Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 40000UZS
Размер 55.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Shavkat

Дата регистрации 04 Апрель 2024

69 Продаж

Bo’lajak pedagog kasbiy mavqei va komptensiyalari mazmuni

Купить
KURS   ISHI
BO’LAJAK PEDAGOG KASBIY MAVQEI VA
KOMPTENSIYALARI MAZMUNI
1 MUNDARIJA
 KIRISH…….…………………….…………..………………….……............…..4
I BOB. BO’LAJAK PEDAGOG FAOLIYATIDA  KASBIY MAVQEI
1.1. Bo‘lajak   o’qituvchilarning   kasbiy-pedagogik
mavqei………………………………..………………………………………..
1.2.Bo’lajak   o’qituvchilarning   kasbiy   o’zini-o’zi   takomillashtirishning   ijtimoiy-
psixologik xususiyatlari……………………………………………………………
II   BOB. BO’LAJAK   PEDAGOG   KASBIY   KOMPTENSIYALARI
MAZMUNI   2.1   Pedagoglik   kasbi   va   uning   kasbiy   komptensiyalari….
……………………......
2.2   Bo’lajak   pedagoglarni   kasbiy   faoliyatga   tayyorlash   jarayonida
komptentlik…………………………………………………………….. … ……...
XULOSA……....................................................................................................... .   
 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO ‘ YXATI ….................................. 
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil
8-oktyabrdagi PF-5847-sonli “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-
yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”   farmoniga   binoan
quyidagi asosiy masalalarni hal etish belgilangan:
Oliy   ta’lim   tizimini   rivojlantirishning   strategik   maqsadlari   va   ustuvor
yo‘nalishlari:
-   mamlakatni   modernizatsiya   qilish,   ijtimoiy-iqtisodiy   jihatdan   barqaror
rivojlantirish   uchun   yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlash   sifatini   oshirish,   inson
kapitalini mehnat bozori talablari asosida rivojlantirish;
-   oliy   ta’lim   bilan   qamrov   darajasini   oshirish,   xalqaro   standartlar   asosida   yuqori
malakali,   kreativ   va   tizimli   fikrlaydigan,   mustaqil   qaror   qabul   qila   oladigan
kadrlar   tayyorlash,   ularning   intellektual   qobiliyatlarini   namoyon   etishi   va
ma’naviy   barkamol   shaxs   sifatida   shakllanishi   uchun   zarur   shart-sharoit
yaratish;
-   sohada   sog‘lom   raqobat   muhitini   shakllantirish,   uning   jozibadorligini   oshirish,
jahon miqyosidagi raqobatbardoshligini ta’minlash.
-   Uzoq   istiqboldagi   maqsadli   vazifalardan   kelib   chiqib,   oliy   ta’lim   tizimini
rivojlantirish   quyidagi   ustuvor   yo‘nalishlar   asosida   amalga   oshiriladi:
-   oliy   ta’lim   bilan   qamrovni   kengaytirish,   oliy   ma’lumotli   mutaxassislar
tayyorlash sifatini oshirish;
-   ta’lim   jarayoniga   raqamli   texnologiyalar   va   zamonaviy   usullarni   joriy   etish;
-   oliy   ta’lim   muassasalarida   ilmiy-tadqiqot   ishlari   natijadorligini   oshirish,
yoshlarni   ilmiy   faoliyatga   keng   jalb   etish,   ilm-fanning   innovatsion
infratuzilmasini shakllantirish;
- ma’naviy-ma’rifiy va tarbiyaviy ishlar ta’sirchanligini oshirish;
-   yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlash   jarayoniga   kadrlar   buyurtmachilarini
faol jalb etish;
3 - oliy ta’lim muassasalarining moliyaviy mustaqilligi va barqarorligini ta’minlash,
moddiy-texnik ta’minotini mustahkamlash;
-   oliy   ta’lim   muassasalarini   tizimli   rivojlantirish   va   boshqaruv   faoliyatini
takomillashtirish;
-   korrupsiyaga   qarshi   kurashish,   shaffoflikni   ta’minlashning   ta’sirchan
mexanizmlarini joriy etish;
-   oliy   ta’lim   tizimining   investitsiyaviy   jozibadorligini   oshirish,   xalqaro   miqyosda
tanilishi va raqobatbardoshligini ta’minlash.     «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da
ta’lim   muassasalarida   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalarni   yaratish   va   ulardan
amaliyotda   keng
foydalanishga   erishish,   «Ta’lim   -   fan   --   amaliyot»   integratsiyasining
ta’lim   tizimidagi   samarasiga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Qabul   qilingan   «Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi»ning   milliy   modelidagi   bosh
muddao   ham   barkamol   avlod   tarbiyasi,   mustaqil   va   erkin   fikrlovchi,
dunyoqarashi   keng   ijodkor   shaxsni   tarbiyalash   masalasidir.   Bu   vazifani   esa
pedagogika   fani   asoslaridan   xabarsiz   kishi   me’yoriga   yetkaza
olmasligi   hech   kimga   sir   emas.   Shu   ma’noda   bo’lajak   o’qituvchilar   zimmasiga
qo’yiladigan   yangi   pedagogik   tafakkurni   shakllantirish   vazifasi   zamonaviy
pedagogika   fanining   mazmun-mohiyatini   tashkil   etadi,   shuningdek,   jamiyat
oldida   milliy   maktab   modelini   yaratish,   milliy   ta’lim   tizimini,   uning
mazmunini   jahon   tajribasi   mezonlariga   mos   davlat   standartlari   asosida   yaratish
vazifasini   hal   etish   ham   milliy   pedagogikamizning   zimmasiga   yuklatiladi.
O'zbekiston   Respublikasidagi   pedagogik   oliy   o’quv   yurtlarida   o'rganiladigan
pedagogika   fani   o4qituvchilik   kasbiga   tayyorlash   tizimida   alohida   ahamiyat   kasb
etadi   va   ixtisoslikka   yo’naltiruvchi   fan   hisoblanadi.   Hozirgi   zamon   pedagogika
fani   oldida   turgan   muhim   muammolardan   biri   –o‘qituvchi   va   pedagogik   mehnat
sharoiti   muammosi   hisoblanadi.   Chunki,   o‘qituvchida   barcha   pedagogik   g‘oyalar
mujassamlangan   bo‘lib,   uning   faoliyati   orqali   bu   g‘oyalar   amalga   oshiriladi   va
hayotga tatbiq etiladi. 
4     O‘qituvchining ko‘p qirrali va murakkab faoliyati zamirida yosh avlodni odobli,
axloqli   qilib  tarbiyalash,   ularni  bilimlar   bilan  qurollantirish  kabi  muhim   vazifalar
yotadi.   Bularni   amalga   oshirish   esa,   o‘qituvchining   xilma-xil   faoliyatiga   bog‘liq:
bolalarni   o‘qitish,   maktabdan   va   sinfdan   tashqari   tarbiyaviy   ishlarni   tashkil   eta
bilish
va   o‘tkazish,   ota-onalar   o‘rtasida   pedagogik   targ‘ibot   ishlarini   olib   borish   va
hokazo.
Bularning   hammasi   o‘qituvchidan   chuqur   bilimga   ega   bo‘lishni,   o‘z   sohasini,
bolalarni sevishni talab etadi.
Mavzuning   o'rganilganlik   darajasi:   Eng   samarali   ishlayotgan
pedagoglarning   faoliyatini   kuzatish   va   kelajakdagi   ehtiyojlarni   modellashtirish
natijasida   kompetensiyaning   pedagog   faoliyatining   va   shaxsining   “bilmoq,
bajarmoq,   ega   bo‘lmoq”   degan   uch   asosiy   bo‘g‘iniga   asoslangan   bir   qator   turlari
aniqlangan.   Shundan   boshlab   o‘qituvchining   shaxsiy   sifatlarining   uning   kasbiy
kompetenligiga   ta’siri   barcha   tadqiqotchilar   tomonidan   e’tirof   etilib   kelmoqda.
O‘qituvchilarning   kasbiy   tayyorgarligiga   kompetentlik   yondoshuvlarni   ishlab
chiqishga   I.L.   Zimnyaya   katta   hissa   qo‘shgan.   U   pedagog
shaxsining   barcha   sifatlarini   ob’ektiv   va   sub’ektiv   sifatlarga   ajratgan:   ob’ektiv
sifatlari   –   bu   o‘qituvchining   o‘z   fanini   bilish   darajasi,   fan   metodologiyasini
egallaganlik   darajasi   va   ilmiy   bilimlarining   chuqurligi,   umumiy   didaktik   va
xususiy
metodik  tamoyillarni  egallaganligi,  bolalar  psixologiyasini   yaxshi  bilish   va  uning
o‘ziga   xos   xususiyatlarini   to‘liq   qabul   qilishi;   sub’ektivlari:   pedagoglik   san’ati,
pedagogik   iste’dod,   ijodkorlik   va   h.k.   N.I.   Almazova   pedagogning   kasbiy
kompetensiyasini   o‘rganishda   o‘qitishning   samaradorligini   oshirish   imkonini
beradigan   ko‘nikmalarni   va   pedagogning   shaxsiy   sifatlarini   guruhlarga   bo‘lib
chiqdi
va   shunday   xulosa   chiqardi:   “Pedagogning   kasbiy   kompetensiyasi   –   bu
pedagogning
mehnati   bo‘lib,   unda   pedagogik   faoliyat,   pedagogik   muloqot   еtarlicha   yuqori
5 darajada  amalga   oshiriladi,   o‘qituvchining   shaxsi   namoyon   bo‘ladi,   o‘quvchilarni
o‘qitish   va   tarbiyalash   bo‘yicha   yaxshi   natijalarga   erishiladi”.
XXI   asr   o‘qituvchisining   kasbiy-shaxsiy   kompetensiyasining   mazmuni   T.E.
Isaeva   tomonidan   batafsil   ta’riflangan   va   asoslab   berilgan.   Muallif
kompetensiyalarni   quyidagicha   guruhlagan:   moslashuvchan-zamonaviy
kompetensiyalar;   ijtimoiy   kompetensiyalar;   ijtimoiy-tashkiliy   kompetensiyalar;
kasbiy   (maxsus   fanlar   hamda   xususiy   metodika   bo‘yicha)   kompetensiyalar–
o‘qitiladigan   fanning   o‘ziga   xos   xususiyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   va
o‘qituvchining o‘ziga xos bo‘lgan pedagogik tizimiga moslab tanlanadigan bilim,
ko‘nikmalar,   o‘qitish   metodlari,   kasbiy-   korporativ   tajribani   uzatish   usullarining
majmui;   kommunikativ   kompetensiyalar   qadriyatlarga   asoslangan   har   qanday
sharoitda   ham   insonning   “o‘zligini”   saqlab   qolishini   ta’minlaydigan.
Zamonaviy   tadqiqotchilar   oliy   ta’lim   muassasalari   bitiruvchisining
kompetensiyasini tasniflashga katta e’tibor qaratmoqdalar.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo’lajak   pedagog   kasbiy   mavqei   va
komptensiyalari.
Kurs   ishining     maqsadi:     Bo’lajak   pedagog   kasbiy   mavqei   va
komptensiyalarini o’rganish.
           Kurs ishining vazifalari:
1. Bo’lajak pedagoglarning kasbiy mavqeini shakllantirish.
2.Bo’lajak   pedagog   kasbiga   kirish   va   pedagogik   mahoratni   egallash   jarayonini
o’rganish.
3.Bo’lajak pedagoglarning kasbiy komptensiyalarinining mazmunini o’rganish.
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   Jamiyatning   tabaqalanishi   natijasida
quldorlik   tuzumida   bolalarni   ta’lim
maskanlariga   olib   borish   va   olib   kelish   vazifasini   qullar   bajarishgan   va   ular
«pedagog»   deb   nomlanganlar.   Ushbu   tushunchaning   ma’nosi   «bola   yetaklovchi»
demakdir. Tarixiy taraqqiyotning keyingi bosqichlarida bolalarga tizimli bilimlarni
berish   bilan   doimiy   shug‘ullanuvchi   kishilar   aynan   shu   nom   bilan   atala
boshlaganlar.   Har   bir   jamiyatda   ham   pedagog,   o'qituvchi,   tarbiyachilarga   yoshlar
6 murabbiysi
sifatida   katta   hurmat   bilan   qarab   kelingan.   Ayniqsa,   bizning   mustaqil   yurtimizda
o‘qituvchiga   hurmat-e’tibor   va   unga   quyilgan   mas’uliyat   ham   nihoyatda   oshib
bormoqda.  Bu  o‘rinda  respublikamizda   1-oktyabrni  «Ustoz  va  murabbiylar   kuni»
deb e’lon qilinganligini ta’kidlab o‘tish joiz. Ma’lumki, "shaxs va davr" yoki "davr
va   shaxs"   munosabati   muammolari   tahlilida   uchta   holat   bolishi   mumkin:
Birinchidan,   shunday   shaxslar   bor   –   ular   davr   bilan   hamnafas,   o‘zi   yashagan
zamonning   yalovbardori   sifatida   namoyon   boladi.
Ikkinchi   toifa   shaxslar   o‘z   davrining   ruhi,   maqsad   va   vazifalarini   anglay
olmaydi,   ya’ni   zamondan   orqada   qoladi.
Uchinchi   toifa   insonlar   yetakchilar   sanalib,   ular   voqelikdan   o‘zib   ketadi,   ayni
paytda   o‘z   davrining   ruhini   chuqur   his   etadi   va   anglaydi.   Bunday   shaxs   hayotiy
qarashlari,   g‘oyasi   va   faoliyat   yo'nalishida   kelajakni   ko‘ra   oladi.
O‘qituvchi   shunday   yetakchilik   xususiyatiga   ega   bo`lgan,   ma’naviyati   yuksak
shaxs   bo`lishi   va   shunday   shaxsni   tarbiyalashi   lozim.   Shaxsning   ma’naviy   olami
yuqori bo`lsa, tabiiy ravishda bu uning amaliy faoliyatida ham o‘z ifodasini topadi,
uning g‘oyalari jamiyatga singadi.
Ishning   tarkibiy   tuzilishi:   Kurs   ishi,   4-paragraf,   xulosa,   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
7     I BOB. BO’LAJAK PEDAGOG FAOLIYATIDA  KASBIY MAVQEI
      1.1. Bo‘lajak o’qituvchilarning kasbiy-pedagogik  mavqei.
     Hozirgi zamon o‘qituvchisining asosiy fazilatlaridan biri o‘z kasbiga
sadoqatliligi, g‘oyaviy e’tiqodliligi, o‘z kasbini sevishi uni boshqa kasb egalaridan
ajratib turadi. Chunki, maktabda ta’lim-tarbiya ishining yuqori saviyada olib 
borilishi faqat o‘qituvchiga, uning kasbiy tayyorgarligiga bog‘liq. O‘qituvchi 
shaxsiga qo‘yiladigan muhim talablardan biri shuki, u o‘zi o‘qitayotgan 
predmetlarni chuqur bilishi, uning metodikasini o‘zlashtirib olgan bo‘lishi zarur. 
Predmet va uning nazariyasini chuqur bilishi, uni qiziqarli qilib o‘quvchilarga 
yetkaza olishi bolalarning shu predmetga bo‘lgan qiziqishini,o‘qituvchining 
obro‘yini oshiradi. O‘quvchilar o‘qituvchining bilimlarini bolalarga yetkaza olish 
imkoniyatlarini qadrlabgina qolmay, balki uning fidoyiligini ham taqdirlashadi.  
O‘qituvchining yuksak madaniyati, uning teran bilim doirasi (ayniqsa, O‘zbekiston
mustaqillikka erishgandan so‘ng xalqimizning o‘z tarixi, madaniyati, urf-odatini 
o‘rganishga, bilishga bo‘lgan qiziqishi ortib borayotgan davrda) ta’limtarbiya 
ishlarining muvaffaqiyatli kechishiga yordam beradi. Hozirgi zamon o‘qituvchisi 
va ayniqsa, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi milliy qadriyatlarimiznibilibgina 
qolmay, keng ota-onalar jamoatchiligi ichida, sinfda  uning otashin targ‘ibotchisi 
ham bo‘lishi kerak.
         O‘qituvchi kasbiga xos bo‘lgan muhim talablardan biri — bolalarni sevish,
ularning hayoti bilan qiziqish, har bir shaxsni hurmat qilishdan iboratdir. Bolani
sevgan, butun kuch va bilimini bolalarning kelajagi, ularni Vatanga sodiq fuqaro 
qilib tarbiyalashga safarbar qila oladigan insongina haqiqiy o‘qituvchi bo‘la oladi. 
8      Bolaga befarq, uning kelajagi bilan qiziqmaydigan, o‘qituvchilik kasbiga 
loqayd inson  haqiqiy o‘qituvchi bo‘la olmaydi.
    “Boshlang‘ich ta’lim konsepsiyasi”da boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining
qiyofasi quyidagicha ta’riflanadi: “...eng muhimi, bolalarda o‘qish, o‘rganishga
chinakam havas, ishtiyoq uyg‘otuvchi, e’tiqod hosil qiluvchi ustoz sifatida alohida
o‘rin tutadi”.
    Bu konsepsiyada boshlang‘ich sinf o‘qituvchisiga qo‘yiladigan quyidagi talablar
ham keltiriladi:
-O‘zbekiston kelajagi buyuk davlat ekaniga ishonadigan milliy iftixor tuyg‘usiga
ega bo‘lishi;
-bolalarni xalq pedagogikasi durdonalari hamda milliy qadriyatlarimiz asosida
tarbiya qila olishi;
-nutqi ravon, xalq tili boyligi, ifoda usuli va tasvir vositalarini, adabiy til uslub
va me’yorini to‘la egallagan bo‘lishi zarur.
    O‘qituvchilik kasbiga xos bo‘lgan bunday fazilatlarni undagi pedagogik odob
shakllantiradi. Pedagogik odob o‘qituvchining yuksak kasbiy fazilatidir. U
o‘qituvchining sabotli bo‘lish, o‘z hissiyotini idora qila olishi, bolalarga pedagogik
ta’sir o‘tkazish vosita va me’yorlarini belgilashi va aniqlashiga yordam beradigan
fazilat hisoblanadi. Yuksak pedagogik odobga ega bo‘lgan o‘qituvchigina sinfda
mo‘tadil psixologik iqlim o‘rnata oladi, bolalar qalbiga tez yo‘l topa oladi.
Pedagogik taraqqiyotning samarali bo‘lishi o‘qituvchidan quyidagi qobiliyat
turlarini talab qilinadi:
 -bilish qobiliyati;
- tushuntira olish qobiliyati;
- kuzatuvchanlik qobiliyati;
- nutq qobiliyati;
- tashkilotchilik qobiliyati;
- obro‘ orttira bilish qobiliyati;
- to‘g‘ri muomala qila olish qobiliyati;
- kelajakni ko‘ra bilish qobiliyati;
9 - diqqatni taqsimlay olish qobiliyati.
    O‘z xizmati xususiyatiga ko‘ra, o‘qituvchi tashkilotchilik fazilatiga ham ega
bo‘lmog‘i lozim. Buning uchun o‘qituvchi tashabbuskorlik va tashkilotchilik
qobiliyatiga ega bo‘lib, har doim tetik, g‘ayratli, o‘z kuchi va imkoniyatiga 
ishongan  bo‘lmog‘i zarur. Tashabbuskor va g‘ayratli o‘qituvchi bolalarni o‘z 
orqasidan   ergashtira oladi.
   O‘qituvchilik kasbi juda katta ruhiy va jismoniy kuch talab etadi, shuning uchun
o‘qituvchining salomatligiga ham ma’lum talablar qo‘yiladi. O‘qituvchining ovoz
paychalari rivojlangan, ko‘rish qobiliyati yaxshi bo‘lishi, uzoq vaqt tikka tura 
olishi,ko‘p yurishi, epchil harakat qila olishi (ayniqsa, boshlang‘ich sinf 
o‘qituvchilari) kerak. Chunki, kichik maktab o‘quvchilari tinib-tinchimaydigan, 
o‘ta qiziquvchan, serharakat bo‘ladilar. Bu sharoitda o‘qituvchi ham shu 
xususiyatlarga ega bo‘lmog‘i lozim. O‘qituvchi shaxsiga qo‘yiladigan umumiy 
talablar bilan bir qatorda, boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi kasbining o‘ziga xosligi 
ham ayrim muayyan talablarni keltirib chiqaradi. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisi: 
-anatomiya, fiziologiya, maktab gigiyenasi fanlaridan xabardor bo‘lmog‘i, 
o‘quvchilar faoliyatini shu fanlar tavsiyasi asosida tashkil etishi lozim (sinflari 
gigiyenik talabga javob berishi, o‘quvchilar kun tartibi, ularning aqliy va jismoniy 
rivojlanishini kuzatish va to‘g‘ri yo‘naltirish);
-o‘qituvchi o‘z nutqini idora qilishi; adabiy nutq me’yorlariga rioya qilishi, 
ovozining baland-pastligiga ahamiyat berishi (ortiqcha baland ovoz bilan gapirish 
ham, sekin gapirish ham bolalarni charchatib qo‘yadi); nutqning jonli, ifodali 
bo‘lishiga e’tibor berishi; 
-bolalarni charchatib qo‘ymaslik maqsadida darsda ish turlarini tez-tez
o‘zgartira olishi, ota-onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni targ‘ib qilishi, ular bilan
yaqindan aloqa o‘rnata olishi (bu faoliyat turi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining 
xulqatvorini, mayllarini, jismoniy holatini o‘rganishga yordam beradi) va ularga 
tarbiyaviy ta’sir o‘tkazishga yordamlashishi kerak.
    U o‘z ustida tinmay ishlamog‘i lozim. Ayniqsa, qadriyatlarimizni o‘rganishga, 
o‘zligimizni tanishimizga, qadimiy madaniyatimizni bilishga ehtiyoj katta 
10 bo‘lmoqda, zero, bu narsalarni bilmay turibmustaqilligimizni mustahkamlab, 
buyuk davlat qurib bo‘lmaydi. Shunday ekan, boshlang‘ich sinfdan boshlab bolalar
sharqona tarbiya ta’siriga olinmog‘i, milliy qadriyatni bilmog‘i lozim. Bu 
o‘qituvchidan shu sohada chuqur bilimga ega bo‘lishni talab etadi.   O‘qituvchining 
kasbiy shakllanishi kollejda ta’lim olish jarayonidan boshlanadi.
   Kollejning o‘quv reja va fanlar bo‘yicha dasturlarida bo‘lajak o‘qituvchilarga shu
kasbning sir-u asrorlarini o‘rgatish, nazariy bilimlar berish va ko‘nikmalar hosil 
qilishnazarda tutiladi. Ta’lim jarayonida fanlar bo‘yicha amalga oshiriladigan 
seminar, amaliy va laboratoriya mashg‘ulotlari nazariy bilimlarni 
mustahkamlashgagina emas, balki ularni amaliy ish jarayonida qo‘llashga ham 
imkon beradi. Bunday mashg‘ulotlar tanlangan kasb to‘g‘ri ekaniga ishonch hissini
uyg‘otadi. Ko‘pgina talabalar I-kursdan boshlab pedagogika va psixologiya fani 
bo‘yicha ilmiy-tadqiqot ishlariga jalb etiladi. Ilmiy jamiyat a’zolari bo‘lishadi, shu 
jamiyat orqali seminar va konferensiyalarda ma’ruzalar bilan qatnashadilar, 
shuningdek, kasbiy yo‘nalishga ega bo‘lgan jamoa ishlarida ishtirok etadilar. 
Talabalar bilan olib boriladigan bunday tadbirlarning muhim ahamiyati shundan 
iboratki, bu tadbirlar topshirilgan ishga jiddiy yondashish hissini tarbiyalaydi.
Bo‘lajak o‘qituvchining kasbiy shakllanib borishida I-kursdan boshlab 
o‘tkaziladigan uzluksiz pedagogik amaliyot alohida ahamiyatga ega. Bu amalyot
1, 2- kurslarda amalga oshiriladi. Uning asosiy maqsadi o‘qishning birinchi yilidan
boshlaboq, talabalarni maktabga o‘rgatish, o‘qituvchilik kasbidan xabardor qilib
borishdir, qolaversa, uzluksiz amaliyot kasb tanlashga yo‘llash vazifasini ham 
o‘taydi. Bunday amaliyotlar birinchi kursning o‘zidayoq: tanlagan kasbim 
to‘g‘rimi?, shu kasbni egallashga menda imkoniyat va xohish bor edimi?, degan 
savollarga javob qaytarish imkoniyatini beradi. Bunday amaliyot davomida 
talabalar maktab va sinf jihozi, sinf o‘qituvchisining ish tartibi, plan-konspekti, 
o‘quvchilar tarkibi, ularning uy-sharoitlari, darslik va o‘quv qurollari bilan 
ta’minlanganligi kabilar bilan tanishadilar. O‘qituvchining darslarini kuzatadilar, 
sinfdan va maktabdan tashqari tarbiyaviy tadbirlarda o‘qituvchiga yordam 
beradilar, maktabda kuni uzaytirilgan guruhlari bo‘lsa, shu guruh tarbiyachilari ishi
11 bilan tanishib boradilar. Ota-onalar majlislarini tayyorlashda va o‘tkazishda 
o‘qituvchiga yordam berishadi. Xulosa qilib aytganda, uzluksiz pedagogik 
amaliyot talabalarni o‘quv-pedagogik amaliyotga tayyorlab boradi.
O‘qituvchining kasbiy shakllanish jarayonida maktab rahbariyati va  jamoatchiligi 
katta rol o‘ynaydi. Yosh o‘qituvchilarga tajribali o‘qituvchilarni biriktirib qo‘yish, 
ularning darslarini kuzatish, metod birlashma ishlariga jalb etish maktab 
rahbariyatining vazifasidir. Maktabda o‘qituvchining o‘z ustida ishlashiga,
ilmiy-nazariy va metodik bilimlarini tinmay oshirib borishiga katta ahamiyat 
beriladi.  O‘qituvchi asta-sekin o‘z kasbini o‘zlashtirib borish bilan birga, ota-
onalar o‘rtasida pedagogik bilimlarni targ‘ib etadi.
O‘qituvchilik kasbiga kirish va pedagogik mahoratni egallash jarayoni uni
maktab o‘qituvchilari jamoasiga kiritib, unda o‘z o‘rnini topib keta olishiga 
bog‘liq. Jamoaning yordamidan yuz o‘girmaslik, qiyinchiliklarga duch kelganda 
ruhan tushmay, o‘z xatolarini ko‘ra bilish va o‘z ustida ishlash uning o‘qituvchi 
bo‘lib shakllanishidan darak beradi. Shu bilan birga, o‘z-o‘zini tarbiyalab borishga,
o‘z ustida tinmay ishlashga harakat o‘qituvchining kasbiy shakllanishi, o‘z 
mutaxassisligi bo‘yicha kasbiy shakllanishini, ta’lim muassasasida kadrlar 
tayyorlash mazmuni, darajasi va sifatining davlat ta’lim standartlari hamda davlat 
talablariga muvofiqligini aniqlash maqsadida O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar 
Mahkamasining 2019-yil 13-maydagi 392-sonli “Maktabgacha, umumiy o‘rta, 
o‘rta maxsus, kasb-hunar va maktabdan tashqari davlat ta’lim muassasalari 
pedagog kadrlarini attestatsiyadan o‘tkazish tartibi to‘g‘risidagi
nizomni tasdiqlash haqida”gi Qarori qabul qilindi. Unga ko‘ra, quyidagilar 
pedagog kadrlarni attestatsiyadan o‘tkazishning asosiy vazifalari hisoblanadi:
- o‘quv fani bo‘yicha malakasi, dars o‘tish mahorati, mehnati samaradorligi
va ijtimoiy-siyosiy bilimlarini oshirgan pedagog kadrlarni rag‘batlantirish;
- ish haqi miqdorini oshirish imkoniyatlarini yaratish;
- xorijiy tillarni o‘rganishni qo‘llab-quvvatlash;
- kompyuter texnikasi va axborot-kommunikatsiya texnologiyalari, internet
jahon axborot tarmog‘idan foydalanish bo‘yicha amaliy ko‘nikmalarga ega
12 bo‘lishning majburiyatlarini ta’minlash.
    
          1.2.Bo’lajak o’qituvchilarning kasbiy o’zini-o’zi takomillashtirishning 
ijtimoiy-psixologik xususiyatlari
O’ qituvchining kasb iy  faoliyatida rivojlanishni ta’minlovchi asosiy ziddiyat 
inson qobiliyatlari hamda pedagogik faoliyat talablari o’rtasidagi tafovut bilan 
belgilanadi. Pedagogik jarayonda yuzaga keluvchi ziddiyatlarni har bir o’qituvchi 
o’z imkoniyatlari va qobiliyatlari darajasida hal qiladi. Bu faoliyat o’qituvchining 
individual uslubini belgilab beradi. O’qituvchida o’z-o’zini boshqarish, qat’iylik, 
jur’atlilik, jasurlik, atrofdagi insonlarga hurmat va e’tibor, kamchiliklarini his 
qilgan holda o’z imkoniyatlariga ishonch, faoliyatini baholashda haqqoniylik, 
kuchli iroda, o„z kuch-quvvatini maqsadli yo„naltira olish, faoliyat va belgilangan
vazifalarni amalga oshirish yo„lida imkoniyatlarini jamlay olish, belgilangan 
maqsadni amalga oshirishda faoliyatini to’g’ri boshqarib borish, aqliy faollik va 
o’zgaruvchan sharoitlarga moslasha olish, shaxsni harakatga keltiruvchi kuch 
hamda ijtimoiy olam bilan o„z imkoniyatlarini qiyoslay olish sifatlariga ega 
bo’lsagina yuksak kasbiy mahorat darajasiga erisha olishi mumkinligi aniqlangan.
Shakldan ko’rinib turibdiki, bo’lajak o’qituvchining kasbiy kompetentligining 
shakllanishiga quyidagi omillar ta’sir ko’rsatar ekan, bular:
1)   motivatsion   omil   –   o’quv   hamda   kasbiy   harakatlarni   eski   qarashlardan   holi
bo’lgan   holda   amalga   oshirishga   intilish,ijodiy   qiyinchiliklarga   tayyor   bo’lish
hamda   bu   boradagi   yutuqlarga,   ijodiy   jarayonlarga   intilish,   topilgan   echimlardan
qoniqish hosil qilish. Bunda etakchi motivlar – o’zining yangi echimlarini topishga
qiziqish, ijodiy faoliyatini tashkil etishga intilishdir, yani o’qituvchilarda ijodkorlik
hamda   yangilikka   intilish   motivlari   shakllantiriladi;
2)   intellektual omil   – muammoli ta’lim ko’nikmalarini egallaganligi (muammoni
ko’ra bilish, uni shakllantirish, muammoni hal etish yo’llarini topish va hokazolar),
13 fikrlashning   kreativligi   (nostandart   echimlar   qabul   qiluvchi   shaxsning   botiniy
qobiliyati),   moslashuvchanligi   hamda   tizimliligi,   ijodiy   tasavvur,   modellashtirish,
loyihalash,   bashorat   qilishga,   yangi   g’oyalarni   topishga   moyillik.   Fan   nuqtai
nazaridan   yuzaga   keladigan   muammolarni   to’g’ri   hal   qilishda   o’qituvchiga
berilgan bilimlardan ijodiy tasavvur qilish hamda yangi g’oyalarni topishga intilish
seziladi;
3)   irodaviy   omil   –   izlanish   davomida,   modellashtirish   hamda   o’quv   va   kasbiy
vazifalarni   hal   qilish   uchun   o’z   faoliyat   yo„lini   yaratishda   iroda   sifatlarini
namoyish   qilish.   Fanlarda   berilgan   individual   topshiriqlarni   bajarishda
o’qituvchining   irodaviy   sifatlari   va   izlanish   faoliyatlari   shakllanadi;
4)   hissiy   omil   –   izlanuvchanlik,   kashfiyot   va   ixtirolarni   amalga   oshirishga   xos
hissiyotlarning   namoyon   bo’lishi,   o’quv   hamda   kasbiy   faoliyatda   kreativ
echimlarni   topish   yo’lida   ziyrak   bo’lish.   Bunda   o’qituvchidagi   emotsional   omil
shakllanadi;
5)   amaliy-predmetli omil   – atrofdagilarga g’ayrioddiy bo’lgan xulq egasi bo’lish
(yangi   axborotlar   ichida   tez   yo’nalish   topa   olish,   noan’anaviy   echimlar   izlash,
fikrlash,   harakat   va   amallarning   atrofdagilar   uchun   kutilmagan   yo’nalishda
o’zgarishi).   Bunda   o’qituvchidagi   individuallik   namoyon   bo’ladi;
6)   o‘z-o‘zini boshqarish omili  –   ijodiy jarayonda refleksiya qila olish qobiliyati,
o’z   fikrlarini   zarur   yo’nalishda   boshqara   olish,   yangi   echimlar,   g’oyalar   topish
imkonini   beruvchi   manbalarga   intilish,   o’z   ijodiy   faolligini   ta’minlash   uchun
mustaqil   ravishda   sharoit   yarata   olish.   O’qituvchining   ijodkorligini,   yangi
yechimlar   va   g’oyalar   topa   olishda   mustaqil   ishlay   olishini   ko’rsatadi.
Kelajakda   o’qituvchilik   kasbi   bilan   shug’ullanuvchi   o’qituvchilarda   psixologik-
pedagogik   komponentlardan   biri,   bu   «esda   saqlash»   shaxsiy   sifatining   ma’lum
darajada   yuqori   bo’lishi   taqozo   qilinadi.   Bundan   tashqari,   amalga   oshirilayotgan
ishlar tuzilishiga ko’ra bir nechta bilimlarning integratsiyasi, o’zaro aloqadorligi va
undan   foydalanish   metodikasini   o’z   ichiga   oladi.   Professor   T.R.Tolaganov   o’z
tadqiqotlarida,– «O’qituvchi  har doim o’quv materialini nazariy va amaliy o’zaro
bog’liq   bo’lgan   dialogida   qatnashadi,   chunki   o’quv   materialiga   muvofiq   xulosa
14 chiqarishi   uchun   u   o’zining   bilimlar   blokiga   tez-tez   murojaat   qilib   turadi»,-   deb
ta’kidlagan.
Har bir o’qituvchi imkoniyatiga, asosan bilimga bo’lgan intilishiga ko’ra o’zining
axborot   maydoniga   ega   bo’ladi.   Bu   bilimlar   tuzilmasiga   ko’ra,   texnik   va
texnologik   mazmundagi,   psixologik-pedagogik,   falsafiy,   fizik-matematik   hamda
boshqa   ko’rinishdagi   bilimlar   to’plami   bo’lib,   o’qituvchi   qaysi   yo’nalishga   mos
bilimlar   kerakligiga   tayangan   holda,   shu   mazmundagi   bilimlarni   axborot
maydonidan   ajratadi.   Bu   bilimlarni   chuqurlashtirib   talab   qilingan   maqsadda
foydalanishga harakat qiladi. Kasb-hunar ta'limi ustasining kasbi pedagogik bo'lib,
sub'ekti   boshqa   shaxs   bo'lgan     kasblar   guruhiga   kiradi.   O'qituvchi   turli
mutaxassislar   orasida   nafaqat   burch   va   mas'uliyat     hissi,   balki   hal   qilinishi   kerak
bo'lgan   vazifalar   sinfi   bilan   ham   ajralib   turadi.   Shaxsni     shakllantirish,
shakllantirish   va   o'zgartirishni   o'z   faoliyatining   maqsadi   sifatida   qabul     qilgan
holda,   kasbiy   ta'lim   ustasi   ham   uning   rivojlanish   jarayonini   boshqarishga
chaqiriladi.   Kasbiy   ta'lim   ustasining   kasbiy-pedagogik   faoliyatining   o'ziga   xos
xususiyati    shundaki, u go'yo  qo'sh mehnat  predmetiga ega.  Bir  tomondan,  uning
asosiy mazmuni  odamlar bilan munosabatlardan iborat bo'lsa, ikkinchi tomondan,
kasbning   bu   turi   har     doim   odamdan   muayyan   kasbiy   sohada   maxsus   bilim,
ko'nikma va malakalarga ega   bo'lishni talab qiladi. Kasbiy ta'lim ustasi uchun bu
ma'lum   bir   kasbiy   (sanoat)   faoliyat     turidagi   bilim   va   ko'nikmalardir.   Bundan
tashqari,   kasb-hunar   ta'limi   ustasi     o'quvchilarning   faoliyatini,   ularning   yosh
xususiyatlarini,   o'zi   boshqaradigan   rivojlanish     jarayonini   yaxshi   bilishi   va
tushunishi   kerak.   Binobarin,   kasb-hunar   ta'limi   ustasi   kasbi   ikki     tomonlama
tayyorgarlikni   talab   qiladi:   insonshunoslik   va   maxsus   (sanoat).   Shunday   qilib,
kasbiy   ta'lim   ustasi   uchun   muloqot   qilish   qobiliyati   o'ziga   xos   xususiyatga   ega
bo'lib,   u     muayyan   ijtimoiy-psixologik   fazilatlarga   ega   bo'lishi   kerak.   Ushbu
kasbning o'ziga xos  xususiyati uning insonparvarlik, jamoaviy va ijodiy tabiatidir.
Bo'lajak   ishchilarni     tayyorlash   jarayonida   kasbiy   ta'lim   ustasining   faoliyati   ham
ko'p   jihatdan   potentsial   ish     beruvchilar   va   muayyan   sohalarning   talablarini
hisobga  olish  zarurati   bilan belgilanadi.   Zamonaviy  mehnat  bozori  juda  dinamik
15 bo'lib, ish  beruvchi   ma'lum  bir  ishlab     chiqarishning rivojlanish  darajasiga  qarab,
ishlab   chiqarish   munosabatlaridagi   texnik   va   texnologik,   ijtimoiy-iqtisodiy
imkoniyatlar   va   istiqbollarni   bilish   bilan   bog'liq   bo'lgan         talablarni   qo'yadi.
odamlar.   Binobarin,   bu   talablarni   bajarish   shartlaridan   biri   kasb-hunar     ta’limi
ustasi   potentsial   ish   beruvchilarning   so‘rovlarini   yaxshi   bilishi,   bu   bilan   bo‘lajak
ishchilarni tayyorlashning yuqori samaradorligini ta’minlashi zarur. Shunday qilib,
kasbhunar   ta'limi   ustasi   o'z   tarbiyalanuvchilarini   muayyan   ijtimoiy   va   kasbiy
vaziyat   va   jamiyat     talablarini   hisobga   olgan   holda,   ma'lum   bir   vaqtning
ehtiyojlaridan   kelib   chiqqan   holda       tayyorlaydi.   Shu   bilan   birga,   u   madaniyat
dirijyori   bo‘lib,   azaliy   omilni   o‘z   zimmasiga   oladi,     shaxsni   uning   umuminsoniy
fazilatlari  sintezi  sifatida rivojlantirishni  o‘z oldiga maqsad   qilib qo‘ygan va shu
bilan   kelajak   uchun   mehnat   qiladi.   Natija   bir   shaxsning   (masalan,     shifokor,
sotuvchi  va boshqalar)  faoliyati  mahsuli  bo'lgan "shaxs  -shaxs"  kasbining boshqa
vakillaridan   farqli   o'laroq,   o'qituvchilik   kasbidagi   hissasini   aniqlash   qiyin.
o'quvchiga     ma'lum   bir   o'qituvchi,   oila   va   boshqa   ijtimoiy   tuzilmalar.   Ko'pincha
pedagogika   fanida     pedagogik   faoliyatning   yig'indisi   sub'ekti   tushunchasi
aniqlanadi,   bu   ta'lim   muassasasi     jamoasini   anglatadi.   Kasbiy   ta'lim   ustasi
faoliyatidagi   ijodkorlik   darajasi   uning   o'z     maqsadlariga   erishish   uchun   o'z
imkoniyatlaridan qay darajada foydalanishini ko'rsatadi.      Shu sababli, kasb-hunar
ta'limi   ustasining   pedagogik   faoliyatining   ijodiy   tabiati   ham   uning     eng   muhim
xususiyati hisoblanadi, chunki shaxsning rivojlanishi doimo uning mahsuli   bo'lib
qoladi.   Vaqt   o'tishi   bilan   ijodiy   ishlayotgan   kasb-hunar   ta'limi   ustasi   o'zining
pedagogik   tizimini   yaratadi,   bu   esa   ta'limda   eng   yaxshi   natijaga   erishish
vositasidir.   Kasbhunar   ta'limi   ustasi   shaxsining   ijodiy   salohiyati   u   tomonidan
to'plangan   ijtimoiy   tajriba,     unga   yangi,   o'ziga   xos   echimlarni,   innovatsion
shakllarni topish va qo'llash imkonini  beradigan psixologik, pedagogik va maxsus
bilimlar,   qobiliyat   va   ko'nikmalar   asosida     shakllanadi.   usullari,   shu   bilan   uning
kasbiy funksiyalarini  takomillashtirish. Zamonaviy   pedagogika fanida pedagogik
ijod   deganda   o‘zgaruvchan   sharoitlarda   pedagogik     muammolarni   hal   qilish
jarayoni tushuniladi. Shu bilan birga, o'qituvchi o'z faoliyatini  quyidagicha quradi:
16 pedagogik   vaziyatlarni   tahlil   qiladi,   dastlabki   ma'lumotlarga   muvofiq     natijani
loyihalashtiradi,   mavjud   vositalarni   tahlil   qiladi,   olingan   ma'lumotlarni   baholaydi
va   yangi   vazifalarni   shakllantiradi.   Kasb-hunar   ta'limi   ustasining   ijodiy   faoliyati
tajribasi     uning   kasbiy   ta'limi   mazmuniga   printsipial   jihatdan   yangi   bilim   va
ko'nikmalarni   kiritmaydi, lekin shunga qaramay, ijodiy faoliyatni tizimli bajarish
bilan u shunday shaxsiy  xususiyatni tavsiflovchi shaxsiy fazilatlarni shakllantiradi.
ijodkorlik   sifatida.   Ijodkorlik-   Bu     shaxslarning   o'ziga   xos   qadriyatlarni   yaratish,
nostandart   qarorlar   qabul   qilish   chuqur     mulkini   aks   ettiruvchi   qobiliyatdir.   Biz
allaqachon qaror qilganimizdek, kasb-hunar ta'limi   ustasi bir vaqtning o'zida ikki
turdagi faoliyat bilan shug'ullanadi: pedagogik va kasbiy  (sanoat). 
   Pedagogik faoliyat  - bu insoniyat tomonidan to'plangan madaniyat va tajribani 
keksa  avlodlardan o'tkazish va yosh avlod tomonidan o'zlashtirishga qaratilgan 
ijtimoiy  faoliyatning alohida turi bo'lib, ularning shaxsiy rivojlanishi va jamiyatda 
muayyan rollarni bajarishga tayyorlanishi. Pedagogik faoliyat nafaqat 
o'qituvchilar, balki ota-onalar, jamoat  tashkilotlari, ommaviy axborot vositalari va 
boshqalar tomonidan amalga oshiriladi. Biroq,  birinchi holda, bu faoliyat kasbiy, 
ikkinchidan, umumiy pedagogik faoliyat bo'lib, u ixtiyoriy  yoki yo'q, har bir kishi 
o'z-o'zini tarbiyalash va o'z-o'zini tarbiyalash bilan shug'ullanib,  boshqa odamlarga
va o'ziga nisbatan amalga oshiradi. Pedagogik faoliyat kasb-hunar  ta'limi ustalari 
tizimli ravishda maqsad, motivlar, harakatlar (operatsiyalar), natija birligi  sifatida 
taqdim etilishi mumkin. Pedagogik faoliyatning tizim hosil qiluvchi xususiyati  
maqsaddir (A.N. Leont'ev). Ta'lim maqsadi asrlar qa’ridan kelgan barkamol 
shaxsning  umuminsoniy ideali sifatida qaralishi mumkin bo‘lgan ta’limning 
strategik maqsadini  amalga oshirish bilan bog‘liq. Har tomonlama va barkamol 
shaxsni shakllantirish Qadimgi  Yunoniston, Uyg'onish davri Evropasi, G'arbiy va 
Rossiya utopiklari, frantsuz  ma'rifatchilari, shuningdek, SSSRda sotsializm qurish 
davridagi ta'lim tizimida maqsad edi.  Hozirgi vaqtda o'qituvchilar ta'lim idealiga 
ehtiyotkorlik bilan munosabatda bo'lishadi.  Mutaxassislar o'rtasida konsensus 
yo'q. 90-yillarga qadar ta'lim maqsadlari jamiyat  ehtiyojlariga qarab belgilanadi va
17 mafkuraviy xususiyatga ega bo'lgan, ammo bugungi  kunda shaxsning o'zini o'zi 
anglash, uning qobiliyatlarini rivojlantirish ehtiyojlaridan voz  kechish kerak, 
degan fikr mavjud. (AV Petrovskiy). Shu sababli, umuman tarbiya maqsadi  
shaxsga uning qobiliyatiga mos ravishda ko'p qirrali rivojlanishda yordam sifatida  
shakllanadi. Bu Rossiya Federatsiyasining "Ta'lim to'g'risida" gi qonunida o'z 
aksini  topgan. Ta'lim "shaxsning umumiy madaniyatini shakllantirish, uning 
jamiyat hayotiga  moslashishini hal qilish, kasbni ongli ravishda tanlashga yordam 
berish" uchun xizmat  qiladi (9-modda, 2-band). Aytishimiz mumkinki, eng oliy 
maqsad - shaxsni o'zi va jamiyat  bilan uyg'unlikda rivojlantirish. Pedagogik 
faoliyat maqsadlarini amalga oshirish ta'lim  muhitini shakllantirish, o'quvchilar 
faoliyatini tashkil etish, o'quv jamoasini yaratish,  individual shaxsni rivojlantirish 
kabi ijtimoiy-pedagogik vazifalarni hal qilish bilan bog'liq.  Asosiy funktsional 
birlik, uning yordamida pedagogik faoliyatning barcha xususiyatlari  namoyon 
bo'ladi pedagogik harakat(V.A. Slastenin) maqsad va mazmun birligi sifatida.  
Pedagogik harakat tushunchasi pedagogik faoliyatning barcha shakllariga (dars,  
ekskursiya, suhbat va h.k.) xos bo‘lgan, lekin ularning hech biriga 
kamaytirilmagan  umumiylikni ifodalaydi. Shu bilan birga, pedagogik harakat ham
umumiy, ham  individuallikni ifodalovchi maxsus xususiyatdir. Pedagog-pedagog 
faoliyati bu turli xil  pedagogik muammolarning son-sanoqsiz majmuini yechish 
jarayonidir. Birinchidan,  o'qituvchining pedagogik harakati kognitiv vazifa 
shaklida namoyon bo'ladi. Keyin mavjud  bilimlarga tayanib, u o'z harakatining 
vositalarini, ob'ektini va mo'ljallangan natijasini  nazariy jihatdan bog'laydi. 
Shundan so'ng, kognitiv vazifa amaliy transformatsion  harakatga aylanadi. Shu 
bilan birga, pedagogik ta'sir vositalari va ob'ektlari o'rtasida  qandaydir 
nomuvofiqlik mavjud bo'lib, bu o'qituvchining faoliyati natijalariga ta'sir qiladi .
18        II BOB. BO’LAJAK PEDAGOG KASBIY KOMPTENSIYALARI 
MAZMUNI  
2.1  Pedagoglik kasbi va uning kasbiy komptensiyalari
Kasbiy kompetentlik, kasbiy o’z-o’zini anglash, kasbiy qadriyatlarni hurmat 
qilish va kasb-hunarga yo’naltirish –bu o’sib kelayotgan yosh avlodning kasbiy 
shakllanishi, tug’ma layoqatini qo’llab quvvatlash va rivojlantirish misolida 
namoyon bo’ladigan umuminsoniy madaniyatning tarkibiy qismlaridan biri 
bo’lgan umumlashtiruvchi tushunchadir. Bo’lajak o’qituvchilarning kasbiy
kompetensiyalarini shakllantirish bu – kasbiy masalalarni hal etishda amaliy tajriba
va bilim asosida muvaffaqiyatli harakat qilishini ta minlashdir. Kasbiy ‟
kompetensiya va kasbiy o„zlikni anglash butun umr davom etadigan jarayon 
hisoblanib, inson orzu qilish, sinash, tanlash ularni amalga oshirish 
bosqichlaridanoq kasb-hunar tanlaydi, so’ngra kasb-hunarga kirishadi keyinroq 
dunyodagi kasb-hunarlarni o’zgarishiga, o’zidagi o’zgarishga, mehnatga bo’lgan 
munosabatini o’zgarishiga bog’lik ravishda kasbini yoki mutaxassisligini 
o’zgartiradi. Komil inson g’oyasi ham milliy, ham umumbashariy ahamiyatga 
molik bo’lib, o’zida ma’naviy va jismoniy barkamollikni mujassamlashtirgan, 
insonni ezgu maqsadlari sari undaydigan oliyjanob g’oyadir. Zamonaviy
o’qituvchi obrazida komillik mujassamlashishi lozim. Bugungi kun 
o’qituvchisining kasbiy  kompitentligini shakllantirish–bu uning kunlik layoqatini, 
ish faoliyatini samaradorligini oshirishdan iborat. Ish faoliyatida kasbiy mahoratni 
shakllantirish bilan bog’liq muammolarni o’rganish va hal etish, kasbiy 
tayyorgarlikni shakllantirish orqali malakali mutaxassislarni tayyorlash mumkin. 
Bo’lajak o’qituvchilarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish zaruriyati 
ta’lim muassasasiga va o’qituvchilarga qo’yilgan ijtimoiy talablarning o’sishi bilan
19 asoslanadi. Oliy ta lim sohasida ularning kasbiy tayyorgarlik darajasini belgilash, ‟
undagi talablarga javob beradigan jihatlarni hamda mavjud kamchiliklarni va 
bo’shliqlarni aniqlash asosida ta’lim berishga bo’lgan haqiqiy ehtiyojlarni
belgilash amalga oshiriladi. Shu asosida innovatsiyalarni hayotga joriy etish 
maqsadga muvofiqdir. Bu esa pedagogik kompetensiyani rivojlantirishga olib 
keladi. Pedagogik shart-sharoitlarni aniqlash zarurati tizimlar, hodisalar, jarayonlar
va ob’ektlarni har qanday o’rganish uchun muhim metodologik talab rolini 
o’ynaydi. “Shart-sharoit” tushunchasini tahlil qilganda, V.A. Oganesov buni “bir 
tomondan, biror narsaga bog’liq bo’lgan holat sifatida, boshqa tomondan, biror 
narsa amalga oshiriladigan muhit sifatida”  izohlaydi. A.Naynning yozishicha,
“pedagogik shart-sharoitlar” atamasi keng ma’noda jamiyat rivojlanishining ushbu 
bosqichidagi ijtimoiy-pedagogik jarayonlarning yakuniy natijalari to’plami sifatida
ta’riflanishi mumkin”. Tizimli tahlil, adabiy manbalar, me'yoriy hujjatlar va o’z 
tajribalarini tahlil qilish asosida talabalarni kasbiy faoliyatga kasbiy-pedagogik 
tayyorlashning psixologik pedagogik shartlari kompetentsiyaga asoslangan 
yondashuv asosida aniqlanadi. Birinchidan bu kelajakdagi mutaxassislarni kasbiy
tayyorlashda kasbiy va pedagogik tayyorgarlik jarayoni sub’ektlarining shaxsiy 
funktsiyalari to’liq namoyon qilish va rivojlantirishga imkon beruvchi shaxsga 
yo’naltirilgan yondashuvni amalga oshirishdir. Ikkinchi sharoit - interfaol ta lim 	
‟
shakllaridan foydalangan holda muammoli ta’lim,talabalar tomonidan 
bajariladigan interfaol mashqlar va topshiriqlarga asoslanadi. Pedagogika oliy 
ta lim muassasalarida talabalarni o’qitish jarayonida kutilayotgan natija	
‟
umummadaniy, umumkasbiy va kasbiy kompetensiyalar orqali taqdim etilgan 
asosiy ta’lim dasturlarini o’zlashtirishga qo’yilgan talablar ko’rinishida 
shakllantirilgan. Davlat ta lim standartlarida bo’lajak o’qituvchining profilli 	
‟
(mutaxassislik) kompetensiyasi ham aniqlangan bo’lib, u o’qituvchining kasbiy 
kompetentligining muhim tashkil etuvchisi hisoblanadi. Hozirgi vaqtda u juda
kam o’rganilgan muammolardan biridir. Ana shunday masalalardan biri bo’lajak 
boshlang’ich sinf o’qituvchilarida kasbiy kompetensiyalarni rivojlantirishga 
kompetentli yondoshuvni aniqlash va Davlat ta lim standartlarining asosiy 	
‟
20 qoidalariga mos holda uning tuzilmaviy modelini ishlab chiqishdan iborat. 
Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchisining kasbiy kompetentligini aniqlash uchun
ushbu tushunchani o’rganishga bag’ishlangan ba’zi bir tadqiqotlarga e’tiborni 
qaratamiz. Kasbiy kompetensiya pedagogik muammo sifatida o’rganilgan 
tadqiqotlarda asosan, o’qituvchining xususiyatlari tahlil qilingan. V.I. Baydenko 
«kasbiy kompetentlik» tushunchasini quyidagicha tavsiflagan:
  o’z mutaxassisligi bo’yicha faoliyat yuritish uchun zarur bo’ladigan bilim, 
ko’nikma, malaka va qobiliyatlarga, kasbiy muammolarni qisman hal etishda bir 
vaqtda avtonomlik va egiluvchanlik xususiyatlariga ega bo’lish;
  kasbiy shaxslararo muhitda hamkasblar bilan hamkorlikni rivojlantirish; -
faoliyat mezoni (sifat o’lchovi), qo’llash sohasi, talab etiladigan bilimlarni o’z 
ichiga olgan standartlarni loyihalash tuzilmasi;
  ish beruvchi talablariga ko’ra kasbiy faoliyatni samarali amalga oshirish 
imkonini beruvchi qobiliyatlardan samarali foydalanish;
  insonga hozirgi zamon mehnat muhitida ish faoliyatini muvaffaqiyatli bajarish 
imkonini beruvchi bilimlar, xususiyatlar va ko„nikmalarning integrallashgan 
birlashuvi.
    Yuqorida keltirilganlarni umumlashtirgan holda V.I.Baydenko kasbiy 
kompetentlikni faoliyat talablariga mos ravishda harakat qilishga, masala va 
muammolarni mustaqil hal etishga, shu bilan birga o’z faoliyati natijalari, ya’ni 
mos ko’nikmalar, texnik usullarni baholay olishga tayyorligi va qobiliyati sifatida 
tushunadi. O.V. Xovovning fikriga ko„ra, kasbiy kompetentlik - bu nafaqat 
malaka, ya ni faoliyat tajribasi, ko’nikma va bilimlar sifatida kasbiy malaka ‟
haqidagi, balki kasbiy faoliyatda mustaqillikni ta’minlovchi ijtimoiy-
kommunikativ va individual qobiliyatlar haqidagi tasavvurlardan iborat .Yu.G. 
Tatur va V.Ye. Medvedevlar bo’lajak mutaxassisning kompetentligini kasbiy va 
ijtimoiy sohada muvaffaqiyatli ijodiy faoliyat yuritish uchun o’z imkoniyatini 
(bilim, ko’nikma, tajriba, shaxsiy sifatlar va boshqalar) amaliyotda namoyon 
qilishga intilish va qobiliyat sifatida, kompetensiyani esa, bo’lajak mutaxassisning 
ma’lum sohada muvaffaqiyatli faoliyat yurita olish uchun o„zining butun 
21 imkoniyatlari(bilim, malaka, tajriba va shaxsiy sifatlar) ni qo’llash va uning 
natijasiga ongli ravishda mas’uliyatini   anglashga tayyorligi sifatida ta’riflagan. 
G.A. Larionovaning fikriga ko’ra, tayyorlik tuzilmasiga amaliy bilimlar majmuasi 
va shaxsning faoliyatga kirishini ta’minlovchi xususiyatlari kiradi.
    Mehnatga tayyorgarlik esa ikkita, ya ni operasional (bilim va ko’nikmalar) va ‟
shaxsiy (ko’rsatma,mehnatga yo’naltirilganlik, kasbiy motiv xususiyatlari, odat va 
munosabatlar tizimi, emotsional va irodaviy funksiyalar, shaxsning kasbiy 
ahamiyatli sifatlari) komponentlardan iborat murakkab tizim  hisoblanadi. 
Mutaxassisning kompetensiyalarga ega, ya’ni faoliyatning qaysi usulini 
egallashi,nimalarni bajara olishi, nimalarga tayyorligini aniqlash - kompetentli 
yondoshuv deyiladi. Oliy ta’lim muassasasi bitiruvchilarini tayyorlash sifatini 
boshqarishning konseptual muhim usullaridan biri -kasbiy ta’lim mazmunini 
modernizatsiyalashda kompetentli yondoshuvni amalga oshirishdir.
Iqtisodiyotning globallashuvi, O‘zbekiston Respublikasida axborot
jamiyatining shakllanishi va uning oliy ta’lim tizimining jahon miqyosidagi
integrasiyasi bizning pedagogik fanlarimiz oldiga o‘zbek an’anaviy ilm-fan 
sohasini dunyoda qabul qilingan pedagogik tushunchalarni milliy xususiyatlardan 
kelibchikkan holda ta’lim tizimiga moslashtirish vazifasini qo‘yadi. Xususan, 
ta’limning bilim paradigmasini kompetentlik yondashuvi nuqtai-nazaridan 
takomillashtirish maksadga muvofikligini ko‘rsatadi.Mutaxassisning kompetentligi
quyidagi jihatlarni o‘z ichiga oladi:
- intellektual – bilim orttirish qobiliyati bo‘lib, insonning bilim va tajribalarni
o‘zlashtirish va ulardan foydalana olishga, muammoli vaziyatlarda o‘zini oqilona
tuta bilish, amalga oshirilishi kerak bo‘lgan faoliyatning maqsadlari, vazifalari,
me’yorlarini o‘zaro moslab qo‘ya bilish va ularni samarali ravishda bajara olishga
tayyorligini ifodalaydi;
- amaliy – qayta o‘zgartirish faoliyati bo‘yicha malaka va ko‘nikmalar,
mehnat texnikalarini va texnologiyalarini yuqori darajada egallaganlik;
- qadriyatlardan xabardorlik – madaniy-ma’naviy qadriyatlarning ustunligiga
tayanganlik. Insonning intellektual qobiliyatlari shaxsda mavjud bo‘lgan 
22 intellektual sifatlarda ko‘rinadi, bu sifatlarga ijodkorlik, tashabbus, aqlning 
intellektual jihatdan o‘ziga xosligi, bilim orttirish va motivasion omillarning 
ajralmas birligi sifatidagi shaxsning kompetentligini kiritishimiz mumkin. Kasbiy 
ijodkorlik – bu yangi g‘oyalarni yuzaga keltirish va muayyan faoliyatda ularni 
amalga oshirish jarayonidir. Ijodiy ish faoliyatida o‘z-o‘zini idora qilish, o‘zining 
intellektual faoliyatini erkin boshqara olish, maqsadga muvofiq ravishda 
rejalashtira olish, bilim orttirish vazifalarini mustaqil ravishda hal qila bilish 
qobiliyatlari muhim o‘rin tutadi. Intellektual inson quyidagi xislatlarga ega bo‘lishi
kerak:
 a) turli xil tizimli bilimlarga egalik;
 b) uddaburonlik; 
v) tezkorlik, zarur vaziyatlarda bilimlarini tez
ishga sola bilish;
 g) nazariy qoidalarni amaliyotga tatbiq etish shakllari va vositalari;
         d) tayanch elementlarni ajrata bilish.
     Intellektual kompetentlikda shaxsda bilim orttirish faoliyati ustun turishini,
maksimal darajada bilim to‘plashga intilishini anglatuvchi “erudit madaniyati”ni
alohida ta’kidlab o‘tiladi. Lekin, A. Molning yozishicha, “ikki xil eruditsiyani 
birbiridan farqlash zarur: shunchaki madaniy dunyokarash maydonini kengaytirish,
boshqacha qilib aytganda, akl xazinasidagi mavjud elementlar sonini ko‘paytirish
bir tomonda va assotsiasiyalar qatlamining qalinligi va chuqurligi bilan
belgilanadigan, ijtimoiy yoki individual organizm tomonidan taffakkur jarayonida
barpo qilinadigan va keyinchalik xotirada saqlab qolinadigan ma’lumotlar boshqa
tomondadir”.  Kasbiy tashabbus insonning yangi axborotlarni izlash, u yoki bu 
g‘oyalarni ko‘tarib chiqish, boshqa turdagi faoliyat sohalarini o‘zlashtirish, ma’lum
bo‘lgan doiradan chetga chiqish va tashqaridan rag‘batlantirilmaydigan intellektual
faoliyatga kirishib ketish ishtiyoqi sifatida namoyon bo‘ladi. Intellektual
tashabbusni yaxlit xususiyat deb bilmoq lozim. Ta’limni modernizasiyalash 
muammolarini ko‘rib chiqishda oliy ta’lim muassasalarining bitiruvchilariga 
qo‘yiladigan talablarni belgilashda “kasbiy kompetentlik” atamasi keng 
23 qo‘llaniladi. T.Yu. Bazarov “kasbiy kompetentlik”  toifasini mutaxassisning kasbiy 
faoliyatini amalga oshirish jarayonida samarali qarorlarni qabul qilishga tayyorligi 
va qodirligi deb hisoblaydi. Kasbiy kompetentilik “umuman olganda bilim, 
ko‘nikma va tajribaning, shuningdek shaxsiy sifatlarning bir butun, yaxlit 
yig‘indisi bo‘lib, insonga kasbiy faoliyatini atrof olam bilan o‘zaro bog‘liqlikda, 
samarali loyihalashtirish va amalga oshirish imkonini beradi”.
      Kasbiy kompetensiyalarni ko‘rib chiqib, ko‘pchilik tadqiqotchilar quyidagilarni
alohida ta’kidlaydilar:
1) oddiy (bazaviy) kompetensiyalar (faoliyatning muayyan turlarida namoyon
bo‘ladigan va oson mustahkamlanadigan bilim, ko‘nikma va qobiliyatlarga
asoslangan holda shakllantiriladigan);
2) tayanch kompetensiyalar hisobga olish va o‘lchash uchun o‘ta qiyin bo‘lib,
faoliyatning barchacturlarida, shaxsning atrof olam bilan barcha munosabatlarida
namoyon bo‘ladi, shaxsning ma’naviy dunyosini va uning faoliyati mazmunini aks
ettiradi.Ba’zi tadqiqotlarda boshqacha ta’riflar mavjud: standart kompetensiyalar –
bularsiz shaxsning yoki tashkilotning normal faoliyati mumkin emas; tayanch
kompetensiyalar – ijtimoiy – iqtisodiy bozorda ularni turdosh vakillarga nisbatan
yuqoriroq pog‘onalarga ko‘tarib, raqobatbardoshligini ta’minlaydi;  е takchi
kompetensiyalar – bu kelajakni “yaratish”, innovasiyalarda, kreativlikda, ilgariga
intiluvchanlikda, murosakorlikda namoyon bo‘ladi. Eng samarali ishlayotgan 
pedagoglarning faoliyatini kuzatish va kelajakdagi ehtiyojlarni modellashtirish 
natijasida kompetensiyaning pedagog faoliyatining va shaxsining “bilmoq, 
bajarmoq, ega bo‘lmoq” degan uch asosiy bo‘g‘iniga asoslangan bir qator turlari 
aniqlangan. Shundan boshlab o‘qituvchining shaxsiy sifatlarining uning kasbiy 
kompetenligiga ta’siri barcha tadqiqotchilar tomonidan e’tirof etilib kelmoqda. 
O‘qituvchilarning kasbiy tayyorgarligiga kompetentlik yondoshuvlarni ishlab 
chiqishga I.L. Zimnyaya katta hissa qo‘shgan. U pedagog shaxsining barcha 
sifatlarini ob’ektiv va sub’ektiv sifatlarga ajratgan: ob’ektiv sifatlari – bu 
o‘qituvchining o‘z fanini bilish darajasi, fan metodologiyasini   egallaganlik darajasi
va ilmiy bilimlarining chuqurligi, umumiy didaktik va xususiy metodik 
24 tamoyillarni egallaganligi, bolalar psixologiyasini yaxshi bilish va uning o‘ziga xos
xususiyatlarini to‘liq qabul qilishi; sub’ektivlari: pedagoglik san’ati, pedagogik 
iste’dod, ijodkorlik va h.k. N.I. Almazova pedagogning kasbiy
kompetensiyasini o‘rganishda o‘qitishning samaradorligini oshirish imkonini
beradigan ko‘nikmalarni va pedagogning shaxsiy sifatlarini guruhlarga bo‘lib 
chiqdi va shunday xulosa chiqardi: “Pedagogning kasbiy kompetensiyasi – bu 
pedagogning mehnati bo‘lib, unda pedagogik faoliyat, pedagogik muloqot  е tarlicha
yuqori darajada amalga oshiriladi, o‘qituvchining shaxsi namoyon bo‘ladi, 
o‘quvchilarni o‘qitish va tarbiyalash bo‘yicha yaxshi natijalarga erishiladi”.  
     XXI asr o‘qituvchisining kasbiy-shaxsiy kompetensiyasining mazmuni T.E.
Isaeva tomonidan batafsil ta’riflangan va asoslab berilgan. Muallif
kompetensiyalarni quyidagicha guruhlagan: moslashuvchan-zamonaviy
kompetensiyalar; ijtimoiy kompetensiyalar; ijtimoiy-tashkiliy kompetensiyalar;
kasbiy (maxsus fanlar hamda xususiy metodika bo‘yicha) kompetensiyalar–
o‘qitiladigan fanning o‘ziga xos xususiyatlaridan kelib chiqqan holda va
o‘qituvchining o‘ziga xos bo‘lgan pedagogik tizimiga moslab tanlanadigan bilim,
ko‘nikmalar, o‘qitish metodlari, kasbiy- korporativ tajribani uzatish usullarining
majmui; kommunikativ kompetensiyalar qadriyatlarga asoslangan har qanday
sharoitda ham insonning “o‘zligini” saqlab qolishini ta’minlaydigan.
Zamonaviy tadqiqotchilar oliy ta’lim muassasalari bitiruvchisining
kompetensiyasini tasniflashga katta e’tibor qaratmoqdalar. Masalan, T.E. Isaeva
o‘zining “XXI asr menedjerining tayanch kompetensiyalari” kursida quyidagi
tayanch kompetensiyalarni ajratib ko‘rsatadi: strategik; ijtimoiy; funksional;
boshqarish; kasbiy Zamonaviy pedagogik amaliyotda “kompetentlik” va 
“kompetensiya” tushunchalari vujudga kelishining asosiy jihatlarini ta’riflashning
imkoni bo‘lmagani kabi, mazkur maqola doirasida ham ularni tasniflashning 
batafsil tahlilini berib bo‘lmaydi. Biroq, bunda asosiy yo‘nalishni aniqlab olish 
muhimdir:
a) oliy ta’lim muassasalari bitiruvchilari uchun eng muhim deb e’tirof etilgan
kompetensiyaning mazmunini aniqlashtirish; b) zamonaviy oliy ta’limda kasbiy 
25 kompetentlikni rivojlantirishning asosiy yo‘llari va vositalari, ularga quyidagilarni
kiritish mumkin:
  talabalarning kasbiy yo‘naltirilganlik darajasini, kasbiy yo‘naltirilganligini va
tayyorgarligini, individual xususiyatlarini, shaxsiy qiziqishlari va imkoniyatlarini
e’tiborga olgan holda tanlab olish uchun taklif etiladigan muammoli-vaziyatli
topshiriqlarning variativligi (murakkablik va mustaqillik darajasiga ko‘ra
variativlik);
  ishni bajarishning jamoaviy (talabalar guruhi) va individual shakllarini
uyg‘unlashtirish asosida talabalarning mustaqilligini rivojlantirish;
  talabalarning bajargan ishlarini va kasbiy tayyorgarlik darajalarini o‘zaro
tekshirishlarini, o‘z-o‘zini nazorat etishlarini va tahlil etishlarini rag‘batlantirish;
  talabalarni ijodiy faoliyatning turli shakllariga va o‘z-o‘zini boshqarishga
keng jalb etish;
  talabalarning respublika va oliy ta’lim muassasasi miqyosida tashkil
etilayotgan ma’naviy va madaniy tadbirlarda faol ishtirok etishlari.
Oliy ta’lim muassasasi axborot manbai sifatida emas, balki ma’naviy-madaniy
qadriyatlarning milliy va umuminsoniy tamoyillari bilan talaba orasidagi vositachi
vazifasini bajargan taqdirdagina, birinchidan, talabaning shaxsiy qiziqish,
ijodkorlik, muloqot, o‘qish va bilimlar orttirish faoliyatlarini o‘z ichiga hayot
faoliyati sifatidagi, ikkinchidan, madaniyatning bugungi kundagi holati va tarixiy
rivojlanishini egallashning usuli sifatidagi o‘quv jarayoni mutaxassisning kasbiy
kompetentliligini rivojlantirishning real shart-sharoitlariga aylanishi mumkin.
“Kompetensiya” va “kompetentlik” tushunchalarining o‘zi pedagogik
fanlarda nafaqat mustahkam joy egalladi, balki pedagog-amaliyotchilarning keng
doiralari tomonidan ham tobora chukurroq o‘rganilmoqda.Kasbiy kompetentlikni 
tadqiq etishda kasbiy kompetensiyalarning quyidagi guruhlari bo‘lajak 
o‘qituvchilarning kasbiy kompetentligini shakllantirish uchun zarur deb 
hisoblanadi:   – gnostik – ishlab chiqarishga oid yangi bilimlarni egallay olish,o‘z 
shaxsiy tajribasini hamda ishlab chiqarish ilg‘orlari va novatorlari tajribasini 
umumlashtirish va tizimlashtira olish;
26 – loyihalashtirish – texnik va texnologik tizimlarni, tikuv buyumlari
ob’ektlarini yaratish, kasbiy faoliyatni joriy va istiqbolli rejalashtirish, texnologik
jarayonlarni boshqarish va nazorat qilish tizimini loyihalashtirish;
– tashkilotchilik – muhandislik g‘oyalarini amaliyotga joriy eta bilish,
jamoaga  е takchilik qila olish;
– texnologik – texnologik jarayonlarni tashkil etish, chizmalar va texnologik
xaritalarni o‘qiy olish, qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘ladigan
imkoniyatlar va sharoitlarni, asbob-uskuna va jixozlarning texnik tavsiflarini 
aniqlay bilish;
– konstruktorlik – buyumlarni tayyorlash bo‘yicha hisoblash grafik ishlarni
bajara olish, eskizlar va chizmalarni bajara olish, texnik shartlarga mos ravishda
texnologik jarayonni yo‘lga qo‘ya bilish, nosozliklarni bartaraf etish uchun 
tadbirlar tizimini aniqlay olish.
2.2  Bo’lajak pedagoglarni kasbiy faoliyatga tayyorlash jarayonida
komptentlik
Hozirgi zamon o'qituvchisi o‘z pedagogik mehnati jarayonida qator tailim-
tarbiyaviy vazifalarni bajaradi. U avvalo ta’lim muassasalari o‘quv jarayonining 
asosiy tashkilotchisi. O'qituvchi ta’lim-tarbiya jarayonida hamda darsdan tashqari 
faoliyatda o'quvchilarning porloq kelajagi uchun javobgar shaxsdir. Ushbu ulkan 
mas’uliyat ijobiy natijalar berishi uchun o‘qituvchi, avvalo, o'zining pedagogik 
mahoratiga tayanadi. Pedagogik mahorat shunday bir malakalar yig‘indisidirki, 
uning natijasi o'qituvchi mehnatida va o‘quvchilar xulqi, odobi, tarbiyasida
kelajakda yetuk mutaxassis kadr bo‘lib yetishishida o‘z aksini topadi. o‘qituvchi 
o‘zining qizg‘in mehnati jarayonida pedagogik mahoratni quyidagi 
komponentlarini ma’lum darajada o‘zlashtirishi lozim:
- yoshlar psixologiyasiga oid bilimlarga ega bo’lishi;
- nutq madaniyatining barcha turlari va metodlarini bilishi;
- o'qituvchi qobiliyati (empatiya perseptiv, didaktik, konstruktn
kommunikativ, anglash) ning mohiyatini anglashi;
- aktyoriik mahoratini (mimika, pantomimika notiqlik san’ati
27 egallashi;
- o‘z kayfiyatini (hissiy psixik holat) boshqara olishi;
- tarbiyalanuvchilar bilan muloqot va muomala madaniyatini o‘zlash
tirishi;
- pedagogik texnika uslublarini o‘z o'mida qoilay olish san’atig
ega bo’lishi.
    Ushbu pedagogik mahorat komponentlari mamlakatimizda olib borilayotgan 
islohotlar, ijtimoiy-iqtisodiy talablar mohiyatidan kelib chiqish kerak. Milliy 
mafkura umummilliy dastur talablari, urf-odat va an’analar pedagogik mahorat 
asosida tashkil etiladigan o‘qituvchi mehnatning asosiy mohiyatida o‘z aksini 
topishi kerak.0 ‘qituvchi mehnatining muvaffaqiyati va samarasi uni ilmiy jihatdan
puxta tashkil etishga, mehnatni oqilona uyushtirishga ta’sir etadigan shart - 
sharoitlarga va mehnatni amalga oshirish yo‘llarini to‘g‘ri belgilashga bog’iliq. 
O'qituvchi mehnati doimo ijodkorlik bilan amalga oshiriladi. Shuning uchun 
mehnatni amalga oshirmoqchi o'qituvchi avvalo mehnatini rejalashtirishda, o‘zi 
puxta egallagan pedagogik mahoratiga va o‘z ilmiga tayanishi lozim Hozirgi 
zamon axborot kommunikatsion texnologiyalarining taraqqiyoti davrida 0‘qituvchi
mehnatini ilmiy asosda tashkil qilish fan va texnika yutuqlarini o‘qituvchi 
tomonidan qay darajada o‘zlashtirilishigaham bog‘liq. Shu bilan birga, o‘qituvchi 
mehnatini ilmiy asosda tashkil qilish uchun fanlar integratsiyasini, pedagogika va 
psixologiya fanlarining eng so‘nggi yutuqlarini muntazam o'zlashtirib borish shart. 
Ushbu bilimlar axborot kommunikatsion texnologiyalari, matbuot, ilmiy jumallar, 
ilmiy adabiyotlar asosida o'zlashtiriladi. O‘qituvchi mehnatini ilmiy asosda tashkil 
etishda vaqtdan unumli foydalanish, o‘zining keng imkoniyatlarini hamisha 
hisobga olish, o‘quv va tarbiya jarayonida har bir daqiqadan unumli foydalanish, 
vaqtni bekorga o‘tkazishga yo‘1 qo‘ymaslik muvaffaqiyat garovidir. O'qituvchi
mehnatini ilmiy asosda tashkil etishda avvalo:
- o ‘z ijodiy imkoniyatlariga ishonishi;
- ta’lim muassasalarida olib boriladigan taiim - tarbiya jarayonini
toiiq tasavvur eta olishi;
28 - har bir tarbiyalanuvchining ruhiy holatini puxta bilishi;
- o‘z mehnati mexanizmini, qonuniyatlarini, cheklangan imkoniyatlarini yaxshi 
anglashi;
- ta’lim-tarbiya jarayonida axborot kommunikatsion texnologiyalaridan
unumli foydalanishni bilishi shart.
   O‘qituvchi mehnatini ilmiy jihatdan to‘g‘ri tashkil etish bir maqsadga 
yo'naltirilgan ijtimoiy-fovdali mehnat boiib, u yuqorida ta’kidlab
o‘tilganlardan tashqari, aql va diqqatni, jismoniy kuchni, shijoat va g‘ayratni talab 
etadi.O'qituvchi mehnatini ilmiy jihatdan to‘g‘ri tashkil etilishi ularni
mustaqil, erkin faoliyat ko‘rsatishiga, o‘z fikr-mulohazalarini aniq va
mukammal bildirishiga, har tamonlama shakllangan komil insonni tarbiyalashga, 
o'z kasbini puxta o'zlashtiradigan yetuk mutaxassis tayyorlashga zamin yaratadi.
O'qituvchi mehnati ilmiy jihatdan to:g‘ri tashkil etilishida o'quvchilar bilan olib 
borilayotgan faoiliyatning quyidagi yo‘nalishlariga e’tibor berish lozim:
- o‘qituvchi va o'quvchilarning ikki tomonlama bir-biriga ta’siri
natijalari;
- o'qituvchining o‘quvchilar jamoasi bilan ishlay olish qobiliyati;
- sinf jamoasi faollari bilan olib boriladigan pedagogik faoiiyatning
ijobiy natijalari.
   O‘qituvchi mehnatini ilmiy jihatdan to‘g‘ri tashkil etishning quyidagi vositalarga
e’tibor berish lozim.   O‘qituvchi mehatida pedagogik texnika qanday ko'nikma va 
malakalardan iborat ekanligi, pedagogik texnika o'qituvchining taiim 
muassasalarida taiim-tarbiyaviy faoliyatini zamonaviy talablar asosida tashkil 
qilishida, o‘quvchilarga tarbiyaviy ta’sir ko‘rsatishida qanday ahamiyat kasb etishi 
doimo dunyo olimlarining diqqatini o'ziga jalb etib kelmoqda.O‘qituvchi 
mehnatida pedagogik texnika uning shaxsiy axloqiy fazilatlari va xulqi bilan 
bogiiq boiib, ayniqsa, o‘z-o‘zini boshqarish malakalarida ( refleksiya) namoyon 
bo’ladi:
•o’z   xatti-harakatlarini   boshqarishi,   (mimika,   pantomimika);
•o‘z   hissiyotini   va   kayfiyatini   jilovlay   olishi   va   turli   nojo'ya   ta’sirlarga
29 berilmasligi;
•ijtim   oiy   perseptiv   qobiiiyatlarga   (diqqat,   kuzatuvchanlik,   xayol)
egaligi;
•nutq texnikasini bilishi va o'z o'rnida qo’llay olishi.  Pedagogik texnika o‘qituvchi
mehnatida   shaxs   va   jamoaga   ta’sir   ko‘rsatish   malakalari   bilan   bogiiq   boigan
ta’lim-tarbiya   jarayonining   texnologik   tomonini   ham   qamrab   oladi:
• ta’lim va tarbiyaviy rejalar asosida o'z oldiga qo‘yilgan talablaming bajarilishini
nazorat qilishi;
•o'quvchilar   jamoasida   ta’lim-tarbiya   bilan   bog'liq   bo’lgan   har   qanday   ijodiy
faoliyatni tashkil eta olishi;
•O‘quvchilar bilan pedagogik muloqot jarayonini bir muvozanatda saqlab boshqara
olishi.
          O‘qituvchi   mehnatida   aktyoriik   san’atiga   xos   bo'lgan   xususiyatlar,
ya'ni   mimik   va   pantomimik   qobiliyatlar   muhim   rol   o‘ynaydi.   O‘qituvchi
yuksak   pedagogik   texnik   tayyorgarlikka   ega   ekanligi,   uning   butun   o‘quv
yili   davomida,   har   bir   darsda   yangi   mavzuni   o‘tilgan   mavzular   bilan
bog‘lab,   zamonaviy   integratsion   usullar   asosida   O‘quvchilar   ongiga   etkazishida,
sinf jamoasida o‘ziga xos pedagogik va psixologik muhitni yarata olishi da har bir
o'quvchining shaxsiy psixologik xususiyatlarini e’tiborga olib mashaqqatli mehnati
bilan ulkan mas’uliyatni his etib, uni yuqori saviyada bajarishida namoyon bo’ladi.
Demak,   pedagogik   texnika   o‘qituvchining   mehnat   faoliyatida   shunday   kasbiy   va
shaxsiy malakalar  yigindisiki, u o‘qituvchining pedagogic faoliyatiga ijobiy ta’sir
ko'rsatishida,   asablarining   bir   maromda   harakatlanishi   va   saqlay   olishida,   taiim-
tarbiya   jarayonini   to‘g‘ri   tashkil   qilish   va   boshqarishida   yuksak   natijalarga
erishishi   uchun   asosiy   yo’l   ko'rsatuvchi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Ixtisosligi   bo‘yicha
egallagan   bilimlar   darajasi.   O‘qituvchining   ko‘p   yillik   pedagogik   mehnati   kasbiy
mahorat   boia   olmasligi   mumkin.   O‘qituvchining   kasbiy   mahorati   ixtisosligi
bo‘yicha   egallagan   bilimlar   darajasi   va   kasbiy   tajribalari   asosida   paydo   bo’ladi.
Kasbiy   tajribalar   o‘z
kasbidan   qoniqmagan,   biroq   yillar   davomida   o'zining   xizmat   majburiyatlarini
30 sidqidildan   bajaruvchi   o‘qituvchida   ham   yuzaga   kelishini   unutmashk   kerak.
F.G.Ziyatdinova maiumotlariga ko'ra 80 foiz  o'qituvchilar  u yoki  bu darajada, 20
foiz o'qituvchilar esa toiiq o‘z ishlaridan qoniqmaydilar. Bunday o‘qituvchilarda -
hatto ixtisosligi bo'yicha chuqur bilimga ega boisalar ham, pedagogik mahoratning
muhim   elementlaridan   biri   -   ixtisosligi   bo'yicha   bilimlar   darajasini   ko'rsatuvchi
“ijodkorlik   tuyg'usi”,   o'qituvchining   o'ziga   xos   ruhiy   va   jismoniy   holati
sifatida shakllanmaydi.
                Bilim   va   ixtisoslik   -   nafaqat   o'qituvchining   mehnat   faoliyatiga
ta’sir   qiluvchi,   balki   uni,   ham   to'liq,   ham   qisman   kasbiy   mahoratini
belgilovchi   obyektiv-shaxsiy   omillar   tizimidagi   prinsipial   elementlardir.
O'qituvchining   bilimi   uning   kasbini   belgilovchi   diplomi,   sifati   bilan,
ya’ni   ta’lim   muassasalaridagi   mehnati   jarayonidagi   xususiyatlari   va
yutuqlari   bilan   aniqlanadi.   Bilim   va   ixtisoslik   -   bu   qizg'in   mehnatga
tayyorgarlik   sifatida   taiim   va   tarbiyaviy   faoiiyatning   o'zidir.   Bilim   va
ixtisoslikning birligida mehnat, o'qituvchining tashkilotchiligi va mazmun jihatidan
mukammal   pedagogik   faoliyatni   tashkil   etuvchi   sifatida
namoyon   bo’ladi.   Ixtisoslik   o'zgaruvchan   va   harakatchan   jarayondan
iborat.   Pedagogik   amaliyotda   bu   bogiiqlikning   o‘zaro   ta’siri   haqida
yetarlicha   turg'un   tasavvur   yuzaga   kelgan:   chunonchi,   oliy   taiim   -   oliy
ixtisoslik.   O’qituvchilarda   fanru   o'qitishning   nazariy   muammolariga,
butun   fanlaming   metodologiyasiga   va   texnologiyalariga   ko‘proq   qiziqish
mavjud.   O'qituvchilarning   chorakdan   kamroq   qismi   bilimlar   egallash
darajasiga   hayotiy   qadriyat   sifatida   qaraydilar,   imdan   ham   kamrog’i.
ya’ni   10   foizi   -   mukammal   kasbiy   tayyorgarlikni,   pedagogik   mehnat
nufiizim   oshirishda   hal   qiluvchi   jarayon   deb   hisoblaydilar.
Bu   muammoni   his   qilgan   o'qituvchilarning   bir   qismi   o'z   ixtisosliklari   bo'yicha
o'qitishning   mustaqil   ijodiy   dasturini   tuzish   yo'liga   o'tadilar   va   bu   bilan   taiim   va
tarbiya   berish   komponentmi   kengaytiradilar.   Mehnatda   ma’no   va   ahamiyatni
birlashtiruvchi “jonli bilim” tushunchasi ana shundan paydo bo'lgan. Bunda ma’no
tushunchasi “inson turmushida individual ongning chuqur joylashganini” bildiradi
31 (ushbu   tushuncha   G.G.Shpet   tomonidan   ta’riflangan),   ahamiyat   tushunchasi   esa   -
ongning   jamiyatga,   millat   ma’naviyati   va   mafkurasiga
jalb etilganligini bildiradi
XULOSA
32          Xulosa qilib shuni aytishimiz mumkinki, bugungi kunda “Ta’lim to’g’risidagi
qonun”   talablarini   amalga   oshirish   jarayonida   yuqori   malakali   pedagog   kadrlarni
tayyorlash   muhim   muammo   sifatida   kun   tartibiga   qo’yilmoqda.   Shunday   ekan,
ushbu   talablardan   kelib   chiqqan   holda   bilimdon,   mustaqil   fikrlovchi,   ijodiy
izlanuvchi,   yuqori   malakali,   madaniyatli,   turli   soha   egalarini   tayyorlash   dolzarb
muammolardan   hisoblanadi.   Qonunda   e’tirof   etilgan   yangicha   modeldagi   shaxsni
kamol   toptirish,   uning   chuqur   bilimlar   sohibi   bo’lib   yetishishi,   barkamolligini
kafolatlovchi   shart-sharoitlar   orasida   o’qituvchi   kasbiy-metodik   kompetentligini
ta’lim va tarbiya jarayonlariga tatbiq etishda psixologiyaning o’z uslub va qoidalari
yetarli   bo’lmaganday.   Shunga   ko’ra   yosh   avlod   ta’lim   olish   davrlaridagi
rivojlanish   tendensiyalaridan   tortib,   yangicha   o’qitish   texnologiyalarini   ta’lim
oluvchi   tomonidan   o’zlashtirilishi   va   undagi   aqliy   hamda   intellektual
qobiliyatlarga   nechog’lik   ta’sir   ko’rsatayotganligini   o’rganish   hamda
psixologiyadagi   metodlarni   didaktik   metodlar   bilan   uyg’unlashtirishni   taqozo
etadi.   Buning   uchun   bo’lajak   o’qituvchidan   metodik   kompetentlik,   ayniqsa,   turli
xil   sharoitlarda   ta’lim   oluvchi   va   ta’lim   beruvchi   psixologiyasini   to’g’ri   baholay
olish   bilan   bog’liq   ijtimoiy-psixologik   kompetentlikning   yuqori   darajada   bo’lishi
talab   qilinadi.   Bo’lajak   pedagog   o’z   mavqeini   yuqori   ko’tarishi   va   uni   saqlab
qolishi uchun o’z kasbini yuqori darajada o’zlashtirishi va amalyotda qo’llay olishi
lozim. Kasbiy komptentlik pedagoglarda ish faoliyati davomida shakllanib boradi. 
            Hozirgi   kunda   bo’lajak   pedagoglar   va   pedagoglar   uchun   prezidentimiz
tomonidan   ko’plab   shart-sharoitlar   yaratib   berilmoqda.   Buning   isboti   sifatida
2024-yilda   qabul   qilingan   “Pedagog   maqomi   to’g’risidagi   qonunni   olishimiz
mumkin.
                FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti  SH.M.Mirziyoyev ning 2019-yil 8-
oktyabrdagi PF-5847-sonli “O‘zbekiston Respublikasi oliy ta’lim tizimini 2030-
yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” farmoni.
33 2.O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.M.Mirziyoyev ning  2021-yil 6-
noyabrdagi “Ta’lim-tarbiya tizimini yanada takomillashtirishga oid qo‘shimcha 
chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PQ-4884-sonli Qarori.
3. O’zbekiston Respublikasining Ta’lim to’g’risidagi Qonuni, 23.09.2020 yildagi 
O’RQ637-son.
4. Байденко В.И. Выявление состава компетенций выпускников вузов как 
необходимый этап проектирования ГОСВПО нового поколения. - М. - 2006. 
5. Ларионова Г. А. Компетенции в профессиональной подготовке студентов 
вузов: знания, действия, деятельность, самоопределение: монография. -
Челябинск. - 2004. 
6. Махмудов А.Х. Таълим тизимида компетентлик асосида ёндашувнинг 
дидактик жихатлари// «Укитувчиларнинг касбий махоратини оширишда 
инновация технологияларининг ахамияти» мавзусидаги Республика илмий-
амалий конференцияси материаллари. - Тошкент.
7.Базаров Т.Ю. Компетенция будущего: Квалификaция? Компетентность
(критерии качества). 
8.. Зимняя И.Л. Ключевые компетентности как результативно-целевая
основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. - М.:
Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов. -2004.
9 .  Pedagogika   nazariyasi   va   tarixi .  1-qism: Pedagogika nazariyasi. (M. X. 
Toxtaxodjayeva va boshqalar)-T.. “IQTISOD-MOLIYA”, 2007.
10. Turg‘unov S.T., Maqsudova L.A. Pedagogik jarayonlami tashkil etish va 
boshqarish. -  Т .: “Fan”, 2009.
11. O‘qituvchi ish faoliyatini baholash va uni rag‘batlantirish mezoni (Metodik 
tavsiyanoma). - Т.: 1993. 
12. G‘aybullayev N.R, va boshqalar. Pedagogika: Oliy o‘quv yurtlari uchun 
qo’llanma. - Т.. 0 ‘zMU, 2005. 
13.Pedagogika // O 'quv qo’llanma. A.Munavvarov tahriri ostida.- 
Toshkent,«O‘qituvchi», 1996.
14.Hasanboyev J. va boshq. Pedagogika. Toshkent, «Fan», 2006
34 15.Xoliqov A. “ Pedagogik mahorat”  Toshkent «IQTISOD-MOLIYA»  2011
16.   K.Turg‘unboyev, M.Tolipov, I.Oxunov  “ IJTIMOIY PEDAGOGIKA 
ASOSLARI”   Toshkent  “Fan va texnologiya”  – 2008 yil
                          FOYDALANILGAN ELEKTRON SAYTLAR:
 1.   armat.tdpu.uz 
 2.  www.fayllar.doc.uz
 3.  www.ziyonet.uz
5.. Pedagogika nazariyasi va tarixi. 1-qism: Pedagogika nazariyasi. (M. X. 
Toxtaxodjayeva va boshqalar)-T.. “IQTISOD-MOLIYA”, 2007.
6. Turg‘unov S.T., Maqsudova L.A. Pedagogik jarayonlami tashkil etish va 
boshqarish. -  Т .: “Fan”, 2009.
7. O‘qituvchi ish faoliyatini baholash va uni rag‘batlantirish mezoni (Metodik 
tavsiyanoma). - Т.: 1993. 
8. G‘aybullayev N.R, va boshqalar. Pedagogika: Oliy o‘quv yurtlari uchun 
qo’llanma. - Т.. 0 ‘zMU, 2005. 
9.Pedagogika // O 'quv qo’llanma. A.Munavvarov tahriri ostida.- 
Toshkent,«O‘qituvchi», 1996.
10.Hasanboyev J. va boshq. Pedagogika. Toshkent, «Fan», 2006
11.Xoliqov A. “ Pedagogik mahorat”  Toshkent «IQTISOD-MOLIYA»  2011
12.   K.Turg‘unboyev, M.Tolipov, I.Oxunov  “ IJTIMOIY PEDAGOGIKA 
ASOSLARI”   Toshkent  “Fan va texnologiya”  – 2008 yil
                          FOYDALANILGAN ELEKTRON SAYTLAR:
 1.   armat.tdpu.uz 
 2.  www.fayllar.doc.uz
 3.  www.ziyonet.uz
35 36

Bo’lajak pedagog kasbiy mavqei va komptensiyalari mazmuni

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha