Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 1.8MB
Покупки 0
Дата загрузки 24 Февраль 2025
Расширение docx
Раздел Образовательные программы
Предмет Юриспруденция

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

81 Продаж

Banklar faoliyatining huquqiy maqomi

Купить
B anklar faoliyatining huquqiy maqomi
Reja:
Kirish
Asosiy qism
3. Bank faoliyatining asosiy tamoyillari va huquqiy tartibga solish
4. Banklarning tashkil etilishi va huquqiy maqomini belgilovchi hujjatlar
5. Bank faoliyatining asosiy turlari va ularning huquqiy tartibi
6. Banklarning javobgarligi va nazorat tizimi
7. Bank tizimidagi islohotlar va rivojlanish tendensiyalari
Xulosa  va  foydalanilgan manbalar   Banklar faoliyatining huquqiy maqomi
Kirish
Bank   tizimi   har   qanday   davlat   iqtisodiyotining   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lib,
moliyaviy   barqarorlikni   ta’minlash,   investitsion   muhitni   yaxshilash   va   aholiga
moliyaviy   xizmatlar   ko‘rsatish   kabi   funksiyalarni   bajaradi.   Banklarning   faoliyati
tegishli   qonun   hujjatlari   bilan   tartibga   solinadi   va   ularning   huquqiy   maqomi   aniq
belgilangan   bo‘lishi   zarur.   Har   bir   mamlakatda   banklar   faoliyatini   tartibga   soluvchi
maxsus   qonunchilik   bazasi   mavjud   bo‘lib,   ularning   huquqiy   maqomi   ushbu   hujjatlar
asosida shakllanadi.
Ushbu   maqolada   bank   tushunchasi,   uning   iqtisodiyotdagi   o‘rni   hamda   banklarning
huquqiy maqomi va ularni tartibga soluvchi asosiy qonuniy hujjatlar tahlil qilinadi.
 Bank tushunchasi va uning iqtisodiyotdagi o‘rni
Bank tushunchasi
Bank   –   bu   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   bo‘lgan,   moliyaviy   xizmatlarni   ko‘rsatishga
ixtisoslashgan muassasa bo‘lib, asosiy faoliyat yo‘nalishlari mijozlardan mablag‘ qabul
qilish,   kredit   ajratish,   hisob-kitoblarni   amalga   oshirish   va   boshqa   moliyaviy
operatsiyalarni bajarishdan iborat.
Banklarning   huquqiy   maqomi   davlatning   iqtisodiy   siyosati,   moliyaviy   qonunchilik
tizimi   va   xalqaro   moliyaviy   normalarga   bog‘liq   holda   shakllanadi.   Masalan,
O‘zbekiston   Respublikasida   bank faoliyatini  tartibga  soluvchi   asosiy  hujjatlar  qatoriga
“Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida”gi   Qonun,   Markaziy   bank   to‘g‘risidagi   Qonun,
Soliq kodeksi hamda boshqa normativ-huquqiy hujjatlar kiradi.
Banklarning iqtisodiyotdagi o‘rni
Banklar mamlakat iqtisodiyotining barqarorligi va rivojlanishida asosiy omillardan biri
hisoblanadi.  Ularning asosiy iqtisodiy funksiyalari quyidagilardan iborat:
 Pul-kredit   tizimini   boshqarish :   Markaziy   bank   orqali   inflyatsiyani   nazorat
qilish,   pul   massasi   harakatini   boshqarish   va   milliy   valyuta   barqarorligini
ta’minlash.
 Mablag‘larni to‘plash va taqsimlash : Banklar jamg‘armalarni aholi va yuridik
shaxslardan jalb qilib, kredit sifatida iqtisodiy faoliyatga yo‘naltiradi.  Investitsion   faoliyatni   rag‘batlantirish :   Banklar   kichik   va   o‘rta   biznesni
moliyalashtirish orqali iqtisodiyotning real sektoriga ta’sir ko‘rsatadi.
 Xalqaro   moliyaviy   operatsiyalarni   amalga   oshirish :   Banklar   xalqaro   to‘lov
tizimlarida ishtirok etib, savdo-sotiq va investitsiya jarayonlarini yengillashtiradi.
Masalan, O‘zbekistonning tijorat banklari tomonidan qishloq xo‘jaligi, sanoat va xizmat
ko‘rsatish   sohalariga   ajratilayotgan   kreditlar   iqtisodiyotning   barqaror   rivojlanishiga
sezilarli ta’sir ko‘rsatmoqda.
 Banklarning huquqiy maqomi va huquqiy asoslari
Banklarning huquqiy maqomi
Banklarning   huquqiy   maqomi   ularning   huquq   va   majburiyatlari,   tashkil   etish   tartibi,
faoliyat yuritish prinsiplari va davlat nazorati ostida qanday ishlashini belgilaydi.
Banklarning huquqiy maqomi quyidagi asosiy jihatlar bilan belgilanadi:
1. Banklar   yuridik   shaxs   maqomiga   ega   va   o‘z   nomidan   shartnomalar   tuzish,
mol-mulkka   egalik   qilish,   sudda   da’vogar   yoki   javobgar   sifatida   ishtirok   etish
huquqiga ega.
2. Banklarning   tashkil   etilishi   va   faoliyat   yuritishi   tegishli   litsenziyaga   ega
bo‘lishni   talab   qiladi.   Bu   litsenziya   Markaziy   bank   tomonidan   beriladi   va   u
bankning   qaysi   turdagi   moliyaviy   operatsiyalarni   amalga   oshirishini   aniqlab
beradi.
3. Banklarning kapitali va aktivlari qonuniy tartibda shakllantiriladi   va davlat
tomonidan nazorat qilinadi.
4. Banklar   majburiyatlarini   bajarishi   uchun   tartibga   soluvchi   normalarga
rioya qilishi lozim.   Masalan, minimal ustav kapitali, likvidlik ko‘rsatkichlari va
kapital yetarliligi talablari belgilangan bo‘ladi.
O‘zbekistonda   Markaziy   bank   tomonidan   banklarning   faoliyatiga   oid   qoidalar   va
talablar muntazam yangilanib boriladi. Xususan, tijorat banklari uchun majburiy rezerv
talablarining oshirilishi bank tizimining barqarorligini ta’minlashga qaratilgan.
Banklarning huquqiy asoslari
Banklarning faoliyati quyidagi asosiy qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi:  O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasi   –   iqtisodiyotning   barqaror
rivojlanishi va mulk daxlsizligini kafolatlaydi.
 “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonun  – banklarning tashkil etilishi,
faoliyat yuritishi, mijozlar bilan munosabatlari va nazorat tizimini belgilaydi.
 Markaziy bank to‘g‘risidagi Qonun   – Markaziy bankning vakolatlarini, tijorat
banklari   bilan   munosabatlarini   va   pul-kredit   siyosatini   tartibga   solish   tizimini
belgilaydi.
 Fuqarolik kodeksi  – banklar va mijozlar o‘rtasidagi munosabatlar, shartnomalar
tuzish, kredit shartlari va boshqa moliyaviy huquqiy masalalarni tartibga soladi.
 Soliq   kodeksi   –   banklar   faoliyati   bilan   bog‘liq   soliq   yuklamalari   va   soliq
imtiyozlarini belgilaydi.
Masalan,   2019-yilda   qabul   qilingan   “Markaziy   bank   to‘g‘risida”gi   yangi   tahrirdagi
qonun   bank   tizimining   shaffofligini   oshirish   va   bank   faoliyatini   xalqaro   standartlarga
moslashtirishga qaratilgan muhim qadam bo‘ldi.
Shuningdek,   xalqaro   miqyosda   Bazel   qo‘mitalari   tomonidan   ishlab   chiqilgan   “Bazel
III”   standartlari   bank   kapitalining   yetarliligini   ta’minlash,   likvidlik   talablarini   oshirish
va   moliyaviy   tavakkalchiliklarni   boshqarish   bo‘yicha   muhim   huquqiy   asos   bo‘lib
xizmat   qiladi.Banklarning   huquqiy   maqomi   ularning   faoliyat   yuritish   tartibi,   mijozlar
bilan   munosabatlari   va   davlat   nazorati   bilan   bog‘liq   muhim   huquqiy   normalarga
asoslanadi.   O‘zbekiston   Respublikasida   banklarning   huquqiy   maqomi   mamlakat
iqtisodiyotining rivojlanishiga mos ravishda takomillashtirib borilmoqda.
Mamlakatda bank tizimining samaradorligini oshirish uchun:
 Huquqiy asoslarni xalqaro standartlarga moslashtirish;
 Bank xizmatlarining shaffofligini ta’minlash;
 Markaziy bankning tartibga solish rolini mustahkamlash lozim.
Banklarning   huquqiy   maqomi   davlat   iqtisodiyotining   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lib,   u
mamlakat   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   boisdan,
bank faoliyatini tartibga soluvchi qonunchilik doimiy ravishda takomillashtirib borilishi
lozim. Bank Faoliyatining Asosiy Tamoyillari va Huquqiy Tartibga Solish
Bank   tizimi   har   qanday   davlatning   iqtisodiy   barqarorligi   va   moliyaviy   tizimini
mustahkamlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bank   faoliyatining   samaradorligi   moliyaviy
institutlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatlar,   milliy   va   xalqaro   qonunchilik   asoslari,
shuningdek,   Markaziy   bank   tomonidan   amalga   oshiriladigan   tartibga   solish
mexanizmlariga bog‘liq. Ushbu  maqolada  bank  faoliyatining  asosiy  tamoyillari, ularni
tartibga   solish   masalalari,   xalqaro   tajribalar   va   Markaziy   bank   bilan   tijorat   banklari
o‘rtasidagi munosabatlar tahlil qilinadi.
1. Bank Faoliyatining Asosiy Tamoyillari
Bank   tizimi   o‘z   faoliyatini   amalga   oshirish   jarayonida   quyidagi   asosiy   tamoyillarga
tayanadi:
1. Barqarorlik   va   ishonchlilik   tamoyili   –   Banklarning   barqaror   faoliyat   yuritishi
mamlakat   iqtisodiyotining   mustahkamligini   ta’minlashda   muhim   omil
hisoblanadi. Moliyaviy risklarning oldini olish, bank tizimining barqaror ishlashi
uchun likvidlik darajasini ta’minlash talab qilinadi.
2. Shaffoflik   tamoyili   –   Bank   operatsiyalarining   ochiqligi   va   moliyaviy
hisobotlarning aniq yuritilishi investorlar va mijozlar ishonchini mustahkamlaydi.
Xalqaro   moliyaviy   standartlarga   muvofiq   ravishda   hisobot   berish   majburiyati
mavjud.
3. Xavflarni boshqarish tamoyili   – Tijorat banklari va Markaziy bank tomonidan
kredit   xavflari,   likvidlik   xavfi,   foiz   stavkalariga   oid   xavflarni   oldindan   bashorat
qilish va minimallashtirish choralari ko‘riladi.
4. Mijoz   manfaatlarini   himoya   qilish   tamoyili   –   Bank   xizmatlaridan
foydalanuvchilarning   huquqlarini   himoya   qilish   maqsadida   mamlakat
qonunchiligida turli kafolatlar belgilangan.
5. Raqobat   muhitini   ta’minlash   tamoyili   –   Banklar   o‘rtasida   sog‘lom   raqobat
muhiti   yaratilishi   uchun   monopoliyaga   qarshi   choralar   ko‘riladi   va   bozor
iqtisodiyotining tamoyillariga amal qilinadi.
 Milliy Qonunchilik va Xalqaro Tajriba
 O‘zbekiston Respublikasida Bank Faoliyatini Tartibga Solish O‘zbekiston   Respublikasida   bank   faoliyati   "Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida"   gi
Qonun   hamda   Markaziy   bank   tomonidan   qabul   qilingan   normativ   hujjatlar   asosida
tartibga solinadi.  Ushbu huquqiy asoslar quyidagi maqsadlarni ko‘zda tutadi:
 Bank tizimi barqarorligini ta’minlash;
 Mijozlarning depozitlarini himoya qilish;
 Kreditlash va foiz stavkalarining nazoratini yo‘lga qo‘yish;
 Tijorat banklarining Markaziy bank bilan hamkorligini tartibga solish.
 Xalqaro Tajriba
Jahon tajribasida bank faoliyatini tartibga solishning bir qancha model va yondashuvlari
mavjud. Masalan, Yevropa Ittifoqida bank nazorati  Evropa Markaziy banki (ECB)  va
Bazel   qo‘mitasi   tavsiyalari   asosida   amalga   oshiriladi.   AQShda   esa   Federal   Rezerv
Tizimi (Federal Reserve System)  banklarni tartibga soluvchi asosiy organ hisoblanadi.
Ushbu   tizimlarda   banklarning   kapital   yetarliligi,   likvidlik   darajasi   va   tavakkalchilik
boshqaruvi bo‘yicha qoidalar ishlab chiqilgan.
Xalqaro   amaliyotda   Bazel   III   me’yorlari   asosiy   tartibga   solish   tamoyillaridan   biri
hisoblanib, u banklarning kapital yetarliligi va likvidligini ta’minlashga qaratilgan.
3. Markaziy Bank va Tijorat Banklari O‘rtasidagi Munosabatlar
3.1. Markaziy Bankning Nazorat va Tartibga Solish Vazifalari
Markaziy   bank   mamlakat   moliyaviy   tizimining   bosh   nazoratchisi   bo‘lib,   quyidagi
asosiy vazifalarni bajaradi:
 Pul-kredit siyosatini olib borish;
 Tijorat banklari faoliyatini nazorat qilish va tartibga solish;
 Inflyatsiyani nazorat qilish va milliy valyutaning barqarorligini ta’minlash;
 Rezerv normativlarini belgilash va pul massasini boshqarish.
O‘zbekiston   Respublikasida   Markaziy   bank   mamlakatdagi   barcha   tijorat   banklari
faoliyatini   nazorat   qiladi   va   ularning   moliyaviy   barqarorligini   ta’minlash   bo‘yicha
tegishli me’yoriy hujjatlarni ishlab chiqadi.
 Tijorat Banklarining Faoliyati
Tijorat banklari Markaziy bank tomonidan belgilangan me’yorlarga asoslanib  ishlaydi.
Ularning asosiy faoliyat yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:  Jismoniy va yuridik shaxslarga kredit berish;
 Depozit mablag‘larini jalb qilish va ularga foiz to‘lash;
 Pul o‘tkazmalari va hisob-kitob operatsiyalarini amalga oshirish;
 Investitsiya loyihalarini moliyalashtirish va biznesga kredit ajratish.
Tijorat   banklari   Markaziy   bank   tomonidan   belgilangan   tartib-qoidalarga   rioya   qilishi
lozim, aks holda ularning faoliyati cheklanishi yoki litsenziyasi bekor qilinishi mumkin.
Bank   tizimi   iqtisodiyotning   ajralmas   qismi   bo‘lib,   uning   barqaror   faoliyat   yuritishi
mamlakatning   moliyaviy   holatini   yaxshilashga   xizmat   qiladi.   O‘zbekiston
Respublikasida bank tizimi milliy qonunchilik asosida tartibga solinib, xalqaro tajribalar
inobatga   olingan   holda   rivojlanmoqda.   Markaziy   bank   va   tijorat   banklari   o‘rtasidagi
munosabatlar   moliyaviy   tartibga   solish   mexanizmlariga   bog‘liq   bo‘lib,   ular   orqali
iqtisodiy barqarorlik ta’minlanadi.
Bank tizimining samarali faoliyat yuritishi uchun shaffoflik, xavflarni boshqarish, mijoz
manfaatlarini   himoya   qilish   va   raqobatbardoshlik   tamoyillari   muhim   ahamiyatga   ega.
Shu   sababli,   bank   faoliyatini   tartibga   soluvchi   qonunchilikni   yanada   takomillashtirish
va   xalqaro   standartlarga   moslashtirish   bank   tizimining   samaradorligini   oshirishga
yordam beradi.
Banklarning tashkil etilishi va huquqiy maqomini belgilovchi hujjatlar
Banklarning tashkil  etilishi  va ularning huquqiy maqomini  belgilovchi  asosiy  hujjatlar
har   bir   davlatning   bank   tizimini   tartibga   soluvchi   qonunchilik   me'yorlari   asosida
shakllanadi.   Banklarning   huquqiy   maqomini   belgilovchi   asosiy   huquqiy   hujjatlar
quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
1. Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risidagi   qonun   –   ushbu   qonun   banklarning
tashkil   etilishi,   faoliyat   yuritishi,   majburiyatlari   va   huquqlarini   belgilaydi.
O‘zbekiston   Respublikasida   bu   sohada   "O‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy
banki   to‘g‘risida"gi   hamda   "Banklar   va   bank   faoliyati   to‘g‘risida"gi   qonunlar
asosiy huquqiy asos bo‘lib xizmat qiladi.
2. Markaziy   bank   nizomi   va   me'yoriy   hujjatlari   –   mamlakatdagi   barcha
banklarning   faoliyatini   nazorat   qiluvchi   Markaziy   bank   tomonidan   ishlab chiqiladi.   Bu   hujjatlar   banklarning   kapitali,   likvidligi   va   hisob-kitob
operatsiyalariga oid talablarni belgilaydi.
3. Bankning   ustavi   –   har   bir   bank   o‘z   ustavini   ishlab   chiqib,   u   orqali   o‘z
faoliyatining asosiy qoidalarini belgilaydi. Ustavda bankning tashkiliy tuzilmasi,
boshqaruv organlari, kapitalining tarkibi va boshqa muhim jihatlar ko‘rsatiladi.
4. Litsenziyalash   va   bank   faoliyatiga   ruxsat   beruvchi   hujjatlar   –   har   qanday
bank faoliyatini boshlash uchun Markaziy bank tomonidan litsenziya olishi talab
etiladi.   Litsenziyada   bankning   bajarishi   mumkin   bo‘lgan   operatsiyalar,
shuningdek, cheklovlar va majburiyatlar qayd etiladi.
Banklarning ro‘yxatdan o‘tishi va litsenziyalash tartibi
Banklarni   ro‘yxatdan   o‘tkazish   va   litsenziyalash   mamlakatning   bank   tizimini
mustahkamlash va nazorat qilishga qaratilgan tartiblarni o‘z ichiga oladi. O‘zbekistonda
banklarni ro‘yxatdan o‘tkazish va litsenziyalash quyidagi bosqichlarni o‘z ichiga oladi:
1. Tashkil   etuvchi   hujjatlarni   tayyorlash   –   bank   tashkil   etmoqchi   bo‘lgan
tadbirkorlar   yoki   investorlar   dastlab   bankning   huquqiy   maqomini   belgilovchi
hujjatlarni   (ustav,   ta’sis   shartnomasi,   boshqaruv   tarkibi   bo‘yicha   qaror)   ishlab
chiqishlari lozim.
2. Markaziy   bankga   ariza   topshirish   –   bank   tashkilotchilari   O‘zbekiston
Respublikasi   Markaziy   bankiga   litsenziya   olish   uchun   ariza   topshiradilar.   Ariza
bilan   birga   bankning   biznes-rejasi,   moliyaviy   holati,   boshqaruv   tarkibi   va   ustav
kapitali haqida ma’lumotlar taqdim etiladi.
3. Ustav kapitalining shakllantirilishi   – bank tashkil etilishidan oldin uning ustav
kapitali shakllantirilishi shart. Bu mablag‘ Markaziy bank tomonidan belgilangan
minimal  miqdordan kam  bo‘lmasligi  lozim. O‘zbekistonda banklarning minimal
ustav kapitali miqdori muntazam ravishda belgilab boriladi.
4. Moliyaviy   tekshiruv   va   baholash   –   Markaziy   bank   bank   tashkilotchilarining
moliyaviy   imkoniyatlari   va   qonuniyligi   yuzasidan   chuqur   tahlil   o‘tkazadi.   Agar
bank ustav kapitali yetarli bo‘lsa va moliyaviy holati barqaror deb topilsa, keyingi
bosqichga o‘tiladi. 5. Ruxsat berish va davlat ro‘yxatidan o‘tkazish   – barcha talablar bajarilgandan
so‘ng,   bank   davlat   ro‘yxatidan   o‘tkaziladi   va   unga   bank   faoliyatini   amalga
oshirish uchun Markaziy bank tomonidan litsenziya beriladi.
Ustav kapitali va aksiyadorlik boshqaruvi
Banklarning moliyaviy barqarorligi va mustahkam  boshqaruv tizimi  ustav kapitalining
shakllanishi   va   aksiyadorlik   boshqaruvi   bilan   chambarchas   bog‘liq.   Ushbu   tizimning
asosiy jihatlari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
1. Ustav kapitali miqdori   – bankning ustav kapitali  bank faoliyatining xavfsizligi
va   barqarorligini   ta’minlash   uchun   yetarli   miqdorda   bo‘lishi   lozim.   Ustav
kapitalining   minimal   miqdori   davlat   tomonidan   belgilab   beriladi.   Masalan,
O‘zbekiston   Respublikasida   tijorat   banklari   uchun   minimal   ustav   kapitali
Markaziy bank qarorlariga muvofiq belgilanadi.
2. Aksiyadorlik   boshqaruvi   va   mulkdorlik   tarkibi   –   bank   aksiyadorlik   jamiyati
shaklida   tashkil   etilgan   taqdirda,   uning   boshqaruvi   aksiyadorlar   umumiy
yig‘ilishi,   Kuzatuv   kengashi   va   Boshqaruv   organlari   tomonidan   amalga
oshiriladi.   Aksiyadorlar   bankning   asosiy   moliyaviy   qarorlarini   qabul   qiladi   va
kapital miqdorini oshirish bo‘yicha strategiyalar ishlab chiqadi.
3. Bank   kapitalining   oshirilishi   va   moliyaviy   barqarorlik   –   banklar   faoliyati
davomida   o‘z   kapitalini   oshirish   zaruratiga   duch   keladi.   Bu   aksiyadorlik
jamiyatlari   orqali   qo‘shimcha   aksiyalar   chiqarish   yoki   tashqi   investorlarni   jalb
qilish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
4. Divident   siyosati   va   aksiyadorlar   huquqlari   –   bank   aksiyadorlari   o‘z
ulushlariga nisbatan divident olish huquqiga ega. Bankning foydasi va moliyaviy
natijalariga qarab, aksiyadorlar uchun to‘lanadigan dividentlar hajmi belgilanadi.
5. Banklar faoliyatining shaffofligi  – aksiyadorlik boshqaruvi ostidagi banklar o‘z
moliyaviy   hisob-kitoblarini   muntazam   ravishda   e’lon   qilib   borishi   shart.   Bu
aksiyadorlarning   huquqlarini   himoya   qilish   va   investorlar   ishonchini   oshirishga
xizmat qiladi.
Banklarning   tashkil   etilishi,   ro‘yxatdan   o‘tishi   va   boshqaruvi   davlat   tomonidan   qat’iy
tartibga   solinadi.   Bu   jarayonda   asosiy   huquqiy   hujjatlar,   litsenziyalash   tizimi   va aksiyadorlik boshqaruvi muhim rol o‘ynaydi. Banklarning barqarorligi, moliyaviy holati
va   rivojlanishi   davlat   iqtisodiyoti   va   moliyaviy   tizimi   mustahkamligini   ta’minlash
uchun   zarur   omillardan   biridir.   Shu   sababli,   bank   tizimining   samarali   boshqarilishi   va
nazorat qilinishi davlat va jamiyat manfaatlariga xizmat qiladi.
Bank faoliyatining asosiy turlari va ularning huquqiy tartibi
Banklar   zamonaviy   iqtisodiyotning   ajralmas   qismi   bo‘lib,   ular   moliyaviy   vositachilik
xizmatlarini   taqdim   etish   orqali   iqtisodiy   barqarorlikni   ta’minlashda   muhim   rol
o‘ynaydi.   Bank   faoliyati   turli   xil   moliyaviy   operatsiyalarni   o‘z   ichiga   oladi   va   ushbu
operatsiyalar   milliy   va   xalqaro   huquqiy   me’yorlar   bilan   tartibga   solinadi.   Mazkur
maqolada   bank   faoliyatining   asosiy   yo‘nalishlari,   jumladan,   kredit   operatsiyalari,
depozit   operatsiyalari,   investitsion   faoliyat   hamda   xalqaro   bank   operatsiyalari   va
ularning huquqiy asoslari ko‘rib chiqiladi.
  Kredit operatsiyalari va ularning huquqiy tartibi   Kredit operatsiyalari banklarning
asosiy xizmat turlaridan biri hisoblanadi. Banklar jismoniy va yuridik shaxslarga kredit
mablag‘lari   ajratish  orqali  iqtisodiy  faollikni   rag‘batlantiradi.   Kredit   operatsiyalarining
quyidagi turlari mavjud:
 Iste’mol   krediti   –   jismoniy   shaxslarga   uy-joy,   avtomobil   va   boshqa   tovarlarni
sotib olish uchun beriladigan kreditlar.
 Tadbirkorlik krediti  – biznes subyektlariga ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish
faoliyatini moliyalashtirish maqsadida ajratiladigan kreditlar.
 Ipoteka   krediti   –   ko‘chmas   mulk   garovga   qo‘yilib   ajratiladigan   uzoq   muddatli
kredit turi.
 Lizing   krediti   –   asbob-uskunalar   va   texnikalar   uchun   uzoq  muddatli   moliyaviy
qo‘llab-quvvatlash shakli.
O‘zbekiston   Respublikasi   bank   tizimidagi   kredit   operatsiyalari   O‘zbekiston
Respublikasi Markaziy banki tomonidan qabul qilingan me’yoriy hujjatlar bilan tartibga
solinadi.   Kredit   operatsiyalarining   asosiy   huquqiy   asoslarini   quyidagi   hujjatlar   tashkil
etadi:
 "Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida"gi qonun;
 "Kreditlash tartibi to‘g‘risida"gi normativ hujjatlar;  "Ipoteka krediti to‘g‘risida"gi qonun.
2.   Depozit   operatsiyalari   va   ularning   huquqiy   tartibi   Depozit   operatsiyalari   bank
mijozlaridan   mablag‘larni   jalb   qilish   va   ular   hisobiga   foiz   to‘lash   shaklida   amalga
oshiriladi.  Banklar quyidagi asosiy depozit xizmatlarini taklif etadi:
 Muddatli depozitlar   – muayyan muddatga mablag‘larni saqlash va belgilangan
foiz olish imkoniyatini beradi.
 Talab   qilib   olinadigan   depozitlar   –   mijoz   istalgan   vaqtda   o‘z   mablag‘larini
bankdan olish imkoniyatiga ega bo‘lgan omonatlar.
 Jamg‘arma depozitlari  – uzoq muddatli saqlashga mo‘ljallangan va yuqori foiz
stavkasi bilan ajratiladigan mablag‘lar.
Depozit   operatsiyalarining   huquqiy   asoslari   quyidagi   me’yoriy   hujjatlar   bilan   tartibga
solinadi:
 "Banklarda omonatlar himoyasi to‘g‘risida"gi qonun;
 "Depozit siyosati va omonatlar sug‘urtasi to‘g‘risida"gi normativ hujjatlar.
Depozit   operatsiyalarining   huquqiy   tartibi   fuqarolarning   bank   tizimiga   bo‘lgan
ishonchini   mustahkamlash   va   ularning   omonatlarini   himoya   qilishga   qaratilgan.   Bank
omonatlari   sug‘urtalash   tizimi   orqali   mijozlarning   depozit   mablag‘larini   yo‘qotish
xavfini kamaytirish mexanizmlari ishlab chiqilgan.
Investitsion   faoliyat   va   uning   huquqiy   tartibi   Banklarning   investitsion   faoliyati
moliyaviy   resurslarni   uzoq   muddatli   loyihalarga   yo‘naltirish   orqali   iqtisodiy   o‘sishni
qo‘llab-quvvatlashga   qaratilgan.   Banklarning   investitsion   faoliyatining   asosiy
yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:
 Qimmatli  qog‘ozlar bozorida ishtirok etish   – aksiyalar  va obligatsiyalar  sotib
olish orqali kapital kiritish.
 Venchur investitsiyalar   – yuqori risk darajasiga ega bo‘lgan startap loyihalarni
moliyalashtirish.
 Davlat   investitsion   loyihalarida   ishtirok   etish   –   strategik   ahamiyatga   ega
bo‘lgan infratuzilma va sanoat loyihalarini moliyalashtirish.
Investitsion faoliyatni tartibga soluvchi asosiy huquqiy hujjatlar:
 "Qimmatli qog‘ozlar bozori to‘g‘risida"gi qonun;  "Investitsiyalarni himoya qilish to‘g‘risida"gi normativ hujjatlar.
Mazkur huquqiy me’yorlar investitsion muhitni barqarorlashtirish va sarmoyadorlarning
huquqlarini himoya qilishga qaratilgan.
  Xalqaro   bank   operatsiyalari   va   ularning   huquqiy   tartibi   Zamonaviy   bank   tizimi
xalqaro moliyaviy operatsiyalar bilan chambarchas bog‘liq. Xalqaro bank operatsiyalari
quyidagi yo‘nalishlarda amalga oshiriladi:
 Valyuta   operatsiyalari   –   milliy   va   xorijiy   valyutalar   bilan   savdo   qilish,
konvertatsiya va xalqaro to‘lov tizimlarida ishtirok etish.
 Xalqaro   kredit   operatsiyalari   –   xorijiy   davlatlar   va   xalqaro   tashkilotlar   bilan
kredit munosabatlari o‘rnatish.
 Xorijiy investitsiyalarni jalb qilish   – chet el kapitalini mamlakat iqtisodiyotiga
jalb qilish va rivojlantirish.
Xalqaro   bank   operatsiyalarining   huquqiy   asoslari   quyidagi   xalqaro   va   milliy   hujjatlar
orqali tartibga solinadi:
 "Xalqaro valyuta fondi va jahon banki bitimlari";
 "Valyuta operatsiyalarini tartibga solish to‘g‘risida"gi qonun;
 "Xalqaro moliyaviy tashkilotlar bilan hamkorlik to‘g‘risida"gi qonun.
Mazkur   huquqiy   tartiblar   xalqaro   bank   faoliyatining   shaffof   va   qonuniy   yuritilishini
ta’minlashga   xizmat   qiladi.Bank   faoliyati   moliyaviy   tizimning   asosiy   elementlaridan
biri   bo‘lib,   iqtisodiy   barqarorlik   va   taraqqiyotga   bevosita   ta’sir   ko‘rsatadi.   Kredit,
depozit, investitsion va xalqaro bank operatsiyalarining huquqiy tartibga solinishi bank
tizimining   samarali   ishlashini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   boisdan,   bank
faoliyatini   tartibga   soluvchi   milliy   va   xalqaro   huquqiy   normalar   doimiy   ravishda
takomillashtirilishi   lozim.Bank   tizimi   har   qanday   mamlakat   iqtisodiy   barqarorligining
asosiy elementlaridan biri hisoblanadi. Banklar moliyaviy xizmatlarni taqdim etish bilan
birga,   iqtisodiyotga   kapital   oqimini   ta’minlaydi   va   pul-kredit   siyosatini   amalga
oshirishda   muhim   rol   o‘ynaydi.   Shu   sababli,   banklarning   faoliyati   qat’iy   nazorat
qilinishi   va   muayyan   javobgarlik   choralariga   tortilishi   lozim.   Ushbu   hujjatda
banklarning moliyaviy monitoringi, hisobot berish majburiyatlari hamda ularga nisbatan
qo‘llaniladigan sanksiyalar va javobgarlik choralari tahlil qilinadi. Banklarning moliyaviy monitoringi va hisobot berish majburiyatlari
Banklar   faoliyatining   shaffofligini   ta’minlash   va   moliyaviy   risklarni   minimallashtirish
maqsadida, hukumat va markaziy bank tomonidan qat’iy moliyaviy monitoring amalga
oshiriladi. Moliyaviy monitoringning asosiy maqsadi quyidagilardan iborat:
1. Likvidlik   va   to‘lov   qobiliyatini   baholash   –   Banklar   yetarli   miqdorda   likvid
aktivlarga   ega   bo‘lishi   shart.   Bu   ularning   mijozlar   oldidagi   majburiyatlarini   o‘z
vaqtida bajarish imkoniyatini ta’minlaydi.
2. Kredit   xavflarini   boshqarish   –   Banklar   ajratayotgan   kreditlarining   xavflilik
darajasini baholash va ularga tegishli zaxiralarni yaratish majburiyatiga ega.
3. Pul   yuvish   va   terrorizmni   moliyalashtirishga   qarshi   kurash   –   Banklar
shubhali   tranzaksiyalarni   aniqlash   va   tegishli   idoralarga   xabar   berish   bo‘yicha
qattiq talablarni bajarishi lozim.
4. Kapital   yetarliligi   –   Banklarning   umumiy   kapitali   va   risklarni   qoplash   uchun
ajratilgan mablag‘lari belgilangan normativlarga mos kelishi shart.
Hisobot Berish Majburiyatlari
Banklar   o‘z   faoliyati   yuzasidan   muntazam   ravishda   turli   idoralarga   hisobot   taqdim
etadi.  Ushbu hisobotlar quyidagi asosiy turlarga bo‘linadi:
1. Moliyaviy   hisobotlar   –   Banklar   har   chorakda   va   yil   yakunida   daromad   va
zararlar to‘g‘risidagi hisobot, balans hamda pul oqimi hisobotini taqdim etadi.
2. Regulyator   hisobotlari   –   Markaziy   bank   yoki   moliyaviy   nazorat   organlariga
kredit portfeli, kapital yetarliligi va likvidlik bo‘yicha hisobotlar taqdim qilinadi.
3. Shubhali operatsiyalar bo‘yicha hisobotlar   – Pul yuvish va jinoyat yo‘li bilan
topilgan daromadlarni legallashtirishga qarshi kurash doirasida maxsus idoralarga
tegishli hisobotlar jo‘natiladi.
4. Soliq   va   buxgalteriya   hisobotlari   –   Soliq   organlariga   daromad,   xarajatlar   va
foyda to‘g‘risidagi hisobotlar topshiriladi.
Yuqoridagi   majburiyatlarning   bajarilishini   ta’minlash   maqsadida,   banklarga   mustaqil
auditorlik  tekshiruvlaridan  o‘tish  talabi  qo‘yiladi.  Masalan,   Xalqaro moliyaviy  hisobot
standartlari (IFRS) asosida yillik auditorlik xulosasi taqdim etilishi lozim.
Banklarga Nisbatan Qo‘llaniladigan Sanksiyalar va Javobgarlik Choralari Sanksiyalar va Jazolar
Banklar tomonidan yuqoridagi talablar buzilganda yoki noqonuniy faoliyat yuritilganda
ularga   nisbatan   turli   xil   sanksiyalar   va   javobgarlik   choralari   qo‘llaniladi.   Bunday
choralar quyidagi shakllarda bo‘lishi mumkin:
1. Jarimalar   –   Bank   tomonidan   qoidalar   buzilgan   taqdirda,   ularning   miqdoriga
qarab,   moliyaviy   jarimalar   belgilanishi   mumkin.   Masalan,   O‘zbekiston
Respublikasi   Markaziy   banki   tomonidan   qo‘yilgan   kapital   yetarliligi   talablarini
bajarmagan banklarga yirik miqdorda jarima solinishi mumkin.
2. Litsenziyani   vaqtincha   to‘xtatish   yoki   bekor   qilish   –   Agar   bank   xavfli
operatsiyalarni amalga oshirsa yoki noqonuniy moliyaviy operatsiyalarda ishtirok
etsa,   Markaziy   bank   tomonidan   uning   litsenziyasi   to‘xtatilishi   yoki   butunlay
bekor qilinishi mumkin.
3. Rahbariyatni   ishdan   chetlashtirish   –   Bank   rahbariyati   moliyaviy
huquqbuzarliklarga   yo‘l   qo‘yganda,   ularning   lavozimdan   chetlatilishi   mumkin.
Bu,   ayniqsa,   katta   miqdorda   firibgarlik   yoki   korrupsiya   hollari   aniq   langanda
qo‘llaniladi.
4. Jinoiy javobgarlik   – Bank xodimlari yoki rahbariyati moliyaviy jinoyatlar sodir
etsa,   ularga   nisbatan   jinoiy   ish   qo‘zg‘atilishi   mumkin.   Masalan,   kredit
mablag‘larini   noqonuniy   ravishda   o‘zlashtirish   yoki   moliyaviy   hujjatlarni
qalbakilashtirish jazoga tortilishiga sabab bo‘ladi.
Amaliy Misollar
Dunyo   miqyosida   banklarga   qo‘llanilgan   sanksiyalarga   bir   qancha   misollarni   keltirish
mumkin:
 2014-yilda   Fransiyaning   BNP   Paribas   banki   AQSh   sanksiyalariga   rioya
qilmagani uchun 8,9 milliard AQSh dollari miqdorida jarimaga tortilgan.
 Deutsche   Bank   2020-yilda   moliyaviy   huquqbuzarliklar   va   pul   yuvishga   qarshi
choralar yetarlicha amalga oshirilmagani sababli yirik miqdorda jarima to‘lashga
majbur bo‘lgan.  O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki   tomonidan ayrim tijorat banklariga
kredit siyosati va likvidlik talablarini buzganlik uchun ogohlantirish va jarimalar
qo‘llanilgan.
Banklar moliyaviy tizimning muhim qismi bo‘lib, ularning shaffof va ishonchli faoliyat
yuritishi mamlakat iqtisodiyotining barqarorligi uchun katta ahamiyatga ega. Moliyaviy
monitoring   va   hisobot   berish   majburiyatlari   banklarning   xavfsizligini   ta’minlashga
xizmat   qiladi.   Shu   bilan   birga,   huquqbuzarlik   sodir   etgan   banklarga   nisbatan   qat’iy
sanksiyalar   qo‘llanilishi   zarur.   Bank   tizimining   samarali   ishlashi   uchun   regulyator
organlarning   nazorati   va   tegishli   choralar   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Bu   esa,   o‘z
navbatida,   mijozlarning   bank   tizimiga   bo‘lgan   ishonchini   oshiradi   va   mamlakat
moliyaviy barqarorligini ta’minlaydi.
Bank tizimidagi islohotlar va rivojlanish tendensiyalari
Mamlakat   iqtisodiyotining   barqaror   rivojlanishi   va   aholi   farovonligining   oshishi   ko‘p
jihatdan   bank   tizimining   samarali   faoliyatiga   bog‘liqdir.   Zamonaviy   bank   tizimi
iqtisodiyotning   barcha   jabhalarida   muhim   o‘rin   tutib,   moliyaviy   resurslarni   samarali
taqsimlash,   tadbirkorlikni   qo‘llab-quvvatlash   va   investitsion   jarayonlarni
rivojlantirishda hal qiluvchi omil hisoblanadi. Shu sababli, bank tizimidagi islohotlar va
zamonaviy   innovatsiyalar   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ushbu   sohada   yuzaga
keladigan   muammolar   va   ularni   bartaraf   etish   yo‘llarini   tahlil   qilish   bugungi   kunning
dolzarb masalalaridan biri hisoblanadi.
 Bank faoliyatiga oid zamonaviy innovatsiyalar
Bugungi   kunda   bank   sektori   jadal   raqamlashtirish   jarayoniga   guvoh   bo‘lmoqda.
Zamonaviy   bank   tizimining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri   texnologik   innovatsiyalarni
joriy etish bo‘lib, bu mijozlarga qulaylik yaratish va xizmat ko‘rsatish sifatini oshirishga
qaratilgan.   Quyida   bank   sektorida   qo‘llanilayotgan   asosiy   innovatsiyalarni   ko‘rib
chiqamiz:
 Raqamli   bank   xizmatlari :   Mobil   ilovalar,   internet-banking   va   QR-kod   orqali
to‘lov   tizimlari   mijozlarga   24/7   rejimida   xizmat   ko‘rsatish   imkoniyatini
yaratmoqda.   Masalan,   O‘zbekistonda   Xalq   Banki   va   Kapital   Bank   kabi   tijorat banklari   mobil   ilovalari   orqali   kredit   olish   va   onlayn   hisob-kitoblarni   amalga
oshirish imkonini bermoqda.
 Blokcheyn   texnologiyasi :   Blokcheyn   asosida   amalga   oshirilayotgan
tranzaksiyalar   xavfsizlik   va   shaffoflikni   oshirishga   xizmat   qilmoqda.   Ushbu
texnologiya   banklararo   o‘zaro   hisob-kitoblarni   tezlashtirish   va   firibgarlikning
oldini olishga yordam beradi.
 Sun’iy intellekt va Big Data : Banklar mijozlarning moliyaviy xatti-harakatlarini
o‘rganish   va   individual   xizmatlar   ko‘rsatish   maqsadida   sun’iy   intellekt   va   katta
ma’lumotlar   tahlilidan   foydalanmoqda.   Masalan,   AI   orqali   mijozning   kredit
tarixini tahlil qilish va avtomatlashtirilgan kredit ajratish tizimlari rivojlanmoqda.
 Kontaktiz   to‘lov   tizimlari :   NFC   va   RFID   texnologiyalari   orqali   plastik
kartalarsiz to‘lov qilish imkoniyatlari kengaymoqda. Apple Pay, Google Pay kabi
tizimlarning joriy etilishi xalqaro miqyosda keng tarqalgan.
 Bank tizimidagi muammolar va ularni bartaraf etish yo‘llari
Bank   tizimining   rivojlanishi   jarayonida   qator   muammolar   ham   yuzaga   kelmoqda.
Quyida ushbu muammolar va ularni hal etish bo‘yicha yechimlar tahlil qilinadi:
 Likvidlik   muammosi :   Banklarning   yetarli   miqdorda   likvidlik   zaxirasiga   ega
bo‘lmaganligi kredit ajratish jarayonida qiyinchiliklarni keltirib chiqaradi. Ushbu
muammoni   hal   etish   uchun  Markaziy   bank   tomonidan  moliyaviy   tartibga   solish
choralari,   jumladan,   refinanslashtirish   stavkalarini   tartibga   solish   amalga
oshirilmoqda.
 Bank   xizmatlaridan   foydalanishdagi   cheklovlar :   Ayrim   hududlarda   bank
infratuzilmasining yetarli darajada rivojlanmaganligi sababli aholining moliyaviy
xizmatlardan   foydalanish   imkoniyati   cheklanmoqda.   Bu   muammoni   hal   etish
maqsadida mobil bank xizmatlari va fintech kompaniyalar bilan hamkorlik qilish
zarur.
 Bank tizimidagi korruptsiya va shaffoflik masalalari : Banklarda korrupsiyaviy
holatlarning   oldini   olish   maqsadida   ichki   nazorat   tizimlari   kuchaytirilib,   ochiq
ma’lumotlar bazalari orqali shaffoflikni ta’minlash choralari ko‘rilishi lozim.  Kiberxavfsizlik   masalasi :   Bank   tizimidagi   raqamlashtirish   jarayonining
jadallashuvi   kiberxavfsizlik   xavf-xatarlarini   oshirmoqda.   Xususan,   fishing   va
firibgarlik   holatlari   ortib   bormoqda.   Bu   borada   banklar   axborot   xavfsizligini
mustahkamlash,   kuchli   autentifikatsiya   tizimlarini   joriy   etish   hamda   mijozlarni
xabardor qilish choralarini kuchaytirish lozim.
 Bank   xizmatlarining   qimmatligi :   Ko‘plab   mijozlar   uchun   bank   xizmatlari,
xususan, kredit foiz stavkalari yuqori bo‘lib qolmoqda. Markaziy bank tomonidan
kredit   bozoridagi   raqobatni   kuchaytirish,   foiz   stavkalarini   kamaytirish   bo‘yicha
chora-tadbirlar ko‘rilmoqda.
Bank   tizimidagi   islohotlar   va   rivojlanish   tendensiyalari   mamlakat   iqtisodiyotining
o‘sishi   va   barqarorligida   muhim   o‘rin   tutadi.   Zamonaviy   innovatsiyalar   bank
xizmatlarini   qulay   va   tezkor   qilayotgan   bo‘lsa-da,   tizimda   qator   muammolar   ham
mavjud.   Bu   muammolarni   bartaraf   etish   uchun   bank   sektorini   yanada   raqamlashtirish,
shaffoflikni ta’minlash va kiberxavfsizlikni mustahkamlash muhim ahamiyat kasb etadi.
Shuningdek,   bank   xizmatlarining   ommabopligini   oshirish   uchun   aholiga   moliyaviy
savodxonlik   bo‘yicha   tushuntirish   ishlarini   olib   borish,   kredit   foiz   stavkalarini
optimallashtirish   va   innovatsion   bank   xizmatlarini   kengaytirish   dolzarb   vazifalar
qatorida   turadi.   Kelgusida   bank   sektori   texnologik   innovatsiyalar   va   islohotlar   orqali
yanada barqaror rivojlanib, mijozlarga yanada qulay moliyaviy xizmatlar taqdim etishi
kutilmoqda. Xulosa
Bank tizimi mamlakat iqtisodiyotining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, uning huquqiy maqomi barqaror
rivojlanish   va   moliyaviy   xavfsizlikni   ta’minlashda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Banklarning   huquqiy
maqomini   takomillashtirish   moliyaviy   barqarorlikni   oshirish,   mijozlar   huquqlarini   himoya   qilish   va
investitsion   muhitni   yaxshilashga   xizmat   qiladi.   Shu   sababli,   bank   faoliyatini   tartibga   soluvchi
qonunchilikni doimiy ravishda takomillashtirish zarur.
1. Banklarning huquqiy maqomini takomillashtirish bo‘yicha tavsiyalar
Banklar   faoliyatining   huquqiy   maqomini   yanada   takomillashtirish   uchun   quyidagi   chora-tadbirlarni
amalga oshirish tavsiya etiladi:
 Normativ-huquqiy   bazani   takomillashtirish :   Banklar   faoliyatini   tartibga   soluvchi   qonunlar
xalqaro   standartlarga   mos   kelishi   lozim.   Jumladan,   bank   tizimini   raqamlashtirish,   moliyaviy
texnologiyalarni   joriy   etish   hamda   yangi   bank   xizmatlarini   tartibga   soluvchi   qonunchilik
asoslarini yaratish muhim ahamiyat kasb etadi.
 Bank   nazoratining   kuchaytirilishi :   Markaziy   bank   yoki   moliya   regulyatorlari   tomonidan
nazoratning   oshirilishi,   xususan,   banklarning   kapitallashuvi,   likvidligi   va   risklarni   boshqarish
tizimlarini baholash bo‘yicha normativ talablarni yanada kuchaytirish lozim.
 Mijozlar   huquqlarini   himoya   qilish :   Banklar   tomonidan   taqdim   etiladigan   xizmatlarning
shaffofligini   ta’minlash,   kredit   olish   va   depozit   joylashtirish   jarayonlarida   fuqarolarning
huquqiy manfaatlarini himoya qiluvchi mexanizmlarni joriy etish kerak.
 Bank   tizimida   korrupsiyaga   qarshi   kurash :   Bank   faoliyatining   shaffofligini   ta’minlash
maqsadida   korrupsiyaga   qarshi   qat’iy   choralar   ko‘rilishi   va   ichki   audit   tizimlari
mustahkamlanishi kerak.
 Xalqaro   tajribadan   foydalanish :   Rivojlangan   mamlakatlarning   bank   sektorini   boshqarish
amaliyoti o‘rganilib, milliy qonunchilikka implementatsiya qilinishi lozim.
2. Banklarning huquqiy jihatdan mustahkamligini oshirishning ahamiyati
Banklarning huquqiy jihatdan mustahkamligini oshirish bir qator muhim natijalarga olib keladi:
 Moliyaviy   barqarorlik :   Banklarning   huquqiy   asoslarining   mustahkamligi   ularning   likvidligi
va   to‘lov   qobiliyatini   ta’minlashga   yordam   beradi.   Bu   esa,   o‘z   navbatida,   bank   tizimining
barqaror ishlashiga ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.  Investitsion   jozibadorlik :   Chet   el   investorlari   va   mahalliy   tadbirkorlar   huquqiy   jihatdan
himoyalangan   bank   tizimiga   ko‘proq   ishonch   bildiradilar,   bu   esa   kapital   oqimini   oshirish
imkonini yaratadi.
 Mijozlar   ishonchini   oshirish :   Fuqarolar   va   tadbirkorlar   bank   tizimiga   ko‘proq   ishonch
bildiradi,   bu   esa   depozitlar   hajmining   oshishiga,   iqtisodiy   faollikning   rivojlanishiga   zamin
yaratadi.
 Risklarni kamaytirish : Banklarning huquqiy jihatdan mustahkamligi moliyaviy va operatsion
risklarni minimallashtirishga xizmat qiladi.
 Xalqaro   reytinglarda   o‘sish :   Huquqiy   jihatdan   mustahkam   va   barqaror   bank   tizimi
mamlakatning xalqaro kredit reytinglarini oshiradi hamda moliyaviy hamkorlik imkoniyatlarini
kengaytiradi.
Yuqorida   keltirilgan   tavsiyalarni   amalga   oshirish   banklarning   huquqiy   maqomini   mustahkamlashga,
ularning   samarali   faoliyat   yuritishiga   va   mamlakat   iqtisodiyotini   yanada   barqarorlashtirishga   xizmat
qiladi. Shu sababli, bank sektoridagi islohotlarni doimiy ravishda davom ettirish va zamonaviy talablar
asosida takomillashtirish zarur. qtisodiy   va   moliya   huquqi   fanidan     foydalanishingiz   mumkin   bo‘lgan   adabiyotlar,
kitoblar, maqolalar va boshqa manbalar  ro‘yxati 
Darsliklar va monografiyalar:
1. Ashurov H., Xakimov S., Jo‘raev A.  –  Moliya va moliyaviy nazorat  – Toshkent:
"Iqtisod-moliya", 2022.
2. Mirzakarimov   I.   –   Moliya   tizimi   va   davlat   byudjeti   –   Toshkent:   “Fan   va
texnologiya”, 2021.
3. Abduqahhorov A., Nazarov O.  –  Moliya huquqi  – Toshkent: "Adolat", 2020.
4. Yo‘ldoshev   Q.,   Karimov   B.   –   Bank   huquqi   asoslari   –   Toshkent:   "Iqtisod-
moliya", 2019.
5. Musayev O.  –  Iqtisodiyot nazariyasi  – Toshkent: "Sharq", 2018.
6. Xolbo‘tayev   O.,   Soliyev   T.   –   Moliya   va   byudjet   huquqi   –   Toshkent:   "Iqtisod-
moliya", 2023.
7. Soliev   T.   –   Moliyaviy-huquqiy   javobgarlik   va   uning   dolzarb   masalalari   –
Toshkent: "Iqtisod-moliya", 2022.
8. Kadirov Sh., Jo‘raqulov A.  –  Sug‘urta huquqi  – Toshkent: "Adolat", 2017.
9. Babayev   A.   –   Kredit   va   moliyaviy   operatsiyalar   huquqiy   asoslari   –   Toshkent:
"O‘zbekiston", 2018.
10. Ibodov   T.   –   Bank   tizimi   va   uning   huquqiy   asoslari   –   Toshkent:   "Fan   va
texnologiya", 2020.
Ilmiy maqolalar va jurnallar:
11. “Moliya   va   soliq”   jurnali   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi
tomonidan nashr etiladi.
12. “Bank ishi va moliya bozori”  – Markaziy bank huzuridagi ilmiy-amaliy jurnal.
13. “Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar”  jurnali – O‘zbekiston Respublikasi
Iqtisodiyot va moliya vazirligi nashri.
14. “Iqtisodiyot va huquq”  – O‘zbek Milliy Universiteti iqtisodiyot fakulteti jurnali. 15. Nurmatov   B.   –   O‘zbekistonda   moliyaviy   nazorat   tizimining   rivojlanish
tendensiyalari  // “Moliya va soliq” jurnali, 2021.
16. To‘xtamurodov   I.   –   Davlat   moliyaviy   nazoratining   asosiy   yo‘nalishlari   //
“Iqtisodiyot va huquq” jurnali, 2022.
17. Jalolov   A.   –   Byudjet   tizimi   va   uning   huquqiy   asoslari   //   “Iqtisodiy   tadqiqotlar”
jurnali, 2021.
18. Shodmonov S.  –  Moliyaviy huquqbuzarliklarning huquqiy oqibatlari  // “Adolat”
jurnali, 2023.
19. Xamdamov   I.   –   Sug‘urta   tizimi   va   uning   iqtisodiyotdagi   roli   //   “Bank   ishi   va
moliya bozori” jurnali, 2020.
20. Karimov   Sh.   –   Byudjet   mablag‘laridan   samarali   foydalanish   muammolari   //
“Iqtisodiyot va innovatsion texnologiyalar” jurnali, 2021.
Rasmiy hujjatlar va qonunchilik bazasi:
21. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi  – 2023-yilgi tahriri.
22. O‘zbekiston Respublikasining “Byudjet kodeksi”  – 2022-yilgi tahriri.
23. O‘zbekiston Respublikasi “Banklar va bank faoliyati to‘g‘risida”gi Qonuni  –
2019-yilgi tahriri.
24. O‘zbekiston   Respublikasi   “Sug‘urta   to‘g‘risida”gi   Qonuni   –   2021-yilgi
tahriri.
25. O‘zbekiston Respublikasi “Moliyaviy nazorat to‘g‘risida”gi Qonuni   – 2020-
yil.
26. O‘zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   Markaziy   bank   va   Davlat   soliq
qo‘mitasi rasmiy saytlaridagi hisobot va statistik ma’lumotlar .

Banklar faoliyatining huquqiy maqomi 

Купить
  • Похожие документы

  • 1937-1938-yillarda repressiyalar manbalar asosida
  • Harakat xavfsizligini boshqarish
  • Ilmiy-innovatsion faoliyatning qonuniy va normativ huquqiy asosi
  • O’quv mashg’ulotlarini loyihalash (fanning ishchi o’quv rejasini ishlab chiqish, dars rejasini tuzish, o’tiladigan mavzu bo’yicha darsning texnologik xaritasini tuzish)
  • Qonunchilik hujjatlaridan testlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha