa, xarajat 1,500,000 so‘m bo‘ladi.  Tejamkorlik : 7,000,000 - 1,500,000 =
5,500,000 so‘m.
Umumiy xulosa
Avtomobillar yoqilg‘i sarfi aerodinamika, dvigatel texnologiyalari, haydash uslubi,
yoqilg‘i turi va tashqi muhit omillariga bog‘liq.   Zamonaviy texnologiyalar (gibrid,
elektr   avtomobillar,   start-stop   tizimlari)   yoqilg‘i   sarfini   20-50%   ga   kamaytiradi.
Ekologik   toza   yondashuvlar   va   qonunchilik   talablari   atrof-muhitga   salbiy   ta’sirni
pasaytiradi.   Haydovchilar   muntazam   texnik   ko‘rik,   silliq   haydash   va   zamonaviy
tizimlardan   foydalanish   orqali   yoqilg‘i   tejamkorligini   oshirishi   mumkin.   Hisob-
kitoblar shuni ko‘rsatadiki, to‘g‘ri yondashuv yillik xarajatlarni millionlab so‘mga
kamaytiradi.
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Heywood,   J.   B.   (2018).   Internal   Combustion   Engine   Fundamentals .
McGraw-Hill Education.
2. Stone,   R.   (2012).   Introduction   to   Internal   Combustion   Engines .   Palgrave
Macmillan.
3. Pulkrabek,   W.   W.   (2004).   Engineering   Fundamentals   of   the   Internal
Combustion Engine .  Pearson.
4. Bosch Automotive Handbook (2018). Robert Bosch GmbH. 5. Internet manbalar: www.fueleconomy.gov, www.epa.gov, www.tesla.com.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   qonunchiligi:   Ekologik   standartlar   va   transport
qoidalari.
7. SAE International jurnallari: Automotive Engineering (2020-2023).
8. Fuelly va Spritmonitor ilovalarining rasmiy saytlari.

Kurs ishi: Avtomobillar yoqilg‘i sarfi

Umumiy reja

  1. Yoqilg‘i sarfining asosiy omillari:
    •  
  2. Yoqilg‘i turlari va ularning samaradorligi:
    •  
  3. Aerodinamika va yoqilg‘i tejamkorligi:
    •  
  4. Dvigatel texnologiyalari va yoqilg‘i sarfi:
    •  
  5.