Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 43.8KB
Покупки 1
Дата загрузки 29 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Badiiy matnda nisbiy soʻzlar vositasida bogʻlangan qoʻshma gaplar

Купить
"Badiiy matnda nisbiy so zlar vositasida bog langan qo shmaʻ ʻ ʻ
gaplar" mavzusida yozgan
KURS IS H I
                                               
                                  Ilmiy rahbar:  ______________________
Toshkent – 2023   Reja :
 Kirish ................................................................................................................................................................ 2
I BOB ................................................................................................................................................................. 3
XULOSA ........................................................................................................................................................... 22
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ..................................................................................................................... 23
                                                 Kirish
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Har   bir   xalqning   ruhiy   dunyosi,   urf-
odatlari, ijtimoiy-iqtisodiy, siyosiy, madaniy ahvoli aks etadigan vositalardan biri bu
bevosita   til   hisoblanadi.Shu   bois   til   xalq   ziynatining   xolis   va   mumtoz
ko’zgusidir.Shuning uchun har bir kishi til haqida to’liq ma’lumotga ega bo’lsa, o’z
tilining   tovushlar   tizimi,   lug’at   boyligi,   so’z   qo’llash   imkoniyatlari,   jumla   tuzish
qonuniyatlarini his etsa, til va xalqning ham tarixini ham anglay oladi.
Barchamizga   ma’lum   bo’lganidek,   o’zbek   tili   sintaksisi   o’zining   ham   tarixiy,
ham   hozirgi   zamon   tili   jihatidan   asoslangan   mukammal   ildizlarga   ega.Sintaksis
bo’yicha   chuqur   ilmiy   tadqiqotlar   olib   borilishi,   ushbu   sohadagi   mavjud   bilimlarni
yanada   mustahkamlash,   ularning   yangi   jihatlarini   tadqiq   qilish   bilan   birga   hozirgi
zamon   o’zbek   tili   sintaksisidagi   muammoli   vaziyatlarni   yuzaga   keltiryabdi.Albatta,
bunday   muammolar   tilshunoslikda   turli   fikr   va   qarashlar   ta’sirida   yuzaga
keladi.Bizning  bugungi  kurs  ishimiz  mavzusi   ham  aynan  yana  shunday  turli  fikr   va
qarashlar paydo bo’lishiga zamin yaratsa ajab emas.
2 Kurs   ishi ning   maqsad   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishidan   ko’zlangan   asosiy
maqsad   badiiy   matnlarda   nisbiy   so’zlar   vositasida   bog’langan   qo’shma   gaplarni
o’rganishdan iboratdir.
Kurs ishi ning obyekti.  Turli mutanosib va qarama-qarshi fikrlar bayon etilgan
ilmiy manbalar va badiiy asardagi matnlar.
Kurs ishi ning ilmiy-amaliy ahamiyati.  Bu kurs ishi darsda seminarlar tashkil
etishda va filologiya sohasi bo’yicha qo’llanmalar tayyorlashda manbaa bo’lib xizmat
qiladi.
Kurs ishi ning tuzilishi.   Kurs ishining umumiy tavsifi, asosiy qism, xulosa va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan tashkil topgan.
I BOB
Nisbiy so'zlar vositasida bog'langan ergash gapli qo'shma gaplar
1.1.Ega va kesim ergash gapli qo'shma gaplar
Barchamizga ma’lum bo’lganidek, ergash gapni bosh gapga biriktiruvchi talay
grammatik   vositalar   mavjud   va   ana   shu   grammatik   vositalardan   biri   nisbiy   so’zlar
hisoblanadi. Nisbiy so’zlar fe’lning shart mayli formasi orqali birikadigan ergashgan
qo’shma gaplar tarkibida qo’llanadi va bir xil yoki turli xil kelishik qo’shimchalarini
olib, bir- biriga moslashadi.
Masalan:
          Nimani  ko’rsatsalar,  shuni  keltirdim .
        (Ushbu gapda nisbiy so’zlar tushum kelishigi qo’shimchasini olgan.)
Quyidagi nisbiy so’zlarga to’xtalamiz:
 Qancha   –   shuncha  
Qancha   ko pʻ   mehnat qilsangiz,   shuncha   ko p	ʻ  
natijaga   erishasiz.  
3  Qayer   –   shu   yer  
Qayerda   ahillik bo lsa,ʻ   shu yerda   qut-baraka  
bo ladi.	
ʻ  
 Qachon   –   shu payt (o shanda)	
ʻ  
Qachon   maqsadlaringizni amalga oshirish uchun  
jiddiy kirishsangiz,   o shanda
ʻ   ular ro yobga	ʻ   chiqa    boshlaydi.
 Qanchalik   –   shunchalik  
Daryo   usti   qanchalik   tez   oqsa,   osti   shunchalik   sokin  
bo ladi.	
ʻ  
Bosh va ergash gap tarkibidagi nisbiy so zlar ko pincha o zaro bir xil gap	
ʻ ʻ ʻ  
bo lagi vazifasini bajaradi. Masalan:	
ʻ   Kimning  ichi nog’ora singari bo’sh bo’lsa,  
uning  behuda so’zlari atrofdagilarning miyasini egovlaydi.   Bu ergashgan qo shma	
ʻ  
gapning   ergash   gap   qismidagi   nisbiy   so z	
ʻ
”kimning”   so zi	
ʻ   ham,   bosh   gap   qismidagi   nisbiy   so z	ʻ   –   “uning”   so zi	ʻ   ham   qaratqich   a
niqlovchi   vazifasini   bajargan,   ya‘ni   ushbu  
ergashgan   qo shma	
ʻ   gapning   nisbiy   so zlari	ʻ   bir   xil   sintaktik   vazifada   kelgan.   Ba‘zan
nisbiy so zlar turli xil gap bo lagi vazifasini bajarishi ham mumkin:	
ʻ ʻ  
Kimki   boshqalarga   rahm-u   shafqat   qilmasa,   unga   ham   hech   kim   rahm-u
shafqat    qilmaydi.  
Bunda ergash gap tarkibidagi nisbiy so z –	
ʻ   “kimki”   ega vazifasini,   bosh gap    
tarkibidagi nisbiy so z –	
ʻ   “unga”   esa vositali to ldiruvchi vazifasini bajargan. Demak,	ʻ  
ushbu   ergashgan   qo shma	
ʻ   gapning   nisbiy   so zlari turli	ʻ   xil   gap   bo lagi	ʻ   bo lib	ʻ   kelgan.  
Nisbiy so zli ergashgan qo shma gaplarda ham ayrim o rinlarda bosh gap	
ʻ ʻ ʻ  
tarkibidagi nisbiy so z tushib qolishi mumkin. Ammo uning o rni (qaysi	
ʻ ʻ   olmosh    
ekanligi)   gap   mazmunidan,   nutq   sharoitidan   sezilib   turadi.   Masalan:
1. Kimning aqli ko’p bo’lsa, ayblari yashirin va do’stlari ko’p bo’ladi. –  
4 Kimning   aqli   ko’p   bo’lsa,   uning   ayblari   yashirin   va   do’stlari   ko’p   bo’ladi.
 
2.   Kimki   o’zining   yaxshi   ishidan   quvonsa,   haqiqiy   mo’mindir.   –   Kimki   o’zini
ng   yaxshi   ishidan   quvonsa,   u   haqiqiy   mo’mindir.  
 
3. Kimki boshqalarga yordam bermasa, boshqalar ham ko mak bermaydi. –ʻ  
Kimki   boshqalarga   yordam   bermasa,   unga   boshqalar   ham   ko mak
ʻ   bermaydi.    
Bosh gap tarkibida tushib qolgan nisbiy so z qaysi	
ʻ   olmosh ekanligi va uning    
qanday   vazifada   kelganligi   ko rsatish	
ʻ   olmoshili   ergashgan   qo shma	ʻ   gaplarda   qanday  
aniqlansa,   shu   tariqa   aniqlanadi.  
Ega   ergash   gap   bosh   gapdagi   olmosh   bilan   ifodalangan   egani   yoki   tushib
qolgan egani izohlagan ergash gapdir. Ega ergash gap bosh gap bilan birgalikda ega
ergash gapli qo‘shma gap hisoblanadi .
Masalan:
  Kim   go’lib   bo‘lsa,   o’sha   menga   ham   suyukli   o‘g‘il,   ham   tirishqoq   shogird
bo’ladi.  1
Professor M. Asqarova o’zining “Hozirgi zamon o’zbek tilida qo’shma gaplar”
kitobida   ”bosh   gap   tarkibida   faqat   ko’rsatish   olmoshlari   qo’llanadi”   deb   fikr
bildirganlar.   Keyinchalik   bu   qoidani   birmuncha   to’ldirib,   M.   Hamrayev   o’zining
“Ona tili” kitobida “ bosh gap tarkibida boshqa olmoshlar ham kelishi mumkin”, deb
ta’kidlaganlar  va yuqoridagi  qoidaga to’xtalganlar.Buning isbotini  quyidagi  misolda
1
 X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati ”, 77- bet
5 ko’rishimiz   mumkin,   ya’ni   bosh   gap   tarkibidagi   nisbiy   so’zlar   so’roq   va   belgilash
olmoshlari bilan ifodalangan.
Bu   qon   egasining   xulq-atvorida   nimaiki   qusurlar   bo’lsa,   bari   kuzatilganligi
qayd qilingan. 2
                      Ayrim   hollarda   ega   ergash   gap   tarkibida   ham,   bosh   gap   tarkibida   ham
qo’llangan nisbiy so’zlar ko’rsatish olmoshlari bilan ifodalanadi.
Masalan:
                      Donolar   kengashib:   “Shu   qush   kimning   boshiga   qo’nsa,   o’sha   podsho
bo’ladi”, - deyishibdi. 3
                      Bunday   gaplarda   ega   ergash   gap  tarkibidagi   nisbiy   so’z   so’roq  olmoshi   +
yuklama   bilan,   bosh   gap   tarkibidagi   kishilik   olmoshi   bilan   ifodalangan   nisbiy   so’z
esa   ba’zan   qo’llanilmasligi   ham   mumkin.   Lekin   uning   o’rni   gapning   mazmunidan
sezilib   turadi.   Ega   ergash   gap   orqali   bosh   gap   tarkibidagi   tushirilgan   nisbiy   so’zni
tiklasa bo’ladi.
Masalan:
             Kimki ilm orqali o’z tanasini yaxshi o’rganmasa, (u)o‘zini-o‘zi nobud qilishi
hech gap emas ekan. 4
 
             
              Ega ergash gap tarkibida qo’llangan nisbiy so’z so’roq olmoshi bilan, bosh
gap tarkibidagi nisbiy so’z esa birikma bilan ifodalanadi.
Masalan:
                          Mikrobini yuqtirgan shaxslar nimadan hazar qilsa, o’sha narsa jonlariga
oro kiradi. 5
            
2
 X. ToXtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 99- bet
3
 3 -sinf, “O’qish kitobi”, 10 - bet
4
 X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 84-bet
5
 X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 101-bet
6                         Ayrim   hollarda  ega  ergash  gap tarkibida  qo’llangan  nisbiy  so’z miqdorni
bildiruvchi   so’roq   olmoshi   bilan,   bosh   gap   tarkibidagi   nisbiy   so’z   esa   jamlikni
bildiruvchi belgilash olmoshi bilan ifodalanadi.
Masalan:
                Uyquga ketishdan oldin qancha gapirgan bo’lsangiz, hammasi haqiqat. 6
 
               
                           Bunday gaplarda ba’zan gapning  ma’nosini  kuchaytirish  maqsadida  ega
ergashgan   tarkibidagi   miqdorni   bildiruvchi   so‘roq   olmoshi   bilan   ifodalangan   nisbiy
so‘zga -ki yuklamasi qo’shiladi.
Masalan:
                            Ikki   ko‘zim   o‘rnidan   irg‘ib   chiqqan,   vujudimda   nechtaki   suyak   bo’lsa,
hammasi singan.   7
   
               Ergash gapning egasi vazifasida ishlatilgan “kim” so’roq olmoshi ma’noni
kuchaytirish va shu so’zga diqqat jalb qilinganini ko’ rsatish uchun ”kimki”, “kimda-
kim” shaklida qo’llanadi. Bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa kishilik yoki ko’rsatish
olmoshlari bilan ifodalanadi.
Masalan:
              “Kimki chin yurakdan istaklarini bildirsa, u ,albatta, niyatiga yetadi”, - dedi
farishta Mim.   8
             Ayrim hollarda ega ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z shaxsga ishora qiluvchi
so’roq   olmoshi   bilan,   bosh   gap   tarkibidagi   nisbiy   so’z   esa   ko’rsatish   olmoshi   bilan
ifodalanadi.
             Endigi navbatni kesim ergash gapli qo’shma gaplardagi bosh va ergash gapni
bog’lovchi   nisbiy   so’zlarga   beramiz.   Bosh   gap   tarkibidagi   kesim   vazifasida
qo'llangan   ko'rsatish   olmoshining   ma’nosini   izohlab   keluvchi   ergash   gap   kesim
6
 X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 137-bet
7
 X. To‘xtaboyev “Shirinqovunlarmamlakati”, 159-bet
8
 R. Nabiyeva “Farishta Mim sarguzashtlari ”, 26- bet
7 ergash gap deyiladi.Kesim  ergash gap bosh gapga ko'rsatish olmoshi  tarkibidagi -ki
yuklamasi yordamida bog'lanadi. Misollar:
 Endi sizlarga   muborak topshiriq shu ki , har biringiz alohida-alohida ketasiz .
Toleyim shu ki , jahonda bir guliston tanladim.

Muhammad   Yusuf   ijodining   o'ziga   xos   xususiyati   shunda ki ,   u   juda   oson
o'qiladl, sodda, xalqchil.

Buning natijasi shu bo'ldi ki , To'laganning qanshariga musht tushdi.

Keragi shu ki , bu miqqiyni ham boqish kerak.

Qizig'i shunda ki , shu ko'rinishiga ovozi muloyim edi.

Eng yaxshi yo'l shu ki , yaxshi do'st yor-u diyordan ayrilishni ixtiyor etmaydi.

O'tgan   ota-bobolaming   xulosasi   shu ki ,   shirin   so'z   odamlaming   qalbini
bog'lovchi zanjirdir.

Qisqa gap shu ki , odam so'zi bilan taniladi, axloqi bilan maqtaladi.

Donolaming   o'giti   shunday ki ,   so'zning   lazzati   uni   gapirishda   emas,   balki
eshitishdadir.

Xalqning xulosasi shu ki , xudbin odam hech qachon elga qayishmaydi.

Yutug'imiz   shunda ki ,   har   birxodim   o'z   vazifasini   biladi   va   uni   vijdonan
bajaradi.
1.2.Aniqlovchi, to'ldiruvchi va hol ergash gapli qo'shma gaplarda
nisbiy so’zlar
           Bosh gap tarkibidagi aniqlovchi vazifasida qo'llangan ko'rsatish olmoshining 
ma’nosini izohlab keluvchi ergash gap aniqlovchi ergash gap deyiladi. Bunday ergash
gap bosh gapga nisbiy so'zlar yoki bosh gap kesimi tarkibida qo'llanuvchi -ki 
yuklamasi yordamida bog'lanadi.
           Gap qismlari nisbiy so'zlar yordamida bog'langanda ergash gap kesimi shart 
mayli shaklidagi fe’llar bilan ifodalanadi va ergash gap bosh gapdan oldin keladi.Gap
qismlari -ki yordamida bog'langanda esa aniqlovchi ergash gap bosh gapdan keyin 
keladi.Ba’zan bosh gapning aniqlovchisi vazifasidagi “shunday”, “shunaqa” 
ko'rsatish olmoshlari qo'llanmasligi mumkin, ammo uning o'rni bilinib 
turadi.Misollar:
8 Shunday  odamlar bor ki , kelajakni oldindan bashorat qila oladilar.
Kim  birovga yaxshilik qilsa,  uning  obro'yi baland bo'ladi.
Katta arava  qaysi  yo'ldan yursa, kichik arava ham  shu  yo'ldan yuradi.
Sevgi  shunday  navbahor ki , u tikondan gul qilur.
Bu suvni ichgandan so'ng  kim  yolg'on so'zlasa,  uning  qulog'i o'sib 
ketarmish.
Kim  yalqov bo'lsa,  uning  qo'lida obod yer ham xarob bo'ladi.
Men senga  shunday  narsalar keltiray ki , ularni tushingda ham 
ko'rmagansan.
Kimning  quroli bilim bo'lsa,  uning  kelajagi porloq.
Ayrim muammolar bor ki , ularni butun jahon xalqlari birgalashib hal 
qilishi kerak.
                Ega ergash gap tarkibida qo’llangan nisbiy so’z so’roq olmoshi bilan bosh 
gap tarkibidagi nisbiy so’z esa birikma bilan ifodalanadi.Masalan:
                Mikrobini yuqtirgan shaxslar nimadan hazar qilsa, o’sha narsa jonlariga 
oro kiradi.   9
                Ayrim hollarda ega ergash gap tarkibida qo’llangan nisbiy so’z miqdorni 
bildiruvchi so’roq olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa jamlikni 
bildiruvchi belgilash olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                 Uyquga ketishdan oldin qancha gapirgan bo’lsangiz, hammasi haqiqat.  10
               Aniqlovchi ergash gap bosh gapda aniqlovchi vazifasida kelgan olmoshni 
izohlaydi.Aniqlovchi ergash gap bosh gap bilan birgalikda aniqlovchi ergash gapli 
qo‘shma gap deb yuritiladi.Masalan:
                Rezinka oftobda kuyganda qanaqa hid chiqarsa, bora-bora atrofni shunday 
hid qoplab oldi. 11
 
              Aniqlovchi ergash gapli qo’shma gap tarkibidagi bosh va ergash gapni 
bog’lovchi nisbiy so’z a’zolarining ifodalanishiga qarab bunday gaplar quyidagi 
turlarga bo’linadi:
 Sifatlovchi aniqlovchi shaklidagi nisbiy so’zlar yordamida bo’g’langan 
aniqlovchi ergash gapli qo’shma gap;
9
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 101-bet
10
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 137-bet
11
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 18-bet
9  Qaratqich aniqlovchi shaklidagi nisbiy so’zlar yordamida bo’g’langan 
aniqlovchi ergash gapli qo’shma gap;
 Aralash shakldagi nisbiy so’zlar yordamida bo’g’langan aniqlovchi ergash 
gapli qo’shma gap.
          Aniqlovchi ergash gap bosh gapga ko’pincha nisbiy so’zlar yordamida 
bog’lanadi.Bunda nisbiy so’zlar bosh va ergash gaplarda bir xil shaklda yoki turli xil 
shakllarda kelishi mumkin. Aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar tarkibidagi 
nisbiy so’zlar bir xil kelishik shaklida, ya’ni bosh kelishikda kelsa, bunday qo’shma 
gaplar sifatlovchi aniqlovchi shaklidagi nisbiy so’zlar yordamida bog’langan 
aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar hisoblanadi.Masalan:
           Suv zarralaridan qanday orombaxsh hid taralsa, nurlar ham xuddi shunday 
hid ufurayotgandek . 12
 
          Yuqoridagi gapda aniqlovchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z so’roq olmoshi
bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa yuklama + so’roq olmoshi bilan 
ifodalangan.
          Aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplarda aniqlovchi ergash gap tarkibidagi 
nisbiy so’z belgini bildiruvchi so’roq olmoshi bilan, bunga javoban bosh gap 
tarkibidagi nisbiy so’z esa ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
           Qaysi mamlakatning aholisi o’z hayotidan ko’ngli to’q bo’lsa, o’sha 
mamlakatdan kambag’al-u faqir odamlar chiqmaydi.   13
          Ba’zan aniqlovchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z gumon olmoshi bilan, 
bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
           Agar seni kimdir xafa qilsa, men o’sha ablahni qilgan ishi uchun, albatta, 
pushaymon qildiraman. 14
 
          Aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar tarkibidagi nisbiy so’z juftligi a’zolari 
bosh va ergash gaplarda bir xil kelishikda, ya’ni qaratqich kelishigida kelsa, bunday 
qo’shma gaplar qaratqich aniqlovchi shaklidagi nisbiy so’zlar yordamida bog’langan 
aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar hisoblanadi.Masalan:
            Kimning omadi kelmasa, o’shaning oldida bitta-yu bitta yo’l qoladi.   15
12
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 135-bet
13
  Ibrohim Jo’ra,“Onamning hikoyalari ”, 34-bet
14
  M. O’rinboy qizi “Tarbiya kitobi ” I, 5-bet
15
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 70-bet     
10           Yuqoridagi gapda aniqlovchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z so’roq olmoshi
bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa ko’rsatish olmoshi bilan 
ifodalangan.Ayrim hollarda bosh gap tarkibidagi predmetning kimga qarashliligini 
ifodalagan kishilik olmoshi bilan ifodalangan nisbiy so’z tushib qolishi ham mumkin.
Ammo uning o’rni gapning mazmunidan bilinib turadi. Aniqlovchi ergash gap orqali 
bosh gap tarkibidagi tushib qolgan nisbiy so’zni tiklash mumkin.Masalan:
          Agar kimning tili va yuragi go’zal bo’lsa, (uning) butun vujudi ham go’zal 
bo’ladi.   16
         Aniqlovchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z ba’zan qarashlilik qo’shimchasini
olgan so’roq olmoshi bilan ham ifodalanadi. Bunday gaplarda ba’zan bosh gap 
tarkibidagi kishilik olmoshi bilan ifodalangan nisbiy so’z tushib qolishi ham 
mumkin.Ammo uning o’rni gapning mazmunidan sezilib turadi.Masalan:
             Tana kimniki bo’lsa ham, (uning) qovurg’alarini bir sanab ko’rmoqchi 
bo’ldim.   17
            Yuqoridagi gap tarkibidagi nisbiy so’zlar bir xil kelishik shaklida, ya’ni 
qaratqich kelishigi shaklida deb qaraymiz. Chunki qarashlilik qo’shimchasining 
o’rniga qaratqich kelishigi qo’shimchasini qo’ysak, gapda so’zlarning joylashish 
tartibi o’zgarsa ham, gapning mazmuni o’zgarmaydi.Masalan:
             Kimning tanasi bo’lsa ham, (uning) qovurg’alarini bir sanab ko’rmoqchi 
bo’ldim.  18
            Ba’zan gapning ma’nosini kuchaytirish maqsadida aniqlovchi ergash gap 
tarkibidagi shaxsga ishora qiluvchi so’roq olmoshi bilan ifodalangan nisbiy so’z 
a’zosiga –ki yuklamasi qo’shiladi.Bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa ko’rsatish 
olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
             Kimningki niyati oliyjanob, maqsadi ulug’ bo’lsa, o’shaning 
yordamchisiman.  19
            Bunday gaplarda bosh gap tarkibidagi kishilik olmoshi bilan ifodalangan 
nisbiy so’z qo’llanmasligi ham mumkin. Lekin uning o’rni gapning mazmunidan 
sezilib turadi.Masalan:
             Kimningki tirikligi birovni xursand qilmagan bo’lsa, (uning) o’limi ham hech 
kimni xafa qilmaydi.  20
16
  Ibrohim Jo’ra “Onamning hikoyalari”, 6-bet
17
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 128-bet
18
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 128-bet
19
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 162 - bet
20
  M. O’rinboy qizi “Tarbiya kitobi” I, 21-bet
11             Biz yuqorida aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar tarkibidagi nisbiy so’z 
juftligi a’zolarining bosh va ergash gaplarda bir xil shaklda kelishini ko’rib chiqdik. 
Endi bu nisbiy so’zlarning bosh va ergash gaplarda turli xil shakllarda kelishini 
ko’rib chiqamiz.Aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar tarkibidagi nisbiy so’z 
juftligi a’zolari turli xil shakllarda kelsa, bunday qo’shma gaplar aralash shakldagi 
nisbiy so’zlar yordamida bog’langan aniqlovchi ergash gapli qo’shma gaplar 
sanaladi.Aniqlovchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z bosh kelishikdagi so’roq 
olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa qaratqich kelishigidagi kishilik 
yoki ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
              Kim kop uxlasa, uning yuzi shirmonday qip-qizil bo’ladi.   21
            Uning qo’lidagi uzukni kim taqib odamlar yoniga tashrif buyursa, o’shaning 
bor ziynati ularga ko’rina boshlaydi.  22
Bundan tashqari aniqlovchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z qaratqich kelishigidagi 
so’roq olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa bosh kelishikdagi 
ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                Kimning qilgan ishi xalqni xursand qilsa, men o’sha odamga 
saltanatimning yarmini beraman.  23
                 To’ldiruvchi ergash gap bosh gapdagi ko’rsatish olmoshi bilan ifodalangan 
to’ldiruvchining yoki qo’llanmagan to’ldiruvchining mazmunini aniqlashtirib, 
izohlab keladi .To’ldiruvchi ergash gap bosh gap bilan birgalikda to‘ldiruvchi ergash 
gapli qo‘shma gapni tashkil etadi.To’ldiruvchi ergash gap bosh gapga ko’pincha 
nisbiy so’zlar yordamida bog’lanishi bizga ma’lum. Bunday nisbiy so’zlar bosh va 
ergash gaplarda bir xil kelishikda yoki turli xil kelishiklarda kelishi ham mumkin. 
To’ldiruvchi ergash gapli qo’shma gaplar tarkibidagi nisbiy so’z juftligi a’zolari bosh
va ergash gaplarda turli xil shakllarda kelsa, bunday qo’shma gaplar aralash 
shakldagi nisbiy so’zlar yordamida bog’langan to’ldiruvchi ergash gapli qo’shma 
gaplar sanaladi.Masalan:
                 Hamxonalarim nimani yomon desalar, men bechora hammasiga 
ishonibman.  24
21
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 63-bet
22
  R. Nabiyeva “Farishta Mim sarguzashtlari ”, 35-bet
23
  “Turk xalq ertaklari” tarjima, 27 - bet
24
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 154- bet
12                  Yuqoridagi gapda to’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z tushum 
kelishigidagi so’roq olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa jo’nalish 
kelishigidagi belgilash olmoshi bilan ifodalangan.To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi 
nisbiy so’z qaratqich kelishigidagi so’roq olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy 
so’z esa tushum kelishigidagi ko’rsatish olmoshi yoki chiqish kelishigidagi kishilik 
olmoshi bilan ifodalanadi . Masalan:
                Odamxo’r dev kimning yuzida vahimani ko’rsa, o’shani yutadi deb 
o’yladim.  25
               To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z jo’nalish kelishigidagi 
so’roq olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa tushum kelishigidagi 
ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                 Tunda Oy ustidagi shirin xayollar kimga hamroh bo’lsa, kunduzi o’shani 
yorqin orzular peshvoz olardi.  26
                  To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z so’roq olmoshi + 
ko’makchi shaklida, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa tushum kelishigidagi 
kishilik olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                Sohira qalb egalari ertakda kimlar bilan uchrashgan bo „lsalar, ularni 
albatta topaman.  27
To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’zso’roq olmoshi + ko’makchi shaklida,
bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa jamlikni bildiruvchi belgilash olmoshi bilan 
ifodalanadi.Masalan:
                Tulki kim bilan borgan bo’lsa, hammalariga sarpolar kiydirildi
Ba’zan to’ldiruvchi ergash gap tarkibida qo’llangan nisbiy so’zbosh kelishikdagi 
shaxsga ishora qiluvchi so’roq olmoshi bilan, unga javoban bosh gap tarkibidagi 
nisbiy so’z esa tushumkelishigidagi kishilik olmoshi yoki jo’nalish kelishigidagi 
ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                Ibn Sino, kim shogird bo’lmoqchi bo’lsa, uni oldin sinovdan o’tkazar edi. 
Gapning ma’nosini kuchaytirish yoki shu so’zga diqqatni jalb qilish uchun 
to’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi shaxsga ishora qiluvchi “kim” so’roq olmoshi 
“kimda-kim” shaklida qo’llanadi. Bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa jo’nalish 
kelishigidagi ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
25
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati ”, 55-bet
26
  R. Nabiyeva “Farishta Mim sarguzashtlari”, 15-bet
27
  R. Nabiyeva “Farishta Mim sarguzashtlari”, 30-bet
13                Kimda - kim mening uchta savolimga javob bersa, o’shanga saltanatimning
yarmini beraman. 
Bundan tashqari yana gapning mazmunini kuchaytirish uchun to’ldiruvchi ergash gap
tarkibida qo’llangan bosh kelishik shaklidagi shaxsga ishora qiluvchi so’roq olmoshi 
bilan ifodalangan nisbiy so’zga -kiyuklamasi qo’shiladi.Bosh gap tarkibidagi nisbiy 
so’z esa jo’nalish kelishigi qo’shimchasini olgan kishilik olmoshi bilan ifodalanadi.
Masalan:
              Kimki kichikligidan shunaqa fazilatlarga ega bo’lsa, ularga birmuncha oson
bo’ladi. 
Ba’zan bunday gaplarda bosh gap tarkibida qo’llangan ko’rsatish olmoshibilan 
ifodalangan nisbiy so’z tushib qolishi ham mumkin. Ammo uningo’rni gapning 
mazmunidan sezilib turadi. To’ldiruvchi ergash gap orqali bosh gap tarkibidagi tushib
qolgan nisbiy so’zni tiklash mumkin.Masalan:
                  Kimki meni haqorat qilsa, (o’shani) sudga beraman.  28
To’ldiruvchi ergash gap tarkibida qo’llangan nisbiy so’z bosh kelishikdagi gumon 
olmoshi bilan, bunga javoban bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa jo’nalish 
kelishigidagi ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                 Ko’chaga chiqqanimda kimdir Guliga o’xshab ketsa, o’shanga qarab 
angrayib qolaman.  29
Bunday gaplarda ba’zan bosh gap tarkibidagi kishilik olmoshibilan ifodalangan 
nisbiy so’z a’zosi tushib qolishi ham mumkin. Ammo uningo’rni gapning 
mazmunidan sezilib turadi.Masalan:
                 Biror kishi men haqimda gapirsa, oyim (uni)quchoqlab olardi. 
Ayrim hollarda to’ldiruvchi ergash gap tarkibida qo’llangan nisbiy so’zbosh 
kelishikdagi miqdorni bildiruvchi so’roq olmoshi bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy 
so’zesa chiqishhamda tushum kelishiklaridagi jamlikni bildiruvchi belgilash olmoshi 
bilan ifodalanadi.Masalan:
                Bu dunyoda qancha navi bo’lsa, hammasidan ko’kartiribdi desam 
ishonavering.  30
28
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 51-bet
29
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 115-bet
30
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 78-bet
14               Mahallada qancha bola bo’lsa, hammasini joni-dilidan ortiq ko’rarkan.  31
To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z bosh kelishikdagi belgi-xususiyatni 
bildiruvchi so’roq olmoshlari bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa tushum 
kelishigidagi ko’rsatish olmoshlari bilan ifodalanadi. Bunday qo’shma gaplarda 
ba’zan bosh gap tarkibidagi ko’rsatish olmoshi tushib qolishi ham mumkin.Masalan:
              Qo’limga qanaqa atir tushsa, (o’shani) sochimga, kiyimlarimga 
sepaverdim 32
Ba’zan to’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z uyushib kelishi ham mumkin. 
Bunday paytda bosh gap tarkibidagi nisbiy so’zesa jo’nalish kelishigidagi jamlikni 
bildiruvchi belgilash olmoshi bilan ifodalanadi.Masalan:
                O‘g‘lim nima desa ham, nima qilsa ham, hammasiga “barakalla” der edim.
33
To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’zbosh kelishikdagi belgi - xususiyat 
bildiruvchi so’roq olmoshi + son + egalik qo’shimchasi, ya'ni birikmabilan, bosh gap 
tarkibidagi nisbiy so’z esa tushum kelishigidagi ko’rsatish olmoshi 
bilanifodalanadi.Masalan:
              Qaysi biringizo‘z viloyatingizni yaxshi idora qila olsangiz, o’shani taxt 
vorisi qilib tayinlayman.  34
To’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z gumon olmoshi bilan, bosh gap 
tarkibidagi nisbiy so’z esa qo’shma ko’rsatish olmoshi bilan ifodalanadi.Yuqoridagi 
qoidaga diqqat bilan nazar tashlasak, bir qancha tilshunoslarimiz, jumladan, professor
M. Asqarova (“Hozirgi o’zbek adabiy tili”), M. Mirtojiyev (“Hozirgi o’zbek tili”), M.
Hamrayev (“Ona tili”), Mengliyev, O’. Xoliqov (“O’zbek tilidan universal 
qo’llanma”) lar bir xil fikr bildirganlar, ya’ni bosh gap tarkibida faqatgina ko’rsatish 
olmoshlari keladi deb ta’kidlaganlar. Ammo B. O’rinboyev (“Hozirgi o’zbek adabiy 
tili”), hamda M. Hamrayev, D.Muhamedova, D.Shodmonqulova, X. G'ulomova, Sh. 
Yo'ldosheva (“Ona tili”)lar esa boshqacharoq fikr bildirganlar: bosh gap tarkibida 
faqatgina ko’rsatish olmoshlari kelmasdan boshqa olmoshlar ham kelishi mumkin 
31
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 122-bet
32
  . X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 47-bet
33
  Ibrohim Jo’ra, “Onamning hikoyalari”, 15-bet
34
  Ibrohim Jo’ra “Onamning hikoyalari”, 26-bet
15 deganlar va qoidani biroz o’zgartirganlar, ya’ni to’ldiruvchi ergash gap bosh gapdagi 
olmosh bilan ifodalangan to’ldiruvchini izohlab keladi.Masalan:
                 Esimni taniganimdan beri xotiramda nima saqlanib qolgan bo’lsa, 
hammasini bir boshdan so’zlashga tushdim.  35
Yuqoridagi gapda to’ldiruvchi ergash gap tarkibidagi nisbiy so’z so’roq olmoshi 
bilan, bosh gap tarkibidagi nisbiy so’z esa jamlikni bildiruvchi belgilash olmoshi 
bilan qo’llangan.To’ldiruvchi ergash gapli qo’shma gap tarkibidagi bosh va ergash 
gapni bog’lovchi nisbiy so’z a’zolarining ifodalanishiga qarab bunday gaplar 
quyidagi turlarga bo’linadi:
o Vositalito’ldiruvchishaklidagi nisbiy so’zlar yordamida bo’g’langan 
to’ldiruvchi ergash gapli qo’shma gap;
o Vositasiz to’ldiruvchi shaklidagi nisbiy so’zlar yordamida bo’g’langan 
to’ldiruvchi ergash gapli qo’shma gap;
o Aralash shakldagi nisbiy so’zlar yordamida bo’g’langan to’ldiruvchi ergash 
gapli qo’shma gap;
          Bosh gap tarkibida hol vazifasida qo’llangan ko’rsatish olmoshining ma’nosini 
izohlab keluvchi yoki bosh gap orqali ifodalangan mazmunning sababi, maqsadi, 
o’rni, sharti, payti, holati, miqdor-darajasi kabilarni bildirgan ergash gaplarga hol 
ergash gap deyiladi.Hol ergash gaplar holning ma’no turlariga muvofiq o’z ichida 
quyidagi turlarga bo’linadi:
 Payt ergash gapli qo’shma gap;
 O’rin ergash gapli qo’shma gap;
 Sabab ergash gapli qo’shma gap;
 Maqsad ergash gapli qo’shma gap;
 Shart ergash gapli qo’shma gap;
35
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati ”, 76-bet
16  Ravish ergash gapli qo’shma gaplar;
 Miqdor - daraja ergash gapli qo’shma gap;
 To’siqsiz ergash gapli qo’shma gaplar.
Yuqoridagi gaplardan faqat payt, o’rin,miqdor - daraja va ravish ergash gapli 
qo’shma gap qismlari nisbiy so’zlar yordamida bo’g’lanadi.O’rin ergash gapli 
qo’shma gaplarda ergash gap bosh gapdagi ish- harakat yoki voqeaning bajarilish 
o’rnini bildiradi . O’rin ergash gap bilan bosh gap birgalikda o‘rin ergash gapli 
qo‘shma gap deyiladi.Masalan:
                   Qayerda sevgi-muhabbat bo’lsa, o’sha yerda omad va boylik ham 
bo’ladi.   36
Payt ergash gap bosh gapdagi voqea-hodisaning yuzaga kelish paytini bildiradi. Payt 
ergash gap bosh gap tomonidan beriladigan “qachon?” “qachondan beri?” 
“qachongacha?” kabi so’roqlardan biriga javob bo’ladi .Masalan:
                   Darvozaqachon taqqillasa, o’shanda ochasan.
Ravish ergash gap bosh gapdan anglashilgan ish-harakatning qay tarzda 
bajarilganligini bildirgan ergash gapdir. Ravish ergash gap bosh gap bilan birga 
ravish ergash gapli qo‘shma gapni tashkil etadi .Masalan:
                  Shamolda uyga qanday kelgan bo’lsa, shunday olib ketaman.  37
Miqdor-daraja ergash gap bosh gapdan anglashilgan ish-harakatning bajarilish 
miqdor - darajasini bildirgan ergash gapdir. Bu gaplar bosh gap bilan birga miqdor - 
daraja7, o‘lchov - daraja8 ergash gapli qo‘shma gap deyiladi.
36
  Ibrohim Jo’ra, “Onamning hikoyalari”, 47-bet
37
  X. To’xtaboyev “Shirin qovunlar mamlakati”, 237-bet
17 II bob.Badiiy matnda nisbiy so'zli ergashgan qo'shma gaplar
2.1.Nisbiy so'zli ergashgan qo'shma gap qismlarining joylashuvi
             
               Tarkibida nisbiy so’zlar qo’llangan ergashgan qo’shma gap qismlarining 
joylashishi ancha qat’iydir. Ularning o’rnini o’zgartirib, ya’ni “bosh gap + ergash 
gap”  holida qo’llash ancha qiyin.O’zbek tilida nisbiy so’zlar shaxsga, predmetga, 
o’ringa yoki miqdorga ko’ra munosabatlarni ifodalaydi. Shunga ko’ra ularni 
quyidagicha guruhlash mumkin.
 Shaxs bildiruvchi nisbiy so‘zlar:kim - u, qaysi biri - u (o‘sha), har kim - u, qay
biri   -o   ‘shanisi,   kimki   -   u,   kimki   -   uni,   kimki   -   ana   u,   kimki   -   uning,   kim   -o
‘sha, kim -o ‘shaning, kim -o ‘shanga, kim -o ‘shaniki, kim - shunga; Masalan:
                Sehrgar iblisni kim qo‘lga tushirsa,  o’shanga  oltindan haykal qo‘yiladi. 
               Bu zamonda  kimning  jin chaqasi ko‘p bo‘lsa, odamlar  o’shanga  og‘adi. 
 Predmet bildiruvchi nisbiy so‘zlar: nimaiki - shuni, nimalar - shuni, nima shu - 
shu, nima -o‘sha, nimani - shuni, nimani -o‘sha, nimani - shunga, nimaiki -
o‘shanga, nima -o ‘shanga, nima - shuni, nimaga -o‘shanga, qaysi 
o‘sha;Masalan:
               Dugonasi  nima  degan bo‘lsa,  o’sha  gaplarni takrorladi. 
               Nimaiki  kuchimizni tejasa,  o’shanga  yopishamiz .
18  O‘rin bildiruvchi nisbiy so‘zlar: qaysi tomonga - shu tomonga, qayoqqa - shu 
yoqqa, qayerga -o‘sha yerga, qayerda -o ‘sha yerda, qayerda - shu yerda; 
Masalan:
               Qayerda ahillik bo‘lsa, o’sha yerda qut - baraka bo‘ladi. 
               Odatda, podshohlar qayerni poytaxt qilsalar, o’sha yer koproq obod 
bo‘ladi.
 Belgi - daraja bildiruvchi nisbiy so‘z: qanday - shunday,qanchalik - undan 
ham, qay darajada - shu darajada, nechog‘lik - shu darajada, qanchalik – 
shunchalik;Masalan:
  Soy qanchalik tez oqsa, u shunchalik sayoz bo ‘ladi.  
Nisbiy so’zlarning beshinchi turini Professor M. Asqarova o’zining “Hozirgi o’zbek 
adabiy tili” kitobida o‘lchov - miqdor bildiruvchi nisbiy so‘zlar deb kiritgan bo’lsa, 
Professor M. Hamrayev o’zining “Hozirgi o’zbek tilidagi ko’rsatish olmoshlarining 
funksional - semantik xususiyatlari” kitobida payt ma’nosini ifodalovchi deyktik 
belgi deb kiritgan.Professor M. Hamrayev “deyktik belgi" deganining sababi, “so’roq
- javob” juftligida kelgan olmoshlarning “nisbiy so’zlar" deyilishiga qarshi bo’lgan. 
Ya’ni, “Bu atama “so’roq - javob” juftligining birinchi komponentiga to’g’ri keladi, 
ya’ni bu juftlikda qo’llangan so’roq olmoshlari o’zining so’roq ma’nolarini yo’qotib, 
nisbiylik kasb etadi, lekin javob tariqasida ergashgan qo’shma gapning 
ikkinchiqismida qo’llanadigan ko’rsatish olmoshlari deyktik (sof ishora) ma’nolarini 
yo’qotmaydi. Shu sababli bu olmoshlarni “nisbiy so’z” deb atash u qadar to’g’ri 
emas. Biz bu juftlikni o’zaro munosabatga kirishgan ikkita so’zning (bu o’rinda 
so’roq va ko’rsatish olmoshlari) korrelyativ juftligi tarzida tushunamiz. Bizning 
fikrimizcha, bu yerda so’roq olmoshlari ishora qilinayotgan bo’lakni ifodalasa, 
ko’rsatish olmoshi deyktik belgi rolini bajaradi” - deganlar.O‘lchov- miqdor 
bildiruvchi nisbiy so‘zlar: qancha - shuncha, nechta - shuncha;Masalan:
                Qancha ko’p gapirsa, shuncha zavq olaman.
Bizningcha,o’lchov - miqdor bildiruvchi nisbiy so’zlar belgi - daraja bildiruvchi 
nisbiy so’zlarga o’xshab ketadi. Shuning uchun bu ikkala guruhni bir guruh qilsak 
ham bo’laveradi.Payt ma’ nosini ifodalovchi deyktik belgi: qay vaqtda - shu vaqtda, 
qachon -o ‘shanda, qachon - shunda;Ko‘rsatish olmoshlari orqali birikish:Boshgap 
tarkibidagi ko rsatish olmoshining ma’nosini izohlash uchun qo'llangan ergash gaplar
bosh gapga – ki yuklamasi yordamidabog'lanadi. Bu yuklama bosh gap kesimi 
tarkibida keladi va ergash gap bosh gapdan vergul bilan ajratib yoziladi.Ba’zan 
19 ko’rsatish olmoshi ham, -ki yuklamasi ham tushib qolishi mumkin, ammo ularning 
o'rni gapning mazmunidan bilinib turadi.Ko'rsatish olmoshili ergashgan qo'shma 
gaplarda bosh gap har doim ergash gapdan oldin keladi:Masalan:
               Baxtim shuki, seni uchratdim.Shunisi quvonarliki, sinfimiz o'quvchilari bir-
biri bilan ahil.
Demak, yuqoridagi qo’shma gaplardan ko’rinib turibdiki, ko’rsatish olmoshlarining 
o’zi mustaqil holda ergashgan qo’shma gap qismlarini bog’lay olmaydi. Ya’ni 
ko’rsatish olmoshili ergashgan qo’shma gap bo’lishi uchun, bosh gap kesimi 
tarkibida har doim –ki yordamchisi bo’lishi lozim.
2.2.Badiiy matnlarda nisbiy so'zli ergashgan qo'shma gaplar
               Darhaqiqatki, badiiy adabiyotlarimiz bizning bebaho merosimiz.Ular  
nafaqat o’tmishimiz, balki bugunimiz va kelajagimiz hamdir.Shunday ekan ularni 
o’rganish, ular ustida izlanishlar amalga oshirish barchamizning burchimizdir.
               Adabiyotimiz durdonalari bo’lmish, Hazrat Alisher Navoiyning asarlaridan 
“Mahbub-ul qulub” asaridagi nisbiy so’zli ergashgan qo’shma gaplarga e’tiborimizni 
qaratamiz.
                Ulki , so’zni bir yerdin yana bir yerga yetkurgay, elning o’tgan gunohini o’z
bo’yniga indurgay. 38
Ushbu  tanbeh ham ergashgan qo’shma gap bo’lib, uning qismlarini(ergash gap va 
bosh gap) ham aynan nisbiy so’zlar bog’lab kelgan.To’g’ri, bir qarashda buni anglash
ozroq mushkul, ammo tanbeh mazmunidan kelib chiqadigan bo’lsak bu bir muncha 
osonlashadi.Ya’ni bu tanbehda kim biror gapni bir yerdan boshqa yerga yetkizadigan 
bo’lsa, o’sha inson elning gunohini o’ziniki qilib olishi aks etgan.Yuqoridagi “ulki” 
so’zi nisbiy so’z hisoblanib, ergashgan qo’shma gap qismarini bog’lab 
kelgan.Yuqorida juda ham ko’p so’z yuritganimizdek , nisbiy so’z ba’zan belgisiz 
holatda qo’llaniladi, “ulki” so’ziga javob tariqasida “elning gunohini o’z  bo’yniga 
induradurgan” u olmoshi aynan mana shu vazifani bajarmoqda.Keyingi misolga 
o’tsak:
               Kim  so’zni terib aytguvchi og’ziga bergay,
               Molik  ani  do’zax o’tining dudig’a tergay.
38
  A.Navoiy “Mahbub-ul qulub” 104-bet
20                  39
Ushbu baytda endi “Kim” so’roq olmoshi o’z holatida kelgan, ammo “uni” olmoshi 
boshqacha shaklda qo’llangan “ani” bo’lib.Bayt mazmunidan kelib chiqadigan 
bo’lsak, ushbu nisbiy so’zlarni aniqlash qiyin kechmaydi.
                  Ulki , juz quvvat da’visi izhor qilmas,go’yoki, Haqning qaviy ul-matin 
erkanin bilmas. 40
Ushbu misolimizda ham so’roqqa javob bo’luvchi qisim belgisiz holatda mohirlik 
bilan qo’llangan.
                    Xush so’zga  kim  o’lsa mast-u behush,
                   Sharbat aro zahrni qilur no’sh.              41
       
Ushbu baytdagi nisbiy so’zlarimizdan “ kim” so’roq olmoshi gap boshida 
qo’llanmagan,  “kim” olmoshiga javob bo’luvchi olmosh ham belgisiz tarzda 
qo’llangan.
Ulki  yolg’on bila sarfi avqot etgay,  anga  bu yamon kelmagay 
yana mubohot etgay.

Ul kishi ni qutluq evdin tashqari surmak kerak,
                              Qutluq ev dunyo durur, ya’niki o’lturmak kerak.
                      

Birovkim ,   yolg’on   so’zni   birovga   bog’lag’ay,   o’z   qaro   bo’lg’on
yuzin yog’lag’ay, kabira gunohdir. 42

Kimki  ato amrig’a qo’ymas bo’yun,
Pir ila maxdum ishin der o’yun.
                             Bilki, chekar Tengri yo’lidin ayoq,
                             Tengri bila oq bo’lar, pir-la oq.
     
39
  A.Navoiy “Mahbub-ul qulub” 104-bet
40
  A.Navoiy “Mahbub-ul qulub” 104-bet
41
  A.Navoiy “Mahbub-ul qulub” 103-bet
42
  A.Navoiy “Mahbub-ul qulub” 103-bet
21 Har kimki , birov bila yordur yoki yorlik da’viysida bordur, 
kerakkim, o’ziga ravo tutmog’onni yorig’a ravo tutmasa, ko’p 
nimakim, o’ziga ham ravo tutsa, anga tutmasa. 
Keltirilgan misollarimizning barchasida nisbiy so’zlarimiz turli ko’rinish, turli shakl
va ma’nolarda bo’lib, barchasi ustida alohida-alohida so’z yuritish mumkin.
XULOSA
Xulosa sifatida aytishimiz mumkinki, hamisha o’z ona tilimizni kelishi mukin
bo’lgan   balo-qazolardan   asramoq   biz   avlod   uchun   ham   qarz,   ham   farzdir.Zero,   har
kuni   dunyoda   qanchadan   -   qancha   tillar   iste’moldan   chiqib   bormoqda,   yoxud
qanchadan   –   qancha   xalqlarning   o’z   ona   tili   mavjud   emas.axir,   tilsiz   millat   jonsiz
tana  emasdek.Shunday  ekan  tilimizni   o’rganishimiz,  tadqiq  qilishimiz  va  uni  dunyo
tillari qatoriga olib chiqishimiz darkor.
Kundan   kunga   ona   tilimizning   ochilmagan   qirralari   olimlarimiz   tomonidan
ochilib, yanada  ko’plab muammoli   jihatlar   kelib chiqmoqda.Zero, “ilm   olmoq,  igna
bilan   quduq   qazmoq”   demakdir.   Ilm   olamiga   qanchalik   kirib   borganing   sari   uning
sirlari duri-gavhardek xayollaringdan joy oladi.
Bugun   so’z   yuritgan   mavzuyimizga   kelsak,   nisbiy   so’zlar   vositasida
bog’langan   qo’shma   gaplar   badiiy   matnlarda   turli   nozik   jihatlarni   keltirib
chiqaradi.Ayniqsa,   Alisher   Navoiyning   “Mahbub-ul   qulub”   asaridan   olingan
misollarda   nisbiy   so’zlarning   barcha   turlari-yu   shakllaridan   boxabar   bo’lishimiz
mumkin.Bundan tashqari yana bir bora Navoiy bobomizning naqadar buyuk iste’dod
egasi ekanliklariga amin bo’lamiz.
22 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.Sayfullayeva “Hozirgi o’zbek adabiy tili”. Toshkent , 1995 
2.Alisher  Navoiy  “Mahbub-ul qulub” asari. Toshkent
3.Abdurahmonov G’.Qo’shma gap sintaksisi.Toshkent ,1964
4.Asqarova M.Hozirgi o’zbek tilida qo’shma gaplar.Toshkent,1960
5.Berdialiyev A.Ergash gapli  qo’shma gap konstruksiyalarida semantic-signifikativ 
paradigmatika.Toshkent,1989
6.X.To’xtaboyev.Shirin qovunlar mamlakati.Toshkent
7.http://ziyo.edu.uz
8.http;//www.edu.uz
9.Abdurahmonov. Qo’shma gap sintaksisi asoslari. Toshkent,1958
1. 10.Jamolhonov.Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.Toshkent.   Safo   Matjon.   Maktabda
adabiyotdan   mustaqil   ishlar.   (O‘qituvchilar   uchun   metodik   qo‘llanma).-
T.:O‘qituvchi, 1995.
2. Mahmudov   N.   O‘qituvchi   nutqi   madaniyati.   -T.:   Alisher   Navoiy   nomidagi
O‘zbekiston Milliy kutubxonasi nashriyoti, 2007.
3. To‘xliyev B. Adabiyot o‘qitish metodikasi. -Toshkent, O‘qituvchi, 1992.
4. Zunnunov   A.,   Hotamov   N.,   Esonov   J.,   Ibrohimov   A.   Adabiyot   o‘qitish
metodikasi. -Toshkent, O‘qituvchi, 1992
23 Alisher Navoiy nomidagi ToshDO’TAU
O’zbek tili ta’limi fakulteti 2-kurs 201- guruh talabasi Murotvoyeva Maftunaning
“Nisbiy so’zlar vositasida bog’langan qo’shma gaplar” mavzusida yozilgan kurs ishi
himoyasi haqida
Xulosa
Mavzu dolzarbligi 
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Adabiyotlardan foydalanganlik darajasi 
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Mavzuning yoritilishi
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
24 Ilmiy xulosalanganlik darajasi 
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Yutuqlari_____________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Kamchliklari__________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
Rahbar xulosasi
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
____________________________________________________________________
25
Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha