Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 937.4KB
Покупки 1
Дата загрузки 14 Декабрь 2023
Расширение docx
Раздел Рефераты
Предмет Педагогика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlantirish

Купить
TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI HUZURIDAGI 
ILMIY DARAJALAR BERUVCHI DSc.03/30.01. 2020.Ped.26.01 RAQAMLI
ILMIY KENGASH TOSHKENT DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI 
 
 
SUBANOVA BARNO QODIRALI QIZI 
Bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv
kompetensiyasini rivojlantirish  
 
 
13.00.03 – Maxsus pedagogika 
 
 
PEDAGOGIKA FANLARI BO’YICHA FALSAFA DOKTORI (PhD) 
DISSERTATSIYASI AVTOREFERATI 
 
 
  1   KIRISH (falsafa doktori (PhD) dissertatsiyasi annotatsiyasi) 
 
Dissertatsiya   mavzusining   dolzarbligi   va   zarurati.   Jahonda   ijtimoiy
moslashuvi,   jamiyatning   nogironlar   muammolariga   munosabatining   o’zgarishi,
inklyuziv   ta’limni   takomillashtirishning   innovatsion   rivojlantiruvchi   o’qitish
modellari   amaliyotga   tatbiq   etilmoqda.   Inklyuziv   ta’limda   nogiron   bolalarning
haqiqiy   tengligini   ta’minlash   konseptual   g’oyalarning   oliy   ta’lim   amaliyotiga   joriy
etilish   inklyuziv   ta’limga   kadrlar   tayyorlash   tizimini   modernizatsiyalash,   sog’liqni
saqlash   va   tiklash,   kasbga   yo’naltirish,   oilalarga   metodik   ko’maklashish,
o’quvchilarning   ta’lim   olish   motivatsiyasini   kuchaytirish   orqali   maktab   ta’limidan
keyingi   ta’limga   qamrovini   oshirish   choralarini   kuchaytirish   bo’yicha   amaliy   ishlar
tizimli ravishda olib borilmoqda. 
Jahon   ta’lim   va   ilmiy   tadqiqot   muassasalarida   bo’lajak   surdopedagogning
inklyuziv   tayyorgarligini   shakllantirishning   innovatsion   texnologiyalarini
faollashtirish,   tashxislash   madaniyatni   takomillashtirishda   qadriyatlar   tizimidan
foydalanish   raqobatbardosh   surdopedagoglarni   tayyorlashning   pedagogik-psixologik
jihatlari, rivojlantirish modelini takomillashtirish bo’yicha ilmiy tadqiqotlarga alohida
e’tibor   qaratilmoqda.   Inklyuziv   ta’limda   bo’lajak   surdopedagog   kadrlar   tayyorlash
jarayonini   samarali   tashkil   qilish,   innovatsion   ta’lim   muhiti   sharoitida   dinamik
illustrasiyali   o’quv   materiallarini   loyihalash,   eshitishda   nuqsoni   bo’lgan   bolalarni
normal rivojlanayotgan tengdoshlari muhitiga kiritish sharoitida pedagogik faoliyatni
amalga oshirish bo’yicha ilmiy tadqiqotlarga e’tibor berilmoqda. 
Respublikamizda   so’ngi   yillarda   oliy   ta’limda   yangi   paradigmalarga   o’tish,
bo’lajak   surdopedagogning   o’zini-o’zi   ijodiy   rivojlantirishga   innovatsion
yondashuvlarni   takomillashtirishning   meyoriy   asoslari   yaratilmoqda.   “Maktablarda
ta’lim   sifatini   oshirish,   pedagog-kadrlarning   bilimi   va   malakasini   xalqaro   darajaga
olib chiqish, 2026 yilga qadar 10 ta salohiyatli oliy ta’lim muassasasini  QS va THE
xalqaro reytinglariga kirishga maqsadli tayyorlash” 1
 ustuvor etib belgilandi. Natijada,
oliy   ta’lim   muassasalarida   intensiv   ta’lim   texnologiyalari   orqali   metodik
1   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   28   yanvardagi   PF-60-son   “2022-2026-yillarga   mo‘ljallangan
Yangi O‘zbekistonning taraqqiyot strategiyasi to‘g‘risida”gi Farmoni. 
  2   kompetensiyalarni   rivojlantirish   sifatini   boshqarish   tizimini   takomillashtirishga
yo’naltirilgan tadqiqotlarni amalga oshirish samaradorligi oshadi.  
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2022   yil   28   yanvardagi   PF-60-son,
“2022-2026 yillar davomida Yangi O’zbekiston taraqqiyoti strategiyasi to’g’risida”gi
farmoni,   2022   yil   28   yanvardagi   PQ-4623-son   “Pedagogik   ta’lim   sohasini   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   va   2018   yil   5   iyundagi   PQ-3775-son
“Oliy   ta’lim   muassasalarida   ta’lim   sifatini   oshirish   va   ularning   mamlakatda   amalga
oshirilayotgan   keng   qamrovli   islohotlarda   faol   ishtirokini   ta’minlash   bo’yicha
qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”gi   qarorlari   hamda   meyoriy-huquqiy
hujjatlarda   ko’rsatilgan   vazifalarni   bajarishga   mazkur   ilmiy   tadqiqot   ishi   muayyan
darajada xizmat qiladi. 
Tadqiqotning   respublika   fan   va   texnologiyalari   rivojlanishining   ustuvor
yo’nalishlariga   mosligi.   Mazkur   tadqiqot   respublika   fan   va   texnologiyalar
rivojlanishining   1.   “Axborotlashgan   jamiyat   va   demokratik   davlatni   ijtimoiy,
huquqiy, iqtisodiy, madaniy, ma’naviy-ma’rifiy rivojlantirishda, innovatsion g’oyalar
tizimini   shakllantirish   va   ularni   amalga   oshirish   yo’llari”   ustuvor   yo’nalishiga
muvofiq bajarilgan.  
Muammoning   o’rganilganlik   darajasi.   Maxsus   pedagogikada   b о ’lajak
logoped va surdoredagoglarda kasbiy-metodik kompetensiyalarni rivojlantirish 
M.M.   Abdullayeva,   O.Y.Bozorov,   X.I.Malikova,   M.Maxmudova,   F.R.Teshaboyeva,
L.Xayitov, D.B.Yakubjanova, Z.M.Axmedova, Z.N.Mamarajabova, L.R.M о ’minova,
D.A.Nazarova,   M.Xakimova,   R.Sh.Shomaxmudova,   G’B.Shoumarov;   integrativ
yondashuv   asosida   b о ’lajak   о ’qituvchilarning   kasbiy-konpentensiyaviy
tayyorgarligini   takomillashtirish   G.O.Abduraimova,   N.M.Ahmedova,   R.X.Djurayev,
D.N.Mamatov, U.A.Masharirova, X.A.Mamatkulov, N.A.Muslimov, 
Sh. О ’.Nurullayeva,   B.X.Rahimov,   A.Xalikov,   S.T.Qalandarova,   O.A.Q о ’ysinov,
X.A.Yulbarsovalar tomonidan tadqiq etilgan. 
MDH   mamlakatlarida   inklyuziv   ta’lim   jarayonida   b о ’lajak   о ’qituvchilarni
inklyuziv   kompetensiyalarini   rivojlantirish   modeli   va   texnologiyalarini
takomillashtirish   N.A.Abramova,   A.V.Arnautov,   N.R.Artyushenko,   G.Y.Barotova,
  3   I.V.Voznyak,   N.M.Gurbo,   O.ADenisova,   T.G.Zubareva,   O.Y.Muller,   I.I.Loshakova,
Y.V.Shumilovskaya,   N.A.Krasnova,   I.N.Xafizullina,   I.V.Nosko,   O.V.Rokrinalar
tomonidan tadqiq etilgan. 
Inklyuziv-ta’lim   muhit   sharoitida   b о ’lajak   mutaxasislarni   kompentensiyaviy
malakasini   rivojlantirish   A.Armstrong,   C.D.Armstrong,   M.Warnock,   Ye.A.Nidalar,
inklyuziv ta’limni amaliyotga joriy etishning nazariy jihatlarini M.Budoff, D.A.Cole,
T.Cronis,   J.Gottiyeb,   D.Gampel,   M.M.Robinson,   J.York,   L.Meyer,   T.Vandercook
kabi xorijiy olimlar tomonidan tadqiq etilgan. 
Tadqiqotning   dissertatsiya   bajargan   oliy   ta’lim   muassasasining
ilmiytadqiqot   ishlari   rejalari   bilan   bog’liqligi.   Dissertasiya   tadqiqoti   Toshkent
davlat   pedagogika   universiteti   ilmiy-tadqiqot   ishlari   rejasining   PZ-20170923121-
raqamli 
“Ta’lim  muassasalarida  hamkorlik asosida  pedagogik  faoliyatni  rivojlantirish”  nomli
amaliy loyiha doirasida bajarilgan (2017-2020 yy.). 
Tadqiqotning   maqsadi   bo lajak   surdopedagoglarning   inklyuzivʻ
kompetensiyasini rivojlantirish bo yicha tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat. 	
ʻ
Tadqiqotning vazifalari: 
bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyalarni rivojlantirishning 
imkoniyatlarini   takomillashtirish;   bo’lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv
kompentensiyalarni rivojlantirishni 
texnologiyalarini   takomillashtirish;   bo’lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv
kompetensiyalarni darajasini 
rivojlantirish samaradorligini takomillashtirish; bo’lajak surdopedagoglarni inklyuziv
kompetensiyalarni rivojlantirish 
jarayonlarini takomillashtirish. 
Tadqiqotning   obyekti   sifatida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyalarni   rivojlantirish   jarayoni   belgilanib,   Toshkent   davlat   pedagogika
universiteti   (TDPU),   Jizzax   davlat   pedagogika   instituti   (JDPU),   Qo’qon   davlat
pedagogika instituti (QDPU)larninig 531 nafar talabalari jalb qilingan. 
  4   Tadqiqotning predmetini  bo’lajak surdopedagoglarni inklyuziv kompetensiyalarni
rivojlantirishning shakl, metod va vositalari tashkil etadi. 
Tadqiqotning   usullari.   Tadqiqot   jarayonida   qiyosiy   tahlil,   pedagogik   kuzatuv,
retrospektiv   tahlil,   modellashtirish,   suhbat,   intervyu,   test,   pedagogik   eksperiment,
matematik-statistik   tahlil   etish   usullaridan   foydalanildi.   Tadqiqotning   ilmiy
yangiligi   quyidagilardan   iborat:   bo lajak   surdopedagoglarning   inklyuzivʻ
kompetensiyasini   rivojlantirish   imkoniyatlari   motivatsion-kognitiv,   refleksiv-
operatsion jarayonlar  yaxlitligini  izchil tashxislash  hamda prognostik-konstruktiv va
korreksiyon-tadqiqiy komponentlarni integrativ xususiyatlariga ko ra rivojlantiruvchi	
ʻ
ta lim   mazmuniga   bosqichmabosqich   yo naltirish   asosida   takomillashtirilgan;	
ʼ ʻ
bo lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish
ʻ
texnologiyalari   shaxsga   yo naltirilgan,   faoliyatli-kompetensiyaviy   yondashuvlarga	
ʻ
ko ra   inklyuziv   kompetensiyalarning   motivatsion-kognitiv   va   refleksiv-operatsion	
ʻ
komponentlarini rivojlantirish algoritmini kontekstli ta lim texnologiyasi talablari va	
ʻ
reproduktiv-faol o qitish usullariga adaptiv moslashtirish asosida takomillashtirilgan;	
ʻ
bo lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlantirish samaradorligi	
ʻ
semiotik   o qitish   modelini   rivojlantirishga   yo naltirilgan   kvazikasbiy   faoliyatli	
ʻ ʻ
bosqichlar   va   simulyatsiya   o qitish   jarayonining   iyer	
ʻ а rxikligini   ijtimoiy   ta’lim
texnologiyalari   parametrlariga   identiv   moslashtirish   asosida   takomillashtirilgan;
b о ’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlantirish 
jarayoni   korreksion-rivojlantiruvchi   mashg’ulotlar   didaktik   ta’sirchanligini   oshirish,
muammoli   vaziyatlarni   tahlil   qilish   hamda   о ’yinli-korrelyativ   topshiriqlarni
konstruktiv loyihalashga intensiv ustuvorlik berish asosida takomillashtirilgan. 
Tadqiqotning amaliy natijalari: 
“Inklyuziv   ta’lim”   fanlarining   o’quv   fan   dasturi   va   o’quv-metodik   majmuasi
takomillashtirilgan;   bo’lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv   kompetensiyalarni
rivojlantirishga doir 
“Inklyuziv   ta’lim”   nomli   seminar-treninglar   majmui   ishlab   chiqilgan;   bo’lajak
surdopedagoglarni inklyuziv kompetensiyalarni rivojlantirishga doir 
  5   “Inklyuziv ta’lim” maxsus kurs dasturi, “Inklyuziv ta lim (eshitishida nuqsoni bo lganʻ ʻ
bolalar misolida)” o quv qo llanmasi ishlab chiqilgan. 	
ʻ ʻ
Tadqiqot   natijalarining   ishonchliligi   ishda   qo’llanilgan   yondashuvlar   va
usullar,   uning   doirasida   foydalanilgan   nazariy   yondashuvlar   rasmiy   manbalardan
olingani,   empirik   o’rganishlar   asosida   keltirilgan   tahlillar   va   tajriba-sinov   ishlari
samaradorligining   matematik-statistik   metodlar   vositasida   asoslangani,   xulosa   va
tavsiyalarning   amaliyotga   joriy   etilgani,   olingan   natijalarning   vakolatli   tuzilmalar
tomonidan tasdiqlangani bilan izohlanadi. 
Tadqiqot   natijalarining   ilmiy   va   amaliy   ahamiyati.   Tadqiqot   natijalarining
ilmiy   ahamiyati   bo’lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv   kompetensiyalarni
rivojlantirishga xizmat qiladigan metodologik yondashuvlar, modellar, texnologiyalar
mazmuni   hamda   pedagogik   shart-sharoitlarni   takomillashtirishda   foydalanish   bilan
izohlanadi. 
Tadqiqot natijalarining amaliy ahamiyati  oliy ta’limda o’quv qo’llanma, o’quv
fan   dasturlarini   ishlab   chiqishda   interfaol   ta’lim   metodlari   va   texnologiyalari
vositasida   bo’lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv   kompetensiyalarni   rivojlantirish
uchun   yaratilgan   interfaol   ta’lim   muhiti   hamda   pedagogik   tizimidan   foydalanish
imkoniyati bilan izohlanadi. 
Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi.   Bo lajak surdopedagoglarni inklyuziv	
ʻ
kompetensiyalarni rivojlashtirish bo yicha ilmiy tadqiqot natijalari: 	
ʻ
bo lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlantirish 	
ʻ
imkoniyatlari  motivatsion-kognitiv,  refleksiv-operatsion  jarayonlar   yaxlitligini   izchil
tashxislash   hamda   prognostik-konstruktiv   va   korreksiyon-tadqiqiy   komponentlarni
integrativ xususiyatlariga ko ra rivojlantiruvchi ta lim mazmuniga bosqichmabosqich	
ʻ ʼ
yo naltirish   asosida   takomillashtirishga   oid   tavsiyalar   “Inklyuziv   ta lim   (eshitishida	
ʻ ʻ
nuqsoni   bo lgan   bolalar   misolida)”   o quv   qo llanmasi   mazmuniga   singdirilgan	
ʻ ʻ ʻ
(O zbekiston   Respublikasi   oliy   ta lim,   fan   va   innovatsiyalar   vazirligining   2023-yil	
ʻ ʻ
27-martdagi   68-sonli   buyrug i   asosan   berilgan   68-303-raqamli   nashr   ruxsatnomasi).	
ʻ
Natijada,   bo lajak   surdopedagoglarining   inklyuziv   kompetentlikni   rivojlantirish	
ʻ
takomillashtirilgan   o quv   dasturlarini   ishlab   chiqish   imkonini   yaratilgan;   bo lajak	
ʻ ʻ
  6   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   texnologiyalari
shaxsga   yo naltirilgan,   faoliyatli-kompetensiyaviy   yondashuvlarga   ko ra   inklyuzivʻ ʻ
kompetensiyalarning   motivatsion-kognitiv   va   refleksiv-operatsion   komponentlarini
rivojlantirish algoritmini kontekstli  ta lim texnologiyasi  talablari va reproduktiv-faol	
ʻ
o qitish   usullariga   adaptiv   moslashtirish   asosida   takomillashtirish   bo yicha   takliflar	
ʻ ʻ
“Inklyuziv   ta lim   (eshitishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   misolida)”   o quv   qo llanmasi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mazmuniga singdirilgan (O zbekiston Respublikasi oliy ta lim, fan va innovatsiyalar	
ʻ ʻ
vazirligining   2023-yil   27-martdagi   68-sonli   buyrug iga   asosan   berilgan   68-303	
ʻ
raqamli   nashr   ruxsatnomasi).   Natijada,   oliy   ta lim   tizimida   bo lajak	
ʻ ʻ
surdopedagoglarining   inklyuziv   tayyorgarligini   zamonaviy   talablar   darajasida
takomillashtirishga   sharoit   yaratilgan;   bo lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv	
ʻ
kompetensiyasini   rivojlantirish   texnologiyalari   shaxsga   yo naltirilgan,   faoliyatli-	
ʻ
kompetensiyaviy   yondashuvlarga   ko ra   inklyuziv   kompetensiyalarning   motivatsion-	
ʻ
kognitiv va refleksiv-operatsion komponentlarini rivojlantirish algoritmini kontekstli
ta lim   texnologiyasi   talablari   va   reproduktiv-faol   o qitish   usullariga   adaptiv	
ʻ ʻ
moslashtirish   asosida   takomillashtirishga   oid   takliflar   “Inklyuziv   ta lim   (eshitishida	
ʻ
nuqsoni   bo lgan   bolalar   misolida)”   o quv   qo llanmasi   mazmuniga   singdirilgan	
ʻ ʻ ʻ
(O zbekiston   Respublikasi   oliy   ta lim,   fan   va   innovatsiyalar   vazirligining   2023-yil	
ʻ ʻ
27-martdagi 68-sonli buyrug iga asosan berilgan 68-303 raqamli nashr ruxsatnomasi).	
ʻ
Natijada,   bo lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv   kompetensiyalarini   uzluksiz   oshirib	
ʻ
borish   mexanizmini   takomillashtirish   imkoniyati   yaratilgan;   bo lajak	
ʻ
surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   jarayoni   korreksion-
rivojlantiruvchi   mashg ulotlar   didaktik   ta sirchanligini   oshirish,   muammoli	
ʻ ʼ
vaziyatlarni   tahlil   qilish   hamda   o yinli-korrelyativ   topshiriqlarni   konstruktiv	
ʻ
loyihalashga   intensiv   ustuvorlik   berish   asosida   takomillashtirishga   oid   takliflar
“Inklyuziv   ta lim   (eshitishida   nuqsoni   bo lgan   bolalar   misolida)”   o quv   qo llanmasi	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mazmuniga singdirilgan (O zbekiston Respublikasi oliy ta lim, fan va innovatsiyalar	
ʻ ʻ
vazirligining 2023-yil 27-martdagi 68-sonli buyrug i asosan berilgan 68-303 raqamli	
ʻ
nashr   ruxsatnomasi).   Natijada,   bo lajak   surdopedagoglarni   inklyuziv	
ʻ
kompetensiyalari rivojlantirish mexanizmlarini takomillashtirishga erishilgan. 
  7   Tadqiqot natijalarining aprobatsiyasi.  Mazkur tadqiqot natijalari 2 ta xalqaro
va 2 ta ilmiy-amaliy respublika konferensiyasida muhokama qilingan. 
Tadqiqot   natijalarining   e’lon   qilinishi.   Dissertatsiya   mavzusi   bo’yicha   8   ta
ilmiy   ish,   jumladan,   O’zbekiston   Respublikasi   Oliy   attestatsiya   komissiyasi
dissertatsiyalar   asosiy   ilmiy   natijalarini   chop   etish   uchun   tavsiya   etgan   ilmiy
nashrlarda 4 ta, shundan, 3 ta respublika, 1 ta xorijiy jurnalda maqola nashr etilgan. 
Dissertatsiyaning   tuzilishi   va   hajmi.   Dissertatsiya   kirish,   uch   bob,   xulosa,
tavsiyalar,   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxati   hamda   ilovalardan   iborat.
Dissertatsiyaning hajmi 120 betni tashkil etadi. 
DISSERTATSIYANING ASOSIY MAZMUNI 
Kirish   qismida   dissertatsiya   mavzusining   dolzarbligi   va   zarurati   asoslangan,
muammoning   o’rganilganlik   darajasi   tahlil   etilgan,   tadqiqot   ishining   maqsadi   va
vazifalari, obyekti va predmetlari aniqlangan, tadqiqotning ilmiy yangiligi va amaliy
natijalari   bayon   qilingan,   olingan   natijalarning   ishonchliligi   asoslangan,   nazariy   va
amaliy   ahamiyati   ochib   berilgan,   amalda   joriy   etilishi   holati,   ishning   aprobatsiya
natijalari,   e’lon   qilingan   ishlar   va   dissertatsiyaning   tuzilishi   va   hajmi   bo’yicha
ma’lumotlar keltirilgan. 
Tadqiqot   ishining   “Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyasini   shakllantirishning   nazariy   asoslari”   deb   nomlangan   birinchi
bobida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   shakllantirishning
ilmiy-nazariy   asoslari,   surdopedagogning   kasbiy   kompetensiyasining   mohiyati,
bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasining tarkibi yoritilgan. 
2020-2025   yillarda   xalq   ta’limi   tizimida   inklyuziv   ta’limni   rivojlantirish
konsepsiyasi   O’zbekistonda   inklyuziv   ta’limni   rivojlantirish,   alohida   ta’lim
ehtiyojlari   bo’lgan   bolalarga   ta’lim-tarbiya   berish   tizimini   takomillashtirish   hamda
ularga ko’rsatiladigan ta’lim xizmatlari sifatini yaxshilash, bo’yicha alohida ta’limga
muhtoj   bolalar   o’qiydigan   ta’lim   muassasalari   binolariga   qo’yilgan   talablarni   ishlab
chiqish va tasdiqlash; ushbu ta’lim muassasalarini zarur adabiyotlar, o’quv qurollari,
turli   kasblar   bo’yicha   o’qitish   uchun   moddiy-texnik   baza   va   jihozlar   bilan
ta’minlashga   qaratilgan   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish;   inklyuziv   ta’lim   tizimini
  8   tashkil   etish,   ta’lim   muassasalarini   maxsus   asbob-uskunalar   bilan   (yuk   ko’tarish
moslamalari,   panduslar,   panjara   va   boshqalar),   shuningdek,   tegishli   xodimlar   bilan
ta’minlash   (maxsus   o’qituvchilar,   bolalarni   psixologik-pedagogik   nazorat   qilish
bo’yicha mutaxassislar); alohida ta’limga ehtiyoji bo’lgan bolalarning moslashuvi va
integratsiyalashuvi   uchun   maktab-internatlarni   maxsus   jihozlar   bilan
bosqichmabosqich ta’minlash kabi asosiy ustuvor vazifalarni nazarda tutdi. 
Nogironligi   bo’lgan   bolalarni   ijtimoiylashtirish   tizimi   mazmunini
takomillashtirish bo’yicha sog’liqni saqlash va tiklash, kasbga yo’naltirish, oilalarga
metodik   ko’maklashish,   o’quvchilarning   ta’lim   olish   motivatsiyasini   kuchaytirish
orqali maktab ta’limidan keyingi ta’limga qamrovini oshirish choralarini kuchaytirish
yo’nalishlariga   alohida   e’tibor   qaratilmoqda.   Huquqiy-me’yoriy   hujjatlarda
nogironligi bo’lgan shaxslarning huquqlari va asosiy erkinliklari, jumladan, ularning
yashash,   fuqarolik,   huquqiy   himoyalanish,   salomatliklarini   saqlash,   boshqalar   bilan
teng   ravishda   ta’lim   olish,   mehnat   qilish,   kasb   egallash,   bo’sh   vaqtni   samarali
o’tkazish,   dam   olish   va   sport   bilan   shug’ullanish,   yetarlicha   turmush   sharoitiga   ega
bo’lish   va   ijtimoiy-ma’naviy   yordam   huquqlari   e’tirof   etilgan   va   ularni   amalga
oshirishning   huquqiy   kafolatlari   belgilangan.   Yangi   gumanistik   paradigmaga   o’tish
sharoitida   maxsus   ta’limning   maqsadi   nogiron   shaxsning,   shu   jumladan,   uning
ijtimoiy munosabatlarda to’liq va munosib hayoti ta’minlangan bo’lishi kerak. 
D.A.Nazarovaning   fikricha,   “maxsus   ta’limga   ehtiyojlari   bo’lgan   shaxslar”
rivojlanishida   nuqsoni   bo’lgan   shaxslar   bo’lganligi   uchun   ularning   an’anaviy   ta’lim
jarayonida   ishtirok   etish   imkoniyatlari   cheklangan   bo’ladi.   Bu   ularning   ushbu
cheklovlarni,   qiyinchiliklarni   yengishga   imkon   beradigan   maxsus   pedagogik
yordamga bo’lgan alohida ehtiyojlarini yuzaga keltiradi. 
L.S.Vigotskiy   e’tiroficha,   “maxsus   pedagogikani   (surdopedagogika,
tiflopedagogika,   oligofrenopedagogika   va   logopediya)   umumiy   pedagogika
tamoyillari   va   usullari   bilan   bog’lash”   maxsus   pedagogikani   ommaviy   pedagogika
bilan   organik   ravishda   bog’lashni   ko’zda   tutuvchi   tizimni   yaratishdan   iborat.
L.S.Vigotskiy   bu   pedagogikaning   vazifasi   bu   maxsus   traektoriya   va   rivojlanishning
  9   maxsus   madaniy   turi   ekanligini   anglab,   “bolani   odatiy   rivojlanish   yo’liga   yo’llash”
samara berishini alohida ta’kidlaydi. 
R.Sh.Shomaxmudova ushbu muammo rivojlanish bosqichlari sifatida qaralishi
mumkin   bo’lgan   quyidagi   uchta   asosiy   modelni   aniqlaydi:   “Tibbiy   model”   –
tabaqalashtirish   rivojlanishida   nuqsoni   bo’lgan   shaxs   bemor   yekanligini,   unga   uzoq
muddatli   parvarish   va   davolanish   kerakligini   taxmin   qiladi,   bu   eng   yaxshi   maxsus
muassasada amalga oshiriladi. “Normallashtirish modeli” – integratsiya rivojlanishida
nuqsoni bo’lgan bolalarni oddiy tengdoshlari muhitiga qo’shish jarayonini o’z ichiga
oladi. Bugungi kunga kelib, normallashuv tushunchasi tanqidiy aks ettirilgan, chunki
u asosan  bola  maktab va  jamiyat   tomonidan  qabul   qilishga  tayyor   bo’lishi   kerak va
jamiyatdagi   individual   farqlarning   keng   doirasini   hisobga   olmaydi   deb   taxmin
qilingan.   Bunday   sharoitda   biz   faqat   integratsiyaning   jismoniy   komponenti   va
ijtimoiy komponentning yo’qligi haqida gapirishimiz mumkin. 
Yuqorida   keltirilgan   ikkala   model   ham,   bizning   fikrimizcha,   nogironligi
bo’lgan   shaxslarning   imkoniyatlarini   ham,   jamiyatning   bir-biri   bilan   yaxlit   o’zaro
ta’sirida imkoniyatlarini ham cheklaydi. 
“Ijtimoiy   model”   inklyuziv   inson   oilaviy   hayotda   ishtirok   etish,   maktabda
o’qish,   ishlash   uchun   “tayyorgarlik”   bo’lishi   shart   emasligini   ifodalaydi.
Atrofmuhitni uning imkoniyatlariga moslashtirish, ijtimoiy aloqalar tizimini yaratish,
jamoat faoliyatida ishtirok etish, qabul qilishga ko’proq e’tibor qaratilmoqda. 
Ijtimoiy   model   har   bir   bolaning   qobiliyatlarini   rivojlantirishni,   uning   alohida
ehtiyojlarini   qoplashni,   qo’llab-quvvatlash   tizimini   yaratishni,   bolalarni   davolash   va
tarbiyalashda ota-onalarning ishtirokini nazarda tutadi. Inklyuziya tushunchasi ushbu
modelga o’tish bilan bog’liq bo’lib, geterogen guruh uchun yagona ta’lim  makonini
yaratish   g’oyalariga   asoslangan   inklyuziya   barcha   bolalarning   turli   ehtiyojlariga
moslashish  nuqtai  nazaridan  umumiy  ta’limni  rivojlantirishni   ta’minlaydi.  Inklyuziv
ta’lim   nogiron   bolalarni   va   bir   sinfda   turli   xil   ta’lim   yo’nalishlari   bo’yicha   odatiy
rivojlanayotgan tengdoshlarini birgalikda o’qitishni o’z ichiga oladi. 
U.Yu.Fayzieva   inklyuziv   ta’limni   “inklyuziv   jamiyat   yaratishning   yakuniy
maqsadiga erishish yo’lidagi birinchi qadam” deb ta’riflaydi. Bu jinsi, yoshi, millati,
  10   qobiliyati,   rivojlanish   buzilishlari   mavjudligi   yoki   yo’qligidan   qat’i   nazar,   barcha
bolalar   va   kattalarga   jamiyat   hayotida   to’liq   ishtirok   etish   va   unga   hissa   qo’shish
imkonini beradi. “Bunday jamiyatda farqlar hurmat qilinadi va qadrlanadi, siyosatda,
kundalik   hayotda   va   institutlar   faoliyatida   kamsitishga   qarshi   faol   kurashiladi”   deb,
ko’rsatadi.   U.Yu.Fayzievaning   fikricha,   maksimal   vazifani   qo’yadigan   yondashuv
bilan – ta’limdagi barcha to’siqlarni bartaraf etishga harakat qilish – “integratsiya” va
“inklyuziya”ni   bir   jarayonning   ikki   bosqichi   deb   hisoblash   qonuniydir,  dastlab   faqat
mavjudligi   ta’minlanganda   va   keyinchalik   ham   bu   ta’lim   tizimiga   to’liq   qo’shilish
deganidir.   Shu   ma’noda   u   ularni   “ruxsat”   va   “ishtirok   etish”   so’zlari   bilan
almashtirishni   taklif   qiladi.   Avvalo,   olimning   so’zlariga   ko’ra,   ta’lim   tizimini
odamlarning   turli   so’rovlariga   javob   berishi   uchun   yetarlicha   moslashuvchan   qilish
kerak.   Inklyuziyani   transformatsiya   sifatida   tushunish,   ta’lim   tizimi   duch   keladigan
inson   materiallarining   turlariga   munosabatni   tubdan   o’zgartirish   kerak.   Bu   turlilikni
qiyinchiliklar   manbai   sifatida   emas,   aksincha,   qabul   qilinishi   va   bundan   tashqari,
qadrlanishi kerak bo’lgan voqelikning atributi sifatida ko’rib chiqish kerak. 
Shunga asoslanib, inklyuziv ta’lim deganda, biz kengroq integratsiya jarayonini
nazarda   tutamiz,   bu   hamma   uchun   ta’lim   olish   imkoniyatini   va   barcha   bolalarning
turli   ehtiyojlariga   moslashish   nuqtai   nazaridan   umumiy   ta’limni   rivojlantirishni
nazarda   tutadi.   Ta’limning   mazkur   shaklida   inklyuziv   kompetensiyali   mutaxassis
muammolarni   hal   qilishning   o’zlashtirilgan   usullaridan   foydalanishi   va   muayyan
shartlarga qarab, ushbu vaziyatda eng samarali usulni qo’llashi, shuningdek, turli xil
yechimlar orasida eng samarali yechimni tanlash qobiliyatiga ega bo’lishi kerak. 
Surdopedagogning   kasbiy   kompetensiyasining   ajralmas   tuzilishini   tahlili,
bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasi   maxsus   kasbiy
kompetensiyalar   darajasini   anglatishini   dalilladi.   Bo’lajak   surdopedagoglarning
inklyuziv kompetensiyasi biz tomonidan o’quvchilarning turli xil ta’lim ehtiyojlarini
hisobga   olgan   holda,   eshitishda   nuqsoni   bo’lgan   bolani   umumta’lim   muassasasi
muhitiga   kiritishni   ta’minlaydigan,   uning   rivojlanishi   va   o’zini   rivojlantirish   uchun
sharoit   yaratish   maqsadida   surdopedagoglarning   inklyuziv   ta’lim   jarayonida   kasbiy
funksiyalarni   bajarish   qobiliyatini   belgilaydigan   integral   shaxsiy   ta’lim   sifatida
  11   tushuniladi. Faoliyat mazmuni va uni amalga oshirish usullarining farqiga asoslanib,
inklyuziv   kompetensiya   tarkibida   biz   asosiy   moddiy   va   asosiy   funksional
kompetensiyalarni aniqlaymiz. 
Tadqiqotimiz   doirasida   biz   bo’lajak   surdopedagogning   asosiy
kompetensiyalarini   shaxsiy   ma’noga   ega   bo’lgan   va   turli   kasbiy   vazifalarni   hal
qilishda   turli   pedagogik   faoliyat   turlarida   qo’llaniladigan   bilim,   ko’nikma   va
malakalarning shaxsan ongli tizimlari sifatida tushunamiz. Ular muayyan professional
harakatlarni   samarali   bajarish   qobiliyati   sifatida   talqin   qilinishi   mumkin.
Kompetensiyalarning   barcha   boshqa   tarkibiy   qismlarini   (bilim,   ko’nikma,   tajriba)
oldindan belgilab beruvchi va birlashtiradigan tizimni tashkil etuvchi komponent deb
hisoblash mumkin. Surdopedagogning inklyuziv kompetensiyaning bir qismi bo’lgan
motivatsion   kompetensiya   –   bu   inklyuziv   ta’limning   maqsad   va   vazifalariga   mos
keladigan   qadriyatlar,   ehtiyojlar,   motivlar   to’plami   asosida   o’zini   muayyan   kasbiy
harakatlarni bajarishga undash qobiliyatidir. Unga gumanistik qadriyat yo’nalishlari,
eshitishda   nuqsoni   bo’lgan   bolalarni   normal   rivojlanayotgan   tengdoshlari   muhitiga
kiritish   sharoitida   pedagogik   faoliyatni   amalga   oshirishga   ijobiy   e’tibor,   inklyuziv
ta’limni amalga oshirishga qaratilgan motivlar to’plami kiradi. 
Bo’lajak surdopedagogning inklyuziv kompetensiyasining kognitiv komponenti
kognitiv yadro kompetensiyasini o’z ichiga oladi. Kognitiv kompetensiya pedagogik
faoliyat   haqidagi   g’oyalarning   yaxlitligini   ta’minlaydi,   shaxsning   kognitiv   faolligini
faollashtiradi, kognitiv tajriba tarkibiy qismlarini rivojlantirish va boyitishga yordam
beradi,   ma’lum   nazariy   va   amaliy   muammolarni   hal   qilish   uchun   to’g’ri   vaqtda
ma’lumotni   idrok   etish,   ongda   qayta   ishlash,   xotirada   saqlash   va   ko’paytirish
qobiliyati   sifatida   tavsiflanadi.   Refleksiv   kompetensiya   surdopedagogning   o’z
faoliyati   asoslarini   tushunish   qobiliyatida   namoyon   bo’ladi,   uning   davomida   uning
qobiliyatlarini,   shaxsiy   yutuqlarini   baholash   va   qayta   baholash   amalga   oshiriladi;
ularning   kasbiy   harakatlari   natijalarini   ongli   ravishda   nazorat   qilish,   haqiqiy
pedagogik   vaziyatlarni   tahlil   qilishni   qamrab   oladi.   Refleksiv   kompetensiya
pedagogga   o’z-o’zini   bilish,   o’zini   o’zi   boshqarish,   va   o’z   shaxsiyatini
rivojlantirishga   imkon   beradi.   Bo’lajak   surdopedagogning   inklyuziv
  12   kompetensiyasining   operatsion   komponenti   operatsion   asosiy   kompetensiyalarni   –
pedagogik   jarayonda   aniq   kasbiy   vazifalarni   bajarish   qobiliyatini   o’z   ichiga   oladi.
Ushbu vazifalar inklyuziv ta’limni muvaffaqiyatli amalga oshirish, yuzaga keladigan
pedagogik vaziyatlarni hal qilish, pedagogik vazifalarni mustaqil va darhol hal qilish
usullari,   qidiruv   va   tadqiqot   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan
pedagogik   faoliyatning   o’zlashtirilgan   usullari   va   tajribasini   ifodalaydi.   Har   bir
operatsion   kompetensiya   asosiy   zarur   kompetensiyalarning   to’liq   siklini   o’z   ichiga
oladi.   Inklyuziv   kompetensiya   tizimiga   kiritilgan   asosiy   mazmunli   va   operatsion
kompetensiyalar   mazmunini   tahlil   qilish   uni   shakllantirishga   qaratilgan   o’quv
jarayonining   natijalarini   batafsilroq   taqdim   etish   va   natijada   uni   yanada   samarali
loyihalashtirish   va   amalga   oshirish   imkonini   beradi.   Demak,   bo’lajak
surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasining   tarkibiy   qismlari   motivatsion,
kognitiv, refleksiv va asosiy operatsion komponentlardan iboratligi aniqlandi. 
Tadqiqot   ishining   “Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyasini   shakllanganligini   o’rganish   metodikasi ”   deb   nomlangan
ikkinchi   bobida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
shakllantirish   bo’yicha   ta’limiy   tajriba-sinov   ishlarini   tashkil   etish   mazmuni   va
natijalari   bayon   etilgan.   Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
rivojlanganlik darajasini o’rganish maqsadni amalga oshirish tadqiqot sinaluvchilarni
tanlash,   tadqiqot   metodikasi   va   materiallarini   aniqlash   hamda   tadqiqot   amallarini
ishlab chiqishni taqozo etdi. TDPU, JDPI, QDPI “Surdopedagogika” ta’lim yo’nalishi
1-4-kurs talabalari tadqiqot ishimiz obyekti qilib belgilandi. Tajriba-sinov ishlari o’z
ichiga   tajriba-sinov   ishlari   bosqichlari,   tajriba-sinov   ishlarini   o’tkazishga   doir
materiallar,   mavzuga   oid   pedagogik,   psixologik   va   metodik   manbalar,   didaktik
materiallar,   DTS,   malaka   talablari,   o’quv   reja   va   dasturlari,   o’quv-me’yoriy
hujjatlarning   tanqidiy   va   qiyosiy   tahlili,   ijtimoiy   metodlar   (anketa,   savol-javob,
suhbat,   test,   intervyu),   pedagogik   kuzatish;   pedagogik   tajriba,   ekspert   baholash,
tajriba-sinov metodlari, natijani aniqlovchi matematik-statistik tahlil metodini qamrab
oldi. 
  13   Bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasi  motivatsion,   kognitiv,
refleksiv, operatsion   mezonlar asosida   tashxislashning o’ta past, past, o’rta va yuqori
darajalar   asosida   tadqiq   etildi.   Bo’lajak   surdopedagoglarning   kasbiy   tayyorgarligi
jarayonida   inklyuziv   kompetensiyani   shakllantirishga   hali   yetarlicha   e’tibor
berilmaganligi,   umumta’lim   maktabida   kar   va   zaif   eshituvchi   bolalarning   inklyuziv
ta’limi haqida aniq tasavvurga ega emasligi kuzatildi. 
Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   shakllantirish
bo’yicha   ta’limiy   tajriba-sinov   ishining   birinchi   bosqichida   1-4-kurs   talabalarini
inklyuziv  kompetensiyasining   motivatsion   komponentini   o’rganishda   tugallanmagan
jumlalar   texnikasi,   talabalar   bilan   individual   va   guruh   suhbatlari,   munozaralar,
insholarni   tashxislash   metodikasidan   foydalanildi.   Bo’lajak   surdopedagoglarning
inklyuziv   kompetensiyasini   shakllantirish   bo’yicha   ta’limiy   tajriba-sinov   ishining
ikkinchi   bosqichida   1-4-kurs   talabalarini   inklyuziv   kompetensiyasining   kognitiv
komponentini   so’rovnoma,   nazorat   ishlari,   amaliy   va   tadqiqot   topshiriqlar,   maxsus
bilim   va   kognitiv   faoliyat   tajribasini   tahlili,   o’z-o’zini   baholash,   tashxislash
metodikasi asosida tadqiq etildi. 
1-j а dv а l. 
B о ’l а j а k surd оре d а g о gl а rning inklyuziv k о m ре t е nsiy а sini sh а kll а ntirish 
b о ’yich а  t а ’limiy t а jrib а -sin о v ishl а rining t а shkil  е tish n а tij а l а rini 
umuml а shtirilg а n h о l а ti 
 
Mеzоnlаr  Sinflаr   Dаrаjа
yuqоri  о’rtа  раst  о’tа раst 
1. Inklyuziv
kоmреtеnsiyаsining
mоtivаtsiоn
kоmроnеnti  1-kurs  10%  20%  30%  40% 
2-kurs  15%  25%  35%  25% 
3-kurs  20%  30%  25%  25% 
4-kurs  30%  20%  30%  20% 
2. Inklyuziv
kоmреtеnsiyаsining
kоgnitiv 1-kurs  10%  10%  20%  60% 
2-kurs  10%  20%  20%  50% 
3-kurs  20%  30%  20%  30% 
  14   kоmроnеnti 
4-kurs  30%  30%  20%  20% 
3. Inklyuziv
kоmреtеnsiyаsining
rеflеksiv 
kоmроnеnti  1-kurs  10%  10%  40%  40 % 
2-kurs  10%  20%  40%  30% 
3-kurs  20%  20%  30%  30% 
4-kurs  30%  30%  20%  20% 
4. Inklyuziv
kоmреtеnsiyаsining
ореrаtsiоn
kоmроnеnti  1-kurs   10%  10%  40%  40 % 
2-kurs  10%  20%  40%   30% 
3-kurs  20%  20%  30%  30% 
4-kurs  30%  30%  20%  20% 
 
Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   shakllantirish
bo’yicha   ta’limiy   tajriba-sinov   ishining   uchinchi   bosqichida   1-4-kurs   talabalarini
inklyuziv   kompetensiyasining   refleksiv   komponentini   o’rganishda   o’z-o’zini
baholash, insholar metodikasi qo’llanildi. 
1-4-kurs   talabalarini   inklyuziv   kompetensiyasining   operatsion   komponentini
inklyuziv  kompetensiyasi   ta’lim   va  kvazikasbiy   faoliyat   davomida   kuzatish,   qidiruv
va   tadqiqot   vazifalarini   bajarish   tahlili   metodikasi   asosida   o’rganish   bo’lajak
surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   shakllantirish   bo’yicha   ta’limiy
tajriba-sinov ishining to’rtinchi bosqichining maqsadi sifatida belgilandi. 
1-4-kurs   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
motivatsion,   kognitiv,   refleksiv,   operatsion   ko’rsatkichlarining   qiyosiy   tahlili
eshitishda nuqsoni bo’lgan o’quvchilarni jamiyatga integratsiya qilish muammosining
ahamiyati   va   ularning   ta’lim   usulini   tanlash   imkoniyati   to’g’risida   xabardorlik,
umumta’lim maktabida inklyuziv ta’limni amalga oshirishga barqaror e’tibor berish,
inklyuziv   ta’lim   muhitida   pedagogik   faoliyatni   amalga   oshirishga   metodik
harakatlarini   o’rganishning   yuqori   va   o’rta   darajaga   nisbatan   past   va   o’ta   past
darajaning   ustunligi   kuzatildi.   1-4-kurslar   negizida   bo’lajak   surdopedagoglarning
inklyuziv   kompetensiyasini   o’rganish   mazkur   sohada   tashkiliy-pedagogik
shartsharoitlarni   amalga   oshirishning   metodik   xaritasi   ishlab   chiqish   zarurligini
  15   ko’rsatdi. Ta’kidlovchi tajriba-sinov natijalarini tahlili bo’lajak surdopedagoglarning
inklyuziv   kompetensiyasini   shakllangan   darajasini   oshirishga   qaratilgan   ta’limiy
o’qitishni amalga oshirishni tasdiqladi (1-jadval). 
Tadqiqot   ishining   “Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyalarni   rivojlantirish   tizimi   samaradorligi”   deb   nomlangan   uchinchi
bobida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyalarni   rivojlantirish
modeli   va   texnologiyasi,   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
rivojlantirish   samaradorligini   aniqlashga   doir   ta’limiy   tadqiqot   tashkil   etish   va
o’tkazish metodikasi, ta’limiy tadqiqot natijalarining tahlili yoritib berilgan. 
Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasi   konsepsiyasining
mohiyatini   nazariy   o’rganish,   ta’kidlash   tajriba-sinov   natijalari   shuni   ko’rsatdiki,
kasbiy   tayyorgarlik   jarayonida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyasini   rivojlantirish   muammosi   surdopedagogika   fanini   jiddiy
rivojlantirish   va   ilmiy   tadqiqotlar   natijalarini   oliy   ta’limning   pedagogik   jarayoniga
joriy   etishni   talab   qiladi.   Pedagogik   modellashtirishning   nazariy   jihatlarini   ko’rib
chiqib, oliy pedagogik ta’limda shaxsga yo’naltirilgan, faoliyatga va kompetensiyaga
asoslangan   yondashuvlar   g’oyalarini   amalga   oshirish   tajribasini   tizimlashtirish   va
talqin   qilish   bo’lajak   surdopedagoglarning   kasbiy   tayyorgarlik   jarayonida   inklyuziv
kompetensiyasini rivojlantirish modelini yaratish vazifasini amalga oshirishda samara
berishi dalillandi. 
Tizimli   yondashuv   tarkibiy   va   funksional   tahlilga   asoslangan   kasbiy
tayyorgarlik   jarayonida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
rivojlantirish   uchun   namunaviy   tuzilmani   ishlab   chiqishga   yordam   beradi.
Surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   modelini   amalga
oshirish   jarayonida   quyidagi   pedagogik   sharoitlar   majmuasini   hisobga   olish   zarur:
samarali   va   faol   o’qitish   usullarining   maqbul   kombinatsiyasi   va   kelajakdagi
faoliyatning   ijtimoiy   kontekstini   tiklash   orqali   inklyuziv   o’quv   muhitida   bo’lajak
surdopedagoglarning   kasbiy   faoliyatining   ajralmas   tuzilishini   rivojlantirishga   imkon
beradigan   kontekstli   ta’lim   texnologiyasidan   foydalanish;   inklyuziv   ta’limni   amalga
oshirish   uchun   ijobiy   motivatsiyani   rivojlantirish   uchun   pedagogik   fanlar
  16   mazmunining   salohiyatidan   foydalanish,   nogiron   bolalarning   turli   toifalarini
rivojlantirish,   o’qitish   va   tarbiyalashning   o’ziga   xos   xususiyatlari   va   inklyuziv
ta’limda pedagogining kasbiy faoliyatining o’ziga xos xususiyatlari  to’g’risida bilim
olish; inklyuziv ta’lim jarayonida aniq kasbiy harakatlarni amalga oshirish usullari va
tajribasini   o’zlashtirishga   qaratilgan   kvazikasbiy   faoliyatni   amalga   oshirishni   o’z
ichiga   olgan   “Inklyuziv   ta’lim”   maxsus   kursining   bo’lajak   surdopedagoglarini
tayyorlash   tarkibiga   kiritish;   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyasini rivojlantirish bosqichlarining uzluksizligini ta’minlash, shakllangan
asosiy kompetensiyalarni talabalarning amaliy faoliyatida rivojlantirish va qo’llash. 
Pedagogik   modellashtirishning   kontekstli   o’qitishida   uchta   o’quv   modeli
qo’llaniladi, unda talabalar faoliyatining uchta asosiy shakli amalga oshiriladi. 
Semiotik   o’qitish   modeli   nazariy   ma’lumotlarga   ega   bo’lgan   ish   bo’lib,
akademik   tipdagi   o’quv   faoliyatini   (haqiqiy   o’quv   faoliyati)   o’z   ichiga   oladi,   unda
yetakchi   rol   akademik   ma’ruzaga   tegishli   bo’lib,   talabaning   o’quv   faoliyatining
tabiati asosan  reproduktiv hisoblanadi.   Ushbu model doirasidagi  talaba faoliyatining
natijalari olingan ma’lumotlarni ko’paytirish va standart muammolarni 
(algoritmlarni) hal qilish bo’yicha olingan ko’nikmalarni namoyish etishdir. 
Simulyatsiya   o’qitish   modeli   –   bu   kelajakdagi   kasbiy   faoliyatning   maxsus
modellashtirilgan  holati.   Bu   nazariy  ma’lumotlarga   asoslangan   tahlil   va   qaror   qabul
qilishni   talab   qiladi,   kvazikasbiy   faoliyatni   (biznes   o’yinlari   va   boshqa   o’yin
shakllari)   o’z   zimmasiga   oladi,   faoliyatning   tabiati   qisman   qidiruv,   reproduktiv   va
ijodiydir.   Talaba   faoliyatining   natijalari   predmet   harakatlari   bo’lib,   ularning   asosiy
maqsadi simulyatsiya qilingan kasbiy vaziyatlarni amaliy o’zgartirishdir. 
Ijtimoiy   ta’lim   modeli   –   bu   muammoli   vaziyat   yoki   kasbiy   faoliyatning   bir
qismi   bo’lib,   talabalarning   birgalikdagi   faoliyati   shakllarida   tahlil   qilinadi   va
o’zgartiriladi,   o’quv   va   kasbiy   faoliyatni   (tadqiqot   va   ishlanmalar,   ishlab   chiqarish
amaliyoti, diplom loyihasi) nazarda tutadi. 
Kontekstli   ta’lim   texnologiyasi   o’qitish   usullaridan   foydalanishning   turli   xil
tajribalarini   nazariy   umumlashtirish   va   reproduktiv   hamda   faol   usullarning   maqbul
nisbati, ikkinchisidan  ustuvor  foydalanish  bilan tavsiflanadi. Ushbu  usullar  semiotik
  17   model   doirasida   o’qitishning   dastlabki   bosqichlarida   qo’llaniladi.   Faol   o’qitish
usullarini   kognitiv   faoliyat   darajasini   maksimal   darajada   oshiradigan   usullar   deb
hisoblash mumkin. Faol o’qitish usullari orasida simulyatsiya bo’lmagan (muammoli
ma’ruzalar,   seminarlar,   munozaralar,   davra   suhbatlari   va   boshqalar)   hamda
simulyatsiya (o’qitish, pedagogik vaziyatlarni tahlil qilish, biznes va rolli o’yinlar va
boshqalar)   mavjud.   Ushbu   usullar   asosan   kontekstli   ta’limning   simulyatsiya   va
ijtimoiy modellari doirasida qo’llaniladi. 
Kontekstli   o’rganishda   tarkibning   asosiy   birligi   “muammoli   vaziyat”   bo’lib,
odatiy   vazifalar   uning   elementlari   sifatida   ishlaydi.   Muammoli   vaziyatlar   tizimi,
ta’lim   muammolari   va   vazifalari   yordamida   kasbiy   faoliyatning   yetakchi   jihatlarini
o’zlashtirishning   syujet   sxemasi   quriladi.   Kasbiy   tayyorgarlik   jarayonida   bo’lajak
o’qituvchilarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   modelini   amalga
oshirishda buni hisobga olish muhim deb hisoblaymiz. 
Ta’lim   standartlarini   tahlil   qilib,   biz   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyasini yaxlit rivojlantirishga to’sqinlik qiladigan sabablarni aniqladik. Bu
sabablarga pedagogikaning “Inklyuziv ta’lim” fanlariga ajratilgan soatlarning yetarli
emasligi,  ushbu  kurslar  mazmunidagi   aks  ettirish,  asosan,  tabaqalashtirilgan  maxsus
ta’lim   tizimi   bo’lib,   bu   talabalarning   ushbu   fanlarni   o’rganishga   bo’lgan
motivatsiyasiga   salbiy   ta’sir   qiladi,   chunki   ular   uchun   amaliy   ahamiyatga   ega
emasligi,   o’qitishda   asosan   reproduktiv   usullardan   foydalanish,   inklyuziv   ta’limni
amalga   oshirish   uchun   zarur   bo’lgan   asosiy   kompetensiyalarning   aniq   shakllangan
tarkibining yo’qligi kirdi. 
Oliy   pedagogik   ta’limda   kompetensiyaga   asoslangan   yondashuv   g’oyalarini
amalga   oshirish   tajribasiga   asoslanib,   barcha   bo’lajak   surdopedagoglar   uchun
inklyuziv   kompetensiyani   rivojlantirishni   nazarda   tutgan   holda,   mavjud   fanlarga
tegishli   urg’u berish  va  ushbu  yo’nalishda  maxsus   kursni  joriy etish  zarur. Bo’lajak
o’qituvchilar o’rtasida inklyuziv kompetensiyani rivojlantirish maqsadida “Inklyuziv
ta’lim”   maxsus   kurs   dasturi   ishlab   chiqildi.   Uning   mazmuni   kelajakdagi
surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyaga   kiradigan   talabalarning   asosiy
mazmuni   va   operatsion   kompetensiyalarini   rivojlantirishga   qaratilgan.   “Inklyuziv
  18   ta’lim”   maxsus   kursi   inklyuziv   ta’lim   jarayonida   aniq   kasbiy   harakatlarni   amalga
oshirish   usullari   va   tajribasini   o’zlashtirishga   qaratilgan   kvazikasbiy   faoliyatni
amalga oshirishni o’z ichiga oladi. 
“Inklyuziv   ta’lim”   maxsus   kursining   bo’lajak   surdopedagoglarni   tayyorlash
mazmuniga   kiritilishi   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   jarayonini   samarali
amalga   oshirishning   uchinchi   pedagogik   shartidir.   Maxsus   kurs   dasturi   12   soatga
mo’ljallangan. Ushbu bosqich vazifalarini amalga oshirish uchun maxsus kurs dasturi
ma’ruzalar,   seminarlar,   amaliy   mashg’ulotlar   davomida   faol   o’qitish   usullaridan
foydalanishni   o’z   ichiga   oladi:   simulyatsiya   bo’lmagan   (muammoli   ma’ruzalar,
seminarlar,   munozaralar,   tadqiqot   vazifalari),   shuningdek,   simulyatsiya   (muayyan
vaziyatlarni   tahlil   qilish   va   pedagogik   vazifalarni   hal   qilish;   o’zgaruvchan   kasbiy
xulq-atvor vaziyatlarini yaratishni o’z ichiga olgan. 
Uchinchi   bosqich   –   faoliyat   –   talabalarning   amaliy   va   tadqiqot   faoliyatida
shakllangan   asosiy   kompetensiyalarni   ishlab   chiqish   va   qo’llashni   o’z   ichiga   oladi.
Ushbu bosqichda eng katta samaraga inklyuziv ta’limning haqiqiy jarayoni sharoitida
pedagogik   amaliyot   jarayonida   erishish   mumkin,   ammo   bu   sharoitda   umumta’lim
maktablarida ushbu turdagi ta’limning qisman mavjudligi tufayli juda qiyin ekanligini
hisobga   olib,   biz   o’qishning   uchinchi   va   to’rtinchi   yillarida   pedagogik   amaliyot
jarayonida   tegishli   jihatlarni   ajratishni,   shuningdek,   maxsus   maktablarida   kirish
pedagogik   amaliyotini   tashkil   qilishni   taklif   qilamiz.   Ushbu   bosqich   vazifalarini
amalga   oshirish   pedagogik   amaliyot   jarayonida   talabalar   tomonidan   bajariladigan
amaliy   vazifalar   va   tadqiqot   vazifalaridan   foydalanishni   o’z   ichiga   oladi.   Bunday
vazifalar   orasida   quyidagilar   bo’lishi   mumkin:   ma’lum   bir   o’rta   maktabda   ushbu
muammoning holatini o’rganish; maxsus ta’limga ehtiyojlari bo’lgan bolalar (ehtimol
individual ta’lim  shaklida)  va ularning jamoadagi  roli bo’lgan jamoani  rivojlantirish
diagnostikasi   bo’yicha   vazifalar;   ushbu   talabalarning   shaxsiyatini   o’rganish,   ularni
jamoaga   jalb   qilish;   ushbu   bolalarni   sinfning   o’quv   jarayoniga   yanada   samarali
kiritish dasturini ishlab chiqish; ushbu umumta’lim maktabida inklyuziv ta’lim olish
mumkin   bo’lgan   sharoitlarni   rivojlantirish.   Т alabalarning   darsdan   tashqari   ishlari
(kurs ishlari va tezislarni himoya qilish, ilmiyamaliy konferensiyalarda ishtirok etish
  19   va boshqalar) uchinchi bosqich vazifalarini hal qilish uchun katta imkoniyatlarga ega
(1-rasm). 
  20     21   1-rasm. Bo’lajak surdopedagoglarning kasbiy tayyorgarlik jarayonida inklyuziv
kompetensiyasini rivojlantirish modeli. 
Bo’lajak   surdopegoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish
bosqichlarining uzluksizligini ta’minlash shakllangan asosiy kompetensiyalarni ishlab
chiqish  va  talabalarning  amaliy  hamda   tadqiqot   faoliyatida  qo’llash  hisoblanadi.  Bu
kasbiy   tayyorgarlik   jarayonida   bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv
kompetensiyasini rivojlantirish jarayonini samarali amalga oshirishga yordam beradi.
Shunday   qilib,   ushbu   bobda   bo’lajak   surdopedagoglarning   kasbiy   tayyorgarlik
jarayonida   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   modelini   ishlab   chiqildi   va
pedagogik sharoitlarni, texnologiyalar aniqlandi. 
Bo’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish
samaradoriligini   aniqlashga   doir   ta’limiy   tadqiqot   tashkil   etish   va   o’tkazish
jarayonida   TDPU,   JDPI,   QDPI   umumiy   talabalar   soni   531   nafarni   tashkil   etib,   264
nafar   talaba   tajriba-sinov   guruhlarida,   267   nafar   talaba   nazorat   guruhlarida   ishtirok
etdi. Ta’limiy tadqiqot jarayonida ishtirok etgan tajriba va nazorat guruhlarida ta’lim
jarayonining   farqi   shundan   iboratki,   nazorat   guruhida   talabalar   bilan   mashg’ulotlar
an’anaviy   usullarda,   tajriba-sinov   guruhlarida   esa,   taklif   qilingan   inklyuziv
kompetensiyasini rivojlantirish modeli va metodikasi asosida olib borildi. 
Bo’lajak surdopedagoglarning metodik kompetensiyalarning rivojlantirishni biz
taklif etgan bosqichma-bosqich metodikasi bo’yicha maxsus o’qitishdan keyin ijobiy
natijalarga erishildi. Statistik hisob natijalariga ko’ra, o’rtacha o’zlashtirish qiymatlari
tajriba   guruhlarida   nazorat   guruhlariga   nisbatan   farq   mavjud   bo’lib,   ularning
samaradorligi 1,15 barobarga (15%)ga yuqoriligi, ishonch oraliqlari tajriba va nazorat
guruhlari bir-biri bilan kelishishmasligi, aniqlanish ko’rsatkichlari tajriba guruhlarida
nazorat   guruhlariga   nisbatan   kam   foizni   tashkil   etishi,   umumlashtirilgan   holda
tayyorgarlik ko’rsatkichlari qo’yidagi jadvalda keltirildi. 
Styudent   statistikasining   empirik   qiymati   kritik   qiymatdan   kattaligi   uchun   H
1
gipoteza qabul qilinishiga olib keladi. Demak, tajriba va nazorat guruhlarining bilim
darajasi   bir-biridan   farq   qilib   tajriba   guruhlarida   olib   borilgan   tadqiqot   ishlari
  22   samarali   ekanligini   statistik   usullar   orqali   isbotlandi.   Buni   quyida   keltirilgan
diagrammada ham ko’rish mumkin (2-rasm). 
2-rasm. Bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv 
к ompetensiyalarning darajalari bo’yicha samaradorlik ko’rsatkichlari. 
 
Demak, tajriba-sinov ishlari nihoyasida bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv
kompetensiyalarning   mazmuniy   va   protsessual   jihatdan   rivojlanganlik   darajalari
bo’yicha olib borilgan tadqiqot ishi 1,15 barobarga samarali ekanligi statistik usullar
bilan isbotlandi. 
  23   XULOSA 
1. Bо’lajak   surdoredagolarning   inklyuziv   kompetensiyasi   –   bu   inklyuziv
ta’lim   jarayonida   kasbiy   funksiyalarni   bajarish   qobiliyatini   belgilaydigan   integral
shaxsiy   ta’limdir.   Bо’lajak   surdoredagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
rivojlantirish   ijtimoiy   zaruriyat   sifatida   bо’lajak   surdoredagogda   inklyuziv
savodxonlik   darajasi   yuqori   bо’lgan   shaxsni   shakllantirish,   inklyuziv   bilim,   ong   va
savodxonlikni   rivojlantirish,   jamiyatdagi   turli   ijtimoiy   loyihalarga   jalb   etish   orqali
ularda   inklyuziv   madaniyatni   rivojlantirishni   kо’zda   tutadi.   Bо’lajak
surdoredagolarning   inklyuziv   kompetensiysi   о’zaro   bog’liq   motivatsion,   kognitiv,
oрeratsion va refleksiv komponentlar tо’plamidan tarkib topishi aniqlangan. 
2. Bо’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasi
konsepsiyasining   mohiyatini   nazariy   о’rganish   kasbiy   tayyorgarlik   jarayonida
bо’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlantirish muammosini
ilmiynazariy   tadqiq   etish   natijalarini   surdopedagogika   fani   negizida   oliy   ta’limning
pedagogik   jarayoniga   joriy   etishni   talab   qildi.   Shaxsga   yо’naltirilgan,   faoliyatli,
kompetensiyali yondashuvlar g’oyalari asosida bо’lajak surdopedagoglarning kasbiy
inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   surdopedagog   shaxsning   ehtiyojlari   va
imkoniyatlariga asoslanib rivojlantirish imkoniyatlari aniqlangan. 
3. Bо’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlanganlik
darajasini   о’rganish   bо’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
motivatsion,   kognitiv,   refleksiv,   operatsion   mezonlar   asosida   tashxislashning   о’ta
past,   past,   о’rta   va   yuqori   darajalar   asosida   amalga   oshirildi.   Bо’lajak
surdopedagoglarning   kasbiy   tayyorgarligi   jarayonida   inklyuziv   kompetensiyani
shakllantirishga   hali   etarlicha   e’tibor   berilmaganligi,   umumta’lim   maktabida   kar   va
zaif   eshituvchi   bolalarning   inklyuziv   ta’limi   haqida   aniq   tasavvurga   ega   emasligi
kuzatilgan. 
4. 1-4-kurs   bо’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
motivatsion,   kognitiv,   refleksiv,   operatsion   kо’rsatkichlarining   qiyosiy   tahlili
natijalarida   eshitishda   nuqsoni   bо’lgan   о’quvchilarni   jamiyatga   integratsiya   qilish
muammosining   ahamiyati   va   ularning   ta’lim   usulini   tanlash   imkoniyati   tо’g’risida
  24   xabardorlik,   umumta’lim   maktabida   inklyuziv   ta’limni   amalga   oshirishga   barqaror
e’tibor   berish,   inklyuziv   ta’lim   muhitida   pedagogik   faoliyatni   amalga   oshirishga
metodik   harakatlarini   о’rganishning   yuqori   va   о’rta   darajaga   nisbatan   past   va   о’ta
past darajaning ustunligi kuzatildi. 1-4-kurslar negizida bо’lajak surdopedagoglarning
inklyuziv   kompetensiyasini   о’rganish   mazkur   sohada   tashkiliy-pedagogik
shartsharoitlarni   amalga   oshirishning   metodik   xaritasi   ishlab   chiqish   zarurligini
aniqlagan. 
5. Bo lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirishʻ
imkoniyatlari  motivatsion-kognitiv, refleksiv-operatsion jarayonlar  yaxlitligini izchil
tashxislash   hamda   prognostik-konstruktiv   va   korreksiyon-tadqiqiy   komponentlarni
integrativ xususiyatlariga ko ra rivojlantiruvchi ta lim mazmuniga bosqichmabosqich	
ʻ ʼ
yo naltirish   asosida   takomillashtirildi.   Bo lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv	
ʻ ʻ
kompetensiyasini   rivojlantirish   texnologiyalari   shaxsga   yo naltirilgan,   faoliyatli-	
ʻ
kompetensiyaviy   yondashuvlarga   ko ra   inklyuziv   kompetensiyalarning   motivatsion-	
ʻ
kognitiv va refleksiv-operatsion komponentlarini rivojlantirish algoritmini kontekstli
ta lim   texnologiyasi   talablari   va   reproduktiv-faol   o qitish   usullariga   adaptiv	
ʻ ʻ
moslashtirish asosida takomillashtirilgan. 
6. Bо’lajak   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyasini
rivojlantirishga   imkon   beradigan   kontekstli   ta’lim   (semiotik   о’qitish   modeli,
simulyatsiya   о’qitish   modeli,   Ijtimoiy   ta’lim   modeli)   texnologiyasidan   foydalanish
inklyuziv   ta’lim   jarayonida   aniq   kasbiy   harakatlarni   amalga   oshirish   usullari   va
tajribasini  о’zlashtirishga qaratilgan kvazikasbiy faoliyatni amalga oshirishni kо’zda
tutdi. Mazkur ta’lim shakli bо’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini
rivojlantirish   bosqichlarining   uzluksizligini   ta’minlash,   shakllangan   asosiy
kompetensiyalarni   talabalarning   amaliy   faoliyatida   rivojlantirish   va   qо’llash   imkoni
aniqlangan. 
7. Bо’lajak   о’qituvchilar   о’rtasida   inklyuziv   kompetensiyani   rivojlantirish
maqsadida   “Inklyuziv   ta’lim”   maxsus   kurs   dasturi   ishlab   chiqildi.   Uning   mazmuni
kelajakdagi   surdopedagoglarning   inklyuziv   kompetensiyaga   kiradigan   talabalarning
asosiy   mazmuni   va   operatsion   kompetensiyalarini   rivojlantirishga   qaratilgan.
  25   “Inklyuziv ta’lim” maxsus kursi inklyuziv ta’lim jarayonida aniq kasbiy harakatlarni
amalga   oshirish   usullari   va   tajribasini   о ’zlashtirishga   qaratilgan   kvazikasbiy
faoliyatni amalga oshirishga imkon beradi. 
8. B о ’lajak   surdopedagoglarning   metodik   kompetensiyalarning
rivojlantirishni   taklif   qilingan   inklyuziv   kompetensiyasini   rivojlantirish   modeli   va
metodikasi   b о ’yicha   maxsus   о ’qitishdan   keyin   ijobiy   natijalarga   erishildi.   Statistik
hisob   natijalariga   k о ’ra,   о ’rtacha   о ’zlashtirish   qiymatlari   tajriba   guruhlarida   nazorat
guruhlariga   nisbatan   farq   mavjud   b о ’lib,   ularning   samaradorligi   1,15   barobarga
(15%)ga   yuqoriligi,   ishonch   oraliqlari   tajriba   va   nazorat   guruhlari   bir-biri   bilan
kelishishmasligi,   aniqlanish   k о ’rsatkichlari   tajriba   guruhlarida   nazorat   guruhlariga
nisbatan kam foizni tashkil etishi aniqlandi. Demak, tajriba va nazorat guruhlarining
bilim   darajasi   bir-biridan   farq   qilib   tajriba   guruhlarida   olib   borilgan   tadqiqot   ishlari
samarali   ekanligini   statistik   usullar   orqali   isbotlandi.   Ta’limiy   tajriba-sinov
ishlarining   natijalari   tahlili   surdopedagogning   inklyuziv   kompetensiyalarini
rivojlanganligini dalillangan. 
TAVSIYALAR 
1. Surdopedagogning   inklyuziv   kompetensiyalarini   rivojlantirishning   potensial
imkoniyatlarini   maxsus   innovatsion   va   axborot   texnologiyalariga   moslashtirish
asosida   rivojlantirish. 
2. B о ’lajak   surdapedagoglardagi   inklyuziv   kompetensiyalarini   rivojlantirish
texnologiyalarini takomillashtirish. 
3. B о ’lajak   surdopedagogning   inklyuziv   kompetensiyalarini   rivojlantirish
modelini takomillashtirish. 
 
  26

Bo’lajak surdopedagoglarning inklyuziv kompetensiyasini rivojlantirish

Купить
  • Похожие документы

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha