Badiiy asarlarni janriy xususiyatlariga ko’ra o’rganish

O‘Z BEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
TOSHKENT  AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDIRASI
“Badiiy asarlarni janriy xususiyatlariga ko’ra o’rganish” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  BT22-S-31A guruhi  talabasi   Sattarova Mayram
  Rahbar: Kuranbayeva Xusnora Abdullayevna 
_________________
(imzo)
Toshkent-2024 MUNDARIJA:
KIRISH ................................................................................................................ 3
ASOSIY QISM ................................................................................................... 7
1. Kichik yoshdagi o’quvchilaming badiiy asarni idrok etishdagi psixologik
xususiyatlari…………………………………………………………….... 7
2. Boshlang’ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilishning metodik shartlari… 11
3. Badiiy asarlarni janriy xususiyatlariga ko’ra o’rganish………………….. 17
XULOSA…………...…………………………………………………………... 24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................ 26
                   
                                          
2 BADIIY ASARLARNI JANRIY XUSUSIYATLARIGA KO’RA
O’RGANISH
REJA:
1. Kichik yoshdagi o’quvchilaming badiiy asarni idrok etishdagi psixologik 
xususiyatlari .
2. Boshlang’ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilishning metodik shartlari.
3. Badiiy asarlarni janriy xususiyatlariga ko’ra o’rganish .
3 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Bo laning   til   tizimini   egallash   borasidagi   barcha
yutuqlarini   muloqotni   ta’minlovchi   mazmunli,   keng   yoyilgan   fikr   sifatida
qaraladigan ravon nutq о’z ichiga oladi. U mazmunliligi, mantiqliligi va izchilligi
bilan   ajralib   turadi.   Ravon   nutq   bola   til   boyligini   qanchalik   о’zlashtirganligining
kо’rsatkichi hisoblanadi, u bolaning aqlan, estetik, emotsional jihatdan rivojlanish
darajasini aks ettiradi.
Monologik   nutqni   rivojlantirish   nazariyasi   va   metodikasining   yanada
rivojlanishi   bolalar   ravon   nutq   turlari   va   fikr   bildirishning   turli   xillarini
о’zlashtirish xususiyatlarining chuqur tadqiq etilishi bilan tavsiflanadi. Izohlovchi
nutqlar,   mulohaza   shaklidagi   jumlalarning   xususiyatlari   о’rganiladi   va   uning
negizida   bolalarga   monologlarning   turli   xillarini   о’rgatish   metodikasi
yaratiladi.F.A.Soxin,   O.S.Ushakova   va   ularning   shogirdlari   tomonidan   ravon
nutqni   shakllantirishninig   turli   jihatlari   bо’yicha   olib   borilgan   tadqiqotlar   ravon
nutqni   baholashning   shunchaki   mantiqlilik,   izchillikdan   kо’ra     yanada   aniqroq
mezonlarini   qidirishni   galdagi   vazifalardan  biri   qilib  qо’ydi.  Ravonlikning   asosiy
kо’rsatkichi   sifatida   sо’zlar,   gaplar   va   fikrlarning   qismlari   о’rtasida   zarur   aloqa
vositalaridan foydalangan holda, matnni tarkibiy jihatdan tо’g’ri tuzish qobiliyatini
shakllantirish   qabul   qilingan.Olimlar   bolalarni   о’qitishni   ularning   yuqori
darajadagi   aqliy   va   nutqiy   rivojlanish   darajasini   ta’minlash,   til   qobiliyatlarini
shakllantirish   imkonini   beradigan   darajada   optimal   tashkil   etish   yо’llarini   topish
borasida faol ish olib bormoqdalar.
Muammoning   o’rganilganlik   darajasi .Nutqni   о’qitishning   nazariy   va
empirik   muammolarini   tadqiq   etish   quyidagi   nazariy   qoidalardan   kelib   chiquvchi
umumiy boshlang’ich pozitsiyalarga ega:
- ta’lim maktab yoshdagi  bolalar nutqini rivojlantirishda, ayniqsa zamonaviy
noqulay nutqiy muhit sharoitida hal qiluvchi ahamiyatga ega;
4 -   nutqni   о’rgatish   –   «…dan   to   …gacha»   kabi   qattiq   qoliplar   tо’g’ri
kelmaydigan   hamda   nutqni   rivojlantirishning   yosh   qonuniyatlari   va   bolaning
individual xususiyatlari bilan belgilanadigan ijodiy jarayondir;
-   nutqni   rivojlantirishning   asosida   kommunikativ   yondashuv   bо’lishi   kerak,
xususan:   ona   tilini   о’zlashtirish   nutqiy   muloqot   faoliyatiga   qо’shilishi,   о’quv
sharoiti tabiiy muloqot sharoitlariga yaqinlashtirilishi lozim;
- о’qitish vaziyatida katta yoshli odamning bola bilan о’zaro hamkorligining
xususiyati   ushbu   bola   uchun   yetakchi   bо’lgan   muloqot   shakli   bilan   belgilanishi
lozim;
-   til   ustida   nutqiy   faoliyat   tuzilmasi   doirasida   hamda   uning   barcha
komponentlarini:   undov-motivatsiya,   yо’naltirish-tadqiqot,   ijro   komponentlarini
hisobga olgan holda ish olib borish zarur;
-nutqni   о’qitish   bolalarning   tilni   о’rganish   bо’yicha   mustaqil   faoliyatiga
asoslanishi   va   bolalar   faolligining   boshqa   turlari   bilan   bog’liq   bо’lishi
kerak.Hozirgi paytda maktabgacha yoshdagi bolalarga nutqni о’qitish muammosini
ishlab   chiqish   mazkur   metodologik   xolatlardan   kelib   chiqqan   holda   olib
borilmoqda.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirish   sohasidagi   psixologik,
pedagogik tadqiqotlarni tahlil qilish quyidagi xulosalarga kelish imkonini beradi:
-nutqni   rivojlantirish   –   bolaning   individual   psixik   rivojlanishida   markaziy
о’rin   tutuvchi   ijtimoiy-tarixiy   tajribani   о’zlashtirishining   murakkab,   kо’p   omilli
jarayonidir;
  -nutqni rivojlantirish – bu malakali pedagogik rahbarlikni nazarda tutuvchi ijodiy
jarayon, lekin u stixiyali jarayon emas;
   -bola nutqni rivojlantirish jarayonini boshqaruvchi  pedagog bu jarayonning turli
yosh   bosqichlaridagi   qonuniyatlari,   mexanizmlari,   о’ziga   xosliklarini   bilishi,
nutqiy   rivojlantirishning   о’ziga   xosliklarini   kо’ra   olishi   va   bolaning
individualligini   hisobga   olgan   holda,   uning   nutqiga   ta’sir   kо’rsatishning   eng
samarali yо’llarini tanlashi lozim.
5 Kurs   ishi   maqsadi:   o’qish   darslarida   hikoya   o’qishni   tashkil   etishning
amaliy-nazariy asoslari.
Kurs ishi vazifalari:
- mavzuga   oid   adabiyotlarni   o’rganish,   uning   o’rganilganlik   darajasini
aniqlash;
- kurs ishning nazariy va amaliy asoslarini belgilash;
- o’quvchilarining real bilish imkoniyatlarini tahlil qilish;
- darslarda   mustaqil   fikrlash   kontseptsiyasini   asoslash   va   o’qish   ta limiʼ
mazmuniga mos biluv topshiriqlari tizimini ishlab chiqish;
- biluv   topshiriqlari   tizimini   ta limga   tatbiq   qilish   va   uning   samaradorligini	
ʼ
o’rganish.
  Kurs   ishining   ilmiy-amaliy   ahamiyati :   2-sinf   o’qish   darslarida   hikoya
o’qitishda   biluv   topshiriqlari   va   ijodiy   mashqlarni   amaliyotga   tatbiq   qilish
tamoyillari,   vositalari   asoslandi.   kurs   ishida   o’quvchilarning   o’qish   darslarida
hikoya   o’qishni   hamda   mustaqil   ishlarini   tashkil   etish   muammosi   alohida   mavzu
sifatida   ajratilib,   uning   vositalari,   samaradorligi,   o’quvchilar   o’zlashtirishining
sifatini yaxshilashdagi o’rni ilk bor o’rganildi.
  Kurs   ishning   tuzilishi :   kirish,   asosiy   qism,   3   ta   bo’lim,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan tuzilgan.
6 ASOSIY QISM.
1. Kichik yoshdagi o’quvchi!aming badiiy asarnI idrok etishdagi psixologik
xususiyatlari .
Boshlang’ich   sinflarda   badiiy   asarni   tahlil   qilish   metodikasida
kichikyoshdagi   o’quvchilaming   badiiy   asarni   idrok   qilishidagi   psixologik
xususiyatlar   hisobga   olinadi.   Ruhshunos   olimlaming   tekshirishlaridan   ma’lum
bo’lishicha,   asarni   idrok   qilishga,   bilim   olishga   xizmat   qiladigan   komponentlar
bilan birga, uni emotsional-estetik his etish ham kiradi.Badiiy asami  yaxshi  idrok
etish uchun uni tushunishning o’zigina yetarli emas. Asarni  idrok etish murakkab
jarayon   bo’lib,   asarga   unda   tasvirlangan   voqelikka   qandaydir   munosabatning
yuzaga   kelishini   o’z   ichiga   oladi.   Psixologik   tekshirishlar   natijasida   kichik
yoshdagi   o’quvchilaming   adabiy   qahramonlarni   idrok   etishi   va   baholashidagi
psixologik   xusisiyatlari   o’rganilgan   va   ular   adabiy   qahramonga   ikki   xil
munosabatda bo’lishlari aniqlangan: 
1. Adabiy qahramonga emotsional munosabat.
2. Elementar tahlil qilish.
  Asarda   qatnashuvchi   shaxslarga   baho   berishda   o’quvchilar   o’z   shaxsiy   va
axloqiy   tushunchalaridan   foydalanadilar.   Bunday   axloqiy   tushunchalar   kichik
yoshdagi   o’quvchilarda   chegaralangan   bo’ladi,   albatta.Ular   axloqiy   sifatlardan
botirlik,   to’g’rilik,   mehnatsevarlik,   yaxshilik   tushunchalarini   ko’p   ishlatadilar.
Qahramonlaming   boshqa   sifatlarini   tasvirlash   uchun   ulaming   so’z   boyliklari
yetishmaydi.   O’qituvchining   vazifasi   o’quvchilar   bilan   asarni   tahlil   qilib,   ular
nutqiga   personajlarning   axloqiy,   intellektual,   emotsional   sifatlarini   tasvirlovchi
so’zlarni   kirita   borishdan   iborat.   Bu   adabiy   qahramonlaming   xarakterini   yaxshi
yoritish shartlaridan biri hisoblanadi. Asardagi qahramonlaming xarakteri ulaming
axloqiy   sifatlarini   anglash   asosida   tushuniladi.   Bunda   qahramonning   nima   qilishi
emas,   nima   uchun   shunday   qilishi   kerakligini   bilish   muhimdir.   Ushbu   jarayonda
asar qahramonlarining axloqiy sifatlari ustida ko’proq ishlash lozim.
7 O’qish darslarida o’qilayotgan asarning ongli o’zlashtirilishini ta’minlashda
o’quvchilaming psixologik xususiyatlarini albatta hisobga olish zarur.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   idrok   etish,   talaffuz   qilish   va   matn
mazmunini   tushunish   o’rtasida   puxta   sintez   yo’q   bo’lgani   uchun   ular   o’qishda
xatoga yo’l qo’yadilar. Bu esa matn mazmunini tushunishni qiyinlashtiradi.To’g’ri
o’qish   so’zning   uzun-qisqaligiga,   o’quvchining   so’z   boyligiga,   ya’ni   so’zning
leksik   ma’nosini   qanchalik   bilishiga   hamda   so’zning   bo’g’in   va   morfemik
tarkibiga   bog’liq.   O’quvchilar   ko’pincha   quyidagi   sabablarga   ko’ra   xatoga   yo’l
qo’yadilar:
1.   So’zni   talaffuz   qilish   bilan   uning   ma’nosini   tushunish   o   ‘rta   sida   puxta
sintez bo’lmagani uchun bola so’zning oldin tovush tomonini ko’radi, uni talaffuz
qilishga oshiqadi. So’zning ma’nosini esa e’tibordan chetda qoldiradi.
2. So’z ko’p bo’g’inli bo’lib, bola uni oldin eshitmagan bo’lsa, xatoga yo’l
qo’yadi.
3. So’zning ma’nosini bilmaslik tufayli xatoga yo’l qo’yadi.
4. Tez o’qiyman deb xatoga yo’l qo’yadi.
5. To’g’ri o’qish yorug’likka va yorug’likning tushishiga ham bog’liq.
6.   Undosh   tovush   so’zning   o’rtasida   va   oxirida   kelgan   yopiq   bo’g’inli
so’zlarni o’qishda qiynaladilar.
Xato o’qishning oldini olish uchun quyidagilar e’tiborga olinadi:
1. Matnni o’qitishdan oldin undagi o’qilishi qiyin so’z, birikma va gaplarni
aniqlash   va   ular   ustida   ishlash   usullarini   belgilab   olish.   Tuzilishi   murakkab
so’zlarni bo’g’inlab o’qilishini mashq qildirish.
2.   Matnni   o’qishdan   oldin   uning   mazmunini   tushunishni   qiyinlashtiradigan
so’zlaming   lug’aviy   ma’nosini   tushuntirish.   So’z   ma’nosini   izohlash   usullarini
aniqlash.
3. Vazifalarni aniq va tushunarli qilib berish.
4. Matnni diqqat-e’tibor bilan o’qishlari uchun sharoit yaratish.
5. Oldin ichda o’qitish, so’ng ovoz chiqarib o’qitish.
8 6. O’qitishda o’quvchilaming individual xususiyatlarini hisobga olish, ya’ni
matnni oson, o’rtacha qiyinlikda va qiyin o’qiladigan o’rinlarini belgilab olib, unga
kuchi yetadigan o ‘quvchilarga oldindan taqsimlab berish.
7. O’quvchilarning o ‘qishini muntazam tekshirib turish.
8. Xatoning xarakteriga qarab, uni metodik tomondan to ‘g’ri tuzatish yo’lini
aniqlash.
9. O’quvchilarni xato qilish mumkin bo’lgan o’rindan ogohlantirib turish.
10. Xatcho’pdan foydalanish.
11.   Xato   o’qish   o   ‘quvchining   shaxsiy   ko’ruv   sezgisiga   bog’liq   bo’lsa,   bu
jihatni   ham   hisobga   olish.   O’qituvchining   tuzilishi   murakkab   so’zlarni   oldindan
xattaxtaga   yoki   kartonga   bo’g’inlarga   bo’lib   yozib   qo’yib,   o’quvchilarga   ovoz
chiqarib birgalikda o’qitishi yaxshi natija beradi.
O’quvchilar yo’l qo’ygan xato ikki xil yo’l bilan tuzatiladi:
1.   O’quvchi   so’z   oxiridagi   qo’shimchani   noto’g’ri   o’qisa,   uni   o’qishdan
to’xtatmasdan xatoni to’g’rilash mumkin.
2.   Xato   o’qish   bilan   gaplarning   mazmuni   buzilsa,   qayta   o’qitish   usulidan
foydalaniladi.   Bunda  o’quvchiga  o’qigan   matni   yuzasidan  savol  berilsa,  o’quvchi
e’tiborli bo’lib qayta o’qiydi. 
Tez o’qish. Tez o’qish me’yoriy tezlikda o’qish bo’lib, bunda o’qish sur’ati
matnning mazmunini tushunishdan ajralib qolmasligi kerak. O’qish tezligi matnni
tushunish   tezligi   bilan   muvofiq   ravishda   o’sib   borishi   lozim.   O’qilayotgan   asar
mazmunini   o’zlashtirishni,   matn   mazmunini   ongli   idrok   etishni   ta’minlaydigan
o’qish   tez   o’qish   deyiladi.O’qish   sifatlarini   yaxshi   o’zlashtirgan   holda
o’quvchilaming   o’qish   sur’ati   bir-biridan   farq   qiladi.   Bu   dastur   talablarini
bajarmadi, degan gap emas. 
Og’zaki   nutq   tempiga   to’g’ri   keladigan   o’qish   sur’ati   normal   tezlik
hisoblanadi.   Chunki   o’ta   tez   ham,   o   ‘ta   sekin   o’qish   ham   matn   mazmunini
o’zlashtirishni  qiyinlashtiradi. O’qish tezligi  bir  daqiqada o’qiladigan so’zlar soni
bilan   belgilanadi.   2005-yilda   e’lon   qilingan   o’qish   dasturida   1-sinfning   2-yarim
9 yilligida   o’qish   sur’ati   20—25   so’z   (notanish   matnni   o’qish   tezligi   ham   20—
25so’z); o’quv yili oxirida 25—30 so’z; 2-sinfning 1-yarim yilligida matnni o’qish
tezligi 30—35 so’z; 2-yarim yilligida 40—50 so’z; 3-sinfning 1-yarim yilligida 60
—70   so’z;   2-yarim   yilligida   70—80   so’z;   4-sinfning   1-yarim   yilligida   ichda
ovozsiz 110—130 so’z, ovozli o’qishda 90—100 so’z deb belgilangan. 
Tajribalar   shuni   ko’rsatadiki,   bir   daqiqada   bola   250   so’zli   matnni   o’qisa,
undagi   200   ta   so’zni   eslab   qolar   ekan.   Agar   harflab,   bo’g’inlab   o   ‘qisa,   uning
diqqat   markazida   so’z   emas,   bo’g’in   bo’ladi.   Natijada   u   so’zlarni   eslab   qola
olmaydi9. Bu 4-sinf o’quvchilarining o’qish tezligiga tatbiq etilsa, 125 so’zdan 100
so’zni   eslab   qoladi.   Bu   esa   yuqori   ko’rsatkichlarga   erishish   imkonini   beradi.   4-
sinfda   bir   daqiqada   170—180   ta   so’z   o’qiydigan   o’quvchilar   ham   bor.   O’qish
tezligi   to   ‘rt   yil   davomida   to   ‘g   ‘ri   va   ongli   o’qish   bilan   bog’liq   holda   asta   ortib
boradi.O’qish   tezligini   tekshirganda   o’qituvchi   o’qiladigan   materialning
xarakterini,   ya’ni   g’oyaviy-mavzuviy   murakkabligini,   so’z   va   gaplaming
tuzilishini, ularning  bolalar   nutqida qay  darajada  ishlatilishini,  o’qishning  to’g ‘ri
va ongli bo’lishini hisobga oladi.       O’quvchilaming o’qish tezligi har xil bo’ladi,
albatta. 
O’qituvchining vazifasi barcha o’quvchilaming o’qish tezligini, iloji boricha
bir   xillikka   keltirishdan   iborat.   O’qish   sur’atini   oshirishda   tez   aytishlarni,
maqollarni   yod   oldirish   va   matnni   ovoz   chiqarib   o’qishni   mashq   qilish   kabilar
samarali   usullardan   hisoblanadi.Ongli   o’qish.   Ongli   o’qish   yaxshi   o’qishning
asosiy sifati hisoblanadi. Ongli o’qish o’qilgan matnning aniq mazmunini, asarning
g’oyaviy   yo’nalishini,   obrazlarini   va   badiiy   vositalarining   rolini   tushunib
o’qish,shuningdek,   asarda   tasvirlangan   voqea-hodisalarga   o’z   munosabatini
ifodalay   olishdir.   Ongli   o’qish   o’z   navbatida,   o’quvchilaming   zarur   hayotiy
tajribasiga, so’zning leksik ma ‘nosini, gapda so’zlaming bog’lanishini tushunishga
va bir qator metodik shartlarga bog’liq. Hozirda ongli o’qish atamasi adabiyotlarda
va   maktab   tajribasida   ikki   ma’noda:   birinchidan,   o’qish   jarayonini   egallashga
10 nisbatan   o’qish   texnikasi   ma’nosida,   ikkinchidan,   keng   ma’nodagi   o’qishga
nisbatan o’qish sifatlaridan biri ma’nosida qo’llanadi. 
2. Boshlang’ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilishning metodik shartlari.
     Zamonaviy   maktab   oldiga   qo’yilgan   vazifalar,   kichik   maktab   yoshidagi
o’quvchilar   umumiy  rivojlanishining  o’sganligi,  psixologiya  va xususiy   metodika
sohasidagi   yutuqlar   sinfda   o’qish   mazmuni   va   o’qitish   metodlariga   o’zgartirish
kiritishni talab etmoqda. 
Shularga bog’liq holda badiiy asarni tahlil qilish metodikasi takomillashtira
borildi:   takroriy   bayon   qilish   mashqlari   kamaytirildi,   ijodiy   va   o’qilgan   matn
yuzasidan   o’z   fikrini   bayon   qilish   ko’nikmasini   o’stiradigan   mashqlar
ko’paytirildi, asar qismlari ustida emas, balki yaxlit asar ustida ishlanadigan bo’ldi,
asar g’oyasi va obrazlarini tushuntirishda o’quvchilaming mustaqilligi ortdi, matn
ustida   ishlashda   xilma-xil   topshiriq   turlaridan,   ta   ‘limda   texnika   vositalaridan   va
ilg’or pedagogik texnologiya usullaridan ko’proq foydalanila boshlandi va hokazo.
XX   asrning   60-yillarida   yaratilgan   maktab   dasturida   kichik   maktab
yoshidagi   o’quvchilarda   shakllantiriladigan   matn   ustida   ishlash   ko’nikmalari
belgilab   berildi,   shuningdek,   1-4-sinflarda   o’qish   malakasiga   qo’yilgan   talablar
ancha aniq ajratildi. XX asming 70-yillari boshlarida mazmuni va metodik apparati
jihatidan hayotga yaqinlashtirilgan o’qish kitoblari yaratildi.   Mustaqillik tufayli ta
‘lim   sohasida   ham   katta   islohotlar   amalga   oshirildi.   1999-yil   boshlang’ich   ta
‘limning ham “Davlat ta ‘lim standart”i yaratildi, o’quv dasturlari yangilandi.
2005-yil tajriba-sinov natijalari hisobga olinib, davlat ta ‘lim standartlari va
o’quv  dasturlari  qayta  ko’rib chiqildi,  “O’qish  kitobi”  darsliklari  ham   yangilandi.
O’zbek   maktablarida   taniqli   rus   metodist-olimlari   T.   G.   Ramzayeva,M.   S.
Vasileva, V. G. Goreskiy, К. T. Golenkina, L. A. Gorbushina,M. I.Omorokova, E.
A.Nikitina, N. S. Rojdestvenskiy, o’zbek olimlaridan A. Zunnunov, K. Qosimova,
Q.   Abdullayeva,   S.Matchonov,   M.Yusupov,   M.Umarova,   X.   G‘ulomova   kabilar
11 ishlab   chiqqan   takomillashgan   sinfda   o’qish   metodikasidan   ijodiy
foydalanilmoqda. 
      Boshlang’ich sinflarda badiiy asar quyidagi muhim metodik qoidalar asosida
tahlil qilinadi:
1.   Asar   mazmunini   tahlil   qilish   va   to’g’ri,   tez,   ongli,   ifodali   o’qish
malakalarini   shakllantirish   bir   jarayonda   boradi   (asarning   mazmunini
tushuntirishga   oid   topshiriq   o’qish   malakalarini   takomillashtirish   topshirig’i   ham
hisoblanadi)
2.  Asarning   g’oyaviy  asoslari   va   mavzusini,   uning   obrazlari,   sujet   chizig’i,
kompozitsiyasi   va   tasviriy   vositalarini   tushuntirish   o’quvchilaming   shaxs   sifatida
umumiy kamol topishiga yaxshi xizmat qiladi, shuningdek, bog’lanishli nutqining
o’sishi (lug’atining boyishi va faollashishi) ni ta ‘minlaydi.
3. O’quvchilaming hayotiy tajribasiga  tayanish asar  mazmunini  ongli  idrok
etishning asosi va uni tahlil qilishning zaruriy sharti hisoblanadi.
4.   Sinfda   o’qishga   o’quvchilaming   bilish   faoliyatini   faollashtirish,   atrof-
muhit   haqidagi   bilimlarini   kengaytirish   va   ilmiy   dunyoqarash   asoslarini
shakllantirishning samarali vositasi sifatida qaraladi.
  Asarni   tahlil   qilishda   hisobga   olish   zarur   bo’lgan   muhim   omillardan   biri
uning   o’quvchilarga   hissiy   ta’siridir.   O’quvchilar   muallifning   asosiy   fikrini
tushunibgina   qolmay,   muallif   hayajonlangan   voqeadan   ham   hayajonlansinlar.
Matnni tahlil qilish o’quvchida fikr qo’zg’atishi, hayotiy tajribasining muallif qayd
etgan   dalillarga   to’g’ri   kelish-kelmasligini   aniqlashi   zarur.   Tahlil   davomida
asarning estetik qimmati, badiiy go’zalligi ham alohida qayd qilib o’tiladi. 
O’qish metodikasi adabiyotshunoslik, psixologiya, pedagogika ishlab bergan
nazariy qoidalarga asoslanadi. Sinfda o’qishni to’g’ri uyushtirish uchun o’qituvchi
badiiy   asarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini,   ta   ‘limning   turli   bosqichlarida   o’qish
jarayonining   psixologik   asoslarini,   kichik   maktab   yoshidagi   o’quvchilaming
12 matnni   idrok   etish   va   o’zlashtirish   xususiyatlarini   hisobga   olishi   zarur.   O’qish
darslari   o’quvchilarda   badiiy   asarlarning   bir-biridan   farqini   ajrata   olish,
yozuvchining   hayotiy   voqealami   qanday   badiiy   vositalar   orqali   aks   ettirgani   va
qanday   obrazlar   yaratganini   aniqlay   olish,   mustaqil   o’qish   va   asami   tahlil   qilish
malakasi sinfdan-sinfga o’tgan sari o’stirib boriladi. 
O’quvchilar   adabiy   ma’lumotlami   o’zlashtirish   orqali   badiiy   asarning
mazmuni,   g’oyasi   va   ahamiyatini   anglab   ola   boshlaydilar.   O’quvchilar   adabiy
tushunchalarni   o’rganish   natijasida   badiiy   adabiyot   san’atning   bir   turi   ekanligi,
uning   hayot   bilan   aloqadorligini   bilib   oladilar.   Adabiy   tushunchalarni
shakllantirish bilan birga o’quvchilaming nutqini o’stirish ham muhim o’rin tutadi.
Boshlang’ich   sinflarda   asar   tahlilida   adabiy   janr   turlari   —   ertak,   hikoya,   masal,
she’r,   doston,   maqol,   topishmoq   bilan   birga   badiiy   til   vositalari   —   sifatlash,
o’xshatish, jonlantirish, mubolag’a bilan ham amaliy ravishda tanishtiriladi. 
Badiiy   asar   tilini   tahlil   qilish   orqali   o’quvchilarda   o’z   ona   tiliga   muhabbat
hissi, badiiy asarni ongli o’qish ko’nikmasi o’stiriladi, asar g’oyasini chuqur idrok
etishga   zamin   hozirlanadi,   o’quvchilar   nutqi   rivojlantiriladi.   Xalq   og’zaki   ijodida
ertak   janrining   bolalar   tomonidan   yaxshi   qabul   qilinib,   qiziqib   o’qilishining
sabablaridan   biri   ertak   tilining   ta   ‘sirchanligi,   o   ‘tk   ir   sujetliligi   va   xalq   tiliga
yaqinligidir.   Ertak   o’qib   bo’lingach,   uning   badiiy   tili   ustida   ishlashga   alohida
ahamiyat   berish   zarur.   2-sinf   „O’qish   kitobi“da   keltirilgan   “Kamaychi   shoh”
ertagida   “yov   qora   bulutday   yopirilib   kelayotgan   ekan”,   “Kuychi   terak”ertagida
“Terakning   shoxlari   xuddi   surnay   chalgandek   ovoz   chiqarib,   yaproqlari   esa
shildirab   raqsga   tushar   ekan”,   “To’rg’aylar   qo’shiq   aytib,   ularga   jo’r   bo’lar
ekanlar”,   “Oh,   deb   nola   qilibdi   terak”,   “Ustun   ularning   nag’malariga   jo’r   bo’lib,
sho’x-sho’x kuy chalibdi” kabi badiiy vositalar yordamida tasvirlangan manzaralar
juda ko’p.  
Ular   ustida   ishlash   o’quvchi   nutqini   o’stirish   bilan   birga   ularni   fikr
yuritishga, mulohaza qilishga ham o’rgatadi. Ertaklarda o’xshatishlar, jonlantirish
va   mubolag’alardan   foydalanilgan.   O’quvchilarga   ularni   izohlab   berish,
13 keyinchalik   matndan   toptirish,   qayta   hikoyalashda   ulardan   nutqlarida
foydalanishga   o’rgatish   zarur.   Asar   o’qib   bo’lingach,   badiiy   til   vositalari   ustida
ishlanadi.   Chunki   ularning   ma’nosi   matndan,   asar   mazmunidan   anglashiladi.
Ayniqsa,masallarda   allegoriyani   ochishda   ko’chma   ma’noli   so’zlardan   ko’p
foydalaniladi.   Ular   bolalarga   masal   mazmunini   tushunishga   halal   bergani   uchun
ayrim   ko’chma   ma’noda   ishlatilgan   so’zlar   asami   o’qishdan   oldin   tushuntiriladi.
3-sinf   “O’qish   kitobi”dan   o’rin   olgan   “Ayamajiz”   (Qudrat   Hikmat)she’rida
“Bo’ralar   qor   kapalak”,   “Bog’lar   sokin   mizg’ishar,   Misoli   oq   kapalak”,   “Muz
oynalar   sovuq   yeb”   misralarida   o’xshatish,   jonlantirish;   “Saxiy   ona   tabiat,
quchog’ida   havo   sof’”   misralarida   metafora;   “Ayamajiz   izg’iydi,   Ko’chalarda
tutoqib,   Shox-shabbani   tortqilar,   Yalmog’izdek   yutoqib»   kabi   misralarda
jonlantirish   va   o’xshatishlar   qo’llangan.   Bular   ustida   ishlaganda   quyidagicha
savol-topshiriqlardan foydalanish mumkin:
1. Shoir qorni nimaga o’xshatadi? (oq kapalakka).
2. Ayamajizni nimaga o’xshatadi? (Yalmog’izga).
3.   “Muz   oynalar   sovuq   yeb”   misrasini   qanday   tushunasiz?   Oyna   sovuq
qoiadimi?
 Darslikning “Kumush qish” bo’limida “Qish” matni berilgan.Ushbu matnda
ham   ko’plab   jonlantirishlar   qo’llangan.   Masalan,hamma   yoqda   sovuq   izg’irin
kezadi,   “Ingrar   og’riq   kabi   qari   tol,   oynalarni   bezar   qish   —   gulkor”,   “Daraxt
kurtaklari   rohatlanib   uxlamoqda”,   “hozir   urug’lar   tinch   uyquda”   kabi.   Matn
tahlilida Matnning birinchi qismini o’qing. Unda qaysi so’z o’z ma’nosidan boshqa
ma’noda   qo’llangan?”   yoki   “Matnning   ikkinchi   qismida   jonsiz   narsalar   jonlidek
tasvirlangan   o’rinlarni   topib   o’qing”.   Boshqa   ma’noda   qo’llangan   so’zlarni   o’z
ma’nosida  qo’llab gap tuzing. Bu so’zlar qanday ma’noda qo’llanganda ta’sirchan
bo’ladi?   kabi   savol   topshiriqlardan   foydalanish   mumkin.   Maqol   janrida   ham
ko’chma ma’noli so’zlar ko’p qo’llanadi. 
Misol   uchun   “   Yurt   boshiga   ish   tushsa,   Er   yigit   hozir”   maqolida   boshiga
so’zi metafora yo’li bilan ma’nosi ko’chgan, o’quvchilarga uning ma’nosi qanday
14 usul   bilan   ko’chganligi   aytilmaydi,   faqat   boshqa   ma’noda   qo’llanganligi   o’z
ma’nosi  bilan taqqoslangan  holda o’quvchilarga o’rgatiladi.Tarixiy asarlarda ham
ta   ‘sirchan,   tasviriy-bo’yoqdor   so’zlar   ko’p   uchraydi.   Jumladan,   “Bobur   va
kabutar»   asarida   hazrat,   a’yonlar,oliy   hazrat   so’zlari   qo’llangan.Asar   matnida
qadimiy   davr   bilan   bog’liq   qo’shimchalarning   qo’llanilishi   ham   asarga   joziba
bag’ishlaydi. Masalan:  “Kabutar  ne deydur?” kabi. Mazkur  asarda ikkinchi shaxs
qo’shimchasi o’rnida hurmat ma’nosidagi uchinchi shaxs qo’shimchasi qo’llangan:
“Xatda:   Oliy   hazrat,   qovun   ayni   pishdi.   Kelib   qo’l   urib   bersalar”.   Shu   o’rindagi
“qo’l   urib   bersalar”   birikmasi   ibora   hisoblanadi.Iboralar   doim   ko’chma   ma’no
ifodalab,   nutqning   ta’sirchanligini   oshiradi.   Matndan   iboralar   aniqlangach,
ma’nosini   izohlashdan   tashqari,   ularga   ma’nodosh   yoki   qarama-qarshi   ma’noli
iboralarni toptirish ham yaxshi samara beradi. Topishmoqlarda ham jonlantirish va
o’xshatishlar juda ko’p. 
Masalan, “Ayoz bobo nowot sotdi, Olgan edim, qo lim qotdi” topishmog’ida
o’xshatish,   “Chiq-chiq”   ishlab   tolmaydi,   tunda   uxlab   qolmaydi,   topishmog’ida
jonlantirish qo’llangan. “Chumoli va tipratikan”, “o’jartoshbaqa” masallarida ham
badiiy til vositalari mavjud. Xususan, ularda “O’g’irlik mol aylar jonsarak”, “Bola
ko’nglini  ko’tarar”, “Kosang  joningga huzur”, “Senga qalqon usti-bosh”. “Parcha
go’sht   bo’lib   yurar”,   “Jish   Toshbaqa”   kabi   ibora,   birikma   va   gapiar   uchraydiki,
ular   ustida   ishlashda   “Bunday   majorolar   qachon   va   kimlar   orasida   bo’lib   o’tishi
mumkin?”, “Ularga hayotdan misollar keltiring” kabi topshiriqlar berish, ulardagi
ma’noni   boshqacha   yo’sinda   bayon   ettirish,   o’zaro   taqqoslash,   ta’sirchanligidagi
farqni aniqlatish katta ta’limiy ahamiyat kasb etadi. 
Masalan:   “Bola   ko’nglin   ko’tarar”   —   Bolasiga   yaxshi   gapiar   gapirar,
“Kosang   joningga   huzur”—   Kosang   joningni,   sog’lig’ingni   asraydi”   kabi.O’qish
kitoblarida   turli   janrdagi   badiiy   asarlar   va   ilmiy-ommabop   maqolalar   berilgan.
Istalgan asarning obyektiv mazmuni butun borliq, mavjudot, uning turli tomonlari,
dalillar   va   ularning   bir-biriga   ta   ‘siri   hisoblanadi.   Badiiy   asarda   hayot   obrazlar
15 orqali   tasvirlanadi.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,   badiiy   asar   markazida   inson,   uning
jamiyat va tabiatga munosabati turadi.
Badiiy   asarda   borliqni,   voqelikni   obrazlar   vositasida   tasvirlash,   obyektiv
mazmun   va   subyektiv   bahoni   aniq   materialda   berish   haqidagi   qoidalar   metodika
uchun   katta   nazariy-amaliy   ahamiyatga   ega.   Birinchidan,   badiiy   asar   ustida
ishlashni   tashkil   qilishda   obrazlar   va   muallifning   asarda   tasvirlangan   voqealarga
munosabati o’qituvchining diqqat markazida turadi. O’quvchilar voqelikni obrazlar
orqali  tasvirlashning o’ziga xos xususiyatlarini  tushuna boradilar.Ikkinchidan, har
qanday   badiiy   asarda   aniq   tarixiy   davrdagi   voqealar   tasvirlanadi.   Shuning   uchun
asarda   tasvirlangan   voqealarga   tarixiy   yondashilgan   taqdirdagina   matnni   to   ‘g   ‘ri
o’qish,qatnashuvchi   shaxslarning   xatti-harakati   sabablarini   tushunish,   dalillar   va
voqealarni haqqoniy baholash mumkin. Buni boshlang’ich sinflarga tatbiq etganda,
awalo,   bolalarni   asarda   tasvirlangan   davr   bilan   qisqacha   tanishtirish,   keyin
o’quvchilarda   qatnashuvchi   shaxslarning   xatti-harakatini   ular   yashagan   davr   va
ijtimoiy   omillarni   hisobga   olgan   holda   baholashni   o’stirish   zarur.   Uchinchidan,
yozuvchining   hayoti   va   qarashlarini   o’quvchilaming   yoshlariga   mos   ravishda
tanishtirish maqsadga muvofiq. 
To’rtinchidan,   badiiy   asarni   tahlil   qilishda   o’quvchilarni   asarning   g’oyaviy
yo’nalishini   tushunishga   o’rgatish   muhimdir,   bu   asami   to’g’ri   idrok   etish   uchun,
matn   ustida   ishlash   ko’nikmasini,   o’quvchilaming   dunyoqarashini   shakllantirish
uchun   zarur.   Muallif   badiiy   asarda   tasvirlangan   hayotiy   dalillarga,   ijtimoiy
hodisalarga,   jamiyatning   u   yoki   bu   tabaqasi   vakillariga   o   ‘z   munosabatini
ifodalashga harakat qiladi. Yozuvchining hayotiy materiallarga bahosi aniq dalillar
asosida   yaratilgan   badiiy   asarning   g’oyaviy   mag’zini   tashkil   etadi.   Asarning
g’oyaviy   yo’nalishi   yozuvchining   dunyoqarashiga   bog’liq.   Asarning   tabiyaviy
ahamiyati, o’quvchiga ta’sir kuchi uning g’oyaviy yo’nalishiga bog’liq. 
Badiiy   asar   ustida   ishlashni   to’g’ri   tashkil   qilish   uchun   shakl   va   mazmun
birligi haqidagi qoida ham e’tiborga olinadi.
16 3. Badiiy asarlarning janriy xususiyatlariga ko’ra o’rganish.
Badiiy   asar   ustida   ishlash.Badiiy   asar   ustida   ishlash   va   uning   asosiy
bosqichlarini belgilashda o’qituvchi badiiy asarning san’at asari sifatida o’ziga xos
xususiyatlari va o’quvchilamintayyorgarlik darajasini nazarda tutadi.Badiiy asarda
barcha   qismlar   (g’oyaviy   asos,   kompozitsiya,   sujet,tasviriy   vositalar)   o’zaro
bog’liq   bo’ladi.   Sujet   rivoji   asosida   asar   qahramonlarining   yangi-yangi   qirralari
ochila   boradi.   Bu   xususiyatlar   asar   ustida   ishlashda   uni   yaxlit   o’qish   va   idrok
etishni   talab   etadi.O’quvchilarni   badiiy   asar   ustida   ishlashga   o’rgatish   ularda
adabiyestetik   tahlil   malakasini   shakllantirish   va   o’stirish   orqali   ta’lim-tarbiya
berishni   nazarda   tutadi.   Asar   matnini   tahlil   qilish   muallif   fikrini,   hissiyoti   va
xulosalarini tushunishga yordam beradi, asarda ifoda etilgan voqealarga munosabat
uyg’otadi.   Asar   tahlili   o’qituvchidan   o’quvchilar   faoliyatini   ma’lum   maqsadiga
yo’naltirishni   taqozo   qiladi.   “Maktabda   badiiy   asarni   tahlil   qilishdan   asosiy
maqsad   asarda   ifodalangan   hayotiy   voqeani   yoritish   orqali   o’quvchilarni   badiiy
adabiyot   olamiga   olib   kirish,   tasvirlanayotgan   voqealarga   nisbatan   muallifning
munosabati   va   niyatlarini   payqab   olishga   imkoniyat   yaratishdan   iboratdir.
O’quvchilaming   yozuvchi   oldinga   surgan   g’oya,   muammolarni   to’liq
tushunishlariga   erishmay   turib,   adabiyotning   yoshlami   tarbiyalashdagi   vazifasini
amalga oshirib bo’lmaydi” . O’quvchi asarning mazmuni bilan uni mutolaa qilish
paytida tanishsa, tahlil qilishda uning poetik vositalariga murojaat qiladi. Mutolaa
hissiyotni   boyitib,   aqlni   peshlasa,   tahlil   asar   zamiridagi   ma’noni   chuqur
o’rganishga   yordam   beradi.   O’qituvchi   badiiy   asar   ustida   ishlashda   quyidagi
masalalarni hal qilishi lozim:
1. Asar ustida ishlashning maqsad va mazmunini aniqlab olishi.
2. Asarni tahlil qilish uchun dars bosqichlarini belgilab olishi
3. Har bir asar tahlili uchun topshiriqlar tizimini ishlab chiqishi.
4. Asami qanday metodlar asosida o’rganishni aniqlashi.
17 Boshlang’ich   sinflarda   badiiy   asar   ustida   ishlash   uch   asosiy   bosqichga
bo’linadi:
Birinchi   bosqich   (birinchi   sintez).   Bu   bosqichning   asosiy   vazifasi   matnni
yaxlit idrok etish asosida asarning aniq mazmuni va tasviriy ifoda vositalari bilan
tanishtirishdan iborat.
Ikkinchi bosqich (analiz). Bu bosqichning vazifasi va ish mazmuni voqealar
rivojining   bog’lanishini   belgilash,   ishtirok   etuvchi   shaxslarning   xulq-atvori   va
ularning   asosiy   xususiyatlarini   aniqlash   (nega   shunday   qildi   va   bu   uning   qanday
xususiyatini   ochadi),   asar   kompozitsiyasini   ochish   (tugun,   kulminatsion   nuqta,
yechim),   asarning   aniq   mazmunini   tasviriy   vositalar   bilan   birga   tahlil   qilish   va
qahramonlar   xulq-atvorini   baholash   (muallif   nimani   tasvirlagani,   qanday
tasvirlagani, nima uchun u yoki bu dalilni tanlagani)dan iborat.
Uchinchi   bosqich   (ikkinchi   sintez).   Bu   bosqichning   ish   mazmuni   ishtirok
etuvchi   shaxslarning   muhim   xususiyatlarini   umumlashtirish,   qahramonlami
taqqoslash   va   baholash,   asarning   g’oyasini   aniqlash,   badiiy   asarni   hayotni   bilish
manbai   va   san’at   asari   sifatida   baholash(qanday   ma’lumotlarga   ega   bo’ldik,   asar
nimaga o’rgatadi, muallif o’z fikri va taassurotlarini qanday qilib aniq-ravshan va
ta ‘sirli tarzda yetkazadi va hokazo)dan iboratdir. Ikkinchi sintezdan so’ng o’qilgan
asarga bog’liq holda ijodiy xarakterdagi ishlar o’tkaziladi. Asar maqsadga muvofiq
tahlil   qilinsa,   o’quvchilar   faolligi   ortadi,   chunki   asarni   tahlil   qilish   ular   uchun
ijodiy jarayondir.Badiiy asarni o’qishga tayyorgarlik Asarni o’qishga kirishishdan
oldin   o’quvchilarni   badiiy   asarni   o’qishga   tayyorlash   lozim   bo’ladi.   Chunki
o’quvchilar   asar   mazmunini   to   ‘g   ‘ri   idrok   etishlari   uchun   hayot   haqida   ma’lum
tasawurga   ega   bo’lishlari   zarur.   Buning   uchun   tayyorgarlik   ishlari
o’tkaziladi.Ma’lumki,   sinfda   o’qish   asosida   badiiy   va   ilmiy-ommabop   matnlar
turadi.   O’quvchilarni   matn   bilan   tanishtirish   o’qishga   tayyorgarlik   bosqichidan
boshlanadi. Tayyorgarlik   bosqichi   yozuvchilar   haqida   ma’lumot
berish,o’quvchilarni   asarda   tasvirlanadigan   voqea-hodisalami   idrok   qilish,   asar
18 pafosini his etish, notanish va ko’p ma’noli so’zlar, murakkabroq tarzdagi obrazli
ifodalami izohlash kabi masalalarni o’z ichiga oladi.   
Agar asar yil fasllari haqida bo’lsa, tabiat qo’yniga sayohat uyushtirish ham
sinfda   o’qish   muvaffaqiyat   ini   ta   ‘minlashga   xizmat   qiladi.Matn   bilan   dastlabki
tanishuvdan   so’ng   quyidagicha   savollar   bilan   murojaat   qilish   darsda
o’quvchilaming faolligini oshiradi:
1. Hikoyadagi qaysi epizodni qiziqarli deb о‘ylaysiz ?
2. Hikoya qahramontaridan qaysi birining xatti-haraka uni ma’qullaysiz?
3. Hayotda shunday kishilami uchratganmisiz?
    Tayyorgarlik ishlarining vazifalari quyidagilar:
1.   O’quvchilaming   asarda   aks   ettirilgan   voqea-hodisalar   haqidagi
tasawurlarini   boyitish,   matnni   ongli   idrok   qilishga   ta‘sir   etadigan   yangi
ma’lumotlar   berish,   badiiy   asarda   tasvirlangan   dalillarni   o’quvchilaming   o’z
hayotida kuzatganlari bilan bog’lay olishlariga sharoit yaratish.
2.   Yozuvchining   hayoti   va   ijodiga   qiziqish   uyg’otish.   Masalan,   4-sinfda
Zafar   Diyorning   hayoti   va   ijodi   haqida   quyidagicha   ma’lumotlar   berish   mumkin:
Zafar   Diyor   Namangan   viloyatining   Chust   tumanida   tug’ilgan.   Ota-onasi   dehqon
bo’lgan. Ular kambag’allikda kun kechirishgan. Zafar Diyor to‘rt yoshga to’lganda
uning   oilasi   Toshkentga   ko’chib   keladi.   Onasi   bosmaxonada   ishlaydi.   Shoirning
o’zi   esa   eski   maktabda   o’qiydi.   Keyinchalik   Toshkentdagi   7-bolalar   uyida
tarbiyalanadi.Shoirning birinchi she’rlar to’plami 21 yoshida bosilib chiqadi.
3. O’quvchilarni asarni hissiy idrok etishga tayyorlash.
4.   Asar   mazmunini   tushunishga   xalal   beradigan   so’zlaming   lug’aviy
ma’nolarini tushuntirish. Masalan, 4-sinf “O’qish kitobi”dagi “Xarita”matni ustida
ishlaganda so’z va iboralar lug’ati quyidagicha bo’lishi mumkin:
Og’zing ochilib qolsin — hayron bo‘lib qolgin
Qolipdan chiqqan g‘ishtdek — hamma tomoni birdek tekis
Loqayd — befarq
Kashfiyot — izlanishlar natijasida yaratilgan narsa; ixtiro
19 Ayilday botdi — qattiq tegdi, ranjitdi
Pisanda qilmoq ~ oldindan biror shart qo ‘ymoq; ta‘kidlamoq.
     Tayyorgarlik   ishlarining   ta‘limiy   shakllari   xilma-xil   bo’lib,o’qituvchi   asar
mazmuni   va   sharoitga   qarab   ish   turini   tanlaydi.   Tayyorgarlik   davrida   nimalar
haqida ma’lumot berish maqsad qilingan bo’lsa, awalo, o’quvchilaming o’zlaridan
ular haqida bilganlari so’rab aniqlanadi. Masalan, “Kitobga ixlos” asarini o’qishga
tayyorgarlikda o’quvchilaming dastlabki bilimlari quyidagicha aniqlanadi:
O’qituvchi:   —   Bugun   biz   Vatanimizning   o   ‘tmishiga   sayohat   qilamiz.
Sayohatimiz   Buxoro   shahriga   bo’ladi.   Sayohatchilar   ikki   guruhga   bo’linadi.
Buxoro darvozalari ochilishi uchun bir necha tilsimlami yechishimiz zarur. Buning
uchun   har   bir   guruh   o’ziga   berilgan   savol-topshiriqlami   bajarib,   shohsupaga
ko’tarilishi zarur.
Hikoya   kichik   hajmli   badiiy   asar   bo’lib,   unda   kishi   hayotidagi   ma’lum   bir
voqea, hayotning muhim tomonlari umumlashtirib tasvirlanadi. “Hikoya ko’pincha
kishi   hayotida   bo’lgan   bir   epizodni   tasvir   etadi.Uning   mazmuni   ertakdagidan
ortiqroq hayotiydir” Hikoya mazmunan boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun mos
janr   hisoblanadi.   Kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   qahramonlaming   xatti   harakati,
tashqi   ko’rinishi,   portret   tasviri,   voqea-hodisalar   haqidagi   hikoyalar   ko’proq
qiziqtiradi.   Shuning   uchun   bolalami   hikoya   bilan   tanishtirish   uning   sujetini
tushuntirishga   bog’lab   olib   boriladi.Boshlang’ich   sinflarda   hikoyani   o’qishga
bag’ishlangan   izohli   o’qish   darslarida   o’qilgan   hikoya   mazmunini   ochish,   lug’at
ustida   ishlash,   o’qilgan   matnni   qayta   hikoyalash   kabilar   asosiy   ish   turlaridan
hisoblanadi. Hikoya mazmuni odatda savollar asosida tahlil qilinadi. 
So’roqlardan ikki maqsadda: hikoya mazmunini tahlil qilish hamda dalillar,
mulohazalar,   xulosalarni   taqqoslash,   voqea-hodisalar,   xattiharakat   o’rtasidagi
bog’lanishlami   aniqlash   va   umumlashtirish   uchun   foydalaniladi.   Hikoyani   o’qish
darsida   o’quvchilar   tushunmaydigan   so’z   va   iboralar   ma’nosini   tushuntirish   ham
muhim, aks holda ular  hikoya mazmunini tushuna olmaydilar. Hikoyani  o’qishda
uning mazmunini tahlil qilish va shu asosda o’quvchilar nutqini o’stirish markaziy
20 o’rin egallaydi. Hikoya o’qib bo’lingach, o’quvchilar o’ylashi, o’z mulohazalarini
aytishi uchun tayyorlanishga vaqt berish kerak. 
O’qilgan   asar   yuzasidan   beriladigan   dastlabki   savollardan   maqsad   hikoya
bolalarga   yoqqan-yoqmaganligi,   undagi   qaysi   qahramonning   xarakteri   bolaga   ta
‘sir   etganini   bilishdan   iborat.   Shundan   keyingina   hikoya   sujeti,   voqeaning
yo’nalishini ochishga, personajlar xarakterini tushunishga, nihoyat, asarning asosiy
g’oyasini  bilib olishga  yordam  beradigan savollardan foydalaniladi. Badiiy asarni
tahlil   qilishda   sujetni   to’liq   tushuntirishga   berilib   ketib,   qahramonlarga   tavsif
berish,   asar   qurilishi   va   tilini   tahlil   qilish   kabi   ish   turlari   e   ‘tibordan   chetda
qolmasligi   lozim.   Ertak   janriga   xos   matnlar   jozibadorligi   bilan   bolani   o’ziga
tortadi. Lekin hikoya janri ham hayotiyligi bilan o’ziga xos. 
Hikoyada voqealar tez rivojlanib boradi. Unda inson hayoti, u bilan bog’liq
hayotiy   lavhalar   bayon   etiladi.   O’quvchilar   qahramonlaming   xarakteri,   ulardagi
xususiyatlar bilan qiziqadilar. Masalan, 3-sinf „O’qish kitobi“dagi “Dadam qurgan
dengiz”   (Hakim   Nazir),     “Olma”   (Malik   Murodov),   “Ilmli   mingyashar”   (Nurmat
Maqsudiy),   “Xazonchinak”   (O’.   Hoshimov),   “Qo’sh-   terak“   (A.   Irisov),
“Mehnatkash   qiz”   (Oybek)   va   boshqa   qiziqarli   hikoyalar   berilgan.   Ular   mavzu
jihatdan   xilmaxil   bo’lib,   qahramonlarining   xarakter-xususiyatlari   bilan   ham   farq
qiladi. Hikoya biror bir davr bilan bog’liq bo’ladi. 
O’quvchilar   qahramonlaming   ma’naviyatiga   bo’lgan   qiziqishlari   tufayli
hayotning   nurli   va   qorong’i   tomonlari   xususida   muayyan   tushunchaga   ega   bo’la
boshlaydilar.Ularda   go’zallik   va   nafosatga   muhabbat,   yovuzlikka   nisbatan   nafrat
tuyg’usi hikoyalar bilan tanishish va uni tahlil qilish davomida shakllanib boradi.
Masalan, 3-sinfda “Jaloliddin Manguberdi” hikoyasida Chingizxon va uning
qo’shinlariga   nisbatan   nafrat   uyg’otilsa,   Jaloliddin   Manguberdining   xatti-harakati
misolida   ona-Vatanga   mehrmuhabbat   uyg’otiladi,   uning   taqdiri   orqali   o’z
ajdodlaridan   faxrlanish   tuyg’usi   paydo   bo’ladi.   Hikoya   tahlili   adabiy   tur   sifatida
o’ziga   xos   xususiyatlari   va   vazifasidan   kelib   chiqib   ish   ko’rishni   taqozo   etadi.
Undagi har bir so’z, ibora, gap yozuvchining fikrini ifodalashga xizmat qiladi.
21 Hikoya matni uning mazmunini yoki badiiy xususiyatlarini o’rganishdagina
emas,   tahlilning   ifodali,   adabiy,   shartli   yoki   ijodiy   o’qish,   muammoli   usullardan
foydalanish uchun ham manba bo’lishi lozim. Boshlang’ich sinflarda hikoya sujeti,
kompozitsiyasi,   qahramonlarini   o’rganish   bo’yicha   turli   tahlillar   matn   ustida
ishlash   asosida   olib   boriladi.   Bunda   o’quvchining   ijodiy   faolligi   ortadi,   ijodiy
fikrlash   doirasi   kengayadi.   “Jaloliddin   Manguberdi”   hikoyasi   qahramonlarini,
ularning   xatti-harakatlarini   o’rganish   va   tahlil   qilishni   matnga   tayangan   holda
quyidagi reja asosida amalga oshirish mumkin:
1.   Chingizxonning   hiyla   ishlatgan   o’rnini   matndan   topish.   Uning
o’quvchilarda qanday taassurot qoldirganligini aniqlash.
2.   Jaloliddin   Manguberdining   Eron   va   Afg’onistonda   mo’g’ullarga   qarshi
kurashib, erishgan g’alabasi tasvirlangan o’rinni topib o’qish.
3.   Lashkarboshilarning   o’lja   taqsimlashi   oqibatida   nima   yuz   berganini
aniqlash. Bu o’rinni matndan topish.
4.   Jaloliddin   Manguberdining   jasorati   yana   qaysi   o’rinda   ko’ringani
naniqlash.                                                                                                       
5.   Chingizxon   Jaloliddin   Manguberdiga   nima   uchun   tan   berganini   aytish.
Shundan so’ng o’quvchilar Jaloliddin Manguberdi haqida ongli fikr yuritadilar.
Chingizxon   bilan   Jaloliddin   Manguberdining   xattiharakatlarini   taqqoslab,
farqlaydilar.Hikoya   mazmunini   o’zlashtirish   bo’yicha   matn   asosida   quyidagicha
ishlar amalga oshiriladi:
1. Matn mazmuni yuzasidan o’qituvchi savollariga javob berish.
2. Hikoya matni asosidagi savol-topshiriqlami bajarish.
3. Hikoya mazmuni yuzasidan o’quvchilaming savollar tuzishi.
4. Hikoya mazmuniga mos rasmlar chizish.
5. Hikoya matnini qismlarga bo’lish.
6. Har bir qismga sarlavha topish.
7. Hikoyaga reja tuzish.
22 8.   Reja   asosida   qayta   hikoyalash   (to’liq,   qisqartirib   va   ijodiy   qayta
hikoyalash).
9. Reja asosida bayon yozish.
Tahlilda   o’qilayotgan   hikoya   matnining   tushunarliligi   hal   qiluvchi
ahamiyatga ega. Tushunarlilik deganda yozuvchi yaratgan badiiy olamning o’ziga
xosligi, obrazli tasvirning o’quvchi  hayotiy tajribasi, bilim  darajasiga muvofiqligi
nazarda tutiladi. Hikoyani o’rganishda savollarni, odatda, o’qituvchi beradi, ammo
asar   mazmuni,   qatnashuvchi   shaxslarning   xulq-atvorini   ochish   yuzasidan
o’quvchilarga ham savol tuzdirish juda foydali. Bu usul bolalarga juda   yoqadi va
ishni jonlantiradi, asar mazmunini yaxshi tushunish, o’z fikrini izchil bayon qilish
malakasini egallash, mazmun va voqealar orasidagi bog’lanishni to’liq esda saqlab
qolishda o’quvchilarga yordam beradi. Hikoyani izohli o’qish darsini quyidagicha
reja asosida olib boorish mumkin:
1. Hikoyani o’qishga tayyorlash (hikoyadagi kabi odamlar hayoti va davrga
xarakteristika berish va boshqa.).
2. Hikoyani o’qish (bunda to ‘liq va m a ‘no jihatdan tugal qismni o’qituvchi
yoki oldindan tayyorlangan o’quvchi ifodali o’qishi mumkin).
3. Lug’at ustida ishlash.
4. Idrok etishni tekshirish (qatnashuvchilarning xatti-harakatlari, shaxslar va
voqealar o’rtasidagi munosabatlar, badiiy vositalar yuzasidan qisqacha suhbat).
5.   Hikoyani   qayta   o’qish   (qismlarga   bo’lib,   rollarga   bo’lib   o’quvchilarga
o’qitish).
6. Hikoyaning har  bir  bo’limi  (qismi)  yuzasidan  suhbat  uyushtirish,  hikoya
rejasini tuzish.
7. Reja asosida qayta hikoyalash.
8. Hikoya asosida ijodiy va mustaqil ishlar.
9. Hikoyani ifodali o’qishga yoki sahnalashtirishga tayyorlanish(sinfda yoki
uyda).                                           
10. Hikoyani ifodali o ‘qish va ifodali qayta hikoyalash.
23 XULOSA
       Hikoya kichik hajmli badiiy asar bo’lib, unda kishi hayotidagi ma’lum bir
voqea, hayotning muhim tomonlari umumlashtirib tasvirlanadi. „Hikoya ko’pincha
kishi   hayotida   bo’lgan   bir   epizodni   tasvir   etadi.   Uning   mazmuni   ertakdagidan
ortiqroq hayotiydir». Hikoya mazmunan boshlang’ich sinf o’quvchilari uchun mos
janr   hisoblanadi.   Kichik   yoshdagi   o’quvchilarni   qahramonlam   ing   xatti-harakati,
tashqi   ko’rinishi,   portret   tasviri,   voqea-hodisalar   haqidagi   hikoyalar   ko’proq
qiziqtiradi.   Shuning   uchun   bolalami   hikoya   bilan   tanishtirish   uning   sujetini
tushuntirishga   bog’lab   olib   boriladi.   Boshlang’ich   sinflarda   hikoyani   o’qishga
bag’ishlangan   izohli   o’qish   darslarida   o’qilgan   hikoya   mazmunini   ochish,   lug’at
ustida   ishlash,   o’qilgan   matnni   qayta   hikoyalash   kabilar   asosiy   ish   turlaridan
hisoblanadi. Hikoya mazmuni odatda savollar asosida tahlil qilinadi. So’roqlardan
ikki   maqsadda:   hikoya   mazmunini   tahlil   qilish   hamda   dalillar,   mulohazalar,
xulosalarni   taqqoslash,   voqea-hodisalar,   xatti-harakat   o’rtasidagi   bog’lanishlarni
aniqlash   va   umumlashtirish   uchun   foydalaniladi.   Hikoyani   o’qish   darsida
o’quvchilar tushunmaydigan so’z va iboralar m a’nosini tushuntirish ham muhim,
aks holda ular hikoya mazmunini tushuna olmaydilar.
Hikoyani   o’qishda   uning   mazmunini   tahlil   qilish   va   shu   asosda   o’quvchilar
nutqini   o’stirish   markaziy   o’rin   egallaydi.   Hikoya   o’qib   bo’lingach,   o’quvchilar
o’ylashi,   o’z   mulohazalarini   ay.         tishi   uchun   tayyorlanishga   vaqt   berish   kerak.
24 O’qilgan asar yuzasidan beriladigan dastlabki savollardan maqsad hikoya bolalarga
yoqqan-yoqmaganligi, undagi qaysi qahram onning xarakteri bolaga ta’sir etganini
bilishdan   iborat.   Shundan   keyingina   hikoya   sujeti,   voqeaning   yo’nalishini
ochishga,   personajlar   xarakterini   tushunishga,   nihoyat,   asarning   asosiy   g’oyasini
bilib olishga yordam beradigan savollardan foydalaniladi. 
Yoshlikda   olingan   bilim   toshga   o‘yilgan   naqsh   kabidir   –   degan   edi   buyuk‖
allomalarimizdan   biri.   Shunga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinfda   egallangan   bilimni
kelgusidagi   bilimlar   uchun   poydevor   deb   atasak,   noto‘g‘ri   bo‘lmaydi.   Poydevor
qanchalik   mustahkam   bo‘lsa,   qurilajak   imorat   ham   shunchalik   ko‘p   yil,   balki
asrlarga ham asqotadi.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   ta‘lim-   tarbiya   beruvchi   o‘qituvchiga   juda
ko‘p narsa bog‘liq bo‘ladi.Hozirgi zamon boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi erkin fikrli
keng dunyoqarashli, izlanuvchan, intiluvchan, yangiliklarni tezda ilg‘ab oluvchi va
innovatsion   texnologiyalardan   boxabar   bo‘lishi   lozim.Shundagina   u   ko‘zlagan
maqsadiga   yetishadi.Ona   tili   darslarida   imloviy   bilimlarni   takomillashtirishning
samarali   metod   va   usullarini   tanlay   bilish   hozirgi   kun   tilshunoslik   ta‘lim   tizimi
oldida turgan eng muhim vazifadir. Umuman olganda, o‘zbek tilining asosiy imlo
qoidalariga   rioya   qilish,   nafaqat   o‘quvchilarning,   balki   shu   yurt   tuprog‘ida
yashayotgan,   jozibali   tilimizda   biyron-biyron   so‘zlayotgan   har   bir   fuqaroning
burchidir. Imlo qoidalari biz uchun xuddi yo‘l belgilaridek bo‘lishi lozim. Buning
uchun o‘quvchilarni bolalikdanoq bilimli, salohiyatli va aqli raso qilib tarbiyalash
lozim.   Shundagina,   har   qadamda,   bot   –   bot   duch   keladiganimiz   –   imloviy
xatoliklarning birmuncha oldi olinardi, deb o‘ylayman.
25                            
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.     Kosimova   K.   “Boshlang ’ ich   sinflarda   ona   tili   о ’ qitish   metodikasi”.-
T.,1985
2. B. Ma’qulova, T. Adashboyev. Kitobim - oftobim (1 -sinf uchun sinfdan
tashqari o'qish kitobi). — Т.: “O'qituvchi”, 1999.
3. B. Ma’qulova, S. Sa’diyeva. Sinfdan tashqari o'qish mashg'ulotlaii (1-sinf
o'qituvchilari uchun metodik qo'llanma). — Т.: ,”O’qituvchi”,1997.
4.   B.   Ma’qulova,   S.   Matchon.   Kitobim-oftobim   (2-sinf   uchun   sinfdan
tashqari o'qish kitobi). — Т.: “O'qituvchi”, 2000. 
5. В. Ma’qulova, D. Nasriddinova. Kitobim — oftobim (1-sinfdan tashqari o
‘qish kitobi). — Т.: “O’qituvchi” NMIU, 2008.
6.Boshlang'ich   maktab   darsliklarini   yaratish   mezonlari   /   Tuzuvchilar:   Q.
Abdullayeva, M. Ochilov, K. Nazarov, S. Fuzailov, N. Bikboyeva. —Т.: 1994.
  7. J. G‘. Yo'ldoshev, S. A. Usmonov. Pedagogik texnologiya asoslari.— Т.:
“O'qituvchi”, 2004.
8.   Y.   Abdullayev.   Eski   maktabda   xat-savod   o'rgatish.   -   Т.       “O‘qituvchi",
2005.
9.   K.   Qosimova.   Boshlang'ich   sinflarda   imlosi   qiyin   so'zlarni   o'rgatish.   —
Т.: 2002
26 10.   К.   Qosimova,   S.   Fuzailov,   A.   N   e’matova.   Ona   tili   (2-sinf   uchun
darslik). — Т.: Cho'lpon, 2005.
11. K.  Qosimova,  A.  Ne’matova.  2-sinfda ona  tili  darslari. —  Т.:Cho'lpon,
2004.
12.   M.   Xudoyberganova,   M.   Muxtorova.   3-sinfda   ona   tili   darslari.   —Т.:
“O‘qituvchi", 2005.
13. M. Umarova, Sh. Hakimova. O'qish kitobi (3-sinf uchun darslik).— Т.:
Cho'lpon, 2008.
27

MUNDARIJA:

 

KIRISH ................................................................................................................3
ASOSIY QISM ...................................................................................................7
  1. Kichik yoshdagi o’quvchilaming badiiy asarni idrok etishdagi psixologik xususiyatlari……………………………………………………………....

 

7

  1. Boshlang’ich sinflarda badiiy asarni tahlil qilishning metodik shartlari…
11
  1. Badiiy asarlarni janriy xususiyatlariga ko’ra o’rganish…………………..
17
XULOSA…………...…………………………………………………………...24
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR............................................................26