Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15900UZS
Размер 52.8KB
Покупки 0
Дата загрузки 25 Ноябрь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Педагогика

Продавец

Sherzod Sultonov

Дата регистрации 10 Июнь 2025

0 Продаж

Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlarni tashkil etishning nazariy asoslari

Купить
KURS ISHI 
Mavzu:   Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga
qaratilgan interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlarni tashkil
etishning nazariy asoslari
MUNDARIJA
Mavzu: Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlarni 
tashkil etishning nazariy asoslari ................................................................................................................. 1
KIRISH ...................................................................................................................................................... 1
I.BOB. Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlarni 
tashkil etishning nazariy asoslari ................................................................................................................. 4
1.1. Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlarni tashkil etishning asosiy 
jihatlari ........................................................................................................................................................ 4
1.2.Ota-onalar bilan ishlashning samarali usullari ................................................................................... 8
II.BOB. Bolalar bilan ishlashda ota-ona va tarbiyachining o’zaro hamkorligi ............................................. 14
2.1. Bolalar bilan ishlashda ota-onaning va tarbiyachining o’rtasida bo’ladigan kelishmovchiliklar va 
ularni bartaraf etish yo’llari ....................................................................................................................... 14
2.2. Bolalarning bilim xususiyatlarini inobatga olib ularga zamonaviy texnalogiyalardan foydalanish . . 22
XULOSA .................................................................................................................................................. 25
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR: ........................................................................................................... 27
KIRISH
1 Mavzuning dolzarbligi.   Bugungi  kunda bolalarning to‘laqonli  rivojlanishini
ta’minlashda   maktabgacha   ta lim   tashkiloti   bilan   oilaning   o‘zaro   hamkorligiʼ
muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Ta’lim   jarayonini   interaktiv   shakllarda   tashkil
etish, tarbiyaviy ishlarni ota-onalar bilan birgalikda olib borish orqali bolaning har
tomonlama   rivojlanishi   ta’minlanadi.   Maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   ijtimoiy
faollik,   mustaqillik,   muloqot   ko‘nikmalari   va   emotsional-irodaviy   xususiyatlarni
shakllantirish   uchun   oila   va   bog‘cha   o‘rtasidagi   interaktiv   hamkorlik   zaruriy
ehtiyojga aylangan.
Bolada dastlabki ijtimoiy moslashuvchanlik, dastlabki harakat va tasavvurlar,
taassurotlar   shakllana   boshlaydi.   Harakat   usullarini   egallab   borish   orqali   bolada
faollik   sekin-asta   rivojlanadi.   Ammo   faollikning   qay   darajada   rivojlanib   borishi
ham   irsiyatga  ham  taqlidchanlik  qobiliyatiga  bog’liq.  Bola  tabiatida  taqlidchanlik
borligini hammamiz yaxshi bilamiz. Bola hayotining ilk dastlabki yillarida kattalar
bilan   bo‘ladigan   har   bir   munosabati   va   narsa-buyumlar   ishtirokida   bajargan
harakatlari   asosiy   faoliyat   turi   hisoblanadi.   Bola   bilan   muomala   qilish   orqali
kattalar ularni asta-sekin ijtimoiy faoliyatga olib kiradilar. 1
O‘tgan   davr   mobaynida   mamlakatimizda   o‘sib   kelayotgan   yosh   avlodni
sog‘lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish, ta’lim-tarbiya jarayoniga
samarali shakl va usullarni joriy etish hamda innovatsion g‘oyalarni targ‘ib etishga
qaratilgan   maktabgacha   ta’limning   samarali   tizimini   tashkil   etish   muhim
vazifalarimizdan   biridir.   Shu   bilan   birga,   olib   borilgan   tahlil,   bolalarning
maktabgacha   ta’lim   bilan   qamrovini   ta’minlash,   tashkilotlarni   o‘quv-metodik
materiallar   va   badiiy   adabiyotlar   bilan   to‘ldirish,   sohaga   malakali   pedagog   va
boshqaruv kadrlarni jalb qilish, ta’lim jarayonida innovasion texnologiyalarni joriy
etish   masalalarini   hal   etish   zarurligini   ko‘rsatmoqda.   Bu   vazifalarni   samarali
amalga   oshirilishi   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   faoliyat   yuritayotgan
tarbiyachi,   uslubchi   va   psixologlari   zimmasiga   ulkan   mas’uliyat   yuklaydi.
Bolalarga   maktabgacha   yoshidan   boshlab   zamonaviy   ta’lim   berish,   ularni   psixik,
1
 O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi “O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tizimini 
2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasini tasdiqlash to‘g‘risida” PQ-4312-son Qarori // 
https://lex.uz/docs/4327235
2 aqliy   va   ijtimoiy   jihatdan   faol   rivojlantirish   –   xozirgi   kunda   maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida hal qilinishi kerak bo‘lgan dolzarb masalalardan hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi   va   vazifalari.   Ushbu   kurs   ishining   maqsadi   –
Maktabgacha   yoshdagi   bolalarni   tarbiyalash   jarayonida   maktabgacha   ta’lim
tashkiloti   va   oilaning   interaktiv   shakllarini   o‘rganish,   ularning   samarali   o‘zaro
hamkorligini   yo‘lga   qo‘yish   orqali   bolalarning   intellektual,   axloqiy   va   ijtimoiy
rivojlanishiga ko‘maklashish.
Vazifalari: 
  1.   Maktabgacha   ta lim   tashkiloti   va   oilaning   tarbiyaviy   faoliyatdagi   o‘rniniʼ
aniqlash.
2. Interaktiv hamkorlik shakllarini (seminar, trening, suhbat, ota-onalar klubi,
birgalikdagi o‘yinlar) aniqlash va ularning samaradorligini tahlil qilish.
3.   Bolalarni   tarbiyalashda   oila   va   bog‘chaning   hamkorligini   kuchaytirish
usullarini ishlab chiqish.
4.   Ota-onalarni   pedagogik   savodxonligini   oshirish   bo‘yicha   tavsiyalar   ishlab
chiqish.
5.   Bolada   ijobiy   ijtimoiy   fazilatlarni   shakllantirishga   qaratilgan   interaktiv
usullarni qo‘llash tajribasini o‘rganish.
Kurs   ishining   predmeti   va   obyekti.   Kurs   ishining   predmeti   Maktabgacha
yoshdagi   bolalarni   tarbiyalash   jarayonida   qo‘llaniladigan   interaktiv   shakllar   va
metodlar.
Kurs ishining ob ekti esa  Maktabgacha yoshdagi bolalar, ularning ota-onalari	
ʼ
va maktabgacha ta’lim tashkilotlari.
Tadqiqot   usullari :   Nazariy   adabiyotlarni   tahlil   qilish,   amaliy   mashg ulotlar	
ʻ
o tkazish, kuzatish, taqqoslash va natijalarni tahlil qilish.	
ʻ
Kurs   ishining   tuzilishi :   Kurs   ishi   kirish,   4   ta   reja ,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxati va ilovalardan iborat.
3 I.BOB. Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv
o'yinlar va mashg'ulotlarni tashkil etishning nazariy asoslari
1.1.  Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv
o'yinlarni tashkil etishning asosiy jihatlari
Oila   va   maktabgacha   ta'lim   tashkiloti   o'rtasidagi   hamkorlik   mexanizmlarini
o'rganish,   bolaning   uy   va   maktab   muhitlaridagi   rivojlanishi   uchun   muhim
ahamiyatga   egadir.     Ushbu   hamkorlikning   samaradorligi   bolaning   ijtimoiy-
emotsional, kognitiv va jismoniy rivojlanishiga bevosita ta'sir  ko'rsatadi.   Oila va
maktabgacha ta’lim tashkiloti  o'rtasidagi uzviy bog'liqlikni mustahkamlash orqali,
bolaning   shaxsiy   xususiyatlarini   to'liqroq   anglash   va   uni   tarbiyalashda   yagona
yondashuvni shakllantirish mumkin.   Samarali hamkorlik mexanizmlari bir necha
bosqichlarni   o'z   ichiga   oladi.   Birinchidan,   oila   va   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti
o'rtasida ishonch va o'zaro hurmat muhitini yaratish zarur. Bu o'zaro tushunish va
ochiq   muloqotga   asoslanadi.   Muassasa   xodimlari   ota-onalar   bilan   muntazam
ravishda   uchrashuvlar   o'tkazib,   bolaning   rivojlanishi,   o'quv   jarayoni   va   turmush
tarzi   haqida   ma'lumot   almashib   turishlari   lozim. 2
    Ushbu   uchrashuvlarning
maqsadi,   ota-onalarga   bolaning   ta'lim   jarayoniga   faol   ishtirok   etish   imkoniyatini
berish,   ularning   fikr   va   takliflarini   tinglash   va   ular   bilan   birgalikda   bolaning
rivojlanishi uchun strategiya ishlab chiqishdan iborat.  Ikkinchidan, ota-onalarning
bolaning   ta'lim   jarayoniga   jalb   etilishini   ta'minlash   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu
nafaqat   uchrashuvlarda   ishtirok   etish,   balki   bolaning   uy   vazifalarini   bajarishiga
yordam berish, uning o'rganishiga qulay muhit yaratish va uni qo'llab-quvvatlashni
ham   o'z   ichiga   oladi.   Muassasa   tomonidan   ota-onalar   uchun   maxsus   seminarlar,
treninglar   va   maslahatlar   tashkil   etilishi   ham   muhimdir.     Bu   seminarlar   ota-
onalarga   bolalarni   tarbiyalashning   zamonaviy   usullari,   bolalar   bilan   muloqot
qilishning   samarali   strategiyalari   va   bolaning   o'rganish   jarayonini   qo'llab-
quvvatlash   bo'yicha   amaliy   maslahatlarni   berish   imkonini   beradi.     Uchinchi
2
 Maktabgacha ta’lim vazirligi. "Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga qo‘yiladigan davlat talablari". 
Toshkent, 2018.
4 bosqichda,   oila   va   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti     o'rtasida   ma'lumot   almashinuvi
mexanizmlarini   takomillashtirishga   alohida   e'tibor   qaratish   lozim.   Bu   elektron
pochta,   SMS-xabarlar,   maxsus   veb-saytlar   yoki   mobil   ilovalar   orqali   amalga
oshirilishi   mumkin.   Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti     bolaning   kundalik   faoliyati,
o'zlashtirish darajasi va yutuqlari haqida ota-onalarni muntazam ravishda xabardor
qilib turishi kerak.  Bundan tashqari, ota-onalar ham bolaning uy sharoitidagi xulq-
atvori,   qiziqishlari   va   muammolari   haqida   muassasa   xodimlariga   ma'lumot
berishlari  lozim.   Ushbu ma'lumot  almashinuvi  bolaning rivojlanishi  haqida to'liq
tasavvur  hosil  qilish   va  unga  yagona  yondashuvni   shakllantirish  imkonini  beradi.
To'rtinchidan,   oila   va   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti     o'rtasidagi   hamkorlikni
mustahkamlash   uchun   o'zaro   ishonch   va   hurmat   muhitini   yaratishdan   tashqari,
o'zaro   manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirish   ham   juda   muhimdir.   Maktabgacha
ta’lim tashkiloti  ota-onalarning fikrlarini, takliflarini hisobga olish va ularni ta'lim
jarayoniga jalb qilish orqali o'zaro hamkorlikni rivojlantirishi mumkin.  Ota-onalar
esa   bolalarini   ta'lim   muassasasi   faoliyatida   faol   ishtirok   etishi   va   maktabgacha
ta’lim   tashkiloti     xodimlariga   yordam   berishi   mumkin.     Masalan,   ota-onalar
maktabgacha   ta’lim   tashkiloti     tadbirlarida   ishtirok   etishlari,   bolalar   uchun
qo'shimcha   darslar   o'tishlari   yoki   muassasa   hududini   obodonlashtirishda   yordam
berishlari mumkin.  Beshinchidan, hamkorlikning samaradorligini baholash va uni
takomillashtirish   uchun   muntazam   monitoring   o'tkazish   zarur.     Bu   monitoring
jarayonida oila va maktabgacha ta’lim tashkiloti   o'rtasidagi hamkorlikning kuchli
va kuchsiz tomonlari aniqlanadi va tegishli choralar ko'riladi.  Monitoring natijalari
asosida hamkorlik mexanizmlari takomillashtiriladi va bolaning rivojlanishi uchun
yanada   samarali   sharoitlar   yaratiladi.   Bu   jarayonda,   oila   va   maktabgacha   ta’lim
tashkilotidan   olingan   fikr-mulohazalarni   inobatga   olish   juda   muhimdir.   Umuman
olganda,   oila   va   maktabgacha   ta'lim   tashkioti   o'rtasidagi   samarali   hamkorlik
bolaning   uy   va   maktab   muhitlaridagi   rivojlanishi   uchun   muhim   ahamiyatga   ega
bo'lib,   bolaning   ijtimoiy-emotsional,   kognitiv   va   jismoniy   rivojlanishiga   ijobiy
ta'sir   ko'rsatadi.   Ushbu   hamkorlikni   mustahkamlash   uchun   ishonch   va   o'zaro
hurmat   muhitini   yaratish,   ota-onalarning   ta'lim   jarayoniga   faol   jalb   etilishini
5 ta'minlash,   ma'lumot   almashinuvi   mexanizmlarini   takomillashtirish,   o'zaro
manfaatli   hamkorlikni   rivojlantirish   va   muntazam   monitoring   o'tkazish   zarur.
Faqatgina bu yo'l bilan bolaning har tomonlama rivojlanishini ta'minlash mumkin.
Shuningdek,   bu   hamkorlik   maktabgacha   ta’lim   tashkilotida   bolaning   o'ziga   xos
ehtiyojlarini   aniqlashga   va   individual   yondashuvni   ta'minlashga   yordam   beradi.
Bolaning   muvaffaqiyati   uchun   ota-onalar   va   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti
xodimlarining   birgalikdagi   sa'y-harakatlari   muhim   ahamiyatga   egadir.   Shunday
qilib, bolaning kelajagi uchun mas'uliyatli va samarali hamkorlikni o'rnatish zarur.
Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlar va
mashg'ulotlarni   tashkil   etish,   ularning   tengdoshlari   bilan   o'zaro   munosabatlarini,
his-tuyg'ularini   boshqarish   qobiliyatini,   empatiya   va   hamkorlikni   rivojlantirishga
qaratilgan   muhim   jarayondir.   Bu   jarayon   bolaning   shaxsiyatining
mustahkamlanishi,   o'ziga   ishonchining   oshishi   va   kelajakdagi   muvaffaqiyatlariga
zamin yaratadi.   Interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlar bolalarga o'zlarini ifoda etish,
boshqalarni   tushunish   va   ijtimoiy   vaziyatlarga   moslashish   imkoniyatini   beradi.
Birinchi navbatda, o'yinlarni tanlashda bolaning yosh xususiyatlarini inobatga olish
muhimdir.     Kichik   yoshdagi   bolalar   uchun   oddiy,   tushunarli   va   qiziqarli   o'yinlar
tanlash kerak. Masalan, "Kim nima yeydi?" o'yini bolalarga hayvonlar va ularning
oziq-ovqatlarini  bog'lashga,    har  bir  hayvonning xususiyatlarini  eslab  qolishga  va
bir-biri  bilan suhbatlashishga  imkon beradi.   Bu o'yin bolalarning lug'at  boyligini
oshiradi va o'zaro muloqot ko'nikmalarini rivojlantiradi.  Shuningdek, "Qo'g'irchoq
teatri"   orqali   bolalar   turli   xil   rollarni   o'ynash,   his-tuyg'ularni   ifoda   etish   va
voqealarni dramatizatsiya qilishni o'rganadilar. Bu ularning tasavvurini, ijodini va
o'zaro   munosabatlarini   rivojlantirishga   yordam   beradi.     Katta   yoshdagi   bolalar
uchun esa murakkabroq o'yinlar va mashg'ulotlarni tashkil etish mumkin. Masalan,
"Rolli o'yinlar" bolalarga turli xil ijtimoiy vaziyatlarni modellashtirishga va ularga
moslashishga yordam beradi.  Masalan, do'kon, shifoxona, maktab rollarini o'ynab,
bolalar   turli   kasb   egalarining   vazifalarini   o'rganadilar,   o'zaro   muloqot   qilishni
mashq   qiladilar   va   ijtimoiy   normalarni   o'zlashtiradilar.     "Munozaralar"   orqali   esa
bolalar   o'z   fikrlarini   ifoda   etishni,   boshqalarning   nuqtai   nazarini   tinglashni   va
6 konstruktiv   muloqot   qilishni   o'rganadilar.   Bu   ularning   muammo   hal   qilish
ko'nikmalarini   rivojlantiradi   va   o'z-o'zini   boshqarish   qobiliyatlarini   oshiradi.
Interaktiv  mashg'ulotlarni  tashkil   etishda  his-tuyg'ularni  aniqlash   va  boshqarishga
qaratilgan o'yinlar muhim o'rin tutadi. "His-tuyg'ularni tasvirlash" o'yini bolalarga
turli xil his-tuyg'ularni aniqlash va ularni so'zlar bilan ifodalashga yordam beradi.
Buning uchun turli xil mimikalar, imo-ishoralar va ovoz intonatsiyalari ishlatilishi
mumkin. "His-tuyg'ular doirasi" o'yini bolalarga turli xil his-tuyg'ularni va ularning
o'zaro   bog'liqligini   tushunishga   yordam   beradi.     Bu   o'yin   bolalarga   o'z   his-
tuyg'ularini   boshqarishni   va   boshqalarning   his-tuyg'ulariga   hamdard   bo'lishni
o'rgatishga   xizmat   qiladi.     Empatiya   rivojlanishi   uchun   "Boshqaning   o'rnida
bo'lish"   o'yini   juda   samarali   hisoblanadi.   Bu   o'yinda   bolalar   boshqa   odamlarning
nuqtai   nazaridan   voqealarni   ko'rib   chiqishni   va   ularning   his-tuyg'ularini
tushunishni   o'rganadilar.     "Hikoya   tugallash"   o'yini   esa   bolalarga   boshqalarning
his-tuyg'ularini taxmin qilishga va ular bilan hamdard bo'lishga yordam beradi.  Bu
o'yinlarda   bolalarga   turli   vaziyatlarda   qanday   harakat   qilishni   va   qanday   javob
berishni  o'rgatish mumkin.   Hamkorlik va jamoaviylikni rivojlantirish uchun turli
xil   jamoaviy   o'yinlar   va   mashg'ulotlarni   tashkil   etish   mumkin.   Masalan,   "Jamoa
rasmi   chizish",   "Lego   konstruktoridan   birgalikda   qurilish",   "Topishmoqlarni
birgalikda   yechish"   kabi   o'yinlar   bolalarga   birgalikda   ishlashni,   bir-birlariga
yordam   berishni   va   jamoada   muvaffaqiyatga   erishishni   o'rgatadi.     Bu   o'yinlar
bolalar   o'rtasida   o'zaro   hamkorlikni   mustahkamlaydi   va   ularning   jamoaviy
hissiyotini   rivojlantiradi.     Muhim   jihati   shundaki,   interaktiv   o'yinlar   va
mashg'ulotlarni   tashkil   etishda   o'qituvchi   yoki   tarbiyachining   roli   juda   muhimdir.
U   bolalarga   o'yin   qoidalarini   tushuntirish,   ularga   yordam   berish,   ularni
rag'batlantirish   va   o'yin   jarayonini   nazorat   qilish   vazifasini   o'taydi.     Shuningdek,
o'qituvchi   bolalar   o'rtasidagi   o'zaro   munosabatlarni   kuzatib   borishi   va   ularning
ijtimoiy-emotsional   rivojlanishiga   yordam   beradigan   qo'shimcha   mashg'ulotlarni
tashkil   etishi   kerak.     Xulosa   qilib   aytganda,   bolalarning   ijtimoiy-emotsional
rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlarni tashkil etish ularning
shaxsiy   rivojlanishi   uchun   juda   muhimdir.     Turli   xil   o'yinlar   va   mashg'ulotlarni
7 tanlashda bolaning yosh xususiyatlari, qiziqishlari va rivojlanish darajasi inobatga
olinishi   kerak.     O'qituvchi   yoki   tarbiyachining   o'rni   bu   jarayonda   muhim
ahamiyatga ega bo'lib, ular bolalarga o'yin qoidalarini tushuntirish, ularga yordam
berish   va  ularning  o'zaro  munosabatlarini  kuzatib  borish  orqali   ularning  ijtimoiy-
emotsional   rivojlanishiga   hissa   qo'shadilar.     Bu   esa   kelajakda   muvaffaqiyatli   va
baxtli shaxslarni tarbiyalashga olib keladi.
1.2.Ota-onalar  bilan ishlashning samarali usullari
Ota-onalar   bilan   o'tkaziladigan   seminarlar   va   treninglar   orqali   samarali
muloqotni   yo'lga   qo'yish,   farzand   tarbiyasi   va   oilaviy   munosabatlarning
mustahkamlanishiga   xizmat   qiluvchi   muhim   omil   hisoblanadi.     Zamonaviy
hayotning   tez   sur'atlari   va   oila   a'zolarining   turli   mas'uliyatlari   ko'pincha   o'zaro
tushunmovchiliklarga   va   munosabatlardagi   sovuqqonlikka   olib   kelishi   mumkin.
Shuning   uchun,   ota-onalar   bilan   o'tkaziladigan   maxsus   seminarlar   va   treninglar
orqali samarali muloqot ko'nikmalarini rivojlantirish juda zarur.   Bunday tadbirlar
ota-onalarga   o'z   farzandlari   bilan   to'g'ri   va   samarali   muloqot   qilish   usullarini
o'rgatish, ularning muammolarini tushunish va yechimlar topishga yordam beradi.
Seminarlar   va   treninglarning   mazmuni   yoshga   moslashtirilgan   bo'lishi   kerak,
chunki   kichik   bolali   ota-onalarning   muammolari,   o'smirlar   ota-onalarining
muammolari bilan farq qiladi. 3
  Masalan, kichik bolali ota-onalar uchun seminarlar
bolaning   psixologik   xususiyatlari,   to'g'ri   tarbiya   usullari,   bolaning   ehtiyojlarini
qondirish,   salbiy   xulq-atvorlarni   tuzatish   va   o'zaro   tushunishni   yaratishga
qaratilgan   bo'lishi   mumkin.     O'smirlar   ota-onalari   uchun   seminarlarda   esa,
o'smirlik   davri   xususiyatlari,   o'smirlar   bilan   muloqotning   o'ziga   xos   jihatlari,
ularning   mustaqillikka   intilishi,   qiyinchiliklarni   engishga   yordam   berish   va
oiladagi   sog'lom   muhitni   saqlash   masalalari   muhokama   qilinadi.     Seminarlar
interaktiv   uslubda   o'tkazilishi   lozim.     Ota-onalar   faol   ishtirok   etishlari,   o'z
3
 Hasanboyeva O. "Oilada va maktabgacha ta’lim muassasasida tarbiya". – Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2019.
8 tajribalari bilan bo'lishishlari, savollar berishlari va muhokamalarda qatnashishlari
kerak.  Bu ularning seminar mavzulariga bo'lgan qiziqishini oshiradi va o'rganilgan
ma'lumotlarni   amalda   qo'llashga   undaydi.     Treninglarda   esa,   amaliy   mashqlar,
rollarni o'ynash va guruhlarda ishlash orqali ota-onalarning muloqot ko'nikmalarini
rivojlantirishga e'tibor  qaratiladi.   Masalan,  ota-onalar rollarni o'ynash orqali  turli
vaziyatlarda   qanday   to'g'ri   munosabatda   bo'lishni   o'rganadilar.     Seminar   va
treninglarda   muloqotning   asosiy   printsiplari,   jumladan,   faol   tinglash,   empatiya,
og'zaki   va   og'zaki   bo'lmagan   aloqa   vositalaridan   to'g'ri   foydalanish,   konstruktiv
tanqid   bildirish   va   muammolarni   birgalikda   hal   qilish   usullari   o'rgatiladi.
Shuningdek,   ota-onalarga   o'z   his-tuyg'ularini   ifoda   etishning   to'g'ri   yo'llarini
o'rgatish, o'zaro hurmat va ishonch muhitini yaratishga yo'naltirilgan mashg'ulotlar
o'tkaziladi.   Samarali muloqotni  ta'minlash uchun ota-onalarning o'z farzandlarini
yaxshi   bilishlari   va   ularning   ehtiyojlarini   tushunishlari   muhim.     Seminarlar
davomida   ota-onalarga   farzandlarining   shaxsiy   xususiyatlari,   qiziqishlari   va
qiyinchiliklari haqida bilimlar beriladi.  Ularga bolalarini kuzatish, ular bilan ochiq
muloqot   qilish   va   ularning   fikrlarini   hurmat   qilishning   ahamiyati   tushuntiriladi.
Bundan   tashqari,   seminar   va   treninglar   davomida   ota-onalarning   o'zaro
munosabatlariga   ham   e'tibor   qaratiladi.     Sog'lom   oilaviy   munosabatlar   farzand
tarbiyasida   muhim   rol   o'ynaydi.     Ota-onalarning   o'zaro   hurmat   va   qo'llab-
quvvatlashlari,   birgalikda   muammolarni   hal   qilishlari   farzandlarga   ijobiy   ta'sir
ko'rsatadi.     Seminarlarda   oilaviy   munosabatlarni   mustahkamlash,   o'zaro
tushunishni   oshirish   va   konfliktlarni   hal   qilish   usullari   muhokama   qilinadi.
Seminar   va   treninglarning   samaradorligi   ota-onalarning   faol   ishtirokiga   bog'liq.
Ularning   fikrlarini,   savollarini   va   takliflarini   tinglash,   ularning   ehtiyojlarini
hisobga   olish   muhim.     Shuning   uchun,   seminarlar   kichik   guruhlarda   o'tkazilishi,
ota-onalar   o'rtasida   ochiq   muloqot   muhiti   yaratilishi   va   individual   yondashuv
qo'llanilishi   maqsadga   muvofiq. 4
    Seminar   va   treninglarning   natijalarini   baholash
uchun   so'rovnomalar,   testlar   va   kuzatuvlar   o'tkaziladi.     Olingan   natijalarga
asoslanib,   seminar   va   treninglarning   mazmuni   va   uslubi   takomillashtiriladi.
4
 Sharipova D. "Maktabgacha ta’limda pedagogik texnologiyalar". – Toshkent: Ilm ziyo, 2021.
9 Yakunda   shuni   ta'kidlash   joizki,   ota-onalar   bilan   o'tkaziladigan   seminarlar   va
treninglar   samarali   muloqotni   yo'lga   qo'yish,   oilaviy   munosabatlarni
mustahkamlash va farzandlar tarbiyasini yaxshilashga xizmat qiladi.   Bu tadbirlar
orqali   ota-onalar   o'z  farzandlari   bilan  o'zaro  tushunishni   oshirib, ularning shaxsiy
rivojlanishiga   ijobiy   hissa   qo'shadilar.     Bunday   seminarlarni   muntazam   ravishda
tashkil   etish   va   ularning   sifatini   doimiy   ravishda   oshirib   borish   oila   va   jamiyat
farovonligi uchun muhim ahamiyatga ega.
Maktabgacha   ta lim   tashkiloti   va   oila   o rtasidagi   pedagogik   o zaroʼ ʻ ʻ
munosabatlarning   sifatini   boshqarish   masalalari   doimo   maktabgacha
pedagogikaning   diqqat   markazida   turadi.   Bir   tomondan,   jamiyatdan   tashqari
shaxsni shakllantirish mumkin emasligi, yosh avlodni ijtimoiy ta sirning ijobiy va	
ʼ
salbiy   tomonlarini   baholashga   o rgatish   kerakligi   aksiomadir.   Oila   har   qanday	
ʻ
yoshdagi insonga kuchli ta sir ko rsatgan, shunday bo lib qoladi va shunday bo lib	
ʼ ʻ ʻ ʻ
qoladi.   Shu   bilan   birga,   zamonaviy   oila   juda   ko p   qiyinchiliklarni   boshdan	
ʻ
kechirmoqda.   Unda   munosabatlar   tez-tez   o zgarib   turadi,   bu   shubhasiz   bolalarga	
ʻ
ta sir   qiladi.   Bularning   barchasi   ota-onalarning   charchoqlari,   jismoniy   va   ruhiy	
ʼ
zo riqishlari, bolalar oldida aybdorlik tuyg ularining kuchayishi, ularning kelajagi
ʻ ʻ
uchun   tashvish   bilan   murakkablashadi.   Boshqa   tomondan,   asosiy   vazifasi   ota-
onalarga   bolalarni   tarbiyalashda   yordam   berishdan   iborat   bo lgan   pedagogik	
ʻ
hamjamiyat   qat iy   byurokratik   asosga   joylashtirilgan   va   ko p   vaqtini   barcha	
ʼ ʻ
turdagi   hujjatlarga   sarflashga   majbur   bo ladi,   bu   esa   maktabgacha   ta lim	
ʻ ʼ
tashkilotlari   va   oilalar   o rtasidagi   o zaro   munosabatlar   sifatining   pasayishiga   olib	
ʻ ʻ
keladi.   Maktabgacha   ta lim   tashkiloti   ma muriyati   o zaro   munosabatlarni   tashkil
ʼ ʼ ʻ
qilish   va   uning   sifatini   boshqarish   uchun   yetarli   vaqtga   ega   emas. 5
  Psixologlar
hayotning   birinchi   yillarida   ularga   xos   bo lgan   bolalarning   xususiyatlarini	
ʻ
aniqladilar, bu ularning ta lim va tarbiyaga eng yuqori sezgirligini (sezuvchanlik)	
ʼ
belgilaydi.   Bunday   xususiyatlarga   yuqori   asabiy   va   aqliy   faoliyatning   plastikligi,
taqlid va takliflilik, emosionallik kiradi. Uydagi ta limning o ziga xosligi, birinchi	
ʼ ʻ
navbatda,   uning   ustuvorligi,   yaqin   kattalarning   biologik   va   psixologik   bog liqligi	
ʻ
5
 Xalq ta’limi vazirligi. "Ota-onalar uchun pedagogik tavsiyalar" risolasi. Toshkent, 2020.
10 tufayli   bolaning   hayotidagi   alohida   ahamiyati   bilan   izohlanadi.   Tarbiya   jarayoni
chaqaloqdagi   qimmatli   ehtiyojlarning   rivojlanishi   tufayli   optimallashtiriladi,   ular
muloqot   qilish,   yangi   taassurotlar   olish   (keyinchalik   -   bilimda),   faol   vosita
faoliyati,   tan   olish   va   sevgi   va   boshqalar.   Bolaning   har   tomonlama   rivojlanishini
ta minlash   uchun   maktabgacha   ta lim   tashkiloti   ota-onalar   bilan   o zaroʼ ʼ ʻ
munosabatlarining quyidagi shakllaridan foydalanishlari mumkin:
 - maktabgacha ta lim tashkiloti ota-onalarning umidlarini hisobga  - olish;	
ʼ
 - ota-onalarga erta rivojlanish masalalari bo yicha ma lumot berish;	
ʻ ʼ
 - ota-onalarni ta limiy-tarbiya jarayonida faol ishtirok etishga jalbqilish;	
ʼ
  -   ota-onalarning   maktabgacha   ta lim   tashkilotlari   faoliyatida   ishtirok   etish	
ʼ
tashabbusini qo llab-quvvatlash. 	
ʻ
Oila   va   maktabgacha   ta lim   tashkiloti   bilan   o zaro   munosabatlar   jarayonida	
ʼ ʻ
tarbiyachi rolining asosiy jihatlari ko rib chiqamiz:	
ʻ
     Tarbiyachi   oila   va   MTT   o rtasidagi   vositachi   sifatida:   tarbiyachi   yuzaga
ʻ
keladigan   kelishmovchiliklarni   bartaraf   eta   olishi,   ma lumot   berishi   va   o quv	
ʼ ʻ
jarayonida oilani qo llab-quvvatlashi kerak.	
ʻ
     Har   bir   bola   uchun   individual   rivojlanish   rejalarini   ishlab   chiqish:
tarbiyachi   bolalarning   xususiyatlari   va   qiziqishlarini   hisobga   olishi,   ularning
ehtiyojlari   va   rivojlanish   darajasini   aniqlashi,   shuningdek,   otaonalarni   o quv	
ʻ
jarayoni to g risida muhokama qilish va qaror qabul qilishga jalb qilishi kerak.	
ʻ ʻ
     Qo shma   tadbirlarni   o tkazish   va   ta lim   muhitini   tashkil   etish:   tarbiyachi
ʻ ʻ ʼ
ota-onalarni   turli   tadbirlarni   tashkil   etish   va   o tkazishda   faol   ishtirok   etishi,	
ʻ
shuningdek,   bolalarning   rivojlanishi   va   oilalar   bilan   hamkorlikka   hissa
qo shadigan ijobiy ta lim muhitini shakllantirishi kerak.	
ʻ ʼ
     Kasbiy   rivojlanish   va   malaka   oshirish:   tarbiyachi   o z   ko nikma   va	
ʻ ʻ
malakalarini doimiy ravishda takomillashtirishi, bolalar va oilalar bilan ishlashning
yangi yondashuvlari va usullarini o rganishi kerak.	
ʻ
     Maktabgacha  ta limda oilalar bilan muvaffaqiyatli hamkorlik qilish uchun	
ʼ
nafaqat   tarbiyachilarning   kasbiy   kompetensiyalarini   rivojlantirish,   balki   ta lim	
ʼ
11 jarayonining   barcha   darajalarida   o zaro   tushunish   va   o zaro   hamkorlikka   intilishʻ ʻ
ham muhimdir. 
So nggi   yillar   ichida   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   va   Vazirlar	
ʻ ʻ
Mahkamasining maktabgacha ta lim tizimini takomillashtirish to g risida qarorlari	
ʼ ʻ ʻ
qabul   qilinganidan   so ng,   oila   va   maktabgacha   ta lim   tashkilotlari   o rtasidagi	
ʻ ʼ ʻ
o zaro   munosabatlarning   yangi   falsafasi   ishlab   chiqila   boshlandi.   Bu   ota-onalar	
ʻ
bolalarni tarbiyalash va rivojlantirish uchun javobgardir va boshqa barcha ijtimoiy
institutlar   ushbu   faoliyatni   qo llab-quvvatlashga   va   to ldirishga   chaqiriladi   degan	
ʻ ʻ
fikrga   asoslanadi.   Maktabgacha   ta lim   tashkiloti   oilani   qo llab-quvvatlovchi	
ʼ ʻ
ijtimoiy   institut   sifatida   bolani   tarbiyalash,   o qitish   va   rivojlantirishga   yordam	
ʻ
beradi. Mavjud ijtimoiy-madaniy va iqtisodiy sharoitda oila va jamoat tashkilotlari
bilan   o zaro     munosabatlar   mahalla   fuqarolar   yig ini   faoliyatining   muhim	
ʻ ʻ
yo nalishi   hisoblanadi.   Ma lum   bir   bosqichda   oila,   ilk   bolalikni   parvarish   qilish	
ʻ ʼ
maktabgacha ta lim tashkilotlari va mahalliy jamoatchilik asosiy o quv, tarbiyaviy	
ʼ ʻ
va   rivojlanayotgan   mikromuhit   –   ta lim   makonini   tashkil   qiladi.   Maktabgacha	
ʼ
ta lim   tashkiloti  ham,  oila  ham, mahalla  ham  ijtimoiy tajribani   bolaga  o ziga  xos	
ʼ ʻ
tarzda   yetkazadi.   Faqat   ular   bir-biri   bilan   uyg un   holda   kichkina   insonning   katta	
ʻ
dunyoga qadam  tashlashlari  uchun eng yaxshi  sharoitlarni yaratadilar. Jamiyat  va
oilaviy ta lim o rtasidagi munosabatlar g oyasi bir qator me yoriy hujjatlarda, shu	
ʼ ʻ ʻ ʼ
jumladan   “O zbekiston   Respublikasining   2030-yilgacha   maktabgacha   ta lim	
ʻ ʼ
tizimini   rivojlantirish   konsepsiyasi”   va   “Umumiy   tipdagi   davlat   va   nodavlat
maktabgacha   ta lim   tashkilotlari   to g risidagi   Nizom”da   o z   aksini   topgan.	
ʼ ʻ ʻ ʻ
Psixologik-pedagogik   tadqiqotlar   shuni   ko rsatadiki,   kichkina   bolaga   u   yoki   bu	
ʻ
tarzda   ta sir   qiladigan   atrofdagi   dunyoning   butun   xilma-xilligi,   “ijtimoiy   doira"	
ʼ
alohida   ahamiyatga   ega.   Shuning   uchun   ham   oila   tarbiyasining   bola   shaxsini
shakllantirishdagi   alohida   ahamiyatini   belgilovchi,   uni   boshqa   ta lim	
ʼ
tashkilotlariga   (bog cha,   maktab,   mehribonlik   uyi   va   boshqalar)   nisbatan   ustuvor	
ʻ
vazifa qilib qo yuvchi birinchi va juda muhim omil sifatida olimlar chuqur hissiy,	
ʻ
samimiy   tabiat   oilaviy   ta lim   deb   hisoblaydilar.   Biroq,   bu   oilaviy   tarbiyaning	
ʼ
samaradorligi,   mustahkamligi   va   mustahkamligini   ta minlaydigan   yagona   omil	
ʼ
12 emas.   T.A.Markovaning   tadqiqotida   biz   yana   ikkita   omil   uchun   mantiqiy   asos
topamiz: 
Ota-onaning,   oilaning   boshqa   a zolarining   turli   xil   hayotiy   vaziyatlardagiʼ
tarbiyaviy   ta sirining   doimiyligi   va   davomiyligi,   ularning   kundan-kunga	
ʼ
takrorlanishi;     bolalarni   oilaning   uy-ro zg or,   iqtisodiy,   ta lim   faoliyatiga   jalb	
ʻ ʻ ʼ
qilish   uchun   obyektiv   imkoniyatlarning   mavjudligi.   Shunday   qilib,   zamonaviy
fanda oila inson hayotidagi birinchi va eng muhim ta lim tashkiloti ekanligi haqida	
ʼ
ma lumotlar   mavjud.   Oila   va   maktabgacha   ta lim   tashkiloti   o rtasidagi   samarali	
ʼ ʼ ʻ
o zaro   hamkorlikka   pedagogik   sharoitlarga   bog liq.     Bundan   tashqari,   oila   va	
ʻ ʻ
maktabgacha   ta lim   tashkiloti   o rtasida   muntazam   va   tizimli   ravishda   axborot	
ʼ ʻ
almashish   uchun   shart-sharoitlar   yaratish,   shuningdek,   ota-onalarning   o quv   va	
ʻ
tarbiyaviy   materiallari,   tavsiyalar   va   manbalardan   foydalanishini   ta minlash
ʼ
muhimligini   ta kidladi.   Bu   ota-onalarning   ta lim   va   tarbiya   jarayoniga   faol   jalb	
ʼ ʼ
qilinishiga   yordam   beradi,   bu   esa   o z   navbatida   pedagogik   o zaro   hamkorlik	
ʻ ʻ
samaradorligini oshiradi.
13 II.BOB. Bolalar bilan ishlashda ota-ona va tarbiyachining o’zaro hamkorligi
2.1. Bolalar bilan ishlashda ota-onaning va tarbiyachining o’rtasida
bo’ladigan kelishmovchiliklar va ularni bartaraf etish yo’llari
Bolalar   rivojiga   doir   ma'lumotlar   almashish   va   birgalikdagi   kuzatuvlarni
amalga   oshirish,   har   qanday   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti     samarali   faoliyat
yuritishida   muhim   ahamiyatga   egadir.     Bu   jarayon   bolaning   rivojlanishini   to'liq
tushunish, uning ehtiyojlarini aniqlash va unga individual yondashuvni ta'minlash
uchun zarur shartlardan biri hisoblanadi.  Ma'lumotlar almashinuvi va birgalikdagi
kuzatuvlar,   o'qituvchilar,   ota-onalar   va   boshqa   mutaxassislar   o'rtasidagi
hamkorlikni   kuchaytirish   orqali   bolaning   rivojlanishini   qo'llab-quvvatlashga
qaratilgan.     Birinchidan,   ma'lumotlar   almashishning   samarali   mexanizmlarini
yaratish   muhimdir.   Bu   mexanizmlar,   o'qituvchilarning   bolalar   haqidagi
kuzatuvlarini,   ularning   o'rganishdagi   yutuqlarini   va   qiyinchiliklarini   muntazam
ravishda yozib borishini, shuningdek, ota-onalar bilan muntazam aloqada bo'lishini
nazarda   tutadi.     Aloqa   shakli   har   xil   bo'lishi   mumkin:   shaxsiy   suhbatlar,   telefon
orqali   muloqot,   elektron   pochta   xabarlari   yoki   maxsus   jurnallar   orqali.   Muhim
jihati shundaki, ma'lumotlar aniq, tushunarli va ob'ektiv bo'lishi kerak.   O'qituvchi
bolaning   xulq-atvorini,   o'rganish   uslubini,   qiziqishlarini   va   ijtimoiy
munosabatlarini   batafsil   tavsiflashi   lozim.     Bunday   ma'lumotlar,   ota-onalar   bilan
bo'ladigan   muhokamalarda   bolaning   rivojlanishini   muhokama   qilish   uchun   asos
bo'lib   xizmat   qiladi.     Ikkinchidan,   birgalikdagi   kuzatuvlar   bolaning   rivojlanishini
har tomonlama baholashga yordam beradi.   O'qituvchilar va ota-onalar birgalikda
bolani   kuzatish   orqali   uning   kuchli   va   zaif   tomonlarini   aniqlash,   o'rganish
jarayonidagi   muammolarni   aniqlash   va   ularni   bartaraf   etishga   yordam   beradigan
strategiyani   ishlab   chiqish   imkoniyatiga   ega   bo'ladilar.   Birgalikdagi   kuzatuvlar,
bolaning   turli   muhitlarda   –   maktabgacha   ta’lim   tashkilotida,   uyda   va   boshqa
joylarda – qanday xulq-atvorga ega ekanligini tushunishga imkon beradi.   Bu esa,
bolaning   rivojlanishiga   individual   yondashishni   ta'minlash   uchun   muhim
14 ahamiyatga   ega.     Masalan,   o'qituvchi   bolaning   darsda   diqqatini   jamlashda
qiynalayotganini   kuzatishi   mumkin,   ota-onalar   esa   uyda   uning   xulq-atvorini
kuzatib, bu muammoning sababini aniqlashga yordam bera oladilar. Uchinchidan,
ma'lumotlar   almashish   va   birgalikdagi   kuzatuvlarning   samaradorligini   oshirish
uchun,   aniq   va   tizimli   yondashuv   zarur.     Bu,   ma'lumotlarni   yig'ish,   saqlash   va
tahlil qilish uchun aniq tartib-qoidalarni ishlab chiqishni, shuningdek, o'qituvchilar
va   ota-onalar   o'rtasida   muntazam   aloqalarni   o'rnatishni   nazarda   tutadi.
Ma'lumotlarni   saqlash   va   himoya   qilishning   xavfsiz   usullarini   tanlash   ham
muhimdir.     Bu,   bolaning   shaxsiy   ma'lumotlarining   maxfiyligi   va   xavfsizligini
ta'minlash   uchun   zarurdir.     Bundan   tashqari,   ma'lumotlarni   tahlil   qilish   natijalari
asosida   bolaning   rivojlanishini   qo'llab-quvvatlash   bo'yicha   aniq   rejalarning
tuzilishi va amalga oshirilishi kerak.   Bu rejalarda, bolaning individual ehtiyojlari,
uning kuchli va zaif tomonlari, shuningdek, uning rivojlanishini qo'llab-quvvatlash
uchun   zarur   bo'lgan   chora-tadbirlar   batafsil   aks   ettirilishi   lozim.   To'rtinchidan,
ma'lumotlar   almashish   va   birgalikdagi   kuzatuvlar   jarayoniga   psixologlar,
defektologlar   va   boshqa   mutaxassislarni   jalb   qilish,   bolaning   rivojlanishiga
yondashuvni   yanada   kengaytiradi   va   chuqurroq   tushunishga   imkon   beradi.
Bularning   barchasi,   bolaning   rivojlanishidagi   har   qanday   muammolarni   erta
aniqlash   va   ularni   bartaraf   etishga   imkon   beradi,   bu   esa   uning   kelajakdagi
muvaffaqiyatiga   ijobiy   ta'sir   ko'rsatadi.   Mutaxassislarning   maslahatlari   va
tavsiyalari   o'qituvchilar   va   ota-onalarga   bolani   qo'llab-quvvatlashda   yordam
beradi,   individual   dasturlarni   ishlab   chiqishda   muhim   rol   o'ynaydi.     Xulosa   qilib
aytganda, bolalar rivojiga doir ma'lumotlar almashish va birgalikdagi kuzatuvlarni
amalga oshirish, bolaning individual ehtiyojlariga mos keladigan, samarali va to'liq
rivojlanishi   uchun   muhim   omil   hisoblanadi.   Bu   jarayonning   samaradorligini
oshirish   uchun   aniq   mexanizmlarni   yaratish,   muntazam   aloqalarni   o'rnatish   va
kerakli mutaxassislar  bilan hamkorlik qilish zarurdir. Faqatgina ushbu yondashuv
orqali   bolaning   salomatligini,   ta'limini   va   umuman   rivojlanishini   to'liq   ta'minlash
mumkin.     Ushbu   hamkorlik,   bolaning   kelajakdagi   muvaffaqiyatiga   yo'l   ochib
beradi   va   uning   potensial   imkoniyatlarini   ro'yobga   chiqarishga   yordam   beradi.
15 Shuning   uchun,   ma'lumotlar   almashinuvi   va   birgalikdagi   kuzatuvlar,   har   qanday
ta'lim muassasasining faoliyatida muhim rol o'ynaydi va doimiy e'tibor talab qiladi.
Uy vazifalari va mustaqil faoliyatni birgalikda rejalashtirish va nazorat qilish
oilaviy   hayotning   muhim   jihatlaridan   biri   hisoblanadi.   Bolaning   o'z   vaqtini
samarali   boshqarishi,   o'qishga   bo'lgan   munosabatini   shakllantirish   va   mustaqil
fikrlash   qobiliyatini   rivojlantirishda   bu   jarayonning   o'rni   beqiyosdir     Ota-onalar
farzandlari   bilan   birgalikda   uy   vazifalarini   bajarish   va   mustaqil   faoliyatlarni
rejalashtirish   orqali   ularga   mas'uliyat   tuyg'usini   singdirib,   o'z-o'zini   tarbiyalashga
o'rgatadilar   Bu   jarayon   nafaqat   o'qish   natijalariga   ijobiy   ta'sir   ko'rsatadi,   balki
bolaning shaxsiy rivojlanishiga ham katta hissa qo'shadi  .Birinchi qadam sifatida,
oila   a'zolari   o'rtasida   ochiq   va   samimiy   muloqot   o'rnatish   zarur     Ota-onalar
bolalarini   tinglashlari,   ularning   qiyinchiliklarini   tushunishlari   va   ularga   yordam
berishga   tayyor   ekanliklarini   ko'rsatishlari   kerak     Bu   ishonchli   muhit   yaratib,
bolaning   o'z   muammolarini   ochiqchasiga   gapirishga   va   ota-onalarining
maslahatlaridan foydalanishga  undaydi   Bundan tashqari, bolaning qiziqishlari  va
qobiliyatlarini hisobga olish ham muhimdir  Ularning qanday fanlarga qiziqishlari,
qanday   faoliyatlarda   yaxshi   natijalarga   erishlari   va   qanday   qiyinchiliklarga   duch
kelishlarini aniqlash kerak   Bu ma'lumotlarga asoslanib, uy vazifalari va mustaqil
faoliyatlarni   rejalashtirish   ancha   osonlashadi     Rejalashtirish   jarayonida   real   va
erishiladigan   maqsadlarni   qo'yish   muhimdir     Agar   bolaning   uy   vazifalarini
bajarishda   qiyinchiliklarga   duch   kelsa,   uni   haddan   tashqari   yuklamaslik   kerak
Maqsadlarni bosqichma-bosqich qo'yish va har bir bosqichda yutuqlarni nishonlash
bolaning   motivatsiyasini   oshiradi   va   unga   o'ziga   bo'lgan   ishonchini   kuchaytiradi
Masalan,   hafta   davomida   bajarilishi   kerak   bo'lgan   vazifalarni   kunlik   jadvalga
bo'lish   va   har   bir   kun   oxirida   bajarilgan   ishlarni   tekshirish   samarali   bo'lishi
mumkin     Bunda   har   bir   vazifaning   bajarilish   muddati   aniq   belgilanishi   va   unga
rioya   qilinishiga   e'tibor   berish   kerak     Agar   rejalashtirilgan   ishlar   bajarilmasa,
sabablarini aniqlash va kerak bo'lganda rejani tuzatish zarur.  Mustaqil faoliyatlarni
rejalashtirishda bolaning qiziqishlari va iste'dodlarini hisobga olish juda muhimdir
Agar bola musiqa bilan shug'ullanishni yaxshi ko'rsa, unga haftasiga bir necha soat
16 musiqa   bilan   shug'ullanish   uchun   vaqt   ajratish   mumkin     Agar   u   sport   bilan
shug'ullanishni istasa, unga sport mashg'ulotlari uchun vaqt ajratish kerak  Bundan
tashqari, mustaqil  o'qishga  vaqt  ajratish ham  muhimdir    Bola o'zi  uchun qiziqarli
kitoblarni   tanlashi   va   o'qishga   vaqt   ajratishi   kerak     Mustaqil   faoliyatlar   bolaning
ijodiy qobiliyatlarini  rivojlantirishga, dunyoga bo'lgan qarashlarini  kengaytirishga
va   o'z-o'zini   tarbiyalashga   yordam   beradi     Nazorat   qilish   jarayoni   ham   muhim
ahamiyatga   ega.     Ota-onalar   bolaning   uy   vazifalarini   bajarish   jarayonini   kuzatib
borishlari,   ularga   kerakli   yordamni   berishlari   va   yutuqlarini   rag'batlantirishlari
kerak     Biroq,   nazorat   haddan   tashqari   bo'lmasligi   kerak     Bola   mustaqil   ravishda
ishlashga   va   o'z   qarorlarini   qabul   qilishga   o'rganishi   kerak     Nazorat   qilish
jarayonida   muhim   jihatlardan   biri   –   konstruktiv   tanqiddir     Ota-onalar   bolaning
xatolarini   ko'rsatib,   ularni   tuzatishga   yordam   berishlari   va   keyingi   safar   xatolarni
takrorlamaslikka undashlari kerak . Tanqid konstruktiv bo'lishi va bolaning o'ziga
bo'lgan   ishonchini   pasaytirmasligi   kerak.     Uy   vazifalari   va   mustaqil   faoliyatlarni
birgalikda   rejalashtirish   va   nazorat   qilish   jarayoni   doimiy   va   izchil   bo'lishi   kerak
Bu   jarayon   muntazam   ravishda   takomillashib   borishi   va   bolaning   ehtiyojlariga
moslashtirilishi   kerak     Ota-onalar   va   bolalar   o'rtasidagi   ochiq   muloqot,   o'zaro
hurmat va qo'llab-quvvatlash ushbu jarayonning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi
uchun   eng   muhim   omillar   hisoblanadi     Shuni   yodda   tutish   kerakki,   har   bir   bola
individualdir   va   har   bir   bola   uchun   eng   samarali   uslubni   topish   muhimdir     Ota-
onalar   bolalarining   xususiyatlarini   hisobga   olib,   eng   mos   keladigan   rejalashtirish
va   nazorat   qilish   uslublarini   tanlashlari   kerak     Faqatgina   bunday   yondashuv
bolaning   to'liq   rivojlanishiga   va   uning   potensialining   to'liq   ro'yobga   chiqishiga
yordam   beradi     Ota-onalarning   sabr-toqati,   tushunishi   va   qo'llab-quvvatlashi
bolaning   o'ziga   ishonchini   oshirishda   va   muvaffaqiyatga   erishishda   muhim   rol
o'ynaydi.
G arb mamlakatlarida maktabgacha ta lim tashkilotlari ishini tashkil  etish vaʻ ʼ
oila   bilan   hamkorlikni   tashkil   etishda   tarbiyachi   faoliyatiga   innovatsion
yondashuvlar   bilan   bog liq   ko plab   ilmiy   tadqiqotlar   va   ishlar   mavjud.   Ba zi	
ʻ ʻ ʼ
taniqli olimlar va ularning ushbu sohadagi ishlari quyidagilarni o z ichiga oladi:	
ʻ
17   Redjio-Emilia   yondashuvi :   Loris   Malaguzzi   ishiga   asoslangan   ta limgaʼ
Redjio Emiliya italyancha yondashuvi ta lim jarayonida oila va jamiyatning roliga	
ʼ
e tibor qaratadi va ota-onalarni maktabgacha ta lim tashkiloti hayotida faol ishtirok	
ʼ ʼ
etishga jalb qiladi. 
Montessori   Mariya:   Mariya   Montessori   ta limga   o z   yondashuvini   ishlab	
ʼ ʻ
chiqdi,   bu   bolaning   individual   rivojlanishi   ahamiyatini   va   tarbiyachining   o quv	
ʻ
muhitini   tashkil   etishdagi   faol   rolini   ta kidlaydi.   Ushbu   yondashuv,   shuningdek,	
ʼ
ta lim   ta sirining   izchilligini   ta minlash   uchun   oila   bilan   hamkorlikni   o z   ichiga	
ʼ ʼ ʼ ʻ
oladi.   Vaygotskiy   Lev   Semenovich:   garchi   Vaygotskiy   Lev   G arb   olimi	
ʻ
bo lmasada,   uning   proksimal   rivojlanish   zonasi   va   ta limga   ijtimoiy-madaniy	
ʻ ʼ
yondashuv   haqidagi   g oyalari   zamonaviy   G arb   ta lim   va   oila   bilan   hamkorlik	
ʻ ʻ ʼ
yondashuvlariga   katta   ta sir   ko rsatdi.	
ʼ ʻ 6
  XX   asrning   70-yillari   —   80-yillarning
boshlarida   ta limning   ayrim   jihatlari   o rganildi,   masalan,   "Oilada   o rta	
ʼ ʻ ʻ
maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   intizomning   boshlanishini   tarbiyalash"
N.A.Starodubova,   "O yin   kichik   maktabgacha   yoshdagi   bolani   oilada   axloqiy	
ʻ
tarbiyalash   vositasi   sifatida"[8].   Katta   maktabgacha   yoshdagi   bolalarda   "Oilada
katta maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnatga o qitish uchun pedagogik shartlar"	
ʻ
kabilar. Bolalarni tarbiyalash va ota-onalarga yordam berishda maktabgacha ta lim	
ʼ
tashkiloti   va   oilaning   o zaro   ta siri   nuqtayi   nazaridan,   V.   I.   Bezlyudnayaning	
ʻ ʼ
"Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   va   tengdoshlar   o rtasidagi   munosabatlarni	
ʻ
pedagogik   tuzatishda   bolalar   bog chasi   va   oilaning   o zaro   ta siri"   asarida	
ʻ ʻ ʼ
keltirilgan   ma lumotlardan   ko rinib   turibdiki,   na   oila,   na   maktabgacha   ta lim	
ʼ ʻ ʼ
tashkiloti   bolaning   oiladagi   turmush   sharoiti   va   tarbiyasi   bilan   bog liq   bo lgan	
ʻ ʻ
tengdoshlari bilan munosabatlardagi og ishlarni bartaraf etish muammosini alohida	
ʻ
hal qila olmaydi. Amalga oshirilgan tajriba-sinov ishlari natijasida o qituvchilar va	
ʻ
ota-onalar   o rtasidagi   munosabatlarning   tabiatida,   tengdoshlarning   bolalariga	
ʻ
bo lgan   munosabatida   ijobiy   o zgarishlar   yuz   berdi.   O.L.   Zverevaning   tadqiqoti	
ʻ ʻ
shuni   ko rsatdiki,   ota-onalar   pedagogik   bilimga   muhtoj,   mavjud   bilimlar   ularni	
ʻ
6
 Smirnova E.O. "Deti i vzroslye: vzglyad s tochki zreniya razvitiya". – Moskva: Moskovskiy psixologo-sotsial'nyy 
universitet, 2017.
18 qoniqtirmaydi. Ular vaqt, sabr-toqat, xushmuomalalik, tajriba yetishmasligi, bolani
tarbiyalash   va   o qitish   usullarini,   uning   yosh   xususiyatlarini   bilmaslik   tufayliʻ
qiyinchiliklarga   duch   kelayotganini   ta kidladilar.   Turli   manbalardan   tinglovchilar	
ʼ
tomonidan   qabul   qilingan   bilimlar   ularga   quyidagi   sabablarga   ko ra   yordam	
ʻ
bermaydi:
-   bu   juda   umumiy,   ularning   bolasiga   shaxsan   taalluqli   emas   va   murakkab
shaklda   beriladi.   Tarbiyachilarning   bir   qator   ishlari   ota-onalarga   nisbatan
pedagogning pedagogik pozisiyasining o ziga xos xususiyatlari haqida gapiradi, bu	
ʻ
yerda ikkita funksiya birlashtirilgan - rasmiy va norasmiy. 
Pedagog ikki shaxsda sifatida harakat qiladi - rasmiy shaxs va xushmuomala,
diqqatlik suhbatdosh.  
Uning vazifasi tarbiyaviy pozisiyani yengish, oila a zolari bilan suhbatlashish	
ʼ
va ishonchli ohangni rivojlantirishdir. Tarbiyachilar ko pincha ota-onalarga o zaro
ʻ ʻ
ta sir subyekti sifatida emas, balki ta lim obyekti sifatida munosabatda bo lishadi.	
ʼ ʼ ʻ
Lekin   shuni   ta kidlash   kerakki,   maktabgacha   ta lim   tashkilotlari   ochiq   tizim	
ʼ ʼ
bo lgandagina   oila   ehtiyojlarini   to liq  qondiradi   .  Ota-onalar   o z  xohishiga   ko ra,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
o zlari   uchun   qulay   vaqtda,   bolaning   maktabgacha   ta lim   tashkilotidagi   faoliyati,
ʻ ʼ
tarbiyachi   va   bolalar   o rtasidagi   muloqot   uslubi   bilan   tanishish   va   bolalarning	
ʻ
hayotiga qo shilish uchun haqiqiy imkoniyatga ega bo lishi kerak. Agar ota-onalar	
ʻ ʻ
bolalarni   yangi   muhitda   kuzatsalar,   ularni   "boshqa   ko zlar"   bilan   qabul   qiladilar.	
ʻ
Guruhda   ota-onalar   ham   ko plab   amaliy   ko nikmalarni,   bolalar   bilan   muloqot	
ʻ ʻ
qilish   usullarini,   ular   bilan   mazmunli   faoliyatni   tashkil   qilishlari   mumkin.   Ushbu
maqsadga erishish uchun tarbiyachilarni ota-onalar bilan muloqot qilishda yuzaga
keladigan   ziddiyatli   vaziyatlardan   chiqish   yo lini   topishga   qaratilgan   otaonalar	
ʻ
bilan   muloqot   qilishni   o rgatishda   maxsus   tashkil   etilagan   rivojlantiruvchi	
ʻ
kurslardan   foydalanishni   tavsiya   qiladilar.   Pedagogning   ijtimoiy-pedagogik
madaniyati   uning   ma lum   pedagogik   qarashlari   va   e tiqodlari,   muloqot	
ʼ ʼ
qobiliyatlari nafaqat bolaga, balki otaonalarga, hamkasblarga nisbatan hissiy ijobiy
munosabatlarini   nazarda   tutadi.   tarbiyachining   bunday   madaniyatini   oshirish
zarurati shundan kelib chiqadiki, muloqot ikki yoki undan ortiq odamlarning turli
19 xil ma lumotlar almashinuvidan iborat bo lgan o zaro ta sirini, aloqalarni o rnatishʼ ʻ ʻ ʼ ʻ
va umumiy maqsadga erishish uchun ularning sa y-harakatlarini muvofiqlashtirish	
ʼ
va   birlashtirishni   talab   qiladi.   Natijada   bola   tarbiyalanadi.   Hozirgi   vaqtda
amaliyotchilar   ota-onalar   bilan   hamkorlikning   yangi,   noan anaviy   shakllarini	
ʼ
izlamoqda.   Pedagogik   adabiyotlarda   bunday   ta rif   bo lmasa-da,   bu   shakllar	
ʼ ʻ
maktabgacha   ta lim   tashkilotlari   hayotiga   kiritilgan.   Ular   ko ngilochar   o yinlar	
ʼ ʻ ʻ
yoki   teledasturlar   turiga   qarab   qurilgan   va   otaonalarning   e tiborini   maktabgacha	
ʼ
ta lim   tashkilotiga   jalb   qilish,   norasmiy   aloqalarni   o rnatishga   qaratilgan.   Ota-	
ʼ ʻ
onalar farzandini yaxshiroq bilishadi, chunki ular uni o zlari uchun boshqa, yangi	
ʻ
muhitda ko radilar va tarbiyachiga yaqinlashadilar. Ochiq eshiklar kuni o tkaziladi,	
ʻ ʻ
ota-onalar ertangi kunlar, musobaqalar, musobaqalar tayyorlashga jalb qilinadi.
Ota-onalarga ta lim berishning maqsadi ularga ilmiy psixologik va pedagogik	
ʼ
bilimlarni berish emas, balki ularning "pedagogik kompetensiyasi" va "pedagogik
fikrlash"  ni  shakllantirish yoki  ularning pedagogik pozisiyasini  to g rilash,  ularga	
ʻ ʻ
o z   farzandini   tushunish,   u   bilan   to g ri   muloqot   qilish   ko nikmalarini	
ʻ ʻ ʻ ʻ
shakllantirishdir. “Pedagogik kompetensiya” bolalarning ehtiyojlarini tushunish va
ularni   qondirish   imkoniyatlarini   yaratish,   bolani   xursand   qilish,   ba zi   narsalarni	
ʼ
bolaning   rivojlanish   nuqtayi   nazaridan   ko rish   qobiliyatidir.   “Pedagogik	
ʻ
mulohaza” - o z ta lim faoliyatini tahlil qilish, ularni tanqidiy baholash, o zlarining	
ʻ ʼ ʻ
pedagogik   xatolarining   sabablarini,   qo llaniladigan   usullarning   samarasizligini	
ʻ
aniqlash   va   bolaga   uning   xususiyatlariga   mos   keladigan   ta sir   qilish   usullarini	
ʼ
tanlash   qobiliyatidir.   “Ota-onalarning   pedagogik   pozisiyasi”   -   bu   tizimni
shakllantiruvchi   kategoriya   bo lib,   u   birinchidan,   kognitiv   va   xulq-atvor	
ʻ
komponentlarini,   ikkinchidan,   ongli   va   ongsizni   o z   ichiga   oladi.   U   bolaning	
ʻ
rivojlanishining   yosh   dinamikasi,   maktabgacha   yoshdagi   bolalik   davrining   o ziga	
ʻ
xos qiymati va ta limning asosiy vazifalari haqidagi ota-onalarning g oyalarini o z	
ʼ ʻ ʻ
ichiga   oladi.   Bu   o zini   bolaga   nisbatan,   ota-onalarning   xatti-harakatlari   haqidagi
ʻ
bayonotlari   va   baholashlarida,   shuningdek,   ularning   haqiqiy   faoliyati   va   u   bilan
muloqotida   namoyon   bo ladi.   Shunday   qilib,   ota-onalarning   tarbiyasi   ularga   oila	
ʻ
va   bolalar   tarbiyasi   haqidagi   bilimlarni   yetkazish   uchun   mo ljallangan.   Shu   bilan	
ʻ
20 birga, ota-onalarga tarbiyachi, oila a zolari va oila o chog i posbonlari rolida kerakʼ ʻ ʻ
bo lgan   bilimlar   haqida   to xtalamiz.   Har   bir   oilada   katta   yoki   kamroq   ta lim	
ʻ ʻ ʼ
imkoniyatlari, ilmiy til bilan aytganda, ta lim salohiyati mavjud. Oilaviy ta limning	
ʼ ʼ
natijalari   ushbu   imkoniyatlarga,   ota-onalarning   ulardan   qanchalik   oqilona   va
maqsadli foydalanishiga bog liq.	
ʻ
Shunday qilib, olimlarning izlanishlari  oila va xalq ta limi  o rtasida birbirini	
ʼ ʻ
to ldiruvchi   ikkita   ijtimoiy   institut   sifatida   bog lanish   zarurligini   tasdiqlaydi.	
ʻ ʻ
"Tarbiyachi   -   bola   -   ota-ona"   tizimida   faol   o zaro   ta sirsiz   bolaning   samarali	
ʻ ʼ
rivojlanishi,   shu   jumladan   ijtimoiy   va  ekologik   ta lim   nuqtayi   nazaridan   mumkin	
ʼ
emas. Oila o ziga xos boshlang ich jamiyat bo lib, u bolaga psixologik xavfsizlik	
ʻ ʻ ʻ
hissi,   “hissiy   qo llab-quvvatlash”,   qo llab-quvvatlash,   so zsiz,   beg araz   qabul	
ʻ ʻ ʻ ʻ
qilish   qobiliyatida   davlat   ta lim   tashkilotlari   tomonidan   takrorlanmaydi.   Bu	
ʼ
umuman inson uchun, xususan, maktabgacha yoshdagi bola uchun oilaning doimiy
ahamiyati. Oila sohasidagi  mutaxassislar orasida oila instituti hissiy munosabatlar
instituti   deb   e tirof   etilgani   bejiz   emas.   Ilmiy   tadqiqotlar   shuni   ko rsatadiki,   ota-	
ʼ ʻ
ona   va   bola   munosabatlaridagi   beqarorlik,   zaif   hissiy   aloqalar   bolaning   o z   his-	
ʻ
tuyg ulari   va   kayfiyatlariga   bo lgan   huquqlarini   rad   etib,   oiladagi   kattalar	
ʻ ʻ
kayfiyatini   bo ysundirishni   boshlaydi.   Bola   uchun   xavfsizlik,   qo llab-quvvatlash	
ʻ ʻ
va   qabul   qilish   manbai   otaonalar   tomonidan   qattiq   harakatlarni   amalga   oshirish
zarurligiga ishonish uchun qurbon qilinadi. Bu holda maktabgacha tarbiyachining
oilaviy   tarbiyasi   prinsipi   asosida   qurila   boshlaydi:   kattalar   tomonidan   bolaga
qo yiladigan   talablar   har   doim   to g ri   va   bolaning   o zi,   uning   ehtiyojlari,   “men	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xohlayman”, “men qilmayman”ni hisobga olinmaydi.
21 2.2. Bolalarning  bilim xususiyatlarini inobatga olib ularga zamonaviy
texnalogiyalardan foydalanish
Bolalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ta'lim   jarayonini
shakllantirish   zamonaviy   pedagogikaning   eng   muhim   tamoyillaridan   biri
hisoblanadi   Har   bir   bola   noyob   shaxs   bolib,   o'ziga   xos   qobiliyatlari,   qiziqishlari,
o'rganish   uslubi   va   ehtiyojlari   bilan   ajralib   turadi   Shuning   uchun   ham   ta'lim
jarayoni   bolaning   individual   xususiyatlariga   moslashtirilgan   bo'lishi   kerak   aks
holda   ta'lim   samaradorligi   pasayadi   va   bolaning   potensiali   to'liq   ochilmaydi
Bolalarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olish   uchun   avvalo   ularning
kognitiv   qobiliyatlarini   aniqlash   zarur   Kognitiv   qobiliyatlarga   xotira   fikrlash
mantiqiy   tafakkur   muammo   yechish   qobiliyati   va   boshqalar   kiradi   Bolaning
kognitiv   qobiliyatlari   uning   o'rganish   tezligini   o'zlashtirish   darajasini   va
o'zlashtirish   uslubini   aniqlashda   muhim   rol   o'ynaydi   Ba'zi   bolalar   tez   o'rganishga
moyil   bo'lsa   boshqalari   ko'proq   vaqt   talab   qiladi   Ba'zi   bolalar   vizual   o'rganishni
afzal   ko'rsa   boshqalari   eshitish   orqali   yaxshiroq   o'zlashtiradi   Shuning   uchun
o'qituvchi   har   bir   bolaning   kognitiv   qobiliyatlarini   hisobga   olgan   holda   ta'lim
materiallarini va uslublarini tanlashi kerak   Bundan tashqari bolaning hissiy-iroda
xususiyatlarini  ham hisobga olish muhim  ahamiyatga ega Har  bir  bola o'ziga xos
hissiy   dunyosiga   ega   bo'lib   u   o'rganish   jarayoniga   sezilarli   ta'sir   ko'rsatadi   Ba'zi
bolalar   o'ta   hissiy   bo'lishlari   mumkin   va   stressga   oson   tushib   qolishlari   mumkin
Bunday bolalarga ko'proq qo'llab-quvvatlash  va tushunish  kerak  Ba'zi  bolalar  esa
kamroq   hissiy   bo'lishlari   va   o'z   his-tuyg'ularini   yashirishlari   mumkin   Bunday
bolalar   bilan   o'zaro   munosabatda   bo'lishda   o'qituvchi   ularning   his-tuyg'ularini
tushunishga   harakat   qilishi   kerak   Bundan   tashqari   bolaning   iroda   kuchini   ham
hisobga   olish   kerak   Chunki   iroda   kuchi   o'rganish   jarayonida   muhim   rol   o'ynaydi
Iroda   kuchi   zaif   bo'lgan   bolalar   o'zlarini   o'z-o'zidan   boshqarishda   qiynalishlari
mumkin   ularga   ko'proq   yo'l-yo'riq   va   qo'llab-quvvatlash   kerak     Bolalarning
ijtimoiy-kommunikativ xususiyatlari  ham  ta'lim  jarayonida hisobga  olinishi  kerak
Ba'zi bolalar jamoada faol ishtirok etishni yaxshi ko'rsa boshqalari yolg'iz ishlashni
22 afzal   ko'rishlari   mumkin   Ba'zi   bolalar   osonlik   bilan   boshqalar   bilan   aloqa
o'rnatishsa   boshqalari   undan   qiyinchilik   chekishlari   mumkin   Shuning   uchun
o'qituvchi   har   bir   bolaning   ijtimoiy-kommunikativ   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda ta'lim uslublarini tanlashi kerak. Masalan jamoaviy ishlarda faol ishtirok eta
olmaydigan   bolalar   uchun   individual   ishlarni   ko'proq   berish   mumkin     Ta'lim
jarayonini   shakllantirishda   bolaning   oilaviy   tarbiyasi   va   atrof-muhitining   ta'sirini
ham   e'tiborga   olish   kerak   Oilaviy   tarbiya   bolaning   shaxsiyatining   shakllanishiga
katta   ta'sir   ko'rsatadi   .Oilada   qo'llab-quvvatlash   va   tushunish   muhiti   yaratilgan
bolalar   o'zlarini   ishonchli   his   qiladilar   va   o'rganishga   ko'proq   moyil   bo'ladilar
Aksincha   salbiy   oilaviy   muhit   bolaning   o'rganishiga   salbiy   ta'sir   ko'rsatishi
mumkin   Shuning   uchun   o'qituvchi   ota-onalar   bilan   hamkorlikda   ishlashi   va
bolaning   oilaviy   muhitini   hisobga   olgan   holda   ta'lim   jarayonini   shakllantirishi
kerak  Bolalarning individual xususiyatlarini hisobga olgan holda ta'lim jarayonini
shakllantirish   uchun   differentiatsiya   va   individualizatsiya   tamoyillaridan
foydalanish  kerak. Differentiatsiya ta'lim jarayonini  bolalarning o'rganish darajasi
va   qobiliyatlari   bo'yicha   farqlashni   nazarda   tutadi   Individualizatsiya   esa   ta'lim
jarayonini   har   bir   bolaning   individual   ehtiyojlariga   moslashtirishni   anglatadi
Differentiatsiya   va   individualizatsiya   yondashuvlari   orqali   o'qituvchi   har   bir
bolaning o'ziga xos xususiyatlarini  hisobga olgan holda ta'lim jarayonini samarali
tashkil   etishi   mumkin.     Xulosa   qilib   aytganda   bolalarning   individual
xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda   ta'lim   jarayonini   shakllantirish   ta'lim
samaradorligini oshirish va bolalarning potensialini to'liq ochib berish uchun juda
muhimdir.   O'qituvchi   bolaning   kognitiv   hissiy-iroda   ijtimoiy-kommunikativ
xususiyatlari   shuningdek   oilaviy   tarbiya   va   atrof-muhitni   hisobga   olgan   holda
ta'lim   materiallarini   uslublarini   va   baholash   mezonlarini   tanlashi   kerak   Faqatgina
shunday yondashuv orqali har bir bola o'zining maksimal imkoniyatlarini namoyon
eta oladi va o'z iste'dodini rivojlantirishi mumkin.  Bu esa kelajakda muvaffaqiyatli
shaxs   bo'lib   yetishishi   uchun   mustahkam   poydevor   yaratadi     O'qituvchining
vazifasi   nafaqat   bilim   berish   balki   har   bir   bolaning   noyobligiga   hurmat   bilan
qarash va uning shaxsiy rivojlanishiga yordam berishdan iboratdir.
23 Ta'lim   jarayonining   samaradorligini   baholash   va   uni   takomillashtirish
bo'yicha   takliflar   ishlab   chiqish,   zamonaviy   ta'lim   tizimining   muhim   tarkibiy
qismidir.     Samaradorlikni   aniqlash   va   uni   oshirishga   qaratilgan   harakatlar,   ta'lim
sifatini   yaxshilashga,   o'quvchilarning   bilim   va   ko'nikmalarini   rivojlantirishga,
shuningdek,   ta'lim   muassasalarining   obro'sini   oshirishga   xizmat   qiladi.     Bu
jarayonni to'liq va har tomonlama baholash esa bir necha bosqich va usullarni o'z
ichiga oladi.  Birinchidan, ta'lim jarayonining samaradorligini baholash uchun aniq
maqsadlar   va   ko'rsatkichlarni   belgilash   zarur.     Bu   maqsadlar   o'quv   dasturi
talablariga,   milliy   standartlarga   va   xalqaro   tajribaga   asoslanishi   kerak.     Masalan,
o'quvchilarning   bilim   darajasini   baholash   uchun   testlar,   imtihonlar,   amaliy   ishlar
va   boshqa   baholash   usullaridan   foydalanish   mumkin.     Bundan   tashqari,   o'quv
jarayonining   samaradorligini   baholashda   o'quvchilarning   fikr-mulohazalari,   ota-
onalarning   munosabati   va   o'qituvchilarning   professional   tajribasi   ham   muhim
ahamiyatga   ega.     Ushbu   fikr-mulohazalarning   to'planishi   va   tahlili   orqali   ta'lim
jarayonining   kuchli   va   kuchsiz   tomonlarini   aniqlash   mumkin.     Ikkinchidan,
olingan   ma'lumotlarni   tahlil   qilish   va   natijalarni   umumlashtirish   kerak.     Buning
uchun   statistik   usullar,   grafiklar   va   jadvallardan   foydalanish   mumkin. 7
    Tahlil
natijalari   ta'lim   jarayonining   samaradorligi   darajasini   ko'rsatadi   va
takomillashtirish   bo'yicha   takliflar   ishlab   chiqish   uchun   asos   bo'ladi.     Masalan,
agar   o'quvchilarning   test   natijalari   past   bo'lsa,   bu   o'quv   dasturi   yoki   o'qitish
usullarining   samarasizligini   ko'rsatishi   mumkin.     Agar   o'qituvchilarning   fikr-
mulohazalari   ta'lim   jarayonining   murakkabligini   ko'rsatsa,   bu   o'quv   jarayonini
soddalashtirish   yoki   o'qituvchilarga   qo'shimcha   tayyorgarlik   berish   zarurligini
bildiradi.   Uchinchidan, ta'lim jarayonini takomillashtirish bo'yicha takliflar ishlab
chiqish kerak.   Bu takliflar aniq, o'lchanuvchan, amalga oshiriladigan, dolzarb va
vaqt chegarasiga ega bo'lishi kerak.  Masalan, o'quv dasturini qayta ko'rib chiqish,
yangi   o'qitish   usullarini   joriy   etish,   o'qituvchilarning   malakasini   oshirish,
zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish   va   boshqa   takliflarni   berish   mumkin.
Har bir taklifning samaradorligini baholash uchun aniq ko'rsatkichlar belgilash va
7
  Мардонова   Г .  А .  Оилада   болаларни   алла   воситасида   маънавий - ахлоқий   тарбиялашнинг   педагогик  
имкониятлари :  Педагогика   фанлари   бўйича   фалсафа   доктори  (PhD) .  дисс . –  Т ., 2019. –159-6.
24 monitoring   tizimini   yaratish   kerak.     To'rtinchidan,   takliflarni   amalga   oshirish   va
ularning   samaradorligini   nazorat   qilish   kerak.     Buning   uchun   aniq   reja   tuzish,
javobgar shaxslarni belgilash va vaqt jadvalini aniqlash zarur.   Amalga oshirilgan
takliflarning   samaradorligi   muntazam   ravishda   baholanib   turishi   kerak.     Agar
takliflar kutilgan natijani bermasa, ularni qayta ko'rib chiqish va o'zgartirish kerak.
Bu jarayon doimiy ravishda takrorlanib turishi kerak, chunki ta'lim jarayoni doimiy
ravishda   rivojlanib   boradi   va   yangi   talablarga   javob   berishi   kerak.     Ta'lim
jarayonining   samaradorligini   oshirishda   o'qituvchilarning   roli   juda   muhimdir.
O'qituvchilar   o'z   bilim   va   ko'nikmalarini   doimiy   ravishda   takomillashtirib
borishlari,   yangi   o'qitish   usullarini   o'rganishlari   va   o'quvchilar   bilan   samarali
muloqot   qilishni   o'rganishlari   kerak.     Bundan   tashqari,   o'qituvchilar
o'quvchilarning   individual   xususiyatlarini   hisobga   olib,   ularga   shaxsiy
yondashuvni   qo'llashga   harakat   qilishlari   zarur.     Zamonaviy   texnologiyalar   ta'lim
jarayonining samaradorligini oshirishda muhim vosita hisoblanadi.  Kompyuterlar,
interaktiv   doskalar,   ta'lim   dasturlari   va   boshqa   texnologiyalar   o'quv   jarayonini
qiziqarli   va   samarali   qilishga   yordam   beradi.     Biroq,   texnologiyalardan   samarali
foydalanish   uchun   o'qituvchilarning   malakasini   oshirish   va   zarur   infratuzilmani
yaratish   zarur.     Ota-onalar   ham   ta'lim   jarayoniga   faol   ishtirok   etishlari   va
o'quvchilarning   o'qishiga   yordam   berishlari   kerak.     Ota-onalar   o'qituvchilar   bilan
doimiy   aloqada   bo'lib,   o'quvchilarning   o'qishdagi   yutuqlari   va   muammolari
to'g'risida   ma'lumot   olishlari   kerak.     Shuningdek,   ota-onalar   o'quvchilarga   uyda
qo'shimcha   mashg'ulotlar   o'tkazishlari   va   ularning   bilim   va   ko'nikmalarini
rivojlantirishga   yordam   berishlari   mumkin.     Xulosa   qilib   aytganda,   ta'lim
jarayonining   samaradorligini   baholash   va   uni   takomillashtirish   bo'yicha   takliflar
ishlab   chiqish   murakkab   va   ko'p   qirrali   jarayon   bo'lib,   u   turli   tomonlarning
hamkorligi va birgalikdagi sa'y-harakatlarini talab qiladi.  
XULOSA
25 Maktabgacha  yoshdagi   bolalarni  tarbiyalashda   maktabgacha  ta’lim   tashkiloti
va oilaning o‘zaro interaktiv hamkorligi muhim pedagogik vosita hisoblanadi. Bola
rivojida   faqatgina   bog‘cha   emas,   balki   oila   muhitining   ham   katta   ahamiyati   bor.
Shu bois tarbiyaviy ishlar samaradorligini oshirish uchun pedagoglar va ota-onalar
o‘rtasidagi  muntazam, tizimli  va mazmunli hamkorlik zarur. Interaktiv shakllarda
olib   boriladigan   ishlar   —   seminar-treninglar,   ota-onalar   bilan   davra   suhbatlari,
amaliy   mashg‘ulotlar,   oilaviy   loyihalar,   birgalikdagi   bayram   va   tadbirlar   —
bolalarning   jismoniy,   axloqiy,   estetik   hamda   ijtimoiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir
ko‘rsatadi.   Shu   tariqa,   maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   va   oilaning   samarali
hamkorligi   kelajak   avlodni   har   tomonlama   barkamol   inson   qilib   tarbiyalashning
muhim omillaridan biri sanaladi.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   nutqini   o‘stirish   vositalarini   yaratishning
lingvistik   asoslarini   tadqiq   etib,   mamlakatimizda   maktabgacha   ta’lim   tizimining
isloh   qilinishi,   maktabgacha   ta’lim   uzluksiz   ta’limning   asosiy   bo‘g‘ini   sifatida
ajratilishi,   qolaversa,   maktabgacha   ta’lim   muassasasining   davlat   o‘quv   dasturida
maktabgacha   yoshdagi   bolaning   umumiy   muhim   kompetensiyalari   asosida
kommunikativ,   ijtimoiy   va   bilish   kompetensiyalarining   yotishi,   bu   tizim   uchun
mo‘ljallangan nutq o‘stirish vositalari – lug‘atlar, leksik minimumlar, qo‘shimcha
axborot manbalariga bo‘lgan talabni oshirayotganligini ta’kidlagan.
Shunday   qilib,   maktabgacha   ta’lim   tashkilotlarida   ta’lim   jarayonini
takomillashtirish   muammosining   yechim   yo‘llaridan   biri,   eng   avvalo,   o‘qitish   va
tarbiyalashning innovasion metodlarini amaliyotga joriy qilish – ta’lim jarayoniga
tarbiyalanuvchi   shaxsi   va   individualligiga   yo‘naltirilgan   o‘qitishning   innovasion
texnologiyalarini   ta’lim-tarbiya   jarayonida   qo‘llanilishidir.   Maktabgacha   ta’lim
tashkilotlarida bolalarni interaktiv didaktik o‘yinlar va materiallar asosida o‘qitish
– bola shaxsiga yo‘naltirilgan ta’limni tashkil etish imkonini beradi. Bunday o‘quv
mashg‘ulotlari   bolalarda   katta   qiziqish   uyg‘otib,   o‘yin   davomida   ortiqcha
zo‘riqishlarsiz mantiqiy hamda ijodiy fikrlash rivojlanadi, ijtimoiy faollik va axloq
me’yorlariga   rioya   qilish   ko‘nikmalari   tarbiyalanadi,   tabiiy   va   ijtimoiy   muhit
to‘g‘risidagi   tasavvurlari   tartibga   solinadi   va   tushunchalarni   to‘g‘ri   shakllanishi
26 ta’minlanadi. Buning uchun tarbiyachi maktabgacha yoshdagi bolalarni o‘qitishda
ularning   o‘zlari   mustaqil   ravishda   emas,   balki   kattalar   yordamida   va   rahbarligida
nima qila olishlariga e’tibor qaratishi kerak bo‘ladi. 
Maktabgacha   ta’lim   tashkiloti   tarbiyachilarida   muayyan   darajadagi
ijtimoiypsixologik   kompetentlikni   rivojlantirish   dasturini   qo‘llash   natijasida
tarbiyachilardagi shaxslararo munosabat  bilan bog‘liq bo‘lgan verbal  ma’lumotlar
bilan  birga  noverbal  muloqot  harakatlarini   tushunish  va   shaxslararo  munosabatda
ishtirokchilarga   ta’sir   ko‘rsatish   qobiliyatlari   o‘sib   borishini   aniqlagan.     Ilmiy
tadqiqotlarida   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bilan   o‘quv   ishlarini   tashkil   etishda
har bir mashg‘ulot maqsadini aniq belgilanishi va bilish jarayonini tashkil etishda
aniq   sifat   o‘zgarishlarga   erishish   ko‘zda   tutilishi   kerakligi   alohida   ta’kidlangan.
Olimning e’tirof etishicha, maktabgacha yoshdagi bolalar psixikasini yosh davrlari
bo‘yicha   normal   rivojlanishi   uchun   o‘quv   mashg‘ulotlarini   tashkil   etishda   bola
bosh   miyasi   tashkil   etilishining   yosh   davrlari   bo‘yicha   o‘ziga   hosliklari   hisobga
olinishi kerak.
Maktabgacha   katta   yoshdagi   bolalarda   tasviriy   savodxonlik   elementlarini
shakllantirishga   bag‘ishlangan   dissertatsiyasida   berilayotgan   nazariy   bilimlar
amaliyot   bilan   hamohang   ravishda   bo‘lishi   va   ular   maktabgacha   ta’lim
muassasalariga   amaliyot   chog‘ida   borilganda   mashg‘ulotlarni   o‘tish   orqali
mustahkamlanishiga e’tibor qaratib, bunda bolalar bilan o‘tiladigan mashg‘ulotlar
jarayoniga   o‘yin   vaziyatlarini   olib   kirish,   interfaol   usullardan,   treninglardan
foydalanish   va   ishlarni   o‘zaro   musobaqa   tarzida   tashkil   etish   orqali   ularning
qiziqishini, faolligini oshirishga erishish zarur, degan xulosaga keldi. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
27 1. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019 yil 8 maydagi “O‘zbekiston
Respublikasi   maktabgacha   ta’lim   tizimini   2030   yilgacha   rivojlantirish
konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”   PQ-4312-son   Qarori   //
https://lex.uz/docs/4327235
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Maktabgacha   ta’lim   tizimini
tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori, 2017-yil 30-sentabr,
PQ–3305-son.
3.   Karimova   V.A.,   Mahkamova   D.M.   "Maktabgacha   ta’lim   metodikasi".   –
Toshkent: TDPU nashriyoti, 2020.
4.   Hasanboyeva   O.   "Oilada   va   maktabgacha   ta’lim   muassasasida   tarbiya".   –
Toshkent: “Fan va texnologiya”, 2019.
5.Maktabgacha ta’lim vazirligi. "Maktabgacha yoshdagi bolalar rivojlanishiga
qo‘yiladigan davlat talablari". Toshkent, 2018 
6.Musurmonova   O.A.   "Oila   va   maktabgacha   ta’lim   muassasasi   hamkorligi",
ilmiy maqola – "Pedagogik mahorat" jurnali, 2022-yil, №4..
7.   Sharipova   D.   "Maktabgacha   ta’limda   pedagogik   texnologiyalar".   –
Toshkent: Ilm ziyo, 2021. 
8.   Smirnova   E.O.   "Deti   i   vzroslye:   vzglyad   s   tochki   zreniya   razvitiya".   –
Moskva: Moskovskiy psixologo-sotsial'nyy universitet, 2017.
9.   Xalq   ta’limi   vazirligi.   "Ota-onalar   uchun   pedagogik   tavsiyalar"   risolasi.
Toshkent, 2020.
10. Vygotskiy L.S. "Bolalar psixologiyasi". – Moskva: Pedagogika, 1984.
11.   Мардонова   Г .   А .   Оилада   болаларни   алла   воситасида   маънавий -
ахлоқий   тарбlлашнинг   педагогик   имконlтлари :   Педагогика   фанлари
бўйича   фалсафа   доктори  (PhD) .  дисс . –  Т ., 2019. –159-6. 
12.Мўминова   Л.,   Кабулова   Р.,   Пўлатова   С..   Мактабгача   таълим
муассасаларининг   катта   ва   мактабга   тайёрлов   гуруҳ   болалари   нутқини   халқ
28 ўйинлари   асосида   ривожлантириш   технологlси.   –T.:   «Fan   va   texnologiya»,
15.2014, - 72 б. 
13.Муминова Л.Р. Теоретические  основы коррекционно-педагогической
работы   по   преодолению   речевого   недоразвитl   у   детей   дошколького
возраста   (на   материале   узбекского   языка):   Афтореф.   дис.   д-ра   пед.   наук.-
Т.:1992. – 23 с.; 
14.   Назирова   Г.М.   Мактабгача   таълим   муассасаларида   педагогик
жарае?нларни такомиллаштириш: Автореф. ... пед. фан..фалс док. (PhD)  – Т.,
2019. – 45 б 
15.Раҳматова   З.Ҳ.   Мактабгача   ёшдаги   болалар   нутқини   ўстириш
воситаларини   яратишнинг   лингвистик   асослари:   Филологl   ...   фалсафа
доктори (PhD) диссертацlси. –Қарши, 2021. – Б. 123-124. 
16.Сабирова   Д.Т.   Мактабгача   катта   ёшдаги   болаларда   тасвирий
саводхонлик элементларини шакллантириш: Педагогика фанлари номзоди ...
диссетацlси. – 19.Тошкент, 2007. –Б.131-132
Internet saytlari:
1. www.mdo.uz   –   O‘zbekiston   Respublikasi   Maktabgacha   ta’lim   agentligi
rasmiysi
2. www.pedagog.uz – Pedagogik materiallar kutubxonasi
3. hnp://wwwdetskiysad. ru/ped. 
4. hnp://wwwdetskiysad. ru/ped/dp.064. himl.
29

Bolalarning ijtimoiy-emotsional rivojlanishiga qaratilgan interaktiv o'yinlar va mashg'ulotlarni tashkil etishning nazariy asoslari

Купить
  • Похожие документы

  • Mikroorganizmlar va kasalliklar mavzusini o’qitishda sog’lom turmush tarzini targ’ib etish
  • Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’limda o‘quvchilarning insho yozish malakalarini takomillashtirish metodikasi
  • Axloqiy tarbiya jarayonida A.Avloniy merosidan foydalanish
  • Axloqiy tarbiyada Kaykovusning «Qobusnoma»asaridan foydalanish
  • Abdulla Avloniy asarlarida ta’lim tarbiya masalasining yoritilishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha