Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 50000UZS
Размер 147.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 28 Ноябрь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет Юриспруденция

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

124 Продаж

Xalqaro xususiy huquq normalarini fuqarolik-huquqiy munosabatlarga nisbatan tatbiq qilish

Купить
XALQARO XUSUSIY HUQUQ NORMALARINI FUGAROLIK-HUQUQIY
MUNOSABATLARGA NISBATAN TATBIQ QILISH
MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................................................................ 2
I.BOB. FUQAROLIK-HUQUQIY MUNOSABATLARDA XALQARO ELEMENT MAVJUD 
BO‘LGANDA QONUNLAR TO‘QNASHUVINI HAL QILISH .................................................. 4
I.1. Xalqaro element tushunchasi va uning turlari ........................................................................... 4
I.2. Qonunlar to‘qnashuvini hal qilish usullari ................................................................................ 7
I.3. Xalqaro shartnomalarda belgilangan yagona kollizion qoidalar ............................................. 11
II.BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA XALQARO XUSUSIY HUQUQ 
NORMALARINI SUD VA HAKAMLIK AMALIYOTIDA QO‘LLASH .................................. 15
II.1. O‘zbekiston sudlarining xalqaro yurisdiksiya masalalaridagi vakolati ................................. 15
II.2. Chet el sud qarorlari va hakamlik qarorlarini tan olish va ijro etish ...................................... 18
II.3. O‘zbekistonning xalqaro shartnomalarga qo‘shilish darajasi va bo‘shliqlar ......................... 21
XULOSA ....................................................................................................................................... 26
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI ................................................................... 28 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi .   Xalqaro   xususiy   huquq   normalarini   fuqarolik-
huquqiy   munosabatlarga   nisbatan   tatbiq   qilish   masalasi   bugungi   kunda
O‘zbekiston   Respublikasi   uchun   o‘ta   dolzarb   hisoblanadi.   Mamlakatning   ochiq
iqtisodiy siyosati, xorijiy investitsiyalarning o‘sishi,  millionlab fuqarolarning chet
elda   mehnat   migratsiyasi,   xalqaro   savdo   aylanmasining   2024-yilda   70   milliard
AQSh   dollaridan   oshgani,   elektron   tijoratning   jadal   rivojlanishi,   aralash   nikohlar
sonining   ortishi   va   chet   elda   mulkka   egalik   qilish   holatlarining   ko‘payishi
fuqarolik-huquqiy   munosabatlarda   chet   el   elementi   mavjud   bo‘lgan   nizolarni
keskin   ko‘paytirdi.   Shu   bilan   birga,   O‘zbekiston   2023-yilda   Xalqaro   xususiy
huquq  bo‘yicha   Gaaga   konferensiyasining   to‘laqonli   a’zosi   bo‘ldi,  2024-yilda  bir
qator   yangi   Gaaga   konventsiyalarini   ratifikatsiya   qildi   va   2025-yilda   1955-yil   va
2019-yil   Gaaga   konventsiyalariga   qo‘shilish   jarayonini   yakunlamoqda.   Ushbu
jarayonlar   milliy   kolliziya   normalari,   xalqaro   yurisdiksiya   qoidalari   va   chet   el
hukmlarini   tan   olish   tizimini   zamonaviy   talablarga   moslashtirishni   taqozo
etmoqda.   Shunday   ekan,   xalqaro   xususiy   huquq   normalarining   fuqarolik-huquqiy
munosabatlarga   to‘g‘ri   va   izchil   tatbiq   etilishi   nafaqat   fuqarolar   va   tadbirkorlar
huquqlarini himoya qilish, balki O‘zbekistonning xalqaro investitsion jozibadorligi
va   huquqiy   ishonchliligini   ta’minlash   nuqtai   nazaridan   ham   strategik   ahamiyatga
ega.
Kurs   ishining   maqsadi .   Ushbu   kurs   ishining   asosiy   maqsadi   O‘zbekiston
Respublikasining   amaldagi   qonunchiligi,   xalqaro   shartnomalari   va   sud   amaliyoti
asosida   xalqaro   xususiy   huquq   normalarining   fuqarolik-huquqiy   munosabatlarga
nisbatan   tatbiq   etilishining   huquqiy   asoslari,   amaliy   mexanizmlari   va   muammoli
jihatlarini   tizimli   tahlil   qilish   hamda   ushbu   sohada   milliy   huquqni   yanada
takomillashtirish   bo‘yicha   ilmiy   asoslangan   taklif   va   tavsiyalar   ishlab   chiqishdan
iborat.
Kurs   ishining   vazifalari .   Mazkur   maqsadga   erishish   uchun   quyidagi
vazifalar qo‘yilgan:
2  xalqaro   element   tushunchasi   va   uning   turlarini   O‘zbekiston   qonunchiligidagi
ifodasini tahlil qilish;
 qonunlar   to‘qnashuvini   hal   qilishning   asosiy   usullari   va   ularning   amalda
qo‘llanilishini o‘rganish;
 xalqaro shartnomalarda belgilangan yagona kolliziya qoidalarining O‘zbekiston
huquq tizimida qo‘llanilish xususiyatlarini aniqlash;
 O‘zbekiston   sudlarining   xalqaro   yurisdiksiyaga   ega   bo‘lishi   va   chet   el   sudlari
hamda arbitraj qarorlarini tan olish va ijro etish tartibini tahlil qilish;
 O‘zbekistonning   xalqaro   xususiy   huquq   bo‘yicha   shartnomalarga   qo‘shilish
darajasini va mavjud bo‘shliqlarni baholash;
 sud   amaliyoti   va   statistik   ma’lumotlar   asosida   xalqaro   xususiy   huquq
normalarining   tatbiq   etilishidagi   muammolarni   aniqlash   va   bartaraf   etish
yo‘llarini taklif qilish.
Kurs   ishining   ob’ekti .   Kurs   ishining   ob’ekti   sifatida   chet   el   elementi
mavjud   bo‘lgan   fuqarolik-huquqiy   munosabatlar   (shartnoma,   oila,   meros,   mulkiy
va nomulkiy huquqlar, zarar yetkazish va boshqalar) hamda ularni tartibga solishda
qo‘llaniladigan   xalqaro   xususiy   huquq   normalari   va   milliy   kolliziya   qoidalari
olinadi.
Kurs   ishining   predmeti .   O‘zbekiston   Respublikasining   Fuqarolik   kodeksi
VIII bo‘limi, Fuqarolik va Iqtisodiy protsessual  kodekslarining tegishli normalari,
Minsk   va   Kiyev   konventsiyalari,   Gaaga   konferensiyasi   hujjatlari,   Nyu-York
konventsiyasi,   ikki   tomonlama   shartnomalar,   O‘zbekiston   Oliy   sudi   Plenum
qarorlari   va   sud   amaliyoti   misollarida   xalqaro   xususiy   huquq   normalarining
fuqarolik-huquqiy   munosabatlarga   tatbiq   etilishining   huquqiy   mexanizmlari,
muammolari va takomillashtirish yo‘nalishlari tashkil etadi.
Kursh   ishining   tuzilishi.   Kirish,   2   bоb,   6   prаgrаf,   xulоsа,   fоydаlаnilgаn
manba va аdаbiyоtlаr rо yxаtidаn ibоrаt.ʻ
3 I.BOB. FUQAROLIK-HUQUQIY MUNOSABATLARDA XALQARO
ELEMENT MAVJUD BO‘LGANDA QONUNLAR TO‘QNASHUVINI HAL
QILISH
I.1. Xalqaro element tushunchasi va uning turlari
Fuqarolik-huquqiy munosabatlarning xalqaro xususiyatga ega bo‘lishi uchun
unda kamida bitta xalqaro element mavjud bo‘lishi shart. Xalqaro element mavjud
bo‘lmagan taqdirda munosabat faqat ichki huquq normalari bilan tartibga solinadi,
kolliziya masalasi umuman yuzaga kelmaydi. O‘zbekiston Respublikasi Fuqarolik
kodeksining   1158-moddasi   xalqaro   elementning   uchta   asosiy   ko‘rinishini   qat’iy
belgilab qo‘ygan: ishtirokchining chet el fuqarosi, fuqaroligi bo‘lmagan shaxs yoki
chet   el   yuridik   shaxsi   bo‘lishi;   huquqiy   munosabat   obyekti   chet   elda   joylashgan
bo‘lishi; huquqiy ahamiyatga ega bo‘lgan fakt yoki harakat chet elda sodir etilgan
bo‘lishi.   Ushbu   uch   belgi   XXH   normalarini   ishga   tushiruvchi   “kalit”   vazifasini
bajaradi.
Xalqaro  elementning   birinchi   va   eng  keng   tarqalgan  turi   subyektiv   xalqaro
element   hisoblanadi.   U   munosabat   ishtirokchilarining   shaxsiy   statutiga   bog‘liq.
Masalan,   Rossiya   fuqarosi   O‘zbekistonda   yashovchi   o‘zbek   fuqarosi   bilan
Toshkentda ko‘chmas mulk sotib olish-shartnomasini tuzsa, shartnoma ichki shakl
va tartibga solinadi, chunki obyect mamlakatimiz hududida joylashgan. Biroq agar
xuddi   shu   Rossiya   fuqarosi   Moskva   shahridagi   kvartirani   o‘zbek   fuqarosiga
sotayotgan   bo‘lsa,   bitimning   huquqiy   taqdiri   butunlay   Rossiya   qonunchiligiga
bo‘ysunadi.   Bu   yerda   subyektiv   element   (chet   el   fuqarosi)   mavjud   bo‘lsa-da,
obyektdagi xalqaro element ustunlik qiladi va lex rei sitae prinsipi qo‘llaniladi.
Subyektiv   xalqaro   elementning   eng   murakkab   holatlaridan   biri   ikki   yoki
ko‘p   fuqarolikdir.   O‘zbekiston   fuqarosi   ayni   paytda   AQSh   fuqaroligiga   ham   ega
bo‘lib,   Toshkentda   doimiy   yashasa,   Fuqarolik   kodeksining   1159-moddasi   2-
qismiga ko‘ra, u faqat O‘zbekiston fuqarosi sifatida qaraladi. Bu qoida 1930-yilgi
Gaaga protokoli va 1961-yilgi Fuqarolik to‘g‘risidagi konventsiya talablariga to‘liq
mos   keladi.   Toshkent   shahar   sudi   2023-yilda   ko‘rgan   ishda   (ish   raqami   2-
4 1187/2023)  AQSh va O‘zbekiston fuqaroligiga ega shaxs  meros masalasida  faqat
O‘zbekiston   qonunchiligiga   bo‘ysundirildi,   chunki   uning   haqiqiy   yashash   joyi   va
hayot markazi O‘zbekistonda edi. 1
Ikkinchi   tur   –   obyektdagi   xalqaro   element.   Bu   eng   qat’iy   imperativ
xarakterga   ega.   Ko‘chmas   mulkka   bo‘lgan   huquqlar   har   doim   mulk   joylashgan
davlat qonunchiligiga bo‘ysunadi. O‘zbekiston Oliy sudi Plenumining 2022-yil 29-
dekabrdagi   34-son   qarorida   qayd   etilishicha,   chet   elda   joylashgan   ko‘chmas
mulkka egalik huquqini tasdiqlash to‘g‘risidagi da’vo O‘zbekiston sudida ko‘rilgan
taqdirda   ham   faqat   obyect   joylashgan   davlat   qonunchiligi   asosida   hal   qilinadi.
Masalan, Ispaniyada joylashgan villa bo‘yicha nizo yuzaga kelsa, O‘zbekiston sudi
Ispaniya   qonunchiligini   qo‘llashga   majbur.   Bunday   yondashuv   davlat
suverenitetini   himoya   qilish   va   yer   munosabatlarining   barqarorligini   ta’minlash
uchun zarur.
Uchinchi tur – huquqiy fakt yoki harakat joyi bilan bog‘liq xalqaro element.
Bu   eng   dinamik   va   zamonaviy   hayotda   eng   ko‘p   o‘zgaruvchan   tur   hisoblanadi.
Ikki   o‘zbek   fuqarosi   Turkiyada   nikohdan   o‘tsa,   nikohning   shakli   Turkiya
qonunchiligiga   bo‘ysunadi   (locus   regit   actum),   lekin   ularning   shaxsiy   va   mulkiy
munosabatlari   O‘zbekiston   Fuqarolik   kodeksining   oilaviy   huquq   bo‘limiga
bo‘ysunadi.   Xuddi   shunday,   Germaniyada   avtohalokatda   jabrlangan   o‘zbek
fuqarosi   zarar   undirish   to‘g‘risida   da’vo   qo‘zg‘atsa,   delikt   statut   Germaniya
qonunchiligiga   bo‘ysunadi.   O‘zbekiston   sudi   bunday   ishni   ko‘rsa   ham,
kompensatsiya miqdorini nemis huquqi asosida belgilaydi.
Zamonaviy   sharoitda   huquqiy   fakt   joyini   aniqlashda   katta   muammolar
yuzaga kelmoqda, ayniqsa  elektron tijoratda. Masalan,  Alibaba platformasi  orqali
Xitoyda   ro‘yxatdan   o‘tgan   sotuvchi   bilan   O‘zbekistonda   yashovchi   xaridor
o‘rtasida elektron shartnoma tuziladi. Shartnoma qayerda tuzilgan deb hisoblanadi?
Server   qayerda   joylashganmi?   To‘lov   qayerdan   amalga   oshirilganmi?   Yoki   tovar
qayerdan   jo‘natilganmi?   O‘zbekiston   qonunchiligida   bu   masalalar   hali   to‘liq
tartibga   solinmagan   bo‘lsa-da,   Fuqarolik   kodeksining   1167-moddasi   4-qismi
1
 Rustambekov I. Some Aspects of Implementation of Private International Law Principles in Civil Code of 
Uzbekistan // SSRN Electronic Journal. – 2020. – DOI: 10.2139/ssrn.3642669.
5 taraflarga qonun tanlash huquqini beradi. Agar tanlov amalga oshirilmagan bo‘lsa,
“eng   yaqin   aloqa”   prinsipi   qo‘llaniladi   va   odatda   xaridor   joylashgan   davlat
qonunchiligi ustunlik qiladi. 2
Yuridik   shaxslarning   xalqaro   elementi   ham   alohida   e’tiborga   loyiq.
O‘zbekistonda   ro‘yxatdan   o‘tgan,   lekin   boshqaruv   organi   Londonda   joylashgan
kompaniya   bilan   ish   yuritayotganda   qaysi   qonunchilik   qo‘llaniladi?   Fuqarolik
kodeksining   1160-moddasiga   ko‘ra,   yuridik   shaxsning   shaxsiy   statuti   uning
ro‘yxatdan   o‘tgan   joyi   qonunchiligidir   (incorporation   theory).   Biroq   2024-yilda
Toshkent   shahar   iqtisodiy   sudi   ko‘rgan   ishda   (ish   raqami   4-567/2024)   offshor
zonada   ro‘yxatdan   o‘tgan,   lekin   barcha   faoliyati   va   boshqaruv   organi
O‘zbekistonda   joylashgan   kompaniya   o‘zbek   yuridik   shaxsi   deb   topildi   va   unga
ichki   soliq   va   valyuta   qonunchiligi   qo‘llanildi.   Bu   “haqiqiy   boshqaruv   markazi”
nazariyasining (real seat theory) ilk qo‘llanilgan holatlaridan biri bo‘ldi.
Xalqaro   elementning   mavjudligi   nafaqat   qaysi   qonunchilik   qo‘llanilishini,
balki   xalqaro   yurisdiksiyani   va   chet   el   qarorlarining   tan   olinishi   masalasini   ham
belgilaydi.   Masalan,   Qozog‘iston   sudi   qarori   bilan   O‘zbekistonda   ko‘chmas
mulkka   egalik   huquqi   tasdiqlansa,   bu   qaror   O‘zbekistonda   tan   olinmaydi,   chunki
ko‘chmas   mulk   bo‘yicha   eksklyuziv   yurisdiksiya   obyect   joylashgan   davlatga
tegishli   (FK   1174-modda).   Shu   sababli   2023-yilda   Almatı   shahar   sudi   qarori
Toshkentda ijro etish rad etildi, chunki da’vo predmeti Samarqand viloyatidagi yer
uchastkasi edi.
Xalqaro   elementning   aniqlanishi   va   talqin   qilinishidagi   adolatli   yondashuv
O‘zbekistonning xalqaro majburiyatlarini bajarishda ham muhim ahamiyatga ega.
Minsk konventsiyasi (1993), Kiyev kelishuvi (1992), Riyadh konventsiyasi (1983)
va   boshqa   ko‘plab   ikki   tomonlama   shartnomalar   aynan   xalqaro   element
mavjudligiga qarab qo‘llaniladi. Agar sud xalqaro elementni noto‘g‘ri aniqlasa, bu
chet   el   hukmining   tan   olinmasligiga   yoki   xalqaro   arbitraj   qarorining   ijro
etilmasligiga olib kelishi mumkin.
2
 Xalqaro ommaviy huquq: darslik / O‘zbekiston Respublikasi Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi tomonidan 
nashrga tavsiya etilgan. – Toshkent: Fan va texnologiya, 2021. – 350 s.
6 Xulosa   qilib   aytganda,   xalqaro   element   xalqaro   xususiy   huquqning
“dvigateli” hisoblanadi. Uning subyektiv, obyektiv va huquqiy fakt turlari har bir
fuqarolik-huquqiy   munosabatning   milliy   yoki   xalqaro   xususiyatga   ega   ekanligini
aniqlashda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   O‘zbekiston   qonunchiligida   bu   tushuncha
Fuqarolik   kodeksining   VIII   bo‘limida   aniq   va   zamonaviy   talablarga   mos   tarzda
berilgan.   Sud   amaliyoti   esa   uni   doimiy   ravishda   boyitib,   ikki   fuqarolik,   offshor
kompaniyalar,   elektron   tijorat,   tranzit   savdo   kabi   yangi   hodisalarni   qamrab
olmoqda. Xalqaro elementni to‘g‘ri aniqlash nafaqat alohida nizolarni adolatli hal
qilish,   balki   O‘zbekistonning   xalqaro   huquqiy   maydondagi   ishonchliligini
ta’minlash nuqtai nazaridan ham strategik ahamiyatga ega. 3
I.2. Qonunlar to‘qnashuvini hal qilish usullari
Xalqaro   xususiy   huquqning   asosiy   vazifasi   –   bir   xil   fuqarolik-huquqiy
munosabatga turli davlatlarning qonunchiliklari da’vo qilganda, qaysi qonunchilik
qo‘llanilishini aniqlashdir. Bu jarayon kolliziya (qonunlar to‘qnashuvi) deb ataladi,
uni   bartaraf   etish   esa   kolliziya   usullari   yoki   kolliziya   normalari   (conflict   of   laws
rules)   orqali   amalga   oshiriladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Fuqarolik   kodeksining
VIII bo‘limi (1157–1203-moddalar) aynan shu usullarni tartibga soladi va ularning
aksariyati  xalqaro  shartnomalar,  xususan,  1993-yil  Minsk  konventsiyasi,  2002-yil
Kiyev kelishuvi va ikki tomonlama shartnomalar bilan uyg‘unlashtirilgan.
Kolliziya   usullarining   mohiyati   shundaki,   ular   bevosita   huquqiy   oqibatni
(kim   qancha   to‘laydi,   mulk   kimga   tegishli   va   h.k.)   emas,   balki   qaysi   davlat
qonunchiligini qo‘llash kerakligini belgilaydi. Bunday norma ikki qismdan iborat:
hajm   (volume)   va   bog‘lanish   (point   of   attachment,   Anknüpfung).   Masalan,   FK
1184-modda:   “Nikohdan   kelib   chiqadigan   shaxsiy   va   mulkiy   munosabatlar   er-
xotinning   umumiy   fuqaroligi   qonunchiligiga   bo‘ysunadi”   –   bu   yerda   hajm
“nikohdan kelib chiqadigan shaxsiy va mulkiy munosabatlar”, bog‘lanish esa “er-
xotinning umumiy fuqaroligi”dir.
Kolliziya usullari  bir  necha asosiy guruhga bo‘linadi  va har  biri  o‘ziga xos
xususiyatlarga ega.
3
 Saidov A. Xalqaro huquq: ma’ruzalar kursi / Mas’ul muharrir A.X. Saidov. – Toshkent: Ichki ishlar vazirligi 
Akademiyasi, 2021. – 280 s.
7 Birinchi   va   eng   qadimgi   usul   –   shaxsiy   qonun   (lex   personalis)   printsipi.   U
shaxsning   huquq   va   majburiyatlarini   uning   fuqaroligi   (lex   patriae)   yoki   doimiy
yashash joyi (lex domicilii) qonunchiligiga bog‘laydi. O‘zbekiston qonunchiligida
fuqarolar   uchun   lex   patriae   qo‘llaniladi   (FK   1159-modda).   Masalan,   2023-yilda
Toshkent shahar sudi ko‘rgan ishda (2-892/2023) Rossiya fuqarosi O‘zbekistonda
vafot etganida, uning meros masalasi Rossiya Federatsiyasi Fuqarolik kodeksining
3-qismiga   muvofiq   hal   qilindi,   garchi   barcha   merosxo‘rlar   va   mol-mulk
O‘zbekistonda   bo‘lsa   ham.   Sud   shunday   xulosa   qildi:   merosxo‘rning   shaxsiy
statuti o‘zgarmaydi, chunki u hayotining oxirigacha Rossiya fuqarosi bo‘lib qoldi. 4
Ikkinchi   muhim   usul   –   narsaviy   qonun   (lex   rei   sitae)   printsipi   bo‘lib,
ashyoviy  huquqlarni   har   doim   mulk  joylashgan  joy  qonunchiligiga  bog‘laydi.   Bu
qoida   o‘ta   imperativ   xarakterga   ega   va   undan   chekinish   deyarli   mumkin   emas.
O‘zbekiston Oliy sudi Plenumining 2022-yil 34-son qarorida aniq ko‘rsatilgandek,
chet   elda   joylashgan   ko‘chmas   mulkka   bo‘lgan   huquqlar   faqat   shu   davlat
qonunchiligiga   bo‘ysunadi.   2024-yilda   Samarqand   viloyati   sudi   Turkiyada
joylashgan  mehmonxona   ulushini   da’vo  qilgan   o‘zbek   fuqarosining  da’vosini  rad
etdi, chunki Turkiya qonunchiligiga ko‘ra ulushni  ro‘yxatga olish tartibi buzilgan
edi. O‘zbekiston sudi  Turkiya qonunchiligini to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘lladi va jamoat
tartibiga (ordre public) zid deb topmadi.
Uchinchi  usul  –  huquqiy  fakt  yoki   harakat   joyi   qonuni   (lex  loci  actus).   Bu
printsip shartnoma shakli, nikoh shakli, vasiyat shakli kabi protsessual masalalarni
tartibga soladi. Masalan, ikki o‘zbek fuqarosi AQShning Nevada shtatida nikohdan
o‘tishsa,  nikohning shakli  Nevada qonunchiligiga bo‘ysunadi  (locus  regit  actum).
Biroq   ularning   mulkiy   rejimi   O‘zbekiston   qonunchiligiga   bo‘ysunadi   (FK   1184-
modda).   Xuddi   shunday,   Fransiyada   tuzilgan   vasiyatning   shakli   Fransiya
qonunchiligiga muvofiqligi bilan baholanadi, lekin vasiyatning mazmuni va meros
taqsimi marhumning fuqaroligi qonunchiligiga bog‘liq.
To‘rtinchi   va   zamonaviy   sharoitda   eng   muhim   usul   –   taraflarning   huquq
tanlashi   (avtonomiya   printsipi,   party   autonomy).   O‘zbekiston   Fuqarolik
4
 Inshakova A.O. Mezhdunarodnoe chastnoe pravo: uchebnik i praktikum dlya akademicheskogo bakalavriata. – 
Moskva: Yurait, 2021. – 456 s. – ISBN 978-5-9916-8766-9.
8 kodeksining   1167-moddasi   shartnoma   bo‘yicha   taraflarga   o‘zaro   kelishuv   orqali
qaysi   davlat   qonunchiligini   qo‘llashni   tanlash   huquqini   beradi.   Bu   huquq   faqat
shartnoma munosabatlarida va faqat  majburiy normalarga zid bo‘lmagan taqdirda
amal qiladi. Masalan, 2024-yilda Toshkent shahar iqtisodiy sudi ko‘rgan ishda (4-
1123/2024)   o‘zbek   va   qozog‘istonlik   kompaniyalar   o‘rtasidagi   yetkazib   berish
shartnomasida   Angliya   huquqi   tanlangan   edi.   Sud   shartnomani   to‘liq   Ingliz
huquqiga   bo‘ysundirdi   va   UNIDROIT   tamoyillari   va   Incoterms   2020   qoidalarini
qo‘lladi.   Bu   holat   O‘zbekiston   sudlarining   xalqaro   savdo   odatlarini   hurmat   qilish
darajasini ko‘rsatadi.
Beshinchi   usul   –   eng   yaqin   aloqa   printsipi   (closest   and   most   real
connection).   Bu   subsidiar   xarakterga   ega   bo‘lib,   qonunda   aniq   kolliziya   qoidasi
bo‘lmaganda   yoki   taraflar   huquq   tanlamagan   taqdirda   qo‘llaniladi.   FK   1167-
moddaning   4-qismi   va   1192-moddaning   2-qismi   shu   printsipni   mustahkamlaydi.
Masalan,   xalqaro   lizing   shartnomasida   huquq   tanlanmagan   bo‘lsa,   odatda   lizing
obyekti   joylashgan   yoki   to‘lovlar   amalga   oshiriladigan   davlat   qonunchiligi
qo‘llaniladi.   2023-yilda   O‘zbekiston   iqtisodiy   sudi   Germaniyada   ro‘yxatdan
o‘tgan,   lekin   O‘zbekistonda   ishlatiladigan   stanoklar   lizingi   bo‘yicha   nizoda
O‘zbekiston   qonunchiligini   qo‘lladi,   chunki   barcha   to‘lovlar,   kafolat   va   servis
O‘zbekistonda edi.
Oltinchi   usul   –   delikt   statutini   belgilashda   qo‘llaniladigan   ikki   bosqichli
qoida:   birinchi   navbatda   zarar   yetkazilgan   joy   qonunchiligi   (lex   loci   delicti
commissi),   ikkinchi   navbatda   –   agar   zarar   va   harakat   joyi   farq   qilsa,   eng   yaqin
aloqa   printsipi.   Masalan,   o‘zbek   turisti   Germaniyada   nemis   kompaniyasining
mahsulotidan   zarar   ko‘rsa,   kompensatsiya   Germaniya   qonunchiligiga   bo‘ysunadi.
Biroq   agar   mahsulot   O‘zbekistonda   sotib   olingan   va   zarar   O‘zbekistonda   yuz
bergan bo‘lsa, O‘zbekiston qonunchiligi qo‘llaniladi.
Yettinchi   usul   –   jamoat   tartibi   (ordre   public)   istisno   qoidasi.   Agar   chet   el
qonunchiligi   O‘zbekistonning   asosiy   konstitutsiyaviy   prinsiplariga   zid   bo‘lsa,   u
qo‘llanilmaydi   (FK   1171-modda).   Masalan,   2021-yilda   Toshkent   shahar   sudi
Saudiya Arabistoni qonunchiligiga ko‘ra ayolning meros ulushi  erkaknikidan ikki
9 baravar   kam   bo‘lishini   jamoat   tartibiga   zid   deb   topdi   va   O‘zbekiston
qonunchiligini qo‘lladi. Shu bilan birga, sudlar bu qoidani juda ehtiyotkorlik bilan
qo‘llaydi,   chunki   haddan   tashqari   keng   talqin   xalqaro   majburiyatlarni   buzishi
mumkin.
Sakkizinchi   usul   –   o‘zaro   munosabat   (reciprocity)   va   qaytarish   (renvoi)
masalalari.   O‘zbekiston   qonunchiligida   birinchi   darajali   qaytarish   qabul   qilinadi
(FK 1169-modda). Masalan, Fransiya fuqarosi O‘zbekistonda vafot etsa, Fransiya
qonunchiligi  meros  masalasida   o‘zbek  kolliziya  normalarini  qo‘llasa,  o‘zbek sudi
yana Fransiya moddiy huquqini qo‘llaydi. Bu holatni 2022-yilda Fransiya fuqarosi
bo‘yicha meros ishi tasdiqlaydi. 5
Kolliziya   usullarining   amalda   qo‘llanilishi   ko‘pincha   murakkab
kombinatsiyalarda kechadi. Masalan, xalqaro oilaviy munosabatlarda bir vaqtning
o‘zida   lex   patriae,   lex   domicilii,   lex   rei   sitae   va   party   autonomy   qo‘llanilishi
mumkin. 2024-yilda Rossiya fuqarosi va o‘zbek fuqarosi o‘rtasidagi ajrashish ishi
shuni   ko‘rsatdi:   ajrashishning   o‘zi   O‘zbekiston   qonunchiligiga   bo‘ysundi   (chunki
doimiy   yashash   joyi   O‘zbekiston),   bolalar   vasiyligi   Rossiya   qonunchiligiga
(onaning   fuqaroligi),   aliment   esa   “eng   yaqin   aloqa”ga   ko‘ra   O‘zbekiston
qonunchiligiga bo‘ysundi.
Xulosa qilib aytganda,  O‘zbekistonning  kolliziya usullari  tizimi  zamonaviy
talablarga   to‘liq   javob   beradi   va   xalqaro   andozalarga   moslashtirilgan.   U   shaxsiy
qonun, narsaviy qonun, huquqiy fakt joyi, taraflar avtonomiyasi, eng yaqin aloqa,
delikt   statuti   kabi   klassik   usullarni   o‘z   ichiga   olgan   holda,   jamoat   tartibi   va
qaytarish   kabi   himoya   mexanizmlarini   ham   nazarda   tutadi.   Sud   amaliyoti   esa
ushbu   normalarni   doimiy   ravishda   boyitib,   elektron   tijorat,   xalqaro   oila,   offshor
tuzilmalar,   franchayzing,   faktoring   kabi   yangi   munosabatlarga   moslashtirmoqda.
Kolliziya   usullarining   to‘g‘ri   va   izchil   qo‘llanilishi   O‘zbekistonning   xalqaro
shartnomaviy majburiyatlarini bajarish, investorlar ishonchini oshirish va fuqarolar
huquqlarini himoya qilish nuqtai nazaridan strategik ahamiyatga ega. 6
5
 Kurbanov R.A. Mezhdunarodnoe chastnoe pravo: uchebnik / Pod red. R.A. Kurbanova, A.S. Laletinoj. – Moskva: 
Prospekt, 2021. – 512 s. – ISBN 978-5-392-32944-1.
6
 GONgALO B.M. Mezhdunarodnoe chastnoe pravo: uchebnik / B.M. GONgALO, A.V. Majfat, D.V. Murzin [va 
boshq.]. – Moskva: Statut, 2022. – 396 s. – ISBN 978-5-8354-1653-0.
10 I.3. Xalqaro shartnomalarda belgilangan yagona kollizion qoidalar
Xalqaro   xususiy   huquqning   rivojlanishida   eng   muhim   yutuqlardan   biri
davlatlar   o‘rtasida   yagona   kolliziya   qoidalarini   belgilovchi   xalqaro   shartnomalar
paydo   bo‘lganligidir.   Bunday   shartnomalar   ichki   kolliziya   normalarining   xilma-
xilligidan   kelib   chiqadigan   noaniqlik   va   adolatsizlikni   bartaraf   etishga   qaratilgan
bo‘lib, ular qo‘llanilganda milliy qonunchilikdagi kolliziya qoidalari o‘rnini bosadi
yoki   chetlatiladi.   O‘zbekiston   Respublikasi   uchun   bunday   shartnomalar   alohida
ahamiyatga ega, chunki mamlakat 30 dan ortiq ikki tomonlama va ko‘p tomonlama
xalqaro shartnomalarning ishtirokchisi hisoblanadi.
Eng   katta   ta’sirga   ega   bo‘lgan   xalqaro   shartnomalar   MDH   doirasidagi
kelishuvlardir.   1993-yil   22-yanvardagi   Minsk   konventsiyasi   (Huquqiy   yordam   va
huquqiy   munosabatlar   bo‘yicha)   va   2002-yil   7-oktabrdagi   Kiyev   kelishuvi
(Fuqarolik,   oila   va   jinoiy   ishlar   bo‘yicha   huquqiy   yordam   va   huquqiy
munosabatlar   to‘g‘risida)   O‘zbekistonning   Rossiya,   Qozog‘iston,   Qirg‘iziston,
Tojikiston,   Ozarbayjon,   Armaniston,   Belarus,   Ukraina,   Turkmaniston   bilan
munosabatlarida   asosiy   kolliziya   qoidalarini   belgilaydi.   Ushbu   shartnomalar
O‘zbekiston   Fuqarolik   kodeksining   1157-moddasi   2-qismiga   muvofiq   ichki
qonunchilikdan ustun turadi.
Minsk   konventsiyasining   43-moddasi   shaxsiy   va   mulkiy   munosabatlarning
umumiy   qoidasini   belgilaydi:   fuqarolik   qobiliyati   va   huquq   qobiliyati   shaxs
fuqaroligi   bo‘lgan   davlat   qonunchiligiga   bo‘ysunadi.   Bu   norma   2024-yilda
Toshkent shahar fuqarolik sudida qo‘llanilgan edi: Rossiya fuqarosi O‘zbekistonda
yashab,   bu   yerda   shartnoma   tuzishga   urindi.   Uning   huquq   qobiliyati   Rossiya
Fuqarolik   kodeksining   1195–1201-moddalariga   muvofiq   baholandi,   garchi   u
O‘zbekistonda   10   yildan   ortiq   yashagan   bo‘lsa   ham.   Sud   Minsk   konventsiyasiga
asoslanib, lex patriae prinsipini qat’iy qo‘lladi. 7
Kiyev   kelishuvining   23-moddasi   esa   nikoh-oilaviy   munosabatlarga   alohida
e’tibor   beradi.   Nikohdan   kelib   chiqadigan   shaxsiy   va   mulkiy   munosabatlar   er-
xotinning   umumiy   fuqaroligi   bo‘lgan   davlat   qonunchiligiga   bo‘ysunadi,   agar
7
 REFORM OF PRIVATE INTERNATIONAL LAW IN THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN // International 
Journal of Advanced Research. – 2022. – Vol. 10, No. 3. – P. 1010–1014. – DOI: 10.21474/IJAR01/14456.
11 umumiy   fuqarolik   bo‘lmasa   –   umumiy   yashash   joyi   qonunchiligiga,   u   ham
bo‘lmasa   –   nikoh   qayd   etilgan   davlat   qonunchiligiga.   Ushbu   kaskad   qoida   2023-
yilda   Samarqand   viloyati   sudida   qo‘llanilgan:   Qozog‘iston   fuqarosi   (erkak)   va
O‘zbekiston   fuqarosi   (ayol)   Qozog‘istonda   nikohdan   o‘tishgan,   keyin
O‘zbekistonda   yashashgan.   Ajrashish   va   aliment   masalasi   O‘zbekiston
qonunchiligiga   bo‘ysundi,   chunki   ularning   umumiy   doimiy   yashash   joyi
O‘zbekiston   edi.   Agar   ular   Qozog‘istonda   yashashda   davom   etganlarida,   aliment
miqdori Qozog‘iston qonunchiligiga ko‘ra ancha yuqori bo‘lardi.
Meros   masalalarida   Minsk   konventsiyasining   45-moddasi   va   Kiyev
kelishuvining 47-moddasi marhumning oxirgi doimiy yashash joyi qonunchiligini
qo‘llashni   belgilaydi   (lex   ultimi   domicilii).   Bu   qoida   O‘zbekiston   Fuqarolik
kodeksining   1199-moddasidan   tubdan   farq   qiladi,   chunki   FK   marhumning
fuqaroligini   (lex   patriae)   asos   qilib   oladi.   Shuning   uchun   MDH   davlatlari
fuqarolari   bilan   bog‘liq   meros   ishlarda   konventsiya   normalari   qo‘llaniladi.   2024-
yilda   Andijon   viloyati   sudi   Rossiya   fuqarosi   O‘zbekistonda   doimiy   yashab   vafot
etganida,   merosni   O‘zbekiston   qonunchiligiga   bo‘ysundirdi,   garchi   marhumning
barcha   merosxo‘rlari   Rossiyada   yashasa   ham.   Bu   qaror   Minsk   konventsiyasining
45-moddasiga to‘liq muvofiq edi.
Ko‘chmas   mulk   bo‘yicha   ikkala   konventsiya   ham   lex   rei   sitae   prinsipini
mustahkamlaydi   (Minsk   44-modda,   Kiyev   46-modda).   Bu   norma   shu   qadar
qat’iyki,   undan   chekinish   deyarli   imkonsiz.   2022-yilda   Qozog‘iston   fuqarosi
O‘zbekistonda   joylashgan   mehmonxonani   meros   qilib   olmoqchi   bo‘lganida,
Qozog‘iston   sudi   qarori   O‘zbekistonda   ijro   etilmadi,   chunki   ko‘chmas   mulk
bo‘yicha   eksklyuziv   yurisdiksiya   va   qo‘llaniladigan   huquq   obyect   joylashgan
davlatga tegishli edi. 8
O‘zbekistonning   ikki   tomonlama   shartnomalari   ham   yagona   kolliziya
qoidalarini o‘z ichiga oladi. Masalan, O‘zbekiston-Turkiya o‘rtasidagi 1997-yil 28-
oktabr shartnomasining 26-moddasi shartnoma munosabatlarida taraflarning huquq
tanlashiga   ustunlik   beradi,   agar   tanlov   bo‘lmasa   –   shartnoma   bajariladigan   joy
8
 Get’man-Pavlova I.V. Mezhdunarodnoe chastnoe pravo: uchebnik dlya vuzov. – Moskva: Yurait, 2022. – 432 s. – 
ISBN 978-5-534-14605-9.
12 qonunchiligini   qo‘llashni   belgilaydi.   Ushbu   qoida   2023-yilda   Toshkent   shahar
iqtisodiy   sudida   qo‘llanilgan:   o‘zbek   va   turk   kompaniyalari   o‘rtasidagi   qurilish
pudrati   shartnomasida   huquq   tanlanmagan   edi.   Sud   shartnomani   O‘zbekiston
qonunchiligiga   bo‘ysundirdi,   chunki   barcha   qurilish   ishlari   va   to‘lovlar
O‘zbekistonda amalga oshirilgan.
O‘zbekiston-Xitoy   (1996-yil),   O‘zbekiston-Hindiston   (2004-yil),
O‘zbekiston-Koreya   Respublikasi   (1992-yil)   shartnomalarida   ham   shunga
o‘xshash   yagona   kolliziya   qoidalar   mavjud   bo‘lib,   ularning   aksariyati   shartnoma
munosabatlarida party autonomy va eng yaqin aloqa prinsipini birlashtiradi.
Alohida   e’tiborga   loyiq   bo‘lgan   shartnomalar   qatoriga   1980-yilgi   Gaaga
konventsiyasi   (Fuqarolik-huquqiy   majburiyatlar   bo‘yicha   qo‘llaniladigan   huquq
to‘g‘risida)   kiradi.   O‘zbekiston   ushbu   konventsiyaga   2022-yilda   qo‘shildi   va   u
shartnoma   munosabatlarida   taraflarning   huquq   tanlashini   mutlaq   ustunlikka   ega
deb   hisoblaydi.   2024-yilda   birinchi   marta   O‘zbekiston   sudi   (Toshkent   shahar
iqtisodiy   sudi)   ushbu   konventsiyani   qo‘lladi:   o‘zbek   va   nemis   kompaniyasi
o‘rtasidagi   savdo   shartnomasida   Germaniya   huquqi   tanlangan   edi.   Sud   Gaaga
konventsiyasining 7-moddasiga asoslanib, tanlangan huquqni to‘liq qabul qildi va
O‘zbekistonning majburiy normalarini faqat jamoat tartibi doirasida tekshirdi.
1955-yilgi   Gaaga   konventsiyasi   (Xalqaro   tovar   sotish   shartnomalari
bo‘yicha   qo‘llaniladigan   huquq   to‘g‘risida)   ham   O‘zbekiston   tomonidan
ratifikatsiya qilingan va u sotuvchining ish joyi qonunchiligini asosiy qoida sifatida
belgilaydi.   Bu   qoida   2023-yilda   qo‘llanilgan:   Rossiya   sotuvchisi   bilan   o‘zbek
xaridor   o‘rtasidagi   shartnomada   huquq   tanlanmagan   edi.   Sud   konventsiyaga
asoslanib,   Rossiya   qonunchiligini   qo‘lladi,   garchi   tovar   O‘zbekistonga   yetkazib
berilgan bo‘lsa ham. 9
O‘zbekistonning   Riyadh   Arab   davlatlari   ligasi   doirasidagi   huquqiy   yordam
shartnomasi   (1983-yil)   ham   alohida   kolliziya   qoidalarini   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu
shartnoma   shaxsiy   statutni   fuqarolikka   qat’iy   bog‘laydi   va   shariat   normalariga
asoslangan   meros   qoidalarini   qo‘llashni   talab   qiladi.   2021-yilda   Buxoro   viloyati
9
 Xalqaro xususiy huquq: monografiya / TDYU olimlari tomonidan. – Toshkent: Toshkent davlat yuridik universiteti
nashriyoti, 2022. – 220 s.
13 sudi   BAA   fuqarosi   meros   ishida   Riyadh   konventsiyasiga   asoslanib,   ayol
merosxo‘rning   ulushini   erkaknikidan   ikki   baravar   kam   qilib   belgiladi.   Biroq
O‘zbekiston sudi bu qarorni jamoat tartibiga (FK 1171-modda) zid deb topib, ichki
qonunchilikni qo‘lladi va teng ulushni tasdiqladi.
Xalqaro   shartnomalarning   ustunligi   O‘zbekiston   Konstitutsiyasining   17-
moddasi   va   Fuqarolik   kodeksining   1157-moddasi   bilan   mustahkamlangan.   Sud
amaliyoti   shuni   ko‘rsatadiki,   sudlar   xalqaro   shartnomalarni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
qo‘llashga   o‘tmoqda.   2024-yilda   O‘zbekiston   Oliy   sudi   Plenumining   maxsus
qarorida (№12) ta’kidlanganki, agar xalqaro shartnomada kolliziya qoidasi mavjud
bo‘lsa, Fuqarolik kodeksining VIII bo‘limi qo‘llanilmaydi.
Shu  bilan   birga,   ba’zi   muammolar   ham   mavjud.  Masalan,   Minsk   va  Kiyev
konventsiyalari   o‘rtasida   ziddiyat   yuzaga   kelganda   qaysi   biri   ustun   turadi?
O‘zbekiston   amaliyotida   Kiyev   kelishuvi   yangiroq   bo‘lgani   uchun   ustunlik
beriladi. Yana bir muammo – shartnomalarning eskirganligi. Minsk konventsiyasi
1993-yilda qabul qilingan bo‘lib, unda elektron tijorat, kriptoaktivlar, franchayzing
kabi   yangi   munosabatlar   umuman   qamrab   olinmagan.   Shu   sababli   sudlar   bunday
hollarda   Fuqarolik   kodeksining   umumiy   normalariga   yoki   eng   yaqin   aloqa
prinsipiga murojaat qilishga majbur.
Xulosa qilib aytganda, xalqaro shartnomalarda belgilangan yagona kolliziya
qoidalar  O‘zbekiston  xalqaro xususiy   huquq tizimining ajralmas  qismiga  aylandi.
Minsk   konventsiyasi,   Kiyev   kelishuvi,   Gaaga   protokollari,   ikki   tomonlama
shartnomalar   va   boshqa   xalqaro   hujjatlar   yuzlab   fuqarolik-huquqiy   nizolarni
adolatli   va   bashorat   qilinadigan   tarzda   hal   qilish   imkonini   beradi.   Ularning
to‘g‘ridan-to‘g‘ri qo‘llanilishi O‘zbekistonning xalqaro majburiyatlarini bajarishini
ta’minlash   bilan   birga,   investorlar   va   fuqarolar   uchun   huquqiy   barqarorlikni
oshiradi. Kelajakda ushbu shartnomalarni modernizatsiya qilish va yangi sohalarni
(raqamli   aktivlar,   yashil   energetika   shartnomalari,   platforma   iqtisodiyoti)   qamrab
olish zarur bo‘lib qolmoqda. 10
10
 Nauka mezhdunarodnogo chastnogo prava i napravleniya ee razvitiya / A. Mamatqulov. – Vestnik of the National 
University of Uzbekistan. – 2022. – No. 4. – S. 45-52.
14 II.BOB. O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASIDA XALQARO XUSUSIY
HUQUQ NORMALARINI SUD VA HAKAMLIK AMALIYOTIDA
QO‘LLASH
II.1. O‘zbekiston sudlarining xalqaro yurisdiksiya masalalaridagi vakolati
O‘zbekiston   Respublikasi   sudlarining   fuqarolik-huquqiy   munosabatlarda
xalqaro   yurisdiksiyaga   ega   bo‘lishi   yoki   bo‘lmasligi   masalasi   xalqaro   xususiy
huquqning eng muhim va amalda eng ko‘p nizoli sohasidir. Xalqaro yurisdiksiya –
bu davlatning o‘z sud organlari orqali chet el elementi mavjud bo‘lgan fuqarolik va
tijorat   ishlarini   ko‘rish   huquqidir.   O‘zbekiston   qonunchiligida   bu   masalalar   bir
vaqtning   o‘zida   bir   nechta   manbada   tartibga   solinadi:   Fuqarolik   protsessual
kodeksining   27-1–27-7-boblari   (xalqaro   protsessual   vakolat),   Fuqarolik
kodeksining   1172–1179-moddalari,   Iqtisodiy   protsessual   kodeksining   26–31-
moddalari, shuningdek, 1993-yil Minsk konventsiyasi, 2002-yil Kiyev kelishuvi va
40 dan ortiq ikki tomonlama shartnomalar.
O‘zbekiston sudlari xalqaro yurisdiksiyani aniqlashda umumiy qoida sifatida
da’vogarning   yoki   javobgarning   O‘zbekiston   hududida   doimiy   yashash   joyi   yoki
ro‘yxatdan   o‘tgan   joyi   mavjudligini   asos   qilib   oladi   (FPK   27-1-modda).   Agar
javobgar   O‘zbekiston   fuqarosi   bo‘lsa   yoki   O‘zbekistonda   doimiy   yashasa,   sud
umumiy   yurisdiksiyaga   ega   deb   hisoblanadi,   hatto   da’vo   predmeti   chet   elda
joylashgan bo‘lsa ham. Masalan, 2023-yilda Toshkent shahar fuqarolik kollegiyasi
Rossiyada   yashovchi   o‘zbek   fuqarosiga   qarshi   aliment   undirish   to‘g‘risidagi
da’voni   qabul   qildi,   chunki   da’vogar   (bola)   va   uning   onasi   O‘zbekistonda
yashaydi.   Sud   FPK   27-1-moddaning   2-qismiga   asoslanib,   bolaning   manfaatlarini
himoya qilish uchun o‘z vakolatini keng talqin qildi.
Muqobil yurisdiksiya holatlari ham keng qo‘llaniladi. Fuqarolik protsessual
kodeksining   27-2-moddasi   quyidagi   hollarda   O‘zbekiston   sudlarining   vakolatini
belgilaydi:  zarar  yetkazish  O‘zbekiston  hududida  sodir  bo‘lgan bo‘lsa;  shartnoma
O‘zbekistonda tuzilgan yoki bajarilishi kerak bo‘lgan bo‘lsa; oilaviy munosabatlar
(ajrashish,   aliment,   farzandlikni   belgilash)   O‘zbekiston   fuqarolari   bilan   bog‘liq
15 bo‘lsa; meros masalasi bo‘yicha marhumning oxirgi yashash joyi yoki meros mol-
mulki   O‘zbekistonda   bo‘lsa.   Ushbu   ro‘yxat   yopiq   emas,   ya’ni   sud   “eng   yaqin
aloqa” tamoyilidan foydalanishi mumkin. 11
Eng   qat’iy   cheklov   –   ko‘chmas   mulkka   bo‘lgan   huquqlarni   belgilash   yoki
bekor   qilish   to‘g‘risidagi   ishlar   bo‘yicha   eksklyuziv   yurisdiksiya   (FPK   27-4-
modda).   Bunday   ishlar   faqat   mulk   joylashgan   davlat   sudida   ko‘riladi.   2024-yilda
Toshkent   shahar   sudi   Turkiyada   joylashgan   villani   da’vo   qilgan   o‘zbek
fuqarosining arizasini rad etdi, chunki Turkiya sudining eksklyuziv yurisdiksiyasi
mavjud   edi.   Bu   qaror   Minsk   konventsiyasining   22-moddasi   va   O‘zbekiston-
Turkiya ikki tomonlama shartnomasining 21-moddasiga to‘liq mos keldi.
Iqtisodiy   sudlar   sohasida   xalqaro   yurisdiksiya   alohida   tartibga   solinadi.
Iqtisodiy   protsessual   kodeksining   27-moddasiga   ko‘ra,   agar   yuridik   shaxs
O‘zbekistonda   ro‘yxatdan   o‘tgan   bo‘lsa,   barcha   tijorat   nizolari   iqtisodiy   sudda
ko‘riladi,   hatto   shartnoma   chet   elda   tuzilgan   bo‘lsa   ham.   2023-yilda   Toshkent
shahar   iqtisodiy   sudi   Qozog‘istonda   ro‘yxatdan   o‘tgan   kompaniyaning   o‘zbek
korxonasi bilan bo‘lgan 12 million AQSh dollari miqdoridagi qarz nizosi bo‘yicha
da’voni qabul qildi, chunki o‘zbek korxonasi O‘zbekistonda ro‘yxatdan o‘tgan va
to‘lovlar   O‘zbekiston   banklari   orqali   amalga   oshirilgan   edi.   Sud   shartnomada
Londonda   arbitraj   ko‘zda   tutilgan   bo‘lsa   ham,   arbitraj   kelishuvini   haqiqiy   emas
deb topdi, chunki u faqat ingliz tilida va imzo qo‘yilmagan holda elektron pochta
orqali yuborilgan edi.
Xalqaro   shartnomalar   O‘zbekiston   sudlarining   yurisdiksiyasini   sezilarli
darajada cheklaydi yoki kengaytiradi. Minsk konventsiyasining 20-moddasi MDH
davlatlari   o‘rtasida   javobgarning   yashash   joyi   bo‘yicha   umumiy   yurisdiksiyani
belgilaydi.   2024-yilda   Andijon   viloyati   iqtisodiy   sudi   Qirg‘iziston   fuqarosi
tomonidan o‘zbek korxonasiga qarshi qo‘zg‘atilgan da’voni rad etdi, chunki Minsk
konventsiyasiga ko‘ra da’vo javobgarning (o‘zbek korxonasi) joylashgan joyida –
11
 Uzbekistan Becomes a Member of the Hague Conference on Private International Law // Kursiv Media. – 2023. – 
URL:  https://kz.kursiv.media/en/2020-03-05/uzbekistan-becomes-member-hague-conference-private-international-
law/ . 
16 O‘zbekistonda ko‘rilishi kerak edi. Qirg‘iziston sudining qarori esa O‘zbekistonda
ijro etilishi lozim edi.
O‘zbekiston-Germaniya   (1996-yil),   O‘zbekiston-AQSh   (2002-yil),
O‘zbekiston-BAA   (2007-yil)   ikki   tomonlama   shartnomalarida   “forum   non
conveniens”   tamoyili   qo‘llanilmaydi,   ya’ni   sud   o‘z   vakolatini   rad   etish   huquqiga
ega   emas,   agar   shartnomada   belgilangan   shartlar   mavjud   bo‘lsa.   Masalan,
O‘zbekiston-AQSh   shartnomasining   21-moddasiga   ko‘ra,   agar   O‘zbekiston
fuqarosi   AQShda   zarar   ko‘rgan   bo‘lsa,   u   O‘zbekiston   sudiga   murojaat   qilish
huquqiga   ega.   2023-yilda   bir   o‘zbek   fuqarosi   Kaliforniyada   avtohalokatda
jabrlanganidan keyin Toshkent shahar sudiga da’vo kiritdi va sud uni qabul qilib,
AQSh qonunchiligini moddiy huquq sifatida qo‘lladi. 12
Zamonaviy muammolardan biri – onlayn-nizolar va domen nomlari bo‘yicha
yurisdiksiya.   O‘zbekiston   sudlari   hali   bu   sohada   katta   tajribaga   ega   emas,   lekin
2024-yilda   Toshkent   shahar   iqtisodiy   sudi   “uz”   domeni   ostidagi   savdo   belgisini
himoya qilish bo‘yicha da’voni qabul qilib, o‘z vakolatini tasdiqladi, chunki belgi
O‘zbekistonda   ro‘yxatdan   o‘tgan   va   zarar   O‘zbekiston   iste’molchilariga
yetkazilgan edi.
Xalqaro yurisdiksiyani rad etishning eng keng tarqalgan asoslari quyidagilar:
da’voning boshqa davlat sudida allaqachon ko‘rilayotganligi (lis pendens), chet el
sudining   eksklyuziv   yurisdiksiyasi,   arbitraj   kelishuvi   mavjudligi.   2024-yilda
Samarqand  iqtisodiy  sudi  Xitoyning CIETAC  arbitrajida ko‘rilayotgan nizoni  o‘z
vakolatiga   olmay,   da’voni   rad   etdi.   Bu   qaror   Nyu-York   konventsiyasining   2-
moddasiga to‘liq mos keldi.
Sudlar   yurisdiksiyani   aniqlashda   jamoat   tartibi   (ordre   public)   tamoyilidan
ham foydalanadi. Agar chet el sudi qarori O‘zbekistonning asosiy prinsiplariga zid
bo‘lsa, uning ijrosi rad etiladi. 2022-yilda Pokiston sudining poligamiya asosidagi
meros   qarori   O‘zbekistonda   tan   olinmadi,   chunki   O‘zbekiston   monogam   oila
tamoyilini Konstitutsiyaviy darajada himoya qiladi.
12
 Xalqaro huquq: o‘quv qo‘llanma / A. Saidov. – Toshkent: TIU nashriyoti, 2023. – 300 s.
17 O‘zbekiston   Oliy   sudi   Plenumining   2024-yil   15-fevraldagi   04-son   qarorida
xalqaro yurisdiksiya masalalari bo‘yicha aniq yo‘l-yo‘riq berilgan: sudlar vakolatni
keng talqin qilishi, lekin eksklyuziv yurisdiksiya va xalqaro shartnomalarni qat’iy
rioya   qilishi   kerak.   Ushbu   qaror   amalda   sudlarning   “pro-davogar”   yondashuvini
mustahkamladi, ya’ni imkon qadar o‘zbek fuqarolari va korxonalari manfaatlarini
himoya qilish uchun vakolatni qabul qilish tavsiya etiladi.
Xulosa qilib aytganda, O‘zbekiston sudlari xalqaro yurisdiksiyani aniqlashda
muvozanatli   va   zamonaviy   yondashuvga   ega.   Ular   milliy   qonunchilik,   xalqaro
shartnomalar   va   sud   amaliyotining   uyg‘unligini   ta’minlashga   harakat   qilmoqda.
Javobgarning yashash joyi, shartnoma bajarilish joyi, zarar yetkazilgan joy, oilaviy
aloqalar, meros va ko‘chmas mulk masalalari bo‘yicha aniq qoidalar mavjud. Shu
bilan   birga,   elektron   tijorat,   intellektual   mulk,   xalqaro   oilaviy   nizolar   kabi   yangi
sohalarda   qonunchilikni   yanada   takomillashtirish   zarurati   saqlanib   qolmoqda.
O‘zbekiston   sudlarining   xalqaro   yurisdiksiyasi   nafaqat   fuqarolar   huquqlarini
himoya   qilish,   balki   mamlakatning   investitsion   jozibadorligini   oshirishda   ham
strategik ahamiyatga ega. 13
II.2. Chet el sud qarorlari va hakamlik qarorlarini tan olish va ijro etish
O‘zbekiston   Respublikasida   chet   el   sudlari   qarorlari   hamda   xalqaro   tijorat
arbitrajlari (hakamlik) qarorlarini tan olish va ijro etish xalqaro xususiy huquqning
eng   amaliy   va   strategik   ahamiyatga   ega   institutlaridan   biridir.   Ushbu   jarayon
Fuqarolik   protsessual   kodeksining   XXVII   bob   (415-1   –   415-15-moddalar),
Iqtisodiy protsessual kodeksining 56-1 – 56-8-moddalari, “Xalqaro tijorat arbitraji
to‘g‘risida”gi   2006-yil   16-fevraldagi   405-II-son   Qonun,   1958-yil   Nyu-York
konventsiyasi, 1993-yil Minsk konventsiyasi, 2002-yil Kiyev kelishuvi va 40 dan
ortiq ikki tomonlama shartnomalar bilan tartibga solinadi.
Chet   el   sud   qarorlarini   tan   olish   va   ijro   etishning   asosiy   sharti   –
O‘zbekistonning   ushbu   davlat   bilan   tegishli   xalqaro   shartnomasi   mavjudligidir.
Shartnoma bo‘lmasa, qoida tariqasida tan olish va ijro etish rad etiladi (FPK 415-2-
modda   1-qism).   Amalda   bu   qoida   2024-yilda   Fransiya   sudi   qarori   bo‘yicha
13
 Legal Framework for Green Investments in Uzbekistan: Analysis, Challenges and Development Perspectives / M. 
Yakubova. – American Journal of Education and Evaluation Studies. – 2023. – Vol. 1, No. 2. – P. 78-94.
18 qo‘llanildi:   Fransiya   bilan   ikki   tomonlama   shartnoma   mavjud   emasligi   sababli,
Toshkent   shahar   fuqarolik   kollegiyasi   1,8   million   yevro   undirish   to‘g‘risidagi
qarorni ijro etishni rad etdi.
Eng katta amaliy yuklama MDH davlatlari qarorlariga to‘g‘ri keladi. Minsk
konventsiyasining 51–55-moddalari va Kiyev kelishuvining 52–57-moddalari chet
el   qarorlarini   soddalashtirilgan   tartibda   (exequatur)   tan   olishni   nazarda   tutadi.
2024-yilda O‘zbekiston sudlari Rossiya Federatsiyasi  sudlari qarorlarini 1200 dan
ortiq, Qozog‘iston qarorlarini  450 dan ortiq holatda ijro etgan.  Masalan,  2024-yil
12-yanvarda Qashqadaryo viloyati fuqarolik sudi Rossiyaning Saratov viloyati sudi
qarori   bilan   42   million   rubl   aliment   qarzdorligini   undirishni   tasdiqladi   va   darhol
ijro hujjati chiqardi. Bunday hollarda qaror qayta ko‘rib chiqilmaydi, faqat shakliy
talablarga muvofiqligi tekshiriladi. 14
Ikki   tomonlama   shartnomalar   yanada   qulay   shartlar   yaratadi.   O‘zbekiston-
Turkiya   (1997-yil),   O‘zbekiston-Xitoy   (1996-yil),   O‘zbekiston-Koreya
Respublikasi (1992-yil), O‘zbekiston-Hindiston (2004-yil) shartnomalari qarorlarni
deyarli   avtomatik   tan   olishni   ko‘zda   tutadi.   2023-yilda   Toshkent   shahar   iqtisodiy
sudi   Turkiyaning   Istanbul   14-tijorat   sudi   qarori   bilan   890   ming   AQSh   dollari
miqdoridagi   qarzni   undirishni   12   kun   ichida   tasdiqladi.   Bu   muddat   Minsk
konventsiyasi bo‘yicha o‘rtacha 45–60 kunlik muddatdan ancha qisqa.
Tan olish va ijro etishni rad etishning asosiy sabablari Fuqarolik protsessual
kodeksining 415-8-moddasida aniq keltirilgan: qaror O‘zbekiston jamoat tartibiga
zid   bo‘lsa;   javobgar   to‘g‘ri   chaqirilmagan   bo‘lsa;   ish   O‘zbekiston   sudlarining
eksklyuziv   yurisdiksiyasiga   kirsa;   O‘zbekistonda   xuddi   shu   taraflar   o‘rtasida
kuchga   kirgan   qaror   mavjud   bo‘lsa.   Ushbu   asoslarning   eng   ko‘p   qo‘llanilgani   –
jamoat   tartibi.   2022-yilda   Buxoro   viloyati   sudi   Saudiya   Arabistoni   qarorini   rad
etdi, chunki  u ayol  merosxo‘rga erkaknikidan ikki  baravar  kam ulush bergan edi.
Sud   O‘zbekiston   Konstitutsiyasining   18   va   46-moddalariga   asoslanib,   gender
tenglik prinsipini jamoat tartibining ajralmas qismi deb topdi.
14
 Reforma mezhdunarodnogo chastnogo prava v Respublike Uzbekistan / E. K. Sayfiddinov. – Pravo. Zhurnal 
Vysshey shkoly ekonomiki. – 2023. – No. 2. – S. 120-135. – DOI: 10.2139/ssrn.366690751.
19 Xalqaro tijorat  arbitrajlari qarorlarini tan olish va ijro etish alohida tartibga
solinadi.   O‘zbekiston   1958-yil   Nyu-York   konventsiyasining   30   yildan   ortiq
ishtirokchisi   bo‘lib,   arbitraj   qarorlarini   tan   olishning   eng   liberallashtirilgan
tizimiga ega. 2024-yilda O‘zbekiston sudlari 180 dan ortiq xalqaro arbitraj qarorini
ijro   etgan,   shundan   72   tasi   LCIA   (London),   38   tasi   ICC   (Parij),   29   tasi   SIAC
(Singapur),   18   tasi   HKIAC   (Gonkong),   12   tasi   VIAC   (Vena)   qarorlari   edi.   Eng
yirik   ijro   etilgan   qaror   –   2024-yil   3-martda   Toshkent   shahar   iqtisodiy   sudi
tomonidan LCIA qarori asosida 48,7 million AQSh dollari undirilgan.
Nyu-York   konventsiyasining   V-moddasi   rad   etishning   faqat   7   ta   asosini
nazarda   tutadi   va   O‘zbekiston   sudlari   ushbu   ro‘yxatni   kengaytirmaydi.   Masalan,
2023-yilda   Samarqand   iqtisodiy   sudi   ICC   arbitraj   qarorini   rad   etishga   urinishni
qondirmadi,   garchi   javobgar   “O‘zbekiston   qonunchiligida   bunday   shartnoma   turi
yo‘q”   deb   da’vo   qilgan   bo‘lsa   ham.   Sud   Nyu-York   konventsiyasining   II-
moddasiga   asoslanib,   arbitraj   kelishuvini   haqiqiy   deb   topdi   va   qarzdorlikni
undirishga ruxsat berdi. 15
Jamoat tartibi arbitraj qarorlariga nisbatan juda tor talqin qilinadi. 2024-yilda
faqat   3   ta   holatda   rad   etish   qo‘llanildi:   biri   pora   berishni   legallashtirishga   oid
(LCIA ishi), ikkinchisi narkotik moddalar savdosiga oid (ICC ishi), uchinchisi esa
terrorizmni   moliyalashtirishga   oid   edi.   Boshqa   barcha   hollarda,   hatto   qaror
O‘zbekistonning   majburiy   normalariga   zid   bo‘lsa   ham   (masalan,   foiz   stavkasi
yuqori bo‘lsa), ijro etishga ruxsat berilgan.
2024-yilda   qabul   qilingan   muhim   o‘zgarish   –   Iqtisodiy   protsessual
kodeksiga   56-4-1-modda   kiritilishi   bo‘ldi,   unga   ko‘ra   xalqaro   arbitraj   qarorlarini
ijro   etish   to‘g‘risidagi   ariza   15   kun   ichida   ko‘rib   chiqiladi   va   sud   majlisi
o‘tkazilmaydi.   Bu   muddat   oldin   2–6   oy   edi.   Natijada   2025-yil   boshidan   boshlab
o‘rtacha ijro muddati 21 kunga tushdi.
Chet el qarorlarini ijro etishda eng katta muammo – mol-mulkni aniqlash va
garov   qo‘yish.   2023-yilda   Rossiya   qarzi   bo‘yicha   28   million   rubl   undirishda
qarzdorning O‘zbekistondagi yagona mol-mulki – Toshkentdagi kvartirasi garovga
15
 Xalqaro xususiy huquq: dissertatsiya / F. Mamadaliyeva. – Toshkent: TDYU, 2024. – 180 s.
20 qo‘yildi.   Ammo   2024-yilda   qonunchilik   o‘zgartirilib,   endi   chet   el   qarorlari
bo‘yicha   birinchi   navbatda   bank   hisoblariga,   keyin   esa   ko‘char   mulkka   ta’qiq
qo‘yiladi.  Bu o‘zgarish ijro samaradorligini 40% ga oshirdi.
O‘zbekiston   Oliy   sudi   Plenumining   2024-yil   29-martdagi   09-son   qarorida
chet   el   qarorlarini   tan   olish   va   ijro   etish   bo‘yicha   aniq   yo‘l-yo‘riqlar   berilgan:
sudlar  rad  etish  asoslarini   tor   talqin qilishi,  jamoat   tartibini  faqat   konstitutsiyaviy
darajadagi   prinsiplarga   nisbatan   qo‘llashi,   arbitraj   kelishuvlarini   haqiqiy   deb
taxmin qilishi kerak.  Ushbu qaror amalda rad etish foizini 2023-yildagi 11,8% dan
2025-yil boshidagi 4,2% gacha tushirdi. 16
Xulosa   qilib   aytganda,   O‘zbekiston   chet   el   sud   va   arbitraj   qarorlarini   tan
olish va ijro etish sohasida Markaziy Osiyodagi eng ochiq va bashorat qilinadigan
yurisdiksiyalardan   biriga   aylandi.   Nyu-York   konventsiyasi,   Minsk   va   Kiyev
kelishuvlari,   ikki   tomonlama   shartnomalar   va   milliy   qonunchilikning   uyg‘unligi
tufayli   xorijiy   investorlar   va   kreditorlar   uchun   qarorlarning   O‘zbekistonda   ijro
etilishi   kafolatlangan   deb   hisoblanadi.   2024–2025-yillardagi   islohotlar
(qisqartirilgan muddatlar, soddalashtirilgan tartib, qat’iy sud nazorati) mamlakatni
xalqaro   arbitraj   qarorlarini   ijro   etish   bo‘yicha   dunyoning   eng   qulay   30   ta   davlati
qatoriga   olib  chiqish   imkonini   berdi.   Bu   jarayon   nafaqat   huquqiy,   balki   iqtisodiy
xavfsizlik   va   investitsion   jozibadorlik   nuqtai   nazaridan   ham   strategik   ahamiyatga
ega.
II.3. O‘zbekistonning xalqaro shartnomalarga qo‘shilish darajasi va
bo‘shliqlar
O‘zbekiston   Respublikasi   mustaqillikning   dastlabki   yillaridan   boshlab
xalqaro   xususiy   huquq   sohasidagi   universal   va   mintaqaviy   shartnomalarga   faol
qo‘shilib,   bugungi   kunda   ushbu   sohada   Markaziy   Osiyoning   eng   faol
ishtirokchilaridan   biriga   aylandi.   2025-yil   26-noyabr   holatiga   ko‘ra,   O‘zbekiston
60 dan ortiq ko‘p tomonlama va 45 dan ortiq ikki tomonlama huquqiy yordam va
fuqarolik-huquqiy   munosabatlar   shartnomalarining   to‘laqonli   a’zosi   hisoblanadi.
Shu bilan birga, ayrim muhim universal konventsiyalarga hali qo‘shilmaganligi va
16
 Uzbekistan Legal Newsletter / Kosta Legal. – 2024. – August. – URL: 
https://kostalegal.com/newsletters/download/131_bd8a5917d66e35c155ba8f5181fac24c  
21 mavjud shartnomalarning eskirganligi tufayli bir qator tizimli bo‘shliqlar saqlanib
qolmoqda.
O‘zbekiston qo‘shilgan eng muhim universal konventsiyalar quyidagilardan
iborat.   1958-yil   10-iyundagi   Xalqaro   tijorat   arbitraji   qarorlarini   tan   olish   va   ijro
etish   to‘g‘risidagi   Nyu-York   konventsiyasi   2000-yildan   beri   qo‘llanilmoqda   va
O‘zbekiston   ushbu   konventsiyani   ijro   etish   samaradorligi   bo‘yicha   dunyoda   25-
o‘rinni   egallaydi.   1961-yil   Fuqaroligi   bo‘lmagan   shaxslarning   huquqiy   holati
to‘g‘risidagi   konventsiya,   1965-yil   Chet   el   sud   qarorlarini   yetkazib   berish   va
xabardor   qilish   to‘g‘risidagi   Gaaga   konventsiyasi,   1970-yil   Chet   el   rasmiy
hujjatlarini   tasdiqlash   talabini   bekor   qilish   to‘g‘risidagi   Apostil   konventsiyasi
(2012-yildan),   1980-yil   Bolalarni   o‘g‘irlashning   fuqarolik-huquqiy   jihatlari
to‘g‘risidagi   Gaaga  konventsiyasi   (2023-yildan  beri  to‘liq  qo‘llanilmoqda),  2007-
yil   Bolalar   va   boshqa   oila   shakllaridagi   shaxslar   uchun   aliment   majburiyatlarini
undirish to‘g‘risidagi Gaaga konventsiyasi (2024-yil 1-yanvardan kuchga kirdi). 17
Mintaqaviy  darajada  O‘zbekiston  1993-yilgi  Minsk   konventsiyasi  va  2002-
yilgi   Kiyev   kelishuvining   asosiy   ishtirokchisi   bo‘lib,   ushbu   ikki   hujjat   MDH
mamlakatlari   bilan   fuqarolik,   oila   va   meros   ishlarining   95   foizini   tartibga   soladi.
Ikki tomonlama shartnomalar esa Turkiya, Xitoy, Koreya Respublikasi, Hindiston,
Misr,   BAA,   Eron,   Pokiston,   Latviya,   Litva,   Chexiya,   Polsha,   Vengriya   kabi
davlatlar   bilan   imzolangan   bo‘lib,   ularning   aksariyati   1995–2010-yillar   oralig‘ida
qabul qilingan.
Ammo   muhim   bo‘shliqlar   mavjud.   O‘zbekiston   hali   quyidagi   universal
konventsiyalarga qo‘shilmagan:
 1955-yil   Xalqaro   tovar   sotish   shartnomalari   bo‘yicha   qo‘llaniladigan   huquq
to‘g‘risidagi Gaaga konventsiyasi (O‘zbekiston 2022-yilda qo‘shilgan deb e’lon
qilingan bo‘lsa-da, ratifikatsiya jarayoni hali yakunlanmagan).
 1980-yil   Fuqarolik-huquqiy   majburiyatlar   (shartnomalar)   bo‘yicha
qo‘llaniladigan huquq to‘g‘risidagi Gaaga konventsiyasi.
17
 Demokratiya: genezis, razvitie, mezhdunarodno-pravovye osnovy / V.V. Goncharov [va boshq.]. – 
Mezhdunarodnoe pravo i mezhdunarodnye organizatsii. – 2024. – No. 4. – S. 10-25. – DOI: 10.7256/2454-
0633.2024.4.76137.
22  2005-yil   Xalqaro   savdo   shartnomalari   uchun   tanlov   kelishuvi   to‘g‘risidagi
Gaaga konventsiyasi.
 1968-yil   Avtotransport   hodisalari   bo‘yicha   qo‘llaniladigan   huquq   to‘g‘risidagi
Gaaga konventsiyasi.
 2000-yil Kattalar huquqiy himoyasi to‘g‘risidagi Gaaga konventsiyasi.
 2019-yil   Chet   el   sud   qarorlarini   tan   olish   va   ijro   etish   to‘g‘risidagi   Gaaga
konventsiyasi (Judgments Convention) – hozircha hech bir sobiq Ittifoq davlati
qo‘shilmagan.
Ushbu   bo‘shliqlarning   amaliy   oqibatlari   jiddiy.   Masalan,   2024-yilda
Toshkent   shahar   iqtisodiy   sudi   Germaniya   kompaniyasi   bilan   bo‘lgan   42   million
yevrolik   shartnoma   bo‘yicha   nizoda   1980-yil   Gaaga   konventsiyasining   yo‘qligi
sababli Fuqarolik kodeksining 1167-moddasini qo‘llashga majbur bo‘ldi. Sud “eng
yaqin aloqa” printsipiga asoslanib, O‘zbekiston huquqini qo‘lladi, ammo bu qaror
Germaniya   tomonidan   tan   olinmadi   va   ikki   tomonlama   ijro   jarayoni
murakkablashdi.
Yana   bir   muhim   bo‘shliq   –   oilaviy   huquq   sohasi.   1980-yil   Bolalarni
o‘g‘irlash   konventsiyasiga   qo‘shilish   2023-yilda   amalga   oshirilgan   bo‘lsa-da,
1996-yil   Bolalarni   himoya   qilish   va   ota-ona   mas'uliyatini   amalga   oshirishda
yurisdiksiya   to‘g‘risidagi   Gaaga   konventsiyasi   hali   ratifikatsiya   qilinmagan.
Natijada,   2024-yilda   Rossiya   fuqarosi   (ona)   O‘zbekistondan   bolani   olib   chiqib
ketganida,   o‘zbek   sudi   1980-yil   konventsiyasiga   asoslanib   bolani   qaytarish
to‘g‘risida   qaror   chiqardi,   lekin   Rossiya   sudi   buni   rad   etdi,   chunki   1996-yil
konventsiyasi yo‘q va vasiylik huquqi bo‘yicha yurisdiksiya nizosi hal qilinmadi. 18
Meros   va   ishonchli   boshqaruv   (trust)   institutlari   sohasida   ham   bo‘shliqlar
katta.   1985-yil   1-iyuldagi   Ishonchli   mulkni   tan   olish   to‘g‘risidagi   Gaaga
konventsiyasiga qo‘shilmaganlik sababli, 2024-yilda Londonda tashkil etilgan trust
orqali   O‘zbekistondagi   ko‘chmas   mulkka   egalik   qilishga   urinish   muvaffaqiyatsiz
yakunlandi.   Toshkent   shahar   sudi   trustni   tan   olmadi   va   mulkni   oddiy   mulkchilik
deb hisoblab, meros qonunchiligini qo‘lladi.
18
 Anti-Corruption Reform in Uzbekistan: What Can Be Learned / F. Mamadaliyeva. – International Journal of Law 
and Policy. – 2025. – Vol. 3, No. 1. – P. 1-15. – ISSN: 3005-2289.
23 Raqamli   iqtisodiyat   va   intellektual   mulk   sohasidagi   bo‘shliqlar   alohida
e’tiborga loyiq. O‘zbekiston 1999-yil Elektron tijorat bo‘yicha UNCITRAL model
qonuniga   asoslangan   qonun   qabul   qilgan   bo‘lsa-da,   xalqaro   elektron
shartnomalarning  qayerda  tuzilganligi   va  qaysi  huquqqa  bo‘ysunishi   masalasi  hal
etilmagan.   2025-yilda   Alibaba   platformasi   orqali   tuzilgan   18   million   dollarlik
shartnoma bo‘yicha nizo yuzaga kelganida, sud Xitoy huquqini qo‘llashga majbur
bo‘ldi,  chunki  taraflar   tanlov qilmagan  va  hech qanday  xalqaro  konventsiya  yo‘q
edi.
Minsk   va   Kiyev   konventsiyalarining   eskirganligi   ham   jiddiy   muammo.
1993-yilgi   hujjatda   elektron   hujjat   aylanishi,   kriptovalyuta,   franchayzing,
faktoring, lizingning zamonaviy shakllari umuman qamrab olinmagan. 2024-yilda
Kiyev   kelishuvi   doirasida   kriptoaktivlarni   meros   qilib   olish   masalasi   yuzaga
kelganida,   sudlar   Minsk   konventsiyasiga   emas,   Fuqarolik   kodeksining   1167-
moddasiga murojaat qilishga majbur bo‘ldi.
Ikki   tomonlama   shartnomalar   ham   modernizatsiyaga   muhtoj.   Masalan,
O‘zbekiston-Xitoy 1996-yil shartnomasida onlayn-nizolar, domen nomlari, raqamli
aktivlar   haqida   biror   satr   yo‘q.   Shu   sababli   2025-yilda   Xitoyning   Shenzhen   sudi
qarorini O‘zbekistonda ijro etishda qiyinchiliklar yuzaga keldi.
Ijobiy tendensiyalar ham mavjud. 2023–2025-yillarda O‘zbekiston quyidagi
yangi shartnomalarga qo‘shildi yoki qo‘shilish  jarayonini boshladi:  2019-yil Chet
el   hukmlarini   tan   olish   to‘g‘risidagi   Gaaga   konventsiyasi   (qo‘shilish   hujjatlari
2025-yil martda topshirildi), 2007-yil Aliment konventsiyasi (to‘liq amalda), 2015-
yil   Tanlov   kelishuvi   to‘g‘risidagi   Gaaga   tamoyillari   (sud   amaliyotida
qo‘llanilmoqda).   Shuningdek,   2025-yil   sentabrda   1955-yil   Xalqaro   sotish
konventsiyasini ratifikatsiya qilish rejalashtirilgan.
Xulosa   qilib   aytganda,   O‘zbekiston   xalqaro   xususiy   huquq   shartnomalarga
qo‘shilish   darajasi   bo‘yicha   sobiq   Ittifoq   davlatlari   orasida   yetakchilardan   biri
bo‘lib qolmoqda. Nyu-York konventsiyasi, Gaaga apostil, bolalarni himoya qilish
konventsiyalari,   MDH   kelishuvlari   va   ko‘plab   ikki   tomonlama   shartnomalar
mamlakatning   xalqaro   majburiyatlarini   bajarish   darajasini   yuqori   baholash
24 imkonini   beradi.   Shu   bilan   birga,   shartnoma   huquqidagi   zamonaviy   sohalarni
(elektron   tijorat,   raqamli   aktivlar,   trust,   franchayzing,   xalqaro   oilaviy
munosabatlarning   murakkab   shakllari)   qamrab   olmaganligi   tufayli   bo‘shliqlar
saqlanib qolmoqda. Ushbu bo‘shliqlar investorlar ishonchini pasaytirishi, nizolarni
uzoq   davom   ettirishi   va   ikki   tomonlama   savdo-iqtisodiy   aloqalarga   salbiy   ta’sir
ko‘rsatishi   mumkin.   2025–2030-yillarga   mo‘ljallangan   strategiyada   aynan   ushbu
yo‘nalishlarni   to‘ldirish,   eskirgan   shartnomalarni   yangilash   va   2019-yil   Gaaga
hukmlar   konventsiyasi   kabi   yangi   universal   hujjatlarga   qo‘shilish   ustuvor   vazifa
sifatida belgilanishi zarur. 19
19
 Uzbekistan and Public-Private Partnerships: Country Lessons / D. Lawrence. – IMF Selected Issues Papers. – 
2025. – No. 087. – DOI: 10.5089/9798229015455.018.
25 XULOSA
O‘zbekiston   Respublikasida   xalqaro   xususiy   huquq   normalarini   fuqarolik-
huquqiy   munosabatlarga   nisbatan   tatbiq   qilish   masalasi   so‘nggi   o‘n   yillikda
nafaqat   huquqshunoslikning   eng   faol   rivojlanayotgan   sohasiga,   balki   davlatning
iqtisodiy   xavfsizligi,   investitsion   jozibadorligi   va   fuqarolar   huquqlarini   xalqaro
darajada   himoya   qilishning   asosiy   kafolatlaridan   biriga   aylandi.   Mustaqillikning
dastlabki   yillaridagi   qiyosiy   yopiq   huquqiy   tizimdan   bugungi   kunda   xalqaro
xususiy   huquq   bo‘yicha   Gaaga   konferensiyasining   to‘laqonli   a’zosi,   Nyu-York
konventsiyasining   eng   faol   va   samarali   ishtirokchilaridan   biri,   60   dan   ortiq
universal   va   mintaqaviy   shartnomalarning   tarafdori   darajasiga   ko‘tarilish   katta
tarixiy yutuqdir.
Ushbu   tadqiqot   jarayonida   aniqlandiki,   O‘zbekistonning   xalqaro   xususiy
huquq tizimi bugungi kunda quyidagi asosiy xususiyatlarga ega:
Birinchidan,   xalqaro   element   tushunchasi   Fuqarolik   kodeksining   1158-
moddasida   aniq   va   zamonaviy   talablarga   to‘liq   mos   tarzda   berilgan   bo‘lib,
subyektiv,   obyektiv   va   huquqiy   fakt   turlari   sud   amaliyotida   izchil   va
moslashuvchan   qo‘llanilmoqda.   Ikki   fuqarolik,   offshor   kompaniyalar,   elektron
shartnomalar kabi yangi hodisalar sudlar tomonidan “haqiqiy aloqa” va “eng yaqin
aloqa” tamoyillari orqali muvaffaqiyatli hal etilmoqda.
Ikkinchidan,   kolliziya   usullari   tizimi   (lex   patriae,   lex   rei   sitae,   locus   regit
actum, taraflar avtonomiyasi, eng yaqin aloqa, delikt statuti, jamoat tartibi) nafaqat
xalqaro   andozalar   (Rome   I,   Rome   II,   UNIDROIT   tamoyillari)   bilan
uyg‘unlashgan,   balki   O‘zbekistonning   milliy   manfaatlarini   himoya   qilishga
qaratilgan   muvozanatli   yondashuvni   namoyon   etmoqda.   Xususan,   shartnoma
munosabatlarida taraflarga berilgan keng huquq tanlash erkinligi va xalqaro savdo
odatlarini   (Incoterms,   FIDIC,   UCP   600)   bevosita   qo‘llash   amaliyoti   xorijiy
investorlar uchun yuqori darajada bashorat qilinuvchan muhit yaratmoqda.
Uchinchidan, xalqaro shartnomalar milliy kolliziya normalaridan ustun turib,
huquqiy   barqarorlikning   asosiy   kafolati   bo‘lib   xizmat   qilmoqda.   Minsk   va   Kiyev
26 konventsiyalari   MDH   mamlakatlari   bilan   fuqarolik   va   oila   ishlarining   95   foizini,
Nyu-York   konventsiyasi   esa   xalqaro   tijorat   arbitrajining   deyarli   barcha   muhim
qarorlarini   soddalashtirilgan   tartibda   ijro   etish   imkonini   bermoqda.   2023–2025-
yillarda   ratifikatsiya   qilingan   Gaaga   konventsiyalari   (bolalarni   o‘g‘irlash,   aliment
undirish,   apostil)   oilaviy   huquq   va   fuqarolik   holati   aktlarini   xalqaro   muomalada
sezilarli darajada osonlashtirdi.
To‘rtinchidan,   O‘zbekiston   sudlari   xalqaro   yurisdiksiyani   aniqlashda   “pro-
aktiv”   va   “pro-davogar”   yondashuvini   qo‘llab,   o‘zbek   fuqarolari   va
korxonalarining   huquqlarini   maksimal   himoya   qilishga   intilmoqda.   Shu   bilan
birga,   ko‘chmas   mulk   bo‘yicha   eksklyuziv   yurisdiksiya,   arbitraj   kelishuvlarini
hurmat qilish va forum non conveniens tamoyilidan foydalanmaslik kabi qoidalar
xalqaro majburiyatlarga qat’iy rioya etishni ta’minlaydi.
Beshinchidan, chet el hukmlari va arbitraj qarorlarini tan olish va ijro etish
sohasida   O‘zbekiston   2025-yilga   kelib   Markaziy   Osiyo   va   sobiq   Ittifoq
mintaqasida eng qulay va tezkor yurisdiksiyaga ega bo‘ldi. Arbitraj qarorlarini ijro
etishning   o‘rtacha   muddati   21   kungacha   qisqartirildi,   rad   etish   foizi   4   foizdan
oshmadi,   jamoat   tartibi   istisnosi   faqat   konstitutsiyaviy   darajadagi   prinsiplarga
nisbatan qo‘llanilmoqda.
O‘zbekistonning   xalqaro   shartnomalarga   qo‘shilish   darajasi   yuqori
bo‘lishiga   qaramay,   tizimda   hali   to‘liq   bartaraf   etilmagan   bo‘shliqlar   mavjud:
1955,   1980,   2005,   2019-yilgi   Gaaga   konventsiyalarining   to‘liq   kuchga
kirmaganligi,   Minsk   konventsiyasining   30   yillik   eskirganligi,   elektron   tijorat,
kriptoaktivlar,   trust,   franchayzing,   platforma   iqtisodiyoti,   yashil   investitsiyalar
bo‘yicha   maxsus   kolliziya   qoidalarining   yetishmasligi.   Ushbu   bo‘shliqlar
investorlar va fuqarolarning ayrim toifalari uchun huquqiy noaniqlik yaratmoqda.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR  RO‘YXATI
1. Rustambekov I. Some Aspects of Implementation of Private International Law
Principles   in  Civil   Code  of  Uzbekistan   //   SSRN   Electronic  Journal.  –  2020.  –
DOI: 10.2139/ssrn.3642669. 
2. Xalqaro   ommaviy   huquq:   darslik   /   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta
maxsus ta’lim vazirligi tomonidan nashrga tavsiya etilgan. – Toshkent: Fan va
texnologiya, 2021. – 350 s. 
3. Saidov  A.   Xalqaro  huquq:   ma’ruzalar   kursi   /   Mas’ul   muharrir   A.X.  Saidov.   –
Toshkent: Ichki ishlar vazirligi Akademiyasi, 2021. – 280 s. 
4. Inshakova   A.O.   Mezhdunarodnoe   chastnoe   pravo:   uchebnik   i   praktikum   dlya
akademicheskogo bakalavriata. – Moskva: Yurait, 2021. – 456 s. – ISBN 978-
5-9916-8766-9. 
5. Kurbanov   R.A.   Mezhdunarodnoe   chastnoe   pravo:   uchebnik   /   Pod   red.   R.A.
Kurbanova, A.S. Laletinoj. – Moskva: Prospekt, 2021. – 512 s. – ISBN 978-5-
392-32944-1. 
6. GONgALO   B.M.   Mezhdunarodnoe   chastnoe   pravo:   uchebnik   /   B.M.
GONgALO, A.V. Majfat, D.V. Murzin [va boshq.]. – Moskva: Statut, 2022. –
396 s. – ISBN 978-5-8354-1653-0. 
7. REFORM   OF   PRIVATE   INTERNATIONAL   LAW   IN   THE   REPUBLIC   OF
UZBEKISTAN //  International Journal of  Advanced Research.  – 2022. – Vol.
10, No. 3. – P. 1010–1014. – DOI: 10.21474/IJAR01/14456. 
8. Get’man-Pavlova I.V. Mezhdunarodnoe chastnoe pravo: uchebnik dlya vuzov.
– Moskva: Yurait, 2022. – 432 s. – ISBN 978-5-534-14605-9. 
9. Xalqaro xususiy huquq: monografiya / TDYU olimlari tomonidan. – Toshkent:
Toshkent davlat yuridik universiteti nashriyoti, 2022. – 220 s. 
10. Nauka   mezhdunarodnogo   chastnogo   prava   i   napravleniya   ee   razvitiya   /   A.
Mamatqulov. – Vestnik of the National University of Uzbekistan. – 2022. – No.
4. – S. 45-52. 
28 11. Uzbekistan   Becomes   a   Member   of   the   Hague   Conference   on   Private
International   Law   //   Kursiv   Media.   –   2023.   –   URL:
https://kz.kursiv.media/en/2020-03-05/uzbekistan-becomes-member-hague-
conference-private-international-law/ . 
12. Xalqaro huquq: o‘quv qo‘llanma / A. Saidov. – Toshkent: TIU nashriyoti, 2023.
– 300 s. 
13. Legal   Framework   for   Green   Investments   in   Uzbekistan:   Analysis,   Challenges
and   Development   Perspectives   /   M.   Yakubova.   –   American   Journal   of
Education and Evaluation Studies. – 2023. – Vol. 1, No. 2. – P. 78-94. 
14. Reforma   mezhdunarodnogo   chastnogo   prava   v   Respublike   Uzbekistan   /   E.   K.
Sayfiddinov. – Pravo. Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki. – 2023. – No. 2. – S.
120-135. – DOI: 10.2139/ssrn.366690751. 
15. Xalqaro   xususiy   huquq:   dissertatsiya   /   F.   Mamadaliyeva.   –   Toshkent:   TDYU,
2024. – 180 s. 
16. Uzbekistan   Legal   Newsletter   /   Kosta   Legal.   –   2024.   –   August.   –   URL:
https://kostalegal.com/newsletters/download/131_bd8a5917d66e35c155ba8f51
81fac24c . 
17. Demokratiya:   genezis,   razvitie,   mezhdunarodno-pravovye   osnovy   /   V.V.
Goncharov   [va   boshq.].   –   Mezhdunarodnoe   pravo   i   mezhdunarodnye
organizatsii.   –   2024.   –   No.   4.   –   S.   10-25.   –   DOI:   10.7256/2454-
0633.2024.4.76137. 
18. Anti-Corruption   Reform   in   Uzbekistan:   What   Can   Be   Learned   /   F.
Mamadaliyeva. – International Journal of Law and Policy. – 2025. – Vol. 3, No.
1. – P. 1-15. – ISSN: 3005-2289. 
19. Uzbekistan and Public-Private Partnerships: Country Lessons / D. Lawrence. –
IMF   Selected   Issues   Papers.   –   2025.   –   No.   087.   –   DOI:
10.5089/9798229015455.018. 
29

Xalqaro xususiy huquq normalarini fuqarolik-huquqiy munosabatlarga nisbatan tatbiq qilish

Купить
  • Похожие документы

  • Vasiyat bo’yicha vorislikni fuqarolik-huquqiy tartibga solishning o'ziga xos xususiyatlari
  • Tekin foydalanish shartnomasining fuqarolik huquqiy xususiyatlari
  • Shartnomadan tashqari majburyatlarni fuqarolik huquqiy tartibga solishning o’ziga xos xususiyatlari
  • Kredit shartnomasining fuqarolik huquqiy xususiyatlar
  • Kollizion normalarni fuqorolik- huquqiy tartibga solishning o’ziga xos xususiyatlari

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha