Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 10.6MB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Psixologiya

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish

Sotib olish
Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish
Mundarija :
Kirish…………………………………………………………..3
1-Bob  Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish ….6
1.1.  Turli yosh guruhlarda rasmga qarab hikoya tuzishga 
o‘rgatishning vazifalari va uslubiyoti …………………………..6
1.2.  Qayta hikoya qilishga о‘rgatish metodikasi … ……………10
2-Bob MTM bolalar rasimlarga qarab nutqini rivojlantirish 
texnologiyasi………………………………………………….11
2.1. Bola yoshiga mos tasviriy hikoyalar tanlash ……………..11
2.2. Bolalar nutqini rivojlantirish texnologiyasi ………………17
Xulosa. ………………………………………………….……30
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………..…33
1 Reja :
Kirish 
1-Bob  Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish
1.1.  Turli yosh guruhlarda rasmga qarab hikoya tuzishga 
o‘rgatishning vazifalari va uslubiyoti.
1.2.  Qayta hikoya qilishga о‘rgatish metodikasi.
2-Bob MTM bolalar rasimlarga qarab nutqini rivojlantirish 
texnologiyasi
2.1. Bola yoshiga mos tasviriy hikoyalar tanlash.
2.2. Bolalar nutqini rivojlantirish texnologiyasi.
Xulosa. 
Foydalanilgan adabiyotlar.
2 Kirish.
Mavzuning  dolzarbligi.   Barkamol  shaxsni  tarbiyalash  barcha  davrlarda
muhim     ijtimoiy     talablardan     biri     bo’lib     kelgan,     ammo     bugungi     sifat
o’zgarishlar   ro’y     berayotgan     bir     davrda     bu     masalaning     dolzarbligi     yanada
kuchayib   talab ortib bormoqda. Respublikamiz   mustaqillikka   erishgach   ta’lim-
tarbiya  jarayon qayta  ko’rib chiqilib  uni  rivojlantirish  uchun  bir  qancha  yangi
asoslar     yuzaga    keldi.    Jumladan   “Ta’lim     to’g’risidagi”    Qonunning    yaratilishi
ta’limni  tubdan  isloh  qilish,  uni  o’tmishdan  qolgan  mafkuraviy  qarashlar  va
sarqitlardan     to’l   halos     etish,     rivojlangan     demokratik     davlatlar     darajasida,
yuksak ma’naviy  va  axloqiy  talablarga  javob  beruvchi  yuqori  malakali  kadrlar
tayyorlash   imkoniyatini   berdi.   O‘zbekiston   Respublikasi   prezidenti   Shavkat
Mirziyoyev   raisligida   19   oktabr   kuni   Maktabgacha   ta'lim   tizimini   tubdan
takomillashtirish   masalalariga   bag‘ishlangan   yig‘ilish   o‘tkazildi.   Bu   haqda   davlat
rahbari   rasmiy   sayti   xabar   berdi .   Ma’lumki,   vatan   beshikdan   boshlangani   kabi,
ta’lim-tarbiya   ham   beshikdanoq,   xattoki,   bola   tug’ilmasidanoq   berila   boshlanishi
kelajakdagi ijobiy natijalarga sabab bo‘ladi.
Mamlakatimiz   yoshlariga   erta   ta’lim - tarbiya   berish   mas ’ uliyatini     h ozirda
yurtimizda   faoliyat   yuritayotgan   maktabgacha   ta’lim   muassasalari   o‘z   zimmasiga
olgan.   Maktabgacha  ta’lim  muassasalarida   bilimlarni  berish shakli  mashg’ulot dir .
Mashg’ulotlar   jarayonida   b o laning   nutqi   rivojlanib,   undagi   grammatik   va
fonem a tik   qirralari   sayqallanib,   til   boyligi   oshib   bor ish   bilan   bir   qatorda   undagi
psixologik va intellektual ji h atlari rivojlanib boradi. 
Maktabgacha ta’lim muassasalarida 5 ta metodika bo‘yicha bolalarga ta’lim
tarbiya   saboqlari   berib   boriladi.   Bulardan   eng   asosiysi   «Nutq   o‘stirish
mashg’ulotlari»   desak   mubolag’a   bo‘lmaydi.   Chunki,   nutq   o‘stirish   nafaqat
bolaning   so‘z   boyligini   oshirish,   nainki   uning   m uloqot   qobiliyatini   rivojlantiradi,
balki   undagi   bilish   jarayonlarining,  shu   jumladan   bolaning   tafakkurini   o‘stirishda
ham muhim vosita bo‘lib hisoblanadi.  
H ozirgi   paytda   maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirishga
yanada yuqoriroq talablar qo‘yilmoqda. Bunda rasimlarga qarab hikoya tuzish ham
3 nutqini   rivojlantirishda   samarali   usuldir   Bu   talablarga   javob   berish   nutqni
rivojlantirishga   oid   yangi   izlanishlarni   taqozo   etadi.   Shunday   qilib,   pedagogika
ilmining   hozirgi   bosqichida   maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalar   nutqini
rivojlantirishga   nisbatan   qo‘yiladigan   talablar   bilan   ushbu   talablar   ijrosi   o‘rtasida
ziddiyatlar   namoyon   bo‘lmoqda.   Unda   O‘zbekiston   Respublikasi   Bosh   vaziri,
Prezidentning   Davlat   maslahatchilari,   tegishli   vazirlik   va   idoralar
rahbarlari   ishtirok   etdi.     Mamlakatda   milliy   genofondni   mustahkamlash,
yosh   avlodni   yetuk   kadrlar   etib   tarbiyalash   masalalariga   doimiy   e'tibor
qaratib kelinmoqda. 2017 yil 16 avgust kuni bo‘lib o‘tgan yig‘ilishda ta'lim
tizimini   rivojlantirishning   ko‘plab   yo‘nalishlari   belgilab   berildi.   Xususan,
Maktabgacha   ta'lim   tizimini   tarkibiy   jihatdan   tubdan   isloh   qilish,   mazkur
muassasalarga   bolalarni   to‘la   qamrab   olish   bo‘yicha   muhim   vazifalar
qo‘yilgan edi.  
O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim   tizimining   birinchi   –   maktabgacha   ta’lim
rivojining   zamonaviy   bosqichi   qator   o‘zgarishlar   bilan   tavsiflanadi:   maktabgacha
ta’lim   ochiq   turdagi   ta’lim   muassasasi   sifatida   shakllandi;   maktabgacha   ta’lim
muassasalarining   eng  muhim   funksiyasi   bolalarning   hayotiy  faoliyatini   muhofaza
qilish   va   salomatligini   mustahkamlash;   tarbiyalanuvchilarni   maktab   ta’limiga
muvafaqqiyatli   tayyorlash   va   boshqalar.   Shuningdek,   bugungi   kunda
Respublikamizda   xilma-xil   (yasli,   bolalar   bog’chasi,   bolalar   bog’chasi-
boshlang’ich   maktab,   davlatga   qarashli   va   xususiy)   turdagi   maktabgacha   ta’lim
muassasalari ham faoliyat yuritmoqda.   Prezidentning 2017- yil 30 sentabrdagi
“Maktabgacha   ta'lim   tizimi   boshqaruvini   tubdan   takomillashtirish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”gi   farmoni   hamda   “O‘zbekiston   Respublikasi
Maktabgacha ta'lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida”gi qaroriga
muvofiq bu sohada yangi tizim yaratildi.    
Yangi   vazirlik   oldiga   maktabgacha   ta'lim   sohasida   yagona   davlat
siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish,   Maktabgacha   ta'lim
4 muassasalari davlat va nodavlat tarmog‘ini kengaytirish va moddiy-texnik
bazasini mustahkamlash, ularni malakali pedagog kadrlar bilan ta'minlash,
Maktabgacha   ta'lim   muassasalariga   bolalarni   qamrab   olishni   keskin
oshirish,   ta'lim-tarbiya   jarayonlariga   zamonaviy   ta'lim   dasturlari   va
texnologiyalarini tatbiq etish orqali bolalarni har  tomonlama  intellektual,
ma'naviy-estetik,   jismoniy   rivojlantirish   hamda   ularni   MTT   ga   tayyorlash
sifatini tubdan yaxshilash vazifalari qo‘yildi.  
Yuqoridagi   fikrlarga   asoslanib,   biz   mazkur   kitobda   maktabgacha   katta
yoshdagi   bolalar   nutqini   rivojlantirishning   samarali   yo‘llari   hamda   vositalarini
ishlab   chiqishda   tayanch   bo‘ladigan   nazariy,   metodik   usullarni   yoritishga   qaror
qildik.
Kurs ishining maqsadi –   MTT da bolalarni rasimlarga qarab hikoya tuzishga
o’rgatish va amaliyotga joriy etish .
       Kurs ishing vazifalari: 
– Bolalarning fikirlash qobilyatini o’stirish.
– Bolalarning tasvirlash qobilyatini takomillashtirish
– Og’izaki nutqini shakillantirish 
– Bolalardagi eslab qolish qobilyatini rivojlantirish 
Kurs ishi ob’ekti   Sho’rchi tumani MTB bo’limiga qarashli 18-MTT
Kurs ishining predmeti :   Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish
Kurs   ishining   metodologik   asoslari:   O‘zbekiston   Respublikasining   Birinchi
Prezidenti   Islom   Karimovning   milliy   g‘oya,   ma’naviy   qadriyatlarga   munosabat   va
ilm-fan taraqqiyoti bilan bog‘liq qarashlari,Shavkat Mirziyoyev ning qarorlari   . 
        Kurs ishi metodlari:   kuzatish, tajriba, suhbat,qayta tahlil qilish.
       Kurs ishining tuzilishi va hajmi . Kurs  ishi kirish,  ikki bob, to’rtta  paragraf,
xulosa va, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 1-Bob  Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish
1.1 Turli yosh guruxlarda rasmga qarab hikoya tuzishga
o'rgatishning vazifalari va uslubiyoti.
          Maktabgacha ta'lim muassasalarining katta guruxlarida bolalarning nutqi qay
darajada shakllanganligi  aniqlanib, maxsus topshiriqlar  ro'yxatini ishlab chiqiladi,
har bir bola bilan yakka tartibda mashg’ulot olib boriladi. 
I-topshiriq bolaga tavsiya etilgan ertak yoki hikoyani qayta hikoya qilib bera
olishini aniqlash. "Zumrad va Qimmat", "Bo'g'irsoq", "Ikki echki", "Ur, to'qmoq",
"Echki   bolalari",   "Toshbaqa   bilan   chayon"   kabi   ertak   va   hikoyalardan   uchtasini
taklif   etiladi.   Bola   ertakni   eslay   olmasa,   unga   shu   ertaklarga   ishlangan   rasmlar
havola qilinadi. 
Bolalar hikoyasi quyidagi ko'rsatkichlar asosida tahlil qilinadi:
- hikoyani mustaqil bayon qilish (kattalarning yordamisiz).
- matn mazmunining to'liqligi;
- matnni bayon qilishda izchillik;
- ifoda vositalaridan foydalanish ko'nikmasi;
- nutqning ravonligi.
Tevarak-atrofdagi narsa-predmetlarga oid matnni qayta hikoya qilib berishda
bolalar nutqida quyidagi kamchiliklar uchrashi mumkin :
-   bolalar   ertakni   yordamchi   savollar   bermasdan   turib   mustaqil   hikoya   qila
olmaydi;
- matndagi so'zlarga taqlid qilib so'zlaydi;
- ba'zi muhim voqealarni tushirib qoldiradi;
- bir oz to'xtab-to'xtab hikoya qiladi, nutqda uzilish bo'ladi;
- nutqda ifodalilik yetishmaydi:
- bir xil tezlikda, bir xil tovushda hikoya qiladi;
- o'zicha ba'zi so'zlarni qo'shib, ma'nosiz hikoya qiladi;
6 - kattalar yordami vositasida hikoya qiladi;
- hikoya qilish jarayonida matn ma'nosini o'zgartirib yuboradi;
- mantiqiy izchillikka rioya qilmaydi.
Bolalarga   "Mehmonda",   "Uycha",   "Maktabga   yo'l"   mavzulari   va   ularga
ishlangan rasmlar tavsiya etiladi. Hikoya qilish jarayonida yo'l qo'ygan xatolari va
yutuqlari aniqlanadi.
Mazkur   bog'chalarda   bolalarning   nutqini   kuzatganda   quyidagilar   asosiy
mezon sifatida olinadi:
-   tavsiya   etilgan   matnni   hikoya   qilishda   voqeani   kattalarning   yordamisiz,
mustaqil bayon eta olishi;
- matn mazmunini to'liq ifodalay olishi;
- matn mazmunini bayon qilishda izchillikka rioya qilishi;
- ifoda vositalaridan foydalana olishi;
- nutqning ravonligi, tezligi;
- jumlalarning grammatik jihatdan to'g'ri tuzilganligi;
- nutq madaniyatiga rioya etishi.
Bolalar   nutqini   o'rganishning   eng   qulay   usuli,   shubhasiz,   suhbat   metodi
hisoblanadi.   Shuningdek,   bolalarning   tevarak-atrofda   mavjud   bo'lgan   narsalarni
kuzatish   va   ularni   tahlil   etish,   ular   haqida   sayrlarda   uyushtirilgan   savol-javoblar
ham   muhimdir.   Shu   bilan   birga,   bolalarning   bog'lanishli   nutqini   o'rganishda
ularning tarjimai holi yuzasidan olib boriladigan kuzatishlar ham muhim ahamiyat
kasb etadi. 
Misol uchun    Mavzu: « Navro‘z bayrami» surati asosida hikoya tuzish
Maqsad :   Surat   bo‘yicha   mazmunli   hikoya   tuzishga,   suratdagi   tasvirdan
oldingi voqealarni mustaqil o‘ylab to‘qishga o‘rgatish.
Vazifalar:
 Tarbiyachining rejasi asosida shaxsiy hayotda bo‘lgan voqealarni hikoya
qilib, so‘zlab berishga o‘rgatish.
 Grammatik   jihatdan   to‘g’ri   jumlalar   bilan   savol   berish   va   javob   berish
malakalarini faollashtirish .  
7  Sumalak, halim, palov, ko‘k somsani  tayyorlash mavzulari  bilan bolalar
lug’atini faollashtirish.
 Nutqning ifodaliligini tarbiyalash .
Kutilayotgan natijalar : 
 Bolalarning bog’langan nutqi va tovush madaniyati rivojlanadi.
 «Navro‘z bayrami» mavzusida hikoya tuza oladilar.
 Navro‘z taomlari haqida tushunchaga ega bo‘ladilar.
 Hikoya to‘qishga qiziqish uyg’onadi.
Kerakli jihozlar:
«Navro‘z bayrami» surati.
Mashg’ulotning borishi:
«Navro‘z   bayrami»   surati   ilib   qo‘yiladi   va   mazmuni   bo‘yicha   suhbat
o‘tkaziladi.
Tarbiyachi:   Bolalar,   qanday   bayram   bo‘lib   o‘tdi?   Biz   avval   Navro‘z
bayramini   bog’chada   o‘tkazdik.   Navro‘z   ertaligi   juda   qiziqarli   bo‘ldi.   Sahiy,
quvnoq   Bahoroy   bizga   sovg’a-salomlar   berdi.   Hammangiz   Navro‘z   bayramini
uyingizda davom ettirdingiz. Mana bu suratga qarang.
 Suratda qaysi bayram tasvirlangan? 
 Navro‘z bayrami qachon nishonlanadi?
 Navro‘z bayramini odamlar qanday nishonlaydilar?
 Suratda qanday urf-odatlar tasvirlangan?
(Doshqozonda   sumalak   pishirilyapti,   kishilar   o‘z   yaqinlari,   mahalla-kuy,
qo‘ni-qo‘shnilar   bilan   hamjihatlikda   bayramni   kutib   olyaptilar,   bolalar   varrak
uchiryaptilar, karnay-surnay navolari chalinyapti, bolalar raqs tushyaptilar)
 Navro‘zda tabiatda qanday o‘zgarishlarni ko‘ryapsiz?
 Sumalakni kimlar pishiryaptilar? 
 Sumalak pishirishda kimlar yordam berishyapti?
Hozir   biz   «Navro‘z   bayrami»   mavzusidagi   surat   asosida   hikoya   tuzishni
o‘rganamiz. Hikoya tuzishda hozir ishlatgan so‘zlardan foydalanishingiz mumkin.
Tarbiyachining namunasi.
8 Biz   Navro‘z   bayramini   mahallamiz   bilan   birgalikda   kutib   oldik.   Bog’da
katta   dasturxon   yozildi.   Qo‘shnilar   dasturxonga   turli   xil   pishiriqlar   qo‘ydilar.
Qo‘shni qiz Feruza uyidan lola terib chiqdi. Biz lolalarni idishga solib dasturxonga
qo‘ydik. Buvimning juda shirin sumalak pishirishlarini hamma biladi. Bu yil ham
buvim   sumalak   pishirdilar.   Buvimga   qo‘shni   ayollar   yordam   berdilar.   Biz   o‘tin,
suv   tashib   keldik.   Mahallamiz   qariyalariga   akam   choy   damlab   berdilar.   Karnay-
surnaylar   chalindi.   Nodir   bilan   Shahzoda   raqsga   tushdilar.   Biz   kattalarga
yordamlashib   bo‘lgach,   varrak   uchirdik.   Mening   varragim   eng   balandda   uchdi.
Unga hamma o‘rtoqlarimning havasi keldi. Buvim sumalak pishgach qo‘shnilarga
tarqatdilar. Biz hammamiz mazza qilib sumalak yedik.
 (So‘ngra 5-6 ta bolalar hikoyalari tinglanadi va baholanadi).
Tetiklashtiruvch i  mashq:
So‘z va harakatni uyg’unlashtiruvchi mashqlar: «Chuchvara»
Yakshanba kun ertalab,
Chuchvara qilmoqchiydik.
Tog’oraga un solib,
Ketidan suvni quydik.
Tuxum chaqib xamirga,
Yaxshilab mushtlab oldik.
Koptokcha qilib uni,
O‘qlovda yoyib oldik.
Go‘shtni qiyma qilamiz,
Unga piyoz qo‘shamiz.
Xamirni kesib olib,
Qiyma qo‘yib tugamiz.
Tuzli suvni qaynatib,
Chuchvarani solamiz.
Do‘stlar kelgach biz uni,
Dasturxonga tortamiz.
Barcha do‘stlar kelishdi,
9 Chuchvarani yeyishdi.
Bizga rahmat deyishib,
Uylariga ketishdi
Bolalarning   bilgan   tez   aytishlarini   takrorlash   bilan   mashg’ulotni   tugatish
mumkin. Tez aytishni avval sekin sur’atda, keyin tez suratda aytadilar:
Uy yasatasizmi, osh oshatasizmi?
Mashg’ulotga faol qatnashgan bolalar rahbatlantiriladi.
Bolalar bilimini tekshirish va mustahkamlash uchun savollar :
.      Navro‘z bayrami qachon nishonlanadi?
 Navro‘z bayramini odamlar qanday nishonlaydilar?
 Qanday navro‘z urf-odatlarini bilasiz?
1. 2. Qayta hikoya qilishga о‘rgatish metodikasi.
Qayta   hikoya   qilishni   o‘rgatish   mеtodikasi   qayta   hikoya   qilib   bеrish   va
hikoya   to‘qish   monologga   o‘qitish   mеtodi   hisoblanadi.   Bolalar   monologik
matnlarni   qayta   hikoya   qilib   bеradilar,   rеal   va   xayoliy   voqеalar   haqida   hikoya
qiladilar, hikoyalar to‘qiydilar.
Monologik   nutqni   o‘qitish   mеtodini   o‘zlashtirib   olish   pеdagog   uchun
quyidagilarni   anglatadi:   bolalarni   tinglashni   o‘rganish;   hikoya   qilish   va   qayta
hikoya   qilish,   shuningdеk,   hikoya   to‘qishda   bolalarga   yordamlashishni   o‘rganish.
Qayta   hikoya   qilish   –   eshitilgan   badiiy   asarni   ravon,   ifodali   aytib   bеrish.   Qayta
hikoya qilish nisbatan oson nutqiy faoliyatdir, chunki bola tayyor mazmunni qayta
aytib   bеradi,   bunda   u   muallifning   tayyor   nutqiy   shakllaridan   (lug’at,   so‘z
oborotlari,   tuzilish),   uni   o‘qiyotgan   tarbiyachining   nutq   ifodaliligi   usullaridan
foydalanadi.   Ammo   bu   mеxanik   ravishdagi   takrorlash   emas,   balki   matnni
tushungani holda erkin va emoцional aytib bеrishdir.
Qayta hikoya qilib bеrishni o‘rgatish vazifasi ilk yosh guruhlarida asta-sеkin
qiyinlashtirilib   boriladi   –   yaxshi   tanish   ertaklar,   hikoyalarni   aytib   bеrish,   yangi
o‘qib   chiqilgan   asarlarni   aytib   bеrish,   hikoyachi   shaxsini   o‘zgartirgan   holda
(birinchi   shaxs   nomidan   emas,   balki   uchinchi   shaxs   nomidan   va   aksincha)   aytib
bеrish, tarbiyachi rеjasi  asosida aytib bеrish, bolalar bilan birgalikda tuzilgan rеja
10 asosida   aytib   bеrish,   o‘xshashlik   asosida   (analogiya   bo‘yicha)   aytib   bеrish
(qahramonni,   mavsumni   o‘zgartirish   va   h.k.),   sahnalashtirgan   holda   aytib   bеrish
(o‘yinchoqlar siluetlar), bolalar tanlovi bo‘yicha aytib bеrish.
2-Bob MTM bolalar rasimlarga qarab nutqini rivojlantirish
texnologiyasi
2.1. Bola yoshiga mos tasviriy hikoyalar tanlash.
Hikoya – biror voqea, hodisani kengaytirib bayon qilishdir. Hikoya tasviriy
va   syujetli   bo‘lishi   mumkin.   Tasviriy   hikoya   –   bu   biror   predmet   yoki   voqeaning
o‘ziga xos tomonlarini bayon etishdir.
Masalan,   tarbiyachi   to‘tiqushlar   haqida   mashg’ulot   o‘tkazib,   bolalarga
hikoya qilib berishni topshirishdan oldin to‘tiqushlar haqida savollar beradi: 
- To‘tiqushning patlari qanaqa rangda?
- To‘tiqush   patlari   uning   hamma   y е rida   bir   xil   ko‘rinishdami?   Dumi,
boshidagi patlari qanday? Qayerida uzunroq, qayerida kaltaroq?
- Idishga   suv   solib   qafasga   qo‘yamiz,   qushlar   nima   qiladi,   cho‘miladimi,
ichadimi?
- Qushlar   qanday   uchadi,   bir-birining   patini   nega   cho‘qiydi,   nima   uchun
shoxdan-shoxga qo‘nadi?
- Qafasning ichiga don, tuxum, tvorog, sabzi, olma solamiz.
To‘tiqushlarimiz ularning qaysi birini xush ko‘rib yeydi?
Bu savollar  vositasida  bolalar  qushlar  bilan ishlashga  o‘rganadilar, savollar
natijasida   va   kuzatishlar   asosida   «Men   qushlarga   don   berdim»   mavzusida   hikoya
tuzish topshiriladi.
So‘ng 5-6 boladan hikoyani so‘zlab berish so‘raladi.
Zebinisoning hikoyasi hammaning diqqatini tortadi:
«Dadam   menga   bozordan   ikkita   to‘ti   sotib   olib   berdilar.   To‘tilar   kichkina
qafaschada edi. Ikkinchi kuni ini bor, chiroyli, katta qafas olib keldilar va to‘tilarni
unga qo‘yib yubordilar. To‘tilar keng qafasga kirgandan so‘ng sayray boshladilar,
ham   yayrab   o‘ynay   boshladilar.   To‘tilarning   pati   yashil,   havorang,   sariq,   kulrang
11 bo‘lib,   tovlanib   turar   edi.   Ular   bir-birlarining   patlarini   tozalay   boshladilar.
To‘tilarning   patlari   bosh   qismida   kalta,   dumida,   qanotlarida   uzun.   Kichik-kichik
xolchalari ham bor. Xuddi ataylab chizilgandek.
Hikoya   tugagandan   so‘ng   tarbiyachi   hikoyalarni   tahlil   etib,   eng   yaxshi
tasviriy   lavhalarga,   parchalarga   bolalar   diqqatini   tortadi:   masalan,   to‘tiqushning
patlari rangini Dilnoza sariq, yashil, kulrang, oq, havorang deb tasvirlaydi.
To‘tiqushlar  nima  uchun  shoxdan-shoxga  qo‘nadi? -  degan  savolga  Dilbar:
«To‘tiqushlar mitti, jonsarak qushlar, o‘ynashni yaxshi ko‘radi»,  dedi.
Sarvar esa: «To‘tiqushlar don cho‘qiydi, tuxumni yaxshi ko‘radi, sabzi, olma
bersak ham yеydi. To‘tilarga meva va sabzavotlar juda foydali»,  deydi.
Syujetli hikoyada ham biror voqea-hodisa hikoya qilinadi.
Masalan,   «Bizning   oila»,   «Mening   do‘stlarim»,   «Alla»,   «Do‘kon»,   «Bizning
vrach»,   «Mening   ko‘cham»,   «Ko‘cha   harakati   qoidalari»,   «Men   kim
bo‘lmoqchiman»,   «Sayrda»,   «Paxta   terimida»,   «Mehrjon   bayrami»,   «Bizning
qishloq»   kabi   mavzulardagi   hikoyalar   shakl   jihatidangina   emas,   mazmunan   ham
muhim ahamiyat kasb etadi. Bu hikoyalarni tuzishda bolalarning nimalarga e’tibor
berishi tushuntiriladi.
Hikoya   tuzish   jarayonida   bolalarning   narsalarni   ko‘rib   idrok   etishi,   eslab
hikoya qilish, tasavvur etib hikoya qilish kabi qismlarga bo‘linadi.
Ko‘rgan   narsalarni   idrok   etib   yoki   eslab   hikoya   qilish   aniqmateriallar
asosida tuziladi. Ulardan tasavvur etib hikoya qilish – ijodkorlikni talab qiladi. Bu
hikoyalarning   hammasi   ham   nutqning   bog’liqligi   va   maqsadga   yo‘naltirilganligi
bilan muhimdir.
Hikoya   qilish   usullari   xilma-xildir.   Jumladan,   tarbiyachi   tomonidan
hikoyaning   qisqacha   namunasi   berilishi   mumkin.   Bunda   hikoyaning   bir   qismi
tuziladi yoki o‘yin tarzida bayon etiladi.
So‘ng   bolalarning   o‘zlari   hikoya   tuzadilar.   Masalan,   «Bizning   doktor»
hikoyasi qanday yaratilganligini ko‘rib chiqaylik.
Mashg’ulotning   maqsadi   tibbiy   yordam   ko‘rsatish   namunasida   bemorlarga
g’amxo‘rlik tuyg’usini tarbiyalash orqali bolalar nutqini rivojlantirishdan iborat. 
12 Hikoya   o‘yin   jarayonida   o‘yinchoqlar   vositasida   bemorga   tibbiy   yordam
ko‘rsatish, «bemor», «tez yordam» xodimlari bilan muloqot asosida tuziladi.
Sardorning hikoyasi:   «Sanjar qovunni ko‘p еb qo‘yib, qorni og’rib qoladi.
Otasi «tez yordam» chaqiradi. Doktor kelib, bemor Sanjarga tezkor tibbiy yordam
ko‘rsatadi. Sanjarning otasi, onasi doktorga tashakkur bildiradilar».
Mehrinisoning   hikoyasi:   «Gulnoza   dam   olish   kuni   opasi,   singlisi   bilan
hovlida   o‘ynadi.   Oyisi   murabbo   pishirgani   bir   chelak   olxo‘ri   olib   kelgan   edi.
Gulnoza, opasi, singlisi  o‘ynab-o‘ynab chanqadilar. Olxo‘ridan еb olib, bir  necha
marta sovuqsuv ichishdi. Uchalasining ham qorni og’rib, isitmasi ko‘tarildi.
Ularni   dadasi   mashinada   poliklinikaga   olib   bordi.   Poliklinikada   bolalar
doktori,   hamshira   opa   ularga   shoshilinch   yordam   ko‘rsatdi.   Ular   kerakli   dori-
darmonlarni   olib,   tezda   sog’ayib   ketdilar.   Shundan   so‘ng   ho‘l   meva   еb,
qaynatilmagan suv ichmaydigan bo‘ldilar».
Hikoya   tuzishda   uning   rejasi,   mazmunining   asosiy   qismlari   bolalar
tomonidan   muhokama   etilib,   ma’lum   qismi   bayon   qilinadi.   Bolalar   yo‘l   qo‘ygan
xatolar tuzatib boriladi va oxirida xulosa qilinadi. 
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   «Bog’cha   sahnasi   uchun   saboq»   nomli
bir pardali, bir ko‘rinishli pesa sahnalashtirilib, namoyish etiladi va bolalarda katta
qiziqish   uyg’otadi.   Spektakldan   so‘ng   tarbiyachi   bolalardan   asar   voqealarini
hikoya qilib berishni so‘raydi. Bolalar ko‘rgan-kuzatganlarini qoldirmasdan hikoya
qiladi:
Sobir .   Katta   ko‘chada   mashinalar   g’iz-g’iz   o‘tib   turganda,   birdan
ko‘chaning   o‘rtasida   samokat   uchib   kelayotgan   Bo‘rivoy   ko‘rinadi.   U
mashinalarning ishorasiga ham e’tibor bermaydi. Shunda svetafor uni to‘xtatadi va
tanbeh beradi. Bo‘rivoy bunga e’tibor bermay, qochib qoladi. 
Sanjar .   Svetafor   va   qaerdandir   paydo   bo‘lgan   Bo‘rivoy   quyonlarni   quvib
ketishadi.  Bo‘rivoy  qo‘lga   olindi.  Dan   mashinasi   еtib  keladi   va  Bo‘rivoy  qafasga
qamaladi.
Zuhra .   Quyonlar   Bo‘ridan   qutilganiga   xursand   bo‘lganidan   sakrab   o‘ynay
boshlaydilar. Birdan mashinalardan biri quyonchani urib yuboradi. «Tez yordam»
13 mashinasi   еtib   keladi   va   quyonchaning   oyog’ini   gipslab   qo‘yadi.   Quyonlar   yo‘l
harakati qoidasiga rioya etmay ko‘chada o‘ynaganlari uchun shikast еydilar.
Har   uchala   tarbiyalanuvchi   ham   yo‘l   harakati   qoidalarini   kuzatganlari
asosida esda saqlab qolganlarini to‘g’ri izchil, gapirib beradilar.
Ularning   hikoyasini   boshqa   bolalar   to‘ldiradilar.   Katta   guruh   bolalarining
kuzatgan   voqeani   esda   saqlashi   asosida   nutqni   rivojlantirishga   yordam   beruvchi
hikoyasi   ham   samarali   ekanligi   namoyon   bo‘ldi.   Ko‘rganlarini   esda   saqlash
asosida   hikoya   tuzish   bilan   bir   qatorda,   o‘ylab,   tasavvur   etish,   hikoya   qilish   ham
nutqo‘stirishning   samarali   usullaridan   sanaladi.   Tasavvur   etish   kichik   va   o‘rta
bog’cha   yoshidagi  bolalarda  o‘yin,  ko‘rish,  rasm  chizish  vositasida  paydo  bo‘lsa,
nutqfaoliyatida katta yoshida tarkib topa boshlaydi va ijodiy xususiyat kasb etadi.
Bola   bunda   hikoyani   o‘zi   yaratadi,   ijod   qiladi,   qahramonlarining   harakatlarini
o‘ylab topadi.
Bu   faoliyatda   «o‘ylash»,   «o‘ylab   topish»,   «ijod   qilish»   muhim   sanaladi.
Bunda   dastlab   tarbiyachi   hikoyani   boshlab   berishi,   so‘ng   bolalar   davom   ettirishi
mumkin.   Ana   shu   davom   ettirish,   tugallash   jarayonida   bola   o‘ylaydi,   ijod   qiladi.
O‘ylash,   hikoya   mazmunini   «to‘qish»da   bolalar   voqea   bo‘lgan   joy,   vaqti,
mazmuni,   qahramonlarning   xatti-harakatlariga   alohida   e’tibor   beradilar.   Ayniqsa,
mazmun bilan birga bolalarning nutqshakliga e’tibor beriladi. 
Bu   usulda   ko‘rgazmalilik,   kuzatish   muhim   rol   o‘ynaydi.   Bolalar   o‘zlari   va
tengdoshlarining   narsalarini   taqqoslaydilar,   o‘xshash   va   farqli   tomonlarini   bilib
oladilar.   Bu   jarayonda   hikoyani   «to‘qish»   oddiydan   murakkabga   qarab   boradi.
«Kim tez va chiroyli uy qura oladi?» o‘yini bolalarning fikrlash doirasi nihoyatda
kengligini ko‘rsatadi. Mashg’ulotning maqsadi bolalarni bir qavatli va ko‘p qavatli
uylar   qurish,   qurilish   vositalari,   quruvchilar   haqida   ijodiy   tasavvur   etishga,
o‘ylashga,   fikr   qilishga   yo‘llash,   quruvchilar   mehnati   bilan   tanishtirish   asosida
nutqini rivojlantirishdan iboratdir.
Qurilish   materiallari:   g’isht,   panel,   bloklar,   ko‘tarma   kranlar,   yuk
mashinalar,   ishchilar   uchun   ish   qurollari,   uy   maketlari,   mashg’ulot   uchun
ko‘rgazmali qurollar vazifasini o‘taydi.
14 Bolalar   uch   guruhga  bo‘linib,  tarbiyachining  topshirig’i   bo‘yicha   turar   joy,
bolalar   bog’chasi,   do‘kon   qurishni   boshlab   yuboradilar.   Qurilish   materiallari,   ish
qurollari har uch guruhga bab-baravar taqsimlandi. Bir guruh bolalar rasmga qarab,
turar   joy   binosi,   ikkinchi   guruh   bog’cha,   uchinchi   guruh   esa   do‘kon   quradilar.
Bolalar   faqat   rasmdagi   tasvirga   qarab   emas,   o‘zlarining   tasavvurlaridagi
imoratlarni qurishlari mumkin. Masalan, rasmdagi  turar joy binosi  to‘qqiz qavatli
panelli bino bo‘lsa-da, kichkintoy quruvchilar negadir besh qavatli g’ishtli imorat
quradilar. Do‘kon rasmda ikki qavatli bo‘lsa, ular bir qavatli qilib quradilar.
Imoratlarni   qurishda   bo‘sh   qolgan   bolalar   ham   uch   guruhga   bo‘linib,
«quruvchilarga» yordam beradilar (og’zaki).
Turar   joy   hovlisiga   yuk   mashinalari   birin-ketin   kirib   kela   boshlaydi.   Bular
yangi turar joyga ko‘chib kelayotgan «xonadon»larning yuklari bo‘lishi mumkin.
Ta’lim   muassasasida   ham   bayram   -   qabul   marosimi.   Ona-Qo‘g’irchoqlar
o‘g’il-qizlarini,   qo‘llarida   guldastalari   bilan   еtaklab   kelmoqdalar.   Bog’cha   opa-
qo‘g’irchoqlar ularni kutib olayaptilar.
Do‘kon ham gavjum. Hamma qo‘g’irchoqlar xarid bilan band.
Nihoyat,   asosiy   muammo,   bolalarning   o‘zlari   qurgan   binolari   haqidagi
hikoyalari tinglanadi.
Sadriddin :   Biz   besh   qavatli   turar   joy   binosini   qurib   bitirdik.   To‘qqiz
qavatlik   qurmadik,   sababi   liftlar   tez-tez   ishlamay   qolib,   buvalarimiz,   buvilarimiz
chiqishga   qiynaladilar.   Uyimizning   kirish   joylarini,   mehmonxona   va
yotoqxonalarini,   bolalar   xonasini   ham   keng-keng   qilib   qurdik.   Hovlisida   turli
bolalar   maydonchasi   bor.   Gulzorlarga   joy   ajratdik.   To‘yxonamiz   ham   bor.   Keyin
har bir xonadon uchun mevali bog’chaga ham joy ajratdik. Yozda, issiqda daraxtlar
soyasida hordiqchiqariladi. Bog’cha va do‘konni uyimizga yaqin joyga qurdik.
Lutfiniso :   To‘g’ri,   bog’cha   turar   joylarga   yaqin   bo‘lgani   yaxshi.   Biz
maslahatlashib,   bog’chani   turar   joylarga   yaqin   qurdik.   Bog’chamizning   hovlisi
keng,   ko‘rkam,   soya-salqin   bo‘lishiga,   o‘yin   maydonlariga   e’tibor   berdik,   ya’ni
rasmdagidan o‘zgartirdik.
15 Sojida :   Biz   ham   do‘konni   uylarga   yaqin   qurdik.   Onalarimiz   ishdan
qaytayotganda   bizni   bog’chadan   olib,   do‘kondan   xarid   qilib,   shundoquyimizga
kirib ketaveradilar.
Haqiqatan   ham   bolalar   qurilishga   ijodiy,   hayotiy   yondoshadilar   va   bu
ijodkorlik ularning nutqida o‘z ifodasini topadi. Shunisi ham borki, yuqorida bayon
etayotgan monologik nutqusullarining har biri alohida-alohida yuz bermaydi. Ular
ba’zi   hikoyalarga   qo‘shilib   ketib,   ijodiy,   erkin,   bir   butun   hikoyani   ifodalashi
mumkin.
Buni   biz   kundalik   faoliyatda   bolalar   to‘qigan   hikoyalar   turkumidan   bilsak
bo‘ladi.   Bolalar   to‘qigan   ertak   va   hikoyalarda   o‘zlariga   xos   o‘y-xayollari,   orzu-
istaklari, tasavvurlari murg’ak qalbdan tilga ko‘chadi.
Ishimizning   natijasi   sifatida   ana   shu   hikoyalarning   ba’zilarini   namuna
tarzida keltiramiz:
Ruxsora .   «Mening   dadam   xurmo   ko‘chati   olib   kelib,   bahorda   hovlimizga
o‘tqazgan   edilar.   Unda   men   juda   kichkina   bo‘lgan   ekanman.   Hozir   men   ham,
xurmo   daraxti   ham   o‘sdik.   Uning   barglari   juda   chiroyli.   ¡zda   soyasi   qalin,   biz
daraxt salqinida rosa o‘ynaymiz. Mevasi esa mazali. Mevasini uzganimizdan so‘ng
biz qarindoshlarimizga, qo‘shnilarimizga tarqatdik. Ayniqsa, buvam va buvim duo
qildilar:   «Xurmo   jannatning   mevasi.   Uni   ardoqlang,   kam   bo‘lmaysiz».   Bu   yil
dadam daraxtlarni ko‘paytirmoqchilar».
Nigina .   «Men   oktyabr   oyida   oyim   bilan   Chinozga   –   xolamnikiga   bordim.
Birinchi   marta   paxtazorni   ko‘rdim.   Paxtalar   lo‘ppi-lo‘ppi   bo‘lib   ochilgan.
Oppoqdala. Quyoshda ko‘zni qamashtiradi.
Bir   tomonda   mashinalar   paxta   terayapti.   Yoshu   keksa,   bolalar   etak
bog’lagan.   Men   ham   paxta   termoqchi   bo‘ldim.   Xolam   etak   bog’lab   qo‘ydilar.
Lekin tezda belim og’rib qoldi. Qishloqdagi xolamning bolalariga qoyilman. Men
tengi qizlari ham paxta terdi, ham moliga o‘t yulib oldi. Bog’chaga bormas ekan».
Nurxon : «Biz oilamiz bilan qishloqdan ko‘chib kelganmiz. Qishloqda men
quyosh   botishini   ko‘p   ko‘rganman.   Quyosh   botganda   ufqqizarib,   dalalar
qorong’ilasha   boradi.   Qorong’ulik   hamma   yoqqa   birdan   o‘rmalab   ketadi.   Lekin
16 teraklar   uchi   xali   nurli   ko‘rinadi.   Hamma   yoqqa   birdan   jimlik   cho‘kadi.   Lekin
oqshomda ham odamlar tinmaydilar.
Saharda issiq non hidi butun qishloqni tutib ketadi. Daladan qaytgan ayollar
sigir   sog’ib,   xamir   qoradi.   Tong   otmay   tandirga   o‘t   yoqib,   tog’oradan   toshay-
toshay deb turgan xamirdan non yasab, sutga yo‘g’rilgan issiq, bo‘rsildoq nonlarni
tandirdan   uzib   oladi.   Qishloq   hayoti   ana   shunday,   issiq,   bo‘rsildoq   non   hidi
ufurgan oppoq tong bilan boshlanadi».
Ravshan .   «Olmalar   gullaganda   bog’   juda   chiroyli   bo‘lib   ketadi.   Quyosh
nurini   olmoqchi   bo‘lgan   oppoq   gulbarglar   oftobga   qaragan.   Shabada   turib,   olma
gullarini  silab-siypalaydi.  Shunda olma gullari  kuylagandek  bo‘ladi. Bu  asalarilar
kuyi   ekan.   Shabada   tinadi.   Go‘yo   butun   bog’   kuylagandek   bo‘ladi.   Asalarilar
gullagan bog’ tepasida g’ujg’on o‘ynaydi.
Yuqoridagi hikoyalardan ko‘rinib turibdiki, ona tilining hissiy, estetik ma’no
qirralarini   bir   vaqtning   o‘zida   anglay   boradilar,   til   go‘zalligini,   boyligini   his
etadilar.
2.2. Bolalar nutqini rivojlantirish texnologiyasi.
Badiiy adabiyot va xalq og’zaki ijodiyotiga oid asarlar, shu jumladan kichik
folklor   janr lari   (maqollar,   matallar,   topishmoqlar,   tez   aytishlar,   sanoq   she’rlar   va
boshq.)   bolalar   nutqining   ifodaliligini   rivojlantirishning   eng   muhim   manbalari
hisoblanadi.
Agarda   atrofidagi   kattalar   bolani   beshikdan   boshlab   to‘g’ri   so‘zlashga
o‘rgatsalar,   u   intellektual   jihatdan   normal   rivojlanadi .   Unda   tasavvur   qilish,
so‘ngra  fikrlash  va  hayol   surish  qobiliyati   paydo bo‘ladi.  Har   bir   yosh  bosqichda
bu qobiliyat takomillashib boradi. Bola intellektining rivojlanishi  bilan bir vaqtda
uning   emotsional-iroda   sohasi   ham   takomillashib   boradi.   Nutqni   rivojlantirish
metodikasi   har   qanday   rivojlanishning   umumiy   shakllari,   tomonlari   va   o‘zaro
bog’liqligini aks ettiradigan dialektika qonunlari va toifalariga tayanadi.
Bolaning   taraqqiyot   jarayoni   faqat   o‘yin   orqali   olib   borilmay,   balki   qo‘llar
harakati   orqali   ham   olib   borilishi   mumkin.   Bunga   biz   alohida   ahamiyat   beramiz.
M.Montessori   pedagogikasining   asosiy   tamoyillaridan   biri-   «Barmoqlar   uchining
17 harakati inson intellektining taraqqiyot qurolidir». Shu tamoyil asosida bolalar turli
narsalarning   xususiyatlarini:   masalan   shakarni,   tuzni,   melni,   unni   suvga   solib   bu
narsalarning   erib   ketishini   bilib   oladilar.   Ular   oyoq   kiyimlarini   krem   bilan
tozalaydilar,   uni   yaltiraguncha   artadilar,   plastmassa   pinsetdan   foydalanishni
o‘rganadilar,   paxtani   rulondan   ajratib   olish   orqali   barmoqlarini   harakatga
keltiradilar   va   mashq   qildiradilar,   xamir   bilan   ishlashni,   sabzavotlarni   kesishni,
mahsulotlarning   xususiyatlarini   va   sifatlarini   to‘g’ri   aytishni   o‘rganadilar.   To‘rlar
yordamida   bola   yormani   guruchdan   ajrata   olishni   o‘rganadi   va   uni   boshqa
idishlarga   joylashtiradi.   Bu   jarayonlar   bolaning   ko‘z   bilan   chamalash,   diqqatni
jamlash,   irodasini   taraqqiy   ettirishga   yordam   beradi.   Agar   bola   nimanidir   to‘kib
yuborsa   yoki   sochib   yuborsa,   shu   yerning   o‘zida   bolaning   o‘zi   sochiq   bilan   yoki
supurgi va xokandozda uni tozalab olishni bilishi lozim. 
 Sensor rivojlanish mini-muhitida  M.Montessori tavsiya etgan jihozlardan
boshqa   ta’limiy   jihozlar:   B.   Nikitinning   «Naqsh   yasa»,   «Uni-kub»,   «Qirqma
kvadrat»   kabi   jihozlarini   va   turli-tuman   o‘yinlarni   taklif   etish   mumkin.   Bu   yerga
mualliflik   jihozlarini   joylashtirish   mumkin.   Masalan:   Ko‘rishni   taraqqiy   ettirish
uchun   turli   ranglardan   tashkil   topgan   spektrlar,   rangli   tiniq   plastik   jadvallar,
bo‘yoqlarni aralashtirish uchun jihozlar  va boshqalardan foydalanish  mumkin..Bu
muhitda bolalar rangli «yo‘lkachalarni» yasaydilar, ya’ni eng to‘q rangdan eng och
rangga tomon yo‘nalib boradilar.
Eshitish   sezgisini   taraqqiy   ettirish   uchun   «Jaranglaydigan   qutichalar»dan
foydalanishlari   (korobkachalar   ichiga   toshlar,   metall   sharchalar   solinadi),   musiqa
asbobida o‘ynashlari mumkin. 
Harakat   sezgisini   taraqqiy   ettirish   uchun   shunday   jihozlarni   joylashtirish
lozimki,   ular   barmoqlarning   mayda   qo‘l   motorikasini   shakllantirishga   yordam
bersin (qisqichlar, turli-tuman mozaikalar, turli hajmdagi qurish-yasash jihozlari); 
  Sezgi   organlarini   taraqqiy   ettirish   uchun   yuzasi   har   xil   kartochkalar   va
matolar,   «His   etish   qopchasi»,   g’adir-budir   harflar,   raqamlardan   foydalanish
mumkin.   Bolalar   xohlasalar   ko‘zlarini   yumib   ishlashlari,   maxsus   ko‘zoynaklar
18 taqqan   holda   notekis   yuzalikni   qo‘l   bilan   his   qilishlari,   nimadan   yasalganini
aniqlashlari va tartib bilan joylashtirishlari mumkin.
Ta’m   va   hid   bilishni   ajratish   uchun   alohida   jihozlar   mavjud   bo‘lishi
mumkin. 
«Bola va notanish odamlar».
Insonlar kiyimi va ularning niyatlarining bir-biriga mos kelmasligi. 
Pedagog   bolalarga   notanish   kimsalar   bilan   muloqotda   bo‘lish   qanchalik
xavfli   ekanligini,   chunki   bolalar   kattalarning   qanchalik   xavfli   bo‘lishlari
mumkinligini   bilmasliklari   mumkin.   Ko‘pchilik   bolalarning   tasavvurida   yomon
odamlar faqat yomon kiyim-bosh kiyishlari yoki pala-partish kiyinishlari mumkin
deb   o‘ylaydilar.   Ba’zi   bir   bolalar   avvalambor   soqolli,   iflos   kimsalargina   xavf
tug’dirishi,   yaxshi   kiyingan,   kelishgan   ayollar,   qizlar   va   o‘smirlar,   har   qanday
ochiq chehrali, do‘stona kulgisi bor insonlar hech qanday yomonlik qilishi mumkin
emas,-   deb   o‘ylaydilar.   Shuning   uchun   bolalar   bilan   ko‘pincha   yaxshi   kiyingan
odamlar va ularning niyatlari mos kelmasligi haqida suhbat uyushtirish maqsadga
muvofiqdir.
Kichik   va   o‘rta   maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalarga   tanish   ertaklar   va
adabiy   asarlardan   namunalar   keltirish   lozim   (masalan:   Guloyim   chuvrindi
kiyimlarga   burkangan,   qora   kuya   bilan   chaplangan   bo‘lsada,   u   juda   mehribon
ekanligini;   « Q izil   gul»   ertagidagi   mavjudot   sehrlangan   mehribon   shaxzoda
ekanligini bilishadi).
Katta   maktabgacha   ta’lim   yoshidagi   bolalar   bilan   esa   o‘z   hayot
tajribalaridan misollar keltirib suhbat uyushtirish katta samara beradi.
Hayotda uchraydigan tasodifiy vaziyatlar.
Bolalarning   bunday   sharoitda   telefondan   foydalanish   qonun-qoidalarini,
tanish va qadrdon insonlarning telefon raqamlarini bilishlariga erishish. Bu holatlar
bolalarga   tasodifiy   vaziyatlarda   bola   nimadandir   va   kimdandir   qo‘rqqanida   kerak
bo‘lib   qolishini   tushuntirish.   Pedagoglar   bolalarga   telefon   bilan   o‘ynashni
tasodifan   telefon   qilishdan   farqlashga   o‘rgatish.   Haqiqiy   telefon   orqali
19 so‘zlashishni   maxsus   treninglar   jarayonida   mustahkamlash   va   ota-onalar   bilan
hamkorlikda ish olib borish.
Bolalar o‘rtasidagi keskin vaziyatlar va kelishmovchiliklar .
Pedagogning   asosiy   vazifasi–bolalarga   muammoli   vaziyatlardan   tinchgina
chiqib ketish usullarini o‘rgatishdan iborat.
Bunday   vaqtda   pedagog   bolalarga   kelishmovchilikdan   quyidagicha   chiqib
ketish yo‘llarini:
- kelishmovchilik   vaziyatini   keltirib   chiqaruvchi   muammoni   aniq
ifodalashga o‘rgatish;
- har bir tarafga muammoni izohsiz yechish imkoniyatini yaratish;
- qarshiliklarsiz   to‘g’ri   xulosa   chiqarishga   intilishni   taklif   etishi
mumkin.
Nutq   bolalarning   tevarak-atrof   go‘zalligini   ifoda   etish   vositasi   bo‘lib
qolgandagina kutilgan natijaga erishish mumkin. 
Bolalarning   nutqini   rivojlantirish,   gap   tuzish   va   ertaklarni   kelgan   joyidan
davom   ettirishni   o‘rgatishda   piktogrammalardan   foydalanish   yaxshi   natijalar
beradi.
Har   bir   mavzuga   mos   ravishda   ishlangan   piktogrammalar   bilan   bolalar
tanishtiriladi.   Mashg’ulotlar   davomida   yoki   yakunida   rasmlar   chizilgan
ko‘rgazmalar bolalarga tavsiya etiladi.
Masalan: 1-rasmda bola, yurak (qora, qizil), ko‘z va bahor fasli tasvirlangan.
Tarbiyachi :   Bolalar,   rasmga   diqqat   bilan   qarang.   Bahor   faslidagi
o‘zgarishlarni   yaxshi ko‘rishingiz, qaysilarini yoqtirmasligingizni ifodalab bering.
Bola : Rasmdagi tasvirni ko‘rsatib, bu men; yurakni ko‘rsatib – yaxshi;
ko‘zni ko‘rsatib - ko‘raman deb gap tuzadi. 
Bola :   Men   yaxshi   (qizil   yurak)   ko‘raman   bahor   faslini,   undagi
o‘zgarishlarni,   qushlarni,   gullarni,   daraxtlarni   …   yoki   men   yomon   (qora   yurak)
ko‘raman yomg’irni, xashoratlarni… 
20 (1-rasm)
Bolalar   uchun   tavsiya   etilgan   (2-3-rasm)   piktogrammalarda   «Kasblar»,
«Transport   turlari»   mavzusida   rasmlar   tasvirlangan.   Bu   rasmlarda   ham   bolalar
nimani yoqtirishlarini yoki yoqtirmasliklarini so‘zlab beradilar.
21 (2-rasm)
22 (3-rasm)
Bolalarni   o‘ylantiradigan,   biroz   chalg’itadigan   rasmlar   ham   tavsiya   etiladi
(4-5-rasm). Masalan: «Nima qayerda o‘sadi?», «Qurbaqa nima yеydi?».
«Nima,   qaerda   o‘sadi?»   mavzusidagi   rasmda   bola   xo‘l   meva   va
sabzavotlarni   farqlay   olishlari   va   ular   qaerda,   qachon   o‘sishini   rasm   orqali
ko‘rsatib, so‘zlab beradilar (4 rasm).
«Qurbaqa   nima   yеydi?»   mavzusidagi   rasmda   ham   bolalarni   fikrlashga
hamda nutqini aniq va ravon ifodalashga yo‘naltiradi.
23 Tarbiyachi   bolalardan   hashorat   turlarini   so‘raydi   va   rasmga   qarab   turib
qurbaqa   nima   yеyishini,   qaysi   xashorat   yoniga   borishini   chiziqlar   yordamida
ko‘rsatib berishni so‘raydi.
(4-rasm)
24 (5-rasm)
M U J A S S A M     M A SH G’ U L O T
(Ona Vatan haqida suhbat)
I. Mashg’ulotning maqsadi :
Bolalarning   o‘z   ona-Vataniga   mehr-muhabbatlarini   tarbiyalash,   xalqparvar,
vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalash.   O‘zbekistonning   boyligi,   ya’ni   oltin   koni,
paxtasi,   ipagi   haqida   olgan   bilimlarini   kengaytirish,   jamoa   a’zolarining,   oltin
konida   ishlayotgan   ishchilarning   mehnati   mashaqqatli   ekanligi   haqida   tushuncha
berish.   Oddiy   matematik   tushunchalarni   kengaytirish,   o‘zbek   xalqining
mustaqilligi haqida tushuncha berish. O‘zbekiston Respublikasining bayrog’i bilan
tanishtirish.   O‘zbek   milliy   buyumlariga   muhabbatlarini   uyg’otish.   Naqsh
25 elementlarini badiiy did bilan chizishga o‘rgatish. Garimdori guli shakli chizilgan
chiziq   bo‘yicha   qirqishga   o‘rgatish   malakalarini   o‘stirishni   mustahkamlash,
mehnatsevarlikni tarbiyalash.
II. Mashg’ulotga tayyorlanish :
Bolalar  soniga   yеtarli   stol-stul, qog’ozlar, mo‘yqalam,  suv,  salfetka, yеlim,
qaychilar tayyorlash.
III. Mashg’ulotning tuzilishi :
1. Hafta kunlari, fasllar haqida suhbat.
2. O‘zbekiston haqida so‘zlab berish.
3. O‘zbekistonning poytaxti Toshkent haqida suhbat.
4.   Po‘lat   Mo‘minning   «Mustaqillik»,   «O‘zbekiston»,   «Paxta»   she’rlarini
qaytarish.
5. Tasviriy faoliyatdan bilgan narsalarini chizdirish.
6. O‘zbekiston haqida maqol va qo‘shiqlar aytish.
7. Yakunlash.
IV. Mashg’ulotning borishi :
Bolalarga maqol aytish bilan mashg’ulotni boshlash.
1. Bulbul chamanni sevar, odam – Vatanni.
2. Ona yurting omon bo‘lsa, rangi ro‘ying somon bo‘lmas.
- Bolalar, bugun haftaning qaysi kuni?
- Juma.
- To‘g’ri, bugun haftaning juma kuni.
- Bolalar bir yilda necha fasl bor? (Bolalar javobi) to‘g’ri.
- Hozir qaysi fasl? (javobi) to‘g’ri.
- Kuz fasli haqida kim she’r aytib beradi? «Kuz» (Sh.Sa’dulla), «Kuz keldi»
(Uyg’un). Juda yaxshi.
- Bolalar siz yashayotgan o‘lkangizning nomi nima?
- O‘zbekiston Respublikasi.
- To‘g’ri.
26 Men   hozir   sizlarga   O‘zbekiston   Respublikasi   haqida   so‘zlab   beraman
(bolalarga   O‘zbekiston   va   uning   markazi   Toshkent   shahri   haqida   so‘zlab   berish).
So‘ngra   bolalarga   O‘zbekiston,   mustaqillik   haqidagi   tushunchalarni
mustahkamlash uchun savollar berish.
1. Yaqinda qanday bayram bo‘ldi?
2. O‘zbekistonning poytaxti qaysi shahar?
3. O‘zbekistonning qaysi joyiga ekskursiya qilib bordingiz?
4. O‘zbekistonning bayrog’i qanday ranglardan iborat?
5. Qaysi madrasalarni bilasiz? 
6. Qaysi mehmonxonalarni bilasiz?
Bolalar, hozir o‘zingiz hoxlagan rasmni chizasiz, bo‘yaysiz.
Bolalarni   mashg’ulot   davomida   rag’batlantirib   borish,   so‘ngra   do‘ppi
yasagan boladan do‘ppi haqida she’r aytishni so‘rash.
 «Do‘ppi kiygan bola» (Qambar O‘taev she’ri) .
Do‘ppisini kashtasida
Aks etadi to‘lin oy,
Teppasida nur sochib
Tutar go‘yo so‘lim oy.
Do‘ppi kiygan bolaning
Yo‘llari erkinlikdir.
Do‘ppi kiygan bolaning 
Odobi qimmatlidir.
Juda yaxshi she’r aytding, rahmat (bolalar javoblari rag’batlantiriladi).
Bolalar, siz chiroyli qilib, bayroq, paxta shaklini chizdingiz. Chamanda gul
qilib   do‘ppini   naqshlar   bilan   bezatdingiz.   Gul   va   naqshlarni   qirqib,   do‘ppiga
yopishtirdingiz.
Rahmat,   bolajonlarim.   endi   qo‘shiq   eshitamiz   (agarda   vaqt   qo‘lsa   «Xolam
mehmonga keldilar» xalq milliy o‘yinini o‘ynash bilan yakunlash).
«Mustaqillik   maydoni   -   tinchlik   ramzi»   nomli   surat   asosida   hikoya
tuzish :
27 Maqsad :   Bolalarni   surat   bo‘yicha   mazmunli   hikoya   tuzishga,   suratdagi
tasvirdan oldingi voqealarni mustaqil o‘ylab tuzishga o‘rgatish, suhbat paytida faol
ishtirok etishga undash, suratda aks ettirilgan voqealarni izchil bayon qilish, mavzu
bo‘yicha berilgan savollarga tushunib, qisqa va to‘liq javob berish, o‘rtoqlarining
berayotgan   javoblariga   e’tibor   berish   malakasini   takomillashtirish.   Suhbat
davomida   bolalar   qalbida   Milliy   Armiyaga   nisbatan   muhabbat,   milliy   g’urur
hissini tarbiyalash. 
Vazifalar:
 «Mustaqillik   bayrami»,   «Mustaqillik   maydoni»   mavzularida   lug’atni
faollashtirish. 
 Voqea-hodisalarning   muhim   belgilarini   ajratishga,   solishtirishga   va
umumlashtirishga, ularni ifodalash uchun aniq so‘zlarni tanlashga o‘rgatish.
 Bog’lanishli nutq–hikoya tuzish ko‘nikmalarini shakllantirish.
 Nutqning ifodaliligini tarbiyalash. 
Kutilayotgan natijalar : 
 Surat   bo‘yicha   mazmunli   hikoya   tuzishga,   suratdagi   tasvirdan   oldingi
voqealarni mustaqil o‘ylab to‘qishga o‘rganadilar.
 Grammatik jihatdan to‘g’ri so‘zlashga intiladi .
 Bolalar   bilimlarini   kengaytirishga   yo‘naltirilgan,   ishtirok   etishga
mo‘ljallangan interfaol usullar:
 Aqliy hujum
 Qisqa hikoya
 Savol- javob
 Tetiklashtiruvchi mashqlar
Kerakli jihozlar:
«Mustaqillik maydoni- tinchlik ramzi»  surati.
Mashg’ulotning   borishi .   Surat   ilib   qo‘yiladi   va   mazmuni   bo‘yicha   suhbat
o‘tkaziladi.
-B olalar,   Vatanimizda   har   yili   1-sentyabr   kuni   mustaqillik   bayrami
nishonlanad i.   Bayram   kuni   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   xalqimizni
28 bayram   bilan   tabriklaydilar.   So‘ng   maydonda   tomosha   bo‘ladi.   Bolalar,
bayramingiz   muborak   bo‘lsin!   Hozir   biz   «Mustaqillik   maydoni   -   tinchlik   ramzi»
nomli   suratni   ko‘rib,   surat   bo‘yicha   hikoya   tuzishni   o‘rganamiz.   Suratga   diqqat
bilan qarang. 
 Suratda kimlar tasvirlangan?
 Bolalar qiyofasida qanday holat ifodalangan?
 Bayram tantanasida siz ham ishtirok etdingizmi?
 Bayramda nimalarni ko‘rdingiz?
 Mustaqillik maydonida qanday inshoatlarni ko‘ryapsiz?
(«Baxtiyor ona» haykali, favvoralar, ark, laylaklar)
 Laylaklar qanday ma’noni ifodalaydi?
(Tinchlik ramzini) 
Jismoniy daqiqa 
4 ta joyga doira chiziladi, har bir doiraga bittadan faslning belgisi chiziladi,
o‘rtada   bolalar   turadi.   Tarbiyachi   «Kuz»   desa,   bolalar   kuz   belgisi   bor   doiraga,
«Yoz»   desa   yoz   belgisi   bor   doira   ichiga   kirib   turadilar.   O‘yin   shu   tarzda   davom
etadi.
Tarbiyachi   jismoniy   daqiqadan   so‘ng:   k elinglar,   endi   surat   asosida   hikoya
tuzamiz (5-6 ta bola hikoyalari tinglanadi).
Mashg’ulot yakunida tarbiyachi bolalar javoblarini umumlashtiradi: bolalar,
biz Vatanimizda har yili 1-sentyabr kuni mustaqillik bayrami bo‘lishi, bayram kuni
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   xalqimizni   bayram   bilan   tabriklashi,   so‘ng
maydonda tomoshalar  bo‘lishi haqida suhbatlashib oldik. Surat orqali Mustaqillik
maydoni   haqida   tushunchaga   ega   bo‘ldik.   Hammangiz   bayramni   qanday
o‘tkazganingizni   gapirib   berdingiz.   Bayram   hammangizga   quvonch   olib
kelganidan men xursandman. Doimo shunday xursand bo‘lib yuring.              
29 Xulosa
Xulosa   qilib   aytganda   turli   yosh   guruxlarda   rasmga   qarab   hikoya   tuzishga
o'rgatishning   vazifalari   va   uslubiyoti.   Maktabgacha   ta'lim   muassasalarining   katta
guruxlarida   bolalarning   nutqi   qay   darajada   shakllanganligi   aniqlanib,   maxsus
topshiriqlar ro'yxatini ishlab chiqiladi, har bir bola bilan yakka tartibda mashg’ulot
olib boriladi. 
I-topshiriq bolaga tavsiya etilgan ertak yoki hikoyani qayta hikoya qilib bera
olishini aniqlash. "Zumrad va Qimmat", "Bo'g'irsoq", "Ikki echki", "Ur, to'qmoq",
"Echki   bolalari",   "Toshbaqa   bilan   chayon"   kabi   ertak   va   hikoyalardan   uchtasini
taklif   etiladi.   Bola   ertakni   eslay   olmasa,   unga   shu   ertaklarga   ishlangan   rasmlar
havola qilinadi. 
Bolalar hikoyasi quyidagi ko'rsatkichlar asosida tahlil qilinadi:
- hikoyani mustaqil bayon qilish (kattalarning yordamisiz).
- matn mazmunining to'liqligi;
- matnni bayon qilishda izchillik;
- ifoda vositalaridan foydalanish ko'nikmasi;
- nutqning ravonligi.
Tevarak-atrofdagi narsa-predmetlarga oid matnni qayta hikoya qilib berishda
bolalar nutqida quyidagi kamchiliklar uchrashi mumkin :
-   bolalar   ertakni   yordamchi   savollar   bermasdan   turib   mustaqil   hikoya   qila
olmaydi;
- matndagi so'zlarga taqlid qilib so'zlaydi;
- ba'zi muhim voqealarni tushirib qoldiradi;
- bir oz to'xtab-to'xtab hikoya qiladi, nutqda uzilish bo'ladi;
- nutqda ifodalilik yetishmaydi:
- bir xil tezlikda, bir xil tovushda hikoya qiladi;
- o'zicha ba'zi so'zlarni qo'shib, ma'nosiz hikoya qiladi;
- kattalar yordami vositasida hikoya qiladi;
- hikoya qilish jarayonida matn ma'nosini o'zgartirib yuboradi;
- mantiqiy izchillikka rioya qilmaydi.
30 Bolalarga   "Mehmonda",   "Uycha",   "Maktabga   yo'l"   mavzulari   va   ularga
ishlangan rasmlar tavsiya etiladi. Hikoya qilish jarayonida yo'l qo'ygan xatolari va
yutuqlari aniqlanadi.
Monologik   nutqni   o‘qitish   mеtodini   o‘zlashtirib   olish   pеdagog   uchun
quyidagilarni   anglatadi:   bolalarni   tinglashni   o‘rganish;   hikoya   qilish   va   qayta
hikoya   qilish,   shuningdеk,   hikoya   to‘qishda   bolalarga   yordamlashishni   o‘rganish.
Qayta   hikoya   qilish   –   eshitilgan   badiiy   asarni   ravon,   ifodali   aytib   bеrish.   Qayta
hikoya qilish nisbatan oson nutqiy faoliyatdir, chunki bola tayyor mazmunni qayta
aytib   bеradi,   bunda   u   muallifning   tayyor   nutqiy   shakllaridan   (lug’at,   so‘z
oborotlari,   tuzilish),   uni   o‘qiyotgan   tarbiyachining   nutq   ifodaliligi   usullaridan
foydalanadi.   Ammo   bu   mеxanik   ravishdagi   takrorlash   emas,   balki   matnni
tushungani holda erkin va emoцional aytib bеrishdir.
Qayta hikoya qilib bеrishni o‘rgatish vazifasi ilk yosh guruhlarida asta-sеkin
qiyinlashtirilib   boriladi   –   yaxshi   tanish   ertaklar,   hikoyalarni   aytib   bеrish,   yangi
o‘qib   chiqilgan   asarlarni   aytib   bеrish,   hikoyachi   shaxsini   o‘zgartirgan   holda
(birinchi   shaxs   nomidan   emas,   balki   uchinchi   shaxs   nomidan   va   aksincha)   aytib
bеrish, tarbiyachi rеjasi  asosida aytib bеrish, bolalar bilan birgalikda tuzilgan rеja
asosida   aytib   bеrish,   o‘xshashlik   asosida   (analogiya   bo‘yicha)   aytib   bеrish
(qahramonni,   mavsumni   o‘zgartirish   va   h.k.),   sahnalashtirgan   holda   aytib   bеrish
(o‘yinchoqlar siluetlar), bolalar tanlovi bo‘yicha aytib bеrish.
31 Tavsiyalar
1. Bolalar bilan turli ko’rgazmali metodik o’yinlar tashkil qilish
2. Bolalar bilan koproq rasimlar chizish va ularga qarab hikoya 
tuzishlarini tavsiya qilaman 
3. Bolalar o’zlari turli rasimlarga qarab hikoya tuzishlariga sharoyit 
yaratishni tavsiya qilaman 
4. Bolalar bilan koproq rasim chizish musobaqalarini tashkil qilishni 
va yutgan jamoalarga hikoya tuzishlarini o’rgatishni tavsiya 
qilaman.
32 Foydalanilgan adabiyotlar 
1. Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik-   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak”.T.:
O’zbekiston 2020. y
2. Mirziyoyev   Sh.M   “   Harakatlar   strategiyasi   2017-2021   y”   T.:   Ma’naviyat,
2017
3. O’zbekiston   Respublikasining   “   Ta’lim   to’g’risida”gi   Qonun.   Barkamol
avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevor. T.:Sharq,2020y
4. Shavkat Mirziyoyev buyuk kelajagimizni mart va oliy janob halqimiz bilan
qulaylik T.: 2019 y.
5. Qosimova   K.,   Matjonov   S.,   G’ulomova   X.,   Yo’ldosheva   Sh.,   Sariyev   Sh.
“Nutq  o’qitish “ T.:  2009 – 100 -163 b
6. G’ulomova X ., Yo’ldosheva Sh., Mamatova G’., Boqiyeva H. husnixat   va
uni o’qitish mettodikasi  T. D.T.U, 2009 y 70 b
7. “Sog‘lom ona va bola yili” Davlat dasturi T.: -2016 yil.
8.   “Xalq bilan   muloqot   va inson manfaatlari yili ”   Davlat  dasturi  T.: -2017
yil.
9.       O‘zbekiston   Respublikasida   maktabgacha   ta’lim   to‘g’risidagi   Nizom.   //
Maktabgacha tarbiya. -T.: 2000, 1-son.
10.   Maktabgacha ta’lim Konsepsiyasi. –T. :  2011. 
11.  Arushanova A.G. Razvitie rechi doshkolnika (grammatika). Metodicheskoe
posobie dlya vospitateley. –M.: 1997.
12.  Anna Freyd. Detskiy psixoanaliz. –SPb.: Piter, 2003. (Seriya «Xristomatiya
po psixologii»).
13.     Asqarova   M.   va   boshqalar   Kichik   yoshdagi   bolalar   nutqini   o`stirish.   -T.:
2001. 
14.     Abduazimov O. Multimedia - noyob ne'mat. «Xalq so‘zi» gazetasi, 2002,
28-fevral.
15.       Begmatova N.X., Aripov M. Multimediya texn о logiyasidan foydalanish.
- Т .: 2012 .
33 16.     Bekmatova O.A. va boshqalar «Quvnoq harflar». -T.; ”O‘qituvchi” 2000.
17.       Vaxobova   F.N.,   Rasulova   M.   Sh.   va   boshqalar   «Maktabgacha   yoshdagi
bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo‘yiladigan davlat talablari».–T.; 2008. 
18.       Гербова В. Планирование работы п o  развитие речи и ознакомление с
художественной   литературой   //   Дошкольное   воспитание.  1999.   №3.  С.
19-22.
19.           Jalolova   G . « Bolalarni   maktabga   tayyorlashda   noan ’ anaviy   o ‘ yinlardan
foydalanish ».-  T -.:2004.
20.    Jumaboev M. Bolalar adabiyoti. –T.: 1996.
21.     Ismailova R. Idrok jarayoni – еtakchi omil: 6-7 yoshli bolalarga tarbiya //
Boshlang’ich ta’lim. 1999. №3. 36-37 b.
22.     Ismoilova   M.   Noan’anaviy   ish   uslublari   orqali   bolalarning   ijodiy
qobiliyatlarini   o‘stirish   yo‘llarini   axtaryapmiz:   Tajriba   minbari   //
Maktabgacha tarbiya.  1992. №2. 44-46  b .
23.       Ka дырова Р.   M .   Teo рия и методика развитие речи   ( T екс лекции ). –
T .: Уз. ПФИТИ, 2000. 
24.       Kadirova   R.M.   Maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalarda   dialogik   nutqni
rivojlantirishning omillari (o’quv qo‘llanma). –T.: TDPU, 2002.
25.       Lyublinskaya   A.A.   Tarbiyagacha   bolalarning   rivojlanishi   haqida.   –T.:
O‘qituvchi, 1997. -279 b.
26.         Maktabgacha   ta’lim   muassasasida   pedagogik   kengash.V.Belaya.   -M.:
2009. 
27.     Mo‘minova   L.   R.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   savodga   o‘rgatish
dasturi. –T.: 1996.
Elektron ta’lim resurslari:
www.pedagog.uz
www.ziyonet.uz
www.edu.uz
www.kasu.uz
34

Bolalarni rasmga qarab hikoya tuzishga o‘rgatish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dizartriyali bolalar bilan olib boriladigan psixokorreksion ish metodikalari
  • Dislaliyali bolalar shaxs va shaxslararo munosabati xususiyatlari
  • Konfliktli vaziyatda qahr va g’azab
  • Diqqatning neyrofiziologik mexanizmi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский