Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 37.7KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 17 May 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Adabiyot

Sotuvchi

Samandar Dehqonov

Ro'yxatga olish sanasi 02 Aprel 2024

180 Sotish

Boburnomada andijonlik shoirlar tasnifi

Sotib olish
. "BOBURNOMA" DA ANDIJONLIK SHOIRLAR TASNIFI
M UNDARIJA
KIRISH
I BOB. "BOBURNOMA" DA ANDIJONLIK SHOIRLAR TASNIFI
II BOB. ANDIJONLIK SHOIRLARGA BOBURNING MUNOSABATI
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
                           Kirish
Zahiriddin   Muhamad   Bobur   o’zining   qarama-qarshiliklarga   boy   qisqa   va
murakkab   hayotida   anchagina   asarlaryozgan   bo’lsada,   ularning   hammasi   ham
bizgacha yetib kelgan emas.
Boburdan   qolgan   ijodiy   merosining   eng   muhim   va   eng   yirigi   O’rta
Osiyo ,Afg’oniston va Eron xalqlarining tarixi ,geografiyasi va etnografiyasiga oid
nodir   va   qimmatli   ma’lumotlarni   o’z   ichiga   olgan   va   o’sha   davr   o’zbek   klassik
adabiyotida va adabiy tilning yorqin namunasi bo’lgan «Boburnoma»asaridir.
Bu   asar   mazmuning   rang   barangligi   ,bir   jahon   materialini   o’z   ichiga–
olganligi ,til va uslubining go’zalligi bilan sharqshunosolimlarning diqqatini o’ziga
tortgan   va   uning   turli   qo’lyozma   nusxalariizlana   boshlangan   va   g’arb   tillariga
tarjima qilishga kirishilgan edi.
Asarning   omi   «Boburiya»bo’lsa-da,   uni   «Voqeanoma»,   «Tuzuki   Boburiy»,
«Voqeoti   Boburiy»deb   ataydilar.Ammo   keyinchalik   «Bboburnoma»degan   nom
bilan   mashhur   bo’lib   ketgan.Qadimgi   Movarounnahr   va   undagi   xalqlar   hayoti
haqida   jonli   guvohlik   beruvchi   asarlar   orasida   «Boburnoma»alohida     ajralib
turadi.Ajoyib   lirik   shoir   ,o’zbek   adibi   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   tomonidan
yaratilgan   bu   asar   ijtimoiy-tarixiy   ,ilmiy-tabiiy   va   adabiy-lingvistik   ma’lumotlar
xazinasidir.Bobur   tarixiy   faktlarni   shunchaki   qayd   etibgina   qolmay   ,voqealarni
jonli   tilda   qiziqarli   hikoya   qiladi.   Shu   sababdan   bu   faqat   ilmiy-tarixiy   asar
emas ,balki adabiy asar hamdir. Shoir o’z xotiralarini badiiy naql uslubda sodda va
ravon   bayon   etadi.O’nlab   tarixiy   shaxslarning   aniq   xarakterini   chizadi.Tilga
olingan   shaxslarning   portreti   ,kiyinishini   ,tashqi   ko’rinishini   ,fe’l-
atvorini ,odatlarini ,o’tmishi, avlod ajdodi ,birma-bir ta’rif etadi. Shu jumladan o’z
zamonasida   ijodi   yuksalgan   bir   qancha   andijonlik   shoirlar   haqida   ha   ma’lumot
berib,ularning ijodlariga o’z munosabatini bildiradi.   "Boburnoma" da andijonlik shoirlar tasnifi
    Movarounnahrning bir bo lagi Farg ona viloyati va uning markazi Andijonʻ ʻ
shahrida   mavjud   bo lgan   XV-XVI   asrlardagi   madaniy   muhit   to g risidagi	
ʻ ʻ ʻ
ma lumotlar   hozircha   qo limizda   ko p   emas.   Vaholanki,   ana   shu   muhitda	
ʼ ʻ ʻ
Boburdek   ulkan   ijod   egasi   yetishib   chiqqan.   Sh   uninguchun   bu   masalaga   oid
manbalarni   har   tomonlama   o rganib   chiqmoq,   undagi   ma lumotlarni	
ʻ ʼ
umumlashtirib,   XV-XVI   asr   Andijon   (Farg ona   viloyati)   madaniy   muhitini	
ʻ
yoritmoq   gapdagi   vazifalarimizdan   biri   bo lib   qolmokda.   Bu   to g rida   xabar	
ʻ ʻ ʻ
beruvchi   qadimiy   manbalar   Navoiyning   “Majolis   un-nafois”   asari,   Dashtatshoh
Samarqan- d i y n i n g tazkirasi, Abdurazzoq Samarqandiyning “Matla i sa dayn	
ʼ ʼ
va   majma i   bahrayn”   tarix   kitobi   (XV   asr),   Boburning   “Boburnoma”,   Mirzo	
ʼ
Haydarning   “Tarixi   Rashidiy”,   Xoja   Hasan   Nisoriyning“Muzakki-   ri
ahbob”tazkirasi,   Darvesh   Ali   Changiyning   “Musiqiy   ^isolasi”   (X   V   II   asr)
asarlaridan   iborat.   XX   asrda   O zbekiston   Respublikasi   Farg ona   viloyatining	
ʻ ʻ
Qo qon shahrida tuzilgan “Tazkirat ush-shuaro” tazkirasida ham o tmish davrlarda	
ʻ ʻ
yashab   ijod   etgan   forsiyzabon   shoirlar   to g risida   ko p   ma lumotbor.   Butazkirani	
ʻ ʻ ʻ ʼ
qo qonli   mual-   lim   va   o lkashunos   olim,   O zbekistonda   xizmat   ko rsatgan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o qituvchi   Po latjon   domulla   Qayyumovtuzganlar.   Buasar   2006   yili   Toshkentda
ʻ ʻ
Navoiy nomli Davlat adabiyot muzeyi tom onidan nash r etilgan. Qo lyozmasi esa	
ʻ
Toshkentda   O zRF   A   Beruniy   nomli   Sh   arqsh   unoslik   institugida   saqpanadi.XX	
ʻ
asrda   yashab   ijod   etgan   mashhur   tarixshunos   olim   Yuriy   Nikolayevich
Yakubovskiy   va   uning   o zbekistonli   shogirdi   akademik   Sabohat   Azimjonova	
ʻ
o zlarining   ayrim   asarlarida   shu   masalalar   bo yicha   fikr   izhor   etib   o tganlar.	
ʻ ʻ ʻ
S.Azimjonovaning“K  istorii   Fergan!  vtoroy  polovinm  XV  veka”   asari  (Toshkent,
1957)   Boburning   Andijonda   yashagan   davri,   uning   siyosiy   va   harbiy   faoliyatiga
bag ish- langan. Unda olima XV asr I yarmidagi Andijon adabiy- madaniy hayoti	
ʻ
to g risida ayrim ma lumotlar beradi.
ʻ ʻ ʼ     XV asr o rtalarida Andijon viloyati, ya ni hozirgi Farg ona vodiysi Xurosonʻ ʼ ʻ
va   Movarounnahr   va   ular   atrofidagi   mamlakatlarning   podshohi   SultonAbu   Said
mirzoga   qarashli   edi.   U   ni   ng   o nta   o g li   bo lgan.   Shulardan   biri   Umarshayx	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Mirzodir. Sulton Abu Said A n d i j o n v i l o ya ti n i n g hukmdori etib shu o g li	
ʻ ʻ
Umarshayx   mirzoni   tayinladi.   Umarshayx   qo l   ostiga   O zgand   shahri   va   unga	
ʻ ʻ
yaqin yerlar  ham  kirar  edi. Umarshayx  mirzo qoshiga amirlar, noiblar  belgilandi.
Bu   voqea   1459-1469   yillar   o rtasida   yuz   bergan.Umarshayx   mirzo   Andijon	
ʻ
viloyatida   o z   hokimiyatini   o rnatdi.   Vodiyga   asosiy   xavotir   Mo g ulistondan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bo lar   edi.   U   vaqtlarda   hozirgi   Taroz   shahridan   tortib   to   Qashqargacha   bo lgan	
ʻ ʻ
yerlar   Mo g uliston   deb   yuritilgan.   Umarshayx   o z   o lkasining   uning   bilan	
ʻ ʻ ʻ ʻ
chegaralarini shunday mahkamladiki, Mo g uliston hukmdori Yunusxon A ndij on	
ʻ ʻ
tomonga tajovuz qilmoqaan tiyilmoqqa majbur bo ldi.Umarshayx mirzo adabiyotni	
ʻ
sevar edi. U siyosiy va harbiy faoliyat bilan band bo lganiga kdramay, ko p kitob	
ʻ ʻ
o qir   edi.   Xususan,   u   “Xamsatayn”ni   qiziqib   o qigan.   “Xamsatayn”   “Ikki	
ʻ ʻ
xamsa”dir.   Ular   Nizomiy   Ganjaviy   asari   va   Xisrav   Dehlaviy   (1253-1325)ning
“Xamsa”sidir. Ma lumki, bu asarlar fors tilida yozilgan. Demak, Umarshayx mirzo	
ʼ
fors tilini yaxshi bilgan. Uning o zi ham tab i nazmga ega edi. Lekin bu ishga ko p	
ʻ ʼ ʻ
hafsala   qilmagan.   Keyinchalik   Umarshayx   mirzo   Mo g uliston   xoni   Yu	
ʻ ʻ
nusxonning   qizi   Quglug   Nigorxonimga   uylandi.   So ngra   shu   oilaning   bosh	
ʻ ʻ
farzandi   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   dunyoga   keldi.   Boburning   bolalik   yillari
qanday va kderda kechganligi, uning qachon o qishga borgani, qanday qilib tillarni	
ʻ
o rgangani   (turkiy,   fors,   arab),   adabiy   materiatlar   bilan   qay   yo sunda   tanishgani	
ʻ ʻ
to g risida   qo limizda   tafsiliy   ma lumotlar   yo q.   Ammo   ayonki,   Bobur   mansub
ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ
bo lgan yuqori doiraparda bola tarbiyasiga katta e tibor berilgan.Navoiy “F arhod
ʻ ʼ
va   Sh   i   r   i   n   ”   dostonida   Ch   in   xoqoniningfarzandi   Farhodning   qanday   tahsil
ko rgani   va   tarbiya   topganini   mufassal   ko rsatgan.   Farhod   juda   qobiliyatli   edi.
ʻ ʻ
Uning   uch   yoshida   tili   chiqdi.   Ko p   o tmay   en   g   yaxsh   i   o qituvchi   topib	
ʻ ʻ ʻ keltirdilar.   U   bolani   o qitmoqqa   boshladi.   Farhod   shu   tarzda   bilim   oldi:O qubʻ ʻ
o tmoq, o qub o tmoq shiori Qolib yodida safha-safha bori.Sh u n i n g uchun ham	
ʻ ʻ ʻ
Farhod   o n   yoshiga   yetganidaJahonda   qolmadi   ul   yetmagan   ilm   Bilib   tahqiqini	
ʻ
kasb  etmagan   ilm.S  o ng  Farhod  harbiy  bilimlarni  egaaladi.   14  yoshga   yetganida	
ʻ
Farhod   to la   kamol   topgan   bir   yigit   sifatida   shakllangan   edi.Alisher   Navoiyning	
ʻ
o zi ham to rt yoshida maktabga borgani, olti yoshida “ Qur oni karim” ni Taborak	
ʻ ʻ ʼ
surasigacha yod olgani ma lum. Navoiy maktab yillaridayoq Farididdin Attorning	
ʼ
“M antiq ut-tayr” (“Qushlar mantiqi”) dostonini yodlab olgani ham barchaga ayon.
Zahiriddin   Muhammad   Boburning   ham   bolalikdan   ana   shunday   tarbiya   olgani
shubha   tug dirmasa   kerak.S   .A   zim   j   onovaning   xabar   berishicha,   Boburning	
ʻ
birinchi   tarbiyachisi   Sh   ayx   Mazidbek   bo lgan.   U   ning   vafotidan   so ng   yosh	
ʻ ʻ
Boburningtarbiyasi   bilan   Boboqulibek   shug ullangan.   Temuriylar   saroyida	
ʻ
otabeklik -tarbiyachil ik vazifasini ado etuvchi amirlar bo lajak toju taxt egasi bilan	
ʻ
hamisha   birga   bo lar,   ularning   bugun   qiladigan   ishlariga   katta   ta sir   ko rsatar	
ʻ ʼ ʻ
edilar.Yuqorida   Boburning   otasi   Umarshayx   mirzoning   adabiyotga   muhabbati
aytib   o tildi.   Boburning   ona   tomonidan   bobosi   Yunusxon   ham   tab i   nazm   egasi	
ʻ ʼ
edi.  Demak,   she r   va  adabiyotga   did,  havas   va  sevgi   ham   Bobur   oilasida   alohida	
ʼ
o rin   tutgan;   yana   bolaga   ota   va   bobodan   tabiatan   o tgani   ham   turgan	
ʻ ʻ
gap.Ma lumki,   12   yoshida   (1495)   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   marhum   otasi	
ʼ
Umarshayxning o rniga Andijonda taxtga ko tarildi. B o b ur n i n g A n d i j o n	
ʻ ʻ
viloyati   hukmdorligi   boshlanishi   bilanoq   uning   umri   uzoq   yillar   davomida   urush
lar, yu rish lar, g alaba va mag lubiyatlar bilan kechdi. Demak, o zbilimi va ijodini
ʻ ʻ ʻ
yuksaltirmoq   uchun   sharoit   har   vaqt   ham   qulay   bo lgan   emas.   Sh   unga   qaramay	
ʻ
Bobur o z zamonasining eng yetuk ilm-fan arbobi, shoiri bo lib yetishdi. Shundan	
ʻ ʻ
ma lum bo ladiki, Bobur o sha 12 yoshgacha bo lgan bolalik yillarida Navoiyning	
ʼ ʻ ʻ ʻ
Farhodi   singari   ko p   bilimlarni   o qigan   va   ularni   uqib   olgan   edi.Bobur   yashagan	
ʻ ʻ
zamona   va   muhitda   (XVI   asr   boshlari)   tanilgan   sh   oirlardan   biri   Muhammad Solihdir.   A   ndij   onning   yosh   hukmroni   Bobur   bu   sh   oirning   ko p   she rlarini   yodʻ ʼ
bilgan.   Chunki   keyinchalik   “Boburnoma”   asarida   Muhammad   S   olihning
she rlaridan   ayrim   namunalarni   kundalikturmush   voqealari   bilan   bog liq   ravishda	
ʼ ʻ
ba zi   lavhalarda  keltirgan.Bobur  Andijonda  yashagan  davrda  bu  yerdagi  madaniy
ʼ
muhit ancha rivoj  topgan edi. S.Azimjonova akademik Yu .N .Ya kubovskiyning
“Alisher Navoi” (maqolalar to plami, T., 1946) kitobidagi “Chert! obshestvennoy i	
ʻ
kulturnoy   jizni   epoxi   Alishera   Navoi”   (“Alisher   Navoiy   davridagi   ijtimoiy   va
madaniy hayotbelgilari”) maqolasiga asoslangan holda Andijonda yuqori doiradagi
madaniy   jarayon   boshqa   madaniy   markazlardan   orkdda   emas   e   k   a   n   l   i   gi   n   i
alohida   t   a     k   i   d   l   a   ga   n   .   Bu   madaniyat   vakillarining   ayrimlari   bevosita	
ʼ ʻ
Umarshayx   mirzo   saroyiga   aloqador   ham   bo lganlar.Masalan,   andijonli   amir	
ʻ
Darveshbek   nasta liq   xatida   chiroyli   yozadigan   xatgot   bo lgan.   Amir   Xoja   Mulla	
ʼ ʻ
Sodir   Andijonningtaniqpi   olim   va   fozillaridan   edi.   U   yana   mohir   xattot   ham
bo lgan,   Umarshayx   mirzo   saroyida   muhrdorlik   lavozimida   xizmat   qilgan.   Amir	
ʻ
Hasan Ya qubbek mardona va shijoatli harbiy arbob edi. U yana o z she rlari bilan	
ʼ ʻ ʼ
ham   shuhrat   topgan.   Bu   amirning   she rlaridan   ba zi   namunalar   “Boburnoma”da	
ʼ ʼ
bor2.“Boburnoma”da   ko rsatilishicha,   har   bir   savodli   xonadonda,   bunday	
ʻ
xonadonlar Andijonda ko p, kishilar * 1 Alisher Navoiyning she rlari turkiy tilning
ʻ ʼ
Andijon   lahjasida   yozilganini   qayd   etar   va   shu   bilan   iftixor   qilar   edilar.   Yana
mashhur   musiqa   ustasi   Xoja   Yusufning   ham   andijonli   ekanini   hamma   bilar   edi-
1.Ma lumki,   Zahiriddin   Muhammad   Bobur   ijod   axdiga   g oyattalabchanlik   bilan	
ʼ ʻ
yondoshar   edi.   Ularningasarlariga   haqqoniy   baho   berar,   ularning   kamchiliklarini
ochiq ko rsatardi.Bobur “Boburnoma”da XV asr Hirot adabiy muhiti va- killaridan	
ʻ
biri,   asli   andijonli,   Mir   Sarbarahnaning   yaxshi   xislatlari,   obro -e tiborini	
ʻ ʼ
ta riflaydi,   uning   xushsuhbat,   xushtab   va   shirinkalom   ekanini   aytadi.   Ammo   bu	
ʼ ʼ
kish ining bir asari to g risida Bobur bunday deb yozadi: “Amir Hamza qissasining	
ʻ ʻ
muqobalasida umri zoe  qilib uzun-uzoq yolg on qissa bog labtur; bu amr muxolifi	
ʼ ʻ ʻ tab   va   akddir”4.Yana   Bobur   Kamoliddin   Husayn   Gozurgohiyning   “Majolis   ul-ʼ
ushshoq” asari “sust va aksar yolg on vabemaza, beadabona” ekanini ochiq aytadi.	
ʻ
Sh uningdek, Mulla Muhammad Badaxshiy, Muhammad Solih, Hiloliy, Ahliyning
asarlari   to g risida   Bobur   jiddiy   tanqidiy   fikrlar   bildirgan.Bobur   Yusuf   Badiiy	
ʻ ʻ
Andijoniyni   ham   tilga   oladi.   Ammo   un   i   n   g   to g risida   ijobiy   fikr   izhor   etadi.	
ʻ ʻ
“Boburnoma”da o qiymiz: “Yana Yusuf Badiiy edi. Farg ona viloyatidandur. 	
ʻ ʻ
Qasidani   yomon   aytmas   edi”5.   A,tisher   Navoiyning   “Majolis   un-nafois”
asarida   Yusuf   Badyiy   Andij   oniyning   Samarqandda   yashagan   davriga   oid
ma lumot   berilgan   va   uning   she rlaridan   namunalar   keltirilgan.Navoiy	
ʼ ʼ
Samarqandda   ekani   vaqgida   Mavlono   Yusuf   Badiiy   Andijoniy   ham   bu   yerga
kelgan   ekan.   Navoiy   Yusufni   Maachono   Yusuf   Badiiy   deb   ataydi   va   uning
Andijondan   ekanligini   yozadi.   Navoiy   va   Badiiy   Andijoniy   o rtasida   do stlik   va	
ʻ ʻ
hamkorlik   o rnatildi.Badiiyning   she rlarida   agar   biror   kamchilik   sodir   bo lsa,	
ʻ ʼ ʻ
ularni   Navoiy   tuzatar   edi.Bu   to g rida   Navoiyning   “Majolis   un-nafois”ida	
ʻ ʻ
o qiymiz:	
ʻ
Yusuf   Badiiy   Andijoniy   “...anda   faqir   bila   bo lur   edi.   Sig ori   sin   jihatidin	
ʻ ʻ
she rida xomlik bo lsa, faqir isloh qilur erdim”6.	
ʼ ʻ
Navoiy   M   avlono   Yusuf   B   ad   i   iy   ni   n   g   xarakteri   to g risida   ham   aytib	
ʻ ʻ
o tgan.   N   avoiyning   yozishicha,   u   (Badiiy)   “Buzurgmonish   va   mutasavvir   yigit	
ʻ
bo ldi”. 
ʻ
Ya ni  ulug sifat  va  ko zga  ko ringan  yigit  edi.  Uning she ri   to g risida  biror	
ʼ ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ ʻ
so z demakka Nayuiydan boshqa kish i botinmas edi (“F aqirdin o zga kish i o n i	
ʻ ʻ
n   g   she rida   so z   ayta   olmas   edi”).   Chunki   Yu   sufning   o ziga   yarasha   g ururi   va	
ʼ ʻ ʻ ʻ
ichki manmanligi (ujbi) bo lgan. Navoiy Yu suf ning Xurosonga kelib ko p yaxsh i	
ʻ ʻ
sifatlarga erishganini ham ko rsatadi.O sha vaqglarda Samarqandda andijonli yana	
ʻ ʻ
bir yigit bo lgan. U Mavlono Safoiy Andijoniydir. Navoiy bu odamni sodda yigit	
ʻ
erdi,   deb   ta riflaydi.   Lekin,   deydi   Navoiy,   Safoiyning   tab idin   shunday   go zal
ʼ ʼ ʻ she rlar   chiqar   ediki,   ular   bu   yigitning   soddavashligiga   tamo-   mila   ziddir.Navoiyʼ
“Majolis   un-nafois”da   bunga   misol   qilib   Safoiyning   quyidagi   baytini
keltirgan:Menamoyad gohi javlon na li shabrangat ba chashmChun mohi nav k-az	
ʼ
nazar sozand mardum g oyibash.Ma nosi:Tun rangidagi (qora oting) nag ali goho	
ʻ ʼ ʻ
javlonurib ko zga tashlanadiXuddi yangi oy odamlarning ko zidan berkinabergani	
ʻ ʻ
singari.I  kki  hamshahar   andijonli   shoirlar  Badiiy   va  Safoiy  bir-birlari   bilan   yaqin
bo lsalar-da,   xarakter   *   jihatidan   farqpi   edilar.   Ba zi   hazilkashlar   Badiiy	
ʻ ʼ
Andijoniyga tegishib, goho uni Yusuf Safoiy der ekanlar. Bu esa Yusuf Badiiyga
yoqmas edi.Navoiy bu ikkala hamshahar  shoir to g risida umumiy tasavvur  tug d	
ʻ ʻ ʻ
irga   nidan   keyin   Yusuf   Badiiy   Andijoniyningtavsifiga   ko chadi.   Navoiy   yozadi:	
ʻ
“Ammo   yaxshi   suhbati   bor   erdi   va   ko prak   sinf   va   aruz   bilar   edi”.“Majolis   un	
ʻ
nafois”da   Navoiy  Yusuf   Badiiy   Andij   oniyning   she rlaridan   namunalar   keltirgan.	
ʼ
Ulardan biri bunday:Gar bad in obu havo kuyat buvad manzilgahamNe ziloli Xizr
boyad ne dami Ruhulloham7.Ma nosi:Ana shu obu havosi bilan ko chang mening	
ʼ ʻ
turadiganjoyim   bo lsa,Menga   Xizr   ziloli   (hayot   suvi)   va   Isoning(o likni	
ʻ ʻ
tiriltiruvchi)  nafasi  ham   kerak  emas.Yu  suf  Badiiy   A  n  d  i   j   o  n  i   y  “M  ir ot  us-	
ʼ
safo”   qasidasiga   o xshatma   qilib   bir   qasida   yozgan   ekan.   Navoiy   ana   shu	
ʻ
qasidadan bir baytni keltirgan va uni “yaxshi voqe  bo lubtur” deb baholaydi.Duri	
ʼ ʻ
maqsud   jo yon   majma   ul-bahrayn   shud   so fiyKi   bahri   o st   az   chashmi   har	
ʻ ʼ ʻ ʻ
chashmi   giryonash*.Ma nosi:Maqsad   gavharini   izlovchi   so fiy   ikki	
ʼ ʻ
daryonibirlashtirdi,U   ning   har   bir   yig loqi   ko zidan   oqqan   yoshlar   bulog i   ikki	
ʻ ʻ ʻ
dengizni   tashkil   etdi.Navoiyning   Yusuf   Badiiy   qasidasiga   bergan   bahosi
Badiiyning   qasidapariga   Boburningbergan   bahosi   bilan   hamohang   ekani   ko rinib	
ʻ
turibdi.   Navoiy   Yusuf   Badiiy   A   n   di   j   o   n   i   y   n   i   n   g   muammo   risolasi   bitgan
ekanini   aytadi   va   o sha   muam   m   olardan   b   i   r   i   n   i   o z   asari   “Majolis...”da	
ʻ ʻ
keltirgan.   Navoiyning   “Majolis...”da   xabar   berishicha,   Maatono   Yusuf   Badiiy
Andijoniy Saraxsda vafot etgan. Mozori hazrat Sh ayx Luqmon xonaqohidadir. M avlono   Safoiy   A   n   dij   oniy   esa   Samarqandda   dunyodan   o tgan.   Bukechmishlarʻ
1490-91 yildan oldin yuzbergan edi (“Majolis...” yozilayotgan fursatda).
Andijonlik shoirlarga Boburning munosabati
Mavlono Fozil Andijoniy mo tabar zotlardandir. Ulug  sultonlar nazdida to la	
ʻ ʻ ʻ
ehgiromga ega ekan. Zamon ahdi uning suhbatini havas qilar, u bilan birga uning
majli- sida ishtirok etmoqni tilar edilar. She r sohasida yetuk kishi bo lgan. So zda	
ʼ ʻ ʻ
ustalikni   joyiga   qo yar   edi.   Ana   shunday   ta riflardan   so ngtazkira   muallifi   bu	
ʻ ʼ ʻ
shoirning   quyi-   dagi   baytini   keltiradi   va   uni   dilga   yoqimli   deb   baholaydi.Matla	
ʼ
(boshlang ich   bayt):Hast   dil   ka bai   maqsud   mashav   g ofil   az   u,Gardi   dil   gardki,	
ʻ ʼ ʻ
maqsud shavad hosil az u Ma nosi:	
ʼ
Dil maqsadga yetkazuvchi ka badir, undan bexabarbo lma,	
ʼ ʻ
D ilning gardi shunday tuproqki, undan maqsad hosili yetishadi
Mavlono   Nasibiy   Andijoniy   —   xushgo y   shoirlardan   va   yaxshi   fazilatlar	
ʻ
egasi bo lgan baxtli insonlardandir. Quyidagi matla  uning ijodidan.	
ʻ ʼ
Matla :Ba   zulfi   pech   pechash   shona   don   dona   meboyad,Zi   g ayrat   har   taraf	
ʼ ʻ
devonaye   zanjir   mehoyad12.Ma nosi:O ram-o ram   sochini   bir   tup   qilib   tarash	
ʼ ʻ ʻ
lozim,G ayratga   kelib   har   tarafdan   bir   telba   zanjirtashlagusi.Mirza   Ibrohim   Joniy	
ʻ
— bu sh o i r Bobur podsh ohning amirlaridan biri bo lgan. Tazkirada yozilishiga	
ʻ
ko ra, Bobur  podshoho z atrofidagi kishilar orasida andijonlilarga ko proq e tibor	
ʻ ʻ ʻ ʼ
qilar  ekan.  Ammo Mirzo Ibrohim  J oniy bunday diqqatga  sazovor  bo la  olmagan	
ʻ
ko rinadi.   U   shunday   e tiborga   erishmoqqa   ko p   harakat   qilgan,   lekin   unga	
ʻ ʼ ʻ
muvaffaq   bo lmagan.Bunday   munosabatdan   ozurda   bo lgan   shoir   Bobur	
ʻ ʻ
dargohidan  voz  kechib  Hirot   sari  yo l  olgan.  J  oniy o zining ginaxonligini   bayon	
ʻ ʻ
qilib yo ldan Boburga bir  she r yozib jo natgan. Uningboshlang ich bayti bunday	
ʻ ʼ ʻ ʻ
ekan:Yorga   jon   chektim,   ammo   yor   joni   bo lmadim,Ayladim   azmi   Hiri   chun	
ʻ
andijoniy bo lmadim.Boburbu she rni olgach, shoir va amir Mirzo Ibrohim Joniyga	
ʻ ʼ
ko p   iltifotlar   ko rsatgan,   uning   darajasini   askarlar   va   xodimlar   orasida   baland	
ʻ ʻ ko tarib   xursand   qil-   gan   ekan.   “Bu   so zlar   Bobur   podshohning   Humoyunʻ ʻ
qulog ig a yetib, iltifot orqasidan bo lib, uni askarlar orasida bax- tiyoru shodmon	
ʻ ʻ ʻ
qilibdilar” deb yozadi tazkiranavis.Muhammad Sharif Sadr ham Andijondan edi. U
kek-   salik   yoshiga   yetmagan,   Buxoroda   yashovchi   shoirlar   orasida   tilga   olingan.
Hasan   Xoja   Nisoriy   uni   ko rmagan   ekan.   Ammo   Muhammad   Sharifning   ko p	
ʻ ʻ
fazilatlar   kasb   etgan   bir   zot   deb   ta riflaydi.   Ana   shunday   sifatlari   uchun	
ʼ
Muhammad   Sharifsadrlik   mansabiga   ko tarilgan13   *.“Muzakkiri   ahbob”da	
ʻ
Muhammad Sharif Sadrning quyidagi bayti keltirilgan:
Ba xun nishastaam az xanjari judoyi tu,Zi po uftodaam az dasti osh noiyi tui.
Ma nosi:	
ʼ
Hajring   xanjaridan   qonga   belandim,(Ag yor   ila)   osh   nolig ing   meni	
ʻ ʻ
yiqitdi.Farg ona vodiysidan yana Amir Boqiy Kosoniy ham “Muzakkiri ahbob”da	
ʻ
tilga  olib  o tilgan.  Bu  kishi   Kosonning  sayyidlaridan   edi.  Hasan   Xoja  Nisoriy  bu
ʻ
kish   ining   ko p   fazilatlar   egasi,   she rga   ko ngil   bergan   zot   ekanini   ta kidlaydi.	
ʻ ʼ ʻ ʼ
Tazkirada Amir Boqiy Kosoniyning quyidagi bayti keltirilgan:Kilki tahriram hama
gulhoi   tar   ovard   bor \Kas   nadidast   az   nai   xushkiki   (kay)   orad	
ʻ
gul...Ma nosi:Qalamim   ne mati   —   bu   barcha   tar   gullardir,Yo qsa   quruq   qamish	
ʼ ʼ ʻ
ning   gullaganini   kim   ko ribdi.Po latjon   domulla   Qayyumovning“Tazikrat   ush-	
ʻ ʻ
shuaro”sidanHODIY - Bu kishi Farg ona vodiysining Koson degan joyidan. Nomi	
ʻ
Muhammad   Hodiy   bo lib,   kasbitabiblik   edi.   Hijriy   ila   950   (1543-44)   yilda   vafot	
ʻ
etmishdir. Dunyoga bo lgan nafratini mubolag a bilan izhor etadi.Ba j on rasidu dil
ʻ ʻ
az   Mehnati   jahon   maro,Ajal   kujost   ki,   minnat   nihad   bo   jon   moro   Mard   boyadki,
donish omuzad To zi har kas shariftor boshad15.
Ma nosi:	
ʼ
Jahon   mashaqqatlaridan   bizning   dilu   jonimizbezdiAjal   qaydadirki,   kelsinu
jonimizga minnatini qo ya qolsin (ya ni jonni olsin).Bilim o rgangan mard Hamma	
ʻ ʼ ʻ
odamlar   orasida   eng   sharofatli   bo ladi.H   odiy   ham   Bobur   Andij   onda   yash   agan	
ʻ davrdagi   shoirlar   jumlasidan   bo lib   chiqadi.   Chunki   u   Boburdan   13   yil   keyinʻ
dunyodan   o tgan.   Demak,   Hodiy   Farg ona   viloyatidagi   XV   asr   ikkinchi   yarmi	
ʻ ʻ
adabiy harakatchiligi vakillaridan biridir.A R Sh I Y 16 taxallusli shoir ham  XVI
asr ijodkor- laridan bo lgan. U Yangi bozorli. Nomi Muhammadbek. Oldin Chokiy	
ʻ
taxallusida  yozgan   ekan.  Keyinchalik  taxaplusini   Arshiy  deb  o zgartirgan.  Ushbu	
ʻ
baytda uning sababi  aytilgan:G ulg ulai she ri man ba arsh rasid 3-on sabab shud	
ʻ ʻ ʼ
taxaplusam Arshiy.
Ma nosi:	
ʼ
Sh   e rimning   shuhrati   ko kka   yetgani   uchun   Taxaplusim   Arshiy   bo ldi.	
ʼ ʻ ʻ
Tazkiraning   II   jildi   Ali   Navidiy   nomli   shoir   to g risida   ma lumot   bor.   Bu   sh	
ʻ ʻ ʼ
oirning Sh oh TohirAndijoniy degan shoirning shogirdi ekani yozilgan17.Navidiy
sayohatga chiqib Hindistonga borgan. Dakan viloyatida u yerning hokimi Abulfath
Nizom   Husaynning   iltifotiga   erishgan.   Ammo   keyinchalik   hokim   ning   iltifotidan
mahrum   bo lgan.   Sh   un   i   n   g   uchun   taxallusini   Navmidiy   deb   o zgartirgan   ekan.	
ʻ ʻ
Bir qancha vaqt Ahmad Nigor degan shaharda yashagan. Navmidiy 975/1567-1568
yili   vafot   etgan.   Tazkirada   bu   shoirning   she rlaridan   namuna   keltirilmagan.   Bu	
ʼ
ma lumotning biz uchun ahamiyatli tomoni shundaki, Sh oh Tohir Andijoniy XVI	
ʼ
asrda   yashab   ijod   etgan   shoirlardandir.Modomiki,   Navidiy   Sh   o   h   Tohir   A   ndij
oniyning shogirdi ekan, uning ustozi XVI asr boshlari yoki XV asr oxirida yashab
ijod   etgan   shoir   bo lib   chiqadi.   Bu   esa   uning   ana   shu   davrdagi   adabiy   muhitga	
ʻ
mansub ekanligini bildi- radi. Garchi keyinchatik Navidiy Navmidiy bo lib Hindis-	
ʻ
tonda   yashab   qolgan   va   o sha   yerda   dunyodan   o tgan   esa-da,   u   andijonli   shoir	
ʻ ʻ
ShohTohirning  shogirdi   sifatida   shakl-   langani   aniq.   Bu   ham   XV  asr   II   yarmi   va
XVI   asr   boshidagi   Andijon,   Farg ona   adabiy   muhitning   qatralaridirlar.Yana   shu	
ʻ
tazkirada Andijonli Furqatiy degan shoir to g risida so z bor. U Kosonda yashagan	
ʻ ʻ ʻ
va   1026/1617   da   vafot   etgan.Siyohbaxtiy   az   in   peshtar   nameboshed,Ki   majlisi
digaron   ravshan   az   chirog i   manast.“Tazkira”da   Kalon   I   to g risida   bunday   deb	
ʻ ʻ ʻ yozilgan: Bu kishi asli Farg onadan bo lib andijonlidir. Turk-chig atoy elidan edi.ʻ ʻ ʻ
Nomi   Xoja   Kalonbekdir.   Muhammad   Zahiriddin   Boburningamirlaridan,   ayoni
rijollaridan edi. Kobil va qandahor tomonlarda hokim, amir bo lib xizmat etar edi.	
ʻ
Ko pincha, Kobilda turmishdur. Unda vafot etmishdur. Turkiy va forsiy ash orlari	
ʻ ʼ
bordur. Shul bayt shoirning nashidai tab idandur.	
ʼ
Nadoram tob didan peshi u badxo  raqibonro, Az in bar subhi vasli u guzidam
ʻ
shomi   hijronro.   Ma nosi:U   ning   yonida   xunuk   bashara   raqiblarni	
ʼ
ko rmoqqatoqatim   yo q,   Sh   u   n   i   n   g   uchun   uning   vasli   tongidan   ko ra	
ʻ ʻ ʻ
ayriliqkechasini   afzal   ko raman.   Kalon   I   deb   bu   tazkirada   ko rsatilgan   kishi	
ʻ ʻ
Boburning   eng   yaqin   do stlari   va   harbiy   qo mondonlardan   biri   bo lmish   Xoja
ʻ ʻ ʻ
Kapon   bo lsa   kerak.   Xoja   Kalonningasli   Andijondan   ekanligi   “Tazkirat   ush-	
ʻ
shuaro”da   aniq   yozilgan.“Boburnoma”da   Hindiston   fathidan   so ng   Xoja   Kalon-	
ʻ
ning   Boburdan   ruxsat   olib   G aznaga   ketgani   va   bu   to g rida   bir   bayt   bitib	
ʻ ʻ ʻ
qoldirgani,   Boburning   esa   o sha   baytga   javoban   yozgan   to rtligi   keltirilgan.
ʻ ʻ
Umuman,   “Bobur-   noma”da   Xoja   Kalon   to g risida   Boburning   keltirgan	
ʻ ʻ
ma lumoti, fikrlari va o sha mushoira hammasi bor.Sipohiy I — Bu kishi Turkiston	
ʼ ʻ
shoirlaridan   bo lub,   farg onalidur.   Andijon   shahrida   tug ulmishdur.   Bundagi	
ʻ ʻ ʻ
kiborlardan   biriningo g lidur.   Nomi   Xudodo st   bo lub   turk-   cha   ash orlari   bo lsa	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʼ ʻ
ham   zamonamizgacha   kelib   yetmagandur.   Tazkira   sohiblari   forslar   bo lganidan	
ʻ
forsiycha   she ri-   dan   namuna   ko rsatmishlar.   Bo lmasa   Andijon   eli   forsiycha	
ʼ ʻ ʻ
so zlashgan emaslar. Shul ruboiy jum-lai ash oridandur.	
ʻ ʼ
Afsuski, vaqti gul bazudiy biguzasht,
Faryodki, to chashm kashudiy biguzasht.
Ba chashmu xamat binaf shau nargisro,
Ayyomi bako riyu kabudiy biguzasht.	
ʻ
Ma nosi:	
ʼ
Afsuski, gul vaqti tez o tib ketdi,	
ʻ Faryodki, ko z ochib yumguncha o tdi.ʻ ʻ
Binafsha xating bila nargisingsiz 
Ko rlik ayyomi kuni bitdi.	
ʻ
Yuqorida   keltirilgan   ma lumotlar   asosida   xulosa   qi-   lib   shuni	
ʼ
aytmoqmumkinki,   Andijon   viloyati   (Farg ona   vodiysi)da   XU-XU1   asdlarda	
ʻ
taraqqiy   topgan   madaniy   muhit   mavjud   bo lgan.   Uz   davrining   ko p   madaniyat,
ʻ ʻ
ada-   biyot,   san at   arboblari   ana   shu   muhitda   shakllangan   va   kamol   topganlar.	
ʼ
Zahiridsin   Muhammad   Bobur   ham   yosh-   likdan   shu   muhit   ta siri   ostida	
ʼ
o sgan.Xuroson   poytaxti   Hirot   va   Farg ona   viloyati   markazi   Andijon   o lkasidagi	
ʻ ʻ ʻ
madaniy   aloqalar   multasil   davom   etgan.   Bu   madaniy   hamkorlik   XVI   asrda
shayboniylar   hukmronligi   davrida   ham   to xtab   qolmagan   Xuroson   hukmroni	
ʻ
Sulton   Xusayn   Boykdro   san at   usta-   larining   tavsiyasiga   ko ra,   Darvesh   Ali	
ʼ ʻ
Xojazodai   Changiyga   o z   hokimiyati   sharafiga   bir   moyatayn   yaratmoqni	
ʻ
topshirgan.   Bu   vazifani   ijro   etmoq   uchun   Xojazoda   o n   ikki   yil   davomida	
ʻ
Andijonda   yashagan.   U   Andijon   viloyatiga   qarashli   Marg ilon   shahridagi   bir	
ʻ
bog da   istiqomat   etgan.   Bu   joy   ilgarilar   Xoja   Ahrorga   qarashli   bo lgan   ekan.   Bu	
ʻ ʻ
yerda   o rtaliqsa   bir   katta   daraxt   bor.   U   xuddi   o sha   afsonaviy   shaxs   Xoja   Ahror	
ʻ ʻ
uchun   xuddi   aso   singari   bo lgan   emish.Bir   kuni   tunda   Xojazoda   Changiy   o sha	
ʻ ʻ
daraxt   yoniga   kelib   bir   muncha   vaqg   shu   yerda   turgan.   Shunda   u   qandaydir   bir
kuchli   ilhom   tug yonini   o zida   sezgan.   Sh   u   ilhom   kuchi   bilan   ijod   etmoqchi	
ʻ ʻ
bo lgan moyataynningbarcha zarblari yechimini topganday bo lgan. Buni san atkor	
ʻ ʻ ʼ
o sha buyuk shayx va murshid (ya ni Xoja Ahror)ning yordami va homiyligi ostida
ʻ ʼ
vujudga   kelgan,   deb   talqin   qiladi.Sulton   Husayn   Boyqaro   H   irotni   uzil-kesil   o z	
ʻ
ixtiyoriga   kiritib,   unda   hukmronligini   to la   o rnatgach,   bu   yerda   katta   bayramlar	
ʻ ʻ
uyushtirgan. Bu bayramda ko p musiqa ustalari ish tirok etganlar. Sh unda Sulton	
ʻ
Husayn bir necha yil burun hofiz Darvesh Aliga moyatayn yaratmoqni topshirgan
edim,   bilmadim,   shu   vazifani   bajarganmi   yo qmi,   deb   atrofidagilardan   so rabdi.	
ʻ ʻ Bilganlar usta bu topshiriqni ado etganini aytganlar. S ultonning buyrug iga ko ra,ʻ ʻ
Darvesh   Ali   Changiyni   Andijondan   chaqirtirib   keltirganlar.   Sulton   usta   bilan
uchrash ganda, senga berilgan vazifani ado etganmisan, deb so ragan. Ijobiy javob	
ʻ
bo lgandan   so ng   sulton   kagga   bayram   o tkazgan.   U   olti   kechau   kunduz   davom	
ʻ ʻ ʻ
etgan.   Unda   barcha   amirlar,   olimlar,   shoirlar   Eron   va   Turkiyadan   kelgan   musiqa
ustalari   qatnashganlar.Podsh   oh   Darvesh   Ali   Changiyga   o zi   ijod   qilgan	
ʻ
moyataynni ijro etmoqni buyurgan. Ijro tugagandan keyin ko p musiqa ustalari va	
ʻ
hofizlar-ashulachilar, ular orasida ustod Axuyi musiqaroy, ustod Sanjai Axubarra,
ustod Amirquli Tanburiy va boshqa san atkorlar bu asarni, oldingilardan ustunroq	
ʼ
va   yaxshiroq   ekanini   aytganlar.   Muallifni   maxtaganlar.   Chunki   oldingi
moyataynlar   har   bir   tugallangan   davrada   ikki   yuz   zarbga   ega   bo lsa,   bu	
ʻ
moyataynda   har   bir   davrada   bir   ming   ikki   yuz   zarb   bor   edi.   Shundan   keyin
podshohbu   musiqa   ustasini   saxiylik   bilan   siylagan|X.   Moyatayn   deb   ikki   yuz
zarbdan   tashkil   topgan   katta   musiqa   asarni   aytilar   ekan.Ohiy   Hiraviy   Hirot
shahrida nonvoylik qilar ekan. U o z ish joyida ashulalar xirgoyi qilib ishlagan. Bir	
ʻ
kuni   mashhur   musiqa   ustasi   Darvesh   Sh   odiy   ko chadan   o tib   ketayotib,   uning	
ʻ ʻ
ashulasini   eshitib   qolgan.   Nonvoyning   go zal,   shirali   ovozi   bor   edi.   Sh   unga	
ʻ
mahliyo   bo lgan   Darvesh   Sh   odiy   butun   bir   soat   uning   ashulalarini   tinglagan.	
ʻ
Shundan so ng Darvesh Sh odiy do konga kirib nonvoyni un i n g xush ovozi, ijro
ʻ ʻ
mahorati bilan tabriklagan, unga minnatdorlik bildirgan. Sh odiyning qistovi bilan
Ohiy   Hiraviy   musiqa   hunari   bilan   shug ullana   boshlagan.   U   tezda   yuksak	
ʻ
darajadagi mohir san atkor bo lib yetishgan. U turkzarb usulida “Rost”, “Panjgoh”	
ʼ ʻ
kabi go zal musiqiy asarlar  ijod etib shuhrat qozongan. Ko p shogirdlartarbiyalab	
ʻ ʻ
yetishtirgan.“Musiqiy risola”sida o z davrining ana shu tanikdi musikd san atkori,	
ʻ ʼ
hofiz Ohiy Hiraviyning shogirdlari sanab o tilgan. Usha shogirdlardan biri Maqsud	
ʻ
Andijo-niydir.   U   Hirotda   Sulton   Husayn   dargohida   xizmatda   bo ldi.   So ngra	
ʻ ʻ
Shayboniyxon   Hirotni   egallagach,   boshqa   san atkorlar   bilan   birga   Buxoroga	
ʼ keltirilgan. “Tarona”, “Amal”, “Peshrov”, “Savt” kuylarini ijod qilgan. Ular Jomiy
g azaliga aytilgandirlar. Maqsud Andijoniy yaxshi she rlar ham yozar edi. Hirotdaʻ ʼ
vafot etgan* 14.Temuriylardan so ng X V I asrda Movarounnahr va Xurosonda Sh	
ʻ
ayboniylar   hokimiyati   o rnatildi.   XVI   asrning   boshlarida   Buxoroning   markaxlik	
ʻ
ahamiyati   oshdi.   Bu   vaqtda   Andijon   madaniy   muhiti   o z   mav-   qe ini	
ʻ ʼ
saqlagan.“Musiqiy   risolasi”ning   egasi   Darvesh   Ali   bunga   doir   qiziqbirhodisani
hikoya   qiladi.   Shayboniylardan   Abdullaxon   hukmronligi   davrida   (1583-1599)
Buxoroga Turkiyadan elchilar kelganlar. 
Ularningboshlig i   (elchi)   Piyolaxon   degan   kishi   edi.   Kelganlar   ichida   ustod	
ʻ
Husayn   Udiy   ham   bo lgan.Darvesh   Ali   Changiy   hikoya   qiladiki,   Husayn   Udiy
ʻ
singari   Ud   asbobida   yaxshi   chaladigan   boshqa   musikd   ustasi   bo lmagan   va	
ʻ
bo lmayajak.   Turkiya   sultoni   elchilar   orqali   Buxoroga   bir   soz   yuborgan.   Unda	
ʻ
Movarounnahr   cholg uchilari   chala   oladilarmi   yo   yo qmi,   tekshirib   ko rmoqchi	
ʻ ʻ ʻ
bo lgan. Elchi bu sozni  Abdullaxonga takdim etar ekan, o z sultonining xohishini	
ʻ ʻ
ham bildirgan.Buxoroda bu vaqtda eng mohir cholg uchi Hofiz Turdi edi. Unga bu	
ʻ
sozni   topshirganlar.   Ammo   Turdi   sozni   yaxshi   chalaolmagan.   Shunda
Abdullaxonga   Darvesh   Ali   Changiyni   chaqirmoqni   maslahat   berganlar.   “Men   u
vaqgda   Andijonda   edim”   -   deb   hikoya   qiladi   Darvesh   Ali   -   Sh   u   yerda   menga
yuborilgan   xatni   oldim».   Darvesh   Ali   Andijondan   chiqib   markaz   Buxoroga   yetib
keladi.Podshoh   Abdullaxon   qabuliga   kirganida,   unga   o sha   Turk   sultonining	
ʻ
hadyasi  bo lgan sozni  beradilar. Darvesh  Ali  bu sozni  juda yaxshi  chaldi. U to rt	
ʻ ʻ
kun   davomida   sozni   chalib   turdi.   Podshohuni   diqqatbilantinglaredi.   Keyinchalik
podshohhuzurida bo ladigan yig inlarda bu soz ko p ish berdi. Said Ahmad binni	
ʻ ʻ ʻ
Mehgari Mirokiy degan musiqa ustasi o z mahorati bilan obro  qozongan ekan. U	
ʻ ʻ
xonlar, podshohlar Saroy orkestrining (nog oraxona) bosh dirijeri (mehgar) bo lib	
ʻ ʻ
xizmat   qilgan.   Uning   shoigrdlaridan   biri   Mavlono   Husayn   40   yil   davomida   turli
shaharlarda   mehtarlik   qilgan   ekan.   U   Andijonda   shayboniylardan   Asfandiyor Bahodir sulton hukmronligi davrida (bu hukmronlik davrida ikki masjid qurilgan,
shuning   sharafiga   70   ta   qul   ozodpikka   chiqarilgan   ekan)   18   yil   mehtar   bo libʻ
xizmat qilgan. Bu yerda katta musiqa uyushmalari “nog ora- xonalar” borligining	
ʻ
o zi madaniy hayot va mahalliy hukmdorlarning shonu shavkati baland bo lganini	
ʻ ʻ
bildiradi.Sh   u   keltirilgan   ayrim   misollardan   ham   ko rinib   turibdiki,   XV   asrda	
ʻ
Xuroson   poytaxti   Hirot   va   Farg ona   viloyati   markazi   Andijon   o rtasida   madaniy	
ʻ ʻ
aloqalar   mutgasil   bo lgan.   Bu   hamkorlik   XVI   asrda   Shayboniylar   hukmronligi	
ʻ
davrida ham davom etgan.
XV asr o rtalarida Xuroson poytaxti Hiryut katga bir madaniy markaz sifatida	
ʻ
shakdlangan edi. Bu markaz yildan-yilga o z shuhrat va e tiborini yuksaltira bordi.	
ʻ ʼ
Turli   o lkalardan   bu   yerga   san at   va   ijod   a.hli   kelib   ta lim   olar   va   kamol   topar	
ʻ ʼ ʼ
edilar.   Andijondan   Hirotga   kelib,   bu   yerda   muqim   yashagan   va   asta-sekin
Hirotdagi   eng   mashhur   va   obro li   san atkorlar   qatoridan   o rin   olgan   Xoja   Yusuf	
ʻ ʼ ʻ
Andijoniy ham shulardan biri.Xoja Yusuf Andijonda tug ilgan. U ning ota-onalari	
ʻ
o qimishli, baland darajali oilalarga mansub bo lganlar. Xoja Yusuf yoshlik yillari	
ʻ ʻ
Andijondan Hirotga keldi. U n i n g qachon, qanday qilib bu yerga kelib qolgani
to g risidagi   tafsilotlar   hozircha   bizga   ma lum   emas.Yusuf   Andijoniy   Hirotdagi
ʻ ʻ ʼ
taniqli   musiqa   ustasi   ustod   Sh   odiyning   shogirdlaridan   biri   bo ldi.   Ustoz	
ʻ
tarbiyasida   yosh   Yusuf   Andijoniy   tezda   o zining   ham   musiqa   ijrosida   ham   yangi	
ʻ
kuylar  yaratmoq  sohasida  yuksak  qobiliyat   egasi   eka  n  i   n  i   ko rsatdi.   “M  usiqiy	
ʻ
risolasi”ning muallifi Darvesh Ali ustod Shodiyni bunday deb ta rif etadi: “Doimiy
ʼ
sirlarning   yig ilgan   o rni,   bebaho   xazinalar   xazinasi,   cheksiz   (ilohiy)   konlarning	
ʻ ʻ
yoquti   va   abadiy   manbai,   tanlanganlar   majmuining   do sti   ustod   Shodiydir.U	
ʻ
shunday   ulug   olim   ediki,   zamonasidagi   sultonlar,   shahzodalarning   muhabbati   va	
ʻ
yaxsh i qarashlariga erishgandi. U qayerga tashrif buyursa, unga yuksak hurmat va
ehgirom ko rsatar edilar. Turli musiqa ustalari o rgasida katta obro  qozongan edi;	
ʻ ʻ ʻ
bama ni   ko rsatmalari   va   fikrlariga   barcha   odamlar   jonu   dildan	
ʼ ʻ quloqosardilar”25.Ustod   Shodiy   ko p   musiqa   asarlarni   yaratgan.   Ustodning   o nʻ ʻ
ikki shogirdi bor edi. Shodiy o n ikki naqsh ijod etgan. Ular Iroq maqomi kuyida	
ʻ
far   usulida   ijro   etilar   edi.   Ustod   Sh   odiy   o z   shogirdlarining   har   biriga   biror	
ʻ
naqshni   ijro   etmoqni   topshirgan.   Kimki,   uni   yaxshi   ijro   etsa,   bu   kuy   o sha	
ʻ
shogirdning nomi bilan atalardi. 
Ustoz   Sh   odiyning   shogirdparidan   biri   Xoja   Yusuf   Andij   oniyga   Sunbuliy
naqshi tushdi. U muxammas tarzidadir. Xoja Yusuf bu naqshni  shunchalar go zal
ʻ
ijro etdiki, ustod g oyat mamnun bo lib, bu kuyni shogirdining nomi bilan atadi...	
ʻ ʻ
Bu   kuy   xalqo rtasida   Xoja   Yusuf   naqshi   deyilib   shuxrat   topdi.Bora-bora   Xoja	
ʻ
Yusuf   A   n   dij   oniyning   mahorati   shundayin   kamol   topdiki,   Hirotdagi   madaniy
muhitda   baland   mavqe   egalladi.   Uning   hatto   davlat   boshlig iga   musiqa   ilmidan	
ʼ ʻ
dars bergani “Musiqiy risolasi”da aytib o gilgan26. Xoja Yusuf Xuroson va Hirot	
ʻ
hukmdori Boysunqur mirzoning xos musiqa ustalaridan biri bo lgan. U Boysunqur	
ʻ
mirzoning   lutfu   marhamatiga   sazovor   bo lgan   ulug   san atkor.Xoja   Yusuf	
ʻ ʻ ʼ
Andijoniy taniqli shoir va olim ham bo lgan. U o z she rlaridan ayrimlariga turk-	
ʻ ʻ ʼ
zarb usulida Navro z maqomida kuylar ijod qilgan27. Xoja Yusuf yaratgan kuylar	
ʻ
xalq   o rtasida   keng   yoyilgan   va   ko p   kuylanar   edi.   Ularning   miqdori   360   dan	
ʻ ʻ
ortiqdir.Hirotdan oqib o tadigan Injil soyiningbo ylari g oyat ko rkam. Kumushdek	
ʻ ʻ ʻ ʻ
oq va toza to lqinlar yuqoridan o ynab- o ynab pastga tushib keladilar. Ular yo l-	
ʻ ʻ ʻ ʻ
yo lakay turli  katga va kichik toshlarni xuddi  sho x bir odam  bolalarning boshini	
ʻ ʻ
silaganicha   chopib   ketayotganday   siypalab   o gadilar.   Xarsanglarni   jildirmoqqa	
ʻ
intiladilar,   ammo   bu   ishning   behudaligini   bilgach,   ularni   yuva-yuva   aylanib   va
oshib   oqadilar,   so ng   yana   oldinga   yuguradilar.Soy   sohili   ko m-ko k   o tlarga   va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rango-rang   gullarga   ko milib   gilamdek   yarqiraydi.   U   yon-bu   yonda   o sgan	
ʻ ʻ
daraxtlarning barglari xuddi daryo oqimi va qirg og i husniga madhiya o qigandek	
ʻ ʻ ʻ
shivirlaydilar.   Uzoqpardan   va   suvdan   yengil   yelayotgan   shabboda   ular   bilan
o ynasha-o ynasha o tib ketadi. 	
ʻ ʻ ʻ Soy   yoqasidagi   kichik   bir   supaga   o xshash   tekis   joyda   sholcha   solingan.ʻ
Undagi   ko rpacha   ustida   bir   kishi   suv   mavjlariga   tikilib   o ltiribdi.   U   o rta	
ʻ ʻ ʻ
yoshlarda,   xush   ko rinish   li,   cheqrasi   toza   va   ochiq,   quyuq   qora   qoshlari   ko z	
ʻ ʻ
ustiga tushadigan  darajada o siq, ko zlari  hushyor  qarash  bilan nurlanadi.  Yonida	
ʻ ʻ
ko rpacha   ustida   sozi   yastangan.Bu   ustoz   Xoja   Yusuf.   U   ning   fikru   yodi   bir	
ʻ
narsada.   Xomush   nigohi   bir   nuqgaga   qadalgan.   Atrofda   bo layotgan   ishlarga	
ʻ
beparvo.   U   suv   to lqinlarining   shovqiniga   ko milib   ketgan;   u   ohanglar   daryosida	
ʻ ʻ
yuzmoqda...Supadan sal  nariroqda ikki yosh shogird yigitlar ustozning tinchligini
buzmaslikka   intilib   o z   ishlari   bilan   bandlar.   Biri   chetdagi   o choqqa   osilgan	
ʻ ʻ
qozonda yemish tayyorlamoqda. Boshqasi esa o choq boshida vijirlab qaynayotgan	
ʻ
qumg ondagi   suvdan   choynakka   choy   quyib   damladi.   So ng   uni   ustoz   yoniga	
ʻ ʻ
keltirib   o ltirdi   va   choynakdan   piyolaga   choydan   quyib,   uning   oldiga   qo ydi.	
ʻ ʻ
Shundan keyin  sekin  tovush  chiqarmay turib nariga  ketdi.Xoja piyoladagi   choyni
olib, bir ikki xo pladi-da piyolani o z joyiga qaytarib qo ydi. S o ng ko rpacha usti	
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
d   a   gi   sozni   qo liga   oldi,   u   n   i   n   g   chalm   oqqa   tayyorligini   tekshirib   ko rdi.   Soy
ʻ ʻ
sohilida yoyilayotgan mavjlar ohanglariga mos tarzda soz torlarini chertdi. Dilrabo
sadolar   qirg oqbo ylab   yangray   boshladilar.   Bu   sadolarning   aqpu   hushni   band	
ʻ ʻ
etuvchi   jaranglarida   olis   ona   yerlarning   jozibasi   sezilar,   bepoyon   Farg ona	
ʻ
dalalarining   yashil   quchog lari,   tog   yonbag irlariga   yondashib   ketgan   bog u	
ʻ ʻ ʻ ʻ
rog lar latofati, sho x jilg alar jilvalari, sokin Sirdaryoning sirli oqimlari o z aksini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
topayotganday  bo lardi.  Ularda  [uyo  Olatovning  k  u  m   u  sh  r   a  n  g  cho qqil   a  ri	
ʻ ʻ
ko zga tash l a nar, shahar ko chatarini to ldirgan ipak tandatarining cheksiz qatori	
ʻ ʻ ʻ
ko rinar,   vodiy   sh   oirlarining   ilhomli   misralari   dillarni   maftun   etib
ʻ
yangrayotganday   tuyulardi.Bu   ohanglar   go zal   dilbarlar   malohatini   kuylar,	
ʻ
ularning noxpi boqishlari, sho x tabassumlari, bo ston- larga oro beruvchi rangdor	
ʻ ʻ
atlasga burkangan shamshod qomatlarini eslatar edi.
Lolalar kiyib atlas sayr etar bu bo stonda, 	
ʻ Bulbuli vatan sayrar sharhi zikri dostonda, 
Necha sho x jononlar labi la l xandonda,ʻ ʼ
Ko l tutib qadam tashlar gulshanu gulistonda,	
ʻ
Bog  uchun berur ziynat yursa qaddi zebosi2*.
ʻ
Ohang   ketidan   ohang   kelaberdi.   Ular   san atkor   qalbining   ovozidir.   Bu	
ʼ
ohanglar o sha qalbda yaralgan. Ular dilning eng nafis tuyg ularini o zida jamlab	
ʻ ʻ ʻ
atrofga   taralmokdazar.   Bu   tuyg ular   Ona   yerga   muhabbat   va   sog inch;	
ʻ ʻ
mehmondo st   yangi   o lkaga   minnatdorlik,   qadrshunos   va   g amxo r   homiyga	
ʻ ʻ ʻ ʻ
sadoqat va hurmat ramzidirlar.
Xoja   Yusuf   AndijoniyningTemuriy   shahzodalardan   Boysunqur   mirzoning
saroyidagi   atoqli   san atkor   va   shoirlardan   biri   ekanini   bildik.   Endi   Boysunqur	
ʼ
mirzoning   o zi   bilan   ham   bir   tanishib   o tsak.Bu   go zal,   san at   va   adabiyotni	
ʻ ʻ ʻ ʼ
cheksiz   ssvgan;   olim   va   sh   oir,   xattot   va   mav rifatparvar   zot   sh   arqsh   unos	
ʼ
mutaxassislarga   yaxshi   ma lum.   Ammo   keng   kitobxonlar   ommasi   o rtasida	
ʼ ʻ
shahzoda   Boysunqur   mirzo   unchalik   shuhrat   topgan   emas.   Bunday   nodir   va
diqqatga sazovor davlat arbobi va ziyoli to g risida ko p yozmoq mumkin. Ammo	
ʻ ʻ ʻ
men Boysunqur  mirzo to g risida obro li  manbalarda aytilgan so zlarni  keltirmoq	
ʻ ʻ ʻ ʻ
bilan   cheklanaman.   2008   yili   Toshkentdagi   “O zbekiston”   nashriyoti   tarixshunos	
ʻ
olim   A   bdurazzoq   Samarqandiyning   (1413-1482)   “Matla i   bahrayn   va   matla i	
ʼ ʼ
sa dayn”   (“Ikki   saodatli   yulduzning   chiqish   joyi   va   ikki   dengizning   qo shilish	
ʼ ʻ
o rni” kitobining ikkinchi jildini ikki kitobda nashr etdi)29. Garchi bu asar muallifi
ʻ
XV asr temuriylar hukmronligi davrida yuz bergan siyosiy voqealar bayoniga ko p	
ʻ
o rin   bergan   bo lsa-da,   unda   ilmiy   madaniy   hayotga   doir   ayrim   lavhalar   ham	
ʻ ʻ
uchraydi.   Shahzodalar   Mirzo   Boysunqur   va   Sulton   Ibrohim   mirzolarning   ilm   va
madaniyat   rivoj   iga   ahamiyat   bergani   to g risidagi   ma lumotlar   shular	
ʻ ʻ ʼ
jumlasidandir.Darvesh   Ali   o zining   “Musiqiy   risolasi”da   Boysunkur   mirzoni	
ʻ
bunday deb tavsiflaydi: «Boysunqur mirzo haddan tashqari go zalligi bilan ajralib	
ʻ turar   va   yuksak   iste dod   egasi   ekanligi   bilan   katta   shuhrat   qozongan   edi.   Uningʼ
(Xurosondagi)   hukmronligi   davrida   she riyat,   xushxatlik   va   musikd   baland	
ʼ
hukrmatga ega bo ldi. Shahzodaning ilm- fan va san atlarga g amxorligini eshitgan	
ʻ ʼ ʻ
turli-tuman   shoirlar,   san atkorar   har   tomonlardan   uning   dargohiga   oqib   kelar	
ʼ
edilar.  Deydilarki,  Boysunqur   mirzo  qoshida   qirq  xatgot,  rassomlar   bo lgan.  Ular	
ʻ
mirzo   kugubxonasi   uchun   turli   asarlarni   ko chirib   yozib   turganlar.   Ular   orasida,	
ʻ
xususan, bu san at bo yicha ajoyib talant egasi bo lmish Mavlono Ja far Tabriziy -	
ʼ ʻ ʻ ʼ
saroy xattotlarining boshlig i ajralib turar edi.	
ʻ
Boysunqur mirzo har doim shoirlar, san atkorlar doirasida bo lar, ularni sevar	
ʼ ʻ
edi.   U   o zining   bunday   yaqinlariga   juda   yaxshi   munosabatda   bo lar   edi.	
ʻ ʻ
Tantanavor   va   nafis   did   bilan   yashamoqni   sevgan   davlat   egalari   ichida   Xisrav
Parvezdan   boshqa   hech   kim   o z   turmushini   Boysunqur   mirzo   singari   go zal	
ʻ ʻ
o tkaza olgan emas.U a lo darajada fors va turk (eski o zbek) tilida she rlar bitgan;	
ʻ ʼ ʻ ʼ
Sharqxatgotlik   san atida   ishlatiladigan   olti   xil   husnixat   bilan   xat   yoza   olar	
ʼ
edi»30.Biz bunga yana qo shimcha qilib aytamizki, Boysunqur mirzo rahbarligida	
ʻ
uning saroyidagi olimlar Sh arq a d a b i yo ti n i n g m ash hur durdonasi “Sh o hn
o   m   a   ”   (Firdavsiy   asari)ning   yig ma   matnini   tuzib   chiqqanlar.   Bu   matn	
ʻ
“Shohnoma”ningbarcha   nashrlari,   uningbo yicha   yaratilayotgan   ilmiy   tadqiqotlar	
ʻ
uchun   hozir   ham   asos   bo lib   xizmat   qiladi.Boysunqur   mirzoni   ta riflab,   Alisher	
ʻ ʼ
Navoiy   “Nafislar   yig inlari”   (“Majolis   un-nafois”)   asarida   bunday   deb   yozadi:	
ʻ
Uning   tabiati   xush,   saxiy   edi.   U   ayshu   ishratni   yoqgirar   edi.   Hunar   aqpining
qadrini   badand   tutuvchi   podsh   oh   edi.   Biror   p   od   sh   o   hn   in   g   vaqtida
bo lmaganki,-   deydi   Nayuiy,   xattot,   naqqosh,   sozanda   va   so z   ahpidan   shuncha	
ʻ ʻ
ko p odam uning davridagidek tarbiya topgan va kamolga yetishgan bo lsa.Navoiy
ʻ ʻ
o z kitobida Boysunqur m irzoning fors tilidagi bir baytini keltirgan.
ʻ
Nadidam an du ruh aknun du mohast,
Vale mehrash base bir joni mo hast. Ma nosi:ʼ
Ul ikki go zal yuzni ko rmaganimga ikki oy bo ldi,	
ʻ ʻ ʻ
Biroq mehri jonimizdadir
                           Bb(S.G aniyeva tarjimasi)	
ʻ
Bu baytdagi sevgili yor tavsifi g oyat nafis va go zal ifodalarda tasvirlangan.	
ʻ ʻ
Yorning ikki beti oy kabi uni ikki oydan beri ko rmoqqa muntazir osh iq sevgisini	
ʻ
jon   ichida   saqpamokda.   Yana   shoir   qofiyada   ham   ajoyib   so z   o yini   ishlatib   bu	
ʻ ʻ
baytni   tuyuqqa   aylantirgan:Mohast   (oy   kabidir);   bar   joni   mo   hast
(jonimizdadir).XV   asr   tarixshunosi   Abdurazzoq   Samarqandiyning   “Matla i	
ʼ
sa dayn va majma i bahrayn” tarix kitobida podshoh Sh ohruh mirzoning o z o g li	
ʼ ʼ ʻ ʻ ʻ
Boysunqur mirzoni qanday yuqori davlat lavozimiga ta yinlagani o ta mubolag ali	
ʼ ʻ ʻ
va   badiiy   ifodalarda   aytib   o tilgan:Olam   ahllari   shahzodasi   G iyosiddin   Mir	
ʻ ʻ
Boysunqurbahodirning  devon  kursisiga   o tirganligi   zikri.Hazrati  xoqoni  sa id  (Sh	
ʻ ʼ
oxruh   mirzo-A.Q.)   tiyrak   xotiri   bilim   sirlarining   xazinasi   va   yorqin   zamiri
yaratuvchilik nurlarining chiqish joyi bo lmish.
ʻ
Bayt:
Podshohpik bog ining yangi mevasi 	
ʻ
Va ilohiy tuman guldastasi.
Davlat   va   dinning   tayanchi   Mirzo   Boysunqurni   a lo   devon(ni)   boshqarishga	
ʼ
o tirsin, deb buyurdi. U — bayt:	
ʻ
Faryodtalablarning faryodiga yetsin
Va dodtalablarning dilining dodiga yetsin.
Maqtovli   sifatlar   egasi   ulug   zot   shahzoda   xuddi   nur   bag ishlovchi   ruh   va	
ʻ ʻ
shaklga keltiruvchi akdsek boshiga baxt- saodat toji va egniga yashnab turgan qabo
kiygan   holda   devon   taxtini   o z   qadamlari   shulasi   bilan   bezantirdi   hamda   olam	
ʻ
ahlining   muhim   ishlarini   adolat   taqozosicha   hal   qilib   turdi11.Demak,   Shohrux
mirzo o g li  Boysunqur  mirzoni  o z davlatining eng yuqori idorasiga  boshliq etib	
ʻ ʻ ʻ ta yin- lagan (hozirgi tushunchada bosh vazir). Yana tarixshunos ta kidlab o tadiki,ʼ ʼ ʻ
bu   boshliq   barcha   muhim   ishlarni   adolat   asosida   hal   qilib   borajak.   Barcha   ishlar
qanday   hal   etilgani   to g risida   to la   fikr   ayta   olmasak   ham,   ilm-   fan,   san at   va	
ʻ ʻ ʻ ʼ
adabiyotga   doir   ishlarni   Boysunqur   mirzo   lozim   darajada   hal   qila   borganini   tarix
ko rsatdi.Bu tayin 1418 yilda Hirotda amalga oshirilgan edi.Shahzoda Boysunqur	
ʻ
mirzoning   yaxshi   sifatlari   tarixiy   manbalarda   bayon   etilgan.   Ularning   har   biri   bu
mu tabar   zotni   go zal   tasvirlarda   madh   etadi.   Boysunqur   mirzo   to g risida
ʼ ʻ ʻ ʻ
O zbekistonning XX va X X I asrlardagi olimlar ham ko p yaxshi gaplar yozganlar
ʻ ʻ
va   aytganlar.Po latjon   domulla   Qayyumovning   (1885-1964,   Qo qon)   “Tazkirat	
ʻ ʻ
ush-shuaro” kitobida (Toshkent, 2006) Boy- sunqur mirzo to g risida bunday deb	
ʻ ʻ
yozilgan:   «Boysunqur   -   bu   kishi   temuriylardan   bo lub,   Hirot   shahrida   tug ilmish	
ʻ ʻ
802   yil   hijriyda   (melodiy   1399-1400).   Nomi   Boysunqur   mirzo   bo lub,   Shohruh	
ʻ
mirzoning o g lidir. Amir Temurga nabira bo ladur. Hijriy ila 837 (melodiy 1433-	
ʻ ʻ ʻ
34) yilda otasining hayot vaqgida Hirotda vafot etmishdur.Olim va adib, shoir bir
shahzoda   edi.   Forsiy   va   chig atoy   (eski   o zbek)   tillarida   ash ori   bordir.   Turli	
ʻ ʻ ʼ
xatlarni husni xat ila yozishga mahorati bor edi. Bir qancha kitoblarning ko chirib	
ʻ
yozmishdir.   Doim   arbobga   ilmu   irfon   ila   suhbat   etar   edi.   Ulamou   udabolarni
himoya   etar   edi.Sh   ul   bayt   jumlai   ash oridandir:Gadoi   kuyi   u   shud	
ʼ
Boysunqur,Gadoi kuyi jonon podshohiyst.
Tarjimasi:
Erur Boysunqur kuyin gadosi,
Gadolik yor kuyida shoqpikdir” .
Sh arq adabiyotining mohir bilimdoni, professor Suyima G aniyevaning tab i	
ʻ ʼ
nazm egasi bo lgan temuriy shahzodalar to g risidagi maqolasida Boysunqur mirzo	
ʻ ʻ ʻ
haqida ma lumot berib o tgan. Unda ko rsatilishicha, XV a s r n i n g t a n i q l i ta	
ʼ ʻ ʻ
zki r a n a v i si D avl atsh oh Samarqandiy Yu suf A n d i j o n i y n i yetti iqlimda
o xshashi   bo lmagan   san atkor,   deb   ta riflagan.   Xoja   Yu   suf   ni   B   o   y   sun   q   ur	
ʻ ʻ ʼ ʼ mirzo o zi uchun xos mutrib (musiqachi) etib belgilagan ekan-” .S.G aniyeva menʻ ʻ
bilan   suhbatda   (2008   yil   23   avgust)   Boysunqur   mirzo   to g risida   bunday   dedilar:	
ʻ ʻ
“Boysunqur mirzo XV birinchi yarmida Hirot madaniy muhitini yaratmoqsa katta
xizmatlar ko rsatdi. U barcha olimlar, shoirlar va san atkorlarga hamisha homiylik	
ʻ ʼ
qilar, ularning ijodiy faoliyatini yo naltirib borar va bunga imkoniyat tug dirar edi.	
ʻ ʻ
Yana   «Tazkirai   Davlatshohi   Samarqandiy”da   ko rsatilgan   ekanki,   Boysunqur	
ʻ
mirzo o z atrofidagi  ijodkorlardan  to rttasini, ayniqsa,  qadrlar  va o zining yuksak	
ʻ ʻ ʻ
diqqat   e tiboriga   sazovor   etgan.   Ular   quyidagilardir:   Murg obiy   -   musiqa   ustasi,
ʼ ʻ
Xoja Hasan Andijoniy - musiqa ustasi, xonanda va shoir; Quvomiddin - me mor,	
ʼ
mashhur insh ootlar loyihalarining muallifi, muhandis Ana shu ro yxat  ham  Xoja	
ʻ
Yusuf   Andijoniyning   o z   zam   ona   sining   peshqadam   san atkorlaridan   biri	
ʻ ʼ
bo lganini ko rsatadi. Bu to g rida Daapatshoh Samarqandiy, Zahiriddin Bobur va	
ʻ ʻ ʻ ʻ
Darvesh   Ali   Changiyning   bergan   xabarlari   bir-biriga   monand   va
uyg undir.Boysunqur   mirzoning   o zi   ham   yaxshi   olim   va   shoir   bo lgan.   Uning
ʻ ʻ ʻ
rahbarligida   vujudga   kelgan   “Shohnoma”   matniga   yozgan   kirish   maqolasi   katta
ilmiy   ahamiyatga   ega».S.G aniyeva   hozir   o sha   kirish   maqolasini   fors   tilidan	
ʻ ʻ
o zbek tiliga tarjima qilish bilan mashg uldirlar.	
ʻ ʻ
XV   asr   o zbek   m   adaniyati,   m   usiqa   san ati   va   she riyatining   atokdi	
ʻ ʼ ʼ
vakildaridan   biri   Xoja   Yusuf   A   n   d   i   j   o   n   i   y   to g r   i   si   d   a   gi   m   a lum   ot   Z	
ʻ ʻ ʼ
aqiriddin Muhammad Boburning (1483-1530) “Boburnoma” asarida bor. Bobur bu
muhtaram zotni ulug  ustoz, shoir va mutafakkirimiz Alisher Navoiy (1441-1501)	
ʻ
bilan   yonma-yon   tilga   oladi.   U   yozatsi:   “Xoja   Yusufkim,   musiqada   mashhurdur,
Andijoniydur”20.Men   Xoja   Yusufning   nomini   birinchi   bor   1946   yilda   eshitgan
edim.   U   vaqgda   Toshkentda   O rta   Osiyo   Davlat   universitetining   Sharqshunoslik	
ʻ
fakultetida o qirdim. Ikkinchi kursdabizgaforstilidan professor Aleksandr Semenov	
ʻ
dars   berganlar.   Biz   -   tolibi   ilmlarturli-tuman   forsiy   matnlarni   o qib,   ularni   fors	
ʻ
tilidan rus tiliga tarjima qilishni o rganganmiz.Bir kuni mening bilan bir kurs va bir	
ʻ gruppada   o quvchi   qadrdon   do stim   (u   kishi   mendan   5-6   yosh   katta   edilar)ʻ ʻ
Ubaydulla Isroilovich Karimov21 bir forsiy baytningruscha so zma-so ztarjimasini	
ʻ ʻ
menga   ko rsatdilar.   Bu   Xoja   Yusufning   she ri   edi.   Men   bu   baytdagi   dard   va	
ʻ ʼ
badiiyatdan   hayratda   qoldim.   Ehtimol,   bu   she r   mening   o sha   yoshlik   yillaridagi	
ʼ ʻ
ruhiy   kayfiyatimga   mos   tushgani   uchun   shunday   bo lgandir.   Har   holda   eslanib	
ʻ
qoldi.   Albatta,   men   u   vaqglarda   Xoja   Yusufning   kim   ekanligini   bilmas   edim.
Keyinchalik   “Boburnoma”da   uningto g risida   Bobur   yozgan   gaplarni   o qidim.	
ʻ ʻ ʻ
Shundan   keyin   Xoja   Yu   sufning   o z   davridagi   mashhur   musiqa   san atkorlaridan	
ʻ ʼ
biri   ekanini   bildim.Yillar   o tdi.   Hozir   yigirm   a   birinchi   asrning   sakkizinchi   yili	
ʻ
nihoyasiga   yaqinlashmokda.   O zbekistonda   bu   paytga   kelib   Zahiriddin	
ʻ
Muhammad Bobur ijodiy merosini o rganish ishi yildan yilga rivoj topmoqda. Bu	
ʻ
ishningbosh   uyushtiruvchisi   Boburxalqarofondi.   Uni   tanikdi   geolog   olim,
O zbekistonda   xizmat   ko rsatgan   madaniyat   xodimi   Zokirjon   Mashrabov	
ʻ ʻ
boshqaradilar.O zbekiston   respublikasining   mustaqilligi   o zbek   xdtqining   boy	
ʻ ʻ
madaniy va ilmiy merosini o rganish va ommalashtirish uchun barcha qulayliklarni	
ʻ
yaratib   berdi.   Bobursh   unoslikning   taraqqiyoti   ham   ana   shu   mustaqillik   bergan
imkoniyatlar   samarasidir.2008   yil   15-16   avgust   kunlari   Boburningtug ilibo sgan	
ʻ ʻ
shahri   Andijonda   Zahiriddin   Muhammad   Boburning   tug ilganiga   525   yil   to lishi	
ʻ ʻ
keng   nishonlandi.   Sh   u   munosabatbilan   ilmiy-amaliy   anjuman   o tkazildi.   Unda	
ʻ
O zbekiston   olimlari   bilan   birga   xorijiy   mamlakat-   lardan   kelgan   mutaxassislar	
ʻ
ham   Bobur   ijodiyoti,   uning   siyosiy   faoliyatiga   oid   ma ruzdzar   bilan   chiqsilar.	
ʼ
Shular   qatori   men   ham   “Bobur   davridagi   Andijon   madaniy   mu-   hiti”   degan
mavzuda bir ma ruza qildim. Boburdek ulug  adib va mugafakkir, olim va davlat	
ʼ ʻ
arbobini   yetishtirib   chiqargan   madaniy   va   ijtimoiy   muhit   har   tomonlama
tadqiqetilmog i   shart.   Uningayrim   vakillarininghayoti   va   ijodi   to la   yoritilmog i	
ʻ ʻ ʻ
kerak.   O sha   ma ruzada   men   shun-   day   ijodkorlardan   biri   Xoja   Yusuf   Andijoniy	
ʻ ʼ
to g ri-   sidagi   ayrim   ma lumotlarni   xabar   qilgan   edim.   Endi   o sha   ma lumotlarni	
ʻ ʻ ʼ ʻ ʼ bir ozto ldirgan holda bu atoqli san atkor va shoir to g risida bilganlarimni ushbuʻ ʼ ʻ ʻ
maqolada   bayon   etmoqdaman.   Asar   tarkibiga   ba zi   hikoyanamo   lavhalar   ham	
ʼ
kiritildi. Bu esa Abu Rayhon Beruniy aytganidek, kitobxonni zeriktirib qo ymaslik	
ʻ
uchun   qilingan.Umidvormenki,   Bobur   eslatib   o tgan   Xoja   Yusuf   kabi   mashhur	
ʻ
san atkor   ijodiy   merosini   o rganish   ishi   davom   etadi;   yosh   tadqiqotchilar   bu	
ʼ ʻ
sohaga yangi ulushlar qo shib unga rivoj beradilar.	
ʻ Xulosa
Tahlil jarayonidan anglashiladiki,   "Boburnoma" o'z muallifi adabiy-tanqidiy
qarashlarini o‘rganishda bebaho dalillar bera oladi. Shuningdek, unda o‘nlab fors-
tojik, o‘zbek tilida hamda har ikki tilda ijod qilib, o‘lmas asarlar yaratib qoldirgan
shoirlar haqida g‘oyat aniq va zarur ma‘lumotlarni keltirgan. Masalaning bu jihati
"Boburnoma"ning o‘zbek va tojik adabiyotshunosligi uchun XV - XVI asr birinchi
yarmi   adabiyoti   tarixini   o‘rganishda   muhim   manba   sifatidagi   qimmatini   oshiradi.
Ikkinchidan,   bir   qavm,   bir   qardosh   maqomidagi   o‘zbek   va   tojik   xalqlari   adabiy
birodarligi   nurli   sahifalari   sifatida   xizmat   qiladi.   Ushbu   asar   ko’plab   mashhur
tarixiy   asarlar   bilan   bir   qatorda   tura   oladi.   Bundan   tashqari   kitobda   juda   ko’plab
tarixiy   shaxslar,   adabiyotimizning   yirik   namoyondalari,   davlat   arboblari,   shoh   va
shoirlarning hayoti, ijodiy faoliyati, turmush tarzi, kelib chiqishi, shajarasi,o’zining
ilmiy-ijodiy   faoliyati   kabilar   keltirib   o‘tilgan.Shu   jumladan   o‘z   zamonasining
mashhur shoirlari bo‘lmish andijon da tavallud topgan qalam sohiblari ham alohida
e‘tiborga   olingan   va   yuksak   e‘tirof   etilgan.   Ushbu   asar   har   sohani   qamrab  olgani
uchun ham uni o‘qish va o‘rganishni zamon talabi deb bildik. Foydalanilgan adabiyotlar
1.Собир   Абдулла   газалига   Азизий   мухаммасидан   бир   банд.   1940йил,
Қуқон.
2.Абдураззоқ Самарқандий. Матлаъи саъдайн ва мажмаъибашрайн. - Т.:
2008.  Таржимон тарих фанлари доктори. Ўзбекистон
3.Республикаси фан арбоби Асомиддин Ўринбоев.
4.Қаюмов   А.   Заҳириддин   Муҳаммад   Бобур.   -   Б.   5.4   Заҳириддин
Муҳаммад Бобур. Бобурнома. - Т.:2002. 
 5. Алишер Навоий. Асарлар. 13 т. - Т.: 1997.
  6. Лншджановл С. К истории Ферганм второй половини   XV   века.— Т.:
19572. Қаюмов А. Заҳириддин Му\аммад Бобур. - Т . : 2008. 
7..”Yorqin hayot” jurnalining 1940-yil, N:3;
8. ”Qobil” jurnali 1934-yil, N:10;
9.”Sharq yukduzi” jurnali, 1947-yil, N:1;
10. Zebunniso “Majmuai she’rho”, 1940-yil;
11. “Majmuattush shuaro”, Sharqshunoslik institute qo’lyozmasi, N:3371; 
12.”O’zbek adabiyoti tarixi xrestomatiyasi”, tom II, Toshkent, 1943-yil;
13.   Ozod   Sharafiddinov,   “O’zbek   adabiyoti   tarixi   xrestomatiyasi”,   tom   II,
Toshkent 1945-yil

"BOBURNOMA" DA ANDIJONLIK SHOIRLAR TASNIFI

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “Mehr va Suhayl” hikoyatida bosh qahramonlar
  • Alisher Navoiy ijodida naqshbandiylik tartib-qoidalarining poetik ifodasining ahamiyati
  • O‘tkir Hoshimov prozasida badiiy detalning polifunksional tabiati
  • Yozma nutqda tinish belgilarining qo‘llanish qoidalari (Abdulla Oripov asarlari misolida)
  • Shartlanganlik munosabatlarini ifodalovchi qo'shma gaplarning semantik -sintaktik tuzilishi.(G'afur G'ulom asarlarida)

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский