Bino inshoatlarida metall konstruksiyalari xavfsizligi talablari ta'minlanishi

Bino inshoatlarida metall konstruksiyalari
xavfsizligi talablari taminlanishi
Reja:
Kirish
I. Bino va inshootlar xaqidagi umumiy tushunchalar
I.1. Respublikamizdagi   bino   va   inshootlarning   kelib   chiqish   tarixi   va   ularning
tahlili
I.2. Binolarga   ichki   va   tashqi   kuchlarning   ta’siri   va   inshootlarga   ta’sir   etuvchi
omillar
II. Bino va inshootlar konstruksiyalari xavfsizligi talablari
II.1. Bino   va   inshootlar   qurilishida   mehnatni   muhofaza   qilish   ishlarini   tashkil
qilish
II.2. M е tall konstruktsiyalarga qo’yiladigan talablar va ishlatiladigan sohalar
III. Hisob qismi
Xulosa
Fofydalanilgan adabiyotlar ro’yhati KIRISh
Har   bir   mamlakatning   jahondagi   mavqei   uning   er   usti   va   osti   boyliklari
bilan   emas,   balki   uning   madaniyat   tarixi   bilan   belgilanadi.   Barcha   sivilizatsiya
tarixiga   ega   bo’lgan   mamlakatlar   o’zining   madaniy   yodgorliklari,   shu   jumladan
arxitektura   obidalari   bilan   umuminsoniy   manaviyat   boyliklariga   hissa   qo’shib
kelmoqda.   Bu   sohada   Birlashgan   millatlar   tashkilotining   Ta’lim,   Ilm-fan   va
Madaniyat   bo’limi   (YUNESKO)   dunyodagi   barcha   umuminsoniy   qadriyatlarni
belgilash,   tiklash   va   asrash   borasida   ko’p   ishlarni amalga   oshirmoqda.
Qurilish   konstruksiyalari   –  xar   qanday  bino  va  sun’iy  inshootlarni   qurish,
turar   joy   binolar,   jamoat,   sanoat   va   qishloq   xo’jalk   binolari,   ko’priklar,   katta
hajimli   imoratlar,   quvirlar   va   inshootlarning   asosi   hisoblanadi.   Bino   va   inshooatni
qurish   uchun   sarflangan   xarajatlarning   asosiy   qismi   konstruksiyalarga   to’g’ri
keladi.
Нozirgi   kunda   аmalga   oshirilayotgan   katta   xajmdagi   kapital   qurilishar,
qurilish konstruksiyalarining   samarali   foydalanish   darajasini   rivojlanishi   juda   tez
jadallashuviga   turtki   bo’ldi   –   konstruksiyalarning   turlari   va   ulardan
tayyorlanadigan   hom   ashyolar   to’xtovsiz   takomillashib   bormoqda.   Shu   boisdan
ularni   hisoblash,   loyihalash   va   tiklash   usullari   ham   takomillashtirilmoqda.
Qurilishning   samaradorligini   oshirish   yo’llaridan   biri   –   uni   konstruktiv   sxemalarini
ixchamlashtirish   va   konstruksiyalarni   tiplashtirish   asosida   iloji   boricha   ko’proq
tayyorgarligini   oshirish   bo’lsa,   ikkinchisi,   bu   imoratlarni   raqobatbardosh,   yuqori
sifatli,   shinam   va   vazifaviy   qulay   bo’lishini   ta’minlashdir.   Shu   tufayli
mexanizatsiyalashtirilgan   va   avtomatlashtirilgan   texnologik   jarayonlarni   qo’llash
bilan   bir   qatorda   qurilish   maydonchalarida   bajariladigan   ishlarga   keng
imkoniyatlar   ochib   berildi.
Darslikda bino va inshoatlar kategoriyalari, ularga qo’yilgan talablar, tashqi
muhitni   binoga   hamda   imorat   ichidagi   faoliyatni   hayot   faoliyati   muhitga   salbiy ta’sirlari   ifodalangan.   Turli   ashyolardan   tayyorlanadigan   fuqaro   va   sanoat   binolari
konstruksiyalari   haqida   zarur   axborotlar   keltirilgan.   Yangi   bilimlar
konstruksiyalari   optimal   va   ishonchli   bo’lishini   ta’minlaydigan   usullar;   fuqaro   va
sanoat   binolarini   loyihalashda,   qurishda   va   undan   foydalanishda   sifat
ko’rsatkichlar   keltirilgan.
I. Bino va inshootlar xaqidagi umumiy tushunchalar
Fuquro   va   sanoat   binolari   va   inshootlari   ko’rinishlari,   fazoviy
ko’rsatkichlari vazifalari va ularga qo’yiladigan talablar bo’yicha ma’lum ta’rif va
tushunchalarga ega. Qo’yida shu masalani soda va tushunarli ko’rinishda ifodalash
uchun tegishli ta’riflar va tushunchalar keltirilgan.
Bino  – kishilarning  biror  ish  faoliyatiga mo’ljallangan va  moslashtirilgan,
ichki fazoga –bo’shliqqa ega bo’lgan er usti inshootidir.
Inshoot   –jamiyatning   moddiy   hamda   ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirish
uchun kishilar tomonidan bunyod etilgan barcha qurilmalar majmuidir.
Muxandislik   inshootlari   –   amaliy   ish   faoliyatida   foydalaniladigan,
binolarga   aloqasi   bo’lmagan   inshootlardir.   Bularga;   to’g’onlar,   ko’priklar,
televizion   minora,   tunellar,   metropoliten,   turli   mahsulotlarni   saqlaydigan   katta
hajmdagi idishlar va boshqalar.
Binolar tuzilishiga ko’ra quyidagi qismlardan tashkil topishi mumkin:
1. Hajmiy elementlar, ya’ni bino hajmining yirik qismlari (alohida xonalar,
sanitariya kabinalari va hq);
2.  Konstuktiv  elementlar,  ya’ni   bino  tuzilishini   belgilovchi   asosiy   qismlar
(poydevorlar, devorlar, to’sinlar, qavatlar aro yopmalar, tomlar va boshqalar.);
3. Qurilish ashyolari, ya’ni konstruktiv elementni tashkil etuvchi, nisbatan
kichik qismlar (g’isht, beton, oyna, po’lat, armatura va boshqalar).
Binolarga qo’yiladigan asosiy talablar quyidagilardan iborat.
1.   Vazifasiga   muvofiqligi   –   ya’ni   bino   qaysi   jarayon   (maqsad)ga
mo’ljallangan   bo’lsa,   u   shu   jarayon   talabiga   to’liq   javob   berishi   kerak   (yashash
uchun, mehnat qilish uchun qulay, dam olishga moslashgan va h.q): 2. Texnik tomondan muvofiqlgi – ya’ni bino kishilarni tashqi ta’sirlar (past
yoki yuqori harorat, yog’ingarchilik, shamol va h.k) dan to’la asrashi, mustahkam
va ustivor bo’lishi, ekspluatatsiya sifatlarini uzoq vaqtgacha saqlashi lozim;
3.   Binoning   ko’rinishi   –   me’morchilik   va   badiiylik   talablariga   mos   holda
tanlanishi,   uning  tashqi   (eksterьer)   va  ichki   (interьer)   ko’rinishi   chiroyli,   shinam,
atrof – muhit bilan o’zaro uyg’unlashgan bo’lishi kerak;
4.   Iqtisodiy   jihatdan   qulayligi   –   ya’ni   bino   va   inshoot   qurilishida   mehnat
sarfini kamaytirish, qurilish ashyolarini va vaqtini tejash ko’zda tutiladi.
1.1. Respublikamizdagi bino va inshootlarning kelib chiqish tarixi va
ularning tahlili
Respublikamizda   oxirgi   24   yil   davomida   qurilish   sohasida   keskin
o’zgarishlar,   yangi   ko’rinishdagi   zamonaviy   binolar,   chet   ellarda   tan   olingan
hashamatli   imoratlar   qad   ko’tardi.   Ayniqsa   Toshkent,   Samarqand,   Nukus   va
boshqa   viloyatlarda   saroylar,   markazlar,   sport   komplekslari,   mehmonxonalar,
qolaversa Qashqadaryo, Buxoro viloyatlarida ulkan sanoat inshootlari qad ko’tarib halq   xo’jaligiga   xizmat   ko’rsatmoqdalar.   Respublika   poytaxti   Toshkent   shahrida
Interkontinental,   Milliy   Bank,   mehmonxonalar   binolari,   saroy   va   sport
komplekslari,   metro   stansiyalari,   uzun   ko’priklar   qurilish   imkonini   ko’rsatib
shaharni bezab turmoqda.
Toshkent  shahri  2000  yildan  ortiqroq  tarixga  ega.  Bu  davr   ichida u  oddiy
manzilgohdan   jahondagi   yirik   shaharlardan   biri   O’zbyokiston   Respublikasining
poytaxtigacha   bo’lgan   yo’lni   bosib   o’tdi.   Asrlar   davomida   shahar   o’zining   tinch
hayotidagi   muhim   voqealarni   va   suronli   jangu-   jadalni,   yuksalish   va   inqiroz
davrlarini  boshidan kechirdi. Necha bor shahar vayron bo’lib, qayta qad ko’tardi.
Qadimiy o’rnidan necha bor siljib, nomi ham bir necha marta o’zgardi.
Toshkent   -   O’zbekistonning   qadimiy   shaharlaridan   biri.   Boshqa
mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   va   madaniy   aloqalarga   imkoniyat   tug’dirgan   Buyuk
Ipak   yo’li   bu   shahar   orqali   o’tgan   edi.   Qadimiy   Shoshda   turli   davrlar   san’ati   va
qurilish   madaniyatini   aks   ettiruvchi   ko’plab   me’morlik   yodgorliklari   saqlanib
qolgan.   Mingo’rik,   Oqtepa,   Xonobod   va   boshqa   maskanlarning   arxeologik
yodgorliklari   shaharsozlik   bu   erda   ilk   o’rta   asrlardayoq   gurkiraganidan   dalolat
beradi. Arablar fatxidan keyin hozirgi Toshkent hududida shahar hunarmandchilik
manzillari: Ko’kcha, Kallaxona, Tanhoshahar va boshqalar vujudga kelgan.
XIII asrda Toshkent ham vahshiy Chingizxonning qo’shinlari oyog’i ostida
toptaldi. Amir Temur  davrida shahar  ko’kragiga shamol  tegdi. Uning tuzilmasida
ark   ajralib   turar,   shahar   bir   necha   darvozali   devor   bilan   o’ralgan   edi.   Shahar
miqyosida   Xazrati   imom   Zayniddin   Quyi   Orifoniy,   Shayhontaxur   kabi   xushsurat
yodgorlik   majmualari   bunyod   etildi.   Ulardan   bir   qismi   bizgacha   saqlangan,   XVI
asrning   ikkinchi   yarmida   Shahriston   chekkasida   Ko’kaldosh   madrasasi   qad
rostlaydi.   Shahar   daxa   deb   nomlangan:   Shayhontaxur,   Ko’kcha,   Sebzor   va
Beshyog’och singari qismlardan tarkib topgan. Toshkent XIX asrga qadar qo’shni
mamlakatlar   va   ko’chmanchi   qabilalarning   hujumlariga   uchragan,   biroq   shunga
qaramay, u qayta va qayta qaddini rostlayvergan. Toshkentning   Eski   shahar   hududida   shahar   rivojlanib   ravnaq   topib,   o’z
izlarini   qoldirgan.   Toshkent   shahrining   Choshtepa   va   Yangi   shahar   hududidagi
Mingo’rik-Afrosiyob   arxeologik   yodgorliklari   bo’lgan.   Shaharning   keyingi,
uchinchi davri Binkat (Beruniy bo’yicha turkiylar “Toshkent” deb atalgan shahar)
bilan   bog’liq.   Ko’pchilik   olimlar   (V.   Bartold,   M.   Masson,   Ya.   G’ulomov   va
boshqalar)   fikriga   ko’ra,   Binkatning   markaziy   qismi   Eski   Jo’va,   Xadra,   Chorsu
oralig’ida   joylashgan.   Ark   (“Ko’hna   diz”   ham   deyilgan,   Eski   Jo’va   tepaligida)
Kalkovuzdan   chiqqan   Jangob   va   Registon   ariqlari   (60-yillarda   ko’milib   ketgan)
oralig’i uchburchak shaklidagi joyni egallagan edi deb, faraz qilinadi.
1.2. Binolarga ichki va tashqi kuchlarning ta’siri va inshootlarga ta’sir
etuvchi omillar
Bino   konstruksiyalarga   bir   necha   xil   tashqi   va   ichki   kuchlar   ta’sir   etadi,
ularning ta’riflari quyidagilardan iborat:
1.   Tashqi   kuchlar   –   bino   elementlari   (qismlari)ning   xususiy   og’irligi,
shamolning   ta’sir   kuchi   (muvaqqat   yuklar),   zilzila,   uskunalarining   tasodifiy
buzilishi natijasidagi ta’sirlar va boshqa;
2.   Atrof   –muhit   ta’siri   tashqi   harorat   (konstruksiyani   chiziqli
o’lchamlarining   o’zgarishiga   olib   keladi),   atmosfera   va   tuproq   namligi   ta’siri
(qurilish   ashyolarining   xususiyatlarini   o’zgarishiga   olib   keladi),   havo   oqimi
yo’nalishining   ta’siri   (xona   ichidagi   mikro   iqlimning   o’zgarishiga   olib   keladi),
quyosh nuri energiyasining ta’siri (qurilish ashyosi fizik – texnik xususiyatlarining
o’zgarishiga olib keladi), havo tarkibidagi agressiv kimyoviy brikmalarning ta’siri
(konstruksiyaning   emirilishiga   va   buzilishiga   olib   keladi),   biologik   ta’siri
(mikroorganizmlar   va   qurt   –qumirsqalar   konstruksiyani   emiradi),   bino   ichidagi
yoki tashqarisidagi shovqin ta’siridan xonadagi normal akustik rejimning buzilishi.
Fuqoro   va   sanoat   binolariga   ta’sir   qiluvchi   turli   xildagi   omillar   mavjud
bo’lib,   ular   binoning   umrboqiyligiga,   mustahkamligiga,   qolaversa   bino   ichidagi
mikroiqlimga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Bu   bilan   binoning   holati,   belgilangan
me’yoriy   xizmat   davrigacha   avariya   holatiga   kelib   qolishi   mumkin.   Bu   bilan
binoning   texnik   holati   darajasi   hayotiy   xavfsizlik   nuqtai   nazaridan   o’rganilishi lozim   bo’lgan   ob’ektga   aylanadi.   Shu   bilan   birga   binolarning   o’zi   ham   tashqi
muhitga   bir   qancha   ta’sir   ko’rsatadi.   Buomillar   kelib   chiqishi   va   ta’sir   qilish
darajasiga qarab tashqi va ichki turlarga bo’linadi. Binolarga ta’sir qiluvchi omillar
hamda binolarning tashqi muhitga ko’rsatadigan ta’sirlari 1.13- va 1.14- rasmlarda
ko’rsatilgan.
• Fizikaviy-kimyoviy ta’sirlar
• Mexaniq ta’sirlar.
 Tashqi ta’sirlar Ichki ta’sirlar
(tabiiy, sun’iy) (texnologik, funksional)
 
1.13.-rasm. Binoga ta’sir qiluvchi (tashqi va ichki) ta’sirlar.
1.14.   -
rasm. Fuqoro va
sanoat binolarining atrof muxitga ko’rsatadigan ta’sirlari.
  Ichki   faktorlarga   1.13.-   rasmda   ko’rsatilgan   faktorlardan   tashqari
quyidagilar   kiradi   (ular   bevosita   inson   tomonidan   yo’l   qo’yiladigan   xatoliklar
tufayli vujudga keladi):
- loyihalash jarayonida;
- zavodda konstruksiyani tayyorlash jarayonida;
- qurilish jarayonida;
- ekspluatatsiya jarayonida.
Loyihalash jarayonida noto’g’ri loyiha echimi, loyihachining xatosi, tashqi
yuklar,   qurilish   konstruksiyalarining   holati   va   ishlab   chiqarish   hamda
ekspluatatsiya   sharoitlari   haqidagi   ma’lumotlarning   etarli   emasli,   tabiiy   emirilish
va   ayrim   ateriallarining   fizik-mexaniq   xossalari   hamda   ularning   real   emirilishi
jadalligi   xaqidagi   eksperimental   ma’lumotlarning   etishmasligi   (yoki   umuman
bo’lmasligi),   bino   funksiyasini   noto’g’ri   modellashtirish   va   boshqa   turli   salbiy
omillarni   hisobga   olinmasligi   loyihalash   jarayonida   yo’l   qo’yiladigan   xatoliklar
hisoblanadi.
Zavodda   konstruksiyani   tayyorlash   jarayonida   qurilish   konstruksiyasida
uchraydigan   turli   xildagi   defektlar,   konstruksiya   o’lchamlarining   nomuvofiqligi,
buyumlarni   tayyorlash   rejimining   buzilishi   hamda   tayyor   maxsulotni   saqlash   va
uni   tashish   jarayonida   konstruksiya   har   xil   deformatsiya   va   defektlar   olishi
mumkin.
Qurilish jarayonida uchraydigan ta’sirlarga ishchilar malakasining pastligi,
loyihaviy   echimdan   chetlashish,   qurilish   borilmasligi,   qurilish   ishlari   olib
borilishida   zaruriy   texnik   shartlarga   rioya   qilmaslik,   montaj   jarayonida
elementlarning   noto’g’ri   qo’yilishi,   seysmik,   harorat   choklarining   noto’g’ri
qo’yilishi   (yoki   ba’zi   hollarda   umuman   qo’yilmasligi),   qish   paytlarida   texnik
shartlarga   rioya   qilmasdan   ishlarning   olib   borilishi   (qorishmalarning   muzlab
qolishi va h.k), qurilishi uzoq vaqt tugallanmagan binolarda metall elementlarning
zanglashi va h.q kiradi.
Ekspluatatsiya   jarayoni.   O’z   vaqtida   ta’mirlash   va   profilaktik   ishlarning olib   borilmasligi,   loyiha   echimining   ekspluatatsiya   jarayoniga   mos   kelmasligi,
binolardan   foydalanish   jarayonida   ularning   texnik   holati   to’g’risida
shug’ullanadigan va kerakli ma’lumotlar berish sistemasining ishlamasligi, bino va
uni   tashkil   etgan   konstruktiv   elemenlarning   yoshi,   ekspluatatsiya   jarayonining
buzilishi, aholining e’tiborsizligi va h.q salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin.
Bu faktorlarning ba’zilari (xususan, O’rta Osiyo mintaqasi uchun xarakterli
bo’lgan zilzila) bo’yicha keyingi boblarda batafsil to’xtalamiz.
Atrof   muhitni   zaharlaydigan   asosiy   manba   -   bu   yoqilg’i   mahsulotlarining
yonishidan   hosil   bo’ladigan   sulьfat   (SO2),va   is   gazi   (SO2)   dir.   SO2   havoda   tez
oksidlanib, sulьfat angidrid SO3 ga aylanadi va havo bilan birikib sulьfat kislotasi
SO4 ni  hosil  qiladi. Ma’lumki, sulьfat  kislotasi  qurilish materiallarini  emiradigan
agressiv muhitni hosil qiladi (kimyoviy ta’sir, 1.13 va 1.14.- rasmlar).
Tosh   va   beton   konstruksiyalarini   asta-syokin   emiradigan,   o’zidan   nordon
moda   ajratadigan   lishayniklarning   va   qo’ziqorinlarning   ba’zi   turlari   mavjud
(biologik   ta’sir,   1.13   va   1.14.-rasmlar).   Bunday   biologik   ta’sirlar   natijasida
yog’och   konstruksiyalarida   ma’lum   bir   harorat   va   namlik   (23-25%)   sharoitida
egilish deformatsiyalari paydo bo’la boshlaydi.
Metallning bardoshliligi korroziya (zanglash)ning jadalligi bilan aniqlanadi
(qalinlikning   kamayishi,   mm/yil   o’lchamida),   o’rtacha   agressiv   muhitda
(0,1mm/yil).   Konstruksiyaning   ko’ndalang   kesim   yuzasi   25   yil   ekspluatatsiya
jarayonida 5% ga kamayadi. Agressiv  muhitda esa bu ko’rsatkich o’shancha vaqt
oralig’ida 20-25% ga etadi.
Tadqiqotlar   shuni   ko’rsatadiki,   Faradey   qonuniga   asosan,   1   A   tok
konstruksiyaga   ta’sir   qilganda,   1   yil   ichida   9,12kg   temirni,   33,8kg   qo’rg’oshinni
emiradi.   Ko’rinib   turibdiki,   adashgan   toklar   qurilish   konstruksiyasi   uchun   juda
xavflidir.
Yyqorida   sanab   o’tilgan   faktorlar   bino   konstruksiyasini   sekin-asta   yoki
to’satdan loyihada belgilangan ishonchliligini kamaytiradi.
  Buning   natijasida   butun   ekspluatatsiya   mobaynida   turli   xildagi   faktorlar
ta’sirida   konstruksiya   elementlarida   sezilarli   o’zgarishlar   paydo   bo’lib,   natijada ichki kuchlar taqsimotining buzilishiga olib keladi.
Inshoot   va   binolarga   ta’sir   etadigan   yuklar   kelib   chiqish   sababiga   ko’ra
asosan ikki guruhga bo’linadi.
1. Tabiiy yuklar.
2. Sun’iy yuklar.
Tabiiy   yuklamalar   o’zgaruvchan  atrofda  muhitga   bog’liq   bo’lib,   ular   ham
o’z navbatida uchga bo’linadi:
1. Meteorologik;
2. Gravitatsion;
3. Zilzilaviy.
YUklar ta’siriga qarab quyidagicha bo’lishi mumkin:
- doimiy va vaqtincha;
- doimiy –tabiiy (binoning asosiy qisimlarining vazni);
- erning bosimi;
Vaqtincha   yuklar   uzoq   muddatli,   qisqa   muddatli   va   o’ziga   xos   yuklarga
bo’linadi.
- Uzoq muddatli yuklar: binoning ichidagi texnik jihozlar.
-   Qisqa   muddatli   yuklamalar:   odamlar,   vazni,   saqlanadigan   yuk,
harakatdagi transport, qor va muz bilan qoplanish, shamol kuchi.
O’ziga xos yuklar: er strukturasining buzilishiga bog’liq.
Qor yuki. qor yuki ko’p hollarda inshootlarni avariya holatiga olib keladi.
Qor  yuklari  gidromet  xizmati  yordamida tog’li rayon, notyokis joylarda avvaldan
aniqlanadi.
Respublikamizda qor, yomg’ir ma’lum sharoitlarga bog’liq bo’lib, ularning
binolarga   ta’siri   me’yoriy   ko’rsatkichlarda   keltirilgan.   Ularning   ta’sirlari   asosan
bino va inshootlar konstruksiyalarini loyihalash va hisoblashda alohida yuk sifatida
inobatga olinadi.
Shamol ta’siri. Dovul shamollari ko’pchilik muxandis qurilmalarini vayron
bo’lishiga   sabab   bo’ladi.   Bino   va   inshootlarning   shakli   –   ularning   balandligiga
qarab aerodinamik samarasi har-xil bo’ladi. Bino tomi ikki nishabli bo’lsa, shamol keladigan   tomoni   ko’tarilishi   mumkin.   Binoning   tomi   eng   engil   material   bilan
yopilganda esayotgan shamol kuchi uni og’irligidan ko’p kuch hosil qilib ko’tarib
yuborishi mumkin. Binokor ustalar hamisha buni nazarda tutishlari lozim.
Zilzila kuchi. Zilzila paytida tebranishning binolarga ta’siri. Zilzila ko’plab
vayronlarga   sabab   bo’ladi.   Shu   sababli   zilzila   bo’ladigan   xududlarda   maxsus
choralarni   ko’rish   kerak,   qo’llanmaning   oxirgi   boblarida   bu   haqda   ma’lumot
berilgan. II. BINO VA INShOOTLAR KONSTRUKSIYaLARI xavfsizligi
talablari
II.2. Bino   va   inshootlar   qurilishida   mehnatni   muhofaza   qilish ishlarini
tashkil   qilish
Bino   va   inshootlarni   industrial   usul   bilan   qurish   tez   va   kam   harajatli
bo’lishi   bilan   barobar   ijtimoiy   eng   samarali   qurilish   jarayoni   hisoblanadi.   CHunki
qurilishda   qancha   ko’p   texnika   ishlasa   va   qancha   kam   odam   ishtirok   etsa,
jarohatlanish   shuncha   kam   bo’ladi.
Zamonaviy   qurilish   maydonlari   o’ziga   xos   murakkab   ishlab   chiqarish
jarayonini   aks   ettiruvchi   saxnani   eslatadi.   Bu   erda   qish   ayozida   ham,   yozni
jazirama   issig’ida   ham   to’xtamaydi.   Bino   devorlarini   ko’tarishdan   boshlab
aksariyat   ish   jarayoni,   xususan   yig’ma-qurilish   ishlari   erdan   bir   necha   metr
balandlikda   va   birmuncha   ruhiy   havotirli   sharoitda   bajariladi.   Shu   sababli
quruvchilik   kasbidagi   ishchilarning   mehnat   jarayonida   ulardan   doim   o’z   gavdasini
havodagi muvozanatini nazorat qilib turishni talab qiladi. Shuning   bilan birga ba’zi
qurilmalarni   yig’ish   jarayoni   bir   necha   ishchilar   ishtirokida   har   xil   balandlikda
oldindan   kelishilgan   tartib   qoida   asosida,   murakkab   sharoitda   bajarishga   to’g’ri
keladi.   Bu   murakkab   ish   jarayoni   ishchilardan   maxsus   bilimga   ega   bo’lishdan
tashqari   mehnat   intizomiga   qattiq   rioya   qilishni   va   ishni   bajarishda   o’ta   puxta
tashkilotchilikni   talab   etadi.
Odatda   qurilmalarni   yig’ish   jarayoni   ikki   bosqichda   bajariladi,   ya’ni
tayyorlov va   asosiy   yig’uv bosqichidir.
Birinchi   bosqichga   ko’taruvchi   mexanizmlarni   o’rnatish,   qurilmalar   bilan
ta’minlash,   ularni   erda   yiriklashtirish,   yordamchi   moslamalarni   o’rnatish,   ko’tarma
xalqalarni   mustahkamligini   tekshirib   ko’rish,   yopishib   qolgan   tuproq   va
loylardan   tozalash,   hamda   quruvchilar   uchun   zarur   havozalarni   o’rnatish   va
boshqalar   kiradi.
Ikkinchi   bosqichga   esa   qurilmani   ilgaklarga   ilish,   uni   ko’tarib   loyihadagi joyiga   uzatish   va   tayanch   nuqtalariga   dastlab   omonat   o’rnatish,   past   –
balandligini   va   o’qlarga   mos   tutishini   ta’minlash   hamda   qurilmani   yakuniy
payvandlash yoki   boltlarda   siqib mahkam   qotirish   kabi   ishlar   kiradi.
Qurilish   jarayonida   baxtsizliklar   quyidagi   kamchiliklar   evaziga   sodir
bo’ladi:
1. Me’moriy   –   qurilish   loyihalarida   yo’l   qo’yilgan   kamchiliklar;
2. Qurilmalardagi   mavjud   kamchiliklar;
3. Ishni   tashkil   qilish   loyihalarida   mavjud   kamchiliklar;
4. Qurilish   texnologiyasida   yo’l   qo’yilgan   kamchiliklar;
5. O’rnatilgan   qurilmalardan   foydalanishdagi   kamchiliklar;
6. Mexanizm   va   uskunalardan   foydalanishdagi   kamchiliklar   va   h.k.
Bu   kachiliklar   yakka   holda   kelishi   yoki   bir   nechtasi   birgalikda   uchrashi
mumkin.   Bu   kabi   kamchiliklar   oqibatida   qurilishda   sodir   bo’ladigan   jarohatlanish
sabablarini   4   ta   taqribiy   guruhga,   ya’ni   texnikaviy,   tashkiliy,   sanitariya-gigienik   va
psixofiziologik   sabablarga   bo’lib   tahlil   qilinadi.
Texnikaviy   sabablar   guruhiga   loyihadagi   xato   –   kamchiliklar,   qurilish
texnologiyasidagi   noqulfyliklar   hamda   uslub   tanlashda   yo’l   qo’yilgan   xatolar
sabab   bo’lishi   mumkin.
Tashkiliy   sabablar   guruhi   esa   mehnat   sharoitlarini   va   ish   qurollarini
xavfsizlik   talabiga   javob   bera   olmasligi,   ish   jarayonlarini   vaqt   birligidagi   ketma-
ketlik   tartibiga   rioya   qilmaslik,   himoya   vositalari   va   yordamchi   moslamalarni
yo’qligi   yoki   ulardan   noto’g’ri   foydalanish,   ishni   ilmiy   asosda   tashkil   etish
qoidalariga   e’tiborsizlik   va   shu   kabilar   sabab   bo’la   oladi.
Ruxiy   –   psixofiziologik   sabablar   guruhiga   ishchi   va   muhandis
rahbarlarning   mafko’raviy   va   ahloqiy   qoidalarga   rioya   qilmasliklari,   odamlarni
balandlikda   o’zini   noqulay   his   etishi,   asabini   buzilishi   va   dam   olish   vaqtida
noto’g’ri foydalanish   va   shunga   o’xshash   nuqsonlar   kiradi.
Sanitariya   va   gigienik   sabablariga   esa   ishchilarni   o’z   vaqtida   jismoniy ko’rikdan   o’tkazilmaganlik,   mehnat   sharoitini   SanQM   talablariga   mos   ravishda
tashkil   qilmaganlik,   tannafus   qilmasdan   ishlashlik,   atrof-muhitni   gigienik   holatiga
ma’sulyatsizlik   bilan   qarash   va   h.k.   misol bo’ladi. Endi   shu   sabablarning   ba’zilariga   hayotiy   misollar   asosida   aniqlik
kiritamiz.   Birinchi   misol,   1984   yili   Namangan   shahrida   qurilgan   7   qavatli
ma’muriy   binoning   oxirgi   qavatida   karniz   plitalari   o’rnatilayotgan   vaqtda,   qurilish
rahbari
– ish yurituvchisi tomonidan yo’l qo’yilgan qo’pol xato va kamchiliklar,
ya’ni   bir   yo’la   qurilish   texnologiyasini   va   mehnat   sharoiti   talab   va   qoidalarini
qo’pol   ravishda   buzganligi   sababli,   binoning   bir   qismida   tomyopg’ich   plitalar
qulab   tushgan. Natijada ish yurituvchini o’zi qulab tushayotgan qurilmalar orasida
qolib   nobut   bo’lgan,   yana   uch   kishi   og’ir   tan   jarohati   bilan   (bir   kishi   juda   og’ir
ahvolda)   kasalxonaga   yotqizilgan   edi.
Bu   fojeani   tahlili   shuni   ko’rsatadiki,   mazkur   qurilish   maydonida   ishlar
umuman   mehnat   xavfsizligini   ta’minlovchi   tartibot   chizmalarisiz   va   ishni   tashkil
qilish  loyihalarisiz  olib  borilgan.  Ish yurituvchini  xonasida  binoning  atigi  bitta  er
usti  qismiga  talluqli  bo’lgan bosh tarx va qurilmalarni  o’zaro bog’lashga  mansub
bo’lgan   va   ko’tarma   moslamalarini   umumiy   tarzda   ko’rinishi   aks   ettirilgan,
chizmalar   bo’lgan   xolos,   ammo   texnologiya   masalalariga   taalluqli   loyihalar
topilmagan.   Demak,   qurilishni   ishchilar   va   muhandislarni   tajribalari   va   idrokiga
tayangan   holda   rejasiz   olib   borilgan.   Vaholanki   bunday   zamonaviy   binolarni
qurish   albatta   ishlab   chiqarish   loyihalari,   ya’ni   har   bir   ish   bo’yicha   texnologik
xaritalari,   to’rsimon   ish   grafiklari   va   ashyolar   ta’minoti   grafigi   va   barcha   qurilish
jarayoni  ketma  – ketligi   va xavfsizlik  qoidalarini   o’zida aks  ettirgan   holda ishlab
chiqilib qabul qilingandan keyingina ish yuritishga ruxsat etilishi   lozim   edi.
Bu qurilish misolida yo’l qo’yilgan xatolar baxtsizlikka olib keluvchi ham
texnikaviy,   ham   texnikaviy,   ham   tashkiliy   sabablarga   misol bo’la   oladi.
Texnik   sabablarga oid   xatolar:
1. Qurilish   texnologiyasiga   taaluqli   ishlab   chiqarish   loyihalarini   yo’qligi;
2. Qurilmalar   ta’minoti   ketma-ketlik   grafigining   yo’qligi;
3. Birinchi   qavat   rigelini   ettinchi   qavatga   ishlatilganligi;
4. Ustun   va   rigeldan   chiqqan   armaturalarni   qoidaga   zid   payvandlanishi; 5. Rigel   bilan   ustunni   ulangan   joylarida   past   markali   beton
ishlatilganligi;
6. Seysmik   kamarning   o’ta   sifatsiz   bog’langanligi   va   h.k.
Tashkiliy   sabablarga   oid   xatolar:
1. Kranda   yuk   ko’tarish   tartibini   buzilishi   (4   ta   karniz   plitasini
baravariga   ko’targan);
2. Yuk ko’taruvchi  asosiy   qurilmalarni  tutashtiruvchi   tugunlarni   sifatsiz
betonlanishi;
3. Zilzilaga   qarshi   ishlovchi   seysmik   kamarning   sifatsizligi;
4. Ishchilarning   ehtiyot   kamaridan   foydalanmaganliklari;
5. Etarli   darajada   mehnat   xavfsizligi   va   muallif   nazoratining   yo ’ qligi   va
boshqalar .
Hamma   kuzatishlarga   asoslanib   xulosa   qilganda   ma ’ lum   bo ’ ldiki ,  binoning
qulab   tushishiga   texnik   sabab   bo ’ lgan   asosiy   omillardan   biri   yuk   ko ’ taruvchi
karkasni   loyiha   talabi   darajasida   ustivorligi   ta ’ minlanmaganligi   bo ’ lsa ,   ikkinchisi
qo ’ pol   ravishda   to ’ rtta   parapet   plitasini   bir   yo ’ la   ko ’ tarib ,   hali   o ’ z   joyida
mustahkam   qotirilmagan   rigellarga   tayangan   tomyopgich   plitalari   ustiga
qo ’ yilishidir .   Buning   oqibatida   ustma - ust   qo ’ yilgan   perapet   plitalaridan
tushayotgan   og ’ irlik   kuchi   ta ’ siriga   bardosh   berolmagan   ko ’ ndalang   rigellardan
biri   o ’ z   joyidan   pastga   qarab   ko ’ cha   boshlaydi   va   ikkala   ustun   bilan   ulangan
joyidan   uzilib   tushadi .
2.2. M е tall konstruktsiyalarga qo’yiladigan talablar va ishlatiladigan
sohalar
Konstruktsiyalar   kеsimlarining   o’lchamlari   ularni   yuk   ko’tara   olishiga,
dеformatsiyalanishga   va   darz   kеtishga   chidamliligini   hisoblash   yo’li   bilan
aniqlanadi.   Qurilish   konstruktsiyalari   ularga   qo’yiladigan   ekspluatatsion,   tеxnik
iqtisodiy,   elastik   va   boshqa   talablarni   hisobga   olgan   holda   loyihalanadi. Ekspluatatsion   talablarga   ko’ra   har   qaysi   konstruktsiya   qanday   maqsadga
mo’ljallangan   bo’lsa,   shunga   mos   bo’lishi   hamda   bino   yoki   inshootda
bajarilayotgan   tеxnologik   protsеsslarning   qulay   va   havfsiz   bo’lishini   ta'minlash
lozim.
Tеxnik   talablar   konstruktsiyalarning   zarur   mustahkamligini   bikrligi   va
uzoqqa   chidashini   ta'minlashdan   iborat.   Qurilish   konstruktsiyalariga   qo’yiladigan
muhim   talablarga,   ularni   tayyorlash   industrialligi   va   tеxnologiya   bopligi   kiradi.
Zavodda   tayyorlangan   elеmеntlardan   iborat   yig’ma   konstruktsiyalar   bu   talablarni
to’liq   qanoatlantiradi.   Iqtisodiy   talablar   konstruktsiya   matеrialini,   ularning   tinch
(masalan, to’sin balandligini tanlashga   ancha   ta'sir ko’rsatadi.
Konstruktiv   yеchimlar,   konstruktsiyalarini   muayyan   shart-sharoitlarda
ishlashining   tеxnik-iqtisodiy   jihatdan   maqsadga   muvofiqligiga   asoslangan   holda
matеrial   va   enеrgiya   sarfini   shuningdеk,   sеrmеhnatligini   hamda   qurilish
ob'еktining   narxini   maksimal   darajada   kamaytirishini   hisobga   olgan   holda
tanlangan   bo’lishi   kеrak.   Bunga   quyidagilarni   amalga   oshirish   bilan   erishish
mumkin.
– samarali   qurilish   mat е riallari   va   konstruktsiyalardan   foydalanish;
– konstruktsiyalarning   massasini   kamaytirish;
– mat е riallarning   fizik-m е xaniq   xususiyatlaridan   to’la-to’kis   foydalanish;
– maxalliy   qurilish   matеriallaridan   foydalanish.
Asosiy   qurilish   mat е riallarini   t е jamkorlik   bilan   sarf   qilishga   oid   t е gishli
talablarga   rioya   qilish   loyihalashda   е chimlarning   bir   n е cha   variantlari   tuzilib
ularda   konstruktsiyalarni   tayyorlash   va   qurishdagi   mat е riallar   en е rgiya ,   m е hnat
sarfi   qurilish   narxi   va   muddatlariga   oid   ko ’ rsatgichlar   aniqlanadi .
Konstruktsiyalarning   t е jamliligi   ularga   qo ’ yiladigan   variantlarda
konstruktsiyalarning   arxit е ktura   jihatidan   chiroyliligi   ham   asosiy   talablardan   biri
hisoblanadi .   T е jamlilik   mat е riallar   sarfi   va   narxi   konstruktsiyalarning   tayyorlash
qurilish   maydoniga   tashib   k е ltirish ,   montaj   qilish   va   ularning   foydalanishga
t е gishli   sarflarga   bog ’ liq   bo ’ ladi .   Mat е rial   sarfi   jihatidan   eng   afzal   konstruktsiya t е ng   mustahkamlikdagi   barcha   k е simlar   unga   foydalanish   sharti   bilan   to ’ plangan
bo ’ ladi .   T е ng   mustahkamlikka   ega   bo ’ lmagan   konstruktsiyalarda   ba ' zi   yirik
el е m е ntlarning   mustahkamligidan   to ’ la   foydalanilmaydi .
Konstruktsiya ta'sir  etadigan kuchlarga hisoblangan bo’lishi  kеrak. Tashqi
yuklar   tayanchlarning   siljishi   haroratdaning   o’zgarishi,   kirishishlar   va   boshqa
shunga   o’xshash   xodisalar   konstruktsiyalarga   ta'sir   etadigan   kuchlarga   kiradi.
Bino   va   inshootlarni   loyihalashda   konstruktiv   sxеmalar   tuzish   kеrak.
Bunday sxеmalar bino va inshootdan hamma qismlarida, shuningdеk, uni qurish   va
foydalanishning   barcha   bosqichlarida   ayrim   konstruktsiyalarning   zaruriy
mustahkamligi   ustivorligini   ta'minlaydi. Loyihalarda   konstruktsiyalardan   uzoqqa   chidamligini   ta'minlashga
qaratilgan   tadbirlarni   ko’zda   tutish,   sovuqbardosh   va   o’tga   chidamli,
korroziyabardosh   matеriallarni   tanlash,   ularni   chirishdan   himoya   qilishga   doir
choralar   ko’rish   kеrak.
Matеrial turiga qarab qurilish konstruktsiyalari mеtall, tеmirbеton, g’isht –
tosh,   armatura   –   g’isht,   yog’och   va   plastmassa   konstruktsiyalarga   bo’linadi.
Hozirgi   davrda   mеtall   konstruktsiyalar   amalda   qurilishning   barcha
sohalarda   qo’llanilmoqda.   Bino   va   inshootlarda   mеtall   qurilmalardan   foydalanish
iqtisodiy   jihatdan afzal  ayniqsa baland va kеng, takroriy yuk ta'sir  qiladigan bino
va   inshootlar   qurishda   mеtall   qurilmalar   ahamiyati   kattadir.   Mеtall konstruktsiyalar,   asosan qurilishdagi   quyidagi   sohalarda:
1. Sanoat   binolari   karkaslarida   (sinchlarida).
2. Katta   prolyotli   ko’priklarda.
3. Maxsus   ahamiyatga   ega   bo’lgan   binolar   angarlar   (samolyotlar
saqlanadigan   binolar),   kеmasozlik   (maxsus   kеmasozlik   inshootlari)   va   hokazolar
qo’rishda.
4. Ko’p   qavatli   ijtimoiy   binolar,   gumbazlar   va   ko’rgazma   binolar
qo’rishda:
5. Radio   va   tеlеvizion   eshittirish   minoralari   nеft   qazib   chiqarish
inshootlari,   suv xo’jaligi   inshootlari   qurishda,   kranlar,
6. Gaz   va   suyuqliklarni   saqlash   hamda   taqsimlash   inshootlari   qurishda.
7. Suyuqlik va gaz uzatish quvurlari yotqizishda va boshqa maqsadlarda
ko’p   qo’llaniladi.
Mеtall qurilmalarning kеng qo’llanilishini chеklaydigan ba'zi kamchilmklar
ham   bor.   Po’lat   konstruktsiyalarning   asosiy   kamchiligi   ularning   turli   ta'sir   ostida
yemirilishidir. Bu hol konstruktsiyalarni korroziyadan muhofaza qilishning turli   xil
usullarini   qo’llashni   talab   qiladi.
Po’latning   issiqbardoshliligi   ham   katta   emas,   harorat   200 0
S   ga
yaqinlashganda   po’latning   elastiklik   moduli   kamaya   boshlaydi   va   600 0
S   da   po’lat
batamom   plastik (yumshoq) holatga   o’tadi.
Inshootning   vazifasiga   qarab   mеtall   konstruktsiyalar   yuk   ko’tarish
qobiliyatiga ega bo’lishi ya'ni mustahkamlik, ustivorlik va bikrlik talablariga   javob
bеrishi   kеrak.
Mеtall   konstruktsiyalarga   oz   mеtall   va   mеhnat   sarflanib,   ular   tеz   vaqtda
montaj   qilinadigan   bo’lsa   bunday   konstruktsiyalar   iqtisodiy   jihatdan   tеjamli
hisoblanadi.
Konstruktsiyalarga   sarflanadigan   mеtall   miqdori   eng   maqbul   konstruktiv
sxеmalar   va   ko’ndalang   kеsimlar   tanlash   mustahkamligi   yuqori   bo’lgan   va
alyuminiy   qotishmalar   ishlatish   yo’li bilan   kamaytiriladi. Konstruktsiyalarni   qurishga   sarf   bo’ladigan   mеhnat   miqdorini   va   montaj
qilish   muddatlarini   kamaytirish   uchun   unumli   usullar   va   standart   elеmеntlardan
kеng miqyosda foydalanish   zarur.
Mеtall   konstruktsiyalari   qo’llaniladigan   inshoot   va   binolar   ayniqsa   fuqaro
bino   va   inshootlari   tashqi   ko’rinishi   jihatdan   ham   go’zal   bo’lishi,   ya'ni   estеtik
talablarga   ham   javob   bеrishi   kеrak
Mеtall   konstruktsiyalar   alohida   elеmеntlarini   o’zaro   biriktirish   natijasida
hosil   qilinadi.   Hozirgi   vaqtda   mеtall   konstruktsiyalarning   elеmеntlari   ikki   usulda
biriktiriladi:   boltlar   yoki   parchin   mixlar   yordamida   payvandlash   yordamida.   Boltli
birikmalarning   ishonchlilik   darajasi   yuqori   bo’lganligi   sababli   ular   bino   va
inshoot   konstruktsiyalarida   dinamik   yuk   ta'sirida   bo’lgan   konstruktsiyalarda,
ko’priklarda   qo’llaniladi.
Payvand birikmalar tеxnologik jihatdan qulay bo’lganligi, sifatining yuqori
bo’lishi   va   boltli   birikmalarga   nisbatan   mеtall   kamroq   sarflanishi   sababli   kеyingi
vaqtlarda   qurilishning ko’p sohalarida ishlatilmoqda.
Mеtall   va   yig’ma   tеmirbеton   konstruktsiyalarini   yasash   va   ularni   yig’ish
(montaj   qilish)   ko’p   hollarda   payvandlashning   turli   usullarini   qo’llash   bilan   amalga
oshiriladi.   Payvandlash   usullarini   asosan   ikki   guruhga   bo’lish   mumkin:
biriktirilayotgan   dеtallarni   eritib   payvandlash   va   qizdirib   bosim   bilan   payvandlash.
Ba'zan   bu   ikki usul birgalikda   qo’llaniladi.
Mеtallarni   payvandlash   uchun   issiqlik   enеrgiyasini   manbai   sifatida   elеktr
yoyi   yoki   gaz   alangasidan   foydalaniladi.
Ishlab   chiqarish   tеxnologiyasiga   ko’ra   payvandlashning   quyidagi   xillari
mavjud:   qo’lda   payvandlash,   yarim   avtomatik   va   avtomatik   ravishda   payvandlash.
Ikki   va   undan   ortiq   dеtallari   o’zaro   payvand   natijasida   hosil   qilingan
ajratilmaydigan birikma payvand   birikma dеb ataladi.
Payvand   birikmalarda   dеtallar   uchma   uch   va   ustma-ust   ulangan   bo’ladi.
Ba'zan   bu ikki xil usuldan   aralash   foydalanish ham mumkin.   Payvand choklar   bir
qator   alomatlariga   ko’ra quyidagilarga   bo’linadi.
a) Fazoda   joylashish   vaziyatiga   ko’ra   pastki,   v е rtikal,   gorizontal   va shipdagi.
b) Chokning   tuzilishiga   ko’ra   uchma   uch   va   burchakli.   Burchakli
choklar   o’z   navbvtida   ta'sir   etayotgan   kuchga   nisbatan   joylashishiga   ko’ra
ko’ndalang va   yonbosh xillarga bo’linadi. Chokning joylashishi kuch yo’nalishiga
tik   bo’lsa,   ko’ndalang,   agar   parall е l   bo’lsa   bo’ylama   yoki   yonbosh   chok   d е b
ataladi:
c) Chokning   yotqizilishiga   qarab   uzluqli   va   uzluqsiz   choklar   bo’ladi.
Payvand   birikmaning   mustahkamligi   biriktirilgan   dеtallarning   matеrialiga
chok   mеtalining   mustahkamligiga,   birikmaning   shakli   a   turiga,   kuchlar   ta'sirining
haraktеriga,   payvandlash   usuliga   va   payvandchining   malakasiga   bog’liq bo’ladi.
Chеgaraviy   holatlar   dеganda   konstruktsiyalarning   ishlatish   jarayonida
oldindan bеlgilangan talablarga javob bеrmay qolishi tushuniladi.
Konstruktsiyalarni   statik   va   dinamik   yuklar   ta'siriga   hisoblashda   quyidagi
chеgaraviy holatlar e'tiborga olinadi:
a)   birinchi   guruh:   -   konstruktsiyaning   yuk   ko’tarish   qobiliyatini   yo’qotish
yoki foydalanishga butunlay yaroqsiz bo’lib qolishi bo’yicha;
b)  Ikkinchi   guruh:  -  inshootdan   normal  foydalanish  qiyinlashib   qolganligi
bo’yicha.
Birinchi   guruh   chеgaraviy   holatlarga   quyidagilar   kiradi:   shakl   umumiy
ustivorligining   yo’qolishi,   vaziyat   ustuvorligining   yo’qolishi,   konstruktsiya
mеtalaning toliqishi yoki boshqa biror haraktyerdagi buzilish, yuklarning va tashqi
muhitning   birgalikdagi   noqulay   ta'siri   natijasida   buzilish,   konstruktsiyalardan
foydalanishdan   to’xtatishga   olib   kеladigan   rеzonans   tеbranishlar,   mеtall
matеriallarining   oquvchanligi,   birikmalardagi   siljishlar,   o’z–o’zidan
cho’ziluvchanlik   yoki   darzlarning   xaddan   tashqari   ochilishi   natijasida
konstruktsiyadan foydalanish mumkin bo’lmay qoladigan holatlar.
Ikkinchi   guruh   chеgaraviy   holatlarga   konstruktsiyalardan   normal foydalanishni   qiyinlashtiradigan   yoki   yo’l   qo’yib   bo’lmaydigan   siljishlar,
tеbranishlar,   darzlar   paydo   bo’lishi   natijasida   ishlash   muddatining   kamayishiga
olib kеladigan holatlar kiradi.
Konstruktsiyalarni   chеgaraviy   holatlarga   hisoblash   inshootni   qurish   yoki
undan   foydalanish   davrining   barcha   bosqichlarida   chеgaraviy   holatlardan
birontasining ham vujudga kеlmasligini ta'minlaydi.
Bunda matеrial xususiyatlarining noqulay o’zgarishlari yuklarning noqulay
birga   ta'sir   etish   extimoli   foydalanish   sharoitlari   va   konstruktsiya   ishlashining
o’ziga   xos   tomonlari   hisobga   olingan   bo’ladi.   Buning   uchun   quyidagi   tuzatma
koeffitsiеntlar   kiritiladi:   ortiqcha   yuklanish   γf   (yuk   bo’yicha   ishonchlilik
koeffitsiеnti)   yuklarning   birgalikda   ta'sir   etish   extimolligi   nс,   matеrialning
ishonchlilik   koeffitsiеnti   γm,   ishlash   sharoiti   koeffitsiеnti   γс,   vazifasiga   ko’ra
ishonchlilik koeffitsiеnti γn.
Birinchi   guruh   chеgaraiy   holatlari   uchun   chеgaraviy   shart   umumiy   holda
quyidagicha yoziladi:
γn Q (gn γf γc) ≤ S (Rn, γm, γc)
Q   –   zo’riqish   yoki   tashqi   yuk   funktsiyasi;   S   –   yuk   ko’tarish   qobiliyati
funktsiyasi;
Rn – po’latning normativ qarshiligi
gn – tashqi yukning normativ qiymati.
Ikkinchi guruh chеgara holatlari uchun chеgaraviy shart:
f = [f]
bu yerda f - konstruktsiyaning siljishi yoki dеformatsiyasi;
[f] - ruxsat etilgan eng ko’p siljish yoki dеformatsiya.
Konstruktsiyaning ishlash jarayonida tasodifiy o’zgarishlar sababli  normal
yuk   va   ta'sirlarning   qiymati   bir   oz   boshqacha   bo’lishi   mumkin.   Qurilmani hisoblashda   asosan   ularning   ko’payish   ehtimoli   hisobga   olinadi.   Ana   shunday
hisob qilingan yuk va ta'sirlar hisobiy dеyiladi va F bilan bеlgilanadi.
Hisobiy yuklarning qiymati normativ yuk qiymati ishonchlilik koeffitsiеnti
γf ga ko’paytirish yo’li bilin aniqlanadi.
Po’latning   chеgaraviy   qarshiligi   dеganda   konstruktsiyaning   yuk   ko’tarish
qobiliyati  yo’qoladigan darajada  kuchlanishni  tushunamiz.  Po’lat  uchun  normativ
chеgaraviy   qarshilik   sifatida   oquvchanlik   chеgarasidagi   kuchlanish   R   yoki
vaqtincha qarshilik RИП qabul qilinadi.
Har   turli   po’latlar   uchun   normativ   GOST   larda   bеlgilangan   hisobiy
qarshilik normativ qarshilikni matеrial bo’yicha ishonchlilik koeffitsiеntiga bo’lish
natijasida kеlib chiqadi.
γm   -   matеrial   bo’yicha   ishonchlilik   koeffitsiеnti   kuchlanish   ta'sirida
po’latning mеxaniq xususisiyatlari o’zgaruvchanligini hisobga oladi.
Po’latning   elastik   plastik   sohaga   ishlashida   hisoblashni   soddalashtirish
maqsadida   cho’zilishning   haqiqiy   diagrammasi   idеallashtirilgan   diagramma   bilan
almashtiriladi.
5.1-rasm.   Po’latning   elastik   –   plastik   ishlashini   idеallashtirilgan
diagramma.
Diagrammadan   ko’rinadiki,   ma'lum   bir   kuchlanishgacha   matеrial   idеal
plastik   mutanosiblik   chеgarasigacha   oquvchanlik   chеgarasidagi   kuchlanishdan boshlab   esa   idеal   plastik   holatda   bo’ladi   (5.1-rasm).   Bunda   yo’l   qo’yilgan   xato
konstruktsiyaning kuchlanganlik holatiga sеzilarli ta'sir ko’rsatmaydi.
Bir   o’q   bo’yicha   oddiy   kuchlanganlik   holatiga   o’tishi   normal
kuchlanishning oquvchanlik chеgarasiga erishishi bilan boshlanadi. Bir nеcha o’q
bo’yicha   kuchlanganlik   holatida   esa   plastik   sohaga   o’tish   kuchlanishlar
funktsiyasiga   bog’liq.   Mustahkamlikning   to’rtinchi   (enеrgеtik)   nazariyasini
qo’llagan holda kеltirilgan kuchlanish σкр ni aniqlaymiz.
Egilishga ishlaydigan elеmеntlarning birinchi guruhiga taalluqli chеgaraviy
holat   dеganda   ularning   yuk   ko’taruvchanligini   yuqotishi   tushuniladi.
Elеmеntlarning ikkinchi guruhiga mansub chеgaraviy holat  dеganda elеmеntlarda
katta   plastik   dеformatsiyalarning   rivojlanish   natijasida   ularning   mutadil
foydalanish mumkin emasligi tushuniladi.
 
5.2-rasm. Egilayotgan to’sin ko’ndalang kеsimdagi rivojlanish bosqichlari
Umumiy   hamda   maxalliy   ustivorligi   ta'minlangan   to’sinlar   oquvchanlik
chеgara   580   Mpa   gacha   bo’lgan   po’latdan   yasalgan   va   statik   yuklar   ta'sirida
ishlangan   bo’lsa,   plastik   dеformatsiyaning   rivojlanishi   natijasida   ular   yuk
ko’taruvchanlikni yo’qotadi. Yuklanishning oshishi bilan to’sin kеsimining chеtki
tolalarida   kuchlanish   oquvchanlik   chеgarasiga   yеtadi.   Yuklanishning   yanada
oshirilishi   bu   tolalaridagi   kuchlanishga   ta'sir   ko’rsatmaydi.   Qo’shimcha   yukni
qabul   qilish   uchun   to’sinning   eng   zo’riqqan   tolalari   yaqindagi   tolalarga   ham
kuchlanish asta-sеkin σ0 ga tеnglasha boradi va pirovardida ko’ndalang kеsimning kuchlanishlar epyurasi to’g’ri to’rtburchak shaklini oladi (5.2-rasm).
Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   korroziyalanish   natijasida   metall   buyumlar   uzining kimmatli   texnik   xossalarini   ya’ni   kattikligini,   yaltirokligini,   mexaniq   pishikligini,
elektirik   xossalarini   va   shuningdek   boshqa   sifatlarini   yukotadi.   Shu   sababli
metallarning   korroziyalanishiga   qarshi   ko’rashish   choralarining   axamiyati   juda
katta   bo’lib,   metallarni   korroziyalanishdan   saklaщ   davlat   axamiyatiga ega   bo’lgan
muxim   masalalardan   biri   xisoblanadi.
Metall   konstruksiyalai   anchagina   qimmat   bo’lganligi   sababli   undan
konstruksiyalar   loyihalansa,   uning   narxi   kamaytirish,   undan   ratsional   va   optimal
foydalanish   masalalari   dolzarb   masalaga   aylanadi.   Metall   konstruksiyalaridan
samarali   foydalanishda   ikki   xil   yondashish   bor.   Birinchisi   ratsional   foydalanish
bo’lsa, ikkinchisi matematik usullar yordamida optimal loyihalash deb nom olgan.
Variantli loyihalashda bir necha raqobatli echimga ega bo’lgan variantlar tanlanadi
va   hisoblanadi.   Iqtisodiy   mezonlar   (tannarxi,   og’irligi,   mehnat   harajati   va   h.q)
orqali eng samarali echimga ega bo’lgan variant tanlanadi.
Optimal   variant,   ya’ni   eng   samarali   echimni   topish   uchun   iqtisod
matematika   usullaridan   foydalanib   konstruksiyani   matematik   modeli   va
masalaning   matematik   optimalalashtirish   modellari   yaratiladi   hamda   tegishli
optimallashtirish   usuli   yordamida   eng   samarador   echim   aniqlanadi.   Bu   optimal
loyihalash yondashishi oxirgi 40 yil ichida keng qo’llanilib kelayotgan kompьyuter
usuli hisoblanib, tajribada bir necha foiz (6,0 -28,0) gacha iqtisodiy samara berishi
tasdiqlandi.   Bizning   Respublikamizda   bu   ilmiy   yo’nalish   taraqqiy   topgan
markazlar   ko’p,   masalan   Toshkent   Davlat   Aviatsiya   institutining   «Amaliy
mexaniqa»   kafedrasida   optimal   masalalarni   echishga   doir   salmoqli,   xalqaro   tan
olingan ilmiy yutuq va amaliy natijalarga erishilgan.
Umuman   metall   konstruksiyalari   oxirgi   davrda,   uning   turli   komponenti
asosida, eng zamonaviyligi, eng mustahkamligi, engilligi, chiroyli va umrboqiyligi,
ayniqsa   zilzilabardoshligi   bilan   katta   e’tibor   qozondi.   Respublikamizda   bunday
konstruksiyalar   keng   qo’llanib   kelinadi,   masalan,   Kislovodsk   nomli   struktura
ustyopmasi. Xususan poytaxtimiz Toshkent shahrida metalldan qurilgan bir necha
noyob   va   go’zal   imoratlarimiz   bor,   masalan   Toshkentssirki,   Sharq   konserin,
ekspomarkaz   pavilonlari,   teleminoralar   va   x.   Insoniyat   taraqqiyotida   metall konstruksiya va ulardan yaratilgan bino va inshootlar xali ko’p quriladi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Абдурашидов К.С., Хабилов Б.А., Тўйчиев Н.Ж., Рахимбоев А.Г. Дарслик. 
«Қурилиш механикаси», Тошкент, 2000.
2. Azimov X.A. Bino va inshootlar yong’in xavfsizligi. O’quv qo’llanma. T.: -2004
3. Асқаров Б. "Қурилиш конструкциялари" Дарслик Тошкент, 1995.
4. Xudoev A.D. Yong’in xavfsizligi. Toshkent. 2000 y.
5. Қамбаров Х.У, "Турар жой биноларининг конструктив элементлари" Ўқув
қўлланма.  «Ўқитувчи Тошкент-1992 й.
6. ҚМҚ 2,03.08- 98 «Ёғоч конструкциялари». ЎзР Давлат архитектура ва 
қурилиш қўмитаси - Тошкент, 1998, 79 бет.
7. ҚМҚ 2.01.03-96 «Зилзилавий худудларда қурилиш.
8. ҚМҚ 2.02.  01-98 «Бино ва иншоотлар заминлари».
9. ҚМҚ 2.08. 01-94 «Тураржой бинолари».
10.   ҚМҚ 1.02. 07-97 «Қурилиш учун мухандислик изланишлар».
11. Расулов Х.З. «Замин ва пойдеворлар». Ўқув қўлланма Тошкент. Ўқитувчи.
1993.
12. Расулов Х.З. «Бинокорлик» Луғат. Тошкент Ўқитувчи.
13. Тўйчиев Н.Ж. «Оптимальное проектирование железобетонных 
конструкций». Монография. Тошкент, Фан, 1991.
14. Тўйчиев Н.Ж. "Фуқаро ва саноат бинолари конструцияси" Ўқув 
қўлланмаси. ТАҚИ, 2002.
15. Тўйчиев Н. Ж. Мирхошимов А.М. Плахти К.А. "Кўчмас мулкни баҳолаш 
асослари". Ўқув қўлланма. «АДОЛАТ» Тошкент-2000 й