Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 2.9MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 Dekabr 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Alisher

Ro'yxatga olish sanasi 03 Dekabr 2024

52 Sotish

Aylanani muntazam bo'laklarga bo'lish mavzusini o'qitish metodikasi

Sotib olish
                                      M U N D A R I J A
KIRISH…………………………………………………………2
I   BOB.   TEKISLIKDA   GEOMETRIK   YASASHLAR
……..4
1.1.  To`g`ri chiziq kesmasi va burchaklarni bo`lish…….4
1 . 2 .  O`zaro perpendikulyar chiziqlar otkazish…………..9
II   BOB.   MUNTAZAM   KO`PBURCHAKLAR   VA
AYLANALARNI YOYINI TEKISLASH………………….13
2.1. Aylana va uning yoyini tekislash………………….13
2.2.   Geometrik   yasashlar   orqali   girix   naqshlarni   bajarish
namunalari…………………………………………….…….18
XULOSA……………………………………………………29 
FOYDANILGAN ADABIYOT……………………………30
1 Kirish
Kurs ishining dolzarbligi:  Zamonaviy chizmalarning paydo bo'lganidan hozirgacha
qanday bosqichlardan o'tganini qisqacha ko'rib o'tamiz.
Grafika  muomala vositasi sifatida insonlar tomonidan qadimdan qo'llanilib kelingan.
Aval kishilar g `
or laming devorlariga turli rasmlar solishgan. Ushbu tasvirlarda kundalik
turmush   hodisalari:   oziq-ovqat   izlash,   ov   manzaralari,   olov   hosil   qilish   kabilar
tasvirlangan.   Vaqt   o'tishi   bilan   tasvirlar   mazmuni   boyib   borgan.   Tasvir   tushiriladigan
mahsulotlar ham o'zgarib, sopol, papirus, qog'oz, magnit lentalari, elektron disklardan
foydalana boshlaganlar.
Zamonlar o'tishi bilan grafikaning — badiiy, muhandislik, dizayn kabi ko'plab turlari
shakllanib muomalaga kirgan. Grafik hujjatlar va asarlaming turlari va sohalari xilma-
xil   bo'lib,   ularga   chizma,   eskiz,   sxema,   texnik   rasm,   xomaki   rasm,   texnik   va   badiiy
illustratsiya, grafik, diagramma, belgi, logotip, mahsulot belgilari kabilar kiradi.
Grafika   bizni   o'rab   turgan   borliqni   tekislikda   tasvirlash   usuli   bo'lib,   insoniyatning
moddiy, ma'naviy, aqliy va badiiy qadriyatlarini yaratish vositasi hisoblanadi. Ulardan
ikkitasi - rasm va chizmalar haqida qisqacha to'xtalib o'tamiz.
Rasm   -bu   qo'Ida   ко   %   bilan   chamalab   bajarilgan   grafik   tasvir   bo'lib,   u   bizda
mahsulotning tashqi  ko'rinishi  haqida tasavvur hosil  qiladi  va uning ichki tuziUshi va
o'lchamlari haqida ma'lumotlar bermaydi.
Chizma — bu maxsus chizma asboblari va moslamalari yordamida tasvirlarni bajarish
bo'yicha   qabul   qilingan   qoidalarga  amal   qilinib  bajarilgan  tasvirl ardir.   Chizmalar   bizga
mahsulotning   tashqi   va   ichki   tuzilishi,   qo'llanilish   sohalari   hamda   o'lchamlari   haqida
to'liq   ma'lumotlarni   beradi.   Bir   kishi   (loyihalovchi)   tomonidan   o'ylangan   texnik   fikr
(buyum yoki mahsulot g'oyasi)ni ikkinchi kishi (bajaruvchi)ga uzatish zaruriyati paydo
bo'lganda   chizmalar   texnik   g'oyalarni   uzatish   vositasi   sifatida   paydo   bo'lgan   deb
aytishimiz   mumkin.   Shuning   uchun   ham   "chizma   -   texnika   tili"   deb   aytiladi   va   uni
o'qishda qaysi millat vakili chizmani bajarganligi o'quvchi uchun ahamiyatga ega emas.
2 Chizmalaminng asosiy turlarini  sanab o'tamiz:   gabarit, montaj, umumiy ко 'rinish,
ish, yig `sh, qurilish, topografiya  va h.
Har   qanday   zamonaviy   binolarning   qurilishi,   oddiy   ruchkadan   tortib   zamonaviy
samolyotlarni   ishlab   chiqarishni   oldindan   texnik   hujjatlarni   tayyorlamasdan   amalga
oshirish   mumkin   emas.   Ko'pincha   oldindan   tayyorlanadigan   texnik   hujjatlarning
salmog'i   ular   asosida   tayyorlanadigan   mahsulot   salmog'iga   teng,   ba'zi   hollarda   esa
undan   ham   ortiq   bo'ladi.   Hozirgi   kunda   xalq   xo'jaligining   turli   tarmoqlarida   minglab
chizmalardan foydalaniladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   chizmachilik   aylanani   teng   bo’laklarga
bo’lish   haqida   umumiy   ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini
tushuntirish,   ular   yordamida   dasturi   tuzishni   va   uni   o‘qiy   olishni   o‘rgatish   orqali
talabalarni chizmachilik fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs ishining vazifasi:  bo’lajak chizmachilik aylanani teng bo’laklarga bo’lish
mazmunining  nazariy  va  amaliy  holatini   o‘rganish   va  tahlil   qilish;   -talabalarga   turli
loyihalarni   tasvirlashdagi   o’ziga   xos   xususiyatlarni   va   ularning   turlari   haqida
tushunchalar   berish   va   takomillashtirish;   -   talabalarning   mavzu   yuzasidan   bilim,
ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Chizmachilik”   bakalavriyat
ta’lim yo‘nalishi talabalariga nazariy va  amaliy ta’lim berish jarayoni.
Kurs ishining predmeti:  Bo‘lajak kasb hunar kolleji o’qituvchilarini tayyorlash
bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   chizmachilik   muhandisligi   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:  Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt  paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib jami 30 sahifani tashkil
etadi.
3 I-BOB. TEKISLIKDA GEOMETRIK YASASHLAR
1.1. TO'G'RI CHIZIQ KESMASI VA BURCHAKLARNI BO'LISH
Amaliyotda   tez-tez   sodda   geometrik   yasashlarni   bajarib   turishga   to'g'ri   keladi.
Ayniqsa,   chizmachilik,   tasviriy   va   amaliy   san'at   o`qituvchilarining   kasbiy   faoliyatida
geometrik   yasashlarni   bajarishga   tez-tez   murojaat   qilinadi.   Badiiy   hunarmandchilik
san'ati   (naqshlar,   kashtachilik,   yog'och   va   metall   o'ymakorligi   va   h.),   grafik   dizayn
mahsulotlari   (logotiplar,   tovar   belgilari,   har   xil   ramzlar)ni   loyihalashda   geometrik
yasashlarsiz   muvaffaqiyatga   erishib   bo'lmaydi.   Bu   faqatgina   chizma   bajarishda   zarur
bo'lib   qolmasdan,   detal   tayyorlashdan   avval   uning   qismlarini   rejalashtirishda,
shuningdek, unga ishlov berish va ishlatish jarayonida nazorat qilish uchun asboblarni
tayyorlashda   ham   kerak   bo'ladi.   Shuning   uchun   chizmachilik   kursini   o'rganishni
geometrik yasashlarni o'zlashtirishdan boshlash kerak bo'ladL
Geometrik masalalarni chizmachilik asboblari yordamida grafik usulda yechishga
geometrik   yasashlar   deyiladi . Chizmalarni   bajarishda
geometrik   yasashlarning ahamiyati juda kattaligi
sababli   u   haqda   to'laroq ma'lumot   berishga
harakat qilamiz.
Juda qadim zamonlarda dunyoga kelgan  ishlab chiqarish chizmalari  ko'p yuz yilliklar
davomida   anmliyotda   qo'llanilishi   natijasida   chuqur   sifat   o'zgarishlarini   boshdan
kechirdi va hozirgi kunda ham chizma bajarish usullari hamda qoidalariga o'zgarishlar
4 kiritilib,   doimiy   ravishda   takomillashtirib   borilmoqda.   Hozirgi   O'zbekiston   hududida
ham qadim zamonlardan juda katta aniqlikdagi turli inshootlar, arxitektura yodgorliklari,
asbob-anjomlar kabi ko'plab mahsulotlar chizmalar yordamida oldindan belgilangan 
xarakteristikalariga   mos   ravishda   tayyorlangan.   Bu   haqda   qiziquvchilar
S.P.Tolstovning   "Древний   Хорезм",   L.I.Rempelning   "Архитектурный   орнамент
Узбекистана",   A.I.Pugachenkovaning   "История   искусств   Узбекистана"   kabi
kitoblaridan o'qib olishlari mumkin.
Demak, zamonaviy ishlab chiqarish va xalq xo'jaligi faoliyatining hamma sohalarini
chizmalarsiz   tasawur   qilish   qiyin   ekan.   Chizmalarni   to'g'ri   bajarish,   o'qish   va   ular
asosida   ishlarni   amalga   oshirishni   chizmachilik   fani   o'rgatadi.   Chizmachilik   so'zini
umumlashgan   holda   quyidagi   ma'nolarini   ta'kidlab   o'tishimiz   mumkin:   1)   ma'lum
qoidalarga   amal   qilgan   holda   chizma   bajarish   jarayoni.   Masalan,   chizma   asbob-
anjomlaridan foydalanib, geometrik figuralarning chizmalarini tekislik (qog'oz, kalka va
h.)da tasvirlash jarayoni;
2) tasvir bajarish qoida va usullarini o'z ichiga olgan amaliy texnik xususiyatga ega
bo'lgan   fan.   "Chizmachilik"   fanining   mazmuni   ko'pincha   texnika   va   fanning   qaysi
sohalariga   xizmat   ko'rsatishiga   bog'liq   bo'ladi.   Misol   uchun,   proyeksion   chizmachilik
fazoviy jism va buyumlarni tekislikda tasvirlash qoidalarini o'rganadi. Topografiyada -
yer   sirtining   tasvirlari,   qurilish   chizmachiligida   esa   qurilish   chizmalarini   bajarishning
qoidalari va usullari o'rganiladi.
Hozirgi   ishlab   chiqarishda   chizmalar   bilan   ishlashning   asosiy   uchta   yo'nalishini
ta'kidlab o'tish mumkin.
1. Tayyor chizmalar asosida detal, buyum va boshqalarni yasash. Bunday sharoitda
chizmalarni aniq va to'g'ri o'qish lozim bo'ladi.
2. Tayyorlangan detal, buyum va boshqalarni asliga qarab eskizlarini chizish. Bunda
ilgari   tayyorlangan   chizmalar   asosida   yasalgan   detal,   buyum   va   boshqalarni   tuzatish
yoki birovning texnik flkriga o'zgartirishlar kiritishga to'g'ri keladi.
3. Hali   yaratilmagan   detal,   buyum   va   boshqalar   chizmasini   chizish.   Bunda   inson
o'zining fazoviy tasawur qilish qobiliyatini ishga solish bilan mutlaq yangi ko'rinishdagi
5 mashinalarni yaratishga yoki bor narsalarga o'zgartirish kiritishga intiladi. Insonning bu
harakati yuqori malakali konstruktor bo'lishni talab etadi.
Sanoatda   har   bir   ishlab   chiqariladigan   detal,   buyum   va   boshqalar   chizmalar
vositasida   nazorat   qilinadi.   Detaining   zagotovka   holatidan   tayyor   mahsulot   bo'lgunga
qadar   davrida   "chizma-detal"   yonma-yon   boradi.     M   to'g'ri   chiziqning   AB   kesmasini
teng ikkiga bo'lish 
Kesmani proporsional qismlarga bo'lish
uchun   markazlari   A   va   В   nuqtalardan   kesma   yarmidan   katta   bo'lgan   ixtiyoriy   R
radiusli  yoylar  o'zaro   С   va   D   nuqtalarda kesishguncha  davom  qildiriladi. Topilgan   C
v a   D  nuqtalar o'zaro tutashtirilib, AB kesmani teng ikkiga bo'luvchi isnuqtaning o'rni
aniqlanadi.
Kesmani ixtiyoriy sonli teng qismlarga bo'lish       (2-shakl). M to'g'ri chiziqning
AB   kesmasi   uning   A   uchi   orqali   o'tkir   burchak   hosil   qilib   o'tgan   t   yordamchi   nurdan
foydalanib 7 ta teng qismga bo'lingan.
Buning uchun  t  numing A nuqtasidan boshlab ixtiyoriy uzunlikdagi kesmalar 7
marta   o'lchab   qo'yiladi   (shaklda   ular   1,   2
V ..   7   nuqtalari   bilan   ko'rsatilgan).   Oxirgi   7-
nuqta В nuqta bilan tutashtiriladi. Shundan keyin  t  nurdagi qolgan nuqtalardan ham 7B
kesmaga parallel chiziqlar o'tkaziladi va berilgan AB kesma 7 ta teng qismga bo'linadi.
Shu tartibda kesmani ixtiyoriy teng sonli qismga bo'lish mumkin.
To'g'ri chiziq kesmasini proporsional qismlarga (berilgan nisbatda) bo'lish.  Bu
masala   ham   oldingi   ко'rib   chiqilgan   masala   kabi   bajariladi.   Bunda   faqat   nisbatlar
6 yig'indisi  topi  lib,   t   nurda ixtiyoriy kattalikdagi kesma shuncha marta qo'yib chiqiladi.
Masalan,  A3` ,
:3 ,
B=3:4  (3+4=7), yoki  AS % 5 'B = 5:2    (5+2=7)  (2-shakl).
To'g'ri   chiziq   kesmasini   o'rta   va   chekka   nisbatlarda   bo'lish   (oltin   kesim
qoidasi).   3-shaklda   AB   kesma   AB:AK=AK:KB   nisbatda bo'lingan. Buning uchun avval
AB   kesma   С   nuqtada   teng   ikkiga   bo'linadi;   keyin   В   nuqtadan   AB   ga   perpendikulyar
chiqarilib, unga  BM=AC(BC)  kesma qo'yiladi.
3-shakl. Kesmani o'rta va chekka nisbatda bo'lish
To'g'ri   chiziq   kesmasini   o'rta   va   chekka   nisbatlarda   bo'lish   (oltin   kesim
qoidasi).   3-shaklda   AB   kesma   AB:AK=AK:KB   nisbatda bo'lingan. Buning uchun avval
AB   kesma   С   nuqtada   teng   ikkiga   bo'linadi;   keyin   В   nuqtadan   AB   ga   perpendikulyar
chiqarilib,   unga   BM=AC(BC)   kesma   qo'yiladi.   AM   nurda   M   nuqtadan   boshlab   MN=
BN^AB/2   kesma   qo'yiladi.     Shundan   keyin   A   nuqtadan   AN   ga   teng   radiusli   yoy   AB
kesma bilan  К   nuqtada kesishguncha davom qildiriladi. Topilgan К nuqta AB kesmani
berilgan nisbatda bo'ladi.
7 Tomonlarining nisbati    ga teng bo'lgan to'g'ri chiziq kesmalarini yasash  (4-
shakl).   Berilgan   AB   tomonga   qurilgan   kvadratning   diagonali     AB   ga   teng;   shunga
asosan   AB   AO, AO    OM,   OM   M N; . .   Bu nisbatlardan chizmalarning standart
formatlarini   hosil   qilishda   foydalaniladi.   5-shaklda   formatning   qisqa   tomoni   AB
bo'yicha uning katta tomoni   AC   ni hosil qilish tartibi ko'rsatilgan. Buning uchun to'g'ri
to'rtburchakning  AD  tomonida  AK=AB  o'lchab qo'yiladi va  BC=BK=    AB  quriladi.
 
8 4-shakl. & nisbatli to'g'ri chiziq kesmalarini yasash
5-shakl. Standart formatni  qurish sxemasi
1.2. O'ZARO PERPENDIKULYAR CHIZIQLAR O'TKAZISH
m to'g'ri  chiziqqa unda yotmagan О nuqta orqali  perpendikulyar  o'tkazish.   О
nuqtadan ixtiyoriy  R  radiusli yoy o'tkazib,  m  to'g'ri chiziqda  A v & B  nuqtalarni belgilab
olamiz (6-shakl).
9 8-shakl. Chizmachilik asboblaridan foydalanib perpendikulyar o`tkazish.
Shu   nuqtalardan   markaz   sifatida   foydalanib,   ulardan   bir   xil   radiusli   aylana
yoylarini   О '   nuqtada   o'zaro   kesishguncha   davom   qildiramiz.   OO   '_L   m   izlangan
perpendikulyar bo'ladi. 
To'g'ri   chiziqqa   perpendikulyarni   chizmachilik   asboblari   yordamida   ham
o'tkazish   mumkin.   Bunda   ikkita   uchburchaklik,   chizg'ich   va   uchburchaklikdan
foydalanish   mumkin.   Masalan,   AB   to'g'ri   chiziq   orqali   berilgan   kesmaga   С   nuqtadan
perpendikulyar   o'tkazishda   (8-shakl)   chizg'ich   1   AB   kesma   bo'ylab   joylashtiriladi,
uchburchaklik   2   ning   katetlaridan   biri   chizg'ichga,   ikkinchisi   esa   С   nuqtaga   to'g'rilab
joylashtiriladi.
30° lik burchak yasash  (9-shakl). AOB to'g'ri burchak yasaymiz.
10                                                    9-shakl. 30° lik burchak yasash
О   nuqtadan   R   radiusli   yoy   o'tkaziladi;   A   nuqtadan   shu   radiusli   yoyni   AB
yoyning M nuqtasi bilan kesishguncha davom qildiramiz. Hosil bo'lgan   MOB   burchak
30° ga teng bo'ladi.
60°   lik   burchak   yasash   (10-shakl).   M   to'g'ri   chiziqdagi   О   nuqtadan   ixtiyoriy
radiusli aylana yoyi -   1   ni o'tkazamiz va   A   nuqtani topamiz. Topilgan   A   nuqtadan shu
kattalikdagi radiusli yoyni  1  yoy bilan  В  nuqtada kesishguncha davom qildiramiz. Hosil
bo'lgan AOB burchak 60° ga teng bo'ladi.
Burchakni teng ikkiga bo'lish   (11-shakl). Berilgan burchak uchidan ixtiyoriy   R
radiusli   yoyni   burchak   tomonlari   bilan   A   va   В   nuqtalarda   kesishguncha   davom
qildiramiz.   Hosil   bo'lgan   nuqtalarni   aylana   markazi   sifatida   qabul   qilib,   ulardan   teng
radiusli   yoylarni   o'zaro   M   nuqtada   kesishguncha   davom   qildiramiz.   OM   bissektrisa
berilgan burchakni teng ikkiga bo'ladi.
11-shakl.   Burchakni   teng   ikkiga
bo'lish 12-shakl. 75° lik burchak yasash
11 75°   lik   burchak   yasash   (12-shakl).   9-shakldagi   yasashlarni   60°   lik   burchak
yasashdagi   tartibda   bajariladi   va   12-shakldagi   kabi   AOM   burchakuing   bissektrisasi
topiladi. Hosil bo'lgan  COB  burchak 75° ga teng.
To'g'ri chiziqqa unda yotmagan nuqtadan parallel o'tkazish.  MN  kesma va unda
yotmagan С nuqta berilgan bo'lsin (33-shakl), С nuqtadan MV kesmaga parallel bo'lgan
to'g'ri qiziq o'tkazilsin.
MN   kesmadan   ixtiyoriy   kattalikdagi   AB   kesma   belgilab   olinadi.   С   nuqtani
aylana markazi deb qabul qilib, undan AB kesmaga teng bo'lgan  R
1  radiusli aylana yoyi
o'tkaziladi. В nuqtadan esa  AC   kesmaga teng bo'lgan  R
2   radiusli aylana yoyi o'tkazilib,
uning   R
1   bilan   kesishuv   nuqtasi   D   -   topiladi.   D   va   С   nuqtalardan   o'tgan   to'g'ri   chiziq
berilgan  MN  kesmaga parallel bo'ladi.
Chizmachilik   asboblaridan   foydalanib   o'zaro   parallel   chiziqlar   o'tkazish.
Amalda   parallel   chiziqlar   odatda   chizmachilik   asboblari:   ikkita   uchburchaklik   yoki
chizg'ich va uchburchaklik yordamida o'tkaziladi. Masalan, chizg'ich va uchburchaklik
yordamida   yasash   quyidagi   tartibda   bajariladi.   Uchburchaklikning   bir   tomoni   1   MN
kesma   bo'ylab   joylashtiriladi   va   uning   ikkinchi   tomoniga   chizg'ich   2   jipslab
joylashtiriladi   (14-shakl).   Chizg'ich   vaziyati   o'zgarmasdan   saqlanib,   uchburchakning
tomoni   С   nuqta   bilan   ustma-ust   tushguncha   chizg'ich   bo'ylab   suriladi   va   CD   kesma
chiziladi.
12 13-shakl.   To'g'ri   chiziqda   yotmagan
nuqtadan unga parallel o'tkazish 14-shakl.   Chizma   asboblari   yorda-
mida o'zaro parallel chiziqlar o'tkazish
13 II BOB. MUNTAZAM KO`PBURCHAKLAR VA AYLANALARNI
YOYINI TEKISLASH
2.1. MUNTAZAM TO'G'RI KO'PBURCHAKLAR YASASH
Aylanani   4   va   8   ta   teng   qismga   bo'lish.   Aylananing   o'zaro   perpendikulyar
diametrlari -   AC   va   BD   ning uchlari markazi   О   nuqtada bo'lgan shu aylanani 4 ta teng
qismga   bo'ladi   (15-shakl).   Ushbu   diametrlarning   uchlarini   o'zaro   tutashtirib   ABCD
kvadratni hosil qilish mumkin.
Agar   o'zaro   perpendikulyar   diametrlar   AE \ a   CG   (16-shakl)   orasidagi   burchak
CO A   teng ikkiga bo'linib, o'zaro perpendikulyar diametrlar -   DH   va   BF   lar o'tkazilsa,
ularning   uchlari   markazi   О   nuqtada   bo'lgan   aylanani   8  ta   teng  qismga   bo'ladi.   Ushbu
diametrlarning uchlarini o'zaro tutashtirib  ABCDEFGH  kvadratni hosil qilish mumkin.
Aylanani   3,   6   va   12   ta   teng   qismga   bo'lish.   Aylanani   6   qismga  bo'lish   uchun
aylana   ichiga   chizilgan   to'g'ri   oltiburchak   tomonlarining   tengligi   xossasidan
foydalaniladi. Agar markazi  О  nuqtada va radiusi  R  ga teng bo'lgan aylana berilgan
15-shakl. Aylanani 4 ta teng qismga
bo'lish 16-shakl. Aylanani 8 ta teng qismga
bo'lish
bo'lsa   (17-shakl),   uning   diametrlaridan   birining   uchlari   (A   va   D) ni   markaz   deb   qabul
qilib,   R   radiusli   aylana   yoylari   o'tkaziladi.   Ushbu   yoylarning   berilgan   aylana   bilan
14 kesishish   nuqtalari   aylanani   6   ta   teng   qismga   bo'ladi.   Topilgan   nuqtalarni   ketma-ket
tutashtirib  ABCDEF  to'g'ri oltiburchak hosil qilinadi.
Agar   markazi   О   nuqtada   bo'lgan   aylanani   (18-shakl)   3   ta   teng   qismga   bo'lish
zarur bo'lsa, bunda ushbu aylana radiusiga teng radiusli yoyni diametr uchlarining faqat
bittasidan o'tkazilishi (masalan,  D  nuqtadan) yetarli bo'ladi. Bx\ yoyning berilgan aylana
bilan kesishish nuqtalari - В va С lar hamda  A  ,Wqta aylanani 3 ta teng qismga bo'ladi.
А,   В   va   С   nuqtalarni   o'zaro   tutashtirib,   teng   tomonli   ABC   uchburchak   hosil   qilinadi.
Aylanani 12 qismga bo'lish uchun uni 6 ga bo'lishni 2 marta bajarish kerak (19-shakl).
17-shakl. Aylanani 6ta teng qismga
bo`lish 18-shakl. Aylanani 3 ta teng qisga
bo`lish
AP kesma aylana ichiga chizilgan teng tomonli beshburchak tomoni uzunligiga
teng. Shuning uchun  Omga  perpendikulyar bo'lgan diametrning  A  uchidan  AP  kesmaga
teng   bo'lgan   r
2   radiusli   aylana   yoyi   o'tkaziladi.   Ushbu   yoyning   berilgan   aylana   bilan
kesishish nuqtalari В va E lar beshburchakning ikkita uchini belgilash imkonini beradi.
Yana 2 ta uchi   (C   va   D) В   va E nuqtalarni markaz qilib o'tkazilgan   R
2   radiusli
yoyning   berilgan   aylana   bilan   kesishish   nuqtalarida   topiladi.   ABCDE   teng   tomonli
beshburchakning uchlari berilgan aylanani teng 5 qismga bo'ladi.
ko'pburchak yasash mumkin bo'lgan usuldan foydalaniladi.
15 19-shakl. Aylanani 12 ta teng qismga
bo'lish 20-shakl. Aylanani 5 ta teng qismga
bo'lish
21-shakl. Aylanani 7 ta teng qismga
boiish 22-shakl. Aylana ichiga chizilgan mun-
tazam yettiburchak yasash
Aylanani ixtiyoriy sonli teng qismga bo'lish.   Agar oldingi ko'rib chiqilgan
usullardan   hech   biri   qo'yilgan   topshiriq   shartlarini   bajarishga   imkon
bermasa,   u   holda   aylanani   ixtiyoriy   sonli   teng   qismga   bo'lish   va   uning
ichiga mos sonli teng tomonli.  
Bunda markaz sifatida o`zaro perpendikulyar bo'lgan diametrlarning uchlari:   A
va G,  D  va  J  lardan foydalaniladi.
O'tkazilgan   yoyning   berilgan   aylana   bilan   kesishish   nuqtalari   uni   12   ta   teng
qismga bo'ladi. Topilgan nuqtalarni ketma-ket tutashtirib muntazam o'nikkiburchak hosil
qilish mumkin.
16 Aylanani   5   qismga   bo'lish.   Markazi   О   nuqtada   joylashgan   aylanani   5   qismga
bo'lish (40-shakl) quyidagi tartibda bajariladi. Uning radiuslaridan bittasi, masalan, OM
oldin ko'rib chiqilgan usul bilan teng ikkiga bo'linadi. OM kesmaning o'rtasi  N   dan  AN
kesmaga teng   R
1   radius bilan aylana yoyini o'tkazib uning shu diametr bilan kesishish
nuqtasi -  R  topiladi.
Bunday yasashni  markazi О nuqtada bo'lgan aylanani 7 ta teng qismga boyish
misolida   ko'rib   chiqamiz   (21-shakl).   Awal   aylananing   o'zaro   perpendikulyar   bo'lgan
ikkita   diametri   o'tkaziladi.   Ulardan   bittasi,   masalan   A   nuqta   orqali   o'tadiganini   1...   7
nuqtalar bilan chegaralangan 7 ta teng qismga bolish zarur bo'lsin.    A  nuqtadan markaz
sifatida foydalanib, berilgan aylana diametri   R   ga teng radiusli  yoyni ikkinchi diametr
bilan  P
1 va  P
2  nuqtalarda kesishguncha davom qildiriladi. Keyin  P
1 va  P
2  nuqtalar hamda
A7   diametrni   bo'lishda   hosil   bo'lgan   juft   (2,   4   va   6)   nuqtalar   orqali   to'g'ri   chiziqlar
o'tkaziladi (22- shakl). Bu to'g'ri chiziqlarning berilgan aylana bilan kesishish nuqtalari B
C,   D   va   E, F, G   hamda   A   nuqta markazi   О   nuqtada bo'lgan aylanani 7 ta teng qismga
bo'ladi. Topilgan nuqtalarni ketma-ket tutashtirib, aylana ichiga chizilgan teng tomonli
yettiburchakni hosil qilish mumkin.
2.2, AYLANA VA UNING YOYINI TEKISLASH
Aylana yoyini tekislash (yoyish) aylana uzunligini   l=πxd   formuladan hisoblash
orqali   bajariladi.   Bu   yerda   d-aylana   diametri,   u   keyinchalik   aylana   uzunligini   to'g'ri
chiziq shaklidagi ko'rinishi  shaklida tasvirlanadi.
Aylanani   tekislashning   grafik   usuli   (23-shakl).   Aylanaga   urinma   bo'lgan   A
nuqtada   AB=3d     kesma   o'lchab   qo'yiladi.   Aylana   markazi   О   nuqtadan   AB   to'g'ri
chiziqqa 60° burchak cstida ОС radius chiziladi. С nuqtadan  СK   AB  kesma o'tkaziladi.
KB  kesmaning uzunhgi aylana uzunligini yetarlicha aniqlikda aks ettiradi.
17 23-shakl. Aylana yoyilmasinl yasash
Aylana   yoyini   tekislash.   Aylana   yoyining   uzunligi   l=7rRa/180°   formuladan
aniqlanadi.   Bu   yerda   R   —   yoy   radiusi,   a   -   yoy   sektori   burchagi,   grad.   Hisoblab
topilganuzunlik - / to'g'ri chiziq kesmasi ko'rinishida qo'yiladi.
Aylana   yoyini   tekislashning   grafik   usuli,   tortuvchi   burchak   sektori   60°   gacha
(24-shakl). Berilgan yoyning xordasi o'tkazilib, u  S  nuqtada teng ikkiga bo'linadi.
24-shakl. Tortuvchi burchak 60°
gacha bo'lgan aylana yoyini tekislash 25-shakl. Aylana yoyi va tekis egri
chiziqni tekislash
AK=3AC   kesma   o'lchab   qo'yiladi.   В   nuqtadan   yoyga   urinma   OB   radiusga
perpendikulyar   qilib   o'tkaziladi.   К   nuqtadan   R=AK   radiusli   yoy   urinma   bilan
kesishguncha   davom   qildiriladi.   BM   kesmaning   uzunligi   berilgan   aylana   yoyining
uzunligiga teng.
Aylana yoyi yoki tekis egri chiziqni sirkul yordamida tekislashning grafik usiili
(25-shakl). Berilgan yoy ixtiyoriy sonli kichik yoylarga bo'lib chiqiladi. Bo'lish kattaligi
ixtiyoriy bo'lib, yoy radiusi qanchalik kichkina bo'lsa, u ham shunchalik kichik bo'lishi
kerak.   To'g'ri   chiziqning   О   nuqtasidan   boshlab   kichkina   yoyning   xordalarida   teng
bo`lgan kesmalar ketma-ket qo`yib chiqiladi. Xordalar uzunliklarning yig`indisi berilgan
aylana yoyilmasini yetarlicha aniqlikda tasvirlaydi.
18 Quyida keltirilgan shakllarni yasash ketma-ketligini keltiramiz.
Bu   shakllarni   har   bir   foydalanuvchi   o‘ziga   ma’qul   bo‘lgan
usullardan foydalanib chizib olishi mumkin.
16-rasmdagi shaklni chizish ketma-ketligi:
a)     круг   (aylana)   chizish   tugmasi   bosilib   ekranda   sichqoncha
bilan biror nuqta (aylana markazi)ga bosiladi. 
b)   Klaviaturadan   aylananing   radiusi   kiritilib   (masalan   50   raqami)   Enter   bosilgach
ekranda aylana rasmi hosil bo‘ladi (17–rasm, a);
v)     -  mnogougolnik  (ko‘pburchak)   tugmasi  tanlanadi  va   so‘rovga  3  raqami  yozib
Enter  bosilgach, sichqoncha bilan aylanaga yaqinlashsak, uning markazini bildiruvchi
+   belgisi   paydo   bo‘ladi   (17–rasm,   b).   Shu   belgiga   yaqinlashganda   Центр   yozuvi
chiqqach (17–rasm, v) sichqonchaning chap tugmasi bosiladi; 
  
 
17-rasm
g)   Sichqonchaning   o‘ng   tugmasi   bosilib   chaquruv   menyusidan   Вписанный   (ichki
chizilgan) bandi tanlanadi;
d) Sichqoncha bilan aylananing yuqori qismi ( квадрант ) ko‘rsatiladi (17–rasm, g);
g)   Shtrixlash   uchun     tugma   bosiladi.   Chiqqan   muloqat   oynasining   Образец
bo‘limidan  ANSI37  tanlanib,    Enter  bosiladi va aylana bilan uchburchak oralig‘idagi
maydonlar     ketma-ket  ko‘rsa tiladi.  Ikki  marta   Enter   bosilib  ish  tugatiladi  (17–rasm,
d).
19 16-rasm
а) b) v)
g)
d) е) Bu chizmani boshqa usul bilan ham qurish mumkin (18-rasm).
a) Aylana chizilgach,   Рисования   menyusining   Точка   bandidagi   Поделить   buyrug‘i
tanlanadi. Sichqancha bilan aylana chertilgach bo‘laklash soni 3 raqami yozilib,  Enter
bosiladi. Bu bilan aylananing uch yeriga nuqta belgisi qo‘yiladi.
b)   Формат   menyusining   Отражения   точек   bandidan   nuqta   uchun   biror   ko‘rinish
tanlanadi. Qo‘yilgan nuqtalar ekranda ko‘rinish tanlangan ko‘rinishni oladi.
v)     tugmasi   tanlanib,   aylana   ustidagi   nuqtalarni   ketma-ket   chertish   bilan   uchta
kesma chiziladi.
18-rasm
g)  Chizmaning  barchasi  belgilanib     povernut  (burash)  tugmasi  bosiladi  va aylana
markaziga  sichqonchaning   chap  tugmasini  chertib,  -30  raqami   yozib   Enter   bosiladi.
Bu bilan chizma soat strelgasi bo‘yicha 30 0
 ga buriladi.
Topshiriq.   Yuqorida   keltirilgan   usullardan   foyda lanib   quyida   keltirilgan
shakllarni mustaqil chizib oling (19-rasm).
19-rasm
Pеdagоgikada   darslarning   har   хil   turlari   va   o`qituvchining   bilimlarni   bayon
qilishining   turli   shakllari   tahlil   qilib   bеrilgan.   Masalan,   darslar   quyidagi   turlarga
ajratilgan:
 yangi matеrialni o`rganish darsi;
 bilim, ko`nikma va malakalarni mustahkamlash darsi;
20  takrоrlash-umumlashtirish darsi;
 aralash yoki kоmbinatsiyalashgan dars.
Chizmachilik darslari uchun eng kеng tarqalib, оmmalashgan dars turi –  aralash
yoki kоmbinatsiyalashgan darsdir. Bunda o`qituvchining mavzuni bayon qilishi bilan
bir qatоrda o`quvchilar tоmоnidan amaliy ishlarni bajarilishi ham muhim ahamiyatga
egadir. Ushbu amaliy ishlar o`quvchilarga o`quv adabiyotlaridan fоydalanib оlingan
bilimlarni   mustahkamlashga   hamda   uy   vazifalarini   bajarish   uchun   zarur   bo`lgan
ma’lumоtlarni o`zlashtirishlariga ko`maklashadi.
Umumta’lim maktablaridagi chizmachilik darslari o`zining хususiyatlariga ko`ra
bоshqa fanlardan birmuncha farqlanadi. O`rganilgan ma’lumоtlarning asоsiy qismlari
bo`yicha   o`quvchilar   individual   grafik   ishlarni   bajaradilar   va   ularni   tеkshirish
jarayonida   o`qituvchi   har   bir   o`quvchi   bilan   individual   ishlashiga   to`g`ri   kеladi.
Amalda o`quvchi chizmachilik fanini o`qituvchi rahbarligi va nazоrati оstida maхsus
jihоzlangan   chizmachilik   kabinеtida   o`rganadi.   Darsda   o`qituvchining   nazariy
ma’lumоtlarni   tushuntirganidan   kеyin   shu   mavzu   bo`yicha   o`quvchilar   ish
daftarlarida   grafik   ish   bajaradilar.   O`qituvchi   har   o`quvchining   qоbiliyat   va
imkоniyatlarini   yaхshi   biladi   va   uni   o`quv   jarayonida   hisоbga   оlishi   yaхshi   samara
bеradi.   Lеkin   o`quvchilar   bilan   individual   shug`ullanish   vaqti   chеgaralangan.
O`qituvchi   har   bir   o`quvchining   ishini   kuzatish   va   ularga   chizma   bajarishning
ratsiоnal   yo`llarini   ko`rsatish,   mavzuning   qiyin   jоylarini   tushuntirish   hamda
bajarilgan ishlarni tеkshirish imkоniyatiga ega. Shuning uchun o`qituvchining darsni
tashkil   qilishiga   ko`p   narsa   bоg`liq.   Chizmachilik   darslari   maхsus   jihоzlangan
chizmachilik   kabinеtlarida   o`tiladi.   Chizmachilik   kabinеtlarini   jihоzlash   kеyingi
mavzularda ko`rilishi sababli bu yеrda u haqda to`хtab o`tilmaydi. 
Savоllarni   butun   sinfga   ham,   yoki   alоhida   o`quvchining   o`ziga   ham   bеrish
mumkin. Masalan,  “Tоshmatоv, ushbu ko`rinishda qaysi  qirraning uzunligi  qisqarib
tasvirlangan va nima uchun?”. Bu shuni  ko`rsatishi  mumkin-ki, Tоshmatоv darsdan
chalg`igani   uchun   o`qituvchi   uni   mavzuni   tinglashga   jalb   qildi.   Dеmak,   o`qituvchi
dars   jarayonida   o`zining   darsni   tushuntirishiga   yoki   hikоyasiga   оrtiqcha   bеrilib
kеtmasligi   kеrak.   O`qituvchi   mashg`ulоt   davоmida   sinfdagi   o`quvchilarning   darsga
21 munоsabatlarini   dоimiy   nazоrat   qilishi,   o`quvchilar   diqqatini   jalb   qilish   qоbiliyatini
egallagan bo`lishi kеrak.
O`qituvchi   chizmachilik   o`qitish   jarayonida   ko`pincha   o`quvchilarga   nоtanish
bo`lgan   tushuncha   va   atama(tеrmin)larni   ishlatishiga   to`g`ri   kеladi.   O`quvchilar
chizmachilikni   o`rganishlari   uchun   bu   tushunchalarni   puхta   o`zlashtirib   оlishlari
zarur   bo`ladi.   Ikkinchi   tоmоndan   eslab   qоlish   kеrak   bo`lgan   nоtanish   atamalarning
ko`pligi, nazariy tushunchalarni amaliy grafik faоliyat davоmida mag`zini chaqishga
zaruriyat   paydо bo`lishi   o`quvchilarning  fanni   o`zlashtirishlariga  bo`lgan ishоnchini
pasaytirishi   mumkin.   Lеkin   o`quvchilar   bu   tushunchalarni   puхta   o`zlashtirmasdan
chizmachilikni   o`rganaоlmaydilar.   Shularni   e’tibоrga   оladigan   bo`lsak   o`qituvchi
оldida chizmachilik fani tushuncha(atama)larining miqdоr va sifat muammоsi paydо
bo`ladi.
Chizma   tеrminlari   еtarlicha   ko`p   bo`lib,   ular   mavzular   bo`yicha   tеng
taqsimlanmagan   va   buning   ilоji   ham   yo`q.   Chizmachilikdagi   tеrmin   va
tushunchalarni   shartli   ravishda   uchta:   gеоmеtrik,   prоеktsiоn   va   tехnik   guruhlarga
bo`lish   mumkin.   Gеоmеtrik   tushunchalarga   gоrizоntal,   vеrtikal,   parallеl,   qirra,   yoq,
uch,   kеsma,   nur,   tеkisliklar   оrasidagi   burchak,   gеоmеtrik   jismlarning   nоmlari   va   b.
kiradi.   Asоsiy   prоеktsiоn   tushunchalarga   prоеktsiyalash   jarayonini   nazariy   tahlil
qilish   bilan   bоg`liq   bo`lgan   barcha   tushunchalar,   yordamchi   prоеktsiоn
tushunchalarga   chizma   bajarish   va   uni   taхt   qilish   bilan   bоg`liq   bo`lgan   tеrminlar
(chizma anjоmlari, DST elеmеntlari, chiziq turlari, o`lchamlar, shartli bеlgilashlar va
h.)  kiradi. Chizmachilikdagi  tехnik tеrminlar (dеtal  va yig`ish birliklarining nоmlari
bilan bоg`liq bo`lgan atamalar) tехnik tushunchalar hisоblanadi.
Chizmachilikdagi   tushunchalarni   murakkabligi,   aniqlik   darajasi   yoki
mavhumligi   va   bоshqa   sifatlari   bo`yicha  klassifikatsiyalab   chiqilsa   bu   ayniqsa   yosh
o`qituvchilar   uchun   katta   mеtоdik   yordam   bo`lar   edi.   Chizmachilikdagi
tushunchalarning   ko`pchiligi   buning   ustiga   prоеktsiyalash   jarayonida   yoki   chizmani
o`qishda   ishlatilishiga   qarab   ma’nоsi   birmuncha   o`zgarib   ishlatiladi.   Ayrim
tushunchalar   ma’nоsi   o`zgarmasdan   qo`llaniladi   (masalan,   kоmplеks   chizmaning
bоg`lash   chiziqlari).   Bоshqa   tushunchalar   tasvirdagi   vazifasiga   qarab   ko`p   ma’nоda
22 ishlatilishi   mumkin   (prоеktsiyalar   tеkisligi,   simmеtriya   tеkisligi,   kеsuvchi   tеkislik,
prоеktsiyalоvchi tеkislik va h.).
Gеоmеtrik   tushuunchalarni   sifat   хaraktеristikalari   bo`yicha   taхminan
quyidagicha guruhlash mumkin:
   asоsiy   gеоmеtrik   figuralar,   jismlar   va   ularning   elеmеntlari   haqidagi
tushunchalar:   parallеlоgramm,   silindr,   qirra,   asоs,   uch   va   h.   Ularni   o`quvchilar
chuqur   tushuntirishlarsiz,   tasvirlari   bo`yicha   ham   оsоn   o`zlashtirib   va   esda   saqlab
qоladilar.
   chizma   bajarish   vоsitalariga   taalluqli   bo`lgan   grafik   tushunchalar:   o`q
chiziq, shtriх chiziq, diamеtr va radiusning shartli bеlgilanishi va h.
   mеtrik   tushunchalar:   masshtab,   uzunlik,   balandlik,   gradus,   kеsma   va
yoyni qismlarga bo`lish va h.
   o`zarо   fazоviy   jоylashish   haqidagi   tushunchalar:   parallеllik,
perpendikularlik, kеsmalarning kеsishishi va ayqash vaziyati va h.
   harakatlanish tushunchalari: jipslashtirish, yoyish, kеsishish va h.
   yasash   tushunchalari:   perpendikular   tushurish   va   chiqarish,   burchak
yasash, o`lcham qo`yish, shtriхlash va h. 
Yuqоrida   chizmachilikda   qo`llaniladigan   gеоmеtrik   tushunchalar   haqida
to`хtalib o`tildi. Prоеksiоn tushunchalarni  ham shu shaklda  guruhlarga ajratib, tahlil
qilib   chiqish   mumkin.   Chizmachilik   tushunchalarining   ushbu   ko`rinishdagi   tahlil
qilinishi   o`quvchilarning   ularni   dars   jarayonida   оngli   ravishda   o`zlashtirishlariga
ko`maklashadi.
Uning   asosiy   nazariyotchilari   ta'lim   berish   aniqlik   va   mukammallik   bilan
talabalarga   modellarni   tanlash   va   taklif   qilishdir,   deb   ta'kidladilar.   Shuning   uchun
o'qituvchi   ushbu   ko'rsatmalarga   taqlid   qilishi   va   unga   moslashishi   kerak   bo'lgan
modellar va bola o'rtasida qo'llanma va vositachi sifatida qaraladi.
An'anaviy   kontseptsiya   eksternistik   va   passiv   taqlid   deb   hisoblanadi,   chunki
o'quvchining vazifasi o'qituvchidan, oiladan, ijtimoiy muhitdan yoki guruhdan olgan
ta'sirlarni o'zlashtirish va ko'paytirishdir.
23 Fikrlashning   boshqa   oqimlari   an'anaviy   maktabdan   uzoqlashishga   intiladi   va
ularni   o'qituvchilarni   o'quvchilaridan   uzoqlashtiradigan   qattiq,   juda   dinamik
bo'lmagan   tizim   deb   biladi.   Bundan   tashqari,   ular   buni   o'z-o'zidan   paydo   bo'lishiga
yo'l qo'ymaydigan va yangilikni targ'ib qilmaydigan ta'lim amaliyoti deb bilishadi.
An'anaviy pedagogika XVII-XVIII asrlarda Frantsiyada boshlangan. Bu vaqtda
maktabni San Ignacio de Loyola boshchiligida Iezuitlar birlashtirdilar.
Ular   bilan   uning   ikkita   asosiy   asoslari   bayon   qilindi:   xususiy   xonada   darslar
o'tkazish va bilimlarni uzatish uchun talabani doimiy nazorat qilish orqali dunyodan
ajralib chiqish.
Ma'rifat bosqichida an'anaviy tendentsiyaning boshqa xususiyatlari, ayniqsa Jon
Amos   Komenskiy   (1592-1670)   hissalari   bilan   birlashtirildi.   Ular   orasida   har   bir
mavzuga   ahamiyatiga   qarab   har   xil   vaqt   ajratish,   o'qitish   jarayonida   o'qituvchiga
asosiy rolni berish va haftalik baholarni olish.
Sanoat   inqilobi   kelishi   bilan   ta'lim   ham   yaratildi.   Hukumatlar   an'anaviy
pedagogik   usulda   ta'limni   ommaviy   qilish   usulini   ko'rdilar,   ya'ni   ko'plarga   bir
vaqtning   o'zida   va   ozgina   mablag   'sarflaydilar.   Ta'lim   keyinchalik   ayollar   va
proletarlarga, shuningdek bolalarga nisbatan kengayadi.
Ushbu yillar davomida ta'limning tugatilishi tartibga solinadi, fanni o'rganish til
va   matematikadan   tashqari   qo'shiladi.   Texnik   maktab   yangi   avlodlarni   soha
ehtiyojlari   uchun   yaxshiroq   tayyorlash   uchun   o'rta   va   universitet   darajalarida   ham
paydo bo'ladi.
Keyinchalik   universallik,   statizm,   xursandchilik   va   dunyoviylikning   ta'limiy
ideallari   birlashtiriladi.   An'anaviy   ta'lim   standartlashtirish   va   aksariyat   maktablarda
qo'llaniladigan ma'lumotnoma tizimi sifatida o'rnatiladi.
- Magistrosentrizm, markaziy figura o'qituvchi.
24 -   Entsiklopedizm,   ya'ni   o'qish   tartib-qoidalaridan   ko'ra   tarkib   uchun   ko'proq
ahamiyatga ega.
- nazariya va amaliyotni ajratish.
- Og'zaki nutq va passivlik.
- Vertikalizmga moyillik.
- Bu soliq avtoritarizmiga asoslangan, ammo paternalistik.
- Fikrlashning asosiy turi bu chegirma
- mantiqiy va taqlid usullarining ustunligi.
-   Intellektualizm   tuyg'uga   nisbatan   aqlga   berilgan   ahamiyatni   hisobga   olgan
holda.
- affektiv rivojlanishni keyinga qoldirish.
- Bu ijtimoiy rivojlanishning tormozi bo'lishi mumkin.
- Nazariya har doim harakat yoki tajribadan oldin turadi.
- O'z-o'zini tarbiyalashni rag'batlantirish.
- Xotiraga va bilimlarni takrorlashga ahamiyat berish.
- Tajribali tajribalar etishmaydi.
- Xotira va miqdoriy baholash.
-   Mashinada   o'qitish,   qabul   qilish   yo'li   bilan   (tashqaridan).   Ular   idealistik
falsafiy   asosdan   boshlanadi,   shuning   uchun   o'rta   asr   sxolastikasi   usullari   taxmin
qilinadi.   Ular   bixeviorizm   va   pragmatizm   ta'siriga   ham   ega,   chunki   ular   ustozning
25 xohishiga   ko'ra   talabani   tayyorlashga   e'tibor   berishadi.   Istalgan   natija   shundaki,
talaba berilgan bilimlarni takrorlaydi.
Bu o'quvchini uzatadigan va ovqatlantiradigan o'qituvchiga to'liq bog'liq bo'lgan
transmisyon   pedagogikasi   hisoblanadi.   Sinflar   odatda   mazmunli   bo'lib,   tabiatan
og'zaki bo'lib, katta hajmdagi ma'lumotlarni etkazadi.
Tarkibni   tanlash,   standartlashtirish   va   tartibga   solish   talabaga   o'zlarining
mashg'ulotlarida   foydali   yoki   foydali   deb   hisoblagan   narsalarini   kamsitish
imkoniyatini bermasdan ham talab qilinadi.
Ta'limni   o'lchaydigan   yagona   vosita   bu   imtihon   bo'lib,   u   umumlashtiruvchi
hisoblanadi. Berilgan bilimlarning to'planganligi va yodlanganligini tekshirish uchun
mo'ljallangan, bu talabaning ma'lumotni saqlab qolish qobiliyatiga bog'liq bo'ladi.
Bu   n е tod   orqali   o`quvchining   chizmachilik   bo`yicha   zarur   bilin,   kunikna   va
nalakani   uzlashtirishiga   erishiladi.   Bu   n е tod   o`quvchining   fazoviy   tasavvurini   va
fikrlash   faoliyatini   rivojlantirishda   katta   rolv   uynaydi   nod е llashtirish   plastilin,
loy.karton, p е noplast va sin yordanida analga oshirilishi nunkin.
Chizmachilik   o`qitish.   n е tod-xariga   nashqlar,   sinor   taxtasida   ishlash,   kurgaznali
qurollarni o`qituvchilik nanoyish qilish singari plakatlar kirnaydi, chunki
bularning xannasi turlp o`quv n е todlarida ishlatiladigan o`qituvchi va o`quvchilarnish
o`quv faoliyati turlaridir.
Pedagogik jarayonni tashkil etishda xar bir o’quvchining shaxsiy xususiyatlarini
xisobga   olish   zarur.   Pedagogik   mulokot   urnatish   uchun   zamonaviy,   innovatsion
texnologiyalardan   foydalanish   extiyoji   tug`ildi.   Bu   texnologiyalardan   biri   interaktiv
dars   usullaridir.   Lotinchadan   “inter”-   o`zaro,   “akt”-   muloqot,   yaqinlikdir.   Interaktiv
usullardan foydalanishdan maqsad shuki, darslarni qiziqarli, sermazmun, eng muhimi
samarali kilib utkazishdir. Bunda o’quvchining bilimi ortadi, shaxsiyati rivojlanadi va
uquv   jarayonining   maxsuldorligi   kupayadi.   Ma’lumki   yaxshi   uzlashtirish   uchun
shunchaki  tinglab, yozib o`tirish yetarli emas, balki shu material ustida faol ishlash,
26 o`ylab kurish, muxokama qilib chiqish, yordamchi vazifalar bajarishi kerak. Xozirgi
paytda biz pedagoglarning asosiy vazifamizdan biri talabada
mustaqil   shug`ullanish   malakasini   xosil   qilishidir.   Interaktiv   usullardan
foydalanilganda, talabaning barcha psixik jarayonlari idrok, ong, diqqat, xotira, sezgi,
aql, tasavvur, tafakkuri ishga tushib, muammoni yechish uchun izlashga, qidirishga,
fikrini rivojlantirishga yunaltiriladi. Bunda materialni uzlashtirishga bo`lgan extiyoj,
mayl ortib boradi va natija xam samarali buladi. Interaktiv usullar amaliy mashg`ulot
vaqtida   o`tkazib,   ma’ruza   bilimlarini   chuqurlashtirish,   kengaytirish,   aniqlashtirish
mustaxkamlash va rivojlantirish uchun muljallangan.
Mashgulotlarni tashkil kilish usullari
Interaktiv   usullarga:   “miya   xujumi”,   mojaro   metodi,   “dumaloq   stol”,   “uch
bosqichli   intervyu”,   “muammolarni   xal   kilish   metodi”,   “stol   urtasidagi   ruchka”,
“galereyani   aylanish”,   “akademik   munozara”,   “qor   bo`ron”   metodi,   “asalari   galasi”
“kritik   vaziyatni   taxlil   kilish”   va   b.   kiradi.   Bu   metodlar   buyicha   ishlash   uchun   5
kishidan   iborat   guruxlar   tuzib,   ishonchli   vaziyatni   vujudga   keltirib,   oshkora
muxokama kilish uchun psixologik keskinlikni bartaraf etish kerak.
Afzalliklari:
1. Qatnashchilarga o`z g`oyalari va fikrlari bilan ko`proq o`rtoqlashishi, ularning
bir-biridan o`rganishi uchun imkon beradi.
2.   Kichik   guruhlarda   qatnashchilar   katta   guruhda   aytishlari   mumkin   bo`lgan
fikrlardan boshqacha fikrlarni aytishlari mumkin .
3. Dikkat markazini pedagogdan katnashchilarga kuchiradi.
4. Katnashchilarni uz ustlariga kuprok mas’uliyat olishga majbur kiladi.
Interaktiv mashgulot turlari
Miya xujumi:
Mas:   O’quvchilarga   pedagogika   tarmoklarini   sanab   berish   topshiriladi.   Javob
berilayotganda   –   javoblar   izoxlanmaydi   yoki   o`rinsiz   deb   rad   etilmaydi.   Javoblar
tugagach o’quvchilar ukituvchi bilan birgalikda javoblarni muxokama qilishadi. Yoki
psixologiyadan tafakkur operatsiyalarini sanab berish topshiriladi. Guruh a’zolari shu
mavzu yuzasidan gaplashib, miyaga nima kelsa, shularning xammasini
27 daftarga   yozib  olishadi.   Keyin   xamma   uz  fikrini   bayon  etadi.   goyalarni   yozish
uchun bir kishini ajratish kifoya kiladi. Bu metod guruhni birlashtirib, yakdil qiladi.
Mojaro metodi:
Axlokiy   tarbiya   mavzusi   buyicha   muammoli   vaziyat   kurinishidagi   topshirik
beriladi.   SHu   topshirikni   tahlil   qilib,   tez   qaror   qabul   qilish   zarur.   Yoki
psixologiyadan diqqat mavzusi bo`yicha turli muammoli vaziyatlar berilishi mumkin.
Bu metod o’quvchilarga tez fikrlashni va favqulodda vaziyatlarda ishlashni o`rgatadi.
Dumaloq stol metodi:
Topshirik yozib kuyilgan kogoz varagi davra buylab utkaziladi. Xar bir o’quvchi
uzining javob variantini yozib kuyadi va varakni boshka o’quvchiga uzatadi. Javoblar
tugagach, muxokama buladi.
Notugri javoblar uchiriladi, tugri javoblar soniga karab o’quvchilar baxolanadi.
Gurux   2   komandaga   bulinadi,   xar   biriga   vaziyatga   oid   topshirik   beriladi,
masalan:   “o’qituvchi   -   o’quvchi   mulokoti”.   Bunda   1chi   gurux   mulokotning   salbiy
tomonlarini   taxlil   kiladi   -   ya’ni   “prokurorlar”.   2   chi   gurux   vaziyatning   ijobiy
tomonlarini izoxlab beradi. Vaziyatga oid topshirik yoki rolli uyinni muxokama kilish
uchun talabalar shu mavzu yuzasidan chukur bilimga ega bulishi kerak.
“Kor buron” metodi.
Ikki   gurux   o’quvchilari   bir   muammo   yoki   vaziyatni   muxokama   kilib   eng   kup
mikdorda tugri javoblar olish kuzda tutiladi. Xar bir  tugri javob yumaloklangan kor
kurinishida   usha   guruxga   ball   tariqasida   yozib   kuyiladi.   Eng   kup   ball   olgan   gurux
a’lo baxolanadi.
Kritik vaziyatni taxlil kilish.
Biror bir tashvishli muammoli vaziyat muxokama kilinishi kuzda tutiladi. Bunda
nimani   boshqacha   qilish   kerak   edi,   nima   uchun   bu   xatoga   yul   kuyildi,   xatoni
takrorlamaslik   yoki   tuzatish   uchun   nimalar   qilish   lozim,   degan   masalalar   kurib
chikiladi. Javob variantlari iloji boricha kup bulishi kerak.
“Akvarium” metodi.
Guruxdan   5   kishi   tanlab   olinadi.   Ular   sinfxonasining   urtasidan   joy   oladilar   –
guyoki   “balik”,   qolganlar   kuzatuvchi   bulishadi.   Kichik   guruxga   bir   vaziyat   taklif
28 etiladi.   Ular   buni   birgalikda   muxokama   qilishlari,   kuzatuvchilar   ularning   tugri   yoki
notugri   javoblarini   yozib borishlari  kerak.  Avval   “baliklar”  versiyasi  beriladi, keyin
kuzatuvchilar   o`z   versiyalarini   taklif   etadilar.   Eng   yaxshi   versiya   muallifi   uz
versiyasini   taklif   etmagan   o’quvchi   urniga   kichik   guruxga   utadi.   Buni   “Nima,
kachon,   kaerda”   degan   o`yin   singari   xam   utkazish   mumkin,   ukituvchi   oldindan
tayyorlab kuyilgan savollarni beradi, o’quvchilar bularni 1min davomida muxokama
kilib,   javob   berishadi.   Javoblar   kanaotlanarli   bulmasa,   stolga   boshqa   o’quvchilar
utirishadi. o’quvchilarda munozara olib borish malakasi rivojlanadi.
29   XULOSA .
Qadim   zamonlardan   hozirgi   kunlargacha   grafika   insonlar   o'rtasidagi
muloqotning   eng   sodda   va   qulay   turi   hisoblanadi.   Grafik   tasvirlar,   uni   yaratgan
muallifhing   qaysi   millatga   mansubligiga   qaramasdan,   hamma   millat   vakillariga   bir
xil   tushunarli   bo`ladi.   Oliy   o'quv   yurtlaridagi   zamonaviy   mutaxassislar
tayyorlashning   ko'pchilik   yo'nalishlarida   grafika   sikli   fanlarining   o'quv   jarayoniga
irtilishi   ham   mutaxasis   grafik   madaniyatiga   qo'yiladigan   talablarning   ortishi
sabablidir.
Xulosa   qilib   shuni   aytish   joizki     chizmachilik   fanining   inson   amaliy
faoliyatidagi o'rni   shundaki dunyo olamida kerakli fandir  bu fan kerakligi shundaki
bizni   o`rab turgan   barcha narsalar chizmachilik asosi  bo`lib uni o`qib olish va uni
tayyorlashga keraklidir. 
Mazkur   kurs ishi “geometrik chizmachilik” faning muhim mavzularidan biri
bo`lib,   g eometrik   yasashlar,   burchaklar   va   aylanani   teng   bo`laklarga   bo`lish
yo`llariga bag`ishlangan.
Kurs   ishi   ikki   bobdan   iborat   bo`lib,   asosiy   qismlar   beshta   rejadan   iborat.
Yuqorida   aytilgan   rejadagi   burchaklarni   yasash   hamda   muntazam   ko`pburchaklar
haqida batafsil yo`ritilib berilgan.
Bizga   ma`lumki   kundalik   hayotimizda     hunarmandchilik   san`ati   (   naqshlar
qashtachilik   yog`och   va   metal   o`ymakorligi   va   h)   tobora   rivojlanib   boryapti.
Bulardagi   naqshlarni   loyihalashda   geometric   yasashlarsiz   mufaqiyatga   erishib
bo`lmaydi.     Bu   naqshni   albatta   burchaklarga   bo`lib   aynalarni   teng   bo`laklarga
bo`linib grafikaviy ish bajarilib, unga ishlov berib bezatiladi. 
 
30 FOYDANILGAN ADABIYOT.
1.  E.I.Ro`ziboyev “Geometrik va proyeksion chizmachilik” Toshkent 2010. 176 b.
1. S.K.Bogolyubov   A.V.Voinov   “Texnikaviy   chizmachilik   kursi”   -   T.,
«O`qituvchi».1976.
2. Raxmonov I. Chizmalarni chizish va o`qish. - T., «O`qituvchi».  1992.
3. Yodgorov J. va boshqalar  «Geometrik va proyeksion chizmachilik» T. «FAN».
2007.
4. 6. Yodgorov J. Sobirov T.R.  «Geometrik va proyeksion chizmachilik» T.  2008.
5. 7. Yodgorov J. Sobirov T.R. «Chizmachilik» metodik qo’llanma  Buxoro. 2006.
6. Левиский   В.   С.   и   другие.   Ma шиностоительное   черчение   и   автоматизация
графических работ.- M ., «Высшая школа», 1998.
7. Yodgorov J. va boshqalar. Chizmachilik - T., «O`qituvchi». 1992.
8. Budasov B. Stroitel’noe cherchenie - M., «Prosveshenie» 1990.
9. www.nbgf.intal.uz   
10.   www.tdpu.uz
11.   www.pedagog.uz
12. www.Ziyonet.uz      
13. www.edu.uz   
31

KURS ISHI TALABALAR UCHUN

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Shaxs tarbiyasida jismoniy tarbiyaning ahamiyati
  • Yuechi-Kushon va Kushon davlati
  • Yangi davrda Shimoliy Afrika mamlakatlaridagi milliy ozodlik urushlari
  • Xorazmshohlar davlati
  • XIX asr oxiri XX asr boshlarida Turkiyadagi ijtimoiy iqtisodiy va siyosiy jarayonlar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский