Bog’lanishning qutbliligi, dipol momentni aniqlash ion bog’ energiyasini hisoblash

O‘ZB Е KISTON R Е SPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR TA'LIM VAZIRLIGI
JIZZAX DAVLAT PEDAGOGIKA UNIVERSITETI 
TABIIY FANLAR FAKULTETI 
KIMYO O‘QITISH METODIKASI 
210/20-GURUH TALABASI  ABDURAXMONOVA KOMILA ZAFAR
QIZI NING   “KIMYODAN MASALALAR YECHISH METODIKASI”
FANIDAN TAYYORLAGAN
Bog’lanishning qutbliligi, dipol momentni aniqlash
ion bog’ energiyasini hisoblash
Topshirdi:_____________________
                          Qabul qildi: ____________________ KURS  ISHIKURS  ISHI  KIRISH
I BOB BOG’LANISHNING QUTBLILIGI, ION BOG’ ENERGIYASINI 
HISOBLASH
1.1. Kimyo kursida kimyoviy bog’lanish moddalarning tuzilish nazariyasini 
o’rganish
1.2. Ion bog’ energiyasini hisoblash
II BOB DIPOL MOMENTNI ANIQLASH ION BOG’ ENERGIYASINI 
HISOBLASH
2.1. Dipol momentni aniqlashga oid masala mashqlar 
2.2. Kimyoviy bog’lanish nazariyasi va borliqning u bilan bog'liqligi
XULOSA 
FOYDALANILGAN ADAABIYOTLAR  KIRISH
Biz xalqimizning hech kimdan kam bo‘lmasligi, farzandlarimizning   bizdan
ko‘ra   kuchli,  bilimli,  dono  va  albatta  baxtli  bo‘lib  yashashi  uchun  bor  kuch
va   imkoniyatlarimizni  safarbar  etayotgan  ekanmiz,  bu  borada  ma’naviy  tarbiya
masalasi, hech  shubxasiz,  beqiyos  ahamiyat  kasb  etadi.  Agar  biz  bu  masalada
hushyorlik     va   sezgirligimizni,   qat’iyat   va   ma’suliyatimizni   yo‘qotsak,   bu   o‘ta
muhim ishni o‘z holiga,  o‘zi bo‘larchilikka tashlab qo‘yadigan bo‘lsak, muqaddas
qadriyatlarimizga yo‘g’rilgan va  ulardan  oziqlangan  ma’naviyatimizdan,  tarixiy
xotiramizdan     ayrilib,     oxir-oqibatda   o‘zimiz   intilgan   umumbashariy   taraqqiyot
yo‘lidan chetga chiqib qolishimiz mumkin. 
Ta’limning  yangi  modeli  jamiyatga  mustaqil  fikrlovchi  erkin  shaxsning
shakllanishiga   olib   keladi.   O‘zining   qadr   qimmatini   anglagan   irodasi   baquvvat,
iymoni   butun,   hayotga   aniq   maqsadga   ega   bo‘lgan   insonlarni   tarbiyalashga   ega
bo‘lamiz. 
O‘quvchilarning  kimyo  fanidan  olgan  nazariy  bilimlarini  mustahkamlash
uchun  masala  va  mashqlarni  mustaqil  ishlay  olishlari  muhim  ahamiyatga  ega.
Kimyodan   amaldagi     DTS     va     o‘quv     dasturlari     asosida     yozilgan     darsliklar
hamda     qo‘shimcha   adabiyotlardan     olgan     bilimlari     shuningdek,
o‘qituvchilarning  ko‘rsatmalari  masala, mashqlar yechish malakalari shakllanadi.
Kimyoga   doir   nazariy   bilimlarni   puxta   bilib   olmoq   uchun   kimyoning
barcha   bo‘limlariga     taalluqli     masalalarni     yecha     oladigan     bo‘lish     nihoyatda
zarurdir.     Masalalarni     yecha     bilish     maktab,     litsey     va     kasb-hunar     kollej
o‘quvchilariga,   shuningdek,     oliy     o‘quv       yurtlari     talabalarining     ko‘pgina
kimyoviy     protsesslar       va   qonuniyatlarni     chuqur     o‘rganishlari     va     tushunib
olishlariga     imkon     beradi.   Afsuski,   masalalar     yechishga     hamma     vaqt     ham
yetarlicha     e’tibor     berilavermaydi     Oliy     o‘quv   yurtiga     kiruvchilar     uchun
mo‘ljallangan     ko‘pgina     qo‘llanmalarda     masalalar     yechish   ikkinchi     darajali
vazifa   deb   qaraladi;    har    xil    tip   masalalarning    xususiyatlariga   hamda  ularni
yechish metodikasiga diqqat jalb etilmaydi.   Ilmiy-metodik   adabiyotlarning   tahlili    va   o‘tkazilgan   tadqiqotlar   obzori
asosida   shuni     ta'kidlash     lozimki,     hozirgacha     o‘quvchilarga     kimyo     fanidan
masalalar  yechish usullari    dars  davomida  o‘rgatilmaydi  aks  holda  o‘quvchilar
qo‘shimcha  dasrlarga boradi. Hatto  o‘quvchining  faolligi  bilan  uning  mustaqil
ish     faoliyatini     aralashtirib   anglash   hollari     mavjud.     Vaholanki,   o‘quvchining
bilim olish, o‘quv va ko‘nikmalarga ega  bo‘lish  borasidagi  barcha  sa'y-harakati
uning   faolligini  ko‘rsatsa,  o‘qituvchi rahbarligi ostida yoki berilgan topshiriq va
vazifalarni bajarish mobaynidagi mehnatini mustaqil  ish  deb  e'tirof  etish  lozim.
Masalalar   yechishning   turlari,   shakl  va  mazmuni xilma-xil  bo‘lishini  nazarda
tutgan  holda,  ularning  tashkiliy  shakllarini  uchga,  ya'ni individual,  guruhiy  va
ommaviy  tarzda  bajariladigan  xillarga  ajratish  mumkin.
Mohiyatiga ko‘ra masalalar yechish  uch toifaga ajratiladi:
a) yangi bilimlar egallash (laboratoriya ishlari, darslik bilan ishlash, tarqatma
va   ko‘rgazmali   materiallar   bilan   ishlash,   ta'limning   ilg’or   va   yangi   usul   hamda
vositalaridan foydalanish kabilar);
b)   takrorlash,   mustahkamlash   va   amalda   qo‘llash   yo‘li   bilan   olingan
bilimlarni   takomillashtirish   (darslik   bilan   ishlash,   amaliy   ishlar,   eksperimental
masalalaryechish, sifat va miqdoriy masala va mashqlarni ishlash kabilar); 
v)   olingan   bilimlarni   nazorat   qilish,   tekshirish   va   baholash   bilan   bog’liq
ishlar   (yozma   ishlar,   kimyoviy   diktant,   nazorat-eksperimental   ishlar   kabilar).
Kimyo   fanlaridan   o‘quvchilarning   masala    yechishni        tashkil    etish   va
ularning   bilim     olish     faoliyatini     oshirish     masalalari     bir     qator     ilmiy
adabiyotlarda     yoritilgan   bo‘lsada     aksariyat     hollarda     sinfda     yoki     sinfdan
tashqarida     bajariladigan     masalalar   ishlashga     asosiy   e'tibor   beriladi.   Uyda
mustaqil   masalalar ishlash va o‘z-o‘zini baholash orqali   ularning   bilim   olishini
faollashtirish     muammolari     deyarli     ishlab     chiqilmagan.   Vaholanki,     uyda
bajariladigan     masalalar     dars     jarayonida     olingan     bilimlarni   mustahkamlashga,
ularni  yanada  kengaytirib,  yangi  bilimlar  bilan  boyitishga  yordam beradi.  O‘z-
o‘zini  baholash  orqali  bilimni  nazorat  qilish  esa  o‘quvchilarning  bilim olishga qiziqishini     oshiradi,     bilim     olishni     rag’batlantiradi,     ta'lim     jarayonini
demokratlashtirishga     imkon     yaratadi.Sinfdagi     barcha     o‘quvchini     masalalar
yechishga   safarbar   qilishning   sinalgan   ikki   yo‘li-dars   va   uy   vazifalarini   bajarish
bilan   bog’liq.   Shu   boisdan,     adabiyotlarda     deyarli     bir-biriga     bog’liq     holda
tadqiq     etilmagan     ushbu     ikki   yo‘nalishni   izlanishlarimizga   asosiy   maqsad   qilib
belgilashni lozim topdik. Umumiy  o‘rta  ta'lim  maktablari  va  akademik  liseylar
o‘quvchilarining   dars   va darsdan   tashqari   vaziyatlarda   anorganik   va   organik
kimyodan     masalalar     yechishning   an’anaviy   va   noan’anaviy   metodlaridan
foydalanish.
Bajarilgan     kurs     ish     natijalari     kimyodan     yuqori     natijalarga     erishishda
katta   ahamiyat     kasb     etadi.     Masalalar     yechishning     ko‘p     tanlov     javobli     va
kombinasiyali     test   topshiriqlari     yordamida     tashkil     etilishi     hamda     masalalar
yechishning   ilmiy-ommabop usullarini    qo‘llash   bilim   olishni    yengillashtiradi,
o‘quvchilarni  mustaqil  fikrlashga o‘rgatadi;Kimyoviy  jarayonlarning  kompyuter
animasiyalari,  noan'anaviy  kubiklar  usuli hamda turli xildagi didaktik o‘yinlar va
kimyoviy boshqotirmalar o‘quvchilarning bilim olishga qiziqishini oshiradi, ta'lim
jarayonini faol tashkil etishga imkon beradi.
Kurs ishining ob’ekti va predmeti.  Jizzax davlat pedagogika universitetida
o’qitilayotgan umumiy kimyo fani va uning tarkibiy qismi hisoblangam  anorganik
birikmalarni   sinflaridan tuzlar, nomlanishi, tuzilishi, olinish usullari va kimyoviy
xossalarini     sohasidagi   nazariy   masalalar   va   tashkiliy   xarakterga   ega   bo’lgan
hujjatlarni   o’rganish   tashkil   etadi.   Rivojlangan   xorijiy   davlatlarda   ko’p   yillik
tajribalar   va   izlanishlar   zamirida   vujudga   kelgan   bugungi   kundagi   ta’lim   tizimi
sifatini oshirish mezonlari bitiruv ishining ob’ekti sifatida xizmat qiladi.
Oliy   ta’lim   muasasalarida   bog’lanishning   qutbliligi,   dipol   momentni
aniqlash   ion   bog’   energiyasini   hisoblash   mavzus ining   mazmun   mohiyatini
o’rganish   hamda   uni   nazariy   va   amaliy   tadqiq   etish   kurs   ishining   predmeti
hisoblanadi.  Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Bog’lanishning   qutbliligi,   dipol
momentni aniqlash ion bog’ energiyasini hisoblash  mavzusini o’qitishning nazariy
va   amaliy   masalalarini   tadqiq   etish,   fan   yuzasidan   o’qitishni   takomillashtirish
bo’yicha xulosalar va tavsiyalar ishlab chiqishdan iborat.
Kurs ishi maqsadidan kelib chiqib quyidagi vazifalar belgilab olindi:
-  “Umumiy kimyo” shu jumladan “ Bog’lanishning qutbliligi, dipolmomentni
aniqlash ion bog’ energiyasini hisoblash
umumiy tushunchalarni shakllantirish    o’rganish ob’ektlari, usullari, nazariy
va amaliy ahamiyatini yoritib berish;
-Мavzusini mazmun mohiyatini ochib berish;
-Мavzusini   o’qitishda     ta’lim   texnologiyalari   va   ilg‘or   xorijiy   tajribalardan
foydalanish yo’llarini yoritish;
    -Talabalarda   kimyo   fai   bo‘yicha   mustaqil   talim   tizimda   erkin   fikrlash
qobiliyatlarini shakllantirish va rivojla n tirish I   BOB   BOG’LANISHNING   QUTBLILIGI,   ION   BOG’
ENERGIYASINI HISOBLASH
1.1.Kimyo kursida kimyoviy bog’lanish moddalarning tuzilish 
nazariyasini o’rganish
Bu   mavzular   bir   necha   darslar   mobaynida   kichik   mavzularga   bo’lib
o’rganiladi.
“Kimyoviy elementlarda elektrmanfiylik” mavzusida:
a).   Kimyoviy   elementlarda   elektrmanfiylik   hodisasining   kuchliligi,
elektron   berish,   nometallik   xossasining   kuchliligi   elektron   qabul   qilish   bilan
bog’liqligini misollar yordamida o’quvchilarga singdirish; 
b).   O’quvchilarning   metall   va   metalmas   elementlar   va   ularning
xossalari haqidagi bilimlari tushunchalarini rivojlantirish. 
O’qituvchi   yangi   materialni   bayon   etish   haqida   tuzilgan   rejaga   ko’ra
darsda quyidagilar to’g’risida batafsil ma’lumot beradi:      
Kimyoviy bog’lanish xarakteri, element tabiatiga, ularning tuzilishi va
xossalariga   bog’liq.   Kimyoviy   bog’lanish   xususiyatlarining   atomlarini
elektrmanfiylik   deb ataluvchi xossasi belgilaydi.
Metallik xossalari o’ziga elektronlarni tez biriktirib oluvchi elementlar
atomida metallmaslik xossalari erkin namoyon bo’ladi.  Xususan,
a).   Elementlar   davriy   chiqaradi,   Demak,   ularda   metallik   xossasi
yaqqol   namoyon   bo’ladi;   sistemasida   davrning   boshida   joylashgan   elementlar
atomi valent elektronlarini oson
b).   Davrning   o’rtasida   joylashgan   elementlar   atomlari   valent
elektronlarini   qiyinchilik   bilan   beradi,   demak,   ularning   oksid   va   gidroksidlari
amfoter xossasiga ega. 
v).  Davrning  oxirida  joylashgan  elementlar  atomlari   elektronlarni  tez
qabul   qilib   oladi,   demak,   bu   elementlarda   metallmaslik   xossasi   kuchli   namoyon
bo’ladi. Kimyoviy element atomining o’z sirtqi qavatini tugallash 
uchun boshqa atomlardan elektronlar tortib olish xossasi elektromanfiylik 
deb ataladi. 
Elektrmanfiylikni   ifodalash   uchun   litiyning   elektrmanfiylik   bir   deb   qabul
qilingan.
II   davr   elementlarining   elektrmanfiyligi   quyidagi
ko’rinishda bo’ladi. 
2-davr
L
i B
e B C N O F
1
,0 1
,5 2
,0 2
,5 3
,0 3
,5 4
,0
  
    Metallarda   elektrmanfiylik   ikkidan   kichik,   metallmaslarda   ikkidan   katta.
Elektrmanfiyligi   eng   kuchli   element   –   ftor   bo’lib,   uning   elektrmanfiyligi     4   ga
teng. Davriy   sistemada   elektrmanfiylik   quyidagicha   namoyon
bo’ladi. 
Davr Qator Gruppalar
1 2 3 4 5 6 7 8
I
II
III
IV
V                 Kuchayadi
     
                              Kuchayadi
       
Kimyoviy bog’lanishning asosiy tiplari mavzusida: a). Darsda o’quvchilarga
elementlar   orasidagi   elektrmanfiylik   tushunchasiga   muvofiq   sodir   bo’ladigan
kimyoviy   bog’lanish   tiplari   (ion   bog’lanish,   metall   bog’lanish,   kovalent
bog’lanish,   qutbli   va     qutbsiz   bog’lanish,   vodorod   bog’lanish)   haqida,
elektronlarning   bir   element   atomidan   ikkinchi   element   atomiga   kuchishi   yoki
siljishi haqida bilim berish.
b).   O’quvchilarga   kimyoviy   elementlar   va   ular   hosil   qilgan
birikmalarning   orasida   qanday   bog’lanishlar   mavjud   bo’lishini   farqlay   olish
bog’lanishlar hosil bo’ladigan sxemalarni chiza bilish qobiliyatlarini tarbiyalash. 
Darsni quyidagi savollarni takrorlashdan boshlash mumkin:  1.   Natriy,   alyuminiy,   oltingugurt,   xlor   elementlari   atomlarining   elektron
sxemalarini chizing. 
2. Shu elementlar tashqi elektronlar qobig’ida tugallanmagan elektron qobiq
bo’lishi uchun nechta elektron yetishmaydi.
3.   Ishqoriy   metallar   va   galogenlar   atomlarining     tashqi     elektron   qobiqlari
bir-biridan qanday farq qiladi? 
Quyilgan   savollarga   javob   beradigan   yangi   materiallar   mazmunini
o’qituvchi quyidagi reja asosida tushintiradi: 
Elementlardagi elektrmanfiylik tushunchasiga muvofiq kimyoviy bog’lanish
tiplarini oldindan aytish mumkin. Ular uch tipga bo’linadi,  ya’ni:
1)   elektrmanfiyligi   bir   xil   bo’lgan   element   atomlari   orasidagi   kimyoviy
bog’lanish;
2)   elektrmanfiyligi   bir-biridan   uncha   katta   farq   qilmaydigan   elementlar
orasidagi   kimyoviy   bog’lanish.   Masalan,   suv,   vodorod   xlorid,   metan   kabi
birikmalarda; 
3)   elektrmanfiyligi   bir-biridan   keskin   farq   qiladigan   elementlar   orasidagi
kimyoviy bog’lanish. Masalan, ishqoriy metallar va galogenlar orasidagi kimyoviy
bog’lanish.
Elektrmanfiylik-   birikmalar hosil bo’lishida atomlar orasida elektronlarning
taqsimlanishiga   ta’sir   qiladi.   Barqaror   elektron   qavatining   turli   yullar   bilan   hosil
bo’lishiga asoslanib, kimyoviy bog’lanishlarni bir necha turlarga bo’lish mumkin:
kovalent bog’lanish,  ion bog’lanish,  metall bog’lanish,  vodorod  bog’lanish.
Kovalent    bog’lanish  – bu  tip  bog’lanish   elektrmanfiyligi  bir  xil  bo’lgan
elementlar atomlari oralig’idagi bog’lanishda uchraydi.
O’qituvchi   misollarni   doskaga   yozib   ko’rsatgan   holda   tushintiradi.
Atomlarning   elektronlar   jufti   vositasidagi   bog’lanish   kovalent   bog’lanish   deb
ataladi degan xulosaga kelinadi. 
Odatda kimyoviy birikmalar hosil   bo’lishida har bir element atom o’zining
tashqi   elektron   qobig’ida   elektronlar   sonini   –   elektron   konfigurasiyasini   o’ziga yaqin   bo’lgan   tuzilishi   holatiga   yetkazishga   intiladi   va   yetkazadi.   Biz   bu   o’rinda
o’quvchilarning   atom   tuzilishi   nazariyasi   haqidagi   bilimlarini   yangi   materiallarni
o’rganish   jarayonida   qo’llaymiz   va   rivojlantiramiz.   Boshqacha   qilib   aytganda,
avval   o’rganilgan   materiallarni   o’zlashtirish   uchun   tayanch   qilib   olinadi.   Demak,
har   bir   oddiy   modda   atomdagi   valent   elektronlar   bir   xil   elementining   ikki   atomi
uchun umumiy  bo’lib qoladi. 
O’qituvchi mavzuni takrorlash vaqtida o’rganish uchun berilgan qo’shimcha
materiallardan   o’tilgan   mavzuni   takrorlashi   va   mustahkamlash   bosqichlarida
foydalanishni tavsiya etadi. 
O’qituvchi   azot   elementining  elektronlar   joylashishini   energatik   pog’onalar
bo’yicha chizib, π va σ  bog’lanishlar hosil bo’lishini tushintiradi.  Agar s-s; s-p; p-
p   elektronlar   bulutlar   kesishmasi   hosil   bo’lsa   6   ta-sigma   bog’lanish,   agar
ikkilamchi  va uchlamchi  bog’  sifatida yon tomonlarda    bo’lsa    π   (pi  bog’lanish)
hosil bo’ladi. 
Masalan:       :N   N:   yoki   N-N   o’rtadagi   mustahkam   sigma   bog’   ikki   yon
tomondagi  π  bog’lardir.
Elektrmanfiylik   natijasida   hosil   bo’ladigan   ikkinchi   tip   kimyoviy
bog’lanishlar misolida qutbli va qutbsiz kovalent bog’lanish tushuntiriladi.
Bir   xil   atomdan   tuzilgan   oddiy   moddalarda   elektronlar   jufti   ikkala   atomga
bir xil  tegishli bo’ladi. Bu kovalent bog’lanish turi qutbsiz bog’lanishdir.
Agar   elektronlar   jufti   har   xil   ikkita   atomni   bog’lasa,   bu   elektronlar   jufti
hamma vaqt atomlarning biriga tomon siljigan bo’ladi. Kovalent bog’lanishning bu
turi   qutbli   deb   ataladi.   Masalan,     HF,   HCI,   H
2 O   yordamida   tushintirish   mumkin.
Bu   holatda   elektronlar   jufti   kuchliroq   elektrmanfiy   element   atomi   tomon   siljigan
bo’ladi.  
                       Kimyoviy bog’lanish elektrmanfiyligi bir – biridan keskin farq qiladigan
elementlar orasida sodir bo’ladi. Bu holda valent elektronlar bir element atomidan
ikkinchi element atomiga to’liq siljiydi. Natijada musbat va manfiy zaryadli ionlar
hosil bo’ladi.  1.2.Ion bog’ energiyasini hisoblash
Ionlar   zaryadlangan   zarrachalar   bo’lib,   atom   elektron
berganda   yoki   elektron   biriktirib   olganda   ana   shu   ionlarga
aylanadi. 
Ionlar   orasidagi   elektrostatik     tortishuv   kuchi   ta’sirida   hosil   bo’lgan
bog’lanish   ion   bog’lanish   deb,     hosil   bo’lgan   birikmalar   esa   ion   birikmalar   deb
ataladi . 
Oksidlanish darajasi mavzusini o’rganishda  : 
a).   O’quvchilarda   oksidlanish   darajasi   tushunchasining   mohiyatini   anglab
yetish,   moddaning   formulasiga   qarab   ham,   elektrmanfiylik   mavzusida   olingan
bilimlar   asosida   oksidlanish   darajalarini   aniqlay   olish   kabi   malakalarni
shakllantirish: 
b).   Oksidlanish   darajalarini   belgilash,   oksidlanish   –   qaytarilish   reaksiyalari
tenglamalarini   tuza   bilish   natijasida     qaysi   element   oksidlanadi,   qaysi   element
qaytariladi  kabi o’quv malakalarini shakllantirish va tarbiyalash.
Dars   yangi   mavzu   mazmunini   tushuntirish   bilan   boshlanadi.   Bu   dars
oldingi   mavzularga   bogliq   bo’lganligi   sababli   so’rash   va   mustahkamlash   bilan
qo’shib   olib   boriladi.   Avvalo,   o’qituvchi     darsni     vodorodning   xossalari   va
ishlatilishini   takrorlash   va   eslashni   taklif   qiladi.   Vodorodning     kislorod   bilan
birikishi   –   oksidlanish   jarayoni,   oksidlovchi,   qaytaruvchi,   oksidlandi,   qaytarildi
kabi tushunchalarning mohiyati eslanadi.
Oksidlanish darajasi - bir atomdan ikkinchi atomga siljigan elektornlar soni
bilan   ifodalanishi   tushuntirib   beriladi.   Shuningdek,   qanday   hollarda   oksidlanish
darajasi nolga  hamda element valentligiga teng bo’lishi sharklanadi.
Kristall panjaralar mavzusida:
a).   O’quvchilarga   kristall   panjaralar   haqida   tushuncha   berish.   Ion,
molekulyar, atom kristall  panjaralari tiplari haqida, ularning fizik xossalari haqida
ma’lumot berish.  b).   Olingan   ma’lumotlar   asosida   moddalardagi   kristall   panjaralarni   tiplarga
ajrata bilish.
Dars boshlanishida oksidlanish darajasi, oksidlanish - qaytarilish reaksiyalari
haqidagi   bilimlar   qisqacha   takrorlanib,   mustaqil   ish   beriladi,     ya’ni   muayyan
reaksiya   tenglamalarini   yozib,   oksidlanish   darajasi   va   oksidlovchi   qaytaruvchi
atomlarni ko’rsatish  taklif etiladi.
Kristall   va   amorf   moddalar.     Agar   temirni   mexanik   jixatdan   maydalasak,
ham kichik bo’laklarda   uning shakli  qoladi.   Bunday moddalar  kristall  moddalar
deyiladi.     Shisha   smola   bo’laklari   maydalanganda   shaklsiz   holatga   kiradi.   Ular
amorf   yoki   shaklsiz   deb   ataladi.     Shu   jarayon   va   tushunchalarni   o’qituvchi
ko’rgazmalar   yordamida   batafsil   o’rgatadi.   Undan   keyin   kristall   panjaralarda
ionlar, atomlar, molekulalar aniq tartibda joylashishi olmos, osh tuzi, grafit kristall
panjaralari misolida tushuntiriladi.
Ion   kristall   panjaralari   ion   bog’lanishli   birikmalarga   xos   osh   tuzi   kristall
panjaralari   misolida   izohlanadi.   Atom   kristall   panjaralar   kovalent   bog’li
birikmalarda   uchraydi,   buni   olmos,   grafit   panjaralari   misolida   o’quvchilarga
yetkaziladi.   Molekulyar   kristall   panjaralar   qirralari   qutbli   va   qutbsiz   molekulalar
holida   uchraydi.   Bunga   kislorod   molekulasi   va   vodorod   xlorid   molekulasi   misol
bo’ladi.   Ayrim   fizik   jismlarning   xossalari   kristall   panjaralarga   bog’liq   ekanligini
o’quvchilarga singdirish kerak. Chunki moddaning tuzilishi ma’lum bo’lsa, uning
xossalarini   oldindan aytish  yoki    xossalari   aniq bo’lsa,  uning tuzilishini   belgilash
mumkin.   Bu   hol   fanda   juda   katta   ahamiyatga   ega.   O’quvchilar   diqqatini
moddalarning   bu   xususiyatiga   qarata   olish,   ularning   ijodiy   fikrlashlariga   shart-
sharoit  yaratish munosib zamin hozirlash imkonini beradi.
1.2. Ion bog`lanish hamda kovalent bog’lanish xossalari
Ion   bog`lanish   el е ktrostatik   nazariya   asosida   tushuntiriladi   Bu   nazariyaga
muvofiq   atomning   el е ktron   b е rishi   yoki   el е ktron   biriktirib   olishi   natijasida   hosil
bo`ladigan qarama-qarshi zaryadli ionlar el е ktrostatik kuchlar vositasida o`zaro 14
tortishib   ularning  tashqi   qavatida  8  ta  (okt е t)  yoki  2  ta  (dubl е t)  el е ktroni  bo`lgan barqaror sist е ma hosil bo`ladi.
Kimyoviy   bog’lanish   –   ikki   yoki   bir   necha   atomning   elektron   almashishi
natijasida hosil bo’ladigan o’zaro ta’sir. Atomlar kimyoviy bog’ hosil qilishda ular
o’zining   sirtqi   qavatini   barqaror   oktet   (sakkiz   elektronli)   yoki   dublet   (ikki
elektronli)   qilishga   intiladi.   Elektronlar   yadrolar   ortasida   taqsimlanishi   bo’yicha
kimyoviy   bog’lanishlar   quyidagi   turlarga   bo’linadi:   kovalent   (qutbli,   qutbsiz   va
donor-akseptor)   ion,   vodorod   va   metall   bog’lanishlar.   Kimyoviy   bog’   hosil
bo’lishida   elementlarning   elektromanfiyliklari   muhim   o’rin   egallaydi.   Ко valent
bog’lanish   –   elektron   juftlar   vositasida   vujudga   keladigan   bog’lanishdir.   Bunda
hosil  bo’lgan juft  har  ikkala atomga tegishli  bo’ladi. Kovalent  bog’lanish  ikki  xil
mexanizm bilan hosil bo’ladi: 
1.   Almashinnuv   mexanizmi   –   bunda   har   bir   atom   bittadan   juftlashmagan
elektronni berib, umumiy elektron juftni hosil qiladi: 
2.   Donor   –   akseptor   mexanizmi   –   bunda   bir   atom   (donor)   elektron   jufti
bilan, ikkinchi atom (akseptor) esa bo’sh orbital bilan ishtirok qiladi
Ikki   atom   orasida   bir   necha   juft   elektron   umumlashuvi   mumkin.   Bunda
karrali   bog’lar   (qo’sh   bog’,   uch   bog’)   hosil   bo’ladi.   Agar   hosil   bo’lgan   umumiy
elektron   jufti   har   ikkala   atom   uchun   simmetrik   joylashsa,   bunday   bog’lanish
qutbsiz   kovalent   bog’lanish   deyiladi   Qutbsiz   k о v а l е nt   b о g’l а nish
el е ktr о m а nfiylikl а ri bir  х il bo’lg а n el е m е nt  а t о ml а ri  о r а sid а  s о dir bo’l а di (N2,  О 2,
…).   H о sil   bo’lg а n  el е ktr о n  jufti   bir   а t о m   t о m о n  siljig а n  bo’ls а ,  bund а y  k о v а l е nt
b о g’l а nish qutbli b о g’l а nish d е yil а di.
K о v а l е nt   b о g’   h о sil   qilg а n   а t о ml а rning   el е ktr о m а nfiylikl а r   f а rqi   q а nch а
k а tt а   bo’ls а ,   b о g’ning   qutbliligi   shunch а   k а tt а   bo’l а di   (N2 О ,   NH3…).   А g а r
el е m е nt   63   а t о ml а rining   nisbiy   el е ktr о m а nfiylikl а r   f а rqi   k а tt а   bo’ls а ,   h о sil
bo’l а dig а n   el е ktr о n   jufti   el е ktr о m а nfiyligi   k а tt а   bo’lg а n   а t о mg а   o’t а di   v а   i о nl а r h о sil   bo’l а di.   I о n   b о g’l а nish   –   q а r а m а   -   q а rshi   z а ryadl а ng а n   i о nl а r   о r а sid а   s о dir
bo’l а dig а n el е ktr о st а tik t о rtish kuchl а ri n а tij а sid а  vujudg а  k е l а dig а n b о g’l а nishdir.
(natriy ft о rid n а triy ionlari  Na+ va ft о rid i о nlaridan F - tashkil  topgan)  I о n
b о g’l а nish   k о v а l е nt   b о g’l а nishd а n   f а rq   qilib,   to’yinuvch а nlik   v а   yo’n а luvch а nlik
хо ss а l а rig а   eg а   em а s. I о n b о g’l а nishli m о dd а l а r krist а ll m о dd а l а r bo’lib, ul а rning
suvd а   eritm а l а ri   kuchli   el е ktr о litl а rdir.   Bund а y   b о g’l а nishli   m о dd а l а rning
suyuql а nish   v а   q а yn а sh   h а r о r а tl а ri   yuq о ri   bo’l а di.   V о d о r о d   b о g’l а nish   –   bir
m о l е kul а ning musb а t  z а ryadl а ng а n v о d о r о di  bil а n ikkinchi   m о l е kul а ning m а nfiy
z а ryadl а ng а n   а t о mi   bil а n   vujudg а   k е l а dig а n   b о g’l а nishdir.   V о d о r о d   b о g’l а nish
qism а n el е ktr о st а tik, qism а n d о n о r- а ks е pt о r   х ususiyatg а   eg а . V о d о r о d b о g’l а nish
suv,   spirtl а r   v а   k а rb о n   kisl о t а l а rning   yuq о ri   h а r о r а td а   q а yn а shig а   s а b а b   bo’l а di.
Vоdоrоd bоg’lаnish: ichki mоlеkulyar vа mоlеkulаlаrаrо turlаri mаvjud.
M е t а ll b о g’l а nish – nisb а t а n erkin el е ktr о nl а rning m е t а ll i о nl а ri bil а n o’z а r о
t а ’sirl а shuvi   n а tij а sid а   h о sil   bo’l а dig а n   b о g’l а nishdir.   M е t а llning   v а l е nt
el е ktr о nl а ri o’zining yadr о si bil а n jud а  z а if b о g’l а ng а ni uchun   а t о md а n jud а   о s о n
а jr а lib   chiq а di.   Shuning   uchun   m е t а ll   t а rkibid а   erkin   el е ktr о nl а r,   musb а t
z а ryadl а ng а n m е t а ll i о nl а ri  v а   n е ytr а l m е t а ll   а t о ml а ri  bo’l а di. Shu s а b а bli m е t а ll
krist а ll p а nj а r а  tugunl а rid а  j о yl а shg а n q а t о r musb а t z а ryadl а ng а n i о nl а rd а n v а  ul а r
о r а sid а  h а r а k а tl а n а   о l а dig а n ko’pl а b erkin el е ktr о nl а rd а n ib о r а t. M е t а ll b о g’l а nish
tuf а yli   m е t а ll а r   el е ktr   t о kini,   issiqlikni   ya х shi   o’tk а z а di,   b о lg’ а l а nuvch а nlik   v а
m е t а ll yaltir о qlik  хо ss а l а rig а  eg а . 1   –   masala. Agar   I2   va   Cl2   molekulalarida   yadrolar   orasidagi   masofa
tegishlicha   2,67·10-10   va   1,99·10-10   m   ga   teng   bo’lsa,   ICl   molekulasidagi   bog’
uzunligini hisoblang.
  Yechish.   Molekulalarda   kovalent   bog’   uzunligini   taqribiy   hisoblashda
quyidagi formulani qo’llash mumkin:
bu yerda dA-B – molekulada AB bog’ uzunligi; dA-A va dB-B – A2 va B2
molekulalaridagi yadrolararo masofa. I – Cl dagi bog‘ uzunligi quyidagiga teng:
2 – masala. KCl kristal panjarasi doimiysi 3,16·10-10 m ga teng. Agar Clioni
radiusi 1,811·10-10 m ga teng bo’lsa, K+ ioni effektiv radiusini hisoblang. 
  Yechish.
3   –   masala.   Agar   vodorod   –   vodorod   va   kislorod   –   kislorod   bog’larning
energiyalari   tegishlicha   435,9   va   498,7   kJ/mol   ga   teng   bo’lsa,   hamda   2   mol
vodorod   yonganda   483,68   kJ   issiqlik   ajralsa   suv   molekulasidagi   kislorod   –
vodorod bog’ning energiyasini aniqlang. Yechish.
Ikki   molekula  suvda   4  ta   kislorod  –   vodorod   bog’ning   o’rtacha   energiyasi:
1854,18/4 = 463,54 kJ/mol.
4 – masala. Agar C – C, C ≡ C, Cl – Cl va C – Cl bog’larning energiyalari
tegislicha   -347,3,   -823,1,   -242,3   va   -345,2   kJ/mol   ga   teng   bo’lsa,   quyidagi
reaksiyaning entalpiyasini hisoblang: H - C ≡ C – H + 2Cl – Cl    H – CCl2 – CCl2 –   H.   Yechish.   Δ Hº298   =   Δ Hº(C-C)   +   4 Δ Hº(C-Cl)   -   Δ Hº(C≡C)   –   2 Δ Hº(Cl-Cl)
bundan  Δ Hº298 = - 347,3 + 4(-345,2) - (-823,1) - 2(243,2) = -420,4 kJ/mol. II BOB   DIPOL MOMENTNI ANIQLASH ION BOG’
ENERGIYASINI HISOBLASH
2.1.Dipol momentni aniqlashga oid masala mashqlar 
Yuqorida   ko‘rganimizdek,   uglerod   atomining   elektron   tuzulishi   unda   2   ta
juftlanmagan   toq   elektron   borligini   ko‘rsatadi   va   shuning   uchun   uglerod   atomi
faqat   ikki   valentli   bo‘lishi   kerakdek   ko‘rinadi.   Xaqiqatda   esa   uglerodning   ikki
valentli   birikmalari   kam   va   qarorsiz   bo‘lib,   uglerod   asosan   to‘rt   valentlidir.   Bu
holat   shu   bilan   tushuntiriladiki,   2s2   orbitaldagi   elektron   juft   bir-biridan   ajralib
ulardan   biri   2pz   orbitalni   egallaydi   va   uglerod   atomi   qo‘zg‘olgan   holatga   o‘tadi.
Bu   holatda   to‘rtta   toq   elektron   mavjud   bo‘lib,   ular   uglerodning   to‘rt   valentli
birikmalar hosil qilishini ta’minlaydi.
Bu elektronlar  hisobiga kimyoviy bog‘lar  hosil bo‘lganda ma’lum  energiya
ajralib   chiqadi.   Bu   energiya   2s2   orbital   elektronlarni   ajratishga   sarf   bo‘lgan
energiyadan   ancha   ko‘pdir.   qo‘zg‘olgan   uglerod   atomining   elektron   tuzulishiga
qaralganda   hosil   bo‘ladigan   bog‘lar   2   xil   bo‘lishi   kerak,   ya’ni   bog‘lar   s-   va   p-
elektronlar   hisobiga   2   xil   bo‘lishi   kerak.   Amalda   esa   to‘rttala   elektron   hisobiga
hosil   bo‘ladigan   to‘rtta   bog‘   bir   xildir.   Masalan,   metan     CH
4   da   hamma   bog‘lar
teng   qimmatli   bo‘lib,   muntazam   tetraedrning   uchlariga   yo‘nalgan   bo‘ladi,   bu
bog‘lar orasidagi valent burchak es а  109 0
28’ ga tengdir. To‘rttala bog‘ning bunday
teng qimmatli bo‘lishiga sabab 2s orbital bilan 2p 3
 orbitallar qo‘shilib to‘rtta yangi
orbitallarni   hosil   qiladi.   Bu   orbitallar   gibrid   orbitallari   deyiladi   va   sp 3
  gibrid
orbitallari   deb   ifodalanadi.   gibrid   orbitallarning   hosil   bo‘lish   jarayoni   esa
gibridlanish deb ataladi. Elektronlari sp 3
-gibridlanishiga ega bo‘lgan uglerod atomi
boshqa   atomlar   (masalan   uglerod,   kislorod,   azot   va   h.k.)   bilan   oddiy   ( s -sigma)
bog‘lar hosil qiladi.   Uglerod atomining bunday valent holati uning birinchi valent
holati   deb   ataladi.   Masalan,   CH
4 ,   CH
3 -CH
3 ,   CH
3 -OH,   CH
3 -CH(CH
3 )-CH
3   kabi
birikmalarda uglerod birinchi valent holatdadir. Gibridlanishda   uglerod   atomining   faqat   2s   va   2p 2
  orbitallari   ishtirok   etishi
ham   mumkin.   Bunda   uchta   yangi   sp 2
-gibrid   orbitallar   hosil   bo‘ladi.   Bunday
gibridlanish sp 2
-gibridlanish deb ataladi. Bunday gibrid elektronlarga ega bo‘lgan
uglerod yassi  deb ataladi va u boshqa atomlar bilan qo‘sh bog‘ orqali bog‘langan
bo‘ladi.   Bunday   uglerod   atomi   ikkinchi   valent   holatidagi   uglerod   deb   ataladi.
Masalan     kabi birikmalardagi qo‘sh bog‘ tutgan
uglerod atomlari ikkinchi valent holatidadir. 
Gibridlanishda faqat 2s va 2p orbitallar ham ishtirok etishi mumkin. Bunda
yangi   ikkita   sp   gibrid   orbitallar   hosil   bo‘ladi.   Gibridlanishning   bu   turi   sp-
gibridlanish   deb   ataladi.   sp-gibrid   elektronli   uglerod   uch   bog‘   yoki   ikkita   qo‘sh
bog‘   tutgan   uglerod   atomi   bo‘lgan   birikmalarda   bo‘ladi.   Uglerod   atomining   bu
valent   holati   uchinchi     valent   holat   deb   ataladi.   Masalan,
  kabi   birikmalardagi   uch
bog‘   yoki   ikkita   qo‘sh   bog‘   tutuvchi   uglerod   atomlari   uchinchi   valent   holatdadir.
quyida   turli   xildagi   gibrid   elektronlarning   (atom   orbitallarning)   sferik   ko‘rinishi
keltirilgan:
Keltirilgan   sp 3
,   sp 2
  va   sp   gibrid   atom   orbitallarining   sferik   tuzulishidan
ko‘rinib turubdiki, yuqoridan pastga qarab gibrid orbitallar tarkibida s-orbitalning
ulushi ortib bormoqda (ikkinchi doira kattalashib bormoqda). Bu holat turli valent
holatidagi uglerod birikmalarining xossalarida o‘z aksini topadi.
Shuni   ta’kidlash   kerakki,   gibridlanish   fizik   hodisa   sifatida   amalda   yo‘q.   U
molekuladagi elektronlarning haqiqiy taqsimlash modelini, biz qo‘llaydigan usulini
aks ettiradi, xolos.
Molekulyar orbitallar.
Organik   birikmalarda   biz   uch   xil   uglerod-uglerod   kovalent   bog‘ida   duch
kelamiz.   Bular   oddiy   ( С - С ),   qo‘sh   ( С = С )   va   uch   (C º C)   uglerod-uglerod
bog‘lardir.   Bu   bog‘larni   p,   sp 3
,   sp 2
  va   sp-atom   orbitallari   hosil   qiladi.   Bog‘   hosil
bo‘lishida ikkita atom orbitallari (AO) ikkita molekulyar orbital (MO) ga aylanadi. Bu   molekulyar   orbitallardan   biri   bog‘lovchi,   ikkinchisi   esa   bo‘shashtiruvchi
molekulyar orbitallardir. Bog‘lar hosil bo‘lishini tushuntiruvchi metodlardan biri –
molekulyar orbitallar metodi bo‘yicha bog‘lovchi molekulyar orbital hosil bo‘lishi
uchun atom orbitallar funksiyalarining ishorasi bir xil bo‘lishi kerak. Turli ishoraga
ega   bo‘lgan   atom   orbitallari   esa   bo‘shashtiruvchi   molekulyar   orbital   hosil   qiladi.
Masalan,   С - С   oddiy   uglerod-uglerod   s -bog‘ining   hosil   bo‘lish   sxemasini
quyidagicha ko‘rsatish mumkin:
Uglerod-uglerod   qo‘sh   bog‘   hosil   bo‘lganda   bog‘larning   biri   s -,   ikkinchisi
esa   p -bog‘ bo‘ladi.   s - bog‘ni  ikkita uglerod atomiga tegishli  2 ta   sp 2
-gibrid atom
orbitallari   yuqoridagi   sxemadagi   kabi   hosil   qiladi.   p - atom   orbitallarining
ta ’ sirlashuvi   natijasida   p -bog‘ning   hosil   bo‘lish   sxemasini   quyidagicha   tasvirlash
mumkin:
p - bog ’ lovchi   elektronlari   o ’ qi   yotuvchi
tekislik   molekula   atomlari   yotuvchi
tekislikda   perpendikulyar   bo ’ ladi .   p -
bog’ning   bunday   tuzilishi   a , b -
almashingan   olefinlarga   geometrik   (sis-
trans)   izomerlarning   paydo   bo’lishiga
sabab bo’ladi.
Uglerod - uglerod   uch   bog ‘ idagi   bog ‘ lardan   biri   s - bog ‘   bo ‘ lib ,   bu   bog ‘ ni
uglerodlarning   sp - gibrid   atom   orbitallari   hosil   qiladi .   qolgan   ikkita   bog ‘   p - bog ‘
bo ‘ lib ,   ular   p - atom   orbitallarining   juft - juft   bo ‘ lib   ta ’ sirlashuvidan   hozirgina
keltirilgan   sxemadagi   kabi   hosil   bo ‘ ladi .
Atsetilen molekulasidagi  p -bog‘lovchilarni quyidagicha tasvirlash mumkin:
Misollar: 1.   CHNO   tarkibli   hamma   ochiq   zanjirli   birikmalar   struktura   va   elektron
formulalarini yozing.
Yechish.  1) Sian kislotasi 
      Erkin holda va tuz holda uchraydi.
  2) Izotsian kislota 
      Efirlar holda uchraydi.
  3) qaldiroq kislota 
      Tuzlar holida uchraydi
  4) Nitril oksidi 
                                                              
2.   Metilnitrit,   dimetilsulfoksid,   dimetil   efirning   uch   ftorli   bor   bilan   hosil
qilgan birikmasining struktura va elektron formulalarini yozing.
Yechish.  Metil nitrit 
Dimetilsulfoksid 
Dimetil efirining bor uchftorid bilan hosil qilgan birikmasi 
3.   Fenilizotsianatning   ( ,  m =2,29)   dipol   momentiga
nisbatan   fanilizotiotsianatning   ( ,  	
m =2,85)   dipol
momentining katta bo‘lishiga mumkin bo‘lgan sababini ayting.
Yechish.   Ma’lumki,   birikmaning   dipol   momenti,   ya’ni   uning   qutubligi
qutublar   orasidagi   masofaga,   hamda   qutblar   zaryadiga   bog‘liq.   Shu   munosabat
bilan fenilizotiotsianatdagi dipol momentning kattaligi – С = О   bog‘ning uzunligiga nisbatan   C=S   bog‘ning   uzunroq   ekani   bilan   tushuntirish   mumkin.  2.2.Kimyoviy   bog’lanish   nazariyasi   va   borliqning   u   bilan
bog'liqligi
Х 1 Х   а srning   b о shl а rid а   m о l е kul а ni   h о sil   bo`lishi   kimyoviy   b о g‘l а nish
t а bi а tini o‘rg а nish   о liml а r   о ldid а   turg а n   а s о siy mu а mm о l а rd а n biri  edi. 1807 yili
ingliz   fizigi   G.D е vi   а t о ml а rni   o‘z а r о   birikib   m о l е kul а ni   h о sil   qilishid а
el е ktr о kimyo   n а z а riyasini   yar а tdi.   K е yinch а lik   bu   n а z а riya   1812-1818   yill а rd а
I.YA.B е rselius   t о m о nid а n   riv о jl а ntiril а di.   Ul а r   quyid а gich а   tushuntirish а di.
H а mm а   а t о ml а rd а   2   t а   qutb   b о r   (   +   )   v а   (   –   )   qutb.   B а `zi   а t о ml а rd а   (   +   )   qutb
kuchlir о q   bo‘ls а ,   b а `zi   а t о ml а rd а   (   –   )   qutb   kuchlir о q   bo‘l а di.   Shu   qutblаrning
o‘zаrо tоrtishishi evаzigа birikаdi dеb qаrаydi.
Atomlarning o’zaro ta’sirlanishi natijasida molekulalar, ionlar, radikallar va
kristallarning   o’zaro   bog’lanishi   kimyoviy   bog’   deb   ataladi.   Hozirgi   davrda
kimyoviy bog’lanishning o‘zaro bog‘lanish tabiatiga qarab 1) kovalent, 2) ion, 3)
metall,   4)   vodorod   va   5)Van-der-Vaals   kuchlari   asosidagi   bog’lanishlarga
bo‘linadi.   Kimyoviy   bog’lanishlarning   dastlabki   uch   turi   (1,2,3)   eng   kuchli
bog’lanishlar   hisoblanadi.So’ngi   ikki   turi   esa   (   4,5)   kuchsiz   bog’lanishdir.
Kimyoviy   bog‘lanish   xususiyati   atomlarning   tabiatiga,   ya’ni   ularning   tuzilishi   va xossalariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Kimyoviy   bog‘lanishning   xususiyatlari   ko‘p   jihatdan
elektrmanfiylik   deb   ataluvchi   atomlarning   xossalariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Kimyoviy
element   atomi   o‘zining   sirtqi   qavatini   tugallash   uchun   boshqa   atomlardan
elektronlar   tortib   olish   xossasi   elektrmanfiylik   deb   ataladi.   Elementlar
elektrmanfiyligi   ularning   davriy   jadvaldagi   o‘rinlariga   bog‘liq   bo‘ladi.   Kimyoviy
elementning   atomi   sirtqi   elektronlarini   qancha   puxta   ushlab   tursa   va   boshqa
atomlardan   elektronni   qanchalik   kuchli   tortsa,   bu   element   shuncha   ko‘proq
elektrmanfiy bo‘ladi. Ammo bizga ma’lumki, davrlarda element tartib raqamining
ortib   borishi   asosiy   gruppachalarda   element   tartib   raqamining   kamayishi   bilan
atomlardan   elektronlar   tortib   olish   tobora   qiyinlashadi,   qo‘shimcha   elektronlar
biriktirib   olish   esa   tobora   osonlashadi.   Kimyoviy   elementlar   bir-biri   bilan
birikishida elektronlar shu qatorda chaproqda turgan element atomidan o‘ngroqda
turgan element atomiga tomon siljiydi. Kimyoviy bog‘lanishlarni turlicha ifodalash
qabul   qilingan:   1)   elementning   kimyoviy   belgisiga   qo‘yilgan   nuqtalar
ko‘rinishidagi  elektronlar  yordamida. 2) kvant  katakchalar (orbitallar) yordamida,
bunda   qaramaqarshi   spinli   ikkita   elektronning   bitta   molekular   kvant   katakchada
joylashuvi   sifatida   ko‘rsatiladi:   yoki   kimyoviy   bog‘lanish   har   qaysi   atomning
juftlashmagan   elektroni   hisobiga   hosil   bo‘ladi.   Juftlashmagan   elektronlar
bog‘lanib,   umumiy   elektronlar   juftini   hosil   qiladi,   u   taqsimlangan   juft   ham
deyiladi.   Kimyoviy   bog’lanish   xususiyati   o’zaro   birikuvchi   atomlarning   nisbiy
elektrmanfiyliklari   ayirmasiga   bog’liq   bo’ladi.   Agar   ikki   elementning   nisbiy
elektrmanfiyliklari orasidagi ayirmaning miqdori (1,5 dan to 3,3 gacha) bo’lsa, bu
atomlar orasida ion bog’lanish hosil bo’ladi. Agar bu ayirma ( 1,5 ga yaqin ) qutbli
bog’lanish , agar juda kichik bo’lsa kovalent ( qutbsiz ) bog’lanish yuzaga keladi.
lyuis va Kossel nazariyasiga ko’ra ,ion bog’lanish atomlarning o’zaro ta’sirlashishi
natijasida   yuzaga   keladigan   elektrostatik   ,   ya’ni   kulon   kuchlari   ta’sirida   hosil
bo’ladi   .[2   ;   101   –b.   ]   Kovalent   bog‘lanish.   Elektron   juftlar   tufayli   vujudga
keladigan   kimyoviy   bog'lanish   kovalent   bog‘lanish   deyiladi.   Kovalent   bog'lar:   1)
qo‘zg‘almagan   atomdagi   juftlashmagan   elektronlar;   2)   qo‘zgalgan   atomdagi elektronlar juftining yakkalanishi; 3) donor-akseptor usulida hosil bo'lishi mumkin.
Bu   ikki   elektronli   va   ikki   markazli   (ikkita   yadroni   tutib   turadi)   bog‘lanishdir.
Kovalent bog‘lanishli birikmalar gomeopolar yoki atom birikmalari deyiladi. 1916
yili   Lyuis   yaratgan   kovalent   nazariyasiga   ko’ra   har   qaysi   ikki   atom   o’zaro
kimyoviy   bog’langanda   ,   shu   ikkala   atomdan   bittadan   elektron   ishtirok   etishi
natijasida   hosil   bo’lgan   elektron   juft   ikkala   atomga   tegishli   bo’lib   qoladi.   Bu
nazariya   tashqi   elektron   qavatida   sakkizta   elektron   bo’lgan   atomlarning   barqaror
bo’lishiga asoslangan. Lengmyur nazariyasiga muvofiq birikuvchi atomlar orasida
hosil   bo’ladigan   elektron   juftlar   soni   element   valentligini   ko’rsatadi.   Lyuis   va
Lengmyurning   kovalent   bog’lanish   haqidagi   elektron   nazariyasi   murakkab
bo’lmagan   moddalardagi   kimyoviy   bog’lanish   tabiatini   izohlab   berdi.Lekin
murakkab   moddalardagi   bog’lanishning   tabiatini   tushuntirib   bera   olmadi.   Faqat
kvant   nazariyasi   yaratilgandan   keyingina   kimyoviy   bog’lanishni   to’liq   izohlash
imkoniyati   tug’ildi.   Hozirgi   vaqtda   kvant   nazariyasi   asosida   kimyoviy  bog’lanish
tabiatini   tushuntirish   uchun   ikkita   usuldan   foydalaniladi:   1.Atom   orbitallar   yoki
valent   bog’lanishlar   usuli.   2.Molekulyar   orbitallar   usuli.   Atom   orbitallar
usuli.Atom   orbitallar   usuli   bilan   kimyoviy   bog’lanishning   hosil   bo’lishini
tushuntirish   nazariyasi   1927   yilda   Geytler   va   London   taklif   qilgan   va   L.   Poling
rivojlantirgan.   Bu   nazariyaga   muvofiq   molekulada   elektronlar   atom   orbitallarida
joylashgan   bo’ladi.   Kimyoviy   bog’lanishning   hosil   bo’lishida   elektronlar   buluti
bir-birini   qoplashi   natijasida   ularning   zichligi   ortadi,   atomlararo   masofa   esa
kamayadi.Murakkab   moddalarning   hosil   bo’lishini   shunga   asoslnib   tushuntirish
mumkin. Valent bog'lanishlar usuli, elektron orbitallarning gibridlanish usuli bilan
uyg'unlashgan   holda   turli-tuman   moddalaming   tuzilishi,   molekuladagi   valent
bog'larning   yo'nalishi,   molekulalarning   geometriyasini   juda   ko'p   moddalar   uchun
to'g'ri   tushuntiradi.   Valent   bog'lanishlar   usuli   quyidagi   kamchiliklarga   ega:   —
ba’zi   moddalarda   elektron   juftlar   yordamisiz   bog'lanish   yuzaga   kelib   chiqadi.
Masalan,   XIX   asrning   oxirida   Tomson   molekular   vodorod   ionini   vodorod
(H2+)molekulasini   elektronlar   bilan   bombardimon   qilib   oldi.   Bunga   asoslanib   2 yadro  bir-biri  bilan  birgina   elektron  yordamida  bog'lana   oladi   degan  xulosa   kelib
chiqadi.   —   benzolga   o‘xshash   aromatik   uglevodorodlaming   tuzilishini   valent
bog'lanishlar tushuntirib bera olmaydi. Molekulyar orbitallar usuli. Molekula hosil
bo'lishida   toq   elektronlarning   rolini   ko‘rsatadigan   nazariya   1932-yilda   Xund   va
Malliken  tomonidan  yaratilgan  bo'lib,  bu  nazariya  molekular  orbitallar  nazariyasi
nomini   oldi.   Molekular   orbitallar   nazariyasini   yaratishda   atom   orbitallarning
tuzilishi   haqidagi   kvant-mexanik   tasavvurlarni   molekula   tuzilishi   uchun   qo'llash
mumkin   deb   hisoblandi.   Farqi   shundaki,   atom   bir   markazli   (bir   yadroli)   sistema
bo'lsa, molekula ko‘p markazli sistemadir. Bu nazariyaga ko‘ra, har qaysi elektron
molekuladagi   barcha   yadro   va   ko‘p   markazli   orbitallar   ta’sirida   bo'lishi   e’tiborga
olinadi.   Molekular   orbitallar   usulining   bir   necha   turlari   bor.   Atom   orbitallarining
chiziqli   kombinatsiya   usuli   eng   ko‘p   qo'llaniladi.   Molekular   orbitallarning
elektronlar bilan to'lib borishi ham xuddi atom orbitallardagi kabi Pauli prinsipiga
va   Xund   qoidasiga   bo'ysunadi.   MO   usulida   bog'lovchi   orbitallardagi   elektronlar
soni bo'shashtiruvchi orbitallardagi elektronlar sonidan ko'p bo'lsa, kimyoviy bog'
hosil bo'ladi. Kimyoviy bog'lar tartibi ( ВТ ) quyidagi formula bo'yicha hisoblanadi:
????????????   =   ???????????????????????? ′ ?????? − ???????????????????????? ′ ??????   2 bunda:   ???????????????????????? ′ ?????? — bog'lovchi orbitallardagi elektronlar soni;
???????????????????????? ′ ??????   —   bo'shashtiruvchi   orbitallardagi   elektronlar   soni.   ??????   =   0,   bo'lgan   holat
uchun   1s-atom   orbitallardan   elektronlari   bog'lovchi   molekular   orbitallarga   o'tishi
kimyoviy   bog'ni   yuzaga   keltiradi   va   jarayonda   energiya   ajralishi   sodir   bo'ladi.
Agar   1s   atom   orbitallardan   elektron   bo'shashtiruvchi   molekular   orbitallarga
o'tganida   esa   eneigiya   sarflanishi   kerak   bo'ladi.   Shu   sababli   ham   ???????????????????????? ′   1sga
joylanishi   kam   energiya   talab   qiladi.   1.Vodorod   molekulasining   hosil   bo'lishini
molekular   orbitallar   usulida   quyidagicha   tushuntirish   mumkin:   ikkita   vodorod
atomining   har   biri   1s   elektronga   ega   va   bittadan   elektron   orbital   mavjud.
Molekular   orbitallarda   ham   bitta   bo'shashtiruvchi   va   ikkinchisi   bog'lovchi
orbitalga ega bo'lib, ikkala elektron ham bog'lovchi orbitalga joylashadi: Vodorod
molekulasidagi   bog'lovchi   orbital   [(1s)   va   (ls)]dan   paydo   bo'lgan   faqat   bitta
kimyoviy bog'lanishga muvofiq kelib, bog'lanish tartibi birga teng bo'ladi: Vodorod molekulasining hosil bo'lishi. Molekular orbitallarning afzalliklari.
Valent   bog'lanishlar   usulidan   molekular   orbitallar   usuli   bir   qancha   afzalliklarga
ega:   —   bu   usul   har   qanday   yadrolar   sistemasi   va   elektronlar   barqarorligini
tushuntira   oladi;   —   molekular   orbitallar   usuli   molekulalarning   va   kompleks
birikmalarning   magnit   va   optik   xossalarini   to‘g‘ri   tushunturadi;   —   molekuladagi
har   bir   elektronning   holatini   baholash   imkoniyatini   beradi.   [   1   ;   211-   212   b   ]
Kovalent   bog’lanish   ham   o’z   navbatida   ikki   turga   bo’linadi:qutbsiz   va   qutbli
bog’lanish
Qutbsiz   kovalent   bog‘lanish.   Elektrmanfiyliklari   bir   xil   bo‘lgan   atomlar
o‘zaro   ta’sirlashganida   kovalent   qutbsiz   bog‘lanishli   molekulalar   hosil   bo‘ladi.
Bunday   bog‘lanish   H2   ,   F2   ,   Cl2   ,   O2   ,   N2   kabi   oddiy   moddalarning
molekulalarida   bo‘ladi.   Bu   gazlarda   kimyoviy   bog‘lanishlar   umumiy   elektron
juftlar   vositasida,   ya’ni   muvofiq   elektron   bulutlarning   o‘zaro   qoplanishi   tufayli
hosil   bo‘ladi;   bu   jarayon   atomlar   bir-biriga   yaqinlashganida   yadro   bilan   elektron
orasidagi   tortishuv   natijasida   amalga   oshadi.   Qutbli   kovalent   bog‘lanish.
Elektrmanfiyliklari   jihatidan   bir-biridan   u   qadar   keskin   farq   qilmaydigan elementlarning   atomlari   o‘zaro   ta’sirlashganida   umumiy   elektron   juft
elektrmanfiyligi  kattaroq  bo‘lgan  atom  tomon  siljiydi. Buning  natijasida  kovalent
qutbli   bog‘lanish   hosil   bo‘ladi.   Kimyoviy   bog‘lanishning   bu   ko‘rinishi   anorganik
va   organik   birikmalarda   eng   ko‘p   uchraydi.Qutbli   bog’lanishli   molekulalar
qatoriga : H2O, NH3, HCl, HF, HBr, HJ, H2S, H2SO4 larni kiritish mumkin.
Donor   akseptor   boglanish   hisobiga   yuzaga   keladigan   bog'lanish.   Kovalent
bog’lanishni   hosil   qiluvchi   elektronlarning   biri   dastlab   bir   atomda,   ikkinchisi   esa
atomda bo’lishi shart emas.Elektronlar o’zaro birikuvchi atomlarning birida bo’lib,
ikkinchi   atomda   bo’sh   orbitallar   mavjud   bo’lsa,natijada   bog’lanish   hosil   bo’lishi
uchun   o’zining   elektron   juftini   beradigan   atom   yoki   ion-   donor   ,   elektron   juftni
o’zining   bo’sh   orbitaliga   qabul   qiladigan   atom   yoki   ion   –   akseptor   deb   ataladi.
Donor-aktseptor  ta‘sir  moddalarning bir agregat  holatidan ikkinchi  holatiga
o`tishga   olib   keladi.   NH3   va   HCl   gaz   moddalar,   lekin   ularning   o`zaro   ta‘sir
mahsuloti NH4Cl kristall. Ana shunday donor – akseptor bog’lar barcha kompleks
kation va anionlarda yuzaga kelib, kompleks ionlarni hosil qiladi.Donor –akseptor
bog’lar   nitrat   kislota   va   uning   tuzlarida,   ammoniyli   tuzlarda,   barcha   kompleks
tuzlarda   uchraydi.   Tibbiyotda   ishlatiladigan   kompleks   birikmalarning   davolovchi xususiyatga ega ekanligi ularning organizmda qayta kompleks hosil qilishidir. Bu
jarayon   metall   va   ligand   raqobati   asosida   boradi.Turli   saraton   kasalliklarini
davolashda   belomitsits   (   BLM   )   antibiotigining   misli   (   Cu   (   II   )   -   BLM   )
kompleksidan foydalaniladi
Metall bog'lanish. Nisbatan erkin elektronlarning metall ionlari bilan o‘zaro
ta’sirlashuvi   natijasida   hosil   bo‘ladigan   bog‘lanish   metall   bog‘lanish   deyiladi   .
Bog‘lanishning ana shunday turi metallarda uchraydi. Metall bog‘lanishning hosil
bo‘lish   mohiyati   quyidagilardan   iborat:   metall   atomlari   o‘zlarining   valent
elektronlaridan   osongina   ajralib,   musbat   zaryadli   ionlarga   aylanadi.   Atomlardan
ajralib   chiqqan,   nisbatan   erkin   elektronlar   musbat   zaryadli   metall   ionlar   orasiga
tarqaladi. Ionlar bilan elektronlar orasida metall bog‘lanish yuzaga keladi.Kovalent
bog’lanishdan   farq   qilib   bunda   erkin   elektronlar   hamma   metall   ionlari   uchun
umumiy   ya’ni   “   elektron   gaz”   holida   bo’ladi.Metall   bog’lanishli   moddalar   uchun quyidagi xossalar o’rinli: a) Metallardagi erkin elektronlar hisobiga ular issiqlik va
elektr   tokini   yaxshi   o’tkazadi.   b)   Asosiy   guruh   metallari   uchun   past   ,o’tish,
metallar   uchun   yuqori   suyuqlanish   va   qaynash   temperaturasi   o’rinli.   c)   Metallar
yuqori qayishqoqlikka ega. d) Metallar metall yaltiroqligiga ega.  Metall bog’lanish
barcha 88 ta metallda mavjud.                                                XULOS A
Kimyodan   masalalar   yechishda   quyidagi   qoidalarga   rioya   qilish   zarur
degan   xulosaga kelindi:
1.  Masalani  yechishga  kirishishdan  oldin  masala  shartini  qayta  –  qayta
o‘qish,     va   mantiqan     mulohaza     yuritish,     nimalar     ma’lum     hamda     nimalarni
aniqlash lozimligini fikran belgilash kerak.
2.  Masala  shartida  qiymatlarni  ifodalashda  SI  sistemasidagi  birliklardan
va qisqartmalardan foydalanish kerak.
3.     Kimyoning   asosiy   qonunlariga   doir   masalalarni   yechishga   kirishishdan
oldin   uni   shartiga     ko‘ra     tahlil     qilib,     yechish     usuli     belgilab     olinadi.     Bunda
mumkin  qadar oson usulni tanlash zarur.
4.     Masalani     ayni     bir     usul     bilan     yechgandan     so‘ng     uning     natijasini
boshqa  bir  usul bilan tekshirib ko‘rish kerak.
Olib   borilgan   muamolarni   yechimlari   quyidagilarda   o‘z   aksini   topgan:  
1.   O‘quvchi   o‘zida   mavjud   bo‘lgan   vositalar   yordamida   hal   qilishi   kerak
bo‘lgan,   muayyan   muammoli   vaziyatning   modeli   bo‘lgan   kimyoviy   ta'lim
vazifasining ta'rifi aniqlandi. Asosiy maqsad – masala yechishni bilmasligini emas,
balki   masala   yechish   jarayonining   o’quvchilarning   kimyoviy   tafakkurining
shakllanishiga ta'siri.
  2.   O’quv,   uslubiy   va   ilmiy   adabiyotlarni   tahlil   qilishdan   kelib   chiqadiki,
kimyoviy   masalalarni   yechishni   o‘ganish   jarayonini   o„qitish   usuli   va   nazorat
vositasi   sifatida   katta   ahamiyatga   ega.   Hozirgi   vaqtda   kimyodan   masalalar
yechishning   ahamiyati   ortib   bormoqda   va   u   o‘qitishning   muhim   usuli   bo‘lib,
masala   yechish   o‘qitish   o‘quvchilarning   ko‘nikma,   malaka   va   shaxsiyatini
shakllantirishda etakchi bo‘lib qolmoqda. 
3.   Kimyoviy   muammolarning   mavjud   tasniflarini   tahlil   qilish   ko‘pchilik
tadqiqotchilar   orasida   yagona   yondashuv   yo‘qligini   ko‘rsatadi.   Taklif   etilayotgan
tasnif EI uchun vazifalar tizimini ishlab chiqish uchun ishlatilgan. 
4.   Ishlab   chiqilgan   tasnifga   muvofiq,   elektron   muhitga   moslashtirilgan,   har xil   turdagi   vazifalar   tuziladi   yoki   tanlanadi.   Vazifalarni   tanlash   mezonlari   ishlab
chiqilgan. Izohlar bilan bog'liq muammolarni batafsil hal qilish. 
5.   Kimyo   fanidan   muammolarni   hal   qilishni   o ‘ rgatishda   Kimyo   hamma
uchun   XXI   masala   yechish   elektron   qo ‘ llanmasi.   Mustaqil   masala   yechishni
o ‘ rgatish   uchun   qo ‘ llanmadan   foydalanish   odatiy   kimyoviy   masalalarni   echish,
malakalarini   oshirish   va   ko ‘ nikmalarini   mustahkamlashga   yordam   beradi,
talabalarning bilimlari, bu statistik ma'lumotlar bilan tasdiqlanadi. 
6. Kimyo hamma uchun  XXI masala yechish elektron qo ‘ llanmasi Mustaqil
masala   yechishni   o ‘ rgatish   uchun   qo ‘ llanma   talabalarga   o’qitishda   sinovdan
o ‘ tkazildi.   Uning   o ‘ quv   jarayonida   qo ‘ llanilishi   ularning   kimyo   faniga   bo ‘ lgan
qiziqishini uyg'otadi va umumiy hissiy holatini yaxshilaydi. 
7.   AKTlari   elementlaridan   foydalanish   o ‘ qitish   samaradorligini   oshiradi,
o ‘ qituvchining   ishini   osonlashtiradi,   shu   bilan   birga   unga   ijodkorlik
imkoniyatlarini   beradi,   o ‘ quvchilar   va   o ‘ qituvchilar   faoliyatining   xususiyatini
o ‘ zgartiradi, hamkorlik ularning munosabatlarining asosiga aylanadi. 
8. Kimyo hamma uchun  XX masala yechish elektron qo ‘ llanmasi. Mustaqil
masala   yechishni   o ‘ rgatish   uchun   qo ‘ llanma   misolida   mustaqil   masala   yechishni
o ‘ rgatish   uchun   axborot   texnologiyalarini   qo ‘ llashning   ishlab   chiqilgan   usuli
an'anaviy o ‘ qitish uslubiga zid emas, u bilan yaxshi integratsiyalashgan. EN - dan
kimyoviy masalalarni yechishni o ‘ rgatishda foydalanish bo ‘ yicha amaliy tavsiyalar
uning o ‘ quv jarayoniga qo’shilishini osonlashtiradi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. Asqarov I.R.To‘xtaboyev, N.X.,G’opirov K. Kimyo.7-sinf. Umumiy o‘rta
ta’lim maktablari uchun darslik.-Toshkent:Sharq,2017.-160 b.
2.   Asqarov   I.R.To‘xtaboyev   N.X.G’opirov.   Umumiy   o‘rta   ta’lim
maktablarining   7-sinf   Kimyo darsligidan foydalanish uchun metodik qo‘llanma.-
Toshkent: 2017.-128b.
3.           M.Pirimqulov,   R.Ziyayev,   B.   Akbarov   ,   U.Haydarov   “Biz   bilgan   va
bilmagan kimyo” O’qituvchi Toshkent 2011 58-62 b
4.           Parpiyev.N.A;   Raximov.R.H   ;Muftaxov.A.G.   “Aorganik
kimyo”.Toshkent.”O’zbekiston” 2000-yil.
5.           Muftaxov.A.G.;Omonov.H.T.;Mirzayev.R.O.”Umumiy   kimyo”.
Toshkent. ”O’qituvchi” 2002-yil.
6.           Mardonov.U.M;Abdulhayeva.M.M.”Umumiy   kimyo”.   Toshkent.
”O’zbekiston”     2002-yil.
7.           Lutfillayev.E.L.;   Berdiyev.A.T.;Mamadyarova.X.S.   “Aorganik   kimyo”
Samarqand 2009-yil.
8.           Toshpo’latov.Yu.T, Isoqov Sh.S.”Anorganik kimyo”     Toshkent
                “O’qituvchi” 1992 yil.
9.   H.R.To’xtayev, R.Aristanbekov, K.A.Cho’lponov, S.N.Aminov
“Anorganik kimyo” Toshkent-2011 “Noshir”.
10.   Kaviskaya E.M, Igorkin V.F. “Maktabda kimyo”
          Toshkent     “O’qituvchi” 1985 yil.
11.     Xomchenko G.P “Kimyo” O’qituvchi Toshkent 2001 yil.
12.     Gilnka H.L “Umumiy kimyo” Leningrad 1998 yil.
13.     Q.Ahmerov,   A.Jalilov,   R.Sayfutdinov   Umumiy   va   anorganik
kimyo.   Toshkent.   «O'zbekiston» 2003   y.
14.   .http://www.google.co.uz/
15.       http://www.idssve.uz
16.     .   http://www.ziyonet.uz 17.         G.E.   Rudzitis,   F.G.Geldman,   Anorganik   kimyo.   Darslik.   Toshkent
1992-yil
18. Potapov V.M.,Xomchenko G.P.   Ximiya.-Toshkent : O‘qituvchi,1985.
19.Surovseva   R.   P.   Zadaniya   po   ximii   dlya   samostoyatelnoy   raboti
uchashixsya:   Posobie   dlya   uchiteley   /   R.   P.   Surovseva,   S.   N.   Saviskiy,   R.   G.
Ivanova. – 2-ye izd., dorab. – M.: Prosveshenie, 1981.
2 0 . Surovseva R. P.  Iz opita prepodavaniya neorganicheskoy ximii v sredney
shkole.– M.: Prosveshenie, 1985.-223 s.
2 1 . Tagirov R. I. Kak mi izuchaem ximicheskie svoystva osnovaniy i soley /
R. I. Tagirov // Ximiya v shkole. – 2002. – 9. – S.58-60.
2 2 .Teshaboev   S.,   Nishonov   N.   Anorganik   kimyo.   7-sinf   uchun   darslik.   -
Toshkent:O‘qituvchi, 2001 .